Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 132.8KB
Xaridlar 7
Yuklab olingan sana 09 Oktyabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Huquqshunoslik

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

XIX bob. O’zbekiston Respublikasining Prezidenti

Sotib olish
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI O’ZBEKISTON MILLIY
UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI
YURISPRUDENSIYA: BIZNES HUQUQI BAKALAVR YO’NALISHI
“KONSTITUTSIYAVIY HUQUQ” FANIDAN
Kurs ishi
Mavzu:  XIX bob. O’zbekiston Respublikasining
Prezidenti
Bajardi:
Ilmiy rahbar:
Toshkent  Mundarija
Kirish ................................................................................................................................................................. 3
I BOB. Eski Tahrirdagi Konstitutsiyamizda O’zbekiston Respublikasining Prezidenti ........................................ 7
I.I. Prezidentlikning qonuniy asoslari ................................................................................................................ 7
I.II. Konstitutsiyada Prezidentlik institutining yoritilishi .................................................................................. 12
II BOB. Yangi Konstitutsiyada O’zbekiston Respublikasi Prezidenti ................................................................. 25
II.I. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining yangi konstitutsiyada iflodlangan vakolatlar ............................. 25
II.II. Yangilangan prezidentlik instituti ............................................................................................................. 29
Xulosa ............................................................................................................................................................. 31
Foydalanilgan adabiyotlar ............................................................................................................................... 33
2 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi.   Sobiq   Ittifoq   respublikalari   orasida
O’zbekiston   birinchi   bo’lib,   davlat   boshqaruvning   prezidentlik   shaklini   joriy   qildi.
Prezidentlik   instituti   O’zbekistonda   1990-yil   martida   "O’zbekiston   SSR   Prezidenti
lavozimini   ta’sis   etish   va   O’zbekiston   SSR   Konstitutsiyasi   (Asosiy   Qonuni)   ga
o’zgartirish   va   qo’shimchalar   kiritish   to’g’risida"gi   Qonun   bilan   joriy   etildi.   Oliy
Sovet   12-chaqiriq   birinchi   sessiyasida   O’zbekiston   Prezidenti   etib   Islom
Abdug’aniyevich   Karimov   saylandi.   1991-yil   29-dekabr   va   2000-yil   9-yanvarda
to’g’ridan-to’g’ri   umumxalq   Prezidenti   saylovlari   o’tkazildi.   Saylovlar   muqobillik
asosida o’tkazilib, I. A. Karimov Prezident etib saylandi.
Shuni alohida ta’kidlash lozimki, O’zbekistonning Prezidentlik institutini joriy
qilish tajribasi, deyarli barcha sobiq ittifoq respublikalarda qabul qilindi.
Davlat boshqaruvining prezidentlik shaklida Prezident umumxalq saylovlarida
saylanadi   va   davlat   boshlig’i   hisoblanadi,   ayni   vaqtda   u   ijro   hokimiyatni   ham
boshqaradi, faqat o’zi oldida javobgar bo’lgan hukumatni tuzadi 1
.
"Prezident" tushunchasi konstitutsiyaviy - huquqiy ma’noda davlat boshlig’ini
anglatadi.   Aynan   shuning   uchun   bu   institut   jahon   davlat   –   huquqiy   amaliyotida
yaratilgan   edi.   Uning   bunday   roli   Prezidenti   bo’lgan   har   qanday   zamonaviy
demokratik   respublikaga   xosdir.   Prezident   davlatni   jipslashtirishi,   davlat   hokimiyati
mexanizmining barqarorligi va harakatchanligini ta’minlashi lozim.
O’zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasiga   muvofiq   Prezident   –
hokimiyatlar   bo’linishi   prinsipiga   rioya   qilinishida   davlat   mexanizmi   uchun   eng
muhim institutdir.
Konstitutsiyaning   89-moddasida   "O’zbekiston   Respublikasining   Prezidenti
O’zbekiston Respublikasida davlat va ijro etuvchi hokimiyat boshlig’idir", deyilgan.
Davlat   boshlig’i   sifatida   Prezident   davlat   hokimiyati   organlari   tizimida
yetakchi   va   muvofiqlashtiruvchi   rol   o’ynaydi.   Prezident   davlat   ichida   va   xalqaro
munosabatlarda   O’zbekistonning   Oliy   vakilligini   amalga   oshiradi.   Davlat   boshlig’i
1
 Баратов М.Х. Давлат – фуқаролик ҳуқуқининг субъекти сифатида. –Тошкент: ТДЮИ, 2005.
3 o’zida   u   yoki   bu   hokimiyat   tarmog’ini   emas,   balki   davlat   va   butun   davlat
hokimiyatining birligini namoyon etadi.
Konstitutsiyaga   muvofiq   O’zbekiston   Respublikasining   Prezidenti   ijro
hokimiyatning   boshlig’i   ham   hisoblanadi.   Ijro   hokimiyatiga   bevosita   iqtisodiyotga,
ijtimoiy   va   ma’naviy   sohalarga   boshchilik   qilish   yuklatilgan.   Buning   uchun   unga
ko’rsatma,   farmoyish   beruvchilik   vazifalari   taqdim   etilgan.   Ijro   hokimiyatiga
qonunlarni ijro etish yuklangan, bu hokimiyatning nomi shundan kelib chiqqan.
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   XIX   bobi   O’zbekiston
Respublikasi  Prezidenti deb nomlanadi. Bu bob 9 ta moddadan iborat bo’lib, ularda
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining konstitutsiyaviy maqomi belgilab berilgan.
2. O’zbekistonda Prezidentlik saylovlarini o’tkazish tartibi
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   90-moddasiga   muvofiq,
O’zbekiston   Respublikasining   Prezidenti   O’zbekiston   Respublikasining   fuqarolari
tomonidan   umumiy,   teng   va   to’g’ridan-to’g’ri   saylov   huquqi   asosida   yashirin   ovoz
berish   yo’li   bilan   yetti   yil   muddatga   saylanadi.   Prezidentni   saylash   tartibi
“O’zbekiston Respublikasi Prezident saylovi to’g’risida"gi Qonuni bilan belgilangan
(1991-yil 18-noyabrda qabul qilingan).
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   90   –   moddasiga   asosan
Prezident lavozimiga nomzodlarga quyidagi talablar qo’yiladi:
birinchidan, 35 yoshdan kichik bo’lmagan, faqat O’zbekiston Respublikasining
fuqarosi Prezident etib saylanishi mumkin;
ikkinchidan,   O’zbekiston   Respublikasining   Prezidenti   bo’lib,   O’zbekiston
Respublikasining fuqarosigina saylanishi mumkin;
uchinchidan,   Prezidentlikka   nomzodga   O’zbekiston   Respublikasi   hududida
kamida   10   yil   yashagan   O’zbekiston   Respublikasi   fuqarosi   saylanishi   mumkin.   Bu
muddat   -   Prezidentlikka   nomzod   faqat   bilimlar   va   amaliy   tajribaga   ega   bo’libgina
qolmay,   balki   O’zbekistondagi   hayotning   o’ziga   xos   sharoitlarini   tushunish   uchun
ham zarur va yetarlidir;
to’rtinchidan,   davlat   tilini   yaxshi   biladigan   O’zbekiston   Respublikasining
fuqarosi  Prezidentlikka saylanishi  mumkin. Tillardan foydalanishni  tartibga solish –
4 O’zbekistonda konstitutsiyaviy ahamiyatga ega. U yoki bu tilning davlat tili sifatidagi
maqomi   Konstitutsiya   bilan   belgilanadi.   Masalan,   Konstitutsiyaning   4-moddasida
"O’zbekiston   Respublikasining   davlat   tili   o’zbek   tilidir"   –   deb   belgilab   qo’yilgan.
Davlat   hokimiyati   organlari,   rasmiy   ish   yuritish,   sud   ishlarini   olib   borish   majburiy
ravishda   davlat   tilida   olib   boriladi,   normativ-huquqiy   hujjatlar   va   rasmiy   nashrlar
e’lon qilinadi 2
.
O’zbek tili – O’zbekiston Respublikasi aholisining mutlaq ko’pchiligi bo’lmish
o’zbek   xalqining  ona  tilidir.  U  O’zbekiston  birligi   va  yaxlitligi,  jamiyat  jipsligining
muhim omilidir. Aynan shuning uchun Konstitutsiya va O’zbekiston suverenitetining
kafili bo’lmish Prezident o’zbek tilini yaxshi bilishi shart;
beshinchidan,   O’zbekistonda   bir   shaxs   surunkasiga   ikki   muddatdan   ortiq
Prezident bo’lib saylanishi mumkin emas.
Kurs ishi mavzusini o’rganilganlik darajasi:  Xabaringiz bor yangi tahrirdagi
konstitutsiyamiz   qabul   qilinganligiga   ko’p   bo’lmadi.   Shu   nuqtai   nazardan   yangi
konstitutsiyamizning sharhi va unga tegishli adabiyotlar hozircha yetarli emas. Biroq
M.   X.   Baratov,   S.   B.   Boboqulov,   I.   B.   Zokirov,   B.   I.   Ibratov,   O.   Oqyulov,   H.   R.
Rahmonqulov, SH. N. Ro’zinazarov kabi  olimlarimiz tomonida mavzuga doir  qator
uslubiy qo’llanmalar turli yillarda chiqarilgan.
Kurs ishining maqsadi va vazifasi:
-   O’zbekiston   Respublikasining   Prezidentilik   tizimining   nazariy   jihatdan
o rganish.ʻ
- O’zbekiston Respublikasining Prezidentini huquqiy jihatdan tahlil qilish;
-   O’zbekiston   Respublikasining   Prezidentining   o ziga   xos   xususiyatlarini	
ʻ
o rganish;	
ʻ
-   O’zbekiston   Respublikasining   Prezidentligining   eski   va   yangi
konstitutsiyamizda ifodalanishidagi farqlar.
Kurs   ishining   obyekti:   Eski   va   yangi   kostitutsiya,   konstitutsiyaviy
adabiyotlar;
2
  Mirziyoyev   Sh . M . — Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta ' minlash  - yurt   taraqqiyoti   va   xalq   farovonligi   garovi
mavzusidagi   O ' zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   qabul   qilinganining   24   yilligiga   bag ' ishlangan   tantanali
marosimdagi   ma ' ruzasi . -  T .: — O ' zbekiston , 2017.
5 Kurs   ishining   predmeti:   Eski   va   yangi   kostitutsiyadagi   O’zbekiston
Respublikasining Prezidentligini o rganish.ʻ
Kurs   ishining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati.     Kurs   ishida   bayon   etilgan
mulohazalar,   nazariy   xulosalar   va   amaliy   takliflar   xalqaro   munosabatlarda
O’zbekistonning   o’rnini   aniqlash,   uning   ijtimoiy-iqtisodiy,   siyosiy   hayotda   tutgan
mavqyeini   o’rganish   uchun   asos   qilib   olish   mumkin.   O’rganish   natijalari   o’quv
yurtlarida   mavzuga   oid   ma'ruzalarni   o’qitishda   ma'lumot   sifatida   foydalanish
mumkin.
Kurs ishining tuzilishi  va hajmi.   Kurs ishi 2ta bob, xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro yxatidan iborat.	
ʻ
6 I BOB.  Eski Tahrirdagi Konstitutsiyamizda O’zbekiston
Respublikasining Prezidenti
I.I.  Prezidentlikning qonuniy asoslari
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   90-moddasining   2-qismida
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentini   saylashning   asosiy   prinsiplari   aniq   belgilab
qo’yilgan.   Prezidentlik   Respublikalarida   Prezident   mamlakatning   barcha
saylovchilari tomonidan umumxalq saylovlari yo’li bilan saylanadi.
O’zbekistonda   Prezident   saylovlari   umumiy,   teng,   to’g’ridan-to’g’ri   va
yashirin   ovoz   berish   yo’li   bilan   amalga   oshiriladi.   Prezidentning   o’z   lavozimida
bo’lish   muddati   5   yildir.   O’zbekistondagi   1991-   va   2000-yillardagi   Prezident
saylovlari aynan shu yo’l bilan o’tkazildi.
Prezident   saylovlarini   o’tkazish   tartibi   1991-yil   18-noyabrdagi   "O’zbekiston
Respublikasi  Prezidenti saylovlari to’g’risida"gi Qonun bilan belgilab qo’yilgan. Bu
qonunga 2004-yil 2-dekabrdagi Qonunini bilan o’zgartirish kiritilgan.
3. O’zbekiston Respublikasi Prezidentning konstitutsiyaviy-huquqiy maqomi
O’zbekiston   Respublikasining   saylangan   Prezidenti   qasamyod   qabul   qilgan
paytdan   boshlab,   o’z   lavozimini   bajarishga   kirishadi.   Qasamyod   –   tantanali   va’da,
Konstitutsiya va xalqqa xizmat qilish yuzasidan Prezident o’z lavozimiga kirishganda
beradigan   qasamyoddir.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   qasamyodining   matni
Konstitutsiyaning 92-moddasida berilgan:
"O’zbekiston   xalqiga   sadoqat   bilan   xizmat   qilishga,   Respublikaning
Konstitutsiyasi   va   qonunlariga   qat’iy   rioya   etishga,   fuqarolarning   huquq   va
erkinliklariga   kafolat   berishga,   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   zimmasiga
yuklatilgan vazifalarni vijdonan bajarishga tantanali qasamyod qilaman."
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   parlament   deputatlari   oldida   tantanali
ravishda qasamyod qabul qiladi. Qasamyod qabul qilishda Prezidentning qo’l ostida
Konstitutsiya   matni   bo’ladi.   Prezident   O’zbekiston   xalqiga   sadoqat   bilan   xizmat
qilishga,   Respublikaning   Konstitutsiyasi   va   qonunlariga   qat’iy   rioya   etishga,
fuqarolarning   huquq   va   erkinliklariga   kafolat   berishga,   o’z   zimmasiga   yuklatilgan
7 vazifalarni   vijdonan   bajarishga   qasamyod   qiladi.   Prezident   qasamyod   qabul   qilishi
bilan, davlat madhiyasi ijro etiladi.
O’zbekistonda   umumxalq   saylovida   saylangan   Prezident   I.   A.   Karimov
birinchi bo’lib qasamyod qabul qildi. Agar bir shaxs ikkinchi marta Prezident bo’lib
saylansa, qasamyod takroran qabul qilinadi.
Prezidentning   qasamyodi   faqat   rasmiy   tantanali   marosim   sifatidagina   qabul
qilinmaydi. Shuningdek, u yuridik ahamiyatga ham ega.
Prezident qasamyodining yuridik ahamiyati quyidagilardan iborat:
birinchidan, Prezident qasamyod qabul qilishi bilan o’z lavozimiga kirishadi va
o’zining konstitutsiyaviy vakolatlarini bajara boshlaydi. Shu vaqtdan boshlab, oldingi
Prezident o’z vakolatini tugatadi;
ikkinchidan, qasamyodning matni odatda Konstitutsiyada beriladi, xalqqa e’lon
qilinadi va parlament oldida Prezident tomonidan tantanali qabul qilinadi. Qasamyod
matnida   Konstitutsiyaga   sadoqat,   xalq   va   davlatga   xizmat   qilish   bilan   birga,
ko’pincha diniy tusdagi ifodalar bo’ladi yoki qasamyod Qur’onda yoxud Injilda qabul
qilinadi;
uchinchidan,   qasamyodni   buzish   Prezidentni   javobgarlikka   olib   keladi,   bu
uning   o’z   lavozimidan   chetlatilishi   uchun   asos   bo’lishi   mumkin   (bunday   marosim
ko’p mamlakatlarda impichment nomini olgan);
to’rtinchidan,   Prezident   o’ziga   bevosita   berilmagan   vakolatlarga   asoslangan
harakatlarida unga qasamyod yuklagan majburiyatlarini ro’kach qilish imkoniga ega.
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   91-moddasida   Prezident   o’z
lavozimida   ishlayotgan   vaqtda   quyidagi   vazifalarni   birga   olib   bormasligi   nazarda
tutilgan:
birinchidan, boshqa haq to’lanadigan lavozimni egallash;
ikkinchidan,   vakillik   organining   deputati   (parlament,   mahalliy   o’zini   o’zi
boshqarish) bo’lish;
uchinchidan, tadbirkorlik faoliyati bilan shug’ullanish.
O’zbekiston   Respublikasining   Prezidenti   daxlsizlik   huquqiga   ega.
Prezidentning daxlsizligi mutlaq bo’lib, u bajaradigan majburiyatlardan kelib chiqib,
8 Prezidentning   qonunlar   bilan   alohida   muhofaza   etilishini   anglatadi.   Prezident
shaxsining   daxlsizligi   uning   butun   vakolat la ri   davomida   alohida   kafolatlarni
ta’minlanishi bilan bog’liq.
2003-yil   25-aprelda   qabul   qilingan   “   O’zbeksiton   Prezidenti   faoliyatining
asosiy kafolatlari to’g’risida”gi qonun bilan kafolatlanadi 3
.
Prezident shaxsining daxlsizligi unga qarshi jinoyat ishi qo’zg’atilishi mumkin
emasligini   bildiradi.   Prezident   majburiy   ravishda,   masalan,   guvoh   sifatida   sudga
chaqirilishi,   ma’muriy   javobgarlikka   tortilishi   mumkin   emas.   Prezident   hibsga
olinishi,   tintuv   etilishi   va   shaxsiy   ko’zdan   kechirilishi   mumkin   emas.   Shu   ma’noda
Prezidentning shaxsi daxlsizdir.
4. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining konstitutsiyaviy vakolatlari
Prezident   konstitutsiyaviy   vakolatlarining   ko’lami   uning   davlat   va   ijroiya
hokimiyatining boshlig’i ekanligidan kelib chiqadi.
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentiga uning davlat hokimiyati organlari tizimidagi ko’plab vakolatlarni beradi.
Prezident   faqat   O’zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasida   o’rnatilgan
doiralardagina   faoliyat   ko’rsatadi.   Prezidentning   konstitutsiyaviy   vakolatlari   davlat
va jamiyat hayoti faoliyatining eng muhim sohalarini qamrab oladi.
Ko’pgina xorijiy mamlakatlar tajribasida davlat  boshlig’ining konstitutsiyaviy
vakolatlari   tarixiy   rivojlanish   bosqichlarining,   shu   davlatda   istiqomat   qilayotgan
xalqlarning   milliy   kelib   chiqish   xususiyatlari   va   jug’rofiy   joylashuvining   ta’sirida
turli   xil   belgilangan   bo’ladi.   Asosan,   davlat   boshlig’ining   konstitutsiyaviy   vakolat
muddatlari   diqqatga   sazovordir.   Masalan:   AQSH,   Rossiyada   –   4   yil,   Fransiya,
Ukraina, Germaniya, Braziliyada – 5 yil, Meksika, Misrda – 6 yil, Italiya, Isroilda – 7
yil.   Prezident   vakolat   muddatlarining   bunday   tartibda   belgilanganligi   yuqorida
ta’kidlab   o’tganimizdek,   har   bir   millat   va   elatlarning   tarixiy   rivojlanish   bosqichlari
bilan   bog’liqdir.   O’zbekiston   Respublikasida   o’tkazilgan   2002-yil   27-yanvardagi
referendum,   mustaqillikdan   keyingi   davrning   eng   muhim   O’zbekiston   tarixida
3
  Мирзиеgев   Ш.М.   Танқидий   таҳлил   қатъий   тартиб   интизом   ва   шахсий   жавобгарлик   ҳар   бир   раҳбар
фаолиятининг кундалик қоидаси бўлиши керак. – Т.: Ўзбекистон, 2017.
9 munosib   o’rin   egallaydigan   davlat   boshqaruvining   takomillashtirish   rejalarini
belgilab berdi.
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy Majlisining  II-chaqiriq sakkizinchi   sessiyasida
qabul qilingan: O’zbekiston Respublikasining, "Referendum yakunlari hamda davlat
hokimiyati   tashkil   etilishining   asosiy   prinsiplari   to’g’risida"gi   Konstitutsiyaviy
Qonunning   8-moddasida   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   konstitutsiyaviy
vakolat muddati mustahkamlangan: umumiy, teng va to’g’ridan-to’g’ri saylov huquqi
asosida   yashirish   ovoz   berish   yo’li   bilan   saylanadigan   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   konstitutsiyaviy   vakolat   muddati   –   yetti   yil",   deb   belgilanganligi
davlat   boshlig’ining   o’z   xalqi   oldiga   qo’ygan   vazifasini   bajarish   uchun   keng
imkoniyatlar   yaratib   beradi.   Ushbu   norma   2003-yil   24-aprelda   O’zbekiston
Konstitutsiyasiga kiritildi.
Prezidentning   asosiy   vazifasi   –   davlatning   birligini   mamlakat   ichida   va
tashqarisida namoyon qilishdir.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   faoliyatining   quyidagi   yo’nalishlarida
uning konstitutsiyaviy vakolatlari yaqqol namoyon bo’ladi.
1.   Avvalambor,   O’zbekiston   Prezidenti   fuqarolar   huquq   va   erkinliklarining
kafilidir. Bu shuni bildiradiki, O’zbekiston Respublikasi Prezidenti inson huquqlarini
himoya qilish mexanizmining uzluksiz ishlashi uchun shaxsan javobgar, biror sabab
bilan ushbu huquq va erkinliklar amalga oshirilishi buzilgan hollarda tegishli choralar
ko’rishga   majbur.   Inson   huquq   va   erkinliklarini   himoya   qilishning   ta’sirchan
mexanizmini   yaratish,   xalqaro   huquqni   himoya   qiluvchi   tashkilotlar   bilan
hamkorlikni   kengaytirish,   davlat   organlari   xodimlari   va   butun   aholining   inson
huquqlari   masalalari   bo’yicha   madaniyatini   oshirish   maqsadida,   BMTning
demokratiyalash,   inson   huquqlari   va   boshqaruv   tizimini   qo’llab-quvvatlash
borasidagi tavsiyalariga muvofiq, O’zbekiston Prezidenti 1996-yilning 31-oktabridagi
farmoni   bilan   Inson   huquqlari   bo’yicha   O’zbekiston   Respublikasi   Milliy   markazini
tashkil qildi.
Prezident   inson   huquqlari   va   erkinliklarini   himoya   qilishga   qaratilgan   hamda
aholining   alohida   ijtimoiy   himoyaga   muhtoj   guruhlarini,   masalan   pensionerlar,
10 nogironlar   va   davlat   tomonidan   himoyaga   muhtoj   fuqarolarni   muhofaza   qilishga
yo’naltirilgan   qonunlar,   farmonlar   chiqarish   orqali   o’zining   inson   huquq   va
erkinliklarining kafili sifatidagi funksiyasini bajarib kelmoqda.
2. O’zbekiston Respublikasining  Prezidenti Konstitutsiya va qonunlarga rioya
etilishining   kafilidir.   Prezident   o’z   vakolatlarini   amalga   oshira   borib,   barcha   davlat
organlari, mansabdor  shaxslar  va fuqarolarining o’z konstitutsiyaviy majburiyatlarni
zarur darajada bajarishlarini ta’minlaydi. U xatti-harakatlari Konstitutsiya talablariga
javob   bermayotgan   organlar   va   shaxslarga   bevosita   murojaat   qilish   orqali   ham,   shu
sohadagi vakolatli organlar, xususan sudlar vositasida ham bunga erishadi.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Konstitutsiyada   belgilangan   tartibda
O’zbekiston   Respublikasining   suvereniteti,   xavfsizligi   va   hududiy   yaxlitligini
muhofaza   etish   yuzasidan   zarur   chora-tadbirlarni   ko’radi.   Suverenitetni   muhofaza
kilish   davlat   hokimiyati   barcha   tarmoqlarining   faoliyat   ko’rsatishi   orqali
ta’minlanadi. Shuning uchun Prezident maxsus vakolatlarga ega, xususan, favqulodda
vaziyatlar   (real   tashqi   xavf,   ommaviy   tartibsizliklar,   yirik   halokat,   tabiiy   ofat,
epidemiyalar)   yuz   berganda   shaxsan   o’zi   tezkor   qarorlar   qabul   qiladi.   Masalan,   u
fuqarolarning xavfsizligini ta’minlashni ko’zlab, O’zbekiston Respublikasining butun
hududida   yoki   uning   ayrim   joylarida   favqulodda   holat   joriy   etadi,   qabul   qilgan
qarorini uch kun mobaynida Respublika Oliy Majlisining tasdig’iga kiritadi 4
.
3.   Prezident   davlat   boshlig’i   sifatida   xalqaro   munosabatlar   sohasida   muhim
vakolatlarga   ega.   Bunda   u   muhim   vakillik   funksiyasini   bajaradi.   Bu   funksiyani   u
yakka o’zi shaxsan amalga oshiradi.
Prezident   mamlakat   ichida   va   xalqaro   munosabatlarda   O’zbekiston
Respublikasi nomidan ish yuritadi.
4
  Мирзиеgев Ш.М. Бирлашган миллатлар ташкилоти Бош ассамблеясининг 72 сессиясида сўзлаган нутқи. /Халқ
сўзи, -Тошкент: 2017. 20 сентябрь.
11 I.II.  Konstitutsiyada Prezidentlik institutining yoritilishi
Prezident  xalqaro munosabatlarda  O’zbekiston Respublikasining  vakilidir. Bu
yerda Prezident O’zbekiston Respublikasini xalqaro munosabatlari subyekti, suveren
va   mustaqil   mamlakat   sifatida   namoyon   qiladi.   Bu   shuni   anglatadiki,   faqat
Prezidentgina   shartnoma   va   bitimlarga   imzo   chekishi,   muzokaralarda   O’zbekiston
nomidan qatnashishi, Respublikaning xalqaro majburiyatlari bajarilishini ta’minlashi
mumkin.
O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnoma   va   bitimlari   qonun   qabul
qilish   orqali   O’zbekiston   Oliy   Majlis   palatalari   tomonidan   ratifikatsiya   qilinishi
kerak. Xalqaro shartnoma va bitimning ratifikatsiya qilinganligi ratifikatsiya yorlig’i
bilan tasdiqlanadi. Ratifikatsiya yorlig’iga O’zbekiston Respublikasi Prezidenti imzo
chekadi.   Ikki   tomonlama   shartnoma   va   bitimlar   tuzilganda   uning   ishtirokchilari
ratifikatsiya   yorliqlarini   almashadilar.   Ko’p   tomonlama   shartnomalarda   ratifikatsiya
yorlig’i   depozitariy   davlatga   yoki   xalqaro   shartnoma   matnini   saqlovchi   xalqaro
tashkilotga berib qo’yiladi.
Prezidentning   tashqi   siyosat   sohasidagi   muhim   vakolatlari   jumlasiga
qo’yidagilar kiradi:
Akkreditatsiyadan  o’tgan elchilar  va boshqa  diplomatik vakillarga ishonch  va
chaqirib olish yorliqlarini topshirish;
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy  Majlis   Senatiga   O’zbekiston   Respublikasining
chet el davlatlari va xalqaro tashkilotlardagi elchilari va boshqa diplomatik vakillari
nomzodlarini tayinlash va vazifasidan ozod qilish to’g’risida taqdim kiritadi.
Yorliqlar topshirilayotganda, odatda tashqi ishlar vaziri qatnashadi. Diplomatik
vakil   o’zining   nomini,   davlatning   nomini,   davlat   boshlig’ining   nomini   aytadi,
yorliqni   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentiga   topshiradi.   Ko’pincha   yorliqlar
topshirish   uchun   bir   nechta   yangi   elchilar   yig’ilishadi.   Yorliqlar   topshirilgach,
O’zbekiston   Prezidenti   yangi   elchi   bilan   qisqacha   suhbatlashadi.   Prezidentning
ishonch   yorlig’ini   qabul   qilishi   shuni   anglatadiki,   tayinlangan   va   O’zbekiston
Respublikasiga   kelgan   xorijiy   davlat   elchisi   yoki   diplomatik   vakil   yoxud   xalqaro
12 tashkilot vakili akkreditatsiyadan o’tgan, ya’ni rasmiy ravishda mamlakatimizda o’z
majburiyatlarini bajarishga kirishgan deb hisoblanadi.
Xorijiy   davlat   elchisi   yoki   xalqaro   tashkilot   hamda   xorijiy   davlatning
diplomatik   vakili   funksiyasini   bajarishining   to’xtatilishi   Prezidentga   chaqiruv
yorlig’ini topshirish orqali rasmiylashtiriladi.
Chet   el   davlatlarida   O’zbekiston   Respublikasi   diplomatik   vakolatlarining
boshliqlarini tayinlash va chaqirib olishning tartibi "Xorijiy davlatlardagi O’zbekiston
Respublikasi   diplomatik   vakolatxonalarining   boshliqlarini   tayinlash   va   ularni
chaqirib olish to’g’risida" gi 1992-yil 3-iyuldagi qonun bilan belgilanadi. Bu qonun "
Diplomatik   aloqalar   to’g’risida"   gi   1961-yilgi   Vena   konvensiyasi   hamda   boshqa
umume’tirof etgan xalqaro - huquqiy normalar va qoidalarga to’la mos keladi.
Xorijiy davlatdagi O’zbekiston Respublikasining diplomatik vakolatxonasining
boshlig’i   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   taqdimi   bilan   Senat   tomonidan
tayinlanadi.   Diplomatik   vakolatxona   boshlig’i   lavozimiga   nomzodni   Tashqi   ishlar
vazirligi  manfaatdor  organlarning kelishuvini  olgan holda tavsiya etadi. Favqulodda
va muxtor elchi yoki favqulodda va muxtor vakilning belgilangan mamlakatga jo’nab
ketishidan   oldin   Tashqi   ishlar   vazirligi   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   imzo
chekkan va tashqi  ishlar  vazirining imzosi  qo’yilgan, belgilangan davlat  boshlig’iga
berish uchun mo’ljallangan ishonch yorlig’ini tayyorlaydi.
O’zbekiston   Respublikasi   diplomatik   vakolatxonasining   boshlig’ini   chaqirib
olish quyidagi hollarda amalga oshiriladi:
birinchidan, diplomatik vakolatxona boshlig’i almashtirilganda;
ikkinchidan,   diplomatik   vakolatxona   boshlig’i   nomaqbul   shaxs   (person   non
grata) deb e’lon qilinganda;
uchinchidan, davlatlar o’rtasidagi diplomatik munosabatlar uzilganda;
to’rtinchidan, davlatlar o’rtasida urush holati e’lon qilinganda;
beshinchidan, davlat xalqaro huquq subyekti sifatida mavjudligini tugatganda.
4.   Konstitutsiyada   belgilab   qo’yilganidek,   Prezident   mamlakat   ijtimoiy-
iqtisodiy   hayotning,   ichki   va   tashqi   siyosatining   eng   muhim   masalalari   yuzasidan
Oliy   Majlis   palatalariga   har   yili   ma’ruzalar   taqdim   etadi   Uning   ma’ruzasi   normativ
13 hujjat   hisoblanmaydi.   Bu   axborot   siyosiy   tusga   ega   bo’lib,   mamlakatni
rivojlantirishning dasturiy prinsiplari va strategik vazifalarini o’z ichiga oladi.
Ma’ruzada   O’zbekiston   Prezidentining   mamlakat   kelajagini   qanday   tasavvur
qilayotganligi   bayon   etiladi.   Jumladan,   O’zbekiston   Prezidenti   I.   A.   Karimovning
quyidagi   chiqishlarini   ko’rsatib   o’tish   mumkin:   1995-yil   23-fevraldagi   birinchi
chaqiriq   Oliy   Majlis   birinchi   sessiyasidagi   "O’zbekiston   ijtimoiy   -   siyosiy   va
iqtisodiy   rivojlanishining   asosiy   tamoyillari",   1996-yil   29-avgustdagi   milliy
parlamentning   oltinchi   sessiyasidagi,   "Hozirgi   bosqichda   demokratik   islohotlarni
chuqurlashtirishning   eng   muhim   vazifalari",   1999-yil   14-aprelda   o’n   to’rtinchi
sessiyadagi,   "O’zbekiston   XXI   asrga   intilmoqda";   2000-yil   22-yanvarda   ikkinchi
chaqiriq   Oliy   Majlis   birinchi   sessiyasidagi,   "Oliy   maqsadimiz   -   Vatan   ozodligi   va
obodligi,   xalq   erkinligi   va   farovonligi"   ,   2005-yil   28-yanvarda   Oliy   Majlis
Qonunchilik   palatasi   va   Senatning   qo’shma   majlisida   “   Bizning   bosh   maqsadimiz-
jamiyatni   demokratlashtirish   va   yangilash,   mamlakatni   modernizatsiya   va   isloh
etishdir”   mavzusidagi   chiqishlari   davlatning   tashqi   va   ichki   siyosatning   asosiy
yo’nalishlarini   ko’rsatib   o’tildi.   Prezidentning   bu   ma’ruzalarida   mamlakat
taraqqiyotining   strategik   ustuvor   yo’nalishlari   belgilab   berildi.   Hozirgi   kunda
O’zbekiston Respublikasi Prezidenti mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy hayotining, ichki va
tashqi siyosatining eng muhim masalalari yuzasidan Oliy Majlis Qonunchilik palatasi
va Senatining qo’shma majlisida nutq so’zlaydi.
5.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   ijroiya   hokimiyatini   tuzish   bilan
bog’liq vakolatlari  ancha keng bayon qilingan. Bunday vakolatlarning ko’pchiligiga
quyidagi ikkita sabab bor:
birinchidan, Prezident bo’lib saylangan shaxsning dasturi umumxalq saylovlari
orqali   qo’llab   -   quvvatlangani   uchun   u   ijro   hokimiyat   organlarini   tuzishda   ma’lum
vakolatlarga   ega   bo’lishi   kerak.   Chunki   uning   dasturini   bajarish   asosan,   ijro
hokimiyati   organlari   zimmasiga   tushadi,   ularni   tuzishda   Prezidentning   vakolatlari
juda muhim o’rin tutadi;
ikkinchidan, O’zbekiston Respublikasi konstitutsiyaviy tuzumining asoslaridan
biri bo’lmish hokimiyatlarning bo’linishi prinsipi davlat hokimiyatining biror organi
14 faqat   bir   hokimiyat   tarmog’i   tomonidan   tuzilishini   istisno   qiladi.   Shuning   uchun
davlat hokimiyatining markaziy organlarini tuzishga ham Prezident, ham Oliy Majlis
jalb   qilingan.   Bunga   quyidagi   ikki   yo’l   bilan   erishiladi:   Prezident   muayyan
mansabdor   shaxslarni   tayinlaydi,   Oliy   Majlis   esa   ma’qullaydi,   yoxud   Oliy   Majlis
tayinlaydi, nomzodni esa Prezident taklif qiladi.
Ijro hokimiyati organlarini tashkil qilishda Prezidentning vakolatlari juda keng.
Prezidenti   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   palatalari   ko’rib   chiqishi   va
tasdiqlashi   uchun   O’zbekiston   Respublikasi   Bosh   vaziri   nomzodini   taqdim   etadi.
Bosh   vazirning   taqdimiga   binoan   Prezident   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasi   a’zolarini   tasdiqlaydi   va   lavozimlaridan   ozod   qiladi.   Bundan   tashqari
Prezident  ijro etuvchi  hokimiyat  devonini  tuzadi  va unga rahbarlik qiladi. Prezident
vazirliklar, davlat qo’mitalari hamda davlat boshqaruvining boshqa organlarini tuzadi
va tugatadi hamda shu masalalarga doir farmonlarni keyinchalik Oliy Majlis palatalar
tasdig’iga   kiritadi.   Prezident   Bosh   prokurori   va   uning   o’rinbosarlarini   tayinlaydi   va
ularni   lavozimidan   ozod   qiladi,   keyinchilik   bu   masalalarni   Oliy   Majlis   Senatining
tasdig’iga kiritadi. Shuningdek, Prezident  viloyatlar hokimlarini va Toshkent  shahar
hokimini  tayinlaydi  va   lavozimidan  ozod  qiladi,  keyinchalik  bu  masalalarni   tegishli
xalq   deputatlari   Kengashining   tasdig’iga   kiritadi.   Prezident   o’z   qarori   bilan
Konstitutsiyani,   qonunlarni   buzgan   yoki   o’z   sha’ni   va   qadr   -   qimmatiga   dog’
tushiradigan   xatti   -   harakat   sodir   etgan   tuman   va   shahar   hokimlarini   lavozimidan
ozod   etishga   haqli.   O’zbekiston   Respublikasi   Milliy   xavfsizlik   xizmatini   tuzadi.
Milliy   xavfsizlik   xizmati   raisini   tayinlaydi   va   lavozimidan   ozod   etadi,   keyinchalik
shu   masalaga   doir   farmonlarni   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Senati
taqdimiga kiritadi 5
.
6. Sud hokimiyati organlariga kelganda, shuni aytish mumkinki, Prezident Oliy
Majlis Senatiga Konstitutsiyaviy sud raisi va sudyalari, Oliy sud raisi  va sudyalari ,
Oliy   xo’jalik   sud   raisi   va   sudyalari   nomzodlarni   taqdim   etadi.   Ularni   Oliy   Majlis
Senati saylaydi.
5
 Каримов И.А. Асарлар тўплами. Ж. 1-23. Т.: Ўзбекистон. 1996-2016.
15 Shuningdek, Prezident viloyat, tumanlararo, tuman, shahar, harbiy va xo’jalik
sudi   sudyalarini   tayinlaydi   va   lavozimlardan   ozod   qiladi.   Prezidentning   taqdimiga
binoan, Oliy Majlis Senati Markaziy Bank boshqaruvi raisi, Tabiatni muhofaza qilish
davlat qo’mitasi raisini tayinlaydi va lavozimidan ozod etadi.
Faqat ijro hokimiyati organlarini tuzishgina emas, balki ularning faoliyati bilan
bog’liq   sohada   ham   Prezidentga   katta   vakolatlar   berilgan.   Konstitutsiyaga   muvofiq
Prezident   ijro   hokimiyatining   boshlig’i   hisoblanadi.   Bosh   vazir   taqdimiga   binoan
hukumat a’zolarini tasdiqlaydi va ularni lavozimidan ozod etadi.
Agar   respublika   boshqaruv   organlarining,   shuningdek,   hokimlarning   qabul
qilgan hujjatlari  Konstitutsiya  va qonunlarga, O’zbekiston Respublikasining  xalqaro
majburiyatlariga  zid  bo’lsa  yoki  ular   inson  va   fuqarolarning  huquq  va   erkinliklarini
poymol   qilsa,   ushbu   masala   tegishli   sudda   hal   qilinmagunicha   Prezident   bu
hujjatlarni to’xtatish yoki bekor qilishga haqli.
7.   Prezidentning   respublika   davlat   va   boshqaruv   oliy   organlarining   o’zaro
hamkorligini   ta’minlashdagi   vakolatlari   ham   bor.   Buning   uchun   u   Konstitutsiyada
o’rnatilgan, Oliy Majlisga ta’sir o’tkazish (XVIII bob), Vazirlar Mahkamasiga ta’sir
o’tkazish (XX bob) dastaklaridan foydalanishi, ba’zi hollarda sudga murojaat qilishi,
masalani Konstitutsiyaviy sud ko’rib chiqishi uchun taqdim etishi mumkin
Prezident   O’zbekiston   Respublikasi   vazirliklarini,   davlat   qo’mitalarini   hamda
davlat   boshqaruvining   boshqa   organlarini   tuzadi   va   tugatadi,   buni   Oliy   Majlis
palatalarining tasdig’iga kiritadi.
Davlat hokimiyati va boshqaruv organlarining bahamjihat ishlashini ta’minlash
uchun   Prezident   Konstitutsiyada   ko’rsatilgan   boshqa   vositalardan   ham   foydalanish
imkoniga   ega.   Lekin   Prezidentning   davlat   va   ijro   hokimiyati   boshlig’i   sifatidagi
obro’si   hal   qiluvchi   omil   hisoblanadi.   Chunki   u   to’g’ridan   -   to’g’ri   umumiy
saylovlarda xalq topshirgan siyosiy mandatga ega.
8. O’zbekiston Respublikasining Prezidenti qonunlarni imzolaydi.
Prezidentning   imzosi   bo’lmasa,   qonun   kuchga   kirmaydi.   Bu   davlat
boshlig’ining   an’anaviy   funksiyasi   bo’lib,   qonunga   majburiy   kuch   beradi   va   qonun
chiqaruvchilik   jarayonini   yakunlaydi.   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining
16 Senati ma’qullagan qonun imzolanishi  va e’lon qilinishi uchun Prezidentga o’n kun
ichida   yuboriladi.   Prezident   esa   o’ttiz   kun   ichida   qonunni   imzolaydi   hamda
matbuotda e’lon qilinadi
Qonunni   imzolash   rasmiy   akt   emas.   Qonunni   imzolash   uning   xalqqa   e’lon
qilinganligini, ya’ni uni ommaga bildirganligini anglatadi. Bunday rasmiy e’lon qilish
-   Oliy   Majlis   qabul   qilgan   va   Prezident   imzolagan   qonun   matnini   rasmiy   maqom
berilgan matbuot organida nashr etishdir. Qonunlarning va boshqa normativ-huquqiy
hujjatlarning   matbuotda   e’lon   qilinishida   ular   qo’llanilishining   majburiy   shartidir.
Qonun butun O’zbekiston Respublikasi xududida kuchga kiradi.
O’zbekiston   Respublikasining   Prezidenti   qonunga   o’z   e’tirozlarini   ilova   etib,
uni   takroran   muhokama   qilish   va   ovozga   qo’yish   uchun   Oliy   Majlisga   qaytarishga
haqli.   Konstitutsiyaviy   huquqda   bu   "Prezident   vetosi"   nomini   olgan   bo’lib,
boshqaruvning prezidentlik shaklidagi davlatlarga xosdir 6
.
Veto - davlat boshlig’ining parlament qabul qilgan, lekin hali kuchga kirmagan
qonunga   e’tiroz   bildirish   huquqidir.   O’zbekiston   Konstitutsiyasida   "Veto"   atamasi
ishlatilmagan.   O’zbekiston   Konstitutsiyasida   Prezidentning   asoslangan   e’tirozini
bildirib,   qonunni   takroran   muhokama   qilish   va   ovozga   quyish   uchun   Oliy   Majlisga
qaytarish huquqi haqida gapiriladi.
Qaytarish uchun asoslar ro’yxati Konstitutsiyada ko’rsatilmagan, lekin qonunni
qaytarar ekan, Prezident bunday qarorning sababini asoslab beradi. Bunda Prezident
umuman   qonunga   va   e’lon   qiladi   yoki   uning   biror   qoidasiga   e’tiroz   bildirishi
mumkin.
Agar   Prezident   tomonidan   qaytarilgan   qonunni   Oliy   Majlis   Qonunchilik
palatasi   va   Senati   a’zolarining   umumiy   sonining   uchdan   ikki   qismidan   iborat
ko’pchilik ovozi ma’qullasa, qonun o’n to’rt kun ichida Prezident imzolashi va e’lon
qilishi kerak bo’ladi.
9.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   favqulodda   holat   masalasidagi
vakolatlari Konstitutsiya 93-moddasining 19-bandida aniq ifodalangan.
6
  Каримов   И.А.   Мамлакатимизда   демократик   ислоҳотларни   янада   чуқурлаштириш   ва   фуқаролик   жамиятини
ривожлантириш концепцияси. – Т.: Ўзбекистон, 12 ноябрь 2010.
17 Faqat   Prezidentgina   butun   respublika   hududida   yoki   uning   ayrim   joylarida
favqulodda holat joriy etishga haqli. U qabul qilgan qarorini uch kun mobaynida Oliy
Majlisning   palatalari   tasdig’iga   kiritadi.   Lekin   Prezident   bunday   qarorni   qabul
qilishda erkin emas, chunki favqulodda holat faqat qonunda belgilangan hollarda va
tartibdagina   joriy   etiladi.   Prezident   bu   haqda   qabul   qilgan   qarorini   uch   kun   ichida
Oliy Majlis palatalarining tasdig’iga kiritadi.
10. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining harbiy sohadagi vakolatlari ancha
keng. U respublika Qurolli Kuchlarining Oliy Bosh qo’mondoni hisoblanadi, Qurolli
Kuchlarning Oliy qo’mondonlarini tayinlaydi  va vazifasidan ozod qiladi, Xavfsizlik
Kengashini tuzadi va unga rahbarlik qiladi, oliy harbiy unvonlarni beradi.
Prezidentning Oliy Bosh qo’mondon ekanligi Mudofaa vazirligiga har qanday
buyruqlar   berishiga   imkon   tug’diradi.   Mudofaa   vaziri   amalda   bevosita   Prezident
rahbarligida   ishlaydi.   Urush   yoki   agressiya   holatida   Prezident   har   qanday   vaqtda
Qurolli kuchlarga boshchilik qilishni o’z qo’liga olishi mumkin.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   tajovuzdan,   bir   -   birini   mudofaa   qilish
yuzasidan   tuzilgan   shartnoma   majburiyatlarini   bajarish   zaruriyati   tug’ilganda   urush
holati e’lon qilishga haqli, u bu qarorini uch kun mobaynida mamlakat Oliy Majlisi
palatalarinig tasdig’iga kiritadi.
11.   Davlat   boshlig’i   sifatida   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
vakolatlari   jumlasiga   fuqarolik,   siyosiy   boshpana   berish,   O’zbekiston
Respublikasining   davlat   mukofotlari   bilan   taqdirlash,   amnistiya   to’g’risidagi
hujjatlarni qabul qilish haqida Oliy Majlis Senatiga taqdimnoma kiritish va avf etish
kabi masalalarni hal qilish kiritilgan.
O’zbekistonda yagona fuqarolik o’rnatilgan bo’lib, unga qanday asoslarda ega
bo’lishidan   qat’iy   nazar   barcha   uchun   tengdir   (Konstitutsiyaning   21-moddasi).
Fuqarolikka   ega   bo’lish   va   uni   yo’qotishning   asos   va   tartiblari   O’zbekiston
Respublikasining "Fuqarolik to’g’risida" gi qonuni bilan belgilanadi. Qonunning 30-
moddasida Prezidentning fuqarolik masalalari bo’yicha vakolatlari belgilangan.
Prezident bu masala bo’yicha quyidagi qarorlarni qabul qiladi:
18 birinchidan,   O’zbekiston   Respublikasi   hududida   doimiy   yashab   kelayotgan
chet   el   fuqarolari   va   fuqaroligi   bo’lmagan   shaxslarni   O’zbekiston   Respublikasining
fuqaroligiga qabul qilish;
ikkinchidan,   xorijda   yashayotgan   tegishli   iltimosnoma   bilan   O’zbekiston
Respublikasi  Prezidentiga murojaat qilgan xorijiy fuqarolar va fuqaroligi bo’lmagan
shaxslarni O’zbekiston Respublikasi fuqaroligiga qabul qilish;
uchinchidan, O’zbekiston Respublikasining fuqaroligiga tiklash to’g’risida;
to’rtinchidan,   O’zbekiston   Respublikasining   fuqaroligidan   chiqarish
to’g’risida;
beshinchidan,   O’zbekiston   Respublikasining   fuqaroligini   yo’qotganlik
to’g’risida.
Yuqorida   aytilgan   masalalarni   dastlabki   ko’rib   chiqish   uchun   O’zbekiston
Respublikasi Prezidenti huzurida fuqarolik masalalari bo’yicha komissiya tuzilgan. U
har bir ariza yoki iltimosnomaning Prezident ko’rib chiqishiga tayyorlaydi.
O’zbekiston  Respublikasining   fuqaroligini   qabul   qilish   va  undan  chiqishining
batafsil tartibi (zarur hujjatlari, ular qayerga yuborilishi kerak va h.k.). "O’zbekiston
Respublikasining   fuqaroligi   bilan   bog’liq   masalalarni   ko’rib   chiqishning   tartibi
to’g’risidagi   qoidalar"   bilan   tartibga   solinadi.   U   1992-yil   22-noyabrda   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   farmoni   bilan   tasdiqlangan.   O’zbekiston
Respublikasining fuqaroligi masalalari bo’yicha Prezident farmon chiqaradi 7
.
Siyosiy boshpana – o’z mamlakatida siyosiy vajlarga ko’ra ta’qib qilinayotgan
xorijiy shaxsga, fuqaroligi bo’lmagan shaxsga boshqa mamlakatda yashash huquqini
berishdir.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   tomonidan   xorijiy   shaxsga   yoki
fuqaroligi bo’lmagan shaxsga siyosiy boshpana berilishi shuni anglatadiki, bu odam
O’zbekistonga   kelishi   mumkin   va   jinoyatchi   sifatida   boshqa   davlatga   berilmaydi.
Odatda siyosiy boshpana siyosiy faoliyati, ilmiy va madaniy vajlar uchun, milliy va
diniy vajlar tufayli ta’qib qilinayotgan shaxslarga beriladi. Siyosiy boshpana huquqi
1948   yilgi   Inson   huquqlari   umumjahon   deklaratsiyasi   (14-modda)   va   BMT   Bosh
Assambleyasining   1967-yil   14-dekabrdagi   rezolyutsiyasi   bilan   qabul   qilingan
7
 Баратов М.Х. Давлат – фуқаролик ҳуқуқининг субъекти сифатида. –Тошкент: ТДЮИ, 2005.
19 hududiy   boshpana   to’g’risidagi   deklaratsiyada   nazarda   tutilgan,   lekin   rezolyutsiya
faqat tavsiya xususiyatiga ega. Siyosiy boshpana olish uchun zarur bo’lgan shartlarni
belgilash   –   boshpana   berayotgan   davlatning   suveren   huquqidir.   Faqat   O’zbekiston
Respublikasinitng Prezidentigina siyosiy boshpana berish to’g’risidagi qarorni qabul
qilishga vakolatlidir.
12. Davlat mukofotlari va faxriy unvonlar – davlatning iqtisod, fan, madaniyat,
san’at,   Vatanni   himoya   qilish   va   ijtimoiy   hayotning   boshqa   sohalaridagi   yuksak
xizmatlari uchun fuqarolarni rag’batlantirishning oliy shaklidir.
Konstitutsiyaga   muvofiq   davlat   mukofotlari   (ordenlar,   medallar,   yorliqlar)
bilan   taqdirlash   O’zbekiston   Respublikasining   Prezidenti   tomonidan   amalga
oshiriladi.   U   oliy   harbiy   unvonlarni   (masalan,   armiya   generali),   oliy   malakaviy
unvonlarni (masalan, diplomatik daraja), oliy maxsus unvonlarni (masalan, amaldagi
davlat adliya maslahatchisining  toifa darajasini) beradi. Fan va texnika, adabiyot  va
san’at   sohasidagi   davlat   mukofotlari   bo’yicha   komissiyaning   qarori   Prezident
farmonlari   bilan   tasdiqlanadi.   Faqat   O’zbekiston   Respublikasining   fuqarolarigina
emas,   balki   xorijiy   fuqarolar   hamda   fuqaroligi   bo’lmagan   shaxslar   ham   davlat
mukofotlari   va   faxrli   unvonlar   bilan   mukofotlanishi   mumkin.   Masalan,   1996-yil
aprelda   fransuz   olimi,   professor   L.   Keren   Amir   Temur   merosini   o’rganishga
qo’shgan katta hissasi uchun "Shuhrat" medali bilan mukofotlandi.
Mukofotlangan  shaxs  qasddan  jinoyat   sodir   etganda  sudning   taqdimnomasiga
binoan   faqat   Prezident   tomonidan   davlat   mukofotlaridan   mahrum   qilinishi   mumkin
(Prezidentning maxsus farmoni chiqariladi).
13.   Amnistiya   to’g’risidagi   hujjatlarni   qabul   qilish   haqida   Oliy   Majlisning
Senatiga   taqdimnoma   kiritadi   va   O’zbekiston   Respublikasining   sudlari   tomonidan
hukm qilingan shaxslarni avf etadi. Amnistiya – jinoyat sodir etgan shaxslarni jinoiy
javobgarlikdan   to’la   yoxud   qisman   ozod   qilish   yoki   ilgari   sud   tayinlagan   jazoni
o’tagan shaxslarning sudlanganligini olib tashlashdir. Amnistiya e’lon qilinishi bilan
jazoni   o’tayotgan   shaxslar   uni   o’tashdan   ozod   qilinadilar   yoki   jazo   muddati
qisqartiriladi.   Agar   ayblanuvchi   ishning   amnistiya   bo’yicha   to’xtatilishiga   e’tiroz
20 bildirsa, ushbu ish tergovi va sud yurituvida davom etadi. Sud ayblanuvchini aybdor
deb topsa, shu amnistiya aktida ko’rsatilgan asoslarga ko’ra to’xtatiladi.
O’zbekiston Respublikasining Prezidenti O’zbekiston sudlari tomonidan hukm
qilingan   fuqarolarni   afv   etadi.   Afv   etish   to’g’risidagi   qarorni   qabul   qilar   ekan,
Prezident   inson   huquqlari   va   erkinliklarining   kafolati   sifatida   maydonga   chiqadi.
Chunki   mahkumning   O’zbekiston   Prezidentiga   murojaat   qilishi   –   jinoiy   jazo
chorasini qaydaydir darajasida bo’lsada o’zgartirishning so’nggi imkoniyatidir.
Amnistiyadan   farqli   ravishda   afv   –   individual   akt,   ya’ni   muayyan   shaxs   yoki
shaxslar guruhiga taalluqli hujjatdir. Afv hukm qonuniy kuchga kirgan jinoyati uchun
sudlangan   shaxsni   jazodan   ozod   qilish   yoki   jazoni   yumshatishdir.   Afv   etish
reabilitatsiyadan   farq   qiladi.   Reabilitatsiya   (oqlash)   ham   individual   akt,   lekin   u
oqlangan shaxs noqonuniy hukm qilinganini bildiradi. Afv esa hukmning to’g’riligini
tasdiqlaydi,   lekin   mahkumning   holatini   yengillashtiradi   (jazo   chorasini   o’zgartirish,
jazoni o’tashdan ozod qilish).
O’zbekiston   Respublikasining   Prezidenti   o’z   vakolatlarini   bajarishni   davlat
idoralariga yoki mansabdor shaxslarga topshirishga haqli emas.
14. Konstitutsiyaning   95-moddasi  ko’p mamlakatlarda  mavjud bo’lgan davlat
boshlig’ining   parlamentni   tarqatib   yuborish   institutiga   bag’ishlangan.   Parlamentni
tarqatib   yuborish   -   uning   vakolatlari   tugaguncha,   yangi   saylovlar   belgilangunicha
parlament   faoliyatining   to’xtatilishidir.   Parlamentni   tarkatib   yuborish
hokimiyatlarning   bo’linishi   prinsipini   amalga   oshiradigan   muvozanatlar   va
ziddiyatlar tizimining muhim elementidir.
Parlamentni  tarqatib yuborish, qoida tariqasida, Konstitutsiya  amalga  oshirish
mumkin yoki qonunlar asosida ko’rsatilgan.
Prezident   Oliy   Majlis   Qonunchilik   palatasi   yoki   Senati   faqat   Konstitutsiyada
aniq belgilangan hollardagina tarqatishi mumkin:
birinchidan,   Oliy   Majlisning   Oliy   Majlis   Qonunchilik   palatasi   yoki   Senatini
tarkibida   uning   normal   faoliyatini   tahdidga   soladigan,   hal   qilib   bo’lmaydigan
ixtiloflar yuz berganda;
21 ikkinchidan, Oliy Majlis palatalari bir necha marta Konstitutsiyaga zid qarorlar
qabul qilganda;
uchinchidan,   Qonunchilik   palatasi   bilan   Senat   o’rtasida   Oliy   Majlisning
normal faoliyatiga tahdid soluvchi hal qilib bo’lmaydigan ixtiloflar yuz berganda;
To’rtinchidan, tarqatib yuborishga Konstitutsiyaviy sudning roziligi bo’lganda.
Demokratik   tuzumdagi   parlamentni   tarqatib   yuborish   instituti   uchun   ikki
tomonlama bir xil yuridik aloqa xosdir: parlament tarkibi faoliyatining to’xtatilishi va
yangi   saylovlarning   belgilanishi.   O’zbekiston   Konstitutsiyasining   95   -   moddasida
Oliy   Majlis   Qonunchilik   palatasi,   Senatini   tarqatilgan   taqdirda   yangi   saylov   uch   oy
mobaynida, o’tkazilishi ko’rsatilgan 8
.
Shu bilan birga, Konstitutsiyaning 95-moddasining 3-qismida Oliy Majlisning
Qonunchilik   palatasi   va   Senatini   tarqatib   yuborilishini   cheklovchi   qoida   belgilab
qo’yilgan.   Masalan,   butun   O’zbekiston   hududida   favqulodda   holat   joriy   qilingan
bo’lsa,   Oliy   Majlis   Qonunchilik   palatasi   va   Senatini   tarqatilishi   mumkin   emas.
Bunday, alohida favqulodda vaziyatda davlat amaldagi parlamentsiz qolishi mumkin
emas.
Shunday   qilib,   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Oliy   Majlisi
palatalarini tarqatib yuborish huquqi mutloq emas, chunki bu huquq Konstitutsiyada
qat’iy belgilangan vaziyatlar bilan chegaralangan.
5   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   qabul   qiladigan   normativ-huquqiy
hujjatlar
Konstitutsiyaning 94-moddasiga muvofiq O’zbekiston Respublikasi Prezidenti
Konstitutsiyaga   va   qonunlarga   asoslanib   hamda   ularni   ijro   etish   yuzasidan
mamlakatning   butun   hududida   majburiy   kuchga   ega   bo’lgan   farmonlar   qarorlar   va
farmoyishlar chiqaradi.
O’zbekiston   Respublikasining   Prezidenti   o’z   vazifalari   va   konstitutsiyaviy
vakolatlarining   amalga   oshirish   maqsadida   ko’p   qirrali   huquq   ijodkorligi   faoliyatini
yuritadi.
8
  Зокиров   И.Б.   Ўзбекистон   ССРнинг   гражданлик   ҳуқуқи.   1-қисм.   (А.А.Аъзамхўжаев   ва   Ф.Х.Сайфуллаевлар
таҳрири остида).  2-нашр. – Тошкент: Ўқитувчи,. 1988.
22 Prezident   butun   O’zbekiston   hududida   bevosita   amal   qiladigan,   majburiy
kuchga ega bo’lgan uch xil normativ-huquqiy hujjat:
farmonlar;
qarorlar;
farmoyishlar chiqaradi.
Farmon – aniq bo’lmagan jismoniy va yuridik shaxslarga taalluqli bo’lib, uzoq
muddatga   amal   qiladi.   Farmon   –   normativ-huquqiy   hujjat.   U   huquqni   qo’llash
xususiyatiga   ham   ega   bo’lishi   mumkin   va   demakki,   normativ   mazmunga   ega
bo’lmasligi ham mumkin. Normativ mazmundagi farmonlar nashr etiladi, masalan u
yoki bu shaxsni biror lavozimga tayinlash to’g’risida.
Farmoyish – individual tashkiliy xususiyatdagi hujjatdir.
Prezident   chiqaradigan   hujjatlar   uning   o’zi   tomonidan   mustaqil   chiqariladi.
Prezident   chiqaradigan   farmonlar,   qarorlar   va   farmoyishlar   Konstitutsiya   va
qonunlarga   zid   bo’lmasligi   shart.   Chunki   ular   Konstitutsiya   va   qonunlar   asosida,
ularni   bajarish   maqsadida   chiqariladi.   Prezident   chiqargan   normativ   hujjatlarining
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasiga   muvofiqligi   to’g’risidagi   masala,
zaruriyat tug’ilganda, O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyaviy sudi tomonidan
hal   qilinadi   (Konstitutsiyaning   109-moddasi).   Ko’rib   chiqish   natijalari   bo’yicha
Konstitutsiyaviy sud butun hujjat yoki uning ayrim qoidalari konstitutsiyaviy yoxud
g’ayri   konstitutsiyaviy   ekanligi   haqida   qaror   qabul   qilishi   mumkin.   Shu   tariqa
Prezident aktlarining konstitutsiyaviy bo’lishi kafolati ta’minlangan.
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining farmonlari, qarorlari va farmoyishlari
qonun   osti   hujjatlari   deb   atalmaydi.   Lekin   ular   Konstitutsiya   va   mamlakat
qonunlariga   zid   bo’lmasligi   shart   (16-modda).   Lekin   "Konstitutsiya   va   qonunlarga
asoslanib   hamda   ularni   ijro  etish   yuzasidan"   deyilgan  konstitutsiyaviy   bayon  qilish,
shuningdek,   faqat   qonun   tomonidan   tartibga   solinadigan   masalalar   ro’yxatining
Konstitutsiyada   mavjud   emasligi   –   Prezidentning   huquq   ijodkorligi   faoliyatini   keng
talqin   qilishga   imkon   beradi.   Biror   masalani   qonun   bilan   tartibga   solish   mavjud
bo’lmagan   hollarda,   Prezident   oldindan   ushbu   masala   yuzasidan   normativ   farmon
chiqarishi mumkin.
23 O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   normativ-huquqiy   hujjatlari
"O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   xabarnomasi"   va   shuningdek,   respublika
gazetalarida rasman e’lon qilinadi.
24 II BOB. Yangi Konstitutsiyada O’zbekiston Respublikasi  Prezidenti
II.I.  O’zbekiston Respublikasi Prezidentining yangi konstitutsiyada
iflodlangan vakolatlar
89-modda.
O’zbekiston   Respublikasining   Prezidenti   davlat   boshlig’idir   va   davlat
hokimiyati   organlarining   kelishilgan   holda   faoliyat   yuritishini   hamda   hamkorligini
ta’minlaydi.
93-modda.
O’zbekiston Respublikasining Prezidenti:
1)   fuqarolarning   huquqlari   va   erkinliklariga,   O’zbekiston   Respublikasining
Konstitutsiyasi va qonunlariga rioya etilishining kafilidir;
2)   O’zbekiston   Respublikasining   suvereniteti,   xavfsizligi   va   hududiy
yaxlitligini muhofaza etish, milliy-davlat tuzilishi masalalariga doir qarorlarni amalga
oshirish yuzasidan zarur chora-tadbirlar ko’radi;
3) mamlakat  ichkarisida va xalqaro munosabatlarda O’zbekiston Respublikasi
nomidan ish ko’radi;
4) muzokaralar olib boradi hamda O’zbekiston Respublikasining shartnoma va
bitimlarini   imzolaydi,   respublika   tomonidan   tuzilgan   shartnomalarga,   bitimlarga   va
uning qabul qilingan majburiyatlariga rioya etilishini ta’minlaydi;
5)   o’z   huzurida   akkreditatsiyadan   o’tgan   diplomatik   hamda   boshqa
vakillarning ishonch va chaqiruv yorliqlarini qabul qiladi;
6)   O’zbekiston   Respublikasining   chet   davlatlardagi   diplomatik   va   boshqa
vakillarini   tayinlash   uchun   nomzodlarni   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining
Senatiga taqdim etadi;
7) O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga mamlakat ichki va tashqi siyosatini
amalga oshirishning eng muhim masalalari yuzasidan murojaat qilish huquqiga ega;
8) respublika oliy hokimiyat va boshqaruv organlarining bahamjihat ishlashini
ta’minlaydi;   vazirliklar,   davlat   qo’mitalari   hamda   davlat   boshqaruvining   boshqa
organlarini   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   taqdimiga   binoan
25 tuzadi   va   tugatadi,   shu   masalalarga   doir   farmonlarni   keyinchalik   O’zbekiston
Respublikasi Oliy Majlisining palatalari tasdig’iga kiritadi;
9)   Senat  Raisi   lavozimiga  saylash  uchun  nomzodni  O’zbekiston  Respublikasi
Oliy Majlisining Senatiga taqdim etadi;
10)   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   palatalari   ko’rib   chiqishi   va
tasdiqlashi   uchun   O’zbekiston   Respublikasi   Bosh   vaziri   nomzodini   taqdim   etadi
hamda   uni   iste’foga   chiqqanda,   Bosh   vazirga   nisbatan   bildirilgan   ishonchsizlik
votumi   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   palatalari   tomonidan   qabul
qilinganda yoxud qonunda nazarda tutilgan boshqa hollarda lavozimidan ozod qiladi;
11)  O’zbekiston   Respublikasi  Bosh  vazirining  O’zbekiston  Respublikasi   Oliy
Majlisining Qonunchilik palatasi  ma’qullaganidan keyin kiritilgan taqdimiga binoan
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   a’zolarini   tasdiqlaydi   va
lavozimlaridan ozod qiladi;
12)   O’zbekiston   Respublikasi   Bosh   prokurori   va   Hisob   palatasi   raisini
tayinlaydi va ularni lavozimidan ozod qiladi, keyinchalik bu masalalarni O’zbekiston
Respublikasi Oliy Majlisining Senati tasdig’iga kiritadi;
13)   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Senatiga   O’zbekiston
Respublikasi  Konstitutsiyaviy sudi, O’zbekiston Respublikasi  Oliy sudi  tarkiblariga,
shuningdek O’zbekiston  Respublikasi  Sudyalar  oliy kengashining raisi, O’zbekiston
Respublikasi Markaziy banki Boshqaruvining raisi lavozimlariga nomzodlarni taqdim
etadi;
14)   O’zbekiston   Respublikasi   Sudyalar   oliy   kengashining   taqdimiga   binoan
viloyatlar   va   Toshkent   shahar   sudlari   raislari   va   rais   o’rinbosarlarini,   O’zbekiston
Respublikasi Harbiy sudi raisini tayinlaydi va lavozimlaridan ozod etadi; O’zbekiston
Respublikasi Sudyalar oliy kengashining a’zolarini qonunga muvofiq tasdiqlaydi;
15)   O’zbekiston   Respublikasi   Bosh   vazirining   taqdimiga   binoan   viloyatlar
hokimlarini   hamda   Toshkent   shahar   hokimini   qonunga   muvofiq   tayinlaydi   hamda
lavozimidan ozod etadi. Konstitutsiyani, qonunlarni buzgan yoki o’z sha’ni va qadr-
qimmatiga   dog’   tushiradigan   xatti-harakat   sodir   etgan   tuman   va   shahar   hokimlarini
Prezident o’z qarori bilan lavozimidan ozod etishga haqli;
26 16)   respublika   davlat   boshqaruvi   organlarining   va   hokimlarning   qabul   qilgan
hujjatlarini   ular   qonunchilik   normalariga   nomuvofiq   bo’lgan   hollarda   to’xtatadi,
bekor   qiladi;   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   majlislarida   raislik
qilishga haqli;
17)   O’zbekiston   Respublikasining   qonunlarini   imzolaydi   va   e’lon   qiladi;
qonunga o’z e’tirozlarini ilova etib, uni takroran muhokama qilish va ovozga qo’yish
uchun O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga qaytarishga haqli;
18)   O’zbekiston   Respublikasiga   hujum   qilinganda   yoki   tajovuzdan   bir-birini
mudofaa   qilish   yuzasidan   tuzilgan   shartnoma   majburiyatlarini   bajarish   zaruriyati
tug’ilganda   urush   holati   e’lon   qiladi   va   qabul   qilgan   qarorini   uch   kun   ichida
O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining tasdig’iga kiritadi;
19)   favqulodda   vaziyatlar   (real   tashqi   xavf,   ommaviy   tartibsizliklar,   yirik
halokat,   tabiiy   ofat,   epidemiyalar)   yuz   bergan   taqdirda   fuqarolarning   xavfsizligini
ta’minlashni   ko’zlab,   O’zbekiston   Respublikasining   butun   hududida   yoki   uning
ayrim joylarida favqulodda holat joriy etadi va qabul qilgan qarorini uch kun ichida
O’zbekiston  Respublikasi  Oliy Majlisining palatalari  tasdig’iga kiritadi. Favqulodda
holat joriy etish shartlari va tartibi qonun bilan belgilanadi;
20)   O’zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlarining   Oliy   Bosh   qo’mondoni
hisoblanadi,   Qurolli   Kuchlarning   oliy   qo’mondonlarini   tayinlaydi   va   vazifasidan
ozod qiladi, oliy harbiy unvonlar beradi;
21)   O’zbekiston   Respublikasining   ordenlari,   medallari   va   yorlig’i   bilan
mukofotlaydi, O’zbekiston Respublikasining malakaviy va faxriy unvonlarini beradi;
22)   O’zbekiston   Respublikasining   fuqaroligiga   va   siyosiy   boshpana   berishga
oid masalalarni hal etadi;
23)   amnistiya   to’g’risidagi   hujjatlarni   qabul   qilish   haqida   O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisining   Senatiga   taqdimnoma   kiritadi   va   O’zbekiston
Respublikasining sudlari tomonidan hukm qilingan shaxslarni afv etadi;
24)   Davlat   xavfsizlik   xizmati   raisini   tayinlaydi   va   lavozimidan   ozod   etadi,
keyinchalik   shu   masalalarga   doir   farmonlarni   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy
Majlisining Senati tasdig’iga kiritadi;
27 25) ushbu Konstitutsiya va O’zbekiston Respublikasining qonunlarida nazarda
tutilgan boshqa vakolatlarni amalga oshiradi.
Prezident   o’z   vakolatlarini   bajarishni   davlat   idoralariga   yoki   mansabdor
shaxslarga topshirishga haqli emas.
28 II.II.   Yangilangan prezidentlik instituti
90-modda.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   lavozimiga   o’ttiz   besh   yoshdan   kichik
bo’lmagan,   davlat   tilini   yaxshi   biladigan,   bevosita   saylovgacha   kamida   10   yil
O’zbekiston   hududida   muqim   yashayotgan   O’zbekiston   Respublikasi   fuqarosi
saylanishi   mumkin.   Ayni   bir   shaxs   surunkasiga   ikki   muddatdan   ortiq   O’zbekiston
Respublikasining Prezidenti bo’lishi mumkin emas.
O’zbekiston   Respublikasining   Prezidenti   O’zbekiston   Respublikasining
fuqarolari   tomonidan   umumiy,   teng   va   to’g’ridan   to’g’ri   saylov   huquqi   asosida
yashirin   ovoz   berish   yo’li   bilan   besh   yil   muddatga   saylanadi.   Prezidentni   saylash
tartibi O’zbekiston Respublikasining qonuni bilan belgilanadi.
91-modda.
Prezident   o’z   vazifasini   bajarib   turgan   davrda   boshqa   haq   to’lanadigan
lavozimni egallashi, vakillik organining deputati bo’lishi, tadbirkorlik faoliyati bilan
shug’ullanishi mumkin emas.
Prezidentning shaxsi daxlsizdir va qonun bilan muhofaza etiladi.
92-modda.
Prezident   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   yig’ilishida   quyidagi
qasamyodni qabul qilgan paytdan boshlab o’z lavozimiga kirishgan hisoblanadi:
“O’zbekiston   xalqiga   sadoqat   bilan   xizmat   qilishga,   respublikaning
Konstitutsiyasi   va   qonunlariga   qat’iy   rioya   etishga,   fuqarolarning   huquqlari   va
erkinliklariga   kafolat   berishga,   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   zimmasiga
yuklatilgan vazifalarni vijdonan bajarishga tantanali qasamyod qilaman”.
94-modda.
O’zbekiston   Respublikasining   Prezidenti   Konstitutsiyaga   va   qonunlarga
asoslanib hamda ularni ijro etish yuzasidan respublikaning butun hududida majburiy
kuchga ega bo’lgan farmonlar, qarorlar va farmoyishlar chiqaradi.
95-modda.
29 Qonunchilik   palatasi   yoki   Senat   tarkibida   ularning   normal   faoliyatiga   tahdid
soluvchi   hal   qilib   bo’lmaydigan   ixtiloflar   yuz   berganda   yoxud   ular   bir   necha   marta
O’zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasiga   zid   qarorlar   qabul   qilgan   taqdirda,
shuningdek Qonunchilik palatasi bilan Senat o’rtasida O’zbekiston Respublikasi Oliy
Majlisining   normal   faoliyatiga  tahdid   soluvchi   hal   qilib   bo’lmaydigan   ixtiloflar   yuz
berganda   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   O’zbekiston   Respublikasi
Konstitutsiyaviy   sudi   bilan   bamaslahat   qabul   qilgan   qarori   asosida   O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisining   Qonunchilik   palatasi,   Senati   tarqatib   yuborilishi
mumkin.
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Qonunchilik   palatasi,   Senati
tarqatib yuborilgan taqdirda yangi saylov uch oy mobaynida o’tkaziladi.
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Qonunchilik   palatasi   va   Senati
favqulodda holat joriy etilgan davrda tarqatib yuborilishi mumkin emas.
96-modda.
O’zbekiston   Respublikasining   amaldagi   Prezidenti   o’z   vazifalarini   bajara
olmaydigan   holatlarda   uning   vazifa   va   vakolatlari   vaqtincha   O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisi   Senati   Raisining   zimmasiga   yuklatiladi,   bunda   uch   oy
muddat   ichida,   qonunga   to’liq   muvofiq   holda   mamlakat   Prezidenti   saylovi
o’tkaziladi.
97-modda.
Vakolati   tugashi   munosabati   bilan   iste’foga   chiqqan   Prezident   umrbod   Senat
a’zosi lavozimini egallaydi.
30 Xulosa
Xulosa   shuki,   yangilangan   konstitutsiyaviy   qonun   loyihasida   inson   huquq   va
erkinliklarini   ta minlash   davlatning   oliy   majburiyati   etib   belgilanmoqda.   Inson   vaʼ
davlat   organlari   o rtasida   yuzaga   keladigan   noaniqliklar   inson   foydasiga   talqin	
ʻ
qilinishi,   huquqiy   ta sir   choralari   qonuniy   maqsadga   erishish   uchun   munosib   va	
ʼ
yetarli   bo lishi   kerakligi   qayd   etilgan.   Albatta,   ushbu   qoidalar   inson   huquqlari	
ʻ
ustuvorligini  ta minlash  bilan bir qatorda, davlat  idoralarining o z vazifalarini  inson	
ʼ ʻ
huquqlariga rioya qilgan holda amalga oshirishda mas uliyatini oshiradi.	
ʼ
Yangilangan Konstitutsiyaga  ko ra,  O zbekistonning  ijtimoiy davlat  sifatidagi	
ʻ ʻ
maqomi   va   mas uliyati   kuchaytirilmoqda.   Ijtimoiy   davlat   o zi   nima?   O zbekiston	
ʼ ʻ ʻ
ijtimoiy   davlat   bo lish   vazifasini   uddalay   oladimi?   Agar   e tibor   beradigan   bo lsak,
ʻ ʼ ʻ
dunyodagi   eng   farovon   davlatlar   va   insonlar   eng   baxtli   yashayotgan   davlatlar   bu   –
ijtimoiy   himoyasi   kuchli   bo lgan   davlatlardir.   Misol   uchun,   G arbiy   Yevropadagi	
ʻ ʻ
aksariyat   davlatlar   o zlarini   ijtimoiy   davlat   deb   hisoblaydi.   Germaniya,   Fransiya,	
ʻ
Gollandiya yoki Kanada kabi shunday juda ko p mamlakatlar borki, ularda insonlarni	
ʻ
ijtimoiy  himoya qilish  davlatning  birlamchi   fundamental  vazifalaridan biri  sanaladi.
Boy va farovon bo lgan davlatlar dunyoda kam mas, albatta. Lekin ijtimoiy himoyasi	
ʻ
kuchli   bo lgan  davlatlardagina   insonlar   o rtasidagi,   jamiyat   o rtasidagi   ziddiyatlar   u	
ʻ ʻ ʻ
qadar   kuchli   emas.   Misol   uchun,   yalpi   ichki   mahsulotiga   ko ra,   Amerika   Qo shma	
ʻ ʻ
Shtatlari   nihoyatda   boy   davlat.   Lekin   Amerikadagi   1%   aholi   qolgan   99%   aholidan
ko ra boy va qudratli hisoblanadi. Ijtimoiy himoyasi kuchli bo lgan Germaniyada esa	
ʻ ʻ
unday   emas.   Chunki   insonlar   imkoniyatlari,   iqtisodiy   va   siyosiy   qudrati   o rtasidagi	
ʻ
tafovut   u   qadar   katta   emas.   Tarixdan   ma lumki,   XX   asrda   eng   katta   kurashlardan	
ʼ
bittasi ham tenglik uchun bo ldi. Ijtimoiy davlatchilikning fundamental g oyasi ham	
ʻ ʻ
bu   –   tenglik.   XX   asrda   tenglikni   ta minlash   uchun   juda   ham   katta   va   ziddiyatli	
ʼ
bo lgan   ikki   model   maydonga   chiqdi.   Bir   tomondan,   tenglikni   ta minlash   uchun	
ʻ ʼ
erkinlikdan   voz   kechish   va   repressiv   mashina   va   bosimlar   orqali   insonlarning
tengligini ta minlash. Bunga Sobiq Sovet Ittifoqi, Xitoy Xalq Respublikasi, Shimoliy	
ʼ
Koreya,   Kuba   va   boshqa   ko plab   sotsialistik   va   kommunistik   davlatlar   misol   bo la	
ʻ ʻ
oladi. Ularning ba zilari bugungi kunda ham hayot. Ikkinchi katta model bu – sotsial-	
ʼ
31 demokratik davlatlar. Ya ni, erkinlikdan voz kechmasdan, ijtimoiy himoyaga muhtojʼ
aholini   kuch   ishlatmasdan   davlatda   yig iladigan   soliqlar   hisobiga   ijtimoiy   himoya	
ʻ
qilish siyosati ko zga ko rinadi. Misol uchun, II Jahon urushidan keyingi Germaniya,	
ʻ ʻ
Fransiya,   G arbiy   Yevropadagi   juda   ko p   davlatlar   borki,   ular   erkinlikdan   voz	
ʻ ʻ
kechmasdan   davlatning   huquqiyligini   ta minlagan   holda,   jamiyatga   maksimal	
ʼ
erkinlik   berib   insonlarni   yumshoq   vositalar   bilan   teng   qilishga   harakat   qildi.   Ya ni,	
ʼ
boylarni   kambag al   qilishga   emas,   qashshoqlarni   qo shimcha   imkoniyatlar   yaratib	
ʻ ʻ
berish   orqali   ularni   oyoqqa   turgazishda   yordam   berdi.   Ijtimoiy   davlatning   asosiy
vazifasi   qahshoq   va   kambag al   qatlamni   qisqartirish   va   yo qotish   hamda   ularga	
ʻ ʻ
imkoniyat berish hisoblanadi.
Yangilangan   Konstitutsiyada   O zbekistonning   ijtimoiy   davlat   sifatidagi   roli	
ʻ
mustahkamlanib,   davlat   o ziga   ko plab   ijtimoiy   majburiyatlarni   olmoqda.   Bu   esa	
ʻ ʻ
yaqin   yillarda   yurtimizda   aholi   o rtasida   kambag allik   darajasining   keskin	
ʻ ʻ
pasayishiga hamda o rta sinfning ortishiga olib borishini prognoz qilish mumkin. 	
ʻ
Xulosa   qilib   aytadigan   bo lsak,   xalqimizning,   ekspert   va   mutaxassislarning	
ʻ
takliflari,   xalqaro   va   xorijiy   davlatlarning   tajribasi   inobatga   olingan   holda
tayyorlangan Konstitutsiyaviy qonun xalqimizning farovon hayoti uchun mustahkam
huquqiy asos bo lib xizmat qiladi. 	
ʻ
32 Foydalanilgan adabiyotlar
I. Rahbariy adabiyotlar:
1. Mirziyoyev, Sh. M. Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan birga
quramiz... – Toshkent: “O’zbekiston”, 2017. – 488 b.
2. Mirziyoyev,   Sh.   M.   Milliy   taraqqiyot   yo’limizni   qat’iyat   bilan   davom   ettirib,
yangi bosqichga ko’taramiz. – Toshkent: O’zbekiston, 2017. -592 b.
3. Mirziyoyev,   Sh.   M.   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik – har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi kerak. 2017
yil 14 yanvar G’. – Toshkent: O’zbekiston, 2017. – 104 b.
4. Karimov   I.   A.   Vatan   sajdagoh   kabi   muqaddasdir.   T.   3.   –   T.:   “O’zbekiston”,
1996. 20-bet.
II. Ilmiy va dissertatsiyaviy adabiyotlar:
1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. — T.: O’zbekiston, 2018. 36-b.
2. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. — T.: O’zbekiston, 2023. 
3. Mualliflar jamoasi. O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasiga sharhlar. –
T.: O’zbekiston, 2008.
4. Зокиров   И.Б.   Ўзбекистон   ССРнинг   гражданлик   ҳуқуқи.   1-қисм.
(А.А.Аъзамхўжаев   ва   Ф.Х.Сайфуллаевлар   таҳрири   остида).   2-нашр.   –
Тошкент: Ўқитувчи, 1988.
33

XIX bob. O’zbekiston Respublikasining Prezidenti

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • 1937-1938-yillarda repressiyalar manbalar asosida
  • Harakat xavfsizligini boshqarish
  • Ilmiy-innovatsion faoliyatning qonuniy va normativ huquqiy asosi
  • O’quv mashg’ulotlarini loyihalash (fanning ishchi o’quv rejasini ishlab chiqish, dars rejasini tuzish, o’tiladigan mavzu bo’yicha darsning texnologik xaritasini tuzish)
  • Qonunchilik hujjatlaridan testlar

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский