Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 35.6KB
Покупки 0
Дата загрузки 27 Октябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Литература

Продавец

Shavkat

Дата регистрации 04 Апрель 2024

69 Продаж

Xorazm musiqiy tarixchasi ilmiy ahamiyati

Купить
KURS ISHI
Mavzu:  Xorazm musiqiy tarixchasi ilmiy ahamiyati
       Bajardi:  _______________
          Rahbar:   _______________
Xorazm -2024 MUNDARIJA:
KIRISH................................................................................................................. 3
I   BOB.   XORAZM   MUSIQIY   MEROSINING   SHAKLLANISHI   VA
RIVOJLANISHI
  1.1.   Xorazm musiqasining qadimiy davrlardan boshlab rivojlanishi ………. 5
  1.2. Xorazm musiqiy merosining qadimgi davrlardagi o‘rni………………. 7
1.3. O‘rta asrlarda Xorazm musiqiy maktabining shakllanishi…………….. 1 0
II BOB. XORAZMNING AN’ANAVIY MUSIQIY JANRLARI
2.1.   "Maqom"   san’ati   va   uning   Xorazmdagi   o‘ziga
xosliklari………………. 13
2.2.   Dostonchi   va   baxshichilik
san’ati………………………………………. 15
2.3.Xalq   qo‘shiqlari   va   ularning
turlari........................................................... 16
III   BOB.   ZAMONAVIY   DAVRDA   XORAZM   MUSIQIY
AN’ANALARINING DAVOM ETTIRILISHI VA O‘ZGARISHI
3.1.   S ovet   davrida   va   mustaqillikdan   keyingi   musiqiy
o‘zgarishlar................ 19
3.2.   Xorazm   musiqasi   va   globalizatsiya
ta’siri................................................ 20
3.3.   Xorazm   musiqiy   merosini   saqlash   va   rivojlantirish   bo‘yicha   chora-
tadbirlar................................................................................................................. 22
XULOSA…….………...……………………………………………………….. 25
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................ 26
2 KIRISH
  Kurs   ishining   dolzarbligi.   Xorazm   musiqiy   tarixi   o‘ziga   xos   madaniy
meros   bo‘lib,   nafaqat   o‘zbek   xalqining,   balki   butun   Markaziy   Osiyodagi
xalqlarning   musiqiy   an’analarini   shakllantirgan.   Ushbu   mavzuning   dolzarbligi
shundaki,   Xorazm   musiqasi   zamonaviy   va   tarixiy   jarayonlarning   kesishgan
nuqtasida   turgan   bo‘lib,   unda   qadimiy   an’analar   va   zamonaviylik   uyg‘unlashgan.
Bugungi   kunda   bu   musiqiy   merosni   o‘rganish,   saqlash   va   keyingi   avlodlarga
yetkazish  muhim  ahamiyat  kasb  etadi,  ayniqsa  globalizatsiya  jarayonlarida  milliy
o‘zlikni  anglash  va musiqiy o‘ziga xoslikni  saqlab qolish  masalasi  dolzarb bo‘lib
bormoqda.
  Kurs   ishining   predmeti .   Xorazm   musiqasining   an’anaviy   va   zamonaviy
jihatlarini o‘rganish. Bunga Xorazm musiqiy merosi, maqom san’ati, dostonchi va
baxshilar ijodi, xalq cholg‘u asboblari va zamonaviy musiqachilar ijodi kiradi.
Kurs   ishining   obyekti.   Xorazm   musiqiy   madaniyati,   uning   tarixiy
rivojlanishi   va   zamonaviy   davrdagi   holati.   Shu   jumladan,   o‘zbek   xalq   musiqasi,
ijrochilik maktablari, xalq ashulalari va musiqiy an’analar.
Kurs   ishining   maqsadi.   Kurs   ishining   asosiy   maqsadi   Xorazm   musiqiy
merosini   ilmiy   jihatdan   o‘rganish,   uning   rivojlanish   bosqichlarini   tahlil   qilish   va
zamonaviy davrda uning qanday o‘zgarishlarga uchraganini aniqlashdan iborat.
Kurs ishining vazifalari :
1. Xorazm musiqasining tarixiy manbalarini o‘rganish va ularni tahlil qilish.
2.   Xorazmning   an’anaviy   musiqiy   janrlari,   xususan,   maqom   san’ati,
dostonchi va baxshichilik san’atini o‘rganish.
3. Mahalliy cholg‘u asboblarining musiqiy ijrodagi o‘rnini aniqlash.
4.   Sovet   davrida   va   mustaqillikdan   keyingi   Xorazm   musiqasidagi
o‘zgarishlarni tahlil qilish.
3 5. Zamonaviy Xorazm musiqachilarining ijodiy faoliyati va ularning xalqaro
miqyosdagi o‘rnini aniqlash.
6.   Xorazm   musiqiy   merosini   saqlash   va   rivojlantirish   bo‘yicha   takliflar
ishlab chiqish.
Kurs   ishining   tuzilmasi.   Kurs   ishi   kirish,   uchta   asosiy   bob,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. Har bir bobda muayyan mavzuga oid
ilmiy   tahlillar   keltiriladi.   Birinchi   bobda   Xorazm   musiqiy   merosining   tarixiy
rivojlanishi,   ikkinchi   bobda   an’anaviy   musiqiy   janrlar   va   ularning   xususiyatlari,
uchinchi bobda esa zamonaviy davrdagi o‘zgarishlar o‘rganiladi.
4 I BOB.  XORAZM MUSIQIY MEROSINING SHAKLLANISHI VA
RIVOJLANISHI
1.1.  Xorazm musiqasining qadimiy davrlardan boshlab rivojlanishi .
Xorazm   musiqasi   o‘zining   ko‘p   asrlik   tarixiga   ega   bo‘lib,   u   qadimiy
davrlardan   boshlab   shakllanib   kelgan.   Xorazm   qadimdan   muhim   savdo   yo‘llari
chorrahasida   joylashgan   madaniy   va   iqtisodiy   markazlardan   biri   bo‘lgan,   bu   esa
hududda   turli   xalqlarning   san’at   va   madaniyati   uyg‘unlashganini   ko‘rsatadi.
Quyida   Xorazm   musiqasining   qadimiy   davrlardan   boshlab   rivojlanishiga   oid
asosiy jihatlar keltirilgan:
 1. Qadimgi davrlarda musiqaning paydo bo‘lishi va dastlabki shakllari.
-   Ma’bad   va   diniy   marosimlar   musiqasi:   Qadimgi   Xorazmda   musiqaning
dastlabki   shakllari   diniy   marosimlar   bilan   bog‘liq  bo‘lgan.   Arxeologik   topilmalar
shuni   ko‘rsatadiki,   Xorazmda   turli   diniy   va   ma’naviy   marosimlarda   musiqa   va
qo‘shiqlar ijro etilgan. Bu marosimlarda ishlatilgan cholg‘u asboblari va qo‘shiqlar
jamiyatda muhim rol o‘ynagan.
- Xalq ijodi va og‘zaki an’ana: O‘sha davrlarda xalq orasida musiqiy folklor
shakllana   boshlagan.   Bu   asosan   marosim   qo‘shiqlari,   bayram   ashulalari   va   oddiy
hayotiy voqealarni tasvirlovchi ashulalar orqali amalga oshirilgan.
 2. Antik davr va antik madaniyat ta’siri.
-   Xorazmning   antik   shahar-davlatlari:   Miloddan   avvalgi   6-5-asrlarda
Xorazmda rivojlangan shahar-davlatlari mavjud bo‘lgan. Ular boshqa madaniyatlar
bilan   savdo   va   madaniy   aloqalar   o‘rnatgan,   shu   bilan   birga,   musiqaga   bo‘lgan
qiziqishni   oshirgan.   Yunon,   fors,   hind   va   boshqa   xalqlarning   madaniy   ta’siri
musiqaning rivojlanishida o‘z aksini topgan.
-   Cholg‘u   asboblari   va   musiqa   uslublari:   Qadimgi   davrlardan   boshlab
Xorazmda turli cholg‘u asboblari, jumladan, nay, doira, chang kabi asboblar keng
5 qo‘llangan. Bu asboblar orqali xalq musiqasi ijro etilib, ularning dastlabki shakllari
aynan antik davrda shakllangan bo‘lishi mumkin.
 3. O‘rta asrlarda Xorazm musiqasining gullab-yashnashi.
-   Ijtimoiy   va   madaniy   rivojlanish:   Xorazm   O‘rta   asrlarda   fan,   san’at   va
madaniyat markazlaridan biriga aylangan. Ayniqsa, Al-Xorazmiy, Beruniy va Ibn
Sino   kabi   olimlar   yashagan   davrda   Xorazm   musiqasi   nazariy   jihatdan   ham
rivojlana   boshlagan.   Shu   bilan   birga,   Sufiylik   ta’sirida   diniy   va   tasavvufiy
qo‘shiqlar keng tarqalgan.
-   Maqom   san’ati:   Xorazmda   maqom   san’atining   paydo   bo‘lishi   va
rivojlanishi   aynan   o‘rta   asrlarga   to‘g‘ri   keladi.   Maqomlar   murakkab   musiqiy
tuzilmalarga   ega   bo‘lib,   ular   xalq   an’analariga   asoslangan,   lekin   o‘sha   davr
olimlari tomonidan rivojlantirilgan. Xorazm maqomlari butun o‘zbek va Markaziy
Osiyo musiqa madaniyatiga katta hissa qo‘shgan.
 4. Xorazmning musiqa va san’at markazi sifatidagi o‘rni.
- Xorazm musiqachilari va san’atkorlari: Qadimiy va o‘rta asrlarda Xorazm
musiqa va san’at ustalari yetishtirgan makon bo‘lgan. Ushbu ustalar xalq ijrochiligi
an’analarini   davom   ettirgan   va  ularni   yangi   uslublar   bilan   boyitganlar.  Baxshilar,
dostonchi   va   xofizlar   Xorazmda   katta   e’tibor   qozongan   va   ular   o‘zlarining   ijro
mahorati bilan mashhur bo‘lgan.
-   Savdo   va   madaniy   almashuv:   Xorazmning   boshqa   hududlar   bilan   savdo-
sotiq   va   madaniy   aloqalari   musiqaning   rivojlanishida   muhim   rol   o‘ynagan.   Ular
orqali   boshqa   xalqlar   musiqiy   asboblari   va   uslublari   Xorazm   musiqasiga   kirib
kelgan va o‘zaro boyitgan.
  5.   Xorazm   musiqasining   qadimgi   davrlardan   boshlab   rivojlanishi
natijalari.
- Musiqiy merosning davomiyligi: Qadimiy davrlardan boshlab shakllangan
musiqiy   an’analar   keyingi   davrlarda   ham   saqlanib   qolgan.   Xalq   ijodi   orqali
6 uzluksiz   o‘tgan   musiqiy   meros   hozirgi   kunda   ham   Xorazmning   boy   musiqiy
madaniyatini tashkil etadi.
-   Musiqaning   jamiyatdagi   o‘rni:   Xorazm   musiqasi   nafaqat   marosimlar   va
bayramlar   bilan   bog‘liq   bo‘lgan,   balki   xalqning   kundalik   hayoti,   ma’naviy   va
madaniy ehtiyojlarini ham qondirgan.
1.2. Xorazm musiqiy merosining qadimgi davrlardagi o‘rni.
Xorazm   musiqiy   merosi   qadimgi   davrlarda   o‘ziga   xos   o‘ringa   ega   bo‘lgan
bo‘lib,   u   xalqning   ma’naviy,   madaniy   va   ijtimoiy   hayotida   muhim   rol   o‘ynagan.
Qadimgi   Xorazm   mintaqasi   Markaziy   Osiyo   madaniyati   va   san’atining   muhim
markazlaridan   biri   hisoblangan.   Quyida   Xorazm   musiqiy   merosining   qadimgi
davrlardagi o‘rniga oid asosiy jihatlar keltirilgan:
 1. Musiqa va diniy marosimlar.
-   Diniy   va   ma’naviy   marosimlar:   Qadimgi   Xorazmda   musiqaning   eng
dastlabki   shakllari   diniy  marosimlar  bilan  bog‘liq bo‘lgan.  Zardushtiylik  dinining
keng   tarqalgan   davrida   musiqa   va   qo‘shiqlar   marosimlarning   ajralmas   qismi   edi.
Bu   dinning   ma’badlarida   turli   diniy   amallarni   bajarishda   musiqa   va   qo‘shiqlar
orqali   ma’naviy ta’sir  ko‘rsatishga  urinishgan.  Qadimgi  Xorazm   aholisi   musiqani
ruhiy poklanish, duolar va ibodatlar uchun ishlatgan.
-   Cholg‘u   asboblarining   qo‘llanilishi:   Marosimlarda   va   diniy   tadbirlarda
ishlatilgan   cholg‘u   asboblari   qadimgi   Xorazm   musiqasining   bir   qismi   bo‘lib,
ularning   ijrosi   xalqqa   kuchli   ruhiy   ta’sir   qilgan.   O‘sha   davrlarda   asosan   davul,
doira, nay va chang kabi asboblar ishlatilgan.
 2. Xalq hayotidagi o‘rni.
-   Xalq   qo‘shiqlari   va   marosimlari:   Qadimgi   davrlarda   xalq   qo‘shiqlari   va
marosim  qo‘shiqlari keng tarqalgan. Ular  odatda bayramlar, to‘ylar va mavsumiy
marosimlar   bilan   bog‘liq   bo‘lgan.   Bunday   qo‘shiqlar   xalq   hayotining   ajralmas
qismi   sifatida   xizmat   qilgan   va   ularning   turmush   tarzi,   mehnati   va   e’tiqodlari
haqida ma’lumotlar bergan.
-   Ijtimoiy   birlashuv   vositasi:   Musiqa   xalqning   ijtimoiy   hayotida
birlashtiruvchi   rol   o‘ynagan.   Bayramlar,   turli   tadbirlar   va   ommaviy   yig‘inlar
7 davomida   ijro   etilgan   musiqalar   jamiyat   a’zolarini   bir   maqsad   atrofida
birlashtirgan.   Shu   tariqa,   qadimgi   davrda   musiqiy   meros   nafaqat   san’at   shakli,
balki   jamiyatning   birlashuv   va   birdamlikni   saqlash   vositasi   sifatida   ham   muhim
o‘ringa ega bo‘lgan.
3. Savdo va madaniy almashinuvdagi roli.
-   Madaniy   aloqalar   va   musiqa:   Qadimgi   Xorazm   Buyuk   Ipak   yo‘li
chorrahasida   joylashgan   bo‘lib,   bu   hudud   turli   madaniyatlar   o‘rtasidagi   madaniy
almashinuv   markazi   bo‘lgan.   Shu   tufayli,   Xorazm   musiqasi   boshqa   hududlar   va
xalqlarning   musiqiy   madaniyatidan   ta’sirlangan   va   o‘ziga   singdirgan.   Masalan,
fors   va   hind   madaniyati   musiqiy   merosining   ayrim   unsurlari   Xorazm   musiqasiga
kirib kelgan.
-   Cholg‘u   asboblari   va   uslublar   almashinuvi:   Savdo   va   madaniy   aloqalar
orqali   Xorazmda   yangi   cholg‘u   asboblari   paydo   bo‘la   boshlagan   va   ularning
musiqaga   bo‘lgan   ta’siri   ortgan.   Ushbu   madaniy   aloqalar   musiqiy   janrlar   va
uslublarning boyishiga sabab bo‘lgan.
4. Musiqiy merosning saqlanishi va uzluksizligi.
-   Og‘zaki   an’ana:   Qadimgi   davrlarda   Xorazm   musiqasi   asosan   og‘zaki
an’analar orqali saqlanib qolgan. Bu musiqiy madaniyat xalqning kundalik hayoti,
og‘zaki   ijodi   va   marosimlari   orqali   keyingi   avlodlarga   o‘tgani   bilan   izohlanadi.
Ko‘pgina   musiqiy   asarlar   va   qo‘shiqlar   og‘zaki   ravishda   saqlanib,   keyinchalik
yozma manbalarda qayd etilgan.
-   Dostonchilik   va   baxshichilik:   Qadimiy   Xorazmda   dostonchilik   va
baxshichilik an’analari shakllangan bo‘lib, ular xalq og‘zaki ijodi orqali musiqa va
she’riyatni   birlashtirgan.   Bu   an’analar   qadimdan   bugungi   kungacha   uzluksiz
davom etib kelgan va xalqning musiqiy merosini asrashda muhim o‘rin tutgan.
5. Musiqaning san’at va ijodiy faoliyatda o‘rni.
-   Ijodiy   ilhom   manbai:   Qadimgi   Xorazm   musiqasi   ijodiy   jarayonlarning
ajralmas   qismi   bo‘lib,   san’atkorlar,   ijodkorlar   va   bastakorlar   o‘z   ijodlarida
8 musiqani ilhom manbai sifatida qo‘llaganlar. Musiqa she’riyat, raqs va teatr singari
san’at turlarining rivojlanishiga hissa qo‘shgan.
- Cholponlar va baxshilar ijodi: Cholponlar va baxshilar qadimiy Xorazmda
musiqa   ijrochilari   sifatida   faoliyat   yuritganlar.   Ular   ijodida   doston   va   maqom
janrlarini keng qo‘llagan va xalq orasida hurmat qozongan.
1.3. O‘rta asrlarda Xorazm musiqiy maktabining shakllanishi.
  O‘rta   asrlar   davrida   Xorazm   musiqiy   maktabi   o‘zining   boy   merosi,   ijodiy
yondashuvi   va   ijodkorlari   bilan   ajralib   turadi.   Bu   davrda   Xorazm,   o‘zining
madaniy va ilmiy merosi bilan birga, musiqiy san’atning rivojlanishida muhim rol
o‘ynagan.   Quyida   o‘rta   asrlarda   Xorazm   musiqiy   maktabining   shakllanishiga   oid
asosiy jihatlar keltirilgan:
1. Musiqiy maktablarning tashkil topishi.
-   Ta’lim   tizimining   rivojlanishi:   O‘rta   asrlar   davomida   Xorazmda   musiqiy
ta’lim   tizimi   shakllana   boshlagan.   Musiqa   ijodkorlari   va   o‘qituvchilar   musiqiy
asarlarni   o‘rgatish,   musiqiy   nazariyani   rivojlantirish   va   talabalarni   tayyorlash
uchun maktablar ochganlar. Bu maktablar nafaqat musiqani o‘rganish, balki uning
nazariy asoslarini ham ishlab chiqishga qaratilgan.
-   Ustoz-shogird   an’analari:   Musiqiy   maktablarda   ustoz-shogird   an’analari
keng tarqalgan. Ustozlar o‘z bilimlarini shogirdlariga o‘rgatish orqali yangi avlod
musiqachilarini   tayyorlaganlar.   Bu   an’analar   musiqiy   san’atning   davomiyligini
ta’minlagan va ijodiy yondashuvlarni rivojlantirgan.
2. Musiqiy janrlar va uslublarning rivojlanishi.
-   Maqom   san’ati:   O‘rta   asrlarda   maqom   san’ati   Xorazmda   juda   mashhur
bo‘lib,   musiqiy   maktablar   maqomlarni   ijro   etish   va   o‘rganishga   alohida   e’tibor
qaratganlar.   Maqomlar   o‘zining   murakkab   tuzilishi,   melodik   va   ritmik
xususiyatlari bilan ajralib turadi. Ular nafaqat musiqiy asar sifatida, balki ruhiy va
ma’naviy tarbiya manbai sifatida ham xizmat qilgan.
9 -   Dostonchilik   va   baxshichilik   an’analari:   Xorazm   musiqiy   maktablarida
dostonchi   va   baxshilar   o‘z   ijodida   xalq   folklorini,   tarixiy   voqealar   va   afsonalarni
musiqiy   shaklda   ifodalaganlar.   Bu   ijod   nafaqat   san’at,   balki   milliy
identifikatsiyaning bir qismi sifatida ham muhim ahamiyatga ega bo‘lgan.
3. Ilm-fan va san’atning integratsiyasi.
- Musiqa va nazariya: O‘rta asrlar Xorazmda musiqa nazariyasi bilan amaliy
ijod o‘rtasida o‘zaro aloqalar rivojlangan. Bu davrda musiqiy nazariyalar, masalan,
musiqaning asosiy qonuniyatlari va kompozitsion shakllari haqida tadqiqotlar olib
borilgan.   Al-Xorazmiy,   Al-Biruniy   kabi   olimlar   musiqaning   matematik   asoslarini
o‘rganib, musiqiy nazariyani rivojlantirishga katta hissa qo‘shganlar.
-   Musiqa   va   boshqa   san’at   turlari:   O‘rta   asr   Xorazmda   musiqaning   badiiy
san’atlar,   xususan,   she’riyat,   tasviriy   san’at   va   teatr   bilan   integratsiyasi   amalga
oshirilgan. Musiqa va adabiyot o‘rtasidagi bog‘liqlik san’atning ko‘plab shakllarini
birlashtirishda muhim rol o‘ynagan.
 4. Xorazm musiqiy maktabining ta’siri.
-   Musiqa   san’atining   ta’siri:   Xorazm   musiqiy   maktabi   nafaqat   Xorazmda,
balki   butun   Markaziy   Osiyo   mintaqasida   musiqiy   madaniyatning   rivojlanishida
muhim  ahamiyatga ega bo‘lgan. Ushbu  maktablar  orqali  ko‘plab  musiqachilar  va
bastakorlar yetishtirilgan, ularning ijodi boshqa hududlarga tarqalgan.
-   Mahalliy   va   xalqaro   aloqalar:   O‘rta   asrda   Xorazm   ko‘plab   madaniy
aloqalar   orqali   xalqaro   musiqiy   madaniyatga   ham   ta’sir   ko‘rsatgan.   Xorazm
musiqasi   boshqa   xalqlarning   musiqiy   an’analariga   kirib   kelgan   va   o‘zaro   ta’sir
orqali rivojlangan.
 5. Musiqiy asboblar va ijro uslublari.
- Cholg‘u asboblarining rivojlanishi:  O‘rta asrlarda Xorazmda turli cholg‘u
asboblari, masalan, dutor, g‘ijjak va ney keng qo‘llangan. Ushbu asboblar musiqiy
ijro   va   maqom   san’atida   muhim   rol   o‘ynagan   va   o‘ziga   xos   ijro   uslublarini
shakllantirgan.
-   Ijro   texnikalari:   Musiqa   ijrochilari   o‘z   ijrosida   yuqori   mahorat
ko‘rsatganlar.   Ijro   texnikalari,   improvisatsiya   va   ifoda   usullari   musiqiy   san’atni
10 yanada   boyitgan.   Bu   usullar   orqali   musiqiy   asarlarning   mazmuni   va   ruhiyati
kengaygan.
O‘rta   asrlarda   Xorazm   musiqiy   maktabining   shakllanishi   nafaqat   musiqa
san’atining   rivojlanishi,   balki   milliy   identifikatsiya   va   madaniy   merosning
saqlanishida   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lgan.   Ushbu   maktablar   orqali   Xorazm
musiqasi   nafaqat   o‘zining   o‘ziga   xosligini,   balki   xalqlararo   aloqalar   orqali
rivojlanish   imkoniyatlarini   ham   ochgan.   O‘rta   asr   Xorazm   musiqiy   maktabining
merosi   bugungi   kunda   ham   o‘z   dolzarbligini   saqlab   kelmoqda   va   musiqa
madaniyatimizning ajralmas qismi hisoblanadi.
O‘rta   asr   Xorazm   musiqasining   rivojlanishida   musiqa   ijrochilari   va
bastakorlarining   roli   ajralmas   ahamiyatga   ega   bo‘lgan.   Ular   nafaqat   musiqaning
rivojlanishiga   hissa   qo‘shgan,   balki   xalq   madaniyatining   o‘ziga   xosligini   saqlab
qolishda   ham   muhim   rol   o‘ynagan.   Quyida   Xorazm   musiqa   ijrochilari   va
bastakorlarining o‘rni va ahamiyatini ko‘rsatadigan asosiy jihatlar keltirilgan:
1. Ijrochilarning ahamiyati.
-   Xalq   an’analarining   saqlanishi:   Musiqa   ijrochilari,   xususan,   baxshilar   va
dostonchilar, xalq an’analari va og‘zaki ijodning saqlanishida muhim rol o‘ynagan.
Ular  o‘z ijro uslublari  orqali  urf-odatlarni, tarixiy voqealarni  va xalq hikoyalarini
musiqiy shaklda ifodalaganlar. Bunday ijrochilar  xalq orasida katta hurmatga ega
bo‘lishgan.
-   Ta’lim   va   tarbiya:   Musiqa   ijrochilari   nafaqat   ijro   etish,   balki   boshqa
avlodlarga   musiqani   o‘rgatish   vazifasini   ham   bajargan.   Ular   o‘z   bilimlarini
shogirdlariga   o‘rgatish   orqali   musiqiy   maktablarning   rivojlanishiga   hissa
qo‘shganlar.
2. Bastakorlarning o‘rni.
-   Yangi   asar   va   janrlar   yaratish:   Bastakorlar   musiqiy   asarlarning
yaratilishida   asosiy   rol   o‘ynagan.   Ular   yangi   asarlar   va   janrlarni   kashf   etish,
musiqaning   turli   shakllarini   rivojlantirish   va   yangilashda   muhim   ahamiyatga   ega
11 bo‘lgan.   Bastakorlarning   ijodi   musiqaning   o‘zgarishiga   va   rivojlanishiga   turtki
bo‘lgan.
- Musiqiy nazariyaning rivoji: Bastakorlar o‘z asarlarini yaratishda musiqiy
nazariyalarni   o‘rganish,   ular   asosida   yangi   yondashuvlarni   ishlab   chiqish   bilan
shug‘ullangan.   Bu   musiqaning   nazariy   va   amaliy   jihatlari   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni
kuchaytirgan.
3. Musiqa ijrochilari va bastakorlarining ijro uslublari.
-   Improvisatsiya   va   ijro   texnikasi:   Musiqa   ijrochilari   o‘z   ijrosida   yuqori
mahorat ko‘rsatganlar. Improvisatsiya qobiliyati ularning ijro texnikasini boyitgan,
bu  esa   musiqa   asarlarini   ijro   etishda   muhim   o‘rin   tutgan.  Ijrochilar   har   bir   ijroda
yangi   ifoda   va   uslublarni   kiritish   orqali   musiqaning   ijro   an’analarini
rivojlantirganlar.
-   An’anaviy   va   zamonaviy   uslublarning   birlashuvi:   Musiqa   ijrochilari
an’anaviy   uslublarni   saqlab   qolgan   bo‘lsalar-da,   zamonaviy   musiqiy   uslublarni
ham   o‘z   ijrolariga   kiritganlar.   Bu   o‘zgarishlar   musiqaning   xilma-xilligini   oshirib,
yangi ijro texnikalarini yaratishga olib kelgan.
4. Musiqa ijrochilari va bastakorlarining ta’siri.
-   Madaniy   aloqalar:   Xorazm   musiqasi   boshqa   xalqlarning   musiqiy
an’analariga   ta’sir   ko‘rsatgan   va   o‘z   navbatida   ulardan   ta’sirlangan.   Musiqa
ijrochilari va bastakorlarining xalqaro aloqalar orqali o‘zaro madaniy almashinuvi
musiqaning rivojlanishiga olib kelgan. Bu jarayon musiqiy an’analarni boyitish va
yangi ijro shakllarini kiritishga sabab bo‘lgan.
-   Xalqaro   musiqiy   sahnada   tan   olish:   Xorazm   musiqiy   ijrochilari   va
bastakorlarining   san’ati   xalqaro   musiqiy   sahnada   tanilgan   va   e’tirof   etilgan.
Ularning   ijodi   nafaqat   mahalliy,   balki   mintaqaviy   va   xalqaro   darajada   ham   katta
e’tibor qozongan.
5. Musiqa ijrochilari va bastakorlarining merosi.
-   Davomiylik   va   uzluksizlik:   Musiqa   ijrochilari   va   bastakorlarining   merosi
O‘zbekistonning   zamonaviy   musiqiy   madaniyatida   davom   etmoqda.   Ularning
12 asarlarini ijro etish va ularni o‘rganish jarayoni nafaqat musiqiy san’at, balki milliy
madaniyatni saqlashda ham muhim ahamiyatga ega.
-   Ijtimoiy   va   madaniy   rol:   Xorazm   musiqiy   ijrochilari   va   bastakorlarining
ijodi,   shuningdek,   jamiyatda   musiqa   va   san’atning   o‘rni   haqida   yangi
tushunchalarni   shakllantiradi.   Ularning   san’ati   o‘z   xalqining   ijtimoiy   va   madaniy
hayotida muhim rol o‘ynaydi.
Xorazm   musiqiy   ijrochilari   va   bastakorlarining   o‘rni   ularning   ijodi   va
madaniyatdagi   ahamiyatini   ko‘rsatadi.   Ular   musiqaning   rivojlanishiga,   xalq
an’analarini   saqlashga   va   yangi   ijro   uslublarini   kashf   etishga   hissa   qo‘shgan.
Musiqa ijrochilari va bastakorlarining merosi hozirgi kunda ham o‘z dolzarbligini
saqlab, zamonaviy musiqiy madaniyatning ajralmas qismi bo‘lib qolmoqda.
II BOB. XORAZMNING AN’ANAVIY MUSIQIY JANRLARI
2.1.  "Maqom" san’ati va uning Xorazmdagi o‘ziga xosliklari .
Maqom   san’ati   Xorazmning   musiqiy   madaniyatida   o‘ziga   xos   va   muhim
o‘rin   egallaydi.   Bu   san’at   nafaqat   musiqiy   janr,   balki   xalqning   ma’naviy   va
madaniy   hayotining   ajralmas   qismi   sifatida   rivojlangan.   Quyida   maqom
san’atining asosiy jihatlari va uning Xorazmdagi o‘ziga xosliklari keltirilgan:
1. Maqom san’ati tushunchasi.
-   Maqomning   ta’rifi:   Maqom   san’ati,   asosan,   muayyan   melodik   tuzilish,
ritmik naqshlar va ijro uslublaridan iborat bo‘lgan musiqiy janr hisoblanadi. U ijro
etish   jarayonida   ko‘p   hollarda   improvisatsiyalarga   asoslanadi.   Maqomlar
ko‘pincha   dostonlar,   xalq   qo‘shiqlari   yoki   boshqa   musiqiy   asarlar   bilan   bog‘liq
bo‘ladi.
-   Maqomning   tuzilishi:   Maqomlar   odatda,   o‘ziga   xos   melodik   va   ritmik
tuzilish   bilan   ajralib   turadi.   Ularning   ichida   muayyan   ohanglar   va   melodiya
elementlari mavjud bo‘lib, ular asar ijro etilishida muhim rol o‘ynaydi.
13 2. Xorazmdagi maqom san’ati.
- Tarixi va rivojlanishi: Xorazmda maqom san’ati qadimdan mavjud bo‘lib,
u   mintaqadagi   musiqiy   an’analar   va   urf-odatlar   bilan   chuqur   bog‘liqdir.   O‘rta
asrlarda   Xorazm   musiqiy   maktablari   va   ijrochilari   tomonidan   maqom   san’atining
rivojlanishiga   katta   hissa   qo‘shilgan.   Ushbu   san’at   an’analari   vaqt   o‘tishi   bilan
takomillashgan va yangilangan.
-   Mahalliy   ijrochilar:   Xorazmda   maqom   san’atining   rivojlanishida   ustozlar
va ijrochilar, masalan, maqomchi va baxshilar, muhim rol o‘ynagan. Ular o‘z ijro
uslublari va malakasi orqali maqom san’atini davom ettirib kelganlar.
3. Maqom san’atining o‘ziga xosliklari.
- Improvisatsiya: Maqom san’ati ijrosida improvisatsiya muhim ahamiyatga
ega. Ijrochilar o‘z ijrosida maqomlar ustida ishlash, yangi melodiyalar va ritmlarni
kiritish   orqali   musiqani   jonlantiradilar.   Bu   improvisatsion   yondashuv   maqom
san’atini dinamik va harakatda saqlaydi.
-   Ritmik   naqshlar:   Xorazm   maqom   san’atida   ritmik   naqshlar   o‘ziga   xos
bo‘lib,   bu   naqshlar   musiqaning   ifodali   va   hissiy   tarafini   oshiradi.   Ijrochilar
tomonidan   qo‘llaniladigan   ritmik   strukturalar   va   uslublar   musiqiy   ijroning   unikal
xususiyatlarini ta’minlaydi.
- Diniy va ma’naviy mazmun: Xorazm maqom san’atida ko‘plab maqomlar
diniy va ma’naviy mazmunga ega. Ular ko‘pincha xalqning e’tiqodlari, urf-odatlari
va qadriyatlari bilan bog‘liq bo‘ladi, bu esa musiqaning ruhiy va ma’naviy qismiga
ta’sir ko‘rsatadi.
4. Maqom san’atining jamiyatdagi o‘rni.
-   Madaniy   tadbirlarda   ishtirok:   Maqom   san’ati   Xorazmda   turli   madaniy
tadbirlarda,   bayramlarda   va   to‘ylarda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Maqomlar   bu
tadbirlarning ajralmas qismi sifatida xizmat qiladi va jamiyatni birlashtiradi.
-   Ijtimoiy   va   ma’naviy   tarbiya:   Maqom   san’ati   xalqning   ma’naviy
tarbiyasida  muhim  o‘rin tutadi. U musiqiy ijro orqali  xalqning e’tiqodlari, tarixiy
voqealari   va   qadriyatlari   haqida   ma’lumot   berib,   o‘zaro   aloqa   va   birlashuvni
ta’minlaydi.
14 5. Xorazm maqom san’atining ta’siri.
-   Madaniy   almashinuv:   Xorazm   maqom   san’ati   boshqa   mintaqalar   va
xalqlarning musiqiy madaniyatiga ta’sir ko‘rsatgan. Xorazm maqomlari Markaziy
Osiyo   musiqasining   muhim   qismi   sifatida   tanilgan   va   ulardan   ilhomlangan
ijrochilar va bastakorlar tomonidan davom ettirilgan.
-   Zamonaviy   musiqaga   ta’siri:   Hozirgi   kunda   Xorazm   maqom   san’ati
zamonaviy   musiqaga   ham   ta’sir   ko‘rsatadi.   Ijrochilar   maqomlarni   zamonaviy
uslublarda ijro etish orqali bu san’atni yangilash va kengaytirishmoqda.
Xorazm   maqom   san’ati   nafaqat   musiqiy   janr,   balki   xalqning   ma’naviy   va
madaniy   hayotining   ajralmas   qismi   hisoblanadi.   U   o‘zining   o‘ziga   xos
xususiyatlari,   improvisatsiya   yondashuvi   va   diniy   mazmuni   bilan   ajralib   turadi.
Maqom   san’ati   Xorazmda   turli   madaniy   tadbirlarda   muhim   rol   o‘ynab,   xalqning
tarbiyasi va ijtimoiy hayotida o‘ziga xos o‘rnini saqlab kelmoqda.
2.2. Dostonchi va baxshichilik san’ati.
Dostonchi   va   baxshichilik   san’ati   Xorazm   musiqiy   madaniyatining   muhim
qismlaridan   biri   bo‘lib,   bu   san’atlar   nafaqat   musiqiy   ijod,   balki   xalqning   tarixiy,
madaniy   va   ma’naviy   qadriyatlarini   saqlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Quyida
dostonchi   va   baxshichilik   san’atining   asosiy   jihatlari   va   o‘ziga   xos   xususiyatlari
keltirilgan.
1. Dostonchi san’ati.
-   Doston   tushunchasi:   Doston   –   bu   uzun   shakldagi   epik   asar   bo‘lib,   unda
qahramonlar,   voqealar   va   tarixiy   hodisalar   tasvirlanadi.   Dostonlar   odatda   xalq
qahramonligi, sevgisi, urushlar va boshqa hayotiy mavzularni yoritadi.
-   Dostonchilar   roli:   Dostonchilar   –   bu   xalq   ijodkorlari   bo‘lib,   ular   og‘zaki
ijod orqali dostonlarni yaratish va ijro etish bilan shug‘ullanadilar. Ular ma’naviy
tarbiya va madaniy qadriyatlarning saqlanishida muhim rol o‘ynaydi.
2. Baxshichilik san’ati.
15 - Baxshi tushunchasi: Baxshi – bu Xorazmda ma’lum bir musiqiy va ijodiy
uslubda ijro etuvchi san’atkor bo‘lib, u dostonlar, maqomlar va xalq qo‘shiqlarini
ijro   etadi.   Baxshilar   o‘z   asarlarida   ko‘plab   musiqiy   asboblarni,   xususan,   g‘ijjak,
dutor va ney kabi cholg‘u asboblarini ishlatadilar.
-   Baxshichilik   an’analari:   Baxshichilik   san’ati   o‘ziga   xos   an’analarga   ega
bo‘lib,   bu   an’analar   avloddan   avlodga   o‘tiladi.   Baxshilar   o‘z   ijrosida   mahoratli
improvisatsiya va o‘ziga xos ijro uslubini qo‘llab, xalq e’tiqodlari va urf-odatlarini
ifodalaydilar.
3. Ijro va texnika.
-   Improvisatsiya:   Dostonchilar   va   baxshilar   o‘z   ijrosida   improvisatsiya
qobiliyatiga   ega   bo‘lishlari   kerak.   Bu   qobiliyat   ijro   jarayonida   yangi   melodiyalar
va   so‘zlar   qo‘shishga   imkon   beradi   va   asarlarning   jonli   va   interaktiv   bo‘lishini
ta’minlaydi.
-   Ritmik   va   melodik   elementlar:   Doston   va   baxshichilik   san’atida   ritmik
naqshlar va melodik tuzilmalar muhim ahamiyatga ega. Ijrochilar musiqiy asarlarni
ijro etishda o‘ziga xos ritmik naqshlarni yaratadilar va bu nafaqat musiqani, balki
so‘zlarni ham jonlantiradi.
4. Xorazmdagi o‘ziga xosliklar.
- Mahalliy mavzular va motivlar: Xorazm dostonlari ko‘pincha mintaqaning
tarixiy   voqealariga,   urf-odatlariga   va   mahalliy   an’analariga   bog‘liq   bo‘ladi.   Bu
dostonlar xalqning o‘ziga xos hayotini, ma’naviyatini va qiyofasini aks ettiradi.
-   Mahalliy   ijrochilarning   roli:   Xorazmda   dostonchilar   va   baxshilar   o‘z
ijrosida   o‘ziga   xos   xususiyatlarga   ega.   Ularning   ijro   uslubi   va   vokal   texnikalari
mintaqaviy an’analarga asoslanadi, bu esa musiqaning xilma-xilligini ta’minlaydi.
5. Madaniy ahamiyati.
- Milliy identifikatsiya: Dostonchi va baxshichilik san’ati Xorazm xalqining
madaniy  va   milliy  identifikatsiyasini   saqlab   qolishda   muhim   ahamiyatga   ega.  Bu
san’atlar   xalqning   qadriyatlari,   e’tiqodlari   va   tarixi   bilan   bog‘liq   bo‘lib,   ularni
saqlash va rivojlantirishda xizmat qiladi.
16 - Ijtimoiy va ma’naviy rol: Doston va baxshichilik san’ati  ijtimoiy hayotda
ham   muhim   rol   o‘ynaydi.   Ular   bayramlarda,   to‘ylarda   va   boshqa   madaniy
tadbirlarda ko‘rsatiladi va jamiyatni birlashtirishda xizmat qiladi.
Dostonchi va baxshichilik san’ati Xorazm musiqiy madaniyatining ajralmas
qismi   hisoblanadi.   Ularning   ijodi   xalqning   madaniy   va   ma’naviy   merosini
saqlashda,   urf-odatlarni   rivojlantirishda   va   milliy   identifikatsiyani   ta’minlashda
muhim   rol   o‘ynaydi.   Ushbu   san’atlar   orqali   xalq   o‘z   tarixi,   e’tiqodlari   va
qadriyatlari bilan bog‘liq voqealarni, qahramonlarni va urf-odatlarni saqlab qoladi.
Dostonchilar   va   baxshilar   xalqning   yurak   ovozi   bo‘lib,   ularning   ijodi   nafaqat
musiqa, balki xalqning ruhiy va madaniy tarbiyasining ajralmas qismidir.
2.3. Xalq qo‘shiqlari va ularning turlari.
Xalq qo‘shiqlari – bu xalqning madaniyatini, urf-odatlarini, tarixini va hayot
tarzini aks ettiruvchi musiqiy asarlardir. Ular og‘zaki ijod orqali avloddan avlodga
o‘tib   keladi   va   jamiyat   hayotida   muhim   o‘rin   tutadi.   Xalq   qo‘shiqlarining   turli
turlari bor bo‘lib, ularning har biri o‘ziga xos xususiyatlarga ega. Quyida Xorazm
xalq qo‘shiqlari va ularning turlari keltirilgan.
1. Xalq qo‘shiqlarining ahamiyati.
- Madaniy meros: Xalq qo‘shiqlari xalqning madaniy merosini saqlashda va
rivojlantirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Ular   xalq   an’analarini,   urf-odatlarini   va
e’tiqodlarini ifodalaydi.
-   Tarbiya   va   ta’lim:   Qo‘shiqlar   orqali   xalq   o‘z   tarbiyasi,   ma’naviy
qadriyatlari va ijtimoiy hayoti haqida ma’lumot beradi. Ular ta’lim va tarbiyaning
muhim vositasi sifatida ishlatiladi.
2. Xalq qo‘shiqlarining turlari.
Xalq qo‘shiqlari   bir   qancha  turlarga bo‘linadi, ular   orasida  quyidagilar   eng
keng tarqalgan:
2.1. Ushul qo‘shiqlari.
-   Tushuntirish:   Ushul   qo‘shiqlari   xalqning   ko‘ngil   his-tuyg‘ularini,   tabiatni
va   hayotiy   voqealarni   aks   ettiradi.   Ular   ko‘pincha   oddiy,   ravon   va   hamma
tushunadigan til bilan yoziladi.
17 -   Misollar:   “Sarvarim”,   “Oybarchin”,   “Yorim”   kabi   qo‘shiqlar   ushul
qo‘shiqlariga misol bo‘la oladi.
2.2. Turk qo‘shiqlari.
-   Tushuntirish:   Turk   qo‘shiqlari   turli   mavzularni   qamrab   oladi,   lekin
ko‘pincha sevgi, tabiat va odamlararo munosabatlar haqida bo‘ladi. Ular ko‘pincha
mexanik yoki simfonik musiqalar bilan birlashtirilgan holda ijro etiladi.
-   Misollar:   “Ollohim”,   “Turkistan”,   “Tushman”   kabi   qo‘shiqlar   turk
qo‘shiqlariga misol bo‘ladi.
2.3. Doston qo‘shiqlari.
-   Tushuntirish:   Doston   qo‘shiqlari   ko‘pincha   qahramonlar,   tarixiy   voqealar
yoki   xalqning   urf-odatlari   haqida   hikoya   qiluvchi   uzun   shakldagi   asarlardir.   Ular
musiqiy va poetik tarzda ijro etiladi.
-   Misollar:   “Alpomish”,   “Barchinoy”,   “Shirin   va   Moshqi”   kabi   qo‘shiqlar
doston qo‘shiqlariga misol bo‘la oladi.
2.4. Aylovchi qo‘shiqlar.
-   Tushuntirish:   Aylovchi   qo‘shiqlar   har   doim   harakatda   bo‘lgan,   ko‘plab
mexanik harakatlar va raqslar bilan bog‘liq bo‘lgan qo‘shiqlardir. Ular ijtimoiy va
madaniy tadbirlarda, bayramlarda ijro etiladi.
-   Misollar:   “Aylav”,   “Chaqchay”   kabi   qo‘shiqlar   aylovchi   qo‘shiqlariga
misol bo‘la oladi.
2.5. O‘yin qo‘shiqlari.
-   Tushuntirish:   O‘yin   qo‘shiqlari   o‘yinlar,   raqslar   va   boshqa   ijtimoiy
tadbirlar   uchun   mo‘ljallangan   qo‘shiqlardir.   Ular   ko‘pincha   ritmik   va   tezkor
bo‘ladi.
-   Misollar:   “Kelincha”,   “Saqi”   kabi   qo‘shiqlar   o‘yin   qo‘shiqlariga   misol
bo‘la oladi.
3. Xalq qo‘shiqlarining ijro uslublari.
18 - Improvisatsiya: Xalq qo‘shiqlari ko‘pincha improvisatsiyaga asoslanadi, bu
esa ijrochilarga o‘z ijrolarini shaxsiylashtirishga imkon beradi.
-   Cholg‘u   asboblar:   Xalq   qo‘shiqlari   ijrosida   g‘ijjak,   dutor,   ney   kabi
mahalliy cholg‘u asboblari qo‘llaniladi, bu esa musiqaning boyligini oshiradi.
 4. Xalq qo‘shiqlarining jamiyatdagi o‘rni.
- Ijtimoiy ahamiyati: Xalq qo‘shiqlari ijtimoiy hayotda muhim rol o‘ynaydi.
Ular   bayramlar,   to‘ylar   va   boshqa   madaniy   tadbirlarda   ijro   etiladi   va   jamiyatni
birlashtirishga xizmat qiladi.
-   Ma’naviy   ahamiyati:   Qo‘shiqlar   xalqning   e’tiqodlari,   urf-odatlari   va
qadriyatlari   bilan   bog‘liq   bo‘lib,   ularning   ma’naviy   tarbiyasida   muhim   rol
o‘ynaydi.
Xalq   qo‘shiqlari   Xorazm   musiqiy   madaniyatining   ajralmas   qismi
hisoblanadi. Ularning turli turlari xalqning tarixini, madaniyatini va ma’naviyatini
aks   ettiradi.   Xalq   qo‘shiqlari   ijrochilari   xalqning   og‘zaki   ijodini   saqlab   qolish   va
rivojlantirishda muhim rol o‘ynaydi. Ushbu qo‘shiqlar xalqning ijtimoiy hayoti va
ma’naviy   tarbiyasining   ajralmas   qismidir,   shuningdek,   xalqning   yurtga   bo‘lgan
muhabbatini, madaniyatini va urf-odatlarini ifodalaydi.
III BOB.   ZAMONAVIY DAVRDA XORAZM MUSIQIY
AN’ANALARINING DAVOM ETTIRILISHI VA O‘ZGARISHI
3.1.   S ovet davrida va mustaqillikdan keyingi musiqiy o‘zgarishlar.
Sovet   davri   va   mustaqillikdan   keyingi   davrda   O‘zbekiston   musiqiy
madaniyatida   sezilarli   o‘zgarishlar   yuz   berdi.   Ushbu   bo‘limda   bu   ikki   davrda
musiqada   ro‘y   bergan   o‘zgarishlar,   ularning   sabablari   va   oqibatlari   haqida
ma’lumotlar keltiriladi.
1. Sovet davri musiqasi.
19 - Sovet ideologiyasi: Sovet davrida musiqiy ijodkorlar ko‘plab cheklovlarga
duch keldilar. Musiqa asarlari ko‘pincha Sovet ideologiyasini yoritishga, ma’naviy
tarbiya va ijtimoiy masalalarni hal qilishga qaratilgan bo‘lishi zarur edi.
- Musiqiy shakllar: Bu davrda xalq musiqa shakllari, asosan, xalq qo‘shiqlari
va maqomlar shaklida saqlanib qolsa-da, yangi musiqiy shakllar, masalan, estrada
va klassik musiqa ko‘tarila boshladi.
-   O‘zbek   musiqiy   maktabi:   Sovet   davrida   o‘zbek   musiqiy   maktabi
shakllandi.   Ushbu   maktabdan   ko‘plab   mashhur   ijrochilar,   bastakorlar   va   musiqa
nazariyotchilari   yetishib   chiqdi.   Xorazm,   Buxoro   va   Farg‘ona   kabi   mintaqalar
musiqiy ijodda o‘z alohida o‘rniga ega bo‘ldi.
-   Musiqa   ta’limi:   Sovet   davrida   musiqa   ta’limi   tizimi   mustahkamlandi.
Musiqa   maktablari,   konservatoriyalar   va   boshqa   ta’lim   muassasalari   faoliyat
ko‘rsatdi. Bu esa yosh ijodkorlar va bastakorlar uchun yangi imkoniyatlar yaratdi.
2. Mustaqillikdan keyingi musiqiy o‘zgarishlar.
- Mustaqillik va erkinlik: 1991 yilda O‘zbekiston mustaqil davlat sifatida o‘z
yo‘lini   tanladi.   Bu   davrda   musiqiy   ijodda   erkinlik   va   yangiliklarga   yo‘l   ochildi.
Ijrochilar   va   bastakorlar   o‘z   ijodida   erkinlik   va   mustaqil   yondashuvga   ega
bo‘lishdi.
-   An’anaviy   va   zamonaviy   musiqaning   uyg‘unligi:   Mustaqillik   davrida
an’anaviy   o‘zbek   musiqasi   zamonaviy   musiqiy   shakllar   bilan   birlashib,   yangi
janrlar paydo bo‘ldi. Bu o‘zgarish xalq musiqasi va estradani birlashtirishga xizmat
qildi.
-   Musiqa   sanoati   rivoji:   Mustaqillikdan   keyin   O‘zbekiston   musiqiy   sanoati
rivojlanish jarayonida edi. Estrada, pop, rock va boshqa janrlar ommalashdi. Yosh
ijodkorlar   o‘z   musiqalarini   keng   auditoriyaga   taqdim   etish   imkoniyatiga   ega
bo‘ldilar.
-   Xalqaro   musiqiy   aloqalar:   Mustaqillik   davrida   O‘zbekiston   xalqaro
musiqiy aloqalarni o‘rnatdi. Mahalliy ijrochilar va bastakorlar xorijiy festivallarda
va   tanlovlarda   ishtirok   etish   imkoniyatiga   ega   bo‘ldilar,   bu   esa   o‘z   musiqasini
xalqaro maydonda tanitishga yordam berdi.
20 -   Texnologik   o‘zgarishlar:   Texnologiyaning   rivojlanishi   musiqiy   ijod   va
tarqatish   jarayonini   o‘zgartirdi.   Musiqiy   asarlarni   yozish,   tarqatish   va   ijro   etish
usullari yangilandi, bu esa yangi avlod ijodkorlariga o‘z ijodini ommalashtirishga
yordam berdi.
Sovet   davri   va   mustaqillikdan   keyingi   musiqiy   o‘zgarishlar   O‘zbekiston
musiqiy madaniyatining rivojlanishiga katta ta’sir ko‘rsatdi. Sovet davrida musiqa
ko‘plab cheklovlarga duch kelsa, mustaqillik davrida erkinlik va yangiliklar bilan
to‘ldi. An’anaviy musiqaning zamonaviy musiqiy shakllar bilan uyg‘unlashuvi va
xalqaro musiqiy aloqalar O‘zbekiston musiqiy madaniyatining boyligini oshirishda
muhim   rol   o‘ynadi.   Musiqaning   o‘zgarishi,   ijodkorlar   va   bastakorlarning   yangi
yondashuvlari O‘zbekiston musiqiy sahnasining o‘sishini ta’minladi.
3.2.   Xorazm musiqasi va globalizatsiya ta’siri.
Globalizatsiya   –   bu   iqtisodiy,   madaniy   va   ijtimoiy   jarayonlar   orqali
mamlakatlar   va   xalqlar   o'rtasida   o'zaro   bog'lanish   va   integratsiyani   anglatadi.
Ushbu jarayon Xorazm musiqasi kabi mahalliy musiqiy madaniyatlarga ham ta'sir
ko'rsatmoqda.   Xorazm   musiqasi,   o'ziga   xos   an'analar,   urf-odatlar   va   tarixi   bilan
ajralib   turadi,   ammo   globalizatsiya   jarayoni   bu   musiqaning   rivojlanishi   va
o'zgarishiga sabab bo'lmoqda.
1. Globalizatsiyaning Xorazm musiqasiga ta'siri.
- An'anaviy musiqaning ommaviylashuvi: Globalizatsiya natijasida Xorazm
musiqasi   yanada   ommalashmoqda.   Internet   va   ijtimoiy   tarmoqlar   orqali   xalq
musiqasi   keng   auditoriyaga   tarqalmoqda.   Xorazm   musiqasi   va   maqom   san’atiga
bo'lgan qiziqish oshmoqda.
-   Musiyiqiy   uslublarning   aralashuvi:   Xorazm   musiqasi   global   musiqiy
tendentsiyalar   bilan   aralashmoqda.   Mahalliy   ijrochilar   zamonaviy   pop,   rock   va
elektron   musiqalar   bilan   an'anaviy   elementlarni   birlashtirayotganini   ko'rish
mumkin.   Bu,   o'z   navbatida,   yangi   musiqiy   janrlarning   paydo   bo'lishiga   olib
kelmoqda.
-   Xalqaro   musiqiy   aloqalar:   Globalizatsiya   jarayonida   xorazm   musiqasi
xalqaro maydonda tanilmoqda. Xorazm musiqiy an’analariga asoslangan ijodkorlar
21 xalqaro musiqiy festivallarda va tanlovlarda ishtirok etmoqda, bu esa musiqaning
global sahnaga chiqishiga yordam bermoqda.
 2. Xorazm musiqasining o'ziga xosligini saqlash.
- Madaniy identitet: Globalizatsiya jarayonida Xorazm musiqasi o'z madaniy
identitetini   saqlashga   harakat   qilmoqda.   An’anaviy   musiqa   shakllarini   saqlab
qolish   va   rivojlantirish   uchun   mahalliy   ijrochilar   va   bastakorlar   o'z   musiqalarida
urf-odatlarni va an’analarni qo'llab-quvvatlamoqda.
- Yosh avlod: Yosh ijodkorlar an’anaviy musiqani zamonaviy shakllar bilan
uyg‘unlashtirishga   intilmoqda.   Ular   xalq   musiqasini   o'z   ijodida   yangicha
yondashuvlar   bilan   taqdim   etishga   harakat   qilishmoqda,   bu   esa   an’anaviy
musiqaning davomiyligini ta’minlaydi.
3. Globalizatsiyaning ijobiy va salbiy tomonlari.
- Ijobiy tomonlari:
    -   Ommaviylik:   Xorazm   musiqasi   global   maydonda   tanilmoqda,   bu   esa
mahalliy ijodkorlarga keng imkoniyatlar yaratadi.
    -   Yangi   imkoniyatlar:   Yosh   ijodkorlar   xalqaro   musiqiy   platformalarda
o'zlarini namoyish qilish imkoniyatiga ega bo'ladi.
   - Yangi ijodiy imkoniyatlar: An'anaviy musiqani zamonaviy shakllar bilan
birlashtirish yangi ijodiy imkoniyatlar yaratadi.
- Salbiy tomonlari:
    -   Madaniy   identitetning   yo‘qolishi:   Globalizatsiya   jarayonida   mahalliy
musiqaning o'ziga xos xususiyatlari yo'qolishi mumkin.
    -   Yaratuvchanlikni   kamayishi:   Ba'zi   hollarda   mahalliy   musiqiy   uslublar
global tendentsiyalar ta’sirida o'zining yaratuvchanligini yo‘qotishi mumkin.
   - Ijtimoiy ta'sir: An’anaviy musiqaga nisbatan qiziqish kamayishi va uning
ijtimoiy ahamiyati yo‘qolishi mumkin.
Xorazm   musiqasi   globalizatsiya   jarayonidan   o‘ziga   xos   ta’sirlarni
ko‘rayapti. Ushbu jarayon mahalliy musiqaning rivojlanishi va o‘zgarishiga sabab
bo‘lishi   bilan   birga,   uning   an’anaviy   xususiyatlarini   saqlashga   ham   imkoniyat
yaratadi. Globalizatsiya  ijobiy va salbiy tomonlarga ega bo‘lib, Xorazm  musiqasi
22 o'z   madaniy   identitetini   saqlab   qolish   va   yangi   musiqiy   shakllarni   qabul   qilish
yo'lida   davom   etishi   lozim.   Shuningdek,   mahalliy   ijodkorlar   va   bastakorlar   xalq
musiqasini global sahnada tanitishda o'z o‘rnini topishi muhimdir.
3.3. Xorazm musiqiy merosini saqlash va rivojlantirish bo‘yicha chora-
tadbirlar .
Xorazm   musiqiy   merosini   saqlash   va   rivojlantirish   dolzarb   masalalardan
biridir.   Ushbu   merosni   kelajak   avlodlarga   etkazish   uchun   bir   qator   chora-
tadbirlarni amalga oshirish zarur. Quyida ushbu chora-tadbirlar keltirilgan:
1. Musiqiy ta'lim tizimini kuchaytirish.
-   O‘quv   dasturlarini   takomillashtirish:   Musiqa   ta'limida   an’anaviy   Xorazm
musiqasi, maqom san'ati va xalq qo'shiqlari o'rniga ko'proq e'tibor berilishi kerak.
- Musiqa maktablari va konservatoriyalar: Xorazmda musiqa maktablari va
konservatoriyalar   tashkil   etish   orqali   yoshlarni   musiqiy   ta'lim   olishga   jalb   qilish
zarur.
-   Master-klasslar   va   ustoz-shogird   an'analarini   davom   ettirish:   Yosh
musiqachilar   uchun   tajribali   ustozlar   tomonidan   master-klasslar   o'tkazish   va
an'anaviy ijro uslublarini o'rgatish.
2. Musiqiy merosni tadqiq etish .
-   Ilmiy   tadqiqotlar:   Xorazm   musiqiy   merosini   o'rganish   va   tadqiq   qilish
uchun ilmiy muassasalar bilan hamkorlikda tadqiqotlar olib borish.
-   Arxivlash:   Musiqiy   asarlarni   va   ijrochilarni   arxivlash,   audio   va   video
materiallarni to'plash va saqlash.
3. Musiqiy festivallar va tadbirlar.
- Musiqa festivallari: Xorazm musiqasini ommalashtirish uchun mahalliy va
xalqaro musiqiy festivallar tashkil etish.
-   An'anaviy   bayramlar:   An'anaviy   bayramlarda   Xorazm   musiqasini
namoyish etish va tadbirlar o'tkazish.
4. Ijtimoiy tarmoqlar va internet.
-   Onlayn   platformalar:   Xorazm   musiqasini   targ‘ib   qilish   uchun   ijtimoiy
tarmoqlar va onlayn platformalarda o'ziga xos kontent yaratish.
23 -   YouTube   va   boshqa   platformalarda   kanallar:   Yosh   musiqachilar   va
ijrochilar   uchun   YouTube   va   boshqa   platformalarda   o'z   ijodini   namoyish   etish
imkoniyatlarini yaratish.
5. Yosh musiqachilarni qo‘llab-quvvatlash.
-   Grantlar   va   stipendiyalar:   Yosh   musiqachilar   uchun   grantlar   va
stipendiyalar ajratish orqali ularni qo'llab-quvvatlash.
-   Ijrochilarni   tanitish:   Yosh   musiqachilarni   tanitish   va   ularning   ijodini
ommalashtirish uchun media va matbuot orqali reklama qilish.
Zamonaviy Xorazm musiqachilari o'z ijodida an'anaviy musiqani zamonaviy
elementlar  bilan uyg'unlashtirishga  intilmoqda. Ularning ijodi  va uslublari  haqida
quyida ma’lumotlar keltirilgan:
1. Zamonaviy ijodkorlar.
-   Yosh   ijodkorlar:   Xorazmda   ko'plab   yosh   ijodkorlar   o'z   ijodlarini   yaratish
va   rivojlantirishda.   Ular   an'anaviy   musiqiy   shakllar   va   uslublarni   zamonaviy
musiqiy yo'nalishlar bilan birlashtiradi.
-   Ommabop   musiqachilar:   Mahalliy   va   xalqaro   sahnada   tanilgan
musiqachilar,   masalan,   Xorazm   musiqasiga   asoslangan   dasturlar   yaratgan
ijodkorlar.
2. Ijro uslublari.
- An'anaviy va zamonaviy elementlar: Zamonaviy Xorazm musiqachilari o'z
asarlarida   an'anaviy   melodiyalar,   ritmlar   va   maqomlarni   zamonaviy   musiqiy
uslublar bilan birlashtirib ijro etadilar.
-   Fusional   musiqiy   yo‘nalishlar:   Xorazm   musiqasining   o'ziga   xosligini
saqlab   qolgan   holda,   rock,   pop   va   elektron   musiqa   kabi   janrlarni   o'z   ijodlariga
qo'shish.
3. Ijodiy g‘oyalar.
24 - Sotsial mavzular: Zamonaviy musiqachilar o'z asarlarida ijtimoiy, madaniy
va shaxsiy mavzularni yoritishga harakat qiladilar, bu esa musiqaning dolzarbligini
oshiradi.
-   Hayotiy   tajribalar:   Ijodkorlar   o'z   hayotiy   tajribalarini   va   hissiyotlarini
musiqalarida aks ettiradilar, bu esa ularning ijodini yanada chuqurlashtiradi.
4. Konsertlar va festivallar.
-   Jonli   ijrolar:   Zamonaviy   musiqachilar   ko'plab   konsertlar   va   festivallarda
ishtirok etish orqali o'z ijodini namoyish etmoqdalar.
-   Xalqaro   sahnalar:   Xorazm   musiqasi   global   maydonda   tanilmoqda,
zamonaviy ijodkorlar xalqaro musiqiy tadbirlarda ishtirok etmoqda.
Xorazm   musiqiy   merosini   saqlash   va   rivojlantirish   bo‘yicha   amalga
oshirilayotgan   chora-tadbirlar   bu   merosning   davomiyligini   ta’minlashda   muhim
ahamiyatga   ega.   Zamonaviy   Xorazm   musiqachilari   o‘z   ijodida   an'anaviy   va
zamonaviy   elementlarni   birlashtirib,   yangi   musiqiy   shakllarni   yaratmoqda.
Ularning   ijodi   Xorazm   musiqasining   boyligini   oshirishga   va   kelajak   avlodlarga
yetkazishga xizmat qiladi.
XULOSA
Xorazm   musiqiy   merosi   o'zining   boy   tarixi,   an'anaviy   shakllari   va
zamonaviy   ijodiy   yo'nalishlari   bilan   ajralib   turadi.   Ushbu   merosni   saqlash   va
rivojlantirish uchun amalga oshirilayotgan chora-tadbirlar, musiqiy ta'lim tizimini
kuchaytirish,   an'anaviy   va   zamonaviy   musiqaning   uyg'unligini   ta'minlash,   yosh
ijodkorlarni   qo'llab-quvvatlash   va   musiqiy   festivallarni   tashkil   etish   muhim
ahamiyatga ega. 
25 Xorazm  musiqasi   globalizatsiya  jarayonida o'ziga  xosligini   saqlab  qolishga
harakat   qilmoqda.   Zamonaviy   musiqachilar   an'anaviy   elementlarni   zamonaviy
uslublar bilan birlashtirib, yangi ijodiy imkoniyatlarni kashf etmoqdalar. Ularning
ijodi   musiqaning   madaniy   va   ijtimoiy   kontekstida   o'zaro   aloqalarini   kuchaytiradi
va xalq musiqasining kelajagini belgilaydi.
Xulosa   qilib   aytganda,   Xorazm   musiqiy   merosining   saqlanishi   va
rivojlanishi, nafaqat mahalliy madaniyat uchun, balki xalqaro musiqiy sahna uchun
ham ahamiyatlidir. O'zbek musiqasining bu qismi, o'zining an'analari, uslublari va
zamonaviy   ijrochilari   bilan   birga,   jahon   musiqasi   merosiga   muhim   hissa
qo'shmoqda.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
1. Yunusova, R. (2020). Xorazm musiqasining rivojlanishi va muammolari.
Tashkent: O‘zbekiston davlat san'at va madaniyat instituti.
2. Rahimov, M.  (2018). An'anaviy o'zbek  musiqasi:  tarix va  zamonaviylik.
Tashkent: Fan va texnologiya.
26 3.   Toshpo‘latov,   S.   (2021).   Xorazm   musiqasi   va   uning   madaniy   merosi.
Tashkent: O‘zbekiston milliy universiteti.
4. Sultonov, I. (2019). Xorazm maqom san’ati va uning bugungi ahamiyati.
O'zbekiston Musiqiy san'at jurnali, 2, 34-40.
5. Muhammadiev, A. (2023). Globalizatsiya va mahalliy musiqaning o'zaro
ta'siri. Musiqiy tadqiqotlar va innovatsiyalar, 5, 12-18.
6. Xolmatov, M. (2022). Zamonaviy o'zbek musiqasi: an'ana va yangiliklar.
Tashkent: O‘zbekiston Respublikasi madaniyat vazirligi.
7.   Raxmonov,   A.   (2024).   Xorazm   musiqasi   va   zamonaviy   ijrochilik.
Tashkent: O‘zbekiston davlat san'at va madaniyat instituti.
27
Купить
  • Похожие документы

  • “Mehr va Suhayl” hikoyatida bosh qahramonlar
  • Alisher Navoiy ijodida naqshbandiylik tartib-qoidalarining poetik ifodasining ahamiyati
  • O‘tkir Hoshimov prozasida badiiy detalning polifunksional tabiati
  • Yozma nutqda tinish belgilarining qo‘llanish qoidalari (Abdulla Oripov asarlari misolida)
  • Shartlanganlik munosabatlarini ifodalovchi qo'shma gaplarning semantik -sintaktik tuzilishi.(G'afur G'ulom asarlarida)

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha