Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 50000UZS
Размер 145.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 22 Январь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Психология

Продавец

Misha Khan

Дата регистрации 22 Январь 2025

5 Продаж

Talabalarning koping strategiyalarining shakillanishida

Купить
                                          MUNDARIJA
Kirish………………….................................................................................................3
I   BOB.   KOPING   STRATEGIYALAR   MUAMMOSINING   ILMIY   NAZARIY
TAHLILI
1.1 Oliy ta’lim muassasasi talabalarining koping strategiyalari xususiyatlari…………
5
1.2   Koping strategiyalarning o‘zbek va xorijiy olimlar tomonidan o‘rganilishi………
10
1.3   Talabalarning   kasbiy   shakllanishida   “Koping   strategiyasi”………………………
13
II   BOB.   TALABALARDA   STRESSLI   VAZIYATLARNING   TADQIQ
ETILISHI
2.1     Stressli   vaziyatlarda   koping   strategiyasi…………………………………………
17
2.2   Tadqiqot   tahlili……………………………………………………………………
21
Xulosa ………………………………………………………………………………..27
Foydalangan adabiyotlar ro‘yxati…………………………………………………….. KIRISH
  Kurs   ishi   dolzarbligi:   Koping   xulq-atvor   muammosi   hamisha   insoniyat   oldida
turgan   eng   dolzarb   muammolardan   biri   bo‘lib   kelgan.   Zero,   insonning   har   jihatdan
ijtimoiy   taraqqiyoti,   shaxs   sifatidagi   faolligi   va   o‘zini   o‘zi   rivojlantira   borishi   ko‘p
jihatdan   ushbu   jarayonga   bog‘liq.   Jamiyat   a’zolari   o‘zlarining   ma’lum   doiradagi
psixologik   imkoniyatlari,   yutuq   va   kamchiliklari   haqida   yetarli   ma’lumotga   ega
bo‘lsalar,   bu   ularning   hayotda   uchraydigan   turli   qiyinchilikliklarni   osonlik   bilan   yenga
olishga,   o‘z   imkoniyatlaridan   yanada   unumli   foydalana   olishga,   o‘zlari   haqida   yanada
chuqur, ijobiy va o‘ziga xos tasavvurlarning shakllanishiga imkoniyat yaratadi.
Koping   strategiyalari,   odamlarning   hayotning   turli   maqsadlari   va   muammolari
bilan   yuzlashish   uchun   ishlatiladigan   o‘zaro   mo‘ljallangan   usullar   va   qo‘llanmalar
to‘plamini   ifodalaydi.   Bu   strategiyalar,   insonning   stres,   muammolar,   o‘z-o‘zini
boshqarish   talablariga   mos   keladi.   Quyidagi   koping   strategiyalari   haqida   batafsilroq
ma'lumot   ko‘rib   chiqamiz.   Aktiv-harakatli   koping:   Bu   strategiya,   muammolarni   hal
qilish uchun harakat qilishni o‘z ichiga oladi. Inson muammolari bilan yuzlashish uchun
harakat   qiladi   va   muammolarni   o‘zining   ta'siri   ostida   qo‘yadi.   Tolerant   koping:   Bu
strategiya,   muammolarni   sabr   va   bag‘rikenglik   bilan   qabul   qilishni   o‘z   ichiga   oladi.
Inson   muammolarini   boshqarish   uchun   sabr   qiladi   va   muddatli   yechishni   o‘rgatadi.
Mavqeli koping: Bu strategiya, muammolarni chetlab o‘tish, o‘g‘irlash yoki muammoni
o‘zidan   uzoq   olishni   o‘z   ichiga   oladi.   Bu   odatda   qisqa   muddatli   yechish   va
muammolarni hozirgi paytda boshqarishga yordam beradi. Izohli koping: Bu strategiya,
muammolarni mazmuni, faqat tasvirlash, yozib olish yoki o‘quvchiga bayon qilish orqali
o‘zlashtirishni   o‘z   ichiga   oladi.   Bu,   insonning   o‘zini   ifodalash   va   do‘stlaridan   yoki oilasidan   yordam   so‘raydi.   Jamg‘armalik   koping:   Bu   strategiya,   do‘stlar   yoki   oila
a'zolari bilan muammo
yechishni   o‘z   ichiga   oladi.   Inson   muammolarini   boshqalari   bilan   birga   hal   qilishga
harakat   qiladi.   Ma'qullash   kopingi:   Bu   strategiya,   muammolar   bilan   hamkorlik   qilishni
o‘z ichiga oladi. Inson muammolarini biror narsaga yoki jamoat tashkilotiga yondashib,
yechishni o‘z ichiga oladi. 
Kurs   ishi   maqsadi:   Shaxsning   stressli   vaziyatlardagi   koping   xulq-atvori
ma’lum   darajada   stressli   vaziyatlarda   javob   reaksiyasi   uchun   muhim   ahamiyat   kasb
etadi.   Ayniqsa   o‘smirlik   davrida   bu   jarayonga   jiddiy   qarash   kerak   bo‘ladi.   Shuni
hisobga   olib   o‘smirlarda   koping   xulq-atvor   va   stressli   vaziyatlarda   javob   reaksiyasi
o‘rtasidagi  mutanosiblik  bilan bog‘liq ijtimoiy psixologik  omillarni   empirik  jihatdan
o‘rganish va shartli ravishda qabul qilingan mezonlar asosida uning natijalarini tahlil
qilish ko‘zda tutilgan edi.
Kurs ishi  vazifasi : 
-Mavzu bo‘yicha nazariy ma`lumotlarini o‘rganish;
-Koping srtategiyalari muammosini o‘rganish;
Kurs ishi obyekti:  Qashqadaryo viloyati Kitob tumani  16-umumiy o‘rta ta’lim
maktabining 11-b sinf o‘quvchilari 30 ta sinaluvchilari.
Kurs   ishining   predmeti: O‘quvchilarda   hayot     muammolarini   yengib   o‘tishni
o‘rganish.Amirxon metodikasi.
Kurs ishi metodlari: 
- Kuzatish, 
-suhbat,
-eksperiment, 
-natijalarni tahlil qilish.
Kurs   ishining   tuzilishi ;Kirish,   2   bob,   6   paragrif,   xulosa,   foydalanilgan
adabiyotlar   ro‘yxatidan iborat. 
                   I BOB. KOPING  STRATEGIYALAR  MUAMMOSINING ILMIY
NAZARIY  TAHLILI
1.1. Oliy ta’lim muassasida talabalarning koping  strategiyalari
xususiyatlari
Shaxs hayoti   davomida   qiyin   hayotiy   vaziyatlarga   duch   keladi.Hozirgi
vaqtda     iqtisodiy   va   ijtimoiy   sohalarda   inqiroz   hodisalarining   o‘sishini   hisobga
olgan holda, murakkab, inqirozli vaziyatlarning soni  sezilarli darajada oshmoqda.
Qiyin hayotiy vaziyatlar shaxs  hayotida turli xil    o‘zgarishlar   keltirib   chiqaradi.
Qoida       tariqasida,       ular       kasbiy       va       shaxsiy       sohalarda   buzilishlarga     olib
keladi,  salbiy  his-tuyg‘ular va noqulayliklarni keltirib chiqaradi. Ko‘pchilik hayot
yo‘lida   paydo   bo‘ladigan   qiyinchiliklarni   moslashuvchan   tarzda   yengishga   qodir
emas.   Buning       sababi       muayyan       hayotiy       qiyinchiliklarni       yengish
tajribasining       yetishmasligi       yoki   shaxsiy     va     atrof-muhit   resurslarining   yetarli
darajada   rivojlanmaganligi   bo‘lishi   mumkin.   Ko‘pgina     tadqiqotlarda
ta’kidlanganidek,     aynan     talalabalar     bunday     vaziyatlarda     nisbatan   yuqori
darajada stressli holatlarga tushadilar.
Talabalarni   kasbiy   faoliyatga   tayyorlash   darajasi   ko‘pincha   ularning   hissiy
sohasining xususiyatlariga,  imtihon  davrida  muvaffaqiyatga  erishish  va  yaxshi
natijalarni     ko‘rsatish   qobiliyatiga     bog‘liq.   Imtihonstress   omili     sifatida
talabalarda       ruhiy       stressni        keltirib chiqaradigan       turli     sabablar      orasida
birinchi       o‘rinlardan       birini     egallaydi.   Imtihondagi   stressning     oqibatlari
imtihondan   o‘tish   holatidan   tashqariga  chiqadi  va  imtihondan  keyingi davrda
talabaning   tajribasiga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatishi   mumkin.Shuni   ta’kidlash   kerakki,
akademik   muvaffaqiyat   nafaqat   bilim   darajasi,   balki   mashg‘ulot   paytida     ruhiy
stress     darajasi     bilan     ham     belgilanadi.     Imtihon     davri     ko‘pchilik     talabalar
uchunjuda   og‘ir   bo‘lganligi   sababli,   stressni   yengish   muhim   muammoga
aylanadi.   Tekshiruv davridagi   stress   darajasining   oshishi   aqliy   va   somatik
salomatlikka,   kognitiv,   hissiy   va fiziologik    jarayonlarning    ko‘rsatkichlariga
kuchli     ta’sir     qiladi.     Muammoni     o‘rganish   muhimligiga     qaramay,
shunita’kidlash   kerakki,   ushbu   mavzu   bo‘yicha     umumlashtiruvchi   ishlar   mavjud emas. So‘nggi  paytlarda  shaxs  xatti-harakati  va  faoliyatini  tartibga  solishning
muhim     ongli   mexanizmi   sifatida   “Koping-strategiyalar”   ni   o‘rganish   tobora
dolzarb     bo‘lib   bormoqda.   G‘arb   tadqiqotchilarining     stressga     qarshi     turish
usullarini     belgilash     “Muvaffaqiyatli     yengish”   ma’nosida     “Koping”
tushunchasida  aks  ettirilgan. 
  R.Lazarus     va     S.Folkman     stress     ta’sirini   kamaytirish         uchun         shaxs
tomonidan       amalga       oshiriladigan       usullar        to‘plamini       ishlab chiqqanlar.
B.D.Karavasarskiyfikricha   “Koping”   atamasi   birinchi   marta   L.Merfi   tomonidan
1962     yilda     bolalarda     rivojlanish     inqirozi     davrida     paydo     bo‘luvchi
muammolarni   tadqiq  qilishda   ishlatilgan.Ularga   shaxsning   murakkab   muammolar
yoki   holatlarni   yengib   o‘tishdagi   faolligi     tegishli     bo‘lgan.      L.    Merfi     fikricha,
yengib     o‘tish     shaxsning     tizim     osti     himoya   mexanizmidir.     Biroq,
A.V.Libinaning     so‘zlariga     ko‘ra,     birinchi     marta     koping     1939     yilda
X.Xartmanning “Ego-psixologiya va adaptatsiya muammolari” asarida “MEN ning
konflikt   va   erkin   zonalari”   tahlilida   qo‘llangan.1966   yilda   R.Lazarus   o‘zining
“Psixologik Stress va Koping Jarayonlari”   asarida   kopingni   anglangan   stressni
va     boshqa     tashvishli   holatlarni     yengibo‘tish   strategiyasi   deb   izohlagan.
Murakkab   hayotiy   vaziyatlarni   yengib   o‘tuvchi   xatti-harakatlar   shakllarini
belgilash uchun “Koping-strategiya” atamasi qo‘llanadi. 
Koping-strategiyalar   asosida   shaxsning   predmet   bilan   munosabatdagi,
qiyinchiliklardagi, nazoratga   olish   va   qochishdagi   ichki   va   tashqi   xarakterini
qamrab     oluvchi   turli     shakldagi   psixologik  faolligi   tushuniladi.adabiyotlar   tahlili
va metodlar .Koping-strategiyalar –bu   uzun   va   yetarlicha   murakkab   o‘tmishga
ega   tushuncha.  “Koping”(yengib   o‘tish)     atamasi     ilk   bora   fanga   1962   yilda
amerikalik     psixolog     L.Merfi   tomonidan   kiritilgan.   “Koping”   shaxs   ichki
resurlariga  faol  xavf   soluvchi,  vaziyatni   konstruktiv  qayta   tashkil  etishga   bo‘lgan
urinish.   Xorij   din   psixologiyasini   o‘rganishda   dindorlikni     tahlil   qilishga
bag‘ishlangan asarlar dindorlikni quyidagilar tahlili asosida yoritadilar: individning
his-tuyg‘ulari     va   hissiy     tajribalariga   asoslangan     shaxsning     dunyoga    bo‘lgan
munosabati (V.Jeyms);   shaxs   ichki   hayotining   tabiiy   tarkibiy   qismi   (G.Seynt Xoll);   dunyo   g‘ayritabiiy   narsaning     bir     qismi     ekanligi,     bu     yerda     shaxs
mavjudligining  eng  yuqori  maqsadlari  amalga oshiriladi (V.Vundt); psixologik,
madaniy,   ijtimoiy   jihatdan   aniqlangan   hodisa   (Z.Freyd);   shaxs   hayotining
ma nolari va maqsadlarining manbai  bo‘lish uchun dogmalardan holi bo‘lganidekʼ
(A.Maslov,   V.Frankl,   E.Fromm)   va   boshqalar.   
R.       Allen,G.Ollport,       D.Betson       va       L.Ventiks,   E.Fromm   va   boshqalar
e’tiqodlilar   tipologiyasining   turli   asoslarini   aniqladilar.   Ushbu   asarlar
e’tiqodlilarning   psixologik   yo‘nalishini   ko‘rsatishga,   empirik   tadqiqotlarni
rivojlantirish   uchun   nazariy   asos   yaratishga   imkon   beradi.Tadqiqotning     nazariy-
amaliy   metodologik   asoslarini   ochishda   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
asarlari,     Xalqaro     ilmiy-amaliy     konferensiya     materiallari,     koping-strategiyaga
doir   yondashuvlar     va     qarashlar     tahlil     qilindi.Shuningdek,     dindorlar
tipologiyasining  turli  asoslari R.Allen,    G.Ollport,    D.Betson    va    L.Ventiks,
E.Fromm    tadqiqotlarida,    Respublikamizda talabalarda    stress    va    koping-
strategiyamasalasi     E.G‘oziyev,     N.Ismoilova,     I.Rahimova,   G.Jumayeva,
G.Abdullayev,     D.Sobirjonova,     Z.Mahmudova     va     boshqalarning     tadqiqot
ishlarida   nazariy   va   amaliy   jihatdan   tahlil   etilgan.   Stressli   holatga   tushgandan
so‘ng   shaxs   stressni   yengib   o‘tish   mexanizmlarini   qo‘llashga   kirishib,   kopingga
murojaat   qiladi.   Agar   mexanizmlar   kutilgan   natijani   bermasa,   yengib   o‘tish
urinishlari  davom  ettiriladi.   Agar   stressorga   obyektiv   ta sir  etishning   imkoni	
ʼ
bo‘lmasa, subyekt qochish strategiyasini qo‘llaydi. Agar buning imkoni bo‘lmasa,
unga boshqa ma no beruvchi, jarayonga kognitiv qayta baho berishga kirishiladi. 	
ʼ
Birlamchi     va     ikkilamchi     baholar     stressning     namoyon     bo‘lish     shakli,
intensivligi     va   reaksiya   sifatiga   ta sir   ko‘rsatadi.   Kognitiv   baholash   jarayonidagi	
ʼ
birinchi     bosqich     subyekt   uchun     ahamiyatlilikni     ham     kuchaytiradi,     ham
kamaytiradi.  Bu  bahodan  kelib  chiqib  stress yuklamasining darajasi aniqlanadi.
Aynan   shu   holat   bilan   bog‘liq   ravishda   bir   xil   vaziyatlar   stress   yuklamasiga   turli
ta sir   ko‘rsatishi   mumkin.   Individ   vaziyatga   kognitiv   baho   bergandan   so‘ng,   u	
ʼ
stressni   yengib   o‘tishning   mexanizmlarini   –kopingni     aniqlashga     kirishadi.
Omadsiz   koping   holatida   stressor   saqlanib   qoladi   va   yengib   o‘tish   jarayonini davom   ettirish   zarurati   tug‘iladi.   U   bilan   bog‘liq   ravishda   yengib   o‘tishning
quyidagi   strukturasi   ajratiladi:  stressni   qabul   qilish;  kognitiv   baholash;  yengish
strategiyasini   ishlab   chiqish;  harakatlar   natijasini   baholash;Shaxsga     ongli     va
maqsadli     ravishda     yengish,     harakat     qilish,     hayotiy     voqealar     va     uning
harakatlarining     natijalarini     bashorat     qilish     imkonini     beradigan     resurslarni
o‘rganish   muammosi     zamonaviy     psixologiya     fani     uchun     dolzarbdir.     Rus
psixologiyasida     V.D.     Nebilitsin,   L.A.Kitayev-Smik,     V.A.Bodrov,
T.L.Kryukova,     N.A.Sirota,     L.I.Demans     kabi     taniqli     olimlar     bu   muammoga
e’tibor qaratganlar. 
Ular   orasidan   V.D.Nebilitsin   stress   omillarining   ta’sirida   vositachilik
qiluvchi         va         shaxsiy       resurslar       sifatida         ishlaydigan         subyektning
individual   xususiyatlarini     tasniflashni     taklif     qildi.     U     ta’sirning     subyektiv
ahamiyatini,     o‘xshash   sharoitlarda     shaxs     faoliyati     oldingi     tajribasining
xususiyatlarini,  o‘ziga  xos  va  o‘ziga  xos bo‘lmagan moslashuvning rivojlanish
darajasini   –salomatlik,     chidamlilik,     ushbu     sharoitlarda   faoliyatga     tayyorlik
darajasini,     shaxsning     faoliyatga     munosabati,     maqsadga     erishish     istagini
o‘rgandi.   Stressni         tartibga         solishning         resurs         yondashuvini         tavsiflab,
V.A.Bodrovning         qayd   etishicha,     resurslar     tizimini     shakllantirish     va     ularni
yengish     jarayonida     ulardan     foydalanish   stressga       qarshi       turishning       asosiy
omili       hisoblanadi.       Resurslar       deganda,       muallif       shaxs   faoliyatini   yuqori
darajada   amalga   oshirishni,   mehnat   vazifalarini   bajarishni,   ma’lum   vaqt   ichida
belgilangan     ko‘rsatkichlarga     erishishni     ta’minlaydigan     funksional
imkoniyatlarni tushunadi. 
Resurs   tushunchasiga   asoslanib,   shaxs   o‘z   resurslarini   to‘g‘ri   taqsimlash
uchun   ham     o‘zining,     ham     atrof-muhitning           barcha           imkoniyatlaridan
foydalanishga           qodir.   V.A.   Bodrov   ta’kidlaganidek   ushbu   resurslardan
foydalanish     samaradorligi     vazifani     (yukning   qiymati)         yoki         vaziyatni
(tahdid    darajasi,    javobgarlik    va    boshqalar)    va    shaxsning imkoniyatlarini
tavsiflovchi parametrlarga bog‘‘liq.Stressni  yengish  uchun  resurslarni  tavsiflab,
V.A.Bodrov     quyidagilarni     ajratadi:     shaxsiy,   ijtimoiy,       psixologik,       kasbiy, jismoniy     va     moddiy.     Shaxsiy     resurslarga      turli      xil      stressli  vaziyatlarda
xatti-harakatlarni   tartibga   solishga   ta’sir   qiluvchi   xususiyatlar     va     munosabatlar
(o‘z-o‘zini   nazorat   qilish,   o‘zini   o‘zi   qadrlash,   o‘zini   o‘zi   boshqarish,   nekbinlik,
dunyo bilan  aloqadorlik  hissi,  motivatsiya  va  boshqalar)  kiradi. Ijtimoiy resurslar
ijtimoiy va ma’naviy qo‘llab-quvvatlash   darajasi,   hayotiy   qadriyatlar, ishonchni
nazorat   qilish   (o‘ziga   ishonish,   ishonch),       shaxslararo       munosabatlar       va
boshqalar       bilan       ifodalanadi.       Psixologik       resurslar   shaxsning     kognitiv,
psixomotor,  hissiy,  irodaviy  va  boshqa  qobiliyatlari  bilan  belgilanadi. Kasbiy
resurslarga      qiyin       vaziyatda     muammolarni     hal     qilish     uchun     zarur     bo‘lgan
bilim,   ko‘nikma,     qobiliyat,     tajriba     darajasi     kiradi.     Jismoniy     resurslar   –bu
jismoniy       va       ruhiy   salomatlik     darajasi     va     tananing     funksional     zaxirasi.
Moddiy  resurslar  moliyaviy,  uy-joy  va shaxsta’minotining  boshqa  turlarini  aks
ettiradi.     Muallif     yuqoridagi     manbalarni     shaxsning   yagona   shaxsiy   resursi   deb
hisoblaydi.Shaxsiy     kurash     resurslarini     tadqiq     qilish     muammosi     bo‘yicha
ishlarni  tahlil  qilish ularning   xilma-xilligini   qayd   etish   imkonini   beradi.   
Shunday       qilib,       temperament       turi,   muvaffaqiyat   motivatsiyasi,   nazorat
o‘chog‘i,   mas’uliyat,   empatiya,   o‘zini   o‘zi   anglash   kabi   manbalar   aniqlandi
(L.A.Kitayev-Smik,   T.L.Kryukova,   N.A.Sirota,   L.I.Dementi,   V.N.
Golovanevskaya     va     boshqalar),     o‘z-o‘zini     tartibga     solish     (E.A.     Sergienko),
psixologik   mudofaa     uslubi     (V.A.Ababkov,     M.Perret),     ijtimoiy    kompetensiya,
avlodlararo     munosabatlar,   ulardagi   shaxs   va   munosabatlarga   tegishli   bo‘lgan
ijtimoiy   guruhlar   (T.L.Kryukova,   S.A.Xazova,   E.A.Petrova),         kasbiy         tajriba
(V.A.Bodrov).         Intellektning         uslub         va         daraja         xususiyatlari
(A.A.Aleksapolskiy),        ekstraversiya,       mansublik       (A.Yu.Malenova),       shaxs
faolligi,       hissiy barqarorlik   (E.R.Isayeva),   chidamlilik   (S.Kobasa,   S.Maddiy),
optimizm     (C.Karver,   M.Scheier;   M.Seligman),   o‘z-o‘zini   samaradorligi
(A.Bandura),   ruhning   o‘jarligi   (V.Frankl),   nevrotiklik,   ekstraversiya,   tajribaga
ochiqlik,   shaxslar   bilan     yarim   yo‘lda     uchrashishga     tayyorlik,   ong
(P.T.Kosta,R.Makkre), nevrotizm (K.Nakano). Yuqoridagilardantashqari, S.Teylor
“Qo‘shimcha”  shaxsiy  resurslarga  ishora  qiladi,  ular  orasida  o‘z-o‘zini  yuqori baholash,   muloqot   qobiliyatlari,   rivojlangan   ijtimoiy   ko‘nikmalar   va   dindorlik
mavjud   [8].Adabiyotlarda   umumiy   qabul   qilingan   nuqtai   nazar,   yengish   xulq-
atvori   shaxsiy   va   atrof-muhit   resurslarini   o‘z   ichiga   oladi   va   ularning   simbiozi
subyektga   samarali   kurashish   xatti-harakatlarini   amalga   oshirishga   imkon   beradi.
Resurslarni   yengish   bo‘yicha   yuqoridagi   nuqtai   nazarlar       yengish       resurslarini
shaxsiy       va       atrof-muhit       vositalaridan       iborat       tizim       sifatida   ko‘rsatishga
imkon   beradi.   Shaxsiy   va   vositalar   potentsial   holatda   bo‘lib,   agar   kerak   bo‘lsa,
shaxs  qiyin  hayotiy  vaziyatni  yengishda  ongli  ravishda  foydalanishi  mumkin.
Shaxsiy     va   ijtimoiy     kurash     resurslarining     past   darajada   rivojlanishi   passiv,
noto‘g‘ri   kurashish   xatti-harakatlarining     shakllanishiga,     shaxsning     ijtimoiy
izolyatsiyasi     va     parchalanishiga     yordam   berishi   isbotlangan.   Xulq-atvorni
yengish   uchun     resurs     yondashuvi    sohasidagi     ko‘plab   tadqiqotlarga  qaramay,
hozirgi vaqtda mahalliy psixologiyadagi dindorlikni shaxsiy manba sifatida ko‘rib
chiqadigan  tadqiqotlar  ko‘p  miqdorda  parchalangan.
1.2. Koping strategiyalarining o‘zbek va xorjiy olimlar tomonidan o‘rganilishi
Psixologiyada   koping   xulq-atvor   XX   asrning   2   yarmida   vujudga   kelgan.
Koping   xulq-atvor   ingliz   tilidan   olingan   bo‘lib   “cope,   to   cope”   -   yenga   olish,
bartaraf   qilish   degan   ma’nolarni   anglatadi.   Ushbu   termini   birinchi   bo‘lib  L.Merfi
1962   yil   bolalarda   inqiroz   davrida   muammoni   qanday   qilib   yengishni   o‘rganish
vaqtida  foydalangan.  A.Maslau  esa  bu  terminni   fanga  kiritgan.  Umuman  olganda
koping xulq-atvor individning hayotiy muammolarni yechishga tayyorgarligi bilan
xarakterlanadi. U o‘zida muammolarni yenga olish imkoniyatlaridan, vositalaridan
foydalanishni   namoyon   etadi,   bu   esa   stressli   xulq-atvorni   bartaraf   etish   bilan
tavsiflanadi. Ko‘pchilik xorijlik mutaxassislarning fikriga tayanib shuni aytishimiz
mumkinki,   koping   xulq-atvorning   turli-tuman   strategiya   va   uslublari   mavjud
bo‘lib,   insonlar   ulardan   hayotiy   murakkab   vaziyatlarga   duch   kelganlaridagina
foydalanadilar. 
Koping   xulq-atvorning   rang-barang   ko‘plab   klassifikatsiyalari     mavjud
bo‘lib,   uni   bir   necha   tadqiqot   yo‘nalishlariga   ko‘ra   taxlil   qilinadi.   Ulardan   bir
nechalarini   ko‘rib   chiqamiz.   Koping   uslublarini   tadqiq   etgan   yetakchi mutaxassislaridan   biri   R.S.Lazarusning   fikricha,   koping   strategiyalarining   ikkita
global   tipi   mavjud:   (stressni   bartaraf   etish   usuli)   -   muammoga   mo‘ljal   olmoq,
sub’ektiv mo‘ljal olmoq. Muammoga mo‘ljal oluvchi tip, qiyin vaziyatni rasional
hal   qilishga   yo‘nalgan   bo‘lib,   ularning   xulq-atvorida   holatni   mustaqil   tahlil
qilishga,   boshqalardan   yordam   olishga,   qo‘shimcha   manbalardan   ma’lumot
izlashga   nisbatan   moyillik   kuzatiluvchi   tipdir.   Sub’ektiv   mo‘ljal   oluvchi   tip   esa,
stressni yengishda vaziyatni emotsional hal qiladilar, ularda aniq ishni bajarishga,
muammo   haqida   o‘ylashga   mutlaqo   xohish   istaklari   yo‘q,   ular   o‘zlarining
qayg‘ularini   salbiy   emotsiya   vositalari   bilan   kompensatsiya   qilib   alkogol,   uyqu,
ovqat vositasida chiqaradilar. 
Ular   o‘zlarining   emotsional   balanslarini   tiklashda   passiv   strategiyalardan
jadalroq foydalanadilar, agar insonda vaziyat haqida hech qanday bilimi bo‘lmasa
yoki real  imkoniyatlaridan foydalana olmasa stressor  bosimi pasayadi. Ma’lumki,
“hayotiy muammolarni  yengish”  tushunchasining  o‘zi  ham  turli  ahamiyatlar  kasb
etadi.   Avvalo   bu   doimiy   o‘zgaruvchi   jarayondir.   Uills   T.   va   Shifman   S.   bu
jarayonni   uch   bosqichga   bo‘lish   mumkin   deb   hisoblaydilar.   Birinchi   bosqich   -
ogohlantirish.   Bu   bosqichdagi   faoliyatda   inson   hayotiy   negativ   holatni   bartaraf
etish   orqali   yana   bir   yaqinlashayotgan   murakkablikni   bartaraf   etadi.   Ikkinchi
bosqich   -   muammoni   to‘g‘ridan   to‘g‘ri   xal   qilish.   Bunda   aniq   muammoni   hal
qilishda kognitiv va xulq-atvor kuchidan foydalaniladi.  
Uchinchi   bosqich   -   inson   hodisa   natijalariga   tanqidiy   yondashadi.   Ushbu
bosqichning   maqsadi   -   o‘ziga   oladigan   zarblarni   kamaytirib,   oldingi   normal
holatiga   tezroq   qaytish.   Bu   tiklanish   bosqichi   hisoblanadi.   Izohlarga   qo‘shilgan
holda,   koping   xulq-atvor   o‘zida   individning   stressga   nisbatan   o‘ziga   hos   javob
reaksiyasini namoyon etadi. Bu shuni anglatadiki, qachon inson stressni his qilsa,
muammoli   vaziyatda   kognitiv   va   xulq-atvor   jihatidan   bartaraf   etishga   urinadi.
Bunday   yondashuv   sub’ekt   xulq-atvorining   kundalik   va   avval   erishgan   jihatlarini
inobatga olib, odatdagi negativ qirralarini yengishdagi jihatlarini inobatga olmaydi.
Masalan,   mazkur   yondashuv   individning   stressdan   qochish   imkoniyatlaridan mustasno hisoblanadi. Shuningdek, bu talabga ko‘ra, inson stress bilan reaksiyaga
kirishmaguniga qadar hayotiy muammoni yengish sifatida qarab bo‘lmaydi. 
“Koping strategiyasi” tushunchasi jarayon resurslarini boshqarish sifatida ham
keng   tahlil   qilinadi.   Taxminlarga   ko‘ra   hayotiy   murakkabliklarni   bartaraf   etish
mohiyatan   shaxs   resurslarini   safarbar   etish   orqali   amalga   oshiriladi.   Koping
strategiya va uning usullari himoya mehanizmlaridan farqlanganda konstruktiv faol
zarurat   nazarda   tutiladi   va   vaziyat   orqali   yoqimsizliklardan   chetlashishga
harakatdir.   Psixologiyada   kopingning   predmeti   mavjud   bo‘lib,   u   maxsus   tadqiqot
hududida   insondagi   emotsional   mexanizm   va   rasional   regulyatsiyani   o‘rganishda
o‘zining   maqsadli   optimal   xulq-atvoriga   ko‘ra   hayotiy   holatlarni   o‘zining
maqsadlariga   muvofiq   qayta   qurishni   amalga   oshiradi.   Shaxsning   stressli
vaziyatlardagi   koping   xulq-atvori   ma’lum   darajada   stressli   vaziyatlarda   javob
reaksiyasi   uchun   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Ayniqsa   o‘smirlik   davrida   bu
jarayonga jiddiy qarash kerak bo‘ladi. Shuni hisobga olib o‘smirlarda koping xulq-
atvor   va   stressli   vaziyatlarda   javob   reaksiyasi   o‘rtasidagi   mutanosiblik   bilan
bog‘liq ijtimoiy psixologik omillarni empirik jihatdan o‘rganish va shartli ravishda
qabul qilingan mezonlar asosida uning natijalarini tahlil qilish ko‘zda tutilgan edi.
Ushbu vazifani amalga oshirish uchun tadqiqot metodikalari tanlandi.
Shaxs   hayoti   davomida   qiyin   hayotiy   vaziyatlarga   duch   keladi.   Hozirgi
vaqtda iqtisodiy   va ijtimoiy   sohalarda   inqiroz   hodisalarining o‘sishini   hisobga
olgan     holda,   murakkab,     inqirozli     vaziyatlarning     soni     sezilarli     darajada
oshmoqda.  Buning  sababi muayyan hayotiy qiyinchiliklarni yengish tajribasining
yetishmasligi   yoki   shaxsiy   va   atrof-muhit       resurslarining       yetarli       darajada
rivojlanmaganligi   bo‘lishi   mumkin. Ko‘pgina   tadqiqotlarda   ta’kidlanganidek,
aynan       talalabalar       bunday       vaziyatlarda   nisbatan   yuqori   darajada   stressli
holatlarga tushadilar.
Koping-strategiyalar   –bu       uzun       va       yetarlicha   murakkab   o‘tmishga       ega
tushuncha.“Koping”(yengib   o‘tish)     atamasi     ilk     bora     fanga     1962     yilda
amerikalik     psixolog   L.Merfitomonidan   kiritilgan.   “Koping”   shaxs   ichki
resurslariga   faol   xavf   soluvchi,   vaziyatni     konstruktivqayta     tashkil     etishga bo‘lgan   urinish.So‘nggi     paytlarda     shaxs   xatti-harakati     va     faoliyatini     tartibga
solishning  muhim  ongli  mexanizmi  sifatida “Koping-strategiyalar”  ni o‘rganish
tobora       dolzarb       bo‘lib       bormoqda.   G‘arb   tadqiqotchilarining     stressga     qarshi
turish     usullarini     belgilash     “Muvaffaqiyatli   yengish”   ma’nosida   “Koping”
tushunchasida aks ettirilgan. R.Lazarus va S.Folkman stress   ta’sirini   kamaytirish
uchun     shaxs     tomonidan     amalga     oshiriladigan     usullar   to‘plamini   ishlab
chiqqanlar. B.D.Karavasarskiy  fikricha “Koping” atamasi  birinchi marta   L.Merfi
tomonidan     1962     yildabolalarda     rivojlanish     inqirozi     davrida     paydo   bo‘luvchi
muammolarni     tadqiq     qilishda     ishlatilgan.     Ularga     shaxsning     murakkab
muammolar  yoki  holatlarni  yengib o‘tishdagi  faolligi  tegishli  bo‘lgan.  
L.     Merfi   fikricha,         yengib   o‘tish         shaxsning         tizim         osti         himoya
mexanizmidir.    Biroq, A.V.Libinaning  so‘zlariga  ko‘ra,  birinchi  marta  koping
1939  yilda  X.Xartmanning “Ego-psixologiya va adaptatsiya muammolari” asarida
“MEN ning konflikt va erkin zonalari” tahlilida qo‘llangan. 1966  yilda  R.Lazarus
o‘zining  “Psixologik  Stress  va  Koping  Jarayonlari” (“Psychological Stress and
Coping   Process”)   asarida   kopingni   anglangan   stressni   va   boshqa     tashvishli
holatlarni     yengib   o‘tish     strategiyasi     deb     izohlagan.     Murakkab   hayotiy
vaziyatlarni     yengib   o‘tuvchi     xatti-harakatlar     shakllarini     belgilash     uchun
“Koping-strategiya”     atamasi     qo‘llanadi   .Koping-strategiyalar       asosida
shaxsning predmet  bilan  munosabatdagi,  qiyinchiliklardagi,  nazoratga  olish  va
qochishdagi ichki     va     tashqi     xarakterini     qamrab     oluvchi     turli     shakldagi
psixologik       faolligi   tushuniladi   .Stressli     holatga     tushgandan     so‘ng     shaxs
stressni     yengib   o‘tish   mexanizmlarini     qo‘llashga     kirishib,     kopingga     murojaat
qiladi.    Agar     mexanizmlar   kutilgan    natijani     bermasa,     yengib   o‘tish   urinishlari
davom     ettiriladi.     Agar     stressorga   obyektiv   ta sir   etishning   imkoni   bo‘lmasa,ʼ
subyekt  qochish  strategiyasini  qo‘llaydi. 
Koping-strategiyalar   –bu       uzun       va       yetarlicha   murakkab   o‘tmishga       ega
tushuncha.“Koping”(yengib   o‘tish)     atamasi     ilk     bora     fanga     1962     yilda
amerikalik     psixolog   L.Merfitomonidan   kiritilgan.   “Koping”   shaxs   ichki
resurslariga   faol   xavf   soluvchi,   vaziyatni     konstruktivqayta     tashkil     etishga bo‘lgan   urinish.So‘nggi     paytlarda     shaxs   xatti-harakati     va     faoliyatini     tartibga
solishning  muhim  ongli  mexanizmi  sifatida “Koping-strategiyalar”  ni o‘rganish
tobora       dolzarb       bo‘lib       bormoqda.   G‘arb   tadqiqotchilarining     stressga     qarshi
turish     usullarini     belgilash     “Muvaffaqiyatli   yengish”   ma’nosida   “Koping”
tushunchasida aks ettirilgan.
  R.Lazarus   va   S.Folkman   stress     ta’sirini     kamaytirish     uchun     shaxs
tomonidan     amalga     oshiriladigan     usullar   to‘plamini   ishlab   chiqqanlar.
B.D.Karavasarskiy fikricha “Koping” atamasi birinchi marta   L.Merfi   tomonidan
1962  yildabolalarda  rivojlanish  inqirozi  davrida  paydo bo‘luvchi  muammolarni
tadqiq     qilishda     ishlatilgan.     Ularga     shaxsning     murakkab   muammolar     yoki
holatlarni     yengib   o‘tishdagi     faolligi     tegishli     bo‘lgan.     L.     Merfi   fikricha,
yengib   o‘tish         shaxsning         tizim         osti         himoya         mexanizmidir.         Biroq,
A.V.Libinaning     so‘zlariga     ko‘ra,     birinchi     marta     koping     1939     yilda
X.Xartmanning “Ego-psixologiya va adaptatsiya muammolari” asarida “MEN ning
konflikt   va   erkin   zonalari”   tahlilida   qo‘llangan.1966     yilda     R.Lazarus   o‘zining
“Psixologik   Stress   va   Koping   Jarayonlari” asarida kopingni anglangan stressni
va   boshqa     tashvishli     holatlarni     yengib   o‘tish     strategiyasi     deb     izohlagan.
Murakkab   hayotiy     vaziyatlarni     yengib   o‘tuvchi     xatti-harakatlar     shakllarini
belgilash  uchun “Koping-strategiya”  atamasi  qo‘llanadi.
    Koping-strategiyalar       asosida       shaxsning   predmet     bilan     munosabatdagi,
qiyinchiliklardagi,  nazoratga  olish  va  qochishdagi ichki   va   tashqi   xarakterini
qamrab       oluvchi       turli       shakldagi       psixologik       faolligi   tushuniladi.   Stressli
holatga     tushgandan     so‘ng     shaxs     stressni     yengib   o‘tish   mexanizmlarini
qo‘llashga     kirishib,     kopingga     murojaat     q   iladi.     Agar     mexanizmlar   kutilgan
natijani     bermasa,     yengib   o‘tish   urinishlari     davom     ettiriladi.     Agar     stressorga
obyektiv   ta sir   etishning   imkoni   bo‘lmasa,     subyekt     qochish     strategiyasiniʼ
qo‘llaydi.   Koping-strategiyalar   –   bu   uzun   va   yetarlicha   murakkab   o‘tmishga   ega
tushuncha.  “Koping”(yengib  o‘tish)  atamasi  ilk bora fanga 1962 yilda amerikalik
psixolog L.Merfi tomonidan kiritilgan. “Koping” shaxs ichki resurslariga faol xavf
soluvchi,   vaziyatni   konstruktiv   qayta   tashkil   etishga   bo‘lgan   urinish.So‘nggi paytlarda   shaxs   xatti-harakati   va   faoliyatini   tartibga   solishning   muhim   ongli
mexanizmi   sifatida   “Koping-strategiyalar”   ni   o‘rganish   tobora   dolzarb   bo‘lib
bormoqda.   G‘arb   tadqiqotchilarining   stressga   qarshi   turish   usullarini   belgilash
“Muvaffaqiyatli   yengish”   ma’nosida   “Koping”   tushunchasida   aks   ettirilgan.
R.Lazarus   va   S.Folkman   stress   ta’sirini   kamaytirish   uchun   shaxs   tomonidan
amalga oshiriladigan usullar to‘plamini ishlab chiqqanlar.
  B.D.Karavasarskiy   fikricha   “Koping”   atamasi   birinchi   marta   L.Merfi
tomonidan   1962   yilda   bolalarda   rivojlanish   inqirozi   davrida   paydo   bo‘luvchi
muammolarni tadqiq qilishda ishlatilgan. Ularga shaxsning murakkab muammolar
yoki holatlarni yengib o‘tishdagi faolligi tegishli bo‘lgan. L. Merfi fikricha, yengib
o‘tish shaxsning tizim osti himoya mexanizmidir. Biroq, A.V.Libinaning so‘zlariga
ko‘ra,   birinchi   marta   koping   1939   yilda   X.Xartmanning   “Ego-psixologiya   va
adaptatsiya muammolari” asarida “MEN ning konflikt va erkin zonalari” tahlilida
qo‘llangan.1966   yilda   R.Lazarus   o‘zining   “Psixologik   Stress   va   Koping
Jarayonlari”     asarida   kopingni   anglangan   stressni   va   boshqa   tashvishli   holatlarni
yengib o‘tish strategiyasi deb izohlagan.
Murakkab   hayotiy   vaziyatlarni   yengib   o‘tuvchi   xatti-harakatlar   shakllarini
belgilash   uchun   “Koping-strategiya”   atamasi   qo‘llanadi.   Koping-strategiyalar
asosida   shaxsning   predmet   bilan   munosabatdagi,   qiyinchiliklardagi,   nazoratga
olish   va   qochishdagi   ichki   va   tashqi   xarakterini   qamrab   oluvchi   turli   shakldagi
psixologik   faolligi   tushuniladi.   Stressli   holatga   tushgandan   so‘ng   shaxs   stressni
yengib  o‘tish   mexanizmlarini   qo‘llashga   kirishib,   kopingga  murojaat  qiladi.  Agar
mexanizmlar   kutilgan   natijani   bermasa,  yengib  o‘tish  urinishlari   davom   ettiriladi.
Agar   stressorga   obyektiv   ta sir   etishning   imkoni   bo‘lmasa,   subyekt   qochishʼ
strategiyasini   qo‘llaydi.   Koping-strategiyalar   –   bu   uzun   va   yetarlicha   murakkab
o‘tmishga   ega   tushuncha.   “Koping”(yengib   o‘tish)   atamasi   ilk   bora   fanga   1962
yilda   amerikalik   psixolog   L.Merfi   tomonidan   kiritilgan.   “Koping”   shaxs   ichki
resurslariga faol xavf soluvchi, vaziyatni konstruktiv qayta tashkil etishga bo‘lgan
urinish.So‘nggi   paytlarda   shaxs   xatti-harakati   va   faoliyatini   tartibga   solishning
muhim   ongli   mexanizmi   sifatida   “Koping-strategiyalar”   ni   o‘rganish   tobora dolzarb bo‘lib bormoqda. G‘arb tadqiqotchilarining stressga qarshi turish usullarini
belgilash   “Muvaffaqiyatli   yengish”   ma’nosida   “Koping”   tushunchasida   aks
ettirilgan. 
  R.Lazarus   va   S.Folkman   stress   ta’sirini   kamaytirish   uchun   shaxs   tomonidan
amalga   oshiriladigan   usullar   to‘plamini   ishlab   chiqqanlar.   B.D.Karavasarskiy
fikricha “Koping” atamasi birinchi marta L.Merfi tomonidan 1962 yilda bolalarda
rivojlanish   inqirozi   davrida   paydo   bo‘luvchi   muammolarni   tadqiq   qilishda
ishlatilgan.   Ularga   shaxsning   murakkab   muammolar   yoki   holatlarni   yengib
o‘tishdagi faolligi tegishli bo‘lgan. L. Merfi fikricha, yengib o‘tish shaxsning tizim
osti himoya mexanizmidir. Biroq, A.V.Libinaning so‘zlariga ko‘ra, birinchi marta
koping 1939 yilda X.Xartmanning “Ego-psixologiya va adaptatsiya muammolari”
asarida   “MEN   ning   konflikt   va   erkin   zonalari”   tahlilida   qo‘llangan.   1966   yilda
R.Lazarus   o‘zining   “Psixologik   Stress   va   Koping   Jarayonlari”   asarida   kopingni
anglangan   stressni   va   boshqa   tashvishli   holatlarni   yengib   o‘tish   strategiyasi   deb
izohlagan.   Murakkab   hayotiy   vaziyatlarni   yengib   o‘tuvchi   xatti-harakatlar
shakllarini   belgilash   uchun   “Koping-strategiya”   atamasi   qo‘llanadi.   Koping-
strategiyalar   asosida   shaxsning   predmet   bilan   munosabatdagi,   qiyinchiliklardagi,
nazoratga   olish   va   qochishdagi   ichki   va   tashqi   xarakterini   qamrab   oluvchi   turli
shakldagi psixologik faolligi tushuniladi.
  Stressli   holatga   tushgandan   so‘ng   shaxs   stressni   yengib   o‘tish
mexanizmlarini   qo‘llashga   kirishib,   kopingga   murojaat   qiladi.   Agar   mexanizmlar
kutilgan   natijani   bermasa,   yengib   o‘tish   urinishlari   davom   ettiriladi.   Agar
stressorga   obyektiv   ta sir   etishning   imkoni   bo‘lmasa,   subyekt   qochishʼ
strategiyasini qo‘llaydi.   
1.3 Talabalarning kasbiy shakllanishida “Koping strategiyasi”
   M а ’lumki,   ijtimoiy   р si х ologiy а   f а nid а   а yn а n   ko р ing   х ulq- а tvor
mu а mmosig а
b а g’ishl а ng а n   v а   uning   b а r с h а   yo‘n а lishl а rini   b а t а fsil   o‘rg а nishg а   mo‘lj а ll а ng а n
ilmiy   а d а biyotl а r   yet а rli   bo‘lm а s а d а ,   bugungi   kund а   f а n   ol а mid а   v а   j а miy а t
t а r а qqiyotid а   o‘smirl а rd а gi   ko р ing   х ulq- а tvor   mu а mmosining   z а rurligini   ko‘rs а t а oluv с hi   v а   uning   metodologik   ildizl а rini   а sosl а b   ber а   oluv с hi   ilmiy   t а dqiqotl а rni
а lohid а   q а yd   etish   mumkin.   M а zkur   t а dqiqot   n а tij а l а rini   t а hlil   qil а r   ek а nmiz,
ul а rd а gi   ko р ing   х ulq- а tvor   metodologiy а sig а   t аа lluqli   bo‘lg а n   b а ’zi   umumiy
jih а tl а rni   ijtimoiy   р si х ologiy а   f а ni   nuqt а i   n а z а rid а n   t а dqiq   qilishimizg а   to‘g’ri
kel а di.
  Inson h а yoti v а  f а oliy а tid а gi ekstrem а l sh а roitl а r t а ’siri ostid а  rivojl а n а dig а n
eng   ха r а kterli   emotsion а l   hol а t   bu   stressdir.   Stress   o‘z   t а bi а tig а   ko‘r а   mur а kk а b
bo‘lib,   u   o‘zig а   х os   t а rzd а   n а moyon   bo‘luv с hi   sh ах slilik,   р si х ofiziologik,   v а
ijtimoiy
kom р onentl а rni   o‘z   i с hig а   ol а di.   Shu   boisd а n   sh ах sd а gi   stressli   hol а tl а rni   t а dqiq
qilish  m а s а l а si h а mish а  ijtimoiy  р si х ologiy а ning eng dolz а rb mu а mmol а rid а n biri
bo‘libkelgan.
Ye.Mironovning   fikri с h а ,   ingliz   tilid а n   t а rjim а   qiling а nd а   “stress”   so‘zi   “ р si х ik
zo‘riqish”,  “bosim  o‘tk а zish”  m а ’nol а rini   а ngl а t а di. Disstress  so‘zi  es а   “q а yg’u”,
“muhtojlik”,   “ с h а r с h а sh”   m а ’nol а rid а   qo‘ll а nil а di.   А yni   ра ytd а ,   stress   deg а nd а
inson   or   g а nizmining   q а nd а ydir   qo‘zg’ а tuv с hi   -   stressor   (stressni   с h а qiruv с hi
omill а r)   t а ’siri   ostid а   yuqori   zo‘riqish   hol а ti   tushunil а di.   Insonl а rd а gi   stress
hol а tining   sh а kll а nish   s а b а bl а ri   org а nizmning   biologik   y ах litligig а ,   shuningdek,
sh ах sd а gi   р si х ologik   hol а tg а   h а m   t а hdid   sol а di.   А n а   shu   а sosd а   ko‘ р gin а
oliml а r   stress   hol а tl а rini   а sos а n   guruhl а rg а   (fiziologik   v а   р si х ologik)   а jr а tish а di.
Fiziologik   stressni   fiziologik   t а ’sirl а r   –   turli   х ild а gi   to‘siql а r,   shuningdek,   ku с hli
ovozl а r,   ku с hli   yorug’lik,   h а voning   yuqori   h а ror а ti,   vibr а tsiy а l а r   v а   boshq а l а r
keltirib   с hiq а rs а   р si х ologik   stress   es а   v а ziy а tning   f а vqulodd а ligi   n а tij а sid а
insonning yuz а g а   kelg а n v а ziy а tg а   munos а b а ti v а   uning mur а kk а blikni b а hol а shi
yoki   mu а mmo   oldid а   ojiz   bo‘lib   qolishi   bil а n   belgil а n а di.   V а zif а ning
kutilm а g а nd а  o‘zg а rtirilishi, z а rur t а yyorg а rlikning yo‘qligi, v а qt tig’izligi, ishning
yuqori   а h а miy а tg а   eg а   ek а nligi,   shuningdek,   to р shirilg а n   v а zif а   u с hun   sh ах siy
m а s’uliy а t   р si х ologik   stressg а   olib   keluv с hi   ti р ik   v а ziy а tl а r   hisobl а n а di.
Shuningdek,   р si х ologik   stress   ах borot   v а   emotsion а l   stressorl а r   t а ’sirid а
sh а kll а n а di. Ах borot   stressorl а ri   ах borot   yukl а m а l а ri   ortib   ketg а n   v а ziy а tl а rd а ,   inson   o‘zi
q а bul   qil а dig а n   q а rorl а r   oqib а ti   u с hun   jud а   k а tt а   m а s’uliy а tli   hol а t   yuz а g а
kelg а nd а   u ker а kli   а lgoritmni to р olm а ydi, t а l а b qiling а n m а romd а   to‘g’ri q а rorl а r
q а bul   qilishg а   ulgurm а ydi.   Ах borotli   stressg а   boshq а ruvning   te х nik   tizim
o р er а torl а rining ishi misol bo‘l а  ol а di. Stressg а  munos а b а tning t а shqi ko‘rinishd а n
turli с h а   bo‘ls а d а ,   y а kuniy   n а tij а g а   bo‘lg а n   munos а b а t   jih а tid а n   o‘ х sh а shligig а
q а r а b   ikki   turg а   а jr а til а di:   tormoz   re а ktsiy а si   -   h а r а k а t   f а olligining   sustl а shuvi,
y а ngi   ах borotni   idrok   qilib   v а   esd а   s а ql а b   qolishning   qiyinligi,   h а ttoki,   oddiy
h а r а k а tl а rni   h а m   b а j а rishg а   qodir   bo‘lm а slikd а   n а moyon   bo‘l а di.   Bund а   а sosiy
emotsiy а l а r   sif а tid а   qo‘rquv,   yord а mg а   muhtojlik,   ара tiy а   hol а tl а ri   kuz а til а di.
T а shqi   ko‘rinishd а n   q а r а m а -q а rshi   bo‘lg а n   re а ktsiy а   im р ul`siv   re а ktsiy а   nomini
olg а n. Bund а y re а ktsiy а d а   t а shq а rid а n inson yuqori d а r а j а d а gi f а ollikni n а moyon
et а di, doimiy h а r а k а td а   bo‘l а di, shoshq а loq, ko‘ р   g ар ir а di, bir v а qtning o‘zid а   bir
ne с ht а   h а r   х il  ishl а rni  b а j а rishg а   kirish а di, biroq ul а rning birort а sini  h а m  o х irig а
yetk а zm а ydi.   Fikrl а sh   tez   v а   ko‘ р in с h а   m а yd а   n а rs а l а rd а   qotib   qol а di.   K а yfiy а ti
nihoy а td а   o‘zg а ruv с h а n   bo‘lib,   und а gi   qo‘zg’ а luv с h а nlik   а gressiy а   bil а n   o‘rin
а lm а shib tur а di.
Turli   od а ml а r   u с hun   qiyin   v а ziy а td а   х ulq- а tvor   ti р ining   turli   ko‘rinishl а ri
х osdir.
                    B а ’zi   insonl а rd а   tormoz   re а ktsiy а si   ustunlik   qils а ,   boshq а   od а ml а rd а
im р ul`siv   re а ktsiy а   yet а k с hilik   qil а di.   Lekin   а lohid а   t а ’kidl а sh   joizki,   stress   bu
oddiy   а s а biyzo‘riqish   em а s.   Shund а y   bo‘ls а d а ,   ilmiy   j а mo а t с hilik   tomonid а n
biologik   stressni   а s а biy   zo‘riqish   bil а n   yoki   ku с hli   emotsion а l   qo‘zg’ а luv с h а nlik
bil а n   bir   hol а t   deb   q а r а shning   quyid а gi   tendensiy а l а ri   h а m   m а vjud:
Р si х ologiy а d а   ko р ing   х ulq- а tvor   tushun с h а si   ХХ   а srning   ikkin с hi   y а rmid а
vujudg а   kelg а n   bo‘lib,   ingliz   tilid а n   t а rjim а   qiling а nd а   “ с o р e,   to   с o р e”   -   “eng а
olish,
b а rt а r а f   qilish”   deg а n   m а ’nol а rni   а ngl а t а di.   Ushbu   termind а n   birin с hi   bo‘lib
L.Merfi   1962   yil   bol а l а rd а   inqiroz   d а vrid а   mu а mmoni   q а nd а y   qilib   yengishni t а dqiq   qilish   j а r а yonid а   foyd а l а ng а n.   Shuningdek,   а merik а lik   р si х olog   А .M а slou
h а m ushbu termin ustid а  s а m а r а li izl а nishl а r olib borg а n. 
Umum а n   olg а nd а   ko р ing   х ulq- а tvor   individning   h а yotiy   mu а mmol а rni
ye с hishg а   t а yyorg а rligi   bil а n   ха r а kterl а n а di   v а   o‘zid а   mu а mmol а rni   yeng а   olish
imkoniy а tl а rid а n, vosit а l а rid а n foyd а l а nishni n а moyon et а di, bu es а   stressli   х ulq-
а tvorni   b а rt а r а f   etish   bil а n   t а vsifl а n а di.   Z а mon а viy   р si х ologiy а d а   ko р ing   х ulq-
а tvor  stressli  v а ziy а tni b а rt а r а f etishg а   yo‘n а ltirilg а n, r а tsion а l   х ulq- а tvor  sif а tid а
q а r а l а di. U   а sos а n ikki omilg а   - sub’ekt  v а   re а l v а ziy а tg а   bog’liq bo‘l а di, h а md а
sh ах s h а yot f а oliy а tining  х ulq- а tvor, emotsion а l v а  kognitiv d а r а j а l а rid а  n а moyon
bo‘l а di.   Stressni   yengishning   а sosiy   fukntsiy а l а ri   sif а tid а   inson   i с hki   v а   t а shqi
muk а mm а lligini   t а ’minl а sh   v а   qo‘ll а b-quvv а tl а sh   hisobl а n а di.   Buning   u с hun
stressli v а ziy а tni v а  uni s а m а r а li yeng а  olish usull а rini  а ngl а sh, shuningdek, ul а rni
sh ах s   o‘z   h а r а k а tl а rid а   s а m а r а li   qo‘ll а y   bilishdir.   Qol а vers а ,   ko р ing   х ulq- а tvor
р si х ologik   ха vf- ха t а r   v а ziy а tini   b а rt а r а f   etishg а   yo‘n а ltirilg а nligi   v а   muhit
t а l а bl а rig а   mos   r а vishd а   ijtimoiy   р si х ologik   z ах ir а l а rd а n   unumli   foyd а l а nishg а
h а r а k а t qilishdir.
Ko‘ р gin а   oliml а r   stressli,   inqirozli   v а ziy а tl а r   tushun с h а l а rini   t а dqiq   et а
turib,
ul а rg а   х os   а lohid а   n а z а riy а ning   m а vjud   em а sligini,   shu   munos а b а t   bil а n   m а zkur
tushun с h а l а rning umumq а bul qiling а n t а ’rifl а ri h а m yo‘qligini t а ’kidl а b o‘t а dil а r.
T а biiyki, ul а r stressni  tushunishd а   bir ne с ht а   yond а shuvl а rni   а jr а tib ko‘rs а t а dil а r.
Stressni stimul, j а vob re а ktsiy а si v а   tr а ns а ktsiy а   sif а tid а   q а r а sh mumkin.   А n а   shu
yond а shuvl а rg а   mos   r а vishd а   m а vjud   bo‘lg а n   stress   modell а ri   stimulli   model,
j а vob
re а ktsiy а  v а  tr а ns а kt modell а rg а  bo‘lin а di.
Stimulli   modell а r.   Bung а   shund а y   modell а r   kiritil а diki,   bu   modell а r
stressing sh ах s zo‘riqishig а   olib keluv с hi   р si х ologik t а l а b sif а tid а   q а r а b   с hiqil а di.
Stress   bund а   must а qil   o‘zg а ruv с hi,   а trof-muhitning   ob’ektiv   х oss а si   sif а tid а
q а r а l а di.   Stimulli   yond а shuv   g’oy а l а rini   rivojl а ntirg а n   hold а   bir   q а tor   mu а llifl а r:
“Stress bu - inson bil а n yuz beruv с hi hol а t, uning i с hid а gi s а b а bl а r yig’indisi yoki belgil а r yig’indisi em а s”, deb e’tirof et а dil а r Stress h а r doim o р tim а l sh а roitl а rd а n
og’ish   yuz   berg а nd а   v а   inson   bu   og’ishni   yeng а   olm а g а n   hol а tl а rd а   yoki   bu
j а r а yond а  mu а yy а n d а r а j а d а gi qiyin с hilikl а rg а  du с h kelg а nid а  yuz а g а  kel а di.
Stress   t ах lilig а   stimulli   yond а shuvd а   ko‘ р roq   ergonomik   t а dqiqotl а rg а
х osdirQo‘zg’ а lishning  р si х ofiziologik tushun с h а sini qo‘ll а g а n hold а  bu yond а shuv
t а shqi   muhitning   f а oliy а tni   b а j а rish   d а r а j а sig а   t а ’sirini   t а hlil   qilish   u с hun
ishl а til а di.   Ushbu   yond а shuv   t а r а fdorl а rining   t а dqiqotl а rid а   р si х ofiziologik   v а
ijtimoiy- р si х ologik   usull а r   yord а mid а   insong а   zo‘riqish   (stress)   t а ’siri   t а dqiq
etilg а n. Q а r а b   с hiqil а yotg а n yond а shuv doir а sid а   “stressogen” deb t а snifl а ng а n 8
t а   v а ziy а t   ti р l а ri   а jr а tib   ko‘rs а til а di:   ах borotni   q а yt а   ishl а shning   k а tt а   tezligi;
guruhiy  bosim;   frustr а tsiy а , z а r а rli   t а shqi   t а ’sirl а r;   boshd а n ke с hiril а yotg а n   ха vf-
ха t а r; fiziologik f а oliy а tning buzilishi; izoly а tsiy а ; to‘siql а r.
Stimulli modell а rd а  t а sdiql а nishi с h а , h а yotiy voqe а l а r guruhi ko‘rinishid а gi
stress, stress belgil а ri, ko‘ р in с h а ,   р si х osom а tik k а s а llikl а rg а   olib kel а di. Shund а y
qilib,   stimulli   modeld а   а sosiy   diqq а t-   e’tibor   stress   omill а rini   yoki   stressorl а rni
t а dqiq etishg а  q а r а til а di.
II BOB.TALABALARDA STRESSLI VAZIYATLARNING TADBIQ
ETILISHI
2.1. Stressli  vaziyatlarda  koping  strategiyalari
Shaxs  hayoti  davomida  qiyin  hayotiy  vaziyatlarga  duch  keladi.  Hozirgi
vaqtda iqtisodiy   va ijtimoiy   sohalarda   inqiroz   hodisalarining o‘sishini   hisobga
olgan     holda,   murakkab,     inqirozli     vaziyatlarning     soni     sezilarli     darajada
oshmoqda.  Buning  sababi muayyan hayotiy qiyinchiliklarni yengish tajribasining
yetishmasligi   yoki   shaxsiy   va   atrof-muhit       resurslarining       yetarli       darajada
rivojlanmaganligi   bo‘lishi   mumkin. Ko‘pgina   tadqiqotlarda   ta’kidlanganidek,
aynan       talalabalar       bunday       vaziyatlarda   nisbatan   yuqori   darajada   stressli
holatlarga tushadilar.
Koping-strategiyalar –bu     uzun     va     yetarlicha murakkab o‘tmishga     ega
tushuncha.“Koping”(yengib   o‘tish)     atamasi     ilk     bora     fanga     1962     yilda
amerikalik     psixolog   L.Merfitomonidan   kiritilgan.   “Koping”   shaxs   ichki resurslariga   faol   xavf   soluvchi,   vaziyatni     konstruktivqayta     tashkil     etishga
bo‘lgan   urinish.So‘nggi     paytlarda     shaxs   xatti-harakati     va     faoliyatini     tartibga
solishning  muhim  ongli  mexanizmi  sifatida “Koping-strategiyalar”  ni o‘rganish
tobora       dolzarb       bo‘lib       bormoqda.   G‘arb   tadqiqotchilarining     stressga     qarshi
turish     usullarini     belgilash     “Muvaffaqiyatli   yengish”   ma’nosida   “Koping”
tushunchasida aks ettirilgan. R.Lazarus va S.Folkman stress   ta’sirini   kamaytirish
uchun     shaxs     tomonidan     amalga     oshiriladigan     usullar   to‘plamini   ishlab
chiqqanlar. B.D.Karavasarskiy  fikricha “Koping” atamasi  birinchi marta   L.Merfi
tomonidan     1962     yildabolalarda     rivojlanish     inqirozi     davrida     paydo   bo‘luvchi
muammolarni     tadqiq     qilishda     ishlatilgan.     Ularga     shaxsning     murakkab
muammolar     yoki     holatlarni     yengib   o‘tishdagi     faolligi     tegishli     bo‘lgan.     L.
Merfi   fikricha,         yengib   o‘tish         shaxsning         tizim         osti         himoya
mexanizmidir.    Biroq, A.V.Libinaning  so‘zlariga  ko‘ra,  birinchi  marta  koping
1939  yilda  X.Xartmanning “Ego-psixologiya va adaptatsiya muammolari” asarida
“MEN ning konflikt va erkin zonalari” tahlilida qo‘llangan.1966  yilda  R.Lazarus
o‘zining  “Psixologik  Stress  va  Koping  Jarayonlari” asarida kopingni anglangan
stressni va boshqa  tashvishli  holatlarni  
maqsadli ,   buzg'unchi   ta'sir   sharoitida   o‘z   mohiyatini   va   asosiy   xususiyatlarini
saqlab qolish qobiliyati sifatida qaraladi.
2.2 Tadqiqot natijalarini tahlil qilish
Koping strategyasi  tushunchasi  jarayon resurslarini boshqarish sifatida ham
keng   tahlil   qilinadi.   Taxminlarga   ko‘ra   hayotiy   murakkabliklarni   bartaraf   etish
mohiyatan   shaxs   resurslarini   safarbar   etish   orqali   amalga   oshiriladi.Koping
strategiya   va   uning   usullari   himoya   mexanizimlaridan   farqlanganda   konstruktiv
faol   zarurat   nazarda   tutiladi   va   vazyat   orqali   yoqimsizliklardan   chetlashishga
harakatdir.
Psixologiyada   kopingning   predmeti   mavjud   bo‘lib,   u   maxsus   tadqiqot   hududida
insondagi emotsional mexanizim va ratsional reguliyatsiyani o‘rganishda o‘zining
maqsadli   optimal   xulq-atvoriga   ko‘ra   hayotiy   holatlarni   o‘zining   maqsadlariga
muvofiq qayta qurishni amalga oshiradi.  O‘smirlarda   stresli   vazyatlarda   stressni   yenga   olish   xulq-atvor
ko‘rsatkichlarini   tahlil   qilish   o‘smir   shaxsi   ijtimoiy   psixologik   taraqiyotni
ta`minlashda muhim ahamiyat kasb etadi.
H ay o tiy   muammolarni   yengib   o‘tish   strategiyalarini   o‘rganish   Amirxon
metodikasi orqali o‘rganiladi.
(D.Amirxan metodikasi, V.M.Yaltonskiy va N.A.Sirot modifikatsiyasi)
Maqsad: ustuvorlik qiluvchi koping-strategiyalarni o‘rganish.
Natijalarni   qayta   ishlash.   Metodika   uchta   asosiy   shkalalardan   iborat.
Natijalarni   qayta   ishlashda   har   bir   shkala   bo‘yicha   olingan   ballar   yig‘indisi
qo‘shiladi.
1. Shkala “muammolarni hal etish”: 2,3,8,9,11,15,16,17,20,29,33.
2. Shkala   “ijtimoiy   qo‘llab-quvvatlashni   qidirish”:   1,5,7,12,14,19,23,
24,25,31,32.
3. Shkala “muammolardan qochish”: 4,6,10,13,18,21,22,26,27,28,30.
Agar qaysidir bir shkala bo‘yicha 6 ball va undan kam olingan bo‘lsa – bu
past   ko‘rsatkich,   7-14   –   o‘rtacha;   15-18   –   o‘rtachadan   yuqori;   19   va   undan   ko‘p
bo‘lsa – yuqori.
Natijalar   izohi.   Mazkur   metodika   stressga   nisbatan   berilgan   turli   koping-
javoblarni   omilli   tahlili   asosida   ishlab   chiqilgan.   U   klinik   psixologiya   va
psixiatriyada faol ishlatilib kelinadi. 
“Koping-strategiyalar   indikatorini”   odam   xulqini   qamrab   olgan   bazaviy
strategiyalarni   o‘rganishning   eng   muvaffaqiyatli   vositalaridan   (asboblaridan)   biri
deb   hisoblash   mumkin.   Bu   so‘rovnomaning   g‘oyasi   shundan   iboratki,   odamda
uning   hayoti   jarayonida   shakllanadigan,   murakkab   hayotiy   vaziyatlarni   yengib
o‘tishda   namoyon   bo‘ladigan   barcha   xulqiy   strategiyalarni   uchta   katta   guruhga
bo‘lish mumkin. Bular:
1. Muammolarni hal etish strategiyasi - bushunday faol xulqiy strategiyaki,
unda   odam,   muammolarni   samarali   hal   etish   uchun   imkonini   beradigan   barcha
mumkin   bo‘lgan   usullarni   qidirish   uchun   o‘zida   mavjud   bo‘lgan   barcha   shaxsiy
resurslardan fodalanishga harakat qiladi. 2. Ijtimoiy   qo‘llab-quvvatlashni   qidirish   strategiyasi     -     bu   shunday   faol
xulqiy   strategiyaki,   unda   odam   muammolarini   samarali   hal   etish   uchun
atrofidagilarga:   oila   a’zolari,   o‘rtoqlari,   o‘zi   uchun   ahamiyatli   bo‘lgan   odamlarga
yordam so‘rab murojaat qiladi.
3. Qochish strategiyasi   – bu shunday xulqiy strategiyaki, unda odam o‘zini
o‘rab   turgan   voqelik   (reallik)   bilan   a’loqaga   kirishdan,   muammo   yechimidan
qochishga   intiladi.   Muammoni   yechishdan   bunday   qochish   passiv   ham   (masalan,
kasal   bo‘lib   yotib   olish,   alkogol   yoki   giyohvand   moddalar   iste’mol   qilish),   faol
ham (suitsid) bo‘lishi mumkin. 
AMIRXON METODIKASI
                     Ko‘rsatma : Har qanday odamning hayotida muammolar va qiyinchiliklar
yuzaga kelib turadi. Odamlar esa ularni turlicha hal qiladilar. So‘nggi yillarda siz
duch   kelgan   va   sizni   anchagina   tashvishlanishga   majbur   qilgan,   jiddiy
muammolardan   biri   haqida   eslang.   Ya’ni,   shunga   o‘xshash   “Jiddiy   muammo
yuzaga kelib qolganida” siz nima qilgan bo‘lardingiz?
Quyida,   odamlar   o‘zlari   duch   kelgan   hayotiy   muammolarini   qanday   hal
qilishlariga   oid   tasdiqlar   berilgan.   Siz,   shu   taklif   etilgan   variantlar   bilan   tanishib
chiqib, so‘ng ularsizga qanchalik  mos kelishini  baholang.Javoblaringizni  javoblar
uchun berilgan blankning tegishli  (tasdiq tartib raqami va javob variantiga to‘g‘ri
kelgan) katagiga “+” ishorasini qo‘yib belgilang. Bunda: 
0  – yo‘q, bu men haqimda emas; 
1  – gohida bu men haqimda, gohida – yo‘q;
2  – ha, bu aniq men haqimda, degan javoblarni bildiradi.
                                  Metodika materiallari matni:
Jiddiy muammo yuzaga kelib qolganida Men:
1) kechinmalarimni do‘stim bilan o‘rtoqlashaman;
2)   muammoni   eng   maqbul   yo‘l   bilan   hal   qilish   uchun,   o‘zimga   bog‘liq   bo‘lgan
hamma narsani qilishga intilaman;
3) biron nima qilishdan oldin, barcha mumkin bo‘lgan yechimlarni qidirib ko‘raman;
4)  muammodan chalg‘ish uchun nima bilandir mashg‘ul bo‘lishga urinaman ; 5)   kimdandir hamdardlik va tushunishni qabul qilaman ;
6)   atrofimdagilarga,   mening   ishlarim   yomonligini   sezib   qolish   imkoniyatini
bermaslik uchun, nimaiki qilish mumkin bo‘lsa, shularning barchasini qilaman ;
7)   vaziyatni   atrofimdagilar   bilan   shunday   muhokama   qilamanki,   toki,   bu
muhokamalar menga o‘zimni yaxshi xis qilishimga yordam beradi ;
8)   o‘zim   uchun,   shu   muammolarni   asta   sekin   yengish   imkonini   beradigan   qator
maqsadlar belgilab olaman ;
9)  tanlovning barcha imkoniyatlarini puxta o‘ylab (o‘lchab) olaman ;
10)  ajoyib(yaxshi) davrlarim haqida o‘ylayman, fantaziya qilaman ;
11)   toki eng maqbul usulini topmagunimcha, muammoni yechishning turli usullarini
topishga urinib ko‘raman ;
12)  o‘z kechinmalarimni do‘stim yoki qarindoshimga ishonaman (aytaman) ;
13)  odatdagiga qaraganda ko‘proq vaqtimni yolg‘izlikda o‘tkazaman ;
14)   odamlarga   o‘z   muammolarim   haqida   shunday   gapirib   beramanki,     toki,   uni
muhokama   qilishimizning   o‘ziyoq,   menga   muammoning   yechimini   topishimga
yordam beradi ;
15)  vaziyatni to‘g‘rilash uchun nimadir qilish kerakligi haqida o‘ylayman ;
16)  muammoning yechimiga butunlay fikrimni jamlayman ;
17)  o‘zimcha, qiladigan xatti-harakatlarim rejasini yaxshilab o‘ylab olaman ;
18)  odatdagiga qaraganda ko‘proq televizor tomosha qilaman ;
19)  u, menga yordam berishi uchun, kimningdir oldiga boraman ;
20)   qat’iylikni   namoyon   qilaman   va   bunday   vaziyatda   nima   qilishim   kerak   bo‘lsa,
shuning uchun kurashaman ;
21)  odamlar bilan muloqotda bo‘lishdan qochaman ;
22)  muammodan chalg‘ish uchun o‘z yumushlarimga (mashg‘ulotlarimga) yoki sport
bilan shug‘ullanishga o‘taman ;
23)   vaziyatni   yaxshiroq   tushunishimga   yordam   berishi   uchun,   do‘stimning   oldiga
boraman ;    
24)   vaziyatni   qanday   tuzatish   mumkinligini   aniqlash   uchun,   maslahat   so‘rab
do‘stimning oldiga boraman ;
25)   xuddi   shunday   muammoga   duch   kelgan   do‘stlarim   va   tanishlarimning hamdardligini qabul qilaman ;
26)  odatdagidan ko‘proq uxlaman ;
27)   barchasi   boshqacha   bo‘lishi   mumkinligi   haqida   fantaziya   qilaman   (hayol
suraman) ;
28)  o‘zimni kino yoki kitob qahramoni deb tasavvur qilaman ;
29)  o‘zim bilgan barcha usullar bilan muammoni yechishga urinaman ;
30)  odamlar meni tinch qo‘yishlarini  istayman;
31)  do‘stim yoki qarindoshimning yordamini qabul qilaman ;
32)  kimga ishonsam, shundan taskin qidiraman ;
33)   dabdurustdan   (impulsiv)   harakat   qilmay,   o‘z   xatti-harakatlarimni   obdon   (puxta)
rejalashtirib olishga intilaman .
Ushbu   metodika   Qashqadaryo   viloyati   Kitob   tumani   16-umumiy   o‘rta   ta’lim
maktabining 11- sinf o‘quvchilarda olindi, natijalar esa quyidagicha. Hayotiy   muammolarini   yengib   o‘tish   strategiyalarini   o‘rganish   metodikasi
Qashqadaryo   viloyati   Kitob   tumani   16-umumiy   o‘rta   ta’lim   maktabining   11-sinf
o‘quvchilaridan   olindi.   Metodikani   olishdan   maqsad   ustuvorlik   qiluvchi   koping
strategiyalarini   o‘rganish.Metodika   30   ta   sinaluvchilardan   olingan.
Sinaluvchilarimizning   16   tasida   Muammolarni   hal   etish   strategiyasi   shkallasi
natjasi yuqori.Sinaluvchilarimiz faol xulqiy  strategiyaki, unda odam, muammolarni
samarali   hal   etish   uchun   imkonini   beradigan   barcha   mumkin   bo‘lgan   usullarni
qidirish   uchun   o‘zida   mavjud   bo‘lgan   barcha   shaxsiy   resurslardan   fodalanishga
harakat  qiladi.
Sinaluvchilarimizning   7   tasida     Ijtimoiy   qo‘llab   quvatlashni   qidirish
strategiyasi     shkallasi   natijasi   yuqori.     Ijtimoiy   qo‘llab-quvvatlashni   qidirish
strategiyasi     -     bu   shunday     faol   xulqiy   strategiyaki,   unda   odam   muammolarini
samarali   hal   etish   uchun   atrofidagilarga:   oila   a’zolari,   o‘rtoqlari,   o‘zi   uchun
ahamiyatli bo‘lgan odamlarga yordam so‘rab murojaat qiladi.
Sinaluvchilarimizning   7   tasida   Qochish   strategiyasi   shkallasi   natijasi
yuqori.   Qochish   strategiyasi   –   bu   shunday   xulqiy   strategiyaki,   unda   odam   o‘zini
o‘rab   turgan   voqelik   (reallik)   bilan   a’loqaga   kirishdan,   muammo   yechimidan
qochishga   intiladi.   Muammoni   yechishdan   bunday   qochish   passiv   ham   (masalan,
kasal   bo‘lib   yotib   olish,   alkogol   yoki   giyohvand   moddalar   iste’mol   qilish),   faol
ham   (suitsid)   bo‘lishi   mumkin.   Dezadaptiv   xulqning   shakllanishida   yetakchi
xulqiy   strategiyalardan   biri   bo‘lib   hisoblanadi.   Bu   strategiyadan   foydalanish shaxsiy-muhitli koping-resurslarning va muammolarni faol xal etish malakasining
yetarlicha   rivojlanmaganligi   bilan     shartlanadi.   Biroq,   u   muayyan   stressli
vaziyatlar, yosh va shaxsning resusr tizimi holatiga bog‘liq ravishda adekvat yoki
noadekvat xarakterga ega bo‘lishi mumkin.
Vaziyatlarga   bog‘liq   ravishda,   bu   xulqiy   strategiyaning   har   uchchalasidan
foyda-lanish   ancha   samarali   hisoblanadi.   Ayrim   holatlarda   odam   yuzaga   kelgan
qiyinchiliklarni   mustaqil   xal   qilishi   mumkin,   boshqa   xolatlarda   unga
atrofidagilarning   qullab   quvvatlashi   lozim   bo‘ladi,   uchinchi   xolatda   esa,   u
oldindan, noxush oqibatlar haqida o‘ylab, muammoli vaziyat bilan to‘qnashishdan
shunchaki qochishi mumkin.
XULOSA
Koping     xulq-atvor   individning     hayotiy   muammolarni   yechishga
tayyorgarligi   bilan   xarakterlanadi.   U   o‘zida     muammolarni   yenga   olish
imkoniyatlaridan, vositalaridan foydalanishni namoyon etadi, bu esa stressli xulq-
atvorni   bartaraf   etish   bilan   tavsiflanadi.   Ko‘pchilik   xorijlik   mutaxassislarning
fikriga   tayanib   shuni   aytishimiz   mumkinki,   koping   xulq-atvorning   turli-tuman
strategiya   va   uslublari   mavjud   bo‘lib,   insonlar   ulardan   hayotiy   murakkab
vaziyatlarga   duch   kelganlaridagina   foydalanadilar.   Koping   xulq-atvorning   rang-
barang   ko‘plab   klassifikatsiyalari     mavjud   bo‘lib,   uni   bir   necha   tadqiqot
yo‘nalishlariga ko‘ra taxlil qilinadi.  
  “Koping   strategiyasi”   tushunchasi   jarayon   resurslarini   boshqarish   sifatida
ham keng tahlil qilinadi. Taxminlarga ko‘ra hayotiy murakkabliklarni bartaraf etish
mohiyatan   shaxs   resurslarini   safarbar   etish   orqali   amalga   oshiriladi.   Koping
strategiya va uning usullari himoya mehanizmlaridan farqlanganda konstruktiv faol
zarurat   nazarda   tutiladi   va   vaziyat   orqali   yoqimsizliklardan   chetlashishga
harakatdir.   Psixologiyada   kopingning   predmeti   mavjud   bo‘lib,   u   maxsus   tadqiqot hududida   insondagi   emotsional   mexanizm   va   rasional   regulyatsiyani   o‘rganishda
o‘zining   maqsadli   optimal   xulq-atvoriga   ko‘ra   hayotiy   holatlarni   o‘zining
maqsadlariga   muvofiq   qayta   qurishni   amalga   oshiradi.   Shaxsning   stressli
vaziyatlardagi   koping   xulq-atvori   ma’lum   darajada   stressli   vaziyatlarda   javob
reaksiyasi   uchun   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Ayniqsa   o‘smirlik   davrida   bu
jarayonga jiddiy qarash kerak bo‘ladi. 
Shuni   hisobga   olib   o‘smirlarda   koping   xulq-atvor   va   stressli   vaziyatlarda
javob   reaksiyasi   o‘rtasidagi   mutanosiblik   bilan   bog‘liq   ijtimoiy   psixologik
omillarni   empirik   jihatdan   o‘rganish   va   shartli   ravishda   qabul   qilingan   mezonlar
asosida uning natijalarini tahlil qilish ko‘zda tutilgan edi. Shaxs  hayoti  davomida
qiyin     hayotiy     vaziyatlarga     duch     keladi.     Hozirgi     vaqtda   iqtisodiy   va   ijtimoiy
sohalarda   inqiroz   hodisalarining   o‘sishini     hisobga   olgan     holda,   murakkab,
inqirozli     vaziyatlarning     soni     sezilarli     darajada     oshmoqda.   Buning     sababi
muayyan hayotiy qiyinchiliklarni yengish tajribasining yetishmasligi  yoki shaxsiy
va   atrof-muhit       resurslarining       yetarli       darajada       rivojlanmaganligi       bo‘lishi
mumkin.   Ko‘pgina   tadqiqotlarda   ta’kidlanganidek,   aynan   talalabalar   bunday
vaziyatlarda nisbatan yuqori darajada stressli holatlarga tushadilar.
Murakab   hayotiy   vaziyatlarni   yengib   o‘tuvchi   xatti-harakatlar   shakllarini
belgilash uchun  “Koping strategiya” atamasi qo‘laniladi. Shaxs  hayoti  davomida
qiyin     hayotiy     vaziyatlarga     duch     keladi.     Hozirgi     vaqtda   iqtisodiy   va   ijtimoiy
sohalarda   inqiroz   hodisalarining   o‘sishini     hisobga   olgan     holda,   murakkab,
inqirozli     vaziyatlarning     soni     sezilarli     darajada     oshmoqda.   Buning     sababi
muayyan hayotiy qiyinchiliklarni yengish tajribasining yetishmasligi  yoki shaxsiy
va   atrof-muhit       resurslarining       yetarli       darajada       rivojlanmaganligi       bo‘lishi
mumkin.   “Koping”(   yengib   o‘tish)   shaxs   ichki   resurslariga   faol   xavf
soluvchi,vaziyatni   konstruktiv   qayta   tashkil   etishga   bo‘lgan   urinish   hisoblanadi.
Koping strategiyalari orqali biz turli xil muammoli vaziyatlarni yengib o‘tamiz.  
FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR
1. O‘bekiston Respublikasi Prezidentining Qarori "Oliy ma'lumoti mutaxassislar
tayyorlash   sifatini   oshirishda   iqtisodiyot   sohalari   va   tarmoqlarining   ishtirokini
yanada   kengaytirish   chora-tadbirlari   to‘g'risida"   27.07.2017   y.,   PQ3151,
0'zbekiston Respublikasi qonun hujatlari to‘plami, 2017 y. 30-son, 729- modda.
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Qarori   "Oliy   ta'lim   tizimin   yanada
rivojlantirish   chora-tadbirlari   tog'risida"   20.04.2017   y.,   PQ-2909   O‘zbekiston
Respublikasi  qonun hujatlari  toplami, 2017 y., 18-son,  313-  modda, 19-son,  335-
modda, 24-son, 490-modda
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   5   iyundagi   "Oliy   ta'lim
muassasalarida   ta'lim   sifatini   oshirish   va   ularning   mamlakatda   amalga
oshirilayotgan   keng   qamrovli   islohatlarda   faol   ishtirokini   ta'minlash   boyicha
qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g'risida" 5.06.2018 y., PQ-3775 Qarori.   2020 yil 7
avgustdagi  4. S havkat Mirziyoyevning "Yangi Ozbekiston Strategiyasi" 2021-yil 9 sentabr
5. Shavkat   Mirziyoyev.   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta'minlash
2017-yil 26-oktabr
6. Mirziyoev SH.M. Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilar
7. birga quramiz. -T.: O‘zbekiston, 2017.-B.
8. Anikeeva N. P. Education by the game. - M.: Education, 2004.- —p. 234.
9. Davletshin M. G. Umumiy psixologiya.  T., TDPU,  2002.
10. Davletshin   M.G,   Do‘stmuhammedova   va   bosh…   Yosh   davrlari   va
pedagogik psixologiya. T-2004. 85-b.
11. Dusmuxamedova   Sh.A.,   Nishonova   Z.T.,   Jalilova   S.X.,   Karimova   Sh.   K.,
Alimbaeva Sh.T.   “Yosh va pedagogik psixologiya” T. TDPU, 2013 .
12. Fayzullayeva   N.S.,   Akramova   F.A.   Pedagogika   va   psixologiya   //   o‘quv
qullanma. – Toshkent: TDIU, 2011.  291 b.
13. G‘oziyev E.G‘. “Psixologiya metodologiyasi” T, 2013 y. 
14. G‘oziyev E.G‘. “Umumiy psixologiya” T, 2010 y. 
15. G’oziyev E.G ‘  Psixologiya metodologiyasi.  T.: Universitet, 2002.

telegram:@Print5703

Купить
  • Похожие документы

  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dislaliyali bolalar shaxs va shaxslararo munosabati xususiyatlari
  • Konfliktli vaziyatda qahr va g’azab
  • Diqqatning neyrofiziologik mexanizmi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha