Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 1.0MB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 08 Sentyabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Kimyo

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Spirtlarning nomlanishi va xossalariga doir masala mashqlar yechish

Sotib olish
 
O`ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM,
FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI JIZZAX
DAVLAT PEDAGOGIKA UNVERSTETI
Tabiiy fanlar fakulteti
Kimyo kafedrasi
Spirtlarning nomlanishi va xossalariga doir masala
mashqlar yechish
KURS ISHI
MUNDARIJA
KIRISH 3
I- ASOSIY QISM.
I.1.
Spirtlar haqida umumiy tushuncha. 6 II-
BOB. EKSPRIMENTAL QISM
2.1.
Spirtlarning sanoat va laboratoriyada olinishiga oid 
masalalar. 10
2.2.
Spirtlarning kimyoviy xossalariga oid masalalar. 14
2.3.
Spirtlarga oid oddiy va murakkab masalalar 18
XULOSA 31
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR 32 KIRISH
Mamlakatimizda   kimyo   va   biologiya   fanlarini   rivojlantirish,   ushbu
yo’nalishlarda   ta’lim   sifati   va   ilm-fan   natijadorligini   oshirish   “Ilm,   ma’rifat   va
raqamli iqtisodiyot yili” Davlat dasturining ustuvor vazifalari qatorida belgilangan.
Zero,   o’g’il-qizlarimizni   kimyo   va   biologiya   fanlari   bo’yicha   chuqur   o’qitish
hududlarda   yangi-yangi   ishlab   chiqarish   korxonalarini   barpo   etish,   yuqori
qo’shilgan   qiymat   yaratadigan   farmatsevtika,   neft,   gaz,   kimyo,   tog’-kon,   oziq-
ovqat   sanoati   tarmoqlarini   jadal   rivojlantirishga   turtki   beradi   hamda   pirovardida
xalqimiz turmush sharoiti va daromadlarini oshirishga puxta zamin hozirlaydi. Shu
bilan birga, umumta’lim maktablaridagi kimyo va biologiya fanlarini o’qitish sifati
bugungi   davr   talablariga   javob   bermasligini,   o’qitish   metodologiyasi   va
laboratoriyalar   ma’nan   eskirganligini,   o’qituvchilarning   mehnatini   munosib
rag’batlantirish   mexanizmlari   joriy   qilinmaganligini   alohida   qayd   etish   zarur.
Shuningdek,   o’rta   maxsus,   professional,   oliy   ta’lim,   ilmiy-tadqiqot   muassasalari
hamda   sohadagi   ishlab   chiqarish   korxonalari   o’rtasida   kadrlar   tayyorlash   va   ilm-
fan   natijalaridan   foydalanish   borasida   uzviy   bog’liqlik,   samarali   muloqot   va
hamkorlik yo’lga qo’yilmagan.Kimyo va biologiya fanlari bo’yicha ta’lim sifatini
tubdan   oshirish,   umumta’lim   maktablarida   ushbu   fanlarni   o’qitishning   mutlaqo
yangi   tizimini   joriy   etish,   ta’lim   muassasalarini   zamonaviy   laboratoriyalar,
darsliklar   va   boshqa   o’quv   jihozlari   bilan   ta’minlash,   ushbu   yo’nalishlarga
malakali   o’qituvchi-murabbiylarni   jalb   etish,   kadrlar   tayyorlash   va   ilm-fan
natijalaridan   foydalanishda   ta’lim,   ilm-fan   va   ishlab   chiqarish   sohalari   o’rtasida
o’zaro yaqin muloqot va hamkorlikni yo’lga qo’yish maqsadida.
Kurs ishi ob’ekti va predmeti :
Umumiy o’rta ta’lim maktablarida kimyo ta’limining ahamiyati, uning xalq
xo’jaligi taraqqiyotida, ishlab chiqarish sohasida va kundalik hayotda tutgan o’rni
bilan   belgilanadi.   Maktabda   kimyo   fanini   o’qitish   ta’limining   umumiy
maqsadlariga   xizmat   qilishi,   ya’ni   o’quvchilarning   ilmiy   dunyoqarashi,   mantiqiy
tafakkur   qila   olish   qobiliyati,   aqliy   rivojlanishi,   o’z-o’zini   anglash   salohiyatini
shakllantirishi   va   o’stirishi,   ularda   milliy   va   umuminsoniy   qadriyatlarni   tarkib toptirishi hamda ijtimoiy hayotlari va ta’lim olishni davom ettirishlari uchun zarur
bo’lgan   bilimlarni   egallashi   lozim.Umumiy   o’rta   ta’lim   Maktablarida   kimyo
ta’limining asosiy vazifalari:-o’quvchilarni kimyoviy jarayonlar, kimyoviy modda,
moddaning tuzilishi va xossalari, moddalarning olinishi, kimyoviy til, eng muhim
kimyoviy   tushunchalar   va   qonunlar,   nazariyalar,   kimyoviy   ishlab   chiqarishning
texnologiyasi,   Respublikamizda   kimyo   sanoatining   erishgan   yutuqlari,   tabiat   va
jamiyatga   kimyoviy   ishlab   chiqarishning   ekologik   ta’siri   haqidagi   bilimlar   bilan
tanishtirish;-kimyodan   masalalarni   mustaqil   ishlash,   kimyoviy   jarayonlarni
kuzatish va ularni tushuntira bilish ko’nikmalarini shakllantirish;
-kimyo faniga oid o’quv-laboratoriya jihozlari, asboblaridan foydalanish; 
laboratoriya   tajriba   ishlarini   bajarish,   ularning   natijalari   asosida   xulosalar
chiqarish, o’quv-laboratoriya jihozlari, kimyoviy moddalar, asbob va uskunalardan
foydalanishda xavfsizlik qoidalariga rioya qilish malakalarini mustahkamlash;
-o’quvchilarni   kimyo   yo’nalishidagi   fan-texnika   taraqqiyoti,   kimyoviy
jarayonlarning kundalik xayotda qo’llanilishi bilan tanishtirish;
-qadimda   va   o’tgan   asrlarda   yashab,   ijod   etgan   buyuk   mutafakkirlar   va
hozirgi davr Vatanimiz kimyogar olimlarining faoliyati bilan tanishtirish;
-ta’lim   mazmunini   tevarak-atrofdagi,   mahalliy   va   tarixiy   materiallar   bilan
bog’lash orqali o’quvchilarni vatanparvarlik ruhida tarbiyalash;
-ta’lim   mazmunini   ijtimoiy   hayot   va   texnika   taraqqiyoti   bilan   bog’lash
orqali   o’quvchilarni   ongli   ravishda   kasbga   yo’naltirish,   o’rta   maxsus,   (akademik
litsey)   yoki   kasb-hunar   (kollej)   ta’lim   muassasalarida   o’qishni   davom   ettirishlari
uchun zamin tayyorlashdan iborat.
Kurs ishining maqsadi va vazifalari: 
Umumiy   o’rta   ta’lim   maktablarida   kimyo   ta’limi   oldiga   qo’yilgan
vazifalarning   bajarilishini   ta’minlash   va   nazorat   qilish   ushbu   Davlat   ta’lim
standarti   orqali   amalga   oshiriladi.Bitiruvchilarning   tayyorgarlik   darajasiga
qo’yiladigan   talablar   o’quvchilarning  kimyodan   majburiy   tayyorgarlik  darajasiga,
ya’ni   ularning   umumiy   o’rta   maktabda   kimyo   ta’limi   jarayonida   egallagan   bilim,
ko’nikma va malakalariga qo’yilgan minimal talablarni aks ettiradi. Umumiy o’rta ta’lim  maktablari  o’quvchilarining kimyodan tayyorgarlik darajasiga qo’yiladigan
talablar uning quyidagi asosiy yo’nalishlari bo’yicha belgilanadi.
· Fundamental nazariyalar;
· kimyoviy tilni o’zlashtirish;
· kimyoviy tajribalar;
· hisoblashga doir masalalar.
Fundamental   nazariyalar:   o’quvchilarga   atom-molekulyar   ta’limot   asosida
atom   va   kimyoviy   element,   kimyoviy   formula,   belgi,   elementning   nomlanishi,
oddiy   va   murakkab   moddalarning   farqlari,   nisbiy   atom   massa,molekulyar   massa,
sof   moddalar   tarkibi,   massaning   saqlanish   qonuni,   massa   ulushi,   molyar   hajm,
kimyoviy reaksiyalarning turlari, davriy qonun va davriy jadvalni tushunib yetishi,
almashinish   reaksiyalari,   allotropik   shakl   o’zgarishlar,   organik   birikmalarning
umumiy   formulasi,   tabiatda   uchrashi,   ularni   tirik   organizmlar   hayotidagi
ahamiyati, metallarning xossalari, kimyoviy ishlab chiqarishning ilmiy asoslari va
ularning amaliy tatbiqi haqidagi bilim, ko’nikma va malakalar o’rganiladi.
Kurs ishining nazariy va amaliy ahamiyati:
Kimyoviy tilni o’zlashtirish: 
kimyoviy   element,   kimyoviy   birikma   belgilarini   to’g’ri   farqlash,   nomini
atay   bilish,   oddiy   va   murakkab   moddalarning   formulalari,   tarkibi,   valentligiga
asosan   to’g’ri   yozish,   anorganik   moddalar:   oksidlar,   asoslar,   kislotalar,   tuzlar
tarkibini   to’g’riatash.   Davr,   qator,   guruh,   elektronlar,   oksidlanish   darajasi,
kimyoviy   bog’lanishlar,   reaksiyalarning   to’liq   va   qisqartirilgan   tenglamalarini
tuzish   va   o’qish.   Metallar,   uglevodorodlar,   aromatik   uglevodorodlar,   spirtlar,
efirlar,aldegidlar, ketonlar, karbon kislotalar formulalarini to’g’ri yozish va o’qish,
har   bir   atamaning   ma’nosini   anglash   uchun   o’quvchida   kimyoviy   til
rivojlantiriladi.Kimyoviy   tajribalar:   maktab   kimyo   xonasida   mavjud   barcha
o’quvlaboratoriya jihozlarining nomlari uni ishlatish yo’llari, kimyoviy elementlar
yoki   birikmalarning   o’zaro   ta’sirlashuvidan   yangi   moddalarni   hosil   bo’lishidagi
reaksiyalarni amaliy tajribalarda isbotlanadi. 
I-BOB.1.1.Spirtlar haqida umumiy tushunlalar. Spirtlar   (Alkagol)   ---   OH   guruhi   To’g’ridan-to’g’ri   uglerod   atomiga   bog’langan
organic   birikmalarning   umumiy   nomi.   Umumiy   formulasi   CnH2n+1OH   bo’lgan
mono   spirtlar.   Spirtli   ichimliklarning   muhum   sinfidir.   Ulardan   etanol   (C2H5OH)
spirtli ichimliklar tarkibida mavjud.   Umuman olganda, alkogol so’zi etanol degan
ma’noni   anglatadi,   bu   yangi   tayyorlangan   pivoda   3%   dan   5%   gacha   va   sharobda
12% -15% gacha bo’ladi .
To’yingan   uglevodorodlardan   olinganlarning   umumiy   formulasi   C
n H
2n+1 -
OH   (R-OH).   Ular   alkil   (R)   guruhiga   -OH   guruhining   biriktirilishidan   hosil
bo’ladi.   Mono spirtlar uchta toifaga bo’linadi:
Birlamchi   (birlamchi)   spirtlar :   -OH   guruhi   biriktirilgan   uglerod,   kamida
ikkita H atomiga ega bo’lgan birikmalar.   CH  
3   -CH  
2   -OH kabi.
Ikkilamchi spirtlar:   -OH guruhi birikgan uglerod, kamida bitta H atomiga
ega bo’lgan birikmalar.CH
3 -CHOH-CH
3 kabi.
Uchinchi   spirtlar : -OH   guruhi   vodorodsiz   uglerodga   bog’langan
birikmalar. (CH
3 )
3 COH kabi.
Mono spirtlar nomenklaturasi.
Ular kelib chiqqan alkanning   oxiriga -ol qo’shimchasini   yoki alkil nomidan
keyin «spirt» so’zini qo’shish orqali nomlanadi:
CH
3 -OH metanol   (metil spirti)
C
2 H
5   -OH   etanol   (etil spirti)
C
3 H
7   -OH   propanol   (propil spirti)
C
4 H
9   -OH   butanol   (butil spirti)
Uglerodlar   soni   4   tali   spirt   birlamchi,   ikkilamchi   yoki   uchinchi   darajali
bo’lishi mumkin.   Farqni ko’rsatish uchun -OH guruhi biriktirilgan uglerod sonini -
ol qo’shimchasidan oldin aytish kerak:
CH
3   -CH
2   -CH
2   -CH
2   -OH Butan-1-ol (asosiy) CH
3   -CH
2   -CHOH-CH
3   Butan-2-ol (ikkilamchi)
Spirtlarning fizik xossalari.
Spirtli   ichimliklar   molekulalari,   suv   molekulasi   kabi,   burchakli   tuzilishga
ega.   Metanol   molekulasidagi   R−O−H   burchagi   108,5°.   Gidroksil
guruhidagi   kislorod   atomi   sp   ³-gibridlanish   holatidadir.   Spirtli ichimliklarning erish
va   qaynash   temperatulari   tegishli   birikmalarning   fizik   xususiyatlaridan
kutilganidan ancha yuqori.   Shunday qilib,   metanning   bir qator monoalmashtirilgan
hosilalariga   qaragandan,   metanol   nisbatan   kichik   molekulyar   og’irligiga   qaramay,
yuqori qaynash temperaturasi ega.  
M
etan
CH
4 M
etanol
CH
3 OH Xlo
rometan
CH
3 Cl Nitr
ometan
CH
3 NO
2 Bro
mometan
CH
3 Br
Molya
r massa, g/mol 1
6.04 3
2.04 50.4
8 61.0
4 94,94
Qayna
sh T, ° C -
161,5 6
4.5 −24.
2 101.
2 3.6
Metan  va uning ba’zi   hosilalarining molekulyar  og’irliklari   va  qaynash
temperaturasi.
Spirtlarning   yuqori   qaynash   nuqtalari   molekulalararo   vodorod
bog’lari   mavjudligi   bilan   izohlanadi.   Vodorod   bog’ning   energiyasi   kovalent
kimyoviy   bog’lanish   energiyasidan   ancha   past.   Masalan,   metanol   uchun   vodorod
bog’ning   energiyasi   16,7   kJ   /   mol,   C-H,   C-O   va   O-H   bog’lari   esa   mos
ravishda   391,7,   383,5   va   428,8   kJ   /   mol.   Biroq,   vodorod   bog’larining   spirtlarning
fizik xususiyatlariga ta’siri juda katta.
Spirtlarning kimyoviy xossalari. Spirtli   ichimliklarning   kimyoviy   xossalari   ulardagi   gidroksil
guruhining   mavjudligi   bilan   belgilanadi.   Gidroksil   guruhi   qutbli   bo’lgani   uchun,
ayniqsa,   kuchli   asoslar   tomonidan   hujumga   uchraganida,   geterolitik
tarzda   ajralishi   mumkin.   Shunday   qilib,   spirtli   ichimliklar   zaif
kislotalarning   xususiyatlarini   namoyon   qiladi.   Bundan   tashqari,   kislorodning
yuqori   elektromanfiyligi  elektrofil  uglerod atomining  mavjudligini   va   shunga   mos
ravishda   spirtlarning   bir   qator   nukleofillar   ta’sirida   nukleofil   o’rnini   bosish
reaktsiyalariga   kirishish   qobiliyatini   aniqlaydi.   Gidroksil   guruhining   kislorod
atomi   nukleofildir, shuning uchun spirtlar almashtirish va qo’shilish reaktsiyalarida
nukleofil   rolini   o’ynashi   mumkin.   Shuningdek,   spirtlar   oksidlanish   reaktsiyalari
bilan ajralib turadi.
Spirtlarning kislotali xossalari.
Spirtlar   ham   kislotali,   ham   asosli   xususiyatlarni   namoyon   qilishi
mumkin.   Kuchsiz   kislotalar   sifatida   spirtlar   O-H   bog idaʻ   dissotsiatsiyalanib,
alkoksid   ionini   hosil   qiladi.   Spirtlarning   kislotalilik   xususiyatlari   K  
a     kislotalilik   
konstantasi   bilan baholanadi.
Spirtli ichimliklarning asosiy xossalari.
Spirtli   ichimliklar,   shuningdek,   zaif   Lyuis   asoslari   kabi   harakat   qilishi
mumkin,   kuchli   mineral   kislotalar   bilan   alkoksonium   tuzlarini   hosil   qiladi,
shuningdek   Lyuis kislotalari   bilan donor-akseptor komplekslarini beradi.  
Gidroksil   gruppaning   vodorod   atomi   orqali   boradigan   reaksiyalar .
Gidroksil   gruppaning   vodorod   atomi   harakatchan   bo’lgani   uchun   o’rin   olish
reaksiyalariga oson kirishadi:
a)   gidroksil   gruppaning   vodorod   atomi   harakatchan   bo’lgani   uchun   o’rin
olish reaksiyalariga oson kirishadi:
2C
2 H
5 OH+2Na→2C
2 H
5 ONa+H
2 Alkagolatlar   beqaror   bo lgani   uchun   tezda   havodagi   nam   ta’siridaʻ
parchalanib spirt va ishqor hosil qiladi.
C
2 H
5 ONa+HOH → CH
3 CH
2 OH+NaOH
b)   gidroksil   gruppaning   vodorod   atomi   organik   kislota   qoldiqlari
(radikallar) bilan o rin almashib murakkab efirlar hosil qiladi.	
ʻ
Spirtlarning   gidroksil   gruppasi   orqali   boradigan   reaksiyalar .   Spirtlar
galoid kislotalar yoki fosforning galoidli birikmalari bilan qo’shib qizdirilsa, galoid
alkillar hosil bo ladi:	
ʻ
II-BOB.2.1.   Spirtlarning   sanoat   va   laboratoriyada   olinishiga       oid
masalalar.
1 -misol.   KJ ni  20 ml, 0,01n eritmaslga AgNO2  ning 0.2%  li  eritmasidan
15 ml ni asta-sekin qo’shib, chayqatib AgJ zoli hosil qilinadi. Shu zolning mitsella
tuzilishini yozib, uning zarrachalarini elektr maydonida qaysi qutubga ytfnalaishini
aniqlang. Kumush nitrat eritihasiiiirig ziehligl 1 g/sm3 deb qabul qilinsin.
Berilgan:  V
o =20rnl: S
1 =0,01n; V=15ml; c = 0,2%; p=lg/sm 3 Yechish:   1)  AgNOz ni konsentratsiyasi aniqlanadi:
a) 100 : 0.2= 1000 : x; x= 2g;
b) 1000 :2 = 15 :x ;x = 0.03;
d) c=0,03/170 = 1,76 10 -4
 g—mol/ml
2)  KO ni kcmsentratsiyasi hisoblanadi: MK1= 166g;
a) 1 : 166 = 0,01 : x; x = 1,66 g;
b) 1000 : 1,66 = 20 : x; x = 0,0332 gKJ;
d) 20 ml KJ c=0,0332/166 = 0,0002 = 2 * 10 -4
 g-mol/ml
Hisoblardan ko 'rinib turibdiki: K'J c > AgNOz c dan, ya ’ni0,0332 > 0,03.
Komentratsiya berilgan hajmlar bo'yicha c
K3  > c
AgN03 . ya'ni2-10 -4
 > 1,76 * 10 -4
Hisoblardan   ma   'lumki,   aralashmada   KJ   miqdori   qisman   yuqori   bo   ‘Igani
uchun   mitsella   yctdrosini   K~   ionlciri   o   ‘rab   oladi,   ya   'ni   KJ   ionlar   adsorbsion
qavatni hosil qiladi. AgJni mitsella tuzilishi: AgJ 
m, n K  +
, n — x J ~  +
J~ ko'rinishiga
ega bo'Iadi.
Zol manfiy zaryadli bo'lib, elektr maydonida musbat (+) qutbga yo ‘naladi.
2-   misol.   Yangi   olingan   Al(OH)
3   cho’kmasi   HCl   eritmasining   oz   miqdori
bilan shunday ishlanganki, unda cho'kma erib ulgurmagan. Natijada A l (OH)
3  zoli
hosii bo’lgan. Uning zarrachasi elektr maydonida katod tomonga yo’nalgan. Al(0H
)
3  zolining mitsella tuzilishini ko'rsating.
Yechish:  Al(OH )
3  + nHCl = Al(0 H )
3  *nHCl
Mitsella tuzilishi quyidagicha
Ag(OH)
3 m  * n Cl~(n - x)H +
  ~
xH +
3- misol.  Kumush xloridni zatyadlanmagan zolini hosil qilish uchun 0,029% li 
NaCl va 0,001n kumush nitrat eritmalaridan qancha hajmda aralashtirish kerak?
Yechish: 1)  Reaksiya tenglamasi yoziladi:
a) 1: 170 = 0,001 : x; x= 0,17g AgN0
3 ,
b) 100 : 0,029 = 1000 : x x= 0.29gNaCl Tenglama   bo'yicha   0,17g   Ag   N0
3   va   0,29g   NaCl   reaksiyaga   kirishganida
neytral   AgCl   zollari   hosil   bo   ‘ladi.Tajriba   uchun   olingan   miqdorlarni   nazariy
keltirib chiqarilgan miqdoriarga nisbati orqali har bir eritmadan qancha hajm olish
kerakligi hisoblanadi:
nisbatlarda   eritmalar   olinadi,   ya'ni   5   ml   NaCl   va   1   ml   AgN0
3   eritmalari
araiashtiriladi.
4-Masala:  Ushbu sinfga tegishli bo’lgan birikmaning eng oddiy formulasini 
toping, uning vodorodga nisbatan zichligi 15 ga teng bo’lib, tarkibi 53,3 %
kislorod, 40 % uglerod va 6,7 % vodoroddan iborat.
Berilgan: 
d
H2  = 15 
ω(O)= 0,533 
ω(C)=0,400 
ω(H)=0,067
Formula -?
Yechish:  Tegishli formulalar asosida hisoblashlar olib boramiz:
Mr =2 · d
H2  formulalardan
  keltirib chiqaramiz va birgalikda har bir element atomlar
sonini hisoblaymiz: Javob: CH
2 O
Buni tekshirish uchun quyidagi amallarni bajaramiz:
Mr(CH
2 O) = 12+2+16 =30; Mr= 2 d
H2  ; Mr= 2· 15 =30
So’ngra   o’qituvchi   yangi   o’rganishimiz   kerak   bo’lgan   moddalar   sinfining
eng oddiy  formulasi   CH
2 O ekanligini,  spirtlarda  esa  CH
4 O ko’rinishda   ekanligini
aytadi.   O’quvchilarga   ularning   o’xshash   va   farq   qiluvchi   tomonlarini   aniqlash
so’raladi. O’quvchilar bunda, yangi sinf moddasi bu degidralangan spirt ekanligini
ta’kidlashadi:
CH4O -2H -----------------------   CH2O
alcool 
(dchydrogentsation)  ------------   aldehyd
spirt 
(degidrogenlash)  ---------------   aldegid
Demak, masala yechish davomida o’qituvchi o’quvchilarga mavzuni 
tushuntirishni boshlaydi. Shu bilan birga aldegid so’zining ma’nosini ham
izoxlab   beradi.   O’qituvchi   oddiy   masala   yechish   orqali   Avagadro   qonuni
mohiyatini ochib berishi mumkin.
5-Masala.  1 mol vodorod, kislorod, karbonat angidrit gazlarning hajmini 
hisoblang. Ularning zichliklari quyidagicha: ρ (H2) = 0,089  g
/
ml  ; ρ (O
2 ) = 1,43g/ml;
ρ(SO
2 ) = 1,96g/ml;
Berilgan: 
ρ (H2)= 0,089 g/ml; 
ρ (O2)= 1,43g/ml;
ρ(SO2)= 1,96g/ml
V
gazlar =? Yechish:  
V= m : ρ formulasidan, m o’rniga M qo’yib formulani V
m = M : ρ
ko’rinishiga   keltirishadi,   chunki   1   mol   modda   massasi   uning   molyar
massasi hisoblanadi.
Javob:  Barcha gazlar xajmlari V
m = 22,4 l/mol dan.
Olingan natijalarga ko’ra, o’quvchilar gazlarning molyar hajmlari (n.sh)da 
22,4 l/mol ga teng ekan degan xulosaga kelishadi. So’ngra o’qituvchi teng 
miqdordagi har xil gazlarda molekulalar soni ham teng bo’lishini eslatadi va shu 
asosida qonunni ta’riflaydi. Bir xil shartda turli gazlarning teng hajmlarida 
molekulalar soni teng bo’ladi.
“Modda miqdori”, “mol” tushunchalarini tushuntirishdan oldin “mol” 
tushunchasiga aniqlik kiritadi va masalani yechish davom etiladi.
2.2.  Spirtlarning kimyoviy xossalariga oid masalalar.
1-Masala .Mol miqdori tarkibiga qancha zarracha kiradi? 12 g uglerod 
tarkibidagi atomlar, 32 g kisloroddagi molekulalar s onini ularning absolyut 
massasini hisobga olgan xolda toping. m
o (c) = 0,2· 10 -24
 g mo(o2) = 53,2	· 10 -24
 g Berilgan:
m(C)=12g
m(O
2 )=32g
m
o (c) = 0,2· 10 -24
 g 
mo(O
2 ) = 53,2	
· 10 -24
 g
N
A (C) = ?  N
A (O
2 ) =?
Yechish:  Formula asosida hisoblashlar olib boramiz:
Javob:  Uglerod va kislorod molekulalar soni N=6	
· 10 23 
dan.
Bu hisoblash natijasida o’quvchi 1 mol modda 6 	
·10 23
 ta zarrani o’zida 
saqlashini   tushunib   yetadi.   Shunday   qilib   tanlangan   masala   dars   mavzusiga   to’la
mos   kelishi   va   yangi   mavzuni   o’zlashtirish   uchun   muhim   bir   turtki   vazifasini
bajarishi   kerak.   Bu   yangi   mavzuni   tushuntirish   uchun   o’qituvchiga   ham
o’quvchiga ham yengillik keltiradi. O’quvchilar fikri bir joyga jamlanadi. O’tilgan
mavzuni   mustahkamlash   maqsadida   tuzilgan   savollarini   mavzuga   doir,   bilimlar
asosida yechish mumkin bo’lgan masalalar bilan almashtirish mumkin. 
Ushbu   masalalar   o’tilgan   darsda   olingan   bilimlar   asosida   yechishga
mo’jallangan   bo’lib,   bunda   o’quvchilar   mavzuni   o’zlashtirgan   yoki
o’zlashtirmaganini   aniqlash   mumkin.   Masalan,   o’quvchilarga   gazlarning   molyar
hajmi va Avagadro qonunini mavzulariga doir  quyidagi  masalalarni  taqdim etishi
mumkin:
2-Masala.   Kislorod,   azot,   fosfor   va   vodoroddan   iborat   bo’lib,   tarkibida
kislorodning massa ulushi 48,5%,azot atomlar soni fosfor atomlar sonidan 2 marta
ko’p,vodorod atomlar soni kislorod atomlar sonidan 2,25 marta ko’p bo’lgan 
modda formulasini toping. Ushbu moddaning 1 mol massasi 200g dan kam.
Berilgan: ??????  (O)%=48,5%
2n(N)=n(P)
2,25(H)=n(O)
1mol modda massasi = 200g dan kam
Modda formulasini toping-?
Yechish:  Quyidagi belgilashlarni kiritamiz:
N
x H
y P
z O
k    x:y:z:k = v
x : v
y  : v
z  : v
k
Demak 100 g moddada:
m
O =48.5 g,   v
O =48.5/16 = 3.03 mol
v
H = v
O • 2.025=3.03•2.025=6.82 mol
m
H =6.82•1=6.82g
m
(P+N) =100-48.5-6.82=44.68g
31• v
p + 14 • v
N = 44.68 (1)
31• v
p + 28 • v
N = 44.68
v
N = 2• v
P
(2) lardan
44.68
vP= —-----— = 0.757ni topamiz.
59
v
N = 0.757•2=1.51
x:y:z:k = 1.51: 6.82: 0.757 : 3.03 : 0.757
x:y:z:k = 2 : 9 : 1 : 4 
bundan,quyidagi formula kelib chiqadi 
N
2 H
9 PO
4        M = 132 <200  Javob:  ( NH
4 )
2 HPO
4 ammoniy gidrofosfat.
3-Masala.  19,8g magniy va 18,9g kremniy (IV) oksid aralashmasi uzoq vaqt 
qattiq qizdirilishi natijasida olingan kremniyni eritish uchun 34%li va zichligi 
1,37g/ml bo’lgan kaliy gidroksid eritmasi hajmini hisoblang.
Berilgan:
?????? (KON)%=34%
ρ (KON)= 1,37g/ml;
m(Mg)=19,8g m(SiO
2 )=18,9g
V(KOH)
eritma =?
Yechish : V(SiO
2 ) 18.9 : 60 = 0.0.315 mol
V
(Mg) =19.8 : 24 = 0.825 mol
Reaktsiya tenglamasini yozamiz:
SiO
2 + 2Mg → 2MgO + Si
Bundan:
SiO
2  kam, V
(Si)  = 0.315 mol. V
( qolgan Mg) = 0.825-0.63= 0.195 mol
Reaktsiya tenglamasini yozamiz:
2Mg +Si → Mg
2 Si
Mg kam, kremniy ortiqcha 0.195 : 2= 0.0975 mol, kremniy ortib qoladi 
n(Si)=0.315-0.0975= 0.2175 mol
Reaktsiya tenglamasini yozamiz:
Si + 2KOH +H
2 O → K
2 SiO
3  + 2H
2 ↑Bundan:
V
(KOH)=  0.2175 • 2 = 0.435 mol
m
(KOH) = 0.435 • 56 = 24.36 g
m
(KOH eritmasi) = 24.36 : 0.34 = 71.65 g
v
(KOH eritmasi) = 71.65 : 1.37 = 52.3 ml
Javob:  KOH eritmasidan 52.3 ml kerak bo’ladi.
Og’zaki   savollar   berish   ham   maqsadga   muofiq,   chunki   u   tez   fikrlashga
yordam   beradi,   o’quvchilar   qobilyatini   nomoish   qiladi,   o’quvchining   o’qishga
qiziqishi   va   aktivligi   ortadi.   Malakali   professor   o’qituvchilarimiz   mustaqil   ish
sifatida o’quvchilarga o’tilgan mavzu yuzasidan ikki uchta masalani echish uchun
dars   so’ngida   vazifa   qilib   beradi.   Bu   o’quvchilarning   masala   yechish
ko’nikmalarining   ivojlantirib   boradi   va   olingan   bilimlar   mustahkamlanadi.
O’quvchi o’tilgan mavzuni so’zlab berishi, so’ng o’qituvchi yoki o’quvchilar savol
beradi.   Faqat   savol   bilan   o’quvchining   mavzudagi   qoidalarini   yodlashiga   olib
keladi.   O’tilgan   mavzuni   tushinish   va   mohiyatini   aniqlashi   uchun   ijodiy yondashish   rivojlanmaydi.   Hisoblashgadoir   yoki   eksprimental   masalalar   yechish
o’quvchilarning o’tilgan mavzu yoki bo’limning o’zlashtirilishini yaxshilaydi.
2.3.  Spirtlarga oid oddiy va murakkab masalalar.
1-masala.  42,8 g spirt va fenol aralashmasi natriy metali bilan reaksiyaga 
kirishganda   6,72   litr   (n.   sh.)   gaz   ajraldi.   Shu   aralashma   50   g   16%   li   natriy
gidroksid bilan to’liq reaksiyaga kirishsa, dastlabki aralashmadagi spirtni aniqlang.
Yechish: Reaksiya tenglamasini tuzamiz, spirt formulasini ROH deb olamiz Shu   aralashmaga   NaOH   ham   ta’sir   ettirildi.   NaOH   bilan   fenol   reaksiyaga
kirishadi;
50 gramm 16% li eritmada erigan modda massasi topiladi:
8 g NaOH necha g C
6 H
5 OH bilan reaksiyaga kirishishini topamiz:
Reaksiya tenglamasi bo’yicha
Chiqqan fenolning qiymatini (2) tenglamaga qo’yib, proporsiya tuzamiz:
Demak,   4,48   l   H
2 spirt   Na   bilan   ta’sirlashganda   hosil   bo’lgan.   (1)   tenglamadan
proporsiya   tuziladi.   Fenolning   massasi   18,8   g,   4,28-18,8   g   =   24   g,   ROHning
massasi 24 grammga teng.
Chiqqan   son   (60   g)   spirtning   M
r   – hisoblanadi.   Spirtlardan   C
3 H
7 OH   ning
M
r =60g/mol
Javob: C
3 H
7 OH
2-masala.  Etanol va fenol aralashmasi natriy metali bilan reaksiyaga kirishganda, 
6,72   litr   (n.   sh.)   gaz   ajraldi.   Shu   aralashmaning   teng   yarmi   50   g   16%li   natriy
gidroksid bilan to’liq reaksiyaga kirishsa, dastlabki aralashmadagi spirt  massasini (g) aniqlang.
Yechish:
Reaksiya tenglamasini tuzamiz:
Aralshmaning   teng   yarmiga   qo’shilgan   ishqor   faqat   fenol   bilan   reaksiyaga
kirishadi.
50 g 16% li NaOH eritmasida erigan modda massasini topamiz:
(2)   tenglamadan   foydalanib   18,8   g   C
6 H
5 OH   reaksiyaga   kirishganda   necha   litr   H
2
ajralishini topamiz.
Spirtning massasini (1) tenglama bo’yicha topamiz: 3-masala.   30,4   g   etanol   bilan   propanol   aralashmasiga   natriy   metali   ta’sir
ettirilganda,   6,72   litr   gaz   ajraldi.   Boshlang’ich   aralashmadagi   C
3 H
7 OH   massasini
toping.
Yechish:
Hosil bo’lgan gazning miqdorini topamiz
(2) tenglamadan:
x=92y bo’lgani uchun x ning o’rniga qo’yamiz
 x=92y y ni o’rniga 0,2ni qo’yib hisoblaymiz
 x=92*02=18.4gr C
2 H
5 OH propil spirtining massasini topamiz:
m(C
3 H
7 OH)=m(ar-ma)-m(C
2 H
5 OH)=30.4-18.4=12
Javob: 12
4-masala . Propan va propendan iborat 20 g aralashmaga 160 g 20% li bromli suv
ta’sir   ettirilganda   uni   to’la   rangsizlantirdi.   Aralashmadagi   propanning   massasini
ulushini toping.
Yechish:
Br li suv bilan propen reaksiyaga kirisha oladi: Sarflangan propilenni massasini topamiz:
Propanni massa ulushi:
Javob: 58%.
5-masala.   27,6 g aldegid va propanol  aralashmasiga kumush oksidning ammiakli
eritmasi   qo’shib   bir   oz   qizdirilganda   64,8   g   cho’kma   tushdi.   Agar   boshlang’ich
aralashmadagi   aldegidning   spirga   nisbati   3:1   mol   bo’lsa,   undagi   spirt   massa
ulushini (%) va aldegid nomini aniqlang.
Yechish: 
Noma’lum   aldegidga   kumush   oksidining   ammiakdagi   eritmasini   ta’sir
ettiramiz:
Masalani sharti bo’yicha aldegidning spirtga nisbati 3:1. Ya’ni 27,6:4 = 6.
Demak, spirt 6 g aldegid = 21,6 g. Reaksiya tenglamadan
21,6 g RCHO – 64,8 g Ag↓
x g RCHO – 216 g Ag↓
x = 72 g Bu – C
3 H
7 CHO ning nisbiy molekulyar massasi. Spirtning massa
ulushi:
Javob : 21.7% 6-misoI .   Mol   issiqlik   sig’imining   hai'oratga   bogiiqligi   kJ/mol*K   C
p   =   9,05   +
0,208T — 0,0651 ■ 10 -3
T 2  
formula bilan ifodalangan. 1 kg etil spirt (p=const) 400
dan 600 K gacha qizdirilganida qancha issiqlik yutilishini (kJ) aniqlang.
Berilgan:  m=l kg; M=46; T=600-400 K; ∆ T =200 K.
Noma’lum: Q=?
Yechish:  
7-misol .   CO   +   2H2   =   CH3OH.   shu   reaksiyada   ishtirok   etayotgan
moddalaming   chin   issiqlik   sig’imlarining   haroratga   bog’liqligi   tubandagi
formulalar bilan ifodalangan bo’lsa:
s  co
P =26,2+0,00875T -1,92-10 -6
 T 2
 J/mol;
C
p H2
= 28,8+0,000276T - 1,17-10 -6
 T 2
 J/mol; 
c
p   ch3oh
 = 20,45+0,1087T- 0,0247- 10 -6
 T 2
 J/mol.
Metil   spirti   va   is   gazining   hosil   boTish   issiqliklari   -201,2   v   a   -   1   10,5
kJ/mol   ekanligidan   foydalanib,   shu   reaksiyaning   573   K   dagi   issiqlik   samarasini
aniqlang.
? 8-misol.   Zichligi   1,252   g/ml   bo’lgan   7,2n   NaOH   eritmasining   %   li
konsentratsiyasi qanday boriadi?
9-misol.   Zichligi   0,9204   g/ml   bo’lgan   47%   li   etil.   spirtining   molyar   va
molyal konsentratsiyalarini aniqlang. 10-misol . Konsentratsiyasi 30% bo’lgan C
2 H
5 OH ning suvdagi eritmasi —
28,7°C   da   muzlaydi.   Eritmadagi   spirt   molekulalarining   aktivligi   aniqlansin.
Suvning krioskopik konstantasi 1,86 grad/mol.
Berilgan : m=30% ; t= -28.7 o
C ; to= 0 o
C ; K=1.86 ; ∆t=0-(-28.7)=28.7 o
C
Noma’lum: a
1 =?
Yechish 1) a) 1 / eritmadagi spirtning massasi aniqlanadi:
1 00 :30 = 1000 :x; x=300g.
b) Erituvchimng massasi hisoblanadi:
1000- 300=700 g.
d) 1000 g erituvchi uchun spirtning massasi aniqlanadi:
700 : 300 = 1000 : x; x=428,57 g.
e) Spirtningmolyalkonsentratsiyasi 11-misol . Metil spirti va C 
6 H
6  aralashmasi berilgan, tarkibida 39% CH
3 OH
va 61% C
6 H
6  tutuvchi azeotron aralashma hosil bo’ladi. Bu ai'alashma 303,9 K da
qaynaydi. Metil spirti 337,7 K va benzol 353,1 K da qaynaydi. Tarkibida: a)20%
CH
3 0H   va   80%   C
6 H
6 ;   b)   60%   CH
3 OHva   40%   C
6 H
6   bo’lgan   aralashmalar
fraksiyaiarga   boTib   haydalganida   qaysi   modda   oldin   haydaladi   va   qaysi   biri
haydash asbobida qoladi?
Yechish:  
1)   Har   ikkala   aralashmada   birinchi   navbatda   303,9   K   da   azeotron
aralashma haydaladi. 
2)   Azeotropdan   so'ng:   birinchi.   aralashmadcm   CH
3 OH   haydalib,   asbobda
C
6 H
6  qoladi. Chunki metil spirtining qaynash harorati past, u tezda bug 'lanadi
3) Ikkinchi aralashmadan ham birinchi. bo'lib CH
3 OH haydalib,asbobda C
6Hb qoladi.
12-misol.   292,5   K   da   etil   spirti   va   suv   aralashmasida   xinon   eritilgan.
Aralashmaning suv qatlamida xinon miqdori 0,2915 mol/1 va 0,8415 mol/1, spirt
qatlamida   esa   0,893   mol/1   va   0,2714   mol/1   ni   tashkil   qiladi.   Suv   va   spirt
qavatlarida xinonni taqsimlash koeffitsiyentini aniqlang.
Beriigan: 1 - spirt qatlamida: C
1  =0,893 mol/1; c
2 =0,2714 mol/1
2 - suv qatlamida: c’
1 =0,2915 mol/1; c’
2 =0,8415 mol/l
Noma'lum: K'=?; K"=?
Yechish: 13-misol.  2 l suvli eritmada 0,02 g yod erigan bo’lib, shu eritmani 50 ml CS
2 bilan
ekstraksiyalanadi.   Uni   ikki   usulda   olib   borish   mumkin:   a)   CS
2   ning   hammasini
sistemaga  quyish bilan bir  yo’la  yoki  b)  CS
2   ni  10 ml  dan quyib, ekstraksiyani  5
marta   o’tkazish   mumkin.   Yodning   taqsimlanish   koeffitsiventi   0,00167   ga   teng
boisa,   har   ikkala   usulda   ekstraksiya   qiiinganida   eritmada   qancha   miqdor   {%)   da
modda qolishi mumkin?
Berilgan: g
1/2 =0,02 g; V
a =2000 ml; V
b =5Q ml; K=0,00167
Nomaium: gi=?; g„=?
Yechish:  Ekstraksiya bir yo ‘la qilinganida eritmada qolgan modda miqdori
(IV.45)formuladan hisoblanadi:
Ektraksiya qilib olingandan keyin qolgan I
1  ning % miqdori aniqlanadi:
0,02 - 0,0000049 = 0,0199951 g.
0,02 : 100 = 0,0199951 :x; x=99,975%,
Eritmada(100 — 99,975)=0,025% I
2  qoladi.
b) Bosqichli ekstraksiyadan keyin qolgan I
2  miqdori aniklanadi
Bosqichli ekstraksiya bilan ajratib olingan I
2  miqdori aniqlanadi:
0,02 - 20,861 ■ 10-12 = 0,01999,
0,02 : 100 = 0,01999 : x; x = 99,95 %, 
Eritmada(100 - 99,95)=0,05% I
2  qoladi. Xulosa qilib aytganda, bosqichli ekstraksiyaga nisbatan bir marta ekstraksiya qilish
samarali: 0.05:0.025= 2 marta.
14-masala.  Etanol va fenol aralashmasi natriy metali bilan reaksiyaga kirishganda,
6,72   litr   (n.   sh.)   gaz   ajraldi.   Shu   aralashmaning   teng   yarmi   50   g   16%li   natriy
gidroksid bilan to’liq reaksiyaga  kirishsa,  dastlabki  aralashmadagi  spirt massasini
(g) aniqlang.
Yechish:
Reaksiya tenglamasini tuzamiz :
2C
2 H
5 OH + 2Na    2C
2 H
5 OH + H
2   (1)
2C
6 H
5 OH + 2Na    2C
6 H
5 ONa + H
2   (2)
Aralshmaning teng yarmiga qo’shilgan ishqor faqat fenol bilan reaksiyaga
kirishadi.
 94    40
C6H5OH + NaOH    C
6 H
5 ONa + H
2 O (3)
50 g 16% li NaOH eritmasida erigan modda massasini topamiz
(3) reaksiya tenglamasi bo’yicha
94g C
6 H
5 OH – 40g NaOH 
X g C
6 H
5 OH -- 8 g Na OH    x = 18.8 g C
6 H
5 OH 
(2) tenglamadan foydalanib 18,8 g C6H5OH reaksiyaga kirishganda necha
litr H
2  ajralishini topamiz.
188 g C
6 H
5 OH --- 22.4 l H
2
18.8 g C
6 H
5 OH – l H2       x= 2.24 l H2
6.72 – 2.24 l = 4.48 l
Spirtning massasini (1) tenglama bo’yicha topamiz:
 92             22.4 2C2H5OH + 2Na    2C2H5Ona +H2
 X             4.48
92 g C
2 H
5 OH -- 22.4 l H2
X g C
2 H
5 OH –4.48 l H2        x = 18.4 g C
2 H
5 OH
       Javob  :  m(C
2 H
5 OH)= 18.4 gr
15-masala.  30,4 g etanol bilan propanol aralashmasiga natriy metali ta’sir 
ettirilganda,   6,72   litr   gaz   ajraldi.   Boshlang’ich   aralashmadagi   C
3 H
7 OH
massasini toping.
Yechish:
  91             1
2C2H5OH + 2Na    2C2H5Ona + H2 (1)
  X    x-92y        y
92             1
2C3H7OH + 2Na    2C3H7Ona +H2   (2)
 30.4- x           0.3-y
Hosil bo’lgan gazning miqdorini topamiz.
 
     6.72
v(H2)= -----------= 03. mol
    22.4
(2) tenglamadan:
120 g C3H7OH --- 1 mol H2
(30.4 –x) gr C3H7OH – (0.3-y) mol H2
     120(0.3-y) 30.4-x=--------------------
      1
X= 92y bo’lgani uchun x ning o’rniga qo’yamiz:
30.4-92y = 120(0.3-y)
30.4-92y= 36-120y
120y- 92y= 36-30.4
28y=5.6
Y=0.2
 
X=92 y ni o’rniga 0.2 ni qo`yib hisoblaymiz.
X=92*0.2= 18.4 gr C2H5OH propil spirtining massasini topamiz.
M(C3H7OH) = m (ar-ma) – m(C2H5OH)=30.4-18.4=12 g
Javob: 12
Xulosa :
Yosh avlodga tarbiya berishdek murakkab vazifani hal etishda maktab juda
katta   ahamiyat   kasb   etadi.   Ayni   shu   joyda   yoshlarimiz   ijtimoiy   jamiyat   va   ilmiy
texnika   taraqqiyoti   talablariga   javob   bera   oladigan   ukammal   ma’lumotlarni
oladilar.   Maktab   yoshlarning   dunyoqarashlariga   ‘oydevor   hamda   g’oyaviy
e’tiqodlari uchun negiz yaratadi, ularning irodalarini shakllantiradi, xalqimiz baxt-
saodati   yo’lida   sidqidildan   mehnat   qilishga   tayyorlaydi.O’quvchilarga   tarbiya
berish   ularga   ta’lim   berish   bilan   mustahkam   va   yaxlit   birlikda   amalga   oshiriladi.
Ammo,   tarbiyaning   o’z   vazifasi,   mazmuni,   shakl   hamda   uslublari   bor.   O’quv-
tarbiyaviy   jarayonning   uzviyligi   maktab   oldiga   qo’yilgan   eng   muhim   ‘edagogik
qoidalardan   biri   hisoblanadi,   shuning   uchun   ham   sinfdan   va   maktabdan   tashqari
tarbiyaviy   ishlar   bevosita   o’quv   jarayoni   bilan   bog’langandir.Yoshlarning
g’oyaviy-siyosiy   ongini   shakllantirish,   ularda   atrof-muhitga,   jamiyatga   ongli
munosabatda bo’lish, jonajon Vatanini cheksiz sadoqat bilan sevish, xalqimizning milliy qadriyatlarini e’zozlash  hissini  tarkib to’tirish –vatan’arvarlik tarbiyasining
mag’zi   bo’lmog’i   lozim.Ushbu   malaka   ishi   taqdimotida   qo’llanilgan   interfaol
usullardan   darsda   foydalanishning   mazmun   va   mohiyati   shundan
iboratki,o’quvchilar bilim samaradorligi, fikrlash qobiliyati oshadi.
O’qituvchi   o’quvchilarni   qiziqtirish   maqsadida   ularni   shartli   ravishta
guruhlarga   ajratadi.Bu   guruhlar   o’rtasida   o’zaro   musobaqa   boshlanadi.Sinov
darslari   bilimlarni   takrorlash,mustahkamlash,   umumlashtirish,   o’quvchining
iqtidori   va   zakovatini   aniqlah,ijodiy   va   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirish   kabi
ditaktik   maqsadlarni   amalga   oshirishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Barcha
o’quvchi va talabalarni o’zlarini olgan bilimlarini mustaxkamlash uchun faqatgina
nazariy qism bilan chegaralanib qolmaslik kerak ekanligini, amaliy yo’l bilan ham
o’zlarining   onglarini   charxlab   borishga   undab   qolaman.   Ushbu   kurs   ishi
"Moddalarning berilgan massasi, hajmi va tarkibidagi atom yoki molekulalari soni
asosida   modda   miqdorini   aniqlash"   mavzusini   o'rganishga   yo'naladi.   Bu   kurs
ishining maqsadi kimyo fanining asosiy konseptlarini o'rganuvchilarga tushuntirish
va modda miqdorini aniqlashda foydalaniladigan asosiy formulalarni va metodlarni
o'rgatishdir.
Kurs   ishining   tuzilishi   uchun   ikkita   bob   belgilangan:   "Moddaning   berilgan
massa   va   hajmi   bo'yicha   hisoblash"   va"   Modda   tarkibidagi   atomlar   yoki
molekulalar   sonini   hisoblash   ".   Kurs   ishi   o'quvchilarga   mo'ddalarning   massasini,
hajmini,   va   tarkibidagi   atom   yoki   molekulalar   sonini   hisoblash   formulalari   va
usullarini   o'rgatadi.   Ushbu   usullar   va   formulalar   o'quvchilarga   modda   miqdorini
aniqlashda kerak bo'lgan asosiy ma'lumotlarni beradi.
Kurs   ishi   o'quvchilarga   amaliy   mashqlar   va   misollar   bilan   mashg'ulotlar
beradi, shuningdek, kimyo'vi reaksiyalarda tarkibiy o'zgarishlarni tushuntiradi. Bu
yordam bilan o'quvchilar teorik bilimlarini amaliyotga o'tkazishlari mumkin.
Umumiy   xulosa   qilish   bilan,   ushbu   kurs   ishi   kimyo   fanining   asosiy
qonunlarini, prinsiplarini, va modda miqdorini aniqlashda foydalaniladigan asosiy
formulalarni   o'rganishga   yordam   beradi.   Bu   esa   o'quvchilarga   kimyo   fanini
tushunish va amaliyotga o'tkazishlarini ta'minlaydi. Bu   kurs   ishi   kursantlarga   moddalarning   massasini,   hajmini,   va   tarkibidagi
atom   yoki   molekulalar   sonini   asosida   modda   miqdorini   aniqlashni   o'rganish
imkoniyatini   beradi.   Ushbu   mavzu   kurs   ishidagi   asosiy   maqsadlardan   biri   bo'lib,
kimyo   fanini   o'rganuvchilarga   modda   miqdorini   aniqlashda   qo'llanadigan   asosiy
formulalarni   va   metodlarni   o'rgatishga   yordam   beradi.   Bu   kurs   ishi   jamiyatning
modda   miqdorini   aniqlash   va   kimyo   fanini   o'rganishda   ko'p   ma'nali   ro'linga   ega
bo'lgani sababli, kurs ishida turli misollar, nazariy ta'riflar, va amaliy mashqlar o'z
ichiga oladi.
Fоydаlаnilаdigаn   аsоsiy   dаrsliklаr   vа   o`quv   qo`llаnmаlаr
ro`yхаti
Аsоsiy аdаbiyotlаr
1. T. Xoldorova. Fizik va kolioid ximiyadan masala va mashqlar.-T.: 
0’qituvchi, 1993.
2.   Eremin   V.V.,   Kargov   S.I.,   Uspenskaya   I.A.,   Kuzmenko   N.E.,   Lunin
V.V. 
OsnovBi fizicheskoy ximii. Teoriya i zadachi. -M.: Ekzamen, 2006
3.   A.I.SHutova,   Zadachnik   po   klloidnoy   ximii,   -   M.:   Vtisshaya   shkola,
1966
4.   Mixeeva   E.   V.,   Astashkina   A.P.   Sbornik   zadach   po   fizicheskoy   i
kolloidnoy  ximii. Tomsk: izd-vl TPU, 2012
5. Praktikum i zadachnik po kolloidnoy ximii po red. Nazarova V.V., 
Grodskogo A.S.; -M.: Vbisshaya shkola, 2007
6. X.R.Rustamov. Fizik kimyo. — T.: 0 ‘qituvchi, 2000
7. Ravdel A.A., Ponomareva A.M. Kratkiy spravochnik fiziko-ximicheskix
velichin. SPb: “Ivan Fedorov”, 2003
Qo`shimchа аdаbiyotlаr
1.   N.G.Raxmatullaev,   X.T.Omonov,   O.Yu.   Iskandarov   SH.M.Mirkomilov
“Kimyodan olimpiada masalalari” Toshkent “O`qituvchi” 2007 y. 
2.   Tоshpulаtоv   Yu.T,   Rахmаtullаеv   N.G.,   Iskаndаrоv   А.Yu   Аnоrgаnik
kimyodаn mаsаlаlаr yechish. Tоshkеnt. 2003
3.   G.Ibrохimоvа,   Q.Ахmеrоvа.   Umumiy   хimiyani   mustаqil   o`rgаnish.
Tоshkеnt O`qituvchi. 1993 y.
4.   N.N.Suvоrоv.   Оrgаnik   kimyodаn   sаvоllаr   vа   mаsаlаlаr.   Tоshkеnt.
O`zbеkistоn. 1998 y.
5.   T.Do`stmurоdоv,   А.Аlоviddinоv.   Umumiy   vа   оrgаnik   kimyodаn
mаsаlаlаr yechish. Tоshkеnt O`zbеkistоn 2003 y.
6. Dаvlаt tеst mаrkаzi ахbоrоtnоmаlаri. Tоshkеnt «DTM» nаshriyoti 1998-
2003 yillаr.
7. Muftахоv А.G. Хimiyadаn оlimpiаdа mаsаlаlаri ulаrning yechimlаri, T.,
«O`qituvchi» 1993
8.   А.G.Muftахоv.   Оrgаnik   kimyodаn   оlimpiаdа   mаsаlаlаri   vа   ulаrning
yechimlаri. Tоshkеnt O`qituvchi 1997 y.
  Elektron ta’lim resurslari:
 1.  www.tdpu.uz  
2.  www    .   pedagog    .   uz     
3.  www    .   ziyonet    .   uz     
4.  www    .   edu    .   uz     
5.  www    .   tdpu    -   INTRANET    .   Ped    . 
6.  www.grain.ru  
7. www.plant protestion.som

Spirtlarning nomlanishi va xossalariga doir masala mashqlar yechish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Turli aralashmalami quyuqlashtirish, bug’latish qurilmasini hisoblash va loyihalash
  • Suyuqlik suyulik va suyuqlik qattiq jism sistemasida ekstraksiyalash
  • Shaxtali konvertor mukammal hisobi bilan tabiiy gaz konversiyasi sexining loyihasi. CCH4=98,2%,N=1320 t/kun NH3.
  • Optik analiz usullari haqida slayd.
  • Atom absorbsion spektroskopiya slayd

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский