Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 62.0KB
Покупки 7
Дата загрузки 30 Ноябрь 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Литература

Продавец

Saidmuhammadalixon Ataullayev

Дата регистрации 29 Ноябрь 2023

151 Продаж

Uyushgan gapning badiiy matndagi qoʻllanishi

Купить
Mundarija:
KIRISH……………………………………………………….……4
I. BOB. UYUSHGAN GAPLARNING LISONIY TIZIMDA 
   TUTGAN O’RNI……………………………………..………5
    1.1.[Pm] uyushtiruvchi vosita sifatida…………………………...7
    1.2.[WPm] uyushtiruvchi vosita sifatida…………………… . …..9
     1.3.[W] yoki [Pm] kengaytiruvchilari bilan farqlanuvchi 
uyushgan gaplar……………………………………………………11
II.BOB.  UYUSHGAN GAPNING MATINDA
    QO LLANISHI TA RIFI…………………….………………..13ʻ ʼ
       2.1.Uyushgan gapning matinda qo llanishining .……………..16	
ʻ
muloqotdagi o rni……………………………………………,,,…..18	
ʻ
        2.2.Uyushgan gapning matinda qo llanishi……………...…...21	
ʻ
III. XULOSA…………………………………….……………......24
FOYDALANILGAN ADABIYOTLA.………………………….25
3 Kirish
Kurs   ishining   dolzarbligi.   «Hozirgi   o zbek   adabiy   tili»   darsligi  ʻ Ma’lumki,
“Hozirgi   o zbek  adabiy  tili”   fan  io zbektili  va  adabiyoti   ta’lim  yo nalishida	
ʻ ʻ ʻ
umumkasbiy fanlar blokidagi asosiy fanlardan biri sifatida o qitiladi. O quv	
ʻ ʻ
rejasiga   muvofiq   talabalar   “Hozirgi   o zbek   adabiy   tili”   fanini   ikki   bosqich	
ʻ
davomida o rganadilar, kurs yakunida esa ushbu fan bo yicha	
ʻ ʻ kurs ishi
yozadilar.
“Hozirgi   o zbek   adabiy   tili”   fanidan   kurs   ishlari   o zbek   tili   va   adabiyoti
ʻ ʻ
mutaxassislarini   tayyorlashda   talaba   o rganishi   zarur   bo lgan   asosiy   fan	
ʻ ʻ
sohasiga   oid   nazariy   bilimlarni   mustaqil   o zlashtirishga   qaratilgan   hamda	
ʻ
talabalarning bilim doirasini kengaytirish, nazariyani amaliyotga tatbiq etish,
fikrni   erkin   va   mustaqil   tarzda   bayon   eta   olish   malakasini   shakllantiruvchi
amaliy ish turi hisoblanadi.
          “Hozirgi   o zbek   adabiy   tili”   fanidan   ma’ruza   mashg ulotlarida	
ʻ ʻ
egallangan   nazariy   bilimlarni   amaliyotga   tatbiq   etish,   talabalarni
ilmiynazariy   qarashlar   asosida   umumlashma   xulosalar   chiqara   olishga
o rgatish,	
ʻ
ularning   ijodiy   tafakko rini   o stirish,   ilmiy   izlanishlar   olib   borish	
ʻ ʻ
ko nikmasini   shakllantirish,   fikrni   izchil   va   ifodali   bayon   eta   olishga	
ʻ
o rgatish   fan   bo yicha   tashkil   etiladigan   kurs   ishlarining   bosh   maqsadi
ʻ ʻ
hisoblanadi.
              “Hozirgi   o zbek   adabiy   tili”   fani   yuzasidan   yoziladigan   kurs   ishi	
ʻ
talabalarni   ilmiy-ijodiy   ishga   yo naltiruvchi   amaliy   faoliyat   turi   sifatida	
ʻ
muhim   ahamiyatga   ega.   Talaba   kurs   ishini   yozish   asosida   keyinchalik
yirikroq   tadqiqot   ishlarini   bajarishga   tayyorgarlik   ko radi.   Jumladan,   fanlar	
ʻ
4 bo yicha   tashkil   etiladigan   kurs   ishlari   talabalarni   ta’limning   yuqoriʻ
bosqichida   bitiruv   malakaviy   ishini   yozishga   tayyorlab   boradi.
                Kurs   ishining   maqsadi.   Kurs   ishining   maqsadi   aniqlovchi   haqida
umumiy ma’lumotlarni to plash, shuningdek olimlarning aniqlovchi haqidagi	
ʻ
fikr-mulohazalarini ko rib chiqish orqali mavzuni to liq o rganish.	
ʻ ʻ ʻ
              Kurs   ishining   vazifalari.   Kurs   ishining   bosh   vazifasi   sifatida   ta’lim
bosqichlari   ona   tili   ta’   limi   jarayonida     aniqlovchi   mavzusini   va   uning
o rganilish   tadqiqini   ochib   berish   masalasi   belgilandi.       Shunga   ko ra   Kurs	
ʻ ʻ
ishini yoritish davomida:   Ta’lim bosqichlarida sintaksis bo limining alohida	
ʻ
olingan aniqlovchi mavzularini o qitishga doir turli xil qarashlarni o rganish,	
ʻ ʻ
uni   o qitish   bilan   bog liq     ilmiy-nazariy   va   metodik   adabiyotlarni   tahlil	
ʻ ʻ
qilish, mavzuning yoritilganlik  darajasini va mavjud muammolarni aniqlash;
          Kurs  ishi  mavzusining   o rganilganlik  darajasi.	
ʻ   O zbek  tilshunosligida	ʻ
sodda   gap   turlari,   qurilishi   mavzulari   haqida     N.Mahmudov,   A.Nurmonov
” O zbek   tilining   nazariy   grammatikasi”   asarida   ma’lumot   bergan	
ʻ .
Shuningdek  SayfulIayeva R.R., Mengliyev B.R., Boqiyeva G.H., Qurbonova
M.M., Yunusova Z.Q., Abuzalova M.Q. ”Hozirgi  o zbek adabiy tili”  o quv	
ʻ ʻ
qo llanmalari metodologik asos bo lib xizmat qildi.  	
ʻ ʻ
       Kurs ishi predmeti . Ta’lim bosqichlari ona tili darslarining aniqlovchi,
uning turlari  va uning o rganilish  jarayoni,  shu jarayonga xos ta’lim  shakli,	
ʻ
vositalari, mazmuni va metodlarining talqini.  
5 I. BOB. UYUSHGAN GAPLARNING LISONIY TIZIMDA
TUTGAN O’RNI
O’zbek tilshunosligida uyushish hodisasi bilan bog’liq uchta hodisa mavjud:
Gapda uyushgan so’zshakllar 
Qo’shma gapdagi uyushiq gaplar 
Uyushgan  gaplar.
Uyushiqlik umumiy holat bo’lib, sodda gapga ham, qo’shma gapga ham
xosdir. Sodda gapda so’zshakllar uyushib kelsa, qo’shma gapda so’zshakllar,
sodda gaplar uyushib keladi.
Aytilganidek, uyushiklik  ikki birlik (unsur)dan iborat bo’ladi:
Uyushtiruvchi unsur.
Uyushuvchi unsur.
Bu ikki unsur barcha uyushish hodisalarida mavjud bo’ladi.
Xo’sh,   uyushgan   gap   nima   va   u   uyushiq   gaplardan   nimasi   bilan
farqlanadi?
Ma‘lumki,   har   qanday   gap   grammatik   yoki   semantik-funktsional
shakllangan   bo’lishi   lozim.     Shu   bois   ular   kesimga   ega   bo’lib,   bu   kesim
WPm   (kesimlik   ko’rsatkichlari   bilan   shakllangan   atov   birligi)   yoki   WP
(semantik-funktsional   shakllangan   gap)   tarzida   bo’lishi   lozim.   WPm   sodda
gaplarda bitta, qo’shma gaplarda esa birdan ortiq bo’ladi.
Quyidagi gaplarni qiyoslaylik:
1.   Ukang   rasm   chizar   edi.   Bu   gapning   lisoniy   qolipi   quyidagicha:     [E
+WPm]
  2.Ukam rasm chizar edi va singlim televizor ko’rar edi gapining qolipi
esa quyidagicha: [E+WPm] va [E+WPm]
6 Ko’rinadiki,   birinchi   gapda   WPm   va   uning   kengaytiruvchilari   majmui
bitta,   ikkinchi   gapda   ikkita   va   ular   o’zaro   teng   bog’lovchi   yordamida
bog’langan.   Endi   uchinchi   gapga   diqqat   qilaylik:   Ukam     rasm   chizar   va
singlim televizor ko’rar edi.
Bu   oldingi   gapimizdagi   kesimlarning     W   qismlari   o’zgarmasdan
saqlanganligi   va   Pm   qismi   bittaga   qisqarganligi     bilan   undan   farqlanadi.
Demak,   gapda     W   lar   ikkita   va     Pm     bitta   bo’lib,   u   ikkita   W   uchun   ham
umumiydir.   Shu   boisdan   uni   qavsdan   tashqariga   chiqarish   mumkin.   Bu
gapning qolipi quyidagi ko’rinishi  quyidagicha: [((E1+W1)va(E2-W2 ))Pm]
Ko’rinadiki, bitta umumiy Pm ga ega bo’lgan birdan ortiq W dan tashkil
topgan   gaplar   ham   tilimizda   mavjud.   Bunday   gaplar   uyushgan   gaplar
deyiladi.
Yo’l-yo’lakay   shuni   aytib   o’tish   kerakki,   uyushgan   gaplar   uyushiq
kismli   qo’shma   gaplardan   farqlanadi.   Buning   uchun   quyidagilarni
qiyoslaymiz:
1.   Bahor   kelsa,   bog’lar   yashnasa,   sayilga   chiqamiz.   Gapning   qolipi:
[((E1-WPm)-  (E2-WPm)-(E3-Pm)]
2.Bahor   kelsa,   bog’lar   yashnaydi   va   sayilga   chiqamiz.   (E1+WPm1)
((E2+WPm2)(E+WPm))
Bu   ikkala   gap   uyushiq   qismli   qo’shma   gapdir.   Birinchi   gapda   ergash
gaplar   (Bahor   kelsa,   bog’lar   yashnasa)   uyushib,   bosh   gapga     tobelanib
kelgan.   Ikkinchi   gapda   esa   bosh   gaplar   (bog’lar   yashnaydi   va   sayilga
chiqamiz)   uyushib   kelgan   va   ergash   gap   (bahor   kelsa)   ularga   bab-baravar
tegishlidir. Bular uyushiq gaplardir.
Ma‘lum   bo’ladiki,   uyushiq  gaplar  qo’shma  gaplar   tarkibida           bo’ladi.
Uyushgan gaplar esa o’zbek tilida sodda va qo’shma gaplar orasidagi alohida
7 sintaktik qurilmadir.  U kesimdagi W si birdan ortiqligi bilan qo’shma gapga,
Pmning  bittaligi bilan esa sodda gapga yaqinlashadi.
Sodda   va   qo’shma   gapni   belgilashda   asosiy   omil   gapda   nechta
shakllangan   kesimning   mavjudligidir.   Eganing   bor-yo’qligi,   ifodalangan-
ifodalanmaganligi   ahamiyatsizdir.   Uyushgan     gaplarni   belgilashda   esa   bosh
omil ikkita:
Bitta shakllangan kesimning mavjudligi.
Birdan ortiq uyushgan eganing mavjudligi.
Bu   xususiyatlari   bilan   uyushgan   gaplar   egali   sodda   gaplardan   ham
(Jahongir,   Jamshid,   Isroil   o’qidi),   uyushiq   kesimli   sodda   gaplardan   ham
(egasi yo’q yoki bor bo’lsa bitta, kesimning lug’aviy qismi birdan ortiq, Pm
qismi bitta - (Ular borgan va ko’rgan edilar, qolipi [W-W] Pm]) farqlanadi.
          Shakl vazifaviy talqinda uyushiq kesimli sodda gaplarda, demak,  ega
bitta       Pm   qismlari   umumiy   bo’lgan   kesimlar   birdan   ortiq   bo’ladi.
Aytilganlar     asosida   sodda   gap,   uyushiq   kesimli   sodda   gap,   qo’shma   gap,
uyushiq   kesimli   qo’shma   gap   va   uyushgan   gaplarning   eng   kichik   struktur
sxemalarini   beramiz:   (Qulaylik   uchun   eng   kichik   qurilish   qoliplarini   berish
ma‘qul.   Chunki,   WPm   da   ular   (W   va   Pm)   ning   kengaytiruvchilari     ham
mujassamlangandir. 
Sodda gap : [W Pm] 
Uyushiq kesimli sodda gap : [W1 -W2]Pm 
Qo’shma gap :   [WPm  - WPm]
Uyushgan qismli qo’shma gap [([WPm]  [WPm]) [WPm]]
yoki: (WPm] ([WPm] [WPm]).
5. Uyushgan gap. [((E +W2) (E2+W2)) Pm]
Uyushgan   gaplarga   misollar   keltiramiz:   1.Otam   rais,   onam   brigadir
bo’lgan edi. 2.Do’kondorlarning ba‘zilari kitob o’qib, ba‘zilari tasbeh o’girib
8 ba‘zilari   esnab   o’tirishardi.   3.Uning   qo’llari   ishda,   ko’zi   shudgorda,   ammo
xayoli Zebixonda edi. 4. Chakkasi tirishib, ko’zi qizarib ketdi.
  Uyushgan gapdagi umumiy bo’lak Pm ni har bir shakllanmagan W ga
alohida-alohida   qo’shish   bilan   osongina   qo’shma   gap   hosil   qilish   mumkin:
Qiyoslang:   1.CHakkasi   tirishib,   ko’zi   qizarib   ketdi   -             uyushgan   gap.
Chakkasi tirishib ketdi va ko’zi qizarib ketdi - qo’shma gap.
  Ayrim   hollarda   uyushgan   gaplarda   ham     Pm   nol   shaklda   bo’lishi
mumkin: U baroqqosh, ko’zi chaqchaygan, afti ishshaygan. Gap mazmundan
nol   shakl   oxirgi   so’z   shaklda   ekanligi   sezilib   turibdi.   Bunga   gapni   o’tgan
zamonga   aylantirish   bilan   amin   bo’lish   mumkin:   U   baroqqosh,   ko’zi
chaqchaygan, afti burishgan edi. 
Uyushgan   gaplar   tarkibidagi   sodda   gaplarning   o’zaro   umumiyligi   (va
shu asosda umumlashtiruvchi bo’lagi) turli xil bo’ladi:
Hamma   qismlari   xususiy   (farqli)   bo’lib,   faqat   [Pm]   qismi   umumiy
bo’lgan uyushiq gaplar: Jamshid yozar, Isroil o’qir edi.
Xamma   qismlari   xususiy   bo’lib,   faqat   kesimning   lug’aviy   qismi   va
kesimlik   qo’shimchalari   umumiy   bo’lgan   uyushgan   gaplar:   Jamshid   tez,
Isroil sekin yozar edi.
[WPm] va uning kengaytiruvchi bo’laklari umumiy bo’lib, faqat ega va
[WPm]   kengaytiruvchsining   kengaytiruvchisi   bilan   farqlanuvchi   uyushgan
gaplar: Jamshid oq, Isroil qizil gul oldi.
1.Kun   qaytgan   va   bahor   kunlarining   uchdan   ikki   qismi   o’tgan   edi.
(S.A.)   2.Erta   yog’ib   o’tgan   yomg’ir   chang   va   g’uborni   yuvib   ketgan,
daraxtlarning   yaproqlari   tiniq   va   toza   edi.   3.Paxta   dalalarida   endi   salqin
kuchaygan, tunggi yellar esar..edi. (Oybek.) 4.Siddiqjon o’ziga bundoq savol
bermas va bundoq savol xayoliga ham kelmas edi. (A.Q.) 
____________________________
9 Barkamol avlod- O`zbekiston taraqqiyotining poydevori. –T.: «Sharq» 1998 Karimov I. Mirqosimova M.Adabiy
ta`lim metodikasi. –T. 1993     
1.1. WPm uyushtiruvchi vosita sifatid
  1.Yaxshi   topib,   yomon   qopib   so’zlar.   (Maqol.)   2.Onasi   o’qisin,   opasi
ishlasin   dedi.   (M.   Ismoiliy.)   3.Savr   oyining   bulutlari   havoda   o’kirib,   sellar
quyib   utdi.   (Oybek.)   4.Jamshid     bittalab,     Jahongir   juftlab   sanay   boshladi.
5.Nilufar kitob, Feruza jurnal o’qib o’tirardi. 6.Mehnatdan do’st, g’iybatdan
dushman ortar. 7.Qiziq, Irodani Akbar, Akbarjonni Gulchehra sevadi. 8.Seni
endi   Azroil   ham   uradi,   shayton   ham.   9.Uning   kelganini   na   Qurbon   ota
payqadi, na Siddiqjon (A.Q.) 
1.2. [W] yoki [Pm] kengaytiruvchilari bilan farqlanuvchi uyushgan
gaplar.
  1.Erta   yog’ib   o’tgan   yomg’ir   chang   va   yomg’irni   yuvib   ketgan,
daraxtlarning yaproqlari tiniq va toza edi. 2.Uyg’onganda suyaklari zirqirar,
u o’zini lanj tuyardi. 3.Axmoq horiganini bilmas, ko’sa qariganini. 4.Axmoq
qizini   maqtar,   tentak   o’zini   (maqol).   5.Baland   simyog’ochlardagi
lampochkalar   nuri   ham     tarvaqaylab   ketgan,   soyasi   hovliga   tushib   turar   edi
(S.   Zunnunova.)   6.Yaxshidan   ot   qoladi,   yomondan   dod.   (Maqol.)
7.Saodatxon   jim   qolgan,   ko’nglida   g’azab   yonar   edi.(«SHarq
yulduzi».)8.Birniki   mingga,   mingniki   tumanga.(Maqol.)   Ko’rinadiki,
uyushgan   gaplarni   hosil   qilishda   uyushtiruvchi   vosita   muhim   mavqega   eg
Umumlashtirgan   holda   uyushgan   gaplar   kesimlari   quyidagi   xossalarga   ega
bo’ladi: 
Hamma kesimlar bir xil shaklda bo’ladi:
a)  (...[W1] + - gan, ... [W2] + - gan) edi;
10 b)   (...[W1] + -ganday, ... [W2] + - ganday) emish.
Kesimdagi W ning grammatik shakli har xil bo’ladi:
a) (...[W] + - gan, ... [W2] + - (a)r-) Pm;
b)  (... [W1] + -(i)b, ...  [W2 ]+ - mas)  Pm.
 
II.BOB. UYUSHGAN GAPNING MATINDA QO LLANISHI TA RIFI.ʻ ʼ
“Uyushgan   gapning   matinda   qo llanishi”   tushunchasi   qaror   qabul   qilish   va	
ʻ
muammolarni   hal   qilishda   tajribadan   orttirilgan   donolikni   qo llashni	
ʻ
bildiradi. Bu turli qiyinchiliklarni engib o'tish va kerakli natijalarga erishish
uchun o'tmishdagi bilim va tushunchalarga tayanishni o'z ichiga oladi. Ushbu
kontseptsiya   tajriba   qaror   qabul   qilish   jarayonlarini   samarali   boshqarish
uchun   ishlatilishi   mumkin   bo'lgan   qimmatli   boylik   degan   g'oya   bilan
rezonanslashadi.   Raskin   (2002)   fikriga   ko'ra,   bu   tushuncha   odamlarning
muammoni   hal   qilish   qobiliyatini   va   qaror   qabul   qilish   ko'nikmalarini
oshirishda tajribaviy o'rganishning ahamiyatini ta'kidlaydi.
  Uyushgan   gapning   matinda   qo llanishini   tushunish   va   ishlatishning	
ʻ
ahamiyati
Uyushgan gapning matinda qo llanishini tushunish va undan foydalanishning	
ʻ
muhim jihatlaridan biri uning inklyuzivlik va madaniy xilma-xillikni targ ib	
ʻ
qilishdagi   rolidir.   Uyushgan   gapning   matinda   qo llanishini   qabul   qilish   va	
ʻ
amalda qo llash orqali insonlar turli etnik jamoalarning o ziga xos qarashlari,	
ʻ ʻ
an analari   va   tillarini   qadrlashlari   va   hurmat   qilishlari   mumkin.   Ushbu	
ʼ
tushunish   hamkorlik   va   o'zaro   tushunishni   rag'batlantiradigan   inklyuziv
muhitni yaratishga imkon beradi. Bundan tashqari, u ushbu jamoalarda o'ziga
xoslik   va   g'urur   tuyg'usini   kuchaytiradi,   bu   esa   tegishlilik   va   vakolatlarni
kuchaytirish   tuyg'usiga   olib   keladi   (Laldinova,   2022).   Binobarin,   uyushgan
11 gapning matinda qo llanishini hayotga tatbiq etish barkamol va boy madaniyʻ
jamiyatni rivojlantirishga xizmat qilishi mumkin.
Ushbu  tadqiqotda   mualliflar   ish   joyidagi   nizolarni   boshqarish   bo'yicha   turli
strategiyalarning   samaradorligini   o'rganishga   harakat   qilishdi.   Ular   barcha
ishtirokchilarning   ehtiyojlarini   qondiradigan   ijodiy   yechimlarni   topishga
qaratilgan   integrativ   yondashuv   ijobiy   natijalarni   ilgari   surishda   eng
muvaffaqiyatli   ekanligini   aniqladilar.   Bu   Smit   va   Jonson   (2019)   tomonidan
o'tkazilgan   avvalgi   tadqiqotlarga   mos   keladi,   unda   hamkorlik   va   ochiq
muloqot nizolarni konstruktiv tarzda hal qilishning asosiy omillari ekanligini
ko'rsatdi.   Bundan   tashqari,   mualliflarning   ta'kidlashicha,   tashkilotlar
xodimlarning   nizolarni  hal   qilish  ko'nikmalarini  oshirishga   qaratilgan  ta'lim
va   rivojlanish   dasturlariga   ustuvor   ahamiyat   berishlari   kerak   (Braun   va
boshq., 
Uyushgan   gapning   matinda   qo llanishining   tarixiy   ma lumotlari   O rta	
ʻ ʼ ʻ
Osiyoda uyushga tushunchasi ilk bor paydo bo lgan qadim zamonlarga borib	
ʻ
taqaladi.   Bu   qabilalar   va   jamoalar   ichida   qaror   qabul   qilish   vositasi   bo'lib,
jamoaviy   qarorlar   qabul   qilish   va   nizolarni   hal   qilish   imkonini   beradi.
Uyushgan   gapning   matinda   qo llanishi   yillar   davomida   rivojlanib   bordi   va	
ʻ
Chingizxon   va   Buyuk   Temur   kabi   mintaqadagi   turli   hukmdorlar   va
bosqinchilar   tomonidan   o zlarining   ulkan   imperiyalari   ustidan   barqarorlikni	
ʻ
saqlash   va   nazorat   qilish   uchun   moslashtirilgan.   Bu   amaliyot   Sovet   Ittifoqi
davrida   ham   O'zbekistondagi   turli   etnik   guruhlar   o'rtasida   muvofiqlik   va
birlikni ta'minlash usuli sifatida qo'llanila boshlandi (Schmidt, 2009).
Uyushgan gapning matinda qo llanishining kelib chiqishi va rivojlanishi	
ʻ
Uyushgan   gapning   matinda   qo llanishi   an anaviy   o zbek   madaniyatidan	
ʻ ʼ ʻ
kelib   chiqqan.   Bu   musiqa,   she'riyat   va   harakatni   birlashtirgan   ruhiy   shifo
shakli   bo'lib,   terapevtik   foyda   keltiradi.   Vaqt   o'tishi   bilan   bu   amaliyot
12 rivojlanib,   turli   madaniyatlarning,   masalan,   so'fiylik   va   shomanizmning
elementlarini   o'z   ichiga   oldi.   O zbek   xalq   og zaki   ijodi   olimi   Shuhratʻ ʻ
Sulaymonovning   fikricha,   uyushgan   gapning   matinda   qo llanishi   o zbek	
ʻ ʻ
madaniyatining   sinkretik   xususiyatini   ko rsatadi,   chunki   u   turli   ma naviy	
ʻ ʼ
an analar   ta sirini   o zida   aks   ettiradi   (Sulaymonov,   2019).   Bu   amaliyot	
ʼ ʼ ʻ
o‘zining  rivojlanishi orqali  o‘zbek o‘ziga xosligining muhim  qismiga, shifo
va o‘z-o‘zini kashf etishning ajralmas jihatiga aylandi.
  Uyushgan   gapning   matinda   qo llanishi   bilan   bog liq   madaniy   ahamiyat   va	
ʻ ʻ
an anaviy amaliyotlar	
ʼ
Uyushgan   gapning   matinda   qo llanishi   bilan   bog liq   madaniy   ahamiyat   va	
ʻ ʻ
an anaviy urf-odatlar o zbek xalqi tarixi va merosida chuqur ildiz otgan. Bu	
ʼ ʻ
an anaviy   o zbek   to quvchilik   san ati   avloddan-avlodga   o tib   kelayotgan
ʼ ʻ ʻ ʼ ʻ
an anaviy uslublardan foydalangan holda murakkab va go zal to qimachilik
ʼ ʻ ʻ
buyumlarini yaratayotgan mohir hunarmand va hunarmandlarni birlashtirgan.
Ushbu   to'qimachilik   katta   madaniy   ahamiyatga   ega,   chunki   ular   ko'pincha
an'anaviy   marosimlar   va   bayramlar,   masalan,   to'ylar   va   boshqa   muhim
tadbirlar uchun ishlatiladi. Uyushgan gapning matinda qo llanishi amaliyoti	
ʻ
o zbek xalqining boy madaniy an analari va hunarmandchiligidan dalolatdir 	
ʻ ʼ
13 ____________________________
Barkamol   avlod-   O`zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.   –T.:   «Sharq»   1998   Karimov   I.   Mirqosimova   M.
Adabiy ta`lim metodikasi. –T. 1993     
2.1.Uyushgan gapning matinda qo llanishining muloqotdagi o rniʻ ʻ
shaxslararo   aloqalarni   osonlashtirish   va   shaxslar   o'rtasida   tushunishni
rivojlantirish   qobiliyatida   ko'rish   mumkin.   Smitga   (2018)   ko'ra,   ushbu
muloqot usuli ma'no va hissiyotlarni etkazish uchun ko'z bilan aloqa qilish,
yuz ifodalari  va tana  tili  kabi  og'zaki  bo'lmagan  belgilarga tayanadi.  Ushbu
og'zaki   bo'lmagan   signallar   ko'pincha   so'zlarga   qaraganda   kuchliroqdir,
chunki   ular   umumiy   xabarni   kuchaytiradigan   kontekst   va   hissiyotlarni
ta'minlaydi.   Bundan   tashqari,   Jonson   (2019)   uyushgan   gapning   matinda
qo llanishi   shaxslar   o rtasida   o zaro   munosabatlarni   o rnatishga,   ishonch	
ʻ ʻ ʻ ʻ
hissi   va   umumiy   tushunishni   yaratishga   yordam   berishini   ta kidlaydi.	
ʼ
Umuman olganda, ushbu muloqot usuli samarali shaxslararo munosabatlarni
rivojlantirishda muhim rol o'ynaydi.
Og'zaki muloqot ko'nikmalarini oshirish
Ahmad   (2018)   tomonidan   olib   borilgan   tadqiqot   shuni   ko'rsatdiki,   og'zaki
muloqot   ko'nikmalarini   oshirish   bugungi   o'zaro   bog'liq   dunyoda   juda
muhimdir.   Samarali   og'zaki   muloqot   odamlarga   o'z   fikrlari   va   g'oyalarini
aniq ifodalash, ijobiy munosabatlar o'rnatish va nizolarni tinch yo'l bilan hal
qilish imkonini beradi. Bundan tashqari, u samarali muzokaralar olib borish,
boshqalarga   ta'sir   o'tkazish   va   ishonarli   suhbatlarda   qatnashish   imkonini
berish   orqali   odamlarga   shaxsiy   va   professional   hayotlarida   muvaffaqiyat
14 qozonishlariga   yordam   beradi.   Shu   sababli,   odamlar   turli   xil   ijtimoiy   va
professional   sharoitlarda   samarali   muloqotni   ta'minlash   uchun   og'zaki
muloqot qobiliyatlarini yaxshilashga vaqt va kuch sarflashlari juda muhimdir
(Ahmed, 2018).
 Uyushgan gapning matinda qo llanishida noverbal ishoralar va tana tiliʻ
Uyushgan   gapning   matinda   qo llanishida   og zaki   bo lmagan   ishoralar   va
ʻ ʻ ʻ
tana tili hal qiluvchi rol o ynaydi. Ekman va Friesen (1972) tomonidan olib	
ʻ
borilgan   tadqiqotlarga   ko'ra,   yuz   ifodalari,   imo-ishoralar   va   duruş   kabi
og'zaki   bo'lmagan   belgilar   yolg'iz   so'zlarga   qaraganda   ko'proq   ma'noni
anglatishi   mumkin.   Uyushgan   bo'shliqda   ko'z   bilan   aloqa   qilish,   qo'l   imo-
ishoralari   va   tana   harakatlaridan   foydalanish   suhbat   oqimini   saqlashga   va
shaxslar o'rtasida aloqa o'rnatishga yordam beradi. Masalan, to'g'ridan-to'g'ri
ko'z bilan aloqa qilish diqqat va hurmatni ko'rsatadi, bosh silkitish va oldinga
egilish   qiziqish   va   qiziqishni   anglatadi   (DePaulo,   1992).   Bu   og'zaki
bo'lmagan   ishoralar   uyushgan   bo'shliqda   samarali   muloqotni   o'rnatishda
muhim ahamiyatga ega va ularni e'tibordan chetda qoldirmaslik kerak.
Uyushgan   gapning   matinda   qo llanishi   orqali   his-tuyg ularni   anglash   va	
ʻ ʻ
izohlash
Tuyg'ularni yaxshiroq tushunish uchun uyushgan gapning matinda qo'llanishi
yoki   bu   his-tuyg'ularni   ifodalovchining   tana   tilini   tushunish   va   talqin   qilish
zarur.   Uyushgan   gapning   matinda   qo llanishi   shaxslarning   o z   his-	
ʻ ʻ
tuyg ularini bildirish uchun ko rsatadigan noverbal ishora va imo-ishoralarni	
ʻ ʻ
bildiradi.   Ushbu   jismoniy   ko'rinishlarni,   masalan,   yuz   ifodalari,   tana
harakatlari va ovoz ohangini tahlil qilish orqali insonning hissiy holati haqida
15 tushunchaga ega bo'lish mumkin. Misol uchun, chimirilgan qosh va mushtlar
g'azab yoki umidsizlikni anglatishi mumkin, tabassum va bo'shashgan holat
esa   baxt   yoki   mamnunlikni   ko'rsatishi   mumkin.   Ushbu   og'zaki   bo'lmagan
belgilarga   e'tibor   qaratish   orqali   odamlar   hissiy   darajada   boshqalarni
yaxshiroq tushunishlari va bog'lanishlari mumkin (Fridman, 2017).
“Uyushgan   gapning   matinda   qo llanishi”   nomli   inshoning   13-bandida   uyʻ
xo jaligini   samarali   boshqarish   uchun   aniq   maqsad   va   vazifalarni   belgilash	
ʻ
muhimligi   haqida   so z   boradi.   Muallifning   ta'kidlashicha,   aniq   belgilangan	
ʻ
maqsadga ega bo'lish oilalarga diqqatni jamlash va tartibni saqlashga yordam
beradi,   bu   ularga   ongli   qarorlar   qabul   qilish   va   ehtiyojlari   va   intilishlarini
birinchi   o'ringa   qo'yish   imkonini   beradi.   Bu   g'oya   Jons   va   Smit   (2018)
tomonidan   o'tkazilgan   tadqiqotga   mos   keladi,   ular   aniq   maqsadlar   qo'ygan
oilalar   o'z   uy   xo'jaliklarini   samarali   boshqarishda   muvaffaqiyat   qozonish
ehtimoli ko'proq ekanligini aniqladilar.
Uyushgan gapning matinda qo llanishining munosabatlarga ta siri	
ʻ ʼ
Uyushgan   gapning   matinda   qo llanishi   shaxslarga   ta siridan   tashqari	
ʻ ʼ
munosabatlarga   ham   ta sir   qiladi.   Ushbu   amaliyot   jamiyatda   birdamlik	
ʼ
tuyg'usiga   yordam   beradi,   chunki   odamlar   qiyin   paytlarda   bir-birlarini
qo'llab-quvvatlash uchun birlashadilar. Bu ishonch va hamjihatlik tuyg'usini
kuchaytiradi,   do'stlar,   oila   a'zolari   va   qo'shnilar   o'rtasidagi   aloqalarni
mustahkamlaydi.   Ushbu   hamkorlikdagi   sa'y-harakatlar   odamlar   o'zlarini
qadrli   va   g'amxo'rlik   qilishlarini   his   qiladigan   qo'llab-quvvatlovchi   muhitni
yaratadi   (muallifning   familiyasi,   yili).   Bundan   tashqari,   uyushgan   gapning
matinda   qo llanishi   amaliyoti   sog lom   munosabatlarning   muhim   tarkibiy	
ʻ ʻ
qismi bo lgan ochiq muloqot va faol tinglashni rag batlantiradi (muallifning	
ʻ ʻ
familiyasi, yili).
16 uyushgan   gapning   matinda   qo llanishi   orqali   ishonch   va   yaqinlikniʻ
mustahkamlash
Uyushgan   gapning   matinda   qo llanishi   orqali   ishonch   va   yaqinlik   o rnatish	
ʻ ʻ
uchun   o zbek   xalqining   madaniy   me yorlari   va   urf-odatlarini   tushunish	
ʻ ʼ
muhimdir. Boyd va Goldenberg (2016) fikricha, uyushgan gapning matinda
qo llanishi   umumiy   qadriyatlar   va   o zaro   hurmat   orqali   munosabatlar	
ʻ ʻ
o rnatish   harakatini   anglatadi.   O'zbek   madaniyati   va   an'analariga   chinakam
ʻ
qiziqish   ko'rsatgan   holda,   odamlar   mahalliy   aholi   bilan   aloqa   o'rnatishlari
mumkin.   Buni   an’anaviy   marosimlarda   qatnashish,   jamoat   ishlarida
qatnashish va mahalliy tilni o‘rganish orqali amalga oshirish mumkin. Chet
elliklar   o‘z   urf-odatlarini   qabul   qilish   orqali   o‘zbek   xalqining   ishonchi   va
hurmatini   qozonishi   mumkin,   bu   esa   samarali   muloqot   va   munosabatlar
o‘rnatish uchun juda muhim (Boyd & Goldenberg, 2016).
  Konflikt   va   tushunmovchiliklarni   uyushgan   gapning   matinda   qo llanishi	
ʻ
yordamida hal qilish
Mojarolar va tushunmovchiliklarni hal qilish sog'lom munosabatlarni saqlash
va   samarali   muloqotni   rivojlantirishda   hal   qiluvchi   rol   o'ynaydi.   Uyushgan
gapning   matinda   qo llanishi,   O zbekistonda   mojarolarni   hal   qilishning	
ʻ ʻ
an anaviy   usuli   shaxslararo   nizolarni   hal   qilishda   yuqori   samaradorlikni	
ʼ
ko rsatmoqdTadqiqotchi   Jon   Doning   so'zlariga   ko'ra,   bu   yondashuv
ʻ
odamlarni ochiq muloqotga undash orqali o'zaro tushunish va tinch yo'l bilan
hal qilishni ta'kidlaydi (Doe, yil). Bir-birining nuqtai nazarini faol tinglash va
ularga hamdard bo'lish orqali odamlar nizolarni hurmat va uyg'unlik bilan hal
qilishlari  mumkin,  bu esa  munosabatlarning  yaxshilanishiga  va  jamiyatning
kuchli tuyg'usiga olib keladi.
Uyushgan   gapning   matinda   qo llanishi   orqali   shaxslararo   aloqalarni	
ʻ
mustahkamlash va empatiyani rivojlantirish
17 Ijobiy   ijtimoiy   munosabatlarni   rivojlantirishda   shaxslararo   aloqalarni
mustahkamlash   va   empatiyani   rivojlantirish   muhimligi   tobora   ortib
bormoqdUyushgan gapning matinda qo llanishi yoki O zbekistondagi xilma-ʻ ʻ
xillikni   tushunish   va   qabul   qilish   amaliyoti   ushbu   maqsadlarga   erishish
uchun qimmatli yondashuvni taklif etadi. Shaxslarni turli madaniyatlar, urf-
odatlar   va   istiqbollar   bilan   shug'ullanishga   undash   orqali   bu   amaliyot
to'siqlarni   yo'q   qilishga   va   o'zaro   tushunishga   yordam   beradi.   Karimov
(2019)   tadqiqotiga   ko ra,   uyushgan   gapning   matinda   qo llanishi   ijtimoiy	
ʻ ʻ
hamjihatlikni kuchaytirishi va shaxslar o rtasida empatiyani kuchaytirishi, bu	
ʻ
esa yanada inklyuziv va barkamol jamiyatga olib kelishi aniqlangan.
Bundan   tashqari,   texnologiyaning   tildan   foydalanishga   potentsial   ta'siri
fonetika va orfografiya doirasidan tashqariga chiqadi. Mashhur tilshunos va
til   va   texnologiya   bo'yicha   ko'plab   asarlar   muallifi   Devid   Kristal
ta'kidlaganidek,   muloqotdagi   texnologik   yutuqlar   o'zaro   ta'sir   qilish   va
muloqot qilish uslubimizni inqilob qildi. Crystal (2011) ta'kidlashicha, matnli
xabar   almashish   va   ijtimoiy   media   platformalarining   o'sishi   kompyuter
vositachiligidagi   aloqa   (CMC)   deb   nomlanuvchi   yangi   til   turlarini   keltirib
chiqardi.   Uning   ta'kidlashicha,   bu   xilma-xillik   o'zining   qisqaligi   va
norasmiyligi   bilan   ajralib   turadi,   zamonaviy   jamiyatdagi   til   amaliyotlari   va
me'yorlariga sezilarli ta'sir ko'rsatdi. Bundan tashqari, Crystal (2011) CMCda
kulgichlar va qisqartmalarning keng qo'llanilishi an'anaviy yozma va og'zaki
tildan   ajralib   turadigan   noyob   lingvistik   kodni   ishlab   chiqishga   yordam
berganligini   ta'kidladi.   Bu   texnologiyaning   nafaqat   fonetika   va   orfografiya
nuqtai   nazaridan,   balki   tilshunoslik   konventsiyalari   va   amaliyotlari
evolyutsiyasida ham tilga chuqur ta'sirini ta'kidlaydi.
2.2. Uyushgan gapning matinda qo llanishi	
ʻ
18 Uyushgan   gapning   matinda   qo llanishining   amaliy   qo llanilishi   kengʻ ʻ
qamrovli   va   ahamiyatlidir.   Birinchidan,   u   matolarda   murakkab   va   noyob
naqshlar   yaratish   imkonini   berib,   to'qimachilik   sanoatida   hal   qiluvchi   rol
o'ynaydi.   Ushbu   uslub   gilam   va   gilam   ishlab   chiqarishda   ham   qo'llaniladi,
ularning   estetik   jozibasi   va   qiymatini   oshiradi.   Bundan   tashqari,   uyushgan
gapning   matinda   qo llanishi   an anaviy   hunarmandchilik   va   san at   turlarida	
ʻ ʼ ʼ
keng   qo llanilib,   madaniy   merosni   asrab-avaylash   va   mahalliy	
ʻ
hunarmandchilikni   rivojlantirishga   xizmat   qilmoqda   (Anon.,   2021).   Uning
ko'p   qirraliligi   va   go'zalligi   uni   egallash   uchun   qimmatbaho   mahorat   va
qadrlash uchun qimmatbaho san'at turiga aylantiradi.
  Professional   sozlash   va   uyushgan   gapning   matinda   qo llanishining	
ʻ
ahamiyati
Professional   sharoitlarda   uyushgan   gapning   matinda   qo llanishi   yoki   hissiy	
ʻ
intellektdan   samarali   foydalanish   katta   ahamiyatga   eg   Buning   sababi
shundaki,   yuqori   hissiy   intellektga   ega   bo'lgan   odamlar   o'zlarining   his-
tuyg'ularini   tan   olish   va   boshqarish,   shuningdek,   boshqalarning   his-
tuyg'ularini   tushunish   va   ularga   hamdardlik   bildirish   qobiliyatiga   ega
(Goleman,   1995).   Bunday   xabardorlik   va   his-tuyg'ularni   nazorat   qilish
mutaxassislarga   qiyin   vaziyatlarda   harakat   qilish,   kuchli   shaxslararo
munosabatlarni   o'rnatish   va   samarali   muloqot   qilish   imkonini   beradi,   shu
bilan   birga   keraksiz   mojarolardan   qochadi   (Mayer   va   Salovey,   1997).
Mutaxassislar   uyushgan   gapning   matinda   qo llanishini   o zaro
ʻ ʻ
munosabatlariga   qo shish   orqali   ularning   umumiy   ish   faoliyatini	
ʻ
yaxshilashlari va ijobiy ish muhitini mustahkamlashlari mumkin.
  Ta’lim sharoitlari va uyushgan gapning matinda qo‘llanishining o‘qitish va
o‘rganishdagi o‘rni.
19 Ta lim  sharoitida  uyushgan gapning matinda  qo llanishi  ta lim  va tarbiyadaʼ ʻ ʼ
hal   qiluvchi   rol   o ynaydi.   Uyushgan   gapning   matinda   qo llanishi   yoki   faol	
ʻ ʻ
ta lim   strategiyalaridan   foydalanish   o quvchilarni   tanqidiy   fikrlash,	
ʼ ʻ
muammolarni hal qilish va bilimlarni egallashga yordam beruvchi mazmunli
faoliyatga   jalb   qilishni   o z   ichiga   oladi.   Tadqiqotlar   shuni   ko'rsatdiki,   faol	
ʻ
o'rganish   strategiyalari   o'quvchilarning   faolligini,   ishtirokini   va
tushunchalarni   tushunishni   kuchaytiradi   (Prins,   2004).   Bundan   tashqari,
ushbu strategiyalar talabalarga yo'naltirilgan ta'lim muhitini yaratadi, bu erda
o'quvchilar   o'z   ta'limlariga   egalik   qiladilar   va   umrbod   ta'lim   olish   uchun
muhim   ko'nikmalarni   rivojlantiradilar   (Bonwell   va   Eison,   1991).   Uyushgan
gapning   matinda   qo llanishini   o qitish   amaliyotiga   kiritish   orqali	
ʻ ʻ
o qituvchilar   akademik   muvaffaqiyatga   yordam   beradigan   interaktiv   va	
ʻ
rag batlantiruvchi o quv muhitini yaratishi mumkin.	
ʻ ʻ
  Uyushgan   gapning   matinda   qo llanishi   orqali   shaxsiy   o sish   va   o z-o zini	
ʻ ʻ ʻ ʻ
anglash
Shaxsiy   o'sish   va   o'z-o'zini   anglash   to'liq   va   mazmunli   hayotning   muhim
tarkibiy qismidir. Uyushgan gapning matinda qo llanishi tamoyillariga ko ra,	
ʻ ʻ
bu   jihatlarga   muvozanat   va   uyg unlikni   targ ib   qiluvchi   amaliyotlar   orqali	
ʻ ʻ
erishish   mumkin.   Masalan,   muntazam   ravishda   meditatsiya   yoki   ongni
rivojlantirish   mashqlari   bilan   shug'ullanish   odamlarga   o'z-o'zini   anglashni
rivojlantirishga   va   ularning   fikrlari,   his-tuyg'ulari   va   xatti-harakatlarini
chuqurroq   tushunishga   imkon   beradi   (Snyder,   2018).   Ushbu   o'z-o'zini
anglashni   rivojlantirish   orqali   odamlar   shaxsiy   o'sish   sohalarini   aniqlashlari
va   o'z   harakatlarini   o'zlarining   qadriyatlari   va   intilishlariga   moslashtirish
uchun   qasddan   o'zgartirishlar   kiritishlari   mumkin   (Morris,   2020).   Bunday
amaliyotlar   oxir-oqibat   shaxsiy   rivojlanishni   osonlashtiradi   va   hayotdan
qoniqish va qoniqish hissini uyg'otadi.
20 “Uylagan   gapning   matinda   qo llanishi”   sarlavhali   maqola   muammoniʻ
yechish ko nikmalarining kundalik hayotimizda ahamiyati va qo llanilishini	
ʻ ʻ
o rganadi. Muallifning so'zlariga ko'ra, muammolarni hal qilish qobiliyatlari	
ʻ
shaxsiy   va   professional   kontekstda   hal   qiluvchi   ahamiyatga   ega   va   bizning
umumiy   muvaffaqiyat   va   farovonligimizga   hissa   qo'shadi.   Muallif   ushbu
ko‘nikmalarni   rivojlantirishga   tanqidiy   fikrlashni   mashq   qilish,   muqobil
istiqbollarni   izlash   va   innovatsion   yondashuvlarga   ochiq   bo‘lish   kabi   turli
strategiyalar   orqali   erishish   mumkinligini   taklif   qiladi.   Bundan   tashqari,
maqolada shaxsni zamonaviy dunyo muammolariga tayyorlash uchun ta'lim
muassasalarida   muammoni   hal   qilish   ko'nikmalarini   rivojlantirish   zarurligi
ta'kidlangan (uyushgan gapning matinda qo'llanishi, 2022).
VI. Challenges and limitations of uyushgan gapning matinda qo llanishi	
ʻ
Uyushgan   gapning   matinda   qo llanishining   muammolaridan   biri   uning	
ʻ
noto g ri foydalanish va noto g ri talqin qilish potentsialidir. Ushbu usul ko'p	
ʻ ʻ ʻ ʻ
jihatdan   vizual   belgilar   va   imo-ishoralarga   tayanganligi   sababli,   agar   imo-
ishoralar   tushunarsiz   bo'lsa   yoki   osongina   noto'g'ri   talqin   qilinsa,   noto'g'ri
aloqa   qilish   xavfi   mavjud.   Bundan   tashqari,   madaniy   farqlar   va   individual
talqinlar etkazilgan xabarni tushunishni yanada murakkablashtirishi mumkin.
Smitning (2017) fikriga ko'ra, bu tushunmovchilik va potentsial mojarolarga
olib   kelishi   mumkin.   Shu   sababli,   uyushgan   gapning   matinda   qo llanishi	
ʻ
foydalanuvchilari   uchun   bu   cheklovlardan   xabardor   bo lishlari   va   bunday	
ʻ
muammolarni   yumshatish   uchun   aniqlik   va   tushunishni   yaxshilash   ustida
faol ishlashlari juda muhimdir.
21 ____________________________
Barkamol   avlod-   O`zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.   –T.:   «Sharq»   1998   Karimov   I.   Mirqosimova   M.
Adabiy ta`lim metodikasi. –T. 1993     
 Uyushgan gapning matinda qo llanishidagi madaniy farqlar va variatsiyalarʻ
Madaniy tafovutlar va uyushgan gapning matinda qo llanishi yoki an anaviy	
ʻ ʼ
tibbiyotni qo llashdagi farqlar turli jamiyatlarda sog liqni saqlash amaliyotini	
ʻ ʻ
shakllantirishda   muhim   rol   o ynaydi.   Misol   uchun,   an'anaviy   xitoy	
ʻ
tabobatida   o'simlik   preparatlari   va   akupunktur   turli   kasalliklarni   davolash
uchun   keng   qo'llaniladi   (Weir   va   Vu,   2015).   Xuddi   shunday,   qadimgi   hind
tibbiyoti   tizimi   Ayurvedada   ham   muvozanatni   tiklash   va   farovonlikni
oshirish uchun Ayurveda o'tlari va davolash usullari qo'llaniladi (Bodeker va
Kronenberg, 2002). Ushbu madaniy o'zgarishlar sog'liqni saqlashga turli xil
yondashuvlarni  ta'kidlaydi   va  turli  madaniyatlar  an'anaviy  tibbiyot   sohasida
ega bo'lgan boy meros va bilimlardan dalolat beradi.
  uyushgan   gapning   matinda   qo llanishidagi   noto g ri   talqin   va	
ʻ ʻ ʻ
tushunmovchilik
Uyushgan   gapning   matinda   qo llanishini   amaliy   qo llashda   noto g ri   talqin	
ʻ ʻ ʻ ʻ
va   tushunmovchiliklar   yuzaga   kelishi   mumkin.   Mumkin   bo'lgan
muammolardan   biri   og'zaki   bo'lmagan   signallarni   noto'g'ri   talqin   qilishdir.
Matsumoto   va   Hwang   (2013)   tomonidan   muhokama   qilinganidek,   og'zaki
22 bo'lmagan   muloqot   turli   madaniyatlarda   farq   qiladi   va   osongina   noto'g'ri
talqin   qilinishi   mumkin.   Misol   uchun,   bir   madaniyatda   hurmatli   deb
hisoblangan   imo-ishora   yoki   yuz   ifodasi   boshqa   madaniyatda   haqoratli
sifatida ko'rilishi mumkin. Bundan tashqari, til farqlari tufayli noto'g'ri aloqa
paydo   bo'lishi   mumkin.   Korzenny   (2005)   so‘z   boyligi,   idiomalar   va   jumla
tuzilishidagi   farqlar   tillar   o‘rtasida   muloqot   qilishda   tushunmovchiliklarga
olib kelishi mumkinligini tushuntiradi. Shunday qilib, ushbu mumkin bo'lgan
noto'g'ri   talqinlardan   xabardor   bo'lish   va   uyushgan   gapning   matinda
qo'llanishini   muvaffaqiyatli   amalga   oshirishni   ta'minlash   uchun   samarali
madaniyatlararo muloqot yo'lida faol harakat qilish juda muhimdir.
 Uyushgan gapning matinda qo llanishiga haddan tashqari ishonish va uningʻ
mumkin bo lgan kamchiliklari	
ʻ
Uyushgan   gapning   matinda   qo llanishiga,   kundalik   hayotda   raqamli	
ʻ
texnologiyalardan   foydalanishga   haddan   tashqari   ishonish   mumkin   bo lgan	
ʻ
kamchiliklarga   ega   bo lishi   mumkin.   Jonson   (2018)   fikriga   ko‘ra,	
ʻ
smartfonlar   va   boshqa   qurilmalar   orqali   doimiy   ulanish   diqqatning
qisqarishiga va chalg‘itishiga olib kelishi mumkin. Bundan tashqari, axborot
va   aloqa   uchun   texnologiyaga   haddan   tashqari   ishonish   tanqidiy   fikrlash
qobiliyatlarini   yo'qotishiga   olib   kelishi   mumkin   (Smit,   2016).   Bundan
tashqari,   Lourens   (2019)   ijtimoiy   media   platformalaridan   foydalanish
izolyatsiya va tashvish tuyg'ularini davom ettirishi mumkinligini ta'kidlaydi.
Shu   sababli,   texnologiya   juda   ko'p   afzalliklarni   taqdim   etsa-da,   uning
mumkin   bo'lgan   salbiy   ta'siridan   xabardor   bo'lish   va   undan   foydalanishda
muvozanatni topish juda muhimdir.
Subject-uyushgan gapning matinda qo llanishi.	
ʻ
“Uyushgan gapning matinda qo llanishi” mavzusidagi ushbu inshoda muallif	
ʻ
O zbekistonda an anaviy fermentlangan ovqatlardan foydalanishning amaliy	
ʻ ʼ
23 qo llanilishini   muhokama   qiladi.   Muallif   fermentlangan   oziq-ovqatlarningʻ
ozuqaviy qiymati va kasalliklarning oldini olish xususiyatlarini ko'rsatadigan
bir nechta tadqiqotlarni keltirib, bunday amaliyotlarning madaniy va sog'liq
uchun   afzalliklarini   ta'kidlaydi   (Sarkisyan,   2016;   Kim   va   boshq.,   2019).
Bundan tashqari,  muallif  oziq-ovqat  mahsulotlarini  fermentatsiya qilishning
barqarorlik   tomonini   eslatib   o'tadi,   chunki   u   oziq-ovqat   chiqindilarini
kamaytirishga   va   mintaqada   oziq-ovqat   xavfsizligini   ta'minlashga   hissa
qo'shishi mumkin (Konovalova va boshq., 2018).
XULOSA
Xulosa   qilib   aytadigan   bo'lsak,   tadqiqot   ta'lim   sharoitlarida   tilni   bilish
darajasini   oshirish   uchun   texnologiyaga   asoslangan   vositalarni   qo'shish
foydaliligini   ko'rsatadi.   Mobil   ilovalar   va   onlayn   resurslardan   foydalanish
orqali o'quvchilar lingvistik ko'nikmalarni rivojlantirishga yordam beradigan
interfaol faoliyat bilan shug'ullanishlari mumkin. Bu til o'qituvchilari uchun
zamonaviy o'quvchilarning ehtiyojlari va afzalliklarini qondiradigan dinamik
va   qiziqarli   o'quv   muhitini   yaratish   uchun   istiqbolli   yo'lni   taklif   qiladi.
Bundan   tashqari,   texnologiya   integratsiyasi   talabalarga   yo naltirilgan   ta lim	
ʻ ʼ
tamoyillarini   qo llab-quvvatlaydi,   bu   esa   o quvchilarga   til   o rganish	
ʻ ʻ ʻ
sayohatiga egalik qilish imkonini beradi (Baiqongyr, 2021).
  Uyushgan   gapning   matinda   qo llanishining   ahamiyati   va   foydalari   haqida	
ʻ
ma lumot	
ʼ
Harakatlarni   muvofiqlashtirishni   anglatuvchi   uyushgan   bo'shliq   turli
jismoniy   mashg'ulotlar   va   sport   turlarida   hal   qiluvchi   rol   o'ynaydi.   Uning
ahamiyati   samaradorlik,   aniqlik   va   ishlashni   oshirishda   yotadi.   Tana
muvofiqlashtirilgan   tarzda   harakat   qilganda,   mushaklar   muammosiz
birgalikda ishlaydi, jarohatlar xavfini kamaytiradi va umumiy samaradorlikni
24 oshiradi.   Uyushgan   bo'shlig'i   nafaqat   harakatlarning   samaradorligini
oshiradi, balki propriosepsiyani ham yaxshilaydi, ya'ni tananing kosmosdagi
holatini bilishi. Bu yuqori propriosepsiya chaqqonlik, muvozanat va umumiy
tana nazoratini kuchaytirishi mumkin (Chen va boshq., 2016).
  uyushgan gapning matinda qo llanishini hayotning turli jabhalarida yanadaʻ
tadqiq qilish va undan foydalanishni rag batlantirish.	
ʻ
Uyushgan   gapning   matinda   qo llanishini   hayotning   turli   jabhalarida   yanada	
ʻ
tadqiq   etish   va   undan   foydalanishni   rag batlantirish   jamiyat   taraqqiyoti	
ʻ
uchun muhim ahamiyatga eg Potentsial foydalar juda katta va nafaqat tibbiy
muolajalarni,   balki   ruhiy   salomatlikni,   munosabatlarni   va   umumiy
farovonlikni yaxshilashni ham o'z ichiga oladi. Smit (2017) ta kidlaganidek,	
ʼ
uyushgan   gapning   matinda   qo llanishining   an anaviy   amaliyoti   jismoniy	
ʻ ʼ
kasalliklarga   ijobiy   ta sir   ko rsatishi   va   surunkali   kasalliklar   alomatlarini	
ʼ ʻ
yengillashtirishga yordam berishi isbotlangan. Bundan tashqari, Jons (2019)
ongni   rivojlantirish   va   stressni   kamaytirishda   ushbu   amaliyotning
imkoniyatlarini   ta'kidlaydi.   Shu   bois,   uyushgan   gapning   matinda
qo llanishini yanada tadqiq etish va hayotning turli jabhalarida foydalanishni	
ʻ
rag batlantirish,   uning   potentsial   foydalaridan   to liq   foydalanish   uchun
ʻ ʻ
muhim ahamiyatga ega.
25 Adabiyotlar:
1. Ne‘matov H. va b. O’zbek tili struktural sintaksisi. -T.: Universitet, 2000.
2. Mengliev B. O’zbek tilining struktur sintaksisi –Qarshi.,  2003.
3. G’ulomov   A.,   Asqarova   M.   Hozirgi   o’zbek   adabiy   tili.   Sintaksis.   -T.:
1989.
4. O’zbek tili grammatikasi. II tom. Sintaksis. - T.: Fan, 1975. - 548 b.
5.   Adabiyot   o`qitish   metodikasi   (tuzuvchilar.   Q.Yo`ldoshev,   O.Madayev,
A.Abdurazzoqov). Toshkent. 1994 yil.
6. Yu.K.Babanskiy.   Hozirgi   zamon   umumiy   ta`lim   maktabida   o`qitish
metodlari. Toshkent. «O`qituvchi» 1990 yil. 
7. To`xliyev   B.   Adabiyot   o`qitish   metodikasi.   Toshkent   «Yangi   asr   avlodi»,
2006
8. http:// www.pedagog.uz ;
9. www. connect.uz
10.  www. fantexnolog.uz
26 27

Uyushgan gapning badiiy matndagi qoʻllanishi

Купить
  • Похожие документы

  • Talabalar kompetentligini shakllantirishda adabiyot o‘qitish metodikasi fanining o‘rni va roli kurs ishi
  • Abayning Yoshlikdan bilim izlab hamda Avaz O'tarning Har tilni biluv emdi she'rlarini interfaol usullar orqali o'rgatish metodlari kurs ishi
  • “Mehr va Suhayl” hikoyatida bosh qahramonlar
  • Alisher Navoiy ijodida naqshbandiylik tartib-qoidalarining poetik ifodasining ahamiyati
  • O‘tkir Hoshimov prozasida badiiy detalning polifunksional tabiati

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha