Ta'sviriy san'at mashg'ulotlarini muammoli vaziyatlarda hosil qilib o'qitish

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___
Mavzu:  Ta'sviriy san'at mashg'ulotlarini muammoli vaziyatlarda hosil qilib o'qitish Reja
Kirish 
Asosiy qism
1.1. “Tasviriy san’at mashg’ulotlarining mazmuni va o’qitilishi”.
1.2.Ta'sviriy san'at mashg'ulotlarini muammoli vaziyatlarda hosil qilib o'qitish
1.3. Tasviriy san’at darslarini tashkil etishda zamonaviy   pedagogik 
texnologiyalardan foydalanish usullari
1.4. Tasviriy san’at darslariga individual yondashuv
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar 
Kirish Ma'lumki      mustaqillikka      erishish      tufayli      tasviriy     san'at      texnologiyalarini
rivojlantirishda     olib   borilayotgan   ilmiy   tadqiqotlar,   ranglar   texnologiyasida
qadimdan ishlash va tabiatan qanday olgan kabi zaruriy muammolarga keng o'rin
berilmoqda.   Rangtasvirda     ishlash   va   rangtasvir   yo'nalishi   jaddallik   bilan
rivojlanishi   esa   yetishib     chiqayotgan     mutaxassislarning   zamonaviy   bilim
tajribasiga   bog'liqdir.   Bu   borada   oliy   o'quv   yurtlarining   «Badiiy-grafika»   hamda
«San'atshunoslik» fakultetlarida  zamon talabiga  javob beradigan,  har tomonlama
yetuk  qobiliyatli san'at va muhandislik grafikasi amaliy san'at  bakalavr yo'nalishi
mutaxassislari   tayyorlanishi   lozim.   Bo'lajak     tasviriy   san'at   o'qituvchisi   o'z   kasbi
bo'yicha   keng   bilimga   ega   bo'lishi   bilan   birga   boshqa   turdagi   rangtasvir,   grafika,
qalamtasvir,   amaliy   san'at,       masalalarini   ham     chuqur   mushohada   qilish
qobiliyatiga   ega   bo'lishi   kerak.   Har   qanday   fan   bizni     o'rab   turgan   borliq
qonuniyatlarini     o'rganadi   va     o'z   izlanishlari   bilan     tabiat   bilimini   boyitadi.Oliy
o'quv yurtlarining «Badiiy-grafika», «San'atshunoslik» fakultetlarida mutaxassislik
fanlaridan     rangtasvir,   tasviriy   san'at   texnologiyalari   va   boshqa   mutaxassislik
fanlari o'qitiladi va talabani shunday bilimga   ega qiladiki, u ranglar bilan ishlash
usullari,   texnologiyasi   haqidagi   muammolarni     mustaqil   yecha   oladi.   Tasviriy
san'at   texnologiyasi   va   nusxa   ko'chirish   fani   bo'lajak   tasviriy   san'at
o'qituvchilarining   amaliy   malakalarini   puxtalashtirish,   tasviriy   san'atning   turli
materiallari   bilan   erkin   ishlay   olish   ko'nikmalarini   mustahkamlashga   qaratiladi.
Shuningdek, turli  tasviriy san'at ashyolari tarkibi, ularni  tayyorlash texnologiyasi,
har   bir   tasvirdan     nusxa   olish   uchun   unga   mos   bo'lgan   material   ashyoni   to'g'ri
tanlay   olish,   rangtasvir   texnologiyasini   aniqlash   kabi   malakalarni   ham
shakllantiradi.   Tasviriy   san‘atning   tarixi,   rangtasvirni   amaliy   o’rganishda   juda
katta   metodik   tajribaga     ega.     Metodikaga     oid     adabiyotlarda     juda     qimmatli
materiallar to’plangan   bo’lib,   ularda   ko’plab texnik   va   texnalogik   maslahatlar
yoritilgan.     Rangtasvir     nazariyasiga     kelsak,   bu     masalaga     tarixiy     merosning
ahamiyati       unchalik       sezilmaydi.   Hozirda   ta lim   muassasalarida   dars   o tishningʼ ʻ
turli yangi loyihalari orqali sinov   tajriba sifatida nazariy amaliy dars tashkil qilish
usullari   qo llanilmoqda.   Tasviriy	
ʻ   san atda   olib   borilayotgan   ishlarning   hajmi   va	ʼ turlari xam nihoyatda xilam xilligi   bilan boshqa fanlardan ko ra qo shimcha oddiyʻ ʻ
va   murakkab   jarayonlarni   rassom   pedagogdan   talab   qilib   turishi   bilan   farqlanadi.
Ma lumki,  yangilanish   –   bu  butun   tizimning  muayyan   qonuniyatlar   asosida   ichki	
ʼ
o zgarishidir. Pedagogik yangilanish deganda dunyo miqyosida sodir bo layotgan	
ʻ ʻ
global   o zgarish   va   rivojlanishning   va   natijasini   yaxshilashga   yo naltiriladigan	
ʻ ʻ
pedagogik   tizim   ichida   sodir   bo ladigan   miqdor   va   sifat   o zgarishlar   majmuasi	
ʻ ʻ
nazarda   tutiladi.   Yangi   zamon   bilan   uyg un   pedagogik   faoliyat   butun   pedagogik	
ʻ
tizimni   sifat   jihatidan   takomillashtirishda   yuqori   darajadagi   natijalarga   erishuvni
kafolatlashga   xizmat   qiladigan   yangi   g oyalar,   jarayonlar,   vositalar,   usul,	
ʻ
uslublarning yaxlit   holatdagi ifodalanishidir.  
Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari: Tasviriy   san’at   mashg’ulotlarining   mazmuni
va   o’rgatishda   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish   va   ta'sviriy   san'at
mashg'ulotlarini muammoli vaziyatlarda hosil qilib o'qitish   haqidagi ma’lumotlarni
umumlashtirish   va   qisqacha   tavsiflash.   Tasviriy   san’at   darslarini   tashkil   etishda
zamonaviy   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish   usullarini   ishlab   chiqish.
Tasviriy san’at darslariga individual yondashuv ni  o’rganish va tahlil qilish. 
Kurs   ishi   ob’yekti   va   predmeti:   Tasviriy   san’at   mashg’ulotlarining   mazmuni   va
o’rgatishda   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish.   Ta'sviriy   san'at
mashg'ulotlarini   muammoli   vaziyatlarda   hosil   qilib   o'qitish .   Tasviriy   san’at
darslarini   tashkil   etishda   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish
usullari
Kurs   ishning   tadqiqot   uslubi   va   uslubiyoti:   Ilmiy   ommabop   manbalardan
to’plangan ma’lumotlar tahlil qilib,xulosa va takliflar qilish.
Kurs   ishi   tuzilishi:   Bajarilgan   kurs     ishi   kirish   qismi,   asosiy   qism   va   qilingan
xulosalardan   iborat.   Ishda   o’rganilishi   e’tiborga   olingan   ma’lumotlar   tushunarli
ravishda   ifodalash   uchun     chizma   jadvallar   va   rasmlar   berildi.Ishga   qo’yilgan
maqsadga   erishishi   uchun   to’plangan   adabiyotlar   manbalarning   nomlari   va
elektron manzillari keltirildi.  1.1. “Tasviriy san’at mashg’ulotlarining mazmuni va o’qitilishi”.
Ma’lumki, san’at bir necha avlodning ko’p yillar davomida shakllangan an’analari,
ustaning shogirdga o’tkazgan bilimlari asosidagina taraqqiy topadi. Bu esa so’zsiz
umumiy   badiiy   ta’lim   yo’nalishida   bo’lmasa   ham   kasbiy   badiiy   ta’lim   shaklida
rivojlanganligidan dalolat beradi. Ma’lum davrlarda O’zbekiston hududidagi san’at
taraqqiyotida   uzilishlar   ro’y   berganligining   sabablari,   Iskandar   Zulqarnayn,
mo’g’ullar, arablar, rus istilochilariga borib taqaladi. Amir Temur markaziy davlat
tuzgan   davrda   tasviriy   san’atning   miniatyura   turi   gullab-yashnagani   ham   buning
yaqqol dalilidir.Amir Temur davrida miniatyura va kitob girafikasi shunchalik tez
rivojlandiki,   u   nafaqat   Sharq,   hattoki,   Evropa   mamlakatlari   san’atiga   ham   o’z
ta’sirini ko’rsatdi. Natijada, Samarqand, Buxoro, Hirot minatyura maktablari bilan
bir qatorda,   Bag’dod, Tabriz, Sheroz, Ozarbayjon, Hind, Isfaxon, Turk minatyura
maktablari   ham   shakllandi   va   rivojlandi.   Mazkur   minatyura   maktablari
rassomchilikdan   kasb   yo’nalishida   rivojlangan   bo’lsada   ,   lekin   ulardan   umumiy
ta’lim   tizimidagi   tasviriy   san’atni   o’qitishda   bemalol   foydalansa   bo’ladi.
Xususan,   umumiy   o’rta   ta’lim   maktablari   uchun   tayyorlangan   dasturlarda
san’atshunoslik   asoslari   rangtasvir   va   qalamtasvir   ishlash,   naturaga   qarab
tasvirlash, borliqni idrok etish bilimlari  mavjud  bo’lib, kasbiy  badiiy va umumiy
badiiy   ta’lim   tizimlari   o’rtasiga   qat’iy   chegara   qo’yib   bo’lmaydi.     Tasviriy
san’atning   nazariy   asoslari   hisoblangan   rang,   hajm,   perspektiva,   kompozitsiya
asoslari   kabilar,   ham     kasbiy,   ham   umumiy   ta’lim   tizimida   o’rganiladi.     Faqat
tasviriy   san’atning   o’qitilishida   talaba   va   bolalarning   yoshlari,   idroki,   psixologik
xususiyatlari,   tasviriy   malakalari   hisobga   olinishi   lozim,   xolos.   Umumiy   o’rta
ta’lim   maktablarida   tasviriy   san’at   o’quv   predmetining   maqsadi   barkamol,   komil
insonni, uning badiiy madaniyatini shakillantirishga qaratiladi.
   Tasviriy   san’at   o’quv   predmeti   har   bir   inson   uchun   zarur   bo’lgan   badiiy
madaniyatga doir elementlar bilim va malakalar beradi.
    Chunki,   har   bir   o’quvchi   kelajakda   qaysi   sohada   ishlashidan   qat’iy   nazar,   u
ishdan   tashqari   vaqtlarda   dam   olishi,   hordiq   chiqarishi,   ish   vaqtida   sarflangan
quvvatini tiklashi kerak bo’ladi.  Bunga u yuksak badiiy saviyada ishlangan san’at
asarlari   bilan   muzey,   ko’rgazmalar   va   boshqa   joylarda   tanishishi,   ularni   idrok
etishi,   ulardan   zavqlanish   orqali   erishadi   Shuningdek,   ko’pchilik   o’quvchilar
o’zlarining kelajak hayotlarida ma’lum miqdorda rasm ishlashlariga to’g’ri keladi.
Rasm chizishni bilish, faqat rassomlar, dizaynerlar, me’morlar uchungina emas, u
o’qituvchilar,   injenerlar,   meditsina   xodimlari,   quruvchilar,   agronomlar,   harbiylar,
olimlar   uchum   ham   zarurdir.   Ularning   har   biri   o’z   faoliyatlarida   rasm,   sxemalar
diagrammasi   eskizlar   orqali   so’z   bilan   tushuntirib   bo’lmaydigan   o’z   g’oya   va
fikrlarini   tasvirlab   ko’rsatishga   harakat   qiladilar.   Lekin   bu   maktablarda   tasviriy   ,
amaliy   va   me’morchilik   san’atlaridan   chuqur   va   keng   bilim   va   malakalar   berish
kerak ekan, degan ma’noni bildirmaydi.
Dekorativ     rasm   chizish   mashg’ulotlari   orqali   o’quvchilarni     badiiy   sifatlarini
oshirish.   Dekorativ   rasm   chizish   o’quvchilarni   badiiy   jihatdan   tarbiyalash   katta
imkoniyatga ega. Chunki o’quvchilar bunday darslarda tasviriy san’at turi, ayniqsa
uning   o’ziga   xos   xususiyatlarini   o’rganadilar.   Shuningdek   darslarda   amaliy
san‘atdagi ritm, simmetriya, asimmetriya, syujet kabi ifodalilik vositalari haqidagi
bilimlarga   ega   bo’ladilar.   Dekorativ   ishlar   o’quvchilarni   ijodiy   qobiliyatini
o’stirishda asosiy o’rinlardan birini egallaydi.
Tasviriy   san’at   dasturida   kutilgan   shaklni   qayta   ishlash   asosida   tursimon   naqsh
chizish   «Qutichaning   bezak   eskizini   ishlash»,   «Plakat   yoki   albom»   eskizini
tayyorlash kabi bir qator mavzular bor. Masalan, kitobni badiiy bezash mavzusini
o’tishda o’qituvchi kitobning badiiy informatsiyasini, g’oya va bilimlarni tarqatish
vositasi   ekanligi   haqida   ma‘lumot   berish   bilan,   bir   qatorda,   uning   kishilar
hayotidagi   roli   avlodlarning   xazinasi   turli   sohada   har   bir     mutaxassisga   amaliy yo’l-yo’riq   beruvchi   manbaa   xalqlarning   o’zaro   aloqa   vositasi   ekanligi   haqida
to’xtalib o’tadi. 
Ayniqsa,   o’qituvchining   kitoblarni   tayyorlash   haqidagi   suhbat   va   ko’rsatmalari
muhimdir.
Buning   uchun   badiiy   jihatdan   yuksak   saviyaga   ishlangan   namunalar   ko’rsatilib,
uning elementlari va kompozitsiyasiga bolalar e‘tiborini qaratiladi.
5-6-   sinflarda   ham   badiiy   bezak   ishlariga   oid   mavzular   bor,   ular   «Navro’z»,
«Vatan   himoyachilari   kuni»,   «8-mart   –   Xalqaro   Xotin-qizlar   bayrami»   kabi
bayramlar   munosabati   bilan   tabriknoma   eskizini   yoki   albom   tayyorlash   bilan
bog’lik,   bo’lgan   mavzulardir.   Bunday   mavzularda   o’qituvchi   faqat   eskizni   yoki
albomni   tayyorlash   haqida   fikr   yuritibgina   qolmay,   bu   bayramlarning   qisqacha
tarixi mohiyati yuzasidan suhbat o’tkazadi. 
Shuningdek,   ko’p   nusxada   tayyorlangan   yuksak   badiiy   saviyadagi   tabriknoma
ularning  kompozitsiyasini  rangini  tahlil   qilib  beradi. Tabriknoma  yoki  albomning
badiiy   bezak   yoki   spetsifik   xususiyatlari   haqida   to’xtaladi.   Badiiy   did   va   ijodiy
qobiliyatlarni, texnik grafik malakalarini o’stirishga qaratilgan.
Ming yillar davomida naqshlar bir necha avlod ustalari faoliyati va ijodida sayqal
topib, ular haqiqiy san’at asariga aylanib ketgan. Bu asarlarda mislsiz ifodalilik va
go’zallikning oddiy vositalari bilan aks ettirilishi bolalarni zavqlantiradi. Bu zavq
bolalarni   ana   shu   san’at   ustalari   kabi   naqshlar   ishlashga   undaydi.   Natijada   narsa
uchun   eskiz   ishlash   jarayonida   bolalar   elementlarni   kompozitsiyada   chiroyliroq
joylashtirishga   o’z   rasmlarini   yorqin   va   jilvador   rang   bilan   bo’yashga   harakat
qiladilar. Bular o’z o’rnida badiiy did va ijodiy qobiliyatlarni o’sishiga olib keladi.
Mavzu   asosida   rasm   chizish   mashg’ulotlarida   uning   ikki   turi   yuzasidan   ish   olib
boradilar:
a) tevarak atrofdan olingan mavzular asosida rasm ishlash;
b) badiiy asarlarga rasm ishlash (hikoya, ertak, masal, she’r va boshqalar). Rasm ishlashning bu turida o’quvchilar naturadan emas balki xotira va tasavvurdan
rasm   ishlash,   narsaning   o’ziga   qarab   rasm   ishlashga   qaraganda   ancha   murakkab
bo’lib, u o’qituvchi va o’quvchilardan katta mas’uliyat va qunt talab qiladi. 
O’qituvchiga   qo’yiladigan   bu   mas’uliyat   darsga   yaxshi   tayyorlanish,   ya‘ni   zarur
bo’lgan adabiyotlarni o’qish va  adabiy asarni va unga tegishli bo’lgan ob’ektlarni
yaxshi   o’rganish,   shuningdek   dars   rejasini   yaxshi   ishlab   chiqish   va   bolalarga
beriladigan   bilim,   malaka   va   ko’nikmalar   hajmini   aniqlash   kabilardan   iborat
bo’ladi. 
Shu   bilan   birga,   tematik   rasm   chizish   bolalarni   tasvirlanuvchi   joyni,   ba‘zi   bir
narsalarni   sinchkovlik   bilan   kuzatib   o’rganish,   hamda,   ularning   xomaki   rasmini
ishlashni   ham   talab   etadi.   Ertak,   hikoya,   masallar   asosida   illiustratsiya   ishlash
o’quvchilar   uchun   qiziqarli   mashg’ulot   turi   bo’lishiga   qaramay,   u   bolalar
faoliyatida   ma‘lum   qiyinchiliklarni   tug’dira   oldi.   Chunki,   u   kompozitsiyada
murakkab  ma’noni  tasvirlash  bilan  bog’liq  bo’lganligi   uchun bolalarni   jiddiy  fikr
yuritishga, ishga ijodiy munosabatda bo’lishga undaydi.
            Zamonaviy   mavzularda   yoki   xalq   ertaklarida   illiustrativ   rasm   chizish   uchun
avvalo, bolalar shu mavzuga oid murakkab ro1 bo’lgan odam, hayvon va ba’zi bir
ob’ekt   (bino,   yodgorlik,   saroy,   kulba   kabilar)narsa   va   boshqalarning   rasmini
chizadilar.   Bunday   vaqtlarda   hayvon   va   qush   o’yinchoqlarini   kuzatish   orqali
xotiradan rasmini ishlasalar, tabiat manzaralari yoki daraxt va boshqalarga bevosita
qarab rasm chizadilar.
Turli   xalq   ertaklari   misollari   va   shu   kabi   badiiy   asarlariga   illiustratsiya   ishlash
mashg’ulotlarida   o’quvchilarga   asardagi   voqea   sodir   bo’layotgan   mamlakat   yoki
o’sha davrning madaniyati va turmushining o’ziga xos xususiyatlari, kiyimlari, uy-
anjomlari,   me‘morchilik   qurilishlari,   ularning   xarakterli   xususiyatlari   haqida
so’zlab berishi va kuzatishi kerak buladi. 
O’qituvchi   tomonidan   chizish   uchun   tavsiya   etilgan   majburiy   yoki   erkin
mavzudagi   rasm   chizish   tez-tez   uchrab   turadi.   O’quvchilar   tevarak-atrofdagi hodisalarga   buyumlarga   bo’lgan   o’z   munosabatlarini   zo’r   qiziqish   bilan
tasvirlaydilar. Shunga  qaramasdan,  bu yoshdagi  o’quvchilarga o’zlarinig   shaxsiy
takomillashgan   tasviriy   malakalariga   salbiy   ta‘sir   ko’rsatadi.   Shuning   uchun
tasviriy  san’at  o’qituvchisining  asosiy  e‘tibori  bolalarga  o’z  tasviriy  malakalariga
tanqidiy   munosabatda   bo’lishini   shakllantirish   muhimdir.   Tevarak-atrofimizdan
olingan   taassurotlar   asosida   rasm   chizishda   o’quvchilar   yil   fasllari,   bayramlar,
o’yinlar, maktab  bog’idagi  ishlar   bilan bog’liq kuni   shu  voqealarni  tasvirlaydilar.
Chunki   tevarak-atrofni   tasvirlash   o’z   harakteri   bilan   hayotdan   rasm   chizish
hisoblanadi va tabiatni, tabiat bilan bog’liq bo’lgan voqealarni maqsadga muvofiq
ravishda kuzatishga asoslanadi. Bolalar boshlang’ich sinfda mazmunan eng sodda
bo’lgan   mavzularda   rasm   chizadilar.   Masalan:   «Oltin   kuz»,   «Bizning   bayram»,
«Maktab   bog’idagi   ishlar»,   «O’yinchoqlar   magazinida»,   «Fazodagi   parvoz»,
«Bizning ko’cha», «Bahorgi ishlar», «Sport o’yinlari», «Qishki o’yinlar» kabi. 
Natyurmort (lug’aviy ma’nosi- jonsiz tabiat) haqida gapirganda, odatda, sabzavot –
mevalar, gullar, otilgan ilvasinlar, (mulyaj) uy ro’zg’or buyumlarni tasvirini ko’zda
tutadilar.Lekin   natyurmortda   jonsiz   tabiat   tasvirlanganiga   qaramay,   matoda   jonli
hayot   nafasini   sezamiz.   Natyurmort   kompazitsiyasini   ma’noli   va   ta’sirchan
chiqishi   uchun   yagona   mavzudagi   bir   –   biriga   munosib   va   mos   narsalar   tabiiy
bog’lanishda   qo’yilishi   kerak.   Qo’yilgan   natyurmort   kishida   qiziqish   va   rasm
chizishga   havas   hissini   uyg’otadigan   bo’lishi   va   albatta   kompazitsiya   talablariga
javob   beradigan   bo’lishi   lozim.   Natyurmort   tarkibiga   kiradigan   narsalar   estetik
ta’sirchanlik talablariga javob beradigan, shakli, hajmi, materiali, sirtqi  (fakturasi)
rang va och – to’qligi (tus) bilan bir – biridan farq qilishi kerak. 1.2.Ta'sviriy san'at mashg'ulotlarini muammoli vaziyatlarda hosil qilib
o'qitish
Bugungi   kunda   o'qituvchining   vazifasi-o'quv   jarayonini   o'quvchilarda   faqat
reproduktiv fikrlashni emas, balki, ijodiy fikrlashni ham shakllantiradigan yo'sinda
tashkil qilishdir. Bunda o'qitishning muammoli usuli qo'l keladi. Muammoli ta'lim-
bu   o'quv   materialini   o'quvchi   ongida   ilmiy   izlanish   asosida   bilish   vazifalari   va
muammolarini   vujudga   keltiradigan   yo'sinda   o'rgatish   uslubidir.   O'quvchining
fikrlash   faoliyatida   muammoli   vaziyatlar   vujudga   keladi   va   ular   bolani   ob'ektiv
ravishda   izlanishga   va   mantiqiy   to'g'ri   ilmiy   xulosalar   chiqarishga   dav'at   etadi.
Muammo- ilmiy bilishni rivojlantirish zarurligini ifodalashning sub'ektiv shaklidir.
U   muammoli   vaziyatda,   ya'ni   jamiyat   rivojlanishi   jarayonida   bilish   va   bilmaslik
o'rtasida ob'ektiv ravishda vujudga keladigan ziddiyat.
Muammoli   vaziyat- o'quvchining   ma'lum   psixik   holatidir.   Bunday   holat   ma'lum
topshiriqlarni   bajarish   (masala   echish,   savolga   javob   topish)   jarayonida
ziddiyatlarni   anglash   tufayli   vujudga   keladi.   Ana   shu   ziddiyatni   anglash
o'quvchilarda   ishni   bajarishning   usuli   yoki   shartlari   to'g'risidagi   yangi   bilimlarni
izlash ehtiyojini uyg'otadi.
Muammoli   vaziyat   muammodan   farqli   ravishda   unga   o'quvchini   jalb   etishdan
iboratdir. Didaktika va psixologiyaga doir adabiyotlarda muammoli vaziyatlarning
tiplarini   tasniflash   asosida   ularning   yaratishning   eng   muhim   yo'llari   va   usllarini
ishlab   chiqilgan.   M.Maxmutov   muammoli   vaziyat   tiplarini   ta'riflash   bilan
birgalikda ularning yaratishning qo'yidagi asosiy usullarini ifodalaydi.
1. O'quvchilarning nazariy tushunchalarini talab qiladigan hodisalarga,
faktlarga,  shuningdek,   hodisalar  o'rtasidagi   tashqi  nomuvofiqliklarga  duch  kelishi
ularni   ana   shu   nomuvofiqliklarni   tushuntirishga   intilishga   undaydi   va   bu   intilish
bilimlarni faol o'zlashtirishga olib keladi.
2.   O'quvchilar   o'quv   yurti   uyida   yoki   ishlab   chiqarishda   amaliy   topshiriqlarni
bajarayotganda   vujudga   keladigan   ta'limiy   va   hayotiy   vaziyatlardan   foydalanish.
Bunday   holatda   muammoli   vaziyatlar   o'quvchining   o'z   oldiga   qo'yigan   amaliy maqsadga   mustaqil   ravishda   erishish   uchun   harakat   qilishda   muammoni   o'zlari
vujudga keltiradilar.
4.O'quvchini   hayotiy   tasavvurlar   bilan   faktlar   va   hodisalarni   tahlil   qilishga
qiziqtirish.
3. Hodisani tushuntirishga yoki uni amalda qo'llash yo'llarini izlashga doir
ta'limiy- muammoli topshiriqlar qo'yish.
5. Taxminlar, xulosalarni bayon qilish va ularni tajribalarda tekshirish.
6. O'quvchilarni faktlar, harakat va hodisalarni taqqoslashga hamda
qarama-qarshi qo'yishga da'vat etish.
7.   O'quvchilarni   yangi   faktlarni   umumlashtirishga,   taqqoslashga   rag'batlantirish.
Bunda,   odatda   muammoli   vaziyat   vujudga   keladi,   chunki   taqqoslashda   yangi
faktlarning   qandaydir   alohida,   tushuntirib   bo'lmaydigan   belgi   va   xususiyatlari
aniqlanadi.
8.   Fanlararo   aloqalarni   tashkil   etish.   Ko'pincha   o'quv   materiali   muammoli
vaziyatni   vujudga   keltirishni   ta'minlaydi.   Bunday   holat   boshqa   o'quv   fanlaridagi
o'rganilayotgan   materialga   bog'liq   fakt   va   materiallardan   foydlanish   lozim.
Shunday ekan ta'lim jarayonini o'qituvchi va o'quvchi hamkorligida ongli, ma'lum
maqsadga   yo'naltirilgan   faoliyat   deb   qarash   to'g'ridir.   Uning   tarkibiy   qismlari:
maqsadga   yo'nalganlik,   ehtiyoj-intilish,   mazmun,   faoliyat,   jarayon,   nazorat-
to'zatish va natijalarni baholashdan iborat. Muammoli darsda yangi o'rganilayotgan
qonun   qoidaga   oid   faktlar   to'plash,   ularni   taqqoslash   va   tahlil   qilish,   bilimlarni
o'rganish va mustahkamlash parallel ravishda olib boriladi. Ta'lim tizimida faoliyat
ko'rsatayotgan har bir o'qituvchi dars jarayonida muammoli ta'lim usulini qo'llash
uchun, avvalo, quyidagi ketma-ketlikni aniq bilib olishi zarur: 
 muammo qo'yish;
 muammoni xarakterlovchi sharoitni o'rganish;
 qo'yilgan muammoni hal qilish;
 topilgan echimning to'g'riligini asoslash;
 muammoning echimini izlash va hal qilish jarayonida paydo bo'lgan yangi  bilimlarini anglash;
 muammoni tizimlash, motivlashtirish va umumlashtirish;
 muammo echimini o'rganish, uning yanada ixcham va qulay yo'llarini izlash.
Ta'lim   texnologiyasi   bo'yicha   qilinadigan   barcha   ishlar   o'ziga   xos   amaliy   asosga
ega.   Ta'lim   loyihasini   tayyorlash   o'qituvchi   va   o'quvchining   kelajakda   birgalikda
amalga   oshiradigan   faoliyatini   oldindan   belgilaydi.   0'qituvchi   ta'lim   loyihasini
amalga   oshirishda,   eng   avvalo,   o'quvchining   fikrlash   faoliyatida   mantiqiy   to'g'ri,
ilmiy   xulosalarni   chiqarishga   va   o'zlashtirishga   rag'batlantiradigan   muammoli
vaziyatlarni   vujudga  keltirishni   nazarda  tutmog'i   lozim.  Aslida,  har  qanday  ta'lim
o'quvchi   uchun   muammodir.   CHunki   ta'lim   olish   jarayonida   o'quvchi   unga
hozircha   noma'lum   bo'lgan   narsa   bilan   tanishadi   hamda   ma'lum   bir   tushunchani
egallaydi. SHunday ekan, o'qituvchi o'quvchilarning fikrlash faoliyatida muammoli
vaziyatlarni yaratish orqali ularda har narsani bilishga havas, mustaqillik, o'qishga
qiziqish va ijod qilishga intilish kabi shaxsiy fazilatlarni  tarbiyalab borishi  lozim.
Muammoli vaziyatni vujudga keltirish, undan foydalanish usullarini yaratish, ta'lim
tizimining   har   bir   bosqichida   o'rganilayotgan   fanlar,   ularning   xususiyatlari,
o'quvchilarning   yosh   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   yaratiladi   .   Bir   xil
yoshdagi   o'quvchilarning   jismoniy   va   aqliy   xususiyatlariga   ko'ra   tushunishi,
fikrlashi,   ishni   bajarishi   qobiliyati   turlicha   bo'ladi.   SHuning   uchun   muammoli
vaziyatni   yaratishdan   avvalo   o'quvchini   ruhiy   jihatdan   puxta   tayyorlash   zarur.
Psixologlarning ta'kidlashicha, fikrlash doimo muammo yoki savoldan, ajablanish
yoki   tushuna   olmaslikdan   va   ziddiyatdan   boshlanadi   (S.O.Rubinshteyn).   dars
jarayonida   muammoli   vazifalarni   hal   etishda   aniq   vaziyatlarni   tahlil   qilish,
baxolash va keyinchalik qaror qabul qilishga e'tibor berish lozim.
Muammoli vaziyatlarni hal qilish usullarida asosiy yetakchi funktsiyalar:
 o'rgatuvchi: bilimlarning dolzarbligini aniqlashga asoslanadi.
 rivojlantiruvchi: tahliliy tafakko'rni, alohida faktlar orqali hodisa va
 qonuniylikni ko'ra bilishni shakllantiradi.
 Tarbiyalovchi: kommunikativ ko'nikmalarni shakllantiradi. Demak,   muammoli   vaziyat   o'quvchilarning   mustaqil   ishlarini   takomillashtirishga
asoslangan bo'lib, ularda ilmiy tushunchalarni, amaliy ko'nikmalar va malakalarni
shakllantirish,   boshqa   materiallarni   chuqur   va   mantiqiy   tahlil   qilishga
asoslangandir.   Agar,   siz   muammoli   dars   o'tishni   istar   ekansiz,   avvalambor,
muammoli   vaziyatlarni   yaratish   yo'llarini   bilishingiz   kerak   bo'ladi.   Bunda
quyidagilarga e'tibor bering 
 aniq   savollar   qo'yasiz:   umumlashtirishga,   isbotlashga,   aniq   mantiqiy   fikr
yuritishga undovchi:
 o'quvchilarga fikrlashga undovchi savollar berilib, uning yechimini mustaqil
ravishda o'zlariga topishni taklif etasiz;
 nazariy   va   amaliy   topshiriqlar   orqali   o'quvchilarni   taqqoslashga,
umumlashtirishga,   xulosalar   chiqarishga,   berilgan   faktlarni   solishtirishga
da'vat qilasiz;
 bir savolga turli nuqtai-nazardan qarash lozimligini tushuntirasiz va berilgan
javoblarni asoslashga undaysiz;
 o'quvchilarga   hodisalarni   turli   vaziyat   orqali   ko'rib   chiqishni   taklif   etasiz
hamda   amaliy   ish   jarayonida   duch   keladigan   qarama-qarshiliklarni   ma'lum
qilasiz
Shunday qilib, muammo hech qanday tayyorgarliksiz, to'g'ridan-to'g'ri qo'yilmaydi.
U   butun   darsda   bosh   masala   sifatida   bayon   qilinadi.   Qo'yilgan   muammolarning
murakkabligi tabiiyki, o'quvchilar saviyasiga mos bo'lishi kerak. Tanishtiriladigan
materiallar   uncha   katta   bo'lmasligi   lozim.   Materiallarning,   xususan,masalalarni
o'quvchilarning o'zlari hal qila olsalargina, ularning hal qilishdagi salohiyati ortadi.
Muammoli   darslarda   mavzuga   oid   beriladigan   savollar   shunday   tuzilishi   lozimki,
o'quvchi   savolga   javob   berishda   kamchiliklarni   to'ldirsin,   noma'lumni   aniqlasin,
o'xshashlik   va   farqini   topsin,   fikrini   ifodalasin.   Muammoli   vaziyatni   hosil   qilish
tadqiqot,  evrestik   suhbatlar,  namoyish   etish,  muammoli   bayon  qilish,  reproduktiv
metodlardan foydalangan holda tashkil etiladi. Tadqiqot   metodida   o'quvchilarni   izlanishga,   o'zlari   uchun   yangi   muammoni   hal
qilishga yo'naltiriladi va u quyidagi bosqichlarda amalga oshiriladi:
 Fakt va hodisalarni kuzatish va o'rganish;
 Tushunarsiz hodisalarni oydinlashtirish;
 Gipotezani olg'a surish;
 Reja to'zish va uni amalga oshirish;
 Echimni topish va uni tekshirish;
 Bu metoddan og'zaki va matbuot so'zlari, ko'rsatmali vositalar, amaliy
 ishlar, yozma va grafik ishlar, laboratoriya mashg'ulotlarida foydalaniladi.
Evrestik metod o'zaro bog'liq bo'lgan savollardan suhbatni tashkil etish yo'li bo'lib,
unda   o'quvchi   o'z   bilimlaridan   foydalanib,   qolmay,   balki   izlanishlarni   amalga
oshirishi lozim. Muammoli bayon etishning mohiyati o'quvchi muammoni qo'yib,
uni   o'zi   hal   qilishi   va   echimning   ahamiyatini   o'quvchilarga   tushunarli   ziddiyatlar
orqali   ko'rsatishdan   iborat.   Demak,   muammoli   topshiriqlar   o'quvchilarning
mustaqil bilim olishlarini kuchaytiradi. 1.3. Tasviriy san’at darslarini tashkil etishda zamonaviy   pedagogik
texnologiyalardan foydalanish usullari
Mamlakatimiz   va   dunyo   ta limi   tarixidan,   xar   o n,   o n   besh   yil   o tganida   ta limʼ ʻ ʻ ʻ ʼ
sohasida   islohotlarni   amalga   oshirish   tabiiy   bir   holatga   aylanib   bormoqda.
Jumladan:   mamlakatimizda   1959   yili   maktabni   hayot   bilan   aloqasini
mustahkamlash.   1970   yili   o n   yillik   majburiy   o rta   ta limni   joriy   etish,   1980   yili
ʻ ʻ ʼ
o rta   va   kasb-hunar   ta limini	
ʻ ʼ   isloh   qilish,   1997   yili   O zbekiston   Respublikasi	ʻ
“Ta lim   to g risidagi   qonun”   hamda	
ʼ ʻ ʻ   “Kadrlar   tayyorlash   Milliy   Dasturi”ni   qilish
orqali butun uzluksiz ta lim tizimini	
ʼ   isloh qilishda davlat bosh islohotchisi sifatida
yetakchi   rolni   o ynab   kelmoqda.   Eng	
ʻ   muhimi   amalga   oshirilayotgan   islohotlar
tufayli   uzluksiz   ta limning   barcha	
ʼ   bosqichlarida   amalga   oshirilgan   ta lim	ʼ
tarbiyaning   jarayonlariga   yangi   pedagogic   g oyalar   tajribalar,   kontratsepsiyalar	
ʻ
keng   tatbiq   etila   boshlandi.   Mamlakatimizda   uzluksiz   ta limning   barcha	
ʼ
bosqichlarida   o qitiladigan   fanlar	
ʻ   mazmunini   modernizatsiyalashni   o quv	ʻ
dasturlari,   darsliklarni   hozirgi   zamon   fanlari,   texnikasi,   texnologiyalari   hamda
ijtimoiy   hayotda   ro y   berayotgan   o zgarishlarga	
ʻ ʻ   moslashtirish   jarayonlari   dadil
qadamlar bilan amalga oshirilmoqda. Ana shu   maqsadda DTS ni takomillashtirish;
o quv   reja,   dasturlari,   va   darsliklarning	
ʻ   egiluvchanlik   va   moslashuvchalik
xususiyatlarini kuchaytirish; ularni ko p	
ʻ   variantligini ta minlash; ta lim jarayonida	ʼ ʼ
xar bir o quvchi va talabaning o ziga xos	
ʻ ʻ   qobiliyat va iste dodlarini hisobga olish	ʼ
tadbirlari amalga oshirilmoqda.   Barcha bosqichlar  qatorida tasviriy san at, amaliy	
ʼ
san at,   me morchilik,	
ʼ ʼ   haykaltaroshlik   kabi   san at   namunalarini   ta lim   tarbiya	ʼ ʼ
jarayoni   bilan   imlashuv   jihatlarini   to g ri   anglash   tushuntira   olish   kabi   sifatlar	
ʻ ʻ
bo yicha anchagina vazifalar	
ʻ   turganini bilishimiz shart.   Pedagogika sohasida qaysi
bir   aniq   yoki   tabiiy   fan   uchun   alohida   davlat   ta limi	
ʼ   standarti   DTS   mezoniga
tasviriy,   amaliy   san at   me yoriy   hujjatlari   zamon   talabidan	
ʼ ʼ   kelib   chiqqan   xolda
tashkil   etilgan.   Mustaqillikning   dastlabki   yillaridanoq   mamlakatimiz   ta lim	
ʼ
tizimiga   xorij
tajribalarining shiddat bilan kirib kelishi, yangicha ta lim kontratsepsiyalari (global	
ʼ
ta lim, bolalarga do stona munosabat, eksklyuziv ta lim pedagogik texnologiyalar	
ʼ ʻ ʼ va   hokazo)   o qituvchilar,   metodika,   pedagogika,   ta lim   psixologiyasiʻ ʼ
mutaxassislarida   misli   ko rilmagan   qiziqish   uyg otgani   hammamizga   ma lum.	
ʻ ʻ ʼ
Pedagogikadagi yangilanish jarayonlarini ta lim amaliyotiga tatbiq etish o ziga	
ʼ ʻ   xos
murakkab,   ko p   qirrali   muammolardan   bo lib,   o ziga   xos   xususiyatlarga   ega.	
ʻ ʻ ʻ
Ta lim   tarbiya   jarayonining   barcha   tarkibiy   qismlariga   taalluqli   bo lgan   ijtimoiy	
ʼ ʻ
tizim. Bunda o quvchi va o qituvchi faoliyati, jarayon maqsadi, mazmuni, metodi,	
ʻ ʻ
shakli, natijasi, shart sharoitlari, texnologiyalar va uni boshqarishga samarali ta sir	
ʼ
etadi.   Ta lim   tarbiya   amaliyotiga   bilvosita,   ya ni   o qituvchi   mahorati   didaktik	
ʼ ʼ ʻ
vositalar,   ta lim   texnologiyalar   orqali   kirib   keluvchi   ko p   qirrali   muammolar.	
ʼ ʻ
Kompyuter   hamda   axborot   kommunikatsiya   texnologiyalari   asosida   amaliyotga
tatbiq   etish,   shu   sababdan   barcha   o qituvchilarni   kompyuter   savodxonligi   va	
ʻ
axborot   kommunikatsiya   texnologiyalariga   oid   ko nikmalarga   ega   bo lish.	
ʻ ʻ
Yuqorida   aytib   o tilgan   ko rsatmalarga   yondashgan   xolda   kasbiy   mahoratni	
ʻ ʻ
mustahkamlashdan   tashqari   tasviriy   san at   mashg ulotlarini   samaradorligini	
ʼ ʻ
oshirish,   o quvchilarni   fanga	
ʻ   qiziqishlarini   oshirish   maqsadida   quyidagilarga
e tibor   qaratish   zarur.	
ʼ   Tasviriy   san atni   o qitishda   qiziqarli   va   sermazmun	ʼ ʻ
mavzular   tanlash   o quvchilarning   tasviriy   san atga   bo lgan   qiziqishlarini   yanada	
ʻ ʼ ʻ
orttiradi.   Hozirda   maktablarda   o quvchilar   rasm   daftari,   bo yoq,   qalam   oddiy	
ʻ ʻ
qalam   va   o chirg ichdan	
ʻ ʻ   foydalanish   bilan   chegaralanib   qolmasdan,   zamonaviy,
xorij   texnologiyalaridan   foydalanib,   ishlab   chiqarilgan   bir   qancha   turdagi
bo yoqlar, rangli qalamlar,	
ʻ   dekorativ bezak ishlarini yorqinlik darajasini oshiruvchi
turli   chizish   vositalaridan   foydalanilmoqlar.   Bunday   ashyolar   bilan   o quvchilarda	
ʻ
badiiy   faoliyatini   aktivlashtiradi.   San atga   qiziqish   uyg otadi.   Ma lumki,   ta lim-	
ʼ ʻ ʼ ʼ
tarbiya   sohasida   pedagogik   texnologiyalarda   tasviriy   san atni   o qitishda	
ʼ ʻ
foydalanish   va   uning   samaradorligiga   erishish   uchun   xam   o ziga   xos   didaktik	
ʻ
jarayonni   o rganib   chiqishi	
ʻ   zarur   bo ladi.   Maktabda   tasviriy   san atni   o qitishda	ʻ ʼ ʻ
pedagogik   texnologiya   masalasi   bilan   hozirgacha   biror-bir   o rinliroq   ilmiy   asar	
ʻ
yoki metodik – didaktik qo llanma	
ʻ   chop etilani yo q. Shuning uchun bu masalada	ʻ
mulozamat   yuritishda   masala   kengroq   o rganilib,   texnologiya,   pedagogik	
ʻ
texnologiya   va   so ngra   tasviriy   san atni   o qitishda	
ʻ ʼ ʻ   pedagogik   texnologiyalardan foydalanish   masalasi   tahlil   qilinishini   lozim   deb   topdik.   Ma lumki,   tasviriyʼ
san atni   dars   mashg ulotlari   besh   turdagi   mashg ulot	
ʼ ʻ ʻ   xarakterida   yoki
texnologiyada amalga oshiriladi.
 Naturaga qarab rasm ishlash.
 Tematik kompozitsiya ustida ishlash.
 Dekorativ-amaliy san’ati.
 Haykaltaroshlik ishlari.
 San’atshunoslik   asoslaridan   tashkil   topgan   mashg’ulotlar   turlarida   olib
boriladi.
Bu   darslarning   texnologiyasi   bir   mazmunda   bo lsada,   ulardagi   ta lim   berish	
ʻ ʼ
texnologiyasi   albatta   bir   –biridan   farqlanadi.   Ya ni   narsani   o ziga   qarab   rasm
ʼ ʻ
chizish   mashg ulotlarida   naturadan,   buyumning   o zini   ko rib,   undan   shaklning	
ʻ ʻ ʻ
imkoniyati   boricha   naturadan   tasvirlanadi.   Tematik   kompozitsiyada   esa
o quvchilar   o ylab   o ylab,   uzoqlarga   qarab,   nimalarnidir   esga   olish   asosida   rasm	
ʻ ʻ ʻ
chizadilar.   Haykaltaroshlarda esa, qalam bo yoq bilan emas, loy plastilin bilan, oz	
ʻ
bo lsada,	
ʻ   jismoniy   mehnat   vositasidagi   mashg ulotlar   texnologiyasi	ʻ
mashg ulotlarning   asosi	
ʻ   bo ladi.   Shuning   uchun   tasviriy   san at   darslaridagi	ʻ ʼ
pedagogik texnologiyalar ta rifini
ʼ   keltirish va ularni “Dars texnologiyasi” turlariga
ajratishda   xam   alohida   e tibor   zarur
ʼ   bo ladi.Tasviriy   san atni   pedagogik	ʻ ʼ
texnologiyasi – bu tasviriy san at o qituvchisining	
ʼ ʻ   o quvchilarga ma lum darajada	ʻ ʼ
va   sharoitda   san at   bilimi   va   malakasini   berish	
ʼ   vositalari   asosida   oldindan
belgilangan   maqsadga   erishish   hamda   bu   vazifani   bajarishni   kafolatlay   oladigan
pedagogik   jarayon.   Ya ni,o qituvchining   45   minut   dars	
ʼ ʻ   jarayonida   belgilangan,
mo ljallangan   maqsadga   erishish   uchun   ta lim   va   tarbiya	
ʻ ʼ   vositalaridan
foydalanishning   didaktik,   metodik   va   uslubiy   jarayonlari   majmuasi   asosida
kafolatlangan   natijalarga   erishishni   ta minlaydigan   pedagogik   jarayondir.	
ʼ
Maktabda   tasviriy   san at   fanini   o qitishda   ham   pedagogik   texnologiyaning   “dars	
ʼ ʻ
texnologiyasi”,   “o qitish   texnologiyasi”   va   “ta lim   texnologiyasi”   kabi	
ʻ ʼ
ko rinishlardan foydalaniladi.	
ʻ 1.4. Tasviriy san’at darslariga individual yondashuv
Umumta'lim   maktablaridatasviriy   san'at   darslari   samaradorligini   oshirishda
zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   samarali   turlaridan   biri   hisoblangan
tabaqallashtirilgan ta'lim muhim ahamiyat kasb etadi.
Tabaqallashtirilgan   ta'lim   o'quvchilarni   individual   tarzda,   shuningdek,   guruhlarga
ajratib o'qish, ularning mustaqil ishlarini to'g'ri va maqsadga muvofiq tashkil etish
orqali   barcha   o'quvchilar   bilim   va   malakalarini   dinamik   rivojlanishiga   xizmat
qiladi.   Bunda   o'qituvchi   har   bir   o'quvchining   qiziqishi,   qobiliyati,   layoqatini
hisobga   olib,   mashg'ulotlarni   tashkil   etish   orqali   dars   samaradorligini   oshirishiga
erishadi.
Ma'lumki,   barcha   o'quvchilarning   qobiliyatlari,   fan   qiziqishlari,   psixologik   va
estetik   xususiyatlari   turlicha   bo'lganligi   sababli   berilayotgan   bilimlar   va   shu
asosida   tashkil   etilayotgan   metodika   hamma   o'quvchilarga   bir   xil   ta'sir
ko'rsatmaydi.   Natijada,   ular   o'quv   materiallarini   bir   xil   o'zlashtirmaydilar.   Bunda
o'quvchilarga qanday pedagogik ta'sir ko'rsatilganda kuzlangan maqsadga erishish
mumkinligi   muammosi   paydo   bo'ladi.   Uning   samarali   yo'llaridan   biri   ta'limga
tabaqallashtirilgan yondoshuvdir.
Ayrim   pedagog   olimlarning   asarlarida   tabaqalashtirilgan   ta'limning   mohiyati,
uning   ilmiy   asoslari   chuqur   tahlil   qilib   berilgan,   ayrim   ilg'or   o'qituvchilar   bo'sh
o'zlashtiruvchi   yoki   qoloq   o'quvchilar   bilan   individual   ishlar   bo'yicha   tajriba
to'plaganlar.
Pedagogika nazariyasi  pedagog olimlar  tomonidan tabaqalashtirilgan  ta'limni  ikki
turi qayd qilinadi:
 Darajali tabaqalashtirish.
 Ixtisoslashtirilgan tabaqalashtirish.
Darajali tabaqallashtirish ikki turga bo'linadi:
 Individual ta'lim. Bunda o'quvchilarning qobiliyati va imkoniyatlariga qarab  har bir o'quvchi bilan alohida-alohida ish olib boriladi.
 Guruhli ta'lim. Bunda o'quvchilarni qobiliyati va imkoniyatlariga qarab ularni
 ikki va undan ortiq guruhlarga ajratib o'qitiladi.
Ixtisoslashtirilgan   tabaqalashtirish   esa   u   yoki   bu   fanni   chuqur   o'rgatish,
o'zlashtirishga   qaratilgan   bo'ladi.   Bular   qatoriga   tasviriy   san'atni   chuqur
o'rgatadigan fakultativlar, to'garaklar kiradi.
Ta'lim   nazariyasi   va   amaliyotida   tasviriy   san'atdan   tabaqalashtirilgan   ta'limning
quyidagi turlari mavjud:
 tabaqallashtirilgan guruhlar ta'limi;
 individuallashtirilgan ta'lim.
Bu   yo'nalishlar   ham   darajali,   ham   ixtisoslashtirilgan   bo'lishi   ham   mumkin.   Ko'p
yillardan   buyon   pedagogik   amaliyotda   boshqa   fanlar   qatori   tasviriy   san'atdan
ixtisoslashtirilgan maktablar va sinflar, fakultativ kurslar faoliyat ko'rsatmoqdalar.
Tabaqallashtirilgan   ta'lim   haqida   fikr   yuritganda   avvalo   uni   ham   ijobiy   va   salbiy
jihatlari   haqida   etarli   tasavvurga   ega   bo'lishlik   nihoyatda   muhim.   Darajali
tabaqallashtirib o'qitishning ijobiy jihatlari haqida to'xtalganda quyidagilarni qayd
qilish lozim. Bunda:
1.   Auditoriyadagi   barcha   o'quvchilar   dastur   materiallarini   o'zlashtirishga
erishadilar.
2. Auditoriyadagi barcha o'quvchilarning bilim va malakalarida, ijodiy ishlarida
o'sish kuzatiladi va u o'quvchilarni fanga bo'lgan qiziqishlarini oshiradi.
3. Auditoriyadagi barcha o'quvchilarning faolligi oshadi. Chunki, past
o'zlashtiruvchilar   guruhidagi   har   bir   o'quvchi   yuqori   o'zlashtiruvchilar   guruhiga
o'tishiga   harakat   qiladi.   YUqori   o'zlashtiruvchilar   guruhidagi   o'quvchilar   esa   past
o'zlashtiruvchilar guruhiga tushib qolmaslikka harakat qiladilar.
4. 0'quvchilarni qobiliya va imkonyatiga qarab bilimlar berilayotganligi sababli,
ular tomonidan o'quv yuklamalarini o'zlashtirishda zo'riqish hollari ro'y
bermaydi.
5. Auditoriyadagi iqtidorli o'quvchilarning chuqur va atroflicha bilim olishga
bo'lgan ehtiyojlari ham qondiriladi. 6. Tabaqallashtirilgan ta'lim uni demokratiyalashtirish va
insonparvarlashtirishga yordam beradi.
Ko'pchilik   mutaxassislar   o'quvchilarni   (past,   o'rta,   yuqori)   o'zlashtiruvchi
o'quvchilar   guruhlariga   ajratib   o'qitishning   ma'qullagan   holda,   uni   yuqori,
shuningdek,   past   o'zlashtiruvchi   o'quvchilar   faoliyatida   salbiy   oqibatlarni   keltirib
chiqarishi   mumkinligini   ham   qayd   qilishadi.   Xususan,   ular   yuqori   o'zlashtiruvchi
o'quvchilarda   manmanlik,   boshqalardan   o'zlarini   ustun   qo'yish   yoki   ularni
mensimaslik,   o'ziga   ortiqcha   baho   berish,   boshqalar   bilan   qo'pol   muomalada
bo'lish   kabi   xislatlarda   kuzatilishini   qayd   qilishadi.   SHu   bilan   birga   bu   toifadagi
o'quvchilarda   qo'rquv   xissi   ham   paydo   bo'ladi.   CHunki   ular   topshiriqlarni   yuqori
darajada   bajarmaganliklari   oqibatida   yuqori   guruhdan   quyi   guruhga   tushib
qolishlari ham mumkin.
Past o'zlashtiruvchi o'quvchilar esa tabaqalashgan guruhlarda o'zlarini kamsitilgan,
o'quvi yo'q deb hisoblaydilar. Ko'pincha tengdoshlari, aka-uka, ota-onalari orasida
o'zlarini   aqli   kalta   odamlardek   his   etadilar.   Natijada,   ular   tushkunlikka   tushib
o'qishga   havaslari   qaytadi.   Kursdoshlariga   qo'shilmay,   ular   tengdoshlariga
aralashmaydigan   odamovi   bo'lib   qoladilar.   Bora-ora   bu   toifadagi   o'quvchilarga
o'qituvchi,   ota-onalar,   kursdoshlari   tomonidan   bildiriladigan   turli   tanbeh   va
dashnomlari ularning ruhiyatiga yomon ta'sir ko'rsatishi  mumkin. Natijada bu hol
ularni   hamma   narsaga,   har   qanday   gaplarga   befaprq   bo'lib   qolishlari   va
rivojlanishdan   to'xtab   qolishlariga   olib   keladi.   O'qituvchi   tabaqalashtirilgan
ta'limni amalga oshirishga kirishar ekan, uning yuqorida qayd qilingan xam ijobiy,
ham salbiy jihatlariga to'g'ri yondoshib ish olib borishi kerak bo'ladi.
Masalaning ana shu nozik jihatlarini hisobga olib, o'quvchilarni guruhga ajratganda
auditoriyadagi   qobiliyati,   qobiliyatsiz,   o'zlashtiruvchi,   o'zlashtirmovchi,   yuqori,
quyi   so'zlarning   o'rniga   oddiygina   qilib   birinchi,   ikkinchi,   uchinchi   guruhlar   deb
qo'llash maqsadga muvofiqdir. Tabaqalashtirish o'qitishning samarsi katta ekanligi bilan bir qator uning murakkab
jihatlari   ham   mavjudligini   alohida   qayd   qilish   lozim.Uning   murakkabligi
o'qituvchining   uch   xil   darajadagi   dasturlar   asosida   mashg'ulot   olib   borishi   bilan
bog'liq.
Buning uchun har bir guruh uchun tasviriy san'atdan alohida darsliklar, metodika,
didaktik   va   tarqatma   materiallar,   texnika   vositalari   kerak   bo'ladikim,   ularsiz
mashg'ulotlarni   talablar   darajasida   tashkil   etib   bo'lmaydi.   Bu   esa   quyidagi
yo'nalishlardan ifodalanadi:
1.   Tabaqalashtirilgan   tasviriy   san'at   ta'limini   ilmiy   asoslarini   puxta   egallagan
bo'lishlik. 
2.  Mashg'ulotlar   uchun  zarur   bo'lgan   o'quv-metodik  majmualar   bilan  qurollangan
bo'lishlik.
3.   Mashg'ulotlar   uchun   zarur   bo'lgan   maxsus   xona   va   moddiy   texnikaviy   bazaga
ega bo'lishlik. 
4.0'qituvchi   o'z   fanidan   o'quvchilarni   bilim   va   malakalari   saviyasi   haqida   to'liq
ma'lumotga ega bo'lishligi v.b.
Muammoning   qiyin   va   murakkab   jihatlaridan   biri   bu   o'qituvchining   o'quvchilar
haqida   to'liq   tasavvurga   ega   bo'lishligidir.   Ma'lumki,   har   bir   shaxs,   o'zicha   bir
dunyo,   shu   qatori   tasviriy   san'atdan   bilim   malakalari   ham   bir-biridan   farq   qiladi.
Buning uchun ustiga o'quvchilardagi o'ziga xoslik shunchalik turli-tumanki, ularni
aniqlash nihoyatda mushkul.
0'quvchilarni   har   jihatdan   bilish   uchun   o'qituvchi   tomonidan   o'quvchilar   orasida
pedagogik   va   psixologik   tashxis   o'tkazishi   zarur   bo'ladi.   Bu   ish   bavosita
quyidagilar   bilan   bog'liq:   o'quvchining   umumiy   qobiliyati,   uning   xarakteri,   qaysi
fanga   qiziqishi,   tasavvur,   tafakkur   va   ijodiy   fikrlash   darajasi,   faolligi   va
fantaziyasi, xotira va kuzatuvchanligi, diqqati, tashabbuskorligi, mustaqilligi, uyda
mashg'ulotlar uchun bo'lgan shart-sharoitlari v.b. Tashhisda o'quvchilar sog'ligi va
fiziologik o'sishini bilish ham foydadan holi emas. SHuningdek, o'quvchilarni qush va hayvonlarga, kasb-hunarlarga, san'at  turlariga,
sport   qiziqishlarini   bilish   ham   muhim.   CHunki,   o'quvchilarga   pedagogik   ta'sir
ko'rsatishda   ularni   ana   shunday   qiziqishlariga   karab   ta'lim   berishning   samarali
ekanligi fanimizda anchadan buyon ma'lum.
Yuqorida   qayd   qilingan   sifatlar   bilan   bir   qatorda   o'qituvchi   o'z   fanidan
o'quvchining  tasviriy  san'atga  doir   xususiyatlarinini  ham  bilishi  kerak  bo'ladi.   Bu
borada   o'qituvchi   dars   jarayonida   har   bir   o'quvchining   bilim   va   malakalaridagi
o'sishni ham bilib turishi zarur.
0'qituvchini   bilim   va   malakasidagi   rivojlanish   darajasiga   qarab   bilim   berish   yana
shuning uchun ham muhimki, bunda zaruriyat tug'ilganda o'quvchilarni u guruhdan
bu guruhga o'tkazish imkonini beradi.
Darajali   tabaqalashtirib   o'qitishning   yagona   bir   ko'rinishi   mavjud   bo'lib,   unda
o'quvchilarni fanlar bo'yicha bilim va malakalarining darajasiga qarab emas, balki
umumiy   tarzda   tabaqalashtirishidir.   Bunda   o'quvchilarni   temperamenti   asosiy   rol
o'ynaydi.   Bunday   sifatlar   bo'yicha   tabaqalashtirilganda   o'quvchilar   xoleriklar,
sangvinlar, flegmatiklar va melonxoliklar guruhlaridan tashkil topadi.
Chunki,   o'qituvchi   jarayonida   o'quvchilarga   topshiriqlar   berganda   biron   narsani
talab qilganda, ularni psixologik xususiyatlariga tayanish samarali kechadi. Ishning
saviyasi   ko'p   jihatdan   o'quvchilarni   ana   shu   sifatlarini   bilib,   to'g'ri   munosabatda
bo'lishlikka bog'liqdir.
0'qituvchi   o'quvchilarning   diqqati,   idroki,   xotirasi,   tafakkuri,   nutqi,   his-tuyg'ulari,
xarakteri haqida ham tasuvvurga ega bo'lishi talab etiladi.
0'quvchilarning   bilim   va   malakalari,   ijodiy   qobiliyatlari,   qiziqishlari,   idroklarini
hisobga olib o'tkaziladigan pedagogik tashxis ishlari quyidagi tashkiliy ishlab bilan
bog’liq:
 o'quvchilar bilimlarini aniqlash uchun test materiallarini tayyorlash;
 o'quvchilarning   bilim   va   malakalarini   aniqlash   uchun   anketa
savolnomalar tayyorlash;
 o'quvchilarning   bilim   va   malakalarini   baholash   mezonlarini   ishlab
chiqish;  o'quvchilarning   bilim   va   malakalarini   aniqlashga   doir   didaktik
materiallar tayyorlash;
O'quvchilarning   bilim   va   malakalarini   tashhis   etish   bilan   masalaning   echimi
tugamaydi.   Yangi   materialni   bayon   etish   va   uni   o'quvchilar   tomonidan   to'liq
o'zlashtirilishi   uchun   tegishli   metodika   zarur   bo'ladi.   Bu   bosqichning   muhim
jihatlaridan   biri   tashhisdan   o'tgan   guruhlarda   o'quvchilarning   tasviriy   san'atdan
bilimlar   xajmi   va   darajasini   aniqlashdir.   Gap   shundaki,   yangi   mavzuni   idrok
etishga guruhdagi barcha o'quvchilar tayyormi yoki yo'qmi, axir guruhdagi barcha
o'quvchilarning   bilim   va   malakalari   bir   xil   emasku?!   Bir   guruhdagi   bir   o'quvchi
ikkinchisiga qaraganda ozmi, ko'pmi kengroq va chuqurroq bilimga ega. SHunday
ekan,   guruhdagi   barcha   o'quvchilarni   o'qituvchi   yangi   materialni   idrok   etishi   va
o'zlashtirishi   uchun   tayyorlash   lozim   bo'ladi.   Tabaqalashtirish   faqat   guruhlar
bo'yicha emas, har bir o'quvchi  bilan ham yakkama-  yakka ish olib borishni  ham
nazarda   tutadi.   U   dars   jarayonida,   uyga   topshiriqlar   berganda   amalga   oshiriladi.
SHuningdek,   individual   ta'lim   faqat   bo'sh   o'zlashtiruvchi   o'quvchilar   bilan
ishlashni   emas,   bir   yo'la   iqtidorli,   qobiliyatli   o'quvchilar   bilan   ishlashni   ham
nazarda tutadi.
Maktabda tasviriy san'atdan darajali tabaqalashtirishning ikki yo'nalishi tavsiya
tiladi:
 O'quvchilarning idroki va qobiliyatini hisobga olib tabaqalashtirish. Bu 
yo'nalishga o'quvchilarni o'qituvchi tavsiya etadi.
 O'quvchilarni qiziqishiga qarab tabaqalashtirish. Bunda guruhlarni 
o'quvchilarning o'zlari tanlaydilar.
Oliy o'quv yurtida o'quvchilarning tasviriy san'atga qiziqishi, idroki, qobiliyatlarini
hisobga olib, ularni bir necha guruhga bo'lish mumkin:
1. Idroki past, bilim va tushunchalarni sekin va qiyin o'zgartiruvchi o'quvchilar 
ularni o'qishga havasi yo'k va qobiliyati qoniqarldi emas, ijodkorlik hislatlar 
sezilmaydi. 2.O'qishga havasi va qobiliyati o'rtacha, nazariy bilimlarni o'zlashtirishi va 
ijodkorligi o'rtacha.
3.O'qishga havasi, ijodiy qobiliyati va fantaziyasi kuchli, berilayotgan bilimlarni 
tez va puxta idrok eta oladilar.
Mana   shu   xususiyatlar   asosida   tasviriy   san'atdan   ta'lim   mazmunini
tabaqallashtiriladi. Tabaqalashtirilgan ta'lim mazmunini, o'ziga xos xususiyatlarini
hisobga olib, u uch toifaga bo'linadi:
 Dasturning   minimum   darajasi.   U   tasviriy   san'at   o'quv   predmetidan
ta'limning davlat standartlarida belgilangan bilimlarni nazarda tutadi. Ta'lim
mazmunining   bu   toifasida   o'quvchilarning   bilim   va   malakalari,   ijodiy
qobiliyatlarini o'stirish minimum darajada bo'ladi.
 Dasturning   o'rtacha   darajasi.   Tasviriy   san'atdan   beriladigan   bilimlar   va
malakalar   ta'limning   davlat   standartlarida   ko'rsatilgan   minimum   darajadan
yuqoriroq bo'ladi. 0'quvchilarda ijodiy fikrlash va fantaziyani talab etadigan
topshiriqlar minimum darajada qoladi.
 Dasturning   yuqori   darajasi.   Tasviriy   san'atdan   o'quvchilarning   idroki,
qobiliyatini   hisobga   olgan   holda   ularga   keng   bilim   va   chuqur   malakalar
beradigan,   ularning   ijodkorligini,   iste'dodini   ro'yobga   chiqaradigan
mashg'ulotlardan tashkil topadi.
Ma'lumki, darajali tabaqalashtirishning ikki yo'li mavjud:
1.  Bir guruh o'quvchilaridan ikki va undan ortiq guruh tashkil etib o'qitish.
2.  Oliy o'quv yurtidagi bir necha parallel guruh o'quvchilaridan quyi, o'rta va
yuqori o'zlashtiruvchi o'quvchilar guruhlarini tashkil etib o'qitish.
Ta'limning   ikkinchi   yo'li   o'qituvchiga   unchalik   katta   qiyinchilik   tug'dirmasda
birinchi yo'li katta mas'uliyat talab etiladi. U ancha murakkab jarayon bo'lib, bunda
bir vaqtning o'zida o'qituvchi uch guruh bilan ish olib borishi kerak bo'ladi. Bunda
o'qituvchi   uch   xil   ta'lim   mazmuni,   dastur   va   darsliklar,   turli-tuman   didaktik
materiallar va turli metodikalardan foydalanadi. 0'quvchilarni tabaqalashtirib o'qitishning muvaffaqiyati ko'p jihatdan o'quvchilarni
mustaqil   ishlarini   to'g'ri   amalga   oshiirishga   bog'liq.   0'quvchilar   topshiriqlarni
mustaqil bajarish ko'nikmalariga ega bo'lganlaridagina bu boradagi ishlar samarali
kechadi. 
Tabaqalashtirib o'qitishni  muvaffaqiyatli  amalga oshirish uchun tasviriy san'atdan
mustaqil ishlarni quyidagi shakllarini qo'llash maqsadga muvofiqdir:
 Tarqatma materiallar bilan ishlash.
 Darslik bilan ishlash.
 Kompyuter bilan ishlash.
 Ijodiy ishlarni bajarish.
 Kitob o'qish.  
 Mashg'ulotlar mavzusiga doir sayyohat qilish.
 Ota-ona, mutaxassis, do'st-dugonalar bilan suhbat va munozaralar qilish.
 Topishmoq va krossvordlar echish va boshqalar.
Shuni ham qayd qilish lozimki, tabaqalashtirilgan sinf va guruhlarda har bir guruh
uchun   tuzilgan   ta'lim   mazmuniga   mos   metodika   qo'llaniladi.   Ta'lim   mazmunidan
kelib   chiqqan   holda   barcha   guruh   o'quvchilari   bilan   mashg'ulotlar,   frontal,
shuningdek, guruhli yoki individual holda amalga oshirilishi mumkin.
Tabaqalashtirilgan   guruhlarga   topshiriqlar   turli   shakl   va   turli   mazmunda   ham
tavsiya etiladi. Ularning asosiy shakllari:
 Har bir guruhga tasviriy san'atdan alohida mazmun yoki mavzulardan
 topshiriqlardan tavsiya etish.
 Bir necha guruhga bir xil mazmun yoki mavzuda, biroq turli murakkablikda
 topshiriqlar tavsiya etish. YAgona mavzuda topshiriq berilganda uni uch
 toifadagi o'quvchilar guruhiga uch xil murakkablikda tavsiya etiladi.
 Guruhlarning ayrimlarida tasviriy san'atdan nazariy, boshqasida amaliy
 xarakterdagi mashg'ulotlar olib borish.
 Ayrim guruhlarga o'quvchilarning to'la mustaqil ishlari uchun topshiriqlari
 berilsa, boshqalariga o'qituvchining ishtirokida bajariladigan vazifalar
 tavsiya etiladi.  Tabaqalashtirilgan guruhlarning ba'zilarida rang-tasvir, boshqalariga
 haykaltoroshlik yoki san'atshunoslik asarlari bo'yicha mashg'ulotlar o'tkazsa
 bo'ladi.
 Ayrim guruhlarda yangi material bayon etilsa boshqasida o'tilganlarini
 qaytarish ham mumkin.
 0'qituvchi topshiriqlarni bir necha variantlarda tavsiya etadi, o'quvchilar
 ulardan o'zlariga ma'quli va kuchlari etadiganlarini tanlab oladilar.
 Ayrim guruhlar bilan mashg'ulotlarni guruhda boshqalar bilan guruhdan
 tashqarida amalga oshirish.
 Zaruriyat   tug'ilganda   o'quvchilar   erkin   mavzularda   ish   bajarishlari   ham
mumkin.
Tabaqalashtirilgan   ta'limni   amalga   oshirishda   birinchidan,   o'quvchilarga   tasviriy
san'atdan   beriladigan   bilim   va   malakalarning   dozasi,   topshiriqni   bajarishga
ketadigan vaqt, o'quvchining bu topshiriqni bajarishga bo'lgan layoqatini o'qituvchi
tomonidan aniq tasavvur etilishi lozim. Ikkinchidan ta'lim mazmunini tinglovchilar
ongiga   singdirish   uchun   metodikani   to'g'ri   tanlash   hamda   bu   metodikani   amalga
oshirishga xizmat qiladigan moddiy-texnikaviy asosning yaratish muhimdir.
Buning   uchun   o'qituvchi   avvaldan   darsga   puxta   tayyorgarlik   ko'rgan,   uni
stsenariysini atroflicha va chuqur ishlab chiqqan bo'lishi kerak. SHu bilan birga har
bir  darsda   o'quvchilarning  bilim  va  malakalaridagi  o'zgarishlarni   bilib  turish  ham
ahamiyatlidir.   Tabaqalashtirilgan   ta'limda   yangshi   bilimlarni   o'quvchilar
tomonidan   o'zlashtirilishiga   erishish   uchun   avvaldan   ularni   tayyorlash   lozim   va
bunga o'qituvchi to'la ishonch hosil qilgandan so'ng yangi mavzuni bayoniga o'tishi
lozim. Xulosa
Faqat   rassomlik   emas   aniq   dalillarga   iqtisoslashtirilgan   chizchmachilikni   ham
kuchli   bilish   lozim   chunki   jadal   rivozlanib   borayotgan   O‘zbekistonimiz   uchun
yosh
muhandislar , loyiohalovchilar juda zarurdir kelajak avlodga yoshligidanoq shunga
qiziqtirib   yo‘nalish   berib   borilsa   buyuk   ishlar   kutish   mumkin.   Buning   uchun   eng
avvalo rassomlik hayotiga kirib kelish, har bir narsaning, aniq   ma’lumotlariga ega
bo‘lishni  talab etadi. Oddiy ko‘z bilan qaraganda eng oson fanga   o‘xshaydi  lekin
uning totli tamini bilish uchun rassomlik mashaqqati cho‘qqisini, uning   tub ildizini
bilsagina   ana   unda   haqiqiy   rassom   bo‘lib   yetishadi   va   kelajak   avlodga   ham   bu
go‘zal  hayotiy fanni chuqur o‘rgata biladi.Tasviriy va amaliy san’at  pedagogikasi
mutaxassisligida   qalamtasvir   asosiy   rol   o’ynaydi.   Bunda   tasviriy   san’at
o‘qituvchilari   qalam   tasvir   (grafika)dan   yetarli   bilim,   malaka   hamda   ijodkorlik
saviyasiga   ega   bo’lishlari   lozim.   Ma’lumki,   qalam   tasvir   tasviriy   san’atni
o‘zlashtirishda bosh mezon va asos bo’lishi bilan birga alohida san’at   turi sifatida
ham   xarakterlidir.   Qalam   tasvir   sirlarini   yaxshi   bilgan   amaliy   san’at   ijodkorlari
hamda   pedagoglar   o‘z   fikr-tuyg‘ularini   tezroq,   shuningdek,   aniqroq   amalga
oshirish   imkoniyatiga   ega   bo`ladi.Avvalo,   o‘qituvchi   maktabda   tasviriy   san’at
kabinetini   tashkil   etishi   lozim.   Kabinetda   tasviriy   san’atga   juda   yaqin   bo‘lgan
biologiya,   mehnat,   matematika,   chizmachilik   geografiya,   adabiyot,   tarix   kabi
fanlarning   dasturi,   darslik   va   ko‘rgazma   materiallaridan   baza   tashkil   etish   zarar.
Tasviriy san’at o‘qituvchisi o‘z ish rejasini   tuzadi, har bir darsning qaysi fan bilan
bog‘lanishini   ko‘rsatadi.   Tasviriy   san’at   fanining   boshqa   fanlar   bilan   bog‘lanishi
turlicha   xarakter,   mazmun   va   shakllarda   amalga   oshiriladi.   Bu   bog‘lanish
o‘tiladigan   dars   mavzusining   maqsadi,   vazifasi   va   mazmuniga   ko‘ra   amalga oshiriladi.   Avvalambor   qalamtasvir   yoki   narsaning   o‘ziga   qarab   rasm   chizish,
tematik   kompozitsiya   tuzish,   badiiy   bezash,   haykaltaroshlik,   amaliy   san’at
mashg‘ulotlari   o‘zaro   bir-biri   bilan   bog‘lanadi.   So‘ngra   tasviriy   san’atning   bu
mashg‘ulotlari   botanika,   zoologiya,   matematika,   chizmachilik,   adabiyot,
geografiya, mehnat kabi fanlar bilan bog‘liq holda olib boriladi.  
Foydalanilgan adabiyotlar
1.   Bark a m ol   avlod   O'zbekiston   tar a q qi y otining   p o y de v o	r i.  	-   T oshkent:  	SH a	r q,
1997.
2. Turg'unboyev K., Riza y ev A.   « Z a m onaviy   pedagogik   texnologi y ala	
r ». Andijon
2008.
3. Abdira	
s ilov 	S ., Tolipov N. «R a ngtasvi	r » . T.,   2005.
4. 	
S aida x m edov N.  	P edagogik texnologi y a. T. 2002
5. Qo'ziev T.,   E g a m ov A., Qanoatov T., Nu	
r qobilov A . ,   « Rangtasvi	r » .   5	- 9  	s in f lar
«	
S an'at » .  T ., 2	0 03.
6. Nabiev 	
M .   « R a n g	s hu	n o s li k » . T.: O	' qituvchi, 1996.
7. Nabiev  	
M ., Azimova B.   «Rasm   chizishga o	'r gatish   metodikasi » . T.: O	' qituvchi,
1976.
8. Eg a m ov H. Bo'yoqlar bi l an ishlash. T.: O	
' qituvchi, 1981.
9. Eg a m ov H.   «R a ngta	
sv i	r ». T.: O	' qi t uvchi, 2005.
10. Xa	
s anov R. «	M a k tabda   tasvi	r iy   san	' atni o	' qitish   m et o dikasi » . T:   «	F A	N » , 2004.
11.   Xa	
s anov   R.   «Ta	s viriy   san	' at   o	' qiti s hning   z a m onaviy   texnologi y asi»  	F an
da	
s turi.  T	DP U- 2007.
12.   O y dinov   N.   Ra	
ss o m   -   o	' qituvchila	r   tay y o	r l ash   m u a mmola	r i.   T .:   O	'q ituvchi,
1997.
13. O'zbek pedagogi k a	
s i antotogi y asi. 	( 1 	-  jitd	) .   T.   —O	' qituvchi” 1995
14.Yo'ldo	
s hev  	J .G' .   U s m onov  	S .A.  	P e dagogik   texnologi y a   aso	s la	r i.   T .   —
O'qituvchi” 2004

Ta'sviriy san'at mashg'ulotlarini muammoli vaziyatlarda hosil qilib o'qitish

Kirish 

Asosiy qism

1.1.“Tasviriy san’at mashg’ulotlarining mazmuni va o’qitilishi”.

1.2.Ta'sviriy san'at mashg'ulotlarini muammoli vaziyatlarda hosil qilib o'qitish

1.3.Tasviriy san’at darslarini tashkil etishda zamonaviypedagogik texnologiyalardan foydalanish usullari

1.4.Tasviriy san’at darslariga individual yondashuv

Xulosa 

Foydalanilgan adabiyotlar