• Всего документов: 5844
  • Число пользователей: 15251

Xor madaniyatining kelib chiqish tarixi

Germaniyadagi   Xildegard   fon   Bingen   kabi   kompozitorlar   ushbu   san’at   turining
rivojlanishiga hissa qo’shdilar.
Bastakorlar   muayyan   holatlar   uchun   xor   musiqasini   yozishni   boshladilar   va
nota yozuvlari xor asarlarining yozuvlarini yozishga imkon berdi. O rta asr oxirigaʻ
kelib xor  kompozitsiyasi  murakkab san at  turiga aylanib, Uyg onish  davri  musiqa	
ʼ ʻ
uslublariga yo l ochdi.	
ʻ
Uyg’onish davridagi polifoniya va xor musiqasi.
Uyg’onish   davri   san’atda   qayta   tug’ilishni   ko’rsatdi   va   xor   musiqasi   bundan
mustasno emas edi. Jovanni  Perluidji da Palestrina, Tomas Tallis va Uilyam Berd
kabi   kompozitorlar   xor   asarlarida   murakkab   garmoniya   va   boy   tekstura   yaratish
uchun polifoniyadan foydalanganlar.
Bu davrda xor musiqasi ko’pincha to’ylar yoki davlat tadbirlari kabi muayyan
holatlar uchun yozilgan va professional va havaskor xorlar tomonidan ijro etilgan.
Musiqa   uslubi   ko’pincha   kuylanayotgan   matnga   asoslangan   bo’lib,   musiqa
so’zlarning ma’nosini yoritishga xizmat qilgan.
Dunyoviy musiqa va Madrigallarning yuksalishi.
Uyg’onish   davri   davom   etar   ekan,   xor   musiqasi   dunyoviy   muhitda   ham
qo’llanila   boshlandi.   Madrigals,   dunyoviy   xor   musiqasining   bir   turi,   XVI   asrda
Italiyada mashhur bo’ldi. Bu asarlar ko’pincha kapella uslubida kuylangan va lotin
tilida emas, balki xalq tillarida yozilgan.
Madrigallar   romantik   yoki   pastoral   mavzularni   ifodalash   usuli   sifatida
ishlatilgan   va   Klaudio   Monteverdi   va   Karlo   Gesualdo   kabi   bastakorlar   o’z
asarlariga hissiy chuqurlik va murakkablik qo’shgan.
Islohot va kontrreformatsiya davrida xor musiqasi.
Protestant   islohoti   xor   musiqasiga   sezilarli   ta’sir   ko’rsatdi,   cherkov
xizmatlarida   xalq   tillaridan   foydalanish   keng   tarqaldi.   Angliyada   Tomas   Tallis   va
Uilyam   Berd   kabi   bastakorlar,   hatto   mamlakat   diniy   qo’zg’olonlarni   boshdan
kechirgan bo’lsa ham, xor asarlarini yaratishda davom etdilar.
Katoliklarga qarshi islohotda xor musiqasi ibodat xizmatlarining muhim jihati
bo’lib qoldi. Jovanni Perluiji da Palestrina kabi bastakorlar cherkov rahbarlarining
25  Professional;
 Havaskorlar .
Bu xorlarda ovozlarning joylanishi  ham boshqacha bo’ladi. Masalan:  SHou
boshchiligidagi amerika xori Kvartet uslubida tuzilgan. (Partiyalar emas, S. A.T.B)
Bu xorlarda klassik va zamonaviy xor asarlaridan iborat repertuar ishlatiladi. Ba’zi
bastakorlar   kamer   xorlar   bilan   doimiy   ijodiy   bog’lanishda   bo’lishadi.   Masalan:
Sviridov   «Pushkin   gulchambari»   va   boshqa   asarlarini   Moskva   kamer   xoriga
yozgan.
Bizda SH. Yormatov – «Bulbulcha» bolalar xori uchun, B. Umidjonov tele –
radio komiteti xori uchun yozgan.
Opera   xor   ijrochiligining   o’ziga   xos   xususiyati   bor.   Xor   sadolari   ostida
eshitilmay   qolmasligi   uchun   nyuanslar   katta   ahamiyatga   ega.   (fraza   tovush   tusi)
operada   xor   dekarativ   fan   vazifasini   bajarishdan   tashqari   operaning
dramaturgiyasida   faol   qatnashdi   va   uning   ijrosi   sahna   harakati   bilan   bog’liqdir.
Sahnadagi   mizanstsenlar   xonandalarga   raxbarni   ko’rishga   xalaqit   berishadi.
SHuning   uchun   xormeysterlar   sahna   ortidan   ko’rsatib   turadilar.   Opera   xorlari
kontsertlarda chiqishmaydi.  A.  Navoiy nomidagi   Davlat   akademik katta  opera  va
balet   teatr   xori   (SHodmonov)   va   Samarqand   opera   balet   teatr   xori   teatrlashgan.
Xorning yana bir turi-o’yin (xorovod). Instsenirovka qilib qo’shiq aytish. Ma’lum
temalar syujet qilib olinadi. «Paxta bayrami», «Xalqlar do’stligi».
O’zbekistondagi yoshlar ashula va raqs ansambllari:
«SHodlik»,   «Lazgi»,   «Go’zal»,   «O’yg’ur   ansambli»,   «Dutorchi   qizlar   ansambli»,
Qoraqalpog’iston   «Qirq   qiz»   ansambli.   Professional   havakorlik   ansambllari:
«Parvoz», «Bayot», Anor, «SHalola», «Lola», «Gulrux», «CHust taronalari».
Xalq bayramlarida, mehnat ishlari jarayonida xor bo’lib qo’shiq aytilgan. Bu
shaharlarda,   ishchilar   orasida,   yoshlar   sayillarida   keng   tarqalgan.   Bir   necha
ashulachilarni artel’ deyishgan. Bir oila a’zolaridan iborat bo’lsa- oila ansambllari
deb yuritilgan.
Pyatnitskiy xalq xori (1911).
Don kazaklari ansambli.
20 o’quv   xorlari   bor.   Ular   keng   kontsert   ijrochilik   faoliyati   va   xalq   qo’shiqlarini
to’plash kabi vazifalarni olib boradilar.
A   kapella   janri   ham   tez   rivojlandi.   M.   Burxonov   «YOrlarim»,   «Go’zal
qizga»,   «Sayra»,   «Zarra   gul»,   «Bibi   gul»,   «Sari   ko’hi   baland».   A.
Muhammedovning «Yashna hur Vatan», S. Boboev «CHaman ichra», «Yali-yali»,
«Endi   sendek».   I.   Akbarov   «Qoyilmay».   SHu   asar   pedagogik   kollej     xorlari
repertuaridan o’rin olgan edi.
O’zbekistonda  xor madaniyati  20 yillardan rivojlanib bordi. 30 yillarda xor
madaniyati eng yuqoriga ko’tarilgan davr xisoblanadi.
60   yillarda   B.   Umidjonov   ko’p   xalqlar   qo’shiqlarini   qayta   ishlagan.
«Diliman»,   «Gar   namidoni»,   «YAppuray»,   «Qorasoch»,   «Og’a   doram»,   «Ilila
yor»,   «Galbari»,   «Qomuzchu»,   «CHamanda   gul»,   «Xurshidi   jahon   galdi»   va
orginal syuita «Dilbarume».
70-yillar   S.   Boboev   «Tanovor»,   «Bog’   sayliga»   kabi   klassik   ashulalar
asosida   xorlar   yaratdi.   M.Burxonov   «Ayriliq»,   «Damko’l»,   «CHashmi   siyoh».
Klassik merosni xor uchun qayta ishlashda S. Boboev va B. Umidjonovlar katta ish
qilishgan. «Segoh, CHorgox, O’zgancha»- kabi asarlar etuk asarlar qatoridan o’rin
topgan.
80-yillarda   S.   YUdakovning   «Tusna»,   «Muborakbod»-   kantatalari,   M.
Nasimovning   «Dunyoga   tinchlik»   kontatasi,   S.   Boboevning   «Abu   Ali   ibn   Sino»
poemasi, «Alloma (Al-Xorazmiy)» kontatalari yaratilgan. 
1950-yillarda   tashkil   topa   boshlagan   professional   xor   40   yildan   ortiq   davr
ichida   tobora   rivojlanib   bormoqda.   O’zbekistonda   o’tmishda   xor-dirijyorligi
bo’lmagan. Xor-dirijyorligi ta’limini yo’lga qo’yish uchun konservatoriya 11 yillik
musiqa   matablarini,   Uspenskiy   nomli   madaniy-oqartuv   texnikumi   va   boshg’a
viloyatlarda xozirda musiqa va pedagogika  kollejlari ish olib bormoqda.
1950-yillarda   A.   Gudkova,   A.   Valenkov,   B.   Vasil’eva,   A.Melik-
Karamyanlar   konservatoriyani   namunali   tamomlab   ishga   taklif   etildi.
Konservatoriyani   xor-dirijyorligi   bo’limini   o’zbek   milliy   kadrlardan   Abduqahhor
Sultonov tamomlagan edi.
22 1936   yil   O’zbekiston   radiosi   qoshida   o’zbek   xori   tuzildi   va   yangi   tuzilgan
O’zbekiston Davlvt Filarmoniyasi qoshida xor kapellasi tashkil qilindi
1937   yilda   xor   jamoasi   bastakorlar   M.   Ashrafiy   va   T.   Sodiqovlarning   to’rt
ovozli   qo’shiqlarlarini   tayyorlab   bordi.   1934-37   yillarda   Moskva
konservatoriyasida   ko’pgina   bastakorlar:   Zokirov,   Abduraxmonov,   Davidov,
Ashrafiy, Nasimov, Xoshimov, Qori YOqubov, Burxonov, YUdakovlar taxsil oldi.
YOsh   o’zbek   bastkorlari   rus   bastakorlari   bilan   ijodiy   hamkorlikda   o’zbek
milly operasini  yaratishdi. 
Bu S. Vasil’enko va M. Ashrafiy «Bo’ron» operasidir. 1939-40 «Ulug’ kanal», R.
Glier   va   T.   Sodiqovlarning   «Layli   va   Majnun»   operasi.   Urush   yillarida
Kozlovskiyning «Ulug’bek», CHishkoning «Maxmud Tarobiy»
operalari yozilgan. 
1952 yilda O’zbekiston Davlat Filarmoniyasi   qoshida birinchi professional
xor   kapellasi   tashkil   qilindi-raxbar     Valenkov   edi.   M.   Burxonov   kapella   uchun
birinchi jo’rsiz xor qo’shiqlari yaratdi.   Respublika   a kapella janri vujudga keldi.
O’zbekistonda   xor   san’atining   o’sishi   1960   yilda   tashkil   qilingan.   O’zbekiston
radio va televideniesi davlat komiteti Milliy xorining hissasi katta.  Bu kapellaning
rahbari- B. Umidjonov bo’lgan.
O’zbek   bastakorlari   hamma   janrlarda   o’zlarini   hissalarini   qo’shganlar-
kantata, oratoriya, oda, ballada,
a kapella. Masalan: S. YUdakovning «G’alaba», «Meninig Vatanim», «Muborak»,
«To’yona»   kantatalari,   «Mirzacho’l»   syuitasi,   M.   Ashrafiyning   «O’zbekiton»,
«Baxt» kantatalari, I. Xamroevning «O’zbek xotin-qizlariga»   kantatasi, Vil’dnov,
Veralas,   Burxonov,   D.   Zokirov,   M.   Nasimov,   B.   Umidjonovlarning   «Asrim
sadosi» kantatasi.
Kamer-   nemischa   uy,   xona   degani.   Kamer   xorda   30   tacha   musiqa
ma’lumotiga   ega   talaba   va   ishchi   yoshlar   ishtrok   etadi.   Kamer   xor   guruxi   keng
tarqalgan,   sabab   katta   gurux   akademik   xorni   tuzish   uchun   kerakli   ovozlar,   ko’p
xonandalar,   maxsus   joy   kerakligi   kabi   muammolarning   yo’qligidir.   Ba’zi   kamer
xorlar professional jamoalarga aylangan. Kamer xorining ikki shakli mavjud:
19 Qattiq ataka marsh, vahima, daxshat, qattiq iztirob chekish, fig`on, tantana,
shodlik   kabi   ifodalarda   qo`llaniladi.   eng   asosiy   vazifa   hosil   bo`lgan   tovushni
sofligiga   erishish   (xususan   yuqori   registrda),   ya`ni   tovushni   yuqori   pozitsiyada
kuylash. YUqori  tovush pozitsiyasiga  ega bo`lmagan xor  yoki  xonanda to`g`ri  va
aniq intonatsiyaga ega bo`la olmaydi.
Xorda   so`zlarini   tinglovchiga   etkazib   berish   vositasi   diktsiya   deyiladi.
Asarning   g`oyaviy   mazmunini   ochib   berishda   diktsiya   muhim   rol’     o`ynaydi.
So`zlar   shoirona   fikrni   to`ldirsa,   musiqa   uni   bo`yoqlari   bilan   to`ldirib,   ma`nosii
chuqurlashiradi.
12 Aqliy   va   jismoniy   rivojlanishning   garmonik   qo’shilishiga   ahloqiy   soflik,
san’atga   va   hayotga   estetik   munosabat   -   shaxsning   to`laqonli   kamolga   yetishida
muhim   shartlardir.   Bu   olijanob   maqsadga   erishishda   to’g’ri   yo’lga   qo’yilgan
bolalar musiqa tarbiyasi katta ahamiyatga egadir.
Kurs   ishining   maqsadi.   O’zbekistonning   madaniyati   va   milliy   san’atini
o’rganish, tahlil qilish, va uning rivojlanish jarayonlarini yoritish. Bu mavzu orqali
o’zbek   xor   san’ati   tarixi,   uning   unikal   jihatlarini   ko’rsatish   va   milliy-madaniy
taraqqiyotini ta’kidlash maqsadini o’z ichiga oladi.
Kurs   ishining   vazifasi.   Ushbu   kurs   ishida   quyidagi   vazifalarni   belgilab
oldim;
 Xor tushunchasi va uning kelib chiqish tarixi;
 O’zbek xor madaniyatining shakllanishi;
 O’zbekistonda xor madaniyati va rivojlanishi;
 Xor musiqasi tarixi: ushbu qadimiy san’at turining rivojlanishi.
Kurs   ishining   predmeti .   Xor   madaniyati   rivojlanishi   va   tarixini   bosqichma
bosqich o’rganib tahlil qilish.
Kurs   ishining   obyekti .   Tarixiy   yodgorliklar   va   joriy   madaniy   fazilatlarini
o’rganishga qaratilgan adabiyotlar. 
5 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   O`zbеkiston   Rеspublikasi   Prеzidеnti   Shavkat
Mirziyoyev   shaxsning   ma’naviy   sifatlariga,   ularni   tarbiyalash   ijtimoiy   va
insonparvarlik   ahamiyatiga   alohida   e’tibor   bеrib:   “Biron–bir   jamiyat   ma’naviy
imkoniyatlarini, odamlar  ongida ma’naviy va axloqiy qadriyatlarni  rivojlantirmay
hamda mustahkamlamay turib o`z istiqbolini tasavvur eta olmaydi” – dеb alohida
ta’kidlaydi1. 
O`zbеkiston   Rеspublikasining   “Ta’lim   to`g`risida”   gi   Qonuni   va   “Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi”   yuksak   umumiy   madaniyatga,   kasb–hunar
ko`nikmalariga,   ijodiy   va   ijtimoiy   faollikka,   mantiqiy   mushohada   qilish   hamda
ijtimoiy   hayotdagi   muammolarning   oqilona   еchimlarini   topish   mahoratiga   ega
bo`lgan,   istiqbol   vazifalarini   odilona   baholay   oladigan   kadrlar   yangi   avlodini
shakllantirish,   shuningdеk,   har   tomonlama   barkamol,   ta’lim   va   kasb–hunar
dasturlarini   ongli   ravishda   mukammal   o`zlashtirgan,   mas’uliyatli   fuqarolarni
tarbiyalashni nazarda tutgan pеdagogik g`oyani ilgari suradi.2 
Istiqlol   tufayli   o`zining   mustaqil   taraqqiyot   yo`lidan   borayotgan   jamiyatimiz
kun sayin dеmokratlashib, davlat, jamiyat va shaxs  munosabatlari tobora ko`proq
mantiqiy   mushohada   qilish   tamoyillariga   asoslanmoqda.   Ta’lim   tizimi   oldidagi
davlat   buyurtmasi   O`zbеkiston   Rеspublikasi   “Kadrlar   tayyorlash   milliy
dasturi”ning asosiy g`oyalarida o`z aksini topgan. 
O`tmishda   So`g`t   davlatida   professional   xor   mavjud   bo`lgan,   keyinchalik
Arab iste`losidan keyin bu san`at  rivojlanmagan. O`zbek musiqasi  asosi  monodik
(bir   ovozli)   bo`lganligi   sababli   ko`p   asrlar   davomida   ko`p   ovozli   xor   ijrochiligi
amalda qo`llanilmagan va professional yakka ijrochilik formasi saqlanib qolgan. 
Ko`p   ovozli   xor   dastdlab   musiqali   drama   va   komediyalarda   xalq   musiqasini
xorga   moslab   qayta   ishlangan   holda   qo`llanildi.   S.   Vasil’enko   va   M.   Ashrafiy
«Bo`ron», 
R. Glier va T. Sodiqovlarning «Layli va Majnun» kabi birinchi operalari ko`p
ovozli o`zbek xor ijrochiligi rivojida muhim rol o`ynadi. 
3 Ural xalq xori va boshqalar
Bizda O’zbekiston radio  TV si qoshidagi milliy xor (B. Umidjonov ).  Xalq
xori-   xalq  qo’shiqlarining  xususiyatlarini   saqlagan   xolda  ijro  qiladi.  Raxbar   faqat
mahalliy   qo’shiqchilik   a’analarini   bilish   bilan   chegaralanmay,   xalq   qo’shiqlarini
yaxshi   biladigan   kishilarni   taklif   qilishi   shart.   Xalq   xorlari   akademik   xorlardan
quyidagi xususiyatlari bilan farq qiladi.
- vokal struktura o’ziga xosligi
- tabiiy ovozda kuylash
- polifoniyada (ko’p ovozli) kuylash
- imprevizatsiya qilish (badixa)
- repertuar- xalq qo’shiqlari va xalq lad tonligi asosidagi asarlar
- dirijyorsiz ijro etish to’rt ovozning doimiy bo’lmasligi S. A. T. B
- xorovod harakat vositasini ishlatish
Xalq   xorlari   uch   guruhdan   iborat:   xor,   o’yinchi   va   sozandalar.   Dirijyorsiz
ijro   etishadi.   Xonandalar   soni   ovozlar   (ayol   va   erkak)   sonini   ahamiyati   yo’q.   Bir
joyda ayollar ko’proq yoki boshqa joyda erkaklar ko’proq bo’ladi. Ayollar- pastki,
erkaklar- yuqori kuylashadi.
I tur xorlar – S va B yo’q, ovozlar tor joylashgan diapazonda  kuylashadi.
II   keng   diapazon-   hamma   obrazlar   bor.   Ular   oq   tovush   (ochiqlik)   bilan
aytishadi. Xalq xorlari professional va havaskorlik xorlarga bo’linadi.
Professional   xalq   xorlarining   soni   40-50   kishidan   iborat.   Ayollar
ko’pchilikni   tashkil   qiladi,   ular   partitura   bo’yicha   improvizatsiyasiz   kuylashadi.
Sal   «niqobdor»   qilib   joylashtirish   to’g’risida   qoida   yo’q.   Diapazoni   turli   bo’ladi.
Rossiyada   12   professional   xalq   xorlari   mavjud,   ulardan   3   tasi   «akademik   xor
jamoasi» nomiga ega bo’lishgan.
Havaskorlik   xalq   xorlari   qishloq,   rayon,   shahardagi   klub   va   madaniyat
saroylarida va bolalar va o’smirlar uylarida faol ishlab turibdi.
Asar   raxbarning   ovozidan   o’rganiladi.   Bu   xorda   20-30   xonanda   bo’ladi.
Respublikamizda     CHirchiq   shahar   «Mashinasozlar»   zavodi   xalq   xori   bor.   Xalq
xori ijrochiligida  yanna ikki shakl, ya’ni bolalar xori va musiqa o’quv yurtlarining
21 2.2 Xor musiqasi tarixi: ushbu qadimiy san’at turining rivojlanishi.
Xor musiqasi asrlar davomida insoniyat madaniyatining ajralmas qismi bo’lib
kelgan.   Qadimgi   diniy   marosimlardan   tortib,   hozirgi   kundagi   konsert   va
tomoshalargacha   bo’lgan   davrda   bu   qadimiy   san’at   turi   har   bir   davrning   turli
musiqiy   an’analari   va   madaniy   ta’sirlarini   o’zida   aks   ettirgan   holda   rivojlanib,
moslashgan.   Ushbu   maqolada   biz   xor   musiqasi   tarixini   kuzatamiz,   ushbu   sevimli
musiqiy   janrni   shakllantirgan   asosiy   rivojlanish   va   uslublarni   o’rganamiz.   O’rta
asrlardan   to   hozirgi   davrgacha   xor   musiqasi   evolyutsiyasiga   ta’sir   ko’rsatgan
ijtimoiy,   madaniy   va   texnologik   kuchlarni   ko’rib   chiqamiz   va   uning   musiqa
olamida va undan tashqarida qoldirgan merosini ko’rib chiqamiz.
Dastlabki kunlar: qadimgi davrlarda xor musiqasi
Xor   musiqasi   tarixi   qadimgi   davrlarga   borib   taqaladi,   qachonki   qabila
jamoalari musiqiy marosimlarni o’tkazish uchun yig’iladilar. Ushbu marosimlarda
bir nechta ovozlar uyg’un ohang va ritmlarni yaratish uchun ishlatiladi.
Yunonlar   va   rimliklar   bu   xor   kuylash   an anasini   yanada   rivojlantirdilar,ʼ
yunonlar eramizdan avvalgi V asrda birinchi mashhur xor musobaqasini yaratdilar.
Birgalikda   yoki   antifonal   tarzda   kuylash,   xor   musiqasi   diniy,   siyosiy   va
ko’ngilochar muhitda ishlatilgan.
Xristian cherkovida xor kuylash.
Xristian   cherkovi   eramizning   IV   asrida   xor   musiqasini   qabul   qilib,   undan
ibodat   xizmatlarini   kuchaytirish   va   diniy   matnlarni   ifodalash   usuli   sifatida
foydalangan. Chanting yoki Grigorian qo shig i ilk nasroniy xor musiqasining eng	
ʻ ʻ
keng   tarqalgan   shakli   bo lib,   barcha   ovozlar   birlikda   yoki   oktavada   kuylanadi.	
ʻ
Cherkov o’sib ulg’aygan sari kattaroq xorlar va polifonik musiqalar paydo bo’ldi.
O’rta asr polifoniyasi va xor kompozitsiyasining paydo bo’lishi.
O rta   asrlarda   polifonik   musiqa   paydo   bo la   boshladi,   bir   nechta   qismlar	
ʻ ʻ
birgalikda   kuylanib,   murakkabroq   tovush   hosil   bo ldi.   Xor   musiqasi   liturgik	
ʻ
musiqaning   muhim   qismiga   aylandi,   Frantsiyadagi   Pérotin   va   Leonin   va
24 O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA MAXSUS
TA’LIM VAZIRLIGI
______________________________________ UNIVERSITETI
_______________________                                    _________________________
  ______________fakulteti                                            _____________ kafedrasi 
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
MAVZU:  XOR MA’DANIYATINING KELIB CHIQISH TARIXI
                                                   Bajardi:_________________________________
                                                   ________________ fakulteti        
_____________________ guruh talabasi 
                                                   Tekshirdi: _____________________________
      Kurs ishi taqrizga
      Topshirilgan sana 
“____” _____20   y.  Kurs ishi taqrizdan 
 qaytarilgan sana
 “___” ______20   y. 
      Kurs ishi himoya 
        Qilingan sana 
    “___” ______20   y.
    Baxo “___”_______    ___________
        (imzo)
   ___________
        (imzo)
   ___________
        (imzo)       Komissiya a’zolari;
  _____________________
  _____________________
 
                                                  ______________ - 20  rivojlanib, bir-biriga o’zaro bog’langan yo’nalishlar tashkil etgan. Bularga qishloq
va   shahar   qo’shiqlari,   qo’shiqsevarlar   xor   jamoalari,   maktab   qo’shiqsevarlari,
professional cherkov va opera xor kapellalari targ’ibot qilingan. Birinchi bo’lib XV
asrda   tashkil   qilingan   “Podshohning   kuylovchilari   xori”   keyinchalik   Peterburg
saroy   xonandalari   kapellasiga   aylantirilgan   va   XVI   asrda   yuzaga   kelgan
“Patriarxning   kuylovchilari   xori”,   keyinchalik   Moskva   sinodal   xori,   deb   atalgan.
Patriarxning   kuylovchilari   xori   rus   professional   xorlarining   ilk   namoyondalari
bo’lib qolishgan. Cherkov ijrochiligi o’z davrida musiqa qobiliyatiga ega ijrochi va
xor   rahbarlari   (regentlar),   XVI–XVII   asrlarda   esa   dvoryanlar,   pomeshiklar   o’z
qaramog’ida xor va orkestrlar tashkil etadilar. Bunday jamoalarni “metsenatlar” –
san’at   homiylari   xori,   deb   (graf   Sheremetyev   o’z   kapellasining   serqirra   va
sermazmun   ijodi   bilan   150   yilga   yaqin   ijod   qilib   kelgan   jamoalardan;   knyaz
Yu.Galitsin   xorlari   va   boshqalar)   nomlangan.   Bu   kapellalar   o’z   ijro   mahoratlari,
dasturlari bilan rus xor madaniyatiga juda katta, yuksak hissa qo’shgan. Ushbu xor
jamoalariga   krepostnoylar   rahbarlik   qilib,   ular   ichidan   atoqli   xor   dirijorlari   –
S.Dektaryev,   G.Lomakin,   A.Arxangelskiylarning   yetishib   chiqishi   misol   bo’la
oladi.   Rus   xor   ijrochiligi   va   ijodiyoti   xalq   ijrochiligi   va   cherkov   ijrochiligi
yo’nalishida   rivojlanib,   bir-biriga   o’zaro   bog’langan   yo’nalishlar   tashkil   etgan.
Bularga   qishloq   va   shahar   qo’shiqlari,   qo’shiqsevarlar   xor   jamoalari,   maktab
qo’shiqsevarlari, professional cherkov va opera xor kapellalari targ’ibot qilingan1. 
O’zbekiston   hududida   XX   asrning   boshlarida   teatr   truppalari   tuzilib,
tomoshalar   vaqtida   spektakl   mazmun-mohiyatidan   kelib   chiqib   jo’rlikda   ijro
etiladigan   qo’shiq   va   ashulalar   xor   ijrochiligi   asta   sekin   o’zbek   xalqiga   singib
borayotganligidan   dalolat   bo’lgan.   Tinglovchilarda   kuyga   solingan   va   birgalikda
kuylangan matnlar katta taassurot qoldirgan, yuraklarni larzaga solgan. 1918-yilda
Xalq   konservatoriyasi   ochilishi   xor   san’ati   targ’ibotida   muhim   rol   o’ynaydi.
Toshkent   shahrida   birinchi   bo’lib   jonkuyar   ustoz,   izlanuvchan   inson,
ma’rifatparvar   Ali   Ardobus   Ibrohimov   rahbarligidagi   60   ta   o’zbek   o’g’il
bolalaridan   tashkil   topgan   maktab   teatr   jamoasi   tuzildi.   V.Sakovich   tashkil   etgan
“Zebiniso”, Sh.Shoumarovning “Namuna” va S.Yenikeyevaning o’zbek qizlar xor
14 jamoalari   tuzilishi   ham   xor   ijrochiligi   ommaviylashishida   munosib   o’rin   tutgan.
1936-yilda   O’zbekistonda   birinchi   xor   kapellasi   tuzilgan   va   unga   M.Lepexin
rahbarlik qilgan. Dastlabki  konsert  dasturi  xalqaro miqyosda, xususan,  Moskvada
bo’lib   o’tgan   O’zbekiston   adabiyoti   va   san’ati   kunlarida   namoyish   etilib,   keng
tinglovchilar   olqishiga   sazovor   bo’lgan.   Shu   yo’sinda   Respublika   teatrlarida,
harbiy   okruglarda,   o’rta   maktablarda,   o’quvchilar   saroylarida   xor   jamoalari
tuzilishi avj oldi. 1919-yilda V.Sakovich tashkil qilgan maktab-teatr kollektivi 300
ta   bolani   birlashtirdi.   Bu   kollektiv   ham   bir   necha   xor,   drama,   raqs,   gruppani   o’z
ichiga   olgan   edi.   Xususan   Sakovichni   “Zebiniso”   maktabida   tuzgan   xori   yaxshi
natijalarga   erishdi   va   keyinchalik   bu   xor   “San’atchi   qizlar”   nomi   bilan   yuritildi.
Professional   xor   ijodi   va   ijrochilikning   oddiy   shakllari   30-yillarda   2   yoyilgan
musiqali   dramalarda   uchraydi.   “Farhod   va   Shirin”   (V.Uspenskiy,   G.Mushel)   va
“Gulsara”   (R.Glier   va   T.Sodiqov)   musiqali   dramalarda   ikki   ovozli   xor   nomerlari
qo’llaniladi.   XX   asrning   so’ngi   choragida   jo’rsiz   musiqaning   rivoji
kompozitorlarni   a  kapella  janrida  ayrim   izlanishlarga  olib  keldi.  Kompozitorlar  –
Mutal Burhonov, Sayfi Jalil, Ikrom Akbarov, Botir Umidjonov, Mustafo Bafoyev,
Nadim   Norxo’jayev,   Baxrullo   Lutfullayev,   Avaz   Mansurov,   Dilorom
Omonullayeva,   shuningdek,   ijodkor   xormeyster   –   Shermat   Yormatov,   Naira
Sharafiyeva   kabilar   bu   janrga   alohida   e’tibor   berishdi.   Botir   Umidjonov   ijodida
yangi   matn,   yangi   timsollar,   tembr,   faktura   usullari,   xor   matosini   simfoniyalash
kabi   ijrochilik  uslubi   yangi   qirralarga  olib   keldi.  Bularga   –  Botir   Umidjonovning
«Ruboiy» nomli (Umar Xayyom) xor turkumini sanab o’tish mumkin. Professional
xor ijrochiligi bilan bog’liq bo’lgan– akapella janri aynan ruboiy turkumida o’ziga
xos   bo’lgan   faktura   va   badiiy   ifoda   vositasini   topdi.   Qalin   matoli,   ko’p   ovozlik,
ya’ni polifoniya usulidan 10 foydalanish kabi yangiliklar paydo bo’ldi. Bu davrda
yozilgan – “Chor baytho”, “Alla”, “Olis yo’ldan” nomli asarlar ham bunga yorqin
misol bo’la oladi. O’zbek jo’rsiz xor musiqasi janrida faol va samarali izlanishlar
olib   borayotgan   O’zbekiston   davlat   konservatoriyasining   “Xor   dirijorligi”
kafedrasi   mudirasi,   professor   Naira   Sharafiyeva   o’zining   jozibali   va   yorqin   ijod
namunalarini   musiqa   shinavandalariga   tuhfa   etmoqda.   Uning   aralash   xor   uchun
15 tanqidlariga javoban cherkov musiqasini soddalashtirish va aniqlashtirish vazifasini
o’z zimmalariga oldilar.
Barokko davri  bezak va bezaklarga  e’tibor  berish bilan ajralib turardi  va xor
musiqasi   bundan   mustasno   emas   edi.   JS   Bax   va   Jorj   Friderik   Handel   kabi
bastakorlar batafsil bezak va murakkab qarama-qarshilikni aks ettiruvchi murakkab
xor asarlarini yaratdilar.
Bu davrda cholg’u jo’rligidan foydalanish ham keng tarqaldi, xorlar orkestrlar
yoki kontinuo ijrochilar jo’rligida bo’ldi. Barokko davrining xor asarlari ko pinchaʻ
yirik   ansambllar   uchun   yozilgan   bo lib,   ularda   murakkab   garmoniyalar   va   ritmik	
ʻ
naqshlar mavjud edi.
Barokko davrida kontrpunkt va xor kompozitsiyasi.
Barokko   davrida   bir   nechta   ohanglarni   uyg’unlashtirib,   uyg’unlik   yaratish
san’ati   bo’lgan   kontrapunktning   ahamiyati   ortib   bordi.   Murakkab   garmoniyalarni
yaratish   va   kompozitsiyaning   turli   qismlari   o’rtasidagi   munosabatni   ta’kidlash
uchun xor musiqasidan foydalanilgan.
Muqaddas xor musiqasidan tashqari, barokko davrida opera va oratoriya ham
paydo bo’ldi, xor asarlari bu asarlarning hikoyasini va dramasini qo’llab-quvvatlash
uchun ishlatilgan.
Ilk opera va oratoriyada xor musiqasi.
Handel va Bax kabi opera va oratoriya bastakorlari o’z asarlarida ajoyib, hissiy
lahzalarni   yaratish   uchun   xor   musiqasidan   foydalanganlar.   Chorlar   olomon   yoki
qo’shinlarni   tasvirlash   uchun   ishlatilgan   va   ko’pincha   kuchli   uyg’unlik   va   ovoz
balandligi va tempidagi dinamik o’zgarishlarni aks ettirgan.
Opera   va   oratoriyada   xor   musiqasidan   foydalanish   san’atning   yuksalishiga
yordam berdi va klassik davr simfonik xor asarlari uchun zamin yaratdi. 4
Simfonik va xor musiqasining rivojlanishi.
Klassik   davr   simfoniyaning   yuksalishi   va   xor   musiqasining   yangi
shakllarining   rivojlanishini   ko’rsatdi.   Motsart,   Gaydn   va   Betxoven   kabi
4
 Achildiyeva M. Ikromova F. “O’zbek musiqa san’atida maqomning o’rni” Proceedings of Global Technovation 2nd 
International Multidisciplinary Scientific Conferense .  London 2020 90-93 bet
26 tarbiyalashda   kishilarni   loqayd   eshituvchi   emas,   balki   faol   qatnashchilarga
aylantiradi.   Ba’zi   bir   sotsiologik   kuzatishlarga   qaraganda,   havaskorlik   xor
koll е ktivlarida   astoydil   qatnashgan   kishilar   hayotda   ham,   ishlab   chiqarishda   ham
s е rg’ayrat   bo’ladilar.   Xor   shunday   bir   san’atki,   unda   adabiy   va   musiqiy   ijodiyot
o’zaro   uyg’unlashib,   yaxlit   badiiy   obraz   yaratiladi.   Bu   san’at   doimo   xalq
qo’shiqchilik ijodiyoti bilan bog’liq bo’lib, xususan milliy musiqa madaniyatining
shakllanishi va rivojlanishida muhim rol o’ynab k е lgan.
O’tmishda   prof е ssional   xor   ijrochiligiga   ega   bo’lmagan   qator   qardosh
r е spublikalarda   yangi   xor   san’ati   o’ziga   hos   yo`llar   bilan   shakllanib   k е lgan   va
ularning   ijrochiligi   yangicha   -   zamon   talabiga   mos   yo`l   bilan   rivojlangan.
Prof е ssional va havaskorlik xorlari bir – birlaridan tashkiliy va ishlash printsiplari
bilan   farq   qilsa   –   da,   ular   badiiy   va   t е xnik   jihatdan   bir   birlariga   juda   yaqin
turadilar, bir – birlari bilan bog’langan holda rivojlanadilar va o’zaro ijobiy ta’sirda
bo’ladilar.   Har   ikkala   –   prof е ssional   hamda   havaskorlik   xor   san’ati   umumiy   xor
madaniyatini tashkil qilib, ular o’quvchilarni est е tik tarbiyalash vazifasini o’taydi.
Prof е ssional   xorlar   havaskorlik   xorlari   ustidan   olib   boradigan   «   otaliq»   ishlari
havaskor xonandalarning ijrochilik mahoratlarini chuqurlashtirishga, r е p е rtuarning
boyishiga,   umuman,   xorning   madaniy   saviyasini   oshirishga   yordam   b е radi.   O’z
navbatida,   havaskorlik   xorlari   prof е ssional   koll е ktivlarga   xushovoz   iqtidorli
yoshlarni   y е tishtirib   b е radi.   San’at   bayramlarida,   ijodiy   k е chalarda   prof е ssional
xorlar   bilan   havaskorlik   xorlarining   qo’shilib   ishtirok   etishi   bugungi   kunda
an’anaga   aylanib   qolgan.   Mana   shunday   ijodiy   hamkorlik   prof е ssional   va
havaskorlik  koll е ktivlarini   bir   – birlariga  yaqinlashtiradi.  Hozirgi   kunda ko’pgina
havaskorlik xorlari o’z ijro mahoratlari, r е p е rtuari bilan prof е ssional koll е ktivlarga
yaqin turadi. Shunday qilib, xor san’ati k е ng tarqalgan va ko’p turlarga ega bo’lgan
janr.Ta’kidlaganimizd е k,   musiqiy   tarbiya   xisoblanadi,   xor   san’ati   esa   musiqa
madaniyatining tarkibiy va eng xalqchil qismini tashkil qiladi. Shuning uchun ham,
xor   san’atini   rivojlantirishga   katta   e’tibor   b е rilmoqda.
Xor madaniyatining rivojlanishi .   2
2
 . B.Shaxnazarova. Xonandalik uslubiyoti. Toshkent. 2017.
8 –   xiqildoq   muskullarining   qisqarishiga   bog’liqdir.   Ovoz   pardalari   lotincha   “kid
vocal”   d е yiladi.   Bu   pardalar   yukori   va   pastda   joylashgan   bo’lib,   yuqoridagisi
soxta,   pastdagisi   esa   chin   ovoz   pardasi   d е yiladi.   Inson   erkin   nafas   olib,   nafas
chiqarayotganda   ovoz   chiqmaydi,   chunki   bunday   vaqtda   ovoz   ravon   erkin   holda
bo’lib,   ovoz   pardalari   taranglashmagan,   d е yarli   harakatda   bo’lmaydi.   Ovoz
ravonligini to’g’ri boshlashi bilan tovush chiqa boshlaydi. Xorda qo’shiq aytishga
moyil va qo’shiq aytish qobiliyatiga, ya’ni ma’lum ovoz balandligi (diapazoniga),
yoqimli   t е mbrda,   tiniq,   lirik   yoki   dramatik,   kichik   yoki   katta   kuchlanishga   ega
bo’lgan   ohangdosh   ovozlar   xorga   monand   xonanda   ovozlar   (yoki   xor   ovozlari)
hisoblanadi.
Xor ovozlari guruhlarga bo’linadi:
 Bolalar ovozi (diskant, al’t).
 Ayollar ovozi (soprano, m е tso soprano, al’t, kontral’t).
 Erkaklar ovozi (t е nor, bariton, bas).
 Bolalar ovozi (diskant) yoki (soprano) va (al’t)ga bo’linadi.
Diskant (soprano) – bolalarning yuqori ovozi bo’lib, uning qamrovi birinchi oktava
“do” dan, ikkinchi oktava “fa-sol” gacha ko’tariladi. Diskant y е ngil, o’zgaruvchan,
yumshoq   yangraydigan   ovoz   bo’lgani   uchun   har   xil   kuy   va   ohanglarni   juda
ta’sirchan   ijro   eta   oladi.   Al’t   –   bolalarning   pastgi   ovozi.   U   kuchli   va   birmuncha
yo’g’on,   jarangdor,   t е mbrli   bo’lishi   bilan   birga,   ba’zi   hollarda   mayin   harakt е rga
ega   ham   bo’ladi.   Al’t   tovushining   diapazoni   kichik   oktava   “sol-lya”dan   ikkinchi
oktava “r е -mi”gacha.
Musiqa   janrlari   ichida   eng  d е mokratik   va  ommaviy   hususiyatga   ega  bo’lgan
tur   -   bu   xor   san’atidir.   U   kishilarimizning   kundalik   hayoti   bilan   chambarchas
bog’liq   bo’lib,   ularni   g’oyaviy   –   est е tik   jihatdan   tarbiyalaydi.   Mashxur   musiqa
nazariyotchisi,   faylasuf,   bastakor   va   davrning   asoschilaridan   biri   B.Asaf е v
fikricha, xor san’ati musiqani tushuna bilish vositasidir. Xor san’ati ommani milliy
ruxda   tarbiyalash   bilan   birga   kishilarni   xalq   qo’shiqlari   ijodiyoti   durdonalari,
o’zb е k,   rus   va   ch е t   el   klassik   vokal   –   xor   asarlari   namunalari   bilan   tanishtiradi,
ularning   ma’naviy   dun’yosini   boyitadi.   Xor   san’ati   ommani   musiqaviy
7 1.2 O’zbek xor madaniyatining shakllanishi.
O’tmishda   xor   ijrochiligiga   ega   bo’lmagan   qardosh   respublikalarda   qator
yangi xor san’ati o’ziga xos yo’llar bilan shakllana bordi. Dastlab mazkur xalqlar
o’zlarining   milliy   kuy   qo’shiqlariga   tayangan   holda   musiqa   madaniyatini   yarata
boshladilar.   Uyg’onish   davrida   xor   san’atida   katta   o’zgarish   –   ko’p   ovozli   xor
ijrochiligi   paydo   bo’ldi   Gomofoniya   uslubi   va   mumtoz   garmoniya   rivoji   davrida
aralash   va   ko’povozli   xor   jamoalari   yuzaga   keladi.   Xor   san’atining   yanada
chuqurroq   ravnaq   topishiga   a’capella   ijrosida   kuylashning   paydo   bo’lishi   asos
bo’ldi.   XV–XVI   asrlarda   yashab   o’z   ijodida   ko’p   ovozli   asarlar   yaratib   kelgan   –
J.Palestrina,   O.Lasso,   K.Janeken   kabi   polifonik-kompozitorlar   o’z   hissalarini
qo’shdilar. Davr taqozosi bilan madaniyatlar yaqinlashuvi asrlardan-asrlarga o’tib,
bir-biriga ta’sir  ko’rsata  boshlagan. Ma’lum bir  davrdan so’ng xor san’atida yana
bir o’zgarish paydo bo’lib, yirik asarlar – kantata, oratoriyalar mualliflari sifatida –
I.S.Bax, G.Gendel, K.Glyuk ijodi, keyinchalik Meyerber, J.Verdi, shu bilan birga
F.Shubert,   B.Mendelson,   R.Shuman   kabi   romantik   kompozitorlar   ijodida   kamer
xor   musiqasi   rivoj   topdi.   Shu   davrda   qo’shiq   sevadiganlar   xor   jamoalari
“lidertafel”   (nemischa   so’z   bo’lib,   “yetakchi   qo’shiqchi”   ma’nosini   anglatadi.
Germaniya,   Avstriya   va   Shveytsariya   davlatlarida   keng   rivojlangan)   va   “orfeon”
(fransuzcha   “xor   sevuvchilar   jamoasi”   1818-yilda   Parijda   G.Vilemom
rahbarligida) paydo bo’lgan. Xor san’atining cherkov musiqa san’atidan asta-sekin
tashqariga   chiqishi,   opera   teatrlarining   shakllanishi,   XIX   asrdagi   milliy
kompozitorlik   maktabini   xalq   omma   musiqasiga   chambarchas   bog’lanib   ketishi
Rossiya,   Boltiq   bo’yi   davlatlari   –   Chexiya,   Bolgariya,   Vengriya   va   boshqa
davlatlarda   namoyon   bo’lgan.   Keyinchalik   AQSH,   Lotin   Amerikasi,   Yaponiya
davlatlarida ham bu jarayon davom ettirildi. 
Ko’p asrlardan buyon rus xor san’ati o’zining izchilligi bilan ajralib turadi.
Rus  xor  ijrochiligi  va ijodiyoti  xalq ijrochiligi  va cherkov ijrochiligi  yo’nalishida
13 XULOSA
Kurs   ishida   xor   madaniyatining   murakkab   ko’p   bosqichli   tuzilishi   uning
rivojlanish dinamikasida ko’rsatilgan: an’anadan zamonaviygacha. Xor madaniyati
dunyoning   turli   xil   suratlarini   tushunish   va   shakllantirish   uchun   asos   bo’lgan
madaniy tushuncha va qadriyatlar ustuvorligi sifatida qaraladi. Madaniy talqin "xor
madaniyati"   tushunchasining   asosiy   parametrlarini   aniqlashga   imkon   berdi:
shaxsning ichki, ma’naviy hayotidagi o’zgarishlar, uning o’ziga xos xususiyatlari.
Tadqiqotning   uslubiy   asosi   boshqa   yondashuvlar:   lingvomadaniy,   kognitiv,
falsafiy, madaniy yondashuvlar bilan uyg’unlashgan tizimli yondashuv edi.
Xor   madaniyati   rivojlanishining   tarixiy   tendentsiyalarini   o’tmishdagi   xor
musiqiy   an’analaridan   zamonaviy   neoklassitsizmgacha   ko’rib   chiqadi.   "Xor
madaniyati"   kontseptsiyasining   tarkibiy   qismlari   aniqlanadi:   ma’naviy   ishlarni
bajarish;   xor   folklor   shakllari,   havaskor   ijod,   rus   xor   neoklassitsizmi.   Ta’lim   va
kasbiy   tayyorgarlikda   amalga   oshiriladigan   xor   madaniyati   haqidagi   ilmiy
bilimlarning   mintaqaviy   darajasi   qayd   etilgan.   "Xor   madaniyati"   tushunchasining
axloqiy va axloqiy-axloqiy tarkibiy qismlari tizimiga katta e’tibor qaratilgan.
29 qayta ishlagan xalq qo’shiqlari – “O’zbekiston taronalari” xor syuitasi, “Deydiyo”,
“Hazil”,   “Yarayandim”,   “Mustahzod”,   “Faryod”   kabi   asarlari   o’zgacha   ahamiyat
kasb   etadi.   Ayni   paytda,   ustozlarning   yangi   yosh   avlodni   shakllantirib
borayotganligini   nazarda   tutsak,   O’zbekistonda   musiqa   san’ati   yangi   sifat
pog’onasiga   ko’tarilayotganligini   ta’kidlashimiz   mumkin.   O’zbekiston   milliy
simfonik,   kamer   va   xalq   cholg’ulari   orkestr   jamoalari   birlashmasi   xuzuridagi
O’zteleradio xor jamoasi  hamda xor kapellasi, A.Navoiy nomidagi opera va balet
teatri,  hamda  Muqimiy nomidagi   musiqali   komediya teatri   xor   jamoalari,  O’zDK
xuzuridagi MTS xori, talabalar xor jamoalari, Respublikadagi barcha o’rta maxsus
musiqiy   ta’lim   muassasalari   va   BMSMlari   xor   jamoalari   o’z   ijodiy   faoliyatlarini
yanada   takomillashtirib,   rivojlantirib   kelmoqdalar.   Jamoa   bo’lib   ijro   etilgan   har
qanday   asar   tinglovchini   beixtiyor   o’ziga   rom   etibgina   qolmay,   balki   musiqiy
hayolot   olamiga   g’arq   bo’lishga,   asar   qahramonlari   hayoti   bilan   yashashga,
ularning   ichki   kechinmalari,   his-hayajonlarini   to’g’ri   anglashga   undaydi.   Misol
sifatida   Davlat   xor   kapellasini,   Milliy   xor   jamoasini,   A.Navoiy   nomidagi   Davlat
akademik katta teatrining xor truppasini, O’zbekiston   3
davlat konservatoriyasining
talabalar xor jamoasini keltirish mumkin. 
3
  S.Kadirova. Xorshunoslikning boshlang’ich kursi. Toshkent. 2015.
16 I BOB. XOR MADANIYATINING KELIB CHIQISH TARIXI, UNING
JAMIYAT HAYOTIDAGI O’RNI VA AHAMIYATI.
1.1 Xor tushunchasi va uning kelib chiqish tarixi.
Xor   gr е kcha   “xoros”   –   “yig’ilish”   ma’nosini   bildiradi.   Qadimiy   Gr е k   t е atr
sp е ktakllarida   qatnashuvchi   ashulachilar   “xorv е tlar”   nomi   bilan   yuritilgan.   Xor
ijodiy uyushgan jamoa bo’lib, u ma’lum ovozga ega bo’lgan ijrochi xonandalardan
tashkil   topadi.   Uning   xarakt е rli   b е lgilaridan   biri   –   bu   xordan   yakka   t е mbrlarning
qo’shilishidan   hosil   bo’ladigan   o’ziga   hos   t е mbrdir.   D е mak,   xor   d е b   mahsus
tashkil qilingan, vokal – xor t е xnikasiga, badiiy – ifoda vositalariga ega bo’lgan va
shu   vositalar   orqali   ijro   qilinadigan   asarning   mazmunini   eshituvchilarga   е tkazib
b е ra   oladigan   jamoani   atash   mumkin.   Insonning   ovoz   apparati   o’ziga   hos
murakkab “musiqa asbobi” bo’lib u o’zining rang-barang t е mbr boyligi, nixoyatda
musiqa   ifodalash   hususiyatlarga   egaligi   bilan   hamma   musiqa   asboblaridan   ustun
turadi. Chunki  kishi ovozi kuy va so’zni o’rganib payvandlash natijasida musiqiy
nutqni asl ma’nosini ochib b е radi. Bu borada inson ovoziga t е ng k е ladigan birorta
ham musiqa asbobi  yo’q. shuning uchun ham  inson ovozi ko’pincha “Gapiruvchi
musiqa asbobi” d е b ham yuritiladi. Ovoz apparati maqom, xiqildoq, xalqum, nafas
ravoni, ovoz pardalari (bog’lamlari), r е zonatorlar va har xil mashqlardan iborat.  1
                  Xiqildoq   –   ovoz   paydo   qilish   apparati   vazifasini   bajaradi.   Xiqildoq
uzuksimon,   halqonsimon   va   ikkita   shoxsimon   (uch   burchak)   to’qaylar   iborat
bo’ladi.   Ular   muayyan   muskullar   yordamida   oldinda   va   orqada   harakat   qiladi.
Odam ovozi juft va ti’q xiqildoq to’g’aylari pardalari muskullari yordamida bir-biri
bilan   birikishidan   hosil   bo’ladi.   Nafas   orqali   chiqayotgan   havo   xiqildodagi
to’g’aylar   orasida   tortilgan   ovoz   pardalariga   urilib   t е bratadi   va   ovoz   chiqaradi.
Tovushning baland – pastligi, yo’g’on – ingichkaligi xiqildoq bo’shliqining katta –
kichikligiga pardalarning tarangligiga, ularning uzunligi va qalinligiga, til, xalhum
1
 Sh.Ro’ziyev. Xorshunoslik. Toshkent 1987.
6 Qadim zamondan beri jamoa bo`lib qo`shiq aytish hamma xalqlarning mehnat
faoliyatini, orzu-umidlarini ifodalab berish uchun ishlatilgan. Qo`shiqlar avloddan-
avlodga og`zaki usulda qoldirilgan. O`zbekistonda erkaklar, ayollar va bolalarning
birga   qo`shiq   aytish   an`analari   bo`lgan.   Masalan   turli   marosim   va   sayillarda,
ramozon oyida bolalarning qo`shiq aytishi yoki kattalarning zikr tushishi, marsiya
qo`shiqlari   aytishi.   Bolalarning   jamoa   bo`lib   ijro   etadigan   qo`shiqlarini:
«Boychechak», «Oftob chiqdi olamga», «Laylak keldi». 
Navro`z bayramlarda yigit va qizlarning qo`shiq aytishi, to`ylarda aytiladgan
yor-yor,   yallalar   xor   bo`lib   ijro   etilgan.   SHashmaqomning   vokal   qismidagi
taronalar   ham   jamoa   bo`lib   aytilgan.   Katta   ashulalar   ham   3-4   kishi   bo`lib   ijro
qilingan   (bu   xam   xor   ijrosi).   YUqridagi   aytib   o`tilgan   asarlar   bir   ovozda   ijro
etilgan. Folklor qo`shiqlari (yor-yor, yalla, hashar, 5 qarsak, lapar, katta ashula) va
maqomdagi (tarona, ufor, naqsh) qismlari jamoa bo`lib aytilgan. 
Uning   shogirdi   Aristotel   (Aflotun)   komil   ishonch   bilan   mazkur   fikrni
quvvatlaydi.   «Musiqa   kishi   ruxining   ahloqiy   tomoniga   ma’lum   darajada   ta’sir
etadi,   bas   shunday   ekan,   u   yoshlarning   tarbiyasiga,   ta’sir   etadi.»   Milliy
madaniyatimiz   bobokaloni   Abu-Nasr   Al-Forobiy   esa   musiqaning   shaxs
shakllanishiga aniq ta’sirini quyidagicha bayon etadi: «Bu fan (ya’ni musiqa D.O)
shu ma’noda foydaliki, kimning fe’l atvori muvozanatni yo’qotgan bo’lsa, tartibga
keltiradi,   kamol   topmaganlarni   kamolotga   yetkazadi   va   muvozanatda
bo’lganlarning   muvozanatini   saqlaydi.   Bu   fan   tanning   sog’ligi   uchun   ham
foydalidir.» 
Musiqa   inson   ruhi   va   aqliy   rivojiga   bebaho   ta’sir   o’tkazadi.   Ch.Darvin
umrining   oxirlarida   quvvai   xofizasi   (xotirasi)   va   fikrlash   qobiliyatining
pasayishidan   shikoyat   qilib   yozadi:   «Agar   menga   ikkinchi   bor   dunyoga   kelish
nasib   bo’lganda   edi,   endigi   hayotimda   loaqal   haftada   bir   marta   bo’lsa   ham,   bir
necha   she’r   o’qishni   o’zimga   qoida   qilib   olardim.»   Shu   bois   o’quvchilarda   inson
ma’naviy   madaniyatining   tarkibiy   qismi   bo’lgan   musiqa   madaniyatini   tarbiyalash
musiqa tarbiyasining bosh maqsadi bo’lib turadi. 
4 Xor   san’ati   uzoq   tarixga   egadir.   Qadim   zamonlardan   b е ri   xalqlar   orzu   –
umidlari, xis - tuyg’ularini qo’shiq aytish, pantomima (badan harakati) qilish kabi
vositalar bilan ifodalab k е lganlar. Ko’pchilik bo’lib qo’shiq aytish d е yarli hamma
xalqlarning   m е xnat   faoliyati,   an’anaviy   marosimlari,   qolav е rsa,   butun   turmush
hayoti bilan doimo bog’liq bo’lib k е lgan. 
Ma’lumki,   an’anaviy   marosim   qo’shiqlari,   u   yoki   bu   marosim   munosabati
bilan   xalq   tomonidan   to’qilgan,   xor   bo’lib   ijro   etilgan.   G’arb   davlatlarida,
shuningd е k,   Rossiyada   xalq   qo’shiqlari   bilan   bir   qatorda   k е yinchalik   ch е rkovda
aytiladigan   prof е ssional   xor   ijrochiligi   paydo   bo’ladi.   Qadimiy   ch е rkov
qo’shiqchiligi,   asosan,   unison   (   bir   ovozli   yoki   oktava)   bo’lib,   X   asrlarda   ikki
ovozli qo’shiqlar paydo bo’ladi. 
Uyg’onish davrida ko’p ovozli xor ijrochiligi rivojlandi. Xususan, XV – XVI
asrlarda DJ. Pal е strina, O Lasso, K. Jan е k е n, J.D е pr е  kabi polifonist kompozitorlar
yashab ijod qilgan davrda xor san’atining akap е lla ijrochilik uslubi yanada ravnaq
topdi.   Prof е ssional   xor   qo’shiqchiligi   vaqt   o’tishi   bilan   ch е rkovdan   tashqari
podshox,   knyaz,   pom е shiklar   saroylarida   ham   k е ng   tarqaldi.   Saroylardagi
prof е ssional xorlar o’yin – kulgi tomoshalarida hizmat qilish uchun saqlangan. Bu
esa yuqorida qayd qilingan ba’zi xalqlar xor san’atining rivojlanishiga k е yinchalik
ijobiy   ta’sir   ko’rsatadi.   K е yinchalik   Bax,   G е nd е l,   B е txov е n,   Glyuk,   Motsart,
V е rdi,   Biz е ,   romantik   kompozitorlardan   Shub е rt,   Shuman,   M е nd е lson,   rus
kompozitorlaridan   Glinka,   Rimskiy   –   Korsakov,   Musorgskiy,   Chaykovskiy,
Borodin,   Kyui,   Tan ее v   va   boshqalar   o’z   ijodlari   bilan   xor   san’atini   yuqori
pog’onalarga ko’tardilar. 
Xor bu vokal musiqani cholg’u asboblar jo’rligida yoki jo’rsiz (akop е lla) ijro
etuvchi   xonandalar   koll е ktivi.   “Xor”   atamasi   yunoncha   “xoros”   so’zidan   olinib
“to’da, yig’in” ma’nosini bildiradi. Ko’p vaqt xor op е ra, oratoriya, kontata ba’zan
simfoniyada   qo’llanilgan.   Musiqa   amaliyoti   davomida   xorning   har   xil   turlari   va
ko’rinishlari  paydo  bo’lgan. Xor  turi  xorning tuzilishiga  qarab  aniqlanadi. Turiga
qarab bir yoki aralash bo’lishi mumkin, bir xildagi xorlarga alohida erkaklar xori,
9 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Sh.Ro’ziyev. Xorshunoslik. Toshkent 1987. 
2. B.Shaxnazarova. Xonandalik uslubiyoti. Toshkent. 2017. 
3. S.Kadirova. Xorshunoslik. Toshkent. 2019. 
4. Y.Xusnitdinova. Xor dirijyorligi. Toshkent. 2016. 
5. S.Kadirova. Xorshunoslikning boshlang’ich kursi. Toshkent. 2015. 
6. Q.Mirzayev. Xor jamoalari bilan ishlash uslubiyoti. Toshkent. 2008. 
7.  D.Abduhakimova.  “Jaloliddin”   –  yangi   raqs  spektakli.   Madaniyat   gazetasi   N1.
(230). 12.01.2023-soni 2-bet. 
8. Achildiyeva M. Ikromova F. The ballet “Tomaris” in the culture of Uzbek ballet
plase and significance Spectrum Journal of Innovation, Reforms and Development
ISSN (E):2751-1731 15-19 bet (Berlin Germany 2022) 
9.   Achildiyeva   M.   Ikromova   F.   “O’zbek   musiqa   san’atida   maqomning   o’rni”
Proceedings of Global Technovation 2nd International Multidisciplinary Scientific
Conferense . London 2020 90-93 bet 
10.   Achildiyeva   M.   Xojimamatov   A.   Yuldasheva   D.   Ikromova   F.   “Uyghur   Folk
Singing   Genre”   Turkish   Online   Journal   of   Qualitative   (TOJQI)   Inquiry   (Turkiya
2021) 3509-3517 bet (SCOPUS) 
11.   M.Achildiyeva   2021   Academic   Yunus   Rajabi   and   His   Scientific   Heristage
Annals of Romanian Society for Cyell Biology 25(4) 9092-9100 
12.  Achildiyeva  M,   Xojimamatov   A,  Ikromova  F  (2022)   Shashmaqom  saboqlari:
"Navo" maqomi xususida. INTERNATIONAL JOURNAL  FOR ENGINEERING
AND MANAGEMENT RESEARCH 11(01) 55-58 
13.   Maxfuzakhon   Karimova,   Muyassarkhon   Achildiyeva,   Farangiz   Ikromova
(2021)   USE   FROM   REDAGOGICAL   TECHNOLOGIES   IN   MUSIC   LESSONS
30 1960-yillarda   B.   Umidjonov,   Sulaymon   SHodmonov,   M.   Azimov,   N.
Qozievlar   konservatoriyani   muvaffaqiyatli   tamomlaganlar.   Marxum   Botir
Umidjonov   chorak   asr   mobaynida   O’zbekiston   radio   va   televideniesi     milliy   xor
jamosiga   raxbarlik   qilib   keldi.   Uning   o’zbek   milliy   xor   madaniyatini
rivojlantirishda hissasi katta.
S. SHodmonov A. Navoiy nomidagi milliy adademik katta opera va balet teatrida
20 yilga yaqin xormesterlik qilib O’zbekistonda xizmat ko’rsatgan artist unvoniga
sazovor   bo’lgan.   M.   Azimov   va   N.   Qozievlar   O’DK   xor-dirijyorligi   kafedasida
yoshlarga saboq berib kelmoqdalar.
1970-yillarda   Xakimova,   Baxrullo   Lutfullaev,   Axad   Xamidov,   Evgeniy
Jivaev,   SHamsuddin   Ro’ziev,   SHarafieva,   Jumaeva   kabi   konservatoriyani
tamomladilar. O’zbekistonda qisqa davr ichida xor madaniyati barpo etildi.
Xozirda   Respublikamizda   O’DK,   Madaniyat   oliygoxi,   pedagogika
universitetlari   musiqa   fakul’tetlari,     musiqa,   pedagogika   kollejalari   4-11   yillik
internat, bolalar san’at aktablarida xor dirijyorligi ta’limi berib kelinmoqda.
Jumladan   viloyatimizdagi   NamDU   musiqa   bo’limi,   musiqa,   pedagogika
kollejlari  va    musiqa   maktablarida  ham   xor-dirijyorligi   sinfi   bo’yicha   bilim  berib
kelinmoqda.
23 Romantik   davrning   yana   bir   o’ziga   xos   belgisi   millatchilik   bo’lib,   ko’plab
bastakorlar   o’z   asarlariga   xalq   an’analari   va   milliy   tuyg’ularni   singdirishga
intilishgan.   Bu,   ayniqsa,   xor   musiqasida   yaqqol   ko’rinib   turardi,   unda   ko’pincha
xalq   ohanglari,   ritm   va   garmoniyalar   aks   ettirilgan.   Antonin   Dvoryakning   "Stabat
mater" asari diqqatga sazovor misol bo’lib , unda chex xalq musiqasi elementlarini
an’anaviy xor shakli bilan birlashtirgan.
Ommaviy xor chiqishlari va xor festivallarining paydo bo’lishi.
Romantik   davrda   ommaviy   xor   tomoshalari   va   xor   festivallari   paydo   bo’ldi,
ular   ko’plab   tomoshabinlarni   jalb   qildi   va   xor   musiqasining   kuchi   va   go’zalligini
namoyish etdi. Eng mashhur misollardan biri bu Jorj Friderik Handelning "Masih"
asaridagi  "Halleluya  xori"  butun  dunyo  bo’ylab  Rojdestvo  spektakllarining  asosiy
qismiga   aylangan.   Welsh   Eisteddfodau   va   Llangollen   International   Musical
Eisteddfod   kabi   xor   festivallari   bugungi   kunda   xor   musiqasining   an’analari   va
xilma-xilligini   nishonlashda   davom   etmoqda.   Xulosa   qilib   aytadigan   bo’lsak,   xor
musiqasi   tarixi   madaniy   xilma-xillik,   badiiy   yangilik   va   inson   ifodasining   boy
gobelenidir.   Xor   musiqasi   qadimiy   diniy   urf-odatlardagi   kamtarona   kelib
chiqishidan   tortib,   sevimli   musiqiy   janr   sifatidagi   hozirgi   mavqeigacha   umumiy
madaniy   merosimizning   hayotiy   va   doimiy   qismi   bo’lib   qolmoqda.   Konsert
zallarida,   cherkovlarda   yoki   jamoat   markazlarida   ijro   etilishidan   qat’i   nazar,   xor
musiqasi   butun   dunyo   bo’ylab   tomoshabinlarni   ilhomlantirishda   va   ko’tarishda
davom   etadi,   bu   bizga   musiqaning   chegaralarni   kesib   o’tish   va   barchamizni
birlashtirish qudratini eslatadi.
28 EUROPEAN   SCHOLAR   JOURNAL   “An   open   accyess,   peyer   reviyewyed
multidisciplinary journal” 2 (4) 460-463 
14. Xojimamatov A. Nazarxodjayeva R. Korrupsiya – asr vabosi.
Internet saytlari 
1.http://lib.cspi.uz/ 
2.http://widget.ziyonet.uz 
3.http://natlib.uz/
31 mustahkamlikka,   diktsiya   va   tembr   bo`yoqlariga   erishishda   vokal-fundament
mustahkam   bo`lishi   kerak.   Rahbar   vokal-xor   mashqlari   ustida   ish   olib   borib
xorning jaragdor va ifodali jarangiga  erishmog`i kerak.
          Xorda vokal-xor ishlarining formalari.
 Nafas - Vokal-xor ijrochiligining asosini nafas tashkil etadi. SHuning uchun
xor   asarlarini   to`g`ri   ijro   etishda   to`g`ri   nafas   olish   muhim   elementlardan
hisoblanadi.   U   ovoz   shakllanishi   jarayonida   muhim   fundament   rolini
o`taydi.   Kuylaganda   nafas   olish   gapirgandagidan   farq   qiladi.   Kuylaganda
nafas tez olib sekin chiqariladi. Nafas olish uch turga bo`linadi:
 Yuqori   nafas-   Nafas   ko`krakni   yuqori   qismida   olinib,   kiftlar   ko`tariladi.
Nafasning   bu   turi   juda   zararlidir.   Vokal-   xor   ijrochiligida   bu   nafas
qo`llanilmaydi.
 Ko`krak- qorin (o`rtacha qovug`a-biqin).
Aralash- (pastki qovurg`a- diafragma usulida olinadi). Bu usul xonandalarga
(havaskorlik xorlarida) oldin tushuntiriladi, keyin ko`rsatib beriladi. Bunday nafas
olishda biqin va pastki qovurg`alar kengayadi. Nafas olishda kiftlar, ko`krak qafasi
ko`tarilmaslik   kerak.   Tajribali   ashulachilarda   nafas   ko`krakda   deyarli   bo`lmaydi.
Ular nafasni pastga- diafragma olib, qorinni pastki qismida harakat bo`ladi. Xorda
nafas   olish   spitsifikalari   mavjud.   Xorda   bu   vaqtda   zanjir   yoki   ulanma   nafas
(tsepnoe   do`xanie)   olish   usuli   qo`llaniladi.   Zanjir   usuli   ayrim   xor   asarlarini
kuylashda   nafas   olish   mumkin   bo`lmagan   paytlarda   qo`llaniladi.   Ko`p   ovozli
asarlarni   kuylashda   xonandalar   zanjirli   nafasdan   foydalanadilar.   Bu   usul   zanjir
yoki ulama nafas olish usuli deyiladi.
Nafas olish tugab, tovushning boshlanishi   ataka  deyiladi. Ataka ital’yancha
attakate   hujum   qilmoq   degan   ma`noni   bildiradi.   Bu   vokal-xor   va   boshqa   musiqa
janrlarida   ham   qo`llaniladi.   Tovushning   yumshoq,   mayin   boshlanishi   yumshoq
ataka  deyiladi.  Tovush  atakasi  asar   xarakteriga  bog`liq  bo`ladi.  Ataka   ifodali  ijro
vositasi   hisoblanadi.   YUmshoq   atakada   ovozning   kengligiga,   mayinligiga
«niqobdorli» ga tezroq erishiladi. 
11 MUNDARIJA
KIRISH ……………………………………………………………………...…….3
I   BOB.   XOR   MADANIYATINING   KELIB   CHIQISH   TARIXI,   UNING
JAMIYAT HAYOTIDAGI O’RNI VA AHAMIYATI …………………….......6
1.1 Xor tushunchasi va uning kelib chiqish tarixi………………………………....6
1.2 O’zbek xor madaniyatining shakllanishi……………………………………...12
II BOB. Yurtimizda xo’r madaniyati va san’ati rivojlanishi tarixi ……….....16
2.1 O’zbekistonda xor madaniyati va rivojlanishi……………………………......16
2.2 Xor musiqasi tarixi: ushbu qadimiy san’at turining rivojlanishi…………...….22
XULOSA ………………………………………………………………………....28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………....29
2 II BOB. YURTIMIZDA XO’R MADANIYATI VA SAN’ATI
RIVOJLANISHI TARIXI.
2.1 O’zbekistonda xor madaniyati va rivojlanishi.
O’tmishda   So’g’t   davlatida   professional   xor   mavjud   bo’lgan,   keyinchalik
Arab   istilosidan   keyin   bu    san’at   rivojlanmagan.   O’zbek   musiqasi   asosi   monodik
(bir   ovozli)   bo’lganligi   sababli   ko’p   asrlar   davomida   ko’p   ovozli   xor   ijrochiligi
amalda qox`llanilmagan va professional yakka ijrochilik formasi saqlanib qolgan.
Ko’p ovozli xor dastdlab musiqali drama va komediyalarda xalq  musiqasini xorga
moslab qayta ishlangan holda qo’llanildi. S. Vasil’enko va M. Ashrafiy «Bo’ron», 
R.   Glier   va   T.   Sodiqovlarning   «Layli   va   Majnun»   kabi   birinchi   operalari   ko’p
ovozli o’zbek xor ijrochiligi rivojida muhim rol  o’ynadi.
Qadim zamondan beri jamoa bo’lib qo’shiq aytish hamma xalqlarning mehnat
faoliyatini, orzu-umidlarini ifodalab berish uchun ishlatilgan. Qo’shiqlar avloddan-
avlodga og’zaki usulda qoldirilgan. O’zbekistonda erkaklar, ayollar va bolalarning
birga   qo’shiq   aytish   an’analari   bo’lgan.   Masalan   turli   marosim   va   sayillarda,
ramozon oyida bolalarning qo’shiq aytishi yoki kattalarning zikr tushishi, marsiya
qo’shiqlari   aytishi.   Bolalarning   jamoa   bo’lib   ijro   etadigan   qo’shiqlarini:
«Boychechak», «Oftob chiqdi olamga», «Laylak keldi».
Navro’z bayramlarda yigit va qizlarning qo’shiq aytishi, to’ylarda aytiladgan
yor-yor,   yallalar   xor   bo’lib   ijro   etilgan.   SHashmaqomning   vokal   qismidagi
taronalar   ham   jamoa   bo’lib   aytilgan.   Katta   ashulalar   ham   3-4   kishi   bo’lib   ijro
qilingan   (bu   xam   xor   ijrosi).   YUqridagi   aytib   o’tilgan   asarlar   bir   ovozda   ijro
etilgan. Folklor qo’shiqlari (yor-yor, yalla, hashar, 5 qarsak, lapar, katta ashula) va
maqomdagi (tarona, ufor, naqsh) qismlari jamoa bo’lib aytilgan.
Havaskorlik xor san’atining rivojlanishi.
Respublikamizda   musiqa   va   xor   20   yillardan   boshlab   rivojlana   bordi.
To’garaklar tuzila boshlandi. 
17 1930  yillarda  etuk   bastakorlar   YU.  Rajabiy,  Imomjon  Ikromovlar  1-2  ovozli
xor   qo’shiqlari   yaratdilar.   1934   yilda   1-musiqa   badiiy   olimpiadasi   o’tkazildi.   Bu
olimpiadada   1000   kishilik   xor   qatnashdi.   1937   yilda   Moskva   O’zbekiston
dekadasida xor jamoalari qatnashdi. 
Urush   davrida   havaskorlik   xorlar   jangchilar   uchun   kontsertlar   uyushtirar   edilar.
Urushdan keyin respublika olimpiadasida 20   000 kishi qatnashdi (1143jamoalar).
1948 yil-III  olimpiada 25   000 kishi qatnashdi, bir va ko’p ovozlilik rivojlana
bordi.   50   yillarda   Konservatoriya,   musiqa   bilim   yurti   o’qituvchilari   havaskorlik
xorlarga   amaliy   yordam   bera   boshladilar.   60-70   yillarda   havaskorlik   jamoalarini
soni   va   sifati   oshdi.   Bolalar   xor   ijrochiligining   rivojlanishda   konservatoriya
dotsentlari   Kenzer,   Valenkov,   Vasil’eva,   O’zbekistonda   xizmat   ko’rsatgan   artist
SH. YOrmatovlarning xizmatlari katta «Boychechak», «Bulbulcha» guruxlari juda
ko’plab o’zbek xor asalarini ijro etib kelmoqdalar. Respublikamizda 100lab ashula
va   raqs   ansambllari   mavjud,   ularni   qoshida   xor-vokal   guruxi   tuzilgan.   Masalan:
«Anor»,   «Gulrux»,   «CHust   taronalari»,   «SHirin»,   «Roxat»,   «SHalola»   xor
tarkibida   15-20   kishi   mavjud.   Ular   lapar,   yalla.   YOr-yor   qo’shiqlarini   ikki-uch
ovozda   ijro   etishadi.     O’zbek   ko’p   ovozli   xor   asarlariga   o’zlarining   salmoqli
hissalarini   qo’shib   kelayotgan:   T.   Sodiqov,   M.   Burxonov,   SH.   Ramazonov,   M.
Ashrafiy,   S.   YUdakov,   M.   Leviev,   S.   Boboev,   F.   Nazarov,   B.   Umidjonov   kabi
bastakor va kompozitorlardir. 
O’zbekistonda   professional   xor   san’atining   eng   kech   rivojlana   boshlagan
san’at turlaridan biridir. Buning uchun zarur shart-sharoitlar yo’q edi. Xor san’atini
amalda rivojlantirish uchun musiqa o’quv yurtlari ochish, malakali xormeysterlar,
bastakorlar   tayyorlash   kerak   edi.   SHunday   muhim   masalalarni   bajarilishida   bir
qator  rus  musiqa  san’ati  arboblari  V. Uspenskiy,  E. Romanovskaya,  N. Mironov,
R.   Glier,   S.   Vasil’enko,   A.   Kozlovskiy   va   bir   qator   o’zbek   professional
musiqachilarining   hissasi   katta.   Professional   xor   ijodi   va   ijrochiligining   oddiy
formalari musiqali dramalarda uchraydi. Ikki epizodik uch ovozli fakturalar uchrab
turadi,   chunki   bastakorlar   sharoit   etarli   emasligini   yaxshi   bilishar     va   uch-to’rt
ovozni ishlatmasdilar. 30 yillarning ikkinchi yarmida bu ish takomillasha bordi.
18 ayollar   xor,   bolalar   xori   kiradi.   Aralash   xorga   bolalar   bilan   ayollar   xori,   ayol   va
erkaklar   xori   kiradi.   Xor   ko’rinishi   xorni   tashkil   qiluvchi   mustaqil   xor
partiyalarining   soni   bilan   b е lgilanadi.   Ikki   ovozli   xor   uch,   to’rt   ovozli   xor   va   ho
kazo.   har   bir   xor   partiyasi   ma’lum   bir   joyda   2   –   3   ovozlarga   bo`linishi   mumkin.
Bunday   bo`linish   divizi   d е yiladi.   Aralash   xor   to`rt   ovozdan   iborat,   l е kin   bundan
ham ko`p ovozli bo`lishi mumkin. Divizi tufayli 6 yoki 12 ovozga bo`linadi. Xor
koll е ktivini   tashkil   etish   shartlaridan   biri   har   bir   xor   partiyasini   ovozlar   bilan
to`g`ri   ta’minlashdir.   Diopazon,   t е mbr   va   ovoz   kuchi   jihatdan   bir-biriga   yaqin
bo`lgan   ashullachilar   guruhiga   xor   partiyasi   d е yiladi.   Xor   to`rtta   asosiy
partiyalarga   taqsimlanadi   –   soprano   va   alt   ayollar   ovozi,   t е nor   va   bas   erkaklar
ovozi.   Xor   partiyalarining   tarkibiga   baland   va   past   ovoz   gruppalari   kiradi.   Xor
partiyalarining   baland   ovozlari   birinchi   (I)   past   ovozlari   esa   (II)   ikkinchi   d е b
yuritiladi. I – ga lirik ovozlar, II – ga dramatik ovozlar kiradi.
Kuylash   ko`p   tarmoqlarni   o`z   ichiga   oluvchi   murakkab   protstsesdir.   Xor
kollektivining   asosini   undagi   vokal-xor   ishlari   tashkil   etadi.   Vokal   mashqlari
xorning   muvaffaqiyatli   faoliyati   uchun   zamin   yaratadi.   Xorda   vokal   ishlarining
sifat   darajasi   dirijyorning   malakasi,   vokal   qobiliyati   va   pedagogik   mahoratiga
bog`liq. Xorda olib boriladigan  vokal  ishlaridan maqsad,  kuylovchilarning to`g`ri
kuylash malakasini shakllantirish.
Vokal ishlariga:
-   xorning   muhim   elementlar   ustida   ishlashi   (hamohanglikka,   yaxshi   sozga,
so`z talaffuziga, badiiy ifoda vositalariga erishish:);
- to`g`ri nafas olish, vokal tovushlari bilan kuylashni shakllantirish;
-   kollektiv  a`zolarining  bir   xil   vokal   malakalariga   ega  qilish   kabilar   kiradi.
Xor   ijrosini   muhim   elementlarini   barpo   qilish   uchun   vokal-texnikasiga   asosan,
nafas,   tovush   xosil   qilish,   uni   cho`zish,   dinamika,   intonatsiya   va   diktsiya
malakalari kiradi.   Xor kollektivi yaxshi vokal texnikaga ega bo`lmasa, u xorning
ijrosida   na   uyg`unlik   (ansambl’),   na   tiniq   soz,   na   tiniq   talaffuz   va   badiiy   ifoda
bo`ladi.   SHundan   kelib   chiqib   xorda   vokal-xor   texnikalarini   doimo   rivojlantirish
va   takomillashtirish   zarur.   Xorda   yaxshi   sozga,   ansamblga,   dinamikaga,
10 kompozitorlar   o’z   asarlarida   katta   simfonik   lahzalarni   yaratish   uchun   xor
musiqasidan foydalanganlar.
Xor   ko’pincha   yakkaxonlarni   qo’llab-quvvatlash   yoki   kompozitsiyaga
kattaroq   ovoz   berish   uchun   ishlatilgan.   Betxovenning   to qqizinchi   simfoniyasi   vaʻ
Motsartning   “Rekviyem”   kabi   simfonik   xor   asarlari   klassik   davrning   ramziy
asarlariga aylandi.
Ma’rifatparvarlik davrida xor asarlari.
Ma’rifat davri aql va ilm-fanga yangi e’tiborni keltirib chiqardi va bu davrda
xor   musiqasi   ko’pincha   bu   qadriyatlarni   aks   ettirdi.   Handel   va   Gaydn   kabi
bastakorlar   aql-idrok   va   insoniyat   salohiyatini   tarannum   etuvchi   xor   asarlarini
yaratdilar.
Klassik davrda cholg’u jo’rligidan foydalanish ham yanada rivojlangan bo’lib,
xor   musiqasini   qo’llab-quvvatlash   uchun   to’liq   orkestrlardan   foydalanilgan.
Natijada badiiy shaklni  yuksaltirishga yordam beradigan boy va murakkab tovush
paydo bo’ldi.
Klassik xor musiqasida massa va rekviyemning paydo bo’lishi.
Klassik   davrda   Motsart   va   Betxoven   kabi   bastakorlar   liturgik   foydalanish
uchun maxsus mo’ljallangan xor asarlarini yozishni boshladilar. Mass va rekviyem
xor   kompozitsiyasining   mashhur   shakllariga   aylandi,   bastakorlar   xor   musiqasi
kuchidan chuqur hissiy va ruhiy asarlar yaratish uchun foydalanishdi.
Klassik davr xor musiqasi rivojlanishining ko’p asrlik cho’qqisini ko’rdi va bu
qadimiy san’at turining keyingi asrlarda davom etishi uchun zamin yaratdi.
Romantik davr va uning xor musiqasiga ta’siri.
18-asr   oxiridan   20-asr   boshlarigacha   bo’lgan   romantik   davr   ajoyib   badiiy
ekspressionizm   va   innovatsiyalar   davri   edi.   Xor   musiqasida   bu   davr   oldingi
asrlardagi rasmiy, an’anaviy uslublardan ko’proq ekspressiv va hissiy yondashuvga
o’tishni   ko’rsatdi.   Frants   Shubert,   Iogannes   Brams   va   Robert   Shumann   kabi
kompozitorlar   o’zlarining   romantik   xor   asarlari   bilan   mashhur   bo’lib,   ular   boy
garmoniya va murakkab teksturalardan foydalanish bilan ajralib turardi.
Millatchilik va xalq uslubidagi xor asarlari.
27

Ushbu kurs ishi xor madaniyatining tarixiy kelib chiqishi, jamiyat hayotidagi o'rni va ahamiyatini o'rganadi. O'zbek xor madaniyatining shakllanishi va rivojlanishi haqida muhim ma'lumotlarni taqdim etadi.