Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 54.6KB
Покупки 0
Дата загрузки 28 Сентябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Bohodir Jalolov

Turk xoqonligi davlatchiligi

Купить
 “ Turk xoqonligi davlatchiligi ” 
MUNDARIJA 
KIRISH ………………………………….………………………………….………………………………….……………………….. 4-5  
I   BOB.   TURK   XOQONLIGIGA   OID   MANBALAR   VA   XOQONLIGI
TASHKIL TOPISHI 
I.1. Turk xoqonligiga oid manbalar va tadqiqotlar …
………………………………………… ..
… ..
… . 6-13  
I.2. Turk xoqonligi tashkil topishi ………………………………….……………………………….……………. 14-19 
II   BOB.   SHARQIY   VA   G’ARBIY   TURK   XOQONLIGIDA   DAVLAT
BOSHQARUV TIZIMI 
2.1. Sharqiy turk xoqonligida davlat boshqaruv tizimi …
……………………………………….. 20-21 
2.2. G’arbiy Turk xoqonligida davlat boshqaruv tizimi …
………………………………….….. 22-30 
XULOSA ………………………………….………………………………….…………………………………………….….….. 31-32  
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI ……………….…………………………..... 33  
KIRISH   Mavzusining dolzarbligi.  Mustaqillik yillarida jamiyatimiz hayotining barcha
sohalarida   bo’lganidek,   ijtimoiy-siyosiy   va   ma’naviy   yo’nalishlarda   ham   milliy
o’zligimizni   anglash,   davlatchiligimiz   tarixining   noma’lum   sahifalarini   qaytadan
o’rganish,   asossiz   ravishda   unutilgan   davlat   arboblarimiz   hamda
mutafakkirlarimizning boy ilmiy-ijodiy merosini yoritish bilan bog’liq izlanishlarga
keng   yo’l   ochildi.   Ta’kidlash   joizki,   o’zbek   xalqining   tarixiy-madaniy   merosida
davlat   va   huquq   masalalariga   bag’ishlangan   asarlar   salmoqli   o’rinni   egallaydi.
Ushbu merosni o’rganish, ilmiy tahlil qilish bugungi kunning dolzarb vazifalaridan
biridir.   Bu   masalada   birinchi   Prezidentimiz   I.A.Karimov   shunday   deb   ta’kidlaydi:
“Xalqning   juda   boy   tarixi   va   madaniyatini,   o lkaning   o ziga   xos   noyobʻ ʻ
xususiyatlarini bilmagan va bilishni ham istamagan bu odamlar respublika hayotini
bosib-yanchib,   qing ir   o zanga   solishga   kirishdilar”	
ʻ ʻ 1
.   Darhaqiqat,   bugungi   kunga
kelib,   o’zbek   milliy   davlatchiligi   tarixini   ilmiy-nazariy   va   amaliy   jihatdan   tadqiq
etish dolzarb vazifalardan biriga aylanmoqda. Respublikamiz birinchi Prezidenti 
I.A.Karimov ta’biri bilan aytganda: “O’zlikni anglash tarixni bilishdan boshlanadi. 
Isbottalab bo’lmagan ushbu haqiqat davlat siyosati darajasiga ko’tarilishi zarur” 2
. 
Xalqlarimiz   davlatchiligi   tarixida   muhim   ahamiyatga   ega   bo’lgan   Turk
xoqonligi   xususida   talaygina   manbalar   bizning   kunlarimizgacha   saqlanib   qolgan
bo’lsa-da,   ularning   ayrimlari   bir-birini   inkor   etadi.   Ushbu   manbalar   VI   asrning
oxirlarida   yashagan   vizantiyalik   tarixchilar   Menandr   Protektor,   Feofan
Vizantiyskiy,   suriyalik   tarixchi   Ionna   Efessiylarning   tarixiy   asarlari,   epigrafik
yodgorliklar   -   O’rxun-Yenisey,   runiy   yozuvlari,   Xitoyning   “Tan   xonadoni   tarixi”
qabilardir. Undan tashqari o’rta asrlar mualliflari at-Tabariy, Denovariy, Beruniy, 
Narshaxiylar   asarlarida   ham   Turk   xoqonligi   to’g’risida   ma’lumotlar   uchraydi.
Shunday   qilib,   tadqiqot   mavzusining   dolzarbligi   uning   har   tomonlama
o rganilishidadir. 	
ʻ
                    Kurs   ishi   maqsadi:   Turk   xoqonligida   davlat   boshqaruvi   haqida
ilmiymetodik tavsiyalar ishlab chiqish.  
1  Каримов И.А. Ўзбекистон мустақилликка эришиш остонасида.-Т: Ўзбекистон, 2011.-Б.172. 
2  Каримов И.А. Биз келажагимизни ўз қўлимиз билан қурамиз. Т.7. -Тошкент: Ўзбекистон, 1999. - Б.134. 
2  
    Kurs ishi ob’ekti:  Turk xoqonligida davlat boshqaruvi bilan tanishtirish jarayoni.  
   Kurs ishi predmeti:  Turk xoqonligi davlat boshqaruvi. 
Mavzuning   o’rganilganlik   darajasi.   Ishning   manba   bazasini   tarix,
manbashunoslik,   arxeologiya,   etnografiya   va   filologiyaga   oid   ilmiy   ishlar   tashkil
etadi.   S.M.Axinjanov, R.S.Fedorova, A.Kuzembayuli, E.Abil, M.X.Abuseitova, 
S.G.Klyashtorniy, J.O.Ortiqbaev, S.Joldasbayev, D.Babayeva, B.E.Kumekov, 
V.V.Bartold, S.G. Agadjanova, L.N.Gumilyov, A.Sh.Qodirboyev, Yu.G Xudyakov,
G.E.Markov   asarlarida   Turk   xoqonligining   siyosiy   taraqqiyoti,   etnik   tarixi,
madaniyati va dunyoqarashi, yozuvi, Turk xoqonligining iqtisodiy va siyosiy hayoti
va xoqonliklardagi huquq tizimi ko rib chiqiladi. ʻ
Mahalliy   va   rus   tarixshunosligida   Turk   xoqonligi   mavzusini   o rganish	
ʻ
tarixining   ayrim   masalalarini   ko rib   chiqish   tajribasi   mavjud   bo lishiga   qaramay,	
ʻ ʻ
hozirgacha  Turk xoqonligi  tarixiga oid  maxsus  monografik va  dissertatsiya   ishlari
olib borilgan emas. 
  Kurs   ishining  amaliy  ahamiyati.   Kurs   ishi   jarayonida   ilgari   surilgan  fikrlardan,
yondashuvlardan   hamda   samaradorligini   ta’minlovchi   Kurs   ishi   natijalaridan
pedagogik fanlar bo’yicha ma’ruzalar tayyorlash, qo’llanmalar yaratish, shuningdek
metodik   tavsiyanomalar   yaratishda,   ish   tajribalarini   ommalashtirishda   samarali
foydalanishga xizmat qiladi. 
   Kurs ishi ishining tuzilishi:  Ish kirish, 2 bob, 4 paragraf, xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxatidan iborat.   
 
 
   
I BOB.  TURK XOQONLIGIGA OID MANBALAR VA XOQONLIGI
TASHKIL TOPISHI 
1.1. Turk xoqonligiga oid manbalar va tadqiqotlar  
    Turklar   tazyiqi   oqibatida   bu   davrda   yuzaga   kelgan   qulay   vaziyatdan   foydalanib
sosoniylar   Toxariston,   Zabuliston,   Qobuliston   va   Chag’aniyonni   eftallardan   tortib
3  
  oladi. Bunday vaziyat, shubhasiz o’z-o’zidan turklar avval Eron, so’ngra Vizantiya
bilan   yaqinlashtiradi.   Bojdorlikdan   qutulgan   Eron   ham,   o’z   navbatida,   eftallarga
qarshi kurashda turklar bilan harbiy ittifoq tuzish ilinjida bo’ladi. Chunki uzoq vaqt
eftallar   tazyiqida   yashagan   sosoniylar   bu   davlatning   tamomila   barbod   bo’lishidan
manfaatdor   edi.   Xusrav   I   Anushervon   (531-579)   tashabbusi   bilan   yuzaga   kelgan
o’zaro   harbiy   ittifoq   Eron   shohining   Yabg’uxoqon   Istemiga   kuyov   bo’lishi   orqali
yanada   mustahkamlandi.   Vizantiyaning   avarlarga   homiyligini   to’xtatishga
imperatorni   ko’ndirish   maqsadida   563-yilda   Turk   xoqonligi   elchilari
Konstantinopol   shahriga   yetib   boradilar.   Elchilikka   nushubi   qabilasining   boshlig’i
Eskil   rahbarlik   qiladi.   O’sha   yili   Eron   askarlarining   Balxga   hujumi   ko’magida
turklar eftallar davlati yerlariga bostirib kiradilar. Parak (Chirchiq) vodiysi va uning
markazi   Choch   shahri   olinadi.   Sirdaryodan   o’tib,   Zarafshon   vodiysiga   kirib
boradilar. Ular Samarqand, Kesh va Naxshabni egallab, Buxoroga yaqinlashadilar.
Balx,   Termiz,   Omul   va   Zamm   shaharlaridan   katta   kuch   to’plab,   eftallar   Buxoro
yaqinida   jangga   tayyorgarlik   ko’radilar.   Sakkiz   kun   davom   etgan   shidatli   jangda
eftallar qo’shini  turklardan yengiladi. Shunday qilib, janubdan Eron sosoniylarida,
shimoldan esa Turk xoqonligidan qaqshatqich zarbaga uchragan Eftallar davlati bir
asrdan oshiqroq hukmronlikdan so’ng, tamomila barbod bo’ladi. Natijada mag’lub
davlatning merosi o’zaro bo’linib, Amudaryoning janubiy qirg’oqlarigacha bo’lgan
viloyatlar   Eron,   uning   shimoliy   sohillari   bo’ylab   Xarkon   dengizigacha   cho’zilgan
yerlar Turk xoqonligi tasarrufiga o’tadi. 3
 
   Shunday qilib, VI asrning 70-80-yillarida Yeniseyning yuqori oqimidan to 
Amudaryo   bo’ylarigacha,   Manjuriyadan   to   Kimmeriy   Bosforigacha   cho’zilgan
ulkan   maydonda   ko’chmanchi   chorvadorlarning   buyuk   turk   xoqonligi   tashkil
topadi.   Bu   ulkan   saltanat   Xitoy,   Eron   va   Vizantiya   kabi   zamonasining   yirik
davlatlari   bilan   bog’lovchi   Buyuk   Ipak   yo’li   ustidan   o’z   nazoratini   o’rnatishga
harakat   qiladi.   Bu   yo’lning   O’rta   Osiyo   hududlaridan   o’tuvchi   qismida   asosan
Sug’diylar   ipak   bilan   savdo   qilishni   nazorat   qilar   edilar.   Ipak   matolarning   asosiy
3   Ўзбекистон   давлатчилиги   тарихи   очерклари.   Масъул   мухаррирлар:   Алимова   Д.А,   Ртвеладзе   Э.В.   -   Т.:
Шарқ, 2018. 
4  
  xaridori Vizantiya bo’lib, ipak savdosi Sug’d savdogarlari va turk xoqonlariga katta
daromad keltirar edi. 
    Shuni   ta’kidlash   joizki,   turk   xoqonligi   qanchalik   buyuk   bo’lmasin,   lekin   u
chinakkam markazlashgan davlat emas edi. Uning asosi turkiy qabilalar ittifoqidan
iborat   bo’lgan.   Bu   ittifoqni   xoqon   boshqarar   edi.   Hukmdorning   hokimyati
urug’aymoq   udumlariga   tayangan   harbiy-ma’muriy   boshqaruvga   asoslangan.
Mamlakat   chorvador   ko’chmanchi   va   o’troq   dehqon   aholiga   bo’lingan.
Ko’chmanchi   chorvador   aholisi   “bo’dun”   yoki   “qora   bo’dun”   nomlari   bilan
yuritilgan.   Bo’dun   o’z   navbatida   qabilalar   ittifoqi   birlashmasini   tashkil   etgan.   U
“o’n   o’q   bo’dun”   yoki   “o’n   o’q   el”   deb   yuritilgan.   O’n   o’q   bo’dun   yoki   elning
hokimi  “yabg’u”  nom  bilan  atalgan. Yabg’u darajasiga  faqat  xoqon urug’iga qon-
qarindosh   bo’lganlargina   ko’tarilgan.   Shu   boisdan   ba’zan   u   “yabg’u   xoqon”   deb
ulug’langan.   Har   bir   o’q   el   sardori   raxnamoligida   bir   tuman,   ya’ni   o’n   ming
suvoriyni   safga   tortar   edi.   Bunday   harbiy   bo’linmaning   tumanboshisi   “shod”   deb
yuritilardi. O’n o’q bo’dun o’z navbatida “besh o’q” birlashmasi asosida sharqiy va
g’arbiy ikki qanotga bo’linardi. 
Sharqiy qanot o’qlari “cho’r”, g’arbiy qanot  o’qlari esa “erkin” deb atalgan qabila
sardorlari   tomonidan   boshqarilardi.   Xullas,   elni   qabilaviy   asosda   tarkib   topgan
harbiy   bo’linmalaridan   iborat   ikki   qanotga   bo’lib   boshqaruv   o’tmishda   ko’pgina
yirik   turkiy   qabilaviy   ittifoqlarga   xos   edi.   Harbiy   yurishlar   vaqtida   ular   o’ta
jangovar   qo’shinni   tashkil   etardi.   Qo’shin   “su”   deb   yuritilardi.   U   ikki   turdagi
askariy   qismlar:   piyoda   “yadag’”   va   “otlig’   su”   lardan   tashkil   topar   edi.
Qo’shinning bosh sarkardasi “suboshi” unvoni bilan ulug’langan. Bunday jangovar
qo’shin,   shubhasiz,   katta   kuch   va   an’anaviy   puxta   boshqaruv   tartiblariga   ega
bo’lgan   har   qanday   yirik   davlatni   ham   dahshatga   solar   edi.   O’rta   Osiyoda
hukmronlik o’rnatilgan dastlabki  davrda turk xoqonlari mamlakatning o’troq aholi
yashaydigan   obod   viloyatlarini   ko’chmanchilar   ixtiyoriga   topshirsalar-da,   ammo
eftallar kabi aholisining ichki hiyotiga deyarli aralashmaydilar. 
5  
     Turk xoqonligida davlatning oliy hukmdori “xoqon” unvoniga ega bo’lgan. Xitoy
manbalari   ma’lumotlariga   ko’ra,   turkiylar   xonni   taxtga   o’tqazishda   maxsus
marosim   o’tkazishgan.   Ya’ni,   amaldorlar   bo’lajak   xonni   kigizga   o’tqazib,   quyosh
yurishi bo’ylab 9 marotaba aylantirganlar, ishtirokchilar esa uni qutlab va ulug’lab
turganlar. So’ngra xonni otga o’tqazib, bo’yniga ipak mato bog’laganlar va undan 
“Siz   necha   yil   xon   bo’lmoqchisiz?”   deb   so’raganlar.   U   necha   yil   xon   bo’lishini
aytgan va shu muddat tugagach taxtdan ketgan. 
    Qadimgi   turkiy   afsonalarda   berilishicha,   turklarning   tasavvuriga   ko’ra,
davlatchilikning   markazi,   davlatni   o’z   qo’lida   birlashtiruvchi   shaxs   xoqon
hisoblangan.   Boshqaruvda   xoqonlarning   hukmron   sulolasi   asosiy   bo’lib   u   uchta
kuch   -   osmon   (tangri),   yer-suvning   kuch   va   irodasi   hamda   turk   xalqining
yaratuvchanlik faoliyati tufayli yuzaga keltiriladi. 
        Xoqondan   keyingi   shaxs,   birinchi   amaldor   “Yabg’u”   (Bahodir)   bo’lib,   u   bosh
sarkarda   hisoblangan.   Ammo,   yabg’u   taxtga   merosxo’rlik   qila   olmas   edi.   Turk
xoqonligi   taxtiga   vorislik   tartibi   turk   davlatchiligi   tuzilishi   uchun   xos   bo’lgan
uluslarga   bo’linish   tizimiga   asoslanib   belgilanar   edi.   Ushbu   tizimga   ko’ra   taxt
aksariyat   hollarda   otadan   o’g’ilga   emas,   akadan   ukaga,   amakidan   jiyanga   meros
qolar   edi.   Taxt   merosxo’ri   tegin   (shahzoda)   deb   yuritilgan.   Shahzodalar   to   taxtga
o’tirgunlariga   qadar   o’zlariga   berilgan   uluslarni   boshqarib   turganlar.   O’rta
Osiyodagi   mahalliy   hokimlarning   faoliyatini   nazorat   qiluvchi   amaldor,   xoqonning
nazoratchisi -“tudun” deb atalgan. Turk hoqonligi konfederativ davlat bo’lgan. 
Turkiylar o’z yurti va davlatini “el” deb atashgan. Birinchi turk xoqoni Buminxon
elxon unvoniga ega bo’lganligi bejiz emas. 
     Xoqonlik tarkibidagi ko’plab qabila va elatlarni birlashtirish va boshqarib turish,
ulardan   ma’lum   miqdordagi   soliqlar   va   o’lponlarni   o’z   vaqtida   yig’ib   olish
maqsadida   xoqonlikda   maxsus   ma’muriy   va   harbiy-siyosiy   boshqaruv   tizimi   joriy
etilgan edi. 
    Davlatni   boshqarishda   xoqonga  uning  yaqin  qarindoshlari,  eng  avvalo,  hukmron
sulola a’zolari va ular tomonidan barpo etilgan boshqaruv tizimi yordam berar edi.
6  
  Qadimgi turkiy bitiklarga ko’ra u 4 ga bo’lingan: qarindoshlar; xoqonga ittifoqdosh
bo’lgan   qabila   va   xalqlar;   xoqonning   o’ng   tomonida   o’tiruvchi   amaldorlar   va
ma’muriy xodimlar, xoqonning chap tomonidan joy olgan amaldorlar va ma’muriy
xodimlar.   Xoqonning   qarindoshlari-   o’g’illari,   amakisi,   jiyanlari   va   og’a-inilariga
tegin   unvoni   berilgan.   Xitoy   manbalarining   ma’lumot   berishicha,   qadimgi   turk
davlatidagi   mansablarning   asosiy   shtati   28   ta   bo’lgan,   bunda   ularning   faqat   5   tasi
oliy   mansabdor   hisoblangan:   Exu   (yabg’u),   She   (shad),   Dele   (teginlar),   Silifa
(eltabarlar) va Tutunfa (tudunlar). Qolgan 23 kichik amaldorlardan iborat bo’lgan.
Barcha mansablar meros qilib qoldirilar edi. 
    Turk   xoqonligi   davlatining   asosini   yer   bilan   birga   xalq   tashkil   etar   edi.   O’z
davrida   O’rta   Osiyoda   davlatchilikning   mustaqil   va   an’anaviy   shakllarini
rivojlantirgan turkiylar davlati mavjud jamiyatning muayyan ijtimoiy tuzilmalariga
va qadimgi turklarning davlat tomonidan tashkil etilgan hamda nazorat qilinadigan
xo’jalik faoliyatiga tayanar  edi. Tarixiy adabiyotlarda berilishicha, bu faoliyatning
asosini   ko’chmanchi   chorvachilik   tashkil   etgan.   Chorvador   turklarda
urug’qabilachilik   an’analari   nihoyatda   kuchli   bo’lib,   qabila   va   urug   jamoalarining
asosi   katta   oilalardan   iborat   bo’lgan.   Ko’chmanchi   chorvadorlar   xalq   ommasini
turklar 
“budun” yoki “qora budun” deb atashgan. 4
 
   Turklardagi qabila va urug jamoalarining katta oilalarida uy qullari ham  mavjud
bo’lar   edi.  Qullarning  ko’payishi   bilan  sinfiy   munosabatlar   tarkib   topa  boshlagan.
Lekin   qulchilik   ijtimoiy   hayotga   keng   kirib   kelmagan.   Shu   bois   bo’lsa   kerakki,
manbalar   xoqonlikda   qullar   mexnatidan   keng   foydalanish   haqida   amalda   hech
qanday   ma’lumot   bermaydi.   Ayrim   tadqiqotchilarning   fikricha,   ko’proq   ayollar
mexnatidan   foydalanilgan   va   qullar   asosan   uy   ishlari   bilan   shug’ullanishgan.
Ko’pincha   jamoada   ayollar   qul   qilib   olib   ketilar   edi.   Lekin,   qul   ayollardan   ham
og’ir   ishlarda   foydalanilmay,   balki   uy-ro’zgor   ishlarida   ishlatilinar   edi.   Qul
erkakmi,   ayolmi   baribir   qochib   ketavergan.   Qochgan   qul   ta’qib   qilinmagan   va
4  Муҳаммаджонов А. Ўзбекистон тарихи. - Т.: Ғафур Ғулом, 2016. – Б.75. 
7  
  uning uchun hech kim tovon to’lamagan. Turk xoqonligining markaziy boshqaruv
tizimi   asosan   yirik   siyosiy   davlat   tadbirlari   (davlat   osoyishtaligini   saqlash,   davlat
sarhadlarini   kengaytirish,   soliq   tizimi,   ichki   va   tashqi   savdo,   diplomatik
munosabatlar   va   bosh.)   bilan   mashg’ul   bo’lib   o’zlari   zabt   etgan   hududlardagi
boshqaruv   tizimiga   ma’lum   darajada   erkinlik   berilgan.   Shuning   uchun   ham
Farg’ona,   Sug’d,   Shosh,   Toxariston,   Xorazm   va   boshqa   mulklardagi   boshqaruv
tartibi asosan mahalliy sulolalar qo’lida bo’lgan. Misol uchun, Sug’d va Farg’onada
oliy hukmdor -“ixshid”, Toxaristonda - 
“malikshoh”, Xorazmda - “xorazmshoh”, Keshda - “ixrid”, Buxoroda - “xudot”, 
Ustrushonada - “afshin'”, Choch va Iloqda -“budun” deb atalgan.     Turk xoqonligi
davrida   Sug’d   hududlariga   hozirgi   Panjikentdan   Karmanagacha   bo’lgan   yerlar
kirgan. Buxoro esa, VII asrdan boshlab mustaqil mulklar ittifoqidan iborat bo’lgan.
Sug’dning   mahalliy   hokimlari   ayrim   vaqtlarda   Choch   va   Xorazmning   mustaqil
hukmdorlari   birlashar   edilar.   Bunday   yirik   siyosiy   birlashmalar   ma’lum
muddatlarda yirik shaharlarda o’z qurultoylarini o’tkazib turganlar. 
   Farg’ona Sug’d siyosiy ittifoqiga kirmagan bo’lib, u alohida mustaqil davlat edi.
Uni   afshin   boshqargan   bo’lib,   Farg’onaliklar   Tyanshan   xalqlari   bilan   o’zaro
aloqada   bo’lganlar.   Xorazm   boshqa   mulklarga   nisbatan   ancha   mustaqil   edi.
Mamlakatni Afrig’iylar sulolasiga mansub podsholar boshqarib turgan. 
   Ta’kidlash lozimki, Turk xoqonligi ma’lum darajada to’liq ishlab chiqilgan jinoiy
qonunchilikka ega bo’lgan. Sodir etilgan jinoyat uchun jazoning asosiy turlari - qatl
etish,   odam   a’zolarini   kesib   tashlash,   zararni   to’lash,   mol-mulk   tarzida   tovon
to’lashdan iborat edi. Misol uchun, manbalarning ma’lumot berishicha, o’lim jazosi
davlatga   qarshi   jinoyatlar   uchun   (isyon   ko’tarish,   sotqinlik)   hamda   nohaq   yoki
qasddan   odam   o’ldirganlik   uchun   berilgan.   O’g’irlik   qilgan   yoki   buzuqlik   qilgan
shaxsning   qo’li   yoki   oyog’i   kesilgan.   Shaxsga   qarshi   qaratilgan   boshqa   jinoyatlar
yetkazilgan   zararni   o’n   barobar   qilib   to’lash,   jarohat   yetkazgani   yoxud   mayib
qilgani   uchun   mol-mulk   tarzida   tovon   to’lash,   qizi,   xotinini   qullikka   berish,
suyagini sindirganlik uchun esa ot berish yo’li bilan jazolanardi. 
8  
    O’rta Osiyoni ma’lum hududini o’z ichiga olgan G’arbiy Turk xoqonligi ilk feodal
monarxiyasi   shaklida   idora   etiluvchi   davlat   sifatida   tashkil   topgan.   Bu   davlat
nisbatan yagona hisoblangan, lekin uning hududi bir necha podsholiklarga bo’linib
ketgan,   ularning   orasidagi   aloqalar   unchalik   mustahkam   bo’lmagan.   Shu   sababli
G’arbiy   Turk   hoqonligini   qat’iy   markazlashgan   davlat   deya   olmaymiz.   G’arbiy
Turk xoqonligini monarxiya shaklidagi davlat bo’lib, uning tepasida xoqon turgan.
Xoqonga   oliy   qonun   chiqarish   hokimiyati   tegishli   bo’lgan.   Mahalliy   mayda
hukmdorlar   xoqonga   bo’ysunib,   unga   soliqlar   to’lab   turar   va   hadyalar   yuborar
edilar.   Bunday   soliqlarning,   bojlarning   miqdori   va   boshqalar   haqida   xoqonning
amrfarmonlari   bo’lganligi   tabiiy.   Lekin   bular   bizgacha   yetib   kelgan   emas.   Ijro
etuvchi hokimiyat ham xoqon qo’lida bo’lgan. Uning o’zi ma’muriyat boshlig’i edi.
Xoqon   harbiy   kuchlarining   tepasida   turib,   urushlarda   u   shaxsan   o’zi   qo’shinlarni
boshqarib turgan. 5
 
    Xoqon   monarx   hisoblansa   ham   davlat   ishlarini   o’ziga   yaqin   maslahatsiz   yakka
o’zi   hal   qila   olmagan.   Uning   atrofini   qarindosh-urug’lardan   iborat   bir   guruh
oqsuyaklar  o’rab  turgan  va  unga  maslahatlar   berib  turgan.  Bu   o’ziga  xos   kengash
bo’lib,   u   hech   qanday   huquqiy   hujjat   bilan   rasmiylashtirilmagan   edi.   Bundan
tashqari   G’arbiy   Turk   xoqonligida,   Sharqiy   Turk   xoqonligidagi   singari   xoqon
tomonidan qurultoylar zadogonlar yigilishlari chaqirilib turgan. Ularda eng muhim
davlat masalalari urush va tinchlik, o’zaro nizo-adovatlarga oid va boshqa shu kabi
masalalar   muhokama   qilingan.   Qurultoylar   xoqon   faoliyatini   yo’naltirib   turgan.
Mahalliy   joylarda   hokimiyat   qabila   boshliqlari   qo’lida   bo’lgan.   G’arbiy   Turk
hoqonligida   10   ta   qabila   yashab,   ular   2   ta   raqobatchi   guruhga   bo’linganlar.   Har
birining   o’z   qabila   oqsoqoli   bo’lgan   edi.   VI   asrda   Zarafshon,   Qashqadaryo,
Amudaryo havzalarida 9 ta alohida o’lka mavjud bo’lgan. Bular: Samarqand, Kesh,
(Shaxrisabz,   Naxshab,   Qarshi   yaqinida)   Ishtixon,   Kushoniya,   Buxoro,   Amul   va
Andxoy   edi.   Ularning   tepasida   podsholar   turgan.   Eng   katta   podsholik   Samarqand
podsholigi   hisoblangan.   Manbalar   shuni   ko’rsatadiki,   O’rta   Osiyo   knazliklarining
5  Усмон Турон.Туркий халқлар мафкураси. - Т.: Чўлпон, 2018. – Б. 85. 
9  
  qurultoyi   Xorazmda   chaqirilib,   unda   ular   o’rtasida   o’zaro   ittifoq   tuzilgan.   Bu
ittifoqqa   faqat   Termiz   Toxariston   va   Farg’ona   kirmagan.   Ularning   o’z   knazlari
bo’lib, mustaqil davlat bo’lganlar. 
    Shunday   qilib,   Turk   xoqonligi   tarkibida   O’zbekiston   hududida   juda   ko’p   katta-
kichik   davlatlar   bo’lib,   ularning   mahalliy   sulolarning   vakillari   idora   etar   edilar.
Turk   xonligi   qo’shini   otliqlaridan   va   piyoda   askarladan   iborat   bo’lib,   otliqlarni
oqsuyaklarning   vakillari,   piyodalari   esa   oddiy   xalq   tashkil   etgan.   Xoqon   va
mahalliy   boshliqlar   o’zlarining   shaxsiy   gvardiyasiga   ham   ega   bo’lganlar.   Turk
xoqonligining   huquq   tizimi   haqida   bir-bir   ma’lumotlar   saqlanib   qolmagan.   Faqat
shuni aytish kerakki, u O’zbekiston hududida asosan odat huquqi amal qilib kelgan.
Umumdavlat   qonunchiligi   bo’lmagan.   Chunki   Turk   xoqonligi   markazlashgan
davlat emas edi. U bir necha mayda knazliklarga bo’linib ketgan va ular orasidagi
aloqalar   juda   zaif   bo’lgan.   (Shu   sababli   butun   xoqonlikda   yagona   huquqiy   tizim
bo’lishi ham mumkin emas edi). 
  Xoqon -Turk xoqonligida ushbu unvon oliy unvon hisoblanib bu unvon ostida oliy
hokimiyatni   markazdan   boshqarganini   ko’rishimiz   mumkin.   Avvalo   “xoqon”
unvoni   Sharqiy   Turk   xoqonligida   ishlatilgan   bo’lsa   keyinchalik   G’arbiy   Turk
xoqonligida   ham   qo’llanganligini   ko’rishimiz   mumkin.   G’arbiy   Turk   xoqonligida
“xoqonlikka” o’tish davri uch bosqichda amalga oshiriladi. 
I bosqich:   “Yabg’ulik”   (zpyv)   VI   asr   60-yillarning   boshi   va   so’ngi   choragi
davrida bo’lgan; 
II bosqich:   “Yabg’u-xoqonlik”   (cpyv   xy’n)   VI   asr   oxiri   VII   asr   30-yillari
davomida shakllanganligini ko’rishimiz mumkin. 
III bosqich:   “Xoqonlik”   (x’y’n)   VII   asrning   30-   yillaridan   to   VIII   asrning
2choragigacha davom etib kelgan. 
Teginlar   -   “shahzoda”   (xoqonlik   xonadoniga   mansub)   kishilarga   va   “Ashina”
qabilasi va urug’idan bo’lgan shahzodalarga berilgan, ular voha ustidan nazoratni
o’rnatgan. 
10  
  Tudunlar   -   “noib”   (biror   elning   yoki   vassallar   ustidan   nazorat   qilish   va   soliq
yig’imlarini amalga oshirishni tashkil etishga mas’ul). 
Tarxon   -“imtiyozli   harbiy   amaldor”   (xoqonlarning   joylardagi   mas’ul   vakili)   Tun
yabg’u-xoqon (618-630) davrida kelgan Xitoy sayyohi Syuan Szyan hayratlangan
voqealardan  birida   shunday   deydi:   “Xoqonning   atrofida   ipak  chakmon   kiygan   va
sochlari   o’rilgan   200   ga   yaqin   “da-gan”   (tarxon)   deb   ataluvchi   sarkardalar   joy
olishgandi”. 
Chabish - “lashkarboshi” (qo’shin noziri) hisoblangan. 
Eltabir - “noib” bir elning boshqaruvchisi yoki harbiy unvon. 
Barluq   -   “sud”   ishlari   va   fuqarolarning   ustidan   qonunning   bajarilishi   ustidan
nazoratni o’rnatgan. 
   Damochi -“tamg’achi” Xitoy sayyohi Syuan Szyan Sharqiy Turkistonning vassal
hukmdorlar  xatlarini   xoqonga bergan  paytda xoqon  xatlarni  diqqat   bilan  kuzatgan
va   ko’zdan   kechirib   ularni   “damochi”   (tamg’achi)   deb   ataluvchi   kishiga   saqlash
uchun   topshirganini   yozadi.   Bu   ma’lumot   xoqonlikda   konsileriya   -   devon   xizmati
mavjud bo’lganidan darak beradi. 6
 
   
6  Азамат Зиё. Ўзбек давлатчилиги тарихи. - Т.: Шарқ, 2020. – Б. 83. 
11  
  1.2. Turk xoqonligi tashkil topishi 
  To’ng yabg’u hukmronligi davrida amalda mustaqil bo’lgan O’rta Osiyo davlatlari
ustidan   nisbatan   qattiq   siyosiy   nazorat   o’rnatiladi.   Chunki   bu   davlatlarning
vassalligi   faqat   o’lpon   to’lash   bilan   chegaralanar   edi.   Isfijobdan   Toshkent
vohasigacha,   shimolda   Janubiy   Afg’oniston   va   shimoli-g’arbiy   Pokistongacha
bo’lgan hududlarga xoqon To’n yabg’uning ishonchli   vakillari  -  tudunlar yuborilib ,
ular   soliqlar   yig’ish   va   xoqon   qarorgohiga   yuboriladigan   o’lponlarni   qattiq
nazoratga   oldilar.   Mahalliy   hokimlarga   ularni   xoqonlik   ma’muriy   boshqaruviga
qo’shilganlik ramzi sifatida turk unvonlari berildi. Shu bilan birgalikda To’n yabg’u
nisbatan   kuchli   bo’lgan   mahalliy   hukmdorlar   bilan   shaxsiy   munosabatlarini
mustahkamlashga harakat qildi. Manbalarda To’n yabg’uning Samarqand hokimiga
o’z  qizini  xotinlikka  berganligi   haqida  ma’lumot   bor.  Xitoy manbasi  To’n  yabg’u
haqida   ma’lumot   berar   ekan   shunday   xabar   beradi:   -“G’arb   varvarlari   hali   hech
qachon bunchalik qudratli bo’lgan emas”. 
    O’ta   yakkahokimlik   xususiyatiga   ega   bo’lgan   To’n   yabg’u   boshqaruvi
talontarojchilik   urushlari   natijasida   boyib   ketgan   qabila   zodagonlari   orasida
norozilik   harakatlarini   kuchaytirib   yubordi.   Boshlanib   ketgan   o’zaro   kurashlarni
bartaraf   etishga   harakat   qilgan   To’n   yabg’uning   tog’asi   Qo’l   Bahodir   jiyanini
o’ldirib o’zini 
Qo’l   Elbilga   xoqon   deb   e’lon   qiladi.   Ammo,   qabila   boshliqlarining   ayrimlari
boshqa   da’vogarni   qo’llab-quvvatlaganlari   tufayli   yana   qabilalararo   kurashlar
boshlanib ketadi. 630-634-yillarga kelib xoqonlik o’zining Sirdaryoning g’arbidagi
O’rta Osiyo mulklaridan mahrum bo’ldi. G’arbiy turk xoqonligining asosi bo’lgan
dulu va nushibi qabilalari o’rtasida o’zaro kurashlar avj olib ketdi. 
   634-yilda nushibi  qabilasi  tomonidan qo’llab-quvvatlangan Ishbara Elterish Sher
xoqon   hokimiyat   tepasiga   keldi.   U   harbiy   ma’muriy   tartib   bo’lgan   “o’n   o’q   eli”
boshqaruvini qayta tiklashga harakat qilib, qabila boshliqlarini o’ziga shaxsan tobe
qilish   maqsadida   islohotlar   o’tkazdi.   Undan   tashqari,   amaldagi   nazoratni   amalga
oshirish maqsadida  Ishbara har bir  mulkka xoqon urug’i  a’zosi  - shodni  jo’natadi.
12  
  Shodlar   qabila   zodagonlari   bilan   hech   qanday   aloqada   bo’lmay,   ularnig   markaziy
hokimiyatga   intilishini   kuzatib   borgan.   Bu   mahalliy   hokimlarning   siyosiy
tashabbuslarini   nihoyatda   chegaralab   qo’yar   edi.   Ammo,   Ishbara   Elterish   Sher
boshchiligidagi xoqonlik hokimiyatining harbiy-siyosiy layoqati qaram mulklar va
qabilalarni   ushlab   turishga   qodir   emas   edi.   638-yilda   dulu   qabilasi   o’zlariga
jo’natilan shodni xoqon deb e’lon qildilar. Shundan so’ng dulu va nushibi qabilalari
o’rtasida og’ir va qonli urushlar bo’lib o’tib g’arbiy xoqonlik ikki qismga bo’linib
ketdi.  Shunday   bo’lsada,   xoqonlikdagi   qabilalararo  va   sulolalararo  urushlar   17   yil
(640-657) davom etdi. 7
 
   Shunday qilib, VII asrning o’rtalarida G’arbiy turk xoqonligi zaiflashib bir necha
qismlarga   bo’linib   ketdi.   Vaziyatdan   foydalangan   Xitoyning   Tan   imperiyasi
qo’shinlari   657-659-yillarda   Yettisuvga   bostirib   kirdilar.   Xitoy   bosqinchilariga
qarshi   kurashlar   uzoq   yillar   davom   etdi.   Faqatgina   VII   asrning   oxirlariga   kelib
xoqonlik o’z mustaqilligini tiklashga muvaffaq bo’ldi va xitoyliklar vakili Xusrav
Bo’rishod mamlakatdan xaydab yuborildi. 
    O’z   davrida   Turk   hoqonligidagi   madaniy   jarayonlar   Buyuk   ipak   yo’lidagi   keng
ko’lamdagi,   xalqaro   aloqalar   tufayli   jamiyatdagi   siyosiy-iqtisodiy   va   ijtimoiy
voqealar   bilan   o’zaro   bog’liqlikda   rivojlanib   bordi.   O’troq   dehqonchilik   vohalari
aholisi   va   dasht   qabilalari   o’rtasidagi   madaniy   aloqalar   ayniqsa   kuchaydi.   Bu
davrdagi madaniy hayot moddiy madaniyat buyumlari, me’morchilik va san’at, din
va yozuv kabilarda o’z ifodasini topdi. 
    Dehqonlar   mavjud   suv   resurslari   hamda   lalmikor   yerlar   imkoniyatlaridan
foydalanib, asosan don ekinlari hamda qovun, tarvuz, beda, uzumchilik, paxtachilik
sohalaridan   yuqori   hosil   yetishtirganlar.   Mevali   daraxtlardan   bog’-rog’lar
yetishtirishga alohida ahamiyat berilgan. Shahar aholisi asosan hunarmandchilik va
savdo-sotiq  bilan mashg’ul   edi.  Dehqonchilik va  konchilikdagi  taraqqiyot   ko’lami
va sifati o’zidan keyingi uch tarmoq hunarmandchilik, qurilish, savdo-sotiq ravnaqi
uchun   qatta   turtki   bo’ladi.   Shuning   uchun   bu   vaqtda   metalsozlik,   zargarlik,
7  Абдураҳимова Н.А, Исакова М.С, Сулейманова З.М. Давлат муассасалари тарихи. - Т.: Шарқ, 2017. – Б. 67. 
13  
  kulolchilik, duradgorlik, shishasozlik  keng rivoj topgan. Hunarmandchilik rivojiga
turkiy   aholi   katta   ta’sir   ko’rsatdilar.   Chunki   ularda   qadimdan   ko’pchilik
kasbhunarlar   juda   rivojlangan   edi.   Turkiy   xoqonlik   ulkan   hudud   ichida   zarur
tinchlikni   ta’minlaganligi   natijasida   “Buyuk   ipak   yo’li”   samarali   ishlashda   davom
etdi.   O’lkaning   asosiy   savdo   hamkorlari   Eron,   Xitoy,   Hindiston   va   Vizantiya   edi.
Bu   mamlakatlarga   to’qimachilik,   ipakchilik   mahsulotlari,   qimmatbaho   toshlar   va
ulardan   ishlangan   buyumlar,   taqinchoqlar,   dorivorlar,   nasldor   arg’umoqlar,   bir
necha xil tuz, sharob, bog’dorchilik mahsulotlari, qazilma boylik va hokazolar olib
borilgan.   Ayniqsa   Sug’d   savdogarlarining   mavqei   kuchli   bo’lgan.   Shu   ma’noda
xitoylik   muallifning   quyidagi   guvohligi   e’tiborga   sazovordir:   “(Sug’diyonalik)
erkaklar   yigirma   yoshga   to’lishlari   bilan   qo’shni   mamlakatga   oshiqadilar   va
qayerda   qulaylik   va   manfaat   bo’lsa   u   erga   ham   qadam   ranjida   etadilar”.   O’rta
Osiyoning shu davrdagi Marv, Poykand, Buxoro, Samarqand, Shosh, Isfijob, Suyob
kabi   shaharlari   savdo-sotiqning   markazlari   edi.   Xitoy   bilan   savdo   munosabatlari
ayniqsa,   rivojlanib,   627-647-yillar   mobaynida   Xitoyga   9   marotaba   savdo   elchilari
yuborildi.   O’rta   Osiyoda   shu   paytda   15   taga   yaqin   mayda   davlatlar   bo’lib,
Buxoroda   buxorxudotlar,   Xorazmda   xorazmshohlar,   Shosh   va   Iloqda   bo’dun   va
dehqonlar,   Farg’onada   ixshidlar   hukmronlik   qilishgan.   Ularning   hammasi   Turkiy
xoqonlikka qaram bo’lsada, amalda yarim mustaqil edilar. Ta’kidlash joizki, O’rta
Osiyoning   turk   xoqonligi   tarkibiga   kirgan   davridagi   moddiy   madaniyati   o’zida
mahalliy   o’troq   xalqlar   va   ko’chmanchi   turklarning   mushtarakligini   aks   ettiradi.
Ularning   umumiyligi   qurolaslaxa,   zeb-ziynat   buyumlarining   o’xshashligida,
qimmatbaho   metallardan   ishlangan   buyumlar   ko’rinishida   o’z   aksini   topgan.
Tadqiqotchilarning   fikricha,   moddiy   madaniyatdagi   umumiylik,   avvalo,   O’rta
Osiyo shahar va qishloqlari hamda turk xoqonlari manfaatlarining umumiyligi bilan
bog’liq edi. 
   Turkiylarning dini haqida “Vey-shu” va “Suy-shu” Xitoy yilnomalarida qayd
etilgan. Unda turkiylar dini odatlari haqida shunday ma’lumotlar bor: 
14  
  1-xoqon   qarorgohiga   Sharq   tomonidan   kiritilgan,   bu   bilan   kun   chiqish   tarafga
hurmat ma’nosi ifodalangan, ayni paytda quyoshga sig’inishni ham bildirgan. 2-har
yili   xoqon   o’z   amaldorlari   bilan   maxsus ,   g’orga   borib,   ota-bobolari   ruhiga
qurbonlik keltirgan. 
3-har 5-marotaba oy chiqishida va o’sha oyning o’rtasida xoqon yaqinlarini yig’ib,
daryo bo’yiga borgan osmon ruhi (tangri) ga qurbonlik keltirganlar. 8
 
      Qabilalar   o’rtasida   ham   turli   xudolarga   e’tiqod   qilish   bo’lgan.   Tangri   (osmon
ruxi) barcha qabilalar uchun yagona asosiy xudo bo’lgan. Unga doimiy qurbonliklar
keltirganlar. Ular ruh abadiyligi, narigi dunyo borligiga ishonganlar105. Biror kishi
qazo   qilsa   yoniga   boshqa   kishilar,   buyumlarni   ham   qo’shib   ko’mganlar.   Masalan,
576-yil   Istemi-yabg’a   vafot   etganida   u   bilan   birga   4   ta   harbiy   asir   o’ldirilib
ko’milgan.   Muqanxon   vafot   etganida   unga   oxiratda   xizmat   qilish   uchun   20.000
kishi   o’ldirilib,   birga   ko’milgan.   Qiyomat   kunini   turkiylar   “Qoldirilgan   kun”   deb
ataganlar.   Turkiylar   qabr   toshlari,   ya’ni   bitigtoshlar   yoniga   odamlarining   tosh
haykalchalarini   qo’yishgan.   Ular   “Balballar”   deyilgan.   Bu   balballar   o’lgan
odamning   ruhiga   bag’ishlangan   yodgorlikdir.   Shamanizm   o’sha   davrda
turkiylarning   asosiy   dini   bo’lib,   keyinchalik   ular   ichida   buddizim,   xristianlik   va
boshqa dinlar ham tarqalgan. Tosh bitiglarida o’lgan odamga madhiyadan tashqari,
ko’plab   tarixiy   xodisa   va   voqealar   ham   bitilgan.   Bunday   bitiglar   ichida   eng
ma’lumlari   Kul   tigin   bitigtoshi,   Bilga   xoqon   bitigtoshi,   To’nyuquq   bitigtoshi   va
boshqalar mashhurdir. Bular birgalikda O’rxun-Yenisey yozuvlari deb ataladi. 
Shuningdek, qog’ozga yozilib, Xitoydan topilgan 104 satrlik “Ta’birnoma” asarida
ham turkiylar xayotining sahifalari yor. 
   Ko’k-turklar  idorasi  ostida yashayotgan turk arvoniy xalqlari orasida ham budda
dini keng yoyilgandi. Buddaviy rohiblar dinlarini turk xoqonlariga va xalqiga qabul
qildirmoq uchun jonlarini jabborga berishar edi. Chunonchi, Muqonxonning xalafi
Topu   (topo)xon   (572-581)   bir   rohibning   ta’sirida   budda   diniga   kiradi   va   bundan
keyin   hukmdorlik   mavqeini   o’sishiga   ishonadi.   Biroq   ushbu   hodisa   dinning
8  Абдураҳимова Н.А, Исакова М.С, Сулейманова З.М. Давлат муассасалари тарихи. - Т.: Шарқ, 2017. – Б. 94. 
15  
  yoyilishiga hech qanday ta’sir o’tkazmaydi. Ko’k-turklarning xoqoni Tung yabg’u
626-yilda   ziyoratga   kelgan   bir   rohibni   hurmat   bilan   kutib   olib,   uning   sharafiga
bazm   beradi.   Biroq   barcha   g’ayrat   va   tashviqotga   qaray,   turklar   o’z   shomoniy
dinlariga sodiq qolganlar. 
   Turk xoqonligi davri O’rta Osiyoda ko’plab yirik shaharlar mavjud edi. Katta va
kichik   shaharlarda   hunarmandchilik,   me’morchilik,   rassomlik,   haykaltaroshlik
kabilar rivojlanadi. Ularning ayrim namunalari o’sha davrda bunyod etilgan qasr va
saroylarni   bezagan   devoriy   suratlar   va   ganchkor   naqshlar,   haykallar   va
haykalchalar,   tangalarda   zarb   etilgan   ramzlar   sifatida   bizning   kunlarimizgacha
saqlanib   kelgan.   Ularda   o’sha   davrdagi   ijtimoiy-iqtisodiy   va   siyosiy   hayotdagi
o’zgarishlar   o’z   aksini   topgan.   Surxon   vohasidagi   Bolaliktepa,   Zarafshon
vodiysidagi   Panjikent,   Varaxsha   va   Afrosiyob,   Farg’onadagi   Quva   xarobalaridan
topilgan devoriy suratlar manzaralari shular jumlasidandir. 9
 
      Bu   davrda   ulkan   hududlarda   yashagan   turli   xalqlarning   til   va   yozuvlari
birbirlariga   ta’sir   o’tkazgan   edi.   Arab   yozuviga   qadar   turk-runiy,   uyg’ur,   moniy,
sug’d,   braxma,   kxaroshtiy,   xorazmiy   va   suryoniy   yozuvlari   mavjud   edi.   Sug’d,
Xorazm   va   Toxariston   aholisining   alohida-alohida   yozuvlari   bor   edi.   Sug’d   va
Xorazm yozuvlari oromiy yozuvi asosida paydo bo’lgan bo’lsa, bu yozuvlar asosida
Toxariston   yozuvi   paydo   bo’ladi.   Sug’d   yozuvlari   keng   hududlarga   tarqalgan
bo’lib,   bu   jarayon   Sug’diylarning   yangi   yerlarni   o’zlashtirish   faoliyati   va
savdogarlarning   ipak   yo’lidagi   say-xarakatlari   bilan   bog’liq   edi.   Shu   bois   bo’lsa
kerakki,   Sug’d   tilidagi   yozma   yodgorliklar   O’rta   Osiyo,   Qozog’iston,   Sharqiy
Turkiston, Pokiston va Mo’g’uliston hududlaridan topib tekshirilgan. Sug’d yozuvi
ish  yuritishda,  savdo  va  madaniy  aloqalarda katta  ahamiyatga  ega  bo’lib,  qadimgi
uyg’ur, mo’g’ul va manjurlar yozuvlari paydo bo’lishiga asos bo’ldi. 
    Bu davrda Xorazmda mahalliy yozuv keng tarqalgan va amalda bo’lgan. 
9  Абулғози Баҳодирхон. Шажарайи Турк. - Т.: Чўлпон, 2019. – Б.96. 
16  
  Tuproqqal’adan shoh arxivlarining topilishi bunga misol bo’la oladi. Boy bezaklar,
sopol,   metall   idishlar,   devoriy   sur’atlar,   kiyimlardagi   tasvirlar   bu   yerda   tasviriy
san’atning rivojidan dalolat beradi. 
   Turklar sarrojlik, ruda qazib olish va undan qurol-yarog’ yasashda ayniqsa mohir
edilar. Turklar yasagan qurol-yarog’ va zeb-ziynat buyumlari o’zining xilmaxilligi
va pishiqligi bilan ajralib turgan. 
17  
      Bu   davrda   konchilik   ishlari   ham   ancha   rivojlangan.   Oltin,   temir,   kumush,   mis,
qimmatbaho toshlar, turli ma’danlar Sug’d, Shosh, Farg’ona, Qashg’ar, Tohariston
kabi viloyatlardan qazib olinganligi manbalarda aniq ko’rsatilgan. 10
 
 
 
 
 
 
 
 
   
10  Гумилёв Л.Н. Қадимги турклар.-Т.: Фан, 2017. Б.34. 
18  
  II BOB. SHARQIY VA G’ARBIY TURK XOQONLIGIDA DAVLAT
BOSHQARUV TIZIMI 
2.1. Sharqiy turk xoqonligida davlat boshqaruv tizimi 
   O’rta Osiyoning Turk xoqonligi  tarkibida bo’lishi  o’sha  davr davlatchilik tarixi,
ijtimoiy-iqtisodiy va madaniy hayot uchun muhim ahamiyatga ega bo’ldi. Avvalo,
Turk   xoqonligi   juda   katta   hududlardagi   turkiy   qabilalarning   birlashuvi   va
jipslashuviga   keng   imkoniyatlar   yaratib ,   O’rta   Osiyodagi   ayrim   turkiy   xalqlar
shakllanishiga   asos   soldi.   Yana   bir   ahamiyatli   tomoni   shundaki,   avval   Turk
xoqonligi, keyin esa G’arbiy turk xoqonligining qudratli va ko’chmanchilarga xos
shiddatli   harbiy   tashkiloti,   Sug’diylarning   bevosita   aralashuvi   tufayli   olib   borgan
diplomatik siyosati Xitoy, Vizantiya va Eronning O’rta Osiyo ilk o’rta asrlar davri
xalqlari   va   elatlariga   nisbatan   olib   borayotgan   tajovuzkorlik   siyosati   yo’liga
mustahkam to’siq qo’ydi. 
   Bepoyon dasht va cho’l hududlarida, serhosil va sersuv vohalarda tashkil topgan
ulkan   davlat   birlashmalari   kattagina   hududlardagi   shaharlar,   hunarmandchilik,
madaniyat,   savdo-sotiq   va   o’zaro   aloqalarning   rivojlanishi   uchun   keng
imkoniyatlar ochib berdi. Masalaning yana bir eng muhim tomoni shundaki, Turk
xoqonligi   mavjudligi   davr   -   ko’chmanchilar   madaniyati   insoniyat
sivilizatsiyasining o’z yo’nalishi va jihatlariga ega bo’lgan o’ziga xos va betakror
tarmog’i bo’lib, o’troq aholi madaniyati bilan aralashib, uyg’unlashgan madaniyat
paydo bo’lishi davri bo’ldi. 
    Turkiy   elatlarning   keng   sharqiy   hududlarda   qadim-qadim   davrlardan   buyon
yashab,   o’zlaridan   munosib   madaniy   iz   qoldirib   kelganligini   juda   ko’plab   tarixiy
manbalar   tasdiq   etadi.   Mo’’tabar   Xitoy   manbalari,   mashhur   «O’g’iznoma»,
Urxonenasoy  yozuvlari,  Kultegin  bitiklari  bunga   ishonchli   guvohdir.  Oltoy,  Tuva
hamda   ularga   tutash   hududlarda   turli   turkiy   qabilalar,   chunonchi,   Ashin,   Arg’u,
O’g’iz,   To’qqiz   o’g’iz,   O’ttuz   tatar,   Karluq,   Kitan,   Tolis,   Turk,   Uyg’ur,   To’qri
(toharlar), Quriqan, Duba (tuba-tuva)va boshqalar yashardilar. 
   VI asr boshlarida Oltoyda siyosiy jarayonlar faollashadi. O’sha paytda hozirgi 
   – 
19  
  Mo’g’uliston   va   qisman   Xitoyning   shimoliy   hududlari   ustidan   Jujan   xonligi
hukmronlik   qilardi.   Sharqiy   Turkiston,   Farg’ona,   Sug’diyona,   Xorazm,   Baqtriya,
Shimoliy Hindiston va Sharqiy Eron hududlarida esa eftaliylar hukmronlik qilardi. 
Manbalarda ta’kidlanishicha Xitoyning shimoliy qismida hukmronlik qiluvchi Vey
sulolasi   (386-558)   xonadonlarining   kelib   chiqishi   ham   turkiy   tilli   xalqlarga   borib
taqalardi.   Shunday   qilib,   VI   asr   boshlarida   Uzoq   Sharqdan   Kaspiy   dengizgacha
bo’lgan hududlarda hokimiyat tepasida turkiy sulolalar turardi. 
VI asr boshlarida Oltoydagi turkiy qavmlar orasida Ashin urug’ining mavqei
ko’tariladi.   Ashin   urug’idan   Asan   va   Tuu   460-545   yillarda   boshqa   urug’larni
o’zlariga bo’ysundiradilar va Oltoyda turkiy qabilalar ittifoqiga asos soladilar.Tuu
o’g’li Bumin Tele qabilasini ham bo’ysundiradi. Bumin Jujan xonligiga tobelikdan
chiqish uchun kurashadi va 551 yilda Jujan xoni qo’shinlarini engib, ularni o’ziga
bo’ysundiradi.   Bumin   551   yilda   yangi   davlat   –   Turk   hoqonligiga   asos   soladi.
Uning poytaxti Oltoydagi O’tukan shahri edi. Xoqonlik tez orada kuchayib, uning
dovrug’i   ortib   borgan.   U   ko’p   bor   Xitoyga   yurishlar   qilib,   uning   bir   qancha
hududlarini   bosib   olgan.   Xitoy   podsholigi   Turk   xoqonligiga   har   yili   o’lpon
tariqasida yuz bo’lakdan ipak mato berib turishga majbur bo’lgan. 11
 
   
2.2. G’arbiy Turk xoqonligida davlat boshqaruv tizimi 
    563-567  yillar   davomida  Istami  yabg’u qo’shinlari  eftaliylar  davlatiga  ketmaket
zarbalar berib uning hududlarini, ya’ni hozirgi O’rta Osiyo va Kaspiy dengizigacha
bo’lgan   erlarni   egallashga   muvaffaq   bo’ladi.   Buning   oqibatida   Eftaliylar   davlati
qulaydi.   Turk   xoqonligi   O’rta   Osiyo   erlarini   ishg’ol   etgach,   uning   hududlari
bevosita   Eron   chegarasiga   tutashadi.   Dastlab   xoqonlik   Eron   bilan   yaxshi
qo’shnichilik,   savdo-sotiq   aloqalarini   o’rnatishga   intiladi.   Eron   shohi   Xusrav   I
Anushirvonga   turk   malikasi   uzatiladi,   Eronga   elchilar   yuboriladi.   Biroq   Turk
xoqonining Eronga ikki bor yuborgan elchilari faoliyati muvaffiyatsiz chiqqach, 
    Eronning   turklar   bilan   murosaga   bormasligi,   uning   qat’iy   dushmanligi   ro’yirost
ma’lum   bo’ladi.   Buning   boisi   Eron   shohining   O’rta   Osiyo   hududlariga
11  Гумилёв Л.Н. Қадимги турклар.-Т.: Фан, 2017. Б.36.  
20  
  da’vogarligida   edi.   Bu   esa,   shubhasiz,   bir   necha   bor   xoqonlikning   Eron   bilan
urushlar   olib   borishiga   sabab   bo’ladi.   Istami   qo’shiqlari   Eron   shohi   Xisrav   I   ni
engadi, Eron shohlari  Turk xoqonligiga 400 ming Vizantiya tillasi  hajmida tovon
to’lash   majburiyatini   olishga   majbur   bo’ladi.   Mug’anxon   va   uning   avlodlari
g’arbda Qora dengizgacha bo’lgan hududlarni zabt etib o’zlariga bo’ysundiradilar. 
    Turk xoqonligi   568-569  yillarda  o’sha   davrning  qudratli   davlati-Vizantiya  bilan
iqtisodiy   va   savdo-sotiq   aloqalarini   o’rnatishga   intilib,   so’g’d   savdogari   Maniax
boshchiligidagi elchilarni u erga yuboradi. Elchilar imperator Yustinian II qabulida
bo’ladi. Shundan so’ng Vizantiyannig Zemarx boshliq elchilari xoqonlik davlatiga
keladi.   Bu   esa   shu   davlatlar   o’rtasida   o’zaro   ishonch   va   savdo-tijorat
munosabatlarini o’rnatishda muhim ahamiyat kasb etgan deyishga asos beradi. 
    Turk   hoqonligida   boshqaruv   tartiblari   haqida   gap   borganda   shuni   ta’kidlash
kerakki, Turk hoqonlari O’rta Osiyo hududlariga hukmronlik qilsa-da, biroq o’zlari
bu   hududga   ko’chib   kelmadilar.   Ular   Ettisuv   va   boshqa   hududlardagi   markaziy
qarorgohlarida   qolib,   bo’ysungan   hududlarni   mahalliy   hukmdorlar   orqali
boshqarib,   ulardan   olinadigan   soliq-o’lponlar   va   to’lovlar   bilan   kifoyalanganlar.
Bundan ko’rinadiki, Turk xoqonligi davrida bu hududdagi mavjud mahalliy davlat
tuzilmalari, ularning boshqaruv tizimlari saqlanib, ichki siyosat  bobidagi mustaqil
faoliyatlari davom etgan. Xoqonlik istisno hollardagina o’lkaning ijtimoiy-siyosiy
hayotiga   aralashardi.   Bu   narsa   ko’proq   tashqi   siyosat,   xalqaro   savdo-sotiq
masalalariga   daxl   etardi.   Xitoy   manbalarida   ta’kidlanganidek,   Zarafshon,
Amudaryo va Qashqadaryo vohalarida bu davrda 9 ta mustaqil hokimlik-davlatlar
mavjud   bo’lgan:   Samarqand,   Ishtixon,   Maymurg’,   Kesh,   Nahshab,   Kushon,
Buxoro,   Amul   va   Andxoy   shular   jumlasidandir.   Ayniqsa   Samarqand,   Buxoro,
Xorazm va Choch (Toshkent) hokimliklari o’zlariga ancha mustqil bo’lganlar. 12
 
      Buxorxudotlar   zarb   etgan   tanga   pullar   keng   muomalada   bo’lgan.   Shu   bilan
birlikda   bu   davlat   hokimliklari   o’rtasida   o’zaro   adovat,   kurash,   ichki   ziddiyatlar
to’xtovsiz bo’lib turgan. Bu esa mahalliy aholi hayoti, turmushini nochor ahvolga
12  Насимхон Рахмон. Турк хоқонлиги. - Т.: 2018. Б.112. 
   – 
21  
  duchor   etgan.   585-586   yillarda   Buxoroda   zodagon   dehqon   va   boy   savdogarlarga
qarshi qo’zg’olon ko’tariladi. Unga Obro’y boshchilik qiladi. Hoqon Qora-cho’rin
qo’shinlari qo’zg’olonni bostirib, qo’zg’olonchilarni qattiq jazolaydi. 
    VII  asr  ikkinchi  yarmida  ancha  kuchayib   ketgan  Xitoy  O’rta  Osiyo   hududlarini
ham   o’z   qo’l   ostiga   kiritish   payiga   tushadi.   Biroq   670   yilda   tibetliklar   bosh
ko’tarib,   sharqiy   Turk   xoqonligini   yangidan   tiklaganlaridan   so’ng   va   bu   davlat
Xitoy   uchun   kutilmagan   xavf-xatarni   keltirib   chiqargach,   endilikda   Xitoy   O’rta
Osiyoga bo’lgan o’z da’vosidan voz kechib,  butun diqqatini  Tibetga qaratadi. Bu
davrda   O’rta   Osiyo   hududlarida   Turk   xoqonligi   ta’siri   tobora   zaiflashib   boradi.
Bunga   mahaliy   hokimliklar   o’rtasidagi   ichki   ziddiyatlar,   er-mulk   uchun   o’zaro
kurashlar   ham   sabab   bo’ladi.   Bu   esa   pirovard   oqibatda   bu   hududlarning   arab
istilochilari tomonidan bosib olinishiga sabab bo’ldi. 
    Endi   xoqonlik   davrida   Turonzaminda   kechgan   ijtimoiy-iqtisodiy   va   madaniy
hayotga   nazar   tashlar   ekanmiz,   shu   narsa   ayon   bo’ladiki,   Turk   xoqonligining
sharqiy erlaridan farqli o’laroq bu hududda aholining ijtimoiyiqtisodiy hayot tarzi,
madaniy   darajasi   nisbatan   yuqori   bo’lgan.   Gap   shundaki,   sharqiy   hududlarda
yashagan ko’pchilik ko’chmanchi turklarda urug’-qabilachilik munosbatlari hamon
kuchli saqlangan. Aholining quyi tabaqasi  budun yoki qora budunlar deb atalgan.
Urug’qabilaning   nomdor   vakillari   «beklar»   deb   yuritilgan.   Jamoani   xoqon   va
zodaganlar   kengashi   –   «Qurultoy»   boshqargan.   Katta   patriarxal   oilalar-
xo’jaliklarning boshliqlari «Kadxudolar» deb atalgan. O’rta Osiyo erlarida esa bu
davrda   dehqonchilik,   bog’dorchilik   va   uzumchilik   sohalari   yuksak   darajada
rivojlangan.   O’lkaning   Farg’ona,   Xorazm   va   Zarafshon   vohalarida   ko’plab   suv
ayirg’ichlar, kanallar, suv havzalari bunyod etilgan. Farg’ona va Sug’dda aholining
bir qismi tog’-kon ishlari bilan ham mashg’ul bo’lgan. Bu erlarda oltin, mis, temir
eritish, ulardan kerakli asbob-anjomlar ishlash yaxshi yo’lga qo’yilgan. 
   Shuningdek   Iloqda   qo’rg’oshin,   kumush,   Shaxrisabzda   esa   qizil   tuz   qazib
olingan. 
      Xoqonlik   davrida   shaharlar   hayoti   xiyla   rivoj   topgan.   Xitoy   manbalarida   tilga
olingan   Xorazm,   Farg’ona,   So’g’d,   Chu   vodiysidagi   shaharlar;   shuningdek
22  
  Tuproqqal’a, Buxoro, Samarqand, Ishtixon, Toshkent, Isfara, Qubo (Quva), Koson
va   boshqalar   o’sha   davrning   hunarmandchilik   va   savdo-sotiq   tarmoqlari   gurkirab
rivojlangan shaharlari bo’lgan. Buyuk ipak yo’li bu shaharlarning xalqaro savdoda
faol   ishtirok   etishini   ta’minlagan.   O’rta   Osiyolik   qo’li   gul   hunarmandlar,
to’quvchilar, zargarlar, miskaru temirchilar, ko’nchiyu qurolsozlar ishlab chiqargan
nafis, xaridorgir buyumlar, asbob-anjomlar dunyoning turli nuqtalariga yuborilgan.
Mahalliy   hunarmandlar   ishlab   chiqargan   rangli   shishalar,   qimmatbaho   qog’ozlar,
zotdor   otlarga   xalqaro   miqyosida   talab   katta   bo’lgan.   Bu   davrning   o’ziga   xos
muhim   o’zgarishlaridan   yana   biri-bu   O’rta   Osiyo   kulolchiligi   hunarining   yuksak
san’at darajasida rivojlanganligidir. 13
 
    Bu   davrda   ham   yurtimizda   moddiy   va   ma’naviy   madaniyatning   yangi-yangi
betimsol   namunalari   yaratildi.   Turli   olimlar   mutaxassislar   baxsiga   sabab   bo’lgan
Turk-ruin,   Urxon-Enasoy   yozuvi,   Kultegin   bitiklari,   Bilga   xoqon   yodnomasi   va
shu   singari   noyob   topilmalar   turk   yozma   madaniyatning   qadimiyligi   va
rangbarangligiga   guvohlik   beradi.   1970   yilda   Almati   yaqinidagi   «Issiq»   degan
joydan   topilgan   va   fanga   «Issiq   yozuvi»   nomi   bilan   kirgan   turkiy   yozuv   ham
bizning yozuv tariximizga oid qarashlarimizni yanada boyitadi. Endilikda topilgan
noyob ashyoi dalillar 
13   Ўзбекистон   давлатчилиги   тарихи   очерклари.   Масъул   мухаррирлар:   Алимова   Д.А,   Ртвеладзе   Э.В.   -   Т.:
Шарқ, 2018. –Б.156.
   – 
23  
  asosida   turkiy   yozuvning   tarixi   miloddan   avvalgi   II-I   asrlarga   borib   tutashishi
ma’lum bo’ldi. 
    Turonzaminda   turkiy   yozuv   bilan   bir   qatorda   so’g’d   va   xorazm   yozuvlari   ham
keng   qo’llanilgan.   So’g’d   yozuvi   22   ta   belgidan   iborat   bo’lib,   chapdan   o’ngga
qarab yozilgan. Shaharlarda so’g’d-turk ikki tilliligi rasmiy odat bo’lganligi haqida
Mahmud Qoshg’ariyning «Devoni lug’atit turk» (XI asr) asarida qayd etib o’tgan.
Bu   yozuvlarda   ulug’   ajdodlarimizning   katta   tarixi,   boy   madaniyatiga   oid   mislsiz
ma’lumotlar  aks  etgan. Yana shu  narsa  diqqatga sazovorki,  o’sha  davrlarda ulug’
ajdodlarimiz   o’z   navqiron   nasllari   to’g’risida   ham   muttasil   qayg’urganlar.   Shu
boisdan o’smir 5 yoshga to’lishi bilan uni ilm olishga yo’llab, dastavval, xatsavdo
va hisob-kitobni o’rganishga jalb etganlar. Bola o’smir-balog’at yoshiga etkach esa
uni   dunyo   tanish,   savdo-tijorat   ishlarini   o’rganish   uchun   xorijiy   ellarga
yuborganlar.   Turk   xoqonligida   yashagan   xalqlarning   diniy   tasavvurlari   ham
turlicha bo’lgan, ko’p xudolilik xukm surgan. Bu esa ularda turli xil osmoniy va er
jismlarigaquyosh, oy, er-suv, hayvonlar va boshqa narsalarga sig’inishlikni keltirib
chiqargan.   Osmon   xudosi   Tangri   turk   qavmlarining   eng   oliy   xudosi   hisoblangan.
Hozirda «Tangri» iborasi Alloh nomiga nisbat sifatida qo’llaniladi. 14
 
  O’rta Osiyo xalqlari orasida zardushtiylik dini bilan bir qatorda ko’pgina joylarda
buddizm,   monizm   yoki   xristianlik   dinlariga   e’tiqod   qilishlik   keng   yoyilgan.   Bu
narsa qadimgi ajdodlarimizning tor, biqiq holda hayot kechirmasdan balki, boshqa
ko’plab qavmlar, elatlar  bilan bog’lanib, aralashib,  ma’naviy jihatdan yaqinlashib
hayot   kechirganliklaridan   dalolat   beradi.   O’rta   Osiyo   xalqlari   orasida   tasviriy
san’at o’ziga xos uslubda rivojlangan. Jumladan, Varaxsha xarobalaridan topilgan
saroy   binolari   devorlari,   peshtoqlariga   bitilgan   rang-barang,   bir-biridan   nafis   va
jozibador   rasm-suratlarni   (qurollangan   yoxud   ov   qilayotgan   jangchi   askarlar,   oq
fillar, tuyalar, otlar va boshqa xil hayvonlar, parrandayu darrandalar v.x.z.) ko’zdan
14   Ўзбекистон   давлатчилиги   тарихи   очерклари.   Масъул   мухаррирлар:   Алимова   Д.А,   Ртвеладзе   Э.В.   -   Т.:
Шарқ, 2018. –Б.157.
 
24  
  kechirar   ekanmiz,   bunda   ajdodlarimizning   noyob   iste’dodi   va   aqlzakovatiga   tan
beramiz va o’zimizda g’urur tuyamiz. 
1354-yilda turklar zilzila natijasida mudofaa istehkomlari vayron bo lgan Gelibolu ʻ
(tur.   Gelibolu)   shahrini   osonlik   bilan   egalladi.   1356   yilda   O rxonning   o g li
ʻ ʻ ʻ
Sulaymon   boshchiligidagi   qo shin   Dardaneldan   o tdi.   Bir   qancha   shaharlarni,	
ʻ ʻ
jumladan,   Dzorillos   (tur.   Chorlu)ni   qo’lga   kiritgan   Sulaymon   qo’shinlari
Adrianopol (gastrol. Edirne) tomon harakatlana boshladilar, ehtimol bu yurishning
asosiy maqsadi edi. Biroq, taxminan 1357 yilda Sulaymon barcha rejalarini amalga
oshirmasdan vafot etdi. 
Ko’p o’tmay, O’rxonning yana bir o’g’li - Murod boshchiligida Turkiyaning
Bolqondagi harbiy operatsiyalari qayta boshlandi. O’rxon vafotidan so’ng, Murod
hukmdor   bo’lgach,   turklar   Adrianopolni   olishga   muvaffaq   bo’ldilar.   Bu,   turli
manbalarga ko’ra, 1361-1363 yillar oralig’ida sodir bo’lgan. Bu shaharning qo’lga
olinishi   nisbatan   oddiy   harbiy   operatsiya   bo’lib   chiqdi,   blokada   va   uzoq   davom
etgan   qamal   bilan   birga   bo’lmagan.   Turklar   Adrianopolning   chekkasida
vizantiyaliklarni   mag’lub   etishdi   va   shahar   deyarli   himoyasiz   qoldi.   1365   yilda
Murod qarorgohini Bursadan bir muddat bu yerga ko’chirdi. 
Murod sultonlik unvonini oldi va Murod I nomi bilan tarixga kirdi. Qohirada
bo’lgan   Abbosiy   xalifasi   hokimiyatiga   tayanmoqchi   bo’lgan   Murodning   vorisi
Boyazid   I   (1389-1402)   unga   Rum   sultoni   unvonini   tan   olishni   so’rab   maktub
yuboradi.   Biroz   vaqt   o’tgach,  Sulton   Mehmed   I   (1403-1421)   musulmonlar   uchun
bu muqaddas shaharda sultonlik unvoniga bo’lgan huquqlarini sheriflar tomonidan
tan olinishini so’rab, Makkaga pul jo’natishni boshladi. 
    Shunday   qilib,   bir   yuz   ellik   yildan   kamroq   vaqt   ichida   kichik   beylik   Erto’g’rul
keng va ancha kuchli harbiy davlatga aylandi. 
Yosh Usmonli davlati o’z taraqqiyotining dastlabki bosqichida qanday edi? Uning
hududi allaqachon Kichik Osiyoning butun shimoli-g’arbiy qismini qamrab olgan
bo’lib,   Qora   va   Marmara   dengizlari   suvlarigacha   cho’zilgan.   Ijtimoiy-iqtisodiy
institutlar shakllana boshladi. 
25  
    Usmon   davrida   uning   beyligida   haligacha   qabila   hayotiga   xos   bo lganʻ
ijtimoiy   munosabatlar   hukmron   edi,   bu   vaqtda   beylik   boshlig ining   hokimiyati	
ʻ
qabila   elitasining   yordamiga   asoslangan   bo lib,   uning   harbiy   tuzilmalari   agressiv	
ʻ
harakatlarni   amalga   oshirgan.   Usmonli   davlat   institutlarining   shakllanishida
musulmon   ruhoniylari   muhim   rol   o’ynagan.   Musulmon   ilohiyotshunoslari,
ulamolari   ko’plab   boshqaruv   funktsiyalarini   bajardilar,   ularning   qo’lida   adolatni
amalga oshirish edi. Usmon Mavleviylar va Bektoshilar darveshliklari, shuningdek,
Kichik   Osiyo   shaharlarining   hunarmandchilik   qatlamlarida   katta   ta sirga   ega	
ʼ
bo lgan   ahilar   diniy   birodarligi   bilan   mustahkam   aloqalar   o rnatgan.   Ulamoga,	
ʻ ʻ
darvesh   tariqati   va   ahiylarga   tayangan   Usmon   va   uning   vorislari   nafaqat   o z	
ʻ
kuchlarini mustahkamladilar, balki musulmonlarning jihod, “iymon uchun kurash”
shiori bilan bosqinchilik yurishlarini asoslab berdilar. 
     Qabilasi yarim ko’chmanchi turmush tarzini olib borgan Usmon hali ot podalari
va qo’y podalaridan boshqa hech narsaga ega emas edi. Ammo u yangi hududlarni
egallashni   boshlaganida,   xizmat   uchun   mukofot   sifatida   erlarni   o’zining   yaqin
sheriklariga   taqsimlash   tizimi   paydo   bo’ldi.   Bu   mukofotlar   timarlar   deb   atalgan.
Turk   yilnomalarida   Usmonning   mukofotlar   shartlari   haqidagi   farmonida   shunday
deyilgan: 
  “Birovga berayotgan Timar, sababsiz olib qolmasin. Agar men timar bergan kishi
vafot   etsa,   o’g’liga   bersinlar.   Agar   o’g’il   kichkina   bo’lsa,   unda   baribir,   urush
paytida   uning   xizmatkorlari   o’zi   sog’lom   bo’lgunga   qadar   yurishlariga   ruxsat
bering.   O’ziga   xos   harbiy   fief   tuzumi   bo’lgan   va   oxir-oqibat   Usmonlilar   davlati
ijtimoiy tuzilishining asosiga aylangan timar tuzumining mohiyati shundan iborat. 
    Timar   tizimi   o zining   yakuniy   shaklini   yangi   davlat   mavjudligining   birinchi	
ʻ
asrida   oldi.   Timarlarni   berishning   oliy   huquqi   sultonning   imtiyozi   edi,   ammo
15asrning   o’rtalaridan   boshlab.   Timarlar   ham   bir   qancha   oliy   kishilarga   shikoyat
qildilar.   Askar   va   sarkardalarga   yer   uchastkalari   shartli   mulk   sifatida   berilgan.
Muayyan harbiy vazifalarni bajarish sharti bilan, timar sohiblari, timoriylar ularni
avloddan-avlodga o’tkazishlari  mumkin edi. Shunisi  e'tiborga loyiqki, Timariylar,
aslida,   xazina   mulki   bo’lgan   erlarga   emas,   balki   ulardan   keladigan   daromadlarga
26  
  ega   edilar.   Ushbu   daromadlarga   qarab,   bunday   turdagi   mulklar   ikki   toifaga
bo’lingan   -   yiliga   20   ming   akcegacha   bo’lgan   timarlar   va   zeamets   -   20   dan   100
ming akcegacha. Ushbu summalarning haqiqiy qiymatini  quyidagi  raqamlar bilan
solishtirish   mumkin:   XV   asrning   o’rtalarida.   Usmonli   davlatining   Bolqon
viloyatlarida   bir   shaharlik   xonadondan   o’rtacha   daromad   100   dan   200   akçegacha
bo’lgan; 1460 yilda Bursada 1 akce uchun 7 kilogramm un sotib olish mumkin edi.
Timariylar timsolida birinchi turk sultonlari o’z kuchlari uchun kuchli va ishonchli
tayanch - harbiy va ijtimoiy-siyosiy tayanch yaratishga intilishgan. 15
 
    Nisbatan   qisqa   tarixiy   davrda   yangi   davlat   hukmdorlari   katta   moddiy   boyliklar
sohibiga   aylandilar.   Hatto   O’rxon   davrida   ham   beylik   hukmdorining   navbatdagi
yirtqich   bosqinini   ta'minlashga   imkoni   yo’q   edi.   O’rta   asr   turkiy   yilnomachisi
Husayn,   masalan,   O’rxon   Vizantiyaning   asirlikdagi   oliy   mansabdor   shaxsini   shu
yo’l   bilan   qo’lga   kiritilgan   pullar   bilan   qo’shin   jihozlash   va   uni   o’sha   shaharga
yuborish   uchun  Nikomediya  arxoniga  sotib  yuborgani   haqidagi  voqeani  keltiradi.
Ammo Murod I davrida rasm keskin o’zgardi. Sulton qo’shinni saqlashi,  saroylar
va masjidlar qurishi, bayramlar va elchilarni qabul qilish uchun ko’p pul sarflashi
mumkin  edi.  Bu  o’zgarishning   sababi   oddiy  edi   –  Murod  I  hukmronligi   davridan
boshlab   harbiy   o’ljaning   beshdan   bir   qismini,   jumladan,   asirlarni   ham   xazinaga
ushlab qolish qonunga aylandi. Bolqondagi harbiy yurishlar Usmoiylar davlatining
birinchi   daromad  manbaiga  aylandi.  Bosib  olingan xalqlarning  o’ljalari  va  harbiy
o’ljalari uning xazinasini doimiy ravishda to’ldirib bordi va bosib olingan hududlar
aholisining   mehnati   asta-sekin   Usmonli   davlatlarining   zodagonlari   -   ulug’   zotlari
va lashkarboshilari, ruhoniylari va beklarini boyita boshladi. 
Birinchi   sultonlar   davrida   Usmonlilar   davlatining   boshqaruv   tizimi   shakllana
boshladi.   Agar   O’rxon   davrida   harbiy   ishlar   uning   yaqin   safdoshlari   orasidan
harbiy   boshliqlar   ichida   hal   qilinsa,   ularning   munozaralarida   uning   o’rinbosarlari
vazirlari   –   vazirlar   ishtirok   eta   boshladilar.   Agar   O’rxon   o’z   mulkini   eng   yaqin
qarindoshlari   yoki   ulamolari   yordamida   boshqargan   bo’lsa,   Murod   I   vazirlar
15   Эшов  Б.  Ўзбекистон   давлатчилиги   ва  бошқарув  тарихи. -  Т.:  Ўзбекистон  Миллий   Университет, 2019.  –
Б.63. 
27  
  orasidan   barcha   ishlarni   –   fuqarolik   va   harbiy   ishlarni   boshqarish   ishonib
topshirilgan   shaxsni   ajratib   ko’rsata   boshladi.   Shu   tariqa   asrlar   davomida
Usmonlilar ma’muriyatining markaziy figurasi bo’lib qolgan amir vazirlik instituti
paydo bo’ldi. Oliy maslahat organi sifatida Murod I vorislari davridagi davlatning
umumiy ishlarini amir, harbiy, moliya va sud idoralari boshliqlari, oliy musulmon
ruhoniylari vakillaridan iborat Sulton kengashi boshqargan. 
    Murod   I   davrida   Usmonli   moliya   boshqarmasi   o zining   dastlabkiʻ
rasmiylashtirilishini   oldi.   Shu   bilan   birga,   xazinaning   asrlar   davomida   saqlanib
qolgan   Sultonning   shaxsiy   xazinasiga   va   davlat   xazinasiga   bo linishi   vujudga	
ʻ
keldi. Ma'muriy bo’linish ham mavjud edi. Usmonlilar davlati sanjakka bo lingan.	
ʻ
"Sanjak"   so’zi   tarjimada   "bayroq"   ma'nosini   bildiradi,   go’yo   sanjak   hukmdorlari,
sanjak-beylar joylarda fuqarolik va harbiy hokimiyatni ifodalaganini eslatadi. Sud
tizimiga kelsak, u butunlay ulamolar tasarrufida edi. 
    Bosqinchi   urushlar   natijasida   rivojlanib,   kengayib   borayotgan   davlat   kuchli
armiya   yaratishga   alohida   e’tibor   qaratdi.   Allaqachon   O’rxon   davrida   bu
yo’nalishdagi   dastlabki   muhim   qadamlar   qo’yildi.   Piyoda   qo’shin   yaratildi   -   yay.
Yig ilishlarda   qatnashgan   davrda   piyoda   askarlar   maosh   olib,   tinch   davrda	
ʻ
soliqlardan   ozod   bo lgan   holda   yerlarini   dehqonchilik   qilib   yashaganlar.   O’rxon	
ʻ
davrida   birinchi   muntazam   otliq   qo’shinlar   -   midiya   yaratildi.   Murod   I   davrida
armiya   dehqon   piyoda   qo shinlari   tomonidan   mustahkamlandi.   Militsionerlar,	
ʻ
Azaps,   faqat   urush   davomida   ishga   olingan   va   jangovar   harakatlar   davrida   ham
maosh   olgan.   Usmonlilar   davlati   rivojlanishining   dastlabki   bosqichida   piyoda
qo’shinlarning   asosiy   qismini   azaplar   tashkil   etgan.   Murod   I   davrida   yangichalar
korpusi ham shakllana boshladi («yeni cheri» - «yangi qo’shin» dan), keyinchalik
turk   piyodalarining   zarba   kuchi   va   turk   sultonlarining   o’ziga   xos   shaxsiy
qo’riqchisiga   aylandi.   Bu   nasroniy   oilalardan   bo’lgan   o’g’il   bolalarni   majburiy
yollash   bilan   yakunlandi.   Ular   islom   dinini   qabul   qilib,   maxsus   harbiy   bilim
yurtida ta’lim oldilar. Yangisariylar sultonning o ziga bo ysunib, xazinadan maosh	
ʻ ʻ
olib, boshidanoq turk qo shinining imtiyozli qismiga aylangan; yangichalar korpusi	
ʻ
qo’mondoni   davlatning   oliy   mansabdor   shaxslaridan   biri   edi.   Biroz   vaqt   o’tgach,
28  
  yangichi   piyoda   qo’shinlari   sipohiylarning   otliq   bo’linmalarini   tuzdilar,   ular   ham
to’g’ridan-to’g’ri   Sultonga   bo’ysunib,   maosh   oladilar.   Bu   harbiy   tuzilmalarning
barchasi   sultonlar   bosqinchilik   amaliyotlarini   tobora   kengaytirib   borayotgan   bir
paytda   turk   qo’shinining   barqaror   muvaffaqiyatini   ta’minladi.   Bu   nasroniy
oilalardan   bo’lgan   o’g’il   bolalarni   majburiy   yollash   bilan   yakunlandi.   Ular   islom
dinini   qabul   qilib,   maxsus   harbiy   bilim   yurtida   ta’lim   oldilar.   Yangisariylar
sultonning o ziga bo ysunib, xazinadan maosh olib, boshidanoq turk qo shininingʻ ʻ ʻ
imtiyozli   qismiga   aylangan;   yangichalar   korpusi   qo’mondoni   davlatning   oliy
mansabdor shaxslaridan biri edi.  16
 
   
16  Муҳаммаджонов А. Ўзбекистон тарихи. - Т.: Ғафур Ғулом, 2016. –Б.93.  
29  
  XULOSA  
    Xulosa   qilib   aytganda,   Turk   xoqonligida   davlatning   oliy   hukmdori   “xoqon”
unvoniga   ega   bo’lgan.   Xitoy   manbalari   ma’lumotlariga   ko’ra,   turkiylar   xonni
taxtga o’tqazishda maxsus marosim o’tkazishgan. Ya’ni, amaldorlar bo’lajak xonni
kigizga  o’tqazib,   quyosh   yurishi   bo’ylab  9   marotaba   aylantirganlar,  ishtirokchilar
esa   uni   qutlab   va   ulug’lab   turganlar.   So’ngra   xonni   otga   o’tqazib,   bo’yniga   ipak
mato bog’laganlar va undan “Siz necha yil xon bo’lmoqchisiz?” deb so’raganlar. U
necha yil xon bo’lishini aytgan va shu muddat tugagach taxtdan ketgan. 
    Qadimgi   turkiy   afsonalarda   berilishicha,   turklarning   tasavvuriga   ko’ra,
davlatchilikning   markazi,   davlatni   o’z   qo’lida   birlashtiruvchi   shaxs   xoqon
hisoblangan.   Boshqaruvda   xoqonlarning   hukmron   sulolasi   asosiy   bo’lib   u   uchta
kuch   -   osmon   (tangri),   yer-suvning   kuch   va   irodasi   hamda   turk   xalqining
yaratuvchanlik faoliyati tufayli yuzaga keltiriladi. 
        Xoqondan  keyingi  shaxs,  birinchi   amaldor  “Yabg’u”   (Bahodir)   bo’lib,  u  bosh
sarkarda   hisoblangan.   Ammo,   yabg’u   taxtga   merosxo’rlik   qila   olmas   edi.   Turk
xoqonligi   taxtiga   vorislik   tartibi   turk   davlatchiligi   tuzilishi   uchun   xos   bo’lgan
uluslarga   bo’linish   tizimiga   asoslanib   belgilanar   edi.   Ushbu   tizimga   ko’ra   taxt
aksariyat   hollarda   otadan   o’g’ilga   emas,   akadan   ukaga,   amakidan   jiyanga   meros
qolar  edi.   Taxt  merosxo’ri  tegin  (shahzoda)   deb  yuritilgan.  Shahzodalar  to  taxtga
o’tirgunlariga   qadar   o’zlariga   berilgan   uluslarni   boshqarib   turganlar.   O’rta
Osiyodagi mahalliy hokimlarning faoliyatini nazorat qiluvchi amaldor, xoqonning
nazoratchisi -“tudun” deb atalgan. Turk hoqonligi konfederativ davlat bo’lgan. 
Turkiylar o’z yurti va davlatini “el” deb atashgan. Birinchi turk xoqoni Buminxon
elxon unvoniga ega bo’lganligi bejiz emas. 
   Xoqonlik tarkibidagi ko’plab qabila va elatlarni birlashtirish va boshqarib turish,
ulardan   ma’lum   miqdordagi   soliqlar   va   o’lponlarni   o’z   vaqtida   yig’ib   olish
maqsadida xoqonlikda maxsus ma’muriy va harbiy-siyosiy boshqaruv tizimi joriy
etilgan edi. 
30  
     Davlatni boshqarishda xoqonga uning yaqin qarindoshlari, eng avvalo, hukmron
sulola a’zolari va ular tomonidan barpo etilgan boshqaruv tizimi yordam berar edi.
Qadimgi turkiy bitiklarga ko’ra u 4 ga bo’lingan: qarindoshlar; xoqonga ittifoqdosh
bo’lgan   qabila   va   xalqlar;   xoqonning   o’ng   tomonida   o’tiruvchi   amaldorlar   va
ma’muriy xodimlar, xoqonning chap tomonidan joy olgan amaldorlar va ma’muriy
xodimlar.   Xoqonning   qarindoshlari-   o’g’illari,   amakisi,   jiyanlari   va   og’a-inilariga
tegin   unvoni   berilgan.   Xitoy   manbalarining   ma’lumot   berishicha ,   qadimgi   turk
davlatidagi mansablarning asosiy shtati 28 ta bo’lgan, bunda ularning faqat 5 tasi
oliy   mansabdor   hisoblangan:   Exu   (yabg’u),   She   (shad),   Dele   (teginlar),   Silifa
(eltabarlar) va Tutunfa (tudunlar). Qolgan 23 kichik amaldorlardan iborat bo’lgan.
Barcha mansablar meros qilib qoldirilar edi. 
    Turk   xoqonligi   davlatining   asosini   yer   bilan   birga   xalq   tashkil   etar   edi.   O’z
davrida   O’rta   Osiyoda   davlatchilikning   mustaqil   va   an’anaviy   shakllarini
rivojlantirgan turkiylar davlati mavjud jamiyatning muayyan ijtimoiy tuzilmalariga
va qadimgi turklarning davlat tomonidan tashkil etilgan hamda nazorat qilinadigan
xo’jalik faoliyatiga tayanar edi. Tarixiy adabiyotlarda berilishicha, bu faoliyatning
asosini   ko’chmanchi   chorvachilik   tashkil   etgan.   Chorvador   turklarda
urug’qabilachilik an’analari nihoyatda kuchli bo’lib, qabila va urug jamoalarining
asosi   katta   oilalardan   iborat   bo’lgan.   Ko’chmanchi   chorvadorlar   xalq   ommasini
turklar 
“budun” yoki “qora budun” deb atashgan. 
 
 
 
 
 
   
FOYDALANILGAN MANBA VA ADABIYOTLAR RO’YXATI  
Rahbariy adabiyotlar: 
1. Каримов И.А. Ўзбекистон мустақилликка эришиш остонасида. – Т.: 
31  
  Ўзбекистон, 2011. 
2. Каримов И.А. Биз келажагимизни ўз қўлимиз билан қурамиз. Т.7. – Т.: 
Ўзбекистон, 1999. 
Ilmiy adabiyotlar: 
1. Абдураҳимова Н.А, Исакова М.С, Сулейманова З.М. Давлат муассасалари
тарихи. - Т.: Шарқ, 2017. 
2. Абулғози Баҳодирхон. Шажарайи Турк. - Т.: Чўлпон, 2019.  
3. Азамат Зиё. Ўзбек давлатчилиги тарихи. - Т.: Шарқ, 2020. 
4. Гумилёв Л.Н. Қадимги турклар. -Т.: Фан, 2017. 
5. Муҳаммаджонов А. Ўзбекистон тарихи. - Т.: Ғафур Ғулом, 2016. 
6. Насимхон Рахмон. Турк хоқонлиги. - Т.: 2018. 
7.   Ўзбекистон давлатчилиги тарихи очерклари. 
Алимова Д.А, Ртвеладзе Э.В. - Т.: Шарқ, 2018.  Масъул  мухаррирлар:
8. Усмон Турон.Туркий халқлар мафкураси. - Т.: Чўлпон, 2018. 
9. Эшов Б. Ўзбекистон давлатчилиги ва бошқарув тарихи. - Т.: Ўзбекистон 
Миллий Университет, 2019. 
 
32

Turk xoqonligi davlatchiligi

Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha