Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 50000UZS
Hajmi 391.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 22 Yanvar 2025
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Psixologiya

Sotuvchi

Misha Khan

Ro'yxatga olish sanasi 22 Yanvar 2025

5 Sotish

Ta’limda psixologik faoliyat

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY   TA’LIM,   FAN   VA
INNOVATSIYALAR   VAZIRLIGI
MIRZO   ULUG’BEK   NOMIDAGI   O ZBEKISTONʻ
MILLIY UNIVERSITETINING   JIZZAX   FILIALI
 
“PSIXOLOGIYA” FAKULTETI
  “OILA PSIXOLOGIYASI” YO NALISHI	
ʻ
412-22-GURUH TALABASI  ILXOMOVA SARVINOZNING
“UMUMIY PSIXOLOGIYA”
FANIDAN
   KURS ISHI
Mavzu: Ta’limda psixologik faoliyat 
Kurs ishi rahbari:                                                                    Sharafitdinov Abdulla
Topshirdi:                                                                                 Ilxomova Sarvinoz
Jizzax-2024
1 MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………………………………...3
I BOB.TA’LIMDA PSIXOLOGIK FAOLIYAT NAZARIYASINING 
TAHLILI………………………………………………………………………….7
1.1.   Ta’limda psixologik jarayonlarning rivojlanishi…...………………………….7
1.2. Ta’limda oilaviy mantiqiy-murojaat ko'nikmalari va ularni asoslash……...…
12
1.3. Reproduktiv ta’lim  xulq psixologiyasi …………………………..………….15
II  BOB  TAFAKKUR BORASIDAGI EMPERIK TADQIQOTLAR .....…….22
2.1. Metodika tahlili...……………………………………………..……………...22
2.2. Ta’lim bo‘yicha olib borilgan tadqiqot natijalari...…………………………...24
XULOSA…………………………………………………………………………29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………...31
2 KIRISH
            Mavzuning dolzarbligi:  Mamlakatimizdagi mavjud barcha o’quv yurtlari
ta’lim-tarbiyani to’g’ri, ilmiy asosda tashkil etish uchun bu jarayonning o’ziga xos
psixologik   qonuniyatlarini,   uning   mexanizmlarini,   shuningdek,   faol,   mustaqil
hamda   ijobiy   tafakkur   jarayonini   zamonaviy   bilimlar   asosida   tarkib   toptirishning
samarali   usullairni   bilishi   lozim   bo’ladi.   Ma’lumki   keyingi   o’n   yil   mobaynida
mamlakatimizdagi   barcha   ta’lim   tizimlarida   ta’lim   ishlarining   mazmuni   tubdan
o’zgardi.   Ta’limning  eksperimental   ravishda   tekshirilgan  yangi   usullari   (masalan,
interfaol   ta’lim   metodlari)   joriy   qilinmoqda.   Pedagogik   psixologiya   -   ilmining
tarmog’i   sifatida,   ta’lim   va   tarbiyaning   shaxsga   samarali   ta’sir   etuvchi   omillari,
qonuniyatlari   va   mexanizmlarini   o’rganuvchi   fandir.   Bolalar   va   yoshlarning
maktabdagi   hamda   boshqa   ta’lim-tarbiya   muassasalaridagi   faoliyat   va   hatti-
harakatlarining psixologik qonuniyatlarini o’rganuvchi pedagogik psixologiya ikki
fanni,   ya’ni   psixologiya   va   pedagogika   fanlarining   tutashgan   joyidan   o’rin
egallagandir.  
                    Pedagogik   psixologiyaning   predmeti   maktabda   bilim,   ko’nikma   va
malakalarni   egallash   qonuniyatlarini,   bu   jarayonlarda   sodir   bo’ladigan   individual
tafovutlarni,   o’quvchilarda   faol,   mustaqil   va   ijodiy   tafakkurni   tarkib   toptirish
qonuniyatlari   tashkil   etadi.   pedagogik   psixologiya   ta’lim-tarbiyaning   ta’siri   bilan
o’quvchilar   psixikasida   sodir   bo’ladigan   o’zgarishlarni   ham   tadqiq   etadi.   bundan
tashqari,   o’quv   materiallarining   o’quvchilarga   mos   kelishi,   turli   ta’lim
metodlarining psixologik jihatdan samaradorligi, darsliklar, o’quv qurollari, asbob-
uskunalar va maktab ishlarining tartibiga nisbatan bo’lgan psixologik talablar kabi
muammolarni   ham   pedagogik   psixologiya   o’rganadi.   Hozirgi   vaqtda   pedagogik
psixologiyaning eng muhim vazifalaridan biri maktabdagi ta’lim jarayonini yanada
takomillashtirishning psixologik asoslarini ishlab chiqishdan iborat bo’lib, bu narsa
yangi   ta’lim   dasturiga   o’tish   munosabati   bilan   bog’liqdir.   Pedagogik   psixologiya
shu   bilan   birga   o’quvchilar   shaxsining   tarkib   topish   jarayonini   turli   tarbiyaviy
tadbirlarning   o’quvchilarga   ko’rsatadigan   ta’sirini   o’rganadi   hamda
o’quvchilarning   o’z-o’zini   tarbiyalashning   psixologik   asoslarini   tadqiq   etadi.
3 Nihoyat,   pedagogik   psixologiya   ta’lim   –   tarbiya   jarayonining   tashkilotchisi
bo’lgan   o’qituvchi   shasini,   uning   pedagogik   faoliyat   xususiyatlarini   o’rganadi.
Bunda o’qituvchining ta’lim – tarbiya ishlaridagi yutuqlarni ta’minlovchi sifatlarni
ajratib   ko’rsatish   bilan   birga   uning   bilim,   ko’nikma,   malaka   va   qobilyatlarining
tarkib   topishi   hamda   taraqqiyotining   psixologik   jarayonlari   aniqlanadi.   Shu   bois
pedagogik psixologiya fanini  o’rganish ham nazariy, ham amaliy ahamiyatga ega
bo’lib,   u   boshqa   fanlar   singari   taraqqiyotning   umumiy   tamoyillariga:   oliy   nerv
faoliyati   qonunlariga,   psixofiziologiya   qonunlariga   bu   sohada   to’plangan   ilmiy
ma’lumotlarga   tayanib,   inson   psixikasining   kechishi   rivojlanishi,   o’zgarishi
yuzasidan bahs yuritadi.
Pedagogik   psixologiya   ilmining   alohida   predmeti   sifatida   XIX   –   asrning
boshlarida   vujudga   kelgan   bo’lishiga   qaramay,   uning   mustaqil   fan   sifatida
rivojlanishi   va   qaror   topish   yo’li   ancha   murakkab   kechgandir.   Mazkur   ilmning
rivojlanishiga   turli   dunyoqarashlar   o’rtasida   olib   borilgan   doimiy   kurash   katta
ta’sir   ko’rsatgan.   Jamiyat   tarixiy   taraqqiyotining   u   yoki   bu   bosqichida   qanday
dunyoqarash ustuvorligiga qarab, tekshirishlar darajasi va sifati, olingan natijalarni
qanday   izohlash   zarurligi   belgilab   berilgan.   O’tmishda   ajdodlarimiz   insonning
psixologik   qonunyatlarini   izchil,   atroflicha,   muayyan   ilmiy   yo’nalishda
o’rganmagan   bo’lsalarda,   biroq   allomalarning   qo’lyozmalarida   mazkur
holatlarning   namoyon   bo’lishi,   inson   kamoloti   to’g’risida   qimmatli   fikrlari
hozirgacha   yuksak   ahamiyat   kasb   etadi.   Abu   Nasr   Forobiy   pedagogika
masalalarini   va   ular   bilan   bog’liq   bo’lgan   psixologik,   fiziologik   muammolarni
ijobiy   hal   etishda   insonni   har   tamonlama   yaxlit   va   o’zaro   uzviy   bog’liq   bo’lgan
qismlardan   iborat   deb   aytadi.   Forobiy   mavjudotni   bilishda   ilm–fanning   rolini   hal
etuvchi omil deb biladi, uningcha inson tanasi, miyasi, sezgi organlari tug’ilishda
mavjud,   lekin   aqliy   bilimi,   ma’naviyligi,   ruhi,   intellektual   va   ahloqiy   xislatlari,
harakteri, dini, urf–odatlari, ma’lumoti tashqi muhit, boshqa insonlar va shu kabilar
bilan   muloqotda   vujudga   keladi,inson   o’z   faoliyati   yordamida   ularni   egallaydi,
ularga   erishadi.   Uning   aqli   fikri,   ruhiy   yuksalishining   eng   yetuk   mahsuli   bo’ladi
deb ta’kidlanadi. Abu Rayhon Beruniy ta’lim va trbiyaning maqsadi, vazifalari va
4 mavqyei,   inson,   yosh   avlodning   rivojlanishi   haqidagi   fikrlari   chin   ma’noda
insonparvarlik   va   insonshunoslik   zamirada   yaratilgan.   Bilim   va   tarbiyaning
tabiatga uyg’unlik tamoyillarini deb ta’kidlaydi.  Mutafakkirining barcha asarlarida
kuzatish   mumkin.   U   insonni   tabiatning   bir   qismi   Beruniy   ta’lim   jarayonining
tabiatiga chuqur kirib borib, bolalarning yosh xususiyatlarini hisobga olish asosiga
qurilgan o’qitsh tabiatga uyg’unligini uqtiradi. Beruniy pedagogik ijodida inson va
uning   baxt–saodati,   ta’lim–tarbiyasi,   kamoloti   bosh   masala   bo’lgan.   O’rta   asrda
yashab,   ijod  etgan   donishmand,  tabobat  ilmining  dohiysi  Abu  Ali  ibn  Sino  inson
ruhiyati,   jang   va   qalbning   birligi,   inson   organizmining   tuzilishi   undaga   nerv
faoliyati   va   ularning   tarmoqlanishi,   holatlari   haqidagi   qimmatli   ma’lumotlari
hozirga   qadar   tibbiyotning   muhim   negizini   tashkil   etadi.   Yusuf   Xos   Hojibning
bosh   masalalarida   biri   komil   insonni   tarbiyalashdir.   Adib   o’z   asasrlarida   eng
komil, jamiyatning o’sha davrdagi talablariga javob bera oladigan insonni qanday
tasavvur   qilgan   bo’lsa,   shu   asosda   u   o’z   tamoyillarini   izchil   bayon   etadi.
«Qudadg’u   bilig»   («Saodatga   yo’llovchi»)   asari   ta’lim   va   tarbiya,   ma’naviy
kamolotning   yo’l–yo’riqlarini   usullarini,   chora   tadbirlarini   o’zida
mujassamlashtirgan,   ahloq   va   odobga   doir   ma’naviy   manbadir.   Abdurahmon
Jomiyning   «Bahoriston»,   «Xirandnomai   Iskandari»,   «Tuhtaful   ahror»   va   boshqa
asarlarida   ilm-ma’rifat,   ta’lim-tarbiya,   kasb-   hunar   o’rganish,   inson   ijobiy
fazilatlari   haqidagi   fikrlari   ifodalangan.Alisher   Navoiyning   «Xazoyinul   maoniy»,
«Mahbubul   qulub»   va   boshqa   asarlarida   yetuk   barkamol   insonning   axloqi,
ma’naviyati,   o’zgalarga   munosabati,   iste’dodi   va   kobiliyati   to’g’risida   qimmatli
mulohazalar   yuritilgan.
              Kurs   ishining   maqsadi :   Psixologik   faoliyat   ta'limning   asosiy   qismidir   va
uning   maqsadi   o'quvchilarni   psixologik   ravishda   yaxshilash,   ularning   o'z-ona
jihatlarini   tushunish   va   rivojlantirishdir.   Kurslar   orqali   o'qituvchilar   va   talabalar
psixologik   qobiliyatlarini   oshirish,   o'zaro   aloqalarni   mustahkamlash   va   o'quv
jarayonlarini   ko'zda   tutish   imkoniyatlarini   olishadi.   Shuningdek,   psixologik
faoliyat kurslari o'qituvchilar uchun o'qitish usullari, talabalar bilan munosabatlar,
o'quv va murabbiylik jarayonlarida yordam berishning qulay va samarali usullarini
5 o'rgatadi.   Maqsad   esa,   o'quvchilarga   psixologik   tarbiya   berish   texnikalarini
o'rganib,   ularning   shaxsiy   va   o'quv-yo'nalish   maqsadlarini   tushintirib,   yaratuvchi
g'oya   va   o'zg'a   xos   talantlari   rivojlantirishga   yo'naltirishdir.
                Kurs ishing ahamiyati : Psixologik faoliyat ta'lim jarayonida ahamiyatli va
mustahkam   asosdir.   Bu   kurslar   o'quvchilarning   ruhiy   holatlarini,   o'zlarini
tushunishlarini, hamda o'zaro munosabatlarni rivojlantirishda muhim rol o'ynaydi.
Psixologik   kurslar   orqali   o'quvchilar   o'z   o'zini   tahlil   qilish,   o'z   xohishlarini
aniqlash   va   o'zaro   hamkorlik   qilish   jarayonida   yordam   berishadi.   Shuningdek,
o'quvchilar o'z-o'zini  boshqalardan tushunish va tushunmaydiqlarini aniqlash, o'z-
o'ziga   ijobiy   o'ylash   va   xatolar   bilan   muomala   qilish   yeteneklarini   oshirishadi.
Psixologik faoliyat kabi kurslar, o'quvchilar orasida shaxsiy rivojlanish va o'zgardi
olib chiqishning muhim vositasidir.
. Kurs   ishining   predmeti :   Ta'limda   psixologik   faoliyat   kursining   predmeti
o'quvchilarga   psixologik   bilimlarni   o'rgatish,   shu   jumladan   psixologiya   asoslari,
o'z-o'zini tahlil qilish, muammolar bilan ishlash, muloqot texnikalari, rejalashtirish
va planlash, motivatsiya va murojaat, o'z-o'zini rivojlantirish va boshqarish asoslari
kabi mavzularni o'rganishni o'z ichiga oladi.
Kurs   ishining   tuzilishi:   Kurs   ishi   2   bob,   5   paragraf ,   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
Kurs  ishining  ob’ekti: Jizzax   viloyati   Sharof   Rashidov   tumani   19-maktabning  3-
sinf o‘quvchilari.
I BOB TA’LIMDA PSIXOLOGIK FAOLIYAT NAZARIYASINING
TAHLILI
1.1 Ta’limda psixologik jarayonlarning rivojlanishi
6 Yosh  o'sishi  jarayonida  boladagi   barcha  xulq  va faoliyat  o'zgarishlari  o'rganish
omillari   bo'lib   hisoblanadi.   O'rganish   ma'lum   bir   maqsadga   erishishga   imkon
beruvchi   faoliyat   va   xulqdagi   tashqi   (jismoniy)   va   ichki   (psixik)   o'zgarishlarni
talab   qiladi.   Boshqacha   qilib   aytganda,   o'rganish   tashqi   va   ichki   faoliyat   (xulq-
atvor)dagi   maqsadga   muvofiq   o'zgarishlarda   namoyon   bo'ladi.   O'rganish   -   bu
faoliyatni   maqsadga   muvofiq   qat'iy   o'zgar-tirishdir.   U   avvalgi   faoliyat   natijasida
Yuzaga   keladi.O'rganishda   tushunchalarni   ifodalash   vositasi   sifatida   til   katta
ahamiyatga   ega.   So'zlar   orqali   ifodalangan   tushunchalarni   o'rganish   odamning
butun   insoniyat   tarixiy   taraqqiyoti   davomida   to'plagan   bilimlarini   o'zlashtirishni
anglatadi.Predmetli   harakatdan   ideal   harakatga   tasavvur   va   tushunchalar   bilan
o'tish fikrlash orqali amalga oshiriladi. U har doim ma'lum bir masalani hal etishga
qaratiladi.   Shunday   qilib,   insonning   tushuncha   va   aqliy   harakatlarni   o'zlashtirishi
uni   fikrlashga   o'rgatishni   ham   talab   qiladi.Insonning   butun   fikrlash   (aqliy   va
intellektual)   faoliyatining   pirovard   maqsadi   ishlab   chiqarish   va   ijtimoiy   hayot
uning   oldiga   qo'ygan   turli   amaliy   masalalarni   hal   etishdan   iborat.   Amaliy
masalalarni   hal   etish   uchun   esa   zarur   malaka   kerak   bo'ladi,   ya'ni   to'laqonli
intellektual   o'rganish   malaka   bilan   boyitiladi.   O'rganish   turli   darajada   o'tuvchi
murakkab ko'p pog'onali: sensorli (his etish), motorli (harakatli), kognitivli (bilish)
jarayondan   iborat.  O'rganish   kuzatish   asosida   amalga   oshadi.   Mashqlarni   anglash
va o'z-o'zini nazorat qilish ongli ravishda qo'yilgan maqsad va vazifalar tomonidan
amalga   oshiriladi.
Ta'lim va o'qitish psixologiyasi.
O'rganish   stixiyali   bo'lishi,   insonning   boshqa   odamlar,   atrof-muhit   bilan   muloqot
va   o'zaro   harakati   natijasida   Yuzaga   kelishi   mumkin.   Lekin,   bilim   va   malakani
tabiiy   egallash   bilan   bir   qatorda,   o'rganish   ko'p   hollarda   maqsadga   yo'naltirilgan
holda   maxsus   tashkil   etilgan   sharoitlarda   amalga   oshadi.   Bunday   maqsadga
yo'naltirilgan   o'rganishni   tashkil   etish   -   ta'lim   deb   ataladi.   Uning   eng   keng
tarqalgan   turi   -   maktab   ta'limi.   Lekin   ko'plab   boshqa   muassasalarda   ham   ta'lim
beriladi,   masalan,   rasm   chizish,   musiqa,   o'z-o'ziga   xizmat   qilish   ko'nikmalari   va
boshqalarga   bolalar   bog'chasida   o'rgatiladi.   Ta'lim   elementlari   oilaviy   tarbiyada
7 kuzatiladi   (jamiyatda   o'zini   to'g'ri   tutish)   va   hokazo.O'quv   jarayonida   bilim,
malaka, ko'nikmalar passiv emas, balki o'qituvchi va o'quvchining faol ishtirokida
beriladi.  
Ta'limni   o'rganuvchi   va   o'rgatuvchi   orasidagi   o'zaro   faol   harakat   jarayoni,   deb
tavsiflash   mumkin,   buning   natijasida   o'rganuvchida   ma'lum   bir   bilim,   malaka   va
ko'nikmalar   shakllanadi.   Bu   jarayonni   boshqarib,   sifatli   qilish,   natijada   eng
samarali   darajaga   erishish   pedagogika   fanining   (nazariya,   metodika   va   amaliyot)
asosiy   vazifalaridan   biri   bo'lib   hisoblanadi.Tadqiqot   jarayonida   ilmiy   bilishning
mantiqiylik,   tarixiylik,   izchillik   va   obyektivlik   usullaridan   keng   foydalanildi.
Ta'lim  psixologiyasi  va  uning  xususiyatlari   haqida  tahlil  olib  borildi.  O'zbekiston
Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.   Mirziyoyevning   tarixi   va   ma'naviy   merosini
o'rganishga   oid   bergan   uslubiy   ko'rsatmalari   hamda,   N.N.   Azizxo'jaevaning
"Pedagogik   texnologiyalar   va   pedagogik   mahorat"   nomli   kitobi   tadqiqotning
nazariy-uslubiy   asosi   bo'lib   xizmat   qiladi.
Ta'lim muammolarini to'g'ri hal etish, o'qish ma'lum darajada majburiy xususiyatga
egaligi va asosiy maqsad yo'lida engib o'tish kerak bo'lgan to'siq sifatida namoyon
bo'lishi   bilan   ham   bog'liq.   Bu   vaziyat   uchun   qarshi   kurashuvchi   kuchlarning
mavjudligi   xosdir.   Umuman   olganda,   bu   ziddiyatli   holat   hisoblanadi,   shuning
uchun u katta psixik zo'riqish bilan bog'liq ichki kuchni hamda individning o'z-o'zi
bilan   kurashishini   talab   qiladi.   Ziddiyat   keskin   bo'lganda   «vaziyatdan   chiqish»
tendensiyasi   (inkor,   qiyinchilikni   chetlab   o'tish,   nevroz)   Yuzaga   keladi.   Unda
o'quvchi   o'qishni   tashlaydi   yoki   «o'zini   tutolmay   qoladi»   -   qoidalarni   buzadi,
loqaydlikka   tushadi.   Shunga   o'xshash   holat   maktab   amaliyotida   ko'p
uchraydi.Ta'limdagi muvaffaqiyatli vaziyat - insonni o'qishga undovchi vaziyatdir.
Bunga fanlarga qiziqish, qiziquvchanlik, madaniy darajani oshirishga intilish misol
bo'lib   xizmat   qilishi   mumkin.   Bunday   motivli   vaziyatlar   ichki   ziddiyatlarga   ega
bo'lmaydi.   Albatta,   ular,   shuningdek,   o'qish   davomida   uchrovchi   qiyinchiliklarni
engish   bilan   bog'liq   va   iroda   kuchini   talab   qiladi.   Lekin   bu   kuchlar   o'z-o'zi   bilan
kurashga   emas,   tashqi   to'siqlarni   engishga   yo'naltirilgan.   Bunday   vaziyatlar
pedagogika   nuqtai   nazaridan   optimaldir.   Ularni   yaratish   pedagogikaning   muhim
8 vazifasidir.   Ular   o'quvchining   xulqini   boshqarishni   emas,   balki   uni   tarbiyalashni,
uning maqsad, qiziqish va idealini shakllantirishni talab qiladi.
Faoliyatda ta'lim tizimi.
O'quv faoliyati motivlari:
1. Ichki manbalar bilan bog'langan (tug'ma, erishilgan ehtiyojlar).
2. Tashqi manbalar bilan bog'langan (hayotning ijtimoiy shart-sharoitlari).
3. Shaxsiy manbalar bilan bog'langan (qiziqishlar, intilishlar va boshqalar).
Ta'lim tuzilishi:
1. Tashqaridan berilgan axborotni passiv qabul qilish va o'zlashtirish.
2. Faol tarzda axborotni mustaqil izlash, aniqlash va undan foydalanish.
3. Tashqi tomondan shakllantirilgan axborotni yo'naltirilgan holda izlash, aniqlash
va undan foydalanish.
O'qish va ta'lim harakatlari turlari:
1.   Taqlid   qilish,   so'zma-so'z   yoki   mantiqan   qabul   qilish   va   takrorlash,   tayyor
namuna va qoidalar bo'yicha mashq qilish.
2. Savol va vazifalar tanlovi, axborot va umumiy tamoyillar qidiruvi, «ixtiyor» va
fahmlash, ijodiy faoliyat.
3.   Qo'yilgan   vazifalarni   hal   etish   va   natijalarni   baholash,   sinov   va   xatolar,
tajribadan o'tkazish, tushunchalarni tanlash va qo'llash hamda boshqalar.
Mazkur   ta'lim   turlarining   har   biri   o'quvchi   faoliyatini   boshqarishda   o'z   usullari,
ta'lim konsepsiyasi  va metodlariga ega. Shunday qilib, birinchi tur - (tayyor bilim
va   malakalarni   berish)da   -   ta'lim   konsepsiyasi   o'qitish   sifatida   namoyon   bo'ladi.
Uning uchun quyidagi: xabar qilish, tushuntirish, berish, ko'rsatish metodlari xos.
Ikkinchi   tur   (tabiiy   mustaqil   o'rganish)da   -   ta'lim   konsepsiyasi   rag'batlantirish
sifatida   aks   etadi.   Unga   xos   metodlar:   qiziqish,   hayrat,   qiziquvchanlik   uyg'otish.
9 Uchinchi   tur   (ongli   faol   yo'nalishi)da   -   ta'lim   konsepsiyasi   rahbarlik   sifatida
ifodalanadi.   Unga   xos   metodlar:   muammo   va   masalalarni   qo'yish,   muhokama   va
munozara, hamkorlikda rejalashtirish va boshqalar.
Ta'lim jarayoniga ta'sir ko'rsatuvchi omillar
O'quv   vaziyatlari,   ta'lim   konsepsiyasi,   o'quv   va   ta'lim   faoliyati,   motivlari   hamda
o'quv   manbalari   turli-tuman   bo'lsa-da,   barchasi   qandaydir   umumiylikka   ega.
Ularning   pirovard   maqsadi   -   o'quvchining   kuchini   nimanidir   o'rganishga
yo'naltirish.   Agar   o'quv   maqsadiga   yo'naltirilgan   harakatning   o'zi   bo'lmasa,   unda
o'qishning   o'zi   ham   bo'lmaydi.   har   qanday   maqsadli   o'rganishning   mazkur
universal   komponenti   yodlab   olish   deb   ataladi.Yod   olishning   birinchi   shartini
shunday ta'riflash mumkin: o'rganilishi va o'zlashtirilishi zarur bo'lgan narsa inson
tomonidan   tashqi   va   ichki   olamdan   qabul   qilinadigan   barcha   boshqa   narsalardan
ajratib olinishi kerak. Qarash kamlik qiladi -ko'rish kerak, tinglash kamlik qiladi -
eshitish   kerak.   O'qituvchining   tushuntirishi   bilan   bir   paytda   begona   «shovqinlar»
oqimi   ham   mavjud   bo'ladi.
Psixologik   tajribalar   shuni   ko'rsatadiki,   inson   bir   vaqtning   o'zida   ob'ektlarning
chegaralangan   doirasini   (taxminan   5-9)   qabul   qilishga   qodir.   Qolgan   barchasi
umumiy   xira   fon   sifatida   aks   etadi   yoki   umuman   anglanmaydi.   Ma'lum   bir
ma'lumotni   tanlash,   qayta   ishlash   va   foydalanishda   inson   shaxsining   namoyon
bo'lishini   psixologlar   ko'rsatma   deb   ataydilar.   SHunday   qilib,   o'qishga   e'tibor   va
ko'rsatma   -   o'quvchilarda   psixik   va   amaliy   yo'naltiril-ganlikning   (natijalarga,
maqsadga   va   o'qish   jarayoniga)   tashqi   ifodasidir.O'quv   materialni   o'rganishning
tashqi   omillariga   quyidagilar   kiradi:   o'quv   materialining   mazmuni,   shakli,
qiyinchiligi,   ahamiyati,   anglanish   darajasi,   tuzilishi,   hajmi,   emosional
xususiyatlari.Agar o'quv materiali asosiy dastlabki sabab, ichki ko'rsatma esa shart-
sharoit bo'lib xizmat qilsa, qaytarish va mashq qilish o'rganishning asosiy vositasi
bo'lib   hisoblanadi.   Ular   o'zlashtirilgan   materialni   mustahkamlash,   yodda   saqlash,
vazifani,   uni   bajarishning   usul   va   rejalarini   rejalashtirish,   vazifani   bajarishda
og'zaki o'z-o'ziga tushuntirish, xatolar, ularning sabablari va to'g'rilash usullarining
10 tahlili   va   boshqalar   uchun   kerak.
Ko'nikmalarga   o'rgatishning   ikki   asosiy   yo'li   bor.
          Birinchisida - sensor farqlanishlar, ya'ni hissiy mo'ljallarga tayanishni ishlab
chiqish   asos   sifatida   qabul   qilinadi.   Ikkinchisida   -motorli   farqlar,   harakat   aktlari
ko'nikmalarga o'rgatish asosi sifatida qabul qilinadi.Mazkur konsepsiyalarning har
biri   pedagogik   nazariya   va   maktab   amaliyotida   keng   qo'llanadi.   Birinchi
konsepsiya sintetik mazmunli metodikaga ega (o'qishga o'rgatishda so'zlar metodi,
xorijiy   tillarni   o'rgatishda   kontekst   metodi)   maktablarga   tavsiya   etilgan.   Ishlab
chiqarish ta'limida u predmetli tizim sifatida namoyon bo'ladi. Ikkinchi konsepsiya
elementli rasmiy tahliliy metodikada ifodalanadi  (o'qishga  o'rgatishda harf-bo'g'in
metodi,   xorijiy   tillarni   o'rgatishda   lug'at   metodi   va   shunga   o'xshash).   Ishlab
chiqarish ta'limida u operasion tizim sifatida namoyon bo'ladi.
1.2. Ta’limda oilaviy mantiqiy-murojaat ko'nikmalari va ularni asoslash
           Oila psixologiyasi ijtimoiy psixologiyaning bir tarmog’i sifatida XX asrning
oxirlariga kelib shakllangan. XXI asrga kelib esa uning inson hayotidagi ahamiyati
va  jamiyat   ma’naviyatini   barqarorlashtirishdagi  roli   yanada  sezila   boshladi.  Zero,
dunyoning   qator   mamlakatlari,   jumladan,   rivojlangan   davlatlarda   ham   oila   va
nikoh   munosabatlaridagi   bo`hron,   psixoterapevtlar   yordamiga   muhtojlik   kabi
holatlar  ushbu   maskanning   muammolarini  o`rganish  va  shu   yo`nalishda  maqsadli
tadqiqotlar,   ilmiy-amaliy   tadbirlarni   amalga   oshirish   lozimligini   uqtirmoqda.
Oilaviy   munosabatlar   psixologiyasi   va   ushbu   masalaga   qarashlar   tarixidan   shu
narsa   ayon   bo`ldiki,   inson,   uning   kim   bilan   va   qanday   yashashi   muammosiga
qiziqish   qanchalik   uzoq   o`tmishga   borib   taqalsa,   oila   psixologiyasining   fan
tarmog’i   sifatida   shakllanishi   shunchalik   navqiron   va   yosh   bo`lib,   uning
shakllanishi   yangi   davrga   to`g’ri   keladi.   Oila   psixologiyasi   fan   sifatida   oilaning
ijtimoiy   institut   maqomidagi   faoliyatining   ob’ektiv   qonuniyatlarini,   oila-nikoh
hamda  qarindosh-urug’chilik  munosabatlarining  mexanizmlari   va  turmush  tarziga
oid   konkret   vaziyatlarda   oila   a’zolari   ijtimoiy   xulqining   namoyon   bo`lishini
o`rganadi.   Ijtimoiy   psixologiyaning   amaliy   tarmog’i   sifatida   u   nikohga   oid
ustanovkalarni,   oila   a’zolari   o`rtasidagi   munosabatlarning   –   mehribonlik,
11 g’amxo`rlik, hamdardlik, hamjihatlik, tobelik, bo`ysunish, yetakchilik kabi o`ziga
xos   qirralarini,   oilaviy   rollar   taqsiomtiva   va   o`zaro   ta’sirning   jinsga   oid
qonuniyatlarini, ota-ona va farzandlar, yaqin qarindosh urug’lar o`rtasidagi hissiy-
emotsional bog’liqlikni, oilaviy ro`zg’or yuritish va turmush tarzini tashkil etishga
bog’liq bo`lgan psixologik jarayonlarning kechishini tadqiq etadi, o`rganadi. 
Oilaviy hayot psixologiyasi, shunday qilib, insonlarning qanday qilib o`zaro
qovushishlari,   birgalikda   yaxshi   niyat   bilan   oila   –   ro`zg’or   yuritishlari,
bahamjihatlikda   hayot   kechirishlarini   o`rganuvchi   fan   O   43   tarmog’idir.   Har   bir
oila   konkret   davr,   vaqt,   zamon   va   makonda   mavjud   bo`lganligi   sababli,   u
avlodlararo   bog’liqlik,   ma’naviy   meros,   milliy   an’analar,   urf-odatlar   va   rasm-
rusmlarni  saqlovchi  noyob inosniy uyushmadir.   SHu institut  bo`lgani  sababli, har
bir   millat,   elat   va   xalqlarning   noyob   udumlari   asrlar   osha   saqlanib   kelmoqda.
Umuman,   nikoh   deb   atalmish   qadriyatning   mavjudligi   va   unga   avlodlarning
e’tiqod   qilishi   ham   oilaning   muhim   vazifasidir.   Ijtimoiy   psixologiya   oila
psixologiyasini  o`rganganda, unga jamiyatning bir  bo`g’ini, kichik ijtimoiy guruh
sifatida   qaraydi.   SHu   sababli   ham   konkret   izlanishlarda   uning   paydo   bo`lishi,
mavjudligiga asos bo`luvchi omillarni va tugashi bilan bog’liq holatlarga e’tiborni
qaratadi.   Zero,   oila   a’zolari   o`rtasidagi   munosabatlar   bir   qarashda   emotsional
hissiyotlarga   asoslanganga   o`xshasa-da,   aslida   bir   insonning   ikkinchisiga   ko`ngil
qo`yishi,   tanlashi,   birgalikda   umr   kechirishi   jarayoni   ijtimoiy-psixologik
qonuniyatlarga to`la bo`ysunadi. Ayrim olimlar, masalan, frantsuz tadqiqotchisi Le
Ple   o`z   vaqtida   oilada   sof   psixologik   qonuniyatlardan   tashqari,   ro`zg’orni
boshqarish,   farzandlar   soni   va   tarkibiga   ko`ra   oila   byudjetining   o`zgarishlarini
inobatga   olib,   uni   ijtimoiy   iqtisodiy   qonuniyatlar   maskani   deb   atashni   ham   taklif
etgan. Uning fikricha, oilaviy o`zaro munosabatlar nihoyatda o`zgaruvchan bo`lib,
ular   zamon   va   davr   ta’sirida,   oila   a’zolarining   soni   va   sifatiga   bog’liq   tarzda
tinimsiz   sifat   o`zgarishlarini   boshdan   kechirishini,   hattoki,   er-xotin   o`rtasidagi
odatiy   munosabatlar   yillar   tazyiqi,   jamiyat   normalari,   sanoatning   rivoji   yoki
ma’naviyatning tanazzuli ta’siri ostida boshqacha tus olishi mumkinligini, ota-ona
– bola munosabatlari tizimi, bunda hattoki, otaning avtoriteti ham o`zgarib borishi,
12 yaqin   qarindoshlar   o`rtasidagi   psixologik   masofa   yillar   o`tishi   munosabati   bilan
uzoqlashib ketishini ta’kidlaydi. 
Xorij   mamlakatlarida   oilaviy   munosabatlarga   qiziqish   o`tgan   asrning   boshlarida
keskin oshdi. Taniqli tadqiqotchi olimlar U.Jems, Ch.Kuli, U.Tomas, F.Znanetskiy,
J.Piaje,   Z.Freyd   kabilar   oilaning   davrasida   ro`y   beradigan   shaxslararo
munosabatlarning   xarakteriga   alohida   e’tibor   berishib,   bir   shaxsning   boshqa   bir
shaxs   ta’sirida   qanday   qilib,   o`z   sifatlarini   takomillashtirishi,   o`zgartirishi,
tarbiyalanishi   kabi   qator   masalalarni   o`rgandilar.   Natijada,   bu   borada   44   olib
borilajak   ilmiy  izlanishlarning   naqadar   muhimligi   o`z   navbatida  jamoatchilikning
diqqat-e’tiborini   tortdi.   Olimlar   oila   borasida   o`tkaziladigan   tadqiqotlar   va   unda
qo`llaniladigan   usullarning   noyobligini   ta’kidlashib,   oila   tadqiqotlarida   rioya
etilishi   zarur   bo`lgan   odob   normalari   haqida   ham   fikr   yuritganlar.   Masalan,
amerikalik sotsiolog R.Xill va boshqalar oila va nikoh muammosini o`rganishning
sermashaqqat   ish   ekanligini   ta’kidlab,   usullarni   tanlash   va   respondentlar   bilan
ishlaganda quyidagi omillarni hisobga olish maqsadga muvofiq ekanligi to`g’risida
yozgan: tadqiqot uchun shunday metodikalarni, izlanish vositalarini topish lozimki,
toki   u   bilan   respondentlarga   murojaat   qilinganda,   oilaviy   hayotga   ziyon   etmasin,
tadqiqotchi   ketgach,   er-xotin   munosabatlari   buzilmasin;   tadqiqotda   oila   a’zolari
bevosita   qatnashishi   hisobga   olinsa,   ushbu   jarayon   ularning   nafaqat   o`zaro
munosabatlariga,   balki   psixologik   holatlari   va   kayfiyatlariga   ham   salbiy   ta’sir
etmasin;   tadqiqotchi   ham   tirik   inson   bo`lgani   sababli,   uning   oilaga   kirib   kelishi,
uydagi turmush tarziga, odatlar, o`zaro yaqinlik aloqalariga putur yetkazmasin. 
Darhaqiqat, barchamiz uchun juda yaqin va tanishdek tuyulgan oila va nikoh
masalalari   bilan   shug’ullanadigan   olimlarga,   oila   psixologi   yoki   pedagogi   bo`lib
faoliyat   yurituvchilarga   tashqaridan   kuzatuvchilar   ular   ishini   osonday   tasavvur
qilishadi.   Lekin   ming   afsuski,   unday   emas.   Chunki   maktabda   ta’lim   olayotgan
bolaning   xulqu-odobi   haqida   ota-ona   bilan   suhbatlashish   ham   oson   emas,   zero,
otaona ishdan charchab kelgach, xonadonida birinchidan, bolasining o`qituvchisini
kutmaydi,   qolaversa,   ming   mehmonnavoz,   sertakalluf   inson   bo`lsa   ham
o`qituvchining   kutilmagan   tashrifidan   cho`chish,   norizolik,   “nima   derkin   bolam
13 haqida”   degan   shubha,   hadik   bo`lishi   tabiiy.   Xuddi   shunday,   oilaviy
munosabatlarga taalluqli ilmiy izlanish olib borayotgan tadqiqotchining har qanday
oilaga   tashrifi   xonadon   egalariga   yoqavermaydi.   Qolaversa,   agar   respondentlarga
taqdim   etilayotgan   so`rovnoma   yoki   test   o`zaro   munosabatlarga,   ayniqsa,
O`zbekiston   sharoitida   qaynona-kelin   munosabatlariga   yoki   er-xotinning   yaqin
munosabatlariga oid bo`lsa, tadqiqotchi ketgach, oila a’zolari o`rtasida “kim taklif
45 etdi, nima maqsadda?” qabiladagi so`rovlar, “tergovlar”ning bo`lmasligiga kim
kafolat   beradi.   Shu   bois   ham   hamisha   bizning   sharoitimizda   oilaviy
munosabatlarga   oilada   tadqiqotlar   o`ta   odob   normalariga   bo`ysundirilishi,
muammoning nimada ekanligini aniq, samimiy iboralar vositasida tushuntira olish
madaniyati   katta   ahamiyat   kasb   etadi.   Bunda   tadqiqotchining   qo`lidagi   ilmiy
“quroli” – metodikalari ham katta ahamiyat kasb etadi.
1.3. Reproduktiv ta’lim  xulq psixologiyasi
         Reproduktiv hulq-atvor - (ingl. Reproductivebehavior)–nikohda yoki nikohdan
tashqarida farzandni tug‘ish yoki tug‘ishdan voz kechishga qaratilgan harakatlar va
munosabatlar   tizimi.   Reproduktiv   hulq-atvorning   uch   asosiy   turlari   bor   –   ko‘p
farzandli (5 yoki undan ko‘p farzandlarga ehtiyoj), o‘rta (3-4 farzandlarga ehtiyoj)
va   kam   farzandli   (1-2   farzandlarga   ehtiyoj).   Reproduktiv   hulq-atvorga   o‘tgan
yillardagi   va   hozirdagi   hayot   sharoitlari   ta’sir   ko‘rsatadi.   Joriy   davrdagi   holat
reproduktiv   sikldagi   voqealarga   ta’sir   ko‘rsatadi   va   bolalar   o‘limi   orqali   tug‘ilish
sonining   oilada   mavjud   bo‘lgan   farzandlar   soniga   muvofiqligi   darajasini
belgilaydi.   O‘tgan   yillardagi   hayot   sharoiti   farzandlarga   bo‘lgan   shaxsiy   ehtiyoj
darajasini   belgilaydi   va   bu   odatda   inson   hayoti   davomida   o‘zgarishsiz   qoladi.
Farzandlarga   bo‘lgan  ehtiyoj  reproduktiv  me’yorlarni  o‘zlashtirish  natijasi   bo‘lib,
bu mohiyatan ajdodlardan meros qilib olingan reproduktiv tajribadan kelib chiqadi.
Reproduktiv   me’yorlar   reproduktiv   hulq-atvorni   yo‘naltirishning   tashqi
vositasi   sifatida   muayyan   miqdordagi   farzandlar   tug‘ilishi   bilan   bog‘liq   va   turli
ijtimoiy   guruhlarda   qabul   qilingan   xatti-harakat   tarzi   va   tamoyillarini   ifodalaydi.
Ko‘p   bolali,   o‘rta   va   kam   bolalilik   bir   necha   avlodlarda   uzoq   muddat   davomida
14 barqaror   saqlanib   qolishi   tufayli,   hatto   ushbu   holatni   keltirib   chiqargan   turmush
sharoitlari o‘zgarishiga qaramay urf-odat va an’anaga aylanishga qodir.
Shunday qilib, insoniyat rivojlanishining katta qismi davomida umumiy va bolalar
o‘lim darajasining yuqoriligi ko‘p bolalilik me’yorlarini belgilab berdi, reproduktiv
hodisalarning tabiiy jarayoniga aralashishga salbiy munosabat shakllanishi buning
tarkibiy   qismi   sifatida   namoyon   bo‘ldi.   Farzandlarga   bo‘lgan   ehtiyojning
yuqoriligi tufayli kontratsepsiyaning mashhur usullaridan ham foydalanilmagan.
Ko‘p farzandli me’yorning yo‘qolishiga olib keladigan shart-sharoitlar (umumiy va
bolalar o‘limining pasayishi, oila funksiyalarining keskin o‘zgarishi va boshqalar)
ta’qiqlash   tizimini   zaiflashtirib,   asta-sekin   kontratsepsiya   va   abortdan
foydalanishga   olib   keladi.   Ayollarning   oiladagi   faoliyatining   shaxsiy   manfaatlari
tomon   mustahkamlanishi,   farzandlarga   bo‘lgan   ehtiyoj   darajasi   va   ularning   qadr-
qimmatini   pasaytiradi.   Kontratseptiv   vositalarning   nomukammalligini   va
nikohning   birinchi   5   yilida   osonlik   bilan   amalga   oshiriladigan   1-2   farzandlarga
bo‘lgan ehtiyoj, reproduktiv    davrning aksariyat muddati davomida homiladorlikni
cheklash   zaruratini   vujudga   keltiradi.   Bu   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   kontratsepsiya
vositalarini   doimiy   ravishda   iste’mol   qilish   zarurati   ehtiyojidan   ortiq   bo‘lgan
farzandlarga   egalik   qilish   xohishining   mavjud   emasligi   bilan   belgilanadi.
Reproduktiv   hulq-atvorning   shakli   sifatida   tug‘ilishning   bunday   “ongli”   ravishda
cheklanishi   va   kam   bolalilik   “yuqori”   darajadagi   madaniyat   va   ko‘p   bolalilik
madaniyatning   “past”ligi   bilan   bog‘liq.   Shunday   qilib,   reproduktiv   hulq-atvorni
o‘rganish inson irodasining reproduktiv jarayonga, ijtimoiy nazoratning farzandlar
tug‘ilishiga ta’sirini  baholash, ko‘p bolalilik va kam  bolalilikning vujudga kelishi
va   saqlanib   qolish   sabablarini   tushuntirish   imkonini   beradi.
Oilada   farzand   tug’ilishi,   uning   soni   va   tarbiya   berish   imkoniyatlari   masalasi   har
doim   ham   dolzarb  bo`lgan.   Lekin   ayrim   G’arb   davlatlarida,  jumladan,   Rossiyada
oilada   bola   sonining   keskin   kamayib   ketishi   munosabati   bilan   erxotinning
reproduktiv   huquqi,   madaniyati   va   xulqi   masalasi   ayni   davrda   o`ta   dolzarb
masaladir. Rus olimi S.P.Kapitsaning (1999) pessimistik bashoratiga O 108 ko`ra,
Rossiyada   1995–2025   yillar   oralig’ida   tug’ilishning   kamayishi   2   mln.dan
15 (optimistik   bashorat)   32   mln.gacha   tushib   (pessimistik   bashorat)   ketadi,   bu
raqamga 1995 yilgi 147,9 mln. aholi soni asos qilib olingan. Shuning uchun jahon
olimlari,   Xalqaro   aholishunoslik   jamg’armalari   (jumladan,   UNESKO,   UNISEF)
oilada   sog’lom   bola   tug’ilishi   siyosati   orqali   Yer   yuzining   turli   mintaqalarida
reproduktiv   xulqni   muvofiqlashtirish   masalasiga   alohida   e’tibor   berib,   konkret
tadqiqotlar o`tkazmoqda. Bundagi  asosiy muammo – onaning reproduktiv xulqini
boshqarish   va   muvofiqlashtirish,   uning   salomatligini   muhofaza   qilish,   sog’lom
zurriyod tug’ilishini kafolatlashdir. Reproduktiv xulq – bu oilada farzand tug’ilishi
bilan bog’liq xulqdir. U oila a’zolarini o`z davrining fuqarosi sifatida ijtimoiy kelib
chiqishi,   yoshi,   salomatligi   darajasi,   madaniyatiga   bevosita   bog’liq   bo`lgan   xatti-
harakatidir.  Bu  harakatlarning  asl   motivi   avvalo  insondagi   o`zidan  nasl  qoldirish,
oilada   er-xotinlik   burchini   ado   etishga   bo`lgan   ishtiyoq   va   layoqatga   borib
taqaladi.  Rossiyalik  ayollar  o`rtasida   o`tkazilgan   so`rovlarga  ko`ra,   ular  xohlagan
bola soni (2,8) real bolalar sonidan ancha ortiq. SHundan A.Antonov, ayni davrda
odamlar   o`z   reproduktiv   vazifalarini   ado   etmayaptilar,   deb   xulosa   qiladi.
Ko`pincha,   reproduktiv   xulqning   motivlari   odamning   boshqa   turdagi   faoliyat
motivlari   ta’sirida   so`nib   bormoqda,   avvalo   bu   harakat   oilada   sodir   bo`lsa-da,   u
ayol kishining shaxsiy ishiday tasavvur etiladi va ayolning bola tug’ib berish orqali
o`zini   namoyon   etishi,   erining   munosabatlarini   keskin   o`zgartirish,   unga   ta’sir
(tazyiq) ko`rsatish, ustidan hukmron bo`lish, kimnidir sevish va unga g’amxo`rlik
qilish   ehtiyojini   qondirishga   borib   taqaladi.   Ko`rib   turganimizdek,   reproduktiv
madaniyat   oshgani   sari   real   va   ideal   ustanovkalarda   ham   muayyan   o`zgarishlar
sodir bo`lmoqda. 
Muhimi   –   yurtdoshlarimiz   bugungi   kunga   kelib,   oilada   farzandning   borligi
uning   mustahkamligi   omili   ekanligini   chuqur   anglagan   holda,   sog’lom   onadan
tug’ilgan   sog’lom   bola   uning   baxt-saodati   ekanligini   to`la   anglaydilar.   SHu   bois
ham   olib   borilayotgan   targ’ibot-tashviqot   ishlari,   xotin-qizlarning   ijtimoiy
hayotdagi faollashib borayotgan o`rni ularning reproduktiv xulqlariga o`z ta’sirini
ko`rsatmoqda.   Har   bir   inson   hayotida,   u   qaysi   jinsga   mansubligidan   qafiy   nazar,
16 oila qurish masalalarini hal qilishi kerak bo'lgan vaqt keladi. Oila jamiyat hayotida
muhum o'rin tutadi. U inson avlodini davom ettirishdek buyuk va ulug'vor vazifani
bajaradi.   Oila   odamning   shakllantiruvchi,   mehnat   qobiliyatini   tiklashga   xizmat
qiluvchi   va   eng   muhumi   ma'naviy   tarbiyalovchi   muxitdir.   Bolalikning   dastlabki
yillarida inson shaxsi  fe'l-atvorining asosi  vujudga keladi, insoniylik fazilatlari va
axloqi   tarkib   topa   boshlaydi.   Inson   bolasi   dunyoga   kelar   ekan,   u   mustaqil
harakatlanish,   yurish,   o'qish,   yozishdan   boshlab   tabiat   va   jamiyatning   barcha
murakkab   qonunlari   bilan   yuzma-yuz   kelganda   nimalar   qilish   kerakligini
o'rgatadigan   maskan   bu   oila   hisoblanadi.   Ma'lumki,   hayotimizning   yarmidan
ko'pini   qamrab   oladigan,  chinakam,   to'laqonli   insoniy   baxtni   in'om   etadigan   yoki
aksincha,   har   tomonlama   ta'minlanganligimizga   qaramasdan,   bizning   baxtimizni
yarimta   qiladigan   ham   oilaviy   hayotdir.   Oilada   ma'naviy   va   jismoniy   sog'lom
farzandning   dunyoga   kelishi   va   voyaga   yetib,   jamiyatda   o'z   o'rnini   topishi   ota-
onaning   baxtidir.   Buning   uchun   jismoniy   sog'lom   farzandni   dunyoga   keltirish   va
tarbiyalash yigit va qizning turmush qurishidan oldin boshlanadigan jarayon bo'lib,
reproduktiv   madaniyat   va   jinsiy   tarbiya   mahsulidir.   Qizlarda   reproduktiv   yosh
davri 16 yoshdan boshlanadi va 46-49 yoshgacha davom etadi.  Bu davrda qizlarni
oilaviy   hayotga   tayyorlashda   oilada,   ta'lim   dargohlarida,   mahallalarda   bilim   va
ko'nikmalar   beriladi.   Oila   tarbiyasi   -   ijtimoiy   tarbiyaning   bir   turi   bo'lib,   oilaning
barcha   a'zolari   unda   faol   ishtirok   etadilar,   bir-birlariga   o'z   bilim,   tajribalarini
o'rgatadilar.   Oila   tarbiyasi   bir   umr   davom   etadigan   jarayondir.
             Oilalarni tinch bo'lishi uchun ma'naviy salomatlik tushunchasini  reproduktiv
yoshdagi   ayollarga   singdirish   lozim.   Ma'naviy   salomatlik   insonning   mafkuraviy,
ruhiy,   hissiy   va   tibbiy   holatlari   bilan   bog'liq   bo'lib,   bu   holatlar   hayotda   sog'lom
turmush   tarzi   ma'rifati   orqali   namoyon   bo'ladi.   Bernard   Shouning   ta'kidlashicha:
"Tananing   salomatligi   faqatgina   ruhning   salomatligiga   bog'liq!   Aksincha   bo'lishi
mantiqqa   to'g'ri   kelmaydi.   Reproduktiv   yoshdagi   ayollarni   oilaviy   hayotga   ruhan
sog'lom  qilib tarbiyalashimiz darkor. Shundagina oilalar  tinch va  farovon bo'ladi.
Balog'at   yoshiga   qadam   qo'ygan   har   bir   qiz   bola   shirin   orzulari   daryosida   oila
degan   kemani   boshqarishni   niyat   qilishi   tabiiy   hol   hisoblanadi.   Ana   shu   kichik,
17 ammo   ulkan   yukni   tortuvchi   kemani   boshqara   olishiga   qanchalik   tayyorligiga
o'zini   ishonchi   yetadimi   yoki   yo'qmi   eng   asosiy   masala   ana   shunda   desak   xato
bo'lmaydi. Oilaga tayyorligiga o'z ishonchni baholashdan qiyin ish bo'lmasa kerak
degan   savolga   ba'zi   qizlarimiz   "Ovqat   tayyorlashni,   pishiriqlarni   pishirishni,   kir
yuvish,   dazmol   qilish,   uylarni   tozalash,   mehmon   kutish   va   qolaversa,
uydagilarning   qosh-qovog'iga   qarashni   bilsam   bo'ldi,   uyog'i   bir   gap   bo'lar",   deb
o'ylasalar adashadilar.
Qiz bola avvalom bor oilaga ruhan tayyor bo'lsa yuqoridagi beka sifatidagi
vazifalarni   muvaffaqiyatli   amalga   oshirishi   qiyin   kechmaydi.   Qizlarni   ma'naviy
kamol toptirish uchun ular ruhiyatiga mas'ullik, burch, uyat, mexribonlik, fidoyilik,
vafo kabi psixologik xislatlarni singdirib borish lozim. Sharqona fe'limizdagi qon-
qonga o'tib kelayotgan oriyat tuyg'usi, avlodlarning sha'nini  pok saqlash  yo'lidagi
andisha   tuyg'usi   qizlar   uchun   javohirlardan   ham   yuksakrok   fazilatdir.   Andisha...
Kishi   ruhiyatining   ming   jilosini   shu   birgina   so'zda   va   faqat   bizning   ona   -   o'zbek
tilimizdagina   ifoda   etish   mumkin.   O'ylab   ko'rsak,   jami   yaxshiliklarning
yaratuvchisi   andisha   ekan,   deymiz.  
                 Mas’ullik, burch, uyat, mexribonlik, fidoyilik, vafo... hamma-hammasining
zamirida   andisha   bor.   Deylik,   kiyimlarimizni   avaylab   kiyamiz,   choynak-
piyolamizni oxista ishlatamiz, kitoblarimizni oyoq ostiga qo'ymaymiz. Chunki ular
keragimiz,   ertaga   ham   yaraydi.   Borini   bordek   qilib,   ertani   o'ylab   yashash   o'zbek
ayollariga   xos   bo'lgan   eng   yuksak   andisha.   Andisha   –   bu   o'zgalarni   butun   asrash
yo'lidagi   fidoyilik.   Andisha   -   bu   yaxshilik   dunyosini   yo'qolib   ketishdan
saqlaydigan  muvozanat.  O'zbekning  axloq  normalaridagi  hamma  yaxshi  fazilatlar
andishaning   bag'ridadir.   Andisha   omon   joyda   baxtning   umri   uzundir!     Qizlarda,
ayol   kishida,   birinchi   navbatda,   aqlu   farosat,   idroku   nazokat   bo'lishi   kerak.   Ana
shu   bori   bilan   u   past-balandni,   achchiq-chuchukni,   bor-yo'qni,   oila   sharoitini,
imkoniyatlarni   faxmlay   oladi,   idrok   etadi,   aql-xushi   bilan   ish   yurgizib,   kam-
ko'stlarni bartaraf qiladi Zotan ayollarga xos bo'lgan o'lmas nazokat atrofdagilarga
xamisha   qanot   bag'ishlab   kelgan.   .  
18                     Hayolilik   -   o'zbek   ayollarga   xos   bo'lib,   ehtiyotkorlik,   iffat,   uyalish,   or-
nomus,   shon-sharafini,   qadr-qimmatini   saqlashni   bildiradi.   Abdulla   Avloniy
aytganidek:   «Hayo   dilni   ravshan   qiladurgan   bir   nurdirki,   inson   har   vaqt   shu
ma'naviy   nurning   ziyosiga   muhtojdir...   Iffatning   pardasi   vijdonning   niqobi
hayodir»  Ayolning  nazokati   uning  nozik  fe'l-atvorida,  xulqining  latifligida,  odob,
tarbiya   va   sadoqatida   namoyon   bo'larkan.   Bunday   reproduktiv   yoshdagi   ayollar
jamiyatda ham, oilada ham nozik gul misol ardoqlanib, e'zozlanadilar. Uy ishlari,
uydagi   insonlarga   qarash   bir   hunar   bo'lib,   bu   ayolarning   vazifasi   bo'lgani   uchun
yosh   qizlarning   birinchi   galda   uni   o'rganishlari   lozimdir.Milliy   urf-odatlarimizga
ko'ra   ko'pgina   hollarda   qizlarni   oila   qurishiga   uni   qurshab   turgan   ijtimoiy
muhitning ta'siri katta bo'ladi. Kuyov tomonidan sovichilar kelishadi, qarindoshlar
o'rtaga   tushishadi   qarabsizki   to'y   bo'lib   ketavermaydi,   milliy   qadriyatlarimizga
ko'ra   qiz   bolani   roziligi   ham   so'raladi.   Yigit   bilan   qiz   bola   to'ydan   oldin   albatta,
uchrashtiriladi.   Qiz   bola   kuyovlikka   da'vogar   yigit   bilan   uchrashganda   diqqat-
e'tiborini jamlagan holda zimdan kuzatishi lozim bo'ladi. Kuzatishi jarayonida o'z
oldiga   quyidagi   savollarni   qo'yishi   kerak:   Men   shu   yigit   bilan   qolgan   hayotimni
birga   o'tkaza   olamanmi?   Uning   injiqliklariga   chidaymanmi?   Bemor   bo'lib
qolganida   dardiga   sherik   bo'lamanmi?   Shu   yigitning   kiyimlarini   yuvamanmi,
degan   savolarga   "ha"   deb   javob   bera   olsa   yigitga   turmushga   chiqishga   rozilik
berishi mumkin. Turmush qurishga rozilik bergandan so'ng eng murakkab jarayon
ya'ni   o'zida   ruhan   oilaviy   hayotga   ishonchni   shakllantirish   boshlanadi.   Mazkur
jarayonni   amalga   oshirishga   vaqt   qanchalik   kam   bo'lishiga   qaramay   aniq   reja
asosida   ulgursa   bo'ladi.   Rejaga   quyidagi   qismlarni   kiritish   mumkin:   -   bo'lajak
turmush   o'rtog'ining   xulq-atvorini   o'rganish   va   unga   dastlabki   moslashuvni
boshlash.   Yigitga   qanday   muomala   yoqadi?   Nima   yoqadi   va   nima   yoqmaydi?
Kuyovning oila a'zolarini umumiy xususiyatlari haqida ma'lumotlar to'plash va ular
bilan   qanday   munosabatga   kirishiga   fikran   o'zini   tayyorlash   -   yangi   oilaga   borib
moslashishi jarayoni muvaffaqiyatli amalga oshishi uchun o'zi o'sib ulg'aygan oila
a'zolaridan   asta-sekin   uzoqlashish.
        Shuni ta'kidlash joizki turmushga chiqqan qizlar ulg'aygan oilalariga nisbatan
19 begonalashishni   va   uzoqlashishni   tan   olmasalar   yangi   oilalariga   ko'nikib,
moslashib   ketishlari   juda   qiyin   kechadi.   —   ruhiy   niqobni   tez   vaziyatga   qarab
o'zgartira   olishni   o'rganish.   Ya'ni   ichidan   zil   ketib   tursa   ham   tashqarisi   kulib
turishni   o'rganish.   Sal   narsaga   arazlash,   achchiqlanish,   jahl   qilishdan   saqlanish
umuman   ruhiy   holatini   istasa-istamasa   jilovlay   olish   san’atini   egallash.
                 Oila psixologiyasi bilan shug'ulanuvchi mutaxassislarning ta'kdlashlaricha,
oila qurishga o'zida ishonchni shakillantirayotgan qizlar yuqoridagi tavsiyalarni o'z
sharoitlarini hisobga olgan holda yozma ravishda amalga oshirsalar ijobiy natijaga
erishishlari   onson   kechadi.   Turmushga   chiqayotgan   qiz   bola   avvalo   bor   irodasini
tarbiyalay olishi kerak bo'ladi. Shuni unutmaslik kerakki, iroda tarbiya va mashqga
muhtoj   xususiyatdir.   Xalqimiz   tili   bilan   aytadigan   bo'lsak,   oilaviy   hayotda   suv
kelsa   simirib,   tosh   kelsa   kemiriladi.   Oila   sirini   tashqariga   chiqarmaslik   oila
mustahkamligining saqlashga  harakat  qilishda irodani  axamiyati  beqiyosdir desak
xato bo'lmaydi. Qiz bola turmush qurganidan so'ng uni ijtimoiy muhitdagi mavqe
tubdan   o'zgarishi   asosida   unga   nisbatan   boshqalarni   va   o'zini   o'ziga   bo'lgan
munosabati   o'zgarishi   tabiiy   hol.  
Mazkur   o'zgarishga   nisbatan   o'zida   ishonchni   shakllantira   olga   qiz   bola   yangi
oilasida   qisqa   muddatda   o'z   o'rniga   ega   bo'la   oladi.   Yangi   mavqega   moslashish
albatta, tajriba bilimlarga asoslanadi. Shuning uchun qiz bola o'zidan oldin kelinlik
mavqeiga   ega   bo'lganlarni   yutuqlari   va   kamchiliklarini   tafakkurida   aqlan   tahlil
qilib   o'zi   kelin   bo'lgach   amalga   oshiradigan   xatti-harakatlarini   tassavur   eta   olishi
kerak.   Oila   qurishga   o'zida   ishonchni   shakllantirishiga   eng   asosiy   turtki   rolini
o'ynovchi omillardan yana biri bu o'z-o'ziga yo'riqnoma berish ya'ni "Men albatta,
yaxshi   beka   bo'la   olaman",   "Men   oilani   eplab   keta   olaman",   "Men   turmush
o'rtog'imni   baxtli   qila   olman",   "Men   baxtli   bo'laman"   deb   kelajakka   faqat   yaxshi
niyatlar   bilan   qarashi   va   kelajakka   o'zini   ishontira   olishi   uchun   yuqoridagi
iboralarni   tez-tez   takrorlab   turish   kerak.   Sog'lom   oilani   shakllantirishda   oila
bekasini   rolini   chuqur   anglab   etgan   qiz   bolagina   ruhan   oila   qurishga   tayyor
bo'ladi.   Xulosa qilib aytganimizda reproduktiv yoshdagi ayollarni oilaviy hayotga
tayyorlashda oilaviy an'analar, sog'lom turmush tarzi qoidalarga amal qilgan holda
20 tayyorlasak baxtli oilalar safi kengayib boraveradi. Ruhiyati sog'lom ayol sog'lom
farzandlarni dunyoga keltiradi, ularni barkamol shaxslar etib tarbiyalaydi.
II  BOB  BOB  TA’LIM BORASIDAGI EMPERIK TADQIQOTLAR
2.1. Metodika tahlili
                                                                                                             1-jadval;
T/r Savollar Sinaluvchining
javobi Ball
1 Ot kattami yoki it?
2 Ertalab nonushta qilamiz,peshindachi?
3 Kunduzi yorug`,kechqurunchi?
4 Osmon havo rangda,o`tlarchi?
5 Gilos,nok,olma,olxo`ri-bular nima?
6 Nima uchun hali poezd o`tmasdan turib 
shlakbaum tushuriladi?
7 Toshkent,Samarqand,Buxoro-bular nima?
8 Soat necha bo`ldi?(ayni vaqtdagi)
9 Sigirning bolasi buzoq,itning bolasi 
kuchukcha,qo`yning bolasi-chi?
10 It ko`proq tovuqqa o`xshaydimi yoki 
mushukkami?
11 Nima uchun avtomobillarda tormoz bor?
12 Bolg`a bilan bolta nimasi bilan bir-biriga 
o`xshaydi? 
13 Olmaxon bilan mushuk nimasiga ko`ra 
o`xshaydi?
14 Mix bilan vintning nima farqi bor?
15 Fudbol,tennis,suzish-bular nima?
16 Qanday transportlarni bilasiz?
17 Keksa odam yoshlardan qanday farq qiladi?
18 Odamlar nima uchun sport bilan 
shug`ullanadi?
19 Odamlar ishlamasa nima bo`lishi mumkin?
20 Odamni nima uchun qamab qo`yadilar?
Jami natija:
          F.I.SH__________________     Jinsi:_________      Yoshi________
            Ushbu metodika olingach natijalarni baholash bosqichi quyidagi tartibda 
o‘tqaziladi:
Agar metodikadagi savollarning mohiyatiga tushhunib,to‘g‘ri javobni bergan 
bo‘lsa yoki savollardagi shartlarga ko‘ra bir nechta javoblarni to‘g‘ri keltirolgan 
21 bo‘lsa har bir to‘g‘ri javob 0,5 balldan baholanadi,agar qisman kalitga yaqin 
javoblar bo‘lsa,u holda 0,25 balldan beriladi.
So‘ngi ishimiz barcha chiqarilgan natijalarni qo‘shib umumiy ball keltirib 
chiqariladi.Ushbu ballar quyidagi darajalarga ko‘ra ifodalanadi:
10 ball – juda yuqori darajada;
8 – 9 ball – yuqori daraja;
4 – 7 ball – o rta daraja; ʼ
2 – 3 ball – past daraja; 
0 – 1 ball – juda past daraja;
    Ushbu metodikani olishimizdan maqsad kichik maktab yoshidagi bolalarda bilish
jarayonlarining ichida ongimizning yuksak shakli bo‘lmish tafakkurni o‘rganishga
qaratdik.
      Biz   o‘z   tadqiqotlarimizni   davom   ettirishga   kirishdik.Kichik   maktab   yoshidagi
bolalarda   tafakkur   jarayoni   rivojlanish   bosqichida   bo‘ladi.Bu   esa,bizga   kichik
maktab   yoshidagi   bolalar   ishtirokida   tafakkur   jarayonining   rivojlanib   borish
tendensiyalarini kuzatishimizga imkon yaratadi.
      Biz   ushbu   metodika   tahlilini   keyingi   bosqichda   SPSS   dasturi   asosida   yoritib
o‘tamiz.
2.2 Ta’lim bo‘yicha olib borilgan tadqiqot natijalari
O’quv motivini baholash metodikasi
    Biz olgan metodikamizni statistik o‘rganib chiqishimiz jarayonida psixologik 
tadqiqot natijalari  ma‘lumotlarini SPSS dasturiga kiritib tahlil qildik.Psixologik 
tadqiqot natijalarini qayta ishlash jarayonida o‘quvchilarda olingan natijalar SPSS 
dasturi asosida tahlil qilinganda biz quyidagi natijalarni oldik:
“O‘quv motivini baholash metodikasi bo‘yicha tafsiflovchi statistika tahlili:
2-jadval;
  Shkalalar N Min i
mal Ma ksi
mal O‘rtac
ha
qiyma
t St and
art
og‘ish Asimmetriya Eksess
22 YUQORI
30 ,00 27,00 4,333
3 9,858
77 1,887 ,427 1,675 ,833
O ‘ RTA
30 ,00 28,00 6,766
7 10,58
849 ,972 ,427 -1,036 ,833
IJOBIY
30 ,00 18,00 5,533
3 7,985
91 ,767 ,427 -1,482 ,833
PAST
30 ,00 15,00 2,533
3 5,197
70 1,648 ,427 ,890 ,833
-Tadqiqotimizning yuqori  shkala  xulosasi  minimall  ball   0,00 ballni,maksimall
27   ballni,o‘rtacha   qiymat   4,3333   ni,standart   og‘ish   9,85877ni   tashkil   etdi.
(4,3333+9,85877) ,Assimetriya   1,887   ni,ekstsess   esa   1,675   ni   tashkil   etdi.Bundan
ko‘rinib   turibdiki,ekstsess   qiymati   va   assimetriya   oshmagan;
-Tadqiqotimizning o‘rta shkala xulosasi minimall ball 0,00 ballni,maksimall
28   ballni,o‘rtacha   qiymat   6,7667   ni,standart   og‘ish   10,58849ni   tashkil   etdi.
(6,7667+10,58849) ,Assimetriya   0,972ni,ekstsess   esa   -1,036ni   tashkil   etdi.Bundan
ko‘rinib   turibdiki,ekstsess   qiymati   va   assimetriya   oshmagan;
-Tadqiqotimizning   ijobiy   shkala   xulosasi   minimall   ball   0   ballni,maksimall
18   ballni,o‘rtacha   qiymat   5,53333   ni,standart   og‘ish   7,98591ni   tashkil   etdi.
(5,53333+7,9859) ,Assimetriya   0,767ni,ekstsess   esa   -1,482ni   tashkil   etdi.Bundan
ko‘rinib   turibdiki,ekstsess   qiymati   va   assimetriya   oshmagan;
-Tadqiqotimizning   past   shkala   xulosasi   minimall   ball   0,00   ballni,maksimall   15
ballni,o‘rtacha   qiymat   2,5333   ni,standart   og‘ish   5,19770ni   tashkil   etdi.
(2,5333+5,1977) ,Assimetriya   0,427   ni,ekstsess   esa   0,890   ni   tashkil   etdi.Bundan
ko‘rinib   turibdiki,ekstsess   qiymati   va   assimetriya   oshmagan;
Biz   tadqiqotimiz   natijalarini   tahlil   qilib   Kolmagorov-Smirnov   mezoniga   o‘tamiz;
“O‘quv   motivini   baholash   metodikasi   bo‘yicha   Kolmagorov-Smirnov   mezoni
tahlili:
3-jadval;
Shkala N O‘rtach
a
qiymat St andart
og‘ish Mini ma
l Ma ksimal D
z  qiymat P ishonch
daraja
YUQ
ORI 30 4,3333 9,85877 ,00 27,00 2,756 0,000
23 ORTA
30 6,7667 10,58849 ,00 28,00 2,402 0,000
IJOBI
Y 30 5,5333 7,98591 ,00 18,00 2,314 0,000
PAST
30 2,5333 5,19770 ,00 15,00 2,667 0,000
  -O`tkazilgan tadqiqotimizda Kolmagor-smirnov mezoni natijasiga ko‘ra 
yuqori shkala K-S normal taqsimlanish qonuniga mosligini tekshirganimizda 
(D
z =2,756; p<0,05)  qiymatiga ko`ra normal taqsimlanish qonuniga mos kelmadi.
-O`tkazilgan tadqiqotimizda Kolmagor-smirnov mezoni natijasiga ko‘ra 
o‘rta shkala K-S normal taqsimlanish qonuniga mosligini tekshirganimizda 
(D
z =2,402; p<0,05)  qiymatiga ko`ra normal taqsimlanish qonuniga mos kelmadi.
-O`tkazilgan tadqiqotimizda Kolmagor-smirnov mezoni natijasiga ko‘ra 
ijobiy shkala K-S normal taqsimlanish qonuniga mosligini tekshirganimizda 
(D
z =2,314; p<0,05)  qiymatiga ko`ra normal taqsimlanish qonuniga mos kelmadi.
-O`tkazilgan tadqiqotimizda Kolmagor-smirnov mezoni natijasiga ko‘ra 
past shkala K-S normal taqsimlanish qonuniga mosligini tekshirganimizda 
(D
z =2,667; p<0,05)  qiymatiga ko`ra normal taqsimlanish qonuniga mos kelmadi.
Biz tadqiqotimiz natijalarini tahlil qilib Kolmagorov-Smirnov bo‘yicha natijamiz  
noparametrik chiqdi.Tadqiqotimizning keyingi bosqichi noparametrik mezonlardan
Student-t mezoniga o‘tamiz;
“O‘quv motivini baholash metodikasi bo‘yicha Student-t mezoni tahlili:
                                                                                                                       4-jadval;
- O ` tkazilgan   tadqiqotimizda yuqori   shkalasi   Student - t   mezoni   bo ` yicha  ( t = 0,37 ; 
p <0,05)  farqlar   mavjud   emasligi   aniqlandi .
-O‘rta   shkalasi   Student - t   mezoni   bo ` yicha  ( t = 284 ;  p <0,05)  farqlar   mavjudligi  
aniqlandi .
-Ijobiy   shkalasi   Student - t   mezoni   bo ` yicha  ( t = 0,18 ;  p <0,05)  farqlar   mavjud  
emasligi   aniqlandi .
-Past   shkalasi   Student - t   mezoni   bo ` yicha  ( t = -467 ;  p <0,05)  farqlar   mavjud   emasligi  
24Shkala JINS
I N O‘rtacha
qiymat St andart og‘ish t p
YUQO
RI 1,00 18 4,3889 10,10031 ,037 28
2,00 12 4,2500 9,92815 ,037 24,018
ORTA 1,00 18 7,2222 10,54155 ,284 28
2,00 12 6,0833 11,09019 ,281 22,873
IJOBI
Y 1,00 18 5,5556 8,11116 ,018 28
2,00 12 5,5000 8,15197 ,018 23,647
PAST 1,00 18 2,1667 5,03225 -,467 28
2,00 12 3,0833 5,61586 -,456 21,873 aniqlandi .
Mazkur metodika 6 - 8 yoshdagi bolalarning o‘quv motivatsiyasi, maktabga
bo‘lgan munosabati, o‘qish bilan bog‘liq vaziyatga nisbatan emotsional
reaksiyasini aniqlashga qaratilgan. Metodika 1993 yil N.G.Luskanova tomonidan
taklif_etilgan.
Savollari.
1.Senga maktab yoqadimi yoki unchalik yoqmaydimi?
A. unchalik yoqmaydi.
B. yoqadi
V. hecham yoqmaydi.
2. Ertalab uyg‘onib, doim xursandchilik bilan maktabga kelasanmi yoki
ko‘pincha uyda qolishni istaysanmi?
A. ko‘pincha uyda qolishni istayman
B. ba'zida borishni, ba'zida qolishni istayman
V. xursandchilik bilan maktabga boraman
3. Agar o‘qituvchi ertaga xohlaganlar kelib, xohlaganlar kelmasligi mumkin
desa, sen maktabga borarmiding?
A. bilmadim
B. uyda qolardim
V. maktabga borardim
4. Biror bir dars bo‘lmasligi senga yoqadimi?
A.yoqmaydi
B.ba'zida yoqadi, ba'zida yoqmaydi
V. yoqadi
5. Uy vazifalaring yo‘q bo‘lishini xohlarmiding?
A.xohlardim
B.xohlamasdim
V.bilmadim
6. Maktabda faqat tanaffus bo‘lishini xohlarmiding?
A. bilmadim
25 B. xohlamasdim
V. xohlardim
7. Sen ota - onanga maktab haqida ko‘p gapirib berasanmi?
A.ko‘p gapirib beraman
B.kam gapirib beraman
V.umuman gapirib bermayman.
8. O‘qituvching o‘rniga boshqa mehribonroq o‘qituvchi kelishini  xohlarmiding?
A.bilmadim
B.xohlardim
V.xohlamasdim
9. Sinfda o‘rtoqlaring ko‘pmi?
A.kam
B.ko‘p
V.umuman yo‘q
10. Senga sinfdoshlaring yoqadimi?
A.yoqadi
B.unchalik yoqmaydi
V. yoqmaydi
Eslatma:  Mazkur metodikani individual hamda guruhiy tarzda qo‘llash
mumkin.
Kalit
Savollar 1-javob uchun 
ball
(A) 2-javob uchun 
ball
(B) 3-javob uchun 
ball
(V)
1  1  3  0
2  0  1  3
3  1  0  3
4  3  1  0
5  0  3  1
6  1  3  0
26 7  3  1  0
8  1  0  3
9  1  3  0
10  3  1  0
Natijalarni-baholash:
25   -   30   ball.   O‘quv   motivatsiyasi   yuqori.   Bunday   bolalar   o‘zining   bilish   motivi
kuchli ekanligi, barcha topshiriqlarni yaxshi bajarishga intilish bilan ajralib turadi.
20   -   24   ball.   O‘quv   motivatsiyasi   o‘rtacha.   Bunday   o‘quvchilar   guruhi   o‘quv
faoliyatini   ancha   muvaffaqiyatli   amalga   oshirilgan   bolalardan   tashkil   topadi.
15   -   19   ball.   Maktabga   munosabat   ijobiy,   ammo   bolani   ko‘proq   o‘qish   bilan
bog‘liq   bo‘lmagan   tomonlar   qiziqtiradi.   Bunday   o‘quvchilar   maktabda   o‘zlarini
yaxshi   his   etadilar,   biroq   maktabga   asosan   o‘rtoqlar,   o‘qituvchilar   bilan
suhbatlashish,   chiroyli   o‘quv   qurollariga   ega   bo‘lish   uchun   boradilar.
10   -   14   ball.   O‘quv   motivatsiyasi   past.   Bunday   bolalar   maktabga   borishni
xohlamaydilar,   darslarda   bekorchi   narsalar   bilan   shug‘ullanib,   o‘ynab   o‘tiradilar.
10 balldan past - Maktabga nisbatan salbiy munosabat, moslashmaganlik mavjud.
27 Bunday   o‘quvchilar   o‘quv   faoliyatini   bajarishga   qiynaladilar,   tengdoshlari   va
o‘qituvchilar   bilan   bo‘lgan   munosabatda   muammolarga   duch   keladilar.
                    O‘quvchilarning   ijodkoqlik   qobiliyatlarini   rivojlantirish   va   bunda
foydalaniladigan   metod   va   vositalardan   o'quvchilarning   turli   sharoitlarga
moslashish,   jamiyatni   hurmat   qilish,   g'oyalarga   bag'rikenglik   bilan   munosabatda
bo'lish   intellektual   qobiliyatlarini   rivojlantirishi   ham   kutiladi.   Ma'lumki,   XXI
asrdagi muhim ko'nikmalar o'quv faoliyatida kuchaytirilishi kerak bo'lgan maxsus
ko'nikmalarni   o'z   ichiga   oladi,   ya'ni   tanqidiy   fikrlash   va   ijodiy   qobiliyatlar,
muammolarni   hal   qilish,   metabillash,   muloqot   qobiliyatlari,   hamkorlik,
innovatsiyalar,  ijodkorlik va  axborot  savodxonligi  kabi   yuqori   darajadagi  fikrlash
qobiliyatlaridir.
                  Pedagogikaning   asosiy   vazifalaridan   biri   barcha   o'quvchilarning   ijodiy
faoliyati   har   tomonlama   rivojlanishini   ta'minlaydigan   shart-sharoitlar   yaratishdan
iborat. Shu bilan bir qatorda muayyan sohalarda chuqur qiziqishlarini, intilishi va
qobiliyatini   namoyon   qilayotgan   o'quvchilarni   aniqlash,   ularga   bundan   keyingi
rivojlanishi   uchun   barcha   imkoniyatlarni   yaratib   berish   lozim.   Buning   uchun   esa
maktab   yoshidagi   o'quvchilarning   ijodiy   faoliyatini   rivojlantirishga   doir   shart-
sharoitlar   yaratish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Ayni   shu   o'rinda   o'quvchilarning
ijodkorlik   qobiliyatlarini   rivojlantirishda   foydalaniladigan   shakl,   metod   va
vositalarning   ahamiyatining   o'rnini   va   darajasini   oshiradi.   Bu   borada
o'qituvchining   sa'y-harakatlari   ham   juda   ahamiyatli   sanaladi.   Chunki   o'qituvchi
o'quvchilar   ijodiy   faoliyatini   rivojlantirishga   doir   innovatsion   faoliyatga
tayyorlashi, o'qituvchi va o'quvchilar munosabatida hamkorlik faoliyatini vujudga
keltirishi,   ijodiy   faoliyatni   rivojlantirishda   bilishga   doir   innovatsion
texnologiyalardan,   zamonaviy   metodlardan,   eng   ilg'or   natijakor   shakl   va
vositalardan foydalanishi o'quvchilarning ijodkorlik qobiliyatlarini rivojlantirishda
eng samara beruvchi amaliy ish hisoblanadi.
28 XULOSA
Bugungi psixologik xizmatning qulay va shaxs kamoloti uchun nihoyatda 
ahamiyatli tomonlari barchaga ma'qul va manzur bo'lgan. Lekin psixologik 
xizmatning keng targ'ibot qilinishi uchun yuqoridan maxsus rasmiy farmoyishning 
va amaliyotchi psixologlarning nihoyatda taqchilligi yoppasiga barcha maktablarda
xuddi shunday psixologik xizmatni tatbiq etish ishiga birmuncha to'sqinlik qilib 
kelar edi.1990-yillarga kelib mustaqillik, erk, o'zlikni anglash hislari hukmron 
bo'lgan O'zbekiston sharoitida inson va jamiyat kamolotini ko'zlovchi barcha 
ijtimoiy sohalar singari psiixoloogik xizmat tatbiqining keng quloch yoyishi uchun 
ham o'ziga xos zamin hozirlandi. Bu esa O'zbekiston uchun xarakterli bo'lgan 
psixologik xizmat rivojlantirilishinning navbatdagi amaliyotchi-psixologlar 
tayyorlash bosqichiga o'tishni muqarrar qilib qo'ydi. Chunki maktabdagi ijtimoiy-
psixlogik iqlimni tahlil qila oluvchi malakali amaliyotchi-psixologlar tayyorlamay 
turib,O'zbekistonda psixologik xizmat tatbiqini muvaffaqiyatli amalga oshirib 
bo'lmas ekan. Shunga muvofiq dastavval Toshkentda, so'ngra Buxoroda, 
keyinchalik Navoiy, Andijon,Samarqand va boshqa viloyatlarda umumta'lim 
maktablari uchun "Amaliyotchi-psixologlar" mutaxassisligi bo'yicha qayta 
tayyorlov kurslari ochildi va bu kurslarni muvaffaqiyatli tugatganlar 
Respublikamizning talaygina maktablarida psixologik xizmat tashkilotchisi, 
targ'ibotchisi va tadqiqotchisi samarali ish olib bormoqdalar. Psixologik xizmat 
qanchalik yaxshi yo'lga qo'yilsa,insonlarda uchraydigan turli ruhiy holatlar ham 
shunchalik oson korreksiya qilinadi.Insonlar o'z hayotida uchraydigan 
muammolarni bartaraf qilishni o'rganadilar.   Psixologik faoliyat ta'lim jarayonida 
o'quvchilarning ruhiy holatini, mavzularni tushunish darajasi va o'zlashtirishini 
29 oshirishni maqsad qiladi. Ushbu faoliyat o'quvchining o'ziga ishonchini oshiradi, 
motivatsiyasini yuqorilaydi, o'zini tanishlik bilan vaqt-sana bilan boshqarish bilan 
ta'minlaydi.Psixologik faoliyatning xususiyatlari quyidagicha bo'lishi mumkin: 
O'quvchilar bilan bire-bir muloqot: Psixolog o'quvchilar bilan shaxsiy muloqotda 
bo'lib, ularning muammolarini, istaklarini va buzarliklarini foydalanish bilan hal 
etadi.Nafaqat muammolarni yechish, balki ularni oldini olish: Psixolog, 
o'quvchilarni niyatlarni o'zgartirish va o'zlashtirishga yo'l qo'yishda yordam beradi.
Yaratuvchi harakatlarni oshirish: Psixolog o'quvchilarning o'zlashtiruvchanlik 
darajasini oshirish uchun ularni ilg'or usullarga qaytib keladi, masalan, tanqid 
qo'lda timsol qilish, o'quv mashg'ulotlari va interaktiv methodlarni qo'llash. 
O'quvchilarni salomatlik va hushmandlik haqida bilgilashish: Psixolog 
o'quvchilarga salomatlik, oziq-ovqatga qarshi yo'qotish, rostdan ham yaxshi 
tushunish va harorat qilishning muhimligi haqida bilim berishi lozim.O'quvchilarni
o'zaro munosabatlarda o'qishni o'rgatish: Psixolog o'quvchilarga ifodali muloqot 
qilish, kelishuvlarda erkinligini saqlash va qat'iy bo'lmagan holatlarda yoritish 
bilan nashrlarni o'rganishni o'rgatadi.Psixologik faoliyat ta'lim jarayonida 
o'quvchilarning o'zlashtirish darajalarini oshirish, ularning tashkil etish, o'zining 
o'ziga xos bo'lishini va daromadli o'zraqam asosida o'quvchi to‘garakli holatga 
kelishini ta'minlaydi. Bu esa o'quvchilarning malaka, tashvish, iste'dodlari o'sishiga
qo'lgan tartibga solish imkoniyatini beradi.
30 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR 
1. I.A.Karimov “Barkamol avlod-O’zbekiston taraqqiyotning poydevori”
Toshkent-1998 yil
2. SH .M.Mirziyoyev “Yoshlar tarbiyasi eng muhim masalalardan”  Toshkent-
2017 yil 
3. Andreeva T.V. Semeynaya psixologiya. – SPb.: 2004.
4. Asomova R.Z. Kasb tanlash motivasiyasi va uning dinamikasi. 
Psix.f.n......dis.-T.,2002. -137 b.
5. Azizxo'jaeva N.N. Pedagogik texnologiyalar va pedagogik mahorat.T.: 
Nizomiy,
6. Goziev E. «Pedagogik psixologiya asoslari». Toshkent. 1997.
7. Goziev E. «Psixologiya». Toshkent. «O'qituvchi». 1994.
8. Ishmuhammedov   R.Abduqodirov   A.Pardaev   A.   Ta'limda   innovatsion
texnologiyalar.Toshkent -2008.
9. Karimov   I.A.   Oila   farovonligi   –   millat   farovonligi:   O`zbekiston
Respublikasi
10. Karimov   I.A.   Xavfsizlik   va   barqaror   taraqqiyot   yo`lida:   T.6.   –
T-“O`zbekiston”, 1998. – 429 b.
11. N.N.Azizxo'jaeva.   Pedagogik   texnologiyalar   va   pedagogik   mahorat.   -T.:
O'zbekiston   yozuvchilar   uyushmasi   Adabiyot   jamg'armasi   nashriyoti.   2006
y.
12. NISIM, 2002. – 28 b
31 13. O.   Hasanboeva,   J.   Hasanboev,   H.   Hamidov.   Pedagogika   tarixi.   -T.:
"O'qituvchi" nashriyoti, 1997-yil.
14. Prezidenti   Islom   Karimovning   O`zbekiston   Respublikasi
Konstituttsiyasining
15. XXI asr oilasi kontseptsiyasi. Respublika “Oila” ilmiy-amaliy markazi. – T.:
16. Yosh va pedagogik psixologiyadan praktikum. T.1991.
Internet resurslari:
1. .http://arxiv.uz 
2. .http://ziyonet.uz 
3. .http://psychol.ras.ru
4. .http://psyberia.ru
5.   www.expert.psychology
Mirzo Ulug‘ bek nomidagi O‘zbekiston Milliy Universitetining Jizzax filiali
“Psixologiya”fakulteti “Oila psixologiyasi” yo‘nalishi 2-bosqich 412-22 –
guruh talabasi Ilxomova Sarvinozning “Umumiy psixologiya” fanidan
“Ta’limda psixologik faoliyat”mavzusidagi kurs ishiga
TAQRIZI
   Talim va o‘qitish psixologiyasi .
O‘rganish insonning boshqalar bilan muloqoti va o‘zaro harakati natijasida yuzaga
kelishi   mumkinligi   aniqlandi,lekin   bilim   va   malakani   egalash   bilan   bir   qatorda,
o‘rganish   ko‘p   hollarda   maqsadga   yo‘naltirilgan   holatda   amalga   oshadi.Bunday
yo‘naltirish-ta’lim deyiladi .
32 Kurs   ishining   tarkibiy   tuzilishi:kirish   qismi,2   bob,5   paragraf,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
Kurs   ishining   kirish   qismida   mavzuning   dolzarbligi,kurs   ishining   maqsadi   va
vazifalari,ob’ekti va predmeti o‘z aksini topgan.
Kurs   ishining   kirish   qismida   mavzuning   bugungi   kundagi
dolzarbligi,predmeti,maqsadi,   vazifalari,o‘rganilganlik   darajasi,   metodlari   va
tuzilishi imkon darajasida yoritilib o‘tilgan.
Kurs   ishining   1-bobida   ta’limda   psixologik   jarayonlarning   nazariy   tahliliga
umumiy   tavsif   berib   o‘tilgan.Mazkur   bobning   1-paragrafida   ta’lim   jarayonlaring
psixologik   xarakteristikasi,ya’ni   o‘rganish,ta’lim   fikrlash   kabi   tushunchalar
izohlangan. 
Kurs   ishining   2-paragrafida   ta’lim   jarayoni   bilan   birga
o‘rganish jarayoni ham alohida izohlab o‘tiladi.
Kurs   ishining   2-bob   1-paragrafida   ta’lim   borasidagi   metodikalar   tahlili   va   biz
tadqiq etmoqchi bo‘lgan metodika izohi qayd etilgan.
Kurs   ishining   2-bob   2-paragrafida   ushbu   olingan
metodikamizning   tahlili   statistik   tahlil   qilinib   SPSS   dasturi   asosida   yoritilib
o‘tiladi.Statistik natijalar sharhi bayon qilingan.
Ishimizning   so‘ngi   xulosa   qismida   esa   ushbu   kurs   ishimizning   umumiy   tasnifi
yoritilib o‘tilgan.
Xulosa   qismida   kurs   ishi   bo‘yicha   olib   borilgan   tadqiqotlar   natijasida   erishilgan
tavsiya   va   xulosalar   o‘z   aksini   topgan.  
Kurs   ishida   yoritilgan   mavzu   bo‘yicha   emperik   tadqiqot   olib   borilgan
bo‘lib,mazmun   jihatdan   to‘liq   yoritilib   berilgan.  
Kurs   ishida   ayrim   juz’iy   xatolar   mavjud   bo‘lsada   bu   kurs   ishining   mazmun
mohiyatiga ta’sir etmaydi deb hisoblayman.
             Kurs ishi belgilangan talablarga javob beradi va komissiya oldida himoyaga
tavsiya etiladi.
33 Ilxomova Sarvinozning “Ta’limda psixologik faoliyat” mavzusidagi kurs ishi bazi
juziy   kamchiliklarga   ega.Kamchiliklar   ishning   mazmuniga   tasir   qilmaganligi
uchun ishni himoyaga tavsiya etish mumkin.
TAQRIZCHI  :                                                                Samatova Nigora
34 Mirzo   Ulug‘bek   nomidagi   O‘zbekiston   Milliy   universiteti   Jizzax   filiali
“Psixologiya” fakulteti “Oila psixologiya” yo‘nalishi 2- bosqich 412-22-guruh
talabasi   Ilxomova   Sarvinozning   “Umumiy   psixologiya”   psixologiya   fanidan
“Ta’limda   psixologik   faoliyat”   mavzusidagi   kurs   ishiga   ilmiy   rahbar
tomonidan 
                 XULOSA
Biz uchun muhim bo‘lgan “Ta’limda psixologik faoliyat” 
35 36 37 TAQRIZCHI:
38

Ta’limda psixologik faoliyat

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dislaliyali bolalar shaxs va shaxslararo munosabati xususiyatlari
  • Konfliktli vaziyatda qahr va g’azab
  • Diqqatning neyrofiziologik mexanizmi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский