Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 449.2KB
Xaridlar 2
Yuklab olingan sana 15 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Adabiyot

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

692 Sotish

Tohir Malik hayoti va ijodi, hikoyalarining oʻziga xos jihatlari

Sotib olish
Tohir Malik hayoti va ijodi , hikoyalarining o ziga xos jihatlariʻ
Mundarija:
Tohir Malik hayoti va ijodi, hikoyalarining o ziga xos jihatlari	
ʻ ............................... 1
Mundarija: .................................................................................................................. 1
Kirish ......................................................................................................................... 2
I.Bob.Tohir Malik asarlarining badiiy falsafiy tahlili ................................................ 4
1.1. Tohir Malik hayoti va ijodi. ................................................................................ 4
1.2.Yozuvchi   Tohir   Malikning   “Nafs   kishanlari”   asari   badiiy   va   falsafiy
tahlili ........................................................................................................................ 12
1.3.Tohir Malikning "Alvido bolalik" qissasida  o smir  bolalarning taqdirlari	
ʻ
tahlili ........................................................................................................................ 17
II.Bob.Tohir Malik hikoyalarining o ziga xos jihatlari	
ʻ ........................................... 20
2.1.Tohir Malik “Shaytanat” kitobi haqida .............................................................. 20
2.2.Tohir   Malikning   "Tiriklik   suvi"   va   “Alvido   bolalik”   asari   hikoyasining
o ziga xos jihatlari	
ʻ ................................................................................................... 25
Xulosa ...................................................................................................................... 29
Foydalanilgan adabiyotlar ro yxati:	
ʻ ......................................................................... 30
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi: Tohir   Malik   XX   asr   boshlaridagi   o zbekʻ
ziyolilari   faoliyatini   o rganib,   Abdulla   Avloniy   hayoti   misolida   “Savohil”	
ʻ
(1987,   avval   “Qaldirg och”   nomida   nashr   etilgan)   romanini   va   Mirzakalon
ʻ
Ismoiliy xotirasiga atab “Ozod inson haqida qo shiq” (2008) qissasini yozdi.	
ʻ
Bu mavzu keyinchalik “So nggi o q” (1990), “Ov” (1997) qissalarida davom	
ʻ ʻ
etdi. “So nggi o q” asosida yetti qismli telefilm yaratildi. Uning ma naviyat	
ʻ ʻ ʼ
masalalariga,   axloqiy   qadriyatlarga   bag ishlangan   “Bir   ko cha,   bir   kecha”	
ʻ ʻ
(1988),   “Iblis   devori”   (2006),   “Eng   kichik   jinoyat”   (2007)   asarlari   ham
kitobxonlarga   manzur   bo ldi.   “Iblis   devori”   asosida   badiiy   film   suratga	
ʻ
olindi.   Adib   insonning   ma naviy-ruhiy   olamini   tadqiq   etishga   ko p   e tibor
ʼ ʻ ʼ
qaratdi. Buning samarasi o laroq “Jinoyatning uzun yo li” (2001), “Ayovsiz
ʻ ʻ
ilon”   (2009),   “Aql   va   Oqil”   (2010),   “Kelinlar   daftariga”   (2010),   “Tilingni
asra”,   “Mehmon   tuyg ular”   ma rifiy   asarlari   hamda   uch   kitobdan   iborat	
ʻ ʼ
“Odamiylik mulki” (2012) asari dunyoga keldi. 
Tohir   Malikning   yana   “Alvido…   bolalik”   (1989),   5   kitobdan   iborat
“Shaytanat”   (1994,1995,1997,2001,2011),   “Murdalar   gapirmaydi”   (1994),
“Yomonlikdan   yiroq   bo ling”   (2001),   “Talvasa”   (2007),   “Tilla   kalamush”	
ʻ
(2007),   “Voy,   onajonim”   (2009),   “Sohilsiz   dengiz”,   “Padarkush”   (2011),
“Samum” (1-2 kitob, 2012–2013), “Charxpalak”, “Halovat”, “Shaytanatning
jin   ko chalari”,   “Nomus”,   “Kuyov   bola,   sizga   aytar   so zim   bor”   (2012),   12	
ʻ ʻ
jildli   “Tanlangan   asarlar“,   Munojot”   (2013),   “Umidlar   dashti”,   “Umidimiz
yulduzlariga”   (2014),   “Po rtanali   ummonda   suzar   hayot   qayig i   (1-2   kitob,	
ʻ ʻ
2015) kabi roman, qissa, hikoyalar, badealar kitoblari nashr etildi.
Kurs ishining maqsadi : O’quvchilarni Tohir Malik hayoti va ijodi bilan
tanishtirish
Kurs ishining vazifasi : Tohir Malik asarlarining  badiiy falsafiy tahlil 
qilish 
2 Kurs ishining ob'ekti:  Tohir Malikning "Alvido bolalik" qissasida 
o smir bolalarning taqdirlari tahliliʻ
Kurs ishining predmeti:  Tohir Malikning "Tiriklik suvi" va “Alvido 
bolalik” asari hikoyasining o ziga xos jihatlari	
ʻ
Kurs ishining tuzilishi : Kurs ishi kiris qismi, 2 ta bob, 4 ta reja, xulosa 
va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
3 I.Bob.Tohir Malik asarlarining  badiiy falsafiy tahlili
1.1. Tohir Malik hayoti va ijodi.
1920   yili   Marg‘ilon   hunarmandlarining   oqsoqoli   Hobil   Mirsoli   о ‘g‘li
xufton namozidan chiqqan paytida, shunday masjid ostonasida otib  о ‘ldirildi.
Bu fojia uning   о ‘smir yoshidagi   о ‘g‘li Abdumalikka og‘ir ta’sir qildi. Avval
Farg‘onaga   ketib,   harbiy   maktabga   о ‘qishga   kirdi.   S о ‘ng   Toshkentga,
mahalliy millat farzandlari uchun ochilgan zobitlar  о ‘qishiga keldi.Xuddi shu
yillari   Mirzakalon   ismli   yigitcha   ham   Toshkentga,   Erlar   bilim   yurtiga
о ‘qishga   keldi.   Keyinchalik   “Mirzakalon   Ismoiliy”   nomi   bilan   mashhur
b о ‘lgan   bu   yigitcha   Andijonning   Buloqboshi   qishlog‘iga   tug‘ilgan,   s о ‘ng
yetimlik   ozoriga   chidolmay   О ‘shdagi   xolalarinikiga   qochib   kelgan,   О ‘shda
savod chiqargach, ilm istagida poytaxt sari otlangan edi. Keyingi yili singlisi
Sanobarni   ham   Toshkentga   olib   keldi.   Sanobar   Qizlar   bilim   yurtida   о ‘qiy
boshladi.   Abdumalik   yosh   zobitlar   tashkil   etgan   havasorlik   t о ‘garagida,
Sanobar   esa   b о ‘lajak   muallimalar   qatorida   san’at   t о ‘garagida   qatnashishar
edi.   Ikkovlari   ham   dutorni   yaxshi   chalar   edilar.   Ikki   yosh   havasmand
san’atkorlar k о ‘rigida tanishdilar va oqibatda oila qurdilar. Abdumalik Hobil
о ‘g‘li     mashhur   sarkarda   Mirkomil   Mirsharopov   boshqargan   О ‘zbek
diviziyasida   Sobir   Rahimov   kabi   zobitlar   bilan   xizmat   qildi.   О ‘sha   paytda
poytaxt   Samarqandda   edi.   Abdumalik   bilan   Sanobarning   t о ‘ng‘ich
farzandlari   Samarqandda   tug‘ildi.   Ular   besh   farzand   k о ‘rdilar.   Kenjalari
Tohir   urushdan   keyin,   1946   yilning   oxirida   Toshkentda   tug‘ildi.   Harbiylar
hamisha k о ‘chib yurishgani sababli ularning  о ‘z uylari b о ‘lmagan edi. 1945-
1947   yillarda   Mirzakalon   Ismoiliy   Berlinda   xizmat   qilgani   uchun   oilasini
k о ‘chirib   ketgan,   uning   uyida   singlisi   oilasi   bilan   vaqtincha   yashagan   edi.
4 “Taqdir taqozosi bilan tog‘amning  uylarida tug‘ilibman, yozuvchilik ehtimol
menga  о ‘shandayoq “yuqqan”dir”, deb eslaydi Tohir Malik. 
              B о ‘lajak   yozuvchi   barcha   tengdoshlari   kabi   urushdan   keyingi
qiyinchiliklarni   boshidan   kechirdi.   T о ‘yib   non   yemaslik,   uysizlik,   ijarama-
ijara k о ‘chib yurishlar... Bular – bolalik xotiralari. U dars tayyorlab   о ‘tirgan
akalari,   opalari   yonida   о ‘tirib,   maktabga   bormay   turiboq   savodini   chiqardi.
Shuning   uchun   ham   uni   olti   yoshida   K о ‘kcha   dahasidagi   40-maktabga
о ‘qishga berdilar. Ukaning  о ‘qishga qiziqishini bilgan akalari va opalari unga
bajonidil   yordam   berishardi.   Katta   aka   –   Botir   о ‘zining   birinchi
stipendiyasiga   “Mard   yigit”   degan   kitob   sotib   olib,   ukasiga   sovg‘a   qildi
(Tohir   Malikning   bir   necha   ming   nushani   tashkil   etuvchi   boy   kutubxonasi
bor.   1954   yilda   sovg‘a   qilingan   “Mard   yigit”   uning   eng   e’zozli   kitobi
hisoblanadi).1950   yilning   oxirida   Mirzakalon   Ismoiliy   “xalq   dushmani”
degan   tuhmat   bilan   qamaldi.   “Kechasi   uyg‘onib   ketib   qarasam,   ayam
rahmatli qora chiroq nurida d о ‘ppi tikib  о ‘tiribdilar,deb eslaydi Tohir Malik,-
Q о ‘llari ishda-yu, k о ‘zlarida yosh. 
                “Nega   yig‘layapsiz?”   deb   s о ‘radim.   Javob   bermadilar.   Sababini
yillar   о ‘tib   bildim.   Tog‘amning   “xalq   dushmani”   emasligi   ma’lum   b о ‘lib,
“oqlanib”   chiqqanlarida   ikkinchi   sinfda   о ‘qirdim.     Dastlabki   mashqlarim
о ‘shanda   boshlangan.   Ammo   dastlabki   mashqlarimni   tog‘amga   k о ‘rsatishga
ch о ‘chir   edim...1958   yilda   Mirzakalon   Ismoiliyning   “Farg‘ona   tong
otguncha”   romani   nashr   etilib,   shuhrat   qozondi.   Shu   kezlari   bolalar   ijod
uyidagi adabiy t о ‘garakda Tohir dastlabki hikoyalarini   о ‘qib berardi.   О ‘zbek
bolalar   adabiyotining   yirik   namoyondalari   Quddus   Muhammadiy,   keyinroq
Qudrat Hikmat boshqargan bu t о ‘garakni Tohir Malik “ijod maktabim”, deb
tilga oladi. T о ‘garakdagi muhokamalarda yaxshi baho olgan uning hikoyalari
“Gulxan”   jurnaliga   tavsiya   etildi   va     nashr   etildi.   Shu   bois   yozuvchi   “Men
1960   yil   iyun   oyida   tug‘ilganman”,   deb   hazil   qiladi.   Maktabni   1963   yilda
5 tamomlab,   hozirgi   Milliy   universitetning   kechki   jurnalistika   fakultetiga
о ‘qishga   kirdi.   Kunduzi   qurilishda   duradgor,   g‘isht   teruvchi   b о ‘lib   ishladi.
1965   yili   maktabda   kimyo   laboratoriyasida   ishladi.   Kunduzgi   ish,   kechki
о ‘qish   ijodga   salbiy   ta’sir   qilmadi.   О ‘qishdan   qaytganda,   tunlari   ijod   bilan
shug‘ullanishda   davom   etdi.   Ustoztog‘aning:       “ О ‘zing   yaxshi   bilmagan
narsani yozma”, “Boshqalar yurgan y о ‘ldan yurma, ijodda  о ‘z s о ‘qmog‘ingni
top”, degan ikki  о ‘gitiga amal qildi.   1
                  Bolalar   uchun   hikoyalar   yozib,   shu   y о ‘lda   badiiy   ijod   sirlarini
о ‘rgangan   Tohir   Malik   о ‘zbek   adabiyotida   kam   e’tibor   berilgan   fantastika
janriga aynan talabalik yillari q о ‘l urdi va bir qator asarlir bilan kitobxonlar
e’tiborni   о ‘ziga   tortdi.   Uning   talabalik   yillari   yozilgan   “Hikmat   afandining
о ‘limi”   asari   о ‘zbek   adabiyotida   fantastika   y о ‘nalishida   yozilgan   birinchi
qissa   sanaladi.   Shundan   s о ‘ng   uning   bu   y о ‘nalishdagi   bir   qator   hikoyalari,
“Falak”, “Somon y о ‘li elchilari”, “Tiriklik suvi”, “Zaharli g‘ubor” (keyinroq
“Vasvasa” nomi bilan qayta ishlangan)   qissalari, “Devona” romani (dastlab
“Chorrahada   qolgan   odamlar”   nomida   nashr   etilgan)   “Qora   farishta”   kitobi
e’lon qilindi va bu asarlar rus hamda chet tillarga tarjima qilindi.        
  Adib 20-asr avvalidagi   о ‘zbek ziyolilari hayoti va faoliyatini   о ‘rganib,
Abdulla   Avloniy   hayoti   misolida   “Savohil”   (avval   “Qaldirg‘och”   nomida
nashr etilgan) romanini   va Mirzakalon Ismoiliy xotirasiga atab “Ozod inson
haqida   q о ‘shiq”   hujjatli   qissasini   yozdi.   Bu   mavzu   keyinchalik   “S о ‘nggi
о ‘q”, “Ov” qissalarida davom etdi. “S о ‘nggi  о ‘q” asosida yetti qismli telefilm
yaratildi.  Uning ma’naviy boylik masalalariga bag‘ishlangan “Bir k о ‘cha, bir
kecha”,   “Iblis   devori”,   “Eng   kichik   jinoyat”   asarlari   ham   kitobxonlarga
manzur b о ‘ldi. “Iblis devori” asosida badiiy film suratga olindi. 
           Adib insonning ma’naviy-ruhiy olamini tadqiq etishga k о ‘p e’tibor
qaratdi   va   buning   oqibati   о ‘laroq   “Jinoyatning   uzun   y о ‘li”,   “Kelinlar
1
  Toxir Malik. Nasf kishanlari. T.: "Yangi asr avlodi", 2018. 
6 daftariga”,   “Halol   nima-yu,   harom   nima”,   “Ayovsiz   ilon”,   “Aql   va   Oqil”,
“Tilingni   asra”,   “Mehmon   tuyg‘ular”   (bu   mavzu   bir   necha   marta   qayta
t о ‘ldirilib, “Iymonlashish umidi”, “Tosh qalblarga nazar solinmas” nomlarida
nashr etildi)  ma’rifiy asarlari hamda uch kitobdan iborat “Odamiylik mulki”
risolasi yozildi.   
       Tohir Malik ijodida detektiv tarzi alohida ahamiyat kasb etadi. Adib
bu y о ‘nalishga asos soluvchilardan biridir. “Alvido, bolalik” va “Charxpalak”
qissalari   kitobxonlar   tomonidan   yaxshi   kutib   olinib,   yillik   mukofot   bilan
taqdirlangach, u “Shaytanat” romani ustida ish boshladi. Asarning t о ‘rt kitobi
о ‘n   besh   yil   davomida   yozilib,   k о ‘p   nushada   nashr   etildi   va   yigirma   qismli
film ishlandi. Yozuvchi    asarga  nuqta  q о ‘yish  erta deb  hisoblab,  2011 yilda
asarning   beshinchi   kitobini   nashr   ettirdi.   Bu   orada   uning   “Murdalar
gapirmaydilar”,   “ О ‘lim   uchburchagi”,   “Talvasa”   kabi   asarlari
yozildi.Yozuvchi   asarlarini   о ‘qigan   kitobxon   tasvirlangan   eng   yomon
odamdan   ham   butkul   nafratlanmaydi,   aksincha,   qismatiga   achinadi.     Nega
shunday?   Chunki   yozuvchi   insonlarni,   ularning   ichki   kechinmalarini,
ruhiyatlarini   sinchiklab   о ‘rganadi   va   kitobxonni   ham   mana   shu   ruhiyat
olamiga olib kiradi. Uni shu holga solgan sabablarni tahlil qilishga va xulosa
chiqarishga y о ‘naltiradi. 
                “Alvido,   bolalik”   va   “Talvasa”   yozuvchi   ijodida   alohida   о ‘rin
tutadi. Asardagi asosiy g‘oya – hech kim jinoyatchi b о ‘lib tug‘ilmaydi, bolani
atrof muhit, jamiyatdagi turli illatlar jinoyatchiga aylantiradi. “Men  о ‘smirlar
va   yoshlarning   jinoyat   k о ‘chasiga   kirib   qolayotganiga   befarq   qarab
turolmayman,-deydi   adib.-Bolalar   ahloq   tuzatish   koloniyalariga   har
borganimda yuragim eziladi. Ozod, erkin yashab,   о ‘qib, hunar   о ‘rganadigan
yoshdagi   bolalar   bu   yerga   qanday   tushib   qoldilar?!   Nahot   jinoyat   olami
ularga jozibali k о ‘rinsa?! Men jinoyat olamini “Shaytanat”, ya’ni “shaytonlar
yetovidagi   zulmkorlar   olami”   deb   atab,   “Ehtiyot   b о ‘ling,   jigarlarim,   bu
7 k о ‘chaga   yaqin   y о ‘lamang.   Boshi   berk   bu   k о ‘chaning   adog‘ida   faqatgina
azobli,   xorli   о ‘lim   topasiz”,   demoq   niyatida   yozdim.   Yozganlarimni
ogohlantirish,   deb   qabul   qilishlaringizni   istardim”.“Alvido,   bolalik”
sahnalashtirilib, Yosh tomoshabinlar teatrida 600 martadan ziyod  о ‘ynaldi va
hanuz   namoyish   etilyapti.   Shuningdek,   Andijon,   Sirdaryo,   Qashqardaryo
teatrlarida ham sahnalashtirildi. 
                   Tohir Malik tarjimachilik sohasida ham qalam tebratgan. Karlo
Gotssi,   Lev   Tolstoy,   Fyodor   Dostoyevskiy,   Vladimir   Ikskul,   Chingiz
Aytmatov, Ahiyor Hakimov va turk hamda bulg‘or adiblari asarlarini   о ‘zbek
tiliga tarjima qilgan.  
              Adib   kinodramaturgiya   sohasida   ham   barakali   ijod   qildi.   О ‘z
asarlari   asosida   suratga   olingan   filmlar   ssenariylarini   yozish   bilan   birga
“Akademiya”, “ О ‘rgimchak t о ‘ri” badiiy filmlari hamda “Amir Temir davri
adabiyoti”,   “Sohilsiz   dengiz”,   “Moshtabib”,   “Varaxsha”,   “Zulmat   saltanati”
hujjatli   filmlar   ssenariylarini   yozdi.Tohir   Malik   tahririyatlardagi   faoliyatini
talabalik   yillari   boshlagan.   Hozir   “Tong   yulduzi”   deb   nomlanuvchi   bolalar
gazetasida   adabiy   hodim,   b о ‘lim   boshlig‘i   vazifasida   ishladi.Universitetdagi
о ‘qishi   yakunlangach,   harbiy   xizmatda   b о ‘ldi.   S о ‘ng   respublika   radiosida,
“CH о ‘lpon”  va  G‘afur  G‘ulom  nomidagi  nashriyotlarda,  “Guliston”,  “Sharq
yulduzi”,   “Yoshlik”   jurnallarida   b о ‘lim   boshlig‘i,   mas’ul   kotib,   Bosh
muharrir   lavozimlarida   ishladi.   Keyingi   о ‘n   besh   davomida   Ichki   ishlar
vazirligi  Akademiyasida  о ‘zbek tilidan  dars  beradi. 
                Yozuvchining   bir   qator   asarlari   kitobxonlar   orasida   о ‘tkazilgan
s о ‘rov asosida turli  yillarda yillik mukofotlar bilan, xususan  G‘afur G‘ulom
nomidagi   mukofotlar   bilan   taqdirlangan.   Yoshlar   tarbiyasiga   oid   asarlari
inobatga  olinib  “Maorif  fidoyisi”  unvoni  berilgan.  Shuningdek,   О ‘zbekiston
Respublikasi Prezidenti farmoni bilan “D о ‘stlik” ordeni va “ О ‘zbekiston xalq
yozuvchisi” faxriy  unvoni bilan taqdirlangan. 
8                 Bugun  muayyan   shaklu   shamoyil  kasb   etib,   adabiy   y о ‘nalishlari
anchagina   muayyanlashgan   yaqin   yigirma   besh     yillik   о ‘zbek   romanlarida
milliy-adabiy   an’analarning   qayta   b о ‘y   k о ‘rsatishi   hamda   ilg‘or   jahon
romanchilik   maktablarining   samarali   ta’siri   kuzatiladi.   Darhaqiqat,
romanchiligimizga   80-yillardan   e’tiboran   hayotga   yangicha   tafakkur   bilan
yondashuvchi   о ‘zgacha   uslub   kirib   keldi.   Lirizm   о ‘rnini   izchil   realizm,
romantik   sentamentallikni   birmuncha   qat’iyat   egalladi.   Roviy   timsoliga
e’tibor   ortdi.   90-yillardan   e’tiboran   qahramonlarga   b о ‘lgan   munosabatda
murakkabliklar k о ‘zga tashlana boshladi. Bularning aksariyati  о ‘tgan asrning
20-30-   yillari   an’analariga   u   qadar   t о ‘g‘ri   kelmaydi.   Chunki   endilikda
romanlarimizda   xalq   taqdiri   qahramon   taqdiri   y о ‘sinida   aks   eta   boshladi.
Nosirlarda   anchagina   jur’atlilik   va   qat’iyat,   olamga   ma’rifatli   g‘oya   bilan
qarashga   intilish   paydo   b о ‘ldi.   Roman   poetikasida   asotirlar,   afsona   va
rivoyatlar katta   о ‘rin tutib, kompozisiya tarkibiga singib keta boshladi. Hatto
parallel   majoziy   y о ‘nalishni   tashkil   etib,   roman   matnida   mustaqil   va   tugal
о ‘rin   tutdi.   Ularning   adabiy-badiiy   funksiyasida   о ‘zgarishlar   sodir   b о ‘ldi.
Natijada,   k о ‘plab   yangi   k о ‘rinishdagi:   tarixiy-konseptual,   tarixiy-polifonik,
tarixiy-biografik, mistik-fantastik singari romanlar paydo b о ‘ldi. 
Shuning   uchun   b о ‘lsa   kerak,   adabiyotshunosligimizda   keyingi   yillarda
yaratilayotgan   о ‘zbek   romanlaridagi   G‘arb   va   jahon   romanchiligi
an’analariga   ergashish   hollarini   kuzatish   tamoyili   ustuvor   b о ‘lmoqda.
Albatta,   о ‘zbek   romanining   F.Kafka,   A.Kamyu,   J.Joys,   U.Folkner,
G.G.Markes,  X.Xesse,  F.M.Dostoyevskiy  va  boshqa   о ‘nlab  vakillari   ijodiga
qiyosan   о ‘rganilishini   mutlaqo   ijobiy   hol   sifatida   baholamoq   lozim.
Shuningdek,   biz   M.Baxtin,   Y.Borev,   Xose   Ortega-i-Gasset,   Z.Freyd,
E.Fromm   singari   adabiyotshunosu   estetlarning   nazariy   qarashlari   asosida
tahlilu   tadqiq   etish   an’anasi   shakllanayotganligi   kabi   “ergashish”   va
о ‘zlashtirish   jarayonini   ham   zinhor   inkor   etmoqchi   emasmiz.Ayni   paytda,
9 ayrim tadqiqotlarda bir qadar sun’iylik hollari kuzatilishidan ham k о ‘z yumib
b о ‘lmaydi.   Jumladan,   milliy   roman   genezisini   g‘arb   va   rus   romanchiligiga
bog‘lash va modern roman tabiatini Xose Ortega-i-Gasset nazariyasi asosida
ochishga   urinishlar   k о ‘zga   tashlanmoqda.   Vaholanki,   har   qanday   “modern”
hodisasi   milliy   tafakkurning   yangilanishi   asosida   yuzaga   keladi.   Bu
jarayonda   birlamchilik   mavqei   hamisha   Sharqona   tafakkur   tarzi   tomonida
b о ‘ladi. Tashqi ta’sir esa hamisha ikkilamchidir. 2
                        О ‘zbek   romanlari   ichki   tabiatida   paydo   b о ‘lgan   jiddiy
о ‘zgarishlarni qiyosiy va qiyosiy-tipologik aspektda   о ‘rganishni niyat qilgan
ayrim   adabiyotshunoslarimiz   esa   XX   asr   о ‘zbek   romanchiligi   hikoya
tarzining jahon adabiyoti kontekstidagi   о ‘rni va rolini belgilashda M.Baxtin,
X.Ortega-i-Gasset,   D.Dyurishin   va   V.Kojinovlar   konsepsiyasigagina
tayanadilar.   Jumladan,   О ‘.Xoshimov   romanlarining   hikoya   tarzi   va
kompozision-uslubiy   tarkibidagi   о ‘ziga   xosliklarni   U.Folkner   ijodi   bilan
qiyoslashga urinish hollarini uchratamiz.Shubhasiz,  О ‘.Hoshimov izlanishlari
jahon   adabiyotida   kechgan   badiiy-estetik   taraqqiyotga   hamohang,   muayyan
qonuniyatlarga   tayanuvchi   jarayondir.   Ammo   “Ikki   eshik   orasi”   asari
arxitektonikasi   va   bayon   tarzi   U.Folknerning   “Kogda   ya   umirala”   asaridan
k о ‘ra,   60-yillardan   e’tiboran   romanchiligimizda   kechgan   jiddiy   shakliy-
uslubiy   izlanishlar   bilan   ham   chambarchas   bog‘liqdir.   Jumladan,
A.Muxtorning “Chinor” romanidan boshlanib, 80-yillarning ikkinchi yarmida
yangi   bosqichga   k о ‘tarilgan   taraqqiyot   tendensiyalari,   xususan   hikoya   tarzi
va   uslubiy   yangilanishlarning   transformasiyaga   uchrashi   hodisasini   misol
qilish   mumkin.   Binobarin,   hali   rus   tiliga   tarjimasi   ham   “Ikki   eshik   orasi”
nashridan   keyin   amalga   oshirilgan   U.Folkner   romanini   qiyosga   tortishdan
k о ‘ra,   uni   yuqoridagi   jarayonlar   bag‘rida   olib   kuzatish   mazkur   roman
mohiyatini kengroq inkishof qilish imkonini bergan b о ‘lar edi. 
2
  www.wikipedia.com
10                   Zotan, adibning aksariyat qahramonlari tiynatida   о ‘ziga xos bir
valiylik mavjud b о ‘lib, ular olam va inson muammolari, yashashning ma’no-
maqsadi haqida  о ‘ylaydigan BUTUN ODAMlar. Ularning ifodasi esa, atayin
qidirib   topilgan   shaklbozlik   b о ‘lmay,   olamiy   tafakkurga   hamohang   yuksak
mezonlarda   fikrlashga   moyil   yozuvchi   dunyoqarashi,   hayotsevar   ruhining
asar yozilayotgan onlardagi kayfiyat-hollariga uyg‘unlashuvi manzaralaridir.
О ‘zbek   romani   qay   bir   jihati:   (milliy   kolorit,   milliy   ruh,   о ‘zbakiy   tasavvur
tarzimizga   xos   ruhiy   murakkabliklarning   u   yoxud   bu   qirralarini   aks   ettirish
yoxud shaxsni murakkab tizim sifatida qalamga olishi, til, arxitektonika, fikr
va   tafakkurga   asoslanishi   va   b.)   dan   olib   qaralganida   ham   tom   ma’nosi   ila
milliy   hodisadir.   Binobarin,   zamonaviy   romanchiligimizda   kechayotgan
uslubiy-struktural   о ‘zgarishlarni   N.V.Gogol,   M.Bulgakov,   F.Kafka   yoki
boshqa biron rus va G‘arb adabiyoti namoyandasi asarlari bilan qiyoslashda
parallelliklarni   kuzatishga   e’tibor   orttirilishi   kerak.Nazarimizda,   “ о ‘zbek
adibining   ta’sirlanishi”,   “ijodiy   о ‘zlashtirishi”ga   urg‘u   berish   istiqbolsiz
y о ‘ldir.   U   yoxud   bu   asarning   jahon   adabiyotidagi   qandaydir   analogi
mavjudligini aniqlash va ularni  о ‘zaro chog‘ishtirish shu asarning “z о ‘r”ligini
emas,  aksincha taqlid samarasi   о ‘laroq bunyod  b о ‘lganligini k о ‘rsatadi.   О ‘z
ijodiy   uslubi,   sozi   va   ovoziga   ega   b о ‘lish,   birinchi   navbatda,   taqlid
bosqichidan  yuksalishdir.  Turli   estetik   nuqtai  nazarlar  avvalambor   yozuvchi
dunyoqarashida   t о ‘qnashib,   milliy   asosda   transformasiyaga   uchraydi.
Yuqorida   ta’kidlaganimizdek,   rivoyat,   afsona,   she’riy   parchalar,   fantastik
makon   va   reallikning   qorishuvi,   qahramonlar   qiyofasining   evrilishi,
kinoyaviy   mazmunning   kuchayishi   singari   о ‘nlab   belgilar,   avvalambor,
Sharqona   asoslardan   suv   ichadi.   G‘arb   asosini   Sharq   ruhi   bilan
tutashtirmagan   munaqqid   milliy   romanlarimizni   baholash   mezonlarida
adashishi   muqarrar.   Zotan,   hozirgi   romanchiligimiz   taraqqiyotining
sarchashmalari   Sharqona   tafakkurdan,   xalq   og‘zaki   ijodi   va   qadimgi   о ‘zbek
11 nasridan,   shuningdek,   adabiyotimizning   porloq   sahifasi   b о ‘lgan   jadid
adabiyotidan ajralgan hodisa emas. 
1.2. Yozuvchi Tohir Malikning “Nafs kishanlari” asari badiiy
va falsafiy tahlili
Adabiyot,   unda   yoritilajak   har   bir   muammoli   masala,   xoh   katta,   xoh
kichik   bo‘lsin,   atroflicha   o‘rganish   va     tadqiq   etish   bugungi   kunda   dolzarb
ahamiyat kasb etadi. Ayniqsa, asos-o‘zagini islomiy qadriyatlar tashkil etgan
Sharq   mumtoz     adabiyotini   bugungi   kunda   yangich а   qarashlar,   haqqoniy
yondoshuvlar   asosida   tekshirish,   o‘rganish   kelajak   yosh   avlodni   tarbiyalash
borasida  muhim  yo‘nalishlardan biri hisoblanadi.
Ma lumki, har bir inson o zining qisqa muddatlik umrida ko plab fikrlarʼ ʻ ʻ
qarama-qarshiliklariga   duch   keladi.   Bunday   vaziyatlar   xoh   u   butun   bir   yurt
boshlig'i   bo lsin,   xoh   yetuk   ziyoli   inson,   xoh   oddiy   xammol,   har   birida	
ʻ
uchrashi mumkin. Xususan, serqirra ijodkor, o tkir qalam sohibi Tohir Malik	
ʻ
ham   shu   kabi   o y   kechinmalarni   boshidan   o tkazgan   va   ularni   qog ozga	
ʻ ʻ ʻ
tushirgan.Yozuvchi   o zining   “Nafs   kishanlari”   nomli   asarida   ushbu	
ʻ
kechinmalarni   aks   ettirgan.   Mazkur   to plamdagi   fikr   va   qarashlar   aynan   bir	
ʻ
mavzu   doirasida   emas.   Lekin   u   mazmuniy   jihatdan   bir-biriga   bog liq.   Izoh	
ʻ
joizki,   asarning   tub   mazmuni   inson   iymonini   kemiruvchi   nafsning   ofatlari
xususidadir. Shu o rinda asardagi bir parchani keltirsak:	
ʻ
“Shirin dunyoning shirin tillari
Aqlsiz aqlimning aqlini oldi.
Va... kula-kula lahadga kuzatib qoldi” [1.5].
Ushbu parchada inson tug ilganidan boshlab hayoti davomida bu omonat	
ʻ
dunyoda   o tkinchi   ne matlarga   ishonib,   xoyu   havasga   berilishi   tufayli   o z	
ʻ ʼ ʻ
o zligini yo qotishi va shu tariqa, iymonining kuchsizlanishiga sabab bo ladi.	
ʻ ʻ ʻ
12 Holbuki,   inson   shu   tariqa   umr   kechirar   ekan,   u   har   qanday   tubanlikka   ham
qo l  urishi  mumkin.Yana  bir  misrada  esa  shunday  deyiladi:  “Kutyapti  intiq,ʻ
Kimnidir   Jahannamning   olov   gullari”   Ushbu   jumla   yuqoridagi   misraning
mantiqiy   davomi   deyish   mumkin.   Bundan   ko rinib   turibdiki,   har   birimiz	
ʻ
iymonsiz,   Alloh   amrini   unutib   o z   burchimiz,   vazifalarimizni   ado   etmas	
ʻ
ekanmiz   kuni   kelib,   jahannamning   otash   olovida   yonmog'imiz   aniq.   Shu
o rinda, ijodkorning badiiy so z qudratini naqadar go zal ifoda etganini ta rif	
ʻ ʻ ʻ ʼ
etmoq   kerak:   olov   gullar,   bu   o ta   ma noli   va   ajib   o xshatish   desak	
ʻ ʼ ʻ
adashmagan   bo lamiz.   Bu   yozuvchining   naqadar   mahoratli   ijodkor	
ʻ
ekanligining   yana   bir   isboti   deyish   mumkin.   Navbatdagi   misrada   esa
yozuvchining tanqidiy tahlil qila olgan va jumladan, o'xshatishdan mohirona
foydalangan desak xato qilmagan bo lamiz:	
ʻ
“Oppoq dasturxon erur Ka'ba -
kimdir kiradir kirlangan kirlarin to kmoqlik uchun 	
ʻ
so ng... yana bemalol kirlanish uchun” [1.6].	
ʻ
Yuqorida   ta’kidlab   o tilganidek,   ushbu   satrlarda   holatni   tanqidiy	
ʻ
baholash g oyat mohirona amalga oshirilgan.Yozuvchi qalamga olgan ushbu	
ʻ
holat   anchayin   achinarli   hol.   Negaki,   hozirgi   bizni   o rab   turgan   olamda	
ʻ
qanchadan  qancha  soxta  iymon  keltiruvchilarni  uchratish  mumkin. Ularning
aqidasi   bo yicha   Allohning   uyi   bo lmish   Ka'baga   qilgan   tashrifi   ularning	
ʻ ʻ
qilgan   razilliklarini   yuvib   yuboradi,   nainki,   avvalo   inson   o z   qalbini,	
ʻ
vijdonini   doimo   har   qayerda,   har   bir   amalda   pok   tutmog i   joiz.Muallif   ham	
ʻ
bu   satrlar   orqali   ularning   qilgan   ko zbo yamachiliklari   to g ri   emasligini	
ʻ ʻ ʻ ʻ
aytib o tadi.	
ʻ
Adib kinoya va mubolag alardan har bir asarida, xususan ushbu falsafiy 	
ʻ
o ylarida ham mahorat bilan foydalangan desak mubolag a bo lmaydi:	
ʻ ʻ ʻ
“Halollikdan
doston to qiydi	
ʻ
13 haromning mahbubi” [1.43].
Ko ringanidek, ushbu satrlarda kinoya nafasi ufurib turibdi, “haromningʻ
mahbubi” jumlasi ajoyib o xshatish bo libgina qolmay, kinoyaviy xarakterga	
ʻ ʻ
ham   ega,   xususan   bu   birikma   orqali   ijodkor   haromdan   tab   tortmaydigan,
bilaks,   o zlari   halollik,   rostgo ylik,   saxiylik   haqida   tinmasdan   so zlaguvchi	
ʻ ʻ ʻ
insonlarni kinoya va tanqidiy ruh bilan qoralaydi deyish mumkin.
Kuzatishlarimiz davomida shunga amin bo ldikki, ushbu  ijod namunasi	
ʻ
to laqonli   ravishda   ko p   yillik   to plangan   diniy   bilim   va   islomiy   hayot	
ʻ ʻ ʻ
mushtarakligi   asosida   yaratilgan.   Buni   quyidagi   namunadan   ham   sezish
mumkin:
“Yonarmish ho'lu quruq o rmonga ketganida o't. 	
ʻ
Faqat yonmas iymon egasi,
Ibrohim alayhissalom singari” [1.48].
Bu   namunadan   shu   ravshan   bo ladiki,   adib   Payg ambarlar   va   ularning	
ʻ ʻ
tarixiy   qissalarini   juda   yaxshi   bilgan.   Islom   dini   arkonlaridan   biri
yaratuvchimiz   Allohning   yuborgan   payg ambarlariga   iymon   keltirishdir.	
ʻ
Quyida   Paygambar   Ibrohim   alayhissalom   xususida   ma lumot   keltirsak.	
ʼ
Ibrohim alayhissalom — Qur onda nomi zikr etilgan payg ambarlardan biri,	
ʼ ʻ
o zidan   keyin   o tgan   barcha   payg ambarlarning   bobokaloni,   arablar   va	
ʻ ʻ ʻ
yahudiylarning   umumiy   ajdodi.   Allohning   chin   do sti   (xalilullox),   imom,	
ʻ
siddiq   va   hanif   deb   ta riflanadi.   Yahudiy-xristian   diniy   adabiyotlarida	
ʼ
Avraam nomi bilan ma lum. Bobilda tavallud topgan. Yolg iz Allohga ibodat	
ʼ ʻ
qilgan.   Otasi   Ozor   va   qavmlarni   ham   ana   shunga   da vat   qilgan.   Ular	
ʼ   bilan
bahslashgan,   ammo   ishontirolmagach,   otasi   va   qavmlari   sig inib   yurgan	
ʻ
hamma   butlarni   sindirib   tashlagan.   Shu   sababli   uni   yondirib   yubormoqchi
bo ladilar.   Ammo   u   Alloh   irodasi   bilan   olovdan   sog -salomat   chiqqanligi	
ʻ ʻ
Qur oni   Karimda   bayon   qilingan.   Ushbu   ma lumotlarni   mukammal   bilgan
ʼ ʼ
adib buni ushbu qisqa satrda keng ma noda ta rif etadi. [2.]	
ʼ ʼ
14 Sharq   mumtoz   adabiyotida   islom   dinining   g‘oyaviy,   badiiy,   mavzu   va
mohiyat   jihatidan   aks   etishi   turli   davrlarda   turlicha   daraja   va     yo‘nalishda
amalga oshirilgan. Xususan, islom   g‘oyalarining, shariat asoslarining badiiy
adabiyotda  aks etishini  Turkiston piri Xoja Ahmad Yassaviy  ijodi misolida
olib   qaralsa,   o‘ziga   xoslik   bilan     birga   fikr     va   badiiy     ifodada   ko‘zga
tashlanadi. Yassaviy tariqatining to‘rt asosi - shariat, tariqat, ma’rifat, haqiqat
singari   bosqichlarining   Xoja   Ahmad   Yassaviy   «Devoni   hikmat»ida   aks
etganining  guvohi  bo‘lamiz. 
  Davr   o‘tishi   bilan     islom   aqidalariga     bo‘lgan     to‘g‘ridan-to‘g‘ri
qarashlar ham  o‘zgarib, takomillashib bordi. Ahmad Yassaviy  yashagan (XI
asrning  ikkinchi  yarmi) davrdan  ancha vaqt o‘tib XV asrdan boshlab islom
dunyosida  yana  bir  oqim -  naqshbandiylik  tariqati yuzaga  keladi.
XIV   asrdan   keyin   O‘rta     Osiyoda   mashhur   bo‘lgan       naqshbandiylik
tariqati     g‘oyalari   to     hanuz     o‘zining       ahamiyatini     saqlab   qolgan.   Ahmad
Yassaviy   asos     solgan     Yassaviyya   tariqatida   to‘rtta   bosqich   mavjudligi
hammaga   ayon.   Xojagon     tariqatida     esa   sakkiz   rashha   amal   qiladi.   Bular:
birinchi     rashha   -   «Xush   dar   dam»,   ikkinchisi   -     «Nazar   bar   qadam»,
u с hinchisi   -   «Safar   dar   vatan»,   to‘rtinchisi   -   «Xilvat   dar   anjuman»,
beshinchisi – «Yodkard», oltinchisi – «Bozgasht», ettinchisi – «Nigohdosht»,
sakkizinchisi – «Yoddosht».
 Yuqorida sanab  o‘tilgan rashhalarning  har birida ma’lum  vazifalar, 
shartlar  belgilab qo‘yilga’ ‘n bo‘lib, tariqat yo‘liga kirgan  solik shu  bosqich
talablaridan  o‘tishi lozim. 
 Islom dinining  muqaddas manbalari – Qur’oni karim va Hadisi shariflar
asosida yuzaga  kelgan  naqshbandiylik  tariqati rashhalari  faqatgina diniy 
doirada, diniy  shaklda qolib ketmaydi. Bu  tariqatning juda ko‘p  g‘oyalari 
badiiy adabiyotda ham aks eta  boshlaydi. Jumladan, Sharq  mumtoz  
adabiyotining  forsiy va turkiy tillarda  yaratilgan qator badiiy asarlarida  
15 naqshbandiylik g‘oyalarining u yoki bu qirralarining  ifoda  etilganiga guvoh 
bo‘lamiz. Xususan, fors-tojik  mumtoz  adabiyotida  Fariduddin Attorning  
«Mantiq ut tayr», Shayx Sa’diyning «Bo‘ston», turkiy mumtoz  adabiyotida  
Alisher Navoiyning  «Lison ut tayr», «Mahbub ul qulub» singari  asarlarida  
naqshbandiylik  tariqati  g‘oyalarining badiiy  ifodasini ko‘ramiz. Bu  
xususiyatlarni XX asr ijodkorlatida ham his etishlik – badiiy poetika bilfn 
belgilanadi hamda ma’naviy manbaalarimiz boyishligidan dalolatdir. 3
Xulosa o rnida shuni aytish joizki, asarni tahlil etar ekanmiz, har bir satr,ʻ
har bir jumla ostida keng va botiniy ma’no yashirin ekanligiga va shu bilan
birga   kinoyaviy   va   tanqidiy   ruhning   mohirona   aks   ettirilganligiga   guvoh
bo ldik.Inson   umrining   qanday   o tishi   va   vafotidan   keyingi   borar   joyini	
ʻ ʻ
aniqlovchi   kalit   bu   islom   dinining   asosi   bo lmish   -   iymonning   pokligi   va	
ʻ
vijdonning   tozalaligidir.     Shunisi   xarakterliki,   o tkir   zehn   egasi   Tohir	
ʻ
Malikning bu asarini o qimoq va tub mohiyatini tushunmoq uchun dastavval	
ʻ
inson   o z   o zligini   anglab   yetmog i   kerak.   Ushbu   ijod   namunasi   iymonini	
ʻ ʻ ʻ
poklash   umididagi   insonlar   uchun   dasturilamal   bo la   oladi   desak   ham	
ʻ
adashmagan   bo lamiz.   Biz   esa   iymonlashish   umidida   mazkur   kitobni	
ʻ
imkoniyatimiz doirasida tahlil qilmoqchi bo ldik.	
ʻ
3
  Мухиддинов М. Комил инсон-адабиёт идеали.-Тошкент: Маънавият, 2005 й. 
16 1.3. Tohir Malikning "Alvido bolalik" qissasida o smirʻ
bolalarning taqdirlari tahlili
Hech   o ylab   ko rgânmisiz   bolalik   qachon   yakun   topadi?   Siz   o z	
ʻ ʻ ʻ
bolaligingizga   qachon   alvido   degansiz,   yoki   hali   ham   bolamisiz?   Ba zi	
ʼ
insonlar   aqlini   tanidimi   ulg ayadi,   ba zi   insonlar   bo lsa   umrining	
ʻ ʼ ʻ
so nggigacha   bola   bo lib   qoladi.   Yana   bir   toifa   odamlar   o z   vaqtida	
ʻ ʻ ʻ
bola,o smir,yosh, o rta yosh bo lib havas qilarli darajada keksayishadi. Men	
ʻ ʻ ʻ
hozir   jismoniy   ulg ayish   haqida   emas   manan   ulg ayish   haqida	
ʻ ʻ
aytmoqchiman.   Bu   uch   toifa   insonlar   ichida   fikrimcha   eng   qiyini   bolaligi
bo lmagan,   go daklikdan   hayot   tashvishlariga   qorishib   ketgan,o z   umr	
ʻ ʻ ʻ
yo lini   o zi   tanlay   olmaydigan,   hattoki   orzu   qilishdan   ham   qo rqadigan,
ʻ ʻ ʻ
bolalik so zini baxt so zi bilan bog lay olmaydigan insonlar bo lsa ajabmas.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Atoqli   adib   o zbek   qissasiga   fantastik   janrni   olib   kirgan   Tohir   Malik	
ʻ
o'zining "Shaytanat" asari bilan deyarli barcha o'zbek va jahon xonadonlariga
kirib   borgan,   xalqimiz   ma'naviy   kamolotiga   o'z   hissasini   qo'shgan
yozuvchidir.   Uning   detektiv   usulda   yozilgan   asarlari,   shubxasiz,   yoshlari
orasida eng ko'p o'qiladigan kitoblardir. Shu o'rinda "Alvido, bolalik" asarini
ham   mashhur   yozuvchining   detektiv   asarlar   turkumiga   qo'shish   mumkin.
Adib   asarda   har   doim   muhim   hisoblangan   "tarbiya"   masalasiga   e'tibor
qaratgan.   Asar   qahramonlari   ayni   psixologik   o'tish   davrida   bo'lgan
o'smirlardir.   Mana   shu   muhim   paytda   tarbiyasiga   e'tibor   qaratilmagan
yoshlar   jinoyotning   qaytib   bo'lmas   olamiga   kirib   ketishadi.Tohir   Malik
shunday   deydi:   “Men   o’smirlar   va   yoshlarning   jinoyat   ko’chasiga   kirib
qolayolganlariga   befarq   qarab   turolmayman.   Bolalar   axloq   tuzatish
koloniyalariga   har   borganimda   yuragim   eziladi.   Ozod,   erkin   yashab,   hunar
o’rganadigan bolalar bu yerga qanday tushib qoldilar?! Nahot jinoyat olami
ularga jozibali ko’rinsa?! Men jinoyat olamini ,,Shaytanat”, ya’ni shaytonlar
17 yetovidagi   zulmkorlar   mamlakati   deb   atab,   “ehtiyot   bo’ling,   jigarlarim,   bu
ko’chaga   yaqin   yo’lamang.   Boshi   berk   bu   ko’chaning   adog’ida   faqatgina
azob topasiz,”   demoq niyatida yozdim" O ylaymanki "Alvido bolalik"asariʻ
ham   mana   shu   niyatning   davomi   sifatida   yozilgan.   Bu   shunday   asarki
o qigan   kitobxon   o yga   to ladi.   G am-tashvish   hammada   bor.   Alloh   bir	
ʻ ʻ ʻ ʻ
insonga   dardni,   shu   insonning   yelkasi   ko taradigan   darajada   beradi.   O smir	
ʻ ʻ
bir   bola   bu   hayot   tashvishini   qanday   yengib   o tsin,unga   o rgatuvchi	
ʻ ʻ
yo q,hol-ahvol   so rguvchi   yo q,   yelkadosh   bo lish   o rniga   o z   yukini   ham	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
bolaning   gardaniga   osadigan   loqayd   va   beaqil   ota-onalar,   ustozlar   xattoki
butun   bir   jamiyat   bor   xolos.   Hayot   va   hayol   orasida   farq   ko p.   Hayolda	
ʻ
hamma narsa bo lishi mumkin, ammo oxirida barchasi yaxshilik bilan yakun	
ʻ
topadi.   Ertaklarda,   dostonlarda,kinolarda   umuman   olganda   baxtli   yakun
barchasida.   Ammo   hayotda   dard   sira   tugamaydi.   Baxtli   yakun   bo lmaydi.	
ʻ
Bir-birini   quvib   o tayotgan   kunlar   yangidan   yangi   muammolarni   yetaklab	
ʻ
keladi.   Faqat   shukr   va   sabr   qilishni   bilgan   insongina   baxtning   ta mini   his	
ʼ
qiladi.   "Alvido   bolalik"asaridagi   bolalarning   hech   biriga   yaxshi   o rnak	
ʻ
uchramadi, ular qaytib bo lmas yo llarga kirishdi . Asar fojiali tarzda yakun	
ʻ ʻ
topdi.   Bu   hayolot   emas,bu   hayot   achchiq   hayot.   Mana   shuning   uchun   ham
uni  hayotiy  asar,  hayotning  bir  parchasi  desak  mubolag a  bo lmaydi.Asarni	
ʻ ʻ
asosan,   maktab   yoshidagi   kitobxonlarga   tavsiya   qilgan   bo'lardim.   O'ziga
tengqur   yoshlarning   taqdiriga   befarq   bo lmasdan,ular   to g risida   fikr	
ʻ ʻ ʻ
yuritishi, ularning dardini his qilishi,hayolan ularga to g ri yo lni ko rsatishi	
ʻ ʻ ʻ ʻ
kitobxonlarga yaxshi tarbiya maktabi bo lishi aniq . Asror, Salim va Dilfuza	
ʻ
singari murg'ak qalblar egalari vaziyat, zamon,davr qurbonlaridir. Ular xato
yo lni o zlari istab tanlashmadi, ularni muhit shu botqoqqa itardi. Asrorning	
ʻ ʻ
aqilli,ilg or, ijodkor o quvchi ekanligini hisobga olsak, uning bu tubsizlikka	
ʻ ʻ
kirib   ketishi   butun   bir   tuzum   uchun   ham   katta   yo qotishdir.   Bir   qarashda	
ʻ
Asror xavas qilsa arzigulik o quvchi, ammo u birgina "Baxtli bolalik"haqida	
ʻ
18 insho   yozishga  ham  qo li  bormaydigan  darajada  baxtsiz  edi.    U  o ziga  o ziʻ ʻ ʻ
shunday savol beradi: "Xo sh  inshoda nima deb yozay, kechagi voqeani yo	
ʻ
bo lmasa   otam   bilan   to yma-to y   yurishimni?   Otamning   o yinchi   xotinga	
ʻ ʻ ʻ ʻ
suykalishinimi?   Ming   la'nat!"   Salim-   oilaviy   sharoit   natijasida   adolatsiz
jamiyatda   g o r   fikrlari   bilan   osongina   sodda   bir   qurbon,   jinoyatchi,   eng	
ʻ ʻ
achinarlisi yosh bola. Dilfuza shubxasiz nima qilganini anglab yetishga ham
ulgurmagan,to g ri   noto g rini   farqlay   olmaydigan   murg ak   go dak.   Ikki	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
oyog i   qirqib   tashlangan   otasining   injiqliklari,onasiz   qolishning   azobini	
ʻ
ko tarsinmi bu yosh qiz yoki hayotda o ziga tog ri yo l izlasinmi?	
ʻ ʻ ʻ ʻ 4
Qamariddin   bolaligi   bo lmagan,   hayotdan   alamzada,odamlarga   shubxa	
ʻ
bilan qaraydigan bu obraz egasi avvalo odamda nafrat tuyg usini uyg otadi,	
ʻ ʻ
keyinroq esa o yga toldiradi. Asar voqealari markazida turuvchi bu bola o zi	
ʻ ʻ
qo shib yana bir necha go dakni ham botqoqqa tortib ketadi. Bu ma noda u	
ʻ ʻ ʼ
aybdor.   O zgalar   taqdirida   ham   qora   iz   qoldirgan   gunohkor.Ammo   uni   shu	
ʻ
tubsizlikka   yo naltirganlar   bor,   shunday   insonlardan   biri   uning   "g amxo r"	
ʻ ʻ ʻ
onasidir. Ona so zidan so ng yomon tarif aytish mumkinmi?	
ʻ ʻ
- Hozir qo limga miltiq berib qo yishsa-yu darvozadan otam bilan onam
ʻ ʻ
kirib kelishsa, shartta otardim.Ana undan keyin o zimni ham otib yuborishsa	
ʻ
mayli.Yo q   avval   sud   bo lishi   kerak.   Sudda   gapirishim   shart   "Bolasini	
ʻ ʻ
tashlab ketgan ota-onaning jazosi shu" deyman "Tirik yetimlar, hammangiz
ablah   ota-onalaringizni   topib,otib   yuboring.   Yolg on   gaplar   to qib,   ularni	
ʻ ʻ
yaxshi   odam   qilib   ko rsatmang   bir-birlaringizga.   Ayamay   otib   tashlang!"	
ʻ
deyman.   "Tirik   yetimlarga   miltiq   bering   deyman!"   deyman!   Ana   shundan
keyin meni otishsa ham mayli".
Qamariddinning   mana   shu   so zlarning   o zi   kitobxonni   chuqur   o yga	
ʻ ʻ ʻ
toldiradi. Inson yomon bo lib tug ilmaydi. O ylab ko ring a kim yoshligida	
ʻ ʻ ʻ ʻ
yovuz bo laman,qamalasan,qotil bo laman deb niyyat qiladi? Hamma aybni	
ʻ ʻ
4
  Баракаев Х. Тасаввуф ва Хожа Аҳрори Валий. – Самарқанд: Суғдиёна, 1997. 
19 zamonga   ag darish   mumkin   emas.   Chunki   zamonni   ham   insonlar   yaratadi.ʻ
Demak   bu   achchiq   qismat   egalarining   ayanchli   taqdiriga   zamon
emas,zamondoshlar   aybdor!   Yaxshi   insonlar   ham   bor,balki   ular   ko pdir	
ʻ
ham.   Lekin   qaysidir   ma noda   kimdir   qo rqoqlik   qilgani   uchun,   kimdir	
ʼ ʻ
loqaydlik qilgani uchun gunohkordir.
Jamiyatda   ildiz   olib   ketgan   poraxo'rlik,   boqibeg'amlik   kabi   illatlar
insonlar   taqdirini   qanchalik   yomon   tarafga   o'zgartirishini   Keldiyorovlar
oilasini   qismatida   ko'rishimiz   mumkin.   Bolaga   faqat   moddiy   ehtiyojlarini
qondirib   yaxshi   tarbiya   berib   bo lmasligi   asarda     shu   oila   misolida   yaqqol	
ʻ
ochib   berilgan.   Yaxshi   chin   ma noda   ezgulik   timsoli   bo lgan   qahramonlar
ʼ ʻ
ham bor qissada. Masalan,Mayor Soliyev   halol, to'g'risiz, o'z ishini yaxshi
biladigan,   haqiqatdan   yuz   o'g'irmaydigan,   ahdida   sodiq   qoluvchi   inson
sifatida   kitobxon   mehrini   qozonadi.   Ichkilik,   giyohvandlikka   o'xshash
illatlar   inson   hayotini   izdan   chiqarishi   aniq.   Kitob   so ngida   ko pgina	
ʻ ʻ
qahramonlar   taqdiri   mavhumligicha   qoladi.   Bu   esa   asarning   qiymatini
yanada   oshiradi.   Yaxshi   kitobxon   asarni   o qib   yakuniy   nuqtani   ham   o zi	
ʻ ʻ
qo yishi   aniq.   "Alvido,   bolalik"   asari   xalqona,   tushunarli   tilda   yozilgan.	
ʻ
Qahramonlar   o'rtasidagi   suhbatlar   sizga,   menga   juda   tanish,   sababi   biz   bu
so'z   va   ibolarlarni   deyarli   har   kuni   foydalanamiz.   Bu   asar   har   qanday
o quvchini o ylashga majbur qiladigan,hayot maktabi desam adashmasligim
ʻ ʻ
aniq...! 5
II.Bob.Tohir Malik hikoyalarining o ziga xos jihatlari	
ʻ
2.1.Tohir  Malik “Shaytanat” kitobi haqida
5
  Валихўжаев Б. Ўзбек адабиётшунослиги тарихи. – Тошкент: Ўзбекистон, 1993.
20 Tohir   Malikdan   bosh   qahramon   Asadbekning   salbiy   yoki   ijobiy
qahramon   ekani,   kitobxonlar   uni   yoqtirib   qolgani   to g risida,   shuningdek,ʻ ʻ
asar haqida yozuvchining munosabati so ralganda quyidagicha javob beradi:	
ʻ
“…kitobni o qigan odam Asadbekni yaxshi ko rishi mumkin emas. Kitobda	
ʻ ʻ
uning   barcha   illatlari   berilgan.   Kinoda   esa   bironta   kamchiligi   yo q,   go yo	
ʻ ʻ
farishta!   Farzandlariga   “Asadbek”   deb   ism   qo yayotganlar   ham   kinodan	
ʻ
ilhomlanishgan.   Kitobdagi   Asadbek,   shubhasiz,   salbiy   odam.   To g ri,   uning	
ʻ ʻ
ayrim   mardliklari   ham   bor.   Lekin   odam   o ldirgan   yoki   o ldirishga   hukm	
ʻ ʻ
etuvchini   yaxshi   kishi   deya   olamizmi?   Ba zilarga   Asadbek   yaxshi	
ʼ
ko rinayotganday   tuyulishi   ham   mumkindir.   Lekin   bu,   menimcha,   aldamchi	
ʻ
tuyg u.   Diqqat   qilaylik:   aslida   biz   Asadbekni   yaxshi   ko rmaymiz,   boshiga	
ʻ ʻ
kulfatlar   yog ilayotgani   uchun   unga   achinayapmiz.   Boshiga   nima   uchun	
ʻ
kulfat   do llari   yog ilayapti?   Bunga   Jalilning   gapi   javob   bo ladi:   “Xudodan	
ʻ ʻ ʻ
qaytibdi!”.   Hali   Zaynab   tug ilmasidan   oldin   qizi   xo rlangan   mushtipar   ona	
ʻ ʻ
ularni   qarg agan   edi,   eslaysizmi?   “Dunyo   shaytonning   do koni,   undan   bir	
ʻ ʻ
narsa   oldingmi,   shayton   haqini   undirib   olmagunicha   tinchimaydi”.   Asadbek
shaytonning do konidan ko p narsa olgan edi, yillar o tib, qizining nomusi va	
ʻ ʻ ʻ
bir   o g lining   joni   bilan   haq   to ladi.   Dunyoda   hech   qanday   zulm   jazosiz	
ʻ ʻ ʻ
qolmaydi. Men bu satrlarni atay beshinchi kitobda takrorladim.
Avvallari   ijobiy   qahramon   farishta   kabi   tasvirlanardi.   Holbuki,   hayotda
butunlay yaxshi odam ham, butunlay yomon odam ham yo q. Yaxshining oz	
ʻ
bo lsa-da,   yomon   xulqlari,   yomonning   oz   bo lsa-da,   yaxshi   ishlari   bo lishi	
ʻ ʻ ʻ
tabiiy.   Asadbek   va   uning   atrofidagilar,   yuqorida   aytganimday,   jinoyatchi,
zulmkor   bo lib   tug ilmagan   edilar.   Ularni   o tmish   jamiyatning   adolatsizligi	
ʻ ʻ ʻ
shu holga soldi. Asardagi asosiy g oyalardan biri ham shu. Asadbek guruhini	
ʻ
o tmishning   adolatsiz   tuzumi   tug dirgan   “alamzadalar   to dasi”   desak   ham	
ʻ ʻ ʻ
bo ladi.
ʻ
21 Ba zan   mendan:   “Asadbekday   odamning   hayotda   bo lishiniʼ ʻ
xohlarmidingiz?”,   –   deb   so rashadi.   Bu   savolga   javobim   qat iy:   yo q.   U	
ʻ ʼ ʻ
qanchalik   mard   bo lmasin,   qanchalik   jabrdiyda   bo lmasin,   jamiyatimizning	
ʻ ʻ
bundaylardan   holi   bo lishini   istardim.  	
ʻ Asadbeklar   bizning   jamiyatimizda
yashashga haqli emas!
 
Tohir   Malikning   asari   bo yicha   suratga   olingan   Shaytanat   seriali.	
ʻ
Xayrulla Sa diyev va Yodgor Sa diyev (filmdagi bosh rol ishtirokchilari.	
ʼ ʼ 6
 
Diqqat   qilinsa,   “Nafsning   kelajagi   zulmdir,   zulmning   kelajagi   esa
xorlikdir”  degan fikr asarning  shiori deyish  ham  mumkin.  Bu kabi asarlarni
yozishdan maqsadim shaytanat olami, ya ni shaytonlarga tobe bo lgan jinoyat	
ʼ ʻ
olami   bilan   yoshlarni   tanishtirib,   ularni   bu   yaramas   yo ldan   qaytarishga	
ʻ
urinishdir.   Boshqacha   aytganda   atrofimizda   shunday   qabih   olam   borligidan
odamlarni ogoh etishdir. Bizning adabiyotimizda hali “qonundagi o g ri” deb	
ʻ ʻ
atalmish   jinoyatchilar   olami   bayoni   berilmagan   edi.   Bu   olamning   shioriga
6
  Aslanova   Kh.   Herat   in   Gadoiy’s   poetry   //   UDC   82.   Ученый   XXI     века.   Международный
научный журнал. Россия , 2019-№ 6-1 (53). - P.88-90.
22 e tibor bering: “Dunyoda o g ridan boshqa hech kim inson taqdirini hal qilishʼ ʻ ʻ
huquqiga   ega   emas!”   Mana   shunday   zulm   olamini   biz   bilishimiz   kerakmi?
Albatta, kerak. Farzandlarimizni bu olam ta siridan himoya qilishimiz uchun	
ʼ
ham   kerak.   Men  shunday  bo lar  degan   maqsadda   qo lga   qalam   olgan  edim.	
ʻ ʻ
Agar   biron-bir   asar   tarbiyaga   xizmat   qilmas   ekan,   yozuvchining   urinishlari
zoye   ketibdi   deb   hisoblayman.   “Qozonga   yaqin   yursang,   qorasi   yuqadi…”
degan maqol bor. Shaytonlar olamini o sha qora qozon deb tasavvur qilaylik.	
ʻ
Bu   qora   qozon   ko zga   ko rinmaydi.   Shunday   ekan,   unga   yaqinlashish,	
ʻ ʻ
qorasini yuqtirish  xavfi bor. Aziz yoshlarimizni bu xavfdan kim ogoh etishi
kerak?
“Dolg ali zamon, adolatsiz jamiyat, og ir ijtimoiy muhit tufayli boshiga	
ʻ ʻ
hayotning turli sinovlari, ayanchli ko rguliklari tinimsiz yog ilsa-da, insoniy	
ʻ ʻ
fazilatlaridan   batamom   mosuvo   bo lmagan,   qalbida   or-nomusni   saqlab
ʻ
qolgani   bilan   kitobxonlarning   sevimli   qahramoniga   aylanib   ulgurgan
Asadbekning   hayotida   sodir   bo ladigan   voqea   va   hodisalar   mana   shu   besh	
ʻ
qismlik   to plamda   o z   nihoyasiga   yetadi.   Qahramonlarning   shaxsiyati   va	
ʻ ʻ
ularning   turmush   tarzi,   xarakter   xususiyati,   ijtimoiy   turmush   tarzi   bilan
bog liq   keskin   va   shu   bilan   bir   qatorda   kitobxonlar   uchun   qiziqarli   bo lgan	
ʻ ʻ
voqeliklar   rivoji   o tkir   syujetli   “Shaytanat”   asarining   asosini   tashkil   etadi.	
ʻ
“Shaytanat”   to plamining   birinchi   qismi   “Qasos”,   ikkinchi   qismi   “Non	
ʻ
bergan   jon   olmaydi”,   uchinchi   qismi   “Semirgan   chumoli”,   to rtinchi   qismi	
ʻ
“Oqqush   qo shig i”,   beshinchi   qismi   “Azozil   do koni”   deb   nomlandi.	
ʻ ʻ ʻ
Qismlarning   har   biri   alohida   nomlangani   va   har   bir   qism   alohida   kitob
sifatida nashr etilgani ham kitobxonlar uchun ayni muddaodir.
“Umr qismat dedim, balki peshonamga yozilgani,
Xudo urgan Shaytanatning shaytonlari chiqdi yo ldan”.	
ʻ
O z   vaqtida   o zbek   adabiyotiga   kriminal   drama   janrini   muvafaqqiyatli	
ʻ ʻ
olib   kirgan   asar   “Shaytanat”dir.   Barcha   badiiy   to qimalari   va   bo yoqlarga	
ʻ ʻ
23 qaramasdan,   “Shaytanat”   o zida   haqqoniylik   kasb   etadi.   U   yaxshilik   vaʻ
yovuzlik   haqidagi   klassik   kurashni   yangi   bosqichga   olib   chiqadi.   Uning
qahramonlari   biz   o rgangan   mutlaq   yaxshi   va   mutlaq   yomon   obrazlar	
ʻ
ramkasidan   tashqarida   tura   oladi.   Shu   sababdan   biz   Asadbek,   Elchin,
Mahmud   yoki   boshqalarga   aniq   ta rif   bera   olmaymiz.   Voqealar   lahza   sayin	
ʼ
hech kutilmagan yo nalishda o zgarib boradi, bu esa kitobxonni oxiriga qadar	
ʻ ʻ
kitobda ushlab turadi. Asadbek personaji voqealar rivoji davomida o zida bir	
ʻ
paytlar yo qotilgan insoniy qiyofani qayta tiklab boradi. Bu uning o ng qo li,	
ʻ ʻ ʻ
hech   qanaqa   ifloslikdan   qaytmaydigan   Kesakpolvondan   tobora   uzoqlashib,
o z hokimiyatini sadoqatli va nisbatan adolatli Chuvrindiga qoldirishga qaror	
ʻ
qilganida ilk bor namoyon bo ladi.	
ʻ
Kesakpolvon   hokimiyat   va   kuchning   qora   tomoniga   o zini   sotgan	
ʻ
qahramon   sifatida   gavdalanadi.   U   haqiqat   Shaytanatdagi   jallod   —   bu   uning
o zi cho tal olib turadigan odamlarning uyiga bostirib kirib, begunoh qizlarini	
ʻ ʻ
zo rlab   ketishida,   narkotikdek   zahri   qotilni   savdosini   qo llashda   ham   aniq
ʻ ʻ
ko rinadi. Mahmud esa Asadbekka intihoga qadar sodiq qoladi, o z o limini
ʻ ʻ ʻ
sezsa   ham   vijdoni   va   Bek   akasining   qaroriga   qarshi   bormaydi.   Uning
falokatli   o limida   ham   Shaytanat   ko proq   aybdordir.   Zero,   bu   olam	
ʻ ʻ
yaxshilikni o zida mavjud qila olmaydi.
ʻ
Romanda   Asadbekning   fe li   fleshbeklar   orqali   yaxshi   tasvirlanadi.	
ʼ
Misol, uning yuziga “xalq dushmani o g li” deya sinfdoshlari tupurgan.	
ʻ ʻ
Asadbek   —   qalbida   dunyoga   va   uning   adolatsizligiga   nisbatan   mislsiz
nafrat   uyg ongan   bolakay.   Uning   hayotdagi   bo lajak   qilmishlarining   asosiy	
ʻ ʻ
motivi ham bolalik travmalariga uzviy bog liq. Asarda Tohir Malik kontrast	
ʻ
usuldan   ustalik   bilan   foydalangan.   Ya ni   garchi   Shaytanatdagi   ifloslik   va	
ʼ
shahvoniy   nafsni   yashirmay   ochiqlasa-da,   deyarli   har   bir   bobni   muqaddas
so zlar   va   turli   ibratli   hadis   va   oyatlar   bilan   boshlaydi.   Jumladan,	
ʻ
Asadbekning   o ladigan   kasallikka   chalingani   aytilsa-da,   muallif   o quvchiga	
ʻ ʻ
24 qahramonning   qaysi   dardga   uchraganini   aniq   aytmaydi.   Uning   kasalxonaga
emas,   balki   aynan   tabibga   murojaat   qilishidan   shuni   anglash   mumkinki,
aslida   Asadbekning   dardi   jismoniy   emas,   ruhiydir.   Uning   e tiqodi,   ishonchiʼ
zaif   tortgan.   Lekin   u   tuzalishni   istashi   sababidangina   Abdurahmon   tabib
davolashga rozilik bildiradi.
Asadbek o z qilmishlari uchun juda og ir tovon to laydi. Deyarli har bir	
ʻ ʻ ʻ
g alabasi ortidan o ziga aziz nimanidir qurbon berishga majbur bo ladi: qizi	
ʻ ʻ ʻ
Zaynabning   zo rlanishi,   Jamshidning   quvg ini,   Mahmudning   o limi,	
ʻ ʻ ʻ
o g lining qo lida jon berishi… .	
ʻ ʻ ʻ
Yozuvchi   juda   ko plab   asarlar   yozishiga   qaramay,   ulardan   katta	
ʻ
miqdorda   gonorar   olmagan.   Kitob   nashr   etish   chog idagi   tuzilgan	
ʻ
shartnomalarda ba zan kitoblarini hech qanday gonorarsiz ham chop etishga	
ʼ
ruxsat   bergan.   Mashhur   “Shaytanat”   kitobini   nashrga   chiqarishda   qiynalgan
yozuvchi   undan   birinchi   olgan   puli   10   so m   bo lganini   aytadi.   Tohir	
ʻ ʻ
Malikning   o zi   bunday   deb   yozadi:   “Ko pchilik   qalam   haqi   bilan   qiziqadi.	
ʻ ʻ
Kaminani   katta   boylardan   deb   o ylashadi.   “To g ri,   millionerman,   faqat   pul	
ʻ ʻ ʻ
bobida   emas,   muxlislarim   ko pligi   bo yicha   millionerman,   pul   millioneri	
ʻ ʻ
ertaga   qashshoqlashib   qolishi   mumkin,   muxlis   millioneri   hamisha   baxtli-
saodatli   bo ladi”,   —   deyman.   Bir   kuni   bozorda   piyoz   olmoqchi   bo lib,	
ʻ ʻ
savdolashsam,   dehqon   ajablanayapti.   “ Shaytanat ”ning   uchinchi   kitobi	
ʼ ʼ
chiqibdi,   olgandirsiz   pulni   qoplab”,   —   dedi.   “Ha,   oldim,   kitobning   puli   bir
qop piyozga yetadi”, — dedim”.
2.2.Tohir Malikning "Tiriklik suvi" va  “Alvido bolalik”
asari  hikoyasining o ziga xos jihatlari
ʻ
Tohir Malikning "Tiriklik suvi" asari ko pgina kitobxonlarni o ziga jalb	
ʻ ʻ
qilgan   asar   hisoblanadi.   Asar   bugungi   zamonamiz   qahramoni   bilan   ochib
25 beriladi.   Cho l,   unda   yashavchi   aholining   turmush   tarzi,   hayoti   bilanʻ
boshlanadi.   Qahramonimiz   Rustam   harbiy   xizmatdan   qaytib   biror   bir   ishni
boshini  tutmagan,  oxir-  oqibat  ilon  ovchilariga  qo shilgan.  Hikoya  bugungi	
ʻ
kun   va   o tmish   ya ni   9-10   asrlar   orasida   bo lgan   vaqt   haqida   so zlaydi.	
ʻ ʼ ʻ ʻ
Bunda bosh qahramonlar Mahmud G aznaviy, Ibn Sino, Abu Saxl, Beruniy,	
ʼ
Husaynlardir. Mahmud G aznaviy buyrug i bilan ular safarga yo l olishadi.	
ʼ ʻ ʼ
Bu   safarda   ular   butun   boshli   cho ldan   o tib   borishlari   lozim   edi.   Hayot	
ʻ ʻ
gardishi bilan cho l-u biyobonga tushib qolgan allomalar girdirobga uchrab	
ʻ
bor-yo q   safar   anjomlaridan   ajralib   qolishadi.   Yo lda   sahro   o rtasidagi   bir	
ʻ ʻ ʻ
yam-yashil yalanglikka uchrab ko zlariga ishonishmaydi. Bu yerda bir juvon	
ʻ
va   bir   xasta   onaxonga   duch   kelishadi.   Ibn   Sino   xasta   ayolni   bu   ahvolda
ko rib   chidab   turolmay,   yalanglikka   bor   giyohlardan   va   ilon   po stidan	
ʻ ʻ
xizirob   tayyorlab   ayolni   davolaydi.   Ibn   Sino   uxlaganda   tushida   ayol   bilan
bo lib   o tgan   voqealarni   ko radi.   Unda   ayol   faqat   chaqaloqlarni   qumga
ʻ ʼ ʻ
ko mardi,   so nggi   bora   yonidagi   juvonning   bolasini   qumga   ko mgandi.
ʻ ʻ ʻ
Cho chib   uyg onib   ayoldan   qilgan   ishlarini   so rab   biladi.   Cho rilarning
ʻ ʻ ʻ ʻ
farzand   ko rishi   man   etilganligi   uchun   ham   ayolning   6   farzandi   qumga	
ʻ
ko mib   o ldirilganligini   ma lum   bo ladi.   Farzandidan   ayrilgan   ayolga	
ʻ ʻ ʼ ʻ
yonidagi   juvonning   ham   farzandini   o ldirish   topshirilgani   dars   ustiga	
ʻ
chipqon   bo lgan   desak   adashmaymiz.   Ayol   yashashni   istamasi,   uni	
ʻ
qutgarganlarida     bu   hayotda   yana   azob   chekishidan   xafa   edi.   Ilojini   topa
olmagan   Ibn   Sino   va   allomalar   tayyorlagan   xiziroblarini   shu   yerga   ilon
po stiga o rab, quduq tubiga   tashlab ketishga majbur bo lishadi. Vaqt o tib	
ʻ ʻ ʻ ʻ
qaytib kelgan Ibn Sino na bu yalanglikni va na quduq ostidagi Xizirobni topa
oladi.   Ammo,   shuning   o zi   bilan   ham   ayolning   joni   saqlab   qola   oladi.	
ʻ
Zamonamiz   qahramoni   ham   shu   quduqqa   duch   keladi   va   tubida   yotgan
jonsiz ilonni keraksiz deb tashlab ketadi. Ammo, ilonni o sha xizirobga tilini	
ʻ
tegirganini   ko rmay   bu   yerdan   tepaga   ko tariladi.   Biroz   vaqt   o tgach   ilon	
ʻ ʻ ʻ
26 tortib   olinmagan   arqondan   tepaga   chiqib   keladi.   Chunki,   necha   asr   oldin
tayyorlangan xizirob hali ham o z kuchini yo qotmagan edi.ʻ ʻ
Xulosa  qilib  shuni  aytishim  muminki,  Tohir  Malik  o tkir  qalam  sohibi	
ʻ
bo lishi bilan birga yaxshi kitobxon va tarixchidir. Bu hikoya Ibn Sinoning	
ʻ
"Tib   qonunlari"   asarida   ham   keltirib   o tilgan.   Adib   bu   ma lumotni   olib	
ʻ ʼ
sayqallab,ishlov berib yangi bir hikoya yarata oldi, asar ham o z muhlislarini	
ʻ
topdi   desak   adashmaymiz.   Tohir   Malik   ijodini   daryoga   qiyoslash   mumkin
chunki   uni   qancha   ko p   o rgansang   shuncha   yangi   qirralari   ochilib   boradi.	
ʻ ʻ
Bu kabi qirralarni tushunish uchun asarni bir marta o qish kifoya qilmaydi.	
ʻ
Qayta-qayta   o qish   insonga   huzur   bag ishlaydi.   Eng   yaqin   do stimiz	
ʻ ʻ ʻ
kitobdir. Faqat undan ilm izlaylik. 7
“Alvido bolalik” asari
“Alvido   bolalik”   kitobi   Tohir   Malik   qalamiga   mansub   bo lib,   unda	
ʻ
o tgan asr hayoti, ayniqsa, bolalarning ko ngilni bo shatadigan taqdiri haqida	
ʻ ʻ ʻ
gap   boradi.   Har   bir   kitobxon   mutolaa   davomida   qahramonlarning   qismatiga
achinadi, rahmi keladi. Asarning bosh qahramonlari: maktabdagi eng ko zga	
ʻ
ko ringan   aqlli   yigit   Asror   va   uning   sinfdoshi,   onasidan   ayrilgan,   otasining	
ʻ
oyog i   ishlamaydigan   qiz   Dildordir.   Ularning   beg araz   muhabbati   tasviri	
ʻ ʻ
asosida   boshlangan   voqea   asar   so ngida   Asrorning   qotillik   qilishi   va   o zini	
ʻ ʻ
suvga   otishi   bilan   yakunlanadi.   Asrorning   Qamariddin   boshchiligidagi
bezorilar   to dasiga   qo shilib   qolishi,   odam   o ldirishiga   olib   kelgan   sabablar	
ʻ ʻ ʻ
ko rsatib   beriladi.   Shuningdek,   Qamariddinning   o g rilik   ko chasiga   kirib	
ʻ ʻ ʻ ʻ
ketishining sabablari ochiqlab beriladi. Yozuvchi aytganidek, hech bir inson
jinoyatchi   bo lib   tug ilmaydi.   Ularning   bu   hayotiga   nima   sababchi?   Albatta	
ʻ ʻ
o sha   davrning   muhiti,   ota-ona   tarbiyasidir.   “Alvido   bolalik”   asarini   ham	
ʻ
mashhur   yozuvchining   detektiv   asarlar   turkumiga   qo shish   mumkin.   Adib	
ʻ
7
  Aslanova   Kh.   Genre   features   of   the   first   turkic   divans   and   artistic   composition   of   Gadoi
divan // The Way of Science.   International scientific journal. Volgograd, 2019-№ 5 (63). –P.33-
37. (Global Impact Factor 0.543).
27 asarda   har   doim   muhim   hisoblangan   “tarbiya”   masalasiga   e tibor   qaratgan.ʼ
Asar qahramonlari ayni psixologik o tish davrida bo lgan o smirlardir. Mana	
ʻ ʻ ʻ
shu muhim paytda tarbiyasiga e tibor qaratilmagan yoshlar jinoyatning qaytib	
ʼ
bo lmas   olamiga   kirib   ketadi.   Qamariddin   bolaligi   bo lmagan,   hayotdan	
ʻ ʻ
alamzada,   odamlarga   shubha   bilan   qaraydigan   obraz   egasi   avvalo   odamda
nafrat   tuyg usini   uyg otadi,   keyinroq   esa   o yga   toldiradi.   Asar   voqealari	
ʻ ʻ ʻ
markazida   turuvchi   bu   bola   yana   bir   necha   go dakni   ham   botqoqqa   tortib	
ʻ
ketadi.   Bu   ma noda   u   aybdor.   O zgalar   taqdirida   ham   qora   iz   qoldirgan	
ʼ ʻ
gunohkor. Jamiyatda ildiz olib ketgan poraxo rlik, boqibeg amlik kabi illatlar	
ʻ ʻ
insonlar   taqdirini   qanchalik   yomon   tarafga   o zgartirishini   Keldiyorovlar	
ʻ
oilasini   qismatida   ko rishimiz   mumkin.   Bolaga   faqat   moddiy   ehtiyojlarini	
ʻ
qondiribgina yaxshi tarbiya berib bo lmasligi asarda shu oila misolida yaqqol	
ʻ
ochib berilgan. Chin ma noda ezgulik timsoli bo lgan qahramonlar ham bor.	
ʼ ʻ
Masalan,   Mayor   Soliyev   halol,   to g risiz,   o z   ishini   yaxshi   biladigan,	
ʻ ʻ ʻ
haqiqatdan yuz o girmaydigan, ahdida sodiq qoluvchi inson sifatida kitobxon	
ʻ
mehrini qozonadi.
28 Xulosa
“Badiiy   adabiyot   bilan   diniy   ilm   birlashmas   ekan,   biz   hali   ko‘p
adashib   yuramiz.   Badiiy   adabiyotdagi   bu   adashishlar   yoshlarni   ancha
noumid   qilib   qo‘yishi   mumkin”.   “Tarixiy   asar   yozish   uchun   tarixning
o‘zini   bilish   yetarli   emas.   O‘sha   tarixning   ruhiga   ham   kirish   kerak.
Islomni   yaxshi   bilish   kerak.   Aks   holda   asar   qahramoni   5   rakaat   namoz
o‘qiydi.   Bir   muallif   o‘lgan   ayolning   dafn   marosimini   tasvirlabdi.
Qabristonda o‘sha ayol haqida: “Falonchi opamiz qanday odam edilar?”
deb   so‘rashadi.   Baraka   topgur,   ayol   kishi   dafn   marosimida   bunday
so‘ralmaydi.   Chunki   janozaga   erkaklar   boradi.   Aksariyati   marhumani
ko‘rmagan,   bilmaydi.   Qanday   qilib   o‘sha   ayol   haqida   guvohlik   berish
mumkin?”
Yoshlar   tarbiyasiga   oid   asarlari   inobatga   olinib,   yozuvchiga   “Maorif
fidoyisi”   unvoni   berilgan.   Shuningdek,   Prezident   Islom   Karimov   farmoni
bilan “Do stlik” ordeni va “O zbekiston xalq yozuvchisi” faxriy unvoni bilanʻ ʻ
taqdirlangan.
Yozuvchi   Tohir   Malik   2019-yil   16-may   kuni   72   yoshida   vafot   etadi.
Tohir   Malik   shifoxonada   bo lgan,   oshqozon   kasalligi   bilan   bog liq   og ir	
ʻ ʻ ʻ
jarrohlik amaliyotidan so ng o ziga kelmagan. 	
ʻ ʻ U Toshkentning Shayxontohur
tumanidagi “Shayx Zayniddin” qabristoniga dafn etiladi.
29 Foydalanilgan adabiyotlar ro yxati:ʻ
1. Toxir Malik. Nasf kishanlari. T.: "Yangi asr avlodi", 2018. 
2. www.wikipedia.com
3.   Мухиддинов   М.   Комил   инсон-адабиёт   идеали.-Тошкент:
Маънавият, 2005 й. 
4.   Баракаев   Х.   Тасаввуф   ва   Хожа   Аҳрори   Валий.   –   Самарқанд:
Суғдиёна, 1997. 
5.   Валихўжаев   Б.   Ўзбек   адабиётшунослиги   тарихи.   –   Тошкент:
Ўзбекистон, 1993.
6. Aslanova Kh .  Herat in Gadoiy’s poetry // UDC 82.  Ученый XXI  
века. Международный научный журнал. Россия , 2019-№ 6-1 (53). - P.88-
90.
7.   Aslanova   Kh.   Genre   features   of   the   first   turkic   divans   and   artistic
composition   of   Gadoi   divan   //   The   Way   of   Science.   International   scientific
journal. Volgograd, 2019-№ 5 (63). –P.33-37. (Global Impact Factor 0.543).
Qo’shimcha adabiyotlar
1.  XX asr o zbek hikoyalar antologiyasi. Toshkent. 2013- yil .	
ʻ
 2. Abu Ali ibn Sino "Tib qonunlari.
3. Ziyo.Net. WWW.
4. Bahodir Karimov "Ruhiyat alifbosi" Toshkent 2017-yil
30

Tohir Malik hayoti va ijodi, hikoyalarining oʻziga xos jihatlari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ingliz va o‘zbek tillarida badiiy matn paradokslarining lingvokulturologik xususiyatlari
  • Dunyoni ishlari mavzusi yuzasidan didaktik materiallar tayyorlash
  • 8-sinf adabiyot darslarida Alisher Navoiyning ruboiylari va tuyuqlarini oʻrgatish yoʻllari
  • 6-sinf adabiyot darslarida koʻrgazmalilik
  • Adabiyot toʻgaraklarini tashkil etish yoʻllari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский