Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 36.8KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 25 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Huquqshunoslik

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Xalqaro shartnomalarning shakli, tuzilishi

Sotib olish
Xalqaro shartnomalarning shakli, tuzilishi
Reja 
Kirish 
1. «Xalqaro shartnomalar huquqi» tushunchasi 
2. Xalqaro shartnomaning shakli 
3. Xalqaro shartnomaning tarkibiy qismlari 
4. O’zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomalari 
to’g’risidagi qonuni 
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1
  Kirish
Mavzuning   dolzarbligi:   Ma’lumki,   hozirgi   zamon   xalqaro   huquqini   uning
manbalarisiz   tasavvur   etib   bo’lmaydi.   Shu   sababli,   xalqaro   huquq   manbalari
xalqaro   –   huquqiy   normalarni   mustahkamlash   shakli   bo’lishi   bilan   birga,   dunyo
davlatlari, xalqlari va millatlarini yaqinlashtirish vositasi bo’lib ham xizmat qiladi. 
Hozirgi kunda xalqaro shartnomalar ko’p tomonlama hamkorlikning samarali
vositalaridan   biri   bo’lib,   davlatlar   ushbu   vositalar   doirasida   xalqaro
munosabatlarning   turli   murakkab   masalalarini   hal   qiladilar.   O’zbekiston
Respublikasining   Prezidenti   I.   A.   Karimov   ta’kidlaganidek:   “Hozirgi   kunda
O’zbekiston Birlashgan Millatlar Tashkiloti, Islom Konferentsiyasi tashkiloti, 
Yevropada   xavfsizlik   va   hamkorlik   tashkiloti,   Yevroosiyo   iqtisodiy
hamjamiyati, 
Shanxay hamkorlik tashkiloti, Kollektiv xavfsizlik shartnomasi tashkiloti, 
Mustaqil   Davlatlar   Hamdo’stligi   kabi   nufuzli   xalqaro   tashkilotlar   va   qator
ixtisoslashgan   xalqaro   tizimlar   ishida   faol   ishtirok   etib,   mintaqaviy   xavfsizlikni
ta’minlash ... ishiga salmoqli hissa qo’shmoqda” 1
. 
Xalqaro   huquqning   asosiy   manbalaridan   biri   xalqaro   shartnoma   bo’lib,   u
xalqaro   ommaviy   huquqning   tegishli   normalari   tomonidan   tartibga   solinadigan,
xalqaro huquq sub’ektlari o’rtasidagi yozma bitim sifatida tushuniladi. 
Xalqaro   huquq   nazariyasida   xalqaro   –   huquqiy   shartnoma   deganda,   xalqaro
huquqning   asosiy   va   muhim   manbalaridan   biri   tushuniladi.   Bu   BMT   Ustavida
hamda BMT Xalqaro sudi statutida ham o’z aksini topgan. 
Xalqaro   shartnoma   mustaqil   davlatlarning   ixtiyoriylik   va   suveren   tenglik
asosida   kelishilgan   irodasi   hisoblanadi.   Shartnoma   xalqaro   huquq   sub’ektlari
o’rtasida ular uchun yuridik majburiy bo’lgan qoidalar – ularning o’zaro huquq va
majburiyatlarini belgilash, o’zgartirish yoki bekor qilishga doir xalqaro – huquqiy
normalarni   yaratish   to’g’risidagi   bitimni   nisbatan   aniq   va   muayyan   shaklda   ifoda
1  Karimov.I.A. Mamlakatni modernizatsiya qilish va iqtisodiyotimizni barqaror rivojlantirish yo’lida. – Toshkent, 
“O’zbekiston”, 2008. - 29 – 30 b. 
 
2
  etadi.   Zamonaviy   xalqaro   huquqning   aksariyat   normalari   shartnoma   xususiyatiga
ega 2
. 
Shartnomaviy   tartibga   solish   sohasining   muntazam   kengayib  borishi   xalqaro
munosabatlar   rivojlanishining   qonuniyati   hisoblanadi.   Xalqaro   shartnomalar
huquqi to’g’risidagi  1969 yilgi  Vena konventsiyasi  shartnomalarning tobora o’sib
borayotgan   ahamiyatini,   xaqaro   huquq   manbai   va   ijtimoiy   tuzumidan   qat’i   nazar,
davlatlar   hamda   millatlar   o’rtasidagi   tinch   hamkorlikni   rivojlantirish   vositasi
sifatida qayd etiladi. 
Hozirgi zamon xalqaro huquqiga xos bo’lgan eng muhim jihatlardan biri ko’p
tomonlama   shartnomalar   soni   va   mavqeining   ortib   borayotganidir.   Hozirga   qadar
birgina   MDH   doirasida   200   dan   ziyod   shartnomalar   imzolangan.   Bu   jarayonning
kelajakda yanada rivoj topishiga yetarlicha asoslar mavjuddir. 
Shu   bois,   xalqaro   huquqning   asosiy   manbai   hisoblangan   xalqaro
shartnomalarning tuzilishi, shakliga oid masalalarni o’rganish, tadqiqot olib borish
dolzarb ahamiyatga ega. 
Kurs   ishining   maqsadi:   Xalqaro   shartnomalarning   tuzilishi   va   shakliga   oid
masalalari   yuzasidan   tadqiqot   olib   borish   mazkur   kurs   ishining   asosiy   maqsadi
bo’lib hisoblanadi. 
Kurs   ishining   maqsadini   amalga   oshirish   uchun   quyidagi   vazifalar
belgilab olindi: 
- «Xalqaro shartnomalar huquqi» tushunchasini yoritib berish;  
- Xalqaro shartnomaning shakli masalasini o’rganish; 
- Xalqaro shartnomaning tarkibiy qismlarining har birini batafsil tahlil qilish; 
- O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomalari   to’g’risidagi   qonunini
o’rganish va tahlil qilish 
1.   «Xalqaro shartnomalar huquqi» tushunchasi.
2  Lukashuk I.I., Saidov A.X. Hozirigi zamon xalqaro huquqi nazariyasi asoslari: Darslik. – Toshkent: «Adolat», 
2006. – 54-b.  
3
  Xalqaro   shartnomalar   huquqi   -   xalqaro   huquqning   alohida   mustaqil   sohasi
bo’lib,   xalqaro   shartnomalarni   tuzish,   qo’llash   va   bekor   qilish   tartiblariga   oid
munosabatlarni tartibga soladi. 
Xalqaro shartnomalar huquqining manbalari odat normalari va ular quyidagi
universal konventsiyalarda kodifikatsiyalashtirilgan hamda rivojlantirilgan: 
1) 1969  yildagi Xalqaro shartnomalar huquqi to’g’risidagi Vena 
konventsiyasi; 
2) 1986   yildagi   Davlatlar   va   xalqaro   tashkilotlar   yoki   xalqaro
tashkilotlar o’rtasidagi shartnomalar to’g’risidagi Vena konventsiyasi. 
  Xalqaro   shartnoma   turlicha   nomlanishi   mumkin,   lekin   bu   uning   yuridik   kuchiga
ta’sir   etmaydi.   Uning   eng   keng   tarqalgan   nomlari   quyidagilar:   shartnoma,   bitim,
konventsiya, protokol, pakt, ustav, deklaratsiya. 
  Xalqaro   huquq   nazariyasida   xalqaro   shartnomalar   huquqi   deganda,   xalqaro
huquqning   xalqaro   shartnomalar   tuzilishi,   amal   qilishi,   o’zgartirilishi   va
to’xtatilishi tartibini, amaldagi shartnomalar sharoitini belgilaydigan normalaridan
iborat  tegishli  sohasi  tushuniladi. Bu soha ob’ekti sifatida esa, xalqaro huquqning
yetakchi   va   asosiy   manbaiga   aylanib   ulgurgan   xalqaro   shartnomaning   o’zi
namoyon bo’ladi. 
Xalqaro shartnomalar  huquqi shartnomaning nomlanishi, ob’ektning turi  va
ularni   tuzish   protsedurasidan   qat’i   nazar,   barcha   turdagi   xalqaro   shartnomalarga
taalluqli   hisoblanadi.   Xalqaro   huquqning   ushbu   sohasi   ahamiyatining   izchil   ortib
borishiga hozirgi kunda dunyoda xalqaro shartnomalarning o’rni kuchaygani sabab
bo’lmoqda.   Ayni   chog’da   uning   asosiy   manbai   hali   ham   xalqaro-huquqiy   odat
hisoblanadi. 
Xalqaro   shartnomalar   huquqi   to’g’risidagi   1969   yilgi   Vena
konventsiyasining   2–moddasi   hamda   Davlatlar   va   xalqaro   tashkilotlar   o’rtasidagi
yoki   xalqaro   tashkilotlar   o’rtasidagi   shartnomalar   huquqi   to’g’risidagi   1986   yilgi
Vena  konventsiyasiga  ko’ra, xalqaro  shartnoma –  davlatlar  va  xalqaro huquqning
boshqa   sub’ektlari   tomonidan   bir,   ikki   yoki   bir   necha   o’zaro   bog’liq   hujjatlarda
4
  bo’lishidan   hamda   uning  aniq   nomlanishidan   qat’i   nazar,   yozma  shaklda   tuzilgan
va xalqaro huquq tomonidan tartibga solinadigan bitimdir 3
. 
Xalqaro   huquq   nazariyasida   xalqaro   shartnoma   deganda,   ikki   yoki   undan
ortiq   davlatlar   yoxud   xalqaro   huquqning   boshqa   sub’ektlari   o’rtasida   ularning
siyosiy,   iqtisodiy   yoki   boshqa   munosabatlari   borasidagi   o’zaro   huquq   va
majburiyatlarining   o’rnatilishi,   o’zgartirilishi   yoki   to’xtatilishini   ko’zda   tutuvchi
bitim tushuniladi. Xalqaro shartnomalar shartnoma tomonlarining o’zaro huquq va
majburiyatlarini   aniq   va   puxta   belgilab   olish   uchun   tuziladi.   Xalqaro
munosabatlarning   shartnomalar   orqali   mustahkamlanishi   xalqaro   huquqning
tartibot   barqarorligini   ta’minlaydi.   Xalqaro   shartnoma   xalqaro   huquqning   asosiy
manbai hisoblanadi. 
Xalqaro shartnoma – xilma-xil bitimlarni qamrab oluvchi  tushuncha bo’lib,
ular   turlicha:   shartnoma,   bitim,   pakt,   traktat,   konventsiya,   deklaratsiya,
kommyunike,   prtokol   va   shu   kabi   nomlar   bilan   atalishi   mumkin.   U   yoki   bu
nomning   aniq   belgilangan   ma’no-mazmuni   mavjud   emas.   Qanday   nomlanishidan
qat’i   nazar,   barcha   xalqaro   shartnomalar   bir   xil   yuridik   kuchga   ega.   Odatda   ular
yozma   shaklda   tuziladi.   Og’zaki   shakldagi   xalqaro   shartnomalar   (boshqacha
aytganda-»jentelmencha   bitimlar»)   kam   uchrasa-da,   har   holda,   xalqaro
munosabatlarda shartnomalarning shunday turi ham ma’lum. Xalqaro shartnomalar
tomonlari   (yoki   sub’ektlari)   bo’lib   faqat   xalqaro   huquq   sub’ektlari   chiqishi
mumkin. 
Xalqaro  shartnomalar   huquqi   to’g’risidagi   Vena   konventsiyasida   (1969  yil)
hamda   Davlatlar   va   xalqaro   tashkilotlar   yoki   xalqaro   tashkilotlar   o’rtasidagi
shartnomalar huquqi to’g’risidagi Vena konventsiyasida (1986 yil) «muzokaralarda
ishtirok   etuvchi   tashkilot»   (zikr   etilgani   kabi   tashkilot)   «ahdlashuvchi   davlat»
(ya’ni,   shartnoma   kuchga   kirgan,   kirmaganligidan   qat’i   nazar,   o’zi   uchun   shu
shartnomaning majburiy ekaniga rozi bo’lgan davat), «ahdashuvchi tashkilot» (zikr
etilgani   kabi   tashkilot),   «ishtirokchi»   (ya’ni,   o’zlari   uchun   shartnoma   majburiy
3  Odilqoriev. X. T, Ochilov B. E. Xozirgi zamon xalqaro huquqi. Darslik. – JIDU, 2002. – 143 b.  
5
  ekaniga   rozi   bo’lgan   va   ular   uchun   shartnoma   kuchga   kirgan   tegishli   davlat   yoki
xalqaro   tashkilot),   «uchinchi   davlat»   va   «uchinchi   tashkilot»   (ya’ni,   shartnoma
ishtirokchisi   hisoblanmaydigan   davlat   va   xalqaro   tashkilot)   kabi   tushunchalar
qo’llaniladi. 
Tomonlar deganda, xalqaro shartnoma ishtirokchilari tushuniladi. 
Xalqaro   shartnomada   davlat   yaxlit   holda   tomon   hisoblanadi.   Federatsiya
sub’ekti   istisno   tariqasida,   agar   bu   federal   Konstitutsiyada   ko’zda   tutilgan   bo’lsa,
shartnomalarda   ishtirok   etishi   mumkin.   Davlat   nomidan   ish   ko’ruvchi   organlar
nomidan kelib chiqqan holda, uch xil xalqaro shartnomani ko’rsatish mumkin: 
birinchidan,   davlatlararo   (oliy   darajada   va   davlatlar   nomidan   tuziladigan);
ikkinchidan, hukumatlararo (hukumatlar nomidan tuziladigan) va 
idoralararo (idoralar nomidan tuziladigan); uchinchidan, idoralararo (idoralar
nomidan tuziladigan) shartnomalar. 
Davlatlararo   tashkilotlar   ishtirokidagi   shartnomalar   soni   tobora   ortib
bormoqda.   Xalqaro   tashkilotlar   xalqaro   huquqning   alohida   sub’ekti   hisoblangani
bois,   ularning   shartnomalardagi   ishtiroki   ustavlarida   belgilanadigan   vazifalari
doirasi bilan cheklanadi. 
Xalqaro shartnomalar faqat o’z ishtirokchilarigagina muayyan majburiyatlar
yuklaydi.   Uchinchi,   ya’ni   ishtirok   etmaydigan   davlat   uchun   shartnomalarda   na
huquq va na majburiyatlar ko’zda tutiladi. Uchinchi davatning roziligi asosidagina
xalqaro   shartnoma   unga   nisbatan   huquqiy   oqibatlarni   keltirib   chiqarishi   mumkin.
Bunday   davlat   xalqaro   shartnomadan   kelib   chiqadigan   huquqlardan   foydalanar
ekan,   u   shu   bilan   bog’liq   majburiyatlarga   ham   rioya   etishi   lozim.   Masalan,   1948
yildagi   Dunayda   kema   qatnovi   to’g’risidagi   konventsiya   bo’yicha   tegishli
huquqlardan   foydalanuvchi   davlatlar   boshqalarning   roziligisiz,   shartnoma
mazmunini o’zgartirish huquqiga ega. 
Xalqaro shartnomalar, ishtirokchilar sonidan kelib chiqib, ikki tomonlama va
ko’p  tomonlama shartnomalarga  bo’linadi.  Xaqaro shartnomalarning  asosiy  qismi
6
  ikki tomonlama shartnomalardir. Ko’p tomonlama konventsiyalar xalqaro huquqni
kodifikatsiyalovchi va taraqqiy ettiruvchi asosiy vosita bo’lib xizmat qiladi. 
Barcha davlatlarning manfaatlari uchun xizmat qiladigan normalar, ob’ektlar
va   maqsadlarni   o’zida   mujassam   etgan   xalqaro   shartnomalar   umumiy   yoki
universal   shartnomalar,   deb   ataladi.   Bunday   shartnomalar   ochiq   bo’lishi,   ya’ni
barcha   davlatlar   ularda   ishtirok   etish   huquqiga   ega   bo’lishi   kerak.   Yopiq   xalqaro
shartnomada   faqat   uni   tuzgan   davlatlargina   ishtirok   etadi.   Yarim   ochiq
shartnomalarga   boshqa   davlatlar   ularning   ishtirokchilari   roziligi   asosidagina
qo’shilishi   mumkin.   MDH   doirasidagi   aksariyat   ko’p   tomonlama   shartnomalar
xuddi   shu   turga   mansubdir.   Yoki   1949   yildagi   Shimoliy   Atlantika   shartnomasi
tashkiloti (NATO) ham bunga yaqqol misol bo’la oladi. 
Muayyan   jug’rofiy   hududdagi   davlatlar   o’rtasida   mintaqaviy   xalqaro
shartnomalar ham tuzilishi mumkin. Bunday shartnomalarga, masalan, MDH yoki
Markaziy Osiyo mintaqasi doirasida tuzilgan bitimlar kiradi. 
Xalqaro shartnomalarni tuzish jarayoni odatda uch bosqichdan iborat bo’ladi.
Birinchi   bosqichda   muzokaralar   ishtirokchilari   roziligi   asosida   matn   qabul
qilinadiki, u tomonlarga yuridik majburiyatlar yuklamaydi. Odatda shundan so’ng
ikki tomonlama shartnoma imzolash uchun tavsiya etiladi. 
Ikkinchi bosqichda matnning autent ekani (asl nusxaga mosligi) aniqlanadi.
Asl   nusxaga   mos   deb   topilgan   matn   kelgusida   shartnomani   amalda   qo’llash
jarayonida   anglashilmovchiliklar   kelib   chiqadigan   hollarda   tomonlar   o’rtasida
talqin etish uchun asos bo’lib xizmat qiladi. 
 
 
 
 
7
  2.   Xalqaro shartnomaning shakli
Xalqaro huquqda majburiy tusdagi xalqaro shartnoma shakli belgilanmagan. 
Yuqorida   ta’kidlanganidek,   xalqaro   shartnoma   turlicha   nomlanishi   mumkin,
lekin  bu  uning  yuridik  kuchiga  ta’sir  etmaydi.  Uning  eng  keng  tarqalgan  nomlari
quyidagilar: shartnoma, bitim, konventsiya, protokol, pakt, ustav, deklaratsiya. 
Izoh   (ogovorka)   xalqaro   shartnoma   tuzish   jarayonida   izoh   beruvchi   davlatga
nisbatan  shartnomaning  alohida qoidalari  harakatini   o’zgartirish  yoki  bekor  qilish
maqsadida,   shu   davlatning   bir   tomonlama   tartibda   beradigan   bayonoti,   demakdir.
Izoh   shartnomaning   maqsad   va   printsiplariga   zid   bo’lmasligi   va   uning   asosiy
mazmunini   o’zgartirib   yubormasligi   kerak.   Izoh   ratifikatsiya   qilish,   tasdiqlash   va
qo’shilish   davrida   beriladi.   Izoh   berilishiga   yo’l   qo’ymaydigan,   masalan,   MDH
mamlakatlari   Iqtisodiy   ittifoqini   tuzish   to’g’risidagi   shartnoma   kabi   shartnomalar
ham ko’pchilikni tashkil etadi. Izoh bergan davlat uni istalgan paytda bekor qilishi
mumkin. 
Agar   ishtirokchilarning   muayyan   qismi,   shuningdek   shartnomaning   maqsad
va   printsiplari   uni   barcha   ishtirokchilarning   yalpi   ravishda   qabul   qilishini   talab
etsa,   u   holda   shartnomaga   izohlarni   ham   barcha   ishtirokchilar   tomonidan   qabul
qilinishi   taqozo   etiladi.   Boshqa   hollarda   ishtirokchilardan   muayyan   qismining
izohga   nisbatan   bildirgan   e’tirozlari   izoh   bergan   davlatning   shartnomada   ishtirok
etishiga   monelik   qilmaydi.   Bir   yil   davomida   izohga   nisbatan   e’tiroz   bildirilmasa,
uni   ishtirokchi   qabul   qilgan   hisoblanadi.   Xalqaro   tashkilotning   ta’sis   hujjatiga
bildiradigan izohni tegishli davlatning qabul qilishi joizdir. 
Izohning yuridik oqibatlari shartnomaga uni tuzgan tomonlar va qabul qilgan
tomonlar   o’rtasidagi   munosabatlarga   daxldor   o’zgartirishlar   kiritishdan   iboratdir.
Agar   ayrim   tomonlar   izoh   beruvchi   davlat   bilan   o’zaro   munosabatlariga   daxldor
izohlarga   e’tiroz   bildirsa,   u   holda   bunday   qoida   qabul   qilinmaydi.   Izoh   boshqa
ishtirokchilar o’rtasidagi munosabatlarning o’zgarishiga olib kelmaydi. 
8
  Izohdan   tashqari,   davlatlar   xalqaro   shartnomaga   bayonot   ham   berishi
mumkinki,   bu   bilan   tegishli   davlat   shartnomadagi   u   yoki   bu   qoidaga   o’z   nuqtai
nazarini bildiradi. Shu bois, aksariyat  hollarda ular  talqin qiluvchi  bayonotlar deb
ham   ataladi.   Izohlardan   farqli   o’laroq,   bayonotlar   xalqaro   shartnoma   mazmunini
o’zgartirmaydi   va   unga   boshqa   ishtirokchilar   roziligi   talab   etilmaydi.   U   faqat
xalqaro shartnomani tayyorlagan davlatgagina majburiyat yuklaydi. 
Xalqaro   shartnomalarga   qo’shilish   boshqa   davlatlar   o’rtasida   tuzilgan
shartnomaning   majburiyligiga   rozilik   to’g’risidagi   akt   sanaladi.   Qo’shilish
imkoniyati shartnomada ko’zda tutiladi yoki uning ishtirokchilari o’rtasida kelishib
olinadi.   Qoidaga   ko’ra,   qo’shilishni   ham   ratifikatsiya   qilish   yoki   tasdiqlash   bilan
shug’ullanadigan organlar tomonidan amalga oshiradi. 
Vena konventsiyasi og’zaki shartnomalarning yuridik kuchini inkor etmasada,
lekin   faqat   yozma   shartnomalarga   taalluqli   hisoblanadi.   «O’zbekiston
Respublikasining   xalqaro   shartnomalari   to’g’risida»gi   qonun   ham   xuddi   shu
maqsadga qaratilgandir. 
Xalqaro   shartnomaning   alohida   shakli   -   ayni   mazmundagi   notalar   almashish
yo’li bilan o’zaro kelishuvdir 4
. 
 
 
 
 
 
4  Lukashuk I.I., Saidov A.X. Hozirigi zamon xalqaro huquqi nazariyasi asoslari: Darslik. – Toshkent: 
«Adolat», 2006. – 154-b.  
 
9
  3.   Xalqaro shartnomaning tarkibiy qismlari
«Xalqaro   shartnoma   tuzilishi»   tushunchasini   shartnoma   nomi,   uning
muqaddimasi, asosiy va xulosa qismlari, shartnoma tomonlarining imzolari tashkil
etadi. 
Xalqaro   shartnomalarning   tuzilishi,   odatda   bir   xil   bo’ladi.   Qoidaga   ko’ra,
shartnoma uchta qismdan tashkil topadi: 
birinchisi - muqaddima bo’lib, unda shartnomaning maqsad va printsiplari 
ifodalanadi:   muqaddima   shartnomani   sharhlashda   ham   katta   ahamiyat   kasb
etadi;   ikkinchisi   -   asosiy   qism   -   shartnoma   mazmuni   bayonidan   iborat   bo’ladi.
Shartnomaning   asosiy   qismi   bo’limlarga,   boblarga   yoki   qismlarga   guruhlanishi
mumkin   bo’lgan   moddalarga   bo’linadi.   Ayrim   shartnomalarda   moddalarga,
shuningdek   bo’limlarga   (boblarga,   qismlarga)   alohida-   alohida   nomlar   berilishi
mumkin; 
uchinchisi   -   xulosa   qismi   -   shartnoma   majburiyligiga   rozilik   bildirish,   uning
kuchga   kirishi   hamda   tuzilgan   yil   va   boshqa   yakuniy   qoidalardan   tashkil   topadi.
Mazkur qism hatto shartnoma kuchga kirishiga qadar ham majburiy hisoblanadi. 
Aksariyat   xalqaro   shartnomalar   ilovalarga   ham   ega   bo’lib,   ular   odatda
shartnomaning   asosiy   qismi   bilan   bir   xil   huquqiy   ta’sir   kuchiga   ega   bo’ladi   va
uning   to’rtinchi,   qo’shimcha   qismi   sifatida   raqamli   ko’rsatkichlar,   formulalar   va
xaritalarni o’zida jamlovchi tafsiliy qoidalardan iborat bo’ladi 5
. 
Masalan, Birlashgan Millatlar Tashkilotining 1989 yil 10 noyabrdagi 
Ta’lim,   fan   va   madaniyat   masalalari   bo’yicha   Bosh   konferentsiyasi
25sessiyasida  «Texnikaviy va kasb-hunar  ta’limi  to’g’risida»gi  konventsiya  qabul
qilinib,   uning   Muqaddima   qismi   «Ta’lim,   fan   va   madaniyat   masalalari   bo’yicha
Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining   Bosh   konferentsiyasi   17   oktyabrdan   16
noyabrgacha Parijda bo’lib o’tgan 25 sessiyasiga to’planib, 
5  Lukashuk I.I., Saidov A.X. Hozirigi zamon xalqaro huquqi nazariyasi asoslari: Darslik. – Toshkent: «Adolat», 
2006. – 54-b.  
 
10
  Tashkilot   Ustaviga   ko’ra   ta’limni   qo’llab-quvvatlash   va   rivojlantirishni
o’zining asosiy majburiyati deb eslatgan holda, 
Shu   bilan   birga   Inson   huquqlari   umumjahon   deklaratsiyasining   23   va
26moddalarida   qayd  etilgan  mehnat  qilish  va  ta’lim   olish  huquqlari   printsiplariga
asosan   hamda   Parijda   1960   yil   16   dekabrda   qabul   qilingan   Ta’lim   sohasida
kamsitishni   bartaraf   etish   konvetsiyasi   printsiplari,   1966   yil   16   dekabrda
N ь yuYorkda   qabul   qilingan   Iqtisodiy,   ijtimoiy   va   madaniy   huquqlar   hamda
Fuqarolik   va   siyosiy   huquqlar   to’g’risidagi   xalqaro   paktlar,   Birlashgan   Millatlar
Tashkilotining Bosh Assambleyasi tomonidan 1979 yil 18 dekabrda qabul qilingan
Ayollar   kamsitilishining   barcha   shakllariga   barham   berish   to’g’risidagi
konventsiyani inobatga olgan holda, 
Texnikaviy   va   kasb-hunar   ta’limi   rivojlanishi   turli   davlatlar   orasida   tinchlik
va do’stona munosabatlar o’rnatishda ko’maklashishini tan olgan holda, 
1974 yilda Bosh konferentsiyaning o’n sakkizinchi sessiyasida Texnikaviy va
kasb-hunar   ta’limi   haqidagi   tavsiyanoma   hamda   Xalqaro   hamkorlik,   tinchlik   va
o’zaro   totuvlik   ruhida   tarbiyalash   va   inson   huquqlari   va   asosiy   erkinliklarini
e’zozlash ruhida tarbiyalash tavsiyanomasini ta’kidlagan holda, 
1976 yil Bosh konferentsiya tomonidan qabul qilingan Ta’lim jarayonini katta
yoshdagi kishilar o’rtasida rivojlantirish haqidagi tavsiyanoma qoidalarini inobatga
olgan   holda   hamda   1966   yilda   Maxsus   hukumatlararo   konferentsiyada   qabul
qilingan O’qituvchilar sharoitlari haqidagi tavsiyanomani ham ta’kidlagan holda, 
Ta’lim   bo’yicha   xalqaro   konferentsiyaning   tegishli   tavsiyanomalarini
inobatga olgan holda, 
1975   yilda   Xalqaro   mehnat   konferentsiyasining   oltmishinchi   sessiyasida
qabul qilingan, Inson resurslarini rivojlantirish to’g’risidagi konventsiya (N 142) va
Tavsiyanoma (N 150) qoidalariga urg’u bergan holda, 
YuNESKO   hamda   Xalqaro   mehnat   tashkiloti   o’rtasida   tegishli   hujjatlarni
ishlab   chiqish   chog’idagi   o’zaro   hamkorlikni   istiqbolda   samarali   hamkorlik
11
  maqsadlarini   ko’zda   tutuvchi   qo’shma   maqsadlarga   yo’naltirish   kerakligini
ta’kidlagan holda, 
Ayollar   va   qizlar   o’rtasida   texnikaviy   va   kasb-hunar   ta’limini   rivojlantirish
masalasiga jiddiy urg’u berish zarurligini ta’kidlagan holda, 
Ta’lim   tizimi,   ijtimoiy   iqtisodiy   shart-sharoit   ayniqsa   rivojlanayotgan
mamlakatlarda   turli   xil   ekanligini   va   bu   masala   alohida   e’tibor   va   choralar   talab
qilishini e’tirof etgan holda, 
Yuqoridagi  kabi   shart-sharoitning  turli   bo’lishiga   qaramasdan,  texnikaviy  va
kasb-hunar   ta’limini   rivojlantirishda   bir   xil   maqsad   va   o’xshash   muammolardan
kelib   chiqilayotganini   inobatga   olib,   bu   borada   yagona   me’yorlar   ishlab   chiqish
zaruriyati mavjud, deb hisoblagan holda, 
Texnika,   ijtimoiy   va   iqtisodiy   rivojlanish   sur’atlari   jadallashgani   yoshlarga
hamda   katta   yoshdagilarga   berilayotgan   texnikaviy   va   kasb-hunar   ta’limini
rivojlantirishni taqozo qilishini tan olgan holda, 
Texnikaviy va kasb-hunar ta’limi, bir tomondan alohida kishilarni va ikkinchi
tomondan   jamiyatni   rivojlantirish   bilan   bog’liq   global   maqsadlarga
yo’naltirilganini tan olgan holda, 
Texnikaviy   va   kasb-hunar   ta’limi   masalasida   axborot   almashish   zarurligi
hamda   ushbu   sohada   xalqaro   hamkorlikni   qo’llab-quvvatlash   zarurligiga   amin
bo’lgan holda, 
Xalqaro   shartnomalar   texnikaviy   va   kasb-hunar   ta’limini   rivojlantirishda
xalqaro hamkorlikni qo’llab-quvvatlashda foydali ekaniga amin bo’lgan holda, 
1989   yil   o’ninchi   noyabrda   ushbu   Konventsiyani   qabul   qildi 6
»   degan
mazmunda   bayon   etilgan.   Ushbu   Konventsiya   15   moddadan   iborat   bo’lib,
14moddasining   mazmuni   quyidagicha:   « Ushbu   Konventsiya   ingliz,   arab,   ispan,
xitoy, rus va frantsuz tillarida tuzilgan va shu bilan birga, olti tilda tuzilgan hujjat
bir   xil   yuridik   kuchga   ega».   Ko’pincha   shartnomalarning   yuridik   ahamiyati
yuzasidan shunday moddalar kiritiladi. 
6  YUNESKO  xalqaro me’yoriy hujjatlari to’plami. T.: Adolat, 2004, 55-bet. 
12
  Xalqaro shartnoma unda ko’rsatilgan muddat mobaynida amal qiladi. Muddati
belgilanmagan   shartnomalar   ham   mavjud   bo’lib,   masalan,   ular   sirasiga   huquqiy
rejim o’rnatuvchi umumiy shartnomalar, kodifikatsion konventsiyalar kiradi. 
Xalqaro shartnomaning amal qilish muddati unda ko’rsatilgan shartlar asosida
yoki o’zaro kelishuv bo’yicha uzaytirilishi mumkin. Shartnoma muddatini bunday
uzaytirish prolongatsiya deb ataladi. U shartnoma muddati tugashiga qadar amalga
oshirilishi   zarur.   Shundan   so’ng   shartnoma   harakatini   davom   ettirish   mumkin.
Bunday   aktsiya   renovatsiya   deyiladi.   Renovatsiya   ishtirokchilarning   roziligi
bo’yicha amalga oshiriladi. 
Muddatni   uzaytirish   uchun   shartnoma   qoidalariga   ko’ra   hech   qanday
harakatni   amalga   oshirish   talab   etilmasa,   u   avtomatik   prolongatsiya,   deb
nomlanadi.   Agar   bunda   tegishli   harakatni   amalga   oshirish   taqozo   etilsa,   u
tashabbusli prolongatsiya deyiladi. 
Xalqaro   shartnomani   qayta   ko’rib   chiqish   tuzatishlar   yordamida   amalga
oshiriladi.   Tuzatishlar   shartnoma   mazmunini   o’zgartirib   yuborishi   mumkinligi
bois, ular ishtirokchilarning roziligi asosidagina qabul qilinadi. Agar ishtirokchilar
shartnomani   qayta   ko’rib   chiqish   borasida   boshqacha   muayyan   tartib-qoidalar
xususida   ahdlashib   olmagan   bo’lsa,   u   holda   shartnomani   tuzish   chog’ida
qo’llaniladigan qoidalardan foydalaniladi 7
. 
 
 
 
 
4.   O’zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomalari to’g’risidagi
qonuni
7  Lukashuk I.I., Saidov A.X. Hozirigi zamon xalqaro huquqi nazariyasi asoslari: Darslik. – Toshkent: «Adolat», 
2006. – 166-b.  
13
  «O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomalari   to’g’risida»gi   qonuni
1995 yil 22 dekabrda qabul qilingan 8
. Ushbu qonun O’zbekiston Respublikasining
xalqaro shartnomalarini tuzish, bajarish, to’xtatish, to’xtatib turish va denonsatsiya
qilish tartibini belgilaydi. 
O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomalari   xalqaro   huquqning
umum   e’tirof   etgan   printsiplari   va   normalariga,   O’zbekiston   Respublikasi
Konstitutsiyasiga,   shuningdek   ushbu   qonunga   hamda   shartnomaning   o’z
qoidalariga   muvofiq   tuziladi,   bajariladi,   to’xtatiladi,   to’xtatib   turiladi   va
denonsatsiya   qilinadi.   O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomalarini
tuzish, bajarish, to’xtatish, to’xtatib turish va denonsatsiya qilishning ushbu qonun
bilan belgilangan tartibi ularning turi, shakli va nomlanishidan qat’i nazar, 
O’zbekistonning barcha xalqaro shartnomalariga nisbatan qo’llaniladi. O’zbekiston
Respublikasining  xalqaro  shartnomasini  bajarish  maqsadida  O’zbekiston 
Respublikasi qonunini, Oliy Majlis qarorini qabul qilish, O’zbekiston Respublikasi
Prezidentining   Farmonini   yoki   O’zbekiston   Respublikasi   Hukumatining   qarorini,
farmoyishini   chiqarish   lozim   bo’lgan   hollarda,  manfaatdor   vazirliklar   va   idoralar,
Adliya   vazirligi   va   Tashqi   ishlar   vazirligi   bilan   kelishilgan   holda   shunday   hujjat
qabul qilish to’g’risida belgilangan tartibda taklif kiritadilar. 
O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomasi   respublikaning   bir   yoki
bir   necha   davlat,   xalqaro   tashkilot   yoxud   xalqaro   huquqning   boshqa   sub’ektlari
bilan xalqaro munosabatlar sohasidagi huquq va majburiyatlariga doir teng huquqli
va   ixtiyoriy   kelishuvidir.   Xalqaro   shartnomalar:   shartnoma,   bitim,   konventsiya,
protokol,   memorandum,   deklaratsiya,   xatlar   va   notalar   almashuvi   deb   nomlanishi
va shunday ko’rinishda tuzilishi, shuningdek boshqacha nomlanishi mumkin. 
O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomalari   unda   ishtirok   etuvchi
sub’ektlarning   soniga   qarab,   ikki   tomonlama   va   ko’p   tomonlama   shartnomalar
8  «O’zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomalari to’g’risida» O’zbekiston Respublikasining qonuni,
1995 yilda 22 dekabrda qabul qilingan // O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining axborotnomasi, 1995. -№12. -
262- m. 
 
14
  bo’ladi.   Xalqaro   shartnomalar   mazmuniga   qarab   iqtisodiy,   siyosiy,   huquqiy
shartnomalar   bo’lishi,   shuningdek   boshqa   masalalar   tuzilishi   mumkin.   Muddatiga
qarab   shartnomalar   muddatli   va   muddatsiz   bo’ladi.   Xalqaro   shartnomalar   boshqa
turlarda ham tuzilishi mumkin. 
O’zbekiston   Respublikasi   xalqaro   shartnomasining   tili   O’zbekiston
Respublikasining   davlat   tili   va   ahdlashayotgan   boshqa   tomon   (tomonlar)ning   tili
hisoblanadi.   Xalqaro   shartnoma   sub’ektlarining   kelishuviga   muvofiq,   boshqa   til
shartnoma tili deb tanlanishi mumkin. Xalqaro shartnoma matni qaysi tilda tuzilgan
bo’lsa,   u   ushbu   shartnoma   matnida   ko’rsatiladi,   uning   autentligi   va   rasmiyligi
belgilanadi. Xalqaro shartnomalar, qoida tariqasida, yozma shaklda tuziladi. 
Davlatning siyosiy, iqtisodiy, ilmiy-texnikaviy, madaniy, huquqiy va boshqa
sohalardagi   faoliyati   O’zbekiston   Respublikasi   xalqaro   shartnomasining   ob’ekti
bo’lishi mumkin. 
O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomalarini   tuzish   huquqi
davlatga   tegishlidir.   O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomalari
quyidagicha tuziladi: 
birinchidan, O’zbekiston Respublikasi nomidan - davlatlararo shartnomalar;
ikkinchidan, O’zbekiston Respublikasi Hukumati nomidan - hukumatlararo 
shartnomalar;   uchinchidan,   O’zbekiston   Respublikasi   vazirliklari   va   idoralari
nomidan - 
idoralararo shartnomalar. 
O’zbekiston   Respublikasi   nomidan   xalqaro   shartnomalarni   tuzish
to’g’risidagi   takliflar   -   O’zbekiston   Respublikasining   Prezidenti,   O’zbekiston
Respublikasining Hukumati tasarrufudagi masalalar bo’yicha O’zbekiston 
Respublikasi   nomidan   xalqaro   shartnomalarni   tuzish   to’g’risidagi   takliflar   esa   -
O’zbekiston Respublikasi Hukumatiga kiritiladi. 
O’zbekiston   Respublikasi   nomidan   xalqaro   shartnomalarni   tuzish
to’g’risidagi   takliflar   O’zbekiston   Respublikasining   Prezidentiga   Tashqi   ishlar
vazirligi kiritadi. Boshqa vazirliklar va idoralar o’zlarining vakolatlariga kiradigan
15
  masalalar bo’yicha O’zbekiston Respublikasi nomidan xalqaro shartnomalar tuzish
to’g’risidagi   takliflarini   tashqi   ishlar   vazirligi   bilan   birga   yoki   u   bilan   kelishilgan
holda, O’zbekiston Respublikasining Prezidentiga kiritadilar. 
O’zbekiston  Respublikasining  Hukumati  nomidan  O’zbekiston 
Respublikasining   xalqaro   shartnomalarini   tuzish   to’g’risidagi   takliflarini
O’zbekiston Respublikasining Hukumatiga Tashqi ishlar vazirligi kiritadi. Boshqa
vazirliklar va idoralar O’zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomalarini tuzish
to’g’risidagi   takliflarni   O’zbekiston   Respublikasining   Hukumatiga   Tashqi   ishlar
vazirligi   bilan   birga   yoki   u   bilan   kelishilgan   holda,   mustaqil   ravishda   esa   ushbu
+onunda nazarda tutilgan hollardagina kiritadilar. 
Vazirliklar   va   idoralarning   idoralararo   shartnomalar   tuzish   to’g’risidagi
takliflar   kiritish   tartibini   O’zbekiston   Respublikasining   Hukumati   belgilaydi.
O’zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomalarini tuzish to’g’risidagi takliflar
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentiga   yoki   O’zbekiston   Respublikasining
xukumatiga   kiritulgunga   qadar   Adliya   vazirligi,   shuningdek   boshqa   manfaatdor
vazirliklar   va   idoralar   bilan   kelishib   olinadi.   Xalqaro   shartnomani   tuzish
to’g’risidagi   taklif   shartnoma   loyihasini   yoki   uning   asosiy   qoidalarini,   uni   tuzish
maqsadga   muvofiq   ekanligining   asoslarini,   shuningdek   zarurat   bo’lganda,
shartnoma   tuzishdan   kelib   chiqishi   mumkin   bo’lgan   moliyaviy-iqtisodiy
oqibatlarga   berilgan   bahoni   o’z   ichiga   olishi   kerak.   Zarur   hollarda,   xalqaro
shartnoma   loyihasini   tuzish   yoki   ko’rib   chiqish   uchun   manfaatdor   vazirliklar   va
idoralarning   vakillari,   mutaxassislar   va   mustaqil   ekspertlardan   iborat   komissiya
tuziladi. 
Tashqi   iqtisodiyot   masalalari   bo’yicha,   shu   jumladan   savdo-iqtisodiy
hamkorlik   va   texnikaviy   yordam   ko’rsatish   masalalari   bo’yicha   O’zbekiston
Respublikasining   xalqaro   shartnomalarini   tuzish   to’g’risidagi   takliflarni
O’zbekiston   Respublikasining   Hukumatiga   Tashqi   iqtisodiy   aloqalar   agentligi
mustaqil   ravishda,   ayni   bir   paytda   Tashqi   ishlar   vazirligini   ogohlantirgan   holda,
kiritadi. Boshqa vazirliklar va idoralar tashqi iqtisodiy faoliyat masalalari bo’yicha
16
  xalqaro   shartnomalar   tuzish   to’g’risidagi   takliflarni   O’zbekiston   Respublikasi
Hukumatiga Tashqi iqtisodiy aloqalar agentligi bilan birga yoki u bilan kelishilgan
holda kiritadilar. 
Muzokaralar   olib   borish   to’g’risidagi   va   O’zbekiston   Respublikasining
xalqaro shartnomalarini imzolash to’g’risidagi qarorlar: 
birinchidan,   O’zbekiston   Respublikasi   nomidan   tuziladigan   shartnomalarga
nisbatan   -   O’zbekiston   Respublikasining   Prezidenti   O’zbekiston   Respublikasi
Hukumati   tasarrufidagi   masalalar   bo’yicha   O’zbekiston   Respublikasi   nomidan
tuziladigan shartnomalarga nisbatan esa - O’zbekiston Respublikasining Hukumati;
ikkinchidan, O’zbekiston Respublikasining Hukumati nomidan tuziladigan 
shartnomalarga   nisbatan   -   O’zbekiston   Respublikasining   Hukumati;   uchinchidan,
idoralararo   shartnomalarga   nisbatan   -   O’zbekiston   Respublikasining   Hukumati
belgilaydigan tartibda qabul qilinadi. 
Muzokaralar   olib   borish   va   O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro
shartnomalarini imzolash vakolatlarini: 
1) O’zbekiston   Respublikasi   nomidan   tuziladigan   shartnomalarga
nisbatan -  O’zbekiston Respublikasining  Prezidenti  O’zbekiston Respublikasining
Hukumati   tassarufiga   tegishli   masalalar   bo’yicha   O’zbekiston   Respublikasi
nomidan   tuziladigan   shartnomalarga   nisbatan   -   O’zbekiston   Respublikasining
Hukumati; 
2) O’zbekiston   Respublikasi   Hukumati   nomidan   tuziladigan
shartnomalarga nisbatan - O’zbekiston Respublikasining Hukumati beradi; 
3) idoralararo   shartnomalarga   nisbatan   -   O’zbekiston   Respublikasining
Hukumati belgilaydigan tartibda beriladi. Muzokaralar olib borish va O’zbekiston
Respublikasining xalqaro shartnomalarini imzolash vakolatlari belgilangan yozma
shaklda beriladi. 
O’zbekiston   Respublikasining   Prezidenti   davlat   boshlig’i   sifatida   xalqaro
munosabatlarda O’zbekiston Respublikasi nomidan ish ko’radi va xalqaro-huquqiy
normalar   hamda   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasiga   muvofiq,   maxsus
17
  vakolatlarsiz   muzokaralar   va   O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro
shartnomalarini   imzolaydi.   Tashqi   ishlar   vaziri   ham   maxsus   vakolatlarsiz
muzokaralar   olib   borishga   va   O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro
shartnomalarini   imzolashga   haqlidir.   O’zbekiston   Respublikasining   chet   eldagi
diplomatik vakolatxonasining boshlig’i yoki O’zbekiston Respublikasining xalqaro
tashkilot   yoki   konferentsiya   qoshidagi   vakolatxonasining   boshlig’i   diplomatik
vakolatxona   joylashgan   davlat   bilan   yoki   shu   xalqaro   tashkilot,   konferentsiya
doirasida   maxsus   vakolatlarsiz   xalqaro   shartnoma   tuzish   to’g’risida   muzokaralar
olib   borishga   haqli.   Vazir   yoki   idora   rahbari   o’z   vakolati   doirasida   maxsus
vakolatlarsiz   muzokaralar   olib   borish   va   idoralararo   shartnomalarni   imzolashga
haqli. 
O’zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasiga   muvofiq,   O’zbekiston
Respublikasining   xalqaro   shartnomalarini   Oliy   Majlis   ratifikatsiya   qiladi.
quyidagilar:   O’zbekiston   Respublikasining   hamkorlik   va   o’zaro   yordam
to’g’risidagi   shartnomalari;   O’zbekiston   Respublikasining   mudofaa   qobiliyatiga
daxldor   masalalar   bo’yicha   shatrnomalari;   kuch   ishlatishdan   yoki   kuch   ishlatish
bilan   tahdid   qilishdan   o’zaro   voz   kechish   to’g’risidagi   shartnomalar;   tinchlik
shartnomalari va kollektiv xavfsizlik shartnomalari; O’zbekiston Respublikasining
boshqa   davlatlar   bilan   hududiy   chegaralanishi   to’g’risidagi   shartnomalar;
O’zbekiston   Respublikasining   davlatlararo   ittifoqlarda,   xalqaro   tashkilotlarda   va
boshqa   birlashmalarda   ishtiroki   to’g’risidagi   shartnomalar;   ijrosi   amaldagi
qonunlarni  o’zgartirilishini  yoki  yangi  qonunlar  qabul  qilinishini  taqozo etadigan,
shuningdek   O’zbekiston   Respublikasining   qonunlarida   nazarda   tutilganidan
boshqacha   qoidalarni   belgilaydigan   xalqaro   shartnomalar   ratifikatsiya   qilinadi.
Tuzish vaqtida tomonlar kelgusida uni ratifikatsiya qilish to’g’risida kelishib olgan
O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomalari   ham   xuddi   shunday
ratifikatsiya qilinadi. 
Oliy   Majlis   O’zbekiston   Respublikasining   boshqa   xalqaro   shartnomalarini
ham ratifikatsiya qilishi mumkin. 
18
  O’zbekiston   Respublikasining   Hukumati   yoki   u   vakolat   bergan   organlarning
xalqaro   moliya   institutlari   bilan   tuzgan   O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro
zayom   va   kafolatli   shartnomalari   ratifikatsiya   qilinmaydi   va   O’zbekiston
Respublikasi uchun imzolangan paytdan e’tiboran kuchga kiradi. 
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   qaroriga   muvofiq   imzolangan
xalqaro   shartnomalarni   ratifikatsiya   qilish   to’g’risidagi   takliflarni   Oliy   Majlisga
O’zbekiston   Respublikasining   Prezidenti   kiritadi.   O’zbekiston   Respublikasi
Hukumatining qaroriga muvofiq imzolangan O’zbekiston Respublikasining xalqaro
shartnomalarini   ratifikatsiya   qilish   to’g’risidagi   takliflarni   Oliy   Majlisga
O’zbekiston   Respublikasi   Hukumati   kiritadi   va   bu   haqda   tegishli   qaror   qabul
qiladi. O’zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomalarini ratifikatsiya qilishga
kiritish   to’g’risidagi   takliflari   Tashqi   ishlar   vazirligi   mustaqil   ravishda   yoki   agar
shartnoma   boshqa   vazirliklar   va   idoralarning   vakolatlariga   kiradigan   masalalarga
daxldor   bo’lsa,   ular   bilan   kelishilgan   holda   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
yoki O’zbekiston Respublikasi Hukumatiga kiritadi. 
  O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomasini   ratifikatsiya   qilish
to’g’risidagi Oliy Majlisning to’xtami qaror shaklida qabul qilinadi. 
Ratifikatsiya   yorlig’i   Oliy   Majlis   xalqaro   shartnomani   ko’rib   chiqqanligidan
guvohlik   beruvchi   va   xalqaro   shartnoma   O’zbekiston   Respublikasi   uchun
majburiyligiga   rozi   ekanligini   ifodalovchi   maxsus   hujjatdir.   Ratifikatsiya
yorlig’ining shakli Tashqi ishlar vazirligining taqdimnomasiga binoan, O’zbekiston
Respublikasining Prezidenti belgilaydi. Ratifikatsiya yorlig’i Oliy 
Majlisning   xalqaro   shartnomalarni   ratifikatsiya   qilish   to’g’risidagi   qaroriga
asosan,   O’zbekiston   Respublikasining   Prezidenti   imzolaydi,   uning   muhri   Tashqi
ishlar vazirining imzosi bilan tasdiqlanadi 9
. 
Ratifikatsiya   yorliqlarini   almashish,   O’zbekiston   Respublikasi   xalqaro
shartnomalarni   ratifikatsiya   qilganligi   to’g’risidagi   yorliqlarni   saqlash   uchun
9  Lukashuk I.I., Saidov A.X. Hozirigi zamon xalqaro huquqi nazariyasi asoslari: Darslik. – Toshkent: «Adolat», 
2006. – 186-b.  
19
  depozitariylarga   topshirishni   Tashqi   ishlar   vazirligi   yoxud   uning   topshirig’iga
binoan,  O’zbekiston  Respublikasining   diplomatik  vakolatxonasi  yoki  O’zbekiston
Respublikasining xalqaro tashkilot huzuridagi vakolatxonasi amalga oshiradi. 
O’zbekiston   Respublikasining   ratifikatsiya   qilinmaydigan,   lekin   ularning
tasdiqlanishi (qabul qilinishi) ni nazarda tutuvchi xalqaro shartnomalarni tasdiqlash
(qabul qilish): 
1) O’zbekiston   Respublikasi   nomidan   tuziladigan   shartnomalarga
nisbatan - O’zbekiston Respublikasining Prezidenti, O’zbekiston Respublikasining
Hukumati   tasarrufidagi   masalalar   bo’yicha   O’zbekiston   Respublikasi   nomidan
tuziladigan shartnomalarga nisbatan - O’zbekiston Respublikasining Hukumati; 
2) O’zbekiston   Respublikasining   Hukumati   nomidan   tuziladigan
shartnomalarga   nisbatan,   -   O’zbekiston   Respublikasining   Hukumati   amalga
oshiradi; 
3) idoralararo   shartnomalarga   nisbatan   esa   -   O’zbekiston   Respublikasi
Hukumati belgilaydigan tartibda amalga oshiriladi. 
O’zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomalarga qo’shilishi to’g’risidagi
qarorni: 
1) ratifikatsiya qilinadigan shartnomalarga nisbatan - Oliy Majlis; 
2) ratifikatsiya   qilinmaydigan,   ularga   qo’shilish   O’zbekiston
Respublikasi nomidan amalga oshiriladigan shartnomalarga nisbatan - O’zbekiston
Respublikasining   Prezidenti,   ratifikatsiya   qilinmaydigan,   ularga   qo’shilish
O’zbekiston   Respublikasining   Hukumati   tasarrufidagi   masalalar   bo’yicha
O’zbekiston Respublikasi nomidan amalga oshiriladigan shartnomalarga nisbatan-
O’zbekiston Respublikasining Hukumati; 
ratifikatsiya   qilinmaydigan,   ularga   qo’shilish   O’zbekiston   Respublikasining
Hukumati   nomidan   amalga   oshiriladigan   shartnomalarga   nisbatan   -   O’zbekiston
Respublikasining Hukumati qabul qiladi; 
3) idoralararo   shartnomalarga   nisbatan   esa   -   O’zbekiston
Respublikasining Hukumati belgilaydigan tartibda qabul qilinadi. 
20
  O’zbekiston   Respublikasi   xalqaro   shartnomani   yoki   uning   bir   qismini   u
kuchga   kirgunga   qadar   vaqtincha   qo’llashi   mumkin,   agar   shartnomada   bu   hol
nazarda tutilgan yoki shartnomani imzolagan tomonlar bilan shunday shartlashuvga
erishilgan   bo’lsa.   O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomani   yoki   uning
bir   qismini   vaqtincha   qo’llash   to’g’risidagi   qarorni   xalqaro   shartnomani   imzolash
haqida qaror chiqargan organ qabul qiladi. 
Xalqaro   shartnomalar   O’zbekiston   Respublikasi   uchun   ushbu   +onunga
muvofiq,   shartnomada   nazarda   tutilgan   yoki   ahdlashuvchi   tomonlar   o’rtasida
kelishilgan tartibda va muddatlarda kuchga kiradi. 
O’zbekiston Respublikasining  xalqaro shartnomalarini imzolash, ratifikatsiya
qilish,   tasdiqlash,   qabul   qilish   yoki   shartnomalarga   qo’shilish   vaqtida   shartnoma
shartlari   va   xalqaro   huquqning   tegishli   normalariga   rioya   qilingan   holda
shartnomalarga   doir   qo’shimcha   shartlar   qo’yilishi   mumkin.   Qo’shimcha   shartlar
qanday qo’yilgan bo’lsa, shunday tartibda istalgan vaqtda olib tashlanishi mumkin. 
O’zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomalarini e’lon qilish tartibini 
O’zbekiston  Respublikasining  Hukumati    belgilaydi.  O’zbekiston 
Respublikasining   xalqaro   shartnomalari,   ularning   autentik   matnlari   chet
tillarda   tuzilgan   bo’lsa,   davlat   tilida   e’lon   qilinadi.   O’zbekiston   Respublikasining
xalqaro shartnomalari boshqa tillarda ham e’lon qilinishi mumkin. 
O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomalarini   Birlashgan   Millatlar
Tashkiloti   Kotibiyatida   va   boshqa   xalqaro   tashkilotlarning   tegishli   organlarida
ro’yxatdan o’tkazishni Tashqi ishlar vazirligi amalga oshiradi. 
O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomalariga   O’zbekiston
Respublikasi   xalqaro   huquq   normalariga   muvofiq,   qat’iy   va   majburiy   ravishda
rioya etmog’i lozim. 
O’zbekiston   Respublikasining   Prezidenti   O’zbekiston   Respublikasining
Konstitutsiyasiga   muvofiq   respublika   tuzgan   shartnomalar,   bitimlar   va   u   qabul
qilgan   majburiyatlarga   rioya   etilishini   ta’minlaydi.   O’zbekiston   Respublikasining
Hukumati   O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomalarini   bajarish   chora-
21
  tadbirlarini  ishlab chiqadi  va O’zbekiston  Respublikasining  xalqaro shartnomalari
bo’yicha majburiyatlarning bajarilishi  uchun mas’uliyat  yuklatiladigan vazirliklar,
idoralar  va mansabdor  shaxslarni  belgilaydi. O’zbekiston  Respublikasi  Hukumati,
vazirliklar   va   idoralar,   O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomalari   bilan
tartibga solinadigan masalalar  vakolat doirasiga kiradigan boshqa davlat organlari
shartnoma   bo’yicha   O’zbekiston   qabul   qilgan   majburiyatlarning   bajarilishini
ta’minlaydilar,   bunday   shartnomalardan   kelib   chiquvchi   O’zbekiston
Respublikasiga   tegishli   huquqlarning   amalga   oshirilishini   va   shartnomalarning
boshqa ishtirokchilarining o’z majburiyatlarini bajarishini kuzatib boradilar. 
O’zbekiston   Respublikasi   Hukumati   O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro
shartnomalari   bo’yicha   majburiyatlarning   bajarilishi   ustidan   nazoratni   amalga
oshiradi.   O’zbekiston   Respublikasi   xalqaro   shartnomalarining   bajarilishini   Tashqi
ishlar vazirligi kuzatib boradi. 
O’zbekiston   Respublikasi   nomidan   va   O’zbekiston   Respublikasi   Hukumati
nomidan   tuzilgan   O’zbekiston   Respublikasi   xalqaro   shartnomalarining   asl
nusxalari   (tasdiqlangan   nusxalari,   rasmiy   tarjimalari)   saqlash   uchun   ular
imzolangan   (tasdiqlangan   nusxalari,   rasmiy   tarjimalari   depozitariydan   olingan)
kundan e’tiboran ikki haftalik muddat ichida Tashqi ishlar vazirligiga topshiriladi,
bu hujjatlarning nusxalarini esa, ular kuchga kirgan kundan e’tiboran ikki haftalik
muddat   ichida   Tashqi   ishlar   vazirligi   tegishli   vazirliklar   va   idoralarga   yuboradi.
O’zbekiston   Respublikasi   xalqaro   shartnomalarining   asl   nusxalarini   saqlash
tartibini tashqi ishlar vaziri tasdiqlaydi. Idoralararo shartnomalarning asl nusxalari
tegishli   vazirliklar   va   idoralarning   arxivlarida   saqlanadi,   bu   shartnomalarning
tasdiqlangan nusxalari ular imzolangan (tasdiqlangan nusxalari, rasmiy tarjimalari
depozitariydan olingan) kundan e’tiboran ikki haftalik muddat ichida Tashqi ishlar
vazirligiga   yuboriladi.   Ko’p   tomonlama   xalqaro   shartnomalar   depozitariysi
vazifalarini, agar mazkur shartnomalarning shartlariga muvofiq, bunday vazifa 
O’zbekiston   Respublikasiga   yuklatilgan   bo’lsa,   Tashqi   ishlar   vazirligi   bajaradi.
Ko’p   tomonlama   xalqaro   shartnomalarning   depozitariysi   vazifasini   bajaruvchi
22
  xorijiy davlat organlari, xalqaro tashkilotlar yoki ularning bosh ijrochi mansabdor
shaxslari bilan yozishmalarni Tashqi ishlar vazirligi olib boradi. 
Xalqaro   shartnomani   to’xtatish   yoki   O’zbekiston   Respublikasining   undan
chiqishi: 
1) shartnoma qoidalariga muvofiq; 
2) shartnomaning   boshqa   ishtirokchilari   bilan   maslahatlashuvlar   asosida
istalgan vaqtda amalga oshirilishi mumkin. 
O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomasida   uni   to’xtatish
to’g’risida   qoida   bo’lmasa   va  uni   denonsatsiya   qilish   yoki   undan   chiqish   nazarda
tutilmagan bo’lsa, bu shartnoma denonsatsiya qilinmaydi va undan chiqishga yo’l
qo’yilmaydi, agar: 
1) xalqaro shartnoma ishtirokchilari shartnomani denonsatsiya qilish yoki
undan chiqish imkoniyatini yaratish niyatida bo’lganlari belgilab qo’yilgan bo’lsa; 
2) shartnoma   xususiyati   uni   denonsatsiya   qilish   yoki   undan   chiqish
huquqni nazarda tutmaydigan bo’lsa. 
O’zbekiston   Respublikasi   shartnomani   denonsatsiya   qilish   yoki   undan
chiqish niyatini kamida o’n ikki oy oldin xabar qiladi. 
Xalqaro   shartnomaning   amal   qilishini   O’zbekiston   Respublikasi
shartnomaning hamma ishtirokchilariga yoki shartnomaning alohida ishtirokchisiga
nisbatan to’xtatib turish: 
1) shartnoma qoidalariga muvofiq; 
2) shartnomaning   boshqa   ishtirokchilari   bilan   maslahatlashuvlar   asosida
istalgan vaqtda amalga oshiradi. 
O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomasi,   agar   uning   barcha
ishtirokchilari xuddi shu masala bo’yicha keyingi shartnomani tuzgan bo’lsalar va: 
1) ushbu   masalaning   keyingi   shartnoma   bilan   tartibga   solinishi   shu
shartnoma mazmunidan kelib chiqsa yoki shundayligi qisqacha tarzda belgilangan
bo’lsa; 
23
  2) O’zbekiston   Respublikasining   keyingi   shartnomasi   qoidalari   oldingi
shartnoma   qoidalariga   zid   bo’lsa   va   ikkala   shartnomani   bir   vaqtda   qo’llash
mumkin bo’lmasa, bekor qilingan hisoblanadi. 
Undan   oldingi   shartnomaning   amal   qilishi   faqat   to’xtatib   turilgan
hisoblanadi,   agar   uning   ishtirokchilari   shunday   niyatda   ekanliklari   keyingi
shartnoma   mazmunidan   kelib   chiqsa   yoki   shundayligi   boshqacha   tarzda
belgilangan bo’lsa. 
O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomasini   ushbu   shartnoma
ishtirokchilaridan birontasining jiddiy buzishi shartnomaning butunlay yoki qisman
amal qilishini to’xtatish yoki to’xtatib turish uchun O’zbekiston Respublikasiga bu
buzishni   asos   qilib   ko’rsatish   huquqini   beradi.   Xalqaro   shartnomaning   jiddiy
buzilishi quyidagilardan iborat: 
1) xalqaro huquq normalariga zid tarzda shartnomadan voz kechish; 
2) shartnoma   ob’ekti   va   maqsadining   amalga   oshishi   uchun   katta
ahamiyatga ega bo’lgan qoidaning buzilishi. 
O’zbekiston Respublikasi nomidan, O’zbekiston Respublikasining Hukumati
nomidan   tuzilgan   O’zbekiston   Respublikasi   xalqaro   shartnomalarining   amal
qilishini to’xtatish, denonsatsiya qilish yoki to’xtatib turish to’g’risidagi takliflarni
tegishli tarzda Tashqi ishlar vazirligi mustaqil ravishda yoki boshqa vazirliklar va
idoralar   bilan   kelishilgan   holda   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentiga   yoki
O’zbekiston Respublikasi Hukumatiga kiritadi. Tashqi iqtisodiy faoliyat masalalari
bo’yicha   O’zbekiston   Respublikasi   xalqaro   shartnomalarining   amal   qilishini
to’xtatish,   denonsatsiya   qilish   yoki   to’xtatib   turish   to’g’risidagi   takliflarni   Tashqi
iqtisodiy   aloqalar   vazirligi   O’zbekiston   Respublikasi   Hukumatiga   kiritib,   ayni
paytda   Tashqi   ishlar   vazirligini   xabardor   qilishga   haqlidir.   Boshqa   vazirliklar   va
idoralar   xalqaro   shartnomalarning   amal   qilishini   to’xtatish,   denonsatsiya   qilish
yoki to’xtatib turish to’g’risidagi takliflarni Tashqi ishlar vazirligiga kiritadilar. 
O’zbekiston   Respublikasi   nomidan   tuzilgan   O’zbekiston   Respublikasining
xalqaro shartnomalarini to’xtatish, denonsatsiya qilishni O’zbekiston Respublikasi
24
  Prezidentining   taqdimnomasiga   muvofiq,   O’zbekiston   Respublikasi   Hukumati
tasarrufidagi   masalalar   bo’yicha   O’zbekiston   Respublikasi   nomidan   tuzilgan
shartnomalarni   esa,   -   O’zbekiston   Respublikasi   Hukumatining   taqdimnomasiga
muvofiq, Oliy Majlis amalga oshiradi. 
O’zbekiston   Respublikasi   Hukumati   nomidan   tuzilib,   ratifikatsiya   qilingan
O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomalarini   to’xtatish,   denonsatsiya
qilishni   O’zbekiston   Respublikasi   Hukumatining   taqdimnomasiga   muvofiq,   Oliy
Majlis   amalga   oshiradi.   O’zbekiston   Respublikasi   xalqaro   shartnomasining
to’xtatilishi,   denonsatsiya   qilinishi,   agar   shartnomada   boshqacha   hol   nazarda
tutilmagan   bo’lsa   yoki   uning   o’zga   ishtirokchilari   bilan   boshqacha   kelishilmagan
bo’lsa,   O’zbekiston   Respublikasini   shartnomalarni   bajarish   majburiyatidan   ozod
qiladi   va   shartnomaning   amal   qilishi   davomida   paydo   bo’lgan   O’zbekiston
Respublikasining huquq va majburiyatlariga ta’sir etmaydi. 
O’zbekiston   Respublikasi   Hukumati   nomidan   tuzilgan   va   ratifikatsiya
qilinmaydigan   xalqaro   shartnomalarni,   shuningdek   Hukumatning   qaroriga   asosan
qo’shilingan   shartnomalarni   to’xtatish,   denonsatsiya   qilishni   O’zbekiston
Respublikasi   Hukumati   amalga   oshiradi.   O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro
shartnomalari amal qilishining to’xtatib turilishi, agar shartnomada boshqacha hol
nazarda   tutilmagan   yoki   uning   ishtirokchilari   bilan   boshqacha   kelishilmagan
bo’lsa, O’zbekiston Respublikasini  shartnoma to’xtatib turilgan muddat davomida
uni bajarishdan ozod qiladi. 
2004   yildan   boshlab   O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomalari
O’zbekiston   Respublikasi   Adliya   vazirligi   va   Tashqi   ishlar   vazirligi   bilan
birgalikda   «O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro  shartnomalari   to’plami»  davriy
nashrida chop qilindi va ochiq obuna yo’li bilan tarqatildi 10
.               
              
 
10   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   «O’zbekiston   Respublikasida   Adliya   vazirligi   faoliyatini
yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to’g’risida» 2003 yil 27 avgustda qabul qilgan qarori. 
25
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Xulosa
XXI   asrdagi   tarixiy   taraqqiyot   barcha   mamlakatlarni   yagona   jahon
hamjamiyati   bilan   bog’lab,   globallashuv   jarayonining   tobora   chuqurlashuvi   bilan
xarakterlanadi.   Nafaqat   tinchlik,   balki   insoniyatni   omon   qolmog’ining   o’zi   ham
davlatlarning keng hamkorligiga bog’liq. Dunyoda bo’layotgan o’zgarishlar yangi
dunyo   tartibi   va   tegishli   huquqiy   tartibotni   yaratilishini   talab   qilmoqda.   BMT
davlatlarni   «yo’naltirilgan   adolatli   xalqaro   tartibot   va   demokratiyaga
ko’maklashishni   xalqaro   hamkorlikni   rivojlantirish   yo’li   bilan   davom   ettirishga»
chaqiradi.   Bugun   hatto   qudratli   davlat   ham   yakka   holda   o’z   fuqarolarining   va
o’zining xavfsizligini ta’minlay olmaydi. Shu faktni anglab yetish milliy va xalqaro
26
  xavfsizlik   kontseptsiyasini   qayta   ko’rib   chiqishga   olib   keladi.   Bu   bo’lajak
o’zgarishlarning   muhim   xarakteri   haqida   guvohlik   beruvchi   muhim   nuqtai
nazardir. Yangi  jahon tartiboti  va uning amal  qilishini  ta’minlovchi qurol xalqaro
huquqdir.   Shu   bois   BMTning   eng   asosiy   hujjatlarida   xalqaro   munosabatlarda
huquqning ustunligini ta’minlash ahamiyatining ta’kidlanishi tasodifiy emas. 
Nafaqat davlatlar orasidagi munosabatlarda, balki ularning ichki hayotida ham
xalqaro   huquqning   roli   o’sib   bormoqda.   Globallashuv   kelajakda   jamiyat   hayotini
baynalminallashtirishga,   xalqaro   aloqalar   rolining   o’sishiga   olib   keladi.   Shunga
muvofiq   ravishda   xalqaro   huquqning   davlat   hayotiga   va   qisman   uning   huquqiga
ta’siri kuchayadi. 
Shuning uchun talabalarga xalqaro-huquqiy bilimlar nihoyatda zarur. 
Ma’lum darajada bu bilimlar har qanday ta’limning tarkibiy qismiga aylanishi
kerak. Busiz xalqaro hayot taraqqiyotida yo’l topishning iloji yo’q. Xullas, xalqaro
huquq   jismoniy   va   yuridik   shaxslar   manfaati   va   huquqi   himoyasida   tobora   katta
ahamiyatga ega bo’lib bormoqda. 
 
 
 
Foydalangan adabiyotlar: 
 
1. Odilqoriev .  X .  T ,  Ochilov   B .  E .  Xozirgi   zamon   xalqaro   huquqi . Darslik. – JIDU,
2002. 
2. Lukashuk  I.I., Saidov  A.X. Hozirigi  zamon  xalqaro huquqi   nazariyasi   asoslari:
Darslik. – Toshkent: «Adolat», 2006. 
3. Xalqaro gumanitar xuquq. Toshkent, “Adolat”, 2000. 
4. A. Saidov. Xalqaro xuquq. “Adolat”, 2001. 
5. X. T. Odilkoriyev, B. E. Ochilov - Xozirgi zamon xalkaro huquqi T.: 2002. 
6. A. Mamatkulov. Xalqaro huquq. T., Adolat, 1997. 
27
  7. G.   Matkarimova.   Xalqaro   huquq   va   O’zbekiston   huquqiy   tizimi.   T.,   TDYuI,
1999. 
8. G. Matkarmova. Nizolarni tinch hal qilish vositalari.  T., TDYuI, 2006. 
 
Internet saytlari
1. www. tdpu. uz 
2. www. pedagog. uz 
3. www. Ziyonet. uz 
4. www. edu. uz 5.   tdpu-INTRANET. Ped 
6. www.bilim.uz. 
7. www.gov.uz. 
 
 
28

Xalqaro shartnomalarning shakli, tuzilishi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • 1937-1938-yillarda repressiyalar manbalar asosida
  • Harakat xavfsizligini boshqarish
  • Qonunchilik hujjatlaridan testlar
  • Yuridik psixologiyaning fan sifatida shakllanishi
  • Yuridik javobgarlik tushunchasi va belgilari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский