Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 50000UZS
Hajmi 479.4KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 22 Yanvar 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Psixologiya

Sotuvchi

Misha Khan

Ro'yxatga olish sanasi 22 Yanvar 2025

5 Sotish

Tafakkur ontogenezi va filogenezi SPSS

Sotib olish
                           O ZBEKISTONʻ   RESPUBLIKASI 
          OLIY   TA’LIM,   FAN   VA   INNOVATSIYALAR   VAZIRLIGI
          MIRZO   ULUG’BEK   NOMIDAGI   O ZBEKISTON	
ʻ
            MILLIY    UNIVERSITETINING   JIZZAX   FILIALI
 
                                   “PSIXOLOGIYA”  FAKULTETI 
 “OILA PSIXOLOGIYASI” YO NALISHI
ʻ
412-22-GURUH TALABASI  MAMASIDIQOVA ZUMRADNING
“UMUMIY PSIXOLOGIYA”
FANIDAN
   KURS ISHI
Mavzu:  Tafakkur ontogenezi va filogenezi
Kurs ishi rahbari:                                                         Sharafitdinov Abdulla
Topshirdi:                                                                      Mamasidiqova Zumrad
                                               
                                               Jizzax-2024
1                                               MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………………………………...3
I BOB.   TAFAKKURNING PSIXOLOGIK TAHLILI.......................……...….6
1.1.   Shaxs individual taraqqiyotida tafakkur jarayonining ahamiyati.....................6
1.2. Tafakkur ontogenezi va filogenezining psixologik tavsifi ......….……….…... 9
1.3. Tafakkur muammosining xorijiy olimlar tomonidan tadqiq etilishi................14
II  BOB. TAFAKKURNING AMALIY-EMPIRIK O‘RGANILISHI.............19
2.1. Tafakkurni eksperimental usullar yordamida o‘rganish...................……..….19
2.2. Tafakkur bo‘yicha olib borilgan tadqiqot natijalari......………………….......21
XULOSA………………………………………………………………………..26
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………27
2                                                 KIRISH 
                    Mavzuning   dolzarbligi:   Tafakkur   inson   aqliy   faoliyatining   yuksak
shaklidir.   Tafakkur   orqali   biz   sezgi   a'zolarimiz   bilan   bevosita   aks   ettirib
bo‘lmaydigan   narsa   va   hodisalarni   ongimizda   aks   ettiramiz.   Umuman   olganda
tashqi muhitdagi narsa va hodisalar o‘rtasida ko‘z bilan ko‘rib, quloq bilan eshitib
bo‘lmaydigan   ichki   munosabatlar   hamda   qonuniyatlar   mavjud.   Ana   shu   ichki
bog’lanish hamda qonuniyatlarni biz tafakkur orqali bilib olamiz. Demak,  tafakkur
deb   narsa   va   hodisalar   o‘rtasidagi   eng   muhim   bog’lanishlar   va   munosabatlarning
ongimizda aks ettirilishiga aytiladi.
                   “Tafakkurning ontogenezi va filogenezi” mavzusi psixologiya va kognitiv
fanlar   uchun   juda   dolzarbdir,   chunki   u   inson   bilishining   rivojlanishi   va
evolyutsiyasi   haqida   qimmatli   tushunchalarni   beradi.   Shaxslarda   tafakkur
jarayonlari   qanday   rivojlanishini   (ontogenez)   va   ularning   avlodlar   davomida
qanday   rivojlanishini   (filogenez)   tushunish   insonning   kognitiv   qobiliyatlarining
murakkabligi va xilma-xilligi haqida keng qamrovli nuqtai-nazarni beradi. Quyida
ushbu   mavzu   muhim   bo‘lgan   ba'zi   ma’lumotlar   keltirilgan:
                -   Rivojlanish   psixologiyasi:   Fikrlash   ontogenezini   o‘rganish   psixolog   va
tadqiqotchilarga   kognitiv   jarayonlarning   go‘daklikdan   voyaga   yetgunga   qadar
qanday   rivojlanishini   tushunishga   yordam   beradi.   Hayotning   turli   bosqichlarida
kognitiv rivojlanishni o‘rganish orqali tadqiqotchilar o‘sishning muhim davrlarini,
kognitiv bosqichlarni va fikrlash qobiliyatlaridagi individual farqlarni aniqlashlari
mumkin.
  -   Tarbiyaviy   ahamiyatga   ega:   Tafakkurning   ontogenezini   tushunish
pedagoglar   uchun   turli   rivojlanish   bosqichlarida   o‘quvchilarning   bilish
qobiliyatlariga   moslashtirilgan   samarali   ta’lim   strategiyalari   va   o‘quv   dasturlarini
ishlab chiqishda muhim ahamiyatga ega. Kognitiv rivojlanish bosqichlari haqidagi
bilimlar   bolalar   va   o‘smirlarda   optimal   ta'lim   va   kognitiv   o‘sishni
rag’batlantiradigan o‘quv yondashuvlarini bildirishi mumkin.
3               -   Kognitiv   buzilishlar:   Fikrlashning   ontogenezidan   olingan   tushunchalar
kognitiv buzilishlar va rivojlanish kechikishlarini tushunish va davolashga yordam
beradi. Kognitiv jarayonlarning odatda odamlarda qanday rivojlanishini  o‘rganish
orqali psixologlar odatiy rivojlanish trayektoriyalaridan og’ishlarni aniqlashlari va
kognitiv muammolari bo‘lgan shaxslarga yordam berishlari mumkin.
    -     Evolyutsion   istiqbollar:   Tafakkur   filogenezini   o‘rganish   insonning
kognitiv   qobiliyatlari   vaqt   o‘tishi   bilan   qanday   rivojlanganligi   va   bizning
evolyutsiya tariximiz tomonidan qanday shakllanganligi haqida kengroq tushuncha
beradi.   Turli   xil   turlardagi   kognitiv   jarayonlarni   taqqoslash   va   umumiy   kognitiv
mexanizmlarni   o‘rganish   orqali   tadqiqotchilar   inson   idrokining   moslashuvchan
funktsiyalari   va   hayvonot   olamidagi   kognitiv   jarayonlarning   uzluksizligi   haqida
tushunchaga ega bo‘ladilar.
                -     Madaniyatlararo   tadqiqotlar:   Tafakkurning   ontogenezi   va   filogenezi
bo‘yicha   qiyosiy   tadqiqotlar   kognitiv   rivojlanish   va   fikrlash   jarayonlaridagi
madaniy   o‘zgarishlarni   o‘rganish   imkoniyatini   beradi.   Fikrlash   qobiliyatlari   turli
xil   madaniy   kontekstlarda   qanday   namoyon   bo‘lishini   o‘rganib,   tadqiqotchilar
universal   kognitiv   jarayonlarni   va   kognitiv   rivojlanishga   madaniy   ta'sirlarni
aniqlashlari mumkin.
                   Tafakkur jarayoni insonning bilishga bo‘lgan ehtiyojlari, tevarak-atrofdagi
olam va turmush to‘g’risidagi o‘z bilimlarini kengaytirishga va chuqurlashtirishga
intilish sababli vujudga keladi. Fikr qiluvchi kishining tafakkuri-ob'ektni anglashi,
bilishi   tafakkur   jarayonining   xarakterli   xususiyatidir.   Odam   o‘zi   idrok   qilayotgan
narsalar to‘g’risida fikr qiladi. Shuning uchun tushunchalar narsalarning butun bir
sinfi,   turkumi   to‘g’risida   fikr   qiladi,   ya'ni   bular   tafakkurning   ob'ekti   bo‘ladi.   Bir
narsaga   tayanmagan   quruqdan-quruq   tafakkur   bo‘lishi   mumkin   emas.   Tafakkur
faoliyati   muayyan   maqsadga   qaratilgan   alohida   ongli   jarayon   tariqasida   sodir
bo‘ladi. Bosh miyaning biror uchastkasidagi faoliyat emas, balki butun bosh miya
po‘stining   faoliyati   mana   shu   jarayonning   fiziologik   asosidir.   Tafakkur   faoliyati
uchun   avvalo   analizatorlarning   miyadagi   uchlari   o‘rtasida   vujudga   keladigan
murakkab   bog’lanishlar   muhim   ahamiyatga   egadir.Aynan   tafakur   orqali   biz
4 moddiy olamdagi narsa va hodisalarning mohiyatini bilish imkoniga ega bo‘lamiz.
Shu   bois   dunyoni   bilishda   bevosita   sezish,   idrok,   tasavvur   va   bavosita   tafakkur
muhim rol o‘ynaydi.
Kurs ishining maqsadi :  Tafakkur ontogenezi va filogenezini o‘rganish
Kurs ishining vazifalari: 
   -  Mavzu bo‘yicha ilmiy adabiyotlar to‘plash va ulardan unumli foydalanish; 
      -     Tafakkur   ontogenezi   va   filogenezining   psixologik   tavsifi   haqida   umumiy
ma’lumot berish; 
      -  Tafakkur muammosining xorijiy olimlar tomonidan tadqiq etilishi;
    -  Tafakkurni amaliy-empirik o‘rganish
Kurs ishining  obyekti :  Jizzax viloyati Baxmal tumanidagi  40-maktabning 3-sinf 
o‘quvchilari
Kurs ishining  predmeti :   Tafakkurning psixologik tahlili
Kurs   ishining   tuzilishi:   Kurs   ishi   2   bob,   5   paragraf ,   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
5                     I BOB.  TAFAKKURNING PSIXOLOGIK TAHLILI
          1.1. Shaxs individual taraqqiyotida tafakkur jarayonining ahamiyati
                    Aynan   tafakur   orqali   biz   moddiy   olamdagi   narsa   va   hodisalarning
mohiyatini   bilish   imkoniga   ega   bo‘lamiz.   Shu   bois   dunyoni   bilishda   bevosita
sezish,   idrok,   tasavvur   va   bavosita   tafakkur   muhim   rol   o‘ynaydi.   Bir   qancha
hukmlarning   mantiqiy   bog’lanishi   natijasida   hosil   bo‘lgan   yangi   hukm   insonning
bilish   faoliyatida   alohida   ahamiyatga   ega.   Xulosa   chiqarish     shunday   tafakkur
shaklidirki,   bu   shakl   vositasi   bilan   biz   ikki   yoki   undan   ortiq   hukmlardan   yangi
hukm   hosil   qilamiz.   Masalan,   har   qanday   harakat   materiya   harakatidir,   issiqlik
harakat   shaklidir,   degan   ikkita   hukmni   olaylik.   Bu   ikki   hukmdan,   demak   issiqlik
materiya harakatidir degan yangi hukm chiqariladi. Bunda birinchi hukm hamisha
umumiy hukm bo‘lib, ikkinchi hukm yakka hukm bo‘ladi. 
                Keltirilgan   misollardan   ko‘rinib   turibdiki,   mulohaza   yuritish   ham   xulosa
chiqarish ham voqelikni bevosita bilishning asosiy shakli sifatida namoyon bo‘lgan
oldingi   ikki   hukmga   asoslanib,   uchinchi   hukm   chiqariladi.   Mazkur   xulosani
bevosita   tekshirib   ko‘rishga   hech   qanday   ehtiyoj   qolmaydi.   Shu   sababdan   xulosa
chiqarishda   fikr   o‘rtasidagi   shunday   bog’lanish   natijasida   bir   yoki   undan   ortiq
hukmlardan   uchinchi   hukm   keltirib   chiqariladi.   Xulosa   chiqarish   uch   turga
bo‘linadi:   induktiv,   deduktiv   va   analogiya .   Induktiv   xulosa   chiqarish   -   bu   xulosa
chiqarishning   shunday   mantiqiy   usulidirki,   bunda   bir   necha   yakka   va   ayrim
hukmlardan   umumiy   hukmga   o‘tiladi,   yoki   ayrim   fakt   va   hodisalarni   o‘rganish
asosida   umumiy   qonun   va   hoidalar   yaratiladi.   Masalan,   temir   elektr   tokini
o‘tkazadi,   po‘lat   elektr   tokini   o‘tkazadi,   mis   elektr   tokini   o‘tkazadi,   ruh   elektr
tokini   o‘tkazadi.   Demak,   barcha   metallar   elektr   tokini   o‘tkazadi,   degan   umumiy
xulosa   chiqaramiz.   Deduktiv   xulosa   chiqarishda   umumiy   va   yakka   hukmlardan
yakka   yoki   juz'iy   hukm   keltirib   chiqariladi.   Misol   uchun   barcha   metallar   elektr
tokini o‘tkazadi. Temir metaldir. Demak, temir ham elektr tokini o‘tkazadi. 
                  Analogiya     xulosa     chiqarishning     shunday   shaklidirki,   bunda   biz   ikki
predmetning   ba'zi   bir   belgilari   o‘xshashligiga   qarab,   bu   predmetlarning   boshqa
belgilarining   o‘xshashligi   to‘g’risida   xulosa   chiqaramiz.   Analogiya   deb   narsa   va
6 hodisalarning   bir-biriga   o‘xshash   bo‘lgan   ba'zi   belgilariga   qarabgina   hukm
yuritishdan   iborat   xulosa   chiqarish   shakliga   aytiladi.   Analogik  usulda   chiqarilgan
xulosa   chin,   taxminiy   hamda   yolg’on   bo‘lishi   mumkin.   Fikr   yuritishning   bunday
shakli   ko‘pincha   yosh   bolalarga   xos   xususiyatdir.   Demak,   juz'iy   ikki   yakka
hukmlarga   asoslanib,   juz'iy   yoki   yakka   hukm   keltirib   chiqaramiz.   Masalan,
bog’cha   yoshidagi   bola   mana   bunday   mulohaza   yuritadi;   adamlar   darvozadan
ismimni   aytib   chaqirib   keldilar.   Ular   sovg’a   olib   kelgan   bo‘lsalar   kerak.   Bu
bolaning mulohazasini tahlil qilib ko‘rsak, uning fikr yuritishi mana bunday tarzda
taraqqiy   etganligini   shoxidi   bo‘lamiz.   O‘tgan   galda   adam   ismini   aytib   chaqirib
kelgan edilar, yana chaqirayotirlar. Albatta, adam menga sovg’a olib kelganlar, deb
xulosa chiqaradi. 
Shunday   qilib,   analogik   yo‘l   bilan   xulosa   chiqarganda   murakkab   qonuniyatlar
to‘g’risidagi bilimlar o‘zlashtirilmasa-da, lekin turmushning turli jabhalarida undan
foydalanib   turiladi.   Tafakkur   tushunchalar   shaklida   ifodalanadi.   Tushuncha
deganda   biz  narsa   va   hodisalarning   eng  muhim   va  eng   asosiy   xususiyatlarini   aks
ettirishni   tushunamiz.   Tushunchalar   hukmlardan   tarkib   topadi.   Shu   sababli
tushunchaning   mazmunini   ochib   berish   uchun   bir   qancha   hukm   yurtishga   to‘g’ri
keladi. Masalan,  odam ongli mavjudotdir degan tushunchani  oladigan bo‘lsak, bu
yerda odamning eng muhim xususiyati uning ongliligi ekani qayd qilinyapti. 
          Tushunchalar odamning turmush tajribasi va bilimlarining ortishi jarayonida
tarkib topa boradi. Ana shu jihatdan olganda maktabdagi o‘qish jarayonida bolada
asosan   tabiat   va   jamiyat   hodisalari   haqida   tushunchalar   tarkib   toptirishdan
iboratdir.   Demak,   katta   odamlarga   nisbatan   bolalarda   hali   tushunchalar   juda   oz
bo‘ladi. 
           Odatda tushunchalar mohiyati jihatidan konkret va abstrakt tushunchalarga
ajratiladi. Alohida olingan bir butun narsaga aloqador tushuncha konkret tushuncha
deb   ataladi.   Masalan,   stol,   divan,   qayrag’och,   traktor   va   hokazo.   Moddiy
borliqdagi   narsalardan   fikran   ajratib   olingan   ba'zi   xususiyat,   sifat,   holatlarga,
shuningdek   narsalar   o‘rtasidagi   ichki   munosabatlarga,   qonuniyatlarga   qaratilgan
7 tushunchalar   abstrakt   tushuncha   deb   ataladi.   Masalan,   og’lik,   uzunlik,   balandlik,
kenglik, harakat, yorug’lik, qiymati haqidagi tushunchalar va hokazo. 
                Tushunchalar   ko‘lami   jihatidan   3   turga:   yakka   tushunchalar,   umumiy
tushunchalar   va   to‘planma   tushunchalarga   bo‘linadi.   Yakka   tushunchalar   yakka
narsa va hodisalar haqidagi tushunchadir. Bunday tushunchalarga sohibqiron Amir
Temur,   Mirzo   Ulug’bek,   Sirdaryo   tushunchalarini   misol   qilib   keltirsa   bo‘ladi.
Yakka   tushunchalarning   xususiyati   shuki,   bu   tushunchalarda   hamisha   aniq
obrazmavjud   bo‘ladi.   Umumiy   tushunchalarda   bir   jinsda   bo‘lgan   ko‘p   narsa   va
hodisalar gavdalantiriladi. Masalan, kitob, maktab, yulduz, talaba va boshqalar. 
To‘planma   tushunchalar   bir   jinsda   bo‘lgan   narsa   va   hodisalar   to‘plami   haqida
yaxlit   fikr   yuritiladigan   tushunchadir.   Masalan,   paxtazor,   kutubxona,   yig’ilish   va
hokazolar.   To‘planma   tushunchalarning   bir   qanchasi   birdaniga   tatbiq   qilinganda
umumiy   to‘planma   tushunchalar   bo‘ladi.   Masalan,   Alisher   Navoiy   nomidagi
Davlat   Muzeyi   tushunchasi,   yakka   to‘planma   tushunchaga   oiddir.   Guruh,   jamoa,
xalq,   millat   va   boshqalar,   umumiy   to‘planma   tushunchasiga   misol   bo‘la   oladi.
Yetti   og’ayni   yulduzlar   to‘plami,   Hamza   teatri   jamoasi,   Paxtakor   futbol   jamoasi
kabilar yakka to‘planma tushunchalar jumlasiga kiradi. 
                    Fikr   yuritishda   tushuncha   bilan   so‘z   o‘zaro   bog’liq   ravishda   namoyon
bo‘ladi.   Bir   tomondan   so‘z   yordamisiz   tushuncha   vujudga   kelmaydi,   ikkinchi
tomondan so‘z tushunchaning moddiy asosi va funksiyasini bajaradi. Tushunchalar
bir   yoki   undan   ortiq   so‘zlardan   tashkil   topishi   mumkin.   Masalan,   xalq   degan
tushuncha   bir   so‘zdan,   o‘zbek   xalqi   ikki   so‘zdan   qahramon   o‘zbek   xalqi   uch
so‘zdan,   ozodlik   uchun   kurashayotgan   xalqlar,   degan   tushuncha   to‘rt   so‘zdan
tashkil topgan.
8            
        
          1.2. Tafakkur ontogenezi va filogenezining psixologik tavsifi   
                    Tafakkurning   ontogenezi   va   filogenezining   psixologik   tavsifi   tafakkur
jarayonlari  shaxsda  ularning umri  davomida (ontogenez)  qanday  rivojlanishini  va
ularning   avlodlar   davomida   (filogenez)   rivojlanishini   psixologik   nuqtai   nazardan
tushunishga   qaratilgan.   Ushbu   tavsif   fikrlash   qobiliyatlarining   rivojlanishi   va
rivojlanishiga   ta'sir   qiluvchi   kognitiv,   hissiy,   ijtimoiy   va   biologik   omillarni
o‘rganishni   o‘z   ichiga   oladi.  Tafakkurning   ontogenezi   va   filogenezi   bilan   bog’liq
ba'zi asosiy psixologik jixatlar:
1.   Kognitiv   rivojlanish:   Kognitiv   rivojlanish   nazariyalari,   masalan,   Piajening
kognitiv   rivojlanish   nazariyasi,   shaxsning   o‘sishi   va   yetukligida   sodir   bo‘ladigan
kognitiv o‘zgarishlar  ketma-ketligiga e'tibor  beradi.  Bu nazariyalar  diqqat, xotira,
muammoni   hal   qilish   va   fikr   yuritish   kabi   fikrlash   qobiliyatlari   go‘daklikdan
voyaga   yetgunga   qadar   qanday   rivojlanishini   tasvirlaydi.   Kognitiv   rivojlanish
asosidagi kognitiv mexanizmlarni tushunish fikrning ontogenezini  aniqlash uchun
zarurdir.
2.   Ijtimoiy   va   hissiy   rivojlanish:   Ontogenez   davrida   fikrlash   jarayonlarini
shakllantirishda     ijtimoiy   va   hissiy   omillar   muhim   rol   o‘ynaydi.   Masalan,
bog’lanish   nazariyasi   hissiy   tartibga   solish   va   ijtimoiy   idrokni   shakllantirishda
g’amxo‘rlik   qiluvchilarning   erta   o‘zaro   ta'siri   muhimligini   ta'kidlaydi.
Vigotskiyning   sotsial-madaniy   nazariyasi   kabi   ijtimoiy-kognitiv   nazariyalar
kognitiv rivojlanishda ijtimoiy o‘zaro ta'sirlarning rolini ta'kidlaydi. Bu nazariyalar
fikrlash qobiliyatlarini shakllantirishda ijtimoiy, hissiy va kognitiv rivojlanishning
o‘zaro bog’liqligini ta’kidlaydi.
3. Miyaning rivojlanishi: Fikrning ontogenezi miya va asab tizimining rivojlanishi
bilan   chambarchas   bog’liq.   Neyrologiya   tadqiqotlari   shuni   ko‘rsatdiki,   miya
rivojlanish   davomida   sezilarli   o‘zgarishlarga   duchor   bo‘ladi,   turli   sohalar   har   xil
sur'atlarda   yetuklashadi.   Miya   rivojlanishining   kognitiv   rivojlanish   bilan   qanday
9 kesishishini   tushunish   fikrlash   jarayonlarining   neyron   asoslari   haqida   tushuncha
beradi. Bu bilimlar fikr ontogenezini psixologik tavsiflashga yordam beradi.
4.   Evolyutsion   psixologiya:   Evolyutsion   psixologiya   inson   bilishining   filogenetik
kelib   chiqishini   tushunish   uchun   asos   yaratadi.   Inson   evolyutsiyasi   davomida
kognitiv   jarayonlar   qanday   rivojlanganligini   o‘rganib,   evolyutsion   psixologlar
fikrlash   qobiliyatlarining   moslashuv   funktsiyalarini   ochishga   harakat   qiladilar.
Evolyutsion   nuqtai-nazarlar   tabiiy   tanlanish   va   evolyutsiya   tazyiqlari   natijasida
shakllangan   kognitiv   mexanizmlarni   yoritib   beradi,   fikrlash   filogeniyasining
psixologik tavsifiga yordam beradi.
5.   Rivojlanish   psixopatologiyasi:   Kognitiv   rivojlanish   va   psixologik   kasalliklarni
o‘rganish, shuningdek, fikrning ontogenezi haqida qimmatli tushunchalarni berishi
mumkin.   Rivojlanish   psixopatologiyasi   genetik,   biologik,   ekologik   va   psixologik
omillarning   kognitiv   buzilishlar   va   ruhiy   salomatlik   holatining   paydo   bo‘lishiga
qanday   hissa   qo‘shishini   o‘rganadi.   Kognitiv   rivojlanishdagi   buzilishlarni
tushunish   odatiy   kognitiv   rivojlanish   va   fikrlash   jarayonlarini   shakllantiruvchi
omillarni   tushunishimizga   yordam   beradi.Umuman   olganda,   fikrning   ontogenezi
va   filogeniyasining   psixologik   tavsifi   kognitiv   rivojlanish,   ijtimoiy   va   hissiy
ta'sirlar, miya rivojlanishi, evolyutsion istiqbollar  va rivojlanish psixopatologiyasi
kabi   keng   ko‘lamli   omillarni   o‘z   ichiga   oladi.   Ushbu   psixologik   tushunchalarni
birlashtirib,   tadqiqotchilar   vaqt   o‘tishi   bilan   individual   va   turlarda   fikrlash
jarayonlari qanday rivojlanishini chuqurroq tushunishlari mumkin.
                    Tafakkur   operatsiyalari   -   t afakkur   jarayoni   insonning   bilishga   bo‘lgan
ehtiyojlari,   tevarak-atrofdagi   olam   va   turmush   to‘g’risidagi   o‘z   bilimlarini
kengaytirishga va chuqurlashtirishga intilishi sababli vujudga keladi. Fikr qiluvchi
kishining   tafakkuri-ob'ektni   anglashi,   bilishi   tafakkur   jarayonining   xarakterli
xususiyatidir. Odam o‘zi idrok qilayotgan narsalar  to‘g’risida fikr qiladi. Shuning
uchun   tushunchalar   narsalarning   butun   bir   sinfi,   turkumi   to‘g’risida   fikr   qiladi,
ya'ni   bular   tafakkurning   ob'ekti   bo‘ladi.   Bir   narsaga   tayanmagan   quruqdan   quruq
tafakkur   bo‘lishi   mumkin   emas.   Analiz,   sintez,   taqqoslash,   abstraksiyalash   va
umumlashtirish,   tasniflash   va   tizimga   solish   aqliy   operatsiyalarning   asosiy
10 turlaridir.   Analiz   - shunday bir tafakkur operatsiyasidirki uning yordami bilan biz
narsa   va   hodisalarni   fikran   yoki   amaliy   jihatdan   xususiyatlarini   tahlil   qilamiz.
Analiz   jarayonida   butunning   uning   qismlariga   va   elementlariga   bo‘lgan
munosabati aniqlanadi. Tahlil ob'ektlari amalda ajratib bo‘lmaydigan elementlarga
yoki   belgilarga   bo‘lishda   ifodalanishi   mumkin.   Allomalarimizning   ta'kidlashicha,
maymunning   yong’oqni   chaqishining   o‘ziyoq   boshlang’ich,   oddiy   analizdir.
O‘quvchi va talaba yoshlar turmushda va va dars jarayonida analiz yordami bilan
ko‘pgina ishlarni amalga oshiradilar, topshiriqlar, misol va masalalarni yechadilar.
Demak,   tabiat   va   jamiyatdagi   bilim   va   tajribalarni   inson   tomonidan   o‘zlashtirib
olish analizdan boshlanadi. Tafakkur tushunchalar shaklida ifodalanadi.  Tushuncha
deganda   biz  narsa   va   hodisalarning   eng  muhim   va  eng   asosiy   xususiyatlarini   aks
ettirishni   tushunamiz.   Tushunchalar   hukmlardan   tarkib   topadi.   Shu   sababli
tushunchaning   mazmunini   ochib   berish   uchun   bir   qancha   hukm   yurtishga   to‘g’ri
keladi. Masalan,  odam ongli mavjudotdir degan tushunchani  oladigan bo‘lsak, bu
yerda odamning eng muhim xususiyati uning ongliligi ekani qayd qilinyapti. 
         Tushunchalar odamning turmush tajribasi va bilimlarining ortishi jarayonida
tarkib topa boradi. Ana shu jihatdan olganda maktabdagi o‘qish jarayonida bolada
asosan   tabiat   va   jamiyat   hodisalari   haqida   tushunchalar   tarkib   toptirishdan
iboratdir.   Demak,   katta   odamlarga   nisbatan   bolalarda   hali   tushunchalar   juda   oz
bo‘ladi. Odatda tushunchalar mohiyati jihatidan konkret va abstrakt tushunchalarga
ajratiladi. Alohida olingan bir butun narsaga aloqador tushuncha konkret tushuncha
deb   ataladi.   Masalan,   stol,   divan,   qayrag’och,   traktor   va   hokazo.   Moddiy
borliqdagi   narsalardan   fikran   ajratib   olingan   ba'zi   xususiyat,   sifat,   holatlarga,
shuningdek   narsalar   o‘rtasidagi   ichki   munosabatlarga,   qonuniyatlarga   qaratilgan
tushunchalar   abstrakt   tushuncha   deb   ataladi.   Masalan,   og’lik,   uzunlik,   balandlik,
kenglik,   harakat,   yorug’lik,   qiymati   haqidagi   tushunchalar   va   hokazo.
Tushunchalar ko‘lami jihatidan 3 turga: yakka tushunchalar, umumiy tushunchalar
va   to‘planma   tushunchalarga   bo‘linadi.   Yakka   tushunchalar   yakka   narsa   va
hodisalar  haqidagi  tushunchadir. Bunday  tushunchalarga sohibqiron Amir  Temur,
Mirzo Ulug’bek, Sirdaryo tushunchalarini misol qilib keltirsa bo‘ladi. 
11                Tafakkur boshqa bilish jarayonlari kabi o‘zining individual xususiyatlariga
ega   bo‘lib,   fikr   yuritish   faoliyatining   shakllari,   vositalari   va   operasiyalarining
munosabatlari kishilarda turlicha namoyon bo‘lishida o‘z ifodasini topadi. Odatda
tafakkurning   individual   xususiyat-lari,   sifatlariga   bilish   faoliyatining
mazmundorligi,   mustaqillik,   epchillik,   samaradorlik,   fikrning   kengligi,   tezligi,
chuqurligi va boshqa sifatlar kiritiladi. 
                      Tafakkur   mazmundorligi   deganda   insoning   tevarak-atrofdagi   moddiy
voqelik   to‘g’risida   ongda   qay   miqdorda,   ko‘lamda   mulohazalar,   muhokamalar,
fikrlar,   muammolar,   tushunchalar   joy   olganligi   nazarda   tutiladi.   Insonda   sanab
o‘tilgan   xarakterdagi   g’oyalar   to‘lib   toshsa,   shunchalik   tafakkur   mazmundor
bo‘ladi. Kishilar bir-birlaridan birinchi navbatda tafakkurning mazmundorligi bilan
tafovutlanadi.
                      Tafakkurning   chuqurligi   deganimizda   moddiy   dunyodagi   narsa-
hodisalarning   asosiy   qonunlari,   qonuniyatlari,   xossalari,   sifatlari   ularning   o‘zaro
bog’lanishlari,   munosabatlari,   tafakkurimizda   to‘liq   aks   etganligini   tushunishimiz
kerak.   Tafakkur   arsenalida   joylashgan   narsalarning   qay   yo‘sinda
sistemalashganligiga   qarab   to‘g’ri   va   ratsional   yo‘l   nazarda   tutiladi,   u   yoki   bu
shaxsning   tafakkur   chuqurligi   to‘g’risida   qat'iy   bir   qarorga   kelish   mumkin.
Tafakkurning   kengligi   o‘zining   mazmundorligi,   chuqurligi   kabi   sifatlari   bilan
muntazam aloqada bo‘ladi. Insonlardagi narsa va hodisalarning eng muhim belgi,
xususiyatlarini o‘zida mujassamlashtirgan o‘tmish yuzasidan, hozirgi davr haqida,
shuningdek,   kelajak   to‘g’risida   mulohazalar,   muammolar   va   tushunchalarni
qamrab   olgan   tafakkur   keng   tafakkur   deyiladi.   Fikr   doirasi   keng   bilim   saviyasi
yuqori serg’oya ijodiy izlanishdagi kishilarni aql zakovatli, bilimdon yoki tafakkuri
keng   kishilar   deb   atash   mumkin.   Demak,   insonning   aql-zakovati,   bilimdonligi
mulohazadorligi   uning   tafakkurining   kengligidan   dalolat   beradi.   Inson   tafakkuri
o‘zining   mustaqilligi   jihatidan   mustaqil   va   nomustaqil   tafakkurga   ajratiladi.
Tafakkurni mustaqilligi   deganda kishining shaxsiy tashabbusi bilan o‘z oldiga aniq
maqsad, yangi vazifalar qo‘ya bilishi, ular yuzasidan amaliy va ilmiy xarakterdagi
faraz,   gipoteza   qilish,   natijani   ko‘z   oldiga   keltira   olishi,   qo‘yilgan   vazifani   hech
12 kimning ko‘magisiz, ko‘rsatmasisiz  o‘zining aqliy izlanishi tufayli turli yo‘l, usul
va   vositalar   topib,   mustaqil   ravishda   hal   qilishdan   iborat   aqliy   qobiliyatni
tushunish  kerak.  Tafakkurning mustaqilligi  aqlning sertashabbusligi,  pishiqligi  va
tanqidiyligida   namoyon   bo‘ladi.   Aqlning   sertashabbusligi   deganda   insonning   o‘z
oldiga yangi muammo, aniq maqsad va konkret vazifalar qo‘yishni, ana shularning
barchasini amalga oshirishda, nihoyasiga yetkazishda yechimni qidirishda usul va
vositalarni   shaxsan   o‘zi   izlashi,   aqliy   zo‘r   berib   intilishi,   ularga   taaalluqli
qo‘shimcha   belgi   va   alomatlarni   kiritishdan   iborat   bosqichlarning   namoyon
bo‘lishini nazarda tutamiz. 
                Aqlning pishiqligi   vazifalarni tez yechishda, yechish paytida yangi usul va
vositalarni   o‘z   o‘rnida   aniq   qo‘llashda,   trafaretga   aylangan   eski   yo‘l   hamda
usullardan   forig’   bo‘lishda   va   boshqa   jarayonlarda   ifodalanadi.   O‘zining
o‘zgalarning   mulohazalarini,   bu   mulohazalarning   chin   yoki   chin   emasligini
tekshira bilishda va namoyon bo‘lgan mulohazalarga, muhokamalarga, muammoli
vaziyatga   baho   bera   bilishda   aqlning   tanqidiyligi   muhim   rol   o‘ynaydi.
Tafakkurning   tanqidiyligi   ob'ektiv   va   sub'ektiv   ravishda   ifodalanishi   mumkin.
Mazkur   sifat   insonni   baholash,   o‘z-o‘zini   baholash   kabi   tafakkurning   individual
xususiyatlari   bilan   bog’liq   ravishda   namoyon   bo‘ladi.  Agar   tanqidiylik   oqilona,
muhim   belgilarga,   muammo   mohiyatining   to‘g’ri   ochilishiga,   ba'zan   etalonga
asoslanib amalga oshsa, unday tanqidiylik ob'ektiv tanqidiylik deb ataladi. Mabodo
tafakkurning   tanqidiyligi   sub'ektiv   xatolarga,   umuman   sub'ektivizmga   oqib   ketsa,
bunday   holda   sub'ektiv   tanqidiylik   deyiladi.   Sub'ektiv   tanqidiylik   salbiy
oqibatlarga   olib   keladi,   shuningdek   insonlar   o‘rtasida   anglashilmovchilik   g’ovini
vujudga   keltiradi,   ikki   shaxs   o‘rtasida   kutilmaganda   ziddiyat   paydo   bo‘ladi.
Insonda   tafakkurning   tanqidiyligi   oqilona   ratsional   tarzda   vujudga   kelsa,   unda
shaxs muhim sifat bilan boyiydi deb atash mumkin. 
13         1.3. Tafakkur muammosining xorijiy olimlar tomonidan tadqiq etilishi
                Tafakkur   muammosi   xorij   psixologiyasida   keng   doirada   tadqiq   qilinib,
atroflicha   bilimlar   va   ma'lumotlar   zahirasi   to‘plangan.   Aynan   keltirilgan
ma'lumotlarda tafakkur tushunchasi turli nuqtai nazarlardan tahlil qilinadi. 
                Ekzistensializmning   asoschisi   bo‘lmish   nemis   faylasufi   Martin   Xaydeger
(1889-1978)   tushunish   uchun   o‘z   diqqatimizni   qarata   olsakkina   biz   fikrlashga
o‘rganamiz-deb   yozadi.   Uning   fikricha,   narsa   va   voqealarning   mohiyatini
tushunish,   anglab   yetish,   inson   fikrlash   jarayonida   muhim   o‘rin   egallaydi.
Tushunishni   talab   qiladigan   narsa   insonni   fikrlashga   undaydi.   Tushunishni   talab
qiladigan   narsa   hech   qachon   biz   tomonimizdan   yaratilmaydi.   Xaydegerning
fikricha, tafakkur  mavjudligining asosiy  xislati  bu tasavvurdir. Tafakkur  haqidagi
ta'limotga   asosan   tasavvur   fikrda   ifoda   etiladi.   Shuning   uchun   ham   tafakkur
haqidagi ta'limotni logika, mantiq deb ataydi. 
          K.R.Megrelidzening  ta'kidlashicha, insondagi biror bir ruhiy hodisa ijtimoiy
omilni   hisobga   olmasdan   turib,   to‘g’ri   tushuntirilishi   mumkin   emas.   Bu   narsa
birinchi navbatda tafakkurga taalluqlidir. Tafakkurning ijtimoiy hayotning boshqa
ko‘rinishlarisiz o‘rganish mumkin emas. Inson tafakkurining usullari nerv tizimida
ham, miyasida ham emas, balki bir davrda mana shunday idrok etishga, o‘ylashga,
ishlashga, boshqa bir davrda esa nerv faoliyatini boshqacha ishlashga yo‘llaydigan
ijtimoiy sharoitdadir. 
                    Insonlar   fikrlari   va   qarashlari   individual   tartibda   emas,   ijtimoiy
munosabatlar   tufayli   sodir   bo‘ladi.   Bu   haqda   K.R.Megrelidze   shunday   yozadi:
inson tafakkuri tabiiy va biologik qonunlar bo‘yicha emas, balki ijtimoiy - tarixiy
qonuniyatlar   yo‘lida   harakatlanadi.   Insonning   fikrlash   usuli   avvalo   ijtimoiy
hodisadir. Fikr hech qachon o‘z-o‘zidan paydo bo‘lmaydi, fikr biror narsa haqida,
biror predmet haqida bo‘lishi mumkin. Predmetsiz fikrning bo‘lishi mumkin emas.
Tafakkurning funksiyasi miya faoliyati jarayonida kechadigan sub'ektiv psixologik
jarayonlar bilangina chegaralanmaydi:   Birinchidan , ongning sub'ektiv holatinigina
ifodalamasdan,   balki   ob'ektga   ham   tegishli   bo‘ladi   va   narsalar   munosabatini
ifodalaydi.   Ikkinchidan,   yangi   fikrning   vujudga   kelishi   bilan   bilish   jarayoni
14 tugallanmaydi,   balki   faqatgina   boshlanadi.   Bu   bilishning   boshlang’ich   bosqichi
bo‘lib,   g’oyaning   sub'ektiv   holatidir,   endi   fikrni   amalga   oshirish   bosqichi
boshlanadi.   Uchinchidan ,   alohida   individning   fikri   ijtimoiy   yetilgan   fikrlarning
xususiy   ko‘rinishidir.   Har   bir   alohida   shaxs   ijtimoiy   tushunchalar,   tasavvurlar
yordamida   fikrlaydi.   K.R.Megrelidze   inson   fikrining   ijtimoiy   ekanligini   qayta-
qayta ta'kidlaydi. Fikrlar va g’oyalar erkin individual ijodning mahsuli emas, balki
individning o‘zi kabi jamiyat va ijtimoiy munosabatlar mahsulidir. Shuning uchun
inson   tafakkuri   tafakkur   bosqichlari,   inson   tafakkurining   shakllari   va   usullari
haqidagi jumboqning yechimini mantiqiy izlanishlardan an'anaviy psixologiyadan
emas, balki avvalo bu g’oyalarning ijtimoiy kelib chiqishidan izlash kerak. U yoki
bu   individ   jamiyatda   yetilgan   ijtimoiy   g’oyalarning   tasodifiy   ifodalovchisi   bo‘lib
qoladi. 
                     Akademik   A.I.Berg   shunday deb yozadi "inson faqat tashqi dunyo bilan
to‘xtovsiz   muloqot   qilishi   sharoitidagina   uzoq   vaqt   fikrlashi   mumkin.   Tashqi
dunyodan   to‘liq   informasion   ajralish   bu   aqldan   ozishning   boshlanishidir.
Informasion   undovchi   tafakkurning   tashqi   dunyo   bilan   aloqasi   insonga   oziq-
ovqatdek, issiqlikdek zarur". 
                        Psixologiya   fani   taraqqiyotida   nemis   psixologiya   maktabi   muhim
o‘rinlardan   birini   egallaydi   va   asrimizning   boshlarida   Germaniyada   Vyursburg
psixologiya   maktabi   deb   nomlangan   yangi   yo‘nalishga   ega   bo‘lgan   psixologik
oqim paydo bo‘ldi. Mazkur yo‘nalishning yirik vakillari sifatida   O.Kyulpe   (1862-
1915),   K. Byuller   (1879-1922),   A.Messer   (1837-1937),   Ax.Narsis   (1871-1946) va
boshqalarni   sanab   o‘tish   lozim.   Ular   tomonidan   olib   borilgan   eksperimental
tadqiqotlar   tafakkur   muammosining   rivojiga   ma'lum   darajada   hissa   qo‘sha   oldi.
Vyursburg psixologiya maktabi vakillari tafakkurni hissiy bosqichda turgan psixik
jarayonlarga, ya'ni sezgi va tasavvurlarga ajratib o‘rganishda rasional bosqichdagi
murakkab   jihatlardan  mexanik   ravishda   vujudga  keladi,   deb   tushuntirish   mumkin
emasligini   eksperimental   yo‘l   bilan   isbotlashga   harakat   qildilar.   Olib   borilgan
tadqiqotlarni o‘zlarining ustilarida o‘tkazib, natijalarni ob'ektiv bo‘lishiga kamroq
e'tibor berganlar. 
15                       Vyursburg   psixologiya   maktabining   namoyondalari   tafakkur   bu   ichki
harakat, aktidir deb qaray boshlaydilar. O‘z-o‘zini kuzatish metodidan foydalanib,
ish   tutishda   ular   mana   bunday   ifodaning   ma'nosini   tushuntirib   berishlari   lozim,
tafakkur   haddan   tashqari   mashaqqatliki,   shunga   qaramay   ko‘pchilik   shunchaki
hukm   chiqarishni   ma'qul   ko‘radilar.   Shuningdek,   ular   oldida   munosabatlarni
o‘rnatish qism, yaxlit, tur, jins ob'ektning nisbati va o‘zaro munosabatlarini ushbu
munosabatlarning aniq a'zolarini idrok qilishni  aniqlash vazifalari turadi. Shuning
bilan   birga   ularning   barcha   tadqiqotlari   ob'ektiv   metodlarni   izlashga   oid
faoliyatlarida   avj   oldi.   Jumladan,   Ax.Narsis   tomonidan   sun'iy   tushunchalarning
shakllanishi   bo‘yicha   dastlabki   metodika   yaratildi.   Mazkur   nazariya   vakillari
tafakkurni munosabatlarning aks etishi bilan bog’lab, tafakkurni munosabatlarning
birlamchi   qarab   chiqish,   yoinki   birlamchi   ma'lumot   berish   manbai   sifatida   talqin
qiladilar. 
                      Tafakkur   taraqqiyoti   masalasini   ko‘tarib   chiqib,   o‘sishning   fikrlarni
faollashtirish   orqali   amaliy   faoliyatdan   tafakkurni   mutlaqo   ajratib   qo‘ydilar.
Tafakkurni tadqiq qilishning asosiy metodi - bu o‘z-o‘zini kuzatish ekanligini tan
oladi, xolos. Mazkur  muammo gnoselogik nuqtai-nazardan olib qaralganda ushbu
pozisiya idealizm izmiga kirib borayotganligini anglab olish unchalik qiyin emas.
Vyursburg   maktabi   namoyondalari   tafakkurni   alohida   mustaqil   bilish   faoliyati
sifatida   aniq   ko‘rsata   bildi.   Biroq   tafakkurni   amaliyotda   nutqdan   va   hissiy
obrazlardan qat'iy ajratib tashladilar. 
                 Vyursburg  psixologiya maktabi  namoyondalaridan   biri   O.Zels   tafakkurni
intellektual   operatsiyalar   harakati   sifatida   qabul   qilgan.   U   o‘z   oldiga  fikr   yuritish
faoliyatining   u   yoki   bu   jihatlari   qay   yo‘sinda   shakllanishini   kuzatish,   intellektual
faoliyat   bosqichlarini   ko‘rsatish   aqliy   faoliyatning   produktiv   va   reproduktiv
ko‘rinishidagi ziddiyatlarni bartaraf qilish vazifasini qo‘ydi. O.Zels masala yechish
jarayonini   o‘rganishda   umumiylikka   ega   bo‘lgan   masalani   vujudga   keltirish
bosqichlariga   alohida   e'tibor   berib,   elementlar   bilan   predmetlar   munosabatini
ajratib   ko‘rsatadi.   Buning   natijasida   muammo   kompleksi   namoyon   bo‘ladi.
Kompleks   o‘z   ichiga   ushbu   jihatlarni   qamrab   olishi   nazarda   tutilgan:   a)
16 ma'lumning   tavsifnomasini   bo‘laklarga   ajratish;   b)   qidiriluvchi   noma'lumning
o‘rnini aniqlash; v)noma'lum qidiriluvchi bilan ma'lum o‘rtasidagi munosabatlarni
ajratib ko‘rsatish. Shunday qilib, Vyursburg psixologiya maktabining namoyondasi
O.Zels psixologiya tarixida birinchi bo‘lib tafakkurni jarayon sifatida ekspremental
metodlar   bilan   tadqiq   qilgan,   intellektual   operasiyalar   va   ularning   tarkibiy
qismlarini   nazariy   va   amaliy   jihatdan   ta'riflab   bergan,   izchil   ilmiy   metodlarga
asoslanib, o‘rganishga butun vujudi bilan intilgan psixologdir. 
          Germaniyada psixologiyaning geshtalt psixologiya yo‘nalishi vujudga keldi.
Uning, ko‘zga ko‘ringan namoyondalari qatoriga  X.Erenfels  (1859-1932),  V.Keller
(1887-1967),   K.Kofka   (1886-1941)   va   boshqalar   kiradi.   Geshtaltchilar   fikriga
qaraganda,   har   bir   psixik   hodisaning   mazmuni   uning   tarkibiga   kiruvchi   qism   va
elementlarni   birgalikda   aks   ettirishdan   ko‘lam   jihatidan   keng,   mazmun   jihatidan
rang-barangdir.   Geshtaltchilarning   aksiomatik   xarakterga   ega   bo‘lgan   ushbu
tezislari   mazkur   ta'limot   g’oyasini   ochib   berishga   xizmat   qiladi,   alohida   olingan
qism va elementlarning yig’indisi yaxlit tuzilish mazmunini belgilab bera olmaydi,
aksincha   yaxlit   tuzilma   qism   va   elementlarning   xususiyatlari   va   xossalarini
belgilab   berishga   qurbi   yetadi.   Geshtaltpsixologiyaning   markaziy   nazariyasi   har
qanday   psixologik   jarayonlarning   bosh   mohiyati   ularning   sezgilarga   o‘xshash
alohida   elemetlari   emas,   balki   konfigurasiya   shakl   yoki   geshtaltchilarning   yaxlit
yaratishidan iborat. 
                       Geshtalt psixologiyada tafakkur muammosining tadqiqoti keng qamrovli
tarzda olib boriladi. Jumladan, V.Keller antropoidlarning intellektual harakatlarini
eksperimental o‘rganish natijasida yuqori darajada taraqqiy qilgan maymunlarning
aqliy   harakatida   inson   harakatiga   xos   o‘xshashlik   borligi   to‘g’risida   xulosa
chiqaradi.   V.Kellerning   fikricha,   topshiriqni   yechish   mexanizmi   quyidagilardan
iborat:   organizmning   optik   maydonidagi   vaziyatlarning   muhim   elementlari   bir
butunlikni, ya'ni vaziyat elementlariga, geshtalt ichiga kirib, geshtaltda qaysi joyni
egallashga   bog’liq   ravishda   yangi   ahamiyat   kasb   etadi.   Vaziyatning   muhim
elementlaridan namoyon bo‘luvchi geshtaltchilar muammosi vaziyatda organizmda
ba'zi   bir   zo‘riqishlar   ta'sirida   vujudga   keladi,   topshiriqni   yechish   muammoli
17 vaziyatning qismlari yangi geshtaltda yangi munosabatda idrok qilina boshlaganida
tugallanadi. Masalani yechish aniq qadamlarni yuzaga keltiruvchi geshtalt sifatida
maydonga chiqadi. Geshtaltchilarning ayrimlari "yo‘nalish" atamasini qo‘llab, uni
o‘tmish   tajribasi   bilan   bog’lashga   intiladilar.   Shuningdek,   ular   "tafakkurning
evrestik   metodlari"   to‘g’risidagi   tushunchadan   ham   foydalanadilar.   Bunda
materialni,   qo‘yilgan   maqsadni,   konfliktli   holatlarni   tahlil   qilishni   nazarda
tutadilar. 
                    Geshtaltchilar   tafakkur   psixologiyasining   qator   muammolarini   ko‘tarib
chiqadilar,   chunonchi   ijodiy   tafakkurning   o‘ziga   xosligi,   tafakkur   jarayonida
yangilikning   vujudga   kelishi,   bilimlar   bilan   tafakkur   nisbati,   topshiriqni   bajarish
jarayonida   asta-sekin   va   birdaniga   yechish   yo‘lini   qo‘llash   kabilar.   Tafakkurni
psixologik   o‘rganishda   funksional   rivojlanish   g’oyasini   amaliyotga   tadbiq   qilish
ham ma'lum darajada geshtaltpsixologiya namoyondalarining xizmati hisoblanadi. 
Shunga   qaramasdan   V.Keller,   M.Vertgeymer,   K.Dunkerlarning   eksperimental
tadqiqotlari   tafakkurning  asosiy  mexanizmlaridan  biri   bo‘lgan  predmetlarni   yangi
aloqalar   va   munosabatlarga   fikran   jihatini   ochishni   aniqladilar.   Ammo   ular   ham
mazkur muammoli vaziyatda individning amaliy va nazariy aqliy faoliyatlari rolini
mutlaqo tan oladilar. 
                      Amerika   psixologiyasida   vujudga   kelgan   bixeviorizm   yoki   xulq
psixologiyasi   oqimi   o‘tgan   asrning   oxirlaridan   boshlab   hukm   surib   kelmoqda.
Bixeviorizm  oqimining asoschilari  amerikalik psixologlar   Dj.Uotson   (1878-1958)
va   E.Torndayk .   (1871-1949)   lardir.   Keyinchalik   bular   qatoriga   K.Levin   (1890-
1957)   A.Vays   (1974-1931)   va   boshqalar   kelib   qo‘shiladilar.   Ma'lum   davrgacha
mazkur oqim psixologiya olamida dominantlik rolini o‘ynaydi. Hozirgi davrda bu
oqim   bir   necha   mustaqil   psixologik   maktablarga   ajralib   ketgan.   Lekin   ularning
mohiyatida bixeviorizm nafasi urib turadi. Hammasi uchun umumiy formula S-R,
ya'ni   stimul-reaksiya  xizmat   qilib kelmoqda.      Dj.Uotson   tafakkurning  ichki  nutq
va   noverbal   tovushsiz   imo-ishora,   mimika,   yelka   qisishi,   qosh   suzish,
kommunikasiya,   muloqotni   birga   qo‘shib,   kengma'noda   tushunadi   va   uni   uchta
shaklga   ajratib   o‘rganadi.   Nutq   shakllaridan   biri   nutq   malakalarini   sekin-asta   avj
18 oldirish   deb   ataladi.   Bu   she'rni   yoki   sitatani   aniq   esga   tushirishda   o‘z   ifodasini
topadi.
II  BOB. TAFAKKURNING AMALIY -  EMPIRIK O‘RGANILISHI
2.1. Tafakkurni eksperimental usullar yordamida o‘rganish
Psixologiyada   eksperimental   usullar   yordamida   kuzatish   bilan   bir   qatorda
umuman   ilmiy   bilishning,   xususan,   psixologik   tadqiqot   usullaridan   biridir.
Eksperiment  kuzatuvdan bir  yoki bir nechta o‘zgaruvchilar  (omillar) bilan tizimli
manipulyatsiyalarni   amalga   oshiradigan   va   o‘rganilayotgan   hodisa   bilan   sodir
bo‘lgan   o‘zgarishlarni   qayd   qiluvchi   tadqiqotchining   vaziyatga   faol   aralashuvi
imkoniyati bilan farq qiladi.
Eksperimentning   tadqiqot   usul   qiymatini   belgilovchi   asosiy   xususiyatlari
quyidagilardan iborat: 
1)   tajribada   tadqiqotchining   o‘zi   hodisalarning   tasodifiy   oqimi   imkon
berguncha   kutish   o‘rniga   (odatni   ob’ektiv   kuzatishda   bo‘lgani   kabi)   o‘zi
o‘rganayotgan hodisani keltirib chiqaradi.   unga bu hodisani kuzatish,  
2) eksperimentator hodisaning tasodifiy berilgan kontekstda ularni idrok etish
o‘rniga, o‘z xususiyatlarini namoyon qiladigan sharoitlarni o‘zgartirishi mumkin; 
3)   eksperimentatorning   o‘rganish   shartlari   bo‘yicha   o‘zgaruvchan
manipulyatsiyasi   muayyan   jarayonlar,   hodisalarning   muayyan   sharoit   va
vaziyatlardagi qonuniyatlarini aniqlash imkonini beradi; 
4)   eksperiment   jarayonida   turli   darajadagi   hodisalar   o‘rtasida   miqdoriy
qonuniyatlarni   o‘rnatish   mumkin,   ularning   o‘zaro   ta’siri   aniq   tadqiqot   tartibida
modellashtiriladi.
Psixologiyada  tajriba  laboratoriya  yoki  tabiiy  bo‘lishi   mumkin. Laboratoriya
tajribasi   o‘rganilayotgan   hodisa   uchun   sun’iy   (laboratoriya)   sharoitda ,   hodisani
yoki uning individual xususiyatlarini aniqlashtirish uchun vaziyatda maxsus tashkil
etilgan   eksperimentator   kutilgan   jarayonni   boshlaganida   va   buning   uchun   barcha
zarur shart-sharoitlarni sun’iy ravishda simulyatsiya qilganda amalga oshiriladi. 
Laboratoriya   tajribasi   na   tashqi   ta’sirlarni   (qo‘zg‘atuvchilarning   kuchi,
davomiyligi   va   ketma-ketligi   yoki   ularning   kombinatsiyasi)   va   insonning   ushbu
19 ogohlantirishlarga bo‘lgan reaktsiyalarini (harakatlari va bayonotlari) aniq hisobga
olish imkonini beradi. Demak, masalan, sezgi va idrokni o‘rganish jarayonida turli
qo‘zg‘atuvchilarning   kuchi   va   ketma-ketligi,   shuningdek,   turli   sezgi   a’zolarining
ularga   bo‘lgan   javoblari   aniq   hisobga   olinadi.   Xotirani   o‘rganishda   eslab   qolgan
materialning miqdori   va sifati aniq hisobga olinadi;   turli yo‘llar bilan   esda saqlash
(to‘liq,   qismlarga   bo‘lib,   ovoz   chiqarib,   «o‘ziga»,   takrorlar   soni   va   boshqalar),
so‘ngra   barcha   ma’lumotlarni   taqqoslash   orqali   u   yoki   bu   turdagi   materialni   va
boshqa qonuniyatlarni samarali esda saqlash shartlari o‘rnatiladi.
Birinchidan   eksperimental   tadqiqotlar   psixik   jarayonlar   (birinchi   sezgilar)da
amalga oshirilgan   o‘n to‘qqizinchi o‘rtalari   ichida. M.Veber va. G.Fexner birinchi
eksperimental psixologik laboratoriyalar tashkil etildi. V.Vundt (in. N. Germaniya),
va   keyinchalik   -.   V.M.Bekhterev   va.   Ali-Karskiy   (Rossiyada).   M.Lange
(Ukrainada). Psixologiyada laboratoriya tajribasini rivojlantirishda, masalan, ishlab
chiqilgan xotirani o‘rganish usullari muhim rol o‘ynadi. 
Laboratoriya   psixologik   eksperimentining   katta   afzalligi   shundaki ,   u   nafaqat
sub’ektlarning tashqi harakatlari va bayonotlarini, balki ichki (yashirin) fiziologik
reaktsiyalarni   ham   hisobga  olish   imkonini  beradi:  miyaning  elektr   potentsialidagi
o‘zgarishlar,   faoliyatdagi   o‘zgarishlar,   yurak   va   qon   tomirlari,   proprioseptiv   va
miokenetik   reaktsiyalar   va   boshqalar.   Bu   fiziologik   reaktsiyalarni   aniqlash.
Videoqo‘ng‘iroq maxsus jihozlar  yordamida amalga oshiriladi.   Umuman olganda ,
eksperimentda o‘rganilayotgan hodisaning tabiati va tadqiqot maqsadlariga qarab,
ma’lum   texnik   vositalar   yoki   eksperimental   vaziyatning   boshqa   modellashtirish
elementlari qo‘llaniladi.
Laboratoriya   tajribasi   natijalari   har   doim   quyidagi   xususiyatlarni   hisobga
olgan   holda   tahlil   qilinadi:   1)   eksperimental   vaziyatning   sun’iyligi;   2)
eksperimental   jarayonning   analitikligi   va   mavhumligi;   3)   eksperimentator
ta’sirining   eksperimentning   borishi   va   natijalariga   murakkablashtiruvchi
ta’siri .   Bundan   tashqari ,   eksperiment   har   doim   u   yoki   bu   metodologik   vositalar
bilan to‘ldiriladi, bu eksperimentning tadqiqot tekisligini  kengaytirish va tadqiqot
samarasini butunga oshirish imkonini beradi.
20 Kuzatish   va   eksperiment   o‘rtasidagi   oraliq   shakl   bo‘lgan   tajribaning   o‘ziga
xos   versiyasi   taklif   qilingan   tabiiy   eksperiment   usulidir.   O.Lvakurskiy
laboratoriyada   emas,   balki   oddiy   hayot   sharoitida   amalga   oshiriladi,   faoliyat   olib
boriladigan   sharoit   eksperimental   ta’sirga   duchor   bo‘lsa,   o‘rganilayotgan
ob’ektning   faolligi   uning   tabiiy   ko‘rinishida   kuzatiladi.   Biroq,   tajribaning   tabiiy
holatini tanlash o‘z-o‘zidan, tasodifiy emas. 
Tadqiqot tadqiqot maqsadlariga javob beradigan tanlangan shartlarga muvofiq
amalga   oshiriladi   va   jarayonlar   o‘zlashtiriladi,   eksperimentatorning   aralashuvisiz
tabiiy   tartibda   va   ketma-ketlikda   davom   etadi.   Tabiiy   tajriba   birlashtiradi   ijobiy
fazilatlar   kuzatish   va laboratoriya tajribasi ,   lekin qolganlari bilan solishtirganda, u
kamroq aniq va ko‘p hollarda u bilan to‘ldirilishi kerak.
Muallifning fikricha, eksperimentning asosiy atributi iste’molchiga faol ta’sir
ko‘rsatishdir.   Shuning   uchun,   "maydon"   va   laboratoriya   tajribalari   bu   usulning
butunlay   boshqa   sinflari.   Birinchi   holda,   marketolog   iste’molchilarga   real,   faol
ta’sir   ko‘rsatadi,   ikkinchidan   -   ma’lum   sharoitlarda   uydirma,   shartli   yoki
simulyatsiya.   Shunga   ko‘ra,   bu   ikki   tajriba   sinfi   turli   afzalliklarga   va
kamchiliklarga ega.
"Dala"   tajribasi   tabiiy   sharoitda   mustaqil   o‘zgaruvchini   o‘zgartirishni   o‘z
ichiga oladi: do‘konda, iste’molchining uyida va hokazo. Bu yerda o‘rganilayotgan
omilning   ta’siri   hodisalarning   tabiiy   yo‘nalishi   bilan   bog‘liq,   shuning   uchun
sharoitlarni   diqqat   bilan   nazorat   qilishni   ta’minlash   juda   qiyin.   "Dala"   tajribalari
bozor testi yoki sinov marketingi deb ham ataladi. Odatda, "nol" eksperimenti bir
yoki   bir   nechta   cheklangan   geografik   bozorlarda   keng   ko‘lamli   marketing
dasturining bir qismini amalga oshirishdir.
Tafakkur   va   nutq   bir-biri   bilan   mustahkam   aloqaga   ega.   So‘z   tushunchani
ifodalaydi, uni umumlashtiradi va fikrning mavjudligining shakli hisoblanadi. SHu
bilan birga nutq va tafakkur o‘rtasida farq mavjudki, ularni aralashtirib, aynan bir
narsa deb qarash aslo mumkin emas. Tafakkur bevosita bilishdan, amaliy faoliyat
jarayonida   vujudga   kelib   uning   chegarasidan   tashqariga   chiqib   ketadi.   Sezgi   va
idrok   orqali   tafakkur   tashqi   olam   bilan   bog‘langan.   Nutq   esa   barcha   psixik
21 jarayonlar bilan bog‘liq bo‘lib, ularga nisbatan integrativ (birlashtiruvchi) vazifani
bajaradi. Tafakkur ancha kech eksperimental psixologiyaning predmetiga aylanadi.
Dastlabki   tajribalar   Vyurtsburg   psixologiya   maktabi   namoyondalari   tomonidan
o‘tkazilgan.   Hozirda   eksperimental   tadqiqotlar   ta’sirida   tafakkur   bir   qancha
fikrlash   jarayonlari   (rejalashtirish,   loyihalashtirish ,   oldindan   aytish,   baholash,
tushunish,   xulosa   chiqarish)   va   operatsiyalari   (analiz,   sintez,   umumlashtirish ,
taqqoslash)   dan   iborat   aqliy   harakat   deb   qaralmoqda.   Tafakkurni   kuzatish   yo‘li
bilan o‘rganish mumkinmi?
Tafakkurning   boshlang‘ich   holati   muammoli   vaziyatdir.   Bunday   muammoli
vaziyatlar   tafakkurning   bosqichli   tabiatga   ega   ekanligini   ifodalaydi.   Ko‘pgina
tadqiqotchilar tomonidan fikrlash jarayonining quyidagi bosqichlari ajratilgan: 
1) muammoning vujudga kelishi, (sub’ekt maqsadga erishish uchun o‘zining
bilimlari ko‘lami yetarli emasligini anglaydi). 
2) muammoli vaziyatning tahlili, sub`ekt muammoli vaziyatdagi axborotlarni
tahlil qiladi. 
3)   maqsadga   erishish   usullari   haqidagi   farazni   shakllantiradi   (bu   nisbatan
maxsuldor   bosqich   bo‘lib,   sub`ekt   yangi   axborotlarni   faraz   va   metod   shaklida
yaratadi). 
4) farazni tekshirish, ilgari surilgan faraz va yechim   usullari nazorat qilinadi ,
baholanadi, tekshirib ko‘riladi. 
Tafakkur va nutqning o‘zaro bog‘liqligi avvalo fikrlash jarayonining til orqali
ifodalanishida namoyon bo‘ladi. Hozirgi kunda so‘z va uning mazmuniy tomonini
o‘rganish   maqsadida   assotsiativ   eksperimentdan   foydalaniladi.   Assotsiativ
eksperimentning   barcha   turlari   uchun   xos   bo‘lgan   xususiyat,   ularda   natijaning
asosiy ko‘rsatkichi sifatida reaktsiya vaqti hisoblanadi. Bu mezonlar nutq-fikrlash
jarayonining   dinamikasini   o‘rganish   imkonini   beradi.  Assotsiativ   reaktsiya   vaqti
nerv jarayonlarining o‘tish tezligini ifodalaydi. 
Eksperimental   psixologik   tadqiqotlarda   aniqlanishicha   o‘tgan   tajriba   fikrlash
jarayoniga faqat ijobiy emas, balki salbiy ham ta’sir etishi mumkin. 
22 M.Vertgeymerning   fikricha,   bolalarda   o‘tgan   tajriba   ijodiy   tafakkurga   salbiy
ta’sir qiladi. Ta’lim va amaliy faoliyat jarayonida inson muammolarni yechishning
cheklangan   usullarini   o‘zlashtirsa,   tuzilishi   har   xil   bo‘lgan   vazifalarni   yechishda
tafakkurning   rigidligi   (qotib   qolgan)   namoyon   bo‘ladi.   Rigidlik   deganda,
sub`ektning   muammoni   hal   qilishga   qiynalishi   yoki   shakllangan   dasturni   qayta
o‘zgartirish   uchun   qobiliyatning   etishmasligi   tushuniladi.   Rigidlikning   kognitiv
(bilish),   affektiv   (hissiy)   va   motivatsion   turlar   mavjud   tafakkurni   o‘rganishda
ko‘proq  kognitiv rigidlik muhim ahamiyatga ega bo‘ladi. Biror muammoni doimo
bir   xil   usulda   yechish,   keyinchalik   shu   muammoni   boshqacha   usulda   yechishni
qiyinlashtiradi.
A.S.Lachins   tomonidan   ishlab   chiqilgan   metodika   yordamida   bir   xil   tipdagi
vazifani  yyechish jarayonidagi  ikki  guruh tekshiriluvchilar  natijalarini  solishtirish
orqali fikrlash jarayonidagi rigidlikni aniqlash mumkin. Vazifa   shunday tanlanishi
kerakki ,   ularning   bir   qismi   bir   usul   bilan,   qolganlari   ikki   usul   bilan   yechiladi.
Tajriba boshlangunga qadar har biri 10 tadan arifmetik vazifadan iborat 2 ta varaqa
tayyorlanadi. 1-guruh eksperimental, ikkinchisi  nazorat  guruhi deb qaralib, ularga
alohida-alohida vazifalar beriladi. Har ikki guruhdagi tekshiriluvchilar birbirlariga
bog‘liq   bo‘lmagan   holda   vazifalarni   yyechishlari   kerak   bo‘ladi.   1-5   vazifalar
bittadan   yechimga   ega ,   6-10   vazifalar   esa   minimal   bitta   yoki   ratsional   yechimga
ega emas.
Natijalarni tahlil qilish uchun nechta tekshiriluvchi 6-10 vazifalarni ratsional
usul   bilan   yechganligini   hisoblab,   foizga   aylantirish   kerak.   Ko‘p   hollarda
tekshiriluvchi 1-5 vazifalarni bir xil usul  bilan yechgandan so‘ng 6-10 vazifalarni
ham   shunday   usul   bilan   yechishga   harakat   qiladilar,   sharoit   o‘zgarganligini
sezmaydilar.   Bunda   fikrlash   jarayonida   bilish   rigidligi   vujudga   kelganligini
aniqlash   mumkin.   Tafakkurda   ko‘rsatma   (ustanovka)ning   rolini   o‘z   davrida
Vyursburg   maktabi   namoyondalari   ham   ko‘rsatib   o‘tishgan.   Tafakkur
psixologiyasida   ko‘rsatma   berish   deganda,   inson   oldiga   biror   vazifa   qo‘yilganda
uni yechish uchun ongsiz tarzda tayyor turishiga (anglamagan holda) aytiladi.
23             2.2. Tafakkur bo‘yicha olib borilgan tadqiqot natijalari
         ‘’Bola bilan aloqa o‘rnatish va ixtiyoriy xulq – atvorning rivojlanish        
                                               darajasini aniqlash’’
TAVSIFLOVCHI STATISTIKA
  N Minim
al Ma ksi
mal O’rtacha
qiymat Sutudent
t Assimetriya exksse
jinsi
28 1,00 2,00 1,5714 ,50395 -,305 ,441 -2,060 ,858
taffak
u 28 1,00 20,00 7,6071 4,03998 1,071 ,441 2,494 ,858
Tadqiqotimizda jami 30 nafar sinaluvchi ishtirok etdi. Tadqiqot natijasiga 
ko’ra tafakkur aniqlash shkalasida minima 1,00 ball, maksimal 20,00 ballni tashkil 
etdi.O’rtacha qiymat 4.966 ni  Standart og’ish 1.95ni tashkil etdi. 
(15,4091±9,14357).  Assimetriya (A=1.071), Ektses (-0.256)ni tashkil etdi.tadqiqot
natijasiga ko’ra ektses ko’rsatkichi me’yoridan oshgan  ekanligin ko’rish mumkin.
Kolmogorov-Smirnov Test
  jinsi taffaku
N
28 28
Normal Parameters(a,b) Mean
1,5714 7,6071
  Std. 
Deviatio
n ,50395 4,03998
Most Extreme Differences Absolute
,374 ,170
  Positive
,300 ,170
  Negative
-,374 -,083
Kolmogorov-Smirnov Z
1,978 ,898
Asymp. Sig. (2-tailed)
,001 ,396
Kalmagorov simirnov 
Ko‘rsatgic
h O‘rtacha
qiymat Standar
og‘ish Kolmogor
Smirnov-S Ishonchlilik
darajasi
Tafzkkur  7.60 4,039
0.  898 0.   396
Kolmogor   Smirnov   mezonida   normal   taqsimlanish   qonuniga   mos   kelishi   yoki
kelmasligini aniqlaydi 
24 tafakkur     aniqlash   shkalasiga   ko‘ra   (D=0.723;   p>0,05)   qiymatiga   ko‘ra   narmal
taqsimlanish qonuniga mos keldi. 
Metodika tahlili
25                           Metodika     obyekti     sifatida     Jizzax   viloyati   Baxmal   tumanidagi     40-
maktabning 3-sinf     o‘quvchilarida  tafakkurni    aniqlash  uchun     ‘’Bola  bilan aloqa
o‘rnatish   va   ixtiyoriy   xulq   –   atvorning   rivojlanish     darajasini   aniqlash’’   testi
bo‘yicha   tadqiqot   o‘tkazdik.   Ushbu   metodikani   bajarish   vaqtida   sinaluvchilar
o‘zlarini   xotirjam   tutib,   ochiq   javob   berishlari   so‘raldi.   Bu   yerda   hech   qanday
to‘g’ri yoki noto‘g’ri javobni aniqlash maqsadi yo‘q. 
                 O‘tkazgan metodikamizda 30 nafar sinaluvchilar ishtirok etdi. ‘’Bola bilan
aloqa o‘rnatish  va  ixtiyoriy xulq – atvorning rivojlanish  darajasini aniqlash’’ testi
sinaluvchilari o‘rtasida juda yuqori darajadagi  tafakkurga ega o‘quvchilar    11.1%
ni,   yuqori   darajadagi   tafakkurga   ega   o‘quvchilar   76%   ni,   o‘rta   darajadagi
tafakkurga   ega   o‘quvchilar   13%   ni   tashkil   qildi.   Past   darajadagi   tafakkurga   ega
o‘quvchilar aniqlanmadi .
 
26                                                              Xulosa 
                Xulosa   qilib   aytishim   mumkinki,   tafakkurning   ontogenezi   va   filogenezini
o‘rganish   inson   va   boshqa   turlarda   kognitiv   jarayonlarning   rivojlanishi   va
evolyutsiyasi haqida qimmatli fikrlarni beradi. Kognitiv qobiliyatlarning individual
hayot davomida (ontogenez) va turli evolyutsiya bosqichlarida (filogenez) qanday
paydo   bo‘lishini   va   rivojlanishini   o‘rganib,   tadqiqotchilar   murakkab   psixik
funktsiyalarning   kelib   chiqishi   va   mexanizmlarini   chuqurroq   tushunishlari
mumkin.
        Turli  kognitiv rivojlanishning qiyosiy tadqiqotlari va tahlillari orqali olimlar
kognitiv   jarayonlarning   evolyutsion   tarixini   kuzatishi   va   turlar   orasidagi
umumiylik va farqlarni aniqlashlari mumkin. Ushbu fanlararo yondashuv kognitiv
rivojlanish,   evolyutsiya   tarixi   va   xatti-harakatlar   moslashuvining   o‘zaro
bog’liqligini yoritishga yordam beradi.
                      Bundan   tashqari,   tafakkurning   ontogenezi   va   filogenezini   o‘rganish
psixologiya,   antropologiya,   nevrologiya   va   ta'lim   kabi   sohalar   uchun   muhim
natijalar   berishi   mumkin.   Kognitiv   qobiliyatlarning   rivojlanish   traektoriyalari   va
evolyutsion   kelib   chiqishini   tan   olgan   holda,   tadqiqotchilar   kognitiv   nuqsonlari
bo‘lgan   shaxslar   uchun   tadbirlarni   yaxshiroq   ishlab   chiqishlari,   kognitiv
rivojlanishga   madaniy   va   ijtimoiy   ta'sirlarni   tushunishlari   va   turli   xil   kognitiv
qobiliyatlarning xilma-xilligini qadrlashlari mumkin.
                    Aslini   olganda,   tafakkurning   ontogenetik   va   filogenetik   o‘lchovlarini
o‘rganish   orqali   biz   kognitiv   qobiliyatlarimiz   va   xatti-harakatlarimizni
shakllantiradigan   genetik,   ekologik   va   evolyutsion   omillar   o‘rtasidagi   murakkab
o‘zaro   bog’liqlikni   chuqurroq   tushunishimiz   mumkin.   Bu   yaxlit   nuqtai   nazar
nafaqat   inson   tafakkurining   kelib   chiqishi   va   tabiati   haqidagi   bilimlarimizni
boyitibgina   qolmay,   balki   tabiat   olamidagi   kognitiv   xilma-xillikning
murakkabligini yaratgan  kengroq evolyutsion jarayonlarga ham oydinlik kiritadi.
27                          FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
1. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Qarori   "Oliy   ma'lumoti
mutaxassislar   tayyorlash   sifatini   oshirishda   iqtisodiyot   sohalari   va   tarmoqlarining
ishtirokini yanada kengaytirish chora-tadbirlari to'g'risida" 27.07.2017 y., PQ3151,
0'zbekiston Respublikasi qonun hujatlari to'plami, 2017 y. 30-son, 729- modda.
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Qarori   "Oliy   ta'lim   tizimin   yanada
rivojlantirish   chora-tadbirlari   tog'risida"   20.04.2017   y.,   PQ-2909   O'zbekiston
Respublikasi  qonun hujatlari  toplami, 2017 y., 18-son,  313-  modda, 19-son,  335-
modda, 24-son, 490-modda
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   5   iyundagi   "Oliy   ta'lim
muassasalarida   ta'lim   sifatini   oshirish   va   ularning   mamlakatda   amalga
oshirilayotgan   keng   qamrovli   islohatlarda   faol   ishtirokini   ta'minlash   boyicha
qo'shimcha   chora-tadbirlar   to'g'risida"   5.06.2018   y.,   PQ-3775   Qarori.     2020   yil   7
avgustdagi 
4. Shavkat Mirziyoyevning "Yangi Ozbekiston Strategiyasi" 2021-yil 9 sentabr
5. Shavkat   Mirziyoyev.   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta'minlash
2017-yil 26-oktabr
6. Mirziyoev SH.M. Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilar birga
quramiz. -T.: O'zbekiston, 2017.-B.
7. Dusmuxamedova   Sh.A.,   Nishonova   Z.T.,   Jalilova   S.X.,   Karimova   Sh.   K.,
Alimbaeva Sh.T.  “Yosh va pedagogik psixologiya” T. TDPU, 2013 .
8. Fayzullayeva   N.S.,   Akramova   F.A.   Pedagogika   va   psixologiya   //   o‘quv
qullanma. – Toshkent: TDIU, 2011.  291 b.
9. G‘oziyev E.G‘. “Psixologiya metodologiyasi” T, 2013 y. 
10. G‘oziyev E.G‘. “Umumiy psixologiya” T, 2010 y. 
11. G’oziyev E.G ‘  Psixologiya metodologiyasi.  T.: Universitet, 2002.
12. G’oziyev E.G ‘  “Ontogenez psixologiyasi”.-T.: Noshir. 2010.
13. Ivanov I., Zufarova M. “Umumiy psixologiya”.  O‘z.FMJ., 2008.
14. Karimova V.M. Etnopsixologiya. T.2012.
28 15. Muxamedova   D.G.,   Mullaboyeva   N.M.,   Rasulov   A.I.   “Umumiy
psixologiya Toshkent 2018 y.
16. Muxamedova   D.G.,   Salomova   G.Sh.   “Psixologik   tadqiqotlar
ma’lumotlarni qayta ishlash metodlari va texnologiyalari” Toshkent 2020 y.
29 O‘zbekiston   Milliy   Universitetining   Jizzax   filiali   “Psixologiya”   fakulteti   “ Oila
p sixologiyasi”   yo ‘ nalishi   412 -2 2 -guruh     talabasi   Mamasidiqova   Zumrad ning
Umumiy   psixologiya   fanidan   ‘’Tafakkurning   ontogenezi   va   filogenezi ’’
mavzusida yozgan kurs ishiga
                                                     TAQRIZ
          Tafakkur inson aqliy faoliyatining yuksak shaklidir. Tafakkur orqali biz sezgi
a'zolarimiz bilan bevosita aks ettirib bo‘lmaydigan narsa va hodisalarni ongimizda
aks ettiramiz. Umuman olganda tashqi muhitdagi narsa va hodisalar o‘rtasida ko‘z
bilan   ko‘rib,   quloq   bilan   eshitib   bo‘lmaydigan   ichki   munosabatlar   hamda
qonuniyatlar mavjud. Ana shu ichki bog’lanish hamda qonuniyatlarni biz tafakkur
orqali bilib olamiz.
                 “Tafakkurning ontogenezi va filogenezi” mavzusi  psixologiya va kognitiv
fanlar   uchun   juda   dolzarbdir,   chunki   u   inson   bilishining   rivojlanishi   va
evolyutsiyasi   haqida   qimmatli   tushunchalarni   beradi.   Shaxslarda   tafakkur
jarayonlari   qanday   rivojlanishini   (ontogenez)   va   ularning   avlodlar   davomida
qanday   rivojlanishini   (filogenez)   tushunish   insonning   kognitiv   qobiliyatlarining
murakkabligi va xilma-xilligi haqida keng qamrovli nuqtai-nazarni beradi.
Ishning     birinchi     bobida     talaba   shaxs   individual   taraqqiyotida   tafakkur
jarayonining   ahamiyati,   tafakkurning   ontogenezi   va   filogenezi   haqida   ma lumotʼ
keltirib nazariy jihatdan asoslab bergan.
Kurs   ishining   ikkinchi   bobida   esa   tafakkur   jarayonlarini   empirik   o‘rganish,
metodika tahlili  haqida atroflicha to xtalib o tgan	
ʻ ʻ .
Ishning    xulosa qismida esa   ikkala bob    bo yicha	
ʻ    umumiy    xulosa berilgan .
Kurs   ishida   ayrim   juz ’ iy   kamchiliklar   mavjud.   Kamchiliklar   kurs   ishining
mazmuniga ta ’ sir qilmaganligi uchun ishni himoyaga tavsiya etaman.
Taqrizchi:                                                                     Samadova  N
30 O‘zbekiston Milliy Universitetining Jizzax filiali “Psixologiya” fakulteti     “ Oila
p sixologiyasi”   yo ‘ nalishi   412 -2 2 -guruh     talabasi   Mamasidiqova   Zumradning
Umumiy   psixologiya   fanidan   ‘’Tafakkurning   ontogenezi   va   filogenezi ’’
mavzusida yozgan kurs ishiga ilmiy rahbar
                                                     XULOSASI
                 Tafakkur  jarayoni  insonning bilishga bo‘lgan ehtiyojlari, tevarak-atrofdagi
olam va turmush to‘g’risidagi o‘z bilimlarini kengaytirishga va chuqurlashtirishga
intilish   sababli   vujudga   keladi.   Fikr   qiluvchi   kishining   tafakkuri     -   ob'ektni
anglashi,   bilishi   tafakkur   jarayonining   xarakterli   xususiyatidir.   Talaba
Mamasidiqova   Zumradning   kurs   ishi   yuzasidan   tanlagan   mavzu     dolzarb
hisoblanadi.   Mazkur   kurs   ishida   tafakkurning   ontogenezi   va   filogenezi   atroflicha
yoritib   o’tilgan.   Kurs   ishining   kirish   qismida   mavzuning   bugungi   kundagi
dolzarbligi,   predmeti,   maqsadi,   vazifalari   va   tuzilishi   imkon   darajasida   yoritib
berilgan.Talaba     Mamasidiqova   Zumrad   umumiy   psixologiya     fanini   o‘rganishi
orqali   tayyorlagan   ushbu   kurs   ishi   kirish,   II   bob,   V     paragraf,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
Kurs   ishining   I   bobi   shaxs   individual   taraqqiyotida   tafakkur   jarayoning
ahamiyati,   tafakkur   ontogenezi   va   filogenezining   psixologik   tavsifi,   tafakkur
muammosining   xorijiy   olimlar   tomonidan   tadqiq   etilishi   haqida   ma’lumotlarni
yoritib bergan.
II bobida esa tafakkurning amaliy-empirik o’rganilishi, tafakkur bo’yicha olib
borilgan   tadqiqot   natijalari   haqida   to xtalibʻ     o tilgan	ʻ .     Mamasidiqova   Zumrad
tomonidan   bajarilgan   kurs   ishi   ham   nazariy,   ham   amaliy   ahamiyatga   ega.   Kurs
ishida   ayrim   juz’iy   kamchiliklar   mavjud.   Kamchiliklar   kurs   ishining   mazmuniga
salbiy  ta’sir qilmaganligi uchun kurs ishini himoyaga tavsiya etaman.
 
  Ilmiy rahbar:                                                                       Sharafitdinov A
31

Tafakkur ontogenezi va filogenezi SPSS

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dislaliyali bolalar shaxs va shaxslararo munosabati xususiyatlari
  • Konfliktli vaziyatda qahr va g’azab
  • Diqqatning neyrofiziologik mexanizmi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский