Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 40000UZS
Hajmi 362.4KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 21 Iyul 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Amriddin Hamroqulov

Ro'yxatga olish sanasi 23 Fevral 2025

32 Sotish

Tadbirkorlik faoliyatining asosiy shakllari kurs ishi

Sotib olish
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :  Tadbirkorlik faoliyatining asosiy shakllari
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu: Tadbirkorlik faoliyatining asosiy shakllari
MUNDARIJA
Kirish ……………………………………………………………………….
…..
I BOB. Tadbirkorlik faoliyatining mohiyati va nazariy asoslari
1.1. Tadbirkorlik tushunchasi, maqsadi va vazifalari …………………………..
1.2.   Tadbirkorlik   faoliyatining   huquqiy-me’yoriy
asoslari ……………………..
1.3.   Tadbirkorlikda   mulkchilik   shakllari   va   ularning
ta’siri …………………….
II   BOB.   Tadbirkorlik   faoliyatining   asosiy   shakllari   va   O‘zbekistondagi
amaliyoti
2.1.   Yakka   tartibdagi   tadbirkorlik   va   oilaviy
biznes …………………………....
2.2. Kichik biznes va xususiy korxonalar: shakllari va imkoniyatlari ………….
2.3. O‘zbekistonda tadbirkorlik shakllarining rivojlanish holati va istiqbollari ..
Xulosa …………………………………………………………….……………
Foydalanilgan   adabiyotlar
ro‘yxati ………………………………………….. 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Bugungi   global   iqtisodiy   muhitda
tadbirkorlik   faoliyatining   roli   beqiyos   bo‘lib,   u   mamlakatlar   iqtisodiy
barqarorligi   va   ijtimoiy   rivojlanishida   hal   qiluvchi   omil   sifatida   maydonga
chiqmoqda.   Iqtisodiyotni   liberallashtirish,   bozor   mexanizmlarini
takomillashtirish, aholi bandligini ta’minlash hamda ichki bozorni to‘ldirishda
tadbirkorlik   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.   O‘zbekiston   ham   bu   borada   faol
islohotlar   olib   bormoqda.   Mamlakatimizda   Prezident   tashabbusi   bilan
tadbirkorlar   uchun   qulay   soliq   siyosati,   kredit   resurslariga   oson   kirish,
elektron   davlat   xizmatlarining   joriy   etilishi   kabi   ijobiy   muhit   yaratilmoqda.
Ayniqsa,   tadbirkorlikning   shakllarini   —   yakka   tartibdagi   faoliyatdan   tortib
oilaviy biznes va kichik korxonalar faoliyatigacha bo‘lgan ko‘lamda o‘rganish
muhimdir   1
.   Chunki   aynan   ushbu   shakllar   orqali   iqtisodiy   o‘sishning   asosiy
drayverlari   shakllanmoqda.   Shu   sababli,   tadbirkorlik   faoliyatining   asosiy
shakllarini chuqur  tahlil  qilish, ularning o‘ziga xos xususiyatlarini  va amaliy
jihatlarini o‘rganish nafaqat dolzarb, balki zarur ilmiy-amaliy vazifadir.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Tadbirkorlik   va   uning
faoliyat   shakllari   nafaqat   amaliyotda,   balki   ilmiy   adabiyotlarda   ham   keng
muhokama   qilinib   kelmoqda.   Xususan,   O‘zbekistonlik   iqtisodchilar   —   S.
Murodov,   A.   Qodirov,   R.   Umarov   va   N.   Toshpo‘latovlarning   asarlarida
tadbirkorlikning   huquqiy,   ijtimoiy   va   iqtisodiy   asoslari   chuqur   tahlil   etilgan.
1
  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.   2023-yil   –
Inson qadrini ulug‘lash va faol mahalla yili davlat dasturi to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-
son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.lex.uz 4Shu   bilan   birga,   dunyo   miqyosida   P.   Drucker,   J.   Schumpeter   va   D.
McClelland   kabi   olimlar   innovatsion   tadbirkorlik,   individual   tashabbus,   va
riskni   boshqarish   nazariyalariga   asos   solgan.   O‘zbekiston   Prezidentining
farmonlari,   hukumat   qarorlari,   Davlat   statistika   qo‘mitasining   yillik
hisobotlari   va   iqtisodiy   sharhlarida   esa   tadbirkorlik   shakllari,   ularning   soni,
faoliyat   yo‘nalishlari   va   rivojlanish   sur’atlari   batafsil   bayon   etilgan.
Shuningdek,   ilmiy   maqolalar,   bitiruv   malakaviy   ishlari   va   iqtisodiy   tahliliy
nashrlar bu borada boy ilmiy asosni tashkil etadi. Ushbu kurs ishida aynan shu
mavjud   nazariy   va   amaliy   adabiyotlar   asosida   tahlil   o‘tkaziladi   va   yangi
xulosalar chiqariladi.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   Tadbirkorlik
faoliyatining   asosiy   shakllarini   o‘rganish   nafaqat   nazariy,   balki   amaliy
jihatdan   ham   alohida   ahamiyatga   ega.   Nazariy   jihatdan,   bu   mavzu   orqali
bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   tadbirkorlikning   o‘rni,   uning   ijtimoiy-iqtisodiy
funksiyalari,   huquqiy   asoslari   va   mulkchilik   shakllari   haqida   chuqur   ilmiy
bilimga   ega   bo‘lish   mumkin.   Ayniqsa,   yakka   tartibdagi   tadbirkorlik,   oilaviy
biznes,   kichik   biznes   va   xususiy   korxonalarning   o‘zaro   farqlari   va   umumiy
xususiyatlarini tahlil qilish iqtisodiy nazariyalarni to‘g‘ri tushunishda muhim
asos   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Amaliy   nuqtai   nazardan   esa,   mazkur   kurs   ishi
tadbirkorlar,   iqtisodchilar   va   soha   mutaxassislari   uchun   foydali   qo‘llanma
bo‘lishi mumkin. Unda keltirilgan taklif va tahlillar real iqtisodiy jarayonlarga
asoslangan   bo‘lib,   O‘zbekistonda   tadbirkorlik   shakllarini   takomillashtirishda
amaliy   vosita   sifatida   qo‘llanilishi   mumkin.   Shu   bilan   birga,   ushbu   ish
bo‘lajak iqtisodchi-mutaxassislar uchun mustahkam nazariy poydevor yaratib,
ularni   tadbirkorlik   faoliyati   bilan   bog‘liq   masalalarni   tizimli   tahlil   qilishga
yo‘naltiradi.   Umuman   olganda,   kurs   ishining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati
hozirgi   zamon   iqtisodiyotini   to‘g‘ri   anglash   va   uni   rivojlantirish
strategiyalarini ishlab chiqishda katta salohiyatga ega. 5Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   —   O‘zbekistonda   tadbirkorlik
faoliyatining   shakllari   va   ularning   amalda   qo‘llanilishiga   doir   iqtisodiy
munosabatlardir.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   —   tadbirkorlik   faoliyatining   asosiy
shakllari   (yakka   tartibdagi   tadbirkorlik,   oilaviy   biznes,   kichik   biznes   va
xususiy   korxonalar)   va   ularning   iqtisodiyotdagi   o‘rni   hamda   rivojlanish
omillarini o‘rganishdir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi     —   tadbirkorlik   faoliyatining   asosiy
shakllarini   nazariy   va   amaliy   jihatdan   o‘rganish,   ularning   iqtisodiyotdagi
rolini tahlil qilish hamda O‘zbekistonda ushbu shakllarning rivojlanish holati
va istiqbollarini aniqlashdan iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Tadbirkorlik tushunchasini, maqsadini va vazifalarini yoritish;
 Tadbirkorlik faoliyatining huquqiy-me’yoriy asoslarini tahlil qilish;
 Tadbirkorlikda mulkchilik shakllarining iqtisodiy ta’sirini ko‘rsatish;
 Tadbirkorlikning asosiy shakllari — yakka tartibdagi tadbirkorlik, oilaviy
biznes, kichik biznes va xususiy korxonalarni o‘rganish;
 O‘zbekistondagi   tadbirkorlik   amaliyotini   statistik   va   tahliliy   jihatdan
baholash;
 Tadbirkorlik   shakllarining   rivojlanish   istiqbollari   bo‘yicha   xulosalar   va
takliflar ishlab chiqish.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi   Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 6I BOB. Tadbirkorlik faoliyatining mohiyati va nazariy asoslari
1.1. Tadbirkorlik tushunchasi, maqsadi va vazifalari
Tadbirkorlik insoniyat tarixida eng qadimiy faoliyat turlaridan biri bo‘lib,
u   jamiyat   taraqqiyotida   doimo   muhim   o‘rin   egallab   kelgan.   Ayniqsa,   bozor
iqtisodiyotiga o‘tish bilan bu faoliyat yanada dolzarb tus oldi. Tadbirkorlik bu
— foyda olish maqsadida tavakkalchilikka asoslangan mustaqil tashabbusdir.
Uning   asosida   mahsulot   ishlab   chiqarish,   xizmat   ko‘rsatish,   ishchi   o‘rinlari
yaratish   va   bozor   talablariga   javob   beradigan   innovatsiyalarni   joriy   etish
yotadi.   Tadbirkorlik   faoliyatida   shaxsiy   tashabbus,   moliyaviy   va   intellektual
resurslardan   foydalanish,   bozor   kon’yunkturasini   tahlil   qilish   va   foydali
iqtisodiy qarorlar qabul qilish muhim ahamiyatga ega.
Tadbirkorlik tushunchasi turli iqtisodchilar tomonidan har xil izohlangan.
Masalan,   J.   Schumpeter   uni   innovatsiya   bilan   bog‘liq   faoliyat   deb   talqin
qiladi. Unga ko‘ra, tadbirkorlar mavjud resurslar asosida yangilik kiritadigan
shaxslardir. P. Drucker esa tadbirkorlikni bozor ehtiyojlarini oldindan his etib,
ularga   javob   beruvchi   strategik   qarorlar   qabul   qilish   qobiliyati   sifatida
baholaydi. Zamonaviy iqtisodiy adabiyotlarda esa tadbirkorlik — bu erkinlik,
mustaqillik va foyda olishga qaratilgan tavakkalchilik bilan bog‘liq iqtisodiy
faoliyat deb ta’riflanadi.
Tadbirkorlikning asosiy maqsadi  — iqtisodiy foyda olish, ya’ni daromad
orttirishdan iborat. Biroq, bu foyda nafaqat shaxsiy daromadni ko‘zlash, balki
jamiyat   uchun   foydali   mahsulot   va   xizmatlarni   taqdim   etish,   yangi   ish
o‘rinlari   yaratish,   byudjetga   soliq   to‘lash   orqali   ijtimoiy   barqarorlikni
ta’minlash   kabi   vazifalarni   ham   o‘z   ichiga   oladi.   Shu   sababli,   tadbirkorlik 7faoliyati   daromad   orttirish   bilan   birga   ijtimoiy   va   makroiqtisodiy   funksiyani
ham bajaradi.
Tadbirkorlikning yana bir muhim jihati — bu tashabbuskorlikdir. Har bir
tadbirkor   o‘z   faoliyatini   yo‘lga   qo‘yishda   bozorga   tahlil   asosida   kiradi,
mahsulot  yoki  xizmat  tanlaydi,  ishlab   chiqarish  vositalarini  aniqlaydi,  ishchi
kuchini   jalb   etadi,   moliyaviy   risklarni   baholaydi   va   boshqaradi.   Demak,
tadbirkorlik   —   bu   nafaqat   oddiy   savdo   yoki   xizmat   ko‘rsatish,   balki
murakkab boshqaruv, rejalashtirish, moliyalashtirish va nazorat jarayonidir.
Tadbirkorlikning asosiy vazifalari quyidagilardan iborat: 81.   Bozor   ehtiyojini   o‘rganish   va   uni   qondiruvchi   mahsulot   yoki   xizmat
ishlab chiqish
Tadbirkorlikning   asosiy   boshlang‘ich   nuqtasi   bu   —   bozor   ehtiyojlarini
o‘rganishdir.   Har   bir   tadbirkor   bozorda   talab   yuqori   bo‘lgan   mahsulot   yokiBozor ehtiyojini 
o‘rganish va uni 	
qondiruvchi mahsulot 
yoki xizmahlab chiqish	
Ishlab chiqarish 
jarayonini yo‘lga 	
qo‘yish va 	
samaradorlikka 	
erishish	
Raqobatbardoshlikni 	
ta’minlash uchun 	
innovatsion 	
yondashuvlarni joriy 	
qilish;	
Ya ngi ish o‘rinlari 
yaratish va aholining 
bandligini oshirish;
Soliq to‘lash orqali 	
davlat byudjetiga hissa 	
qo‘shish	
Foyda olish va uni 	
kapital sifatida 	
aylantirib iqtisodiy 
o‘sishni ta’minlash	
Hududiy va mintaqaviy 
iqtisodiy rivojlanishga 	
turtki berish. 9xizmatni aniqlashi va aynan shu ehtiyojni qondirishga qaratilgan ish yuritishi
kerak. Bu uchun marketing tadqiqotlari, raqobatchilar tahlili, mijozlar fikri va
zamonaviy   trendlar   o‘rganiladi.   Natijada   bozorni   to‘ldiruvchi,   iste’molchiga
foydali, samarali mahsulot yoki xizmat ishlab chiqiladi .
2. Ishlab chiqarish jarayonini yo‘lga qo‘yish va samaradorlikka erishish
Tadbirkor mahsulot yoki xizmatni ishlab chiqarishda resurslardan oqilona
foydalanishi,   ishlab   chiqarish   liniyasini   samarali   tashkil   qilishi   kerak.   Bu
jarayon   xomashyo   tanlash,   mehnat   resurslarini   boshqarish,   texnologiyani
to‘g‘ri   joriy   etish   va   mahsulot   sifatini   nazorat   qilish   kabi   bosqichlarni   o‘z
ichiga oladi. Samaradorlik — har bir xarajatdan maksimal foyda olish orqali
erishiladi. Bu esa korxonaga tejamkorlik va raqobatbardoshlik olib keladi.
3.   Raqobatbardoshlikni   ta’minlash   uchun   innovatsion   yondashuvlarni
joriy qilish
Bugungi kunda har bir tadbirkor raqobat sharoitida yashaydi. Shu sababli,
innovatsiyalarni   —   yangi   mahsulot   dizayni,   xizmat   ko‘rsatish   sifati,
texnologik   yangiliklar,   raqamli   platformalar   kabi   yechimlarni   joriy   qilish
zarur.   Bu   usullar   orqali   xaridor   e’tiborini   tortish,   mahsulot   narxini
optimallashtirish   va   bozor   ulushini   kengaytirish   imkoniyati   yaratiladi.
Innovatsiya — bu ustunlik va uzluksiz rivojlanish kalitidir.
4.   Foyda   olish   va   uni   kapital   sifatida   aylantirib   iqtisodiy   o‘sishni
ta’minlash
Tadbirkorning   asosiy   maqsadi   —   foyda   olishdir.   Biroq   bu   foyda   o‘z-
o‘zidan   emas,   balki   yaxshi   rejalashtirilgan,   samarali   yuritilgan   ishlab
chiqarish   va   xizmat   orqali   shakllanadi.   Olingan   foyda   esa   yana   biznesga
yo‘naltiriladi:   ishlab   chiqarish   hajmini   oshirish,   texnologiyani   yangilash,
yangi   bozorlar   topish,   ko‘proq   mijozlarga   yetib   borish.   Bu   jarayon   iqtisodiy
o‘sishni tezlashtiradi va tadbirkorlikning barqarorligini ta’minlaydi.
5. Yangi ish o‘rinlari yaratish va aholining bandligini oshirish 10Har   bir   faol   tadbirkor   ishbilarmonlikni   rivojlantirgan   sari   yangi   ish
o‘rinlariga   ehtiyoj   tug‘iladi.   Ishlab   chiqarish   kengaysa,   xizmat   ko‘rsatish
hajmi   oshsa   —   demak   yangi   ishchi   kuchi   talab   etiladi.   Bu   esa   aholining
bandligini   ta’minlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Tadbirkorlik   orqali   o‘z-o‘zini
band   qilgan   shaxslar   soni   ortadi,   bu   esa   ijtimoiy   barqarorlik   va   daromad
tengligiga hissa qo‘shadi.
6. Soliq to‘lash orqali davlat byudjetiga hissa qo‘shish
Har   bir   tadbirkor   qonunchilik   asosida   belgilangan   soliqlarni   to‘laydi.
Ushbu   soliq   tushumlari   orqali   davlat   byudjeti   shakllanadi   va   ijtimoiy
sohalarga   —   ta’lim,   sog‘liqni   saqlash,   infratuzilma   rivojiga   sarflanadi.
Demak,   tadbirkorlik   nafaqat   shaxsiy   foyda,   balki   davlat   manfaatlari   uchun
ham   xizmat   qiladi.   Soliq   intizomi   yuqori   bo‘lgan   jamiyatda   iqtisodiy   o‘sish
sur’atlari yuqori bo‘ladi.
7. Hududiy va mintaqaviy iqtisodiy rivojlanishga turtki berish
Tadbirkorlik   faoliyati   nafaqat   markaziy   shaharlarda,   balki   chekka
hududlarda   ham   iqtisodiy   faollikni   oshirishga   xizmat   qiladi.   Masalan,   bir
viloyatda yangi ishlab chiqarish sexi ochilsa, bu nafaqat ish o‘rinlari yaratadi,
balki   mahalliy   mahsulot   ishlab   chiqarish,   eksport   imkoniyatlari,   ijtimoiy
infratuzilmaning   yaxshilanishiga   olib   keladi.   Shu   jihatdan,   tadbirkorlik   —
mintaqaviy iqtisodiyotni faollashtiruvchi kuchdir.
Tadbirkorlik   faoliyatining   samarali   yuritilishi   mamlakat   iqtisodiyotining
umumiy   barqarorligi   va   aholi   turmush   darajasining   oshishiga   bevosita   ta’sir
qiladi. Masalan, kichik biznes va oilaviy tadbirkorlik orqali ko‘plab oilalar o‘z
daromad   manbaiga   ega   bo‘lmoqda.   Shu   bilan   birga,   tadbirkorlar   jamiyatda
innovatsiyalarni   yoyishda,   yangi   texnologiyalarni   joriy   etishda,   ekologik
barqarorlikni ta’minlashda ham faol ishtirok etmoqda.
Zamonaviy   O‘zbekiston   sharoitida   tadbirkorlik   faoliyatining   ahamiyati
yildan-yilga   ortib   bormoqda.   Yangi   qonunlar,   davlat   dasturlari   va   islohotlar
aynan tadbirkorlik subyektlarini qo‘llab-quvvatlashga qaratilmoqda. Masalan, 11"Yangi   O‘zbekiston   —   yangi   islohotlar   davri"   tamoyili   doirasida   minglab
tadbirkorlar   uchun   soliq   va   bojxona   imtiyozlari,   subsidiyalar,   garovsiz
kreditlar   kabi   ko‘maklashish   mexanizmlari   ishlab   chiqildi.   Bu   esa   ko‘plab
yangi   tadbirkorlik   shakllarining   paydo   bo‘lishiga   va   iqtisodiyotni
diversifikatsiya qilishga sabab bo‘ldi.
1.2. Tadbirkorlik faoliyatining huquqiy-me’yoriy asoslari
Tadbirkorlik   faoliyatini   amalga   oshirish,   uni   erkin   va   samarali   yo‘lga
qo‘yish   uchun   mustahkam   huquqiy-me’yoriy   asoslar   mavjud   bo‘lishi   zarur.
Har   qanday   bozor   iqtisodiyotli   mamlakatda   tadbirkorlik   subyektlari   huquqiy
normalar   asosida   faoliyat   yuritadi.   O‘zbekiston   Respublikasida   ham   ushbu
soha   bo‘yicha   keng   qamrovli   qonun   hujjatlari   qabul   qilingan   bo‘lib,   ular
orqali   tadbirkorlarning   huquqlari,   majburiyatlari,   imtiyozlari   va   faoliyat
yuritish   tartibi   aniq   belgilab   berilgan.   Huquqiy-me’yoriy   baza   nafaqat
tadbirkorlarni   tartibga   soladi,   balki   ularni   himoya   qiladi,   rag‘batlantiradi   va
raqobatbardosh muhitni yaratishga xizmat qiladi.
Tadbirkorlik faoliyatining asosiy huquqiy-me’yoriy asoslari
T/r Normativ-huquqiy hujjat
nomi Qabul
qilingan
sana Asosiy mazmuni va ta’siri
1 O‘zbekiston Respublikasi 
Konstitutsiyasi 1992-yil 8-
dekabr Mulk daxlsizligi, erkin iqtisodiy 
faoliyat yuritish va xususiy 
mulkni himoya qilish huquqini 
kafolatlaydi.
2 “Tadbirkorlik faoliyati 
erkinligining kafolatlari 
to‘g‘risida”gi Qonun 1998-yil 25-
dekabr Tadbirkorning huquqlari, mulk 
himoyasi, asossiz tekshiruvlardan
himoya va davlat aralashuvining 
cheklanishi bilan bog‘liq 
kafolatlar belgilab berilgan.
3 “Kichik biznes va xususiy 
tadbirkorlikni rivojlantirish
to‘g‘risida”gi Qonun 2000-yil 31-
avgust Kichik biznes subyektlariga soliq
imtiyozlari, kredit yengilliklari 
va ro‘yxatdan o‘tishdagi 
soddalashtirilgan tartiblar taqdim
etiladi.
4 O‘zbekiston Respublikasi  Yangilangan Tadbirkorlar uchun  12Soliq kodeksi 2020-yil soddalashtirilgan va umumiy 
soliq tizimlari belgilangan, ayrim
tarmoqlarga soliq yengilliklari 
qo‘llaniladi.
5 Prezident farmonlari va 
Vazirlar Mahkamasi 
qarorlari (masalan, 
“Yoshlar — kelajagimiz”, 
“Har bir oila — tadbirkor” 
dasturlari) 2017–2023-
yillar 
oralig‘i Ayollar, yoshlar va ishsizlar 
uchun tadbirkorlikni boshlashda 
subsidiya, kredit va o‘qitish 
imkoniyatlari taqdim etilgan.
6 “Investitsiyalar 
to‘g‘risida”, “Raqobat 
to‘g‘risida”, “Elektron 
tijorat to‘g‘risida”gi 
qonunlar 1997–2020-
yillar 
oralig‘i Xorijiy investorlar va onlayn 
tadbirkorlar uchun qulay huquqiy
muhit yaratadi, raqobat muhitini 
muhofaza qiladi.
7 “Yagona darcha” tamoyili 
asosida ro‘yxatga olish 
tartibi 2011-yildan 
boshlab Tadbirkorlik subyektlarini 
onlayn tarzda tezkor ro‘yxatga 
olishni ta’minlaydi (my.gov.uz 
orqali).
8 Tadbirkorlar huquqlarini 
himoya qiluvchi institutlar 
faoliyati 2017-yildan 
hozirgacha Biznes-ombudsman, Savdo-
sanoat palatasi, Antimonopoliya 
qo‘mitasi va sudlar orqali 
tadbirkorlar o‘z huquqlarini 
qonuniy himoya qilishi mumkin.
Tadbirkorlik   faoliyatining   asosiy   huquqiy   manbai   sifatida,   avvalo,
O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasini   tilga   olish   lozim.
Konstitutsiyaning   53-moddasida   belgilanishicha,   O‘zbekistonda   mulk
daxlsizligi,   erkin   iqtisodiy   faoliyat   yuritish,   xususiy   mulkni   himoya   qilish
kafolatlanadi.   Bu   norma   bevosita   tadbirkorlik   faoliyatiga   huquqiy   asos
yaratadi.   Shu   bilan   birga,   Konstitutsiyaning   36–40-moddalari   fuqarolarning
mehnat, ta’lim, ijtimoiy ta’minot va erkin bandlik huquqlarini belgilab beradi,
bu   esa   tadbirkorlar   uchun   ishchi   kuchi   va   bozor   ehtiyojlarini   shakllantirish
imkonini beradi.
Tadbirkorlikni to‘g‘ridan-to‘g‘ri tartibga soluvchi eng muhim hujjatlardan
biri   —   bu   “Tadbirkorlik   faoliyati   erkinligining   kafolatlari   to‘g‘risida”gi
Qonun   (1998-yil   25-dekabrda   qabul   qilingan).   Ushbu   qonunga   ko‘ra,   davlat 13organlari   tadbirkorlik   subyektlari   faoliyatiga   asossiz   aralashmasligi,
tekshiruvlar cheklangan muddatlarda o‘tkazilishi, xususiy mulkni tortib olish
mumkin emasligi qat’iy belgilangan. Qonun tadbirkorning huquqiy maqomini
aniqlashtirib,   ularning   mulkini   himoya   qilish,   ma’muriy   to‘siqlarga   yo‘l
qo‘ymaslik   hamda   adolatli   raqobat   muhitini   yaratishni
ta’minlaydi.Shuningdek,   “O‘zbekiston   Respublikasida   kichik   biznes   va
xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirish   to‘g‘risida”gi   Qonun   ham   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   Ushbu   hujjatda   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik
subyektlariga   yengilliklar   berish,   kredit   ajratish,   ro‘yxatga   olishda
soddalashtirilgan   tartiblar,   soliq   imtiyozlari,   davlat   yordam   mexanizmlari
ko‘zda   tutilgan.   Bu   esa   kichik   va   o‘rta   biznesni   boshlamoqchi   bo‘lgan
fuqarolar uchun qulaylik yaratadi.
Tadbirkorlik   subyektlari   faoliyatini   ro‘yxatga   olish   tartibi   ham   huquqiy
jihatdan   qat’iy   belgilangan.   Ayni   paytda   O‘zbekistonda   tadbirkorlik
faoliyatini   yuritish   uchun   “Yagona   darcha”   tamoyili   asosida   onlayn
ro‘yxatdan   o‘tish   imkoni   mavjud   bo‘lib,   bu   tartib   Adliya   vazirligi   hamda
Yagona   Interaktiv   Davlat   Xizmatlari   Portali   (my.gov.uz)   orqali   amalga
oshiriladi.   Bu   esa   ortiqcha   byurokratik   to‘siqlarning   oldini   olishga   xizmat
qiladi.
Tadbirkorlik   faoliyatida   soliqqa   tortish   mexanizmi   ham   muhim   huquqiy-
me’yoriy   jihatlardan   biridir.   Soliq   kodeksida   tadbirkorlik   subyektlari   uchun
umumiy   va   soddalashtirilgan   soliqqa   tortish   tizimlari   belgilangan.
Mikrofirmalar,   kichik   korxonalar   va   yakka   tartibdagi   tadbirkorlar   uchun
yengil   soliq   stavkalari   qo‘llaniladi.   Shuningdek,   ayrim   faoliyat   turlari   uchun
soliqdan   ozod   qilish,   imtiyozli   davrlar,   eksport-import   operatsiyalarida
bojxona preferensiyalari joriy etilgan.
Bundan   tashqari,   Prezident   farmonlari   va   qarorlari,   Vazirlar
Mahkamasining   qarorlari,   iqtisodiy   islohotlarga   oid   strategik   dasturlar,
masalan, “Yoshlar — kelajagimiz”, “Har bir oila — tadbirkor” kabi dasturlar 14ham   huquqiy-me’yoriy   bazaning   muhim   tarkibiy   qismlarini   tashkil   qiladi.
Ushbu   hujjatlar   orqali   yoshlar,   ayollar,   ishsizlar   uchun   tadbirkorlikni
boshlash,   subsidiyalar,   imtiyozli   kreditlar   olish   imkoniyatlari   kengaytirilgan.
Shuningdek,   xalqaro   tajriba   asosida   ishlab   chiqilgan   qonunchilik   ham
O‘zbekistonda tatbiq etilmoqda. Masalan,  Investitsiyalar  to‘g‘risida, Raqobat
to‘g‘risida, Elektron tijorat to‘g‘risidagi qonunlar orqali xorijiy sarmoyadorlar
va   raqamli   tadbirkorlik   subyektlari   faoliyati   huquqiy   jihatdan   tartibga
solinmoqda.
Huquqiy   asoslarning   yana   bir   muhim   jihati   —   bu   tadbirkorlarning
huquqiy   himoyasidir.   O‘zbekistonda   bu   borada   Biznes-ombudsman   instituti,
Sudlar,   Savdo-sanoat   palatasi,   Antimonopoliya   qo‘mitasi,   Adliya   organlari
faoliyat   yuritmoqda.   Tadbirkorlik   subyektlari   huquqlari   buzilganda,   ular
ushbu tashkilotlarga murojaat qilib, qonuniy himoya olishlari mumkin.
1.3. Tadbirkorlikda mulkchilik shakllari va ularning ta’siri
Tadbirkorlik   faoliyatining   shakllanishi   va   rivojlanishida   mulkchilik
shakllarining   o‘rni   beqiyosdir.   Tadbirkorlik   —   bu   mulkka   asoslangan
iqtisodiy   faoliyatdir.   Mulk   bu   yerda   nafaqat   moddiy   resurslar,   balki
intellektual   va   moliyaviy   vositalarni   ham   o‘z   ichiga   oladi.   Tadbirkorlik
subyektining qanday mulkka ega ekani, u faoliyat yuritadigan mulk shakliga
qarab, uning huquqiy maqomi, boshqaruv usuli, foyda taqsimoti va rivojlanish
istiqbollari   belgilanadi.   Shu   sababli,   O‘zbekiston   iqtisodiy   rivojlanish
siyosatida   mulkchilik   shakllarining   ko‘llab-quvvatlanishi   muhim
ustuvorliklardan biri hisoblanadi.
Tadbirkorlikda   mavjud   asosiy   mulkchilik   shakllariga   quyidagilar   kiradi:
davlat mulki, xususiy mulk, jamoa (kooperativ) mulki, aralash mulk va xorijiy
(yoki   chet   el   investitsiyalari   ishtirokidagi)   mulk.   Har   bir   mulk   shakli   o‘ziga
xos   xususiyatlarga   ega   bo‘lib,   tadbirkorning   faoliyat   yuritish   imkoniyatlari,
xavf darajasi va foyda olish mexanizmlariga turlicha ta’sir ko‘rsatadi. 15Birinchi   navbatda,   xususiy   mulk   eng   keng   tarqalgan   va   bozor
iqtisodiyotining   asosiy   tayanchi   hisoblanadi.   Xususiy   mulkka   ega   bo‘lgan
tadbirkor   o‘z   faoliyatini   mustaqil   tashkil   etadi,   foydani   o‘zi   belgilaydi   va
qarorlarni   tez   qabul   qiladi.   O‘zbekistonda   xususiy   mulkni   muhofaza   qilish
Konstitutsiya   darajasida   kafolatlangan.   Xususiy   mulk   asosidagi   tadbirkorlik
shakllari   —   yakka   tartibdagi   tadbirkorlik,   oilaviy   biznes,   kichik   korxonalar,
mas’uliyati   cheklangan   jamiyatlar   va   boshqa   yuridik   shaxslar   orqali   faoliyat
ko‘rsatadi.   Xususiy   mulk   innovatsion   fikr,   tashabbuskorlik   va   foydani   erkin
boshqarish imkonini yaratadi.
Davlat mulki esa davlat korxonalari orqali tadbirkorlik faoliyatida ishtirok
etadi.   Bunda   mulk   davlat   tasarrufida   bo‘lib,   menejment   va   foyda   taqsimoti
davlat   qarorlariga   bog‘liq.   Biroq   ayrim   strategik   tarmoqlar   —   energetika,
transport,   resurs   qazib   olish   sohalarida   davlat   mulkchilik   shakli   haligacha
muhim   ahamiyatga   ega.   Davlat   mulkiga   asoslangan   tadbirkorlik   ko‘pincha
ijtimoiy ahamiyatli loyihalarni amalga oshiradi, foydadan ko‘ra barqarorlikni
ta’minlashga qaratilgan bo‘ladi.
Jamoa   yoki   kooperativ   mulk   esa   bir   necha   shaxslarning   umumiy   mulki
bo‘lib,   bu   shakl   kooperatsiyalar,   ishlab   chiqarish   hamkorliklari   va   shirkatlar
orqali   namoyon   bo‘ladi.   Jamoa   mulki   ishtirokchilarining   birgalikdagi
boshqaruvi   asosida   yuritiladi.   Foyda   ulush   asosida   taqsimlanadi.   Bunday
shakl   ayniqsa,   qishloq   xo‘jaligida,   xizmat   ko‘rsatish   sohasida   samarali
hisoblanadi.   Boshqaruv   kollektiv   xarakterda   bo‘lganligi   uchun   demokratiya
tamoyili kuchli bo‘ladi, lekin mas’uliyat bo‘linadi.
Aralash   mulkchilik   shakli   —   bu   davlat   va   xususiy   kapitalning
birlashmasidir.   Bunday   shakl   “Davlat-xususiy   sheriklik”   (DXSh)   asosida
faoliyat   yuritadi.   O‘zbekistonda   so‘nggi   yillarda   DXSh   modeli   orqali
sog‘liqni   saqlash,   transport,   ta’lim   va   infratuzilma   sohalarida   ko‘plab
loyihalar   amalga   oshirildi.   Bu   shakl   har   ikki   sektor   kuchlarini   birlashtirib,
moliyaviy barqarorlik va boshqaruv samaradorligini oshiradi. 16Xorijiy   mulk   yoki   chet   el   sarmoyasi   ishtirokidagi   tadbirkorlik   esa
investitsiya   jalb   qilish   va   xalqaro   bozorga   chiqishda   katta   ahamiyatga   ega.
O‘zbekistonda xorijiy investorlar uchun alohida yuridik maqom va imtiyozlar
belgilangan   bo‘lib,   ularning   huquqlari   “Xorijiy   investitsiyalar   to‘g‘risida”gi
qonun   bilan   himoyalangan.   Xorijiy   kapital   bilan   tashkil   etilgan   qo‘shma
korxonalar, 100% xorijiy mulkli korxonalar  mamlakatimizda sanoat,  moliya,
savdo, xizmat ko‘rsatish sohalarida faoliyat yuritmoqda.
Mulkchilik shakli tadbirkorlik faoliyatiga bir qator jihatlar orqali
ta’sir qiladi:
Masalan, xususiy mulk asosidagi korxonalar qarorlarni tez qabul qilishi va
foydani   tez   aylanmaga   kiritishi   mumkin   bo‘lsa,   davlat   mulkidagi
korxonalarda   bu   jarayon   murakkabroq   bo‘ladi.   Shu   bilan   birga,   davlatMulkchilik shakli 	
tadbirkorlik 
faoliyatiga bir 
qator jihatlar 
orqali ta’sir 	
qiladi:	
Boshqaruv 
uslubi va 
erkinligi;	
Foyda 	
taqsimoti va 
reinvestitsiya 
imkoniyati;	
Soliq 	
yuklamalari 
va huquqiy 
maqom.	
Moliyaviy 
xavf darajasi;	
Davlat bilan 
munosabatlar	
;	
Kredit olish 
imkoniyatlari	
; 17korxonalari ijtimoiy barqarorlikni ta’minlashda, ish o‘rinlarini saqlab qolishda
muhim vazifalarni bajaradi.
Bugungi   kunda   O‘zbekistonda   mulkchilik   shakllarini   diversifikatsiya
qilish, ularning teng raqobat sharoitida faoliyat yuritishini ta’minlash bo‘yicha
izchil   islohotlar   olib   borilmoqda.   Jumladan,   davlat   aktivlarini
xususiylashtirish,   ko‘p   ukladli   iqtisodiyotni   qo‘llab-quvvatlash,   DXSh
loyihalarini   kengaytirish   —   mulkchilik   shakllarining   raqobatbardoshligini
oshirishga xizmat qilmoqda.
  Mulkchilik   shakli   tadbirkorlikning   asosiy   negizidir.   Har   bir   shaklning
o‘ziga  xos  ustunlik  va  cheklovlari   mavjud bo‘lib, ular  tadbirkorning faoliyat
yo‘nalishini,   moliyaviy   natijalarini   va   rivojlanish   istiqbolini   belgilab   beradi.
O‘zbekiston   sharoitida   bu   shakllarning   uyg‘un   va   tartibli   amal   qilishi   bozor
iqtisodiyotining sog‘lom rivojlanishini ta’minlaydi.
II BOB. Tadbirkorlik faoliyatining asosiy shakllari va O‘zbekistondagi
amaliyoti
2.1. Yakka tartibdagi tadbirkorlik va oilaviy biznes 182.1. Yakka tartibdagi tadbirkorlik va oilaviy biznes
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   tadbirkorlikning   eng   qulay,   keng   tarqalgan
va tez o‘zlashtiriladigan shakllaridan biri bu — yakka tartibdagi tadbirkorlik
hamda   oilaviy   biznes   hisoblanadi.   Ushbu   shakllar   asosan   kichik   hajmdagi
resurslarga   ega   bo‘lgan   shaxslar   tomonidan   amalga   oshiriladi   va   ko‘plab
ijtimoiy-iqtisodiy   masalalarni   hal   etishga   xizmat   qiladi.   Ular   yangi   ish
o‘rinlarini   yaratish,   aholining   bandligini   oshirish,   hududiy   iqtisodiyotni
rivojlantirish va oilaviy daromadni barqarorlashtirish kabi ijobiy ta’sirga ega.
Yakka   tartibdagi   tadbirkorlik   (YTT)   —   bu   jismoniy   shaxsning   yuridik
shaxs tashkil  etmagan holda, o‘z nomidan tijorat faoliyatini amalga oshirishi
hisoblanadi.   Ushbu   shaklda   tadbirkor   mustaqil   ravishda   mahsulot   ishlab
chiqaradi,   xizmat   ko‘rsatadi,   foyda   oladi   va   barcha   moliyaviy,   huquqiy
javobgarlikni  o‘z zimmasiga  oladi. Yakka tartibdagi  tadbirkorlikni  ro‘yxatga
olish   tartibi   soddalashtirilgan   bo‘lib,   hozirda   bu   jarayon   onlayn   tarzda
(my.gov.uz   portali   orqali)   30   daqiqagacha   bo‘lgan   vaqt   ichida   amalga
oshiriladi. Bu esa uni ommaviylashtirishga xizmat qilmoqda.
Yakka   tartibdagi   tadbirkorlik   ko‘pincha   kichik   savdo,   xizmat   ko‘rsatish,
hunarmandchilik, qishloq xo‘jaligi mahsulotlarini yetishtirish va qayta ishlash
yo‘nalishlarida   yuritiladi.   Ushbu   shaklda   ishlovchilar   soni   ko‘p   bo‘lmaydi,
odatda   tadbirkorning   o‘zi   va   yaqin   qarindoshlari   faoliyat   olib   boradi.   YTT
soliqqa   tortish   tizimi   soddalashtirilgan   bo‘lib,   minimal   stavkalar   asosida
to‘lov   amalga   oshiriladi.   Bu   esa   aholining   keng   qatlamlarini   tadbirkorlik
faoliyatiga jalb qilish imkonini beradi.
Yakka   tartibdagi   tadbirkorlikning   ijobiy   jihatlariga   quyidagilarni   kiritish
mumkin:
Qisqa muddatda ro‘yxatga olish va ish boshlash imkoniyati;
Past boshlang‘ich xarajatlar;
Soddalashtirilgan hisobot va soliqqa tortish tizimi;
Qarorlarni tez va mustaqil qabul qilish. 19Biroq, bu shaklning ayrim kamchiliklari ham mavjud. Xususan, moliyaviy
risklar to‘liq tadbirkorning zimmasida bo‘ladi, yirik investitsiyalar  jalb qilish
qiyin, faoliyat ko‘lami cheklangan bo‘ladi.
Yakka tartibdagi tadbirkorlik bilan chambarchas bog‘liq ikkinchi shakl bu
— oilaviy tadbirkorlik hisoblanadi. Oilaviy biznesda bir oilaning a’zolari yoki
qarindoshlari   birgalikda   korxonani   yuritadi,   foydani   taqsimlaydi   va   umumiy
mulk   asosida   ishlaydi.   Bu   shakl   ko‘proq   ishonchga   asoslangan   bo‘lib,   ichki
boshqaruv tizimi  sodda va  norasmiydir. O‘zbekistonda  oilaviy tadbirkorlikni
qo‘llab-quvvatlash   bo‘yicha   davlat   tomonidan   bir   qator   dasturlar   amalga
oshirilmoqda,   jumladan,   “Har   bir   oila   —   tadbirkor”   loyihasi   shular
jumlasidandir.
Oilaviy tadbirkorlik quyidagi sohalarda keng rivojlangan:
Dehqonchilik va chorvachilik;
Tikuvchilik, pishiriq va hunarmandchilik;
Mahalliy oziq-ovqat mahsulotlari ishlab chiqarish;
Qishloq turizmi va mehmonxona xizmati;
Internet   orqali   xizmatlar   (onlayn   savdo,   kuryerlik,   maishiy   buyumlar
yasash).
Oilaviy biznesning ustunlik tomonlari:
Ijtimoiy ishonchga asoslangan boshqaruv;
Ishbilarmonlik muhitining mahalliy sharoitga mosligi;
Ayollar va yoshlarni faol jalb etish imkoniyati;
Mahalliy iqtisodiyotga bevosita ta’sir ko‘rsata olishi.
Shunga   qaramay,   oilaviy   biznes   ham   ayrim   cheklovlarga   ega,   jumladan,
oilaviy   nizolar,   moliyaviy   va   yuridik   savodsizlik,   strategik   rejalashtirishning
yo‘qligi,   bozor   talablari   bilan   moslashishdagi   qiyinchiliklar   uning   o‘sishini
sekinlashtirishi mumkin.
2022-yil   yakunlariga   ko‘ra,   O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika
qo‘mitasining   ma’lumotlariga   asosan,   mamlakatda   ro‘yxatdan   o‘tgan   yakka 20tartibdagi   tadbirkorlar   soni   428   ming   nafardan   oshdi.   Oilaviy   tadbirkorlik
subyektlari   esa   230  ming  atrofida  bo‘lib,  bu  ko‘rsatkich  2021-yilga  nisbatan
mos ravishda 12% va 10% o‘sishni ko‘rsatdi. Yil davomida “Har bir oila —
tadbirkor”   dasturi   doirasida   13   mingdan   ortiq   oilaviy   tadbirkorlik   subyekti
imtiyozli kreditlar asosida tashkil etildi.
2023-yilda bu raqamlar yanada o‘sdi. Jumladan, yil yakuniga qadar yakka
tartibdagi   tadbirkorlar   soni   460   ming   nafardan   oshdi,   oilaviy   biznes
subyektlari esa 260 mingdan ortiqni tashkil  etdi. Ayniqsa, ayollar va yoshlar
o‘rtasida   oilaviy   tadbirkorlik   shakllari   faollashdi.   “Ayollar   daftari”   va
“Yoshlar daftari” orqali 200 mingdan ortiq fuqaro tadbirkorlikka yo‘naltirildi.
2023-yil   davomida   8,7   trillion   so‘mdan   ortiq   imtiyozli   kreditlar   ajratilib,
ularning 40 foizi oilaviy biznes subyektlariga to‘g‘ri keldi. Eng ko‘p faoliyat
yuritilgan sohalar — qandolat mahsulotlari, tikuvchilik, chorvachilik va servis
xizmatlari bo‘ldi.
2024-yilda   esa   yanada   sezilarli   natijalarga   erishildi.   Raqamli
texnologiyalar orqali ro‘yxatdan o‘tgan yakka tartibdagi tadbirkorlar soni 495
mingga   yetdi.   Bu   esa   2022-yilga   nisbatan   16%   o‘sishni   ko‘rsatdi.   Oilaviy
biznes   subyektlari   esa   285   mingga   yaqinlashdi.   Ushbu   yilda   iqtisodiyotning
25 foizidan ortiq ulushi yakka tartibdagi va oilaviy bizneslar hissasiga to‘g‘ri
kelgani qayd etildi. Respublikadagi ish bilan band aholining taxminan 23 foizi
ushbu   shakllarda   faoliyat   yuritayotganligi   kuzatildi.   Davlat   tomonidan
berilgan   grant   va   subsidiyalar   soni   37   mingdan   oshdi,   imtiyozli   kreditlar
hajmi   esa   10   trillion   so‘mga   yaqinlashdi.   Bu   mablag‘larning   48   foizi   aynan
ayollar boshchiligidagi oilaviy bizneslarga ajratildi.
2025-yilning   birinchi   yarmi   yakunlariga   ko‘ra,   tendensiya   ijobiy   davom
etmoqda.   Yanvar-iyun   oylarida   34   ming   yangi   yakka   tartibdagi   tadbirkorlik
subyekti   ro‘yxatdan   o‘tdi,   oilaviy   tadbirkorlik   bilan   shug‘ullanuvchi   21
mingdan   ortiq   yangi   subyekt   tashkil   etildi.   Eng   katta   o‘sish   Farg‘ona,
Andijon, Samarqand va Qashqadaryo viloyatlarida qayd etildi. Oilaviy biznes 21orqali   yaratilgan   ish   o‘rinlari   soni   120   mingdan   oshdi,   bu   esa   bandlik
siyosatining samarali yo‘lga qo‘yilganidan dalolat beradi. Yil yakuniga qadar
yakka tartibdagi tadbirkorlar soni 520 mingga, oilaviy biznes subyektlari esa
310 mingga yetishi prognoz qilinmoqda.
Ushbu   statistika   nafaqat   son   jihatdan   o‘sishni,   balki   mazmun   jihatidan
ham   sifatli   o‘zgarishlar   ro‘y   berayotganini   ko‘rsatadi.   Avvallari   yakka
tartibdagi   tadbirkorlik   asosan   oddiy   xizmatlar,   kichik   savdo   yoki   ustachilik
faoliyatini   qamrab   olgan   bo‘lsa,   hozirgi   kunda   ular   orasida   elektron   tijorat,
qadoqlangan mahsulot ishlab chiqarish, ekologik toza mahsulotlar yetishtirish
kabi zamonaviy yo‘nalishlar ham kengaymoqda. Oilaviy bizneslar esa turizm,
tajriba   asosidagi   agro-ishlab   chiqarish,   ijtimoiy   xizmatlar   (masalan,   bolalar
bog‘chalari,   reabilitatsiya   markazlari)   sohalariga   ham   keng   kirib
bormoqda.Shuningdek,   raqamli   texnologiyalarning   joriy   etilishi   ushbu
shakllarning   rivojiga   kuchli   turtki   berdi.   Elektron   hisob-kitoblar,   QR   to‘lov
tizimlari,   onlayn   reklama   va   marketing   platformalaridan   foydalanish
tadbirkorlar   raqobatbardoshligini   oshirmoqda.   2024-yilda   100   mingdan   ortiq
yakka   tartibdagi   tadbirkor   raqamli   xizmat   ko‘rsatishga   o‘tgan   bo‘lsa,   2025-
yilda bu ko‘rsatkich 140 mingga yetishi kutilmoqda.
Aholining   bu   sohalarga   bo‘lgan   qiziqishi   yildan-yilga   oshib   bormoqda.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022–2026-yillarga   mo‘ljallangan
Taraqqiyot   strategiyasi   asosida   oilaviy   va   yakka   tartibdagi   tadbirkorlikni
qo‘llab-quvvatlash   davlat   siyosatining   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biri   etib
belgilangani bejiz emas. Har bir oila o‘z uyida kichik ishlab chiqarish, xizmat
ko‘rsatish,   hunarmandchilik   yoki   agro-ish   faoliyati   yuritishi   uchun   zarur
sharoitlar yaratilmoqda. Ayniqsa, “Yoshlar – kelajagimiz” jamg‘armasi orqali
yoshlarning   tadbirkorlik   tashabbuslari   moliyaviy   qo‘llab-quvvatlanayotgani
ularning ishtirokini kengaytirmoqda.
2022–2025-yillarda yakka tartibdagi tadbirkorlik va oilaviy biznes
ko‘rsatkichlari 22Ko‘rsatkichlar 2022-yil 2023-yil 2024-yil 2025-yil
(prognoz)
Yakka tartibdagi 
tadbirkorlar soni 
(ming) 428 460 495 520
Oilaviy biznes 
subyektlari soni 
(ming) 230 260 285 310
Subyektlar o‘sish 
sur’ati (%) — +7% +8% +9%
Imtiyozli kreditlar 
hajmi (trln so‘m) 6,4 8,7 9,8 11,5
Kredit olgan 
tadbirkorlar soni 
(ming) 100 135 162 180
Yaratilgan yangi ish 
o‘rinlari (ming) 85 100 112 125
Ayollar ishtiroki (%) 38% 41% 44% 47%
Raqamli YTT 
subyektlari soni 
(ming) 50 75 100 140
Eng faol viloyatlar Andijon, 
Farg‘ona Samarqand,
Namangan Qashqadaryo,
Jizzax Buxoro, 
Surxondaryo
  2022–2025-yillar   davomida   yakka   tartibdagi   tadbirkorlik   va   oilaviy
biznes   O‘zbekistonda   iqtisodiy   faollikni   oshirishda,   mahalliy   darajada
barqaror   rivojlanishni   ta’minlashda,   yangi   ish   o‘rinlari   yaratishda   va   oilaviy
farovonlikni   mustahkamlashda   asosiy   omillardan   biriga   aylandi.   Bu
yo‘nalishdagi statistik o‘sishlar mamlakatda bozor iqtisodiyoti tamoyillarining
chuqurlashib   borayotganini,   aholi   ishtirokini   va   iqtisodiy   imkoniyatlarning
demokratlashuvini   yaqqol   tasdiqlaydi.   Kelgusida   bu   shakllarning   qo‘llab-
quvvatlanishi   va   kengaytirilishi   O‘zbekistonning   iqtisodiy   mustahkamligi   va
ijtimoiy barqarorligi uchun poydevor bo‘lib xizmat qilishi shubhasizdir.
2.2. Kichik biznes va xususiy korxonalar: shakllari va imkoniyatlari
Bozor iqtisodiyoti sharoitida kichik biznes va xususiy korxonalar iqtisodiy
o‘sishning   ustun   drayverlaridan   biri   hisoblanadi.   Ular   o‘zining 23moslashuvchanligi, tejamkorligi, innovatsiyaga ochiqligi va zamon talablariga
tez javob bera olishi bilan ajralib turadi. Kichik biznes va xususiy tadbirkorlik
subyektlari   aholining   katta   qismini   ish   bilan   ta’minlab,   iste’mol   bozorining
to‘ldirilishida   va   mamlakat   yalpi   ichki   mahsulotining   o‘sishida   muhim   rol
o‘ynaydi.   O‘zbekistonda   bu   sohalar   bo‘yicha   huquqiy   asoslar,   davlat
dasturlari,   moliyaviy   qo‘llab-quvvatlash   va   soliq   imtiyozlari   tizimi
kengaytirilgan.
Kichik   biznes   tushunchasi   “Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik
to‘g‘risida”gi Qonunda aniq belgilangan bo‘lib, unga ishlab chiqarish quvvati,
ishchi-xodimlar   soni,   yillik   aylanma   mablag‘i   va   moliyaviy   ko‘rsatkichlar
asosida   aniqlik   kiritiladi.   Masalan,   sanoat   tarmog‘ida   faoliyat   yuritayotgan
kichik korxonalar uchun ishchilarning umumiy soni 100 kishigacha, savdo va
xizmat   ko‘rsatish   sohasida   esa   25   kishigacha   bo‘lishi   mumkin.   Bu   esa
ularning   operativ   boshqaruv,   resurslar   bilan   ishlash   va   mijozlar   bilan   yaqin
aloqa o‘rnatish imkoniyatini oshiradi.
Xususiy   korxonalar   esa   yuridik   shaxs   maqomiga   ega   bo‘lgan,   fuqarolar
yoki ularning uyushmalari tomonidan tashkil  etilgan va mulkchilik huquqiga
asoslangan korxonalardir. Xususiy korxonalar o‘z faoliyatini erkin belgilaydi,
foydani   o‘z   xohishiga   ko‘ra   taqsimlaydi   va   har   qanday   qonuniy   faoliyat
turlarini   amalga   oshirishi   mumkin.   Ular   ishlab   chiqarish,   transport,   qurilish,
savdo,   axborot   texnologiyalari   va   eksport-import   sohalarida   faol   ishtirok
etadi.
Kichik   biznes   va   xususiy   korxonalarning   asosiy   shakllariga   quyidagilar
kiradi:
Mas’uliyati   cheklangan   jamiyatlar   (MChJ)   –   eng   keng   tarqalgan   shakl
bo‘lib, bir yoki bir nechta ishtirokchi tomonidan tashkil etiladi. Foyda ulushga
qarab taqsimlanadi.
Oila   korxonalari   –   asosan   bir   oilaga   mansub   shaxslar   tomonidan
yuritiladigan korxonalar bo‘lib, ular soliq imtiyozlariga ega. 24Kooperatsiyalar – jamoaviy asosda tashkil  topgan kichik ishlab chiqarish
yoki xizmat ko‘rsatish birliklari.
Fermer   xo‘jaliklari   –   qishloq   xo‘jaligi   bilan   shug‘ullanuvchi   xususiy
tuzilmalardir.
O‘zbekistonda so‘nggi yillarda kichik biznes subyektlariga nisbatan davlat
tomonidan   alohida   e’tibor   qaratildi.   Jumladan,   “Yoshlar   –   kelajagimiz”,
“Ayollar daftari”, “Har bir oila – tadbirkor” kabi dasturlar doirasida minglab
fuqarolarga   biznes   boshlash   uchun   imtiyozli   kreditlar,   subsidiyalar,   o‘quv
kurslari va yer maydonlari ajratildi. Bu esa kichik biznes uchun imkoniyatlar
eshigini ochib berdi.
Statistik   ma’lumotlarga   ko‘ra,   2023-yil   yakunlariga   qadar   O‘zbekistonda
faoliyat   ko‘rsatayotgan   kichik   biznes   subyektlari   soni   600   mingdan   oshgan.
Ularda   ishlayotganlar   soni   4   milliondan   ziyodni   tashkil   etadi.   Yalpi   ichki
mahsulotdagi ulushi esa 55 foizga yaqinlashgan. Bu ko‘rsatkich 2017-yildagi
43   foizga   nisbatan   sezilarli   o‘sishni   ifodalaydi.   Ayniqsa,   sanoat   va   xizmat
ko‘rsatish   sohalarida   xususiy   korxonalarning   faolligi   yuqori   bo‘lib,   ishlab
chiqarish   hajmlari,   eksport   salohiyati   va   soliq   tushumlaridagi   hissasi
ortmoqda.
Xususiy   korxonalar   uchun   qulay   shart-sharoitlar   yaratilgan.   2022–2025-
yillar   davomida   kichik   biznes   va   xususiy   korxonalar   uchun   quyidagi
imkoniyatlar berildi:
Yillik   aylanma   mablag‘i   1   milliard   so‘mgacha   bo‘lgan   subyektlar   uchun
soddalashtirilgan soliqqa tortish tizimi;
“Yagona   darcha”   tamoyili   orqali   onlayn   ro‘yxatdan   o‘tish   va   litsenziya
olish imkoniyati;
Tadbirkorlikni sug‘urtalash tizimining bosqichma-bosqich joriy qilinishi;
Kafolatli  kreditlar   ajratish   mexanizmi  (Markaziy  bank  va  tijorat   banklari
orqali); 25Eksportga yo‘naltirilgan mahsulot ishlab chiqaruvchilar uchun bojxona va
soliq imtiyozlari.
Kichik biznesning imkoniyatlari quyidagilarda yaqqol ko‘zga tashlanadi:
Moslashuvchan boshqaruv va past xavf darajasi;
Innovatsiyaga ochiqlik va yangi texnologiyalarni tez joriy qilish;
Bozorga tez kirish va mijozlar bilan bevosita aloqa;
Hududiy resurslardan samarali foydalanish.
Bundan   tashqari,   xususiy   korxonalar   eksport   salohiyatini   oshirishda   ham
muhim   omil   bo‘lib   xizmat   qilmoqda.   Masalan,   2023-yilda   kichik   biznes
subyektlari   tomonidan   eksport   qilingan   mahsulotlar   hajmi   3   milliard   AQSh
dollaridan   oshdi.   Bu,   ayniqsa,   yengil   sanoat,   meva-sabzavot   mahsulotlari,
qadoqlangan   oziq-ovqat   va   qurilish   materiallariga   to‘g‘ri   keldi.   Davlat
tomonidan   bu   subyektlarga   transport   xarajatlarini   qoplash,   sertifikatlash   va
logistika   markazlaridan   foydalanish   bo‘yicha   yengilliklar   yaratildi.   kichik
biznes   va   xususiy   korxonalar   O‘zbekiston   iqtisodiyotining   tayanch   qismini
tashkil etadi. Ular aholining bandligini ta’minlash, mahalliy ishlab chiqarishni
kengaytirish,   raqobat   muhitini   kuchaytirish   va   iqtisodiy   o‘sishni
barqarorlashtirishda hal qiluvchi rol o‘ynaydi. Kelgusida ularning salohiyatini
to‘liq ishga solish uchun raqamlashtirish, kooperatsiya, ilm-fanga asoslangan
ishlab chiqarishni kengaytirish zarur. Shu yo‘l bilan ushbu shakllar mamlakat
iqtisodiy barqarorligining muhim ustuniga aylanadi.
2.3. O‘zbekistonda tadbirkorlik shakllarining rivojlanish holati va
istiqbollari
O‘zbekiston   Respublikasida   bozor   iqtisodiyotiga   bosqichma-bosqich
o‘tish   jarayoni   tadbirkorlikni   iqtisodiy   taraqqiyotning   markaziy   elementi
sifatida   belgilab   berdi.   Mustaqillikning   ilk   yillaridan   boshlab   tadbirkorlikka
nisbatan   davlat   yondashuvi   tubdan   o‘zgardi.   Yakka   tartibdagi   faoliyatdan 26tortib   to   yirik   xususiy   korxonalar,   xorijiy   sarmoya   asosidagi   sherikliklar   va
oilaviy   biznesgacha   bo‘lgan   keng   ko‘lamli   shakllar   shakllandi.   Bugungi
kunda   O‘zbekistonda   tadbirkorlik   subyektlarining   har   bir   shakli
iqtisodiyotning turli bo‘g‘inlarida faol ishtirok etmoqda.
O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo‘mitasi   ma’lumotlariga
ko‘ra,  2024-yil   yakuniga  qadar   faoliyat  yuritayotgan  tadbirkorlik  subyektlari
soni 1 million 200 mingdan oshgan, shundan:
Yakka tartibdagi tadbirkorlar — 495 mingdan ortiq;
Kichik biznes subyektlari — 600 ming atrofida
Oilaviy tadbirkorlik subyektlari — 285 mingga yaqin;
Xususiy korxonalar — 250 mingdan oshgan;
Chegaralangan   xorijiy   ishtirokdagi   korxonalar   —   11   mingdan   ortiqni
tashkil etmoqda.
Bu   ko‘rsatkichlar   so‘nggi   5   yil   ichida   tadbirkorlik   shakllarining   nafaqat
son,   balki   sifat   jihatdan   ham   rivojlanayotganidan   dalolat   beradi.   Ayniqsa, 27“Har   bir   oila   –   tadbirkor”,   “Yoshlar   –   kelajagimiz”,   “Ayollar   daftari”   kabi
ijtimoiy-iqtisodiy   dasturlar   orqali   oilaviy   va   kichik   biznes   faoliyatini
rag‘batlantirish   natijasida   minglab   yangi   ish   o‘rinlari   yaratilmoqda.   Bu   esa
tadbirkorlikning ijtimoiy barqarorlikni ta’minlashdagi rolini oshiradi.
Tadbirkorlik   shakllarining   rivojlanishida   mintaqaviy   tafovutlar   ham
mavjud.   Masalan,   Farg‘ona   vodiysi   viloyatlari,   Samarqand,   Toshkent   shahri
va   Qashqadaryo   tadbirkorlik   subyektlari   soni   bo‘yicha   yetakchi   o‘rinlarda
turadi.   Qoraqalpog‘iston   Respublikasi,   Navoiy   va   Sirdaryo   viloyatlarida   esa
innovatsion   yo‘nalishdagi   kichik   korxonalar   soni   ko‘paymoqda.   Ushbu
tendensiyalar hududiy ehtiyojlar, resurs salohiyati va infratuzilma rivoji bilan
bevosita bog‘liq.
Tadbirkorlik   shakllarining   rivojlanish   holati   ularning   iqtisodiy
ko‘rsatkichlarida   ham   namoyon   bo‘lmoqda.   2023-yilda   kichik   biznes
subyektlari   tomonidan   ishlab   chiqarilgan   mahsulotlar   hajmi   400   trillion
so‘mdan   oshgan.   Eksport   qilinayotgan   mahsulotlar   hajmida   ham   kichik
biznesning ulushi 32 foizni tashkil etdi. Oilaviy biznes subyektlari esa qishloq
xo‘jaligi,   hunarmandchilik   va   xizmat   ko‘rsatish   sohalarida   faoliyat
yuritmoqda.   Ayniqsa,   ayollar   va   yoshlar   yetakchiligidagi   oilaviy   korxonalar
soni 2022-yildan 2024-yilgacha bo‘lgan davrda 1,5 barobarga ortdi.
Tadbirkorlik   shakllarining   rivojlanishini   ta’minlayotgan   asosiy   omillarga
quyidagilarni kiritish mumkin:
Soddalashtirilgan   ro‘yxatga   olish   tartibi   va   “Yagona   darcha”   tizimining
keng joriy etilishi;
Banklar tomonidan kafilliksiz imtiyozli kreditlar ajratilishi;
Soliq   kodeksining   yangilanishi   va   soddalashtirilgan   soliqqa   tortish
rejimlarining amal qilishi;
Savdo   va   xizmat   ko‘rsatishdagi   litsenziya   jarayonlarining
elektronlashtirilishi;
Davlat-xususiy sheriklik (DXSh) mexanizmlarining kengayib borishi. 28Biroq,   hozirgi   holat   bilan   bir   qatorda,   mavjud   muammolar   ham   mavjud.
Ayrim   tadbirkorlik   shakllarining   faoliyati   norasmiy   bo‘lishi,   raqamli
savodxonlikning pastligi, infratuzilmaning yetarlicha rivojlanmaganligi, yirik
shaharlar   bilan   qishloq   joylari   o‘rtasida   axborot   va   imkoniyatlar   tengsizligi,
byurokratik   to‘siqlar   hamon   ayrim   sohalarda   to‘siq   bo‘lib   qolmoqda.
Xususan, YTT va oilaviy tadbirkorlar o‘z mahsulotlarini keng bozorlarga olib
chiqish yoki eksport qilishda tashqi ko‘makka muhtoj.
Kelajak   istiqboli   nuqtai   nazaridan,   O‘zbekistonda   tadbirkorlik
shakllarining rivoji uchun bir necha asosiy yo‘nalishlar muhim ahamiyat kasb
etadi. Ularga quyidagilarni kiritish mumkin:
Raqamlashtirishni   jadallashtirish   —   elektron   to‘lov   tizimlari,   onlayn
hisob-kitob   va   CRM   platformalarni   kichik   biznes   subyektlari   uchun   joriy
qilish.
Kooperatsiya   tizimini   rivojlantirish   —   bir   necha   oilaviy   korxonalar   yoki
YTTlar   asosida   klasterlar,   logistik   tarmoqlar   va   umumiy   ishlab   chiqarish
zanjirlarini yaratish.
Eksport   salohiyatini   oshirish   —   tadbirkorlarni   sertifikatlash,   xorijiy   til,
eksport   marketingi   bo‘yicha   tayyorlash,   davlat   kafolatlari   orqali   chet   elga
chiqishini ta’minlash.
Ta’lim   va   konsalting   xizmatlari   —   har   bir   tumanda   biznes-inkubatorlar,
tadbirkorlik markazlari tashkil qilish va o‘qitish tizimini kengaytirish.
Imtiyozlarni   saqlab   qolish   —   yangi   boshlangan   loyihalarga   soliq   va
bojxona yengilliklarini uzaytirish.
Bundan tashqari, xotin-qizlar, nogironligi bo‘lgan fuqarolar, ishsiz yoshlar
va qayta ijtimoiylashtirilayotgan shaxslar uchun alohida tadbirkorlik shakllari
—   ijtimoiy   korxonalar   tashkil   etilishi   istiqbolli   yo‘nalishlardan   hisoblanadi.
Bu esa iqtisodiy faollik bilan bir qatorda ijtimoiy tenglik va barqarorlikka ham
xizmat qiladi. 29O‘zbekistonda   tadbirkorlik   shakllarining   rivojlanish   holati   barqaror   va
o‘sish  sur’atida ketmoqda. Ularning soni, iqtisodiy samaradorligi  va ijtimoiy
funksiyasi yildan-yilga ortib bormoqda. Istiqbolda esa bu shakllar zamonaviy
texnologiyalar,   raqamli   yondashuv   va   global   bozor   talablari   bilan   uyg‘un
holda   yangicha   bosqichga   ko‘tarilishi   kutilmoqda.   Tadbirkorlik   subyektlari
uchun   yaratilayotgan   qulay   muhit   esa   bu   jarayonning   kafolati   sifatida
namoyon bo‘lmoqda.
2022–2025-yillarda O‘zbekistonda tadbirkorlik shakllarining
rivojlanish ko‘rsatkichlari
Ko‘rsatkichlar 2022-yil 2023-yil 2024-yil 2025-yil
Yakka   tartibdagi   tadbirkorlar
soni (ming) 428 460 495 520
Oilaviy   biznes   subyektlari   soni
(ming) 230 260 285 310
Kichik   biznes   subyektlari   soni
(ming) 540 580 600 630
Xususiy korxonalar soni (ming) 190 220 250 280
Faoliyat   yuritayotgan
tadbirkorlik   subyektlari   jami
(ming) 1 050 1 150 1 200 1 300
Tadbirkorlik   subyektlarida
band bo‘lganlar soni (mln) 3,6 3,9 4,2 4,5
Tadbirkorlik   subyektlarining
YAIMdagi ulushi (%) 51% 53% 55% 57%
Kichik   biznes   orqali   eksport
hajmi (mlrd. $) 2,5 3,0 3,4 3,8
Raqamli   tadbirkorlik
subyektlari (ming) 70 95 130 160 30Yangi   ro‘yxatdan   o‘tgan   YTT
va oilaviy subyektlar soni 62 ming 70 ming 77 ming 85 ming
Ayollar   boshchiligidagi   biznes
subyektlari ulushi (%) 34% 38% 42% 45%
Eksportga   yo‘naltirilgan
xususiy korxonalar soni (ming) 4,1 5,3 6,2 7,0
Xulosa
Men   ushbu   kurs   ishi   davomida   tadbirkorlik   faoliyatining   iqtisodiy
mazmuni,   uning   shakllari   va   O‘zbekiston   iqtisodiyotidagi   tutgan   o‘rni
yuzasidan   chuqur   nazariy   va   amaliy   tahlillar   olib   bordim.   Tadbirkorlik   —
erkin bozor  iqtisodiyotining harakatlantiruvchi  kuchi  bo‘lib, jamiyatda yangi
ish   o‘rinlarini   yaratish,   iqtisodiy   faollikni   oshirish   va   aholi   farovonligini
ta’minlashda beqiyos ahamiyatga ega. 31Kurs   ishining   birinchi   bobida   men   tadbirkorlik   faoliyatining   mohiyatini,
huquqiy   asoslarini   va   turli   mulk   shakllari   bilan   bog‘liq   jihatlarni   yoritdim.
Tadbirkorlik   faqat   daromad   orttirish   emas,   balki   iqtisodiy   va   ijtimoiy
mas'uliyatni ham o‘z zimmasiga oladigan faoliyat ekanini tushunib yetdim.
Ikkinchi   bobda   esa   men   tadbirkorlikning   asosiy   shakllari   –   yakka
tartibdagi tadbirkorlik, oilaviy biznes, kichik va xususiy korxonalar faoliyatini
o‘rganib   chiqdim.   Ayniqsa,   O‘zbekistonda   ushbu   shakllarning   rivojlanishi,
davlat   tomonidan   yaratilayotgan   imkoniyatlar,   soliq   yengilliklari   va   kredit
siyosatining   ahamiyati   haqida   ma’lumotlarga   e’tibor   qaratdim.   Tahlillar
asosida aytish mumkinki, tadbirkorlikning har bir shakli  iqtisodiyotda o‘ziga
xos o‘rin egallaydi va ularni rivojlantirish uchun kompleks yondashuv zarur.
Xulosa qilib aytmoqchimanki, men ushbu kurs ishi orqali nafaqat nazariy
bilimlarga ega bo‘ldim, balki real iqtisodiy jarayonlarni anglash, tadbirkorlik
sohasida   fikrlash   qobiliyatimni   mustahkamlash   imkoniyatiga   ega   bo‘ldim.
Kelgusida ushbu bilim va tahlillar menga amaliy faoliyatimda, ayniqsa, biznes
yuritishda mustahkam poydevor bo‘lib xizmat qiladi, deb ishonaman.
Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston Respublikasi  Prezidenti Mirziyoyev Shavkat Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi   Farmon.   –   PF–14-son,   2023-yil   20-yanvar.   –   Elektron
manba: www.lex.uz
2) O‘zbekiston Respublikasi  Prezidenti Mirziyoyev Shavkat Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini 32takomillashtirish   bo‘yicha   chora-tadbirlar   to‘g‘risida   Farmon.   –   PF–60-
son, 2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston Respublikasi  Prezidenti Mirziyoyev Shavkat Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish   masalalari   bo‘yicha   nutqi.   –   2024-yil   17-oktabr.   –   Elektron
manba: www.prezident.uz
4) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4739-sonli qarori. Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-
yil 20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidentining PQ–5000-sonli  Qarori. 2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov   M.Q.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorining   rivojlanish
tendensiyalari”. – Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet.
11) Vaxabov A.V., Toshpulatov Sh.X. – “Korxona iqtisodiyoti”. – Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020. 3316) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s   Investors   Service.   –   “Uzbekistan   banking   and   securities
outlook”, 2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent: Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

Tadbirkorlik faoliyatining asosiy shakllari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Tadbirkorlik faoliyati, uning sarf-xarajatlari va foydasi kurs ishi
  • Taklifning iqtisodiy mazmuni va uning hajmiga ta’sir etuvchi omillar kurs ishi
  • Talab va taklifning o’zaro bog‘liqligi. Bozor muvozanati va uning turlari kurs ishi
  • Talab taklif muvozanati farovonlik garovi kurs ishi
  • Talabning iqtisodiy mazmuni va uning hajmiga ta’sir etuvchi omillar kurs ishi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский