Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 52.6KB
Покупки 1
Дата загрузки 18 Август 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Samandar Deqhonov

Дата регистрации 11 Август 2024

59 Продаж

Tarix o’qitish usullarining shakllanishi va rivojlanishi

Купить
Mundarija 
Kirish 
I BOB. O’qitish metodlarini tanlash va ularning ahamiyati 
1.1.  Tarix o’qitish usullarining shakllanishi va rivojlanishi  
1.2.   Maktablarda   tarix   o’qitish   usullari   tizimi.   Tekshirish   va   o’qitish   natijasini
baholash 
II BOB. Tarix o’qituvchisining axborot texnologiyalardan foydalanish 
2.1. Maktab tarix xonasi (kabineti) va uning tarbiyaviy talimdagi o’rni 
2.2. Tarix o’qitishda texnika vositalaridan foydalanish 
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1  
  Kirish
Mavzuning   dolzarbligi .   Mustaqillik   yillarida   O'zbekiston   tarixini   xolisona
o'rganish, o'zbek xalqining qadimiy va boy tarixiga haqqoniy baho berish ustuvor
vazifaga   aylandi.   O'zbek   xalqining   hayoti   va   taqdiriga   keskin   burilish   yasagan
mustaqillik   soyasida   ilm-fan,   xususan   milliy   o'zlik   va   ma'naviy   yuksalish   asosi
bo'lgan tarix fani ham o'ziga xos rivojlandi. O'zbekiston tarixini xolisona yoritishda
O'zbekiston   Respublikasining   Prezidenti   Sh.   M.   Mirziyoyevning   "Erkin   va
farovon,   demokratik   O'zbekiston   davlatini   birgalikda   barpo   etamiz"   asarida
aytilganidek, "... jahondagi ilg'or tajribalarni chuqur o'rganish amalda joriy etishni
oldimizda turgan keng ko'lamli vazifalarni amalga oshirishning muhim shartlaridan
biri, deb hisoblaymiz" 1
.          
  Ma'naviyatning   ajralmas   tarkibiy   qismi   bo'lgan   tarix   fani   so'ngi   yillarda   ilk   bor
o'zining   qonuniy   vazifasini   bajarishga   –   xalqning   o'zligini   anglatishga   xizmat
qilishga kirishdi. "Tarixiy xotira tuyg'usi to'`laqonli ravishda tiklangan, xalq bosib
o'tgan   yo'l   o'zining   barcha   muvaffaqiyat   va   zafarlari,   yuqotish   va   qurbonlari,
quvonch va iztiroblari  bilan xolis  va haqqoniy o'rganilgan taqdirdagina  chinakam
tarix bo'ladi.Tarixiy voqea, hodisalarni o'rganish, tahlil etish va yoritishda xolislik,
haqqoniylik, adolatli   yondashuv  muhim  hisoblanadi.  Tarix  fanini   samarali   tashkil
etish   haqida   fikr   yuritishdan   oldin   “samarali   ta’lim”   tushunchasini   mahalliy   va
xorijiy   tadqiqotchilar   fikrlarini   tahlil   etgan   holda   o’rganib   chiqsak   maqsadga
muvofiq bo’ladi.           
 Samarali o'qitish - bu o'qituvchilarning turli xil o'qitish uslublarini birlashtirib yoki
ularni   alohida   qo'llash   orqali   talabalarda   mustaqil   o'rganish   qobiliyati,   dars
atmosferasini   idrok   etish,   tushunish   va   va   kerakli   bilimlarni   egallash   darajasi
yuqori   bo'lgan   ta'lim   jarayoni   hisoblanadi.   Shuningdek,   samarali   o'qitish   bu   o'z
o'lchovlari   bilan   baholanishi   kerak   bo'lgan   keng   tushunchadir.   Shuning   uchun
samarali o'qitish, 
 
1   Mirziyoev   Sh.M.   Erkin   va   farovon   demokratik   O‘zbekiston   davlatini   birgalikda   barpo   etamiz.   O‘zbekiston
Respublikasi Prezidenti lavozimiga kirishish tantanali marosimiga bag‘ishlangan Oliy Majlis palatalarining ko‘shma
majlisidagi nutq. -T.: O‘zbekiston, 2016. -B. 29. 
2  
  ta'lim sifatini oshirish uchun tashkil etilgan turli xil murakkab jarayonlar majmuasi
hisoblanadi. Samarali o'qitishning ikkita asosiy xususiyati mavjud.     
Mavzuni   o‘rganilganlik   darajasi .     Tarix   fanining   rivojlanishi   natijasida
ko‘plab   xududlarni   tarixini   o‘rganishga   imkon   yaratildi.   Ayniqsa   mustamlakachi
davlatlar   o‘z   mustamlakalari   haqida   har   qanday     va   ko‘proq   ma'lumotga   ega
bo‘lishi   uchun   u   hududdagi   xalqlarni   to‘liq   o‘rganishga   harakat   qilishadi   va
ko’plab   tarixchilar,   arxeologlar   va   etnologlar   olimlaridan   foydalanishadi.   ushbu
mavzu   nafaqat   kecha   yoki   bugun   paydo   bo`lgan,   balki   u   qadimgi   davrladanoq
shakllanib kelgan. Yana bu haqda buyuk pedagog Ya. A. Komenskiy ham o`z fikr -
mulohazalarini   bildirgan.   Tarixchi   metodist   olimlardan   esa   Ya.   G`afforov,   M.G.
G`afforova,   R.   Ishmuhammedovlar   ilmiy   tadqiqot   ishlari   olib   borishib,   kitoblar
chiqarishgan.   Bundan   tashqari   yana   bu   mavzu   ayniqsa   Yevropalik   olimlar
tomonidan keng o`rganilgan.Pedagog va psixolog olimlar D.N.Uznadze, 
L.S.Vigotskiy,   A.N.Leontev,   S.A.Shmakov,   G.K.Selevko,   P.YA.Galperin,
I.Olloyorov,   A.A.Verbitskiy,   A.F.Osborn,   E.A.Aleksandrov,   G.Ya.Bush,   D.Kolb
va boshqalar ilmiy tadqiqot ishlari olib borishgan.       
Mavzunuing   maqsad   va   vazifasi   kurs   ishimning   yozishimdan   maqsad   shundan
iboratki,mamlakatimiz   rahbari   “Tarixiy   xotirasiz   kelajak   yo’q”   asarida   “   tarix
fanining   imkoniyatlaridan   foydalanib,   Aql   –   zakovatli,   yuksak   ma’naviyatli
kishilarni   tarbiyalay   olsakkina,   oldimizga   qo’ygan   maqsadlarga   erisha   olamiz,
yurtimizda farovonlik va taraqqiyot qaror topadi”,- deb ta’kidlaydi. Shundan kelib
chiqib   shuni   alohida   ta’kidlash   lozimki,   tarix   fani   o`qituvchilari   oldida   tarix
darslarining samaradorligini yana ham oshirish vazifasi ko`ndalang turibdi. Bunda
esa   tarix   darslarida   interfaol   usullarni   qo`llashyaxshi   samara   berayotganligi
o`tkazilayotgan   tajribalardan   ham   ko`rinib   turibdi.   Endi   biz   bo`lajak   pedagoglar
oldida   ustozlarimizdan   olgan   saboqlarimizni   kelajak   ish   faoliyatimizda   keng
qo`llashimiz   va   o`z   o`rnida   yangi   pedagogik   texnologiyalardan   samarali
foydalanishimiz   hamda   tarix   darslari   samaradorligini   yanada   oshirishga   o`z
hissamizni qo`shishdek vazifalar turibdi.  
3  
   
I. Bob. O’qitish metodlarini tanlash va ularning ahamiyati 
1.1 Tarix o’qitish usullarining shakllanishi va rivojlanishi 
"Ta'lim" va "sifat" tushunchalarining mohiyatini uyg'unlashtiradigan bo'lsak,
ta'lim   sifati,   bu   uning   xususiyatlari   yaxlitligi,   ta'lim   oluvchi   o'qishi   va   shaxsiy
rivojlanishi   uchun   xizmat   qiladigan   eng   qulay   usullar   birikuvidan   iborat
jarayondir.Ta lim   sifati   -   bu   butun   ta lim   tizimi   tarkibiy   qismlarining   sifatʼ ʼ
vazifalari, murakkab rivojlanish kuchi(dinamika)ga ega bo lgan jarayon bo lib, bu	
ʼ ʼ
ta lim   muassasalari   faoliyatidagi   o zgarishlar,   ya ni   ularning   ijtimoiy,   iqtisodiy,	
ʼ ʼ ʼ
texnologik   va   siyosiy   muhitining   o zgarishi   bilan   izohlanadi.  	
ʼ А yni   vaqtda   ta lim	ʼ
sifati   innovatsion   rivojlanish   natijalaridan   biri   emas,   balki   uni   amalga   oshirish
uchun   zarur   bo lgan   shartlardan   biridir.   Ushbu   tadqiqot   sohasi   bo'lgan   tarix	
ʼ
tushunchasi   ilmiy   soha   va   fan   sifatida   vaqt   o'tishi   bilan   odamlar   tomonidan
qilingan harakatlar va faoliyatlarni o'rganish jarayoni hisoblanadi 1
.      
  Biroq, tarixiy jarayonda sodir bo'lgan barcha narsalarni o'rganish va ochib berish
imkonsizdir.   Chunki,   tarixning   pozitiv   nuqtai   nazarida   aytilganidek,   tarixiy
ma'lumot   sifatida   qabul   qilinishi   mumkin   bo'lgan   har   qanday   da'vo   dalillarga,
ayniqsa   yozma   dalillarga   asoslanishi   kerak.   Shuning   uchun   tarixni   o'tmish
voqealari   va  dalillari  haqida   yozilgan  axborot  deb   ta 2
riflash  mumkin.  J.   Slater  bu
fikrni   quyidagicha   ifodalaydi:   “mohiyatan   tarix   o'tmishni   o'rganish   va   bizning
bilimlarimiz   va   fikrlarimizni   bir   vaqtning   o'zida   tasdiqlash   usulidir”.   Tarix
tushunchasining g'arbdagi muqobili bo'lgan "history" qadimgi yunon tiliga tegishli
bo'lib, "izlanish"   yoki  haqiqatni   tadqiq qilish  ma'nosini  anglatadi.  Bir  fan  sifatida
tarix insoniyat tarixini o'zining noyob metodologiyasi orqali o'rganadi.     
  Tarixiy   metodologiya,   tadqiqot   sohasini,   muammoni   yoki   mavzuni   aniqlash,
ushbu mavzu yoki muammoga tegishli gipotezalarni ishlab chiqish, olingan dalillar
1   F.X.   Xazratov,   S.S.   Muxlisov,   I.E.   Abdurasulov   –   Tarix   fanida   innovatsiyalar:   texnologiyalar,   modellar   va
metodlar., Buxoro., “Durdona”., 2021. -B.48. 
2   Ishmuhamedov   R.   Innovatsion   texnologiyalar   yordamida   ta'lim   samaradorligini   oshirish   yo`llari.   -   Toshkent.,
Nizomiy nomidagi TDPU, 2009. -B.71.  
4  
  va   manbalardan   ma'lumot   to'plash,   ushbu   ma'lumotlarni   tahlil   va   tanqid   qilish,
mavzu bo'yicha boshqa izlanishlarni ko'rib chiqish va mavzuni tushunish, 
 
shuningdek mantiqiy asosda izohlangan tadqiqotni ochib berishdan iboratdir. 
Shunga   asoslanib,   tarixchining   roli   sifatida   o’zining   mustaqil   ilmiy   rivojlanishi
jarayonida   o'tmishni   o'rganish,   mavzuni   aniq,   real   va   to'liq   tushunchalarini   yoki
tasvirlarini   yaratish   va   barcha   bu   bosqichlar   haqida   fikrlash   kabilar   belgilanadi.
An'anaviy   tarix   darslarini   tashkil   etishda   talabalarga   ma'lumot   uzatish   jarayoni
odatda   darslik   yoki   boshqa   ikkilamchi   tayyor   manbalarini   o'qish   orqali   amalga
oshiriladi.   Bu   jarayon   talim   oluvchiga   tayyor   ma’lumotlarni   eslab   qolish   va
axborot sifatida qabul qilish ko’nikmasini hosil qiladi xolos.    
  Noan’anaviy   interfaol,   samarali   tarix   darslarida   esa   o'tmish   haqida   ishonchli
ta'riflar va tushuntirishlarga erishish  uchun yuqorida aytib o'tilgan ko'nikmalar va
tarix   o’qitish   metodikasidan   foydalanishga   urg’u   beriladi.   Chunki   tarix   darslarida
va   tarixni   tadqiq   qilishda   qo'llaniladigan   pedagogik   va   tarixiy   tadqiqot   usullari
o'quvchilarga   o'tmishni   tushunishda   turli   xil   foydali   qulayliklar   berishi   mumkin.
Manbalarni o'rganish va yozma dalillarni aniqlash, manbani yoki berilgan dalillarni
tayyorlagan   shaxs(lar)ning   shaxsiy   fikrlarini   aniqlash   va   yozma   yoki   boshqa
manbalarda keltirilgan fikrlarning asl ma'nosini o'rganish jarayoni tarix o'qitishning
yana bir  jihatlaridir. Bu tarixiy haqiqatni  qanday o'rganish mumkinligini o'rgatish
demakdir.   Samarali   tarix   o’qitish   o’quvchilarga   tayyor   tarixiy   xulosa   qilingan
ma’lumotlar bilan birga manba va dalilarni taqdim etishni talab etadi 1
.  
        O’quvchi   ma’lum   tarixiy   manbalarni   (xoh   yozma,   xoh   og’zaki   bo’lsin)   tahlil
etgan holda tarixiy bilim va tasavvur hosil qilishi pedagogik nuqtai nazarda g’oyat
samaralidir.   Zotan,   darslarida   ta’lim   oluvchining   xotirasini   rag’batlantiruvchi
usullardan ko’ra, uning mustaqil fikrlashini ta’minlaydigan usullardan foydalanish
foydali   hisoblanadi.   Tarixiy   bilimlarni   tushunish   va   o'tmishni   anglash   uchun
dalillarni o’rganish va ko’zdan kechirish talab etiladi. Ammo tarixni tashkil etuvchi
elementlar   nafaqat   ular   haqida   balki,   o'tmish   voqealari,   bugungi   kunda   ma'lum
1  T. Toshpo`latov, Ya. G`afforov Tarix o`qitish metodikasi. Toshkent, 2002. -B.66.  
5  
  bo'lgan   tajrabilar   majmuasi   hamdir.   Ba'zi   tadqiqotchilar   tarixiy   tafakkur
jarayonlaridan foydalangan holda tarixni o'qitish amaliyotlari ko'plab tarixiy 
 
muammolar   va   mavzularni   tushunishda   muhim   hissa   qo'shishini   ta'kidlaydilar.
Bugunig   zamonaviy   ta'lim   holati   ta'lim   tushunchasini   qayta   ko'rib   chiqish   va
aniqlashtirishni,   shaxsga   yo'naltirilgan   pedagogikaning   toifalari   va   tamoyillarini
tahlil   qilish   jarayoniga   kirishni   talab   qiladi.   Pedagogik   ongning   yangi   modeli
astasekin   o'qituvchining   ta’lim   oluvchiga   bevosita   ta'sir   etish   amaliyotidan   voz
kechadi   va   ta’lim   oluvchining   o'z   rivojlanish   imkoniyatlarini   ta'minlash   uchun
barcha   pedagogik   makonning   tuzilishini   yanada   samarali   tashkil   etishga   imkon
beradi.   Shunday   qilib,   har   bir   o'qituvchi   o'z   darslarini   qiziqarli   va   mazmunli
bo'lishga   intiladi,   bu   esa   ta’lim   oluvchininglarning   mavzuga   bo'lgan   qiziqishini
oshiradi.   Xususan, tarix darslarida faktlarni assimilyatsiya qilish emas, balki turli
davrlarning   qadriyatlarini   rivojlantirish,   o'tmish   odamining   o'rniga   o'zini   qo'yish,
uning   fikrlarini,   harakatlarini   tushunish   qobiliyati   orqali   shaxsni   rivojlantirishga
alohida   e'tibor   qaratiladi.   Bularning   barchasi   tarixiy   empatiya   yordamida   amalga
oshirilishi   mumkin.   Empatiya   yunoncha   -   "ehtiros",   "azob",   "tuyg'u",   boshqa
odamning hozirgi hissiy holati bilan ongli hamdardlik ma’nosini bildiradi.   Tarixiy
empatiya   esa   tarixiy   hodisalar   va   tarixiy   shaxslar   hayotini   o’zida   his   etish
demakdir.   Tarixiy   empatiyani   shakllantirish   usullaridan   biri   tarixiy   hodisalarni
hikoyasi   hisoblanadi.   Rus   tadqiqotchilari   asarlarida   hikoya   usulidan   darslarida
samarali   foydalanish   haqida   so'z   boradi.   Ular   orasida   P.V.Goran,   A.A.Vagin,
P.S.Leibengrublar   alohida   qayd   etiladi.   Hikoya   orqali   bolalarda   empatiya
shakllanishiga   hissa   qo'shish   uchun   A.A.Vagin   tomonidan   aytilganidrek   turli   xil
maxsus vositalardan foydalanish talab etiladi.      
  Tarixiy   hodisalarni   jonlantirish   orqali   tarixiy   mavzu   yanada   ishonchli   bo'lishiga
erishiladi va o'rganilayotgan tarixiy hodisalarning o'ziga xosligini yaxshiroq ochib
berishga imkon beradi.Tarix darslarida badiiy adabiyot namunalaridan foydalanish
ham   tarixiy   haqiqatni   aniqlashtirishga,   o'tmishning   yorqin   tasvirlarini   yaratishga
6  
  yordam   beradi.   Bundan   tashqari,   tarixiy   voqealarni   hikoya   qilishda   turli   xil
namoyishlarni   qo'llash   samrali   hisoblanadi.   Misol   uchun,   moddiy   madaniyat
obektlarining   tasviriy   ko'rinishlari,   o'qitishning   texnik(audiovizual)   vositalari
shular   jumlasidandir.   Bularning   barchasi   o'quvchilarga   tarixiy   davrning   muhitini
tasavvur   qilish,   o’zini   o’tmishda   tarixiy   hodisalar   ichida   his   qilish   tuyg'usini
boshdan   kechirish   imkonini   beradi.   Tarixiy   empatiya   shakllanishining   yana   bir
usuli,   bu   shaxsiyatdir.   Ta’lim   oluvchining   qalbida   taqdirlar,   harakatlar,   hayot
sharoitlari,   tarixiy   shaxsning   faoliyati   haqida   tasavvur   taixiy   shaxsning   holati   va
faoliyatini   ijtimoiy   hayotdagi.   Metodikaning   rivojlanishi   ijtimoiy-iqtisodiy   va
siesiy tarix bilan, tarixiy va pedagogika ilmlarining rivojlanishi bilan bog’liq. 
Metodikada   to’plangan   tarixiy   tajribani   o’rganish   bugungi   kundagi   tarixiy
talimning   murakkab   va   dolzarb   muammolarini   ilmiy,   haqiqiy   echimini   topishga
erdam beradi. 
Maktabda tarix predmet sifatida o’qitila boshlaganidan keyin o’qitishning maqsadi
va   mazmunini   belgilash,   uni   eshlarga   tushuntirish   soh’asidagi   savollarga   amaliy
javob   berish   zaruriyati   ostida   tarix   o’qitish   metodikasining   dastlabki   elementlari
yuzaga kela boshladi.          
  XIX   asrning   oxiri-XX   asr   boshlarida   tarixiy   bilim   beradigan   xususiy   maktablar
paydo bo’ldi. Yirik shahallarda jamoatchilik pedagogik tashkilotlar vujudga keladi.
Maktab tarixiy talimining rivojlanishida P.G.Vinogradov, 
N.I.Kareev,   S.F.Platonov   kabi   tarixchilar-”liberal”   yo’nalishda   to’rdi.   Ularning
darsliklarida   jamiyatning   siesiy,   tarixiymadaniy   turmush   hayot,   iqtisodiy
rivojlanish   bo’yicha   faktlar   berildi.   O’lar   tarix   o’qitishda   kursatmali   obrazli
o’qitish   usullarini   va   o’quvchilarning   fikrlashini   faollashtirishni   tavsiya   qilgan.
M.N.Pokrovskiy, 
N.A.Rojkov,   M.N.Kovalenskiy   va   boshqalar   ”radikal”   yo’nalishda   deb   qaralgan.
N.A.Rojkov   darsliklarida   1-   o’ringa   manba,   hujjatlarni   qo’yib,   ular   bilan   ishlash
o’quvchilarning   aqliy   mustaqilligini   o’yg’otishi   kerak   edi.   Kovalenskiy   5   jildli
xrestomatiyasida va darsligida iqtisodiy va sinfiy kurash masalasiga ko’proq etibor
7  
  qiladi. Sotsiologik maktab vakili  R.Yu.Viller-umumiy tarix bo’yicha darsliklarida
induktiv   metod   asosida   sotsiologik   tushunchalarni   va   tarixiy   jarayon
qonuniyatlarini   ochishni   tavsiya   qiladi.   O’quvchilarning   bilish   ischanligini
faollishtirishda   o’qitishning   ”real”,   “laborotoriya”,   ”referat”,   ”dramatizatsiya”
metodlari   qo’llanildi.   XX   asr   boshida   tarixiy   manbalar   asosida   tarix   o’qitishning
”real” metodi tiklandi. M.N.Pokrovskiy va N.A.Rojkovlar uning tarafdorlari bo’ldi.
Laborotoriya   metodi   o’quvchilarning   tarixiy   h’ujjatlar   va   ilmiy   ommabop
adabietlar   bilan   mustaqil   ishlashiga   asoslandi.   Referat   metodining   astoydil
targ’ibotchisi   N.P.Pokatilo   bo’ldi.   O’ning   fikricha   o’quvchi   refarat   orqali   bosh
manoni ikkinchi darajalidan ajrata oladi. 
U   referatni   mustaqil   ishlash   ko’nikmasini   shakllantirishning   asosiy   usuli   deb
h’isobladi.,   Dramatizatsiya   metodi   A.F.Gartvich   tomonidan   tasvirlanadi.   O’nda
o’quvchilarga   tarixiy   materiallarini   roller   bo’yicha   o’qish   tavsiya   qilindi.   Usullar
har   xil   bo’ldi:   badiiy   va   ilmiy   ommobap   dabietlar   asosida   tarixiy   voqeani
instsenirovka   qilish,   materialni   mutah’kamlash   uchun   darsda   eshitganlarini
dramalashtirish   va   hakozalar.   O’quvchilarda   o’qitishda   aniq   obrazlarni
shakllantirish   tarix   darslari   uchun   karta   va   kartinalarning   ishlab   chiqilishiga   olib
keldi.   O’qitish   jarayonining   ajralmas   bo’lagi   sifatida   ekskursiya   ishlari   paydo
bo’ldi 1
.      Tarixni o’rganishda o’lkashunoslik materiallari hal jalb qilina boshladi.
XIX asrning oxiri XX asr boshida o’qituvchilar uchun birinchi uslubiy qullanmalar
paydo   bo’ldi.   Nijegorodli   o’qituvchi   A.Krolyunitskiyning   “Tarixning   elementar
kursi   metodikasi   tajribasi”   tarixni   o’qitish   masalasi   bo’yicha   qimmatli
maqalolardan iborat bo’ldi. N.P.Pokatiloning ”Boshlovchi o’qituvchi uchun amaliy
boshchilik”  (Spb,  1912),  kitobida  o’z  davri   uchun  etakchi  tavsiyanomalar   berildi.
Qo’llanmada qo’shimcha berilgan bo’lib, unda darslik qullanmalar, badiiy, ilmiy-
ammabop va uslubiy adabietlarning tizimi  berildi. XIX asr  oxiri- XX asr  boshida
har   xil   tipdagi   darsliklar,   kitoblar,   ko’rsatma   qurollar   chiqarildi,   lekin   metodika
ilmiy-nazariy   umumiylashtirish   darajasiga   ko’tarila   olmadi.   Shurolar   hokimiyati
o’rnaganadan keyin xalq talimi hal mustamlakachilik tizimiga moslashtirildi. 1929
1  Gaffarov YA, Gafforova M. O’zbekiston xalqlari tarixini o’qitish usullari.Toshkent., 1996. -B.55 
8  
  yilda   eski   imloning   avval   lotin   imlosiga,   keyin   rus   imlosiga   o’tishi   eshlarning
madaniyat   va   avlodlar   boy   tarixiy   merosidan   mah’rum   bo’lib   qolishiga   sabab
bo’ldi.   Maktablardan   talim-tarbiya   milliy   zamindan   uzib   tashlandi.   Bunday
siesatga   norozilik   bildirganlar   millatchilikda   ayblanib,   taqib   ostiga   olindi,   1911
yilda Toshkentda ochilgan musulmon xalq dorilfunonini va uning xodimlari taqdiri
shunday bo’ldi.             
 
1920   yilda   Turkiston   xalq   dorilfununi   tugatilib,   u   O’rta   Osiyo   davlat
universitetiga   qo’shib   yuborildi.   Uning   mudiri   va   o’qituvchilarining   aksariyat
ko’pchiligi   xalq   dushmoni-jadidchi,   panturnizm   g’oyasi   targ’ibotchisi,   millatchi
tashg’asi  bosilib, qatog’on qilindi. Shu dorilfunun mudiri, olim, ezuvchi  va shoir,
otashin   marifatparvar,   ijtimoiy-siyosiy   halakatlarning   faol   ishtirokchisi
Mukovvarqori   Abdurashidxonov   hisobga   olinib,   otib   tashlandi.     1920   yillar
oxirlariga   kelib,   mamuriy   buyruqbozlikka   asoslangan   mustabid   markaz   uzilkesil
shakllanib   ulgirdi.   Maktab   tarix   bilimlari   tizimi   hal   xuddi   shu   yillarda   yani
1930yillar   boshida   shakllandi.   Xalq   talimiga   rah’barlik   qilishdagi   demokratik
printsip butunlay buzildi. Tarix o’qiitish o’rganishni bir xil tizimga solib, uni siesat
manfaatiga bo’ysindirishda partiya va davlat rah’barlarining tegishli qarorlari halda
ko’rsatmalari asosiy rol o’ynadi.        
  Fanlar   bo’yicha   yagona,   maxsus   va   majburiy   halda   barqaror   darsliklarning
bo’lishi,   markazda   rus   tilida   nashr   qilinishi,   joylarda,   tarjima   qilib,   o’qitishni
mamlakat   miqiesida   maktab   talimiga   vasiylik   qilish   va   uning   ustidan   siesiy
nazoratning  kuchaytirilishi   eshlarni   davlat  siesati,  yagona  partiya  g’oyasiga   sodiq
kishilar   qilib   tayerlashni   ko’zda   tutar   edi.   1934   yildan   etiboran   sobiq   SSSR
miqiesida,   shu   jumladan   O’zbekiston   maktablarida   tarix   quyidagicha   o’qitildi:
IIIIV   sinflarda   SSSR   tarixining   qisqacha   kursi,   V-VI   sinflarda   qadimgi   dune   va
o’ota asrlar tarixining elementar kursi, VIII-X: sinflarda SSSR tarixi va yangi tarix
kursi; 
Keyinchalik eng yangi tarix kursi kiritildi.         
9  
    O’zbekiston   xalqlari   tarixi   mustaqil   fan   sifatida   o’qitilmay,   balki   undagi   bazi
voqealarnigina   Rossiya   tarixi   tarkibida   o’qitish,   eshlarni   ajdodlarimizning   boy
merosidan,  ananlaridan  mah’rum  etish   maqsadida   ularni  chetga   surib  qo’yish   ana
shu   davlat   siesatining   erqin   ifodasi   natijasi   edi.   Darsliklarda   tarixiy   faktlar   va
nomlarga   to’ldirib   yuborgan   edilar.   Bazi   muh’im   tushunchalarning   mazmuni
chuqur   ochib   berilmasdan,   ko’pincha   ularga   qisqacha   izoh   berish   bilan
kifoyalanilgan edi, ularda o’quvchilarni  mustaqil  ishga rag’batlantiruvchi sovallar
va vazifalar halda tarixiy hujjatlardan namunalar berilmagan edi.       
  Maktab   tarix   o’qitishning   shakl   va   usullarini   hal   ishlab   chiqishni   hal   talab
etdi.   1939   yili   V.N.Bernadskiyning   “Yuqori   sinflarda   tarix   o’qitish   metodlari”
N.V.Andrevskaya   bilan   V.N.Bernadskiylarning   ”Yetti   yillik   maktablarda   tarix
o’qitish   metodikasi”   va   boshqa   uslubiy   qo’llanmalar   nashr   etildi   va   o’zbek   tiliga
tarjima   qilindi.   Jumh’uriyatimizda   1911   yil   dekabr   oyidan   boshlab   nashr   qilina
boshlangan   ”Maorif   (h’ozirgi   xalq   talimi”)   jaridash   maktabda   tarix   o’qitishni
yo’lga   qo’yish   va   o’qituvchilarning   pedagogik   mah’oratini   oshirishda   muh’im
ahaliyatga   ega   bo’ldi.   O’zbekistonda   tarixiy   uslubiy   fikrlarning   taraqqietida   1940
yil   avgustda   O’zbekiston   Moarif   Vazirligi   h’uzurida   tashkil   etilgan   tarix   va
jamiyatshunoslik   o’quv-uslubiyat   kengashi   tarix   sektsiyasining   faoliyati   hal   katta
ahaliyatga ega.  U darsliklar  tarjimasi  va  qo’llanmalarning narsh qilinishiga etibor
berildi.   1941   yil   22   iyundan   Vatan   urushi   boshlandi.   Bu   yillikda   mamlakat
tarixinigina   emas,   balki   jah’on   xalqlari   tarixini   hal   chuqur   o’rganish   aloh’ida
ahaliyat kasb etdi 1
.  
  1942   yilda   Yu.S.Sokolovning   uslubiy   qo’llanmasi   nashr   etildi.   (Sokolov   Yu.A.
Ulug’   Vatan   urushi   va   o’rta   maktabda   qadimgi   dune   o’rta   asrlar   hamda   yangi
tarixni   o’qitish   vazifalari   UzSSR   maorif   xalq   kommisarligining   maktab
boshqarmasi   Uzbavnashr   T.1942.   Ammo   bundan   keyin   ham   talim   mazmuni
sayozlashib,   u   asosan   ijtimoiy   iqtisodiy   jarayonlar   sinfiy   kurash   va   ommaviy
harakatlar   doir   mavqum   va   murakkab   tushunchalar   majmuldan   iborat   bo’lib
1  Gaffarov YA, Gafforova M. O’zbekiston xalqlari tarixini o’qitish usullari.Toshkent., 1996. -B.58 
2
 T. Toshpo`latov, Ya. G`afforov Tarix o`qitish metodikasi. Toshkent, 2002. -B.66. 
10  
  qolaverdi.   Tarixning   bu   taxlitda   o’qitilishi   o’quvchilarning   ijodiy   fikrlashga
to’sqinlik  qildi, tarixiy jarayonni   tarixiy  tarzda  tasavvur   qilishdan  nariga  o’tmadi.
O’quvchilarning   darsda   material   mazmunini   yaxshi   tushunolmay,   uni   edlab   olish
ularning fikr doirasi kengayishiga to’sqinlik qiladi 2
.          
  Maktabda   tarix   o’qitishning   yangi   tartibi   amalga  oshirildi.   SSSR   tarixi   dasturiga
birinchi   marta   kiritilgan   O’zbekiston   tarixi   materiallarini   tanlash   printsipini
takomillashtirish,  uni   o’rganish   asoslarini  ishlab   chiqish,  o’quv-uslubiy  adabietlar
yaratilishida   1940   yil   avgustdan   o’z   faoliyatini   boshlagan.   O’zbekiston   maorif
Vazirligi   qoshidan   o’quv   uslubiy   kengashi,   tarix   sektsiyasi   muh’im   rol   o’ynadi.
Shu sektsiya azolari K.O.Oqilov, N.V.Teyx tomonidan 1960 yida IV sinf 
 
o’quvchilari   uchun   O’zbekiston   tarixiga   oid   26   hikoyadan   iborat   qo’llanma
yaratildi.   (T.1961),   Sektsiyaning   azosi   R.K.O’rmonova   esa   1963   yilda   VII   sinf
tarix o’qutuvchilari uchun O’zbekiston tarixidan qo’llanma yaratildi. (M.Voxatov,
K.E.Jestov,   B.T.Dagtler   O’zbekiston   SSR   tarixi   O’zbekiston   maktablarining   VIII
sinf o’qituvchilari uchun o’quv qo’llanma T. 1964). Shu yil K.O.Oqilovning ezgan
sakkiz yillik maktablarning VII cinflari uchun o’quv qo’llanmasi nashr etildi. 
Shunday qilib 60 yillarining o’rtalariga kelganda O’zbekiston tarixi bo’yicha bazi
qo’llanmalarni   yaratishga   muvofiq   bo’lindi.   1965   yil   may   oyida   maktabda   tarix
o’qitish   tartibini   o’zgartirish   to’g’risidagi   qaror   qabul   qilindi.   1966-1967   yillarda
o’rta maktablarning VII-X sinflari uchun O’zbekiston tarixi bo’yicha yangi o’quv
qo’llanmalari   yaratildi.   1971-yilda   pedagogika   fanlari   bo’yicha   ilmiy   tadqiqot
ishlarning mavofiqlashtirilishi munosabati bilan O’zbekiston Oliy va o’rta maxsus
talim vazirligi va O’zbekiston maorif Vazirligining buyrug’i bilan ”O’rta maktabda
O’zbekiston   SSR   tarixini   o’qitish   muommasi   bo’yicha   olib   borilayotgan   ilmiy
tadqiqot ishlariga rah’barlik qilish Nizomiy nomidagi Toshkent davlat pedagogika
oliygoh’i tarix qulmietida tashkil etilgan.       
  Tarix   va   jamiyatshunoslikni   o’qitish   uslubieti   kafedrasiga   yuklatildi.   Bunda
O’zFA   akademigi   Ya.   G’ulomov   katta   xizmat   qildi.   Tarix   talimini   o’z   vazifasini
11  
  h’ozirgi milliy maktab talabiga javoban bajara almadi.   Undan kamchiliklar asosan
uch guruh’ga bo’linadi.          
1) Tarix   ta’limi   mazmunining   yagona   mafkura   iskanjasiga   tushib   qolganligi
uning inqirozning asosiy sabablaridan biri edi.       
2) Bu   hol   uning   mazmunan   sayozlanishi   bilan   birga   egasiz   halda   mavqum   va
zerikarli   tafsilotlarga   aylanib   qolishiga   sabab   bo’ldi.   Ajdodlar   tarixi   ularning
shonshuh’rati   va   jabrjafolari   haqidagi   erqin   xotiralar   tarix   darsliklarida   o’z
ifodasini   topa   olmadi.   Tarixiy   bilimlarning   bir   xil   yo’nalishi   va   tizimga   solib
qyo’ilishi   o’quvchilarning   ijodiy   fikrlashga,   fikr   doirasi   kengayishiga   to’sqinlik
qildi.  
3) Tarix kursining tkzilishi uni o’qitish o’rganish tartibini milliy asosga qarshi
printsipining   buzilishi   va   bu   narsa   pedagogika-didaktika   talablariga   javob
ermasligi   yana   bir   kamchiligidir.   Sobiq   SSSR   xalq   talimi   davlat   qo’mitasi   raisi
G.A.Yagodin   1988   yil   dekabrda   shu   soh’adagi   kamchiliklarning   asosiy
sabablaridan   biri   milliylik   printsipidan   voz   kechilganligi   bilan   bog’liqligini
ko’rsatib  bunday   degan  edi:   “Talim-tarbiyani   milliy  madaniyatdan   ajralgan   holda
yo’lga   qo’yish   o’quvchilarni   nasl-nasabini   namalum   kishilar,   deb   h’isoblash
demakdir.   Ayni   milliy   o’zligini   anglab   etmaganalik,   milliy   va   madaniy
masalalarda   tayergarlikka   ega   emaslik   millatlararo   munosabatlarda   buzilishlar
milliy   xudbinlik   ko’rinishlari   uchun   ko’pgina   qulay   zaminni   vujudga   keltiradi.
SSSR   tarixi   darsliklari   talay   darajada   qamon   rus   xalqining,   rus   davlatchiligining
tarixi   bo’lib   qolmoqda”.   Maktablarda   tarix   o’qitishni   Evropa   xalqlari   tarixidan
emas,   balki   O’zbekiston   xalqlari   tarixini   o’rganishdan   boshlash   maqsadga
muvofiqdir.  Bu   pedagogik   didaktik  ilmiy  printsipga   hal   mos   keladi.   Balki   jah’on
xalqlari tarixini o’rganishni o’quvchilarning 
O’zbekiston   xalqlari   tarixidan   olgan   bilim   va   ko’nikmalariga   suyangan   h’olda
tashkil qilish maqsadga muvofiqdir 1
.         
1 yo’l. O’zbekiston xalqlari tarixini o’rganib bo’lgandan keyin jah’on xalqlari
tarixini o’rganish.            
1  T. Toshpo`latov, Ya. G`afforov Tarix o`qitish metodikasi. Toshkent, 2002. -B.70. 
12  
  2 yo’l.   O’zbekiston   xalqlari   tarixini   taraqqietdagi   malum   davrlarni   jah’on
xalqlari tarixi taraqqietining ana shu davrdagi bog’lab, birgalikda qiesiy o’rganish.
Ana   shu   2   yo’l   tarix   bilimlari   yangi   kontseptsiyasiga   asos   qilib   olindi.   Prezident
I.A.Karimov   ”O’zbekistonning   o’z   istiqlol   va   taraqqiyot   yo’li”   asarida:   “yangi
demokratik talim kontsepsiyasini  ishlab chiqish va amalga oshirish lozim bo’ladi.
Bunda   o’zbek   xalqining   va   respublika   xududida   yashovchi   boshqa   xalqlarning
milliy tarixiy va madaniy ananalari, manaviy tajribasi talim va tarbiya tizimimizga
o’zviy   ravishda   kiritilishi   zarur”,   -degan   fikrlari   pedagoglarimizni   tarix   talimini
davr talabi darajasiga ko’tarish yo’lidagi muh’im vazifalari bo’lmog’i kerak 
 
 
 
 
 
1.2 Maktablarda tarix o’qitish usullari  tizimi. Tekshirish  va o’qitish natijasini
baholash 
Hozirgi   davrda   talim   mazmuni   insoniyat   to’plagan   tayer   bilimlar   ko’nikma
va   malakalarni   puxta   egallash   bilan   birga,   o’quvchilarning   mustaqil   fikr   yuritish,
ijodiy   ishlash   qobiliyatlarining   usishini   taminlay   oladigan   ijodiy   faoliyatni   ham
uzida   birlashtirmog’i   lozim.   Bunda   talim   mazmuni   bilan   birga   o’qitish   metodlari
ham   muh’im   rol   uynaydi.   O’qitish   metodlari   murakkab   muammo   bo’lib,   maktab
oldiga  qushilgan  masuliyatli   vazifalarning  hal  etilishi   ko’p  jih’atdan  uning  to’g’ri
hal   qilinishiga   bog’liqdir.   Biroq   h’ozircha   tarix   o’qitish   metodlari   sistemasi   etarli
darajada   ishlab   chiqilmagan.   Metodik   adabietda   metodistlar   tomonidan   “metod”,
“metodik usullar” tushunchasi turlicha talqin etiladi va klassifikatsiya qilinadi. 
O’qitish   metodlarini   ilmiy   asosda   klassifikatsiyalash   masalasi   pedagogika   fanida
o’qitishning   turli   bosqichlarida   turlicha   hal   qilib   kelindi.   O’qitish   metodlari
klassifikatsiyasiga   bazan   analiz   sintez   deduktsiya   va   induktsiya   kabi   mantiqiy
13  
  operatsiyalar   asos   qilib   olinib,   o’qitish   metodlari   intuktiv,   analitik   va   boshqa
mantiqiy usullar sifatida, xarakterlanadi 1
.       
  O’qitish   metodiga   bu   xil   qarash,   A.Vagin   takidlaganidek,   tarix   o’qitish
metodikasida   tan   olinadi.   Bu   mantiqiy   operatsiyalar   o’qitish   va   o’rganishning
barcha   bosqichlarida   turli   xarakterdagi   xilma-xil   didaktik   va   metodik   vazifalarni
hal qilishda ishtirok etsa da, mustaqil o’qitish metodlari bo’lib xizmat qila olmaydi.
Uslubi   A.I.Strajev   aytganidek:   “Tarix   o’qitish   metodi   tarixiy   material   bo’yicha
qilinadigan   ana   shu   mantiqiy   operatsiyalardan   tashkil   topadi”   (Strojev   A.I.)
Metodika prepodavaniya M., 1964, c-17). Maktabda tarix talimi taraqqietining turli
bosqichlarida o’qitish usullaridan turlicha foydalanib kelindi 2
. 1920 yillarda tarixni
o’rganishning asosiy usuli-o’quvchilarning tarixni materiallar ustida olib boradigan
mustaqil   ishlaridan   iborat   bo’lsa,   1930-yillarda   esa,   o’qituvchining   jonli   so’zi
o’quvchilar bilimining yagona manbai va asosiy o’qitish usuli bo’lib xizmat qildi. 
  O’qituvchilarning asosiy etibori material tanglash va uni bayon qilishga 
 
qaratiladi.   O’qishning   natijasini   tekshirish   va   bah’olash,   ayniqsa   o’qituvchining
ishida   eng   murakkab   metodik   muammo   h’isoblanadi.   Tekshirish   va   baholash
tarixini   o’qitish   jarayonida   hal   xil   funktsiyalarni   amalga   oshirish   bilan   birga,   u
bilimni   to’liqtirish,   chuqqrlashtirish,   mustahkamlash,   umumiylashtirish,
o’quvchilarni  yangi  bilimlarni  o’zlashtirishga tayerlash,  ko’nikma va malakalarni,
duneqarash   va   etiqodni   shakllantirish   vazifasiniechadi.   Shuningdek   tekshirish
jarayonida   o’quvchilarning   so’zlab   berish   va   uylashini   rivojlantirish   amalga
oshiriladi. Tizimli 
(sistemali)  nazorat  o’quvchilarning  bilish  imkoniyatlarini  kengaytiradi. 
O’quvchilarning o’qituvchi oldida hisob berishlari tarbiyaviy sifatga hal egadir. 
1  O‘zbekiston tarixi fanidan inovatsiyalar., Ilmiy to’plam., Toshkent:., “Noshir”., 2012. -B.82 
2  Gaffarov YA, Gafforova M. O’zbekiston xalqlari tarixini o’qitish usullari.Toshkent., 1996. -B.55  
14  
  Tekshirish   jarayonida   o’qituvchi   va   o’quvchining   va   o’quvchilarning   o’zlari
orasidagi  birga  ishlashish  vujudga  keladi.  Bu   munosabatlar  yuqori   talabchanlikga
aylanadi 3
.           
  O’qitish   natijasini   tekshirish   o’qituvchining   pedagogik   faoliyati   uchun   hal
ahaliyatli.   O’qituvchi   bu   orqali   qo’llanib   yurgan   metodlari   natijasini   ko’radi,
kamchiliklarini   yo’qotishga,   pedagogik   bilimlarini   etishtirishga,   darsliklar,   yangi
o’quv   qo’llanmalarni   izlab   topish   imkoniyati   paydo   bo’ladi.   Tekshirish   orqali
h’attoki   butun   bir   maktabning   ish   faoliyati   natijasi   h’aqida   malumot   olishga
bo’ladi.   Demak,   bog’liklik   hosil   bo’ladi.   Tekshirishning   mazmuni-tarix   kursi
bo’yicha   dastur   (programma)   talabiga   loyiq   aniqlanadi.   Shuning   uchun   o’qitish
darajasi   faqat   o’quvchilarning   bilim   hajmi   bilan   aniqlanib   qo’ymasdan,   balki
ularning shu bilimni amalda qo’llana bilishi bilan hal aniqlanadi.       
 Masalan: ”Birinchi salb yurishi” degan mavzuni olsak, o’nda 1) kambag’allarning
va   birinchi   rıtsarlar   yurishi   haqida   izchil   aytib   berish   2)   o’ni   badiiy   qilib   tariflab
berish   (armiya   tarkibi   va   qurollanishlari,   Vizantiyaga   salbchilarning   kelishi,
Ierusalimni   egallashi);   3)   salibchilarning   maqsadini   ochib   berish;   4)   Ierusalim
qirolligini tipik feodal davlat sifatida tariflash; 5) Krest yurishining natijasida kim
yutib chiqqanligini tushuntirish; 6)nomlar, sanalar, jug’rofik namlarni edlab qolish,
o’larni xaritadan kursatish talab qilinadi.     
 
  Bilimni   tekshirish   jarayonida   ko’nikma   va   malakalarni   tekshirish   hal   amalga
oshiriladi.  O’quvchi qo’yidagilarga o’rganish kerak;  
1) tariflab berish yani bayonlash;  
2) Izchillikni saqlash, taraqqietning asosiy etaplarini bilish;  
3) Belgilangan tushunchalarning mazmunini ochish;  
4) voqea va hodisalarga tah’lil berish va ahaliyatini ko’rsatish;  
5) nom, atama, sanalarni eslab qolish;  
6) Belgilangan terminlarni bilish;  
3  N. Abdurahmonov. Pedagogik innovatsiyasi. Andijon,2008. -B.17  
15  
  7) Xaritani   bilish,   reja,   sxema,   tablitsalarni   foydalana   bilish.   Shunday   qilib,
tekshirishning   vazifasi   va   mazmuni   ko’rsatadiki,   ular   nafaqat   nazorat   va
baholash   funktsiyasini   bajaradi,   balki   ular   tarix   o’qitishning   aniq   bir   etapi
h’isoblanadi: Nazorat va baholash:  
a) bilimlarni o’zlashtirishda; 
b) bilish imkoniyatlarini rivojlantirishda;  
c) g’oyaviy-siesiy   qarashlar,   etiqodni   shakllantirishda   ahaliyatga   ega.   Hattoki,
bo’lar o’quvchilarning shaxs sifatida shakllanishiga hal erdam beradi. 
  Tekshirish   vazifasi   va   mazmuni   uning   tashkil   qilinishini,   forma   (shakl)   va
uslublarini   aniqlaydi.   Tarix   bo’yicha   tekshirish   maqsadli   yo’nalishda   bo’lishi
kerak.   Uy   vazifalarini   tekshirish   yani   so’rash   uchun   hal   yangi   materialni
bayonlashga   tayergarlik   kabi   hal   tomonlama   tayergarlik   kurishlari   metodik
jih’atdan   talab   qilinadi.   Shu   tayergarlik   jarayonida   o’qituvchi   malum   mavzuni
o’rganish oldidan qanday asosiy maqsad turganligini  h’isobga olishi  shart. Bunda
qanday   tushunchalar,   sabab-natija   bog’lanishlar   fakt,   nom,   sana,   jug’rofik
ko’rsatkichlarni o’zlashtirish zarurligi aniqlanadi. Tekshirish tashkil qilishda, butun
barcha materialni surash shart emas.           
Surashda   yuboriladigan   asosiy   kamchilik,   bu   bilimni   tekshirishda   faktlarni
va   malumotlarni   tariflashni   so’zma-so’z   talab   qilish   h’isoblanadi.   Bu
o’qituvchining   bosh   masalaga   etiborni   jamlay   olmasligini   ko’rsatadi.   Tekshirish
uchun   material   tanlay   o’tirib,   o’qituvchi   2   kriteriyani   boshchilikga   oladi:   a)
Mazmunning   ahaliyati   va   g)   uni   o’zlashtirishning   murakkabligi.   Tarix   kursi
mazmunini   o’quvchilarning   o’zlashtirishlarini   tekshira   utirib,   o’qituvchi
savollarning   mazmunini,   ularning   shakllarini,   usullarini   uylab   topadi,   izlanadi,
ishlab chiqadi. Bunda tekshirishning qiziqli bo’lishi uchun halakat qilinadi.       
  O’qituvchi   tomonidan   tashlangan   savolga   halma   o’quvchilar   tayerlanishi   shart.
Shuning uchun sinfga: ”Kelinglar aniqlaymiz..” , ”Qani esimiga tushuraylikchi...”,
”Sizlar   qanday   uylaysizdarO’..”,   ”Bu   tug’rimiO’...”,   kabi   savollar   bilan   murojaat
qilingani   maqsadga   muvofiq.   Bu   esda   saqlash   uylash,   mustaqqillikni
16  
  rivojlantirishga   erdam   beradi.   Bu   o’quvchilarning   mukohalaga   faol
qatnashishlariga   imkon   qiladi.   Tekshirishni   tashkil   qilishda   malum   shartlarni
saqlash zarur: So’rash paytida darsliklar epib qo’yilgani maqul, bu halmaning birga
ishlashga halaqt berishi mumkin.             
  Agarda   zarur   malumotlar   kuriladigan   bo’lsa,   o’qituvchi   kerakli   sahifasini   aytish
shart.   Tashlangan   savollar   bo’yicha   o’qituvchi   o’quvchini   doskaga   chiqarish
mumkin,   yoki   kartina,   karta   bo’yicha   ishlaydi.   O’quvchi   butun   sinfga   va
o’qituvchiga   javob   beradi.   O’quvchini   faqat   mavzudan   chiqib   ketgan   payitdagina
tuxtatiladi.   O’qituvchining   vazifasi   ularga   yo’naltiradigan   savollar   berish.   Ayrim
o’quvchilar bo’lib yuborilgan baynini davom ettirishi qiyin bo’ladi. Shu sababdan
ularga  cheklangan  tarzda  ko’rsatuvlar   avaylab  beriladi.  Ayniqsa  sekin  uylaydigan
va gapiradigan o’quvchilarga nisbatan usullar hal tomonlama uylanib olib boriladi.
Agar o’quvchi xatoga yo’l qo’ysa, dastlab uning o’zini tug’rilashiga imkon berish
kerak.   Sinfdoshlarining   javoblarini   tug’rilash   va   tuliqtirishda   ayniqsa   IV-VI   sinf
o’quvchilari faollik kurastadi, yuqori sinflarda bu faollik so’stlashadi. Bu ”ajralib”
turishini hohlamaslik, tortinish sabablar bilan izohlanadi.     
  Bu   sharoitdan   qanday   chiqish   mumkinO’   Bunda   uslubchilar   tavsiya   qilgan
sinfdoshlarining javobarini ezma ravishda retsenziya qilish qo’llaniladi. Tekshirish
tashkil qilish tarix o’qitish jarayonida bilim va ko’nikma shakllantirishning barcha
etaplarida:   o’quvchilarning   yangi   materialni   o’zlashtirishga   tayergarligida,   yangi
mavzuni   o’rganish   va   mustah’kamlashda,   uy   vazifasini   tekshirishda,   takrorlashda
hal amalga oshiriladi. Tekshirishni tashkil qilishda o’qituvchi differentsial h’olatni
saqlashi   kerak.   Faqat   past   o’zlashtiradiganlarni   so’rab,   quymasdan   talabchan
o’quvchilarni   hal   nazorat   ostiga   olish   talab   etiladi.   Ko’nikma   va   malakalarini
egallashga   erdam   beradigan   usullar   qo’llaniladi:   bitta   o’quvchiga   reja   tuzish,
ikkinchisiga   kartina   (tasvir)   bo’yicha   h’ikoya   qilish,   uchinchisiga   esa   yangi
faktlarni   talqin   qilishni   topshirish   mumkin.   Tekshirishning   asosiy   formalari
(shakllari)-   bu   kengaytirilgan   og’zaki   javob,   o’rinda   turib   qisqa   javob   berish,
17  
  doskada   ezma   va   grafikalik   ish,   frontal   ezma   va   grafik   javoblar.   Bilim   va
ko’nikmani hisobga olishning asosiy turi-bu og’zaki so’rash 1
.       
  O’qituvchi  mavzu  mazmunini   ochadigan  savollarni  berishi   kerak, ushnga  binoan
javob   talab   qilinadi.   O’quvchi   javobni   darslik   betidagi   suzma-so’z   qatorlarni
izlamasligi kerak, eki o’quvchi mazmun h’aqida uylashi kerak. Asosiy savol bilan
birga o’qituvchi hal xil yo’nalishda qo’shimcha savollar hal beradi. Masalan: Frank
imperiyasi   inqirozi   h’aqidagi   savolga   qo’shimcha   savol   tariqasida   bu   inqirozning
Arab   xalifatligi   inqirozi   bilan   uxshash   tomonini   so’rash   mumkin.           Ezma
tekshirishning   sinfga   eskirtmasdan   olish   metodik   jihatdan   tug’ri   h’isoblanadi.   Bu
bilimni   aniqlashga   yaxshi   erdam   qiladi.   Ezma   tekshirishga   15   minut   beriladi.   Bu
vaqtni   tejashga   hal   imkon   beradi.   Yangi   mavzuni   o’rganishda   kontur   karta   bilan,
tablitsa tuzish, sxema, reja tuzish bilan bog’lik mustaqqil ish tashkil qilish mumkin.
Tarix   o’qitishda   yangiliklarga   kiradigan   tekshirishda   kompyuterlarda   ham
foydalanish yaxshi natija beradi. Tarix o’qitishda bilim, kunikma, o’quvchilarning
mustaqil ishlashi baholanadi.  
 
 
 
2.1 Maktab tarix xonasi (kabineti) va uning tarbiyaviy talimdagi o’rni 
Ta'limning   vositalari   o’qitish   va   o’rganish   sifatini   ko’tarishga   xizmat   qiladi.
Tarix   darslarida   ta'limning   texnika   vositalaridan   foydalanish   darsning
samaradorligini oshiradi. Ta'limning texnika vositalari o’qitish va o’rganish sifatini
ko’tarishga,   o’quvchilarning   o’quv   materialini   qiziqib   o’rganishiga   va   puxta
o’zlashtirishiga xizmat qiladi.  
Tarix   o’qitish   tajribasiga   ko’ra   maktabda   ta'limning   quyidagi   texnika
vositalaridan foydalanilmoqda :  
1.Oddiy   texnika   qurilmalari:   Karta   va   o’quv   kartinalari   ilinadigan,
yog’ochdan   yoki   boshqa   materialdan   yasalgan   siljiydigan   oddiy   qurilmalar:
1   F.X.   Xazratov,   S.S.   Muxlisov,   I.E.   Abdurasulov   –   Tarix   fanida   innovatsiyalar:   texnologiyalar,   modellar   va
metodlar., Buxoro., “Durdona”., 2021. -B.50. 
18  
  ko’chma   sinf   yozuv   taxtasi,   sinf   devoriga   ilinadigan   ikki   yoqlama   ochiladigan
yozuv taxta.  
2.   Ovozli   apparatlar:   plastinkalar   qo’yib   ovoz   chiqaradigan   asbob,
magnitofon,   radiopriyomniklar,   bundan   tashqari   hozirgi   paytda   kompyuter
texnoligiyalardan,   disklarga   tushirilgan   tasvirlardan   foydalanish   dars
samaradorligini   oshirishda   katta   ahamiyatga   ega   bo’lib   bormoqda.   Maktab
tajribasida   plastinkalar   va   magnit   lentalar,   zamonaviy   disklar   yordamida,
shuningdek, radiopryomniklar vositasida o’quvchilarni mumtoz va o’zbek, chet el
bastakorlarining   asarlari   bilan   tanishtirishb,   tarix   fanlarini   orgatish   keng   quloch
yoymoqda 1
.   Chunki   musiqiy   ijodiy   asarlarga   doir   maktab   kursining   madaniy   –
tarixiy   materialini   plastinka   va   tasma   yozuvlarisiz   ko’rsatib   bo’lmaydi.   Masalan,
madaniyatga   doir   mavzularni   o’tgan   paytda   musiqa   asarlarini   eshittirish   darsni
maroqli   bo’lishiga   yordam   beradi.   Badiiy   asarlar   yozilgan   plastinka   va   mangit
tasmalari   ham   bor.   Darsda   G’.G’ulomning   "Sen   yetim   emassan"   she'ri   yozilgan
plastinkadan foydalanish mumkin 2
.  
Jamoat   arboblarining,   masalan   Prezidentimiz   I.A.Karimovning   nutqlarini
mangit tasmalariga yozib olib eshittirish mumkin yoki televizorlar yordamida dars
jarayonida o’quvchilarga qo’yib eshittirish ham mumkin.  
 
 
Bu manbalardan foydalanishda quyidagi usullar qo’llaniladi:  
1.Yozuv   materiallari   yuzasidan   o’quvchilarga   savollar   berish   bilan   bu
yozuvlar dars materiali tarkibiga kiritiladi.  
2.Avvalo gramplastinka yoki tasma, disk yozuvi eshitiladi va ko’rsatiladi. 
So’ngra bu yozuv suhbat yordamida tahlil qilinadi.  
3.Yozuvlar asosida o’quvchilarning mustaqil ishlari tashkil qilinadi.  
Ovozli   texnika   vositalariga   radio   eshittirishlari   ham   kiradi.   O’qituvchi
o’quvchilar   uchun   radio   orqali   maxsus   dastur   yoki   umumiy   dastur   bo’yicha
1   F.X.   Xazratov,   S.S.   Muxlisov,   I.E.   Abdurasulov   –   Tarix   fanida   innovatsiyalar:   texnologiyalar,   modellar   va
metodlar., Buxoro., “Durdona”., 2021. -B.63. 
2  T. Toshpo`latov, Ya. G`afforov Tarix o`qitish metodikasi. Toshkent, 2002. -B.79. 
19  
  tarixdan   beriladigan   eshittirishlarni   eshittirishni   tashkil   etadi.   Hozirgi   vaqtda
bunday eshittirishlar ko’pincha magnit tasmasiga yozib olingan bo’ladi.  
Tarix   darslarida   magnitofon   yozuvlaridan   keng   foydalaniladi.   Radio   va
televideniye   orqali   beriladigan   o’quv   va   sinfdan   tashqari   ishlarga   bag’ishlangan
eshittirishlar tarixiy voqealarning ishtirokchilari, mehnat qahramonlari, yozuvchilar
va   ijtimoiy   arboblar   bilan   o’tkazilgan   uchrashuv   materiallari   ana   shu   magnitofon
yozuvlarining   asosini   tashkil   etadi.   Bu   uchrashuv   va   suhbatlar   aynan
takrorlanmaydi,   yozib   olingan   magnitofon   tasmasidan   uzoq   yillar   davomida   va
istagan   vaqtda   darsda   va   darsdan   tashqari   mashg’ulotlarda   foydalanish   mumkin.
Bu o’rinda ham texnika vositasi o’quvchiga qo’l keladi.  
Har   xil   ko’rsatuv   asboblari   va   qo’llanmalari   ta'lim   texnika   vositalarining
uchinchi   guruhini   tashkil   etadi.   Ular   epidiaskop,   diapozitiv,   diafilmlar   va   o’quv
kinofilmlaridan iborat.  
Tarix   darslarida   bunday   texnik   sharoiti   mavjud   bo’lgan   kino   xonasi   yoki
texnika vositalaridan foydalanishga moslangan maxsus tarix xonasi bo’lishi kerak.
Texnika vositalari bilan ta'minlangan xona asosan quyidagi talablarga javob berishi
loz im :  
1.    xonani tezda qorong’ulatish va tezda yorug’latish mumkin bo’lsin.  
b) qorong’u paytda o’quvchilarning yozuv – chizuv ishlarini olib borshi,
tasvirlarni  daftarga tushirishi, darslik matni  bilan ishlashi  uchun o’tirgan  o’rinlari
maxsus lampochkalar bilan yoritiladigan bo’lsin.  
c) xonada juda katta yozuv taxtasi bo’lishi kerakki, uning bir qismi tasvir
bilan   band   bo’lsa,   bir   qismi   tasvirlarni   ko’rsatish   yoki   boshqa   maqsadlar   uchun
bo’shu bo’lsin.  
d) xarita va rasmlar ilinadigan maxsus moslama bo’lsin.  
e) zarur   texnika   vositalari   va   ularni   ko’rsatadigan   apparatlar   xonada
mavjud 
bo’lishi bilan birga ular tuzuk, ishga yaroqli holda saqlansin.  
20  
  Bunday   maxsus   tarix   xonasi   bo’lmagan   taqdirda   sinfni   uni   texnika
vositalaridan   foydalanadigan   qilib   jihozlasa   bo’ladi.   Bu   holda   tegishli   vosita   va
jihozlar maxsus javonda saqlanadi.  
Shisha   yoki   plyonkadan   ishlangan   rangli   diapozitlar   epidiaskop   yordamida
ko’rsatiladi.   Keyingi   yillarda,   shishaga   tushirilgan   diapozitlar   o’rniga   diafilmlar
yordamida namoyish qilinadi. Diafilmlardan har bir o’qituvchi hattoki, o’quvchilar
ham foydalana oladilar.  
O’qituvchi darsda diapozitif yoki diafilmdan to’liq yoki qisman foydalanishi,
ba'zan butun darsni o’sha materillar asosida o’tkazishi mumkin.  
Diapozitiflardan yangi mavzuni bayon qilishda ham takrorlash darslarda ham
foydalaniladi.   Har   qanday   holatda   ham   diapozitif   va   diafilmlar   o’qituvchi
bayonining aniq va jonli bo’lishiga yordam beradi.  
O’quv   kinofilmlari   ham   ta'limning  ko’rsatmali   vositalari   jumlasidandir,   tarix
o’qitishda   o’quv   kinofmlmli   vositadir.   Kinofilm   o’quvchilar   ko’z   o’ngida   tarixiy
voqeaning jonli obrazini ko’rsatmali qilib to’liq harakatda gavdalantiradi.  
O’quvchilar   boshqa   ko’rgazmali   qurollardan   ko’ra   kinofilmlar   vositasida
tarixiy   o’tmishni   jonliroq   idrok   etadi.   Tarixiy   mavzularga   bag’ishlangan   badiiy
filmlar (masalan "Muz jangi") "Jahon tarixi" fanini o’qitishda o’zining mazmuni va
tarixiy   voqealarni   jonli   qilib   ko’rsatish   jihatidan   tarixiy   badiiy   asarlarga   o’xshab
ketadi.  
Kionfilmlar,   ayniqsa   badiiy   filmlar   o’quvchilarga   ijobiy   ta'sir   ko’rsatish,
estetik   va   axloqiy   tarbiya   berish   vositasi   hamdir.   Kinofilmlar   bilim   olish   vaqtini
iqtisod   qilishga   yordam   beradi.   O’quvchilar   oddiy   sharoitda   o’quvchining
bayonidan muzey va har xil tarixiy joylarga ekskursiyalarda bo’lib soatlar sarf qilib
oladigan   bilimlarni   10   –   15   daqiqali   filmni   ko’rib   ham   olishlari   mumkin.   O’quv
filmilarining emotsional, estetik ta'siri ham boshqa ko’rsatmali qurollarga nisbatan
shubhasiz kuchlidir.  
Hozirgi   davrda   barcha   jabxeni   o’z   ichiga   olib   borayotgan   kompyuter
tizimidan ham tarix darslarida foydalanish ijobiy natijalarga olib keladi. Masalan,
21  
  o’quvchilarning   olgan   bilimlarini   aniq   baxolashda   kompyuterdan   foydalanish
mumkin.   Bunda   o’tilgan   bob   buyicha   test   savolllari   to’zib   javoblarini
kompyuterdan olish mumkin 1
.  
Kinofilmni   o’quvchilarga   ko’rsatishdan   oldin,   o’qituvchining   o’zi   uni
sinchiklab   ko’rib   chiqishi   va   o’rganishi   lozim.   Bu   bilan   o’qituvchi   filmning
umumiy   mazmuni   bilan,   asosiy   diqatni   jalb   qiladigan   eng   muhim   kadrlar   va
suxandon matni bilan tanishtiradi. Shundan keyingi film o’quvchilarga ko’rsatiladi,
so’ngra   film   yuzasidan   suhbat   o’tkaziladi,   eng   muhim   kadrlar   yuzasidan   savollar
beriladi, film mazmuniga bog’lab uyg a vazifa topshiriladi 2
.  
Tarix   o’qitish   tajribasida   o’quv   filmlaridan   foydalanishning   quyidagi   asosiy
usullari mavjud:  
a) o’qituvchi   o’z   bayonini   o’quv   filmining   eng   muhim   va   yorqin
kadrlarni ko’rsatish bilan bog’lab olib boradi. Tanlab olingan o’sha kadrlarni
izohlaydi va tegishli xulo a chiqaradi.  
b) 10-15 daqiqali qisqa o’quv filmlariga bag’ishlab dars o’tkaziladi.  
c) maxsus kino darsi tashkil etiladi.  
d) darsdan tashqari vaqtda film tomosha qilinadi.  
Ta'lim tizimida ijobiy o’zgarishlar davom etayotgan bir paytda tarix o’qitishda
teleeshittirishdan ikki xilida foydalanilmoqda.  
1) sinfda   qabul   qilish   uchun   beriladigan   o’quv   ko’rsatuvlarini   komyuterlar
orqali o’quvchilarga yetkazish.  
 
2) o’qishdan   tashqari   vaqtlardagi   teleko’rsatuvlar.   O’quvchilar   bu
eshittirishlarni   uyda   tomosha   qiladilar.   O’quv   teleko’rsatuvlarini   qabul   qilish
uchun   maktabda   oynalari   parda   bilan   berkitilgan,   ikki   televizorli   maxsus   yoritish
apparatlari muhayyo bo’lgan sinf xonasi bo’lishi zarur. Maktablardagi tarix xonasi
o’quvchilar   bilan   mashg’ulotlar   bazasi   bo’lib   qolmasdan,   o’qituvchining   metodik
ishlarining   h’am   bazasi   h’isoblanadi.   O’quv-ko’rgazma   qo’llanmalari   fondi,
1  O‘zbekiston tarixi fanidan inovatsiyalar., Ilmiy to’plam., Toshkent:., “Noshir”., 2012. -B.84 
2   https://fayllar.org/1    --    mavzu    -   tarix    -   fanida    -   innovatsiyalar    -   texnologiyalar    -   modellar    -   v.html     
22  
  o’qitishning   texnik   usullari,   kutubxona   fondi   joylashgan   tarix   xonasi   o’qituvchi
xizmatini   yana   h’am   yuksaltiradi.   Metodik   ijodietga   sharoit   yaratib   berib   tarix
xonasi   o’qituvchining   tayergarligiga   yuqori   talab   quyadi.   O’qituvchi   xonadagi
diafilm,   kinofilm,   fonozapis   va   h’okozalarning   mazmuni   bilan   yaxshi   tanish
bo’lishi kerak.  Har tomonlama jih’ozlangan kabinetlardagi bor materiallarni darsda
kompleks foydalanish masalasi turadi. Bunday kabinetlar talim usul va natijalariga,
o’quvchilarning   rivojlanishi   va   tarbiyasiga   tasir   etadi.   Kabinet   o’quvchilarda
qiziqish   uyg’otadigan,   faolligini   o’stiradigan   o’rin   bo’lishi   kerak.   60   Kabinet
tarixiga   to’xtalsak,   1917   yilga   qadar   maktablar   kabinetlarga   ega   emas   edi.   30-
yillardagi  maktab tarixiy talimidagi  qayta qurishga muvofiq kabinetlar  yo’qotilib,
o’quvkurgazma qo’llanmalar maktabning metodik kabinatlariga berildi.  
      Maktablarda   kabinet   tizimining   qayta   tiklanishi   Vatan   urushidan   keyingi
davrga   tug’ri   keladi.1945   yil   avgustda   jih’ozlangan   kabinetlari   bilan   maktablar
tashkil qilish h’aqida qaror qabul qilindi. (Narkompros va RSFSR ped. fanl. 
Akademiyasi   tomonidan).   60   yillarning   II   yarmidan   boshlab   bosma   uo’rgazma
qo’llanmalarning o’sishi bilan tarix xonalari to’ldirilib borildi. Shu vaqttan boshlab
o’qituvchilarning   tajribalari   asosida   eng   yaxshi   tarix   xonalari   tashkil   qilindi.
Hozirgi   tarixiy   talimni   yuksaltirish   masalasi   turgan   bir   paytda   tarix   xonalarining
o’ziga   xos   o’rni   bor.   Faqat   eng   zarur,   eng   zamonaviy   diqqatiga   sazovor   qilish
o’qituvchi   mah’oratiga   bog’liq.   Kabinet   bazasi   uchta   asosiy   elementlardan
shakllanadi: a’) maxsus va qurilmalar bilan jih’ozlash; g’) zarur apparatura va; q)
o’quv   qo’llanmalari   fondi.   Tarix   kabinetlarini   jih’ozlash,   talim,   tarbiya   ishlarida
katta effekt bo’lishini taminlashga qaratilishi kerak.,  
Jah’on   talablariga   javob   beradigan   tarix   kabinetlarida   o’qituvchi   va
o’quvchilarning   faoliyatini   yuksaltiradigan   jih’ozlar   talab   qilinadi.   Pult   bilan
boshqariladigan   texnik   o’qitish   usullari   katta   ah’amiyata   ega.   Agar   u   o’qituvchi
stolida   o’rnatilsa   vaqt   tejaladi.   Kabinetning   old   devorida   stendlar,   montaj,
kartinalar   qo’yish   kerak   emas.   Faqat   portretlar   bo’lishi   mumkin.   Intererning
jih’ozlanishi o’quvchilarni o’quv jarayonidan shalg’itmasligi kerak. O’rtadagi sinf
23  
  doskasi qo’zg’olmali bo’lishi mumkin. Oq rangga buyalgan doskaning bir qismini
ekran   sifatida   eki   hal   xil   applikatsiyalar   uchun   foydalanish   mumkin.   Aloh’ida
kinoekran doska tepasiga o’rnatiladi. Karta, tablitsalar bilan ishlash uchun doskada
ilgichlar   o’rnatiladi.   Orqadagi   devorda   (kombinirovannıy)   shkaflar   qo’iylishi
mumkin. 
Bunda karta, atlas, kitoblar qo’yiladi va (diopozitivlar, diafilm, lentalar saqlanadi.
Derazalarga   qarama-qarshi   devorda   ekspozitsion   qurilmalar   o’rnatilgan   bo’ladi.
Shuningdek   kabinetda   inventarizatsiya   kitobi   bo’lishi   kerak.   Kabinet   kartotekasi
rubrikalar bo’yicha olib boriladi 1
. 
    Masalan:   ”Karta”  rubrikasi   yanada   rubotkalarga   bo’linishi   mumkin:   ”O’rta
asrlar   tarixi   bo’yicha   kartalar”,   “Amir   Temur   Davlati”   har   bir   kartaning   orqa
tomoniga   uning   atamasini   va   inventarizatsiya   kitobidagi   nomerini   qo’shib   ezib
qo’iyladi. Kabinet apparaturasiga 16 mm kinoproektor, grafoproektor, diaproektor,
magnitafon,   proigrıvatel,   televizorlar   kiradi.   Kutubxona-tarix   kabinetidagi   zaruriy
komponentdir.   Bunda   darsdan   tashqari   o’qishlar   uchun   mos   ravishda
ilmiyommobop,   badiiy-tarixiy   kitoblar   yig’ilgan   bo’ladi.   Ayniqsa,   malumotnoma
adabietlar   ah’amiyatli.   Kabinet   kutubxonasida   hal   xil   gazetalar,   mah’alliy
gazetalarning   yangi   sonlari   bo’lishi   kerak.   Malumotnoma   bo’limida   tematik
materiallar   bilan   "papka”   lar   saqlanadi.   Masalan,   “Tarixda   yangiliklar”,   “Bizning
kunlarimizning   qah’ramonlari”,   ”Arxeologiya   yangiliklari”   va   boshqa   mavzu
bo’yicha   materiallar   to’planadi.   Bularni   dars   paytida   ham.   ko’rgazmalar   tashkil
qilish, ah’amiyatli sanalarni belgilash va boshqa ishlarda foydalanish mumkin. 
 
 Tarix kabinetlarida auditorial o’qitish usullarining 3 guruhining bo’lishi talab
qilinadi: 
1) diafilm, diapozitiv, grafoproektor uchun transparantlar;  
2) dinamik ekran qo’llanmalari- o’quv kino va televidenie;  
1   F.X.   Xazratov,   S.S.   Muxlisov,   I.E.   Abdurasulov   –   Tarix   fanida   innovatsiyalar:   texnologiyalar,   modellar   va
metodlar., Buxoro., “Durdona”., 2021. -B.84. 
24  
  3) radioko’rsatuvlar,   tarixiy   voqealarning   guvohlarining   chiqishlari
ezilgan   magnit   plenkalari.   Tarix   kabinetlarida   o’qituvchi   boshchiligida
o’quvchilarning   maketlar,   modellar   tayerlashi   amalga   oshiriladi.   Kabinet
sharoitida   ishni   tashkil   qilish   va   uning   samarali   natijasiga   erishish
o’qituvchining   faoliyatiga   bog’liq.   Tarix   kabinetida   dars   o’tishda   faqat
kinodars   bilan   cheklanib   xatoga   yo’l   qo’ymaslik   kerak.   Dars   materiallariga
qo’shimcha   bor   imkoniyatlardan   foydalanish   kerak.   Kabinetda   ishni   tashkil
qilish   o’qituvchiga   hal   xil   malumotlardan   foydalanishga   imkon   beradi.   Bu
erda hal xil o’qitish usullarini qo’llashga imkon tug’iladi. Kabinet devorlariga
o’quvchilarning   mustaqil   ish   ko’nikmalarini   hosil   qilishda   erdam   beradigan
instruktiv   materiallar   joylashtiriladi.   Masalan:   “Konspektani   qanday   yozish
kerakO’”,   Tezislar   qanday   tuzuladi”   va   hokoza.   Har   tomonlama   jihozlangan
va taminlangan tarix kabinetida hal xil darsdan tashqari ishlarni tashkil qilish
mumkin.   Masalan,   tarixiy   tugarak,   lektoriya,   o’lkashunoslik   burchagini   eki
tarixiy   burchlar,   muzey   tashkil   qilish   ishlari,   disputlar,   viktorinalar,
ko’rgazmalar, tarixiy voqea guvohlari bilan uchrashuvlar, tarixiy byulletenlar
chiqarish,   devoriy   gazeta   chiqarish,   darsdan   tashqari   o’qishlar   tashkil   qilish.
Demak,   tarix   kabinetlarida   o’qitish   jarayonida   talim-tarbiyaga   kompleks
endashuv amalga oshiriladi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
25  
  2.2 Tarix o’qitishda texnika vositalaridan foydalanish 
Umuman tarix darslarida talimning texnika vositalaridan foydalanish darsning
samorodorligini   oshiradi.   Texnika   vositalari   o’qitish   va   o’rganish   sifatini
ko’tarishga   o’quvchilarning   o’quv   materialini   qiziqib   o’rganishga   va   puxta
o’zlashtirishiga   xizmat   qiladi.   O’qitishning   texnik   vositalari   (T.S.O)   ekran
qo’llanmalar   yani   diafilmlar   diapditivlar   kodopditivlar,   kinofilmlar,   radio-
teleeshittirishlar kiradi. 
Texnika vositalarining o’qituvchi qo’yidagi o’ziga xos o’quv qo’llanmasi ekanligi
haqida   uslubchi   N.M.Shaxmayov   ”O’rta   maktablarda   o’qitishning   texnik
vositalarini   qo’llanma   didaktik   talablar”   asarida   keng   aytiladi.   Ammo   texnik
vositalar   o’qitish   jarayonida   o’qituvchining   o’rnini   bosa   olmaydi.   Amaliyotda
qo’yidagicha   situatsiya   yuz   berishi   mumkin,   yani   bitta   mavzudagi   dars   bo’yicha
darslikda   illyustratsiyalar,   devoriy   (tablitsa)   jadvallar,   doskaga   sxematik   kuratlar
ishlanishi   mumkin,   yana   bundan   boshqa   diafilm,   kinofilm   va   boshqa   xillari   ham
bo’lishi mumkin 1
. 
  Masalan:   Uyg’onish   davri   madaniyati   haqidagi   darsda   darslikdagi   (rangli)
illyustratsiyalar,   davriy   tablitsalar”Stalingrad   jangi”   diapozitivlarda,   ”Volgadagi
jang”   filmida,   2   bo’lim.M.,   1964   jang   qatnashchilarining   fonozapislarida   (tarix
bo’yicha  fonoxrestomatiya. III  “Ulug’  vatan urusha”)  tasvirlangan.  Albatta, h’ech
bir   darsda   bularning   hammasini   foydalanish   imkoniyati   yo’q.   Demak,   nimani
tanlash   kerak,   ular   bilan   ishlishni   qanday   tashkil   qilish   mumkin.   Bu   savollarga
o’qituvchi o’qitish sharoitini va sinfning xususiyatlarini hisobga olib javob beradi. 
Dastavval bu qo’llanmalarning mazmunligi, qo’layliliga etibor berish kerak. 
Masalan,   italyan   o’yg’onish   davrining   sanati   bo’yicha   darsda   ko’proq   rangli
diapozitivlardan   eki   diafilmlardan  parchalar   deyarli   jivopis   asarning   yaxshi   qabul
qilish imkoniyatini bera oladi.         
  O’quv   diafilmlari,   oq-qora   tasvirdagi   kinofilmlarda   tasviriy   materiallar   ko’p
berilgan   bo’ladi,   va   o’larni   bu   mavzu   bilan   birinchi   bor   tanishtirishda   qiyinchilik
to’g’dirishi mumkin. Agarda rangli ekran qo’llanmalari bo’lmasa, D.N.Nikiforov 
1  Gaffarov YA, Gafforova M. O’zbekiston xalqlari tarixini o’qitish usullari.Toshkent., 1996. -B.67 
26  
   
albomdagi   tablitsalardan   foydalaniladi.   Mavzuni   uyda   mustaxkamlash   va
takrorlash   uchun   darslik   illyustratsiyalari   beriladi.   Kinofilmlar   esa   kelgusi
darslarda parchalarda bo’lsa ham  qo’llanilishi  mumkin. Unda o’quvchilar ulardan
yangi   bo’lgan   tomonlarini   anglay   olishlari   kerak.   Ekran   ko’rsatmaliligining
o’qituvchi   uchun   eng   qo’laylisi   bu-diafilm   va   dipozitivlardir.   Tarixiy   vaqealarni
qamrab   olish,   syujetlarning   h’ar   xilligi   bo’yicha,   tasviriy   materiallarga   boyligi
bilan boshqalaridan ustun turadi 1
.          
  Diapozitivlarni ko’rsatish izchilligini o’qituvchining o’zi aniqlab beradi. 
Kadrlarga   tayanib   o’qituvchi   hikoya   qilish,   tushuntirish   va   suhbat   utkazish
mumkin. 
Agar   texnik   imkoniyatlar   bo’lsa   ekranda   ikkita   kadrni   ko’rsatish   mumkin.   Bunda
masalan   taqqoslash   uchun,   o’zgarishlarni   aniqlash   uchun   kerak   bo’ladi,   aytaylik
shah’arlarning   kurinishida,   meh’nat   kurslaridagi   har   xil   tarixiy   davrlardagi
o’zgarishlar   va   hokozolarni   ko’rsatish   mumkin   bo’ladi.   Maktab   amalietida
kodoskoplar foydalaniladi. U ekranda eki sinf doskasida matnlarni, sxematik rasm,
chizilma,   diagramma   va   ko’rsatishda   qo’llaniladi.   ShuningdekYu   kodoskop   bilan
ishlashda   xonani   qarong’ilotmoq   talab   qilinmaydi.   Bu   o’quvchilarning   materialni
nafaqat   ko’rishlarini   balki   matnlardan   kerakli   joylarini   daftarlariga     yozib
olishlariga ham imkon beradi 2
.  
O’qituvchi   ham   o’quvchilar   bilan   kontaktni   yo’qotmaydi.   Teleeshitirishlar,
kinofilmlar qisqa vaqt ichida keng malumot bera oladi. Ular orqali tarixiy voqealar
qatnashchilarining   (akterlar   ijrasida)   jonli   ovozini   eshita   oladi.   Telekursatuvlar
filmlarga nisbatan   (aktual)  dolzrblikga  ega. Ular   orqali   ayniqsa  o’quvchilar   yaqin
vaqtlardagi   voqealar   bilan   tanishib   boradi.   Bularga   nisbatan   filmlarni   ishlashning
uziga   ancha   vaqt   ketadi.   Kinofilmni   o’quvchilarga   ko’rsatishdan   oldin,
o’qitiuvchining   o’zi   uni   sinchiklab   kurib   chiqishi   va   o’rganishi   lozim.   Tarix
o’qitish   tajribasida   o’quv   filmlaridan   foydalanishning   bir   qancha   usullari   bor:   a)
1  Gaffarov YA, Gafforova M. O’zbekiston xalqlari tarixini o’qitish usullari.Toshkent., 1996. -B.69 
2  N. Abdurahmonov. Pedagogik innovatsiyasi. Andijon,2008. -B. 22  
27  
  o’qituvchi o’z bayanini o’quv filmining eng muhim va erqin sah’ifalarini ko’rsatish
bilan 
 
bog’lab   olib   boradi;   b)   10-15   minutda   qisqa   o’quv   filmlariga   bag’ishlab   dars
o’tkaziladi; v) massus kino darslari tashkil etiladi.     
  Hozirgi   vaqtda   O’zbekiston   xalqlari   tarixi   va   boshqa   fanlarni   o’qitishda
teleeshitirishlarning   ikki   xilidan   foydalanilmoqda:   a)   sinfda   qabul   qilish   uchun
beriladigan   ertalabki   teleko’rsatuvlar   o’qishdan   tashqari   vaqtdagi   teleko’rsatuvlar
O’quv teleko’rsatuvlarini qabul qilish uchun maxsus tarix xonasi bo’lishi kerak. 
Tarix darsida o’quv teleko’rsatuvlarining ikki xil turi qabul qilinadi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
28  
   
 
Xulosa 
Har bir yurtning buguni va kelajagi tom ma’noda, mamlakat ta’lim tizimining
qay darajada rivoj topgani bilan belgilanadi. Zero, Vatan taraqqiyoti, millat istiqboli
shu   zaminda   voyaga   yetayotgan   o‘g‘il-qizlar   kamoli   bilan   chambarchas   bog‘liqdir.
Bugungi kunda xalq ta’limi tizimidagi eng muhim vazifalardan   biri ta’lim sifati va
mazmunini   yangi   bosqichga   ko‘tarish,   ma’naviy   jihatdan   barkamol,   axloqan   pok,
shaxsiy   va   kasbiy   fazilatlarga   boy,   mustaqil   fikrlaydigan,   tashabbuskor,   faol
yoshlarni shakllantirish, o‘qituvchilarning bilimi va kasbiy mahoratini rivojlantirish,
ularga   amaliy   metodik   yordam   berish,   xususan,   yosh   o‘qituvchilarning   tanlagan
kasbiga nisbatan ishtiyoqini oshirishga qaratilgan tadbirlarni amalga oshirishdir.    
O’quvchilarning ijodkorligini rivojlantirishi, yangiliklarni ko’ra bilishi, fan- texnika
yutuqlarini   amalda   qo’llashni   o’rganish,   o’quv   dargohida   “o’qish,   o’rganish   va
amalda qo’llash, natijalarni tahlil qilib, yanada samaraliroq ishlash” muhitini yaratib,
yangi zamonaviy metodlarni izlab topish yo’lida tinmay mehnat qilish bugungi kun
pedagoglari oldidagi katta vazifadir.      
  Darslarni   iloji   boricha   qiziqarli   va   samarali   bo’lishi   uchun   o’qituvchi   doim
izlanishda,   yangiliklar   yaratishda,   o’quvchi   tafakkurida   mavjud   yashirin
imkoniyatlarni   ro’yobga   chiqarish   uchun,   eng   avvalo,   mahorat   sohibi,   o’quvchi
qalbini   teran   tushunadigan   ruhshunos,   xalq   pedagogikasi   va   zamonaviy   o’qitish
uslublaridan   xabardor   mutaxassis   bo’lishi,   mahalliy   imkoniyatlardan   kelib   chiqib
ishlashi lozim. Izlanuvchan  pedagog o’qituvchi  darslarda “Ortiqchasini top”, 
“Begona   so’zni   top”,   “Kim   chaqqon?”,   “Blits-so’rov”   ,   “Rost-yolg’on”,
“Bilmaganingni   o’rgan,   o’rganganingni   –o’rgat”,  “Klaster”,   “Aqliy  hujum”,   “Venn
diagrammasi”,   FSMU,   “Kichik   guruhlarda   ishlash”,   “Xotira   mashqi”,   “Debatlar”,
“Ta’rif egasini toping”, “Zanjirli savol-javob” kabi zamonaviy  interfaol usullaridan 
29  
  foydalanadi   va   bu   usullar   o’quvchilarni   chuqur   bilim   egallashiga   hissa
qo’shmoqda.Darslarni   ko’rgazmali   tashkil   etish   o’quvchilar   bilimini   yanada
mustahkamlashga omil bo’ladi.         
O’quvchi     o’rganayotgan   materialni   ko’rgazmali   tashkil   etilishi   70-90%   ni
o’zlashtirishga   erishiladi.   Shu   bois   ham   o’qituvchi     darslarni   AKT   dan   foydalanib,
turli   qo’lda   yasalgan   ko’rgazmalar   asosida   o’tishga   harakat   qiladi.   Xalqimizda
“Beshikdan   qabrgacha   ilm   izla”   degan   naql   bor,   o’qituvchi   xalqi   bir   daqiqa   ham
izlanishdan   va   o’qishdan   to’xtamasligi   lozim.     Hozirgi   kunda   ta’lim   jarayonida
zamonaviy metodlardan   foydalanib, ta’limning samaradorligini ko‘tarishga bo‘lgan
qiziqish,   e’tibor   kundan-kunga   kuchayib   bormoqda.   Zamonaviy   texnologiyalar
qo‘llanilgan   mashg‘ulotlar   o‘quvchilar   egallayotgan   bilimlarni   o‘zlari   qidirib
topishlariga,   mustaqil   o‘rganib,   tahlil   qilishlariga,   hatto   xulosalarni   ham   o‘zlari
keltirib   chiqarishlariga   qaratilgan.   O‘qituvchi   bu   jarayonda   shaxs   va   jamoaning
rivojlanishi, shakllanishi, bilim olishi  va tarbiyalanishiga sharoit yaratadi, shu bilan
bir   qatorda,   boshqaruvchilik,   yo‘naltiruvchilik   vazifasini   bajaradi.   Bunday   o‘quv
jarayonida o‘quvchi asosiy figuraga aylanadi. Pedagog-olimlarning yillar davomida
ta’lim   tizimida   «Nega   o‘qitamiz?»   «Nimani   o‘qitamiz     «Qanday   o‘qitamiz?»
savollariga javob izlash bilan bir qatorda «Qanday qilib samarali va natijali o‘qitish
mumkin?» – degan savoliga ham javob qidirdilar.      
  Bu   esa,   olim   va   amaliyotchilarni   o‘quv   jarayonini   texnologiyalashtirishga,   ya’ni
o‘qitishni   ishlab-chiqarishga   oid   aniq   kafolatlangan   natija   beradigan   texnologik
jarayonga   aylantirishga   urinib   ko‘rish   mumkin,   degan   fikrga   olib   keldi.Bunday
fikrning   tug‘ilshi   pedagogika   fanida   yangi   pedagogik   texnologiya   yo‘nalishini
yuzaga keltirdi.Bugungi kunda ta’lim muassasalarining o‘quv-tarbiyaviy jarayonida
zamonaviy   metodlardan   foydalanishga   alohida   e’tibor   berilayotganining   asosiy
sababi quyidagilardir:         
  Birinchidan, zamonaviy metodlar shaxsni  rivojlantiruvchi ta’limni amalga oshirish
imkoniyatining   kengligida.   «Ta’lim   to‘g‘risida»gi   Qonun   va   «Kadrlar   tayyorlash
30  
  milliy dasturi»da rivojlantiruvchi ta’limni amalga oshirish masalasiga alohida e’tibor
qaratilgan.        
  Ikkinchidan,   zamonaviy   metodlar     o‘quv-tarbiya   jarayoniga   tizimli   faoliyat
yondashuvini keng joriy etish imkoniyatini beradi.    
  Uchinchidan,   zamonaviy   metodlar   o‘qituvchini   ta’lim-tarbiya   jarayonining
maqsadlaridan   boshlab,   tashxis   tizimini   tuzish   va   bu   jarayon   kechishini   nazorat
qilishgacha bo‘lgan texnologik zanjirni oldindan loyihalashtirib olishga undaydi. 
 To‘rtinchidan, zamonaviy metodlar  yangi vositalar va axborot usullarini qo‘llashga
asoslanganligi   sababli,   ularning   qo‘llanilishi   «Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi»
talablarini   amalga   oshirishni   ta’minlaydi.   Shuning   uchun   ham,   ta’lim
muassasalarining   o‘quv-tarbiyaviy   jarayonida   zamonaviy   o‘qitish   uslublari   –
interfaol   uslublar,   innovatsion   texnologiyalarning   o‘rni   va   ahamiyati
beqiyosdir.Zamonaviy   metodlar     va   ularning   ta’limda   qo‘llanilishiga   oid   bilimlar,
tajriba o‘quvchilarni bilimli va yetuk malakaga ega bo‘lishlarini ta’minlaydi.            
  Zamonaviy   metodlarda     pedagogik   jarayon   hamda   o‘qituvchi   va   o‘quvchi
faoliyatiga   yangilik,   o‘zgarishlar   kiritish   bo‘lib,   uni   amalga   oshirishda   asosan
interfaol   uslublardan   foydalaniladi.Bugun   ta’lim   tizimida   interfaol,   pedagogik
texnologiya, texnologiya, innovatsiya kabi tushunchalarni qo‘llab kelmoqdamiz.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
31  
   
 
 
 
Foydalanilgan adabiyotlar 
1. Mirziyoev   Sh.M.   Erkin   va   farovon   demokratik   O‘zbekiston   davlatini
birgalikda   barpo   etamiz.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   lavozimiga
kirishish   tantanali   marosimiga   bag‘ishlangan   Oliy   Majlis   palatalarining
ko‘shma majlisidagi nutq. -Toshkent.: O‘zbekiston, 2016.  
2. I.Karimov. Tarixiy xotirasiz kelajak yo’q. Toshkent.  “Sharq”. 1998  
3. Ishmuhamedov   R.   Innovatsion   texnologiyalar   yordamida   ta'lim
samaradorligini   oshirish   yo`llari.   -   Toshkent.,   Nizomiy   nomidagi   TDPU,
2009. 
4. O‘zbekiston   tarixi   fanidan   inovatsiyalar.,   Ilmiy   to’plam.,   Toshkent:.,
“Noshir”., 2012 
5. T. Toshpo`latov, Ya. G`afforov Tarix o`qitish metodikasi.  Toshkent, 2002.  
6. N. Abdurahmonov. Pedagogik innovatsiyasi. Andijon,2008.  
7. F.X.   Xazratov,   S.S.   Muxlisov,   I.E.   Abdurasulov   –   Tarix   fanida
innovatsiyalar: texnologiyalar, modellar va metodlar., Buxoro., “Durdona”.,
2021 
8. Gaffarov   YA,   Gafforova   M.   O’zbekiston   xalqlari   tarixini   o’qitish
usullari.Toshkent., 1996 
 
Internet ma’lumotlari 
www.ziyonet.uz  
https://fayllar.org/1    --    mavzu    -   tarix    -   fanida    -   innovatsiyalar    -  
texnologiyalar    modellar    -   v.html     
 
32

Tarix o’qitish usullarining shakllanishi va rivojlanishi

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha