Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 45.0KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 29 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Huquqshunoslik

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Xalqaro huquqda hududlar tushunchasi

Sotib olish
Xalqaro huquqda hududlar tushunchasi 
Reja
Kirish 
1. Xalqaro huquqda «hududiy ustuvorlik» va «davlat chegaralari» 
tushunchasi 
2. Alohida xalqaro-huquqiy maqomga (rejimga) ega makonlar 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1  
  Kirish 
Xalqaro   huquq   —   tarixiy   ijtimoiy-huquqiy   amaliyot   rivojlanishi   natijasidir.
Insonlarning   (guruhlar,   tabaqalarning)   o’z   milliy   manfaatlarini   anglash   vositasi
sifatida   paydo   bo’lishi,   ayniqsa   xalqaro   munosabatlarning   doimiy   o’zgarib
turishiga   aloqadorligi   bilan   xalqaro   huquq   milliy   davlatlar   va   xalqlarning
taraqqiyotiga   muhim   ta’sir   ko’rsatgan   va   ko’rsatib   kelmokda.   Kishilik   tarixi
davomida xalqaro huquq nafaqat xalqaro munosabatlarning taraqqiyoti bilan birga
rivojlanib   kelgan,   balki   ularga   ma’lum   darajada   ta’sir   ham   ko’rsatgan.   xalqaro
huquqning   paydo   bo’lishi   bevosita   davlatlarning   vujudga   kelishi   va   rivojlanishi
bilan   bog’liq.   Davlatlar   taraqqiyotining   obyektiv   shart-sharoiti   ular   o’rtasidagi
siyosiy, iqtisodiy, madaniy va huquqiy munosabatlarni o’rnatish zaruratini keltirib
chiqaradi.   Buning   natijasi   o’laroq   huquqning   mustaqil   tizimi   sifatida   xalqaro
huquqning paydo bo’lishi va rivojlanishidir. 
Xalqaro huquq davlatlar, xalqlar va xalqaro tashkilotlar o’rtasidagi turli xil
munosabatlarni tartibga solishga qaratilgan. 
Xalqaro-huquqiy me’yorlarda milliy davlatlarning o’zaro munosabatlaridagi
murakkab   jarayonlar   o’z   aksini   topadi.   Ularning   asosida   shakllanayotgan,
xalqlarning   subyektiv   hohish-irodasiga   emas,   balki   ijtimoiy   taraqqiyotning
obyektiv omillariga mos keladigan huquqiy ong xalqaro huquqda o’z ifodasini
topadi.   SHunday   ekan,   bugungi   kunda   xalqaro   huquqiy   bilimlarga   ega   bo’lish
muhim   ahamiyatga   ega.   Hudud   tushunchasi   xalqaro   xuquq   fanida   muhim
ahamiyat   kasb   etib,   uning   asosiy   jihatlarini   o’rganmay   turib,   xalqaro   huquq
bo’yicha to’liq tasavvurga ega bo’lish mumkin emas, ushbu mavzuni o’rganish
va tadqiqot olib borish dolzarb ahamiyatga ega. 
  Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari:   Kurs   ishining   yozilishidan   asosiy
maqsad   xalqaro   huquqda   hududlarning   turlari,   ularning   mohiyati   huquqiy
maqomini   o’rganishdan   iborat.   Mazkur   maqsadni   amalga   oshirish   uchun
quyidagi vazifalar belgilab olindi: 
2  
  - Xalqaro   huquqda   «hududiy   ustuvorlik»   masalasini   yoritib
berish; 
- Xalqaro   huquqda   «davlat   chegaralari»   tushunchasining
mohiyatini o’rganish; 
- Alohida   xalqaro-huquqiy   maqomga   (rejimga)   ega   makonlar
xususan, 
Antarktika,   Arktika,   SHpitsbergenning   xalqaro-huquqiy   maqomini
o’rganish;   -   Xalqaro   daryolar   va   xalqaro   dengiz   huquqi   tushunchalarini
yoritib berish. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3  
  Xalqaro huquqda «Hududiy ustuvorlik» va «Davlat chegaralari»
tushunchasi
  Xalqaro huquqda ―hudud  iborasi yerdagi boshqa maydonlardan ma’lum yuza ‖
(chegara) bilan chegaralangan, yuridik maqom va shunga mos ravishda huquqiy 
tartibga ega bo’lgan yerdagi, shuningdek yerdan tashqaridagi kosmik maydonni 
belgilash uchun qo’llaniladi. 
  Er   maydonining   kosmik   maydondan   ajratib   turuvchi   chegara   yer
konfiguratsiyasini   takrorlovchi   va   uning   yuzasi   (dengiz   darajasi)   dan   bir   qadar
masofada joylashgan sharsimon yuza hisoblanadi. Ushbu sharsimon yuzaning aniq
darajasi   hali   belgilangani   yo’q.   Biroq   yer   yo’ldoshini   atmosferada   jiddiy
to’xtashlarsiz   va   kuyib   ketmasdan   harakat   qila   olishiga   imkon   beruvchi   darajada
bo’lishi lozimligidan kelib chiqiladi. Bu daraja 110 kmni tashkil etadi. 
  Kosmik   fazoni   shartli   ravishda   yaqin   joylashgan,   ya’ni   quyosh   tizimini   o’rab
turuvchi   va   unda   joylashgan   osmon   jismlari   hamda   uning   tashqarisidagi   kosmik
maydonga bo’lish mumkin. 
  Er maydonining o’zi ikkita katta toifaga, ya’ni davlat hududini tashkil etuvchi
hamda davlat hududi doirasidan tashqarida bo’lgan maydonga bo’linadi. 
 Bu maydonlar davlat hududi va davlatga tegishli bo’lmagan hudud – birbiridan
chegaralar bilan ajratiladi. CHegaralar haritalarda, shuningdek joylarda belgilangan
chiziqlar   va   ushbu   chiziqlar   bo’ylab   yer   maydonini   fazo   bilan   va   nazariy   jihatdan
yerning markazi va yer osti boyliklari tubi, aslida yer ostiga kirishi mumkin bo’lgan
joygacha o’tuvchi vertikal yuza hisoblanadi. 
  Ko’rsatilgan   maydon   va   davlatga   tegishli   bo’lmagan   hudud   doirasidagi
quruqlik,   suv,   yerosti   boyliklari   va   yer   yuzasidagi   havo   maydonini   o’zida
birlashtiradi. 
  Hududlar xalqaro huquqda quyidagi uch
asosiy turga bo’linadi: 
4  
  1) davlat hududlari; 
2) xalqaro rejimga ega bo’lgan hududlar; 
3) aralash rejimli hududlar. 
  Davlat   hududi   deb,   ma’lum   milliy   davlatning   suvereniteti   ostida   bo’lgan
hududlar   tushuniladi.   Bir   tomondan   ushbu   hududning   davlatga   tegishliligi   va
ikkinchidan maskur hududda ushbu davlatning ustuvorligi davlat hududining asosiy
belgilari hisoblanadi. 
  Xalqaro   rejimdagi   hududlar   deganda,   dvlat   hududi   chegarasidan   tashqarida
bo’lgan   aloxida   olinganda,   hech   qaysi   bir   davlatga   tegishli   bo’lmagan   va   xalqaro
huquqqa   muvofiq   barcha   davlatlar   tomonidan   umumiy   foydalanadigan   maydonlar
tushuniladi.   Bu   tur   hududlarga,   eng   avvalo   ochiq   dengiz,   uning   ustidagi   havo
maydoni hamda kontental shelf doirasidan tashqaridagi chuqur dengiz tublari kiradi.
Aralash   rejimga   ega   bo’lgan   hududlarga   kontental   shelf   va   iqtisodiy   zonalar
(mintaqa)   kiradi.   Ushbu   hududlar   milliy   davlatlar   suvereniteti   ostida   bo’lmaydi   va
davlat hududi tarkibiga kirmaydi. Biroq qirg’oq bo’yi davlatlari kontental shel ь f va
iqtisodiy   dengiz   zonasiga   tutashib   turgan   maydonlarda   foydali   qazilmalarni   izlab
topish   va   ularni   qazib   olish   ushbu   hududlarda   tabiiy   muhitni   himoya   qilishga
nisbatan suveren huquqlarni saqlab qoladi. 
Har   qanday   davlat   muayyan   cheklangan   hududda   joylashadi   va   o’z   hududini
qo’riqlash   uchun   chegaralar   o’rnatadi.   SHu   hududda   uning   fuqarolari   istiqomat
qiladi. Davlat o’z hududi doirasida ichki va tashqi fuktsiyalarni amalga oshiradi. 
Hudud   har   qanday   davlatning   moddiy   asosi   bo’lib   xizmat   qiladi,   uning
mavjudligining muhim sharti hisoblanadi. Barcha tabiiy zaxiralar davlat hududining
tarkibiy   qismlari   hisoblanadi.   Modomiki,   hudud   to’liq   daxlsiz   ekan,   demak   uning
qismlari, ya’ni tabiiy zaxiralari ham daxlsizdir. Ularni xorijiy shaxslar yoki davlatlar
hududiy suveren ijozatisiz ishlatishi davlat hududiy daxlsizligining buzilishi sifatida
e’tirof   etiladi.   SHu   bois,   davlatlar   uning   yaxlitligini   ta’minlashga   jiddiy   e’tibor
beradi.   Ancha   ilgari,   Millatlar   Ligasi   statutidayoq   har   qanday   tashqi   xurujlarga
5  
  qarshi o’laroq, a’zo davlatlarning hududiy yaxlitligini hurmat qilish va saqlab qolish
majburiyati qayd etilgandi. 
Ushbu printsip 1945 yilda BMT Ustavi qabul qilinishi bilan o’z tasdig’ini topdi. 
Ba’zan   davlatlarning   hududiy   yaxlitligi   printsipi   davlatga   tegishili   hududlar
yaxlitiligi   printsipi   yoxud   davlatga   tegishli   hududlar   daxlsizligi   printsipi,   deb   ham
yuritiladi,   ammo   bu   o’rinda   asosiy   mazmun-mohiyat   bitta   -   xorijiy   davlat   uchun
hududini   tajovuzkorlik   bilan   bosib   olish,   qo’shib   olish   yoki   bo’lib   tashlashni   man
etishdir.  
Hududiy   ustuvorlik   davlat   suverenitetining   eng   muhim   xususiyatidir.   U
davlatning   o’z   hududidagi   oliy,   to’liq   va   yagona   hukmronligini   anglatadi.
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   3-moddasining   2-qismida   shunday
deyilgan: «O’zbekistonning davlat chegarasi va hududi daxlsiz va bo’linmasdir» 1
. 
Hududiy   ustuvorlik   oliy   hokimiyat   (imperium)   va   suveren   egalikdan
(dominium)   iboratdir.   Oliy   hokimiyat   deganda,   davlat   hududida   boshqa   biron-bir
davlat   hokimiyatining   amalga   oshirilmasligi   tushuniladi.   O’zbekiston   Respublikasi
Konstitutsiyasining   4-moddasining   1-qismida   «O’zbekiston   Respublikasi   o’zining
milliy-davlat   va   ma’muriy-hududiy   tuzilishini,   davlat   hokimiyati   va   boshqaruv
organlarining tizimini belgilaydi, ichki va tashqi siyosatini amalga oshiradi». 
Agar   davlat   o’z   hududi   doirasida   yagona   hokimiyatni   amalga   oshirar   ekan,
demak   u   ana   shu   hududda   sodir   bo’ladigan   barcha   voqea-hodisalar   uchun   tegishli
ravishda   javobgarlikni   ham   zimmasiga   oladi.   Davlat   hududi   doirasida   amalga
oshiriladigan   faoliyat   boshqa   davlatlarga   ziyon   yetkazmasligi   kerak.   Bunda,
avvalambor, atrof muhitga yetkaziladigan zarar ko’zda tutilmoqda. 
Suveren   egalik   deganda,   davlat   hududi   va   zaxiralarini   tasarruf   qilish,   shu
jumladan   uning   muayyan   qismini   xorijiy   davlatga   berish   huquqi   tushuniladi.   Yer
bo’yicha mulk huquqini qo’lga kiritish, hattoki xorijiy davlat bunday mulk huquqini
qo’lga   kiritgan   taqdirda   ham,   uning   davlat   hududi   tarkibidan   chiqishiga   olib
kelmaydi. 
1  O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi.- T.: O‘zbekiston.  2012, 3-modda 
6  
  Xalqaro shartnomaga  muvofiq, davlatning  ayrim   huquqlari   uning hududlaridan
tashqarida   ham   ta’sir   kuchiga   ega   bo’lishi   mumkin.   Masalan,   BMTning   1982
yildagi   Dengiz   huquqi   bo’yicha   konventsiyasi   qoidalariga   ko’ra,   davlatlar
o’zlarining   yagona   iqtisodiy   hududlari   va   kontinental   shel ь f   to’g’risidagi   milliy
qonunlarini qabul qiladi. 
Davlat hududi davlatning moddiy asosini tashkil etadi. Hududni himoya qilish -
davlatning asosiy vazifalaridan biri. 
Xalqaro   huquq   ham   davlat   hududini   qo’riqlashga   alohida   ahamiyat   beradi.
Uning   kuch   ishlatmaslik,   hududiy   yaxlitlik,   chegaralar   daxlsizligi   kabi   asosiy
printsiplarining   mazmun-mohiyati   deyarli   shu   masalaga   bag’ishlangan.   Davlat
boshqa   har   qanday   davlatning   hududiy   daxlsizligiga   qarshi   kuch   bilan   tahdid
qilishdan   yoki   uni   ishlatishdan   o’zini   tiyib   turishga   majbur.   Davlat   hududi   boshqa
davlatning   unga   qarshi   kuch   bilan   tahdid   qilish   yoki   uni   ishlatish   evaziga   egalik
qilinadigan ob’ekt bo’lishi mumkin emas. 
Hudud,  shuningdek   davlat   suvereniteti   amal   qiladigan   keng   makon,  davlatning
hududiy   yurisdiktsiyasi   makoni   sifatida   tushuniladi.   Davlat   hududi   tarkibiga
quyidagilar kiradi: 
birinchidan, quruqlik hududi (quruqlikning yuza qismi), shu jumladan 
orollar;   ikkinchidan,   suv   hududi   (akvatoriya):   ichki   suvlar   va   hududiy   dengiz;
uchinchidan, quruqlik va suv hududlari ostidagi yer osti boyliklari; bunda yer qa’ri
chuqurligi   chegaralanmagan   va   nazariy   jihatdan   Yer   kurrasining   markazigacha
taalluqli   hisoblanadi;   to’rtinchidan,   havo   hududi   bo’lib,   u   sanab   o’tilgan   makonlar
doirasida toki fazogacha bo’lgan ustki hududdan iborat; havo hududining balandlik
chegarasi   o’rnatilmagan,   ayrim   fikrlarga   qaraganda,   u   100-110   kilometrni   tashkil
etadi. 
Konstitutsiyaga   muvofiq,   Rossiya   Federatsiyasi   hududi   «uning   sub’ektlari
hududlari,   ichki   suvlar   va   hududiy   dengizlar,   ular   ustidagi   hududiy   makondan
iboratdir» (67-moddaning 1-qismi). 
7  
  Davlat   muayyan   huquqlarni   boshqa   davlatga   bergan   holda,   bir   tomonlama
asosda   yoxud   xalqaro   shartnoma   bo’yicha   o’zining   hududiy   yurisdiktsiyasini
cheklashi   mumkin.   Bunday   hollar   bevosita   va   tranzit   havo   yo’llari   hamda   chet   el
qurolli   kuchlarining   boshqa   davlat   hududida   bo’lib   turishi   bo’yicha   bitimlarda
ko’proq ko’zga tashlanadi. 
Hududlarning   mansubligi   va   chegaralar   o’tishi   bilan   bog’liq   xalqaro   nizolar
faqat   tinch   yo’l   bilan,   kuch   ishlatmasdan   va   xalqaro   huquq   asosida   hal   etilmog’i
zarur. 
Muzokaralar   yo’li   bilan   yoki   xalqaro   organlarda   bunday   nizolarni   hal   etish
borasida   orttirilgan   katta   tajriba   odatda   davlatlar   o’zining   hududga   egalik   qilishini
asoslash uchun ilgari suradigan bir necha dalil-isbotlarni aniqlash imkonini beradi. 
1. Istilo   etish   (okkupatsiya)   va   egallab   olish   muddatining   uzoqligi   samaralidir.
Bularning   zamirida   davlat   suverenitetini   samarali   joriy   etishdan   iborat   yagona
printsip   mujassam,   ya’ni   davlat   tegishli   barcha   hudud   bo’ylab   va   o’zining   xalqaro
huquq   bo’yicha   majburiyatlarini   bajarish   uchun   zarur   bo’lgan   darajada   hududiy
ustunlikni   amalga   oshiradi.   Davlat   boshqaruv   faoliyatining   joriy   etilishi   tegishli
hududning har bir nuqtasida namoyon bo’lishi uchun aholi yashamaydigan va borish
qiyin   bo’lgan   joylarda   yurisdiktsiyani   amalda   qo’llash   umuman   talab   etilmasligi
ham mumkin va bu shart ham emas. 
Samarali davlat boshqaruvining rasmiy mezonlariga quyidgalar kiradi: 
  birinchidan, mazkur davlat huquq-tartibot idoralari qo’llab-quvvatlab turadigan
muayyan   tartibning   o’rnatilganligi;   ikkinchidan,   boshqa   davlat   hukmronligiga   yo’l
qo’yilmasligi   yoki   suveren   davlat   xabardorligi   va   roziligi   asosida   boshqa   davlat
yurisdiktsiyasi uchun imkon beriladigan ayrim holatlar. 
2. Hozirgi   zamon   nizolarida   egalik   qilish   muddatining   uzoqligidan   foydalanish
shubhalidir,   zero   o’tmishda   hududlar   odatda   zamonaviy   xalqaro   huquq   rad   etgan
usullar - urush, bosqinchilik, mustamlakachilik kurashlari evaziga qo’lga kiritilgan.
8  
  Muddat   uzoqligi   dalili   faqat   quyidagi   shartlar   mavjud   bo’lgan   hollardagina   tan
olinishi mumkin: 
  birinchidan, o’tmishda hududni egallash davlatlarning tegishli shartnomada o’z
ifodasini topgan roziligi yoki sukut saqlash ko’rinishida tan olishi asosida amalga
oshirilgan;   ikkinchidan,   egalik   qilish   uzluksiz   va   daxlsiz   bo’lgan,   masalan,
boshqa
davlatlar e’tiroz bildirmagan. 
Ana shu shartlar mavjud bo’lgan hollarda muddat uzoqligi - olis o’tmishga borib
taqaladimi yoki bir necha o’n yildan iborat bo’ladimi - hech qanday ahamiyatga ega
bo’lmaydi. 
3. Egalik   qilishning   boshqa   davlatlar   tomonidan   sukut   saqlash   ko’rinishida   tan
olinishi   nafaqat   to’g’ridan-to’g’ri   hududiy   ustunlikni   amalga   oshirishga,   balki
boshqa   alohida   huquqlarga,   masalan,   baliq   ovlash   yoki   dengizdan   turli   xil   tabiat
in’omlarini   yig’ib   olishga   ham   daxldordir.   Davlat   faoliyati   ayrim   turlarining   sukut
saqlash   ko’rinishida   tan   olinishi   oxir-oqibat   faoliyatning   xuddi   shu   turi   bo’yicha
zarur   ko’lamda   yurisdiktsiya   joriy   etishni   ko’zda   tutuvchi   muayyan   rejimni
yaratishga qodirdir. 
4. Xalqning   o’z   taqdirini   o’zi   belgilashi   plebistsit   (referendum)   jarayonida   
aniqlanishi mumkin.   Xalqaro-huquqiy amaliyotda muayyan hududiy tuzilmalarning
u   yoki   bu   davlatga   qo’shilishi   yuzasidan   xalqning   xohish-irodasini   aniqlash
maqsadida bir necha marta plebistsit huquqidan foydalanilgan. 
Davlat   chegarasi   deganda,   uning   yuzasi   bo’ylab   o’tkazilgan   va   davlat   hududi
sarhadlarini, ya’ni hududiy yurisdiktsiya makonini belgilab bergan, yuridik jihatdan
asoslangan shartli chiziq tushuniladi. 
CHegarani   doimo   davlatning   o’zi   o’rnatadi,   ammo   faqat   shartnoma   shaklidagi
xalqaro bitim yoki boshqa davlatlarning sukut saqlash ko’rinishidagi tan olishi bilan
tasdiqlangan chegara chizig’igina qonuniy deb e’tirof etiladi. 
9  
  O’zbekiston   Respublikasi   chegaralarni   shartnomaviy   negizda   mustahkamlash
zaruratiga  asoslanadi.   Bunda  O’zbekiston   ichki   va  xalqaro  xavfsizlikni   ta’minlash,
chet   el   davlatlari   bilan   o’zaro   manfaatli   hamkorlik,   davlatlarning   suvereniteti   va
hududiy   yaxlitligini   va   davlat   chegaralarining   daxlsizligini   o’zaro   hurmat   qilish,
chegara   muammolarini   tinch   yo’l   bilan   hal   etish   printsiplariga   amal   qilmoqda.
O’zbekistonning   chegara   to’g’risidagi   qonunchiligi   xalqaro   shartnomalarga
asoslanadi. 
O’zbekiston beshta davlat bilan chegadarosh bo’lib, mamlakatimiz chegarasining
uzunligi   qariyb   7   ming   kilometrni   tashkil   etadi.   Davlat   chegarasini   belgilash,
o’zgartirish,   himoya   qilish   va   qo’riqlash   sohasidagi   munosabatlar   «O’zbekiston
Respublikasining   davlat   chegarasi   to’g’risida»gi   qonun   bilan   tartibga   solinadi 2
.
Ushbu   qonunda   O’zbekiston   Respublikasining   davlat   chegarasi   mamlakat   hududi
doirasini   belgilovchi   chiziqdan   va   bu   chiziq   bo’ylab   o’tuvchi   vertikal   sathdan
iboratligi   ko’rsatilgan.   Bu   tushuncha   xalqaro   huquq   normalariga   mos   kelib,
O’zbekiston hududining barcha tabiiy ko’rinishlariga- quruqlikda, suvda, yer ostida
va havo bo’shlig’idagi makon chegaralarini belgilaydi. 
CHegara   chiziqlari   shartnomada   yoki   davlatning   qonun   hujjatida   batafsil   bayon
etiladi   va   xaritada   chiziladi.   Bu   bosqich   delimitatsiya   deb   ataladi.   Keyin   chegara
joyning   o’zida   belgilanadi,   chegaraga   oid   belgilar   o’rnatiladi,   tegishli   hujjatlar
tayyorlanadi.   Bu   chegaralar   demarkatsiyasi   bosqichidir.   Davlatlar   amaliyotida,
shuningdek,   redemarkatsiya   bosqichi   ham   ma’lumki,   u   ilgari   o’rnatilgan
chegaralarning   tiklanishi   yoki   yangilanishini   anglatadi.   Ba’zan   redemarkatsiya
chegaralarni   xalqaro   huquqning   umumiy   normalariga   muvofiqlashtirgan   holda,
hududlarni   o’zaro   almashish,   ularni   boshqa   tomonga   topshirish   bilan   ham   bog’liq
bo’ladi. 
Masalan,   2003   yil   24   noyabrda   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   «O’zbekiston   Respublikasining   qo’shni   davlatlar   bilan   davlat
2  «O‘zbekiston Respublikasining davlat chegarasi to‘g‘risida»gi O‘zbekiston Respublikasining qonuni.//O‘zbekiston
Respublikasi Oliy Majlisning axborotnomasi, 1999, № 9, 217-m. 
10  
  chegarasi   chizig’ini   belgilash   tartibi   to’g’risida»gi   530-son   qarori   qabul   qilingan.
Mazkur   qarorga   asosan,   «O’zbekiston   Respublikasining   davlat   chegarasi
to’g’risida»gi   O’zbekiston   Respublikasining   qonuniga   muvofiq,   O’zbekiston
Respublikasining   qo’shni   mamlakatlar   bilan   davlat   chegarasi   chizig’ini   belgilash
ishlari tashkil etiladi 3
. 
Xalqaro   huquqda   chegaralarni   delimitatsiya   qilishning   bir   qancha   usullari   qayd
etilgan.   Xususan,   quruqlik   chegaralarini   ahamiyatli   nuqtalar,   rel ь ef   chiziqlari   yoki
ravshan   ko’rinib   turadigan   mo’ljallar   bo’ylab   o’tkazish   maqsadga   muvofiqdir.
Bunga   misol   sifatida   daryolar,   tog’lar   va   hokazolarni   ko’rsatish   mumkin.   Bunday
chegaralar   aniq-ravshan   farqlanib   turadi   va   kamroq   tushunmovchiliklarni   keltirib
chiqaradi. Ular tabiiy chegaralar deb ataladi. 
SHuningdek, astronomik chegaralar ham borki, ular jo’g’rofiy to’rning meridian
va   parallel   chiziqlari   orqali   o’tgan   bo’ladi.   Masalan,   Filippin   va   Mal ь div
orollarining   chegaralari   xuddi   shu   taxlit   o’rnatilgan.   Afrikadagi   mustamlaka
hududlar sarhadlarini belgilashda ham bunday chegaralar keng qo’llanilgan. 
Suv chegaralari daryolar bo’ylab quyidagi tartibda: kema qatnaydigan daryolarda
-   bosh   farvater   o’rtasi   bo’ylab   yoki   tal ь vega   bo’ylab   (daryoning   eng   chuqur   joyi
orqali);   kema   qatnamaydigan   daryolarda   yoki   oddiy   irmoqlarda   -   ularning   o’rtasi
bo’ylab;   bir   necha   shoxobchali   daryolarda   -   bosh   shoxobcha   o’rtasi   bo’ylab
o’rnatiladi.   Ko’llar   va   boshqa   suv   havzalarida   davlat   chegarasi   quruqlikdagi
chegaralarning   suvga   chiqish   nuqtalarini   to’g’ri   chiziq   orqali   birbiriga   bog’lash
bilan o’rnatiladi.  Daryo, ko’l  yoki   boshqa  suv  havzalari  bo’ylab  o’tadigan  chegara
qirg’oq   qiyofasida   yoxud   suv   sathida   o’zgarishlar   yuz   bergan   hamda   daryo   oqimi
o’zgargan hollarda ko’chirilmaydi. 
Suv ombori  yoki boshqa sun’iy suv havzasi  barpo etilganidan keyin suv bosgan
joylar   bo’ylab   ilgari   o’tgan   chegara   xuddi   o’sha   joylarda   saqlanib   qoladi.   U
quruqlikdan   suv   chegarasiga   o’zgaradi,   xolos.   Ko’priklar   va   to’g’onlar   bo’ylab
3  O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2003 yil 24 noyabrdagi 530-son qarori. 
11  
  chegara,   suv   chegarasi   chizig’idan   qat’i   nazar,   mazkur   inshootlarning   o’rtasidan
o’tadi. 
Dengiz chegaralari hududiy dengizning tashqi chegaralariga mos tushadi. 
Rossiyaning   dengiz   chegaralari   12   dengiz   milyasi   (qariyb   24   kilometr)
masofasida 
Rossiyaning butun dengiz qirg’oqlari bo’ylab o’tadi. 
Rossiya   dengiz   chegaralari   qo’shni   (Boltiqbo’yidagi   va   Qora   dengiz   bo’yidagi)
davlatlar   bilan   tuzilgan   shartnomalar   natijasi   hisoblanadi   yoki   hozirgi   kundagi
(Kaspiy, Azov dengizlari bo’yicha) muzokaralarning mavzuini tashkil etadi. 
Davlatlarning   hududiy   yurisdiktsiyasidagi   dengiz   maydonlari,   ayniqsa   yagona
iqtisodiy   hudud   yoki   kontinental   shel ь f   kabi   keng   maydonlar   bo’ylab   yonlama
chegara  chizig’i   o’tkazishda   muayyan qiyinchiliklar  yuzaga  kelishi  tabiiy.  Xalqaro
huquqda   kodifikatsiyalangan   odat   normalariga   muvofiq,   bunday   chegaralashlar
chog’ida adolat printsipi katta ahamiyat kasb etadi. Bunday chegaralashning texnik
usuliga   ko’ra,   agar   davlatlarning   qirg’oq   bo’yi   hududlari   bir-biriga   qarama-qarshi
yotgan bo’lsa-oraliq chiziq va agar davlatlarning qirg’oq bo’yi hududlari bir-biriga
taqalgan, chegaradosh bo’lsa - teng turuvchi chiziqlar o’tkaziladi. 
Milliy qonunchilik va xalqaro shartnomalar yordamida chegarada chegara rejimi
(tartibi)   o’rnatiladi.   Uning   maqsadi   -   davlat   xavfsizligini   ta’minlash,   shuningdek
qonuniy   aloqalarga   ko’maklashuvchi   va   davlat   manfaatlariga   zid   kirish   va
chiqishlarga   to’siq   bo’luvchi   o’ziga   xos   fil ь tr   sifatida   xizmat   qilishdan   iborat.
Tegishli  hujjatlar  asosida  va maxsus  o’tish  joylaridangina chegarani  kesib o’tishga
ruxsat   etiladi.   Faqat   avariya,   tabiiy   ofatlar   va   boshqa   shu   kabi   favqulodda
holatlardagina   noqonuniy   ravishda   chegarani   transport   vositalarida,   shu   jumladan
havo va dengiz kemalarida kesib o’tish uchun yo’l qo’yiladi. CHegara rejimi 
«O’zbekiston  Respublikasining  davlat  chegarasi  to’g’risida»gi  
qonunda belgilangan. 
12  
  CHegaralarga  taalluqli  xalqaro  huquqda  barqarorlik  tendentsiyasi
namoyondir: 
birinchidan,   chegaralar   to’g’risidagi   shartnomaga   nisbatan   shartnoma   tuzilgan
shart-sharoitning   tubdan   o’zgargani   to’g’risidagi   izohni   shartnomani   to’xtatish
uchun   asos   sifatida   qo’llab   bo’lmaydi   (Xalqaro   shartnomalar   bo’yicha   Vena
konventsiyasi   62-moddasining   2-bandi).   Demak,   shart-sharoit   o’zgarganini   sabab
qilib,   chegaralarni   bir   tomonlama   tartibda   o’zgartirish   mumkin   emas;   ikkinchidan,
xalqaro huquqda huquqiy vorislik bo’yicha amal qilish printsipi odat tusiga kirgan.
Unga ko’ra, voris davlat unga avvalgi davlatdan o’ziga o’tgan hudud chegaralarini
tan   olishi   zarur.   Bu   printsip   ilk   bor   XX   asrda   Lotin   Amerikasida   amaliyotga
kiritilgan edi. 
XX   asrda   ushbu   printsipni   Afrikaning   mustamlakachilik   zulmidan   ozod
bo’lgan   bir   qancha   davlatlari   o’rtasidagi   chegara   nizolarini   hal   etishda   BMT
Xalqaro sudi keng qo’llagan. SSSRning sobiq ittifoqdosh respublikalari o’rtasida
mavjud   bo’lgan   ma’muriy   bo’linish   chiziqlarini   davlat   chegaralari   sifatida   tan
olgan   sobiq   ittifoqdosh   respublikalar   -   mustaqil   davlatlar   tajribasida   ham   xuddi
ana shu printsip qo’llanilganini kuzatish mumkin. 
«O’zbekiston Respublikasining  Davlat chegarasi to’g’risida»gi  qonuni 1999 yil
20 avgustda qabul qilingan bo’lib, 46 moddadan iborat 4
. Qonunning asosiy maqsadi
O’zbekiston   Respublikasining   davlat   chegarasini   belgilash,   o’zgartirish,   himoya
qilish   va   qo’riqlash   sohasidagi   munosabatlarni   tartibga   solishdan   iborat.   Qonunda
xalqaro huquqning ustunligi printsipi mustahkamlangan. Agar 
O’zbekiston  Respublikasining  xalqaro  shartnomasida  O’zbekiston 
Respublikasining   davlat   chegarasi   to’g’risidagi   qonun   hujjatlaridagidan
boshqacha qoidalar belgilangan bo’lsa, xalqaro shartnoma normalari qo’llaniladi. 
Qonunda   «O’zbekiston   Respublikasining   davlat   chegarasi»   tushunchasi
belgilangan:   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   chegarasi   (bundan   buyon   matnda
4   «O‘zbekiston   Respublikasining   Davlat   chegarasi   to‘g‘risida»gi   qonuni   //   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy
Majlisining axborotnomasi.–1999–.№ 9.–217-m. 
13  
  «davlat   chegarasi»   deb   yuritiladi)   -   O’zbekiston   Respublikasi   hududi   doirasini
(quruqlikda, suvda, yer ostida, havo bo’shlig’ida) belgilovchi chiziqdan va bu chiziq
bo’ylab   o’tuvchi   vertikal   chiziqdan   iborat.   Bunda   tashqari,   qonunda   davlat
chegarasini belgilash va o’zgartirish bo’yicha xalqaro huquqning asosiy printsiplari
mustahkamlab   qo’yilgan.   Davlat   chegarasini   belgilash   va   o’zgartirish   paytida
O’zbekiston   Respublikasi   milliy   xavfsizlikni   ta’minlash   zaruratidan   kelib   chiqadi
hamda quyidagi printsiplarga amal qiladi: 
1) davlatlarning suvereniteti, hududiy yaxlitligi, davlat chegaralari daxlsizligi va
buzilmasligini o’zaro hurmat qilish; 
2) chegara masalalarini tinch yo’l bilan hal etish; 
3) chet   el   davlatlari   bilan   har   tomonlama,   teng   huquqlilik   va   o’zaro
manfaatdorlik asosida hamkorlik qilish; 
4) qo’shni   davlatlarning   ichki   ishlariga   aralashmaslik;   5)   kuch   ishlatmaslik   va
kuch bilan tahdid qilmaslik. 
O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomalariga   asosan,   davlat
chegarasini   belgilash   va   o’zgartirishni,   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi
amalga   oshiradi.   Davlat   chegarasi   delimitatsiya   va   demarkatsiya   (redimarkatsiya)
qilinadi. 
Davlat chegarasi quyidagicha belgilanadi: 
birinchidan, quruqlikda - o’ziga xos nuqtalar rel ь efning chiziqlari yoki aniq 
ko’rinib turadigan joylar bo’yicha; ikkinchidan, kema qatnaydigan daryolarda -
daryoning   asosiy   farvater   yoki   tal ь vegi   o’rtasi   bo’ylab;   kema   qatnamaydigan
daryolarda,   jilg’alarda   -   ularning   o’rtasi   yoki   daryoning   asosiy   o’zanining   o’rtasi
bo’ylab; ko’llar yoki boshqa suv havzalarida - davlat chegarasi ko’l yoki boshqa suv
havzasi   qirg’oqlariga   chiqqan   joylarni   tutashtiruvchi   to’g’ri   yoki   boshqacha   chiziq
bo’yicha.   Daryo,   jilg’a   yoki   boshqa   suv   havzasi   orqali   o’tadigan   davlat   chegarasi
ular qirg’oqlarining ko’rinishi yoki suv sathi o’zgarganda ham, daryo, jilg’a oqimi u
yoki bu tomonga burilganda ham o’zgarmay qolaveradi; 
14  
  uchinchidan, suv omborlarida va boshqa sun’iy suv havzalarida - ular suv bilan
to’ldirilgunga   qadar   davlat   chegarasining   mazkur   joyi   o’tgan   chizig’iga   muvofiq
ravishda;   to’rtinchidan,   daryolar,   jilg’alar,   ko’llar   va   boshqa   suv   havzalari   orqali
o’tuvchi   ko’priklarda,   to’g’onlar   va   boshqa   inshootlarda   -   davlat   chegarasi   suvdan
o’tish-o’tmasligidan qat’i nazar, shu inshootlarning o’rtasi yoki ularning texnologiya
o’qi bo’ylab. 
Davlat   chegarasi   joylarda   aniq   ko’rinib   turadigan   chegara   belgilari   bilan
ko’rsatib qo’yiladi. CHegara belgilarining shakllari, o’lchamlari va ularni o’rnatish
tartibi  qonun hujjatlari hamda O’zbekiston Respublikasining  xalqaro shartnomalari
bilan   belgilanadi.   Qo’shni   davlatlar   o’rtasida   davlat   chegarasi   chizig’ini   ko’rsatib
qo’yish   uchun   joylarda   chegaraning   butun   uzunligi   bo’ylab,   shuningdek   chegara
bo’yi   daryolari   va   suv   havzalari   bo’ylab   chegaraning   tozalash   mintaqalari
belgilanadi. 
Davlat   chegarasining   shaxslar   va   transport   vositalari   tomonidan   kesib   o’tilishi
xalqaro   avtomobil ь ,   temir   yo’l,   havo,   daryo   qatnovi   yo’llarida   yoki   qonun
hujjatlarida   hamda   O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomalarida   belgilab
qo’yiladigan boshqa joylarda amalga oshiriladi. 
CHegara nizolari va mojarolarini hal etish qonun hujjatlarida hamda O’zbekiston
Respublikasining   xalqaro   shartnomalarida   belgilangan   tartibda   amalga   oshiriladi.
O’zbekiston  Respublikasi   Tashqi   ishlar   vazirligi  davlat   chegarasini  himoya  qilish  va
qo’riqlash sohasida muayyan vakolatlarga ega: 
1) davlat chegarasini  himoya qilish va qo’riqlashni  tashqi siyosiy xalqarohuquqiy
jihatdan ta’minlashni amalga oshiradi; 
2) davlat chegarasini va uning rejimini belgilash bo’yicha muzokaralar olib boradi,
zarur hujjatlar va materiallarni tayyorlaydi; 
3) O’zbekiston Respublikasi fuqarolari, chet el fuqarolari va fuqaroligi bo’lmagan
shaxsllarning O’zbekiston Respublikasiga kirishi va O’zbekiston 
Respublikasidan chiqishi huquqini beruvchi hujjatlarni rasmiylashtiradi; 
15  
  4) davlat chegarasi rejimiga rioya etish masalalarini, chegara nizolarini belgilagan
tartibda hal etadi; 
5) qonun hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa vakolatlarni amalga oshiradi. 
 
16  
  Alohida xalqaro-huquqiy maqomga (rejimga) ega makonlar
  Er   yuzida   bir   qator   hududlar   alohida   xalqaro-huquqiy   maqomga   egadir.   Ular
jumlasiga Antarktika, Arktika va SHpitsbergenni kiritish mumkin 5
. 
Antarktikaning xalqaro-huquqiy maqomi. 
Antarktika   -   Antarktida   materigi   va   unga   tutash   Atlantika   Hind   va   Tinch
okeanlari   uchastkalarini,   shu   jumladan   u   yerdagi   orollarni   qamrab   olgan   janubiy
yarim shardagi hudud. 
Antarktida   materigi   qariyb   14   million   kvadrat   kilometr   maydonga   ega   bo’lib,
Yer   kurrasining   o’ndan   bir   qismini   tashkil   etadi.   U   mineral   zaxiralarga   g’oyatda
boy - ulkan ilmiy va harbiy ahamiyatga molikdir. Ushbu materikni 1820 yili F.F.
Bellinsgauzen va M.P. Lazarev rahbarligidagi rus ekspeditsiyasi kashf etgan. 
XX   asr   boshida   bir   qancha   davlatlar   materikning   ayrim   qismlariga   da’vo
bildirganlar.   Boshqa   bir   qator   davlatlar   esa,   bu   da’volarga   qarshi   noroziliklarini
ma’lum qilganlar. Qit’aning xalqaro-huquqiy maqomini belgilash maqsadida 1959
yili   Antarktika   to’g’risidagi   shartnoma   imzolangan.   Ushbu   shartnomada
Antarktikaga   da’vo   bildirgan   davlatlar   ham,   ana   shu   da’volarga   qarshi   chiqqan
davlatlar,   shu   jumladan   SSSRning   huquqiy   vorisi   sifatida   Rossiya   ham   ishtirok
etgan. 
Ushbu shartnoma Yer kurrasining 60-paralleligacha, shu jumladan barcha shel ь f
muzliklarigacha bo’lgan janubiy qutbidagi hududlarda ta’sir kuchiga ega. 
SHartnomada   betaraf   va   qurolsizlantirilgan   hududlar   maqomi   belgilangan.
Antarktikadan   faqat   tinch   maqsadlardagina   foydalaniladi.   Harbiy   bazalar   barpo
etish, harbiy mashqlar o’tkazish, qurol-yarog’larni sinovdan o’tkazish taqiqlangan.
Antarktikada   har   qanday   yadro   portlatishi   va   mazkur   hududda   radioaktiv
materiallar ko’milishi taqiqlanadi. Ayni chog’da, ilmiy tadqiqotlar o’tkazish va shu
kabi   boshqa   har   qanday   tinch   maqsadlar   yo’lida   harbiy   xodimlardan   foydalanish
5  Lukashuk I.I., Saidov A.X. Hozirgi zamon xalqaro huquq nazariyasi asoslari. Darslik. - T. ―SHarq , 2004, 156-‖
bet 
 
17  
  yoki jihozlash ishlarini amalga oshirish mumkin. SHartnomaning muhim printsipi
ilmiy tadqiqotlar erkinligidir. 
SHartnomada hududiy da’volarni «muzlatib qo’yish»ning qayd etilgani ayniqsa
alohida   ahamiyat   kasb   etadi:   ayrim   ishtirokchi   davlatlar   ma’lum   qilgan
da’volaridan,   ayrimlari   esa   ma’lum   qilgan   noroziliklaridan   voz   kechmaydilar.
Ammo   SHartnoma   kuchda   bo’lgan   paytida   yuz   bergan   biron-bir   harakat   yoki
faoliyat   Antarktikaning   hududiy   suverenitetiga   nisbatan   qandaydir   da’voni
qo’llabquvvatlash   yoxud   inkor   etishga   doir   bayonotlar   uchun   asos   bo’la   olmaydi
va Antarktikada suverenitetning hech qanday huquqini yuzaga keltirmaydi. 
Antarktikadagi   barcha   shaxslar   o’z   vazifalarini   ado   etish   maqsadida   bu   yerda
bo’lib   turgan   davrda   yuz   beradigan   barcha   xatti-harakatlar   va   kamchiliklar
borasida o’zlari fuqarosi bo’lgan davlat yurisdiktsiyasida hisoblanadilar. 
SHartnoma   maqsad   va   printsiplarini   joriy   etishga   ko’maklashuvchi   Maslahat
kengashi   ta’sis   etilgan   bo’lib,   u   Antarktika   bilan   bog’liq   masalalar   yuzasidan
axborot   almashish,   o’zaro   maslahatlashish,   shuningdek   ishtirokchi   davlatlar
hukumatlari  uchun   SHartnomaning  maqsad   va  printsiplarini  joriy  etishga  ko’mak
beradigan   choralarni   tayyorlash,   ko’rib   chiqish   va   tavsiya   etish   maqsadida   ikki
yilda bir marotaba chaqiriladi. 
Muhokama   etilgan   masalalar   bo’yicha   Maslahat   kengashi   tegishli   tavsiyalar
qabul   qiladi   va   ushbu   tavsiyalarni   kengash   ishida   vakillari   qatnashgan   barcha
davlatlar   tasdiqlagach,   kuchga   kiradi   hamda   SHartnomani   imzolagan   tomonlar
uchun   majburiy   hisoblanadi.   SHuningdek,   inspektsiya   masalasi   ham   ko’zda
tutilgan   bo’lib,   davlatlar   istalgan   paytda   Antarktikaning   istalgan   yoki   barcha
hududida  bo’lish,   shu  jumladan  mazkur  hududlarni   havodan  nazorat  qilish  uchun
to’liq   erkinlik   beriladigan   nazoratchilarni   tayinlash   huquqiga   egadir.   Antarktika
to’g’risidagi shartnoma bir qancha huquqiy tartibot tizimlarini ishlab chiqish uchun
tegishli shart-sharoit yaratgan. 
18  
  Maslahat   kengashi   1980   yilda   ishlab   chiqqan   Antarktikaning   dengizdagi   tirik
zaxiralarini   himoya   qilish   to’g’risidagi   konventsiyasi   atrof-muhit   muhofazasi
sohasiga   taalluqli   bo’lib,   Antarktika   ekotizimining   muayyan   qismi   hisoblanuvchi
60-paralleldan shimolroqda joylashgan dengiz makonini o’z ta’sir doirasiga oladi.
Konventsiyaga   muvofiq,   har   qanday   populyatsiya   sonini   uning   barqaror   holati
ta’min   etiladigan   miqdordan   kam   bo’lmagan   darajada   saqlab   qolish   va   umuman
ekotizimga   ziyon   yetkazmaslik   evaziga   tirik   organizmlarning   barcha   turlarini
ovlash sanoatining ob’ekti hisoblanishi mumkin. 
  Antarktikaning   dengizdagi   tirik   zaxiralarini   himoya   qilish   bo’yicha   komissiya
ham   mavjud   bo’lib,   u   tirik   organizmlardan   ayrim   turlarining   mavsumlar   va
hududlar   bo’yicha   ovlanishi   miqdorini   tartibga   solish   bilan   shug’ullanadi.
Komissiya   nazorat   va   inspektsiya   qilish   huquqiga   ega.   1946   yildagi   Kit   ovlash
sanoati   to’g’risidagi   konventsiyaga   muvofiq   tashkil   etilgan   Xalqaro   kit   ovlash
sanoati   komissiyasi   kitlarni   tijorat   maqsadida   ovlashni   taqiqlash   to’g’risida   qaror
qabul   qilgan.   Tyulenlarni   ovlash   sanoatiga   taalluqli   konventsiya   ham   mavjud.
Antarktikada   mineral   xomashyo   qazib   olishni   huquqiy   tartibga   soladigan   tegishli
hujjat ishlab chiqish borasidagi sa’y-harakatlar esa muvaffaqiyatsizlikka uchragan. 
1991   yilda   Atrof   muhit   muhofazasi   haqidagi   protokol   Antarktika   to’g’risidagi
shartnomaga   qo’shimcha   etib   ma’qullandi   va   unda   Antarktika   tinchlik   va   fan
yo’lida   xizmat   qilish   uchun   mo’ljallangan   tabiiy   qo’riqxona   sifatida   belgilab
qo’yildi.   Protokolga   muvofiq,   Antarktikada   mineral   zaxiralarga   aloqador   har
qanday   faoliyatni   amalga   oshirish   taqiqlanadi,   ilmiy   tadqiqotlar   esa   bundan
mustasnodir.   Bu   o’rinda   kelgusida   chuchuk   suvning   bebaho   manbaiga   aylanishi
mumkin   bo’lgan   muzga   nisbatangina   istisno   tariqasida   yondashildi.   Maslahat
kengashi   bu   borada   erishgan   bitimga   ko’ra,   muzdan   foydalanish   mineral
zaxiralarni   o’zlashtirishga   qaratilgan   faoliyat   doirasiga   kirmaydi   va   shu   boisdan
ham u taqiqlanmaydi 6
. 
6  Lukashuk I.I., Saidov A.X. Hozirgi zamon xalqaro huquq nazariyasi asoslari. Darslik. - T. ―SHarq , 2004, 189-‖
bet 
 
19  
  Arktikaning xalqaro-huquqiy maqomi. 
Arktikaning   o’ziga   xos   iqlim   sharoiti   taqozosiga   ko’ra   bu   mintaqada
faoliyatning   alohida   huquqiy   maqomi   shakllangan.   Maxsus   Arktikaga   tegishli
bo’lgan   dunyo   miqyosidagi   hujjatlar   mavjud   emas.   Arktika   kengliklarining
xalqaro-huquqiy   maqomi   Rossiya,   AQSH,   Kanada,   Norvegiya,   Daniya   (uning
tarkibiga   Grenlandiya   oroli   ham   kiradi)   kabi   arktikabo’yi   davlatlarining   bir
tomonlama hujjatlari bilan belgilangan. 
XX   asr   boshlarida   Kanada   SHimoliy   qutbning   Kanadaning   SHimoliy   Muz
okeaniga   olib   chiqish   nuqtalarini   birlashtiruvchi   meridian   sektori   doirasida   o’z
yurisdiktsiyasi amalda ekanini tasdiqlaydigan bir qator hujjatlar qabul qilgan. 1926
yilda   xuddi   shu   sektor   doirasida   va   aynan   Kanada   belgilagan   printsip   asosida
«SHimoliy   Muz   okeanida   joylashgan   yerlar   va   orollarni   SSR   Ittifoqi   xududi   deb
e’lon qilish to’g’risida»gi SSSR MIK Prezidiumining qarori paydo bo’lgan. 
  Arktikaning tabiiy shart-sharoiti SHimoliy Muz okeanidagi  faoliyatni huquqiy
tartibga solishning boshqa sohalarini ham nazarda tutadi: 
  birinchidan,   bu   yerda   ichki   suvlar   va   hududiy   yurisdiktsiyadagi   boshqa
hududlarni   belgilash   uchun   boshlang’ich  to’g’ri   chiziqlar   boshqa   makonlardagiga
nisbatan kengroq qo’llaniladi; 
  ikkinchidan,  qirg’oq  yaqinidan  o’tadigan  suv  yo’llari  (Norvegiya  sohillaridagi
Indreleya, Rossiya Federatsiyasi sohillaridagi SHimoliy dengiz yo’li) qirg’oqbo’yi
davlatlarining to’liq yurisdiktsiyasida hisoblanadi, chunki ularni kema qatnaydigan
holatda saqlab turish katta mehnat va sarf-xarajatni  talab etadi, aksariyat  hollarda
esa,   ushbu   suv   yo’li   bo’ylab   muz   yorar   kema   boshchiligisiz   qatnash   mutlaqo
imkonsizdir. 1991 yildan Rossiyada «SHimoliy dengiz yo’li trassasi bo’ylab suzish
nizomi» amal qilmoqda. 
BMTning   1982   yildagi   Dengiz   huquqi   bo’yicha   konventsiyasida   Arktikaga
aloqador   davlatlarning   tabiiy   muhitni   muhofaza   etishga   qaratilgan   huquqiy
hujjatlar   qabul   qilishlari   uchun   alohida   vakolatlar   ko’zda   tutilgan.   Arktikaga
20  
  aloqador   davlatlar  shunday  hujjatlarni   qabul   qilganki,  ular  mazkur  davlatlarga  bu
yerdagi   barcha   faoliyat   turlarini   nazorat   va   inspektsiya   qilib   borish   bo’yicha
huquqlar beradi. Arktikaga aloqador davlatlarning bu boradagi hamkorligi yanada
rivojlanmoqda. 
  1996   yili   Arktika   kengashi   tashkil   topgan   va   u   Arktika   tabiiy   muhitini   va   uning
ekotizimi   sog’lomligini   himoya   qilish,   tabiiy   zaxiralarning   biologik   turfa   xilligini
ta’minlash,   ularni   avaylab   saqlash   va   ulardan   bir   me’yorda   foydalanish   kabi
maqsadlarni o’z oldiga qo’ygan. 
SHpitsbergenning xalqaro-huquqiy maqomi. 
1920 yildagi Parij shartnomasiga muvofiq, SHpitsbergen arxipelagi Norvegiyaning
to’liq   va   mutlaq   suvereniteti   ostida   ekani   tan   olingan.   Ayni   chog’da,   SHartnoma
ishtirokchilariga   mansub   kemalar   va   fuqarolar   SHartnomaning   1-moddasida
ko’rsatilgan   hududlarda  va   ularning  hududiy   suvlarida  bir   xil   asoslarga   binoan   baliq
ovlash   hamda   ov   qilish   huquqidan   foydalanishlari   uchun   ijozat   etilgan.   Yevropa,
Osiyo   va   Lotin   Amerikasining   30   dan   ortiq   davlati,   shu   jumladan   Rossiya   ham   ana
shu SHartnoma ishtirokchisi sanaladi. 
  Bundan   tashqari,   SHpitsbergen   betaraf   hudud   deb   e’lon   qilingan:   arxipelagda
biron-bir   dengiz   bazasi   tashkil   etilishi,   harbiy   maqsadlarda   foydalanish   butunlay
taqiqlangan,   hududda   qandaydir   mudofaa   inshootlari   qurilishi   mumkin   emas.
SHunday   qilib,   SHpitsbergen   xalqaro   shartnoma   bilan   belgilab   qo’yilgan   noyob
maqomga egadir 7
. 
   
 
7  Lukashuk I.I., Saidov A.X. Hozirgi zamon xalqaro huquq nazariyasi asoslari. Darslik. - T. ―SHarq , 2004, 206-‖
bet 
 
21  
  Xalqaro daryolar va xalqaro dengiz huquqi 
  Ikki yoki undan ortiq davlatlar hududidan oqib o’tadigan va shubhasiz qirg’oq 
bo’yidagi davlatlar o’rtasidagi xalqaro huquqiy munosabatlarning predmeti bo’lgan 
daryolarni xalqaro daryolar deb hisoblash lozim. Xalqaro daryolardan farqli 
ravishda milliy daryolar butunlay bir davlat chegarasida joylashgan bo’ladi va 
boshqa davlatlarning manfaatlariga daxldor bo’lmaydi. 
  Xalqaro   daryolar   odatda   bir   necha   davlatlarning   hududini   kesib   o’tadigan
kemalarning  xalqaro  qatnovi  uchun   ochiq  bo’lgan  daryolariga  va  odatda  bir   necha
davlatning hududini ajratib turadigan chegara davlatlarga bo’linadi. Bu tasnif shartli
bo’lib,   bir   daryoning   o’zi   bir   uchastkada   bir   nechta   davlatlarning   hududini   kesib
o’tishi, boshqa uchastkada esa ularni ajratish mumkin. 
  Xalqaro   daryolardagi   kema   qatnovi   holati   qirg’oqbo’yi   davlatlar   tomonidan
belgilanishi kerak. Faqat qirg’oqbo’yi davlatigina boshqa davlat hududiga kiradigan
daryo qismidan kemalarni olib o’tish huquqiga ega va ushbu holat ham qirg’oqbo’yi
davlatlari  o’rtasidagi  shartnoma  asosida  hamda uning shartlariga muvofiq ravishda
amalga oshirilishi mumkin. 
  Odatda   xalqaro   daryoga   nisbatan   qirg’oqbo’yi   davlati   o’z   ixtiyori   bilan   shu
daryoning   uning   hududi   doirasidagi   qismining   huquqiy   tartibini   belgilaydi.   SHu
bilan birga xalqaro huquqqa muvofiq davlat o’z hududining tabiiy shartsharoitlarini,
agar   bu   o’zga   bir   davlat   hududi   tabiiy   shart-sharoitlariga   zarar   keltiradigan   bo’lsa
o’zgartirilishi   mumkin   emas.   SHuning   uchung   xalqaro   daryolar   qismini   uning
hududidan   oqib   o’tuvchi   suvidan   foydalanuvchi   qirg’oqbo’yi   davlatlar   boshqa
mazkur daryo suvidan foydalanuvchi davlatga zarar yetkazishi yoki daryoning unga
taalluqli   qismidagn   tegishli   tarzda   foydalanishiga   to’sqinlik   qilishi   mumkin   emas.
Mazkur   holatda   qirg’oqbo’yi   davlatlarning   huquq   va   majburiyatlari   o’zaro   bog’liq
va bu o’z navbatida xalqaro daryolar suvidan foydalanishni xalqaro huquqiy tartibga
solish zaruriyatini topshiradi. 
22  
  Xalqaro daryolardan foydalanishni xalqaro huquqiy tartibga solish qirg’oqbo’yi
davlatlari tomonidan to’ziladigan shartnoma asosida amalga oshiriladi. 
  Xalqaro   dengiz   huquqi   dengiz   hududlari   maqomi,   dengiz   qa’ri   va   zaxiralari,
ulardan   foydalanish   tartibini   belgilab   beruvchi   huquqiy   normalar   tizimidan   iborat.
Bu xalqaro huquqning qadimiy tarmoqlaridan biri hisoblanadi. 
Xalqaro huquq nazariyasida xalqaro dengiz huquqi doktrinasi dengiz makonlari
rejimini o’rnatish va xalqaro huquq sub’ektlari o’rtasida ularning jahon okeanidagi
faoliyati   bilan   bog’liq   munosabatlarini   tartibga   solishga   yo’naltirilgan   normalar   va
printsiplar  majmuidan iborat  bo’lgan  xalqaro huquqning mustaqil  tarmog’i  sifatida
belgilangan. 
Xalqaro dengiz huquqi umumiy xalqaro huquqning tarkibiy qismi bo’lib, uning
umumiy (xususan, sub’ektlar, manbalar, xalqaro shartnoma huquqi, javobgarligi va
boshqa  shu  kabi)  qoidalaridan foydalansa-da, baribir,  muayyan  o’ziga  xos  jihatlari
bilan   ajralib   turadi   va   xalqaro   huquqning   boshqa   (xalqaro   havo   huquqi,   kosmos
huquqi va shu kabi) tarmoqlari bilan o’zaro uzviy bog’liqlikda bo’ladi. 
Er   sharining   suv   qobig’i   dengiz   va   okeanlardan   iborat   bo’lib,   yer   yuzasining
qariyb 75 foizini tashkil etadi. «Jahon okeani» tushunchasi turlicha talqinlarga ega.
Fizika-geografiya   nuqtai   nazaridan   jahon   okeani   yaxlit   bir   butunlik   hisoblanadi,
huquqiy   jihatdan   u   turli   xil   yuridik   maqomlarga   ega   makonlarga   bo’linadi.
Huquqshunoslar   uchun   dengizlar   va   okeanlar   makonlarining   aynan   huquqiy   rejimi
ko’proq ahamiyatlidir. 
Huquqiy   nuqtai   nazardan,   xalqaro   huquqda   muayyan   huquqiy   maqomga   ega
bo’lgan   makonlar   farqlanadi.   Bular   turli   davlatlar   suvereniteti   ostida   bo’lgan   va
ulardan   har   birining   hududini   tashkil   etadigan   makon   hamda   biror-bir   davlat
suvereniteti daxl qilmaydigan makonlar, demakdir. 
Xalqaro dengiz huquqining asosiy manbalari quyidagilar:   
- xalqaro odat normalari; 
- BMTning 1982 yildagi Dengiz huquqi bo’yicha konventsiyasi; 
23  
  - xalqaro dengiz tashkiloti doirasida ishlab chiqilgan va kemalar hamda dengiz
tabiiy zaxiralarini qazib olish uchun qo’llaniladigan statsionar inshootlar qurilishiga
taalluqli bir qator shartnomalar; 
- kemalar   tomonidan   hamda   chiqindilarni   ko ’ mish   va   avariya   sodir   bo ’ lishi
oqibatida   dengiz   ifloslanishining   oldini   olishni   tartibga   soluvchi   konventsiyalar ; 
- Dunyo okeanining turli hududlarida baliq ovlashni tartibga soluvchi bitimlar; 
- Dunyo okeani va uning qa’ridan harbiy maqsadlarda foydalanishni cheklovchi
yoki tartibga soluvchi shartnomalar. 
  Xalqaro dengiz huquqi printsiplari 
quyidagilardan iborat: 
  birinchidan, xalqaro huquqning asosiy printsiplari;  ikkinchidan,   maxsus
printsiplar. 
Xalqaro dengiz huquqining maxsus printsiplariga quyidagilar kiradi: 
1) ochiq   dengiz   erkinligi   printsipi,   ya’ni   Dunyo   okeanida   barcha   davlatlarning
boshqa   foydalanuvchilarga   to’sqinlik   qilmay   va   umuman   butun   insoniyatga   ziyon
yetkazmay faoliyat ko’rsatish borasida teng huquqlarga egaligi; 
2) dunyo   okeanidan   oqilona   foydalanish   va   uning   tabiiy   zahiralarini
asrabavaylash printsipi; 
3) dengiz muhitini muhofaza etish va asrab-avaylash printsipi. 
  Xalqaro dengiz huquqini o’rganishda juda zarur bo’lgan ayrim tushunchalarini
sanab o’tish lozim. Bular jumlasiga ikki asosiy tushuncha kiradi. Dunyo okeani - yer
kurrasidagi bir-biri bilan o’zaro bog’liq bo’lgan jami suvlik, ya’ni barcha okeanlar,
dengizlar, bo’g’ozlar, buxtalar va ularning qa’ridagi boyliklarni ifodalovchi yuridik
tushuncha.   Bunga   faqat   Kaspiy   va   Orol   kabi   qit’a   ichida   joylashgan   dengiz-
ko’llargina   kirmaydi.   Dunyo   okeanining   sayyoraviy   mazmuni   xalqaro   dengiz
huquqi ham sayyoraviy mazmun kasb etishini taqozo qiladi. Yuqorida qayd etilgan
bitimlarga deyarli barcha davlatlar, hatto dengiz qirg’oqiga ega bo’lmagan davlatlar
ham ishtirokchi sanaladi. 
24  
  Boshlang’ich   chiziq   -   qirg’oqning   yuridik   chegarasi.   U   dengiz   qirg’oqbo’yi
mansub (qirg’oqbo’yi davlati deb ataluvchi) davlat tomonidan suv quyilishi chizig’i
bo’yicha   o’tkaziladi   yoki   burunlar   yoxud   qirg’oqbo’yiga   orollarining   chekka
nuqtalarini tutashtiruvchi to’g’ri chiziqlardan tashkil topadi. 
  Ichki   suvlar   -   boshlanish   chizig’idan   qirqoqqacha   bo’lgan   suvlar,  shuningdek,
portlar   va   reydlar   suvlaridan   iborat.   Bunga   «tarixiy»   qo’ltiqlar   va   dengizlar,   ya’ni
uzoq davrlardan buyon shu qirg’oqbo’yi davlati aholisigina foydalanib kelgan va bu
holni   boshqa   davlatlar   (sukut   saqlash   yo’li   bilan   bo’lsa-da)   tan   olgan   qo’ltiqlar   va
dengizlar   suvi   kiradi.   Rossiyaning   qirg’oqbo’ylarida   ikkita   yirik   «tarixiy   suvlik»   -
Uzoq   SHarqdagi   Buyuk   Pyotr   qo’ltig’i   va   Yevropa   qismining   shimolidagi   Oq
dengiz mavjud. 
  Ichki suvlar davlat hududining tarkibiy qismini tashkil etadi va uning uzilkesil
suvereniteti   ostida   bo’ladi.   Ichki   suvlarda   har   qanday   xorijiy   faoliyat   qirg’oqbo’yi
davlatining   ruxsati   bilangina   amalga   oshirilishi   mumkin.   CHet   elning   tijorat
maqsadlarida   foydalanilayotgan   (ya’ni,   savdo   va   baliqchilik)   kemalari   belgilangan
yo’nalish   bo’yicha   portlarga   borishda   ichki   suvlardan   o’tish   huquqiga   ega   va   ular
portda to’xtab turish davrida ichki qonunchilikka amal qilishga majburdirlar. 
  Davlatlarning   notijoriy   maqsadlarda   ishlatiladigan   kemalari   (ilmiy-tadqiqot,
pochta, harbiy kemalar) faqat suveren davlatning har bir alohida holat bo’yicha yoki
uzoq   muddatga   beriladigan   ruxsati   asosidagina   ichki   suvlarga   kirishi   mumkin.
Davlatlarning ma’muriy va jinoiy yurisdiktsiyasi ichki suvlarda to’la miqyosda amal
qiladi.   Fuqarolik   yurisdiktsiyasi   odatda   qirg’oqbo’yi   davlatiga   daxldor   ishlar   bilan
cheklanadi. 
Hududiy   dengiz   (hududiy   suvlar,   deb   ham   ataladi)   -   dengiz   hududining
qirg’oqbo’yi davlati tomonidan boshlanish chizig’idan boshlab o’lchangan muayyan
kenglikdagi qismi. U davlat hududiga tegishli qism hisoblanadi. 
BMTning   1982   yildagi   Dengiz   huquqi   bo’yicha   konventsiyasida   dengiz
hududini   12   dengiz   mili   (qariyb   20   kilometr)   dan   iborat   kenglikda   o’rnatish
25  
  mumkinligi   belgilangan.   Aksariyat   davlatlar   ana   shu   kenglikni   to’laligicha   qabul
qilgan. SHu bilan birga, 32 davlat, asosan, dengiz bo’yidagi davlatlar ilgari mavjud
bo’lgan o’lchov - 3 mil ko’lamidagi kenglik bilan kifoyalanib turgani holda, o’ndan
ortiq   davlat   200   mildan   ziyod   kenglikdagi   suvlarga   da’vogarlik   qilayotir.   Rossiya
Federatsiyasining   1993   yildagi   «Rossiya   Federatsiyasining   Davlat   chegarasi
to’g’risida»gi   qonunida   12   mildan   iborat   kenglik   tasdiqlangan   (5moddaning   3-
qismi). 
Qirg’oqbo’yi   davlatining   hududiy   dengizdagi   suvereniteti   barcha   davlatlar
kemalariga   tinch-osoyishta   o’tish   uchun   yo’l   berish   bilan   cheklangandir.   O’tish
uzluksiz   va   tezkor   hamda   qirg’oqbo’yi   davlatining   xalqaro   huquqqa   muvofiq
ravishda   belgilagan   qoidalarga   amal   qilgan   holda   aniq   yo’nalish   bo’yicha   amalga
oshiriladi.   Harbiy   kemalarga   nisbatan   oldindan   xabardor   etish   to’g’risidagi   qoida
o’rnatilgan   bo’lishi   mumkin.   Suvosti   kemalari   suv   yuzasiga   chiqadi   va   bayrog’ini
ko’taradi. «Alohida mazmundagi» kemalarga, ya’ni yadroviy dvigatelli yoki zaharli
yoxud   xavfli   yuklarni   tashib   o’tayotgan   kemalarga,   shuningdek,   yirik   tonnajli
tankerlarga nisbatan qo’shimcha xavfsizlik choralari havola etilishi mumkin 8
. 
Agar   chet   el   kemasi   hududiy   dengiz   orqali   davlatning   ichki   suvlaridan
chiqqanidan   keyin   o’tsa,   u   holda   mazkur   davlat   hibsga   olish   yoki   kema   bortida
tekshiruv   o’tkazish   bilan   boqliq   har   qanday   chorani   qo’llashi   mumkin.   Boshqa
hollarda davlatga tegishli  hududiy dengiz bo’ylab o’tadigan chet  el  kemasi  bortida
sodir   etilgan   jinoyat   shu   davlat   manfaatlariga   daxldor   bo’lgan   hollardagina   uning
jinoiy   yurisdiktsiyasi   ushbu   kemaga   nisbatan   ta’sir   kuchiga   ega   bo’ladi.   Bunga,
shuningdek,   kema   kapitani,   diplomatik   vakil   yoki   konsulning   yordam   so’rab
murojaat   etishi   asos   bo’lib   xizmat   qilishi   mumkin.   Giyohvand   moddalar   bilan
savdo-sotiqqa chek qo’yish bilan bog’liq harakatlar alohida asoslardan hisoblanadi. 
8  Lukashuk I.I., Saidov A.X. Hozirgi zamon xalqaro huquq nazariyasi asoslari. Darslik. - T. ―SHarq , 2004, 226-‖
bet 
 
26  
  Fuqarolik   yurisdiktsiyasiga   kelsak,   agar   qirg’oqbo’yi   davlati   suvlari   bo’ylab
o’tish bilan bog’liq majburiyat yoki mas’uliyat haqida gap borgan hollarda bunday
yurisdiktsiya ta’sir kuchiga ega bo’lishi mumkin. 
Davlatlarning   notijoriy   maqsadlarda   ishlatilayotgan   kemalari   muayyan
immunitetga   ega   bo’ladi.   Ular   yetkazgan   zarar   uchun   bayroq   egasi   bo’lgan   davlat
mas’ul   hisoblanadi.   Harbiy   kema,   masalan,   qirg’oqbo’yi   davlatining   milliy
qonunlarini   buzgan   taqdirda,   shu   davlat   undan   hududiy   dengizni   zudlik   bilan   tark
etishini talab qilishi mumkin. 
Arxipelag   suvlari   yoxud   arxipelag-davlatlar   suvlari   tegishli   davlatlar
(Indoneziya,   Mal ь div   orollari,   Filippin,   Fidji   va   boshqalar)   jami   hududini   tashkil
etuvchi   orollardan   chetdagisining   eng   chekka   nuqtasi   bilan   boshlanish   chizig’i
o’rtasidagi   hududlardir.   Bu   hudud   orollar   o’rtasida   joylashgan   suvlar,   suv   qa’ri,
boyliklar   va   havo   hududidan   iboratdir.   Bunda   oraliqdagi   suv   ham,   quruqlik   (orol)
ham yuridik ma’noda oroldagi davlatning yaxlit butunlikdagi hududi hisoblanadi. 
Arxipelag davlat suvereniteti barcha chet davlatlar kemalariga arxipelag suvlari
bo’ylab   faqat   belgilangan   yo’nalish   bo’yicha   tranzit   (tez   va   to’xtamasdan)   o’tish
uchun yo’l berish bilan cheklanadi. 
  Yon-atrofdagi zona - ochiq dengizning qirg’oqbo’yi davlati hududiy dengiziga
tutash   bo’lgan   va   shu   davlat   o’z   hududi   doirasida   tegishli   bojxona,   moliyaviy,
immigratsiya   va   sanitariya   qoidalarining   buzilishiga   barham   berish   maqsadida
alohida nazorat etish huquqiga ega bo’lgan qismi. Qirg’oqbo’yi davlati bu hududda
tegishli   tartibda   bojxona,   moliyaviy,   immigratsiya   va   sanitariya   qoidalarini
o’rnatadi.   Yon-atrofdagi   zonaning   kengligini   davlatning   o’zi   belgilaydi,   ammo   u
boshlanish chizig’idan hisoblaganda 24 dengiz milidan ortiq bo’lmasligi kerak. 
Alohida   iqtisodiy   zona   boshlanish   chizig’idan   hisoblaganda   200   dengiz   mili
kengligidagi hududni va undagi suvliklarni, suv qa’ri va yer osti boyliklarini qamrab
oladi.  Alohida   iqtisodiy   zona  doirasida   qirg’oqbo’yi   davlati   suvdagi,   suv   qa’ridagi
27  
  jonli va jonsiz zaxiralarni hamda yer ostidagi boyliklarni tadqiq etish, ishlov berish
va saqlash borasida alohida huquqlarga ega hisoblanadi. 
Davlat, shuningdek, sun’iy orollar (asosan neft ь   platformalari) barpo etish
va   ulardan   foydalanish,   dengiz   muhitini   muhofaza   etish   huquqiga   egadir.
Alohida   iqtisodiy   zonadagi   sun’iy   orollar   bayroq   egasi   sanalgan   davlat
yurisdiktsiyasi   ostida   bo’ladi.   Sun’iy   orollar   va   inshootlar   orol   maqomiga   ega
bo’lmagani   bois,   ularning   hududiy   dengizi,   alohida   iqtisodiy   zonasi   va
kontenental   shel ь fi   mavjud   emas.   Ular   atrofida   kengligi   500   metrdan
oshmaydigan xavfsizlik zonasi o’rnatilishi mumkin. 
Qirg’oqbo’yi davlatining zikr etilgan barcha huquqlari alohida hisoblanadi
va   bu   boshqa   barcha   davlatlar   alohida   iqtisodiy   zonada   xuddi   shunday   faoliyat
yuritishi   uchun   ularga   faqat   qirg’oqbo’yi   davlati   ruxsati   asosida   hamda   uning
ichki   huquqida   belgilangan   tartibdagina   ijozat   etilishi   mumkinligi   bilan
izohlanadi. 
SHuning   uchun   1982   yildagi   Dengiz   huquqi   bo’yicha   konventsiyada
qirg’oqbo’yi   davlati   alohida   iqtisodiy   zona   tabiiy   zaxiralarini   tadqiq   etish   va
ulardan foydalanishda suveren huquqlarga ega ekani qayd etilgan. 
Alohida   iqtisodiy   zonada   qirg’oqbo’yi   davlati   o’z   huquqlarini   amalga
oshirish barobarida ko’zdan kechirish, nazorat qilish, qamoqqa olish, ishni sudda
ko’rish   kabi   choralardan   ham   foydalanishi   mumkin.   Ammo   bunda   qamoqqa
olingan kema va uning ekipaji garovni yoki boshqa ta’minotni to’laganidan keyin
zudlik   bilan   ozod   etilishi   zarur.   Qo’llaniladigan   jazo   choralari   sirasiga   qamash
yoki   shunga   o’xshash   shaxsiy   jazo   choralari   kiritilishi   mumkin   emas.   Bundan
boshqacha   qoida   faqat   shartnoma   orqaligina   belgilanishi   mumkin.   Masalan,
Yaponiya   bilan   tuzilgan   bitimga   muvofiq,   Rossiya   tomoni   noqonuniy   ravishda
baliq ovlayotgan yapon kemasini ushlagan taqdirda ushbu kemani uning ustidan
sudlov   yoxud   ma’muriy   ish   qo’zg’otishi   majbur   bo’lgan   yapon   ma’murlariga
topshiradi. 
28  
  Ayni   vaqtda   barcha   davlatlar   uchun   alohida   iqtisodiy   zonadan   tabiiy
zaxiralarni ishlatishdan boshqa maqsadlarda foydalanish erkinligi, xususan, kema
qatnovi,   kabellar   va   truboprovodlar   yotqizish   erkinligi,   fundamental   ilmiy
tadqiqotlar erkinligi saqlanib qoladi. 
Kontinental   shelf   -   quruqlik   hududining   materik   suvosti   chekka
hududining tashqi chegaralarigacha tabiiy ravishdagi davomi. Kontinental shel ь f
chegarasi,   yuridik   jihatdan   yondashganda,   boshlanish   chizig’idan   hisoblaganda
350 dengiz milidan ortiq uzoqlikda joylashmasligi kerak. 
BMTning 1982 yildagi Dengiz huquqi bo’yicha konventsiyasiga muvofiq,
qirg’oqbo’yi davlati tabiiy zaxiralarni, masalan, suv qa’ri mineral resurslarini va
uning   boshqa   boyliklarini,   shuningdek,   «turg’un   turlar»   sirasiga   kiruvchi
jonzotlarni   tadqiq   etish   va   yig’ib   olish   borasida   kontinental   shel ь f   ustidan
suveren huquqni amalga oshiradi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
29  
  Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1.   «O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomalari   to’g’risida»   O’zbekiston
Respublikasining   qonuni,   1995   yilda   22   dekabrda   qabul   qilingan   //   O’zbekiston
Respublikasi Oliy Majlisining axborotnomasi, 1995. -№12. 
2. «O’zbekiston   Respublikasining   chet   davlatlardagi   diplomatiya
vakolatxonalarining   boshliqlarini   tayinlash   hamda   chaqirib   olish   tartibi   to’g’risida»
O’zbekiston   Respublikasining   qonuni   (1992   yil   3   iyulda   qabul   qilingan)   //
O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining axborotnomasi, 1992. - № 9 
3. « O ’ zbekiston   Respublikasining   davlat   chegarasi   to ’ g ’ risida » gi   O ’ zbekiston
Respublikasining   qonuni  //   O ’ zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisning   axborotnomasi ,
1999, № 9 
4. Birlashgan   millatlar   tashkiloti   Nizomi   //   O’zbekiston   Respublikasi   va   inson
huquqlari bo’yicha xalqaro shartnomalar.  T.: Adolat, 2002 
5. Odilqoriev X.T., Ochilov B.E. Hozirgi zamon xalqaro huquqi. - Xalqaro huquq. -
T.: Adolat, 2002. 
6. Mamatkulov A. Xalqaro huquq. - T.: Adolat, 1997. 
7. Saidov.A. Xalqaro huquq. - T.: Adolat, 2001. 
8. Lukashuk   I.I.,   Saidov   A.X.   Hozirgi   zamon   xalqaro   huquq   nazariyasi   asoslari.
Darslik.  -  T. ―SHarq , 2004 ‖
 
30  
  Elektron ta’lim resurslari: 
1. www. pedagog. uz 
2. www. Ziyonet. uz 
3. http://www.Norma.uz     
4. http://www.Lex.uz     
5. http://www.Law library.ru     
 
31

Xalqaro huquqda hududlar tushunchasi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • 1937-1938-yillarda repressiyalar manbalar asosida
  • Harakat xavfsizligini boshqarish
  • Ilmiy-innovatsion faoliyatning qonuniy va normativ huquqiy asosi
  • O’quv mashg’ulotlarini loyihalash (fanning ishchi o’quv rejasini ishlab chiqish, dars rejasini tuzish, o’tiladigan mavzu bo’yicha darsning texnologik xaritasini tuzish)
  • Qonunchilik hujjatlaridan testlar

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский