Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 133.7KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 05 Yanvar 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Geografiya

Sotuvchi

Husenov Jahongir

Ro'yxatga olish sanasi 03 May 2024

11 Sotish

Xalqaro turizm bozoridagi tendensiyalar va O’zbekistonda turizm

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
GULISTON DAVLAT UNVERSITITETI
TABIIY FANLAR FAKULTETI
“EKALOGIYA VA GEOGRAFIYA KAFEDRASI”
“ Himoyaga ruxsat etilsin ”
Tabiiy fanlar fakulteti dekani
___________________
“___”_____________2024
“5110500 – Geografiya va iqtisodiy bilim asoslari’’ ta’lim yo‘nalishi
______ guruh talabasi  _____________ning
“______________________________________________”
mavzusidagi
KURS ISHI
Ilmiy rahbar:
_________o’qit. ______________
“Himoyaga ruxsat etilsin”
“Ekalogiya va geografiya”
Kafedra mudiri.__________________
__________________
“____”__________________2024
GULISTON - 2024
1   MUN DA RIJ A :
KIRISH ............................................................................................ 3
I BOB. XALQARO TURIZM ........................................................ 4
1.1. Turizmga xorijiy mamlakatlar tomonidan berilgan ta’riflar
.......................................................................................................... 4
1.2. Dunyo mamlakatlarida turizm sohasining rivojlanish holati
.......................................................................................................... 7
1.3.   Xalqaro   turizm   xizmatlar   bozorini   rivojlantirish
tendensiyalari ................................................................................ 11
II BOB. O’ZBEKISTONDA TURIZM ....................................... 16
2.1.   Xalqaro   turizmni   rivojlantirishda   «Buyuk   Ipak   yo’li»   va
xalqaro turizm yarmarkalarining o’rni ...................................... 16
2.2. O’zbekistonda xalqaro turizmni rivojlantirish holati ......... 20
2.3.   Xalqaro   turizm   bozorida   O’zbekistonning   ornini
rivojlantirish istiqbollari .............................................................. 26
XULOSA ........................................................................................ 30
 ADABIYOTLAR ......................................................................... 31
2   KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi.   Hozirgi   davrda   Turizm   dunyoning   juda   ko pʻ
mamlakatlarida   ommaviy   tus   olgan.   Odatda,   Turizm   turizm   tashkilotlari   orqali
turizm   marshrutlari   bo yicha   uyushtiriladi.   Turizmning   juda   ko p   turlari   va	
ʻ ʻ
shakllari   mavjud   (ichki,   xalqaro,   havaskorlik   turizmi,   uyushgan   turizm,   yaqin
joyga sayohat, uzoqqa sayohat, bilim saviyasini  kengaytirish maqsadidagi  turizm,
toqqa chiqish, suv turizmi, avtoturizm, piyoda yuriladigan turizm, sport turizmi va
boshqalar).
Bugungi  kunda global  bozor  bardoshlikning ortishi,  texnologiyaning jadal
rivojlanishi   turizm   va   iqtisodiy   rivojlanishiga   erishishga   olib   keldi.   So’ngi
yillardagi   pandemiya   va   sog’lig’ini   saqlab   qolish   muammosi   ta’sirida   so’ngi
yillarda bu sohada biroz to’sqinliklar bo’ldi, ammo, hozir bu muammolar bartaraf
etildi.   Endilikda   bu   sohada   tiklanish   jarayonida.   Natijada   sog’lomlashtirish   va
rekreatsion turizmga talabni kattalashtirish sezildi. 
Kurs   ishining   maqsadi.   Xalqaro   turizm   bozoridagi   tendensiyalar   va
O’zbekistonning o’rni mavzusini puxta va mukammal o’rganish.
Kurs ishining  vazifalari:
- Turizmga xorijiy mamlakatlar tomonidan berilgan ta’riflarni aniqlash;
- Xalqaro   turizm   xizmatlar   bozorini   rivojlantirish   tendensiyalarini   tahlil
qilish;
- O’zbekistonda xalqaro turizmni rivojlantirish holatlarini o’rganish.
K u rs   i sh i n i ng     t a rki bi   va   haj m i .   Kur s   i s hi   k i r i sh ,   i k ki t a   bo b,   xu l o sa   v a
t a kl i f l ar , f o yd al an i l ga n  ad ab i y ot l a r   r o’ y xa t i l ar da n  i bor at
 
3   I BOB. XALQARO TURIZM
1.1. Turizmga xorijiy mamlakatlar tomonidan berilgan ta’riflar
Turizm   deganda   jismoniy   shaxsning   doimiy   istiqomat   joyidan
sog lomlashtirish, ma rifiy, kasbiyamaliy yoki boshqa maqsadlarda borilgan joydaʻ ʼ
(mamlakatda)   haq   to lanadigan   faoliyat   bilan   shug ullanmagan   holda   24   soatdan	
ʻ ʻ
kam bo’lmagan va 365 kundan oshmagan holda sayohat qilishi tushuniladi.  
O’zbekiston   turizm   bozorini   shakllantirishda   jahon   turizm   industriyasi
faoliyatining   ilg’or   jihatlarini,   mehmonxonalar   majmuasi,   iste’molchilar
xohishining   marketing   tadqiqotini,   turistik   mahsulotlarni   shakllantirish   va   ularni
taqdim etish borasidagi ilmiyamaliy tadqiqotlar natijalarini batafsil o’rganish lozim
bo’lmoqda. 
Milliy   turizm   xizmatlar   bozorini   innovatsion   rivojlantirish   bilan   bog’liq
ilmiy   izlanishlar   jahonning   yetakchi   ilmiy   markazlari   va   oliy   ta’lim
muassasalarida,   jumladan,   Ecole   Hôtelière   de   Lausanne   (Shveytsariya),   Cornell
University   (AQSH),   Les   Roches   International   School   of   Hotel   Management
(Ispaniya),   Oxford   Brookes   University   (Buyuk   Britaniya),   Blue   Mountains
International Hotel Management School (Avstraliya), University of Surrey (Buyuk
Britaniya), Moskva  davlat  universiteti  (Rossiya), Samarqand iqtisodiyot  va  servis
instituti,   Toshkent   davlat   iqtisodiyot   universiteti   (O’zbekiston   Respublikasi)
tomonidan olib borilmoqda. 
Milliy   turistik   xizmatlar   bozorini   innovatsion   rivojlantirishga   oid   jahonda
olib   borilgan   tadqiqotlar   natijasida   qator,   jumladan,   quyidagi   ilmiy   natijalar
olingan: 
- umumjahon   tashkilotlari   tomonidan   tan   olingan   tamoyillarga   asosan
milliy   turizm   xizmat   bozorlarining   istiqbolli   turlari   tasniflangan   (Ecole   Hôtelière
de Lausanne); 
- turistik   xizmat   samaradorligini   oshirish   yuzasidan   turistik   klaster
tizimi asoslangan (Harvard Business School); 
4   - xalqaro   institutlar   tavsiyalari   bo’yicha   turizm   faoliyati   rivojining
innovatsion yo’nalishlari ishlab chiqilgan (Oxford 
Brookes University); 
- jahon   turistik-rekreatsion   bozorini   rivojlantirish   tendensiyalari
asoslangan   hamda   prognozlashni   innovatsion   omillar   asosida   amalga   oshirish
usullari taklif qilingan (University of Surrey); 
- turizm   sohasining   milliy   iqtisodiyotdagi   o’rnini   aniqlashda   BTTning
turizmda   yordamchi   hisoblar   metodikasi   ishlab   chiqilgan   (Moskva   davlat
universiteti). 
Dunyoda  turizm   xizmatlar  bozori   samaradorligini   oshirish  bo’yicha  qator,
jumladan, quyidagi ustuvor yo’nalishlarda tadqiqotlar olib borilmoqda: 
- turizm   bozorining   tashkiliy-iqtisodiy   omillarini   innovatsion
rivojlanish asosida yanada aniqlashtirish; 
- turizm   xizmatlari   eksportini   uning   yangi   istiqbolli   turlari   (agrar   va
vino   turizmi,   ekoturizm,   malakaviy   –   ish   turizmi   va   boshqalar)   asosida
rivojlantirish; turizm sohasining subyektlari faoliyatini bozor sharoitida boshqarish
mexanizmini muvofiqlashtirish; 
- turizm   xizmatlar   bozorini   innovatsion   texnologiyalar   asosida
takomillashtirish. 
Monte-Karlodagi Turizm akademiyasida berilgan ta’rif bo’yicha, « Turizm
–   odamlarning   sog’lig’ini   tiklash,   bo’sh   vaqtida   bilishga   chorlaydigan,
qiziqishlarni qondirish uchun yoki kasbiyamaliy maqsadlarda vaqtinchalik yashash
joyida maosh to’lanadigan faoliyat bilan bog’liq bo’lmagan holda doimiy yashash
joyini vaqtincha tark etishining har qanday ko’rinishidir». Bu ta’rifda asosiy urg’u
tashrif   buyuruvchilarning   yashash   joyidan   tashqarida   olib   boradigan   faoliyatiga
qaratilgan. 
Turizm   sohasidagi   atamalar   muammosi   xalqaro   tashkilotlar   diqqatini   ham
o’ziga   tortadi.   Manilada   1981-yilda   qabul   qilingan   jahon   turizmi   haqidagi
deklaratsiyada ko’rsatilishicha,  «Turizm  davlatlarning ijtimoiy, madaniy, ma’rifiy
5   va   iqtisodiy   sohalariga   va   ularning   xalqaro   munosabatlariga   bevosita   ta’sir
ko’rsatishi   jihatidan   xalqlar   hayotida   muhim   rol   o’ynaydigan   faoliyat   sifatida
tushuniladi». 
Butunjahon   turistik   tashkiloti   tomonidan   1981-yilda   Madridda   tashkil
etilgan   xalqaro   turizm   konferensiyasi   materiallariga   asosan,   turizm   –   bu   turli
mintaqalar, yangi  mamlakatlar  bilan tanishish  maqsadida amalga oshiriladigan va
bir qator mamlakatlarda sport bilan bog’liq bo’lgan faol sayohat turlaridan biridir,
deb hisoblanadi. 
Bir   guruh   mualliflar   ushbu   tushunchaga   ta’rif   berishda   V.   Xunsiker   -   K.
Krapflar   talqinidagi   turizmning   umumiy   nazariyasiga   tayanadilar:   «Insonlarning
munosabatlari   va   ularning   yashash   joyidan   tashqaridagi   faoliyati   doimiy   yashash
tarziga   aylanmasdan   va   mehnat   haqi   olish   bilan   bog’liq   bo’lmagan   holda   kun
kechirishi   natijasida   kelib   chiqadigan   munosabatlar   majmuasi».   Turizmni   bu
talqinda   tushunish   uning   turoperatorlik   va   turagentlik   faoliyatidan   ancha   keng
tushuncha ekanligidan dalolat bermoqda. Shuni alohida aytib o’tish kerakki, turizm
umumiy nazariyasiga berilgan bu ta’riflarda odamlarning doimiy yashash joyidagi
o’zaro   munosabatlari   va   yashash   joyidan   tashqarida   daromad   olishi   bilan   bog’liq
bo’lgan munosabatlari hisobga olinmaydi. 
O’zbekiston   Respublikasining   «Turizm   to’g’risida»gi   Qonunida   turizm
tushunchasiga   quyidagi   tarzda   ta’rif   berilgan:   «Jismoniy   shaxsning   doimiy
istiqomat   joyidan   sog’lomlashtirish,   ma’rifiy,   kasbiy-amaliy   yoki   boshqa
maqsadlarda   borilgan   joyda   (mamlakatda)   haq   to’lanadigan   faoliyat   bilan
shug’ullanmagan   holda   uzog’i   bilan   bir   yil   muddatga   jo’nab   ketishi   (sayohat
qilishi)»   bugungi   kunda   turizm   tushunchasiga   berilgan   ta’riflarning   maqbul
varianti hisoblanadi. 1
Hozirgi   paytda  turizm   tushunchasiga   nafaqat  turli   xil  ta’riflar  berilmoqda,
balki   birini   ikkinchisi   bilan   qiyoslab   bo’lmaydigan   ko’pgina   hodisalarni   ham
qo’shib   yuborish   holatlari   kuzatilmoqda,   jumladan,   mahalliy   tarmoqlar   va   jahon
iqtisodiyoti   sohalari   ham   shu   tizimga   kiritilmoqda.   Bir   guruh   olimlar   turizmni
1
  O‘zbekiston Respublikasining Qonuni, 18.07.2019 yildagi O‘RQ-549-sonli
6   iqtisodiy hodisa sifatida turistik tur tushunchasi, ya’ni turoperator va turagentliklar
faoliyati bilan bog’laydilar. Bu nuqtayi nazarga rossiyalik ba’zi mutaxassislar ham
qo’shilishadi   va   «tashkilotlarning   ayrim   qismigina   faqat   turistlar   uchun
mo’ljallangan   tovar   va   xizmatlarni   ishlab   chiqarishga   ixtisoslashgan»,   deb
ta’kidlaydilar.   Bunday   fikr   tarafdorlari   turizmni   alohida   soha   sifatida   ajratish
zaruriyati yo’q, deb hisoblaydilar. 
Ammo  shuni   ta’kidlash   joizki,  O’zbekiston   Respublikasida   bu   masala   o’z
yechimini   topgan   bo’lib,   milliy   iqtisodiyotdagi   ushbu   holatni   tartibga   solish   va
ilg’or   xorijiy   mamlakatlar   tajribasini   hisobga   olish   maqsadida   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidenti     Sh.M.   Mirziyoyevning   2016-yil   2-dekabrdagi
―O’zbekiston   Respublikasining   turizm   sohasini   jadal   rivojlantirishni   ta’minlash
choratadbirlari   to’g’risida gi   qabul   qilgan   Farmoni   tarixiy   ahamiyatga   ega   bo’lib,‖
iqtisodiyotda   birinchi   marotaba   turizm   sohasiga   strategik   sektor   maqomining
berilishi  bilan ajralib turmoqda. 2
 Bunday yondashuv turizmni – barcha hududlarni
va o’zaro bog’liq tarmoqlarni  kompleks  ravishda  jadal  rivojlantirishning yetakchi
kuchiga   aylanishi   lozim   bo’lgan   iqtisodiyotni   diversifikatsiyalash,   tarkibiy
o’zgartirish va barqaror rivojlanishning qudratli vositasiga aylantirdi. 
Shunday qilib, ―turizm  kategoriyasi ma’lum darajada aniqlik kiritishni va	
‖
yagona shakldagi  tavsifga ehtiyoj  borligini  ko’rsatadi. Adabiyotlardagi ko’p sonli
turizm   ta’riflarining   mavjudligi,   ushbu   hodisaning   serqirra   ekanligidan   dalolat
beradi. 
 
1.2.   Dunyo mamlakatlarida turizm sohasining rivojlanish holati  
 
Birlashgan   millatlar   tashkilotining   ―Xalqaro   turizm   barometri	
‖
ko’rsatkichlariga   asosan,   2016-yilda   xalqaro   kiruvchi   turistik   oqimning   o’sish
darajasi   2015-yilga   nisbatan   4,4   foizni   tashkil   etgan.   Agar   ushbu   tendensiya
saqlanib qolsa, 2030-yilda dunyo bo’yicha xalqaro turistlar soni 1,8 mlrd. kishiga
2
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining Farmoni, 05.01.2019 yildagi PF-5611-sonli qarori
7   yetadi.   Shu   sababli,   turizm   sohasi   jahon   iqtisodiyotining   keyingi   yuz   yillikdagi
rivojlanishini belgilab beruvchi tarmoqlar qatoriga kiritilgan. 
Xalqaro   turizm   sohasi   jahon   iqtisodiyotida   borgan   sari   o’z   mavqeyini
saqlab   qolmoqda.   Dunyo   mamlakatlari   o’rtasida   xalqaro   turizm   ommaviylashib,
turistlar tashrifi oshib bormoqda. 
BTTning   so’nggi   ma’lumotlariga   ko’ra,   xalqaro   turizmning   o’sishi   2016-
yilda   4,4%   ga   oshib,   jami   xalqaro   tashriflar   soni   1   milliard   235   millionni   tashkil
etmoqda. 
BTT Bosh kotibi Taleb Rifai ta’kidlaganidek, ―2016-yilda xalqaro turizm
yangi   yuksaklikka   yetdi.   Samarali   faoliyat   sektori   dunyoning   juda   ko’p   joylarida
iqtisodiy rivojlanish va ish o’rinlarini yaratish uchun hissa qo’shdi. Shuning uchun,
bu   mamlakatlarda   sayohat,   inson   resurslari   rivojlanishi   va   barqarorligiga
ko’maklashish,   shu   jumladan,   sayyohlikning   barqaror   o’sishini   rag’batlantirish
siyosati muhim ahamiyatga ega . ‖
Dunyo   mamlakatlari   bo’ylab   neft   narxlarining,   valyuta   kurslarining   va
boshqa iqtisodiyotda katta ahamiyatga ega bo’lgan mahsulotlar narxlarining kuchli
tebranishi,   mamlakatlar   import   salohiyatining   pasayishi   kabi   omillarga
qaramasdan,   o’tgan   yillar   davomida   turizm   barqaror   rivojlanmoqda.   2016-yilda
xalqaro   turistlar   sonining   eng   katta   o’sishi   Osiyo   va   Tinch   okeani   mintaqasi
(+8%)ga   to’g’ri  keldi.  Afrikada   bir  necha   yillik  susayishdan  keyin  jiddiy  sakrash
amalga   oshirilib,   (+8%)   o’sish   qayd   etildi.   Amerika   ijobiy   dinamikasi   esa   (+4%)
o’sishni   tashkil   qildi.   Yevropa   esa   umumiy   hisobda   (+2%)   ni   qayd   etdi.   Ammo
Yaqin   Sharq   turizmida   pasayish   ham   kuzatildi.   BTTning   ma’lumotlari   asosida
2017-yilda xalqaro turistlar soni dunyo bo’ylab 3-4% o’sishni qayd etmoqda. 
Yevropada   2022-yilda   xalqaro   turizmning   o’sishi   735   million   turistni
tashkil etdi. 
Fransiya   hozirgi   kunda   Yevropada   eng   ko’p   turistlar   kelibketuvchi
mamlakat bo’lib hisoblanadi. 2022-yilda Fransiyaga tashrif buyurgan turistlarning
umumiy   soni   93,8   mln.   kishidan   ortiq   bo’ldi.   Eng   ko’p   kelib-ketuvchi   turistlar
Germaniya,   Buyuk   Britaniya,   Belgiya,   Lyuksemburg   mamlakatlarining
8   fuqarolaridir.   Fransiyaga   kelib-ketuvchi   turistlarni   jalb   etuvchi   asosiy   turistik
resurslar mamlakatning xilma-xil, boy tabiiy, tarixiy resurslaridir. 
2022-yilda Osiyo va Tinch okeani mintaqasida xalqaro turistlar soni (+7%)
o’sib,  308,4  millionga  yetdi   hamda 2015-yilga nisbatan   24 million kishiga  oshdi.
Ammo   hududlar   bo’yicha   o’sish   turlicha   raqamlarni   aks   etadi.   Masalan,
Okeaniyada (+7%) va Janubi-sharqiy Osiyoda (+ 5%) o’sish darajasi qayd etilgan
bo’lsa, Janubiy Osiyo va Shimoli-sharqiy Osiyoda esa 4% ga ortdi. 
Umuman olganda, Osiyo va Tinch okeani mintaqasi o’zining takrorlanmas
rekratsiya resurslari va tabiat manzaralari bilangina emas, balki yuqori darajadagi
servis xizmati bilan ham alohida ajralib turadi. Mintaqada turizmga sarflanadigan
xarajatlar   miqdori   Yevropa   va   Amerikaga   nisbatan   ancha   kamligi   bilan
belgilanadi.   Xalqaro   turistlar   soni   mintaqada   1970-yilga   nisbatan   17   barobarga,
turizm   sohasidan   keladigan   daromadlar   esa   75   barobarga   ko’payganligi   bilan
ifodalanadi. 
Shuni   qayd   qilish   zarurki,   Osiyo   va   Tinch   okeani   mintaqasi,
Amerikadagidek   turistlar   kelishi   bo’yicha   asosan   bir   submintaqada   o’rnashgan.
Ammo   turistlar   kelishi   darajasi   ancha   past   bo’lib,   ularning   tarqalishi   Sharqiy,
Janubi-sharqiy Osiyo va Okeaniya hududlarida bir tekisda tarqalgan. 
  Osiyo va Tinch okeani  mintaqasida  asosiy  turistlar  oqimi  Sharqiy Osiyo,
ya’ni   Yaponiya,   Janubiy   Koreya   va   Xitoy   (3/5   qismi)   mamlakatlariga   to’g’ri
keladi.   Ikkinchi   o’rinni   esa   Janubiysharqiy   Osiyo   (1/3)   mamlakatlari   egallaydi.
Avstraliya   va   Okeaniya   hududlariga   qariyb   10   %   kiruvchi   turistlar   soni   to’g’ri
keladi. 
Hozirgi kunda Tinch okeani mintaqasi xalqaro turizm bozorida Xitoy Xalq
Respublikasi   (XXR)   alohida   o’rinni   egallaydi.   Uning   ulushiga   butun   mintaqaga
kiruvchi   turistlarning   1/3   qismi,   Syangan   (Gonkong)   va   Tayvanni   birgalikda
qo’shib hisoblaganda esa 50 %i to’g’ri kelmoqda. 
Amerika   qit’asining   xalqaro   turizmda   tutgan   salmog’i   16,1   %   ni   tashkil
etadi. 2022-yilda  Amerikaga  xalqaro turizmda  kelganlar   soni   2015-yilga  nisbatan
6,5 millionga oshdi (+5,3 %) va 202,5 million turistni tashkil etdi. Ushbu natijalar
9   2015-yildagi   yaxshi   natijalarni   takrorladi.   AQSH   dollari   qadrining   ko’tarilishi
Amerika  Qo’shma  Shtatlari  aholisining  yanada faol  turizm  bilan shug’ullanishiga
zamin   yaratdi.   Asosiy   turistik   yo’nalishlar   Karib   dengizi   havzasi   va   Markaziy
Amerika   davlatlariga   to’g’ri   keldi   (bu   hududlarda   +7%   o’sish   kuzatildi).   Janubiy
Amerika va Shimoliy Amerika (+4%) da ham o’sish kuzatildi. 
So’nggi yillarda Amerikaning Karib havzasi, Markaziy Amerika va asosan
Janubiy   Amerika   turizmining   mavqeyi   tobora   ko’tarilib   bormoqda.   Janubiy
Amerika   xalqaro   turistlarning   tashrifi   bilan   alohida   ajralib   turadi.   Chunki   ushbu
mintaqa   o’zining   xilmaxil,   takrorlanmas   tabiiy   resurslari,   tarixiy   yodgorliklari,
madaniyati, etnik turmush tarzi bilan ajralib turadi. 
Afrika   xalqaro   turizm   sohasi   bo’yicha   yuqori   o’rinni   egallamaydi,   chunki
uning xalqaro turistlar tashrifi bo’yicha ulushi  boryo’g’i 4,7 % ni egallaydi. Agar
1990-yilda   butun   Afrika   mamlakatlariga   kiruvchi   turistlar   soni   14,8   mln.   kishi
bo’lgan   bo’lsa,   2005-yilga   kelib   ularning   umumiy   soni   34,8   mln.   kishiga,   2023-
yilga kelib esa 77,4 mln. ga yetdi. 
Afrikada xalqaro turistlar  sonining o’sishi  (+7%)  ni  tashkil  etdi, Shimoliy
Afrikada esa past natijalar qayd etilib, 8% ga pastladi. Janubiy Afrika mamlakatlari
hamda Saxarida o’sish     (+ 13%) ga yetib, qit’ada eng yuqori natijalarni qayd etdi.
Afrika turizmining tahlili shuni ko’rsatadiki, mintaqaga tashrif buyuruvchi
turistlar   bo’yicha   birinchi   o’rinni   Janubiy   Afrika   Respublikasi   (JAR)   egallaydi.
Janubiy   Afrikada   turizmga   bo’lgan   qiziqish   borgan   sari   ortib,   turistik   servisni
takomillashtirish   va   uning   xilma-xilligini   oshirshga   e’tibor   kuchayib   bormoqda.
Xorijiy mamlakatlardan kelayotgan sarmoyalarning bir qismi turizm industriyasini
rivojlantirishga yo’naltirilmoqda. 
2022-yilda Janubiy Afrika Respublikasi mamlakatga kiruvchi turistlar soni
10   mln.   kishidan   ortiq   bo’lgan.   Keyingi   o’rinlarni   Marokko   (10,3   mln.   kishi),
Tunis   (5,7   mln.   kishi),   Zimbabve   (2,1   mln.   kishi)   kabi   mamlakatlar   egallaydi.
Xalqaro turizmdan keladigan tushum (daromad) bo’yicha ham birinchi o’rinni JAR
(7,910 mln. doll.) egallaydi. Keyingi o’rinlarni Marokko (6,548 mln. doll.), Tunis
10   (1,239 mln. doll.), Mavrikiy (1,572 mln. doll.), Tanzaniya  (2, 135 mln. doll.) kabi
davlatlar egallaydi.  
Yaqin Sharq mamlakatlariga 2021-yilda kelgan turistlar  soni  qariyb 61,76
mln. kishini tashkil qildi. Bu mintaqada xalqaro turizmda turistlar tashrifi bo’yicha
4,3   %   ni   tashkil   qiladi.   199-2023-yillar   davomida   Yaqin   Sharq   mamlakatlariga
xorijiy turistlar kelib-ketishi jadal rivojlanib bormoqda. 2023-yilda xalqaro turistlar
soni   Yaqin   Sharqda   5,7%   ga   o’sdi   va   umumiy   hisobda   67,5   million   tashrifni
tashkil etdi. Ularning asosiy qismi Saudiya Arabistoni   (18 mln. kishi), Birlashgan
Arab   Amirligi   (15   mln.   kishi),   Misr   (5,2   mln.   kishi),   Iordaniya   (3,8   mln.   kishi),
Qatar (2,9 mln. kishi)ga tashrif buyurganlar. 
Turizmdan   keladigan   daromad   ham   mintaqa   bo’yicha   2022-yilda   69,3
mlrd.   doll   atrofida   baholanadi.   Turizmdan   eng   ko’p   daromad   olgan   mamlakatlar
qatoriga   BAA   (19   mlrd.   doll.),   Saudiya   Arabistoni   (11   mlrd.   doll.),   Livan   (6,8
mlrd. doll.), Iordaniya (4 mlrd. doll.)  davlatlari  kiradi. Yaqin Sharq mamlakatlari
turizmida diniy turizm sohasi alohida o’rin egallaydi. 3
1 . 3.   Xalqaro turizm xizmatlar bozorini rivojlantirish   tendensiyalari  
 
Milliy   va   mintaqaviy   turizmni   rivojlantirish   muammolarini   yechishga
bag’ishlangan   ilmiy   ishlar   va   adabiyotlar   tahlili,   statistik   ma’lumotlar,   jumladan,
turizm va sayohatlar bo’yicha Butunjahon kengash (WTTC) materiallari va boshqa
manbalar tahlili  jahon turizm  taraqqiyotining umumiy tendensiyalarini  aniqlashga
imkon   beradi.   Bu,   o’z   navbatida,   O’zbekiston   va   uning   mintaqalari   turizm
industriyasining   rivojlanishiga   bevosita   ta’sir   ko’rsatadi.   Aynan,   jahon   turistik-
rekreatsion bozorini rivojlanish tendensiyalarini aniqlash va ularning ilmiy tahlili,
milliy   va   mintaqaviy   turizmning   istiqbolini   prognozlash   va   rejalashtirish
jarayonlariga   imkon   yaratadi,   ular   aniq   turistik-rekreatsion   tizimni   shakllantirish
dasturlarini   va   konsepsiyasini   ishlab   chiqishda   hisobga   olinadi.   Ilmiy   tadqiqotlar
rivojlangan   davlatlarda   xizmatlar   sohasida   yuz   beradigan   jarayonlarning   ko’p
3
  Абдурахмонов   К.Х.   Менеджмент   туризма.   Учебное   пособие.   –Т.:   Филиал   ФГБОУ   ВПО  ―РЕУ   им.   Г.В.
Плеханова  в г. Ташкенте, 2013, 248 с.‖
11   jihatdan   umumiy   xususiyatlarga   ega   ekanligidan   dalolat   beradi,   shu   sababli   xorij
tajribasini   mahalliy   sharoitlarda   qo’llash   maqsadida   batafsil   o’rganish   muhim
hisoblanadi. 
Xalqaro  darajada   turistik   xizmatlar  bozorining  rivojlanish   tendensiyalarini
ko’rib   chiqishda   ko’pgina   davlatlar   uchun   chiquvchi   turistlar   oqimining   o’sishi,
jumladan,   2014-yildan   keyingi   davrda   chiquvchi   turizmning   yuqori   suratlarda
ko’payishi   kuzatilmoqda.   Chiquvchi   oqimning   yillik   eng   yuqori   ko’payish
sur’atlari   Birlashgan   Arab   Amirligida   –   49,8   %,   Kipr   mamlakatida   –   40,7   %,
Turkiya mamlakatida – 31,9 % ni tashkil qilmoqda.
Hajmi bo’yicha barqaror hisoblangan ekskursiya-tanishuv turizmi bo’yicha
Fransiya   davlati   ustun   hisoblansa,   AQSH   va   Germaniya   davlatlari   esa   xizmat
maqsadidagi safarlar bo’yicha ustunlik qilmoqda. 
Turizmni   rivojlantirish   bo’yicha   o’nta   yetakchi   mamlakatlar   qatoridan
Avstraliya chiqib ketadi, uning o’rnini Meksika davlati egallash ehtimoli mavjud.
Hozirgi   vaqtda   turizmdan   eng   yuqori   daromadlarni   yozgi   dam   olish   davrida
turistlarni qabul qiladigan davlatlar olmoqda va bular Ispaniya, Gretsiya, Turkiya,
Kipr,   Janubi-sharqiy   Osiyo   davlatlaridir.   Bu   mamlakatlar   turistlarga   dam   olish
uchun   mumtoz   turto’plamlarni   taqdim   etmoqdalar.   Rossiya   davlati   esa   faqatgina
Qora dengiz sohillaridagina bunday dam  olishni  ta’minlash imkoniyatiga ega. Bu
yerda yozgi cho’milish mavsumi O’rta Yer dengizi mamlakatlariga qaraganda 2 oy
qisqaroq   davom   etadi.   Qumli   plyajlarning   uzunligi   bo’yicha   Rossiya   sohillari
Turkiya,   Ispaniya,   Afrikaning   O’rta   Yer   dengizi   mamlakatlari   qirg’oqlaridan
o’nlab marotaba kichikdir. Dengiz suvining ekologik holati ham ijobiy emas, Qora
dengizning hozirgi   holati   ekologlarni  birmuncha tashvishlantirmoqda,  u  yerda bir
nechta salbiy hisoblangan jarayonlar kuzatilmoqda. 
Bugungi kunda jahon turizmini rivojlantirishda ayniqsa, quyidagi davlatlar
yetakchilik   qilmoqda:   Montenegro,   Hindiston,   Vyetnam,   Angola,   Laos,   Chad,
Gvadelupa,   Fidji,   Uganda   va   Xitoy   davlatlari.   Turizm   industriyasining   bu
davlatlarda rivojlanishiga e’tiborning ortishi ularning iqtisodiyotiga o’zining ijobiy
12   ta’sirini   o’tkazmoqda,   ma’lumotlarni   raqamlarda   ifodalasak,   jahon   yalpi   ichki
mahsulotiga bevosita 3,8% va bilvosita 10% qo’shilishiga ta’sir qiladi.
Rossiya turizm bozorini rivojlantirishning tajribasidan ma’lum bo’lishicha,
2015-yilda   beshta   yirik   turistik   kompaniya   inqirozga   uchragan.   Bunga   Rossiyada
kechgan   turizm   sohasining   tizimli   inqirozi   sabab   bo’ldi,   chunki   turoperatorlar
piramida   tamoyili   asosida   moliyalashtirilmoqda,   ya’ni   fuqarolarning   bugun
to’lagan   puli   ularning   o’zi   uchun   emas,   balki   firmaning   keyingi   turistlari
xarajatlarini   moliyalashtirish   uchun   ishlatilmoqda.   Ularning   tashrifi   xarajatlarini
esa turfirmaning kelajakdagi mijozlari to’laydi. 4
Hozirgi   vaqtda   dunyodagi   turistik   firmalar   o’z   mahsulotini   umuman
mijozlar   ommasiga   emas,   balki   imkoniyat   darajasida   aniq   guruhlarning
ehtiyojlariga yo’naltirishga harakat qilmoqdalar. Zamonaviy turmahsulot bozorida
G’arb davlatlari dam olish uchun oilaviy turlarni, o’quvchilar uchun ekskursiyalar,
maxsus tashriflar, sarguzashtli va ov turlari, alohida soha xodimlari uchun maxsus
turlarni taklif qilmoqdalar. Turmahsulotni  shunga  o’xshash  farqlanishi  uning turli
komponentlari va xillarini subyektiv qiyosiy baholash muammosini tug’diradi, bu
esa   mintaqa   turistik   resurslaridan   maksimal   foydalanuvchi   optimal   majmuali
turlarni shakllantirish uchun asos bo’lib xizmat qiladi. 
  Jahonda   turizm   xizmatlar   bozorini   rivojlantirishning   navbatdagi
tendensiyasi  – turizm  industriyasining  davlat  tomonidan ko’maklashish  darajasini
oshirishdir.   Bugungi   kunda   ko’pgina   davlatlarda   turistik   mintaqaning   mintaqaviy
brendlari   shakllantirilgan,   ba’zi   davlatlar   o’zining   turmahsulotini   umumjahon
turizm bozorida siljitishga ko’mak beradilar. 
G’arb mamlakatlaridagi turistik kompaniyalarni rivojlantirishda davlatning
ko’magiga oid ayrim misollarni ko’rib chiqamiz. Masalan, o’z mintaqasida turistik
xizmatlarga   bo’lgan   talabni   rag’batlantirish   uchun   Kipr   hukumati   viza   tartibini
yengillashtirishga   urindi.   Hukumat   xatti-harakatlari   natijasida   Kipr   diplomatik
missiyasi   elchixonasi   Rossiya   va   boshqa   davlatlarning   vakillari   uchun   vizalarni
bepul qilib belgiladi.  
4
  Агзамов С., Ташмуратов Т. Менеджмент международного туризма  –  Т.: ТашГУ, 1996.  
13   Turistik   va   rekreatsion   xizmatlarni   siljitish   uchun   Chexiya   kuchli
marketing   siyosatini   olib   bormoqda.   Ular   psixologlarni   jalb   qilib,   yangi   brend
ishlab   chiqdilar.   2013-yilda   Chexiya   Respublikasi   Milliy   turistik   boshqaruvi
(MTB)   50   dan   ortiq   tadbirlarni,   shu   jumladan,   qator   xizmat   uchrashuvlari   va
mavzuli   taqdimotlarni   tashkil   qilmoqda.   Mazkur   tadbirlar   dunyo   bozorlarida
yetarli   darajada   tanish   bo’lmagan   Chexiya   saroylari,   kurortlari,   YUNESKO
ro’yxatiga kiritilgan shaharlari  va  mintaqaning  boshqa diqqatga sazovor  joylariga
bag’ishlangan. 
Shunday qilib, turistik xizmatlar bozorining faoliyat ko’rsatishidagi xorijiy
tajribalarning   tahlili   jarayonida   quyidagi   xalqaro   turizm   xizmatlar   bozorini
rivojlantirish tendensiyalarini kiritish mumkin.
1. Turizm   sohasini   servislashtirish   tendensiyasi   kuzatilmoqda,   zero,
rivojlangan   davlatlardagi   aholining   kattagina   qismida   XX   asrning   ikkinchi
yarmidan   boshlab   fe’l-atvor   va   dunyoqarashda   ayrim   o’zgarishlar   kuzatilmoqda,
avvalgi   «iste’molchilik   psixologiyasi»   tushunchasi   o’rniga   jamoaviy   psixologiya
shakllanishiga ishora qiluvchi «postindustrial jamiyat», «farovon jamiyat», «bo’sh
vaqt jamiyati» singari tushunchalar kirib keldi.  
2. Bugungi   kunda   jahon   turizm   bozorida   quyidagi   maqsadli   turistik
ko’rsatmalar ustun turadi: yangi taassurotlarning paydo bo’lishi  va ularning tezda
o’zgarishi,   guruhli   yoki   ikki   kishi   bo’lib   dam   olish,   ichki   sabablar   tufayli   yoki
tashqi   ta’sirlarsiz   o’z   xohish   istaklarini   tezda   qondirishga   intilish,   tabiat   va
landshaft go’zalligidan bahra olish. 
3. Aniq iste’molchilar fe’l-atvorining turizm industriyasiga ta’siri ostida
yuzaga   keladigan   turistik   talabni   chuqur   o’rganish   natijasida   turistik   mahsulotni
differensiyalash harakati kuchaymoqda. 
4. Dunyoda   turistik   xizmatlar   tizimli   savdosi   shakllanmoqda   va   faol
rivojlanmoqda hamda turizmni rivojlantirish sohasida franchayzingdan foydalanish
amaliyoti keng tarqalmoqda. 
14   5. Internet   turizmi   sohasining   ko’lami   kengayib   bormoqda,   yil   sayin
tarmoqda   o’zining   sahifasini   tashkil   etishga   urinayotgan   turli   darajadagi   turizm
bozori   subyektlarining   soni   ortib   bormoqda,   mutaxassislarning   baholashicha,
2018-yilga   kelib   barcha   turistik   mahsulotlarning   uchdan   bir   qismi   internet   orqali
sotilishi bashorat qilinmoqda. 5
5
  Adilova Z.D, Sodiqov T. Xalqaro turizm biznesi. O’quv qo’llanma.  – T.: TDIU, 2010.
15   II BOB. O’ZBEKISTONDA TURIZM
2 . 1. Xalqaro turizmni rivojlantirishda «Buyuk Ipak yo’li» va xalqaro
turizm yarmarkalarining o’rni
 
O’zbekiston   xalqaro   aloqalarining   rivojlanishida   turizm   sohasi   alohida
ajralib   turadi.   Mustaqillikdan   oldin   O’zbekiston   aholisi   sobiq   markaz   ruxsati
bilangina chet ellarda sayohat qilib kelar edi, xorijiy turistlar ham avval Moskvaga
kelib,   so’ng   O’zbekistonga   tashrif   buyurar   edi.   Buning   ustiga,   turizmdan
olinadigan   barcha   daromadlarni   (shuningdek,   valyuta   daromadlarining   ham
hammasini)   to’g’ridan-to’g’ri   sobiq   markazga   jo’natish   majburiy   edi.   Xorijiy
turistlarga ko’rsatilgan xizmatlar tannarxi O’zbekiston budjetidan qoplanar, buning
evaziga markazdan hech nima olinmas edi, natijada xalqaro turizmdan O’zbekiston
zarar ko’rar edi. 
Mustaqillikka   erishgandan   so’ng,   O’zbekiston   hukumati   xalqaro   turizm
sohasining   rivojlanishiga   alohida   e’tibor   qarata   boshladi   va   buning   uchun   mas’ul
bo’lgan   yagona   tashkilot   tuzildi.   O’zbekiston   Respublikasida   xalqaro   turizmning
rivojlanishi   uchun   mas’ul   bo’lgan   tashkilot   «O’zbekturizm»   Milliy   kompaniyasi
hisoblanar   edi.   Milliy   kompaniyaning   faoliyat   yuritishi   davomida   respublikada
xalqaro   turizmni   rivojlantirishda   katta   o’zgarishlar   amalga   oshirildi.   Oldinlari
turistlar uchun dam olish uylari, turistik bazalar, kempinglar zamonaviy talablarga
javob bera olmas edi, chunki ularni ta’mirlash, qayta qurish va jihozlash masalalari
sobiq markaz tomonidan ko’rib chiqilar edi. 
Mustaqillikka   erishgandan   so’ng,   bu   holatga,   shuningdek,   xalqaro   turizm
sohasidan   olingan   daromadning   barchasini   respublika   tashqarisiga   olib   chiqib
ketilishiga chek qo’yildi. O’zbekiston xalqaro turizm sohasida bozor munosabatlari
amal   qila   boshladi,   davlatning   ko’plab   turistik   korxonalari   xususiylashtirildi,
turistik   mahsulot   yaratish   hamda   shu   kabi   mahsulotga   mustaqil   narx   belgilash
erkinligi   yaratib   berildi.   Natijada   turistik   xizmatlar   bozorida   korxonalar   o’rtasida
sog’lom   raqobat   yuzaga   keldi.   «O’zbekturizm»   Milliy   kompaniyasining   vujudga
16   kelishi   va   bu   tashkilotning   1993-yili   Butunjahon   turizm   tashkilotiga   a’zo   bo’lib
kirishi   O’zbekiston   xalqaro   turizmi   taraqqiyotida   qo’yilgan   ulkan   qadam   bo’ldi.
Respublikada   xalqaro   turizmni   yangi   bosqichga   ko’tarish   va   samarali   faoliyat
ko’rsatishiga mos keladigan yangi shart-sharoit va mexanizmlar vujudga keldi. 
Xalqaro   turizmning   paydo   bo’lish   va   shakllanish   tarixini   tahlil   qilar
ekanmiz, savdo munosabatlarini o’rnatish, dam olish va sayohat bilan bir qatorda,
dunyo  xalqlarining  tarixi,  madaniyati,  urfodat  va  an’analarini  o’rganish,   bilish  va
buning   natijasida   odamlar,   elu   elatlar   o’rtasida   hamjihatlik,   bag’rikenglik
fazilatlarini mustahkamlash ham turizmning muhim tarkibiy qismi bo’lganiga yana
bir   bor   ishonch   hosil   qilamiz.   O’zbekiston   Respublikasining   Birinchi   Prezidenti
aytganlaridek,   ―Xalqaro   turizmni   rivojlantirish   va   uning   samaradorligini
belgilaydigan   eng   muhim   omillar,   hech   shubhasiz,   butun   dunyoda,   turli
mintaqalarda,   sayyohlarni   qabul   qiladigan   har   bir   davlatda   tinchlik,   xavfsizlik,
siyosiy va iqtisodiy barqarorlikni ta’minlashdan iborat bo’lib qolmoqda . ‖
 O’zbekiston Respublikasida xalqaro turizmni rivojlantirish borasida ishlab
chiqilgan   yana   bir   muhim   hujjatlar   qatoriga   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   1995-yil   2-iyundagi   «Buyuk   Ipak   yo’li»ni   qayta   tiklashda
O’zbekiston Respublikasi ishtirokini avj oldirish va respublikada xalqaro turizmni
rivojlantirish   borasidagi   chora-tadbirlar   to’g’risida»gi   Farmoni   hamda   mazkur
farmonni amalga oshirish maqsadida e’lon qilingan 
O’zbekiston  Respublikasi  Vazirlar Mahkamasining  1995-yil   3-iyundagi
«O’zbekiston Respublikasida xalqaro turizmning zamonaviy infratuzilmasini barpo
etish chora-tadbirlari to’g’risida»gi Qarorini xalqaro turizmni rivojlantirish dasturi
sifatida kiritish mumkin. 
O’zbekiston   xalqaro   turizmining   rivojlanishida   «Buyuk   Ipak   yo’li»   ning
tutgan   o’rni   va   mohiyati   nihoyatda   cheksiz.   Bir   necha   asrlar   davomida   ushbu
zaminning  G’arb  va  Sharqida  istiqomat  qilgan  xalqlarni  Janubi-sharqiy  Osiyodan
to   O’rta   Yer   dengizi   mamlakatlarigacha   cho’zilgan   va   «Buyuk   Ipak   yo’li»   deb
nom   olgan   savdo-sotiq   yo’li   bir-biri   bilan   bog’lab   turar   edi.   Bu   yo’lga   «Ipak
Yo’li», deb nom berilishining asosiy sababi, bu yerda tashiladigan mahsulotlarning
17   asosiy qismi ipak matolari va mahsulotlari bo’lganligidandir. Ipak tayyorlash bilan
bog’liq   bo’lgan   sir-asrorlarni   Xitoy   ustalari   ming   yillar   davomida   boshqa
davlatlardan   yashirib   kelgan.   Ammo   «Buyuk   Ipak   yo’li»   orqali   tashilgan
mahsulotlar faqat ipakdangina iborat bo’lmay, balki bu yo’l orqali bronza, chinni,
jun,   xomashyolar   va   ulardan   tayyorlangan   buyumlar   ham   bor   edi.   «Buyuk   Ipak
yo’li»   qariyb   ikki   ming   yillik   tarixga   ega   bo’lib,   bu   yo’l   asosan   Italiyadan   tortib
Turkiya   orqali   Iroq   va   Eronga   borgan.   U   yerdan   esa   Markaziy   Osiyo   hamda
Shimoliy Pomir orqali o’tib Qashqar va Yorkentgacha yetgan. Bu yerda yo’l ikkiga
ajralgan   hamda   shimol   tomondan   Takla-Makon   sahrosini   aylanib   o’tib,   Lobnor
ko’li yaqinida yana qo’shilgan va Xitoygacha borgan. 
Buyuk Ipak yo’lida Turkiston hududi yetakchi rolni bajarib kelgan. Ushbu
hududdagi   Samarqand,   Buxoro,   Xiva,   Termiz,   Xo’jand,   Chorjuy   kabi   qator
shaharlar   Ipak   yo’lidagi   asosiy   manzillar   bo’lgan.   O’zbekiston   o’zining   qulay
geografik o’rni tufayli, bu tarixiy yo’lda markaziy o’rinni egallagan. «Buyuk Ipak
yo’li» ko’p asrlar davomida kishilik madaniyatining vujudga kelishida katta o’rin
egallagan. Uning tarixda tutgan o’rni hamda ahamiyatini tiklash, bu yo’lda xalqaro
turizmni   rivojlantirish   kabi   maqsadlarni   mo’ljallab,   1994-yilning   oktabr   oyida
Birlashgan   millatlar   tashkiloti   va   uning   nufuzli   tashkiloti   YUNESKO   ishtirokida
O’zbekistonda   Butunjahon   turistik   tashkilotining   kengashi   bo’lib   o’tdi.   Kengash
a’zolari   Ipak  yo’li   bo’ylab  turizm  faoliyatini  tiklash  va  rivojlantirishga  qaratilgan
Samarqand   Deklaratsiyasini   qabul   qildi.   1995-yilning   oktabr   oyidan   boshlab
Toshkent   shahrida   «Ipak   yo’lida   turizm»   nomi   bilan   birinchi   marotaba   Xalqaro
turistik   yarmarka   o’tkazildi.   Shundan   keyin   ushbu   xalqaro   turistik   yarmarka   har
yili muntazam ravishda o’tkazilib kelinmoqda. 
Bu   xalqaro   turistik   yarmarkalarda   tuzilgan   shartnoma   va   bitimlar   xalqaro
turizmni yanada rivojlantirish, respublikaning xalqaro turizmga oid imkoniyatlarini
ishga   solish   hamda   «Buyuk   Ipak   yo’li»ga   xos   bo’lgan   qadimiy   an’analarni
tiklashga   keng   yo’l   ochib   bermoqda.   Toshkent   shahridagi   «O’zekspomarkaz»da
«Xalqaro   turizm   ko’rgazmasi   –   2016»   bo’lib   o’tdi.   Ko’rgazmada   jami   855   ta
kompaniyalar   va   43   ta   davlatdan   kelgan   (Fransiya,   Shveytsariya,   Ruminiya,
18   Chexiya,   Turkiya,   Isroil,   Italiya,   BAA,   Eron,   Hindiston,   Xitoy,   Tailand,
Malayziya,   Singapur,   Rossiya,   Ozarbayjon,   Qozog’iston,   Turkmaniston,
Qirg’iziston va boshqa davlatlar) 65 ta xorijiy kompaniyalar ham o’z xizmat turlari
bilan ishtirok etdi. 6
 Har yilgi ko’rgazmalarga yangi, ta’lim, tibbiyot va geoturizm yo’nalishlari
kiritilmoqda. Ko’rgazmaga tashrif buyuruvchilar soni o’n uch ming nafardan oshib
ketdi.   Yarmarka   turistlarni   qabul   qilish   va   ichki   turizm,   ekoturizm,   faol   va
sarguzashtli turizm, ekskursiya va sog’lomlashtirish turizmi, turistik ma’muriyatlar
va   milliy   ofislar,   turistik   agentliklar   va   turoperatorlar,   otellar,   sanatoriya-kurort
majmualari,   dam   olish   maskanlari,   havo   yo’llari   va   yo’lovchi   tashuvchilar,
uyushmalar,   ta’lim   muassasalari,   muzeylar,   teatrlar,   transport   va   sug’urta
kompaniyalari,   onlayn-bronlashtirish   tizimlari   kabi   keng   qamrovga   ega
ekspozitsiyalarni   o’zida   birlashtiradi.   Shuningdek,   xalqaro   turistik   yarmarka
yakunlariga   ko’ra,   yilning   «Eng   yaxshi   turistik   yo’nalishi»,   «Eng   yaxshi   turistik
kompaniya», 
«Eng   yaxshi   turistik   imkoniyatlar».   «Eng   yaxshi   ko’rgazma   stendi»,
«O’zbekiston hududlari ichida eng yaxshi  taqdimot», «Eng yaxshi  hudud stendi»,
«Eng   yaxshi   mehmonxona   taqdimoti»   kabi   nominatsiyalar   bo’yicha   g’oliblar
aniqlanib, diplom va esdalik sovg’alari topshiriladi. 
Bundan   tashqari,   yarmarkaning   ta’lim   turizmiga   bag’ishlangan   yangi
bo’limi   boshqa   mavzuga   oid   yo’nalishlar   ichida   o’z   bilimini   yanada   oshirishga
intiluvchi   yosh   avlod   vakillari   orasida   katta   qiziqish   uyg’otmoqda.   Unda
respublikamizda   ushbu   sohaga   kadrlarni   yetishtirib   berayotgan   yetakchi   oliy   va
o’rta maxsus o’quv yurtlari – Toshkent davlat iqtisodiyot  universiteti, Samarqand
iqtisodiyot   va   servis   instituti,   Singapur   menejmentni   rivojlantirish   instituti,
poytaxtdagi   kasb-hunar   kollejlari,   ―Turizm   sohasida   malaka   oshirish   va   qayta
tayyorlash   respublika   markazi   Davlat   unitar   korxonasi   vakillari   ishtirok   etib,‖
sayyohlik sohasida milliy kadrlarni tayyorlash tizimi bilan yaqindan tanishtirdilar.
6
  Adilova Z.D, Aliyeva M.T., Norchayev A. Turizm menejmenti. O’quv qo’llanma.  – T.: TDIU, 2011.
19   Yarmarka   o’tkaziladigan   kunlarda   turizm   muammolariga   bag’ishlangan   ananaviy
xalqaro ilmiy-amaliy konferensiya va seminarlar o’tkaziladi. 
 
2.2. O’zbekistonda xalqaro turizmni rivojlantirish holati  
 
Globallashuv   sharoitida   O’zbekistonda   xalqaro   turizm   sohasini
rivojlantirish   uchun   qulay   imkoniyatlar   va   shart-sharoitlar   yuzaga   kelganligi,
turizmning   respublika   iqtisodiyotiga   yanada   integratsiyalashuvi   mamlakat
iqtisodiyotida   muhim   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Jahon   iqtisodiyoti   tajribalaridan
ma’lumki,   xalqaro   turizm   sohasi   mamlakat   budjeti   uchun   zarur   bo’lgan   valyuta
tushumini ta’minlash, yangi ish joylarini vujudga keltirish va shu bilan birgalikda,
aholining turmush darajasini ko’tarish uchun xizmat qiladi. Respublikamiz xalqaro
turizm sohasidagi imkoniyatlarining kattaligi bilan qo’shni mamlakatlardan tubdan
farq qiladi. 
  O’zbekistonning   geografik   o’rni,   nihoyatda   qulay,   tabiiy   iqlim   sharoitiga
ega ekanligi, insoniyat  madaniy taraqqiyotida ham  katta o’rin tutadi. O’zbekiston
betakror, ajoyib tarixiy arxitektura yodgorliklari, shirin-shakar mevalari, xilma-xil
milliy  taomlari,  ajoyib  milliy  an’analari,  urf-odatlariga  ega  bo’lgan  mehmondo’st
xalqiga ega. Bularning barchasi chet ellik turistlar e’tiborini o’ziga tortadi va ularni
O’zbekistonga yana qayta kelishiga undaydi. 
Nufuzli   olimlarning   fikriga   ko’ra,   O’zbekiston   davlatchiligining
shakllanish   tarixi   miloddan   avvalgi   ikki   minginchi   yillardan   boshlangan   va   3,5
ming   yildan   ziyod   davrni   qamrab   oladi.   Ko’hna   Rim   va   Bobilning   tengdoshi
hisoblangan,   o’rta   asrlar   ilm-fani,   san’ati   va   madaniyatining   yirik   markazlari
sifatida dunyoga dong taratgan va YUNESKOning Butunjahon merosi  ro’yxatiga
kiritilgan   Samarqand,   Buxoro,   Xiva,   Shahrisabz   shaharlari   bu   zaminda   qadimgi
davlatchilikning shakllanish va rivojlanish markazlari bo’lib kelgan. 
Qadimiy madaniyatlar   beshigi   bo’lgan  bu shaharlarda  ilk va  keyingi   o’rta
asrlardayoq ilm-fan, ta’lim-tarbiya sohalari, hunarmandchilik va savdo-sotiq keng
20   rivojlangan,   muhtasham   saroylar,   masjid   va   madrasalar   barpo   etilgan.   Bunday
go’zal   shaharlarni   bunyod   etish   uchun   nafaqat   mohir   usta   va   quruvchilar,   balki
matematika, astronomiya, fizika, arxitektura, geometriya, geodeziya, seysmologiya
va kimyo kabi fundamental fanlarni chuqur biladigan olimlarning bilim va tajribasi
ham kerak bo’lgan. 
Yuqorida   ta’kidlaganimizdek,   xalqaro   turizmning   paydo   bo’lish   va
shakllanish tarixining tahlili savdo munosabatlarini o’rnatish, dam olish va sayohat
bilan   bir   qatorda,   dunyo   xalqlarining   tarixi,   madaniyati,   urf-odat   va   an’analarini
o’rganish,   bilish   va   buning   natijasida   odamlar,   elu   elatlar   o’rtasida   hamjihatlik,
bag’rikenglik   fazilatlarini   mustahkamlash   ham   turizmning   muhim   tarkibiy   qismi
bo’lgan. 
Xalqaro  darajada   turistik   xizmatlar  bozorining  rivojlanish   tendensiyalarini
ko’rib   chiqishda   ko’pgina   davlatlar   uchun   chiquvchi   turistlar   oqimining   o’sishi,
jumladan,   2014-yildan   keyingi   davrda   chiquvchi   turizmning   yuqori   sur’atlarda
ko’payishi   kuzatilmoqda.   Chiquvchi   oqimning   yillik   eng   yuqori   ko’payish
sur’atlari   Birlashgan   Arab   Amirligida   –   49,   8%,   Kipr   mamlakatida   –   40,7%,
Turkiya mamlakatida – 31,9% ni tashkil qilmoqda. 7
Dunyoda  hajmi   bo’yicha   barqaror   hisoblangan   ekskursiyatanishuv   turizmi
bo’yicha Fransiya davlati ustun hisoblansa, AQSH va Germaniya davlatlari xizmat
maqsadidagi safarlar bo’yicha ustunlik qilmoqda. 
Xalqaro   turizmni   rivojlantirishda   O’zbekistondagi   siyosiy   barqarorlik,
tinchlik- totuvlik muhim ahamiyatga ega bo’lmoqda. 
Xalqaro turizm sohasi rivojlangan va rivojlanayotgan mamlakatlar iqtisodiy
taraqqiyotining kuchli  katalizatori  bo’lib, chet  el  valyutasi  va  sarmoyalar  oqimini
ta’minlaydi, unga yaqin sohalarning tez o’sishiga, aholi bandligi muammolarini hal
etishda yordam beradi va mamlakatning dunyo hamjamiyatidagi obro’sini oshiradi.
Boshqa sohalar bilan qiyoslaganda ancha kam sarf - xarajat bilan turizm sohasida
katta valyuta miqdori kelib tushishini ta’minlashi mumkin. 
7
  Asror Mo’min. Dunyo mo’jizalari. Yangi nashr.  – T.: 2012, 8b.
21   Xalqaro   turizm   jahon   iqtisodiyotida   yuqori   daromadli   va   jadal   rivojlanib
boruvchi   sohalardan   hisoblanib,   xalqaro   ijtimoiy-siyosiy,   iqtisodiy   va   madaniy
aloqalarni mustahkamlashda muhim o’rin egallamoqda.   Oxirgi yillar ichida jahon
moliyaviy-iqtisodiy   inqirozi   davom   etayotgan   bo’lishiga   qaramay,   turizm
xizmatlari yuqori iste’mol talabi va yetarlicha barqarorligini saqlab qolmoqda. 
  Jahon   amaliyotining   ko’rsatishicha,   turizm   tarmog’ining   rivojlanishi,
yuqori   samaradorlikning   rag’batlantirilishi   iqtisodiyotning   muhim   sektorlarini,
ya’ni transport, aloqa, qurilish, savdo, qishloq xo’jaligi, iste’mol tovarlarini ishlab
chiqarish, mashinasozlik va boshqalarning o’sishiga olib keladi. 
Dunyo   tajribasiga   nazar   soladigan   bo’lsak,   rivojlangan   bozor   iqtisodiyoti
nafaqat  bozorning ishlab  chiqarish  va  tovar  almashtirish  omillarini,  balki  turli  xil
xizmatlar   bozorini   ham   o’z   ichiga   oladi.   Zamonaviy   iqtisodiyotning   asosiy
harakatga keltiruvchi kuchi xizmat ko’rsatish sohasi bo’lib hisoblanadi. 
Hozirgi kunda xalqaro turizm jahon iqtisodiyotining yirik yuqori daromad
keltiruvchi   va   barqaror   rivojlanib   borayotgan   tarmoqlaridan   biridir.   BMTning
Butunjahon   turizm   tashkiloti   (BTT)   va   Xalqaro   valyuta   fondi   ma’lumotlariga
qaraganda,   turizm   industriyasi   2000-yildan   boshlab   jahonda   eksport   qilinadigan
xizmatlar, tovarlar va xizmat ko’rsatish bo’yicha avtomobilsozlik, kimyo va oziq-
ovqat   sohalarini   ortda   qoldirib,   yetakchi   o’rinni   egallab   kelmoqda.   Tarmoqning
yillik   pul   aylanmasi   900   milliard   AQSH   dollarini   tashkil   etadi.   Ushbu   tarmoq
dunyo   bo’yicha   195   million   kishini   ish   bilan   ta’minlaydi,   bu   esa,   jahon   bo’yicha
8%   aholi   turizm   sohasida   ish   bilan   band   bo’lganini   ko’rsatadi.   Har   yili   935
milliondan ortiq turistlar  dunyo bo’ylab sayohat  qilishadi. Jahon turizm  tashkiloti
mutaxassislari hisob-kitoblariga ko’ra, jahon bo’yicha turistlar oqimi yiliga 4-5 %
o’sishi kuzatilmoqda. 
Xalqaro   turizm   dunyoning   boshqa   mamlakatlari   singari   O’zbekistan
iqtisodiyoti   uchun   ham   muhim   soha   hisoblanadi.   O’zbekistonga   kiruvchi   xorijiy
turistlarning   aksariyati   Toshkent   –   Samarqand   –   Buxoro   –   Xiva   yo’nalishi
bo’yicha sayohat qiladilar. 
22   Chunki   O’zbekiston   turizm   infratuzilmasi   aynan   shu   manzilgohlarda
yaxshiroq   rivojlangan   hamda   Buyuk   Ipak   yo’liga   taalluqli   ko’pgina   obyektlar
aynan   shu   joylarda   saqlanib   qolingan   (O’zbekistonga   guruhlarda   tashrif
buyuruvchi   turistlarning   aksariyati   Buyuk   Ipak   yo’li   yo’nalishi   doirasi
harakatlanadilar).   Shuningdek,   Surxondaryo,   Qashqadaryo   va   Farg’ona   vodiysi
viloyatlarida   ham   turistlarni   jalb   etishi   mumkin   bo’lgan   ko’plab   muhim   turistik
jozibador   manzillar   mavjud   bo’lsa-da,   turistik   infratuzilmaning   rivojlanmagani
turistlarni   bu   yerga   kelishiga   to’sqinlik   qilar   edi.   Bu   kabi   kamchiliklarni   bartaraf
etish maqsadida hukumatimiz tomonidan Qamchiq dovonidan o’tuvchi yo’l qayta
ta’mirlandi,   Surxondaryoga   Samarqanddan   va   Toshkent   shahridan   Buxoro   va
Samarqand   shaharlariga   turistlarni   tashish   uchun   yangi   elektrlashgan   temir   yo’l
qurildi, bu joylarda ko’plab turistik mehmonxonalar bunyod etilmoqda. 
O’zbekistonga   kiruvchi   xorijiy  turistik  sayohatlar   sonining  o’sishiga   ta’sir
etishi mumkin bo’lgan holatlar: 
• O’zbekiston   to’g’risidagi   dastlabki   va   so’nggi   taassurotlarni
qoldiruvchi   bojxona   xizmati   xodimlarining   turistlar   bilan   bo’lgan   muomala
madaniyatini yaxshilash; 
• mehmonxonalarda   tayyorlanayotgan   taomlarning   zamonaviy
talablarga javob berishi; 
• O’zbekiston   ichidagi   mehmonxona   xizmatlari   hamda   transport
narxlarini asosiy raqobatchilarimizga nisbatan muvofiqlashtirish; 
• turistik   esdalik   uchun   xarid   qilinadigan   milliy   suvenirlarimizning
xilma-xilligi   oshirilib,   yo’qolib   ketgan  bir   qator   hunarmandchilik   turlarini   tiklash
va qayta tashkil etish; 
• targ’ibot   masalalariga   yetarlicha   e’tibor   berilib,   xorijiy   fuqarolarning
O’zbekiston   to’g’risidagi   ma’lumotlarining   chegarasi   kengaytirib   borilmoqda,
bunda   ayniqsa,   Germaniya   va   Italiyalik   biznes   hamkorlarning   vositachiligidan
samarali foydalanilmoqda; 
23   • turistlar   ixtiyoriga   taklif   etilayotgan   tovar   va   xizmatlarning   servis
sifati narxiga moslashtirish. 
Yuqorida   sanab   o’tilganlarni   bartaraf   etish   bilan   birgalikda,
ko’rsatilayotgan   turistik   xizmatlarning   sifatli   bo’lishiga   harakat   qilinmoqda.
Shuningdek,   chet   ellarda   O’zbekiston   turizmini   reklama   qilishda   barcha   turistik
korxonalarning   tashviqot-targ’ibot   ishlari   raqobatchilardan   farq   qiluvchi   umumiy
mavzu ostida birlashtirilishi 
O’zbekistonning   xalqaro   turizm   bozorida   o’z   o’rnini   mustahkam
egallashiga   yordam   beradi.   Buning   uchun   o’zimiz   egalik   qilayotgan   turistik
resurslarimizni yana bir bor qaytadan chuqur o’rganib chiqish, ulardan samarali va
barqaror   foydalanish   yo’llarini   aniqlash   va   shu   asosida   Milliy   turistik   brendni
ishlab   chiqish   lozim   bo’lmoqda.   Shu   sababli,   Turizmni   rivojlantirish   davlat
qo’mitasi   tomonidan   o’lkamiz   turistik   resurslari   o’rganib   chiqilib,   turistik
resurslarimizning   maxsus   kadastlari   yaratilmoqda.   O’zbekiston   xalqaro   turizmini
rivojlantirish   uchun   xizmat   qila   oladigan   milliy   resurslarning   anchasi   hali
ochilmagani katta imkoniyatlar mavjudligini ko’rsatadi. 
O’zbekistonda   bozor   munosabatlari   sharoitida   xalqaro   turizmni
rivojlantirish   chora-tadbirlari   davlat   tomonidan   belgilangan   bo’lib,   iqtisodiy
aloqalarni yanada rivojlantirish uchun turli bitimlar, kelishuvlar amalga oshirilgan
va   oshirilmoqda.   Bugungi   kunda   xalqaro   turizmni   rivojlantirishda   amalga
oshirilishi lozim bo’lgan ishlar qo’yidagilardan iborat bo’lmoqda: 
• xalqaro turizmda kichik tadbirkorlik faoliyatidan keng foydalanish va
xalqaro bozorlarga chiqishga intilish; 
• mahalliy   axborot   agentliklari   orqali   rivojlangan   mamlakatlarni
O’zbekistonning turistik imkoniyatlari bilan yaqindan tanishtirishga harakat qilish;
• turizm   sohasida   ishlaydigan   mutaxassislarni   chet   ellarda   bir   yilda
kamida   bir   marta   malaka   oshirishga   jo’natish,   o’qitish,   ular   uchun   barcha
imkoniyatlarni yaratib, turistlarga sifatli xizmat ko’rsatishni yo’lga qo’yish; 
24   • respublikamiz   vakillarining   Yevropa   mamlakatlarida   o’tkaziladigan
turistik xalqaro yarmarkalarda doimiy ravishda ishtirok etishini ta’minlash; 
• xalqaro   turistik   tashkilotlar   bilan   axborot   almashishni   yaxshilash,
birgalikda   faoliyat   yurita   oladigan   davlatlar   bilan   qo’shma   korxonalar   tuzish   va
ular faoliyatini keng yo’lga qo’yish; 
• ichki turistik bozorda o’zaro raqobatni yanada kuchaytirish va boshqa
tadbirlarni amalga oshirish muhim ahamiyatga egadir. 8
Xalqaro   turizmni   rivojlantirish   O’zbekiston   iqtisodiyoti   uchun   g’oyatda
zarur   bo’lib,   uning   imkoniyatlaridan   kelib   chiqqan   holda   turizm   sohasi   orqali
aholining   moddiy   farovonligini   yaxshilash,   ularni   doimiy   ish   bilan   ta’minlash
maqsadida   yangi   ish   o’rinlari   tashkil   etilmoqda.   O’zbekiston   Respublikasida
xalqaro   turizmning   rivojlanishi,   unga   bo’lgan   munosabatning   ijobiy   tomonga
siljishi   bilan   belgilanmoqda.   Respublikamiz   sharoitida,   ayniqsa,   kichik   biznes   va
xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirishda   turizmning   imkoniyatlari   boshqa   sohalarga
qaraganda   juda   katta.   Shu   tufayli   respublikadagi   iqtisodiy   barqarorlik   va   bozor
iqtisodiyotiga   bosqichmabosqich   o’tish   jarayoni   tadbirkorlarga   keng   yo’l   ochishi
bilan birga, uni jadal rivojlantirish imkoniyatlarini tug’dirmoqda. 
Jahondagi   har   bir   davlatning   iqtisodiy   yuksalishida   asosiy   omillardan   biri
tinchlik,   osoyishtalik,   barqarorlik   va   ijtimoiy   adolatdan   iboratdir.   O’zbekiston
hozir   Markaziy   Osiyo   mintaqasidagi   iqtisodiyoti   barqaror   rivojlanib   borayotgan
davlatlardan biri bo’lib, o’ziga xorijiy investorlarni, ishbilarmonlarni va turistlarni
jalb qiluvchi hududlardan biri hisoblanadi. 
O’zbekistonning   jahon   turizm   bozoridagi   salohiyatiga   baho   beradigan
bo’lsak,   uning   Markaziy   Osiyo   davlatlari   ichida   eng   yuqori   imkoniyatlarga   ega
ekanligini ko’ramiz, bu haqida respublika hududida mavjud bo’lgan yetti mingdan
ortiq   qadimiy   me’morchilik,   monumental   san’at   yodgorliklari   dalolat   beradi.
O’zbekiston   tarixiy   me’morchilik   yodgorliklarining   umumiy   soni   bo’yicha
jahondagi   yetakchi   o’nta   mamlakatlar   qatoriga   kiritilib,   to’rtta   yirik   shaharlari
Samarqand, Buxoro, Xiva va Shahrizabz YUNESKO tomonidan jahon madaniyati
8
  Aliyeva M.T., Umarjonov A. Turistik mamlakatlar iqtisodiyoti.  – T:. Moliya, 2005.
25   yodgorliklari   markazi   sifatida   tan   olingan   va   xalqaro   tashkilot   tomonidan
muhofaza qilinadi . 
O’zbekistonda   xalqaro   turizmni   rivojlantirishda   tarixiy-madaniy   obidalar
bilan   bir   qatorda   dam   olish   va   madaniy   hordiq   chiqarish   uchun   xizmat   qiladigan
turistik   obyektlarning   ham   mavjudligi   muhim   ahamiyat   kasb   etmoqda.
O’zbekistonda   xalqaro   turizmni   rivojlantirishda   ziyorat   turizmining   ham   katta
imkoniyatlari   mavjud   bo’lib,   bu   borada   yurtboshimiz   tomonidan   Samarqand,
Buxoro,   Toshkent   shaharlaridagi   muqaddas   qadamjolar   va   yodgorliklarni   ziyorat
qilishdan iborat bo’lgan “kichik haj” dasturini rivojlantirish va jadallashtirish zarur
ekanligi ta’kidlab o’tildi va bu borada ishlar jadal amalga oshirilmoqda. 
2.3 .   Xalqaro turizm bozorida O’zbekistonning ornini rivojlantirish
istiqbollari
Xalqaro   turistik   tashkilotlar   va   ularning   O’zbekiston   turizmini
rivojlantirishdagi o’rnini aniqlashda strategik ahamiyatga ega bo’lgan jarayonlarga
1993-yilda   «O’zbekturizm»   Milliy   kompaniyasi   Butunjahon   turizm   tashkilotiga
(BTT)   haqiqiy   a’zo   bo’lganini   ta’kidlash   lozim.   Bu   jarayon,   o’z   navbatida,
O’zbekistonda   xalqaro   turizmni   rivojlantirishda   muhim   omil   bo’lib   xizmat   qildi.
1994-yilda   BMT   ning   YUNESKO   tashkiloti   hamda   O’zbekiston   hukumatining
tashabbusi   bilan   Samarqand   shahrida   Buyuk   Ipak   yo’lidagi   shaharlarda   xalqaro
turizmni rivojlantirish bo’yicha Samarqand Deklaratsiyasi qabul qilindi. 
2014-yilda   BTT   Ijroiya   kengashi   99-sessiyasining   aynan   Samarqand
shahrida   bo’lib   o’tishi   ham   xalqaro   turistik   tashkilotlar   oldidagi   O’zbekiston
turizmining nufuzini belgilaydi. 
  YUNESKO   tashkiloti   O’zbekistonning   ―Kadrlar   tayyorlash   milliy
dasturi ni amalga oshirishiga bevosita yordam ko’rsatish maqsadida bir qator oliy‖
o’quv   yurtlarida   YUNESKO   kafedralari,   shuningdek,   YUNESKO   maktablari
tashkil etgan. YUNESKO doirasida Abu Rayhon Beruniy (1973), Abu Ali ibn Sino
(1980)   tavalludining   ming   yillik,   Mirzo   Ulug’bekning   600   yillik   (1994),   Amir
26   Temurning   660   yillik   (1996)   tantanalari   nishonlandi.   YUNESKO   ning   Parijdagi
bosh   qarorgohida   Amir   Temur   haftaligi   o’tkazilib,   «Temuriylar   davrida   fan,
madaniyat   va   maorifning   gullab-   yashnashi»   mavzusida   ilmiy   konferensiya   va
ko’rgazma tashkil etildi. Bu tadbirda O’zbekiston Respublikasi Birinchi Prezidenti
I.Karimov  va Fransiya  Prezidenti  J.Shirak  ishtirok  etdilar  (1996-yil   20–26-aprel).
Toshkent   shahrining   2000   yilligi   (1980),   Xiva   (1997),   Buxoro   (1997),   Termiz
(2002)   shaharlarining   2500   yilligi,   Shahrisabz   shahrining   2700   yilligi   (2002),
Ahmad   al-Farg’oniyning   1200   yilligi,   Imom   Buxoriynning   1225   yilligi   (1998),
«Alpomish»   xalq   dostoni   yaratilganligining   1000   yilligi   (1999),   «Avesto»   kitobi
yaratilganligining 2700 yilligi (2001) nishonlandi. 9
YUNESKO rahnamoligida Samarqand shahrida «Sharq taronalari» xalqaro
musiqa festivali, Boysun tumanida folklor festivali o’tkazib kelinmoqda. 
O’zbekistonning   Birinchi   Prezidenti   I.Karimov   insoniy   ideallarni
e’zozlagani,   madaniy   qadriyatlarni   tiklash   va   saqlashdagi,   ilmiy   merosni
o’rganishdagi xizmatlari uchun YUNESKO ning Abu Ali ibn Sino nomidagi oltin
medali bilan mukofotlangan (1998). 
YUNESKOning ―Jahon merosi  ro’yxatidan O’zbekistonning 31 ta tarixiy‖
yodgorliklari joy olgan bo’lib, ular quyidagilardan iborat (2.1-jadval). 
2.1-jadval 
YUNESKO “Jahon merosi” ro’yxatidagi O’zbekistonning tarixiy
yodgorliklari
№ Nomi Joylashishi Tashkil
etilgan sanasi YUNESKO
ro’yxatiga
kiritilgan
yili №
1 Shayx   Muxtor
Vali   maqbarasi Xorazm 
viloyati XVI   asr 1996 №  798
2 Xanbandi
to’g’oni Jizzax
viloyati X - XIII   asr 1996 №  809
9
  Ahmadxo’jayev H. va boshqalar. Marketing tadqiqotlari.  – T., 2002. 
27   3 Ak Astana - Baba
maqbarasi Surxandaryo
viloyati aniqlanmagan 1996 №  801
4 Chotqol
qo’riqxonasi Toshkent
viloyati 1947 - yil 2008 №  5285
5 Kanka
shaharchasi Toshkent
viloyati VI - VII   asr 2008 №  5286
6 Shoxruxiya Toshkent
viloyati X - XI   asr 2008 №  5287
7 Abdulxon   Bandi
dambasi Jizzax
viloyati aniqlanmagan 2008 №  5288
8 Zomin tog’lari:
Zomin milliy
bog’i, Zomin Jizzax
viloyati XX asr 2008 №  5289
Shuni   ta’kidlab   o’tish   kerakki,   bugungi   kunda   YUNESKO   ning   «Jahon
merosi»   ro’yxatidan   tashqari   «Jahon   nomoddiy   merosi   xazinasi»   ro’yxatiga
O’zbekistonning   quyidagi   nommodiy   madaniy   meros   resurslari   kiritilgan   (2.2-
jadval). 10
2.2-jadval 
YUNESKO «Jahon nomoddiy merosi xazinasi»ga kiritilgan nomoddiy
madaniy meros resurslari 
 
Nomi Tavsifi Kiritilgan sanasi
Shashma
qom Vokal instrumental musiqasi
turlari (Tojikiston bilan birga) 2008
Boysun
viloyati
madaniy Boysun Surxondaryo viloyatining
noyob etnografik viloyati 2008
10
  Abduxamidov   S.A.   ―Turizm:   nazariya   va   amaliyot   fanidan   elektron   darslik   yaratish   texnologiyasi.   Uslubiy‖
qo’llanma. –S., 2016.
28   makoni
Katta
Ashula Farg’ona vodiysining an’anaviy
qo’shiqxonligi 2009
Navro’z Sharq taqvimi bo’yicha yangi yil
bayrami (bahorgi teng kunlik)
(Azarbayjon, Hindiston, Eron,
Qirg’iziston, Pokiston, Turkiya
bilan birga) 2009
Askiya Xalq badiiy so’zamolligi 2014
Dorbozlik Dorbozlik san’ati: balandlikda
bajariladigan 30ga yaqin mashq va
o’yinlardan iborat 2014
IKAT Qo’l mehnatiga asoslangan o’ta
murrakab to’quvchilik texnikasi 2015
Palov O’zbek dasturxonining shox taomi
va ko’rki bo’lgan palov, u bilan
bog’liq urf-odat hamda an’analar 2016
29   XULOSA
Xulosa   o’rnida   aytadigan   bo’lsak   hozirgi   paytda   turizm   tushunchasiga
nafaqat   turli   xil   ta’riflar   berilmoqda,   balki   birini   ikkinchisi   bilan   qiyoslab
bo’lmaydigan   ko’pgina   hodisalarni   ham   qo’shib   yuborish   holatlari   kuzatilmoqda,
jumladan,   mahalliy   tarmoqlar   va   jahon   iqtisodiyoti   sohalari   ham   shu   tizimga
kiritilmoqda.   Bir   guruh   olimlar   turizmni   iqtisodiy   hodisa   sifatida   turistik   tur
tushunchasi, ya’ni turoperator va turagentliklar faoliyati bilan bog’laydilar. 
O’zbekiston   hukumati   turizm   sohasini   rivojlantirish   uchun   qator   ishlab
chiqarish ishlarini olib bordi. Vizalarni soddalashtirish, qulay parvozlar va turistik
mamlakatni   qulaylashtirish   bo’yicha   chora-tadbirlarga   ko’proq   turistlarni   jalb
qilishga xizmat qildi.
O’zbekiston Markaziy Osiyoda madaniy va turizm bo’yicha davlat sifatida
o’z   pozitsiyasini   mustahkamladi.   Ekologik  turizm,  hunarmandchilik   va  an’anaviy
turmush   tarziga   raqobatbardosh   yo’nalishlar,   ayniqsa,   xalqaro   turistlarni
qiziqtirayotgan yo’nalishlar orasida yetakchilikni qo’lga kiritdi.
O’zbekistonning   xalqaro   turizmda   o’z   o’rnini,   bozor   uchun   mamlakatda
mahsulot ishlab chiqarishni to’liq ishga solish, xizmat ko’rsatish sifatini yaxshilash
va   zamonaviy   turizm   yo’nalishlariga   moslashish   zarur.   Shu   bilan   birga,   xalqaro
tajriba   va   tendentsiyalardan   o’rganish   orqali   O’zbekiston   barqaror   bardoshligini
aniqlash va xalqaro turizm bozorida yanada ko’proq ko’ringan davlatlardan biriga
aylanishi mumkin.
30     ADABIYOTLAR
1. O‘zbekiston Respublikasining Qonuni, 18.07.2019 yildagi O‘RQ-549-sonli 
2. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining Farmoni, 05.01.2019 yildagi PF-5611-
sonli qarori
3. Абдурахмонов К.Х. Менеджмент туризма. Учебное пособие. –Т.: Филиал
ФГБОУ ВПО ―РЕУ им. Г.В. Плеханова  в г. Ташкенте, 2013, 248 с. ‖
4.   Агзамов   С.,   Ташмуратов   Т.   Менеджмент   международного   туризма   –   Т.:
ТашГУ, 1996.  
5. Adilova Z.D, Sodiqov T. Xalqaro turizm biznesi. O’quv qo’llanma.  – T.: TDIU,
2010. 
6.   Adilova   Z.D,   Aliyeva   M.T.,   Norchayev   A.   Turizm   menejmenti.   O’quv
qo’llanma.  – T.: TDIU, 2011. 
7.   Aliyeva   M.T.,   Umarjonov   A.   Turistik   mamlakatlar   iqtisodiyoti.   – T:.   Moliya,
2005. 
8. Asror Mo’min. Dunyo mo’jizalari. Yangi nashr.  – T.: 2012, 8b. 
9. Ahmadxo’jayev H. va boshqalar. Marketing tadqiqotlari.  – T., 2002. 
10. Abduxamidov S.A. ―Turizm: nazariya va amaliyot  fanidan elektron darslik	
‖
yaratish texnologiyasi. Uslubiy qo’llanma. –S., 2016. 
Internet   saytlari
1.   www.stategy.uz
2.  www.lex.uz
3.  www.    davlatdasturi    .uz   
4.  www.ziyonet.uz
31
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ekonomikaliq o’siw modelleri
  • Turizm va rekratsiya geografiyasi
  • O’zbekiston shaharlarining shakllanishi
  • Orol tabiiy geografik okrugi
  • Gastronomik turizm rivojlanishining geografik jihatlari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский