Xorij mamlakatlarining kambag'allikni qisqartirish bo'yicha tajribalarini O'zbekistonda qo'llash yo'llari

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
O’ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI IQTISODIYOT
FAKULTETI IQTISODIYOT YO’NALISHI “IQTISODIYOTNI
DAVLAT TOMONIDAN TARTIBGA SOLISH” FANIDAN 
KURS ISHI
Mavzu: Xorij mamlakatlarining kambag'allikni
qisqartirish bo'yicha tajribalarini O'zbekistonda
qo'llash yo'llari
                                                                                                    Topshirdi: Sajarova Gulmira
                                                                                                    Qabul qildi: 
                                                                  
Toshkent-2024 I   BOB:   KAMBAG’ALLIK   TUSHUNCHASI   VA   O’ZBEKISTONDA   AMALGA
OSHIRILAYOTGAN CHORA-TADBIRLAR
1.1 Kambag'allik tushunchasi va uni o'lchovlari
1.2 O’zbekistonda kambag'allikni qisqartish bo'yicha amalga oshiralayotgan ishlar
va ularning samarasi
II BOB: KAMBAG’ALLIKNI QISQARTIRISH BO’YICHA XORIJ 
TAJRIBALARI VA ULARNI O’ZBEKISTONDA TATBIQ ETISH
2.1  Kambag'allikni qisqartish bo'yicha chet el tajribalari
2.2   O'zbekistonda   xorij   tajribalarini   qo'llash   va   kambag’allikni   qisqartirish
imkoniyatlari
XULOSA.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi .   Kambag'allik   —   bu   nafaqat   iqtisodiy   muammo,
balki   ijtimoiy,   siyosiy   va   psixologik   jihatlarni   ham   o'z   ichiga   olgan   murakkab
jarayon.   O'zbekistonda   kambag'allikni   qisqartirish   masalasi   davlat   siyosati
darajasida dolzarb bo'lib, aholi farovonligini oshirish, iqtisodiy o'sishni  ta'minlash
va   ijtimoiy   tenglikni   yaratish   uchun   muhimdir.   Shuningdek,   global   iqtisodiy
muammolar,   pandemiya   va   boshqa   xavflar   kambag'allikni   yanada   kuchaytirishi
mumkin, shuning uchun bu mavzuga e'tibor qaratish zarur.
Kambag'allik — bu shaxsning yoki oilaning zaruriy ehtiyojlarini qondirishda
qiyinchiliklar yuzaga kelishi holatini anglatadi. Kambag'allik iqtisodiy, ijtimoiy va
psixologik jihatlarni o'z ichiga oladi. Kambag'allik ijtimoiy muammolarni keltirib
chiqaradi, masalan, ta'limga kirish imkoniyatlarining cheklanishi, sog'liqni saqlash
xizmatlaridan   foydalana   olmaslik,   jinoyatchilik   va   boshqa   ijtimoiy   muammolar.
Kambag'al aholi qatlamining ijtimoiy integratsiyasi va barqaror rivojlanishi uchun
hukumat   va   jamiyatning   mas'uliyati   oshadi.   Kambag'allik   iqtisodiy   o'sishni
sekinlashtiradi, ish o'rinlari yaratish va investitsiyalarni jalb qilishni qiyinlashtiradi.
Kambag'al   aholi   iqtisodiy   faoliyatda   past   ishtirok   etadi,   bu   esa   iqtisodiy
resurslarning samarali taqsimlanishiga to'sqinlik qiladi.
O'zbekistonda   kambag'allik   holati   murakkab   va   xilma-xil.   O'tgan   yillarda
mamlakatda iqtisodiy islohotlar amalga oshirilgan bo'lsa-da, kambag'allik darajasi
hali   ham   muammo   bo'lib   qolmoqda.   O'zbekistonda   kambag'allikni   kamaytirishga
qaratilgan   dasturlar   va   loyihalar   mavjud,   lekin   iqtisodiy   o'sishning   barqarorligi,
global   iqtisodiy   muammolar   va   ijtimoiy   sharoitlar   kambag'allikni   yanada
kuchaytirishi mumkin. 
O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M.Mirziyoyevning “Kambag’allikni
qisqartish   va     aholi   turmush   farovonligini   oshirish   borasidagi   chora-tadbirlarni yangi   bosqichga   olib   chiqish   to’g’risidagi”     23.09.2024-yildagi   PF-143-son
Prezident Farmoniga asosan   2024 yilning qolgan davrida 500 ming, 2025 yilda 1
million   nafar   aholini   kambag‘allikdan   chiqarish   davlat   ijtimoiy-iqtisodiy
siyosatining hamda barcha darajadagi davlat organlari va tashkilotlarining birinchi
darajali vazifasi etib belgilandi. 1
Kurs   ishining   maqsadi     O'zbekistonda   kambag'allikni   qisqartirish
masalasini   chuqur   o'rganish,   bu   muammoning   ijtimoiy-iqtisodiy   jihatlarini   tahlil
qilish   va   takliflar   ishlab   chiqishdir.   Bu   jarayonda   aholi   farovonligini   oshirish,
ijtimoiy   tenglikni   ta'minlash   va   iqtisodiy   rivojlanishni   rag'batlantirish   maqsad
qilingan. Ushbu maqsadga erishish uchun quyidagi vazifalar belgilab olindi:
-Kambag’allik tushunchasini o’rganish;
- O’zbekistondagi kambag’allik xolatini tahlil qilish;
-Davlat siyosati  va dasturlarini o’rganish;
-Xalqaro tajribalarni o’rganish;
-Ma’lumotlarni tahlil qilish va taklif berish. 
Kurs ishining obyekti   kambag’allik tushunchasi,  davlat siyosati  va dasturi
hamda xorij tajribalari bo’lib xizmat qiladi.
Kurs   ishining   predmeti   kambag’allikni   qisqartirish   va   iqtisodiy   o’sishni
ta’minlash amalga oshiriladigan ishlarni o’z ichiga oladi. 
Kurs ishini tarkibiy qismi; kirish, 4 savol, xulosa va takliflar hamda FARdan
iborat.
1
  O’zbekiston Respublikasi Farmoni, 23.09.2024-yildagi PF-143-sonli   I BOB: KAMBAG’ALLIK TUSHUNCHASI VA O’ZBEKISTONDA AMALGA
OSHIRILAYOTGAN CHORA-TADBIRLAR
1.1 Kambag'allik tushunchasi va uni o'lchovlari
Kambag’allik tushunchasi butun dunyoda eng muhim jiddiy ijtimoiy-siyosiy
muammolardan   biriga   aylanib   ulgurdi.   Ko’plab   mamlakatlar,   siyosiy   partiyalar,
ijtimoiy   birlashma   va   tashkilotlar   mu   qaltis   muammoga   katta   e’tibor   berib,   turli
yondashuvlar  taqdim etadi. Xo’sh, kambag’allik tushunchasi  nima? Kambag‘allik
tushunchasi   uning   belgilangan   mezoniga   mos   ravishda   ma’no   mazmunga   egadir.
Ayni   vaqtda   dunyo   miqyosida   kambag‘allik   turli   xil   mezonlar   va   o‘lchovlar
asosida   aniqlanadi.   Shuning   uchun   kambag‘allik   tushunchasini   tushunish   va
o‘rganish   rang   barang   fikrlarni   shakllanishiga   sabab   bo‘lishi   mumkin.   Ya’ni,
kambag‘allik   tushunchasini   har   tomonlama   batafsil   yoritish   va   uning   mohiyatini,
turlari   ko‘rinishlari   haqida   aniq   bilim   ko‘nikmalarga   ega   bo‘lish   dolzarb
ahamiyatga egadir. Tarixan kambag‘allik muammosini tushunish uning yechimini
topishga ajdodlardan tomonidan o‘ziga xos munosabat bildirilgan. Xitoy faylasufi,
daosizm   asoschisi   Lao   Szi   “Och   qolgan   insonga   baliq   bersang,   uni   bir   kunlik
qornini   to‘ydirasan.   Agar   unga   qarmoq   berib,   baliq   ovlashga   o‘rgatsang,   uni   bir
umr   ochlikdan   qutqarasan” 2
  deb   ta’kidlab   o‘tgan   edi.   Buyuk   mutafakkirimiz,
she’riyat   mulkining   sultoni,   davlat   arbobi   A.Navoiy   Mahbub   ul-ulub   asarida   bu
borada quyidagicha fikr yuritadi: “Bir diram olmoq chekibon dast ranj, Yaxshiroq
andinki,   birov   bersa   ganj” 3
.   Kambag‘allikni   muammo   sifatida   tushunish
asrimizning   jahonshumul   masalalaridan   biriga   aylandi.   O‘zbekiston   Respublikasi
Moliya   vaziri   Jamshid   Qo‘chqorov   o‘z   ma’ruzalarining   birida   “Bizda   shu
vaqtgacha   kambag‘allik   degan   so‘zni   hech   kim   ishlatmas   edi.   Iqtisodiyot
sohasidagi   uzoq   yillik   faoliyatimdan   aytamanki,   biz   bir   paytlar   «Aholi
farovonligini   oshirish»   deb   n   nomlangan   dastur   ham   ishlab   chiqqandik,   go‘yo
2
 http://ferlibrary.uz/f/abadiyat_gulshani.pdf
3
 https://bviib.uz/uz/news/halimizga-bali-emas-armo-berishimiz-kerak bizda   kambag‘al   yo‘qdek” 4
  degan   fikri   bugungi   kunda   kambag‘allikni   tom
ma’noda mohiyatidan chuqur o‘rganish kerakligini taqozo e’tmoqda.
Kambag‘allikni   har   xil   nuqtai   nazardan   yoki   turli   standartlarga   ko‘ra   turli
turlarga   bo‘lish   mumkin.   Avvalo,   kambag‘allikning   ma’nosiga   ko‘ra,   uni   keng
ma’nodagi   kambag‘allik   va   tor   ma’nodagi   kambag‘allikka   bo‘lish   mumkin.
Kambag‘allik   tor   ma’noda   ijtimoiy   ishlab   chiqarishning   ma’lum   bir   usuli
sharoitida   eng   asosiy   yashash   ehtiyojlarini   qondira   olmaslikni   anglatadi   va
hayotning   davom   etishiga   tahdid   soladi.   Bu,   asosan,   odamlarning   fiziologik
ehtiyojlarini   qondirish   ma’nosida.   Fiziologik   ehtiyojlarni   ta’minlash   uchun
minimal   turmush   darajasining   yo‘qligi   -   kambag‘allik.   Keng   ma’noda
kambag‘allik   nafaqat   yashash   uchun   eng   asosiy   ehtiyojlarni   qondira   olmaslikni,
balki ijtimoiy, madaniy, ekologik va boshqa omillarni, masalan, madaniy-ma’rifiy
sharoitlar,   tibbiy   va   sog‘liqni   saqlash   sharoitlari,   yashash   muhiti   sharoitlari   va
aholining umr ko‘rish davomiyligini o‘z ichiga oladi. Keng ma’noda kambag‘allik
tor   ma’noda   kambag‘allik   ma’nosini   ancha   kengaytiradi.   Jahon     bankining
2000/2001   yillardagi   “Jahon   taraqqiyoti”   hisobotida   kambag‘allik   haqidagi
tushunchasi   keng  talqin  qilingan.  Hisobotda   ta’kidlanishicha,   moddiy  mahrumlik,
ta’lim   va   sog‘liqni   saqlashning   past   darajasidan   tashqari,   kambag‘allik   xavf-
xatarlar va xavf-xatarlarga zaiflik, shuningdek, o‘z ehtiyojlarini ifoda eta olmaslik
va ta’sirning yetishmasligini ham o‘z ichiga oladi.
Kambag‘allikning sabablariga ko‘ra uni umumiy kambag‘allik, institutsional
kambag‘allik, mintaqaviy kambag‘allik ва sinfiy kambag‘allikka bo‘lish mumkin.
Umumiy kambag‘allik - iqtisodiy va ijtimoiy rivojlanishning past darajasidan kelib
chiqadigan   kambag‘allik.   Masalan,   ibtidoiy   jamiyatda   mahsuldorlikning   past
darajada   rivojlanganligi,   ishlab   chiqarish   faoliyati   to‘liq   rivojlanmaganligi,
4
 Qo‘chqorov J. “Biz shu paytgacha go‘yo u yo‘qdek, kambag‘allik degan so‘zni ishlatmasdik”. - 
https://kun.uz/ru/post/kambag’allik oziqovqat   juda   kam   bo‘lganligi   sababli   ibtidoiy   odamlar   haqiqatda   keng
kambag‘allik   sharoitida   yashagan.   Institutsional   kambag‘allik   ijtimoiy-iqtisodiy,
siyosiy   va   madaniy   tizimlar   tomonidan   belgilanadigan   turli   jamoalar,   mintaqalar,
ijtimoiy   guruhlar   va   shaxslar   o‘rtasida   turmush   resurslarining   teng   bo‘lmagan
taqsimlanishi bilan bog‘liq bo‘lib, muayyan jamoalar, mintaqalar, ijtimoiy guruhlar
va   shaxslarning   kambag‘allik   holatida   bo‘lishiga   olib   keladi.   .   Mintaqaviy
kambag‘allik – og‘ir tabiiy sharoit va ijtimoiy rivojlanishning past darajasi tufayli
yuzaga   keladigan   kambag‘allik   hodisasi.   Mamlakatimning   qishloq   aholisining
kambag‘al taqsimlanishi aniq mintaqaviy xususiyatlarga ega va ular tabiiy sharoiti
nisbatan   og'ir   bo‘lgan   bir   qator   hududlarda   to‘plangan.   Sinfiy   kambag‘allik
deganda ayrim shaxslar, oilalar yoki ijtimoiy guruhlarning jismoniy tayyorgarligi,
ma’lumot   darajasi   pastligi,   oiladagi   mehnat   resurslarini   ing   kamligi,   ishlab
chiqarish   vositalari   va   ijtimoiy   munosabatlarning   etishmasligi   tufayli   yuzaga
kelgan kambag‘allik tushuniladi. Kambag‘allik ham mutlaq tushuncha, ham nisbiy
tushunchadir,   shuning   uchun   kambag‘allikni   mutlaq   kambag‘allik   va   nisbiy
kambag‘allikka   ajratish   mumkin.   Mutlaq   kambag‘allik,   shuningdek,   tirikchilik
uchun   kambag‘allik   deb   ataladi,   yashash   uchun   minimal   ehtiyojlarning
etishmasligi   va   eng   asosiy   yashash   ehtiyojlarini   qo‘llab-quvvatlay   olmaslikdir.
Nisbiy   kambag‘allik   nisbiy   kam   ta’minlangan   kambag‘allik   deb   ham   ataladi.   Bu
oziq-ovqat   va   kiyim-kechak   muammosi   hal   qilingan   bo‘lsa-da,   turli   ijtimoiy
a’zolar   va   turli   mintaqalar   o‘rtasida   sezilarli   daromad   farqlari   bo‘lishi
mumkinligini   anglatadi.   Kam   daromadli   shaxslar,   oilalar   va   mintaqalar   nisbatan
kambag‘aldir.   Kam   ta’minlangan   aholining   real   turmush   sharoitini   to‘g‘ri
tushunish   va   kambag‘allikka   qarshi   strategiya   va   siyosat   choralarini
shakllantirishning   ilmiy   asoslarini   ta’minlash   uchun   kambag‘allik   darajasi,   ya’ni
kambag‘allik   chegarasi   ilmiy   jihatdan   aniqlanishi   kerak.   Turmush   darajasi
kambag‘allik chegarasidan past bo‘lgan shaxslar yoki oilalar kam ta’minlangan va ijtimoiy   qo‘llab-quvvatlash   va   yordamga   muhtoj.   Jahon   banki   tomonidan
belgilangan   kambag‘allik   chegarasi   aholi   jon   boshiga   yillik   iste’mol   xarajatlari
270-370   AQSH   dollarini   tashkil   etadi,   bu   1985   yildagi   xarid   qobiliyati   pariteti
o‘zgarmas   narxlari   asosida   hisoblanadi.   Xalqaro   mehnat   tashkiloti   ekspertlari
sanoati   rivojlangan   mamlakatlarda   kambag‘allik   chegarasi   ishlab   chiqarish
ishchilarining o‘rtacha ish haqining taxminan 30% ga teng bo‘lishi kerak, Yevropa
Iqtisodiy   Komissiyasi   esa   kambag‘allik   chegarasi   kattalar   uchun   bir   martalik   ish
haqining  50%   ga   teng   bo‘lishini   tavsiya   qiladi.  Hozirgi   vaqtda  xalqaro   miqyosda
kambag‘allik   chegarasini   aniqlashning   asosan   to‘rtta   usuli   mavjud.   Ulardan   biri
xalqaro kambag‘allik standartlari qonunidir. Bu Iqtisodiy Hamkorlik va Taraqqiyot
Tashkiloti  tomonidan taklif  qilingan daromad proporsional  usul. Ya’ni, mamlakat
yoki   mintaqa   rezidentlarining   daromadlari   yoki   o‘rtacha   daromadlarining   50   dan
60%   gacha   bo‘lgan   qismi   ushbu   mamlakat   yoki   mintaqaning   kambag‘allik
chegarasi sifatida ishlatiladi, bu eng kam yashash xavfsizligi chegarasi hisoblanadi.
Ikkinchisi,   “bozor   savati   usuli”   deb   ham   ataladigan   tirik   ehtiyojlar   usuli.   Ushbu
usul yordamida kambag‘allik chegarasini aniqlash uchun avvalo mahalliy hududda
eng  kam   yashash   darajasini   ta’minlash   uchun   zarur   bo‘lgan   tovarlar   va   xizmatlar
ro‘yxatini,   shu   jumladan   tovarlar   va   xizmatlarning   turlari   va   miqdorini,   so‘ngra
ushbu tovarlarga egalik sonini hisoblashimiz kerak. va xizmatlar bozor narxlariga
asoslangan.Qancha naqd pul kerakligi va naqd pul miqdori kambag‘allik chegarasi
hisoblanadi.   Uchinchisi   -   turmush   tarzi   usuli.   U   birinchi   navbatda   kishilarning
turmush tarzi, iste’mol xatti-harakatlari va boshqa “hayot shakllari”dan boshlanadi
va   oilaviy   hayot   shakllariga   oid   qator   savollarni   ko‘taradi,   so‘ngra   bir   qator
mahrumlik   ko‘rsatkichlarini   tanlaydi,   ya’ni   ma’lum   bir   turmush   tarzidan   voz
kechish   va   ma’lum   bir   hayotda   iste’mol   xatti-harakatlari.   shakllantiring,   so‘ngra
ushbu   mahrumlik   ko‘rsatkichlari   va   respondentlarning   haqiqiy   turmush
sharoitlariga   asoslanib,   kim   kambag‘al   ekanligini   aniqlang,   so‘ngra   kambag‘allik chegarasini   hisoblash   uchun   ularning   mahrum   ehtiyojlari,   iste’moli   va
daromadlarini   tahlil   qiling.   To‘rtinchisi   -   Engel   koyeffitsiyenti   usuli   bo‘lib,   u
oilaning   oziq-ovqat   iste’moliga   bo‘lgan   mutlaq   xarajatlarini   ma’lum   Engel
koyeffitsiyentiga   bo‘lib,   zarur   iste’mol   xarajatlarini   topadi,   ya’ni   kambag‘allik
chegarasi.  Bu,  shuningdek,  “Engel  qonuni”  dan olingan  daromad nisbati  usulidir.
Xalqaro   oziq-ovqat   va   qishloq   xo‘jaligi   tashkiloti   kambag‘allik   Engel
koyeffitsiyenti   60%   dan   yuqori   deb   ta’riflanadi,   deb   hisoblaydi.   Ushbu
ma’lumotlardan   foydalangan   holda   hisoblangan   iste'mol   xarajatlari   kambag‘allik
chegarasi   bo‘lib,   u   yashash   uchun   minimal   xavfsizlik   chegarasi   hisoblanadi.
Qo‘shma   Shtatlar   oilaning   harajatlarining   1/3   qismi   oziq-ovqat   sotib   olishga
sarflanar   ekan,   u   kambag‘al   oila   yoki   kambag‘aldir,   shuning   uchun   ijtimoiy
yordam   ko‘rsatilishi   shart.   Qo‘shma   Shtatlardagi   “kambag‘allik   chegarasi”   eng
kam daromad standarti bo‘lgan oziq-ovqat xarajatlaridan uch barobar ko‘pdir.
Daromadlari  ushbu   darajaga  teng  yoki   undan  past   bo‘lgan  har  qanday
oila yoki jismoniy shaxs ijtimoiy yordam olish huquqiga ega. Hozirgi vaqtda
aksariyat   mamlakatlar   oziq-ovqat   xarajatlarining   ulushini   oilaning   boyligini
o‘lchash   va  ijtimoiy  yordamni   amalga   oshirish   uchun   asos   sifatida   ishlatadi.
Kambag‘allik   muammosini   hal   qilish   juda   muhim.   Kambag‘allik   aslida
iyerarxik   bo‘lib,   “makrokashshoqlik”   va   “mikrokambag‘allik”ni   bir-biridan
farqlash   kerak.   Birinchisi   -   mintaqaviy   ma’nodagi   kambag‘allik,   ya’ni
kambag‘allikka   umumiy   nuqtai   nazardan   qaraydigan   makrokashshoqlik.
Masalan, milliy kambag‘allik, mintaqaviy kambag‘allik, qishloq qashshoqligi,
shahar   qashshoqligi   va   boshqalar.   Agar   shu   nuqtai   nazardan   tushunilsa,
barcha past daromadli mamlakatlar kambag‘al mamlakatlar, yuqori daromadli
mamlakatlar   esa   kambag‘al   mamlakatlar   emas.   Ushbu   turdagi   kambag‘allik
muammosi   rivojlanish   iqtisodiyoti   tadqiqotining   predmeti   bo‘lgan   kam
rivojlanganlik   deb   ham   ataladi   ;   Ikkinchisi   -   individual   ma’nodagi kambag‘allik,   ya’ni   kambag‘allikka   odamlar   va   oilalar   nuqtai   nazaridan
qarash.   Shu   nuqtai   nazardan   qaraganda,   barcha   mamlakatlarda   kambag‘allik
muammosi   mavjud. Misol  uchun,  2004  yilda  AQShda  kambag‘allik darajasi
11,5% ni tashkil etdi, ya’ni har sakkizinchi kishi kambag‘al edi. Shu ma’noda
kambag‘allikni,   agar   daromad   va   boylikning   taqsimlanishi   mutlaqo   teng
bo‘lmasa,   abadiy   muammo   deyish   mumkin.   Agar   kambag‘allikning   bu   ikki
tushunchasi   birlashtirilsa,   bu   katta   salbiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   “Merryman,
Vebsters   Sollege   lug‘ati”ning   tushuntirishiga   ko‘ra,   “kambag‘allik”   -   bu
odamda   odatiy   yoki   ijtimoiy   jihatdan   maqbul   miqdordagi   pul   yoki   moddiy
boylik yo‘q bo‘lgan davlat. Turli xil oziq-ovqat mahsulotlarini olish, ijtimoiy
faoliyatda   qatnashish   va   minimal   yashash   va   ijtimoiy   sharoitlar   uchun
resurslarga   ega   bo‘lmagan   shaxslar,   oilalar   va   guruhlar   kambag‘al   deb
ataladi”.Kambag‘allik   tushunchasi   chuqurlashishda   davom   etmoqda   va
kambag‘allikni   o‘rganish   istiqbollari   ham   doimiy   ravishda   o‘zgarib
bormoqda. Kambag‘allikka qanday ta’rif berilmasin, har tomonlama va ilmiy
ta’rif berish juda qiyin. 
Kambag'allikni   o'lchash   uchun   turli   metodologiyalar   va   ko'rsatkichlar
mavjud.   Ushbu   o'lchovlar   kambag'allik   darajasini,   chuqurligini,   davomiyligini   va
boshqa   ijtimoiy-iqtisodiy   omillarni   aniqlashga   yordam   beradi.   Quyida
kambag'allikning asosiy o'lchovlari keltirilgan:
1. Kambag'allik Chizig'i (Poverty Line)
Absolyut   Kambag'allik   Chizig'i:   Bu   ko'rsatkich,   odatda,   ma'lum   bir
geografik   hududda   yashovchi   insonlar   uchun   zarur   bo'lgan   minimal   hayotiy
ehtiyojlarni   qondirish   uchun   kerak   bo'lgan   daromadni   belgilaydi.   Misol   uchun,
BMT   tomonidan   belgilangan   kambag'allik   chizig'i   kuniga   1.90   dollar   daromadga
ega bo'lmagan insonlarni nazarda tutadi. Nisbatli Kambag'allik Chizig'i: Bu chiziq, odamlarning daromadlari boshqa
aholi   qismiga   nisbatan   qanday   ekanligini   ko'rsatadi.   Masalan,   agar   aholi
daromadining 60% dan kam bo'lganlar kambag'al hisoblanadi.
2.   Kambag'allikning   Chuqurligi   (Poverty   Depth)   -   Kambag'allikning
chuqurlik   indeksi:   Bu   ko'rsatkich   kambag'al   aholi   uchun   zarur   bo'lgan   minimal
daromaddan   qancha   pastda   ekanligini   ko'rsatadi.   Bu   ko'rsatkichlarning   qiymati
yuqori bo'lsa, kambag'allikning qattiqligi va chuqurligi oshadi.
3.   Kambag'allikning   Davomiyligi   (Poverty   Duration)-   Davomiy
kambag'allik:   Bu   o'lchov   kambag'allik   holati   necha   muddat   davom   etayotganini
ko'rsatadi.   U   uzoq   muddatli   kambag'allik   bilan   bog'liq   muammolarni   aniqlashda
yordam beradi. Davomiy kambag'allikni o'lchash uchun aholini kambag'al holatda
qancha vaqt o'tkazishi aniqlanadi.
4. Multidimensional Poverty Index (MPI) - Multidimensional Poverty Index:
Bu   ko'rsatkich   bir   necha   ijtimoiy   va   iqtisodiy   omillarni   hisobga   olgan   holda,
kambag'allik darajasini o'lchaydi. MPI ta'lim, sog'liqni saqlash, yashash sharoitlari
va   boshqa   omillarga   asoslangan   holda   hisoblanadi.   Bu   ko'rsatkich   kambag'allikni
qamrab oluvchi ko'proq kompleks tasvirini taqdim etadi.
5.   Kambag'allik   Ko'rsatkichlari   -   Kambag'allik   darajasi:   Aholining   qaysi
foizi   kambag'al   deb   hisoblanadi.   Bu   ko'rsatkich   ko'pincha   mamlakatlar   yoki
hududlar bo'yicha taqqoslashda ishlatiladi.
1.2 O’zbekistonda kambag'allikni qisqartish bo'yicha amalga
oshiralayotgan ishlar va ularning samarasi O’zbekiston   yillar   davomida   kambag’allik     bilan   kurashib   kelayotgan
davlatlar sirasiga kiradi. 
1-rasm. O’zbekistonning YaIM va iqtisodiy o’sish sur’atlari 2019-2022-
yillar oralig’i 5
Yuqoridagi   grafikda   mamlakatning   iqtisodiy   ko‘rsatkichlari   tahlil
qilinmoqda.   Ikkita   asosiy   iqtisodiy   o‘lchov   ko‘rsatilgan   bo’lib   ular:   jon   boshiga
yalpi   ichki   mahsulot   (GDP   per   capita)   va   yillik   iqtisodiy   o‘sish   sur’ati   (Annual
Growth   Rate).   Ushbu   ma’lumotlar   2019-yildan   2023-yilgacha   bo‘lgan   davrni
qamrab   oladi.   Jon   boshiga   YAIM   ko‘rsatkichi   mamlakatdagi   iqtisodiy   farovonlik
darajasini   baholash   uchun   ishlatiladi.   Bu   ko‘rsatkich   aholining   real   daromadi   va
iqtisodiy   o‘sishini   aks   ettiradi.   Misol   uchun   2019-yilda   grafik   $1,800   atrofida
boshlanmoqda,   bu   boshlang‘ich   iqtisodiy   farovonlikni   anglatadi.   2020-yilda   esa
kichik   pasayish   kuzatilgan   (taxminan   $1,750).   Bu   yili   o‘sish   sur’atining   salbiy
ekanligi   (pastdagi   qizil   ustun)   YAIMning   ham   biroz   kamayishiga   olib   kelgan.
5
 https://stat.uz/ Pandemiya   (COVID-19),   global   iqtisodiy   inqiroz,   savdo   va   ishlab   chiqarishning
to‘xtashi   bu   kichik   pasayishga   sabab   bo’lmoqda.   2021-yildan   keyn   YAIM
ko‘rsatkichi doimiy o‘sib bormoqda. 2023-yilda bu ko‘rsatkich iqtisodiy islohotlar,
xorijiy   investitsiyalar   yoki   aholi   daromadlarining   o‘sishi   natijasida     $2,496   ga
yetgan. 
Yillik   iqtisodiy   o‘sish   sur’ati   mamlakat   YAIMining   o‘tgan   yilga   nisbatan
qanday o‘zgarganini  ko‘rsatadi. 2012-yilda   Iqtisodiy  o‘sish  ijobiy (yashil  ustun),
ammo o‘rtacha  darajada.  2020-yil:   Salbiy o‘sish  (-10%  dan  ko‘proq)  kuzatilgan  .
Bu   global   pandemiya   davrida   ko‘plab   mamlakatlarda   kuzatilgan.   2021-yilda   esa
iqtisodiy   o‘sish   tiklanishni   boshlagan.   Yashil   ustun   YAIMning   pandemiyadan
keyin   tiklana   boshlaganini   ko‘rsatadi.   2022   va   2023-yillarda   iqtisodiy   o‘sish
davom   etgan   va   2023-yilda   9.66%   ni   tashkil   etgan.   Bu   yuqori   ko‘rsatkich
mamlakatning   iqtisodiy   holatida   sezilarli   yaxshilanishni   bildiradi.   Demak,
grafikdan quyidagilarni xulosa qilib olishimiz mumkin:
1. Pandemiyadan   keyingi   tiklanish:   Grafikda   iqtisodiyot   2020-yildagi   global
inqirozdan keyin mustahkam o‘sishga qaytgani aniq ko‘rinadi.
2. Jon   boshiga   YAIMdagi   o‘sish:   Mamlakat   aholisi   o‘rtacha   iqtisodiy
farovonlikni oshirgan. 2023-yilda $2,496 ga yetishi yaxshi natija.
3. Iqtisodiy   siyosatning   muvaffaqiyati:   Tiklanish   va   iqtisodiy   o‘sish   sur’atlari
ko‘rsatadiki,   mamlakatning   iqtisodiy   boshqaruvi   va   siyosati   yaxshi
yo‘nalishda.
4. Barqaror o‘sish: 2021-yildan beri iqtisodiy o‘sish ijobiy va barqaror davom
etmoqda. Bu mamlakatni investitsiya qilish uchun jozibador bo‘lishiga olib
keladi. Jahon   Banki   mamlakatlarni   yillik   aholi   jon   boshiga   YaIM   (yillik   o‘rtacha
daromad) bo‘yicha quyidagi toifalarga ajratadi:
1.  Past daromadli mamlakatlar: Aholi jon boshiga YaIM 1,135 AQSh dollari 
yoki undan kam.
2.  O‘rta daromadli mamlakatlar:
a.   Pastki o‘rta daromadli: YaIM 1,136 dan 4,465 AQSh dollari orasida.
b.   Yuqori o‘rta daromadli: YaIM 4,466 dan 13,845 AQSh dollari orasida.
3. Yuqori   daromadli   mamlakatlar:   YaIM   13,845   AQSh   dollari   yoki   undan
yuqori
Yuqorida   keltirilgan   ma’lumotlar   asosida   shuni   aytishimiz   mumkinki,
O’zbekiston   YaIM   aholi   jon   boshiga   2496   $   ni   tashkil   etganligi   bois   pastki   o’rta
daromadli   mamlakatlar   qatoriga   kiradi.   Bu   iqtisodiy   rivojlanishning   dastlabki
bosqichida   ekanligini   ko‘rsatadi.   Hozirgi   iqtisodiy   islohotlar,   jumladan,
xususiylashtirish,   tadbirkorlikni   qo‘llab-quvvatlash   va   infratuzilma   rivojlanishi,
mamlakatni   yuqoriroq   daromadli   toifaga   olib   chiqishga   qaratilgan.   Shuningdek,
aholini kambag’allikni qisqartirish bo’yicha ham mamlakatda qator chora-tadbirlar
amalga   oshirib   kelinmoqda.   Xususan,   quyidagi   jadvaldan   ham   kambag’allik
darajasini 2020-2023-yillar davomida sezilarli pasayganini ko’rishimiz mumkin.   
2-rasm. O’zbekistonda 2020-2023-yillardagi kambag’allik darajasi 6
2020-yildan 2023-yilgacha pasaygan. 2020-yilda 19% bo‘lgan kambag‘allik
darajasi   2023-yilga   kelib   11%   ga   tushdi.   Bu   iqtisodiy   islohotlar,   aholining
daromadlarini   oshirish   va   davlat   tomonidan   amalga   oshirilgan   kambag‘allikni
kamaytirish dasturlari natijasida erishilgan. 2020-yilda kambag‘allik darajasi 19%
ni   tashkil   etdi.   Bu   yilda   O‘zbekiston   iqtisodiyoti   COVID-19   pandemiyasidan
ta’sirlandi, va ko‘plab oilalar o‘z daromadlarini yo‘qotdi. 2021-yilda kambag‘allik
darajasi   17%   ga   pasaydi.   Bu,   asosan,   iqtisodiy   tiklanish   va   qishloq   xo‘jaligida
yuzaga   kelgan   yangi   ish   o‘rinlarining   ta’siridan   bo‘ldi.   2022-yilda   kambag‘allik
darajasi   14%   ga   tushdi.   Ushbu   yil,   iqtisodiy   islohotlar   va   aholiga   yordam   berish
dasturlari   kuchaytirildi.   Shuningdek,   kichik   biznes   va   tadbirkorlikni
rivojlantirishga e’tibor qaratildi. 2023: 2023 yilga kelib kambag‘allik darajasi 11%
ga   tushdi.   Bu,   asosan,   yangi   ish   o‘rinlarining   yaratilishi,   daromadlar   o‘sishi   va
kambag‘allarni qo‘llab-quvvatlash dasturlari bilan bog‘liq . Bandlik darajasi  2020-
yilda   60.3%   bo‘lsa,   2023-yilda   65.1%   gacha   oshgan.   Bu   yillarda   bandlikni
6
 https://stat.uz/ oshirishga   qaratilgan   chora-tadbirlar,   yangi   ish   o‘rinlarini   yaratish   va   kichik
biznesni   rivojlantirish   bo‘yicha   amalga   oshirilgan   islohotlar   yordamida
ko‘rsatilgan ijobiy o‘zgarishlarni ko’rishimiz mumkin. 2020-yilda bandlik darajasi
60.3% bo‘lib, ushbu yilda iqtisodiyotning pandemiyaga ta’siri sezilgan va bandlik
ko‘rsatkichlari   nisbatan   pastroq   edi.   2021-yilda   esaBandlik   darajasi   62.2%   ga
o‘sdi, bu yilda o‘rta va kichik biznesni rivojlantirishga ko‘proq e’tibor qaratilgan.
2022-yilda   bandlik   darajasi   64.5%   ga   ko‘tarildi,   chunki   iqtisodiyotda   qayta
tiklanish va yangi ish o‘rinlarining yaratilishi davom etdi. 2023-yilga kelib bandlik
darajasi 65.1% ga yetdi, bu bandlikni oshirishga qaratilgan dasturlar va o‘zini o‘zi
band qilganlar sonining ko‘payishi hisobiga erishildi . 
Mamlakatda   kambag’allik   darajasini   qisqartirish   uchun   bir   qancha   chora-
tadbirlar amalga oshirilb kelinmoqda. Xususan,   "O‘zbekiston – 2030" strategiyasi
ishlab chiqilgan bo’lib, mamlakatni 2030-yilga borib iqtisodiy, ijtimoiy, va siyosiy
sohalarda   jahon   miqyosidagi   raqobatbardosh   va   barqaror   davlatga   aylantirishni
maqsad   qilgan.   Ushbu   strategiya   mamlakatni   modernizatsiya   qilish   va   barqaror
rivojlanish yo‘lida amalga oshiriladigan asosiy yo‘nalishlarni belgilaydi. Strategiya
2023-yil   9-sentabrda   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev
tomonidan   tasdiqlangan.   "O‘zbekiston   –   2030"   strategiyasida   kambag’allikni
qisqartirish bo’yicha quyidagilar belgilangan 7
:
1.   2026-yilgacha   kambag‘allikni   2   barobarga,   2030-yilgacha   esa   keskin
qisqartirish,   kambag‘allikka   tushish   xavfi   mavjud   4,5   mln   aholi   daromadini
oshirish   hamda   mehnat   qobiliyatini   ishga   solish   orqali   3   mln   yoshlarni
kambag‘allikdan chiqariladi;
2. Har bir viloyatda kambag‘allik darajasi yuqori bo‘lgan bittadan jami   14ta
tumanni   kambag‘allikdan   chiqarish   va   kompleks   rivojlantirish   bo‘yicha   dastur
7
 https://mehnat.uz/oz/news/ ishlab   chiqilib,   tasdiqlanadi.   Mazkur   14   ta   tumanda   Xitoy   tajribasi   va   yangi
yondashuvlar,   innovatsion   hamda   “yashil”   texnologiyalar,   shuningdek,
boshqaruvning   yangi   usullarini   qo‘llagan   holda   kambag‘allikdan   chiqarish
usullari   joriy etiladi;
3.   Ehtiyojmand   aholining   tadbirkorlik   tashabbuslarini   yanada   qulay
shartlarda qo‘llab-quvvatlash  maqsadida raqamli  “Mikromoliya” tashkiloti  tashkil
etiladi.     Avvalroq   “Mahallabay”   ishlash   tizimini   yo‘lga   qo‘yib,   alohida   dasturlar
ishlab   chiqilgani   hisobiga   mamlakatda   kambag‘allik   darajasi   17%dan   14%ga
tushib,   347   ta   mahalla   kambag‘allikdan   holi,   1,5   mingga   yaqin   mahalla   esa
ishsizlik  bo‘lmagan hududga  aylangani  haqida ma’lum  qilingandi.    Hozirgi  kunga
kelib   mamlakatimizda   chora-tadbirlar   ijrosini   ta’minlash   maqsadida   Prezident
Shavkat Mirziyoyev raisligida 15-may kuni kambag‘allikni qisqartirish va bandlikni
ta’minlash chora-tadbirlari muhokamasi yuzasidan videoselektor yig‘ilishi o‘tkazdi.
Joriy   yil   boshida   barcha   tumanlar   sharoitiga   ko‘ra   5   ta   toifaga   ajratilib,
tabaqalashgan   yengilliklar   berildi.   Bularning   natijasida   o‘tgan   yili   1   million   nafar,
bu   yil   birinchi   chorakda   210   ming   aholi   kambag‘allikdan   chiqarildiю   Har   yili
oilaviy   tadbirkorlikka   13   trillion   so‘m   kredit   va   1   trillion   500   milliard   so‘m
subsidiyalar   ajratilayapti.   “Ijtimoiy   himoya   reyestri”   orqali   2   million   300   ming
muhtoj oila, xotin-qizlar, yolg‘iz keksalar va nogironligi bo‘lgan vatandoshlarimiz
moddiy yordam bilan qamrab olindi.
Lekin,   bu   natijalar   hali   yetarli   emas.   Kambag‘allikni   kamaytirish   –   bu
aholida   tadbirkorlik   ruhini   uyg‘otish,   kasbga   tayyorlash   va   ish   o‘rinlarini
ko‘paytirishga   qaratilgan   kompleks   vazifa.   Oxirgi   besh   yilda   yurtimizda
tadbirkorlar   soni   285   mingdan   590   mingtaga   ko‘paydi.   Bu   –   bitta   tumanda
2,5   mingdan   ortiq   yoki   bir   mahallada   50   nafardan   tadbirkorlar   sinfi   shakllandi, degani. Agar davlat bu tadbirkorlar bilan manfaatli hamkorlik qilib, ularni qo‘llab-
quvvatlasa, joylarda ijtimoiy muammolar va bandlikni hal qilish imkoniyati ortadi.
Masalan,   aholini   kasb-hunarga   o‘qitish   uchun   har   yili   davlat   tomonidan   200
milliard   so‘m   ajratilyapti.   Lekin   bu   mablag‘lar   tadbirkor   bilan   bog‘lanmagan.
Xuddi   shunday,   tadbirkor   ham   yiliga   katta   xarajat   qilib,   o‘zi   uchun   minglab
mutaxassis tayyorlashga majbur. Lekin, bunda davlat qo‘llab-quvvatlovi yo‘q. 
Xulosa   qilishimiz   mumkinki,   O‘zbekistonda   kambag‘allikni   qisqartirishga
qaratilgan   bir   qator   islohotlar   amalga   oshirilmoqda,   va   bu   ishlarning   samarasi
sezilarli   o‘zgarishlarni   ko‘rsatmoqda.   2020-yildan   boshlab   kambag‘allik   darajasi
pasayishi   davom   etmoqda.   Kambag’allikni   qisqartishdagi     asosiy   tashabbuslar
Ta’lim   va   sog‘liqni   saqlash   sohasidagi   islohotlar   ,iqtisodiyislohotar   va   ijtimoiy
dasturlarni o’z ichiga oladi. 
II BOB: KAMBAG’ALLIKNI QISQARTIRISH BO’YICHA XORIJ
TAJRIBALARI VA ULARNI O’ZBEKISTONDA TATBIQ ETISH 2.1 Kambag'allikni qisqartish bo'yicha chet el tajribalari
O‘zbekistonning   kambag‘allikni   qisqartirishdagi   sa'y-harakatlari   ayniqsa,
so‘nggi   yillarda   yuqori   samaraga   erishmoqda.   Biroq,   bu   yo‘nalishda   dunyo
bo‘yicha   tajribalar   va   muvaffaqiyatli   dasturlarni   o‘rganish   va   tatbiq   etish   juda
muhimdir. Chet el tajribalari, xususan, Yaponiyaning "Hataraku" dasturi, Daniyada
o‘rnatilgan ijtimoiy himoya tizimi, va Braziliyaning "Bolsa Familia" kabi dasturlar
kambag‘allikni   kamaytirishdagi   samarali   yondashuvlarni   ko‘rsatadi.   Quyida   shu
kabi dasturlarni o’rganib chiqamiz. 
1. Yaponiyaning "Hataraku" dasturi
Yaponiyada "Hataraku" dasturi, to‘g‘ridan-to‘g‘ri "mehnat" ma’nosini anglatadi
va 2010-yilda ishlab chiqilgan  bu   dastur   asosan   ishchilar   sifatida   qanday   ishlash
va mehnat qilishni yaxshilashga qaratilgan muvaffaqiyatli tashabbusdir. Bu dastur
Yaponiyada   mehnat   sharoitlarini   takomillashtirish   va   ish   va   hayot   muvozanatini
saqlash   maqsadida   amalga   oshiriladi.   Dasturning   asosiy   yo’nalishlari   va
maqsadlari sifatida quyidagilarni olishimiz mumkin:
- Bandlikni   oshirish:   Dastur,   ayniqsa,   yoshlar,   ayollar,   nogironlar   va   uzoq
vaqt   davomida   ish   topa   olmayotgan   fuqarolarni   mehnat   bozoriga   jalb
qilishga   yo‘naltirilgan.   Yaponiyada   mehnat   bozorining   qattiq   raqobati   va
yoshi   kattaroq   aholi   strukturasini   hisobga   olgan   holda,   "Hataraku"   dasturi
yoshlarni   va   ijtimoiy   jihatdan   himoyaga   muhtoj   guruhlarni   qo‘llab-
quvvatlaydi
- Ishga   joylashish   va   malaka   oshirish:   "Hataraku"   dasturi   ish   o‘rinlari
yaratishdan   tashqari,   ishsizlar   uchun   o‘qish   va   malaka   oshirish   kurslarini
taqdim   etadi.   Shuningdek,   yangi   texnologiyalar   va   ishchilarga   zamonaviy malakalar   berish   uchun   traininglar   o‘tkaziladi,   bu   esa   ishchi   kuchining
sifatini oshiradi
- Nogironlarga   yordam:   Ushbu   dastur   nogironlarni   mehnat   bozoriga   jalb
qilishga katta ahamiyat beradi. 
- Ayollarni   ish   bilan   ta'minlash:   Yaponiyada   ayollarning   mehnat   bozoridagi
ishtirokini oshirishga qaratilgan tashabbuslar  ham mavjud. Bu dastur orqali
ayollarni, ayniqsa bolalari bor ayollarni ishga joylashtirish va ish va oilaviy
hayotni muvofiqlashtirishga qaratilgan qo‘llab-quvvatlash taqdim etiladi.
"Hataraku" dasturi mehnat bozoridagi raqobatni kamaytirishga va ko‘plab kam
ta'minlangan   guruhlarning   ishga   joylashishini   osonlashtirishga   yordam   berdi.
Bu   dastur,   ayniqsa,   yoshlar   va   ayollar   uchun   yangi   ish   imkoniyatlarini
yaratishda   muvaffaqiyatli   bo‘lgan.   Bundan   tashqari,   Yaponiyada   ushbu   dastur
yordamida ijtimoiy tenglikni ta'minlashda  sezilarli  yutuqlar  qayd etilgan. Kam
ta'minlangan   guruhlar   uchun   taqdim   etilgan   maxsus   imkoniyatlar
kambag‘allikni   kamaytirishga   yordam   berdi.   Quyidagi   jadvalda   “Hataraku”
dasturi   doirasida   amalga   oshirilgan   chora-tadbirlar   samarasini   jadval   orqali
yaqqol ko’rishimiz mumkin. 
1-jadval “Hataraku” dasturi doirasida amalga oshirilgan chora-tadbirlar
samarasi 8
Ko’rsatkich 2015-
yil(%hisobida) 2023-yil (% hisobida) O’zgarishlar
Umumiy bandlik darajasi 60 65.1 5.1% ga o’sdi
Ayollar bandligi 45 50.5 5.5% ga o’sdi
Nogironlar bandligi 40 46 6% ga oshdi
Yoshlar bandligi(15-24 yosh) 42 48 6ga oshdi
Kambag’allik darajasi 14 11 3%ga kamaydi
8
 https://www.bing.com/ Bandlik darajasi 2010-yilda 59.5% bo‘lsa, 2023-yilda 65.1%ga oshdi, bu esa
dasturning   umumiy   ish   o‘rinlari   yaratishda   muvaffaqiyatli   bo‘lganini   ko‘rsatadi .
Bundan   tashqari,   ayollar   bandligi   2010-yilda   48.6%   bo‘lsa,   2023-yilda   50.5%ga
ko‘tarildi,   bu   esa   ayollarni   ishga   jalb   qilishda   dasturning   samaradorligini
bildiradi.Shuni   ham   ta’kidlash   kerakki,   k ambag‘allik   darajasi   2010-yilda   16.1%
bo‘lsa, 2023-yilda 11%ga kamaydi, bu dastur orqali kambag‘allikni qisqartirishda
erishilgan   ijobiy   natija,   albatta.   Demak,   dastur   orqali   mehnat   bozoridagi   barcha
guruhlar,   xususan   ayollar,   yoshlar   va   nogironlar   uchun   yangi   imkoniyatlar
yaratildi,   bu   esa   bandlik   darajasining   oshishiga   olib   keldi.   Kambag‘allik   darajasi
ham sezilarli darajada kamaydi.
2. Braziliyaning "Bolsa Família" dasturi
"Bolsa   Família"   dasturi   Braziliyaning   ijtimoiy   yordam   dasturi   bo‘lib,   u
iqtisodiy   zaif   va   kam   ta'minlangan   oilalarga   davlat   tomonidan   moddiy   yordam
ko‘rsatishni nazarda tutadi. Ushbu dastur mamlakatdagi qashshoqlikni kamaytirish,
tengsizlikni   qisqartirish   va   bolalar   salomatligi   hamda   ta'limiga   ko‘maklashishga
qaratilgan.   Dasturning   asosiy   maqsadlari   sifatida   qashshoqlikni   qisqartirish,
ijtimoiy tengsizlikni kamaytirish, bolalar sog’lig’I va ta’limga e’tibor kabi muhim
ahamiyatga ega yo’nalishlar olindi. Oylik daromadi belgilangan minimumdan past
bo‘lgan   oilalar,   ayniqsa,   voyaga   yetmagan   bolalari   bo‘lgan   oilalarga   har   oy
ma’lum miqdorda pul mablag‘i ajratiladi. Bu mablag‘ oilaning umumiy daromadi
va   bolalar   soniga   qarab   belgilanadi.   Bu   dasturda   keltirilgan   shartga   ko’ra,     6
yoshgacha   bo‘lgan   bolalar   muntazam   tibbiy   tekshiruvlardan   o‘tishi   va   18
yoshgacha   bo‘lgan   bolalar   maktabga   qatnashi   shart.   O'quvchilarning   darsdagi
qatnashuvi   85-75%dan   kam   bo‘lmasligi   talab   qilinadi.   Dastur   Braziliya   davlat
byudjeti   orqali   moliyalashtiriladi.   Moliyaviy   jihatdan   barqarorlikni   ta’minlash
uchun   dastur   maqsadli   xarajatlarni   optimallashtirishga   e’tibor   qaratadi.   "Bolsa Família"   dasturi   turli   o‘zgarishlarni   boshdan   kechirdi   va   2021-yilda   "Auxílio
Brasil" nomi bilan qayta tashkil qilindi. Yangi versiya yordam miqdorini oshirdi va
qo‘shimcha   yordam   mexanizmlarini   kiritdi.   Shu   bilan   birga,   dasturga   ishtirok
etuvchilarning soni kengaytirildi.
Ushbu   dastur   ko‘plab   rivojlanayotgan   davlatlar   uchun   muvaffaqiyatli   ijtimoiy
yordam modeli sifatida o‘rnak bo‘lib xizmat qilmoqda.
Braziliyaning   "Bolsa   Familia"   dasturi   samarasini   quyida   berilgan   jadval
orqali ko’rishimiz mumkin. 
2-jadval 
Braziliyaning "Bolsa Familia" dasturi samarasi  9
Ko’rsatkichlar 2003 (boshlang’ich) 2014 (avj nuqtasi) 2021   (yakuniy
bosqich)
Qashshoqlik darajasi 24.3% 8.4% 9.3%
Ekstremal
qashshoqlik 12.5% 4.2% 5.7%
Maktabga qatnashuv 78% 93% 94%
Bolalar   o’limi
(1000ga) 27.7 15.4 13.8
Gini ko’rsatkichi 0.583 0.519 0.530
Qamrov (million oila) 6.5 14.1 13.9
Moliyalashtirish   (%
YaIM) 0.36% 0.5% 0.4%
Qashshoqlikni   kamaytirish   ko’rsatkichida   2003–2014   yillarda   qashshoqlik
va   ekstremal   qashshoqlik   darajasida   katta   pasayish   kuzatildi.   Bunga   yordamning
maqsadli   taqsimoti   va   dastur   shartlariga   rioya   qilish   ta’sir   ko‘rsatdi.   2014-yildan
9
 https://sdgs.un.org/topics/poverty-eradication keyin   iqtisodiy   inqiroz   tufayli   dastur   samaradorligi   biroz   pasaydi,   ammo   baribir
sezilarli   ijobiy   natijalar   saqlanib   qoldi.   Ta’lim   ko’rsatkichida   esa   maktabga
qatnashuvning oshishi ta'lim tizimi uchun muhim yutuq bo‘ldi. Ushbu ko‘rsatkich
dasturning   shartlariga   qat’iy   rioya   qilish   orqali   amalga   oshirildi.   Savodxonlik
darajasi   va   o‘quvchilarning   ta’limdagi   muvaffaqiyati   sezilarli   darajada   oshdi.
Moliyaviy   yuk   va   barqarorlik   bo’yicha   YaIMning   atigi   0.36–0.5%   ini   tashkil
qilgan holda katta ijtimoiy o‘zgarishlarni amalga oshira oldi.
3. Mahatma Gandi Milliy Qishloq Ishlar Dasturi (MGNREGA) 
Hindistonda   2005-yilda   qabul   qilingan   "Milliy   Qishloq   Ishlar   Kafolat
Qonuni"   (NREGA)   asosida   joriy   etilgan.   Ushbu   qonun   2006-yilning   fevral   oyida
rasmiy   ravishda   amalga   oshirilishni   boshladi.   Keyinchalik,   2009-yilda   dastur
Mahatma   Gandining   nomi   bilan   qayta   nomlandi   va   MGNREGA   deb   atala
boshlandi. Dastur Hindistonning eng muhim ijtimoiy himoya siyosatlaridan biriga
aylandi   va   mamlakatning   barcha   shtatlarida   faoliyat   yuritadi.   Har   bir   qishloq
oilasiga   yiliga   kamida   100   kunlik   ish   bilan   ta'minlanish   huquqi   berildi.   Dastur
asosan   markaziy   hukumat   tomonidan   moliyalashtirildi,   mahalliy   hokimiyat
organlari   loyihalarni   amalga   oshirishga   mas'ul   edi.   Yo‘llar   qurish,   suv   havzalari
yaratish,   o‘rmonlarni   tiklash   va   ekin   maydonlarini   yaxshilash   kabi   infratuzilma
loyihalari   ustida   ish   tashkil   etildi.   Asosan   qo‘l   mehnatini   talab   qiluvchi   loyihalar
ustida   ishlashni   rag‘batlantirgan.   Dasturga   oid   ma'lumotlar   ochiq   platformalarda
e'lon qilinib, shaffoflik ta'minlandi.
MGNREGA dasturining natijalarini qisqachako’rinishini quyida ko’rishimiz
mumkin:
- Qashshoqlikni kamaytirish
- Ayollarning rolini oshirish - Infratuzilmaning rivojlanishi. 
- Oziq-ovqat xavfsizligi.
Quyida   berilgan   jadval   orqali   MGNREGA   dasturining   samarasini   ko’rishimiz
mumkin.   Dastur   orqali   2006-yilda   boshlang‘ich   bosqichda   900   million   ish   kuni
ta’minlangan bo‘lsa, bu ko‘rsatkich 2023-yilga kelib 2,8 milliard kunni tashkil etdi.
Bu qishloq aholisining ishsizligini kamaytirishga katta ta’sir ko‘rsatdi.  Ayollarning
dasturdagi   ishtiroki   haqida   gap   ketar   ekan,   u   dastur   boshida   40%   bo‘lgan   bo‘lsa,
2023-yilga   kelib   55%   ga   oshdi.   Bu   ularning   iqtisodiy   mustaqilligini   oshirdi.
Bundan tashqari, 2005-yildagi qashshoqlik darajasi 37% edi. Bu dastur va boshqa
iqtisodiy siyosatlar  natijasida 2023-yilda 25% gacha kamaydi. Qishloqlarda yangi
yo‘llar,   ko‘priklar   va   suv   havzalari   qurilishi   nafaqat   vaqtinchalik   ish   o‘rinlarini
yaratdi, balki uzoq muddatli iqtisodiy rivojlanishga zamin yaratdi.
3-jadval
MGNREGA dasturining samarasi (2006-yil va 2020-yil ma’lumotlari
asosida) 10
Ko’rsatkichlar 2006 (dastur boshlanishi) 2023(oxirgi ma’lumotlar)
Ishtirokchi   uy   xo‘jaliklari
soni 2,1 million 3,5 million
Ayollar ulushi (%)
40% 55%
Qashshoqlik darajasi (%)
37% ( 25%
Suv havzalari loyihalari
0 20   000+
O‘rmonlarni tiklash loyihalari 0 10 000+
Infratuzilma rivoji Juda cheklangan Qishloq   darajasida   keng
tarqalgan
2.2 O'zbekistonda xorij tajribalarini qo'llash va kambag’allikni
qisqartirish imkoniyatlari
10
 https://data.worldbank.org/ O‘zbekistonda   xorij   tajribalarini   qo‘llash   va   kambag‘allikni   qisqartirish
masalasida   turli   mamlakatlarning   muvaffaqiyatli   dasturlaridan   moslashuvchan
foydalanish   katta   ahamiyatga   ega.   Quyida   ba’zi   xorij   tajribalarini   O’zbekistonda
qo’llash bo’yicha qanday chora-tadbirlarni ko’rish kerakligini ko’rib chiqamiz.
1. Yaponiyaning   “Hataraku”   dasturini   O’zbekistonda   qo’llash
imkoniyatlari
"Hataraku"   dasturi   Yaponiyada   ishsizlikni   kamaytirish,   ijtimoiy   yordam   tizimini
takomillashtirish,   va   ishchilarga   malaka   oshirish   imkoniyatlarini   yaratishga
qaratilgan.   Bu   dasturda   ishchilarni   kasbiy   o'qitish,   ular   uchun   mos   ish   o‘rinlari
yaratish   va   yoshlar   bilan   ishlashga   alohida   e’tibor   qaratilgan.   O‘zbekiston
sharoitida  "Hataraku"   dasturini   joriy   qilish   quyidagi   shakllarda   amalga   oshirilishi
mumkin:
- Ish   bilan   ta’minlash   dasturlari:   Yaponiyaning   "Hataraku"   dasturiga
asoslanib,   O‘zbekistonda   ishsiz   aholi   uchun   har   yili   yangi   ish   o‘rinlarini
yaratish,   bundan   tashqari,     Ishchilarni   o‘qitish,   malaka   oshirish   va   ularni
mahalliy va xalqaro bozor talablariga moslashtirish kabi imkoniyatlar bor. 
- Kasbiy   ta’lim   va   malaka   oshirish:   Yaponiyaning   ta’lim
tizimiga   o‘xshash,   yoshlarni   va   yangi   ishchilarga   kasbiy
o‘qitish   va   malaka   oshirish   dasturlarini   joriy   qilish.   Bu
dastur O‘zbekistonning ishchi kuchining sifatini oshiradi.
- Ish joylari va xizmat ko‘rsatish sektorini rivojlantirish: O‘zbekistonda yangi
ish   o‘rinlarini   yaratish,   xizmat   ko‘rsatish,   sanoat   va   texnologik   sektorlarda
innovatsiyalarni rivojlantirish.
- Gender tengligi va inklyuzivlikni oshirish: Ayollar va yoshlar uchun ishlash
imkoniyatlarini   kengaytirish,   gender   tengligini   ta’minlash,   va   inklyuziv
ishlash sharoitlarini yaratish. Dasturni   O’zbekistonga   joriy   etib,   ko’plab   samaralarga   erishishimiz
mumkin. Buni quyidagi jadvalda prognozlarga asoslangan holda tushunishimiz
mumkin.   Birinchi   navbatda,   dasturni   O’zbekistonga   joriy   etish   orqali   2024-
yilda   yuqori   ishlab   chiqarish   samaradorligiga   erishishimz   mumkin   bo’ladi.
Samaradorlikni   oshirish   uchun   quyidagi   faktorlar   ta'sir   qiladi:   ish   vaqtining
optimal   taqsimlanishi,   jamoaviy   ishlashning   kuchayishi,   raqamli
texnologiyalardan   foydalanish.     Yaponiyada   o'rtacha   ishlab   chiqarish
samaradorligi   2000-yillardan   beri   o'sib   bormoqda.   Masalan,   Yaponiyada
o'rtacha   ishlab   chiqarish   samaradorligi   2010-yilda   $50,000   ishchi   boshiga
yetgan, hozir esa bu ko'rsatkich $65,000 darajaga yetdi. O'zbekistonda esa, ayni
paytda,   bu   ko'rsatkich   taxminan   $3,000–$4,000   atrofida.   Agar   "Hataraku"
dasturi O'zbekistonda joriy qilinsa, ishlab chiqarish samaradorligini 25–50% ga
oshirish   mumkin.   Bu   o'zgarish   O'zbekistonning   iqtisodiy   o'sishiga   ijobiy   ta'sir
ko'rsatishi mumkin.
4-jadval
"Hataraku" dasturining Yaponiya va O’zbekistondagi 2023-yil va 2024-
yillardagi (kutilayotgan) samaradorlik ko’rsatkichlari 11
Mamlakat 2023-yil 
samaradorligi 2024-yil kutilayotgan 
samaradorlik O’zgarish (%)
Yaponiya 65   000 USD 65   000 USD 0
O’zbekisto
n 4   000 USD 5   000-6   000 USD 25-50 
Yaponiyada ishlab chiqarish samaradorligi juda yuqori (65,000 USD/ishchi
boshiga), lekin O'zbekistonda  bu ko'rsatkich ancha past  (4,000 USD). "Hataraku"
dasturini   joriy   etish   orqali   O'zbekistonda   samaradorlik   25-50%   ga   oshishi
11
https://data.worldbank.org/ kutilmoqda. Bu ko'rsatkich ishlab chiqarish jarayonlarini optimallashtirish, malaka
oshirish va texnologik yangiliklarni tatbiq etish orqali amalga oshishi mumkin.
Bundan   tashqari,   "Hataraku"   dasturini   qo'llash   malaka   oshirish   va   o'zini
rivojlantirishga   katta   e'tibor   qaratadi.   Yaponiyada   ishchilarning   80%   dan   ortig'i
muntazam   ravishda   o'z   malakalarini   oshiradi.   Bu,   albatta,   samarali   ishlash   va
kompaniya   muvaffaqiyatiga   olib   keladi.   O'zbekistonda   ham   xuddi   shunday
yondashuvni tatbiq etish orqali ishchilarning malakasi 30-40% ga oshishi mumkin.
Bu   esa,   o'z   navbatida,   ishlab   chiqarish   va   xizmatlar   sifatini   yaxshilaydi.   Statistik
ma’lumotlarga   qaraganda,   O'zbekistonda   professional   malakani   oshirish
dasturlarini   o'tayotgan   ishchilarning   soni   2023-yilda   15%   atrofida   bo'lsa,
"Hataraku" dasturi joriy etilishi bilan bu ko'rsatkichni 50% gacha oshirish mumkin.
5-jadval. 
Ishchilarni malaka oshirish darajasi (%)  12
Mamlakat 2023-yil  2024-yil kutilayotgan
malaka oshirish 
darajasi O’zgarish
O’zbekiston 15% 50% 35%
2. Braziliyaning   “Bolsa   Família”   dasturini   O’zbekistonda   qo’llash
imkoniyatlari
Bolsa   Família"   dasturining   O‘zbekistonda   qo‘llanishi   kambag‘allikni
kamaytirish,   ta’lim   va   sog‘liqni   saqlash   sifatini   yaxshilash   hamda   ijtimoiy
tengsizlikni   kamaytirishga   yordam   beradi.   Dasturning   muvaffaqiyati   uchun
Moliyaviy   manbalarni   barqaror   ta’minlanishi,   Mahalliy   sharoitga   moslashtirilgan
shartlar   va   nazorat   mexanizmlarini   ishlab   chiqilishi,   Ijtimoiy   siyosatni   aholi
12
 https://www.un.org/ ehtiyojlariga   mos   ravishda   olib   borilishi   lozim.   O‘zbekistonga   moslashish
imkoniyatlari   ko’plab,   lekin   shu   bilan   birgalikda,   amalga   oshirishda   ba’zi
muammolarni   ham   uchratishimiz   mumkin.   Avvalo,   moslashish   imkoniyatlarni
ko’rib   chiqadigan   bo’lsak,   dastur   bevosita   qashshoqlik   darajasini   pasaytirishga
qaratilgan   va   daromadlar   tengsizlik   ko‘rsatkichlarini   yaxshilagan.   O’zbekistonda
qo’llash orqali Past daromadli oilalarni aniqlash uchun aniqroq ma’lumotlar bazasi
yaratilishi   va   Oilalarga   moliyaviy   yordam   ko‘rsatish   orqali   ularning   asosiy
ehtiyojlarini  qondirish kabi  muhim masalalarga ham e’tibor qaratishimiz mumkin
bo’ladi.   Ya’ni,   Kam   ta’minlangan   oilalarning   farzandlariga   o‘quv   qurollari   va
boshqa   resurslarni   taqdim   etish   va   maktab   davomatini   nazorat   qiluvchi
mexanizmlarni   joriy   etish   ko’plab   osonliklar   yaratadi.   Sog‘liqni   saqlashni
rag‘batlantirish   ham   O’zbekistonda   ko’plam   imkoniyatlarga   ega   deyishimiz
mumkin. Chunki, birinchidan, sog’liqni saqlash mamlakat miqyosidagi eng muhim
soha bo’lib xizmat qiladi, bunda har bir oilani o’z ichiga qamrab olishini hisobga
oladigan   bo’lsak,   avvalo,   Bolalarning   sog‘lig‘ini   nazorat   qilish   va   emlash
jarayonlarini   jadallashtirish   hamda   kam   ta’minlangan   oilalar   uchun   bepul   tibbiy
xizmatlarni   kengaytirish   kabi   dolzarb   muammolarni   hal   etishga   yordam   beradi.
Quyidagi   jadvalda   biz   kutilayotgan   samaralarni   Braziliya     va   O’zbekiston
miqyosida ko’rib chiqamiz.  
6-jadval. 
“Bolsa Familia” dasturini O’zbekistonga qo’llashdan kutiladigan samara 13
Yo’nalish Braziliyadagi natijalar O’zbekistonda   kutiladigan
natijalar
Kambag‘allik   darajasini
kamaytirish 2003–2014   yillarda   36
million kishi kambag‘allikdan
chiqdi Kambag‘allik   darajasini   7-
8%gacha kamaytirish
Ta’lim sifati va davomat Maktab   davomati   95%   ga
yetdi Bolalar ta’limidagi 
tengsizlikni kamaytirish
Sog‘liqni saqlash Bolalar   o‘limi   darajasi   17% Bolalar salomatligi va emlash
13
 https://www.un.org/ ga kamaydi darajasini oshirish
Gender tengligi Ayollarning   iqtisodiy   faolligi
oshdi Ayollarning   iqtisodiy
imkoniyatlarini kengaytirish
Shunga   qaramasdan,   Brazilianing   ushbu   dasturini   O’zbekistonda   joriy
etishda   ba’zi   muammo   va   to’siqlarga   uchrashimiz   tabiiy.   Ulardan   eng   birinchisi,
moliyaviy   manbaalar   yetishmasligidir.   Chunki,   dasturni   amalga   oshirish   uchun
juda katta mablag’ talab qilinadi, buning yechimi sifatida xalqaro tashkilotlar bilan
hamkorlik   qilish   va   davlat   byudjetini   optimallashtirish   deb   olishimiz   mumkin.
Bundan   tashqari,   ma’lumotlar   bazasi   ham   O’zbekistonda   to’liq   shakllanmagan.
Ma’lumotlar bazasini shakllantirish uchun katta mablag’ talab qilinadi va aksincha
mavjud   ma’lumotlar   bazasidan   foydalanib,   dasturni   samarasiz   amalga   oshirishga
sabab bo’lishi mumkin. Buning sababi oddiy: ya’ni, ma’lumotlar bazasi orqali biz
qaysi   oila   moddiy   yoki   ma’naviy   yordamga   muhtojligi   haqida   ma’lumotga   ega
bo’lamiz.   Bundagi   kamchiliklar   esa,   alabtta,   moliyaviy   resurslarni   noto’g’ri
taqsimlanishiga   sabab   bo’ladi.   Buning   yechimi   sifatida   dasturni   O’zbekistonga
joriy etiishdan oldin ma’lumotlar bazasini  shakllantirish va aholi bilan hukumatni
ijtimoiy munosabatlarni yaxshilashni olishimiz mumkin.  Xulosa
Kambag’allikni   qisqartisih   muammosi   bugungi   kunda   nafaqat   iqtisodiyot,
balki ijtimoiy barqarorlikni ta'minlashda ham muhim rol o‘ynaydi. Men kurs ishim
davomida kambag’allikni  qisqartish, xorijiy mamlakatlar  tomonidan olib borilgan
dasturlar va ularni O’zbekistonda joriy qilish bo’yicha nazariy va amaliy asoslarini
o‘rgandim. Xorij tajribalari shuni ko‘rsatadiki, ularni O’zbekistonga qo’llash orqali
iqtisidiyot rivojlanishi uchun keng imkoniyatlarni ochadi. 
Biroq,   bu   yo‘nalishda   hali   ham   bir   qator   muammolar   mavjud.   Hududlar
bo‘yicha   iqtisodiy   imkoniyatlarning   notekis   taqsimlanishi,   moliyaviy   resurslarga
cheklangan   kirish   va   ayrim   byurokratik   to‘siqlar   kambag’allikni   qisqartirishdagi
samaralarga ta'sir ko‘rsatmoqda. Masalan, kurs ishimda tahlil qilingan ma'lumotlar
asosida   O’zbekistonda   xorij   mamlakatlari   tajribalarini   qo’llash   uchun   keng
imkoniyatlar   mavjudligiga   qaramasdan,   muammo   va   to’siqlar   ham   yetarli
ekanligini ko’rishimiz mumkin. 
Shuning   uchun   O’zbekistonda   kambag’allikni   qisqartirish   uchun   chet   el
tajribalarini qo’llashda quyidagi jihatlarga e’tibor berish kerakligini taklif etaman:
- Mahalliy sharoitlarni hisobga olish;
- Resurslarning samarali taqsimlanishi;
- Samarali monitoring va baholash mexanizmlari ni ishlab chiqish;
- Mutaxassislarni o‘qitish va malaka oshirish. 
Umuman   olganda,   men   kambag’allikni   qisqartirish   va   ijtimoiy   himoyani
kuchaytirish   va   iqtisodiyotning   ushbu   sohasini   yangi   bosqichga   olib   chiqish
borasida   amalga   oshirilayotgan   islohotlarni   qo‘llab-quvvatlayman.
O‘zbekistonning   iqtisodiy   rivojlanish   yo‘lida   kambag’allikni   qisqaritish   va   yaqin yillarda   YaIM   daromadlari   hisobida   yuqori   o’rta   daromadli   mamlakatlar   safiga
qo’shilishning     o‘rni   strategik   ahamiyatga   ega   bo‘lib,   bu   yo‘nalishda   davomiy
ishlash va yutuqlarga erishish zarur, deb hisoblayman.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI:
I.     Prezident farmon, qarorlari, farmoyishlari:
1. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining qarori, 23.09.2023-yildagi PF-143-
son
II. Darsliklar:
2. Azizov, U.,  Abulqosimov, H., Xoliyorov, N., Ismailov   A., "Iqtisodiyotning
ilmiy-amaliy asoslari." – T.: Iqtisod-Moliya nashriyoti, 2022.
3. Abdurahmonov, K .  "Mehnat iqtisodiyoti." – T.: “Fan” nashriyoti, 2019.
4. O’lmasov, A., Vahobov, A. "Iqtisodiyot nazariyasi." – T.: Toshkent Moliya
Instituti, 2006.; 
III. O’quv qo’llanmalar:
5.   Abdurahmonov,   T.   "O'zbekistonda   Kambag'allikni   Qisqartirish
Strategiyalari." – T.: Iqtisodiyot universiteti nashriyoti, 2020.
6. Qodirov,   R.   "Iqtisodiy   rivojlanish   va   kambag'allikni   qisqartirish."   –   T.:
O'zbekiston iqtisodiyoti nashriyoti, 2019.
7. Sachs, J. D. "The End of Poverty: Economic Possibilities for Our Time." –
New York: The Penguin Press, 2005.
8. Abell,   P.   &   Barlow,   M.   L.   S.   "Poverty   and   Social   Exclusion   in   the   New
Europe." – Bristol: Policy Press, 2013.
IV. Saytlar:
V. https://data.worldbank.org/
9. -   oliy   ta'lim   olish   uchun   vaqtingizni   tejaydigan   va   iqtisod   sohasidagi
bilimlaringizni mustahkamlaydigan sayt. 10. https://www.un.org/        -  Onlayn materiallarni o'rganishga yordamlashuvchi sayt.
11. https://uz.wikipedia.org      -   umumiy   foydalanish   mumkin   bo'lgan   ko'p   tilli
universal Internet-entsiklopediya.
12.   www.azstat.org  – statistika bo’yicha xalqaro komitet sayti.
13.   https://data.worldbank.org   -   turli   mavzular   bo'yicha   vaqt   seriyalari
ma'lumotlari to'plamini o'z ichiga olgan tahlil va vizualizatsiya vositasi.
14.   https://bviib.uz  - BVIIB.uz rasmiy sayti 
15. https://ferlibrary.uz     -  Farg‘ona viloyati Axborot-kutubxona markazi sayti
16.   https://kun.uz/  -  onlayn yangiliklar portallaridan biri
17. https://sdgs.un.org/      -   Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining   Barqaror   Rivojlanish
Maqsadlari (BRM) bilan bog‘liq global platformasi
18. https://www.bing.com/      -   Microsoft   korporatsiyasi   tomonidan   ishlab   chiqilgan   va
boshqariladigan qidiruv tizimi
19. https://stat.uz/      -   O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo‘mitasining   rasmiy   veb-
sayti