Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 1.7MB
Покупки 0
Дата загрузки 03 Июнь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Nurali Axmedov

Дата регистрации 24 Октябрь 2024

5 Продаж

Tijorat sohasida omborxona logistikasi.

Купить
Tijorat sohasida omborxona logistikasi.
MUNDAREJA
KIRISH ………………………………………………………/……..…………..3
I   BOB. OMBORXONA   LOGISTIKASI   VA   UNING   BUGUNGI   KUNDA
IQTSODIYOTDAGI O‘RNI …………………………………..………………5
1.1 Omborxona logistikasi va uning bugungi kunda iqtsodiyotdagi o‘rni……....5
1.2   Omborxona   logistikasi   bo‘yicha   xizmatlari……………………….…….
….11
II   BOB.   OMBORLARDA   BAJARILADIGAN   XIZMATLAR,
OPERATSIYA   VA   FUNKSIYALARI ………………………………….……
18
2.1   Omborlarda   bajariladigan   xizmatlar,   operatsiya   va   funksiyalari….……..…
18
2.2Omborlarni   raqamlashtirish   faoliyatidan   foydalanishning   asosiy
ko‘rinishi...24
III   BOB.   O‘ZBEKISTON   RESPUBLIKASIDA   OMBORXONA
XO‘JALIGI   XIZMAT   KO‘RSATISHNI   TASHKIL   ETISH
NATIJALARI ………………………………………………………………....28
3.1 O‘zbekiston Respublikasida omborxona xo‘jaligi xizmat ko‘rsatishni tashkil
etish
natijalari…………………………………………………………………...28
3.2   Omborxona   faoliytida   innovatsion   logistikadan   foydalanishning
ahamiyati……………………………………………………………………….32
XULOSA …………………………………………………………………..…..36
FOYDALANILGAN
ADABIYOTLAR ……………………………………...38 KIRISH
Logistikaning   ijobiy   xususiyatlarini   joriy   qilinishiga,   birinchi   navbatda,
ishlab   chiqarish   faoliyati   yo‘nalishini   ishlab   chiqaruvchi,   yetkazib   beruvchi   va
sotuvchi bozoridan iste'molchi bozori tomon o‘zgarishi sabab bo‘lmoqda. Bu o‘z
navbatida   moddiy-texnik   ta'minot,   sotish,   transport   ta'minoti   va   mamlakatda
ilgari  mavjud  bo‘lmagan  ulgurji  va   chakana  savdo   sohalaridagi  qator   jiddiy  va
chuqur   izlanishlarni   amalga   oshirishni   taqozo   etadi.   Xarajatlarni   logistik
optimallashtirishning   zarurligi   va   maqsadga   muvofiqligini,   ishlab   chiqarish,
moddiy-texnik   ta'minot,   sotish,   savdo   va   faoliyatning   boshqa   yo‘nalishlarida
yuzaga   kelayotgan   yangi   sharoitlarda   transport   xizmatlari   ko‘rsatishning
dolzarbligi va ishonchliligini hisobga olgan holda, mamlakatda qishloq xo‘jaligi
logistikasi bilan shug‘ullanuvchi tadqiqotchilarning safi shakllanmoqda. Qishloq
xo‘jaligi   bilan   bog‘lik   ayrim   funksional   jarayonlarning   murakkabligi   va   o‘ziga
xos   xususiyatlariga   ega   ekanligi   uchun,   axborot   va   moliyaviy   oqimlarni
boshqarishda   logistik   yondashuv   imkoniyatlarini,   hamda   logistik   xizmat
ko‘rsatishning   huquqiy   ta'minoti   muammolari   ustida   izlanishlar   amalga
oshirilmoqda. Milliy tovar ishlab chiqaruvchilar, tovarlarni mijozlarga yetkazib
beruvchilar   va   ushbu   bozorni   chet   el   kontragentlari   bilan   integratsiyalashuvi
jarayonlari, xalqaro iqtisodiy aloqalar logistika sohasidagi tadqiqotlarni, ustuvor
ekanligini belgilab beradi. Logistik tadqiqotlar o‘tkazilishi jarayonida, yig‘ilgan
ilmiy   salohiyat,   jumladan,   kibernetika,   tizimlar,   graflar,   ishonchlilik,
kelishuvchanlik,   tasodifiy   jarayonlar,   iqtisodiymatematik   va   iqtisodiy-statistik
modellashtirish,   dasturlash   nazariyalarini   va   ilmiy   izlanishlarning   boshqa usullarini,   va   shuningdek   axborot   va   kompyuter   texnikasini   qo‘llashning
shakllari   va   uslublari   takomillashib   bormoqda.   Bundan   tashqari   logistika   o‘z
xususiyatlariga  muvofiq,  bozorning talablariga  mos  keladigan  yangi   izlanishlar
uslubiyotlarini va ularni amalga oshirish texnologiyalarini tizimli va majmuaviy
tarzda yondashishga turtki bo‘lishi va yordam berishi lozim.
«Tijorat   logistikasi»   -   tijorat   faoliyati   sohasidagi   logistik   faoliyat.   Ammo
«tijorat»   bizning   ongimizga   keng   tarqalgan,   bu   katta   darajadagi   savdo,   savdo
muammolari   majmuasidir.  Savdo   sohasi   -   tijorat   keng   xaridorlar   ommasi   bilan
bevosita   munosabat   o‘rnatish,   faqat   bizda     emas,   balki   g‘arbda   ham   ishlab
chiqarishdan   m   ohirona   ajratilgan   bo‘lib,   bulling   sababi   va   oqibatlari   turlicha.
Bu   holda   logistikadagi   «tijorat»   sifat   mazmuni   bo‘yicha   ko‘proq   mos   kelishi
mumkin.
Logistikani   fan   sifatida,   bilimlar   tizimi,   tamoyillari   va   usullari   sifatida
bilmaslik   xodimning   kasbiy   kamchiliklarini   tavsiflaydi,   bu   esa   sub’yektning
ishida   (biznesda)   m   a’lum   bir   harajatlarning   qo‘shimcha   sarflanishiga   olib
keladi.   Shuning   uchun   bozor   iqtisodiyotining   markaziy   ishtirokchisi   -
tijoratchini   tayyorlashda   logistikani   o‘qitish   ahamiyatli   o‘rin   egallaydi.
Logistikani bilish iqtisodchilar uchun muvaffaqiyatli tadbirkorlik faoliyatini olib
borishga asos sifatida zarurdir.
Logistika   sohasidagi   faoliyat   ko‘pqirralidir.   U   transport,   ombor   xo‘jaligi,
zaxiralar,   xodimlar   boshqaruvi,   axborot   tizimlari,   tijorat   faoliyati   va   ko‘plab
boshqalami tashkil etishni qamrab oladi. Sanalgan vazifalarning har biri tegishli
soha   fanida   chuqur   o‘rganilgan   va   bayon   etilgan.   Logistik   yondashuvning
prinsipial   yangiligi   yuqorida   sanalgan   faoliyat   sohalarining   maromli   tashkil
etilgan yengil boshqaruluvini va yuqori samarali material o‘tkazuvchi tizimlarini
yaratish maqsadidagi uzviy bog‘liqligini ta’minlash hisoblanadi.
Logistikaning   ijobiy   xususiyatlarini   joriy   qilinishiga,   birinchi   3   navbatda,
ishlab   chiqarish   faoliyati   yo‘nalishini   ishlab   chiqaruvchi,   yetkazib   beruvchi   va
sotuvchi bozoridan iste’molchi bozori tomon o‘zgarishi sabab boimoqda. Bu o‘z
navbatida   moddiy-texnik   ta’minot,   sotish,   transport   ta’minoti   va   mamlakatda ilgari  mavjud  bo‘lmagan  ulgurji  va   chakana  savdo   sohalaridagi  qator   jiddiy  va
chuqur izlanishlami amalga oshirishni taqozo etadi.
I BOB. OMBORXONA LOGISTIKASI VA UNING BUGUNGI KUNDA
IQTSODIYOTDAGI O‘RNI.
1.1Omborxona logistikasi va uning bugungi kunda iqtsodiyotdagi o‘rni.
Logistika   tovar   harakatidagi   ishtirokchilar   o‘rtasidagi   turg‘un   xo‘jalik
aloqalarining   mavjudligini   nazarda   tutadi.   Biznes   bo‘yicha   doimiy   ravishdagi
sheriklar   o‘rtasidagina   zarur   bo‘lgan   harajatlarni   hisobga   olish   tizimining
ravshanligi yuzasidan yuklarni va axborotlarni qayta ishlash texnologiyalarining
birgalikda   ishlab   chiqish   va   kelishilgan   holda   qo‘llash   imkoniyatlari   paydo
bo‘ladi. 90-yillarning oxirlarida vujudga kelgan markazdan qochish kayfiyatlari
mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish   istiqbolidan   kelib   chiqilgani   holda,
endilikda   turli   xildagi   savdo   tarkiblarining   umumiy   tashkiliy   shakllaridagi
xo‘jalik   faoliyatlarini   ongli   ravishda   birlashishga   intilish   kuchayib   bormoqda.
Savdoga   nisbatan   soha   bo‘yicha   birlashtirishning   tashqi   va   ichki   omillarini
ajratiladi.   Savdo   uchun   tashqi   omillar,   soha   bo‘yicha   birlashtirish
jarayonlarining rivojlanishini rag‘batlantiruvchi narsalar quyidagilardir: 
• bozoming noaniqligi; • turli sabablarga ko‘ra tushib borayotgan talablar; 
• tovarlami sotish muammolarining keskinlashuvi; 
• savdo faoliyatidagi infratuzilmalarning rivojlanmaganligi sababli vujudga
kelgan   tovar   harakati   yo‘lidagi   ko‘p   sonli   murakkab   harakatlardir.   Savdodagi
birlashtirishning   ichki   omillaridan   ya’ni   asosiy   ichki   tubular   maqomi   bo‘lib
raqobatning kuchayishi, uning rivojlanmagan   bo‘lsa ham hisoblanadi.       Jahon
savdo   amaliyotini   nazarda   tutish   kerakki,   savdodagi   birlashtirish   jarayonlari
birlashishning shunday turlaridan bo‘lgan hnlatlarda vujudga keladi:
zanjirli savdo tashkilotlari;  savdo tarkibidagi kooperativ - shirkat birlashmalari; 
Shuni   ta’kidlash   zarurki,   logistik   imkoniyatlardagi   yuksak   liirlashtirish
(tarmoqli)   tarkiblarning   qulayligini   aytish   lozim.   Masalan,   yirik   amerikalik   va
yevropalik   chakana   va   ulgurji   savdo   uxborot   tizimidagi   birlashishlik   xizmat
ko‘rsatilayotgan do‘konlardagi peshtaxtalarda tovar miqdorining kamayganligini
avtovatika   yordamida   tovar   yetkazib   beruvchini   xabardor   qiladi.   Shveytsatiya
savdo   tizimi   Migrozning   misoli   diqqatga   sazovordir,   u   milliy   iste’mol
bozorining 46 %ini o ‘z ichiga olgandir. Bu yerda do‘konlaming talabnomalari
avtomatik   ravishda   markaziy   ulgurji   omborlarga   yoki   tez   ayniydigan
mahsulotlar  bo‘yicha  esa  ishlab  chiqaradigan  zavodga  beriladi.  Tizim   bo‘yicha
savdo   jarayonlarini   avtomatlashritish   shunchalik   darajada   yuqoriki   ko‘pchilik
do‘konlarda   tovar   yetkazib   berish   va   uning   sifatini   nazorat   qilish   yuzasidan
menejerlar   bo‘maydi.   Xizmat   ko‘rsatish   hududida   tarmoq   tarkiblari   bir   necha
taqsimot markazlarini barpo etishlari mumkin va yuk tashishni amalga oshirish
va   yuklarni   kuzatib   borish   yuzasida   tashqaridagi   ixtisoslashgan   logistik
kompaniya   bilan   shartnomalar   tuzish   mumkin.   Savdodagi   birlashish,   hamda
uning   ob’yektiv   qonuniy   rivojlanishlari   so‘zsiz   mamlakatimizda   ham   o‘zning
namoyon   etadi.   Tashkiliy   iqtisodiy   nuqtai   nazardan   savdo   korxonalarining
birlashishlaridagi   turli   shakllarining   rivojlanishi   quyidagilarga   imkoniyat
yaratadi: 
  markazlashtirilgan boshqarish xizmatlarini joriy qilish, ta’minot, transport
va   hisobot   faoliyatlarini   markazlashtirish   hisobiga   ustama   harajatlarini
kamaytirish
qulay   to‘lash   va   tovar   yetkazib   berish   sharoitlari   asosida   yirik   tovar
to‘plamlarini   sotib   olishni   amalga   oshirish,   ular   natijasida   narx   darajasi   va
haridorlaming manfaatlariga ta’sir ko‘rsatish; 
tarmoqni   boshqarishni   amalga   ochirish   uchun   zamonaviy   axborot
texnologiyasidan   foydalanish   hamda   sotiladigan   mahsulotlar   ro‘yxati   bo‘yicha
axborotlar to‘plarnini barpo etish;  tovar   yetkazib   berishda   mamlakat   ishlab   chiqaruvchilarini   har   tomonlama
qo‘Ilab quvvatlash;
savdo   tashkilotlarini   qo‘shimcha   xizmatlarini   kichik   nonvoyxonalarini
tashkil   etish,   go‘shtlarni   yarim   mahsulot   sifatida   qayta   ishlash   sexlarini   va
boshqalarni tashkil etish.
 G‘arbning ayrim mamlakatlaridagi savdosida logistik tizimning 
rivojlanishida   tarmoqlarning   mavjudligini   natijasida   shart-sharoitlar   vujudga
kelgan   bo‘lib   ularning   hissasiga   savdo   aylanishining   90   %   miqdori   to‘g   ‘ri
keladi.
Davlat   va   xususiy   sektorda   asosiy   muammolar   va   logistika   yechimlari
Logistikaga bo’lgan ehtiyoj xususiy sektorda ham, davlat sektorida ham yuzaga
keladi (1.1.1.-jadval).
1.1.1-jadval. Xususiy va davlat sektoridagi logistika masalalari
Logistik
yechimlar
ishtirokchilari Xususiy sektor Davlat sektori
Yetkazib
beruvchi   xizmat
ko'rsatish
agentligi zaxiralarni   boshqarish,
narxlarni   belgilash,   shaxsiy
yoki   yollangan   transport
orqali   tashish,   ishlab
chiqarishni   rejalashtirish,
korxonaning joylashgan joyi. Xodimlar   bilan   ishlash,
narxlarni   belgilash,
shaxsiy   yoki   yollangan
transport   bilan   tashish,
taklif   etilayotgan
xizmatlar,   buyurtmalar
berish.
Transport
agentligi Marshrutlangan   trafik,
xizmat   ko'rsatish   darajasi,
narxlar, park turi. Marshrutlangan   trafik,
xizmat   ko'rsatish
darajasi,   narxlar,   park
turi
Hukumat Soliqqa   tortish,   tabiiy
monopoliyalarning   mahsulot
narxlari   va   tariflari,   moliya Byudjetni
moliyalashtirish,   davlat
buyurtmalarini tizimining   .Byudjetni
moliyalashtirish,   davlat
buyurtmalarini   shakllantirish
tizimi,   ularning   ijrosini
nazorat. shakllantirish   tizimi,
ularning ijrosini nazorat
Omborxona tushunchasi . Ombor deganda tovarlami qabul qilish, saqlash,
joylashtirish va taqsimlash bo‘yicha amaliyotlar kompleksini amalga oshirishga
mo‘ljallangan,  maxsus   texnologik  uskunalar   bilan jihozlangan  bino, inshoot  va
turli   qurilmalar   tushuniladi.   Omborlaming   asosiy   vazifasi   —iste’molchilar
buyurtmasi   zaxirasini   jamlash,   ularni   saqlash   va   uzluksiz   bir   me’yorda
ta’minlanishini   amalga   oshirish.     Ombor   yoki   omborlar   majmui   xizmat
ko‘rsatish   infrastrukturasi   bilan   birgalikda   ombor   xo‘jaligini   tashkil   etadi.
Sanoat   korxonasida   ombor   xo‘jaligining   asosiy   vazifasi   sanoatning   tegishli
moddiy resurslar bilan to‘g‘ri oziqlanishini, ularning saqlanishini tashkil etish va
omborxona   amaliyotlarini   amalga   oshirish   bilan   bog‘liq   xarajatlami   imkon
boricha qisqanirishdir.
Logistika   tizimida   omborlarning   ahamiyati   va   o‘rni.   Omborlar   logistika
tizimining   asosiy   qismlaridan   birini   tashkil   etadi.   Logistik   tizim   omborlarga
bogan tashkiliy va texnik-iqtisodiy talablami shakllantiradi, omborlar tizimining
maqsadini   va   eng   maqbul   ishlash   mezonini   belgilaydi,   yuklarni   qayta   ishlash
shartlarini   aniqlaydi.   O‘z   navbatida,   materiallami   omborga   joylashtirishni
tashkil etib (omborni joylashtirishga joy tanlash, materiallami saqlash usullari va
boshqalar) zaxiraning logistika tizimining turli qismlarida aylanishi bilan bog‘liq
xarajatlariga,   miqdoriga   va   harakatiga   sezilarli   ta’sir   ko‘rsatadi.   Logistikada
omborlar ham  ijobiy, ham salbiy ahamiyatga ega. (omborda saqlashning  salbiy
tomoni   shundaki,   zaxiralami   omborda   saqlash   bilan   bog‘liq   xarajatlar   hisobiga
tovar   narxi   oshadi.   Bu   omborga   joylashtirish   amaliyotlariga   sarflanadigan xarajatlar,  omborxonani   ijaraga  olish,  omborlami   tartibda  saqlash   bilan   bog‘liq
joriy   xarajatlar.   Bundan   tashqari   omborxona   zaxirasi   tashkil   etilishi   natijasida
boshqa maqsadlarda foydalanilishi mumkin bo‘lgan ko‘p miqdordagi moliyaviy
resurslar   ishga   solinmay   qoladi.   Shu   sababli   mahsulotlarni   omborxonaga
joylashtirish   xarajatlami   kamaytirishga   yoki   logistik   servis   sifatini   oshirishga
imkon bersagina o‘zini oqlaydi (talabga tez javob berishga yoki arzon narxlarda
oldindan   sotib   olish   hisobiga   iqtisodga   erishish).   Omborga   joylashtirishning
ijobiy   tomoni   shundaki,   ishlab   chiqarish   to‘g‘rilab   olinadi,   yuklarni   butlashga,
zaxiralami   to‘plashga   va   taqsimlashga   kerakli   texnik   va   tashkiliy   sharoitlar
yaratiladi.
Ombor   xizmati   logistikasi   —   bu   ombor   xo‘jaligida   oqimning   qayta
ishlash   jarayonida   amalga   oshiriladigan   o‘zaro   bog‘liq   operatsiyalar
kompleksidir.      
Ombor   xizmati   —   logistikasining   o‘rganish   ob’yekti.   Tovar   moddiy
qiymatliklarini omborga joylashtirish, yukni qayta ishlash va o‘rash jarayonidir.
Omborlaming   roli   va   о ‘mini   tahlil   qilganda   iyerarxiyaning   turli
bosqichlarida,   ya’ni   umumdavlat,   regional,   lokal   va   ishlab   chiqarish
bosqichlarida   ko‘rib   chiqish   maqsadga   muvofiqdir.   Ombor   xo‘jaligini   tashkil
etishning   eng   sodda   variantlaridan   biri   keng   tarmoqli   tuzilmadir.   Bunday
tuzilmada qaysidir bir to‘plash punkti boshqa bir nechta punktlar uchun manba
—   ombor   bo‘ladi.     Bu   tizimning   keyingi   bir   bosqichi   eshelonlashgan   tuzilma
bo‘lib,   u   bir   necha   iyerarxiya   bosqichi   —   joylashtirish   eshelonlaridan   iborat
bo‘ladi.     Bunday   tizimda   iste’molchilardan   talablar   eng   quyi   pog‘onadagi,
punktga tushadi.     
Yangi   narsa   shuki,   omborda   rejalashtirilgan   tranzit   hajmdan   ortiqchasi
paydo   bo‘lsa,   mavda   ulgurji   haridorlarga   tezkorlik   bilan   sotish   ruxsat   etiladi.
Shu maqsadda  ombor  qoshida savdo zali va mayda ulgurji  savdo uchun qabul,
butlash   va   jo‘natish   zonalari,   shuningdek,   ma’muriy   va   xizmat   ko‘rsatish
binolari tuziladi. Ombor xo‘jaligining samarali faoliyat ko‘rsatish shartlari: 1)   omboring.   ish   zonalarini   ajratgan   holda   ratsional   rejalashtirish,   bunda
yukni qayta ishlash jarayoni xarajatlarini qisqartirish; 
2)   asbob-uskunalami  joylashtirishdajoydan  samarali  foydalanish  natijasida
ombor quvvatini oshirish; 
3) universal asbob-uskunalar ishlatish hisobiga yuklab ko‘tarish mashinalar
parkini qisqartirish; 
4)   ombor   ichidagi   tashish   marshrutlarini   minimallashtirish   hisobiga
omborning; 
o‘tkazish imkoniyatini oshirish;
5)markazlashtirilgan   yetkazib   berishni   qo‘lab,   transport   xarajat larini
kamaytirish; 
6)   axborot   tizimidan   maksimal   foydalanib,   hujjat   aylanish   vaqtini
qisqartirish va h.k. (ombor xo‘jaligi faoliyatiga oddiy texnik talablar m e’yoriy
hujjatlarda mavjud).
 Ombor turlari:   
•   asosiy   binolar   (mahsulot   saqlash,   qabul   qilish   va   ombordan   chiqarish,
ochish, o‘rash, qadoqlash va butlash amalga oshiriladi); 
•   yordamchi   binolar   idishlar   (tara),   ko‘p   marta   ishlatiladigan   konteynerlar
va   poddonlami   saqlash,   shuningdek,   bo‘sh   idishlami   ta’mirlash   ustaxonalari
uchun mo‘ljallangan; 
•yordamchi-texnik     binolarda   injenerlik   moslamalari   joylashtiriladi
(mashina   boMimlari,   ventilyatsion   kameralar,   isituvchi   qozonxona     xo‘jalik
materiallari omborlari, ta’mirlash ustaxonalari, akkumulyator stansiyalari);
•   ma’muriy-maishiy   binolar.   Bundan   tashqari   ish   zonalari,   dam   olish   va
kutish zonalari ajratiladi. Omborlarning quyidagi asosiy tavsiflarini qayd etamiz:
•   ombor   sig‘mi   —   bir   vaqt   ichida   qancha   miqdorda   mahsulot   sig‘dirish
imkoniyati;
•   omborning   foydali   maydoni   —   saqlanayotgan   mahsulot   bilan   bevosita
band bo‘lgan maydon. •   ish   joylarining   maydoni   —   ombor   xizmatchilari   uchun   jihozlangan
maydon; 
• qabul qilish va butlash maydonlari (1 kv.m maydonda qancha miqdordagi
mahsulot qabul qilinib, butlanadi);
•jo‘natish ekspeditsiyasi maydoni jo‘natiladigan partiyalami komplektlaydi.
Logistik tizimda tutgan   о ‘mi va tovarlar harakati jarayonidagi ahamiyatiga
qarab omborlar quyidagi guruhlarga bo‘linadi: 
• mahsulot ishlab chiqaruvchi korxonalar omborlari (ta’minot sohasida); 
• mahsulot iste’molchilari omborlari (ishlab chiqarish sohasida); 
• sotuvchi tashkilotlar omborlari (taqsimlash sohasida);
• vositachi tashkilotlar omborlari.
1.2 Omborxona logistikasi bo‘yicha xizmatlari
Omborxona logistikasi bo‘yicha xizmatlari.
Xizmat ko‘rsatish sohasiga qarab korxona omborlari turlari: 
— korxonaning umumiy (markaziy) omborlari; 
— sexga tegishli omborlar (markaziy omborlar filiallari); 
— sex omborlari, sex boshliqlariga bo‘ysunadi. 
Sotuvchi tashkilotlar omborlari tovarlaming ishlab chiqarish sohasidan iste’mol
sohasiga   uzluksiz   harakatini   ta’minlashga   xizmat   qiladi.   Ularning   asosiy
vazifalari   —   ishlab   chiqarish   mahsulotini       iste’mol   mahsulotiga   aylantirish
hamda   turli   iste’molchilar,     shu     jumladan,     chakana   savdo   tarmoqlarining
uzluksiz ta’minotini amalga oshirish.
Ishlab   chiqarish   jarayonidagi   ahamiyatiga   qarab   ishlab   chiqarish
tashkilotlarirting omborlari quyidagi turlarga bo‘linadi: 
— ta’minlovchi (moddiy-texnika ta’minoti bo‘limiga bo‘ysunadi) 
—   ishlab   chiqarishni   materiallar,   butlovchi   mahsulotlar,   sotib   «   olingan   yarim
mahsulotlar bilan ta’minlaydi; 
—ishlab   chiqaruvchi   (ishlab   chiqarish-rejalashtirish   bo‘limiga   yoki
rejalashtirishboshqarish bo‘limiga bo‘ysunadi) — o‘zida   ishlab   chiqarilgan   yarim   mahsulotlami   va   texnologik   asbob-
uskunalarni saqlashga mo‘ljallangan; 
— sotuvchi (sotuv bo‘limiga bo‘ysunadi)
— sotishga mo‘ljal- langan moddiy boyliklar saqlanadi.
Xizmat vazifasiga ko‘ra barcha omborlar besh turga bolinadi:  
•   bir   joyga   tushirilib,   qayta   ortiladigan   yuklar   ombori   —   transport   yollari
tutashgan   joyda   (transport   uzellarida)   yuklarni   aralashtirilgan,   birga   qo‘shilgan
va boshqa turda jo‘natish ishlari amalga oshiradi;
•   saqlash   omborlari   —   ishlab   chiqarish   tegishlicha   faoliyat   ko‘rsatishi
uchun   zarur   bo‘lgan   materiallar   to‘planishini   va   ularning   saqlanishini
ta’minlaydi; 
•   komissiya   qilish   omborlari   —   mijozlarning   maxsus   talablariga   muvofiq
buyurtmalarni shakllantirishga mo‘ljallangan;
•   saqlash   omborlari   —   omborga   joylashtirilgan   mahsulotning   saqlanishini
va xavfsizligini ta’minlaydi; 
•   maxsus   omborlar   (masalan,   bojxona   omborlari,   materiallami,   taralami,
qaylarilgan   chiqindilami   vaqtincha   saqlash   uchun   mo‘ljallangan   omborlar.
Tuzilishiga ko‘ra omborlar yopiq, yarimyopiq (faqatgina tom voki tom va bitta,
ikkita, uchta devorga ega bo‘lgan omborlar) va ochiq maydonchalarga bo‘linadi.
Saqlanadigan   materiallar   xususiyatiga   va   nomlariga   qarab   omborlar   universal
(har narsaga yaraydigan) va maxsuslashtirilgan omborlarga bo‘linadi. Universal
omborlarda   atamalari   keng   bo‘lgan   moddiy   resurslar   saqlanadi.
Maxsuslashtirilgan   omborlar   bir   turdagi   materiallami   saqlashga   mo‘ljallangan
(masalan   cho‘yan   ombori,   lok-bo‘yoq   materiallari   ombori   va   boshqalar).
Omborga   joylashtirish   amaliyotlarini   mexanizatsiyalashtirilganlik   darajasiga
qarab   omborlar   quyidagicha   bo‘linadi:   mexanizatsiyalashtirilmagan,
mexanizatsiyalashtirilgan, avtomatlashtirilgan va avtomatik. 
Logistika   ikki   jihatdan   ko'rib   chiqiladi:   boshqaruv   va   texnologik.
Taqsimotni   boshqarishni   tashkil   etish,   material   oqimlarni   rag'batlantirish   va
sotishni   qo'llab-quvvatlash   tashkiliy   yo'nalishdir.   Shunday   qilib,   logistika sohasiga   yo'nalishni   tashkil   etish   -   bu   material   oqimini   rag'batlantiradigan   va
ta'minot   va   marketingni   ta'minlaydigan   logistikaning   funksional   sohasidir.
Logistika   sohasiga   texnologik   yo'nalish   -   bu   transport   texnologiyalari,
omborxonalar,   axborot   ta'minoti,   rejalashtirish   va   nazorat   qilishni
takomillashtirishni   amalga   oshiradigan   logistikaning   funktsional   sohasi
hisoblanadi. Logistikaning individual funktsional yo'nalishlarini ko'rib chiqamiz
(1.2.1-jadval)
1.2.1-jadval.   Turli sohalarda hal qilinadigan logistikaning asosiy
vazifalari
№ Logistika yo’nalishlari Asosiy vazifalar
1 Zaxiralar Kerakli   zaxirani   rejalashtirish,
shakllantirish va saqlash
2 Ishlab ch iqarish Moddiy   tovarlar   ishlab
chiqarish   va   moddiy
xizmatlarni   ishlab   chiqarish
(ilgari   yaratilgan   tovarlar
qiymatini oshiradigan ishlar)
3 Taqsimot Iste’molchilar  talabini aniqlash,
iqtisodiy   aloqalarni   o’rnatish,
iste’molchilarga   xizmat
ko’rsatish,   taqsimotning
oqilona   shakllarini   tanlash   va
savdoni tashkil etish.
4 Mahsulotni tashish Transport   turini,   transport vositasini   tanlash,   mahsulotni
yetkazib   berishni   rejalashtirish
va nazorat qilish.
5 Omborxona va omborni qayta ishlash Ombor   joylashgan   joyni
tanlash,   omborni   boshqarish,
qadoqlash.
6 Axborot ta’minoti Moddiy   oqimlar   harakati
to’g’risida   ma’lumot   to’plash,
logistika   jarayonlarini
komputer   yordamida   qo’llab
quvvatlash.
Omborlaming asosiy vazifalariga quyidagilar kiradi:  
l.   Iste’molchilar   buyurtmasiga   muvofiq   tegishli     assortimentni   yaratish.
Sotib olish va ishlab chiqarish logistikasida mazkur vazifa ishlab chiqarishning
turli   bosqichlarini   kerakli   moddiy-texnika   resurslari   bilan   (sifati   va   soni
bo‘yicha)   ta’minlashga   qaratilgan.   Taqsimlash   logistikasida   mazkur   vazifa
maxsus   ahamiyatga   ega.   Sotuv   omborlari   ishlab   chiqarish   assortimentini
mijozning buyurtmasiga  muvofiq iste’mol  assortimentiga  aylantiradi.  Omborda
kerakli assortimentni yaratish iste’molchilar buyurtmasini samarali bajarishga va
mijozlarga kerakli hajmda tovarlami tez-tez yetkazib berishga yordam beradi. 
2.   Omborga   joylashtirish   va   saqlash.   Mazkur   vazifaning   bajarilishi
mahsulot ishlab chiqarish va uni iste’mol qilish orasidagi vaqtinchalik tafovutni
baravarlashga,   yaratilgan   zaxiralar   asosida     ishlab   chiqarish   jarayoni   uzluksiz
bo‘lishiga   va     iste’molchilaming     beto’xtov   mahsulot   bilan   ta’minlanishiga
imkon   beradi.   Ayrim   tovarlar   mavsumga   qarab   iste’mol   etilishi   sababli   ham
tovarlami taqsimlash tizimida saqlashga zarurat bor. 
3.   Jo‘natishga   mo’ljallangan   bir   to‘da   tovarlami   birlashtirish   va   yuklarni
transportda   jo’natish.   Iste’molchilarning   aksariyati     omborlardan   vagonga   yoki
treylerga sig‘adigan  miqdordan ancha  kam  tovar  oladilar, bu esa  o‘z  navbatida bunday   tovarlami   yetkazib     berish     bilan     bog‘liq     xarajatlami   ancha
ko’paytiradi.   Transport   xarajatlarini   kamaytirish   uchun   omborxona   transport
vositasini   yuk   bilan   to’ldirish   uchun   bir   nechta   mijozlaming   katta   miqdorda
bo’lmagan yuklarini birlashtirish vazifasini bajarishi mumkin.
4.   Xizmat   k о ‘rsatish.   Iste’molchilarga   yuqori   darajada   xizmat   ko‘rsatish
maqsadida omborlar mijozlarga turli xizmatlar ko‘rsatishlari mumkin: tovarlami
sotuvga   tayyorlash   (mahsulotni   qadoqlash,   konteynerlami   (maxsus   idishlarni)
to‘ldirish,   tovarlami   o‘ramidan   ochib   olish   va   boshqalar);   asboblar   ishlashini
tekshirish,   yig‘ish;   mahsulotni   sotuvga   tayyorlash;   transportda   jo‘natish
xizmatlari va boshqalar.
Ombordagi logistika jarayoni juda murakkab. Bu zaxiralarni etkazib berish,
yuklarni   qayta   ishlash,   shuningdek,   mavjud   qiymatlarni   taqsimlash
funktsiyalarini   bajarishda  to‘liq  izchillikni   talab  qiladi.  Aslida,  ombor  logistika
jarayoni   korxonaning   deyarli   barcha   asosiy   yo‘nalishlarini   qamrab   oladigan
faoliyatdir. Bu masalani mikro darajada ko‘rib chiqsak, bu ayniqsa aniq bo‘ladi.
Shuning   uchun   ombor   logistika   jarayoni   o‘zining   funksionalligi   jihatidan
texnologik jarayondan ancha kengroq bo‘lgan faoliyatdir. Biroq, u quyidagilarni
o‘z ichiga oladi:
- zarur materiallar bilan dastlabki ta’minlash;
- tovar yetkazib berish ustidan nazoratni amalga oshirish;
- zahiralarni tushirish va keyinchalik qabul qilish;
- ombor ichidagi harakat va tovarlarni boshqa joyga ko‘chirish;
- olingan zahiralarni zarur saqlash va keyinchalik saqlash;
- mijozlardan olingan buyurtmalarni ishga tushirish (to‘ldirish), shuningdek
tovarlarni keyingi jo‘natish, ularni tashish va jo‘natish;
- bo‘sh konteynerlarni yig‘ish va etkazib berishni amalga oshirish;
- buyurtmalarni yetkazib berish ustidan nazorat;
- ombor axborot xizmati tizimiga xizmat ko‘rsatish;
- mijozlarning buyurtmalarini ta’minlash shaklida xizmatlar ko‘rsatish. Har qanday logistika jarayoni, shu jumladan omborda ham, uning tarkibiy
elementlarining   o‘zaro   bog‘liqligi   va   o‘ zaro   bog‘liqligi   hisobga   olinishi   kerak.
Ushbu  yondashuv  bilan  barcha  xizmatlar   faoliyatini  muvofiqlashtirish  mumkin
bo‘ladi.   Omborga   kelsak,   bu   erda   logistika   jarayonlarini   boshqarish   tovarlar
harakatini rejalashtirish, shuningdek, ularning harakati ustidan nazoratni amalga
oshirish uchun asos bo‘lishi kerak.
An ‘ anaviy   ravishda,   inventarizatsiya   qilishning   butun   jarayonini   uchta
komponentga bo‘lish mumkin:
1. Xarid qilish xizmati faoliyatini muvofiqlashtirish bo‘yicha operatsiyalar.
2.   Tovarlarni   qayta   ishlash   uchun   zarur   bo‘lgan   operatsiyalar   va   ularni
hujjatlashtirish.
3. Savdo xizmati ishini muvofiqlashtiruvchi operatsiyalar.
Agar   ushbu   logistika   jarayonining   birinchi   qismini   ko‘rib   chiqsak,   u
ta ’ minot   faoliyati   jarayonida   sodir   bo‘ladi.   Uni   amalga   oshirishning   asosiy
yo‘llari   -   zaxiralarni   etkazib   berish   ustidan   nazorat   qilish.   Moddiy   boyliklarni
etkazib berishning asosiy vazifasi – ma’lum bir vaqt ichida ularni qayta ishlash
imkoniyatlarini hisobga olgan holda va iste'molchilardan olingan buyurtmalarni
to‘liq   qondirish   uchun   omborni   materiallar   yoki   tovarlar   bilan   ta ’ minlash.   Shu
munosabat   bilan,   xaridlar   hajmlariga   bo‘lgan   ehtiyojni   aniqlashda,   savdo
xizmatining ishiga va omborning sig‘imiga etibor qaratish lozim.
Buyurtmalarni   qabul   qilish   va   jo‘natishni   hisobga   olish   va   nazorat   qilish
yuk   oqimlarini   eng   ritmik   qayta   ishlashga   imkon   beradi.     Bundan   tashqari,   bu
ombor   imkoniyatlaridan   maksimal   darajada   foydalanish,   materiallarni   saqlash
muddatini qisqartirish va tovar aylanmasini oshirish imkonini beradi.
Savdodagi birlashtirishning ichki omillaridan ya’ni asosiy ichki tubular maqomi
bo‘lib   raqobatning   kuchayishi,   uning   rivojlanmagn   tliakllarida   bo‘lsa   ham
hisoblanadi.   Jahon   savdo   amaliyotini   nazarda   tutish   kerakki,   savdodagi
birlashtirish   jarayonlari   birlashishning   shunday   turlaridan   bo‘lgan   holatlarda
vujudga keladi:
zanjirli savdo tashkilotlari;  savdo tarkibidagi kooperativ - shirkat birlashmalari;
Savdodagi   birlashish,   hamda   uning   ob’yektiv   qonuniy   rivojlanishlari
so‘zsiz mamlakatimizda ham o‘zning namoyon etadi. Tashkiliy iqtisodiy nuqtai
nazardan savdo korxonalarining birlashishlaridagi turli shakllarining rivojlanishi
quyidagilarga imkoniyat yaratadi: 
markazlashtirilgan   boshqarish   xizmatlarini   joriy   qilish,   ta‘minot,   transport
va   hisobot   faoliyatlarini   markazlashtirish   hisobiga   ustama   harajatlarini
kamaytirish     qulay     to‘lash   va   tovar   yetkazib   berish   sharoitlari   asosida   yirik
tovar to‘plamlarini sotib olishni amalga oshirish, ular natijasida narx darajasi va
haridorlaming manfaatlariga ta’sir ko‘rsatish; 
tarmoqni   boshqarishni   amalga   ochirish   uchun   zamonaviy   axborot
texnologiyasidan   foydalanish   hamda   sotiladigan   mahsulotlar   ro‘yxati   bo‘yicha
axborotlar to‘plarnini barpo etish;
tovar   yetkazib   berishda   mamlakat   ishlab   chiqaruvchilarini   har   tomonlama
qo‘llab quvvatlash;
Savdo   tashkilotlarini   qo‘shimcha   xizmatlarini   kichik   nonvoyxonalarini
tashkil   etish,   go‘shtlarni   yarim   mahsulot   sifatida   qayta   ishlash   sexlarini   va
boshqalarni tashkil etish.   G‘arbning ayrim mamlakatlaridagi savdosida logistik
tizimning   rivojlanishida   tarmoqlarning   mavjudligini   natijasida   shart-sharoitlar
vujudga kelgan bo‘lib ularning hissasiga savdo aylanishining 90 % miqdori 
to ‘g‘ri keladi.
Yuklarni ombor ichida transportlarga ortish deganda yukni omboming turli
dahalari   orasida   joyini   o‘zgartirish   tushuniladi:   yuk   tushirish   maydonchasidan
qabul   qilish  dahasiga,  u  yerdan  saqlash,  butlash,   yuk  ortish   dahasiga.   Yuklarni
ombor   ichida   transportlarga   ortish   ishlari   ikki   tomoni   ochiq   to‘g‘ri   yo‘llarda
amalga oshirilishi kerak. 1.2.1-rasm. Omborxonani tashkil etish2-rasm. Omborxonani tashkil
etish
II BOB.  OMBORLARDA BAJARILADIGAN XIZMATLAR,
OPERATSIYA VA FUNKSIYALARI.
2.1 Omborlarda bajariladigan xizmatlar, operatsiya va funksiyalari.
Omborlar   logistik   tizimlarning   muhim   unsurlaridan   biri   bo‘lib
hisoblanadilar.   Zaxiralarni   saqlash   uchun   maxsus   jihozlangan   joylarga   bo‘lgan
ob'ektiv   zaruriyat   moddiy   oqim   harakatining   barcha   bosqichlarida   kuzatiladi.
Turli   xildagi   omborlar   ko‘pligini   aynan   shu   bilan   izohlash   mumkin.
Omborlarning o‘lchamlari ham har xil bo‘lishi mumkin: kichkina xonalardan to
bir necha yuz ming kvadrat metr maydonga ega bo‘lgan gigant omborlargacha.
Omborlar   yuklarni   joylash   balandligi   bo‘yicha   ham   farqlanadilar.   Bir
omborlarda yuklar odam bo‘yidan baland bo‘lmagan joyda saqlansa, ikkinchi bir omborlarda maxsus uskunalar yukni 24m balandlikga joylashtiradilar. Omborlar
tuzilishi   ham   turlicha   bo‘lishi   mumkin:   ochiq   va   yopiq.   Omborlarda,   agarda
lozim   bo‘lsa,   maxsus   harorat,   namlik   va   boshqa   sharoitlar   yaratilishi   mumkin.
Ombor   bitta   korxona   tovarlarini   saqlash   uchun   mo‘ljallangan   bo‘lishi     yoki
lizing   shartlarida   yuridik   yoki   jismoniy   shaxslarga   ijaraga   beriladigan   bo‘lishi
mumkin. 
2.1.1 - rasm. Omborlarni turlarga ajlratlsh belgllarl
Omborlar turkumlanishining muhim belgisi bu yuklarni temir yo‘l yoki suv
transporti   orqali   yetkazish   va   olib   chiqish   imkoniyatiga   ega   bo‘lishdir.   Bunga
muvofiq   stansiyalardagi   yoki   portlardagi   omborlar   (temir   yo‘l   stansiyasi   yoki
port   hududida   joylashgan),   relsli   omborlar   (vagonlarni   berish   va   olishga
mo‘ljallangan relslarga ega) va chuqurdagi omborlar mavjud. Yukni stansiyadan
yoki   portdan   chuqurdagi   omborga   olib   borish   uchun   avtomobil   transportidan
foydalaniladi.
Saqlanayotgan yukning assortimentiga qarab, maxsus omborlar, aralash va
universal omborlar bo‘lishi mumkin. Ushbu   belgi   bo‘yicha   omborlarni   ikkita   asosiy   guruhga   bo‘lish   mumkin:
Ishlab   chiqarish   -   texnik   maqsadlarga   mo‘ljallangan   mahsulotlar   harakati
uchastkasidagi   omborlar;   Xalq   iste'moli   mollari   harakati   uchastkasidagi
omborlar. 
1   guruhga   kiruvchi   omborlar   quyidagilar:   -   ishlab   chiqaruvchi
korxonalarning   tayyor   mahsulot   omborlari;   -   ishlab   chiqarish-texnik
maqsadlarga mo‘ljallangan mahsulotlarni iste’mol qiluvchi korxonalarning xom-
ashyo va birlamchi materiallar omborlari; - ishlab chiqarish-texnik maqsadlarga
mo‘ljallangan mahsulotlarni muomala sohasidagi omborlar. 
2   guruhga   kiruvchi   omborlar   quyidagilar:   -   xalq   iste’moli   mollari   bilan
ulgurji   savdo   qiluvchi   korxonalar   omborlari:   a)   ushbu   mahsulotlarni   ishlab
chiqarish joyida joylashgan; b) ushbu mahsulotlarni iste’mol joyida joylashgan.
Moddiy oqimni turli korxonalar omborlaridan o‘tishining prinsipial chizmasi.
Omborlarning   funksiyalari   Turli   omborlarda   bajariladigan   ish   hajmi
taxminan bir xil. Chunki omborlar turli logistik jarayonlarda quyidagi o‘xshash
funksiyalarni bajaradilar:
 - moddiy zaxiralarni vaqtinchalik joylashishi va saqlanishi;
 - moddiy oqimlarni qayta shakllanishi; 
- xizmat ko‘rsatish tizimida logistik servisni ta’minlash. 
Har   bir  ombor   kamida  uch  xil   moddiy  oqimlarni  qayta  ishlaydi:   kiruvchi,
chiquvchi va ichki. Kiruvchi oqimning mavjudligi transportdagi yukni tushirish,
uning miqdori va sifatini tekshirish lozimligini bildiradi. Chiquvchi oqim bo‘lsa
yukni ortish, ichkida esa omborlar ichida yukni harakatlantirish nazarda tutiladi.
Moddiy   zaxiralarni   vaqtinchalik   saqlash   funksiyasini   amalga   oshirilishi,
yuklarni   saqlashga   joylashtirish,   saqlash   uchun   zaruriy   sharoitlarni   ta’minlash,
saqlash joylaridan yuklarni olish bo‘yicha ishlarni bajarish zaruriyatini bildiradi.
Moddiy   oqimlarning   o‘zgarishi   bir   yuk   partiyalari   yoki   yuk   birliklari
o‘rniga   boshqalarini   tashkil   etish   yo‘li   bilan   amalga   oshadi.   Bu   yuklarni   o‘z
qadoqlaridan olib, yangi yuk birliklarini  tashkil  etish va ularni  qadoqlash zarur
ekanligini   anglatadi.   Ammo   bu   omborlar   to‘g‘risida   umumiy   tushunchadir xolos. Yuqorida sanab o‘tilgan funksiyalarning har biri keng miqyosda o‘zgarib
turishi   mumkin.   Bu   esa   ayrim   logistik   operatsiyalarning   amalga   oshirilish
intensivligiga   ham   o‘z   ta'sirini   o‘tkazadi.   Bundan   keyin,   ombordagi   logistik
jarayonning ko‘rinishi umuman boshqacha tus oladi.
2.1.2 -rasm. Yuklarni omborxonalarda ortish-tushirish variantlari:
a,b va d-mexanizatsiyalashgan variant, e-kichik mexanizatsiyalashgan
variant
Ishlab chiqaruvchi korxonalarning tayyor mahsulot omborlarida: 
- omborga qo‘yish; 
- saqlash; 
- navlarga (turlarga) ajratish; 
- qo‘shimcha qayta ishlash (lozim bo‘lsa);
- belgilash (markirovka); 
- ortishga tayyorlash;
- ortish operatsiyalari. Iste'molchi   korxonalarning   xom-ashyo   va   birlamchi   materiallar
omborlarida: 
- yukni qabul qilish; 
- tushirish; 
- navlarga ajratish; 
- saqlash; 
- ishlab chiqarish iste'moliga tayyorlash.
Ishlab   chiqarish-texnik   maqsadlarga   mo‘ljallangan   mahsulotlar
muomalasi   sohasidagi   ulgurji-vositachi   firmalar   omborlarida,   yuqorida
qayd etilganlardan tashqari:
- tovarlar to‘planishi (konsentratsiyasi)ni ta’minlash;
- lozim bo‘lgan assortimentni butlash; 
- tovarlarni kichik partiyalarda yetkazish (iste’molchi korxonalar va boshqa
ulgurji-vositachi firmalar omborlariga);
-   rezerv   partiyalarni   saqlashni   tashkil   etish.   Ishlab   chiqarish   to‘plangan
joylardagi savdo korxonalari omborlarida: 
- ishlab chiqarish korxonalaridan tovarlarni yirik partiyalarda qabul qilish;
-   iste’mol   joylardagi   xaridorlarga   tovarlarni   yirik   partiyalarini   butlash   va
jo‘natish;
Iste'mol joylaridagi omborlarda: 
- ishlab chiqarish assortimenti tovarlarini qabul qilish;
- keng savdo assortimentini shakllantirish; 
- chakana savdo korxonalarini tovarlar bilan ta'minlash.
Omborlar quyidagi turlarga bo'linadi:
1.   O'lchovlari   bo'yicha   omborlar   kichik   o‘rtacha   kattalikdagi   va   gigant
omborlarga bo‘linadi.
2.   Mexanizasiyalashtirilganlik   darajasiga   ko‘ra   omborlar   ko‘l   mehnatiga
asoslangan,   mexanizasiyalashtirilgan   va   avtomatlashtirilgan   omborlarga
bo‘linadi. 3. Juda ham yirik omborlarda yuklarni temir yul va suv trnsporti vositalari
bilan   kiritish   va   chiqarish   imkoniyatlari   ham   mavjud.   Bu   belgisiga   ko‘ra
omborlar   stasiya   va   port   omborlarga   bo‘linadilar   hamda   temir   yul   tarmog‘iga
ega bo‘lgan omborlar ham mavjud.
4.   Konstruksiyasiga   ko‘ra   omborlar:   yopiq,   yarim   yopiq   va   ochiq
omborlarga bo‘linadi.
Ombor   xo‘jaligi   aloxida   subyekt   sifatida   qaralmasdan   logistik   zanjirning
integrallashgan   tarkibiy   qismi   sifatida   qaralishi   lozim.   Ombor   xo‘jaligiga   shu
yo‘sinda   yondashilgandagina   bu   faoliyatning   yuqori   rentabelligiga   erishish
mumkin.
Omborlar   faoliyatning   asosiy   maqsadi   zaxiralar   yaratish,   ularni   saqlash
hamda  buyurtmalarning bajarilishi   va iste’molchilar   talabini  uzluksiz  va  ritmik
qondirishdan   iborat.Ombor   xo‘jaligini   tashkil   qilishda   quyidagi   muammolarni
hal qilish lozim.
O‘z   ombor   xo‘jaligiga   ega   bo‘lish   kerakmi   yoki   umumiy   foydalanish
omborini ijaraga olish kerakmi?
Omborlar tarmog'i va sonini aniqlash.
Ombor sig'imi (o‘lchami) va joylashish o‘rnini aniqlash.
Omborlar   tovarlar   va   moddiy   resurslarni   qabul   qilish,   joylashtirish,   saqlash
hamda   ularni   iste'molchilarga   tayyorlash   va   tarqatishga   mo‘ljallangan   binolar,
inshoatlar,   jixoz   va   uskunalar   majmuidir.   Xizmat   ko‘rsatish   sohasi   belgisiga
ko‘ra ikki guruhga bo‘linadi:
ishlab chiqarish karxonalariga xizmat ko‘rsatuvchi omborlar.
xalq iste'moliga xizmat ko‘rsatuvchi omborlar.
Omborlarni   raqamlashtirish   –   an’anaviy   ombor   operatsiyalarini
o‘zgartirish   uchun   ma'lumotlar   va   texnologiyalarning   kuchidan   foydalanish
amaliyotidir.   Bu   sun'iy   intellekt   (AI-   artificial   intelligence),   robototexnika   va narsalar   Interneti       kabi   rivojlanayotgan   texnologiyalardan   foydalangan   holda
omborlarda   tovarlar   zahirasini   boshqarish,   buyurtmalarni   bajarish   va   jo‘natish
kabi   qo‘lda   bajariladigan   ombor   operasiyalari   avtomatlashtirishni   o‘z   ichiga
oladi.
Omborlarni   raqamlashtirish   orqali   kompaniyalar   xarajatlarni   kamaytirish
bilan   birga   samaradorlik   va   mahsuldorlikni   maksimal   darajada   oshirishlari
mumkin.   Bunga   real   vaqt   rejimida   zahiralarni   aniq   boshqarish,
avtomatlashtirilgan saralash va qadoqlash, buyurtmalarni tezroq qayta ishlash va
yanada samarali  jo‘natish imkonini beruvchi kuzatuv yechimlari orqali erishish
mumkin.
Raqamli   omborxona   va   logistika   operatsiyalari   bugungi   kun   va   zamonda
korxonalar   uchun   nafaqat   o‘z   daromadlarini   yaxshilash,   balki   kuchli
raqobatdosh   ustunlikni   saqlab   qolish   uchun   ham   mutlaq   zaruratga   aylanib
bormoqda.
Raqamli   tijorat   va   zamonaviy   texnologiyalarni   qo‘llab-quvvatlaydigan
korxonalar paydo bo‘lishi bilan omborlarning aqlli, aqlli va avtomatlashtirilgan
bo‘lishiga   ehtiyoj   ortib   bormoqda.   Smart   raqamli   omborning   markazida
sensorlar   tomonidan   yaratilgan   ma’lumotlarni   amaliy   tushunchalarga   aylantira
oladigan ulanganqurilmalar va algoritmlar to‘plami mavjud.
2.2 Omborlarni raqamlashtirish faoliyatidan foydalanishning asosiy.
Jahon   iqtisodiyotining   globallashuvi   xalqaro   savdo   munosabatlarining
taraqqiyotiga   olib   kelmoqda.   Tashqi   savdoning   rivojlanishida   savdo   yo’llari,
transport   tizimlari,   logistika   xizmatlari,   shu   jumladan   omborxo’jaligining
ahamiyati   kattadir.   So’ngi   yillarda   tovarlar   va   yuklarni   tashishda,   yetkazib
berishda   omborlarning   o’rni   va   ahamiyati   ortib   bormoqda.   Omborlarda bajariladigan   xizmatlar,   omborlarning   turlari,   funksiyalari   ham   ko’payib
bormoqda.   Omborlarda   bajariladigan   xizmatlar,   operasiya   va   funksiyalarni
raqamlashtirish   davr   talabidir.   Mazkur   maqolada   omborlarda   bajariladigan
xizmatlarni   raqamlashtirish   masalasi   ko’rib   chiqilgan.   har   yili   ombor
xizmatlariga   talab   ortib   bormoqda,   bu   esa   sohani   rivojlantirish   uchun   jiddiy
rag'bat   mavjudligini   bildiradi.   Ombor   logistika   menejmentini   kamsitmaslik
kerak   -   bu   doimiy   e'tibor   talab   qiladigan   juda   mashaqqatli   ish.   Hech   bir
ombor,   hatto eng kichigi ham , agar uning jarayonlari nazorat qilinmasa, normal
ishlay   olmaydi.   Professional   ombor   logistlarini   etishtirish   kerak.   Va   keyin
bizning kengliklarda ombor logistikasining jahon standartlariga erishish ehtimoli
katta.
Ta'minot   zanjirida moddiy  oqimlarning  harakatlanishi,  tegishli  omborlar   uchun
mo'ljallangan, kerakli zaxiralarning ma'lum joylarida kontsentratsiyasiz mumkin
emas.   Ombor   orqali   harakatlanish   tirik   va   moddiy   mehnat   xarajatlari   bilan
bog'liq   bo'lib,   bu   tovarlarning   qiymatini   oshiradi.   Shu   munosabat   bilan
omborlarning   ishlashi   bilan   bog'liq   muammolar   logistika   zanjirida   moddiy
oqimlar   harakatining   ratsionalizatsiyasiga   katta   ta'sir   ko'rsatadi;   transport
vositalarini ishlatish va tarqatish xarajatlari. 
Zamonaviy katta ombor - bu ko'p sonli o'zaro bog'liq   elementlardan tashkil
topgan ,   ma'lum   bir   tuzilishga   ega   bo'lgan   va   moddiy   oqimlarni   o'zgartirish,
shuningdek iste'molchilar o'rtasida tovarlarni to'plash, qayta ishlash va tarqatish
vazifalarini   bajaradigan   murakkab   texnik   tuzilma.   va   omborlarda   qayta
ishlanadigan   turli   xil   tovarlarning   xususiyatlari,   omborlarni   murakkab   tizimlar
sifatida tasniflaydi. Shu bilan birga, omborning o'zi yuqori darajadagi tizimning
elementi   -   bu   ombor   tizimiga   qo'yiladigan   asosiy   va   texnik   talablarni
shakllantiruvchi ,   uning   maqbul   ishlashi   uchun   maqsad   va   mezonlarni
belgilaydigan,   yuklarni   qayta   ishlash   shartlarini   belgilaydigan   logistika   zanjiri.
Shuning   uchun   omborni   alohida   -alohida   emas,   balki   ta'minot   zanjirining
ajralmas   qismi   sifatida   ko'rib   chiqish   kerak.   Faqat   shu   yondashuv   omborning asosiy   funktsiyalarining   muvaffaqiyatli   bajarilishini   va   yuqori   rentabellikka
erishishni ta'minlaydi.
2.2.1-rasm. Bo‘sh joydan vertikal foydalanish
Shuni yodda   tutish   kerakki ,   har   bir   alohida   holatda,   ma'lum   bir   ombor
uchun,  ombor   tizimining   parametrlari   bir   -biridan   sezilarli   darajada   farq  qiladi ,
shuningdek,   uning   elementlari   va   strukturaning   o'zi,   bu   elementlarning   o'zaro
bog'liqligiga asoslanadi. Ombor tizimini yaratishda siz har doim quyidagi asosiy
printsipga   amal   qilishingiz   kerak:   faqat   ta'sir   qiluvchi   omillarni   hisobga   olgan
holda individual yechim uni daromad keltirishi mumkin. Buning zaruriy sharti -
bu funktsional vazifalarning aniq ta'rifi va ombor ichida ham, tashqarisida ham
yuk tashish ishlarining to'liq tahlili. Moslashuvchanlik   diapazoni oqilona ,  amaliy
foyda   bilan   chegaralanishi   kerak.   Bu   shuni   anglatadiki,   har   qanday   xarajatlar
iqtisodiy   jihatdan   oqlanishi   kerak,   ya'ni.   Kapital   qo'yilmalar   bilan   bog'liq   har
qanday   texnologik   va   texnik   echimni   amalga   oshirish   moda   tendentsiyalari   va
bozorda   taklif   qilingan   texnik   imkoniyatlardan   emas ,   balki   oqilona   maqsadga
muvofiq bo'lishi kerak. Omborning   asosiy   maqsadi   -   zaxiralarni   jamlash,   saqlash   va   iste'molchilar
buyurtmalarini uzluksiz va ritmik etkazib berishni ta'minlash.
Omborxona - bu etkazib berish zanjiri ishtirokchilari tomonidan zaxiralarni
saqlashdan   iborat   va   tovarlarning   xavfsizligini,   ularni   oqilona   joylashtirishni,
hisobga  olishni,  doimiy  ravishda  yangilab turishni   va xavfsiz  ishlash   usullarini
ta'minlaydigan logistik funktsiya.
Ombor   logistikasi   -   bu   omborda   moddiy   oqim   hosil   qilish   jarayonida   amalga
oshiriladigan o'zaro bog'liq logistik operatsiyalar majmuasi. Ombor logistikasini
o'rganish   ob'ekti   ularni   qayta   ishlash   va   qadoqlash   jarayonida   inventarizatsiya
buyumlari   hisoblanadi.
2.2.2 - rasm. Omborlar da ba’zi yuklarni saqlash sxemasi:
a,b va d-mexanizatsiyalashgan variant, e-kichik mexanizatsiyalashgan
variant.
Ombor logistikasining asosiy vazifalariga quyidagilar kiradi
- yuklarni saqlash va etkazib berishga tayyorlash;
- inventarizatsiyani boshqarish;
- omborda fizik jarayonlarning ishlash ko'rsatkichlarini yaxshilash;
- ombor ta'minotini tashkil etish.
Logistika tizimlarida omborlardan foydalanishning asosiy ijobiy natijalari: - iqtisodiy partiyalarda tashishni tashkil etish hisobiga tovarlarni tashish paytida
xarajatlarni kamaytirish;
-   sug'urta   va   mavsumiy   zaxiralarni   yaratish   orqali   talab   va   taklifni
muvofiqlashtirish va muvofiqlashtirish;
- tovarlarni ishlab chiqarish yoki sotishning uzluksiz jarayonini ta'minlash;
-   sanoat   assortimentini   savdo   assortimentiga   aylantirish   orqali   iste'molchilar
talabining maksimal darajada qondirilishini ta'minlash;
- faol savdo strategiyasini saqlash uchun sharoit yaratish;
- savdo bozorlarining geografik qamrovini oshirish;
- moslashuvchan xizmat ko'rsatish siyosati uchun sharoit yaratish.
Ish   jarayonida   ombor   quyidagi   harakatlarni   amalga   oshiradi:   tovarlarni
konsolidatsiya   qilish;   yuklarni   ajratish;   zaxiralarni   konsentratsiyasi   va   saqlash;
omborlar   assortimentini   boshqarish;   ishlab   chiqarish   jarayonining
asinxronikasini yumshatish; xizmatlar ko'rsatish.
Tovarlarni   birlashtirish.   Transport   xarajatlarini   kamaytirish   uchun   ombor   bir
nechta   xaridorlardan   jo'natmalarni   ma'lum   savdo   maydoniga   jo'natish   uchun
kattaroq partiyaga birlashtirishi mumkin.
Yuklarni   ajratish.   Ombor   ishlab   chiqaruvchilardan   bir   nechta   xaridorlarga
mo'ljallangan   tovarlarni   qabul   qiladi,   ularni   buyurtmalarga   muvofiq   kichikroq
partiyalarga ajratadi va har bir xaridorga yuboradi.
Zaxiralarni   to'plash   va   saqlash   resurslarning   manbalari   va   iste'molchilar
talabining   o'zgarishi   bilan   bog'liq   bo'lgan   cheklovlar   sharoitida   doimiy   ishlab
chiqarish yoki etkazib berishga imkon beradi.
III  BOB.  O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASIDA OMBORXONA
XO‘JALIGI XIZMAT KO‘RSATISHNI TASHKIL ETISH NATIJALARI .
3.1 O‘zbekiston Respublikasida omborxona xo‘jaligi xizmat
ko‘rsatishni tashkil etish natijalari.
Omborlar   assortimentini   boshqarish.   Iste'molchilarning   buyurtmalarini
kutib   turadigan   bir   qator   mahsulotlarning   shakllanishi   buyurtmalarni   yanada to'liq bajarilishiga va mijoz tomonidan talab qilinadigan hajmda tez-tez etkazib
berishga olib keladi.
Korxonada   ishlab   chiqarish   jarayonining   asinxronikasini   yumshatish.   Alohida
ishlab   chiqarish   operatsiyalari   o'rtasidagi   izchillikka   erishish   uchun   omborda
tugallanmagan ishlab chiqarish moddiy resurslari zaxirasi shakllantiriladi.
Xizmatlar   ko'rsatish.   Masalan,   xaridorlarga   tovarlarni   etkazib   berish   yoki
axborot xizmatlari.
Ombor ishlarini tashkil etishda tegishli logistika operatsiyalari amalga oshiriladi,
ularni   ombor   orqali   material   oqimini   ko'chirishda   ularni   bajarish   ketma-ketligi
bo'yicha guruhlash mumkin.
1-guruh.   Yuk   kelgan   transport   vositalarini   tashqi   ekspertizadan   o'tkazish,
ularning yaroqliligi va muhrlarning yaxlitligini nazorat qilish.
2-guruh. Yuklarni tushirish joylari soniga ko'ra tushirish va dastlabki qabul
qilish, yuklarni qabul zonasiga olib borish.
3-guruh.   Tovarlarni   sifat   va   miqdor   bo'yicha   qabul   qilish,   tovarlarni
joylashtirish, agar kerak bo'lsa, qabul qilish dalolatnomasini tuzish.
4-guruh.   Ombor   yuk   birligining   shakllanishi,   uni   tashish,   saqlash   va
saqlash.
5-guruh.   Yuklarni   omborda   aylantirish,   ya'ni   saqlash   joyi   ichida
harakatlanish.
6-guruh.   Iste'molchilar   buyurtmalarini   yig'ish   va   ularni   yig'ish   joyiga   olib
borish uchun nomenklatura buyumlarini tanlash.
7-guruh. Yuklarni to'ldirish va ularni etkazib berish joyiga ko'chirish.
8-guruh. Yuklarni mijozlarga etkazib berish va etkazib berish.
Logistika   operatsiyalari   oqilona   olib   borilishi   uchun   butun   ombor
jarayonini   yoki   uning   alohida   bosqichlarini   batafsil   tavsiflovchi   oqim
jadvallarini   ishlab   chiqish   tavsiya   etiladi.   Texnologik   xaritalarga   odatda
quyidagilar   kiradi:   bajarilgan   operatsiyalar   ro'yxati   (ish   tarkibi);   talab
qilinadigan   mehnat   xarajatlari   (ishlash   muddati);   malakasi   va   professional
tarkibi va ijrochilar soni; ishlatilgan mexanizatsiya vositalari. Texnologik   xarita   yaratuvchisi   va   ombor   boshqarmasi   qaroriga   binoan
unda   alohida   operatsiyalarni   bajarish   paytida   tuzilgan   hujjatlar,   shuningdek
ijrochilar foydalanishi kerak bo'lgan ko'rsatma materiallari bo'lishi mumkin.
Texnologik   xaritalar   texnologik   jadval   bilan   to'ldirilib,   yuklash-tushirish
uskunalari   ishi   vaqtini,   avtotransport   vositalarining   omborga   kelishi,   ombor
ishlarini bajarilishini tartibga soladi.
3.1.1-rasm. Bu yurtmachilarning yetkazib beruvchiga bo’lgan
motivatsion reytinggi
Ombor   yoki   omborlar   majmui   xizmat   ko‘rsatish   infrastrukturasi   bilan
birgalikda   ombor   xo‘jaligini   tashkil   etadi.   Sanoat   korxonasida   ombor
xo‘jaligining   asosiy   vazifasi   sanoatning   tegishli   moddiy   resurslar   bilan   to‘g’ri
oziqlanishini,   ularning   saqlanishini   tashkil   etish   va   omborxona   amaliyotlarini
amalga oshirish bilan bog’liq xarajatlarni imkon boricha qisqarishdir. Logistika
tizimida omborlarning ahamiyati va o‘rni. Omborlar logistika tizimining asosiy
qismlaridan  birini  tashkil   etadi.  Logistik   tizim  omborlarga  bo‘lgan  tashkiliy   va
texnik-iqtisodiy talablarni shakllantiradi, omborlar tizimining maqsadini va eng
maqbul ishlash mezonini belgilaydi, yuklarni qayta ishlash shartlarini aniqlaydi.
O‘z   navbatida,   materiallarni   omborga   joylashtirishni   tashkil   etib   (omborni
joylashtirishga   joy   tashlash,   maxsulotlarni   saqlash   usullari   va   boshqalar) zaxiraning   logistika   tizimining   turli   xil   ishlarida   aylanishi   bilan   bog’liq
xarajatlariga, miqdoriga va harakatiga sezilarli ta’sir ko‘rsatadi.
Logistikada   omborlar   ham   ijobiy,   ham   salbiy   ahamiyatga   ega.   Omborda
saqlashning   salbiy   tomoni   shundaki,   zaxiralarni   omborda   saqlash   bilan   bog’liq
xarajatlar   hisobiga  tovar  narxi  oshadi.  Bu  omborga joylashtirish  amaliyotlariga
sarflanadigan xarajatlar, omborxonani ijaraga olish, omborlarni tartibda saqlash
bilan   bog’liq   xarajatlar.   1.   Iste   ’molchilar   buyurtmasiga   muvofiq   tegishli
assortimentni   yaratish.   Sotib   olish   va   ishlab   chiqarish   logistikasida   mazkur
vazifa ishlab chiqarishning turli bosqichlarini kerakli moddiy-texnika resurslari
bilan (sifati va soni bo‘yicha) ta’minlashga qaratilgan. Taqsimlash logistikasida
mazkur   vazifa   maxsus   ahamiyatga   ega.   Sotuv   omborlari   ishlab   chiqarish
assortimentini   mijozning   buyurtmasiga   muvofiq   iste’mol   assortimentiga
aylantiradi. Omborda kerakli assortimentni yaratish iste’molchilar buyurtmasini
samarali   bajarishga   va   mijozlarga   kerakli   hajmda   tovarlarni   tez   tez   yetkazib
berishga yordam beradi. 2. Omborga joylashtirish va saqlash. Mazkur vazifaning
bajarilishi mahsulot ishlab chiqarish va uni iste’mol qilish orasidagi vaqtinchalik
tafovutni   baravarlashga,   yaratilgan   zaxiralar   asosida   ishlab   chiqarish   jarayoni
uzluksiz   bo‘lishiga   va   iste’molchilarning   beto‘xtov   mahsulot   bilan
ta’minlanishiga imkon beradi. Ayrim tovarlar mavsumga qarab iste’mol etilishi
sababli ham tovarlarni taqsimlash tizimida saqlashga zarurat bor. 3. Jo‘natishga
mo‘ljallangan bir to‘da tovarlarni birlashtirish va yuklarni transportda jo‘natish.
Iste’molchilarning   aksariyati   omborlardan   vagonga   yoki   treylerga   sig‘adigan
miqdordan   ancha   kam   tovar   oladilar,   bu   esa   o‘z   navbatida   bunday   tovarlarni
yetkazib   berish   bilan   bog’liq   xarajatlarni   ancha   ko‘paytiradi.   Transport
xarajatlarini   kamaytirish   uchun   omborxona   transport   vositasini   yuk   bilan
to‘ldirish   uchun   bir   nechta   mijozlarning   katta   miqdorda   bo‘lmagan   yuklarini
birlashtirish vazifasini bajarishi mumkin. 4. Xizmat ko‘rsatish. Iste’molchilarga
yuqori darajada xizmat ko‘rsatish maqsadida omborlar mijozlarga turli xizmatlar
ko‘rsatishlari   mumkin:   tovarlarni   sotuvga   tayyorlash   (mahsulotni   qadoqlash,
konteynerlarni (maxsus idishlarni) to‘ldirish, tovarlarni o‘ramidan ochib olish va boshqalar);   asboblar   ishlashini   tekshirish,   yig’ish;   mahsulotni   sotuvga
tayyorlash;   transportda   jo‘natish   xizmatlari   va   boshqalar.   Omborda   texnologik
jarayonni tashkil qilish omborga joylashtirish amaliyotlarini tavsiflash. Omborga
invlashtirish amaliyotlari quyida keltirilgan tartibda amalga oshiriladi: • yuklarni
tushirish   va   qabul   qilish;   •   saqlash   uchun   joylashtirish   (tovarlarni   tekislab
stellajlarga joylash); • tovarlarni butlash va transportga ortish; • yuklarni ombor
ichida   transportlarga   ortish.   (yuklarni   tushirish   va   qabul   qilish   tuzilgan
shartnoma   shartlari)   asosan   amalga   oshiriladi.   Ko‘rsatilgan   ishlarni   omborda
bajarish texnologiyasi yukning xususiyatiga (donalab sotiladigan, sochiladigan),
transport vositasi turiga (treyler, konteyner 
Umumiy   foydalaniladigan   omborlarning   afzalliklari   quyidagilardan
iborat:
• ombor xo‘jaligini rivojlantirishga mablag; 
• ombor xo‘jaligini rivojlantirishga mablag’ sarflash talab etilmaydi; 
• moliyaviy xavf-xatarlar qisqaradi; 
•   ombor   hududidan   foydalanishga   o‘zgartirishlar   kiritish   mumkin   (ijara
maydonini va muddatini o‘zgartirish imkoni);
• omborni muvofiq darajada ushlab turishga va zaxiralar saqlanishiga ma’suliyat
pasayadi.
Omborlar   soni   haqida   qaror   qabul   qilinganda,   korxona   tovar   aylanishi   bilan
bog’liq   umumiy   xarajatlar   miqdorini   kamaytirish   sharoitlaridan   kelib   chiqishi
kerak.   Ombor   maydonini   hisoblash.   U   yoki   bu   ombor   binosini   tavsiflovchi
asosiy ko‘rsatkich - bu omborning umumiy maydoni o‘lchamidir.
3.2 Omborxona faoliytida innovatsion logistikadan foydalanishning
ahamiyati.
Ombor faoliyatining asosiy ko'rsatkichlari
Omborning   ishlash   ko'rsatkichlarini   uchta   tavsiflangan   ko'rsatkichlar
guruhlari bilan ifodalash mumkin: • omborlarning zichligi;
• ombor maydonidan foydalanish intensivligi;
• omborning moliyaviy-iqtisodiy ko'rsatkichlari.
Ombordagi   tovarning   aylanishi   -   ma'lum   muddatda   ombordan
chiqarilgan,   qiymat   jihatidan   ifodalangan   mahsulotlar   miqdori.   Ushbu
ko'rsatkich   nafaqat   ombordan   mahsulotlarning   umumiy   sotilishini,   balki
mahsulotning alohida guruhlari uchun sotilishini ham aks ettiradi.
Ombordagi   yukning   aylanishi   -   bu   ishning   murakkabligini   tavsiflovchi
ko'rsatkichdir va ma'lum vaqt oralig'ida (kun, oy, yil) ombordan o'tgan turli xil
mahsulotlar hajmi bilan hisoblanadi. Yetib kelish yoki ketish paytida omborning
aylanishini   hisoblash   mumkin   (bir   tomonlama   yuk   aylanmasi).   Ma'lum   vaqt
ichida   ombordan   chiqarilgan   mahsulotlar   miqdori   jismoniy   ko'rinishda
(kilogramm, tonna) ifodalanadi.
Omborxona   yuk   sig'imi   mahsulotni   to'g'ridan-to'g'ri   saqlash   uchun
mo'ljallangan omborxonaning maydoniga qarab tonnada yukini
Tavsiflaydi.
Omborning   o'ziga   xos   yuki   -   1   m2   saqlash   maydoniga   to'g'ri   keladigan
yukning massasini tavsiflaydi.
Ortiqcha   yuklanish   koeffitsienti   -   ortish   operatsiyalarini   bajarish
jarayonida   har   bir   jismoniy   tonna   yuk   bo'yicha   bajarilgan   operatsiyalarning
o'rtacha soni. Yuk koeffitsienti tonna operatsiyalarining hajmini (1 tonna yukni
transportdan transportga, transportdan omborga to'liq ko'chirish) jismoniy tonna
soniga bo'lish yo'li bilan hisoblanadi. Ortiqcha yuklanish koeffitsienti qanchalik
past bo'lsa, bu ishlar yanada oqilona tashkil etiladi.
Saqlash joyidan foydalanish ko'rsatkichlari  - saqlash maydoni
hajmidan oqilona foydalanilishini ko'rsatadi.
Ombor   yukining   notekislik   koeffitsienti   eng   band   bo'lgan   oyning
oborotini omborning o'rtacha oylik aylanmasiga nisbati sifatida
aniqlanadi.
Omborning yuk hajmidan foydalanish darajasi  mahsulotning zichligi va
balandligini tavsiflaydi.
Ombordagi   mahsulotlarning   aylanish   tezligi   mahsulotlarning   ma'lum
hajmdagi ombor orqali o'tishi intensivligini tavsiflaydi.
Ombor   xodimlarining   mehnat   unumdorligi   omborning   yuk   aylanmasi
hajmiga,   shuningdek   omborga   biriktirilgan   barcha   ishchilar   va   yordamchi
ishchilar soniga qarab hisoblanadi.
Ombordagi mahsulotlar zaxiralarini hisobga olish va nazorat
qilish usullari
Korxonadagi mahsulotni hisobga olishning asosiy tamoyillari:
 moddiy javobgar shaxslar tomonidan ombor kartalari yoki boshqa registrlardan
foydalanish   asosida   omborlarda   miqdoriy   hisobga   olishning   samaradorligi   va
ishonchliligi;   buxgalteriya   ishchilarining   mahsulotni   to'g'ridan-to'g'ri   saqlash   joylarida
harakatlanishi uchun ombor ishlarining hujjatlashtirishning to'g'ri va o'z vaqtida
bajarilishini, shuningdek
ombor yozuvlarini yuritilishini nazorat qilish;
 chegirma narxlarida mahsulotni pul ko'rinishida hisobga olish;
  operatsion   ombor   buxgalteriya   hisobi   bo'yicha   mahsulot   qoldiqlarini   ularning
muvofiqligini   tasdiqlash   uchun   buxgalteriya   ma'lumotlari   bo'yicha   mahsulot
qoldiqlari bilan taqqoslash.
Inventarizatsiya hisobining maqsadi:
  sotilgan   tovarlar   qiymatini   (xarajatlar   turi   sifatida)   hisobot   davrida   ushbu
mahsulotlarni sotishdan olingan daromadlar bilan
bog'lash;
 davr oxirida aktiv bo'lgan mahsulotning pul mablag'lari qiymatini o'lchash.
Buxgalteriya hisobi turlari:
* odatiy  - mahsulotni umumlashtirilgan ro'yxatga olish kartasi qo'llaniladi, unda
ma'lum bir omborda yoki korxonaning barcha omborlarida buxgalteriya hisobida
bo'lgan vaqtdagi mahsulotlarning soni va ularning qiymati ko'rsatilgan;
* partiyali  - xarajatlar schyot-fakturasining tovar moddalari mahsulot
kelib tushishiga qat'iy muvofiq shakllantiriladi (tamoyil bo'yicha)
* Bitta kirimli  - bitta hisob kartasi;
* operatsion   (qoldiqlarni olib tashlash) - bu mahsulotni saqlash uchun joylarni
(qutilar,   rulonlar,   sumkalar)   sanab,   omborni   hisobga   olish   tizimidagi
ma'lumotlarga ega bo'lgan mahsulotlarning javobgarligini
moddiy javobgar shaxslar tomonidan tekshirish tartibi. Keyin tegishli
norma va standartlarni hisobga olgan holda qayta hisoblash amalga
oshiriladi, ya'ni mahsulotlar miqdori aniqlanadi, ular joriy narxlarda
baholanadi. Siklni qayta hisoblash - bu ma'lum bir turdagi mahsulotlar
zaxiralarini vaqti-vaqti bilan tekshirish tartibi .
Mahsulot inventarizatsiyasi:
  qayta  sanab  chiqish  orqali  mahsulotning  haqiqiy  mavjudligini   aniqlash  tartibi,
ya'ni   qoldiqlarni   olib   qo'yish   va   hisoblarni   tekshirish.   Mahsulotlarning   haqiqiy
mavjudligi   to'g'risidagi   ma'lumotlar   buxgalteriya   hisobi   va   ombor   hisobi
ma'lumotlari bilan qiymat va jismoniy jihatdan taqqoslanadi;
 barcha turdagi mahsulotlarni doimiy yoki tanlab sanash (qaytasanash). Olingan
ma'lumotlar   jismoniy   narxlarda   amaldagi   narxlarda   baholanadi   va   mahsulot
guruhlari bo'yicha umumiy hajmda umumlashtiriladi.
Inventarizatsiya paytida quyidagilar tekshiriladi:
▪  saqlash birliklarining xavfsizligi;
▪  ularni saqlash va taqsimotning to'g'riligi;
▪  tortish uskunalari va o'lchash vositalarining holati;
▪  mahsulot yozuvlarini yuritish tartibi.
Inventarizatsiya turlari:
* majburiy  - quyidagi hollarda amalga oshiriladi:
▪  yillik moliyaviy hisobotni tayyorlashdan oldin;
▪  moliyaviy javobgar shaxslarni almashtirishda (ishlarni topshirish qabul qilingan kunda);
▪  o'g'irlash yoki suiiste'mol qilish, shuningdek mahsulotga zarar
etkazish faktlari aniqlanganda (bunday dalillar aniqlangandan
keyin darhol);
▪  yong'in va boshqa tabiiy ofatlar yuz berganda (darhol tugashi
bilan);
▪  korxona tugatilgan va qayta tashkil etilganida;
▪  joriy
▪  qattiq;
▪  tanlangan;
▪  rejalashtirilgan;
▪  rejadan tashqari (to'satdan);
▪   davriy  -  davr   oxiridagi  zaxiralar   hajmi   (ya'ni   mahsulotlar   soni)   aniqlanadi  va
sotilgan   tovarlarning   qiymati   davr   oxiridagi   zaxira   hajmini   sotiladigan
mahsulotlar sonidan chegirib tashlanadi;
▪  doimiy - xaridorlarga haqiqatan yuborilgan mahsulotlar miqdori
o'lchanadi.
Inventarizatsiya qilishning afzalliklari:
1. yillik jismoniy zaxiralarni ishlab chiqarish ehtiyojlarini
qondirishda uzilishlardan himoya qilish;
2. yillik zaxiralarni tuzatishdan himoya qilish;
3. xodimlarga zaxiralar darajasini to'g'ri baholash qobiliyatini berish;
4. buxgalteriya hisobidagi xatolar sabablarini aniqlash va ularni
bartaraf etish choralarini belgilash;
5. inventarizatsiya yozuvlarining aniqligini ta'minlash.
Omborda saqlanayotgan mahsulotlarni boshqarish usullari:
1. Saqlangan mahsulotlarning joylashishini kuzatish:
▪  taglik bilan;
▪  ikkita paletdan iborat "bir birining ustiga";
▪  qutining joylashgan joyida (qutilarga buyurtma berilganda);
▪  mahsulot nomi birligining joylashgan joyida (bitta bo'lak
konfiguratsiya holatida);
▪  saqlash uchun "massa";
▪  bir nechta alohida saqlash xonalarida.
2. Saqlangan mahsulotlarning holatini kuzatish:
▪  ishlab chiqarish sanasi bo'yicha;
▪  amalga oshirish davrining boshlanish sanasi bo'yicha;
▪   amalga oshirish muddati tugagan sanaga (tugash muddati bilan, shu jumladan
chekka hududlarga yetkazib berishni hisobga olgan holda; sotishga ruxsat berish
orqali);
▪  xavfli mahsulotlar toifasi bo'yicha.
3. Saqlangan mahsulotlarning barcha harakatlarini kuzatish:
•   har   bir   quti   uchun   ichki   yetkazib   berish   raqami   yoki   yaroqlilik   muddati
bo'yicha; •   kamerada   biron   bir   joyda   bo'lgan   barcha   tagliklar   va   qutilarning
harakatlanishning   "tarixi"   ga   ko'ra.   Saqlangan   mahsulotlarning   "tarixini"
kuzatish turli parametrlar bo'yicha amalga oshiriladi:
•  saqlash joyining raqami;
▪  tovar kodi;
▪  taglik raqami;
▪  Kiruvchi hujjat raqami
Kuzatuv tartiblari har bir iste'molchi uchun alohida belgilanadi.
Ombor   kompyuter   ma'lumotlarini   almashish   tizimi   barcha   hamkorlar   va
iste'molchilar uchun kun bo'yi ishlashi kerak.
 
Xulosa
Inventarizatsiyani hisoblash orasidagi vaqtni qisqartirish aniqlikni oshiradi.
Avtomatlashtirilgan   tizimlar   real   vaqtda   inventar   darajalari   va   tarkibi   haqida
aniq ma'lumot beradi. Omborda inventarizatsiyani boshqarishda qo‘llaniladigan
texnologiya   muvaffaqiyat   uchun   juda   muhim,   chunki   avtomatlashtirilgan tizimning   qiymati   tizimning   o‘zi   sifati   kabi   yuqoridir.   RF   va   ovozli   tizimlar
keng tarqalgan bo‘lib bormoqda, lekin ba'zi kichik operatsiyalar hali ham qog‘oz
tizimiga   bog‘liq.   Qaysi   turdan   foydalanilishidan   qat'i   nazar,   eng   muhimi
tizimning to‘liq mos kelishini ta'minlash, hatto muvofiqlikni intuitiv ko‘rinishga
olib   keladigan   holatlar   yuzaga   kelganda   ham.   Tizimda   mavjud   bo‘lmagan,
almashtirilgan   yoki   joyida   bo‘lmagan   ob'ekt   taklifi   kabi   istisnolar   yuzaga
kelganda, inventarizatsiya to‘liq va aniq qayd etilishini  ta'minlash uchun ushbu
istisnolar   qayd   etilishi   kerak.   Keyinchalik   murakkab   inventar   tasniflari   odatda
xatolarni   kamaytirish   va   mahsulot   yetkazib   berishni   yaxshilash   uchun
ma'lumotlarni bir zumda va aniq taqdim eta oladigan RF yoki ovozli tizimlarni
talab qiladi.
Omborni   samarali   boshqarish   uchun   tartib   ma'lum   bir   operatsiyaga   va
logistika tizimida ish oqimlari (1-rasm) bajarilishiga mos kelishi kerak. Har bir
sanoat   mahsulotning   ombor   tizimida   mavjudligi   bo‘yicha   o‘z   ehtiyojlarini
mustaqil ravishda hal  qilishi  mumkin: − Tez terib olish va jo‘natish uchun eng
ommabop   narsalarga   osongina   kirish   mumkin   bo‘lishi   kerak.   Ushbu   buyumlar
ob'ektning   old   qismida   saqlanishi   kerak,   shunda   forkliftlar   ob'ektlarga   etib
borish uchun ob'ektning orqa tomoniga haydashlari shart emas.
− Sanoat   turiga  qarab palletlar,  kartonlar, alohida  buyumlar  yoki   hatto lot
raqamlari bo‘yicha mavjudligini sozlash kerak bo‘lishi mumkin;
−   Omborning   optimal   tartibi   binolarning   maydonini   ham,   foydalanish
uchun mavjud bo‘lgan vertikal maydonni ham hisobga oladi. Joydan maksimal
darajada   foydalanishga   qo‘shimcha   ravishda,   yaxshi   tartib   asbobuskunalar   va
mehnatdan maksimal darajada foydalanishni, barcha narsalarga kirishni, barcha
narsalarning   xavfsizligini   va   xodimlarning   xavfsizligini   ta'minlaydi.
Forkliftlardan   foydalanish   umumiy   gorizontal   va   vertikal   bo‘shliqni   maksimal
darajada oshiradigan konfiguratsiyaga imkon beradi.
Omborda to‘g‘ri tashkil etilgan logistika jarayonlari ombor operatsiyalarini
amalga   oshirish   uchun   xarakteristikalar   va   zarur   parametrlarga   mos   kelishi,
zaxiralarning saqlanishini, xarajatlarni tejashni va logistika xizmatining optimal darajasini ta'minlashi kerak. Tashkiliy maqsadlarga erishish darajasi, omborning
samarali   ishlashi,   ushbu   tuzilmalarni   tashkil   etuvchi   korxonalarning
muvaffaqiyati   va   zanjirning   raqobatbardoshligi   ko‘p   jihatdan   ombor
operatsiyalari   samaradorligiga   va   ombordagi   logistika   muammolarini   o‘z
vaqtida hal qilishga bog‘liq (tashkiliy). va xodimlar, muvofiqlashtirish va aloqa,
topologik, texnik va texnologik, dasturiy ta'minot va axborot).
Innovatsion   jarayon   innovatsion   faoliyatga   nisbatan   keng   ma’noga   ega
bo‘lib,   u   quyidagilar   bilan   belgilanadi:   innovatsion   jarayon   ilmiy-tadqiqot,
ilmiy-texnikaviy   yangiliklarni   ishlab   chiqarishga   tatbiq   etish;   innovatsion
jarayon   investitsiyalashtirish   jarayoniga   nisbatan   qo‘llanilishi   jihatidan   qisqa
muddatli,   ya’ni   ilmiy   fikr   va   mulohazalarning   shakllanishidan,   uni   amalga
oshirish va tatbiq etish davrini  o‘z ichiga qamrab oladi. Innovatsiya ilm-fan va
texnika   taraqqiyoti   bo‘yicha   ma’lum   bir   yangilik,   kashfiyotlarni   yaratish   yoki
mavjud   ishlab   chiqarish   jarayoni   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   resurslardan
foydalanishni   takomillashtirish;   doimiy   ravishda   yangiliklar   izlash,   bozor
talablariga   mos   keladigan   mahsulotlarni   ishlab   chiqarishda   ilg‘or
texnologiyalarni   qo‘llash   va   mehnatni   tashkil   etish   usullaridan   foydalanish;
bozor iqtisodiyoti sharoitida innovatsion investitsiya mablag’laridan foydalanish
bozor subyektiv ixtiyorida bo‘lib, innovatsion faoliyatni tashkil etish darajasiga
bog’liq bo‘lishi kerak.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI 1.   Mirziyoyev   Sh.M   Milliy   taraqqiyot   yo‘limizni   qat’iyat   bilan   davom
ettirib, yangi bosqichga ko‘taramiz. Toshkent – O‘zbekiston – 2017
2.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.   M.   Mirziyoyevning
Konstitutsiyaning   26   yilligiga   bag’ishlangan   ma’ruzasi.   “Xalq   so‘zi”   gazetasi,
05.12.2018-yil, № 103. 
3.   Karimov   I.A.   “Mamlakatni   modernizatsiya   qilish   va   iqtisodiyotimizni
barqaror rivojlantirish yo‘lida”. —  Т .: O‘zbekiston, 2008 
4.   O‘zbekiston   Respublikasining   «Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   to‘g’risida»gi
qonuni.  Т : Iqtisodiyot va huquq dunyosi. 2010 y. 
5. Karriyeva Ya.K.Globallashuv jarayonida xalqaro transport logistik tizimi
faoliyatining samaradorligi.  Т D А U nashr tahririyati,  Т .: 2003 y. 
6.   Qosimova   М .S.   Logistikani   boshqarish.   U МК .   Iqtisodiyot,   Т oshkent.
2015y. 
7.  Бенсон   Д .,  Уайхед   Дж .  Транспорт и доrавка грузов / Пер. с англ. –
М.: Транспорт, 2000.
8.“Bojxona kodeksi” Qonuni Т: Adolat. 2016 y.
9.  Большой  бухгалтерский   bоварь.  Под  редакцией   А.Н.Азрилияна.  –
М.: Инrитут новой экономики, 2009. С.150. 
10. Umarova D.M. Bo’ronova M.A. Logistika o‘quv qo’llanma T – 2016
11. Д.Кондратьев «Анализ финансовой отчетьноrи». – М.: Финансы и
rатиrика, 2016. С.383. 
12. Макаренко В.А. Современньй bоварь. 2 т. –М.: 2010. 
13. “Xalq so’zi” gazetasi, 04.09.2018-yil, № 182..
14. Dadaboyev  К .A. Logistika. Darslik. Toshkent 2016
Y.K.Karriyev   “Innovatsion   logistika”   darslik   TDIU   “Iqtisodiyot”
nashriyoti 2019. 
15.   Y.K.Karriyeva   “Logistik   tizimlami   modellashtirish”   o‘quv   q   o‘llanma
TDIU “Iqtisodiyot” nashriyoti 2019. 
16.   A.S.Kucharov,   D.N.Ishmanova   “Bojxona   ishi”   o‘quv   q   o   ‘llanma
TDIU. “Iqtisodiyot” nashriyotH 2020.  17.   A.S.Kucharov,   D.N.Ishmanova   “Xalqaro   transport   tashuvlari”   o   ‘quv
qo‘llanma TDIU “Iqtisodiyot” nashriyoti 2020. 
18. Xo‘jayev F.3., Po‘latxo‘jayeva D.M., Aytiyeva S.A. Xalqaro logistika.
0 ‘quv qo‘llanma.  Т .: 2017
19.   Каримов   И . А .   Узбекиrан   Демократик   тарак . киётининг   янги
боскичида  -  Т .:  Узбекиrан , 2005
20.   А   .М   .Заваков.   Логиrика   материальных   зап   асо   в   и   финансовых
активов. М., «Питер», 2005.

Tijorat sohasida omborxona logistikasi.

Купить
  • Похожие документы

  • Kreditning mohiyati va moliya tizimidagi roli kurs ishi
  • Makroiqtisodiyot, uning maqsadlari va vazifalari
  • Asosiy makroiqtisodiy ko’rsatkichlar va ularni tahlili qilish xususiyatlari
  • Makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning tarkibi va mohiyati
  • Makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning tarkibi va mohiyati kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha