Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 45.4KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 07 Noyabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Huquqshunoslik

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Yaponiya milliy xavfsizlikning mohiyati va uni ta’minlash

Sotib olish
MUNDARIJA:
KIRISH...................................................................................................
1.Yaponiya milliy xavfsizlikning mohiyati va uni ta’minlashning ob’ektiv 
zarurligi...........................................................................................................
2. Milliy xavfsizlikning ko’rsatkichlari va mezonlari................................ 
     3.Yaponiyada milliy xavfsizlikni ta’minlash omillari va shart-
sharoitlari......................................................................................................
4. YAPONIYAda milliy xavfsizlikni ta’minlash muammolari.......................
5.O’zbekistonda milliy xavfsizlikni ta’minlashda YAPONIYA tajribasidan 
foydalanish yo’nalishlari.........................................................................
XULOSA................................................................................................. 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…...........................................
1 KIRISH.
Mavzuning   dolzarbligi.   Milliy   xavfsizlikni   ta’minlashda   Yaponiya
tajribasi  qisqa tarixiy muddatda yaponiya ko’plab sohalarda, ayniqsa, milliyot va
jahon siyosatida ulkan muvaffaqiyatlarga erishdi. So’nggi yillarda Yaponiya o’z
milliy   suverinitetini   mustaxkamlab,   jahonda   kechayotgan   milliy   va   siyosiy
jarayonlarga ta’sir o’tkaza boshladi. 
O’z   davlatida   va   mintaqada   barqarorlik,   tinchlik   va   tartibni   ta’minlash
Yaponiyaning   eng   ustuvor   vazifalaridan   hisoblanadi.   Yapon   milliy   xavfsizlik
konsepsiyasiga   muvofiq   u   boshqa   davlatlarga   hujum   qilmaslik   va   jahonning
barcha mamlakatlari bilan do’stona aloqalarni saqlab qolish yo’lidan bormoqda.
Yapon  xalqi  tomonidan  erishilgan  ulkan  muvaffaqiyatlar  xalqaro  munosabatlar
xarakteriga   o’z   ta’sirini   ko’rsatmoqda   va   mamlakat   milliy   xavfsizligini
ta’minlash uchun mustahkam zamin yaratmoqda. 
YAPONIYAda   milliy   xavfsizlikni   ta’minlash,   bir   tomondan,   milliyotning
raqobatbardoshligini   oshirib   borish,   ikkinchi   tomondan,   milliy   suverenitetni
saqlab qolish asosida amalga oshirilmoqda. 
Yuqoridagilarga   qaramay   YAPONIYAda   milliy   xavfsizlikni   ta’minlash
borasida qator muammolar mavjud. Mamlakat milliyotining yoqilg’i-energetika
resurslari   importiga   bog’liqligi,   don   yetishtirishning   ichki   iste’molni   to’liq
qondira   olmayotganligi   mamlakat   milliyotining   ushbu   sektorlarini   jahon
bozoridagi narxlar kon’yunkturasiga bog’liq qilib qo’ymoqda. Ayni vaqtda aholi
soni   va   ichki   iste’mol   hajmining   muttasil   o’sib   borayotganligi,   aholining   yer
resurslari bilan ta’minlanishining pasayish tendensiyasiga ega bo’layotganligi bu
muammolarni yanada keskinlashtiradi. 
Shuni   qayd   etish   lozimki,   O’zbekistonda   ham   milliy   xavfsizlikni
ta’minlashda   shunga   o’xshash   muammolar   mavjud.   Mamlakatimiz   eksportida
mashina   va   uskunalar   ulushining   2017   yilda   atigi   2,6   foizga   teng   ekanligi,
qo’shilgan   qiymat   darajasi   yuqori   tovarlar   eksportining   jami   eksportdagi
ulushining   pastligi,   aholi   jon   boshiga   to’g’ri   keladigan   yalpi   ichki
2 mahsulothajmining jahonning o’rtacha ko’rsatkichlaridan sezilarli darajada past
ekanligi milliy xavfsizlikni ta’minlashda muammolarni keltirib chiqaradi. 
Shu   nuqtai   nazardan   milliy   xavfsizlikni   ta’minlashda   sezilarli
muvaffaqiyatlarga   erishayotgan   mamlakatlar,   xususan,   Yaponiya   Xalq
Respublikasi   tajribasini   o’rganish   va   umumlashtirish   asosida   ularning   ijobiy
tajribasidan   mamlakatimizda   foydalanish   bo’yicha   ilmiy   asoslangan   taklif   va
tavsiyalar ishlab chiqish bugungi kundagi dolzarb masalalardan hisoblanadi. 
Jahon   xo’jaligining   globallashuvi   sharoitida   milliy   xavfsizlikni   ta’minlash
muammolari,   milliy   xavfsizlikning   mohiyati,   shart-sharoitlari   va   mezonlari
yaponiya iqtisodchi olimlari tomonidan, xususan, 
O’zbekistonda   milliy   xavfsizlikni   ta’minlashning   tashkiliy-milliy,
moliyaviy va institusional jihatlari, shuningdek, milliy xavfsizlikni ta’minlashda
kichik biznes va xususiy tadbirkorlikning o’rni va roli masalalari o’zbekistonlik
iqtisodchi-olimlar   –   Abulqosimov   H.P.,   Alimov   A.M.,   Vaxobov   A.V.,
Jonixonov M., Isadjanov A.A., Rasulov T.S.,10 Rahmonov S., Rustamova I.B.,
Saidova   D.N.   Tursunov   Sh.A.11   i.f.n.   E.A.Mahmudov,12   dotsent
B.D.Sadibekova13,   dotsent   G.A.Melibayeva14,   o‘qituvchi
A.U.Nig‘monovlarni15 va boshqalarning ilmiy ishlarida o’z aksini topgan. 
Ushbu maqsadga erishish uchun ishda quyidagi vazifalar qo’yilgan: 
-   turli   milliy   qarashlar   va   uslubiy   yondashuvlarni   tahlil   qilish   va
umumlashtirish   asosida   ―milliy   xavfsizlik   atamasining   mohiyati   va   ob’ektiv‖
zarurligini ochib berish; 
-   milliy   xavfsizlikning   ko’rsatkichlar   tizimi   va   mezonlarini   bir   tizimga
keltirish;
-   YAPONIYAda   milliy   xavfsizlikni   ta’minlashning   hozirgi   holatini   tahlil
qilish; 
-   Yaponiya   Xalq   Respublikasi   milliy   xavfsizligini   ta’minlashdagi   asosiy
muammolarni aniqlash; 
-   milliy   xavfsizlikni   ta’minlashning   YAPONIYA   tajribasidan
O’zbekistonda foydalanish bo’yicha taklif va tavsiyalar ishlab chiqish. 
3 Yanponiya   Xalq   Respublikasida   milliy   xavfsizlikni   ta’minlash
xususiyatlari   hisoblanadi.   Bitiruv   malakaviy   ishining   predmeti   bo’lib   milliy
xavfsizlikni ta’minlash jarayonida yuzaga keladigan munosabatlar xizmat qildi. 
Bitiruv   malakaviy   ishining   nazariy-uslubiy   asosi   bo’lib   ijtimoiy
yo’naltirilgan   bozor   munosabatlarini   shakllantirish,   milliy   xavfsizlikni
ta’minlashning   tashkiliy-milliy   va   institusional   jihatlarini   takomillashtirish
bo’yicha   yirik   iqtisodchi-olimlar   tomonidan   yaratilgan   ilmiy   konsepsiyalar
xizmat   qildi.   Shuningdek,   tadqiqot   davomida   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidenti farmonlari, Oliy Majlis tomonidan qabul qilingan qonunlar, Vazirlar
Mahkamasining   qarorlari   va   boshqa   me’yoriy   hujjatlardan   ham   keng
foydalanildi. 
Tadqiqot   davomida   milliy-statistik,   tizimli   va   qiyosiy   tahlil   va   boshqa
zamonaviy ilmiy o’rganish usullaridan foydalanildi. 
-   milliy   xavfsizlikni   ta’minlash   ko’rsatkichlari   va   mezonlari   asosida
YAPONIYAda   milliy   xavfsizlikni   ta’minlashning   zamonaviy   holatiga   baho
berilgan; 
- Yaponiya Xalq Respublikasida milliy xavfsizlikni ta’minlash tajribasidan
O’zbekistonda foydalanish bo’yicha takliflar tayyorlangan. 
Uning   materiallaridan   O’zbekistonda   milliy   xavfsizlikni   ta’minlash   bilan
bog’liq   dasturlar   ishlab   chiqishda   foydalanish   mumkin.   Ilmiy   axborot,   nazariy
xulosa   va   amaliy   tavsiyalardan   milliyot   yo’nalishidagi   oliy   o’quv   yurtlarida
o’quv jarayonida foydalanish mumkin. 
Bitiruv   malakaviy   ishi   kirish,   ikki   bob,   xulosa   hamda   foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxatidan iborat. 
Ishning   kirish   qismida   tanlangan   mavzuning   dolzarbligi   va   o’rganilganlik
darajasi asoslangan, ishning maqsadi va vazifalari, ob’ekti va predmeti belgilab
olingan, ilmiy yangiligi va amaliy ahamiyati yoritib berilgan. 
Bitiruv malakaviy ishining turli milliy qarashlar va uslubiy yondashuvlarni
tahlil qilish va umumlashtirish asosida ―milliy xavfsizlik  atamasining mohiyati‖
4 va   ob’ektiv   zarurligi   ochib   berilgan,   milliy   xavfsizlikning   ko’rsatkichlar   tizimi
va mezonlarini bir tizimga keltirilgan. 
Ishning   YAPONIYAda   milliy   xavfsizlikni   ta’minlashning   hozirgi   holati
tahlil  qilingan,  Yaponiya Xalq  Respublikasi  milliy xavfsizligini   ta’minlashdagi
asosiy  muammolar  aniqlangan,  milliy xavfsizlikni  ta’minlashning YAPONIYA
tajribasidan   O’zbekistonda   foydalanish   bo’yicha   taklif   va   tavsiyalar   ishlab
chiqilgan.
Prezidentimiz   Sh.   Mirziyoyev   “2019   yil   uchun   mo‘ljallangan   eng   muhim
ustuvor   vazifalar”   haqidagi   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasida   “Keng   qamrovli
iqtisodiy   islohotlar   negizida   quyidagi   maqsadlar   mujassam   ekanini   qayd   etib
o‘tgan.   Jumladan,   ochiq   iqtisodiyot,   sog‘lom   raqobat,   ishbilarmonlik   va
investitsiya   muhitini   tubdan   yaxshilash   uchun   zarur   sharoitlarni   yaratish,
iqtisodiyotda   davlat   ishtirokini   kamaytirish,   “yashirin”   iqtisodiyotga   qarshi
kurashish, uning hajmini keskin qisqartirish, valyutani erkinlashtirish siyosatini
izchil   davom   ettirish,   barqaror   monetar   siyosatni   amalga   oshirish   kabi   ustuvor
vazifalarni ta’kidlab o‘tdi 1
” .
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.Mirziyoyevning “2019 yil uchun mo‘ljallangan eng muhim ustuvor 
vazifalar” haqidagi Oliy Majlisga Murojaatnomasi. //Xalq so‘zi, 2018 yil 29 dekabr.
5 1.   Milliy   xavfsizlikning   mohiyati   va   uni   ta’minlashning   ob’ektiv
zarurligi 
Milliy   xavfsizlik   har   qanday   mamlakat   hukumati   milliy   siyosatida
markaziy o’rinni egallaydi. Zero, milliy xavfsizlikning ta’minlanmasligi birinchi
navbatda   hukumatning   o’zi   uchun   xavf   hisoblanadi.   Milliy   xavfsizlikni   tadqiq
etish, eng avvalo, ―xavfsizlik  atamasining o’zini tushunishni taqozo etadi. ‖
―Xavfsizlik   atamasi   ilmiy   nuqtai   nazardan   aholining   hayot   faoliyati   va	
‖
rivojlanishi uchun resurslarga, texnologiyalarga, axborot va ma’naviy ideallarga
bo’lgan   tabiiy-fiziologik,   ijtimoiy-milliy,   ma’naviy   ehtiyojlarning
himoyalanganligi   sifatida   tavsiflanishi   lozim.   Shu   nuqtai   nazardan   maqsadga
muvofiq   bo’lmagan   tashqi   ta’sirlardan   va   radikal   ichki   o’zgarishlardan
himoyalanish, ya’ni xavfsizlikka bo’lgan ehtiyoj bazaviy va asosiy ehtiyojlardan
hisoblanadi.   Bu   himoyalanish   alohida   olingan   shaxs   uchun   ham,   davlat   va
mamlakat uchun ham birday muhim. Shundan kelib chiqqan holda xavfsizlikka
sub’ektga  tegishli  bo’lgan  o’zgarishlar   va tashqi  ta’sir   natijasida   ushbu  sub’ekt
sifatining o’zgarishi minimal bo’lgan holat sifatida qaraladi. 
Turli xil xavfsizliklar orasida milliy xavfsizlik alohida o’ringa ega. Bu shu
bilan   izohlanadiki,   xavfsizlikning   barcha   turlari   milliy   ta’minotsiz   amalga
oshmaydi. 
Milliy   xavfsizlik   davlat   milliy   xavfsizligini   ta’min   etuvchi   asosiy
bo’g’inlardan   biri,   mamlakat   milliy   ehtiyojlarini   kafolatli   ta’minlash   yo’llari,
vositalari   va   usullariga   asoslanuvchi   qarashlar   yig’indisidir.   Konseptual
ko’rinishda u davlat milliy potensiali holatidan kelib chiqadigan milliy xavfning
asosiy   omillari   tahliliga   asoslanadi.   Kuchsiz   va   samarasiz   milliyot   davlat
xavfsizligini   ta’minlashi   mumkin   emas.   Bu   ijtimoiy   nizolarga   to’la   jamiyatda,
ayniqsa  yaqqolroq namoyon bo’ladi. Chunki  ―milliy xavfsizlik  va ―ijtimoiy	
‖
xavfsizlik  o’zaro bog’liq tushunchalar bo’lib, bir-birini to’ldiradi. 	
‖
Milliy   xavfsizlik   asosida   barqaror   rivojlanishni   ta’minlovchi   muhitni
tashkil etuvchilar yotadi. Rivojlanishsiz milliy taraqqiyot bo’lishi mumkin emas.
6 Barqarorlik   –   bu,   jamiyatning   favqulotda   holatlarda   hamda   o’z   manfaatlarini
qondirish qobiliyati, vaziyatni tiklash imkoniyatidir. 
―Milliy   xavfsizlik   tushunchasi   ilk   bor   resurslarni   chegaralanganligi‖
to’g’risidagi   masala   keskinlashgan   bir   paytda   yuzaga   keldi.   Milliy   xavfsizlik
ko’p   qirrali,   murakkab   va   ziddiyatli   tushuncha   bo’lib,   bu   holat   unga   yagona
ta’rif   berishni   qiyinlashtiradi.   Shu   sababli   unga   berilgan   ta’riflar   ko’p   va   ular
bir-biridan qo’yilgan maqsad, tahlil usuli jihatidan farq qiladi. 
Xususan milliy xavfsizlikka davlat tomonidan ichki va tashqi tahdidlarning
mamlakat  xo’jaligiga  kuchli  zarar  yetkazishiga  yo’l  qo’ymaslikni  kafolatlovchi
sharoitlar   sifatida   qarash   mumkin16.   Boshqacha   qilib   aytganda,   davlat   pul-
kredit,  soliq,  byudjet  va  boshqa  moliyaviy siyosat   turlaridan  foydalanib,  milliy
vaziyatning ijobiy barqarorligini ta’minlaydi. Shuni alohida qayd etish lozimki,
―milliy   xavfsizlik ka   berilgan   ushbu   ta’rifda   davlat   hokimiyati   organlari	
‖
tomonidan   amalga   oshiriladigan   muhofaza   mexanizmiga   asosiy   e’tibor
qaratilmoqda. 
Shunga yaqin ta’rif quyidagi ta’rifda ham keltirilgan: ―Milliy xavfsizlik –
bu   milliyotning   shunday   holatiki,   bu   uning   ijtimoiy-milliy   jarayonlarning   bir
maromda   davom   etishiga   xalaqit   beradigan,   aholining   erishilgan   turmush
darajasini   izdan   chiqarib,   jamiyatda   kuchli   ijtimoiy   tanglikni   yuzaga
keltiradigan,   shuningdek,  davlatning  mavjudligiga  xavf   tug’diradigan  tashqi   va
ichki omillar ta’siriga bardoshli ―immunitet i bilan tavsiflanadi17. 	
‖
Ayni   vaqtda   akademik   L.Abalkin   bu  tushunchani   ancha   kengroq   yoritadi:
―milliy   xavfsizlik   –   bu   milliy   tizimning   shunday   holatiki,   u   milliyotning
dinamik va samarali rivojlanishini ta’minlashga, ijtimoiy vazifalarni hal etishga
imkoniyat yaratadi. Bu holatda davlat mustaqil milliy siyosatni ishlab chiqish va
hayotga joriy etish imkoniyatiga ega bo’ladi 18. 
‖
Ushbu   ta’rifda   nafaqat   mavjud   milliy   vaziyatdan   himoyalanish   tamoyili,
balki   barcha   darajadagi   milliy   sub’ektlarning   yanada   rivojlanishi   uchun
salohiyat ham hisobga olingan. 
7 Boshqa   bir   ta’rifga   ko’ra,   ―milliy   xavfsizlik   mamlakatning   barqaror
ijtimoiy-milliy rivojini mustaqil ta’minlash nuqtai nazaridan jamiyatning milliy
va ishlab chiqarish kuchlari holati, davlatning milliy xavfsizligi talab darajasida
qo’llab-quvvatlanishi,   shuningdek,   global   raqobat   sharoitida   milliy   milliyot
raqobatbardoshligining   zarur   darajadaligini   anglatadi 19.   Ko’rinib   turibdiki,   bu‖
qarash yuqoridagi qarashga mohiyatan yaqin. 
Akademik   L.I.Abalkin   yuqoridagi   fikrlaridan   kelib   chiqib,   milliy
xavfsizlikning   mohiyatini   chuqurroq   ochib   berish   uchun   uch   omilga   e’tibor
qaratgan20: 
- milliy mustaqillik; 
- milliy milliyotning barqarorligi; 
- o’z-o’zidan rivojlanish va taraqqiy etishga qodirlik. 
Jahon   xo’jalik   tizimida   globallashuv   jarayonlari   chuqurlashib,   xalqaro
integratsiya   yer   yuzining   barcha   mintaqalarini   qamrab   olayotgan   zamonaviy
milliy sharoitda hech bir mamlakat jahon xo’jaligidan ayro rivojlanishi mumkin
emas,   ya’ni   mutlaq   milliy   mustaqil   emas.   Buning   asosiy   sababi   shundan
iboratki,   xalqaro   mehnat   taqsimoti   va   ixtisoslashuvining   kuchayishi   milliy
milliyotlarni bir-biriga o’zaro bog’liq qilib qo’yadi. Shu sababli bugungi kunda
milliy   mustaqillik   deganda   davlatning   milliy   zahiralar   ustidan   nazorat   o’rnata
olish   imkoniyati,   jahon   savdosida,   kooperatsiya   aloqalarida,   ilmiy-texnika
yutuqlarini   ayirboshlashda   teng   ishtirok   eta   olishi   va   raqobatbardoshlikni
ta’minlaydigan   ishlab   chiqarish,   samaradorlik   va   sifat   darajasiga   erishishi
tushuniladi. 
Shu   bilan   birga   milliy   milliyotning   barqarorligi   mulkchilikning   barcha
shakllari himoya qilinishini, tadbirkorlik faoliyati uchun zaruriy shart-sharoit va
kafolatlarning   yaratilishini,   mamlakatdagi   vaziyatning   yomonlashuviga,
beqarorlikka olib keladigan holatlarning jilovlanishini taqozo etadi. 
Shu   bilan   birga   milliy   xavfsizlik   ta’minlanishi   uchun   milliyotning   o’z-
o’zidan   rivojlanishi   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Bu   shuni   anglatadiki,   milliy
xavfsizlikning   ta’minlanishi   qulay   investisiya   va   innovatsiya   muhitning
8 yaratilishi, ishlab chiqarishning muntazam modernizatsiyalashib, yangilanishi va
takomillashib   borishi   hamda   xodimlarning   bilim,   kasb-malaka,   umumiy
madaniy   darajasining   o’sib   borishi   bilan   yaqindan   bog’liq.   Aks   holda   milliy
xavfsizlikni ta’minlab bo’lmaydi. 
Yuqoridagi   ta’riflarni   umumlashtirgan   holda,   bizning   fikrimizcha,   milliy
xavfsizlikka   quyidagicha   ta’rif   berish   mumkin:   milliy   xavfsizik   —   bu,   davlat
milliy   tizimiga   ta’sir   qiluvchi   va   uning   eng   kam   chiqim   bilan,   bosqichma-
bosqich barqaror rivojlanishi, shu asosida jamiyatning potensial imkoniyatlarini
har tomonlama amalga oshirish uchun, milliy manfaatlar eng ko’p ifodalanishiga
imkon   beruvchi   (ichki   va   tashqi)   shart   va   omillar   yig’indisi,   shuningdek,
davlatning turli xil xavflar va yo’qotishlarga qarshi turish qobiliyatidir. 
Ta’kidlash   lozimki,   milliy   xavfsizlik   milliyotning   turli   sub’ektlariga
tegishli   va   ular   quyidagilardan   iborat:   alohida   fuqarolar;   xususiy   tadbirkorlik,
biznes;   davlat   korxonalari;   milliy   milliyot;   davlat.   Ichki   milliy   sohalarda
xavfsizlik   tabiiy,   texnikaviy-milliy,   infratuzilmaviy,   ijtimoiy,   mikro   va
makromilliy   rivojlanishning   boshqa   omillari,   shuningdek,   turli   beqarorlikni,
tanglikni keltirib chiqaruvchi ichki va tashqi tahdidlar ta’siridan himoya qiluvchi
ichki imkoniyatlar bilan bog’liqdir 2
. 
Tashqi   milliy   sohadagi   xavfsizlik   mamlakatning   jahon   bozoridagi
raqobatbardoshligi, milliy valyutaning barqarorligi, davlatning moliyaviy ahvoli
bilan tavsiflanadi. 
Alohida   ta’kidlab   o’tish   joizki,   ―milliy   xavfsizlik   tushunchasi   ―risk
(tavakkalchilik)   kategoriyasi   bilan   uzviy   bog’liqdir.   Uzoq   yillar   davomida
milliyotni   boshqarish   nazariyasi   va   amaliyotida,   ayniqsa,   makromilliyot
darajasida   uning   rivojlanishiga   qat’iy   belgilangan   jarayon   sifatida   qaralgan.
Ushbu   jarayonda   xo’jalik   qarorlarining   ko’zda   tutilmagan   natijalarga   olib
kelishi, takror ishlab chiqarish jarayonlari buzilishining salbiy oqibatlari nazarda
tutilmas edi. Bu esa ―milliy risk  omillariga e’tibor bermaslik oqibati edi. Zero‖
2
  Iqtisodiy   xavfsizlik .  O ’ quv   qo ’ llanma   TOSHKENT -2019.  X. Abdulqosimov, M. Abdulqosimov.
9 milliy risk kategoriyasi milliy xavfsizlikni ta’minlashda muhim o’rin tutadi. Bu
o’rinda riskni baholash bilan uni boshqarishni bir-biridan farq qilish lozim. 
Milliyotga   ta’sir   ko’rsatuvchi   omillar   va   qabul   qilingan   xo’jalik   qarorlari
oqibatlarining   noaniqligi   tufayli   riskni   baholash   ehtimollik   kasb   etadi.   Bu
jarayonni   boshqarish   favqulodda   sodir   bo’ladigan   ijtimoiy-milliy   xodisalarni
oldindan   payqab,   ularning   oqibatlarini   yumshatish,   kuchsizlantirish   va   bartaraf
etish   imkonini   yaratadi.   Albatta,   tanglik   holatining   paydo   bo’lish   ehtimolligini
baholash   bilan   bir   qatorda   u   bilan   bog’liq   ravishda   ko’riladigan   zarar   va
yo’qotishlarni   ham   oldindan   baholash   zarurati   tug’iladi.   Demak,   milliy
xavfsizlik   darajasini   baholash   risk   omillarini   tahlil   qilish   bilan   birgalikda
―yo’qotish  (zarar) kategoriyasidan foydalanishni ham taqozo etadi. Yo’qotish,‖
zarar   haqiqiy,   kutilgan,   potensial,   kompensatsiyaviy,   ya’ni   o’rni   to’ldiriladigan
va to’ldirilmaydigan bo’lishi ham mumkin 3
. 
Hozirgi   paytda   davlat   milliy   xavfsizligining   tarkibiy   elementlari   sifatida
inson   resurslari,   texnik-ishlab   chiqarish,   texnologik,   oziq-ovqat,   energetik,
boshqaruv va axborot xavfsizligi tashkil etadi. 
Mamlakat milliy xavfsizligi tizimi 
Mamlakatning milliy xavfsizligi 
Boshqaruv xavfsizligi 
Energetika xavfsizligi 
Oziq-ovqat xavfsizligi 
Tashqi milliy xavfsizlik 
Moliyaviy xavfsizlik 
Axborot xavfsizligi 
Manba: Tadqiqot natijalari asosida muallif tomonidan tuzilgan. 
Shubhasiz,   har   qanday   mamlakatning   milliy   xavfsizligini   ta’minlashning
asosiy   tashkil   etuvchisi   inson   resurslari   hisoblanadi.   Bunda   uning   nafaqat
miqdoriy, balki sifat ifodasi ham muhim rol o’ynaydi. Tashkiliy tuzilmalarning
3
 
https://www.gazeta.uz › 2019/07/13 › napu .
10 asosiy   elementi   –   bu   insonlar,   ularning   maqsadlari,   faoliyati   va   munosabatlari
ekan, xo’jalik yurituvchi sub’ektlar tomonidan o’z vazifalarining hal etilishi ham
ko’p jihatdan tashkiliy tuzilmalarga kiritilgan insonlarning faoliyatiga, kadrlarni
boshqarish   rasional   tizimining   barpo   etilganligiga,   ya’ni   ularning   maqsadga
muvofiq   tanlanganligiga,   joy-joyiga   qo’yilganligiga,   moslashuv   jarayonining
maqsadga   muvofiq   o’tkazilishiga,   mehnat   faoliyatining   rag’batlantirilishiga,
sifat jihatdan rivojlanishiga va kasbiy jihatdan o’sishiga bog’liq bo’ladi. 
Davlat   milliy   xavfsizligi   uchun   uning   texnik-ishlab   chiqarish   elementi
muhim   ahamiyatga   ega.   Shu   bilan   birga   qayd   etish   lozimki,   mamlakatimizda
ishlab   chiqarish   vositalari   importi   hajmining   salmoqli   tarzda   o’sishi   natijasida
ushbu   vositalar   bo’yicha   mamlakatimiz   xorijiy   mamlakatlarga   tobora   ko’proq
tobe’ bo’lib qolmoqda. 
Milliy   xavfsizlikning   texnologik   tashkil   etuvchisi   mamlakat   ilmiy-texnika
salohiyatining   shunday   holatini   ifodalaydiki,   u   eng   qisqa   muddat   ichida
fuqarolik   va   mudofaa   ishlab   chiqarishining   yetakchi   tarmoqlarida   yuksak
rivojlanishni ta’minlaydigan texnologik qarorlarni ishlab chiqishni kafolatlaydi.
Ayniqsa, ishlab chiqarishga jalb etilayotgan resurslarning salmog’i kam bo’lgan
holatda   kishilarning   ishlab   chiqarish   va   shaxsiy   ehtiyojlarini   qondira   oladigan
novatsiyalar   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.   Sanoati   rivojlangan   mamlakatlar
axborot   texnologiyalarini   rivojlantirishga   yuqori   darajada   e’tibor   qaratadilar.
Axborot   tarmoqlarining   rivojlanishi   o’z   navbatida   bilimlar   ishlab
chiqaruvchilari,   ularni   tarqatuvchilari   va   foydalanuvchilari   sonining   o’sishini
ko’zda   tutadi.   Shuningdek,   axborotlar   olishni   bir   necha   marta   yengillashtirar
ekan, ular hayotga yanada global xarakter baxsh etadi. 
Milliy   xavfsizlik   tizimining   muhim   elementi   oziq-ovqat   xavfsizligi
hisoblanadi.   U   milliyotning   qishloq   xo’jalik   sektori   mamlakat   aholisini   oziq-
ovqat,   sanoatni   zaruriy   qishloq   xo’jalik   xomashyosi   bilan   ta’minlashini   ko’zda
tutadi. 
Milliy   xavfsizlik   tizimida   energetika   xavfsizligining   roli   katta.   U   milliy
milliyot   va   mudofaa   majmuasi   ehtiyojlari   uchun   energiya   tashuvchilarini
11 barqaror   yetkazib   berishni   ko’zda   tutadi.   Bu   ayniqsa,   yoqilg’i-energetika
resurslari   taqchil   bo’lgan   mamlakatlar,   xususan,   Yaponiya,   YAPONIYA   va
qator   Yevropa   mamlakatlari   uchun   alohida   ahamiyatga   ega.   Ayni   vaqtda
yoqilg’i-energetika resurslariga boy mamlakatlarda bu omil milliyotning boshqa
tarmoqlari   rivojlanishiga   salbiy   ta’sir   ko’rsatishi   mumkin.   Xususan,   Fors
ko’rfazi   arab   mamlakatlari,   Rossiya   kabi   mamlakatlar   milliyoti   ko’p   jihatdan
jahon yoqilg’i bozoridagi kon’yunkturaviy o’zgarishlarga bog’liq bo’lib qolgan.
Bu   esa   milliy   xavfsizlikni   ta’minlashna   salbiy   ta’sir   ko’rsatadi.   Shunday   qilib,
milliy   xavfsizlikning   barcha   tarkibiy   komponentlarida   milliy   milliyotning
barqaror   rivojlanishini   ta’minlash   va   turli   tahdidlarga   qarshi   harakat   uchun
zaruriy shart-sharoitlarni yaratishda davlat kafolati talab etiladi. 
Demak,   globallashuv   jarayonlari   chuqurlashib,   raqobat   kurashi   murosasiz
tus olayotgan vaziyatda  milliy xavfsizlikka  daxl  qiluvchi, mamlakatning milliy
manfaatlariga   zarar   yetkazishi   mumkin   bo’lgan   tahdidlarni   aniqlash   muhim
ahamiyatga ega. 
Milliy   xavfsizlikka   tahdidlar   deganda   shunday   hodisalar   va   jarayonlar
tushuniladiki, ular mamlakatdagi milliy vaziyatga salbiy ta’sir ko’rsatadi, shaxs,
jamiyat,   davlatning   milliy   manfaatlarini   cheklaydi,   milliy   qadriyatlar   va   milliy
hayot tarziga xavf tug’diradi. 
Milliy   xavfsizlik   amaliyotida   bu   tahdidlar   ikki   turga   bo’linadi:   ichki   va
tashqi. 
Ichki   tahdidlar   –   bu   o’z-o’zini   asray   olish   va   takomillashtira   olish
qobiliyatining   mavjud  emasligi,   rivojlanishda   innovasiya   unsurlarining  zaifligi,
milliyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solishning   samarali   emasligi,   jamiyat
evolyusiyasining   og’riqsiz   yo’llarini   izlab   topish   uchun   qarama-qarshiliklar   va
ijtimoiy   tangliklarni   bartaraf   etishda   manfaatlar   mutanosibligini   topish
qobiliyatining mavjud emasligidir. 
Milliy xavfsizlikka tahdidlar
Milliy xavfsizlikka tahdidlar
Importga kuchli bog ‘liqlik 
12 Innovatsiyalarning sust joriy etilishi 
Eksport tarkibida xomashyo ulushining yuqoriligi 
Milliyotni davlat tomonidan tartibga solishning samarali emasligi 
Noqulay investisiya muhiti 
Milliy valyuta kursining keskin o‘zgarishi 
Manba: Tadqiqot natijalari asosida muallif tomonidan tuzilgan. 
Tashqi   tahdidlar   –   bu   jahon   narxlari   kon’yunkturasi   va   tashqi   savdoning
o’zgarishi,   milliy   valyuta   kursining   tebranishi,   kapital   kirishiga   nisbatan   uning
chiqib   ketish   hajmining   yuqori   bo’lishi,   importga   ortiqcha   bog’lanib   qolish,
xomashyo tovarlari eksportining haddan ziyod bo’lishi va boshqalardir. 
Bizning  fikrimizcha,   O’zbekiston   milliy  xavfsizligiga   salbiy  ta’sir   etuvchi
tashqi tahdidlarga quyidagilarni kiritish mumkin: 
-  xom  ashyo  bazasi   va  past   sifatli, raqobatbardosh  bo’lmagan  mahsulotlar
sotiladigan bozor sifatida qolib ketish; 
-   tashqi   transport,   axborot   va   ilmiy-texnika   kommunikasiyalari   tizimining
rivojlanmaganligi; 
-   mamlakat   milliyotining   ba’zi   turdagi   xom   ashyo   bozorlaridagi   narxlar
o’zgarishiga bog’liqligi; 
-   mamlakatimizning   anklav   davlat   va   xalqaro   dengiz   yo’llaridan   uzoqda
ekanligi va boshqalar. 
Mamlakat   milliy   xavfsizligiga   ta’sir   etuvchi   ichki   xavflar   quyidagilardan
iborat: 
-   mamlakat   ijtimoiy-milliy   rivojlanishidagi   tarmoq   va   hududiy
disproporsiyalar; 
-   yer-suv   va   ayrim   turdagi   muhim   mineral   xomashyo   resurslarining
cheklanganligi; 
-   milliy   milliyotga   va   ba’zi   hududlar   milliyotiga   yuqori   demografik
bosimning mavjudligi; 
-   sanoatning   ko’plab   tarmoqlarida   asosiy   fondlar   eskirish   darajasining
yuqoriligi va boshqalar. 
13 So’nggi  yillarda mamlakat va mintaqalar milliy xavfsizligini  ta’minlashda
ijtimoiy   omillarning   roli   ortmoqda.   Ijtimoiy   fikr   bilan   manipulyasiya   qilish
texnologiyalaridan   foydalanish,   aksiyalar   tashkil   etish   davlat   hokimiyatining
inqiroziga   sabab   bo’lmoqda.   Bu   rangli   inqiloblarga   ham   tegishli.   Zero,   milliy
ahvoli   og’ir   aholini,   shuningdek,   yoshlarni   rangli   inqiloblarga   jalb   etish   ancha
yengil. Shu sababli milliy xavfsizlikning barcha tarkibiy elementlari o’ziga xos
o’ringa ega 4
. 
Yuqoridagi   tahlillardan   kelib   chiqqan   holda   aytish   mumkinki,   milliy
xavfsizlikni   ta’minlash   mamlakat   milliy   taraqqiyotini   jadallashtirish,   ishlab
chiqarish   samaradorligini   oshirish,   kadrlar   siyosatini   rasional   olib   borishning
moddiy asosi hisoblanadi 5
. 
2. Milliy xavfsizlikning ko’rsatkichlari va mezonlari 
Davlatning   eng   muhim   vazifasi   -   jamiyat   barqarorligi   va   rivojlanishini
ta’minlash, mamlakat xavfsizligiga taxdidlarni bartaraf etishdan iborat. Endigina
vujudga   kelayotgan   xavfning   oldini   olish   milliy   taxdidlarning   chuqurlashib
ketishini  passiv  kuzatib turishga qaraganda g’oyat  muhim  ahamiyat  kasb  etadi.
Zero,   oqilona   yondashuvga   tayangan   bunday   sa’y-harakatlar   xavfni   oldini
olishning   asosiy   tamoyili   bo’lishi   mumkin.   Mamlakat   milliy   xavfsizligini
ta’minlashga qaratilgan tadbirlarni amalga oshirish uchun uning barcha faoliyat
sohalarining   holatini   ko’rsatib   belgilovchi   ko’rsatkichlarining   monitoringini
tashkil   etish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Ushbu   monitoring   jarayonida   milliy
ko’rsatkichlarini   aniqlash,   tahlil   qilish   va   ularni   o’zgarish   tendensiyalari   va
istiqbolini aniqlash imkonini beradi. 
Ma’lumki,   milliyot   murakkab   tizim   sifatida   uning   holatini   tavsiflovchi
minglab   ko’rsatkichlarga   ega.   Faqat   O’zbekiston   ijtimoiy-milliy   rivojlanishini
ifodalovchi   jadvallarda   300   dan   ortiq   ko’rsatkichlar   mavjud.   Shu   sababli
mamlakatlarning milliy xavfsizligi holatini tahlil qilish uchun ular ko’rsatkichlar
tizimi va mezonlar bilan to’ldirilishi lozim. 
4
  Karimov I. A.. Demokratik islohatlarni yanada chuqurlashtirish va fuqarolik jamiyatini shakllantirish – 
tarraqiyotimizning asosiy me’zoni. T. 19. – T., 2011. -B. 18.
5
  www.FSB.org  -  Financial Stability Board. Rasmiy sayti.
14 Ma’lumki, statistik ko’rsatkichlar dinamikasi mamlakat milliy xavfsizligiga
baho   berish   uchun   yetarli   emas,   chunki   umumiy   statistik   ko’rsatkichlar   xoh   u
ijobiy bo’lsin, xoh salbiy o’z-o’zicha ko’p narsa haqidama’lumot bermaydi. Shu
sababli   milliy   xavfsizlikka   baho   berish   muayyan   mezonlar   vositasida   amalga
oshrilishi  maqsadga   muvofiq.  Biroq  hamma  savolga  javob  beradigan  mezonlar
ham mavjud emas. Shu sababli  har qanday mezonlar baholash xarakteriga ega,
xolos. 
Odatda   mamlakat   milliy   xavfsizlik   darajasiga   baho   berishda   milliy
xavfsizlikning quyi va yuqori tahlikali chegaralari belgilanadi. 
Ilmiy   adabiyotda   milliy   xavfsizlik   quyi   tahlikali   chegarasiga   oid
indikatorlar 50 ta ko’rsatkichni qamrab olgan holda quyidagicha turkumlangan: 
1)   milliyotning   barqaror   rivojlanishga   qodirligini   ifodalovchi
ko’rsatkichlar.   Ushbu   guruhga   yalpi   ichki   mahsulot   hajmi,   sanoat   ishlab
chiqarishi   va   uning   tarkibi,   mashinasozlik   mahsulotlari   hajmida   yangi   turdagi
mahsulotlar   ulushi,   mudofaa   va   fan   uchun   xarajatlar   ulushi,   investisiyalar,
foydali   kazilma   boyliklarining   zaxiralari   bo’yicha   quyi   taxlikali   chegarani
ifodalovchi indikatorlar; 
2)   moliyaviy   tizim   barqarorligi   ko’rsatkichlariga   davlat   byudjeti
kamomadi, davlat  qarzi, pul   muomalasi,  o’zaro  hisob-kitob va  soliq  intizomini
ifodalovchi ko’rsatkichlar; 
3) ijtimoiy soha ko’rsatkichlari aholi daromadlari darajasi va uning mulkiy
jihatdan   tabaqalanishi,   ishsizlik   va   ijtimoiy   soha   xarajatlari   bo’yicha   quyi
tahlikali chegaralarni o’z ichiga oladi; 
4)  tashqi  savdo va milliy faoliyat ko’rsatkichlari  guruhiga mamlakat  ichki
iste’molida   importning   ulushi   va   milliy   ishlab   chiqarish   hajmida   eksportning
ulushi bo’yicha quyi tahlikali chegaralarni ifodalovchi indikatorlar kiradi. Milliy
adabiyotda   milliy   xavfsizlik   ko’rsatkichlari   sifatida   S.Yu.Glazev   taklif   etgan
turkumlashdan   ko’proq   foydalanilmokda.   Bu   ko’rsatkichlar   turkumiga
quyidagilar kiradi: 
15 - yalpi ichki  mahsulotning umumiy va aholi jon boshiga to’g’ri  keladigan
hajmi; 
-   sanoat   mahsulotlari   umumiy   hajmida   qayta   ishlash   sanoati   mahsulotlari
ulushi; 
- sanoat ishlab chiqarishida mashinasozlikning ulushi; 
- investisiyalar hajmining YaIMga foiz hisobidagi nisbati; 
- ilmiy tadqiqotlar uchun xarajatlarning YaIMga nisbati (foiz hisobida); 
-   yangi   turdagi   mahsulotlarning   yalpi   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotlar
hajmidagi ulushi; 
- yashash minimumi darajasidan past daromad oluvchi kishilar ulushi; 
- aholining urtacha umr uzokligi (yosh); 
-   aholining   eng   yukori   daromad   oluvchi   10   foizi   va   eng   kam   daromad
oluvchi 10 foizi guruhlari daromadlari urtasidagi nisbat; 
- qayd etilgan jinoyatlar xar 100000 kishi x,isobiga; 
-   Xalkaro   Mehnat   Tashkiloti   (XMT)   metodologiyasi   bo’yicha   ishsizlik
darajasi (foiz hisobida); 
- yillik inflyasiya darajasi (foiz hisobida); 
- ichki qarzlar hajmining YaIMga nisbati (foiz hisobida, kiyosiy davrda); 
-   ichki   qarzlarni   qoplash   va   ularga   xizmat   ko’rsatish   uchun   joriy
ehtiyojning byudjetga soliq tushumlari hajmidagi ulushi (foiz hisobida); 
- tashki qarzning YaIMga nisbati (foiz hisobida); 
- tashki qarzning YaIM kamomadini qoplashdagi ulushi; 
-   xorijiy   valyutalar   miqdorining   milliy   valyuta   massasiga   nisbati   (foiz
hisobida); 
-   naqd   xorijiy   valyuta   miqdorining   naqd   milliy   valyuta   hajmiga   nisbati
(foiz hisobida);
- pul massasining YaIMga nisbati (foiz hisobida); 
-   ichki   iste’molda   importning   hissasi,   jumladan,   ichki   oziq-ovqat
mahsulotlari   iste’moli   hajmida   import   oziq-ovqat   mahsulotlari   ulushi   (foiz
hisobida); 
16 - aholi yashash darajasi bo’yicha mamlakat hududlari o’rtasidagi farqlar. 
Ko’rsatkich   miqdori   quyi   chegaradan   past   tushgandagina   milliy   tahdid
vujudga   keladi.   Bu   chegara   -   milliy   manfaatlar   nuqtai   nazaridan   ho’jalik
nisbatlarining   eng   quyi   maqbul   nisbatlarini   ifodalovchi   miqdoriy   indiqatorlar
bo’lib,   ularga   rioya   qilmaslik   takror   ishlab   chiqarishning   turli   elementlarining
milliy   rivojlanishiga   to’sqinlik   qiladi   va   mamlakat   milliy   xavfsizligiga   taxdid
soladi. 
Tahlikali chegaralarni belgilash bo’yicha ham milliy adabiyotlarda turli xil
qarashlar   mavjud.   Bu   milliy   xavfsizlik   muammosining   murakkabligi   va   ko’p
qirraligi bilan izohlanadi. 
Jamiyatning   xavfsiz   rivojlanishi   chegaralarini   aniqlash   uchun   miqdoriy
ko’rsatkichlar bilan birga sifat ko’rsatkichlaridan ham foydalaniladi. Shu sababli
milliy   xavfsizlik   mezonlari   deganda   milliy   xavfsizlik   darajasining   miqdoriy  va
sifat   ko’rsatkichlarini   ifodalovchi   belgilar   majmuini   tushunish   maqsadga
muvofiq. Shunday qilib, milliy xavfsizlik mezonlari  milliyotning joriy holatiga
baho berish imkonini beradi. 
Xususan,  akademik Bogomolov  V.A. mamlakat  milliy holatini  aniqlashga
yordam beradigan quyidagi mezonlarni ajratib ko’rsatadi22: birinchi – mamlakat
rivojlanishining   barqarorligi   mezonlari,   ikkinchi   –   pasayish   davridagi
yo’qotishlarning   o’rnini   tiklash   darajasi   mezonlari,   uchinchi   –   milliy
manfaatlarga,   mamlakatning   jahon   milliyotidagi   o’rniga,   uning   istiqboldagi
rivojlanish maqsadlari, vazifalariga muvofiqligi mezonlari 
Ko’rinib   turibdiki,   milliy   xavfsizlikka   baho   berish   bitta   mezon   bilan
chegaralanmaydi.   Shu   sababli   aytishimiz   mumkinki,   milliy   xavfsizlik   milliyot
holatining ko’pmezonli tavsifidir. 
Ijtimoiy-milliy   rivojlanishning   hozirgi   bosqichida   iqtisodchi-olimlar
quyidagi mezonlar ajratib ko’rsatiladi: 
- turmush darajasi va sifati; 
- inflyasiya sur’ati; 
- byudjet defisiti; 
17 - ishsizlik me’yori; 
- milliy o’sish; 
- davlat qarzi; 
- oltin-valyuta zaxiralari; 
- jahon milliyotiga integrasiyalashuv darajasi; 
- xufiyona milliyot  faoliyati; ‖
- mulk tarkibi; 
- soliq tizimi; 
- bozor infratuzilmalarining rivojlanishi. 
Ba’zi   olimlar   fikricha,   milliy   xavfsizlikka   ko’plab   ko’rsatkichlar   orqali
integral baholash maqsadga muvofiq hisoblanadi. Boshqa bir guruh olimlar esa
har   bir   mamlakat   o’z   milliy   xavfsizligi   uchun   o’zi   indikatorlar   tizimini   ishlab
chiqishi va shu asosda tahlikali chegaralarni belgilashlari lozim deb hisoblaydi. 
Bundan   tashqari,   zamonaviy   ilmiy   manbalarni   o’rganish   natijalari   shuni
ko’rsatadiki,   milliy   xavfsizlik   mezonlari   quyidagilardan   kelib   chiqqan   holda
aniqlanishi mumkin: 
– milliyot sohalari tasniflanishi (moliya sohasi, ijtimoiy soha, tashqi milliy
soha va boshqalar); 
–   vujudga   keladigan   tahdidar   (hayot   darajasi   va   sifatining   pasayishi   –
qashshoqlik darajasi, umr ko’rish uzoqligi mezonlari va boshqalar) 
Ushbu me’yorlar asosida mamlakat milliy xavfsizligiga baho berish uchun
haqiqatda   erishilgan   natija   tahlikali   chegara   (me’yor)lar   qiymati   bilan
solishtiriladi. 
Bunday   usulda   mamlakat   milliy   xavfsizligi   darajasiga   baho   berishning
asosiy   kamchiligi   ko’rsatkich   (indikator)larning   aniqlik   va   haqqoniylik
darajasini   aniqlashning   murakkabligi,   ijtimoiy-milliy   tizim   xususiyatlarini
hisobga   oladigan   ko’rsatkichlarni   aniqlash   bo’yicha   uslubiy   tavsiyalarning
mavjud emasligidir 6
. 
6
  “Jinoiy yo‘l bilan topilgan pullarni legiallashtirish moliyaviy terorizimga qarshi kurash” mavzusidagi MDH 
ishtirokida o‘tkazilgan ilmiy amaliy anjuman. Moskva-Toshkent. 2019 yil.
18 XULOS А .
YAPONIYAd а   milliy   x а vfsizlikni   t а ’minl а sh   m а s а l а l а rig а   b а g’ishl а ng а n
bitiruv   m а l а k а viy   ishi   n а tij а l а rini   umuml а shtirish   quyid а gi   xulos а l а rg а   kelish
imkonini berdi: 
1.  Milliy   x а vfsizlik   ko’p  qirr а li,  mur а kk а b  v а   ziddiyatli   tushunch а   bo’lib,
bu   hol а t   ung а   yagon а   t а ’rif   berishni   qiyinl а shtir а di.   Ushbu   а t а m а g а   berilg а n
t а ’rifl а rni   umuml а shtirg а n   hold а ,   bizning   fikrimizch а ,   milliy   x а vfsizlikk а
quyid а gich а  t а ’rif berish mumkin: milliy x а vfsizik — bu, d а vl а t milliy tizimig а
t а ’sir   qiluvchi   v а   uning   eng   k а m   chiqim   bil а n,   bosqichm а -bosqich   b а rq а ror
rivojl а nishi,   shu   а sosid а   j а miyatning   potensi а l   imkoniyatl а rini   h а r   tomonl а m а
а m а lg а   oshirish   uchun,   milliy   m а nf аа tl а r   eng   ko’p   ifod а l а nishig а   imkon
beruvchi   (ichki   v а   t а shqi)   sh а rt   v а   omill а r   yig’indisi,   shuningdek,   d а vl а tning
turli xil x а vfl а r v а  yo’qotishl а rg а  q а rshi turish qobiliyatidir. 
2. Hozirgi p а ytd а   d а vl а t milliy x а vfsizligining t а rkibiy elementl а ri sif а tid а
inson   resursl а ri,   texnik-ishl а b   chiq а rish,   texnologik,   oziq-ovq а t,   energetik а ,
boshq а ruv,   а xborot,   moliyaviy   v а   t а shqi   milliy   x а vfsizlikni   а jr а tib   ko’rs а tish
mumkin. 
3. Milliy x а vfsizlik   а m а liyotid а   bu t а hdidl а r ikki turg а   bo’lin а di: ichki  v а
t а shqi. 
Ichki   t а hdidl а r   –   bu   o’z-o’zini   а sr а y   olish   v а   t а komill а shtir а   olish
qobiliyatining   m а vjud   em а sligi,   rivojl а nishd а   innov а siya   unsurl а rining   z а ifligi,
milliyotni   d а vl а t   tomonid а n   t а rtibg а   solishning   s а m а r а li   em а sligi,   j а miyat
evolyusiyasining   og’riqsiz   yo’ll а rini   izl а b   topish   uchun   q а r а m а -q а rshilikl а r   v а
ijtimoiy   t а nglikl а rni   b а rt а r а f   etishd а   m а nf аа tl а r   mut а nosibligini   topish
qobiliyatining m а vjud em а sligidir. 
T а shqi   t а hdidl а r   –   bu   j а hon   n а rxl а ri   kon’yunktur а si   v а   t а shqi   s а vdoning
o’zg а rishi,   milliy   v а lyut а   kursining   tebr а nishi,   k а pit а l   kirishig а   nisb а t а n   uning
chiqib   ketish   h а jmining   yuqori   bo’lishi,   importg а   ortiqch а   bog’l а nib   qolish,
xom а shyo tov а rl а ri eksportining h а dd а n ziyod bo’lishi v а  boshq а l а rdir. 
19 4.   M а ’lumki,   milliy   x а vfsizlikni   t а ’minl а shning   eng   muhim   sh а rtl а rid а n
biri milliyotning b а rq а ror rivojl а nishidir. Milliy rivojl а nishsiz milliy x а vfsizlikni
t а ’minl а b   bo’lm а ydi.   T а hlill а r   shuni   ko’rs а t а diki,   2010-2017   yill а r   d а vomid а
j а hon yalpi ichki m а hsulotining o’rt а ch а   qo’shimch а   o’sish  sur’ а ti Yaponiyad а
es а  7,91 foizni t а shkil etg а n. Bu shund а n d а lol а t ber а diki, YAPONIYAd а  milliy
x а vfsizlikni   t а ’minl а shning   muhim   omili   sif а tid а   yalpi   ichki   m а hsulotning
а yniqs а   а holi soni o’sish sur’ а tl а rid а n yuqori bo’lishi ijobiy hol а t hisobl а n а di. 
5.   2019   yil   yakunl а rig а   ko’r а ,   Yaponiya   s а no а tining   41   t а rmog’ining   36
t а sid а   (87,8   foiz),   shu   juml а d а n,   to’qim а chilik   (4   foiz),   kimyo   (3,8   foiz),
nomet а ll miner а l m а hsulotl а r ishl а b chiq а rish (3,7 foiz), qor а   met а llurgiya (0,3
foiz)   s а no а tl а rid а   o’sish   kuz а tildi.   2019   yild а   YAPONIYAd а   ishl а b
chiq а ril а dig а n   596   t а   s а no а t   m а hsulotl а rid а n   427   t а sid а   ishl а b   chiq а rish   h а jmi
ijobiy din а mik а ni n а moyon qildi. 
6. M а ’lumki, milliy x а vfsizlikni,  а yniqs а , uning t а rkibiy qismi hisobl а ng а n
oziq-ovq а t x а vfsizligini  t а ’minl а shd а   qishloq xo’j а ligi   а lohid а   а h а miyatg а   eg а .
А g а r   YAPONIYA   qishloq   xo’j а ligi   rivojl а nishini   ko’rib   chiq а dig а n   bo’ls а k,
2017   yild а   qishloq   xo’j а ligid а ,   а yniqs а   uning   don   sektorid а   v а ziyat   а nch а
yaxshil а ndi.   Donli   ekinl а r   ishl а b   chiq а rish   2016   yild а   1,66   mln   tonn а g а ,   ya’ni
0,3 foizg а   o’sib 617,91 mln. tonn а g а   yetdi. Q а nd l а vl а gi ishl а b chiq а rish 2017
yild а   125,56   mln.   tonn а g а ch а   o’sdi.   P а xt а   ishl а b   chiq а rish   5,49   mln.   tonn а g а
yetdi. 
7.   Chorv а chilik   t а rmog’i   h а m   pozitiv   din а mik а   n а moyon   etdi.   2017   yil
d а vomid а   84,31 mln.tonn а   go’sht  ishl а b chiq а rildi. Bu 2016 yilg а   nisb а t а n 0,8
foizg а   ko’p.   Cho’chq а   go’shti   ishl а b   chiq а rish   0,8   foizg а   o’sdi   v а   53,4   mln.
tonn а g а  yetdi, mol go’shti – 1,3 foizg а  o’sdi v а  7,26 mln. tonn а g а , qo’y go’shti
–   1,8   foizg а   o’sdi   v а   4,68   mln.   tonn а g а ,   p а rr а nd а   go’shti   0,5   foizg а   o’sdi   v а
18,97   mln.   tonn а g а   yetdi.   Bund а n   t а shq а ri   m а ml а k а t   miqyosid а   33,45   mln.
tonn а   sut   v а   30,7   mln.   tonn а   tuxum   yetishtirildi.   Dengiz   m а hsulotl а ri   ishl а b
chiq а rish 2016 yilg а   nisb а t а n 2019 yild а   0,5 foizg а   o’sdi v а   69,38 mln.tonn а ni
t а shkil etdi. 
20 8.   M а ml а k а t   milliy   x а vfsizligini   t а ’minl а shd а   xorijiy   investisiyal а r   j а lb
etish  а lohid а   а h а miyatg а  eg а . Milliyotg а  j а lb etilg а n xorijiy investisiyal а r h а jmi
bo’yich а   (131,0 mlrd. doll а r) Yaponiya xuddi 2018 yild а gidek, 2019 yild а   h а m
А QShd а n   keyin   2-o’rinni   eg а ll а di.   2018   yild а   Yaponiya   k а pit а l
qo’yilm а l а rining keskin qisq а rishi yuz berdi. 2018 yild а  ul а r 120,1 mlrd.  А QSh
doll а rig а  teng bo’ldi.  А mmo shung а  q а r а m а y bu ko’rs а tkich bo’yich а  Yaponiya
yet а kchi   m а ml а k а tl а r   s а fid а   qoldi.   M а ml а k а t   milliyotig а   j а lb   etilg а n
investisiyal а r h а jmi m а ml а k а td а n chiq а rilg а n investisiyal а r h а jmig а  nisb а t а n 11
mlrd. А QSh doll а rig а   ko’p bo’ldi v а   bu hol а t milliy x а vfsizlik nuqt а i n а z а rid а n
ijobiy hol а t hisobl а n а di. 
9. Hukum а t tomonid а n v а lyut а  n а zor а tining kuch а ytirilishi Yaponiya oltin-
v а lyut а   z а xir а l а rining   ko’p а yishig а   olib   keldi.   2018   yil   dek а br   hol а tig а   ko’r а
2017 yilg а  nisb а t а n m а ml а k а t oltin-v а lyut а  z а xir а l а ri 4,3 foizg а  o’sib, 3,14 trln.
doll а rg а  yetdi. M а ml а k а t milliy x а vfsizligining muhim ko’rs а tkichi hisobl а ng а n
oltin-v а lyut а   z а xir а l а rining   o’sishi   Yaponiya   milliy   milliy   x а vfsizligini
t а ’minl а sh bo’yich а  muv а ff а qiyatl а rg а  erish а yotg а nligid а n d а lol а t ber а di. 
10.   G а rchi   so’nggi   yill а rd а   Yaponiyad а   b а rq а ror   milliy   o’sish   sur’ а tl а ri
kuz а til а yotg а n   bo’ls а -d а ,   milliy   x а vfsizlikni   t а ’minl а sh   bor а sid а   mu а mmol а r
m а vjud.   Bu   mu а mmol а rd а n   biri   m а ml а k а tni   don   m а hsulotl а ri   bil а n
t а ’minl а shdir.   YAPONIYAd а   2016   yild а   128,9   mln   tonn а   g’ а ll а   yetishtirilg а n
v а   2006-2016   yill а r   d а vomid а   YAPONIYAd а   g’ а ll а   ishl а b   chiq а rish   h а jmi
q а riyb 1,2 m а rt а g а  oshg а n. Shung а  q а r а m а sd а n Yaponiya yirik miqdord а  g’ а ll а
import   qil а di.   Xusus а n,   2006-2016   yill а r   or а lig’id а   g’ а ll а   importi   10
b а rob а rg а ch а  ortib, 4,4 mln tonn а g а  yetdi. 
11.   Yaponiyad а   milliy   x а vfsizlik   bor а sid а gi   yan а   bir   muhim   mu а mmo
s а no а t   ishl а b   chiq а rishini   xom а shyo   bil а n   t а ’minl а sh   bil а n   bog’liq.   So’nggi
yill а rd а   Yaponiya s а no а tid а   m а hsulot ishl а b chiq а rish h а jmining o’sishi  s а no а t
ishl а b   chiq а rishi   uchun   xom а shyo   t а qchilligini   keltirib   chiq а rmoqd а .   Shu
s а b а bli   YAPONIYAd а   а m а lg а   oshiril а yotg а n   t а rkibiy   islohotl а r   n а tij а sid а
2016-2017   yill а rd а   m а ml а k а t   qor а   met а llurgiya   s а no а tid а   f а oliyat
21 ko’rs а t а yotg а n   115   mln.   tonn а   h а jmd а gi   ortiqch а   ishl а b   chiq а rish   quvv а tl а ri
tug а tildi. 
12.   So’nggi   yigirm а   yild а   YAPONIYA   j а hond а gi   eng   yirik   xom   а shyo
iste’molchisig а   а yl а ndi   v а   bu   hol а t   yu а nning   rev а lv а siyasi   bil а n   birg а   bordi.
Yaponiya   tomonid а n   import   qilin а dig а n   а sosiy   xom   а shyo   tov а rl а ri   yoqilg’i-
energetik а   m а hsulotl а ri   (j а mi   xom а shyoning   45   foizi)   v а   miner а l   xom а shyo
resursl а ri   (32   foiz   rud а   v а   met а ll а r,   10   foiz   temir   rud а si),   shuningdek,   qor а
met а ll m а hsulotl а ri (5 foiz) hisobl а n а di. 
13. YAPONIYAd а   neft ishl а b chiq а rish h а jmi 2010-2016 yill а r d а vomid а
deyarli o’zg а rm а y qolg а n v а  2076 yild а  199,7 mln. tonn а ni t а shkil etg а n bo’ls а ,
neft   iste’moli   448,5   mln.   tonn а d а n   578,7   mln.   tonn а g а ch а ,   ya’ni   q а riyb   30
foizg а  o’sg а n. 2018 yild а  iste’mol h а jmi neft ishl а b chiq а rishg а  nisb а t а n q а riyb
3   b а rob а rg а   ko’p   bo’lg а n.   2015-2019   yill а r   d а vomid а   neft   importi   232,7   mln.
tonn а d а n   382,6   mln.   tonn а g а ch а   o’sg а n.   Bugungi   kund а   YAPONIYA   neft
import   qilish   bo’yich а   j а hond а   birinchi   o’rinni   eg а ll а ydi.   А lb а tt а ,   bund а y
sh а roitd а   m а ml а k а t   milliyoti   j а hon   neft   bozorid а gi   n а rx   kon’yunktur а sig а
bog’liq bo’lib qol а di. 
14.   Milliy   x а vfsizlikni   t а ’minl а sh   bo’yich а   YAPONIYAd а gi   yan а   bir
muhim   mu а mmo   Sh а rqiy   v а   G’ а rbiy   mint а q а l а ri   rivojl а nishid а gi   nomut а nosib
rivojl а nish   hisobl а n а di.   M а ml а k а td а   s а no а ti   rivojl а ng а n   Sh а rq   v а   qoloq
Sh а rqning m а vjudligi YAPONIYAning istiqbold а  b а rq а ror rivojl а nishig а  s а lbiy
t а ’sir ko’rs а t а dig а n  а sosiy omildir. 
22 FOYD А L А NILG А N  А D А BIYOTL А R RO’YX А TI.
1.   O’zbekiston   Respublik а sining   Konstitusiyasi.   –   Toshkent:
―O’zbekiston,w 2018. – 80 b. 
2.   O’zbekiston   Respublik а sining   ―T а shqi   milliy   f а oliyat   to’g’risid а gi‖
qonuni   (Yangi   t а hriri)   (―O’zbekiston   Respublik а si   Oliy   M а jlisining
А xborotnom а si , 5-6-son, 148-modd	
‖ а ) 
3.   O’zbekiston   Respublik а sining   ―Erkin   milliy   zon а l а r   to’g’risid а gi	
‖
qonuni   (―O’zbekiston   Respublik а si   qonun   hujj а tl а ri   to’pl а mi ,   39-son,   424-	
‖
modd а .) 
4.   O’zbekiston   Respublik а si   Prezidentining   2018   yil   26   oktyabrd а gi
―Erkin   milliy   zon а l а r   f а oliyatini   f а oll а shtirish   v а   keng а ytirishg а   doir
qo’shimch а  chor а -t а dbirl а r to’g’risid а gi PF-4853-son F	
‖ а rmoni. 
5.   O’zbekiston   Respublik а si   Prezidentining   2017   yil   7   fevr а ld а gi
―O’zbekiston   Respublik а sini   yan а d а   rivojl а ntirish   bo’yich а   H а r а k а tl а r
str а tegiyasi to’g’risid а gi PF-4947-son F	
‖ а rmoni. 
6.   O’zbekiston   Respublik а si   Prezidentining   2017   yil   2   sentyabrd а gi
―V а lyut а   siyos а tini   liber а ll а shtirish   bo’yich а   birinchi   n а vb а td а gi   chor а -
t а dbirl а r to’g’risid а gi PF-5177-son F а rmoni. 
7.   O’zbekiston   Respublik а si   Prezidentining   2017   yil   2   sentyabrd а gi
―M а ml а k а tning   oziq-ovq а t   x а vfsizligini   yan а d а   t а ’minl а sh   chor а -t а dbirl а ri
to’g’risid а gi PF-5303-son F	
‖ а rmoni. 
8.   O’zbekiston   Respublik а si   Prezidentining   2017   yil   3   noyabrd а gi
―M а xsus   turd а gi   tov а rl а r   eksporti   v а   importini   lisenziyal а sh,   shuningdek,
eksport   kontr а ktl а rini   ro’yx а tg а   olish   v а   import   kontr а ktl а rini   ekspertiz а d а n
o’tk а zishni t а rtibg а  solish chor а -t а dbirl а ri to’g’risid а  PF-5215-son F	
‖ а rmoni 
9.   O’zbekiston   Respublik а si   Prezidentining   2018   yil   22   yanv а rd а gi
―2017-2021   yill а rd а   O’zbekiston   Respublik а sini   rivojl а ntirishning   besht а
ustuvor   yo’n а lishi   bo’yich а   H а r а k а tl а r   str а tegiyasini   ―F а ol   t а dbirkorlik,
innov а sion   g’oyal а r   v а   texnologiyal а rni   qo’ll а b-quvv а tl а sh   yili d	
‖ а   а m а lg а
oshirishg а  oid d а vl а t d а sturi to’g’risid а gi PF-5308-son F	
‖ а rmoni. 
23

Yaponiya milliy xavfsizlikning mohiyati va uni ta’minlash

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • 1937-1938-yillarda repressiyalar manbalar asosida
  • Harakat xavfsizligini boshqarish
  • Ilmiy-innovatsion faoliyatning qonuniy va normativ huquqiy asosi
  • O’quv mashg’ulotlarini loyihalash (fanning ishchi o’quv rejasini ishlab chiqish, dars rejasini tuzish, o’tiladigan mavzu bo’yicha darsning texnologik xaritasini tuzish)
  • Qonunchilik hujjatlaridan testlar

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский