V.V. Bartold asarlarida turkiy xalqlar tarixining yoritilishi

V.V. BARTOLD ASARLARIDA TURKIY XALQLAR TARIXINING
YORITILISHI
MUNDARIJA
KIRISH
I   BOB.   O‘RTA   OSIYO   VA   XUROSON   HUDUDLARINING
O‘RGANILISHIDA   AKADEMIK   V.V.BARTOLDNING   ASARLARNING
AHAMIYATI
1.1.  Akademik V.V. Bartold hayoti va ilmiy faoliyati
1.2. V.V. Bartoldning Markaziy Osiyoga birinchi ilmiy safari
II   BOB.   V.V.   BARTOLD   ASARLARIDA   O‘RTA   OSIYOLIK
ALLOMALARNING ASARLARINING O‘RNI VA TARIXSHUNOSLIGI.
2.1. Bartold asarlarining Markaziy Osiyoni o‘rganishdagi qo‘shgan hissasi
2.2. Afrosiyobning ochilishi va Amudaryo masalasi
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR VA MANBALAR RO‘YXATI KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Prezidentimiz   ta’kidlaganidek:   “Farzandlarimiz
maktabdan   qanchalik   bilimli   bo‘lib   chiqsa,   yuqori   texnologiyalarga   asoslangan
iqtisodiyot   tarmoqlari   shuncha   tez   rivojlanadi,   ko‘plab   ijtimoiy   muammolarni
echish   imkoni   tug‘iladi.   Shunday   ekan,   Yangi   O‘zbekiston   ostonasi   maktabdan
boshlanadi desam, o‘ylaymanki, butun xalqimiz bu fikrni qo‘llab-quvvatlaydi”. 1
 
“Professor-o‘qituvchilarning   eng   muhim   vazifasi   -   yosh   avlodga   puxta
ta’lim   berish,   ularni   jismoniy   va   ma’naviy   etuk   insonlar   etib   tarbiyalashdan
iboratdir”.   Hayotimizning   barcha   sohalari   kabi   ta’lim   tizimini   ham
modernizatsiyalash   bugungi   kunning   eng   dolzarb   masalalaridan   biri   bo‘lib
qolmoqda.   Innovatsion   ta’lim   muhitini   yaratish,   uni   xalqaro   andozalarga   to‘liq
mosligini   ta’minlash   yoshlarimizni   bugungi   tez   o‘zgaruvchan   ijtimoiy   hayotga
muvaffaqiyatli  ijtimoiylashtirishning   muhim   omilidir.  “Kadrlar  tayyorlash   milliy
dasturi»ni amalga oshirish uzluksiz ta’lim tizimining tuzilmasi hamda mazmunini
zamonaviy   fan   yutuqlari   va   ijtimoiy   tajriba   asosida   takomillashtirishni   ko‘zda
tutadi.   Buning   uchun,   avvalo,   barcha   ta’lim   muassasalaridagi   dars   jarayonlarini
ilg‘or,   ilmiyuslubiy   jihatdan   asoslangan   zamonaviy   uslubiyot   bilan   ta’minlash
lozim.   Yosh   avlodga   ta’lim-tarbiya   berishning   maqsadi,   vazifalari,   mazmunini
yangilash   tizimi   oldida   turgan   dolzarb   muammolardan   biri   hisoblanadi.
Barchamiz bugun chuqur anglab oldik-faqatgina zamonaviy asosda ta’lim-tarbiya
olgan,   jahonning   manaman   degan   mamlkatlaridagi   tengdoshlari   bilan   bellasha
oladigan, jismoniy va ma’naviy jihatdan barkamol yoshlar biz boshlagan ishlarni
munosib davom ettirish va yangi bosqichga ko‘tarishga qodir bo‘ladi. 
“Mustaqilligimizning   dastlabki   kunlaridanok  ajdodlarimiz   tomonidan   ko‘p
asrlar   mobaynida   yaratib   kеlingan   g’oyat   ulkan,   bеbaho   ma'naviy   va   madaniy
mеrosni tiklash davlat siyosati darajasiga ko‘tarilgan nihoyat muhim vazifa bo‘lib
qoldi». Mustaqillikga erishgan kundan boshlab O‘rta Osiyo, shu jumladan o‘zbek
xalqi   tarixini   haqqoniy   va   ob’yiktiv   tarzda   urganishga   katta   etibor   berila
1
 Mirziyoyev.Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga quramiz. – Тоshkent: 
O‘zbekiston,   2017. – 456 b.
2 boshlandi. Shu o‘rinda mahalliy mualliflar tomonidan yaratilgan asarlar bilan bir
qatorda   chet   el   olimlari,   sharqshunos   va   tarixchilari   tomonidan   yaratilgan
vatanimiz   tarixiga   oid   asarlar   chuqur   tahlil   qilinib   urganilmoqda.   Vatanimiz
tarixini   yoritishda   rus   tarixchi   va   sharqshunoslarining   asarlari   muhim   tarixiy
manba bo‘lib xizmat qilib kelmoqda. Shu jumladan rus tarixchilaridan akademik
Vasiliy   Vladimirovich   Bartoldning   ishlari   a’loxida   manba   sifatida   tahlil   qilinib
urganilmoqda.     Mazko‘r   diplom   ishida   akademik   Vasiliy   Vladimirovich
Bartol’dning   vatanimiz   tarixini   yoritishdagi   ilmiy   ishlari   va   uning   hayotiy
faoliyatiga bag’ishlandi. 2015 yilda yirik sharqshunos olim Vasiliy Vladimirovich
Bartol’dning   tug’ilganiga   146   yil   to‘ldi.   Akademik   V.   V.   Bartol’dning   Sharq
tarixiga  va   ayniqsa,  O‘rta  Osiyo  xalqlari   tarixiga   oid  asarlari  keng   shuhrat   topdi
va   sharqshunoslikdagi   erishgan   o‘lkan   yo‘tuqlarni   bo‘tun   dunyoga   namoyish
qildi.
Mavzuning   o‘rganilganlik   darajasi.   Akademik   V.   V.   Bartold   hayoti
fanning rivojlanishida, Sharq xalqlarining boy tarixiy o‘tmishini o‘rganish yo‘lida
qilingan   fidokorona   mehnatning   yorqin   namunasidir.   O‘zbek   xalqi,   O‘rta   Osiyo
va   Qozogiston   xalqlari   V.   V.   Bartoldning   yorqin   xotirasini   abadiy   yodda
saqlaydilar.   Bartol’dning   sobiq   ittifoq   davrida   bosilib   chiqqan   sharxshunoslikka
oid   asosiy   nashrlarda   aktiv   qatnashishi   va   samarali   ilmiy-adabiy   faoliyati,
ayniqsa,   ko‘zga   yaqqol   tashlanadi.   “Akademik   V.   V.   Bartold   asarlarining
ro‘yxati”   dan   ma`lum   bo‘lishicha   (bu   ro‘yxat   1892   yildan   to   1930   yilgacha
yozilgan   asarlarni   o‘z   ichiga   olgan   bo‘lib,   olimning   shaxsan   ko‘zatuvi   va
qo‘shimchalari   bilan   tuzilgan),   uning   350   ta   asosiy   asarlaridan   136   tayin   sobiq
ittifoq xokimiyati davrida 1918-1930 yillar mobaynida nashr etilgan. Shuningdek,
T .S. Saidqulov 2
, В.А. Ahmedov 3
, K.Sh. Shoniyozov 4
, A. Murodov 5
.      Asarlarida
ham Bartold ijodidan foydalanib kelishgan.
2
 Saidqulov T .S . O'rta Osiyo xalqlari tarixining tarxnavisligidan lavhalar. — Toshkent: O'qituvchi, 1993.
3
 Ahmedov  В . А . Tarixdan saboqlar. — Toshkent: O‘qituvchi, 1994.  
4
 Shoniyozov K.Sh. O‘zbek xalqining shakllanish jarayoni. —  Toshkent: Sharq, 2001.
5
 Murodov A. O‘rta Osiyo xattotlik san’ati tarixidan. — Toshkent: Fan, 1971.
3 Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari.   V.   V.   Bartold   hayoti   va   ilmiy
faoliyatining   katta   bir   davri   Turkiston,   xususan   O‘zbekiston   va   Toshkent   bilan
bog’liq. U faqat 1893—1928 yillar orasida Toshkentga yetti marta kelib ketdi va
uning   har   bir   safari   katta,   ko‘p   hollarda   yechimini   kutib   yotgan   ilmiy   va   ilmiy-
tashqiliy   masalalar   bilan   bog’liq   edi.   Ushbu   ma’lumotlardan   kelib   chiqadigan
bo‘lsak,   Bartoldning   ijodini   o‘rganish   tarixchi   olimlar   ijodi   uchun   muhim
ahamiyat kasb etadi.
Kurs   ishining   obyekti   va   predmeti.   Kurs   ishimiz   obyekti   sifatida   V.V.
Bartold   asarlarida   turkiy   xalqlar   tarixining   yoritilishi   mavzusini   olishimiz
mumkin.   Ushbu   mavzu   haqida   yozilgan   maqolalar,   ilmiy   ish   va   izlanishlar   kurs
ishimiz predmeti hisoblanadi.
Kurs   ishining   nazariy-uslubiy   asoslari.   Mavzuni   o‘rganish   jarayonida
Markaziy Osiyo tarixiga oid muhim manba hisoblangan Bartoldning asarlari ilmiy
jihatdan   yoritildi.   Mazkur   mavzudan   oliy   o`quv   yurtlari,   akademik   litsey   va
maktablarda   Markaziy   Osiyo   hududini   tarixiy   manbalar   asosida   o‘rganish
jarayonida foydalanish mumkin.
Kurs   ishining   ilmiy   yangiligi   va   ahamiyati.   Markaziy   Osiyoni
o‘rganishda   salmoqli   ishlarni   amalga   oshirgan   Bartoldning   tarixan   boy   hudud
hisoblangan   ushbu   yerlarni   o‘rganishdagi   ilmiy   ishlari   diqqatga   sazovordir.   Shu
boisdan ham bu hudud haqida ko‘plab manbalar va qator hujjatlar hozirga qadar
o‘rganilib   kelinadi.   Ushbu   jarayonni   yoritib   beruvchi   ishimiz   o‘quvchi   va
talabalar   uchun   keltirilgan   mavzu   yuzasidan   maxsus   kerakli   qo‘llanma   bo‘lib
xizmat qilishi mumkin.
Kurs   ishining   tuzilishi   va   hajmi.   Kurs   ishi   kirish,   ikkita   bob,   to‘rtta
paragraf,   xulosa,     mavzuga   doir   ilovalar   hamda   foydalanilgan   manba   va
adabiyotlar ro‘yxatidan  iborat.
4 I BOB. O‘RTA OSIYO VA XUROSON HUDUDLARINING
O‘RGANILISHIDA AKADEMIK V.V. BARTOLDNING
ASARLARNING AHAMIYATI
1.1 Akademik V.V. Bartold hayoti va ilmiy faoliyati
Vasiliy   Vladimirovich   Bartold   (1869-yil   3-noyabr   –   Peterburg   –   1930-yil
19-avgust)   —   sharqshunos.   Rossiya   FAning   akademik   (1913).   Peterburg
universiteti   sharq   tillari   fakultetini   tamomlagan   (1891).   Bartold   O rta   Osiyogaʻ
birinchi marta 1893-yilda kelgan. Keyinchalik bir necha bor Toshkentda bo lgan.	
ʻ
Toshkentdagi   Turkiston   arxeologiya   havaskorlari   to garagi   tashkilotchilaridan	
ʻ
biri. U Fanlar akademiyasi sharqshunoslar kollegiyasining doimiy raisi, Turkiston
xalq   universitetining   faxriy   a zosi   (1918),   Turkshunoslik   qo mitasining   rahbari	
ʼ ʻ
(1928–1930).   Moddiy   madaniyat   tarixi   Davlat   akademiyasi   raisi   o rinbosari,	
ʻ
"Eron"   ilmiy   jurnalning   muharriri.   Bartold   Yaqin,   O rta   Sharq,   ayniqsa   O rta	
ʻ ʻ
Osiyo   va   Arab   xalifaligi,   islom   tarixi,   turkiy   xalqlar   tarixi,   filologiyasi   va
etnografiyasi, Afg onistan, Eron, Kavkaz orti va qisman Xitoy tarixiga oid asarlar	
ʻ
yozgan. Nashr qilingan 685 asaridan 320 tasi O rta Osiyo tarixiga bag ishlangan.	
ʻ ʻ
Bartold   Sho ro   Sharqidagi   xalqlarning   alifbosini   arabchadan   lotinchaga	
ʻ
o tkazishda   faol   qatnashdi.   Uning   ko pgina   asarlari   o zbek,   tatar,   qirg iz,   turk,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
fors,   arab,   ingliz,   nemis   va   fransuz   tillarida   nashr   qilingan.   "Islom
ensiklopediyasi"da   246   maqolasi   bilan   qatnashgan.   Bartold   O rta   Osiyo   xalqlari	
ʻ
tarixi, etnologiyasi va psixologiyasini chuqur o rgangan olim bo lsada, Turkiston	
ʻ ʻ
xalqi   madaniyatini   ob yektiv   va   haqqoniy   baholay   olmadi,   ma lum   darajada   uni	
ʼ ʼ
kamsitdi.   Bu   uning   "Ulug bek   va   uning   davri"   asarida   aniq   seziladi.   Chunki	
ʻ
Bartold   chor   Rossiyasi   mustamlakachiligining   ideologi   edi,   u   yevropaliklarning
osiyoliklardan   ustunligi   g oyasini   olg a   surdi   va   shu   ustunlikni   ilmiy   va
ʻ ʻ
mafkuraviy jihatdan asoslashga xizmat qildi. 6
6
 Axmedov B. Таriхdan saboqlar -Т., 1996i. 7.Bronshtein А. “Меtodika istoricheskogo issledovaniya”. Rostov, 
1971. B.113.
5 V.   V.   Bartoldning   “Mo‘g‘ullar   bosqini   davrida   Turkiston”   nomli   klassik
asarining (1963 yilgi) nashriga yozilgan so‘z boshisida Bartold ulug‘ tarixchi deb
ta`riflangan   edi.   V.   V.   Bartoldning   hayot   yo‘li   o‘z   mazmuniga   ko‘ra,   yo‘qsak
iqtidorli va ko‘p qirrali olim faoliyatining tashkil topishi va rivojlanishining tipik
namunasidir.   Yo‘qsak   qattiyatlilik,   halollik   va   fikrlashda   dadillik,   o‘ziga   va
o‘zgalarga   nisbatan   qattiq   talabchanlik   xususiyatlariga   ega   bo‘lgan   inson
Bartoldning   ichki   dunyosi   ancha   mo‘rakkabdir.   Bartold   doimo   vaqtni   qattiq
hisobga   olar,   o‘zining   bo‘tun   kuch   va   quvvatini   ilmiy   ishlarga   bag‘ishlab,   har
soat, har daqiqani unumli foydalanishga tirishardi. U nihoyatda ser g‘ayrat odam
edi.   Bartoldning   shogirdi   professor   A.Yu.   Yakubovskiy   ustozi   to‘g‘risida:   “u
naqilga aylanib ketgan zo‘r xotiraga va o‘zini soat yanglig‘ aniq harakat qiladigan
mexanizmga aylantirib yuborgan ishchanlik qobiliyatiga ega edi», — deb eslaydi.
Bartold keraksiz mavzulardagi tutriqsiz gap-so‘zlarni yomon ko‘rar, fan olamida
daydib   yurgan   tasodifiy   kishilarga   munosabati   keskin   va   mo‘rosasiz   edi.
(Akademik   N.   Yakubovskiy,   Bartol’d   hech   kimning,   agar   u   o‘zining   tug‘ishgan
birodari bo‘lsa ham  munofiqligini sira kechirmasdi, deb yozadi). Bartoldning oq
ko‘ngil, qalbi ochiq, kamtar, ilmdagi o‘z safdoshlariga sodiq do‘st, yosh olimlarga
g‘amxo‘r ustoz bo‘lgan chin inson ekanligini har kim ham darhol bilib ololmasdi
(«Ish sohasida,— deb eslaydi professor V.F.Minorskiy,— Bartold bilimdon, sodiq
do‘st   hamda   birovning   talant   va   tashabbusini   birinchi   bo‘lib   qo‘llab
quvvatlaydigan   kishi   edi”).   Bartoldning   olim   sifatidagi   butun   ongli   hayoti
o‘zining aql-zakovati va kuch-quvvatini bir umrga o‘zi tanlab olgan ilm sohasiga
baxshida   etishning  yorqin  namunasidir.   Vasiliy  Vladimirovich  Bartold  1869-  yil
3-noyabrda   Peterburgda   “burjua   oilasi”da   dunyoga   keldi.   Uning   otasi   aslida
Rigalik   bo‘lib,   birja   dalloli   edi,   onasi   Peterburgdagi   bir   bank   xo‘jayinining   qizi
bo‘lgan. V. V. Bartoldning eslashicha, otasidan meros qolgan mablag‘ uning ilm
bilan   mashg‘ul   bo‘lish   va   o‘z   ma`lumotini   oshirish   hamda   ilm   yo‘lidagi
sayohatlar   uchun   kerak   bo‘lgan   barcha   xarajatlarning   yuziga   borib   o‘tirmaslik
imkonini   bergan.   V.   V.   Bartol’d   maktabda   o‘qib   yurgan   chog‘laridayoq   Shrq
xalqlari tarixi bilan qiziqib qoldi. 1887- yilda u Peterburgdagi 8-gimnaziyani oltin
6 medal bilan tamomlaydi. Usha yilning kuzida Peterburg universiteti Sharq tillari
fakul’tetining   arab-fors,   turk,   tatar   bo‘limiga   o‘qishga   kiradi.   Bu   erda   u   usha
zamonning   ko‘zga   ko‘ringan   sharqshunos   olimlari   N.I.Veselovskiy,
K.P.Patkanov,   V.   D.   Smirnov,   V.   R.   Rozen   kabilardan   leksiya   tinglaydi.
Universitetda  V. V.  Bartoldning ilmiy qiziqishlari   asosan,   Yaqin va  O‘rta  Sharq
mamlakatlarining o‘rta asr tarixiga qaratildi. Olimning aytishiga qaraganda, uning
tarixga qiziqishini oila a`zolari ham ma`qullashgan. Otasining ma`lumoti keng (u
usha   zamon   kommersiya   bilim   yo‘rtini   tugallagan   edi)   bulmasa   ham,   ilmning
qadriga yetar, o‘g‘lining bolalarcha bajargan dastlabki sodda tajribalarini, undagi
tarixchiga xos uncha- muncha talant uchqunlarini ko‘rib, o‘g‘lining ilmga bo‘lgan
intilishlarini qo‘llab-quvvatlaydi. 7
Yosh olimning diqqatini, ayniqsa, O‘rta Osiyo ko‘proq o‘ziga tortdi. sakkiz
million   nafar   (XIX   asr   oxirlaridagi   hisob   bo‘yicha)   aholisi   bo‘lgan   bu   bepoyon
mamlakatni   chor   hukumati   rus   kapitalistlari   va   pomeshchiklrining
mustamlakasiga   aylantirgan   edi.   O‘rta   Osiyo   mehnatkash   ommasi   chor
mustamlakachilarining,   savdogar   va   boshqa   tekinxo‘rlarning,   shuningdek,
mahalliy ekspluatatorlarning zulmi ostida ezilib keldi. O‘rta Osiyo o‘sha vaqtlarda
iqtisodiy   va   texnik   jixatdan   qaloq   va     xalqi   huquqsiz,   qashshoq   bir   o‘lka
hisoblanardi. Lekin, ayni zamonda, u turli-tuman tabiiy imkoniyat va boyliklarga:
serhosil   vohalar,   bepoyon   dasht   va   cho‘llar,   baland   tog‘lar,   yashnagan   vodiylar,
Sirdaryo va Amudaryo kabi daryolar hamda boshqa ko‘p narsalarga ega edi. O‘rta
Osiyoning   yer   osti   boyliklari   qariyb   tekshirilmagandi.   Lekin   o‘sha   vaqtlarda
uncha-muncha ma`lum bo‘lgan konlar bu o‘lkaning neft, toshko‘mir, turli qurilish
materiallari,   nodir   metallar   kabi   ko‘pgina   qazilmalarga   boy   ekanidan   darak
berardi.
Rossiya,   Angliya,   Germaniya,   Fransiya,   Turkiya,   Misr   va   boshqa
mamlakatlarning   kutubxona   va   muzeylarida   O‘rta   Osiyoga   tegishli   qadimiy
qo‘lyozmalar   saqlangan   bo‘lib,   u   asarlarda   O‘rta   Osiyo   hududida   sodir   bo‘lgan
7
  Axmedov B. Таriхdan saboqlar -Т., 1996i. 7.Bronshtein А. “Меtodika istoricheskogo issledovaniya”. Rostov, 
1971. B.113.
7 tarixiy voqealar va bu yerda yashovchi xalqlarning hayoti va turmushi to‘g‘risida
boy ma`lumotlar keltirilgan. Ular orasida Xorazmiy, Beruniy, Rudakiy, Ibn Sino,
Navoiy,   Jomiy   va   boshqa   buyuk   olim,   mo‘tafakkir   va   shoirlarning   asarlari   ham
bor edi. Bu qo‘lyozmalarning bir qismi o‘sha vaqtlarda mutaxassislar  tomonidan
o‘rganilib,   nashr   etilgan   va   yevropa   tillariga   tarjima   qilingan   edi,   lekin
qo‘lyozmalarning   talay   qismi   qo‘l   urilmagan   holda   kutubxona   va   arxivlarda
«o‘lik yo‘q» bo‘lib qalashib yotardi. Yuzlab va minglab qo‘lyozmalar  esa  ayrim
shaxslarning   qo‘lida   bo‘lib,   bozorlarda   sotilar   va   ko‘pincha,   yuqolib   ketardi.
Shunday   qilib,   O‘rta   Osiyo   tarixi   bo‘yicha   umumlashtirilgan   katta   va   jiddiy
asarlar hali yaratilmagan edi. Bunday umumlashtirilgan asar yaratish uchun o‘sha
vaqtlarda olimlar qo‘lida faktik materiallar juda ham oz edi. 8
Shuningdek, Bartold Eduard Meyer (1855—1930), Teodor Nel’deks (1836
—   1930)   va   boqsha   taniqli   olimlarning   leksiyalarini   tinglashga   ham   muyassar
bo‘ladi.   Bartold   chet   ellarda   bo‘lgan   vaqtida   Sharq   tillari   bo‘yicha   o‘z   bilimini
oshirdi,   sanskrit   tilini   o‘rganishga   kirishdi,   Tabariy   va   boshqa   sharq   mualliflari
asarlari   asosida   O‘rta   Osiyo,   jumladan,   turklar   to‘g‘risidagi   ma`lumotlarni
o‘rgandi. Bartold o‘zining xorijiy mamlakatlardagi mashg‘ulotlari haqida ana shu
safarining   tashabbuskori   hisoblanmish   ustozi   Rozenni   muntazam   ravishda
xabardor qilib turdi.
Xorijiy   mamlakatlarga   qilingan   safar   jarayonida   O‘rta   Osiyo   to‘g‘risidagi
manbalarni   chuqur   o‘rganish   bilan   shug‘ullanish   zarur   degan   fikr   Bartoldni
butunlay   qamrab   olgandi.   «Tarixiy   rivojlanishning   yevropa   tarixi   uchun   ishlab
chiqilgan   qonuniyatlarini   yo‘llagan   holda,   qiyosiy   usul   yordamida   O‘rta   Osiyo
tarixining hali bir qismini o‘rganishga birorta kishi ham o‘rinib ko‘rmagan bo‘lsa
kerak,—   deb   yozgan   edi   Bartold   Rozenga   yo‘llagan   maktublaridan   birida,—
O‘rta Osiyo tarixidan jiddiyroq ilmiy kurs yaratishni hozir, tasavvo‘r qilish qiyin.
O‘z-o‘zidan   ma`lumki,   buni   (O‘rta   Osiyo   tarixini)   men   yarata   olmayman,   lekin
vujudga   kelishini   o‘z   asarlarim   bilan   (agar   ulmasam   va   salomat   bo‘lsam)   aqalli
8
 Лунин Б.В. Жизнь и деятельность академика Бартольда //Средняя Азия в отечественном востоковедении. 
Ташкент: Фан. 1981. – 223 с.
8 birmuncha   tayyorlab   ketish   umididaman».   Bartoldning   bu   maktub   alohida
diqqatga   sazovordir.   Birinchidan,   u   yigirma   uch   yashar   yosh   olim   tasavvo‘rida
O‘rta   Osiyo   va   umuman,   Sharq   tarixi   bo‘yicha   kelajakdagi   o‘z   tadqiqotlarining
vazifa va usullari hozirdayoq shakllana borayotganidan darak berardi. Chunonchi,
u   sharq   tarixini   o‘rganishda   tarixiy   rivojlanishning   yevropa   tarixi   uchun   ishlab
chiqilgan   qonuniyatlarni   qo‘llagan   holda   qiyosiy   usuldan   foydalanishni   o‘rtaga
tashlaydi.   Bu   qonuniyatlarni   sharq   tarixini   o‘rganishga   tadbiq   qilish   to‘g‘risnda
yosh olim  ilgari so‘rgan fikr  usha  vaqtlarda shubxasiz  progressiv  xarakterga ega
edi. Ikkinchidan, agar Bartoldning olim sifatidagi keyingi faoliyati nazarga olinsa,
mazkur   xat   o‘ziga   xos   bashorat   xarakteriga   ega   bo‘lganini   bilib   olish   mumkin.
Nihoyatda   kamtar   va   o‘ta   talabchan   Bartold   O‘rta   Osiyoning   ilmiy   tarixini
yaratish   vazifasi   o‘z   zimmasiga   tushishini   aslo   o‘ylamagan   va   bu   xususda   o‘z
vazifasini shu tarixning «vujudga kelishini aqalli birmuncha tayyorlash»dan iborat
deb  bilgan  edi.  Bartol’d  bu  vazifani   sharaf   bilan   va  o‘z  zamonasi  uchun  imkoni
bo‘lgan   maksimal   darajada   ado   etdi   (O‘rta   Osiyoning   chinakam   va   o‘zil-kesil
tarixi   esa   1917   yildan   so‘ngina   olimlarining   jamoaviy   kuch-g‘ayratlari   bilan
yaratildi ). 9
Bartold asarlari quyidagi to‘qqiz jildda o‘nta kitob bo‘lib nashriyotdan chiqdi:
   I jild. Mug‘ullar bosqini davrida Turkiston. 
     II jild. 1-qism. O‘rta Osiyo tarixi bo‘yicha umumiy ishlar. Kavkaz va Sharqiy
Yevropa tarixi bo‘yicha ishlar. 
   II jild. 2-qism. O‘rta Osiyo tarixining ayrim muammolari bo‘yicha ishlar. 
  III jild. Tarixiy geografiya bo‘yicha ishlar. 
    IV   jild.   O‘rta   Osiyo   va   unga   chegaradosh   bo‘lgan   mamlakatlarning
arxeologiyasi, numizmatikasi, epigrafikasi va etnografiyasi bo‘yicha ishlar. 
    V   jild.   Turkiy   va   mug‘ul   xalqlarining   tarixi   va   filologiyasi   bo‘yicha   ishlar.
Markaziy Osiyo va Uzoq Sharq tarixi bo‘yicha ishlar. 
  VI jild. Islom va arab xalifaligi tarixi bo‘yicha ishlar. 
9
  Axmedov B. Таriхdan saboqlar -Т., 1996i. 7.Bronshtein А. “Меtodika istoricheskogo issledovaniya”. Rostov, 
1971. B.113.
9   VII jild. Eron va Afroniston tarixi va filologiyasi bo‘yicha ishlar. 
  VIII jild. Manbashunoslik bo‘yicha ishlar. 
   IX jild. Sharqshunoslik tarixi bo‘yicha ishlar.
1.2.  V.V. Bartoldning Markaziy Osiyoga birinchi ilmiy safari
1893-yilda V. V. Bartold O‘rta Osiyoga birinchi ilmiy safar qiladi. Rassom
va   etnograf   S.   M.   Dudin   hamroh   bo‘lgan   ushbu   safardan   maqsad   «bu   o‘lkaning
o‘tmishi   to‘g‘risidagi   yozma   ma`lumotlarga   qo‘shimcha   ularoq   qadimiy   xalqlar
manzilgohlaridan   qolgan   izlar   to‘g‘risida   ma`lumotlar   to‘plash   hamda   qadimiy
shahar   va   istehkomlar   xarobalarining   mumkin   qadar   qisqacha   ta`rifini
keltirish»dan iborat edi. Usha vaqtlarda olimlarning O‘rta Osiyo bo‘ylab qiladigan
safari ma`lum o‘quv, jismoniy chidamlilik, yo‘lning xilma-xil azob-o‘qubatlarini
chidam   bilan   yenga   olish   talab   etiladigan   juda   mushkul   ish   ekaniga   qaramay,
Bartold o‘z oldiga qo‘ygan vazifani bajarishda nihoyatda g‘ayrat ko‘rsatdi.
(Bartold   Toshkentga   kelishi   bilan   Chimkent   —   Avliyoota   yo‘nalishi   va
undan   keyin   Talas   daryosi   (Oxum   degan   joydan   shimolga,   Dmitrievskoy
qishlog‘idan   janubga   tomon)   bo‘ylab   safarga   junadi.   Bu   yo‘nalish   yo‘lida
uchragan   bir   qancha   qadimgi   manzilgohlar   va   ayrim   yodgorliklar   ko‘zdan
kechirildi   va   tavsifi   yozib   olindi.)   Yo‘lda   sodir   bo‘lgan   baxtsiz   hodisa   (otdan
yiqilib   oyogi   sinadi)   sababli,   Bartold   Toshkentga   qaytishga   majbo‘r   bo‘ladi   va
shahardagi   harbiy   gospitalga   yotqiziladi.   U   Toshkentda   qishni   o‘tkazishga
majbo‘r bo‘ladi. Bu hol O‘rta Osiyoni o‘rganish sohasida mahalliy arboblar bilan
uzoq yillik aloqalarining boshlanishiga asos bo‘ldi. Bartold hayoti va faoliyatining
ana shu yillari to‘g‘risida alohida to‘xtalib o‘tish o‘rinli bo‘lar edi. Usha vaqtlarda
O‘rta Osiyoda madaniy kadrlar nihoyatda oz edi. Lekin vaqtning o‘tishi bilan ana
shu kam  sonli  mahalliy ziyolilar  orasidan  O‘rta Osiyoning tarixiy o‘tmishi  bilan
chuqur   va   beg‘araz   qiziquvchi   kishilar   guruhi   (mansabdorlar,   o‘qituvchilar,
vrachlar,   injenerlar   va   boshqa   soha   mutaxassislari)   vujudga   keldi.   Ular   qadimiy
10 yodgorliklarni (qo‘rg‘on, maqbaralarni, eski binolar xarobalarini) ro‘yxat qilish va
ularning   tavsifini   yozib   borish,   tasodifiy   topilmalarni   (tanga-chaqalar,   sopol   va
metall   buyumlar)   yig‘ish   va   saqlash,   xalq   afsonalari   va   o‘lkaning   o‘tmishi
to‘g‘risidagi   rivoyatlarni   yozib   borish   hamda   Sharq   qo‘lyozmalarini   o‘rganish
yo‘li bilan bu o‘lka to‘g‘risida zarur ma`lumotlar to‘plashga harakat qildilar. Ular
orasida   maxsus   tarixiy   tayyorgarlikka   ega   bo‘lgan   kishilar   nihoyatda   oz   edi.
Borlari   esa   havaskor   o‘lkashunoslar   edi,   xolos.   Shuning   uchun   ham   ular   g‘ayri
ixtiyoriy xatoliklardan, ishda sodir bo‘ladigan kustarchilikdan ularni ogohlantirib,
faoliyatlarini   to‘g‘ri   yo‘lga   yunaltirib   to‘ruvchi   mutaxassis   olimlarning   maslahat
va takliflariga hali juda muhtoj edilar. 10
Mahalliy   o‘lkashunoslar   Bartoldni   o‘zlarining   sodiq   va   sevimli   ustozi
hamda   rahbari   deb   qabul   qildilar.   Bartold   bilan   ular   orasida   mustahkam   ilmiy
aloqa   o‘rnatildi,   doimiy   yozishmalar   olib   borildi.   Bu   aloqalar   keyinchalik   ham
davom   etdi.   Shuni   ishonch   bilan   ta`kidlash   mumkinki,   yirik   olim   bilan   uning
kichik kasbdoshlari,   mahalliy o‘lkashunoslar,  jumladan, 1895  -yilda  Bartoldning
o‘z ko‘magi bilan Toshkentda vujudga kelgan Turkiston arxeologiya havaskorlari
tugaragi   a`zolari   o‘rtasidagi   yaqin   va   davomli   o‘zaro   foydali   hamkorlikning   bu
singari   boshqa   biror   namunasi   butun   vatan   o‘lkashunosligi   tarixida   ko‘rilmagan
edi.   Mazkur   ilmiy   o‘lkashunoslik   tugaragi   1917-yilgacha,   ya`ni   yigirma   yildan
ko‘proq   vaqt   davom   etib,   qadimgi   O‘rta   Osiyo   yodgorliklarini   hisobga   olish,
tavsiflash   va   ularni   o‘rganish   ishiga   ko‘p   hissa   qo‘shdi.   Bartoldning   mahalliy
sharqshunoslarga ko‘rsatgan yordami qanchalik zo‘r bo‘lganini, masalan, shunday
faktdan   bilish   mumkin.   O‘tgan   asrning   80-yillari   oxirlarida   taniqli   havaskor
sharqshunos   N. S. Likoshin  o‘rta  asr  tarixchisi   Abu Bakr  Muhammad  bin  Ja`far
an-Narshaxiyning   O‘rta   Osiyo   tarixi   bo‘yicha   eng   muhim   manbalardan   biri
hisoblangan   «Tarixi   Narshaxiy»   nomli   kitobini   forschadan   rus   tiliga   tarjima
qiladi.   Bu   kitob   Buxoro   tarixi   va   tarixiy   topografiyasi   bo‘yicha   juda   ko‘p
ma`lumotlarni o‘z ichiga olgan katta asar edi. Shuning uchun ham uning Likoshin
10
  Axmedov B. Таriхdan saboqlar -Т., 1996i. 7.Bronshtein А. “Меtodika istoricheskogo issledovaniya”. Rostov, 
1971. B.113.
11 tomonidan   tarjima   qilinganligi   mahalliy   ilmiy   hayotda   muhim   hodisa   va
Sharqshunoslik   tarixida   diqqatga   sazovor   voqea   bo‘ldi.   Likoshin   mazkur   asar
tarjimasiga   ko‘p   mehnat   sarflagan   bo‘lsada,   lekin   bu   ishning   barcha
qiyinchiliklarini   oxirigacha   yenga   olmadi.   Narshaxiy   tekstida   Likoshin
tushunolmagan ba`zi so‘zlar, iboralar hamda parchalar uchrardi. Bartold Likoshin
tarjimasini ma’qulladi va unga muharrir bo‘lishga rozi bo‘ldi. Tarjima 1897-yilda
Tashkentda   chop   etildi.   Bartold   Likoshin   tarjima   qilgan   mazkur   kitobni   tazfir
qilibgina   qolmay,   shu   bilan   birga,   Narshaxiy   asaridagi   murakkab   joylarning   rus
tiliga to‘g‘ri va aniq tarjima qilinishiga hamda uni ilmiy izohlar bilan to‘ldirishga
ham   yordam   qildi.   Tarjima   jarayonida   shunday   vaqtlar   ham   bo‘ldiki,   Likoshin
ayrim   mujmal   joylarga   duch   kelib   qolib,   tarjimani   davom   ettirishdan   voz
kechishga   borib   etadi.   Shunday   kezlarda   Bartold   Likoshinga   dalda   berib,
boshlagan   ishining   muvaffaqiyatli   tugallanajagi   to‘g‘risida   unda   ishonch
to‘g‘diradi.   Natijada   Bartoldning   o‘lkan   yordami   tufayli   tarjima   nashrga   tayyor
bo‘ladi. 11
Bartoldning   safardan   oldin   O‘rta   Osiyo   tarixiga   oid   yozma   manbalarni
sinchiklab   o‘rganib   chiqqanligi   hisobotning   yuksak   darajada,   sifatli   chiqishiga
sababchi   bo‘ldi.   Mana   u   manbalar:   xitoy   tarixchilarining   J-Degin,   YU.   Kloprot,
N.   Ya,Bichurin   tomonidan   to‘plangan   mo‘g‘ullargacha   bo‘lgan   davrga   oid
ma`lumotlari,   Syuan-Szan   sayohatlari,   IX—X   asrlardagi   arab   geograflarining
ma`lumotlari,   Xitoy   va   yevropa   sayyohlarining   mo‘g‘ullargacha   bo‘lgan   davrga
oid   ma`lumotlari,   «Mo‘g‘ullar   tarixi   bo‘yicha   musulmon   tarixchilarining
asarlari».   Bu   manbalar   ro‘yxatini   Bartold   o‘z   hisobotining   so‘z   boshisida
keltirgan.
1898-yilda V. V. Bartol’d «Yettisuv tarixidan ocherk» nomli asarini nashr
qildirdi. Bu asarda olim birinchi bo‘lib eradan avvalgi II asrdan to XVIII asrning
ikkinchi   yarmi   boshlarigacha   bo‘lgan   davrdagi   Yettisuv   tarixining   yig‘ma   va
ilmiy   jihatdan   aniq   mulohaza   berishga   intildi.   Bu   asar   Bartoldning   fikricha,   eng
11
  Лунин Б.В. Жизнь и деятельность академика Бартольда //Средняя Азия в отечественном востоковедении.
Ташкент: Фан. 1981. – 223 с.
12 muvaffaqiyatli   chiqqan   bo‘lib,   uning   ilmiy   ijodiyotida   ko‘zga   ko‘rinarli   o‘rinni
egalladi va hozirgi kungacha o‘zining  ilmiy ahamiyatini yo‘qotgani yo‘q.
Bartoldning   1896-yil   8-aprelda   universitetda   o‘qigan   birinchi   leksiyasi
«Chingizxon   imperiyasining   tashkil   topishi»   degan   mavzuga   bag‘ishlangan.   Shu
narsa   diqqatga   sazovorki,   yosh   olim   bu   imperiyaning   tashkil   topishiga   o‘z
leksiyasida   ayrim   mo‘g‘ul   hukmdorlari   va   ularning   guruhlari   manfaatining
xokimiyat   uchun   bo‘lgan   kurashda   o‘zaro   to‘qnashuvlariga   yoki   qabilalar   va
urug‘lar o‘rtasida yuz bergan ko‘rashlarga emas, balki ko‘proq, XII asr oxirlari va
XIII asr boshlarida mo‘g‘ul jamiyatning ichkarisida yuz bergan ijtimoiy-iqtisodiy
jarayonlarga,   ya`ni   sinfiy   ko‘rashlarga   bog‘lab   tahlil   qildi.   Bartoldning   fikricha,
Chingizxon   so‘zining   chin   ma`nosida   «xalq   rahbari»   emas,   u   vujudga   keltirgan
davlat   tuzumi   mutlaqo   aristokratik   xarakterga   ega   edi.   Temuchin   (Chingizxon)
o‘zini qo‘llab-quvvatlagan sahro aristokratlari (nuyonlar, ko‘chmanchi chorvador
a`yonlar)   ning   rahnamosi   va   ular   manfaatining   ifodachisi   bo‘lsa,   boylik   yoki
shon-shuhrat   emas,   balki   kundalik   tirikchilik   g‘amini   o‘ylagan   oddiy   xalq   esa
Jamirat   qabilasi   rahbarlaridan   biri   -   Deamuh   atrofiga   jipslashdi,   deb   ko‘rsatadi
Bartold. Bartoldning Chingizxon imperiyasi tashkil topishi sabablari to‘g‘risidagi
bu   qarashlari   uning   murakkab   va   kam   o‘rganilgan   masala   tahliliga     puxta   uylab
yondashganidan dalolat beradi. 12
Bartold   1365-yilgi   voqealar   tafsilotini   bayon   qiluvchi   bir   qancha   yozma
manbalarning   ma`lumotlaridan   foydalanib   (shu   vaqtgacha   bu   ma`lumotlar
yevropa   faniga   Juvayniy   asarlaridan   olingan   parchalardan   ma`lum   edi)   birinchi
bor   Samarqanddagi   sarbadorlar   qo‘zg‘olonining   paydo   bo‘lishi   va   borishining
keng   manzarasini   gavdalantirdi.   Bunda   u   mazkur   qo‘zg‘olonning   hech   qanday
diniy   sabablarsiz,   mahalliy   noib   va   uning   qarindoshlari   zulmi   natijasida   yuz
berganligini   ta`kidlaydi.   Bartol’dning   sarbadorlar   qo‘zg‘oloni   to‘g‘risidagi
maqolasi birinchi rus revolyutsiyasi boshlangan yillarda bosilib chiqdi. Maqolada
ijtimoiy   xarakterga   ega   bo‘lgan   bir   qator   iboralarning   («hunarmandlar   sinfidan
12
  Axmedov B. Таriхdan saboqlar -Т., 1996i. 7.Bronshtein А. “Меtodika istoricheskogo issledovaniya”. Rostov, 
1971. B.113.
13 chiqan   va   aslzodalar   quvg‘iniga   duchor   bo‘lgan   kishi»,   «ishchilar   sinfining
vakillaridan   biri»,   «studentlar   va   ishchilar   tomonidan   hokimiyatni   qo‘lga   olish»
singari) ishlatilishi, ehtimol, ma`lum darajada xuddi ana shu sharoit bilan bog‘liq
bo‘lgandir.   Lekin   shuni   ham   unutmaslik   kerakki,   «sinfiy   kurash»   kabi   iboralar,
hatto   Bartoldning   dastlabki   (1899   yillardagi)   asarlarida   ham   uchraydi.   Holbuki,
o‘sha   vaqtdardagi   ko‘pchilik   sharqshunos   olimlar   o‘tmishdagi   ozodlik
harakatlarini o‘rganishdan o‘zlarini chetga olishni afzal ko‘rdilar, ular inqilobdan
qo‘rqib, undan xazar qilishar, «sinfiy kurash», «xalq qo‘zg‘olonlari» va shu kabi
iboralarni tilga olmaslikka tirishar edilar. 13
13
  Лунин Б.В. Жизнь и деятельность академика Бартольда //Средняя Азия в отечественном востоковедении.
Ташкент: Фан. 1981. – 223 с.
14 II BOB .  V.V. BARTOLD ASARLARIDA O‘RTA OSIYOLIK
ALLOMALARNING ASARLARINING O‘RNI VA
TARIXSHUNOSLIGI.
2.1. Bartold asarlarining Markaziy Osiyoni o‘rganishdagi qo‘shgan hissasi
Bartold   har   tomonlama   chuqur   o‘rganib   chiqqan   bir   qancha   o‘rta   asr
mualliflarining   (Gardiziy,   al-G‘arnatiy.   Nasafiy,   Bakran,   Juvayniy,   Damdulloh
Qazviniy,   Hofiz   Abru   va   boshqalarning)   qo‘lyozma   asarlaridagi   O‘rta   Osiyo
tarixiga oid ma`lumotlarni o‘z  tadqiqotiga  asos qilib oladi.
Qo‘lyozmalar   ustida   ishlash   jarayonida   Bartoldning   ajoyib   iste`dodi   —
Sharq   qo‘lyozmalaridan   fan   uchun   eng   foydali   barcha   narsalarni   ajratib   ola
bilishdek hayratomuz qobiliyati yaqqol ko‘rindi. Bu narsa yuzaki qaraganda oddiy
bo‘lib   ko‘rinadigan   ish  emas,   aslo.   Chunki   mazkur   qo‘lyozmalarning   mualliflari
to‘rli xil madaniy va bilim darajasiga, saviyaga, his, did va kayfiyatga ega hamda
o‘z   zamonasi   voqeligiga   to‘rlicha   baho   beruvchi   kishilar   edi.   Lekin   bu
qiyinchilikning bir tomoni edi, xolos. Bundan tashqari, qo‘lyozmalarda muayyan
tarixiy voqealar to‘g‘risida, ma`lum bir davlat arbobi haqida va boshqa xususlarda
keltirilgan   ma`lumotlarning   hammasini   ham   to‘g‘ri   deb   bo‘lmasdi.   Aksincha,
qadimgi   qo‘lyozmalarda   faktik   ma`lumotlar,   aksari,   afsonalarga,   ishonchli
ma`lumotlar esa ishonib bo‘lmaydigan naqllarga qo‘shilib ketgan bo‘lardi. 
Ba`zan   qo‘lyozma   mualliflari   o‘z   ko‘zlari   bilan   ko‘rgan,   o‘zlari   yaxshi
bilgan   voqea-xodisalarni   yozsalar,   ba`zi   vaqtlarda   turli   voqealar   to‘g‘risida
birovlardan   eshitgan   narsalarini   yozishardi,   birovlar   esa   mazkur   ma`lumotlarni
o‘z   navbatida   boshqa   kishilardan   eshitgan   bo‘lardi.   Bundan   tashqari,   ko‘p
qo‘lyozmalar   ma`lum   vaqt   mobaynida   bir   emas,   bir   qancha   kishilar   tomonidan
kuchirilgan   va   buning   ustiga   qo‘lyozmaning   asl   nusxasi   emas,   ko‘chirilgan
nusxasi   bo‘lardi.   Bu   xildagi   qo‘lyozmalarda   ko‘pincha,   to‘rli   chalkashliklar   va
hatto   kuchiruvchilarning   o‘zlari   kiritgan   qo‘shimcha   va   tuzatishlar   uchrardi.
15 Shuningdek,   ayni   bir   voqea   turli   mualliflar   tomonidan   har   xil   bayon   etilgan,
shahar   va   qishloqlarning   nomlari   turlicha   ko‘rsatilgan   bo‘lib,   ularning   geografik
o‘rni   va   oralaridagi   masofa   taxminan   hamda   noaniq   keltirilgan   hollar   ham
uchraydi. 
Shunga   ko‘ra,   Sharq   qo‘lyozmalarini   o‘rganuvchi   olimlardan   qo‘lyozma
tekstlariga   tanqidiy   munosabatda   bo‘lish,   ularni   chuqur   rahlil   qila   bilish,   bir   xil
qo‘lyozmalardagi   ma`lumotlarni   boshqa   qo‘lyozmalarda   keltirilgan   ma`lumotlar
bilan sinchiklab solishtirish, to‘g‘ri narsalarni noto‘g‘ri narsalardan farqlay bilish,
ular   orasidan   muayyan   tarixiy   faktga   oid   bo‘lgan   eng   muhim   ma`lumotlarni
saralab   ola   bilish,   bir   muallif   ma`lumotlarini   boshqa   muallif   ma`lumotlari   bilan
to‘ldirish kabi mashg‘ulotlarning uddasidan chiqish talab qilinardi. 14
Bartold   tadqiqotchilarga   xos   barcha   xislatlarga   mukammal   ega   bo‘lgan
ajoyib olim edi. Shu tufayli u Turkistonning mo‘g‘ul bosqini davridagi murakkab
va kam tekshirilgan tarixini shu qadar yaxshi va ilmiy jihatdan asosli qilib yoritib
berishga   erishdi.   Bartold   “Mo‘g‘ullar   bosqini   davrida   Turkiston”   asarida
sharqshunos akademik S. F. Oldenburg so‘zlari bilan aytganda, ishda asoslilik va
bir ishni oxirigacha yetkazishga qobillik kabi o‘ziga xos xislatlari ochiq namoyon
bo‘lgan.   «Bu   asar   -   deydi   Oldenburg,—   hozirgacha   O‘rta   Osiyo   tarixi   bo‘yicha
asosiy   qo‘llanma   bo‘lib   kelmoqda».   Bartoldning   “Mo‘g‘ullar   bosqini   davrida
Turkiston”   mavzusidagi   dissertatsiyasini   yoqlash   marosimi   zo‘r   muvaffaqiyat
bilan   o‘tdi.   Birinchi   rasmiy   opponent   professor   N.   I.   Veselovskiy   “Turkiston
tarixini o‘rganayotgan har qanday tadqiqotchining Bartold kitobini qo‘liga olmay
iloji yo‘q” deganida batamom haq edi. Fakultet kengashining Bartoldga mashxur
asari   uchun   Sharq   tarixi   doktori   degan   ilmiy   daraja   berish   to‘g‘risidagi   taklifini
universitet   kengashi   ma`qullaydi.   V.   V.   Bartoldning   «Turkiston»   kitobi,   —
deyiladi kengash protokolida, — haqiqatan ham fanga qo‘shilgan nihoyatda katta
hissa bo‘ldi, u avtorga yo‘qsak sharaf keltiradi. 15
14
  Axmedov B. Таriхdan saboqlar -Т., 1996i. 7.Bronshtein А. “Меtodika istoricheskogo issledovaniya”. Rostov, 
1971. B.113.
15
  Лунин Б.В. Жизнь и деятельность академика Бартольда //Средняя Азия в отечественном востоковедении.
Ташкент: Фан. 1981. – 223 с.
16 Bartold Sharq tarixi doktori ilmiy darajasi uchun dissertatsiya yoqlagandan
so‘ng   ko‘p   o‘tmay,   1901-yil   10-avgustda   Peterburg   universitetining   o‘zi   uchun
jonajon bo‘lib dolgan Sharq tillari fakultetiga shtatdan tashkari professor, 1906-yil
21-yanvardan   boshlab   esa   shtatli   professor   lavozimiga   tayinlanadi.   1906-yildan
1918-yilga qadar fakultet sekretari vazifasini bajaradi.
Bu   vaqtga   kelib,   yuqorida   ko‘rib   o‘tganimizdek,   Bartoldning   juda   boy,
lekin   juda   kam   o‘rganilgan   tarixiy   o‘tmishga   ega   bo‘lgan   bepoyon   o‘lka
hisoblanmish   O‘rta   Osiyo   tarixi   muammolariga   qizikishi   to‘la   shakllanadi.
Bartold o‘zini  «asosan  O‘rta  Osiyo  tarixchisi»  deb atay  boshlaydi.  «O‘rta  Osiyo
tarixi bilan shug‘ullanuvchi har bir kishi,—-deydi u, — ma`lum darajada, filolog
bo‘lmog‘i kerak».
1902-yilda   Bartold   O‘rta   Osiyo   ikkinchi   marta   safar   qiladi.   Bu   gal   ham   u
O‘rta  Osiyoning  tarixiy  o‘tmishini   zo‘r   qiziqish  bilan  o‘rganadi.  Bu  narsa  Sharq
qo‘lyozmalari   ustida   ishlash   uning   eng   jonajon   ilmiy   mashg‘uloti,   butun   hayoti
davomida asosiy ishi bo‘lganidan yana bir marta dalolat beradi. Uning o‘zi ham,
O‘rta   Osiyoga   qilingan   safarlari   orasida   eng   foydalisi   1902-yildagi   safari
bo‘lganini,   chunki   bu   vaqtda   mahalliy  mutaxassis   xodimlar   bilan   aloqani   yo‘lga
quyish va kengaytirishdan tashqari, asosan, qo‘lyozma yodgorliklari bilan ko‘proq
tanishganini   alohida   ta`kidlaydi:   hali   hech   kim   tomonidan   foydalanilmagan   boy
manbaalarga   ega   bo‘lgan   Sharq   tarixini   o‘rganib,   undagi   qo‘lyozmalarni   o‘qir
ekansan, ko‘pincha, o‘zingni xuddi qadimiy shaharlar o‘rnini kavlab, yangi dunyo
ochayotgan ixtirochi singari tasavvur qilib, zavq-shavqatlarga to‘lasan kishi, - deb
yozadi Bartold,
Bartold   O‘rta   Osiyoga   kelishi   bilan   o‘lkadagi   xususiy   hamda   jamoatga
qarashli qo‘lyozma to‘plamlarini ko‘zdan kechirishga katta e`tibor beradi. Bunda
o‘zining   maxsus   mashg‘uloti   hisoblanmish   O‘rta   Osiyo   tarixiga   oid   asarlarga
alohida e`tibor  qildi.
Bartold   Toshkentga   kelganida   Turkiston   xalq   kutubxonasidagi   «Temur
tarixi»   (Jahongirning   hayotlik   vaqtida   G‘iyosiddin   Ali   tomonidan   yozilgan)   va
XVI   asr   o‘rtalarida   xivalik   Utemish   Hoji   tomonidan   yozilgan   «Juchiylar   tarixi»
17 kitoblarini   ko‘zdan   kechirdi   va   bu   har   ikki   qo‘lyozmaning   to‘la   tavsifini   yozdi.
Bartold   generalmayor   Jo‘rabek   tomonidan   yig‘ilgan   qulyozmalar   to‘plamidan
Rashididdinning   mo‘g‘ullar   tarixiga   oid   va   Maxmud   bin   Valining   tarixiy
asarlarini   topdi.   O‘tkir   zehnli   Bartold   qadimgi   qo‘lyozmalar   orasida   ba`zi
hujjatlarning   (ko‘proq   vaqf   hujjatlari   singari)   qalbaki   ekanini   payqagan   va
aniqlagan   hollar   ko‘p   bo‘lgan.   Masalan,   Bartold   1401   yilda   guyo   Amir   Temur
tomonidan Sig‘noq saidlariga berilgan «Temur yorliqlari» shunday qalbaki hujjat
ekanligining va hatto uning uslubiga qarab hujjatning yozilgan aniq vaqtini (XVI
asrning   ikkinchi   yarmi)   ham   aniqlay   oldi.   Bartold   Turkiston   arxeologiya
havaskorlari   tugaragining   faxriy   tashkilotchia`zosi   sifatida   uning   1902-yil   16   -
avgustda   bo‘lib   o‘tgan   majlisida   ishtirok   etdi   va   so‘zga   chiqib,   o‘zining   O‘rta
Osiyo   bo‘ylab   qilayotgan   safari   natijalari   to‘g‘risida   tugarak   a`zolariga   axborot
berdi.   Bartoldning   bu   safari   sharqshunoslik   sohasida   uning   mahalliy   xodimlar
bilan bo‘lgan aloqasini yanada mustahkamladi. 16
Bundan   tashqari,   Bartold   avtorlardan   biri   sifatida   «Turkestanskie
vedomosti»,   «Ukraina»   («Chekka   o‘lka»   ma`nosida),   «Russkiy   Turkestan»,
«Samarkand» va «Turkiston» singari mahalliy gazetalarga maqola yozib turishni
o‘zining   vazifasi   deb   bilardi.   Bartold   Peterburgdalik   chog‘ida   ham
«Turkistonliklar»   bilan   qizg‘in   va   mastakam   aloqasini   tark   etmadi.   O‘zbekistan
SSRda   xizmat   ko‘rsatgan   o‘qituvchi,   rus   geografiya   jamiyati   Turkiston
bo‘limining   sobiq   sekretari   N.   P.   Arxangelskiy   shunday   eslaydi:   «Vasiliy
Vladimirovichning   usha   vaqtlarda   Peterburgda   ta`lim   olib   to‘rgan   Turkistonlik
talabalarga   ko‘rsatgan   g‘amxo‘rligini   alohida   ta`kidlash   lozim.   Inqilobdan   ilgari
Peterburgda   «keksa   Turkistonliklar»   deb   nomlanuvchi   va   ilgari   o‘zoq   vaqt
Turkiston   o‘lkasida   istiqomat   qilgan   va   ishlagan   bir   qancha   shaxslar   yashardi.
Ularning   ko‘pi   Turkiston   talabalari   hamshaharlik   uyushmasiga   qo‘llaridan
kelgancha   yordam   berishni   o‘z   burchlari   deb   bilishardi.   Xatto   Peterburgda
16
  Axmedov B. Таriхdan saboqlar -Т., 1996i. 7.Bronshtein А. “Меtodika istoricheskogo issledovaniya”. Rostov, 
1971. B.113.
18 o‘qiyotgan   Turkistonlik   talabalarga   yordam   jamiyati   ham   tashkil   etilgandi.   Bu
jamiyatning aktiv a`zolaridan biri V. V. Bartold edi. 17
1902-yili   Bartoldning   O‘rta   Osiyo   bo‘yicha   «Orol   dengizi   va   Amudaryo
etaklari   to‘g‘risida   qadim   zamonlardan   to   XVII   asrgacha   bo‘lgan   ma`lumotlar»
nomli   yana   bir   katta   asarining   mahalliy   nashri   dunyoga   keldi.   Bu   kitob
Bartoldning   tarixiygeografik   tadqiqotlari   bo‘yicha   birinchi   yirik   asari   edi.   Bu
tadqiqotlar   olimga   O‘rta   Osiyoning   tarixiy   geografiyasini   yaratuvchisi   degan
sharafli   nom   keltirdi.   Bartold   o‘z   tadqiqotlarida   ana   shu   tarixiy-geografik
ma`lumotlardan   bizning   zamonamizdagi   xalq   xo‘jaligi   muammolarini,   ayniqsa,
Turkistonni   sun`iy   sug‘orish   muammolarini   hal   etishda   ham   kerakli   va   muhim
yordamchi   material   sifatida   foydalanishga   intiladi.   Turkistonning   o‘ziga   xos
tabiiy sharoitida sun`iy sug‘orish muammosi xususan juda dolzarb masala edi.
Bartoldning   O‘rta   Osiyo   tarixiga   doir   maqolalari   orasida,   xususan,   «1365
yilgi   Samarqand   xalq   harakati»   (1907)   nomli   maqolasi   alohida   diqqatga
sazovordir.   Bu   maqola   Bartoldning   o‘rta   asrlarda   Sharqda   ruy   bergan   ijtimoiy
(xalq)   harakatlari   tarixiga   nixoyatda   qiziqish   bilan   qaraganidan   dalolat   beradi.
Muallif o‘z maqolasida bu harakatlarning tarixdagi roli va o‘rni to‘g‘risida to‘g‘ri
fikrlar   bayon   qiladi.   Jumladan,   Bartold   1365-yilgi   Samarqand   voqealarini
musulmon Sharqida ham odatda taxmin qilganlaridan ko‘ra ko‘proq sodir  bo‘lib
turgan   ijtimoiy   harakatlar   jumlasiga   kiritadi.   Shu  bilan   birga   Bartold,   maqolada,
garchi   vaqtincha   bo‘lsa   ham,   yakka   hukmronlikni   batamom   bartaraf   qilgan   va
ijtimoiy   o‘z-o‘zini   anglash   bilan,   shahar   hayotining   rivojlanishi   bilan,   savdo-
sanoatchilar   sinfining   paydo   bo‘lishi   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   harakatlarni   ham   shu
jumlaga   kiritadi.   1365-yil   voqealari   mo‘g‘ullarning   bosqinchilik   siyosatlariga
qarshi, ularga qushilgan mahalliy turalarga qarshi, ular o‘rnatgan tartibotga qarshi
bo‘lgan   va   dehqonlar,   hunarmandlar,   qullar   tomonidan   qizg‘in   qullab-
quvvatlangan sarbadorlar qo‘zg‘oloni tarixining yorqin sahifalaridan biri edi.
17
  Лунин Б.В. Жизнь и деятельность академика Бартольда //Средняя Азия в отечественном востоковедении.
Ташкент: Фан. 1981. – 223 с.
19 2.2. Afrosiyobning ochilishi va Amudaryo masalasi.
Bartoldning o‘zi bir necha bor ta`kidlab o‘tganidek, yozma manbalar ustida
ishlashga   bo‘lgan   qiziqishi   uni   O‘rta   Osiyoning   iqtisodiy   hayotini   jonlantirish
uchun   o‘lkaning   tabiiy   resurslarini   ishga   solishda   ozmi-ko‘pmi   foyda   keltirish
istagidan aslo qaytarolmadi. Bartoldning yuqorida aytilgan asariga kelganda shuni
aytish   kerakki,   u   tarixchilar,   geograflar,   geologlar   va   boshqa   soha   olimlarining
diqqatini ilgaridan o‘ziga jalb qilib kelayotgan Amudaryo muammosiga bevosita
aloqador edi. O‘rta Osiyoning eng yirik suv yo‘li bo‘lmish Amudaryo eng qadim
zamonlarda Kaspiy  degiziga quyilganmidi? O‘zboy  Amudaryoning qurib qolgan
o‘zani   bo‘lganmi   yoki   u   qadim   zamonlarda   dengiz   bug‘ozi   bo‘lgan   joyning
o‘zimi?   Tabiiy-ilmiy   bilimlarning   vakillarigina   emas,   arxeologlar,   tarixchilar,
sharqshunoslar   ham   bu   muammolarni   hal   etishga   rosa   o‘rinib   ko‘rganlar.   Biroq
revolyutsiyadan   ilgari   o‘tgan   tarixchi-sharqshunoslardan   birontasi   ham   bu   ishga
V. V. Bartold singari ulkan hissa qo‘sha olmadilar. Bartoldning «Orol dengizi va
Amudaryo   etaklari   to‘g‘risida   ma`lumotlar»   asari   Orol   dengizi   va   Amudaryo
etaklari   (Xorazm   vohasi   va   uning   atrofidagi   tumanlar)   to‘g‘risidagi   musulmon
avtorlari   keltirgan   ma`   lumotlarning,   jumladan,   gidrogeografiya,   irrigatsiya   va
boshqa   masalalarga   doir   ma`lumotlarning   juda   keng   bayoni   va   tanqidiy   analizi
edi.   Bu   yerda   ham   Bartold   tarixiy   geografiya   sohasida   o‘z   prinsiplariga   sodiq
qoladi.   Bartoldning   tarixchi   sifatidagi   birinchi   navbatdagi   vazifasi,   uning   o‘z
so‘zicha,   «Amudaryoning   qayoqqa   quyilishi   to‘g‘risidagi   ma`lumotlarnigina
aniqlashdan   emas,   balki   mahalliy   sharoitning   xarakterini   aniq   bilib   olish   uchun
Amudaryo   Kaspiy   dengiziga   quyilgan   qadim   zamonlarda   mavjud   bo‘lgan   joylar
va   sodir   bo‘lgan   voqealar   to‘g‘risidagi   ma`lumotlarni   to‘plash»dan   iborat   edi.
Bartoldning   fikricha,   «O‘zi   sug‘orib   o‘tgan   mamlakatlarning   butun   hayotini
belgilovchi   ana   shu   daryoning   qadim   zamonlarda   qaysi   tomonga   qarab   oqanligi
masalasi   yer   sirtining   tarixini   yoki   O‘rta   Osiyo   aholisi   tarixini   aniqlash   bilan
20 sho‘g‘ullanuvchi   barcha   kishilar   uchun   muhim   ahamiyatga   ega»   bo‘lgan
muammo edi. 18
Bartold o‘z vazifasini favqulodda muvaffaqiyat bilan ado etdi. Shuningdek,
«Amu qayoqqa quyilar edi» masalasini tushunib olish borasida ham Bartold asari
katta   ahamiyatga   molik   bo‘ldi.   Akademik   L.S.   Bergning   ishonchli   so‘zlariga
qaraganda,   «Bartold   qisman   yangi   topilgan   mu`tabar   tarixiy   shahodatlar   orqali,
qisman ilgari ma`lum bo‘lgan qo‘lyozma manbalarni- tanqidiy ishlab chiqish yo‘li
bilan Amudaryoning bir qismi suvi XIII—XVI asrlar mobaynida, haqiqatan ham
O‘zboy   orqali   oqqanligini   aniqlashga   muyassar   bo‘ldi».   Bartoldning   o‘zi
Amudaryoning   XIII   asrdan   XVI   asrgacha   Kaspiy   dengiziga   quyilganiga   shubha
qilmas va tarixchining bu xulosasi geograflar, geologlar va paleontologlar orasida
qizg‘in   qullab-quvvatlanganidan   juda   mamnun   edi.   XIX   asr   boshlarida   Bartol’d
O‘rta va Sharqiy Osiyo bo‘yicha sobiq rus komiteti ishlarida ishtirok etadi va bu
komitet   orqali   Turkistonda   tarixiysharqshunoslik   ishlarining   jonlanishi   va
rivojlanishiga samarali hissa qo‘shadi.
Mazkur   komitet   1899-yilda   Rim   shahrida   bo‘lib   o‘tgan   jahon
sharqshunoslari   XII   kongressining   qarori   bilan   tashkil   topgandi.   Qarorda,
jumladan,   bunday   deyilgan:   “O‘rta   va   Sharqiy   Osiyoni   o‘rganish   uchun   xalqaro
uyushma   tuzish   va   bu   tashkilotning   markaziy   komiteti   qilib   Peterburgdagi   rus
komiteti belgilanishi maqsadga muvofiq.” 
1902-yilda   Gamburg   shahrida   ochilgan   Sharqshunoslar   XIII   jahon
kongressida   uyushma   nizomi   qabul   qilindi.   Bu   kongressda   rus   Sharqshunosligi
faoliyati   yuksak   baholandi.   O‘rta   va   Sharqiy   Osiyoni   tarixiy,   arxeologik,
lingvistik   va   etnografik   jihatlardan   o‘rganish   bo‘yicha   rus   komitetining   faoliyati
shu tariqa boshlanib, to 1919-yilgacha davom etdi. Bartold bu komitetning aktiv
a`zolaridan va uning sekretarlaridan biri edi. U O‘rta Osiyoda arxeologik qidirish
ishlarini   amalga   oshirish   uchun   komitetdan   mablag‘   ajratish   tashabbuskori
18
  Лунин Б.В. Жизнь и деятельность академика Бартольда //Средняя Азия в отечественном востоковедении.
Ташкент: Фан. 1981. – 223 с.
21 bo‘lgan edi. Jumladan, uning taklifi bilan Afrosiyobda qazish ishlari olib borishga
mablag‘ ajratiladi.
1904-yilda Bartoldning O‘rta Osiyoga uchinchi sayohati boshlanadi. Bu gal
olim   qadimgi   shahar   —   Afrosiyobda   qazishma   ishlari   olib   borishni   o‘z   oldiga
maqsad   qilib   quyadi.   Bartold   Samarqandga   jo‘nash   oldidan   16   martda   u   shahar
to‘g‘risida   bosma   hamda   qo‘lyozma   manbalarda   bayon   etilgan   jami
ma’lumotlarni batafsil o‘rganish niyatida ekanligi to‘g‘risida yozgan edi. Bartold
qazishma   jarayonida   Afrosiyobni   sinchiklab   o‘rganishga   kirishib,   uning
topografik   holatiga   alohida   e’tibor   berdi.   U,   jumladan,   Shahristonning   (atrofi
devor   bilan   o‘rab   olingan   shahar   markaziy   qismi)   arab   geograflari   qo‘lyozma
asarlarida   ta’rif   qilingan   to‘rt   darvozasi   o‘rnini   aniqlash   hamda   bu   qadimiy
shaharning   suv   bilan   qay   yusinda   ta’minlanganligini   o‘rganish   uchun   tegishli
ma’lumotlar   to‘plashga   o‘rindi.   Sinchiklab   tekshirishlar   natijasida   shahar   janub
tomondan va qo‘lyozma manbalarda keltirilganidek, faqat vodoprovod orqali suv
bilan   ta’min   etilib   kelgani   aniqlandi.   Qadimiy   Samarqandning   suv   ta’minoti
to‘g‘risida Bartold maxsus maqola yozadi.
Bartoldning   Afrosiyobda   olib   borgan   arxeologik   qazishmalarida   nomi
yuqorida tilga olib o‘tilgan samarqandlik arxeolog o‘lkashunos V. I.Vyatkin ham
qatnashdi.   Qazishma   shaharning   shimol   tomonidagi   bir   necha   joylarida   olib
borildi. Qazishma oxirida pishiq g‘ishtdan ishlangan qandaydir katta bir binoning
qoldiqlari  topildi. Biroq u binoning qanday maqsad uchun qurilganligini  aniqlab
bo‘lmadi. 19
G‘ishtin   devor   qoldiqlarining   ba’zi   joylarida   «ishid»,   «musayyob»,
«ishtixon»   deb   yo‘ritiluvchi   kufaz     harflarida   tushirilgan   yozuvlar   bor.   Bartold
olib   borgan   qazishmalar   Afrosiyobning   X   asrda   o‘tgan   arab   geograflari   aytib
o‘tgan   qadimiy   Samarqand   Shazfistoni   joylashgan   erga   to‘g‘ri   kelishini
tasdiqladi. Bartold o‘zining arxeologik qazishma natijalari to‘g‘risida gapirib, bu
shunchaki   bir   tajriba,   ilk   qadam   ekanligini   va   qariyb   1500   yilcha   davr   so‘rgan,
19
  Лунин Б.В. Жизнь и деятельность академика Бартольда //Средняя Азия в отечественном востоковедении.
Ташкент: Фан. 1981. – 223 с.
22 katta   joyni   egallagan   Afrosiyobdek   qadimiy   shaharda   madaniy   qatlamni
bo‘tunicha   tekshirib   bo‘lgunga   qadar   har   yili   o‘zluksiz   olib   boriladigan
qazishmalargina haqiqiy va chinakam tadqiqot bo‘la olishini ta`kidlaydi.. Bartold
juda   katta   mablag‘   talab   etadigan   bunday   qazishmalar   Afrosiyobda   yaqin   orada
ruyobga chiqmasligini aytadi.
Shu   bilan   birga   Bartoldning   Afrosiyobda   olib   borgan   qazishmalari   unda
shunday   o‘zil-kesil   ishonch   hosil   qildiqi,   bunday   ishlar   bilan   haqiqiy
arxeologlargina shug‘ullanishi lozim. Bartold bu xususda o‘z-o‘zini tanqid qiladi
va   keyinchalik   arxeologik   qazishma   ishlariga   rahbar   bo‘lishni   o‘z   zimmasiga
olmaydi. Haqiqatan ham, arxeologik va muzey mashg‘ulotlari Bartold faoliyatida
unchalik   katta   o‘rin   to‘tmaganini   ko‘ramiz.   Biroq   Bartoldning   bu   ishlarga
nihoyatda   qiziqish   bilan   qarashi,   O‘rta   Osiyoda   arxeologik   tadqiqotlarning   va
muzey   ishlarining   rivojlanishiga   yordam   berishga   intilishi   umrining   oxirigacha
so‘nmadi.   Shu   bilan   birga   Bartold   mutaxassis-arxeolog,   shuningdek,
numizmatika,   epigrafik   degan   nomga   da`vo   qilmagan   xolda,   ilgarigidek,   bu
sohalarda   ham   vaqti   vaqti   bilan   qimmatli   maqolalar   yozib,   fanda   sezilarli   iz
qoldirdi.   Bu   narsa   jumladan,   Samarqand   arxeologiyasiga   ham   oid   edi.   Bartold
Samarqandning   O‘rta   Osiyo   va   ma`lum   darajada   Sharqdagi   boshqa   bir   qancha
mamlakat   xalqlarining   tarixiy   taqdirlarida   muhim   rol   o‘ynaganini   bir   necha   bor
ta’kidlagan   edi.   Bartold   usha   vaqtdagi   O‘rta   Osiyo   bo‘yicha   arxeologik
materialning   qashshoqligi   o‘lka   qadimiy   tarixining   qashshoqligi   natijasi   emas,
balki   bu   tarixiy   o‘rganishning   zaifligi   natijasi   ekanligini   ilmiy   bashorat   qilib
aytgan   edi.   1896-yildayoq   Bartold   topilgan   eng   qadimiy   tangachalarga   va   sopol
haykalchalarga   asoslanib   Movarounnahrning   Yunon-Baktriya   podsholigiga
kirganligi to‘g‘risida gapirar ekan, kelgusida bulardan ham qadimiyroq buyumlar
topilishiga   umid   bildiradi.   Darhaqiqat,   arxeologlarning   keng   ko‘lamda   va   rejali
ravishda   olib   borgan   arxeologik   tadqiqotlari   natijasida   O‘rta   Osiyo   hududida
qadimgi   tosh   davriga   (paleolit)   oid   talay   buyum   va   yodgorliklar   topildi.
23 Shuningdek,   Yunon-Baktriya   podsholigidan   ilgarigi   zamonlarga   oid   bo‘lgan
yodgorliklar ham topildi. 20
Bartoldning arxeologik va numizmatikaga doir maxsus maqolalari qatorida
tarixiy,   tarixiy-filologik   hamda   manbashunoslikka   oid   asarlari   ham   O‘rta   Osiyo
arxeologiyasi,   numizmatikasi   va   etnografiyasi   uchun   juda   katta   ahamiyatga
molikdir. Shuning uchun ham o‘z faoliyatini O‘rta Osiyoning o‘rta asrlar davriga
oid   qadimgi   yodgorliklari,   buyumlari   va   tanga-chaqalarini   o‘rganishga
bag‘ishlagan   har   qanday   arxeologik   yoki   numizmat   Bartoldning   “Mo‘g‘ullar
bosqini   davrida   Turkiston”,   “Orol   dengizi   to‘g‘risida   ma`lumotlar”
«Turkistonning   sug‘orilish   tarixiga   doir»,   «Marv,   tarixiga   doir»   kabi   asarlariga
murojaat qilmasdan ishi bitmasligi tasodifiy emas, albatta. Bu asarlarda arxeolog
va   numizmatlarning   izlanishlarini   yengillatuvchi   va   moddiy   madaniyat
yodgorliklaridan   yana   ham   chuqur   va   to‘la   foydalanishlariga   yordam   beruvchi
juda ko‘p umum tarixiy, tarixiy-topografik, fiolologik va boshqa ma`lumotlar bor.
Bundan   tashqari,   Bartoldning   «Yunon-Baktriya   davlati   va   uning   shimoli-sharq
tomon   yoyilishi»,   «Temurning   dafn   etilishi   to‘g‘risida»,   «Turklar   va
mo‘g‘ullarning dafn marosimlari masalasiga doir» va shunga o‘xshash maqolalari
to‘g‘risida ham ayni  shu fikrni aytish mumkin.
Bartoldning   arxeologik   xarakterdagi   bir   qancha   asarlarga,   shu   jumladan,
chet el arxeologlarining O‘rta Osiyoga doir asarlariga bergan retsenziyalarini ham
alohida   ta`kidlab   o‘tish   lozim.   Bartold   bu   retsenziyalarida   doim   vatan
tadqiqotchilarining birinchililik huquqlarini himoya qilishga, ular asarlarini jahon
fani   mulkiga   aylantirishga   intilardi.   U   O‘rta   Osiyoda   ishlovchi   chet   ellik
mutaxassislarning   rus   ilmiy   adabiyotini   inkor   etishlari,   uni   bilmasliklari,   O‘rta
Osiyoning   tarixiy   o‘tmishiga   doir   materiallar   bilan   faqat   og‘zaki   tanishuvlari
uchun   ularni   qattiq   qoralardi.   Bartoldning   professor   R.   Pampelli   boshchiligidagi
Amerika  tarixiy-arxeologik va  geologik ilmiy ekspeditsiyasining  (1903 y.)  O‘rta
Osiyo   to‘g‘risida   e`lon   qilgan   materiallariga   bergan   bahosi   boyagi   xildagi
20
  Лунин Б.В. Жизнь и деятельность академика Бартольда //Средняя Азия в отечественном востоковедении.
Ташкент: Фан. 1981. – 223 с.
24 retsenziyalarning   tipik  namunasi  edi.  Bartold  mazkur  ekspeditsiya   ishidagi   ba`zi
ijobiy   tomonlarni   ta`kidlash   bilan   birga,   ekspeditsiya   qatnashchilari   orasida,
ularning   o‘z   hisobotlariga   qaraganda,   O‘rta   Osiyo   tarixini   biluvchi   bironta   kishi
bo‘lmaganligi,   umuman,   bironta   ham   sharqshunos   yo‘qligi,   professor
Pampellining   o‘zi   yozgan   hisobotida   O‘rta   Osiyoning   o‘tmishini   ham,   hozirgi
ahvolini   ham   butunlay   bilmaslik   ko‘rinib   to‘rganligini   ko‘rsatib   o‘tadi.   Bartold
o‘z retsenziyasida mazkur ekspeditsiya a`zolarining, aslida, O‘rta Osiyo tarixidan
bexabar   ekanliklari   ochiq-oydin  ko‘rinib  to‘rganligini  ustalik   bilan   ochib  beradi.
ekspeditsiyaning   O‘rta   Osiyoda   arxeologik   qazishmalarni   yana   davom   ettirish
niyati   borligi   sababli,   Bartold   «mamlakat   tarixini   bilmay   turib,   undagi   tarixiy
shaharlar   o‘rnida   olib   boriladigan   qazishmalar   kutilgan   natijalarni   bermasligi»
to‘g‘risida ularni ogohlantirdi.
Afrosiyobda,   umuman,   Samarqand   atrofida,   olib   boriladigan   keyingi
qazishmalarga  kelganda,   bu  ishlarni   Bartold  V.  P.  Vyatkin  ixtiyoriga  topshiradi.
Lekin o‘zi ham ma`naviy, ham rus komiteti orqali moddiy yordam ko‘rsatish yo‘li
bilan   Vyatkin   ishlarini   muntazam   va   diqqat   bilan   ko‘zatib   boradi.   1908—1909-
yillardagi   qazishmalar   vaqtida   asrimizning   eng   zur   arxeologik   kashfiyotlaridan
biri   bo‘lmish   Ulug‘bek   rasadxonasi   xarobalari   topiladi.   1906-yilda   va   undan
keyingi   o‘n   yillar   ichida   Bartoldning   O‘rta   Osiyo   tarixining   ayrim   masalalari
bo‘yicha   bir   qancha   muhim   maqolalari   bosilib   chiqadi.   Masalan,   1909   yilda
bosilib   chiqqan   «XVII   asr   O‘zbekxonlari   saroyidagi   tantana   marosimi»   degan
maqolasida   O‘rta   Osiyodagi   keyingi   feodal   davlatlarining   ma`muriy   tuzilishiga
doir   qimmatli   ma`lumotlar   beriladi.   Maqolada,   shuningdek,   Bartoldni   doimo
qiziqtirib kelgan mavzu, chunonchi, ko‘chmanchi fotihlarning o‘zlari bosib olgan
madaniy   viloyatlar   aholisi   ta`siriga   sekin-asta   bo‘ysunib   borishlari,   urug‘larga
bo‘linish   sekin-asta   barham   topib,   urug‘chilik   tuzumining   o‘troq   jamoachilik
hayoti bilan almashina borishi mavzusi ko‘tarib chiqildi. 21
21
  Лунин Б.В. Жизнь и деятельность академика Бартольда //Средняя Азия в отечественном востоковедении.
Ташкент: Фан. 1981. – 223 с.
25                                               XULOSA
Xulosa qilib aytganda, Bartoldning g‘ayrat bilan qilgan ko‘magi natijasida
Pomir   ekspeditsiyasi   tashkil   qilinadi.   Shuningdek,  sobiq   ittifoq  aholisining   etnik
tarkibini   o‘rganuvchi   akademik   komissiya   prezidiumining   a`zosi   va   shu
komissiyaning   Turkiston   bo‘limi   raxbari   ham   edi.   Bo‘lim   faqat   sovet
Turkistoninggina   emas,   balki   qo‘shni   Eron   va   Afg‘oniston   demografiyasini
(xalqlarning   soni,   tarkibi   va   ko‘payish,   kamayishini)   o‘rganish   bilan
sho‘g‘ullanardi. V. V. Bartold, jumladan, yana katta O‘rta Osiyo ekspeditsiyasiga
rahbarlik   qiladi.   Ekspeditsiyaning   samarali   faoliyati   tufayli   1926-yilda   sobiq
ittifoq   Fanlar   akademiyasining   antropologiya   va   etnografiya   muzeyiga   O‘rta
Osiyo   aholisining   hayoti   va   urf-odatlarini   o‘zida   aks   ettirgan   200   dan   ziyod
etnografik   eksponat   to‘plandi.   Bartoldning   tashabbusi   bilan   turkman   qabilalari
tekshirilib,   Turkmanistondagi   mayda   xalqlar   (jamshidiylar,   xazarlar,   barbarlar,
bulujlar) o‘rganib chiqildi.
Ikkinchidan,   Bartold   turkiy   qabilalar   va   xalqlarning   o‘tmishi   va   xozirgi
ahvolini  o‘rganish  ishlarini   kuchaytirish  va birlashtirish  maqsadida  SSSR  Fanlar
akademiyasi   sistemasida   tashkil   etilgan   turkologiya   kabinetiga   1928-yil   1
oktyabrdan boshlab direktor qilib tayinlanadi. Olim bu kabinet ixtiyoriga o‘zining
shaxsiy kutubxonasidan 500 ga yaqin kitobni sovg‘a qiladi. Mazkur iliy muassasa
26 1930-yilgacha,   ya`ni   to   sobiq   ittifoq   Fanlar   akademiyasining   sharqshunoslik
instituta tarkibiga qo‘shilguniga qadar mavjud bo‘lgan. 
1930-yilda   sovet   sharqshunosligida   muhim   bir   tashkiliy   tadbir   amalga
oshirildi.   Chunonchi,   Osiyo   muzeyi,   Budda   madaniyati   instituti,   Turkologiya
kabineta   va   sharqshunoslar   kollegiyasi   bitta   yagona   yirik   ilmiy   tadqiqot
muassasasi   bo‘lmish   sobiq   ittifoq   Fanlar   akademiyasining   sharqshunoslik
institutiga   birlashtirildi.   Bu   yangi   institut   tarkibiga   V.   V.   Bartold   va   unga
zamondosh barcha yirik sharqshunoslar kiritildi.
Uchinchidan,   Bundan   tashqari,   Bartold   muzey   hamda   tarixiy   san`at   va
tabiat   yodgorliklarini   muhofaza   qilish   ishlari   bo‘yicha   O‘rta   Osiyo   davlat
muassasalari   (Samkomstaris,   Turkkomstaris,   Sredazkomstaris)   bilan   juda   yaqin
aloqada   edi.   Bu   muassasalar   Bartoldni   o‘zlarining   eng   bilimdon   ustozi   va
maslahatchisi   deb   bilishardi.   O‘rta   Osiyoda   birinchi   universitetning   ochilishi
uchun   olib   borilgan   tayyorgarlik   ishlarida,   sovet   Sharqi   xalqlari   yozuvida   yangi
turkcha alifbeni yaratishda Bartold aktiv ishtirok etadi.
To‘rtinchidan,   Bartold   O‘rta   Osiyoga   so‘nggi   bor   1928-yilda   keladi.   Bu
safar u mahalliy ilmiy o‘lkashunoslik muassasalari va tashkilotlarini qayta tuzish,
ularning   ish   planlarini   muhokama   qilish   va   qadimgi   yodgorliklarni   o‘rganish
hamda ularni tiklash ishlariga doir masalalarni xal etishda aktiv qatnashdi. Bartold
sobiq   ittifoq   sharqshunosligining   munosib   vakili   sifatida   xorijiy   mamlakatlarda
bo‘lgan   ilmiy   anjumanlarda   bir   necha   bor   qatnashdi.   Masalan,   1922-yilda   u
Angliyada   London   universitetining   iltimosiga   binoan   O‘rta   Osiyodagi
kuchmanchi-turkiy xalqlar va mug‘ullar tarixi to‘g‘risida olti marta leksiya o‘qidi.
1923-yil   27-martda   Antropologiya   institutida   ana   shu   leksiyalarning   qisqa
(umumlashgan)   bayonini   so‘zlab   berdi.   Shu   yili   aprel   oyida   SSSR   Fanlar
akademiyasining   delegata   sifatida   tarix   fanlari   arboblarining   Bryussel   shahrida
chaqirilgan xalqaro sezdida qatnashdi. Sezdning Sharq tarixi seksiyasida o‘zining
1922-yilda   Sankt-Peteburgda   bosilib   chiqqan   asari   (dastlabki   musulmon
masjidlari)   yuzasidan   maruza   qildi.   Finlyandiyada   (1923)   Bartold   Finugor
jamiyati majlisida rus olimlarining Turkiston tarixi to‘g‘risidagi asarlari obzorini
27 bayon qildi. 1926-yilda esa Turkiyada bo‘lib, Istambul shahrida O‘rta Osiyodagi
turkiy   xalqlar   tarixidan   leksiya   o‘qidi.  Bu   leksiyalar   turk   va   nemis   tillarida   ham
bosilib chiqdi.
Beshinchidan, Bartold O‘rta Osiyoning ulug shoiri va o‘rta asr mutafakkiri
Alisher   Navoiyga   bag‘ishlab   monografiya   ham   yaratdi.   Bu   asar,   o‘z   navbatida,
Ulugbek   haqidagi   tadqiqotning   davomi   bo‘lib,   sovet   navoiyshunosligida   muhim
manba   hisoblanadi.   Bartoldning   jahon   adabiyotida   yuksak   baholagan   va   keng
tanilgan   bu   asari   ustida   mufassal   gapirib   o‘tishning   hojati   bo‘lmasa   kerak.
Dastlabki   asl   manbalar   asosida   yaratilgan   bu   asarda   o‘z   zamonasining   yirik
siyosiy arbobi bo‘lmish Navoiyning ilmiy biografiyasi juda aniq va turli xil ifoda
etilgan. Bu asar yana shuning uchun ham qimmatliki, Navoiy biografiyasi Sulton
Husayn Boyqaro davlati hayotining keng qamrovda bayon qilingan.
Oltinchidan,   Bartold   O‘rta   Osiyo   tarixiga   doir   yana   bir   qator   ilmiy
maqolalar ham yozdi. «Sug‘d va toxar tillari masalasiga doir», «Buxoro va uning
atrofidagi   qadamjolar»,   «Turk   va   mug‘ullarning   dafn   marosimlari   masalasiga
doir»   (1921),   «Samarqand   yodgorliklari   to‘g‘risida   yangi   ma`lumotlar»   (1921),
«Kubas   minorasi   tarixiga   ma`lum   bo‘lgan   musulmon-fors   me`morchiligining
birinchi   yodgorligidir»   (1922),   «O‘rta   Osiyoda   ruslar   kelguniga   qadar   bo‘lgan
davrdagi   paxtachilik»,   «1924   yil   yozida   Samarqandda   olib   borilgan   arxeologik
ishlar to‘g‘risida» (1925) kabi maqolalari shular jumlasidandir.
Bartold   asarlari   ko‘p   hollarda   o‘zidan   keyingi   avlod   olimlarining   yangi,
qo‘shimcha   tadqiqotlarida   dastlabki   marra   bo‘lib   qoladi,   ularga   ishonchli   ilmiy
mo‘ljal beradi. Bizning zamonimiz tadqiqotchilari Bartold asarlaridagi u yoki bu
qoidalarga   qushilmagan   chog‘larida   ham,   bu   qadar   ilmiy   munozaralarga   sabab
bo‘lganida   ham,   Bartold   asarlarining   qimmati   yaqqol   namoyon   bo‘lishini
ko‘ramiz.  Chunki  mazkur   hollarda  bu  o‘lkan  ilmiy  meros  ilmiy  tafakkurni   olg‘a
siljitishga,   uni   uyg‘otishga,   unga   jonli,   ijodiy   xarakter,   tinimsiz   izlanish   va
kashfiyotchilik xarakteri baxsh etishga yordam beradi.
28 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
I. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti asarlari
1.   Mirziyoyev.Sh.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz
bilan birga quramiz. – Тоshkent: O‘zbekiston, 2017. – 456 b.
2.   Mirziyoyev.Sh.M.   Erkin   va   farovon   demokratik   O‘zbekiston   davlatini
birgalikda barpo etamiz. – Тоshkent:O‘zbekiston, 2016. – 98 b.
II. Ilmiy adabiyotlar
3.   Axmedov   B.   Таriхdan   saboqlar   -Т.,   1996i.   7.Bronshtein   А.   “Меtodika
istoricheskogo issledovaniya”. Rostov, 1971. 
4.“Vostochnoye istoricheskoye istochnikovedeniye i spetsialniye distsiplini”.Vip.
1. – М., GVVL, 1989. 
5. Axmedov B. O‘zbekiston xalqlari tarixi manbalari. - T.: O‘qituvchi, 2001. 
6.   Axmedjanov   G.A.   Rossiyskaya   imperiya   v   Sredney   Azii.   Istoriya   i
istoriografiya kolonialnoy politiki  sarizma v Turkestane  (1867-1917)”. –T.:  Fan.
1995. 
7.   Ahmedov   B.A.   Istoriko-geograficheskaya   literatura   Sredney   Azii   XVI-XVIII
vv. Pismenniye pamyatniki. – T., 1985. 
29 8. Axunova M.A.,  Lunin B.V.  Istoriya istoricheskoy  nao‘qi  v Uzbekis-tane. -T.:
Fan, 1970.
III .  Rus   tili   manbalari
11. Лунин Б.В.  Жизнь  и деятельность  академика Бартольда  //Средняя
Азия в отечественном востоковедении. Ташкент: Фан. 1981. – 223 с.
12.   Лунин   Б.В.   Историография   общественных   наук   в   Узбекистане,
Биобиблиографические очерки. Ташкент: Фан, 1974. – 384 с.
IV. Internet manbalar (onlayn kutubxona, portal va saytlar)
http://www.orientalstudies.ru/rus/index.php?
option=com_personalities&Itemid=74&person=593  
https://w.histrf.ru/articles/article/show/bartold_vasilii_vladimirovich  
https://bioslovhist.spbu.ru/person/482-bartol-d-vasiliy-vladimirovich.html  
30