Vektor va aralash ko’paytmaning akademik litsey geometriya kursidagi masalalar yechishga tadbiqi

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI 
TERMIZ DAVLAT PEDAGOGIKA INSTITUTI 
MATEMATIKA VA INFORMATIKA FAKULTETI 
MATEMATIKA VA INFORMATIKA YO’NALISHI
208- GURUH TALABASI 
QOBILOVA DILDORA
GEOMETRIYA fanidan
KURS ISHI
  
                                                                  Termiz  20 22   Vektor va aralash ko’paytmaning akademik
litsey geometriya kursidagi masalalar yechishga
tadbiqi
Kirish.
I bob
1.1  Vektorlar haqida elementar tushuncha.
1.2 Vektorlarning yig’indisi.
 1.3 Vektorlarning ayirmasi.
II bob
2.1Ikki vektorning skalyar ko’paytmasi……….
2.2.Ikki vektorning vector ko’paytmasi……….
2.3 Uch vektorni aralash ko’paytmasi va xossalari.
III bob
3.1 Mavzuga doir masalalar. KIRISH
Maqsadga   yo’naltirilgan   ishlar   olib   borilishi   o’tish   davrida   2   mingdan
ortiq   talaba   va   mutaxassisning   chet ellarda   o’qib kelishi   200   dan   ortiq   chet el
mutaxassisining   respublikamiz   o’quv  muassasalariga   jalb  qilinishi  qayd  etib
o’tilgan.   Davlat   va   jamiyat   qurilishi   akademiyasi,   bank-moliya
akademiyalarini   tashkil   qilganimiz   hozirdanoq   o’z   samarasini   berayotganini
katta   mamnuniyat   bilan   ta’kidlashimiz   lozim.   O’qituvchi   bolalarimizga
zamonaviy   bilim   bersin   deb   talab   qilamiz.   Ammo   zamonaviy   bilim   berish
uchun   avvalo   murabiyning   o’zi   ana   shunday   bilimga   ega   bo’lishi lozim.
Bolaning dunyoqarashi, didi, salohiyati shakllanadigan boshlang’ich   sinflarga
eng  yetuk,  eng  tajribali  murabbiylar  biriktirib  qo’yilishini  oddiy   mantiqning
o’zi   talab   etadi.   Hammamizga   ma’lumki,   ta’lim   darslikdan   boshlanadi.   Biz
darslik   yaratishga eng ilg’or   va eng   sharafli   vazifa   sifatida   qarashimiz, yaxshi
darslik   yaratgan   odamlarni   boshimizga   ko’tarishimiz   kerak   bo’lsa   katta
tanlov   asosida   yaratishimiz   lozim.   Hozirgi   payitda   xorijiy   tillarni   o’rganish
va   o’rgatishga   yurtimizda   katta   ahamiyat   berilmoqda.   Bu   ham,   albatta   bejiz
emas.   Bugun   jahon   hamjamiyatidan   o’ziga   munosib   o’rin   egallashga
intilayotgan   mamlakatimiz   uchun,   chet   ellik   sheriklarimiz   bilan   hamkorlikda
o’z   buyuk   kelajagini   ko’rayotgan   xalqimiz   uchun   xorijiy tillarni   mukammal   bilishning   ahamiyatini   bilishni   xojati   yo’q.   Bundan
tashqari   o’qituvchi   va   o’quvchi   munosabatlarida   majburiy itoatkorlik o’rnini
ongli
intizom   egallashi   lozim. O’qituvchining   bosh   vazifasi   o’quvchilarda   mustaqil
fikr   yuritish   ko’nikmalarini   hosil   qilishdan   iborat.Demokratik   jamiyatda
bolalar   umuman   har   bir   inson   erkin   fikirlaydigan   etib   tarbiyalanadi.   Agar
bolalar   erkin   fikirlashni   o’rganmasa,   berilgan   ta’lim   samarasi   past   bo’lishi
muqarrar. Albatta,   bilim kerak. Mustaqil fikrlash ham katta boylik. Bugungi
kunda   ta’lim   –tarbiya   sohasidgi   islohotlarni   yanada   chuqurlashtirish,   ta’lim
standartlari va dasturlarini   takomillashtirish, maktablar, litsey va kolejlar, oliy
o’quv   yurtlarining   moddiy   texnik   bazasini   yanada   mustahkamlash
masalalariga   katta   e’tibor   berib   kelinmoqda.  Misol uchun  2013 –yilda 28  ta
yangi   kasb-hunar   kolleji   qurildi,   381   ta   umumta’lim   maktabi,   oliy   o’quv
yurtlari   tizimidagi   45   obyekt,   31   ta   kasb-   hunar   kolleji   va   litseylar
rekontruksiya qilindi va capital taminlandi. Shuningdek,   55 ta   bolalar   musiqa
va   san’at   maktabi,   112   ta   bolalar   sporti   obyekti   va   4   ta   suzish   havzasi
foydalanishga topshirilib, ularning barchasi zarur uskunalar bilan   jihozlandi.
Maktablarning   1-sinf   o’quvchilari   uchun   chet   tillarini   o’rganish   bo’yicha
multimediya   variant   ilova   qilingan   538   mingdan   ortiq   rangli   darslik   joriy
qilindi.   2   ming   nafarga   yaqin   chet   tili   o’qituvchisi   tayyorlandi   va   ularning
soni   26   ming   kishiga   yetdi.   Mamlakatimizning   barcha   mintaqalarida   chet tillarini   bir   xil   sharoitda   o’qitish,   qishloq   joylarga   yuqori malakali ingliz   tili
o’qituvchilarini   jalb etish maqsadida,   30   foiz   qo’shimcha   haq   belgilandi.
Konfrensiya ishtirokchilari ushbu forumning bosh mavzusi ya’ni ta’lim
tizimini   isloh   etish   masalalari-   zamonaviy   davlatni   izchil   va   barqaror
taraqqiyoti   avvalambor   uning   iqtisodiy   rivojlanish   yo’lidagi
muammolarni   yechish   bilan   bevosita   bog’liq   holda   ko’rilayotgan
masalaga   e’tibor   qaratgan   bo’lsalar   kerak. Vektor haqida elementar tushunchalar
Ta’rif :  Yo’naltirilgan kesmaga vektor deyiladi.  
Yo’nalishga ega bo’lgan AB kesmani olamiz.
A nuqtaga vektorning boshi, B nuqtaga esa vektorning oxiri deyiladi.
Vektor odatda bitta yoki ikkita harf bilan quyidagicha yoziladi:⃗
a
,	⃗ b ,
a, b, AB .
Fizika, mexanika, texnika kabilarda moddiy nuqtaga ta’sir etuvchi kuch,
harakatdagi nuqtaning tezligi, tezlanish singari tushunchalar ko`p uchraydi.
Bu tushunchalar faqatgina kattalikka emas, balki ular yo’nalishga ham
egadirlar. Demak, bunday kattaliklarni ta’rifga asosan vektor kattalik yoki
vektor deb qarash mumkin. Ba’zida vektor miqdor ham deyiladi.
Kattalikka ega bo`lib, uning yo’nalishi talab qilinmaydigan kattaliklarga
skalyar kattalik , skalyar miqdor yoki qisqacha skalyar deb ataladi. Masalan,
uzunlik,yuza, hajm,massa, temperatura kabilar skalyarga misol bo`la oladi.
Agar vektorning boshi va oxiri ustma-ust tushsa, bunday vektorga nol vektor
deyiladi. Nol vektorning uzunligi nolga teng bo`lib, u yo’nalishga ega emas. Bunday vektor ⃗AA	yoki   	⃗ 0
     kabi belgilanadi. Chizmada nol vektor bitta nuqta
bilan tasvirlanadi.
Vektorning uzunligi uning moduli deb ataladi va  	
⃗|AB	|=|⃗a|=a ko’rinishda
yoziladi. Moduli birga teng bo’lgan vektorga birlik vektor yoki ort deyiladi
va	
|⃗ e| = ¿
1   ko’rinishda yoziladi.
Agar ikkita	
⃗a  va 	⃗ b
 vektorlarning uzunliklari teng va yo’nalishlari bir xil bo`lsa,
bunday vektorlarga teng vektorlar deyiladi va quydagicha belgilanadi:	
|⃗
a| =	|⃗ b|  YOKI 	⃗|
AB	| =	|⃗ CD	|
Vektorlar tengligi quyidagi xossalarga ega:
-Har qanday vektor o’ziga teng (refleksivlik sharti):	
|⃗ a| =	|⃗ a|
-Agar 	
⃗ a
 vektor 	⃗ b
 vektorga teng bo’lsa, u holda 	⃗ b
 vector 	⃗ b
 vektorga teng
bo’ladi (simmetriklik),
ya’ni .	
|⃗ a| =	|⃗ b|
-Agar 	
⃗a  vektor	⃗ b
 vektorga teng va 	⃗ b
 vektor 	⃗ c
 vektorga teng bo’lsa, vektor	⃗ a
vektorga c
  teng bo’ladi (tranzitivlik),ya’ni:    .	
|⃗ a| =	|⃗ b|
 bo’lsa 	|⃗ b| =	|⃗ a|
 bo’ladi.
 Vektorlar yig’indisi Ta’rif:  Ikkita ⃗a va	⃗ b
 vektorlarning yig’indisi deb 	⃗ a
vektorning boshi bilan (  b
)
vektorning oxirini tutashtiruvchi	
⃗ c
 vektorga aytiladi.	
⃗
a
+	⃗ b
=	⃗ c
     (1)                 
Vektorlarni bunday qo’shish usuliga uchburchak usuli deyiladi. Bunday
atalishiga sabab, qo’shiluvchi va yig’indi vektorlar birgalikda uchburchakni
hosil qiladi.  
Vektorlarni qo’shishning yana bir usuli –
parallelogramm usulidir. Bu usul boshi bir nuqtada yotgan hamda ular
orasidagi burchak nolga teng bo’lmagan ikkita vektorni qo’shishda
qo’llaniladi. Masalan, boshi ixtiyoriy 0 nuqtada bo’lgan.	
⃗OA
 =	⃗a  va 	⃗OB  =	⃗b   vektorlarni yasaymiz. OA va O В  kesmalar orqali OA СВ
parallelogramm yasaladi. Parallelogrammning  О  nuqtasidan o’tkazilgan
diagonal  	
⃗a va 	⃗b  vektorlarning yig’indisi  	⃗c vektor bo’ladi, chunki  	⃗AC  =	⃗OA  =	⃗b
hamda	
⃗OC
 =	⃗ OC
+	⃗AC . Vektorlarni qo’shish qoidasi quyidagi xossalarga ega:
1 0
.⃗a +	⃗b =.	⃗b +	⃗a   (o’rin almashtirish).	
20
. ¿
+	⃗
b ) +	⃗ c
=	⃗a +	¿  +	⃗ c
)   (gruppalash).
3 0
. Har qanday 	
⃗a   va	⃗ 0
   lar uchun quyidagi o’rinli:	
⃗a
+	⃗ 0
=	⃗a
Qarama –qarshi 	
⃗a   va	⃗ a 1
 (yoki 	⃗AB   va 	⃗BA  ) vektorlar yig’indisi nolga teng
ya’ni               	
⃗a   +	⃗a1 =0    yoki     	⃗AB   +	⃗BA  =0
Vektorning ayirish:
Tarif.	
⃗a,⃗b  vektorlarni ayirmasi deb, 	⃗a vektor bilan 	⃗b  vektorga qarama- qarshi   -	
⃗b
 vektorning yigindisiga aytiladi.
Bu  terifdan ko’radiki, 
⃗ c
=	⃗ a
-	⃗ b
 ayirma vektorni yasash  uchun 	⃗ c
=	⃗a +(-	⃗ b
) vektorni
yasash kerak ekan. Agar 	
⃗a,⃗b  vektorlar bitta O nuqtaga qo’yilgan bo’lsa
hamda 	
⃗ c
=	⃗OA  va	⃗ c
=	⃗ OB
 deb belgilangan bo’lsa, u holda 	⃗ c
=	⃗ a
-	⃗ b
=	⃗ OA
-	⃗ OB
=	⃗OA +	⃗BO =	
⃗BO
+	⃗OA =	⃗BA .
Bu holda 	
⃗a  va 	⃗bvektorlarning ayirmasini toppish uchun boshi B nuqtada, oxiri 
esa A nuqtada bo’lgan 	
⃗BA  vektorni yasash yetarli bo’ladi. Bu qoidadan  ko’rinadiki, ayirma vektor doim mavjuddir.
Vektorning songa (skalyarga) ko`paytmasi
Ta’rif:  ⃗a   vektor va	α≠0  haqiqiy sonning ko`paytmasi deb shunday 	⃗c   vektorga
aytiladiki, bu vektorning uzunligi 	
|⃗c|=|λ|∙|⃗a| dan iborat bo`lib, 	α>0  bo’lganda 	⃗a
vektor bilan yo’nalishdosh,	
α<0   bo’lganda esa 	⃗a   vektorga qarama-qarshi
yo’nalgan bo’ladi.
Vektorning songa ko`paytmasi 	
⃗c =	α⃗a   ko’rinishda ifodalanadi.
Agar 	
α=	0  yoki 	⃗a≠0  bo’lsa,	α⃗a    ko`paytma noaniq yo’nalishli nol vektorga
aylanadi.	
⃗a
   vektorni 	α   soniga ko`paytirishning geometrik ma’nosi quyidagicha: 	⃗a
vektor 	
α   songa ko`paytirilganda 	⃗a   vektor 	α marta cho’ziladi. Cho’zilish 	α>1
bo’lganda sodir bo’ladi.
Bir xil yo’nalishiga ega bo’lib, 	
0<α<1  bo’lganda esa qisqarish yuzaga keladi,
ammo 	
⃗a    vektor bilan	⃗e    - birlik vektorning ko`paytrmasi vektorni songa
ko`paytirish ta'rifiga asosan 	
⃗c =	|a|⃗a dan iborat bo’ladi. Bundan ,⃗e =	1
|a|⃗a
Demak, 	
⃗a vektorga yo’nalishdosh bo’lgan 	⃗e birlik vektorni topish uchun
berilgan vektorni  1	
|
a| songa ko`paytirish kerak.
Vektorni songa ko`paytirish quyidagi xossalarga ega:
1 0
. Vektorni songa ko`paytirishning gruppalash qonuni: n(m	
⃗a
)=(nm)	
⃗a	
20.
Sonlar yig’indisining vektorga ko`paytirishning taqsimot qonuni:   
(n+m)	
⃗a =n	⃗a +m	⃗a
3 0
.  Son bilan vektorlar yig’indisini ko’paytirishning taqsimot qonuni: 	
n¿
+	⃗b )= n	⃗a +n	⃗b
Ikki vektorning skalyar ko’paytmasi:
Ta’rif.  	
⃗a,⃗bve ktorlarni uzunliklari bilan ular orasidagi burchak kosinusini
ko’paytirishdan hosil qilingan son bu  vektorlarnung skalyar ko’paytmasin
deb ataladi. 
⃗a,⃗b  vektorlarning skalyar ko’paytmasi 	⃗ a⃗ b yoki	(⃗ a⃗ b)
 ko’rinishida
belgilanadi.
Demak, ta’rifga ko’ra	
⃗a⃗b
 =	|⃗ a||⃗ b| cos φ . Ikki vektorni skalyar ko’paytirish amali quyidagi xossalarga ega.10
.  Skalyar ko’paytirish o’rin almashtirish qonuniga bo’ysunadi.	
⃗a⃗b=	⃗b⃗a
2 0
. Har qanday vektorningo’z-o’ziga skalyar ko’paytmasi bu vector
uzunligining kvadratiga teng:	
⃗a⃗a
=	|⃗ a| 2	
30
. Skalyarko’paytirish skalyar ko’paytuvchiga  nisbatan guruhlanish
qonuniga bo’ysunadi, ya’ni
( m	
⃗ a )	⃗ b
=m(	⃗a⃗b ).
4 0
.  Ko’paytuvchi vektorlar perpendikulyar bo’lsa, skalyar ko’payma nolga
teng.	
⃗a⊥⃗b
 	⟹	⃗a⃗b =0
5 0
. Skalyar ko’paytirish taqsimot qonuniga bo’ysunadi. (⃗ a +	⃗ b
)	⃗ c
 =	⃗ a⃗ c +	⃗ b⃗ c
 Ikki vektorning vektor ko’paytmasi va xossalari
Ta’rif.  	
⃗a  vektorni 	⃗ b
 vektorga vektor ko’paytmasi deb, shunday 	⃗ c
 vektorga
aytiladiki, u quyidagi shartlarni qanoatlantiradi.
1)  	
⃗c ⊥  	⃗a  va 	⃗c   ⊥  	⃗b  ;
2)  	
⃗ a ,	⃗ b ,	⃗ c
 vektorlar o’ng uchlikni tashkil etadi.
3)  	
⃗ c
 vektorni uzunligi 	⃗a  va 	⃗ b
 vektorlarda yasalgan
parallelogram yuziga teng bo’ladi.  
Ya’ni 	
|⃗c|  =	|⃗ a| ∙|⃗ b|
  ∙sin ??????	
⃗a
  va  	⃗b      vektorlarning vektor ko’paytmasi
⃗a
 *  	⃗b    ko’rinishda belgilanadi.	
|⃗c|
 =	|⃗a|∙|⃗b| = 	Sparall     
Vektor ko’paytmaning xossalari
1 0
. 	
⃗a∙⃗a=	⃗a∙⃗a 2 0
(⃗ a ∙ λ ) ∙	⃗ b = λ ∙ (	⃗ a ∙	⃗ b )	
30
 .	⃗ a ∙
  (	⃗ b ∙	⃗ c ) =	⃗ a ∙	⃗ b +	⃗ a ∙	⃗ c	
40
. 	⃗
a ∙	⃗ a =	⃗ b ∙	⃗ b = 0	
50
. 	⃗
i ∙⃗ i =	⃗ j ∙	⃗ j =	⃗ k ∙	⃗ k = 0
Vektor ko’paytmani determinant orqali hisoblash.
Aytaylik 	
⃗
a va	⃗ b vektorlar 	⃗i,⃗j,⃗k ortlar orqali yoyilgan bo’lsin.
Ya’ni  	
⃗a  = x
1 i + ¿
   y
1 j + ¿
  z
1 k ,
 	⃗
b  = 	x2i+¿    y
2 j + ¿
 	z2k
Bu holda vector ko’paytma quyidagi formulalardan aniqlanadi:	
⃗
a ∙	⃗ b  =	
|
i	j	k	
x1	y1	z1	
x2	y2	z2|    	
⃗ava	⃗b
  vektorlarda yasalgan
uchburchak yuzi 	
S△    = 1
2 S
parall   = 	1
2|⃗a∙⃗b|
 Uch vektorni aralash ko’paytmasi va xossalari.
 Uchta 	
⃗ a ,	⃗ b ,	⃗ c
komplanar bo’lmagan vektorlar berilgan bo’lsin.
 Ta’rif.   	
⃗a × 	⃗b  vektor ko’paytmani  ??????  vektorga skalyar ko’paytmasiga aralash
ko’paytma deyiladi va uni ( 	
⃗ a
× 	⃗ b
) × 	⃗ c
 =.  	⃗a ×  ¿
× 	⃗c¿  ko’rinishda belgilanadi.  Uch vektorning aralash ko’paytmasi skalyar miqdor bo’lib, uni geometrik
ma’nosi .  ⃗a ,	⃗ b va	⃗ c
 vektorlarda yasalgan parallelopipedning hajmiga teng. 
??????  = ( 	
⃗a × 	⃗b ) × 	⃗c  =  	|⃗ a ×	⃗ b|
∙⃗c   ∙  ????????????????????????  = 	Sparall
Bu yerda h = 	
|⃗ c|
  ∙  ????????????????????????                                                 
1.Qirralari quyidagi vektorlardan iborat bo lgan parallelepiped hajmini toping	
ʻ
1)	
⃗a1  (5, 3,- 2) 	⃗ b
1  (1, -1, 2)  	⃗ c
1  (3, 1, 4):
2) 	
⃗ a
2 = 4t + 3j - k    	⃗ b
2 (2,  1, 2) 	⃗c2  (-3, -2, 5)
2.  	
⃗ AB
 (4, 3, 0).  	⃗AD  (2, 1, 2).  	⃗ A A
1  (-3, -2, 5) Vektorlarga yasalgan  ABCD A
1 B
1 C
1 D
1  parallelepiped hajmini hisoblab  A
1 uchidan (ABCD) asosga
tushurilgan balandligining uzunligini toping.
3.Ikkita ⃗ a
( 3, 4, 0 )  	⃗ b
( 3, 4, 2  ) vektorda yasalgan tetraedrni asosini yuzini
hisoblang.
4. Uchlari O (0, 0, 0) A ( 1, 0, 0) B (0, 1, 0) C (0, 0, 1) nuqtalarda bo lgan	
ʻ
tetraedr hajmini hisoblab . OH balandligining uzunligini toping.
5.         	
⃗AB  ( 2, 0, 0) 	⃗AC  (3, 4, 0) 	⃗AD  (3, 4, 2)  Vektorlarga yasalgan tetraedir
hajmini hisoblab, D uchidan (ABC) asosga tushurilgan balandligining
uzunligini hisoblang.
1.0
      
⃗a
( 3, 1 ,4 )          
⃗b
( 1, -4, 2  )                        
⃗
c
( 5, 3, -2 )
parallelepiped qirralari shu vektorlarda  bo’lsa   parallelepiped hajmini toping.
Parallelepipedni hajimini topish formulasi quyidagicha:V	parall
=	|
⃗ a
⃗
b
⃗
c|      mos koordinatasida tuzilgan determinantni qiymatiga teng.
V
parall =	
| 3 1 4
1 − 4 2
5 3 − 2	|   
Detirminant yechishda uchburchak usuldan foydalanamiz	
|
3 1 4
1 − 4 2
5 3 − 2	| =24+10+12+80-18+2=110
 	
V	parall =110 Parallelepipedni Hajmi 110 ga teng.
1.2                                                            	
⃗a   (-3, -2, 5 )          
     
⃗
b ( 2, 1, 2  )                        
    
⃗ c
( 4, 3, -1 )
parallelepiped qirralari shu vektorlarda  bo’lsa
  parallelepiped hajmini toping.
Parallelepipedni hajimini topish formulasi quyidagicha: V	parall=	|
⃗ a
⃗
b
⃗
c|      mos koordinatasida tuzilgan determinantni qiymatiga teng.	
V	parall
=	| − 3 − 2 5
2 1 2
4 3 − 1	|   
Detirminant yechishda uchburchak usuldan foydalanamiz.	
|
− 3 − 2 5
2 1 2
4 3 − 1	| =3-16+30-20+18-4=11	
V	parall
=11 Parallelepipedni Hajmi 11 ga teng.
2-masala	
⃗
AB
( 4, 3, 0 )          
⃗AD
( 2, 1, 2  )                        
⃗
A A
1 ( -3, -2, 5 ) Vektorlarga yasalgan ABCD A
1 B
1 C
1 D
1  parallelepiped hajmini hisoblang, A
1
uchidan (ABCD) asosoga tushirilgan balandligining uzunligini toping.
1-qismda Parallelepipedni hajmini hisoblaymiz.⃗AB
( 4, 3, 0)  	⃗AD ( 2, 1, 2  ) 	⃗ A A
1 ( -3, -2, 5 )
Parallelepipedni hajimini topish formulasi quyidagicha:
V
parall =	
|
⃗ A A
1
⃗
AD
⃗
AB	|      mos koordinatasida tuzilgan determinantni qiymatiga teng.	
V	parall
=	| − 3 − 2 5
2 1 2
4 3 0	|   
Detirminant yechishda uchburchak usuldan foydalanamiz	
|
− 3 − 2 5
2 1 2
4 3 0	| ==0+30-16-20+0+18=12	
V	parall
=12 Parallelepipedni Hajmi 12 ga teng.
2-qismda Biz endi asosini yuzini hisoblaymiz  	
Ss = 1
2	[⃗ AB ∗	⃗ AD	]
 
S
s = 1
2	
| i j k
2 1 2
4 3 0	|
Detirminant yechishda uchburchak usuldan foydalanamiz 1
2|
i	j	k	
2	1	2	
4	3	0|= 1
2  (8j+6k-4k-6i)= 1
2 (-6i+8j+2k)= -3i+4j+k
S
s = -3i+4j+k
Asosining yuzi   	
⃗ S
s (-3, 4, 1)
3-qismda   Balandligini hisoblaymiz 	
V	parall
= 1
3 S
s ∗ h
 bu formuladabn biz balandligini topib olamiz.
 h= 1
3 ∙ V
parall
S
s  Balandlikni  topib oldik bizga hajm bor, yuza bor ,
h= 1
3 ∙  12
( − 3 , 4 , 1 ) = 4
( − 3 , 4 , 1 )  = ( -  4
3 , 1 , 4
)
Balandligi quyidagicha 	
⃗ h
= ( -  4
3 , 1 , 4
)
3-masala	
⃗a
( 3, 4, 0 )           ⃗b ( 3, 4, 2  )         
Ikkita vektorda yasalgan tetraedrni asosini yuzini hisoblang.
Tetraedrni asosini yuzini hisoblash uchun biz parallelepipedni asosini yuzidan
foydalanamiz.    
S
parall   =	
1
2[⃗AB	∗⃗AD	]  
Tetraedrni asosini yuzi parallelepipedni asosini yuyzini yarmiga teng ya’ni:
S
tetraedr    = S
parall
2
Hisoblaymiz:   S
parall = 1
2	
| i j k
3 4 0
3 4 2	| = 1
2 (8i+12k-12k-6j)=4i-3j+0k
S
parall = ¿
4i-3j+0k
S
parall ( 4 , − 3 , 0 )
Parallelepipedni yuzini hisibladik endi tetreadrni yuzini topamiz.
S
tetraedr    = S
parall
2	
Stetraedr
   =    ( 4 , − 3 , 0 )
2
Tetraedrni asosini yuzi    S
tetraedr (2,- 3
2 , 0
) 4.  Uchlari O (0, 0, 0) A ( 1, 0, 0) B (0, 1, 0) C (0, 0, 1) nuqtalarda bo lganʻ
tetraedr hajmini hisoblab . OH balandligining uzunligini toping.
Biz bu nuqtalardan vektorlar tuzib olamiz	
⃗OA
 (1,0,0)   	⃗BO (0,1,0)   	⃗CO (0,0,1)  
Tuzib olgandan keyin  tetraedr hajmini hisoblash formulasiga qo’yamiz.	
Vtetraedr	=	1
6V	parall
   tetradrni hajmi parallelepipedning hajmini 6 dan 1 qismini 
tashkil qiladi, Parallelepipedni hajmini topib  olamiz   	
V	parall =	|
⃗ AO
⃗
BO
⃗
CO	|
Parallelepipedni hajmi shu vektorlarning mos koordinatasini determinantiga 
aytiladi.	
V	parall
=	|
1	0	0	
0	1	0	
0	0	1|    bunda determinantni qiymati 1ga teng chunki 
koordinatalardan tuzilgan determinant birlik determinantdir, birlik 
determinantni qiymati birdir.Parallelepipedni hajmi  V
parall = 1
 endi bundan biz 
tetraedrhajmini topamiz  V
tetraedr = 1
6 V
parall
V
tetraedr = 1
6  tetraedrni hajmi  1
6  ga teng.
OH balandligini topish uchun biz avvalo  S
s  yuzasini topib olashimiz kerak. Ss=	1
2¿ )	
Ss
= 1
2  (	
1
2|
i	j	k	
1	0	0	
0	1	0|¿ = 1
4 k       	Ss=	k      	⃗ S
s (0,0, 1
4 ) yuzani toib oldik endi:	
V	parall
= 1
3 S
s ∗ h
 b u formuladan h ni topib olamiz uning uchun
 
Vtetraedr	=	1
6V	parall  shu formuladan 	V	parall shuni toib olamiz.	
V	parall
=	6Vtetraedr
h=	
3∗(6¿Vtetraedr	)	
Ss  formulaga asosan qiymatini topamiz
h=	
3∗(6∗1
6	)	
(0,0	,1
4)     balandligin hisoblaymiz  h=(0,0, 3
4 )  balandlik shu vektorning
qiymatiga teng.
5.         	
⃗ AB
 ( 2, 0, 0) 	⃗AC  (3, 4, 0) 	⃗ AD
 (3, 4, 2)  Vektorlarga yasalgan tetraedir
hajmini hisoblab, D uchidan (ABC) asosga tushurilgan balandligining
uzunligini hisoblang.  Tetraedr hajmini hisoblaymiz  Vtetraedr	=	1
6V	parall    tetradrni hajmi 
parallelepipedning hajmini 6 dan 1 qismini tashkil qiladi, Parallelepipedni 
hajmini topib  olamiz    V
parall =	
|
⃗ AB
⃗
AC
⃗
AD	|
Parallelepipedni hajmi shu vektorlarning mos koordinatasini determinantiga 
aytiladi.
V
parall =	
|
2	0	0	
3	4	0	
3	4	2| =16 parallelepipedni hajmi 16ga teng.	
Vtetraedr	=	1
6V	parall
  	Vtetraedr	=	1
6∗16       V
tetraedr = 8
3    
H  balandligini topish uchun biz avvalo  S
s  yuzasini topib olashimiz kerak.	
Ss
=	1
2¿ )	
Ss
= 1
2  (	
1
2|
i	j	k	
2	0	0	
3	4	2|¿ =	1
2¿ 8k-4j))=2k-j	
Ss
=2k-j   yoki 	⃗ S
s (o,-1,2)	
V	parall
= 1
3 S
s ∗ h
 b u formuladan h ni topib olamiz uning uchun
  V
tetraedr = 1
6 V
parall  shu formuladan  V
parall shuni topib olamiz. V	parall=	6Vtetraedr
h=	
3∗(6¿Vtetraedr	)	
Ss  formulaga asosan qiymatini topamiz
h=	
3∗(6∗8
3	)	
(o,−1,2	)          	
⃗ h
(0,-48,24)  balandlik quyidagichava bizdan so’ralgan tetraedr
hajmi bilan h balandligini topdik.    XULOSA
Ushbu kurs ishi geometriya  kursidagi o’zining ko’plab
tadbiqlariga ega bo’lgan  Vektor va aralash ko’paytmaning
ba’zi bir tadbiqlariga bag’ishlangan bo’lib, u kirish qismi, asosiy
qism, xulosa va foydalanilgan adabiytolar ro’yxatidan iborat.
Asosiy qismning birinchi punktida Vektorlar haqida elementar
tushuncha
Vektorlarning yig’indisi va ayirmasi va uning xossalari haqida
tushuncha berilgan, ularni hisoblash yo’llari va misollar
keltirilgan. Ikkinchi punktida esa Ikki vektorning skalyar
ko’paytmasi, Ikki vektorning vector ko’paytmasi va Uch
vektorni aralash ko’paytmasi va xossalari berilgan.
Mazkur mavzu bo’yicha misollar va formulalarni mustahkam
o’rganish mumkin.  Vektor va aralash ko’paytmaning  ba’zi bir
tadbiqlari kurs ishidan matematika ta’lim yo’nalishi bakalavrlari
geometriya  fanidan o’tkaziladigan ma’ruza va amaliy
mashg’ulotlarida foydalanishlari mumkin. ASOSIY ADABIYOTLAR.
1. O’zbekiston Respublikasi- Ta’lim to’g’risidagi qonun.
2. Karimov.I.A.-Asosiy  vazifamiz vatanimizning taraqiyotiva xalqimiz
faravonligi yanada yuksaltirish.Toshkent.O’zbekiston.2010.
3. Karimov.I.A.-Barcha reja  va dasturlarimiz vatanimiz tarqquyotini
yuksaltirish, xalqimiz faravonligi oshirishga xizmat qiladi.
Toshkent.O’zbekiston.2011.
4. O’zbekiston Respublikasi- Ta’lim to’g’risidagi qonun.
5. N.D.Dodajonov, M.SH.JO’RA .  Geometriya. 1-qism
Toshkent.O’qituvchi,1982.
6 .N.D.Dodajonov, M.SH.JO’RA .  Geometriya. 2-qism
Toshkent.O’qituvchi,1982.
7.Narmanov A. Analitik geometriya. Toshkent O’FMJ nashriyoti.2008.
8.X.P  Latipov, SH.I. Tojiyev, R.Rustamov. Analatik geometriya va chiziqli
Algebra.Toshkent”O’ZBEKISTON” 1995.
9.T.N.Qori-Niyoziy. Analitik geometriya asosiy kursi.Toshkent-1971
10.S.V.Baxvalov,P.S.Modenov,,A.S.Parxomenko.  Analitik geometruyadan
masalalar to’plami. Toshkent-2005.
11. SH.R. Xurramov. Oliy matematika. Toshkent-2015.