• Всего документов: 5844
  • Число пользователей: 15251

Xunli (Syanlun) hukmronligi

savdogarlari   Kantonda   bizning   samoviy   imperiyamiz   bilan   savdo   qilishgan.
Bizning samoviy imperiyamizda hamma narsa mo l-ko l.ʻ ʻ
Savdogarlaringiz   istiqomat   qiladigan   va   molar   saqlanadigan
Chusan   yaqinidagi   kichik   orol   haqidagi   iltimosingiz   savdoni   rivojlantirish
istagingizdan   kelib   chiqadi…   Bundan   tashqari,   shuni   ham   o ylab   ko ringki,	
ʻ ʻ
Angliya   faqat   varvarlar   mamlakati   emas.   Imperiyamiz   bilan   savdo-sotiqni   yo lga	
ʻ
qo ysangiz va boshqa xalqlar sizga taqlid qilib, mendan ularga savdo qilish uchun	
ʻ
yerlar taqdim etishimni iltimos qilishsa, men qanday qilib bunday qila olaman? Bu
ham   mening   imperiyam   hududlaridan   foydalanishni   qo pol   ravishda   buzishdir   va	
ʻ
uni qabul qilib bo lmaydi.	
ʻ
Shu   paytgacha   Yevropaning   vaxshiy   savdogarlari   Aomenda   yashash   va
savdo   qilish   uchun   ma lum   bir   hududga   ega   bo lgan   va   bu   hududga   belgilangan	
ʼ ʻ
chegaradan bir dyuym ham kirish taqiqlangan edi…. Agar bu cheklovlar qaytarib
olinadigan bo lsa, xitoyliklar va sizning fuqarolaringiz o rtasida muqarrar ravishda	
ʻ ʻ
ziddiyatlar paydo bo ladi.	
ʻ
Sizning   xalqingizning   Iso   sig inishiga   kelsak,   u   boshqa   Yevropa   xalqlari	
ʻ
bilan bir xil dindir. Tarixning boshidanoq donishmand imperatorlar va donishmand
hukmdorlar   Xitoyga   axloqiy   tizimni   in om   etib   kelgan   va   uni   kodekslar   orqali	
ʼ
singdirgan,   azaldan   unga   mening   ko p   sonli   xalqlarim   tomonidan   diniy   jihatdan	
ʻ
amal   qilgan 14
.   Geterodoks   ta limotlarga   intilish   bo lmagan.   Hatto   poytaxtimdagi	
ʼ ʻ
yevropalik   ( missioner )   amaldorlarga   xitoylik   fuqarolar   bilan   yaqin   munosabatda
bo lish   taqiqlangan.   Maktub   1914-yilgacha   ommaga   ma lum   qilinmadi,   u   tarjima	
ʻ ʼ
qilingandan   keyin   Xitoyning   modernizatsiya   qilishdan   bosh   tortish   ramzi   sifatida
ishlatildi.
Makartnining o z xotiralaridagi xulosalari quyidagilar:	
ʻ
X i t oy   i m pe ri ya si   —   ke ks a,   aq l d an   oz ga n,   b i r i n ch i   da ra j a l i   od am
qo l i da   b o l i b ,   u   o t ga n   yu z   e l l i k   y i l   d av om i d a   k uc hl i   va   h us hy or	
ʻ ʻ ʻ
of i t se rl ar   t ar ki bi ni   sa ql ab   q ol i s hg a   va   qo sh ni l a ri ni   f a qat   ha j m   va   t as hq i	
ʻ
ko r i n i s h   bi l a n  h ay ra t d a   qo l d i r i b   k el di .  A m mo   ha r   do i m   ke ma da   n ot o g ri	
ʻ ʻ ʻ
14
  Панофский Э. Этюды по иконологии: Гуманистические темы в искусстве Возрождения / пер. с англ. Н.Г. 
Лебедевой, Н.А. Осминской. СПб.: Азбука-классика, 2009.  C  435.
21 II bob   Xunli (Syanlun)  ni Islomga qarshi qonunlari
Sinning   musulmonlar   va   islomga   nisbatan   siyosati   Kansi,   Yonchjen   va
Syanlunlar   imperatorligi   davrida   o zgartirildi.   Imperator   Kansi   musulmonlar   vaʻ
Xanni teng huquqli deb e lon qilgan bo lsa, uning nabirasi imperator Syanlun Xan	
ʼ ʻ
amaldorlarining musulmonlarga nisbatan qat iy tavsiyalarini ma qulladi. Imperator	
ʼ ʼ
Kansining   aytishicha,   odamlar   musulmonlarga   boshqacha   munosabatda   bo lish	
ʻ
uchun   bahslashayotgani   sababli   musulmon   va   xan   xitoylari   tengdir.   Imperator
Yonchjen   Shandundagi   masjidlarni   vayron   qilish   va   islomni   taqiqlashni   so rab
ʻ
murojaat   qilishganida,   Islom   kuchayib   borgani   bilan   u   hech   qanday   xavf
tug dirmasligini   his   qilmoqdamiz   degan   fikrda   edi.   Keyinro   Yonchjen	
ʻ
musulmonlarni musulmon bo lmaganlardan ko ra qattiqroq jazolashni talab qilgan	
ʻ ʻ
amaldorni ishdan bo shatadi.	
ʻ
Bu   siyosat   imperator   Syanlun   davrida   o zgardi.   1751-yilda   Sin   rasmiysi	
ʻ
Chen   Xongmou   Musulmonlarga   maslahat   va   nasihat   berish   to g risida“   deb	
ʻ ʻ
nomlangan   Jazolash   kengashiga   yo llagan   maktubida   musulmonlarni   yanada	
ʻ
qattiqroq   jazolash   va   musulmon   yetakchilarini   musulmonlarning   jinoiy   xatti-
harakatlarida   ayblash   orqali   qonun   va   tartibni   o rnatish   zarurligini   aytadi.   Jazo	
ʻ
kengashi   1762-yilda   hech   narsa   demagan   bo lsa-da,   Shensi-Gansu   general-
ʻ
gubernatori   o z   tavsiyasini   bajarishga   kirishadi   va   musulmon   jinoyatchilarni   Xan	
ʻ
xitoylariga   qaraganda   qattiqroq   jazolaydi.     U,   shuningdek,   masjidlardagi
musulmon   jamoatlarining   jinoiy   xatti-harakatlari   ularning   imomlari   jazolanishi
belgilangan   siyosatni   amalga   oshiradi.   General-gubernatorning   musulmonlarga
qarshi bu siyosati imperator Syanlun ma qullanadi.	
ʼ
Xitoy   musulmonlarida   sodir   bo layotgan   o zgarishlar,   masalan,	
ʻ ʻ
Naqshbandiya   so fiylik tariqatining kirib kelishi imperator Syanlunning bobosi va	
ʻ
otasidan   farqli   ravishda   musulmonlarga   nisbatan   qat iy   munosabatda   bo lishiga	
ʼ ʻ
sabab   bo ldi.   Naqshbandiya   tariqati   xueylarga   sharqdan   Suchjoudagi   xuey   olimi	
ʻ
Muhammad Yusuf  Xoja tomonidan olib kirilgan bo lsa-da, ushbu siyosat  xueylar	
ʻ
va g arbdagi islom dunyosi o rtasida kengayib borayotgan aloqalarga sabab bo ldi,	
ʻ ʻ ʻ
Muhammad   Yusufning   o g li	
ʻ ʻ   Ofoqxo ja	ʻ   ham   Naqshbandiya   tariqatini   xitoylik
15 tomonidan   musulmonlarning   jinoiy   xatti-harakatlari   to g risidagi   barcha   xabarlarʻ ʻ
olinishi   va   musulmonlarning   barcha   jinoiy   xatti-harakatlari   musulmon   rahbarlari
tomonidan Sin hukumatiga ushbu qonunlarga muvofiq yetkazib turilishi kerak edi.
Sinning   jahriylarga   qarshi   harbiy   g alabasi   jahriylarning   g azabini   yanada	
ʻ ʻ
kuchaytirdi. Rasmiylar Sin saroyida obro ga erishish uchun davlat dushmanlari deb	
ʻ
hisoblangan   musulmonlarni   qirg in   qilishni   haddan   oshirib   yuborishdi.   Bu   esa	
ʻ
Jahriyya a zolarining yanada to lqinlanishihga olib keldi va bu o z navbatida 1784-	
ʼ ʻ ʻ
yilda   Tian   Vu   tomonidan   qo zg olonga   sabab   bo ldi.  	
ʻ ʻ ʻ Xristianlarni   Yonchjen
tomonidan ta qib qilish Syanlun hukmronligi davrida yanada qat iy davom ettirildi.	
ʼ ʼ
Saroylar:   Imperator   Syanlun   tajovuzkor   quruvchi   edi.   Pekinning   shimoli-
g arbidagi   tepaliklarda   u   dastlab   otasi   tomonidan   qurilgan   Mukammal   yorug lik	
ʻ ʻ
bog i“   (yoki   Yuanmingyuan;   hozir   Eski   yozgi   saroy   deb   nomlanadi)   deb	
ʻ
nomlanuvchi   saroyni   yanada   kengaytirdi.   Natiajda   unga   Abadiy   bahor   bog i“   va	
ʻ
Elegant  bahor  bog i“ deb nomlanadigan ikkita yangi  saroy qo shildi. Vaqt  o tishi	
ʻ ʻ ʻ
bilan   Eski   yozgi   saroy   860   akr   (350   gektar)   hududni   o z   ichiga   oldi,   bu	
ʻ
maydon   Yopiq   shahardan   besh   baravar   katta.   Onasi   imperatritsa   Dovager
Chonsinning   60   yoshini   nishonlash   uchun   imperator   Syanlun   Tiniq   to lqinlar	
ʻ
bog ida   (yoki   Sinyiyuan;   hozirda   Yozgi   saroy   deb   nomlanadi)   ko lni   yana	
ʻ ʻ
chuqurlashtirishni   buyurdi,   unga   Kunming   ko li   deb   nom   berdi   va   sharqiy	
ʻ
qirg og idagi saroyni ta mirladi.	
ʻ ʻ ʼ  
Imperator   Syanlun   Buyuk   devor   ortidagi   Rehe   viloyatida   joylashgan   yozgi
imperator saroyini ham kengaytirdi. Natijada Rehe uchinchi poytaxtga aylandi va
Reheda   imperator   Syanlun   turli   mo g ul   zodagonlari   bilan   sudlar   o tkazdi.	
ʻ ʻ ʻ
Imperator,   shuningdek,   Rehe   shimolidagi   Mulan   ov   maydonlarida   har   yili
imperator ov mavsumini o tkazardi.	
ʻ
Eski   yozgi   saroy   uchun   Imperator   Syanlun   ekzotik   binolar   va   ob’ektlar
barpo   etish   uchun   italiyalik   Juzeppe   Kastiglyonga   Xiyang   Lu   yoki   G arb	
ʻ
uslubidagi   saroyni   qurishni   topshiradi.   Shuningdek,   u   fransuz   quruvchisi   Mishel
Benoistga   imperator   oilasining   dam   olishi   uchun   yer   osti   texnikasi   va   quvurlari
bilan   ta minlangan   suv   inshootlari   va	
ʼ   favvoralarni   loyihalashtirishni   buyurdi.
Fransuz Jan Deni Attiret ham imperatorning rassomi bo ldi.	
ʻ   Jan-Damassen Sallusti
18 ham   imperator   saroyidagi   amaldorlarning   katta   guruhi,   jumladan,   Yunsi,   knyaz
Lyan tomonidan qo llab-quvvatlangan katta akasi Xongshi bilan vorislik kurashigaʻ
kirdi.   Ko p   yillar   davomida   imperator   Yonchjen   o z   o g illaridan   birortasini	
ʻ ʻ ʻ ʻ
valiahd   shahzoda   sifatida   belgilamagan   bo lsa-da,   ko plab   amaldorlar   uning	
ʻ ʻ
Xonglini afzal ko rishini taxmin qilishar edi. Xongli janubiy hududlarga tekshiruv	
ʻ
uchun bordi va qobiliyatli diplomat va ijrochi sifatida tanildi. U, shuningdek, otasi
poytaxtdan uzoqda bo lgan paytlarda bosh	
ʻ   regent   etib tayinlangan.
Imperator   Yonchjen   vafotidan   keyin   saroyda   yig ilgan   kengashda   rasman	
ʻ
e lon   qilinishidan   oldinroq   Xonglining   taxtga   o tirishi   ma lum   bo lgan   edi.   Yosh	
ʼ ʻ ʼ ʻ
Xongli   imperator Kansi   sevimli nabirasi va imperator Yonchjenning sevimli o g li	
ʻ ʻ
edi;   imperator   Yonchjen   Xongli   hali   shahzoda   bo lganida   unga   bir   qator   muhim	
ʻ
vazifalarini   ishonib   topshirgan   va   uni   harbiy   strategiya   bo yicha   muhim	
ʻ
muhokamalarga   qo shgan.   Taxt   uchun   kurashining   oldini   olish   maqsadida,	
ʻ
imperator   Yonchjen   o zi   tanlagan   merosxo rning   ismini   qog ozga   yozadi   va   uni	
ʻ ʻ ʻ
Samoviy   poklik   saroyida   (Syangin   saroyi)   taxt   ustidagi   muhrlangan   qutiga
joylashtiradi.   Qutidagi   ism   imperator   oilasining   boshqa   a zolariga   barcha   yuqori	
ʼ
martabali vazirlar ishtirokida faqat imperator vafotidan keyin oshkor etilishi kerak
edi. 1735-yilda imperator Yonchjen to satdan vafot etganida, vasiyatnoma ochildi	
ʻ
va   Sin   imperator   saroyida   o qildi,   shundan   so ng   Xongli   yangi   imperator   bo ldi.	
ʻ ʻ ʻ
Xongli   “Doimiy   hukmronlik”   ma nosini   anglatadigan   “Syanlun”	
ʼ   davri
nomini   qabul qildi 2
.
Imperator   Syanlun   hukmronligi   davrida   Jung or   xonligi	
ʻ   Sin   imperiyasi
tarkibiga   qo shib   olindi   va   uning   nomi	
ʻ   Shinjon   deb   o zgartirildi,   g arbda   esa   Ili	ʻ ʻ
hududlari   zabt   etildi   va   garnizonga   aylantirildi.   Shinjonning   Sin   imperiyasi
tarkibiga qo shilishi g arbiy mo g ul qabilalari ittifoqi bo lgan jung orlarning (yoki	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
zung orlarning)   so nggi   mag lubiyati   natijasida   sodir   bo ldi.   Shundan   keyin	
ʻ ʻ ʻ ʻ
imperator   Syanlun   Jung or   genotsidini	
ʻ   uyushtirishga   buyruq   berdi.   Sin   sulolasi
olimi Vey Yuanning ma lumotlariga ko ra, 600 000
ʼ ʻ   jung orning	ʻ   40%i chechakdan
o ldirilgan, 20%	
ʻ   Rossiya imperiyasi   yoki   qozoq   dashtlariga qochib ketgan va 30%
2
  Цяньлун   //   Большая российская энциклопедия   :   [в 35 т.]   / гл. ред.   Ю. С. Осипов .   —   М.   : Большая 
российская энциклопедия, 2004—2017
5 uchun   manjurlar   tomonidan   uyg ur   ayollarining   zo rlanishini   berkitishga   harakatʻ ʻ
qilishgan.
Chegaraviy   urushlar   oxirida   Sin   armiyasi   sezilarli   darajada   zaiflasha
boshladi. Erkin harbiy tuzumga qo shimcha ravishda,  sarkardalar  o z vazifalariga	
ʻ ʻ
sovuqqonlik   bilan   qaray   boshlashdi.   Urushlarning   aksariyati   allaqachon   bo lib	
ʻ
o tganligi   sababli,   sarkardalar   o z   qo shinlarining   tayyorgarligini   oshirish   uchun	
ʻ ʻ ʻ
hech   qanday   sabab   ko rmadilar,   natijada   imperator   Syanlun   hukmronligining	
ʻ
oxirgi   yillarida   harbiy   tanazzul   tezlashib   bordi.   Bu   Sin   armiyasining   imperator
Syanlun   hukmronligining   oxirlarida   boshlangan   va   imperator   Jiagin   hukmronlik
davrida   ham   davom   etgan   Oq   lotus   qo zg olonini   bostirishdagi   muvafaqqiyat-	
ʻ ʻ
sizliklarning asosiy sababi edi 6
.
Madaniy   yutuqlar:   Imperator   Syanlun   o zidan   oldingi   imperatorlar   singari	
ʻ
mamlakatning   madaniy   rivojiga   jiddiy   yondashdi.   Birinchidan,
u   manjurlar   merosini   saqlab   qolishga   harakat   qildi,   bu   merosni   manjurlarning
axloqiy   xarakterining   asosi,   shuningdek,   sulola   qudratining   asosi   deb   bildi.   U
manjur tilida nasabnomalar, tarixiy asarlar va marosim kitoblarini yozishni buyurdi
va 1747- yilda maxfiy ravishda keyinchalik Siku Quanshuda nashr etilgan Shaman
kodeksi   tuzishni   buyurdi.   U   sulolaning   Markaziy   Osiyodagi   madaniy   va   diniy
da volarini   yanada   mustahkamlab,   Chengdedagi   imperator   yozgi   saroyi   hududida	
ʼ
Tibet   Potala   saroyi,   Putuo   Zongcheng   ibodatxonasining   nusxasini   qurishni
buyurdi.   O zini   tibetliklar   va   mo g ullarga   Konfutsiylik   homiysi   emas,   balki	
ʻ ʻ ʻ
buddistlar   homiysi   sifatida   ko rsatish   uchun   u   o zini   Manjushri   va  donolik   ramzi	
ʻ ʻ
Bodxisattvasi   ko rinishda   tasvirlaydigan	
ʻ   thangka   ya ni   muqaddas   rasmni	ʼ
chizdirdi.   U   shoir   va   yozuvchi   ham   edi.   Uning   1749-1800-yillar   oralig ida   nashr	
ʻ
etilgan   o n   tomli   asarlari   40   000   dan   ortiq   she rlar   va   1300   nasriy   asarlarni   o z	
ʻ ʼ ʻ
ichiga   olardi.   Agar   u   shularning   barchasini   o zi   yozgan   bo lsa,   uni   barcha	
ʻ ʻ
davrlarning eng samarali yozuvchilaridan biri deb atash mumkin bo ladi. 	
ʻ
Imperator   Syanlun   Konfutsiy   madaniyatining   asosiy   homiysi,   muhim
saqlovchisi   va   restavratori   edi.   U   antikvar   buyumlarni   to plashga   juda   qiziqardi.	
ʻ
Shu sababli Xitoyning buyuk shaxsiy to plamlari dan katta qismini har qanday yo l	
ʻ ʻ
6
  http :// www . hrono . ru / biograf / bio _ c / cyanlun . php
10 yoshda edi. U imperator yangi tug ilgan bolani begona bilan almashtirish (va vafotʻ
etmasa,   sharmandalik   xavfi   bor)   uchun  keskin   tanlov  qilish   uchun  juda   yosh   edi.
Ikkinchidan,   imperator   Yonchjenning   balog at   yoshiga   qadar   omon   qolgan   va	
ʻ
taxtga o tirish imkoniyatiga ega bo lgan yana uchta farzandi bor edi.	
ʻ ʻ
Imperator   Syanlunning   Xitoy   janubiga   oddiy   odam   sifatida   yashirinib   olti
marta   tekshiruv   safariga  borishi   haqidagi   hikoyalar   ko p   avlodlar   uchun   mashhur	
ʻ
mavzu bo lib kelgan. Hammasi bo lib, u janubiy Xitoyga bobosi imperator Kansi	
ʻ ʻ
kabi olti marta tashrif buyurgan 17
.
Xulosa
17
  https :// cyberleninka . ru / article / n / chasovaya - kollektsiya - tsyanluna -1736-1795
24 1743-yilda   Mukdenga   (hozirgi   Shenyan ,   Liaonin )   birinchi   tashrifidan   so ngʻ
imperator   Syanlun   o zining   “Mukdenga   qasida”   (	
ʻ Shengjing   fu/Mukden-i   fujurun
bithe )   asarini   xitoy   tilining   klassik   fu   uslubida   yozdi.   Mukdenga   maqtov   she ri	
ʼ
keyinchalik   Manjuriya   deb   nomlangan   hududning   o sha   paytdagi   go zalligi   va	
ʻ ʻ
tarixiy   qadriyatlarini   tasvirlar   edi.   U   sulola   bardavom   bo lishiga   ishonchni	
ʻ
mustahkamlash   uchun   tog lar   va   yovvoyi   tabiatni   tasvirlaydi.   Keyinchalik   qasida	
ʻ
manjur   tiliga   tarjima   qilinadi.   1748-yilda   u   xitoy   va   manjur   yozuvlaridan
foydalangan   holda   alohida   o qish   mushkul   bo lgan   yozuv   uslubi   yaratib,   ushbu	
ʻ ʻ
yozuvda yubiley chop etishni buyurdi.
Bolaligida imperator Syanlun manjur,   xitoy   va   mo g ul	
ʻ ʻ   tillarida ta lim olgan,	ʼ
Tibet   tilini   o rgangan   va	
ʻ   chig atoy	ʻ   (turki   yoki   zamonaviy   uyg ur)   tilida   gapirgan.	ʻ
Biroq,   u   o zining   vorislari   orasida   manjur   tilini   saqlab   qolish   va   targ ib   qilishga	
ʻ ʻ
o zidan   oldingi   hukmdorlarga   nisbatan   ko proq   qayg urgan,   shu   sababli   u	
ʻ ʻ ʻ
manjularning   asosiy   poydevor   toshi   —   tildir   deb   e lon   qilgan.   U   yangi   manjur	
ʼ
lug atlarini   tayyorladi   va   mo g ul,   tibet   va   turkiy   tillardagi   manjur   atamalarining	
ʻ ʻ ʻ
ekvivalentlarini beruvchi   Pentaglot lug atini	
ʻ   tayyorlashga rahbarlik qildi va buddist
kanonini   milliy   til   deb   hisoblanadigan   manjur   tiliga   tarjima   qildi.   U   xitoy   tilidan
olingan   so zlarni   yo qotishga   e tibor   berdi   va   ularni   yangi   manjur   lug atlariga	
ʻ ʻ ʼ ʻ
kiritilgan   kalka   tarjimalari   bilan   almashtirildi.   Uning   hukmronligi   davrida   xitoy
tilidagi   asarlarning   manjur   tilidagi   tarjimalari   imperator   Kansi   davrida   tarjima
qilingan   manjur   kitoblariga   teskari   ravishda   to g ridan-to g ri   tarjimalar   bo lib,	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
ular xitoycha belgilarning manjur yozuvida transliteratsiya qilingani edi.
Imperator   Syanlun   Shinjon ,   Oyrat   mo g ul	
ʻ ʻ ,   manjur,   xitoy,   tibet   va   turkiy
tillardagi   geografik   nomlarning   tezaurusi   bo lgan	
ʻ   Sin   ding   Xiyu   Tongwen
Chji   (Imperiyaning   g arbiy   hududlar   tezarusi)ni   foydalanishga   topshirdi.  	
ʻ Tibet
buddizmi   Imperator Syanlun manjur hukmdorlarining Bodxisattva Manjushri bilan
bog liq   an analariga   rioya   qilib,   Tibet   buddizmiga   shaxsiy   e tiqodini   namoyish	
ʻ ʼ ʼ
qiladi. 
13 imperatorga topshirish uchun mamlakatning eng tajribali diplomatlaridan biri Jorj
Makartni   boshchiligidagi   keng   ko lamli   delegatsiyani   yubordi.   Inglizlar   Xitoydaʻ
sotmoqchi   bo lgan   savdo   tovarlari   namunalarini   yubordilar.   Ular   sifatsiz   o lpon	
ʻ ʻ
sifatida noto g ri talqin qilindi.
ʻ ʻ
Xitoyda   ham,   xorijda   ham   tarixchilar   uzoq   vaqt   davomida   elchilikning   o z	
ʻ
maqsadlariga   erisha   olmasligini   Xitoyning   o zgarishlardan   bosh   tortishi   va	
ʻ
modernizatsiya   qila   olmasligi   ramzi   sifatida   taqdim   etishdi.   Ular   rad   etishni
birinchi   navbatda   xorijiy   hukumatlar   bilan   o zaro   aloqalar   faqatgina   qo shni
ʻ ʻ
qirg oqbo yi   davlatlari   bilan   cheklanganligi   bilan   izohlaydilar.   Bundan   tashqari,	
ʻ ʻ
ikki   tomonning   dunyoqarashlari   bir-biriga   mos   kelmas   edi,   Xitoy   Xitoyni
markaziy   qirollik     degan   ishonchga   ega   edi.   Biroq,   1990-yillarda   tashrif   bilan
bog liq   to liq   arxiv   hujjatlari   nashr   etilgandan   so ng,   bu   da volarga   e tiroz
ʻ ʻ ʻ ʼ ʼ
bildirildi.   Bir   tarixchi   imperator   va   uning   saroyini   aniq   aqlli   va   malakali
siyosatchilar“   deb   ta riflagan   va   ular   umuminsoniy   boshqaruvga   ega   bo lgan	
ʼ ʻ
rasmiy   Sin   da volari   doirasida   harakat   qilgan,   degan   xulosaga   kelgan;   ular	
ʼ
Britaniyaning Hindistondagi ekspansiyasi  haqidagi xabarlarga ehtiyotkorona bilan
munosabatda   bo lib,   harbiy   to qnashuvlar   va   savdoni   to xtatmaslik   uchun	
ʻ ʻ ʻ
inglizlarni noaniq va dalar bilan tinchlantirishdi	
ʼ 13
. 
Makartni   va   imperator   Syanlunga   ikki   kun   davomida   tomoshalar   taqdim
etildi,   ikkinchi   kun   esa   imperatorning   82   yoshga   to lgan   kuniga   to g ri   keldi.	
ʻ ʻ ʻ
Makartni   Britaniya   savdo   elchilarining   tiz   cho kib,   tilak   bildirishlari   talabiga	
ʻ
qarshilik   ko rsatgani   va   aynan   sodir   bo lgan   voqealar   haqida   Sin   saroy   a yonlari	
ʻ ʻ ʼ
Britaniya   delegatlari   tomonidan   yozilgan   turlicha   fikrlar   yozilganligi   sababli
munozaralar   davom   etmoqda.   Syanlun   Makartniga   Britaniya   qiroli   uchun
Makartnining iltimoslari qanoatlantirilmasligi sabablarini ko rsatgan xatni berdi:	
ʻ
Kecha   sizning   elchingiz   vazirlarimga   Xitoy   bilan   qilgan   savdo-sotig ingiz	
ʻ
borasida   takliflarini   bildirdi,   ammo   uning   takliflari   bizning   sulolaviy
manfaatlarimizga to g ri kelmaydi va uni mamnuniyat bilan qabul qilib bo lmaydi.	
ʻ ʻ ʻ
Shu   paytgacha   barcha   Yevropa   davlatlari,   shu   jumladan   sizning   mamlakatingiz
13
  Хуанчао лици туши (Образцы предметов ритуальной утвари царствующей династии). Б. м., 1766. Т. 1–7.
20 I bob.  Xunli (Syanlun) hukmronligi yillarida Sin imperiyasi.
Imperator   Syanlun   (1711-yil   25-sentyabr   –   1799-yil   7-fevral)   1735-yildan
1796-yilgacha   hukmronlik   qilgan   Sin   sulolasining   oltinchi   imperatori
va   Xonglida   imperator Yonchjenning to rtinchi o g li sifatida tug ilib, 1735-yil 11-ʻ ʻ ʻ ʻ
oktyabrdan   1796-yil   8-fevralgacha   hukmronlik   qildi.     1796-yilda   u   o z   o g li,	
ʻ ʻ ʻ
imperator   Jiakin   foydasiga   taxtdan   voz   kechdi.   61   yil   hukmronlik   qilgan
bobosi   imperator   Kansidan   uzoqroq   hukmronlik   qilmadi.   Nafaqaga   chiqqaniga
qaramay,   u   1799-yil,   vafotiga   qadariste fodagi   imperator   sifatida   hokimiyatni	
ʼ
saqlab   qolishi   uni   tarixdagi   eng   uzoq   hukmronlik   qilgan   monarxlardan   biriga
aylantirdi   va   87   yoshida   vafot   etib,   eng   uzoq   umr   ko rgan   hukmdorlardan   biriga	
ʻ
aylandi.
Rivojlanayotgan   imperiyani   meros   qilib   olgan   qobiliyatli   va   iste dodli	
ʼ
hukmdor   sifatida   uning   darida   Sin   imperiyasi   ko p   sonli   aholisi   va   yuksak	
ʻ
iqtisodiyoti   bilan   o zining   eng   ajoyib   va   gullab-yashnagan   davrini   boshdan	
ʻ
kechirdi. U harbiy sarkarda sifatida   O rta Osiyo	
ʻ   davlatlari hududlarini zabt etish va
ba zan   vayron   qilish   orqali   mamlakat   hududini   eng   ko p   darajada   kengaytirgan	
ʼ ʻ
harbiy   yurishlarga   boshchilik   qildi.   Biroq   hukmronligining   so nggi   yillarida	
ʻ
vaziyat   o zgardi:   Sin   imperiyasi   saroydagi   korrupsiya,   sonsalorlik   va   turg un	
ʻ ʻ
fuqarolik jamiyati tufayli tanazzulga yuz tuta boshladi.
1793-yilda   Sin   saroyiga   tashrif   buyurgan   Britaniya   diplomatik   missiyasi
xizmatchisi imperatorni shunday tasvirlagan: 
Xongli   imperator   Yonjen   va   uning   aslzoda   xotini   XIning   to rtinchi   o g li.	
ʻ ʻ ʻ
Xongli   bobosi   imperator   Kansi   va   otasi   imperator   Yonchjen   tomonidan
ardoqlangan.   Ba zi  tarixchilar	
ʼ     imperator  Kansi   imperator   Yongchjenni  o z  vorisi	ʻ
etib   tayinlashining   asosiy   sababi   Xongli   uning   sevimli   nabirasi   bo lganligi,   deb	
ʻ
ta kidlashadi	
ʼ 1
. U  Xonglining xulq-atvori   o zinikiga  juda  o xshashligini  his  qiladi.	ʻ ʻ
O smirlik davrida Xongli jang san atida mohir va adabiy qobiliyatlarga ega edi.	
ʻ ʼ
Yosh   imperator   Syanlun   shahzoda   Bao   darajasida   1722-yilda   otasi   taxtga
o tirgandan   so ng   Xongli  
ʻ ʻ   Birinchi   darajali   shahzoda   Bao     unvoni   bilan   sinvan
(birinchi   darajali   shahzoda)   etib   tayinlandi.   Ko pgina   amakilari   singari,   Xongli	
ʻ
1
  Ergashev. Sh. Jaxon Tarixi. № 4 – T.
4 chegaradosh   Yunnan   shahrida joylashgan Yashil standartdagi armiyasini yuboradi.
Sin   istilosi   Birma   kuchlarining   ko pchiligi   Siam   Ayutthaya   qirolligiga   so nggiʻ ʻ
bostirib kirish uchun joylashtirilganda sodir bo lgan edi. Shunga qaramay, jangda	
ʻ
yaxshi   tayyorlangan   Birma   qo shinlari   chegarada   1765-66   va   1766-67   yillardagi	
ʻ
dastlabki   ikki   bosqinni   qaytara   oldilar.   Mintaqaviy   mojaro   endi   katta   urushga
aylanib ketdi. Manjur  bayroqdorlar elitasi  boshchiligidagi  uchinchi  bosqin (1767-
1768)   deyarli   muvaffaqiyat   qozondi   va   Birmaning   markaziy   qismiga,   poytaxt
Invadan bir necha kunlik masofa uzoqlikkacha kirib bordi.
Biroq,   Shimoliy   Xitoyning   manjur   bayroqdorlari   notanish   tropik   yerlar   va
o limga   olib   keladigan   epidemik   kasalliklar   bilan   kurasha   olmadilar   va   katta	
ʻ
yo qotishlar bilan orqaga qaytishga majbur bo ldilar. Dastlabki chaqiruvdan so ng
ʻ ʻ ʻ
qirol   Xsinbyushin   o z   qo shinlarini   Siamdan   Xitoy   chegaralariga   qayta	
ʻ ʻ
joylashtirdi.   To rtinchi   va   eng   katta   bosqin   chegaradayoq   to xtab   qoldi.   Sin	
ʻ ʻ
qo shinlari   to liq   qurshovga   tushgan   holda,   1769-yil   dekabr   oyida   ikki   tomon	
ʻ ʻ
qo mondonlari  o rtasida  sulh tuzildi. Sin qo shinlari  yigirma yil  davomida o zaro
ʻ ʻ ʻ ʻ
savdoni taqiqlab, yana bir urush olib borish maqsadida, taxminan o n yil davomida	
ʻ
Yunnanning chegara hududlarida yirik harbiy qo shinni ushlab turishdi	
ʻ 4
. 
1790-yilda   Birma   va   Xitoy   diplomatik   munosabatlari   tiklanganida,   Sin
hukumati   bu   harakatni   Birmaning   bo ysunishi   deb   hisobladi   va   urushdagi	
ʻ
g alabani  da vo qildi. Imperator  Syanlun manjur  generali  Eledeng e (shuningdek,	
ʻ ʼ ʻ
E erdeng e   deb   ham   ataladi)ni   qo mondoni   Mingrui   1768-yilda   Sin-Birma
ʼ ʻ ʻ
urushidagi   Maymyo   jangida   mag lubiyatga   uchragach,   qatlga   buyurdi.   Chunki	
ʻ
Eledeng i Mingruiga yordam bera olmagan edi.	
ʻ
Vetnamdagi   harakatlar   ham   muvaffaqiyatli   kechmadi.   1787-yilda   Lê
sulolasining so nggi hukmdori Lê Chiêu Thống Vetnamdan qochib ketdi va Thang	
ʻ
Longda (hozirgi   Xanoy ) o z hukmronligini rasman tiklashni so rab murojaat qildi.	
ʻ ʻ
Imperator   Syanlun   bunga   rozi   bo ldi   va   Tay   Sonni   (butun   Vetnamni   bosib   olgan	
ʻ
isyonchilar rahbari) mag lub etish uchun Vetnamga katta qo shin yubordi. Poytaxt	
ʻ ʻ
Thang   Long   1788-yilda   zabt   etildi,   ammo   bir   necha   oy   o tgach,   Nguyen   Xuning	
ʻ
Tey   (Vyetnam   yangi   yili)   vaqtida   kutilmagan   hujum   tufayli   uch   aka-uka   Tay
4
  https :// ru . wikipedia . org / wiki /цяньлунь
8 Londondagi   Persival   Devid   fondida,   Viktoriya   va   Albert   muzeyi   va   Britaniya
muzeyida   Syanlun davriga oid san at kolleksiyalari mavjud.ʼ
Uning eng yirik loyihalaridan biri  Xitoy falsafasi,  tarixi  va  adabiyotiga oid
eng   katta   to plamni   yig ish,   tahrirlash   va   chop   etish   uchun   olimlar   jamoasini	
ʻ ʻ
to plash edi.	
ʻ   To rt xazina loyihasi	ʻ   (yoki   Siku Quanshu ) nomi bilan tanilgan ushbu
loyiha   doirasida   kitoblar   36   000   jildda   nashr   etilgan   bo lib,   3   450   ga   yaqin	
ʻ
asarlarni   o z   ichiga   olgan   va   unda   15   000   nusxa   ko chiruvchilar   ishlagan.   U	
ʻ ʻ
ko plab   kitoblarni   saqlab   qola   oldi.  Ayni   paytda  siyosiy   raqiblarni   yo q  qilish   va	
ʻ ʻ
bostirish uchun mo ljallangan siyosati davomida o tmishdagi o n bir mingga yaqin	
ʻ ʻ ʻ
asarlar   ro yxatini   yig ish   uchun   shaxsiy   kutubxonalarni   sinchkovlik   bilan	
ʻ ʻ
tekshirishni talab qiladi, ulardan uchdan bir qismi nashr etish uchun tanlab olinadi.
Ro yxatga kiritilmagan kitoblar umumlashtirib yuborilgan yoki ko p hollarda yo q	
ʻ ʻ ʻ
qilingan.
Jami   2300   ga   yaqin   asar,   shundan   350   tasi   qisman   ko chirish   uchun	
ʻ
ro yxatga   olingan.   Bundan   maqsad   Singa   qarshi   yoki   isyonkor   ruhdagui,   oldingi	
ʻ
“varvar”   sulolalarni   haqorat   qilgan   yoki   chegara   hamda   mudofaa   muammolari
bilan   bog liq   bo lgan   matnlarni   yo q   qilish   edi.	
ʻ ʻ ʻ     Siku   Quanshuning   to liq   tahriri	ʻ
taxminan o n yil ichida yakunlandi; o tgan o n yil davomida 3100 matnlar, 150000	
ʻ ʻ ʻ
ga   yaqin   kitoblar   yo   yoqib   yuborilgan   yoki   taqiqlab   qo yilgan.	
ʻ   Siku   Quanshu
turkumiga   kiritilgan   ushbu   asarlarning   ko pchiligi   o chirilgan   va   o zgartirilgan.	
ʻ ʻ ʻ
Ushbu   siyosatdan   Min   sulolasi   davrida   nashr   etilgan   kitoblar   eng   ko p   zarar	
ʻ
ko radi	
ʻ 8
. 
Hokimiyat   har   qanday   belgi   yoki   jumlaning   betarafligini   tekshiradi.   Agar
ushbu   so zlar   yoki   jumlalar   hukmdorlarga   nisbatan   kamsituvchi   yoki   behayo   deb	
ʻ
qaror   qilinsa   hokimiyat   ularga   nisbatan   ta qiblar   boshlardi.	
ʼ   Imperator   Syanlun
davrida   53   ta   adabiy   inkvizitsiya   holatlari   sodir   bo ldi,   natijada   aybdorlar	
ʻ
boshlarini   kesish,   qiynab   o ldirish   (	
ʻ lingchi )   yoki   jasadlarini   tahqirlash   (agar   ular
allaqachon o lgan bo lsa) yo li bilan jazolangan.	
ʻ ʻ ʻ
8
  Кунсткамеры   Габсбургов.   Магия   природы   и   механизм   вселенной.   Из   собраний   Музея   истории   искусств,
Вена / Перевод с немецкого. М.: Художник и книга, 2005.  C  96.
12 taqiqlanganidan keyin Xesjoudan Guanchuanga boradi. Xunxuadagi turkiy Salorlar
Sin hukumati uni u yerdan quvib chiqargandan keyin ham uning ta limotiga amalʼ
qilishdi va u Xafiya va Ma Laychi bilan da volari va huquqiy mojarolarini davom	
ʼ
ettirdi.
1781-yilda Ma Mingxin tarafdori Su Qirq uchinchi boshchiligidagi Jahriyya
hujumi   natijasida   Sin   amaldori   va   xafiya   tarafdorlari   o ldirilgach   hukumat   Ma	
ʻ
Mingxinga   urush   e lon   qildi   va   u   Lanchjouda   qamoqqa   olindi.   Sin   hukumati   Su	
ʼ
Qirq uchning qurolli guruhi Ma Mingxinni ozod qilishni talab qilgandan keyin uni
qatl   qildi.   Ma   Mingxin   qatl   etilgandan   so ng   butun   Xitoyning   shimoli-g arbiy	
ʻ ʻ
qismida   jahriylar   qo zg oloni   boshlandi.   Bunga   javoban   Pekindagi   manjurlar	
ʻ ʻ
manjur   bosh   kotibi   Aguyni   jahriyya   boshliqlarini   qatl   etish   va   so fiylik   tariqati	
ʻ
tarafdorlarini chegara hududlariga surgun qilish uchun yubordilar.
Oradan 3 yil o tgach Tyan Vu Sin hukumati tomonidan bostirilgan yana bir	
ʻ
Jahriyya   qo zg oloniga   boshchilik   qildi   va   Jahriyyaning   3-rahbari   Ma   Datyan	
ʻ ʻ
1818-yilda   Sin  hukumati   tomonidan   Manchuriyaga   surgun   qilindi   va   o sha   yerda	
ʻ
vafot etdi.
Musulmonlar   va   Sin   saroyi   o rtasidagi   doimiy   to qnashuvlar   XIX   asrda	
ʻ ʻ
janubiy   va   shimoliy   Xitoyda   Singa   qarshi   ko plab   musulmon   isyonlari   va   keng	
ʻ
ko lamli   urushlarga   olib   keldi.   1760-yillargacha   bo lgan   musulmonlarga   nisbatan	
ʻ ʻ
manjurlar   munosabatining   o zgarishi   Sinlarning   so fiylik   tariqatlari   o rtasidagi	
ʻ ʻ ʻ
ziddiyatlarda   progressiv   ishtiroki   bilan   bog liq   edi.   Jahriyya   va   Xafiya   Singa	
ʻ
musulmonlar tengligi haqidagi tasavvurlarni bera olmadi. Syanlun boshchiligidagi
Manjur sudi Chen Xongmuning musulmonlarni o z diniga amal qilganliklari uchun	
ʻ
qarshi qonunlarni va Sin davlati  tomonidan zo ravonliklarni  tasdiqlash  va amalga	
ʻ
oshirishni   boshladi,   Jahriyya   va   Xafiya   o rtasidagi   jamoaviy   zo ravonliklar
ʻ ʻ
Jahriyyaning asosiy kengayish davri bilan bir vaqtga to g ri keldi	
ʻ ʻ 11
.
Chen Hongmu siyosati 1762-yilda Sin hukumatining Jazolar kengashi va Sin
Manjur   imperatori   Syanlun   tomonidan   qonun   sifatida   amalga   kiritilishi
musulmonlar bilan keskinlikka olib keldi. Shaharlar organlari mahalliy amaldorlari
11
  Панофский Э. Этюды по иконологии: Гуманистические темы в искусстве Возрождения / пер. с англ. Н.Г.
Лебедевой, Н.А. Осминской. СПб.: Азбука-классика, 2009.  C  432.
17 U Tibet buddist  san atiga homiylik qilishni davom ettirib, buddist  kanoniniʼ
manjur   tiliga   tarjima   qilishni   buyurdi.     Sud   hujjatlari   va   tibet   tilidagi   manbalar
uning shaxsiy majburiyatlarini tasdiqlaydi. U tibet tilida o qishni o rganib, buddist	
ʻ ʻ
matnlarni   astoydil   o rgandi.   Uning   e tiqodlari   uning   qabridagi   Tibet   Buddizmi	
ʻ ʼ
tasvirlarida   aks   ettirilgan.   Mo g ullar   Sariq   cherkov   (Tibet   buddizmi   Gelug	
ʻ ʻ
sektasi)   Dalay   Lama   va   Panchen   Lama   vorislari   bo lganligi   sababli   mo g ullar	
ʻ ʻ ʻ
o rtasida   tinchlikni   saqlash   Sariq   cherkovni   qo llab-quvvatladi.   U,   shuningdek,	
ʻ ʻ
faqat   zaiflarga   mehrini   ko rsatish   bo yicha   siyosatga   amal   qilish“   uni   Sariq	
ʻ ʻ
cherkovga homiylik qilishiga sabab bo lganini ta kidlaydi.	
ʻ ʼ [36]
1744-yilda   u   Yonghe   saroyini   mo g ullar   uchun   Tibet   buddistlari	
ʻ ʻ
ibodatxonasiga aylantirdi. Sariq qalpoqli tibet buddistlarini qo llab-quvvatlashning	
ʻ
amaliy   sabablarini   tushuntirish   va   Xan   xitoylari   tanqididan   qochish   uchun   u
tibet,   mo g ul	
ʻ ʻ ,   manjur   va   xitoy   tillarida   o yib   yozilgan   Lama   Shuo   stellasini	ʻ
qo ydirdi, unda: Sariq cherkovga homiylik qilib, biz mo g ullar o rtasida tinchlikni	
ʻ ʻ ʻ ʻ
saqlamoqdamiz.   (Bu   bilan)   biz   hech   qanday   tarafkashlik   ko rsatmaymiz   va	
ʻ   Yuan
sulolasi   davrida bo lgani kabi Tibet ruhoniylarini qo llashni ham xohlamaymiz.	
ʻ ʻ   —
deb yozilgan edi 9
.
9
  Неглинская М.А. Коллекционирование интерьерных часов при цинском дворе и его роль в развитии 
часового производства XVIII в. // Общество и государство в Китае. 2012. Т. 42. № 2. С. 335–342.
14 musulmonlar, jumladan, Tibet  musulmonlari, salorlar, xueylar  va Xichjou, Gansu
(hozirgi   Linxia)   va   Sinxay   va   Lanchjoudagi,   Xiningdagi   boshqa   musulmon
jamoalari   o rtasida  tarqatadi.  Ma   Laychi   ana  shu  tariqat  rahbarlaridan  biri   bo lib,ʻ ʻ
shaxsan   o zi   Islom   olamida   tasavvufni   o rganish   uchun
ʻ ʻ   Buxoroda ,   Yaman
va   Makkada   Mavlono   Maxdumdan   saboq   oladi.   Bu   unga   Xitoy   musulmonlari
orasida   obro -e tibor   olib   keldi.	
ʻ ʼ   Ramazon   oyida   iftorlik   bo yicha   bahsda   Ma	ʻ
Laychi   masjidda   namoz o qishdan oldin ro zani ochish kerak emasligini aytadi va	
ʻ ʻ
bu   uning   xuey   va   turkiy   salorlar   orasida   ko plab   musulmonlarni   naqshbandiya	
ʻ
tariqatini   qabul   qilishlariga   olib   keldi.   Bu   voqea   1731-yilda   Ramazon   ro zasini	
ʻ
qanday   ochish   haqida   bahslashayotgan   musulmonlar   sudga   da vo   qilganda   sodir	
ʼ
bo ldi	
ʻ 10
. 
Musulmon da vogarlariga sud Sin hukumatida Ramazon ro zasi haqida hech	
ʼ ʻ
qanday   qonuniy   normalar   mavjud   emasligi   sababli   muammoni   o zlari   hal	
ʻ
qilishlarini aytadi. Bu mojaro hal etilmadi va davom etib borib, yana ham ko proq	
ʻ
nizolar   kelib   chiqa   boshladi,   masalan,   tasavvufda   Buxoro   kabi   g arbiy   islom	
ʻ
o lkalarida   ilm   olgan   so fiy   Ma   Mingxin   o ratganidek   jahriy   (vokal)da   yoki   Ma	
ʻ ʻ ʻ
Laichi kabi khufi (jim) qanday   zikr   qilish kerakligi borasidagi nizolar. Yamandagi
Zabid   naqshbandiylari   Ma   Mingsinga   yigirma   yil   davomida   dars   berib,   ovozli
zikrni o rgatishadi. Ma Mingxin, shuningdek, Yaqin Sharq musulmon dunyosidagi	
ʻ
yana bir qator voqealardan, jumladan Muhammad ibn 'Abd al-Vahhob bilan ittifoq
tuzgan   saudiyaliklar   kabi   musulmonlar   o rtasidagi   uyg onish   harakatlaridan	
ʻ ʻ
ta sirlanadi. Ushbu yangilanishlar Yamandagi Ma Mingxinga ta sir qiladi.	
ʼ ʼ
Ma Mingxin Yamanda, Xitoydan uzoqda bo lganida, butun Ichki Osiyodagi	
ʻ
musulmon dunyosi kofir“ Sin sulolasi tomonidan bosib olinadi. Ma Laychi va Ma
Mingxin   yana   bir-birlarini   sudga   berishdi,   ammo   bu   safar   Sin   hukumati   Ma
Laychining   tinch   zikri   foydasiga   hukm   chiqardi   va   unga   yetakchilik   maqomini
berdi,   shu   bilan   birga   Maning   Jahriyyasini   geterodoksal   deya   qoraladi.   Ma
Mingxin   ushbu   qarorni   e tiborsiz   qoldirib,   Shaansi,   Ningxia   va   Shinjonda	
ʼ
targ ibotni davom ettirdi va 1769-yilda Xunxua tumanidan haydalib, qaytib kelishi	
ʻ
10
 Неглинская М.А. Шинуазри в Китае: цинский стиль в китайском искусстве периода трех великих правлений
(1662–1795). М.: Спутник+, 2012.  C  478.
16 be ra di ga n   o da m   bo l s a,   ke ma ni ng   i n t i zo mi   va   x av f s i z l i gi   i zd an   ch i q ad i .ʻ
U,   e ht i m ol ,   bu t u nl ay   c ho k i b   k et ma sl i g i   m um ki n,   l e ki n   bi r   m ud da t	
ʻ
ha l o ka t g a   uc hr ay di   v a   ke yi n   q i r g oq da   p ar ch al an i b   ke t g ac h,   uni   h ec h	
ʻ
qa ch on  e sk i   t u bi da n  qa yt a  t i k l a b  b o l ma yd i
ʻ 1 5
.
1795-yilda   Gollandiya   elchilari   imperator   Syanlun   saroyiga   keldi.   Bu
elchilik   an anaviy   Xitoy   imperatorlari   tashqi   aloqalari   doirasida   har   qanday	
ʼ
yevropalikning Sin imperatori saroyiga oxirgi marta kelishi bo ladi.	
ʻ
Gollandiya   va   Gollandiya   Sharqiy   Hindiston   kompaniyasi   manfaatlarini
ifodalovchi   Isaak   Titsin   1794-95   yillarda   imperator   Syanlun   hukmronligining   60
yilligini   nishonlash   uchun   Pekinga   sayohat   qiladi.   Titsin   delegatsiyasi   tarkibida
oradan ko p vaqt o tmasdan Qo shma Shtatalar va Yevropada elchilikning batafsil	
ʻ ʻ ʻ
tafsilotlarini   nashr   etib,   Sin   sudiga   tadqim   etgan   golland-amerikalik   Andreas
Everardus   van   Braam   Houckgeestni   ham   bor   edi.   Titsinning   fransuz   tarjimoni
Kretyen   -Lui-Jozef   de   Guignes   1808-yilda   Titsin   missiyasi   haqida   o z   hisobotini	
ʻ
nashr   etdi.   Voyage   a   Pékin,   Manille   et   l’Ile   de   France   o sha   paytda
ʻ
tarqalayotgan   boshqa   hisobotlarga   muqobil   ravishda   istiqbol   va   foydali   qarama-
qarshiliklarni   taqdim   etdi.   Titsinning   o zi   voqealarning   o z   versiyasi   nashr	
ʻ ʻ
etilmasdan oldinroq vafot etdi.
Makartnidan farqli o laroq, 1795-yilda Gollandiyalik va Gollandiya Sharqiy	
ʻ
Hindiston kompaniyasi emissari Isaak Titsing kowtow marosimidan bosh tortmadi.
Makkartnining   rad   javobidan   keyingi   bir   yil   ichida   Titsin   va   uning   hamkasblari
xitoyliklar   tomonidan   yaxshi   qabul   qilindi,   chunki   ularning   harakatlari   odatiy
odob-axloq qoidalariga mos kelardi.
Taxtdan voz kechishi   1795-yil oktyabrda imperator Syanlun keyingi yilning
bahorida   o z   ixtiyori   bilan   taxtdan   voz   kechishini   va   taxtni   o g liga   topshirishini	
ʻ ʻ ʻ
rasman   e lon   qiladi.   Aytishlaricha,   imperator   Syanlun   taxtga   chiqqan   yili   61   yil
ʼ
hukmronlik   qilgan   bobosi   imperator   Kansidan   uzoqroq   hukmronlik   qilmaslikka
va da   bergan.   Imperator   Syanlun	
ʼ   Yopiq   shahardagi   Ruhiy   tarbiya   zalidan
(Yangxindian)   ko chishni   rejalashtiradi.   Zal   an anaviy   ravishda   hukmronlik	
ʻ ʼ
1 5
    Б о б р о в   Л .   А . ,   Х у д я к о в   Ю .   С .   В о о р у ж е н и е   и   т а к т и к а   к о ч е в н и к о в   Ц е н т р а л ь н о й   А з и и   и  
Ю ж н о й   С и б и р и   в   э п о х у   п о з д н е г о   С р е д н е в е к о в ь я   и   р а н н е г о   Н о в о г о   в р е м е н и   ( X V   –   п е р в а я  
п о л о в и н а   X V I I I   в . ) .   С П б . ,   2 0 0 8 .   C   7 7 6 .
22 qo zg olonchilarning   mol-mulklarini   tortib   oldi   va   qolgan   tibetlik   isyonchilarniʻ ʻ
surgun   qildi.   Manjur   generali   Bandi   1751-yil   26-yanvarda   imperator   Syanlunga
Tibet   qo zg olonchilarining   qatllarini   qanday   amalga   oshirgani   haqida   hisobot	
ʻ ʻ
yubordi. Lxasadagi qo zg olon paytida tibetlik isyonchilar Van Chi, Padma-skurje	
ʻ ʻ
va Tarqan Yasorlar manjur ambanlari(Labdon va Fucin) joylashgan binoga hujum
qilib,   manjur   ambanlarini   o q,   kamon   va   boshqa   qurollar   bilan   yaralaganliklari	
ʻ
uchun   qatl   qilindi.   Tibetlik   isyonchi   Sacan   Xasixa   bir   nechta   odamni   o ldirgani	
ʻ
uchun   qatl   qilindi.   Tibet   qo zg olonchilari   Ch’ui-mu-cha-t e   va   Rab-brtan   (A-la-	
ʻ ʻ ʼ
pu-tan)lar Ambanlarga hujum paytida pul mablag larini talon-toroj qilganliklari va	
ʻ
binolarga o t qo yganliklari uchun qatl qilindi. Tibetlik isyonchi Blo-bzan-bkra-sis,	
ʻ ʻ
Mgron-gner   pul   manblag larini   talon-toroj   qilgani   va   manchu   ambanlarini	
ʻ
o ldirilgan   hujumni   boshqarib,   qo zg olonchilarning   umumiy   rahbari   bo lgani	
ʻ ʻ ʻ ʻ
uchun   qatl   qilindi.   Qatldan   oldin   o lgan   ikki   nafar   tibetlik   isyonchining	
ʻ
jasadlarining   boshlari   kesildi.   Ulardan   biri   qamoqxonada   vafot   etgan,   Lag-mgon-
po   (La-k’o-kun-pu),   ikkinchisi   esa   jazodan   qo rqib   o zini   o ldirgan   Pei-lung-sha-	
ʻ ʻ ʻ
k’o-pa.   Bandi   isyonchilarning   bir   qancha   safdoshlarini   va   xabarchilarini   bo g ib	
ʻ ʻ
o ldirishga hukm qildi	
ʻ
1762-yilda   imperator   Syanlun   va   afg on	
ʻ   amiri   Ahmadshoh   Durroniy
o rtasida   Xitoyning   O rta   Osiyodagi   ekspansiyalari   tufayli   munosabatlari	
ʻ ʻ
yomonlashib,   urushga   yaqinlashdi.   Sin   va   Durroniylar   davlati   qo shinlari	
ʻ
chegaraga   yaqin   joyga   yuborilgan   bo lsada,   urush   bo lmadi.   Bir   yil   o tgach,	
ʻ ʻ ʻ
Durroniylar Pekinga elchisini yuborib, Syanlunga to rtta ajoyib ot sovg a qildi. Bu	
ʻ ʻ
otlar   “ To rt   afg on	
ʻ ʻ   otlari”   nomli   bir   qator   rasmlarning   mavzusiga   aylandi.   Biroq,
afg on   elchisi   imperatorga   ikki   bukilib   salom   berish   (kowtow)   marosimidan	
ʻ
bosh   tortgach ,   Syanlunda   yaxshi   taassurot   qoldirmadi.   Keyinchalik   Syanlun
Durroniy   imperiyasining   Xitoyning   vassali   bo lgan	
ʻ   Badaxshon   sultonini
o ldirishiga aralashishdan bosh tortdi	
ʻ
Imperator   Syanlun   o z   vassali   Shan   shaharlarining   Birmaning   harbiy	
ʻ
kuchlariga   qarshi   harbiy   yordam   so raganiga   ijobiy	
ʻ   javob   berdi,   ammo   Xitoy-
Birma urushi to liq muvaffaqiyatsizlik bilan yakunlandi. U dastlab ushbu qabilaga	
ʻ
qarshi   kurashda   oson   g alaba   qozonishiga   ishonadi   va   faqatgina   Birma   bilan	
ʻ
7 imperatorlariga bag ishlangan:  A.  V. Maslova  –  Sin  imperatori  ,  E.  V.  Karimovaʻ
(Bervers) u Vey — S. V. Merinov Van Shichjen haqida, T. S. xare - o Qiu Jin va
boshqalar haiqdagi asarlar. 
Kurs   ishi   tadqiqotining   maqsadi.   Kurs   ishining   tadqiqoti   quyidagi
maqsadlarga   bo ysunadi:	
ʻ   Imperator   Syanlun     davrida   Hitoy   madaniy   hayotini
organish .  
Mazkur   kurs   ishining   asosiy   maqsadi   XVIII-XIX   asrlarda   Xitoy   siyosatida
amalga   oshirilgan   islohotlar,   siyosiy   jarayonlar   va   iqtisodiy   munosabatlarni
xolislik tamo-yili asosida o rganish hisoblanadi.	
ʻ   Sin imperiyasi hukmron i   Syanlun
batafsil tarjimai holini tuzi sh.
Kurs   ishi   ob’ y ekti .   Barcha   insonlarning   tarixi   ham   hamma   tarixlar   singari
bir xil emas degan tanqidiy fikr mavjud. Matnlar yaratishning eng oson yo li ular	
ʻ
uchun maxsus imkoniyatlarga ega joy yaratishdir. Taqqoslashning maqsadi yuqori
va past darajali madaniyatlarni o rganish va har bir madaniyatni tarixni o zgartira	
ʻ ʻ
olishdagi roli haqida maqtovga sazovor bo lganlarini aniqlash g oyasidir.	
ʻ ʻ
Davriy   (xronologik)   chegaral a nishi .   Kurs   ishining   xronologik   chegarasi
XVIII-XIX   asrlarni   qamrab   olgan   bo lib,   asosiy   urg u  
ʻ ʻ Xunli   (Syonlun)–
hukmronligi yillaridagi  Sin impeiyasi  ichki siyosati haqida .
Kurs ishining tuzilishi.   Kirish, ikki bob, xulosa, foydalanilgan adabiyotlar
ro yxatdan iborat.	
ʻ
3 3.1  https :// cyberleninka . ru / article / n / chasovaya - kollektsiya - tsyanluna -1736-1795
3.2  http :// www . hrono . ru / biograf / bio _ c / cyanlun . php
3.3  https :// ru . wikipedia . org / wiki /цяньлунь
27 qilayotgan   imperatorning   foydalanishi   uchun   ajratilgan   edi   va   1771-yilda
imperator   Yopiq   shaharning   boshqa   qismida,   go yoki   o zining   nafaqadagiʻ ʻ
qarorgohi uchun mo ljallangan joyda ikki gektarlik devor bilan o ralgan dabdabali	
ʻ ʻ
dam olish maskani qurilishini boshlashni buyurdi. Bu joy Ningshou saroyi (Tinch
uzoq umr ko rish saroyi) deb nomlanadi, u bugungi kunda ko proq Syanlun bog i“	
ʻ ʻ ʻ
sifatida   tanilgan.   1776-yilda   qurib   bitkazilgan   majmua   hozirda   Pekindagi   Saroy
muzeyi   va   Butunjahon   yodgorliklar   fondi   (WMF)   tomonidan   o n   yillik	
ʻ
restavratsiyadan o tkazilmoqda.	
ʻ
1796-yilda   Imperator   Syanlun   qariyb   61   yil   taxtda   o tirganidan   so ng   85	
ʻ ʻ
yoshida   taxtni   o z   o g li   36   yoshli   imperator   Jiaqinga   topshirdi.   Keyingi   uch   yil	
ʻ ʻ ʻ
davomida   u   Taishang   Xuang   (yoki   faxriy   imperator)   unvoniga   ega   bo ldi.   U	
ʻ
hokimiyatni   topshirgan   bo lsa-da,   Jiaqin   faqat   nomigagina   hukmronlik   qilgan.   U	
ʻ
hech qachon Syanlun bog idagi
ʻ   nafaqa xonalariga ko chib o tmagan va 1799-yilda	ʻ ʻ
vafot etgan 16
.
Badiiy   adabiyotda   ommalashgan   afsonada   aytilishicha,   imperator   Syanlun
Chjetszyan   provintsiyasi   Xayn okrugidan xitoylik xan amaldori Chen Shiguanning
o g li bo lgan. Imperator  Kansi  taxtga merosxo r  tanlashda nafaqat merosxo rdan	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
imperiyani   yaxshi   boshqara   olishini,   balki   merosxo r   o g lining   ham   undan   kam	
ʻ ʻ ʻ
bo lmasligini talab qiladi va bu manjurlarning Xitoy ustidan abadiy hukmronligini	
ʻ
ta minlaydi.   Imperator   Kansining   to rtinchi   o g li   Yonchjenning   o g li   zaif   edi,
ʼ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
shuning   uchun   Yonchjen   yashirincha   qizini   imperator   Kansining   sevimli
nabirasiga   aylangan   Chen   Shiguanning   o g liga   almashtirib   qo yadi.   Yonchjen	
ʻ ʻ ʻ
otasining   o rnini   egallab,   imperatori   bo ladi.   Uning   o g li“   Xongli   esa   o z	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
navbatida   imperator   Syanlun   sifatida   uning   o rnini   egallaydi.   Uning   hukmronligi	
ʻ
davrida   imperator   Syanlun   janubiy   Xitoyga   tekshiruv   safarlariga   borib,   Chen
Shiguanning   Xayndagi   uyida   qoladi   va   u   yerda   xattotlik   bilan   shug ullanadi.   U,	
ʻ
shuningdek,   Xayn   okrugini   soliqlardan   ozod   qilish   to g risida   tez-tez   imperator	
ʻ ʻ
farmonlarini chiqardi.
Biroq,   bu   hikoyada   ko plab   noaniqliklar   mavjud.   Birinchidan,   imperator	
ʻ
Yonchjenning   tirik   qolgan   to ng ich   o g li   Xonshi   Xongli   tug ilganda   atigi   yetti
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
16
  Агеева, Р.А. Страны и народы: происхождение названий. М.: Наука, 1990.  C  258 .
23 bilan   qo lga   kiritdi   va   ushbu   xazinalarni   imperator   shaxsiy   kolleksiyasiga   qaytaʻ
kiritdi.   U   sotiladigan   yoki   merosxo rlari   qiziqish   bildirmaydigan   savdogar	
ʻ
oilalarining kolleksiyalarini topish uchun madaniy maslahatchilar guruhini tuzdi. U
ba zan   badavlat   amaldorlarni   ishidagi   kamchiliklarni   bartaraf   etish   uchun	
ʼ
qimmatbaho   buyumlarni   sovg a   qilishga   majburlagan,   hatto   harbiy   kuchdan   ham	
ʻ
foydalangan.   Bir   necha   marta   u   tarixiy   rasmlarni   Yopiq   shaharga   olib   kirganda
ularni o g irlik yoki yong indan himoya qilish bilan izohlagan. 	
ʻ ʻ ʻ
Imperatorning ulkan badiiy kolleksiyasi hayotining muhim qismiga aylandi;
u   sayohatlarida   landshaft   rasmlarini   haqiqiy   manzaralar   bilan   taqqoslash   yoki   u
yerga har safar tashrif buyurganida yozib borish uchun, o zi yashagan saroylardagi	
ʻ
maxsus xonalarga osib qo yish uchun o zi bilan olib yurardi.	
ʻ ʻ   “Shuningdek, u Son
sulolasi   imperatorlari   va   Min   sulolasining   savodxon   rassomlaridan   namuna   olib,
imperator   kolleksiyasi   rasmlariga   muntazam   ravishda   she riy   yozuvlar   qo shib	
ʼ ʻ
bordi. Yozuvlar ishlash uchun ajralib turadigan belgi va uning imperator sifatidagi
rolining  ko zga  ko rinadigan  belgisi   edi.  Imperator   Syanlunga  xos  bo lgan  yozuv	
ʻ ʻ ʻ
turi bo lib, u o zi uchun ishlab chiqqan san at asarlari bilan ishlashning o ziga xos	
ʻ ʻ ʼ ʻ
ko rinishlarini   ochib   beradi.   Uzoq   vaqt   davomida   u   o zi   uchun   alohida   ma noga	
ʻ ʻ ʼ
ega   bo lgan   bir   qancha   rasm   yoki   xattotlik   asarlarini   to pladi,   har   biriga   ulardan	
ʻ ʻ
bahramand   bo lish   holatlari   haqida   maxsus   eslatmalar   bilan   muntazam   ravishda	
ʻ
yozib   bordi   va   ulardan   deyarli   kundalik   sifatida   foydalandi 7
.   Xususan,   imperator
Syanlun   aqliy   tarbiya   zalidagi   kichik   xonada   joylashgan   Uch   nodirlik   zalida
(Sanxitang)   uchta   xattotlik   asari:   Jin   sulolasidan   Vang   Xizji   tomonidan   Qor
yog gandan keyin o z vaqtida tozalash, Kuzning o rtasi, uning o g li Van Syanji va	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
Vang Xungamansub “Boyuanga maktub” asarlarini saqlagan. 
Imperator   kolleksiyasidagi   bir   necha   ming   nefrit   buyumlarining   aksariyati
o zining   hukmronlik   davriga   tegishli.   Imperator,   shuningdek,   kulolchilik	
ʻ
buyumlaridan tashqari qadimiy bronzalar, bronza oyna va muhrlarni yig ishga ham	
ʻ
alohida qiziqish bildirgan. Uning hukmronligi davrida kulolchilik va amaliy san at,	
ʼ
masalan,   sirlash ,   metallga   ishlov   berish   va   laklash   kabi   turlar   gullab-yashnagan.
7
  Дубровская Д.В. Миссия иезуитов в Китае. М.: КРАФТ+ИВРАН, 2001.  C  254.
11 Sonlar   Sin   armiyasini   mag lubiyatga   uchratdi.   Sin   imperiyasi   Lê   Chiêu   Thốngniʻ
qo llab-quvvatlash   fikridan   qaytdi   va   uning   oilasi   Vetnamda   qamoqqa   olindi.	
ʻ
Sinlar yana 90 yil davomida Vetnam ichki ishlariga aralashmadi.
Janubdagi   muvaffaqiyatsizliklarga   qaramay,   umuman   olganda,   imperator
Syanlun   imperiya   chegaralarini   harbiy   yo l   bilan   kengaytirishi   allaqachon	
ʻ
muvafaqqiyatlarga erishib, Sin imperiyasining hududi deyarli ikki baravar oshgan
va   ko plab   xan   bo lmagan   xalqlarni,   masalan,	
ʻ ʻ   uyg urlar	ʻ ,     qozoqlar ,   qirg izlar	ʻ ,
Evenklar   va   mo g ullarni	
ʻ ʻ   birlashtira olgan edi 5
. 
Bu   yurishlarning   barchasi   juda   qimmatga   tushib,   Imperator   xazinasidagi
deyarli   barcha   mablag lar   harbiy   yurishlarga   sarflab   yuborildi.	
ʻ   Urushlar
muvaffaqiyatli   bo lgan   bo lsa-da,   ular   keng   ko lamli   emas   edi.   Sin   armiyasi	
ʻ ʻ ʻ
sezilarli   darajada   kuchsizlanib   ketdi   va   ba zi   hollarda   dushman   bilan   to qnash	
ʼ ʻ
kelish   qiyin   kechdi:   Jinchuan   tepaligidagi   xalqlarga   qarshi   yurish   2-3   yil   davom
etdi. Dastlab Sin qo shinlari tor-mor qilindi, ammo keyinchalik Yue Chjungqi (Yu	
ʻ
Fey   avlodi)   vaziyatni   o z   qo liga   oldi.   Jung orlar   bilan   juda   qattiq   janglar   bo lib	
ʻ ʻ ʻ ʻ
o tdi va har ikki tomondan ham katta yo qotishlarga sabab bo ldi.	
ʻ ʻ ʻ
1765-yilda   uyg ur   ayollari   manjur   amaldori   Suchengning   xizmatkorlari   va	
ʻ
o g li   tomonidan   zo rlanganidan   keyin  	
ʻ ʻ ʻ uyg ur	ʻ     musulmonlarining   manjurlarga  
qarshi   qo zg oloni   sodir   bo ldi.	
ʻ ʻ ʻ     Ush   musulmonlari   manjur   amaldori   Sucheng   va
uning   o g li   tomonidan   bir   necha   oylar   davomida   uyg ur   musulmon   ayollarini
ʻ ʻ ʻ
zo rlangani   uchun   uzoq   vaqtdan   beri   Sucheng   va   o g lidan   qasos   olish   va   ularni	
ʻ ʻ ʻ
halok   etishni   istashayotgani   aytiladi.   Manjur   imperator   Syanlun   uyg urlarning	
ʻ
qo zg olon   ko targan   shahrini   qirg in   qilishni   buyurdi.   Sin   qo shinlari   barcha	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
uyg ur   bolalar   va   ayollarini   qul   qilib,   uyg ur   erkaklarini   qirg in   qildi.
ʻ ʻ ʻ   [14]
  Manjur
askarlari   va   manjur   amaldorlari   uyg ur   ayollarini   muntazam   zo rlashlari   uyg ur	
ʻ ʻ ʻ
musulmonlari   orasida   manjurlar   hukmronligiga   qarshi   qattiq   nafrat   va   g azab	
ʻ
uyg otgan. 	
ʻ
Jahongir   Xo ʻ ja   qo ʻ zg ʻ olonidan   avval   manjurlarning   yana   bir   amaldori   Binjin
1818-1820- yillarda   Qo ʻ qon   oqsoqolining   musulmon   qizini   zo ʻ rlagan .   Sinlar
uyg urlar   orasida   o z   hukmronligiga   qarshi   nafrat   tarqalishiga   yo l   qo ymaslik
ʻ ʻ ʻ ʻ
5
  Шоссанд Д. Китай в XVIII веке. Расцвет империи Цин / Дамьен Шоссанд. – М., 2016, с. 22-25.
9 Kirish
Kurs ishining   dolzarbligi.   Ikki ming yildan ortiq davom etgan Xitoy tarixi
bir maromda rivojlanish bo lmagan. Shunday qilib, oxirgi Sin sulolasi davri (1644-ʻ
1911) odatda adabiyotshunoslikda Hitoy an'anaviy adabiyoti uchun samarasiz deb
hisoblanadi   Xitoy   she'riyatining   yorqin   gullab-yashnashi   yoki   madaniy   davri
bo lmagan   davlat   to ntarishi,   masalan,   Tan   davri   bilan   taqqoslaganda.   Rasmiy	
ʻ ʻ
baholarda so nggi sulola davridagi adabiy yutuqlar juda ko p edi tushunmovchilik	
ʻ ʻ
yoki   noto g ri  tushunchalar   natijasida  yuzaga   keladigan  nomuvofiqliklar,  natijada	
ʻ ʻ
ko plab  tanqidchilar  uzoq  vaqt  davomida  Sin she'riyatini  deyarli  beparvolik  bilan	
ʻ
qarashdi.   Ushbu   tushunmovchilikning   sabablari   bor   tarixiy   xarakter.   Xitoy
adabiyotida   Yuan   davridan   (1271-1368)   boshlab   yangi   janrlar   —   dramaturgiya
(dinastiya)   faol   rivojlanmoqda   va   takomillashtirilmoqda   Yuan)   va   roman   (ming
sulolasi, 1368-1644). 
Ushbu   janrlarda   ijod   qilgan   mualliflar,   tabiiyki,   ular   o zgargan   estetik	
ʻ
talablarga   javob   berishga   intildilar.   Sin   tili   haqida   gap   ketganda,   ko pchilik   o liy	
ʻ ʻ
ma'lumotli   xitoyliklar   va   oddiy   kitobxonlar   odatda   romanlarni   chaqirishadi
(masalan,   uyqu qizil teremda Cao Syuetsin) va pyesalar (masalan, shaftoli gullari
bilan   fan   kun   Shanjen)   tomonidan   yaratilgan.   Shunday   qilib,   Agar   olti   sulola
davrida   Tan   va   Sun   davri   she'riyati   doimiy   takomillashtirildi,   uning   badiiy
shakllari doimiy ravishda o zgarib turdi, keyin Yuan davridan boshlab bu jarayon	
ʻ
sezilarli   darajada   sekinlashdi,   vaqt   o tishi   bilan   so nggi   uchta   sulola   —   Yuan,	
ʻ ʻ
Ming   va   Sin   she'rlarini   ko rib   chiqishga   imkon   berdi   adabiy   jarayonning	
ʻ
periferiyasi sifatida ko proq soyada qolib ketgan janrlar. Shunga qaramay, bu davr	
ʻ
she'riyati, o sha paytda adabiy hayotning muhim va o ziga xos hodisasi va merosi	
ʻ ʻ
bolib qoldi.
Kurs   ishining   o rganilganlik   darajasi	
ʻ .   XVII   —   XX   asr   boshidagi
tadqiqotchilari   cheklangan   umumiy   fikrga   ko ra,   badiiy   qiymatga   ega   bo lgan	
ʻ ʻ
narsalarni o rganish — prozalar: novellalar (Pu Sunlinning tulki sehrlari), romanlar	
ʻ
(norasmiy tarix konfutsiylar u Tszintszi, qizil teremdagi tush   Syanlun). Faqat Sin
davrining eng mashhur imperatorlariga asarlari bag ishlangan. Rossiya sinologlari.	
ʻ
Yetmishinchi   yillarda   bir   qator   maqolalar   chop   etilgan,   Sin   davrining   alohida
2 Ilmiy tadqiqotlar va adabiyotlar.
I.1 Ergashev. Sh. Jaxon Tarixi. № 4 – T.
I.2 Агеева,   Р.А.   Страны   и   народы:   происхождение   названий.   М .:
Наука , 1990. 
I.3 Бобров   Л.  А.,   Худяков   Ю.   С.   Вооружение   и  тактика   кочевников
Центральной   Азии   и   Южной   Сибири   в   эпоху   позднего   Средневековья   и
раннего Нового времени (XV – первая половина XVIII в.). СПб., 2008. 
I.4  Дубровская Д.В. Миссия иезуитов в Китае. М .:  КРАФТ + ИВРАН ,
2001. 
I.5 Кунсткамеры Габсбургов. Магия природы и механизм вселенной.
Из   собраний   Музея   истории   искусств,   Вена   /   Перевод   с   немецкого.   М.:
Художник и книга, 2005. 
I.6 Непомнин   О.   Е.   История   Китая:   Эпоха   Цин.   XVII   —   начало   XX
века . — М.:   Восточная литература , 2005.
I.7 Панофский   Э.   Этюды   по   иконологии:   Гуманистические   темы   в
искусстве Возрождения / пер. с англ. Н.Г. Лебедевой, Н.А. Осминской. СПб.:
Азбука-классика, 2009. 
II. Qo shimcha adabiyotlar.ʻ
2.1   Неглинская   М.А.   Шинуазри   в   Китае:   цинский   стиль   в   китайском
искусстве периода трех великих правлений (1662–1795). М.: Спутник+, 2012.
2.2   Хуанчао   лици   туши   (Образцы   предметов   ритуальной   утвари
царствующей династии). Б. м., 1766. Т. 1–7.
2.3   Яковлева   Л.А.   Швейцарские   часы   и   табакерки   XVII–ХХ   века.
Художественная эмаль в собрании Эрмитажа. СПб.: Славия, 1997. 
2.4   Шоссанд   Д.   Китай   в   XVIII   веке.   Расцвет   империи   Цин   /   Дамьен
Шоссанд. – М., 2016. 
2.5  Цяньлун   //   Большая российская энциклопедия   :   [в 35 т.]   / гл. ред.   Ю.
С. Осипов .   —   М.   : Большая российская энциклопедия, 2004—2017.
III .  Internet   malumotlari   toplami
26 ham saroy rassomi edi. U Kastiglyon va Ignatius Sishelbart bilan birgalikda  Battle
Copper Prints  ni ishlab chiqdi
Syanlun imperatorligi davrida   Turpan   shahrida jung orlarga qarshi kurashdaʻ
Sindan   yordam   olish   maqsadida   Sin   imperiyasi   vassaliga   aylangan   uyg urlar	
ʻ
yetakchisi Emin Xo ja xotirasi uchun Emin minora quriladi.	
ʻ
So nngi   yillari  	
ʻ Hukmronligining   so nggi   yillarida   imperator   Syanlun   kuch	ʻ
va   shon-shuhratdan   mahrum   bo ldi.   O z   hukmronligidan   mag rurlanib,	
ʻ ʻ ʻ
xotirjamlikka   berildi   va   Yu   Minchjon   va   Heshen   kabi   fikri   buzuq   amaldorlarga
ishona boshladi 12
.
Xeshen   eng   yuqori   martabali   vazir   bo lib,   o sha   paytda   imperator   Syanlun	
ʻ ʻ
unga   juda   ishongani   sababli,   mamlakatning   kundalik   boshqaruvi   uning   qo lida	
ʻ
qoldi,   imperatorning   o zi   esa   san at,   hashamat   va   adabiyot   bilan   mashg ul   edi.	
ʻ ʼ ʻ
Xeshen   imperator   Jyaqin   tomonidan   qatl   etilganida,   Sin   hukumati   Xeshenning
shaxsiy boyligi Sin imperiyasi xazinasidan ko p ekanligini aniqladi. Jumladan, 900	
ʻ
million kumush tael, Sin imperator saroyining jami 12 yillik g aznasiga teng edi.	
ʻ  
Imperator   Syanlun   o z   hukmronligini   taxminan   33.95   million   tael   xazina	
ʻ
bilan   boshlagan   edi.     Hukmronligining   eng   yuqori   cho qqisida,   taxminan   1775-	
ʻ
yilda, hatto soliqlar bilan ham xazina miqdori 73,9 million kumush taelga yetdi.
Biroq, amaldorlar tomonidan uzoq muddatli o g irlik va korrupsiya, janubga	
ʻ ʻ
tez-tez   harbiy   yurishlar,   ulkan   saroy   inshootlari,   ko plab   urush   va   qo zg olon	
ʻ ʻ ʻ
xarajatlari,   shuningdek,   o zining   g ayrioddiy   turmush   tarzi   kabi   ko plab   omillar	
ʻ ʻ ʻ
xazinaga jami 150,2 million kumush taelga tushdi.    Bu imperatorning keksaligi va
siyosiy   islohotlarning   yo qligi   bilan   birgalikda   Sin   imperiyasining   bosqichma-
ʻ
bosqich tanazzulga uchrashini va natijada halokatini boshlab berib, uning shonli va
yorqin siyosiy hayotiga soya soldi
XVIII   asrning   o rtalarida   Yevropa   davlatlari   allaqachon   rivojlanib
ʻ
borayotgan tashqi savdo hajmini oshirish va Xitoy qirg og ida portlar ochish uchun	
ʻ ʻ
bosim o tkaza boshladilar. Bu talablarga qarib qolgan imperator Syanlun qarshilik	
ʻ
ko rsatdi.   1793-yilda   qirol   Jorj   III   o z   so rovlarini   to g ridan-to g ri   Pekindagi	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
12
  Яковлева Л.А. Швейцарские часы и табакерки XVII–ХХ века. Художественная эмаль в собрании 
Эрмитажа. СПб.: Славия, 1997.  C  94.
19 Xulosa   qilib   aytganda   Sin   imperiyasi   yani   Manjurlar   tarixini   o rganishʻ
dolzarb ko rinadi, chunki ushbu sohada maxsus tadqiqotlar o tkazilmagan. Manjur	
ʻ ʻ
tarixi   maxsus   tadqiqot   ob'ekti,   ularni   o rganish   esa   shubhasiz   qiziqish   uyg otadi.	
ʻ ʻ
Shunga   qaramay,   shuni   ta'kidlash   kerakki,   mavjud   bo lgan   Manjur   joy   nomlari	
ʻ
soni   va   hozirgi   vaqtda   ular   juda   kam   ishlaydi,   chunki   ularning   aksariyati   yo q	
ʻ
bo lib   ketgan,   ko pchilik   Xitoyning   boshqa   sulolari   bilan   almashtirildi.   Bu,	
ʻ ʻ
shubhasiz,   o rganish   muammolari   bilan   bog liq.   Geografik   nomlar   bo yicha	
ʻ ʻ ʻ
material to plash uchun, nafaqat geografik, balki Manjur onomastikasini o rganish	
ʻ ʻ
sohasi   sifatida   o rganish   uchun   murojaat   qilish   kerak   XIX-asr   va   undan   oldingi	
ʻ
davr   manbalarini   o rganish   kerakli   nomlar   tilga   olinadi,   chunki   ular   allaqachon	
ʻ
belgilangan   vaqtda   chiqib   ketgan   bo lishi   mumkin   foydalanish   va   Xitoy   nomlari	
ʻ
bilan   almashtiriladi   yoki   faqat   orasida   ishlatilgan   ko p   hollarda   ikki   tilli   bo lgan	
ʻ ʻ
manchjurlar.
Ob'ektlarni   tadqiq   qilishning   o ziga   xos   xususiyati   o rta   asr   Xitoyining	
ʻ ʻ
qurollari   va   o rganilgan   namunalar   bo yicha   ma'lumotlar   bazasini   shakllantirish	
ʻ ʻ
imkoniyatlari   juda   kengdir.   Arxeologik   tadqiqotlar   ma'lumotlari   va   yozma
manbalardan tashqari, o rganishda muhim rol o ynaydi	
ʻ ʻ
Xitoy xalqlarining qurollari va harbiy ishlari, Markaziy va Shimoliy Osiyo,
Xitoy,   Rossiya   va   Xitoyning   keng   muzey   fondini   o rganish   istiqbolli   yo nalish	
ʻ ʻ
hisoblanadi. Markaziy Osiyo davlatlari. 
Foydalanilgan adabiyorlar ro yhati:	
ʻ
25 Sin armiyasi tomonidan qirib yuborilgan. Mazkur holatlarni Maykl Edmund Klark
nafaqat  Jung or  davlatining, balki  jung orlarning ham  xalq sifatida butunlay yo qʻ ʻ ʻ
qilinishi   deya   ta riflagan.	
ʼ   Tarixchi   Piter   Perdu   jung orlarning   qirib   tashlanishi	ʻ
imperator Syanluntomonidan olib borilgan aniq qirg in siyosati  natijasi  ekanligini	
ʻ
ta kidlaydi.	
ʼ
Jung or   genotsidi   1776-yilda   Jinchuan   Tibet   xalqining   Sinlar   tomonidan	
ʻ
qirg in qilinishi bilan taqqoslanadi, bu voqea ham imperator Syanlun davrida sodir	
ʻ
bo lgan.
ʻ   G olib   qo shinlar   Pekinga   qaytib   kelgach,   ular   sharafiga   bayram	ʻ ʻ
madhiyasi   kuylanadi.   Madhiyaning   manjur   tilidagi   versiyasi   Amoit   tomonidan
yozib olinib, Parijga yuborilgan
Sin imperiyasi Xanlin akademiyasining a zolari Chjao Yi va Jiang Yongjini	
ʼ
Harbiy   arxiv   boshqarmasiga   jung orlarni	
ʻ   tinchlantirish   strategiyasi   (Pingding
Zhunge er fanglue) tuzish uchun yolladi.Imperator Syanlunni Chjao Yi “XVIII asr	
ʼ
tinchlik va farovonlik” manbai sifatida tasvirlaydi.
Knyaz Ching unjav boshchiligidagi Xalxa mo g ul qo zg olonchilari jung or	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
boshlig i	
ʻ   Amursana   bilan ittifoq tuzib, jung orlar bilan bir vaqtda Sin imperiyasiga	ʻ
qarshi   qo zg olon   ko taradi.   Sin   qo shini   qo zg olonni   bostirib,   Ching unjav   va	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
uning butun oilasini qatl qildi.
Bu   davr   mobaynida   Tibetga   mo g ullarning   aralashuvi   va	
ʻ ʻ
Mo g ulistonda	
ʻ ʻ   Tibet   buddizmining   tarqalishi   davom   etdi.   1750-yilgi   Lxasadagi
qo zg olondan   so ng,   imperator   Syanlun   Tibetga   qo shin   yubordi   va   Sinning
ʻ ʻ ʻ ʻ
mavjudligini   saqlab   qolish   uchun   Dalay   Lamani   Sin   aholisi   va   garnizoni   ustidan
Tibet   hukmdori   sifatida   mavqeini   mustahkamladi.   Bundan   tashqari,   Nepal   va
Gurxalarga qarshi harbiy yurishlar imperatorni har ikki tomonni bo ysundirishdek	
ʻ
og ir mas’uliyatga majbur qildi	
ʻ 3
.
1751-yil   23-yanvarda   1750-yilda   Lxasada   Singa   qarshi   qo zg olonda	
ʻ ʻ
qatnashgan   tibetlik   isyonchilar   Sin   manjur   generali   Bandi   tomonidan   o ldirildi.	
ʻ
Olti nafar tibetlik isyonchilar yetakchilari va tibetlik isyonchilar rahbari Blo-bzan-
bkra-sis   qiynab   o ldirildi.   Tibet   isyonchilarining   qolgan   rahbarlari   osildi   va	
ʻ
boshlari   tibet   xalqi   ko rishi   uchun   ustunlarga   osib   qo yildi.   Sinlar	
ʻ ʻ
3
  Непомнин О. Е.   История Китая: Эпоха Цин. XVII   — начало XX века . — М.:   Восточная литература , 2005.
6 MUNDARIJA 
Kirish ………………………………………………………………………….…4-5
I bob.  Xunli (Syanlun) hukmronligi yillarida Sin imperiyasi………………6-16
II bob   Xunli (Syanlun)  ni Islomga qarshi qonunlari..................................17-26
Xulosa …………………………………………………………………….…........27
Foydalanilgan manba va adabiyotlar ro yxatiʻ ……………………..............28-29

Xunli (Syanlun) hukmronligi