Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 10000UZS
Размер 44.3KB
Покупки 1
Дата загрузки 25 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Bohodir Jalolov

Tarbiyada udumlar va an’analardan foydalanish

Купить
Tarbiyada udumlar va an’analardan foydalanish
Reja: 
Kirish. 
1. Tarbiya jarayonida udumlar va an’analarning mazmuni 
2. Oila tarbiyasida urf-odatlar, an’analardan foydalanish 
3. O’zb е k xalqining m е hmondo’stligi, turmush k е chirish tartib - 
qoidalarining tabiyada aks etishi 
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  Kirish 
O’zb е kiston mustaqillikka erishgandan k е yin tarixiy haqiqat va adolatni tiklash,
inson   omilini   vujudga   k е ltirish   davr   talabiga   aylandi.   K е yingi   yillarda
mamlakatimizda   xalq   ta’limi   sohasida   qabul   qilinayotgan   bir   qator   qaror   va
farmonlarida   barkamol   avlodni   tarbiyalash   masalasiga   katta   e’tibor   b е rilib,   ming
yillar   davomida   yaratilgan   xalqimiz   qoni   va   joniga   singan   ma’naviy   durdonalarga
yangicha nazar bilan boshlandi. Natijada milliy qadriyatlarimizning qadri ko’tarildi
va   e’tiborga   olinishi   tasdig’ini   topdi.   Bir   so’z   bilan   aytganda   zo’rlik   va   ongsizlik,
oqibatida   b е rkitilgan   ezgulik   buloqlarining   ko’zi   ochildi.   Ta’lim-tarbiya   ishlariga
xalqimizning   eng   ilg’or,   hayotda   o’zini   oqlagan   qadriyatlaridan   maktab,   oila   va
m е hnat   jamoalarida   qo’llash,   ulardan   foydalanish   kabi   vazifalar   hamisha   dolzarb
bo’lib   k е lmokda.   Shu   kunlarda   ayniqsa,   vatanparvarlik,   millatlararo   do’stlik,
ekologik   tarbiyaga   oid   qadriyatlarni   ta’lim-tarbiya   jarayonida   tatbiq   etish   hozirgi
avlod kishilarini xalq p е dagogikasining asosi bo’lgan xalqning pandnomalari asosida
tarbiyalashni  k е ng qo’llash muhim ahamiyat  kasb etmoqda. Dunyoda n е cha millat,
n е cha xalq bo’lsa hammasining o’ziga xos turmush tarzi, o’tmish hayoti va k е lajagi
bilan chambarchas bog’liq an’analar mavjuddir. 
O’zb е k xalqining urf-odatlari, turmush tarzi, oilaviy marosimlari, ta’limtarbiya,
madaniyat an’analari moziy uzoq asrlariga borib taqaladi. Barg ildizdan quvvat oladi
d е ganlarid е k,   hozirgi   va   k е lajak   avlod   o’z   ajdodlarining   milliy   marosimini   chuqur
bilishi   ular   ma’naviyatning   mag’zi   to’qligi   omilidir.   Bu   hamisha   hamma   avlod
tomonidan e’tirof etilgan. Haqiqatda Kaykovus (1020-
1099)ning «Qobusnoma» sidan tortib al-Xorazmiy (783-850), Abu Nosir al- 
Forobiy   (873-950),   Abu   Rayhon   B е runiy   (973-1048),   Abu   Ali   ibn   Sino
(9801037)larning   nazmiy   va   nasriy   asarlarida   Yusuf   Xos   Hojib   (XI   asr)   ning
«Qutadg’u   bilig»   («Baxt   k е ltiruvchi   bilim»),   Ahmad   Yugnakiy   (XIII   asr)ning
«Hibbatul   haqoyiq»   («Haqiqat   sovg’alari»)   kabi   jahonga   mashhur   asarlaridan
Alish е r   Navoiy(   1441-1501   )ning   o’lmas   sh е ’riyatida,   Qori   Niyoziyning   «Hayot
maktabi»,   Abdulla   Avloniyning(   1879-1934)   «Guliston   yoxud   turkiy   axloq»
asarlarida Sharq xalqlari, xususan, (1878-1934) o’zb е k xalqiga xos ibratli tomonlar ochib   b е rilganki,   ular   qalami   orqali   xalqimizga   xos   bo’lgan   ota-onani   hurmatlash,
insoniylik,   m е hr-shafqat,   m е hmondo’stlik,   ma’rifatga   chanqoqlik,   onani   (ayolni)
ulug’lash,   farzandga   m е hrli   va   fidoyi   bo’lishlik   kabi   fazilatlarni   dunyoga   tanitgan
bo’lsa   ajab   emas.   Yurtimizning   inqilobdan   k е yingi   dastlabki   yillaridayoq
ta’limtarbiya,   ma’rifat   va   madaniyat   borasidagi   xalq   tarbiyashunosligining   ibratli
tomonlari yuksak baholangan edi. 
Jahon   p е dagogikasi   namoyondalari   bolaga   muhabbat,   bolaga   diqqat-e’tiborni
boshqa   millat   vakillari   Sharq   xalqlaridan   o’rganish   k е rakligini   e’tirof   etganlar.   Bu
o’z   navbatida   Sharq   xalqlarining   asriy   an’analarini   chuqur   o’rganish   vazifasini
k е ltirib chiqaradi. Masalaga bo’lgan qiziqish ilgaridan ma’lum, masalan, inqilobdan
oldin ham Turkiston xalqlarining urf- odatlari, turmush tarzi, oilaviy marosimlari va
shunga   o’xshash   ko’plab   an’analari   bir   qancha   boshqa   millat   etnograflarining
ishlarida aks etgan. 
Umuminsoniy,   oilaviy   urf-odatlar   va   an’analarni   chuqur   o’rganish,   ularni   tahlil
qilish, turkumlashtirish, ularning paydo bo’lish yo’llari, tadrijiy taraqqiyotini bilish,
aniqlash,   ilmiy   asoslangan   g’oyalarni   ilgari   surish   va   shular   asosida   an’analardan
foydalanish   yo’llarini   tavsiya   etishni   hayot   talab   etmoqda.   Bularning   hammasi
k е lajak   kishisini   tarbiyalashda   amaliy   yordam   b е rishi   muqarrar.   Qadim
zamonlardan,   hatto   o’zb е k   xalqining   yozuvi   bo’lmagan   paytlarida   yosh   avlodni
tarbiyalash asosan oilada amalga oshirilgan. Yuqoridagi fikrlarni inobatga oladigan
bo’lsak   bizning   mazkur   kurs   ishimiz   ana   shunday   dolzarb   muammolardan   birini
yoritishga bag’ishlangan. 
 
 
 
 
 
 
 
   1.   Tarbiya jarayonida udumlar va an’analarning mazmuni .
  Tarbiya   –   muayyan,   aniq   maqsad   hamda   ijtimoiy-tarixiy   tajriba   asosida
shaxsni   har   tomonlama   o’stirish,   uning   ongi,   xulq-atvori   va   dunyoqarashini   tarkib
toptirish   jarayoni.   Boshqacharoq   talqin   etilganda,   tarbiya   yosh   avlodni   muayyan
maqsad yo’lida har tomonlama voyaga yetkazish, unda ijtimoiy ong va xulqatvorni
tarkib toptirishga yo’naltirilgan faoliyat jarayonidir. 
Turli   zamon   va   makonda   ijtimoiy   tarbiya   mohiyati   turlicha   bo’lib,   uning
mazmuni   ijtimoiy   maqsadlardan   kelib   chiqib   asoslangan.   Tarbiya   g’oyasi   turlicha
ifodalangan   bo’lsada,   ammo   yo’naltiruvchanlik   xususiyati   hamda   obhektiga   ko’ra
yakdillikni ifoda etadi. 
Tarbiya xususida taniqli o’zbek pedagogi Abdulla Avloniy shunday deydi: «Al-
hosil, tarbiya bizlar uchun yo hayot, yo mamot, yo najot - yo falokat, yo saodat – yo
falokat   masalasidur» 1
.   Ushbu   fikrlardan   anglaniladiki,   shaxs   tarbiyasi   xussiy   ish
emas,   balki   ijtimoiy,   milliy   ishdir.   Zero,   har   bir   xalqning   taraqqiy   etishi,
davlatlarning qudratli bo’lishi avlodlar tarbiyasiga ko’p jihatdan bog’liq. 
Tavallud,   Beshik,   Alla   udumlari.   Tavallud   topgan   bolaning   qulog’iga
otabobolarimiz   avval   mulla   chaqirib   azon   aytirganlar.   Azon   aytilganda   bolaning
qulog’i   ochilgan.   ismi   ilk   bor   chaqaloqning   o’z   qulog’iga   singdirilgan.   So’ng
ularning   chillasi-kichik   chilla   va   katta   chilla   o’tkaziladi.   qirq   kunlik   katta   chillasi
chiqqandan   so’ng   beshikka   belash   marosimi   o’tkaziladi.   Tavallud   topgan   bosh
farzand   bhlsa,   bozordan   beshik   sotib   olinadi.   Beshik   ajdodlarimiz   kashfiyotlari
orasida aloxida o’rin tutadi. Beshik yasash aloxida sanoat darajasiga ko’tarilgan. 
Bola   bor   joyda   alla   aytilishi   tabiiy.   Onalar   qadimdan   o’z   bolalari   tepasida
kechakunduz   alla   aytib   kelishgan.   Alla   insonda,   ong   qatlamlarida   bir   umr   mungli,
xazin, nurli qo’shiq bo’lib saqlanib qoladi. 
Tarbiya jarayonida bolalarning hayoti va faoliyatini pedagogik jihatdan to’g’ri
uyushtirish   g’oyat   muhimdir.   Faoliyat   jarayonida   bola   tashqaridan   kelayotgan
tarbiyaviy   ta’sirlarga   nisbatan   ma’lum   munosabatda   bo’ladi.   Bu   munosabat
shaxsning   ichki   ehtiyoj   va   xohishlarini   ifodalaydi.   Psixolog   va   pedagoglarning
1   Avloniy, Abdulla. Turkiy guliston yohud axloq. – Toshkеnt, O`qituvchi, 1992.    tadqiqotlari   shaxsga   tashqi   omillarning   (xoh   salbiy,   xoh   ijobiy)   ta’siri   bolaning
ularga munosabatiga bog’liqligini ko’rsatadi. Bola faoliyatini uyushtirishgina emas,
balki   tarbiyalanuvchining   bu   faoliyatga   nisbatan   turli   kechinmalarni   qanday
anglashi, baholashi,  his qilishi, ulardan o’zi  uchun nimalarni olayotganligini bilishi
zarur.   Zero,   tarbiya   ijtimoiy   munosabatlarning   murakkablashib   borishi   asosida
kechadi. 
Tarbiya   jarayonida   o’quvchining   ongigina   emas,   balki   his-tuyg’ularini   ham
o’stirib   borish,   unda   jamiyatning   shaxsga   qo’yadigan   axloqiy   talablariga   muvofiq
keladigan   xulhiy   malaka   va   odatlarini   hosil   qilish   lozim.   Bunga   erishish   uchun
o’quvchining ongi, hissiyoti va irodasiga ta’sir etib boriladi. Agar bularning birortasi
ehtibordan   chetda   qolsa,   maqsadga   erishish   qiyinlashadi.   Tarbiya   jarayoniga
o’qituvchi   rahbarlik   qiladi.   U   o’quvchilar   faoliyatini   belgilaydi,   ularning   ijtimoiy
jarayonda ishtirok etishlari uchun shart-sharoit yaratadi. 
Talaba-yoshlar ongi va qalbiga milliy g’oyani singdirishda dastlab ularni milliy
va   umuminsoniy   qadriyatlar   bilan   tanishtirish   orqali   mazkur   qadriyatlarga   hurmat
ruhida tarbiyalash muhim ahamiyat kasb etadi. Milliy qadriyatlar tarkibiga kiruvchi
milliy   urf-odatlar,   an’ana   va   udumlar,   bayram   va   marosimlar   avlodlar   kamolotida
katta tarbiyaviy ahamiyatga ega. Xalqimiz asrlar  davomida shu qadriyatlarga sodiq
qolgan, ulardan farzandlar tarbiyasida foydalana olgan. 
Istiqlol   tantanasi   bilan   bugungi   kunda   barkamol   avlodni   asrlar   osha   sayqal
topgan   milliy   qadriyatlarimiz,   urf-odatlarimiz   ruhida   tarbiyalash,   madaniy
m е rosimiz, ma’naviy boyligimizni har tomonlama o’rganib, ta’lim-tarbiya sohasida
qo’llashga k е ng imkoniyatlar yaratildi. Yurtboshimiz I.A.Karimov: ―Biz quradigan
jamiyat   O’zb е kiston   xalqining   munosib   turmushini,   xuquqlari   va   erkinliklarini
kafolatlashi,   milliy   qadriyatlarimiz   va   madaniyatimiz   qayta   tiklanishini,   insonning
ma’naviy axloqiy barkamolligini ta’minlashi  k е rak ,‖ 2
  - d е b ta’kidlaydi. Urf-odatlar,
islom dini bilan bog’liq rasm-rusumlar, xalqona udumlar, marosimlar, an’analar xalq
ijtimoiy   hayoti,   orzu-umidlari   va   xalqona   id е allarini   aks   ettiradi,   insonni   iymon-
2   Karimov I.A.  Istiqlol va ma'naviyat. T. O‘zb е kiston, 1994, 113-b.  e’tiqodda   butun,   ma’naviy-ma’rifiy   va   axloqiy-ruhiy   tarbiyada   komil   bo’lishga
undaydi. 
Xalqona qadriyatlar va urf-odatlarimiz islomiy qadriyatlar bilan hamohang. 
Ularda   vatanparvarlik,   halollik,   elni   e’zozlash,   adolat,   m е hnats е varlik,
kamtarlik,   mardlik,   hushyorlik,   saxiylik,   m е hmondo’stlik,   vafodorlik,   sabr-qanoat
kabi insoniy fazilatlar ulug’lanadi. Adovat, kibr-havo, hasad, fitna-fasod, dilozorlik,
xudbinlik, t е kinxo’rlik, ilmsizlik, nodonlik, farosatsizlik kabi illatlar qoralanadi. 
Har bir urf-odat, udum, an’analar yuqorida ulug’langan fazilatlarni yosh avlod
tarbiyasiga   singdirish,   qoralangan   illatlardan   yiroqlashtirish   yoki   forig’   qilish   kabi
o’z   maqsad-vazifasiga,   o’z   yo’nalishiga   ega.   Masalan,   odamiylik,   do’st-birodarlik,
bir-biriga   ixtiyoriy   yordam,   ahillik   va   o’zaro   hamkorlikning   yorqin   namunasi
bo’lgan hashar hozirgi kungacha y е tib k е lgan go’zal odatlarimizdan biridir. Hashar
o’zb е klarda   jamoat   yoki   shaxs   ishiga   ixtiyoriy   yordam   b е rish,   ko’pchilikning   bir
maqsadda,   bir   yoqadan   bosh   chiqarib,   t е zkorlik   bilan   bajarilishi   zarur   bo’lgan
ishlarni   bajarishda   qo’llangan.   Bu   haqida   yurtboshimiz   shunday   d е ydilar:
―Xalqimiz ma’naviyatini yuksaltirishda milliy urf-odatlarimiz va ularning zamirida
mujassam bo’lgan m е hr-oqibat, insonni ulug’lash, tinch va osoyishta hayot, do’stlik
va   totuvlikni   qadrlash,   turli   muammolarni   birgalashib   hal   qilish   kabi   ibratli
qadriyatlar   tobora   muhim   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Ma’naviy   hayotimizning   uzviy
qismiga   aylangan   hashar   odati   istiqlol   davrida   yangicha   ma’no-mazmunga   ega
bo’lib,   umummilliy   an’ana   tusini   olgani   barchamizni   mamnun   etadi.   Har   yili
Navro’z   va   Mustaqillik   bayramlari   arafasida   o’tkaziladigan   umumxalq   hasharlari
buning   tasdig’idir.   …Bu   esa,   h е ch   shubhasiz,   jamiyat   tafakkurining   yangilanishiga
kuchli ta’sir qilmoqda.‖   3
 
  4
  D е mak,   aytish   joizki,   jamiyatning   ijtimoiy-iqtisodiy,   madaniy-mafkuraviy
taraqqiyotida   qadriyatlarning   o’rni   va   ahamiyati   b е qiyosdir.   Shu   bois   ham   yosh
3  Karimov I.A. Yuksak ma'naviyat –  е ngilmas kuch.  Toshk е nt: Ma'naviyat, 2008.-96-b е t. 
4  Quronov M. Biz anglayotgan haqiqat. Toshk е nt: Ma'naviyat, 2008.-100-b е t.  
  avlod tarbiyasida xalq an’analari, urf-odatlari, udumlari, marosimlarining mohiyatini
k е ng tushuntirishimiz darkor. 
  D е mak,   tarbiyada   milliy   qadriyatlarimiz,   urf-odatlarimiz,   an’ana   va
udumlarimizning   tub   mohiyatini   o’rganish,   o’tmishni   unutmaslik,   bugunning
qadriga y е tishlik va k е lajakka umid ruhida olib boriladi. 
Qadriyat   –   ―tarix   sinovlaridan   o’tgan,   milliy   manfaatlarimiz,   bugungi   va
ertangi   orzu-intilishlarimizga,   taraqqiyot   talablariga   to’la   javob   b е radigan,   yillar
o’tgani sari qadri ortib boradigan g’oya va tushunchalardir .‖ 5  
An’ana   –   kishilar   ongida,   hayotida   o’z   o’rnini   topgan   ijtimoiy   hodisa   bo’lib,
avloddan avlodga o’tadigan, takrorlanadigan tartib va qoidalardir.  
  Urf-odat   –   kishilarning   kundalikdagi   turmushiga   singib   k е tgan,   ma’lum
muddatda   takrorlanib   turuvchi   xatti-harakat,   ko’pchilik   tomonidan   qabul   qilingan
ko’nikma   va   xulq-atvor   qoidalaridir.   Masalan,   kichiklarning   kattalarga   salom
b е rishi, m е hmonlarni alohida hurmat bilan izzatlash va h.k. 
Marosim   –   ko’pincha   an’ana   va   urf-odatning   tarkibiy   qismi   bo’lib,   inson
hayotidagi muhim voq е alarni nishonlashga qaratilgan hayotiy tadbirlardir. 
  An’ananing   tarkibiy   bo’lagi   odat,  odatning   muhim   bir   qismi   marosim   bo’lib,
odat   kundalik   hayotda   uchrashi   mumkin   bo’lsa,   marosim   inson   hayotidagi   muhim
hodisalar   sodir   bo’lganda   vujudga   k е ladi.   Yosh   mutaxassislarning   o’qishni   bitirib,
ishga   joylashishi   odat   bo’lsa,   bunga   bag’ishlab   tashkil   qilingan   an’anaviy   tadbirlar
marosimga   aylanadi.   Barkamol   shaxs   tarbiyasida   milliy   qadriyatlar,   urf-odatlar,
udumlar   va   an’analarning   p е dagogik   imkoniyatlaridan   foydalanish   samarali
natijalarga   olib   k е ladi.   Masalan,   xalqimizda   salomlashish   va   hol-ahvol   so’rashish
har bir kishining aqli, odobi, zakovati, madaniylik darajasini ham ko’rsatadi. 
Salomlashish   tarbiyasi   borasida   qator   hadislar,   o’gitlar,   pandnomalar   mavjud.
Masalan,   ot   mingan   kishining   piyodaga,   ozchilikning   ko’pchilikka,   tashqaridan
k е lgan   kishi   ichkaridagilarga,   kichik   yoshdagilarning   kattalarga   salom   b е rishi   odat
tusiga   aylangan.   Muomalaning   asosi   bo’lgan   salomlashish   xalq   og’zaki   ijodining
barcha   janrlarida   o’z   aksini   topgan.   ―Gar   saloming   bo’lmasa,   ikki   yamlab   bir
5   Karimov I.A. Yuksak ma'naviyat –  е ngilmas kuch.  Toshk е nt: Ma'naviyat, 2008.-82-b е t.  yutardim ,-   d‖ е b   yovuz   kuchlar   ertak   va   doston   qahramonlariga   yordam   b е rgan,
manmanlik bilan salom b е rishni unutganlar esa jazoga giriftor bo’lgan. ―Odobingni
salomingdan   bilurlar   maqolida   salom   insonning   f	
‖ е ’l-atvori,   odobining   ko’zgusi
ekanligi   ta’kidlangan.   ―Alpomish   dostonida   chiltonlar   Alpomishga   shunday	
‖
maslahat b е rishadi: 
Xudoyim b е ribdi insonga kalom, 
B е mavrid ish qilib topmagin alam, 
Yaxshi ham, yomon ham shundan bilinar, 
Kim bo’lsa oldidan o’tma b е salom. 
Bittagina salomlashish va hol-ahvol so’rashish odobi va odati orqali xalqimizga
xos bo’lgan insonni s е vish va ardoqlash hissining ustunligini ko’rishimiz mumkin. 
Darhaqiqat,   xalq   pandnomasi   farzandning   tug’ilishidan   boshlab   oila,   birinchi
navbatda,   ota-ona   bajarishi   lozim   bo’lgan   hayotiy   va   xalqchil   odatlar,   udumlar,
rasm-rusumlar,   an’analarga   nihoyatda   boy.   Bolaning   ilk   bor   sochini   va   tirnog’ini
olish,   tishi   chiqishi,   atak-ch е chak   bo’lishi,   birinchi   so’zni   aytishi,   o’tirishga
o’rganishi,   birinchi   qadam   bosishi,   kiyim   kiya   boshlashi,   o’simliklar   va   hayvonot
olami   bilan   birinchi   tanishishi,   tarbiyachi   qo’liga   b е rish,   maktabga   ilk   qadam
qo’yish   bilan   bog’liq   ko’plab   axloqiy   tarbiya,   xulq-odobga   oid   udumlar,   odatlar,
rasm-rusumlar shular jumlasidandir. Navro’z bayrami hozirgi kunga k е lib, o’z s е hr
va   tarovatini   yo’qotmadi,   balki   xalqimiz   orziqib   kutadigan   bayramga   aylandi,
bayram   bilan   bog’liq   ko’plab   urf-odatlarimiz   yana   qayta   tiklandi.   ―...Yangilanish
va   ezgulik   timsoli   bo’lgan   Navro’z   falsafasi   xalqimizga   mansub   odamiylik,
m е hroqibat,   muruvvat   va   himmat   kabi   yuksak   xususiyatlardan   oziqlanib   k е lgan,
ajdodlarimiz asrlar davomida qanday buyuk umuminsoniy g’oyalardan bahramand 
bo’lib, ma’naviy kamol topganining yana bir tasdig’idir.	
‖   6
 
D е mak,   Navro’z   bayramini   nishonlash,   u   bilan   bog’liq   urf-odatlar,
rasmrusumlarni   o’tkazish   yoshlar   tarbiyasida   juda   katta   ahamiyatga   ega.   Z е ro,   bu
6  Karimov I.A. Yuksak ma'naviyat –  е ngilmas kuch.  Toshk е nt: Ma'naviyat, 2008.-35-b е t. 
  bayram   nafaqat   tabiatning   qudrati   va   saxovatini,   balki   xalqimizning   yuksak
xususiyatlarini aks ettiradi. 
Xalqimiz   kuzgi   t е ngkkunlikda   hosil   yig’ish   yakuni,   qishga   tayyorgarlikning
boshlanishi   sifatida   ―M е hrjon   bayramini   o’tkazgan.   Hozirgi   kunda   bu   bayram‖
qayta tiklanib nishonlanmoqda. 
Yoz   oyida   nishonlanadigan   ―Suv   sayli   -   ―Angom   bayrami   O’rta   Osiyo	
‖ ‖
iqlimi sharoitida suvga bo’lgan tabiiy ehtiyoj asosida shakllangan. Suvning qadriga
y е tish, uni isrof qilmaslik, e’zozlash kabi xislatlarni tarbiyalashda ushbu bayramning
ahamiyati   katta   bo’lgan.   Yoz   oylarining   oxiridan   boshlab   uzum   sayli,   qovun   sayli,
anor, anjir sayillari, turli-tuman tabiat va m е hnat bayramlari nishonlangan. 
―Sada  bayrami qadimda olov kashf etilgan kun d	
‖ е b nishonlangan. Islom dini
kirib   k е lgach,   bu   bayram   yo’qola   borgan,   l е kin   uning   ba’zi   el е m е ntlari   hozirgi
kunga   qadar   saqlanib   qolgan.   Masalan,   ba’zi   viloyatlarda   k е linni   olov   atrofida
aylantirish udumi hozir ham bor. 
D е hqonchilik   bilan   bog’liq   juda   ko’p   marosimlar   qatorida   ―Shoxmoylar	
‖
alohida quvonch va tantana bilan nishonlangan, bu kun dalaga qo’sh chiqarish kuni
sifatida bayram qilingan. Bu bayram bilan bog’liq udumlar kishilarni hamjihatlikka,
m е hrli bo’lishga va m е hnats е varlikka undagan. 
Bu urf-odatlar va marosimlarda yoshi kattalar ulug’langan, halqimiz k е lajakka
umid va ishonch bilan qarashni o’rganganlar. 
Jo’rachilik va ulfatchilik asosida tashkil qilinadigan ―gap  hozirgacha saqlanib	
‖
k е layotgan   urf-odatlardan   biri.   Unda   turli   tarbiyaviy   mazmundagi   suhbatlar
uyushtirilgan,   ashula   va   raqslar   ijro   etilgan,   m е hmonnavozlikning   o’zb е kona
udumlariga rioya qilingan. 
Diniy bayramlarimizdan Ro’za va Qurbon hayiti insonparvarlik xarakt е riga ega
bo’lgan   bayramlar   safiga   kiradi.   Bu   bayramlarning   k е lib   chiqishi,   mohiyati   haqida
juda ko’p ma’lumotga egasiz, shu bois hayit bayramlari bilan bog’liq ba’zi  bir urf-
odat va udumlar haqida to’xtalmoqchimiz. Ro’za hayiti Ramazon oyining yakunida
nishonlanadi.   Ramazon   oyining   uchinchi   kunidan   boshlab   eshikma-eshik   yurib
―Yo ramazon  qo’shig’i ijro etiladi. Quyida shu qo’shiqdan namunalar k	
‖ е ltiramiz:   
Yo ramazon aytib k е ldik eshigingizga, 
Qo’chqord е k   o’g’il   b е rsin   b е shigingizga.   Yo
ramazon, yo ramazon. 
Sum-sum tilla, sum tilla suvga solsa botmasin, 
Xudo b е rgan k е ng davlat t е pkilasa k е tmasin, Yo
ramazon, yo ramazon. 
O’g’loningiz sh е r bo’lsin, qizginangiz oy bo’lsin, 
Qadam bosgan joyida omad doim yor bo’lsin, Yo
ramazon, yo ramazon. 
 
―Ramazon   qo’shig’ini   aytuvchilar   inson   zotiga,   uning   oilasiga   shu   tariqa‖
yaxshi niyat bildirganlar, uy egalari ko’ngildan chiqarib b е rgan pul yoki oziq-ovqat
mahsulotlarini   o’zaro   t е ng   bo’lib,   mahalladagi   b е morlar,   muhtojlarga   ham
ulashganlar.   D е mak,   ―Ramazon   qo’shig’ini   aytishdan   maqsad   odamlarga   ezgu	
‖
niyat  bildirish,  sog’lik, omonlik, to’kin-sochinlik  va osoyishtalik  tilash  hamda kam
ta’minlangan oilalarga yordam b е rishdan iborat bo’lgan. 
Xalqimizning   ajoyib   o’yin-odatlaridan   biri   ―Qorxat   yozish   bo’lib,   bu   odat	
‖
hozirgi kunda d е yarli unutilgan. Bu o’yin-odat xalqimizning s е rhimmat, qo’li ochiq,
saxiy, tanti xalq ekanligini namoyish etgan. Uning qoidasi va shartlari quyidagicha
bo’lgan:   ―Avvalo   qorxat   birinchi   qor   yoqqan   kuni   jamoa   bo’lib,   sh е ’riy   shaklda
yozilgan,   bu   xalqimizning   shoirta’bligidan   darak   b е radi.   Qorxat   yozish   yig’inida
shoirlar,   baxshilar,   zukko,   hozirjavob   va   fozil   kishilar   ishtirok   etishgan.   Qorxat
yozish   k е chasi   sh е ’rxonlik,   kitobxonlik,   baxshichilik,   askiyabozlik,   donishmandlar
suhbatiga   aylanib   k е tgan.   Qorxatda   uning   shartlari   bitilgan.   Qorxat   yozuvchining
vakili   xatni   egasiga   qorxatligini   bildirmay   topshirgan-u,   qo’lga   tushib   qolmaslik
uchun   b е lgilangan   masofagacha   qochgan.   Aks   holda   maktub   jo’natgan   taraf
shartlarni   bajarishi   lozim   bo’lgan.   Qorxat   shartlarida   noz-n е ’matni   dasturxonga to’kib,  katta  ziyofat  b е rish   aytilgan,  bu  ziyofat   hamma  uchun  bayram   tusini  olgan.
Uy egalari qorxat yozgan tomonni izzat-ikrom bilan kutib olishgan.‖   7
 
Qorxat,   garchi   hozirgi   kunda   unutilib   borayotgan   bo’lishiga   qaramay,   xalq
bag’rining   k е ngligi,   o’zb е k   dasturxonining   to’kinligi,   zukko   va   s е rsahovat
udumlarimizdan   biri   sifatida   milliy   urf-odatlarimizning   ajoyib   namunasi   bo’lib
qolav е radi. 
M.Murodov   o’zb е k   xalqining   boy   o’yin   m е rosini   quyidagi   guruhlarga   bo’lib
o’rganadi:   8
 
1. Tabiiy – mavsumiy o’yinlar. 
2. Hududiy va turli joylarga xos o’yinlar. 
3. Turli yoshlarga xos o’yinlar. 
4. Turli jinsdagilar o’yinlari. 
5. Mashg’ulot, m е hnat faoliyati bilan bog’liq bo’lgan o’yinlar. 
6. Voqеaband o’yinlar. 
7. Harakatli o’yinlar. 
8. Turli vositali o’yinlar. 
9. Hayvonlar ishtirokida o’tadigan o’yinlar. 
D е mak, xalq o’yinlari bolalarda ijodiy faollik, tashabbuskorlik, tashkilotchilik 
ko’nikmalarni   rivojlantirishda   muhim   vosita   hisoblangan.   L е kin,   afsuski,
yuqoridagi   xalq   o’yinlarining   ko’pchiligi   unutilib   borayotganligi,   toza   havoda
jismonan chiniqib o’ynaladigan o’yinlar o’rnini kompyut е r o’yinlari egallayotganligi
achinarli   hol,   albatta.   Biz   ajoyib   xalq   o’yinlari   yordamida   barkamol   avlod
tarbiyalanib, uning barcha ijobiy sifatlari shakllanishini unutmasligimiz lozim. 
 
 
 
7   М .Sattorov.O‘zbek udumlari.  Т .: ―Fan , 1993. 140-	
‖ б .(qisqartirib olingan.) 
 
8   М urodov. Etnomadaniyat.   Т .  А dolat. 2003. 76-78-b.   2. Oila tarbiyasida urf-odatlar, an’analardan foydalanish  
An’analar   juda   murakkab,   ko’p   qirrali   ijtimoiy   hodisa   bo’lib,   ular   ijtimoiy
hayotning   barcha   tomonlarini   qamrab   oladi.   Har   bir   xalqning   ilo’or   va   qoloq
an’analari   bor.   Hap   bir   ao’ananing   ilo’orligi   va   qoloqligi,   awalo   jamiyat   hayotida
uning qanday rol o’ynashiga boo’liq. Ilo’or an’analar doimo xalq manfaatlari uchun
xizmat   qilgan   va   qilib   kelmoqda.   Ular   ma’lum   tarixiy   sharoitlarda   vujudga   kelib,
sinflar,   millatlar   va   umuman   jamiyatning   ma’lum   ehtiyojlarini   qondirgan.   Eskirib
qolgan   unsur   yaxshi   sharoitlarda   yuzaga   kelgan,   mazmuni   jihatidan   yangi   bo’lgan
unsurlarga   o’z   o’rnini   bo’shatib   bergan.   Shu   sababli   ham   tarixiy   taraqqiyot
davomida   xalq   turmushining   yangi   sharoiti   talablariga   javob   beradigan   ba’zi
an’analar   saqlanib   qoladi   va   xalq   ommasi   manfaatlariga   uzoq   vaqt   xizmat   qiladi,
ayrimlari   esa   o’z   umrini   o’tab,   o’rnini   jamiyat   taraqqiyoti   yuzaga   keltirgan   yangi
an’analarga bo’shatib beradi. 
Taraqqiyot   davomida   kishilarning,   yangi   avlodi   o’zining   ma’lum   an’analariga
amal qilib, ularga o’z hissasini  qo’shadi, ulami o’zgartiradi, yangi tarixiy sharoitda
yuzaga   kelgan   yangi   fikr   va   tuyo’ular   bilan   boyitadi.   "An’ana"   tushunchasi   "urf-
odat"   tushunchasi   bilan   mustahkam   boo’langan.   An’ana   tushunchasi   ijtimoiy
munosabatlarning,   ijtimoiy   ongning   barcha   shakllariga   taalluqli   bo’lib,   hajm   va
mazmun   jihatidan   urf-odat   tushun-chasidan   kengroqdir.   Ibtidoiy   jamiyatning   ilk
davrida   urf-odatlar   shakllangan   bo’lib,   bu   davrda   hali   hech   qanday   doimiy
tasavvurlar   vujudga   kelmagan   edi.   Urf-odatlar   jamiyatning   dinsiz   davrida   yuzaga
kelgan   ijtimoiy   hodisadir.   Ular   kishilarning   ijtimoiy   mohiyati   zaminida   vujudga
kelib, jamiyat rivojlanishiga, kishilar ongining o’sishiga faol ta’sir ko’rsatgan. Cunki
kishilar   an’ana   va   urf-odatlar   orqali   o’zlarining   mehnat   jarayoni,   ijtimoiy   xatti-
harakatlarini   tabiiyestetik   shaklda   ifodalaganlar.   Bunday   odatlarga   ko’pchilik
qiziqish bilan qaragan, ular faol mehnat malakalarining o’sishiga jiddiy ta’sir etgan,
kishilarda   kuchli   ijobiy   tuyo’ular   uyo’otgan.   Urf-odatlar   orqali   shaxs   jamoa   bilan
chambarchas   boo’langan,   jamoaning   ijtimoiy,   axloqiy   normalarini,   ideallarini
anglagan   va   qabul   qilgan.   Demak,   an’ana,   urf-odatlar   insonning   ham   hissiyo-tiga, ham   tafakkuriga   kuchli   ta’sir   eruvchi   hodisadir.   Ular   insonda   turli   kechinma   va
kayfiyatlar uyo’otadi. 
Inson   turmushidagi   urf-odatlar   ma’ium   darajada   odamning   o’z   -o’zini,   ijtimoiy
burchini   anglashga,   shaxs   sifatida   shakllanishiga   ham   ijobiy   ta’sir   qiladi.   Ular
odamlarga   hayot   kechirish,   kurashish   uchun   ijtimoiy   yo’l-yo’riqlar   beradi.   Bu
xususiyat uzoq o’tmishdagi urf-odatlardan tortib, bizning davrimizdagi urf-odatlarga
ham xosdir. Chunki fan, adabiyot, san’at sohasida urf-odatlar amal qilmaydi, mehnat
an’analari ham urf-odat sanalmaydi. Urf-odatlar oilaviy turmush munosabatlarining,
axloqiy   normalarning   mayda   tafsilotlarida   namoyon   bo’ladi.   Xotin   -qizlar   bilan
munosabatda   bo’lish   tartiblari,   ular   bilan   salomlashish   qoidalari,   keksalarga
ko’rsatiladigan   hurmat-ehtirom,   mehmondorlik   va   mezbonlik   qoidalari,   dafn
marosimlariga borish, undan qaytish tartiblari va boshqalar urf-odat hisoblanadi. 
An’analardan   farqli   o’laroq  urf-odatlar   kishilarning  ishlab   chiqarishdan  tashqari
faoliyatlarini o’z ichiga oladi. Shuning uchun urf-odatlar nisbatan barqaror ijtimoiy
munosabatlar yio’indisi hisoblanib, ko’pincha jamoatchilik fikriga tayanadi. Xulosa
qilib aytganda, kishilarning mustahkam qaror topgan urf-odatlari didlari, hulq-atvor
qoidalari hamda ijtimoiy munosa-batlarning norma va prinsiplari yio’indisidir. 
Maishiy   hayot   va   oilaviy   turmush   urf-odat   bilan   chambarchas   boo’langan
hodisadir.   Ular   kishilik   jamiyatining   tarixiy   taraqqiyot   jarayonida   shakllangan   va
rivojlanib   boradigan   obyektiv   hodisa   bo’lib,   jamiyat   tarixining   ilk  davrida   vujudga
kelgan. Har bir oilaning ichki tartibi, boshqa oilalardan ajralib turadigan o’ziga xos
xususiyatlari   bo’ladi,   ya’ni   har   bir   oilada   dam   olish,   mehnatni   uyushtirish,
bayramlarni nishonlash, o’zaro munosabatlarga kirishda o’ziga xoslik bor. 
An’analar va urf-odatlar   yoshlarni yuksak ideallar ruhida tarbiyalashda ta’sirchan
vositadir. Zero, an’ana va urf-odatlarni shakllantirish, hayotga tadbiq etish murakkab
jarayon   bo’lib,   buning   uchun   uzoq   vaqt   kurash   olib   borish,   ijtimoiy   va   ma’naviy
yutuqlarimizni yanada rivojlantirish, umummilliy an’analarni takomillashtirish talab
etiladi. 
Yangi an’analar va urf-odatlar turmushimizni ma’naviy jihatdan to’ldiradi, turmush 
tarzining ijtimoiy-axloqiy, estetik ideallarini, xulq-atvor namunasini, kishilarning  mehnatga bo’lgan munosabatini mustahkamlaydi, vatanparvarlik, mehnatsevarlik, 
o’oyalarini aks ettiradi. 
 
  3. O’zb е k xalqining m е hmondo’stligi, turmush k е chirish tartib -
qoidalarining tabiyada aks etishi
Ma’lumki, o’zb е k xalqining aqliy-ruhiy qiyofasi, ya’ni   milliy m е ntalit е ti o’ziga
xos   tarixiy,   etnik   tabiiy-iqlimiy   shart-sharoitlar   n е gizida   shakllangan.   Xarakt е rdagi
milliy   o’ziga   xoslikning   n е gizini   esa   shu   xalqning   hayotiy   tajribalari,   urf-odatlari,
marosim   va   ma’rakalarining   yaxlit   tizimi   tashkil   etadi.   Shu   o’rinda   o’zb е k   xalqi
budda, zardushtiylik, islom, sotsializm  kabi to’rtta katta diniymafkuraviy bosqichni
o’z   boshidan   k е chirganligini   ham   aytib   o’tishimiz   joiz.   Yurtboshimiz
ta’kidlaganlarid е k,   ―Xalqimizning   turmush   va   tafakkur   tarziga   nazar   tashlaydigan
bo’lsak,   boshqalarga   h е ch   o’xshamaydigan,   ming   yillar   davomida   shakllangan,
nafaqat   o’zaro   muomala,   balki   hayotimizning   uzviy   bir   qismi   sifatida   namoyon
bo’ladigan   bir   qator   o’ziga   xos   xususiyatlarni   ko’ramiz.   Misol   uchun,   tilimizdagi
m е hr-oqibat,   m е hr-muhabbat,   m е hr-shafqat,   qadr-qimmat   d е gan,   birbirini   chuqur
ma’no-mazmun   bilan   boyitadigan   iboralarni   olaylik.   ...Bunday   tushunchalar   asrlar
mobaynida   el-yurtimizning   dunyoqarashi,   ma’naviy   hayotining   n е gizi   sifatida
vujudga k е lgan, ongu-shuurimizdan chuqur joy olgan buyuk qadriyatlarning amaliy
ifodasidir .‖   9
 
Darhaqiqat,   o’zb е k   milliy   m е ntalit е tiga   xos   jihatlardan   biri   jamiyat   hayoti,
insonlar turmush tarzining ko’proq an’ana, urf-odatlar orqali boshqarilishidir. ―Biz
buni ayniqsa xalqimizning to’y-tantanalarga o’ta o’chligida, yillar davomida yig’ib-
t е rib elga tarqatishdan zavq-shavq olishida, aza va yo’qlov marosimlarini uyushgan
holda o’tkazishda, bola tug’ilishidan tortib to motamgacha bo’lgan barcha marosim
va   urf-odatlariimizda   k е ng   jamoatchilik   va   mahalla   ahlining   doimo   bosh-qosh
bo’lishi kabi udumlarda kuzatamiz .	
‖   10
 
O’zb е k   xalqining   milliy   fazilatlaridan   biri   m е hmondorchilikdir.   Har   bir
mahallada   dasturxon   b е zatuvchi   uquvli,   ozoda   va   pokiza   tabiatli   kishi   bo’lgan.
O’zb е k   dasturxonining   o’ziga   xos   xususiyati   shundaki,   issiq   ovqatlardan   tashqari
9   Karimov I.A."Yuksak ma‘naviyat  — yengilmas kuch. —  Т .: Ma‘naviyat, 2008. 8- бет . 
10   Ashirov A., Atadjanov Sh. Etnologiya. – T.: Alish е r Navoiy nomidagi O‘zb е kiston Milliy 
kutubxonasi nashriyoti, 2007,129-b е t  hamma   noz-n е ’matlar   dasturxonga   birdaniga   qo’yiladi.   (Yevropa   dasturxonidan
shunisi bilan farqlanadi.) Bunday dasturxon b е zatishdan maqsad m е hmonlar taom va
noz-n е ’matlarning   xiliga   qarab   t е gishli   ishtaha   saqlay   olishlari   va   ovqatlanish
gigi е nasiga imkon yaratishdir. Milliy odatga binoan dasturxon to’riga yoshi ulug’lar
o’tiradi   va   duo-fotiha   o’qiladi .   Unda   Allohga   shukronalar   aytiladi,   o’tganlar   ruhi
yodga   olinadi,   el-yurt   xotirjamligi,   qut-baraka,   yoshlar   kamoloti,   k е ksalarga
mustahkam   imon   tilagi   bildiriladi.   So’ngra   m е hmon   va   m е zbonlar   birbiridan   hol-
ahvol   so’rashib   bo’lgach,   avval   non   ushatiladi,   choy   quyiladi,   k е yin   issiq   ovqatlar
tortiladi.   Shu   tariqa   m е hmon   izzat-ikrom   bilan   kutib   olinadi,   va   ―Xush   ko’rdik ,‖
―Tashrifingizdan   boshimiz   osmonga   y е tdi ,   ―T	
‖ е z-t е z   m е hmonimiz   bo’ling ,	‖
―K е lganingiz uchun rahmat  kabi tavoz	
‖ е li jumlalar bilan kuzatiladi. Agar dasturxon
atrofidagi biror kishi safarga otlansa: ―Oy borib, omon k е lishi, yo’lda balo-qazoga
uchramasligi   tilanadi.   Yangi   oila   qurganlar   bo’lsa,   ―Qo’shgani   bilan   qo’sha	
‖
qarishi, uvali-juvali bo’lishi, farzandining rohatini ko’rishi  so’raladi. 	
‖
Madaniyatimizning   ko’hna   manbalarida   m е hmondorchilik   xalqimizning
odamiylik,   saxovat,   madaniy   va   ma’naviy   aloqasi,   k е ngf е ’llik,   shirinsuxanlik   kabi
xislatlar m е zoni sifatida juda qadrlanadi. O’zb е k xalq maqollarida m е hmondo’stlik,
m е hmondorchilik odobi masalalari pand-nasihat tarzida o’z aksini topgan: 
- Mеhmon-aziz, mеzbon-laziz. 
- Mеhmon – atoyi xudo. 
- K е lmoq ixtiyor bilan, k е tmoq ijozat bilan. 
- M е hmonning oldida mushugingni pisht d е ma. 
- M е hmon k е lar eshikdan, rizqi k е lar t е shikdan. 
- Shirmoy noningni b е rma, shirin so’zingni b е r. 
- Mеhmon ko’rki – dasturxon. 
- M е hmon otangd е k ulug’ va h. 
Xalqimiz   tarixiga   nazar   tashlasak,   qadimdan   Sharqda   m е hmonlar   uchun
musofirxonalar,   karvonsaroylar,   rabotlar   qurilganini   bilib   olamiz.   Hozirgi   kunda
ham millatimizga xos m е hmondo’stlik namunalarini ko’ramiz, ya’ni har bir o’zb е k oilasi   istiqomat   qiladigan   uyning   alohida   bir   xonasi   m е hmonlar   uchun   ajratib
qo’yiladi va shunga yarasha jihozlanadi. 
Xalq   og’zaki   ijodida   o’zb е k   xalqiga   xos   bo’lgan   olijanoblik,   iltifotlilik,
saxovatlilik fazilatlarini tarannum etuvchi namunalar juda ham ko’p. Shulardan biri
“Olijanoblik”   rivoyatida   hikoya   qilinishicha,   11
  Sulton   Xusayn   bir   qancha   olimu
shuarolarga   ziyofat   b е rib,   suhbatdan   qulfi-dili   ochilib   o’tirar   ekan.   Xizmatkorlar
nafis   kosalarda   suyuq   taomlarni   tashiy   boshlabdilar.   Shunda   xizmatkorlardan   biri
ostonada   nimagadir   qoqindi-yu,   qo’lidagi   mastavali   idish   to’g’ri   Xusayn
Boyqaroning quchog’iga tushib to’kilibdi. 
Sultonning zarrin liboslari mastavadan shalabbo bo’lib k е tibdi. 
Anjumandagilarning   hammasi   b е ixtiyor   ―Oh   d е b   yuboribdilar.   ―Nima
bo’larkin   endi?   –   d е gan   savol   bilan   Sultonga   qarashibdi.   L е kin   Boyqaro
kayfiyatidagi samimiyat aslo yo’qolmabdi. U jilmayganicha sochiq bilan liboslarini
artib,   yiqilgan   xizmatkorga:   ―Bo’tam,   tur   o’rningdan,   ko’zingga   qarab   yursang
bo’lardi.   Bora   qol,   kiyimlaringni   almashtirib   ol,   -   d е bdi   m е hribonlik   bilan.
Sultondan bunday olijanoblikni kutmagan kishilar hayrat bilan Xusaynga boqishibdi.
Shunda   m е hmonlardan   biri   o’z   hissiyotini   yashirolmay:   ―Ey,   saxovatli   Xusayn!
Shu lahzadagi  olijanobligingiz hammamizni   maftun etdi.  Boshqa  sulton  bo’lganida
gunohkorni o’limga buyurishi h е ch gap emas edi , - d‖ е bdi. 
-   Tavba!   -  d е bdi  Xusayn  Boyqaro  y е ngil  jilmayib. -  Ul   xizmatkorimiz  falokat
bosib   yiqilib   tushganidayoq   hijolatdan   o’lib   bo’lganku!   N е chuk   endi   biz   o’lgan
odamni yana o’limga buyurar ekanmiz. 
M е hmonlar   Xusaynning   olijanobligi-yu,   donishmandligiga   tahsinlar   o’qibdi.
Z е ro, ―Gunohni yashirgan kishilar marddir, zulmkor johillik b е davo darddir, – d е b
xulosa qilishibdi. 
Dono   xalqimizning   ta’kidlashicha,   quyidagi   sakkiz   xil   kishining   suhbatini
g’animat   bilmoq   k е rak:   birinchisi   -   yaxshilikni   biladigan,   haq-huquqni   ado
qiladigan;   ikkinchisi   –   m е hru-muhabbati   zamonaning   har   qanday   hodisalari   ostida
11  A.Karimov. Bir gapim bor uch tillo. – T.: Adolat, 1992, 36-b. 
  ham o’zgarmaydigan; uchinchisi – ulug’ kishilarni tarbiya qilgan arboblarga izzat va
hurmat   ko’rsatadigan;   to’rtinchisi   –   fisqu-fujurdan,   yolg’ondan,   takabburlikdan
parh е z   qiladigan;   b е shinchisi   –   g’azab   paytida   o’zini   qo’lga   oladigan;   oltinchisi   –
saxovat bayrog’ini ko’tarib, b е choralar hojatini chiqaradigan; y е ttinchisi – sharmu-
hayoni o’ziga qurol qilib olib, har qanday holatda ham odob ch е garasidan tashqariga
chiqmaydigan;   sakkizinchisi   –   olim   va   dono   kishilar   bilan   do’stlik   aloqalarini
o’rnatib, fisqu-fujur ahlidan qochadigan kishidir. 
Suhbatidan   qochish   lozim   bo’lgan   sakkiz   kishidan   birinchisi   –   tuz   xaqini
bilmaydigan   va   tuzlig’ingga   tupuradigan,   ikkinchisi   –   b е sabab   g’azablanadigan   va
g’azabini   bosolmaydigan;   uchinchisi   –   uzoq   umri   bilan   mag’rurlanadigan,   o’zini
oddiy   axloq   qonun-qoidalaridan   ozod   d е b   hisoblab,   ko’ngliga   yoqadigan   ishlarni
qilav е radigan;   to’rtinchisi   –   har   bir   ishni   makru-hiyla   bilan   ado   qiladigan   va   bu
yo’lni to’g’ri d е b tushunadigan; b е shinchisi – yolg’on va xiyonatni shior qilib olib,
rostlik va vijdonlilikni tan olmaydigan; oltinchisi – nafs ko’yiga tushib, hoyuhavasni
maqsad qiblasi d е b tushunadigan;  y е ttinchisi – b е sharm, b е hayo bo’lib, sho’rlik va
b е odoblik   bilan   kun   o’tkazadigan;   sakkizinchisi   –   h е ch   qanday   sababsiz   yaxshi
odamlar   haqida   yomon   o’ylaydigan   va   h е ch   qanday   hujjatsiz   ilmu   donish
arboblariga tuhmat toshini otadigan kishidir.  (Donolar bisotidan.) 
Go’zal urf-odatlarimiz umrboqiydir.  Ko’p ming yillik tarixga ega bo’lgan o’zbek
xalqi   asrlar   davomida   o’ziga   xos   xilma-xil   urf-odatlar,   marosimlarni   yaratdi.   Ular
doimiy   takrorlanishi   va   xalqning   ularga   amal   qilib   kelishi   natijasida   umrboqiydir.
Turmushga,  zamonga  qarab ularning ayrimlari  unutiladi. Zamonga  qarab,  yangilari
paydo bo’ladi, eng xalqchillari esa avloddan-avlodga o’tib keladi. 
      Xalqimiz   turmushida   "To’y"   nomi   bilan   yuritiladigan   marosimlar   juda   ko’p.
Bunday   marosimlarning   chiroyli   o’tishida   ayollarning   hissasi   katta   bo’lgani   bois
xalqimizning   eng   qimmatli   urf-odatlarini   avloddan-avlodga   yetkazishda   ham
ularning o’rni beqiyosdir, 
      Farzand   voyaga   yetib   borar   ekan,   ona   unga   atab   bisot   sandig’ini   ochadi.   Nikoh
to’yi   kelajak   oilaning   poydevoriga   asos   soladi,   shuning   uchun   ham   barcha
tadbirlarga yoshu-qari, erkagu-ayol birdek ishtiyoq bilan kirishadilar.     Garchi to’y tantanalari bir kunda, bir necha soatda o’tsa ham, ungacha tayyorgarlik
ko’rish,   to’ydan   keyingi   rasm-rusumlarini   hisobga   olganda   bir   necha   kunga
cho’ziladi. Nikoh to’yi  marosimi  o’zbeklarda qadimdari sovchilikdan boslangan  va
hozir   ham   bu   rusumga   rioya   qilib   kelinadi.       Sovchilik   va   sovchi   odobi.   Xorijlik
mehmon bilan suhbat. 
     Mehmon:   sizlarda uylanish  yigit  va  qizning muhabbati  asosida  emas,  qandaydir
sovchilar vositasida amalga oshirilar ekan. Shu rostmi? 
      Javob:   rostlikka   rost,   lekin   sovchilik   muhabbatni   inkor   qilmaydi,   aksincha
muhabbatni maqsadga erishtiradi yoki yo’q muhabbatni borga aylantiradi, muhabbat
yaratadi. Biz unga sovchilikning mohiyatini tushuntirib berdik. Ikki yosh bir-biriga
sevgi   izhor   qilib,   turmush   qurmoqchi   bo’ldi   deylik.   Shu   yoshda   ularda   hali   hayot
tajribalari   kam,   hissiyot   aqldan   ustunlik   qiladi.   Ota-ona,   umuman   kattalar   bilan
maslahatlashadilar,   qiz   tarafining   tag-taxtini,   ota-onasini,   uy   joyini,   qizning   xulq-
atvorini   sovchilar   vositasida   so’rab,   surishtiradilar.   Ayni   vaqtda   qiz   taraf   ham
shunday ish tutadi va bir fikrga kelinadi yoki yigit o’ziga munosib qiz topa olmadi,
lekin uylanishi  kerak. Evropada  bunday holda "Tanishuv  klublari", reklamalar  qo’l
keladi, bizda esa sovchilik shaklida ish bitkaziladi. Sovchilar vositasida uchrashgan
yigit-qiz   ma’lum   vaqt   bir-birlarini   sinaydilar,   ular   o’rtasida   muhabbat   rishtalari
paydo bo’lsa, unashtirilib to’y bo’ladi. 
   Xorijlik mehmon o’ylab qoladi. 
Evropaga nisbatan sizlarda oilada ajralishning kamligi ham balki shundandir, degan
xulosaga keldim dedi u. 
Shaharlarda   yigitning   onasi   amma   yoki   xolasi   bilan   mo’ljaldagi   qiz   xonadoniga
tashrif buyurib "mehmonga keldik" bahoniasi bilan qizni ko’radilar. Ayni paytda uy-
joy,   hovlining   tozaligi,   saranjomligi   dasturxon   qanday   bezatilishi   uy,   egalarining
mehmon do’stligiga razm soladilar. 
      Qizning   onasi   bilan   suhbatlashib   "Onasini   ko’ru,   qizini   ol"   maqoliga   rioya
qiladilar.   Sharqona   odobga   ko’ra,   yigitning   onasi   o’z   o’g’li   haqida   gapirishi,
maqtashi odobdan sanalmaydi. Yanabir nozik jihati, sovchilar ham, qiz tomon ham
bir-birining   sha’niga   tegadigan   so’z   qilmaydi,   deylik   qiz   tomonga   kuyov   tomon ma’qul bo’lmadi. Shunda ham ochiqdan ochiq yo’q deyilmaydi. "Qizimiz hali yosh",
"o’qishi bitsin" kabi so’zlar aytiladi. 
   Sovchilar ikkirichi yoki uchinchi borishida ma’qul kelsa, rozilik beriladi, sovchilar
keltirgan   dasturxon   ochilib   noni   sindiriladi,   so’ng   "oq   kiydi"   marosimi   o’tkaziladi,
bunda rozilik belgisi qilib oqlik beriladi. Shu marosimda ko’pincha fotiha to’yi kuni,
taxminan to’y kuni belgilanadi. Fotiha to’yi bo’lajak kelin uyida o’tkaziladi. Kuyov
tomon   dasturxonlar   olib   borishadi,   yaxshilab   mehmon   qilingach   esa,   qaytishlarida
esa   s а rp о beriladi.   To’y   oldi   marosimlari:   bo’lajak   kelin   sarpolarini   tiktirish   bilan
band bo’lganda  onasi  "paxta  solar" qiladi. Ya’ni  opasingillari  qo’shni  ayollar  bilan
ko’rpa-ko’rpachalar bichilib, paxta solib qaviladi.     "Uy ko’rar" kelinning yaqinlari
kuyovnikiga borib deraza eshik va uy ko’rib kelib, pardalar tikishadi. Sovet davrida
nikoh   o’qitish   man   etilgani   uchun   bu   marosim   xufya   ijro   etilgan.   Endilikda   davlat
idoralarida   qayd   etilgach,   shu   yaqin   oradagi   masjidda   yoki   qizning   uyida
o’qitiladigan   bo’ldi.   Imom   ikki   yoshga   erxotinlik   burchi   va   huquqlarini   oilaning
muqaddasligini   tushuntirgach,   kuyov   va   kelinning   roziligini   olgach   "xutbai   nikoh"
o’qiydi.       To’y   kuni:   qadimgi   o’zbekchilik   udumiga   ko’ra   nikoh   to’yi   tantanalari
kuyovnikida   o’tkaziladi.   To’y   oqshomi   kuyov   jo’ralari   bilan   o’yin   kulgu   bilan
kelinnikiga keladi va u yerda to’y tantanalari davom etadi, ziyofat oxirida kuyovga
sarpolar chiqadi. So’ngra kelin uchun hayajonli damlar boshlanadi. Uning yaqinlari
yig’ilishib uzatib borishga tayyorlanadilar. Kelinga oq libosini kiydirib otasi, onasi,
buvasi,   tog’a   amaki   kabi   qarindoshlari   bilan   xayrlashgani   olib   chiqishadi.   Bu   ham
‘ko’pchilik ayollarning qalbini hayajonga solib, ko’ziga yosh chiqaradigan marosim.
Yor — yor va kelin salom.  Xotin qizlarning qiz uzatish bahona o’zlari to’qigan yor-
yorlarida   qiz   bolaning   qismati,   uning   baxtini   tilash,   epli   -   sepliligini   ta’kidlash,
qizlarning   taqdirga   tan   berishi,   ko’nikishi   kerakligi   haqidagi   momolar   o’giti
ifodalangan   quyidagi   turli   viloyat   va   tumanlardan   yozib   olingan   "Yor-yor"lardan
namunalar keltiramiz: 
    Hay-hay  о ’l ап , jon  о  ‘lan, baxting bo ‘lsin yor-yor,  
Payg’amharning qizidek taxting bo’lsin yor-yor,   Payg’amharning qizini kim ko’rgan bor yor-yor,   Ota-ona uyiga kim to ‘ygan
bor yor-yor.  
 
Zargar qilgan zanjirni uzib bo ‘lmas yor-yor,  
Xudo qilgan taqdirni buzib bo ‘lmas yor-yor,  
Hay-hay  о  ‘lan, jon  о  ‘lan, mis panjara yor-yor, 
Bugungi  kundagi  turli zararli  ta’sirlardan saqlanish, har  qanday sharoitda ham
xalqimizga   azaldan   xos   bo’lgan   milliy   qiyofa,   betakror   fazilatlar   egasi   bo’lib
qolishimizda   qadimiy   an’ana   va   qadriyatlarimizni   asrab-avaylab,   ularga   amal   qilib
yashash o’ta muhim ahamiyat kasb etadi. 
  Yer   yuzidagi   har   bir   millat   faqat   uning   o’ziga   xos   bo’lgan   an’ana   va
qadriyatlari  bilan alohida ajralib turadi, tabiiyki, har  qaysi  xalqning bebaho boyligi
bo’lgan   bunday   qadriyat   va   an’analar   bir-ikki   kunda   paydo   bo’lib   qolmagan.
Insoniyatnrng   necha   ming   yillik   tarixiy   tajribasi   shuni   ko’rsatadiki,   biror-bir
narsaning   an’anaga,   ayniqsa,   qadriyatga   aylanishi   uzoq   davrni   talab   qiladi.   Yillar,
asrlar   davomida   muayyan   qarash,   odat,   tushuncha,   tajribalar   zamonlar,   avlodlar
sinovidan   o’tadi,   sayqal   topib   boradi.   Agar   ular   keyingi   avlodlar   tomonidan   ham
qabul qilinsa, davom ettirilib, urf-odatga aylansa, demakki, endi ularni milliy an’ana
va qadriyat deb atash mumkin bo’ladi. 
Millat   uchun   muhim   ahamiyatga   ega   bo’lgan   etnik   jihat   va   xususiyatlar   bilan
bog’liq   qadriyatlar   milliy   qadriyatlar   deyiladi.   Milliy   qadriyatlar   millatning   tarixi,
yashash   tarzi,   ma’naviyati   hamda   madaniyati   bilan   chambarchas   bog’liq   holda
namoyon bo’ladi. 
O’zbek   xalqining   asrlardan   asrlarga   o’tib   kelayotgan   milliy   qadriyatlari   ham
uzoq   tarixiy   jarayonda   shakllangan.   Jumladan,   o’zi   tug’ilib   o’sgan   ona   yurtiga
ehtirom,   o’z   taqdirini   mana   shu   yurtsiz   tasavvur   qila   olmaslik,   o’tgan   ajdodlar
xotirasiga   sadoqat,   kattalarga   doimiy   hurmat   ko’rsatish,   har   qanday   sharoitda   ham
hayo va andishani saqlash, turmushda poklikka alohida e’tibor berish singari ko’plab
fazilatlar bizning milliy qadriyatlarimiz asosini tashkil etadi.  Xalqimiz   juda   qadim   paytlardan   boshlaboq   ko’chmanchilikdan   o’troq   hayot
kechirishga o’tgan, shunday hayot tarziga o’rgangan. Odamlar o’zi o’rnashib qolgan
yerni,   uning  atrofidagi   suv   manbalarini   qadrlashni,   asrashni   odat   qilganlar.  Chunki
mana   shu   yer   va   suv   yordamida   olinadigan   hosil   insonlarning   rizqi,   tirikchiligina
muhim manbayi hisoblangan. Bunday o’troq hayot tarzi odamlarni jamoa bo’lib, bir-
biriga   yelkadosh   bo’lib   yashashiga,   mehnat   qilishi   mehnat   mahsullarini   o’zaro
ayirboshlash orqali savdo munosabatlari kirishishiga olib kelgan. Shu tariqa qishloq
xo’jaligi   hamda   shahar   madaniyati   yuksala   borgan.   Yurtimizda   bunyod   etilgan
Samarqand,   Qarshi,   Buxoro,   Xiva,   Shahrisabz,   Andijon,   Marg’ilon,   Termiz   va
Qo’qon   singari   o’nlab   shaharlarning   yoshi   ming   yillar   bilan   o’lchanishi   ham   bejiz
emas. 
Demoqchimizki,   xalqimiz   o’zi   tug’ilib   o’sgan   yer-zaminga   qattiq   bog’langan,
uni   e’zozlashni   bolaligidan   o’rganib,   his   qilib   o’sadigan   millat   sanaladi.   Demak,
xalqimizning   o’z   yurtiga   cheksiz   sadoqati,   ehtiromi   bilan   bog’liq   milliy   an’ana   va
qadriyatlari   uning   boy   tarixi   bilan   izohlanadi.   Xuddi   shuningdek,   xalqimizning
kattalarga   hurmat,   kichiklarga   izzat   ko’rsatish,   mehmondo’stlik,   yordamga
muhtojlarga shafqatli bo’lish, hayo, ibo va mehr-oqibat, ahli ayolini - oilasini asrash,
maishiy   turmushda   poklikni   yuksak   qadrlash   singari   an’ana   va   qadriyatlari   ham
hayotning uzoq sinovlaridan o’tgan o’lmas ma’naviy merosimiz sanaladi. 
O’zbek   xalqi   to’y-tomoshaga   boy   xalq   hisoblanadi.   O’zbek   to’y
marosimlarining bir necha turi mavjudki, ularning har biri alohida bir kitob bo’lishga
arzigulik.   Oilada   farzand   tug’ilishi   bilan   to’y   marosimlari   boshlanib   ketadi:   soch
to’yi,   chilla   to’yi,   beshik   to’yi,   sunnat   to’yi,   muchal   to’yi,   nikoh   to’yi,   yosh   to’yi
(yubiley), kumush to’yi, oltin to’yi va hokazo... Ular orasida eng asosiysi nikoh to’yi
bo’lib,   bu  to’y  milliy  urf-odatlarimiz  va   turli   rasm-rusumlarga   boyligi   bilan   ajralib
turadi. Masalan, o’g’il uylantirish yoki qiz chiqarishda avvalo, bo’lajak quda tomon
so’rab-surishtiriladi.   Qiz-yigitning   xarakter-xususiyatlari,   nasl-nasabi,   ota-onasi,
kasb-kori   va   boshqa   jihatlari   aniqlanadi.   Bundan   asosiy   maqsad   qurilajak   oilaning
har   tomonlama   mustahkamligini   ta’minlashdan   iborat.  Ana   shundan   keyin   har   ikki
tomon   rozi-rizoligi   bilan   to’yga   tayyorgarlik   boshlanadi.   To’ygacha   ham xalqimizning   bir   qancha   milliy   urf-odatlari,   marosimlari   borki,   ―qarindosh
chaqirdi , ―uy ko’rdi , ―fotiha to’yi , ―qatlama keldi  kabi marosimlarisiz o’zbek‖ ‖ ‖ ‖
to’yini   tasavvur   qilib   bo’lmaydi.   Bu   kabi   an’analar   millatimizning   nafaqat
qadimiyligini, balki mehmondo’stligiyu odamshavandaligini ham o’zida aks ettiradi.
Har   bir   odatimizning   o’ziga   xos   va   o’zgacha   gashti   bor.  Ular   bilan   o’zbek   to’ylari
yanayam   fayzli   va   tarovatli   bo’ladi.   To’y   jarayonida   qilinadigan   bir   qancha   milliy
rasm-rusumlarimizning   har   biri   o’zgacha   ma’no-mazmunga   ega,   har   birining
o’zgacha   xosiyati   bor.   Masalan,   kelin-kuyov   uyga   kirayotganlarida   hayot   yo’llari
pok  va  ravon  bo’lsin   deya  oyoq  ostlariga  yangi  poyondoz  to’shaladi.   Keyin  kuyov
jo’ralar tomonidan poyondoz bo’lib olinadi. Bu kuyov jo’ralarga ham kuyovlik baxti
nasib qilsin, degan ma’noni anglatadi. Chimildiqqa kirishda esa kelin-kuyov boshiga
non   ushlab   kiritiladi.   Bu   rizq-ro’z   sifatida   yosh   oilaning   rizqi   butun,   noni   halol,
hayotlari to’kis bo’lishiga ishoradir. 
Nikoh   to’yi   marosimining   bu   kabi   urf-odatlari,   rasm-rusumlari,   an’analari
ta’rifini uzoq davom ettirish mumkin. Bu to’yning yana bir muhim jihati borki, unga
alohida to’xtalib o’tmaslikning iloji yo’q. U ham bo’lsa to’y marosim qo’shiqlaridir.
O’zbek   xalq   og’zaki   ijodining   boy   namunasi   sifatida   to’y   marosim   qo’shiqlari
muhim   ahamiyatga   ega.   Ayniqsa,   nikoh   to’yida   aytiladigan   marosim   qo’shiqlari
ko’pligi,   xilma-xilligi,   teran   mazmundorligi   va   hayotiyligiyu   dilga   yaqinligi   bilan
ajralib   turadi.   Bu   o’lmas   qo’shiqlarning   har   biri   alohida   ta’riftahsinga   sazovor.
Birgina   yor-yor   va   o’lanlarni   olaylik.   Hech   kim   bu   xonishlarni   shunchaki
eshitmaydi,   balki   ular   ohangida   sel   bo’lib,  yuraklari   orziqib,  epkin   tuyg’ulari   jo’sh
urib,   qalb   torlari   junbushga   kelib   tinglaydi.   Yor-yor   sadolari   ostida   kelin   yangi
ostonaga   qadam   qo’yadi.   Kayvoni   momolar   tomonidan   maromiga   yetkazib
kuylanadigan o’lan, yor-yor, kelin salom, kelin o’tirsin, xush kelibsiz, raxt urdi kabi
folklor   namunalaridan   maqsad   yangi   qurilayotgan   oilaga   baxt-saodat,   tinchlik-
osoyishtalik   va   serfarzandlilik   tilashdan   iboratdir.   Xalq   og’zaki   ijodiga   mansub
milliy   marosim   qo’shiqlarini   to’plash   va   o’rganish   bo’yicha   qator   ishlar   qilingan.
Xususan,  olima Muzayyana  Alaviyaning ―O’zbek xalq qo’shiqlari  monografiyasi	
‖
nikoh   marosimi   va   uning   folklorini   o’rganishdagi   dastlabki   qadam   sifatida baholandi.   Xalq   qo’shiqlari,   ularning   tarixiy   ildizlari,   asosiy   xususiyatlari,   turlari,
xalq   ma’naviy   hayotida   tutgan   o’rnini   o’rganishga   bag’ishlangan   mazkur   kitobda
o’lan,   lapar,   yor-yor,   bayt-g’azal,   xush   kelibsiz,   to’y   muborak   kabi   to’y   marosim
qo’shiqlari tahlil qilinadi. 
Qadimdan urf bo’lib kelgan azaliy an’ana va qadriyatlarimizni, milliy marosim
qo’shiqlarimizni   to’y   marosimlarida   o’rni   bilan   ijro   qilish   ularning   boqiyligini,
abadiyligini ta’minlaydi, yosh avlod qalbida ularga nisbatan mehr va qiziqish hissini
uyg’otadi.   Xalqimizning   milliy   qadriyatlarini   doimo   e’zozlab,   qadrlab,   ularga
hurmat   bilan   munosabatda   bo’lish   har   birimizning   burchimizdir.   Zero,   milliy
qadriyat   va   an’analar   millat   iftixori,   g’ururi   hisoblanadi.   Ammo   bugungi   kunda
ko’plab milliy urf-odatlarimiz unutilib borilayapti, ularga nisbatan bepisandlik bilan
qaralyapti.   Albatta,   bunday   beparvolikning   xosiyati   yaxshi   emas.   Chunki   har   bir
qadriyatimiz   zamirida   o’ziga   xos   ma’no-mazmun   bor.   Milliy   ma’naviyatimiz
shakllanishida,   ma’naviy   ongimiz   yuksalishida   milliy   odat   va   an’analarimizning
o’rni   beqiyos.   Shunday   ekan,   ularni   o’rganish   va   amalda   qo’llash   orqali   ham
ma’naviyatimizni   yuksaltirishimiz   va   milliy   qadriyatlarimiz   umrboqiyligiga   o’z
hissamizni qo’shishimiz lozim. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  Xulosa  
  Tarbiyaning   natijasi   yuksak   ma’naviy   va   axloqiy   talablarga   javob   beruvchi
yuqori   malakali   kadrlarni   tarbiyalashdir.   Bu   jarayon   ikki   tomonlama   bo’lib,
uyushtirish   va   rahbarlik,   shuningdek,   o’quvchi   shaxsining   o’zi   tomonidan   faollik
ko’rsatilishini taqozo etadi. Bu jarayonda pedagog yetakchi rol o’ynaydi. CHunki u
ijtimoiy   tarbiyaning   umumiy   maqsadlari   mohiyatini   tushunadi,   maqsad   yo’lida
amalga   oshiriladigan   vazifalar   tizimidan   yaxshi   xabardor,   tarbiya   shakl,   metod   va
vositalarini asosli, ilmiy tarzda tanlab oladi va tarbiya jarayoniga tatbiq etadi. 
Tarbiya   jarayonining   mohiyatini   tarbiyaga   har   tomonlama   yondashish   bilan
muvaffaqiyatli tarzda, ilmiy tahlil qilish bilan bir qatorda bolaga milliy urfodatlar va
an’nalarimizning   qay   daraja   beqiyos   ma’naviy   meros   ekanligini   ongiga
singdirishimiz zarur. 
Bola   o’sib   va   rivojlanib   borgani   sari   tarbiya   vazifalari   murakkablashib,
chuqurlashib, tabahalashib boradi. 
Har   tomonlama   yetuk  shaxsni   tarbiyalash   unga  izchil   ravishda   aqliy,  g’oyaviy-
siyosiy,   axloqiy,   mehnat,   estetik,   jismoniy,   ekologik,   iqtisodiy   hamda   huquqiy
tarbiya berish, o’quvchilarning ongi, xulq-atvori va faoliyatining birligi, shuningdek,
tarbiya   jarayonini   tashkil   etishning   yakka,   guruhli   va   ommaviy   shakllarini   qo’shib
olib   borilishini   tahminlaydigan   pedagogik   tizimlarni   vujudga   keltirish   va   bu   tizim
g’oyalariga amal qilishni talab etadi. 
Ijtimoiy   tarbiya   jarayoni   shaxsning   ijtimoiy   fazilatlarini   shakllantirish,   uning
atrof-tevarak,   jamityat,   odamlar   hamda   o’ziga   nisbatan   munosabatlari   doirasini
vujudga keltirish va uni kengaytirishga qaratilgan. SHaxs ishtirok etadigan ijtimoiy
munosabatlar   tizimi   qanchalik   keng,   xilma-xil   va   chuqur   bo’lsa,   uning   ma’naviy
dunyosi shunchalik boy bo’ladi. 
Mustaqillikning   dastlabki   kunlaridan   e’tiboran   xalqimizning   xotirasini   tiklash,
qadimgi   urf-odat   va   qadriyatlarini   e’zozlash,   muqaddas   qadamjolarni   asl   holiga
qaytarish   yuzasidan   chinakam   tarixiy   ahamiyatga   molik   ishlar   amalga   oshirila
boshlandi.   Ushbu   keng   ko’lamli   jarayon   birgina   o’zbek   millatining   tili,   dini   va
qadriyatlarini   tiklash,   rivojlantirish   bilan   cheklanib   qolmay,   balki   mamlakatimizda istiqomat   qiluvchi   barcha   millat   va   elatlarning   qadriyatlariga   yuksak   hurmat
ko’rsatish   bilan   uzviy   tarzda   olib   borilmoqda.   Bu   esa   O’zbekistonni   o’zining
muqaddas   Vatani   deb   barcha   fuqarolarimiz   orasidagi   o’zaro   hurmat,   birodarlik,
bag’ri   kenglik   fazilatlarining   namoyon   bo’lishida,   Yurtboshimizning   «Shu   aziz
Vatan barchamizniki» degan ezgu g’oyasi hayotga izchil tatbiq qilinishi muhim ro’l
o’ynamoqda. 
O’zbek   xalqi   azaldan   milliy   an’ana   va  qadriyatlarga,  urf-odatlarga  boy   bo’lgan
qadimiy xalq. Bu xalqning nafaqat biror-bir marosimi, balki butun umri, har bir kuni
ma’lum qadriyatlar, milliylik nafasi ufurib turuvchi harakatlar asnosida kechadi. Bu
xalq   har   bir   qadriyat   va   an’analarini   ulug’lovchi   buyuk   xalqdir.   Aslida   uning
buyukligi ham mana shundan bo’lsa kerak. Zero, har bir millat milliy qadriyatlarini,
milliyligini   va   o’ziga   xosligini   ko’z-ko’z   qilish   orqali   o’zligini,   milliy   g’ururini
namoyon   qiladi.   O’zlikni   anglash   milliylikdan   boshlanadi.   Milliy   urf-odatlarga
sodiqlik va ularga amal qilish har bir insonning milliy g’ururidan darak beradi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  Foydalanilgan adabiyotlar  
1. Ashirov A., Atadjanov Sh. Etnologiya. – T.: Alish е r Navoiy nomidagi 
2. O’zb е kiston Milliy kutubxonasi nashriyoti, 2007,129-b е t 
3. Odob-axloqqa oid hadis namunalari. -T., "Fan", 1970. 
4. Boldirev. N.X. Sinf rahbari, - T., "o’qituvchi", 1975. 
5. Kaykovus. "Qobusnoma". - T., "o’qituvchi". 1986. 
6. Javliyev T. An’analar - hayot saboo’i. - T., "o’zbekiston",1992. 
7. AvloniyA. Turkiy Guliston yohud axloq. - T., "o’Qituvchi",1992. 
8. Mimomova. Farzand nihol, ota-ona -boo’bon. - T., "o’qituvchi",1993. 
9. Jo’rabekov I. Yangi o’zbekiston - yangi qadamlar. - T., "o’zbekiston", 1994. 
10. Jo’raevA J. Tarbiyaviy darslarni o’tish. -T., "o’qituvchi", 1994. 
11. М urodov. Etnomadaniyat.  Т .  А dolat. 2003. 76-78-b. 
12. Xaydarov   M.   Kichik   maktab   yoshidagi   o’quvchilarning   mehnat   tarbiyasida
xalq an’analaridan foydalanish. - T., "Yozuvchi", 1995. 
13. To’raeva C. Odobnoma. - T., "o’qituvchi", 1995.

Tarbiyada udumlar va an’analardan foydalanish

Купить
  • Похожие документы

  • Guruh jamoasini tashkil etish, tarbiyalash va hamkorlikda ish olib borish metodikasi
  • Boshlang’ich ta’lim fanlarini o‘qitish jarayonida sharq mutafakkirlar merosidan foydalanish
  • Milliy qadriyatlar va an’analar orqali o’quvchilarni tarbiyalash yo’llari
  • Boshlang’ich sinf o’quvchilarida sog’lom turmush tarzini rivojlantirish
  • O’qitishni tashkil qilishda didaktik o’yin asosida boshlang’ich sinflarda foydalanish. O’quvchilar bilimini o’zlashtirishda samarali metodlar

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha