Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 35000UZS
Hajmi 994.2KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 29 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Telzor Uchun

Ro'yxatga olish sanasi 21 Aprel 2025

9 Sotish

Unli tovushlarni o’rganish jarayonida o‘quvchilarni imloviy savodxonlikni shakllantirish

Sotib olish
UNLI TOVUSHLARNI O‘RGANISH JARAYONIDA O‘QUVCHILARNI
IMLOVIY SAVODXONLIKNI SHAKLLANTIRISH
                                              MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………………………….......…..3
I BOB.  TOVUSHLAR VA HARFLAR, UNLI VA UNDOSH 
TOVUSHLARNING   XUSUSIYATLARI BILAN 
TANISHT IRISH ………………………………………………………..…………5
1.1.  Unli  tovushlar  va ul arning imlodagi ahamiyati  va ularning yozuvda 
ifodalanishi ……………………………………………………………...............….5
1.2.   Bo‘g‘in ustida ishlash  va  unli   tovushlar………..............……………………13
II BOB.  MAKTAB YOSHIDAGI O‘QUVCHILARDA IMLO 
SAVODXONLIGINI VA XATOSIZ O‘QISH KO‘NIKMALARINI 
RIVOJLANTIRISH ……………………………..........................………………17
2.1. Bolalarning savod o'rgatishga tayyorgarligini o'rganish………............……..17
2.2. Savod o'rgatish jarayoni………………………………………...........………25
2.3 “Unli tovushlar” dars ishlanma ……………………………………...............28
III.XULOSA. ……………………………………………………….......………..30
IV.FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………….…36
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi :   Tovush   murakkab   tushuncha   bo‘lgani   uchun
boshlang‘ich   sinflarda   unga   ta’rif   berilmaydi.   SHunga   qaramay,   bolalarda   tovush
haqida   to‘g‘ri   ilmiy   tasavvur   amaliy   mashqlar   yordamida   hosil   qilinadi.   Bunda
yetakchi   usul   so‘zdagi   tovushlarniig   talaffuzi   hamda   so‘zning   leksik   ma’nosi
so‘zdagi   tovushlarning  tarkibiga  bog‘liqligi   ustida   kuzatish   hisoblanadi.   Masalan,
aka,   uka,   opa,   ona,   ota,   kul,   gul,   qora,   qara   kabi   bir   unli   yoki   bir   undosh   bilan
farqlanadigan so‘zlar har xil lug‘aviy ma’noni ifodalaydi.
Kurs   ishining   maqsadi:   So‘zning   tovush   tarkibi   ustida   ishlash   savod
o‘rgatish   davridanoq   boshlanadi.   Bolalar   bu   davrda   talaffuz   qilingan   yoki
eshitilgan so‘z tovushlardan tuzilishini bilib oladilar. Ular so‘zni tovush tomonidan
tahlil   qilishga   o‘rganadilar,   ya’ni   so‘zni   bo‘g‘inlarga   bo‘ladilar,   so‘zdagi
tovushlarni tartibi bilan aytadilar. Bunda tovush tomondan tahlilni harf tomondan
tahlil bilan aralashtirmaslikka alohida ahamiyat beriladi.
Kurs   ishining   vazifasi :   So‘zning   tovush   tarkibini   to‘g‘ri   tasavvur   etish
undagi harflarni tushirib     qoldirmay yoki o‘rnini almashtirmay yozish malakasini
shakllantirish uchun ham, so‘zni to‘g‘ri talaffuz qilish uchun ham katta ahamiyatga
ega. SHuning uchun savod o‘rgatishdan so‘ng ham so‘zni tovush tomondan tahlil
qilish   mashqlari   yordamida   so‘zdagi   tovushlar   tarkibini   aniqlash   ko‘nikmasini
takomillashtirish ustida ishlab borish zarur.
2 So‘zning tovush tarkibi ustida ishlash savod o‘rgatish davridanoq boshlanadi.
Bolalar   bu   davrda   talaffuz   qilingan   yoki   eshitilgan   so‘z   tovushlardan   tuzilishini
bilib   oladilar.   Ular   so‘zni   tovush   tomonidan   tahlil   qilishga   o‘rganadilar,   ya’ni
so‘zni   bo‘g‘inlarga   bo‘ladilar,   so‘zdagi   tovushlarni   tartibi   bilan   aytadilar.   Bunda
tovush   tomondan   tahlilni   harf   tomondan   tahlil   bilan   aralashtirmaslikka   alohida
ahamiyat beriladi.
Kurs   ishining   predmeti :   So‘zning   tovush   tarkibi   ustida   ishlash   savod
o‘rgatish   davridanoq   boshlanadi.   Bolalar   bu   davrda   talaffuz   qilingan   yoki
eshitilgan so‘z tovushlardan tuzilishini bilib oladilar. Ular so‘zni tovush tomonidan
tahlil   qilishga   o‘rganadilar,   ya’ni   so‘zni   bo‘g‘inlarga   bo‘ladilar,   so‘zdagi
tovushlarni tartibi bilan aytadilar. Bunda tovush tomondan tahlilni harf tomondan
tahlil bilan aralashtirmaslikka alohida ahamiyat beriladi.
Kurs   ishining   obyekti:   So‘zning   tovush   tarkibini   to‘g‘ri   tasavvur   etish
undagi harflarni tushirib     qoldirmay yoki o‘rnini almashtirmay yozish malakasini
shakllantirish uchun ham, so‘zni to‘g‘ri talaffuz qilish uchun ham katta ahamiyatga
ega. SHuning uchun savod o‘rgatishdan so‘ng ham so‘zni tovush tomondan tahlil
qilish   mashqlari   yordamida   so‘zdagi   tovushlar   tarkibini   aniqlash   ko‘nikmasini
takomillashtirish ustida ishlab borish zarur.
Kurs ishining tuzilishi:  Kirish, ikkita bob, rejalar, xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yhatidan iborat.
3 I BOB .  UNLI TOVUSHLARNI O‘RGANISH NAZARIYASI
           1.1.     Tovushlar va harflar, unli va undosh tovushlarning
xususiyatlari bilan tanisht irish.
Tovush - Nutq jaroyonida real talaffuz qilingan, qulog‘imiz bilan eshitgan eng
kichik va boshqa mayda bo‘lakka bo‘linmaydigan nutq parchasidir. Biz tovushlarni
aytamiz va eshitamiz. Og‘zaki nutqning tovush tizimini o‘rganadigan tilshunoslik
bo‘limi fonetika (yunoncha-phone “tovush”degani)deyiladi. 
Harf-   tovushning   yozuvdagi   shartli   belgisidir.   Harflarni   ko‘ramiz,   yozamiz,
o‘qiymiz.   Harflar   fonemalarning   yozuvdagi   aksi,   tasviridir.   1.   Savod   o'rgatishda
tovush-harf bilan tanishtirish unlilardan boshlanadi. Hozirgi o‘zbek tilida 6 ta unli
fonema mavjud: a, o, i, e, u, o‘.
Ma’lumki,   nutq   tovushlari   ikki   katta   guruhga   bo‘linadi:   unli   tovushlar   va
undosh   tovushlar.   Buni   o‘quvchilarga   tushuntirishda   ularning   quyidagi   belgilari
hisobga olinadi: 
1)   talaffuz   qilinish   usuli   (unli   tovush   talaffuz   qilinganda   havo   oqimi   og‘iz
bo‘shlig‘idan erkin ravishda o‘tadi, undosh tovush talaffuz qilinganda, havo og‘iz
bo‘shlig‘ida to‘siqqa uchraydi); 
2) ovoz va shovqinning ishtiroki  (unli tovushlar faqat ovozdan iborat, undosh
tovushlar   talaffuz   qilinganda   shovqin   eshitiladi,   ba’zan   shovqin   va   qisman   ovoz
eshitiladi); 
3)  bo‘g‘in hosil  qilish xususiyati  (unli  tovushlar  bo‘g‘in hosil qiladi, undosh
tovushlar bo‘g‘in hosil qilmaydi).
4 O‘quvchilar   bu   belgilarni   yodlab   olishlariga   yo‘l   qo‘ymaslik,   aksincha,   1-
sinfdanoq   bolalarda   tovushni   talaffuz   qilganda,   ovoz   yoki   shovqin   eshitilganda
nutq   a’zolarining   vaziyatini   kuzatish   ko‘nikmasini   o‘stirib   borish   lozim.   Bunday
kuzatishlar   IV   sinfda   davom   ettiriladi   va   umumlashtiriladi.   Tovushlarni
o‘zlashtirishga   bunday   yondashish,   unli   va   undosh   tovushlarni   puxta
o‘zlashtirishga   imkon   berishi   bilan   birga,   o‘quvchilarning   aqliy   qobiliyatini
o‘stirish vazifasini ham bajaradi;  xususan, bolalar kuzatilgan hodisaning bir necha
belgilarini taqqoslashga, umumlashtirishga o‘rganadilar.
O‘zbek tili yozuvi tovush yozuvi hisoblanadi, chunki tovush yozuvda harflar
bilan ifodalanadi. 1-sinf o‘quvchilari quyidagilarni bilib olishlari lozim:
a) tovushni talaffuz qilamiz va eshitamiz; 
b) harfni ko‘ramiz, o‘qiymiz va yozamiz; 
v) harf – tovushning yozuvda ifodalanadigan belgisi. 
O‘quvchilar ko‘pincha tovush bilan harfni aralashtirib, xatoga yul qo‘yadilar.
Ularda grafik malakani shakllantirish uchun quyidagilarni o‘rgatish zarur:  
1)   bir   undosh   harf   yozuvda   ikki   undosh   tovushni   ifodalashi   mumkin
(masalan,   maktab   so‘zidagi   b   h arfi   p   tovushini,   maktabim   so‘zidagi   b   h arfi   b
tovushini ifodalaydi); 
2)    jo‘ja, jajji  so‘zlaridagi  j  tovushi  (jarangli, portlovchi) ham,  jurnal, vijdon
so‘zlaridagi  j  tovushi (jarangli, sirg‘aluvchi) ham bitta  j  h arfi bilan ifodalanadi; 
3)       tong,   keng   so‘zlaridagi   uchinchi   jarangli   undosh   tovush   (ng)   ikki   harf
birikmasi  (ng)  bilan ifodalanadi;
4) sh, ch harf birikmalari ham bir tovushni ifodalaydi (shamol, choy).  
5 O‘quvchilarga   jarangli   va   jarangsiz   undosh   undoshlar   ham   tovushlar
talaffuzini kuzatishga asoslanib tanishtiriladi. Bunda jufti bor jarangli va jarangsiz
undoshlar   ajratiladi.   Kuzatishda   o‘quvchilar   faol   qatnashishi       va   ularga   jufti   bor
jarangli   undosh   bilan   jarangsiz   undoshlarni   ajratish     qanchalik   muhim   ekanini
yaqqol   ko‘rsatish   uchun   faqat   bitta   undosh   tovush   bilan   farqlanadigan   baqir   –
paqir,   gul   –   kul,   dil   –   til,   zina   –   sina,   joy   –   choy   kabi   so‘zlardagi   tovushlarni
taqqoslash maqsadga muvofiq. Bunda o‘qituvchi o‘quvchilar diqqatini   b-p, v-f, g-
k, d-t, z-s, j-ch  tovushlari biri jarangli, ikkinchisi jarangsiz undoshdan iborat tovush
juftlarini hosil  qilishiga qaratadi, ularning talaffuzidagi farqni amaliy tushuntiradi
(jarangli   undosh   tovushlarda   shovqin   va   qisman   ovoz   qatnashadi,   jarangsiz
undoshlarda       esa   faqat   shovqin     eshitiladi).   Xattaxtaga   quyidagicha   yozib
qo‘yiladi: 
Jufti bor jarangli undoshlar:  b, v, g, d, z, j, җ, g‘
J ufti bor jarangsiz undoshlar:  p, f, k, t, s, ch, sh, x.
Jufti y o‘q  jarangli va jufti y o‘q  jarangsiz undoshlar bilan ham o‘quvchilar har
xil fonetik sharoitda tovushlarni talaffuz qilishni kuzatish jarayonida   tanishtiriladi.
Buning   uchun   o‘quvchilar   so‘z   oxirida   yoki   unli   tovushdan   oldin   kelgan   k o‘ l,
bilim,   otam,   olmos;   quyon,   bino;   shifoner,   fabrika;   tong,   sing i l;   q o‘ y,   kiyik   kabi
s o‘ zlardagi   jarangli   undoshning   talaffuzini   taqqoslaydilar   va   l,   m,   n,   r,   ng,   y
jarangli   undosh  tovushlar   talaffuz  qilinganda,  ovoz  va shovqin  eshitilishini,  ya’ni
jarangli   undosh   tovush   ekanini,   bularning   jarangsiz   jufti   y o‘q ligini   (jufti   yo‘q
jarangli   undosh   tovush   ekanini)   bilib   oladilar.   Xuddi   shunga   o‘xshash   usulda
o‘quvchilar   q ,   h   undoshlari   talaffuz   qilinganda,   faqat   shovqin   eshitilishini,
6 jarangsiz   undosh   tovush   ekanini,   jarangli   jufti   yo‘qligini   (jufti   yo‘q   jarangsiz
undosh   tovush   ekanini)   bilib   oladilar.   Kuzatish   natijasi   xattaxtaga   quyidagi
ko‘rinishda yoziladi (yoki kartonda tayyorlangan ko‘r gaz ma ko‘ r satiladi ):
Jufti yo‘q, jarangli undoshlar:  l, m, n, r, ng, y
Jufti yo‘q jarangsiz undoshlar:  q , h
Bolalar   jufti   yo‘q   jarangli   undosh   tovush   so‘zning   oxirida   kelganda   ham
alifbodagi xuddi shu harf yozilishini, ya’ni talaffuzi doim yozilishiga mos kelishini
bilib   olishlari   yetarli.   Jufti   bor   jarangli   undosh   tovushlar   so‘z   oxirida   kelganda,
bunday   moslik   bo‘lmaydi,   ya’ni   ko‘pincha   uning   jarangsiz   jufti   talaffuz   qilinadi
(maktap, ozot   kabi). Bunday so‘zlar o‘zbek tilida ko‘p bo‘lgani uchun I sinfdanoq
o‘quvchilarni   ularning   ayrimlari   bilan   tanishtirish   zaruriyati   tug‘iladi.   Dasturga
ko‘ra,   I   sinf   o‘quvchilari   b   va   d   jarangli   undoshi   so‘z   oxirida   kelganda,   uning
jarangsiz   jufti   p   va   t   talaffuz   qilinishi   bilan   va   bunday   so‘zlarning   yozilishini
qanday tekshirish bilan tanishtiriladi. Ularning talaffuzi va yozilishini tekshirishda
fonetikaga asoslaniladi. O‘quvchilar fonetik bilimlariga asoslangan holda, jufti bor
jarangli undoshlarning yozilishini quyidagicha tushuntiradilar: 
–  Kitob   so‘zi   oxirida   jufti   bor   undosh   tovushni   eshityapman,   shuning  uchun
so‘zni   tekshirish   kerak.   SHu   undoshdan   keyin   unli   tovush   eshitiladigan   so‘z
tanlayman:   kitobi.   Kitobi   so‘zida   b   tovushi   eshitilyapti,   shuning   uchun   kitob
so‘zida  b  harfini yozaman.
Bunday   muhokama   yuritish   uchun   o‘quvchilar   quyidagi   bilim   va
ko‘nikmalarni egallashlari kerak:
1. Jufti bor jarangli va jarangsiz undosh tovushlarni ajratish.
7 2.   So‘z   oxirida   kelgan   jufti   bor   jarangli   undosh   tovushning   jarangsiz   jufti
eshitilishi, shuning uchun bunday   so‘zlarni   tekshirish kerakligini bilish.
3.   Undosh   tovush     unli   tovushdan   oldin   kelganda,   boshqa   tovush   bilan
almashmasligini   bilish.   Undosh   tovushdan   so‘ng   unli   tovush   kelgan   so‘z
tekshiruvchi so‘z bo‘la olishini bilish.
4. Tekshiruvchi va tekshiriluvchi so‘zdagi undosh harfni taqqoslash   (kitobi –
kitob, maqsadi – maqsad, maqsadga).
SHunday qilib, o‘quvchilar qanday so‘zlar tekshirishni talab qilishi va uning
sababini,   qanday   so‘zlar   tekshiruvchi   so‘z   hisoblanadi   va   nima   uchunligini
bilishlari zarur.
O‘qituvchi
qanday   so‘zlar
tekshirishni   talab
qilishini   tushuntirish
uchun jufti bor jarangli
va   jarangsiz   undosh
tovushi bo‘lgan so‘zlar
ustida kuzatish o‘tkazadi:  maktabim – maktab, tuzi – tuz  kabi.
O‘quvchilar   yozilishi   talaffuzidan   farq   qiladigan   so‘zlarni   va   so‘zdagi
jarangsiz   undosh   tovush   o‘ziga   mos   harf   bilan   ifodalanishini   taqqoslash   bilan
so‘zning   oxirida   jufti   bor   undosh   tovush   kelsa,   u   so‘z   tekshirishni   talab   qilishiga
ishonadilar.   Tekshirishga   tayangan   holda,   yozishga   imkoniyat   yaratish   uchun
8 o‘quvchilar   tekshiruvchi   so‘zni   tekshiriladigan   so‘zdan   doim   oldin   yozadilar:
avlodi –  avlod, kitobi  – kit ob.
Bo‘g‘in   murakkab   tushuncha   bo‘lgani   uchun   boshlang‘ich   sinflarda   uning
qoidasi   berilmaydi.   Dasturga   ko‘ra,   o‘quvchilarda   so‘zni     bo‘g‘inlarga   bo‘lish
ko‘nikmasini   shakllantirish   vazifasi   talab   etiladi.   O‘quvchilar   so‘zni   bo‘g‘inlarga
bo‘lishda   so‘zda   nechta   unli   bo‘lsa,   shuncha   bo‘g‘in   bo‘ladi,   degan   tushunchaga
asoslanadilar.   Bu     tushunchani   ular     savod   o‘rgatish   davridayoq   hosil     qiladilar.
Bolalar   yozilgan   so‘zdan   dastlab   unli   harfni   topadilar,   keyin   so‘zda   nechta   unli
bo‘lsa, uni shuncha qism (bo‘g‘in)ga bo‘ladilar.
I sinfda o‘quv yilining birinchi yarmida og‘zaki va yozma tarzda bo‘g‘inlarga
bo‘lish, shuningdek, o‘qituvchi topshirig‘iga ko‘ra, muayyan bo‘g‘inli so‘z tanlash
mashqlari   har   kuni   o‘tkaziladi.   So‘zni   bo‘g‘inlarga   to‘g‘ri   va   tez   bo‘lish
ko‘nikmasini hosil qilish 1-sinfda o‘tkaziladigan muhim mashqlar qatoriga  kiradi.
O‘quvchilar   o‘qish   va   yozish   jarayonini   egallashda   mana   shu   ko‘nikmaga
tayanadilar.   O‘zbek   grafikasida   bo‘g‘in   tamoyili   yetakchi   tamoyil   hisoblanadi.
O‘quvchi   so‘zni   to‘g‘ri   yozish   uchun   uni   avval   bo‘g‘inlarga   bo‘ladi.
Bo‘g‘inlardagi   tovushlarning   o‘zaro   bir-biriga   ta’sirini   aniqlaydi,   undosh   va   unli
tovushlarni   ifodalash   uchun   zarur   harflardan   foydalanadi.   O‘quvchi   quyidagicha
muhokama yuritadi: 
1.   Tilning   ijtimoiy   hodisa   sifatidagi   mohiyati   uning   aloqa   (kommunikativ)
vazifasini ifodalashdan iboratdir. Maktabda, shu jumladan,   boshlang‘ich sinflarda
tilni   o‘rgatishning   yetakchi   yo‘nalishi   o‘quvchilar   tomonidan   tilning   aloqa
vazifasini bajarishini tushunishlariga erishish hisoblanadi.
9 2.   Til   bilan   tafakkur   uzviy   bog‘liq   bo‘lib,   tafakkur   so‘z   vositasida   yuzaga
chiqadi.   Til   tafakkurnipg   mahsuli   hisoblanib,   ongdan   tashqarida   o‘zicha
yashamaydi.
Maktabda   tilning   barcha   tomonlari   (talaffuzi,   fonetikasi,   leksikasi,
grammatikasi,   so‘z   yasalishi)ni   o‘zaro   bog‘liq   holda   o‘rganish   ona   tilini
o‘rgatishdagi   yetakchi   tamoyil   bo‘lib,   uni   amalga   oshirish   o‘quvchilarning   tilni
murakkab,   rivojlanuvchan,   o‘zaro   bog‘langan   muhim   tomonlarga   ega   bo‘lgan
hodisa   sifatida   anglab   yetishlari   uchun   ilmiy   asos   yaratadi.   Tilning   mohiyatini
bunday   idrok   etish   hodisalarning   rivojlanuvchanligi   va   o‘zaro   bog‘langan
qismlardan tuzilishini tushunishga zamin hozirlaydi.
Tilning   rivojlanishi,   ayrim   so‘zlarning   ma’nolari   haqidagi   bilimni
boshlang‘ich sinf o‘quvchilari ot, sifat, son, fe’lni o‘rganish jarayonida asta-sekin
bilib   oladilar.   Bu   o‘rinda   «So‘zning   tarkibi»   bo‘limi   katta   imkoniyatga   ega.
O‘quvchilar bu bo‘lim materiallarini o‘rganish jarayonida tilimizning yangi so‘zlar
bilan   boyib   borishi   haqidagi   muhim   manbalar   bilan,   so‘z   yasalishi   bilan
tanishadilar.   Ma’lumki,   ko‘pgina   yangi   so‘zlar   tilda   mavjud   bo‘lgan   so‘zlar
zaminida yaratiladi, tilda bor qoliplar kabi yasaladi:   limon   tipida   limonzor, suvchi
tipida   bo‘zchi   kabi.   Tilda   yangi   so‘zning   paydo   bo‘lishi   o‘zidan   keyin   bir   xil
o‘zakli so‘zlar guruhining hosil bo‘lishiga sabab bo‘ladi:  ishli, ishsiz, ishchi   kabi.
B oshlang‘ich   sinflarda   tilning   rivojlanishi   haqidagi   masala   maxsus
o‘rganilmaydi.   Tilga   jamiyatning   rivojlanishi   bilan   bog‘liq   holda   rivojlanadigan
hodisa   sifatida   ilmiy   qarashga   zamin   yaratpsh   muhim   ahamiyatga   ega.   Tilning
leksik   tomoni   boshqalariga   nisbatan   xarakatchan,   tez   rivojlanadigan   bo‘lgani
10 uchun,   til   leksikasi   misolida   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   saviyasiga   mos
ravishda   jamiyatning   rivojlanishi   bilan   bog‘liq   holda   tilning   ham   rivojlanishi
tushuntiriladi.   Tilning   leksik   tarkibida   yuz   berayotgan   o‘zgarishlar   yuzasidan
o‘qituvchi   va   o‘quvchilarning   kuzatishlari   bolalarda   dunyoni   bilish   haqidagi
tasavvurini shakllantirishga mos material beradi.
Ona   tilini   o‘rganish   jarayonida   o‘quvchilarda   ilmiy   dunyoqarash   asoslarini
shakllantirish   masalasini   hal   qilishda   maktabda   ona   tilini   o‘rgatishga   asos
bo‘ladigan   material   alohida   qimmatga   ega.   Materialning   haqiqiy   tomoni,   uning
g‘oyaviy   yo‘nalishi   va   badiiy   ifodaliligi   o‘quvchilarning   fikrlash   faoliyatiga,   his-
tuyg‘ulariga ta’sir etadi, atrof-muhit haqidagi bilimlarini kengaytiradi, tilga va uni
yaratgan   xalqqa     qiziqishini   tarbiyalaydi,   o‘quvchilarning   umumiy   taraqqiyoti
darajasini   o‘stiradi   va   ularning   shaxsiy   sifatlarining,   dunyoqarashlarining
shakllanishiga   ta’sir   ko‘rsatadi.   Keyigi   yillarda   maktab   ona   tili   darsliklari   va
o‘qituvchilar   uchun   nashr   qilingan   qo‘llanmalar   materiali   mazmuniga   qo‘yilgan
talablar   anchagina   ortdi.   Materialning   asosiy   mezoni   matn   va   alohida   gaplarning
bilimni   boyituvchi   qimmati,   leksik-uslubiy   aniqligi,   mavzu   jihatdan   xilma-xilligi,
hayotning   turli   tomonlari   bilan   bog‘lanishi,   matnlarning   g‘oyaviy-mavzuviy
yo‘naltirilganligi, kichik yoshdagi o‘quvchilarga mosligidir. 
      
11 1.2.  Unli  tovushlar  va ul arning imlodagi ahamiyati  va
ularning yozuvda ifodalanishi
Maktabda o‘quv predmeti sifatida tilni o‘rganish tizimi tilning barcha tomonlarini, 
yaьni fonetikasi, leksikasi, so‘z yaslishi va grammatikasi (morfologiya va 
sintaksis)ning o‘zaro ichki bog‘lanishlariga asoslanadi.
Tilning   barcha   tomonlari   o‘zaro   bog‘lanishining   ko‘p   qirraliligi   va
murakkabligi, ularning dialektik birligi, avvalo, uning aloqa vositasidagi vazifasida
namoyon bo‘ladi. Aloqa vositaligi tilning muhim xususiyati, asosidir. Bu vazifani
tilning   har   bir   qismi   boshqa   qismlar   bilan   o‘zaro   bog‘lanishda   bajaradi.   Har   bir
so‘zga   xos   bo‘lgan   tovush   shakli   kishilarga   aloqa   uchun   imkoniyat   yaratadi.
Ammo   so‘zning   tovush   qurilishi,   shakli   mazmunsiz   aqlga   to‘g‘ri   kelmaganidek,
o‘zicha   yashamaydi.   Istalgan   tovushlar   yig‘indisi   emas,   balki   ma’lum   ma’no
bildiradigan tovushlar yig‘indisigina aloqa   maqsadiga xizmat qilishi mumkin.
Ma’lumki,   ma’no   bildiradigan   tovushlar   yig‘indisi   so‘zdir.   Tilning   lug‘at
boyligi,   leksikasi   fikr   ifodalash   uchun   xizmat   qiladigan   o‘ziga   xos   qurilish
materialidir.
Tilning har bir tomonining xususiyati undagi til birliklarining o‘ziga xosligida
namoyon   bo‘ladi.   Fonetika   uchun   bunday   til   birligi   nutq   tovushlari,   fonemalar;
leksikologiya   uchun   ma’nosi   va   qo‘llanishi   nuqtai   nazardan   so‘z;   grammatika
uchun   so‘z   shakllari,   shuningdek,   so‘z   birikmasi   va   gap;   so‘z   yasalishi   uchun
morfema, tuzilishi va yasalishi jihatdan so‘z hisoblanadi.
So‘z,   so‘z   birikmasi   va   gap   grammatik   tomondan   ko‘pgina   xususiyatlarga
ega. So‘zning o‘z morfemik qurilishi, o‘zining so‘z yasalish turi, biror grammatik
12 kategoriyasi (shaxs, son, egalik, kelishik  va boshq.), ma’lum sintaktik vazifasi bor.
So‘z   birikmasi   ham   so‘z   kabi   so‘z   o‘zgarishi   (ko‘proq   ergash   so‘z   o‘zgaradi)
shakllariga   ega.   Gap   o‘z   qurilishiga   ko‘ra   so‘zdan   sifat   jihatdan   farqlanadi:   so‘z
o‘zi   alohida   kelganda   mustaqil   ma’no   anglatmaydigan   morfemalardan   tuziladi,
gapni   tashkil   etuvchi   qismlar   esa   gapdan   tashqarida   ham   mustaqil   leksik   ma’no
bildiradi,   gap   tarkibida   esa   uning   ma’nosi   yana   oydinlashadi.   Gap   va   so‘z
birikmasi “qurilish materiali” sifatida xilma-xil tuzilgan so‘zdan foydalanadi. Gap
uchun   qator   sintaktik   xususiyatlar,   shuningdek,   tugallangan   ohang   ham
xarakterlidir.
SHunday   qilib,   tilning   har   bir   jihatining   o‘ziga   xos   xususiyatini   ko‘rib
chiqishning   o‘zi   ularning   o‘zaro   munosabatini,   bir-biriga   o‘tishining
murakkabligini   ta’kidlaydi.   Tilshunoslik   fani   bo‘limlari   o‘rtasidagi   munosabatlar
ham shunga o‘xshash murakkabdir.
Fonetika,   leksikologiya   bilan   ham,   grammatika   bilan   ham   bog‘lanadi.
Tovushlar,   fonemalar,   bo‘g‘inlar   tilda   alohida   emas,   balki   ma’lum   leksik   ma’no
bildiradigan so‘z tarkibida yashaydi.
Fonetikaning   sintaksis   bilan   bog‘lanishi,   xususan,   har   bir   gapda   ma’lum
ohangda bo‘lishida ko‘rinadi. Grammatik va semantik jihatdan bog‘langan so‘zlar
majmuasi   ma’lum   ohangga   ega   bo‘lsagina   gap   hisoblanadi.   Bunda   gapning
mazmuni   so‘zlovchining   gapda   ifodalangan   ohangiga   bog‘liq   bo‘ladi.   SHunday
qilib,   ohang   gapda   so‘z   tartibi,   yordamchi     so‘zlardan   foydalanish,   so‘z
o‘zgartishlar bilan birga gap tuzish usullaridan biri sifatida xizmat qiladi.
13 Leksikologiya so‘z yasalishi  bilan jips bog‘lanadi: birinchidan, tilning lug‘at
tarkibi,   asosan,   tilda   mavjud   bo‘lgan   so‘zlardan   yangi   so‘zlar   yasalishi   hisobiga
to‘ldirilib, boyib boradi; ikkinchidan, yasalgan so‘zlarning leksik ma’nosi yasama
negizning moddiy ma’nosiga asoslanadi.
Morfologiya   leksikologiya   va   s o‘ z   yasalishi   bilan   jips   bo g‘ langan.
Morfologiya,   asosan,   s o‘ zning   grammatik   xususiyatlarini   o‘ rganadi.   S o‘ zning
grammatik   ma’nosi   doimo   l e ksik   ma’nosi   bilan   birga   namoyon   b o‘ lad i ,   h ar   bir
s o‘ z,   bir   tomondan,   shu   s o‘ zga   t e gishli   b o‘ lgan   ma’lum   o‘ ziga   xos   leksik-
grammatik   guru h ning   belgilarini   bildiradi,   ikkinchi   tomondan,   u   s o‘ zning   o‘ z
l e ksik   ma’nosi   b o‘ ladi.   S o‘ zdagi   mana   shu   umumiy   birlik   morfologiyada,
l e ksikadan ajralmagan  h olda,    leksika zaminida  o‘ rganiladi.
Morfologiya   va   sintaksis   h ar   tomonlama   o‘ zaro   bo g‘ lanadi.   Morfologiyada,
asosan,   s o‘ zlarning   grammatik   ma’nosi   va   uni   ifodalash   shakllari   o‘ rganiladi;
sintaksisda   s o‘ zlarni   o‘ zaro   bo g‘ lanib   s o‘ z   birikmasi   va   gap   h osil   q ilish   usullari,
shuningd e k,   gap   turlari,   ularning   mazmuni   va   ishlatilishi   o‘ rganiladi.   S o‘ z
morfologiyada   h am,   sintaksisda   h am   o‘ rganiladi,   ammo   o‘ rganish   ob’ e kti   h ar   xil
b o‘ ladi.   Sintaksisning   o‘ rganish   ob’ekti   gapdir;   unda   s o‘ z   gap   yoki   s o‘ z
birikmasida   bosh q a   s o‘ zlar   bilan   ma’no   va   grammatik   ji h atdan   bo g‘ langan   h olda
o‘ rganiladi.   Morfologiyada   s o‘ z   gapdan   tash q arida   h am   o‘ rganilishi   mumkin;
s o‘ zga   muayyan   l e ksik-grammatik   guru h ga   kiradigan   s o‘ zlar   bilan   o‘ zaro
munosabati   nu q tai   nazaridan   q araladi.   Morfologiya   va   sintaksisda   s o‘ zga   bunday
h ar   xil   yondashish   ularning   bir-biriga   bo g‘ li q ligini   inkor   etmaydi,   aksincha,   ular
s o‘ z   va   gapning   o‘ zida   yashaydi.   S o‘ zlar   s o‘ z   o‘ zgarish     tizimiga   ega   b o‘ lgani
14 tufayli   gaplar   alo q a   vazifasini   bajaradi.   SHakl   yasalishi   va   s o‘ z   yasalishi
morfologiyada   o‘ rganiladi,   ammo   gapda   tatbi q   etiladi,   s o‘ zlarning   o‘ zaro
bo g‘ lanish   q oidalarini   o‘ rganish esa sintaksis so h asiga taallu q lidir.   So‘z birikmasi
tarkibidagi   so‘zlarning   o‘zaro   bog‘lanish   usulini   aniqlashda   shu   so‘z   birikmasiga
kirgan   so‘z   turkumining   morfologik   xususiyatlari   hisobga   olinadi.   Bular
morfologiya   va   sintaksisda   bir-biri   bilan   bog‘liq   holda   o‘rganiladigan   til
hodisalarining   ayrimlaridir.   Bu   aniq   misollar   morfologiya   va   sintaksis   bir-birini
taqozo   qilsa   ham,   grammatikaning   mustaqil   bo‘limi   ekanini   ta’kidlash   uchun
yetarli.
Keltirilgan   fikrlar   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   predmetlararo   ichki
bog‘lanishni hisobga olgan holda ona tilini o‘rgatish metodikasini belgilaydi.
1.  Tilning  barcha   (leksik,   fonetik,  so‘z   yasash,   grammatik)   tomonlari   o‘zaro
bog‘liqligini   va   ularning   har   biri   o‘ziga   xos   xususiyatlarga   ega   ekanini   hisobga
olib,   o‘quvchilar   tilni   ongli   o‘zlashtirishlari   uchun   tilning   har   bir   tomoni
xususiyatlarini va ular o‘rtasidagi bog‘lanishni o‘zlashtirishlari zarur.
1-4-sinflarda ona tilini o‘rganish tizimi fonetika, leksikologiya, so‘z yasalishi
va grammatikaning o‘zaro bog‘lanishi mohiyatini hisobga olgan holda tuziladi. Bu
hol   dastur   materiallarini   o‘rganish   tartibini   belgilashda   ham,   ta’lim   mazmunini
(dastur bo‘limlari o‘rtasidagi uzviy bog‘lanishni) aniqlashda ham hisobga olinadi.
2. Tilning barcha jihatlarining bir-biriga ta’siri  uning aloqa quroli  vazifasida
namoyon   bo‘ladi.   Tilning   asosiy   birligi   sifatida   aloqa   maqsadida     so‘zni   to‘g‘ri
talaffuz   qilish   yoki   yozish,   shu   tilda   so‘zlashuvchi   barcha   kishilarga   bir   xilda
tushunarli bo‘lishi, gapda grammatik jihatdan to‘g‘ri tuzilishi kerak.
15 II BOB. UNLI TOVUSHLAR O‘RGATISH METODIKASI
2.3.   Bo‘g‘in ustida ishlash va  unli  tovushlar.   Boshlang‘ich sinflarda ona  tilini
o‘rgatishning mazmuni va vazifalari.
Maktablarda   ona   tili   o‘rgatishning   mazmuni   jamiyat   rivojlanishining   hozirgi
bosqichida   davlatimizning   maktab   oldiga   qo‘ygan   vazifasiga   moslangan.   Bu
vazifalar   qo‘p   qirrali   bo‘lib,   ularni   bajarish   o‘quvchilar   ongini   o‘stirishga,   ularga
g‘oyaviy-siyosiy,   axloqiy,   estetik   va   mehnat   tarbiyasini   berishga   yo‘naltirilgan.
Ona tilini o‘rgatish natijasida o‘quvchilarda o‘z fikrini grammatik to‘g‘ri, uslubiy
aniq,   mazmunli,   ohangga   rioya   qilib   ifodalay   olish   va   uni   imloviy   to‘g‘ri   yoza
olish   ko‘nikmalari   shakllantiriladi.   Bu   vazifa   o‘quv   predmeti   sifatida   o‘zbek
tilining   o‘ziga   xos   xususiyati   bo‘lib,   o‘quvchini   shaxs   sifatida   shakllantirishga
yo‘naltirilgan umumta’lim vazifalari bilan bog‘liq holda amalga oshiriladi.
Ona   tili   kursida   beriladigan   bilimlar   mazmunini   o‘zbek   tilining   tovush
tuzilishi   va   yozma   nutqda   tovushlarni   ifodalash   usullari   haqidagi   (fonetik   va
grafik);   so‘zlarning   o‘zgarishi   va   gapda   so‘zlarning   bog‘lanishi   haqidagi
(grammatik,   ya’ni   morfologik   va   sintaktik);   so‘zning   morfemik   tarkibi   va   so‘z
yasalish   usullari   haqidagi   (so‘z   yasalishiga   doir);   so‘zlarning   leksik-semantik
guruhi haqidagi (leksikologik); o‘zbek tilining to‘g‘ri yozuv   tamoyillari va tinish
belgilarining   ishlatilishi   haqidagi   (orfografik   va   punktuatsion)   bilimlar   tashkil
etadi.   Bu   bilimlar,   birinchidan,   grammatik,   fonetik,   so‘z   yasalishiga   oid
16 tushunchalarda, ikkinchidan, grafik, orfografik, punktuatsion qoidalarda namoyon
bo‘ladi. Bundan tashqari, o‘zbek tili kursi fonetik, grafik, morfologik, sintaktik va
boshqa ko‘nikma va malakalarni ham o‘z ichiga oladi.
Tilni   o‘rganish   jarayonida   o‘quvchilarda   boshqa   ko‘pgina   o‘quv   predmetlari
uchun   umumiy   bo‘lgan   ko‘nikmalar   (predmetlararo   ko‘nikmalar)ni   hosil   qilish
ustida ham ish olib boriladi. Pedagogikada bunday predmetlararo     ko‘nikmalarga
analiz,   sintez,   abstraktlashtirish   (til   hodisalarini   fikran   tasavvur   etish),
umumlashtirish,   guruhlash,   taqqoslash   kabilar   kiradi.   Ushbu   ko‘nikmalarni
o‘quvchilarda   shakllantirish   ustida   maqsadga   muvofiq   ishlash   ularning   o‘quv
faoliyatini   faollashtirishga,   bilimlarini   muvaffaqiyatli         egallashlariga   imkoniyat
yaratadi.   Ona   tili   kursidan   hosil   qilinadigan   maxsus   ko‘nikmalar   bilan
predmetlararo   ko‘nikmalar,   bir-biridan       ajratilmagan   holda   o‘quv-tarbiyaviy
jarayonda shakllantiriladi.
Beriladigan   bilim   va   o‘quvchilarda   hosil   qilinadigan   maxsus   ko‘nikmalar
maktab dasturlari va davlat ta’lim standartida qayd etilgan.  
Sintaksisdan   dasturga   nutq   birligi   sifatida   gap   haqidagi,   gapda   so‘zlarning
bog‘lanishi,   bosh   va   ikkinchi   darajali   bo‘laklar   haqidagi   bilimlar   kiritilgan.
So‘zning   morfemik   tarkibi   yuzasidan   har   bir   morfemaning       muhim   belgilarini,
ularning   ahamiyati   va   so‘zda   bir-biriga   ta’sirini     boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari
tushunadigan   va   so‘zlarni   to‘g‘ri   yozishda   foydalanishlari   uchun   zarur   bo‘lgan
hajmda ma’lumot berilgan. 
Dasturda   “Leksika”   bo‘limi   alohida   berilmagan,   ammo   o‘quvchilar
so‘zlarning leksik-semantik   guruhlari (sinonimlar, antonimlar) haqida,     ularning
17 leksik   ma’nolari   haqida   so‘z   turkumlari   va   so‘z   tarkibini   o‘rganish   jarayonida
ma’lumot oladilar.
Dasturning   “Grammatika,   imlo   va   nutq   o‘stirish”   bo‘limi   har   bir   sinfda
quyidagicha   qismlarni   o‘z   ichiga   oladi:   “Tovushlar   va   harflar”,   “So‘z”,   “Gap”,
“Bog‘lanishli nutq”. Asosiy mavzular bosqichli izchillik tamoyiliga   asoslanib, har
to‘rt   sinfda   o‘rganiladi.   Har   bir   sinfda   yetakchi   mavzular   ajratiladi.     1-sinfda
fonetika   va   grafikaga   oid   mavzularni   o‘rganishga   katta   o‘rin   beriladi,   chunki
o‘quvchilar o‘qish va yozish jarayonini egallaydilar. 3-  sinfda so‘zning morfemik
tarkibi   va   gapni   o‘rganish   muhim   hisoblanadi.   So‘z   yasalishiga   doir   bilimlar
asosida   o‘quvchilarda   so‘zning   leksik   ma’nosiga,   undan   nutqda   foydalanishga
ongli   munosabat   o‘sadi.   4-sinfda   so‘z   turkumlarini   o‘rganish   birinchi   o‘ringa
qo‘yiladi   (morfologik   bilim       chuqurlashtiriladi,   otlarning   egalik   va   kelishik
qo‘shimchalarini,   fe’llarning   tuslovchi   qo‘shimchalarini   to‘g‘ri   yozish   malakalari
shakllantiriladi).
Bog‘lanishli   nutq   ustida   to‘rt   yil   davomida   grammatik   va   orfografik
materiallarni o‘rganish bilan bog‘liq holda reja asosida ish olib boriladi.
Ona   tili   darslarida   til   hodisalari   ma’nosi   (semantikasi),   qurilishi,   vazifasi
jihatidan  o‘rganiladi.
O‘zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishgan   kundan   boshlab   jamiyatni
isloh qilish siyosatini kun tartibiga qo‘ydi. Barcha sohalardagi kabi ta’lim sohasini
isloh qilish siyosati ham izchillik bilan amalga oshirila boshlandi. 
Boshlang‘ich   ta’lim   bo‘yicha   Yangi   tahrirdagi   Davlat   ta’lim   standarti   ham
mustaqillik   davridagi   tajribalar   natijasi   sifatida   maydonga   keldi.   U   boshlang‘ich
18 ta’lim   darsliklari   va   metodik   qo‘llanmalarining   yangi   avlodini   yaratishda
dasturulamal vazifasini o‘tamoqda.
Boshlang‘ich   ta’lim   Davlat   ta’lim   standartining   “Kirish”   qismida
“Boshlang‘ich   ta’lim   jarayoni   bolaning   mantiqiy   tafakkur   qila   olish   salohiyati,
aqliy rivojlanishi, dunyoqarashi, kommunikativ savodxonligi va o‘z-o‘zini anglash
salohiyatini   shakllantirishga,   jismonan   sog‘lom   bo‘lishga,   moddiy   borliq
go‘zalliklarini   his  eta  olishga,  go‘zallik  va  nafosatdan  zavqlana  olish,  milliy urf-
odatlarni o‘zida singdirish va ardoqlash, ularga rioya qilishga o‘rgatadi”,   − deb
alohida ta’kidlangan.
Boshlang‘ich ta’lim oldiga qo‘yilgan bu kabi talablarni amalga oshirish ta’lim
mazmunini aniq belgilab olishni, o‘qitishga yangicha yondashuvni taqozo etadi.
Davlat   ta’lim   standartida   ta’kidlanganidek,   “Boshlang‘ich   ta’lim   bosqichida
davlat va jamiyat tomonidan qo‘yiladigan talab”da ta’lim sohalari bo‘yicha o‘zaro
muvofiqlik,   mutanosiblik,   uyg‘unlik   to‘la   ta’minlangan   bo‘lmog‘i   kerak.   SHu
jihatdan   boshlang‘ich   ta’lim   standartini   belgilash   ta’lim   jarayonining   tarkibini   va
xuddi   shu   tarkib  komponentlarining  mazmunini   modernizatsiyalash,   boshlang‘ich
ta’lim   jarayonida   yangi,   zamonaviy   pedagogik   texnologiyani   qo‘llash   imkonini
beradi. 
Boshlang‘ich   sinflarda   ona   tili   ta’limi   mazmuni   ta’lim   mazkur   bosqichiga
qo‘yilgan talablardan kelib chiqib belgilanadi.
Kichik   yoshdagi   o‘quvchilarning   og‘zaki   va   yozma   nutqni   egallashlarida
fonetikadan   olgan   bilimlarining   ahamiyati   katta:   a)   fonetik   bilimga   asoslangan
holda   I   sinf   o‘quvchilari   savod   o‘rganish   davrida   o‘qishni   va   yozishni   bilib
19 oladilar;  b)   fonetik  bilim  so‘zni  to‘g‘ri   talaffuz  qilish   (tovushlarni  to‘g‘ri   talaffuz
qilish,   urg‘uli   bo‘g‘inni   ajratish,   orfoepik   me’yorga   rioya   qilish)   asosini   tashkil
etadi;   v)   fonetik   bilim   morfologik   va   so‘z   yasalishiga   oid   bilimlar   bilan   birga
o‘quvchilarda   qator   imloviy   malakalar   (jarangsiz   va   jarangli   undoshlarning
yozilishi)   shakllantirish   uchun   zamin   bo‘ladi;   g)   fonetik   bilim   gapni   ohangiga
ko‘ra   to‘g‘ri   aytish,   logik   urg‘u   va   gap   qurilishidagi   to‘xtamlarga   rioya   qilish
uchun   zarur;   d)   so‘zning   tovush   tomonini   bilish   uning   ma’nosini   tushunish   va
nutqda   ongli   qo‘llash   uchun   muhimdir;   h ózir   va   h ozúr,   átlas   va   atlás   so‘zlari
maьnosidagi  farq faqat  urg‘u orqali  ajratiladi. So‘zning tovush  tomonini  tasavvur
qilish   so‘zlarni   talaffuzda   farqlash,   ayrim   so‘zlarni   to‘g‘ri   talaffuz   qilish   va
qo‘llash uchun zarur.
O‘qituvchi boshlang‘ich sinflarda o‘qitiladigan barcha fanlarga oid darslarda
so‘zni   aniq   va   to‘g‘ri   talaffuz   qilish   ustida   doimiy   ishlab   boradi,   shu   maqsadda
ko‘pincha so‘zni tovush tomondan tahlil qilishdan foydalanadi.
Maktab   dasturiga   muvofiq,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   fonetik-grafik
ko‘nikmalar tizimini hosil qiladilar: tovushlar va harflar, unli va undosh tovushlar,
jufti  bor jarangli  va jarangsiz undoshlar, jufti yo‘q jarangli va jufti yo‘q jarangsiz
undoshlar;   so‘zni   bo‘g‘inlarga   bo‘lish,   urg‘uli   bo‘g‘inni     ajratish   ko‘nikmalariga
ega bo‘ladilar.
Bolalar   maktabga   kelgunga   qadar   ham   nutqning   tovush   qurilishini   amaliy
o‘zlashtiradilar,   ammo   ular   maxsus   o‘qigunlariga   qadar   so‘zni   bo‘g‘inlarga
bo‘lishni,   so‘zdagi   tovushlarni   izchil   talaffuz   qilishni   bilmaydilar.   I   sinf
o‘quvchilarida   so‘zni   to‘g‘ri   talaffuz   qilish,   bo‘g‘inlarga   bo‘lish,   undagi   har   bir
20 tovushni   tartibi   bilan   aniq   aytish   ko‘nikmasini   shakllantirish   ustida   maqsadga
muvofiq   ishlash,   o‘z   navbatida,   analiz,   sintez,   taqqoslash,   guruhlash   kabi   aqliy
mashqlarni   bilib   olishga,   shuningdek,   tovushlarning   tabiati,   so‘z   tarkibida   bir-
biriga ta’siri kabi ayrim elementar bilimlarni o‘zlashtirishga imkon beradi.
I   sinfda   fonetika   va   grafikani   o‘rganishga   katta   o‘rin   beriladi,   chunki
o‘quvchilar o‘qish va yozish jarayonini shu sinfda egallaydilar. Bu bilimlar keyingi
sinflarda mustahkamlanadi, takomillashtiriladi.
Boshlang‘ich   sinflarda   ona   tili   o‘qitish   metodikasi   o‘z   predmeti   va
vazifalariga mos ravishda quyidagi tekshirish metodlaridan ham foydalanadi:
1. Ilg‘or o‘qituvchilar ish tajribasini umumlashtirish. 
2.   Boshlang‘ich   sinflarda   ona   tili   o‘qitish   metodikasi   sohasidagi   meros   va
yangiliklarni o‘rganish.
3.   Ta’lim   berishning   u   yoki   bu   usullari   va   vositalarining   foydali   ekanini
tekshirish.
4.   Ona   tilidan   o‘quvchilarning   o‘qishlari,   yozuvi,   mustaqil   va   ijodiy   ishlari
ustidan kuzatish olib borish.
5.   O‘quvchilar   ijodiy   faoliyatining   natijalarini   og‘zaki   qayta   hikoyalash,
yozma ish kabi usullar yordamida tahlil qilish.
Yuqoridagi   tekshirish   metodlari   ushbu   fanning   davr   talabidan   kelib   chiqib
rivojlanishida katta ahamiyat kasb etadi.
Ta’lim sohasidagi bu o‘zgarishlar ona tili o‘qitish metodikasida ham bir qator
imkoniyatlarni yuzaga keltirdi. Bu yangiliklardan ko‘plari maktablarda amaliyotga
tatbiq qilinmoqda, ba’zilari hozircha sinovdan o‘tkazilmoqda. 
21 Shunday   qilib,   fan   sifatida   ona   tili   o‘qitish   metodikasining   o‘z   predmeti,
vazifasi,   nazariy   va   ilmiy   sohasi   bo‘lib,   bir   qator   fanlar   o‘rtasida   uning   ma’lum
o‘rni bor. Bu fan ham boshqa fanlar kabi rivojlanib, taraqqiy etib bormoqda.
UNLILAR  TASNIFI
i, u, e, o', o, a  unlilarini talaffuz qilib ko'ring. Ularning bir guruhini  (u, o\ o,) 
talaffuz qilganingizda lab oldinga qarab cho'chchayadi,  a, e, i  unli tovushlarini 
talaffuz qilganingizda esa lab o'z holicha qoladi. Demak, unlilarning bir guruhida 
lab ishtirok etadi, boshqalarida esa qatnashmaydi.
           Bundan tashqari,  a  unlisini talaffuz etganingizda og‘iz katta ochiladi. Til 
gorizontal holda pastki jag‘ ustida yotadi.  /',  u  unlilarini talaffuz etganingizda esa, 
og‘iz ozgina ochila-di, tilning  o'rtasi esa yuqori tanglayga qarab ko'tariladi. Yu-
qorida sanab o'tilgan ikki belgi:
a)  labning ishtiroki;
b) og‘izning ochilish darajasi (tilning ko'tarilishi darajasi) hozirgi o'zbek adabiy tili
unlilari tasnifi uchun asos bo'ladi. Bunga ko'ra unlilar dastlab ikkiga bo'linadi:
1) lablangan unlilar  (u,o,o‘);  2) lablanmagan unlilar  (e, a, i).  Bu jihatdan  o  unlisi 
oraliq holatda qoladi.
           Og‘izning ochilish darajasi belgisiga ko'ra esa uch darajaga bo'linadi:
a)  tor unlilar (til o'rtasining tanglayga tomon yuqori ko'tarilishi natijasida hosil 
bo'ladi. Shuning uchun yuqori ko'tarilish yoki yuqori tor ham deyiladi:  u, i
b)  o'rta tor yoki o'rta keng unlilar:  e, o'
d) keng unlilar (quyi ko'tarilish yoki quyi tor):  a, o.
22 Savod   o‘rgatish   davridayoq   bolalar   grammatika   va   imlodan   ayrim
materiallarni   amaliy   o‘zlashtira   boradilar,   ya ’ ni   ularga   mavzu   tushuntirilmaydi,
nazariy   ma ’ lumot   berilmaydi.   Bolalar   og‘zaki   va   yozma   nutqni   o‘zlashtirish   va
yozma   mashqlarni   bajarish   bilan   o‘quv   yilining   ikkinchi   yarmida   yoki   keyingi
sinflarda o‘rganiladigan mavzularni o‘zlashtirishga tayyorlanadilar.
Savod o‘rgatishning birinchi oylaridayoq bolalar  Omon, Tolib, Lola, Naima
kabi   juda   ko‘p   ismlarni   o‘qiydilar   va   kishilarning   ismlari   bosh   harf   bilan
yozilishini   amaliy   o‘zlashtira   boradilar.   Bu   bilan   ular   keyinroq   o‘rganiladigan
kishilarning ismi bosh harflar bilan yozilishiga doir imlo qoidasini o‘zlashtirishga
tayyorlanadilar. 
23 2.2. Maktab yoshidagi o‘quvchilarda imlo savodxonligini va xatosiz
o‘qish ko‘nikmalarini rivojlantirish
Psixologiya   fanidan   ma‘lumki,shaxsning   bilish   jarayonlariga   diqqat,   xotira,
tafakkur   va   xayol   kiradi.   Bularning   barchasi   mehnat   va   o‘quv   faoliyati
samaradorligining   muhim   va   zarur   shartlaridandir.   Ular   orasida   xotira   insonga
butun umr  xizmat  qiladigan bilimlar  majmuasi  desak  mubolag‘a bo‘lmaydi. Esda
saqlangan ma‘lumotni xotiradan chiqarib olib qayta tiklash ham muhim. 
Biz   o‘zimiz   to‘la   anglagan,   tushungan   narsalarni   oson   eslaymiz.   Demak,
materiallarni xotirada saqlash uchun ularni tushunish va anglash kerak. Tushunish
va anglash uchun esa ayni jarayonni o‘z ko‘zimiz bilan ko‘rishimiz zarur. Chunki,
insonda   ko‘z   xotirasi   boshqa   a‘zolar   xotirasiga   qaraganda   kuchli   rivojlangan
bo‘ladi. Pedagogik faoliyatimizda esa biz ona tili va adabiyot o‘qituvchilari aynan
o‘sha   xotira   turidan   unumli   foydalanishimiz   maqsadga   muvofiq.   Buning   uchun
boshlangich   sinf   o‘quvchilarida   asta-sekinlik   bilan   kitobxonlik   madaniyatini
shakllantirib borishimiz lozim. 
Diktant uchun h va x tovushi qatnashgan so‘zlar olinishi yoki talaffuzi qiyin
bo‘lgan ko‘p bo‘g‘inli so‘zlar tanlanishi maqsadga muvofiq. Yoki og‘zaki  nutqda
so‘zlarni   to‘g‘ri   talaffuz   etishga   o‘rgatish   uchun   she‘riy   adabiyotlardan   ham
foydalanish mumkin. 
Bunda   albatta   auditoriyaning   qiziqishlari   va   yosh   xususiyatlari   inobatga
olinishi   shart.   Masalan,   E.Vohidovning   ―   “Nido”   to‘plamiga   kiritilgan   ―
Matmusaning   sarguzashtlari   bilan   bog‘liq   she‘riy   parchalar   shular   jumlasidan.‖
Chunki bu to‘plam aynan kichik yoshdagi bolalarga mo‘ljallangan bo‘lib qiziqarli
24 va   kulguli   syujetga   egaligi   bilan   ajralib   turadi.   Shunday   qilib   bolalarda
kitobsevarlik   xususiyatlarini   rivojlantirish   orqali   quyidagi   natijalarga   erishish
mumkin:
   badiiy adabiyotga oshnolik 
 so‘zlarning to‘g‘ri yozilishini eslab qolish 
 ayrim qiyin so‘zlar imlosini yodda saqlash 
 talaffuzi qiyin bo‘lgan jumlalarni tez va ravon o‘qishga o‘rgatish 
 insho va bayon yozishda chiroyli jumlalar tuzishga yo‘naltirish 
 chiroyli husnixatga o‘rgatish 
Umuman olganda bularni yana davom qildirish mumkin. Birgina kitobxonlik
madaniyatini   to‘g‘ri   shakllantirish   orqali   esa   insho   va   diktant   yozishdagi   bir
qancha   muammolarni   bartaraf   qilish   mumkin.   Imlo   savodxonligi   to‘g‘ri
shakllangan o‘quvchilar  yuqori  sinfga ko‘chganda ona tili adabiyot  fanidan insho
va   diktant   yozganda   kamroq   xatoga   yo‘l   qo‘yishi   yillar   davomida   sinalgan.
Shuningdek bu jarayonni yuqori sinflarda ham davom qildirish mumkin. Ya‘ni har
bir   adabiyot   darsida   o‘quvchilar   uchun   bitta   asar   tanlab   beriladi   va   ma‘lum
muddatdan   so‘ng   shu   asar   ichidan   o‘quchilar   talaffuzida   qiynaladigan   so‘zlar
asosida   ―   “Kim   to‘g‘ri   yozadi?”   o‘yinlari   tashkil   qilinadi.   (Bu   albatta   ona   tili
darslarida qo‘llaniladi).
Buning   uchun   har   bir   darsda   atigi   5   daqiqa   vaqt   ajratiladi.   Qo‘shimcha
sifatida asar yuzasidan fikr mulohazalarni bayon qilish yoki biror parchani chiroyli
qilib   ko‘chirib   chiqish   kabi   usullarni   ham   qo‘llash   mumkin.   Bunda   esa
25 o‘qituvchidan yuqori didga ega kitobxon bo‘lish o‘z ustida muntazam ishlash talab
etiladi.
So‘zlarni   imlo   qoidalariga   ko‘ra   yozishni   ona   tili   darslarida   qanchalik
ko‘rsatib   bermaylik,   bu   juda   katta   samara   bermasligi   mumkin.   Chunki   turli
mashqlar   va   topshiriqlardagi   so‘zlar   tilimizdagi   so‘zlarning   ma‘lum   foizinigina
tashkil   qilishi   hech   kimga   sir   emas.   Agar   biz   o‘quvchilarda   kitobxonlik
madaniyatini   ham   shakllantirsak,   nafaqat   notanish   so‘zlarni   to‘g‘ri   yozishga
o‘rgatamiz , balki, dunyoqarashini shakllantiramiz, nutqini o‘stiramiz, tez va ravon
o‘qishga yo‘naltirib boramiz. 
Ba‘zida eng a‘lochi o‘quvchilar ham biror matnni o‘qiyotganida yangi so‘zga
duch   kelsa   hijjalab   o‘qiganinini   yoki   o‘qishga   qiynalayotganini   ish   jarayonida
ko‘plab   kuzatganmiz.   Yoki   tilimizdagi   ba‘zi   imlo   qoidalaga   ko‘ra   yoziladigan
so‘zlar (Masalan tutuq belgisi qatnashgan so‘zlar imlosi, h va x harfi ishtirokidagi
so‘zlarni   olaylik)ni   noto‘g‘ri   yozish   holatlarini   olaylik.   Bu   muammolar   faqat
maktab yoshidagi o‘quvchilarni qiynamasdan katta yoshdagi shaxslar orasida ham
26 uchrab turishi hech kimga sir emas. To‘g‘ri, bu muammolarni maxsus adabiyotlar
yoki lug‘atlar orqali hal qilish mumkin. Ammo maxsus lug‘atlar va adabiyotlardan
so‘zni izlash ko‘p vaqtni olishi mumkin. Bu masalaning bir tomoni. Agar pedagog
test   jarayonida   yoki   hech   qanday   ma‘lumot   olish   mumkin   bo‘lmagan   vaziyatda
bo‘lsa-chi?   Bunday   holatlarda   bizga   xotira   yordamga   keladi.   Agar   o‘sha   insonda
kitobxonlik   madaniyati   yuqori   darajada   shakllangan   bo‘lsa   bu   muammolarni
osonlik   bilan   hal   qilishi   hayotiy   tajribada   isbotlangan.   Bugungi   kunda   axborot
oqimi hayotimizga shiddat bilan kirib kelmoqda. Bu birinchi navbatda, tilimizdagi
so‘zlarda   o‘z   ifodasini   topmoqda.   Kundalik   hayotda   radio   va   televideniye,
umuman   ommaviy   axborot   vositalarida,   ijtimoiy   tarmoqlarda   ko‘plab   yangi
so‘zlarga   duch   kelamiz.   Yangi   tushunchalarni   ifodalovchi   so‘zlar   esa   talaffuz   va
imloda  har   qanday   odamni   ham   o‘ylantirishi   tabiiy.   Birgina  kitob   mutolaasi   yoki
yangiliklarni   muntazam   kuzatib   borish   orqali   esa   yuqoridagi   muammolarni   oson
bartaraf   qilish   mumkin.   Zero   tilimiz,   yozuvimizni   asrab   avaylash,   uni   kelgusi
avlodga yetkazish har birimizning burchimizdir.
Aynan   shu   narsa   ko‘pchilikda   imloviy   xatoliklarni   keltirib   chiqaradi.   Bu
xatoliklarni   qilmaslik   uchun   esa,   harfning   talaffuzi   va   imlosida   farqlarni   eslab
qolish   kerak.   Masalan,   unli   harflarga   to‘xtaladigan   bo‘lsak,   a   harfi   hasharot,
asqatmoq,   varaq,   naqarot,   fuqaro   kabi   so‘zlarda   o   kabi   aytiladi,   lekin   a   harfi
yoziladi. Talaffuzdagi kabi yozilmaydi. Ayrim payt o harfi kompyuter, monitoring,
kollej,   pomidor,   portret,   abonent,   notarius   kabi   so‘zlarda   a   kabi   talaffuz   qilinadi,
lekin o yoziladi yoki tort, boks, tonna, tok, rol kabi so‘zlarda o‘ kabi aytilsada, o
yozilishi imloviy qoidalarga muvofiq bo‘ladi. 
27 Yuqoridagi   fikrlardan   ko‘rib   turibsizki   o   harfi,   asosan,   chetdan,   ya’ni   rus-
yevropa   tilidan   kirgan   so‘zlarda   boshqacha   talaffuz   qilinyapti,   ammo   o   harfi
yozilyapti. Shu qoidani eslab qolish kerak va chetdan kirgan so‘zlarni yozishda o
harfini   yozilishiga   alohida   e’tibor   berish   kerak.   Masalan   oila,   biologiya,   moil,
shoir,   doir,   tabiat,   shariat   so‘zlarda   talaffuzda   bir   y   tovushi   ortsa   ham,   yozuvda
yozilmasligi kerak. Tabiyat, shariyat deb yozib qo‘yilsa, xato hisoblanadi. Ba’zan
mutolaa,   manfaat,   murojaat,   taassurot,   taajjub,   mudofaa,   inshoot,   tabiiy,   badiiy
kabi so‘zlarda esa yonma-yon kelgan unlining biri talaffuzda tushib qoladi, ammo
yozuvda, albatta, yozilishi kerak.  Ayrim payt I harfi u tarzida talaffuz qilinishi ham
mumkin.
28 Xulosa
Ona tili boshlang‘ich sinflarda asosiy o‘rinni egallar ekan, har bir o‘quvchida
ona tiliga qiziqish  va muhabbatni tarbiyalab borish zarur.
B   va   A   fonemalarini   bir-biriga   solishtirsangiz,   ular   bir   qator   belgilari   bilan
farqlanganini   ko'rasiz.   Birinchidan,   B   fonemasini   talaffuz   etganda   o'pkadan
chiqayotgan havo oqimini labning labga tegishidan hosil boigan to'siqqa urilib, uni
yorib portlab chiqadi.  A  fonemasini talaffuz qilayotganda esa o'pkadan chiqayotgan
havo   hech   yerda   to'siqqa   uchramaydi.   Demak,   fonemalar   o'rtasidagi   birinchi
farqlanish to'siqqa uchrash-uchramaslik belgisi ekan.
         Ikkinchidan,  b  fonemasini talaffuz qilganingizda shov-qinga ovoz qo'shiladi. 
A  fonemasi esa faqat ovozdan iborat. Ko'rinadiki,  B  va  A  lar o'rtasidagi ikkinchi 
farqlovchi belgi shovqin belgisidir. Bu belgi  B  da bor,  A  da yo'q.
Uchinchidan,  a  so'z ichida kelib, bo'g‘in hosil qiladi.  B  esa bunday xususiyatga ega
emas. Demak, fonemalarni farq-lash uchun xizmat qiladigan belgilardan yana biri 
bo'g‘in hosil qilish-qilmaslik belgisidir.                     
         Yuqorida sanab o'tgan belgilarga ko'ra fonemalar ikki katta guruhga 
bo'linadi:
1) unli fonemalar; 2) undosh fonemalar.
Unli fonemalar talaffuz qilinayotganda, o'pkadan chiqayotgan havo oqimi hech 
qanday to'siqqa uchramaydi.
        Faqat un (ovoz)dan iborat boigan va bo'g‘in hosil qiladigan fonemalarga unli 
fonemalar deyiladi. Hozirgi o'zbek adabiy tilida oltita unli fonema mavjud: i, u, e, 
o', o, a.
29 Talaffuz   qilinayotganda   o'pkadan   chiqayotgan   havo   oqimi   maium   to'siqqa
uchraydigan, shovqin ishtirok etadigan va bo'g‘in hosil qilolmaydigan fonemalarga
undosh fonemalar deyiladi.
Xulosa qilib aytishimiz mumkinki, to‘g‘ri va xatosiz yozish har birimiz uchun
muhimdir.   Buning   uchun   esa,   avvalo,   tovushlarning   talaffuzi   va   imlosidagi
farqlarda yaxshilab o‘zlashtirishib olishimiz kerak. Chunki harflarni to‘g‘ri yozish
imlo   qoidalarining   dastlabkisi   hisoblanadi.   Bu   qoidalarni   bilmasdan   turib   xatosiz
yozishimiz   mushkul.   Shuning   uchun   yuqoridagi   kabi   qoidalarni   o‘zlashtirib   olish
darkor. 
30 2.3 “Unli tovushlar” dars ishlanma
DarsningDarsning
maqsadimaqsadi
::
TaTa
’’
limiylimiy
maqsadmaqsad
::
OO
’’
quvchilardaquvchilarda
unliunli
tovushlartovushlar
mavzusimavzusi
bobo
’’
yichayicha
tushunchatushuncha
hosilhosil
qilishqilish
;;
TarbiyaviyTarbiyaviy
maqsadmaqsad
::
OO
’’
quvchilarniquvchilarni
vatanparvarvatanparvar
, , 
oilagaoilaga
vava
onaona
tabiatgatabiatga
mehrmehr
--
muhabbatlimuhabbatli
, , 
mustaqilmustaqil
fikrlifikrli
, , 
sogsog
’’
lomlom
hishis
--
tuygtuyg
’’
uliuli
komilkomil
shaxsshaxs
sifatidasifatida
shakllantirishshakllantirish
;;
RivojlantiruvchiRivojlantiruvchi
maqsadmaqsad
::
OO
’’
quvchilarquvchilar
ongidaongida
milliymilliy
tuygtuyg
’’
ularniularni
shakllantirishshakllantirish
. . 
MustaqilMustaqil
fikrlayfikrlay
olisholish
malakalarinimalakalarini
rivojlantirishrivojlantirish
. . 
2.Dars turi:suhbat, savol-javob, bahs-munozara.
3.O'qitish metodlari: “Ro‘lli sahna”, “Zanjir”,“Aqliy hujum”, “Klaster”,
4.Darsning   jihozi: darslik, darsga oid ko‘rgazmalar, A-4 format qog‘ozi, marker,
rasmlar tarqatmali materiallar, mavjud texnik vositalar.
II.Dars bosqichlari yuzasidan  vaqt  taqsimoti:DarsDars	taqsimotitaqsimoti	
Fikr  almashuv	2 daqiqa	Mash	g’ulo t  yakuni  (xulosalas h,  uyga topshiri	q)	6	
Ijod iy  usullar	5daqiqa	Musta	hkamlash, b a	ho lash	5	
30d aq iqa	Mavzu bayo ni	4	
Aqliy hujum,  muammo	3daqiqa	Kiris h su	hbati	3	
Og’zaki,  mulo	qot	3daqiqa	O’tilgan  mavzuni  takrorlas	h	2	
2 da	qiqa	Tashkiliy 	qis m	1	
Mеtod va fao liyat  tavs ifi	Vaqti	Bos	qic hlar	№
31 Darsning borishi:
1.O‘tilgan   mavzu     “Zanjir”   usulida   mustahkamlanadi.   O‘yinimiz   “Deyiladi”   deb
nomlanadi. Bunda barcha o‘quvchilar ona tili fanidan o‘tilgan mavzusi  yuzasidan
qoidalar asosida bilimlarini mustahkamlaydilar.
2. Yangi mavzu “Aqliy hujum” asosida o‘quvchilarga  singdiriladi.
Tilimizda  nechta unli va nechta undosh  tovushlari mavjud?
O‘quvchilar  unli tovushlarni quyidagicha ifodalashlari mumkin:
A unlisi:
Alifbodan boshlanar,
Assalomda jilmayar.                         
Adolat manziliga,
Adab ila yo‘l ochar.
I unlisi:
Ibo bilan boqaman,
Insonlarga yoqaman.
Illatlarni qaqshatib,
Ijod nurin sochaman.
     U unlisi:
       Unlimizda, unlimiz,
       Undosh bilan safdamiz.
       Uzoq yo‘lga ko‘z tutib,
       Ushlab turar kaftimiz. O unlisi:
Oilada biz oltimiz,
Olam ichra baxtlimiz.
Ochib olam sirlarin,
Ona tilim faxrimiz.
       O‘  unlisi:
         O‘ unlisi bo‘laman,
         O‘z so‘zimda turaman.
         O‘zbekiy ohanglarga,
         O‘zga chiroy bo‘laman. 
        E  unlisi:
        Ezguliklarga boyman,
        E’tiborli, e’zozman.
        E’tiqodim yo‘lida
        Eng go‘zal fazilatman.
 
O‘quvchilar     alifbo   bo‘ylab   sayohatga   chiqadilar.   Bekatma-bekat   o‘quvchilarga
savollar beriladi.
Savol:  Alifbo nima? O‘zbek alifbosini yod ayta olasizmi?
Javob:  Qayta o‘tiradi, ya’ni tasavvurida ekspressga chiqadi, javob bermasa 
bekatda qoladi, ya’ni o‘rnida tik turadi. 
   Endi bolalar, unlilar bekatida to‘xtaymiz va bir yo‘lovchiga shunday murojaat 
qilmoqchiman.
Savol:  O‘zbek tilida nechta sof unli  bor?  Ular qaysilar?
Javob:  6 ta: A, O, I, U, E, O‘
Ekspressga chiqishingiz va biz bilan alifbo bo‘ylab sayohatda davom etishingiz 
mumkun?
Navbatdagi yo‘lovchi : siz unlilarni bir-biridan  farqlay olasizmi?
-Javob bor yoki yo‘q.
Yana keyingi yo‘lovchiga:
Unlilarlar ishtirokida so‘zlar ayting.
32 Xullas, o‘yin shu tariqa davom etaveradi. Bilmay qolgan o‘quvchi xuddi avtobusga
sig‘may qolgan odamdek mulzam bo‘ladi va bilish uchun harakat qiladi. Sayohat 
davomida ona tilimiz haqida she’r lar, qo‘shiqlar, maqollar aytadilar.
  Ekspressda sayohatga borganlar, ya’ni har bir bekatdagi savolga javob bergan 
sayohatga ma’lum ball olib shu sovg‘alar bilan yaxshi kayfiyat bilan sayohatdan 
qaytadi. 
      
  3. O‘qituvchining tushuntirishi:
Mustahkamlash:  O‘quvchilarga quyidagicha topshiriqlar beriladi. Darslikdagi 
mashqlar ustida ishlanib o‘quvchilar bilimi mustahkamlanadi.
 
33  DarsningDarsning	yakuniyyakuniy	qismiqismi	::	
MustahkamlashMustahkamlash	::	DarslikdagiDarslikdagi	mashqlarnimashqlarni	
bajarishbajarish	orqaliorqali	mustaqilmustaqil	fikrlashfikrlash	malakalarimalakalari	
rivojlantiriladirivojlantiriladi	..	
OO	’’quvchilarquvchilar	biliminibilimini	baholash.baholash.	
UygaUyga	vazifavazifa	::	NuqtalarNuqtalar	oo	’’rnigarniga	keraklikerakli	
unlilarniunlilarni	qoqo	’’yibyib	gaplarnigaplarni	yozishyozish	..
 
 
   
   
 
 
ADABIYOTLAR:
34  Mirziyoyеv.   Sh.M.     Yangi   O`zbеkiston   stratеgiyasi.   -   Toshkеnt:
"O'zbekiston" nashriyoti, 2021. - 464 b.
 O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Professional   ta’lim   tizimini
yanada takomillashtirishga doir  qo‘shimcha chora-tadbirlar  to‘g‘risida” 2019-yil
6-sentabrdagi PF-5812-son Farmoni.
 Ozbеkiston   Rеspublikasi   Prеzidеntining   2020   yil   20   oktyabrdagi
“Mamlakatimizda   o‘zbеk   tilini   yanada   rivojlantirish   va   til   siyosatini
takomillashtirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   PF-6084-sonli   Farmoni   \\   qonun
hujjatlari ma'lumotlar milliy bazasi, 21.10.2020 y. 06\20\6084G‘1398-son.
 O‘zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   qonuni.   //   Barkamol
avlod - O‘zbekiston taraqqiyotining poydevori. - T.: SHarq, 1997.
 Kadrlar   tayyorlash   Milliy   dasturi.   //   Barkamol   avlod   -   O‘zbekiston
taraqqiyotining poydevori. - T.: SHarq, 1997.
 Umumiy   o‘rta   ta’limning   davlat   ta’lim   standartlari   va   o‘quv   dasturi   //
O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligining   axborotnomasi,   7-
maxsus son. - T.: SHarq,  1999.
 Boshlang‘ich   ta’lim   bo‘yicha   yangi   tahrirdagi   davlat   ta’lim   standarti   //
Boshl. ta’l. jurnali. - Toshkent, 2005. - №5. 5, 6, 8-9-betlar.
 Boshlang‘ich   ta’lim   bo‘yicha   yangi   tahrirdagi   o‘quv   dasturi   //   Boshl.   ta’l.
jurnali. Toshkent, 2005. - №5. 21- 33 – betlar.
 G‘oziyev E  Umumiy psixologiya T.2010 ‖ ‖
 Vohidov E ―Nido T.2019 3. 	
‖ www.uzedu.uz
 UMUMIY   SAVODXONLIK.   SAVODXONLIK   SO'ZINING   MA'NOSI
//MYWORDWORLD.RU 
 E.A.Begmatov,   A.P.Madvaliyev.   O‘zbek   tilining   imlo   lug‘ati.–Toshkent:
Akademnashr. 2013. – b.10. 
 E.A.Begmatov,   A.P.Madvaliyev.   O‘zbek   tilining   imlo   lug‘ati.–Toshkent:
Akademnashr. 2013. – b.11. 
35  Baxtiyor   Mengliyev,   Sharofat   Toshmirzayeva,   Saodat   Atoyeva,   Saida
Majidova   Umumiy   o‘rta   ta’lim   maktablarining   11- sinfi   uchun   darslik.
Toshkent:O‘qituvchi“ 2020. – b.9. 
 E.A.Begmatov,   A.P.Madvaliyev.   O‘zbek   tilining   imlo   lug‘ati.–Toshkent:
Akademnashr. 2013. – b.12. 
 N.MAhmudov,   A.Sobirov,   SH.   Sattorov,   Sh.   Toshmirzayeva,   D.
Mannopova.   Umumiy   o‘rta   ta’lim   maktablarining   5-sinf   uchun   darslik.   –
Toshkent.   G‘afur   G‘ulom   nomidagi   nashriyot-matbaa   ijodiy   uyi.   2020.   –
b.87.
36

UNLI TOVUSHLARNI O‘RGANISH JARAYONIDA O‘QUVCHILARNI IMLOVIY SAVODXONLIKNI SHAKLLANTIRISH

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili-o’qish savodxonligi va uni o’qitish metodikasi
  • Ona tili va o’qish savodxonligi darslarida kasbim faxrim mavzusini o‘rganish
  • Boshlangʻich sinflarda ifoda tushunchasini oʻrganish kurs ishi
  • Toʻplamlar birlashmasini oʻrgatish metodikasi, 3-sinf 2-qism
  • Interfaol metodlar orqali samarali ta’lim tashkil etish kurs ishi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский