Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 40000UZS
Hajmi 826.4KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 21 Iyul 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Amriddin Hamroqulov

Ro'yxatga olish sanasi 23 Fevral 2025

32 Sotish

Taklifning iqtisodiy mazmuni va uning hajmiga ta’sir etuvchi omillar kurs ishi

Sotib olish
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :  Taklifning iqtisodiy mazmuni va uning hajmiga ta’sir etuvchi
omillar
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                             
          __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu:   Taklifning iqtisodiy mazmuni va uning hajmiga ta’sir etuvchi omillar
MUNDARIJA
Kirish …………………………………………………………………………….
.
I BOB. Taklif tushunchasi va uning nazariy asoslari
1.1.   Taklifning   iqtisodiy   mazmuni   va
mohiyati …………………………………..
1.2. Taklif qonuni va uning asosiy tamoyillari …………………………………...
1.3. Taklif egri chizig‘i: ko‘rinishi, harakati va izohi …………………………….
II BOB. Taklif hajmiga ta’sir etuvchi asosiy omillar O‘zbekiston
2.1. Resurslar narxi va ishlab chiqarish xarajatlarining ta’siri ……………...……
2.2. Texnologik taraqqiyot, soliq va davlat siyosatining taklifga ta’siri …………
2.3.   O‘zbekistonda   taklif   hajmiga   ta’sir   etuvchi   omillar   tahlili   va   amaliy
misollar …………………………………………………………………………..
Xulosa ……………………………………………………………………………
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati …………………………………………… 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Bozor   iqtisodiyotining   asosiy
elementlaridan   biri   bu   —   taklif   tushunchasidir.   Taklif   deganda   ishlab
chiqaruvchilarning   ma’lum   narx   darajasida   va   belgilangan   vaqt   oralig‘ida
bozorga   chiqarishga   tayyor   bo‘lgan   mahsulot   yoki   xizmatlar   miqdori
tushuniladi. Bu iqtisodiy kategoriya ishlab chiqarish faoliyatining yo‘nalishini,
resurslardan   foydalanish   samaradorligini   hamda   narxlar   tizimining
shakllanishini   belgilab   beradi.   Taklif   hajmi   bevosita   narxlar,   ishlab   chiqarish
xarajatlari,   texnologiya   darajasi,   mehnat   resurslari,   soliq   yuki,   davlat   siyosati,
eksport-import   shart-sharoitlari   va   boshqa   omillar   bilan   chambarchas   bog‘liq
bo‘lib,   aynan   shu   omillar   taklifning   o‘sishi   yoki   kamayishiga   bevosita   ta’sir
ko‘rsatadi.Hozirgi global iqtisodiy sharoitda taklifning dolzarbligi yanada oshib
bormoqda.   Jahon   bozorida   kuzatilayotgan   muammolar   –   xom   ashyo   va
energetika   narxlarining   beqarorligi,   logistika   zanjirlarining   uzilishi,
pandemiyadan   keyingi   tiklanish   jarayonlari,   geosiyosiy   notinchliklar   ishlab
chiqarish   va   taklif   tizimlariga   bevosita   bosim   o‘tkazmoqda.   Natijada,   taklif
hajmi   barqarorligini   saqlab   qolish,   iqtisodiy   muvozanatni   ta’minlash   va
inflyatsion xavflarning oldini olish dolzarb vazifaga aylangan.
O‘zbekiston   iqtisodiyoti   ham   bu   global   tendensiyalardan   mustasno   emas.
Mamlakatda   amalga   oshirilayotgan   iqtisodiy   islohotlar   –   erkin   bozor
mexanizmlarini   rivojlantirish,   raqobatbardosh   sanoat   tarmoqlarini   yaratish,
soliq   va   kredit   siyosatini   liberallashtirish,   xorijiy   sarmoyalarni   jalb   qilish   kabi
harakatlar   taklif   tizimini   shakllantirishda   hal   qiluvchi   o‘rin   tutmoqda.   Ammo
mavjud ishlab chiqarish bazasining zaifligi, texnologik yetishmovchilik, ayrim
sohalardagi importga qaramlik, mahsulotlar tannarxining yuqoriligi kabi omillar 4taklif hajmiga salbiy ta’sir ko‘rsatmoqda 1
. Shu bois, ushbu kurs ishi mavzusi –
“Taklifning   iqtisodiy   mazmuni   va   uning   hajmiga   ta’sir   etuvchi   omillar”
mavzusi ayni paytda ilmiy va amaliy jihatdan juda dolzarb hisoblanadi.
Kurs ishi mavzusining o‘rganilganlik darajasi   Taklif tushunchasi va unga
ta’sir   etuvchi   omillar   iqtisodiy   nazariyaning   eng   qadimiy   va   asosiy
yo‘nalishlaridan   biri   hisoblanadi.   Klassik   maktab   vakillari   A.   Smit   va   D.
Rikardodan   boshlab,   neoklassiklar   qatorida   A.   Marshall,   L.   Valras,   P.
Samuelson, M. Blaug kabi iqtisodchilar taklif nazariyasini chuqur ilmiy asosda
tahlil   qilganlar.   Ular   taklif   qonuniyatlarini   formulalash,   taklif   egri   chizig‘i
ko‘rinishini   tasvirlash,   taklifning   qisqa   va   uzoq   muddatdagi   holatlarini
ifodalashda   muhim   hissa   qo‘shganlar.   Ayniqsa,   A.   Marshallning   taklif   va
talabni   birgalikda   ko‘rib   chiqish   yondashuvi   hozirgi   zamonaviy
mikroiqtisodiyot fanining asosi bo‘lib xizmat qilmoqda.
XX asrda Keynesiylik va institutsional maktab vakillari taklifga ta’sir etuvchi
davlat   aralashuvi,   fiskal   va   monetar   siyosatlar,   ishlab   chiqarish   quvvatlari   va
iqtisodiy   sikllar   doirasidagi   yondashuvlarni   ilgari   surishgan.   Bu   yondashuvlar
hozirgi kunda ham taklifni tahlil qilishda muhim o‘rin egallaydi.   O‘zbekistonlik
olimlar ham bu borada muayyan ilmiy ishlar olib borganlar. A. Abduqodirov, T.
Xayitov,   M.   Karimov,   X.   Jo‘raev   va   boshqalar   o‘z   asarlarida   taklif   va   talab
muvozanati,   bozor   omillarining   dinamikasi,   iqtisodiy   o‘sishdagi   taklif
omillarining roli kabi mavzularda nazariy va amaliy tahlillar bergan. Jumladan,
soliq siyosatining taklifga ta’siri, ishlab chiqarish xarajatlari va mahalliy ishlab
chiqaruvchilarning narx belgilash strategiyalari kabi masalalarga alohida e’tibor
qaratilgan.   Shunga   qaramay,   hozirgi   zamon   sharoitida   –   ya’ni   raqamli
texnologiyalar, global pandemiya ta’siri, logistika muammolari, yangi energiya
resurslari bilan bog‘liq o‘zgarishlar sharoitida – taklifga ta’sir etuvchi omillarni
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Mirziyoyev Shavkat Miromonovich. 2023-yil – Inson
qadrini ulug‘lash va faol mahalla yili davlat dasturi to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-
yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.lex.uz 5zamonaviy statistik va amaliy tahlillar asosida o‘rganishga ehtiyoj sezilmoqda.
Aynan   shu   nuqtai   nazardan   mazkur   kurs   ishi   mavzusi   nafaqat   nazariy,   balki
amaliy muammolarni ham yoritishga qaratilgani bilan muhim o‘ringa ega.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   Taklif
tushunchasining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   iqtisodiy   jarayonlarni   chuqur
anglash   va   boshqarish   nuqtai   nazaridan   beqiyosdir.   Nazariy   jihatdan,   ushbu
mavzu   iqtisodiy   nazariyaning   asosiy   kategoriyalaridan   biri   bo‘lgan   taklifning
mazmunini   ochib   beradi,  taklif   qonuniyatlarini,  egri   chiziqning   harakatini,  uni
aniqlovchi omillarni tizimli tahlil qilish imkonini beradi. Bu esa iqtisodiy tahlil
va   prognozlash   ko‘nikmalarini   shakllantirishda   muhim   ilmiy   baza   vazifasini
bajaradi. Taklifning qisqa va uzoq muddatli xususiyatlarini tushunish, uni grafik
va matematik modellar orqali tahlil qilish iqtisodchi-mutaxassislar  uchun zarur
nazariy asosdir.   Amaliy jihatdan esa, taklifga ta’sir qiluvchi omillarni aniqlash,
ularni   boshqarish   mexanizmlarini   ishlab   chiqish   orqali   real   iqtisodiy
muammolarga   yechim   topish   mumkin.   Masalan,   resurslar   narxining   oshishi
yoki tushishi, texnologik o‘zgarishlar, davlatning soliq va subsidiyaviy siyosati
ishlab chiqaruvchilar taklifini sezilarli darajada o‘zgartiradi. Shu sababli, ushbu
kurs ishida olib boriladigan tahlillar davlat iqtisodiy siyosatini shakllantirishda,
korxonalar tomonidan ishlab chiqarish rejasini tuzishda, investitsiya qarorlarini
qabul   qilishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Ayniqsa,   O‘zbekiston   sharoitida
ishlab   chiqarish   sektorini   rivojlantirish,   mahalliylashtirish   jarayonlarini
kuchaytirish,   raqobatbardosh   mahsulotlar   taklifini   kengaytirishda   taklif
mexanizmlarining   to‘g‘ri   ishlashini   ta’minlash   dolzarb   vazifadir.   Mazkur   kurs
ishi nazariy bilimlar va amaliy tavsiyalar uyg‘unligida tuzilgan bo‘lib, iqtisodiy
tahlil, rejalashtirish hamda strategik boshqaruvda foydali vosita bo‘la oladi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti –   O‘zbekiston   Respublikasi   bozor
iqtisodiyoti   sharoitida   taklif   shakllanishi   va   unga   ta’sir   qiluvchi   omillar   bilan
bog‘liq iqtisodiy jarayonlardir. 6Kurs ishi mavzusining predmeti  – taklif tushunchasining nazariy mazmuni,
qonuniyatlari,   egri   chizig‘i   xususiyatlari,   shuningdek,   taklif   hajmiga   ta’sir
qiluvchi asosiy omillar (resurslar narxi, texnologik rivojlanish, soliq siyosati va
boshqalar) tahlilidir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi       –   taklif   tushunchasini   chuqur   iqtisodiy
tahlil   qilish,   unga   ta’sir   etuvchi   omillarni   aniqlash   va   O‘zbekiston   iqtisodiyoti
misolida bu omillarning real ta’sirini baholashdan iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
Taklif tushunchasining iqtisodiy mohiyatini yoritish;
Taklif qonuni va egri chizig‘ining nazariy asoslarini o‘rganish;
Taklif hajmiga ta’sir qiluvchi asosiy omillarni tahlil qilish;
O‘zbekiston iqtisodiyoti misolida taklif hajmi o‘zgarishiga ta’sir qiluvchi real
holatlarni o‘rganish;
Amaliy misollar asosida taklifni boshqarish bo‘yicha takliflar ishlab chiqish. 7I BOB. Taklif tushunchasi va uning nazariy asoslari
1.1. Taklifning iqtisodiy mazmuni va mohiyati
Bozor   iqtisodiyotining   asosiy   kategoriyalaridan   biri   bu   —   taklif
tushunchasidir.   Taklif   bozorning   ishlab   chiqaruvchilar   tomonini   ifodalovchi
muhim   iqtisodiy   tushuncha   bo‘lib,   u   narxlar   bilan   ishlab   chiqaruvchilarning
bozorga   chiqaradigan   mahsulotlar   miqdori   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   ko‘rsatadi.
Aniq   qilib   aytganda,   taklif   —   bu   ishlab   chiqaruvchilarning   ma’lum   bir   vaqt
oralig‘ida,   mavjud   narxlar   darajasida   bozorga   chiqarishga   tayyor   bo‘lgan
mahsulotlar   yoki   xizmatlar   hajmidir.   Taklifning   hajmi   va   tuzilishi   ishlab
chiqarish   imkoniyatlariga,   narx   o‘zgarishlariga,   resurslardan   foydalanish
darajasiga,   texnologik   taraqqiyotga   va   boshqa   iqtisodiy   omillarga   bevosita
bog‘liqdir.
Taklifning   mohiyati,   avvalo,   ishlab   chiqarish   qarorlarining   iqtisodiy
asoslarini   ochib   berishda   ko‘rinadi.   Har   qanday   ishlab   chiqaruvchi   yoki
korxona   o‘z   mahsulotini   ishlab   chiqarish   va   bozorga   chiqarishda   xarajatlar,
foyda, narx kutilmalari va bozor talabi bilan bog‘liq omillarni hisobga oladi. Bu
jarayonda   ishlab   chiqaruvchilar   narxlar   o‘zgarishiga   qanday   javob   berishlarini
aniqlash   taklif   qonunini   shakllantiradi.   Taklif   qonuniga   ko‘ra,   boshqa   shartlar
o‘zgarmas ekan, mahsulot  narxi  qanchalik yuqori  bo‘lsa, ishlab chiqaruvchilar
bozorga   shunchalik   ko‘proq   mahsulot   chiqarishga   intiladilar.   Aksincha,   narx
pasayganda   ishlab   chiqarish   hajmi   kamayadi.   Bu   qonun   real   iqtisodiy
munosabatlarda   har   doim   ham   mutlaq   holda   ishlamasligi   mumkin,   ammo   u
umumiy tendensiyani ifodalaydi.
Taklif   hajmini   aniqlovchi   asosiy   omillar   quyidagilardan   iborat:   ishlab
chiqarish   xarajatlari,   texnologik   rivojlanish,   soliqlar   va   subsidiyalar,   ishlab 8chiqaruvchilar   soni,   kutilmalar   va   bozordagi   boshqa   omillar.   Masalan,   ishlab
chiqarish   xarajatlarining   pasayishi   ishlab   chiqaruvchilarni   ko‘proq   mahsulot
ishlab chiqarishga undaydi. Yoki yangi texnologiyalarning joriy qilinishi ishlab
chiqarish   samaradorligini   oshiradi   va   natijada   taklif   hajmi   ortadi.   Shu   bilan
birga, hukumat tomonidan beriladigan subsidiyalar, soliq imtiyozlari ham ishlab
chiqarishni rag‘batlantirib, taklifni oshirish omili bo‘lishi mumkin.
Taklif iqtisodiyotda narx mexanizmini tushunishda ham muhim rol o‘ynaydi.
Bozordagi  narxlar, aynan taklif  va talabning o‘zaro ta’siri asosida shakllanadi.
Agar   taklif   talabdan   oshib   ketsa,   narxlar   pasayadi,   bu   esa   ishlab
chiqaruvchilarning   rag‘batini   kamaytiradi.   Aksincha,   talab   taklifdan   ortiq
bo‘lsa,   narxlar   oshadi   va   bu   ishlab   chiqarishni   ko‘paytirish   uchun   rag‘bat
yaratadi.   Bu   mexanizm   bozor   muvozanatini   saqlab   turishda   hal   qiluvchi   rol
o‘ynaydi.   Shuning   uchun,   taklif   mexanizmlarini   tahlil   qilish   va   to‘g‘ri
boshqarish   davlat   iqtisodiy   siyosatining   eng   muhim   vazifalaridan   biri
hisoblanadi.
Taklif   tushunchasi   mikroiqtisodiy   tahlilning   markaziy   komponenti   bo‘lib,
unda   ishlab   chiqaruvchilarning   individual   va   agregat   qarorlarini   baholash
mumkin.   Individual   taklif   —   bu   alohida   bir   ishlab   chiqaruvchining   mahsulot
chiqarish   qaroriga   asoslangan   bo‘lsa,   agregat   taklif   —   bu   barcha   ishlab
chiqaruvchilarning umumiy taklif miqdorini ifodalaydi. Agregat taklif, ayniqsa,
mamlakat   yalpi   ichki   mahsulotining   (YAIM)   shakllanishi   va   iqtisodiy   o‘sish
sur’atlarini tahlil qilishda asosiy ko‘rsatkichlardan biri hisoblanadi. Shu sababli,
makroiqtisodiy   siyosat   yuritishda   taklif   egri   chizig‘ining   harakati,   taklif
hajmidagi o‘zgarishlar va omillarning kompleks tahlili muhimdir.
O‘zbekiston   iqtisodiyoti   misolida   qaraladigan   bo‘lsa,   mamlakatda   so‘nggi
yillarda iqtisodiy islohotlar natijasida ko‘plab yangi ishlab chiqarish subyektlari
tashkil   etildi,   texnologik   modernizatsiya   bosqichma-bosqich   amalga   oshirildi.
Bularning   barchasi   ichki   bozor   uchun   taklif   hajmini   oshirish   imkonini
yaratmoqda.   Shunga   qaramay,   xom   ashyo   narxining   o‘zgaruvchanligi,   ishlab 9chiqarish quvvatlarining cheklanganligi, ayrim hollarda resurslar tanqisligi yoki
yuqori   tannarx   —   taklifning   barqaror   shakllanishiga   to‘sqinlik   qilmoqda.   Shu
nuqtai   nazardan,   taklifning   nazariy   asoslarini   chuqur   tushunish,   amaliy
holatlarda   bu   bilimlarni   qo‘llash   orqali   iqtisodiy   siyosatni   takomillashtirish
mumkin bo‘ladi.
1.2. Taklif qonuni va uning asosiy tamoyillari
Taklif qonuni – bozor iqtisodiyoti  nazariyasining muhim tamoyillaridan biri
bo‘lib,   u   narxlar   o‘zgarishi   bilan   mahsulot   yoki   xizmat   taklifining   qanday
o‘zgarishini   ifodalaydi.   Bu   qonunning   mohiyatiga   ko‘ra,   boshqa   omillar
o‘zgarmas   ekan,   mahsulot   narxi   oshgan   sari,   ishlab   chiqaruvchilar   ko‘proq
mahsulot taklif qilishga intiladilar. Aksincha, mahsulot narxi pasayganda, ishlab
chiqaruvchilar  taklif   hajmini   kamaytirishga   moyil   bo‘ladilar.  Demak,  taklif   va
narx   orasida   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   bog‘liqlik   mavjud.   Bu   esa   taklif   qonunining
asosiy tamoyilidir.
Taklif   qonuni   mikroiqtisodiy   darajada   ishlab   chiqaruvchilarning   iqtisodiy
manfaatga asoslangan harakatlarini aks ettiradi. Bozorda mahsulot narxi yuqori
bo‘lsa, ishlab chiqaruvchi bundan ko‘proq foyda olish imkoniyatiga ega bo‘ladi,
shuning   uchun   u   ishlab   chiqarishni   kengaytirishga   harakat   qiladi.   Bu   holatda
foyda darajasining ortishi ishlab chiqaruvchini rag‘batlantiradi. Shu bilan birga,
yuqori narx yangi ishlab chiqaruvchilarni ham bozorga kirishga undaydi, bu esa
umumiy taklif hajmining ortishiga olib keladi.
Taklif qonuni quyidagi asosiy tamoyillarga tayangan holda faoliyat
ko‘rsatadi:
Narx bilan taklif  o‘rtasidagi  to‘g‘ridan-to‘g‘ri bog‘liqlik – narx oshgan sari,
taklif hajmi ortadi. Bu tamoyil ishlab chiqaruvchining ko‘proq daromad olishga
intilishini aks ettiradi.
Qolgan   omillar   doimiy   deb   qaraladi   (ceteris   paribus   sharti)   –   taklif   qonuni
faqat   narx   va   taklif   orasidagi   bog‘liqlikni   tushuntiradi.   Boshqa   omillar:
texnologiya,   soliq,   resurslar   narxi   va   hokazolar   o‘zgarmas   deb   qabul   qilinadi. 10Agar   bu   omillar   o‘zgarsa,   taklif   egri   chizig‘i   o‘z   joyini   o‘zgartiradi,   lekin   bu
taklif qonuni emas, taklif miqdorining siljishiga olib keladi.
Ko‘proq   ishlab   chiqarish   –   ko‘proq   xarajat   degani   –   ishlab   chiqaruvchilar
ko‘proq mahsulot taklif qilgan sari, ularning har bir qo‘shimcha birlikni ishlab
chiqarish   xarajatlari   ortadi.   Natijada,   faqat   narx   oshgan   taqdirdagina   ishlab
chiqarishni kengaytirish iqtisodiy jihatdan foydali bo‘ladi.
Ishlab   chiqaruvchilarning   raqobatbardoshlik   darajasi   –   narxlar   o‘sgan   sari
nafaqat   taklif   hajmi,   balki   ishlab   chiqaruvchilar   soni   ham   ortadi.   Bu   bozorda
raqobatni kuchaytiradi va umumiy taklifni oshiradi.
Kutilmalar   ta’siri   –   ishlab   chiqaruvchilar   kelajakda   narx   oshishini   kutishsa,
mahsulotni   hozircha   ushlab   qolib,   bozorga   kechroq   chiqarishlari   mumkin.   Bu
holatda   real   taklif   pasayadi.   Aksincha,   narxlar   tushib   ketish   ehtimoli   bo‘lsa,
ishlab chiqaruvchilar mahsulotni tezda bozorga chiqarishga harakat qiladilar.
Taklif   qonunining   grafik   ko‘rinishi   "taklif   egri   chizig‘i"   orqali   ifodalanadi.
Bu   egri   chiziq   odatda   yuqoriga   qarab   ko‘tarilgan   shaklda   tasvirlanadi.   Egri
chiziqning   yuqoriga   ko‘tarilishi   shuni   anglatadiki,   narx   oshganda   taklif   hajmi 11ham   ortadi.   Bu   grafikda   vertikal   o‘qda   narx,   gorizontal   o‘qda   esa   mahsulot
hajmi   ko‘rsatiladi.   Taklif   egri   chizig‘ining   o‘rnini   yoki   harakatini   boshqa
omillar, masalan, texnologik yutuqlar, ishlab chiqarish xarajatlari, soliqlar yoki
subsidiyalar o‘zgartiradi.
Taklif   qonunining   universal   amal   qilishi,   ayrim   hollarda   istisnolarga   ham
duch   keladi.   Masalan,   nodir   yoki   san’at   asarlari,   qimmatbaho   kolleksiyalar,
tabiiy   resurslar   kabi   mahsulotlar   taklifida   narx   oshsa   ham,   hajmni   oshirish
imkonsiz   bo‘lishi   mumkin.   Bundan   tashqari,   qishloq   xo‘jaligi   mahsulotlari
mavsumiy   bo‘lgani   sababli   taklifni   ko‘paytirish   uchun   vaqt   kerak   bo‘ladi,   bu
esa   taklif   qonunining   darhol   ishlashini   sekinlashtiradi.O‘zbekiston
iqtisodiyotida   taklif   qonunining   amaliy   jihatlari   iqtisodiy   islohotlar   jarayonida
yaqqol   namoyon   bo‘lmoqda.   Xususan,   narxlarning   liberallashtirilishi,
monopoliya   darajasining   kamaytirilishi,   raqobat   muhitining   kengaytirilishi,
soliqqa   oid   islohotlar   orqali   ishlab   chiqaruvchilarni   rag‘batlantirish   choralari
ko‘rilmoqda.   Bu   omillar   taklif   qonuni   asosida   ishlab   chiqaruvchilarni   faol
bozorga jalb qilishga xizmat qilmoqda. 121.3. Taklif egri chizig‘i: ko‘rinishi, harakati va izohi
Taklif   egri   chizig‘i   —   bozor   iqtisodiyoti   nazariyasida   muhim   grafik   vosita
bo‘lib,   u   mahsulot   narxi   bilan   taklif   hajmi   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   vizual
shaklda   ifodalaydi.   Bu   egri   chiziq   ishlab   chiqaruvchilarning   ma’lum   narx
darajasida   bozorga   taklif   qilmoqchi   bo‘lgan   mahsulotlar   hajmini   ifodalaydi.
Taklif egri chizig‘i orqali iqtisodiy muvozanatni tahlil qilish, narxlar harakati va
ishlab chiqaruvchilarning munosabatini anglash imkoniyati yuzaga keladi.
Oddiy   sharoitlarda,   taklif   egri   chizig‘i   o‘suvchi   yo‘nalishda,   ya’ni   chap
pastdan   o‘ng   yuqoriga   qarab   chiziladi.   Bu   shuni   anglatadiki,   mahsulot   narxi
ortgan   sari   ishlab   chiqaruvchilar   ko‘proq   mahsulot   taklif   qilishga   moyil
bo‘ladilar.   Chunki   yuqori   narx   –   yuqori   daromad   manbai   sifatida   baholanadi.
Narx   oshgan   sari   ishlab   chiqarish   xarajatlarini   qoplash   va   foyda   olish 13imkoniyati   kuchayadi.   Shuningdek,   yangi   ishlab   chiqaruvchilar   ham   bozorga
kirib keladi va umumiy taklif miqdori ortadi.
Grafik   jihatdan   bu   egri   chiziq   gorizontal   o‘qda   (X   o‘qi)   mahsulot   hajmini,
vertikal   o‘qda   (Y   o‘qi)   esa   mahsulot   narxini   ko‘rsatadi.   Har   bir   nuqta   taklif
jadvalidagi   ma’lum   bir   narx   va   unga   mos   taklif   hajmini   ifodalaydi.   Masalan,
mahsulot narxi 10 birlik bo‘lsa va ishlab chiqaruvchilar 5 birlik mahsulot taklif
qilsa, bu nuqta (5; 10) shaklida grafikda ifodalanadi. Narx 20 ga ko‘tarilganda
esa, taklif 10 birlikka yetadi va hokazo.
Taklif egri chizig‘i ikki asosiy o‘zgarishga uchrashi mumkin:
Taklif hajmining o‘zgarishi (egri chiziq bo‘ylab harakat)
Taklifning o‘zi o‘zgarishi (egri chiziqning siljishi)
1.   Taklif   hajmining   o‘zgarishi   degani   —   mahsulot   narxidagi   o‘zgarishga
javoban,  egri   chiziq bo‘ylab  yuqoriga  yoki  pastga  qarab  harakat  sodir   bo‘ladi.
Bu taklif qonunining to‘g‘ridan-to‘g‘ri ishlashi bo‘lib, narxlar ortgan sari taklif
ham   ortadi.   Bu   holatda   boshqa   omillar   o‘zgarmaydi   va   harakat   egri   chiziq
ichida qoladi.
2.   Taklifning   o‘zgarishi   esa   —   narxdan   tashqari   omillarning   o‘zgarishiga
javoban   sodir   bo‘ladi.   Bunda   butun   egri   chiziq   o‘z   joyini   o‘zgartiradi,   ya’ni
chapga yoki o‘ngga siljiydi.
Agar ishlab chiqarish xarajatlari kamayib, foyda ortsa yoki yangi texnologiyalar
joriy   qilinsa,   taklif   ortadi   va   egri   chiziq   o‘ngga   siljiydi.   Aksincha,   resurslar
narxi   oshsa,   soliq   bosimi   kuchaysa   yoki   xom-ashyo   tanqisligi   yuzaga   kelsa,
taklif kamayadi va egri chiziq chapga siljiydi.
Quyidagi omillar taklif egri chizig‘ining siljishiga sabab bo‘ladi: 141. Ishlab chiqarish xarajatlari
Ishlab   chiqarish   xarajatlari   taklifning   eng   asosiy   aniqlovchi   omillaridan
biridir.   Xarajatlar   deganda   xom-ashyo,   ishchi   kuchi,   energiya   resurslari,
transport,   saqlash   va   boshqa   vositalar   uchun   ketadigan   umumiy   mablag‘
tushuniladi.   Agar   ishlab   chiqarish   xarajatlari   kamayadigan   bo‘lsa,   mahsulot
ishlab chiqarish narxi ham arzonlashadi. Bu esa ishlab chiqaruvchilarning foyda
olish imkoniyatini oshirib, ularni ko‘proq mahsulot ishlab chiqarishga undaydi.
Natijada taklif ortadi va egri chiziq o‘ngga siljiydi.Ishlab 	
chiqarish 
xarajatlari 	
Te xnologik 
yutuqlar 	
Soliqlar va 
subsidiyalar	
Bozordagi 	
ishlab 	
chiqaruvchilar 	
soni 	
Bozordagi 
kutilmalar  15Masalan, O‘zbekistonda paxta xom-ashyosining narxi pasaysa, paxta tolasini
ishlab   chiqaruvchi   zavodlar   xarajatni   tejaydi   va   ko‘proq   mahsulot   chiqaradi.
Aksincha,   ishlab   chiqarish   xarajatlari   oshsa   (masalan,   elektr   energiyasi,
yoqilg‘i, xom-ashyo narxi ko‘tarilsa), foyda kamayadi va ishlab chiqaruvchilar
taklifni qisqartiradi. Bunday hollarda taklif egri chizig‘i chapga siljiydi.
2. Texnologik yutuqlar
Texnologik   taraqqiyot   taklifni   oshiruvchi   eng   kuchli   omillardan   biridir.
Yangi   texnologiyalar,   avtomatlashtirilgan   tizimlar,   zamonaviy   uskunalar   va
dasturiy   vositalar   ishlab   chiqarish   samaradorligini   oshiradi,   vaqt   va   resurs
tejamkorligini   ta’minlaydi.   Bu   esa   bir   xil   miqdordagi   resurs   bilan   ko‘proq
mahsulot ishlab chiqarish imkonini beradi.
Masalan,   qishloq   xo‘jaligida   zamonaviy   ekish,   sug‘orish   va   yig‘im-terim
texnikalaridan   foydalanish   orqali   kamroq   xarajat   bilan   ko‘proq   hosil   olish
mumkin. O‘zbekistonda oziq-ovqat sanoatida yangi texnologiyalarni joriy qilish
natijasida   konserva,   non   mahsulotlari   va   qandolat   ishlab   chiqarish   hajmi
sezilarli darajada ortgan. Bunday yutuqlar taklif egri chizig‘ini o‘ngga siljitadi.
3. Soliqlar va subsidiyalar
Davlat   siyosatining   ishlab   chiqaruvchilarga   bevosita   ta’siri   –   bu   soliq   va
subsidiyalar orqali amalga oshiriladi. Soliqlar – ishlab chiqaruvchidan davlatga
majburiy   to‘lov   sifatida   undiriladi.   Soliq   yukining   ortishi   korxonalarning
xarajatlarini   oshirib,   ularning   foydasini   kamaytiradi.   Shu   sababli,   soliq   ortsa,
taklif kamayadi va egri chiziq chapga siljiydi.
Aksincha,   subsidiyalar   –   davlat   tomonidan   ishlab   chiqaruvchilarga
ko‘rsatiladigan moliyaviy yordamdir. Bu yordam energiya xarajatlari, kreditlar,
xom-ashyo   yoki   eksportda   berilishi   mumkin.   Subsidiyalar   ishlab   chiqarishni
rag‘batlantiradi   va   taklifni   oshiradi.   Masalan,   O‘zbekistonda   chorvachilik   va
parrandachilik   sohalarida   davlat   subsidiya   ajratganidan   so‘ng   mahsulot   ishlab
chiqarish hajmi ortgan. Bu holatda taklif egri chizig‘i o‘ngga siljiydi.
4. Bozordagi ishlab chiqaruvchilar soni 16Bozorga   taklif   qilinayotgan   mahsulotlar   hajmi   ishlab   chiqaruvchilar   soniga
bog‘liq.   Agar   ma’lum   mahsulot   yoki   xizmatni   ishlab   chiqarayotgan   korxona
yoki   fermerlar   soni   ko‘paysa,   umumiy   taklif   hajmi   ortadi.   Aksincha,   ishlab
chiqaruvchilar   soni   kamayganda,   bozordagi   umumiy   mahsulot   taklifi   ham
kamayadi.
Masalan, O‘zbekistonda issiqxona xo‘jaliklari sonining ko‘payishi natijasida
yil   davomida   pomidor,   bodring,   qalampir   va   boshqa   sabzavotlar   doimiy
ravishda   bozorga   chiqarilmoqda.   Bu   taklif   hajmining   ortishiga   xizmat
qilmoqda.   Agar   bozorga   yangi   ishlab   chiqaruvchilar   kirsa,   taklif   egri   chizig‘i
o‘ngga   siljiydi.   Agar   ishlab   chiqaruvchilarning   ko‘pi   yopilib   ketsa   yoki
to‘xtasa, egri chiziq chapga siljiydi.
5. Bozordagi kutilmalar
Ishlab   chiqaruvchilar   narxlar   harakati   haqida   doimo   bashorat   qiladilar.
Kelajakda   mahsulot   narxi   oshadi   deb   taxmin   qilsalar,   ishlab   chiqaruvchilar
mahsulotni   hozircha   bozorga   chiqarishni   sekinlashtiradi   va   kutadi   –   bu   esa
hozirgi taklifni kamaytiradi. Aksincha, kelajakda narxlar tushadi  deb o‘ylansa,
ular   mahsulotni   imkon   qadar   tezroq   bozorga   chiqarishga   harakat   qiladi   va
hozirgi taklif ortadi.
Misol   uchun,  qishloq  xo‘jaligi   mahsulotlari   narxi  mavsumga   bog‘liq  bo‘lib,
yozda arzonlashadi, qishda esa oshadi. Fermerlar, agar narx oshishini kutishsa,
mahsulotni  omborda ushlab turishga harakat  qilishadi.  Bu vaqtda bozor  taklifi
kamayadi.   Shuning   uchun   kutilmalar   omili   taklif   hajmiga   kuchli   ta’sir
ko‘rsatadi.
Taklif   egri   chizig‘i   yordamida   bozor   muvozanatini   aniqlash   ham   mumkin.
Talab   egri   chizig‘i   bilan   kesishgan   nuqta   –   muvozanat   narxi   va   muvozanat
hajmini   ko‘rsatadi.  Bu   nuqtada  taklif   va  talab  bir-biriga   teng  bo‘ladi  va  bozor
barqaror holatda faoliyat yuritadi. Agar narx muvozanatdan yuqori bo‘lsa, taklif
ortiqcha bo‘ladi; narx past bo‘lsa, mahsulot tanqisligi yuzaga keladi. Bu holatlar
ham egri chiziqlar orqali tahlil qilinadi. 17O‘zbekiston   misolida   aytganda,   ayrim   tovarlar   va   xizmatlar   bo‘yicha   taklif
egri   chizig‘i   beqaror   holatda   bo‘lishi   mumkin.   Bu   holat   elektr   energiyasi,
qurilish   materiallari,   oziq-ovqat   mahsulotlari   kabi   sohalarda   yaqqol   ko‘zga
tashlanadi.   Bunday   sohalarda   taklifga   ta’sir   etuvchi   omillar   ko‘p   va   tez-tez
o‘zgarib   turadi.   Shuning   uchun   taklif   egri   chizig‘ini   o‘rganish   –   iqtisodiy
strategiya   ishlab   chiqishda,   narx   nazoratini   yuritishda   va   davlat   aralashuvi
zaruratini aniqlashda muhim ahamiyatga ega. 18II BOB. Taklif hajmiga ta’sir etuvchi asosiy omillar O‘zbekiston
2.1. Resurslar narxi va ishlab chiqarish xarajatlarining ta’siri
Taklif hajmini aniqlovchi eng muhim omillardan biri bu – resurslar narxi va
ishlab   chiqarish   xarajatlaridir.   Iqtisodiyotda   ishlab   chiqarish   faoliyati   resurslar
asosida   amalga   oshiriladi.   Bu   resurslar   —   xom-ashyo,   mehnat,   kapital,   yer,
energiya,   transport   va   texnologiya   kabi   omillarni   o‘z   ichiga   oladi.   Ushbu
resurslarning   narxi   qancha   yuqori   bo‘lsa,   ishlab   chiqarish   xarajatlari   ham
shunchalik   ortadi.   Natijada,   ishlab   chiqaruvchilar   uchun   mahsulot   ishlab
chiqarish   qimmatlashadi,   foyda   darajasi   pasayadi   va   taklif   hajmi   qisqaradi.
Aksincha, resurslar narxi pasaysa, ishlab chiqarish xarajatlari kamayadi, bu esa
ishlab   chiqaruvchilarni   ko‘proq   mahsulot   ishlab   chiqarishga   rag‘batlantiradi.
Shuning uchun ham resurslar narxi bilan taklif hajmi o‘rtasida teskari bog‘liqlik
mavjud.
Ishlab   chiqarish   xarajatlari   bu   —   mahsulotni   yaratish,   qayta   ishlash   va
bozorga   chiqarish   uchun   sarflanadigan   umumiy   mablag‘dir.   Bu   xarajatlar
doimiy   va   o‘zgaruvchan   xarajatlarga   bo‘linadi.   Doimiy   xarajatlar   (ijara   haqi,
ishchi   oyliklari,   amortizatsiya)   ishlab   chiqarish   hajmiga   bog‘liq   bo‘lmagan
holda   saqlanadi,   o‘zgaruvchan   xarajatlar   esa   (xom-ashyo,   energiya,   yoqilg‘i,
soliq,   logistika)   mahsulot   miqdoriga   bog‘liq   ravishda   o‘zgaradi.   Agar
o‘zgaruvchan   xarajatlar   oshsa,   mahsulot   narxini   ko‘tarishga   majbur   bo‘lgan
ishlab   chiqaruvchilar,   talab   kamayishi   xavfidan   cho‘chib,   taklif   hajmini
cheklashi mumkin.
O‘zbekiston   sharoitida   so‘nggi   yillarda   ishlab   chiqarish   xarajatlariga   ta’sir
qiluvchi   bir   qator   omillar   mavjud.   Xususan,   xom-ashyo   narxining   jahon
bozoridagi o‘zgarishi, ichki bozorda energiya tariflarining oshirilishi, transport-
logistika   tizimidagi   qiyinchiliklar,   valyuta   kursining   beqarorligi,   importga
bog‘liqlik   kabi   omillar   ishlab   chiqaruvchilarning   xarajatlarini   ortishiga   olib
kelmoqda.   Masalan,   2023-yilda   elektr   energiyasi   va   gaz   narxlarining
liberallashuvi   yirik   sanoat   korxonalarining   ishlab   chiqarish   tannarxiga   salbiy 19ta’sir   ko‘rsatdi.   Bu   esa   ba’zi   korxonalar   tomonidan   ishlab   chiqarish   hajmini
kamaytirishga   yoki   narxni   oshirishga   olib   keldi.Shuningdek,   mahalliy   ishlab
chiqaruvchilarning   xorijiy   valyutada   sotib   olinadigan   resurslarga   bo‘lgan
qaramligi   ham   muhim   muammo   sanaladi.   Metall,   texnika   uskunalari,
texnologiyalar,   o‘g‘it   va   pestitsidlar,   tibbiy   anjomlar,   dorilar   kabi   ko‘plab
resurslar   import   qilinadi.   Agar   milliy   valyutaning   qadri   pasaysa,   ushbu
resurslarning  narxi   oshadi   va   ishlab   chiqarish   tannarxi   ortadi.  Bu   esa   umumiy
taklifni   qisqartiradi   yoki   narxlar   ortishiga   sabab   bo‘ladi.Ammo   boshqa
tomondan,   resurslar   narxini   pasaytirish   yoki   ular   bilan   barqaror   ta’minot
yaratish   orqali   taklifni   oshirish   imkoniyati   mavjud.   Masalan,   O‘zbekiston
hukumati   tomonidan   olib   borilayotgan   “mahalliylashtirish   dasturi”   aynan   shu
maqsadga   qaratilgan   bo‘lib,   import   o‘rnini   bosuvchi   mahsulotlar   ishlab
chiqaruvchilarni   ichki   resurslardan   samarali   foydalanishga   undaydi.   Bu   orqali
ishlab   chiqarish   xarajatlari   kamayib,   taklif   barqarorlashadi.Bundan   tashqari,
ishlab   chiqarishdagi   energiya   tejamkor   texnologiyalarni   joriy   qilish   ham
xarajatlarni   kamaytirish   vositasi   hisoblanadi.   Zamonaviy   texnologiyalar
yordamida  energiya  sarfini   optimallashtirish,  chiqindilarni  kamaytirish,  suv  va
boshqa   resurslardan   tejamli   foydalanish   orqali   mahsulot   tannarxini   pasaytirish
mumkin. Bu esa mahsulot narxini raqobatbardosh qiladi, ishlab chiqaruvchining
foyda olish imkonini oshiradi va natijada taklif hajmini ko‘paytiradi.Shuni ham
ta’kidlash   kerakki,   ishlab   chiqarish   xarajatlari   faqat   moddiy   resurslar   bilan
cheklanmaydi.   Mehnat   resurslari   narxi   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   Ishchi
kuchi   malakasi,   ish   haqi   miqdori,   ijtimoiy   kafolatlar   ishlab   chiqaruvchining
moliyaviy   rejalariga   bevosita   ta’sir   qiladi.   Ish   haqi   oshsa,   bu   o‘zgarish   ham
taklif hajmiga ta’sir ko‘rsatadi. Shu bois, mehnat unumdorligini oshirish orqali
ishchi   kuchi   xarajatlarini   nisbatan   barqaror   saqlash   muhim   vazifa   bo‘lib
qolmoqda.   Resurslar   narxi   va   ishlab   chiqarish   xarajatlarining   taklif   hajmiga
ta’siri chuqur va murakkab. Narxlar oshishi taklifni qisqartiradi, kamayishi esa
uni   oshiradi.   Bu   bog‘liqlikni   hisobga   olgan   holda,   davlat   tomonidan   ishlab 20chiqaruvchilarni   qo‘llab-quvvatlovchi   siyosat   yuritish,   ayniqsa   energiya
narxlari, soliq va kredit imtiyozlari orqali xarajatlarni kamaytirish taklif hajmini
barqaror   saqlashga   yordam   beradi.   Shuningdek,   ishlab   chiqaruvchilarning
o‘zlari   ham   resurslardan   tejamkor   va   samarali   foydalanish,   ishlab   chiqarish
texnologiyalarini   yangilash   orqali   raqobatbardosh   mahsulot   taklifini
ta’minlashlari   kerak.Taklif   hajmi   va   ishlab   chiqarish   xarajatlari   o‘rtasidagi
bog‘liqlik   iqtisodiy   nazariyada   doimo  chuqur   o‘rganiladigan   masalalardan   biri
hisoblanadi. Bu ikki omil orasidagi teskari proporsional munosabat amaliyotda
ham o‘z tasdig‘ini topmoqda. Ayniqsa, O‘zbekiston iqtisodiyotida 2020 yildan
2025   yilgacha   bo‘lgan   davrda   kuzatilgan   statistik   ko‘rsatkichlar,   ishlab
chiqarish xarajatlari ortgani sari taklif hajmi qisqarayotganini yaqqol ifodalaydi.
2020-yilda ishlab chiqarish xarajatlari 100 mlrd so‘m atrofida bo‘lgan va shu
davrda   taklif   hajmi   500   ming   birlikni   tashkil   qilgan.   Bu   davrda   davlat
tomonidan   energiya   va   xom-ashyo   narxlari   nazorat   ostida   ushlab   turilgan,
pandemiyadan   keyingi   iqtisodiy   tiklanish   jarayoni   boshlanayotgan   edi.   Bu
sharoitda   ishlab   chiqaruvchilar   nisbatan   barqaror   narxlarda   mahsulot   taklif
qilishga muvaffaq bo‘lishdi.
2021-yilda esa ishlab chiqarish xarajatlari 10 foizga oshib, 110 mlrd so‘mni
tashkil qildi. Bu o‘zgarishga asosan transport-logistika tizimidagi qiyinchiliklar,
import qilinadigan xom-ashyo narxlarining jahon bozorida keskin oshishi sabab
bo‘ldi.   Taklif   hajmi   esa   480   ming   birlikka   tushdi.   Ya’ni   xarajat   ortgan   sari
ishlab chiqaruvchilar taklifni qisqartirishga majbur bo‘lishdi.
2022-yilga   kelib,   ishlab   chiqarish   xarajatlari   130   mlrd   so‘mga   yetdi.   Bu
davrda   Rossiya-Ukraina   urushi   va   boshqa   geosiyosiy   muammolar   tufayli
yoqilg‘i va gaz narxlari keskin oshdi. Bu esa, ayniqsa, energetika tarmoqlariga
bog‘liq   bo‘lgan   sanoat   sohalariga   kuchli   ta’sir   ko‘rsatdi.   Taklif   hajmi   esa   450
ming   birlikka   tushdi.   Bu   yil   davlat   tomonidan   ayrim   sohalarga   subsidiyalar
ajratilgan bo‘lsa-da, ular umumiy o‘sishni qoplay olmadi. 212023-yilda   esa   ishlab   chiqarish   xarajatlari   160   mlrd   so‘mga   ko‘tarildi.   Bu
energiya narxlarining liberallashtirilishi, valyuta kursining o‘zgarishi va import
resurslariga   bog‘liqlik   bilan   izohlanadi.   Natijada,   taklif   hajmi   420   ming   birlik
atrofida   bo‘lib,   pasayish   tendensiyasi   davom   etdi.   Aholi   talabining   nisbiy
barqarorligi narxlarning oshishiga sabab bo‘ldi, bu esa taklif hajmining barqaror
bo‘lishiga to‘sqinlik qildi.
2024-yilda   xarajatlar   185   mlrd   so‘mga   yetdi,   ya’ni   avvalgi   yilga   nisbatan
yana 15 foizga oshdi. Shu bilan birga, ishlab chiqaruvchilar mahsulot tannarxini
o‘zgartirishga   majbur   bo‘lishdi,   bu   esa   iste’mol   narxlari   indeksiga   bosimni
kuchaytirdi. Taklif hajmi esa 410 ming birlikka kamaydi. Ushbu yildan boshlab
davlat   importni   cheklash   va   mahalliylashtirish   bo‘yicha   faol   choralarni
kuchaytirishga kirishdi.
2025-yilning   21-iyul   holatiga   ko‘ra,   ishlab   chiqarish   xarajatlari   200   mlrd
so‘m atrofida bo‘lib, eng yuqori darajaga yetgan. Biroq, taklif hajmi 405 ming
birlik   bilan   nisbatan   sekin   pasaygan   bo‘lsa-da,   davlat   tomonidan   ishlab
chiqaruvchilar   uchun   subsidiya,   kredit   va   soliq   imtiyozlari   berilishi   orqali
barqarorlikni   saqlab   turish   choralari   ko‘rilmoqda.   Bu   yilda   iqtisodiy
muvozanatni   saqlab   qolish,   inflyatsiyani   jilovlash   va   ishlab   chiqarishni
rag‘batlantirish   asosiy   vazifa   sifatida   belgilangani   taklif   hajmining   keskin
pasayishini chekladi.
2020–2025 yillardagi ishlab chiqarish xarajatlari va taklif hajmi
Yil Ishlab chiqarish xarajatlari (mln so'm) Taklif hajmi (ming birlik)
2020 100 500
2021 110 480
2022 130 450
2023 160 420
2024 185 410
2025 200 405 22Yuqoridagi   ma’lumotlar   asosida   shuni   ta’kidlash   mumkin:   ishlab   chiqarish
xarajatlarining   ortishi   bevosita   taklif   hajmiga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatmoqda.   Har
yili xarajatlar ortib borgan sari, ishlab chiqaruvchilar mahsulot narxini oshirish
yoki taklif hajmini kamaytirishga majbur bo‘lgan. Bu esa iqtisodiy barqarorlik
uchun   muhim   xavf   omilidir.   Shu   bois,   ishlab   chiqarish   xarajatlarini
kamaytirishga   qaratilgan   chora-tadbirlar   (energiya   tejamkor   texnologiyalar,
mahalliy xom-ashyoni ko‘paytirish, r
2.2. Texnologik taraqqiyot, soliq va davlat siyosatining taklifga ta’siri
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   taklifni   shakllantiruvchi   omillar   ko‘plab
tarmoqlarda   o‘zgaruvchan   va   murakkab   tus   oladi.   Ulardan   uchta   muhim
yo‘nalish   —   texnologik   taraqqiyot,   soliq   siyosati   va   umumiy   davlat   iqtisodiy
siyosati — ishlab chiqaruvchilarning qarorlariga, ishlab chiqarish jarayonlariga
va taklif hajmiga bevosita yoki bilvosita ta’sir ko‘rsatadi. Bu omillarni chuqur
tahlil qilish orqali taklif harakatining iqtisodiy mexanizmlarini anglash va ularni
samarali boshqarish imkoniyati yaratiladi.
Texnologik taraqqiyotning taklifga ta’siri 23Texnologik   taraqqiyot   zamonaviy   ishlab   chiqarishning   yuragi   hisoblanadi.
Innovatsion texnologiyalar, avtomatlashtirish, raqamli texnologiyalar va sun’iy
intellekt   kabi   yutuqlar   ishlab   chiqarish   jarayonlarini   optimallashtiradi,
samaradorlikni   oshiradi   va   xarajatlarni   kamaytiradi.   Bu   esa   mahsulotning   o‘z
tannarxini pasaytirib, taklif hajmini oshirishga imkon yaratadi.
O‘zbekiston   misolida   qaralganda,   so‘nggi   yillarda   qishloq   xo‘jaligi,
to‘qimachilik,   farmatsevtika,   avtomobilsozlik   va   oziq-ovqat   sanoatida
texnologik   modernizatsiya   jarayonlari   faol   kechmoqda.   Masalan,   paxta-
to‘qimachilik   klasterlarida   lazerli   tozalash,   avtomatik   saralash,   mato
bo‘yashning   ekologik   texnologiyalari   joriy   qilindi.   Bu   esa   ishlab
chiqaruvchilarga   bir   necha   baravar   ko‘p   mahsulot   ishlab   chiqarish   imkonini
berdi.Shuningdek,   IT   texnologiyalar   asosida   ishlab   chiqarishni   boshqarish
(ERP,   CRM   tizimlari),   energiya   tejamkor   uskunalar   va   robototexnika
qurilmalari nafaqat ishlab chiqarish hajmini, balki taklif sifati va tezligini ham
oshirdi.   Natijada,   taklif   egri   chizig‘i   o‘ngga   siljib,   bozorni   to‘ldiruvchi
mahsulotlar   soni   ortdi.   Demak,   texnologik   yutuqlar   taklifni   kengaytiruvchi
asosiy vosita sanaladi.
Soliq siyosatining taklifga ta’siri
Soliq   tizimi   har   qanday   ishlab   chiqaruvchining   iqtisodiy   faoliyatida   asosiy
xarajat   omillaridan   biri   hisoblanadi.   Yuqori   soliq   stavkalari   ishlab   chiqarish
xarajatlarini   oshirib,   korxonaning   foyda   darajasini   pasaytiradi.   Bu   holatda,
ayniqsa   kichik   va   o‘rta   biznes   vakillari   ishlab   chiqarishni   kamaytirish   yoki
to‘xtatishga majbur bo‘lishadi. Shu boisdan, taklif hajmi qisqaradi.
O‘zbekiston   Respublikasida   oxirgi   yillarda   soliq   islohotlari   orqali   ishlab
chiqaruvchilar   uchun   imtiyozli   sharoitlar   yaratilmoqda.   Jumladan,   yirik
korxonalar   uchun   soliq   stavkalarining   pasaytirilishi,   yangi   tashkil   etilgan
korxonalar  uchun bir  necha yilga soliqdan  ozod qilish, eksportchilarga QQSni
qaytarish   mexanizmlari   taklif   hajmini   oshirishga   xizmat   qilmoqda.   Ayniqsa,
sanoat   zonalarida   faoliyat   yuritayotgan   korxonalarga   berilgan   erkinliklar, 24soliqlardan ozod etish va kreditlarni kafolatlash orqali ishlab chiqarish sur’atlari
barqaror   o‘smoqda.Shuningdek,   elektron   soliq   hisoboti   tizimining   joriy
qilinishi,   soliq   yukining   avtomatlashtirilishi   va   soliq   nazoratining   shaffofligi
ishlab chiqaruvchilarni rag‘batlantiradi. Bunday sharoitda ishlab chiqaruvchilar
ko‘proq   mahsulot   ishlab   chiqarib,   bozorga   taklif   qilish   orqali   raqobatni
kuchaytiradi.
Davlat siyosatining taklifga ta’siri
Davlatning   umumiy   iqtisodiy   siyosati   ham   taklif   shakllanishiga   katta   ta’sir
ko‘rsatadi.   Bu   siyosat   soliqdan   tashqari,   kredit,   subsidiya,   bojxona,   import-
eksport,   innovatsiya   va   investitsiya   siyosatini   o‘z   ichiga   oladi.   Agar   davlat
tomonidan   ishlab   chiqarishni   qo‘llab-quvvatlovchi,   iqtisodiy   barqarorlikni
ta’minlovchi   va   raqobatni   rivojlantiruvchi   muhit   yaratilsa,   taklif   hajmi   ham
oshadi.
Masalan,   O‘zbekiston   hukumati   tomonidan   qabul   qilingan   “Yangi
O‘zbekiston – 2030” strategiyasi doirasida ishlab chiqaruvchilar uchun maxsus
fondlar,   subsidiyalar,   grantlar   va   kafilliklar   ajratilmoqda.   “Har   bir   oilaga
tadbirkorlik”   dasturi   orqali   ishlab   chiqaruvchilarga   imtiyozli   kreditlar   taqdim
etilib, ularning ishlab chiqarish quvvatini kengaytirish imkoniyati yaratilmoqda.
Bu esa mahsulot taklifining oshishiga xizmat qilmoqda.
Bundan tashqari, bojxona bojlari, import kvotalari va sertifikatlash talablarini
yumshatish   orqali   ishlab   chiqarish   uchun   zarur   uskunalarni   olib   kirish
osonlashdi.   Bu   esa   texnologik   yangilanishga   yo‘l   ochdi   va   taklif   hajmini
ko‘paytirishga xizmat qildi.
Boshqa   tomondan,   davlat   tomonidan   narxlarni   tartibga   solish,
monopoliyalarni   nazorat   qilish,   sog‘lom   raqobat   muhitini   yaratish   ham   taklif
barqarorligining   asosiy   kafolatlaridandir.   Aks   holda,   ayrim   sohalarda
narxlarning sun’iy ko‘tarilishi yoki mahsulot taqchilligi yuzaga keladi.
Texnologik   taraqqiyot,   soliq   yukining   yengillatilishi   va   davlat   tomonidan
qo‘llab-quvvatlash   siyosati   ishlab   chiqaruvchilarni   ko‘proq   mahsulot   ishlab 25chiqarishga   undaydi.   Natijada   taklif   hajmi   ortadi,   mahsulotlar   sifati   va   xilma-
xilligi   kengayadi.   O‘zbekiston   tajribasida   ham   bu   omillarning   ijobiy   ta’siri
yaqqol ko‘rinmoqda. Shunday ekan, mamlakatda taklifni barqaror ushlab turish
va kengaytirish uchun texnologik innovatsiyalarni rag‘batlantirish, soliq yukini
optimallashtirish   va   ishlab   chiqaruvchilarni   doimiy   qo‘llab-quvvatlash   muhim
strategik yo‘nalish bo‘lib qoladi.
2020-yil pandemiya bilan bog‘liq global iqtisodiy inqirozning bosqichlaridan
biri  bo‘lib, ko‘plab ishlab chiqarish tarmoqlari faoliyatini vaqtincha to‘xtatgan
yoki   qisqartirgan  davr   bo‘ldi.   Bu   yilda   texnologik  sarmoyalar   hajmi   320   mlrd
so‘m atrofida bo‘lib, bu ko‘rsatkich oldingi yillarga nisbatan sezilarli  darajada
past   edi.   Shunga   qaramay,   taklif   hajmi   460   ming   birlikni   tashkil   qildi,   chunki
davlat   tomonidan   12   ta   qo‘llab-quvvatlovchi   dastur   orqali   ishlab
chiqaruvchilarga zarur yordam ko‘rsatildi.
2021-yilga   kelib,   iqtisodiy   barqarorlik   asta-sekin   tiklana   boshladi.
Texnologik   investitsiyalar   hajmi   410   mlrd   so‘mga   yetdi,   bu   esa   ishlab
chiqaruvchilar uchun yangi ishlab chiqarish liniyalarini ishga tushirishga imkon
berdi. Shu yili taklif hajmi 475 ming birlikka oshdi. Soliq yuki 17.5 foizgacha
kamaytirilgan   bo‘lib,   bu   kichik   va   o‘rta   tadbirkorlik   subyektlariga   yetarlicha 26rag‘batlantiruvchi   omil   bo‘ldi.   Davlat   tomonidan   16   ta   qo‘llab-quvvatlash
dasturi orqali subsidiyalar va imtiyozli kreditlar taqdim etildi.
2022-yilda   texnologik   yutuqlarga   bo‘lgan   sarmoyalar   yana   90   mlrd   so‘mga
oshib,   500  mlrd  so‘mni   tashkil   qildi.   Bu,   asosan,   qishloq   xo‘jaligi,  oziq-ovqat
sanoati   va   yengil   sanoat   sohalarida   ko‘rinish   berdi.   Shu   yili   taklif   hajmi   495
ming   birlikka   yetdi.   Davlat   tomonidan   ishlab   chiqarish   uchun   resurslar   bilan
ta’minlash,   texnologiyalar   importiga   imtiyozlar   yaratish   orqali   22   ta   qo‘llab-
quvvatlovchi dastur amaliyotga joriy etildi. Soliq yuki 17 foizgacha pasaytirildi,
bu   esa   ayniqsa   yirik   ishlab   chiqaruvchilar   uchun   sezilarli   iqtisodiy   yengillik
yaratdi.
2023-yil   texnologik   sarmoyalar   eng   jadal   o‘sishga   erishgan   yillardan   biri
bo‘ldi.   620   mlrd   so‘m   hajmdagi   investitsiyalar   ishlab   chiqaruvchilarga
zamonaviy   uskunalarni   sotib   olish,   mavjud   ishlab   chiqarish   quvvatlarini
kengaytirish   imkonini   berdi.   Shu   yili   28   ta   davlat   dasturi   orqali   ishlab
chiqaruvchilar   infratuzilma,   energiya   va   logistika   tizimi   bilan   bog‘liq
muammolarni hal qilishda yordam oldilar. Taklif hajmi 525 ming birlikka yetdi.
Soliq   yuki   esa   16.8   foizgacha   pasaytirildi.   Bu   soliq   yuki   pasayishi   taklif
hajmining o‘sishiga hissa qo‘shdi.
2024-yilda   texnologik   investitsiyalar   780   mlrd   so‘mga   yetdi.   Aynan   shu
yildan   boshlab   sanoat   zonalari,   texnoparklar   va   innovatsion   ishlab   chiqarish
klasterlariga sarmoya jalb qilish hajmi sezilarli oshdi. Soliq yuki 16.5 foiz etib
belgilandi.   Taklif   hajmi   esa   560   ming   birlikka   yetdi.   Davlat   tomonidan   35   ta
qo‘llab-quvvatlovchi   dastur   faoliyat   yuritib,   ishlab   chiqaruvchilarga   texnik
yordam,   innovatsion   loyihalarga   grantlar   va   mahalliylashtirishga   ko‘mak
shaklida xizmat ko‘rsatildi. Natijada taklif barqaror tarzda ortdi.
2025-yil   (sana   holati:   21-iyul)   ma’lumotlariga   ko‘ra,   texnologik   sarmoyalar
hajmi 850 mlrd so‘mga yetdi. Bu — besh yil davomida 2,6 baravarga o‘sishni
anglatadi. Soliq yuki esa 16.2 foizgacha tushirildi, bu esa ishlab chiqaruvchilar
foyda   daromadining   katta   qismini   reinvestitsiya   qilishga   imkon   berdi.   Davlat 27qo‘llab-quvvatlash dasturlari soni 41 taga yetdi. Natijada taklif hajmi 590 ming
birlikka yetdi — bu 2020-yildagi ko‘rsatkichdan 130 ming birlikka ko‘pdir. Bu
davrda   davlat   tomonidan   kichik   va   o‘rta   korxonalarni   eksport   faoliyatiga   jalb
etish,   subsidiya   va   kreditlar   orqali   yangi   ishlab   chiqarish   quvvatlarini   ishga
tushirish keng miqyosda amalga oshirildi.
Yuqoridagi   raqamlar   va   tendensiyalarni   tahlil   qilgan   holda,   quyidagi
xulosalarni chiqarish mumkin:
Texnologik   taraqqiyot   taklif   hajmining   ortishida   hal   qiluvchi   omil   bo‘lib
xizmat qilmoqda. Sarmoyalar ko‘paygani sari taklif hajmi ham o‘sgan.
Soliq   siyosati   yengillashgani   ishlab   chiqaruvchilarning   faoliyatini
rag‘batlantirgan,   mahsulot   tannarxini   pasaytirgan   va   bozorga   chiqarilayotgan
mahsulot miqdorini oshirgan.
Davlat   qo‘llab-quvvatlash   dasturlarining   ko‘payishi   —   subsidiya,   grant,
kredit, infratuzilma yordami — taklifni o‘stirish uchun qulay muhit yaratgan
Umuman olganda, 2020–2025 yillarda taklif hajmi har yili o‘rtacha 5–8 foiz
atrofida oshgan. 28 292.3. O‘zbekistonda taklif hajmiga ta’sir etuvchi omillar tahlili va amaliy
misollar
Taklif hajmini shakllantiruvchi omillar O‘zbekiston iqtisodiy tizimida tobora
muhim   ahamiyat   kasb   etib   bormoqda.   Bozor   mexanizmlarining   faoliyat
yuritishi,   raqobatbardosh   muhitning   yaratilishi,   mahalliy   ishlab
chiqaruvchilarning   barqaror   faoliyati   hamda   import   o‘rnini   bosuvchi
mahsulotlar   ishlab   chiqarish   darajasi   bevosita   taklif   hajmiga   bog‘liqdir.
O‘zbekistonda   so‘nggi   yillarda   olib   borilayotgan   iqtisodiy   islohotlar   fonida
ushbu omillarni tahlil qilish amaliy ahamiyat kasb etadi.
Taklif   hajmiga   ta’sir   ko‘rsatuvchi   asosiy   omillar   ichida   birinchi   navbatda
resurslar   narxi   va   energiya   tariflari   turadi.   O‘zbekistonda   ishlab   chiqarishning
asosiy   tarmoqlari   –   yengil   sanoat,   qishloq   xo‘jaligi,   oziq-ovqat   va   qurilish
sanoati   energiya   resurslariga   kuchli   darajada   bog‘liq.   Masalan,   2023-yilda 30elektr energiyasi va gaz narxlari oshirilgach, bir qancha yirik sanoat korxonalari
ishlab chiqarish hajmini qisqartirishga majbur bo‘ldi. Bu holat, ayniqsa, issiqlik
energiyasiga   tayanadigan   sement   va   metallurgiya   sanoatida   yaqqol   ko‘zga
tashlandi. Natijada, bozordagi mahsulot taklifi pasaydi va narxlar oshishiga olib
keldi.
Ikkinchi   muhim   omil   sifatida   soliq   siyosati   va   rasmiy   tartibotlarning
soddalashtirilishini  keltirish  mumkin.  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
2022-yil 21-dekabrdagi PQ-455-son qaroriga muvofiq, tadbirkorlik subyektlari
uchun   yagona   soliq   stavkasi   joriy   qilindi   va   ayrim   sohalarda   soliq   imtiyozlari
kuchga   kirdi.   Bu   esa   ayniqsa   kichik   va   o‘rta   biznes   subyektlariga   ishlab
chiqarishni   kengaytirish   imkoniyatini   yaratdi.   Natijada,   mahalliy   ishlab
chiqaruvchilarning bozorda taklif qilayotgan mahsulot hajmi ortdi.
Uchinchi   jihat   —   texnologik   modernizatsiya   va   mahalliylashtirish
darajasining   oshishidir.   O‘zbekistonda   avtomobilsozlik,   elektrotexnika,   dori-
darmon, qurilish materiallari va oziq-ovqat sanoatida texnologik yangilanishlar
olib   borilmoqda.   Masalan,   “Artel”,   “UzAuto   Motors”,   “Jurabek   Laboratories”
kabi   yirik   kompaniyalar   xorijiy   texnologiyalarni   joriy   qilish   orqali   ishlab
chiqarish   hajmini   oshirishga   erishdi.   Ayniqsa   2022–2024-yillarda
“mahalliylashtirish   dasturi”   doirasida   ishlab   chiqarilgan   o‘nlab   yangi
mahsulotlar   ichki   bozorga   taklif   qilindi,   natijada   import   mahsulotlarga
bog‘liqlik kamaydi va ichki taklif kuchaydi.
To‘rtinchi   omil   sifatida   logistika   va   infratuzilmaning   rivojlanishi   ko‘rsatib
o‘tiladi.   Transport   xizmatlarining   qulayligi,   omborxona   tizimlarining
mavjudligi,   mahsulot   yetkazib   berishdagi   barqarorlik   taklif   hajmiga   sezilarli
ta’sir   ko‘rsatadi.   Misol   uchun,   Andijon   viloyatida   barpo   etilgan   “logistika
markazi”   orqali   2023–2024   yillarda   yetishtirilgan   qishloq   xo‘jaligi
mahsulotlarini   respublikaning   barcha   hududlariga   tez   va   arzon   yetkazish
imkoniyati   yaratildi.   Bu   esa   dehqonlar   va   fermer   xo‘jaliklari   tomonidan   taklif
qilinayotgan mahsulotlar hajmini sezilarli oshirdi. 31Beshinchi muhim omil — davlat tomonidan beriladigan grantlar, subsidiyalar
va   imtiyozli   kreditlar.   Masalan,   “Har   bir   oila   –   tadbirkor”   dasturi   doirasida
2020–2024-yillar   davomida   minglab   xonadonlarga   asbob-uskunalar,   urug‘lik,
chorva mollari  va  tikuv mashinalari   imtiyozli  asosda   ajratildi.  Natijada,  mikro
ishlab   chiqarish   obyektlari   soni   ortdi   va   bozorda   mahalliy   mahsulotlar   taklifi
ko‘paydi. Bu esa narxlar barqarorligiga ham ijobiy ta’sir ko‘rsatdi.
Amaliy   misollardan   yana   biri   —   “Buxoro   Agro”   kompaniyasi   tajribasi
bo‘lishi   mumkin.  2021-yilda  kompaniya  davlat  subsidiyasi   asosida   zamonaviy
issiqxona   majmuasi   tashkil   etdi.   Shu   bilan   birga,   yangi   tomchilatib   sug‘orish
tizimi orqali suv tejaldi va energiya xarajatlari kamaydi. 2022-yilda kompaniya
pomidor, bodring va qalampir mahsulotlarini yil davomida taklif qila oldi. Shu
orqali   u   nafaqat   viloyat   bozorini,   balki   Toshkent,   Farg‘ona   va   Qashqadaryo
viloyatlarini ham mahsulot bilan ta’minladi.
Yana  bir   amaliy holat   — “Bek   Cluster”  to‘qimachilik  korxonasi  tomonidan
ishlab chiqaruvchilar sonining ortishi bilan bozor taklifining kengayishi. 2023-
yilda ishlab chiqarilgan ip-gazlama hajmi 1,5 baravarga oshirildi. Bunga asosiy
sabab   —   davlatning   soliq   imtiyozlari   va   eksportni   rag‘batlantirish   siyosati
bo‘ldi.   Korxona   2023-yilda   taklif   hajmini   oshiribgina   qolmay,   ichki   bozorda
narxlar muvozanatini saqlashga ham xizmat qildi.
Yuqoridagi   misollar   shuni   ko‘rsatadiki,   taklif   hajmi   faqat   narx   bilan   emas,
balki   rivojlanish   strategiyasi,   siyosiy   qarorlar,   infratuzilma   va   boshqaruv
samaradorligi   bilan   ham   chambarchas   bog‘liq.   Taklif   hajmini   oshirish   uchun
ishlab   chiqaruvchilarga   qulay   shart-sharoit   yaratish,   davlat   siyosatining   ishlab
chiqarish sektoriga moslashtirilgan yondashuvi zarur. 32 Xulosa
Men   ushbu   kurs   ishini   yozar   ekanman,   taklifning   iqtisodiy   mazmuni,   uni
shakllantiruvchi   omillar   va   O‘zbekiston   sharoitida   bu   omillarning   real   ta’sir
mexanizmlarini   chuqur   o‘rganishga   harakat   qildim.   Dastlab,   taklif
tushunchasining   iqtisodiy   mohiyati   va   asosiy   qonuniyatlarini   nazariy   jihatdan
yoritdim.   Taklif   deganda   ishlab   chiqaruvchining   ma’lum   narx   darajasida
bozorga chiqarishga tayyor bo‘lgan mahsulot yoki xizmat hajmi tushunilishi, bu
tushuncha   ishlab   chiqarish,   foyda,   xarajat   va   narxlar   kabi   iqtisodiy   elementlar
bilan bevosita bog‘liq ekanini angladim.
Kurs ishining birinchi bobida men taklif qonuni va uning asosiy tamoyillarini
tahlil  qildim. Narx  oshgan  sari  taklif  hajmining  ortishi  va  narx tushganida  esa
taklifning   kamayishi   –   bu   qonunning   negizini   tashkil   qilarkan.   Taklif   egri
chizig‘i esa ishlab chiqaruvchining qarorlarini vizual shaklda ifodalash vositasi
bo‘lib xizmat qiladi. U harakatlanishi va siljishi orqali boshqa omillar, jumladan
texnologiya, resurslar, soliq, va kutilmalarning ta’siri tahlil qilinadi.
Ikkinchi   bobda   esa   men   O‘zbekiston   iqtisodiyoti   misolida   taklif   hajmiga
bevosita   ta’sir   qiluvchi   omillarni   chuqurroq   ko‘rib   chiqdim.   Xususan,   2020–
2025 yillar oralig‘idagi statistik ma’lumotlar asosida ishlab chiqarish xarajatlari
va resurslar narxining oshishi taklif hajmini qanday kamaytirganini, texnologik
yutuqlar, soliq yengilliklari  va davlat  qo‘llab-quvvatlovlari esa  taklifni qanday
oshirganini   raqamlar   orqali   ko‘rsatdim.   Grafik   va   jadval   asosida   olingan
natijalar   taklif   hajmi   va   iqtisodiy   muhit   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   aniq   namoyon
qildi.
Men   O‘zbekistonda   so‘nggi   yillarda   amalga   oshirilayotgan   iqtisodiy
islohotlar   doirasida   taklifni   oshirishga   xizmat   qiluvchi   ijobiy   mexanizmlarni
ham   o‘rgandim.   “Har   bir   oila   –   tadbirkor”   dasturi,   texnoparklar,   soliq
yengilliklari, subsidiya  ajratish tizimi, hamda mahalliylashtirish siyosati  ishlab
chiqaruvchilarni rag‘batlantirgan. Natijada mahsulotlar hajmi ortib, bozor taklifi 33kengaygan. Bunday strategik yondashuvlar mamlakatda iqtisodiy barqarorlikni
saqlash va inflyatsiyani jilovlashda muhim vositaga aylangan.
Amaliy   misollar   orqali   men   shuni   ko‘rdimki,   texnologik   modernizatsiya,
subsidiyalar, soliq siyosati va infratuzilma taklifni oshirishda hal qiluvchi omil
bo‘la oladi. Bek Cluster, Buxoro Agro, Artel kabi kompaniyalar misolida ushbu
omillarning   samarali   ishlaganini   o‘rganib   chiqdim.   Bu   esa   taklifni   nafaqat
miqdoriy, balki sifat jihatdan ham kengaytirgan.
Kurs   ishini   yozar   ekanman,   taklifni   boshqarish   faqat   narxlar   orqali   emas,
balki   muvofiqlashtirilgan   siyosiy   va   iqtisodiy   choralar   orqali   amalga
oshirilishini angladim. Bozor  muvozanatini ta’minlash, raqobatni rivojlantirish
va iste’molchilar talabini qondirish uchun taklifning etarli va barqaror  bo‘lishi
muhim.   Shu   sababli,   kelgusida   iqtisodiy   siyosatda   ishlab   chiqaruvchilarni
rag‘batlantirish,   xarajatlarni   kamaytirish   va   texnologik   innovatsiyalarni   joriy
qilishga alohida e’tibor qaratish kerak deb hisoblayman.
Men uchun bu mavzu faqat nazariy jihatdan emas, balki amaliy va strategik
darajada   ham   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘ldi.   Taklif   hajmi   –   bu   ishlab
chiqaruvchining   bozorga   qanday   chiqishini,   narxlar   qanday   shakllanishini,
davlat siyosati qanday samara berishini belgilaydigan markaziy indikatorlardan
biridir. Shuning uchun men kurs ishim davomida taklifga ta’sir etuvchi barcha
asosiy   omillarni   chuqur   tahlil   qilib,   ularning   real   iqtisodiy   natijalarini
baholashga harakat qildim.
Xulosa   qilib   aytganda,   “Taklifning   iqtisodiy   mazmuni   va   uning   hajmiga
ta’sir etuvchi omillar” mavzusi orqali men nafaqat bozor mexanizmlarini, balki
ularning   O‘zbekiston   sharoitida   qanday   ishlashini,   qanday   takomillashtirish
mumkinligini   tushunib   yetdim.   Kelgusida   bu   bilimlarimni   iqtisodiy   tahlil,
strategik   rejalashtirish   va   siyosiy   tavsiyalar   ishlab   chiqish   yo‘lida   qo‘llash
niyatidaman. 34Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet. 3511) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

Taklifning iqtisodiy mazmuni va uning hajmiga ta’sir etuvchi omillar kurs ishi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Tadbirkorlik faoliyati, uning sarf-xarajatlari va foydasi kurs ishi
  • Tadbirkorlik faoliyatining asosiy shakllari kurs ishi
  • Talab va taklifning o’zaro bog‘liqligi. Bozor muvozanati va uning turlari kurs ishi
  • Talab taklif muvozanati farovonlik garovi kurs ishi
  • Talabning iqtisodiy mazmuni va uning hajmiga ta’sir etuvchi omillar kurs ishi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский