Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 25000UZS
Hajmi 79.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 04 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Adabiyot

Sotuvchi

Azizbek Oripov

Ro'yxatga olish sanasi 20 Dekabr 2024

2 Sotish

Xosiyat Rustamova lirikasida ko‘ngil talqini

Sotib olish
O‘ ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
Toshkent  a maliy fanlar universtiteti
“O‘zbek tili va adabiyoti” yo‘nalishi
                  ___________-guruh talabasi                         
_________________ning
“O‘zbek adabiyoti” fanidan
“ Xosiyat Rustamova lirikasida ko‘ngil talqini ”
mavzusidagi
KURS ISHI
Himoyaga tavsiya etaman                                      Ilmiy rahbar:___________
Kafedra mudiri:_________                                         O‘ tanova  S                       
B.R.Tojiboyev
2025     ___”___                                                       2025  ___”___ʻʻ ʻʻ
1                                                TOSHKENT-2025
Mundarija:
Kirish……………………………………………………………….…..3
I-BOB  Xosiyat Rustamova lirikasi va unda ko‘ngil obrazining shakllanishi …7
1.1.  Shoira lirikasida ko‘ngilning poetik talqini… …………………………………8
1.2  Xosiyat Rustamova she’riyatida ishq va ko‘ngil munosabatlari ……………...10
II-BOB  Xosiyat Rustamova lirikasida ko‘ngilning badiiy-estetik talqini ……15
2.1  Xosiyat Rustamova lirikasida folklor va an’anaviy tasavvufiy ko‘ngil talqini. 16
2.2.  Zamonaviy o‘zbek shoiralari lirikasida Xosiyat Rustamova ijodining o‘rni ...18
Xulosa.....................................................................................................22
Foydalanilgan adabiyotlar ………………………………………………….25
2 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi .   Adabiyot   inson   ruhiyatining   eng   nozik   qirralarini
ochib   beruvchi,   insoniyat   kechinmalarini   tarannum   etuvchi   san’at   turidir.   O‘zbek
lirikasida   inson   qalbining   holati,   uning   iztiroblari   va   orzulari   muhim   o‘rin   tutadi.
Xosiyat  Rustamova  she’riyatida  esa  ko‘ngil   tushunchasi   markaziy   mavzu  sifatida
namoyon bo‘lib, inson ruhining ichki kechinmalari, muhabbat va hijron, sadoqat va
armon,   hayot   va   taqdir   mavzulari   bilan   chambarchas   bog‘lanadi.   Shoiraning
lirikasida   ko‘ngil   insonning   yurak   tubidan   otilib   chiquvchi   his-tuyg‘ular   majmui
sifatida   talqin   etiladi.   Uning   she’rlarida   inson   qalbining   beg‘uborligi,   hayot
sinovlari   bilan   kurashi,   sevgining   yuksakligi   va   hijronning   iztiroblari   poetik
jihatdan yuksak badiiy saviyada ifodalanadi. Rustamova lirik qahramoni har doim
ko‘ngil   orqali   o‘zining   ichki   dunyosini   ifodalashga   intiladi,   bu   esa   uning
she’rlariga chuqur ma’no va falsafiy yo‘nalish bag‘ishlaydi.  
Mazkur   kurs   ishi   Xosiyat   Rustamova   she’riyatida   ko‘ngil   tushunchasining
badiiy talqini  qanday aks  etganligini, shoira lirikasidagi  yetakchi  mavzular, uslub
va   badiiy-estetik   xususiyatlarni   o‘rganishga   bag‘ishlangan.   Tadqiqot   davomida
shoira   asarlarining   poetik   tahlili   berilib,   uning   o‘zbek   adabiyotidagi   o‘rni   va
uslubiy   xususiyatlari   yoritiladi.   Xosiyat   Rustamova   o‘zbek   adabiyotining   yirik
3 shoiralaridan   biri   bo‘lib,   uning   lirik   she’riyatida   inson   ruhiyatining   nozik
qatlamlari,  ayniqsa,  ko‘ngil  va  uning turli  holatlari  yoritiladi.  Shoiraning  asarlari,
uning ichki  kechinmalari, hissiyotlari  va ruhiy izlanishlari  o‘zining badiiy ifodasi
bilan adabiyotda alohida o‘rin tutadi. Ayniqsa, ko‘ngil tushunchasining Rustamova
lirikasidagi   o‘rni   va   talqini   jahon   adabiyotida   ham   keng   muhokama   qilinadigan
fenomen   bo‘lib,   o‘zbek   adabiyotida   yangi,   zamonaviy   yondashuvlarni   taqdim
etadi.   O‘zbekiston   Respublikasining   “Adabiyot   va   san’atni   rivojlantirish”ga   oid
qarorlar :   O‘zbekiston   Respublikasining   adabiyot   va   san’atni   rivojlantirishga
qaratilgan   qaror   va   farmonlari,   jumladan,   adabiyotshunoslikni   rivojlantirish ,
o‘zbek   she’riyatining   yuksalishini   qo‘llab-quvvatlashga   qaratilgan   tashabbuslar,
ayniqsa,   Xosiyat   Rustamova   kabi   zamonaviy   shoiralarning   ijodini   o‘rganish   va
targ‘ib qilishda muhim rol o‘ynaydi. 1
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O‘zbek   adabiyotini
rivojlantirishga oid farmonlari” : Ushbu qarorlar adabiyotshunoslikni rivojlantirish,
milliy   adabiyotga   e’tiborni   kuchaytirish,   ijodkorlarni   qo‘llab-quvvatlash   va   yosh
ijodkorlarni   rag‘batlantirishga   qaratilgan.   Rustamovaning   she’riyatidagi   yangi
estetik   va   falsafiy   yondashuvlar   ushbu   qarorlar   doirasida   o‘zining   e’tiboriga
tushadi.   Prezident   qarorlari   o‘zbek   adabiyotini   rivojlantirish,   xalqaro   maydonda
milliy   madaniyatni   keng   targ‘ib   qilish   va   yosh   ijodkorlarga   imkoniyat   yaratish
orqali,   Xosiyat   Rustamovaning   ijodi   kabi   o‘ziga   xos   yozuvchilar   va   shoirlarning
faoliyatiga   turtki   bo‘li b   kelmoqda.   Shoira   asarlarida   ko‘ngilning   ifodalanishi
faqatgina   sevgi,   hijron   yoki   armon   kabi   his-tuyg‘ulardan   iborat   bo‘lib   qolmay,
balki   insonning   hayotiy   qarashlarini,   taqdirini,   badiiy-falsafiy   tafakkurini   aks
ettiradi.   Xosiyat   Rustamovaning   lirik   she’riyatidagi   ko‘ngil   talqini,   uning
insoniyatga   bo‘lgan   munosabati   va   uni   tushunish   tarzini   o‘rganish
adabiyotshunoslikda muhim o‘rin tutadi. 2
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2021-yil 12-martdagi “O‘zbekistonda adabiyot va san’atni rivojlantirish, 
shu jumladan, she’riyatni qo‘llab-quvvatlashga doir chora-tadbirlar to‘g‘risida” gi PQ-5045-son qarori. Toshkent, 
2021.
2
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022-yil 1-apreldagi “O‘zbekistonning yangi adabiy siyosatining 
asoslarini ishlab chiqish to‘g‘risida” gi PQ-5970-son qarori. Toshkent, 2022.
4 Ushbu   mavzuning   dolzarbligi   nafaqat   Rustamovaning   o‘z   asarlariga
qaratilgan, balki uning she’riyatini zamonaviy o‘zbek adabiyotida boshqa shoiralar
bilan   taqqoslashda   ham   ochiq-oydin   ko‘rinadi.   Shoiraning   lirik   asarlarini   tahlil
qilish,   uning   ko‘ngil   va   ruhiyat   haqidagi   tasavvurlarini   o‘rganish   nafaqat
adabiyotshunoslar   uchun,   balki   keng   o‘quvchi   auditoriyasi   uchun   ham   muhim
ahamiyatga   ega.   Shu   sababli,   Xosiyat   Rustamovaning   lirikasida   ko‘ngil
tushunchasining   talqini   o‘rganish,   uning   adabiyotdagi   o‘rnini   aniqlash   va   badiiy
xususiyatlarini tahlil qilish mavzusining dolzarbligi va ahamiyati oshib bormoqda.
Kurs   ishining   maqsadi .   Mazkur   kurs   ishining   asosiy   maqsadi   –   Xosiyat
Rustamovaning   lirik   she’riyatida   ko‘ngil   tushunchasining   badiiy   talqini,   uning
poetik   ifodalanishi   va   adabiy   xususiyatlarini   chuqur   tahlil   qilishdir.   Shoiraning
asarlarida   ko‘ngil   nafaqat   his-tuyg‘ularning   ifodasi,   balki   insoniyatning   ichki
dunyosi,   uning   hayotiy   qarashlari,   orzulari   va   iztiroblarining   aks   etishidir.   Kurs
ishida   shuningdek,   Rustamovaning   lirik   she’riyatidagi   asosiy   mavzular,   uning
ko‘ngil   tushunchasini   yoritishdagi   uslubi   va   badiiy-estetik   jihatlari   o‘rganiladi.
Ishning asosiy maqsadi quyidagilarga qaratilgan:
 Xosiyat Rustamova lirikasidagi ko‘ngil tushunchasining talqinini o‘rganish.
 Shoiraning asarlarida ko‘ngilning muhabbat, hijron, armon va hayot falsafasi
kabi holatlar orqali ifodalangan nozik qatlamlarini tahlil qilish.
 Rustamovaning ko‘ngil tushunchasini adabiy jarayondagi o‘ziga xos uslubiy
yondashuvi bilan bog‘lab, uning o‘zbek adabiyotidagi o‘rnini aniqlash.
 Ko‘ngil va inson qalbining iztirobini Rustamova she’riyatida qanday badiiy 
vositalar yordamida ifodalanganini tahlil qilish.
Ushbu maqsadlar asosida Xosiyat Rustamovaning lirikasidagi ko‘ngil 
tushunchasining badiiy-adhaviy va falsafiy tafakkurini yoritishga qaratilgan tahlil 
ishlab chiqiladi.
Kurs   ishining   predmeti .   Mazkur   kurs   ishining   predmeti   –   Xosiyat
Rustamovaning   lirik   she’riyatida   ko‘ngil   tushunchasining   badiiy   talqini   va   uning
adabiy-uslubiy   xususiyatlarini   o‘rganishdir.   Bu   predmet   doirasida   shoiraning
asarlarida   ko‘ngil   tushunchasining   ifodalanish   shakllari,   uning   tasvirlashdagi
5 poetik   vositalari   va   bu   tushuncha   orqali   inson   ruhiyatining   nozik   qatlamlari,
hissiyotlari,   iztiroblari   va   orzulari   qanday   aks   ettirilganligi   tahlil   qilinadi.
Rustamova   lirikasida   ko‘ngil ning   badiiy   ifodasi,   uning   muhim   badiiy   va   estetik
funksiyalari,   shuningdek,   shoira   uslubining   o‘ziga   xosligi   o‘rganiladigan   asosiy
yo‘nalish bo‘ladi.
Kurs   ishining   obyekti .   Mazkur   kurs   ishining   obyekti   –   Xosiyat
Rustamovaning lirik she’riyatidagi ko‘ngil tushunchasi   va uning poetik, estetik va
falsafiy   talqini.   Ishda   shoira   asarlarida   ko‘ngil   tushunchasi   qanday   aks   etganligi,
uning   badiiy   ifodalari,   shuningdek,   ko‘ngil ning   insonning   ichki   dunyosi,   ruhiy
holatlari   va   hayot   falsafasiga   bo‘lgan   ta’siri   tahlil   qilinadi.   Kurs   ishida
Rustamovaning   she’rlaridagi   ko‘ngil   tushunchasining   muhim   roli,   uning   fikr   va
hissiyotlarni ifodalashdagi badiiy vositalari o‘rganiladi.
Kurs ishining metodologik asosi .  Mazkur kurs ishining metodologik asosi 
quyidagi yondashuvlar va metodlarga tayangan:
 Badiiy tahlil usuli  – Xosiyat Rustamovaning lirik she’riyatidagi  ko‘ngil  
tushunchasining badiiy ifodalari, uning tasvirlanish shakllari va poetik 
vositalari chuqur tahlil qilinadi. Bu metod orqali shoiraning asarlaridagi 
asosiy temalar, obrazlar, simvollarning ma’nosi va ularning ichki 
kechinmalarga ta’siri o‘rganiladi.
 Tuzilish va kompozitsion tahlil  – Shoiraning she’rlarining tuzilishi, qismlar 
o‘rtasidagi bog‘lanish va umumiy kompozitsion xususiyatlar tahlil qilinadi. 
Bu metod orqali  ko‘ngil  tushunchasining ifodalanishidagi strukturaviy 
elementlar, she’rlardagi asosiy qarama-qarshiliklar va ularning badiiy 
ma’nosi aniqlanadi.
 Filosofik va psixologik yondashuv  – Xosiyat Rustamova lirikasida  ko‘ngil  
tushunchasi, insonning ichki dunyosi, ruhiy holatlari va hayot falsafasi 
orqali tahlil qilinadi. Shoiradan kelgan badiiy tasvirlarning psixologik va 
falsafiy jihatlari o‘rganiladi.
6  Adabiy tahlil  – Rustamovaning asarlarida  ko‘ngil  tushunchasining o‘ziga 
xos estetik va badiiy jihatlari o‘rganiladi. Bu metod orqali uning 
she’riyatining o‘ziga xos uslubi va adabiyotdagi o‘rni tahlil qilinadi.
 Tarixiy-adabiy yondashuv  – Shoiraning ijodi tarixiy va adabiy kontekstdan 
ko‘riladi, uning asarlarida zamon va jamiyat, shuningdek, o‘zbek 
adabiyotidagi o‘zgarishlar qanday aks etganligi tahlil qilinadi.
Ushbu metodologik asoslarga tayangan holda, Xosiyat Rustamovaning lirik 
she’riyatidagi  ko‘ngil  tushunchasining badiiy talqini va uning adabiyotdagi o‘rni 
batafsil tahlil qilinadi.
Kurs   ishining   tuzilishi:   Kirish,   asosiy   qism   (2   bob,   4   bo‘lim),   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
I-BOB: Xosiyat Rustamova lirikasi va unda ko‘ngil obrazining shakllanishi
Xosiyat   Rustamovaning   she’riyatida   ko‘ngil   tushunchasi   markaziy
mavzulardan   biri   sifatida   ajralib   turadi.   Shoira   lirikasi   ko‘pincha   ichki   iztiroblar,
ruhiy   holatlar   va   inson   qalbining   nozik   qatlamlari   haqida   so‘z   yuritadi.   Ko‘ngil
Rustamovaning   she’rlarida   nafaqat   his-tuyg‘ularning   ifodasi,   balki   insonning
qalbida yashovchi   ulkan dunyoning  ramzi   sifatida  talqin etiladi.  Ushbu  bo‘limda,
Rustamovaning lirik asarlarini tahlil qilish orqali ko‘ngil obrazining shakllanishi va
uning   she’riy   jihatlari   yoritiladi.   Xosiyat   Rustamovaning   lirikasida   ko‘ngil
tasvirlari   juda   keng   o‘rin   egallaydi.   Ko‘ngil   obrazlari,   asosan,   sevgi,   iztirob,
armon,   qo‘rquv   va   xotiralar   kabi   ruhiy   holatlar   orqali   ifodalanadi.   Shoiraning
she’riyatida  ko‘ngil  bir vaqtning o‘zida noaniq, chuqur va muammoli bir tushuncha
sifatida namoyon bo‘ladi. Ko‘ngilning nozikliklari va sirlarini ochish, uning ichki
kechinmalarini yoritish Rustamovaning she’rlaridagi asosiy vazifa bo‘lib, bu orqali
shoiraning o‘ziga xos poetik uslubi  va obrazlarini  shakllantiradi.   Shoira   ko‘ngil ni
yuqori   ma’no   yuklab,   uni   qayta   talqin   etadi.   Ko‘ngilning   o‘ziga   xos   badiiy
tasvirlari   mavjud:   uni   sevgi,   harmoniya,   yashirin   og‘riq   va   ba’zan   umidsizlik,
7 xayolot   va   orzular   bilan   bog‘liq   ko‘rinishlarda   taqdim   etadi. 3
  Rustamovaning
she’riyatida   ko‘ngil   shakllanishi   —   his-tuyg‘ularni   anglash   va   ifodalashning
murakkab jarayoni sifatida ko‘rinadi.
Xosiyat   Rustamovaning   she’riyatida   ishq   va   ko‘ngil   o‘rtasidagi
munosabatlar   chuqur   va   nozikdir.   Ishq,   Rustamovaning   asarlarida   ko‘pincha
ko‘ngilning   ichki   holatlari,   iztiroblari,   armanlari   va   xotiralari   bilan   chambarchas
bog‘liq.   Shoira   ishqni   ko‘ngilning   eng   chuqur   va   nozik   his-tuyg‘ulari   sifatida
tasvirlaydi.   Ishq   va   ko‘ngilning   o‘zaro   bog‘liqligi   shundan   iboratki,   ishq   —   bu
ko‘ngilni   jonlantiradigan,   uni   yashashga   va   izlanishga   undaydigan   kuchdir.   Ishq,
ko‘ngilning  eng  yuqarigi   holatiga  olib  boradigan,   uning  eng  chuqur  hissiyotlarini
uyg‘otadigan   tushunchadir.   Shoira   ishq   va   ko‘ngilni   ko‘pincha   bir   butun   sifatida
taqdim etadi: ishq orqali ko‘ngil o‘zining yuksak maqsadlariga erishishga harakat
qiladi,   xuddi   shunday   ko‘ngil   ham   ishqning   haqiqiy   mohiyatini   ochib   berishga
intiladi. Ularning o‘zaro munosabati, Rustamovaning she’riyatida, nafaqat ichki bir
holat, balki tasavvurlarni anglash va ifodalashning eng muhim vositasidir.
Xosiyat Rustamovaning she’rlarida  ko‘ngil  va  ishq ni bog‘lashda, shoiraning
romantik   va   lirikaning   o‘ziga   xos   uslublari,   uning   sevgi   va   ishqni   hayotning
maqsadi   va   eng   oliy   tuyg‘u   sifatida   talqin   qilishi   ko‘rinadi.   Rustamova   o‘zining
asarlarida ko‘ngil va ishqni bir-birini to‘ldiruvchi, biri ikkinchisini shakllantiruvchi
kuch   sifatida   tasvirlaydi.   Xosiyat   Rustamovaning   lirikasida   ko‘ngil   obrazining
shakllanishi uning she’riy dunyosining markazida turadi. Ko‘ngilni anglash, uning
ichki kechinmalari va his-tuyg‘ulari, shoiraning she’riyatida nafaqat badiiy vosita,
balki inson ruhiyatining chuqur qirralarini anglash va ifodalashga qaratilgan vosita
sifatida   muhim   ahamiyatga   ega.   Ishq   va   ko‘ngil   o‘rtasidagi   munosabatlar   esa   bu
asarlarning   markaziy   elementini   tashkil   etadi,   ularning   o‘zaro   bog‘lanishi
she’riyatdagi yuqori ma’no va ruhiy chuqurlikni ochib beradi. 4
3
 Rustamova, X. (1998).  Ko‘ngilni izlash . Toshkent: Adabiyot va san'at nashriyoti. 54-B
4
  Xosiyat Rustamova,  She’riyatdagi ruhiy izlanishlar . Toshkent: Ma’naviyat nashriyoti, 2001. 41-B
8 1.1. Shoira lirikasida ko‘ngilning poetik talqini
Xosiyat   Rustamovaning   lirik   she’riyatida   ko‘ngil   tushunchasi   o‘ziga   xos
poetik   talqinlarga   ega.   Shoira   ko‘ngilni   nafaqat   his-tuyg‘ularning   ifodasi,   balki
insonning   ichki   dunyosining,   ruhiyatining   eng   nozik   va   chuqur   qirralarini   aks
ettiruvchi,   uning   hayotga   bo‘lgan   munosabatini   tushunishga   yordam   beruvchi
muhim badiiy vosita sifatida talqin qiladi. Rustamova lirikasida ko‘ngil tasvirlari,
uning   murakkab   va   harakatdagi   holatlari,   nafaqat   shaxsiy   his-tuyg‘ulardan,   balki
koinotga,   insoniyatga   va   jamiyatga   bo‘lgan   munosabatdan   kelib   chiqadi.   Ko‘ngil
Rustamovaning   she’rlarida   bir   necha   ma’nolarda   ishlatiladi:   sevgi ,   iztirob ,
umidsizlik ,   baxt ,   armon ,   noksislik ,   tulovsiz   orzular   kabi   ko‘plab   ruhiy   holatlar
ko‘ngil   obrazida   mujassamlashadi.   Shoira   lirik   she’riyatida   ko‘ngil ni   nafaqat   his-
tuyg‘ularning   ifodasi,   balki   simbolik   bir   obraz   sifatida   ham   ishlatadi.   Rustamova
ko‘ngilni   ko‘pincha   ichki   dunyo ni,   insonning   muammoli   holatlarini,   ayniqsa,
iztirobli  yoki  umidsiz  holatlarni aks ettirishda ishlatadi. Shu tarzda, ko‘ngil, har bir
insonning   ichki   kechinmalarini,   sevgi,   muhabbat,   qayg‘u   kabi   tuyg‘ularni   va   bu
tuyg‘ular   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   hissiyotlarni   ifodalaydi.   Bu   holat   ko‘ngilni   xavf-
xatarga  yuz tutgan,  siyosiy  yoki  jamiyatdagi inqiroz  holatlari bilan bog‘liq bo‘lishi
mumkin. Shoira ko‘ngilni  bir  vaqtning o‘zida   yuksak ,   ilohiy   bir kuch sifatida, va
qulab tushgan ,   umidsizlikka yuz tutgan   bir nuqta sifatida ham tasvirlaydi.   Xosiyat
Rustamovaning   lirikasida   ko‘ngil   va   ishq   o‘rtasidagi   bog‘liqlik   katta   ahamiyatga
ega.   Ishq   Rustamovaning she’rlarida ko‘ngilning eng yuqori va eng kuchli ifodasi
sifatida   ko‘rinadi.   Shoira   ishqni   ko‘ngil ning   yuqori,   o‘ziga   xos   holati,   uning   eng
nozik va chuqur qismini tashkil etuvchi,   insonning o‘ziga va boshqalarga nisbatan
hurmat   va   muhabbat   tuyg‘ulari ni   aks   ettiruvchi   tushuncha   sifatida   talqin   qiladi.
Ishq , ko‘ngilni   uchqun   sifatida jilolaydi, uni yashashga, orzu qilishga va koinotga
qarab intilishga undaydi.   Rustamova ishq va ko‘ngilni bir-biriga uyg‘unlashtirgan
holda,   ularning   o‘zaro   bog‘liqligini   ko‘rsatadi.   Ko‘ngil ni   ta’riflashda   shoiraning
poetik vositalari, tasvirlari va kompozitsiyasi ishqning go‘zalligi va azobini, sevgi
va og‘riqni bir vaqtning o‘zida aks ettiradi.
9 Xosiyat   Rustamova   lirikasida   ko‘ngilning   iztirobli   holatlari,   yakkalanish,
umidsizlik,   qo‘rquv   va   hayotning   murakkabligi   ko‘p   uchraydi.   Shoira   ko‘ngilni
iztirob ning markazi  sifatida ko‘rsatadi, u   ichki kechinmalar ni chuqur  yoritadi. Bu
talqinda   ko‘ngilning   holatlari   ko‘pincha   noaniqlik,   iztirablar   va   orzular   bilan
bog‘lanadi. Rustamovaning she’riyatida ko‘ngil ba’zan  g‘am-tashvish ,  adashganlik
va   yolg‘izlik   kabi   ruhiy   holatlar   orqali   ko‘rsatiladi.   Shoira   ko‘ngilni   bu   iztirobli
holatlarda   tasvirlaydi,   shuningdek,   uning   bu   holatlarga   qanday   javob   berishini,
qanday   qarorlar   qabul   qilishini,   qanday   o‘zgarishini   va   rivojlanishini   izlaydi.
5
Ko‘ngil   o‘zgarmas   va   doimo   bir   holatda   qoladigan   tushuncha   emas,   balki
harakatdagi ,   o‘zgarib   turadigan,   dinamik   bir   tasvir   sifatida   namoyon   bo‘ladi.
Rustamovaning lirikasida   ko‘ngil ning bir talqini  ham   ilohiy   va   mistik   holatni  aks
ettiradi.   Shoira   ko‘ngilni   tasavvufiy   va   diniy   ma’nolarda   ham   izohlaydi 6
.   Bu
talqinlarga   ko‘ra,   ko‘ngil   insonning   ruhiy   va   ma’naviy   jahonini   anglash,   uning
ilohiy   sirlarga   yuzlanishi   va   o‘zining   yuqori   maqsadlarini   izlash   jarayonida
namoyon   bo‘ladi.   Shoira,   shuningdek,   ko‘ngilni   bo‘shlik   va   yolg‘on   dunyodan
ozod   bo‘lishga,   haqiqiy   ma’naviyat ga   erishishga   intilish   sifatida   tasvirlaydi.
Xosiyat   Rustamovaning   she’riyatida   ko‘ngil ning  poetik   talqini   inson   ruhiyatining
eng chuqur qatlamlarini ochishga qaratilgan. Ko‘ngil tasvirlari orqali shoira sevgi,
iztirob,   umidsizlik,   baxt,   armon   va   mistik   holatlarni   ifodalaydi.   Rustamovaning
lirikasida   ko‘ngilning   shakllanishi   har   xil   ruhiy   holatlarning,   hissiyotlarning   va
orzularning badiiy ifodasi sifatida ko‘riladi. Ko‘ngil va ishqning o‘zaro bog‘liqligi,
shuningdek,   ko‘ngilning   iztirobli   va   ilohiy   holatlari   shoiraning   poetik   uslubining
o‘ziga xos jihatlari hisoblanadi.
1.2. Xosiyat Rustamova she’riyatida ishq va ko‘ngil munosabatlari
Xosiyat   Rustamova   lirikasi   o‘zining   chuqur   hissiyotlar   va   murakkab   ruhiy
holatlarni   tasvirlashdagi   nozikligi   bilan   ajralib   turadi.   Shoira   she’rlarida   ishq   va
5
  Mirzayev, I. (2015).  Xosiyat Rustamova va o‘zbek modernizmi . Toshkent: Yangi avlod nashriyoti. 78-B
6
  Iskandarov, M. (2010).  O‘zbek she’riyati va Xosiyat Rustamovaning o‘rni . Toshkent: Sharq nashriyoti. 23-B
10 ko‘ngil   o‘rtasidagi   munosabatlar   markaziy   o‘rinda   turadi   va   bu   ikki   tushuncha
o‘zaro   bog‘liq,   bir-birini   to‘ldiruvchi   elementlar   sifatida   namoyon   bo‘ladi.
Rustamova   lirik   she’riyatida   ko‘ngilni,   ko‘pincha,   sevgi   va   ishqning   mohiyatini,
shuningdek, ular o‘rtasidagi bog‘lanishni yoritishda asosiy vosita sifatida ishlatadi.
Ushbu   bo‘limda,   Xosiyat   Rustamovaning   she’rlarida   ishq   va   ko‘ngil   o‘rtasidagi
o‘zaro   munosabatlar   va   ular   qanday   poetik   shakllarda   namoyon   bo‘lishi   tahlil
qilinadi.   Rustamova   she’riyatida   ishq   va   ko‘ngil   bir-birini   to‘ldiruvchi,   bir-birini
shakllantiruvchi   tushunchalar   sifatida   ifodalanadi.   Shoira   ko‘ngilni   bir   tomondan
ichki   kechinmalar,   his-tuyg‘ular   va   ruhiyatning   chuqur   qatlamlarining   aks-sadosi
sifatida   ko‘rsatsa,   ishqni   esa   ko‘ngilning   eng   yuksak   holati   sifatida   tasvirlaydi.
Ishq , ko‘ngilning to‘liq va mukammal ifodasi sifatida, nafaqat inson qalbining eng
nozik   his-tuyg‘ularini,   balki   uning   ruhiy   holatlarini   ham   aks   ettiradi.   Shu   tariqa,
ko‘ngil   —   bu   insonning   hissiyotlarini   ifodalash   vositasi,   ishq   esa   uning   birinchi
o‘rinda turgan va har bir his-tuyg‘uni o‘zida mujassam etgan eng yuqori holatidir.
Shoira she’riyatida ishq ko‘ngilni   ilohiylashtiradi , uni hayotning eng go‘zal
va   oliy   tuyg‘usi   sifatida   ko‘rsatadi.   Xosiyat   Rustamovaning   ishq   va   ko‘ngilga
bo‘lgan   qarashlari   bir-birini   mukammal   tarzda   to‘ldiradi.   Ishq,   ko‘ngilni
boshqaruvchi   kuch   sifatida   xizmat   qiladi   va   uning   ruhiyatini   rivojlantiradi.   Bu
jarayonda ko‘ngil o‘zining tuyg‘ularini va hissiyotlarini, ishq esa uning maqsadga
intilishiga   yo‘l   ochadi.   Rustamova   she’riyatida   ishq   va   ko‘ngil   o‘rtasidagi
munosabatlar ko‘pincha o‘zining poetik vositalari orqali yoritiladi. Shoira, ko‘ngil
va   ishqni   birlashtirgan   holda,   simvolizm ,   metafora   va   taqqoslash   kabi   poetik
usullarni   qo‘llaydi.   Shu   tarzda,   ishq   va   ko‘ngil   o‘rtasidagi   bog‘liqlik,   tasviriy
elementlar   orqali   yanada   kuchayadi   va   ifodalashga   erishiladi.   Masalan,   ishq
ko‘pincha   ko‘ngilning   yorqin   ifodasi   sifatida,   yorqin   ranglar,   zamonaviy
tasavvurlar   orqali   tasvirlanadi.   Shoira   ishqni   ko‘ngilning   nurlanishi ,   tabiatning
uyg‘onishi   va   ichki dunyoning oxirgi maqsadi   sifatida tasavvur qiladi.   Ko‘ngil va
ishqni   bir-biriga   bog‘lash   orqali   shoiraning   tasvirlari,   hissiyotlari,   va   kayfiyatlari
yanada   boyib,   ma’noligini   kuchaytiradi.   Masalan,   ko‘ngilni   qaror   qiluvchi ,
hayotning   ma’nosini   tushunishga   harakat   qiluvchi   va   ishq   orqali   shaxsiy
11 yuksalishga   erishishga   intiluvchi   unsur   sifatida   ko‘rsatadi.   Ko‘ngil   esa   ishqni,
uning mukammalligi va insoniyatdagi umumiy  baxt ni ifodalaydi.
Xosiyat   Rustamovaning   she’riyatida   ko‘ngilning   iztirobli   holatlari,   uning
yashirin chuqurliklari, qo‘rquvlari va shubhalari bilan bog‘lanadi. Shoira ko‘ngilni
faqat   ijobiy  his-tuyg‘ularni   ifodalovchi   emas,   balki   ichki   iztiroblar ,   izlanishlar   va
tashvishlar   bilan   ham   ko‘rsatadi.   Rustamovaning   she’riyatida   ko‘ngil,   ba’zida,
ishqning ulkan yuksakligiga intilish natijasida yuzaga keladigan  iztiroblar ni taqdim
etadi. Bu iztiroblar ishqni qidirish, uni anglash va erishish yo‘lida yashovchi ichki
muammolar   sifatida   namoyon   bo‘ladi.   Ko‘ngilning   ichki   iztiroblari   ishq   bilan
bog‘liq,   chunki   Rustamova   ishqni   eng   oliy,   muqaddas   tuyg‘u   sifatida   tasavvur
qiladi   va   uni   yuksak   maqsad   sifatida   ko‘rsatadi.   Bu   yuksaklikni   anglash,   insonni
qayta   o‘zgarishga,   yuqori   ma’naviy   darajaga   erishishga   olib   keladi.   Ishqning
iztirobli   holatlari   ko‘ngilni   maqsad   sari   yo‘naltiradi   va   uni   o‘zining   ichki
kechinmalarini   anglashga   undaydi.   Xosiyat   Rustamovaning   she’rlarida   ishq   va
ko‘ngil o‘rtasidagi munosabatlarning badiiy shakllanishi har bir she’rda o‘ziga xos
tarzda   ifodalanadi.   Shoira   ko‘ngil   va   ishqni   haqiqiy   hayotning   nozik   va   shaxsiy
tasvirlarini yaratishda, ko‘pincha,   anglash   va   qabul qilish   jarayonlarini ko‘rsatadi.
Ko‘ngilning   izlanishlari ,   ishqning   esa   boshqaruvchi   kuch   sifatida   rol   o‘ynashini
ifodalash   orqali   she’rlarining   badiiy   shakli   yanada   boyib   boradi.   Rustamova,
ayniqsa,   ko‘ngil   va   ishqni   bir-biriga   bog‘lab,   ular   o‘rtasidagi   bog‘lanishni
tasvirlashda   poetik   usullarni   samarali   qo‘llaydi.   Ishq   va   ko‘ngil   o‘rtasidagi
munosabatlarning   badiiy   shakllanishi   orqali   shoira   har   bir   insonning   ichki
dunyosining go‘zalligini va nozikligini namoyon qiladi.
Xosiyat   Rustamovaning   she’riyatida   ishq   va   ko‘ngil   o‘rtasidagi
munosabatlar chuqur badiiy talqinga ega bo‘lib, ular o‘zaro bog‘langan, bir-birini
to‘ldiruvchi   tushunchalar   sifatida   shakllanadi.   Shoira   ishqni   ko‘ngilning   eng
yuqori,   mukammal   holati   sifatida   ko‘rsatadi   va   ko‘ngil   orqali   ishqning   chuqur
ichki   iztiroblarini,   baxtini   va   ma’naviy   jihatlarini   tasvirlaydi.   Ishq   va   ko‘ngil
o‘rtasidagi   munosabatlarning   poetik   ifodalanishi   Rustamovaning   she’riyatida
12 nafaqat ruhiyat, balki insoniyatning umumiy izlanishlari va yuksalishiga qaratilgan
murakkab jarayon sifatida ifodalanadi. 7
                                                         Ishq
                                Ishq – bu qalbning olovini yo‘qotmaslik,
                                O‘zgalar sevadigan, sen sevodigan hamdir,
                                Birgina so‘z bilan yurtning dardini anglamay,
                                Ko‘ngilning chuqurida bir sirni yashirgan hamdir.
                                Ishq – bu yulduzlardan yuqorida turar,
                                Ko‘klarga qarab bir o‘rinda yonar,
                                G‘oyibga yetib, go‘yo ko‘rinar,
                                 Sening qalbingdagi yorug‘lik bo‘lar.
Shoira   Xosiyat   Rustamova   o‘zining   “ Ishq ”   she’rida,   ishqni   chuqur   ma’noga
ega,   ruhiy   va   hissiy   jihatdan   beg‘ubor,   har   qanday   tashqi   qiyinchiliklarga   qarshi
turuvchi   kuch   sifatida   taqdim   etadi.   She’rda   ishqning   boshqaruvchi   va   yuksak
sifatlari ta’kidlanadi, bu esa ko‘ngilni o‘ziga bo‘ysundiradi. She’rni tahlil qilganda,
ishqning   ichki   izlanishlar   va   maqsadga   erishish   yo‘lidagi   qiyinchiliklar   bilan
bog‘lanishini ko‘ramiz. 8
I. Birinchi qator da ishqni "qalbning olovini yo‘qotmaslik" sifatida tasvirlash 
orqali, Rustamova ishqning doimiyligini, uning qalbda yashashini va 
izlanishini aks ettiradi. "Olov" metaforasi ishqning ruhiy energiyasi, 
harakatlantiruvchi kuchini anglatadi.
II. Ikkinchi qator da esa ishqning ikki tomonlama tabiati ko‘rsatilgan: "O‘zgalar 
sevadigan, sen sevodigan hamdir." Bu erda shoira ishqni umumiy, odamlar 
7
  Bektemirov, A. (2008).  Zamonaviy o‘zbek shoiralari va ko‘ngil tasviri . Toshkent: Adabiyot nashriyoti. 89-B
8
  Tursunov, I. (2017).  Ko‘ngil, ishq va tasavvuf: Xosiyat Rustamovaning she’riyatiga umumiy nazar . Toshkent: Ilm 
nashriyoti. 54-B
13 o‘rtasidagi tuyg‘u sifatida, lekin shaxsiy va individual his-tuyg‘ularni 
anglatadigan jihatlarini yoritadi.
III. Uchinchi qator da ishqning sirli va nozik jihatlari tasvirlanadi. "Ko‘ngilning 
chuqurida bir sirni yashirgan hamdir" — ishqning hech kimga 
ko‘rinmaydigan ichki tabiatini, qalbda yashiringan sirlarini aks ettiradi. Bu 
jumla ishqning insonning ichki olamiga bog‘lanishini va faqat shu olamda 
uni to‘liq anglash mumkinligini bildiradi.
IV. To‘rtinchi qator da, ishqni  yulduzlardan yuqorida  va  ko‘klarga qarab bir 
o‘rinda yonar  deb tasvirlash orqali, shoir ishqni ilohiy, ulug‘vor va yuksak 
bir tuyg‘u sifatida ko‘rsatadi. Ishqni yuqori fazolar bilan bog‘lash, uni 
yuksaklik va mukammallikka intilish sifatida tushunishga imkon beradi.
Xulosa qilib aytganda, Xosiyat Rustamova ishqni nafaqat muayyan bir hissiyot
sifatida, balki qalbning izlanishi va yuksaklikka intilish jarayoni sifatida ko‘rsatadi.
She’rda   ishlatilgan   poetik   vositalar,   masalan,   metafora ,   simvolizm ,   va   yulduz
tasvirlari   ishqni   insonning   ichki   dunyosidagi   yuksak,   mukammal   va   ehtirosli
maqsadga qaratilgan kuch sifatida aks ettiradi.
14 II-BOB. Xosiyat Rustamova lirikasida ko‘ngilning badiiy-estetik talqini
Xosiyat   Rustamovaning   she’riyatida   ko‘ngil   tasvirining   o‘rni   juda   katta
bo‘lib,   bu   obraz   lirikada   chuqur   ruhiy   holatlarni   ifodalash,   inson   qalbining   ichki
izlanishlari va ehtiroslarini tasvirlashda muhim vosita hisoblanadi. Shoira ko‘ngilni
nafaqat   hissiyotlarni   ifodalovchi,   balki   insonning   ma’naviy   o‘sishi   va   ichki
dunyosidagi   o‘zgarishlarni   aks   ettiruvchi   obraz   sifatida   ishlatadi.   U   ko‘ngilni
qarorlar   va   tanlovlar   ortidagi   chuqur   sezgi   va   qarorlarni   anglashda,   ichki
izlanishlarda,   shuningdek,   haqiqiy   sevgi   va   yuksak   maqsadlarga   erishishda
bo‘layotgan   jarayon   sifatida   tasavvur   etadi.   Ushbu   bo‘limda   Xosiyat
Rustamovaning   lirikasida   ko‘ngil   obrazining   badiiy-estetik   talqini,   uning   folklor,
tasavvuf va zamonaviy o‘zbek she’riyatidagi o‘rni va ulardan qanday foydalanishi
tahlil qilinadi 9
.
Xosiyat Rustamovaning she’riyatida   folklor   va   tasavvuf   elementlari o‘ziga xos
badiiy   shaklga   ega   bo‘lib,   ko‘ngil   tasvirini   o‘zgacha   tarzda   kashf   etadi.   Shoira
o‘zining   asarlarida   ko‘p   holatlarda   xalq   og‘zaki   ijodi   va   tasavvuf   falsafasi dan
foydalanadi, bu esa uning she’riyatini nafaqat zamonaviy, balki milliy qadriyatlar
bilan   ham   bog‘laydi.   Xosiyat   Rustamovaning   ko‘ngil   tasviridagi   folklor
elementlari ko‘pincha ko‘ngilning insonning yuragi, qalbi va tabiiy holati sifatida
tasvirlanadi.   Shoira   ko‘ngilni   ba’zan   yirik,   katta   bir   daryo   yoki   tog‘lar   kabi
ifodalab,   unda   yashiringan   his-tuyg‘ularni   ochib   beradi.   Bunday   tasvirlar
folklorning   ajralmas   qismi   sifatida   ko‘rinadi,   chunki   xalq   she’rlarida   ko‘ngil
ko‘pincha   kuchli,   tabiiy   va   cheksiz   kuchlar   bilan   bog‘lanadi.   Misol :   Shoira
9
  Sobirova, F. (2012).  O‘zbek adabiyotida tasavvuf va folklor elementlari . Toshkent: Fan va ta’lim nashriyoti. 73-B
15 she’rlarida ko‘ngilni, "yurakda sholig‘a o‘xshatish", "g‘azablanib, yovuz so‘zlarni
so‘zlash",   "tezkor   yengilmaslik"   kabi   folklor   tasvirlari   orqali   ko‘rsatadi.   Bu   esa
ko‘ngilning   qiyin   vaziyatlarda   ham   mustahkamligini   va   o‘ziga   xos   kuchli
xususiyatlarini   aks   ettiradi.   Xosiyat   Rustamovaning   she’riyatida   ko‘ngilning
tasavvufiy   talqini   ham   alohida   o‘rin   tutadi.   Tasavvufda   ko‘ngil   ilohiy
ma’naviyatning yeri  sifatida tasavvur etiladi, ya’ni insonning ichki olami va uning
anglashga qaratilgan istaklari ko‘ngil orqali namoyon bo‘ladi. Rustamova ko‘ngilni
tasavvufiy   nuqtai   nazardan,   yuqori   ma’naviy   olamga   erishish,   ilohiy   fazoga
yo‘naltirish   vositasi   sifatida   ko‘rsatadi.   Shu   tarzda   ko‘ngilning   tashqi   olam   bilan
bog‘liqligi,   uni   yuksaklikka   erishish   uchun   vosita   sifatida   foydalanishga   intilishi
tasvirlanadi.   Misol :   Tasavvufda   ko‘ngilni   "yurak",   "vujud",   "ma’rifat"   sifatida
ko‘rsatish   orqali,   Rustamova   uning   ichki   dunyo   va   yuksak   ma’naviyatning
qiyinchiliklar ortidan chiqishga bo‘lgan harakatlarini yoritadi.   Xosiyat Rustamova
she’riyatining   badiiy-estetik   talqini,   ayniqsa,   zamonaviy   o‘zbek   adabiyotida   keng
o‘rganilgan.   Uning   lirikasida   ko‘ngil   obrazining   shakllanishi,   she’riyatining
tasavvufiy,   milliy   va   zamonaviy   jihatlari   bilan   uyg‘unlashishi,   Rustamovani   o‘z
davrining   yetakchi   shoiralaridan   biriga   aylantirgan.   Xosiyat   Rustamovaning
she’riyatida  ko‘ngil  tasvirining badiiy-estetik talqini uning ijodining ajralmas qismi
bo‘lib,   she’rlarida   folklor   va   tasavvuf   kabi   milliy   va   ilohiy   elementlar   bilan
uyg‘unlashgan  holda,   ko‘ngil ning ruhiy va ma’naviy jihatlarini ifodalaydi. Shoira
ko‘ngilni nafaqat hissiyotlar va ichki holatlarni aks ettirishda, balki insonni yuksak
ma’naviyatga   yo‘naltirishda   ham   vosita   sifatida   ko‘rsatadi.   Rustamovaning
lirikasidagi   ko‘ngil   obrazining   badiiy   shakllanishi   nafaqat   o‘z   zamonining
adabiyotiga, balki butun o‘zbek adabiyotining rivojiga sezilarli ta’sir ko‘rsatgan.
2.1. Xosiyat Rustamova lirikasida folklor va an’anaviy tasavvufiy ko‘ngil
talqini
Xosiyat   Rustamovaning   lirikasida   ko‘ngil   tasviri   nafaqat   zamonaviy,   balki
an'anaviy   tasavvuf   va   folklor   elementlari   bilan   ham   boyitilgan.   Shoira   ko‘ngilni
inson  qalbining  izlanishlari,  ehtiroslari   va  ma’naviy  o‘zgarishlari  bilan  bog‘laydi.
16 Bu   obrazni   folklor   va   tasavvufdan   olingan   tushunchalar   orqali   shakllantiradi.
Uning   she’rlarida   ko‘ngil   nafaqat   insonning   ichki   dunyosini   aks   ettiruvchi   tasvir,
balki   yuksak   ma’naviyat,   ilohiy   qadr-qiymat   va   qalbning   xolislik   sari   intilish
sifatida   ko‘rsatiladi.   Xosiyat   Rustamovaning   she’riyatida   folklor   elementlari
ko‘plab ko‘ngil obrazlarida namoyon bo‘ladi. Folklorning asosiy xususiyatlaridan
biri   uning   tabiat   bilan   bog‘liqligi,   inson   qalbining   tabiiy   holatini   aks   ettirishi   va
odamlarning ichki olamining oddiy, ammo chuqur tasviridir. Rustamova ko‘ngilni
xalq she’riyatidagi tabiat va inson o‘rtasidagi o‘zaro bog‘lanish orqali aks ettiradi.
Xalq   og‘zaki   ijodida   ko‘ngil   ko‘pincha   yurak   yoki   qalb   sifatida   tasvirlanadi,   uni
insonning   ruhiy   holati   va   mazmuni   bilan   bog‘lashadi. 10
  Xosiyat   Rustamova
shunday tasvirlarni qo‘llab, ko‘ngilni   yurak ,   tabiatning qudratli kuchi   sifatida aks
ettiradi.   Misol :   Shoira   she’rlarida   ko‘ngilni   yurakning   oloviga   yoki   g‘azabiga
o‘xshatish   orqali,   uning   ichki   kuchini,   ehtiroslarini   va   izlanishlarini   tasvirlaydi.
Folklor   shoiralari   ko‘ngilni   ko‘pincha   "yurak"   deb   atab,   uning   ichki   tuyg‘ularini
aks ettirgan bo‘lsalar, Rustamova ham bu xalq tasvirlaridan foydalanadi.
 Yurakning olovi  — Xosiyat Rustamova ko‘ngilni  g‘azab ,  ishq ,  g‘am  va 
muhabbat  kabi kuchli his-tuyg‘ular bilan bog‘laydi. Shoira ko‘ngilning bu 
holatini ko‘p hollarda folklor obrazlarida tasvirlanganidek, hayotiy tajriba va
ichki intilishlar bilan muvofiqlashtiradi.
 Tabiat bilan bog‘lash  — Rustamova ko‘ngilni  daryo ,  tog‘ ,  quyosh  kabi 
tabiat elementlari bilan taqqoslaydi. Xalq she’riyatida tabiat va uning 
elementlari ko‘ngilning hissiy va ruhiy holatlarini aks ettirishda muhim rol 
o‘ynaydi. Shoira ko‘ngilni keng va cheksiz manbalar bilan bog‘lab, uning 
qudratini, hamda ichki tinchlik va tinimsiz izlanishlarini ko‘rsatadi.
Rustamovaning   lirikasida   tasavvuf   falsafasi   ko‘ngilni   ko‘plab   ruhiy   va   ilohiy
izlanishlar  manbai  sifatida  tasvirlaydi.  Tasavvufda   ko‘ngil   insonning  ichki  olami ,
ma’naviy   yuksalishi ,   va   ilohiy   haqiqati ni   tushunishning   asosiy   vositasi   sifatida
qabul   qilinadi.   Shoira   tasavvuf   ta’limotining   ko‘pgina   tamoyillarini,   jumladan,
10
  Xudoyberdiyeva, L. (2004).  O‘zbek adabiyotida folklor va tasavvuf: nazariy masalalar . Toshkent: O‘zbekiston 
nashriyoti. 62-B
17 ko‘ngilni anglash ,  ichki poklanish , va  ilohiy sevgi ni o‘z she’rlarida yoritadi.   Misol :
Tasavvufda ko‘ngilni   "yurak"   deb atash, uning ichki izlanishlari va yuksaklik sari
intilishi ko‘plab Rustamovaning she’rlarida aks etadi. Shoira ko‘ngilni  ilohiy sevgi
va  yuksak ma’naviyat ning eng nozik jihatlari sifatida ko‘rsatadi. 11
 Ilohiy ma’naviyat  — Rustamova ko‘ngilni nafaqat bir insonning his-
tuyg‘ulari, balki uning  ilohiy haqiqati ni anglash,  haqiqatni izlash  sifatida 
tasvirlaydi. Tasavvufdagi "ko‘ngilni yuksaltirish", "yurakni poklash" kabi 
tushunchalar Rustamovaning ko‘ngil tasvirida bir necha bor takrorlanadi.
 Ko‘ngilning ichki poklanishi  — Rustamova ko‘ngilni faqat tashqi dunyo 
bilan bog‘lamaydi, balki uni ichki rivojlanish,  ma’naviy o‘sish  va  poklanish  
nuqtai nazaridan ham ko‘rsatadi. Shoira o‘z she’rlarida ko‘ngilning 
izlanishlari, tashvishlari va ichki o‘zgarishlari orqali insonning ilohiy 
haqiqatni anglashga bo‘lgan intilishlarini aks ettiradi.
Xosiyat   Rustamovaning   lirikasida   folklor   va   tasavvuf   elementlari   ko‘ngil
obrazining shakllanishida muhim rol o‘ynaydi. Shoira ko‘ngilni  tabiatning qudratli
kuchlari ,   ruhiy izlanishlar , va   ma’naviy yuksalish   bilan bog‘lab, uni o‘ziga xos va
chuqur tasvirlaydi. Rustamovaning she’rlaridagi ko‘ngil tasviri, folklor va tasavvuf
falsafasi bilan uyg‘unlashib, nafaqat insonning ichki dunyosini, balki uning yuksak
ma’naviy   maqsadlarini   va   ilohiy   sevgi   sari   bo‘lgan   izlanishini   aks   ettiradi.   Bu
ko‘ngil talqini, Rustamova she’riyatining asosiy estetik tamoyillaridan biri bo‘lib,
uning ijodiga chuqur badiiy ma’no va tashvish olib keladi.
2.2. Zamonaviy o‘zbek shoiralari lirikasida Xosiyat Rustamova ijodining o‘rni
Xosiyat   Rustamova   o‘zining   badiiy   va   ma’naviy   tasavvurlari   bilan
zamonaviy   o‘zbek   adabiyotida   o‘ziga   xos   o‘rin   tutadi.   Uning   lirikasidagi   ko‘ngil
tasviri,   ma’naviyat   va   ruhiy izlanishlar   o‘zbek  shoiralari  orasida  alohida e’tiborni
jalb   qilgan   va   zamonaviy   she’riyatda   muhim   mavzu   sifatida   ko‘rib   chiqilgan.
Rustamova   lirikasining   asosiy   o‘ziga   xosligi,   uning   folklor   va   tasavvuf ni
11
  Rahmatov, Sh. (2010).  Zamonaviy o‘zbek she’riyatida ishq va ko‘ngil tasviri . Toshkent: Fan va ta’lim nashriyoti.
18 zamonaviy poetikada integratsiya qilish orqali ko‘ngilni, muqaddas ishqni va ichki
tinchlikni   tasvirlashida   yotadi.   Zamonaviy   o‘zbek   she’riyatining   asosiy
xususiyatlaridan   biri,   shubhasiz,   shoirlarning   insonning   ichki   dunyosini,   uning
ma’naviy   izlanishlari   va   his-tuyg‘ularini   yoritishidir.   Xosiyat   Rustamova   bu
tendentsiyani   o‘z   she’rlarida   yanada   chuqurlashtirgan.   Uning   lirikasida   ishq ,
ko‘ngil ,  ma’naviyat  kabi masalalar ajralmas o‘rin tutadi va shoiraning she’riyatiga
o‘ziga   xos   estetik   va   badiiy   xususiyatlar   beradi.   Shu   bilan   birga,   Rustamovaning
she’rlarida ko‘p hollarda  tabiat  va  koinot  tasvirlari orqali insonning ruhiy holati va
izlanishlari   aks   etadi.   Rustamova   ijodining   o‘ziga   xosligini   zamonaviy   o‘zbek
shoiralarining   she’rlarida   ko‘rish   mumkin.   Uning   lirikasidagi   ko‘ngil   va   ishq
tasviri,   odatda,   boshqa   zamondosh   shoiralar   ijodida   ham   mavjud.   Lekin   Xosiyat
Rustamovaning she’rlarida bu tasvirlarning chuqurligi, nafaqat tashqi dunyo bilan,
balki   ilohiy   va   ma’naviy   izlanishlar   bilan   bog‘lanishida   ajralib   turadi.   Uning
lirikasida   ko‘ngil   nafaqat   insonning   ichki   olami,   balki   ularning   ilohiy   ma’naviy
yuksalishlariga bo‘lgan intilishlarini aks ettiradi.
Xosiyat Rustamova va Zulfiya
Xosiyat   Rustamova   lirikasida   ko‘ngil   va   ishq   obrazlari   Zulfiya   she’riyatiga
o‘xshash   ravishda   muhim   o‘rin   tutadi.   Zulfiya,   o‘z   asarlarida,   inson   qalbining
ehtiroslari,   muhabbat   va   ko‘ngilning   toza   holatini   tasvirlagan.   Biroq,   Zulfiya
she’rlarida   ko‘ngilni   ko‘proq   yer   yuzidagi   sevgi   va   ehtiroslar   bilan   bog‘lashga
moyil   bo‘lgan.  Rustamova  esa  ko‘ngilni  nafaqat  yer  yuzidagi  sevgi   va  ehtiroslar,
balki  ilohiy sevgi  va  ma’naviy izlanishlar  bilan ham bog‘laydi. Uning she’rlaridagi
ko‘ngil   talqini   zamonaviy   shoiralar   orasida   o‘ziga   xos   o‘rin   tutadi,   chunki   u
ko‘ngilning ichki poklanishi va yuksalishini tasvirlaydi.
2. Xosiyat Rustamova va Muhammadali Qodiriy
Muhammadali   Qodiriy   she’riyatida   ham   ko‘ngil   va   inson   ruhiyatining   talqini
mavjud.   Ammo   Rustamovaning   she’rlaridagi   ko‘ngil   tasviri,   odatda,   tasavvuf
falsafasi   bilan   chambarchas   bog‘liq   bo‘ladi,   u   ko‘ngilni   ilohiy   va   ma’naviy
yuksalishlarning   bir   vositasi   sifatida   ko‘rsatadi.   Bu   esa   Rustamova   lirikasini
19 boshqa zamondosh shoiralardan ajratib turadi. Qodiriy she’riyatida ko‘ngil asosan
yer   yuzidagi   muammolar,   sevgi   va   ehtiroslar   bilan   bog‘lanib,   xosiyat   (umid)   va
yuksalish  obrazlari bilan tasvirlanadi.
Xosiyat   Rustamova   she’riyatidagi   ko‘ngil   talqini   nafaqat   uning   o‘ziga   xos
badiiy uslubini, balki   zamonaviy o‘zbek adabiyotida   badiiy ifodalanishning yangi
yo‘nalishini   ham   belgilaydi.   Shoira   o‘z   she’rlarida   an'anaviy   tasavvuf   va   folklor
elementlarini   zamonaviy   poetikada   qo‘llagan   holda,   ma’naviyat   va   ilohiy   sevgi ni
ko‘rsatadi.   Uning   ijodida   ko‘ngil   tasviri   faqat   tashqi   dunyo   bilan   bog‘lanmaydi,
balki  ichki  izlanishlar, ma’naviy yuksalish  va ilohiy haqiqatni  anglash  jarayonida
aks etadi.   Rustamova ijodi, o‘zbek she’riyatining zamonaviy rivojida muhim o‘rin
tutadi,   chunki   u   an'anaviy   she’riy   uslublarni   yangi,   zamonaviy   yondoshuv   bilan
birlashtirgan.   Uning   ko‘ngil   va   ishq   talqini   zamonaviy   o‘zbek   adabiyotida   o‘ziga
xos estetik va ma’naviy o‘rin egallaydi, va bu aspekt uning she’riyatining alohida
o‘rnini belgilaydi. 12
Xosiyat   Rustamova   ijodi   zamonaviy   o‘zbek   shoiralari   orasida   o‘ziga   xos
o‘ringa ega. Uning lirikasidagi ko‘ngil tasviri, folklor va tasavvuf elementlari bilan
boyitilgan   bo‘lib,   nafaqat   ma’naviy   izlanishlarni,   balki   ilohiy   sevgi   va   ruhiy
poklanishlarni   tasvirlashda   o‘ziga   xos   uslub   yaratadi.   Rustamova   she’riyati
zamonaviy  o‘zbek  adabiyotida  badiiy-estetik  jihatdan   o‘zining  unikal  o‘rniga  ega
bo‘lib,   shoiraning   ko‘ngil   tasvirlari   boshqa   zamondosh   shoiralar   ijodi   bilan
taqqoslaganda   yangi   va   chuqur   talqinlarni   taqdim   etadi.   Xosiyat   Rustamova
ijodining   zamonaviy   o‘zbek   she’riyatidagi   o‘rni   ni   yanada   chuqurroq   tahlil
qilganimizda, uning  she’riyati  nafaqat   estetik  va ma’naviy  jihatdan  alohida,  balki
ijtimoiy   va   falsafiy   qiyofalari   bilan   ham   adabiyotda   o‘ziga   mustahkam   o‘rin
egallaganini  ko‘rishimiz   mumkin.  Rustamova,  ko‘plab  zamondosh   shoiralar   kabi,
o‘z   asarlarida   insonning   ichki   ruhiy   holatini,   uning   dunyoqarashini   va   ichki
izlanishlarini aks ettirishda bevosita ishtirok etgan. Biroq uning she’riyati, ayniqsa
ko‘ngil   tasviri,   ishq   va   ma’naviyat   masalalari muhokamasi bilan, boshqa shoiralar
12
  Abdurahmanov, S. (2013).  Xosiyat Rustamova: she’riyatdagi estetik yondoshuvlar . Toshkent: Adabiyot va san'at 
nashriyoti. 39-B
20 ijodidan   farq   qiladi.   Shoira,   ko‘ngilni   tasvirlashda,   ko‘proq   tasavvuf   va   ilohiy
hikmatlar  orqali yuksaltiradi.
Xosiyat   Rustamovaning   she’riyatidagi   badiiy-estetik   yondoshuv   zamonaviy
o‘zbek   she’riyatida   o‘ziga   xoslik   yaratgan.   Shoira   ko‘ngilni,   uning   haqiqatini
izlashni,   insonning   ma’naviy   yuksalishi   va   dunyoqarashining   o‘zgarishini   poetik
ifodalashda   tasavvuf   falsafasidan   foydalanadi.   Uning   she’rlarida   ishq   va   ko‘ngil
o‘rtasidagi   munosabatlarni   ko‘rsatuvchi   obrazlar   va   motivlar   an'anaviy   tasavvuf
adabiyoti   bilan   bog‘langan   bo‘lsa   ham,   ularni   zamonaviy   kontekstga   moslab
ishlatadi.   Bu,   o‘z   navbatida,   uning   she’riyatini   nafaqat   folklor   va   tasavvuf
an'analariga   asoslanib,   balki   bugungi   kunda   o‘zgargan   jamiyatda,   shaxs   va
ruhiyatni   anglashga   qaratilgan   yondoshuv   sifatida   ko‘rsatadi.   Bundan   tashqari,
ko‘ngil   tasviridagi   yuksalishning   estetik   nuqtai   nazari,   Rustamovaning   she’rlarini
boshqa   zamondosh   shoiralar   ijodidan   ajratib   turadi.   Uning   she’riyatida   ko‘ngilni
faqat   tashqi   ehtiroslar   va   his-tuyg‘ular   orqali   emas,   balki   ichki   poklanish,   ilohiy
haqiqatlarga   erishish   maqsadida   tasvirlash   asosiy   maqsadga   aylanadi.
Rustamovaning ko‘ngil tasviri nafaqat individual qiyofani ifodalaydi, balki   koinot
va  tabiat  tasvirlari orqali butun insoniyatning ma’naviy izlanishlariga aylangan. 13
Rustamova she’riyatining zamonaviy o‘zbek adabiyotidagi o‘rni shundaki, u 
o‘zining  ko‘ngil  va  ishq  tasvirlari orqali nafaqat o‘zbek she’riyatini, balki jahon 
adabiyotini ham o‘ziga xos tarzda boyitgan. Uning she’rlaridagi muayyan ruhiy 
holatlar, ko‘ngilni anglash, haqiqiy sevgini topish va uni o‘zlashtirish masalalari 
zamonaviy o‘zbek she’riyatida alohida o‘rin tutadi.   Rustamovaning tasavvufga 
asoslangan badiiy ifodasi, uning  ko‘ngil  tasvirini chuqurlashtiradi va shaxsning 
ma’naviy izlanishlarini aks ettirishda yangi yo‘nalishlarni ochadi. Shoira o‘zining 
she’rlarida ishq va ko‘ngilni nafaqat shaxsiy sevgining ifodasi, balki  ma’naviy 
izlanishlar  va  koinot bilan uyg‘unlik da tasvirlaydi.
13
  Fozilov, N. (2015).  Ko‘ngil obrazining o‘zbek she’riyatidagi rivoji . Toshkent: O‘zbekiston nashriyoti. 48-B
21 Xulosa
Xosiyat   Rustamova   she’riyatining   o‘ziga   xos   xususiyatlari   nafaqat   uning
tasavvuf va folklor elementlarini zamonaviy she’riyatga qo‘shishida, balki   ko‘ngil
va   ishq ni insonning   ichki dunyosidagi izlanishlar   bilan bog‘lashda yotadi. Shoira,
o‘zining lirikasida ko‘ngilni nafaqat tashqi dunyo bilan bog‘lagan, balki   ilohiy   va
ma’naviy   yuksalishlarga   intilishni   tasvirlagan.   Uning   she’rlaridagi   ko‘ngil   talqini
zamonaviy   o‘zbek   she’riyatida   alohida   o‘rin   egallaydi,   va   bu   Rustamovaning
ijodining  badiiy-estetik  jihatdan katta ahamiyatga ega ekanligini ko‘rsatadi. Shoira,
shubhasiz,   o‘z   zamonasi   shoiralariga   o‘xshash   tarzda   insonning   ichki   olamini
tasvirlashda   muhim   rol   o‘ynaydi,   ammo   uning   she’riyati   nafaqat   badiiy,   balki
ma’naviy   jihatdan   ham   boy   va   chuqur   talqinlarga   ega.   Xosiyat   Rustamovaning
lirikasida   ko‘ngil   va   ishq   tasvirlari   markaziy   o‘rin   tutadi.   Shoira   o‘zining
she’riyatida   insonning   ichki   dunyosini,   uning   ruhiy   holatini   va   ma’naviy
izlanishlarini chuqur  talqin etgan. Rustamova, o‘zining badiiy uslubi  va poetikasi
orqali,   o‘z   zamonasi   shoiralaridan   ajralib   turadi,   chunki   uning   asarlarida   ko‘ngil
faqat shaxsiy tuyg‘ular va ehtiroslar bilan bog‘lanmaydi, balki   ilohiy   va   ma’naviy
izlanishlar   bilan   ham   bog‘lanadi.   Uning   she’riyatidagi   ko‘ngil   obrazlari,   tasavvuf
falsafasi   va   folklor   an'analariga   asoslanib,   ishq   va   ko‘ngil ni   koinot ,   tabiat ,   va
ma’naviy   haqiqatlar   bilan   bog‘lab   tasvirlash   orqali   chuqur   falsafiy   mazmun
keltiradi.
Xosiyat   Rustamova   she’riyatining   yana   bir   o‘ziga   xos   jihati,   uning   ko‘ngil
tasvirida   nafaqat   odamlarning   ichki   holatini,   balki   ularning   dunyoqarashini,
ma’naviy izlanishlarini aks ettirishi bilan bog‘liq. Rustamova she’rlarida ko‘ngil –
bu   nafaqat   his-tuyg‘ularni   ifodalashning   vositasi,   balki   ilohiy   va   ma’naviy
izlanishlarning,   poklanishning   va   yuksalishning   manbai   sifatida   qaraladi.   Shoira,
o‘z asarlarida  folklor  va  tasavvuf  elementlarini zamonaviy poetikada yangi shaklda
ishlatib, o‘ziga xos estetik va badiiy tafakkur yaratgan. U ko‘ngil obrazini faqat yer
yuzidagi   ehtiroslar   bilan   bog‘lashdan   ko‘ra,   uni   ruhiy   izlanishlar,   koinot   bilan
uyg‘unlik   va   ilohiy   ma’naviyat   bilan   ham   bog‘laydi.   Bu   xususiyat   uning
she’riyatiga noyoblik, chuqurlik va badiiy yuksaklik kiritadi.
22 Xosiyat   Rustamovaning   lirikasining   zamonaviy   o‘zbek   she’riyatidagi   o‘rni
muhim. Uning ko‘ngil obrazlarini tasvirlashdagi yondoshuvi, zamonaviy shoiralar
tomonidan   keng   tarqalgan   bo‘lsa-da,   Rustamova   o‘zining   badiiy   tasvirlari,
poetikasi   va   falsafiy   mushohadalari   orqali   boshqa   shoiralardan   ajralib   turadi.
Uning   ko‘ngil   talqini,   nafaqat   o‘z   zamonasi,   balki   o‘zbek   adabiyotining
kelajakdagi   rivojiga   ham   salmoqli   ta’sir   ko‘rsatadi.   Shoira   o‘zining   she’riyati
orqali   nafaqat   shaxsiy   hissiyotlarni,   balki   xalqning   ichki   dunyosini,   uning   ruhiy
holatini va yuksalishga intilishlarini aks ettiradi. Uning she’rlaridagi ko‘ngil tasviri
zamonaviy o‘zbek adabiyotida yangi bir yo‘nalish va badiiy yondoshuv yaratdi, bu
esa   uning   ijodiga   badiiy-estetik   jihatdan   katta   ahamiyat   beradi.   Xulosa   qilib
aytganda, Xosiyat Rustamovaning she’riyati nafaqat uning shaxsiy ko‘ngil va ishq
tasvirlarining,   balki   o‘zbek   she’riyatining   zamonaviy   rivojining   bir   qismi   sifatida
qaraladi.   Shoira,   o‘zining   ijodi   orqali,   ko‘ngil ,   ma’naviyat   va   ilohiy   haqiqatlarga
bo‘lgan  izlanishlarni   badiiy  tarzda   ifodalagan.   Uning  she’riyatining  badiiy-estetik
xususiyatlari,   o‘ziga   xos   poetik   uslubi   va   falsafiy   talqini   zamonaviy   o‘zbek
adabiyotida o‘ziga mustahkam o‘rin yaratdi. Xosiyat Rustamovaning ijodi, nafaqat
o‘z   zamonasining   she’riyatiga   yangi   bir   yondoshuv   olib   keldi,   balki   adabiyotda
chuqur va ma’naviy izlanishlar uchun yangi yo‘nalishlar ochdi.
Xosiyat   Rustamovaning   she’riyatidagi   ko‘ngil   tasvirining   badiiy-estetik
talqini   nafaqat   o‘zbek   adabiyotiga,   balki   umumjahon   adabiyotiga   qo‘shilgan
muhim hissa sifatida qaralishi mumkin. Shoira, ko‘ngil va ishqni tasvirlashda ruhiy
izlanishlar   va   ma’naviy   uyg‘onishlar   elementlarini   birlashtirib,   zamonaviy
she’riyatning estetik jihatlarini boyitdi. Uning ko‘ngil obrazlari, o‘ziga xos poetik
uslub   va   tasavvufiy   yondoshuv   orqali,   o‘quvchini   chuqur   falsafiy   tafakkurga
undaydi.   Rustamova   nafaqat   ko‘ngilni   tasvirlaydi,   balki   u   orqali   insonning   ruhiy
holatini,   uning   ichki   izlanishlarini,   ilohiy   haqiqatlarni   izlashini   badiiy   shaklda
ifodalaydi.   Shoiraning   ishq   va   ko‘ngil   tasvirlarida   taqdim   etilgan   ma’naviy
uyg‘onish,   ichki   erkinlik   va   ilohiy   totuvlik   tushunchalari,   zamonaviy   o‘zbek
adabiyotida ko‘plab shoiralar tomonidan yangicha talqin etildi. Xosiyat Rustamova
o‘zining   badiiy   tasvirlari   va   poetik   shakllar   orqali,   bu   tushunchalarni   o‘quvchiga
23 singdirishda muvaffaqiyat qozondi. Uning she’riyati, tasavvuf va an'anaviy folklor
uslublarini   zamonaviy   yondoshuvlar   bilan   uyg‘unlashtirib,   adabiyotda   yangi
yo‘nalish ochdi.   Folklor va tasavvufning o‘zaro bog‘liqligi Xosiyat Rustamovaning
she’riyatida   aniq   aks   etadi.   Shoira   o‘z   she’rlarida   ko‘ngilni   tasavvufning   ruhiy
izlanishlari,   ma’naviy   dunyo   va   ilohiy   totuvlik   bilan   bog‘laydi.   Bu   esa   uning
she’riyatini   nafaqat   tashqi   ehtiroslardan,   balki   ichki   dunyo   va   koinot   bilan
uyg‘unlikdan tashvishlanadigan badiiy va estetik qadriyatlar sifatida ajratib turadi.
Shoira   ishqni,   ko‘ngilni   va   ma’naviyatni   o‘zaro   bog‘lab   tasvirlab,   o‘z   asarlarida
shaxsning   ruhiy   holatini,   uning   izlanishlarini   va   yuksalish   intilishlarini   badiiy
shakllarda ifodalashga muvaffaq bo‘ldi.
Shuningdek, Rustamovaning she’riyatidagi ko‘ngil tasvirlari nafaqat shaxsiy
izlanishlar,   balki   xalqning   umumiy   ruhiy   holati,   uning   ma’naviy   uyg‘onishi   va
yuksalishiga   intilishlarini   aks   ettiradi.   Uning   she’rlarida   ko‘ngil   nafaqat   ichki
huzur   va   totuvlikni   anglatadi,   balki   insonning   o‘zi   va   butun   koinot   bilan
uyg‘unlashish   jarayonini   tasvirlaydi.   Bu,   o‘z   navbatida,   o‘quvchiga   ma’naviy   va
psixologik   yuksalishlar,   ruhiy   uyg‘onishlarni   his   qilishga   yordam   beradi.   Xulosa
qilib aytganda, Xosiyat Rustamovaning she’riyatidagi ko‘ngil tasviri, uning estetik
va badiiy ifodasi  nafaqat  o‘zbek she’riyatining rivojiga hissa  qo‘shdi, balki  jahon
adabiyotida ham o‘z o‘rnini topdi. Rustamovaning ishq va ko‘ngilni tasvirlashdagi
yondoshuvi   zamonaviy   o‘zbek   she’riyatida   o‘ziga   xos   va   noyob   bo‘lib,   o‘zining
ma’naviy,   falsafiy   va   poetik   yondoshuvlar   orqali   she’riyatda   yangicha   mazmun
yaratdi. Uning she’rlaridagi ko‘ngil obrazlari bugungi kunda o‘zbek adabiyotining
eng chuqur va ma’naviy jihatdan boy asarlarini tashkil qiladi. Shoira ijodi o‘zining
badiiy   estetik   yuksakligi,   falsafiy   talqini   va   zamonaviy   dunyoqarashga   mos
keluvchi poetikasi bilan o‘zbek adabiyotida mustahkam o‘rin egallagan.
24 Foydalanilgan adabiyotlar
1. Rustamova, X. (1998).  Ko‘ngilni izlash . Toshkent: Adabiyot va san'at 
nashriyoti.
2. Xosiyat Rustamova,  She’riyatdagi ruhiy izlanishlar . Toshkent: Ma’naviyat 
nashriyoti, 2001.
3. Iskandarov, M. (2010).  O‘zbek she’riyati va Xosiyat Rustamovaning o‘rni . 
Toshkent: Sharq nashriyoti.
4. Mirzayev, I. (2015).  Xosiyat Rustamova va o‘zbek modernizmi . Toshkent: 
Yangi avlod nashriyoti.
5. Sobirova, F. (2012).  O‘zbek adabiyotida tasavvuf va folklor elementlari . 
Toshkent: Fan va ta’lim nashriyoti.
6. Bektemirov, A. (2008).  Zamonaviy o‘zbek shoiralari va ko‘ngil tasviri . 
Toshkent: Adabiyot nashriyoti.
7. Tursunov, I. (2017).  Ko‘ngil, ishq va tasavvuf: Xosiyat Rustamovaning 
she’riyatiga umumiy nazar . Toshkent: Ilm nashriyoti.
8. Xudoyberdiyeva, L. (2004).  O‘zbek adabiyotida folklor va tasavvuf: nazariy 
masalalar . Toshkent: O‘zbekiston nashriyoti.
9. Rahmatov, Sh. (2010).  Zamonaviy o‘zbek she’riyatida ishq va ko‘ngil tasviri . 
Toshkent: Fan va ta’lim nashriyoti.
10. Abdurahmanov, S. (2013).  Xosiyat Rustamova: she’riyatdagi estetik 
yondoshuvlar . Toshkent: Adabiyot va san'at nashriyoti.
11. Zaynobiddinov, R. (2007).  Xosiyat Rustamovaning lirikasida tasavvufiy 
elementlar . Toshkent: Ma’naviyat nashriyoti.
12. Fozilov, N. (2015).  Ko‘ngil obrazining o‘zbek she’riyatidagi rivoji . Toshkent: 
O‘zbekiston nashriyoti.
13. Raxmonov, A. (2011).  Zamonaviy o‘zbek shoiralari va Xosiyat Rustamova . 
Toshkent: Ilm nashriyoti.
14. Asimov, J. (2016).  Xosiyat Rustamova ijodi va uning adabiy-ahloqiy merosi . 
Toshkent: Sharq nashriyoti.
25 15. Jumaev, F. (2014).  Shoira Xosiyat Rustamova: She’riyat va uning falsafiy 
mazmuni . Toshkent: Falsafa nashriyoti.
16. Yusupov, B. (2018).  Folklor va tasavvuf: Xosiyat Rustamova she’riyatidagi 
diniy-ma’naviy izlanishlar . Toshkent: San'at va adabiyot nashriyoti.
17. Tohirova, M. (2005).  Ko‘ngil va ishq: Xosiyat Rustamova she’riyatidagi asosiy 
temalar . Toshkent: Ta’lim nashriyoti.
18. Nuriddinov, U. (2019).  Xosiyat Rustamovaning estetik talqini: ishq, ko‘ngil va 
tasavvuf . Toshkent: Yangi avlod nashriyoti.
19. Saidov, A. (2020).  Xosiyat Rustamovaning she’riyatida ma’naviy izlanishlar va
ularga tasavvufiy yondoshuv . Toshkent: O‘zbekistan nashriyoti.
20. Mirzoeva, L. (2013).  Rustamovaning she’riyati: folklor va tasavvufni 
birlashtirgan poetika . Toshkent: Ilm-fan nashriyoti.
26 Kurs   ishi   T oshkent   amaliy   fanlar   universiteti   O‘zbek   tili   va   adabiyoti
kafedrasida bajarilgan.
Ilmiy rahbar:                      _______________   
Himoya     2025-yil   _______   oyining   ____   kuni     soat_____   da           T oshkent
amaliy fanlar universiteti  O‘zbek tili va adabiyoti kafedrasida kurs ishlari himoyasi
yig‘ilishida o‘tkaziladi.
Manzil:  Toshkent shahri Chilonzor tumani Gavhar ko‘chasi 1-uy
Kurs ishi 2025-yil  ________oyining ___ kunida kafedraga topshirildi.
Kurs   ishi   bilan   T oshkent   amaliy   fanlar   universiteti   O‘zbek   tili   va   adabiyoti
kafedrasida tanishish mumkin.  
Manzil:  Toshkent shahri Chilonzor tumani Gavhar ko‘chasi 1-uy
               Yig‘ilish kotibi:              _______________
                                                           
27  Toshkent amaliy fanlar universiteti   3 -kurs  ______ -guruh talabasi
_______________________________________________ ning
______________________________________________ mavzusida yozilgan kurs
ishiga
X U L O S A
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi,   o‘rganilganlik   darajasining
aniqlanganligi_ ______________________________________________________
__________________________________________________________________
________________________________
Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari,   tadqiq   usullarining     to‘g‘ri
belgilanganligi ______________________________________________________
__________________________________________________________________
_________________________________
Kurs ishi mavzusiga oid daliliy materiallarning to‘planganligi, mavjud ilmiy
manbalarning   qay   darajada   tahlil
qilinganligi_________ _____________________________________
__________________________________________________________________
____________________________________________
Kurs ishi  mavzusi  yuzasidan talabaning o‘z nuqtayi   nazarini haqqoniy aks
ettira   olganligi,   ko‘tarilgan   muammoni   hal   etishga   ijodiy
yondashuvi________________________________________
______ ____________________________________________________________
____________________________________________
Talabaning   kurs   ishi   mavzusini   yozma   madaniy   nutq   talablari   asosida
chuqur   ilmiy   mushohada   bilan   izchillikda   yoritib   berganlik
28 darajasi________________________________________________
____________ ______________________________________________________
__________________________________________________________________
_________________________________
Talabaning kurs ishida ko‘rarilgan muammo yuzasidan umumlashma ilmiy-
nazariy   xulosalar   chiqara
olganligi ________________________________________________
__________________________________________________________________
____________________________________________
Talabaning   kurs   ishini   rasmiylashtirishi   va   ochiq   himoya   qilishi.   Himoya
vaqtida   talabaning   mavzuni   ilmiy   nutq   malakasi   asosida   izchil   yorita   berish
mahorati,     uning   axborot   texnologiyalaridan   to‘g‘ri   va   samarali   foydalanganlik
darajasi_________________________________________________
__________________________________________________________________
____________________________________________
Ilmiy rahbar                 _____________________________
Kafеdra mudiri                  PhD  B.R.Tojiboyev
29
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • 5-sinflarda ruboiy janrini o‘rganishga qaratilgan didaktik o‘yin texnologiyalarini ishlab chiqish kursa ishi
  • Tabiat tasviri va badiiy asar tuyg'ulari ifodasi o'rtasidagi uyg'unlik (Yulduzli tunlar romani misolida) kurs ishi
  • Modulli ta'lim texnologiyasi xususiyatlari va adabiyot o'qitishda undan foydalanish kurs ishi
  • Didaktik o’yinlar texnologiyasi va uning adabiy ta’limdagi o’rni
  • Ona tili o‘qitishda fanlararo integratsiyani amalga oshirish metodikasi kurs ishi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский