Sug'urta bozori uning tarkibiy tuzilishi va ularga umumiy tavsifnoma

Sug’urta bozori uning tarkibiy tuzilishi  va ularga
umumiy tavsifnoma
Mundarija:
Kirish
1.   Sug’urta bozori uning tarkibiy tuzilishi  va ularga umumiy tavsifnoma.
2.  Sug’urta bozorining professional ishtirokchilari
3. Sug’urta bozorini professional ishtirokchilari to’g’risidagi nizom
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yx ati Kirish
      Ma’lumki,   har   qanday   bozorda     sotuvchi   va   xaridor   bo’ladi   hamda   ular
o’rtasida   tegishli   tovarlar   (xizmatlar)   ayirboshlanadi.   Xuddi   shunday,   sug’urta
bozorida   ham   sotuvchi   (sug’urtalovchi)   va   xaridor   (potentsial   sug’urtalanuvchi)
ishtirok   etadi.   Bu   erda   potentsial   sug’urtalanuvchi   tushunchasini   qanday   izohlash
mumkin, degan o’rinli savol tug’ilishi mumkin. Gap shundaki, basharti, potentsial
sug’urtalanuvchini to’g’ridan to’g’ri sug’urtananuvchi, deb atasak katta xatoga yo’l
qo’ygan bo’lamiz. Negaki, amaldagi qonunlarga muvofiq, sug’urta kompaniyalari
bilan   bevosita   shartnoma   tuzgan,   fuqarolik   salohiyatiga   ega   bo’lgan   yuridik   va
jismoniy shaxslarga sug’urtalanuvchilar deyiladi. Aksincha, sug’urta “mahsulotini”
sotib   olishga   ehtiyoji   bor,   ammo   hali   sug’urtalovchilar   bilan   tegishli   sug’urta
munosabatlariga   kirishmagan   shaxslar   potentsial   sug’urtalanuvchilar   deb   ataladi.
Endi, sug’urtalovchilar  haqida gapiradigan bo’lsak,  sug’urtalovchi  - bu mamlakat
xududida sug’urta faoliyatini amalga oshirish huquqi berilgan hamda sug’urtalash
o’zi uchun asosiy faoliyat turi hisoblangan yuridik shaxslardir. Ko’rinib turibdiki,
sug’urta   kompaniyasi   tegishli   faoliyat   yuritishi   uchun   vakolatli   davlat   organining
litsenziyasiga   ega   bo’lishi   va   sug’urtaga   bog’liq   bo’lmagan   operatsiyalar   bilan
shug’ullanmasligi zarur.Sug’urtalovchilar bozorga o’zlarini ishlab chiqargan o’ziga
xos mahsuloti - sug’urta xizmatini taklif etadilar. Ushbu xizmatlar yuzlab, minglab
sug’urta   kompaniyalari   tomonidan   sotilishi   mumkin.   O’z-o’zidan,   bu   holat
sug’urta   bozorida   potentsial   mijozlarni   jalb   etish   uchun   sug’urta   kompaniyalari
o’rtasida   raqobatning   kuchayishiga   olib   keladi   va   “mahsulot”ning   sifatiga   ijobiy
ta’sir ko’rsatadi. Eng asosiysi, potentsial sug’urtalanuvchi har tomonlama o’zining
talabini qondiradigan “mahsulot”ga ega bo’ladi. Bayon etilganlar quruq gap emas,
balki bugungi kunda iqtisodi taraqqiy etgan mamlakatlar bozorida ruy berayotgan
oddiy haqiqatdir. Yuqorida zikr etilgan fikrlarni quyidagi chizmada yaqqol ko’rish
mumkin.Sug’urta  bozorining  mohiyatini  chuqurroq  anglab  olish  uchunkundalik
xayotimizdan   oddiy   bir   misol   keltirsak   maqsadga   muvofiqdir.   O’zimiz   yoki
bolalarimizga kiyim-kechak sotib olish uchun buyum bozoriga boramiz. Aytaylik,
birorta   kiyim,   aniqrog’i,   kuylak   sotib   olmoqchimiz.   Bozorda   kuylakning   har   xili mavjud, baholari xam, narxi xam turlicha. Biz, albatta, sifati yaxshisini  va bahosi
arzonini   sotib   olamiz.   Sug’urta   bozorida   ham   aynan   shu   jarayon   yuz
beradi.Sug’urta kompaniyasi o’z mahsulotini bozorda sotar ekan, zimmasiga katta
mas’uliyat   olganligini   unutmasligi   kerak.   Chunki,   sug’urtalovchi   ozgina   sug’urta
mukofoti evaziga yirik mikdordagi riskni qabul qilib oladi va sug’urta hodisasi ruy
berganda   zimmasidagi   sug’urta   qoplamasini   to’lashi   shart.   Shu   o’rinda,   biz
sug’urta kompaniyasiga murojaat qilishni istagan yoki muayyan sug’urta xizmatiga
ehtiyoj   sezgan   shaxslarga   sug’urta   shartnomasini   tuzishdan   oldin   sug’urta
kompaniyasining   moliyaviy   axvoli,   balansi   bilan   albatta   tanishib   chiqishlarini
maslahat   qilamiz.Shuni   alohida   ta’kidlash   lozimki,   boshqa   tovarlar   va   xizmatlar
kabi, sug’urta xizmatining ham bahosi talab va taklif asosida paydo bo’ladi hamda
bu   baho   o’zining   pastki   va   yuqori   chegaralariga   ega.   Sug’urta   tushumlarining
miqdori   sug’urta   to’lovlari   va   sug’urta   tashkilotlari   xarajatlari   miqdoriga   teng
bo’lishi sugurta baxosining pastki chegarasini bildiradi. Bunday sharoitda sug’urta
kompaniyasi   asosiy   faoliyatdan   foyda   ololmaydi.   Ko’p   hollarda   sug’urta
bozoridagi keskin raqobat, sug’urta tashkilotlarining potentsial mijozlarni jalb etish
maqsadida   tarif   stavkalarini   kamaytirishga   majbur   etadi.   Chet   mamlakatlarda,
sug’urtalovchilar   sug’urta   faoliyatidan   zarar   ko’rganda,   bu   zarar   investitsiyadan
keladigan   daromad   hisobidan   qoplanadi.Sug’urta   xizmati   bahosining   yuqori
chegarasi   talab   hajmi   va   bank   foizining   miqdori   bilan   aniqlanadi.   Sug’urta
xizmatining   ma’lum   bir   turiga   etarli   darajada   talab   mavjud   bo’lganda,   sug’urta
tashkiloti   mazkur   xizmat   bahosini   yuqori   darajada   saqlab   turishi   mumkin.   Lekin,
vaqt o’tishi bilan bozorda sug’urta xizmati ko’rsatish turlarining ko’payishi bilan,
o’z-o’zidan tarif stavkalari kamaya
So’nggi   yillarda   mamlakatimizda   moliya   bozorining   sug’urta   segmentini
rivojlantirishga alohida e’tibor berilmoqda. Jumladan, respublikada sohaning turli
yo’nalishlarida   faoliyat   ko’rsatayotgan   30   ta   sug’urta   kompaniyasi   tomonidan
2018-yil mobaynida to’langan sug’urta to’lovlari hajmi 461,1 mlrd. so’mni tashkil
etgan.   Bu   esa   oldingi   yildagiga   nisbatan   71   foizga   ko’p.   Sug’urta
kompaniyalarining investitsiyalari hajmi esa 2 trln. so’mga yetib, 35 foiz ortgan. Lekin   soha   rivojiga   to’sqinlik   qilayotgan   ayrim   muammolar   ham   mavjud.
Jumladan,   sug’urta   tashkilotlari   tomonidan   sug’urtalanuvchi   yoki   sug’urta
ob’ektlariga   nisbatan   noqonuniy   talablar   qo’yib,   sug’urtalash   ishlarini   amalga
oshirish   hollariga   yo’l   qo’yilayotgani   shulardan   biri.Ba’zan   esa   sug’urta
kompaniyalari   sug’urtalash   jarayonida   sug’urtalanuvchilarga   ularning   haq-
huquqlarini   to’liq   va   to’g’ri   tushuntirmayotgani   sababli   tomonlar   o’rtasida
kelishmovchiliklar kelib chiqib, ishlar sudlarga qadar yetib boryapti.O’z navbatida,
sug’urta   hodisasi   sodir   bo’lganda,   to’lovlarni   to’liq   amalga   oshirmaslik   yoki   bu
jarayondagi   byurokratik   to’siqlar   qayta   sug’urtalash   imkoniyatlarini   yo’qqa
chiqarib,   fuqarolarning   sug’urta   bozoriga   bo’lgan   ishonchi   pasayishiga   olib
kelayotgan   edi.Prezidentimizning   joriy   yil   2-avgustdagi   “O’zbekiston
Respublikasining   sug’urta   bozorini   isloh   qilish   va   uning   jadal   rivojlanishi
ta’minlash   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   qarori   bu   muammolarni   hal   qilish,
ularning   kelib   chiqishiga   sabab   bo’layotgan   omillarni   bartaraf   etishga   qaratilgani
bilan   ahamiyatlidir.Qarorga   muvofiq,   sug’urta   bozorini   isloh   qilish   va   jadal
rivojlantirishning   asosiy   yo’nalishlari   belgilandi.   Sug’urta   sohasida   normativ-
huquqiy   bazani   takomillashtirish,   bu   yo’nalishdagi   faoliyatni   tartibga   solish
tizimini institutsional rivojlantirish, sug’urta bozori professional ishtirokchilarining
kapitallashuv   darajasini,   to’lov   qobiliyati   va   moliyaviy   barqarorligini   oshirish
kabilar shular sirasidandir. Endilikda sug’urtalovchilarning ustav kapitali minimal
miqdorlari 2020 – 2022-yillarda bosqichma-bosqich oshiriladi. Chunki kompaniya
o’z zimmasiga olgan majburiyatlar bo’yicha aynan ustav kapitali miqdorida javob
bera   oladi,   ya’ni   bu   ko’rsatkich   uning   majburiyatlari   bajarilishiga   o’ziga   xos
kafolat rolini o’ynaydi. Shu boisdan qarordagi ushbu jihat juda muhim ahamiyatga
ega.   Qolaversa,   hujjatda   daromadlarning   20   foizigacha   miqdoridagi   ajratmalar
hisobiga shakllantiriladigan sug’urta tashkiloti zaxira jamg’armasining cheklangan
miqdori   sug’urta   tashkiloti   ustav   fondining   50   foizigacha   oshirilishi   belgilangan.
Bu   esa,   o’z   navbatida,   sug’urta   tuzilmalari   faoliyati   barqarorligini   ta’minlashga
xizmat qiladi. Qaror bilan kiritilayotgan yana bir yangilik shundaki, endilikda sug’urtaning
ayrim   turlari   bo’yicha   elektron   polislarni   (“E-polis”)   rasmiylashtirish   mexanizmi
joriy   etiladi.   Ya’ni   bu   chora   mamlakatimizda   elektron   sug’urtalashni
rivojlantirishga   qaratilgan   bo’lib,   avvalo,   mijozlarni   vijdonsiz   sug’urta
agentlarining   tovlamachilik   harakatlaridan   himoya   qilish,   hujjatlarni
rasmiylashtirish   jarayonini   tezlashtirish,   sug’urta   kompaniyalari   ortiqcha
xarajatlarini   qisqartirish   hamda   bu   mablag’larni   ularning   faoliyatini   yaxshilashga
yo’naltirish imkonini beradi.
Sug’urta   bozori   ishtirokchilari   faoliyati   uchun   yanada   qulay   shart-
sharoitlarni   ta’minlash,   shu   jumladan,   ularning   soliq   yukini   maqbullashtirish   –
hujjatdan   ko’zda   tutilgan   yana   bir   aniq   maqsad.   Qarorga   ko’ra,   2020-yil   1-
yanvaridan   yuridik   shaxslar   —   sug’urta   brokerlari   va   sug’urta   agentlari   uchun
yagona   soliq   to’lovi   stavkasi   komissiya   mukofotining   13   foizi   miqdorida
belgilanadi.   Gap   shundaki,   sug’urtalashda   bozor   va   davlat   boshqaruv   dastaklari
o’rtasidagi   oraliq   o’rinni   narx   yoki   sug’urta   mukofoti   egallaydi.   Bu   mezon   tarif
stavkasi   bilan   belgilanadi.   Majburiy   sug’urta   turlari   bo’yicha   sug’urta   mukofoti
qonun asosida, normativ ravishda o’rnatiladi. Yagona to’lov stavkasining Qarorda
k щ rsatilgan   miqdorda   belgilanishi   ham   soliq   tushumlarining   samarasi,   ham
sug’urta   bozori   ishtirokchilari   uchun   og’ir   bo’lmagan   darajani   kafolatlaydi,
sug’urta   sohasini   malakali   kadrlar   bilan   ta’minlashga   ham   alohida   e’tibor
qaratilgan.   Xususan,   2020/2021-o’quv   yilidan   sug’urta   bozorida   faoliyat   olib
borayotgan   xodimlar   uchun   oliy   ta’lim   muassasalarining   “Sug’urta   ishi”   ta’lim
yo’nalishi   bo’yicha   sirtqi   va   kechki   bo’limlarga   test   sinovlari   o’tkazilmasdan,
belgilangan   qabul   kvotalaridan   tashqari   pulli-kontrakt   asosida   qabul   qilish   tartibi
joriy   etiladi.   Bu   esa   sohadagi   malakali   kadrlar   yetishmovchiligini   yaqin   yillarda
bataraf qilish, demakki, iqtisodiy va ijtimoiy jihatdan muhim ahamiyat kasb etgan
sug’urta   bozorini   jadal   rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   10   iyul   kuni   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   sug’urta   xizmatlari   bozorini
rivojlantirish masalalari bo’yicha yig’ilish o’tkazdi.   Sug’urta   xizmatlari   iqtisodiyotni   turli   xil   moliyaviy   xatarlardan   himoya
qiluvchi   vositalardan   biridir.   Biroq   mamlakat   moliya   bozorida   bu   xizmatlarning
o’rni hozircha katta emas.
Joriy   yilning   olti   oyida   sug’urta   tashkilotlari   tomonidan   yig’ilgan   sug’urta
mukofoti   o’tgan   yilning   shu   davriga   nisbatan   1,5   barobar   oshgan   bo’lsa-da,
sug’urta   tushumi   aholi   jon   boshiga   50   ming   so’mdan   to’g’ri   kelgan.   Ushbu
sohaning   mamlakat   yalpi   ichki   mahsulotidagi   ulushi   atigi   0,4   foizni   tashkil
etmoqda. Qiyos uchun, bu ko’rsatkich Janubiy  Koreyada 11 foiz, Germaniyada 6
foiz, Rossiyada 1,5 foizni tashkil etadi. Buning asosiy sabablaridan biri - sug’urta
xizmatlari   yetarli   darajada   jozibador   emasligi.   Misol   uchun,   o’tgan   olti   oyda
umumiy sug’urta tarmog’ida 887 milliard so’m sug’urta mukofoti yig’ilgan bo’lsa-
da, ushbu davrda mijozlarga to’langan sug’urta qoplamasining hajmi mukofotning
atigi 11 foiziga to’g’ri kelgan. Dunyoda esa bu ko’rsatkich o’rtacha 50-60 foizdir.
Yig’ilishda   Moliya   vazirligi   huzuridagi   Sug’urta   nazorati   davlat
inspeksiyasini   bugungi   kun   talablaridan   kelib   chiqqan   holda   tubdan   isloh   qilish
masalasi   muhokama   etildi.   "Sohaga   nazoratchi   emas,   ilg’or   va   zamonaviy
standartlarni   joriy   etadigan,   barcha   ishtirokchilar   o’rtasida   chinakam   raqobat
muhitini   yaratib,  sug’urta  bozorini   rivojlantiradigan   tuzilma   kerak",   dedi   Shavkat
Mirziyoyev.
Shu   bois   ushbu   inspeksiyani   tugatib,   Sug’urta   bozorini   rivojlantirish
agentligi tashkil etish taklif qilindi. Mutasaddilarga sug’urta sohasini o’rta va uzoq
muddatli   rivojlantirish   strategiyasini   ishlab   chiqish,   2022   yilgacha   aholi   jon
boshiga   to’g’ri   keladigan   sug’urta   mukofoti   hajmini   3   baravar,   sohaning   yalpi
ichki mahsulotdagi ulushini esa 2 baravar oshirish vazifasi qo’yildi. Avvalo, aholi
va   tadbirkorlarning   sug’urtaga   ishonchini   oshirish   zarurligi   ta’kidlandi.   Moliya
vazirligi   hamda   Monopoliyaga   qarshi   kurashish   qo’mitasiga   sug’urta   da’volarini
ko’rib   chiqish   muddatlari   va   hujjatlarini   qisqartirish,   sug’urta   hodisasini   adolatli
baholash   va   to’lovlarni   tezkor   to’lash   tizimini   joriy   qilish   vazifasi
topshirildi.   Sug’urta   tashkilotlarining   investitsiya   faoliyatini   qo’llab-quvvatlash
mexanizmlarini   kengaytirish   yuzasidan   topshiriqlar   berildi.   Jumladan,   sug’urta kompaniyalarining lizing faoliyati  bilan shug’ullanishini  rag’batlantirish  va lizing
xizmatlari bo’yicha soliqqa tortish tizimini takomillashtirish vazifalari belgilandi.
Iqtisodiyot   tarmoqlarini   sug’urta   xizmatlari   bilan   qamrab   olish   muhimligi
qayd   etildi.   Moliya   vazirligi   hamda   Investitsiyalar   va   tashqi   savdo   vazirligiga
qishloq   xo’jaligi   mahsulotlari   eksportini   sug’urtalash   xarajatlarining   bir   qismini
davlat   tomonidan   subsidiyalash   mexanizmlarini   joriy   etish   bo’yicha   ko’rsatma
berildi.  
Milliy   sug’urta   kompaniyalarining   xalqaro   moliya   bozorlariga   chiqishini
ta’minlash,   ilg’or   korporativ   boshqaruv   tizimini   joriy   qilish   orqali   xalqaro
reytinglar olish bo’yicha ham aniq vazifalar belgilandi.  
Sug’urta   sohasida   zamonaviy   kadrlar   tayyorlash,   mutaxassislarni   nufuzli
xorijiy   bilim   yurtlarida   o’qitish   va   yetakchi   kompaniyalarda   malakasini   oshirish
masalalariga ham e’tibor qaratildi.
Mamlakatda majburiy tibbiy sug’urta tizimini joriy qilish haqida so’z borar
ekan,   davlat   rahbari   bunga   puxta   tayyorgarlik   ko’rish,   tibbiy   xizmatlarning
minimal ijtimoiy paketini shakllantirish kerakligini ta’kidladi.
Sug’urta   bozori   –   bu   sug’urta   holatlari   ro’y   berganda   jismoniy   va   yuridik
shaxslarni   mulkiy   mafaatlarini   sug’urtalanuvchilarning   pul   mablag’lari   hisobidan
himoya   qilishda   aks   etuvchi   sug’urta   xizmatlari   oldi-sotdisi   bo’yicha   iqtisodiy
munosabatlar   yig’indisi.   Sug’urta   bozorini   amal   qilishining   asosiy   sharti   sug’urta
xizmatlariga   ehtiyoj   (talab)   va   bu   ehtiyojlarni   qondirishga   layoqatli
sug’urtalovchilarning   mavjudligidir.   Hozirgi   kunda   jahon   amaliyotida   sug’urtada
ikki   tendensiya   amal   qilmoqda:   sug’urtalovchilarning   ixtisoslashuvi   va
universallashuvi, ya’ni ma’lum sug’urta kompaniyalari sug’urtaning deyarli barcha
turlari bo’yicha xizmat ko’rsatishni yo’lga qo’yib o’z faoliyatlarini kengaytirsalar,
boshqa   bir   kompaniyalar   sug’urtaning   ma’lum   bir   turlari   bo’yicha   ixtisoslashib
ushbu   xizmat   turini   mukammal   o’zlashtirib   olmoqdalar.   Bu   yo’nalishlarning
birinchisi   bevosita   mehnatning   ijtimoiy   taqsimlanishining   kuchayishi   bilan
bog’liqdir:   ushbu   jarayon   sug’urta   ishida   ham   obyektiv   zarurat   tug’dirmoqda.
Sug’urtalovchilar   faoliyatining   universallashish   tendensiyalari   ko’proq iqtisodiyotning   rivojlanganlik   darajasi   unchalik   yuqori   bo’lmagan,   sug’urta
xizmatlariga   talabgorlar   soni   u   qadar   ko’p   bo’lmagan   mamlakat,   hudud   yoki
mintaqalarda   yuz   bersa,   ixtisoslashuv   jarayonlari   iqtisodiyoti   va   sug’urta   tizimi
rivojlangan, sug’urta xizmatlariga talabgorlar  soni  ko’p bo’lgan mamlakat, hudud
yoki   mintaqalarga   xosdir,   chunki   sug’urta   bozori   endigina   rivojlanayotgan,
sug’urtalashga   talabgorlar   soni   u   darajada   ko’p   bo’lmagan   mamlakatlardagi
sug’urta   kompaniyalari   bir   yoki   ikki   sug’urta   turiga   ixtisoslashish   bilan   yetarli
darajada mijozlarga ega bo’la olmaydilar. Shuning uchun ham ular mumkin qadar
ko’proq   turdagi   sug’urta   xizmatlarini   amalga   oshirib   ko’proq   mijozlarga   ega
bo’lishga   harakat   qiladilar.   Sug’urta   bozori   rivojlangan   mamlakatlarda   esa
sug’urtalanishga   talabgorlar   soni   yetarli   darajada   bo’lib,   ammo   ularning   talablari
ham yuqori darajadadir, bunday talablarni qondirish uchun esa ma’lum bir sug’urta
turiga   ixtisoslashib,   ushbu   tur   bo’yicha   mukammal   bilimlarni   egallash   va   katta
tajribaga ega bo’lish talab etiladi. Mamlakatimiz milliy sug’urta bozorida faoliyat
ko’rsatayotgan   sug’urta   kompaniyalari   sug’urta   faoliyatining   ma’lum   tarmog’iga
ixtisoslashish bilan bir vaqtning o’zida universal faoliyatni ham olib bormoqdalar.
Bunga   yuqorida   aytib   o’tganimiz   sug’urta   sohasining   xali   yuksak   darajada
rivojlanmaganligi,   korxonalar,   tashkilotlar   va   aholining   sug’urta   to’g’risidagi
huquqiy   bilimlarining   yetarli   darajada   shakllanmaganligi   tufayli   sug’urta
xizmatlariga talabgorlar sonining yetarli emasligi sababdir. Yuqoridagilardan kelib
chiqib   respublikada   sug’urta   bozorini   rivojlantirish   va   mavjud   muammolarni
bartaraf   etish   sug’urta   tizimi   xodimlari   va   hukumatning   asosiy   vazifalaridan
biridir.   Respublikamizda   sug’urta   bozorini   yanada   rivojlantirish   uchun   bugungi
kunda   avvalo   quyidagi   muammolar   va   vazifalarni   yechish   muhimdir:   -   hozirgi
kunda yuridik va jismoniy shaxslarning sug’urtaga va uning xizmatlariga bo’lgan
talabini   har   tomonlama   shakllantirish   zarurdir;   -   mamlakatimizda   sug’urta
sohasidagi   bozor   mexanizmlarini   talab   darajasida   qo’llanilishiga   erishish   va   shu
asosda   ixtiyoriy   sug’urtalashga   sug’urtalanuvchilarni   jalb   etishni   talab   darajasiga
yetkazish   zarur;   -   respublikamizda   ayni   paytda   mavjud   bo’lgan   sug’urta
zahiralarini   investitsiyaga   Ayniqsa   mamlakatimiz   sug’urta   kompaniyalarida kapitalizatsiyaning   talab   darajasida   emasligi,   hali   milliy   qayta   sug’urtalash
bozorini   rivojlantirishga   kam   e’tibor   berilayotganligi   tufayli   qayta   sug’urtalashga
xorijiy sug’urta kompaniyalarini jalb etish tendensiyasi  saqlanmoqda.  Hozirgacha
mamlakatimiz   sug’urta   bozorida   axborotlar   tizimining   taraqqiy   etmaganligi
natijasida   sug’urtalanuvchi   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   tomonidan   moliyaviy
barqaror   va   to’lovga   layoqatli   sug’urta   kompaniyalarini   tanlab   o’zining   mol-
mulkini,   sog’ligini   sug’urtalash   imkoniyatlari   chegaralanib   qolganligi   sug’urta
faoliyatining   keng   rivojlanishiga   to’siq   bo’lmoqda.   Sug’urta   bozori   amal
qilishining   asosiy   sharti,   sug’urta   xizmatlariga   bo’lgan   talabning   mavjud   bo’lishi
va   sug’urtalovchilar   bu   talabni   qondirish   imkoniyatiga   ega   bo’lishlari   bilan
xarakterlanadi.   Demak,   sug’urta   bozorining   faoliyat   ko’rsatishi   qiymat   qonuni
hamda   talab   va   taklif   qonuni   bilan   bog’liq   holda   amalga   oshadi.   Sug’urta   bozori
subyektlarning mustaqil bo’lishini, ularning o’zaro teng imkoniyatlar bilan raqobat
olib borishi, asosiy munosabat sug’urta xizmatlarining oldi-sotdisi bo’yicha, ya’ni
sug’urta   mahsulotlarini   sotib   olish,   gorizontal   hamda   vertikal   rivojlanish
aloqalarini  olib borish bilan ta’riflanib kelinadi. Sug’urta bozori  o’zining tarkibiy
jihati   bo’yicha   ikki   aspektga   bo’linadi,   bular:   -   tashkiliy   -   huquqiy   aspekt;   -
hududiy   aspektdir.   Tashkiliy-huquqiy   aspekt,   bu   aksionerlik,   o’zaro   hamkorlik
asosida, xususiy va davlat sug’urta tashkilotlaridan iborat bo’ladi. Hududiy aspekt
esa mahalliy (regional), milliy (respublika, mamlakat va h.k.), mintaqaviy va jahon
sug’urta bozori ko’rinishida shakllanadi. Milliy sug’urta bozori biron-bir mamlakat
hududidagi   sug’urta   muassasalarini   va   ularning   faoliyatini   qamrab   oladi.   Bunga
O’zbekiston sug’urta bozorini misol qilib olishimiz mumkin, Bugungi kunga kelib
O’zbekiston sug’urta bozorida 30 ta sug’urta kompaniyasi faoliyat yuritishmoqda,
shulardan   29   tasi   umumiy   sug’urta   turlari   bilan   shug’ullanishsa,   1   tasi   hayot
sug’urtasi   turlari   bilan   shug’ullanmoqda,   shuningdek   1   tasi   qayta   sug’urtalashni
amalga   oshiruvchi   kompaniya.   Xizmat   ko’rsatish   nuqtai   nazaridan   sug’urta
bozorlari   mahalliy   sug’urta   bozori   va   ichki   sug’urta   bozoriga,   hamda   tashqi   va
global,   ya’ni   dunyo   sug’urta   bozorlariga   bo’linadi.   Ichki   sug’urta   bozorining
asosini   ma’lum   mamlakat   ichidagi   sug’urta   munosabatlari   tashkil   etadi.   Ichki sug’urta   bozorining   asosiy   vazifasi   mamlakat   ichkarisidagi   sug’urta   xizmatlariga
bo’lgan   talabni   shakllantirish   hisoblanadi.   Sug’urta   xizmatlariga   bo’lgan   talabni
shakllantirish  asosan   marketing  kuzatishlarini  olib  borish  orqali   sug’urta   bozorini
o’rganish,   sug’urta   xizmatlarini   reklama   qilishni   amalga   oshirish,   talabni   aholi
o’rtasida,   mulk   egalari   o’rtasida   shakllantirish   orqali   amalga   oshiriladi.   Sug’urta
kompaniyasining   bozorga   mo’ljallangan,   har   tamonlanma   qulay,   bozorga
moslashgan   sug’urta   tariflari   uning   muhim   xususiyatlaridan   biri   hisoblanadi.
Sug’urta   bozorining   infratuzilmasini   takomillashtirib   borish   orqali   har   bir
operatsiyadan bozor ishtirokchilari yaxshigina manfaat ko’rishadi. Shuni takidlash
kerakki, ixcham kompaniya va foyda keltiradigan tarif siyosatini ishlab chiqish va
amalga   oshirish   ichki   sug’urta   bozorining   muhim   vazifasidir,   chunki   sug’urta
kompaniyalari   o’z   tarif   tizimlariga   asosan   sug’urta   xizmatlariga   bo’lgan   bahoni
belgilashga   erishadilar.   Tashqi   tomondan   sug’urta   bozoriga   ta’sir   etuvchi   omillar
va   ichki   omillar   asosida   sug’urta   bozoriga   ta’sir   ko’rsatib,   uning   holatini
o’zgartirish   mumkin.   Tashqi   omillarga,   davlatning   iqtisodiy   siyosati,   moliyaviy
inflyatsiya, valyuta kursining o’zgarishi  va boshkalarni  kiritish mumkin. Sug’urta
bozori   alohida   tizim   sifatida   ichki   va   tashqi   kuchlarning  o’zaro  birlashishi,   spiral
shaklida   sug’urta   xizmatlariga   bo’lgan   talab   dinamikasining   o’sishida   o’z   aksini
topadi.   Bu   tizim   chegaralangan   emas,   chunki   tashqi   va   jahon   sug’urta   bozori
hamda ichki  sug’urta bozori  bir-biri bilan uzviy bog’langan bo’lib, spiralning har
bir   tuguni   ma’lum   bir   darajada   sug’urta   bozorida   sug’urta   xizmatlariga   bo’lgan
potensial   talabga   ta’sir   etadi.   "Sug’urta   asoslari"   60   Sug’urta   bozoridagi   sug’urta
kompaniyalarining o’z mijozlarini ko’paytirib borishi ularga katta miqdorda foyda
keltirishi   bilan   birga,   milliy   sug’urta   bozorining   rivojlanishiga   olib   keladi   va
natijada   sug’urta   kompaniyalari   xalqaro   sug’urta   bozorlariga   kirib   borish
imkoniyatiga   ega   bo’ladilar.   Xuddi   shunday   imkoniyatga   ega   bo’lgan   Angliya,
AQSh,   Germaniya,   Shvetsariya,   Fransiya,   Yaponiya   kabi   ko’pgina
mamlakatlarning   sug’urta   kompaniyalari   transmilliy   kompaniyalarga   aylanib,
jahon sug’urta bozorida yetakchilik qilish bilan birga, dunyodagi yetakchi banklar
bilan   bir   qatorda   kredit   beruvchi   moliyaviy   tashkilotlarga   aylanib   bormoqdalar. Sug’urta   kompaniyalari   o’zlarining   ixtiyoridagi   pul   mablag’larini   ssuda   kapitali
sifatida,   pulga   ehtiyoj   sezgan   talabgorlarga   ma’lum   foiz   to’lash   sharti   bilan,
kelishilgan   muddatga   kreditga   bermoqdalar.   Ssuda   operatsiyalari   bo’yicha   ko’p
mamlakatlarda   sug’urta   tashkilotlari   banklardan   keyingi   o’rinni   egallab
kelmoqdalar   va   yirik   moliyaviy   tashkilotlarga   aylanib,   iqtisodiyotda   yetakchi
o’rinni   egallashga   da’vo   qilmoqdalar.   Sug’urta   tashkilotlaridan   kredit   olish
banklarga   qaraganda   ancha   qulay   bo’lib,   sug’urta   kompaniyalari   kreditni
mijozlarga uzoq muddatga mo’ljallab berishyapti, banklarda esa bunday imkoniyat
deyarli   yo’q.   Sug’urta   kompaniyalarining   berayotgan   uzoq   muddatli   kreditlari
qimmatli   qogozlar   bilan   bog’langan   bo’lib,   bu   aksiya,   obligatsiya,   depozit
sertifikatlari,   veksel   va   hokazolarni   o’zida   mujassamlashtiradi.   Sug’urta
kompaniyalariga   kelib   tushadigan   badallar   va   aktivlar   hisobidan   hosil   bo’lgan
mablag’larni   turli   ko’rinishdagi   investitsiyalarga   yo’naltirish,   homiylik   ko’rsatish
va   depozitlashtirishdan   keladigan   pullar,   hamda   boshqa   daromadlar   sug’urta
kompaniyalarining   investitsiyaga   yo’naltirayotgan   mablag’lari   hajmini   yanada
oshirish   imkonini   bermoqda   va   kredit   bozorida   sug’urta   kompaniyalarining
mablag’lariga   talab   oshib   bormoqda.   Sug’urta   bozorining   bozor   iqtisodiyoti
sharoitida   rivojlanib   borishiga   ichki   va   tashki   omillar   ta’sir   etishini   yuqorida
ko’rsatib   o’tdik.   Gap   shundaki,   sug’urta   bozori   davlat   tomonidan   boshqarilib   va
nazorat   qilib   turilishi   zarur.   Bu   rivojlangan   mamlakatlar   sug’urta   bozorlarini
o’rganib   chiqarayotgan   xulosamiz   hisoblanadi.   Sug’urta   bozorida   davlat
qonunlarning   buzilishini   nazorat   etishi,   davlat   tomonidan   olib   borilayotgan
sug’urta   siyosatinining   sug’urta   kompaniyalari   tomonidan   qanday   amalga
oshirilayotganligini, sug’urta tariflarining qanchalik davlat belgilagan me’yorlarga
to’g’ri   kelishini,   ularning   bozor   talabiga   moslashtirib   borilayotganligini   nazorat
qilib borishi lozim. Demak, sug’urta bozorini faqat rivojlantirish bilan kifoyalanib
qolmasdan, balki ichki davlat aralashuvi orqali boshqarilib turishga sug’urta bozori
talab   sezadi.   Yaqin   yillarda   O’zbekistonda   sug’urta   bozorini   rivojlantirishning
ustuvor   yo’nalishlarini   quyidagilarda   ko’rish   mumkin   deb   o’ylaymiz:   -   milliy
sug’urta   bozori   a’zolarining   bozordagi   aktivligini   oshirish,   bozorning ishonchliligini   ta’minlash,   sug’urta   faoliyatini   nazorat   qilishni   xalqaro   andozalar
darajasida   olib   borish,   sug’urta   faoliyatini   tartibga   solish   bo’yicha   mavjud
me’yoriy   hujjatlarni   hamda   huquqiy   bazani   yanada   takomillashtirish;   -   milliy
sug’urta   bozori   infratuzilmasini   yanada   takomillashtirish,   sug’urta   bozorining
professional   ishtirokchilari   hisoblangan   sug’urta   vositachilari   faoliyatini
aktivlashtirish   bilan   birga   milliy   sug’urta   bozorida   ko’rsatilayotgan   qo’shimcha
xizmatlar   sifatini   yanada   oshirish   maqsadida   aktuariylar,   auditorlar,   assistans
xizmati,   adjasterlar   va   syurveyerlar   faoliyatini   kengaytirish;   -   milliy   sug’urta
bozorining rivojlanish darajasini oshirib borib, uni xalqaro sug’urta bozori hamda
qayta   sug’urtalash   tizimiga   qo’shilishiga   sharoit   va   imkoniyatlar   yaratib   berish
muhim   vazifalardan   hisoblanadi.   Sug’urta   bozoridagi   munosabatlarni   rivojlangan
mamlakatlar   sug’urta   bozorlari   va   xalqaro   sug’urta   bozori   tajribalaridan
foydalangan   holda   rivojlantirishga   davlatimiz   moddiy   va   huquqiy   yordamlarni
amalga oshirishi zarurdir.
3.Sug’urta bozorining professional ishtirokchilari
Sug’urta bozorining subyektlari professional va professional bo’lmagan
qatnashchilarga bo’linadi. O’zbekiston Respublikasi 1- Prezidentining 2007-yil 10
apreldagi PQ-618-sonli qaroriga bilan “Sug’urta bozorining professional
qatnashchilari to’g’risidagi Nizom” qabul qilingan bo’lib, unda sug’urta
bozorining professional qatnashchilarining tarkibi, ularning faoliyatini tashkil
qilish tartib hamda shartlari, shuningdek asosiy funksiyalari belgilab qo’yilgan.
Nizomga ko’ra sug’urtalovchilar, sug’urta vositachilari (sug’urta brokeri, qayta
sug’urtalovchi broker, sug’urta agenti), aktuar, adjaster, syurveyer xizmatlari,
shuningdek assistans xizmatlari ko’rsatadigan yuridik va jismoniy shaxslar
sug’urta bozorining professional qatnashchilari hisoblanadi. Sug’urtalovchilar va
sug’urta brokerlarini davlat ro’yxatiga olish O’zbekiston Respublikasi Adliya
vazirligi tomonidan, sug’urta bozorining boshqa professional qatnashchilarini
davlat ro’yxatiga olish esa - qonun hujjatlarida belgilangan tartibda tumanlar va
shaharlar hokimliklari huzuridagi tadbirkorlik subyektlarini ro’yxatga olish
inspeksiyalari tomonidan amalga oshiriladi. Sug’urtalovchilar va sug’urta brokerlarining faoliyati O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi tomonidan
beriladigan maxsus ruxsatnomalar (litsenziyalar) asosida amalga oshiriladi.
Aktuar, adjaster, syurveyer xizmatlari hamda assistans xizmatlari ko’rsatadigan
yuridik va jismoniy shaxslar: ·sug’urtalovchi sifatida sug’urtalash va qayta
sug’urtalash operatsiyalarini o’tkazish; ·sug’urtalash bo’yicha vositachilik
faoliyatini amalga oshirish; ·sug’urtalovchilarning ustav fondlarida qatnashish
huquqiga ega emas. Sug’urta bozorining professional qatnashchilari o’z faoliyatini
muvofiqlashtirish, umumiy manfaatlarni himoya qilish va ifodalash hamda
umumiy vazifalarni hal etish uchun qonun hujjatlarida belgilangan tartibda
notijorat tashkilotlar hisoblangan o’z uyushmalari va ittifoqlarini tuzishga haqlidir.
Sug’urta bozorining professional qatnashchilari uyushmalari va ittifoqlaridan
sug’urta bozorini monopoliya qilishga yo’naltirilgan bitimlarga erishish uchun
foydalanilishi mumkin emas.  Sug’urtalovchi.
  bu   tijorat   tashkiloti   hisoblanadigan,   tegishli   turdagi   sug’urtalashni   amalga
oshirish   uchun   litsenziyaga   ega   bo’lgan   va   sug’urta   shartnomasiga   muvofiq
sug’urta   to’lovi   (sug’urta   puli)   to’lash   majburiyatini   o’z   zimmasiga   oladigan
yuridik   shaxs.   Sug’urtalovchilar   qonun   hujjatlarida   nazarda   tutilgan   tashkiliy-
huquqiy   shakllarda   tashkil   etiladi.   Davlat   sug’urta   tashkilotlari   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidenti   va   O’zbekiston   Respublikasi   Hukumatining   qarorlari
asosida   tashkil   etiladi.   Sug’urtalovchi   quyidagi   huquqlarga   ega:   ·   qonun
hujjatlarida belgilanadigan tartibda va shartlarda sug’urtalash (qayta sug’urtalash)
shartnomalarini   tuzish   va   bajarish;   ·   o’z   majburiyatlarini   belgilangan   tartibda
O’zbekiston   Respublikasidan   tashqarida   qayta   sug’urtalash;   ·   O’zbekiston
Respublikasi   Moliya   vazirligi   tomonidan   belgilanadigan   tartibda   va   shartlarda
investitsiya faoliyatini amalga oshirish; · sug’urtalash (qayta sug’urtalash) sohasida
mutaxassislarning malakasini oshirish, shuningdek sug’urta agenti sifatida sug’urta
vositachiligi   bilan   bog’liq   bo’lgan   faoliyatni   amalga   oshirish;   ·   O’zbekiston
Respublikasi   Moliya   vazirligi   tomonidan   belgilanadigan   tartibda   va   shartlarda
sug’urta hodisalari  yuz berishining oldini olish va ogohlantirish chora-tadbirlarini
moliyalashtirish   sug’urtalash   (qayta   sug’urtalash)   shartnomasida   nazarda   tutilgan tartibda   sug’urtalanuvchi   tomonidan   ma’lum   qilingan   axborotni   tekshirish,
sug’urtalanuvchi tomonidan sug’urta shartnomasi talablari va shartlari bajarilishini
nazorat   qilish;   ·   xorijiy   sug’urtalovchilarga   syurveyer   va   adjaster   xizmatlari
ko’rsatish;   ·   ilgari   sug’urtalovchi   tomonidan   o’z   ehtiyojlari   uchun   olingan   yoki
sug’urta   shartnomasini   amalga   oshirish   natijasida   uning   ixtiyoriga   berilgan   mol-
mulkni   sotish   yoki   ijaraga   berish;   ·   O’zbekiston   Respublikasining   reyting
tashkilotlari   va   xorijiy   reyting   tashkilotlari   reytingini   olish;   ·   o’zining   alohida
bo’linmalarini tashkil etish. Shuningdek, sug’urtalovchi qonun hujjatlariga va o’zi
tuzgan   shartnomalarga   muvofiq   boshqa   huquqlarga   ham   ega   bo’lishi   mumkin.
Sug’urtalovchilarning   huquqlari   bilan   bir   qatorda   tegishli   majburiyatlari   ham
mavjud   bo’lib,   ular   quyidagilardan   iborat,   sug’urta   faoliyati   to’g’risidagi   qonun
hujjatlariga   rioya   qilish;   qonun   hujjatlari   talablariga   muvofiq   sug’urta   faoliyatini
amalga   oshirishda   olingan   axborotning   mahfiyligini   ta’minlash;   o’zi   vakolat
bergan   sug’urta   agentlari   reestrini   yuritish.O’zbekiston   Respublikasi   Moliya
vazirligining talabi bo’yicha qonun hujjatlarida belgilangan axborotni taqdim etish;
sug’urta   hodisasi   yuz   berganda   qonun   hujjatlarida   yoki   sug’urtalash   (qayta
sug’urtalash)   shartnomasida   nazarda   tutilgan   muddatlarda   barcha   zarur   hisob-
kitoblarni   amalga   oshirish   va   sug’urta   tovoni   to’lash;   firmaning   nomi,   tashkiliy-
huquqiy   shakli   yoki   joylashgan   joyi   o’zgargan   taqdirda   bu   haqdagi   axborotni
ommaviy   axborot   vositalari   orqali   sug’urtalanuvchilar   e’tiboriga   yetkazish,   o’zi
bajarayotgan   bir   yildan   ortiq   muddatli   sug’urtalash   (qayta   sug’urtalash)
shartnomasi   bo’yicha   esa   -   yozma   shaklda   yetkazish.   O’zbekiston   Respublikasi
Moliya   vazirligi   tomonidan   belgilanadigan   tartibda   va   shartlarda   sug’urta
zaxiralarini   shakllantirish   va  joylashtirish;   qonun   hujjatlarida   belgilangan   tartibda
har yili majburiy auditorlik tekshiruvidan o’tish. O’zbekiston Respublikasi Moliya
vazirligi   tomonidan   belgilangan   tartibda   bir   yilda   kamida   bir   marta   aktuar
tekshiruvdan   o’tish.   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   tomonidan
belgilangan   shakllar   bo’yicha,   tartibda   va   muddatlarda   yillik   moliyaviy   hisobotni
e’lon qilish; qonun hujjatlarida belgilangan tartibda buxgalteriya hisobini yuritish,
moliyaviy,   statistik,   soliq   axborotini   va   boshqa   axborotni   tuzish.   Sug’urtalovchi qonun   hujjatlariga   va   o’zi   tuzgan   shartnomalarga   muvofiq   boshqa   majburiyatlar
ham   olishi   mumkin.   Sug’urtalovchilar   sug’urtani   amalga   oshirish   bilan   bevosita
bog’liq bo’lmagan tadbirkorlik faoliyati bilan shug’ullanishlari mumkin emas 
Vositachilar.
  bu sug’urtalanuvchilar bilan yaqin bo’lgan va sug’urta xizmatlari bozori
kon’yunkturasi   o’zgarishiga   operativ   moslashuvchi   shaxslar.   Sug’urtada
vositachilardan   foydalanish   sug’urtalovchilar   raqobatini   oshirish,   natijada   esa,
sug’urtalanuvchilarga   xizmat   ko’rsatish   sifatini   yaxshilash   imkonini   beradi.
Sug’urtalovchining   akvizitsion   faoliyati   sug’urta   marketingining   asosiy
funksiyalaridan biri hisoblanadi. Bu tushuncha o’z tarkibiga sug’urta polisini sotish
bilan   birgalikda   mijozni   shartnoma   tuzish   yoki   uni   sotilishiga   ko’maklashishning
zarurligiga   ishontirish   ham   kiradi.   Yangi   shartnomalarni   tuzish,   amaldagilarini
uzaytirish,   sug’urta   polislarini   sotish   bo’yicha   barcha   akvizitsion   faoliyat
marketing   xizmati   tomonidan   muvofiqlashtiriladi.   Sug’urta   polislari   sotuvi
(shartnomalar   tuzish)   shartli   ravishda   sug’urta   kompaniyalarida,   agentliklarida
(filiallar,   sho’’ba   korxonalar)   bevosita   sotuv   va   alternativ   tarmoq   (sug’urta
agentlari,   brokerlari   (maklerlar),   vakolatxona   va   boshqalar)   orqali   tarqatish.
Amaliyotda sug’urtalovchilar va sug’urtalanuvchilar o’rtasidagi  aloqaning aralash
shakli   amal   qilmoqda.   Sug’urta   polislarini   sotishning   eng   samarali   shakli
vositachilar   orqali   komission   asosda   sotish   hisoblanadi.   Ko’pchilik   hollarda
vositachilar   sifatida   sug’urta   agentlari   yoki   sug’urta   kompaniyalarining   vakillari
hamda   brokerlar   (Angliya,   Fransiya   va   boshq.)   yoki   maklerlar   (Germaniya,
Avstriya   va   boshq.),   qaysiki   asosiy   vositachilik   funksiyasi   «pablik   rileyshnz»
(omma   bilan   munosabat)   ni   bajaruvchi.   Agar   sug’urta   polislarini   sotish
(shartnomalar tuzish) jarayoni akvizitsion faoliyat (akvizitsiya) deb nomlanar ekan,
u   holda   bu   funksiyani   bajaruvchi   xodimlar   esa,   akvizitorlar   deyiladi.   Sug’urta
faoliyatidagi asosiy akvizitor bizning mamlakatimizda sug’urta agenti hisoblanadi.
Sug’urta agentlari O’zbekiston Respublikasining “Sug’urta faoliyati to’g’risida»gi
qonunini   9-moddasida   sug’urta   agentlari   (vakillari)ga   quyidagicha   ta’rif   berilgan:
«Sug’urtalovchining   nomidan   va   topshirig’iga   binoan   sug’urta   shartnomasining tuzilishi   va   ijro   etilishini   tashkil   qilish   bo’yicha   faoliyat   yurituvchi   yuridik   yoki
jismoniy shaxs sug’urta agenti hisoblandi. Sug’urtalovchining boshqaruv organlari
rahbarlari   sug’urta   agenti   bo’la   olmaydilar».   Sug’urta   agentlarining   bosh
majburiyati   yangi   shartnomalar   tuzish   va   amaldagilarini   yangilash   hamda   aholi
o’rtasida   sug’urta   xizmatlarini   targ’ibot   va   tashviqot   qilish   hisoblanadi.   Sug’urta
agentlari   jismoniy   yoki   yuridik   shaxslar   (turli   agentliklar,   huquqiy
maslahatxonalar,   notarial   idoralar,   oila   markazlari   va   boshq.)   bo’lishi   mumkin
bo’lib,   sug’urta   tashkiloti   nomidan   va   uning   topshirig’i   bo’yicha   sug’urta
shartnomalarini   tuzish   (polislarni   sotish)   bilan   shug’ullanadi,   sug’urta   hujjatlarini
rasmiylashtiradi,   alohida   hollarda   esa   sug’urta   to’lovlari   amalga   oshirilishini
nazorat   qiladi   va   inkassalaydi.   Potensial   sug’urtalanuvchilar   bilan   muvaffaqiyatli
shartnomalar tuzish ko’pincha sug’urta agentining professional  jihatlari: yakka va
jamoa   sug’urtalanuvchilar   bilan   umumiy   til   topa   olish,   sug’urta   mavzusida
suhbatlar   uyushtira   olish,   ko’rgazmali   tashviqotni   tarqatish   va   reklamada
(plakatlar,   kalendarlar,   bukletlar,   videofilmlar,   jurnallar   va   boshq.   tarqatish)
qatnashishga   bog’liqdir.   Sug’urta   agenti   sifatida   ishlash   mazkur   lavozimga
nomzoddan   faqatgina   taklif   qilinayotgan   sug’urta   turlari   sohasida,   odamlar
psixologiyasida   chuqur   bilimlarga   ega   bo’libgina   qolmay,   mehribonlik,
hushmuomalalik, suhbatni  qo’llay olish va suhbatdoshni  o’ziga moslashtira bilish
kabi   sifatlarga   ham   ega   bo’lishi   lozim.   Chet   el   sug’urta   kompaniyalari   ishga
nomzodga   juda   yuqori   talablarni   qo’yadilar.   Misol   uchun,   AQShda   professional
tanlovning   mezonlari   quyidagilar   hisoblanadi:   -   komunikabellik   (kirishimlilik)   –
turli kasb, yosh va ijtimoiy guruh odamlari bilan oson, hushmuomala hamda o’ziga
mos   muloqot   qila   olish;   -   reaksiyaning   tezligi,   ya’ni   har   qanday   savolga   konkret
holatdan kelib chiqib tez javob berish;  "Sug’urta asoslari"  64 - moliyaviy holat  –
soliq   inspeksiyasi   tomonidan   deklaratsiya   qilingan   daromadlar   va   ularning
manbalari bo’yicha e’tirozlarning mavjud emasligi; - umumiy madaniyat darajasi –
kasbiga norasmiy yondashish, gaplarini nazorat qilish: keraksiz so’zlarni (aytaylik,
xaligi, menimcha, bo’lsa kerak va boshq.) ishlatmaslik, so’zlardagi to’g’ri urg’ular;
-   zararli   (yoqimsiz)   odatlarning   yo’qligi   va   tashqi   ko’rinish;   -   muloyimlik.   Agar rahbariyat   bilan   suhbat   bo’ladigan   bo’lsa,   u   holda   faqatgina   taklifdan   so’ng
o’tirish.   Suhbat   paytida   suhbatdoshning   so’z   va   mimikasini   ko’zatib   borish,   o’z
vaqtida to’xtay olish (suhbatni to’xtatish), suhbatdosh gapini bo’lmaslik va boshq.
Sug’urta agentining husnixati (pocherk), turli hujjatlarni aniq, ravshan, savodli va
xatosiz   tulgaza   olish   ham   alohida   rol   o’ynaydi,   Sug’urta   agentining   polislar,
kvitansiyalar   va   boshqa   hujjatlardagi   tushunarsiz   yozuvlari   ko’pincha
sug’urtalanuvchilar   bilan   mojaroga   borishga   sabab   bo’ladi   va   oxir   oqibatda
sug’urtalovchining   obro’si(imidj)ga   salbiy   ta’sir   ko’rsatadi.   Sug’urta   agenti
quyidagi huquqlarga ega: · sug’urtalovchi tomonidan berilgan vakolatlar doirasida,
shu jumladan, sug’urtaning majburiy turlari bo’yicha sug’urtaning har qanday turi
bo’yicha   vositachilik   faoliyatini   amalga   oshirish;   ·   sug’urtaga   qabul   qilinayotgan
sug’urta   tavakkalchiligini   baholashda,   sug’urta   hodisasi   yuz   berganda   sug’urta
to’lovini   to’lashda   va   shuningdek,   sug’urtalanuvchi   tomonidan   sug’urta   mukofoti
to’liq   hajmda   va   sug’urta   shartnomasida   belgilangan   muddatlarda   to’lanishida
zarur   yordam   berish;   ·   sug’urtalovchidan   litsenziya   mavjudligi,   ustav   fondi
miqdorlari,   sug’urta   zaxiralari   va   qabul   qilingan   majburiyatlar   to’g’risidagi
ma’lumotlarni, shuningdek uning to’lovga qodirligi va moliyaviy barqarorligining
boshqa   ko’rsatkichlarini   olish;   ·   sug’urta   shartnomasini   tuzish   uchun   zarur
hujjatlarni (sug’urta polisini) tayyorlash va rasmiylashtirish; · sug’urtalanuvchidan
qabul   qilib   olinayotgan   tavakkalchiliklar   to’g’risida   sug’urtalovchiga   to’liqroq
axborot berish maqsadida sug’urtalanuvchining shaxsiy hayotiga halaqit qilmasdan
umumiy   ma’lum   bo’lgan   manbalardan   tavakkalchilik   va   sug’urtalanuvchi
to’g’risidagi   ma’lumotlarni   to’plash;   ·   qonun   hujjatlarida   va   shartnomada
belgilangan   boshqa   huquqlar.   Sug’urta   agenti   quyidagi   majburiyatlarga   ega:   ·
sug’urta   shartnomasi   tuzishda   va   sug’urta   tovonini   to’lashda   hujjatlarni,
shuningdek   sug’urtaga   oid   boshqa   hujjatlarni   to’g’ri   va   o’z   vaqtida
rasmiylashtirishga   ko’maklashishga;   ·   sug’urta   tariflari,   sug’urtalovchilar
tomonidan   taklif   etilayotgan   sug’urtalash   shartlari,   litsenziya   mavjudligi,   ustav
fondi   miqdorlari,   sug’urta   zaxiralari   va   qabul   qilingan   majburiyatlar   to’g’risidagi
ma’lumotlarni, shuningdek uning to’lovga qodirligi va moliyaviy barqarorligining boshqa ko’rsatkichlari to’g’risidagi axborotga ega bo’lish; · sug’urta shartnomasini
rasmiylashtirishda sug’urtalanuvchi to’g’risidagi  imkoni bo’lgan axborotlarga ega
bo’lish,   unga   sug’urta   tavakkalchiligini   pasaytirishga   va   sug’urta   hodisasi   yuz
berishi   ehtimolini   kamaytirishga   yo’naltirilgan   aniq   chora-tadbirlarni   amalga
oshirishni   taklif   etish;   ·   ishda   qonun   hujjatlari,   shu   jumladan   mazkur   Nizom
talablariga qat’iy amal qilish; · sug’urtalanuvchilarga ularning so’rovlari bo’yicha
sug’urtalashning  amaldagi  shartlari  to’g’risida batafsil  va  to’g’ri  axborot  berish;  ·
sug’urta hujjatlarida nazarda tutilgan rekvizitlarni o’chirib yozishga, tozalashga va
tuzatishlarga   yo’l   qo’ymasdan   tartibli   va   aniq   to’ldirgan   holda   sug’urta
shartnomalarini   yangi   muddatga   to’g’ri   tuzish   va   o’z   vaqtida   qayta
rasmiylashtirish; · belgilangan shakllar bo’yicha tuzilgan sug’urta shartnomalari va
olingan   sug’urta   mukofoti   summalari   hisobini   yuritish;   ·   sug’urta   hujjatlarining
saqlanishini   ta’minlash;   "Sug’urta   asoslari"   ·   mijozning   tijorat   sirini   yoki   boshqa
sirini   tashkil   etgan   holatlarga   nisbatan   mahfiylikni   saqlash;   ·   sug’urtalovchi
tomonidan   sug’urta   shartnomasi   mobaynida   tavakkalchilik   shartsharoitlari   jiddiy
ravishda   o’zgarishiga   tegishli   har   qanday   axborot   o’z   vaqtida   olinishini,
shuningdek sug’urta e’tirozlari paydo bo’lganda va ularni tartibga solish jarayonida
sug’urtalovchi   va   sug’urtalanuvchi   o’rtasida   axborotlarning   o’z   vaqtida   va   sifatli
ayirboshlanishini   ta’minlash;   ·   tegishli   bitim   mavjud   bo’lgan   taqdirda
sug’urtalovchining   topshirig’i   bo’yicha   va   uning   hisobidan   sug’urta   to’lovlari
to’lanishini  tashkil  etish;  · qonun hujjatlarida va shartnomada  belgilangan boshqa
majburiyatlarni   bajarish.   Sug’urta   agentlari   o’z   faoliyatini   sug’urtalovchilar   bilan
tuzilgan   topshiriq   shartnomalari   (agent   bitimlari)   asosida   amalga   oshiradilar.
Sug’urta   agenti   o’z   faoliyatini   faqat   o’zi   shartnoma   (agent   bitimi)   tuzgan
sug’urtalovchining   reestriga   kiritilgandan   keyin   amalga   oshirishi   mumkin.
Sug’urta agentlari xizmatlariga haq to’lash sug’urta agenti bilan tuzilgan sug’urta
shartnomasi   bo’yicha   sug’urta   mukofotlari   (to’lovlar)dan   vositachilik   taqdirlash
puli   shaklida   amalga   oshiriladi.   Sug’urta   agentlari   -   jismoniy   shaxslar   sug’urta
shartnomalari   bo’yicha   o’z   nomlariga,   to’lovlar   amalga   oshirilganda   esa   yaqin
qarindoshlari   (otasi,   onasi,   xotini,   eri,   o’g’li,   qizi,   opasingillari   va   aka-ukalari) nomiga   hujjatlarni   yozishga,   shuningdek   o’z   foydasiga   sug’urta   shartnomasi
tuzishga va bunda ushbu sug’urta shartnomasi bo’yicha sug’urta agenti sifatida ish
ko’rishga   haqli   emas.   Sug’urtalash   va   qayta   sug’urtalash   brokerlari   Sug’urta
brokeri   yoki   makleri   yuridik   shaxs   bo’lib,   ular   sug’urtalanuvchi   uchun   sug’urta
kompaniyasini   uning   operatsiyalarini   moliyaviy   barqarorligi,   sug’urta   shartlarini
sug’urtalanuvchi   uchun   qulayligi   va   boshqa   omillardan   kelib   chiqib   tanlashda
maslahatchi   rolini   o’ynaydilar.   Sug’urta   brokerini   sug’urta   agentidan   asosiy   farqi
sug’urtalanuvchi   uchun   uning   keyingi   harakatlarini   aniqlab   berishdagi   malakali
mustaqil   maslahatchi   bo’lishi   zarurligidadir.   O’zbekiston   Respublikasining
“Sug’urta   faoliyati   to’g’risida»gi   qonunini   7-moddasida   sug’urta   brokerlariga
quyidagicha   ta’rif   berilgan:   «Sug’urta   qilidiruvchining   nomidan   va   topshirig’iga
binoan   sug’urta   shartnomasi   tuzilishi   va   ijro   etilishini   tashkil   qilish   bo’yicha
faoliyatni   amalga   oshiruvchi   yuridik  shaxs   sug’urta   brokeri   hisoblanadi.   Sug’urta
brokerining faoliyati sug’urta sohasidagi  boshqa faoliyat turlari bilan qo’shib olib
borilishi mumkin emas, qayta sug’urta brokerining faoliyati bundan mustasnodir».
Sug’urta   bozorida   faoliyat   ko’rsatayotgan   sug’urta   kompaniyalarining   operativ-
moliyaviy faoliyati to’g’risida keng ma’lumotlarga ega bo’lib, ularni tartibga solib,
taqqoslab   va   tahlil   qilib,   broker   sug’urtalanuvchiga   uning   istagiga   aynan   ko’proq
mos   keluvchi   sug’urta   kompaniyasini   tavsiya   qiladi.   Agar   mazkur   sug’urta
kompaniyasi   bilan   shartnoma   tuzilgudek   bo’lsa,   u   holda   sug’urta   kompaniyasi
broker   mehnatiga   komission   asosda   (sug’urta   summasidan   foizda)   haq   to’laydi.
Chet el amaliyotida brokerning komission rag’bati brokeredj deb ataladi. Sug’urta
hodisasi ro’y berganda broker sug’urtalanuvchining maslahatchisi sifatida sug’urta
summasi   yoki   sug’urta   qoplamasini   olishga   yordam   beradi.   Qayta   sug’urtalash
brokeri   -   o’z   nomidan   va   sug’urtalovchining   topshirig’i   bo’yicha   qayta
sug’urtalash   shartnomasini   tuzish   va   bajarishni   tashkil   etish   faoliyatini   amalga
oshiradigan, qayta sug’urtalash shartnomasi bo’yicha sug’urtalanuvchi sifatida ish
ko’radigan   yuridik   shaxs.   Sug’urtalash   va   qayta   sug’urtalash   brokerlari
sug’urtalovchilarning ustav kapitallarida qatnashishga haqli emas. Sug’urtalash va
qayta   sug’urtalash   brokerlari   quyidagi   huquqlarga   ega:   ·   o’z   vakolatlari   doirasida sug’urtalash   (qayta   sug’urtalash)ning   har   qanday   turi   bo’yicha   vositachilik
faoliyatini   amalga   oshirish;   "Sug’urta   asoslari"   66   ·   sug’urtalovchidan   litsenziya
mavjudligi,   ustav   fondi   miqdorlari,   sug’urta   zaxiralari   va   qabul   qilingan
majburiyatlar  to’g’risidagi  ma’lumotlarni,  shuningdek   uning  to’lovga  qodirligi  va
moliyaviy   barqarorligining   boshqa   ko’rsatkichlarini   olish;   ·   ekspert   va   maslahat
xizmatlari   ko’rsatish;   ·   qonun   hujjatlarida   va   shartnomada   belgilangan   boshqa
huquqlar.   Sug’urtalash   va   qayta   sug’urtalash   brokerlari   quyidagilarga   majbur
hisoblanadi:   ·   sug’urta   faoliyati   to’g’risidagi   qonun   hujjatlariga   rioya   qilish;   ·
mijozlarning so’rovlari  bo’yicha sug’urta shartnomasi  tuzish va bajarish  bo’yicha
to’liq,   ishonchli   va   xolisona   axborotni   taqdim   etish;   ·   mijozning   tijorat   siri   va
boshqa sirini tashkil  etadigan ma’lumotlarni oshkor qilmaslik; · sug’urta bitimlari
va   operatsiyalarini   tuzishda   mustaqillik   va   betaraflikka   rioya   qilish;   ·   qonun
hujjatlarida   va   shartnomada   belgilangan   boshqa   majburiyatlarni   bajarish.
Sug’urtalash   (qayta   sug’urtalash)   brokeri   o’zi   bilan   sug’urtalanuvchi   o’rtasida
tuzilgan shartnoma asosida xizmatlar ko’rsatadi. Sug’urtalash (qayta sug’urtalash)
brokerlari   xizmatlariga   haq   to’lash   vositachilik   taqdirlash   puli   shaklida   amalga
oshiriladi,   uning   miqdori   shartnomada   belgilanadi.   Sug’urtalash   va   qayta
sug’urtalash brokerlari sug’urta turlari bo’yicha tushuntirish ishlari olib boradilar,
sug’urtalovchilar   tomonidan   taklif   etilgan   dasturlar   va   sug’urtalash   (qayta
sug’urtalash)  shartlarini ularning samaradorligi yuzasidan tekshiradilar va ulardan
eng   maqbul   variantni   tanlab   oladilar.   Yuqorida   ta’kidlanganlaridan   kelib   chiqib,
brokerning   asosiy   funksiyalariga   quyidagilarni   kiritish   mumkin:   1)   sug’urta
predmetini  baholash,  ya’ni   mijoz  aynan  qaysi   sug’urta  turiga  muxtojlik  sezayapti
va   aynan   qaysi   tavakkalchiliklardan;   2)   qator   sug’urtalovchilarning   xizmatlari   va
moliyaviy   holatlarini   solishtirma   tahlil   qilish;   3)   mijoz   uchun,   broker   nuqtai
nazarida,   eng   ma’qul   sug’urtalovchini   tanlash;   4)   sug’urta   shartnomasini   hujjatli
rasmiylashtirish   (sug’urtalanuvchi   roziligi   bilan);   5)   sug’urtalanuvchidan
sug’urtalovchiga sug’urta badallarini o’z vaqtida kelib tushishini nazorat qilish; 6)
sug’urta   hodisasi   ro’y   berganda   sug’urtalanuvchiga   sug’urta   summasi   yoki
sug’urta   qoplamalarini   olishda   maslahatlar   va   yordam   berish.   Amaliyot   guvohlik beradiki,   sug’urta   tavakkalini   to’g’ri   baholashni   faqatgina   sug’urta   tizimida   uzoq
yillik   tajribaga   ega   bo’lgan   malakali   mutaxassislargina   amalga   oshirishlari
mumkinAdjaster   yoki   adjaster   tashkiloti   -   bu   sug’urtalovchining   topshirig’i
bo’yicha   quyidagi   xizmatlarni   ko’rsatadigan   tegishli   ravishda   jismoniy   yoki
yuridik shaxs: · sug’urta hodisasi yuz bergandan keyin sug’urta obyektini ko’zdan
kechirish   va   tekshirish;   ·   sug’urta   hodisasining   holatlari   va   tavakkalchilik
majburiyatlarini   tahlil   qilish;   ·   sug’urta   obyekti   shikastlanishi   sabablarini   va
sug’urta   hodisasi   mavjudligini   aniqlash;   ·   sug’urta   hodisasi   mavjud   bo’lgan
taqdirda sug’urta hodisasi  oqibatida paydo bo’lgan shikastlanish  darajasi  va zarar
miqdorini   aniqlash;   ·   sug’urtalovchining   majburiyatlaridan   kelib   chiqib   to’lanishi
kerak bo’lgan sug’urta tovoni summasini aniqlash; · sug’urtalovchi uchun sug’urta
hodisasi   bo’yicha   ekspert   xulosasi   tuzish.   Adjaster   (adjaster   tashkiloti)   o’z
faoliyatini   sug’urtalovchi   (sug’urtalanuvchi)   bilan   tuzilgan   shartnomaga   muvofiq
amalga   oshiradi.   Adjaster   (adjaster   tashkiloti)   quyidagi   huquqlarga   ega:   ·   o’zi
adjaster xizmatlari ko’rsatadigan sug’urtalovchi (sug’urtalanuvchi)ni erkin tanlash.
Adjaster (adjaster tashkiloti) quyidagilarga majbur: · tegishli bilimlarga ega bo’lish
yoki   o’z   shtatida   tegishli   professional   bilim   va   ko’nikmalarga   ega   bo’lgan
mutaxassislarga   ega   bo’lish;   ·   sug’urta   hujjatlari   saqlanishini   ta’minlash;   ·
mijozning   tijorat   siri   yoki   boshqa   sirini   tashkil   etadigan   holatlarga   nisbatan
mahfiylikni  saqlash;  · maxsus  o’rganishni  talab etadigan  ma’lumotlarni  to’g’ri  va
o’z  vaqtida tahlil  qilish  uchun mumkin bo’lgan chora-tadbirlarni  ko’rish;  · qonun
hujjatlarida va shartnomada belgilangan boshqa majburiyatlarni bajarish. Adjaster
xizmati   ko’rsatilishi   natijalari   ekspert   hisobot   shaklida   rasmiylashtiriladi,   undan
sug’urtalovchi   tomonidan   zararlarni   to’lashda   va   sud   nizolarini   hal   etishda
foydalanilishi   mumkin.   Adjaster   (adjaster   tashkiloti)ning   ekspert   hisobotidagi
xulosalar mustaqil sug’urta ekspertizasi davomida qayta ko’rib chiqilishi mumkin.
Aktuariy   yoki   aktuar   tashkilot   -   bu   tegishli   ravishda   quyidagilarni   o’z   ichiga
oladigan   aktuar   xizmatlar   ko’rsatuvchi   jismoniy   yoki   yuridik   shaxs:   ·   sug’urta
hodisasi yuz berishining matematik jihatdan muqarrarligi hisobini amalga oshirish,
ham alohida tavakkalchilik guruhlarida, ham umuman jami sug’urta bo’yicha zarar yetkazish   oqibatlari   og’irligi   chastotalari   va   darajasini   aniqlash;   ·
sug’urtalovchining   (qayta   sug’urtalovchining)   zarur   sug’urta   zaxiralari   va
fondlarini matematik asoslash va hisoblash, ularni shakllantirish metodlarini ishlab
chiqish;   ·   sug’urtalovchi   tomonidan   investitsiyalar   sifatida   yig’ilgan   badallardan
foydalanishda   kapital   qo’yish   normasi   va   netto-stavka   miqdori   o’rtasidagi
bog’liqlikni   belgilash,   bu   tarif   stavkalarini   investitsiya   daromadi   summasiga
kamaytirishga   ko’maklashadi;   ·   sug’urtalash   jarayonini   tashkil   etish   uchun   zarur
xarajatlarni asoslash va sug’urta xizmatlari tannarxini hisoblash; · sug’urtalashning
(qayta   sug’urtalashning)   har   bir   turi   bo’yicha   tarif   stavkalarini   sug’urtalovchilar
uchun   ularni   o’tkazishning   uzoq   muddatli   va   qisqa   muddatli   xarakterini   hisobga
olgan holda belgilash; · sug’urtalovchining (qayta sug’urtalovchining) investitsiya
faoliyati   natijalarini   aktuar   hisoblashdan   foydalangan   holda   baholash;   ·
sug’urtalovchining   (qayta   sug’urtalovchining)   daromadlarini   sug’urtalash   (qayta
sug’urtalash)ning har xil turlari bo’yicha rejalashtirish. Aktuariy (aktuar tashkilot)
faqat   aktuar   faoliyatni   amalga   oshirishga   haqlidir.   Aktuariy   (aktuar   tashkilot)   o’z
faoliyatini   sug’urtalovchi   bilan   tuzilgan   shartnomaga   muvofiq   amalga   oshiradi.
Aktuariy   (aktuar   tashkilot)   quyidagi   huquqlarga   ega:   ·   sug’urtalovchilar   bilan
aktuar xizmatlari ko’rsatish bo’yicha mustaqil ravishda shartnoma tuzish; Aktuariy
aktuar   tashkilot   oldida   sifatsiz   aktuar   tekshiruvni   o’tkazish,   tijorat   sirini   oshkora
qilish va aktuar tashkilot uchun zarar yetkazgan boshqa xatti-harakatlar natijasida
yetkazilgan   zarar   yuzasidan   javob   beradi.   Aktuarlar   aktuar   xizmatlari   ko’rsatish
uchun   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   tomonidan   belgilangan   tartibda
aktuariy   malaka   sertifikatini   olishi   shart.   Aktuar   tashkilotlar   o’z   shtatida   aktuariy
malaka   sertifikatiga   ega   bo’lgan   kamida   1   aktuarga   ega   bo’lishi   kerak.   Aktuar
tashkilot   (aktuariy)   faoliyati   natijalari   hisobot   tarzida   rasmiylashtiriladi.   Aktuar
tashkilot   (aktuariy)   hisobotidagi   xulosalar   mustaqil   ekspertiza   davomida   qayta
ko’rib   chiqilishi   mumkin.   Assistans   xizmatlari   ko’rsatuvchi   yuridik   va   jismoniy
shaxslar  sug’urtalash  shartnomasi  doirasida  sug’urtalanuvchilarga  (sug’urtalangan
shaxslarga,   foyda   ko’ruvchilarga)   hamda   sug’urtalovchilarga   texnik,   tibbiy   va
boshqa xizmatlar ko’rsatadilar, shuningdek ularga moliyaviy yordam ko’rsatadilar. Assistans   xizmatlari   ko’rsatuvchi   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   o’z   faoliyatini
sug’urtalovchi   bilan   tuzilgan   shartnomaga   muvofiq   amalga   oshiradilar.   Assistans
xizmatlariga   faqat   sug’urtalovchilar   tomonidan,   sug’urtalanuvchilar
(sug’urtalangan   shaxslar)ning   ishtirokisiz   haq   to’lanadi.   Assistans   xizmatlari
ko’rsatuvchi   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   quyidagi   huquqlarga   ega:   ·
sug’urtalovchilar   bilan   assistans   xizmatlari   ko’rsatish   bo’yicha   mustaqil   ravishda
shartnoma tuzish; · sug’urtalovchi tomonidan assistans xizmatlari ko’rsatish uchun
zarur   bo’lgan   barcha   axborotlar   taqdim   etilmagan   taqdirda   assitans   xizmatlari
ko’rsatishni   rad   etish;   ·   assistans   xizmatlari   ko’rsatishga   zarur   mutaxassislarni
belgilangan   tartibda   jalb   etish;   ·   assistans   xizmatlari   ko’rsatish   yuzasidan
shartnomaga muvofiq majburiyatlarning bajarilishini talab qilish; · qonun hujjatlari
va   shartnomada   nazarda   tutilgan   boshqa   huquqlar.   Assistans   xizmatlari
ko’rsatuvchi   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   quyidagilarga   majbur:   ·
sug’urtalanuvchilardan (sug’urtalangan shaxslardan) sug’urta hodisalari (holatlari)
to’g’risidagi   xabarlarning   kecha-kunduz   qabul   qilinishini   tashkil   etish   va
sug’urtalanuvchilarga   (sug’urtalangan   shaxslarga)   sug’urta   shartnomasi   doirasida,
taqdim   etilgan   sug’urta   polisi   asosida   zarur   yordam   ko’rsatish;   ·   sug’urtalash
hollarini   ko’rib   chiqish   va   tartibga   solish   chora-tadbirlarini   ko’rish;   ·
sug’urtalanuvchilarga (sug’urtalangan shaxslarga) chaqiruv qabul qilingan vaqtdan
boshlab   imkoni   boricha   eng   qisqa   muddatlarda   zudlik   bilan   zarur   yordam   va
xizmatlar   ko’rsatishning   tashkil   etilishini   ta’minlash;   ·   qonun   hujjatlariga   va
shartnomaga muvofiq boshqa majburiyatni bajarish. "Sug’urta asoslari
Sug’urta syurveyeri.
quyidagilar   bo’yicha   xizmatlar   ko’rsatuvchi   yuridik   yoki   jismoniy   shaxs:   ·
sug’urta   shartnomasi   tuzilgungacha   sug’urta   obyektini   ko’zdan   kechirish   va
tekshirish;   ·   barcha   faktlarni   va   tavakkalchilik   holatlarini   tahlil   qilish,   sug’urta
shartnomasi   tuzilgungacha   tavakkalchilik   darajasini   aniqlash;   ·   sug’urtalashning
tekshirilayotgan   obyekti   bo’yicha   ekspert   xulosasi   tuzish.   Sug’urta   ekspertizasi
o’tkazishga vakolatli sug’urta syurveyeri mutaxassislari (ekspertlari)ning ish tartibi
sug’urta   syurveyerining   ichki   hujjatlarida   belgilanadi.   Sug’urta   syurveyeri   o’z faoliyatini   sug’urtalovchi   (sug’urtalanuvchi)   bilan   tuzilgan   shartnomaga   muvofiq
amalga   oshiradi.   Sug’urta   syurveyeri   quyidagi   huquqlarga   ega:   ·   xizmatlar
ko’rsatiladigan   sug’urtalovchini   (sug’urtalanuvchini)   erkin   tanlash;   ·   sug’urta
obyektini   o’rganish   uchun   sug’urtalanuvchidan   (sug’urtalovchidan)   zarur
axborotlarni   so’rash   va   olish;   ·   davlat   hokimiyati   va   boshqaruvi   organlaridan,
faoliyati   sug’urta   obyektlariga   taalluqli   bo’lgan   boshqa   tashkilotlardan   zarur
ma’lumotlarni so’rash va olish; · qonun hujjatlari va shartnomada nazarda tutilgan
boshqa   huquqlar.   Sug’urta   syurveyeri   quyidagilarga   majbur:   ·   tegishli   bilimlarga
ega   bo’lish   yoki   o’z   shtatida   tegishli   professional   bilimlar   va   ko’nikmalarga   ega
bo’lgan   mutaxassislarga   ega   bo’lish;   ·   syurveyer   tomonidan   o’tkaziladigan
ekspertizaga   daxldor   bo’lgan   barcha   shaxslarning   huquqlariga   rioya   qilinishini
ta’minlash;   ·   ekspertiza   o’tkazish   uchun   tomonlar   taqdim   etgan   hujjatlarning
saqlanishini   ta’minlash;   ·   mijozning   tijorat   yoki   boshqa   siri   bo’lgan   faktlarning
mahfiyligini   saqlash;   ·   qonun   hujjatlariga   va   shartnomaga   muvofiq   boshqa
majburiyatlarni   bajarish.   Sug’urta   syurveyeri   faoliyati   natijalari   ekspert   hisoboti
tarzida rasmiylashtiriladi, undan sug’urtalovchi (sug’urtalanuvchi) tomonidan