Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 49.3KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 03 May 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Psixologiya

Sotuvchi

Munisa

Ro'yxatga olish sanasi 22 Aprel 2024

0 Sotish

Teri tuyish orqali ko'rishning sun'iy usuli. (Ko'zi ojizlar misolida)

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG‘BEK NOMIDAGI   O‘ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI
UMUMIY PSIXOLOGIYA KAFEDRASI
________________________ning
KURS ISHI
MAVZU:  Teri tuyish orqali ko'rishning suniy usuli  . Ko'zi ojizlar misolida
Ta’lim yo‘nalishi:  60310903   – Psixologiya  (amaliy psixologiya)
Fan:  Umumiy psixologiya
Ilmiy rahbar: __________
Toshkent-202 4
1 M U N D A R I J A
KIRIS H ………………………………………………………
…..
I BOB. Teri   tuyish   orqali   ko'rishning   suniy   usuli   .Ko'zi   ojizlar
misolida ………………………………………………………
…..
1.1 § Tiflopedagogika
………………………………………………….
1.2 § Brayl   tizimi   ………………………..
…..........................................
I BOB yuzasidan 
xulosalar……………………………………………..
II   BOB. Teri   sezgirligi   barcha   asosiy   sezgilarning   asosiy
elementlarini   birlashtiradi
……………………………………………………
2.1§ Teri retseptorlarini 
…………………………………....................
2.2§ Tebranish va teri harakatiga javob beruvchi 
retseptorlar..............
II BOB yuzasidan 
xulosalar…………………………………………….
XULOSA ……………………………………………………….
GLOSSARIY …………………………………………………
…
ADABIYOTLAR 
RO‘YXATI …………………………………
2 KIRISH
            Mavzuning   dolzarbligi:   « Ta ’ lim   to ‘ g ‘ risida » gi   Qonun   va   « Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi » ni   hayotga   tatbiq   etish   davlat   siyosatining   ustuvor
yo ‘ nalishlaridan   biri   hisoblanadi .   « Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi » ni   amalga
oshirishdagi   uch   bosqichdan   ijtimoiy   himoyaning   kafolatlanishi   masalasini   hal
qilish   bosqichidir .   Respublikamizda   jismoniy   rivojlanishida   nuqsoni   boigan
bolalarni   ijtimoiy   himoyalash ,   o ‘ qitish   va   tarbiyalash   masalalari   davlat   siyosati
darajasiga   ko ‘ tarilganki ,0‘ zbekiston   Respublikasining   « Ta ’ lim   to ‘ g ‘ risida »   gi
Qonuni   (23 -   modda )   va   davlat   tomonidan   1992- yil   ratifikatsiya   qilingan   BMT
ning   « Bola   huquqlari   to ‘ g ‘ risida » gi   Konvensiyasi   (23   -   modda )   da   nogiron
bolalarning   alohida   parvarishlash ,   ta ’ limdan   foydalanish ,   munosib   turmush
kechirish   huquqlariga   egaliga   e ’ tirof   etilgan .   Demak ,   ko ‘ rishida   muammosi
boigan   bolalarni   o ‘ qitish   jarayonini   turli   zamonaviy   talablar   bilan   uyg ‘ unlashgan
texnologiyalar   asosida   tashkil   etish   bugungi   kun   maxsus   pedagogikaning
dolzarb   masalalaridan   hisoblanmoqda .   « Sog ‘ liq   va   rivojlanishida   nuqsoni
boigan   bolalar   uchun   munosib   muhit   yaratiladi »   deyiladi ,   « Kadrlar   tayyorlash
milliy   dasturi » da .   Nogironlikni   oldini   olish   maqsadlarining   ijobiy   hal   qilinishi
nogironlaming   ijtimoiy   tiklash   bo ‘ yicha   Davlat   dasturini   ishlab   chiqish   va
hayotga   tatbiq   qilish   bilan   chambarchas   bogiiqdir . 
  Mavzuning   o‘rganilganlik   darajasi:   ko ‘ zi   ojizlar   ta ’ limi   tizimining
Rossiyada   tarqalishi   K . K . Krot ,   A . I . Skrebitskiy   va   boshqalarning   nomlari   bilan
bog ‘ liq .   Ko ‘ zi   ojizlar   maktablarining   bitiruvchilari   umumiy   o ‘ rta   ta ’ lim
muassasalarining   3-  4- sinflari   va   hunarmandchilik   tayyorgarligi   hajmida   ta ’ lim
olingan .   Jumladan ,   A . V .   Birilev ,   A . M .   Herbinalardir .   Bunga   Rossiya   Fanlar
Akademiyasining   muxbir   a ’ zosi ,   pedagogika   fanlari   doktori   professor   B . I .
Kovalenko   munosib   namuna   bo ‘ la   oladi .  Defektologiya tarixiga B.I. Kovalenko
yorqin iste’dod sohibi sifatida kirgan. U Smolensk shahridagi ko‘rlar maktabida
o‘qituvchilikdan   Leningrad   pedagogika   institutining   tiflopedagogika   kafedrasi
mudiri vazifasigacha boMgan murakkab yoMni bosib o‘tdi. 
3   Kurs ishining maqsadi:   Teri tuyish orqali ko'rishning suniy usuli   Ko'zi
ojizlar misolida o’rganish.
Kurs ishi ning  vazifalari :  
1. Teri   tuyish   orqali   ko'rishning   suniy   usuli   Ko'zi   ojizlar   misolida
o’rganish;
2. Ko'ruv jarayoni buzilgan shaxslani o’rganish;
Kurs ishining predmeti:  Teri tuyish orqali ko'rishning suniy usuli
Kurs   ishining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati:   Teri   orqali   sezish,
shuningdek, teginish hissi sifatida ham tanilgan, ko'r bo'lgan odamlar uchun juda
muhim   jihatdir.   Teri   inson   tanasidagi   eng   katta   sezgi   organ   bo'lib,   u   ko'r
odamlarga   o'z   atrofida   harakat   qilishda,   Brayl   alifbosini   o'qishda   va   teginish
orqali   turli   tekstura   va   shakllarni   talqin   qilishda   muhim   rol   o'ynaydi.   Taktil
sezish   miyaga   muhim   fikrlar   va   ma'lumotlarni   taqdim   etishi   mumkin,   bu   ko'r
bo'lgan odamlarga atrofdagi dunyoni tushunish va o'zaro munosabatda bo'lishga
yordam beradi.  
Kurs   ishi   tuzilishi   va   hajmi:   Kurs   ishi   kirish   qismi,   2   ta   bob,   4   ta
paragraf,   xulosa   qismi,   glossariy   va   foydalanilgan   adabiyotlar   ro‘yxatidan
iborat. Kurs ishi hajmi jami 32 betni tashkil etadi.
4 I BOB. Teri tuyish orqali ko'rishning suniy usuli .Ko'zi ojizlar misolida
1.1  Tiflopedagogika 
                «Ta’lim   to‘g‘risida»gi   Qonun   va   «Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi»ni
hayotga   tatbiq   etish   davlat   siyosatining   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biri   hisoblanadi.
«Kadrlar tayyorlash milliy dasturi»ni amalga oshirishdagi uch bosqichdan ijtimoiy
himoyaning   kafolatlanishi   masalasini   hal   qilish   bosqichidir.   Respublikamizda
jismoniy   rivojlanishida   nuqsoni   boigan   bolalarni   ijtimoiy   himoyalash,   o‘qitish   va
tarbiyalash   masalalari   davlat   siyosati   darajasiga   ko‘tarilganki,0‘zbekiston
Respublikasining   «Ta’lim   to‘g‘risida»   gi   Qonuni   (23   -   modda)   va   davlat
tomonidan 1992-yil ratifikatsiya qilingan BMT ning «Bola huquqlari to‘g‘risida»gi
Konvensiyasi (23 - modda) da nogiron bolalarning alohida parvarishlash, ta’limdan
foydalanish,   munosib   turmush   kechirish   huquqlariga   egaliga   e’tirof   etilgan.
Demak, ko‘rishida muammosi boigan bolalarni o‘qitish jarayonini turli zamonaviy
talablar   bilan   uyg‘unlashgan   texnologiyalar   asosida   tashkil   etish   bugungi   kun
maxsus   pedagogikaning   dolzarb   masalalaridan   hisoblanmoqda.   «Sog‘liq   va
rivojlanishida   nuqsoni   boigan   bolalar   uchun   munosib   muhit   yaratiladi»   deyiladi,
«Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi»da.   Nogironlikni   oldini   olish   maqsadlarining
ijobiy hal qilinishi nogironlaming ijtimoiy tiklash bo‘yicha Davlat dasturini ishlab
chiqish va hayotga tatbiq qilish bilan chambarchas bogiiqdir. 
            Bu muammoni defektologiya fanining tarixi boimish tiflopedagogika yoritib
beradi.   Tiflopedagogika   (grekcha   typlos   so‘zidan   olingan   boiib,   ko‘r   va
pedagogika   ma’nolarini   anglatadi)   ko‘rish   jarayoni   chuqur   buzilgan   shaxslarni
tarbiyalash   va   o‘qitish   muammolarini   ishlab   chiqaruvchi   defektologiya   boiimi
hisoblanadi.   U   umumiy   pedagogikaning   qismi   va   defektologiyaning   boiimlaridan
biri   hisoblanadi.   Umumiy   pedagogikaning   boiimi   sifatida   dialektik   falsafa,
insonparvar 289 tamoyillari asosida ko‘rishda nuqsoni boMgan bolalar va kattalar
rivojlani   shining   o‘ziga   xosligini   hisobga   olgan   holda   rivojlanadi.
Tiflopedagogikaning   tabiiy   ilmiy   asosi   I.M.   Sechenov   va   I.P.   Pavlovlaming   oliy
nerv   faoliyati   to‘g‘risidagi   ta’lumoti   sanaladi.   Zamonaviy   tiflopedagogika
5 rivojlanish   nuqsonlari   va   anomaliyalarini   tugatish   va   oldini   olish   yo‘llarini
buzilgan funksiyalami kompensatsiyalash mexanizmlari va shartlari turli yoshdagi
ko‘rishida   nuqsoni   boMgan   bolalami   o‘rganish,   ulami   o‘qitishni   nisbatan   yuqori
pog‘onaga   ko‘tarish,   ushbu   toifa   shaxslami   kelgusi   hayotda   o‘z   o‘rinlarini
topishlariga   muvofiq   boMishlari   muhim.   Tiflopedagogika   o‘z   tadqiqot   obyektiga
ega   boMib,   tadqiqot   metodlari   tiflopedagogikaning   takomillashib   borishiga
yordam   beradi.   Rossiyada   ko‘zi   ojizlar   uchun   birinchi   maktab   1807-yilda
Peterburg   shahrida   ochilgan.   Tiflopedagogikaning   rivojlanishi   va   ko‘zi   ojizlar
ta’limi tizimining Rossiyada tarqalishi K.K.Krot, A.I.Skrebitskiy va boshqalarning
nomlari   bilan   bog‘liq.   Ko‘zi   ojizlar   maktablarining   bitiruvchilari   umumiy   o‘rta
ta’lim   muassasalarining   3-   4-sinflari   va   hunarmandchilik   tayyorgarligi   hajmida
ta’lim olingan. Jumladan, A.V. Birilev, A.M. Herbinalardir. Bunga Rossiya Fanlar
Akademiyasining   muxbir   a’zosi,   pedagogika   fanlari   doktori   professor   B.I.
Kovalenko   munosib   namuna   bo‘la   oladi.   Defektologiya   tarixiga   B.I.   Kovalenko
yorqin   iste’dod   sohibi   sifatida   kirgan.   U   Smolensk   shahridagi   ko‘rlar   maktabida
o‘qituvchilikdan   Leningrad   pedagogika   institutining   tiflopedagogika   kafedrasi
mudiri   vazifasigacha   boMgan   murakkab   yoMni   bosib   o‘tdi.   U   tomonidan   ko‘r
bolalar   uchun   avva!   boshlangMch,   sakkiz   yillik,   so‘ngra   o‘rta   maktablami
tashkillashtirish rejalari ishlab chiqildi. Uning fikrlari va g‘oyalari matematikadan
rus   tili,   jismoniy   ta’lim,   ko‘riar   uchun   qisqartirilgan   yozuv   uchun   metodik
qoMlanmalar aks ettirilgan va bular mingiab k o ‘zi ojiz bolalarning o‘qituvchi!ari
va   tarbiyachilar»   uchun   kundalik   qoMlanma   sifatida   foydalamimoqda.
Tiflopedagogika tarixiga pedagogika fanlari doktori V.S. Sver'ov ham kiritilgan. U
8   yoshda   ko‘rish   qobiliyatini   yo'qotdi,   k   o   ‘r!ar   m   aktabida   o‘qidi   So‘ngra
Leningrada   LDUning   geografiva   faku'tetiga   o   ‘qlsbga   ksrai.   Kuzatuvcjianlik,
mantiqiy fikrlash, amaliy qohiHyat kabi xislatlansing majmuasi V.S. S v er’ov tom
o n id an ko‘zi ojizbming atrof olamda idrok etish muammoiarini ishlab chiqishga
ko‘rnak   berdi,   tiflotexnika,   ko‘rmasiik   orqasidan   nogiron'ik   nafaqasiga   chiqqan
kishilarni   ish   bilan   ta   ’minlasli,   k   o   ‘zi   ojizlar   maktabi   udv.ir-.   g!ob:is   vr.   rclyef
kartalar ishlab chiqisbga yordam berdi.  Yuqorida nomlari zikr etilgan rus olimlari
6 yoki   xorijiy   davlat   tiflopedagogika   tarixiga   salmoqli   hissa   qo‘shgan   shaxslar
talayginadir.   Ularning   fan   sohasini   yuksalishi   uchun   meros   sifatida   qoldirgan
o‘lmas   asarlari   hozirda   tiflopedagoglar,   defektologlar   uchun   oltin   qo‘Uanmalar
tariqasida   foydalanib   kelinmoqda.   Vatanimizda   tiflopedagogika   tarixi   1922-yilga
to‘g‘ri   keladi.   Dastlab   rivojlanishida   nuqsoni   bo‘lganlar   uchun   mo‘ljallangan
ushbu   maktab,   1929-yilda   YoMdosh   Oxunboboyevning   bevosita   ishtirokida
maktabdagi   ko‘zi   ojiz   bolalami   ajratib   o‘qitish   tashkil   etiladi.   Bugungi   kunda
mamlakatimizda   10   ta   ushbu   tipdagi   maktab   intematlari   faoliyat   yuritmoqda.
Ko'ruv   jarayoni   buzilgan   shaxslaming   har   xil   faoliyat   turlarini   muvaffaqiyatli
egallash   (predmetli,   o‘yin,   mehnat,   o‘qish)   ko‘rgazmali   qurollar   bilan   yuqori
darajada ta’minlanish va rivojlantirish, fazoviy fikrlash fazoviy moMjalga olishni
egallash bilan bog‘liq. 
                  Fazoviy   orientirovka.   fazoda   (maydonda)   erkin   harakatlanishning   muhim
qismidir.   Shunday   qilib,   ko‘rishda   nuqsoni   bor   bolalarni   ikki   guruhga   aj   rat   ish
mumkin.   1   .Ko‘zi   ojizlar   2.   Zaif   ko‘ruvchilar.   Ko‘zi   ojizlar   ko‘ruv   o‘tksrligiga
ko‘ra   2   turga   bo‘linadi:   1.   Total   ko‘rlar.   0   ko‘rish   o‘tkirligi.     2.   Qisman   ko‘zi
ojizlar. Ko‘rish o‘tkirligi 0,05 gacha(yorug‘likni sezadigan) Kelib chiqish sababiga
ko‘ra: 1.Tug‘ma ko‘zi ojizlar 2. Orttirilgan ko‘zi ojizlar. Zaif ko‘ruvchilar ko‘rish
o‘tkirligiga   ko‘ra   quyidagicha   turga   bo‘linadi:   0,05dan   0,1   gacha   (o‘qitish   Brayl
alifbosida tashkil etiladi) 0,1 dan 0,2 gacha 0,2 dan yuqori 0,4 va 0,9 gacha, Ko‘zi
ojizlar va zaif ko‘ruvchi bolalarda birlamchi nuqsonlar patologiyasi yuzaga keladi:
ko‘rish   o‘tkirligi,   rang   ajratish,   ko‘rish   maydoni,   yorug‘likni   sezish   va   hokazo.
Ko‘ruv o‘tkirligi - ko‘zni birbiridan eng kam masofada turgan ikki nuqtani ayrim-
ayrim   ko‘ra   olish   layoqatidir.   Ko‘ruv   maydoni   -   bu   odam   ko‘zlari   va   boshni
qimirlatmay   turganida   ko‘rib   idrok   etadigan   maydondir.   Maxsus   va   to‘g‘ri
tanlangan   o‘qitish   metodikasi   qoilanmasligi   natijasida   ikkilamchi   nuqsonlar
yuzaga   keladi,   bular   quyidagilar   boMishi   mumkin:   sensor   apparatlarning   to‘liq
shakllanmaganligi;  tasavvur  va tushunchalar  borasidagi  kamchiliklar; flkrlashdagi
kamchiliklar;   nutq   rivojlanishidagi   kamchiliklar;   harakatdagi   kamchiliklar.   Faqat
maxsus   ta'lim-tarbiya   sharoitidagina   ikkilamchi   nuqsonlami   korreksiyalashga
7 sharoit mavjuddir. Ambliopiya bilan og‘rigan bolalarda   ко ‘rib idrok etish, harakat
sohasida   (harakatlar   aniqligi,   koordinatsiyasi   buzilgan,   mayda   matorika   makonda
orientrlash,   oynada   aks   etganda   o‘ng   va   chap   tushunchalari   rivojlanmagan)
predmetli   tasawurlar   sohasida   hajm   biroz   kichikroq   bo‘ladi.   Ko‘zi   ojiz   bolalarda
predmetli   tasawurlar   zaxirasi   ancha   kam,   ular   mavjud   tasawurlar   obrazlar   bilan
ishlashda   qiynaladilar.  Maktabgacha   yoshdagi   ko‘zi  ojiz  bolalarda  harakatchanlik
sustligi,   harakat   malakalarini   aniq   shakllanmasligi,   makonda   orientrlash   ancha
buzilganligi,   makondagi   yo‘nalishlarni   ajratishda   nuqsonlar,   makonda
harakatlanish chog‘ida orientrlashda qiyinchiliklar kuzatiladi. Ko‘zi ojiz bolalarda
ikkilamchi   nuqsonlar   bilish   faoliyatida   ham   namoyon   boMadi,   predmetlar   haqida
tasawurlar   ojizligi,   predmetlar   haqida   tasawurlar   yo‘qligi,   tasawurlar   uzuq-
yumuqligi va boshqalardir.
       Tiflopsixologiya (qadimgi yunoncha: τυφλός „ko zi ojiz, ko r“ + psixologiya)ʻ ʻ
— ko rish qobiliyati past odamlarning aqliy rivojlanishini, uni koorreksiya usullari	
ʻ
o rganadigan maxsus psixologiya bo limi. Ilm-fan sifatida tiflopsixologiya dastlab	
ʻ ʻ
o z tarkibiga faqat ko rlar psixologiyasini kiritgan. Hozirgi vaqtda tiflopsixologiya
ʻ ʻ
ko rishning   chuqur   buzilishi   va   ambliyopiya   va   strabismus   bilan   og rigan
ʻ ʻ
odamlarning xususiyatlarini o rganmoqda.	
ʻ   Tiflopsixologiyaning vazifalari tahrir 
• Ko rlik va ko rish qobiliyatini qoplash mexanizmlarini o rganish;	
ʻ ʻ ʻ
• Ko rish   qobiliyati   cheklangan   odamlarning   potentsial   imkoniyatlarini
ʻ
aniqlash;
• Ko zi   ojiz   odamlar   bilan   korreksion   va   pedagogik   ishning   psixologik
ʻ
asoslarini ishlab chiqish;
• Ko rish   qobiliyati   cheklangan   shaxslarni   jamiyatga   integratsiyalashuvining
ʻ
psixologik asoslarini ishlab chiqish.
Tiflopsixologiya   umumiy   psixologiya   metodlaridan   foydalangan   holda   ularni   o z	
ʻ
ehtiyojlariga mos ravishda o zgartiradi. Metodlarga quyidagilar kiradi: laboratoriya	
ʻ
va tabiiy eksperiment, kuzatish, faoliyat mahsulotlarini o rganish, sotsiometriya.	
ʻ
8 Ko zi   ojizlar   psixikasini   tahlil   qilishga   birinchi   urinishlar   D.Didro   „ko zi   ojizlarʻ ʻ
to g risida ko rish uchun xat“ asarida keltirilgan. Shundan so ng, ko rlar psixikasi
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
haqidagi asarlarda tendentsiya aniqlanadi. Ushbu asarlarni ko zi ojizlarning o zlari	
ʻ ʻ
aks   ettirish   asosida   yozadilar.   Ushbu   asarlar   orasida   eng   mashhuri   M.Sizerana
„ko zi ojizlar haqida ko zi ojizlar tavsifi“. 	
ʻ ʻ
             Mahalliy tiflopsixologiyaning paydo bo lishi  XIX asrning ikkinchi  yarmida	
ʻ
psixologiya   fanining   rivojlanishi   bilan   bog liq.   Ko rish   qobiliyati   buzilgan
ʻ ʻ
odamlarni   o rganish   muammolari   Rossiyada   XIX   asr   oxirida   o qituvchilar,	
ʻ ʻ
psixologlar,   shifokorlar   asarlarida   ishlab   chiqila   boshlandi.   Davriy   nashrlarda
ko rish   qobiliyati   buzilgan   odamlarning   aqliy   rivojlanishi   bilan   bog liq   birinchi	
ʻ ʻ
asarlar paydo bo ladi. Ular orasida muhim ishlar: 	
ʻ
• G. P. Nedler" Ko zi ojizlarning eng baxtsizlari „ (1889),	
ʻ
• M. Dyufur“ Ko zi ojizlar fiziologiyasi to g risida " (1894),
ʻ ʻ ʻ
• G. I. Chelpanova „Ko zi ojizlar psixologiyasidan insholar“ (1894).	
ʻ
       Mualliflar ko rish qobiliyati buzilgan odamlarning aqliy rivojlanishida turli xil	
ʻ
muammolarni   keltirib   chiqaradi   va   kompensatsiya   imkoniyatlari   haqida   gapiradi.
G.P.Nedler   ko z   ojizlarning   aqliy   rivojlanishining   chuqur   o ziga   xosligini	
ʻ ʻ
ta kidlaydi.   Uning   fikriga   ko ra,   odamni   har   qanday   muhim   tashqi   hissiyotlardan	
ʼ ʻ
mahrum   qilish,   hissiy   organlari   saqlanib   qolgan   odam   qodir   bo lgan   intellektual	
ʻ
rivojlanish darajasiga erishishning mumkin emasligiga olib keladi. 
              M.Dufur   o z   ishida   ko zi   ojizlarning   psixofizik   rivojlanishining   ba zi	
ʻ ʻ ʼ
xususiyatlarini ko rib chiqadi. Ko zi ojizlar tomonidan masofadan turib to siqlarni	
ʻ ʻ ʻ
aniqlash   muammosini   tahlil   qilib,   muallif   bu   ko zi   ojiz   odamlarda   eshitish	
ʻ
qabulining faollashishi natijasida mumkin bo lishini ta kidlaydi. 	
ʻ ʼ
              Mashhur   rus   psixologi   G.I.Chelpanov   o z   ishida   ko zi   ojizlarning   eshitish	
ʻ ʻ
keskinligini   va   ularning   kosmosda   tovushni   lokalizatsiya   qilish   qobiliyatini
eksperimental   o rganish   natijalarini   beradi.   Tajriba   natijasida   ko zi   ojizlarning	
ʻ ʻ
eshitish   sezgirligi   chegaralari   oddiy   ko rganlarga   qaraganda   pastroq   ekanligi	
ʻ
9 aniqlandi.   Ba zi   hollarda   ko zi   ojizlik   bilan   eshitish   sezgirligi   chegaralariningʼ ʻ
oshishi   muallif   tomonidan   normaga   nisbatan   e tiborning   kuchayishi   bilan	
ʼ
izohlanadi.   G.I.Chelpanovga   ko rako zi   ojizlar   asosan   diqqat   va   xotirani	
ʻ ʻ
rivojlantiradilar,   shu   bilan   birga:   „ularning   g oyalar   doirasi   tovush   va   teginish	
ʻ
sohasi bilan cheklangan va bu biz uchun tushunarsiz bo lib qoladigan uning aqliy	
ʻ
tuzilmalarining tabiatiga juda o ziga xos iz qoldirishi kerak“. 	
ʻ
         20-asrning boshlarida davriy nashrlarda ko rish qobiliyati buzilgan odamlarni	
ʻ
o rganish   jarayonining   holatini   aks   ettiruvchi   bir   qator   maqolalar   paydo   bo ldi.	
ʻ ʻ
Eng   muhim   va   xarakterli   asarlarni   ko rib   chiqing.   V.Meker   „ko zi   ojizlarning	
ʻ ʻ
estetik   tarbiyasi“   (1903)   asarida   ko zi   ojizlar   uchun   obyektlarning   fazoviy   va	
ʻ
moddiy xususiyatlarini sezgir idrok etish juda qulay ekanligini ko rsatadi. Muallif	
ʻ
ko zi ojizlarning ruhiy holati va shaxsiy xususiyatlarini tahlil qiladi. Uning fikriga	
ʻ
ko ra,   ko rish   qobiliyati   buzilgan   odamlarda   his-tuyg ular   va   xarakter   ko pincha
ʻ ʻ ʻ ʻ
o zgaradi.   Ko zi   ojizlarning   his-tuyg ulari   tezroq   rivojlanib,   ko rganlarga
ʻ ʻ ʻ ʻ
qaraganda to liqlik va chuqurlikka etadi. 	
ʻ
        Turli yillarda ko zi ojizlar psixologiyasi muammosi bo yicha bir qator asarlar	
ʻ ʻ
K. K.Leyko tomonidan nashr etilgan: „Faktlar va fikrlar“ (1903), „Odat  va uning
ma nosi“   (1905),   „Ko zi   ojizlarning   aqliy   energiyasi   va   aqliy   sur’ati“   (1908),	
ʼ ʻ
„Ko zi   ojizlar   psixologiyasi“   (1908).   K.K.Leyko   V.Mekerning   qarashlari   bilan
ʻ
birdamlikda ko zi ojizlarda hissiyotlarni rivojlantirish uchun o z asarlarida ko rlar	
ʻ ʻ ʻ
xarakteridagi   o zgarishlarni   aqliy   energiyaning   pasayishi   va   aqliy   tezlikning
ʻ
pasayishi bilan izohlaydi. K. K.Leyko fikriga ko ra, ko zi ojiz odamlarda bir qator	
ʻ ʻ
aqliy   jarayonlar   ko radigan   odamlarga   qaraganda   ancha   yaxshi   rivojlanadi.   Ular	
ʻ
orasida   u   diqqatni,   tasavvurni,   fikrlashni   nomlaydi.   Muallifning   tadqiqotlarida
ko zi   ojizlarning   odatlari   ko radigan   insonlarga   qaraganda   ancha   tezroq   paydo	
ʻ ʻ
bo lishi   ko rsatilgan.   U   bu   hodisaning   sababini   shaxsning   yuqori   darajada
ʻ ʻ
rivojlangan irodaviy fazilatlarida ko rdi. 	
ʻ
          Ko zi   ojizlarda   teri   tuyish   tuyg usini   o rganish   ish   bilan   bog liq:   S.   Geller	
ʻ ʻ ʻ ʻ
„Ko zi   ojizlarning   hayotga   moslashish   qobiliyati“   (1911)   va   G.   P.   Nedler   „Ko zi	
ʻ ʻ
10 ojiz   bolaning   dastlabki   tarbiyasi“   (1914).   S.Geller,   terining   sezgirligi
chegaralarining   o zgarishiga   asoslanib,   teri   tuyish   hissi   bo yicha   tadqiqotlar   olibʻ ʻ
bordi.   G.P.Nedler   buni   ko zi   ojizlarni   o z   kuzatuvlari   orqali   o rganib   chiqdi.	
ʻ ʻ ʻ
Tadqiqotchilar   ko r   odamlarda   ushbu   modallikning   normaga   nisbatan   sezgirligi	
ʻ
oshishi to g risida shunga o xshash xulosalarga kelishadi. 	
ʻ ʻ ʻ
             Ko zi ojiz odamlar ruhiyatining xususiyatlariga bag ishlangan maqolalarning
ʻ ʻ
yuqoridagi   tahlilidan   shifokorlar,   o qituvchilar   va   psixologlar   tomonidan   ushbu	
ʻ
muammoni   rivojlantirishga   katta   qiziqish   mavjud.   Ko rish   qobiliyati   buzilgan	
ʻ
odamlarni   o rganish   muammosi   asrning   boshlarida   yozilgan   shifokorlar   va	
ʻ
psixologlarning bir qator asarlarida yanada chuqurroq ishlab chiqilgan. Bu asarlar:
A.A.Krogius, V.I.Rudnev, G.I Surovga tegishli. Ushbu mualliflarning tadqiqotlari
bir-biridan   sezilarli   darajada   farq   qiladi.   A.A.Krogius   ko zi   ojizlar   psixologiyasi	
ʻ
sohasidagi   asosiy   tadqiqotdir.   Qolgan   ikkita   asar   mualliflar   tomonidan   ko zi	
ʻ
ojizlarni o rganish natijalari haqida qisqacha ma lumot beradi. 	
ʻ ʼ
      Ushbu ishlarning asosiy qoidalarini ko rib chiqadigan bo lsak, Tibbiyot fanlari	
ʻ ʻ
doktori V. I. Rudnevning „Ko zi ojizlar psixologiyasi“ (1910) asarida muallif bitta	
ʻ
ko r   odamning   misolidan   foydalanib,   ko rish   qobiliyati   buzilgan   odamlarga   xos	
ʻ ʻ
bo lgan   psixikaning   xususiyatlarini   ko rib   chiqadi.   Tadqiqot   turli   mualliflarning
ʻ ʻ
fikrlarini   beradi,   ular   ma lum   bir   ko r   odamni   o rganish   natijalari   bilan	
ʼ ʻ ʻ
taqqoslanadi   va   tasdiqlanadi   yoki   rad   etiladi.   8   oy   ichida   ko r   bo lgan   bemorni	
ʻ ʻ
batafsil   o rganish   natijasida,   muallif   quyidagi   xulosalarni   chiqaradi:   1.   Bemor	
ʻ
uchun   asosiy   analizator   eshitish.   2.   Uning   tasavvurlari   ko rish   qobiliyatidan	
ʻ
butunlay   farq   qiladi.   Tasavvurda   eshitish   va   mushak-teginish   tasvirlari   ustunlik
qiladi. 
          Tadqiqotchining   fikriga   ko ra,   kenglik   tuyg uni   ko r   odamning   kenglik	
ʻ ʻ ʻ
g oyasidan   ajratish   kerak.   Ko zi   ojiz   odamda   „cheksizlik“   tushunchasi   hissiyot	
ʻ ʻ
bilan bog liq. Ko r odamda obyektga masofa hissi  eshitish sezgilariga bog liq. G.	
ʻ ʻ ʻ
I.   Surov   o zining   „Ko zi   ojizlarning   fiziologik   xususiyatlarining   qisqacha   eskizi“
ʻ ʻ
(1912)   asarida   ko rlarning   psixofizik   rivojlanishi   haqidagi   kuzatuvlarini   qisqacha	
ʻ
11 umumlashtiradi.   Asarning   asosiy   xulosasi   shundaki,   muallifning   fikriga   ko ra,ʻ
ko zi  ojizlik — bu insonning psixofizik rivojlanishiga tubdan ta sir  ko rsatadigan	
ʻ ʼ ʻ
jismoniy   nuqson.   Bu   organizm   rivojlanishining   jismoniy,   aqliy   va   axloqiy
tomonlariga ta sir qiladi. 	
ʼ
                      1909-yilda   A.A.Krogiusning   asosiy   asari   nashr   etildi:"Ko zi   ojizlarning	
ʻ
ruhiy   dunyosi".   A.A.Krogius   20-asrning   boshlarida   taniqli   psixolog   bo lgan,	
ʻ
pedologik   tadqiqotlarda   faol   ishtirok   etgan   va   pedagogika   va   psixologiya
kongresslarida   bir   qator   ma ruzalar   qilgan.   Uning   ko zi   ojizlar   psixologiyasi	
ʼ ʻ
bo yicha   tadqiqotlarini   o sha   paytdagi   Rossiyadagi   pedologik   harakatning   eng	
ʻ ʻ
yirik vakillari qo llab-quvvatladilar: B.M.Bechterev, A.F.Lazurskiy, A.P.Nechaev.	
ʻ
A.A.Krogius   ushbu   olimlarning   chuqur   qiziqishi   va   qo llab-quvvatlashini   qayd	
ʻ
etadi. Asarda muallifning turli yoshdagi ko zi ojiz odamlar ustida olib borgan ko p	
ʻ ʻ
yillik   eksperimental   va   psixologik   tadqiqotlari   natijalari   keltirilgan.   Bir   qator
tadqiqotlar   qiyosiy   bo lib,   ko zi   ozji   odamlarda   aqliy   jarayonlarning   holati	
ʻ ʻ
ko rganlarga nisbatan o rganiladi. 	
ʻ ʻ
              A.   A.   Krogiusning   ishi   ko rish   qobiliyati   buzilgan   odamning   aqliy	
ʻ
rivojlanishining   turli   jihatlarini   o rganish   bilan   bog liq.  Muallif   ko r   odamlarning	
ʻ ʻ ʻ
eshitish   idrokining   xususiyatlarini   o rganadi.   Eksperimental   tadqiqotda   birinchi	
ʻ
navbatda   eshitish   stimullarining   fazoviy   chegarasi   aniqlandi,   hushtak   va   baland
ovoz   bilan   tirnash   xususiyati   sifatida   paydo   bo ldi.   Tadqiqot   eng   kam   o zgarish	
ʻ ʻ
usuli   bilan   amalga   oshirildi,   ya ni   eksperimentator   stimullar   orasidagi   masofani	
ʼ
mavzu   aniqlamaguncha   ularning   pozitsiyasiga   nisbatan   o zgartirdi.   Har   bir	
ʻ
pozitsiya   uchun   chegaraning   10   ta   ta rifi   berilgan   va   uning   o rtacha   qiymati	
ʼ ʻ
olingan. 
Xuddi shu masala bo yicha ikkinchi qator tajribalar Bine usuli bo yicha o tkazildi,	
ʻ ʻ ʻ
elektr   qo ng irog i   stimul   sifatida   qabul   qilindi,   kamon   bo ylab   tez   va   jimgina	
ʻ ʻ ʻ ʻ
harakatlandi.   Eshitish   idrokini   o rganish   natijasida   muallif   ko r   odamlarda	
ʻ ʻ
ko radiganlarga   qaraganda   mukammalroq   degan   xulosaga   keladi.   Muallifning	
ʻ
fikriga ko ra, ko r odamlar asosiy vosita-teri tuyish turi emas, balki eshitish turi. 	
ʻ ʻ
12 Sovet davrida tahrir 
Sovet   davrida   tiflopsixologiya   alohida   fan   sifatida   shakllandi.   Bu   sovet
tiflopsixologlarining   asosiy   ishlari   bilan   bog liq   bo lib,   unda   ko rish   qobiliyatiʻ ʻ ʻ
cheklangan   shaxslar   psixikasining   xususiyatlari   tahlil   qilinadi   va   ko rish	
ʻ
buzilishlarini qoplash usullari ko rsatiladi. 	
ʻ
• Kulagina   Yu.A.   „Ko zi   ojiz   maktab   o quvchilarining   vizual   vositalarini	
ʻ ʻ
idrok etish“;
• Litvaka A.G."Mahalliy tiflopsixologiyaning rivojlanish yo llari";	
ʻ
• Kaplan   A.I.   „Bolalar   ko rligining   asosiy   klinik   shakllarida   rangni   ko rish	
ʻ ʻ
xususiyatlari“;
• Solntseva   L.I.   „Maktabgacha   yoshdagi   ko r   bolalarda   kompensatsion	
ʻ
jarayonlarning rivojlanishi“;
• Grigoryeva   L.P."Ko zi   ojiz   maktab   o quvchilarining   vizual   idrokining	
ʻ ʻ
psixofiziologiyasi";
• Zislina   N.N."Bolalar   va   o spirinlarda   ambliyopiyaning   har   xil   turlarida	
ʻ
vizual idrok etish buzilishining neyrofiziologik mexanizmlari";
• Voronina   V.M."Kompyuter   texnologiyalari   asosida   ko zi   ojizlarning	
ʻ
axborot-kommunikatsiya   imkoniyatlarini   kengaytirishning   ilmiy   asoslari"   va
boshqalar.
    
1.2   Brayl tizimi
        Brayl tizimi Relyef shrifti - maxsus hajmli shrift bo‘lib, ko‘r bolalarni o‘qish
va   yozishlari   uchun   moslashtirilgan.   XVIII   asr   o‘rtalarida   Fransiyada   ko‘zi   ojiz
bolalami   ommaviy   o‘qitishda,   o‘qish   va   yozish   ko‘nikmalarini   rivojlantirish
maqsadida   fransuz   tiflopedagogi   V.G.Gayui   kesma   relyefi   shriftini   lotin   alifbosi
13 bo‘yicha   kattalashtirilgan   shaklini   taklif   etadi.   XIX   asr   boshlarida   relyefli
shriftning   ancha   osonlashtirilgan   bosma   shrifti   yuzaga   keladi.   Ayniqsa,   ko‘p
qo‘llaniladigan   turlaridan   chiziqli,   ignali   bo‘lgan.   Tiflopedagogika   tarixiga   nazar
tashlasak, bir necha marta relyef nuqtali shriftni yaratishga harakat qilingan. 1829-
yil   fransiyalik   tiflopedagog   olim   Lui   Brayl   relyefli   nuqtali   shriftni   yaratdi.   Bu
shriftni   butun   jahondagi   ko‘rlami   o‘qish   va   yozishi   uchun   ta’minlovchi   vosita
bo‘lib xizmat  qilib kelmoqda. Lui Brayl 1809-yil  4-yanvarda Fransiyadagi  Kuvra
shaharchasida   Simon   Rene   Brayl   oilasida   o‘g‘il   farzand   dunyoga   keladi.   Uni
ismini Lui deb atashadi. Lui 3 yoshga to‘lganida fojia ro‘y beradi: u ko‘zini pichoq
bilan  shikastlab   oladi.  Shundan   so‘ng  bolaning   jarohatlangan  ko‘zlari   shamollash
natijasida   ko‘rish   qobiliyatini   yo‘qotadi.   Luining   ota-onasi   farzandga   dastlabki
mehnat   ko‘nikmalarini   shakllantirishga   yordam   bera   boshlaydilar.   Jumladan:   ot
uchun gilamcha to‘qish, yengil oyoq kiyimlarini tikish kabi ishlami Lui qunt bilan
o‘rganadi. Musiqa o‘qituvchisi bilan skripka chalish mashg‘ulot bilan shug‘ullana
boshlaydi.   Qishloq   maktabida   Lui   oddiy   tayoqchalar   yordamida   alifboni   o‘rgana
boshlaydi.   1819-yili   Parij   shahridagi   ko‘r   bolalar   o‘qiydigan   institutga   o‘qishga
qabul   qilinadi.   Ushbu   institutda   tarbiyalanuvchilami   savodga,   musiqaga,   "to‘qish
va   tikish   saboqlari   berilardi.   Mashg‘ulotlar   uchun   relyefli   -   chiziqli   shrift   bilan
yozilgan darsliklar ko‘pgina predmetlar uchun mavjud emas edi. Talabalar musiqa
notalarini   faqatgina   eshitib   eslab   qolish   orqali   337   o‘rganar   edilar.   Lui   Brayl
institutning   eng   qobiliyatli   talabalaridan   biri   edi.   1828-yili   Lui   Brayl   institutni
bitirib,   kichik   o‘qituvchi   vazifasiga   ishga   qabul   qilinadi.   Shundan   so‘ng   ushbu
institutda geografiya, algebra, musiqa fanlaridan dars bera boshlaydi. 0 ‘qituvchilik
bilan birga, Parijdagi Sen-Nikolya de Shan nomli cherkovda organchi lavozimida
ishlaydi. Lui Brayl o‘qish va ishlash jarayonida Lan shrifti bo‘rtma harflari hamda
uning   metodikasini,   artilleriyachi   ofitser   Shari   Barbe   tomonidan   ishlab   chiqilgan
ma’lumotlami   jo   ‘natish   uchun   mo‘ljallangan   relyefli   shtriftni   puxta   o‘rganib
chiqadi.   Harflar   karton   teshikchalarda   joylashgan   bo‘lib,   «o‘qish»da
qiyinchiliklami   tug‘dirar   edi.   Bundan   tashqari   Barbening   harfiy   timsollari   katta-
katta   bo‘lib,   kichik   yoshdagi   ko‘r   bolalarni   o‘qishda   qiyinchiliklar   tug‘dirar   edi.
14 Shunga   qaramasdan,   Barbening   relyefli   -   nuqtali   alifbosi   L.   Brayl   ijodiy   impuls
beradi, u relyefli- nuqtali sistema yaratishga kirishdi. U xayolan yaratilajak «tizim»
ko‘rlar   uchun   barcha   predmetlardan   saboq   berishga   mo‘ljallanishi   lozim   deb
o‘ylaydi.   Brayl   1924-yilning   yarmidan,   ya’ni   15   yoshda   dastlabki   ekspriment
ishlarini boshlab yuboradi. Bu kichik tizim ikkita vertikal qatordan iborat bo‘lgan
1, 2, 3 nomerlar chap tomonda, 4, 5, 6 nomerlar o‘ng tomonda joylashtirilgan edi.
Bu   sistema   63   ta   kombinatsiyadan   iborat   boiib,   musiqa   notalari,   matematik
sonlarni ham o ‘z ichiga qamrab olingandi. Ushbu sistema ustida Brayl uzoq yillar
ishlaydi.   1929-yili   ixtirosini   institut   kengashiga   topshiradi.   Lekin   sistemani
qo‘llab-quvvatlamaydilar.   «Sog‘lom   o‘qituvchilar   uchun   qiyinchilik   tug‘diradi»
degan fikrlar yuzaga keladi. Faqatgina 1837-yili uning bu ishi yana muhokamaga
qo‘yiladi   va   nihoyat   Lui   Brayl   tomonidan   yozilgan   «Karatkuyu   istoriyu   Fransii»
nomli asari relyefli - nuqtali alifboda chop ettirishga ruxsat beriladi. Asar dunyoga
kelgandan   so‘ng   Brayl   alifbosi   to‘liq   tan   olinadi   va   ta’sis   etiladi.   Brayl   tizimi
1853-yili Fransiyada keng tarqaladi. Lui Brayl tomonidan yaratilgan alifbo uchun
maxsus   moslamalar   ishlab   chiqiladi.   Rossiyada   1885-yili   A.A   Adlerning   asari
Brayl   sistemasida   chop   etildi.   Lui   Brayl   1852-yili   6-   yanvarda   kassalik   tufayli
vafot   etadi.   Kuvra   shahrida   Lui   Braylning   uy   mezeyi   ochilgan.   1887-yili
shaharchada Lui Braylning haykali qurildi. Brayl tomonidan ta’sis etilgan 6 nuqtali
shrift, quyidagicha: 0 ‘qish jarayonida 1* • 4 2* *5 3* *6 338 Yozish jarayonida 4»
*1 5* *2 6* *3 Aslida o‘qish va yozishda nuqtalar bir xil raqamlarga ega, ammo
o‘qishda   chapdan   o‘ngga   sanaladi.   Yozuvda   o‘ngdan   chapga   sanaladi.   Brayl
shriftining o‘qilishi  va yozilishida bir necha qoidalarga amal  qilish lozim. 0 ‘qish
jarayonida rioya qilinadigan amallar: - boshni va umurtqa pog‘anasini to‘g‘ri tutish
lozim; - beli stulning suyanchig‘iga suyanib turishi, qo‘llar stolning ustida boMishi
lozim;   -   o‘qish   ko'rsatkich   barmoqda   olib   boriladi,   o‘ng   qo‘lning   ko‘rsatkich
barmog‘i   bilan   bir   qatoming   oxirgi   so‘zini   o‘qib   bo‘lgandan   keyin   ikkinchi
qatorning birinchi so‘zi chap qoMning ko‘rsatkich barmog‘idan o‘qiladi; - kaftlar
kitob betida tegar-tegmas  holatda, barmoqlar  sal  bukilgan bir-biriga  qisman tegib
turadi.   Barmoq   uchlari   qator   bo‘lib   turadi;   -   barmoq   uchlari   (ikkala   qoini   ham)
15 qatorda chapdan o‘ngga bir tekisda  harakatlanib boradi; - kitob stol ustida to‘g‘ri
turishi kerak.
                                         BOB yuzasidan xulosalarⅠ
              Tiflopedagogika   fanining   rivojlanishi   XVII   asrlarga   G‘arbiy   Yevropa
mamlakatlariga   to‘g‘ri   keladi.   Ko‘zi   ojizlar   uchun   dastlabki   o‘quv   muassasasi
tiflopedagogika   fani   asoschisi   fransuz   pedagogi   V.   Gayui   tomonidan   1784-yilda
Parij   shahrida   tashkillashtirilgan.   XVIII-XIX   asrda   ko‘zi   ojizlar   uchun
bunday   ..maktablar   Buyuk   Britaniyada,   Avstraliyada,   Germaniyada   va   AQSHda
tashkil   qilingan.   Ko‘zi   ojizlar   uchun   tashkil   qilingan   bunday   maktablarda
o‘quvchilar   yozuv,   o‘quv,   hisob-kitob,   eng   oddiy   hunarmadchilik   va   musiqaga
o‘qitilgan.   XIX   asr   o‘rtalarida   ko‘rlar   uchun   o‘qish   va   yozishda   L.   Brayl
tomonidan   1829-yilda   ishlab   chiqilgan   relyefli,   nuqtaviy   shrift   varianti   tarqaldi.
293  Ko‘rishda   nuqsoni   boMgan   shaxslar   uchun   yaratilgan.   Ko‘p  sonli   relyefli   va
relyefli   -   nuqtaviy   alifbodan   L.   Brayl   shrifti   o‘quv   va   yozuv   uchun   sonlarni
belgilash va nota belgilari uchun eng samarali bo‘lib chiqdi. Hozirda u ko‘zi ojizlar
uchun   kompyuter   texnikasi   va   kalkulatorlar   uchun   asosiy   kod   hisoblanadi.
Ko‘pchilik   xorijiy   davlatlarda   uning   zaminida   tez   o‘quv   ishlarini   olib   berish
tashkillashtirilmoqda,   chunki   L.   Brayl   shrifti   bo‘yicha   yozish   va   o‘qish   sogiom
insonlarning   o‘qish   va   yozishdan   birmuncha   sekinroqdir.   Rossiyada   ko‘zi   ojizlar
uchun   birinchi   maktab   1807-yilda   Peterburg   shahrida   ochilgan.
Tiflopedagogikaning   rivojlanishi   va   ko‘zi   ojizlar   ta’limi   tizimining   Rossiyada
tarqalishi K.K.Krot, A.I.Skrebitskiy va boshqalarning nomlari bilan bog‘liq. Ko‘zi
ojizlar   maktablarining   bitiruvchilari   umumiy   o‘rta   ta’lim   muassasalarining   3-   4-
sinflari  va  hunarmandchilik tayyorgarligi  hajmida  ta’lim  olingan. Jumladan,  A.V.
Birilev,   A.M.   Herbinalardir.   Bunga   Rossiya   Fanlar   Akademiyasining   muxbir
a’zosi, pedagogika fanlari doktori professor B.I. Kovalenko munosib namuna bo‘la
oladi. Defektologiya tarixiga B.I. Kovalenko yorqin iste’dod sohibi sifatida kirgan.
U Smolensk shahridagi ko‘rlar maktabida o‘qituvchilikdan Leningrad pedagogika
16 institutining   tiflopedagogika   kafedrasi   mudiri   vazifasigacha   boMgan   murakkab
yoMni   bosib   o‘tdi.   U   tomonidan   ko‘r   bolalar   uchun   avva!   boshlangMch,   sakkiz
yillik,   so‘ngra   o‘rta   maktablami   tashkillashtirish   rejalari   ishlab   chiqildi.   Uning
fikrlari   va   g‘oyalari   matematikadan   rus   tili,   jismoniy   ta’lim,   ko‘riar   uchun
qisqartirilgan yozuv uchun metodik qoMlanmalar aks ettirilgan va bular mingiab k
o   ‘zi   ojiz   bolalarning   o‘qituvchi!ari   va   tarbiyachilar»   uchun   kundalik   qoMlanma
sifatida foydalamimoqda. Tiflopedagogika tarixiga pedagogika fanlari doktori V.S.
Sver'ov   ham   kiritilgan.   U   8   yoshda   ko‘rish   qobiliyatini   yo'qotdi,   k   o   ‘r!ar   m
aktabida   o‘qidi   So‘ngra   Leningrada   LDUning   geografiva   faku'tetiga   o   ‘qlsbga
ksrai.   Kuzatuvcjianlik,   mantiqiy   fikrlash,   amaliy   qohiHyat   kabi   xislatlansing
majmuasi  V.S.  S  v  er’ov  tom  o  n  id  an  ko‘zi   ojizbming  atrof  olamda  idrok  etish
muammoiarini   ishlab   chiqishga   ko‘rnak   berdi,   tiflotexnika,   ko‘rmasiik   orqasidan
nogiron'ik   nafaqasiga   chiqqan   kishilarni   ish   bilan   ta   ’minlasli,   k   o   ‘zi   ojizlar
maktabiari   udv.ir-.   g!ob:is   vr.   rclyef   kartalar   ishlab   chiqisbga   yordam   berdi
Yuqorida   nomlari   zikr   etilgan   rus   olimlari   yoki   xorijiy   davlat   tiflopedagogika
tarixiga   salmoqli   hissa   qo‘shgan   shaxslar   talayginadir.   Ularning   fan   sohasini
yuksalishi uchun meros sifatida qoldirgan o‘lmas asarlari hozirda tiflopedagoglar,
defektologlar   uchun   oltin   qo‘Uanmalar   tariqasida   foydalanib   kelinmoqda.
Vatanimizda tiflopedagogika tarixi 1922-yilga to‘g‘ri keladi. Dastlab rivojlanishida
nuqsoni   bo‘lganlar   uchun   mo‘ljallangan   ushbu   maktab,   1929-yilda   YoMdosh
Oxunboboyevning   bevosita   ishtirokida   maktabdagi   ko‘zi   ojiz   bolalami   ajratib
o‘qitish tashkil etiladi. Bugungi kunda mamlakatimizda 10 ta ushbu tipdagi maktab
intematlari   faoliyat   yuritmoqda.   Ko‘ruv   jarayonining   buzilishi   tug‘ma   va
keyinchalik   paydo   boMishi   mumkin.   Tug‘ma   ko‘rlik   homilaning   ona   qornidagi
vaqtida   boMgan   kasalliklar   va   shikastlanish   oqibatida   paydo   boMishi   mumkin
yoki   ba’zi   bir   ko‘ruv   nuqsonining   nasldan-naslga   irsiy   o‘tishi   natijasida   boMishi
mumkin.   Odatda,   qiyinchilik   paydo   boMgan   ko‘rlik   ko‘ruv   organlarining
kasallanishi   oqibatida   -   to   ‘r   parda   ,   shox   parda   markaziy   nerv   sistemasining
kasalliklari   (meningit,   miyadagi   shish,   meningoensefalit)   organizmning   umumiy
17 kasallanishi oqibatida {qizamiq, gripp) miyaning travmatik shikastlanishi oqibatida
paydo boMishi mumkin.
II   BOB. Teri   sezgirligi   barcha   asosiy   sezgilarning   asosiy   elementlarini
birlashtiradi  
2.1 Teri retseptorlari
              Teri   sezgirligi   barcha   asosiy   sezgilarning   asosiy   elementlarini   birlashtiradi.
Rang,   tovush   yoki   tebranish   kabi   tashqi   dunyoning   xususiyatlari   tashqi
ma'lumotlarni asabiy impulslarga aylantiradigan sezgir  retseptorlar deb ataladigan
maxsus   nerv   hujayralari   tugunlari   tomonidan   qabul   qilinadi.   Keyinchalik   bu
signallar   markaziy   asab   tizimiga   etkaziladi   va   u   erda   ular   atrofimizdagi   dunyoni
talqin qilish uchun asos bo'ladi.
           Ushbu jarayonlarning uchta muhim jihatini tan olish foydalidir. Birinchidan,
energiya   va   energiya   darajasidagi   o'zgarishlar   faqat   ko'rib   chiqilayotgan
energiyaning   o'ziga   xos   turini   aniqlay   oladigan   sezgi   organi   tomonidan   idrok
etilishi   mumkin.   (Shuning   uchun   mikroto'lqinlar,   rentgen   nurlari   va   ultrabinafsha
nurlar  xavflidir;  biz ularni  aniqlash uchun  jihozlanmaganmiz,  shuning uchun ular
hatto   o'lim   darajasida   ham   sezilmaydi.)   Ikkinchidan,   bizning   idroklarimiz
haqiqatning   nomukammal   soyalaridir,   chunki   bizning   markaziy   narsamiz.   asab
tizimi   uning   sezgi   retseptorlari   tomonidan   uzatiladigan   signallardan   to'liq
bo'lmagan   tasvirni   qayta   tiklash   bilan   chegaralanadi.   Uchinchidan,   bizning   hissiy
tizimlarimiz   bizga   statik   sharoitlardan   ko'ra   atrof-muhitdagi   o'zgarishlar   haqida
aniqroq   ma'lumot   beradi.   Biz,   masalan,   miltillovchi   yorug'lik   yoki   engil   shabada
tufayli   yuzaga   keladigan   haroratning   kichik   o'zgarishlariga   sezgir   sezgir
retseptorlar   bilan   yaxshi   jihozlanganmiz;   Biz   barqaror   harorat,   aytaylik,   teriga
doimiy bosim haqida ma'lumot olish uchun kamroq jihozlanganmiz.
18          An'anaviy ravishda teri sezgilari ikki toifaga bo'linadi: teri va chuqur. Chuqur
sezuvchanlik   mushaklar,   tendonlar,   bo'g'inlar   va   periosteumda   (suyaklarni   o'rab
turgan   membrana)   joylashgan   retseptorlarga   tayansa,   biz   bu   erda
tashvishlanayotgan teri sezgirligi teridagi retseptorlar tomonidan qabul qilinadigan
ma'lumotlar   bilan   bog'liq:   xususan,   turli   sinflar.   dermis   va   epidermisning
birlashmasida   yoki   yaqinida   joylashgan   teri   retseptorlari.Teri   retseptorlarini
markaziy   asab   tizimiga   bog'laydigan   barcha   sezgir   nervlar   taxminan   bir   xil
tuzilishga   ega.   Hujayraning   katta   tanasi   orqa   miya   yaqinida   joylashgan   va   unga
hujayra   tanasining  aksoni   deb  ataladigan  tor   shoxchasi  bilan  bog'langan   ganglion
deb ataladigan boshqa nerv hujayralari to'plamida joylashgan. Orqa miyadan kelib
chiqadigan   ko'pchilik   nerv   hujayralari   yoki   neyronlar   aksonlarni   suyaklarga,
mushaklarga,   bo'g'imlarga   yoki   teri   sezgirligida   teriga   yuboradi.   Izolyatsiya
qilingan   simga   o'xshab,   har   bir   akson   o'z   yo'nalishi   bo'ylab   va   uning   uchlarida
Shvann   hujayralari   deb   nomlanuvchi   hujayralarning   himoya   qatlamlari   bilan
qoplangan.   Ushbu   Schwann   hujayralari   aksonni   qobiq   kabi   qoplaydigan   miyelin
deb   nomlanuvchi   moddani   ishlab   chiqaradi.   Yo'l   davomida   oraliqda   Ranvier
tugunlari   deb   nomlanuvchi   miyelinda   kichik   tanaffuslar   mavjud.   Nihoyat,
aksonning   oxirida   tashqi   muhit   haqidagi   ma'lumotlarni   qabul   qilish   va   qayta
uzatishga   ixtisoslashgan   komponentlar   topiladi:   sezgi   retseptorlari   (Mountcastle
1974).
            Teri   retseptorlarining   turli   sinflari,   barcha   sezgi   retseptorlari   kabi,   ikki   yo'l
bilan aniqlanadi:   anatomik  tuzilmalari   va nerv  tolalari   bo'ylab yuboradigan  elektr
signallarining   turi.   Aniq   tuzilgan   retseptorlar   odatda   kashfiyotchilar   nomi   bilan
ataladi.   Terida   joylashgan   sezgir   retseptorlarning   nisbatan   kam   sonli   sinflarini
uchta   asosiy   toifaga   bo'lish   mumkin:   mexanoreseptorlar,   termal   retseptorlar   va
nosiseptorlar.Bu   retseptorlarning   barchasi   ma'lum   bir   qo'zg'atuvchi   haqida
ma'lumotni birinchi marta elektrokimyoviy neyron tilining bir turida kodlagandan
keyingina   etkazishi   mumkin.   Ushbu   neyron   kodlar   turli   chastotalar   va   nerv
impulslarining   naqshlaridan   foydalanadi,   ularni   olimlar   endigina   hal   qila
boshladilar.   Haqiqatan   ham,   neyrofiziologik   tadqiqotlarning   muhim   tarmog'i
19 butunlay   hissiy   retseptorlarni   o'rganishga   va   atrof-muhitdagi   energiya   holatlarini
neyron   kodlarga   aylantirish   usullariga   bag'ishlangan.   Kodlar   hosil   bo'lgach,   ular
markaziy   asab   tizimiga   signallarni   etkazib   berish   orqali   retseptorlarga   xizmat
qiluvchi   nerv   hujayralari   bo'lgan   afferent   tolalar   bo'ylab   markaziy   ravishda
uzatiladi.
            Retseptorlar   tomonidan   ishlab   chiqarilgan   xabarlar   uzluksiz,   o'zgarmas
stimulyatsiyaga berilgan javob asosida bo'linishi mumkin: asta-sekin moslashuvchi
retseptorlar   doimiy   qo'zg'atuvchining   davomiyligi   uchun   markaziy   asab   tizimiga
elektrokimyoviy   impulslarni   yuboradi,   tez   moslashuvchi   retseptorlar   esa   ularning
zaryadini   asta-sekin   kamaytiradi.   past   boshlang'ich   darajaga   etgunga   qadar   yoki
butunlay   to'xtaguncha   barqaror   stimulning   mavjudligi,   shundan   so'ng   markaziy
asab tizimiga stimulning davom etishi haqida xabar berishni to'xtatadi.
              Og'riq,  issiqlik,  sovuqlik,   bosim   va  tebranishning  bir-biridan  farq  qiladigan
sezgilari   hissiy   retseptorlarning   alohida   sinflari   va   ular   bilan   bog'liq   nerv   tolalari
faoliyati   natijasida   hosil   bo'ladi.   Masalan,   "flutter"   va   "vibratsiya"   atamalari
tebranishga   sezgir   retseptorlarning   ikki   xil   sinflari   tomonidan   kodlangan   ikkita
biroz   farqli   tebranish   hissiyotlarini   ajratish   uchun   ishlatiladi   (Mountcastle   va
boshq. 1967). Og'riq hissi, yonish og'rig'i va og'riqli og'riq deb nomlanuvchi uchta
muhim   toifaning   har   biri   nosiseptiv   afferent   tolaning   alohida   sinfi   bilan   bog'liq.
Biroq,   bu   o'ziga   xos   sezgi   faqat   bitta   sinf   retseptorlarini   o'z   ichiga   oladi,   degani
emas;   bir   nechta   retseptorlar   sinfi   ma'lum   bir   sezgiga   hissa   qo'shishi   mumkin   va
aslida   sezgilar   turli   retseptorlar   sinflarining   nisbiy   hissasiga   qarab   farq   qilishi
mumkin (Sinclair 1981).
              Oldingi   xulosa   teri   hissiy   funktsiyasining   o'ziga   xosligi   gipotezasiga
asoslanadi,   birinchi   marta  1906 yilda  nemis  shifokori   Fon Frey tomonidan  ishlab
chiqilgan. O'tgan asrda kamida ikkita teng yoki ehtimol undan ko'proq mashhurlik
nazariyasi   taklif   qilingan   bo'lsa-da,   Von   Freyning   gipotezasi   mavjud.   endi   faktik
dalillar   bilan   kuchli   tasdiqlandi.Doimiy   teri   bosimiga   javob   beradigan
retseptorlar.Qo'lda   nisbatan   yirik   miyelinli   tolalar   (diametri   5   dan   15   mm   gacha)
20 subpapiller   nerv  pleksusi   deb  ataladigan  teri   osti  nerv  tarmog'idan  chiqib,  dermis
va   epidermisning   tutashgan   joyida   nerv   terminallarining   spreyi   bilan   tugaydi   (1-
rasm).   Tukli   terida   bu   nerv   uchlari   deb   nomlanuvchi   ko'rinadigan   sirt   tuzilmalari
bilan   yakunlanadi   teginish   gumbazlari;   yalang'och   yoki   tuksiz   terida   nerv   uchlari
teri   tizmalarining   (masalan,   barmoq   izlarini   hosil   qiluvchi)   tagida   joylashgan.   U
erda,   teginish   gumbazida,   har   bir   nerv   tolasi   uchi   yoki   neyrit   maxsus   epitelial
hujayra  bilan  o'ralgan.  Merkel  hujayra neyrit  kompleksi  mexanik energiyani  nerv
impulslariga   aylantiradi.   Hujayraning   roli   yoki   transduksiya   mexanizmi   haqida
kam   narsa   ma'lum   bo'lsa-da,   u   asta-sekin   moslashuvchi   retseptor   sifatida
aniqlangan.   Bu   shuni   anglatadiki,   Merkel   hujayralarini   o'z   ichiga   olgan   teginish
gumbaziga   bosim   retseptorlarning   stimullanish   muddati   davomida   nerv
impulslarini ishlab chiqarishiga olib keladi. Bu impulslar stimulning intensivligiga
mutanosib   ravishda   chastotada   ko'tariladi   va   shu   bilan   miyaga   teriga   bosimning
davomiyligi va kattaligi haqida xabar beradi.
     Merkel xujayrasi singari, asta-sekin moslashuvchi ikkinchi retseptor ham teriga
barqaror   bosimning   kattaligi   va   davomiyligi   haqida   signal   berib,   teriga   xizmat
qiladi.   Faqat   mikroskop   orqali   ko'rinadi,   bu   retseptor,   deb   nomlanadi   Ruffini
retseptorlari,   miyelinli   toladan   paydo   bo'lgan   va   biriktiruvchi   to'qima   hujayralari
bilan   qoplangan   nevritlar   guruhidan   iborat.   Kapsula   tuzilishi   ichida   terining
mahalliy   buzilishlarini   neyritlarga   uzatuvchi   tolalar   mavjud   bo'lib,   ular   o'z
navbatida markaziy asab tizimiga neyron yo'li bo'ylab yuborilgan xabarlarni ishlab
chiqaradi.   Teri   ustidagi   bosim   nerv   impulslarining   uzluksiz   chiqishiga   sabab
bo'ladi;   Merkel   hujayrasida   bo'lgani   kabi,   nerv   impulslarining   chastotasi
stimulning intensivligiga mutanosibdir.
            Ularning  o'xshashligiga   qaramay, Merkel  hujayralari  va  Ruffini   retseptorlari
o'rtasida   bitta   ajoyib   farq   bor.   Ruffini   retseptorlari   rag'batlantirilganda   sensatsiya
paydo bo'lsa, Merkel hujayralari joylashgan teginish gumbazlarining stimullanishi
ongli   sezgi   hosil   qilmaydi;   teginish   gumbazi   shuning   uchun   sirli   retseptordir,
chunki uning asab funktsiyasidagi roli noma'lumligicha qolmoqda. Shunday qilib,
21 Ruffini   retseptorlari   bosimning   hissiy   tajribasi   yoki   doimiy   teginish   uchun   zarur
bo'lgan   neyron   signallarni   ta'minlay   oladigan   yagona   retseptorlar   ekanligiga
ishonishadi.   Bundan   tashqari,   asta-sekin   moslanadigan   Ruffini   retseptorlari
odamlarning   teri   bosimini   intensivlik   miqyosida   baholash   qobiliyatini   hisobga
olishi ko'rsatilgan.
   2.2Tebranish va teri harakatiga javob beruvchi retseptorlar
                Sekin-asta   moslanadigan   mexanoreseptorlardan   farqli   o'laroq,   tez
moslashuvchi retseptorlar doimiy teri girintilarida jim turadi. Biroq, ular tebranish
va   terining   harakatlanishi   haqida   signal   berish   uchun   juda   mos   keladi.   Ikkita
umumiy   toifalar   qayd   etilgan:   tukli   terida   bo'lganlar,   ular   alohida   tuklar   bilan
bog'liq; tuksiz yoki tuksiz terida korpuskulyar uchlarini hosil qiluvchilar.Sochlarga
xizmat qiluvchi retseptorlar
     Oddiy sochni beshdan to'qqiztagacha katta miyelinli aksonlardan iborat bo'lgan
nerv   terminallari   tarmog'i   o'rab   oladi   .   Primatlarda   bu   terminallar   uchta   toifaga
bo'linadi:   lanceolate   uchlari,   milga   o'xshash   terminallar   va   papiller   uchlari.
Uchalasi   ham   tez   moslashadi,   shuning   uchun   sochlarning   barqaror   egilishi   faqat
harakat paytida nerv impulslarini keltirib chiqaradi. Shunday qilib, bu retseptorlar
harakatlanuvchi yoki tebranish stimullariga juda sezgir, ammo bosim yoki doimiy
teginish   haqida   kam   yoki   umuman   ma'lumot   bermaydi..   Tuklarning   shaftalari
harakatlarni aniqlaydigan nerv terminallari uchun platformadir.
          Lansolat   uchlari   sochlar   atrofida   to'r   hosil   qiluvchi   kuchli   miyelinli   toladan
hosil   bo'ladi.   Terminal   nevritlar   Schwann   hujayralarining   odatiy   qoplamini
yo'qotadi   va   soch   tagidagi   hujayralar   orasida   ishlaydi.Shpindelga   o'xshash
terminallar Schwann hujayralari bilan o'ralgan akson terminallari tomonidan hosil
bo'ladi.   Terminallar   egilgan   soch   o'qigacha   ko'tarilib,   yog   'yoki   yog'   ishlab
chiqaradigan   bez   ostida   yarim   doira   shaklida   tugaydi.   Papiller   uchlari   shpindelga
22 o'xshash   terminallardan   farq   qiladi,   chunki   ular   soch   o'qida   tugash   o'rniga,   soch
teshigi atrofida erkin nerv uchlari sifatida tugaydi.
             Tuklarda joylashgan retseptorlar turlari o'rtasida, ehtimol, funktsional farqlar
mavjud.   Buni   qisman   nervlarning   soch   o'qida   tugashidagi   strukturaviy   farqlardan
va qisman aksonlarning diametridagi farqlardan xulosa qilish mumkin, chunki turli
diametrli   aksonlar   turli   markaziy   reley   mintaqalari   bilan   bog'lanadi.   Shunga
qaramay,   tukli   teridagi   retseptorlarning   funktsiyalari   o'rganish   uchun   soha   bo'lib
qolmoqda.Yalang'och teridagi retseptorlar
            Retseptorning   anatomik   tuzilishining   u   yaratadigan   neyron   signallari   bilan
o'zaro   bog'liqligi   korpuskulyar   yoki   kapsulalangan   uchlari   bo'lgan   katta   va   oson
boshqariladigan   retseptorlarda   yaqqol   namoyon   bo'ladi.   Ayniqsa,   pacininan   va
Meissner   tanachalari   yaxshi   tushuniladi,   ular   yuqorida   muhokama   qilingan
sochlardagi nerv uchlari kabi tebranish hissiyotlarini etkazadi.
                Pacinian korpuskuli   yalang'och  ko'z  bilan ko'rish  uchun  etarlicha katta,  bu
retseptorni   o'ziga   xos   nerv   reaktsiyasi   bilan   bog'lashni   osonlashtiradi.   Dermisda,
odatda   tendonlar   yoki   bo'g'inlar   atrofida   joylashgan   bo'lib,   0.5   ×   1.0   mm
o'lchamdagi piyozga o'xshash tuzilishdir. U tananing eng katta afferent tolalaridan
biri tomonidan xizmat qiladi, diametri 8 dan 13 mkm gacha va sekundiga 50 dan
80 metrgacha o'tadi. Uning yorug'lik va elektron mikroskoplari tomonidan yaxshi
o'rganilgan anatomiyasi hammaga ma'lum.
              Korpuskulaning   asosiy   komponenti   suyuqlik   bilan   to'ldirilgan   bo'shliqlarni
o'rab   turgan   hujayrali   materialdan   tashkil   topgan   tashqi   yadrodir.   Keyin   tashqi
yadroning o'zi  markaziy kanal  va kapillyar  tarmoq orqali  kirib boradigan kapsula
bilan   o'ralgan.   Kanal   orqali   diametri   7   dan   11   mm   gacha   bo'lgan   bitta   miyelinli
nerv tolasi o'tadi, u uzun, miyelinsiz nerv terminaliga aylanadi va korpuskulaning
markaziga   chuqur   kiradi.   Terminal   aksoni   ellipssimon,   shoxsimon   jarayonlarga
ega.
23            Pacinian korpuskulasi tez moslashuvchi retseptordir. Doimiy bosimga duchor
bo'lganda,   u   faqat   stimulning   boshida   va   oxirida   impuls   hosil   qiladi.   U   yuqori
chastotali tebranishlarga (80 dan 400 Gts gacha) javob beradi va 250 Gts atrofida
tebranishlarga eng sezgir. Ko'pincha, bu retseptorlar suyaklar va tendonlar bo'ylab
uzatiladigan tebranishlarga javob beradi va o'ta sezgirligi tufayli ular qo'lda ozgina
havo bilan faollashishi mumkin (Martin 1985).
                   Yalang'och terida pacinian tanachadan tashqari yana bir tez moslashuvchi
retseptor   mavjud.   Ko'pgina   tadqiqotchilar   bu   terining   dermal   papillalarida
joylashgan Meissner  korpuskulasiga  ishonishadi. 2 dan 40 Gts gacha bo'lgan past
chastotali   tebranishlarga   javob   beradigan   bu   retseptor   o'rtacha   kattalikdagi
miyelinli   nerv   tolasining   terminal   shoxlaridan   iborat   bo'lib,   ularning   bir   yoki   bir
necha   qatlamlari   bilan   o'ralgan   Schwann   hujayralari,   laminar   hujayralar   deb
ataladi. Retseptorning neyritlari va laminar hujayralari epidermisdagi bazal hujayra
bilan   birikishi   mumkin.Meysner   korpuskulasi   yalang'och   terining   dermal
papillalarida bo'shashmasdan o'ralgan sezgi retseptoridir.
            Agar   Meissner   korpuskuli   teri   orqali   mahalliy   og'riqsizlantiruvchi   vositani
in'ektsiya qilish orqali  tanlab inaktivatsiya qilinsa, chayqalish yoki  past  chastotali
tebranish  hissi  yo'qoladi. Bu shuni ko'rsatadiki, u pacinian tanachalarining yuqori
chastotali   imkoniyatlarini   funktsional   ravishda   to'ldiradi.   Birgalikda   bu   ikki
retseptor   insonning   tebranishlarning   to'liq   diapazoniga   sezgirligini   hisobga   olish
uchun etarli bo'lgan neyron signallarni beradi (Mountcastle va boshq. 1967).
                Erkin   nerv   uchlari   bilan   bog'langan   teri   retseptorlariDermisda   hali   ham
noma'lum miyelinli va miyelinsiz tolalar mavjud. Ko'p qismi faqat teri, mushaklar
yoki   periosteum   orqali   o'tadi,   boshqalari   (miyelinlangan   va   miyelinsiz)   dermisda
tugaydi.   Pacinian   korpuskulasi   kabi   bir   nechta   istisnolardan   tashqari,   dermisdagi
ko'pchilik   tolalar   noto'g'ri   aniqlangan   yo'llar   bilan   yoki   oddiygina   erkin   nerv
uchlari bilan tugaydi.
          Ushbu   noto'g'ri   aniqlangan   tugatishlarni   farqlash   uchun   ko'proq   anatomik
tadqiqotlar   zarur   bo'lsa-da,   fiziologik   tadqiqotlar   bu   tolalar   turli   xil   ekologik
24 hodisalarni   kodlashini   aniq   ko'rsatdi.   Masalan,   dermis   va   epidermis   o'rtasidagi
tutashuvda joylashgan erkin nerv uchlari sovuq, issiqlik, issiqlik, og'riq, qichishish
va   qichishish   kabi   talqin   qilinadigan   atrof-muhit   stimullarini   kodlash   uchun
javobgardir.   Kichkina   tolalarning   bu   turli   sinflaridan   qaysi   biri   ma'lum   his-
tuyg'ularni etkazishi hali noma'lum.
          Bu   erkin   nerv   tugunlarining   aniq   anatomik   o'xshashligi,   ehtimol,   bizning
tadqiqot   usullarining   cheklanganligi   bilan   bog'liq,   chunki   erkin   nerv   uchlari
orasidagi  strukturaviy farqlar asta-sekin paydo bo'ladi. Masalan, yalang'och terida
erkin   nerv   uchlarining   ikki   xil   terminal   rejimi   ajratilgan:   qalin,   qisqa   naqsh   va
uzun, ingichka. Odamning tukli terisini o'rganish shuni  ko'rsatdiki, gistokimyoviy
jihatdan   taniqli   nerv   tugunlari   dermal-epidermal   birikmada   tugaydi:   penitsillat   va
papiller uchlari.      
      Birinchisi miyelinsiz tolalardan kelib chiqadi va oxirlar tarmog'ini hosil qiladi;
aksincha,   ikkinchisi   miyelinli   tolalardan   kelib   chiqadi   va   yuqorida   aytib
o'tilganidek,   soch   teshiklari   atrofida   tugaydi.   Ehtimol,   bu   strukturaviy
nomutanosibliklar funktsional farqlarga mos keladi.
            Ayrim   strukturaviy   ob'ektlarga   o'ziga   xos   funktsiyalarni   berish   hali   imkoni
bo'lmasa-da,   fiziologik   tajribalardan   ma'lum   bo'ladiki,   erkin   nerv   sonlarining
funktsional   jihatdan   har   xil   toifalari   mavjud.   Bir   kichik   miyelinli   tola   odamlarda
sovuqqa   javob   berishi   aniqlandi.   Erkin   nerv   uchlariga   xizmat   qiluvchi   yana   bir
miyelinsiz tola issiqqa javob beradi. Erkin asab tugunlarining bir sinfi haroratning
pasayishiga qanday qilib tanlab javob berishi mumkin, teri haroratining oshishi esa
boshqa   sinfni   issiqlik   signalini   qo'zg'atishi   mumkinligi   noma'lum.   Tadqiqotlar
shuni   ko'rsatadiki,   erkin   uchi   bo'lgan   bitta   kichik   tolaning   faollashishi   qichishish
yoki   qitiqlash   hissi   uchun   javobgar   bo'lishi   mumkin,   shu   bilan   birga   zararli
mexanik   va   zararli   kimyoviy   yoki   termal   stimullarga   sezgir   bo'lgan   kichik
tolalarning   ikkita   klassi   mavjud   bo'lib,   ular   nayzalash   uchun   nerv   asosini
ta'minlaydi.   va   yonish   og'rig'i   (Keele   1964).Anatomiya   va   fiziologik   javob
o'rtasidagi   aniq   bog'liqlik   yanada   ilg'or   usullarning   rivojlanishini   kutmoqda.   Bu
25 shifokorga   qiyinchilik   tug'diradigan   sabablar,   paresteziya   va   giperpatiya   kabi
kasalliklarni   davolashda   asosiy   to'siqlardan   biridir.Periferik   nervlarning
shikastlanishi
     Nerv funktsiyasini ikki toifaga bo'lish mumkin: sensor va motor. Periferik asab
shikastlanishi,   odatda,   asabning   ezilishi   yoki   kesilishi   natijasida   kelib   chiqadi,
shikastlangan nervdagi tolalar turiga qarab, ikkala funktsiyani yoki ikkalasini ham
buzishi   mumkin.   Dvigatelni   yo'qotishning   ba'zi   jihatlari   noto'g'ri   talqin   qilinadi
yoki   e'tibordan   chetda   qoladi,   chunki   bu   signallar   mushaklarga   tushmaydi,   balki
vegetativ   qon  tomirlarini   boshqarishga,   haroratni   tartibga   solishga,   epidermisning
tabiati   va   qalinligiga,   shuningdek   teri   mexanik   retseptorlari   holatiga   ta'sir   qiladi.
Bu erda vosita innervatsiyasining yo'qolishi, shuningdek teri sezgisi  uchun mas'ul
bo'lgan   his-tuyg'ularga   ta'sir   qiluvchi   innervatsiyaning   yo'qolishi   muhokama
qilinmaydi.
      Terining sezgir innervatsiyasining yo'qolishi keyingi jarohatlar uchun zaiflikni
keltirib   chiqaradi,   chunki   u   potentsial   zararli   ogohlantirishlarga   signal   berishga
qodir   bo'lmagan   anestetik   sirtni   qoldiradi.   Shikastlangandan   so'ng,   behushlik
qilingan terining sirtlari sekin shifo beradi, ehtimol qisman haroratni tartibga solish
va   hujayra   ovqatlanishi   kabi   asosiy   omillarni   tartibga   soluvchi   vegetativ
innervatsiya   yo'qligi   sababli.Bir   necha   hafta   davomida   denervatsiya   qilingan   teri
sezgi   retseptorlari   atrofiyaga   uchray   boshlaydi,   bu   jarayonni   pasin   va   Meissner
tanachalari   kabi   yirik   kapsulalangan   retseptorlarda   kuzatish   oson.   Agar
aksonlarning regeneratsiyasi  sodir bo'lsa, funktsiyaning tiklanishi  mumkin, ammo
tiklangan   funktsiyaning   sifati   asl   jarohatning   tabiatiga   va   denervatsiya
davomiyligiga bog'liq bo'ladi (McKinnon va Dellon 1988).
       Nervning siqilishidan keyin tiklanish asab uzilganidan keyin tiklanishdan ko'ra
tezroq,   to'liqroq   va   funktsionalroqdir.   Ikki   omil   asab   siqilishi   uchun   qulay
prognozni tushuntiradi. Birinchidan, ko'proq aksonlar teri bilan aloqa qilishda yana
kesilgandan keyin bo'lishi mumkin; Ikkinchidan, ulanishlar Shvann hujayralari va
bazal   membranalar   deb  ataladigan   astarlar   tomonidan  o'zlarining   dastlabki   joyiga
26 qaytariladi,   ularning   ikkalasi   ham   ezilgan   asabda   saqlanib   qoladi,   holbuki   nerv
kesishganidan   keyin   nervlar   ko'pincha   teri   yuzasining   noto'g'ri   qismlariga   o'tadi.
noto'g'ri  Schwann  hujayra yo'llari.  Oxirgi   holat  buzilgan  fazoviy  ma'lumotlarning
miyaning somatosensor korteksiga yuborilishiga olib keladi. Biroq, ikkala holatda
ham,   qayta   tiklanadigan   aksonlar   o'zlari   ilgari   xizmat   qilgan   bir   xil   sensorli
retseptorlar sinfiga qaytishga qodir.
                  BOB yuzasidan    xulosa Ⅱ
            Teri   retseptorlarining   turli   sinflari,   barcha   sezgi   retseptorlari   kabi,   ikki   yo'l
bilan aniqlanadi:   anatomik  tuzilmalari   va nerv  tolalari   bo'ylab yuboradigan  elektr
signallarining   turi.   Aniq   tuzilgan   retseptorlar   odatda   kashfiyotchilar   nomi   bilan
ataladi.   Terida   joylashgan   sezgir   retseptorlarning   nisbatan   kam   sonli   sinflarini
uchta   asosiy   toifaga   bo'lish   mumkin:   mexanoreseptorlar,   termal   retseptorlar   va
nosiseptorlar.Bu   retseptorlarning   barchasi   ma'lum   bir   qo'zg'atuvchi   haqida
ma'lumotni birinchi marta elektrokimyoviy neyron tilining bir turida kodlagandan
keyingina   etkazishi   mumkin.   Ushbu   neyron   kodlar   turli   chastotalar   va   nerv
impulslarining   naqshlaridan   foydalanadi,   ularni   olimlar   endigina   hal   qila
boshladilar.   Haqiqatan   ham,   neyrofiziologik   tadqiqotlarning   muhim   tarmog'i
butunlay   hissiy   retseptorlarni   o'rganishga   va   atrof-muhitdagi   energiya   holatlarini
neyron   kodlarga   aylantirish   usullariga   bag'ishlangan.   Kodlar   hosil   bo'lgach,   ular
markaziy   asab   tizimiga   signallarni   etkazib   berish   orqali   retseptorlarga   xizmat
27 qiluvchi   nerv   hujayralari   bo'lgan   afferent   tolalar   bo'ylab   markaziy   ravishda
uzatiladi.
            Retseptorlar   tomonidan   ishlab   chiqarilgan   xabarlar   uzluksiz,   o'zgarmas
stimulyatsiyaga berilgan javob asosida bo'linishi mumkin: asta-sekin moslashuvchi
retseptorlar   doimiy   qo'zg'atuvchining   davomiyligi   uchun   markaziy   asab   tizimiga
elektrokimyoviy   impulslarni   yuboradi,   tez   moslashuvchi   retseptorlar   esa   ularning
zaryadini   asta-sekin   kamaytiradi.   past   boshlang'ich   darajaga   etgunga   qadar   yoki
butunlay   to'xtaguncha   barqaror   stimulning   mavjudligi,   shundan   so'ng   markaziy
asab tizimiga stimulning davom etishi haqida xabar berishni to'xtatadi.
              Og'riq,  issiqlik,  sovuqlik,   bosim   va  tebranishning  bir-biridan  farq  qiladigan
sezgilari   hissiy   retseptorlarning   alohida   sinflari   va   ular   bilan   bog'liq   nerv   tolalari
faoliyati   natijasida   hosil   bo'ladi.   Masalan,   "flutter"   va   "vibratsiya"   atamalari
tebranishga   sezgir   retseptorlarning   ikki   xil   sinflari   tomonidan   kodlangan   ikkita
biroz   farqli   tebranish   hissiyotlarini   ajratish   uchun   ishlatiladi   (Mountcastle   va
boshq. 1967). Og'riq hissi, yonish og'rig'i va og'riqli og'riq deb nomlanuvchi uchta
muhim   toifaning   har   biri   nosiseptiv   afferent   tolaning   alohida   sinfi   bilan   bog'liq.
Biroq,   bu   o'ziga   xos   sezgi   faqat   bitta   sinf   retseptorlarini   o'z   ichiga   oladi,   degani
emas;   bir   nechta   retseptorlar   sinfi   ma'lum   bir   sezgiga   hissa   qo'shishi   mumkin   va
aslida   sezgilar   turli   retseptorlar   sinflarining   nisbiy   hissasiga   qarab   farq   qilishi
mumkin.           Retseptorning anatomik tuzilishining u yaratadigan neyron signallari
bilan   o'zaro   bog'liqligi   korpuskulyar   yoki   kapsulalangan   uchlari   bo'lgan   katta   va
oson   boshqariladigan   retseptorlarda   yaqqol   namoyon   bo'ladi.   Ayniqsa,   pacininan
va   Meissner   tanachalari   yaxshi   tushuniladi,   ular   yuqorida   muhokama   qilingan
sochlardagi nerv uchlari kabi tebranish hissiyotlarini etkazadi.
                Pacinian korpuskuli   yalang'och  ko'z  bilan ko'rish  uchun  etarlicha katta,  bu
retseptorni   o'ziga   xos   nerv   reaktsiyasi   bilan   bog'lashni   osonlashtiradi.   Dermisda,
odatda   tendonlar   yoki   bo'g'inlar   atrofida   joylashgan   bo'lib,   0.5   ×   1.0   mm
o'lchamdagi piyozga o'xshash tuzilishdir. U tananing eng katta afferent tolalaridan
biri tomonidan xizmat qiladi, diametri 8 dan 13 mkm gacha va sekundiga 50 dan
28 80 metrgacha o'tadi. Uning yorug'lik va elektron mikroskoplari tomonidan yaxshi
o'rganilgan anatomiyasi hammaga ma'lum.
              Korpuskulaning   asosiy   komponenti   suyuqlik   bilan   to'ldirilgan   bo'shliqlarni
o'rab   turgan   hujayrali   materialdan   tashkil   topgan   tashqi   yadrodir.   Keyin   tashqi
yadroning o'zi  markaziy kanal  va kapillyar  tarmoq orqali  kirib boradigan kapsula
bilan   o'ralgan.   Kanal   orqali   diametri   7   dan   11   mm   gacha   bo'lgan   bitta   miyelinli
nerv tolasi o'tadi, u uzun, miyelinsiz nerv terminaliga aylanadi va korpuskulaning
markaziga   chuqur   kiradi.   Terminal   aksoni   ellipssimon,   shoxsimon   jarayonlarga
ega.
           Pacinian korpuskulasi tez moslashuvchi retseptordir. Doimiy bosimga duchor
bo'lganda,   u   faqat   stimulning   boshida   va   oxirida   impuls   hosil   qiladi.   U   yuqori
chastotali tebranishlarga (80 dan 400 Gts gacha) javob beradi va 250 Gts atrofida
tebranishlarga eng sezgir. Ko'pincha, bu retseptorlar suyaklar va tendonlar bo'ylab
uzatiladigan tebranishlarga javob beradi va o'ta sezgirligi tufayli ular qo'lda ozgina
havo bilan faollashishi mumkin
                                             Xulosa 
      Teri orqali sezish, shuningdek, teginish hissi sifatida ham tanilgan, ko'r bo'lgan
odamlar   uchun   juda   muhim   jihatdir.   Teri   inson   tanasidagi   eng   katta   sezgi   organ
bo'lib, u ko'r  odamlarga  o'z atrofida harakat  qilishda,  Brayl  alifbosini  o'qishda  va
teginish orqali turli tekstura va shakllarni talqin qilishda muhim rol o'ynaydi. Taktil
sezish   miyaga   muhim   fikrlar   va   ma'lumotlarni   taqdim   etishi   mumkin,   bu   ko'r
bo'lgan   odamlarga   atrofdagi   dunyoni   tushunish   va   o'zaro   munosabatda   bo'lishga
yordam beradi. 
              Ko'zi   ojizlar   uchun   terini   idrok   etish   orqali   sun'iy   "ko'rish"   usulini   ishlab
chiqishning potentsial rejasi quyidagi bosqichlarni o'z ichiga olishi mumkin:
1. Tadqiqot va ishlanmalar:
29       -   mavjud   sezgi   o'rnini   bosuvchi   qurilmalar   va   texnologiyalar   bo'yicha   puxta
tadqiqotlar o'tkazish.
      -   Rivojlanish   jarayonini   xabardor   qilish   uchun   sun'iy   intellekt,   mashinani
o'rganish va neyrotexnologiya sohasidagi so'nggi yutuqlarni o'rganing.
2. Dizayn va prototiplash:
      -  Vizual   ma'lumotni   taktil  yoki  eshitish  signallariga   aylantira  oladigan   qurilma
prototipini yaratish uchun muhandislar, dizaynerlar va nevrologlar bilan hamkorlik
qiling.
      -   Portativlik,   foydalanuvchilarga   qulaylik   va   real   muhitda   samaradorlik   kabi
omillarni ko'rib chiqing.
3. Foydalanuvchi testi va fikr-mulohazalari:
      -   Prototip   bo'yicha   fikr-mulohazalarni   to'plash   uchun   foydalanuvchi   testida
ishtirok etish uchun ko'zi ojiz shaxslarni yollash.
      -   Qurilmaning   funksionalligi   va   foydalanuvchi   tajribasini   yaxshilash   uchun
foydalanuvchilarning fikr-mulohazalari asosida dizaynni takrorlang.
4. Trening va reabilitatsiya:
     -  Ko‘zi   ojiz  shaxslarga   qurilmadan  samarali   foydalanishni  o‘rganishga   yordam
beradigan o‘quv dasturlari va reabilitatsiya protokollarini ishlab chiqish.
      -   Kundalik   hayotda   texnologiyadan   foydalanishga   moslashgan
foydalanuvchilarga doimiy yordam va yo'l-yo'riq ko'rsating.
5. Normativ hujjatlarni tasdiqlash va tijoratlashtirish:
      -   Xavfsizlik   va   samaradorlik   standartlariga   muvofiqligini   ta'minlash   uchun
nazorat qiluvchi organlar bilan ishlash.
   - Texnologiyani ko'r odamlarning kengroq auditoriyasi uchun ochiq qilish uchun
tijoratlashtirish imkoniyatlarini o'rganing.
30 6. Davomli tadqiqot va innovatsiyalar:
      -   Qurilmaning   imkoniyatlarini   oshirish   va   foydalanuvchi   tajribasini
yaxshilashning yangi usullarini o'rganish uchun doimiy tadqiqot va ishlanmalarga
sarmoya kiriting.
      -   sohadagi   yutuqlarning   oldingi   saflarida   qolish   uchun   ilmiy   muassasalar,
tadqiqot tashkilotlari va sanoat hamkorlari bilan hamkorlik qiling.
                         Glossariy
Tiflopedagogika   -   grekcha   typlos   so‘zidan   olingan   bo‘lib,   ko‘r   va   pedagogika
ma’nolarini anglatadi.
Brayl yozuvi -  ko‘zi ojizlar tomonidan qoMlanuvchi nutq shakli .
Ko‘rish   qoldi   -   ko‘rishida   nuqsoni   bolgan   shaxslarda   ko‘rishqobiliyati
imkoniyatlarining saqlanganlik darajasi .
Tiflopedagog   -   ko‘rishida   nuqsoni   bolgan   (ko‘zi   ojiz,   zaif   ko‘ruvchi)   bolalar
ta’lim-tarbiyasi bilan shug‘ullanuvchi o‘qituvchi.
Kompensatsiya -  ta’lim-tarbiya jarayonida soglom sezgi a’zolariga tayanish .
31 Maxsus   MTM   -   ko‘rishida   nuqsoni   bolgan   bolalarga   mo’jallangan   maktabgacha
ta’lim muassasalari
Ambliopiya   -   ko‘ruv   analizatorining   funksional   buzilishlari   natijasida   ko‘rish
qobiliyatining pasayishi .
Ko‘ruv   o‘tkirligi   -   ko‘zni   bir-biridan   eng   kam   masofada   turgan   ikki   nuqtani
ayrim-ayrim ko‘ra olish layoqatidir.
Ko‘ruv maydoni -  bu odam ko‘zlari va boshni qimirlatmay turganida ko‘rib idrok
etadigan   maydondir.
             FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1.Karimov   I.   «   0   ‘zbekiston   mustaqillikka   erishish   ostonasida»   -Т.:   «   0
‘zbekiston», 2012 y.
2.Karimov   I.   «Barkamol   avlod   -   0   ‘zbekiston   taraqqiyotining   poydevori».   -Т.:
«Sharq», 1997 y.
3 Karimov I. «Yuksak ma’naviyat-yengilmas kuch» - Т.: «Ma’naviyat», 2008 y.
4. «Ta’lim to‘g‘risidagi» Qonun, «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi» -Т.: 1997 у.
5. Mavlonova, O.To‘rayeva, K.Xoliqberdiyev Pedagogika. « 0 ‘qituvchi», 2000 y.
32 6. Rahmanova V.S. Maxsus pedagogika (mutaxassislikka kirish). Т.: G ‘.G‘ulom.
2005 y.
7. M.Yu. Ayupova «Logopediya» -Т.: « 0 ‘zbekiston faylasuflari milliy jamiyati»,
2007-yil.
8.  Карпунина  О.И.,  Рябова  H.B.   Специальная  педагогика   в  опорных  схемах.
—М. 2002.
9. Якунин П.А., Ермаков В.П. Основы тифлопедагогики. -М ., 2000.
10.Алексеев   О.А.,   Ермаков   В.П.,   Смирнов   В.Н.   Организация   кабинетов
трудового обучения для школ слепых и слабовидящих. -Свердловск, 1987 г.
11.Казаков   А.А.   Организация   кабинета   природоведения   для   школ   слепых   и
слабовидящих. -Свердловск, 1987 г.
12.   Ермаков   В.П.,   Куличева   Н.И.   Профориентация   слепых   школьников.-М.,
1982.
13. Ермаков В.П. Основы обучения и профессиональной ориентации слепых
слабовидящих школьнков. -М ., 1987.
14. Munawarov A.K. Oila pedagogikasi. -Т.: «O'qituvchi», 1994 у.
15. Mo‘minova L.R. Nogiron bolalarni oilada tarbiyasi. 1996 y.
33

Teri tuyish orqali ko'rishning suniy usuli. Ko'zi ojizlar misolida

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dislaliyali bolalar shaxs va shaxslararo munosabati xususiyatlari
  • Konfliktli vaziyatda qahr va g’azab
  • Diqqatning neyrofiziologik mexanizmi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский