Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 87.0KB
Покупки 0
Дата загрузки 03 Июнь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Nurali Axmedov

Дата регистрации 24 Октябрь 2024

5 Продаж

Xizmat ko'rsatuvchi korxonalarda buxgalteriya hisobini tashkil etishning nazariy asoslari

Купить
Xizmat ko'rsatuvchi korxonalarda buxgalteriya hisobini tashkil etishning nazariy
asoslari
Mundarija
Kirish
I. Xizmat   ko'rsatuvchi   korxonalarda   buxgalteriya   hisobini
tashkil etishning nazariy asoslari
1.1.
Xizmat   ko'rsatuvchi   korxonalarda   buxgalteriya   hisobini
tashkil etishning ahamiyati
II. Xizmat   ko'rsatuvchi   korxonalarda   buxgalteriya   hisobining
o'ziga xos xususiyatlari
2.1. Xizmat   ko'rsatuvchi   korxonalarda   buxgalteriya   hisobini
yuritish tartibi
2.2. Xizmat   ko'rsatuvchi   korxonalarda   buxgalteriya   hisobini
takomillashtirish masalalari
III. Xizmat   ko’rsatish   korxonalarida     h i s ob   siyosat i ni   tashkil
etishning   x u s u s i yat l a r i
3.1. Dehqonobod tumani “Kaliy zavodi” Aksiyadorlik   jamiyati 
faoliyati tahlili
3.2. Xizmat korsatuvchi korxonalarda auditning ahamiyati
3.3. Xizmat   ko'rsatuvchi   korxonalarda   auditni   rejalashtirish   va
dasturini tuzish
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
Ilovalar
1 Kirish
Bozor   munosabatlari   rivojlangan   mamlakatlar   iqtisodiyotida   xizmat
ko'rsatuvchi korxonalarning ulushi yalpi ichki mahsulot tarkibida ancha yuqori.
Shu sababli, respublikamizda xizmat ko'rsatuvchi korxonalari faoliyatini tashkil
qilish   va   jahon   tajribasi   asosida   takomillashtirish   dolzarb   muammolardan
hisoblanadi.   Xizmat   ko'rsatuvchi   korxonalar   iqtisodiyotni   rivojlantirishda
alohida ahamiyat kasb etadi.
Mamlakatimiz   mustaqilikka   erishgandan   keyin   oldingi   iqtisodiy   tizim
o'rniga xalqaro standartlarga mos demokratik huquqiy davlat barpo etish modeli
tanlab   olindi.   O'tish   davri   sharoitida   huquqiy   asoslarni   shakllantirish,
islohotlarning   qonuniy-huquqiy   bazasini   mustahkamlash   va   rivojlantirish
vazifasi   qo'yildi.   Shuningdek   ,   davlat   mulkiga   asoslangan   mulkchilik   shaklini
isloh qilish hisobiga ko'p ukladli iqtisodiyot yaratish masalasi ustuvor yo'nalish
sifatida   qabul   qilindi.   Iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilish   sharoitida
respublikamizda   olib   borilayotgan   islohotlarning   keng   miqyosda   rivojlanishi
iqtisodiyotning   barcha   tarmoqlarida   kuzatilmoqda.   Tabiiyki   mamlakat
rivojlangani   sari   yangi   tarmoqlar   va   sohalarga   ehtiyoj   paydo   bo'ladi.   Yangi
tarmoq va sohalarning rivojlanishi o'z navbatida mamlakat rivojiga o'z hissasini
qo'shadi.
Respublikamizda   xizmat   ko'rsatish   sohalarini   rivojlantirish,   iqtisodiyotni
bozor qonuniyatlari talablariga muvofiqlashtirish, mamlakatda aholi ehtiyojlarini
qondira   oladigan   xizmat   ko'rsatish   sohalarini   rivojlantirish   kun   masalasi
hisoblanadi.
Xizmat  ko'rsatuvchi  korxonalarni  tashkil  etish  va ularni  yuritishdan asosiy
maqsadi   foyda   olish   bilan   birgalikda,   bu   aholini   ishsiz   qatlamini   ish   bilan
ta'minlashdan   iboratdir.   Albatta   bunday   korxonalar   iqtisodiyotning   yetakchi
sohasi hisoblanadi
2 I. Xizmat ko'rsatuvchi korxonalarda buxgalteriya hisobini tashkil
etishning nazariy asoslari .
I.1. Xizmat ko'rsatuvchi korxonalarda buxgalteriya hisobini tashkil
etishning ahamiyati .
O'zbekiston   Respublikasida   amalga   oshirilayotgan   islohotlarning   hozirgi
bosqichida iqtisodiyotni erkinlashtirish, mamlakatni modernizatsiyalash, makro-
mikroiqtisodiy   barqarorlikni   ta'minlash   evaziga   uzluksiz   iqtisodiy   o'sishga
erishishdek   dolzarb   vazifa   qo'yilgan.   Bu   esa   o'z   navbatida   xo'jalik   yurituvchi
sube'ktlarning   moliyaviy   natijalarini   tahlil   qilish   va   buxgalteriya   hisobini
qonunda belgilab qo'yilgan me'yoriy-huquqiy hujjatlar asosida yuritilishini talab
etadi.
Mamlakat rivoji kengaygan sari mamlakatda o'z-o'zidan yangi-yangi soha
va   tarmoqlarni   paydo   bo'lishiga   ehtiyoj   seziladi.   Bu   ehtiyojlarni   qondirish
maqsadida   yangi   sohalarning   paydo   bo'lishi,   bu   sohalarni   davlat   va   tegishli
davlat idoralari tomonidan tartibga solinishi talab etadi. Chunki tartib yo'q joyda
yuksalish   kuzatilmaydi.   Bu   tartiblarni   amalda   bajarilishini   davlat   soliq
idoralariga soliq idoralari esa xo'jalik yurituvchi sub'ektlarga yuklaydi.
Aslini   olganda   O'zbekiston   Sharq   va   G'arbni   bog'lovchi   maskan
hisoblangan.   Bizning   diyorimiz   Buyuk   Ipak   Yo'lining   markazi   hisoblangani
sababli   ko'plab   savdogar   va   yo'lovchilar   bizning   mamlakatimizga   to'xtab
o'tishgan.   Ajdodlarimizning   o'zlari   ham   savdo-sotiq   ilm   sohasi   va   boshqa
ko'plab   sohalar   bilan   shug'ullanishgan.   Bu   sohalar   bugunga   kunga   kelib,
rivojlantirilyapti.   Bu   esa   o'z   navbatida   rivojlangan   davrda   xizmat   ko'rsatuvchi
korxonalarning hisobini yuritilishini talab etadi.
Xizmat   ko'rsatuvchi   korxonalarda   buxgalteriya   hisobini   tashkil   etish
iqtisodiyotda   muhim   ahamiyatga   ega.   Iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilish
sharoitida   buxgalteriya   hisobini   to'g'ri   tashkil   etish   xizmat   ko'rsatuvchi
korxonaning kelajakdagi faoliyatiga o'zining ijobiy ta'sirini ko'rsatadi.
Bizning   fikrimizcha   xizmat   ko'rsatish   korxonalari   o'zlik   mablag'laridan,
bank   kreditlari,   ssuda   kapitalidan   foydalanib,   mavjud   tovarlar   va   xizmatlarni
3 sotish   natijasida   foyda   olishga   yo'naltirilgan   faoliyat   turi   bilan   shug'ullanuvchi
korxonalardir.
Xizmat   ko'rsatuvchi   korxonalarida   buxgalteriya   hisobining   hozirgi
holatini   tahlil   qilish   uni   takomillashtirishdagi   mavjud   muammolarni
quyidagilarga ajratish imkonini beradi:
-   buxgalteriya   hisobining   kontseptual   asoslarini   rivojlantirishga   doir
muammolar;
- buxgalteriya   hisobi   borasidagi   nazariy   va   amaliy   muammolarni
aniqlash;
- buxgalteriya   hisobining   huquqiy   asoslarini   takomillashtirish;   Xizmat
ko'rsatish korxonalarida buxgalteriya hisobining kontseptual
asoslarini rivojlantirishga doir muammolar ularda oqilona hisob siyosatini
tashkil   etish,   yangi   ishchi   schyotlar   rejasini   ishlab   chiqish,   tovar   (ish,
xizmatlar)ni   sotish   bahosini   shakllantirish,   soha   xususiyatlariga   asoslangan
holda moliyaviy, statistik, soliqlar va boshqa hisobot shakllarini tuzish uslubini
yaratish kabi masalalar bilan bogliq.
Respublikamiz       prezidenti       va      hukumati       mamlakatimizda      savdoni
rivojlanishiga juda katta e'tibor bermoqda. Buning yorqin guvohi sifatida shuni
ta'kidlash   mumkinki,   mustaqillik   yillarida   mamlakatimizda   savdo   faoliyatini
liberallashtirish,   savdo   korxonalarini   davlat   tasarrufidan   chiqarish,   xususiy
savdo   shaxobchalarini   ,   yakka   tartibdagi   xususiy   tadbirkorlik   asosidagi   savdo
faoliyatini   kengaytirishga   keng   yo'l   ochib   berildi.   Lekin,   jamiyatimiz   uchun
yangi bo'lgan xususiy savdo tijoratchilik faoliyati tadbirkorlar tomonidan savdo
qoidalarini       buzish,       savdodan       tushgan       pullarni       bank       muassasalariga
topshirmaslik,   katta   miqdordagi   pul   mablag'larini   qo'ldan-qo'lga   o'tib   ketishi,
pirovard   natijada   banklarda   pul   mablag'arining   tanqisligini   vujudga   kelishi,
qo'shimcha   pul   emmissiyasini   amalga   oshirish   va   boshqa   shu   kabi   salbiy
holatlarga ham olib keldi. Shuning uchun respublika hukumati tomonidan oxirgi
ikki       yilda       savdo       faoliyatini       tartibga       solish       va       uni       rivojlantirish,
iste'molchilarning     huquqlarini       himoya     qilish,       xalq     iste'mol       tovarlarini
4 respublika   hududiga   olib   kirish   va   undan   olib   chiqib   ketish,   pul   muomalasini
takomilllashtirish   borasida   qator   chora-tadbirlar   va   qarorlar   qabul   qilindi.
Jumladan,   Respublika   vazirlar   mahkamasi   tomonidan   qabul   qilingan   2002-yil
26-noyabrdagi «Yuridik va jismoniy shaxslar tomonidan olib boriladigan savdo
faoliyatini   qayd   etish   va   yuritishni   tartibga   solish   bo'yicha   chora-tadbirlar
to'g'risida»   407-son   qarori,   2003-yil   4-fevraldagi   «Ulgurji   savdo   korxonalarini
rivojlantirishning qo'shimcha chora-tadbirlari» to'g'risida 62-son qarori, 2003-yil
13-fevraldagi   «O'zbekiston   Respublikasida   chakana   savdo   qoidalari   va
O'zbekiston   respublikasida   umumiy   ovqatlanish   maxsulotlari   (xizmatlari)ni
ishlab   chiqarish   va   sotish   qoidalarini   tasdiqlash"   to'g'risida   75-son   qarori
respublikamizda   savdo   faoliyatini   tubdan   yaxshilash   va   rivojlantirish,   ularni
iste'molchilar   manfaatlariga   moslashtirish,   savdo   faoliyatida
qonunbuzarchiliklarni   oldini   olishga   qaratilgan   davlatimiz   siyosatining   yorqin
namunasidir.
Shuni   ta'kidlash   joizki,   mustaqillik   yillarida   savdo   korxonalarini   davlat
tasarrufidan chiqarilishi, savdoni liberallashtirish, xususiy savdoni rivojlanishiga
e'tiborni   kuchayishi,   mos   ravishda,   savdo   korxonalarida   buxgalteriya   hisobini
tashkil etish bo'yicha yangi zamon talablariga mos keluvchi me'yoriy hujjatlarni
ishlab chiqishni taqozo qilmoqda. O'tkazilayotgan soliq nazoratlari va auditorlik
tekshiruvlarida   tekshiruvchi   xodimlar   Respublika   Xukumati   tomonidan   savdo
faoliyatining   buxgalteriya   xisobiga   doir   tasdiqlangan   maxsus   me'   yoriy
hujjatlarni   yo'qligi   sababli   ma'lum   darajada   qiyinchiliklarga   uchramoqdalar   va
ko'p munozaralarga sababchi bo'lmoqdalar.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   savdo   tijorat   korxonalarining   oldiga
tovarlarni   iste'molchilarga   belgilangan   miqdorda   va   muddatda   yetkazib   berish,
tovarlarni   omborlarda   sifatli   saqlanishini   tashkil   etish,   xaridorlarni   zarurat
tovarlarga   bo'lgan   talabini   tezkor   tahlil   qilish,   ularga   zamonaviy   servis
xizmatlari ko'rsatish kabi bir qancha muhim vazifalar qo'yiladi.
Savdo-tijorat faoliyatida muhim iqtisodiy samaradorlik ko'rsatkichi bo'lib
tovar   aylanmasi   hisoblanadi.   Unga   «Entsiklopedik   lug'at»da   quyidagicha   ta'rif
5 berilgan.   «Tovar   oboroti.   1)   tovarlar   muomalasi   jarayoni.   2)   Ishlab   chiqarish
vositalari   va   iste'mol   predmetlarini   sotish   jami       qiymatini   aks   ettiradigan
iqtisodiy ko'rsatkich. Ulgurji va chakana tovar oborotiga bo'linadi. Ulgurji tovar
oboroti   ishlab   chiqarish   va   sotish   korxonalari   tomonidan   chakana   savdo
tashkilotlarida   sotilgan   va   sanoat   usulida   qayta   ishlash   uchun   korxonalarga
berilgan tovarlar sotish hajmini o'z ichiga oladi. Chakana tovar oboroti chakana
savdo   tarmog'i,   umumiy   ovqatlanish   korxonalari,   shuningdek   atel'e,   remont
ustaxonalari   va   boshqalar   tomonidan   aholiga   tovarlar   sotish   hajmi   va   xizmat
ko'rsatishdan iboratdir»
Ayni   paytda   iste'mol   bozorida   tovarlarni   sotilishi   borasida   ayrim
muammolar   mavjud.   Bu   holatni   aholining   to'lovga   qobiliyatligini   pasayganligi
va   soliq   yukining   kattaligi   bilan   izohlash   mumkin.   Mazkur   muammolarni
yechishda   O'zbekiston   Respulikasi   Prezidentining   soliqqa   tortishni   tartibga
solish   bo'yicha   2003-yil   30-iyundagi   Farmonini   qabul   qilinishi   savdo
tashkilotlarining aylanma mablag'larini ko'paytirishga, savdoning rivojlanishiga
va naqd pul tushumining ko'payishiga imkon yaratdi. 1
1
6 II. Xizmat ko'rsatuvchi korxonalarda buxgalteriya hisobining o'ziga
xos xususiyatlari.
II.1. Xizmat ko'rsatuvchi korxonalarda buxgalteriya hisobini yuritish
tartibi.
Har   bir   xo'jalik   yurituvchi   sub'ektlar   shuningdek   xizmat   ko'rsatuvchi
korxonalar ham buxgalteriya hisobi me'yoriy-huquqiy hujjatlar asosida va tartib
bilan yuritilishini talab etadi
Biz   xizmat   ko'rsatuvchi   korxonalarni   yuqorida   bir   necha   guruhlarga
ajratdik,   demak   har   bir   xizmat   ko'rsatuvchi   korxonani   buxgalteriya   hisobini
yuritish   tartibi   turlicha   bo'ladi.   Shuning   uchun   biz   har   bir   xo'jalik   yurituvchi
sub'ekt bo'yicha buxgalteriya hisobini yuritish tartibini ko'rsatib o'tamiz.
Savdo   korxonasi   bugungi   kunda   xizmat   ko'rsatishda   yetakchi   soha
hisoblanadi.   Shuningdek   bu   kabi   korxonalarda   ham   buxgalteriya   hisobini
yuritish tartibi quyidagicha.
Savdo   korxonalarida   buxgalteriya   hisobini   yuritish   tartibini   quyidagicha
ko'rsatish mumkin:
• -savdo korxonalarida tovar-operatsiyalari hisobini yuritish;
• -tovar-moddiy boyliklarni sotib olish qiymati (tannarxi) va sotish 
baholarini aniqlash;
• -savdo korxonalarida tovar operatsiyalarini hujjatlashtirish;
• -tovarlarning ombor hisobini yuritish;
• -savdo korxonalarida tovarlarning kirimini hisobini yuritish;
• -tovarlar sotilishi va boshqa chiqimlarning hisobini yuritish;
• -tovar-moddiy boyliklarni inventarizatsiyasi va uning natijalarining 
hisobini yuritish;
• -daromadlar hisobini yuritish;
• -xarajatlar hisobini yuritish;
• -korxonada yakuniy moliyaviy natijalarning hisobini yuritish;
• -savdo korxonalarida soliq to'lovlarining hisobini tashkil etish;
7 • -savdo korxonalarida majburiy ajratmalar va ushlanmalarning hisobini
yuritish.
Savdo  korxonalari  odatda  ikki  xil  ko'rinishda  tashkil   etiladi   ya'ni  chakana
savdo va ulgurji savdoga bo'linadi. Shunindek ulardagi tovar operatsiyalari ham
farq   qiladi.   Ulgurji   savdo   korxonalarining   asosiy   funksiyasi   chakana   savdo
korxonalariga,   shuningdek,   tovarlarni   o'zlarining   xo'jalik   maqsadlarida
ishlatadigan boshqa tarmoq xo'jalik yurituvchi sub'ektlariga naqd pulsiz shaklda
sotish   hisoblanadi.   Buning   uchun   ularning   o'zlari   oldin   tovarlarni   turli   ishlab
chiqarish   korxonalari   va   boshqa   manbalardan   sotib   oladilar.   Tovarlarni
sotishgacha ulgurji savdo korxonalari ularni o'zlarining omborlarida saqlaydilar
va xaridorlarga tuzilgan shartnomalarga muvofiq sotadilar.
Chakana   savdo   korxonalariga   tovarlar   bevosita   ishlab   chiqarish
korxonalaridan, tayyorlov-ulgurji savdo korxonalaridan, xususiy tadbirkorlardan
va   boshqa   manbalardan   kelib   tushadi.   Vositachilar   orqali   yetkazib   berilgan
tovarlarni oxirgi iste'molchilarga yetkazish, ularning iste'mol tovarlariga bo'lgan
talabini qondirish hisoblanadi.
Respublikamizning   4-son   BHMS   «   Tovar-moddiy   zahiralar»ga   muvofiq
tovar-moddiy   zaxiralarning   sotib   olish   qiymati,   ya'ni   tannarxi   o'z   ichiga
quyidagilarni oladi:
1.Sotib olishda tovar yetkazib beruvchi bilan tuzilgan shartnomada 
ko'ratilgan baho.
2.Sotib   olish   bilan   bog'liq   boshqa   xarajatlar.   Bularga   sotib   olish   bilan
bog'liq  brokerlik  xizmatlari,  komission   (vositachilik)   xarajatlari   tashib   keltirish
xarajatlari   (temir   yo'1,   suv,   havo   yo'llari   va   boshqa   transport   tashkilotlarining
yuklash.   tushurish   va   yetkazib   berish   xarajatlari),   tovarlarni   sertifikatlash
xarajatlari va shu kabilar kiradi;
3.Bojxona   to'lovlari.   Bojxona   to'lovlariga   aksiz   solig'i,   qo'shilgan   qiymat
solig'i,   bojxona   boji,   bojxona   yig'imi   kiradi.   Bu   xarajatlar   cheteldan   import
qilingan   tovarlarga   taalluqli   bo'lib   ularning   summalari   bojxona   yuk
deklaratsiyalarida     ko'rsatiladi.
8 Savdo   korxonalarida   tovar   operatsiyalarini   hujjatlashirish.   Tovarlarning
sotib   olinishi   va   kirimini   hujjatlashtirish   ularning   yuqorida   keltirilgan   kelib
tushish manbalariga hamda ularni tashib keltirish transportining turiga bog'liq.
Tovarlar   sotilishi   va   boshqa   chiqimlarning   hisobini   yuritish.   Savdo
korxonalari   tovarlarni   o'zlarining   distribyutorlariga,   shuningdek   boshqa
tovarlarni   o'z   xo'jalik   maqsadlarida   foydalanuvchi   tashkilot   va   muassasalarga
tuzilgan shartnomlar asosida kelishuv baholarida yirik va mayda partiyalar bilan
naqd va naqdsiz pulga hisob-kitoblar asosida sotadilar.
2.1.1-jadval
Tovarlar inventarizatsiyasi natijalarini schyotlarda aks ettirish tarti
№
Operatsiyalarning Summa
Schyotlar Asos
9 mazmuni korrespondensiyasi
debet kredit
1 Inventarizatsiyada aniqlangan
ortiqchalar summasi (hisob
baholaridagi qiymati) 10000
2910 2990 9390
Taqqoslama,
dalolatnoma,qaror
2 Inventarizatsiyada tovarlarni
sotish baholari oshirilishi;
sotish baholarining
pasaytirilishi 100000
2910 2990
3190 6230
2910 2990 Qayta    baholash
dalolatnomasi
3 Inventarizatsiyada aniqlangan
kamomadlar summmasiga 30000 5910
2910 2990 Taqqoslama, dalol
atnoma,qaror
4
Kamomadlarning qoplanishi:
a) Moddiy javobgar
shaxs zimmasiga
b) Korxona zarariga 15000 15000 473
0 9430 5910 5910 Qaror, buyruq
5
Inventarizatsiyada aniqlangan
kamomad va ortiqchalar
o'zaro qoplangan 30000
2910 2990 2910 2990 Dalolatnoma,qaror
buyruq
Tovar-moddiy     boyliklarni     inventarizatsiyasi     va   uning     natijalarining
hisobini   yuritish.   19-son   BHMS   ga   muvofiq   tovar   va   taralar   quyidagi   hollarda
inventarizatsiya qilinishi lozim:
• qayta baholanganda;
• moddiy javobgar shaxslar almashganda;
• o'g'rilik, o'zlashtirish vabuzilishlar aniqlanganda;
• tabiiy ofatlar, yong'in va boshqa favquloddagi holatlarda;
• xo'jalik yurituvchi subyektni tugatilishi, boshqa korxonalar tarkibiga qo '
shilishi   va   qonun   hujjatlarida   ko'   zda   tutilgan   boshqa   holatlarda.   Savdo   va
umumiy   ovqatlanish   korxonalarining   tovarlarini   sotishdan   olingan   daromadlari
21-son   BHMSga   muvofiq   9020   'Tovarlarni   sotishdan   olingan   daromadlar
schyotining kredit aylanmasidan 9040"Sotilgan tovarlarning qaytarilishi va 9050
"Xaridor   va   buyurtmachilarga   berilgan   chegirmalar''   debet   aylanmalari
summalarini ayirish yo'li bilan topiladi.
> -9020  «Tovarlarni sotishdan olingan daromad»;
> -9350 «Qisqa muddatli ijaradan olingan daromad»;
10 > 9360 «Kreditorlik va deponentlik qarzlarini hisobdan chiqarilishidan
olingan daromadlar»;
> 9390 -  «Boshqa operatsion daromadlar».
Xarajatlar   hisobini   yuritish .   Savdo   korxonalarida   sotish   tannarxiga
kiritilgan   xarajatlar   deganda   sotilgan   tovarlar   tannarxini   tashkil   qiluvchi
xarajatlar   tushuniladi .  Bu ko'rsatkichni aniqlash tartibi ulgurji savdo va chakana
savdo korxonalarida bir-biridan farq qiladi.
ulgurji  savdo  korxonlarida tovarlar  sotib  olish tannarxi  bo'yicha uzluksiz
tizim asosida hisobga olinishi sababli sotish tannarxiga kiritilgan xarajatlarni har
bir   sotish   bo'yicha   aniqlash   imkoni   mavjud   bo'ladi.   Schot-fakturalar   asosida
sotilgan   tovarlarni   ombor   mudirlari   javobgarligidan   sotib   olish   qiymati
(tannarxi)da chiqariladi hamda unga quyidagicha yozuv qilinadi:
Debet 9120 «Sotilgan tovarlar tannarxi»
Kredit 2910 «Ombordagi tovarlar».
Savdo   korxonalari   faoliyatining   yakuniy   moliyaviy   natijalarini
ifodalovchi   foyda   (zarar)lar   ko'rsatkichlari   boshqa   turdagi   korxonalardagidek
«Mahsulot   (ish,   xizmat)larni   ishlab   chiqarish   va   sotish   xarajatlari   hamda
moliyaviy   natijalarni   shakllantirish   to'g'risida   Nizom»ga   muvofiq   aniqlanadi.
Faqat,   har   bir   foyda   ko'rsatkichini   topishda   bevosita   savdo   faoliyatiga   doir
ko'rsatkichlar   asos   qilib   olinadi.   Chunonchi,   savdo   korxonalarida   tovarlarni
sotishdan olingan foyda(Fs) yoki zarar(Zs) sof tushumdan (St) sotilgan tovarlar
tannarxini (S) ayirish orqali topiladi.
Savdo korxonalarida soliq toTovlarining hisobini tashkil etish.
Savdo   korxonalarida   yagona   soliq   to'lovining   ob'ekti   yalpi   tushum
hisoblanadi. Savdo korxonalarining yalpi tushumi o'z ichiga quyidagilarni oladi:
1)tovarlarni   realizatsiya   qilishdan   sof   tushum,   ya'ni   sof   tovar   aylanmasi;
2)asosiy faoliyatdan boshqa daromadlar.
11 II.2. Xizmat ko'rsatuvchi korxonalarda buxgalteriya hisobini
takomillashtirish masalalari.
Xizmat   ko'rsatuvchi  korxonalarda  buhgalteriya  hisobini  rivojlantirish  har
bir korxona tashkilotning vazifasi hisoblanadi.
Korxona   va   tashkilotlar   xo'jalik   faoliyatini   idora   etish   maqsadida
ma'lumotlarni   olish,   ularni   guruhlab,   boshqaruvni   ushbu   ko'rsatkichlar   bilan
ta'minlash, kelajakda korxona tashkilotlar faoliyatiga baho berish uchun, hisob-
kitob hujjatlarida aks ettirish yo'li bilan o'z faoliyatini rivojlantirib boradilar.
Mamlakatimiz   va   xorij   davlatlari   buxgalteriya   hisobi   bo'yicha   iqtisodchi
olimlar   o'z   ishlarida   buxgalteriya   hisobi   mohiyati   bo'yicha   har   xil   talqinlar
beradilar.   Masalan,   M.Umarova,   O'.Eshboev   va   K.Axmadjonov   fikrlari
bo'yicha:   «Buxgalteriya   hisobi   bu   kundalik   va   umumiy   ma'lumotlar   olish
maqsadida   ayrim   korxona,   aksiyadorlik   jamiyati,   muassasa,   tashkilot   va
boshqalarning   xo'jalik   faoliyatini   uzluksiz   ravishda   kuzatish   va   nazorat   qilish
tizimidan   iborat».   Bizning   fikrimizcha,   bu   buxgalteriya   hisobi   mohiyati   va
maqsadini   to'liq   yoritmaydi,   chunki   turli   foydalanuvchilarni   to'liq   ma'lumot
bilan ta'minlash maqsadida hisob barcha korxonalarda olib borilishi lozim.
Xizmat ko'rsatuvchi korxonalarining boshqaruvi samaradorligini oshirish,
moliyaviy   holatini   yaxshilash   ular   xo'jalik   faoliyatini   ifodalovchi
ko'rsatkichlarni   son   jihatdan   tavsiflash,   bu   ko'rsatkichlar   to'g'risidagi
axborotlarni   yig'ish,   qayda   etish   va   umumlashtirish   hamda   hujjatlarda
rasmiylashtirishni   taqozo   etadi.   Mazkur   masalalarni   xizmat   ko'rsatuvchi
korxonalarda   bevosita   xizmat   ko'rsatuvchi   korxonalarda   buxgalteriya   hisobini
samarali   tashkil   etish   orqali   muvaffaqiyatli   amalga   oshirish   mumkin.   Xizmat
ko'rsatuvchi   korxonalarda   buxgalteriya   hisobini   takomillashtirish   ushbu
korxonalarda hisob-kitob ishlarini yengillashtirishga xizmat qiladi.
Xixmat ko'rsatuvchi korxonalarida buxgateriya hisobining hozirgi holatini
tahlil qilish uchun uni takomillashtirishdagi mavjud muammolarni quyidagilarga
ajratish imkonini beradi.
12 -buxgalteriya   hisobining   konseptual   asoslarini   rivojlantirishga   doir
muammolar;
-buxgalteriya   hisobi   borasidagi   nazariy   va   amaliy   muammmolarni
aniqlash;
-buxgalteriya hisobining huquqiy asoslarini takomillashtirish;
- buxgalteriya hisobining tashkiliy muammolarini belgilash.
Bitiruv   malakaviy   ishiga   aloqador   korxonalar   ya'ni   xizmat   ko'rsatuvchi
korxonalarda buxgalteriya hisobining konseptual  asoslarini  rivojlantirishga doir
muammolar ularda oqilona hisob siyosatini tashkil etish, yangi ishchi schyotlar
rejasini  ishlab chiqish, tovar (ish, xizmat)ni  sotish  bahosini  shakllantirish, soha
xususiyatlariga asoslangan holda moliyaviy, statistik, soliqlar va boshqa hisobot
shakllarini   tuzish   uslubini   yaratish   kabi   masalalar   bilan   bog'liq.   Xizmat
ko'rsatuvchi   korxonalari   hisob   tizimini   strategik   rivojlantirish   borasidagi
ta'kidlangan   boshqa   muammolarni   hal   qilish   ularda   buxgalteriya   hisobining
konseptual asoslarini takomillashtirishga xizmat qiladi.
Xizmat ko'rsatuvchi korxonalarida buxgalteriya hisobini rivojlantirishning
nazariy   va   amaliy   muammolari   savdo   muomalarini,   avtotransport   harakati   va
holatini va umumiy ovqatlanish korxonalarida ko'rsatilgan xizmatlarni dastlabki
hujjatlarda   rasmiylashirish,   ularni   schyotlarda   aks   ettirish   tartibi,   xizmat
ko'rsatuvchi   korxonalarda   hisob   registrlari   shakllarini   mukammallashtirish
kabilardan iborat.
Tadqiqotlarning   ko'rsatishicha,   mazkur   xo'jalik   yurituvchi   sub'ektlarda
buxgalteriya   hisobining   huquqiy   asoslarini   takomillashtirishda   ham   ayrim
muammoli jihatlar mavjud. Jumladan, ayni paytda buxgalteriya hisobini xalqaro
standartlar   tamoyillariga   muvofiqlashtirish   xizmat   korsatuvchi   korxonalarida
moliyaviy hisobot shakllari axborot hajmini oshirish, inventarizatsiya tekshiruvi
asosida   aniqlangan   tovarlar   kamomadini   to'g'ri   rasmiylashtirish   bo'yicha
me'yoriy hujjatlarni ishlab chiqish va takomillashirishni taqozo etmoqda.
Bozor   munosabatlari   sharoitida   xizmat   ko'rsatuvchi   korxonalarda
buxgalteriya hisobini oqilona tashkil etish olzarb muammolardan hisoblanadi
13 Ushbu   muammoni   yechimini   topishda   quyidagilarga   asoslanish   maqsadga
muvofiqdir:
- xizmat   ko'rsatuvchi   korxonalarda   nazariy-amaliy   jihatdan   asoslangan
hisob siyosatini shakllantirish:
- xizmat   ko'rsatuvchi   korxonalarda   hisob   tizimini   jahon   tajribasidan
kelib   chiqqan   holda   moliyaviy   va   boshqaruv   hisobiga   ajratish   hamda   ularni
yuritish tartibini belgilab olish.
Xizmat   ko'rsatuvchi   korxonalarda   hisob   siyosatini   oqilona   tashkil   etish
korxonada   buxgalteriya   hisobini   rivojlanishiga   o'z   hissasini   qo'shadi.   Xo'jalik
yurituvchi   sub'ektlar   faoliyatini   tartibga   soluvchi   qonunlar   va   umumiy   qoidalar
korxonalarning   mulkchilik   shakli   hamda   faoliyat   ko'rinishidan   qat'i   nazar   barcha
uchun   bir   xilda   amal   qiladi.   Hisob   siyosatida   ushbu   qonunlar   va   umumiy
qoidalardan   kelib   chiqqan   holda,   korxona   uchun   maqbul   yo'nalish   tanlanadi.   Bu
yo'nalish   korxonaning   huquqiy   shakli,   tarmoq   xususiyati,   faoliyatinin   g   tavsifi,
xodimlarning malakasi va boshqa o'ziga xos jihatlarni ifodalovchi hisob siyosatini
ishlab chiqishni nazarda tutadi.
O'zbekiston   Respublikasi   buxgalteriya   hisobining   1-sonli   «Hisob   yuritish
siyosati   va   moliyaviy   hisobot»   nomli   milliy   standartida   korxona   hisob   siyosatini
yo'lga qo'yishning umumiy qoidalari, maqsadi, faoliyat sohasi aniq ochib berilgan,
lekin,   uning   moliyaviy   hisobot   tuzishga   sezilarli   ta'siri   yoritilmagan.   Bu
standartning   51-bandida   «...xo'jalik   yurituvchi   sub'ektning   hisob   siyosati   sub'ekt
tomonidan   moliyaviy   hisobotni   tayyorlash   va   tuzishda   qo'llaniladigan   o'ziga   xos
tamoyillar,   konventsiyalar,   qoida   va   amaliy   yondashuvlarni   ifodalaydi»   deyiladi.
Mazkur   ta'rif   yuqorida   keltirilgan   ta'rifga   to'liq   mos   kelmaydi,   chunki   unda
buxgalteriya   hisobini   yuritish   va   moliyaviy   hisobotni   tuzish   usullari   haqida   so'z
boradi.
Xizmat ko'rsatuvchi korxonalarda buxgalteriya hisobini rivojlantirishda ular
tomonidan mustaqil qabul qilingan hujjatlar ham alohida ahamiyatga ega. 
14 III.  Xizmat ko’rsatish korxonalarida    h i s ob siyosat i ni tashkil etishning
x u s u s i yat l a r i.
3.1.       Dehqonobod tumani “Kaliy zavodi” Aksiyadorlik jamiyati
faoliyati tahlili .
O'zbekiston   Respublikasi   bozor   iqtisodiyotiga   o'tishi   tadbirkorlikning
rivojlanishi, tashkilot va korxonalarning yangi tashkiliy-huquqiy shakllari vujudga
kelishi   va   mulkchilikning   turli   shakllari   mavjudligi   moliyaviy   nazorat
mehanizmiga tubdan ta'sir ko'rsatadi. 
Albatta   mustaqillika   erishganimizdan   so'ng   mamlakatimizda   korxonalarning
yangi tashkiliy-huquqiy shakllari vujudga keldi xizmat ko'rsatuvchi korxonalarning
yangi   ko'rinishlari   paydo   bo'ldi.   Bu   o'z   navbatida   yangi   tashkil   etilgan
korxonalarda auditni tashkil etishni talab etadi.
Ma'lumki   O'zbekiston   Respublikasining   ayrim   xizmat   ko'rsatuvchi
korxonalari   (avtotransport   tashkilotlari)   aksionerlik   jamiyatlariga   aylantirilgan   va
ularning   nizom   jamg'armasida   davlat   ulushi   salmoqli   hissaga   ega.   Majburiy
auditorlik   tekshiruvlaridan   tashqari,   korxona,   tashkilot   va   firmalar   o'zlarining
tashabbuslari   bilan   auditorlik   tashkilotlari   xizmatlaridan   foydalanishlari   mumkin.
Bundan   ko'zlangan   asosiy   maqsad   biznes   va   buxgalteriya   hisobini   to'g'ri
yuritilishini   o'ziga   xos   ekspertizadan   o'tkazish   hamda   soliq   to'lovlarini   eng
muvofiq   holga   keltirish   va   hisobda   mavjud   bo'lgan   kamchilik   va   nuqsonlarni
bartaraf etishdir.
15 3.1.1-jadval
Dehqonobod tumani “Kaliy zavodi” Aksiyadorlik jamiyati
rentabellik  kо‘rsatkichlari tahlili
t/r Kо‘rsatkichlar 2017 yil 2018 yil Farq
+; - %
1. Mahsulot   (ish,xizmat)larni
sotishdan   tush-gan     sof   tushum
(ming sо‘m) 20776,6 26458,2 5681,6 27,3
2. Sotilgan   mahsulot   (ish,
xizmat)larning   ishlab   chiqarish
tannarxi (ming sо‘m) 18444,7 23677,8 5233,1 28,4
3. Mahsulot   (ish,xizmat)larni
sotishdan   olin-gan   yalpi   foyda
(ming sо‘m) 2331,4 2780,4 448,5 19,2
4. Sof foyda (zarar) (ming sо‘m) -388,8 -106,5 -282,3 -72,6
5. Asosiy   vositalarni   о‘rtacha   yillik
qiymati     (qoldiq   qiymatda)
(mingsо‘m) 14671,9 16300,7 1628,8 11,1
6. Mahsulot sotish rentabelligi , % 11,2 10,5 -0,7 -6,3
7. Ishlab chiqarish rentabelligi,  % -2,1 -0,4 -1,7 x
8. Asosiy vositalar rentabelligi,   % -2.6 -0,6 -2 x
Jadval   ma’lumotlarini   tahlil   qiladigan   bо‘lsak,   korxona   2017-2018   yillarda
о‘z faoliyatini zarar bilan yakunlagan. Mahsulot sotish rentabelligi 2018 yilda 10,5
%   ga   о‘sganligiga   qaramay,   ishlab   chiqarish   va   asosiy   vositalar   rentabelligi   mos
ravishda   2018   yilda   -0,4   va   -0,6   foizga   kamaygan.   2018   yilda   mahsulotlarni
sotishdan   tushgan   sof   tushum,   sotilgan   mahsulot   ishlab   chiqarish   tannarxi   va
mahsulotlarni   sotishdan   olingan   yalpi   foyda   о‘zganligiga   qaramay   korxona   о‘z
faoliyatini   moliyaviy   zarar   bilan   yakunladi.   Buning   oldini   olish   maqsadida
korxonada chuqur marketing tadqiqotlari olib borish talab etiladi.
16 3.1.2-jadval
Dehqonobod tumani “Kaliy zavodi” Aksiyadorlik jamiyatining  moliyaviy
natijalari tahlili
(ming sо‘m)
t/r Kо‘rsatkichlar 2016
yil 2017
yil 2018
yil Farq
2017 yila
2016 yilga
nisbatan 2018yila 2017
yilga
nisbatan
ming
sо‘m % ming
sо‘m %
1. Mahsulot
(ish,xizmat)larni
sotishdan   olingan   yalpi
foyda (ming sо‘m) 2279,5 2331,9 2780,4 52,4 2,3 448,5 14,2
2. Davr   xarajatlari   (ming
sо‘m) 1908,1 2254,3 2331,2 346,2 18 76,9 3,4
3. Asosiy   faoliyatning
boshqa   jarayonlaridan
daromad   va
yо‘qotishlar(ming sо‘m) 371,4 77,6 449,2 -293,8 -79 371,6 4,8
4. Moliyaviy   faoliyatdan
foyda   va   zararlar   (ming
sо‘m) -27,2 - - - - - -
5. Umumxujalik faoliyatidan
foyda (+), zarar (-) 344,2 77,6 449,2 266,6 22,5 371,6 478
6. Soliq   tо‘langungacha
foyda (ming sо‘m) 344,2 77,6 449,2 266,6 22,5 371,6 478
7. Daromad   (foyda)   solig‘i)
(ming sо‘m) 455,9 466,9 55,7 10,5 2,3 84,3 19,1
8. Hisobot   davrining   sof
foydasi (ming sо‘m) -111,7 -388,8 -106,5 277,1 248 282,3 -72,6
3.1.2-jadval ma’lumotlarini tahlil qiladigan bо‘lsak, mahsulotlarni sotishdan
olingan yalpi foyda 2018 yilda qolgan yillarga nisbatan о‘sish tendensiyasiga ega,
shunga   mos   ravishda   davr   xarajatlari   ham   sezilarli   darajada   о‘sgan.   Asosiy
faoliyatning boshqa jarayonlaridan daromad va yо‘qotishlar 2016 yilda 371,4 ming
sо‘mni,   2017   yilda   77,6   ming   sо‘mni   va   2018   yilda   449,2   ming   sо‘mni   tashkil
qilgan.   Korxona   oxirgi   uch   yil   davomida   о‘z   faoliyatini   zarar   bilan   yakunlab
kelmoqda. Korxonani  moliyaviy sog‘lomlashtirish uchun chuqur  ilmiy izlanishlar
olib borish taqozo etiladi.
17 3.1. 3-jadval
Dehqonobod tumani “Kaliy zavodi” Aksiyadorlik jamiyati   balansining aktiv
moddalari tahlili
(ming sо‘mda)
Mol-mulkning
tarkibi 2017 yil 2018 yil О‘zgarishi  (+ ; - )
S u mma
ming sо‘m Salmog‘i
% S u mma
ming
sо‘m Salmog‘i
% S u mma
ming sо‘m Salmog‘i
%
1. Uzoq 
muddatli 
aktivlar 14671 ,9 84,3 16300,7 84,8 1628,8 -0,2
2. Joriy aktivlar
shu jumladan 2730,3 15,7 3077,5 15,9 347,2 0,2
a) Tovar 
moddiy 
zaxiralar 2265,3 13 2612,3 13,5 347 0,5
b) Pul 
mablag‘lari 61,3 0,4 11,1 0,06 50,2 -0,34
v) Debetorlar 403,7 2,3 454,1 2,3 50,4 X
Balans aktivi 
jami 17402,2 100 19378,2 100 1976 X
            
Dehqonobod   tumani   “Kaliy   zavodi”   Aksiyadorlik   jamiyati   balansining   aktiv
moddalarini   tahlil   qiladigan   bо‘lsak,   korxonaning   uzoq   muddatli   aktivlari   2017
yilda   14671,9   ming   sо‘mni   tashkil   qilgan   bо‘lsa,   2018   yilga   kelib   1628,8   ming
sо‘mga   kо‘paygan.   Joriy   aktivlarning   jami   aktivlardagi   ulushi   2018   yilda
13,5foizni tashkil  etgan va 2017 yilga nisbatan 0,5 foizga ortgan. Pul mablag‘lari
2018   yilda   2017   yildagiga   nisbatan   0,34   foizga   kamaygan.   Korxona   balansining
aktiv   qismi   2018   yilda   2017   yildagiga   nisbatan   1976   ,0ming   sо‘mga   о‘sganini
kо‘rishimiz mumkin.
18 3.1. 4-jadval
Dehqonobod tumani “Kaliy zavodi” Aksiyadorlik jamiyati   balansining passiv
moddalari tahlili
(ming sо‘mda)
Mabla g‘ lar
manbalari
tarkibi 2017 yil 2018 yil О‘zgarishi  (+ ; - )
S u mma
ming sо‘m Salmog‘i
% S u mma
ming
sо‘m Salmog‘i
% S u mma
ming
sо‘m Salmog‘i
%
1. О‘z 
mablag‘lari 
manbalari 13553,2 77 ,7 16016,6 82,7 24 3 4, 4 5
2. Majburiyatlar
Shu jumladan 3870,2 22,3 3361,6 17,3 - 508,6 -5
a) Uzoq 
muddatli 
majburiyatlar - - - - - -
b) Joriy 
majb u riyatlar 3870,2 22,3 3361,6 17,3 - 508,6 -5
Balans passivi 
jami 17402,2 100 19378,2 100 1976 x
Korxona   balansi   passiv   qismini   tahlil   qiladigan   bо‘lsak,   korxonaning   о‘z
mablag‘lari 2018 yilda 2017 yildagiga nisbatan 5 foizga kо‘paygan. Majburiyatlari
2017   yilda   3870,2   ming   sо‘m   bо‘lgan   bо‘lsa,   2017   yilda   3361,6   ming   sо‘mni
tashkil   etgan.   Korxona   balansining   jami   passiv   qismi   2017   yilda   17402,2   ming
sо‘mni,   2018   yilda   esa   19378,2   ming   sо‘mni   tashkil   qilgan.   Tahlillar   shuni
kо‘rsatdiki,   korxonani   bozor   iqtisodiyoti   tо‘siqlariga   raqobatbardoshliligini
oshirish   uchun   korxona   iqtisodiy   faoliyatini   о‘zgartirish   lozim   deb   bildik,   aks
holda korxona bozor iqtisodiyoti talablariga tо‘liq javob bera olmay qoladi.
19 3.1.5-jadval
Korxona faoliyatini tashkiliy jihatlariga doir buxgalteriya о‘tkazmalari
T/R Xо‘jalik muommolarining mazmuni Schyotlar
Summa
Debet Kredit
1 Korxona   ta’sischilari   tomonidan     ustav   fondini
tashkil etilishi 4610 8330 12500
2 Ta’sischilar     tomonidan   asosiy   vositalarni
kiritilishi 0100 4610 9000
3 Ta’sischilar   tomonidan   bankdagi   hisob-kitob
schyotiga   mablag‘   qо‘yilishi   korxonaga
materiallar kiritganda 5110 4610 2000
4 Ta’sischilar  tomonidan materiallar kiritilishi 1000 4610 1500
5. Korxonaga   tekinga   olingan   о‘rnatiladigan   asbob
uskunalar 0700 8530 10000
6 Homiylardan   tekinga   olingan   asosiy   vositalar
kirim qilindi 0100 8530 8180
20 3.2. Xizmat korsatuvchi korxonalarda auditning ahamiyati .
Xizmat korsatuvchi korxonalarda auditning ahamiyatini quyidagicha:
• moliyaviy natijalar va moliyaviy hisobotlar auditini tashkil etish;
• korxonalar daromadlari xisobini auditini tashkil etish;
• korxonalar   xarajatlari   auditini   tashkil   etish   orqali   yoritib   o'tamiz.
Moliyaviy natijalar auditining ahamiyatli tomoni shundaki korxona
bevosita   faoliyati   davomida   yo'l   qo'yilgan   kamchiliklarni   tuzatish   va
kelajakda bunday xatolarga yo'l qo'ymaslik imkoniga ega bo'ladi.
Xizmat ko'rsatuvchi korxonalarda auditning yana bir muhim jihatlaridan biri
bu   daromadlar.   Bu   tekshiruv   orqali   xizmat   ko'rsatuvchi   korxonalar   o'zlarining
daromadlari kelib tushishi bo'yicha kelgusi rejalar tuzish imkoniga ega bo'ladilar.
Moliyaviy hisobotlarda, odatda, daromadlar alohida bandlar bilan ajratilgan
holda belgilanadi. Chet el tajribasida ular foyda va zararlar to'g'risidagi hisobotda,
bizning   respublikamizda   esa   -   moliyaviy   natijalar   to'g'risidagi   hisobotda   aks
ettiriladi.
Korxonalar   o'z   faoliyatidan   kelib   chiqib,   daromadni   turli   usullar   bilan
aniqlaydilar.   Masalan,   savdo   korxonalari   daromadni   sotish   operatsiyasi   bilan
belgilaydilar. Yuk tashuvchi avtotransport korxonalari daromadlari ular tomonidan
korxonalarga,   tashkilotlarga   va   aholiga,   belgilangan   ta'riflarga   asosan,   amalga
oshirilgan   turli   xil   avtomobil   tashuvlari,   ishlar   va   xizmatlar   natijasi   maxsuli
hisoblanadi.  Umumiy  ovqatlanish   korxonalarida  mijozlarga  ko'rsatilgan  xizmatlar
va sotilgan taomlardan kelib tushgan summa bo'yicha hisobga olinadi.
Xarajatlar hisobi auditida esa korxona qanday kerakli va ortiqcha xarajatlar
qilinayotganligini   bilish   imkoniyatiga   ega   bo'ladi.   Xizmat   ko'rsatuvchi
korxonalarda   xarajatlar   hisobi   auditining   maqsadi   xarajatlar   haqiqatga   ya'ni
me'yoriy-huquqiy hujjatlarga asoslangan yoki asoslanmaganligini tekshirishdir.
Xizmat   ko'rsatuvchi   korxonalarda   auditni   o'tkazish   jarayonida
qo'llaniladigan   tartib-qoidalar   moddiy,   moliyaviy   mablag'larning   mavjudligini
21 baholash   va   moliyaviy   axborotlarni   ochishga   mo'ljallangan   bo'lib,   quyidagilarni
tekshirishga asosalanadi.
-tekshirilayotgan   balansning   ishonchliligi   va   xizmat   ko'rsatuvchi
korxonalarida sodir bo'layotgan muomalalarni hujjatlarda qayd etilganligini ;
-buxgalteriya   hisobi   schyotlarida   ko'rsatilgan   aktivlar   (majburiyatlar)ning
haqiqatda mavjudligi va to'g'ri baholanganligini;
-balans,   moliyaviy   natijalar,   pul   oqimlari,   xususiy   kapital   to'g'risidagi
moliyaviy hisobot shakllari, tushuntirish xati kabilar me'yoriy hujjatlarga muvofiq
tuzilganligini.
3.3. Xizmat ko'rsatuvchi korxonalarda auditni rejalashtirish va dasturini
tuzish.
Xizmat   ko'rsatuvchi   korxonalarda   auditning   rejasi   va   dasturini   tuzishda
iqtisodchi olimlarning fikrlariga tayanamiz.
Mamatov Z.T auditni rejalashtirish jarayonini quyidagicha ta'riflaydi: «auditni
rejalashtirish   -   auditorlik   tekshiruvi   hajmi,   auditning   umumiy   rejasini   tuzish,
auditorlik   ish   rejalari   va   aniq   auditorlik   tadbirlarini   ishlab   chiqishni   o'z   ichiga
oladigan auditning muhim bosqichlaridan biridir».
Musaev   H.N.ning   qayd   etishicha   esa,   «...auditning   rejalashtirilishi   ushbu
jarayonning   muhim   tarkibiy   qismi   bo'lib,   o'z   ichiga   auditorlik   tekshiruvining
umumiy   hajmini   aniqlash,   audit   dasturini   tuzish,   auditda   qo'llaniladiga   usullarni
belgilash,   tekshirish   muddatlari,   ko'rsatiladigan   xizmatlarni   va   audit   xatarini
aniqlash   kabi   masalalarni   o'z   ichiga   oladi».   Ushbu   ta'rif   auditni   rejalashtirish
jarayonini   to'liq   yoritib   bera   olmaydi.   Unda   auditni   rejalashtirishda   tekshiruv
uchun   zarur   ma'lumotlarning   xususiyatlari,   audit   muhimligi   va   xatari   darajasini
baholash kabi jihatlarga etarlicha e'tibor qaratilmagan.
Yuqoridagi fikrlardan kelib chiqqan holda xizmat ko'rsatuvchi korxonalarida
auditni tashkil etish va rejalashtirish bosqichlarini quyidagicha tasvirlash maqsadga
muvofiqdir.
22 Har   bir   korxonada   bo'lgani   singari   xizmat   ko'rsatuvchi   korxonalarda   ham
auditning o'tkazilishi bu ijobiy holdir. Chunki xizmat ko'rsatuvchi korxonalar ham
mustaqil sub'ekt sifatida faoliyat ko'rsatadilar. Barcha auditorlik korxonasi o'zining
mijozini   tekshirishdan   oldin   u   haqida   ko'proq   ma'lumotga   ega   bo'lishga   harakat
qiladi. Bu borada auditor  mijoz korxona qaysi  sabablarga  ko'ra auditor xizmatiga
murojaat   qilayotganligini   aniqlashi   lozim.   Auditorlik   tashkiloti   yana   tekshiruv
o'tkazish   uchun   xodimlar   jadvalini   shakllantirishi,   mijoz   bilan   shartnoma   tuzishi
lozim.
Auditor   auditni   taxmin   qilinayotgan   ko'lami   va   o'tkazish   tartibini   bayon
etgan holda, auditning umumiy rejasini ishlab chiqishi rasmiylashtirilishi lozim.
23 Xulosa
Bugungi   kunda   hech   bir   milliy   moliya   bozori   xalqaro   moliya   bozoridan
ajralgan   holda   rivojlana   olmasligi   aniq   holatdir.   Shuning   uchun   yagona   xalqaro
standartlarni ishlab chiqish jarayonini to'xtatib bo'lmaydi.
Iqtisodiy   islohotlarni   chuqurlashtirish   davrida,   rivoj   topayotgan
iqtisodiyotning yangi bir bosqichida xizmat ko'rsatuvchi korxonalarda buxgalteriya
hisobi va auditni tizimli tashkil etish muhim masala sifatida qaraldi va quyidagicha
takliflar berildi.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   xizmat   ko'rsatuvchi   korxonalar   faoliyatini
moliyaviy-xo'jalik   faoliyati   natijalarini   yaxshilash   hamda   ularning   hisobini
O'zbekiston Respublikasida belgilangan me'yoriy-huquqiy hujjatlar asosida tashkil
etish   muhim   ahamiyatga   egadir.   Shuningdek,   har   bir   xizmat   ko'rsatuvchi
korxonalarda   auditorlik   tekshiruvini   tashkil   etish   ham   iqtisodiy   ahamiyatga
molikdir.
Xizmat   ko'rsatuvchi   korxona   faqat   auditorlik   xulosasining   yakuniy
qisminigina   manfaatdor   shaxslarga   taqdim   qilishi   lozim.   Shu   munosabat   bilan
auditorlik   xulosasining   tahliliy   qismi   va   yakuniy   qismi   alohida   imzolanishi   va
muhrlanishi mumkin.
Qoidaga   ko'ra   ijobiy   auditorlik   xulosasi   auditorlik   tashkiloti   xizmat
ko'rsatuvchi   korxonaning   moliyaviy   hisoboti   uning   moliyaviy   holati   va   sodir
etilgan   moliya-xo'jalik   muomalalarining   O'zbekiston   Respublikasi   qonunchiligi
talablariga muvofiqligini ishonarli aks ettiradi degan fikrga kelgan vaqtda tuzilishi
lozim.
24 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI
I. Me'yoriy-huquqiy hujjatlar
1. 1  O'zbekiston Respublikasining Qonunlari
1. O'zbekiston Respublikasi Konctitutsiyasi. - T.: O'zbekiston, 2012.
2. O'zbekiston Respublikasi Soliq kodeksi. - T.: Adolat, 2008.
3. O'zbekiston   Respublikasining   «Buxgalteriya   hisobi   to'g'risida»gi   Qonuni   -
Toshkent 1996 y. 30 avgust.
4. O'zbekiston   Respublikasining   «Auditorlik   faoliyati   to'g'risida»gi   Qonuni
(yangi tahriri) 2000 y. 26 may.
I.2. O'zbekiston Respublikasi Prezidenti Farmonlari va Qarorlari
5. О‘zbekiston   Respublikas i   Prezidentining   « О ‘zbekiston   Respublikasini
yanada   rivojlantirish   b о ‘yicha   Harakatlar   strategiyasi   t о ‘g‘risida»gi   Farmoni .   PF-
4947-son. 2017 yil 7 fevral.
6. O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2005   yil   14   martdagi   "2005-2006
yillarda   korxonalarni   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish   davlat
Dasturi to'g'risida"gi PQ-29-sonli Qarori;
7. O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 2005 yil 15 iyundagi "Tadbirkorlik
sub'yektlari  tomonidan taqdim  etiladigan hisobot  tizimini takomillashtirish va uni
noqonuniy   talab   etganlik   uchun   javobgarlikni   kuchaytirish   to'g'risida"gi   PQ-100-
sonli Qarori;
8. O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   "Tadbirkorlik   sub'yektlarini
tekshirishni yanada qisqartirish va uning tizimini takomillashtirish chora-tadbirlari
to'g'risida"gi farmoni. 2005 yil 6 oktabr.
9. O ' zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2007   yil   4   apreldagi   " Auditorlik
tashkilotlari   faoliyatini   yanada   takomillashtirish   hamda   ular   ko ' rsatayotgan
xizmatlar   sifati   uchun   javobgarlikni   oshirish   to ' g ' risida " gi   PQ -615- sonli   Qarori ;
25 II .  O'zbekiston Respublikasi  prezidentining   asarlari
10.   Mirziyoyev   SH.M.   “ Erkin   va   farovon,   demokratii   О‘zbekiston   davlatini   bir-
galikda   barpo   etamiz. ”.   - Toshkent:   «О‘zbekiston»   NMIU,   2016.   -
56 b.
11. Mirziyoyev SH.M. “Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash-yurt
taraqqiyoti   va   xalq   farovonligining   garovidir”.   –Toshkent:   «Uzbekistan»   NMIU,
2017. -48 b.
12..Mirziyoyev   SH.M.   “Tanqidiy   tahlil,   kat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   -   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bо‘lishi   kerak”.
Toshkent: «О‘zbekiston», 2017. - 104 b.
III. Darsliklar va o'quv qo'llanmalar.
13. Abdullaev YO. va boshq. Iqtisodiy tahlil.-T.: Mehnat. 2001. 256 b.
14.   Bobojonov   O.   Moliy aviy   hisob.   Darslik.   Buxgalteriya   hisobining   xalqaro
(IAS), Amerika (GAAP) va milliy (BXMS) standartlariga asosan o'zgartirishlar va
qo'shimchalar kiritilgan. - T.: Moliya, 2002.-342 b.
15.  Gadoev E. va boshq. Yillik hisobot-2008. Toshkent: NORMA, 2009.- 476 b.
16    Gadaev E. i drugie. Godovoy otchet-2009. NORMA, 2010.- 268 b.
17.   Gadoev   E.   va   boshqalar.   Buxgalter   uchun   amaliy   qo'llanma:   ikki   jildlik.
Toshkent NORMA 2010
18. Abdukarimov   I.T.   Moliyaviy   hisobotni   o'qish   va   tahlil   qilish   yo'llari.-T.:
Iqtisod va huquq dunyosi. 1999.
19   Sharifxo'jaev M., Abdullaev YO. Menejment. Darslik.-T.: O'qituvchi. 2001.
IV. Internet saytlari.
40. www . gov.uz. 
41. www . lex . uz.
42. www.ziyonet.uz.
26

Xizmat ko'rsatuvchi korxonalarda buxgalteriya hisobini tashkil etishning nazariy asoslari

Купить
  • Похожие документы

  • Kreditning mohiyati va moliya tizimidagi roli kurs ishi
  • Makroiqtisodiyot, uning maqsadlari va vazifalari
  • Asosiy makroiqtisodiy ko’rsatkichlar va ularni tahlili qilish xususiyatlari
  • Makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning tarkibi va mohiyati
  • Makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning tarkibi va mohiyati kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha