Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 47.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 09 Oktyabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Huquqshunoslik

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Xalq hokimiyatchiligi

Sotib olish
O’ Z Б B Е KIS ТО N   R Е SPUBLIKASI  О LIY   V А  O’RTA  МАХ SUS
ТА ’LI М  V А ZIRLIGI
O’ZБBЕKISТОN МILLIY UNIVERSITETI
IJТIМОIY FАNLAR FАКULТЕТI
   
       YURISPRUDENSIYA :  BIZNES HUQUQI  YO’NALISHI
     KURS ISHI
Mavzu:   Xalq hokimiyatchiligi
FAN : Konstitutsiyaviy Huquq
Bajardi : 
Qabul qiluvchi: 
                   Mundarija
Kirish
I. BOB. Xalq xokimiyatchiligi haqida umumiy tushuncha
1.1.   Xalq xokimiyatining yuzaga kelishi
1.2.   X alq xokimiyatining asosiy prinsiplarini 
II.BOB. X alq xokimiyati qurilishining konstitutsion parametirlari 
2.1.   Xalq xokimiyati: xalqning jamiyat va davlat ishtiroki 
2.2. Xalq xokimiyatining konstitutsion vakolatlari
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
                  
               
             Kirish
    Mavzuning   dolzarbligi.   Hokimiyatning   bo’linishi   prinsipini   joriy   qilish   faqat
hokimiyat   tuzilmalarini   normal,   yaxshiroq,   malakaliroq   ishlashini   ta’minlash
uchungina   emas,   avvalo   bu   prinsip   hokimiyatni   to’g’ri   tashkil   qilish   natijasida
fuqarolarning   huquq   va   erkinliklarini   to’la   ta’minlash,   manfaatlarini   kengroq,
to’laroq ifodalashni maqsad qilib qo’yadi. Chunki, har bir hokimiyat tuzilmasi o’z
vazifasini   to’la   va   malakali   bajarsa,   huquq   buzilishlariga   barham   beriladi.
Hokimiyatning bo’linishi prinsipi hokimiyat tuzilmalarini bir-biridan holi, mustaqil
bo’lishiga   imkon   yaratadi.   Demokratik   davlatda   bu,   ayniqsa,   muhimdir.
Hokimiyatning   bo’linishi   prinsipi   aslo   davlat   hokimiyatining   yagonaligiga   putur
yetkazmaydi.   Yagona   davlat   hokimiyati   kuchli   funksiya   va   vazifalarni   amalga
oshirish   zarurligidan   kelib   chiqib,   uning   qonunchilik,   ijro   etish,   sud   faoliyatini
kuchli, shu sohaga ixtisoslashgan organlar olib borishini nazarda tutadi.
Kurs ishining maqsadi.  Davlat hokimiyati o’z ifodasini, erkini majburiy ravishda
qonun, farmon, qaror asosida hayotga tatbiq qiladi.
Kurs ishining vazifasi.   Davlat hokimiyati qonunchilik hokimiyati, ijro hokimiyati,
sud hokimiyati orqali ijtimoiy hayotga tatbiq qilinadi
Kurs ishining obyekti.   Davlat hokimiyati hamma uchun umummajburiy qoidalar
yaratadi,   ularni   qo’llaydi   va   o’zi   ham   o’rnatilgan   qoidalarga   amal   qiladi.   Siyosiy
institutlari, mafkuralar va fikrlar xilma-xilligini o’z ichiga oladi
Kurs ishining predmeti.  Davlat hokimiyati xalq irodasiga tayanadi.   
I BOB.  Xalq xokimiyatchiligi haqida umumiy tushuncha
    Davlat   siyosiy   institutlar   uchun   normal   siyosiy   makon   yaratib   berishi,   ular   esa,
ijtimoiy   guruhlarning   manfaatlarini   ifodalashi   va   himoya   qilishga   qodir   bo’lishi
zarur. Prezidentimizning “Siyosiy partiyalar mavjud bo’lishining asosiy va birdan-
bir   prinsipi   davlatning   konstitutsiyaviy   me’yorlarini   hurmat   qilish   va   ularga
rioya   etishdan   iborat   bo’lmog’i   lozim”   -   degan   so’zlari   siyosiy   partiyalarning
konstitutsiyaviy   tuzumdagi   o’rniga   berilgan   to’g’ri   bahodir.   O’zbekiston
Konstitutsiyasida   mafkuraga   munosabat   ham   huquqiy   davlat   nazariyasidan   kelib
chiqib   hal   qilingan.   Mafkura   jamiyatdagi   muayyan   siyosiy,   huquqiy,   axloqiy, diniy,   badiiy,   falsafiy,   ilmiy   qoidalar,   fikrlar   va   g’oyalar   majmuidir   -   deb   e’tirof
etsak, albatta, u turli-tuman bo’lishi  kerak, degan xulosa paydo bo’ladi. Barchaga
yagona   mafkurani   singdirish   ularning   qarashlariga   zid   holat   bo’ladi.   Shuning
uchun,   O’zbekistonda   mafkura   va   fikrlar   xilma-xilligi   konstitutsiyaviy   darajada
o’rnatildi.   Bu   yagona   mafkuraning   hukmron   bo’Iishiga   yo’l   qo’ymaydi.   Biron
mafkuraning   davlat   mafkurasi   sifatida   o’rnatilishi   totalitarizmga   olib   keladi.
Ijtimoiy   hayot   mafkuralar   xilma-xilligi   asosida   rivojlanishining   belgilanishi
mafkuraning   ajralmas   qismi   bo’lmish   fikrlarning   xilma-xilligini   ta’minlaydi.
Jamiyat   rivojini   ta’minlovchi   asosiy   vositalardan   biri   fikrlar   xilma-xilligi,   bahs-
munozaralardir.   Siyosiy   institutlarning   xilma-xilligi   fikrlar   xilma-xilligini
ta’minlovchi vositalardandir. Siyosiy, iqtisodiy masalalarni to’g’ri hal qilishda turli
fikrlar   bo’lishi,   albatta,   zarur.   Fikrlar   xilma-xilligi   hamma   sohada   foydalidir.
Ayniqsa, turli fikrlilik parlament faoliyatida muhim rol o’ynaydi. Uning natijasida
mukammal   qarorlar   qabul   qilinadi,   xato   va   kamchiliklarga   yo’l   qo’yilmaydi.
Fikrlar   xilma-xilligiga   amal   qilmagan   jamiyat,   davlat   inqirozga   mahkum   bo’ladi.
Bu   sobiq   Ittifoq   misolida   o’z   isbotini   topgan.   Qaysi   mamlakatda   erkin   fikrlash,
xilma-xil   qarashlar   mavjud   bo’lsa   shu   mamlakatlarning   rivojlanayotganligini
ko’rish   mumkin.   Shuning   uchun   mamlakatda   barcha   jabhalarda,   hokimiyat
miqyosida, siyosiy faoliyatda fikrlar xilma-xilligi bo’lishiga ahamiyat berilmoqda.
Buning natijasida fuqarolar ham jamiyatda o’z o’rniga ega ekanligini his qiladi. U
larning   fikri,   so’zi   inobatga   olinishiga   ishonch   hosil   qiladi,   erkin   shaxs   sifatida
namoyon   bo’ladi.   O’zbekistonda   siyosiy   institutlar   va   fikrlar   xilma-xilligi
Konstitutsiyada hech qaysi  mafkura davlat mafkurasi sifatida o’rnatilishi  mumkin
emas,   degan   qoida   asosida   kafolatlanadi.   Biror-bir   mafkura   davlat   mafkurasi
sifatida o’rnatilsa, unda fikrlar xilma-xilligi to’g’risida gap bo’lishi mumkin emas.
Chunki, bunga hukmron mafkura aslo yo’l qo’ymaydi. 
XALQ HOKIMIYATI   — o’z-o’zini boshqaruvchi davlat.   Unda har bir shaxsning
erkinlik darajasi uning boshqaruvda to’g’ridan-to’g’ri yoki bevosita ishtiroki bilan
belgilanadi. Xalq o’z hokimiyatini o’zi saylaydigan yoki tuzadigan organlar orqali
ro’yobga   chiqaradi.   Ma’lumki,   Konstitutsiya   konsitutsiyaviy   tuzumning   asosiy shartlaridan   biri   bo’lmish   xalq   hokimiyatchiligini   mustahkamlab   beradi.   «Xalq
hokimiyatchiligi»   atamasi   yunoncha   «demokratiya»   so’zining   aynan   tarjimasidir.
Ilk bor yunon shahar davlatida paydo bo’lgan bu so’z butun dunyoga tarqalgan va
siyosiy   lug’atdan   mustahkam   o’rin   olgan.   Jahondagi   demokratik   davlatlarning
Konstitutsiyalari   «butun   hokimiyat   xalqqa   tegishli»   yoki   «butun   hokimiyat   xalq
tomonidan   amalga   oshdaniriladi»,   degan   tushunchani   o’zida   mujassamlashtirgan.
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasinig   2-bobida   «xalq   hokimiyatchiligi»
atamasi   «hokimiyat   manbai»   degan   atama   bilan   uzviy   bog’langan.
Demokratiyaning asl mohiyati o’z-o’zini boshqarish, o’z hayotini o’z qobiliyatiga,
o’z   tafakkuriga   va   o’z   vijdoniga   ko’ra   qurishdir   va   buning   oqibati   uchun
ma’suliyatini   ham   o’ziga   olishdir.   O’zbekiston   davlat   hokimiyatining   birdan-bir
manbai   xalq   bo’lib,   davlat   xalq   irodasini   ifodalaydi,   uning   manfaatlariga   xizmat
qiladi.   Davlat   siyosatini   xalqning   xohish-irodasi   belgilab   beradi.   Mazkur   siyosat
inson va jamiyatning farovonligini, O’zbekistondagi barcha fuqarolarning farovon
turmushini  ta’minlashga  qaratilgan  bo’lishi  kerak. Konstitutsiyaning  8-moddasida
qayd   etilgan   qoida   jahondagi   hech   bir   konstitutsiyada   uchramaydi.   Unda
«O’zbekiston   xalqi»   tushunchasiga   Konstitutsiya   darajasida   ta’rif   berilgan.
O’zbekistonda   tug’ilgan,   uning   zaminida   istiqomat   va   mehnat   qilayotgan   har   bir
kishi,   milliy   va   irqiy   mansubligidan,   e’tiqodidan   qat’i   nazar,   respublikamizning
teng   huquqli   fuqarosi   bo’lishga   munosibdir.   O’zbekiston   fuqarolari,   o’zlarining
nasl-nasabi,   irqi,   ijtimoiy   kelib   chiqishi   va   boshqa   holatlardan   qat’i   nazar,
O’zbekiston xalqini tashkil etadi. Konstitutsiya O’zbekiston xalqini tashkil etuvchi
barcha   millat   va   elatlarning   urf-odatlari   va   milliy   an’analari   hurmat   qilinishini
kafolatlaydi.   Insoniyat   tajribasi   demokratiyaning   ikki   shaklini   ishlab   chiqqan:
to’g’ridan-to’g’ri,   bevosita   demokratiya   hamda   vakillik   demokratiyasi-organlar,
avvalambor,   vakillik   va   boshqa   saylab   qo’yiladigan   organlar   orqali   amalga
oshiriladigan   demokratiya,   ya’ni   saylov   demokatiyasi.   Demokratiyaning   mazkur
shakllarini   bir-biriga   qarshi   qo’ymaslik   lozim,   chunki   bu   ikkala   shakl   o’ziga   xos
ahamiyatga   ega   va   o’zaro   uzviy   bog’liqdir.   To’g’ridan-to’g’ri   demokratiya
insonning   davlat   ishlarini   hal   qilishda   yashirin   ovoz   berish   orqali   yoki   boshqa shaklda   bevosita   ishtirok   etish.   Vakillik   demokratiyasi   deb   insonning   davlat
ishlarini hal etishda o’zi saylagan vakillari, ya’ni deputatlar orqali ishtirok etishiga
aytiladi.Bevosita   demokratiya   (asosiy   qarorlar   barcha   fuqarolar   tomonidan
referendum,   yig’in   kabilarda   qabul   qilinadi)   va   bilvosita   demokratiya   (qarorlar
saylab   qo’yiladigan   muassasalar   -   parlamentlar   va   boshqalar   tomonidan   qabul
qilinadi) farqlanadi. Demokratiya institutlari huquqiy davlatda to’la rivojlanadi.
X alq xokimiyatining asosiy prinsiplarini
    O’zbekiston   о ’ z   taqdirini   belgilovchi   asosiy   hujjat   —   Konstitutsiya   qabul
qilishdan   ko’zlangan   maqsadlardan   biri   sifatida   demokratiya   va   ijtimoiy   adolatga
sadoqatni   namoyon  qilish  ekanligini   e’tirof  etgan.  Davlat   o’z  faoliyatini   inson  va
jamiyat   farovonligini   ko’zlab,   ijtimoiy   adolat   va   qonuniylik   prinsiplari   asosida
amalga   oshi-   radi   (14-modda).   Davlatning   faoliyati,   eng   avvalo,   jamiyat
farovonligini   ko’zlashi   xalq   xohish-irodasiga   to’la   mos   tushadi.   Bu   yo’lda
davlatning   tashkilotchilik   qobiliyati,   undan   foydalanish   alohida   ahamiyat   kasb
etadi.   Jamiyat   farovonligiga   erishish   yo’lida   iqtisodiy   asoslarni   yaratish,   bozor
munosabatlarini   shakllantirish   borasida   davlatning   o’tkazayotgan   tadbirlari
konstitutsiyaviy normalarni hayotga tatbiq qilishdir. O’zbekiston faqat demokratik
huquqiy   davlat   emas,   balki   demokratik   odil   davlat   qurishni   ham   maqsad   qilib
qo’ygan. Jamiyatda adolat o’rnatilmasa, boshqa amalga oshirilayotgan tadbirlar o’z
samarasini   bermaydi.   Adolat   hamma   jabhalarda:   siyosiy   hayotda,   iqtisodda,
turmushning   barcha   munosabatlarida  o’rnatilishi   zarur.  Adolatning  buzilishi  og’ir
oqibatlarga,   fojiaga   sabab   bo’ladi.   Ijtimoiy   adolatni   buzish   aholini   shunda   ham
tang   ahvolini   yanada   og’irlashtirib,   jiddiy   ijtimoiy   ziddiyatlarga   olib   kelishi
mumkin.   O’zbekiston   bir   tuzumdan   boshqa   tuzumga   o’tdi.   Ushbu   davrda
odamlarning   moddiy   ahvoli   yomonlashuviga   olib   keladigan,   noma’lum,   keskin
qarorlar   qabul   qilishga   ham   to’g’ri   keldi.   Ana   shunday   paytda   aholining   kam
ta’minlangan,   ijtimoiy   himoyaga   muhtoj   qismini   turli   choralar   bilan   qo’llab-
quvvatlash   ijtimoiy   adolat   prinsipiga   amal   qilish   natijasi   bo’ldi.   Umuman
O’zbekistonning   rivojlanishini   belgilovchi   tamoyillar   orasida   kuchli   ijtimoiy
himoyani tashkil qilish doimo o’zini sezdirib turadi. Adolat prinsipining namoyon bo’lishi, mamlakatimiz xalqining munosib, farovon va erkin hayotini ta’minlashga,
har bir kishi huquq va imkoniyatlaridan to’liq foydalanishi uchun zarur sharoitlar
yaratishga   o’z   ta’sirini   ko’rsatadi.   Adolat   prinsipining   amal   qilishi   natijasida
respublikamizda   osoyishtalik   va   barqarorlik   saqlanib   turibdi.   Adolat   prinsipiga
amal qilish, uni  ijtimoiy hayotning barcha sohalarida qo’llashga erishish davlatga
juda   qimmatga   tushadi.   Buning   uchun   juda   katta   mablag’lar   zarur   bo’ladi,   lekin
Yurtboshimiz   aytganlaridek:   “Adolat   va   haqiqat   g’oyasi   ijtimoiy   hayotimizning
barcha   sohalarini   qamrab   olmog’i   darkor.   Adolat   va   haqiqat   g’oyasi   qonunchilik
faoliyatimizning zamini, bosh yo’nalishi bo’lmog’i shart. Davlatchilik va fuqarolik
munosabatlari,   mehnat   va   uy-joy,   nafaqa   va   soliq,   tabiatni   muhofaza   qilish   va
jinoyatchilikka   qarshi   kurashish   masalalari,   qo’yingki,   hayotimizning   hamma
jabhalari ana shu zaminga tayanishi zarur”. Adolat prinsipi davlatchilik tariximizda
azaldan   qo’llanib,   mansabdor   shaxslarga   qo’yiladigan   talab   va   bahoning   asosi
bo’lgan.   Hokimiyat   masalasi   davlatchilikda   muhim   masala   bo’lib,   har   qanday
davlatning   ajralmas   qismini   tashkil   etadi.   Davlat   hokimiyatining   qanday   tashkil
etilishi   u   tayanadigan   prinsiplarga   bog’liq.   O’zbekiston   huquqiy   davlat   qurishni
maqsad   qilib   qo’ygan   ekan,   o’z   faoliyatida   qonuniylik   va   adolat   prinsiplariga
tayanadi.   Ularning   real   bo’lishi   esa,   fuqarolar   taqdiriga   to’g’ridan-to’g’ri   ta’sir
qiladi.   Amaldagi   O’zbekiston   Konstitutsiyasida   hokimiyatning   xalq   manfaatiga
mos tarzda tashkil etilishi uni tom ma’noda xalq hokimiyatchiligi deb atash uchun
asos   bo’ladi.Hozirgi   davrda   jamiyat   hayotini,   fuqarolar   tinchligi,   farovonligini
davlatsiz,   hokimiyatsiz   tasavvur   qilish   qiyin.   Jamiyatning   ma’Ium   bosqichida
davlat   yo’q   bo’ladi,   degan   g’oyalar   xomxayol   ekanligi   hozirgi   kunda   aniq   bo’lib
qoldi. Amalda barcha davlatlar o’zini demokratik davlat deb hisoblaydi (diktatura,
avtoritar davlat bo’lsa ham) va buni konstitutsiyalarida mustahkamlab qo’yishgan.
O’zbekiston   ham   o’z   taraqqiyotini   demokratiya   bilan   bog’ladi   va   konstitutsiyada
O’zbekistonning   demokratik   respublika   ekanligi   belgilab   qo’yildi.   Demokratiya
atamasi   turli   ma’nolarda   ishlatilsa   ham,   uning   mag’zini   “xalq   hokimiyati”
tushunchasi   tashkil   etadi.   Demokratik   davlat   hokimiyat   xalqqa   tegishliligini
bildiradi.   Bunda   hokimiyat   nafaqat   xalqqa   tegishli,   balki   hokimiyatning   o’zi xalqdan vujudga kelishi, uning yagona manbai xalq ekanligi  bilan xarakterlanadi.
O’zbekiston   —   demokratik   davlat.   Bu   xalq   hokimiyati   amal   qilishini   bildiradi.
Davlat   siyosiy   hokimiyatini   amalga   oshirar   ekan,   xalqdan   vakolat   oladi.
Konstitutsiyaning   Xalq   hokimiyatchiligi.II   bobida:   “Xalq   davlat   hokimiyatining
birdan-bir   manbaidir”,   —   deb   belgilangan   Demokratik   jamiyat   hisoblanuvchi
O’zbekistonda   hokimiyat   xalqqa   tegishli.   Ana   shu   hokimiyat   samarali   ishlashi,
undan   barcha   manfaatdor   bo’lishi   uchun   u   to’g’ri   tashkil   qilinishi   kerak.   Xalq
hokimiyatini   to’g’ri   va   samarali   tashkil   qilish   vositalaridan   eng   samaralisi   va
sinovdan o’tgani hokimiyatni davlat hokimiyati orqali amalga oshirishdir. Chunki,
davlat   uzoq   yillar   davomida   hokimiyatni   amalga   oshirish   bilan   shug’ullanadi   va
katta tajriba  to’plagan. Bu  faoliyatni  yaxshiroq  amalga oshirish maqsadida  davlat
faoliyati,   tuzilishi   takomillashtirilib   boriladi.   Xalq   davlat   hokimiyatini   amalga
oshiruvchi   organ   va   mansabdor   shaxslarni   saylashda,   tayinlashda   bevosita   yoki
vakillari orqali ishtirok etadi. Ular xalq oldida mas’uliyatli hisoblanadi. Vakolatni
xalqdan olgach, o’zlarining faoliyatini xalq manfaatlariga xizmat qilishga qaratadi.
O’zbekistonda   davlat   faoliyati   ustidan   jamoatchilik   nazoratini   kuchaytirishga
qaratilgan   yo’l   ham   xalq   hokimyatini   kuchaytirishga   qaratilgandir.   Xalqning
xohish istagi davlat siyosatini belgilashda hal qiluvchi o’rin egallaydi. O’zbekiston
Respublikasida,   barcha   demokratik   davlatlar   singari,   davlat   hokimiyati   xalq
manfaatlarini   ko’zlab   va   Respublika   Konstitutsiyasi   hamda   uning   asosida   qabul
qilingan   qonunlar   vakolat   bergan   idoralar   tomonidangina   amalga   oshiriladi   (7-
modda). Demak, birinchidan, davlat hokimiyati xalq manfaatlarini ko’zlashi kerak,
ikkinchidan,   davlat   hokimiyati   konstitutsiya   va   maxsus   qonunlar   vakolat   bergan
organlar tomonidangina amalga oshiriladi. Konstitutsiya davlat hokimiyatining uch
turdagi   hokimiyat   tarmoqlari:   qonunchilik,   ijro,   sud   organlari   tomonidan   amalga
oshirilishini   belgilagan.  Asosiy  qonunda  davlat  boshlig’i  -   Prezident,   qonunchilik
hokimiyatini amalga oshiruvchi Oliy Majlis va uning palatalari vakolatlari belgilab
qo’yilgan. Konstitutsiyadan tashqari yana bir necha qonunlar mavjud bo’lib, ularda
davlat hokimiyatini amalga oshiruvchi organlar vakolatlari belgilangan, jumladan,
“O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Qonunchilik   palatasi   to’g’risida”gi, “O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Senati   to’g’risida”gi,   ‘“Sudlar
to’g’risida’gi,   “O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   to’g’risidagi,
“Mahalliy   davlat   hokimiyati   to’g’risida”gi   qonunlarda.   Birinchi.   Vazirlar
Mahkamasi   vakolatlari   tizimlashtirildi   va   aniqlashtirildi,   uning   6-ta   vakolati
bandlarda   aniq-ravshan   etib   ifodalandi.   Muqaddam   98-moddaning   2011   yilgi
tahririda uning atigi 2 ta vakolati aniq ko’rsatilgan bo’lsa, endilikda ularning soni 6
taga yetdi. Xususan, Vazirlar Mahkamasi ilgari faqatgina iqtisodiyotning, ijtimoiy
va   ma’naviy   sohaning   samarali   faoliyatiga   rahbarlik   qilishi   belgilangan   bo’lsa
endilikda   ushbu   sohalar   moliyaviy,   pul-kredit   siyosati   yuritilishi,   fan,   madaniyat,
ta’lim,   sog’liqni   saqlashni   hamda   iqtisodiyotning   va   ijtimoiy   sohaning   boshqa
tarmoqlarini rivojlantirish bo’yicha dasturlar ishlab chiqilishi va amalga oshirilishi
uchun   javobgar   bo’lishi   bilan   to’ldirildi.   Shuningdek,   fuqarolarning   iqtisodiy,
ijtimoiy va boshqa huquqlari hamda qonuniy manfaatlarini himoya qilish bo’yicha
chora-tadbirlarni   amalga   oshirish,   davlat   va   xo’jalik   boshqaruvi   organlari   ishini
muvofiqlashtirish   va   yo’naltirish,   ularning   faoliyati   ustidan   qonunda   belgilangan
tartibda   nazoratni   ta’minlash;   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisiga   har   yili
mamlakat   ijtimoiy-iqtisodiy   hayotining   eng   muhim   masalalari   yuzasidan
ma’ruzalar taqdim etish kabi yangi vakolat va vazifalar belgilandi. O’zbekiston o’z
taraqqiyotiga   jahon   davlatchilik   taraqqiyotidagi   eng   ijobiy   xususiyatlarni,
prinsiplarni   amalda   qo’llash   orqali   erishishni   maqsad   qilib   qo’ygan.   Davlatni
tashkil   etish,   davlat   hokimiyatini   amalga   oshirish   masalasida   ham   barcha
rivojlangan   mamlakatlar   tajribasida   qo’llanilib   kelinayotgan   va   amalda   o’zini
oqlagan   davlat   hokimiyati   tizimining   hokimiyatning   qonun   chiqaruvchi,   ijro
etuvchi   va   sud   hokimiyatiga   bo’linishi   prinsipini   konstitutsiyada   mustahkamlash
va   amalda   qo’llash   yo’lidan   bordi.   Hayotda   va   ayrim   yuridik   manbalarda
“hokimiyat   bo’linishi   prinsipi”   degan   atama   uchrab   turadi.   Aslida   esa,   davlat
hokimiyati   yagona,   u   bo’linmaydi.   Bo’linish   deganda   faqat   davlat   hokimiyati
tizimining  tarmoqlarga  bo’linishi  tushunilishi  kerak.  Agar   davlat   hokimiyatini   bir
katta   daraxt   deb   olsak,   daraxtning   shoxlari   shu   hokimiyatning   tarmoqlaridir.
Daraxt   shoxlarga   bo’linishi   bilan   butunlay   bo’linib   ketmaganidek,   hokimiyat tizimining   tarmoqlarga   bo’linishi   bilan   hokimiyatning   yagonaligiga   putur
yetmaydi,   chunki   u   bo’linib   ketmaydi.   Davlat   hokimiyatini   alohida   tarmoqlar
tomonidan amalga oshirilishi  hokimiyatning samarasini  oshiradi. Chunki  ular  shu
ishga ixtisoslashgan. O’zbekiston mustaqillikka erishgach, mustaqillikning birinchi
huquqiy asosi “O’zbekiston Respublikasi davlat mustaqilligi asoslari to’g’risida”gi
1991-yil   31-avgust   Qonunida   birinchi   marta   hokimiyat   tizimi   hokimiyatning
bo’linishi   prinsipida   tashkil   qilinishi   ko’rsatilgan.   Keyinchalik   Konstitutsiyaning
11-moddasida:   “O’zbekiston   Respublikasi   davlat   hokimiyatining   tizimi
hokimiyatning   qonun   chiqaruvchi,   ijro   etuvchi   va   sud   hokimiyatiga   bo’linishi
prinsipiga   asoslanadi”,   —   deb   belgilandi.   Shu   asosda   O’zbekistonda   hokimiyatni
amalga   oshiruvchi   organlar   tizimi   barpo   etildi.   Mamlakatimizda   qonunchilik
hokimiyati   Oliy   Majlis,   ijro   hokimiyati   Vazirlar   Mahkamasi   va   hokimlar,   sud
hokimiyati Konstitutsiyaviy sud, Oliy sud, Oliy Xo’jalik sudi va hududiy tuzilish-
lardagi sudlar orqali amalga oshiriladi. Hokimiyatning bo’linishi prinsipidan kelib
chiqib,   har   bir   alohida   hokimiyat   tuzilmalarining   vakolatlari   aniq   belgilab
qo’yiladi.   Hokimiyat   bo’linishi   prinsipi   faqat   vakolatlarni   aniq   belgilab
qo’yishnigina nazarda tutmaydi.
  
II   BOB.  X alq xokimiyati qurilishining konstitutsion parametrlari
      O’zbekiston xalqi. Xalqning jamiyat va davlat hayotida ishtiroki. Xalq nomidan
ish   olib   borish   Konstitutsiyaning   8-moddasida:   “O’zbekiston   xalqini   millatidan
qat’i   nazar,   O’zbekiston   Respublikasining   fuqarolari   tashkil   etadi,   qisqa   huquqiy
ta’rif berilgan. Xalq tushunchasini  aniqlash huquqiy munosabatlarda muhim o’rin
egallaydi.   Chunki,   O’zbekistonda   kimlar   yashashidan   qat’i   nazar,   davlat
boshqaruvida   faqat   xalq   ishtirok   etadi,   xalq   esa   O’zbekiston   fuqarolaridir.
0’zbekiston   fuqarosi   bo’lmagan   shaxslar,   ya’ni   xorijiy   mamlakat   fuqarolari   yoki
fuqaroligi   bo’lmagan   shaxslar   davlat   boshqaruvida,   idora   ishlarida   ishtirok
etmaydi.   O’zbekiston   xalqi,   ya’ni   fuqarolarigina   davlat   boshqaruvida   ishtirok
etadi.   O’zbekiston   xalqini   davlatni   boshqarish   ishlarida   ishtiroki   ularning   siyosiy
huquqlari   hisoblangani   uchun   bunday   huquqlar   siyosiy   huquqlarga   taalluqli Konstitutsiya   normalarida   belgilab   qo’yilgan.   Konstitutsiyaning   32-moddasiga
asosan,   O’zbekiston   Respublikasining   fuqarolari   jamiyat   va   davlat   ishlarini
boshqarishda bevosita hamda o’z vakillari orqali ishtirok etish huquqiga egadirlar.
Bunday   ishtirok   etish   o’zini-o’zi   boshqarish,   referendum   bilan   amalga   oshiriladi.
Bu   yerda   xalqning   davlat   hayotida   ishtirok   etish   yo’llari   aniq   belgilab   qo’yilgan.
Bundan   tashqari,   Konstitutsiyaning   9-moddasida:   “Jamiyat   va   davlat   hayotining
eng   muhim   masalalari   xalq   muhokamasiga   taqdim   etiladi,   umumiy   ovozga
(referendumga)   qo’yiladi”,   -   deb   belgilangan.   O’zbekiston   mustaqillikka
erishgandan   keyingi   davrda,   haqiqatan   ham,   eng   muhim   masalalar   xalq
muhokamasiga   taqdim   etilganligini,   shuningdek   referendumga   qo’yilib,   hal
qilinganligini   ko’ramiz.   Bularni   misollar   bilan   ko’rsatish   mumkin.   Agar
Konstitutsiyaning   ijtimoiy   hayotdagi   o’rnini   ko’radigan   bo’lsak,   undan   muhim
hech   narsa   yo’q.   Konstitutsiya   loyihasi   ishlangach,   u   uzoq   vaqt   xalq
muhokamasiga   qo’yildi.   Muhokama   natijasida   tushgan   fikr-mulohazalar   asosida
loyihaga   ko’pgina   tuzatishlar,   qo’shimchalar   kiritildi.   Muhokama   asosida   xalq
Konstitutsiyani   yaratishda   bevosita   ishtirok   etish   imkoniyatiga   ega   bo’ldi.   Yoki,
keyingi   vaqtda   qabul   qilinayotgan   ko’plab   qonun   loyihalari,   albatta,   xalq
muhokamasiga   qo’yildi   va   ularning   istak-mulohazalari   qonunlarning   qabul
qilinishida   inobatga   olindi.   O’zbekiston   mustaqil   davlat   bo’lgach,   davlat
rivojlanish tarixida referendum  degan hodisa (voqelik) uchraydigan bo’ldi. Uning
natijasida,   mustaqilligimiz   xalq   tomonidan   ma’qullandi,   prezidentning   vakolat
muddati   5   yildan   7   yilga   o’zgartirildi   va   nihoyat,   ikki   palatali   parlament   tashkil
qilindi.   Demak,   eng   muhim   masalalarga   xalq   o’z   munosabatini   bildirdi,   xalqning
ovozi   shu   masalalarni   hal   qilishda   asosiy   rol   o’ynadi.   Xalq   davlat   boshqaruvida
muhokamalarda,   referendumda   ishtirok   etish   bilan   qatnashar   ekan,   bular   haqida
aniqroq tushunchaga  ega bo’lish zarur. Umumxalq muhokamasi  nima, umumxalq
ovozi   (reterendum)   nima,   degan   savollar   tez-tez   uchrab   turadi.   Umumxalq
muhokamasida  ma’lum  bir  masala  yoki   loyiha ommaviy  axborot   vositalari  orqali
e’lon qilinadi. Xalq uni o’rganib, o’z istak, mulohaza, takliflarini omntaviy axborot
vositalari   orqali   bildiradi   yoki   pochta   orqali   yoki   shaxsan   tegishli   organlarga yetkazadi. Muhokamada  loyihani  u yoki  bu qoida, normalariga  o’zgartirish,  biror
qo’shimcha kiritish, mavjud norma, qoidalarni olib tashlash haqida fikr bildiriladi,
qanday fikr-mulohazalarni  inobatga olish yoki  rad etish tegishli  organ, komissiya
vakolatiga   kiradi.   Muhokama   bir   necha   kun,   hafta   yoki   oylab   davom   etishi
mumkin.   Muhokamada   qancha   odam   ishtirok   etishi   belgilab   qo’yilmaydi.
Umumxalq   ovozi   (referendum)   masalani   uzil-kesil   hal   qilish   uchun   yoki   qonun
loyihasini qabul qilish uchun o’tkaziladi. Bunda masala ijobiy hal qilinadi yoki rad
etiladi.   Referendumda   qancha   xalq   ishtirok   etishi,   qanchasining   ovoz   berishi
masalaning   hal   qilinishini   belgilaydi.   U   saylovdagi   kabi   ovoz   berish   orqali   hal
qilinadi.   Uni   saylovdan   farqi,   saylovda   aniq   nomzodlarga   ovoz   berilsa,
referendumda   aniq   masalaga   ovoz   beriladi.   Xalq   davlat   hayotida   boshqa   usullar
orqali   ham   ishtirok   etadi.   Masalan:   saylov   orqali,   davlat   organlarining   faoliyatini
nazorat   qilish   orqali.   Bu   masalalar   keyingi   mavzularda   o’rganiladi.   O’zbekiston
Respublikasining “O’zbekiston Respublikasining referendumi to’g’risida” maxsus
qonun   bo’lib,   u   nima   uchun   referendum   o’tkazilishi,   referendum   predmeti
bo’lmaydigan   masalalar   doirasi,   qanday   hollarda   referendum   o’tkazish   mumkin
emasligi,   referendum   o’tkazishning   asosiy   prinsiplari   va   referendum   o’tkazish
tartibini   belgilab   qo’ygan.   Qonunga   asosan   referendum   o’tkazish   tashabbusi
huquqiga,   Respublika   fuqarolari,   Oliy   Majlisning   palatalari,   O’zbekiston
Prezidenti ega. Fuqarolar referendum o’tkazish tashabbusi bilan chiqadigan bo’lsa,
bunday   tashabbusni   referendumda   ishtirok   etuvchilarning   kamida   besh   foizi
qo’llab-quvvatlaganda,   tashabbus   amalga   oshiriladi.   Referendum   O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisi   tomonidan   tayinlanadi.   O’zbekiston   Prezidenti
referendum   o’tkazish   tashabbusi   bilan   chiqqan   taqdirda,   Oliy   Majlisga   murojaat
etishi   yoki   referendum   o’tkazish   to’g’risida   o’z   qarorini   qabul   qilishi   mumkin.
Referendum o’tkazishda saylovlar vaqtidagi asosiy prinsiplar,   tartiblar qo’llaniladi.
Referendum o’tkazish, uning natijalarini aniqlash, e’lon qilishda Markaziy saylov
komissiyasi   ishtirok   etadi.   Referendumda   qabul   qilingan   qaror   respublikaning
butun   hududida   majburiy   kuchga   ega   bo’ladi   va   davlat   hokimiyati   tomonidan
tasdiqlanishi   shart   emas.   Yuqorida   qayd   etilganidek,   xalq   o’z   xohish-irodasini amalga oshirishni davlatga topshirgan. Bu qonuniy asosga ega. Lekin, davlat juda
murakkab   tuzilma,   uni   harakatga   keltiruvchi,   yurgizuvchi   ko’plab   mansablar,
organlar   mavjud.   Xalq   hokimiyatning   yagona   manbai   bo’lsada,   hamma   vaqt,
hamma   joyda   to’g   ‘ridan-to’g’ri   harakat   qila   olmaydi.   Buning   imkoniyati   ham
yo’q.   Shuning   uchun,   xalq   nomidan   harakat   qiluvchilar   doirasi   aniq   chegaralab
qo’yilgan.   O’zbekiston   Konstitutsiyasining   10-moddasida:   “O’zbekiston   xalqi
nomidan   faqat   u   saylagan   Respublika   Oliy   Majlisi   va   Prezidenti   ish   olib   borishi
mumkin”, - deb mustahkamlab qo’yilgan. Bu   sharafli va mas’uliyatli vazifani Oliy
Majlis   bilan   Prezident   mamlakat   ichkarisida   ham,   tashqi   munosabatlarda   ham
amalga oshiradi. Oliy Majlis ham, Prezident ham xalq vakilligining oliy ko’rinishi.
O’zbekiston   Oliy   Majlisi   ikki   palatadan   iborat   bo’lib,   quyi   palata   -   Qonunchilik
palatasi   xalq   tomonidan   bevosita   saylangan   deputatlardan   iborat   bo’lsa,   yuqori
palata Senatning a’zolari senatorlar xalq saylagan mahalliy Kengash deputatlaridan
va   Prezident   tayinlagan   senatorlardan   iborat.   Quyi   palata   deputatlarini   saylashda
xalq   bevosita   ishtirok   etsa,   Senatni   shakllantirishda   vakillari   orqali   ishtirok   etadi.
Oliy Majlis oliy vakillik va yagona   qonunchilik organidir. Shuning uchun ularning
xalq nomidan ish   olib borishi asoslidir. Prezident - davlat boshlig’i. O’zbekistonda
Prezident  bevosita xalq tomonidan saylanadi,  u xalqdan to’g’ridan-to’g ri vakolat
oladi.   Prezidentning   bunday   vakolatga   egaligi   Konstitutsiyaning   yana   boshqa
moddasida ham ko’rsatilgan: “O’zbekiston Respublikasining Prezidenti: mamlakat
ichkarisida   va   xalqaro   munosabatlarda   О’zbekiston   Respublikasi   nomidan   ish
ko’radi”   (93-modda).   Prezidentning   ham   xalq   nomidan,   ham   davlat   nomidan   ish
olib   borishining   ma’nosi   bor.   Chunki,   davlat   xalq   hokimiyatini   ta’sarruf
etuvchi   tuzilma   bo’lsa,   Prezident   xalq   saylagan,   ma’qullagan   davlat   boshlig’i.
Nihoyat   Konstitutsiyamizning   98-moddasi   2014-yilda   ham   yangi   tahrirda   bayon
etildi. Endilikda 98-modda 9 qismdan iborat bo’lgan maqbul ko’rinishga keldi. 98-
moddaning   2014-yildagi   yangi   tahriri   6   ta   yangi   qoidani   belgilab   berdi.Ikkinchi.
Vazirlar   Mahkamasi   ilgari   “amaldagi   qonun   hujjatlariga   muvofiq”   qaror   va
farmoyishlar chiqargan bo’lsa, endilikda ushbu vakolat “konstitutsiyaviy normalar
doirasida   va   amaldagi   qonun   hujjatlariga   muvofiq”   amalga   oshirilishi   belgilandi. Uchinchi.   Vazirlar   Mahkamasi   ilgari   o’z   faoliyatida   “O’zbekiston   Respublikasi
Prezidenti   va   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi”   oldida   javobgar   bo’lgan
bo’lsa, endilikda ustuvorlik o’zgarib, javobgarlik dastlab O’zbekiston Respublikasi
Oliy   Majlisi   va   undan   keyin   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   oldida   etib
belgilandi.   To’rtinchi.   Ilgari   amaldagi   Vazirlar   Mahkamasi   o’z   vakolatlarini
zimmasidan   soqit   qilgach,   Vazirlar   Mahkamasining   yangi   tarkibi
shakllantirilguniga qadar hukumat qanday faoliyat yuritishi masalasi ochiq qolgan
edi.   Endilikda   ushbu   muammo   hal   etildi   –   amaldagi   Vazirlar   Mahkamasi   uning
yangi tarkibi shakllantirilguniga qadar mamlakat Prezidentining qaroriga muvofiq
o’z   faoliyatini   davom   ettirib   turishi   belgilandi.   O’zbekiston   Respublikasi
Konstitutsiyasining   98-moddasi,   unda   belgilangan   ijro   hokimiyatini   tashkil
etishning   demokratik   prinsip   va   qoidalari   amaldagi   qonun   hujjatlarida
mustahkamlangan   va   sezilarli   darajada   boyitilgan.   Xususan,   “O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   to’g’risida”gi   Qonuni   2003-yil   29   avgustda
yangi tahrirda qabul qilingan bo’lsa, 2003-yildan 2017-yilga qadar ushbu Qonunga
jami   9   marotaba   o’zgartirish   va   qo’shimchalar   kiritildi   (2007,   2008,   2009,   2011,
2014   va   2015   yillarda   –   2   martadan   hamda   2016   yil).   Bularning   barchasi   o’z
navbatida   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   faoliyati   mustaqillik
yillarida   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasida   belgilangan   qoida   va
prinsiplar asosida izchil takomillashib kelayotganligidan dalolat bermoqda.
   Xalq xokimiyatining konstitutsion vakolatlari
  O’zbekiston   xalqi.   Xalqning   jamiyat   va   davlat   hayotida   ishtiroki.   Xalq   nomidan
ish   olib   borish   Konstitutsiyaning   8-moddasida:   “O’zbekiston   xalqini   millatidan
qat’i   nazar,   O’zbekiston   Respublikasining   fuqarolari   tashkil   etadi”,   degan   qoida
belgilanib,   unda   “xalq”   tushunchasiga   aniq,   qisqa   huquqiy   ta’rif   berilgan.   Xalq
tushunchasini   aniqlash   huquqiy   munosabatlarda   muhim   o’rin   egallaydi.   Chunki,
O’zbekistonda   kimlar   yashashidan   qat’i   nazar,   davlat   boshqaruvida   faqat   xalq
ishtirok etadi, xalq esa, O’zbekiston fuqarolaridir. O’zbekiston fuqarosi bo’lmagan
shaxslar,   ya’ni   xorijiy   mamlakat   fuqarolari   yoki   fuqaroligi   bo’lmagan   shaxslar
davlat   boshqaruvida,   idora   ishlarida   ishtirok   etmaydi.   O’zbekiston   xalqi,   ya’ni
fuqarolarigina   davlat   boshqaruvida   ishtirok   etadi.   O’zbekiston   xalqini   davlatni
boshqarish   ishlarida   ishtiroki   ularning   siyosiy   huquqlari   hisoblangani   uchun
bunday   huquqlar   siyosiy   huquqlarga   taalluqli   Konstitutsiya   normalarida   belgilab
qo’yilgan.   Konstitutsiyaning   32-moddasiga   asosan,   O’zbekiston   Respublikasining
fuqarolari   jamiyat   va   davlat   ishlarini   boshqarishda   bevosita   hamda   o’z   vakillari
orqali   ishtirok   etish   huquqiga   egadirlar.   Bunday   ishtirok   etish   o’zini   o’zi
boshqarish, referendumlar o’tkazish va davlat organlarini demokratik tarzda tashkil
etish   bilan   amalga   oshiriladi.   Bu   yerda   xalqning   davlat   hayotida   ishtirok   etish
yo’llari  aniq belgilab qo’yilgan.  Bundan tashqari,   Konstitutsiyaning  9-moddasida:
“Jamiyat   va   davlat   hayotining   eng   muhim   masalalari   xalq   muhokamasiga   taqdim
etiladi, umumiy   ovozga (referendumga)  qo’yiladi”, -deb belgilangan. O’zbekiston
mustaqillikka   erishgandan   keyingi   davrda,   haqiqatan   ham,   eng   muhim   masalalar
xalq   muhokamasiga   taqdim   etilganligini,   shuningdek   referendumga   qo’yilib,   hal
qilinganligini   ko’ramiz.Bularni   misollar   bilan   ko’rsatish   mumkin.   Agar
Konstitutsiyaning   ijtimoiy   hayotdagi   o’rnini   ko’radigan   bo’lsak,   undan   muhim
hech   narsa   yo’q.   Konstitutsiya   loyihasi   ishlangach,   u   uzoq   vaqt   xalq
muhokamasiga   qo’yildi.   Muhokama   natijasida   tushgan   fikr-mulohazalar   asosida
loyihaga   ko’pgina   tuzatishlar,   qo’shimchalar   kiritildi.   Muhokama   asosida   xalq
Konstitutsiyani   yaratishda   bevosita   ishtirok   etish   imkoniyatiga   ega   bo’ldi.   Yoki,
keyingi   vaqtda   qabul   qilinayotgan   ko’plab   qonun   loyihalari,   albatta,   xalq muhokamasiga   qo’yildi   va   ularning   istak-mulohazalari   qonunlarning
qabul   qilinishida   inobatga   olindi.O’zbekiston   mustaqil   davlat   bo’lgach,   davlat
rivojlanish tarixida referendum  degan hodisa (voqelik) uchraydigan bo’ldi. Uning
natijasida,   mustaqilligimiz   xalq   tomonidan   ma’qullandi,   prezidentning   vakolat
muddati   5   yildan   7   yilga   o’zgartirildi   va   nihoyat,   ikki   palatali   parlament   tashkil
qilindi.   Demak,   eng   muhim   masalalarga   xalq   o’z   munosabatini   bildirdi,   xalqning
ovozi   shu   masalalarni   hal   qilishda   asosiy   rol   o’ynadi.   Xalq   davlat   boshqaruvida
muhokamalarda,   referendumda   ishtirok   etish   bilan   qatnashar   ekan,   bular   haqida
aniqroq tushunchaga  ega bo’lish zarur. Umumxalq muhokamasi  nima, umumxalq
ovozi   (reterendum)   nima,   degan   savollar   tez-tez   uchrab   turadi.   Umumxalq
muhokamasida  ma’lum  bir  masala  yoki   loyiha ommaviy  axborot   vositalari  orqali
e’lon qilinadi. Xalq uni organib,   o’z istak, mulohaza, takliflarini ommaviy axborot
vositalari   orqali   bildiradi   yoki   pochta   orqali   yoki   shaxsan   tegishli   organlarga
yetkazadi. Muhokamada  loyihani  u yoki  bu qoida, normalariga  o’zgartirish,  biror
qo’shimcha kiritish, mavjud norma, qoidalarni olib tashlash haqida fikr bildiriladi,
qanday fikr-mulohazalarni  inobatga olish yoki  rad etish tegishli  organ, komissiya
vakolatiga   kiradi.   Muhokama   bir   necha   kun,   hafta   yoki   oylab   davom   etishi
mumkin.   Muhokamada   qancha   odam   ishtirok   etishi   belgilab   qo’yilmaydi.
Umumxalq   ovozi   (referendum)   masalani   uzil-kesil   hal   qilish   uchun   yoki   qonun
loyihasini qabul qilish uchun o’tkaziladi. Bunda masala ijobiy hal qilinadi yoki rad
etiladi.   Referendumda   qancha   xalq   ishtirok   etishi,   qanchasining   ovoz   berishi
masalaning   hal   qilinishini   belgilaydi.   U   saylovdagi   kabi   ovoz   berish   orqali   hal
qilinadi.   Uni   saylovdan   farqi,   saylovda   aniq   nomzodlarga   ovoz   berilsa,
referendumda   aniq   masalaga   ovoz   beriladi.   Xalq   davlat   hayotida   boshqa   usullar
orqali   ham   ishtirok   etadi.   Masalan:   saylov   orqali,   davlat   organlarining   faoliyatini
nazorat qilish orqali. Bu masalalar keyingi mavzularda o’rganiladi. 
O’zbekiston   Respublikasining   “O’zbekiston   Respublikasining   referendumi
to’g’risida”,   maxsus   qonun   bo’lib,   u   nima   uchun   referendum   o’tkazilishi,
referendum predmeti bo’lmaydigan masalalar doirasi, qanday hollarda referendum
o’tkazish   mumkin   emasligi,   referendum   o’tkazishning   asosiy   prinsiplari   va referendum   o’tkazish   tartibini   belgilab   qo’ygan.   Qonunga   asosan   referendum
o’tkazish   tashabbusi   huquqiga,   Respublika   fuqarolari,   Oliy   Majlisning   palatalari,
O’zbekiston   Prezidenti   ega.   Fuqarolar   referendum   o’tkazish   tashabbusi   bilan
chiqadigan   bo’lsa,   bunday   tashabbusni   referendumda   ishtirok   etuvchilarning
kamida   besh   foizi   qo’llab-quvvatlaganda,   tashabbus   amalga   oshiriladi.
Referendum   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   tomonidan   tayinlanadi.
O’zbekiston   Prezidenti   referendum   o’tkazish   tashabbusi   bilan   chiqqan   taqdirda,
Oliy   Majlisga   murojaat   etishi   yoki   referendum   o’tkazish   to’g’risida   o’z   qarorini
qabul   qilishi   mumkin.   Referendum   o’tkazishda   saylovlar   vaqtidagi   asosiy
prinsiplar,   tartiblar   qo’llaniladi.Referendum   o’tkazish,   uning   natijalarini   aniqlash,
e’lon   qilishda   Markaziy   saylov   komissiyasi   ishtirok   etadi.   Referendumda   qabul
qilingan   qaror   respublikaning   butun   hududida   majburiy   kuchga   ega   bo’ladi   va
davlat hokimiyati tomonidan tasdiqlanishi shart emas. Yuqorida qayd etilganidek,
xalq   o’z   xohish-irodasini   amalga   oshirishni   davlatga   topshirgan.   Bu   qonuniy
asosga   ega.   Lekin,   davlat   juda   murakkab   tuzilma,   uni   harakatga   keltiruvchi,
yurgizuvchi   ko’plab   mansablar,   organlar   mavjud.   Xalq   hokimiyatning   yagona
manbai   bo’lsada,   hamma   vaqt,   hamma   joyda   to’g   ‘ridan-to’g   ‘ri   harakat   qila
olmaydi.   Buning   imkoniyati   ham   yo’q.   Shuning   uchun,   xalq   nomidan   harakat
qiluvchilar doirasi aniq chegaralab qo’yilgan. O’zbekiston Konstitutsiyasining 10-
moddasida: “O’zbekiston xalqi nomidan faqat u saylagan Respublika Oliy Majlisi
va Prezidenti ish olib borishi mumkin”, - deb mustahkamlab qo’yilgan. Bu sharafli
va   mas’uliyatli   vazifani   Oliy   Majlis   bilan   Prezident   mamlakat   ichkarisida   ham,
tashqi   munosabatlarda   ham   amalga   oshiradi.   Nima   uchun   faqat   Oliy   Majlis   va
Prezident?   Oliy   Majlis   ham,   Prezident   ham   xalq   vakilligining   oliy   ko’rinishi.
O’zbekiston   Oliy   Majlisi   ikki   palatadan   iborat   bo’lib,   quyi   palata   -   Qonunchilik
palatasi   xalq   tomonidan   bevosita   saylangan   deputatlardan   iborat   bo’lsa,   yuqori
palata   -   Senatning   a’zolari   -   senatorlar   xalq   saylagan   mahalliy   Kengash
deputatlaridan   va   Prezident   tayinlagan   senatorlardan   iborat.   Quyi   palata
deputatlarini   saylashda   xalq   bevosita   ishtirok   etsa,   Senatni   shakllantirishda
vakillari   orqali   ishtirok   etadi.   Oliy   Majlis   oliy   vakillik   va   yagona   qonunchilik organidir.   Shuning   uchun   ularning   xalq   nomidan   ish   olib   borishi   asoslidir.
Prezident   -   davlat   boshlig’i.   O’zbekistonda   Prezident   bevosita   xalq   tomonidan
saylanadi,   u   xalqdan   to’g’ridan-to’g’ri   vakolat   oladi.   Prezidentning   bunday
vakolatga   egaligi   Konstitutsiyaning   yana   boshqa   moddasida   ham   ko’rsatilgan:
“O’zbekiston   Respublikasining   Prezidenti:   mamlakat   ichkarisida   va   xalqaro
munosabatlarda   О’zbekiston   Respublikasi   nomidan   ish   ko’radi”   (93-modda).
Prezidentning   ham   xalq   nomidan,   ham   davlat   nomidan   ish   olib   borishining
ma’nosi   bor.   Chunki,   davlat   xalq   hokimiyatini   ta’sarruf   etuvchi   tuzilma   bo’lsa,
Prezident   xalq   saylagan,   ma’qullagan   davlat   boshlig’i.   Nihoyat
Konstitutsiyamizning   98-moddasi   2014-yilda   ham   yangi   tahrirda   bayon   etildi.
Endilikda   98-modda   9   qismdan   iborat   bo’lgan   maqbul   ko’rinishga   keldi.   98-
moddaning  2014-yildagi  yangi  tahriri  6  ta   yangi   qoidani   belgilab  berdi.  Ikkinchi.
Vazirlar   Mahkamasi   ilgari   “amaldagi   qonun   hujjatlariga   muvofiq”   qaror   va
farmoyishlar chiqargan bo’lsa, endilikda ushbu vakolat “konstitutsiyaviy normalar
doirasida   va   amaldagi   qonun   hujjatlariga   muvofiq”   amalga   oshirilishi   belgilandi.
Uchinchi.   Vazirlar   Mahkamasi   ilgari   o’z   faoliyatida   “O’zbekiston   Respublikasi
Prezidenti   va   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi”   oldida   javobgar   bo’lgan
bo’lsa, endilikda ustuvorlik o’zgarib, javobgarlik dastlab O’zbekiston Respublikasi
Oliy   Majlisi   va   undan   keyin   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   oldida   etib
belgilandi.   To’rtinchi.   Ilgari   amaldagi   Vazirlar   Mahkamasi   o’z   vakolatlarini
zimmasidan   soqit   qilgach,   Vazirlar   Mahkamasining   yangi   tarkibi
shakllantirilguniga qadar hukumat qanday faoliyat yuritishi masalasi ochiq qolgan
edi.   Endilikda   ushbu   muammo   hal   etildi   –   amaldagi   Vazirlar   Mahkamasi   uning
yangi tarkibi shakllantirilguniga qadar mamlakat Prezidentining qaroriga muvofiq
o’z   faoliyatini   davom   ettirib   turishi   belgilandi.O’zbekiston   Respublikasi
Konstitutsiyasining   98-moddasi,   unda   belgilangan   ijro   hokimiyatini   tashkil
etishning   demokratik   prinsip   va   qoidalari   amaldagi   qonun   hujjatlarida
mustahkamlangan   va   sezilarli   darajada   boyitilgan.   Xususan,   “O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   to’g’risida”gi   Qonuni   2003-yil   29-avgustda
yangi tahrirda qabul qilingan bo’lsa, 2003-yildan 2017-yilga qadar ushbu Qonunga jami   9   marotaba   o’zgartirish   va   qo’shimchalar   kiritildi   (2007,   2008,   2009,   2011,
2014   va   2015   yillarda   –   2   martadan   hamda   2016   yil).   Bularning   barchasi   o’z
navbatida   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   faoliyati   mustaqillik
yillarida   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasida   belgilangan   qoida   va
prinsiplar  asosida   izchil   takomillashib  kelayotganligidan  dalolat  bermoqda.  2017-
2021   yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo’nalishi   bo’yicha   harakatlar   strategiyasi   yangilangan   Konstitutsiyani   hayotga
joriy   etish   bo’yicha   chora-tadbirlar   muhokama   qilindi   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   8-may   kuni   Oliy   Majlis   palatalari,   siyosiy
partiyalar,   sud   va   ijro   etuvchi   hokimiyat   organlari   rahbarlari   hamda   jamoatchilik
faollari   bilan   muloqot   qildi.Unda   yangi   tahrirdagi   O’zbekiston   Respublikasi
Konstitutsiyasini qabul qilish bo’yicha shu yil 30-aprelda bo’lib o’tgan referendum
yakunlari   haqida   so’z   bordi.Davlatimiz   rahbari   o’z   nutqida   yangilangan
Konstitutsiyamizda   barcha   qatlam   manfaatlari   inobatga   olinganligi,   uni   ishlab
chiqishda aholi faol ishtirok etganligi hamda referendum orqali qabul qilinganligi
ushbu   hujjatning   chinakam   xalq   Konstitutsiyasi   bo’lganidan   dalolat   ekanligini
ta’kidladi.   Konstitutsiyamiz   loyihasini   muhokama   qilishdan   boshlab   to   uni   qabul
qilguncha   bo’lgan   davrda   o’tkazilgan   umumxalq   muhokamalarida   millionlab
yurtdoshlarimiz faol  ishtirok etdilar. Shu nuqtai  nazardan qaraganda, yangilangan
Konstitutsiyamizning   chinakam   muallifi   xalqimiz   bo’ldi,   deb   aytishga   barcha
asoslarimiz   bor.   Eng   muhimi,   endi   islohotlarimiz   yo’lidan   hech   qachon   ortga
qaytmaymiz, “inson – jamiyat – davlat”, degan yangi tizim asosida faqat va faqat
oldinga   qarab   boramiz,   –   dedi   Prezident   Shavkat   Mirziyoyev.Dunyoda   kundan-
kunga   yangi   sinovlar,   xavf-xatar   va   tahdidlar   paydo   bo’layotgan   vaziyatda
Konstitutsiyada O’zbekiston “suveren davlat” sifatidagi maqomini mustahkamladi.
– Shunday murakkab vaziyatda, har bir ishimizda, qabul qilayotgan barcha qonun
va   qarorlarimizda   faqat   va   faqat   xalqimiz,   Vatanimiz   manfaatlari   eng   ustuvor
o’rinda   turishi   shart,   –   dedi   davlat   rahbari.   Yangilangan   Konstitutsiyada
O’zbekiston   “ijtimoiy   davlat”   degan   tamoyil   muhrlanib,   davlatning   bu   sohadagi
majburiyatlari bilan bog’liq normalar 3 baravarga oshdi. – Bu raqamni aytish oson, lekin   uni   amalda   ta’minlash   uchun   juda   ko’p   ishlashimiz   zarur.   Bunga   davlat
byudjetidan har yili qo’shimcha 30-40 trillion so’m ajratish kerak bo’ladi. Buning
hisobidan,   har   yili   yuzlab   yangi   bog’chalar,   maktab   va   shifoxonalar   qurishimiz
lozim.Yoshlar   siyosatini,   ta’lim-tarbiya,   ilm-fan,   madaniyat   va   sport   sohalarini
rivojlantirishni   ustuvor   vazifa   sifatida   yuqori   bosqichga   ko’tarish   bo’yicha   ham
yangi   imkoniyatlarni   safarbar   etamiz.Nuroniylar,   yolg’iz   keksalar,   nogironligi
bo’lgan   insonlar,   alohida   e’tiborga   muhtoj   aholi   qatlamiga   ijtimoiy   xizmatlar
ko’lamini   yanada   kengaytiramiz.   Ish   haqi,   pensiya,   nafaqa   va   stipendiyalar
miqdorini   muntazam   oshirib   boramiz,   –   dedi   Prezident.Konstitutsiyada
O’zbekiston   “huquqiy   davlat”   degan   tamoyil   ham   qat’iy   qilib   belgilanib,   inson
huquq   va   erkinliklari   borasidagi   normalar   3   baravarga   ko’paytirildi.Shaxsni
sudning   qarorisiz   48   soatdan   ortiq   muddat   ushlab   turish   mumkin   emasligi,
odamlarning   huquq   va   erkinliklarini   cheklash   bilan   bog’liq   barcha   harakatlarga
faqat sud qarori asosida yo’l qo’yilishi, ayblanuvchi va sudlanuvchilarning “sukut
saqlash”   huquqi   mustahkamlandi.“Inson   qadri   uchun”   tamoyili   Konstitutsiyada,
qonunlarimizda   va   davlat   idoralari   faoliyatida   bosh   mezon   bo’lishi   shartligi,
insonning   sha’ni   va   qadr-qimmati   daxlsizligi,   hech   narsa   ularni   kamsitish   uchun
asos bo’lishi  mumkin emasligi  belgilab qo’yildi. Bu – avvalambor barcha sohada
qonun ustuvorligi ta’minlanadi, degani. Bundan buyon, qonunlardagi noaniqliklar
inson foydasiga hal bo’ladi. Eng muhimi, “Qonun – muqaddas, har qanday holatda
ham   adolatni   qaror   toptirish   shart!”   degan   qarash   jamiyatning   har   bir   a’zosi,
ayniqsa,   mansabdorlar   uchun   hayot   qoidasiga   aylanishi   kerak,   –   dedi   davlatimiz
rahbari.   Yangi   tahrirdagi   Konstitutsiya   O’zbekistonning   “demokratik   davlat”
sifatidagi   maqomini   ham   mustahamladi.   Mamlakatimizda   inson   va   biznesning
og’irini   yengil   qiladigan,   ularga   sifatli   xizmat   ko’rsatadigan   ixcham   va   samarali
boshqaruv   tizimini   joriy   etish   maqsadida   keng   ko’lamli   ma’muriy   islohotlar
boshlanib, hukumat va vazirliklar ixchamlashdi, ish uslubi o’zgartirildi .
Hokimiyat   tizimida   davlat   hokimiyati.Hokimiyat   ijtimoiy   kategoriya   (hodisa)
bo’lib,  kishilik  jamiyatining  barcha  davrida  (hatto  davlat   bo’lmagan   davrda   ham)
mavjud   bo’lgan.   Hokimiyat   doimiy   ravishda   ijtimoiy   munosabatlarga,   shaxsiy munosabatlarga   ta’sir   qilib   kelgan.   Hokimiyat   boshqalarga   nisbatan   ustun   turish,
buning uchun kuchga ega bo’lish va boshqalarga nisbatan ta’sir qila olishdir. Agar
hokimiyatga tushunish oson bo’lgan eng oddiy ta’rif beradigan bo’lsak, u ijtimoiy
hodisa;   kishilik   jamiyatining   barcha   bosqichlarida   mavjud   bo’lgan   va   jamiyat
rivojlanishi   bilan   rivojlanib   borgan;   hokimiyatning   rivojlanishi   jamiyat   rivojiga
yoki   aksincha,   jamiyat   rivoji   hokimiyatga   ta’sir   etgan;   hokimiyat   munosabatida
ikki tomon: birinchisi - hokimiyat subyekti yoki hokimiyat egasi, ik-kinchi tomon -
shu subyektga bo’ysunuvchi tomon bo’ladi; hokimiyat, albatta, kuchga ega bo’ladi.
Umumlashtirib   aytadigan   bo’lsak,   hokimiyat   boshqalarga   nisbatan   huquqqa   ega
bo’lish,   kuchga   ega   bo’lish   va   boshqalarga   ta’sir   qilishdir.   Boshqalar   deganda
alohida   shaxs   yoki   shaxslar,   jamoa,   oila,   jamiyatni   tushunish   mumkin.   Shuning
uchun   hokimiyatning   turlari,   ko’rinishi   turli-tuman.   Insonlar   o’rtasidagi
munosabatlarda   hokimiyat   ongga   asoslanadi   va   u   ongli   hokimiyatdir.   Ongga
asoslanmagan,   instinktga   asoslangan   hokimiyat   ham   bo’lishi   mumkin:   hayvonlar
to’dasida   kuchli   hayvon   o’z   ta’sirini   boshqalarga   o’tkazishi   ham   hokimiyatdir.
Hozirgi   kunda   davlat   mavjud   bo’lgan   davrda   ham   davlat   hokimiyati   bilan   birga
boshqa   hokimiyatlar   ham   mavjud.   Oilada   oila   boshlig’i   hokimiyati,   jamoat
birlashmalaridagi hokimiyat, diniy tashkilotlaridagi hokimiyat va hokazolar. Ta’sir
doirasiga qarab siyosiy, iqtisodiy, ma’naviy hokimiyat bo’lishi mumkin. Bu yerda
asosiy   e’tiborni   siyosiy   hokimiyatga   qaratamiz,   chunki   siyosiy   hokimiyat   davlat
tomonidan amalga oshiriladi. Hokimiyat masalasi "Davlat va huquq nazariyasi” da
kengroq   o’rganiladi.   Bu   Konstitutsiya   asosida   qabul   qilingan   qonunlarda
tegishli   hokimiyat   organlarining   vakolatlari,   ularni   amalga   oshirish   usul   va
vositalari,   hokimiyatni   amalga   oshirish   jarayonida   bir-biri   bilan   munosabati.   xalq
oldidagi mas’uliyati belgilab qo’yilgan. Yuqoridagilarga e’tibor bersak, eng oddiy
xulosa   shundan   iborat   bo’ladiki,   davlat   hokimiyati   xalq   manfaatiga   zid   harakat
qilmasligi   va   hokimiyatni   qonun   vakolat   bermagan   hech   qanday   organ   amalga
oshirmasligi   kerak.   Konstitutsiya   qabul   qilish   vaqtida   Prezidentimiz   tomonidan
aytilgan:   ``   O’zbekistonda   davlat   hokimiyatining   birdatt-bir   manbai   xalq   bo’lib,
davlat   xalqning   irodasini   ifodalaydi,   uning   man-faatlariga   xizmat   qiladi",’   — degan   so’zlar   konstitutsiyada   ham   o’z   o’rnini   topdi   va   amalda   ham   namoyon
bo’lmoqda.   Davlat   hokimiyati   faqat   qonun   vakolat   bergan   organlar   tomonidan
amalga   oshirilishi   demokratik   huquqiy   davlat   shartlaridan   biridir.   Davlat
hokimiyati   jamiyat   hayotiga   kuchli   ta’sir   qiluvchi   vosita   ekan,   u   ham   turli
ta’sirlardan   o’zini   himoya   qilishi   kerak.   Bu,   eng   avvalo,   boshqa   qonunda
belgilanmagan   organlar   va   tartibda   davlat   hokimiyatini   amalga   oshirishga   yo’1
qo’ymasligi   bilan   ta’minlanadi.   Konstitutsiyamizning   7-moddasida:
“Konstitutsiyada   nazarda   tutilmagan   tartibda   davlat   hokimiyati   vakolatlarini
o’zlashtirish,   hokimiyat   idoralari   faoliyatini   to’xtatib   qo’yish   yoki   tugatish,
hokimiyatning   yangi   va   muvoziy   tarkiblarini   tuzish   Konstitutsiyaga   xilof
hisoblanadi   va   qonunga   binoan   javobgarlikka   tortishga   asos   bo’ladi”,   deb
belgilanib, bu masala huquqiy tomondan hal qilingan. Bu yerda bir necha harakat
qonunsiz   hisoblanib,   taqiqlangan.   Bular:   birinchidan,   davlat   hokimiyati
vakolatlarini   o’zlashtirish.   Bu   degani   bir   hokimiyat   organini   boshqa   hokimiyat
organi   vakolatini   egallab   olishi   yoki   boshqa   tuzilmalar,   jamoat   birlashmalari
tomonidan hokimiyat  organlarining vakolatlarini egallab olishi  na- zarda tutilgan.
Ikkinchidan, asossiz ravishda hokimiyat idoralari faoliyatini to’xtatib qo’yish yoki
butunlay   tugatish.   Uchinchidan,   Konstitutsiya   va   qonunlarda   ko’rsatilgandan
tashqari   yangi   organlar   tuzish   yoki   mavjud   organlarga   o’xshash   organlar   tuzish.
Bunday   harakatlar   qonunga   xilof   hisoblanadi.   Sababi   har   qanday   qonuniy
tuzilrnalarni   (organiarning)   faoliyatini   to’xtatish   yoki   tugatish,   vakolatlarini
o’zlashtirish,   yangi   organlar   tuzish   konstitutsiyaviy   tuzumga   xavf   soladi,
boshqaruvni   izdan   chiqaradi,   natijada,   fuqarolar   xavfsizligiga   va   barqarorlikka
putur yetkazadi. Bunday noqonuniy tuzilrnalarni tuzish, qonuniy davlat hokimiyati
organlarining   faoliyatini   to’xtatishga   urinish   hollari   O’zbekistonda   bo’lgan.
Namanganda   bir   guruh   kimsalar   90-yillarning   boshida   o’zlaricha   tartib   o’rnatish
maqsadida   qonunsiz   tuzilmalar   tuzib,   hokimiyat   organlari   vakolatlarini   egallab,
jazolovchi organlarning o’rnini bosishga harakat qilishgan. Natijada, Namanganda
beboshlik   vujudga   kelgan,   faqat   qonuniy   hokimiyat   organlarining   aralashuvi
natijasida qonuniy hokimiyat organlarining o’rnini bosishga qaratilgan harakat o’z vaqtida   to’xtatilgan   va   ko’plab   qon   to’kilishlarining   oldi   olingan.   Hokimiyat
vakolatlarini   o’zlashtirish,   faoliyatini   to’xtatish   yoki   tugatish,   noqonuniy
tuzilmalar   tuzish   og’ir   oqibatlarga   olib   kelishi   tufayli,   ana   shunday   holatlarda
qonunga   binoan   javobgarlikka   tortishga   asos   bo’ladi.   Ijtimoiy   hayotda   eng   ko’p
ishlatiladigan   so’z   demokratiya   bo’lib,   uning   lug’aviy   ma’nosi   yunoncha
“democratia” - xalq hokimiyati, “demos” — xalq, “kratos” — hokimiyat so’zidan
kelib   chiqadi.   Hozirgi   davrda   mazkur   atama   asl   ma’nosiga   ta   ‘sir   qilmaydigan
tarzda, turli tushunchalarga tatbiq qilinadi. Ba’zi manbalarIda demokratiyaga xalq
hokimiyati siyosiy liberalizmga, fuqarolar tinchligi va erkinligiga asoslangan inson
huquqlaridan   mahrum   qilmaydigan   davlat   tuzilmasining   shakli   sifatida   qaralsa,
ba’zi   manbalarda   demokratiyaga   xalqni   hokimiyat   manbasi   sifatida   e’tirof   etgan
siyosiy tuzum deb qaraladi. Har ikki tushuncha ham demokratiyaning mazmunini
ochib   beradi.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   demokratiyaga   hozirgi   zamon
talablaridan,   milliy   xususiyatlardan   kelib   chiqib   quyidagi   ta’rifni   beradi:
“Haqiqatan   ham,   demokratiya   faqat   nazariya   yoki   siyosiy   jarayongina   bo’lib
qolmay, shu bilan birga, xalqning turmush tarzi va uning butun ruhiyati, an’analari,
madaniyati,   psixologiyasining   xususiyatlari   hamdir   Konstitutsiyamizning   13-
moddasida:   “O’zbekiston   Respublikasida   demokratiya   umuminsoniy   prinsiplarga
asoslanadi,   ularga   ko’ra   inson,   uning   hayoti,   erkinligi,   sha’ni,   qadr-qimmati   va
boshqa   daxlsiz   huquqlari   oliy   qadriyat   hisoblanadi.   Demokratik   huquq   va
erkinliklar   Konstitutsiya   va   qonunlar   bilan   himoya   qilinadi”,   -   deb   belgilangan.
Demokratiya   to’g’risida   turli   fikrlar   bo’lgani   singari,   uning   belgilari,   prinsiplari
to’g   ‘risida   ham   shuncha   fikrlar   mavjud.   Ayrim   manbalarda   demokratiyaning
belgisi,   prinsiplari   qatoriga   ko’pchilik   hokimiyati   va   unda   ozchilikning   huquqini
hurmatlash;   asosiy   davlat   organlarining   saylab   qo’yilishi;   fuqarolarning   erkinligi
va   siyosiy   huquqlarining   mavjudligi;   qonun   ustuvorligi;   hokimiyat   bo’linishi
prinsipining   mavjudligi   ko’rsatilsa,   boshqa   manbalarda   bularga   qo’shimcha   qilib,
hukumatning   xalq   irodasi   bilan   tuzilishi;   fuqarolar   huquq   va   erkinliklarining
kafolatlari   mavjudligi;   erkin   va   halol   saylovlarning   mavjudligi;   odil   sudlovning
mavjudligi; hukumatni konstitutsiyaviy cheklashning mavjudligi; ijtimoiy, siyosiy, iqtisodiy   liberalizm   mavjudligi   ko’rsatiladi.   Bular   demokratiyaning   qay   darajada
ekanini   belgilovchi   belgilar   hisoblanadi.   Prezidentimiz   demokratiyani   u   yoki   bu
mamlakatda qay darajada ekanligini belgilovchi belgilarni umumlashtirib shunday
xulosaga   keladi:   “Jamiyatda   demokratiya   qay   darajada   ekanligini   belgilovchi
kamida   uchta   mezon   bor.   Bular   —   xalqning   qarorlar   qabul   qilish   jarayonlaridan
qanchalik   xabardorligidir.   Hukumat   qarorlarining   xalq   tomonidan   qanchalik
nazorat qilinishi, oddiy fuqarolar davlatni boshqarishda qanchalik ishtirok etishidir
‘.   Bu   mezonlarda   xalq   hokimiyatchiligini   amalga   oshirishni   taminlovchi   asosiy
holatlar   ko’rsatilgan.   Demokratiyaning   prinsiplari   to’g   ‘risidagi   tushunchaga
qaytsak,   0’zbekistonda   demokratiya   umuminsoniy   prinsiplarga   asoslanishi
Konstitutsiyamizda aniq ko’rsatib qo yilgan. Bular. inson, uning hayoti, erkinligi,
sha’ni, qadr-qimmati va boshqa daxlsiz huquqlarning oliy qadriyat hisoblanishidir.
Shu   prinsiplar   asosida   mamlakatimizda   demokratiyaga   amal   qiladi   O zbekistonʻ
Respublikasi   Konstitutsiyasiga   kiritiladigan   o zgartirishlar	
ʻ   —   O zbekiston	ʻ
Respublikasi   prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   6-noyabr   2021-yilda   inauguratsiya
marosimidagi   nutqida   konstitutsiyaviy   islohatlarni   o tkazishni   taklif   qildi.	
ʻ
Konstitusiyaning   yangilanishi   2022-yilda   bo lib   o tib   yakunlanishi	
ʻ ʻ
rejalashtirilgan[1].   Konstitutsiyaning   127-moddasiga   ko ra,   unga   o zgartirishlar	
ʻ ʻ
tegishli   ravishda   Qonunchilik   palatasi   deputatlari   va   Senat   a’zolari   umumiy
sonining   kamida   uchdan   ikki   qismi   ovozi   bilan   qabul   qilingan   qonun   yoki
referendum   yo li   bilan   kiritiladi[2].   Konstitutsiyaning   70,   71,   72,   73,   74   va   75	
ʻ
moddalarini   o zgartirishlar   sababli
ʻ   Qoraqalpogi stonda   namoyishlar   sodir   bo ldi.	ʻ ʻ
Namoyishlardan   so ng	
ʻ   Shavkat   Mirziyoyev   Konstitutsiyaning   ushbu   moddalari
o zgarmasligini aytdi 	
ʻ
117-modda.O’zbekiston Respublikasi Bosh vaziri:                       
  Vazirlar   Mahkamasi   faoliyatini   tashkil   etadi   va   unga   rahbarlik   qiladi,   uning
samarali   ishlashi   uchun   shaxsan   javobgar   bo’ladi;   Vazirlar   Mahkamasining
majlislarida   raislik   qiladi,   uning   qarorlarini   imzolaydi;   xalqaro   munosabatlarda O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   nomidan   ish   ko’radi   O’zbekiston
Respublikasi qonunlarida nazarda tutilgan boshqa vazifalarni bajaradi  
  118-modda.   O’zbekiston   Respublikasi   Bosh   vaziri   nomzodi   O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisi   palatalarining   mansabdor   shaxslari   saylangandan   va
organlari   shakllangandan   so’ng   bir   oy   ichida   yoki   Bosh   vazir   lavozimidan   ozod
etilganidan   keyin   yoxud   Bosh   vazir,   Vazirlar   Mahkamasining   amaldagi   tarkibi
iste’foga   chiqqanidan   keyin   bir   oy  ichida   Qonunchilik  palatasi   ko’rib  chiqishi   va
ma’qullashi  uchun O’zbekiston Respublikasi  Prezidenti  tomonidan barcha siyosiy
partiyalar   fraksiyalari   bilan   maslahatlashuvlar   o’tkazilganidan   so’ng   taqdim
etiladi.O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Qonunchilik   palatasi
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   tomonidan   taqdim   etilgan   O’zbekiston
Respublikasi   Bosh   vaziri   nomzodini   taqdimnoma   kiritilgan   kundan   e’tiboran   o’n
kun ichida ko’rib chiqadi.Bosh vazir lavozimiga nomzod O’zbekiston Respublikasi
Oliy   Majlisining   Qonunchilik   palatasida   uning   nomzodi   ko’rib   chiqilayotganda
Vazirlar Mahkamasining yaqin muddatga va uzoq istiqbolga mo’ljallangan harakat
dasturini taqdim etadi.Bosh vazir nomzodi uning uchun O’zbekiston Respublikasi
Oliy Majlisining Qonunchilik palatasi deputatlari umumiy sonining yarmidan ko’pi
tomonidan ovoz berilgan taqdirda ma’qullangan hisoblanadi.Bosh vazir lavozimiga
taqdim   etilgan   nomzod   uch   marta   rad   etilgan   taqdirda,   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidenti   Bosh   vazirni   tayinlaydi   va   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining
Qonunchilik   palatasini   tarqatib   yuborishga   haqli.   O’zbekiston   Respublikasi
Vazirlar   Mahkamasining   a’zolari   ularning   nomzodlari   O’zbekiston   Respublikasi
Oliy   Majlisining   Qonunchilik   palatasi   tomonidan   ma’qullanganidan   keyin
O’zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan lavozimga tayinlanadi.O’zbekiston
Respublikasi   Prezidenti   Bosh   vazirni,   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   amaldagi   tarkibini   yoki   a’zosini   iste’foga   chiqarishga
haqli.O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Qonunchilik palatasi O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   a’zosining   o’z   faoliyatiga   oid   masalalar
yuzasidan   hisobotini   eshitishga   haqli.   Vazirlar   Mahkamasi   a’zosining   hisobotini
eshitish yakunlariga ko’ra Qonunchilik palatasi uni iste’foga chiqarish to’g’risidagi taklifni   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentiga   ko’rib   chiqish   uchun   kiritishga
haqli.O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   a’zolari   parlament
so’rovlariga   va   Qonunchilik   palatasi   deputatining,   Senat   a’zosining   so’rovlariga
qonunda   belgilangan   tartibda   javob   berishi   shart.Vazirlar   Mahkamasining
faoliyatini   tashkil   etish   tartibi   va   vakolat   doirasi   qonun   bilan   belgilanadi.   77-
modda.   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Qonunchilik
palatasi   qonunga   muvofiq   saylanadigan   bir   yuz   ellik   deputatdan   iborat.(77-
moddaning   birinchi   qismi   O’zbekiston   Respublikasining   2008-yil   25-dekabrdagi
O’RQ-194-sonli   Qonuni   tahririda   —   O’R   QHT,   2008-y.,   52-son,   510-
modda)O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Senati hududiy vakillik palatasi
bo’lib,   Senat   a’zolaridan   (senatorlardan)   iborat.   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy
Majlisining   Senati   a’zolari   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Jo’qorg’i   Kengesi,
viloyatlar,   tumanlar   va   shaharlar   davlat   hokimiyati   vakillik   organlari
deputatlarining   tegishli   qo’shma   majlislarida   mazkur   deputatlar   orasidan   yashirin
ovoz   berish   yo’li   bilan   Qoraqalpog’iston   Respublikasi,   viloyatlar   va   Toshkent
shahridan teng miqdorda — olti kishidan saylanadi. O’zbekiston Respublikasi Oliy
Majlisi   Senatining   o’n   olti   nafar   a’zosi   fan,   san’at,   adabiyot,   ishlab   chiqarish
sohasida   hamda davlat   va  jamiyat  faoliyatining boshqa  tarmoqlarida  katta  amaliy
tajribaga   ega   bo’lgan   hamda   alohida   xizmat   ko’rsatgan   eng   obro’li   fuqarolar
orasidan O’zbekiston Respublikasi  Prezidenti tomonidan tayinlanadi. Saylov kuni
yigirma   besh   yoshga   to’lgan   hamda   kamida   besh   yil   O’zbekiston   Respublikasi
hududida   muqim   yashayotgan   O’zbekiston   Respublikasi   fuqarosi   O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisining   Qonunchilik   palatasi   deputati,   shuningdek
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Senati   a’zosi   bo’lishi
mumkin.Deputatlikka   nomzodlarga   qo’yiladigan   talablar   qonun   bilan
belgilanadi.Ayni   bir   shaxs   bir   paytning   o’zida   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy
Majlisining Qonunchilik palatasi deputati va Senati a’zosi bo’lishi mumkin emas.
                   Xulosa
Bizning xalqimiz rasmiy jihatdan sotsialistik  respublika deb hisoblangan davlatda
yashagan.   U   davlatda   qonun   hukmronligi   emas,   mafkura   hukmronligi   o’rnatilgan
edi.   Mafkura   ham   yagona   kommunistik   mafkura   bo’lib,   u   o’zbek   xalqi
ma’naviyatiga,   turmush   tarziga,   qadriyatlariga   mutlaqo   zid   edi.   Shu   saboqlardan
to’g’ri xulosa chiqarib, mustaqil davlatchiligimizni shakllantirishda, uning huquqiy
asosi bo’lmish Konstitutsiya qabul qilinganda mafkura hukmronligiga, ya’ni yakka
m   afkuraning   jamiyatda   amal   qilishiga   barham   berildi.   Natijada,   Konstitutsiyada:
“O’zbekiston   Respublikasida   ijtimoiy   hayot   siyosiy   institutlar,   mafkuralar   va
fikrlarning xilma-xilligi asosida rivojlanadi. Hech qaysi mafkura davlat mafkurasi
sifatida   o’rnatilishi   mumkin   emas,   —   degan   qoida   o’rnatildi   (12-modda).   Bu
ijtimoiy   hayotdagi   munosabatlarda,   Konstitutsiyaviy   tuzumda   mutlaqo   yangi
rivojlanishni, taraqqiyotni ta’minlovchi muhim omil edi. Siyosiy institutlar xilma-
xilligining   amaliy   ifodasi   sifatida,   jamiyatda   ko’ppartiyaviylik   vujudga   keldi.
Nodavlat   tashkilotlar   tizimi   shakllandi   va   ular   ijtimoiy   hayotda   o’z   o’rniga   ega
bo’ldi.Demak, demokratiyaning hamma joyda e’tirof etilgan prinsiplari bo’lib, bu -
inson,   uning   hayoti,   erkinligi,   sha’ni,   qadr-qimmati   va   boshqa   daxlsiz   huquqlari
oliy   qadriyat   hisoblanishidir.   Boshqa   barcha   hodisa,   voqealar   shularga
bo’ysundiriladi.   Eng   oliy   qadriyat   sifatida   inson   va   uning   huquqlari   deb   e’tirof
etilishi,   demokratiyaning   umuminsoniy   prinsipi   bo’lib,   shu   narsa
Konstitutsiyamizning   inson   huquqlariga   taalluqli   boshqa   barcha   normalariga   o’z
ta’sirini ko’rsatadi. Demokratiya haqida to’laroq tushunchaga ega bo’lish uchun 
uning   shakllari   haqida   tasavvurga   ega   bo’lish   lozim.   Demokratiyaning   um   um
e’tirof   etilgan   ikki   shakli   mavjud,   birinchisi,   bevosita   demokratiya,   ikkinchisi,
vakillik   demokratiyasi.   Bular   xalqning   irodasini   bildirishi,   davlat   ishlarida
ishtirokining ko’rinishi, usullaridir. Bevosita demokratiya bir necha ko’rinishlarda
am   alga  oshiriladi.  Bular:  saylovda   ovoz  berish,  saylanish,  saylov   kampaniyasida
turli   tadbirlarda   ishtirok   etish;   umumxalq   muhokamasida,   referendumda   ishtirok
etish;   turli   organlar,   mansabdor   shaxslarning   faoliyatini   nazorat   etish;   davlat
organlariga   murojaat   qilish   va   boshqalar.   Bevosita   demokratiyada   har   bir   fuqaro davlat ishlarida bevosita, to’g ‘ridan-to’g ‘ri ishtirok etadi. Vakillik demokratiyasi
— saylov orqali prezidentni, deputatlarni saylash va ularga o’z nomidan ish ko’rish
vakolatini   berishda   namoyon   bo’ladi.   Shunga   e’tibor   berish   kerakki,   saylovda
demokratiyaning   har   ikki   shakli   namoyon   bo’ladi.   Bevosita   demokratiyada
saylovda   ovoz   berishda,   saylov   tadbirlarida   ishtirok   etilsa,   vakillik
demokratiyasida   saylov   natijasida   fuqarolar   nomidan   ish   ko’ruvchi   vakillar
vujudga   keladi.   Vakillik   demokratiyasining   rivojlanishida,   siyosiy   partiyalar
nodavlat   tashkilotlar   muhim   rol   o’ynaydi.   “Zero,   siyosiy   partiyalarsiz   va
jamoatchilik   harakatlarisiz   respublikada   vakillik   demokratiyasini   tasavvur   qilib
bo’lmaydi” 1. Demokratiya ijtimoiy hayotda o’z o’rnini to’la topishi, undan barcha
bahramand   bo’lishi   uchun   uning   har   ikki   shaklidan   to’g’ri   foydalanish,   ular
o’rtasida   barqaror   mutanosiblikka   erishish   zarur.Muxtasar   qilib   aytganda,
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   98-moddasi   O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   hokimiyatlar   bo’linishi   prinsipiga
asoslangan holda ijro etuvchi hokimiyatni amalga oshirib, 
mamlakatimizda   iqtisodiy   va   ijtimoiy   sohada   samaradorlikni   ta’minlash   bo’yicha
huquqiy maqomini belgilab berdi hamda mamlakatimizda ijro hokimiyati tizimini
izchil   isloh   etish   va   yanada   demokratlashtirish   va   modernizatsiya   etishda
mustahkam asos bo’lib xizmat qilmoqda.
              Foydalanilgan adabiyotlar
  1.Ўзбекистон   Республикаси   Конституцияси.-Тошкент.:   Ўзбекистон,
2018.4-6 бетлар.                                                             2. Мирзие=ев Ш.М. Эркин
ва   фаровон,   демократик   Ўзбекистон   давлатини   биргаликда   барпо   этамиз.
Тошкент:   «Ўзбекистон»,   2016. -56 б.                          3.  Мирзи	
е=ев  Ш.М. Танқидий
таҳлил,   қатъий   тартиб-интизом   ва   шахсий   жавобгарлик   -   ҳар   бир   раҳбар
фаолиятининг кундалик қоидаси бўлиши керак. Мамлакатимизни 2016 йилда
ижтимоий-иқтисодий   ривожлантиришнинг   асосий   якунлари   ва   2017   йилга
мўлжалланган   иқтисодий   дастурнинг   энг   муҳим   устувор   йўналишларига
бағишланган   Вазирлар   Маҳкамасининг   кенгайтирилган   мажлисидаги
маъруза, 2017 йил 14 январь. - Тошкент: «Ўзбекистон», 2017.-104 б.
                
Xorijiy adabiyotlar
1.   Lushenko   P.,   Hardy   J.   China,   the   United   States   and   the   Future   of   Regional
Security Order – An Unhappy Coexistence // Asian Security. 2016. Vol. 12 (1). P.
1–28.                                                              2. Agnew, John A. 2003. Geopolitics:
revisioning world politics. New York, N.Y..Routledge. P.179

Xalq hokimiyatchiligi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Qonunchilik hujjatlaridan testlar
  • Yuridik psixologiyaning fan sifatida shakllanishi
  • Yuridik javobgarlik tushunchasi va belgilari
  • Davlat funksiyalari
  • Rahbar va bo'ysunuvchining faoliyatini tartibga turuvchi faoliyat

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский