Yangi davrda osiyo mamlakatlari shaharlari (XVII-XX asr boshlari)

Y a n g i   d a v r d a   o s i y o   m a m l a k a t l a r i   s h a h a r l a r i   ( X V I I - X X   a s r
b o s h l a r i )
Reja:
  Kirish………………………….…………………………………………………….…….……2
I.BOBO.   Y a n g i d a v r d a	 o s i y o	 m a m l a k a t l a r i	 s h a h a r l a r i … … … … … . . … … 4
1.1.   Markaziy	
 Osiyoda	 mustaqil	 xonliklarning	 vujudga	 kelishi………………..…..……4
1.2 .  Markaziy	
 Osiyoda	 mustaqil	 xonliklarning	 madaniyati………………………….…..9
II.BOBO. XXasrning80	
 – yillar	 oxiri	 va	 90	 – yillar	 boshida	 ro’y	 bergan	 voqealar….13
2.1.           Mustaqil	
 xonliklar	 va	 amirlikning	 o’zaro	 madaniy	 aloqalari…………….…....13
2.2.           Markaziy	
 Osiyo	 madaniyatiga	 Rus	 va	 dunyo	 madaniyatining	 ta’siri…………20
Xulosa…………………………………………………………………………………….…...30
Foydalanilgan	
 adabiyotlar	 ro’yxati………………………………………………….…....31
1 Kirish
XX   asrning   so’nggi   o’n   yilligi   ijtimoiy   dunyoqarash   va   jahon
hamjamiyatining   jo’grofiy   –   siyosiy   tuzulishida   tub   o’zgarishlar   davri   bo’lib
tarixga   kirdi.   Jahon   hamjamiyati   yangi   davrga   qadam   qo’ydi.   I.A.Birinchi
Prezidentimiz Karimov ta’kidlaganidek: “…bugungi kunda xalqaro maydonda turli
siyosiy kuchlar o’zining milliy va strategik rejalariga erishish uchun “Erkinlik va
demokratiyani olg’a siljitish” niqobi ostida amalga oshirayotgan, uzoqni ko’zlagan
siyosatning   asl   mohiyati   va   maqsadlarini   o’z   vaqtida   sezish,   anglash   katta
ahamiyat kasb etadi”. 1
Shuning  uchun  XX  asr  oxiri   –  XXI  asr   boshlarida  xalqaro  munosabatlar
va   diplomatiya   tarixini   yangi   adabiyotlar   asosida   yoritish   bugungi   kunning   eng
dolzarb masalalaridan biri hisoblanadi. 
Jamiyat va davlatlar tarixi shuni ko’rsatadiki, biron – bir mamlakat boshqa
davlatlar   bilan   hamkorlik   qilmasdan   taraqqiyotga   erishgan   emas.   Sharq   va   G’arb
mamlakatlarini bir – biriga bog’lagan Buyuk Ipak yo’lining markazida joylashgan
O’zbekiston   bir   necha   asrlardan   buyon   dinlar,   millatlar   va   madaniyatlarning
tutashuv nuqtasi bo’lib kelmoqda. 
Mazkur tadqiqot quyidagi omillarga ko’ra dolzarbdir: 
Birinchidan,   XXasr oxiri – XXI asr  boshlarida xalqaro munosabatlar  va
diplomatiya tarixi yangi  adabiyotlar asosida  maxsus bitiruv malakaviy ish tarzida
hozirga qadar tadqiq qilinmagan; 
Ikkinchidan,   globallashuv   jarayoni   ro’y   berayotgan   bir   vaqtda   xalqaro
munosabatlar   va   diplomatiya   masalalarini   yoritish   nafaqat   ilmiy   balki,   amaliy
ahamiyat ham kasb etadi; 
Uchinchidan,   jahon  hamjamiyati   va   O’zbekiston   munosabatlari   bugungi
kuning dolzarb masalalardan biri hisoblanadi. 
1
 Birinchi Prezidentimiz Karimov I.A. Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch. Toshkent. :“Ma’naviyat” . 2008 yil. B 
– 116.
2 Mavzuning   o’rganilish   darajasi:   Mustaqillikka   erishishi   narijasida
O’zbekiston   o’z   tarixiy   taraqqiyot   yo’lini   o’zi   erkin   tanlash   imkoniyatiga   ega
bo’ldi. Istiqlol uning uchun jahon hamjamiyatiga teng huquqli a’zo sifatida kirish
imkoniyatlarini   ochib   berdi.   O’zbekiston   davlatining   asosiy   maqsadi   barqaror
ijtimoiy   yo’naltirilgan   bozor   iqtisoyotiga,   samarali   tashqi   siyosatga   ega   bo’lgan
huquqiy – demokratik davlatni barpo  etishdan iborat bo’lib qoldi. 
Mavzuni o’rganilish borasida to’xtaladigan bo’lsak, avvalo Prezidentimiz
I.A.Birinchi Prezidentimiz Karimovning mavzuga oid asarlari 1
 alohida o’rin tutadi.
Chunki   shu   asarlarda   xalqimiz   mustaqillikka   erishganidan   keyin   mamlakatimizni
jahon   hamjamiyatida   qo’shilishining   asosiy   tamoyillari   va   yo’nalishlari   batafsil
yoritib berilgan. 
Bundan   tashqari   mavzuning   turli   davrlarga   oid   bo’lgan   adabiyotlar   ham
mavjud   bo’lib,   ular   ham   mavzuning   mazmun   mohiyatini   ochib   berishda   muhim
manbabo’lib xizmat qiladi. 
Ayniqsa,   Yu.E.Ivaninning   “Yangi   davrda   Yevropa   diplomatiyasining
tarixshunosligi”   asarida   xalqaro   hamkorlikning   asosiy   yo’nalishlari   to’g’risida
qiziqarli   ma’lumotlar   bayon   etilgan.   Shu   bilan   birga   M.S.Gaferli   va
A.N.Kosayevlarning   “Rivojlanishning   o’zbek   modeli:   tinchlik   va   barqarorlik,
taraqqiyot asosi” nomli asari ham mavzuning nazariy jihatlarini ko’rsatib berishda
muhim   manbalardan   biri   bo’lib   xizmat   qiladi 2
I.BOBO.   Y a n g i d a v r d a	 o s i y o	 m a m l a k a t l a r i	 s h a h a r l a r i
1 2
 Birinchi Prezidentimiz Karimov I.A. O’zbekiston XXI asr bo’sag’asida: xavfsizlikka tahdid, barqarorlik shartlari 
va taraqqiyot kafolotlari.T.:1997,Tinchlik uchun kurashmoq kerak.T.:2001, Tarixiy xotirasiz kelajak yo’q.T.:1998, 
Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch.T.:2008, Mamlakatimizda demokratik  islohotlarni yanada chuqurlashtirish va
fuqarolik jamiyatini rivojlantirish konsepisyasi. T.:2010. 
2 3
 Ivanin Yu.E. Istoragrafik novetsiya vremenya diplomatic Yevropa. M.,1998, M.S.Gaferli, N.N.Kosayev. 
Rivojlanishning o’zbek modeli: tinchlik va barqarorlik, taraqqiyot asosi. T.:1996.
3 1.1.  Markaziy	 Osiyoda	 mustaqil	 xonliklarning	 vujudga	 kelishi
XX   asrning   oxirida   yuz   bergan   buyuk   voqea   sifatida   tarixga   kirgan
sotsializm   sistemasining   yemirilishi,   shubhasiz,   tarixchilarning   diqqat   markazida
turishi  tabiiy.  Markaziy  va Janubi  –  Sharqiy  Yevropadagi  sotsialistik  davlatlarda,
shuningdek,   sobiq   SSSR   da   yuz   bergan   o’zgarishlar   jarayonining   kelib   chiqish
sabablari   va   oqibatlarini   chuqur   o’rganish   hamda   tegishli   xulosalar   chiqarish,
amalga   oshirilayotgan   islohotchilik   harakatlarini   qiyosiy   ravishda   tahlil   qilish
nihoyatda ahamiyatlidir 1
.
XX   asr   80   yillarning   o’rtalariga   kelib,   Sobiq   Ittifoqda   tanglik   holati
kuchaydi, u mamlakat hayotining barcha sohalarini qamrab oldi. Mustabid tuzum
sharoitida davlat mulki monopoliyasi va boshqaruvda ma’muriy taqsimlash tizimi
hukmronligi   tobora   kuchayib   bordi.   O’zbekiston   Sobiq   Ittifoq   tarkibiga   bo’lgan
vaqtda   xalqaro   aloqalar   faqat   Markazning   ruxsati   va   nazorati   ostida   amalgam
oshirilar   edi.   O’zbekistonning   sovet   tuzumi   doirasidagi   xalqaro   aloqalari   haqida
gapirganda   shuni   ta’kidlash   kerakki,   bu   aloqalarning   rivojlanish   va   ifodalanish
shakllari sovet davlati tashqi siyosatining qing’irliklari bilan mustahkam bog’lanib
ketgan   bo’lib,   ittifoq   rahbariyatining   strategic   yo’l   –   yo’riqlarini   va   mustabid
o’tmish   burilishbosqichlaridagi   jamiyat   ahvolining   o’ziga   xos   tomonlari   ta’sirini
boshdan kechirdi. 
O’zbekistonning faol ishtiroki bilan Pokiston   bilan Hindiston o’rtasidagi
tinchlik bitimi  1966  yilda Toshkentda  imzolandi:  Osiyo,  Afrika, Lotin Amerikasi
fan   va   madaniyat   xodimlarining   xalqaro   konferensiyalari,   simpoizumlari,
konferensiyalari,   ijodiy   uchrashulari,   kinofestivallari   o’tkazildi.   O’zbekiston
sotsialistik mamlakatlarga zavod va fabrikalar, xo’jalik obyektlari, barpo etadigan,
asbob   uskunalarni   montaj   qiladigan,   ularni   ishlatishni   yo’lga   qo’yadigan
mutaxassislarni   yuborar   edi.   Masalan,   “Toshtekstilmash”   zavodi     1958   –   1967
yillarda   sotsialistik   mamlakatlarga   to’qimachilik   jihozlarini   o’rnatish   va   ishga
tushurishga   qatnashish   uchun   o’zining   44   nafar   vakilini   yubordi.   O’zbekistonlik
1 4
 Kichkilov H. MDH tarixi: yutuqlar, muammolar va ziddiyatlar (1989 - 2009). T.: “Yangi nashr” . 2010. B – 5.
4 mutaxassislar   Bolgariya,   Kuba,   Vetnam,   Mo’g’iliston   dehqonlariga
respublikamizdan   etkazib   berilgan   qishloq   xo’jalik   texnikasini   o’zlashtirishda,
melioratsiya   –   irrigatsiya   ishlarini   tashkil   etish,   paxta   va   boshqa   ekinlarni
etishtirish   tajribasini   egallashda   katta   yordam   ko’rsatdilar.   O’zbekiston   vakillari
o’zlarining   baynalmilal   burchlarini   bajara   borib,   Afg’oniston,   Nepalga,   Shri   –
Lanka,   Hindiston,   Eron,   Iroq,   Suriya,   Kampuchiya,   Laos,   Jazoir,   Gviniya,   Mali,
Tunisda   hamda   boshqa   ko’pgina   mamlakatlarda   yuzlarcha   muhim   xo’jalik
obyektlarini   (zavod   va   fabrikalar,   gidrostansiyalar,   irrigatsiya   inshootlari,   yo’l   va
ko’priklar   sovxozlar   va   shu   kabilarni)   barpo   etishda   faol   ishtirok   etdilar.
O’zbekistonlik   mutaxassislar   ishtirokida   Afg’onistonda   Nagla   GESi   qurildi,
Angola, Jazoir, Yaman,    Arab Respublikasida  qishloq xo’jalik tajriba  stansiyalari
tashkil   etildi.   1974   yilga   kelib,   Osiyo   va   Afrikaning   deyarli   20   mamlakatida
O’zbekistonlik 400 dan ortiq mutaxassis mehnat qilardi. 
80   –   yillarda   esa   respublikamizdan   yuborilgan   mutaxassislar   46   ta
mamlaktda faoliyat ko’rsatdilar. O’zbekistonning horijiy mamlakatlar bilan avvalo
sotsilistik   yo’nalishdagi   va   “uchinchi   dunyo”   mamlakatlari   bilan   o’zaro
munosabatlarida   respublikaning   oliy   va   o’rta   maxsus   o’quv   yurtlarida   o’qitish
tizimi  orqali  mutaxassislar   tayyorlash   tajribasi  qo’l  keldi.  60 –  yillarning  birinchi
yarmidayoq,  O’zbekiston  oliy o’quv yurtlarida  Sharqiy Yevropa mamlakatlaridan
kelgan   50   dan   ortiq   talaba   ta’lim   oldi,   ular   paxtachilik,   irrigatsiya   va   qishloq
xo’jaligini mexanizatsiyalash sohalariga ixtisoslashgan edilar.
80   –   yillarda   O’zbekistonda   25   ta   oliy   o’quv   yurtida   har   yili   jahonning
84ta   mamlaktidan,   shu   jumladanOsiyo   mintaqasidagi   22   mamlaktdan   kelgan   3
mingdan   ortiq   talaba   ta’lim   oldi.   Shuningdek   har   yili   O’zbekistonning   o’rta
maxsus   o’quv   yurtlarida   270   dan   ortiq   xorijlik   yoshlar   o’qidilar.   O’zbekistonda
xorijlik mutaxassislarning tayyorlanishi odatda o’zaro manfaatli asosda emas, balki
Markaz ko’rsatmasi  bilan  bepul  asosda  olib borildi. Xorijiy yoshlarning bu yerga
kelib   o’qishining   maqsadi,   xorijiy   mutaxassislarning   kasb   mahoratini   oshradigan
fanlar 2 – darajali bo’lib qolgan edi. 
5 70   –   80   –   yillarda   xorijiy   mamlakatlarga   ilmiy     xizmat     safariga
yuborilgan   taniqli   o’zbek   olimlari   orasida   seysmaloglar   A.N.Sultonxo’jayev   va
V.V.Shcheglov,   akademiklar   S.A.Azimov   ,   B.O.Toshmuhammedov,
G’.O.Mavlonov,   H.F.   Fozilov,   I.H.Hamroboyev   va   boshqalar   bor   edi.   O’z
navbatida   xorijiy   mamlakatlar   deligatsiyalarining   O’zbekistonga   kelishi   ortib
bordi. 1971 – 75 – yillarda O’zbekiston Fanlar Akademiyasining turli institutlariga
100 dan ortiq olimlarni o’z ichiga olgan 328 ta deligatsiya tashrif buyurdi. Xalqaro
aloqalarning   kuchayishi,   ilmiy   olamning   O’zbekistonni   o’ziga   xos   tarzda   “kashf
etishi”   bilan   bir   qatorda,   Toshkent   ana   shu   yillarda   xalqaro   uchreashuvlar,
konferensiyalar   va   seminarlar   o’tkaziladigan   markazlardan   biri   sifatida   dunyoga
tanildi. 1969 – 70 – yillarda O’zbekistonda 20 dan ortiq, keyingi 10 yilliklarda esa
10 dan ortiq yirik xalqaro anjumanlar o’tkazildi. 80 – yillarning o’rtalariga kelib bu
aloqalar   ko’rsatib   o’tilgan   shakllar   bilan   bir   qatorda   o’zbek   olimlarining   xorijiy
mamlakatlarda   ma’ruzalar   bilan   chiqishlari,   xorijiy   aspirantlarning   O’zbekiston
Fanlar   Akademiyasi   institutlada   va     universitetlarida   stajmrovkadan   o’tishlari
birgalikdagi ekspeditsiyalar o’tkazish yo’lga qo’yildi. 
O’zbekistonning xorijiy mamlakatlar bilan o’zaro madaniy aloqalari 50 –
yillardan   boshlab   qo’yildi.   O’zbek   adabiyoti   arboblarining   ijodini   xorijdagi
kitobxonlar   zo’r   qiziqish   bilan   o’qib   o’rganishardi.   70   –   yillarning   o’rtalarida
respublikamizda   nashr   etilgan   kitoblardan   20   dan   ortig’i   xorijiy   tillarga   tarjima
qilingan   bo’lib,   ular   dunyoning   40   dan   ortiq   mamlakatlariga   tarqaldi.   Bular
G’.G’ulom,   P.Tursun,   Oybek,   A,Qahhor,   Zulfiya,   Sh,Rashidov,   H.G’ulom,
A.Muxtor,   R.Bobojon,   P.Qodirov,   O.Yoqubov   va   boshqalarning   asarlari   edi.
G’.G’ulomning   “Shum   bola”   ,   H.Olimjonning   “Lirika”,   R.Fayziyning   “Hazrati
inson”, R.Bobojonning “Obu - hayot”, P.Qodirovning “Yulduzli tunlar” asarlari va
boshqalar   xorijiy   kitobxonlarning   yuqori   bahosiga   sazovor   bo’ldi.   O’zbek
adabiyoti   arboblaridan   ayrimlari   xorijiy   davlatlarning   yuksak   mukofatlariga
sazovor bo’ldilar. Bulardan shoira Zulfiya Hindiston bilan Sobiq Ittifoq o’rtasidagi
aloqalarni   mustahkamlash   sohasidagi   faol   xizmatlari   uchun   J.Neru   nomidagi
6 mukofot   sovrindori   bo’ldi.   U   yana   Bolgariyaning   Kirill   va   Mefodiy   ordeni   bilan
ham mukofotlandi. 
60 – 70 – yillarda O’zbekistonning teatr jamoalari, yetakchi sahna ustalari
xorijiy   mamlakatlar   –   Vengriya,   GDR   ,   Chexoslabakiya,   Polsha,   Mo’g’iliston,
Jazoir, Fransiya, Yaponiya, Angliya, AQSH   va boshqa   mamlakatlarga gastrolga
bordilar.   O’zbekistonning   san’at   sohasidagi   hamrolik   xorijiy   mamlakatlar   bilan
madaniy aloqalari alohida o’rin tutadi. 1965- 75- yillarda O’zbekiston teatr san’ati
xodimlaridan 100 dan ortiq kishi Yevropa va Osiyoning 40 dan ortiq mamlakatiga
safar   qildilar.   Ular   orasida   xalq   artistlari   Mukarrama   Turg’unboyeva,   Galiya
Izmaylova,   Bernora   Qorayeva,   Saodat   Qobilova,  Muxtor   Ashrafiy,  Tamaraxonim
va   boshqalar   bor   edi.   “Bahor”   xalq   raqs   ansambli   besh   qit’a   mamlakatlari
Hindiston,   Shvetsiya,   Vengriya,   Bolgariya   va   boshqa   davlatlarda   bergan
konsertlarda zo’r olqishlarga sazovor bo’ldi, o’zbek xalqining raqs san’atini dunyo
xalqlariga tanitdi. 1978 – yilda ansambl Italiyaning 15 ta shahrida, Mal’t orolida va
Fransiyaning   14   ta   shahrida   konsertlar   berdi.   1979   –   yilda   AQSHda   mazkur
jamoaning   gastrollari   muvaffaqiyatli   o’tdi.   1984   –   yilda   ansambl   dunyoning   8   ta
mamlakatida   –   Iordaniya,   Peru,   Gretsiya,   Avstraliya,   Yangi   Zelandiya,
Niderlandiya,   Portugaliya,   Efiopiyada   bo’lib   o’tgan   ittifoq   kunlarida   qatnashdi
“Yalla” davlat vocal cholg’u ansambli GDR da bo’lib o’tgan eng mashhur yoshlar
jamoalarining   chiqishlarida   zo’r   muvaffaqiyat   qozondi.   Shunday   qilib,   50   –   80   –
yillarda   xorijiy   mamlakatlar   bilan   ilmiy   –   madaniy   aloqalari   ittifoq   tasarrufida,
uning   mafkuraviy   andozalari   va   ko’rsatmalari   asosida   amalgam   oshirilgan   va
sotsializm   yutuqlarini   jahonga   tanitishga   xizmat   qilgan   bo’lsa   –   da   ,   lekin   uning
zaminida   o’zbek   xalqining   buyuk   ajdodlari,   uning   ilg’or   ziyolilari   va   ularning
ijodiy   yutuqlari   va   kashfiyotlari   noyob   namunalari   yotar   edi.   Ana   shu   mungli
namunalar mafkuraviy cheklashlarga va millat sifatida kamsitishlarga qaramasdan,
o’zbek   xalqini,   uning   milliy   madaniyatini   dunyoga   tanitishda   muhim   omil   bo’lib
xizmat   qildi.   80   –   yillarning   o’rtalarida   boshlangan   “qayta   qurish”   jarayonida
markaz   bilan   O’zbekiston   o’rtasidagi   munosabatlarda   azaldan   mavjud   bo’lgan
7 ziddiyatlar, oshkorolik demokratiyalashtirish tufayli yaqqol ko’zga tashlanib qoldi.
80   –   yillarning   ikkinchi   yarmida   Markaz   bilan   O’zbekiston   o’rtasidagi
munosabatlarda   mavjud   bo’lgan   nomutanosibliklar,   nomuvofiqliklar   va   xal
qilinmagan   masalalar   boshqa   muammolar   bilan   qo’shilib   qonuniy   ravishda
mustabid tuzumni inqirozga olib boruvchi omil sifatida maydonga chiqdi. 
O’zbekistonning   tashqi   iqtisodiy   aloqalari   Sobiq   Ittifoq   tashqi   savdo
vazirligi hamda boshqa tegishli ittifoq tashkilotlar nazoratida va boshqaruvida edi.
Mustabid   tuzum   tomonidan   kundan   –   kunga   kuchyib   brogan   ixtisoslashuv   va
kooperatsiyalash O’zbekistonning erkin xo’jalik yuritish uchun imkom bermas edi.
Bu   esa   O’zbekiston   bilan   Markazning   milliy   manfaatlari   o’rtasida   ziddiyatni
yanada   kuchytirib   yubordi.   1990   –   yilda   e’lon   qilingan   ittifoq   shartnomasi
loyihasida   ustuvorlik   yana   ittifoq   markaziga   berildi,   respublikalarning   huquqlari
yana   cheklanganligicha   qolverdi;   respublikalar   xorijiy   davlar   bilan   aloqa   qilishda
ovoz   va     huquqdan   yana   mahrum   etildilar.   1991   –   yil   mart   oyida   respublika
vakillari tomonidan ittifoq shartnomasining boshqa loyihasi tayyorlandi, bu loyiha
“Suveren respublikalar ittifoqi to’g’risida” deb ataldi. Sobiq Ittifoq Prezidenti va 9
ta   ittifoqdosh   respubliklar   rahbarlari   ishtirokida   Novo   –   Ogarivoda   bo’lib   o’tgan
yig’ilishda   prinsipal       nizoli   masalar   yuzasidan   tomonlarni   qanoatlantiradigan
bitimga   kelishib   olindi.   “Suveren   davlatlat   ittifoqi   to’g’risida”gi   shartnomani
tuzishga   kelishib   olindi.   Hatto   yangilangan   ittifoq   ham   O’zbekiston   va   boshqa
respublikalarni   mustabid  tuzumni   qayta  tiklanish   xavfidan  saqlab  qola  olmas   edi.
Biroq  jamiyatning   demokratiyalashuvida   bu  tuzumning   qudratida   ancha   zil   ketdi,
ijtimoiy tuzumning va milliy munasabadlarning sifat  jihatidan yangi tamoilllariga
o’tish uchun keng imkoniyatlar ochildi. 
1.2.  Markaziy	 Osiyoda	 mustaqil	 xonliklarning	 madaniyati.
8 Markaziy   Osiyoda   temuriylar   davrida   madaniyat   klassik   darajasi   bilan
dunyoga mashhur bo’ldi. Shayboniylar va Ashtarxoniylar davri (XVI-XVIII asrlar)
da  mamlakat   feodalizmning  murakkab   jarayonlarini   boshdan   kechirdi.   XVI   asrda
hunarmandchilikning rivojlanishi tranzit va ichki savdoning kengayishiga yordam
berdi.   Bu   davrda   hunarmanchilikning   60   dan   ortiq   turi   mavjud   edi.   Markaziy
Osiyo,   Hindiston,   Eron,   Balx,   Rossiya,   Turkiya   va   boshqa   mamlakatlar   bilan
sovda-sotiq   diplomatik   aloqada   bo’lgan.   XV-XVI   asrlarda   Movarounnahrda   ilm-
fan   ancha   rivojlandi.   Adabiyot,   tarix,   memorchilik   va   tasviriy   sanat   o’ziga   xos
rivojlanish bosqichini  bosib o’tdi. Hasan Buxoriy Nisoriy (1566) ning «Muzakkir
ul-ahbob»   va   Mutribiyning   (1604)   «Tazkiratush-shuaro»   nomli   adabiyot
antologiyasi   buning   yaqqol   ifodasidir.   Bu   qomusiy   antalogiyada   yuzdan   ziyod
adabiyot   arboblarining   ijodlari   va   tarjimai   hollari   o’rin   olgan.   Mamlakatda   hunar
va   savdo   ishlarining   rivojlanishi   ilm   ahlining   ijtimoiy   doirasi   kengayishiga   tasir
ko’rsatdi.   Mutafakkir   Zayniddin   Vosifiy   1512   yil   Samarqandda   bo’lganda   bazmi
mushoiralarda kosib, shoirlar, savdogarlar  va oddiy kishilarning marakalarda faol
qatnashib turganligini bayon qiladi. Ularning aksariyati sher yozib turganligi o’sha
davr   tabaqalarining   madaniy   jihatdan   yuksak   saviyada   ekanligdan   dalolat   beradi.
Bu   davrning   o’ziga   xos   xususiyati   shundaki   ko’plab   adabiy   va   tarixiy   asarlar
o’zbek   tilida   yozildi.   Muallifi   nomalum   «Nuxratnoma»   Muhammad   Solihning
«Shayboniynoma»   asarlari   o’zbek   tilida   yozilgan.   Bundan   tashqari   mashhur
tarixchi   Sharofiddin   Ali   Yazdiyning   tarixiy   asarlari   xususan   «Zafarnoma»si,
Ulug’bekka   bag’ishlangan   «Muntahabi   jome   va   tovorixi   shohiy»   degan   asarlari
o’zbek   tiliga   o’girildi.   Shayboniylar   davrida   fanning   qator   tarmoqlari   rivoj   topdi.
1693   yilda   Amin   Ahmad   Roziy   «Haft   iqlim»-   yetti   iqlim   degan   jug’rofi-
biologiyaga   oid   lug’at   tuzadi.   Unga   Mutribiyning   dunyo   xaritasi   ilova   qilinadi.
1541   yilda   Muhammad   Husayn   as-Samarqandiy   tibbiyot   va   farmakologiyaga   oid
ilmiy   asar   yozadi.   U   ko’z   tabibi   shoh   Ali   ibn   Sulaymon   Navro’z   Ahmadjon
huzurida   ishlab,   kasalliklar   haqida   «Tabiblik   dasturul-amali»   risolasini   bitadi.
Musiqa ilmiga oid buxorolik Navkabiyning asari ham XVI asrda bu sanat rivojidan
darak   beradi.   Bundan   tashqari   xattotlik   sanatining   rivojiga   ulkan   hissa   qo’shgan
9 Sulton   Ali   Mashhadiy,   Mir   Ali   Hirviy,   Mahmud   Ali   Shiqobiy   kabi   husni   hat
ustalari   ham   ijod   qilgan.   1586   yilda   Darvesh   Muhammad   Buxoriy   kalligrafiya
sanati   nazariyasiga   oid   asar   yozadi.   Shuningdek   ko’plab   qo’lyozmalar
miniatyuralar va suratlar bilan bezatildi. Tarixiy va adabiy asarlardan «Fatxnoma»
Tarixi Abulxayrxoniy, Navoiyning asarlari shular jumlasidandir. «Miniatyuralarda
Markaziy Osiyo moddiy madaniyati  aks ettiriladi  va rassomlar  voqelikni  realistik
tasvirlashga   intiladi.   Jaloliddin   Yusuf,   Keldi   Muhammad   va   boshqalar
rassomchilik sanatiga ulkan hissa qo’shadi.
Xonliklar   davrida   qurilish   inshootlari   turlari   yanada   takomillashadi,
ko’plab   jamoat   binolari   (karvonsaroylar,   ko’priklar,   sardobalar,   hammom,   tim   va
boshqa   savdo   rastalari)   quriladi.   Monumental   binolarning   tarixi,   qiyofasi
o’zgaradi,   hunarmandlar   uyushmalari   vujudga   keladi.   Buxoro   shahri   balandligi
10   metrli   devor   bilan   o’ralib,   shahar   darvozalari   qurildi,   yirik   binolar   qurishda
(Misr   Arab   madrasasi,   Xo’ja   Zayniddin   masjid-xonaqosi)   xalq   me’morchiligi
an’analaridan   foydalanildi.   Shahar   tashqarisida   ham   monumental   binolar
(Chorbakr)   qurildi.   Jome’   masjidlari   saroy   kabi   serhasham   qilib,   madrasalar
peshtoqli,   minorali   tarzda   qurib,   hovlilari   to’rt   tomondan   ayvon   va   hujralar   bilan
o’raldi. Buxoro va Toshkentdagi Ko’kaldosh madrasalari bunga guvohlik beradi.
Binolar bezashda mayda o’simlik-naqshli parchinlar ishlatildi. Devorlarga
gul   terish   kabi   Temuriylar   davridagi  usullar  rivojlantirildi.  qabr   toshlari   yasashda
yuksak badiiy darajada toshlarga yozuvlarni o’yib bitish rivojlandi. (Shayboniyxon
qabr   toshi   va   Childuxtaronda   Abu   Said   qabriga   qo’yilgan   toshlar).   Xullas,   bu
davrning   ko’pgina   betakror   madaniyat   sohalari   o’z   sirlarini   mukammal   saqlab
kelmoqda.
Markaziy   Osiyoda   xonliklar   va   amirlik   o’rtasidagi   nizolar   bo’lib   tursada,
ma’lum   darajada   dehqonchilik,   hunarmandchilik,   savdo-sotiq   davom   topdi.   Fan,
adabiyot,   san’atning   rivojlanishi   ko’proq   saroy   doirasida   bo’lib,   ham   diniy,   ham
dunyoviy asarlar yozildi. Garchi o’z davri tarixnavisligi o’sha xonlik va amirlikdagi
10 siyosiy  voqealar  salnomasini  ifodalaydi, o’sha  davr  ruhi  aks etganligi  bilan tarixiy
ahamiyatga   ega.   Muhammad   Yoqubning   «Gulshan-ul   mulk»,   Muhammad   Mir
Olimning «Tarixi Amir Nasrullo», Mulla Ibodulla va Mulla Muhammad Sharifning
«Tarixi amir Haydar», Muhammad Hakimjon To’raning «Muntaxabut tavorix» kabi
asarlari diqqatga sazovordir.
qo’qon adabiy muhiti ko’plab shoir va shoiralar ijodi bilan boyidi. qo’qon
xoni   Umarxonning   o’zi   «Amiriy»   tahallusi   bilan   o’zbek   tilida   g’azallar   yozgan.
Uning   rafiqasi   Mohlaroyim   «Nodira»   tahallusi   bilan   fors-tojik   tilida   «Maknuna»,
«Komila»   tahalluslari   bilan   she’rlar   yozgan.   Eri   Umarxon   vafot   etgach,   Nodira
davlat   ishlariga   ham   aralashib,   mamlakat   xo’jaligini   yaxshilash,   madaniy   hayotni
jonlantirish   bo’yicha   muhim   tadbirlarni   amalga   oshirdi.   qo’qonda   madrasalar,
karvonsaroylar,   rastalar,   yo’llar   qurdirdi.   U   o’z   atrofiga   Uvaysiy,   Mahzuna   kabi
qobiliyatli ijod ahlini to’pladi. Bu davrda Fazliy Namangoniy Mushrif, Mushfiqiy
kabi shoirlar ijod qilgan. Mushfiqiy Buxoro amiri Abdullaxon saroyida «Malikush-
shuaro»   unvoniga   ega   bo’lgan   bo’lsa,   Fazliy   Namangoniy   qo’qon   shoirlariga
boshchilik   qilgan,   Umarxonning   topshirig’i   bilan   Fazliy   va   Mushrif   tomonidan
«Majmuat-ush-shuaro»   to’plami   tuziladi.   Bu   davrda   qo’qonda   Xudoyorxonning
saroy arki, Xivada turli obidalar qurildi.
Taxminan  XVII   asrda  yashab  ijod qilgan  shoirlardan biri  Turdi   Farog’iy
haqida ma’lumot  beruvchi  asosiy  manba  shoirning o’z asaridir. U yuz urug’ining
oqsoqollaridan   biri   sifatida   Abdulazizxon   saroyida   e’tiborli   kishilardan   bo’lgan,
keyin saroydan chetlashtirilgan.
XVIII asr oxirida qo’qonda tug’ilgan shoir Mahmur og’ir sharoitda yashab,
saroyda askarlik qilgan. U amaldorlar va saroy shoirlari bilan chiqisholmay, saroyni
tashlab   ketadi.   Mahmur   qiyinchilikda   hapalak   qishlog’ida   1844   yilda   vafot   etgan.
Uning she’rlari ichida «Hapalak» hajviy asari mashhurdir.
XVIII   asr   oxiri   XIX   asr   boshlarida   Farg’onada   Muhammad   Sharif-
Gulhaniy   tahallusi   bilan   tanilib,   ajoyib   lirik   she’rlar,   masallar   yozdi.   Uning
11 «Zarbulmasal»   asari   qahramonlari   qushlar   bo’lib,   shoir   ular   orqali   saroy
a’enlarining   kirdikorlarini   fosh   etadi.   Yana   bir   qo’qonlik   shoir   g’oziy   ham   o’z
asarlarida   zodogonlar   va   ruhoniylarni   fosh   qiladi.   XIX   asrning   30   yillarida
Shahrisbzda shoir Hiromiy hind, fors adabiyotida mashhur bo’lgan «Chor darvesh»
va «To’tinoma» hikoyalarini o’zbek tiliga tarjima qiladi xalq dostonlari «Yusuf va
Zulayho»,   «Tohir   va   Zuhro»   «Bo’z   o’g’lon»,   «Yusuf   va   Ahmad»   va   boshqa
dostonlar   vujudga   keldi.   Shahar   maydonlarida   qiziqchi   va   qo’g’irchoqbozlar,
o’yinchi   san’atkorlar   xalq   hayotidan   hikoya   qiluvchi   lavhalarni   o’ynab,   tomosha
ko’rsatar, boylar va saroy ahlini ochko’zligini fosh etib, ustidan kular edi.
Bu   davrda   Markaziy   Osiyoda   ikki   turdagi   maktab   mavjud   edi:   quyisi-
maktab va oliy- madrasa. Boshlang’ich maktabda savod o’rgatilar va diniy matnlar
yodlanar   edi.   Madrasada   ham   ilohiyat   o’qitilar,   shuningdek   arab   tili   sarfu   nahvi
(grammatikasi),   notiqlik   san’ati,   aljabr   va   handasa   asoslari   o’rgatilgan.   Bundan
tashqari Xofiz, Bedil, Navoiy asarlari o’qitilgan.
O’sha  davr shoirlari, fan arboblari musiqani  chuqur tushunganlar. Musiqa
san’atining   rivojiga   ulkan   hissa   qo’shgan   Mavlono   Muhammadin   Mug’anniy,
Mavlono   Kavkabiy,   Xo’ja   Muhammad,   Rizo   Samarqandiyning   nomlari   bizgacha
yetib kelgan.
Bu   davrdagi   me’morchilik   yodgorliklar   hajmi   va   pardozining
jimjimadorligi   bilan   ajralib   turadi.   Samarqanddagi   Registon   maydoni   shu   davrda
shakllandi. Sherdor madrasasining old peshtoqida rangin koshinlar bilan chekilgan
bir juft sher tasvirlangan. Tillakori madrasasining nomi «tilla bilan pardozlangan»
degan ma’noni  beradi.  Devorlardagi  ajoyib naqshu  nigorlar  va ichki  devorlardagi
to’kis tilla bezaklar juda nafis ishlangan.
XVIII asr oxirlaridan Xiva xonligida ta’mirlash va shaharsozlik ishlari avj
oladi.   Ollaqulixon   madrasasi,   Rahmonquli   inoq   saroyi   hajm   jihatidan   ancha
mahobatli   qurilgan.   qo’qon   xonligi   me’morchiligida   rang-baranglik   va   yorqinlik,
12 pardozdagi koshinlarning yorqin tovlanishi kabi xususiyatlar ayniqsa Xudoyorxon
saroyida yaqqol namoyon bo’ladi.
II. XX	 asrning	 80	 – yillar	 oxiri	 va	 90	 – yillar	 boshida	 ro’y	 bergan	 voqealar
2.1.  	
Mustakil	 xonliklar	 va	 amirlikning	 o’zaro	 madaniy	 aloqalari
XX   asrning   80   –   yillar   oxiri   va   90   –   yillar   boshida   ro’y   bergan   “real
sotsializm”ning yemirilishi eng ulkan voqea sifatida tarixdan joy oldi 1
. 
Respublikada   keng     munozaralarga   sabab   bo’lgan   muammolardan   biri
o’zbek tiliga davlat tili maqomi berish masalasi bo’ldi.
Demokratik   kuchlar   qo’ygan   masalani   I.   A.   Birinchi   Prezidentimiz
Karimov boshchiligidagi  yangi  rahbariyat anglab etdi va uni hal qilishga kirishdi. 
Natijada   “O’zbekistonning   davlat   tili   to’g’risida”gi   qonun     1989   yil
oktyabrda qabul qilindi. O’zbek tili davlat tili deb e’lon qilindi. Ish yuritish asta –
sekin o’zbek tiliga o’tkazila boshlandi, uni  o’rganishni  yaxshilash  yuzasidan  aniq
chora   tadbirlar   belgilandi.   Bu   mamlakatimizning   mustaqillik   sari   boshlagan
birinchi qadami bo’ldi. O’zbekistonda Prezidentlik boshqaruvning joriy qilinishini,
bir qancha omillar, eng avvalo Sobiq Ittifoqda 1990 – yil boshlariga kelib mustabid
davlat   siyosiy   inqirozining   kuchayganligini   taqozo   etdi.   1990   –   yil   mart   oyida
Litvaning     mustaqil   deb   e’lon   qilinishi,   Latviya   va   Estoniyani   Sobiq   Ittifoq
tarkibidan   chiqishiga   faollik   bilan   ochiqchasiga   tayyorgarlik   ko’rganligi   unitar
(qo’shma)   sovet davlatining haqiqiy yemirilishi boshlanganidan dalolat berar edi.
O’zbekiston   jamiyati   mustaqillik   g’oyasini   qabul   qildi.   O’zbekistonni   Markaz
bilan   o’n   yillar   mobaynida   bog’lab   turgan   zanjir   uzib   tashlandi.   O’zbekistonning
Mustaqil   taraqqiyot   yo’liga   kirish   jarayonini   to’xtatib   qolish   mumkin   emas   edi.
Chunki   Sobiq   Ittifoqi   bu   paytda   inqirozga   yuz   tutgan   edi.   Mustaqillikka   erishish
azaldan   o’zbek   xalqining   orzu   umidlari,   armon   va   istiroblarini   o’zida   mujassam
etgan   XX   asr     oxirida   misli   ko’rilmagan   hodisalar   sodir   bo’ldi.   Sotsializm   deb
1 5
 Kichkilov H. MDH tarixi: yutuqlar, muammolar va ziddiyatlar (1989 - 2009). T.: “Yangi nashr” . 2010. B – 3.
13 atalgan totalitar tuzum, komunistik mafkura deb ataluvchi zo’ravonlik va taziyiqqa
asoslangan   mafkura   inqirozga   yuz   tutdi.   Jahonga,   yer   yuziga   mutloq   hokimlikni
davo qilgan Sobiq Ittifoq jamiyat sifatida ham, davlat sifatida ham jarga quladi. 
Mustaqillik imkoniyatlarini oldindan payqagan mamlakat ijtimoiy siyosiy
jarayonlarining   borishi   to’g’ri   anglagan   holda   to’g’ri   baholay   olgan   O’zbekiston
ittifoqdoshlari orasidan birinchilardan bo’lib o’z mustaqilligini tan oldi. 
1991 – yil 31 – avgust kuni qabul qilingan O’zbekiston Respublikasining
Davlat   mustaqilligi   to’g’risidagi   Bayonot   O’zbekiston   hukumatining   siyosiy
yo’lini to’la qonunlashtirib berdi. 
Bu tarixiy hujjatda quyidagi xulosalar ilgari surilgan edi. 
- O’tmishdan   saboq   chiqarib   va   Sobiq   Ittifoqning   siyosiy   hamda   ijtimoiy
hayotidagi o’zgarishlarni e’tiborga olib;
- Xalqaro   huquqiy   hujjatlarda   qayt   etilgan   o’z   taqdirini   o’zi   belgilash
huquqiga asoslanib; 
- O’zbekiston xalqlarining  taqdiri uchun butun mas’uliyatni anglab;
- Shaxs   huquq   va   erkinliklarning   mustaqil   davlatlar   o’rtasidagi
chegaralarning buzulmasligi to’g’risidagi Xelsinki shartnomalariga qat’iy
sadoqatini bayon etib;
- Millati, diniy e’tiqodi  va ijtimoiy mansubligidan qat’iy nazar  respublika
hududida yashovchi har bir kishining munosib hayot kechirishi, sha’ni va
qadr   qimmatini   ta’minlaydigan   insonparvar   demokratik   huquqiy   davlat
barpo etishga intilib;
- Mustaqillik Deklaratsiyasining amalgam oshira borib, O’zbekiston Sobiq
Sotsialistik   Respublikasi   Oliy   Kengashi   O’zbekistonning   Davlat
Mustaqilligini va ozod suveren davlat – O’zbekiston Respublikasi tashkil
etilganligini tantanali ravishda e’lon qiladi. 
1990   –   yili   24   –   mart   kuni   Respublika   Oliy   Kengashining   birinchi
sessiyasida O’zbekistonda Prezidentlik   lavozimi tavsiya etish to’g’risidagi qonun
14 qabul qilindi. Bu sessiyada O’zbekiston Prezidenti saylovi o’tkazildi. O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   Kengashining   ikkinchi   sessiyasi     1990   –   yil   20   –   iyun   kuni
“Mustaqillik Deklaratsiyasi” ni  qabul qildi. 1991 – yil 31 – avgustida O’zbekiston
tarixining   yangi   davri   boshlandi.   1   –   sentabr   –   O’zbekiston   Respublikasining
Mustaqillik   kuni   –   umumxalq   bayrami   deb   e’lon   qilindi.   Respublika   xalqi   va
rahbariyatining   donishmandligi     va   saboti   va   qat’iyatliligi,   uzoqni   ko’ra   bilishi
natijasida   uning   davlat   mustaqilligiga   erishuvi   tinch,   demokratik,   parlament   yo’li
bilan ijtimoiy larzalarsiz, qurbonlar va vayronagarchiliksiz amalgam  oshdi. Sobiq
Ittifoqning  parchalanishi  bilan  bog’liq  siyosiy  shart   –  sharoitlar  hamma  joyda   bir
xil bo’lishiga   qaramasdan sobiq ittifoqdagi sobiq respublikalarning mustaqillikka
erishuvi   ularning  hammasida   ham   bir   xil   kechgani   yo’q,   yangi   tashkil   topgan   bir
qator   davlatlarda   bu   hol   jamiyatning   parchalanib   ketishiga   mujorolar   va
to’qnashuvlarga   olib   keldi.   O’zbekison   istiqlol   yo’lining   dastlabki,   eng   og’ir   va
xavfli   qismini   ezchil,   osoyishta   va   o’ziga   ishonch   bilan   bosib   o’tdi.   O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   Kengashining   VIII   sessiyasi   1991   –   yil   29   –   dekabr   kuni
O’zbekiston   Respublikasining   davlat   mustaqilligi   to’g’risidagi   masala   bo’yicha
referendum o’tkazishga qaror qabul qilindi. Ovoz berish byuleteniga “O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   Kengashi   tomonidan   e’lon   qilingan   O’zbekiston
Respublikasining davlat mustaqilligini ma’qullaysizmi?” degan savol kiritildi. 
Ushbu   referendumda   ovoz  berish   ro’yxatiga   kiritilgan   fuqarolar   umumiy
sonining   94,1   %   i   qatnashdi.   Respublikaning   davlat   mustaqiligini   ma’qullab
98,2   %     saylovchi   ovoz   berdi.   Siyosiy   lug’atlarda   mustaqillik   suveretet,   erkinlik
tushunchalari   aynasn   o’xshash,   bir   xildagi   tushunchalar   sifatida   talqin   etiladi.
O’zbekistonda   davlat   mustaqilligi     qo’lga   kiritilgach   boshqaruvning   demokratik
tizimi   shakllantirila   boshlandi.   Prezidentlik   Respublika   boshqaruvi   davlat
boshqaruvining   o’zagini   tashkil   etadi.   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy
Kengashining   VIII     sessiyasi   “O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentlik   saylovi
to’g’risida”   qonun   qabul   qilindi.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   qilib   yoshi
35 dan  kam   bo’lmagan  va 65  dan  ortiq  bo’lmagan,  davlat  tilini   yaxshi   biladigan,
15 saylovgacha   kamida   10   yil   O’zbekiston   hududida   muqum   yashagan   O’zbekiston
fuqarosi   saylanishi   mumkin.   O’zbekiston   Prezidenti   5   muddatga   saylanadi,   bir
fuqaroning   o’zi   ketma   ket   ikki   muddatdan   ortiq   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidenti bo’lishi mumkin emas. 
XVIII asr oxiri - XIX asr boshlarida me’morchilik hajm jihatdan ixcham
binolar,   goho   bezak-   pardozlardan   butunlay   holiligi   bilan   ko’zga   tashlanadi.
Xonliklar   va   amirlikda   me’morchilik   qurilishida   va   bezakda   o’ziga   xoslik   ham
seziladi.   Farg’ona   uylari   kengkovul   va   ayvonli,   guldor   tokchali,   o’yma   ganchli,
shiftlari   naqshu   nigorli   qilib   qurilsa,   Samarqand   va   Buxoro   uylari   uchun   chiroyli
ko’rinishdagi   ustunli   ayvon,   girih   va   islimiy   naqshlar   tushirilgan   devor   va   ganch
o’ymakorligi xosdir. Xiva o’ylari tashqi va ichki shaklda qurilib, ayvoni ichkariga
qaragan,   ustunlariga   o’yma   naqshlar   chekilgan,   murakkab   shakldagi   gullar   bilan
bezalgan.
XIX   asr   boshlarida   mehnatkash   xalqning   turmush   madaniyati   past
darajada   edi.   Xonliklarning   o’zaro   urushlari   ho’jalik   va   madaniy   hayotni   izdan
chiqardi.   Bu   hol   Chor   Rossiyaning   xonliklarni   bosib   olishini   osonlashtirdi.
Rossiyada sarmoyadorlik sanoatining o’sishi yangi bozor savdosiga va xom ashyo
manbalariga   bo’lgan   talabni   oshirdi.   Rossiya   Markaziy   Osiyoni   bosib   olgach,
mahalliy aholi rus va Rossiyaning boshqa xalqlari bilan aloqa o’rnatishga majbur
bo’ldi.   Sanoat   va   qishloq   xo’jaligi   texnikalari   kirib   kela   boshladi.   O’z   o’rnida
Rossiya   va   Yevropa   madaniyati   elementlari   kirib   keldi.   Rus   tuzem   maktablari
ochildi. Tipografiya va litografiyaning paydo bo’lishi madaniy hayotda katta voqea
bo’ldi.   Avval   rus   tilida,   so’ngra   mahalliy   tillarda   gazeta,   jurnal   va   kitoblar   chop
etila boshladi.
XIX   asrning   80   yillarida   A.S.   Pushkin   va   I.A.   Krilov   asarlari   ilk   bor
o’zbekchaga   tarjima   qilindi.   1880   yilda   Toshkentda   jamoat   kutubxonasi   ochildi.
1870   yilda rasadxona va kimyogarlik tajribaxonasiga asos solindi. Ilmiy jamiyatlar
tuzildi, tarixiy va arxeologiya muzeylari ochildi.
16 O’lka tabiiy boyliklarini o’rganish ishiga rus olimlari ham qiziqa boshladi.
1870   yilda   tabiat,   antropologiya   va   etnografiya   havaskorlari   rus   jamiyatning
Turkiston   bo’limi   ochildi.   N.A.   Seversov,   I.V.   Mushketov,   V.P.   Fedchenko,
V.F.   Omanin   singari   olimlar   bu   jamiyat   a’zolari   edi.   Rus   jug’rofi   F.P.   Litko
1873   yilda Toshkent falakshunoslik va tabiatshunoslik rasadxonasi tashkil etilishga
hissa   qo’shdi.   P.P.   Semyonov   Tyan-Shanskiy   Tongritog’   tizmalari   tarkibi   va
tuzumini haqida ma’lumotlarni chop ettirdi. A.P.   Fedchenko Farg’ona vodiysining
o’simlik   dunyosini   tadqiq   qildi.   I.V.   Mushketov   va   G.D.   Romanovskiy   Turkiston
o’lkasining   yer   ustki   xaritasini   tuzdilar.   I.V.   Mushketov   oltin,   temir   ma’dani,
qoramoy,  ko’mir  kabi  qazilma  boyliklarni   aniqladi. Akademik   V.V.   Bartold o’lka
tarixi va el-elatini o’rganish asosida ko’plab kitoblar chop qildi.
Rus   madaniyati   ta’sirida   xalq   ma’rifatparvarlari   shakllandi.   Ular
V.I.   Gersei,   N.T.   Chernishevskiy,   N.V.   Dobrolyubovlar   ta’sirida   xalq   ozodlik
masalasini   ko’tarib   chiqdilar.   O’rta   asr   qoloqligini   tugatish,   ta’lim-tarbiyaning
ilg’or   usullarini   joriy   qilishni   o’z   asarlarida   kuylagan   Furqat   (1858-1909)   misol
tariqasida   rus   maktablarini   ko’rsatdi.   U   A.S.   Pushkinning   bir   qancha   she’rlarini
o’zbekchaga   tarjima   qildi.  Muqimiy   (1850-1909)   o’zining  hajviy   she’rlarida   xalq
ommasining   burjuaziya   tomonidan   ezilishini   fosh   etdi.   Zavqiy   (1853-1921)   o’z
she’rlarida ijtimoiy adolatsizlikni qoraladi.
XIX asr Turkiston adabiyoti ikki yo’nalishda rivojlandi. Shohlik va saroy
muhitini kuylovchi adabiyot, hamda zo’rovonlikka qarshi norozilikni va qoloqlikni
tugatishga   qaratilgan   taraqqiyparvar   xalq   adabiyoti.   Umuman,   Rus   va   dunyo
madaniyati   ta’sirida   mehnatkash   xalq   bilan   bog’liq   Turkistonda   milliy
madaniyatning rivojlanish jarayoni kuchayib bordi.
U   musulmonlar   va   qolaversa   turkiylar   dunyosining   jahon   taraqqiyotidan
uzilib   qolganligi,   bu   g’oyat   xavfli   holga   barham   berish   kerakligini   hamda
umumturkiy   qavmlardagi   jaholatni   yo’q   qilib,   ma’rifat   orqali   taraqqiy   topgan
mamlakatlarga   tanglashish   zarurligini   birinchi   bo’lib   turkiy   qrim-tatar   xalqining
17 ulug’   farzandi   Ismoil   g’asparali   (1851-1914)   tushunib   yetdi.   U   jadidchilik
harakatining butun turk dunyosidagi «g’oyaviy otasi»dir.
Musulmon   turkiy   olamini   jahon   ma’rifati,   ilmi   darajasiga   ko’tarish
g’oyasini   amalga   oshirish   maqsadida   Rossiyaga   mustamlaka   bo’lgan   barcha
musulmon   hududlar   maorifini   mutlaqo   isloh   qilish   ularda   dunyoviy   fanlarni
o’qitish   masalasini   ko’tardi.   Ismoil   g’asparalining   g’oyalarini   yoyishda
«Tarjimon»   gazetasining   xizmati   juda   katta   bo’ldi.   1888   yilda   uning   «Rahbari
muallimin»   yoki   «muallimlarga   yo’ldosh»   kitobining   nashrdan   chiqishi   muhim
voqea   bo’ldi.   U   Buxoro,   Turkistonga   kelib   jadid   maktablarini   ochishga   urinadi.
Uning   shogirdlari   Buxorolik   Marjoniy,   Domla   Fozil,   Mo’minxo’ja   Vobkandiy,
Mulla   Xudoyberdi   Boysuniy   Buxoroda   jadid   maktablarini   ko’paytirishga
urinadilar. 1904   yilda «Mazaffariya» jadid maktabi ochiladi.
Shunga   qaramay   1898   yilda   qo’qonda   Salohiddin   domla   ikkinchi   jadid
maktabiga   asos   soldi.   Shu   yili   To’qmoqda   ham   shu   tipdagi   maktab   ochildi.
1899   yili   Andijonda   Shamsiddin   domla   va   Toshkentda   Mannon   qori   jadid
maktabiga asos soldilar. 1903   yilda Turkiston o’lkasida 102   ta boshlang’ich va 2   ta
o’rta jadid maktablari bor edi.
Asr   boshida   jadidlar   ziyolilarning   butun   bir   vatanparvar   avlodini
tarbiyalab   berishdek   og’ir   ishga   fidoiylik   bilan   kirishdilar.   Ularning   boshida
M.   Behbudiy, A.   Avloniy, S.   Ayniy, A.   Fitrat, Munavvar qori, Bobooxun Salimov
va   boshqa   ko’plab   taraqqiyoparvar   insonlar   turar   edilar.   Ular   doimo   quvg’in,
qamoq, surgun kabi xavf-hatarlar boshida charx urib turgan holda ish olib borishga
majbur bo’ldilar.
Shulardan   Toshkent   jadidlarining   otasi   sifatida   ziyoliylar   orasida   katta
obro’-e’tibor qozongan Munavvar qori Abdurashidxonovning xizmatlari juda katta
bo’ldi.
18 XX   asr   boshlarida   Toshkent,   Samarqand,   Buxoro,   Farg’ona   vodiysi
shaharlarida   o’nlab   «usuli   jadid»   maktablari   ochildi.   Uni   bitirganlar   orasida
Turkiston   ma’naviy-ma’rifiy   dunyosini   milliy   uyg’onishiga   kuchli   ijobiy   ta’sir
qiladigan   zabardast   namoyondalar   ajralib   chiqdi.   Uning   birinchi   qaldirg’ochlari
Mahmudxo’ja   Behbudiy,   Abduqodir   Shakuriy,   Siddiqiy   Ajziy,   Munavvar   qori
Abdurashidxonov,   Abdulla   Avloniy,   Ashurali   Zohiriy,   Lutfulla   Olimiy,
Muhammadsharif So’fizada, Abdurauf Fitrat, Sadriddin Ayniy, H.H.   Niyoziy kabi
o’nlab ulug’ zotlar. Jadidlar maktab va ma’rifatdan boshlangan faoliyatini siyosiy
qiyofa   kasb   etguncha   qadar   davom   qildirib,   Turkistonda   milliy   mustaqil   davlat
barpo etishga urinish bilan eng yuqori pog’onaga ko’tarildilar.
Turkistonda   ma’rifatparvarlik   harakati   ikki   bosqichda   kechdi.   Birinchi
davrda   feodal   tuzum   va   tartiblarini   tanqid   qilish,   madaniy   yangiliklarni   egallash,
Ovropaning   turli   tillarini   o’rganishni   targ’ib   qilish,   yangicha   ilm-fanning
ahamiyatini   ko’tarish   kabi   masalalar   olg’a   surildi.   Ahmad   Donish,   Avaz   o’tar,
Furqat, Muqimiy, Zavqiy singari ma’rifatparvarlar yetishib chiqdilar.
Ikkinchi bosqichda ma’rifatchilikdan jadidizm o’sib chiqdiki, u endilikda
yangicha ta’lim-tarbiya, yangi usul maktablarini yo’lga qo’yish, dunyoviy ilmlarni
har   tomonlama   egallash   maorif-madaniyatda   yangi   tartiblarni   o’rnatish,   yangi
ijtimoiy-siyosiy   masalalarni   qo’yish   darajasiga   ko’tarildi.   Jadidchilik   harakati
turkiy   millatlarning   ma’naviy-madaniy   ko’tarilishiga   turtki   bo’ldi.   Turkistonda
yangi   usul   maktablari   ochilib,   ma’rifatparvar,   ilg’or   pedagoglar   bu   maktablar
uchun turli  darsliklar, o’qish kitoblari, qo’llanmalar yarata boshladilar. Behbudiy,
Munavvar qori, Fitrat, Abdulla Avloniy, Ibrat, Hamza kabilar bu sohada jonbozlik
ko’rsatdilar   va   bu   ishda   faol   ishtirok   etdilar.   Jadidlar   boshqa   o’lkadagi
ma’rifatparvarlik   harakatlari   bilan   ham   aloqa   o’rnata   boshladilar.   Bu   davrda
Turkistonda ma’rifatparvarlik va jadidchilikning turli, yangi ta’lim-tarbiya, o’quv-
o’qituv   masalalarini   o’zida   aks   ettiruvchi   juda   ko’p   jurnallar   nashr   etildi.
«Taraqqiyot», «Oyna», «Tujjor», «Sadoyi Turkiston», «Samarqand» kabi jurnallar
shular jumlasidandir.
19 Ma’rifatchilik   harakati   ayniqsa   o’zining   rivoj   topgan   bosqichida
Turkistonda   o’zga   yurtlardagi   ijobiy   yutuqlardan   foydalangan   holda   mustaqil
ma’naviy   taraqqiyot   yo’lini   qidirish   va   targ’ib   etish   masalalarini   olg’a   surdi.   Bu
harakat rus podsho hokimiyatining mustamlakachilik siyosatiga zarar  keltirishdan
cho’chigan   chorizm   amaldorlari   uni   chegaralash   va   bug’ib   qo’yish   chora
tadbirlarini ko’ra boshladilar.
2.2. Markazii Osiyo	 madaniyatiga	 Rus	 va	 dunyo	 madaniyatining	 ta’siri
Hozirgi   kunda   barcha   xalqlar   va   davlatlar   yer   yuzida   bo’layotgan
voqealar,   taraqqiyot   jarayonlari   bilan   uzviy   bog’langan   sharoitda   yashamoqdalar.
Chunki  dunyoning  u  yoki   bu  mintaqalarga  ham   o’z  ta’sirini  ko’rsatish  tabiiy.  Bu
to’g’rida mamlakatimiz Prezidenti I.A.Birinchi Prezidentimiz Karimovning 2000 –
yil sentabr oyida BMT Bosh Assambleyasida so’zlagan nutqini eslash joiz: “Kimki
qandaydir tor xavfsizlik qobig’iga o’ralib, bu Yevropa, Amerika yoki boshqa biror
mintaqaga taalluqli deya “o’zga” davlatlar  muammolaridan go’yo chetda turishga
intilayotgan   bo’lsa,   mavjud     voqelikdan   tamomila   yiroqdir,   bugun   dunyo
mamlakatlari bir  – biri  bilan   uzviy bog’liq va ajralmasdir ” 1
. shu sababdan  sodir
bo’lgan   bunday   o’zgarishlarni   chuqurroq   o’rganib,   ularga   o’z   munosabatimizni
bildirishimiz muhim.
Prezidenti   I.   Birinchi   Prezidentimiz   Karimov   o’zining   “O’zbekiston
siyosiy-ijtimoiy   va   iqtisodiy   istiqbolining   asosiy   tamoyillari”   degan   ma’ruzasida
“Davlatlararo   munosabatlar   sohasida   yagona   g’oyaga   amal   qilish   lozim.   Bu
g’oyaning   ma’nosi   shuki,   birgalikda   tinch   hayot   kechirish,   hamkorlikka   intilish,
suveren davlatlarning ichki ishlariga aralashmaslik,  turli  nuqtai  nazar  va fikrlarga
bardoshli   bo’lish   tamoyillarini   o’zida   aks   ettirgan  qonunlar   ustuvorlik   kasb   etishi
1 6
 Birinchi Prezidentimiz Karimov I.A. Vatan ravnaqi uchun har birimiz mas’ulmiz. T.: “O’zbekiston” , 2001 – yil. 
B – 106 . 
20 darkor” 2
,   -   deb   ta’kidlaydi   (I.   Birinchi   Prezidentimiz   Karimov.   Vatan   sajdagoh
kabi muqaddasdir. 3-tom. 1996 yil 49 bet).
Davlatlar tomonidan olib boriladigan tashqi  siyosatning samarali bo’lishi
ko’p   jihatdan   davlatlarning   tashqi   siyosati   sohasida   amal   qiladigan   tamoyillarda
aks   etadi.   Yuqorida   sanab   ko’rsatilgan   tamoyillardan   tashqari   davlatlar   tashqi
siyosatining   ishonchli   bo’lishida   g’oyaviy   muxoliflikdan   voz   kechish   tamoyiliga
amal qilish ham muhim ahamiyatga egadir.
Jahon   siyosati   va   xalqaro   munosabatlar   masalalariga   doir   muammolarni
hal qilish ishida faollik ko’rsatish tamoyili davlatlar tashqi siyosatida muhim o’rin
egallaydi.   Sanab  ko’rsatilgan   tamoyillar   har   bir   mamlakatning  manfaatlariga  mos
kelishi kerak.
Tashqi   siyosat   yuritishning   quyidagi   turlari   mavjud:   bosqinchilik,
zo’ravonlik siyosati va tinch hamkorlik, yaxshi qo’shnichilik siyosati.
Tashqi   siyosatga   xos   bo’lgan   umumiy   aloqadorlikning   mohiyati
quyidagilar bilan belgilanadi:
Birinchidan,   siyosatning   qanday   kuchlar   tomonidan   ishlab   chiqilishi
barcha davlatlarga xos xususiyatdir.
Ikkinchidan,   davlatlar   tomonidan   olib   boriladigan   tashqi   siyosat   ma’lum
bir maqsadga qaratilgan bo’ladi.
Uchinchidan,   tashqi   siyosatni   ishlab   chiqishda   umumiy   qoidalarga   amal
qilish kerak. Bular, turli sinflar, guruhlar, millatlarning manfaatlarini hisobga olish,
davlatning bir butunligini himoya qilish, osoyishtalik.
Yer   yuzida   davlatlar   sonining   ko’payishi   va   rivojlana   borishi   ular
o’rtasidagi   munosabatlarning   yanada   takomillashib   borishiga   olib   keldi.
Mamlakatlar o’rtasida hamkorlikning xilma-xil shakllari tashkil topib bordi va ular
2 7
  Birinchi Prezidentimiz Karimov I. A . Vatan sajdagoh kabi muqaddasdir. 3-tom. T.: 1996 yil 49 
bet
21 xalqaro   ahamiyatga   ega   bo’ldi.   Hamkorlikning   bunday   shakllari   orasida   siyosiy
hamkorlik munosabatlari ham rivojlandi.
Xalqaro   siyosiy   munosabatlarda   ro’y   bergan   o’zgarishlar   har   bir   yangi
tarixiy   davrda   o’z   aksini   topib   keldi.   Masalan,   XX   asrdan   XX1   asrga   o’tish
bosqichida   dunyoda   ikki   qutbli   siyosiy   munosabatlar   davri   yo’qolib,   ko’p   qutbli
siyosiy munosabatlar davriga o’tilgan bir paytda yashamoqdamiz. Buning ma’nosi
shundaki,   ilgari   yer   yuzida   bir-biriga   tubdan   qarama   –   qarshi   ikkita   katta   siyosiy
lager-kapitalistik   va   kommunistik   lagerlar   mavjud   bo’lib,   ular   jahon   miqyosidagi
qarama-qarshiliklarning   ikki   qutbini   tashkil   etar   va   yer   yuzida   butun   jahon
urushining   boshlanib   ketishiga   zamin   bo’lib   kelar   edi.   Bu   kuchlarning
kommunistik   lager   yetakchisi   SSSRning   parchalanishi,   jahon   kommunistik
tuzumining   ham   parchalanishiga   sharoit   tug’dirdi.   Bunday   sharoitda   voqelikka
umumjahon   tsivilizatsiyasi   nuqtai-nazaridan   sog’lom   aql   pozitsiyasidan   turib
qarash davr talabiga aylandi.
Bugungi   kunda   Yer   yuzida   turli   xil   davlatlar,   xalqlar,   millatlar,   elatlar,
turlicha dinlar, mazhablar o’rtasida bir-birini tushunishga, bir-birini anglashga, bir-
birini   qo’llab-quvvatlashga   intilish   kuchaygan.   Bu   bir-birining   nuqtai-nazarlari
bilan hisoblashishga, bir-biriga nisbatan toqatli bo’lishga da’vat etadi.
Chunki,  bunday muammolarni  yechishga   bitta  davlat   yoki  bir  mintaqada
yashovchi   aholining   qurbi   yetmaydi.   Shunday   vaziyatda   ko’pchilik   davlatlarning
hamkorligi va ittifoqi kerak bo’ladi.
Asrimizning   oxiriga   kelib   va   XXI   asr   arafasida   insoniyat   taraqqiyotida
bundan buyongi rivojlanish juda ko’p omillar ta’siri ostida jiddiy tarzda o’zgarib,
tobora   o’zaro   bog’liqligi,   yaxlitlikka   va   bir   xillikka   intilishi   zo’rayib
borayotganligi bilan ulkan ahamiyat kasb etadi.
Hozir   biz   yashab   turgan   dunyo   o’ta   murakkab,   rango-rang,   jo’shqin,
ehtiroslarga,  ziddiyatlarga  to’lib toshgan,   bir-biriga  qarama-qarshi   an’analar  bilan
yo’g’rilgan g’oyat murakkab muqobilliklar, tashvish va orzu-umidlar dunyosidir.
22 Biz   yashab   turgan   hozirgi   dunyo   taraqqiyotining   qonuniyatlaridan   biri
uning birligi va yaxlitligi tomon og’ishmay rivojlanayotganidir.
Hozirgi   kunga   kelib   insoniyat   qanchalik   ijtimoiy,   milliy,   siyosiy,   irqiy,
diniy va boshqa belgilardan kelib chiqqan xilma-xil to’siqlar bilan turli guruhlarga
ajratib   tashlangan   bo’lmasin,   xalqlarning   turmush   tarzlarining   hammasi   bitta
sayyora-Yerda   istiqomat   qiladilar,   hamma   uchun   bir   umumiy   bo’lgan   muhitda
hayot kechiradilar.
Insoniyat   taraqqiyoti   muqarrar   tarzda   tobora   birlik,   yaxlitlik,   bog’liqlik,
hamjihatlik tomon yuksalib borib, pirovardida jahon hamjamiyatini umuminsoniy
hamdo’stlik   darajasida   olib   chiqadi   va   uni   jahon   miqyosida   siyosiy   boshqarish
imkoniyatlarini   oshiradi.   “Turkiston   umumiy   uyi”,   “Osiyo   –   Tinch   okean
mintaqasi   birligi”,   “Amerika   birligi”,   “Afrika   birligi”,   “Atlantikadan   Uralgacha
umumovrupo   uyi”   va   h.k.   g’oyalar   real   voqelikka   aylanishi   uchun   hozirgi   jahon
siyosatining   nazariy   va   ilmiy   –   metodologik   tarzda   tahlil   qilinayotgan   o’zaro
bog’liqligi insoniyatga katta ishonch va umid bag’ishlaydi.
Haqiqatdan   ham   hozirgi   dunyoning   o’zaro   bog’liqligi   va   ularning
rivojlanishi dunyoning birbutunligidan kelib chiqqan holda qurilmoqda. Chunki bir
mamlakatga   vujudga   kelgan   muammo   boshqa   mamlakatlarga   ham   o’z   ta’sirini
ko’rsatmoqda. Bunday muammolarni hal qilish ko’pchilik mamlakatlar va xalqlar
oldida turgan vazifalarga aylanib bormoqda. 
Xalqaro   siyosiy   munosabatlarning   rivojlanishi   bu   munosabatlarda   kelib
chiqadigan turli xildagi ziddiyatlarga va ularni hal qilishga bog’liqdir. Ziddiyatlar
jamiyat   hayotining   barcha   sohalarida   bo’lgani   singari   xalqaro   siyosiy
munosabatlarning   ham   harakatlantiruvchi   kuchi   hisoblanadi.   Buning   ma’nosi
shundaki,   xalqaro   siyosiy   munosabatlarda   bu   munosabatlarning   rivojlanishiga
to’siqlik qiluvchi muammolar paydo bo’lib turadi.
Hozirgi   davrda   xalqaro   siyosiy   munosabatlarda   mavjud   bo’lgan
ziddiyatlar quyidagilardan iborat.
23 a)   xalqaro   siyosiy   munosabatlarda   mavjud   bo’lgan   muammolar   bilan
ularni hal qilish imkoniyatlari o’rtasidagi ziddiyatlar;
b)   har   bir   mamlakatning   milliy   manfaatlari   bilan   ularning   baynalminal
manfaatlari o’rtasidagi ziddiyatlar;
v)   xalqaro   siyosiy   munosabatlarda   ishtirok   qiluvchi   sub’ektlarning
manfaatlari o’rtasidagi ziddiyatlar;
g)   xalqaro   siyosiy   munosabatlarni   tartibga   solish   bilan   uning
imkoniyatlari o’rtasidagi ziddiyatlar.
Insoniyatning     ko’p   ming   yillik   tarixiy   taraqqiyoti   davomida   oldinlari
hech   bo’lmagan   va   kutilmagan   vaziyat   yuzaga   keldi:   Ommaviy   qirg’in   qurollari,
birinchi navbatda, termoyadro qurolining vujudga keltirilib, tobora takomillashtirib
borilishi   natijasida   insoniyat   hayot-mamoti,   tsivilizatsiyasi   uchun   termoyadro
xalokati   xavfi   tug’ildi,   insonning   ishlab   chiqarish   faoliyati   ko’lami   kengayib   va
ko’payib borgani sari jahon tsivilizatsiyasi va inson hayot mamoti uchun ekologik
xalokat xavfi tug’ilib, kuchayib bormoqda.
Es-xushi   joyida   bo’lgan   har   bir   odam   shuni   yaxshi   tushunadiki,
termoyadro va boshqa ommaviy qirg’in qurollarini qo’llab, olib borilgan urushdan
keyin   atmosfera,   yer   va   suv   radiatsiya   bilan   zaxarlanib,   ob-xavoning   mudxish
tarzda   o’zgarishi,   yer   yuzi   buylab   tarqalishi   faqat   odamlar   avlodining   qurib
ketishigina   emas,   balki   xayvonot   hamda   o’simlik   dunyosining   ham   ko’pchilik
qismi yer yuzidan yo’q bo’lib ketishiga olib keladi. Yer sayyorasida umuman ongli
hayot yana qaytadan vujudga kelishi mumkin bulmay qoladi.
Jahon siyosati keng qamrovli, serqirra va xilma-xil xalqaro munosabatlar
mazmuniga   ega   bo’lib   borgani   sari   barcha   umumbashariy   muammolarni   faqat
“o’zining”   tuzumi   manfaatlari,   faqat   “o’zining”   milliy-davlat   maqsadi   intilishlari
nuqtai   nazarida   turib   emas,   balki   hozirgi   dunyoning   birligi,   yaxlitligi   qonun-
qoidalarini  to’g’ri  anglagan holda yechish  yo’llarini  topish  ijobiy samara  keltirib,
maqsadga erishish imkoniyatini yaratib beradi.
24 “Xavfsiz   dunyo,   -   deb   ta’kidladi   Birinchi   Prezidentimiz   I.A.Karimov,   -
umuman, butun insoniyat uchun ham, huquqlari uchun kurashda ozmuncha nayzasi
sinmagan   har   bir   inson   uchun   ham   oliy   maqsaddir.   Bugungi   kunda   jahondagi
ko’pgina   mintaqalarda   yuz   berayotgan,   odamlarni   eng   asosiy   huquqi   –   yashash
huquqidan   mahrum   qilayotgan   qonli   to’qnashuvlar   to’xtatilmas   ekan,   inson
huquqlari   va   insoniyat   taraqqiyoti   sohasida   erishilgan   yutuqlar   to’g’risida   jiddiy
gapirib   bo’lmaydi”   (I.   Birinchi   Prezidentimiz   Karimov   “Bunyodkorlik   yo’lidan”.
T., 1996 y, T-4, 35-bet).
Hozirgi jahon siyosatining o’ziga xos xususiyati shundaki, har bir davlat
o’zining   tashqi   siyosatini   belgilashi   jarayonida   boshqa   mamlakatlarning   ham
maqsad manfaatlarini hisobga olishi shart. Bu davrning amri va talabidir.
Xozirgi   davr   muammolarini   belgilab   beruvchi   ikki   siyosiy   moyillik   –
dunyo   birligi   va   yaxlitligi   aniq   xisobga   olingan   holdagina   to’g’ri   xal     qilish
imkoniyati yaratiladi.
O’zbekiston   Mustaqilligining  dastlabki   yillarida  o’zining  Konstitutsiyasi,
Davlat   bayro’gi,   gerbi   va   madhiyasiga   ega   bo’ldi.   1991   –   yil   18   –   noyabrda
O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   bayrog’i   to’g’risida   qonun   O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   Kengashining   VIII   sessiyasida   qabul   qilindi.   Bayroqdagi
havorang   –   zangori   osmon   va   musaffo   suv   ramzidir.   Moviy   lojuvard   –   havorang
sharqda   azaldan   qadrlanadi,   vaqtida   buyuk   Amir   Temur   ham   o’z   bayrog’iga   bu
rangni tanlagan. 
XIX   asr   oxiri   XX   asr   boshlarida   Turkistonda   juda   murakkab   ijtimoiy-
siyosiy   hodisalar   bilan   birga   uning   madaniy   hayotida   ham   tez   va   shiddatli
o’zgarishlar ro’y berdi. Madaniyat, adabiyot, ta’lim-tarbiya, din, mafkura sohasida
turli   oqimlar   paydo   bo’ldi,   ular   orasidagi   munosabatlar   murakkab   tus   oldi.   Yosh
buxoroliklar, yosh xivaliklar harakati vujudga keldi.
1917   yildagi   butun   rossiyada   yuz   bergan   fevral   va   oktyabr   inqiloblari
uning mustamlakasi bo’lmish Turkistonda ham to’ntarishlarga olib keldi.
25 Sovet   davrida   juda   ham   murakkab   ijtimoiy-siyosiy   va   ijtimoiy-iqtisodiy
jarayonlar respublikaning milliy madaniyatiga har xil tarzda ta’sir o’tkazdi, barcha
sohadagi o’rgartirishlarni qarama-qarshi tusga kiritdi va respublika taraqqiyotining
asosiy tendensiyalari hamda yo’nalishlarini uzoq yillarga belgilab berdi.
30-yillarda madaniy-oqartuv masalalari tarmog’i kengayishda davom etib
bordi.   Yirik   sanoat   korxonalarida   madaniyat   saroylari   bunyod   etildi,   qishloq
xo’jalik   artellari   qoshida   kolxoz   klublari   ochildi,   rayon   madaniyat   uylari   barpo
etildi,   kutubxonalar   tarmog’i   kengayib,   ularning   kitob   fondlari   boyib   bordi,
kinoteatrlar,   klub   va   madaniyat   uylari   qoshidagi   kino   qurilmalarining   soni
ko’paydi, stadion va sport maydonchalari jihozlandi. Ko’p miqdorda kitob, gazeta
va  jurnallar  nashr  etildi.  Radio   eshittirishlari   aholining  kundalik  turmushida   rasm
bo’lib qoldi.
Biroq,   30-yillarda   qaror   topib   borgan   ma’muriy-buyruqbozlik   tizimi   va
shaxsga   sig’inish   mafkurasi   respublikaning   ijodiy   xodimlarini,   uning   butun
ma’naviy   hayotini   qattiq   iskanjaga   oldi.   Ijodiyotni   partiyaviylik   tamoillariga,
mafkuraviy   qoida-qonunlarga   bo’ysundirish,   dunyoni   badiiy   tasvirlashni   qo’pol
ravishda   sotsiologiyalashtirish   uchun   keng   yo’l   ochib   berdi,   dunyoviy
imkoniyatlarni   toraytirib   qo’ydi.   Partiyaning   yangi   turmushni   madh   etishga,   xalq
o’tmishiga   nigilistik   munosabat   paydo   bo’lishiga   qaratilgan   siyosati   badiiy
jarayondagi   tarixiy   izchillikni   unutib   yuborishga   olib   keldi.   Madaniyatda
murakkab   ijtimoiy   muammolarni   bezatib,   yengil   tusga   kiritib   ko’rsatish,   hato   va
kamchiliklar   to’g’risida   sukut   saqlash   tendensiyalari   paydo   bo’la   boshladi.
Oqibatda   hayotiy   haqiqat   buzilib,   san’atning   tarbiyaviy   salohiyati   pasaytirib
yuborildi.
30-yillardagi   qatog’onlar   milliy   madaniyat   uchun   dahshatli   fojeaga
aylandi. qonunchilikni qo’pol ravishda buzilishi va inson qadr-qimmatlari poymol
etilishi   tufayli   milliy   madaniyat   o’rni   to’lmaydigan   darajada   zavol   ko’rdi.
Iste’dodli   adabiyot   va   san’at   arboblari   Abdulla   qodiriy,   Cho’lpon,   Fitrat,   Shokir
26 Sulayman,   Ziyo   Said,   Elbek,   A’zam   Ayub,   Usmon   Nosir,   qosim   Sorokin,
Muhammad   hasan,   Abdusalom   Niyoziy,   Otajon   Hoshimov   va   boshqalar   milliy
madaniyat   quchog’idan   uzib   olinib   xalq   dushmanlari   deb   e’lon   qilindi.   qatog’on
qilingan va ta’qib ostiga olingan shoir va yozuvchilarning asarlaridan foydalanish
necha-necha   yillar   mobaynida   taqiq   bo’lib   turdi.   Nohaq   unittirib   yuborilgan,
ko’pincha   esa   jismonan   ham   yo’q   qilingan   jasur   xalq   farzandlarining   asarlari
shaxsga   sig’inish   tugatilganidan   keyin   garchi   xalqqa   qaytarib   berilgan   bo’lsa-da,
o’limidan   keyingi   hech   qanday   shon-shuhrat   ular   boshidan   kechirgan   tahqir-u
qiynoqlarning alamini bosa olmaydi.
Din va dindorlarni  ta’qib qilish xalqning ma’naviy madaniyatiga nihoyat
darajada   katta   zavol   yetkazdi.   Ma’muriy-buyruqbozlik   tartiboti   o’rnatilishi   bilan
dinga   ilmiy   nuqtai-nazardan   yondoshish   inkor   etila   boshlandi.   Din   bilan
ateizmning   dunyoqarash   jihatidan   bir-biriga   qarama   qarshiligi   siyosiy   qarama-
qarshilik   bilan   almashtirildi.   «Sotsializmda   dinga   o’rin   yo’q,   unga   din   begona»
degan   qoida   ustun   bo’lib   qoldi.   Shunday   qilib   unga   nisbatan   salbiy   munosabat
dinga   qarshi   zo’rlik   ko’rsatishga   aylanib   ketdi.   Na   masjidlar,   na   cherkovlar,   na
dindorlar   shu   qadar   miqyosdagi   ta’qiblarni   boshidan   kechirmagan   edilar.
O’zbekiston ruhoniylarining asosiy qismi 30-yillarda qamoq lagerlariga jo’natildi.
Masjid   va   madrasalarning   deyarli   hammasi   o’tmishda   garchi   diniy   marosimlarni
o’tkazish   o’choqlari   bo’libgina   qolmasdan,   xalqning   buyuk   merosini   saqlab,
boyitib kelgan madaniyat, ilm, tarbiya, san’at markazlari ham bo’lganiga qaramay
berkitib qo’yildi.
Sobiq Sovet davrida Respublika madaniy hayotida progressiv va regressiv
taraqqiyotning   bir-biriga   qarama-qarshi   tendensiyalari   tobora   kuchayib   bordi.   70-
yillar   va   80-yillarning   birinchi   yarmida,   xuddi   boshqa   sohalarda   bo’lganidek,
O’zbekistonning ma’naviy hayotida ham inqirozga xos vaziyat vujudga keldi. Shu
bilan   birga   ushbu   yillar   davomida   respublika   madaniyati   umuman   muayyan
muvaffaqiyatlarni   qo’lga   kiritdi.   Madaniyat,   maorif   muassasalarining   tarmog’i
sezilarli   darajada   kengaydi,   bularni   moddiy-texnika   bazasi   mustahkamlandi,
27 aholining   umumiy   bilim   darajasi   o’sib,   ijodiy   ziyoliylar   safi   kengayib   bordi.
Talaygina   ajoyib   badiiy   asarlar,   teatr,   musiqa   asarlari   yaratildi.   Madaniyat   va
san’atning   rivojiga   iste’dodli   yoshlarning   butun   bir   katta   guruhi   qo’shildi,   milliy
o’z-o’zini anglashning o’sish jarayonlari belgi berib qoldi.
Ma’naviy,   badiiy   hodisalarni   baholashda   sinfiylik,   partiyaviylik   singari,
mafkuraning   badiiyat   ustidan   hukmronligi   singari   prinsiplaridan   foydalanish,
adabiyotda   sotsialistik   realizm   usulining   ustuvorligi   madaniyat   va   san’atning
rivojlanishiga   to’g’anoq   bo’ladigan   mexanizmni   vujudga   keltirdi.   Bu   prinsiplar
partiyaning  cheklanmagan  totalitar   hukmronligi   taziqi   ostida  zo’rlik  bilan   amalga
oshirib borildi. Ziddiyatlar, qarama-qarshiliklarning sababi ham xuddi ana shunda.
Ma’naviy   sohada,   bir   tomondan,   chindan   ham   sezilarli   o’zgarishlar   ro’y   berib
borgan bo’lsa, ikkinchi tomondan, inqirozga xos vaziyat yuzaga kelib bordi.
Tub   milliy   manfaatlarni   unutib   qo’yish,   zo’r   berib   baynalminallashtirish
madaniy   qurilishda   salbiy   rolni   o’ynadi.   Partiyaning   madaniyat   sohasida
baynalminal   madaniyatni   birinchi   qo’yadigan   siyosati   milliy   madaniyatni
rivojlantirish   rejasini,   milliy   qadriyatlarni   asrab-avaylash   va   ulardan   ma’naviy
rivojlanishda   foydalanishni   orqa   o’ringa   surib   qo’ydi.   Madaniyatni
mafkuralashtirish   axloq-odob,   adabiyot,   san’atning   samarali   milliy   zamindan
ajralib   qolishiga   sabab   bo’ldi,   tarixiy   xotira,   milliy   an’analar   va   odatlarni   unutib
yuborishga   olib   bordi.   Baynalminal   madaniyatning   ustivor   tarzda   rivojlanishi
O’zbekiston tub xalqlari tillarining qo’llanish sohasini toraytirib qo’ydi.
Ma’naviy   sohani   boshqarishning   ma’muriy-buyruqbozlik   tizimi
mustahkamlanib   borishi   bilan   birgalikda   fikr-mulohazalar   va   baholarning
obro’yiga   ko’r-ko’rona   itoat   qilish,   ijodiy   faoliyatga   qo’pol   ravishda   aralashish,
ijodiyotni   eng   oddiy   erkinliklardan   ham   mahrum   qilish   rasm   bo’lib   bordi.
Ma’naviy   hayotga   buyruqbozlik   yo’li   bilan   rahbarlik   qilish,   mafkuraviy
cheklashlar, to’g’anoq mexanizmi, madaniy siyosatdagi ziddiyatlar, ma’naviy soha
28 ehtiyojlarini inkor etish jamiyatning ma’naviy hayotida inqirozli holatlarni yuzaga
kelishini belgiladi.
Uzoq   va   yaqin   o’tmishni   hayoldan   o’tkazib,   mohiyatini   anglashda   1991   yil
31   avgust   kuni   –   O’zbekiston   Respublikasining   Mustaqil   deb   e’lon   qilinishi   tarixiy
voqea bo’ldi. U milliy o’zlikni anglash, tom ma’nodagi milliy yuksalish uchun sharoit
yaratdi.
Jamiyat va millat tarixi, taqdirida yangi davr – Istiqlol davri boshlandi.
«Istiqlol biz uchun taraqqiyotning butunlay yangi, keng ufqlarini ochdi, –
degan edi   I.A.   Birinchi Prezidentimiz Karimov, – Kelajagimizni o’z qo’limiz bilan
yaratadigan  bo’ldik.  Hayotimiz   va   yashayotgan   xonadonimizni   milliy   manfaat   va
qadriyatlarimizga   umumbashariyat   e’tirof   etgan   demokratik   mezonlarga   monan
qilib qurishdek noyob tarixiy imkoniyatga ega bo’ldik».
29 Xulosa
Mustaqil   davlatimiz   xavfsizligini   ta’minlash   borasida   barcha   xalqaro
mintaqaviy tashklilotlar bilan ko’p tomonlama hamkorlik qilishning afzalliklaridan
unumli   foydalanishga   intilmoqda.   Bu   jihatdanuning   butun   dunyo   miqyosida
siyosiy   jarayonlarga   jiddiy   ta’sir   ko’rsatishga   qodir   bo’lgan   bir   qancha   yirik
davlatlar   bilan   tenglikka   asoslangan   hamkorlik   yo’li   tanlanganligida   yaqqol
ko’rinmoqda. 
Yurtboshimiz   ta’kidlaganidek:   “Bugun   hech   mubolag’asiz,   g’urur   va
iftixor bilan aytish mumkinki, mustaqillikka erishganimizdan buoyn o’tgan tarixan
qisqa   davr   ichida   mamlakatimiz   dunyo   hamjamiyatida   o’zining   munosib   o’rnini
egalladi” 1
.   Bugungi   davrda   dunyo   tinchligini   saqlashda   xalqaro   hamkorlik   va
diplomatic munosabatlarni to’g’ri yo’lga qo’yishga alohida ahamiyat berilmoqda. 
Yuqoridagi   fikr   va   mulohazalarni   hisobga   olib,   quyidagicha   xulosa
qilindi:
Birinchidan,   XX   asr   osirida   dunyoda   xalqaro   vaziyat   murakkab
ko’rinishga kelganligi aniqlandi;
Ikkinchidan,   Sobiq Ittifoqning parchalanib ketishining obektiv sabablari
ko’rsatib berildi;
Uchinchidan,   mustaqil   O’zbekistonning   xalqaro   siyosatdagi   tutgan   yo’li
tahlil qilindi va yoritib berildi;
To’rtinchidan,   dunyoda   xalqaro   hamkorlik   aloqalarini   rivojlantirishda
O’zbekistonning ham hissasi borligi aniqlandi;
Beshinchidan,   Markaziy   Osiyoda   geosiyosatni   barqarorlashtirishda
O’zbekistonning tashqi siyosati tamoyillari alohida ekanligi ko’rsatib berildi;
Oltinchidan,   XX   asr   oxiri   –   XXI   asr   boshlarida   xalqaro   hamkorlik   va
diplomatiya tarixini o’rganishda Prezident I.A.Birinchi Prezidentimiz Karimovning
nutq,   ma’ruzalari   va   asarlari,   Yu.E.   Ivanin,   A.G.Kosalyov,   M.S.Gaferli,   A.N.
Kosayevlarning   ilmiy   tadqiqotlarini   o’rni   va   ahamiyatini   alohida   ko’rsatib   o’tish
darkor.
1 8
 Birinchi Prezidentimiz Karimov I.A. O’zbekiston XXI asr bo’sag’asida: xavfsizlikka tahdid, barqarorlik shartlari 
va taraqqiyot kafolatlari. T.: 1997. B – 14. 
30  
ADABIYOTLAR
 
1.         Birinchi Prezidentimiz	 Karimov   I.A.   Tarixiy	 xotirasiz	 kelajak	 yo’q.
T.,	
 1998   y.
2.         Bartold   V.V.   Turkiston	
 madaniy	 hayoti	 tarixi.   L.,	 1967   y.
3.         Buxoro	
 tarixi.	 T.,	 1976   y.
4.         Samarqand	
 tarixi.	 T.,	 1969-70   y.	 2-jild.
5.         Xorazm	
 tarixi.	 T.,	 1976   y.
6.         O’zbekiston	
 xalqlari	 tarixi	 va	 madaniyati.   T.,	 1992   y.
7.         O’zbekiston	
 	tarixi.	 	I-tom.	 	O’zbekiston	 	Chor	 	Rossiyasi
mustamlakachiligi	
 davrida.   T.,	 2000.
31