Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 25000UZS
Размер 201.8KB
Покупки 0
Дата загрузки 13 Май 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Shavkat

Дата регистрации 04 Апрель 2024

69 Продаж

Tarbiyasi og‘ir bolalar bilan ishlashning ijtimoiy pedagogik texnologiyalari

Купить
O‘Z BEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
“INTERNATIONAL SCHOOL OF FINANCE TECHNOLOGY
AND SCIENCE” NODAVLAT OLIY TALIM MUASSASASI
“PSIXOLOGIYA VA PEDAGOGIKA” KAFEDIRASI
________ -guruh talabasi   _______________________________ ning 
“IJTIMOIY PEDAGOGIKA” fanidan
“ Tarbiyasi og‘ir bolalar bilan ishlashning ijtimoiy pedagogik texnologiyalari.”
mavzusida
KURS ISHI
Bajardi:   ______- guruh   talabasi  ________________________
Ilmiy rahbar:  ______________________________________
Toshkent-2025 MUNDARIJA:
KIRISH................................................................................................................. 3
I-BOB.   TARBIYASI   OG‘IR   BOLALAR:   NAZARIY   ASOSLAR   VA
IJTIMOIY OMILLAR
1.1.   Tarbiyasi og‘ir bolalar tushunchasi va ularning psixologik portreti………… 5
1.2.   Tarbiyasi   og‘ir   bolalarning   shakllanishiga   ta’sir   etuvchi   ijtimoiy
omillar…… 11
1.3.   Ta’lim   tizimidagi   muammo   va   ularning   bola   xulqiga
ta’siri ………………… 15
II-BOB.   TARBIYASI   OG‘IR   BOLALAR   BILAN   ISHLASHNING
IJTIMOIY PEDAGOGIK TEXNOLOGIYALARI
2.1.   Ijtimoiy   pedagogik   yondashuvlar:   tamoyillar   va
usullar …………………….. 19
2.2.  Maktab ijtimoiy pedagogi va psixologining o‘rni ………………………….. . 23
2.3.   Amaliy   tajriba   va   ilg‘or
texnologiyalar……………………………………… 27
XULOSA……………………………………………………………………….. 29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................. 31
2 KIRISH
Mavzuning dolzarbligi .  Yangi davr tarbiyasi bolaga faqat axloqiy-me’yoriy
qoidalarni   singdirish   bilan   cheklanmay,   balki   uni   har   tomonlama   rivojlantirish,
o‘zini   anglash,  ijtimoiy hayotda  moslashuvchan   bo‘lishga  o‘rgatishni  ham   taqozo
etmoqda.   Biroq   bugungi   ijtimoiy   hayotda   uchrayotgan   turli   muammolar,   oilaviy
tarbiyaning izdan chiqishi, ta’lim tizimidagi kamchiliklar va bolalarning psixologik
ehtiyojlari inobatga olinmasligi natijasida “tarbiyasi og‘ir bola” deb ataluvchi toifa
paydo   bo‘lmoqda.   Bu   bolalar   o‘z   xatti-harakatlari,   ijtimoiy   muomala   qoidalariga
rioya qilmaslik, agressivlik, emotsional beqarorlik, atrofdagilar bilan muloqotdagi
qiyinchiliklar bilan ajralib turadi. Tarbiyasi og‘ir bolalar sonining ortib borayotgani
ta’lim   muassasalari,   ota-onalar,   ijtimoiy   pedagoglar   va   psixologlar   oldida   yangi
yondashuvlarni,   tizimli   va   ilmiy   asoslangan   metodlarni   qo‘llash   zaruratini
tug‘diradi. Ayniqsa, ijtimoiy pedagogik texnologiyalar bu borada katta ahamiyatga
ega   bo‘lib,   bolani   anglash,   uni   ijtimoiy   muhitga   moslashtirish,   ijobiy   hulq-atvor
shakllantirishda   muhim   vositadir.   Bunday   texnologiyalar   yordamida   bolalarning
shaxsiy   ehtiyojlari,   ijtimoiy   muammolari   va   ichki   ruhiy   holatlari   chuqur   tahlil
qilinadi va ularning yechimi yo‘lga qo‘yiladi.
Ijtimoiy   pedagogik   texnologiyalar   tarbiyasi   og‘ir   bolalar   bilan   ishlashda
individual   yondashuv,   muvofiqlashtirilgan   tizimli   reja,   oila-maktab   hamkorligi,
diagnostika   va   reabilitatsiyaga   asoslanadi.   Ular   bolaning   o‘zini   ijtimoiy   muhitda
tutish   ko‘nikmalarini   shakllantirish,   o‘zini   ifoda   etish   va   his-tuyg‘ularini
boshqarishni   o‘rgatishda   samarali   hisoblanadi.   Bu   esa,   nafaqat   bolaning   xulqini
ijobiy   tomonga   o‘zgartiradi,   balki   jamiyatga   foydali   bo‘lgan   barkamol   shaxs
sifatida shakllanishiga xizmat qiladi. Shunday ekan, ushbu kurs ishi orqali tarbiyasi
og‘ir   bolalar   bilan   ishlashda   qo‘llanilayotgan   ijtimoiy   pedagogik   texnologiyalarni
3 o‘rganish,   ularning   amaliy   ahamiyatini   tahlil   qilish,   mavjud   muammolar   va
ularning samarali yechimlarini aniqlash maqsad qilib olingan.
Kurs   ishining   maqsadi.   Tarbiyasi   og‘ir   bolalar   bilan   ishlashda
qo‘llaniladigan ijtimoiy pedagogik texnologiyalarning nazariy asoslarini o‘rganish
va   ularning   amaliyotdagi   samaradorligini   tahlil   qilishdan   iborat.   Kurs   ishi   orqali
tarbiyasi   og‘ir   bolalarning   shakllanishiga   ta’sir   etuvchi   asosiy   omillar,   ularning
psixologik   va   ijtimoiy   xususiyatlari,   shuningdek,   ularni   ijtimoiy   muhitga
moslashtirish   va   ijobiy   hulq-atvorni   shakllantirishga   qaratilgan   samarali
texnologiyalar   o‘rganiladi.   Shu   bilan   birga,   ijtimoiy   pedagog   va   maktab
psixologining   bunday   bolalar   bilan   ishlashdagi   roli,   metodik   yondashuvlari,
zamonaviy   innovatsion   texnologiyalar   asosida   olib   borilayotgan   tajribalar   tahlil
qilinadi hamda mavjud muammolarga amaliy yechimlar taklif etiladi.
Kurs ishining vazifalari:
 Tarbiyasi og‘ir bolalar tushunchasini ilmiy jihatdan sharhlash.
 Ularning shakllanishiga ta’sir qiluvchi omillarni aniqlash.
 Ijtimoiy pedagogik texnologiyalarning mohiyatini o‘rganish.
 Amaliyotda qo‘llanilayotgan samarali metodlarni tahlil qilish.
 Maktab va oila hamkorligi asosidagi yondashuvlarni ko‘rsatish.
 Muammoni hal etish bo‘yicha tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs   ishining   predmeti.   Tarbiyasi   og‘ir   bolalar   bilan   ishlash   jarayonida
qo‘llaniladigan   ijtimoiy   pedagogik   texnologiyalar   va   ularning   amaliyotdagi
qo‘llanilish xususiyatlari.
Kurs   ishining   obyekti.   Tarbiyasi   og‘ir   bolalarning   ijtimoiy-psixologik
rivojlanishi va ularni ijtimoiy muhitga moslashtirish jarayoni.
Kurs ishining tuzilishi:    kirish, 2 ta bob, umumiy xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
4 I-BOB.  TARBIYASI OG‘IR BOLALAR: NAZARIY ASOSLAR VA
IJTIMOIY OMILLAR
1.1.   Tarbiyasi og‘ir bolalar tushunchasi va ularning psixologik portreti
Tarbiyasi   og‘ir   bolalar   deganda,   odatda   ijtimoiy   me’yor   va   qoidalarga   zid
harakat   qiluvchi,   pedagogik   ta’sirga   qiyinchilik   bilan   bo‘ysunadigan,   o‘z
harakatlari   bilan   o‘zi   va   boshqalarga   psixologik   yoki   ijtimoiy   noqulaylik
tug‘diruvchi   bolalar   tushuniladi.   Bu   turdagi   bolalar   ko‘pincha   maktabda
muammoli   deb   hisoblanadi,   chunki   ular   darslarga   befarqlik   bilan   qaraydi,   sinfda
intizomga   rioya   qilmaydi,   do‘stlari   bilan   janjallashadi,   o‘qituvchi   va   kattalarning
gapiga   quloq   solmaydi,   o‘zlarining   salbiy   harakatlarini   esa   qasddan   amalga
oshiradi.   Pedagogika   va   psixologiya   fanlarida   tarbiyasi   og‘ir   bola   tushunchasi
turlicha   talqin   qilinadi.   Masalan,   rus   psixologi   A.S.   Makarenko   ularni   “qiyin
tarbiyalanuvchilar”   deb   atagan   va   ularning   salbiy   xatti-harakatlarini   noto‘g‘ri
oilaviy   muhit,   e’tiborsizlik,   qat’iy   tarbiya   yetishmasligi   bilan   bog‘lagan.   Boshqa
bir   pedagogik   manbalarda   esa   tarbiyasi   og‘ir   bolalar   “ijtimoiy   moslashuvi
buzilgan,   axloqiy   mezonlarni   buzishga   moyil,   ichki   o‘zini   tutish   mexanizmi   zaif
rivojlangan,   ichki   psixik   ehtiyojlari   va   xatti-harakatlari   o‘rtasida   ziddiyat   mavjud
bo‘lgan shaxslar” deb tariflanadi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligining   me’yoriy   hujjatlarida
ham   bunday   bolalar   “tarbiyaviy   yondashuvda   alohida   e’tibor   talab   qiluvchi,
psixologik  yondashuv  asosida  ishlanishi   lozim  bo‘lgan, ijtimoiylashuv  jarayonida
og‘ishlarga ega shaxslar” sifatida ko‘rsatilgan.
Tarbiyasi og‘ir bolalar quyidagi belgilar orqali aniqlanishi mumkin:
 Dars jarayonida faol ishtirok etmasligi, ko‘pincha bezovtalik bilan ajralib
turishi;
5  O‘qituvchi va boshqa kattalarga hurmatsizlik bilan munosabatda bo‘lishi;
 Do‘stlari yoki tengdoshlari bilan kelishmovchilikka tez-tez kirishishi;
 Qonun-qoidalarga bepisandlik bilan qarashi, ba’zida esa buzishi;
 Soxta  gaplar,   o‘g‘rilik,   uy  yoki   maktabdan   qochish   kabi   harakatlar   bilan
shug‘ullanishi.
Bu   xatti-harakatlar   oddiy   sho‘xlik   yoki   yoshga   xos   bo‘lgan   buzilish   emas,
balki shaxsning rivojlanishidagi muammolar natijasi bo‘lishi mumkin. Shu sababli
tarbiyasi   og‘ir   bolalarni   tarbiyalash,   ularning   salbiy   xatti-harakatlarini   to‘g‘ri
yo‘naltirish juda muhim pedagogik vazifadir.
Bunday bolalarning shakllanishida bir qator omillar muhim o‘rin tutadi:
1. Oilaviy   omillar   –   Ota-onaning   farzandga   bo‘lgan   befarqligi,   oiladagi
nizolar,   zo‘ravonlik,   haddan   ortiq   qat’iylik   yoki   nazoratning   yo‘qligi   bolaning
ruhiy   holatiga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Ayniqsa,   ota   yoki   ona   bilan   mehrli
munosabatning   yo‘qligi   bolaning   emotsional   bo‘shlig‘iga   sabab   bo‘lib,   bu   xatti-
harakatlar orqali to‘ldirilishga harakat qilinadi.
2. Ijtimoiy   muhit   –   Yashash   joyidagi   ijtimoiy   muhit,   mahalla   yoki
ko‘chadagi salbiy do‘stlar guruhi bolaning yomon odatlarga o‘rganib qolishiga olib
keladi. Ayniqsa, nazoratsiz qolgan bolalar tajovuzkor, yolg‘onchi yoki qonunbuzar
bo‘lishi mumkin.
3. Ta’lim   tizimi   bilan   bog‘liq   muammolar   –   Maktabda   individual
yondashuvning   yo‘qligi,   o‘qituvchi   bilan   ziddiyatlar,   o‘qishdagi
muvaffaqiyatsizliklar   bolaning   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini   yo‘qotib,   salbiy   xatti-
harakatlar bilan o‘zini namoyon qilishga undaydi.
4. Shaxsiy psixologik xususiyatlar  – Ba’zan bunday xatti-harakatlar tug‘ma
bo‘ladi   yoki   bolalikdagi   psixik   travmalar   natijasida   yuzaga   keladi.   Emotsional
beqarorlik, o‘ziga bo‘lgan ishonchning yo‘qligi, o‘zini ifoda etishdagi muammolar
bola tomonidan tajovuzkorlik yoki qarshilik ko‘rsatish shaklida aks etadi.
Tarbiyasi og‘ir bolalarni erta bosqichda aniqlash va to‘g‘ri yondashuv bilan
ularga   yordam   berish,   jamiyatda   foydali   shaxs   sifatida   shakllanishlariga   imkon
6 yaratadi.   Bu   jarayonda   pedagog,   psixolog,   ijtimoiy   pedagog,   ota-ona   va   jamiyat
birgalikda harakat qilishi zarur.  Chunki har bir bola — bu alohida shaxs, va uning
to‘g‘ri shakllanishi uchun imkoniyat yaratish har bir insonning burchidir.
Tarbiyasi   og‘ir   bolalarda   kuzatiladigan   xulq-atvor   buzilishlari   bolaning
psixologik,   ijtimoiy   va   oilaviy   omillari   bilan   bog‘liq   holda   rivojlanadi.   Ular
ko‘pincha   o‘zini   boshqalar   bilan   solishtirishda   qiyinchiliklarga   duch   keladilar,
ijtimoiy   me’yorlarga   bo‘ysunmaslik,   o‘zini   xavf   ostida   his   qilish,   yoki   oiladagi
muammolar tufayli noqulay xatti-harakatlarni namoyon etadilar. Ushbu buzilishlar
turli   shakllarda   namoyon   bo‘lishi   mumkin   va   ular   bolaning   ichki   dunyosi,   uning
ruhiy holati va tashqi muhit bilan aloqasini aks ettiradi. 
Agressiv   xatti-harakatlar.   Bundan   avval   aytib   o‘tilganidek,   agressivlik
tarbiyasi og‘ir bolalarda keng tarqalgan xulq-atvor buzilishlaridan biridir. Agressiv
bolalar ko‘pincha o‘z his-tuyg‘ularini ifoda etishda muammolarga duch keladilar,
bu   ularning   ijtimoiy   moslashuviga   to‘sqinlik   qiladi.   Agressivlikning   ko‘plab
shakllari mavjud bo‘lib, ular quyidagicha namoyon bo‘ladi:
1. Jismoniy   zo‘ravonlik   —   Bu   bolalar   atrofdagilarga   jismoniy   zarba
yetkazish,   boshqa   bolalarni   urish   yoki   turli   xil   jismoniy   shikast   yetkazish   bilan
ajralib turadi. Ko‘pincha bu turdagi  bolalar o‘zlarini boshqarishda qiynaladilar va
tasodifiy g‘azab yoki dushmanlik bilan harakat qiladilar.
2. Og‘zaki   zo‘ravonlik   —   Bolalar   boshqalarga   haqoratlar,   kamsituvchi
so‘zlar yoki tazyiqlarni ishlatadilar. Bu ularning o‘zida ichki xavotirlik yoki o‘zini
himoya qilish instinkti borligini ko‘rsatadi.
3. Hayvonlarga nisbatan shafqatsizlik — Ba’zi bolalar hayvonlarga nisbatan
agresiv   xatti-harakatlar   ko‘rsatadilar.   Bu   holat   empatiya   va   boshqalarga   nisbatan
shafqat hissining yetishmasligini bildiradi.
Agressivlik   ko‘pincha   bolaning   o‘zini   xavf   ostida   his   qilishidan,   oiladagi
shiddatli muhitdan yoki oilaviy tarbiyaning yetarli emasligidan kelib chiqadi.
Disiplinaga   bo‘ysunmaslik.   Tarbiyasi   og‘ir   bolalar   maktabda   va   uyda
intizomga   bo‘ysunmaslik   bilan   ajralib   turadi.   Maktabda   ular   o‘qituvchilarga   yoki
7 boshqa   bolalarga   nisbatan   agressiv   yoki   befarq   munosabatda   bo‘lishlari   mumkin.
Bunday   bolalar   ko‘pincha   o‘qishga   befarq   bo‘ladilar,   maktabning   o‘quv
qoidalariga   rioya   qilishda   qiynaladilar,   natijada   ularning   intizomi   zaif   bo‘ladi.
Disiplinaga bo‘ysunmaslikning asosiy ko‘rinishlari quyidagilardan iborat:
1. O ‘qituvchiga   itoatsizlik   —   O‘qituvchilarning   ko‘rsatmalariga   rioya
qilmaslik,   dars   davomida   savollarni   berish   yoki   suhbatlashish,   bu   esa   darsning
samaradorligini kamaytiradi.
2. Darslarga qatnashmaslik — Bolalar darslarga kechikish, darsdan qochish
yoki   umuman   qatnashmaslik   kabi   harakatlar   bilan   ajralib   turadilar.   Bu   holat   ular
uchun o‘qishning ahamiyatsiz yoki zerikarli ekanligini ko‘rsatadi.
Disiplinaga   bo‘ysunmaslik,   ko‘pincha   bolada   isyonkorlik   hissi   va   shaxsiy
me’yorlarning   shakllanmaganligini   bildiradi.   Bu   holat   o‘z-o‘zini   tarbiyalash   yoki
ijtimoiy moslashuvning etishmasligidan kelib chiqadi.
Yolg‘onchilik   va   o‘g‘rilik.   Tarbiyasi   og‘ir   bolalarda   yolg‘onchilik   va
o‘g‘rilik ham tez-tez uchraydigan xatti-harakatlar bo‘lib, ular o‘z xatti-harakatlarini
boshqalar   tomonidan   tanqid   qilinishidan   qochish   yoki   boshqalarga   nisbatan
manipulyatsiya   qilish   maqsadida   yolg‘on   gapiradilar.   O‘g‘rilik   ham   o‘ziga   xos
ravishda muammo bo‘lib, bolalar o‘ziga kerakli narsalarni o‘g‘irlashga intilishadi.
Yolg‘onchilik va o‘g‘rilik quyidagi shakllarda ko‘rinishi mumkin:
1. Yolg‘on   gapirish   —   Bolalar   ko‘pincha   o‘zlarini   himoya   qilish   yoki
aybdorlikdan   qochish   uchun   yolg‘on   gapiradilar.   Bu   ularning   o‘zini   boshqarish
qobiliyatining yetishmasligini va ichki beqarorligini ko‘rsatadi.
2. O‘g‘rilik   —   O‘g‘rilik   qilish,   boshqalarning   mulkiga   qonuniy   bo‘lmagan
tarzda   xususiyatlar   qo‘lga   kiritish.   Bu   holat   bolalarning   axloqiy   qadriyatlarning
shakllanmaganligini   va   ehtiyojlarini   qondirish   uchun   noqonuniy   usullarga
murojaat qilishni ko‘rsatadi.
Ijtimoiy   chekinish.   Ijtimoiy   chekinish   bolaning   jamiyatdan   ajralish   yoki
boshqa odamlar bilan muloqot qilishdan qochish holatini anglatadi. Bunday bolalar
ko‘pincha   o‘zlarini   izolyatsiyalashga   intilishadi,   ijtimoiy   muhitda   o‘zini   noqulay
8 his qilishadi va boshqa bolalar bilan muloqot qilishni istamaydi.  Bu holat quyidagi
shakllarda kuzatilishi mumkin:
1. Jamiyatdan   ajralish   —   Bola   ijtimoiy   faoliyatlardan   qochishga   harakat
qiladi, do‘stlar bilan muloqot qilmaslikka intiladi, o‘zini yolg‘iz his qiladi.
2. Yolg‘izlikni   afzal   ko‘rish   —   Bola   boshqa   bolalar   yoki   kattalar   bilan
muloqot qilishni istamaydi, o‘zi bilan yolg‘iz qolishni xohlaydi.  Bu holat bolaning
xavotirlik va o‘ziga nisbatan ishonchsizlik hissi bilan bog‘liq bo‘lishi mumkin.
Ijtimoiy   chekinish,   ko‘pincha   bolaning   xavotirligi   yoki   o‘zini   boshqalar
bilan   solishtirishdagi   qiyinchiliklarni   ko‘rsatadi.   Ular   o‘ziga   nisbatan   ishonchni
tiklashga muhtoj bo‘ladi.
Bunday   bolalar   ko‘pincha   uy   yoki   maktabdan   qochishga   urinishadi   yoki
xavfli   faoliyatlarga   jalb   bo‘lishadi.   Bunday   xatti-harakatlar   bolada   tashqi   dunyo
bilan   bog‘lanish   ehtiyoji,   yangi   tajriba   izlash   instinkti   bilan   bog‘liq.   Biroq,   bu
xatti-harakatlar   ko‘pincha   bolaning   xavfli   holatlarda   bo‘lishiga   olib   keladi.
Ularning shakllari quyidagicha:
1. Uy   yoki   maktabdan   qochish   —   Bola   o‘zini   quvnoq   yoki   erkin   his
qilmaydi, shuning uchun uy yoki maktabdan qochishga urinishadi.
2. Xavfli   yoki   noqonuniy   faoliyatlarga   intilish   —   Bola   xavfli   guruhlarga
qo‘shilish, qonunlarga zid bo‘lgan faoliyatlarga kirishishni xohlaydi.
Qochish   va   sarguzashtga   intilish,   ko‘pincha   bolaning   o‘zini   himoya   qilish
yoki yangi tajriba izlashga bo‘lgan ehtiyojini ko‘rsatadi.
Tarbiyasi   og‘ir   bolalardagi   xulq-atvor   buzilishlari,   ularning   psixologik
holatiga, o‘zini boshqalar bilan solishtirishga qiyinchiliklarga, oilaviy sharoitlarga
va   ijtimoiy   me’yorlarga   bo‘ysunmaslikka   bog‘liq   bo‘ladi.   Har   bir   bolada   bu
buzilishlar turli shakllarda namoyon bo‘ladi va pedagogik yondashuvlar, ota-onalar
va maktablarning birgalikdagi sa’y-harakatlari orqali ularni bartaraf etish mumkin.
Tarbiyasi   og‘ir   bolalar   ko‘pincha   o‘z   psixologik   xususiyatlari   bilan   ajralib
turadilar.   Ularning   asosiy   psixologik   muammolari   his-tuyg‘ularini   boshqarishda,
ijtimoiy   moslashuvda   va   diqqatni   jamlashda   yuzaga   keladigan   qiyinchiliklarga
9 bog‘liqdir.   Bu   xususiyatlar   bolaning   shaxsiy   rivojlanishiga,   o‘zini   anglashga   va
jamiyatga moslashishiga salbiy ta’sir ko‘rsatishi mumkin. 
Emosional   beqarorlik.   Emosional   beqarorlik   bolaning   hissiyotlarini
boshqarishda qiyinchiliklarga duch kelishi, tez-tez kayfiyat o‘zgarishi yoki haddan
tashqari   reaktsiyalarni   namoyon   qilishiga   olib   keladi.   Bu   bolalar   o‘z   his-
tuyg‘ularini   ifoda   etishda   noaniqlik   va   beqarorlikni   ko‘rsatadilar.   Ular   kichik
sabablarga   ko‘ra   yig‘lash,   g‘azablanish   yoki   tashvishga   tushishlari   mumkin.
Emosional beqarorlik ko‘pincha bolaning ichki xotirjamlikni topa olmasligi, o‘ziga
nisbatan   ishonchsizlik   yoki   boshqalar   bilan   munosabatda   noaniqlikdan   kelib
chiqadi. Bu holat bolaning ijtimoiy va o‘zaro munosabatlarini murakkablashtiradi,
chunki ular o‘z hissiyotlarini boshqarishda qiynalishadi. Bunday bolalar ko‘pincha
atrofdagi odamlarga qarshi salbiy munosabatda bo‘lishadi va o‘zlarini xavf ostida
his qilishlari mumkin.
Agressivlik.   Agressivlik tarbiyasi og‘ir bolalarda keng tarqalgan psixologik
xususiyatlardan   biridir.   Bu   bolalar   ko‘pincha   o‘zlarini   himoya   qilishda   haddan
tashqari   reaktiv   bo‘ladilar,   ya’ni   ular   atrofdagilarga   nisbatan   zo‘ravonlik
ko‘rsatishga   moyil   bo‘lishadi.   Agressivlik   jismoniy   yoki   og‘zaki   tajovuzkorlik
shaklida   namoyon   bo‘lishi   mumkin.   Masalan,   ular   boshqalarni   urish,   haqoratlash
yoki   kamsitish   kabi   xatti-harakatlar   qilishadi.   Agressiv   bolalar   tez-tez   o‘zlarini
tahdid   ostida   yoki   kuchli   xavotirda   his   qilishadi,   bu   ularning   himoya   instinktini
faollashtiradi. Bunday bolalarda odatda o‘zini himoya qilish va atrofdagi muhitga
qarshi kurashish ehtiyoji paydo bo‘ladi. Agressivlik, ko‘pincha, bolaning oilasidagi
muammolar, yolg‘izlik yoki tashvishlardan kelib chiqadi.
E’tiborsizlik.   E’tiborsizlik bolaning diqqatini jamlashda  va o‘z vazifalarini
bajarishda   qiyinchiliklarga   olib   keladi.   Bunday   bolalar   o‘quv   faoliyatlariga   yoki
boshqa  faoliyatlarga  diqqatini   to‘plamaydilar,  tezda  chalg‘ishadi   va  topshiriqlarni
oxirigacha   bajarmaydilar.   Bu   holat   bolaning   o‘z-o‘zini   tartibga   solish   va   o‘qish
jarayoniga   e’tibor   berishda   muammolarga   olib   keladi.   E’tiborsizlikning   sabablari
turlicha   bo‘lishi   mumkin,   jumladan,   stress,   oilaviy   muammolar   yoki   tashqi
10 muhitning   bolaning   psixologik   holatiga   salbiy   ta’siri.   Bunday   bolalar   tez-tez
darslarda   muvaffaqiyatsizlikka   uchraydilar,   bu   esa   ularning   o‘ziga   bo‘lgan
ishonchining pasayishiga olib keladi. Diqqatni jamlashdagi qiyinchiliklar ularning
ijtimoiy   faoliyatlariga   ham   ta’sir   ko‘rsatishi   mumkin,   chunki   ular   guruh   ishlarida
faol ishtirok etishdan ko‘ra, o‘ziga qaram bo‘lishadi.
1.2. Tarbiyasi og‘ir bolalarning shakllanishiga ta’sir etuvchi ijtimoiy
omillar
Oilaviy muhit va tarbiya uslublari  tarbiyasi  og‘ir bolalar  uchun eng muhim
ta’sir etuvchi omillardandir. Bolaning rivojlanishi, uning psixologik holati, ijtimoiy
qobiliyatlari   va   xulq-atvoridagi   buzilishlar   oilaviy   sharoitlar   bilan   bevosita
bog‘liqdir.   Oilaviy   muhit   bolaning   shaxsiyati   va   psixologiyasining   shakllanishiga
katta ta’sir ko‘rsatadi. Oila birinchi navbatda bola uchun xavfsiz joydir, shu bilan
birga,   u   bolaga   birinchi   marta   hayotda   qanday   munosabatda   bo‘lish,   boshqalar
bilan   qanday   aloqada   bo‘lishni   o‘rgatadi.   Bola   oilada   o‘zini   qanday   his   qilishi,
qanday   qiymatlar   va   standartlar   asosida   o‘sishi   uning   kelajakdagi   shaxs   sifatida
shakllanishiga asos bo‘ladi. Agar bola o‘z oilasida sevgi, e’tibor, xushmuomalalik
va hurmatni  his  etsa,  u o‘zining ruhiy va ijtimoiy rivojlanishida barqaror  bo‘ladi.
Ammo   agar   oilaviy   munosabatlarda   doimiy   g‘alayonlar,   nizolar   yoki   aloqa
muammolari   bo‘lsa,   bolada   noxush   hissiyotlar,   xavotirlar   va   tashvishlar   paydo
bo‘lishi   mumkin.   Bu   ruhiy   beqarorlik   va   salbiy   xulq-atvorning   yuzaga   kelishiga
olib keladi. Tarbiya uslublarining bolaga ta’siri  ham beqiyosdir. Avtoritar  tarbiya
uslubida bola ota-onaning buyruqlariga bo‘ysunadi, lekin o‘z fikr va hissiyotlarini
erkin   ifoda   etishga   imkon   olmaydi.   Bunday   uslubda   bola   ko‘pincha   ota-onaning
ko‘rsatmalari bilan harakat qilishga majbur bo‘ladi, lekin uning o‘z shaxsiyatinga
bo‘lgan   ehtiyojlari   va   fikrlari   e’tiborga   olinmaydi.   Bu   bolada   isyonkorlik,   o‘z-
o‘ziga ishonchsizlik va ichki inqirozlar rivojlanishiga olib keladi. Shu bilan birga,
bolalar   o‘z   his-tuyg‘ularini   namoyon   etishga,   mustaqil   qarorlar   qabul   qilishga   va
boshqalar bilan ijtimoiy munosabatlar o‘rnatishga qiynaladi.
11 Agar oila demokratik va erkin tarbiya uslubini qo‘llasa, bola o‘zini mustaqil
ravishda  ifoda eta oladi. Bunday oilada bola o‘zining hissiyotlarini  erkin bildirib,
boshqalar   bilan   hurmatga   asoslangan   munosabatlar   o‘rnatadi.   Bola   o‘z   fikrini
bildirishga,   qarorlar   qabul   qilishga   va   o‘zini   rivojlantirishga   ko‘proq
imkoniyatlarga   ega   bo‘ladi.   Bu   uslub   bola   uchun   psixologik   barqarorlikni
ta’minlashda,   uning   ijtimoiy   faolligini   oshirishda   va   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchni
rivojlantirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Oilaviy   muhitning   ijtimoiy-iqtisodiy
sharoitlari  ham   bolalarning  rivojlanishiga  ta’sir   etadi.  Oila  daromadining  pastligi,
uy-joy   muammolari   yoki   ijtimoiy   faollikning   cheklanganligi   bolaning   o‘zini
atrofdagi   dunyo   bilan   qanday   bog‘lashini,   o‘zini   qanday   his   qilishini   va
jamiyatdagi   o‘rni   haqida   qanday   fikrda   bo‘lishini   belgilaydi.   Kam   daromadli
oilalarda   bola   ko‘pincha   ruhiy  stressga   duch   keladi,  chunki   oila  a’zolari   o‘zlarini
jismoniy va psixologik jihatdan yaxshi his qilmaydilar. Bu esa bolaning o‘z-o‘zini
anglashiga   va   ijtimoiy   aloqalar   o‘rnatishiga   to‘sqinlik   qiladi.   Tarbiya   uslubi   va
oilaviy   muhit   bolaning   psixologik   va   ijtimoiy   qobiliyatlarini   rivojlantirishda
muhim ta’sir ko‘rsatadi. Bola oilada qanday hurmat, mehr, e’tibor va ishonchni his
etsa, u o‘zining kelajakdagi muvaffaqiyatlarini yaratishda barqaror bo‘ladi. Boshqa
tomondan, oiladagi salbiy munosabatlar, shaxsiy nizolar yoki ota-onalar orasidagi
noxush   aloqalar   bola   uchun   xavfli   xulq-atvor   va   ijtimoiy   muammolarni   keltirib
chiqaradi.
Ijtimoiy-iqtisodiy muhit va atrof-muhit omillari bolalarning rivojlanishiga va
shakllanishiga   katta   ta’sir   ko‘rsatadi.   Bu   omillar   bolaning   psixologik   holatini,
xulq-atvorini,   ijtimoiy   qobiliyatlarini   va   umumiy   rivojlanishini   sezilarli   darajada
belgilaydi.   Ijtimoiy-iqtisodiy   sharoitlar,   oila   holati   va   atrof-muhit   bilan   aloqalar
bola   hayotining   muhim   qismlarini   tashkil   qiladi   va   uning   shaxs   sifatida
shakllanishini ta’sir qiladi.
Ijtimoiy-iqtisodiy muhit, ayniqsa, oilaning moliyaviy holati, bolaning o‘qish,
sport   va   boshqa   madaniy   faoliyatlarga   bo‘lgan   munosabatini   shakllantiradi.   Kam
daromadli   oilalarda   bola   ko‘pincha   moddiy   resurslarning   yetishmasligi,   uy-joy
12 sharoitlarining   noxushligi   va   ta’limga   bo‘lgan   imkonsizliklar   bilan   yuzma-yuz
keladi.   Bu   holatlar   bolaning   ruhiy   va   jismoniy   rivojlanishiga   salbiy   ta’sir   qiladi.
Moliyaviy qiyinchiliklar, bola va uning oilasi uchun doimiy stress manbai bo‘lishi
mumkin,   bu   esa   bolaning   psixologik   holatini   buzishi   va   xavfli   xulq-atvorni
rivojlantirishiga   olib   kelishi   mumkin.   Ijtimoiy-iqtisodiy   muhitdagi   o‘zgarishlar
bolaning   o‘zini   atrofdagi   dunyo   bilan   qanday   bog‘lashini   belgilaydi.   Agar   bola
o‘zini   ijtimoiy   jihatdan   marginalizatsiyalangan   yoki   jamoaviy   aloqalardan
chetlashtirilgan guruhlarga mansub deb hisoblasa, unda o‘z shaxsiyatini aniqlashda
qiyinchiliklarga duch keladi. Bunday holatlar bola o‘zini ijtimoiy jihatdan beqaror
his   qilishi,   xavfli   va   agressiv   xulq-atvorni   rivojlantirishga   olib   kelishi   mumkin.
Kam   daromadli   oilalarda   bola,   ayniqsa,   ota-onalarining   stressi   va   hayotdagi
qiyinchiliklar sababli e’tiborsizlikni sezishi mumkin. Bu esa bola o‘zini himoyasiz
va  sevgi   va  e’tibordan   mahrum   his   qilishiga   sabab   bo‘lishi   mumkin.   Atrof-muhit
omillari   bolaning  rivojlanishida   juda  muhim   o‘rin  tutadi.  Bola   atrofidagi   ijtimoiy
guruhlar   –   maktabdagi   do‘stlar,   o‘qituvchilar,   qo‘shnilar,   jamoatdagi   boshqa
shaxslar – uning shaxsiyatini shakllantiradi. Agar bola o‘z atrofidagi odamlar bilan
sog‘lom   va   ijobiy   aloqalar   o‘rnatgan   bo‘lsa,   u   jamiyatga   moslashishda
muvaffaqiyatli   bo‘ladi.   Ular   bolaning   o‘zini   qanday   his   qilishini,   o‘zini   qanday
anglashini   va   qanday   munosabatlar   o‘rnatishini   ta’sir   qiladi.   Maktabdagi   ijtimoiy
guruhlar  bolaning  ijtimoiy  qobiliyatlarini   rivojlantirishda  muhim  ahamiyatga   ega.
Masalan,   do‘stlarining   ijobiy   ta’siri   bolada   o‘z-o‘zini   hurmat   qilishni,   boshqalar
bilan   hurmatga   asoslangan   munosabatlar   o‘rnatishni   rivojlantirishi   mumkin.
Aksincha, bola ijtimoiy jihatdan beqaror yoki salbiy muhitda o‘sgan bo‘lsa, o‘zini
izolyatsiya   qilishni   boshlashi,   boshqalar   bilan   ijtimoiy   aloqalarni   to‘xtatishi   yoki
o‘ziga xos ijtimoiy qiyinchiliklarga duch kelishi mumkin. Bunday bola ko‘pincha
o‘zini jamiyatga moslashtirishda qiynaladi, bu esa uning xulq-atvorini buzilishiga,
agressivlik   yoki   o‘zini   izolyatsiya   qilish   kabi   salbiy   holatlarni   rivojlantirishi
mumkin.   Ijtimoiy-iqtisodiy   muhit   va   atrof-muhitning   ta’siri   bola   hayotining   turli
sohalarida sezilarli izlar qoldiradi. 
13 Ommaviy axborot vositalari (OAV) va virtual dunyo bugungi kunda bolalar
va   yoshlarning   fikrlash   tarzini,   xulq-atvorini   va   psixologiyasini   shakllantirishda
muhim rol  o‘ynaydi. Internet, televizor, video o‘yinlar  va ijtimoiy tarmoqlar  kabi
vositalar   bolalarga   keng   ma’lumotlar   manbaini   taqdim   etadi.   Biroq,   bu
ma’lumotlarning   har   biri   bolalar   psixologiyasiga   bir   xil   darajada   ta’sir   qilmaydi,
ba’zilarining ijobiy ta’sirlaridan ko‘ra salbiy ta’sirlari ko‘proq bo‘lishi mumkin.
Zo‘ravonlik va agressiya:   OAV va virtual  dunyo orqali  bolalarga ko‘plab
zo‘ravonlik,   tajovuzkorlik   va   huquqbuzarlik   mavzulari   taqdim   etiladi.   Video
o‘yinlar,   televizordagi   dasturlar   va   ijtimoiy   tarmoqlarda   tasvirlangan   bunday
kontent   bolalarda   agressiv   xulq-atvorni   rivojlantirishi   mumkin.   Bolalar   bunday
mazmundagi   materiallarni   ko‘rib,   hayotda   ham   o‘zlarini   shunday   muomala
qilishga   moyil   bo‘lishi   mumkin.   Bu,   ayniqsa,   yosh   bolalar   uchun   xavfli,   chunki
ular   haqiqiy   va   virtual   dunyo   orasidagi   farqni   to‘liq   anglamay,   real   hayotda
o‘zgarishlarga olib keladigan xatti-harakatlar ko‘rsatishi mumkin.
Virtual   dunyo   va   yolg‘izlik:   Internetdagi   va   ijtimoiy   tarmoqlardagi
ma’lumotlar,   shuningdek   virtual   dunyo   bolalarda   real   hayotdan   ajralib   qolish,
yolg‘izlik   va   o‘zini   izolyatsiya   qilish   kabi   hissiyotlarni   rivojlantirishi   mumkin.
Bolalar   ijtimoiy   tarmoqlarda   o‘zlarini   boshqalar   bilan   taqqoslashadi   va   ba’zida
"ideal"   hayot   tarzlarini   ko‘rib,   o‘zlariga   bo‘lgan   ishonchsizlikni   kuchaytirishadi.
Bunday   ta’sirlar,   o‘z-o‘zini   past   baholash,   stress   va   depressiya   kabi   ruhiy
holatlarning rivojlanishiga olib kelishi mumkin.
O‘ziga   bo‘lgan   ishonch   va   identifikatsiya:   Internetda   taqdim   etilayotgan
"ideal"   hayot   tarzlari   va   modalar   bolalarda   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchsizlikni
kuchaytirishi   va   ularning   o‘zini   past   baholashiga   olib   kelishi   mumkin.   Bolalar
ba’zida   o‘zlarini   boshqalar   bilan   taqqoslashadi   va   bu   ularning   o‘ziga   bo‘lgan
hurmatini   pasaytirishi   mumkin.   Ayniqsa,   ijtimoiy   tarmoqlarda   ko‘rsatilgan
muvaffaqiyatga erishgan "ideal" obrazlar bolaning o‘zining haqiqiyligi va shaxsiy
qadr-qimmatini anglashda qiyinchiliklarga sabab bo‘lishi mumkin.
14 Ijobiy   ta’sir   va   nazorat:   OAV   va   virtual   dunyo   ta’sirini   optimallashtirish
uchun   bola   uchun   ijobiy,   ma’rifiy   va   ta’lim   beruvchi   kontentni   tanlash   zarur.
Maqsadli   va   foydali   materiallar   bola   uchun   ijtimoiy   moslashuvni   osonlashtirishi,
uning   psixologik   rivojlanishini   yaxshilashi   va   sog‘lom   fikrlash   tarzini
shakllantirishga   yordam   beradi.   Ota-onalar   va   tarbiyachilar   bolalarga
ma’lumotlarni   to‘g‘ri   tanlashda   yordam   berishi   va   ular   bilan   bu   mavzularni
muhokama   qilish   orqali   virtual   dunyo   va   real   hayot   o‘rtasidagi   chegara   farqini
tushuntirishlari kerak.
1.3. Ta’lim tizimidagi muammo va ularning bola xulqiga ta’siri
Ta’lim   tizimidagi   muammolar   va   ularning   bola   xulqiga   ta’siri   ko‘plab
omillarga   bog‘liq.   Maktabda   bolalarning   o‘qish   jarayoni   va   ijtimoiy   rivojlanishi,
o‘qituvchi   va   sinfdoshlar   bilan   munosabatlar,   shuningdek   dars   jarayonidagi
qiyinchiliklar va motivatsiya yetishmovchiligi kabi muammolar bolalar xulqini va
psixologik holatini shakllantirishda katta ahamiyatga ega.
Maktabdagi ijtimoiy muhit va pedagogik yondashuv bola rivojlanishida juda
muhim rol o'ynaydi. Bu omillar bolaning nafaqat akademik muvaffaqiyatiga, balki
uning   shaxsiy   va   ijtimoiy   rivojlanishiga   ham   ta'sir   qiladi.   Maktabda   bola   o'zini
qanday   his   qilishi,   o'zini   qanday   ifodalashini   va   boshqa   o'quvchilar   bilan   qanday
munosabatda   bo'lishini,   asosan,   maktabdagi   ijtimoiy   muhit   shakllantiradi.   Bu
muhitning   ijobiy   yoki   salbiy   bo'lishi   bola   psixologiyasini   va   uning   xulqini
aniqlaydi. Agar bola maktabda o'zini qadrli, hurmatga loyiq his qilmasa, bu uning
o'qishga bo'lgan motivatsiyasini pasaytiradi, o'ziga bo'lgan ishonchini kamaytiradi
va   turli   psixologik   muammolarni   keltirib   chiqarishi   mumkin.   Pedagogik
yondashuvlar   bola   o'qish   jarayonidagi   muvaffaqiyatiga   va   umumiy   rivojlanishiga
katta ta'sir ko'rsatadi.  O'qituvchining bolalar bilan ishlash uslubi, unga yondashuvi,
bolaning   ehtiyojlariga   mos   kelishi   muhimdir.   Agar   o'qituvchi   o'z   ishida   bir   xil
usullarni   qo'llasa   yoki   bolalar   bilan   noxush   tarzda   munosabatda   bo'lsa,   bu
bolalarda   o'qish   jarayoniga   nisbatan   salbiy   munosabatni   shakllantirishi   mumkin.
Bu   esa,   o'z   navbatida,   bola   o'qishga   bo'lgan   qiziqishni   yo'qotishiga,   o'z   xulqida
15 salbiy   o'zgarishlarga   olib   kelishi   mumkin.   Boshqa   tomondan,   shaxsiy   yondashuv
va   ijodiy   pedagogika   bolaning   o'zini   o'stirishga,   uning   o'ziga   bo'lgan   ishonchini
oshirishga   yordam   beradi.   Agar   o'qituvchi   bola   bilan   individual   yondashuvni
qo'llasa,   uning   ehtiyojlariga   javob   bera   olsa,   bolaning   rivojlanishiga   ijobiy   ta'sir
ko'rsatadi.
Maktabdagi  ijtimoiy muhitda bola o'zini  qanday his qilishini  aniqlovchi  bir
nechta   omillar   mavjud.   Birinchidan,   sinfdoshlari   bilan   munosabatlar   muhimdir.
Agar bola sinfdoshlar bilan yaxshi munosabatlar o'rnatsa, u o'zini ijtimoiy jihatdan
moslashtiradi va bu uning o'qish jarayoniga ijobiy ta'sir ko'rsatadi. Aksincha, agar
bola   o'zini   ijtimoiy   jihatdan   izolyatsiya   qilgan   bo'lsa   yoki   do'stlari   bilan   yaxshi
aloqalar o'rnata olmasa, u o'zini  qiyin holatlarda his qilishi mumkin. Ikkinchidan,
o'qituvchi   bilan   munosabatlar   muhimdir.   O'qituvchining   bolaning   shaxsiy
ehtiyojlarini   tushunishi   va   unga   individual   yondashuvi   uning   rivojlanishiga   katta
hissa   qo'shadi.   Bola   o'qituvchisi   tomonidan   qo'llab-quvvatlanganini,   hurmat
qilinishini   his   qilsa,   uning   o'ziga   bo'lgan   ishonchi   oshadi   va   u   o'qish   jarayonida
muvaffaqiyatli   bo'ladi.   Pedagogik   yondashuvlarning   xilma-xilligi   ham   bola
rivojlanishiga   sezilarli   ta'sir   ko'rsatadi.   Agar   o'qituvchi   turli   metodlardan
foydalanib,   bolaning   qiziqishlari   va   ehtiyojlarini   hisobga   olgan   holda   ta'lim
beradigan   bo'lsa,   bu   uning   akademik   muvaffaqiyatlariga   yordam   beradi.
Shuningdek,   bolaga   o'zini   ifodalash   uchun   imkoniyat   yaratish,   ijodiy   faoliyatni
rag'batlantirish   uning   o'ziga   bo'lgan   ishonchini   oshiradi   va   rivojlanishiga   yordam
beradi.
Agar   pedagogik   yondashuvlar   bolaning   xususiyatlariga   mos   kelmasa,   bu
o'qish   jarayonida   qiyinchiliklarga   olib   kelishi   mumkin.   Misol   uchun,
o'qituvchining   bolalarga   noxush   yoki   asabiy   tarzda   munosabatda   bo'lishi,   doimo
bir   xil   pedagogik   metodlarni   qo'llash   bolaning   psixologik   holatiga   salbiy   ta'sir
ko'rsatadi. Bu bolaning o'ziga bo'lgan ishonchsizligini kuchaytirishi va psixologik
muammolarni  keltirib chiqarishi  mumkin. Boshqa  tomondan, o'qituvchi  bolalarga
shaxsiy   yondashuvni   qo'llaganida,   uning   o'ziga   bo'lgan   ishonchi   kuchayadi   va
16 o'qishga   bo'lgan   motivatsiyasi   ortadi.   Maktabdagi   pedagogik   yondashuvlar
bolaning   ijtimoiy   moslashuviga,   uning   o'zini   hurmat   qilishiga   va   boshqalar   bilan
yaxshi   aloqalar   o'rnatishiga   yordam   beradi.   Aksincha,   noto'g'ri   pedagogik   usullar
bolaning   o'zini   qiyinchiliklarda   his   qilishiga,   o'ziga   bo'lgan   ishonchsizlikka   olib
keladi va o'zini jamiyatga moslashtirishda qiyinchiliklar yaratadi.
O‘qituvchi   va   sinfdoshlar   bilan   munosabatlar   bolaning   psixologiyasini
shakllantirishda  va  uning rivojlanishida   hal  qiluvchi   rol   o‘ynaydi.  O‘qituvchining
bola   bilan   to‘g‘ri   va   sog‘lom   aloqada   bo‘lishi,   uning   ehtiyojlarini   va   his-
tuyg‘ularini  tushunishi  bola  uchun o‘rnak bo‘lib, uning o‘ziga bo‘lgan ishonchini
oshiradi.   O‘qituvchi   bola   bilan   mehribon,   qo‘llab-quvvatlovchi   va   bag‘rikeng
munosabatda bo‘lsa, u bola o‘zini qadrli va hurmatga loyiq deb his qiladi, bu esa
uning o‘qishga  bo‘lgan  qiziqishini   va faoliyatdagi   muvaffaqiyatini  oshiradi.  Agar
o‘qituvchi bola bilan noxush yoki beparvo munosabatda bo‘lsa, u bolaning o‘zini
qiymatsiz va befoyda his qilishiga olib kelishi  mumkin. Bu holat  bolaning o‘ziga
bo‘lgan   ishonchini   pasaytiradi   va   uning   maktabdagi   faoliyatiga   salbiy   ta’sir
ko‘rsatadi.   Bola   o‘zini   past   baholangan   yoki   e’tiborga   olinmagan   his   qilsa,
o‘qishga   nisbatan   motivatsiyasi   kamayadi,   va   bu   uning   rivojlanishiga   to‘sqinlik
qilishi   mumkin.   Sinfdoshlar   bilan   munosabatlar   ham   bola   psixologiyasiga   ta’sir
qiladi.   O‘quvchi   uchun   maktabda   do‘stlar   va   yaxshi   ijtimoiy   munosabatlar
muhimdir.  Agar   bola  sinfdoshlaridan  izolyatsiya   qilinsa  yoki  ularga  qarshi  salbiy
munosabatda   bo‘lsa,   u   o‘zini   yolg‘iz   va   ishonchsiz   his   qilishi   mumkin.   Bu   esa
uning   xulqiga   va   o‘qishga   bo‘lgan   qiziqishiga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Aksincha,
do‘stlik,   hurmat,   va   ijobiy   o‘zaro   aloqalar   bola   uchun   xavfsizlik   va   qo‘llab-
quvvatlash   manbai   bo‘ladi.   Bu   bolaning   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini   oshiradi   va
uning   ijtimoiy   moslashuvi,   hamda   o‘qishdagi   muvaffaqiyatlariga   ijobiy   ta’sir
ko‘rsatadi.   Bola   uchun   o‘qituvchi   va   sinfdoshlar   bilan   sog‘lom   va   ijobiy
munosabatlar  shakllantirilishi, uning o‘zini  erkin his qilishi, o‘zini  ifoda etishi  va
jamoaga   qo‘shilishi   uchun   zarurdir.   Bu   ijtimoiy   aloqalar   bolaning   o‘ziga   bo‘lgan
17 ishonchni   oshiradi,   uning   shaxsiyatini   rivojlantiradi   va   o‘quv   jarayoniga   yanada
faol kirishishini ta’minlaydi.
Dars   jarayonidagi   qiyinchiliklar   va   motivatsiya   yetishmovchiligi   bolalar
o‘qishga bo‘lgan munosabatiga sezilarli ta’sir ko‘rsatadi. Agar o‘quvchilar darsda
muvaffaqiyatga   erisha   olmasalar   yoki   o‘qituvchidan   kerakli   yordamni   olmasalar,
bu   ularning   o‘qishga   bo‘lgan   qiziqishini   kamaytirishi   mumkin.
Muvaffaqiyatsizliklar   bolaning   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini   pasaytiradi   va   uning
motivatsiyasini susaytiradi. Bu holatning davom etishi esa, bola uchun o‘qishdagi
muvaffaqiyatsizliklar, ijtimoiy muammolar va xulqiy nosozliklar yuzaga kelishiga
olib kelishi mumkin. Motivatsiyaning yetishmasligi bolaning o‘zini ifoda etishiga,
o‘qishdagi   muvaffaqiyatlarga  va  ijtimoiy  munosabatlarga  to‘siq  bo‘lishi  mumkin.
Dars   jarayonida   qiziqarli   va   o‘quvchilarni   rag‘batlantiruvchi   elementlarning
yetishmasligi   bolalarda   passivlikni   keltirib   chiqaradi.   Agar   darslar   monoton   va
faqat   ma’lumot   olishga   qaratilgan   bo‘lsa,   o‘quvchilar   darsga   nisbatan   qiziqishni
yo‘qotishlari   mumkin.   Bu,   o‘z   navbatida,   bolalarda   o‘qish   va   o‘rganish   istagini
kamaytiradi,   ularning   motivatsiyasini   pasaytiradi   va   ta’limga   bo‘lgan   ijobiy
munosabatni   o‘zgartiradi.   O‘quvchilarning   individual   ehtiyojlari   va   qiziqishlarini
hisobga   olish   juda   muhimdir.   Agar   darsning   mazmuni   va   metodologiyasi   bola
uchun   qiziqarli   bo‘lmasa,   u   o‘zini   o‘qish   jarayonidan   ajratilgan   va   ishtirok
etmaslikka   moyil   bo‘lishi   mumkin.   O‘qituvchining   bolalarning   ehtiyojlarini
tushunishi   va   ularga   mos   yondashuvlar   tanlashi   zarur.   Bu   yondashuv   bolalarga
o‘zini  ifoda etish imkoniyatini  beradi, motivatsiyasini  oshiradi va dars jarayoniga
faol   ishtirok   etishga   undaydi.   O‘quvchilarning   xulqidagi   o‘zgarishlar   ko‘pincha
o‘qishdagi muvaffaqiyatsizliklar, o‘qituvchidan yetarli yordam olmayotganlik yoki
ijtimoiy   aloqalarda   qiyinchiliklar   tufayli   yuzaga   keladi.   Bu   holatlar   bolalarning
o‘ziga   bo‘lgan   ishonchsizlikni   kuchaytirishi   va   psixologik   holatiga   salbiy   ta’sir
ko‘rsatishi   mumkin.   Shu   sababli,   ta’lim   tizimida   bolaning   psixologik   holatini
hisobga olish, unga mos pedagogik yondashuvlar va yordam taklif qilish zarurdir.
18 Bu, o‘z navbatida, bolaning muvaffaqiyatga erishishini va o‘qish jarayonida ijobiy
natijalarga erishishiga yordam beradi.
II-BOB. TARBIYASI OG‘IR BOLALAR BILAN ISHLASHNING
IJTIMOIY PEDAGOGIK TEXNOLOGIYALARI
2.1.  Ijtimoiy pedagogik yondashuvlar: tamoyillar va usullar
Ijtimoiy pedagogik yondashuvlar bolaning ijtimoiy va shaxsiy rivojlanishini
qo‘llab-quvvatlashga   qaratilgan   pedagogik   amaliyotlarni   ifodalaydi.   Ushbu
yondashuvlar,   bola   va   uning   atrof-muhitini   yaxshiroq   tushunishga,   ularning
ehtiyojlarini qondirishga va ijtimoiy moslashuvni ta’minlashga yordam beradi.
Individual   yondashuv   va   psixologik-pedagogik   diagnostika   ta’lim
jarayonining   muhim   qismidir   va   har   bir   bola   uchun   o‘ziga   xos   yondashuvlarni
talab   qiladi.   Individual   yondashuv   bolaning   o‘ziga   xos   ehtiyojlari,   qobiliyatlari,
psixologik   holati   va   rivojlanish   xususiyatlarini   hisobga   olishni   ta’minlaydi.   Bu
yondashuv   bolaning   o‘rganish   jarayonini   eng   samarali   tarzda   tashkil   qilishga
yordam   beradi   va   uning   ta’lim   jarayonida   muvaffaqiyatga   erishishiga   imkon
yaratadi.   Bolaning   har   birining   shaxsiy   ehtiyojlari   va   rivojlanish   xususiyatlari
turlicha   bo‘lishi   mumkin.   Shuning   uchun   individual   yondashuv   bolaning
ehtiyojlarini aniq tushunish va unga mos ravishda ta’lim metodlarini tanlash zarur.
19 Ba’zi bolalar qo‘shimcha yordamga muhtoj bo‘lishi mumkin, boshqalar esa o‘zini
yaxshi   his   qilish   uchun   murakkabroq   vazifalarni   bajarishga   tayyor   bo‘lishi
mumkin.   Bu   yondashuv   bolaning   o‘quv   jarayoniga   aktiv   tarzda   jalb   qilinishini
ta’minlaydi va uning muvaffaqiyatini oshiradi.
Psixologik-pedagogik diagnostika esa bolaning psixologik holati, emotsional
va ijtimoiy rivojlanishini aniqlash va baholash jarayonidir. Psixologik diagnostika
yordamida o‘qituvchi bolaning ruhiy holatini tushunishga, uning o‘qishga bo‘lgan
motivatsiyasini   aniqlashga,   shuningdek,   ijtimoiy   muhitda   qanday
moslashayotganini   baholashga   imkon   yaratadi.   Diagnostika   orqali   bolaning
ta’limdagi   qiyinchiliklarini   aniqlash   va   ularga   yordam   ko‘rsatish   imkoniyati
oshadi.   Psixologik   diagnostika   jarayonida   bola   o‘quvchining   ijtimoiy   aloqalarini,
do‘stlari bilan munosabatlarini, sinfdoshlar bilan qanday interaksiya qilayotganini
o‘rganish   zarur.   Buning   yordamida   o‘qituvchi   bolaning   ijtimoiy   moslashuvini   va
psixologik   holatini   yaxshilash   uchun   muvofiq   usullarni   tanlash   imkoniyatiga   ega
bo‘ladi.   Shuningdek,   diagnostika   orqali   bolaning   o‘rganishga   bo‘lgan   qiziqishi,
motivatsiyasi,   emotsional   holati,   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchi   kabi   jihatlar   aniqlanadi.
Diagnostika   usullari   turli   xil   bo‘lishi   mumkin.   Suhbatlar   va   so‘rovnomalar
o‘quvchilarning   psixologik   holatini   aniqlashda   yordam   beradi.   Psixologik   testlar
orqali   esa   bolaning   kognitiv   va   emosional   rivojlanishi   baholanadi.   O‘qituvchilar
bolalarning individual xususiyatlarini va ehtiyojlarini tushunib, ular bilan samarali
ishlash   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Individual   yondashuv   va   psixologik-
pedagogik diagnostika ta’lim jarayonini yanada samarali va bolaga moslashtirilgan
tarzda   olib   borishga   yordam   beradi.   Bu,   o‘z   navbatida,   bolaning   rivojlanishini
ta’minlaydi va uning o‘qishga bo‘lgan qiziqishini oshiradi.
Empatiya,   ishonch   va   qo‘llab-quvvatlash   bolaning   ta’lim   jarayonidagi
muvaffaqiyatini   ta’minlash   uchun   juda   muhim   omillardir   va   ular   bolaning
psixologik   holatiga   bevosita   ta’sir   qiladi.   Ushbu   yondashuvlar   o‘qituvchi   va
o‘quvchi   o‘rtasida   mustahkam   aloqalar   o‘rnatish,   bolaning   o‘ziga   bo‘lgan
ishonchini   oshirish   va   o‘qishdagi   muvaffaqiyatlarini   rag‘batlantirishda   muhim
20 ahamiyatga   ega.   Empatiya   o‘qituvchining   bolaning   hissiyotlarini,   holatlarini   va
ehtiyojlarini   tushunish   va   his   qilish   qobiliyatidir.   Empatik   yondashuv   bolaga
o‘qituvchi   tomonidan   chin   dildan   qiziqish   va   mehr   ko‘rsatishni   anglatadi.
O‘qituvchi   bola   bilan   muloqotda   bo‘lganda,   uning   ichki   dunyosini   tushunishga
harakat   qilib,   uning   muammolarini   bartaraf   etishga   yordam   beradi.   Empatiya
o‘qituvchi   va   bola   o‘rtasidagi   ishonchni   mustahkamlashga,   shuningdek,   bolada
o‘zini   qadrlash   va   xavfsizlik   hissini   yaratishga   olib   keladi.   Bu   esa   bolaga   o‘zini
erkin ifoda etish imkonini beradi va u o‘qish jarayoniga faolroq jalb bo‘ladi.
Ishonch o‘qituvchi va bola o‘rtasidagi aloqalar asosini tashkil etadi. Ishonch
bolada   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchni   oshiradi   va   uning   o‘qishga   bo‘lgan   qiziqishini
kuchaytiradi.   O‘qituvchining   bola   oldida   o‘zini   halol   va   ishonchli   ko‘rsatishi,
uning   muvaffaqiyatlarini   tan   olish   va   yengilliklarida   ham   yordam   ko‘rsatishi
bolaning   ta’lim   jarayoniga   nisbatan   faolligini   oshiradi.   Ishonch   shuningdek,
bolaning   o‘zi   bilan   ishlashga,   yangi   narsalarni   o‘rganishga   va   qiyinchiliklarni
yengishga tayyorligini kuchaytiradi.
Qo‘llab-quvvatlash   bolaning   o‘zini   qadrlashini   oshiradi   va   uning
muvaffaqiyatlarini   rag‘batlantiradi.   Bola   darsda   qiyinchiliklarga   duch   kelganida
yoki   muvaffaqiyatsizliklarga   uchraganda,   o‘qituvchining   qo‘llab-quvvatlashi   juda
muhimdir. O‘qituvchi bolaning har bir muvaffaqiyatsizlikdan so‘ng, unga yordam
so‘rash   imkoniyatini   yaratib,   uning   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini   saqlab   qolishiga
yordam   beradi.   Bu   yondashuv   bolaning   o‘quv   jarayonida   ko‘proq   qatnashishiga,
o‘zini   ijtimoiy   jihatdan   faol   va   ijobiy   his   qilishi   uchun   imkon   yaratadi.   Bu
yondashuvlar  birgalikda bolaning psixologik va emotsional  rivojlanishini  qo‘llab-
quvvatlaydi,   uning   o‘qish   jarayonidagi   muvaffaqiyatini   ta’minlaydi   va   ijtimoiy
moslashuvini   yaxshilaydi.   Empatiya,   ishonch   va   qo‘llab-quvvatlashga   asoslangan
pedagogik   yondashuvlar   o‘qituvchilarga   bolalar   bilan   samarali   ishlashda   yordam
beradi va ta’lim jarayonini yanada muvaffaqiyatli qiladi.
Reabilitatsiya   va   ijtimoiy   moslashtirish   usullari   bolalarning   ijtimoiy
rivojlanishi   va   psixologik   holatini   yaxshilashga   qaratilgan   yondashuvlardir.   Bu
21 usullar,   ayniqsa,   psixologik   muammolar,   ijtimoiy   izolyatsiya   yoki   oilaviy
qiyinchiliklar   tufayli   qiyinchiliklarga   duch   kelgan   bolalar   uchun   juda   muhimdir.
Reabilitatsiya   jarayoni   bolaning   psixologik,   emotsional   va   ijtimoiy   holatini
tiklashga   yordam   beradigan   keng   qamrovli   jarayondir.   Reabilitatsiya   o‘qituvchi,
psixolog   va   ijtimoiy   pedagoglarning   hamkorligi   bilan   amalga   oshiriladi.   Bola
reabilitatsiya   jarayonida   o‘zining   psixologik   va   emotsional   holatini   yaxshilashga,
muammolarni   bartaraf   etishga,   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini   oshirishga   yordam
beruvchi   faoliyatlarni   amalga  oshiradi.  Odatda,   bu  jarayon,  oilaviy  qiyinchiliklar,
travmalar,   jismoniy   yoki   ruhiy   izolyatsiya   tufayli   ijtimoiy   muammolarga   duchor
bo‘lgan bolalar uchun jiddiy yordam beradi. Reabilitatsiya jarayonida o‘quvchilar
o‘z   psixologik   holatlarini   tushunishga,   boshqalar   bilan   muloqot   qilishda
qiyinchiliklarni yengishga yordam oladilar.
Ijtimoiy   moslashtirish   esa   bolaning   jamiyatga   moslashish   jarayonidir.
Ijtimoiy   moslashtirishda   bola   o‘z   ijtimoiy   muhitida   to‘g‘ri   aloqalar   o‘rnatish,
boshqa   insonlar   bilan   muloqot   qilish   va   jamiyatda   o‘z   o‘rnini   topishga   harakat
qiladi.   Bu   jarayonda   bola   ijtimoiy   qiyinchiliklarni   yengib   o‘tish,   o‘ziga   xos
ijtimoiy ko‘nikmalarni rivojlantirish va jamiyatga moslashishni o‘rganadi. Ijtimoiy
moslashtirish   jarayonida   ijtimoiy   pedagoglar   va   psixologlar   birgalikda   bolaga
yordam   berib,   uning   ijtimoiy   integratsiyasini   ta’minlaydi.   Ushbu   jarayon   bolaga
jamoada   faol   ishtirok   etish,   to‘g‘ri   munosabatlarni   o‘rnatish   va   ijtimoiy   hayotga
muvaffaqiyatli   qo‘shilish   imkoniyatini   yaratadi.   Reabilitatsiya   va   ijtimoiy
moslashtirish   usullari   birgalikda   bolaning   nafaqat   ta’lim   jarayonida   muvaffaqiyat
qozonishiga,   balki   uning   ijtimoiy   va   psixologik   rivojlanishiga   ham   ijobiy   ta’sir
ko‘rsatadi.   Bu   yondashuvlar   bolalarga   o‘z   muammolarini   hal   qilishda   yordam
beradi,   jamiyatga   moslashishda   qo‘llab-quvvatlashni   ta’minlaydi   va   ularning
sog‘lom psixologik rivojlanishini ta’minlaydi.
22 2.2.  Maktab ijtimoiy pedagogi va psixologining o‘rni
Maktab   ijtimoiy   pedagogi   va   psixologi   ta’lim   tizimining   muhim   tarkibiy
qismi   bo‘lib,   ular   bolalarning   psixologik   va   ijtimoiy   rivojlanishiga   katta   ta’sir
ko‘rsatadi.   Ijtimoiy   pedagog   va   psixolog,   o‘quvchilarning   salbiy   xulq-atvorlarini
to‘g‘rilash,   emotsional   va   ijtimoiy   ko‘nikmalarini   rivojlantirish,   shuningdek,   ular
bilan  ishlashda   o‘qituvchilar  va  ota-onalar   bilan  hamkorlikda  samarali   natijalarga
erishish uchun mas’uldir.
Ijtimoiy   pedagogning   vazifalari   va   funksiyalari .   Ijtimoiy   pedagog,
maktabda   o‘quvchilarning   ijtimoiy,   psixologik   va   emotsional   rivojlanishini
ta’minlashda  katta rol o‘ynaydi. Uning vazifalari  va funksiyalari, bola va jamiyat
o‘rtasidagi   ijtimoiy   aloqalar   va   o‘quvchilarning   psixologik   holatini   yaxshilashga
yo‘naltirilgan   bo‘ladi.   Ijtimoiy   pedagogning   asosiy   vazifalari   quyidagilarni   o‘z
ichiga oladi:
1. Bolalarni   ijtimoiy   rivojlantirish :   Ijtimoiy   pedagog   bolalarning   ijtimoiy
ko‘nikmalarini   rivojlantiradi,   shuningdek,   jamiyatda   o‘z   o‘rnini   topish   va
boshqalar   bilan   to‘g‘ri   munosabatlar   o‘rnatishga   yordam   beradi.   Bu   jarayonda,
bolalar   o‘zini   hurmat   qilish,   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini   oshirishni   o‘rganadilar.
23 Ijtimoiy pedagog, ijtimoiy qiyinchiliklarni yengishga va o‘quvchilarni  o‘zlarining
salbiy   xulq-atvorlarini   bartaraf   etishga   yo‘naltirilgan   individual   yondashuvni
amalga oshiradi.
2. Profilaktik   va   korreksion   ishlar   olib   borish :   Ijtimoiy   pedagog
o‘quvchilarda   turli   ijtimoiy   va   psixologik   muammolarni   aniqlaydi   va   ularni
bartaraf   etish   uchun   profilaktik   va   korreksion   ishlarga   jalb   qiladi.   Bu   ishlarda,
o‘quvchilarning   xulq-atvoridagi   salbiy   o‘zgarishlarni   oldini   olish,   zo‘ravonlik,
diskriminatsiya,   turli   ruhiy   qiyinchiliklar   va   o‘qishdagi   muammolarni   hal   etishga
yordam   beradi.   Korreksion   ishlar,   o‘quvchilarga   muammolarni   tushunishga   va
ularni to‘g‘ri hal qilish yo‘llarini o‘rgatishga qaratilgan.
3. Psixologik   maslahatlar   va   yordam   berish :   Ijtimoiy   pedagog
o‘quvchilarga   psixologik   maslahatlar   berish   va   turli   psixologik   muammolarni   hal
qilishda   yordam   beradi.   Bu,   ayniqsa,   o‘quvchilarning   o‘zini   tutishidagi,   o‘qishga
bo‘lgan   motivatsiyasidagi   yoki   oilaviy   muammolaridagi   qiyinchiliklarni   hal
qilishda   muhimdir.   Ijtimoiy   pedagog,   o‘quvchilarga   psixologik   yordamni
individual va guruh shaklida ko‘rsatib, ularning ijtimoiy holatini yaxshilaydi.
4. Ijtimoiy-tarbiyaviy   ishlarni   tashkil   etish :   Ijtimoiy   pedagog   bolalarga
ijtimoiy   faoliyatlar,   ko‘ngilochar   tadbirlar,   madaniy   dasturlar   va   boshqa   turdagi
faoliyatlarni   tashkil   etishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   O‘quvchilarga   jamiyatda   faol
ishtirok  etish,   ko‘ngilochar   tadbirlarda   qatnashish   va  ijtimoiy  aloqalarni   o‘rnatish
imkoniyatlarini  yaratish orqali ularning ijtimoiy rivojlanishiga yordam beradi. Bu
ishlarda,   o‘quvchilar   o‘zini   ijtimoiy   guruhda   faol   va   muhim   a’zo   sifatida   his
qilishlari uchun zarur sharoitlar yaratiladi.
Ijtimoiy   pedagogning   vazifalari   bolalarning   nafaqat   ta’lim   jarayonidagi
muvaffaqiyatini,   balki   ularning   ijtimoiy   va   psixologik   rivojlanishini   ta’minlaydi.
Ularning samarali faoliyati, o‘quvchilarning muammolarini tushunishga va bartaraf
etishga, ijtimoiy moslashuvni ta’minlashga, hamda umumiy salbiy xulq-atvorlarni
kamaytirishga yordam beradi.
24 Bolalar   bilan   olib   boriladigan   profilaktik   va   korreksion   ishlar   ijtimoiy
pedagoglarning   asosiy   vazifalaridan   biridir.   Ushbu   ishlar   o‘quvchilarning
psixologik   va   ijtimoiy   holatini   yaxshilashga   qaratilgan   bo‘lib,   ular   bolalarning
salbiy   xulq-atvorlarini   oldini   olish,   shuningdek,   mavjud   psixologik   va   ijtimoiy
muammolarni   bartaraf   etish   uchun   amalga   oshiriladi.   Bu   jarayonni   ikki   asosiy
yo‘nalishdan tashkil etish mumkin: profilaktik va korreksion ishlar.
Profilaktik   ishlarning   maqsadi   —   bolalarda   salbiy   xulq-atvorlarning   oldini
olish,   sog‘lom   ijtimoiy   ko‘nikmalarni   rivojlantirish   va   bolalarga   o‘zini   o‘rganish,
muloqot qilish va do‘stona munosabatlar o‘rnatishning ahamiyatini tushuntirishdir.
Profilaktik   ishlar   bolaga   o‘zining   his-tuyg‘ularini,   ehtiyojlarini   va   ijtimoiy
masalalarni   tushunishga   yordam   beradigan   turli   mashg‘ulotlar   va   treninglarni   o‘z
ichiga   oladi.   Bu   mashg‘ulotlarda   o‘quvchilar   o‘zlarining   ijtimoiy   faolligini
oshirishi,   to‘g‘ri   va   samarali   muloqotga   o‘rganishi,   salbiy   fikrlarni   yengishga   va
ijtimoiy ko‘nikmalarni rivojlantirishga yordam beradi.
Profilaktik ishlarga quyidagi faoliyatlar kiradi:
 O‘quvchilarning ijtimoiy faolligini, muloqot usullarini, psixologik holatini
kuzatish va tahlil qilish.
 O‘quvchilarni   ijtimoiy   munosabatlar   o‘rnatishga,   guruhda   ishlashga   va
o‘zaro hurmatni qadrlashga o‘rgatish.
 O‘quvchilarda   stress,   depressiya   yoki   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchsizlik   kabi
muammolarni oldini olish va ularni boshqarish.
Korreksion   ishlar.   Korreksion   ishlar   o‘quvchilarda   mavjud   psixologik   va
ijtimoiy muammolarni to‘g‘rilashga qaratilgan bo‘ladi. Ushbu ishlar bolalarga o‘z
xatti-harakatlarini   boshqarish,   ijtimoiy   qiyinchiliklarni   yengish,   o‘z   his-
tuyg‘ularini   to‘g‘ri   ifodalash   va   psixologik   muammolarni   hal   qilishga   yordam
beradi.   Korreksion   ishlar   ko‘pincha   individual   yoki   guruh   shaklida   o‘tkaziladi,
bunda o‘quvchilarga individual yondashuv asosida yordam ko‘rsatiladi.
Korreksion ishlar quyidagi faoliyatlarni o‘z ichiga oladi:
25  Salbiy   xulq-atvorlarni   (zo‘ravonlik,   noxush   munosabatlar)   to‘g‘rilash   va
ijobiy o‘zgarishlarni amalga oshirish.
 O‘quvchilarga  ichki  his-tuyg‘ularni   boshqarish,  o‘ziga bo‘lgan  ishonchni
oshirish va ruhiy salomatlikni yaxshilashga yordam berish.
 O‘quvchilarga   o‘z   muammolarini   ochib   berishga,   ular   bilan   guruh
muhokamalarini o‘tkazishga va konstruktiv yechimlar topishga yordam berish.
Profilaktik   va   korreksion   ishlar,   shuningdek,   o‘quvchilarning   ijtimoiy
hayotda   muvaffaqiyatli   bo‘lishi   va   ijtimoiy   muhitda   o‘z   o‘rnini   topishi   uchun
zaruriy   sharoitlarni   yaratadi.   Bu   ishlar   o‘quvchilarga   o‘z   his-tuyg‘ularini,
ehtiyojlarini tushunish va boshqarishda muhim rol o‘ynaydi.
Ota-onalar   bilan   hamkorlikning   ahamiyati   ta'lim   jarayonining
muvaffaqiyatini   ta'minlashda   juda   muhimdir.   Ota-onalar   va   o‘qituvchilar,
shuningdek,   ijtimoiy   pedagoglar   va   psixologlar   o‘rtasidagi   yaqin   va   samarali
hamkorlik bolalarning psixologik va ijtimoiy rivojlanishiga  katta ta'sir  ko‘rsatadi.
Ota-onalar   o‘z   farzandlarining   uydagi   holati,   muammolari   va   ehtiyojlarini
bilishadi, shu sababli ular bilan muntazam ravishda aloqada bo‘lish zarur. Ijtimoiy
pedagoglar   va   psixologlar   o‘quvchilarning   holati   haqida   ota-onalar   bilan
muntazam   ravishda   ma’lumot   almashishlari   kerak.   Bu   aloqalar   o‘quvchilarning
uyda qanday muammolar bilan yuzlashayotganini tushunishga yordam beradi. Ota-
onalar  o‘z farzandlarining uyda  o‘zgarishlarni,  xatti-harakatlaridagi  o‘zgarishlarni
yoki   psixologik   holatini   yaxshi   biladilar,   shuning   uchun   ular   bu   haqda   maktabga
ma'lumot   berishlari   muhimdir.   Bu,   o‘qituvchilarga   o‘quvchilarga   qanday
yondashuvlarni qo‘llashni aniqlashda yordam beradi.
Ijtimoiy pedagoglar va psixologlar ota-onalarga o‘z farzandlari bilan qanday
muloqot qilish, ularni qanday rag‘batlantirish, motivatsiya qilish va muammolarini
qanday   hal   qilish   kerakligi   haqida   maslahatlar   berishlari   kerak.   Ota-onalar
bolalarining   psixologik   va   ijtimoiy   rivojlanishiga   ko‘maklashish   uchun   zarur
ko‘nikmalarga   ega   bo‘lishlari   muhim.   Ushbu   maslahatlar   bolalar   bilan   to‘g‘ri   va
samarali   muloqot   o‘rnatishga   yordam   beradi,   bu   esa   farzandlarning   ijtimoiy
26 muhitda muvaffaqiyatli bo‘lishiga yordam beradi. Ota-onalar va maktab o‘rtasidagi
hamkorlikning yana bir muhim yo‘nalishi ijtimoiy va psixologik dasturlarni tashkil
etishdir.   Bu   dasturlar   ota-onalar   bilan   birgalikda   o‘quvchilarga   yordam   berish,
ularning   muammolarini   hal   qilish   uchun   zarur   vositalarni   taqdim   etadi.
O‘quvchilar uchun foydali mashg‘ulotlar, treninglar va faoliyatlar o‘tkazish orqali,
bolalarning   psixologik   va   ijtimoiy   rivojlanishiga   ko‘mak   beriladi.   Ota-onalar   va
maktab   o‘rtasidagi   mustahkam   hamkorlik   bolaning   ijtimoiy   va   psixologik
rivojlanishida   muhim   rol   o‘ynaydi.   Bu   hamkorlik   o‘quvchilarning   uyda   va
maktabda   muvaffaqiyatli   rivojlanishiga   yordam   beruvchi   zarur   sharoitlarni
yaratadi.   Ota-onalar   va   o‘qituvchilar   birgalikda   ishlash   orqali,   bolalarning
ehtiyojlariga mos yondashuvlarni ishlab chiqishlari va ularni qo‘llab-quvvatlashlari
mumkin.
2.3.   Amaliy tajriba va ilg‘or texnologiyalar
“Rivojlantiruvchi muhit” texnologiyasi bolalar va o‘quvchilarning individual
va   ijtimoiy   rivojlanishini   qo‘llab-quvvatlashga   qaratilgan.   Bu   texnologiyaning
asosiy maqsadi – o‘quvchilarga o‘zining ijtimoiy ko‘nikmalarini rivojlantirish, o‘z-
o‘zini   anglash   va   jamiyat   bilan   o‘zaro   munosabatlarni   to‘g‘ri   o‘rnatish
imkoniyatlarini yaratishdir. Texnologiya, asosan, ijtimoiy pedagogik yondashuvlar
va   faoliyatlarga   asoslanadi.   O‘quvchilarni   rivojlantirish   uchun   qulay   muhit
yaratish,   ularga   individual   yondashuvni   ta'minlash   va   ijtimoiy   ko‘nikmalarni
shakllantirish muhim ahamiyatga ega. Bunday muhitda o‘quvchilar o‘zlarini erkin
his   qilishlari,   o‘z   fikrlarini   ochiq   aytishlari   va   ijtimoiy   jamoada   faol   ishtirok
etishlari uchun imkoniyatlar mavjud bo‘ladi.
Art-terapiya   –   bu  san'at   va  ijodiy   faoliyat   orqali   psixologik   muammolarni
hal qilish va emotsional holatni yaxshilashga yordam beradigan terapevtik jarayon.
27 Art-terapiya   o‘quvchilarga   o‘z   his-tuyg‘ularini   ifodalashda   yordam   beradi   va
psixologik   stressni   kamaytiradi.   Bu   metod,   o‘quvchilarning   o‘zini   anglashiga,
hissiy   bo‘shliqni   to‘ldirishga,   shuningdek,   o‘z   fikrlarini   vizual   yoki   ijodiy
shakllarda   ifodalashga   yordam   beradi.   Rasm   chizish,   rang   berish,   musiqani
tinglash va boshqa san’at shakllari orqali o‘quvchilar ichki dunyosini anglaydilar,
o‘z muammolarini hal qilishga yordam beradigan yangi ko‘nikmalarni egallaydilar.
Dramaterapiya   –   bu   psixoterapevtik   metod   bo‘lib,   dramatik   ifoda   va   rol
o‘ynash   orqali   bolaning   hissiy   holatini   tahlil   qilish   va   yaxshilashga   qaratilgan.
Dramaterapiya   bolalar   uchun   o‘zini   ifodalashning   va   ichki   konfliktlarni   bartaraf
etishning samarali  vositasi  bo‘lishi  mumkin. O‘quvchilar dramatik o‘yinlar orqali
turli   ijtimoiy   vaziyatlarni   o‘rgatishadi,   ularga   to‘g‘ri   munosabatlar   o‘rnatish,
o‘zlarining hissiyotlarini  boshqarish va ijtimoiy qiyinchiliklarni bartaraf  etishning
samarali yo‘llarini o‘rganadilar.
Rolli o‘yinlar  – bu o‘quvchilarga o‘zini boshqalar o‘rnida ko‘rsatish va turli
ijtimoiy   vaziyatlarda   qanday   harakat   qilishlarini   o‘rganishga   yordam   beruvchi
metoddir.   Rolli   o‘yinlar,   bolalarga   o‘z   xatti-harakatlarini   va   qarorlarini   tahlil
qilishda   yordam   beradi.   Bu   metod,   o‘quvchilarga   muloqot   qilish   va   ijtimoiy
muammolarni hal qilishda qanchalik muvaffaqiyatli bo‘lishini tushunishga yordam
beradi. O‘yin jarayonida o‘quvchilar turli rollarda ishtirok etib, o‘zlarining ijtimoiy
munosabatlaridagi yondashuvlarini qayta ko‘rib chiqadilar.
Loyihaviy yondashuvlar o‘quvchilarning muvaffaqiyatga erishishga bo‘lgan
motivatsiyasini   oshirishga   yordam   beradigan   samarali   pedagogik   metoddir.
Loyihaviy   yondashuv,   o‘quvchilarni   o‘zlari   uchun   aniq   maqsadlar   qo‘yishga
undaydi   va   ularni   bu   maqsadlarga   erishish   uchun   zarur   bo‘lgan   ko‘nikmalarni
rivojlantirishga yo‘naltiradi. O‘quvchilar jamoa sifatida loyihalar ustida ishlashadi,
ularning   ijodiy   yondashuvlari   rivojlanadi,   muloqot   va   hamkorlik   ko‘nikmalarini
oshiradilar.   Loyihaviy   yondashuvda   o‘quvchilar   o‘zlari   tanlagan   mavzu   bo‘yicha
ish  olib  boradilar  va   loyiha   davomida  bir  nechta   bosqichlarni   amalga  oshiradilar:
tadqiqot, rejalashtirish, ijodiy ishlarni amalga oshirish, natijalarni taqdim etish. Bu
28 jarayon   o‘quvchilarga   jamiyatga   foydali,   amaliy   va   yaratishning   ahamiyatini
anglashda yordam  beradi. Loyihaviy yondashuv o‘quvchilarning o‘zini  o‘rganish,
muloqot   qilish   va   ijodiy   fikrlash   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi,   ularni   o‘zgarishlar
qilishga,   yangi   imkoniyatlar   yaratishga   va   muammolarni   hal   qilishga
rag‘batlantiradi.   Bu   ilg‘or   texnologiyalar   bolalar   va   o‘quvchilarning   psixologik,
ijtimoiy   va   akademik   rivojlanishini   qo‘llab-quvvatlash   uchun   samarali   vositalar
hisoblanadi.   Ular   o‘quvchilarga   ijtimoiy   va   emotsional   ko‘nikmalarni
rivojlantirishda,   o‘zlariga   bo‘lgan   ishonchni   oshirishda   va   jamiyatda
muvaffaqiyatli integratsiya qilishda yordam beradi.
XULOSA
Tarbiyasi  og‘ir  bolalar  bilan ishlashning  ijtimoiy pedagogik texnologiyalari
yosh   avlodning   ijtimoiy,   psixologik   va   emotsional   rivojlanishini   ta'minlashda
muhim ahamiyatga ega. Bu texnologiyalar bolalarning o‘zini anglashiga, jamiyatga
moslashishiga   va   ijtimoiy   munosabatlarda   muvaffaqiyatli   bo‘lishiga   yordam
beradi. O‘quvchilarning tarbiyasi og‘irligi ko‘pincha ularning oilaviy yoki ijtimoiy
muammolaridan,   psixologik   muammolaridan   yoki   jamiyatdan   izolyatsiyasidan
kelib   chiqadi.   Ushbu   muammolarni   bartaraf   etishda   ijtimoiy   pedagogik
texnologiyalar,   xususan   art-terapiya,   dramaterapiya,   rolli   o‘yinlar   va
rivojlantiruvchi muhit texnologiyalari samarali vosita sifatida ishlatiladi.
Art-terapiya   va   dramaterapiya   bolalarga   o‘z   his-tuyg‘ularini   ifodalash   va
ular bilan bog‘liq psixologik muammolarni hal qilish imkonini beradi. Bu metodlar
orqali bola o‘zining ichki holatini tushunishga yordam beruvchi vositalarni topadi.
29 Art-terapiya va dramaterapiya bolaning tasavvurini rivojlantiradi, ijodiy fikrlashni
oshiradi va emotsional izolyatsiyadan chiqishga yordam beradi. Rolli o‘yinlar esa
bolaga ijtimoiy vaziyatlarda o‘zini qanday tutish kerakligini, turli xarakterlar bilan
muloqot   qilishni   o‘rgatadi   va   jamiyatda   muvaffaqiyatli   moslashish   uchun   zarur
bo‘lgan   ko‘nikmalarni   rivojlantiradi.   Bularning   barchasi   bolalarni   yanada
moslashuvchan va barqaror shaxslar sifatida tarbiyalashda muhim ahamiyatga ega.
Rivojlantiruvchi   muhit   texnologiyasi   bolalarning   psixologik   va   ijtimoiy
rivojlanishiga   ijobiy   ta'sir   ko‘rsatadi.   Bu   yondashuvda   bola   uchun   xavfsiz   va
yaratishga   imkon   beruvchi   muhit   ta'minlanadi,   unda   bolalar   o‘z   salohiyatini
ro‘yobga   chiqarishlari   mumkin.   Yaratilgan   rivojlantiruvchi   muhit   bolalarning
o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini   oshiradi,   ular   o‘zlarini   erkin   va   xavfsiz   his   qilishadi.
Ushbu yondashuv ijtimoiy pedagoglarning bola bilan ishlashdagi asosiy vositasiga
aylanadi.
Loyihaviy   yondashuvlar   ham   o‘quvchilarning   muvaffaqiyatga   erishishida
muhim   rol   o‘ynaydi.   Bolalarga   aniq   maqsadlar   qo‘yish   va   shu   maqsadlar   yo‘lida
harakat   qilishni   o‘rgatish   ularning   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini   oshiradi.   Loyihaviy
yondashuvlar   orqali   bolalar   jamiyatda   o‘z   o‘rnini   topishga   yordam   beradigan
ko‘nikmalarni egallaydilar. Bu yondashuvlar bolaning o‘qishga bo‘lgan qiziqishini
oshiradi, uning maqsadga intilish ruhini kuchaytiradi.
Tarbiyasi   og‘ir   bolalar   bilan   ishlashda   ota-onalar   bilan   hamkorlikning
ahamiyati   katta.   Ota-onalar   farzandlarining   uyda   qanday   holatda   ekanligini   bilib,
pedagogik   jarayonda   ular   bilan   yaqin   aloqada   bo‘lishlari   zarur.   Ota-onalar   bilan
doimiy   va   samarali   ma'lumot   almashish,   ularga   o‘z   farzandlarini   qanday
tarbiyalash,  rag‘batlantirish va ularni motivatsiya qilish haqida maslahatlar  berish
bolalar bilan olib boriladigan ishlarning muvaffaqiyatini ta'minlaydi.
Bundan tashqari,  ijtimoiy pedagoglar  va psixologlar  bolalar  bilan ishlashda
nafaqat   individual   yordam,   balki   guruhni   ham   e'tiborga   olishlari   kerak.   Guruhlar
bilan ishlash, ijtimoiy ko‘nikmalarni rivojlantirish va bolalarning o‘zaro aloqalarini
yaxshilashda   samarali   bo‘ladi.   Shuningdek,   psixologik   va   pedagogik   maslahatlar,
30 shaxsiy   va   guruh   mashg‘ulotlari   bolalarning   psixologik   holatini   yaxshilash   va
ijtimoiy hayotga moslashishlarini ta'minlashda muhim vositadir.
Xulosa   sifatida,   tarbiyasi   og‘ir   bolalar   bilan   ishlashda   ijtimoiy   pedagogik
texnologiyalar   samarali   qo‘llanilsa,   bu   bolalarning   nafaqat   o‘quv   jarayonidagi
muvaffaqiyatini,   balki   ijtimoiy   moslashuvini   ham   ta'minlaydi.   Bu   jarayonda
o‘qituvchilar, psixologlar, ota-onalar va jamiyatning o‘zaro hamkorligi bolalarning
rivojlanishiga   katta   hissa   qo‘shadi.   To‘g‘ri   yondashuvlar,   metodlar   va
texnologiyalar yordamida, tarbiyasi og‘ir bolalar jamiyatda muvaffaqiyatli va faol
a'zolar bo‘lib, o‘z salohiyatlarini to‘liq ro‘yobga chiqarishlari mumkin.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Abdullaeva,   M.   Ijtimoiy   pedagogika   asoslari.   Tashkent:   Fan   va
texnologiya, 2020, 280 bet.
2. Alimov,   A.   Psixologiya   va   pedagogik   faoliyat.   Tashkent:   Tashkent
universiteti nashriyoti, 2019, 220 bet.
3. Asimov,   M.   Tarbiya   tizimida   innovatsiyalar.   Tashkent:   Science   and
Education, 2021, 305 bet.
4. Berkovich, I. Pedagogik texnologiyalar. Tashkent: Sharq, 2018, 210 bet.
5. Djalilov, A. Psixologiya va o‘quv jarayoni. Tashkent: Ma'naviyat, 2022,
250 bet.
6. Jabborov,   M.   Oila   va   jamiyatda   pedagogik   ro‘l.   Tashkent:   Akademiya,
2020, 290 bet.
7. Kamilov,   N.   Pedagogik   metodlar   va   ularning   amaliyoti.   Tashkent:
O‘zbekiston, 2021, 220 bet.
31 8. Karimova,   F.   Ijtimoiy   pedagogik   xizmatlarning   o‘rni.   Tashkent:   Fan,
2020, 210 bet.
9. Komilov,   R.   Ta'lim   tizimida   yangi   texnologiyalar.   Tashkent:   Tashkent
universiteti nashriyoti, 2019, 245 bet.
10. Kozimov,   S.   Ta'limda   innovatsion   metodlar.   Tashkent:   Progress,   2022,
230 bet.
11. Lutfullaeva,   N.   Psixologik   maslahatlar   va   tarbiya.   Tashkent:
O‘zbekiston, 2019, 300 bet.
12. Muminov, F. Ijtimoiy pedagogik texnologiyalar. Tashkent: Sharq, 2018,
270 bet.
13. Olimova, D. Bolalar psixologiyasi. Tashkent: Ma'naviyat, 2021, 260 bet.
14. Rakhimov, A. Ta'limda innovatsiyalar va texnologiyalar. Tashkent: Ilm-
fan, 2020, 315 bet.
15. Saidov,   B.   Yoshlarni   tarbiyalash   metodlari.   Tashkent:   Yangi   avlod,
2022, 225 bet.
16. Sultonov, R. Ijtimoiy xizmatlar va pedagogika. Tashkent: Ilm-fan, 2019,
200 bet.
17. Tursunov,   M.   Pedagogik   xizmatlar   va   ularning   amaliyoti.   Tashkent:
Ma'naviyat, 2020, 270 bet.
18. Umarova, G. Oila va jamiyatdagi pedagogik rol. Tashkent: Yangi avlod,
2021, 215 bet.
19. Usmanov,   K.   Pedagogik   texnologiyalar   va   ijtimoiy   pedagogika.
Tashkent: Sharq, 2019, 240 bet.
20. Xudoyberganova,   A.   Ijtimoiy   pedagogik   maslahatlar.   Tashkent:
Ma'naviyat, 2020, 220 bet.
21. Yusupov,   J.   Yoshlarni   ijtimoiylashuvida   pedagogik   texnologiyalar.
Tashkent: Tashkent universiteti nashriyoti, 2020, 250 bet.
22. Zaripov, K. Innovatsion texnologiyalar ta'limda. Tashkent: Yangi avlod,
2021, 280 bet.
32 23. Zokirov,   S.   Yoshlar   tarbiyasida   yangi   yondashuvlar.   Tashkent:
O‘zbekiston, 2022, 300 bet.
24. Ismailov,   H.   Pedagogik   texnologiyalar   va   yangi   metodlar.   Tashkent:
Fan, 2020, 290 bet.
25. Jalilov,   O.   Psixologik   yordam   va   tarbiya.   Tashkent:   Ma'naviyat,   2019,
210 bet.
26. Khayitov, T. Ta'lim va tarbiya metodikasi. Tashkent: Ilm-fan, 2021, 230
bet.
27. Makhmudov,   E.   Pedagogik   texnologiyalar   bo‘yicha   qo‘llanma.
Tashkent: Sharq, 2022, 220 bet.
28. Rahmonov, D. Innovatsion pedagogik metodlar. Tashkent: O‘zbekiston,
2021, 260 bet.
29. Sodiqov,   Z.   Ijtimoiy   pedagogik   faoliyat.   Tashkent:   Akademiya,   2020,
275
30. Tashkent,   A.   Bolalar   tarbiyasida   psixologik   usullar.   Tashkent:   Science
and Education, 2021, 240 bet.
33

Tarbiyasi og‘ir bolalar bilan ishlashning ijtimoiy pedagogik texnologiyalari

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha