Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 65.9KB
Покупки 2
Дата загрузки 09 Январь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Психология

Продавец

Alisher

Дата регистрации 03 Декабрь 2024

66 Продаж

Xotira va diqqat

Купить
MUNDARIJA:
KIRISH ……………………………………………………………………...….….3
I   BOB.   XOTIRA   VA   DIQQAT   HAQIDA   TUSHUNCHA   VA   ULARNING
TURLARI JARAYONLARI……... .......................................................................5
1.1.   Diqqat va xotira haqida tushuncha……………………….. .........................5
1.2.  Diqqat va xotira turlari jarayonlari  …………………...…….......................9
II BOB.   XOTIRANING BUZILISHI VA PSIXIK KORREKSIYA. DIQQAT 
VA XOTIRANI O’RGANISH METODLARI…..…………………. .................13
2.1.  Xotiraning buzilishi va psixik korreksiyasi ................................................13
2.2.   O`quvchilar diqqat va xotirasini o`rganish  metodlari ..........…………….21
XULOSA ……………………………………………...…………………..……...28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR R O’ YHATI …….................................30
2 KIRISH
Kurs ishining dolzarbligi:   Diqqat - kishi faoliyati barcha turlari, eng avvalo
mehnat   va   o`quv   faoliyati   samaradorligini   muhim   va   zarur   shartidir.   Mehnat
qanchalik   murakkab   va   mas’uliyatli   bo`lsa,   u   diqqatga   shunchalik   katta   talablar
qo`yadi.
Ziyraklik kishiga uning kundalik hayotida,  turmushida, boshqa odamlar bilan
munosabatga   kirishishida   zarurdir.   O`quvchilarning   diqqat   e’tibori   o`quv   tarbiya
jarayonini   muvaffaqiyatli   tashkil   etishning   asosiy   shartlaridan   biridir.   Ta’lim
olishda diqqatning rolini ta’kidlarkan, buyuk rus pedagogi K.D.Ushinskiy «diqqat
aynan   shunday   bir   eshikka,   tashqi   olamdan   kishi   qalbiga   kirib   keladigan   jamiki
narsalarning barchasi shu eshik orqali kiradi» - deb yozgan edi. Diqqat individning
hissiy,   aqliy   eki   harakatlantiruvchi   faolligi   darajasininig   oshirilishini   taqoza
etadigan   tarzda   ongning   yo`naltirilganligi   va   bir   narsaga   qaratilganligidir.
Soddaroq   qilib   aytadigan   bo`lsak,   diqqat   -   deb   ongimizning   bir   nuqtaga   to`plab,
ma’lum   narsa   va   hodisalarga   aktiv   yo`naltirilganiga   aytiladi.   Biz   faoliyatimiz
jarayonida idrok va tasavvur qiladigan har bir narsa, har bir hodisa, qilgan ishimiz,
uy va fikrlarimiz  diqqatining ob’ekti  bo`ladi.   Diqqat  paytida ongning bir  nuqtaga
to`planishi,   ong   idrokning   torayishidan   iboratdir.   Ongning   eng   yuqori   nuqtasi
diqqatning   markazi   deb   ataladi.   Ana   shu   nuqtaga   tushgan   barcha   narsalar,   ya’ni
idrok qilinayotgan predmetlar, tasavvurlar  fikrlar  to`la yorkin holda aks ettiriladi.
Diqqat   sezgi,   idrok,   xotira,   xayol,   tafakkur   va   harakat   jarayonlarida   namayon
bo`lishi   mumkin.   Diqqat   aqliy   jarayonlarning   sifatini   ta’minlaydigan   ichki
aktivlikdir. Diqqat har qanday faoliyatning muhim shartidir.
Inson   his   qilgan   barcha   narsa   va   hodisalar   izsiz   yo`qolmaydi.   Ular   ma’lum
miqdorda xotirada saqlab qolinadi, mustahkamlanib va kerak bo`lganda qayta esga
tushiriladi.   Odamda   tasavvurlarning   mavjudligi   bizning   idrokimiz   miya
po`stlog`ida   qandaydir   izlar   qoldirilishidan,   ular   ma’lum   vaqt   davomida   miyada
saqlanib turishidan dalolat beradi.
3   Kurs   ishining   maqsadi:   Talabalarga   xotira   va   diqqat   haqida   umumiy
ma'lumotlar   va   ularning   o'ziga   xos   xususiyatlarini   tushuntirish,   ular   yordamida
talabalarni umumiy psixologiya fanlariga qiziqishlarini yanada oshirish.
Kurs   ishining   vazifasi:   Bo’lajak   psixologlarga   an’anviy   talim   metodi
bo’yicha  tayyorgarlik tizimi mazmunining nazariy va amaliy holatini o‘rganish va
tahlil qilish; 
-talabalarga   xotira   va   diqqat   jarayonining   o’ziga   xos   xususiyatlarni   va
ularning turlari haqida tushunchalar berish va takomillashtirish;
- talabalarning mavzu yuzasidan bilim, ko'nikma va malakasini shakllantirish.
Kurs   ishining   ob’yekti:   Oliy   ta’lim   tizimida   “Amaliy   psixologiya”
bakalavriyat   ta’lim   yo‘nalishi   talabalariga   nazariy   va     amaliy   ta’lim   berish
jarayoni.
Kurs   ishining   predmeti:   Bo‘lajak   psixologlarni   tayyorlash
bo‘yicha   tahsil   olayotgan   talabalarning   umumiy   psixologiya   ilmini   egallash
jarayonidagi ta’lim mazmuni va texnologiyasi.
Kurs ishining tuzilishi va tarkibi:   Kurs ishi kirish, ikki bob, to’rt  paragraf,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
4 I BOB.  XOTIRA VA DIQQAT HAQIDA TUSHUNCHA VA ULARNING
TURLARI JARAYONLARI
1.1.   Diqqat va xotira haqida tushuncha
Diqqat - kishi faoliyati barcha turlari, eng avvalo mehnat va o`quv faoliyati
samaradorligini   muhim   va   zarur   shartidir.   Mehnat   qanchalik   murakkab   va
mas’uliyatli bo`lsa, u diqqatga shunchalik katta talablar qo`yadi.
Ziyraklik kishiga uning kundalik hayotida,  turmushida, boshqa odamlar bilan
munosabatga   kirishishida   zarurdir.   O`quvchilarning   diqqat   e’tibori   o`quv   tarbiya
jarayonini   muvaffaqiyatli   tashkil   etishning   asosiy   shartlaridan   biridir.   Ta’lim
olishda diqqatning rolini ta’kidlarkan, buyuk rus pedagogi K.D.Ushinskiy «diqqat
aynan   shunday   bir   eshikka,   tashqi   olamdan   kishi   qalbiga   kirib   keladigan   jamiki
narsalarning barchasi shu eshik orqali kiradi» - deb yozgan edi. Diqqat individning
hissiy,   aqliy   eki   harakatlantiruvchi   faolligi   darajasininig   oshirilishini   taqoza
etadigan   tarzda   ongning   yo`naltirilganligi   va   bir   narsaga   qaratilganligidir.
Soddaroq   qilib   aytadigan   bo`lsak,   diqqat   -   deb   ongimizning   bir   nuqtaga   to`plab,
ma’lum   narsa   va   hodisalarga   aktiv   yo`naltirilganiga   aytiladi.   Biz   faoliyatimiz
jarayonida idrok va tasavvur qiladigan har bir narsa, har bir hodisa, qilgan ishimiz,
uy va fikrlarimiz  diqqatining ob’ekti  bo`ladi.   Diqqat  paytida ongning bir  nuqtaga
to`planishi,   ong   idrokning   torayishidan   iboratdir.   Ongning   eng   yuqori   nuqtasi
diqqatning   markazi   deb   ataladi.   Ana   shu   nuqtaga   tushgan   barcha   narsalar,   ya’ni
idrok qilinayotgan predmetlar, tasavvurlar  fikrlar  to`la yorkin holda aks ettiriladi.
Diqqat   sezgi,   idrok,   xotira,   xayol,   tafakkur   va   harakat   jarayonlarida   namayon
bo`lishi   mumkin.   Diqqat   aqliy   jarayonlarning   sifatini   ta’minlaydigan   ichki
aktivlikdir. Diqqat har qanday faoliyatning muhim shartidir.
Inson   his   qilgan   barcha   narsa   va   hodisalar   izsiz   yo`qolmaydi.   Ular   ma’lum
miqdorda xotirada saqlab qolinadi, mustahkamlanib va kerak bo`lganda qayta esga
tushiriladi.   Odamda   tasavvurlarning   mavjudligi   bizning   idrokimiz   miya
po`stlog`ida   qandaydir   izlar   qoldirilishidan,   ular   ma’lum   vaqt   davomida   miyada
saqlanib turishidan dalolat beradi. O`tmish tajribamizda nimaiki hodisa yuz bergan
5 bo`lsa,   shuni   esda   olib   qolish,   esda   saqlash   va   keyinchalik   esga   tushirishi   yoki
tanish   xotira   deb   aytiladi.   Agar   odamlar   o`zlarining   o`tishish   tajribalarini   esda
saqlay   olmasa   va   qayta   tiklash   qobiliyatiga   ega   bo`lmasa   bilimlarni   egallashning
har qanday imkoniyatidan mahrum etilgan va ularning aqli darajasida qolavergan
bo`lar edi. Shu sababdan ham har bir odamning vazifasi o`z xotirasini boyitishdan
iboratdir.  Esda  olib  qolish  jarayonida  odamda  bir   narsa  yoki  hodisa   bilan  boshqa
narsa yoki hodisa o`rtasida o`zaro aloqa bog`lanadi. Masalan, biz yangi topishgan
kishining ismini esda qoldirishda bu isimni hamma mazkur kishi bilan uning tashqi
qiyofasi   va   boshqa   xususiyatlari   bilan   bog`laymiz.   Ma’lum   bir   tarixiy   faktni
o`zlashtirishda   uni   boshqa   tarixiy   hodisalar   bilan   bog`laymiz,   uning   ma’lum   bir
davrga taalluqli ekanini aniqlaymiz. Shunday qilib esda qoldirish - biron bir yangi
narsani   ilgaridan   odam   ongida   mavjud   bo`lgan   boshqa   narsa   bilan   bog`lashdan
iborat. 
Xotirani   tajriba   asosida   psixologiya   asosida   tadqiq   etish,   X1X   asrning   80-
yillariga   to`g`ri   keladi.   1885   yilda   nemis   psixologi   Ebbingous   xotirlab   qolish
jarayonlari haqida kitobini yaratadi. 
XX   asrning   30-yillarida   Rossiya   psixologlari   L.S.Vigodskiy,   A.N.Leont’ev,
A.N.Zankov, T.I.Zinchinko kabilar xotiraning turli jihatlarini o`rganadilar.  
Diqqatning   biror   narsaga   qaratishi   ob’ektga   bog`liq   holda   diqqatning
namoyon   bo`lishini   quyidagi   shakllarini;   sensor,   aqliy,   harakatlantiruvchi
shakllarni ajratib ko`rsatadilar. Hozirgi vaqtda sensor (ko`rish va eshitish)  diqqati
ko`proq o`rganilgandir. Diqqatning fiziologik asoslarini tushunib etishga buyuk rus
fiziologlari   I.P.Pavlov   va   A.A.Uxtomskiylarning   ilmiy   ishlari   katta   ahamiyatga
ega.   Nerv   sistemasining   alohida   reaktsiyalari   orientir   reflekslar   haqida  I.P.Pavlov
ilgari   surgan   tasavvurida   ixtiyorsiz   diqqatning   g`ayri   ixtiyoriy   tabiati   haqida
taxmin bor edi. Hozirgi zamon mas’uliyatlariga qaraganda orientir reflekslar juda
ham   murakkabdir.   Ular   organizmni   anchagina   qismlarining   faolligi   bilan
bog`langan.   Diqqatning   fiziologik   mexanizmlarini   tushunib   etishda   dominanta
(nasldan   -   naslga   o`tuvchi   asosiy   belgi)   printsipi   alohida   ahamiyatga   ega.
A.A.Uxtomskiyning   fikriga   ko`ra,   miyada   hamisha   qo`zg`alishning   ustun   va
6 hukmronlik   qiluvchi   markazi   mavjud   bo`ladi.   Diqqat   miya   faolligini   muayyan
darajasida   yuz   berishi   mumkin.   Demak,   diqqatning   fiziologik   asosini   bosh   miya
pusti   qismidagi   “optimal   qo`zg`alish   nuqtasi”   tashkil   qiladi.   Miya   po`stining
optimal   qo`zg`algan   joyi   o`z   o`rnini   almashtirib   turishi,   diqqatni   bir   narsadan
ikkinchi   narsaga   kuchishini   va   shuning   bilan   birga,   ongimizning   ma’lum   narsa,
ma’lum   faoliyat   turiga   qarata   yo`naltirilishi   va   to`planishini   shartlaydi.   Shunday
qilib, diqqat bir qator miya tuzilmalari faoliyati bilan bog`liqdir. Lekin diqqatning
har xil shakllari va turlarini tartibga solishda ularning roli turlichadir.
Sechenov I.N. xotirani hayvon va inson tuzilishini eng muhim mo`’jizasi deb
bejiz   aytmagan.   Tashqi   va   ichki   kuzgatuvchilarlarning   ta’siri   tufayli   miyada
qo`zg`alishlar   vujudga   keladi.   Ularning   izlar   yo`qolib   ketmaydi.   Natijada   nerv
qo`zg`alishlar   oson   va   tez   boradi.   Qo`zg`olishlar   takrorlanib   turilsa   nerv
bog`lanishlar saqlanadi. Aks holda nerv bog`lanishlar uziladi. Materiallar unitiladi.
Yarim   sharlar   po`stlog`ida   bog`lanishlarning   tez   hosil   bo`lishi,   puxta   bog`lanish
miyaning ta’siriga reaktsiya qilish hamda ilgari yuz bergan qo`zg`alishlar “uzlarini
saqlab   qolish   qobiliyatiga   bog`liqdir.   4.   Xotira   quyidagi   psixik   jarayonlardan
iborat:   esda   olib   qolishi,   esda   saqlab   qolishi,   tanish,   esga   tushirishdan   xotira
jarayoni   esda   olib   qolishdan   boshlanadi.   Buning   fiziologik   asosi   katta   yarim
sharlardagi   vujudga   kelgan   vaziyatli   nerv   bog`liqlikdir.   Biz   ko`p   narsalarni
ixtiyorsiz   holda   esda   olib   qolamiz.   Bu   ixtiyorsiz   esda   olib   qolish   deyiladi.
Kishining   his   –   tuyg`ulari   bilan   bog`liq   bo`lgan   hodisalar   ham   yaxshi   esda   olib
qolinadi.   Esda   olib   qolishning   ixtiyoriy   turi   ham   bo`lib,   kishi   esda   olib   qolishga
o`zini   -   uzi   majbur   qiladi.   Buningsiz   miya   ko`pgina   va   malakaga   erishib
bo`lmaydi.  Esda olib  qolishning  mexanik va  ma’nosiga  tushunib esda   olib qolish
xillari   bor.   Ma’nosiz   tushunib   esda   olib   qolishda   tafakkur   protsesslarning
ahamiyati katta. Ilgari esda olib qolingan tashqi bilan material bilan yangi material
bog`lanadi.   Misol,   teoremani   isbotini   esda   olib   qolish   mumkin.   Faqat   takrorlash
bilan esda qolish mexanik esda olib qolish deyiladi.
7   Bunda   noaniq   bo`lgan   bilan   material   quruq   yod   olinadi.   Bunda   o`zgargan
material tez unitiladi. Ma’nosiga tushunib esda olib qolish mexanik ravishda esda
olib qolishga nisbatan ancha puxtadir.
2. Hosil bo`lish xususiyatlariga va amal qilish usullariga ko`ra diqqatning 2 ta
asosiy turi ixtiyoriy va ixtiyorsiz turlari mavjud.
Ixtiyoriy   diqqat   -   ongli   ravishda   boshqariladigan   va   tartibga   solinadigan
diqqat   va   e’tibordir.   Ixtiyoriy   diqqat   ixtiyorsiz   diqqat   zamirida   hosil   bo`ladi.
Ixtiyoriy diqqatning asosiy vazifasi psixik jarayonlarning kechishini faol boshqarib
turishdan iborat. Bu diqqatning boshlanishi, davom ettirishi kuch va zo`r berishini,
ya’ni irodaning ishtirokini talab qiladi.
Shuning   uchun   bu   irodaviy   diqqat   deb   ham   yuritiladi.   Ixtiyorsiz   diqqat
kishining   xohishlari   va   maqsadlaridan   holi   tarzda   hosil   bo`ladigan   diqqat
e’tibordir. Ixtiyorsiz diqqatni hosil qiluvchi qo`zg`ovchilarning xususiyatlaridir. 
Masalan;  baland ovoz, yorqin nur, kuchli  hid va hokozo. Ixtiyorsiz diqqatda
qiziqishning   roli   benihoya   kattadir.   Ixtiyorsiz   diqqat   shaxsning   umumiy
yo`nallganligiga   ham   bog`liqdir.   Masalan,   teatr   bilan   qiziqadigan   kishi,   ehtimol
futbol   bo`yicha   bo`lajak   musobaqa   haqidagi   e’longa   e’tibor   bermasdan,   ayni
chog`da teatrga oid yangi e’lonni tezroq payqashi mumkin. Ixtiyoriy va ixtiyorsiz
diqqatdan   tashqari   uning   yana   bir   alohida   turini   -   ixtiyoriydan   so`ngi   diqqatni
alohida ko`rsatish mumkin. Bu tushuncha  psixologiyaga N.F.Dobrinin tomonidan
joriy etilgandir. Ixtiyoriydan so`ngi diqqat biror narsaga uzoq vaqt davomida juda
ham   barqaror   qaratilishi   bilan   belgilanadi,   ko`proq   yuqori   darajadagi   jadal   va
unumli   aqliy   faoliyatini,   barcha   turdagi   mehnatning   yuksak   unumdorligini   asosli
ravishda ana shunday diqqat turi bilan bog`liqdir.
Diqqat   turlicha   sifat   ko`rinishlari   bilan   ta’riflanadi.   Diqqatning   bu
ko`rinishlarini   diqqatning   sifati   yoki   diqqatning   xususiyatlari   deb   ataladi.
Diqqatning   barqarorligi,   kuchishi,   taqsimlanishi   va   ko`lami   shular   jumlasiga
kiradi. Diqqatning barqarorligi – diqqatga qaratilgan ob’ektlarning xususiyatlariga
va yo`naltirilgan shaxsning faolligiga bog`liq bo`ladi.
8 1.2.  Diqqat va xotira turlari jarayonlari
Diqqat turlati va ularni  qiyosiy xarakteristikasi 
Diqqat turi Paydo   bo`lish
shartlari Asosiy
xarakteristikasi Asoslari
Ixtiyoriy Vazifani   qabul
qilishi Vazifaga   asosan
yo`nalganlik,
irodaviy   zo`r
berish,   uzoq
muddatli
diqqatning
to`planganligi
toilqtiradi Ikkinchi   signal
sistemasini   etakchi
o`rni
Ixtiyoriydan
So`nggi diqqat Qiziqishi   bilan
yuzaga   kelgan
faoliyatga
“kirish” Maqsadga
yo`nalganlik
saqlab   qolinadi,
toliqish   bo`lmaydi,
qiziqish ortadi. Faoliyat   jarayoniga
bo`lgan   qiziqishi
dominantasidi.
Ixtiyorsiz diqqat Kuchli
qo`zg`atuvchi
asosida   yuzaga
keladi. Beixtiyoriylik,
engillik,   bir
faoliyatdan
ikkinchi   faoliyatga
tez o`tiladi. Shaxsni   qiziqishini
namoyon   qilyvch
yoki   xarakterlovchi
dominanta
Diqqatning   barqarorligini   saqlashda   shaxsning   faolligi   katta   ahamiyatga
egadir. K.S.Stanislavskiy aktyorning sahnaviy diqqati haqidagi masalani talqin qila
turib,   shuni   qayd   etgan   edi:   “Ob’ektga   jalb   etilgan   diqqat   e’tibor   u   bilan   biron
narsa qilishga tabiiy ehtiyojni qo`zg`aydi.
Harakat   esa   diqqatni   ob’ektga   yanada   ko`proq   jalb   etadi.   Shunday   qilib,
diqqat   harakatga   qo`shilib   va   u   bilan   o`zaro   chatishib,   ob’ekt   bilan   mustahkam
bog`lanish hosil qiladi”. Diqqatning barqarorligi uning harakatchanlik xususiyatlari
9 bilan   uzviy   bog`liqdir.   Diqqatning   ko`chishi   sub’ektning   bir   faoliyatdan   ikkinchi
faoliyatga,   bir   ob’ektdan   ikkinchi   ob’ektga,   bir   harakatdan   ikkinchi   harakatga
ataylab   o`tishda   namoyon   bo`ladi.   Diqqatni   ko`chirishning   muvaffakiyati   bir
qancha   shart   sharoitlariga   bog`liqdir.   Ko`chirishi   oldingi   va   keyingi   faoliyatning
xususiyatlari   bilan   bog`liq   bo`ladi.   Diqqatning   ko`chirilishi   ko`p   jihatdan   yangi
faoliyat   maqsadning   shaxs   uchun   ahamiyati,   uning   aniq   ravonligi   va   soddaligi
bilan   belgilanadi.   Diqqatning   ko`chirilishida   anchagina   individual   farklar
mavjuddir.   Ba’zi   odamlar   bir   faoliyatini   qo`yib,   ikkinchisini   bajarishga   tez   va
osongina   kirishib   ketsa,   boshqalariga   bunday   tarzda   o`tish   uchun   uzoq   vaqt   va
anchagina   kuch-g`ayrat   sarflashga   to`g`ri   keladi.   Hozirgi   ko`pgina   kasblar   aynan
diqqatning   ko`chuvchanligiga   nisbatan   yuksak   talablar   qo`ymoqda.   Diqqatning
ko`chishi   o`quv   jarayonida   ham   katta   ahamiyatga   egadir,   diqqatning   ko`chishi
bilan   bir   qatorda   uning   bo`linishini   xam   alohida   ajratib   ko`rsatadilar.   Diqqatning
bo`linishi   deganda   uning   asosiy   faoliyatidan   uni   muvaffaqiyatli   tarzda   bajarish
uchun   ahamiyatsiz   ob’ektlarga   ixtiyorsiz   ko`chirilishi   tushuniladi.   Diqqatning
taqsimlanishi   ikkita   va   undan   ko`proq   faoliyat   turlarining   (bir   qancha
harakatlarining)   ayni   bir   vaqtning   o`zida   (biriga   qo`yib)   muvaffaqiyatli   bajarishi
imkoniyati   bilan   bog`liq   xususiyatdir.   Diqqatning   yuksak   darajada   taqsimlanishi
ko`pgina   hozirgi   zamon   mehnat   turlari   muvaffaqiyatliligining   muqarrar
shartlaridan   biridir.   Operatorlar,   ko`plab   dastgohlarda   ishlovchilar,   transport
haydovchilar va boshqalarning ishi ana shuni talab qiladi. Diqqatning taqsimlanishi
mumkinligi   bir   qancha   shart-sharoitlarga   bog`liqdir.   Faoliyatning   birgalikda
bajariladigan   turlari   yoki   hal   etiladigan   vazifalar   qanchalik   murakkab   bulsa,
diqqatga   aylanishi   ham   shunchalik   qiyin   bo`ladi.   Diqqatni   taqsimlash   malakasi
o`quv   faoliyatini   egallab   olish   jarayonida   shakllanadi,   u   mashq   qilish   va   tegishli
ko`nikmalarni   orttirish   orqali   rivojlantirilishi   mumkin.   Diqqatning   xususiyatlari
qatoriga ayni bir vaqtning o`zida aniq ravshan idrok etiladigan ob’ektlar soni bilan
belgilanadigan   ko`lami   ham   kiradi.   Diqqatning   ko`lami   idrok   etiladigan
ob’ektlarning   xususiyatlarga   bog`liq   buladi.   Jumladan,   anglanilgan   matn   taqdim
etilganda   14   harfli   so`zlar   osongina   ilg`ab   olinadi.   Kichik   yoshdagi   o`quvchilar
10 diqqatning  ko`lami   juda   ham   cheklangan   bo`ladi.   Yoshi   ulgaygan   sari   u  kengaya
boradi.   Idrok   etilayotgan   materialning   mazmuniga   ko`ra   guruhlarga   ajrata   bilish,
sistemaga   sola   bilish,   birlashtira   olish   malakalarining   shakllantirilishi   diqqatning
ko`lamini kengaytirshning asosiy sharti hisoblanadi. Diqqatning salbiy jihatlardan
biri parishonxotirlikdir.
Parishonxotirlik   diqqatni   uzoq   vaqt   davomida   jadal   bir   narsaga   qaratishga
layoqatsizlikda, diqqatning osongina va tez-tez bo`linib turishida namoyon bo`lishi
mumkin.   Parishonxotirlikning   bu   ko`rinishi   ko`pincha   ish   qobiliyati   susayib
ketishning   va   xulq   atvordagi   uyushmaganlikning   sabablaridan   biri   hisoblanadi.
Parishonxotirlik   haddan   tashqari,   hissiy   hayajonlanishi   yoxud   charchash   oqibati
sifatida qisqa muddati bo`lishi ham mumkin.
Xotira   jarayonlariga   esda   olib   qolish,   esda   saqlash,   esga   tushirish   va   unitish
jarayonlari kiradi. 
Esda   olib   qolish   -   qabul   qilinayotgan   predmet   va   hodisalarni   tasavvurlar
sifatida   qobul   qilishdir.   Esda   olib   qolish   –   xotira   materiali   bo`lib,   qayta   esga
tushirish   xotira   mazmunidir.   Esda   olib   qolish   mexanik   va   mantiqiy,   ixtiyoriy,
ixtiyorsiz bo`ladi. 
Esda   olib   qolingan   materialni   saqlash   –   xotira   jarayoni   bo`lib   unda   ong
xarakati   yuzaga   keladi.   Xotirada   inson   tomonidan   qabul   qilingan   barcha   narsa
qoladi va ma’lum miqdori esdan chiqadi.
Qayta   esga   tushirish   esda   olib   qolingan   materialni   aktuallashtirish   bo`lib,   u
uzoq   muddatli   xotiradan   operativ   xotiraga   o`tadi.   Esga   tushirish   tanish   yoki
xotirlash, ixtiyoriy yoki ixtiyorsiz bo`lishi mumkin. 
Tanish – bu qayta ko`rganda esga tushirish bo`lib, u qayta ob’ektni idrok etish
natijasida yuzaga keladi. 
Xotirlash - qayta idrok etishsiz esga tushirishdir. U ixtiyorsiz (assotsiatsiyalar
asosida) va ixtiyoriy bo`ladi.
Esdan   chiqarish   -   qayta   esga   tushirishdagi   qiyinchiliklar   bo`lib,   u   ta’sir
izlarini yo`qotish natijasida yuz beradi. 
Esdan chiqarish to`la, qisman, uzoq muddatli va qisqa muddatli bo`ladi. 
11 Esda chiqarishda tormozlanish yuzaga kelishi mumkin va ikki xil ko`rinishga
ega:
1. Proaktiv tormozlanish – oldingi faoliyatni keyingi yod olish jarayoniga
salbiy ta’sir ko`rsatishi.
2.   Retroaktiv   tormozlanish   –   vaqt   bog`liqligini   yuzaga   kelish   tufayli
xotirada   tormozlanish   yuzaga   keladi   (Masalan:   tarix   darsidan   so`ng,
adabiyot darsi ta’sirida). 
O`zlashtirilgan material xotirasida saqlanishi uchun uni takrorlab turish kerak.
Esda saqlash jarayonida ijtimoiy hodisalar kuzatilishi mumkin. Material oradan oz
vaqt   o`tishi   bilan   emas,   balki   bir   qancha   vaqtdan   keyin   esga   tushadi,   bu   vaqtda
material   miya   po`stlog`ida   mustahkamlanadi.   Keyingi   bajarilgan   va   avvalgidan
ishdan   murakkab,   kishi   aktiv   harakat   qilsa   oldingi   vazifalar   miya   po`sti   izlarini
yo`qoladi.   Biz   hech   narsani   unutmasak   miyamiz   keraksiz   informatsiyalar   bilan
to`ladi, yangi aloqa va bog`lanishlar sodir bo`lmay qoladi.
  Unutish biz uchun qimmatli bo`lgan narsalarni saqlash imkonini beradi. Biz
esda olib qolgan barcha narsalar beixtiyoriy holda esga tushadi. Bu ixtiyorsiz esga
tushirilishi   deyiladi.   Biz   ba’zi   narsalarni   qiyinchilik   bilan   esga   tushiramiz,   bu
ixtiyoriy esga tushirish deyiladi. Tanib olish esga tushirishning alohida formasidir.
Misol:   ko`chada   ketayapmiz,   qarshimizdan   kelayotgan   odamni   qaerdadir
ko`rganmiz,   u   so`rashganidan   keyin,   uni   ovozidan   taniymiz.   Tanib   olish   ham
ixtiyoriy   va   ixtiyorsiz   bo`ladi.   Tanib   olish   esga   tushirishga   nisbatan   osonroq
kechadi. Chunki  tanib olish  takror  idrok qilishga  asoslanadi.  Shuning uchun esga
tushirishda tanib olishdan foydalanamiz. Misol: bizga kerakli bo`lgan ismini eslash
uchun bir qancha ismlarni xayolimizdan o`tkazamiz va topib olamiz.
II BOB.  XOTIRANING BUZILISHI VA PSIXIK KORREKSIYA. DIQQAT
VA XOTIRANI O’RGANISH METODLARI
12 2.1.  Xotiraning buzilishi va psixik korreksiyasi
Psixik   faolligiga   ko`ra   ixtiyoriy   va   ixtiyorsiz   bo`lishi   mumkin.   Faoliyat
maqsadiga   ko`ra   –   harakat   emotsional,   suz-mantiqiy,     obrazli   xotiraga   ajratiladi.
Materialni   esda   olib   qolish   muddatiga   ko`ra   uzoq   muddatli,   qisqa   muddatli   va
operativ xotira turlariga bo`linadi.
Xotiraning   quyidagi   individual   turlari   ajratiladi   –   ko`rish,   eshitish,   motor   va
aralash. 
Ko`rish turi  – ko`rish orqali materialni tez esda olib qolish. 
Eshitish turi –  eshitish orqali materialni yaxshi esda olib qolish. 
Motor   –   turi   odamni   qayta   takrorlash   yoki   yozib   olish   orqali   esda   olib
qolishidir.
  Aralash   turi   –   ko`rish,   eshitish,   ko`rish   –   motor,   eshitish   –   motor   turlari
haqida gapirish mumkin. Xotira sifati  xotirada olib qolish tezligi, esda olib qolish
mustahkamligi, esga tushirish tezligi bilan xarakterlanadi.
3. Esda olib kolishning yo`llarini bilmaydigan va puxta esda qoldirish uchun
zarur   shart   sharoitlarini   hisobga   olmaydigan   kishilar   ko`pincha   uz   xotiralarini
yomoniligidan   nolib   yurishadi.   Shu   bilan   birga   xotirani   buzilish   hollari   ham
bo`lishi mumkin. Kishining xotirasi biron bir kuchli, ta’sir (ko`p hollarda qo`rqish)
miyaning katta yarim sharidagi kishi xotirasi  bilan bog`liq bo`lgan markaziy nerv
xujayralarining shikastlanishi oqibatida buzilishi mumkin.
Shizofreniya,   skleroz   kabi   kasallik   turlari   xotiraning   buzilishi   bilan   bog`liq.
Psixokorrektsiya   -   inglizcha   so`zdan   olingan   bo`lib   -   shaxsning   psixik
rivojlanishidagi   kamchiliklarni   tuzatish   usullarini   qo`llash   jarayoni.   Kishi
xotirasini   psixokorrektsiya   orqali   rivojlantirish   va   shakllantirish   mumkin.
Bularning o`ziga xos qoidalari mavjud.
4. Maktab o`quv tarbiya jarayonini tashkil etishda diqqatning barcha turlariga
asosiy   xususiyatlarini   hisobga   olish   zarur.   O`quv   jarayonida   ixtiyorsiz   diqqat
13 muhim   rol’   o`ynaydi.   Ixtiyorsiz   diqqatning   boshlangich   sinflardagi   roli   ayniqsa
kattadir.   Chunki   kichik   yoshdagi   o`quvchilarda   diqqatni   ixtiyoriy   ravishda   biror
narsaga qaratish qobiliyati sust rivojlangan bo`ladi. Maktab ish tajribasida ixtiyoriy
va   ixtiyorsiz   diqqatni   birga   qo`shib   olib   borish   va   ixtiyorsiz   diqqatga   tayangan
holda   ixtiyoriy   diqqatni   tarbiyalash   zarur.   Butun   o`qitish   jarayonini   to`g`ri   va
puxta   uyushtirish   o`quvchi   diqqatini   shakllantirishning   muhim   sharti   hisoblanadi.
Diqqat   ta’limning   muvaffakiyatliligi   shartlaridan   biri   bo`lgani   holda   uning
shakllanishi ham ushbu jarayonining o`zida yuz beradi.
Xotira quyidagi asosiy jarayonlardan iborat: esda olib qolish, esda saqlash va
unutish.
  Esda saqlash   – bu idrok qilingan ma’lumotni eslab qolish va       esda saqlash
jarayoni.   Bu   jarayonning   kechish   darajasiga   ko‘ra,   eslab   qolish   ikki   turga
bo‘linadi: ko‘zlanmagan (ixtiyorsiz) va ko‘zlangan (ixtiyoriy).   Ixtiyorsiz esda olib
qolish   –   bu   hech   qanday   vositalarsiz   va   kuchlarni   namoyon   qilmasdan   bemaqsad
eslab   qolish.   Masalan,   o‘rmondagi   sayr   yoki   spektakl   tomoshasidan     so‘ng   eslab
qolish   uchun   ma’lum   maqsadni   ko‘zlamagan   bo‘lsakda,   taassurotlarimizdan
ko‘proq   qismini   yodimizga   tushirishimiz   mumkin.   Inson   uchun   hayotiy
ahamiyatga ega bo‘lgan, uning qiziqishlari va ehtiyojlari, faoliyatining maqsad va
vazifalaribilan   bog‘liq   bo‘lgan,   barchasining   esda   saqlanib   osonroq   kechadi.
Shuning   uchun   ixtiyorsiz   eslab   qolish   ma’lum   ma’noda   tanlab   o‘tkazish
xususiyatiga   ega   va   bizning   atrofdagilarga   bo‘lgan   munosabatimiz   bilan
belgilanadi.
Ixtiyoriy   esda   saqlash   maqsadsiz   esda   saqlashdan   insonning   o‘z   oldiga
ma’lum maqsad qo‘yib, yod olishning maxsus usullarini qo‘llashi bilan farqlanadi.
Ixtiyoriy esda saqlash yod olish vazifasiga bo‘ysungan o‘ziga xos murakkab aqliy
faoliyatdir.   Matarialni   esda   olib   qolish   usulariga   yod   olish   kiradi,   uning   mohiyati
o‘quv   materialini   to‘liq   va   xatosiz   yod   olmagunicha   ko‘p   marta   takrorlashdan
iborat.   Masalan,   she’r,   qoida,   ta’rif,   qonunlar,   formulalar,   tarixiy   sanalar   va
boshqalarni yod olish.
14 Ixtiyoriy   esda   oib   qolishning   asosiy   xususiyati   –   bu   esda   olib   qolish
ko‘rinishidagi   yuklatilgan   vazifada   iroda   kuchlarini   namoyon   qilish.   Hayotdagi
ko‘pchilik   idrok   qilinuvchilar   esda   olib   qolish   vazifasi   yuklatilmagan   bo‘lsa,
esimizda saqlanib qolmaydi.
Yod   olishda   umumiy   vazifa   bilan   birgalikda,   xususiy,   maxsus   vazifalarning
yuklatilishi   ham   katta   ahamiyatga   ekanligini   ta’kidlab   o‘tish   joiz.   Ba’zi
vaziyatlarda,   masalan,   idrok   qilinayotgan   ma’lumotning   faqat   asosiy   mohiyati,
faqat   asosiy   fikr   va   ahamiyatga   molik   bo‘lgan   dalillarni     esda   olib   qolish,
boshqalarida esa    – so‘zma-so‘z esda olib qolish, uchinchilarida – dalillar izchilligi
va h.k.larni aniq esda olib qolish vazifasi yuklatiladi.
  S.L.   Rubinshteynning   fikriga   ko‘ra,   esda   olib   qolish   amalga   oshirilayotgan
faoliyatning borishi xususiyatiga bog‘liq bo‘ladi. Bundan tashqari, uning fikricha,
ixtiyoriy va ixtiyorsiz esda olib qolishning yuqori samaradorligi haqida bir ma’noli
xulosa chiqarish mumkin emas. P.I. Zinchenko, A.A. Smirnovlarning olib borgan
tadqiqotlari ma’lum sharoitlarda ixtiyorsiz esda olib qolishning ixtiyoriy esda olib
qolishdan samaraliroq bo‘lishini isbotladi.
Tizimli  bilimlarning katta qismi, maqsadi  ma’lum materialni xotirada saqlab
qolish   uchun   esda   olib   qolish   bo‘lgan   maxsus   faoliyat   natijasida   orttirilganligini
hisobga   olish   zarur.   Materialni   esda   olib   qolish   va   eslashga   qaratilgan   bunday
faoliyat   mnemik faoliyat   deb ataladi.
Esda   olib   qolingan   materialning   anglanganlik   darajasiga   ko‘ra   anglangan   va
mexanik   esda   olib   qolish   ajratiladi.   Mexanik   esda   olib   qolish   –   bu   idrok
qilinayotgan   materialning   turli   qismlari   o‘rtasida   mantiqiy   aloqani   anglamasdan
turib esda olib qolish. Bunga misol tariqasida statistik ma’lumotlar, tarixiy sanalar
va   h.k.larni   esda   olib   qolishni   keltirish   mumkin.   Mexanik   esda   olib   qolishining
asosini     bog‘langanlik   bo‘yicha   assotsiatsiya lar   tashkil   etadi.   Materialning   bir
qismi   ikkinchisi   bilan   vaqt   bo‘yicha   uning   orqasidan   kelganligi   sababli   unga
bog‘lanadi.   Bunday   bog‘lanishning   yuzaga   kelishi   uchun   materialni   ko‘p   marta
takrorlash lozim .
15 Bundan farqli o‘laroq,   anglangan holda esda olib qolish materialning alohida
qismlari   o‘rtasidagi   ichki   mantiqiy   aloqalarni   tushunishga   asoslangan .   Anglangan
holda   esda   olib   qolish   doimo   tafakkur   jarayonlari   bilan   bog‘liq   bo‘lib,   asosan,
material   qismlari   o‘rtasidagi   ikkinchi   daraklovchi   tizim   darajasidagi
umulashtirilgan aloqalarga tayanadi .
Anglangan holda esda  olib qolish mexanik esda  olib qolishdan  ko‘ra samaraliroq
ekanligi   isbotlangan .   Xuddi   shunday ,   mexani k   esda   olib   qolishda
xotirada   1   soatdan   so‘ng   materialning   faqat   40% ,   yana   bir   necha   soatdan   keyin
esa     –     atigi   20%,   angalangan   holda   esda   olib   qolishda   esa   30   kundan   keyin   ham
materialning   40%   saqlanib qoladi .
Materialni   anglash   bir   necha   xil   usullar   yordamida
erishiladi .   Birinchidan ,   o‘rganilayotgan   materialning   asosiy   fikrlar ini   ajratish   va
ularni   reja   ko‘rinishida   guruhlash   zarur .   Ikkinchidan ,   ma’nodosh   tayanch
so‘zlarni ajratish .   Ushbu usulning mohiyati mazmunga ega bo‘lgan har bir qismni
esda olib qolish zarur bo‘lgan materialning bosh g‘oyasini  aks ettiruvchi qaysidir
so‘z yoki tushuncha bilan bog‘lashimizdan iborat .   Uchinchidan, taqqoslash, ya’ni,
jismlar,   hodisa   va   voqealar   o‘rtasida   o‘xshashlik   va   farqlarni   aniqlash .   Ushbu
usulning   ko‘rinishlaridan   biri   o‘rganilayotgan   materialni   avval   orttirilgan
ma’lumotlar   bilan   solishtirish .   Va ,   n ihoyat ,   anglangan   tarzda   esda   olib   qolish   va
uning   esda   saqlanishining   yuqori   ko‘rsatkichiga   erishish   metodi   takrorlash
metodi   hisoblanadi .
Takrorlashni   vaqt   bo‘yicha   to‘g‘ri   taqsimlash   juda   muhimdir.     P sixologi yada
takrorlashning konsentr atsiyalash va   taqsimlash   usullari   mavjud .   Birinchi   usulda
materiallar   tanaffuslarsiz   ketma-ket   takrorlanadi .   Masalan,   she’rni   yodlash   uchun
12 marta takrorlash talab etilsa, o‘quvchi uni yod olmagunicha ketma-ket 12 marta
o‘qiydi .   Taqsimlangan   takrorlashda   har   bir   takrorlash   keyingisidan   vaqt   oralig‘i
bilan   ajratilgan   bo‘ladi .   Tadqiqotlarga   ko‘ra,   taqsimlangan   takrorlash
konsetratsiyalangan takrorlashdan samaraliroqdir .
Samarali   esda   olib   qolishning   ixtiyoriy   va   ixtiyorsiz   shartlari   va   qonuniyatlari
aniqlangan .
16 Maqsadsiz   samarali   esda   olib   qolishning   shartlari :   kuchli   ahamiyatli   tabiiy
seskantiruvchilar ;   yuqori   yo‘nalishli   faoliyatni   yuzaga   keltiruvchilar   ( harakt
jarayonini   to‘xtatish   yoki   tiklash,   hodisaning   noodatiyligi );   ushbu   odam   uchun
ahamiyatga   ega   bo‘lgan   seskantiruvchilar   ( kasbiy   ahamiyatga   ega   bo‘lgan
jismlar );   alohida   emotsional   tusga   ega   bo‘lgan   seskantiruvchilar ;   ushbu   inson
ehtiyojlariga kuchliroq bog‘langanlari ;   faol harakat ob’ekti bo‘lib hisoblanganlari
Samarali ixtiyoriy esda olib qolishning shartlari ga materialning ahamiyatliligi va
mohiyatini   anglash ;   uning   tuzilishi,   tarkibiy   qism   va   elementlari   o‘rtasida   o‘zaro
mantiqiy   bog‘liqlikni   aniqlash ;   so‘z-matnli   materialda   reja,   ayanch   so‘zlarni
belgilash,   materialni   chizma,   jadval   ko‘rinishida   taqdim   etish;   materialning
mazmundorligi va hammabopligi ,   uning inson yo‘nalishi va shaxsiy tajribasi bilan
solishtirilishi ;   materialning   hissiyotli-estetik   boyitilganligi ;   ushbu   materialning
ma’lum   sharoitlarda   eslashning   zarurligiga   moyillik ;   ushbu   materialning
amaliyotda qo‘llash imkoniyati ;   materialning ahamiyatga ega bo‘lgan maqsadlarga
erishish,   masalalarni   hal   etish   vositasi,   faol   aqliy   faoliyatning   ob’ekti   sifatida
namoyon bo‘lishi .
Xotiraning   ma’lum   samaralari   aniqlangan .   Agar   tekshiriluvchiga   10ta   bo‘g‘inli
qator   berilsa,   birinchi   va   oxirgi   bo‘g‘inlar   oson   esda   qoladi,   o‘rtadagilari   esa
unchalik   esda   qolmaydi ,   –   bu   « chegara   samarasi ».   B.V.
Zeygarnik   samarasi   –   tekshiriluvchilarga vazifalarni bajarish taklif etilib, ularga bir
xillarini   oxirigacha   echishga   imkon   berilsa,   boshqalari   yakuniga   etkazilmasa,
oqibatda   tekshiruvdagilar   tugallanmagan   vazifalarni   to‘liq   echilgan   vazifalarga
qaraganda 2 marta ko‘proq eslay oladilar .
Xotiraning   navbatdagi   jarayoni   –   yodda   saqlab   qolish .   Bu   idrok   qiingan
ma’lumotni   ma’lum   muddatgacha   esda   saqlab   qolishdan   iborat   bo‘lgan   xotira
jarayoni .   Esda   saqlab   qolish   xotira   jarani   sifatida   o‘zining   qonuniyatlariga   ega.
Masalan,   esda   saqlab   qolishning   dinamik   va   statik   bo‘lishi   aniqlangan.     Dinami k
esda   saqlab   qolish operativ   xotirada ,   stati k   –   aksincha,   uzoq   vaqtli   xotirada
namoyon   bo‘ladi .   Dinamik   esda   saqlashda   material   kam   o‘zgaradi,   statikda,
aksincha, u albatta, o‘zgarish va ma’lum qayta tiklanishga uchraydi.Qayta tiklanish
17 turli sharoitlarda, masalan, kamroq ahamiyatga ega bo‘lgan qismlarning yo‘qolishi
va   ularning   boshqa   qismlar   bilan   almashtirilishi,   material   izchilligining
o‘zgarishida, uning umumlashtirilish darajasida ifodalanadi .
Materialni   xotirada   tiklash   eslash   va   tanish   jarayonlari   yordamida   amalaga
oshiriladi .
Eslash   –   bu xotiradagi materialdan keyingi faoliyatda foydalanish .   Eslashning
fiziologik   asosini   jism   va   harakatlarni   idrok   qilishda   avval   hosil   bo‘lgan   nerv
aloqalarini   tiklash   tashkil   etadi .   Eslash   maqsadsiz   (ixtiyorsiz)
va   maqsadli   (ixtiyoriy)   bo‘lishi   mumkin .   Birinchi   holatda   eslash   biz   uchun
kutilmaganda sodir bo‘ladi .   Masalan, o‘qigan maktabimiz yonidan o‘tib keta turib,
beixtiyor bizga ta’lim bergan o‘qituvchi yoki maktabdosh do‘stlarning obrazlarini
namoyon qilishimiz mumkin .
Ixtiyoriy   eslashda   ongli   ravishda   maqsadga   ega   bo‘lgan   holda
eslaymiz .   Bunday   maqsad   bo‘lib   o‘tmish   tajribamizdan   biror   voqeani   yodga
tushirishga   intilish,   masalan,   yaxshi   yod   olgan   she’rni   esga   tushirish   maqsadini
ko‘zlaganimizdagi vaziyat hisoblanadi .
S h uningdek,   eslashning   turli   xillari :   haqiqiy   eslash ,   yodga   tushirish,   tanish
mavjud .   Alohida o‘rinni xotiralar   –   shaxsning tarixiy esdaliklari egallaydilar .   Esga
tushirishda   ko‘zlangan   maqsad   –   biror   narsani   eslash   –   asosiy   masalani   hal   qilish
imkonini   beruvchi   oraliq   maqsadlarga   erishish   yordamida   amalga
oshiriladi .   Masalan ,   qandaydir   voqeani   eslash   uchun   bu   bilan   u   yoki   bu   darajada
bog‘liq   bo‘lgan   dalillarni   eslashga   harakat   qilamiz .   Bunda   oraliq   zanjirlardan
foydalanish   ongli   xususiyat ga   ega   bo‘ladi .   Esga   tushirish,   shuningdek,   irodaviy
jarayon bo‘lib hisoblanadi .
Biror ob’ektni   tanish uni idrok qilishda sodir bo‘ladi va insonda ob’ekt haqida
hosil bo‘ladigan tasavvurlar, uning shaxsiy taassurotlari     (xotira tasavvurlari) yoki
so‘z bilan ta’riflash (xayol  tasavvurlari) asosida  shakllangan ob’ektni idrok qilish
sodir bo‘layotganin bildiradi. Masalan, tanishimiz yashaydigan, lekin o‘zimiz hech
qachon   u   erda   bo‘lmagan   uyni   taniymiz,   tanish   esa,   tasavvurimizda   aks   etgan,
bizga   avval   ta’rifi   keltirilgan   izlab   topish   mumkin   belgilar   asosida   sodir   bo‘ladi.
18 Tanish jarayonlari bir-biridan ta’riflanish darajasiga ko‘ra farqlanadi. Biz ob’ektga
nisbatan   tanish   hissi ni   tuyganimizda,   lekin   o‘tmish   tajribadagilarga   o‘xshata
olmaganimizda   tanish   darajasi   kamroq   bo‘ladi.   Masalan,   yuz   tuzilishi   tanishdek
tuyulgan   odamning   kimligini   va   u   bilan   qanday   vaziyatlarda   uchrashishimiz
mumkinligini   eslay   olmaymiz.   Bunga   o‘xshash   vaziyatlar   tanishning
belgilanmaganligi   xususiyatiga   ega   bo‘ladi.   Boshqa   vaziyatlarda   tanish   to‘liq
belgilanmaganligi   bilan   farqlanadi:   biz   odamni   ma’lum   shaxs   sifatida   darhol
taniymiz.   S h uning   uchun   ushbu   vaziyatlar   to‘liq   tanish   xususiyatiga   ega   bo‘ladi.
[2]
To‘g‘ri   tanishning   turli   xillari   bilan   bir   qatorda   tanishdagi   xatoliklar   ham
mavjud  bo‘ladi.  Masalan,   birinchi  marta  idrok  qilinayotganlar,  ba’zida  tanishdek,
avval xuddi shu ko‘rinishda sodir bo‘lgandek tuyuladi.
Tanish   va   eslashning   har   doim   ham   bir   xilda   samarali   tarzda   amalga
oshirilmaydigan   jarayonlarining   juda   qiziqarli   o‘ziga   xos   xususiyatini   ta’kidlab
o‘tish   lozim.Ba’zida   biz   qaysidir   ob’ektni   taniy   olishimiz,   lekin   usiz   eslay
olmasligimiz mumkin. Bunga teskari vaziyatlar ham bo‘ladi: bizda paydo bo‘lgan
tasavvurlarning nima bilan bog‘liqligini tushuntirib bera olmaymiz. masalan, bizni
doimo   qandaydir   kuy   ohangi   «kuzatib   yuradi»,   lekin   uning   qaerdan   paydo
bo‘lganini aytib berolmaymiz.
Unutish   –   avval   idrok   qilingan   ma’lumotni   tiklash   imkoniyatining   mavjud
emasligida   ifodalanadigan   xotira   jarayoni.   Unutishning   fiziologik   asosini
vaqtinchalik   nerv   aloqalarini   dolzarblashishiga   halaqit   beruvchi   po‘stloqdagi
tormozlanishning   ba’zi   turlari   tashkil   etadi.   Ko‘pincha   bu   mustahkamlanishlarsiz
rivojlanadigan   so‘nuvchi   tormozlanishdan   iborat   bo‘ladi.   Unutish   ikki   asosiy
shakl: a) eslash yoki bilish imkoniyatining mavjud emasligida; b) noto‘g‘ri eslash
yoki tanishda namoyon bo‘ladi. To‘liq eslash va to‘liq yoddan chiqarish o‘rtasida
eslash   va   tanishning   turli   darajalari   mavjud   bo‘ladi.   Ba’zi   tadqiqotchilar   ularni
«xotira   darajalari»   deb   ataydilar.   bunday   darajalarga   quyidagilar   kiradi:   a)   eslash
xotirasi;  b) tanuvchi  xotira;  v) engillashtiruvchi  xotira. Masalan,  o‘quvchi  she’rni
yod oldi. Agar biroz vaqtdan so‘ng uni bexato aytib bera olsa,    – bu xotiraning eng
19 yuqori,   birinchi   darajasi,   agar   o‘quvchi   yod   olganini   aytib   bera   olmasa,   lekin
she’rni   kitob   bo‘yicha   yoki   eshitganida   oson   taniy   olsa,   –   bu   xotiraning   ikkinchi
darajasi; agar o‘quvchi mustaqil holda she’rni eslay olmasa, uni taniy olmasa, lekin
takroriy yod olishda bunga birinchi marta yod olganidan kamroq vaqt ichida erisha
olsa,-   bu   uchinchi   daraja.   SHunday   qilib,   ifodalanish   darajasi   o‘zgarib   turishi
mumkin.   Unutish   materialni   chizmalashtirishda   alohida,   ba’zan   ahamiyatga   ega
bo‘lgan   qismlarini   olib   tashlashda,   yangi   tasavvurlarni   odatdagi,   avvalgi
tasavvurlarga keltirishda ifodalanadi.
Unutish   ifodalarning   bir   qancha   turli   xil   ko‘rinishlarini   o‘rganib,   insonning
ayni damda eslay olmasdan, bir muncha vaqt o‘tgandan so‘ng esga tushirishi yoki
tanishi   kabi   vaziyatlar   haqida   ham   aytib   o‘tish   lozim.   Vaqt   o‘tgandan   so‘ng
xotiradan   ko‘tarilgan   materialni   eslash     reminissensiya   (xira   esga   keltirish)   deb
ataladi.   Reminissensiyaning   mohiyati,   biz   to‘liq   eslay   olmagan   material   idrok
qilinganidan   bir-ikki   kun   o‘tgandan   so‘ng   materialni   birinchi   marta   eslashda
kuzatilmagan   dalillar   va   tushunchalar   bilan   to‘ldirilishidan   iborat.   Bu   hodisa
ko‘pincha  katta hajmli  materialni  so‘zlab  berish  orqali  eslashda  kuzatiladi, bunga
nerv   hujayralarining   charchashi   sabab   bo‘ladi.   Reminissensiya   ko‘pincha
maktabgacha yoshdagi va kichik maktab yoshidagi bolalarda, va ayrim holatlarda
kattalarda ham kuzatiladi.[2]
Unutishning   boshqa   shakllari   xatolik   bilan   eslash   va   tanish dir .   Barchaga
ma’lumki, vaqt o‘tishi bilan idrok qilinganlar xotirada o‘z yorqinligi va aniqligini
yo‘qotib,   rangsizlanib,   noaniq   bo‘lib   qoladi .   Lekin   avval   idrok   qilingan
materialning   o‘zgarishi   boshqa   xususiyatga   ham   ega   bo‘lishi   mumkin ,   bunda
unutish   aniqlikni   yo‘qotishdan   emas,   esga   tushirilganlarning   haqiqatda   idrok
qilinganlarga   muvofiq   kelmasligidan   iborat   bo‘ladi .   Bunda   biz   voqelikda   mavjud
bo‘lganlarni   emas,   boshqa   narsalarni   eslaymiz,   chunki   unutish   jarayonida   u   yoki
bu darajada idrok qilingan materialning chuqur qayta tuzilganligi, sifatining qayta
ishlanganligi   sodir   bo‘lishi   mumkin .   Qayta   ishlashga   misol   tariqasida   voqealar
izchilligining vaqt bo‘yicha noto‘g‘ri eslashni keltirish mumkin .
20 Hozirgi   kunda   unutish   jarayonlarining   kechishi   tezligiga   ta’sir   ko‘rsatuvchi
omillar   ma’lumdir.Xuddi   shunday,   odam   materialni   yaxshi   tushunib   etmagan
bo‘lsa,   unutish   tezroq   ro‘y   beradi .   SHuningdek,   material   odamga   qiziqarli
bo‘lmasa, uning amaliy ehtiyojlari bilan bog‘lanmagan bo‘lsa, unutish shunchalik
tez sodir bo‘ladi .
2.2.   O`quvchilar diqqat va xotirasini o`rganish  metodlari
O`quv   faoliyati   ayniqsa   ixtiyoriy   dikkatni   tarbiyalashda   katta   ahamiyatga
egadir. O`quvchilarning dars paytidagi diqqati darsning tuzilish xususiyatlari bilan
belgilanadi,   o`rganilayotgan   materialning   mazmuniga   ham,   uning   o`qituvchi
tomonidan bayon qilinishiga ham bog`liq bo`ladi. O`quvchilar diqqatining safarbar
etilishi  o`qituvchi   nutqning  xususiyatlariga,  uning  aniqligi   va  ifodaliligiga  va   shu
kabilarga   ham   bog`liqdir.   Diqqatni   jalb   qilishda   ko`rgazmalilik   (kartinalar,
jadvallar,   chizmalar   va   boshqalar)dan   maqsadga   muvofiq   foydalanish   katta
ahamiyatga   ega.   O`quvchilarning   diqqatining   uyushtirishida   o`qituvchilarning
izchil   va   muntazam   talabchanligi   muhim   rol’   o`ynaydi.   Ba’zi   psixologlar
(P.Ya.Gal’perin) diqqatni nazoratining alohida psixologik ta’siri deb tushunadilar.
O`quvchilar   diqqatining   yosh   davr   xususiyatlarini   ham,   individual   xususiyatlarini
ham   hisobga   olish   ta’lim   tarbiya   jarayonini   muvaffaqiyatli   amalga   oshirishning
muhim sharti hisoblanadi.
  Masalan,   kichik   maktab   yoshida   diqqatning   etarli   darajada   ob’ektga
to`planmaganligiga,   jumladan   aqliy   faolikka   etarli   emasligiga,   o`quv   faoliyati
ko`nikma   va   malakalarining   shakllanmaganligiga,   bola   irodasining   kuchsizligi
sabab bo`lishi mumkin.
  Pedagogik   faoliyatda   diqqatning   tashqi   ko`rinishidagi   individual
xususiyatlarni   ham   inobatga   olish   muhimdir.   Tashki   belgilariga   -   aft   -   angorning
o`zgachaligiga,   yuzlarning   ifodasiga   va   nigohning   qaratilganligiga   qarab
diqqatning yo`naltirilganligini va uning to`planganligi darajasini aniqlash mumkin.
Koos   kubiklari   metodikasi   1923   yilda   S.C   Koh3   tomonidan   taklif   etilgan
bo`lib,   fazoda   ish   tutish,   diqqat,   ziyraklik   ko`rish   yasash   xususiyatlarini
21 o`rganishga   mo`ljallangan.   Bu   metodika   D.Wechslerning   (1959-1955)
metodikasiga aqlni tekshirish subtesti sifatida kiritilgan.
  Link   kubi   metodikasi   diqqat   barqarorligini,   ziyrakligini,   aniqlashga   imkon
beradi.
 P’eron-Ruzer metodikasi ko`rish-yasash xususiyatlarini, maqsadga yo`nalgan
ko`nikmalarini,   egallash   imkoniyatlarini,   xarakterlarning   yangi   usullarini
o`zlashtirishni o`rganishga mo`ljallangan. Bu metodika yordamida ixtiyoriy diqqat
hajmi, uning barqarorligi haqida bilib olish mumkin.
 Diqqatning ko`chishi, uzoq davom etadigan aqliy ishga qobiliyatini o`rganish
maqsadida   I.V.Kruk   (1986)   tomonidan   taklif   etilgan   metodikaning   o`zgartirilgan
variantini etilgan metodikaning o`zgartirilgan variantini qo`llash mumkin.
  Shul’t   jadvali   bo`yicha   sonlarni   izlash   metodika   diqqatning   ko`chishi   va
bo`linish   xususiyatlarini,   sensomotor   reaktsiyalar   tezligini   o`rganish   uchun
foydalaniladi.
  Krepelin bo`yicha sanash va hisoblash metodikadan murakkab sezgi harakat
reaktsiyalarini,   ish   qobiliyatini,   ixtiyoriy   diqqat   barqarorligini   aniqlash,   psixik
jarayonlar kechishining tezligini aniqlash uchun foydalanish mumkin.
  Bulardan   korrektur   sinovi   metodikasi   diqqatning   tebranishini   ko`rish
analizatori   uzoq   vaqt   ishlaganda   bir   xil   ko`ruv   qo`zg`atuvchilarga   nisbatan
sinaluvchining charchashini aniqlashga imkon beradi.
Psixologiyada xotirani o`rganish uchun maxsus metodikalar mavjud.
R.Meili   testi   1961   yilda   ishlab   chiqarilgan   bo`lib,   7-14   yoshli   bolalar
kattalarning ko`rish va eshitish xotirasini o`rganishda foydalaniladi. Tadqiqot ikki
bosqichdan iborat.
Birinchi   bosqichda   rasmda   tasvirlangan   predmetlarni   xotirada   olib   qolish   va
ko`rish xotirasi o`rganiladi. Ikkinchi bosqichda tadqiqotchi o`qib bergan so`zlarni,
predmetlarning   nomlarini   eshitib   esda   olib   qolish   qobiliyati   o`rganiladi.   Bu
22 tadqiqotlar   bir   kunda   o`tkazilmaydi,   bu   esa   xotiraning   o`rganilyoetgan
xususiyatlarini yaxshilab tahlil qilishga imkon beradi.
Ko`rish   xotirasi   xususiyatlarini   D.Wechsler   (1945)   taklif   etilgan   metodika
yordamida   o`rganish   mumkin.   Bu   metodika   xotira   shkalasini   o`rganish
subtestlaridan biridir. Sinaluvchiga turli geometrik figuralar tasvirlangan rasmlarga
qarash   taklif   etiladi.   Har   bir   rasm   sinaluvchiga   10   soniya   ko`rsatiladi.   Keyin
sinaluvchi   toza   oq   qog`ozda   ko`rgan   narsasini   qayta   esga   tushirib,   chizish   kerak.
Tajriba natijalarini miqdoriy tahlil qilish kerak.
Ko`rish   xotirasini   o`rganish   testini   Benton   (1952)   turli   shakldagi   rasmlarni
ko`rib esda olib qolish xususiyatlarini ishlab chiqqan.  Sinaluvchiga ko`rsatiladigan
rasmlar 3 guruhga birlashtirilgan. Barcha guruhlar o`zaro teng. Ularning har biri 10
ta   namuna   kartochkalardan   tuzilgan.   Kartochkalarda   bir   nechta   oddiy   geometrik
figuralar aks ettirilgan.
Bavosita   esda   olib   qolish   metodikasi   yordamida   (A.N.Leont’ev,   1928)
faqatgina   assotsiativ,   mantiqiy   xotirani   emas,   balki   tafakkur   xususiyatlarini   ham
aniqlash mumkin.
Bavosita   esda   olib   qolish   xususiyatlarini   piktogramma,   ya’ni   rasmli
assotsiatsiyalar metodi orqali ham o`rganish mumkin. Piktogramma eksperimental
psixologik   tadqiqot   usuli   sifatida   birinchi   marta   L.V.Zankov   (1935)   tomonidan
qo`llanilgan.
Rasm   va   so`z   o`rtasidagi   assotsiativ   aloqani   shakllantirish   jarayonida   inson
shunday   mazmunli   aloqalarni   tanlaydiki,   uning   fikricha,   bu   rasmlar   so`zni   eslab
qolish   uchun   yaroqli   bo`ladi.   (A.R.Luriya,   1967   ).   Shuning   uchun   ham   bu
23 metodika   orqali   tadqiqot   o`tkazish   faqatgina   assotsiativ,   bavosita   xotira
xususiyatlarigina emas, balki fikrlash faoliyati xarakteri, tushunchali  tafakkurning
rivojlanish darajasi haqida ham bilish imkonini beradi.
Ta`limning   muntazamliligi   uning   izchilligi   bilan   bog`liqdir.   Izchillikka
asoslangan   ta`limning   harakterli   belgisi   shundaki,   u   o`quvchilarning   oldindan
o`zlashtirgan   bilim   va   malakalari   zamirida   yangi   bilim,   ko`nikma   va   malakalar
hosil   qilish,   ularning   o`zaro   bog`lanishlarini   takomillashtirish   va   aksincha,   yangi
bilimlarni   hosil   qilish   jarayonida   oldin   o`zlashtirilgan   bilim,   ko`nikma   va
malakalar   yana   ham   chuqurlashtirish,   kengaytirish   va   mustahkamlashni
ta`minlashga qaratilgandir.
Ta’lim-tarbiya  sifatini oshirish va bunda  didaktik  tamoyillarga  yondashish
mexanizmlarini tadqiq qilish   hozirgi kunda o’z yechimini to’liq topgan emas. 
Pedagogika   fani   yuksalishiga   ko’plab   olimlar   o’z   hissalarini   qo’shib
kelishgan. A. Zunnunov, U. Mahkamov, J. Hasanboyev, R.Jo`rayev, K.Hoshimov,
S.Nishonova,   O.Hasanbayeva,   O.To`rayeva,   O`.Tolibov,   X.Ibragimov   kabi   yirik
olimlarimiz   pedagogika   fanining   hozirgi   kundagi   dolzarb   masalalari   yuzasidan
tadqiqotlar olib borib, uning rivojiga muhim hissa qo`shib kelmoqdalar. 
Ta'lim nazariyasi, didaktika, ta’lim   qonuniyatlari va tamoyillari   masalalari
o’zbek   mutafakkirlari   va   ma'rifatpavarlarining,     pedagog   olimlari   (S.Rajabov,
A.Munavvarov,   O.Roziqov,   R.Mavlonova,   N.Toxtaxodjayeva,   J.Hasanboyev,
U.Mahkamov     va   boshqalar)   ning   ham   diqqat-e'tiborida   bo’lib   kelgan.       Ular
tomonidan   yaratilgan   darslik   va   qo’llanmalarda         didaktik     prinsiplar     mohiyati
yoritilgan. 
Pedagog  olimlarimiz M. Ochilov,   N. Sayidahmedov, J. G’. Yo’ldoshev, N.
Azizxodjaeva,   M.To’xtaxodjayeva,   R.Mavlonovalarning     ishlarida
ta’limqonuniyatlari   va     prinsiplariga   to’xtab   o’tilgan.   O.Roziqov,   B.Azizov,
G.Najmiddinovalarning     “Umumiy   didaktika”sida   ta’lim   prinsiplari   tizimi   va
tavsifi berilgan. 
24 YA.A.Komenskiyning   buyuk    xizmati   shunan  iboratki,  u  didaktika  tarixida
birinchi   marta   ta’lim   prinsiplarini   tartibga   solish     masalasi   bilan   shug’ullandi.
“Buyuk     didaktika”   asarining   XV-XVIII   boblarida   amaldagi   prinsiplarpning
ko’pchiligi   asoslangan   edi.   1975   yili     YA.A.   Komenskiyning   “Buyuk   didaktika”
asari  o’zbek tilida M.Ochilov muharrirligida chop etilgan.  
Bu   sohada   mutafakkirlarimizdan   Ibn   Sinoning     fikrlari   ham   o’ziga   xosdir.
Uning «bilim orqali erishiladigan natijalar» haqidagi ta'limoti o’qitish nazariyasida
alohida   o’rin   egalladi.   Uning   fikricha,   buyumlarni   chinakam   bilish,   tashqi
ko’rinishini tahlil qilish, sabablarini aniqlash asosida aql bilan erishiladi. Ibn Sino
aqlning rivojlanish bosqichlarini ishlab chiqqan.  
So’ngi   yillarda   davriy   nashrlarda   va   ilmiy   jurnallarda   tadqiqot   mavzusiga
doir   bir   qator   maqolalar   xam   chop   etilgan   bo’lib,   ularda   didaktik     prinsiplarning
ayrim   jixatlari   yoritib   berilgan.   Zamonaviy   fanga   aniq   qonuniyatlar   ko’plab   soni
ma’lumdir. Ular qatoriga quyidagilar kiradi: 
1. Didaktik qonuniyatlar. 
2. Gnoseologik qonuniyatlar. 
3. Psixologik qonuniyatlar. 
4. Kibernetik qonuniyatlar. 
5. Sotsiologik qonuniyatlar.  
6. Tashkiliy qonuniyatlar. 
Didaktik   tamoyillar   (didaktika   tamoyillari)   o’quv   jarayonining   umumiy
maqsadlari   va   qonuniyatlariga   binoan   uning   mazmuni,   tashkiliy   shakl   va
metodlarini belgilovchi boshlang’ich qoidalardir.
Quyidagi   jadvaldan   Sharq   allomalari   Muhammad   al-Xorazmiy,   Abu   Nasr
Forobiy, Al-Kindiy, Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali ibn Sino, Muslihiddin Sa’diy,
Abdurahmon   Jomiy,   Alisher   Navoiylar   ham   ta’limning   ilmiyligi,   ongliligi,
ko’rgazmaliligi, tushunarliligi, ketma-ketligi, muntazamligi, moslashuvchanligi va
mustaqilligi,   shuningdek,   bolaning   individual   xususiyatlari,   layoqati   va
qobiliyatlarini   hisobga   olish,   ta’limni   insonparvarlashtirish   kabi   qoida   va
25 tamoyillarini   ifoda   etib   berganlari   anglanadi   (1-ilovaga   qarang).     Ushbu
mutafakkirlarimizning quyidagi tamoyillarni ilgari surganini ko’rishimiz mumkin:
Al-Xorazmiy  (757-850 yillar)
- Musta q illik (ijodiy faollik);
- kuzatilgan   voqea   va   hodisalarni   tushuntirishda   muntazamlik,   ketma-
ketlik;
Al-Kindiy   (800-871 yillar)
- o’q itishning ilmiyligi va ongliligi;
- anglash faoliyatini    faollashtirish;
- manti q iy fikrlash;
- k´rgazmalilik;
- tizimlilik, ketma-ketlilik va  h okazolar
Al-Forobiy (870-950 yillar)
- amaliy va nazariy bilimlar ning  h ayot bilan bo g’ liqligi
- ilmiy bilimning qulayligi (anglashning ilmiy metodi);
- mantiqiylik va ketma-ketlik;
 - ilmiylik, ko’rgazmalilik, tizimlilik (kuzatish va tajriba);
Al-Beruniy (973-1050 yillar)
- o’q uvchilarni ilmiy ma’lumot bilan qurollantirish;
- ilmiy amaliyot;
- tajriba va kuzatish;
- o’qishning   qulayligi   (yaqindan   uzoqqa,   ma’lumdan   no’malumga   va
boshqalar)
Ibn Sino (980-1037 yillar)
- o’qitish   tamoyillari:   a)   bolani   birdaniga   kitobga   bog’lash   mumkin
emasligi; b) bola bilan o’tkaziladigan mashqlar me’yorlashtirilgan va kuchiga mos,
jamoaviy,   uning   jismoniy   mashqlarga   muvofiq,   bolaning   qobiliyatini   hisobga
olishlik;   v)   o’qishda   yengildan   og’irga   muntazam   borish;   g)   ko’rgazmalilik
tamoyili;   d)   bolaning   alohida   shaxsiy   xususiyatlarini   hisobga   olish   metodlari:   a)
materialni bayon etishda tizimlilik va ketma-ketlik; b)mantiqiy fikrlash; v)nazariya
26 va   amaliyotning   o’zaro   bog’liqligi;   g)umumiydan   xususiyga   o’tish;
d)o’quvchilarning   mantiqiy   fikrlashi;   j)shaxsiy   kuzatish;   z)tajriba,   amaliyot   va
boshqalar.
Sa’diy (1184-1291 yillar) 
- bilimlarni amaliyotda q o’ llash;
- aqliy qobiliyatni rivojlantirish;
- tizimlilik, bilimning tushunarliligi;
- shaxsning faolligi tamoyili;
- bilimning  h ayotiyligi amaliyot bilan bo g’ liqligi
- mehnat ta’limi va boshqalarning yetakchilik roli
Jomiy (1414-1492 yillar)
 ilmiylik;
 amaliylik;
 tizimlilik;
 muntazamlik;
 qulaylik;
 bilimni amaliyot bilan bog’liqligi
 egallangan bilimlarni mustahkamlash,  amaliy ahamiyatliligi;
 o’ qitishning insonparvarliligi va boshqalar.
Alisher Navoiy (1441-1501 yillar) 
-bolaning shaxsiy xususiyatlarini  h isobga olish;
-onglilik, faollikni rivojlantirish;
muntazamlilik; 
materialni bayon etishning qulayligi;
-o’qitishni insonparvarlashtirish;
-inson rivojlanishininng ko’p tomonlamalililigi va boshqalar. 
Ta`limda   onglilik   o`quvchilarning   ilmiy   bilimlarini   asosli   ravishda   anglab,
chuqur   o`zlashtirib   olishlarini   taqozo   qiladi.   O`quvchilarning   ta`lim   jarayonida
onglilik   bevosita   ularning   aqliy   faoliyatlari   bilan   fikr   qilish   faoliyati   bilan
chambarchas   bog`liqdir.   Odatda     o`quvchilarning   ongliligi   bayon   qilinayotgan
27 o`quv   materiallarini   yoki   tevarak   atrofni   o`rab   olgan   ob`ektiv   borliqdagi   narsa,
hodisa, voqealarini fikr qilish operatsiyasi-taqqoslash, analiz qilish, abstraksiya va
umumlashtirish natijasida ilmiy bilimlarning qonun-qoidalari hayotiyligiga ishonch
bilan   qarashlarida,   shuningdek   nazariy   bilimlarni   amaliyotda   qo`llay   olishlarida
ko`rinadi.
Bayon   qilinayotgan   o`quv   materiallarining   ongli   o`zlashtirlgani
o`quvchilarning fikr qilish faoliyatlariga ta`sir qilishi  kuzatish natijasida ro`yobga
chiqadi   va   ayni   bir   vaqtda   bu   jarayon   o`quvchilarning   ilmiy   bilim,   ko`nikma   va
malakalarni   mustahkamlash   o`zlashtirishlarga   ongli,   mustaqil,   faol   munosabatda
bo`lishlarini ta’minlaydi.
XULOSA
Xulosa   o’rnida   shuni   aytish   joizki   diqqatning   barqarorligi   uning
harakatchanlik   xususiyatlari   bilan   uzviy   bog`liqdir.   Diqqatning   ko`chishi
sub’ektning bir faoliyatdan ikkinchi faoliyatga, bir ob’ektdan ikkinchi ob’ektga, bir
harakatdan   ikkinchi   harakatga   ataylab   o`tishda   namoyon   bo`ladi.   Diqqatni
ko`chirishning muvaffakiyati bir qancha shart sharoitlariga bog`liqdir. Ko`chirishi
oldingi   va   keyingi   faoliyatning   xususiyatlari   bilan   bog`liq   bo`ladi.   Diqqatning
ko`chirilishi   ko`p   jihatdan   yangi   faoliyat   maqsadning   shaxs   uchun   ahamiyati,
uning   aniq   ravonligi   va   soddaligi   bilan   belgilanadi.   Diqqatning   ko`chirilishida
anchagina   individual   farklar   mavjuddir.   Ba’zi   odamlar   bir   faoliyatini   qo`yib,
ikkinchisini bajarishga tez va osongina kirishib ketsa, boshqalariga bunday tarzda
o`tish uchun uzoq vaqt va anchagina kuch-g`ayrat sarflashga to`g`ri keladi. Hozirgi
ko`pgina   kasblar   aynan   diqqatning   ko`chuvchanligiga   nisbatan   yuksak   talablar
qo`ymoqda. Diqqatning ko`chishi  o`quv jarayonida ham  katta ahamiyatga  egadir,
diqqatning   ko`chishi   bilan   bir   qatorda   uning   bo`linishini   xam   alohida   ajratib
ko`rsatadilar.   Diqqatning   bo`linishi   deganda   uning   asosiy   faoliyatidan   uni
muvaffaqiyatli   tarzda   bajarish   uchun   ahamiyatsiz   ob’ektlarga   ixtiyorsiz
ko`chirilishi tushuniladi. Diqqatning taqsimlanishi ikkita va undan ko`proq faoliyat
turlarining   (bir   qancha   harakatlarining)   ayni   bir   vaqtning   o`zida   (biriga   qo`yib)
28 muvaffaqiyatli bajarishi  imkoniyati bilan bog`liq xususiyatdir. Diqqatning yuksak
darajada   taqsimlanishi   ko`pgina   hozirgi   zamon   mehnat   turlari
muvaffaqiyatliligining   muqarrar   shartlaridan   biridir.   Operatorlar,   ko`plab
dastgohlarda   ishlovchilar,   transport   haydovchilar   va   boshqalarning   ishi   ana   shuni
talab   qiladi.   Diqqatning   taqsimlanishi   mumkinligi   bir   qancha   shart-sharoitlarga
bog`liqdir.   Faoliyatning   birgalikda   bajariladigan   turlari   yoki   hal   etiladigan
vazifalar   qanchalik   murakkab   bulsa,   diqqatga   aylanishi   ham   shunchalik   qiyin
bo`ladi.   Diqqatni   taqsimlash   malakasi   o`quv   faoliyatini   egallab   olish   jarayonida
shakllanadi,   u   mashq   qilish   va   tegishli   ko`nikmalarni   orttirish   orqali
rivojlantirilishi mumkin. Diqqatning xususiyatlari qatoriga ayni bir vaqtning o`zida
aniq   ravshan   idrok   etiladigan   ob’ektlar   soni   bilan   belgilanadigan   ko`lami   ham
kiradi.   Diqqatning   ko`lami   idrok   etiladigan   ob’ektlarning   xususiyatlarga   bog`liq
buladi.   Jumladan,   anglanilgan   matn   taqdim   etilganda   14   harfli   so`zlar   osongina
ilg`ab   olinadi.   Kichik   yoshdagi   o`quvchilar   diqqatning   ko`lami   juda   ham
cheklangan   bo`ladi.   Yoshi   ulgaygan   sari   u   kengaya   boradi.   Idrok   etilayotgan
materialning   mazmuniga   ko`ra   guruhlarga   ajrata   bilish,   sistemaga   sola   bilish,
birlashtira   olish   malakalarining   shakllantirilishi   diqqatning   ko`lamini
kengaytirshning   asosiy   sharti   hisoblanadi.   Diqqatning   salbiy   jihatlardan   biri
parishonxotirlikdir.
Parishonxotirlik   diqqatni   uzoq   vaqt   davomida   jadal   bir   narsaga   qaratishga
layoqatsizlikda, diqqatning osongina va tez-tez bo`linib turishida namoyon bo`lishi
mumkin.   Parishonxotirlikning   bu   ko`rinishi   ko`pincha   ish   qobiliyati   susayib
ketishning   va   xulq   atvordagi   uyushmaganlikning   sabablaridan   biri   hisoblanadi.
Parishonxotirlik   haddan   tashqari,   hissiy   hayajonlanishi   yoxud   charchash   oqibati
sifatida qisqa muddati bo`lishi ham mumkin.
Xotira   jarayonlariga   esda   olib   qolish,   esda   saqlash,   esga   tushirish   va   unitish
jarayonlari kiradi. 
Esda   olib   qolish   -   qabul   qilinayotgan   predmet   va   hodisalarni   tasavvurlar
sifatida   qobul   qilishdir.   Esda   olib   qolish   –   xotira   materiali   bo`lib,   qayta   esga
29 tushirish   xotira   mazmunidir.   Esda   olib   qolish   mexanik   va   mantiqiy,   ixtiyoriy,
ixtiyorsiz bo`ladi. 
Esda   olib   qolingan   materialni   saqlash   –   xotira   jarayoni   bo`lib   unda   ong
xarakati   yuzaga   keladi.   Xotirada   inson   tomonidan   qabul   qilingan   barcha   narsa
qoladi va ma’lum miqdori esdan chiqadi.
ADABIYOTLAR RO'YXATI
1. O`zbekiston   Respublikasining   «Kadrlar   tayyorlash   bo`yicha   milliy   dastur»   va
«Ta`lim   to`g`risidagi»   qonuni.-   T.,1997.
2. Karimov   I.A.   O`zbekiston:   Milliy   mustaqillik, iqtisod,   siyosat, mafkura.   T.1.
-   T.,1996.
3. Karimov I.A.Barkamol avlod -O`zbekiston taraqqiyotining
poydevori.-   Toshkent.:O`zbekiston.,1997
4. Karimov I.A. Bizdan ozod va obod Vatan qolsin.-
Toshkent.:   O`zbekiston.,1994. -301   b.
5. Karimov   I.   A.   Yuksak   ma`naviyat –   yengilmas   kuch.   Toshkent   2008.
6. Karimov I.A. “Mamlakatni modernizatsiya qilish va
iqtisodiyotimizni   barqaror   rivojlantirish   yo`lida”.   T.,   16,   2008   yil.
7. Andreeva G.M. Sotsial`naya   psixologiya:-Uchebnik.-2-e   izd.   -
M.:Izd-vo   MGU,1988.-   432   b.
8. Asmolov   A.G.   Lichnost`   kak   predmet   psixologicheskogo   issledovaniya.-  
M.:MGU,   1984. -   104   b.
9. Abul`xanova-Slavskaya   K.A.   Razvitie   lichnosti   v   protsesse
jiznedeyatelnosti.-   V   kn.:   Psixologiya   formirovaniya   i   razvitiya   lichnosti-
M.:Nauka, 1981   -B.   97-115
10. A.V.Petrovskiy.   "Yosh   psixologiya   va   pedagogik   psixologiya".   M.1979   yil.
30 INTERNET RESURSLAR
1.  www.natlib.uz  
2.  www.ziyonet.uz   
3.  www.kitob.uz
4.  www.tdpu.uz
5.  www.referat.arxiv.uz
31

LURS ISHI TALABALAR UCHUN

Купить
  • Похожие документы

  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dislaliyali bolalar shaxs va shaxslararo munosabati xususiyatlari
  • Konfliktli vaziyatda qahr va g’azab
  • Diqqatning neyrofiziologik mexanizmi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha