Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 50000UZS
Размер 325.7KB
Покупки 1
Дата загрузки 22 Январь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Психология

Продавец

Misha Khan

Дата регистрации 22 Январь 2025

5 Продаж

Tafakkur va ong

Купить
O ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VAʻ
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI MIRZO ULUG BEK NOMIDAGI	
ʻ
O ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETINING JIZZAX FILIALI	
ʻ
“ YOSHLAR   PSIXOLOGIYA ”  YO  ‘ NALISHI     
        423.22-  GURUH   TALABASI   QUDRATOVA   GULRUXNING
“ Umumiy   psixologiya ”  fanidan
Kurs ishi
Mavzu:  Tafakkur va ong 
Jizzax-2024
1 Mundarija:
KIRISH…………………………………………………………………….…3
1-BOB. INSON BORLIG IDA ONG TAFAKKUR MUTANOSIBLIGI…ʻ
6
1.1. Ong va tafakkur shakllanishida tashqi olam ta’siri…………………....…6
1.2.   Ong   falsafasi………………………………………….   ….
……………...10
2-BOB.  INSON   IJTIMOIY   HAYOTIDA   ONG   VA   TAFAKKUR
O ZGARISHI MEXANIZMLARINING TA’SIRI………………...…….15	
ʻ
2.1.   Tafakkur   sifatlari   va   rivojlanish   bosqichlari………………….…...
…….15
2.2.   Tafakkur   va   uning
shakllari……………………………………………...20
2.3.   Jamiyat   rivoji   uchun   inson   tafakkurining
o rni………………………….25
ʻ
XULOSA……………………………………………………………………28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR……………………………….….29
2 KIRISH
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi :   Insonlar   ong   haqida   fikrlar   ekan   uni
dastlabki   tushunchalar   asosida   vujudga   kelishini   va   uning   ilohiyligi   haqida
yakuniy xulosalarga keladi. Prezidemtimiz xalqimiz ongidagi chuqur o zgarishlarʻ
sodir   bo lganini   inobatga   olgan   holda   «Yangi   O zbekiston-   yangicha	
ʻ ʻ
dunyoqarash»   ni   «Uchinchi   renessans»ni   poydevorlarini   qo yishga   e'tibor	
ʻ
qaratmoqda.   Bu   tashabbuslar   ham   ong   o zgarganligi   va   ijtimoiy   taraqqiyotga	
ʻ
intilishni   natijasisir.   Yana,   Prezidentimiz   tomonidan   ilgari   surilgan   «Besh
tashabbus» loyihasi ham o zgarayotgan ong va tafakkur orqali anglab yetiladigan	
ʻ
chuqur   ma'no-mazmunga   ega.   Chunki,  davr   ruhiga   mos   o ylay   oadigan,   insonni	
ʻ
barkamol bo lishi hayotda o z o rnini topishmasalasini birinchi o rinda farzandiga	
ʻ ʻ ʻ ʻ
qo yadigan ota-onalar bu loyihalarni mohiyatini chuqur anglay oladi.	
ʻ 1
Ongni   dastlab   diniy   va   mifologik   qarashlar   doirasida   tushuntirishga
uringanlar. Ongni diniy tomonlama tushuntirish uni ilohiy hodisa, Xudo yaratgan
mo jiza   tarzida   talqin   qilishga   asoslanadi.   Ko pgina   dinlarda   inson   ongi   buyuk
ʻ ʻ
ilohiy aqlning namoyon bo lish shakli tarzida tavsiflanadi. Bunday qarashlarning	
ʻ
ildizi juda qad ya’ni chuqur bo lsada, ular hamon o zining ko plab tarafdorlariga	
ʻ ʻ ʻ
ega.   Inson   borki,   olam   va   odam   yaratilganligini   tan   olar   ekan,   ong   ham
yaratganning   qudrati,   fazlu   karami   deb   hisoblaydi.   Ongning   mohiyatini
1
  Mirziyoyev Sh.M.Erkin va farovon, demokratik O zbekiston davlatini birgalikda barpo etamiz.-	
ʻ Т .: 2016.
3 izohlashda bir yo nalish – bu ong moddiy olamning inson miyasida aks etishi debʻ
tushunish,   uni   inson   tanasi   faoliyati   bilan   bog lab   talqin   etishdir.   Ayni   vaqtda	
ʻ
materialistik   yo nalish   nomini   olgan   bunday   yondashuvlar   doirasida   ongning	
ʻ
mohiyatini buzib talqin qilish hollari ham paydo bo lgan. Vulgar materializm deb	
ʻ
nom   olgan   bu   oqim   namoyondalarining   fikricha,   xuddi   jigar   safroni   ishlab
chiqarganidek,   miya   ham   ongni   ishlab   chiqarar   ekan.   Bunday   yondashuv
natijasida   ong   ideal   emas,   balki   moddiy   hodisa   degan   xulosa   paydo   bo ladi.	
ʻ
Vaholanki, safroni  ko rish mumkin, ammo ongni na ko rib bo adi va na ushlab.	
ʻ ʻ ʻ
Demak, ong ham biologik va ijtimoiy taraqqiyot mahsulidir. Ong insonning fikr
va   hislari,   sezgilari,   tasavvurlari,   irodasi   va   qarashlaridan   tashkil   topgan.   O z-	
ʻ
o zini anglash, xotira, iroda, nutq ongning asosiy jihatlaridir. Hozirgi zamon fani	
ʻ
ong   materiyaning   uzoq   davom   etgan   evolyutsiyaning   natijasida   ekanligini   tan
oladi.   Materiya,   tabiat   hamma   vaqt   mavjud   bo ib   kelgan,   inson   esa   moddiy	
ʻ
dunyoning   nisbatan   olingan   so nggi   taraqqiyotining   mahsuli   hisoblanadi.	
ʻ
Materiya   taraqqiyoti,   fikrlay   oladigan   insonning   paydo   bo lishi   uchun   bir   necha	
ʻ
yuz   million   yillar   kerak   bo lgan.   Ong   tabiat   taraqqiyoti   mahsuli,   materiyaning	
ʻ
xossasi   hisoblanadi.   Barcha   materiyaning   emas,   balki   oliy   darajadan   tashkil
topgan materiyaning, ya’ni inson miyasining mahsulidir.
Kurs ishining maqsadi: 
a) ong va tafakkurning o zaro bog liqligini ko rsatish;	
ʻ ʻ ʻ
b) inson ongi va uning shakllanishi, tafakkur qilib ko rishlik;	
ʻ
c) ongli  ravishda  qarorlar  chiqarib,  jamiyat  uchun  foydali   ishlar   bilan  mashg ul	
ʻ
bo lish.	
ʻ
Kurs   ishining   vazifasi:   Tafakkurni   yuksaltirishda   ongning   psixologik   va
biologik o rni. 	
ʻ
4 Kurs   ishining   predmeti:   Ongning   bo lishi   uchun   miyaning   o ziginaʻ ʻ
bo lishi   yetarli   emas.   Ong   insonni   qamrab   olgan   tabiiy   va   ijtimoiy   muhit   bilan	
ʻ
uzviy bog langan va shu muhitning ta’sirida faoliyat ko rsata oladi.	
ʻ ʻ
Kurs   ishining   ob'ekti :   Hozirgi   zamonda   murakkab   ijodiy   jarayonlarni
ham   tafakkur   va   fikr   darajalarni   ham   amalga   oshira   oluvchi   texnik   mashinalar
yaratilgan,   lekin   ular   ongning   o rnini   bosa   olmaydi,   chunki   ong   o ta   murakkab	
ʻ ʻ
bo lgan obyektiv mavjudlik hisoblanadi.	
ʻ
Kurs ishining tuzilishi:  kirish, ikki bob, 5 bo lim, xulosa va foydalanilgan	
ʻ
adabiyotlardan iborat bo‘lib 33 sahifadan tashkil topgan
5 I BOB.  INSON BORLIG IDA ONG TAFAKKUR MUTANOSIBLIGIʻ
1. 1.   Ong va tafakkur shakllanishida tashqi olam tasiri
Dunyoni bilishga bo lgan qiziqish insonga xos xususiyat.  Inson borlig ida	
ʻ ʻ
olamdagi   bilimlarni   egallashga,   voqea-hodisalarni   anglashga,   tabiatdagi
o zgarishlarni   idrok   etishga   intilish   kuchli.   Mazkur   jarayonlar   ong,   ongga   xos	
ʻ
bo lgan   bilish,   tafakkur   -   bilan   chambarchas   bog liq.   Ong   va   tafakkur-   uslubi
ʻ ʻ
o rtasidagi   munosabatlar   murakkab   va   serqirra   jarayon   hisoblanadi.   Tadqiqotlar
ʻ
shuni   ko rsatdiki,   ong   darajasi   yuqori   bo lgan   insonlar   ochiq   fikrli,   kreativ	
ʻ ʻ
g oyalar   va   yangi   tajribalarni   o zlashtirishga   tayyor   bo ladi.   Inson   ongining	
ʻ ʻ ʻ
xususiyatlari   sifatida   o z-o zini   anglash,   diqqat,   idrok   etish,   xotira   va   fikrlash	
ʻ ʻ
qayd   etiladi.   "Shaxsiy   va   ijtimoiy   tajribada   biz   ongning   mavjudligini   aniq
sezamiz,   ongning   o z-o ziga,   boshqa   odamlarga   va   umuman   jamiyatga   ta'siri	
ʻ ʻ
natijalarini   fiziologik   darajada   his   qilamiz   va   ko ramiz.   Biroq   bu   jarayonda	
ʻ
ongning   o zi   ko rinmaydi.   Moddiy   dunyo   hodisalaridan   farqli   o laroq,   ongni	
ʻ ʻ ʻ
kuzatish mumkin emas. U go yo vaqt va makon chegaralaridan tashqarida turadi"	
ʻ
Tafakkur   uslubi   insonning   ong   darajasini   shakllanishiga   ta'sir   qiladi.   Bu   shunda
ko rinadiki,   tahliliy   va   mantiqiy   fikrlashga   ega   bo lgan   shaxslar   aniq   faktlar   va	
ʻ ʻ
ma'lumotlarga ko proq e'tibor qaratishlari  mumkin, intuitiv fikrlash uslubiga ega	
ʻ
bo lganlar esa o zlarining ichki sezgilari va his-tuyg ulariga ko proq moslashishi	
ʻ ʻ ʻ ʻ
mumkin   bo ladi.   Fan   tarixchisi   Alister   Krombining   fikricha,   tafakkur   uslubi	
ʻ
qadimgi Yunonistonda paydo bo lgan va doimiy ravishda rivojlanib borgan ilmiy	
ʻ
6 tadqiqot usullari va tabiat haqidagi dastlabki tushunchalar hisoblangan. Qadimgi
yunon   falsafasida   Suqrot   inson   bilishi   muammosiga   e'tibor   qaratadi.   Uningcha,
"insonning ongi turli holatlarda, darajalarda sodir bo lib, bir necha qatlamlardanʻ
iborat   bo ladi.   O sha   murakkab   ongning   sohibi   individdir.   Individning   ongi   esa	
ʻ ʻ
ijtimoiy   munosabatlarda   namoyon   bo ladi.   Ongning   mazmunini   oliy   instantsiya	
ʻ
belgilab beradi, oliy instantsiya esa, Suqrotning tushuntirishicha, aqldir". Yana bir
yunon   faylasufi   Aflotun   bilish   g oyalar   dunyosiga   yaqinlashishdan,   mutlaq	
ʻ
haqiqatga   intilishdan   iboratligini   ta'kidlaydi.   Uning   fikricha,   jonning   g oyalar	
ʻ
dunyosida   bo lishi   va   so ngra   tana   bilan   birga   qo shilishi   uning   tarkibiy	
ʻ ʻ ʻ
qismlarini   belgilab   beradi.   Jonning   asosini   tashkil   qilgan   aql   qismi,   g oyalar	
ʻ
dunyosidan   bo lib,   jonning   boshqa   ikki   qismi   hisoblangan   iroda   bilan   hissiyot	
ʻ
uning   tana   bilan   qo shilishi   natijasida   hosil   bo lgan   deya   hisoblagan.   Afloton	
ʻ ʻ
insonlarni uchta toifaga bo lib o rganib, ulardan birinchi toifadagi kishilarni aqlli	
ʻ ʻ
kishilar,   ikkinchi   toifadagilarni   his-hayajonga   beriluvchilar,   uchinchi   toifaga
mansub odamlarni esa dohiylarga, yo lboshchilarga sajda qiluvchilar, deb atagan.	
ʻ
Odamlarning jonida  ana shu  uch  toifaning  qaysi  xislatlari   ko p  bo lsa,  o shanga	
ʻ ʻ ʻ
qarab shu uch toifaning biriga mansub bo ladi, deya tushuntirgan. Aflotun olamni	
ʻ
bir-biri   bilan   bog lanmagan   g oyalar   dunyosi   va   hodisalar   dunyosi   deb   ikkiga	
ʻ ʻ
bo lgan   bo lsa,   uning   shogirdi   Aristotel   olamni   yaxlit   deb   bilib,   narsalarning	
ʻ ʻ
g oyalarini   o zidan   ajratib   bo lmaydi   degan   qarashni   ilgari   surgan.   Aristotel
ʻ ʻ ʻ
tashqi   olamning   realligiga   shubha   qilmaydi   va   hissiy   tajribani,   sezgilarni
bilishning   asosi   deb   hisoblaydi.   Shuningdek,   bilishdagi   xato   va   noto g ri	
ʻ ʻ
tafakkurdan,   ya'ni   hissiy   tajribani   noto g ri   talqin   qilishdan   kelib   chiqishini	
ʻ ʻ
keltiradi.   Aristotelning   ta'kidlashicha,   tana   oliy   darajali   aql   uchun   asos   bo lib	
ʻ
xizmat   qiladi.   Aql   esa,   tanaga   bog liq   bo lmaydi.   Oliy   darajadagi   aql   o zining	
ʻ ʻ ʻ
faoliyat   korsatishi,   yaratuvchanligi   bilan   faqat   qabul   qilish   xususiyatiga   ega
bo lgan passiv aqldan tubdan farq qiladi.	
ʻ
7 Ong va tafakkurning hosil bo lishi dastavval insonlarning moddiy faoliyatiʻ
bilan   birgalikda   ma'naviy-ruhiy   faoliyatiga   ham   bog liq   bo lgan.   Inson	
ʻ ʻ
bog inining   vujudga   kelishi,   kishilaming   ma'naviy   aloqasi   bilan   moddiy	
ʻ
munosabatining   bevosita   mahsulidir.   Materialist   faylasuflar   fikricha,   ong   hech
vaqt   anglangan   borliqdan   boshqa   narsa   emas,   inson   borlig i   esa   ular   hayotining	
ʻ
real   jarayonidir.   Insonning   ongi   ularning   borlig ini   belgilamaydi,   aksincha	
ʻ
ularning   ijtimoiy   borlig i   ularing   ongini   belgilaydi.   Birinchi   usulda   fikr	
ʻ
yurituvchilar ongni asos qilib oladilar, bunda ular ongni go yoki tirik individ deb	
ʻ
biladilar   Ikkinchi   haqiqiy   turmushga   muvofiq   keluvchi   usulda   muhokama
yurrituvchilar haqiqiy tirik individlarning o zini asos qilib oladilar va ongni faqat	
ʻ
shu individlarning ongi deb biladilar.
Fransuz faylasufi Rene Dekart nomoddiy ruh miyadan alohida mavjud deb
taxmin   qilgan.   His-tuyg ulaming   signallari   nomoddiy   ruhga   kirish   eshigi   bo lib	
ʻ ʻ
xizmat qiluvchi miyaning epifiz beziga boradi, deb ishongan.
Dekart ongning tarkibiy qismi sifatida g oyalarning uch turini ajratadi:	
ʻ
Insonning   o zi   tomonidan   shakllantirilgan   g oya;   insonning   o zi   tomonidan	
ʻ ʻ ʻ
shakllantirilgan   g oya   asosan   insonning   o z   malakasi   oqibatida   shakllantiriladi.	
ʻ ʻ
Bu   malaka   va   bilimlar   induksiya   yordamida   vujudga   keladi   va   Dekart   uni
enumeratsiya   deb   atagan.   Dekart   Bekon   tomonidan   taklif   etilgan   anglash
jarayonini   tashkil   etmaydi.   Lekin   bu   yo l   bilan   tarkib   topgan   g oya   insonni	
ʻ ʻ
obyektiv   qonuniyatlarga   emas,   balki   alohida   predmetlar   borasidagi   bilimlarga
yetaklaydi deydi.
O zlashtirilgan   g oyalarni   o rganish,   bilim   olish,   boshqa   bilan   muloqot   va	
ʻ ʻ ʻ
kitoblarni   o qish   jarayonida   orttiriladi.   Bu   turdagi   g oya   bir   necha   shaxslar	
ʻ ʻ
malakasiga asoslanganligi bois haqqoniyligi ortadi.
8 Tug ma   g oyalar   faqatgina   inson   ongida   paydo   bo ladi   va   insonning   aslʻ ʻ ʻ
mohiyatini ochib beradi. Bu bilimlar  shunchalik aniqligidan, mantiqiy fikrlar  va
sezgi xususiyatlari ishtirokini talab etmaydi.
XIX   asr   oxiri   XX   asr   boshlarida   noklassik   fan   taraqqiyot   natijasida
Yevropada inson borlig idan uzoqlashish kuzatildi.	
ʻ
Mazkur   o zgarishlar   tufayli   psixoanaliz,   ekzistensializm,   fenomenologiya	
ʻ
kabi   yangi   falsafiy   nazariyalarning   paydo   bo ldi.   Analitik   psixologiya	
ʻ
asoschilaridan biri Karl Gustav Yung inson borlig ining mazmuni psixoanalitika	
ʻ
va falsafiy qarashlar uyg unligi asosida tushuntirishga harakat qiladi.	
ʻ
K.Yung   onglilik   va   ongsizlik   tavsifining   dunyoqarashni   shakllantirishdagi
o rnini,   kelib   chiqishini   ilmiy   jihatdan   ishlab   chiqqan.   U   inson   miyasidagi	
ʻ
o xshashlikning   universal   holatining   ruhiy   funksiyalanishini   jamoaviy   ruh   deb
ʻ
atab   uch   darajaga   ajratib   o rganadi.   Ulardan   birinchisi:   ong,   ikkinchisi   esa,	
ʻ
individual onglanmaganlik, uchinchisi, jamoaviy onglanmaganlik.
Fransuz   faylasufi   Anri   Bergson   tafakkurning   bilish   jarayonidagi   o rnini	
ʻ
tanqid qilgan holda, dunyoni bilishning asosiy usuli sifatida instinkt va uning oliy
shakli   intuitsiya   deb   isbotlashga   uringan.   "Instinkt,   deb   uqtiradi   u,   hayotning
o zidan tug iladi, undan kelib chiqadi. Agar intellekt hamma narsalarni mexanik	
ʻ ʻ
tarzda   talqin   etsa,   unda   instinkt   organik   tarzda   bilishga   harakat   qiladi.   Instinkt
hayotning   eng   sirli   tomonlarini   ham   ochishga   qodir.   Ammo,   intellekt   instinktni
payqashi   mumkin   emas,   chunki   instinktning   muhim   jihatlari   aqliy   terminlarda
ifodalanmaydi. Demak, aql instinktni tahlil qila olmaydi".
X   asr   davomida   inson   ongi   tushunchasi   turli-tuman   ko rinishlarda   talqin	
ʻ
qilindi.   Bir   tomonda   reduksionistik   talqin   mavjud   bo lib,   uni   rus   fiziologi   Ivan	
ʻ
Pavlov   va   undan   keyingi   olimlar   ilgari   surishgan.   Boshqa   tomonda   diskursiv
psixologiya   mavjud   bo lib,   unda   inson   tafakkuri   turli-tuman   timsolli   tizimlar	
ʻ
9 bilan   ish   olib   borish   qobiliyati   sifatida   ko rgan   hamda   bu   tizimlar   muayyanʻ
madaniyatlar   uchun   xos   ekani,   turli   malaka   va   tajribalarning   shakllanishi   bilan
o zlashtirilishi   ilgari   surilgan.   Bu   talqin   egalari   sifatida   Lev   Vigotskiy,   Jerom	
ʻ
Bruner va Lyudvig Vitgenshteyn kabilarni keltirish mumkin. Ularning asarlarida
nomoddiy   substansiya   sifatida   ko riluvchi   ong   va   onglilik   tushunchalarini	
ʻ
uchratmaymiz. Lekin bunday qarash ko plab asrlar davomida falsafada hukmron	
ʻ
mavqega   ega   bo lib   keldi   va   undan   qutulish   zamonaviy   ong   falsafasini	
ʻ
rivojlantirishda dastlabki qadamga aylandi.
Mazkur   yo nalishda   bir   qator   diqqatga   sazovor   ilmiy   izlanishlar   amalga
ʻ
oshirilgan.   Masalan,   Lyudvik   Flekning   "tafakkur   uslubi",   Mishel   Fukoning
"epistema", Tomas Kunning "paradigmasi"  va Imre Lakatosning "ilmiy tadqiqot
dasturi"   shular   jumlasidandir.   XX   asrning   80-yillarida   faylasuf   Yan   Xaking
A.Krombiga   ergashib,   insoniyat   tarixining   muayyan   nuqtalarida   paydo   bo lgan	
ʻ
turli xil ilmiy bilish usullari mavjudligini ilgari suradi.
Xulosa   o rnida,   insonning   dunyoga   nisbatan   bilish   munosabati   uning	
ʻ
dunyoga nisbatan  amaliy munosabatidan shunisi  bilan farq qiladiki, unda  dunyo
emas,   balki   inson   borlig ining   o zi   o zgaradi.   Uning   ongi   dunyo   haqidagi   yangi	
ʻ ʻ ʻ
tasavvurlar bilan boyitiladi. Inson ongini ham olamning bir qismi sifatida ko rish	
ʻ
orqali unda bilim ham subyektiv jihatdan ongdagi obrazlar sifatida, ham obyektiv
jihatdan   matnlar   sifatida   olamda   yo qlikdan   mavjud   qilingan   yangi   narsa,   inson	
ʻ
ongli   faoliyatisiz   mavjud   bo lishi   mumkin   bo lmagan   olamning   yangi   tarkibiy	
ʻ ʻ
qismi sifatida ko rilishi mumkin bo ladi. Shu ma'noda insonning olamga nisbatan	
ʻ ʻ
bilish munosabati ham olamni o zgartirish qobiliyatiga ega bo lgan faoliyatdir.	
ʻ ʻ
1.2. Ong falsafasi
Ong falsafasi –falsafaning ongning tabiati va ontologiyasini tadqiq etuvchi,
uning   tana   bilan   o zaro   aloqasini   o rganuvchi   sohasi   hisoblanajakdir.   Ongning	
ʻ ʻ
10 kishi   bilmagan   g aroyib   xususiyatlari   borki,   u   barchada   yashirin   holda   bo ladi.ʻ ʻ
Inson   bu   ong   xossalaridan   foydalanmoq   uchun   avvalambor   o zing   shaxsiy	
ʻ
psixikasini   anglamog i,   shunchaki   anglamasdan   uni   mukammal   bilmog i   zarur.	
ʻ ʻ
Falsafada   tana-ong   muammosi   anchagina   bahs   va   munozaralarga   sabab   bo lgan	
ʻ
muammodir,   biroq   bu   boradagi   ba’zi   bir   kelishmovchiliklar   hal   etilgan.   Bular
qatoriga,   murakkab   ong   muammosi’’,   maxsus   ong   holatlari   kabi   muammolarni
keltirish   mumkin.   Ongning   bu   sohada   tadqiq   etiluvchi   jihatlari   qatoriga   ong
hodisalari,   ong   funksiyalari,   ong   xususiyatlari,   onglilik   va   uning   asab   tizimi
vositachilari,   ong   ontologiyasi,   bilish   va   fikrlash   hodisalarining   tabiati,   hamda
ong va tana munosabatlari kabilarni keltirish mumkin. Bizga bevosita ochiladigan
psixik   voqelik   ongning   subyektiv   olamidir.   O zimizni   ruhiy   va   ongli	
ʻ
identifikatsiyadan ozod qilish uchun asrlar kerak bo ldi. 	
ʻ
Falsafa,   psixologiyada   va   fiziologiyada   ularning   farqlanishiga   olib   kelgan
yo llarning   xilma   xilligi   hayratlanarli:   Leybnits,   Fexner,   Freyd,   Sechenov   va	
ʻ
Pavlov   nomlarini   eslatish   kifoya   qiladi.   Psixik   aks   ettirishning   turli   darajalari
g oyasini o rnatish hal qiluvchi qadam bo lgan. Tarixiy, genetik nuqtai nazardan,
ʻ ʻ ʻ
bu hayvonlarning ongdan oldingi psixikasi mavjudligini tan olishni va odamlarda
uning   sifat   jihatidan   yangi   shakli   –   ongning   paydo   bo lishini   anglatar   edi.   Ong	
ʻ
o zining   bevositaligida   subyektga   ochiladigan   dunyoning   rasmidir,   unga   uning	
ʻ
o zi, uning harakatlari va holatlari kiradi.
ʻ
Tajribasiz   odam   uchun   unda   bu   subyektiv   rasmning   mavjudligi,   albatta,
hech  qanday nazariy  muammolarni   keltirib  chiqarmaydi:  uning  oldida  dunyo  va
dunyoning   surati   emas,   balki   dunyo   turadi   xolos.   Ushbu   elementar   realism
zamirida   haqiqiy,  soddagina  bo lsada,   haqiqat   yotadi.  Yana  bir   narsa  –  bu  aqliy	
ʻ
aks   ettirish   va   ongni   aniqlash,   bu   bizning   introspektsiyamizning   illyuziyasidan
boshqa  narsa   emas.   Bu  ongning  cheksiz   kengligidan  kelib  chiqadi.  O zimizga  u	
ʻ
yoki   bu   hodisa   yuzasida   onglimizmi,   deb   so rab,   biz   o z   oldimizga   xabardorlik	
ʻ ʻ
11 vazifasini va albatta uni deyarli bir zumda hal  qilamiz. Idrok maydoni’’ va, ong
maydoni’’ni   eksperimental   ravishda   ajratish   uchun   taxistoskop   texnikasini
yaratish zarur edi.
Tafakkur   –   atrof   muhitdagi   boqiylikni   nutq   yordami   bilan   bevosita
umumlashgan   holda   aks   ettiruvchi   psixik   jarayon.   Tafakkur   faoliyati   muayyan
maqsadga   qaratilgan   alohida   ongli   jarayon   tariqasida   sodir   bo ladi.   Boshʻ
miyaning   biror   qismidagi   faoliyat   emas,   balki   butun   bosh   miya   po stining	
ʻ
faoliyati   mana   shu   jarayonning   fiziologik   asosidir.   Tafakkur   faoliyati   uchun
avvalo   analizatorlarning   bosh   miyadagi   uchlari   o rtasida   vujudga   keladigan	
ʻ
murakkab bog lanishlar muhim ahamiyatga ega hisoblanadi. Jamiyatda inson zoti	
ʻ
shakllanibdiki   uning   faoliyati   davomida   hech   birlari   o zlarining   onggi   va	
ʻ
tafakkuri   haqida   zarra   bo lsa   hamki   o ylamagani   yo qdir.   Shunday   ekan   bu	
ʻ ʻ ʻ
borada   turli   xil   qarashlar   va   farazlar   kelib   chiqishi   tabiiydir.   Tafakkur   bo lishi	
ʻ
uchun   avvalo   tushuncha   -   hukm   -   xulosa   zarur   hisoblanadi.   Albatta   jamiyatda
fozil   kishilar   ko p   uchratiladi.   Zeroki,   shaxs   shakllanishi   uchun   tashqi   muhit	
ʻ
omillari ularga ikki xilda ta’sir o tkazadi. Bular: ijobiy va salbiy ta’sirlardir.	
ʻ
Ong-tana   muammosidagi   eng   markaziy   qarama-qarshi   falsafa
yo nalishlariga   dualizm   va   monizmni   keltirish   mumkin.   Biroq   mazkur	
ʻ
muammoning   yuqoridagi   ikki   kategoriya   qoliplariga   sig maydigan   turli   o ziga	
ʻ ʻ
xos jihatlari ham mavjud.
Dualizm falsafaga XVII asrda fransuz faylasufi René Descartes ijodi bilan
kirib   kelgan.   Descartes   kabi   substansialist   dualistlar   ongning   mustaqil   tarzda
mavjud   bo luvchi   substansiyadan   iborat,   deb   hisoblasa,   xususiyatchi   dualistlar	
ʻ
fikricha,   ong   —   bu   miyadan   kelib   chiquvchi,   biroq   miyaning   o zi   bilan	
ʻ
cheklanmaydigan   bir   qancha   mustaqil   xususiyatlar   bo lib,   ular   alohida   moddiy	
ʻ
birlik, ya ni substansiya emasdir.	
ʼ
12 Monizm.   Monizmda   esa   tana   va   ong   mustaqil   substansiyalar   emas,   balki
ontologik   jihatdan   bir-biridan   farqlanmaydigan   birliklardir.   Bunday   qarash
dastlab   G arb   falsafasida   miloddan   avvalgi   V   asrda   qadimgi   yunon   faylasufiʻ
Parmenid   tomonidan   ilgari   surilgan   bo lib,   keyinchalik,   XVII   asrda   Benedikt	
ʻ
Spinoza tomonidan rivojlantirilgan. Moddiyatchilar, monistlar fikricha, faqatgina
fizik nazariyalar tomonidan mavjud sifatida e lon qilinuvchi jismlar mavjud, ong	
ʼ
hodisalari   esa   oxir-oqibatda   moddiy   nazariyalar   rivojlanishi   bilan   mazkur
nazariyalar   bilan   tushuntirilishi   mumkin.   Fizikalistlar   ong   hodisalarini   jismoniy
hodisalar   va   moddiyat   bilan   tushuntirishning   turli   yo nalishlarini   ajratib	
ʻ
ko rsatishadi.	
ʻ
Bugungi   kunda   ko pchilik   ong   faylasuflari   reduktiv   fizikalist,   yoki   no-	
ʻ
reduktiv   fizikalist   pozitsiyada   bo lib,   o zlarining   turli-tuman   nazariyalarida	
ʻ ʻ
ongning   tanadan   mustaqil   va   alohida   emasligini   ta'kidlaydi.   Bu   yondashuvlar
sotsiobiologiya,   informatika   (ayniqsa   sun'iy   intellekt   sohasidagi   tadqiqotlar),
evolyutsiyaviy psixologiya va neyro-ilmlar kabi fanlarda ayniqsa mashhur.
Reduktiv  fizikalistlar   barcha ong  hodisalari   va ong  holatlari   oxir-oqibatda
miyada   sodir   bo luvchi   fiziologik   jarayonlar   va   holatlar   bilan   tushuntirilishi	
ʻ
mumkin, deb ta'kidlaydi. No-reduktiv fizikalistlar esa garchi ong miyadan alohida
va   mustaqil   substansiya   bo lmasada,   ong   hodisalari   oxir-oqibatda   miya	
ʻ
hodisalariga   asoslanadi   deb   hisoblaydi.   Undan   tashqari,   ularning   fikricha,   ong
hodisalari va holatlarini tasvirlashda ishlatiluvchi tushuncha va konsepsiyalarimiz
o ta   muhim   va   ularni   shunchaki   miyada   sodir   bo luvchi   jismoniy   holatlarni	
ʻ ʻ
tasvirlashda ishlatiluvchi tushuncha va konsepsiyalar bilan almashtirish imkonsiz,
deb   hisoblashadi.   Bu   yondashuv   falsafada   superventlik   deb   atalib,   unga   ko ra,	
ʻ
ong hodisalari miyada sodir bo luvchi hodisalarga nisbatan supervent maqomida	
ʻ
hisoblanadi.  Neyro-bilimlar  sohasidagi  taraqqiyot   ushbu  masalalardan  ba'zilarini
hal   qilish   imkonini   berdi,   lekin   ko p   masalalar   hali-hanuz   o z   yechimini	
ʻ ʻ
13 kutmoqda.   Bugungi   kunda   ong   muammosini   tadqiq   etuvchi   faylasuflar   ong
holatlarining   subyektiv   sifatlari   va   intensionallik   hodisasini   qanday   qilib
naturalistik yo l bilan tushuntirish ustida bosh qotirishmoqda.ʻ
Biroq no-reduktiv fizikalizm bilan bog liq bir necha masalalar aniqlangan.	
ʻ
Birinchidan, kishidagi  davomiy o zlik hissi  tushunchasini  no-reduktiv fizikalizm	
ʻ
bilan   tushuntirib   bo lmaydi.   Ikkinchidan,   intensional   holatlarni   ham   no-reduktiv	
ʻ
fizikalizm   bilan   tushuntirishning   iloji   yo q.   Uchinchidan,   Iroda   erkinligi	
ʻ
tushunchasini   na   reduktiv,   na   no-reduktiv   fizikalizm   tushuntira   oladi.
To rtinchidan, bu nazariya mental kauzallik hodisasini ham tushuntira olmaydi.	
ʻ
Ong   to g risida   fizikalist   nazariyalar   bilan   bog liq   muammolar   tufayli   ba'zi	
ʻ ʻ ʻ
zamonaviy   faylasuflar   an'anaviy   substansiya   dualizmi   himoya   qilinishi   kerak
degan   xulosaga   kelishmoqda.   Ularning  fikricha,   substansiya   dualizmi   nazariyasi
mantiqqa mantiqan valid va aynan shu nazariya bilan ko pchilikni o ylantirtuvchi	
ʻ ʻ
"ong va tana o zaro aloqasi" muammosi ratsional tarzda hal qilinishi mumkin.	
ʻ
Ong–tana   muammosi.   Ong–tana   muammosi   onglar   yoki   ong   holatlari
hamda   tana   holatlari   va   jarayonlari   orasidagi   aloqadorlikni   tushuntirish   bilan
bog liq   muammodir.   Bu   sohada   faoliyat   olib   borayotgan   faylasuflarni   bosh	
ʻ
maqsadi   ong   va   ong   holatlarining   tabiatini   aniqlash   va   ongning   tanaga   qanday
ta'sir qilishini, yoki tananing ongga qanday ta'sir qilishini aniqlashdir.
Idrok bilan bog liq kechinmalar turli sezgi organlari orqali tashqi dunyodan	
ʻ
keluvchi stimullardan kelib chiqadi. Bu stimullar ong holatlarimizda o zgarishga	
ʻ
sabab   bo ladi   va   biz   buning   oqibatida   yoqimli   yoki   yoqimsiz   hissiyotlarga   ega	
ʻ
bo lamiz. Misol uchun, kimningdir olma mevaziga bo lgan istagi o sha odamning	
ʻ ʻ ʻ
o z tanasini o sha olma tomonga qarab harakatlantirishiga sabab bo ladi. Shunday
ʻ ʻ ʻ
ekan,   bu   yeda   tug iladigan   savol:   qanday   qilib   bosh   chanog i   ichidagi   elektro-	
ʻ ʻ
kimyoviy   xossalardan   o zga   hech   qanday   o ziga   xos   xususiyatlarga   ega	
ʻ ʻ
14 bo lmagan   bir   burda   kulrang   materiya   bizda   onglilik   deb   ataluvchi   kechinmaniʻ
hosil qilishi mumkin?
Bu   bilan   bog liq   yana   bir   muammo   bu   kishining   propozitsional	
ʻ
munosabatlari   (masalan,   ishonch   va   istaklari)   qanday   qilib   o sha   individning	
ʻ
neyronlari signal berishiga va mushaklari ishlasiga sabab bo lishi muammosidir.	
ʻ
Shu   va   shunga   o xshash   muammolar   René   Descartes   davridan   buyon	
ʻ
epistemologlar va ong faylasuflarini qiziqdirib kelmoqda.
Dualizm   ong   va   materiya   (yoki   tana)   orasidagi   munosabatlarni
tushuntiruvchi   qarashlar   majmuidir.   Uning   asosini   ong   hodisalari   muayyan
jihatdan   no-moddiy   ekani   to g risidagi   qarash   tashkil   qiladi.   Ong–tana	
ʻ ʻ
dualizmining   eng   qadimgi   ko rinishlaridan   birini   Sharq   falsafasida,   aniqrog i
ʻ ʻ
Hind   falsafasining   Samhya   va   Yoga   maktablarida   uchratish   mumkin.   Tahminan
mil.   avv.   650-yillarda   mavjud   bo lgan   uchbu   maktablar   ta'limotlarida   olam	
ʻ
purusha   (ong/ruh)   va   praktiri   (moddiy   substansiya)   kabi   asoslarga   bo lingan.	
ʻ
Xususan, Patanjali tomonidan yozilgan Yoga Sutra asarida ong tabiatiga nisbatan
analitik yondashuv ilgari suriladi.
2-BOB.  INSON IJTIMOIY HAYOTIDA ONG VA TAFAKKUR
O ZGARISHI MEXANIZMLARINING TA’SIRI	
ʻ
2.1. Tafakkur sifatlari va rivojlanish bosqichlari.
Bugungi   kunda   ijtimoiy   hayot   sohalarini   rivojlantirish   davlat   siyosati
darajasiga  ko tarilgan  masala  bo lib,  bu ish  milliy g oya  maqsadlari, tamoyillari	
ʻ ʻ ʻ
asosida   olib   borilmoqda.   Bunda,   O zbekistion   tarixida   yangi   davrni   boshlab	
ʻ
bergan   voqea   -Harakatlar   strategiyasi   qabul   qilinishi   muhim   ahamiyatga   ega.
Chunki, unda inson ongi va tafakkurini o zgarishi va ijtimoiy hayot sohalarining	
ʻ
rivoji   kabi   jamiyat   hayotining   muhim   masalalari   hamohanglik   kasb   etganini
ko ramiz. Aynan, ijtimoiy taraqqiyot - islohotlarning insonlar tomonidan qanday	
ʻ
15 idrok   etilayotganligiga   ham   bog liqligi,   insonlar   islohotlarni   yangi   davr   kishisiʻ
sifatida anglab olayotganligi muhim ahamiyat kasb etadi.
Inson   ongi   va   tafakkuri   davr   ruhini   aks   etgan   holda   o zgarib   borsa,	
ʻ
mamlakatning   rivojlanishida   tub   o zgarishlar,   barqarorlikni   ta'minlash   choralari	
ʻ
ko riladi va o zgargan ong yangicha tafakkur egalari ijtimoiy barqarorlikka salbiy	
ʻ ʻ
ta'sir etuvchi omillarni darrov idrok etib oladi va uni bartaraf eta oladi.
Bugungi kunda islohotlarni amalga oshirishda yangilangan ong va tafakkur
muhim omilga aylanmoqda. Ong va tafakkur tazyiqdan g ayriinsoniy g oyalardan	
ʻ ʻ
ozod bo lmasa, u to la ozod va erkin bo lolmasligi ham inson ongini o zgarishini	
ʻ ʻ ʻ ʻ
ehtiyojga   aylantirmoqda.   Yangi   O zbekistonni   qurish   davri   ham   birinchi   ongni	
ʻ
yangi   dunyoqarashni   shakllanishi   bilan   bog liq.   Endilikda   yoshlar   ham   har	
ʻ
tomonlama   yetuk   bo lish   uchun   sportda,   ilmda,   informasion   texnologiyalarda,	
ʻ
san'atda   kasb-hunarda   yetuk   bo lish   kerakligini   anglab   olmoqda   va   islohotlarga	
ʻ
yaxshi javob bermoqda.
Mustaqillikni mustahkamlash o tkazayotgan islohotolarimizdan ko zlangan	
ʻ ʻ
maqsad, muddaolarni anglab yetish va ongli ravishda insonlarning harakat qilishi
bu insonning ongi va tafakkuri mustaqilligi va erkiligiga bog liq.	
ʻ
Ijtimoiy   hayotdagi   rivojlanish   o zgarishlar,   eng   avvalo,   inson   salohiyati,	
ʻ
ongi   va   tafakkuridagi   o zgarishlar   jarayonining   hosilasdidir.   Bugun   hayotning	
ʻ
o zi   uning   rivojlanishi,   o zgarishi,   taraqqiyotga   erishishi   inson   ongi   va	
ʻ ʻ
tafakkuridagi   o zgarishlarga   bog liq   ekanligini   ko rsatib   turibdi.   Inson   ongi   va	
ʻ ʻ ʻ
tafakkurini  o zgarishi  bir  tomonidan mustabid  tizim  qoliplari  asosida  sayozlikda	
ʻ
qolgan   ong   va   tafakkurni   rivojlanitirish   ehtiyoji   bo lsa,   ikkinchidan   ongning	
ʻ
umuman   o zgarishi   rivojlanib   boradigan   ijtimoiy   tushuncha   ekanligi   keltirib	
ʻ
chiqardi.
16 Inson   o z   tafakkurini   qaytadan   qo rmasa,   ongini   o zgartirmasa   u   butunʻ ʻ ʻ
hayoti  davomida ijtimoiy hayotning mazmunini  bilmasligi  jamiyatning g oyaviy	
ʻ
asoslari nimalarga qaratilganini jamiyat hayotidagi prinsiplarning ahamiyatini bir
umr   anglay   olmay   o tadi.   «Inson   fikrlaydi,   lekin   u   har   kun,   xar   doim   xar   xil	
ʻ
fikrlaydi. Uning bugungi fikri ertaga to g ri kelmasligi mumkin. Chunki, ertangi	
ʻ ʻ
kun   talabi,   extiyojlari   yangi.   Uni   anglash,   idrok   etish   unga   yangicha   ko z   bilan	
ʻ
qarash,   yondashish   orqali   uni   xal   etishi   kerak.   Agar   ertangi   kunga   ham   kechagi
tafakkur ko zi bilan qarasa, u hayot talabi». Chindan ham, ijtimoiy taraqqiyotning	
ʻ
siri   ham   mana   shunda.   Buning   siri   ham   bugungi   davrda   bugunning   ko zi   bilan	
ʻ
qarashlikdadir. Bugun  ijtimoiy hayot   sohalarida  yangicha  qarashlar  va  mezonlar
asosida   ishlar   olib   borilmoqda.   Insonlardan   ham   ijtimoiy   hayot   sohalariga
yangicha qarashni hayot talab etmoqda.
«Taraqqiyot   borliqning   eng   umumiy   xossalaridan   biri   bo lib,   u
ʻ
predmetning   yangi   sifat   holatiga   o tishida   tarkibi   va   strukturasining   xossalari	
ʻ
aloqalarni   va   munosabatlarning   o zgarishida   va   shu   kabilarda   o z   ifodasini
ʻ ʻ
topadi». O zbekiston Respublikasi Prezidenti ta'kidlaganidek, «Biz O zbekistonni	
ʻ ʻ
rivojlangan   mamlakatga   aylantirishni   maqsad   qilib   qo ygan   ekanmiz,   bunga,	
ʻ
faqat,   jadal   islohotlar,   ilm-ma'rifat   va   innovatsiya   bilan   erisha   olamiz».   Aynan,
mana   shu   sanalganlarni   milliy   g oya   targ iboti   tizimiga   ham   tadbiq   etish	
ʻ ʻ
maqsadga   muvofiqdir.   Chunki,   ijtimoiy   hayot   sohalarii   zamon   talablari   asosida
tashkil   qilishi   ijtimoy   rivojlanishi   omilidir.   Yuksak   insoniy   qadriyatlar,   inson
omilini   hamma   narsadan   ustun   qo yishi   va   ilm-fan,   innovatsiyalarni   shunga
ʻ
xizmat qildirish lozimdir.
«Har qanday inson, tabiiyki, murod-maqsadsiz yashay olmaydi. Binobarin,
toki, hayot mavjud ekan, mamlakatlar, davlatlar va ularning manfaatlari bor ekan,
ular   o z   taraqqiyot   yo lini,   ertangi   kun   ufqlarini,   o zining   milliy   g oyasi,   milliy	
ʻ ʻ ʻ ʻ
mafkurasi orqali belgilab olishga intiladi». Ijtimoiy hayotni barqarorligiga bu ikki
17 tushuncha:   ong   va   tafakkur   bab-barobar   ta'sir   ko rsatadi.   Ularning   muhimliigiʻ
bo yicha   ajratish   to g ri   bo lmaydi.   Inson   ongining   o zgarishi   o z   navbatida	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
jamiyatimiizda   o zgarishlarga   sabab   bo luvchi   bunyodkor   g oyalarni   hayotga	
ʻ ʻ ʻ
tadbiq   etuvchi   muhim   kuchdir.   Harakatlar   strategiyasida   demokratik   jamiyat
qurishdagi   islohotlarda   insonni   faolligini   oshirish   bo yicha   yangi   va   muhim	
ʻ
vazifalar   belgilab   berildi.   Insonning   qalbiga   quloq   solish   dardini   eshitish
muammolarni   yechishda   ushbu   belgilandan   tamoyillar   esa   dasturulamal
bo lmoqda.	
ʻ
Milliy   g oya   tizim   sifatida   barqaror   faoliyat   olib   borishi   xalqning   ezgu	
ʻ
maqsadalri   yo lidan   olib   boradigan   tizimga   aylanishi   uchun   «...   xaqiqat
ʻ
mafkuraning birdan-bir ozuqa mezoniga aylanishi lozim. "Inson taraqqiy etmasa
jamiyat taraqqiy etmaydi» deydi O zbekiston Respublikasi Prezidenti. Inson ongi	
ʻ
va   tafakkuri   o zgarishi   va   taraqqiy   topishi   uzoq   davom   etadigan   tarixiy   jarayon	
ʻ
bo lib, unda kishilarning erishgan moddiy va madaniy merosi  o z aksini topgan.	
ʻ ʻ
Tarixiy   taraqqiyot   jamiyatning   ijtimoiy-siyosiy,   iqtisodiy,   madaniy-ma'rifiy,
g oyaviy-mafkuraviy rivojlanishi bilan uzviy bog liq holda yuz beradi.
ʻ ʻ
Inson ongi va tafakkuri uchun kurash hal qiluvchi ahamiyat kasb etayotgan
bugungi   davrda   uni   o zgartirish   muhim   ahamiyatga   ega.   Ongni   o zgarishini	
ʻ ʻ
jamiyatimizda   bozor   iqtisodiyotinn   asosiy   tamoyillarin   tadbirkorlik   tanlash
huquqi, udddaburoblk, tashabbuskorlik, tavakkalchilik zaruriyatga aylantirmoqda.
Mustaqillik   natijasida   amalga   oshayotgan   inson   ongi   va   tafakkuri   o zgarishi	
ʻ
jarayoni   o z-o zidan   vujudga   keladigan   jarayon   emas,   balki,   tub   o zgarishlar	
ʻ ʻ ʻ
davrining   boshlanganligi   tufayli   mafkuraviy   ta'sirlardan   holi   bo lgan,   milliylik	
ʻ
kasb etgan yangi erkin tafakkur va ongni shakllanishi  jarayonidir. Inson ongi va
tafakkuri   haqida   fikrimizni   davom   ettirib   shuni   alohida   ta'kidlash   lozimki,
mustaqillik sharoitida jamiyatimizda inson  ongi  va tafakkurida avvalgi  passivlik
fonidan   keskin   o zgarishlar   tomon   yuz   burdi.   Insonlarda   turli   hususiyatlar	
ʻ
18 demokratik   ongnin   rivojlanishi   bilan   shakllanib   bormoqda.   Jamiyatning
rivojlanishi   inson   ongi   va   tafakkurining   o zgarishiga   bog liqligi   to g risida   turliʻ ʻ ʻ ʻ
qarash va yondashuvlar mavjud. Agar inson ongi va tafakkuri bevosita insonning
hayotini   o zgarishiga   ta'sir   qilsa,   demak   o zida   jamiyatdagi   ob'ektiv   zaruratni	
ʻ ʻ
ifodalagan   bo ladi.   Ya'ni   inson   hayotini   o zgarishi   inson   ongining   o zgarishi	
ʻ ʻ ʻ
birlamchi bosqich bo lib xizmat qiladi. Inson ongi va tafakkurini o zgarishi uchun	
ʻ ʻ
eng   avvalo   fuqarolik   jamiyati   mustaqil   institutlari   bo lgan   siyosiy   partiyalar	
ʻ
kasaba   uyushmalari   turli   maqsadlardagi   volontyorlik   tashkilotlari   va   ommaviy
axborot vositalarining mustaqil faoliyatini tashkil etishimizga bog liqdir.	
ʻ
Demak,   O zbekiston   taraqqiyotining   yangi   bosqichida   jamiyatimiz	
ʻ
hayotidagi   tub   sifat   o zgarishlar   inson   ongi   va   tafakkurida   ham   o zgarishlarni	
ʻ ʻ
vujudga keltiradi. Insonning ongi va tafakkuri o zgarayotgan hozirgi davrda inson	
ʻ
o zgarishlarni ilg ab olish uchun milliy g oya mezon sifatida xizmat qiladi. Milliy	
ʻ ʻ ʻ
g oya  faqat  bilim   sifatida inson  ongi   va tafakkurida qolishi   emas,  balki,  insonni
ʻ
harakatga keltiruvchi vosita bo lishi lozim. Hozirgi globallashuv sharoitlari inson	
ʻ
ongi   va   tafakkurida   tizimli   shiddatli   o zgarishlar   kechishini   lozimligini	
ʻ
ko rsatmoqda.   Milliy   g oya   uchun   esa   ong   va   tafakkurdagi   o zgarishlar   o z	
ʻ ʻ ʻ ʻ
istiqbolini belgilashdagi indikator bo lib xizmat qiladi.	
ʻ
Tafakkur operatsiyalari shunday jarayonlarni o z ichiga oladiki, bunda biri	
ʻ
sodir   bo lishi   uchun   ikkinchisini   o z-o zidan   talab   etadi.   Ular   quyidagilardan	
ʻ ʻ ʻ
iborat:   analiz   shunday   bir   tafakkur   operatsiyasidirki,   uning   yordami   bilan   biz
narsa   va   hodisalarni   fikran   yoki   ularning   xususiyatlarini   amaliy   tahlil   qilamiz.
Butun bir narsani shu tarzda qismlarga bo lish usuli analiz deb ataladi. Tabiat va	
ʻ
jamiyatdagi   bilim   va   tajribalarni   insonning   o zlashtirib   olishi   analizdan	
ʻ
boshlanadi. Ma’ruza va dars jarayonlarida tafakkurning analiz qilish operatsiyasi
muhim   o rin   tutadi.   Matnni   gaplarga,   gaplarni   so zlarga,   bo g inlarga,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
tovushlarga   ajratish   singari   aqliy   faoliyatlar   bajariladi.   Muammoli   topshiriq   va
19 masalalarni   yechish   ham   analizdan   boshlanadi.   Endi   tafakkurninng   keying
operatsiyasi sintez hisoblanib, shunday bir tafakkur operatsiyasidirki, biz narsa va
hodisalarning   analizga   bo lingan,   ajratilgan   ayrim   qismlarini,   bo laklarini   sintezʻ ʻ
yordami   bilan   fikran   yoki   amaliy   ravishda   birlashtirib   butun   holiga   keltirishdir.
Sintez   elementlarining   narsa   va   hodisalarning   qismlari   va   bo laklarini   bir   butun	
ʻ
holga   keltirishdan   iborat   aqliy   faoliyatdir.   Maktabga   tayyorlov   guruhida   bolalar
o z   harf   xaltasidagi   kesilgan   harflardan   foydalanib,   bo g in,   bo g inlardan   so z,	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
so zlardan   gap   tuzadilar.   Taqqoslash   ham   tafakkur   operatsiyasi   hisoblanib,
ʻ
insonning   ijtimoiy   faoliyatida,   bilimlarni   o zlashtirishida,   voqelikni   to laroq   aks	
ʻ ʻ
ettirishida bir-biriga o xshash jihatlarning farqini, shuningdek, bir-biridan ajralib	
ʻ
turadigan,   ammo   ular   o rtasidagi   o xshashlikni   topishdan   iborat   fikr   yuritish	
ʻ ʻ
operatsiyasi   katta   ahamiyatga   ega.   Taqqoslash   shunday   bir   tafakkur
operatsiyasidirki, uning vositasida obyektiv dunyodagi narsa va hodisalarning bir-
biriga   o xshashligi   va   bir-biridan   farqi   aniqlanadi.   Taqqoslab   fikr   yuritish	
ʻ
sezgilarimiz  va  idrokimizda  hali   gavdalanmagan   o xshashlik  va  tafovutni   topish	
ʻ
zaruriyati   vujudga   kelgan   paytda   namoyon   bo ladi.   Taqqoslash   ikki   yo l   bilan	
ʻ ʻ
amalga   oshiriladi:   amaliy   (konkret   narsalarni   bevosita   solishtirish)   va   nazariy
(tasavvur   qilinayotgan   obrazlar   va   narsalarni   ongda   fikran   taqqoslash).   Inson
tevarak-atrofdagi   barcha   narsa   va   hodisalarni   bevosita   aks   ettirish,   qo l   bilan	
ʻ
paypaslash   imkoniyatiga   ega   emas.   Shu   bois   to planadigan   bilimlarning	
ʻ
aksariyati   fikr   yuritish   orqali,   mantiq   yordamida   anglashiladi.   Ular   o rtasidagi	
ʻ
o xshashlik   va   farqlar   nazariy   taqqoslash   asosida   ajratiladi.   Shu   o rinda	
ʻ ʻ
abstraksiya   operatsiyasini   ham   eslab   o tish   maqsadga   muvofiq.   Bu   narsa   va	
ʻ
hodisalarning   qonun   va   qonuniyatlarining   ayrim   belgisi,   sifati,   alomati   yoki
xususiyatlarini   fikran   ulardan   ayirib   olib,   mustaqil   fikr   obyektiga   aylantirishdan
iborat fikr yuritish operatsiyasidir.
20 2.2. Tafakkur va uning shakllari
Inson   atrof-olam   (narsa,   hodisalar,   insonlarni)   va   o zini   turli   xilʻ
faoliyatlarni   bajarish   va   bu   ob’ektlarga   ta’sir   ko rsatgan   holda   ma’lum   bir	
ʻ
ijtimoiy   va   shaxsiy   ahamiyatga   molik   maqsadlarga   erishish   uchun   o rganadi.	
ʻ
Sezgi,   idrok   va   tasavvurlar   ixtiyorsiz   diqqat   va   ko rgazma-obrazli   xotira   bilan	
ʻ
hamkorlikda   insonga   aniq   bir   ob’ektlar   va   ularning   bevosita   o rganiladigan	
ʻ
xossalari   haqida   ma’lumot   beradilar.   Psixik   aks   ettirishning   bu   shakllari   inson
tomonidan   ob’ektiv   reallikni   bilishning   hissiyotli   asoslaridir.   Lekin   alohida
jismlar va real olam hodisalarini bilish istalgan amaliy vazifani hal etishda yuzaga
keladigan uch ahamiyatga  ega bo lgan savolga javob  topish  uchun yetarli  emas.	
ʻ
Bu savollar: «yuzaga kelgan vaziyatda nimani, qay tarzda bajarish mumkin, va bu
harakat natijasida nima hosil bo ladi? » dan iborat.	
ʻ
Bu   savollarga   javob   izlashda   bizlarga   tafakkur   yordam   beradi.
Avvalambor,   tafakkur   yuksak   darajadagi   bilish   psixik   jarayoni   hisoblanadi.
Ushbu jarayonning mohiyati inson tomonidan voqelikning faol ijodiy aks ettirish
va   o zgartirishdan   iborat.   Tafakkur   bevosita   idrokda   anglaymaydiganlarni   ochib	
ʻ
beradi;   u   olamni   ahamiyatli   aloqalar   va   munosabatlarda,   uning   turli   xildagi
vositalarida   aks   ettiradi.   Tafakkurning   asosiy   vazifasi   real   bog liqliklarga	
ʻ
asoslangan  zarur aloqalarni vaqt va fazodagi tasodifiy mos kelishlardan ajratgan
holda   aniqlashdan   iborat.   Tafakkur   jarayonida   tasodifiydan   zaruratga,
ayrimlikdan umumiylikka o tish sodir bo ladi.	
ʻ ʻ
Shunday qilib,  tafakkurni  voqelikni   umumlashtirilgan  va  vositalangan  aks
ettirish sifatida ta’riflash mumkin. Bundan tafakkurning muhim belgilaridan biri
umumlashtirishdan iboratligi kelib chiqadi. Voqelikni umumlashtirgan holda aks
ettirish   birgina   odam   va   zamondoshlarining   emas,   balki,   o tmish   avlodlarining	
ʻ
ham   tajribasini   qayta   ishlab   chiqish   natijasidir.   Bu   tajriba   til   yordamida   og zaki	
ʻ
21 va   yozma   nutqda   (o qituvchilar   ma’ruzalarida,   kitob,   darsliklarda   va   h.k.)ʻ
Ifodalangan.   Shuning   uchun   tafakkur   ko plab   odamlar   bilimlarini	
ʻ
umumlashtiradi.
Tafakkur   jarayonida   inson   amaliy   faoliyat,   obrazlar   va   tasavvurlar,
modellar,   chizmalar,   belgilar,   til   kabi   jismli   va   ijtimoiy   olamning   ahamiyatli
aloqa   va   munosabatlariga   kirib   borish   maqsadida,   insoniyat   tomonidan   ishlab
chiqilgan turli xildagi vositalardan foydalanadi.
Tafakkurning ikkinchi muhim belgisi voqelikni analizatorga bevosita ta’sir
ko rsatmay, ko pchilik hollarda asboblar  ko magida olingan qo shimcha belgilar	
ʻ ʻ ʻ ʻ
yordamida   anglanadiganlarni   tushunish   va   namoyon   qilish   imkonini   yaratuvchi
vositali tarzda aks ettirishdir. Hodisalarning qonuniyatlari, ichki aloqalari bizning
ongimizda hodisalarning tashqi belgilarida vositali tarzda namoyon bo lishi bilan	
ʻ
inson ichki, barqaror  o zaro aloqalarning belgilarini  aniqlab oladi. Tafakkurning	
ʻ
o ziga   xos   xususiyati   bilish   yoki   amaliy   faoliyat   jarayonida   yuzaga   keladigan   u	
ʻ
yoki   bu   vazifani   bajarish   bilan   bog liqligidan   iborat.   Tafakkur   muammoli	
ʻ
vaziyatdan, tafakkurning maqsadi bo lgan savolga javobdan boshlanadi.	
ʻ
Tafakkur   muammosini   ko rib   chiqqan   A.A.Smirnov   tafakkur   va   aqliy	
ʻ
jarayonlarning   assotsiativ   tarzda   kechishini   tafovutlash   zaruriyati   haqida
ogohlantirgan   edi.   Gap   shundaki,   aqliy   faoliyatda   biz   assotsiatsiyalardan   keng
foydalanamiz,   chunki   ular   tafakkur   masalalarini   yechishda   ahamiyatli   yordam
ko rsatadi.   Aqliy   jarayonlarning   assotsiativ   kechishida   holat   o zgacha   bo ladi.	
ʻ ʻ ʻ
Muhim tafovut shundan iboratki, bu vaziyatda o z oldimizga hech qanday maqsad	
ʻ
qo ymaymiz,   chunki   hech   qanday   vazifani   bajarmaymiz.   Bunda   bir   jarayon	
ʻ
ikkinchisi bilan almashadi, chunki ular bir-biri bilan assotsiativ tarzda bog langan	
ʻ
bo ladi.  Tafakkur  jarayonlarining assotsiativ  tarzda  kechishi   ko p  hollarda inson	
ʻ ʻ
toliqqan bo lib, hordiq olishni xohlayotganida kuzatiladi. Uyquga ketishdan oldin	
ʻ
22 hayolingizdan   ketma-ket   turli   xildagi   o ylar   o tishini   kuzatgansiz.   Mana   shuʻ ʻ
o ylar ma’lum assotsiatsiyalarga kiradi.	
ʻ
Tafakkurning  alohida   muhim   o ziga  xos   xususiyati   –  bu   uning  nutq   bilan	
ʻ
uzluksiz aloqasi.  Tafakkur  va nutqning bunday aloqasi,  avvalambor, fikrlarning,
hatto,  nutq  tovush  shakliga   ega  bo lmagan  holat,  masalan,   kar-soqov   odamlarda	
ʻ
ham nutq shakliga mujassamlashtirilishida o z ifodasini topadi. Biz doimo so zlar	
ʻ ʻ
orqali fikr yuritamiz.
Qisqartirilganlik,   muxtasarlik,   ixchamlilik   xususiyatiga   ega   bo lgan	
ʻ
yashirin, tovushsiz, ichki nutq insonning tafakkur mexanizmi bo lib hisoblanadi.	
ʻ
Nutq tafakkur qurolidir. Ma’lum fikr so zlar bilan ifoda etilganida tafakkur	
ʻ
jarayoni amalga oshiriladi. Fikrni so z bilan ifoda etish – ifodalash motivi (nutqiy	
ʻ
maqsad), ichki nutq, fikrni tashqi tomondan nutqiy ifodalash kabi bosqichlaridan
iborat bo lgan murakkab jarayon.	
ʻ
Tafakkur – bu narsalar mohiyatini ochib beruvchi g oyalar harakati. Uning	
ʻ
natijasi obraz emas, balki ma’lum bir fikrdir. Tafakkur – bu kiritilgan yo nalishli-	
ʻ
tadqiqiy,   qayta   o zgarishli   va   bilish   xususiyatiga   ega   bo lgan   harakatlar   va	
ʻ ʻ
muolajalar   tizimini   taxminlovchi   alohida   turga   ega   bo lgan   nazariy   va   amaliy	
ʻ
faoliyat.   Tafakkurning   ikki   darajasi   mavjud:   fahm-farosat   –   abstraksiyalardan
foydalanish o zgarmas chizmalar, namunalar chegarasida sodir bo ladigan oddiy	
ʻ ʻ
tafakkur,   sog lom   fikr,   tafakkurning   boshlang ich   darajasi,   uning   mantiqiy
ʻ ʻ
mazmunini emas, balki, ibora va dalillar tuzilishini o rganadi, bu aniq, izchilliklik	
ʻ
bilan   mulohaza   yuritish,   fikrlarni   to g ri   tuzish,   dalillarni   qat’iy   tizimlashtirish,	
ʻ ʻ
tasniflash   layoqati;   aql   (dialektik   tafakkur)   –   abstraksiyalarni   ijodiy   qo llash   va	
ʻ
ular   tabiatini   ongli   tadqiq   etish   xususiyatiga   ega   bo lgan   nazariy   bilishning   oliy	
ʻ
darajasi,   aql   yordamida   inson   narsalar   mohiyati,   ularning   qonunlari   va   qarama-
qarshiliklarini anglab etadi.
23 Ko pincha   psixolog   va   fiziologlar   ta'kidlashlaricha,   muammoning   bundayʻ
oson  ravishda   yechilishi   hech kutilmagan  yuqoridagi  kabi   beixtiyor   hal  qilinishi
shu   kashfiyotlar   olam   yuzini   ko rganicha   bo lgan   davr   ichida   oylab,   yo llab	
ʻ ʻ ʻ
qilingan   mehnatning   yakuni,   ya'ni   tugallanmay   qolgan   tafakkur   jarayo   nining
nihoyasiga   yetishdir,  deb   baholamoqdalar.   Yirik   fiziolog   hamda  psixolog   V.   M.
Bexterevning  izohlicha,  bunday   kutilmagan   jarayonlarning  ro y  berishiga  asosiy	
ʻ
sabab-   bu   o rganilayotgan   masala   tog risidagi   uxlashdan   oldin   zo r   berib   bosh	
ʻ ʻ ʻ
qotirish   o ylash   (fikr   yuritish)   va   butun   zehni,   shuning   bilan   birga   diqqat-	
ʻ
e'tiborining   tortilishi,   kashf   qilinishi   zarur   masalaga   to la-to kis   yo nalishdan	
ʻ ʻ ʻ
iborat   maqsadga   muvofiqlashtirilgan   murakkab,   barqaror   psixik   holatning   hukm
surishidir.   Mazkur   holat   aniq   ob'ektga   qaratilgan   aqliy   zo r   berishning   intensiv
ʻ
tarzda davom etishi natijasida vujudga kelgan mahsuldir va hokazo.
Fikr   yuritilishi   lozim   bo lgan   narsa   va   hodisalarni   idrok   yoki   tasavvur	
ʻ
qilish   mumkin   bo lsa,   bunday   tafakkur   konkret   tafakkur   deb   ataladi.   U   o z	
ʻ ʻ
navbatida yaqqol-predmetli  tafakkur va yaqqol- obrazli  tafakkur nomi bilan ikki
turga ajratiladi. Agar fikr yuritish ob'ekti bevosita idrok qilinsa, bunday tafakkur
yaqqol-predmetli   tafakkur  deyiladi.  Fikr   yuritilayotgan  narsa  va shodisalar   faqat
tasavvur   qilinsa,   bunday   tafakkur   yaqqol-obrazli   tafakkur   deb   ataladi.
Tafakkurning   bir   turi   xotira   yoki   xayol   tasavvuriga   asoslangan   holda   namoyon
bo ladi.   Abstrakt   tafakkur   narsalarning   mohiyatini   aks   ettiruvchi   va   so zlarda	
ʻ ʻ
ifodalovchi tushunchalarga tayanib, fikr yuritishdir. 
Algebra,   trigonometriya,   fizika,   chizma,   geometriya,   oliy   matematika
masalalarini   yechish   mahalida   fikr   yuritish,   mulohaza   bildirish   abstrakt
tafakkurga xos misollardir. Algebraik miqdorlarini konkret narsalarga taqqoslab,
nisbatan   berib   konkretlashtirilsa   bo ladi,   lekin   bu   yerda   bizning   maqsadimiz	
ʻ
konkret miqdor tog risida fikr yuritish emas, balki shu narsalar o rtasida mavjud	
ʻ ʻ
umumiy miqdor aloqalari ustida mulohaza yuritishdir. 
24 Chunonchi,   bu   holda   biz   faqat   umumlashgan   tushunchalarga   tayanib   fikr
yuritamiz.   Abstrakt   tafakkur   konkret   tafakkurdan   g oyat   keng   ma'no   anglatishiʻ
bilan  voqelikni   chuqurroq   bilishga   olib   borishi   bilan   farq   qiladi.   Shuning  uchun
biz   yakka   shukm   vositasi   bilan   qator   narsa   va   hodisalarga   taalluqli   ichki
qonuniyatlar   tog risida   fikr   yurita   olamiz.   Idrok   va   tasavvur   qilish   mumkin	
ʻ
bo lmagan   narsa   va   shodisalar   tog risida   abstrakt   tafakkur   yordamida   mulohaza	
ʻ ʻ
yuritsa bo ladi. Shu sababli jamiyat va tabiat qonunlari haqida, borliq tog risida,	
ʻ ʻ
cheksizlik, sifat, miqdor, tenglik tog risida, go zallik yuzasidan mavhum abstrakt	
ʻ ʻ
mulohaza yuritish mumkin, xolos.
2.3. Jamiyat rivoji uchun inson tafakkurining o rni	
ʻ
Albatta,   jamiyat   rivoji   uchun   inson   tafakkurining   o rni   muhim   va   ko p	
ʻ ʻ
qirrali. Tafakkur (fikrlash) insonlarning bilim va tajribani to plash, tahlil qilish, va
ʻ
ulardan   foydalanish   qobiliyatidir.   Bu   jamiyatning   turli   sohalarida   qanday
ahamiyatga ega ekanligini ko rib chiqamiz:	
ʻ
Ta'lim va innovatsiya:   Inson tafakkuri yangi g oyalar va innovatsiyalarni	
ʻ
yaratadi.   Ta'lim   jarayonida   talaba   va   o qituvchilar   tafakkur   orqali   bilim	
ʻ
almashadi.   Odamlar  yangi  muammolarni   hal  qilishda  tafakkurni   qo llaydilar,  bu	
ʻ
esa ilmiy va texnologik yutuqlarga olib keladi.
Madaniyat   va   ijtimoiy   munosabatlar:   Tafakkur   insonlarga   madaniy   va
ijtimoiy   munosabatlarni   shakllantirish   imkonini   beradi.   Tafakkur   yordamida
insonlar   o z   qadriyatlarini,  an'analarini  va  axloqiy  tamoyillarini   rivojlantiradilar.	
ʻ
Bu esa jamiyatdagi totuvlik va o zaro tushunishni kuchaytiradi.	
ʻ
Qonun va siyosat:  Inson tafakkuri jamiyatda adolatni ta'minlash va tartibni
o rnatish   uchun   qonunlar   va   siyosatni   shakllantirishda   muhim   rol   o ynaydi.	
ʻ ʻ
Siyosatchilar va qonunchilar tafakkur orqali ijtimoiy muammolarni aniqlab, ularni
hal qilish yo llarini ishlab chiqadilar.	
ʻ
25 Iqtisodiy   rivojlanish:   Tafakkur   yangi   biznes   g oyalari   va   iqtisodiyʻ
imkoniyatlarni   kashf   etishda   asosiy   vosita   hisoblanadi.   Tadbirkorlar   va
ishbilarmonlar   tafakkur   orqali   yangi   bozorlarni   o rganadi,   mahsulot   va	
ʻ
xizmatlarni takomillashtiradi.
Fan va texnologiya:  Inson tafakkuri fan va texnologiyaning rivojlanishiga
katta   ta'sir   ko rsatadi.   Tadqiqotchilar   va   olimlar   tafakkur   yordamida   yangi	
ʻ
kashfiyotlar qiladi, bu esa insoniyatning bilim doirasini kengaytiradi.
Umuman   olganda,   inson   tafakkuri   jamiyatning   barcha   sohalarida   asosiy
dvigatel   vazifasini   bajaradi.   Tafakkur   orqali   yangi   g oyalar,   innovatsiyalar,   va	
ʻ
jamiyatning barqaror rivojlanishi ta'minlanadi.
Inson   tafakkuri   fan   va   texnologiyaning   asosidir.   Tafakkur   orqali   insonlar
tabiiy hodisalarni tushunishga intiladilar, bu esa ilmiy bilimlarning to planishiga	
ʻ
olib   keladi.   Shu   orqali   yangi   texnologiyalar   ishlab   chiqiladi,   yangi   sohalar
rivojlanadi, va hayot sifatini yaxshilash imkoniyatlari paydo bo ladi.	
ʻ
Ijtimoiy   adolat   va   etika:   Jamiyatdagi   adolat   va   etika   muhim   mavzular
hisoblanadi.   Tafakkur   insonlarga   o zaro   munosabatlarni   va   ijtimoiy   tartibni	
ʻ
yaxshilash uchun asos yaratadi. Falsafa va ijtimoiy fanlar orqali insonlar axloqiy
tamoyillarni   ishlab   chiqadi,   bu   esa   ijtimoiy   adolatga   erishishda   muhim   rol
o ynaydi.	
ʻ
Madaniy   rivojlanish   va   badiiy   ijod:   Tafakkur   madaniyat   va   san'atning
shakllanishida   muhim   ahamiyatga   ega.   Yozuvchilar,   rassomlar,   va   musiqachilar
tafakkur orqali yangi g oyalarni ifodalaydilar va ular orqali jamiyatning madaniy	
ʻ
boyliklarini ko paytiradilar. Bu esa jamiyatga ruhan va madaniy jihatdan boyish	
ʻ
imkonini beradi.
Ijtimoiy   o zgarish   va   harakatlar:   Tafakkur   ijtimoiy   o zgarish   va   harakatlarning	
ʻ ʻ
asosiy   qismi   hisoblanadi.   Ijtimoiy   faollar   va   yetakchilar   tafakkur   orqali   mavjud
26 muammolarni tahlil qiladi va ijtimoiy o zgarishlar uchun reja ishlab chiqadi. Buʻ
esa   fuqarolik   jamiyati   rivojiga   va   inson   huquqlarining   ta'minlanishiga   yordam
beradi.
Ta'lim va bilim tarqalishi: Ta'lim jarayonida tafakkur va bilim almashuvi muhim
rol   o ynaydi.   O qituvchilar   va   talabalar   tafakkur   orqali   yangi   bilimlarni	
ʻ ʻ
o rganadilar   va   o zaro   almashadilar.   Bu   esa   jamiyatda   bilimli   va   ongli   avlodni	
ʻ ʻ
shakllantirishga yordam beradi.
Iqtisodiy  rivojlanish  va tadbirkorlik:  Inson  tafakkuri  iqtisodiy rivojlanishda ham
muhim rol o ynaydi. Tadbirkorlar va ishbilarmonlar yangi imkoniyatlarni ko rib,	
ʻ ʻ
innovatsiyalarni   joriy   etadilar.   Bu   esa   yangi   ish   o rinlarini   yaratish   va   iqtisodiy	
ʻ
farovonlikni oshirish imkonini beradi.
Jamiyat rivoji uchun inson tafakkurining o rni juda katta va turli sohalarda	
ʻ
sezilarli   ahamiyatga   ega.   Tafakkur   orqali   insonlar   yangi   bilimlarga   erishadilar,
ijtimoiy   muammolarni   hal   qiladilar,   va   jamiyatni   yanada   adolatli   va   barqaror
qilish yo llarini topadilar.	
ʻ
Jamiyatdagi  hamma narsa  (moddiy va ma naviy boyliklar, insonlar hayoti	
ʼ
uchun   zarur   bo lgan   shart-sharoitlarni   yaratish   va   boshqalar)   muayyan   faoliyat	
ʻ
jarayonida   amalga   oshadi.   Insonlar   faoliyati   va   ular   o rtasidagi   ijtimoiy	
ʻ
munosabatlar jamiyatning asosiy mazmunini tashkil etadi. Bular ishlab chiqarish,
oilaviy,   siyosiy,   huquqiy,   axloqiy,   diniy,   estetik   faoliyatlari   va   ularga   mos
keluvchi   munosabatlardir.   Jamiyat   moddiy   ishlab   chiqarishsiz   bo lmaydi.   Unda	
ʻ
insonlarning   oziq-ovqat,   kiyim-kechak,   uy-joy   va   boshqaga   bo lgan   ehtiyojlari
ʻ
qondiriladi.   Jamiyatda   jamiyatning   tabiat   bilan   o zaro   ta siri   namoyon   bo ladi.	
ʻ ʼ ʻ
Odamlar   o zining   moddiy   ishlab   chiqarish   faoliyatida   irodasi   va   ongiga   bog liq	
ʻ ʻ
bo lmagan   holda   ishlab   chiqarish   munosabatlariga   kirishadi.   Jamiyat   taraqqiyoti	
ʻ
tabiiy-tarixiy,  qonuniy   jarayondir.   Moddiy  ishlab   chiqarish   Jamiyatning   ijtimoiy
27 tuzilishi,   ya ni   muayyan   ijtimoiy   qatlam,   toifa   va   guruhlarning   rivojlanishigaʼ
bevosita   ta sir   ko rsatadi.   Jamiyatda   turli   qatlam   va   toifalarning   mavjudligi
ʼ ʻ
mehnat   taqsimoti,   shuningdek,   ishlab   chiqarish   vositalariga   bo lgan   mulkchilik	
ʻ
munosabatlari,   jamiyatda   yaratilgan   moddiy   boyliklardan   oladigan   ulushiga
bog liq.   Bular   jamiyatdagi   kishilarning   faoliyati   hamda   daromadiga   qarab   turli	
ʻ
kasbiy   va   ijtimoii   guruhlarga   ajralishining   negizidir.   Jamiyat   hayoti   iqtisodiy,
ijtimoiy,   siyosiy,   madaniy-ma naviy   sohalarga   ajraladi.   Iqtisodiy   soha   moddiy	
ʼ
boyliklarni   ishlab   chiqarish,   taqsimlash,   ayirboshlash   va   iste mol   qilishni   o z	
ʼ ʻ
ichiga   oladi.   Unda   mamlakatning   xo jalik   hayoti   tashkil   etiladi,   uning   turli	
ʻ
tarmoqlarining   o zaro   bog likligi   hamda   xalqaro   iqtisodiy   hamkorlik   amalga	
ʻ ʻ
oshiriladi   Bu   jamiyat   taraqqiyoti   uchun   eng   asosiy   sohadir.   Ijtimoiy   soha
jamiyatdagi ijtimoiy guruhlar, tabaqalar, toifalar hamda milliy birliklar, ularning
ijtimoiy hayoti va faoliyatini uyg unlashtiradi. Siyosiy soha turli ijtimoiy toifa va	
ʻ
guruhlar, milliy birliklar, siyosiy partiyalar va harakatlar, jamoat tashkilotlarning
o z   siyosiy   faoliyatini   amalga   oshiruvchi   makondir.   Ularning   faoliyati	
ʻ
jamiyatdagi   o rnatilgan   siyosiy   munosabatlar   asosida   o z   siyosiy   manfaatlarini	
ʻ ʻ
amalga   oshirishga   qaratiladi.   Ma naviy   sohada   kishilar   turli   ma naviy	
ʼ ʼ
qadriyatlarni   yaratadi,   tarqatadi   va   Jamiyatning   turli   qatlamlari   tomonidan
o zlashtiriladi.   Bu   soxaga   adabiyot,   san at,   musiqa   asarlari   bilan   bir   qatorda	
ʻ ʼ
kishilarning   bilim   saviyasi,   fan,   axloqiy   me yor   va   umuman   olganda,	
ʼ
Jamiyathayotining ma naviy mazmunini tashkil qiluvchi narsalar kiradi.	
ʼ
XULOSA
Tafakkur va ong mavzusi insonning aqliy jarayonlari va o z-o zini anglash	
ʻ ʻ
borasidagi   turli   fikrlarni   o z   ichiga   oladi.   Bu   mavzu   falsafa,   psixologiya,   diniy	
ʻ
fanlar va ilmiy tadqiqotlar bilan chambarchas bog liqdir. 	
ʻ
28 Tafakkur   insonning   fikrlash   qobiliyatidir.   Bu   jarayon   orqali   inson   o zʻ
atrofini   tushunadi,   muammolarni   hal   qiladi   va   qarorlar   qabul   qiladi.   Tafakkur
ko pincha mantiqiy fikrlash, ijodiy fikrlash va reflektiv fikrlashni o z ichiga oladi.	
ʻ ʻ
Ong insonning o z-o zini anglash va his qilish qobiliyatidir. Ong orqali inson o z	
ʻ ʻ ʻ
mavjudligini, his-tuyg ularini va fikrlarini anglaydi. U turli tajribalar, ma'lumotlar	
ʻ
va ichki mulohazalar orqali shakllanadi.
Tafakkur va ong bir-biri bilan chambarchas bog liqdir. Tafakkur orqali ong	
ʻ
shakllanadi   va   rivojlanadi,   ong   esa   tafakkurning   asosini   tashkil   etadi.   Insonning
tafakkur   jarayonlari   ong   orqali   kuzatiladi   va   tahlil   qilinadi.   Bu   jarayonlar
insonning   rivojlanishi   va   o zini   anglashida   muhim   rol   o ynaydi.   Tafakkur   va	
ʻ ʻ
ongning rivojlanishi orqali inson maqsadlarni belgilaydi, muammolarni hal qiladi
va ijtimoiy aloqalarni quradi. Ular insonning ijodiy va intellektual qobiliyatlarini
rivojlantirishda muhimdir.
Falsafada   tafakkur   va   ong   mavzusida   turli   nuqtai   nazarlar   mavjud.
Masalan,   idealizm   ongni   hamma   narsaning   asosiy   elementi   sifatida   ko radi,	
ʻ
materializm   esa   ongni   fizika   yoki   kimyo   qonunlari   orqali   tushuntiradi.   Falsafiy
munozaralar   bu   mavzuni   chuqurroq   tushunishga   imkon   beradi.   Ong   va   tafakkur
insonning axloqiy va ijtimoiy hayotiga ta'sir ko rsatadi. Ong rivojlangan odamlar	
ʻ
ijtimoiy   axloq   qoidalarini   yaxshiroq   tushunadilar   va   jamiyatdagi   o z   rollarini	
ʻ
chuqurroq   anglaydilar.   Tafakkur   va   ongni   rivojlantirish   orqali   insonlar   o zaro	
ʻ
hurmat va muvozanatga asoslangan jamiyatlar qurishi mumkin.
Xulosa   sifatida,   tafakkur   va   ong   insonning   asosiy   aqliy   jarayonlarini
ifodalaydi va insonning individual va ijtimoiy hayotida katta rol o ynaydi. Ushbu	
ʻ
mavzuni   chuqurroq   o rganish   insonning   rivojlanishi   va   jamiyatning	
ʻ
yaxshilanishiga katta hissa qo shadi.	
ʻ
29 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Abduvakilovna,   K.   U.   (2024,   March).   IJTIMOIY   NORMALAR   VA
MULOQOT   FAOLIYATINING   O ZARO   ALOQADORLIGI.   In   Eʻ
Conference Zone (pp. 5-10).
2. Abduvakilovna,   K.   U.,   &   Bekmurod   o g li,   T.   N.   (2024,   March).   RUS	
ʻ ʻ
PSIXOLOGLARINING   MULOQOT   HAQIDAGI   QARASHLARI.   In   E
Conference Zone (pp. 1-4).
3. Abduvakilovna, K. U., & Farxod o g li, P. X. (2023). SUITSIDAL XULQ-	
ʻ ʻ
ATVORNI   KELTIRIB   CHIQARUVCHI   SABABLARI.   scientific
Impulse, 2(15), 239-242.
4. Abduvakilovna, K. U., Qizi, G. U. S. M., & Qizi, A. G. A. (2023). O QUV	
ʻ
JARAYONIDA SHAXSLARARO   MUNOSABATLARNING
PSIXOLOGIK   -   PEDOGOGIK   TOMONLARI.   Ta’limning   zamonaviy
transformatsiyasi, 1(1), 766-769.
5. Karakulova,   U.   A.,   Alibekova,   Y.   O.   Q.   &   Abduraxmonova,   H.   Z.   Q.
(2023).   DEVIANT   XULQ-ATVOR   MUOMMOSI   VA   OILAVIY
MUNOSABATLARINING   O ZARO   ALOQADORLIGI.   Academic	
ʻ
research in educational sciences, 4 (TMA Conference), 801-806.
6. Abduvakilovna,   K.   U.   (2024,   March).   IJTIMOIY   NORMALAR   VA
MULOQAT   FAOLIYATINING   O ZARO   ALOQADORLIGI.   In   E	
ʻ
Conference Zone (pp.5-10).
7. Abduvakilovna,   K.   U.   (2023).   OG ISHGAN   XULQ-ATVOR   VA   UNI
ʻ
SHAKLLANTIRUVCHI OMILLAR.
8. Ulugbekovna,   M.   Z.   (2022).   Form   and   Methods   of   Forming
Communicative Competence in Youth. Central Asian Journal of Literature,
Philosophy and Culture, 3(10), 71-74.
30 9. Baxtiyarovna,   S.   D.   (2022).   TIBBIYOT   XODIMLARINING   KASBIY
PSIXOLOGIK TAYYORGARLIGI. Scientific Impulse, 1(3), 444-448.
10. Baxtiyarovna, S. D. (2022). BEMORDAGI NEVROTIK HOLATLARDA
PSIXOLOGIK   YONDOSHUVNING   ZARURATI.   Scientific   Impulse,
1(3), 373-376.
11. Yugay A.X., Mirashirova. N.A. «Obshaya psixologiya» T. TGPU, 2014.
12. Jo rayev   N.S.,   Saliyeva   D.A.,   Sultonova   N.A.   Psixologiya   tarixi.   -ʻ
Toshkent: NOSHIR, 2019. -B.61-62.
13. Aesthetic ideal and aesthetic criterion. DS Kadirova 2021 ACADEMICIA:
An International Multidisciplinary Research  11 3 1748-1760 South Asian
Academic Research Journals.
31 Mirzo   Ulug bek   nomidagi   O zbekiston   Milliy   universitetining   Jizzaxʻ ʻ
filiali   Psixologiya   fakulteti   yoshlar   psixologiyasi   423-22--guruh   talabasi
Qudratova Gulruxning “Tafakkur va ong” mavzusida yozgan kurs ishiga
TAQRIZ
Ong   va   tafakkur-   uslubi   o rtasidagi   munosabatlar   murakkab   va   serqirra	
ʻ
jarayon   hisoblanadi.   Tadqiqotlar   shuni   ko rsatdiki,   ong   darajasi   yuqori   bo lgan	
ʻ ʻ
insonlar ochiq fikrli, kreativ g oyalar  va yangi  tajribalarni  o zlashtirishga tayyor	
ʻ ʻ
bo ladi.   "Shaxsiy   va   ijtimoiy   tajribada   biz   ongning   mavjudligini   aniq   sezamiz,	
ʻ
ongning   o z-o ziga,   boshqa   odamlarga   va   umuman   jamiyatga   ta'siri   natijalarini	
ʻ ʻ
fiziologik darajada his qilamiz va ko ramiz.	
ʻ
Fransuz faylasufi Rene Dekart nomoddiy ruh miyadan alohida mavjud deb
taxmin   qilgan.   His-tuyg ulaming   signallaгi   nomoddiy   ruhga   kirish   eshigi   bo lib	
ʻ ʻ
xizmat qiluvchi miyaning epifiz beziga boradi, deb ishongan.
Kurs   ishining   kirish   qismida,   mavzuning   bugungi   kundagi   dolzarbligi,
maqsadi,vazifalari va  tuzilishi imkon darajasida yoritib berilgan.
Talaba   Qudratova   Gulruxning   “Tafakkur   va   ong”   mavzusida   yozgan   kurs
ishi II bob, 4 paragraf, xulosa hamda foydalanilgan adabiyotlar ro yxatidan iborat.	
ʻ
32 Kurs ishining birinchi bobida: Ong va tafakkur shakllanishida tashqi olam
tasiri   haqida   yoritilgan.     Kurs   ishining   ikkinchi   bobida:   Inson   ijtimoyi   hayotida
ong va tafakkur o zgarish mexanizmlarning ta siri haqida ochilga .ʻ ʼ
Kurs   ishining   xulosa   qismida   har   ikkala   bobdan   kelib   chiqib   umumiy
xulosa berilgan.
Talaba Qudratova Gulrux tomonidan bajarilgan kurs ishi mazmun jihatidan
qisman   yoritilgan.   Kurs   ishida   ayrim   juz’iy   kamchiliklar   mavjud.   Kamchiliklar
kurs   ishining   mazmuniga   ta’sir   qilmaganligi   uchun   ishni   himoyaga   tavsiya
etaman.
Taqrizchi:
_____________________     
Mirzo   Ulug bek   nomidagi   O zbekiston   Milliy   universitetining   Jizzax
ʻ ʻ
fili   Psixologiya   fakulteti   yoshlar   psixologiyasi   423-22--guruh   talabasi
Qudratova Gulruxning “Tafakkur va ong” mavzusida yozgan kurs ishiga
XULOSA
Xulosa   qilib   aytadigan   bolsak,   dunyoni   bilishga   bo lgan   qiziqish   insonga	
ʻ
xos xususiyat. Inson borlig ida olamdagi bilimlarni egallashga, voqea-hodisalarni	
ʻ
anglashga, tabiatdagi o zgarishlarni idrok etishga intilish kuchli	
ʻ
      XIX   asr   oxiri   XX   asr   boshlarida   noklassik   fan   taraqqiyot   natijasida
Yevrapada inson borlig idan uzoqlashish kuzatildi.
ʻ
Mazkur   o zgarishlar   tufayli   psixoanaliz,   ekzistensializm,   fenomenologiya	
ʻ
kabi   yangi   falsafiy   nazariyalarning   paydo   bo ldi.   Analitik   psixologiya	
ʻ
asoschilaridan biri Karl Gustav Yung inson borlig ining mazmuni psixoanalitika	
ʻ
va falsafiy qarashlar uyg unligi asosida tushuntirishga harakat qiladi.	
ʻ
K.Yung  onglilik  va  ongsizlik  tavsifining  dunyoqarashni  shakllantirishdagi
o rnini,   kelib   chiqishini   ilmiy   jihatdan   ishlab   chiqqan.   U   inson   miyasidagi	
ʻ
33 o xshashlikning   universal   holatining   ruhiy   funksiyalanishini   jamoaviy   ruh   debʻ
atab   uch   darajaga   ajratib   o rganadi.   Ulardan   birinchisi:   ong,   ikkinchisi   esa,	
ʻ
individual onglanmaganlik, uchinchisi, jamoaviy onglanmaganlik.
      Umuman  olganda,  inson   tafakkuri   jamiyatning  barcha  sohalarida  asosiy
dvigatel   vazifasini   bajaradi.   Tafakkur   orqali   yangi   g oyalar,   innovatsiyalar,   va	
ʻ
jamiyatning   barqaror   rivojlanishi   ta'minlanadi.   Inson   tafakkuri   fan   va
texnologiyaning asosidir. Tafakkur orqali insonlar tabiiy hodisalarni tushunishga
intiladilar,   bu   esa   ilmiy   bilimlarning   to planishiga   olib   keladi.   Shu   orqali   yangi	
ʻ
texnologiyalar   ishlab   chiqiladi,   yangi   sohalar   rivojlanadi,   va   hayot   sifatini
yaxshilash imkoniyatlari paydo bo ladi.	
ʻ
Ilmiy rahbar:                                                       G ulomiddinov Doston	
ʻ
34

telegram:@Print5703

Купить
  • Похожие документы

  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dislaliyali bolalar shaxs va shaxslararo munosabati xususiyatlari
  • Konfliktli vaziyatda qahr va g’azab
  • Diqqatning neyrofiziologik mexanizmi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha