Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 136.1KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 28 Aprel 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Amriddin Hamroqulov

Ro'yxatga olish sanasi 23 Fevral 2025

21 Sotish

Talab o'zgaruvchanligi va unga ta'sir etuvchi omillar kurs ishi

Sotib olish
1O`ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA`LIM
FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
BUXORO DAVLAT UNIVERSITETI
IQTISODIYOT VA TURIZM FAKULTETI KAFEDRASI
“MIKROIQTISODIYOT” FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu: Talab o'zgaruvchanligi va unga ta'sir etuvchi omillar
 
   Bajardi:   _____________     guruh talabasi  _______________
                                        (imzo)                                                              (ism sharifi) 
       Kurs ishi himoya qilingan sanasi: “______”______________2024yil     
    
Baho “_____”______________
 Ilmiy rahbar:       _____________              ________________________
                                                           (imzo)                                          (ism sharifi)
 Komissiya a`zolari:        _____________              ________________________
                                                           (imzo)                                          (ism sharifi)
                                          _____________              ________________________
                                                           (imzo)                                          (ism sharifi)
                                  
                              
         Buxoro-2024 yil. 2                                         KURS ISHI UCHUN TAQRIZ
IQTISODIYOT VA TURIZM FAKULTETI
KAFEDRASI
“MIKROIQTISODIYOT” FANI
Guruh________________________________________________________________
Talaba familiyasi va ism-sharifi____________________________________________
Kurs ishi mavzu________________________________________________________
Kurs ishining tarkibi____________________________________________________
Kurs ishi himoyasida talabaga berilgan savollar
ro`yhati:_______________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
__________________________________________
Jadval va grafik materialning miqdori(muhim chizmalarning
ko`rsatgichi)______________________________________________________________
Kurs ishining ijobiy
tomonlari_________________________________________________________________
Kurs ishining
kamchiliklari______________________________________________________________
________________________________________________________________________
Kurs ishiga qo`yilgan baho___________________________________________________
Kurs ishiga rahbarning ismi-sharifi va
imzosi_______________________________________________________ ____________ 3Mavzu:Talab o'zgaruvchanligi va unga ta'sir etuvchi omillar
MUNDARIJA
Kirish
I-BOB. TALAB VA UNGA TA'SIR ETUVCHI OMILLAR
1 .1 .   Talab   tushunchasi.   Talab   qonuni.   Talab   o’zgaruvchanligi   va   unga   ta’sir
etuvchi omillar. 
1. 2.   Taklif   tushunchasi.   Taklif   qonuni.   Taklif   o’zgaruvchanligi   va   unga   ta’sir
etuvchi omillar .
II-BOB. O'ZBEKISTONDA XUSUSIY VA UMUMIY MUVOZANATI. 
  2.1 . Talab va taklifning muvofiq kelishi. Xususiy va umumiy muvozanat. 
2.2. O’zbekistonda bozor muvozanatini ta’minlash.
Xulosa.
Adabiyotlar .  4 Kirish
 
  Kurs   ishining   dolzarbligi.   Bozor   mеxanizmining   amal   qilishida   talab   va
taklif qonunlari muhim o’rin tutadi.               Talab va taklif narxni shakllantiradi,
shu   bilan   birga   narx   talab   va   taklif   o’rtasidagi   nisbatni   aniqlab   bеradi.   Bu   bobda
dastlab talab va taklifga narxning ta’sirini alohida qarab chiqamiz. Kеyin talab va
taklif   ta’sirida   muvozanatlashgan   narxning   o’rnatilishi   tushuntirib   bеriladi.     Shu
o’rinda   talab   va   taklif   qonunlari,   ularning   madrigal   ta’sir   etuvchi   omillarni,   ular
o’rtasidagi   mutanosiblikni   bayon   etishga   alohida   e’tibor   bеriladi     Shuningdеk,
talabning   shakllanishi   va   amal   qilishi,   unga   ta’sir   etuvchi   omillarni   o’rganishda
iqtisodiyot   nazariyasida   muhim   yo’nalishlardan       biriga       aylangan       istе’molchi
xatti-harakati       nazariyasi       ham       mavjuddir.Ehtiyoj   kishilarning   hayotiy
vositalariga   bo’lgan   zaruriyatini   ifodalovchi   ilmiy   katеgoriya   sifatida
taraqqiyotning  hamma  bosqichlari  uchun  umumiy  va  doimiydir.  Uning  bozor
iqtisodiyoti   sharoitidagi   tarixiy   ko’rinishi   talab   tushunchasidir.   Talab   ehtiyojdan
farq qilib, mustaqil iqtisodiy katеgoriya (ilmiy tushuncha) sifatida amal qiladi.
         Ehtiyoj kishilarning hayotiy vositalariga bo’lgan zaruriyatini ifodalovchi ilmiy
katеgoriya   sifatida     taraqqiyotning     hamma     bosqichlari     uchun     umumiy     va
doimiydir.     Uning     bozor   iqtisodiyoti   sharoitidagi   tarixiy   ko’rinishi   talab
tushunchasidir.   Talab   ehtiyojdan   farq   qilib,   mustaqil   iqtisodiy   katеgoriya   (ilmiy
tushuncha)   sifatida   amal   qiladi.Ehtiyojning   faqat   pul   bilan   ta’minlangan   qismi
talabga   aylanadi.   Dеmak,   talab   –bu     pul   bilan     ta’minlangan     ehtiyojdir.Ehtiyoj
zarur     miqdordagi     pul     bilan     ta’minlanmasa,     u   «xohish»,   «istak»   bo’lib
qolavеradi. Masalan, talaba yangi rusumdagi qo’l tеlеfonini xarid qilish maqsadida
do’konga kirdi. Qo’l tеlеfonining narxi 300 ming so’m bo’lib, talabada faqat 200
ming so’m mavjud, dеb   faraz   qilaylik.   Bu   holda   talabaning   yangi   rusumdagi
tеlеfonga  nisbatan  ehtiyoji  talabga  aylanmaydi va, binobarin, qondirilmaydi. Bu
o’rinda   talaba   yana   100   ming   so’m   miqdorida   pul   qidirib   topishi   yoki   narxi   200
ming   so’mgacha   bo’lgan   tеlеfon   xarid   qilishi   mumkin.   Shu   holdagina   uning   qo’l 5tеlеfoniga nisbatan ehtiyoji talabga aylanadi.
Talab va taklif tahlili - bu iste'molchilarning afzalliklari qanday qilib talabni
shakllantirishi   va   tadbirkorlarning   xarajatlari   taklifni   qanday   shakllantirishi,   talab
va taklif o'zaro ta'sirlashishi va tovarlar va xizmatlar miqdori va ularning narxlarini
muvozanatlashini tushuntiradi. 6I-BOB. TALAB VA UNGA TA'SIR ETUVCHI OMILLAR
1.1 .  Talab   tushunchasi.   Talab   qonuni.   Talab  o’zgaruvchanligi   va   unga   ta’sir
etuvchi omillar. 
Talab   -   bu   ehtiyojning   bozor   ifodasi   bo'lib,   odamlarning   iqtisodiy
mahsulotlarga   ega   bo'lish   istagi   va   qobiliyatini   ifodalaydi.   Miqdoriy   nuqtai
nazardan,   ular   talab   miqdori   haqida   gapirishadi.   Talab   qonuni   narx   va
so'ralayotgan   tovar   miqdori   o'rtasidagi   teskari   bog'liqlikni   aks   ettiradi,   ya'ni
mahsulotning   bozor   narxining   oshishi   bilan   ushbu   mahsulotni   yangi   narxda   sotib
olishga  tayyor   va  sotib olishga  qodir  xaridorlar   soni   kamayadi.  Xaridor  mahsulot
sotib   olayotganda   rozi   bo'lishga   tayyor   bo'lgan   maksimal   narx   taklif   narxi   deb
ataladi.   Narxning   o'zgarishi   talab   miqdorining   o'zgarishiga   olib   keladi.   Shu   bilan
birga, talabga narxdan tashqari omillar ham ta'sir qiladi, ularga talabning narxdan
tashqari   belgilovchi   omillari   deyiladi:   xaridorlarning   didi   va   afzalliklari,   ma'lum
bir   mahsulotni   iste'molchilar   soni,   aholining   pul   daromadlari,   tegishli   tovarlarga
narxlar,   iste'molchilarning   taxminlari,   soliqlar,   tashqi   sharoitlar.   Amerikalik
iqtisodchi   X.   Leybenshteyn   iste'molchilar   talabini   ikkita   katta   guruhga   ajratadi:
funktsional  va funktsional  bo'lmagan. Talab miqdori xaridor ma'lum  narxga sotib
olishga tayyor bo'lgan tovarlarning maksimal miqdoridir. Narx va talab o'rtasidagi
bog'liqlik   talab   qonuni   bilan   tavsiflanadi,   unga   ko'ra   narx   ko'tarilganda   talab
miqdori   kamayadi   va   pasayganda   o'sadi.   Faqatgina   sifatsiz   tovarlar   bundan
mustasno, chunki agar sifat yaxshilanganligi sababli narx oshgan bo'lsa, demak bu
talabning   oshishiga   olib   kelishi   mumkin.   Funktsional   bo'lmagan   talab   -   bu
tovarning   ajralmas   fazilatlari   bilan   bevosita   bog'liq   bo'lmagan   omillarga   bog'liq
bo'lgan   talabning   bir   qismi.   1
Unda   ijtimoiy,   spekulyativ   va   mantiqsiz   omillarni
ajratish   mumkin.   Ijtimoiy   talab   xaridorlarning   tovarga   munosabati   bilan   bog'liq.
Ba'zilar umumiy uslubni saqlashga intilishadi va o'zlari qidiradigan narsalarni sotib
olishadi   -   ko'pchilikka   qo'shilish   samarasi.   Boshqalar   oqim   bilan   ketishdan   ko'ra
eksklyuzivlikni   izlashadi   -   snob   effekti   (snob   xaridor   hech   qachon   hamma   sotib
olgan narsani  sotib  olmaydi). Va  nihoyat, boshqalar  hayotning  bunday darajasiga
erishdilar,   uning   muhim   jihati   namoyishkorona,   obro'li   iste'mol,   Veblen   g-effekti
("Bo'sh vaqt sinfi nazariyasi"). Spekulyativ talab kelajakda narxlarning ko'tarilish
1
  Abdurahmonov Q.X., Ortiqov M. va boshqalar.  "Mikroiqtisodiyot" . – Toshkent: Iqtisodiyot, 2019 7xavfi   hozirgi   paytda   tovarlarni   qo'shimcha   iste'mol   qilishni   (sotib   olishni)
rag'batlantirganda   yuqori   inflyatsion   kutishlarga   ega   bo'lgan   jamiyatda   paydo
bo'ladi.   Mantiqsiz   talab   -   bu   bir   lahzali   istak,   kayfiyatning   keskin   o'zgarishi,
injiqlik   yoki   injiqlik,   iste'molchilarning   oqilona   xatti-harakatlari   asoslarini
buzadigan talablar ta'sirida paydo bo'ladigan rejadan tashqari  talab. Ko'p odamlar
mantiqsiz   talabning   kelib   chiqishiga   ozmi-ko'pmi   sezgir   bo'lib,   ko'pincha
keyinchalik   afsuslanadigan   narsalarni   sotib   olishadi.   Xulq-atvor   motivatsiyasi
nazariyasi   ushbu   jihatlarni   o'rganishga   bag'ishlangan.   Funktsional   talab   -   bu
iqtisodiy   tovarning   o'zi   iste'mol   xususiyatlari   bilan   belgilanadigan   talabning   bir
qismi.   Talabning   o'zaro   moslashuvchanligi   -   tegishli   mahsulot   narxining
o'zgarishiga javoban (foizda) ma'lum bir mahsulotga bo'lgan talabning reaktsiyasi
intensivligining ko'rsatkichi. Qabul qiluvchilarni sotib olishga tayyor bo'lgan tovar
miqdori   nafaqat   ushbu   tovar   narxiga,   balki   ehtiyojlar   bilan   bog'liq   bo'lgan
tovarlarning   narxlariga   ham   bog'liq   bo'lganligi   sababli,   ushbu   tovarga   talabning
boshqa   tovar   narxining   o'zgarishiga   bog'liqligi   intensivligini   o'lchash   to'g'risida
savol   tug'ilishi   tabiiy.   Tovarlar   o'rtasida   uchta   ehtiyoj   mavjud   (ehtiyojlarni
qondirish bilan bog'liq holda): betaraflik, o'rnini bosuvchi va bir-birini to'ldiruvchi.
Talabning   daromadga   egiluvchanligi   -   so'ralgan   mahsulotlar   sonining   foiz
o'zgarishi bilan daromadning foiz o'zgarishiga nisbati, iste'molchining daromadi 1
foizga   o'zgargan   taqdirda   mahsulotga   bo'lgan   talab   necha   foizga   o'zgarishini
ko'rsatadi.   2
Talabning   narx   egiluvchanligidan   tashqari,   daromadning
o'zgaruvchanligi   ko'rsatkichi   talabning   o'zgarishini   va   uning   bozordagi
tebranishlarining intensivligini  tushuntirish uchun juda muhimdir. Talabning narx
egiluvchanligi   koeffitsienti   har   doim   salbiy   bo'ladi,   shuning   uchun   u   modulli
hisoblanadi.   Agar   talabning   narx   egiluvchanligi   birdan   katta   bo'lsa,   unda   ular
mahsulot elastik deyiladi; agar narx o'zgarishi talabning nisbatan kichik o'zgarishi
bilan birga bo'lsa, biz elastik bo'lmagan mahsulot bilan ish yuritamiz.
Ta'minot (etkazib berish) - sotish uchun taqdim etilgan har qanday tovar va
xizmatlarning   soni.   Taklifning   funktsiyasi   taklifni   uning   darajasini   belgilaydigan
omillar bilan o'zaro bog'liqdir.   Bularga tovar narxi, uni yaratishda foydalaniladigan
omillar  xizmatlari  va oraliq mahsulotlarning narxi, ishlab chiqarishda ishlaydigan
firmalar soni  va ularning kapital uskunalari  darajasi  kiradi.   Ta'minot  egri chizig'i,
2
  Abdullaeva M.M.  "Mikroiqtisodiyot asoslari" . – Toshkent: TSUE nashriyoti, 202 8sarf qilingan resurslarning narxi doimiy bo'lib turishi sharti bilan mahsulot taklifini
uning   narxi   bilan   o'zaro   bog'laydi.   Agar   ishlab   chiqaruvchilar   mukammal
raqobatchilar bo'lsa va ular bozorda bo'lgani kabi narx ishlab chiqaruvchilar rolida
harakat qilsalar, ta'minot egri chizig'i har bir narx darajasida sohadagi firmalarning
marjinal   xarajatlar   egri   chizig'ining   gorizontal   yig'indisi   bo'ladi.   Taklif   qanchalik
elastik   bo'lsa,   narxlarning   ko'tarilishi   shuncha   ko'p   firmalarning   ushbu   sohaga
kirishini   o'ziga   jalb   qiladi;   narxlarning   pasayishi   ularni   tark   etishga   majbur
qiladi.   Agar ishlab chiqaruvchilar mukammal raqobatchilar bo'lmasa, ta'minot egri
chizig'i   aniqlanmagan.   Haddan   tashqari   taklif   -   bu   taklif   qilingan   mahsulot   yoki
xizmat uchun joriy narx bo'yicha talabdan oshib ketishidir.   Ta'minot iqtisodiyoti -
bu   ishlab   chiqarishni   samarali   talabga   qaraganda   taklifga   ta'sir   qiluvchi   omillar
ko'proq ta'sir qiladi deb hisoblaydigan iqtisodiy nazariyaning bir bo'limi.
Talab va taklif tahlili
 
Talab va taklif tahlili asoslari
 
Bozor   talabi   juda   muhimdir.   Har   bir   inson   talab   to'g'risida   intuitiv
tasavvurga ega: bu ma'lum tovarlarga bo'lgan ehtiyoj.   Iqtisodiy nazariyada odatda
samarali talab ko'rib chiqiladi.
Talab   -   bu   bozorda   tovarlarni   ma'lum   narxlarda   sotib   olish   istagi   va
qobiliyati.   Narx   va   xaridlar   soni   o'rtasida   teskari   yoki   salbiy   bog'liqlik   borligini
ko'rish   oson,   ya'ni   mahsulot   narxi   qancha   past   bo'lsa,   uning   miqdori   shunchalik
ko'p   sotib   olinishi   mumkin,   qolgan   barcha   narsalar   tengdir.   Dastlab   matematik
tarzda   A.Kurno   tomonidan   tuzilgan   ushbu   bog'liqlik   talab   qonuni   deb
nomlangan.   Talab egri chizig'ining grafik tasviri talab egri chizig'i D (ingliz tilidan
talab - talab). 9Talab egri chizig'i.
 
 
Mahsulotga   bo'lgan   talab   butun   talab   egri   chizig'i   bilan   belgilanadi.   Ushbu
egri   chiziq   bo'ylab   harakatlanish,   masalan   A   dan   B   gacha,   talab   miqdorining
o'zgarishini ko'rsatadi.
Talab miqdori - iste'molchilar bozorda ma'lum narxlarda sotib olishga tayyor
bo'lgan   tovarlarning   miqdori,   boshqa   barcha   narsalar   tengdir.   Talab   miqdorining
o'zgarishi   narx   omillari   ta'sirida   ro'y   beradi,   shu   bilan   birga   talabning   o'zi
o'zgarmaydi.
Talab   egri   chizig'ining   o'ngga   siljishi   talabning   o'sishini,   egri   chiziqning
chapga siljishini talabning pasayishini anglatadi.
        Shunday   qilib ,   talabning   o ' zgarishi   " boshqa   teng "   taxmin   ostida   bo ' lgan   har
qanday   o ' zgaruvchining   o ' zgarishi   bilan   bog ' liq .   Masalan,   iste'molchilarning
ma'lum mahsulot guruhlariga bo'lgan munosabati. 10O'rnini   bosadiganlar   (almashtiriladigan)   -   bu  tovarlarning  jufti,   bu  ularning
birining   narxining   oshishi   boshqa   mahsulotga   (cho'chqa   va   mol   go'shti,   sut   va
qaymoq   va   boshqalarga)   talabning   oshishiga   olib   keladi.   ulardan   birining   narxi
boshqasiga   (avtomobillar   va   shinalar,   magnitafonlar   va   kassetalar   va   boshqalar)
talabning pasayishiga olib keladi.
Oddiy tovarlar (eng yuqori toifadagi) - bu daromad oshishi bilan talab ortib
boradigan tovarlar.
Sifatsiz   (past)   tovarlar   deganda   daromad   oshishi   bilan   talab   kamayadigan
tovarlar   tushuniladi.   Sifatsiz   tovarlar   orasida   Giffen   tovarlarining   maxsus   guruhi
ajratilgan   bo'lib,   unga   talab   daromadning   pasayishi   bilan   keskin   o'sib
boradi.   Ushbu tovar guruhlariga keklar (oddiy tovarlar), oddiy non (past tovar) va
kartoshka (Giffen tovarlari) misol bo'la oladi.
Ta'minot - sotuvchilarning mahsulotni bozorda sotish istagi va qobiliyati.
1. 2. Taklif tushunchasi. Taklif qonuni. Taklif o’zgaruvchanligi va unga ta’sir
etuvchi omillar.
Taklif   —   muayyan   vaqtda   va   muayyan   narxlar   bilan   bozorga   chiqarilgan   va
chiqarilishi mumkin bo lgan tovarlar va xizmatlar miqdori bilan ifoda etiladi; taklifʻ
ishlab chiqaruvchi  (sotuvchi)larning o z tovarlarini  sotishga  (bozorga)  taklif  etish	
ʻ
istagi.
Bozorda   tovar   narxi   bilan   uning   taklifi   miqdori   o rtasida   bevosita   bog liqlik	
ʻ ʻ
mavjud:   narx   qanchalik   yuqori   bo lsa,   boshqa   sharoitlar   o zgarmagan   hollarda,	
ʻ ʻ
sotish   uchun   shuncha   ko proq   tovar   taklif   etiladi,   yoki   aksincha,   narx   pasayishi	
ʻ
bilan   taklif   hajmi   qisqaradi.   Masalan,   10   ming   so m   narxda   3   tovar   birligi   taklif	
ʻ
etiladi,   agar   narx   15   ming   so mga   ko tarilsa,   taklif   hajmi   5   birlikka   qadar	
ʻ ʻ
ko payadi, agar narx 20 so mga yetsa, taklif hajmi 6 birlikka yetadi. Shunday qilib,	
ʻ ʻ
taklif   miqdorining   o zgarishlari   taklif   egri   chizig ida   bir   nuqtadan   ikkinchisiga	
ʻ ʻ
ko chishida   o z   ifodasini   topadi.   Egri   chiziqning   ijobiy   og ishi   tovar   narxi   bilan	
ʻ ʻ ʻ
uning taklifi miqdori o rtasidagi bevosita bog liqlikni aks ettiradi.	
ʻ ʻ 11Tovar   taklifiga,   tovarning   o z   narxidan   tashqari   bir   qator   omillar:   shu   tovarniʻ
ishlab   chiqarish   uchun   zarur   bo lgan   resurslar   narxlari;   qo llaniladigan	
ʻ ʻ
texnologiya;   soliqlar   va   dotatsiyalar ;   defitsit   yoki   narxlar   o zgarishlarini   kutish;	
ʻ
bozordagi   sotuvchilar   soni   va   boshqalar   ta sir   ko rsatadi.   Masalan,   resurslarning	
ʼ ʻ
arzonlashuvi   muayyan   tovarni   ishlab   chiqarish   xarajatlarini   kamaytiradi,   bu   esa
uning   taklifi   o sishini   stimullaydi.   Taklifning   o ziga   ta sir   ko rsatadigan   omillar	
ʻ ʻ ʼ ʻ
o zgarishlariga,   birinchi   navbatda,   narx   o zgarishlariga   sezgirligi   taklif   elastikligi	
ʻ ʻ
deb ataladi.
Taklif   qilinayotgan   mahsulot   narxi   va   miqdori   o'rtasida   to'g'ridan-to'g'ri
bog'liqlik   mavjud,   ya'ni   mahsulot   narxi   qanchalik   baland   bo'lsa,   uning   miqdori
shuncha   ko'p   bo'ladi   (boshqa   narsalar   teng)   ishlab   chiqarilib,   sotishga   taklif
qilinadi va aksincha.   Bu ta'minot qonuni.   Uning grafik tasviri ta'minot egri chizig'i
S (inglizcha ta'minot - taklif).
Ta'minot egri chizig'i.
 
Taklif   butun   ta'minot   egri   chizig'i   bilan   tavsiflanadi.   Ta'minot   egri   chizig'i
bo'ylab A dan B gacha bo'lgan harakat taklif miqdorining o'zgarishi bilan bog'liq.
Ta'minot   miqdori   bu   sotuvchilarning   bozorda   ma'lum   narxlarda   sotishi
mumkin   bo'lgan   va   sotmoqchi   bo'lgan   tovarlarning   miqdori.   S  
1   egri
chizig'ining   o'ngga   yoki   chapga   siljishi   narx   bo'lmagan   omillar   ta'sirida   taklif
o'zgarganligini (mos ravishda ortgan yoki kamaygan) anglatadi.  
Talab va taklifning o'zaro ta'siri natijasida bozor narxi belgilanadi.   U D va S
egri chiziqlari kesishgan nuqtada aniqlanadi.Bu nuqta muvozanat nuqtasi deyiladi, 12narx va hajm esa muvozanatdir.   Faqat shu nuqtada narx sotuvchi va xaridorga mos
keladi.   Bunday holda, bozor narxini belgilashning quyidagi qonunlari amal qiladi:
• narx talab taklifga teng bo'lgan darajaga intiladi;
•   agar   narxdan   tashqari   omillar   ta'sirida   doimiy   taklif   bilan   talabning   ko'payishi
yoki   doimiy   talab   bilan   ta'minotning   pasayishi   kuzatilsa,   u   holda   narx,   aksincha,
doimiy   taklif   bilan   talab   kamaysa   yoki   doimiy   talab   bilan   taklif   oshsa   va   narx
ko'tarilsa.
            Keling,   talab   va   taklif   egri   chiziqlarini   birlashtiramiz.   Olingan   kesishish
nuqtasi E - muvozanat nuqtasi, bu erda P1 - muvozanat narxi va Q1 - muvozanat
hajmi.   Butun   koordinata   tekisligi   D   va   S   egri   chiziqlari   bilan   to'rt   xil   zonalarga
bo'linadi, ularni quyidagicha tavsiflash mumkin:   - mumkin bo'lgan xaridlar zonasi,
ammo   imkonsiz   sotuvlar   (defitsit);   -   mumkin   bo'lgan   savdo   zonasi,   ammo
imkonsiz xaridlar (profitsit);   - imkonsiz sotib olish va sotish zonasi  (o'lik zona);   -
eng qulay bitimlar zonasi.
Davlat   narxlarni   belgilashga   aralashganda,   ular   siyosiy   narxlar   haqida
gapirishadi.
Shift narxi - maksimal narx faqat muvozanat narxidan past bo'lgan taqdirda
kutilgan   natijani   beradi.   U   iste'molchilarni   himoya   qilish   uchun   xizmat   qiladi   va,
qoida   tariqasida,   talabdan   ortiqcha   talabni   va   "qora   bozor"   ni   shakllantirishni
yaratadi.
Er  narxi   -  ishlab  chiqaruvchilarni   himoya  qilish  uchun  xizmat  qiladigan  va
talabdan   ortiqcha   taklifni   yaratadigan   minimal   narx.   Bu   muvozanat   darajasidan
yuqori   bo'lgan   taqdirdagina   mantiqan   to'g'ri   keladi.   Ammo   ortiqcha   ishlab
chiqarish   sharoitida   ishlab   chiqaruvchilarning   (masalan,   qishloq   xo'jaligi
mahsulotlarining)   tovarlardan   xalos   bo'lish   istagi   "kulrang   bozor"   ning
shakllanishiga olib keladi.   Elastiklik tushunchasi va uning turlar
Talab   va   taklif   ko'plab   omillarga   bog'liq.   Ularning   o'zgarishi   talab   va   taklifning
mos   ravishda   o'zgarishiga   olib   keladi.   Elastiklik   tushunchasi   shu   bilan
bog'liq.Elastiklik   -   bu   bir   iqtisodiy   o'zgaruvchining   boshqasining   o'zgarishiga
javob   berish   o'lchovidir.   Iqtisodiy   nazariyada   talab   va   taklifning   egiluvchanligi
hisobga olinadi.   Tovarga talabning egiluvchanligi bu narx yoki daromad o'zgarishi
va talab o'zgarishi o'rtasidagi foizlardir. 3
3
  Xolboev A.A.  "Talab va taklif nazariyasi" . – Buxoro: BuxDU nashriyoti, 2022. 13Talabning narx egiluvchanligi.
Bu   iste'molchining   narx   o'zgarishiga   qanday   munosabatda   bo'lishini
ko'rsatadi:Iqtisodiy qiymatlarning foizli o'zgarishini o'lchashda odatdagi hisoblash
usuli qo'llanilmaydi, chunki boshqa yo'nalishdagi bir xil miqdoriy o'zgarish boshqa
foizni   beradi.   Masalan,   agar   mahsulotga   talabning   qiymati   10000   donani   tashkil
etib,   keyin   2500   ga   kamaygan   bo'lsa,   unda   talabning   25%   ga   o'zgarishi
kuzatildi.   Shu   bilan   birga,   ushbu   mahsulotga   bo'lgan   talabning   7500   donadan
10000   gacha   o'sishi   talabning   33   foizga   o'sishiga   olib   keladi.   Shuning   uchun,
iqtisodiy nazariyada Allen o'rta nuqtasi formulasi deb nomlangan yanada universal
usul qo'llaniladi.  
Elastiklik koeffitsienti qiymatiga qarab talabning narx egiluvchanligining bir necha
turlari   mavjud:   >   1   -   elastik   talab   (hashamatli   mahsulotlar   uchun);   <1   -   noelastik
talab   (asosiy   ehtiyojlar   uchun);   E   =   1   -   birlik   elastikligi   bilan   talab   (individual
tanlovga bog'liq);
E = 0 - to'liq elastik bo'lmagan talab (tuz, dorilar);
E> 0 - mukammal elastik talab (mukammal bozorda).
Grafada   turli   xil   elastiklik   darajalariga   ega   bo'lgan   talablar   quyidagicha
ifodalanishi mumkin:
Talabning elastikligi.  
Siz   egiluvchan   yoki   elastik   bo'lmagan   talab   egri   chiziqlari   haqida   gapira
olmaysiz, chunki egiluvchanlik talab egri chizig'ining alohida nuqtalari uchun amal
qiladi.   Har   bir  shunday   talab  egri   chizig'ida,  qoida  tariqasida,   elastik  va  noelastik
talabga   ega   bo'lgan   nuqtalar   mavjud.   Istisno   sifatida   faqat   har   bir   nuqta   bir   xil
elastiklikni  ifodalaydigan mukammal egiluvchan va mukammal  elastik  bo'lmagan
talab egri chiziqlari hisobga olinadi.   2. Daromadning talab egiluvchanligi.
Bu   narxlar   doimiy   bo'lib   qolganda   iste'molchining   daromadlaridagi 14o'zgarishlarga qanday munosabatda bo'lishini ko'rsatadigan raqamli parametr:
Daromad egiluvchanligining ma'nosi normal va past tovar tushunchasi bilan
chambarchas   bog'liqdir.   Oddiy   tovarlar   uchun   daromadning   oshishi   talabning
oshishiga sabab bo'ladi.   Bu holda daromad va talab bir xil yo'nalishda o'zgarganligi
sababli,   talabning   daromadga   egiluvchanligi   ijobiy   bo'ladi.   Aksincha,   past   sifatli
tovarlar uchun daromadning oshishi talabning pasayishiga olib keladi.   Daromad va
talab qarama-qarshi   yo'nalishda  harakat   qiladi,  shuning  uchun  bu holda  talabning
daromadga egiluvchanligi salbiy bo'ladi.   Tovarlarning ayrim guruhlari uchun (tuz,
gugurt)   talab   ortib   borayotgan   daromad   bilan   talab   ko'paymaydi,   elastiklik   nolga
teng.Har   qanday   tovar   yoki   xizmatni   etkazib   berishning   elastikligini   belgilovchi
elementlardan   biri   bu   uning   ishlab   chiqarish   va   ishlab   chiqarish   omillarining
harakatchanligi, ya'ni boshqa ishlab chiqarish tarmoqlaridan zarur ishlab chiqarish
omillarini   jalb   qilish   qulayligi.   Ikkinchi   muhim   omil   bu   vaqt.   Talabda   bo'lgani
kabi,   taklifning   narx   egiluvchanligi   uzoq   muddatli   davrlarda   o'sib   boradi.   Bu
qisman   resurslarning   harakatchanligi   bilan   bog'liq,   shuningdek,   ishlatilayotgan
texnologiyalarga,   ishlab   chiqarish   bazasi   holatiga   va   boshqalarga   bog'liq.   Vaqt
o'tishi   bilan   ishlab   chiqaruvchilarning   bozor   sharoitlariga   moslashishi   ularning
ishlab   chiqarish   hajmini   talabning   ko'payishiga   moslashtirish   uchun   bozor
imkoniyatlarini yaxshilaydi, bu esa taklifning elastikligini oshirishga olib keladi.
Talab   va   taklifning   elastikligi   nazariyasi   katta   amaliy   ahamiyatga
ega.   Talabning egiluvchanligi firmaning narx siyosatiga ta'sir qiluvchi muhim omil
hisoblanadi.   Elastiklik   nazariyasini   amalda   qo'llashning   yana   bir   misoli   bu   davlat
soliq siyosati, shuningdek, ish bilan ta'minlash siyosati.
  Talab   va   taklif   qonuni . Arab   musulmon   faylasufi,   tarixchisi,   ijtimoiy   mutafakkiri
Ibn   Xaldun   XIV   asrda   tovar   va   xizmatlarning   narxi   talab   va   taklif   bilan
belgilanadi,   deb   ta'kidlagan.   Agar   mahsulot   kamdan-kam   uchraydigan   va   talabga
javob beradigan bo'lsa, uning narxi yuqori, agar u juda ko'p bo'lsa va u talabga ega
bo'lmasa, unda uning narxi past bo'ladi.   Tadbirkor foyda olishga intilib, tovarlarni
arzonroq va kam bo'lmagan joyda sotib oladi va talab bo'lgan joyda yuqori narxda
sotadi.
Birinchi   marta   talab   va   taklif   qonunining   batafsil   rivojlanishi   XVI   asrning
ikkinchi   uchdan   birida   ispan   va   perulik   huquqshunos   va   iqtisodchi   Xuan   de 15Matiensoning asarlarida paydo bo'ldi.
Uning sub'ektiv qiymat nazariyasi  bozor ichidagi talab va taklif elementlari
o'rtasidagi   farqni   keltirib   chiqaradi.   Matienso   erkin   bozor   doirasidagi   raqobatni
tavsiflash   uchun   "raqobat"   atamasidan   foydalanadi.   Bu   ommaviy   savdo   va
xaridorlar   va   sotuvchilar   o'rtasidagi   raqobatni   aniqlash   uchun   asos   bo'lib   xizmat
qildi.
Talab   qonuni   -   tovar   narxining   oshishi   bilan   talab   miqdori   (hajmi)
kamayadi.   Matematik jihatdan, bu talab miqdori va narx o'rtasida teskari bog'liqlik
mavjudligini   anglatadi   (lekin   y   =   a   /   x   formulasi   bilan   ifodalangan   giperbola
shaklida   ham   shart   emas).   Ya'ni   narxning   oshishi   talab   miqdorining   pasayishiga,
narxning pasayishi talab hajmining oshishiga olib keladi.
Talab qonunining mohiyati murakkab emas.   Agar xaridor ushbu mahsulotni
sotib olish uchun ma'lum miqdordagi pulga ega bo'lsa, unda u kamroq mahsulotni,
yuqori   narxni   va   aksincha   sotib   olish   imkoniyatiga   ega   bo'ladi.   Albatta,   haqiqiy
rasm   ancha   murakkab,   chunki   xaridor   qo'shimcha   mablag   'jalb   qilishi,   ushbu
mahsulot o'rniga boshqa o'rnini bosuvchi mahsulot sotib olishi mumkin.
Talabga ta'sir qiluvchi narx bo'lmagan omillar:
·   Jamiyatdagi daromad darajasi;                          
·   Bozor hajmi;                          
·   Moda, mavsumiylik;                          
·   O'rnini bosadigan tovarlarning mavjudligi (o'rnini bosuvchi);                          
·   Inflyatsion kutishlar.                          
Mikroiqtisodiyotning   bir   qator   kurslarida   talab   qonuni   yanada   qat'iyroq
tuzilgan: Agar daromad oshishi  bilan mahsulotga talab oshsa, u holda ma'lum bir
mahsulot narxining oshishi bilan unga bo'lgan talab kamayishi kerak.
Ushbu   tuzatish   Giffen   tovarlari   mavjudligi   bilan   bog'liq   bo'lib,   narxlar
oshgani   sayin   talab   hajmi   oshib   boradi.   Ammo   aksariyat   holatlar   uchun   (Giffen
mahsulotlarining kamligi sababli) yuqoridagi naqsh amal qiladi.
Taklif   qonuni   -   boshqa   omillar   o'zgarmagan   holda,   mahsulot   narxi   oshishi
bilan ta'minot qiymati (hajmi) oshadi.
Tovar   etkazib   berish   qiymatining   o'sishi   bilan   uning   narxining   oshishi,
odatda,   tovar   birligiga   doimiy   xarajatlar   bilan,   narxning   oshishi   bilan   foyda
ko'payishi   va   ishlab   chiqaruvchi   (sotuvchi)   uchun   ko'proq   tovar   sotish   uchun 16foydali   bo'lishiga   bog'liq.   Bozordagi   haqiqiy   rasm   ushbu   sodda   sxemadan   ko'ra
murakkabroq, ammo unda ifodalangan tendentsiya ro'y bermoqda.
Taklifga ta'sir qiluvchi omillar:
O'rnini bosadigan mahsulotlarning mavjudligi.
Qo'shimcha tovarlarning mavjudligi (to'ldiruvchi).
Texnologiya darajasi.
Resurslarning hajmi va mavjudligi.
Soliqlar va subsidiyalar.
Tabiiy sharoit.
Kutishlar (inflyatsion, ijtimoiy-siyosiy).
Bozor hajmi. 17II-BOB. O'ZBEKISTONDA XUSUSIY VA UMUMIY MUVOZANATI.
2.1 Bozor muvozanati
 
Bozor   muvozanati   -   bu   ma'lum   narx   bo'yicha   so'ralgan   mahsulot   miqdori
tegishli   narxda   sotishga   taklif   qilingan   ushbu   mahsulot   miqdoriga   teng   bo'lgan
iqtisodiyotning   holati.   Ham   sotuvchilar,   ham   xaridorlarning   manfaatlari   mavjud
bo'lgan   iqtisodiy   makon   zonasi   iqtisodiy   hudud   deb   ataladi.   Haqiqiy   hayotda
tovarlarni   sotib   olish   va   sotish   bo'yicha   operatsiyalar   yuqoridan   talab   narxi   va
pastdan   taklif   narxi   bilan   cheklangan   har   qanday   narxda   amalga   oshirilishi
mumkin.   Bitimning   real   narxi   ko'plab   qo'shimcha   omillarga   bog'liq   bo'ladi:   a)
kuchlar   muvozanatiga   (sotuvchilarning   bozordagi   ustunligi   (monopoliya)   haqida
gap   ketganda,   tabiiyki,   bitimlar   ko'tarilgan   narxda,   qarama-qarshi   vaziyatda   -
xaridorning ustunligi (monopsoniya) - aksincha, bitimlar tuziladi) eng past narxda
tuziladi;   agar   kuchlarning   ma'lum   bir   muvozanati   bo'lmasa,   u   holda   narxlar   har
qanday   diapazonda   o'rnatilishi   mumkin);   b)   bitimlar   ishtirokchilari   o'rtasida
ma'lumot   etishmasligi   va   tajriba   etishmasligi   sababli   mantiqsiz   xatti-
harakatlardan.   Butun   kosmosda   faqat   bitta   barqaror   nuqta   bor,   ya'ni   pozitsiyani
o'zgartirish   har   ikki   tomon   uchun   foydali   bo'lmaganida,   bunday
muvozanat.   Muvozanat   nuqtasida   bozor   xatti-harakatlari
optimallashtiriladi.   Bozorda   taklif   qilinadigan   tovarlarning   miqdori   talabning
miqdoriga  teng  bo'lgan   narx  muvozanat,   bu  narxga  mos  keladigan  tovarlar   hajmi
esa   muvozanat   miqdori   deb   nomlanadi.   Muvozanatli   narx   talab   va   taklif   egri
chiziqlari   kesishmasida   o'rnatiladi.   Bu   eng   yaxshi   narx.   Agar   bozor   narxi
muvozanat   narxidan   past   bo'lsa,   tovarlarning   etishmasligi,   ya'ni   defitsit
mavjud;   muvozanat   narxidan   yuqori   narxda,   haddan   tashqari   zaxiralash   amalga
oshirilmaydigan mahsulotlar mavjudligi sababli yuzaga keladi.   Ikkala holatda ham,
bozor   mexanizmi   yuqoridan   yoki   pastdan   narxlarga   bosim   o'tkazadi   va   narxni
muvozanat darajasida belgilaydi.   Statik muvozanat talab va taklif egri chizig'idagi
siljishlarni belgilaydigan narxdan tashqari omillar o'zgarishsiz qolguncha saqlanib
qoladi.   Agar ba'zi  tashqi  sharoitlar o'zgarsa,  masalan, iste'molchilar  daromadining
ko'payishi,   bu   talabning   oshishiga   olib   keladi,   defitsit   paydo   bo'ladi.   Oddiy 18iqtisodiyot   uchun   bu   vaqtinchalik   hodisa.   Xaridorlar   ushbu   tovarni   sotib   olishga
intilishadi,   ular   o'rtasidagi   raqobat   mahsulotni   sotib   olishga   tayyor   bo'lgan
narxning   oshishiga   olib   keladi,   ammo   imkoniyatlar   cheklangan,   bunga   javoban
sotuvchilar   o'zlarining   imkoniyatlariga   muvofiq   ushbu   mahsulot   taklifini
ko'paytiradilar.   Yangi   balans   punkti   o'rnatiladi.   Bozor   shunday   ishlaydi.   Talabni
oshirishga qaratilgan har qanday boshqa omillarning harakati (xaridorlar sonining
ko'payishi, ushbu tovarning kutilayotgan narxining oshishi, iste'molchilar didining
o'zgarishi   va   boshqalar)   shunga   o'xshash   natijalarga   olib   keladi.   Aksincha,   agar
talab   kamayib   ketsa,   bu   bozor   narxining   pasayishiga   va   fizik   jihatdan   bozor
operatsiyalari   hajmining   pasayishiga   olib   keladi.   Talabning   o'zgarishi
muvozanatning   shunday   siljishini   keltirib   chiqaradi,   narx   va   miqdor   bir   xil
yo'nalishda   harakat   qiladi.   Talabning   o'zgarmasligidan   kelib   chiqib,
texnologiyalarni   takomillashtirish   bozor   operatsiyalari   hajmining   oshishiga   va
narxlarning   bir   vaqtning   o'zida   o'sishiga   olib   keladi.   Resurs   narxlarining   o'sishi
ta'minotning   pasayishiga   olib   keladi,   bu   esa   muvozanat   narxining   oshishiga   va
fizik   jihatdan   bozor   operatsiyalarining   muvozanat   hajmining   pasayishiga   olib
keladi.   Shunday   qilib,   taklifning   o'zgarishi   muvozanat   bahosi   va   fizik   jihatdan
bozor   operatsiyalari   hajmining   ko'p   yo'nalishli   o'zgarishini   keltirib   chiqaradi.   Bir
vaqtning o'zida talab va taklifning o'zgarishi bilan narxlarning o'zgarishi bir-birini
to'liq   yoki   qisman   qoplaydi,   fizik   jihatdan   bozor   operatsiyalari   hajmiga   nisbatan
ularning   o'sishi   o'zaro   o'sib   boradi.   Agar   kelajakda   narxlar,   shu   jumladan   ushbu
turdagi   tovarlarning   o'sishi   kutilsa,   xaridorlar   narxlar   oshishining   salbiy
oqibatlarini   hech   bo'lmaganda   qisman   qoplash   umidida   unga   talabni
ko'paytiradi.   Aksincha,   sotuvchilar   narx   oshishini   kutib,   mahsulotni   ushlab
turishadi  va shu bilan taklifni kamaytiradi.   Shunday qilib, talab va taklifning ko'p
yo'nalishli   o'zgarishi   bilan   narx   oshadi   (agar   narxlar   ko'tarilishi   kutilsa)   yoki
pasayadi   (aks   holda).   Bozor   operatsiyalari   hajmining   o'zgarishi   talab   va   taklif
o'zgarishi   intensivligining   nisbatiga   bog'liq   bo'ladi.   Bu   bozor   operatsiyalarining
narxi va hajmi ma'lum darajaga yaqinlashguncha davom etadi, bu uchun xaridorlar
va   sotuvchilarning   ikkala   parametr   bo'yicha   rejalari   kelishilishi
mumkin.   Muvozanat   holatida   talabning   narx   egiluvchanligi   taklif   narxining
egiluvchanligidan  yuqori   bo'lsa,  muvozanat   barqaror   hisoblanadi.   Iqtisodiy   nuqtai
nazardan   muvozanatning   barqarorligi   narx   o'zgarishiga   javoban   talab   va   taklif 19reaktsiyasining   intensivligidan   kelib   chiqadi.   Iste'molchilar   o'zlarining   didi   va
afzalliklari   jihatidan   qanchalik   konservativ   bo'lishadi   *   iste'moldagi   ma'lum   bir
tovarning   o'rnini   bosadiganlar   qancha   kam   bo'lsa,   talabning   narx   elastikligi
shuncha   past   bo'ladi,   bozor   muvozanati   shunchalik   barqaror   bo'lmaydi.   Shuning
uchun,   qoida   tariqasida,   barqaror   bo'lmagan   muvozanat   an'anaviy   iqtisodiyot
tarmoqlari   uchun,   shuningdek,   yaqin   o'rinbosarlarga   ega   bo'lmagan   mahsulotlar
ishlab chiqaradigan tarmoqlar uchun xosdir.   Bozor va uning asosiy xususiyatlari
"Bozor"  tushunchasi  ko'p   qirrali   bo'lib,  jamiyat   va  moddiy  ishlab  chiqarish
rivojlanishi bilan u bir necha bor o'zgargan. 4
Dastlab   bozor   bozor,   ya'ni   bozor   savdosi   uchun   joy,   bozor   maydoni   deb
qaraldi.   Bu   bozor   ibtidoiy   jamiyatning   parchalanish   davrida,   jamoalar   o'rtasidagi
almashinuv ozmi-ko'pmi muntazam bo'lib, ma'lum bir joyda va ma'lum bir vaqtda
sodir bo'lganda paydo bo'lganligi bilan izohlanadi.
Bozorning   yanada   murakkab   talqini   frantsuz   iqtisodchisi   O.   Kurio
tomonidan   berilgan.   Uning   fikriga   ko'ra,   bozor   bu   xaridorlar   va   sotuvchilar
o'rtasidagi   munosabatlar   erkin   bo'lgan   joy,   va   yenning   darajasi   osongina   va   tez
chiqib ketadi.
Bozor   -   tovar   va   tovar-pul   muomalasi   qonunlariga   muvofiq   tovarlarni
almashtirish.
Adabiyotda   bozor   xaridorlar   va   sotuvchilarning   birlashishi   sifatida   ta'rifi
mavjud.
Bozor xo'jalik yurituvchi sub'ektlar o'rtasidagi iqtisodiy aloqalarning bir turi,
ya'ni ishlab chiqarish va iste'molning o'zaro ta'siri mexanizmi sifatida qaraladi.
Bozor   -   bu   iqtisodiyotni   tashkil   etish   va   faoliyatining   ijtimoiy
shakli;   xaridorlar,   sotuvchilar,   shuningdek   sotuvchilar   va   tovarlar   harakati
to'g'risidagi   o'ziga   xos   iqtisodiy   munosabatlar   va   aloqalar   to'plami.   Ushbu
munosabatlar   bozor   munosabatlari   sub'ektlarining   iqtisodiy   manfaatlarini   aks
ettiradi va mehnat mahsulotlari almashinuvini ta'minlaydi.
Bozor   -   ishlab   chiqarish,   taqsimlash,   ayirboshlash   va   iste'mol   qilish
jarayonlarini,   ya'ni   ijtimoiy   takror   ishlab   chiqarish   jarayonining   barcha
bosqichlarini   qamrab   oladigan   odamlar   o'rtasidagi   iqtisodiy   munosabatlar
tizimi.   Bozor - bu mulkchilikning turli shakllariga, tovar-pul munosabatlaridan va
4
  Muhammadjonov A.M.  "Bozor iqtisodiyoti va mikroiqtisodiyot" . – Toshkent: Akademnashr, 2023. 20moliya-kredit   tizimidan   foydalanishga   asoslangan   iqtisodiyotning   ishlashining
murakkab mexanizmi.   Ya'ni, bozor ma'lum bir iqtisodiy tizim turi (iqtisodiy tizim)
sifatida qaraladi.
Bozor - tovar va xizmatlarni sotish bo'yicha bitimlar to'plami.
Yuqorida   muhokama   qilingan   bozorning   barcha   ta'riflari   "bozor"
tushunchasining   turli   qirralarini   aks   ettiradi.   Eng   mashhur   ta'rif   sifatida
quyidagilarni   ta'kidlab   o'tamiz.   Bozor   bu   talabni   taklif   qiluvchi   xaridorlarni   va
moddiy   ne'matlar   ta'minotini   shakllantiruvchi   sotuvchilarni   birlashtiradigan
mexanizmdir.
Bozorning mohiyati uning funktsiyalarida namoyon bo'ladi;
Tovar   ishlab   chiqarishni   o'z-o'zini   boshqarish   funktsiyasi   Biz   taxmin
qilamizki,   bozor   mexanizmi   ta'sirida   ishlab   chiqarish   va   iste'mol   avtomatik
ravishda   muvofiqlashtirilib,   talab   va   taklifning   hajmi   va   tuzilishi   bo'yicha
muvozanati   saqlanib   qoladi   (talabning   oshishi   bilan   ishlab   chiqarish   hajmi
kengayadi, pasayishi bilan ular kamayadi);   tartibga solish moddiy boyliklarni sotib
olish va sotish orqali sodir bo'ladi.   Bozor har qanday iqtisodiy tizim oldida turgan
savollarga javob beradi: nima, qanday, kim uchun ishlab chiqarish kerak?   Va buni
avtomatik ravishda amalga oshiradi.
Rag'batlantirish   funktsiyasi.   Bozor   ishlab   chiqaruvchilarni   bozordagi
narxlarda   yuqori   foyda   olish   uchun   eng   kam   xarajat   bilan   kerakli   tovarlarni
yaratishga   undaydi.   Agar   yakka   tartibdagi   ishlab   chiqaruvchi   bozor   narxiga   ta'sir
o'tkaza olmasa, u holda faqat xarajatlarni kamaytirish va yangiliklarni joriy qilish
orqali katta foyda olish mumkin.   Shunday qilib, bozor samarali ishlab chiqarishni
rivojlantirishni rag'batlantiradi.
Axborot   funktsiyasi.   Bozor   tovarlarni   ishlab   chiqarish   xarajatlari,   bozorga
etkazib   beriladigan   barcha   tovar   va   xizmatlarning   miqdori,   assortimenti   va   sifati,
ularga bo'lgan talab va taklif hajmi to'g'risida ob'ektiv ma'lumot beradi.
Bozorning   vositachilik   vazifasi   shundan   iboratki,   iqtisodiy   izolyatsiya
qilingan ishlab chiqaruvchilar chuqur ijtimoiy mehnat taqsimoti sharoitida bozorda
bir-birini topib, o'z faoliyati natijalarini bozor orqali almashadilar.
Tartibga   solish   funktsiyasi.   Bozor   firmalar,   sanoat   tarmoqlari,   mintaqalar
o'rtasida,   ya'ni   mikro   va   makro   darajalarda,   ham   alohida   bozorlarda,   ham   butun
iqtisodiy tizim ichida talab va taklifning kengayishi yoki qisqarishi tufayli maqbul 21nisbatlarni o'rnatadi.
Bozorning   roli   va   funktsiyalarini   to'g'ri   tushunish   uchun   uni   tovar-bozor
iqtisodiyoti   tizimi   doirasida   ko'rib   chiqish   zarur.   Tovar-bozor   iqtisodiyoti   ikkita
quyi   tizim   -   moddiy   ne'matlarni   ishlab   chiqarish   va   ayirboshlash   amalga
oshiriladigan   bozor   mavjudligini   taxmin   qiladi.   Bundan   tashqari,   ushbu   quyi
tizimlar   o'rtasidagi   munosabatlar   ikki   tomonlama   xarakterga   ega,   ya'ni   to'g'ridan-
to'g'ri va teskari aloqalar mavjud.
Tovarlarni ishlab chiqarish bozorga bevosita ta'sir qiladi.   Birinchidan, aynan
ishlab   chiqarish   sohasida   jamiyat   uchun   ma'lum   bir   foyda   keltiradigan   moddiy
ne'matlar   yaratiladi.   Ishlab   chiqarilgan   mahsulotlar   birja   sohasiga,   ya'ni   bozorga
boradi.   Ikkinchidan,   tovar   ishlab   chiqarish   ijtimoiy   mehnat   taqsimotiga
asoslanadi.   Ijtimoiy   mehnat   taqsimoti   ishlab   chiqarilgan   mahsulotlarning   bozor
almashinuviga ehtiyoj tug'diradi.
Boshqa   tomondan,   bozor   ishlab   chiqarish   sohasiga   teskari   ta'sir
ko'rsatadi.   Birinchidan,   bozor   ishlab   chiqarish   va   iste'molni   birlashtiradi
(birlashtiradi).   Bozor   bo'lmasa,   tovar   ishlab   chiqarish   jamiyatning   tovar   va
xizmatlarga bo'lgan ehtiyojini qondira olmaydi.   Ikkinchidan, bozor ishlab chiqarish
natijalarining asosiy boshqaruvchisi vazifasini bajaradi, chunki bozor almashinuvi
jarayonida   ishlab   chiqarilgan   mahsulotlarning   miqdori   va   sifati   qay   darajada
talabga   javob   berishi   va   xaridorlarning   ehtiyojlarini   qondirishi   aniq
bo'ladi.   Uchinchidan,   bozor   almashinuvi   jarayonida   sotuvchi   va   xaridorning
iqtisodiy   manfaatlari   amalga   oshiriladi.   Sotuvchilarning   iqtisodiy   manfaatlari
foydani   ko'paytirish   qobiliyati   bilan   bog'liq   bo'lib,   xaridorlarning   manfaatlari   esa
sotib olingan tovarlarni iste'mol qilishdan umumiy foydaliligini maksimal darajaga
ko'tarishdir.
Odatda   ular   nafaqat   bozor   haqida,   balki   "bozor   tizimi"   tushunchasidan
foydalanish   an'anaviy   bo'lib   qoldi.   Bozorlar   tizimi   bu   turli   maqsadlar   uchun
ko'plab   bozorlarning   yagona   to'plamidir.   Bozorlar   tizimida   bir-biriga   bog'langan
uchta   katta   element   aniq   ajralib   turadi:   tovarlar   va   xizmatlar   bozori,   ishlab
chiqarish omillari bozorlari va moliya bozori.
Tovarlar   va   xizmatlar   bozori   oziq-ovqat   va   nooziq-ovqat   tovarlari
sotiladigan ko'plab bozorlarga bo'linadi.   Ushbu bozorning ishlashi tovar birjalarini,
ulgurji   va   chakana   savdoning   turli   shakllarini,   marketingni   rivojlantirish   va 22marketing   tashkilotlarini   yaratishni   va   boshqalarni   talab   qiladi.   Xizmat   ko'rsatish
bozori turli xil xizmat turlarini - kommunal va maishiy xizmatlarni, moliyaviy va
sug'urta operatsiyalarini, tijorat, ijtimoiy va boshqa xizmatlarni o'z ichiga oladi.
Tarixiy rivojlanish jarayonida ob'ektiv iqtisodiy sharoitlar pishib yetgan sari
ishlab chiqarish omillari bozorlari tovarlar va xizmatlar bozoridan ajralib turdi.
Bozorlarda ishlab chiqarish omillari uchun sotib olish va sotish ob'ektlari er,
ishchi kuchi, ishlab chiqarish vositalari hisoblanadi.   Har bir mamlakatda er bozori
mutlaqo   o'ziga   xos   xususiyatga   ega,   chunki   geografik   omil   va   erlarning
cheklanganligi   bu   erda   boshqa   resurslar   singari   katta   ahamiyatga   ega.   Mehnat
bozori mehnat  birjalari shaklida tashkil  etilgan bo'lib, bu erda to'g'ridan-to'g'ri ish
beruvchilar   va   ishchilarini   sotadigan   ishchilarni   birlashtirishga   imkon   beradigan
murakkab   infratuzilma   shakllanadi.   Mehnat   birjalari   korxonalarda   ishsizlar   va
bo'sh ish o'rinlarini ro'yxatga olish bilan shug'ullanadi, ular kasaba uyushmalari va
tadbirkorlar   bilan   yaqin   aloqalarni   o'rnatadilar.   Mehnat   birjalari   faoliyati   davlat
tomonidan   moliyalashtiriladi,   chunki   ular   katta   ijtimoiy   ahamiyatga   ega   ishlarni
amalga   oshiradilar   va   daromad   keltiruvchi   tashkilotlar   bo'la   olmaydi.   Ishlab
chiqarish   vositalari   bozorida   ishlab   chiqarishning   moddiy   omillarini   -   binolar,
inshootlar, dastgohlar, uskunalar, transport vositalarini sotib olish va sotish tashkil
etilgan.   Ushbu   bozor   ikkita   xususiyat   bilan   tavsiflanadi.   Birinchidan,   ishlab
chiqarish vositalariga talab moliya bozoridagi  kreditlar  foizlarining harakati  bilan
chambarchas   bog'liq   (agar   kreditlar   bo'yicha   foiz   stavkasi   tushsa,   u   holda   ishlab
chiqarish   vositalariga   talab   oshadi   va   aksincha).   Ikkinchidan,   ushbu   bozor   yuqori
darajadagi heterojenlik va mahsulotlarning juda xilma-xilligi bilan ajralib turadi.
Moliya bozori - investitsiya va kredit bozorlari, qimmatli qog'ozlar bozorlari,
valyuta   va   pul   bozorlari,   ya'ni   kapital   bozorlari.   Moliyaviy   aktivlar   moliya
bozorida   sotib   olinadi   va   sotiladi   -   pul,   obligatsiyalar,   aktsiyalar,   veksellar   va
boshqa   qimmatli   qog'ozlar.   Ushbu   bozorda   foiz   stavkalari,   valyuta   kurslari   va
qimmatli   qog'ozlar   shakllanadi.   Hozirgi   vaqtda   zamonaviy   bozor   tuzilmasida
moliya   bozori   tovarlar   va   xizmatlar   bozorlaridan   keyin   eng   muhim   hisoblanadi,
chunki   moliya   bozori   vositachiligida   bo'lmaydigan   bunday   iqtisodiy   aloqalar
mavjud   emas.   U   tovar   va   xizmatlar,   shu   jumladan   ishlab   chiqarish   vositalarini
ishlab   chiqarishdagi   har   qanday   o'zgarishlarga   sezgir.   Moliya   bozori   holatidan
iqtisodiyotdagi umumiy holatni baholash uchun foydalanish mumkin. 23Biroq,   bozor   tuzilmasining   tavsifi   shu   bilan   tugamaydi.   Uni   bozor   turlari
bo'yicha   ko'rish   mumkin.   Shunday   qilib,   ayirboshlash   ob'ektlariga   ko'ra   tovarlar,
xizmatlar,   ishchi   kuchi,   investitsiyalar,   qimmatli   qog'ozlar,   pul   va   valyuta,
yangiliklar,   axborot   mahsulotlari,   litsenziyalar,   erlar,   ko'chmas   mulk,   ishlab
chiqarish   vositalari   va   boshqalar   bozorlari   ajratib   ko'rsatiladi.   jahon
bozori.   Cheklangan   raqobat   darajasiga   ko'ra   -   mukammal   raqobat   bozorlari   va
nomukammal raqobat bozorlari (monopolistik, oligopolistik, monopolistik raqobat
bozori).   Amaldagi   qonunchilikka   muvofiq   -   qonuniy   va   noqonuniy   (qora,   soya)
bozorlar.   Sektor   kontekstida   -   avtomobil   bozori,   neft,   qishloq   xo'jaligi   va
boshqalar. Sotish xususiyatiga ko'ra ulgurji va chakana bozorlar.   Bozorning sanab
o'tilgan   tarkibiy   xususiyatlari   bozor   tizimining   o'zi   bitmas-tuganmasligini   va
xilma-xilligini ko'rsatadi.
Ham   alohida   mahalliy   bozor,   ham   butun   bozorlar   tizimining   samarali
ishlashi   bir   qator   shartlarga   rioya   qilishni   talab   qiladi:   ishlab   chiqaruvchilar
o'rtasida   raqobatlashishni   ta'minlaydigan   xususiy   mulk   mavjudligi;   nafaqat   ishlab
chiqaruvchilar,   balki   iste'molchilar   o'rtasida   ham   bozor   raqobati;   tadbirkorlik
erkinligi;   iste'molchilar   uchun   tanlov   erkinligi;   bozordagi   narxlarni   belgilash
jarayoniga   davlatning   umumiy   aralashuviga   yo'l   qo'ymaydigan   bepul
narxlar;   bozor   infratuzilmasining   mavjudligi,   ya'ni.   bozorga   xizmat   ko'rsatadigan
muayyan   muassasalar,   korxonalar,   xizmatlar   va   muassasalar   to'plami.Talab   va
taklifning   muvozanatli   narxi.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   narxning   qiymati   va
funktsiyasi   Hozircha   biz   mahsulotga   bo'lgan   talab   va   uning   ta'minotini   alohida
ko'rib chiqdik.   Bunday yondashuv printsipial muhim savolga javob berishga imkon
bermaydi: qanday qilib to'liq raqobatdosh bozorda ushbu mahsulotni xaridorlarini
ham,   sotuvchilarini   ham   qondiradigan   narx   belgilanadi?   Bozorda   ushbu   tovarga
talab va taklifning o'zaro ta'siri natijasida bozor operatsiyalari amalga oshiriladigan
tovarning   real   narxi   aniqlanadi.Agar   narx   past   darajada   belgilangan   bo'lsa,   unda
xaridorlar   sotib   olmoqchi   bo'lgan   tovarlarning   miqdorini   topa   olmaydilar.   Bozor
sharoitida   bunday   holat   uzoq   vaqt   saqlanib   turishi   mumkin   emas.   Darhaqiqat,
firmalar   uy   xo'jaliklari   mahsulotga   ko'proq   talab   qilishlarini   ko'rishadi.   Bu   ishlab
chiqaruvchilarni   qo'shimcha   ishlab   chiqarish   resurslarini   yollashga   va   ishlab
chiqarishni   kengaytirishga   undaydi,   chunki   har   bir   sotilgan   qo'shimcha   birlik
ularga   foyda   keltiradi.   Shuni   esda   tutish   kerakki,   qisqa   muddatli   bozor   davrida 24ishlab   chiqarishning   kengayishi   mahsulot   birligiga   sarflanadigan   xarajatlarning
ko'payishi   bilan   bog'liq   bo'lib,   natijada   tovarlar   narxi   ko'tariladi.   Shunday   qilib,
ortiqcha   talab   va   tovarlarning   etishmasligi   ishlab   chiqarishni   kengaytirishni
rag'batlantiradi.   Bozorda   tovar   tanqisligini   keltirib   chiqaradigan   haddan   tashqari
talab   narxlarga   "pastdan"   bosim   o'tkazadi,   ularni   "itaradi".   Bozor   muvozanati
sharoitida   firmalar   o'z   mahsulotlarini   ko'paytirish   uchun   imtiyozlarni
yo'qotadilar.   Darhaqiqat,   ishlab   chiqarish   hajmining   yanada   o'sishi   tovarlarga
narxlarning   oshishi   va   bu   borada   talab   taqdim   etilayotgan   tovarlar   miqdorining
pasayishi   bilan   birga   keladi.   Natijada,   bozorda   tovarlarning   ortiqcha   qismi   paydo
bo'ladi.   Haddan   tashqari   taklif   -   taklifning   talabdan   oshib   ketishi.   Sotilmagan
mahsulotlar omborga tushadi  va natijada ishlab chiqaruvchilar yo'qotishlarga olib
kelishi  mumkin.   Shuning  uchun  bu  holat   uzoq  vaqt   saqlanib   turolmaydi.   Bozorda
ortiqcha   mahsulot   ishlab   chiqaradigan   ortiqcha   ta'minot   narxlarga   "yuqoridan"
bosim   o'tkazib,   ularni   pasayishiga   majbur   qiladi.   Bunday   vaziyatda   ishlab
chiqaruvchilar   bozorda   muvozanatli   narx   o'rnatilgunga   qadar   ishlab   chiqarishni
qisqartirishni   boshlaydilar.   Faqatgina   bunday   narxda   qarama-qarshi   ikkita   kuch   -
pastdan   bosim   va   yuqoridan   narxlar   bosimi   muvozanatli   bo'ladi.   Ushbu   narx
muvozanatli   narx   deb   ataladi   -   bu   talabga   javob   beradigan   tovarlar   miqdori
firmalar   tomonidan   sotuvga   qo'yiladigan   tovarlar   miqdoriga   teng.   Boshqa   barcha
narxlar muvozanat emas.
Bozorning   muvozanat   holati   xuddi   shu   koordinata   o'qlarida   talab   va   taklif
grafikalarini birlashtirish orqali grafik tarzda ifodalanishi mumkin:
  B   nuqta   talab   va   taklifning   muvozanat   nuqtasi   deb   nomlanadi   va   uning   mos
ravishda   abstsissa   va   ordinatalar   o ' qlari   bo ' yicha   proektsiyalari   ishlab   chiqarishning
muvozanat   hajmi   ( Q  
0   )   va   muvozanat   narxining   ( P  
0   )   nuqtalari
hisoblanadi   .   Demak,   bozordagi   muvozanat   holati   tovarlarning   xaridorga   qancha
kerak   bo'lsa,   shuncha   ishlab   chiqarilishini   anglatadi   -   bu   bozor   iqtisodiyotining
maksimal samaradorligini ifodalaydi.
Eslatma.   Bozor   talab   va   taklifining   o'zgarishi   bozor   muvozanatining
o'zgarishiga  olib keladi.   Shunday qilib,  agar   bozor  talabi   o'sib,  uning jadvali   o'ng
tomonga siljigan bo'lsa, unda muvozanat narxi va ishlab chiqarishning muvozanat
hajmi   oshadi.   Aksincha,   agar   doimiy   talab   bilan   bozor   talabi   pasayib   ketsa
(D  
1   grafasi   chapga   siljiydi),   muvozanat   narxi   pasayib   ketadi,   shunda   muvozanat 25hajmi   bir   xil   yo'nalishda   o'zgaradi.   Agar   bozor   taklifi   doimiy   bozor   talabi   bilan
o'sib   boradigan   bo'lsa,   unda   muvozanat   narxi   ishlab   chiqarishning   muvozanat
hajmining   kengayishi   bilan   pasayishi   kerak.   Bozor   ta'minoti   kamaygan   taqdirda,
vaziyat teskari bo'ladi.
 
2.2.O’zbekistonda bozor muvozanatini ta’minlash.  
 
Yuqorida   keltirilganlar   bozor   muvozanatidagi   o'zgarishlarning   oddiy
holatlari.   Bozor   talabi   ham,   bozor   taklifi   ham   bir   vaqtning   o'zida   o'zgarganda,
yanada   murakkab   holatlar   ikkita   oddiy   holatning   kombinatsiyasi
hisoblanadi.   Shunga   asoslanib   tahlillar   olib   boriladi.   Shunday   qilib,   agar   bozor
talabi   bir   vaqtning   o'zida   bozor   taklifining   ko'payishi   bilan   o'sib   borsa,   unda   biz
ishlab   chiqarishning   muvozanat   hajmi   oshishini   aniq   tasdiqlashimiz
mumkin.   Ammo muvozanat narxining qanday o'zgarishi talabning o'sishi va taklif
o'sishining nisbatiga bog'liq bo'ladi, chunki talabning o'sishi bozor narxlarini "surib
qo'yadi",   taklifning   kengayishi   esa   ularni   pasaytiradi.   Shuning   uchun,   agar
talabning   o'sishi   taklifning   o'sishidan   oshib   ketsa,   muvozanat   narxi
ko'tariladi.   Agar   taklif   talabning   ko'payishiga   mutanosib   ravishda   o'ssa,   unda
muvozanat narxi pasayadi.   Talab va taklifning aynan bir xil o'zgarishi bilan bozor
narxi   o'zgarmaydi.O'rnatilgan   bozor   muvozanati   sotuvchilarga   ham,   xaridorlarga
ham birjadan qo'shimcha va o'zaro foyda olish imkoniyatini beradi.   Bu muvozanat
narxini belgilashning ijtimoiy foydasi.   Ushbu qoidaga aniqlik kiritish uchun yangi
toifalarni   -   iste'molchilarning   qo'shimcha   foydasi   (iste'molchilarning   ortiqcha),
qo'shimcha   ishlab   chiqaruvchilarning   foydalari   (ishlab   chiqaruvchilarning
profitsiti), ayirboshlashning umumiy foydalarini joriy qilish kerak.
Talab egri chizig'i iste'molchining ma'lum miqdordagi tovar uchun to'lashga
tayyor bo'lgan maksimal narxini ko'rsatadi.   Boshqacha qilib aytadigan bo'lsak, agar
iste'molchi   X   mahsulotining   Q  
K   birliklarini   sotib   olishni   xohlasa   (quyida   rasm),
unda   talab   jadvaliga   muvofiq,   u   mahsulotning   ma'lum   miqdori   uchun   birlik
uchun   P  
k   narxida to'lashga  tayyor   .   Biroq, raqobat  munosabatlari  hukmron bo'lgan
bozorda   ma'lum   bir   tovarning   har   qanday   miqdorini   faqat   bozor   narxida,   ya'ni
bozor tomonidan "belgilab qo'yilgan" narxda sotib olish mumkin.   Bizning holda -
bu   R  
E   .   Rasmda   ko'rinib   turganidek,   P  
K   >   P  
E   ,   ya'ni   bozor   narxi   iste'molchining 26narxidan   past.   Shunday   qilib,   iste'molchi   har   bir   sotib   olingan   ishlab   chiqarish
birligi   uchun   P  
k   va   P  
E   farqiga   teng   qo'shimcha   foyda   oladi   (Q  
x   =   Q  
K   da   )   va   sotib
olishning   butun   hajmi   uchun   iste'molchining   qo'shimcha   foydasi
P  
F   P  
K   KL   to'rtburchaklar maydoni bo'ladi   .
Xuddi shunday, siz talablar grafigining SH segmentidagi har qanday nuqta uchun
vaziyatni   tahlil   qilishingiz   mumkin.   Ushbu   segment   ko'plab   punktlardan   iborat
bo'lib, ularning har biri uchun iste'molchilarga qo'shimcha foyda miqdorini topish
mumkin.   Natijada, biz to'rtburchaklar to'plamini olamiz, ularning   umumiy miqdori
iste'molchining   qo'shimcha   foydasi   (ortiqcha)   ning   umumiy   miqdorini   aks
ettiruvchi   P  
E   NE   uchburchagiga aylanadi   .   Demak, iste'molchining ortiqcha qismi -
iste'molchi   mahsulotni   sotib   oladigan   bozor   narxi   va   ushbu   mahsulot   uchun
iste'molchi   to'lashga   tayyor   bo'lgan   maksimal   narx   o'rtasidagi
farq.   Iste'molchilarning   ortiqcha   qismi   ΔP  
E   NE   bilan   ifodalanadi   ,
bu   tovarning   bozordagi   narxi   (P  
E   )   va   iste'molchi   tovarni   sotib   olishga   tayyor
bo'lgan   maksimal   narx   o'rtasidagi   farqni   aks   ettiradi   ,   SH   talabining   egri   chizig'i
bilan   cheklangan.   Taqqoslash   bo'yicha   ishlab   chiqaruvchilarning   profitsiti
kontseptsiyasini shakllantirish mumkin.   Ishlab chiqaruvchining ortiqcha qismi - bu
mahsulotning   joriy   bozor   qiymati   va   ishlab   chiqaruvchi   o'z   mahsulotini   sotishga
tayyor   bo'lgan   minimal   narx   o'rtasidagi   farq.   Ishlab   chiqaruvchining   ortiqcha
qismi   Δ   MP  
E   E   bilan   ifodalanadi   ,   bu   ME   ning   etkazib   berish   egri   chizig'i   bilan
cheklangan   mahsulotning   bozor   narxi   (P  
E   )   va   ishlab   chiqaruvchi   mahsulotni
sotishga tayyor bo'lgan minimal narx o'rtasidagi farqdir.
Mukammal raqobat bozorida iste'molchi ham, ishlab chiqaruvchi ham foyda
ko'radi.   Jamiyat   tomonidan   olingan   ayirboshlashning   umumiy   foydasi   iste'molchi
va   ishlab   chiqaruvchilarning   ortiqcha   miqdorining   yig'indisi   sifatida   aniqlanadi,
ya'ni   ΔP  
E   NE +   Δ   MR  
E   E.
Iqtisodiyotni   milliylashtirish   sharoitida   talab   va  taklifning  o'zaro   ta'sirining   bozor
mexanizmi   ishlamaydi.   Shuning   uchun   bozorning   butunlay   boshqacha   holati
bizning   mamlakatimizda   va   sobiq   sotsialistik   mamlakatlarda   sodir   bo'ldi.   Bozor
barter   almashinuvi   va   "qora   bozor"   bilan   to'ldirilgan   davlat   tarqatish   tizimi
tomonidan deformatsiyaga uchradi.
Ishlab  chiqaruvchilarning  xatti-harakatlari   bozor   tomonidan   belgilanmagan,
lekin   birinchi   navbatda   davlat   idoralari   tomonidan   tartibga   solingan.   Davlat 27iqtisodiyotida tovarlarning narxi, talabi va taklifi o'rtasida qat'iy bog'liqlik mavjud
emas.   Ishlab   chiqarishni   kengaytirish   odatda   narxlar   va   talab   istiqbollari   hisobga
olinmasdan   amalga   oshirildi.   Davlat   organlari   nimani,   qanday   va   qancha   ishlab
chiqarishni   markaziy   ravishda   hal   qilishdi.   Shunday   qilib,   davlat   bozor
funktsiyalarini o'z zimmasiga oldi.
Bozor   iqtisodiyoti   singari   rejali   iqtisodiyotda   ham   mahsulot   narxining
pasayishi   talab   hajmining   oshishiga   olib   keladi.   Ammo   ta'minot   butunlay
boshqacha   yo'l   tutadi,   uning   hajmi   bozor   tomonidan   emas,   balki   rejalashtirish
idoralari   tomonidan   belgilanadi.   Bu   erda   taklif   hajmi,   narxidan   qat'i   nazar,
o'zgarishsiz   qoladi.   Rejalashtirilgan   va   bozor   iqtisodiyoti   o'rtasidagi   farq   ta'minot
egri chizig'ida bo'ladi - buyruqbozlik iqtisodiyotida u vertikal, bozor iqtisodiyotida
esa   moyil.   Bozor   kuchlari   rolini  cheklash   bilan  davlat  taqsimoti  tizimida  talab  va
taklif   o'rtasida   muvozanat   haqida   gap   bo'lishi   mumkin   emas.   Markazlashtirilgan
boshqaruv   tizimi,   mamlakatimiz   tajribasi   ko'rsatganidek,   talab   va   taklif
o'zgarishiga   o'z   vaqtida   javob   bera   olmaydigan   bo'lib   chiqdi.   Natijada,   yoki
ortiqcha   ishlab   chiqarish   yoki   uning   etishmasligi   xarakterli   edi.   Ma'muriy-
buyruqbozlik   tizimining   ushbu   va   boshqa   kamchiliklari   bozorning   rolini   past
baholash bilan bog'liq.
Mahsulotlarning ortiqcha yoki etishmasligi nafaqat rejali iqtisodiyotda, balki
bozor   mexanizmiga   asoslangan   aralash   iqtisodiyotda   ham   paydo   bo'lishi
mumkin.   Mahsulotlarning   defitsiti   yoki   ortiqcha   qismi   bozor   narxlash   jarayoniga
davlatning aralashuvi natijasida yuzaga kelishi mumkin.   Xuddi shunday holat, agar
hukumat narx chegarasi deb ataladigan va u yoki bu mahsulot uchun eng past narx
darajasini joriy qilsa.
Narxlar   chegarasi   -   bu   mahsulot   yoki   xizmat   uchun   qonuniy   ravishda
belgilangan   maksimal   narx.   Narxlar   shiftlari   odatda   muvozanat   narxlari
darajasidan   pastroqda   o'rnatiladi.   Ular   ijtimoiy   siyosatni   amalga   oshirishda
qo'llaniladi.   Ko'pincha   biz   muhim   mollar   haqida   gapiramiz.   Bunday   sharoitda
bozorda   tanqislik   mavjud.   Faraz   qilaylik,   ob'ektiv   sabablarga   ko'ra,   ma'lum   bir
oziq-ovqat   mahsulotiga   bo'lgan   talab   barqaror   ravishda   kamayib   bordi.   Bozor
mexanizmiga   davlatning   aralashmasligi   sharoitida   taklifning   bunday   o'zgarishi
tovarlarning   bozor   narxining   oshishiga   olib   keladi.   Aytaylik,   hukumat   siyosiy   va
ijtimoiy   sabablarga   ko'ra   ushbu   tovar   narxiga   chek   qo'yadi,   bu   esa   (Q  
2   - 28Q  
1   )   miqdorida   tanqislikka   olib   keladi   .   Kamomadning   mavjudligi   narxga   bosim
o'tkazadi,   muvozanat   buzilishiga   va   bozorning   qulashiga   va   soya   bozorining
rivojlanishiga   olib   keladi.   Ushbu   vaziyatdan   chiqish   yo'li   ko'rib   chiqilayotgan
mahsulot bozoridagi taklifni ratsionalizatsiya qilishda bo'lishi mumkin.
Narxning   eng   past   darajasi   (chegarasi)   -   bu   hukumat   tomonidan
belgilanadigan va muvozanat narxidan oshib ketadigan minimal narx.   Agar davlat
narxlarni muvozanat darajasidan yuqori darajada joriy qilsa va o'rnatsa, ya'ni past
narx chegarasini joriy etsa, u holda bozorda ushbu tovarning taklifi talab hajmidan
oshib   ketadi.   Boshqacha   qilib   aytganda,   bozor   kattaligi   teng   mahsulotlarning
ortiqcha qismiga duch keladi (Q  
4   - Q  
3   ).
Narxlarni belgilash jarayoniga davlatning aralashuvi sharoitida bozor ushbu
muammoni avtomatik tartibga solish mexanizmi asosida hal qila olmaydi.   Shunday
qilib, ortiqcha ishlab chiqarish muammosini tug'dirib, davlat iqtisodiyotda ortiqcha
ishlab   chiqarish   inqiroziga   yo'l   qo'ymaslik   uchun   o'zini   va   uning   echimini
oladi.   Va   bu   ortiqcha   narsalarni   davlat   sotib   oladi.   Odatda   narxlarning   eng   past
darajasi   hukumat   tomonidan   alohida   ishlab   chiqaruvchilarni   qo'llab-quvvatlash
yoki ayrim turdagi tovarlarni ishlab chiqarishni rag'batlantirish uchun belgilanadi.
 
Xulosa 29  
Bozor   mexanizmi   o'z-o'zini   sozlash   uchun   muhim   salohiyatga   ega,   ya'ni
maqbul   holat,   bozor   muvozanatiga   intilish.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   ba'zi
tovarlarning narxlarining o'sishi, ularga bo'lgan talabning sezilarli darajada oshishi
juda   keng   tarqalgan   hodisa.   Keyinchalik   ushbu   mahsulotlar   ta'minotini   oshirish
odatiy   holdir.   Oddiy   ishlaydigan   iqtisodiyotda   tovar   narxining   oshishi   talab   va
taklif   o'rtasidagi   muvozanatni   faqat   qisqa   muddatda   o'rnatadi   va   uzoqroq   muddat
ichida   narx   oshgan   tovarni   ishlab   chiqarishni   (taklifini)   ko'paytirish   orqali
erishiladi.   Taklifni   oshirish   bozor   muvozanatiga   erishishning   asosiy   usuli
hisoblanadi.   Shuning   uchun   rivojlangan   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   tovarlar
narxining   ko'tarilishi   doimiy   bo'lishi   mumkin   emas,   bu   inflyatsiyaning   minimal
darajasini va iqtisodiyotning ijtimoiy yo'nalishini ta'minlaydi.
Bozor   muvozanatdan   har   qanday   og'ish   unga   qaytishga   intilishi   bilan
diqqatga   sazovordir.   Ham   qondirilmagan   talab   sharoitida,   ham   ortiqcha   taklif
sharoitida, bir-biri bilan o'zaro aloqada bo'lib, ular bozorni muvozanatga keltiradi.
Umumiy   muvozanat   -   bu   bir   bozordagi   o'zgarishlarning   barcha   boshqa
bozorlarga, shu jumladan harakat boshlangan bozorga ta'sirining natijasidir.   Ushbu
o'zaro aloqada turli xil tovarlarning o'zaro bog'liqligi (to'ldirilishi va almashinuvi)
birinchi o'ringa chiqadi.   Shuning uchun eng sodda tahlil kamida to'rt bosqichni o'z
ichiga   olishi   kerak:   1)   birlamchi   o'zgarish,   2)   o'rnini   bosuvchi   tovarlarning
bozorlari, 3) qo'shimcha mahsulotlarning bozorlari, 4) teskari ta'sir.
Muvozanatli   narxlar   va   miqdorlar,   ushbu   bozordagi   dastlabki   o'zgarishlar
ta'sirida   bog'liq   bozorlarda   paydo   bo'lgan   o'zgarishlar   natijasida   ma'lum   bir
bozordagi qisman muvozanatning o'zgarishini aks ettiruvchi teskari ta'sirni hisobga
olgan holda umumiy bozor muvozanatiga erishilganda aniqlanadi.
Umumiy   muvozanat   tahlili   shuni   ko'rsatdiki,   ma'lum   bozorda   taklifning
pasayishi   va   shunga   mos   ravishda   narxlarning   ko'tarilishi   qo'shimcha   tovarlarga
talabning   pasayishiga   va   o'rnini   bosadigan   tovarlarga   talabning   oshishiga   olib
keladi.
Bitim   qatnashchilari   o'rtasida   almashtirish   (almashtirish)   ning   marjinal
stavkalari   har   xil   darajada   farq   qilsa,   o'zaro   manfaatli   almashinuv   va
samaradorlikni   oshirish   imkoniyati   mavjud.   Aksincha,   agar   almashtirishning
chegaraviy   stavkalari   almashinadigan   tovarlarning   barcha   juftlari   uchun   teng 30bo'lsa.
Mahsulotlarni   taqsimlash   ishlab   chiqarilgan   mahsulotlarning   butun   hajmi
iste'molchilar   o'rtasida   shunday   taqsimlanganda   samarali   bo'ladi,   ikkinchisining
holatini yomonlashtirmasdan birining holatini yaxshilash mumkin emas.
Mahsulotni   bozorga   chiqarish,   agar   u   bir   vaqtning   o'zida   xaridorlarning
foydasini   maksimal  darajada   oshirsa  va  mavjud  resurslardan   tashqariga  chiqmasa
samarali  bo'ladi, ya'ni.   ishlab chiqarish imkoniyatlari chegarasida  yotish.   Shunday
qilib,   ehtiyojni   maksimal   darajada   qondirish   darajasini   aks   ettiruvchi   ishlab
chiqarish   imkoniyati   chegarasi   va   befarqlik   egri   chizig'i   faqat   bitta   umumiy
nuqtaga ega bo'ladi - aloqa nuqtasi.
Farovonlikni   baholash   mezonlarini   ishlab   chiqish   nihoyatda   dolzarb
vazifadir.   Biroq,   hozirgi   rivojlanish   bosqichida   ham   ushbu   nazariya   iqtisodiy
jihatdan   samarali   qarorlarni   qabul   qilishni   osonlashtirish   uchun   qayta   taqsimlash
xarajatlari va kompensatsiya to'lovlari hajmini aniqlashga yordam beradi.
  31Foydalanilgan manbalar va adabiyotlar ro'yxati
1) O`zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022-yil   20-dekabrdagi   Oliy
Majlisga Murojaatnomasi;
2) O`zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Tadbirkorlik   faoliyatining   jadal
rivojlanishini   ta’minlashga,   xususiy   mulkni   har   tomonlama   himoya   qilishga
va ishbilarmonlik muhitini sifat jihatidan yaxshilashga doir qo’shimcha chora-
tadbirlar to’g’risidagi” Farmoni;
3) Abdurahmonov   Q.X.,   Ortiqov   M.   va   boshqalar.   "Mikroiqtisodiyot".   –
Toshkent: Iqtisodiyot, 2019.
4) Abullaeva   M.M.   "Mikroiqtisodiyot   asoslari".   –   Toshkent:   TSUE   nashriyoti,
2020.
5) Haydarov   B.K.   "Mikroiqtisodiyot   nazariyasi   va   amaliyoti".   –   Samarqand:
Zarafshon, 2021.
6) Akbarov H. "Iqtisodiy nazariya asoslari". – Toshkent: Iqtisodiyot, 2018.
7) Xolboev A.A. "Talab va taklif nazariyasi". – Buxoro: BuxDU nashriyoti, 2022.
8) Muhammadjonov  A.M.  "Bozor   iqtisodiyoti  va  mikroiqtisodiyot".  –  Toshkent:
Akademnashr, 2023.
9) Qurbonov D.R. "Talab va taklif: nazariya va amaliyot". – Namangan: 2020.
10) Yo‘ldoshev B.B. "Iqtisodiyot asoslari". – Toshkent: Iqtisodiyot, 2019.
11) Karimov   A.   "Mikroiqtisodiyot   va   makroiqtisodiyot   asoslari".   –   Toshkent:
TSUE, 2021.
12) Mirzakarimov S.R. "Talab va narxlar nazariyasi". – Farg‘ona: 2020.
13) A.M.   Ulmasov.   "Bozor   mexanizmi   va   uning   qonuniyatlari".   –   Toshkent:
Iqtisodiyot, 2018.
14) Shokirov F.T. "Mikroiqtisodiy muammolar va echimlar". – Toshkent: 2022.
15) Nurmatov   E.E.   "Bozor   iqtisodiyoti   va   talab   egri   chizig‘i".   –   Toshkent:
Innovatsiya, 2021.
16) Jumaev   T.T.   "Narx   va   talab:   o‘zaro   ta’siri".   –   Nukus:   Karakalpak   nashriyoti,
2023.
17) Abdullayev   O.   "Iqtisodiy   nazariya   asoslari".   –   Toshkent:   Fan   va   texnologiya,
2020. 3218) Solihov A. "Mikroiqtisodiy modellash va tahlil". – Toshkent: Iqtisodiyot, 2021.
19) Niyozov Sh.Sh. "Talab va taklif qonunlari". – Andijon: 2022.
20) Rasulov I.I. "Iqtisodiy nazariya: asosiy tushunchalar". – Toshkent: 2019.
21) Matmuratov  B.M.   "Iqtisodiy   o‘sish  va   talab  egri  chizig‘i".  –  Termiz:  Surxon,
2020.
22) Fayziyev A. "Mikroiqtisodiyot va bozor mexanizmi". – Toshkent: 2022.
Internet saytlari
1. http://www.gov.uz
    
2. http://www.bank.uz
       
 3.www.ziyonet.uz
     
 4.www.STAT.uz
  
 5. www.lex.uz

Talab o'zgaruvchanligi va unga ta'sir etuvchi omillar    

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский