Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 25000UZS
Размер 89.2KB
Покупки 0
Дата загрузки 13 Май 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Shavkat

Дата регистрации 04 Апрель 2024

69 Продаж

Umumtaʼlim maktablari adabiyot darslarida Mirtemir ijodini oʻrgatish usullari

Купить
O‘Z BEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
NAVOIY DAVLAT  UNIVERSITETI
O‘ZBEK TILI VA ADABIYOT FAKULTETI
“ O‘ZBEK TILI VA ADABIYOT ”  TA’LIM  YO‘NALISHI
Sirtqi A4- guruh talabasi  Mahmudova Xulkarning  
“ O‘zbek tili va adabiyot o‘qitish metodikasi  ” fanidan
“ Umumta lim maktablari adabiyot darslarida Mirtemir ijodini o rgatish usullari”ʼ ʻ
mavzusida
KURS ISHI
Bajardi:  A4- guruh   talabasi Mahmudova Xulkar 
Ilmiy rahbar:   ______________________________________
Navoiy-2025 MUNDARIJA:
KIRISH................................................................................................................. 3
I-BOB.   MIRTEMIRNING   ADABIYOT   DARSLARIDA
O‘RGANILADIGAN   ASARLARI   VA   ULARNING   O‘QUVCHI   UCHUN
AHAMIYATI
1.1.   Mirtemir asarlarining mazmuni va ahamiyati………………………………. 6
1.2.   Mirtemir   asarlarini   o‘quvchilarga   tanitish   va   ularga   bo‘lgan   qiziqishni
oshirish…………………………………………………………………………...
10
1.3.   Mirtemirning   adabiyot   darslarida   o‘rganiladigan   asarlaridan   tahlil
qilish …... 15
II-BOB.   MIRTEMIR   IJODINI   O‘RGATISHDA   SAMARALI   USULLAR
VA METODLAR
2.1.   Mirtemir   asarlarini   tahlil   qilishda   an’anaviy   pedagogik
usullar …………...... 18
2.2.   Mirtemir   ijodini   o‘rgatishda   tanqidiy   yondashuv   va   pedagogik
diskussiya…. 23
2.3.   Mirtemir ijodini o‘rgatishda yoritilgan adabiy va tarixiy kontekstga e’tibor
qaratish…………………………………………………………………………...
26
XULOSA……………………………………………………………………….. 28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................. 29
2 KIRISH
Mavzuning dolzarbligi .  O‘zbekistonning mustaqillikka erishganidan so‘ng,
milliy   ma’naviyatni   rivojlantirish,   o‘zbek   adabiyotini   o‘rganish   va   uning   yuksak
qadriyatlarini   yosh   avlodga   yetkazish   masalalari   davlat   siyosatining   asosiy
yo‘nalishlaridan   biri   bo‘lib   qolmoqda.   Ushbu   yo‘nalishda   umumta limʼ
maktablarida   adabiyot   darslarining   o‘rni   katta   bo‘lib,   o‘quvchilarga   milliy
adabiyotimizning   yirik   namoyandalari,   jumladan,   Mirtemir   ijodini   o‘rgatishning
ahamiyati   alohida.   Mirtemir   o‘zining   badiiy   uslubi,   san’atni   qadrlash   va   xalq
ruhiyatini   ifodalashdagi   yuksak   mahorati   bilan   o‘zbek   adabiyotining   o‘ziga   xos
namoyandasi hisoblanadi. Uning asarlari faqat adabiy jihatdan emas, balki ijtimoiy
va axloqiy g‘oyalari bilan ham dolzarbdir. Shu bois, Mirtemir ijodini umumta lim
ʼ
maktablarida   o‘rgatish   yosh   avlodni   nafaqat   o‘zbek   adabiyotining   asosiy
qadriyatlari   bilan   tanishtiradi,   balki   ularning   badiiy   va   axloqiy   dunyoqarashlarini
shakllantirishga yordam beradi.
Prezidentimiz   tomonidan   amalga   oshirilayotgan   “Yoshlar   bilan   ishlashni
yanada   rivojlantirishga   qaratilgan”   yangi   yondashuvlar   va   o‘quv   dasturlariga   oid
farmonlar  hamda  qarorlar  umumta lim  maktablarida  adabiyot  darslarining  sifatini	
ʼ
oshirishga   qaratilgan   muhim   bosqich   bo‘lib,   bu   adabiyot   darslarini   zamonaviy
pedagogik   metodlar   asosida   o‘tkazish   zaruratini   tug‘diradi.   Masalan,   2020-yil   2-
dekabrdagi   “Yoshlarni   ma’naviy-axloqiy   tarbiyalash   va   ularni   barkamol   shaxs
sifatida   shakllantirishning   samarali   tizimini   yaratish   bo‘yicha   qo‘shimcha   chora-
tadbirlar   to‘g‘risida” 1
gi   Farmon,   yoshlarni   tarbiyalashda   o‘qituvchilarning
professional kompetensiyalarini oshirishga, yangi pedagogik texnologiyalarni joriy
etishga   qaratilgan   chora-tadbirlar   ko‘rsatilgan.   “O‘zbek   adabiyotini   o‘rganish   va
yoshlarni adabiyotga bo‘lgan qiziqishini oshirish” masalasi doimiy ravishda davlat
siyosatining   ustuvor   yo‘nalishlaridan   bo‘lib,   adabiyot   darslarini   innovatsion
1
 O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020-yil 2-dekabrdagi "Yoshlarni ma’naviy-axloqiy tarbiyalash va ularni
barkamol   shaxs   sifatida   shakllantirishning   samarali   tizimini   yaratish   bo‘yicha   qo‘shimcha   chora-tadbirlar
to‘g‘risida"gi Farmoni
3 pedagogik   usullar   asosida   o‘tkazish   zaruratini   oshirmoqda.   Mirtemir   ijodini
o‘rganish,   yoshlarni   milliy   adabiyotga   bo‘lgan   qiziqishini   oshirish,   o‘zbek
xalqining   qadriyatlari,   tarixi   va   madaniyatini   targ‘ib   qilish   maqsadida   ta’lim
jarayonida   yangiliklar   kiritish   bugungi   kunda   ayniqsa   muhim   ahamiyat   kasb
etmoqda.   Mirtemir   ijodini   o‘rganish   va   unga   pedagogik   yondashuvlarni   ishlab
chiqish   nafaqat   adabiyotshunoslikni   rivojlantirish,   balki   o‘quvchilarning
dunyoqarashini   shakllantirishda   ham   muhim   vosita   hisoblanadi.   Bunga,   albatta,
Prezidentning   o‘quvchilarni   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   orqali   ta’lim
olishga   yo‘naltirishga   qaratilgan   tashabbuslari   va   ularning   ta’lim   jarayonida
ishtirokini faollashtirishga qaratilgan qarorlar asos bo‘lishi kerak.
Kurs   ishining   maqsadi.   Umumta lim   maktablarida   Mirtemir   ijodiniʼ
o‘rgatishning   samarali   pedagogik   usullarini   aniqlash   va   o‘quvchilarga   uning
asarlari orqali ma’naviy va badiiy qadriyatlarni  yetkazishdir. Mirtemirning badiiy
uslubi,   dunyoqarashi   va   uning   o‘quvchilarga   ta’sirini   tahlil   qilish,   shuningdek,
adabiyot   darslarida   uning   asarlarini   o‘rganishda   qo‘llaniladigan   metodlar   va
pedagogik   texnologiyalarni   o‘rganish   maqsad   qilinadi.   Mirtemir   ijodini   o‘rgatish
orqali   o‘quvchilarda   adabiyotga   bo‘lgan   qiziqish   va   sevgi,   shuningdek,   uning
asarlaridagi   ijtimoiy   va   axloqiy   g‘oyalarni   tushunish   va   tahlil   qilish   qobiliyatini
rivojlantirishga  katta  e’tibor   beriladi.  Kurs  ishining   maqsadi,  o‘quvchilarni   milliy
adabiyotimizning   o‘ziga   xos   vakillari   bilan   tanishtirish   va   ularning   badiiy
tafakkurini   shakllantirishdir.   Shu   bilan   birga,   darslarda   zamonaviy   pedagogik
metodlar   va   texnologiyalarni   qo‘llash   orqali   adabiyot   o‘qitish   sifatini   oshirish,
o‘quvchilarning   intellektual   va   ma’naviy   rivojlanishini   ta’minlashga
ko‘maklashishdir.
Kurs ishining vazifalari:
 Mirtemir ijodini o‘rganishning ahamiyatini tahlil qilish.
 Adabiyot   darslarida   Mirtemir   asarlarini   o‘rgatishda   qo‘llaniladigan
pedagogik usullarni aniqlash.
4  O‘quvchilarda   adabiyotga   bo‘lgan   qiziqishni   oshirish   yo‘llarini
ko‘rsatish.
 Mirtemir   asarlarining   ma’naviy   va   badiiy   qadriyatlarini   o‘quvchilarga
yetkazish.
 Zamonaviy pedagogik texnologiyalarni adabiyot darslarida qo‘llashning
samaradorligini o‘rganish.
Kurs   ishining   predmeti.   Umumta lim   maktablarida   adabiyot   darslaridaʼ
Mirtemir   ijodini   o‘rgatish   jarayonidagi   pedagogik   usullar,   metodlar   va
texnologiyalar.
Kurs   ishining   obyekti.   Umumta lim   maktablaridagi   adabiyot   darslari   va	
ʼ
unda Mirtemir ijodini o‘rganish jarayoni.
Kurs ishining tuzilishi:    kirish, 2 ta bob, umumiy xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
5 I-BOB.  MIRTEMIRNING ADABIYOT DARSLARIDA O‘RGANILADIGAN
ASARLARI VA ULARNING O‘QUVCHI UCHUN AHAMIYATI
1.1.   Mirtemir asarlarining mazmuni va ahamiyati
Mirtemir   Tursunov   (1910–1978)   o‘zbek   adabiyotining   buyuk   shoirlaridan
biri   bo‘lib,   uning   asarlari   nafaqat   badiiy,   balki   ijtimoiy   va   axloqiy   jihatdan   ham
katta ahamiyatga ega. U o‘z hayoti davomida xalqining ruhiyatini, orzu-umidlarini
va yashash  tarzini  o‘zgacha  bir  tasvirda  ifodalagan.  Shoirning ijodi  ko‘p jihatdan
o‘z davrining siyosiy va ijtimoiy holatlariga bog‘liq bo‘lib, uning badiiy faoliyati
ko‘plab   murakkab   sharoitlar   bilan   bog‘liq   edi.   Mirtemir   Samarqand   viloyatidagi
Iqon   qishlog‘ida   1910-yilda   tug‘ildi.   1921-yildan   1923-yilgacha   Toshkentda
joylashgan   “Almaiy”   nomli   maktabda   o‘qigan.   Bu   maktabda   u   nafaqat   adabiyot,
balki   tarix,   falsafa   va   boshqa   sohalarda   ham   bilim   olgan.   So‘ngra   1925-yildan
1929-yilgacha O‘zbek Erlar bilim yurtida tahsil  olib, 1926-yilda o‘zining birinchi
she’rlar   to‘plamini   yaratdi   va   shu   yili   “Shu’lalar   qo‘ynida”   nomli   asarini   nashr
ettirdi 2
.
Shoirning she’riyati va badiiy ijodi ko‘plab turli janrlarda yaratilgan. Uning
dastlabki   asarlari   asosan   zamonasining   ijtimoiy   va   madaniy   muammolariga
bag‘ishlangan.   “Zafar”   (1929),   “Qaynashlarim”   (1932),   “Bong”   (1932)   kabi
she’rlari   xalqning   ehtiyojlarini,   uning   orzu-umidlarini   va   yashashini   ifodalagan.
Uning   asarlarida   ham   ijtimoiy   sinflar   o‘rtasidagi   tafovutlar,   jamiyatdagi   tazyiqlar
va qiyinchiliklar tasvirlangan. Shoir nafaqat milliy masalalarga, balki o‘z xalqining
ijtimoiy   ahvoli,   uning   muammolarini   hal   etish   yo‘llarini   ham   o‘rtaga   qo‘ygan.
Mirtemirning   she’rlari   va   dostonlarining   asosiy   g‘oyalari   Vatanparvarlik,
mehnatga  hurmat,  xalqni  uyg‘otish  va uni   jamiyatda faol   va o‘z o‘rnini   anglagan
fuqaro   sifatida   tarbiyalashni   o‘z   ichiga   oladi.   U   shuningdek,   yoshlarni   yuksak
2
 Xodjaev Sh. – Mirtemir: ijod va madaniyat, Tashkent universiteti nashriyoti, 2015, 200 bet.
6 ma’naviyat   va   axloqiy   qadriyatlar   asosida   tarbiyalashni   muhim   deb   bilgan.
Shoirning   “Barot”   (1930),   “Xidir”   (1932),   “Dilkusho”   (1937),   “Suv   qizi”   (1937)
kabi   dostonlari   ham   o‘zbek   xalqining   tarixiy   voqealari,   uning   qadriyatlari   va
mustaqil hayotga bo‘lgan orzusini aks ettirgan 3
.
Shoirning   ijodiga   qaratilgan   sinovlar,   ayniqsa,   1932-yilda   boshlanadi.   U
qatag‘on etilib, “Moskva-Volga”  kanali  qurilishida  ishlashga  yuboriladi. Bu  og‘ir
davr   Mirtemirning   hayoti   va   ijodida   katta   iz   qoldirdi.   Ammo   tezda   ozod   etilib,
yozuvchilik faoliyatini davom ettirdi. U so‘ngra turli o‘quv yurtlarida dars beradi,
muharririyatlarda   adabiy   xodim,   teatrlarda   adabiy   emakdosh,   Yozuvchilar
uyushmasida   maslahatchi   sifatida   faoliyat   yuritdi.   Mirtemirning   adabiy   faoliyati
davomida   yozgan   asarlari   o‘z   zamonining   ijtimoiy   va   madaniy   hayotini
tasvirlashda   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘ldi.   Shoir,   o‘z   asarlari   orqali   o‘zbek
xalqining ruhiyatini, milliy qadriyatlarini va tarixiy yo‘llarini o‘rganishga chaqirdi.
Uning   asarlari   jamiyatni   yaxshilash,   xalqni   uyg‘otish   va   unga   yangi   istiqbollarni
ko‘rsatishga   harakat   qildi.   Mirtemirning   badiiy   faoliyatining   asosiy   jihatlari,   xalq
hayoti   va   mehnatga   bo‘lgan   yuksak   hurmat,   ayniqsa,   uning   asarlarida   birinchi
o‘rinda   turadi.   Shoirning   asarlari   bugungi   kunda   ham   o‘quvchilar   va
adabiyotsevarlar tomonidan katta e’tibor bilan o‘rganilmoqda. Uning ijodi o‘zbek
adabiyotining   rivojida   muhim   o‘rin   tutib,   bir   avlodning   dunyoqarashini
shakllantirishga xizmat qilgan 4
.
Mirtemir   (1910-1975)   o‘zbek   adabiyotining   yirik   vakillaridan   biri   sifatida
nafaqat   badiiy,   balki   ijtimoiy   jihatdan   ham   katta   ahamiyatga   ega.   Uning   asarlari
o‘zbek   xalqining   tarixiy,   ijtimoiy   va   madaniy   hayotini   yoritishda   muhim   rol
o‘ynagan.   Shoir   va   yozuvchi   sifatida   Mirtemir   o‘z   ijodida   ko‘plab   muhim
g‘oyalarni   ilgari   surgan   va   xalqning   turmush   tarzini,   mehnatga   bo‘lgan
munosabatini,   tabiat   va   inson   o‘rtasidagi   uyg‘unlikni   ulug‘lagan.   Mirtemir
asarlarini   o‘rganish   o‘quvchilarga   faqat   estetik   zavq   beribgina   qolmay,   balki
ularning   ma’naviy   va   axloqiy   dunyoqarashlarini   shakllantirishga   ham   yordam
3
 Karimov Naim – Mirtemir, G‘afur G‘ulom nomidagi Adabiyot va san’at nashriyoti, 1985, 200 bet.
4
 Abdukadirova M. M. – Mirtemir lirikasi, G‘afur G‘ulom nomidagi Adabiyot va san’at nashriyoti, 1998, 140 bet.
7 beradi. Uning asarlarida aks etgan asosiy g‘oyalar xalqning an’analariga, mehnatga
hurmatga   va   Vatanparvarlik   ruhiga   bag‘ishlangan.   Asarlarni   o‘rganish   orqali
yoshlar   o‘zlarini   jamiyatdagi   mas’uliyatli   fuqarolar   sifatida   anglashadi,
shuningdek, ularda mehnatsevarlik, samimiy tuyg‘ular, insoniyatga bo‘lgan hurmat
kabi   muhim   qadriyatlar   shakllanadi.   Mirtemirning   asarlaridagi   eng   diqqatga
sazovor jihatlarning biri bu uning sevgi va muhabbatni tasvirlashdagi samimiyati,
bosh   qahramonlarning   hissiy   va   ruhiy   holatlari.   Masalan,   uning   “To‘rg‘ay”
she’rida   to‘rg‘ay   qushi   tongni   ardoqlab,   ezgulikni   va   hayotni   madh   etadi.   Bu
she’rda   Mirtemir   shoirlarning   asosiy   vazifasi   sifatida   xalqning   ovozi   bo‘lishi,
uning   ezgu   ishlarga   chorlashi   va   yorug‘   tuyg‘ularni   ifodalashni   ko‘rsatadi.   Shoir
o‘z   ijodida   faqat   badiiy   jihatdan   emas,   balki   jamiyatga   bo‘lgan   ma’naviy
mas’uliyatni ham chuqur anglagan 5
.
Mirtemirning   “Suv   qizi”   (1937)   dostonida   tabiat   va   inson   o‘rtasidagi
uyg‘unlik,   sevgi   va   muhabbat   g‘oyalari   markaziy   o‘rinni   egallaydi.   Dostonning
mazmuni tabiatning go‘zalligini yuksak qadrlash va insonning qalbidagi eng ezgu
tuyg‘ularni   tasvirlashga   qaratilgan.   Bunda   Mirtemir   sevgi   va   muhabbatni
insonning   ruhiyatidagi   eng   nozik,   eng   go‘zal   va   eng   oliyjanob   tuyg‘ular   sifatida
taqdim   etadi.   Bundan   tashqari,   “Barot”   (1930)   dostonida   Mirtemir   yoshlarning
orzu-umidlari,  ularning  mehnatga   bo‘lgan   hurmati   va   hayotga   munosabati   haqida
so‘z   yuritadi.   Bu   doston   yoshlarni   Vatanparvarlik,   mehnatsevarlik   va   o‘zlarining
shaxsiy   kamolotini   olishga   undaydi.   “Xidir”   (1932)   dostonida   esa   tabiat   va
insonning o‘zaro bog‘liqligi, tabiatning inson ruhiga ta’siri tasvirlanadi. Bu doston
insonning   tabiatga   bo‘lgan   muhabbatini   va   uning   go‘zalligidan   zavq   olishni
o‘rgatadi.   Mirtemirning   asarlaridagi   asosiy   g‘oyalar   o‘quvchilarda   nafaqat   estetik
zavq, balki ma’naviy va axloqiy dunyoqarashni shakllantirishga ham xizmat qiladi.
Uning   asarlari   yoshlarni   mehnatga,   tabiatga   hurmatga,   Vatanparvarlikka   va
samimiy   tuyg‘ularga   rag‘batlantiradi.   Mirtemirning   yozuvchi   sifatidagi   o‘rni
5
  Xurshid   Davron   –   Mirtemir   ijodi   misolida   O‘zbek–Qoraqalpoq   adabiy   aloqalari   haqida   suhbat,   G‘afur   G‘ulom
nomidagi Adabiyot va san’at nashriyoti, 2018, 150 bet.
8 adabiyotda  beqiyosdir, chunki   u xalqning  ichki  dunyosini,  uning  orzu-umidlarini,
shuningdek, ularning kundalik hayotini o‘ziga xos tarzda ifodalagan.
Mirtemir   she’riyatining   o‘ziga   xosligi   va   o‘quvchilarga   ta’sir   qiluvchi
adabiy   jihatlari   ko‘plab   omillarga   bog‘liq.   Birinchidan,   uning   she’rlarida   xalqona
ohang va sodda uslub ustunlik qiladi, bu esa keng o‘quvchi auditoriyasiga oson va
samimiy   tarzda   yetib   borish   imkonini   yaratadi.   Shoir   o‘z   asarlarida   tabiiy   va
insoniy   tuyg‘ularni   juda   tabiiy   tarzda   ifodalaydi,   bu   esa   o‘quvchilarda   chuqur
taassurot va kechinmalar uyg‘otadi. Mirtemir she’rlarida tabiat va inson hayotining
bir-biri bilan chambarchas bog‘lanishi ko‘rsatiladi. Tabiat uning she’rlarida nafaqat
tashqi muhit, balki inson qalbining aks-sadosi sifatida tasvirlanadi. Shoir, masalan,
“To‘rg‘ay”   she’rida,   to‘rg‘ay   qushining   tongni   kutishdagi   ezgulik   va   umidlarini
yoritadi,   bunda   u   tabiatni,   uning   go‘zalligini   va   insonning   ruhiy   holatini
mukammal   tarzda   birlashtiradi.   Tabiat   va   insonning   uyg‘unligi,   shuningdek,
insonning   o‘zini   tabiat   bilan   muvozanatli   tarzda   ifodalash   g‘oyalari   Mirtemir
she’riyatining   asosiy   xususiyatlaridan   biridir.   Mirtemirning   she’rlarida   didaktik
maqsadlar ham muhim o‘rin tutadi. Shoir oddiy va ravon uslubda, lekin juda teran
ma’nolarga ega fikrlarni o‘quvchilarga yetkazadi. U asarlarida ko‘pincha yoshlarni
mehnatga,   tabiatga   va   Vatanparvarlikka   chaqiradi.   Mirtemirning   she’rlaridagi
didaktik   fikrlar   o‘quvchilarni   nafaqat   badiiy   tomondan   o‘zgacha   bir   dunyo   bilan
tanishtiradi,   balki   ular   o‘zlarining   ma’naviy,   axloqiy   dunyoqarashlarini   ham
shakllantiradi.   Shoir   o‘z   asarlarida   insonning   ichki   olami,   uning   ruhiy   holati   va
zamonning   ijtimoiy   muammolari   haqida   chuqur   fikrlar   bildirib,   o‘quvchilarga
qanday   yashash,   nima   uchun   mehnat   qilish,   qanday   qilib   yaxshilikka   intilish
kerakligini   o‘rgatadi.   Mirtemirning   xalqona   ohanglari   uning   she’rlarini   ko‘proq
odamlar   uchun   tushunarli   va   qadrli   qiladi.   Shoirning   o‘zgacha   poetik   uslubi
o‘quvchilarga o‘z xalqining qadriyatlari, urf-odatlari va hayot tarzi bilan tanishish
imkonini beradi. Uning asarlari o‘quvchilarda nafaqat estetik zavq, balki ma’naviy
va   axloqiy   jihatdan   ham   ta’sirchan   bo‘lib,   shaxsiy   rivojlanish   va   jamoa   hayotiga
bo‘lgan   hurmatni   oshiradi.   Mirtemir   she’riyatidagi   samimiy   tuyg‘ular   va   oddiy,
9 lekin   o‘ta   chuqur   fikrlar,   uni   faqat   badiiy   adabiyotning   o‘ziga   xos   vakili   sifatida
emas,   balki   yoshlar   uchun   tarbiyaviy   ahamiyatga   ega   bir   yozuvchi   sifatida   ham
e’tirof etilishiga sabab bo‘ladi 6
.
1.2. Mirtemir asarlarini o‘quvchilarga tanitish va ularga bo‘lgan
qiziqishni oshirish
Mirtemir   asarlarida   o‘quvchilarga   taqdim   etiladigan   asosiy   voqealar   va
personajlar   orqali   ko‘plab   ijtimoiy,   axloqiy   va   insoniy   masalalar   ko‘tariladi.
Shoirning asarlari o‘zining an’anaviy xalqona mazmuni va estetik yuksakligi bilan
ajralib   turadi.   Mirtemirning   she’rlarida   oddiy   insonning   ichki   kechinmalari,
tabiatning   go‘zalligi   va   insonning   tabiati   bilan   uyg‘unligi,   muhabbat   va
vatanparvarlik, mehnat  va uning ahamiyati kabi  mavzular alohida ta’kidlanadi. U
o‘zining   badiiy   asarlarida   inson   va   tabiat   o‘rtasidagi   chuqur   bog‘liqlikni
tasvirlaydi,   bu   esa   o‘quvchilarga   yanada   chuqurroq   fikrlashga,   o‘z   ichki
dunyolarini   anglashga   yordam   beradi.   Mirtemirning   asarlaridagi   asosiy   voqea   va
personajlar, ko‘pincha, xalqning hayoti va mehnatini, ularning orzu-umidlarini aks
ettiradi.   Uning   personajlari   ko‘pincha   oddiy   xalq   vakillari   bo‘lib,   ular   o‘zining
hayotiy   va   insoniy   muammolarini,   kechinmalarini   ifodalaydi.   Mirtemirning
she’rlarida, masalan, ”To‘rg‘ay” she’rida to‘rg‘ay qushi tongni kutib olish, hayotni
maqtagan   va   ezgulik   darakchisi   sifatida   tasvirlanadi.   Bu   she’rda   shoir   tabiatning
soddaligini   va   tabiatdagi   barcha   mavjudotlar   bilan   uyg‘un   aloqani   ko‘rsatadi.
Shoirning   ushbu   asari   orqali   o‘quvchilarga   tabiat   bilan   yashash   va   uni   qadrlash,
uning   go‘zalligidan   ilhom   olish   muhimligini   anglatadi.   Mirtemir   o‘z   asarlarini
o‘quvchilarga   qiziqarli   va   tushunarli   tarzda   taqdim   etishda   bir   nechta   usullarni
qo‘llaydi. U o‘z asarlarida faqat badiiy go‘zallikni emas, balki ma’naviy va axloqiy
6
 Husanboyeva Q. – Muammoli ta limda adabiyot o qitish metodikasi, Innovatsion rivojlanish nashriyot-matbaa uyi,ʼ ʼ
2021, 368 bet.
10 ta’sirni   ham   yetkazadi.   Mirtemirning   she’rlarida   ochiq   va   sodda   til   ishlatilgan
bo‘lib, bu asarlarni o‘qish o‘quvchilarga ma’naviy yuksalish, axloqiy uyg‘onish va
o‘zlari bilan muloqot qilishda yordam beradi. She’rlarning mazmuni esa ko‘pincha
juda   chuqur,   ular   o‘quvchining   shaxsiy   dunyoqarashini   shakllantirishga   xizmat
qiladi 7
.
Mirtemir   ijodida   milliy   va   umuminsonga   oid   g‘oyalar   muhim   ahamiyatga
ega.   Uning   asarlarini   o‘rganish   o‘quvchilarga   milliy   qadriyatlarni   anglash,   o‘z
xalqining tarixini  va madaniyatini  qadrlashga yordam  beradi. Shoir o‘z asarlarida
milliy   adabiyotning   eng   yaxshi   an’analari   va   ma’naviy   qadriyatlarini   o‘zida
mujassam   etgan.   Shuningdek,   u   insoniyatning   umumiy   qadriyatlariga   ham
murojaat qilgan. Mirtemirning asarlarida adolat, haqiqat, samimiylik va mehnatga
hurmat kabi universal g‘oyalar o‘quvchilarga katta ta’sir ko‘rsatadi. Mirtemirning
asarlari   o‘quvchilarga   nafaqat   estetik   zavq   berib,   balki   ularning   ma’naviy   va
axloqiy   dunyoqarashlarini   shakllantirishga   ham   yordam   beradi.   Shoirning
asarlaridagi   oddiy,   lekin   chuqur   ma’noli   fikrlar,   xalqona   ohang   va   samimiy
tuyg‘ular o‘quvchilarga hayotiy tajriba va ilhom beradi. Mirtemirning she’rlaridagi
g‘oyalar,   ularning   ijtimoiy   ahamiyati   va   xalqning   orzu-umidlarini   aks   ettirishi
orqali o‘quvchilarni o‘z milliy va insoniy qadriyatlarini anglashga undaydi. Bu o‘z
navbatida,   o‘quvchilarning   dunyoqarashini   kengaytiradi   va   ularga   o‘z   hayotlarini
ma’naviy jihatdan boyitish imkonini yaratadi 8
.
Mirtemir   asarlarini   o‘quvchilarga   tanitish   va   ularga   bo‘lgan   qiziqishni
oshirish uchun bir nechta samarali usullar mavjud. 
1. Adabiy   kechalar   va   rolli   o‘qishlar   tashkil   etish.   O‘quvchilarga
Mirtemir   asarlarini   qiziqarli   tarzda   taqdim   etish   uchun   adabiy   kechalar   yoki   rolli
o‘qishlarni   tashkil   etish   juda   samarali   usuldir.   Bu   turdagi   tadbirlar   orqali
o‘quvchilar   asarlarning   mazmunini   chuqurroq   anglab,   personajlarni   jonlantirib
ifodalash   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Masalan,   “To‘rg‘ay”   she’ridagi   to‘rg‘ayni
o‘quvchilar   birgalikda   roldan   o‘qib,   asarning   mohiyatini   yaxshiroq   tushunishlari
7
 Karimov Naim – Adabiyotimiz fidoiylari, G‘afur G‘ulom nomidagi Adabiyot va san’at nashriyoti, 2000, 220 bet.
8
 Karimov Naim – O‘zbek adabiyoti tarixi, G‘afur G‘ulom nomidagi Adabiyot va san’at nashriyoti, 2005, 300 bet
11 mumkin.   Rolli   o‘qishlar   o‘quvchilarning   ijodiy   fikrlashini   rivojlantirishga,
ularning   adabiyotga   bo‘lgan   qiziqishini   oshirishga   yordam   beradi.   Bu   usul
shuningdek, o‘quvchilarning nutq ko‘nikmalarini oshirishga ham xizmat qiladi.
2. Multimedia   vositalaridan   foydalanish.   Mirtemir   asarlarini   o‘rganishda
multimedia vositalari, masalan, videolar, slaydlar yoki audio materiallar tayyorlash
orqali   o‘quvchilarga   taqdim   etish   mumkin.   Asarlarning   mazmunini   ko‘rsatish
uchun yaratilgan slaydlar va videolar o‘quvchilarga vizual tarzda yengil tushunarli
bo‘ladi   va   ular   uchun   o‘rganish   jarayoni   qiziqarli   bo‘ladi.   Shu   bilan   birga,   video
materiallar   o‘quvchilarning   diqqatini   jalb   etadi,   asarlarning   muhim   qismlarini
eshitish   va   ko‘rish   imkoniyatini   beradi.   Bu   usul   orqali   o‘quvchilar   adabiyotga
bo‘lgan   qiziqishlarini   oshirishlari   va   asarlarning   chuqur   ma’nosini   yaxshiroq
anglashlari mumkin.
3. Interaktiv   mashg‘ulotlar   o‘tkazish.   O‘quvchilarning   fikrlash
qobiliyatini  rivojlantirish   va  ularning  asarlarga  bo‘lgan  qiziqishini   oshirish  uchun
interaktiv mashg‘ulotlar juda samarali. Masalan, asarlarning mazmunini o‘rganish
jarayonida   viktorinalar,   guruhli   muhokamalar   yoki   taqqoslash   mashg‘ulotlari
o‘tkazish   mumkin.   Bu   mashg‘ulotlar   orqali   o‘quvchilar   o‘quv   materiallarini
yanada   yaxshiroq   tushunib,   o‘z   fikrlarini   ifodalash   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.
Viktorinalar   o‘quvchilarga   she’r   va   dostonlarni   tahlil   qilishga   yordam   beradi,
guruhli   muhokamalar   esa   adabiy   asarlarning   turli   jihatlarini   o‘rganishga   yordam
beradi.   Interaktiv   mashg‘ulotlar   o‘quvchilarning   faolligini   oshiradi   va   ular
o‘rganayotgan materialga yanada qiziqish bilan yondashadilar.
4. Qiziqarli   va   mazmunli   sinovlar   o‘tkazish.   Asarlarni   o‘rganish
jarayonida o‘quvchilarga qiziqarli testlar va sinovlar o‘tkazish ularning bilimlarini
mustahkamlashga   yordam   beradi.   Masalan,   “To‘rg‘ay”   she’ridagi   obrazlarni   va
asar   mazmunini   tahlil   qiluvchi   testlar   yoki   qisqa   savollar   orqali   o‘quvchilar
o‘qiganlarini   yanada   mustahkamlashadi.   Bu   usul   o‘quvchilarni   o‘z   bilimlarini
to‘g‘ri   va   tezda   qo‘llashga   undaydi.   Sinovlar   va   testlar   o‘quvchilarning
ma’lumotlarini yaxshilashda samarali vosita hisoblanadi.
12 5. Adabiyot   o‘rganish   jarayonini   o‘yin   shaklida   tashkil   etish.
O‘quvchilarga Mirtemir asarlarini o‘rganish jarayonini o‘yin shaklida tashkil etish
ham   qiziqarli   va   samarali   usuldir.   Masalan,   “Mirtemirning   she’rlari”   mavzusida
o‘quvchilarni   o‘yin   shaklida   mashg‘ulotlarga   jalb   qilish   mumkin.   Bu   o‘yinlarda
o‘quvchilar   bir-birlariga   savollar   berish,   asarlarning   mazmunini   tahlil   qilish   yoki
eng   muhim   voqealar   haqida   bahs-munozara   qilishlari   mumkin.   O‘yin   shaklidagi
mashg‘ulotlar   o‘quvchilarni   faollashtiradi,   ular   o‘rganish   jarayonida   ko‘proq
ishtirok   etadilar   va   o‘quvchilarning   fikrlarini   rivojlantiradilar.   Bularning   barchasi
o‘quvchilarga   Mirtemir   asarlarini   qiziqarli   va   samarali   tarzda   taqdim   etishning
samarali   usullari   hisoblanadi.   Bu   usullar   o‘quvchilarning   ijodiy   fikrlashini
rivojlantiradi, ularning asarlarni  chuqurroq tushunishlarini  va ularning adabiyotga
bo‘lgan qiziqishini oshiradi 9
.
Mirtemir asarlarida milliy qadriyatlar va umuminsonga oid g‘oyalar muhim
o‘rin tutadi. Shoir o‘zining she’riy asarlarida o‘zbek xalqining tilini, madaniyatini
va urf-odatlarini ulug‘laydi. U xalqining ma’naviy yuksalishini, uning tarixi va urf-
odatlarini   yoritadi,   shuningdek,   Vatanparvarlikni   va   xalqining   qadriyatlarini
hurmat   qilishni   ta’kidlaydi.   Bu   g‘oyalar   o‘quvchilarga   o‘zligini   anglash,   milliy
o‘ziga   xoslikni   qadrlashni   o‘rgatadi.   Mirtemirning   asarlarida   insonning   ichki
dunyosi,   uning   hayotdagi   tuyg‘ulari,   kechinmalari   va   maqsadlari   chuqur
tasvirlangan.   Shoir   insoniyatning   eng   oliy   tuyg‘ularini,   sevgini,   hamjihatlikni,
mehr-muhabbatni   ta’kidlaydi.   Misol   uchun,   uning   “Onaginam”   she’rida   onasiga
bo‘lgan muhabbat va uning yo‘qligida kechgan azoblar juda samimiy ifodalangan.
Shoirning   asarlarida   oilaviy   qadriyatlar,   mehr-oqibat   va   o‘zaro   hurmatning
ahamiyati yoritiladi. Mirtemir shuningdek, insonlarning bir-biriga bo‘lgan e’tibori
va   do‘stlikni,   haqiqiy   muhabbatni   ta’kidlaydi.   Shoirning   asarlarida   hayotning   har
bir lahzasini qadrlash va uni ezgu niyatlar bilan yoritish asosiy g‘oya sifatida ilgari
suriladi. Mirtemirning “To‘rg‘ay” she’rida qushning tongni kutishi orqali hayotga
bo‘lgan   muhabbat   va   ertangi   kunga   ishonchni   aks   ettiradi.   Bu   she’rda   tabiat   va
9
  Mirvaliev S., Shokirova R. – O‘zbek yozuvchilari, G‘afur G‘ulom nomidagi Adabiyot va san’at nashriyoti, 2016,
320 bet.
13 inson   o‘rtasidagi   uyg‘unlik   va   go‘zallik   hamda   insonning   ezgu   hissiyotlari
tasvirlanadi.
Mirtemir   asarlarida   ijtimoiy   adolat,   mehnatga   hurmat   va   shaxsiy   kamolot
masalalari   ham  o‘z  aksini   topadi.  Shoir   jamiyatda  adolatsizlik  va noxush  holatlar
mavjudligini   tan   olib,   insonlarni   o‘z   mehnatini   qadrlashga,   mehr-muhabbatga   va
adolatga   chaqiradi.   Asarlarida   o‘zining   maqsadi   –   insonlarni   yaxshilikka,   yuksak
ma’naviyatga   va   bir-biriga   hurmatga   undashdir.   Mirtemirning   “Suv   qizi”   va
“Oysanamning   to‘yi”   kabi   asarlarida   mehnatning   ahamiyati,   odamlar   orasidagi
yuksak   axloqiy   fazilatlar   ko‘rsatilgan.   Shoirning   ta’limga   oid   g‘oyalari   ham
alohida   ahamiyatga   ega.   U   bilim   olish,   intellektual   rivojlanish   va   yoshlarni
vatanparvarlik   ruhida   tarbiyalashning   zarurligini   ta’kidlaydi.   Mirtemirning
asarlarida ilmning, ma’naviyatning va bilim olishning ahamiyati o‘quvchilarga o‘z
taraqqiyotlarini   ta’minlashda   yordam   beradi.   Mirtemir   asarlarini   o‘rganish,
o‘quvchilarga   milliy   qadriyatlar,   insoniy   fazilatlar,   mehnatga   hurmat   va   adolatni
qadrlashni o‘rgatish imkonini beradi. Shoirning asarlaridagi g‘oyalar o‘quvchilarni
faqat   adabiyotga   emas,   balki   haqiqiy   hayotga,   ma’naviyatga,   va   ijtimoiy
ahamiyatga oid masalalarga ham chuqur fikr yuritishga undaydi 10
.
Mirtemir   asarlarida   milliy   va   umuminsonga   oid   g‘oyalar   nafaqat   insoniy
tuyg‘ularni, balki insonning jamiyatdagi o‘rni, uning o‘zligini topish va erkinlikka
bo‘lgan intilishlarini ham aks ettiradi. Shoirning asarlaridagi g‘oyalar ko‘p jihatdan
yoshlarni   ma’naviy   tarbiyalashga,   ularni   adolat,   haqiqat   va   mehnatga   bo‘lgan
hurmatga   o‘rgatishga   qaratilgan.   Mirtemirning   “Dilkusho”   dostonida   shaxsiy   va
ijtimoiy   qadriyatlar,   insoniyatning   umumiy   etik   masalalari,   jamiyatdagi   adolat,
muhabbat  va samimiyat  masalalari  keng yoritilgan.  U o‘z she’rlarida yoshlarning
ruhiyatini shakllantirishga, ularning dunyoqarashini kengaytirishga alohida e’tibor
qaratadi. Asarlarini o‘rganish orqali o‘quvchilar milliy qadriyatlarni anglab, shaxs
sifatida   o‘zlarini   rivojlantirishga   yordam   beradigan   prinsiplarni   qabul   qiladilar.
Mirtemirning ijodida milliy va xalqning ma’naviy merosi hamda umumiy insoniy
10
 Qozoqboy Y., Muhayyo Y. – O‘zbek adabiyotini o‘qitish metodikasi, G‘afur G‘ulom nomidagi nashriyot-matbaa
ijodiy uyi, 2022, 400 bet.
14 qadriyatlar   o‘rtasida   uyg‘unlik   mavjud.   Shoirning   she’rlarida   o‘z   vataniga,   uning
tarixiga va madaniyatiga bo‘lgan sevgi, hamda xalqning birligini saqlash g‘oyalari
doimiy   ravishda   ifodalanadi.   Bu   orqali   o‘quvchilarga   o‘zligini   tanish,   o‘z
madaniyatini   qadrlash   va   uni   hurmat   qilishni   o‘rgatadi.   Mirtemirning   asarlarida
milliy qadriyatlarning asosiy o‘rni bo‘lishi bilan birga, umumiy insoniy qadriyatlar
ham   muhim   o‘rin  tutadi.   Shoirning  ijodida   erkinlik,   adolat,  haqiqat   va   insof   kabi
tamoyillarni   yuksaltirish   orqali   jamiyatda   barqarorlik   va   tinchlikni   ta’minlash
g‘oyasi ilgari suriladi. 
1.3. Mirtemirning adabiyot darslarida o‘rganiladigan asarlaridan tahlil
qilish
Mirtemir   (1910–1978)   o zbek   adabiyotining   mashhur   shoirlaridan   bo lib,ʻ ʻ
uning   asarlari   o quvchilarga   adabiyot   darslarida   o rganilishi   va   tahlil   qilinishi	
ʻ ʻ
orqali   adabiy   fikrlashni   rivojlantirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Shoirning   ijodi
milliy va umuminsonga oid g oyalarga boy bo lib, uning asarlarida sof muhabbat,	
ʻ ʻ
vatanparvarlik, mehnatga hurmat kabi mavzular chuqur ifodalangan. Mirtemirning
"Surat" dostoni o‘zbek she’riyatida alohida o‘rin tutadi va u shoirning eng muhim
lirik asarlaridan biri hisoblanadi. “Surat” dostoni, shaxsiy tuyg‘ularni, muhabbat va
sevgi   haqidagi   tasavvurlarni,   insonning   qalbida   uyg‘onayotgan   hislarni   aks
ettirishga qaratilgan. Dostonning asosiy g‘oyasi, muhabbatning inson ruhiyatidagi
ta’siri,   shuningdek,   surat   orqali   tuyg‘ularning  qanday   ifodalanishi   haqida.  Asarda
shoir   muhabbatni,   uning   hayotdagi   o‘rni   va   inson   qalbida   qanday   iz   qoldirishini
tasvirlaydi 11
.
“Surat”   dostoni   mazmuni.   “Surat”   dostoni   –   bu   o‘sha   paytlarda   yashab
turgan   Mirtemirning   sevgi   haqidagi   tashvishlarini,   uning   muhabbatga   bo‘lgan
fidoyiligini   va   shaxsiy   his-tuyg‘ularini   aks   ettiruvchi   asaridir.   Dostonning   asosiy
qahramoni   shoirning   o‘zi   bo‘lib,   u   suratga   qaraganda,   sevimli   insonini   hayotida
qanday   rol   o‘ynashini   va   undan   o‘rgangan   darslarini   eslab,   his-tuyg‘ularini
boshqacha   tasvirlaydi.   Shoirning   sevgi   va   sadoqat   haqidagi   tushunchalari,   aslida,
11
 Yusufov X. – O‘zbek poeziyasida Mirtemir, O‘zbekistan nashriyoti, 2002, 190 bet.
15 uning   o‘zini   tanishidan   boshlanadi.   Dostonning   mazmuni,   sevgan   insonning
suratiga qaraganda, shaxsning qalbidagi haqiqiy sevgi  va muhabbatni qayta kashf
qilishdir.   Surat,   faqat   tashqi   ko‘rinishning   ifodasi   emas,   balki   insonning   ruhiy
holatini   va   qalbini   ko‘rsatuvchi   ayniqsa   yuqori   ma’no   keltiruvchi   vosita   sifatida
tasvirlanadi.
“Surat” dostoni qisqacha matnidan parchalar:
1. Sahifa
O‘zimni tanlab ko‘rsatay,
Nega muhlisga hech ko‘rsatilmay,
Aytsam sevgilimning suratini,
G‘ayrisi men uchun bir narsa emas.
2. Sahifa
Birovga qarashdan bosh tortganman,
O‘zimga kelib, yiroqdagi vaqt,
Qanday ko‘rganimda hayotingni,
Sana tilimga olish kerakdir.
3. Sahifa
Muxtorlikda ko‘zlarimni o‘zgartirgan,
Xuddi mening o‘ylayonganim kabi,
Aynan surat, bu haqda ko‘ring:
Qanday his-tuyg‘ularni va’da qiladi.
Mirtemirning   badiiy   uslubi   o‘ziga   xos   va   chuqur.   U   xalqona   she’riyatning
an’analarini   zamonaviy   she’riyat   bilan   uyg‘unlashtirgan,   sodda   va   samimiy
uslubda   yozgan.   “Surat”   dostoni   ham   shu   tarzda   badiiy   shaklga   ega   bo‘lib,   unda
xalqona   til,   sodda   ifoda   va   shoirning   ichki   dunyosini   yoritishga   harakat   qilinadi.
Shoirning badiiy uslubi o‘ziga xosdir: oddiy so‘zlar bilan katta ma’no ifodalanadi,
she’riyat   esa   shu   tarzda   chuqur   va   samimiy   bo‘ladi.   Mirtemir   “Surat”   dostonida
sevgi haqidagi falsafani faqat tashqi ko‘rinish bilan emas, balki ichki ruhiyatni aks
ettirish   orqali   ko‘rsatadi.   Dostonning   har   bir   qismida,   shaxsiy   his-tuyg‘ular   va
16 qalbdagi   bo‘shliqlarni   to‘ldirishdagi   o‘zgartirishlar   tasvirlanadi.
Mirtemirning”Surat” dostoni nafaqat sevgi haqida, balki insonning ruhiy holati va
uning qalbini anglash haqidagi fikrlarni ham ifodalaydi 12
. 
Shoir   sevgan   insonining   suratiga   qaraganda,   uning   qalbida   qanday   iz
qoldirganini tushunadi. U suratni faqat tashqi ko‘rinish sifatida emas, balki haqiqiy
muhabbat   va   o‘zligini   anglash   vositasi   sifatida   qabul   qiladi.   Shoir   uchun   surat,
aslida   uning   sevgi   va   muhabbatga   bo‘lgan   o‘zining   tushunchasidir.   Dostonning
asosiy g‘oyasi shundaki, inson muhabbatni nafaqat tashqi ko‘rinishda, balki uning
qalbida   ham   anglashga   harakat   qiladi.   Shoir   surat   orqali,   shuningdek,   sevgan
insoniga   nisbatan   tuyg‘ularini   aniq   ifodalashga   intiladi.   Bu   esa   sevgi   haqidagi
chuqur fikrlarni o‘quvchilarga etkazishning bir vositasidir.
“Surat” dostonining shakli, asosan, lirik she’r shaklida yozilgan bo‘lib, unda
sevgi   va   tuyg‘ularning   ifodasi   aniq   va   sodda   tilda   bayon   etilgan.   Shoir   oddiy
so‘zlar   bilan   inson   qalbining   eng   chuqur   hislarini   ifodalaydi.   Bu   asar,   shaxsiy
tuyg‘ularni   va   uning   ichki   dunyosini   chuqur   tahlil   qilishga   yordam   beradi.
Dostonning shakli va mazmuni o‘quvchiga o‘sha paytdagi shoirning his-tuyg‘ulari,
sevgi   haqidagi   falsafasi   va   muhabbatga   bo‘lgan   munosabatini   tushunishga   imkon
beradi.   Mirtemirning   “Surat”   dostoni,   nafaqat   lirik   jihatdan   boy,   balki   adabiy
mazmuni bilan ham o‘ziga xosdir. Shoir, o‘zining his-tuyg‘ularini shunday o‘ziga
xos   tarzda   ifodalashga   harakat   qilgan.   Shoirning   suratga   qaraganda,   o‘sha
insonning   qalbida   nima   borligini   anglashga   intilish   jarayoni   tasvirlangan.   Surat,
uning   uchun   muhabbatni   va   o‘zi   his   qilayotgan   tuyg‘ularni   anglash   vositasiga
aylanadi 13
.
12
 Yuldashev M. – Mirtemir va adabiyotimiz, G‘afur G‘ulom nomidagi Adabiyot va san’at nashriyoti, 2007, 150 bet.
13
 Zokirov B. – Shoir Mirtemir, O‘zbekiston Yozuvchilar uyushmasi, 1997, 170 bet.
17 II-BOB. MIRTEMIR IJODINI O‘RGATISHDA SAMARALI
USULLAR VA METODLAR
2.1.  Mirtemir asarlarini tahlil qilishda an’anaviy pedagogik usullar
Mirtemir   asarlarini   o‘rgatishda   an’anaviy   pedagogik   usullarni   qo‘llash
o‘quvchilarning   adabiy   tafakkurini   rivojlantirishda   muhim   ahamiyatga   ega.
Mirtemir (1908–1972) o‘zining she’rlari va adabiy merosi bilan o‘zbek adabiyotida
alohida   o‘rin   tutadi.   Uning   asarlari   o‘quvchilarga   nafaqat   badiiy   estetik   zavq
bag‘ishlaydi,   balki   ularning   tafakkurini   boyitadi.   An’anaviy   pedagogik   usullar,
masalan,   matnni   o‘qish,   tahlil   qilish,   muhokama   qilish   va   qahramonlarning
fikrlarini   izohlash,   o‘quvchilarning   adabiy   asarlarni   chuqurroq   tushunishlariga
yordam   beradi.   Mirtemirning   she’rlari   va   hikoyalari   orqali   o‘quvchilar   insoniy
qadriyatlar,   ijtimoiy   masalalar   va   estetik   go‘zallik   haqida   o‘rganadilar.   Bu   esa
ularning   adabiy   tafakkurini   rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Mirtemir   asarlarini
o‘rganishda   zamonaviy   pedagogik   texnikalarni   qo‘llash,   masalan,   guruhli
muhokamalar,   rolli   o‘yinlar   yoki   interaktiv   mashg‘ulotlar,   o‘quvchilarning
qiziqishini   oshiradi   va   ularning   adabiy   asarga   bo‘lgan   munosabatini
chuqurlashtiradi.   Bunday   yondashuvlar   o‘quvchilarning   tanqidiy   fikrlash
qobiliyatini   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Mirtemir   asarlarini   o‘rgatishda
an’anaviy   pedagogik   usullarni   qo‘llash   o‘quvchilarning   adabiy   tafakkurini
rivojlantirishda muhim rol o‘ynaydi. Bu usullar o‘quvchilarga adabiyotning chuqur
18 mazmunini   anglash,   estetik   didini   shakllantirish   va   ijtimoiy   qadriyatlarni
o‘zlashtirishda yordam beradi 14
.
Mirtemir   asarlarini   o‘rgatishda   an’anaviy   pedagogik   usullarni   qo‘llash
o‘quvchilarning   adabiy   tafakkurini   rivojlantirishga   katta   hissa   qo‘shadi.   Ushbu
usullar   asarlarni   chuqur   tahlil   qilish,   badiiy   vositalarni   tushunish   va   shoirning
g‘oyalarini   to‘g‘ri   talqin   qilishga   yordam   beradi.   O‘quvchilarga   asarning   asosiy
mavzusi va muallifning ifodalamoqchi bo‘lgan g‘oyasini tushuntirish juda muhim.
Mirtemir   asarlaridagi   asosiy   g‘oyalar   nafaqat   badiiy   ifodani,   balki   insoniyatning
falsafiy   va   ijtimoiy   muammolarini   anglashga   yordam   beradi.   Masalan,   uning
she’rlari   va   dostonlarida   muhabbat,   sadoqat,   insonning   ichki   kechinmalari   va
dunyoqarashlarida   yuz   berayotgan   o‘zgarishlar   kabi   mavzular   markaziy   o‘rin
tutadi.   Shoirning   ushbu   g‘oyalari   orqali   o‘quvchilar   nafaqat   she’rlarning   estetik
jihatini, balki hayot haqidagi chuqur tafakkurlarini ham anglaydi.
Kompozitsion   tuzilma,   ya’ni   asarning   tarkibi   va   uning   ichki   bog‘liqligini
tushunish   juda   muhim.   O‘quvchilarga   asarda   qahramonlarning   o‘zaro   aloqalari,
voqealar   rivoji   va   ularning   qanday   tartibda   joylashganini   tushuntirish   zarur.
Kompozitsiya   tushunchasini   o‘rganish   orqali   o‘quvchilar   asarning   qanday
tuzilganini   va   qahramonlar   orasidagi   taranglikni   qanday   ifodalanganini
tushunishadi.   Asarda   dramadagi   asosiy   voqealar   va   ularning   o‘zaro   bog‘liqligi,
shuningdek,   har   bir   qahramonning   roli   va   tasvirlangan   voqea-hodisalar   muhim
o‘rin   tutadi.   Mirtemir   asarlarida   badiiy   vositalar,   masalan,   metafora,   taqqoslash,
timsollar   va   simvolizm   shoirning   fikrlarini   yanada   chuqurroq   va   ta’sirliroq
ifodalashga   yordam   beradi.   O‘quvchilarga   bu   badiiy   vositalarni   aniqlashni
o‘rgatish, asarlarga chuqurroq kirib borishlariga va shoirning g‘oyalarini yaxshiroq
tushunishlariga   yordam   beradi.   Masalan,   "Surat"   dostoni   va   boshqa   asarlarda
qahramonlarning   his-tuyg‘ulari   va   ichki   dunyosi   timsollar   orqali   ifodalanadi.
Shoirning hayotga bo‘lgan qarashlari va insonning ichki  dunyosidagi  o‘zgarishlar
badiiy vositalar orqali yanada boy va ma’noli ifodalangan 15
.
14
 Mansurov A. – Mirtemir va ijtimoiy adabiyot, Tashkent universiteti nashriyoti, 2011, 200 bet.
15
  Mamajonov S. – Mirtemir va uning lirikasi, G‘afur  G‘ulom nomidagi Adabiyot  va san’at  nashriyoti, 2004, 180
bet.
19 Sinf   ichidagi   muhokamalar   o‘tkazish   o‘quvchilarning   fikrlash   qobiliyatini
oshiradi. O‘quvchilarga asarlarni o‘zlari tahlil qilish, guruhlar bilan ishlash, o‘zaro
fikr   almashish   imkoniyatini   berish,   ularni   har   bir   asarning   mazmunini   chuqur
tushunishga undaydi. Guruh muhokamasi va fikr almashish orqali o‘quvchilar bir-
birining   fikrlarini   qabul   qilish   va   mustahkamlashni   o‘rganadilar,   bu   esa   ularning
ijodiy   fikrlashini   rivojlantiradi.   O‘quvchilarni   asarlarni   mustaqil   o‘qib,   tahlil
qilishga   undash,   ularning   o‘z   fikrlarini   shakllantirishga   yordam   beradi.
O‘quvchilarni   badiiy   tahlilni   o‘rganishga   va   ularning   fikrlarini   izchil   ifodalashga
rag‘batlantirish   orqali,   ularning   adabiy   tafakkurlari   kuchayadi.   Shoirning   asarlari
bilan bog‘liq savollar va muhokamalar o‘quvchilarga to‘g‘ri xulosalar chiqarishga
va asarlarga bo‘lgan qiziqishni oshirishga yordam beradi. Shunday qilib, an’anaviy
pedagogik   usullarni   qo‘llash,   Mirtemir   asarlarini   o‘rgatishda   o‘quvchilarning
adabiy   tafakkurini   rivojlantiradi   va   ular   uchun   adabiyotga   bo‘lgan   qiziqishni
oshiradi.   Bu   usullar   asarlarning   badiiy   va   falsafiy   jihatlarini   tushunishga,
shuningdek, o‘quvchilarni mustaqil fikrlashga undaydi.
Mirtemir   asarlarini   o‘rgatishda   an’anaviy   pedagogik   usullarni   qo‘llash,
o‘quvchilarning   adabiy   tafakkurini   rivojlantirishda   muhim   ahamiyatga   ega.
O‘quvchilarni   mustaqil   o‘qish   va   tahlil   qilishga   undash,   ular   uchun   asarlarning
badiiy   va   falsafiy   jihatlarini   tushunish   imkonini   beradi.   Bu   usulda,   o‘quvchilarga
asarni   o‘zlari   mustaqil   o‘qib,  uning   mazmunini   va   tuzilishini   tushunishiga   imkon
yaratish kerak. O‘quvchilarni  matnni o‘zlari o‘qishga va unga chuqurroq kirishga
undash,   ularning   fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantiradi.   Mustaqil   o‘qish
o‘quvchilarga   tanqidiy   va   ijodiy   fikr   yuritish   imkonini   beradi,   ularning   matnni
faqat   yodlashdan   ko‘ra,   uning   mazmunini   to‘g‘ri   anglashiga   yordam   beradi.
O‘quvchilarga   asarlarni   tahlil   qilishda   savol-javob   usulini   qo‘llash   ham   juda
samarali.   O‘qilgan   matn   asosida   berilgan   savollar   orqali   o‘quvchilarning
tushunishini   tekshirish   va   muhokama   qilish   mumkin.   Savollarni   aniq,   tahliliy   va
muzokarali  shakllarda berish o‘quvchilarni  fikrlashga  undaydi  va  ularning adabiy
tafakkurini   oshiradi.   Savollar   yordamida   o‘quvchilarni   asar   haqidagi   fikrlarini
20 bayon   qilishga,   badiiy   vositalarni   aniqlashga,   qahramonlarning   xarakterini   tahlil
qilishga   va   asarning   asosiy   g‘oyasini   tushunishga   rag‘batlantirish   mumkin.   Bu
jarayon o‘quvchilarga nafaqat asarni tushunish, balki o‘z fikrlarini izchil ifodalash
imkonini   beradi.   Guruh   bilan   ishlash   va   o‘zaro   fikr   almashish   o‘quvchilarning
interfaol o‘rganish jarayonini rivojlantiradi. O‘quvchilar bir-biriga savollar berish,
o‘z   fikrlarini   bo‘lishish   orqali   adabiy   asarlarni   chuqurroq   tushunadilar   va   ularga
bo‘lgan qiziqishlari ortadi. Bu usul yordamida o‘quvchilar orasida fikr almashish,
biror voqeani mushtarak ravishda tahlil qilish, qahramonlarning fikrlarini izohlash
kabi   jarayonlar   o‘rganiladi.   Bunday   pedagogik   usullar   yordamida   Mirtemir
asarlarini   o‘rgatish   nafaqat   o‘quvchilarning   adabiyotga   bo‘lgan   qiziqishini
oshiradi,   balki   ularning   ijodiy   tafakkurini   rivojlantiradi,   tanqidiy   fikrlash
qobiliyatlarini shakllantiradi 16
.
Sinf   ichida   muhokama   o‘tkazish   va   guruhlar   bilan   ishlash   o‘quvchilarning
fikrlash   va   muloqot   qilish   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Bunday   usullar
o‘quvchilarga   o‘z   fikrlarini   erkin   ifodalashga,   bir-birlarining   fikrlarini   tinglashga
va yangi nuqtai nazarlarni qabul qilishga yordam beradi. Guruh bo‘lib muhokama
qilish   o‘quvchilarga   o‘rtadagi   fikr   almashinuvi   orqali   chuqurroq   tahlil   qilish
imkonini   yaratadi.   O‘quvchilarni   kichik   guruhlarga   bo‘lib,   ularni   asar   haqidagi
fikrlarini   o‘rtoqlashtirishga   rag‘batlantirish,   ular   o‘rtasida   dialog   va   munozara
o‘rnatadi.   Har   bir   guruh   o‘z   qarashlarini   va   tahlilini   jamoaviy   ravishda   baham
ko‘rish   imkoniga   ega   bo‘ladi,   bu   esa   ularning   fikrlash   doirasini   kengaytiradi.
Shuningdek, guruhlar o‘rtasidagi muhokama, o‘quvchilarga turli nuqtai nazarlarni
tushunishga va har bir asarni yanada boyroq va har tomonlama o‘rganishga yordam
beradi.   Davra   suhbati   tashkil   etish   esa   o‘quvchilarning   fikrlarini   erkin
ifodalashlariga   sharoit   yaratadi.   Ochiq   savol-javob   shaklida   bo‘lib   o‘tadigan
suhbatlar, o‘quvchilarga o‘z fikrlarini aniq va asosli ravishda bayon qilishga imkon
beradi.   Bu   jarayon   o‘quvchilarning   ishonchlarini   oshiradi,   muloqotga   kirishga
yordam   beradi   va   o‘z   fikrlarini   qisqa   va   aniq   tarzda   ifodalashni   o‘rgatadi.   Davra
suhbatlari   orqali,   o‘quvchilar   asarlarning   asosiy   g‘oyasini,   qahramonlarning
16
 Mamatqulov Sh. – Mirtemir asarlarining falsafiy mazmuni, O‘zbekiston nashriyoti, 1995, 220 bet.
21 hissiyotlarini   va   muallifning   niyatlarini   tahlil   qilish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.
Muhokama va guruh ishlari, shuningdek, o‘quvchilarning jamoaviy ish olib borish
qobiliyatlarini rivojlantiradi. O‘quvchilar bir-birlarining fikrlarini hurmat qilishga,
konstruktiv   tanqidga   erishishga   va   o‘zlarini   o‘rganayotgan   mavzuga   yanada
chuqurroq   yondashishga   o‘rgatiladi.   Bu   pedagogik   usullar   adabiyot   darslarini
qiziqarli va samarali o‘tishiga yordam beradi.
Asar   yoki   voqeani   birgalikda   tahlil   qilish   va   qahramonlarning   fikrlarini
izohlash – bu adabiyot darslarida o‘quvchilarni chuqur tahlil qilishga, o‘z fikrlarini
shakllantirishga   va   yaratgan   personajlarning   ichki   dunyosini   tushunishga   yordam
beradigan   samarali   usuldir.   Qahramonlar   nuqtai   nazaridan   tahlil   qilish
o‘quvchilarga   asar   qahramonlarining   qarorlarini,   his-tuyg‘ularini   va   ularning
rivojlanishini  o‘rganishga imkon beradi. Har bir qahramonning o‘ziga xos fikr va
qarashlari   bor,   va   bu   qarorlar   asarning   rivojlanishida   qanday   ahamiyatga   ega
ekanini   tushunish   o‘quvchilar   uchun   muhimdir.   Masalan,   qahramonlar   o‘z
vaziyatlariga   qarshi   qanday   reaktsiya   bildirishi   va   bu   reaktsiyalar   ularning
xarakterini   qanday   ta’riflaydi,   shuni   tahlil   qilish   orqali   o‘quvchilar   o‘sha
qahramonlarning   his-tuyg‘ularini   yanada   yaxshiroq   anglaydi.   Empatiya
rivojlantirish   ham   aynan   shu   nuqtada   muhim   rol   o‘ynaydi.   O‘quvchilarga
qahramonlarning holatini tushunishga va ularning pozitsiyasini baholashga yordam
berish,   ular   o‘zlarini   voqea   yoki   qahramonning   o‘rniga   qo‘yishga   va   qandaydir
qarorlar chiqarishga harakat qilishni ta’minlaydi. Bu, o‘z navbatida, o‘quvchilarda
nafaqat adabiy bilim, balki hayotdagi vaziyatlarga empatik munosabatda bo‘lishni
ham rivojlantiradi.
Qo‘shimcha   metodlar   ham   o‘quvchilarning   qiziqishini   oshirish   va   ularning
adabiyotga   bo‘lgan   muhabbatini   rivojlantirishda   yordam   beradi.   Noan’anaviy
usullarni   qo‘llash   –   masalan,   raqamli   texnologiyalar,   vizual   materiallar,   video   va
audio materiallar yordamida asarni yanada jonlantirish – o‘quvchilarning diqqatini
jalb   qilish   va   mavzu   bo‘yicha   chuqurroq   tushuncha   hosil   qilishda   samarali
usullardir. Bu usullar asarning atmosferasini yaxshiroq tushunishga yordam beradi
22 va o‘quvchilarni asar bilan yanada yaqindan tanishtiradi. Interaktiv mashg‘ulotlar,
masalan,   rolli   o‘yinlar,   debatlar   yoki   boshqa   interaktiv   faoliyatlar   orqali
o‘quvchilarning   faolligini   oshirish   mumkin.   Ushbu   faoliyatlar   orqali   o‘quvchilar
o‘zaro   fikr   almashib,   o‘rgangan  bilimlarini   hayotga   tadbiq  qilishadi.   Shuningdek,
bunday   mashg‘ulotlar   o‘quvchilarga   asar   va   uning   mazmunini   kengroq   tushunish
imkoniyatini   beradi.   Bunday   pedagogik   usullarni   qo‘llash   o‘quvchilarda
adabiyotga   bo‘lgan   qiziqishni   oshiradi,   ularning   tahliliy   fikrlash   ko‘nikmalarini
rivojlantiradi   va   Mirtemir   asarlarining   chuqur   mazmunini   anglashlariga   yordam
beradi. Bu metodlar o‘quvchilarning har tomonlama rivojlanishiga yordam beradi,
ularda tahliliy fikrlashni, empatiya va o‘z fikrlarini erkin ifodalashni rivojlantiradi.
2.2.  Mirtemir ijodini o‘rgatishda tanqidiy yondashuv va pedagogik
diskussiya
Mirtemir   asarlarini   o‘rgatishda   zamonaviy   texnologiyalarni   qo‘llash
o‘quvchilarning   adabiy   tafakkurini   rivojlantirishda   samarali   vosita   hisoblanadi.
Adabiyot   darslarida   elektron   resurslar,   internet,   multimedia   materiallari,   video
darslar   va   interaktiv   doskalar   yordamida   asarlarni   o‘rganish   o‘quvchilarning
qiziqishini   oshiradi   va   bilim   olish   jarayonini   jonlantiradi.   Mirtemir   asarlarini
o‘rganishda internet va elektron resurslardan foydalanish o‘quvchilarga shoir ijodi
haqida   keng   qamrovli   ma’lumot   olish   imkonini   yaratadi.   Internet   orqali
Mirtemirning   she’rlari,   hikoyalari,   maqolalari   va   adabiy   tahlillarini   o‘z   ichiga
olgan   turli   manbalarga   kirish   mumkin.   Bu   esa   o‘quvchilarning   mustaqil
izlanishlarini rag‘batlantiradi va ularning adabiy bilimlarini kengaytiradi.  
Mirtemirning   shaxsiy   hayoti   va   ijodiga   oid   tahlillarni   o‘z   ichiga   olgan
maqolalar   ham   mavjud.   Masalan,   Naim   Karimovning   “Mirtemir   haqida”   nomli
maqolasida   shoirning   ijodi   va   uning   adabiyotdagi   o‘rni   haqida   qiziqarli
ma’lumotlar   keltirilgan.   Internetda   shoirning   she’rlari,   dostonlari   va   tarjimalari
bilan   tanishish   imkoniyatlari   mavjud.   Bu   orqali   o‘quvchilar   Mirtemirning   badiiy
uslubi,   mavzulari   va   adabiy   merosi   haqida   chuqurroq   tushuncha   hosil   qilishlari
mumkin.  Mirtemirning ijodiga oid ilmiy tadqiqotlar va adabiyotshunoslik ishlarini
23 o‘rganish   ham   o‘quvchilarga   shoirning   asarlarini   yanada   chuqurroq   tushunishga
yordam   beradi.   Masalan,   “Adabiyotshunoslik   nazariyasi”   kitobida
adabiyotshunoslikning   predmeti   va   metodlari   haqida   ma’lumotlar   mavjud   bo‘lib,
ular   Mirtemir   ijodini   o‘rganishda   qo‘l   keladi.     Umuman   olganda,   internet   va
elektron   resurslar   orqali   Mirtemir   asarlarini   o‘rganish   o‘quvchilarga   shoir   ijodi
haqida   keng   va   chuqur   ma’lumot   olish   imkonini   beradi.   Bu   esa   ularning   adabiy
bilimlarini oshiradi va mustaqil izlanishlarini rivojlantiradi 17
.
Multimedia materiallari, video darslar va interaktiv doskalar Mirtemir ijodini
o‘rganish jarayonida ta’lim samaradorligini sezilarli darajada oshiradi. Bu vositalar
darsni   interfaol,   jonli   va   o‘quvchilar   uchun   yanada   qiziqarli   shaklda   tashkil   etish
imkonini   beradi.   Ayniqsa,   she’riyatni   o‘rganishda   audio   va   video   shakldagi
taqdimotlar,   poetik  o‘qishlar   yoki   shoirning  she’rlariga  asoslangan   teatr   sahnalari
o‘quvchining   asarga   nisbatan   munosabatini   chuqurlashtiradi,   uning   mazmuniy
qatlamlarini   his   qilishga   yordam   beradi.   Masalan,   Mirtemirning   “Ona   tilim”,
“Turkiston”,   “Surat”   kabi   she’rlariga   bag‘ishlangan   video   materiallar   orqali
nafaqat matn, balki uning ifoda vositalari, ohangdorligi va ta’sir kuchi to‘g‘risida
kengroq   tasavvur   hosil   qilish   mumkin.   Video   darslarda   shoirning   tarjimai   holi,
adabiy   maktabi   va   davr   sharoiti   bilan   bog‘liq   vizual   ma’lumotlar   berilishi,
o‘quvchilarning   tarixiy   va   ijtimoiy   kontekstni   yaxshiroq   tushunishlariga   yordam
beradi.
Interaktiv   doskalar   esa   darsni   rejalashtirish   va   uni   bosqichma-bosqich
amalga   oshirish   imkonini   beradi.   Masalan,   Mirtemirning   biror   she’rini   interaktiv
doskada   qatlamlab   tahlil   qilish   —   badiiy   vositalarni   ajratib   ko‘rsatish,   murakkab
so‘zlar   ustida   ishlash,   metafora   yoki   timsollarni   izohlash   kabi   mashg‘ulotlarni
qulaylashtiradi.   Shuningdek,   qahramon   xarakteri,   obrazlar   tahlili,   muallif
pozitsiyasi   va   asarning   umumiy   g‘oyasi   bo‘yicha   guruhli   ishlashni   ham   samarali
tashkil   etish   mumkin.   Bundan   tashqari,   o‘quvchilar   interaktiv   doskada   o‘z
fikrlarini   yozib   qoldirish,   test   yoki   viktorina   savollariga   javob   berish,   muhokama
qilishda   faol   ishtirok   etadilar.   Bu   esa   ularning   nutqiy   faoliyatini   faollashtiradi,
17
 Mansurov A. – Mirtemir va modernizm, Navro‘z nashriyoti, 2014, 160 bet.
24 adabiy   tafakkurini   chuqurlashtiradi   hamda   zamonaviy   o‘quv   jarayonida
texnologiyalardan   unumli   foydalanishni   o‘rgatadi.   Shu   yo‘sinda,   Mirtemir   ijodini
multimedia vositalari orqali o‘rganish – nafaqat bilim berish, balki estetik tarbiya
vositasi sifatida ham katta ahamiyatga ega 18
.
O‘quvchilarning   so‘zlashuv   va   yozma   ifodalash   qobiliyatlarini
rivojlantirishda   zamonaviy   texnologiyalarni   qo‘llash   juda   samarali   vosita
hisoblanadi.   Raqamli   vositalar,   ayniqsa   kompyuter   va   internet,   o‘quvchilarga   o‘z
fikrlarini   erkin   ifodalash,   matnli,   audio   yoki   vizual   shakllarda   fikr   almashish
imkonini   beradi.   Ular   yozma   ishlarini   elektron   shaklda   tayyorlab,   o‘qituvchiga
yuborish,   hamkorlikda   tahrirlash,   guruhda   fikr   bildirish,   boshqa   o‘quvchilarning
ishlari   bilan   tanishish   orqali   o‘z   kommunikativ   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.
Bunday   yondashuvlar   ayniqsa   adabiyot   fanida   foydalidir,   chunki   o‘quvchi   o‘z
nuqtai   nazarini   adabiy   matnga   asoslangan   holda   ifodalashi,   muallif   fikriga
munosabat bildirishi va tahlil qilish ko‘nikmalarini mustahkamlashi zarur bo‘ladi.
Interaktiv   platformalar   orqali   o‘quvchilarga   insho   yozish,   tahliliy   fikrlar
bildirish,   savol-javoblarda   ishtirok   etish,   shuningdek,   Mirtemir   ijodi   bo‘yicha
tayyorlangan   topshiriqlarni   mustaqil   bajarish   imkoniyati   yaratiladi.   Bu   esa   ularni
nafaqat   passiv   eshituvchi   emas,   balki   faol   ishtirokchi   sifatida   shakllantiradi.
Masalan,   “Google   Docs”,   “Padlet”,   “Mentimeter”,   “Kahoot”,   “Quizizz”   kabi
vositalar o‘quvchilarning yozma va og‘zaki nutqini rivojlantirishga xizmat qiluvchi
samarali   texnologik   platformalardir.   Zamonaviy   ta’limda   interfaol   usullar   va
innovatsion   texnologiyalarni   qo‘llash   o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlashini
shakllantirishda   alohida   o‘rin   tutadi.   Ular   tayyor   bilimni   yod   olish   emas,   balki
o‘zlari   izlab   topish,   tahlil   qilish   va   xulosa   chiqarishga   o‘rgatiladi.   Bunday
yondashuvlar   tanqidiy   fikrlashni,   tafakkur   chuqurligini   va   o‘z   fikrini   mantiqan
asoslashni   rag‘batlantiradi.   O‘quvchi   matnni   o‘qibgina   qolmasdan,   uni   hayotiy
tajribasi   bilan   bog‘laydi,   asarning   muhim   jihatlarini   ajratadi,   muallif   g‘oyasini
tahlil qiladi va o‘z munosabatini bildiradi. Ushbu jarayonda o‘qituvchi endi yagona
axborot   manbai   emas,   balki   yo‘naltiruvchi,   yordamchi   va   motivator   sifatida
18
 Yusufov X. – O‘zbek poeziyasida Mirtemir, O‘zbekistan nashriyoti, 2002, 190 bet.
25 faoliyat   yuritadi.   U   o‘quvchilarga   savol   berish,   ularga   izlanish   yo‘nalishini
ko‘rsatish, muhokama maydonini tashkil qilish orqali bilim olishni boshqaradi. Bu
esa   o‘quvchi-o‘qituvchi   munosabatini   demokratik   asosda   tashkil   etishga   xizmat
qiladi. Natijada o‘quvchilar o‘z fikrlarini ochiq ifodalay oladi, adabiyotga nisbatan
estetik   didi   va   ijtimoiy-hissiy   idroki   rivojlanadi,   o‘z   bilimini   mustaqil   tarzda
yaratish   imkoniga   ega   bo‘ladi.   Shunday   qilib,   zamonaviy   texnologiyalar
yordamida o‘quvchilarning so‘zlashuv va yozma ifoda qilish qobiliyatlari  nafaqat
kengayadi, balki adabiy tafakkur ham yuksaladi 19
.
2.3.   Mirtemir ijodini o‘rgatishda yoritilgan adabiy va tarixiy kontekstga
e’tibor qaratish
Mirtemir   ijodini   o‘rgatishda  adabiy  va  tarixiy  kontekstga  chuqurroq  e’tibor
qaratish   –   bu   faqatgina   she’r   yoki   g‘azalni   o‘qib,   uning   mazmunini   tahlil   qilish
bilan   cheklanmaydi.   Balki,   bu   yondashuv   orqali   o‘quvchilarga   asarlarning
yaratilgan   muhitini,   davr   ruhiyatini,   ijtimoiy-siyosiy   sharoitni   va   muallif
shaxsiyatini   to‘la   tushuntirish   nazarda   tutiladi.   Bunday   yondashuv,   o‘quvchilarni
faqat   badiiy   bilim   bilan   emas,   balki   keng   tafakkur,   tarixiy   ong   va   milliy   g‘urur
bilan ham qurollantiradi. Mirtemir XX asrning birinchi yarmi va o‘rtalarida yashab
ijod qilgan,  u o‘z hayoti  davomida  o‘zbek adabiyotida  milliy g‘urur, xalqona ruh
va   she’riy   mahorat   timsoliga   aylangan.   Uning   she’rlari   orasida   “Sen   yetim
emassan”, “Ona tilim”, “Yurt”, “Chin yurakdan sevaman” kabi asarlar bor bo‘lib,
ular   o‘z   davrining   ideologik   va   ruhiy   holatini   aks   ettiradi.   Mirtemir   ijodi   bilan
tanishish,   o‘quvchilarni   bu   asarlarni   qachon,   nima   uchun   va   qanday   sharoitda
yozilganligini   anglashga   chorlaydi.   Bu   jarayonda   tarixiy   tafakkurni   shakllantirish
o‘ta muhim 20
.
Masalan,   “Ona   tilim”   she’rida   Mirtemir   o‘zbek   tiliga   bo‘lgan   cheksiz
muhabbatni, milliy g‘ururni ifoda etgan. Bu asarni o‘rganishda o‘quvchilarga sovet
davrida   milliy   tillar   qanday   ahvolda   bo‘lganligi,   tilning   jamiyatdagi   o‘rni,   va   uni
19
 Mirvaliev S., Shokirova R. – O‘zbek yozuvchilari, G‘afur G‘ulom nomidagi Adabiyot va san’at nashriyoti, 2016,
320 bet.
20
  Karimov   Naim   –   O‘zbek   adabiyotining   rivojlanish   bosqichlari,   G‘afur   G‘ulom   nomidagi   Adabiyot   va   san’at
nashriyoti, 2010, 250 bet.
26 saqlab qolish uchun intellektual ziyolilar qanday kurashganliklari haqida ma’lumot
berish   kerak.   Shuningdek,   o‘sha   davrda   tilni   himoya   qilish   –   bu   faqat   madaniy
harakat   emas,   balki   siyosiy   jasorat   ham   bo‘lganini   tushuntirish   lozim.
Mirtemirning tarjimonlik faoliyati ham tarixiy va madaniy kontekstda muhimdir. U
Pushkin,   Lermontov,   Shevchenko,   Nizomiy,   Rustaveli,   Jan   Batist   Molyer   va
boshqalar   asarlarini   o‘zbek   tiliga   tarjima   qilgan.   Bu   bilan   u   o‘zbek   o‘quvchisiga
dunyo   madaniyatining   durdonalarini   olib   kirgan   va   o‘zbek   adabiyotining   janr   va
uslub   jihatdan   boyishiga   xizmat   qilgan.   Bunday   jarayonlar   haqida   ma’lumot
berish, o‘quvchilarda boshqa xalqlar madaniyatiga hurmat bilan qarashni, ochiqlik
va madaniy tolerantlikni rivojlantiradi.
Mirtemir she’rlari orqali o‘quvchilarga tarixiy voqealarni o‘rgatish mumkin.
Masalan,   Ikkinchi   jahon   urushi   davrida   yozilgan   “Ona   yurt”   kabi   she’rlar   yurt
himoyasi,   jasorat,   vatanparvarlik   kabi   mavzularni   yoritadi.   Bu   davrda   Mirtemir
xalqni   ruhlantirishda,   unga   kuch-quvvat   bag‘ishlashda   adabiyot   vositasida   faol
ishtirok   etgan.   Bu   she’rlarni   o‘rganish   bilan   birga   o‘quvchilarga   urush   yillari,
xalqning   azob-uqubati,   ammo   bardoshli   ruhi   haqida   tarixiy   materiallar   berish
foydalidir.   Mirtemir   asarlari   orqali   o‘quvchilarga   milliy   qadriyatlar,   o‘zlikni
anglash,   xalq   og‘zaki   ijodi   va   an’analariga   bo‘lgan   hurmatni   shakllantirish
mumkin.   U   xalqona   tilda,   xalq   timsollari   orqali   yozgan.   Bu   o‘rinda   xalq   og‘zaki
ijodi   va   folklor   elementlarini   tahlil   qilish   orqali,   o‘quvchilarda   o‘z   madaniyatini
qadrlash   tuyg‘usi   kuchayadi.   Mirtemirda   mavjud   obrazlar   (ona,   yurt,   tuproq,   til,
xalq)   o‘quvchilar   tafakkurida   chuqur   ildiz   otadi.Ushbu   yondashuvda   o‘qituvchi
faqatgina bilim beruvchi emas, balki tarixiy va adabiy tafakkurni shakllantiruvchi,
madaniy   yodgorliklarni   o‘quvchi   ongiga   singdiruvchi   yo‘lboshchidir.   U
o‘quvchilarga Mirtemir ijodi orqali o‘zligimizni anglash, tarixni unutmaslik, millat
g‘ururini   tuyish   kabi   qadriyatlarni   singdiradi.   Dars   jarayonida   tarixiy   hujjatlar,
arxiv   fotosuratlari,   davr   adabiyotidan   parchalar,   tarixiy   hujjatli   filmlar   yoki
interaktiv savol-javoblar yordamida Mirtemirning hayoti va ijodini keng qamrovda
tushuntirish o‘quvchilarning darsga qiziqishini oshiradi, mustahkam bilimlar hosil
27 qiladi.   Mirtemir   asarlarini   tarixiy-adabiy   kontekstda   o‘rgatish,   nafaqat   uning
she’rlarining mazmunini tushunishga, balki o‘quvchilarni mustaqil fikrlash, tarixga
chuqur   qarash,   o‘z   madaniyatini   anglash   va   qadrlashga   undaydi.   Bu   esa   har
tomonlama   yetuk,   ongli   va   vatanparvar   yoshlarni   tarbiyalashda   eng   muhim
vositalardan biridir 21
.
XULOSA
Umumta lim   maktablari   adabiyot   darslarida   Mirtemir   ijodini   o‘rgatishʼ
bugungi   kunda  nafaqat   badiiy-estetik  tarbiya,  balki   yosh  avlodning  tarixiy  ongini
shakllantirish,   milliy   qadriyatlarga   sadoqat   ruhida   tarbiyalash   va   tafakkurini
boyitishda  muhim   omil   bo‘lib  xizmat  qilmoqda.  Shoirning  she’riy  merosi  chuqur
mazmun va yuksak badiiylikka ega bo‘lib, uni o‘quvchilarga zamonaviy pedagogik
yondashuvlar   orqali   yetkazish   dars   samaradorligini   sezilarli   oshiradi.   Mirtemir
asarlarini o‘rganishda an’anaviy metodlar – ifodali o‘qish, tahlil, suhbat va ijodiy
topshiriqlardan   foydalanish   o‘quvchilarning   matnga   bo‘lgan   estetik   munosabatini
shakllantiradi.   Shu   bilan   birga,   zamonaviy   ta’lim   texnologiyalari   –   elektron
resurslar,   interaktiv   doskalar,   multimedia   materiallari,   video   darslar,   onlayn
platformalar orqali Mirtemir ijodi bilan tanishish jarayonini yanada jonli, qiziqarli
va samarali qiladi. Bunday texnologiyalar o‘quvchilarning mustaqil o‘qish, fikrlash
va   izlanish   ko‘nikmalarini   rivojlantirishda   beqiyos   ahamiyatga   ega.   Mirtemir
asarlarini   o‘rgatishda   ularning   tarixiy,   siyosiy   va   madaniy   konteksti   bilan
tanishtirish   muhim.   Shoirning   yashagan   davri,   tarjimonlik   faoliyati,   adabiy   va
ijtimoiy   pozitsiyasi   to‘g‘risida   ma’lumot   berish   o‘quvchilarning   umumiy
dunyoqarashini   kengaytiradi,   vatanparvarlik,   o‘zlikni   anglash   va   milliy   g‘urur
tuyg‘ularini   shakllantiradi.   O‘quvchilarning   so‘zlashuv   va   yozma   ifodalash
qobiliyatlarini rivojlantirishda Mirtemirning obrazli, mazmunan teran va tuyg‘ular
21
 Karimov Naim – O‘zbek adabiyoti tarixi, G‘afur G‘ulom nomidagi Adabiyot va san’at nashriyoti, 2005, 300 bet.
28 bilan boyitilgan she’rlari muhim vositaga aylanadi. O‘quvchilar she’r tahlili, matn
asosida insho va erkin fikrlar yozish orqali til va tafakkur madaniyatini oshiradilar.
Umuman   olganda,   adabiyot   darslarida   Mirtemir   ijodini   o‘rganish   –   bu
o‘quvchining estetik didini, milliy tafakkurini, mustaqil fikrlash va ijodiy izlanish
qobiliyatini   shakllantirishga   xizmat   qiluvchi   murakkab,   ammo   nihoyatda   foydali
jarayondir.   O‘qituvchi   esa   bu   jarayonning   yo‘lboshchisi   sifatida   har   bir   asarni
darsga   moslashtirib,   turli   metodik   yondashuvlar   orqali   o‘quvchida   chuqur   ta’sirli
adabiy tasavvurni shakllantirishga intilishi zarur. 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Abdukadirova   M.   M.   –   Mirtemir   lirikasi ,   G‘afur   G‘ulom   nomidagi
Adabiyot va san’at nashriyoti, 1998, 140 bet.
2. Davron   Xurshid   –   Mirtemir   ijodi   misolida   O‘zbek–Qoraqalpoq   adabiy
aloqalari  haqida suhbat , G‘afur  G‘ulom  nomidagi Adabiyot  va san’at  nashriyoti,
2018, 150 bet.
3. Husanboyeva Q. –  Adabiyot o‘qitish metodikasi , Shafoat Nur Fayz, 2020,
352 bet.
4. Husanboyeva   Q.   –   Muammoli   ta limda   adabiyot   o qitish   metodikasiʼ ʼ ,
Innovatsion rivojlanish nashriyot-matbaa uyi, 2021, 368 bet.
5. Karimov   Naim   –   Adabiyotimiz   fidoiylari ,   G‘afur   G‘ulom   nomidagi
Adabiyot va san’at nashriyoti, 2000, 220 bet.
6. Karimov   Naim   –   Istiqlolni   uyg‘otgan   shoir ,   G‘afur   G‘ulom   nomidagi
Adabiyot va san’at nashriyoti, 1995, 180 bet.
7. Karimov Naim  –   Mirtemir , G‘afur  G‘ulom  nomidagi Adabiyot  va san’at
nashriyoti, 1985, 200 bet.
8. Karimov   Naim   –   O‘zbek   adabiyoti   tarixi ,   G‘afur   G‘ulom   nomidagi
Adabiyot va san’at nashriyoti, 2005, 300 bet.
9. Karimov   Naim   –   O‘zbek   adabiyotining   rivojlanish   bosqichlari ,   G‘afur
G‘ulom nomidagi Adabiyot va san’at nashriyoti, 2010, 250 bet.
29 10. Matyoqubova   Guli   –   Dar ё ga   bota ё tgan   quyosh ,   Qoraqalpog‘iston
nashriyoti, 2010, 220 bet.
11. Matyoqubova   Guli   –   Vatan   ruhi ,   Qoraqalpog‘iston   nashriyoti,   2007,
200b
12. Matyoqubova Guli –  Yo‘llaringga chiqdim , Qoraqalpog‘iston nashriyoti,
2014, 260 bet.
13. Mirvaliev   S.,   Shokirova   R.   –   O‘zbek   yozuvchilari ,   G‘afur   G‘ulom
nomidagi Adabiyot va san’at nashriyoti, 2016, 320 bet.
14. Qozoqboy   Y.,   Muhayyo   Y.   –   O‘zbek   adabiyotini   o‘qitish   metodikasi ,
G‘afur G‘ulom nomidagi nashriyot-matbaa ijodiy uyi, 2022, 400 bet.
15. Xalilov   Turg‘un   –   Mirtemir   mahorati ,   G‘afur   G‘ulom   nomidagi
Adabiyot va san’at nashriyoti, 1980, 150 bet.
16. Xayrullayev   Muhammad   –   Mirtemir   domlani   qo‘msab ,   G‘afur   G‘ulom
nomidagi Adabiyot va san’at nashriyoti, 1990, 160 bet.
17. Xodjaev   Sh.   –   Mirtemir:   ijod   va   madaniyat ,   Tashkent   universiteti
nashriyoti, 2015, 200 bet.
18. Yusupov   N.   –   Adabiyot   va   shoir ,   Adabiyot   va   san’at   nashriyoti,   1992,
250 bet.
19. Yusufov   X.   –   O‘zbek   poeziyasida   Mirtemir ,   O‘zbekistan   nashriyoti,
2002, 190 bet.
20. Yuldashev   M.   –   Mirtemir   va   adabiyotimiz ,   G‘afur   G‘ulom   nomidagi
Adabiyot va san’at nashriyoti, 2007, 150 bet.
21. Zokirov   B.   –   Mirtemir   shaxsiyati   va   ijodi ,   G‘afur   G‘ulom   nomidagi
Adabiyot va san’at nashriyoti, 2009, 180 bet.
22. Zokirov   B.   –   Mirtemirning   lirik   merosi ,   G‘afur   G‘ulom   nomidagi
Adabiyot va san’at nashriyoti, 2008, 140 bet.
23. Zokirov B. –  Shoir Mirtemir , O‘zbekiston Yozuvchilar uyushmasi, 1997,
170 bet.
30 24. Mansurov   A.   –   Mirtemir   va   modernizm ,   Navro‘z   nashriyoti,   2014,   160
bet.
25. Mansurov   A.   –   Mirtemir   va   ijtimoiy   adabiyot ,   Tashkent   universiteti
nashriyoti, 2011, 200 bet.
26. Mamajonov   S.   –   Mirtemir   va   uning   lirikasi ,   G‘afur   G‘ulom   nomidagi
Adabiyot va san’at nashriyoti, 2004, 180 bet.
27. Mamatqulov Sh. –   Mirtemir asarlarining falsafiy mazmuni , O‘zbekiston
nashriyoti, 1995, 220 bet.
31
Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha