Yevropa tillaridagi manbalar temuriylar davri tarixiga oid manba sifatida

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI 
MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI 
O’ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI 
TARIX FAKULTETI
KURS ISHI
Mavzu:  Yevropa tillaridagi manbalar temuriylar
davri tarixiga oid manba sifatida
Qabul qildi:
Bajardi:
Toshkent  Reja
Kirish
I.BOB. Ispan va fransuz olimlarining temuriylar davriga oid qilgan 
tadqiqotlari.
I.1. Rui Gonsales de Klavihoning “Samarqandga Amir Temur saroyiga
sayohat kundaligi” asari muhim manba sifatida
I.2. Amir Temur va Temuriylar davri fransuz olimlari nigohida
II.BOB. Amir Temur va Temuriylar davriga oid nemis va ingliz 
olimlarining qilgan tadqiqotlari.
II.1. Iogan Shiltbergerning Yevropa, Osiyova Afrika bo’ylab qilgan 
sayohati asari muhim tarixiy manba sifatida
II.2. Kristofor Marloning “Buyuk Temurlang” asarida Temur obraziga
tarif
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati Kirish
Kurs   ishining   dolzarbligi.   Mazkur   kurs   ishida   o’z   davrida   buyuk   saltanat
barpo   etgan,   o’zbek   davlatchiligi   va   jahon   tarixida   munosib   o’rin   egallagan,
buyuk   sarkarda,   ilm-fan   homiysi   Amir   Temur   shaxsining   O’zbekiston   va   Jahon
tarixshunosligida tutgan o’rni va roli haqida so’z boradi. Uning davlat hukumdori
va   ilm-fan   homiysi   sifatida   tarixda   o’chmas   iz   qoldirgani,   shuningdek   barcha
davrlarda Temur shaxsining tarix fanida qanday ahamiyatga ega ekanligi haqida
fikr-mulohazalar yuritiladi. Jahon tarixida Sohibqiron va uning tarixini o’rgangan
ilmiy tatqiqotlar haqida ayrim ma’lumotlar keltirilib o’tiladi.
S о hibqir о n nafaqat O’zbekiston tarixida, balki, j а h о n  ха lql а ri t а ri х id а  k а tt а  iz
q о ldirg а n   buyuk   siym о dir.   Amir   Temur   va   Temuriylar   tarixshunosligi   va
manbashunosligi  tarix fanining nafaqat hozirgi davrdagi  dolzarb masalasi,  balki,
o’rta   asrlardayoq   o’rganilishi   boshlangan   muhim   jarayon   hisoblanadi.   Bu
boradagi   jumboqli,   qiziq   va   qimmatli   bo’lgan   ma’lumotlar   hozirgi   kunda   ham
O’zbekiston   va   jahon   tarixshunosligida   o’zining   o’rganilish   ahamiyatini
yo’qotmagan dolzarb mavzulardan biri hisoblandi.
Mavzuning   o’rganilish   darajasi.   O’zbekiston   mustaqillikka   erishgandan
so’ng   Amir   Temur   shaxsi   sovet   mafkurasidan   xizmat   qilgan   tarixiy
adolatsizlikdan to’liq ozod etildi. 1995-yil d е k а brd а  Birinchi Pr е zid е ntimiz Islom
K а rim о v 1996-yilni  А mir T е mur yili d е b e’l о n qildi. “T е mur tuzukl а ri” bir n е ch а
till а rd а   ch о p   etildi.   O’sh а   d а vr   t а ri х iy,   m а d а niy   yodg о rlikl а rini   tikl а b,   yozm а
а d а biyotl а r   ilmiy   mu о m а l а g а   kiritildi.   Muq а dd а s   q а d а mj о   -   А mir   T е mur
m а qb а r а si   t а ’mirl а ndi.   Jud а   qisq а   furs а td а ,   b о b о k а l о nimizning   dunyoviy   sh а ’ni
v а   sh а vk а tig а   m о s   k е l а dig а n   T е muriyl а r   d а vri   t а ri х i   muz е yi   qurildi.   1999-yilda
esa   akademik   E.   V.   Rtveladze   va   akademik   A.   X.   Saidovlar   tomonidan
tayyorlangan   “Amir   Temur   dunyo   fani   ko’zgusida”   nomli   bibliografik   nashrda
xorijiy   tillarda   chop   etilgan   adabiyotlar   tizimga   solindi.   Mualliflar   jahon
tarixshunosligida   mustaqil   “temurshunoslik”   ilmiy   yo’nalishi   shakllanganini
e’tirof etishdi. Shuningdek, “Amir Temur jahon tarixida” nomli nashrining “Amir Temur davri tarixnavisligi” bobidagi “Ilmiy izlanishlar” qismida O’zbekiston va
xorij   tadqiqotchilarining   ishlari   tahlil   qilindi.   Nashrda   “Amir   Temur   shaxsini
biryoqlama,  tor   va  bir   xil   tarzda talqin  etishdan  iborat  dastlabki  ko’nikmalardan
uni   chuqur,   keng   va   har   yoqlama   idrok   etishga   asta-sekin   o’tish   tadriji   sodir
bo’ldi”- degan xulosaga kelinishi tarixshunoslikdagi ilmiy burilishdir. 2003-yilda
akademik B.  Ahmedov, B. Qosimov,  I. Niyazov, B.  Bannopov, M.  Zikrullayev,
Ya. Muhammedov  tomonidan  ham  temurshunoslik  sohasida  bir  qancha tadqiqot
ishlari olib borilib, “Amir Temur bibliografiyasi” nashrdan chiqdi.
Bundan   tashqari   Amir   Temur   shaxsi   va   davriga   oid   birmuncha   manbalar
tarjimasi, ilmiy, ilmiy-ommabop, Amir Temurning ibratli hayoti, saltanati  tarixi,
undagi   ilm-fan,   madaniyatni   o’rganish   tarixshunoslikning   yirik   ilmiy
yo’nalishlaridan biri sifatida doimo olimlar diqqat-e’tiborida bo’lib kelgan. “ А mir
T е mur tuzukl а rini o’qis а m,” - d е g а n edi Birinchi Pr е zid е ntimiz Islom K а rim о v-
х uddi   bugungi   z а m о nning   k а tt а -k а tt а   mu а mm о l а rig а   j а v о b   t о pg а nd е k
bo’l а m а n” 1
.
Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari.   Kurs   ishining   asosiy   maqsadi   Amur
Temur   hukmronligi   davrida   uning   davlatida   kechgan   siyosiy,   ijtimoiy-iqtisodiy
jarayonlarni   yevropa   tillarida   yoritib   bergan   manbalarning   qay   darajada
o’rganganligini   tadqiq   qilish   va   Yevropa   tillaridagi   manbalar   Temuriylar   davri
tarixiga oid manba sifatida qay darajada o’rganilganligini tahlil qilish.
Kurs   ishining   tuzilishi.   Mazkur   kurs   ishi   kirish,   asosiy   qismda   ikki   bob,
xulosa, va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati va ilovalardan tashkil topgan. 
I.BOB. Ispan olimlarining temuriylar davriga oid qilgan
tadqiqotlari.
1.1. Rui Gonsales de Klavihoning Samarqandga Amir Temur
saroyiga sayohat kundaligi'' asari manba sifatida òrganilish tarixi.
1
1Islom Karimov-“Yuksak ma’naviyat-yengilmas kuch’’.Toshkent.’’Ma’naviyat’’.2008-yil,28-b Amir   Temur   va   temuriylar   tarixini   o’rganishda   maxalliy   tarixchilarning
asarlari   bilan   bir   qatorda   chet   ellik   olimlar   va   elchilar   asarlari   ham   muxim   rol
o’ynaydi.   Ayniqsa,   Amir   Temur   davlatida   voqealarni   o’z   ko’zi   bilan   ko’rgan
mualliflar asarlari muhim ma’lumotlarga boydir.
Ana   shunday   asarlardan   biri   A.   Temur   davlatiga   Ispaniyadan   elchi   bo’lib
kelgan   Rui   Gonsales   de   Klavixonning   “Samarqandga   Amir   Temur   saroyiga
sayohat   kundaligi”   asaridir.   Mazkur   asar   birinchi   marta   1582-yilda   Seveliya
shaxrida   “Ulug’   Tamerlang”   nomi   bilan,   so’ngra   1782-yili   Madridda   “Ulug’
Tamerlang   hayoti   va   faoliyati”   nomi   bilan   nashr   qilingan.   Bu   asar   keyinchalik
ham to’liq yoki ayrim parchalar holida ingliz va boshqa tillarda bosib chiqarilgan.
1943-yili Klavixo kundaligining yangi Madriddagi nashrini F. Lopez amalga
oshirdi.   Nashr   asosiga   ko’ra   u   XV   asr   qo’lyozmasini   oldi,   lekin   u   asar   matnini
chuqur   adabiy-ilmiy   tekshiruvdan   o’tkazdi   va   kundalikni   A.   Temur   davlatidagi
Klavixo elchixonasi haqidagi tarixiy ma’lumotlar bilan to’ldirdi. 
«Kundalik» matninin
us   tiliga   birinchi   tarjimasi   akademik   I.I.   Sreznevskiy   tomonidan   amalga
oshirilgan.   Ushbu   matnni   sharxlashda   ko’zga   ko’ringan   sharqshunoslar   V.V.
Gregorev,   P.I.   Lerx,   K.P.   Patkanovlar   qatnashgan.   Tarjima   1881-yilda,
Sreznevskiyning vafotidan so’ng nashr qilindi.
Eng   yangi,   aniq   va   mukammal   tarjimani,   yangilangan   va   to’ldirilgan   sharhi
bilan   I.S.   Mirkov   amalga   oshirdi.   Tarjima   1990-yilda   Moskvada   nashr   qilindi.
Klavixo   o’z   “sayoxatnomasi”   da   A.   Temur   tarjimai   xoliga   oid   shuningdek,   A.
Temur   davlatidagi   xalqlarning   turmushi,   ma’daniyati,   shaharlardagi   binolar,
savdo   joylari,   bozorlar   va   ulardagi   mahsulotlar   tarkibi,   bayramlar,   to’ylar,
umuman   nimaiki   ko’rgan   bo’lsa   hammasini   yozgan.   Shuningdek,   u   xalq   ichida
yurgan mish-mish, afsonalarni ma’lumot sifatida keltirgan.
Amir Temur davrini ilmiy o’rganishda ingliz tarixchisi Eduard Gibbon (1737-
1794),   Fridrix   Shlosser   (1776-1861),   “Umumiy   tarix”   asarining   muallifi   Georg
Veber   asarlaridan   ham   ayrim   ma’lumotlarni   olish   mumkin.   1985-yili   “Islom madaniyati   bo’yicha   Kembridj   tadqiqotlari”   seriyasidan   Beatrisa   Mankning
“Amir Temurning yuksalishi va hokimligi” kitobi chop etildi. Bu asarda muallif
XIV asr o’rtalaridagi Chig’atoy ulusi tarixining qisqacha ocherkini A. Temurning
hokimiyatini   egallash   va   uning   bu   yerda   olib   borgan   ichki   davlat   hamda   harbiy
siyosatini   yoritadi.   So’ngra   A.   Temurning   harbiy   sarkarda,   yirik   qo’shin
tashkilotchisi   sifatida   faoliyati,   uning   yurishlari   va   qator   mamlakatlar   xalqlari
bo’ysundirilishi xaqida gap boradi.
A. Temur haqidagi eng yangi chet el nashrlaridan islomshunoslikka oid qator
asarlar   muallifi,   sharqshunos   Jan   Po   Runing   “Amir   Temurlang”   nomli
mufassal asarini ta’kidlash joiz. Qiziqarli va ma’lumotlarga boy bu asarda
muallif  A.  Temurni  haqli  ravishda   dunyoga  nomi   ketgan  mashhur  harbiy
sarkardalar - Aleksandr Makedonskiy, Yuliy Sezar, Chingizxon, Napaleon
Bonapart safiga qo’shadi.
  Rus   tarixchilari   M.N.   Ivanin,   T.N.   Granovskiy,   S.M.   Solovyov   asarlarida
ham   A.   Temur   davri   tadqiq   qilinadi.   Rus   tarixchilari   orasida   A.   Temur   tarixini
o’rganish   bo’yicha   akademik   V.V.   Bartoldning   olib   borgan   tadqiqotlari
muximdir. V.V. Bartoldning A. Temur haqida ko’plab qimmatli fikrlari va o’rinli
kuzatishlari   bilan   bir   qatorda,   uning   Sohibqiron   istilolarining   maqsadlari   va
sabablari haqida mushohadalarida g’arazlik ham bor. 
Masalan,   u   “A.Temurning   harbiy   yurishlari   uning   shuhratparasligi   bilan
bog’liq,   shox   xokimiyatiga   bo’lgan   yuksak   havas,   istilochilik   yurishlarini
boshlashga   olib   keladi” 2
,   -   deganda   juda   ham   haq   emas.   Bundan   tashqari,
Bartoldning asarlarida masalaning siyosiy-iqtisodiy tomoni sust yoritilgan. 
A.Y.   Yakubovskiy   (1886-1953)   ning   tadqiqotchilik   ishlari   ham   bevosita
Bartold   ishlariga   o’xshashdir.   U   ham   A.   Temurning   bir   tomonini   yomonlab,
boshqa   tomonlarini   maqtash   ohangida   yozgan.   Yakubovskiyning   qat’iy   xulosasi
quyidagicha edi: “A. Temur  - chuqur  ziddiyatlarga ega bo’lgan arbobdir”. O’rta
Osiyodagi faoliyatining ijobiy tomonlari ko’p edi. Lekin baribir u jahon tarixiga
2
 Собрание восточных рукопией Академии наук Узбекистана. История. Составители: Д.Ю.Юсупова, 
Р.П.Жалилова. – Ташкент, Фан, 1998. – 536- c shafqatsiz istilochilardan biri sifatida abadul-abad kirdi.  Klavixoning Amir Temur
huzuriga   qilgan   elchilik   sayohati   juda   uzoq,   xavf-xatar   va   mashaqqatlar   bilan
to’la   safar   bo’ldi.   Klavixo   va   uning   hamrohlari   Ispaniyaning   janubi-sharqiy
tarafida   joylashgan   Kadis   shahridan   yelkanli   kemada   O’rta   yer   dengizi   bo’ylab
suzdilar, so’ngra Istanbul, Trabzon, Arzirum, Tabriz, Tehron, Mashhad, Marv va
Balx orqali quruqlikda yo’l bosdilar. Ular Termiz qarshisida Amudaryodan o’tib,
Kesh orqali 1404 yilning 31-avgustida Samarqand qishloqlaridan Misrga keldilar
va   sohibqironning   shu   atrofdagi   chorbog’iga   kelib   tushdilar.   Shuni   ham   aytish
kerakki,   o’shanda   Klavixo   bilan   birga   Bobil   (Misr)   va   Turkiya   sultonining
elchilari ham Samarqandga keldilar.
“Kundalik”da   o’sha   vaqtlarda   Amir   Temur   qo’l   ostidagi   mamlakatlar   va
shaharlarning umumiy ahvoli, xalqining kun kechirishi, Temur va uning yaqinlari
tashabbusi bilan barpo etilgan binolar, qasrlar, masjidlar, madrasalar, xonaqohlar
savdo rastalari, do’konlar, ustaxonalar, Temuriylar davlatining Xitoy, Hindiston,
Oltin   O’rda   (Klavixo   uni   Tatariston   deb   ataydi),   Mo’g’uliston   va   boshqa
mamlakatlar   bilan   bo’lgan   siyosiy   va   savdo   aloqalari,   Temur   saroyida   amalda
bo’lgan   tartib-qoidalar   va   nihoyat,   sohibqironning   xotinlari   va   ularning
mamlakatning   ijtimoiy-siyosiy   hayotida   tutgan   o’rni   haqida   e’tiborga   molik
ma’lumotlar  keltirilgan. Bu  ma’lumotlar,  shubhasiz,   Turkiston  zaminining o’sha
vaqtlardagi   ijtimoiy-siyosiy   tarixini,   ota-bobolarimizning   turmush   tarzini
o’rganishda muhim tarixiy manbalardan biri rolini o’tashi turgan gap. So’zimning
isboti uchun bir necha misol keltiraman.
Samarqand   va   unda   Amir   Temur   tarafidan   qurdirilgan   binolardan   ba’zilari
haqida Klavixo jumladan mana bularni yozadi:
Samarqandning   boyligi   haqida:   “Bu   yurt   don-dun,   may,   meva-cheva,
parranda go’shti, [boshqa] har xil go’sht, qo’yingki hamma narsaga boydir… bir
juft semiz qo’yning narxi 1 dukat” 3
.
3
Rui   Gonsales   de   Klaviho -“ Samarqandga   Amir   Temur   saroyiga   sayohat   kundaligi ”.Toshkent.O’zbekiston 2010-yil
45-b Katta xiyobon va savdo rastalari haqida. “Samarqand shahrida har yili Xitoy,
Hindiston,   Tatariston   va   boshqa   mamlakatlardan,   shuningdek,   benihoyat   boy
Samarqand   saltanatining   o’zidan   keltirilgan   mollar   sotiladi.   Shaharga   keltirilgan
mollarni   bir   safda   tartib   bilan   joylashtirib   sotadigan   keng   joy   edi.   Podshoh   ikki
tarafida qator do’konlar joylashtirilgan savdo rastasidan iborat ko’cha o’tkazishni
buyurdi.   Mazkur   ko’cha   shaharning   bir   chekkasidan   boshlanib,   qoq   o’rtasidan
o’tib,   ikkinchi   chekkasidan   chiqishi   lozim   edi.   Podshoh   bu   ishni   ikki   mirzosiga
topshirib,   ular   kechayu-kunduz   mehnat   qildilar.   Yo’lga   tushgan   uylar   kimniki
bo’lishidan   qat’i   nazar,   beto’xtov   buzildi.   Ko’chaning   ikki   tarafiga   do’konlar
qurildi, har bir do’kon oldida marmar bilan qoplangan yuksak kursilar o’rnatildi.
Har   bir   do’kon   ikkita   xonadan   iborat   edi.   Ko’chaning   tepasi   gumbaz   shaklida
yopilgan bo’lib, yorug’lik tushib turadigan tuynukchalar qo’yilgan”.
“Shu   yili   (1404-yili)   iyun   oyida   Xonbaliq   shahridan   qariyb   800   tuyadan
tashkil topgan savdo karvoni Samarqandga keldi” 4
.
O’rdabozor.   (Katta   to’y   munosabati   bilan   podshoh)   “Samarqand   shahrining
savdo   ahli:   sarroflar,   chitfurushlar,   javohir   va   boshqa   turli-tuman   mollar   bilan
savdo   qiluvchilar,   oshpazlar,   qassoblar,   novvoylar,   tikuvchilar,   kafshdo’zlar   va
shahardagi boshqa barcha hunarmandlar podshoh o’rdasi  joylashgan yalanglikka
chiqib va chodir tikib savdo qilsinlar, har bir kosib qarorgoh bo’ylab kezib, o’yin-
kulgi   bilan   odamlarning   bahr-dilini   ochsin”,   —   deb   buyurdi.   Shundan   keyin
barcha tijorat ahli shahardan chiqib, podshoh qarorgohi atrofiga joylashdilar. Har
bir   hunarmand   tartib   bilan   alohida-alohida   rasta   hosil   qilib,   harbiy   o’yin-kulgi
uyushtirib, qarorgoh bo’ylab aylandilar”.
Ko’ksaroy   qasri   va   undagi   podshohga   tegishli   qurol   ishlab   chiqaruvchi
ustaxona   haqida.   “Shahar   chetida   bir   qasr   bo’lib,   tevarak-atrofi   suv   oqib   turgan
xandaq   bilan   o’ralgan   bo’lib,   qasr   yo’lab   bo’lmaydigan   istehkom   bo’lib   qolgan
edi.   Qayerda   podshohning   xazinasi   saqlanar,   bu   sabab   qoziyu   quzzot   va   uning
mulozimlaridan   boshqa   hech   kim   u   yerga   kirolmas   edi.   Bu   yerga   podshohning
4
 Rui Gonsales de Klaviho-“Samarqandga Amir Temur saroyiga sayohat kundaligi”.Toshkent.O’zbekiston 2010-
yil 56-b farmoyishiga binoan, bir  mingga yaqin hunarmand asirlar joylashtirilgandi. Ular
saltanat uchun yil bo’yi sovut, dubulg’a, kamon, nayza yasaydilar” 5
.
Amir   Temurning   o’zi   bilan   birga   olib   yuradigan   ko’chma   masjidi   haqida.
“Elchilarni saropardada qo’yilgan yog’och uy oldiga boshlab kirdilar. Bu baland
imoratga   zinapoya   orqali   chiqiladi.   Uning   tevarak-atrofi   yog’och   dahliz   va
oynaband   ayvon   bilan   o’ralgan   edi.   Tamom   zarhal   va   havorang   bo’yoqlar   bilan
naqshlangan bu bino shunday qurilgan ediki, kerak bo’lganda bo’lak-bo’lak qilib
taxlab qo’yilsa bo’lardi. Bu - podsho ibodat qiladigan masjid bo’lib, uni safarda
o’zi bilan birga olib yurardi”.
Mahalliy   xalqning   (uni   Klavixo   chig’atoiylar   deb   ataydi)   turmush   tarzi
haqida.   “U-mehnatsevar,   mohir   chavandoz,   kamon   otuvchi   mergan,   umuman
urushda sabot-matonatli xalq. U boriga qanoat qilib, nonsiz birgina sut va go’sht
bilan ham kun kechiraveradigan, go’shtli va go’shtsiz ovqat bilan ham tirikchilik
qilishga   o’rgangan   xalq.   Issiq   va   sovuqqa,   ochlik   va   tashnalikka   chidamlilikda
jahondagi   boshqa   eldan   sabotliroq   va   chidamliroq   xalq.   Borida   go’shtni   haddan
ortiq   iste’mol   qiladi,   yo’g’ida   suvga   qatiq   qo’shib   qaynatib   ichish   bilan
kifoyalanadi” 6
.
Feodal   majburiyatlardan   biri   haqida:   “Temurbek   otlari   va   qo’ylarini   o’z
yasovullaridan biriga bir ming, boshqasiga o’n ming boshini suruv qilib, saqlash
uchun   bo’lib   bergan.   Podshoh   talab   qilganda   suruvlarni   qaytarolmagan   yoki
tuyog’ini   mo’ljaldagidan   kamaytirib   qaytargunday   bo’lsa,   podshoh   hech   qanday
tovon   to’lash   shartlariga   ko’nmaydi,   borini   oladi-yu,   lekin   gunohkorni   qatlga
buyuradi”.
Amir   Temur   saroyida   ayollarning   mavqei   haqida.   “1404-yilning   23-
oktyabrida,   payshanba   kuni   podshoh   o’rdada   katta   to’y   berib,   elchilarni   ham
taklif   qildi.   To’yga   ko’p   mehmonlar   kelishdi.   Ko’p   o’yin-kulgu,   xursandchilik
5
 Rui Gonsales de Klaviho-“Samarqandga Amir Temur saroyiga sayohat kundaligi”.Toshkent.O’zbekiston 2010-
yil 66-b
6
  O'sha manba 
71-b bo’ldi.   Podshohning   xotinlari,   avvalgi   to’ylardagi   singari   kiyinishib   hozir
bo’ldilar, erkaklar bilan birga o’yin-kulgi qildilar…”
Shahzodalar   va   Amir   Temur   saroyidagi   xotinlar   tasviri:   Xonzoda   begim
tasviri:   “…Elchilarni   ichkariga   boshlab   kirdilar,   Xonzoda   begim   o’ltirgan   joyga
yaqinlashganimizda u elchilarni  o’z qarshisidagi  soyabon ostidagi supaga chiqib
o’ltirishga   taklif   etdi,   Xonzoda   begim   va   uning   huzuridagi   ayollar   katta   chodir
eshigi   oldidagi   soyabon   ostida   o’ltirdilar.   U   Xonzoda   begim   bugun
qarindoshlaridan birining nikoh to’yini o’tkazayotgan edi. Begim ko’rinishda qirq
yoshlar chamasidagi to’ladan kelgan, oq yuzli ayol edi”.
Saroymulkxonim   tasviri:   “Barcha   xalq   o’rinlariga   o’ltirib,   saranjomlik
o’rnatilgandan keyin to’yda, podshoh huzurida bo’lishi lozim bo’lgan katta Kano
chodirlar   yonidagi   saropardalarning   biridan   chiqib   keldi.   Xonim   mana   bunday
kiyingan   edi:   egnida   zar   bilan   tikilgan,   etagi   yergacha   sudralib   turgan   uzun   va
keng yengsiz qizil shoyi ko’ylak. Yoqa va ikki yeng o’rni-dan bo’lak ochiq joyi
bo’lmag’an   bu   ko’ylak   belidan   toraytirilgan,   etagiga   qadar   kengayib   boradi.
Ko’ylak   etagini   o’n   beshga   yaqin   ayol   ko’tarib   borardi.   Xonimning   yuziga
oftobdan   saqlanish   uchun   shu   qadar   ko’p   oq   yog’li   upa   surilgan   ediki,   chehrasi
bamisoli oq qog’ozga o’xshardi. Qishda va yozda safarga chiqqan barcha asilzoda
ayollar yuzlariga shunaqa yog’li upa surtadilar Xonimning yuziga yupqa oq mato
tashlangan,   boshida   faqat   jangda   kiyiladigan   dubulg’aga   o’xshash   baland,   qizil
tusdagi   bosh   kiyimi.   Uning   bir   uchi   xonimning   yelkasig’a   tushib   turibdi.   O’sha
qizil dubulg’aga juda ko’p yirik, dona-dona marvaridlar, yoqut, firuza va boshqa
xilma-xil   qimmatbaho   toshlar   qadalgan.   Bosh   kiyimning   haligi   yelkaga   tushib
turgan   qismi   zar   bilan   tikilgan,   unga   qimmatbaho   toshlar   va   yirik   marvaridlar
bilan   bezatilgan   chiroyli   oltin   bargak   qadalgan.   Xonimning   tim   qora   sochlari
yelkasiga tushib turardi”.
Xalil sulton tasviri: “Xalil sulton otasiga o’xshash miqti gavdali, oq yuzli, 22
ga kirgan yigit edi”.
“Kundalik” da shunga o’xshash qiziqarli ma’lumotlar juda ko’p. Klavixoning   “Kundaligi”   da   ayrim   noaniqliklar,   xato   va   kamchiliklar   ham
uchraydi. Ulardan ba’zilarini keltiramiz”.
“Aytishlaricha,   —   deb   yozadi   Klavixo,   —   Temurbek   o’zining   to’rt-besh
xizmatkori   bilan   qo’shni   xonadonlarning   bir   kuni   qo’yini,   ikkinchi   kuni   sigirini
tortib ola boshlaydi. Ba’zan bazmga berilib ketib o’g’irlangan qo’ylar bilan ularni
mehmon   qilardi.   Ba’zan   jasurligi,   olijanobligi   tutib   ketib,   bor   narsasini   o’z
odamlariga   sidqidildan   bo’lib   berganligi   tufayli,   uning   atrofiga   ko’p   odamlar
to’plana   boshlaydi.   Oxiri   uning   otliqlari   300   ga   yetadi.   Shundan   keyin   u   o’z
otliqlari bilan uzoqlarga borib o’zi va odamlariga kerak bo’lgan narsalarni talash
va   o’g’irlash   bilan   mashg’ul   bo’ldi,   yo’llarga   chiqib   savdogarlarni   ham   talay
boshladi” 7
.   Lekin   sohibqironing   hayotiga   bag’ishlangan   bironta   tarixiy   asarda
uning   o’g’ri   va   yo’lto’sar   bo’lganligi   haqida   ma’lumot   uchratmadik.   Bu   haqda
hozirgi   ayrim   kitoblarda   uchrab   turadigan   bunday   gaplar   aftidan   Klavixoning
kimdandir eshitgan mana shu yarim afsona gaplariga asoslanganga o’xshaydi.
1.2. Amir Temur va Temuriylar davri fransuz olimlari nigohida
Dunyoning turli mamlakatlarida taniqli davlat va jamoat arboblari, olimlar va
adiblar   o z   ijtimoiy-siyosiy,   ilmiy   va   ijodiy   faoliyati   davomida   buyukʻ
ajdodlarimiz,   xususan,   Sohibqiron   Amir   Temurning   jahon   sivilizatsiyasi   va
madaniyati rivojiga qo shgan munosib ulushini yuksak e tirof etib keladi.	
ʻ ʼ
7
 Rui Gonsales de Klaviho-“Samarqandga Amir Temur saroyiga sayohat kundaligi”.Toshkent.O’zbekiston 2010-
yil 92-b Xaqiqatan   ham,   Amir   Temur   jahon   tarixida   qudratli   va   gullab-yashnagan
davlat barpo etgan buyuk sarkarda va davlat arbobi sifatidagina mavqe tutmaydi.
Sohibqiron   o z   poytaxti   bo lmish   Samarqandni   yer   yuzining   madaniy-me moriyʻ ʻ ʼ
va ilmiy-ma naviy markazlaridan biriga aylantirgan.
ʼ
Buyuk  ajdodimizning  eng  muhim  fazilatlaridan   biri  shuki,  u  zot   bundan  olti
asr avval davlatlararo manfaatli hamkorlikni rivojlantirish, uzoq va yaqin xalqlar
o rtasida   do stlik   va   hamjihatlik   rishtalarini   mustahkamlash   o z   saltanati   yorqin	
ʻ ʻ ʻ
istiqbolini ta minlashning muhim omili ekani teran anglagan. Shu bois, Yevropa	
ʼ
va   Osiyoni   bog lashga   xizmat   qilgan   ulkan   ishlarni   amalga   oshirgan.   Bir	
ʻ
tomondan   –   Xitoy,   Hindiston,   ikkinchi   tomondan   –   Fransiya,   Ispaniya,   Angliya
va   boshqa   davlatlar   bilan   aloqa   o rnatgan   va   shu   munosabatlarni	
ʻ
mustahkamlashga intilgan.
Amir   Temur   barpo   etgan   buyuk   saltanat   o sha   davrdan   boshlab   nafaqat	
ʻ
qo shni   mamlakatlar   va   ularning   podsholarini,   balki   uzoq   yurtlar   hukmdorlarini	
ʻ
ham o ziga jalb etib kelgan. Tarixiy hujjatlar dalolat berishicha, XIV asrning 70-	
ʻ
yillaridanoq   Yevropa   davlatlari   vakillari   Movarounnahrga   kelib,   bu   yerdagi
yangi, mustaqil davlatning qudrati va salohiyati bilan jiddiy qiziqqanlar.
Sohibqiron ham, o z navbatida, ayniqsa, qudratli saltanat shakllangach, o sha	
ʻ ʻ
davrning   deyarli   barcha   yirik   davlatlari   va   ularning   hukmdorlari   bilan   faol
diplomatik   a’loqa   o rnatgan.   Turli   davlatlarga   o z   elchilarini   yuborgan,
ʻ ʻ
shuningdek, uning huzuriga yo llangan xorij elchilarini qabul qilgan.	
ʻ
Amir   Temur   Kastiliya   va   Leon   qiroli   Don   Enrike   III   (ayrim   manbalarda   -
Ispaniya qiroli Genrix III), Fransiya hukmdori Sharl VI (ayrim manbalarda - Karl
VI),   Angliya   qiroli   Genrix   IV   saroyiga   elchilar   yuborgani,   o z   navbatida,	
ʻ
ispaniyalik,   fransiyalik,   angliyalik,   xitoylik   va   boshqa   bir   qator   –   jami   20   dan
ortiq   xorijiy   davlat   elchilarini   o z   poytaxti   Samarqandda   qabul   qilgani   haqida	
ʻ
atroflicha   bayon   etilgan   ko plab   tarixiy   va   ilmiy   asarlar   bu   fikrni   yaqqol	
ʻ
tasdiqlaydi. Amir   Temur   diplomatiyasining   o ziga   xos   tomonlaridan   biri   –   u   o ziningʻ ʻ
barcha murojaatlarida, hatto qat iy talab shaklida yozilgan nomalarida ham Sharq	
ʼ
diplomatiyasi   etiketlariga   rioya   qilgan.   Ayrim   yurtlar   xukmdorlarining   qo pol	
ʻ
shaklda, ba zi hollarda jahl va jaholat bilan yozilgan nomalariga ham Sohibqiron	
ʼ
hamma vaqt  o z fikrini   aniq bayon  qilgan holda  madaniyat   va odob  bilan javob	
ʻ
qilganini   o sha   davrlardan   meros   bo lib   qolgan   tarixiy   xatlar   orqali   bilib   olish	
ʻ ʻ
qiyin   emas.   Amir   Temurning   Fransiya   qiroli   Sharl   VI   ga   yo llagan   maktubida	
ʻ
“Salom   va   tinchlik   e lon   qilaman!”	
ʼ 8
,   degan   so zlar   bitilgani   buni   yaqqol	ʻ
tasdiqlaydi.
Shu   o rinda   Fransiyada   Amir   Temur   shaxsiga   bo lgan   katta   qiziqish   haqida	
ʻ ʻ
to xtalib   o tsak.   Fransuz   sharqshunoslari   Sohibqiron   va   u   asos   solgan   buyuk	
ʻ ʻ
sulola   tarixini   yoritishda   faqat   harbiy   yurishlar   va   amalga   oshirilgai   ishlar
solnomasini   tuzish   bilan   cheklanmasdan,   o sha   davr   ijtimoiy-siyosiy   va	
ʻ
ma naviy-mafkuraviy   muhitini   hamda   Amir   Temurga   va   uning   avlodlariga   xos	
ʼ
sof   insoniy   fazilatlarni,   ularning   davlat,   jamiyat,   din   va   ilm-fanga   bo lgan	
ʻ
munosabatini ham atroflicha tadqiq qilishga alohida e tibor beradilar.	
ʼ
Fransuz   sharqshunoslarining   Amir   Temur   va   Temuriylar   davri   tarixini
o rganish   miqyosi   keng   bo lib,   ular   o sha   davr   boshqaruv   va   harbiy   tizimini,	
ʻ ʻ ʻ
madaniyati,   dini,   falsafasi   va   ilmiy   tafakkurini   atroflicha   yoritadi.   San at   va	
ʼ
me morchilik fransuz olimlari uchun alohida va doimiy qiziqish mavusidir.	
ʼ
Temuriylar Uyg onish davriga bag ishlab ular yozgan asarlar, o tkazgan ilmiy	
ʻ ʻ ʻ
anjumanlar va ko rgazmalar shundan dalolat beradi.	
ʻ
Sho rolar   davrida   Amir   Temur   to g risida   iliq   so z   aytish   ayb,   hatto   jinoyat	
ʻ ʻ ʻ ʻ
hisoblangan bir paytda, ya ni 1987-yil 22-martda Parijda “Temuriylar davri tarixi	
ʼ
va   san atini   o rganish   va   fransuz-o zbek   madaniy   hamkorligi”   uyushmasi	
ʼ ʻ ʻ
tuzilgan. Uyushma Amir Temur va temuriylar davri tarixi va madaniyatini targ ib	
ʻ
qilish borasida dunyoda birinchi tuzilgan tashkilotdir. Uning asosiy maqsadi Amir
Temur   va   temuriylar   madaniyati,   san ati,   shuningdek,   Buyuk   ipak   yo lining	
ʼ ʻ
8
 Akmal Saidov-‘’Fransuz olimi Amir Temurning siyosiy zakovatiga, diplomatik mahorati va bunyodkorligiga tan 
bergan’’.Madaniyat Toshkent-2018 3-b muhim   qismi,   Sharq   va   G arb   madaniyatlarining   chorrahasi   bo lmish   Markaziyʻ ʻ
Osiyo   tarixi   va   uning   jahon   sivilizatsiyasiga   qo shgan   ulkan   hissasi   bilan   keng	
ʻ
fransuz   ommasini   tanishtirishdan   iborat.   Buning   yaqqol   dalili   sifatida   ular
Samarqand-u   Shahrisabz,   Buxoro-yu   Hirot,   Balxu   Shimoliy   Hindistondagi
tengsiz   Sharq   me morchilik   durdonalarini   misol   qilib   ko rsatadilar.   Shu	
ʼ ʻ
maqsadda   uyushma   turli   temurxonlik   kechalari,   ilmiy   anjumanlar,   ko rgazmalar	
ʻ
o tkazib   turadi.   Temuriylarning   xaqiqiy   ixlosmandi   bo lmish   uyushma   a zolari	
ʻ ʻ ʼ
fransuzlarni   mashhur   tarixiy   “Samarqand   yo lidan   borishga,   Amir   Temur	
ʻ
saltanati poytaxti moviy gumbazlariga mahliyo bo lishga, Sharq uyg onish davri	
ʻ ʻ
madaniyati va san atidan zavqlanishga chorlaydi.	
ʼ
O zbekiston   va   Fransiya   o rtasidagi   ilmiy-madaniy   hamkorlik   rivojida	
ʻ ʻ
uyushmaning munosib o rni bor.	
ʻ
Shuni   ham   qayd   etish   kerakki,   fransuz   temurshunoslari   yaratgan   asarlar
qatorida   professor   Lyusyen   Kerennnng   kitob   va   maqolalari   alohida   o rin   tutadi.	
ʻ
1961-yilda O zbekistonga qilingan safar professorning hayotida burilish yasaydi.	
ʻ
Shu   paytdan   boshlab   u   o z   hayotini   Amir   Temur   shaxsi   va   temuriylar   sulolasi	
ʻ
tarixini o rganishga bag ishlagan.	
ʻ ʻ
Professor L.’
1
Keren o z asarlarini yozishdan avval Amir Temur to g risida yozilgan Sharq	
ʻ ʻ ʻ
va   G arb   manbalarini   chuqur   tanqidiy   nuqtai   nazardan   o rganib   chiqqan.	
ʻ ʻ
Sharafiddin   Ali   Yazdiy   va   Ibn   Arabshohning   solnomalari,   Rui   Gonsales   de
Klavixo   “Kundalik”   lari,   mavjud   tarixiy   arxiv   hujjatlari   va   yozma   manbalar
hamda taniqli fransuz sharqshunoslarining asarlari shular jumlasidandir.
Olim Sohibqiron haqida ulkan arxiv, tarixiy, ashyoviy va hayotiy ma lumotlar	
ʼ
to plagan.   Ana   shu   manba   va   asarlarni   taqqoslab,   ulardan   har   birining   tarixiy	
ʻ
dalillar   nuqtai   nazaridan   ishonchli   va   xolis   ekaniga   baho   bergan.  Natijada   Amir
Temurning   mukammal   tarjimai   holi   va   obrazini   yaratishga   muvaffaq   bo lgan,	
ʻ
Sohibqiron faoliyatini teran va xolis baholagan. L.Keren   Amir   Temur   shaxsiga   xolis   va   mafkuraviy   aqidalarsiz   yondashadi.
Ilmiy   va   tarixiy   dalillar   asosida   mulohaza   yuritadi   va   xulosalar   chiqaradi.   Olim
Sohibqiron  shaxsini  tahlil   qilar  ekan,   uning  faqat   harbiy  iste dodiga  emas,  balkiʼ
maqsadini   aniqlab,   unga   erishish   borasidagi   siyosiy   zakovatiga,   diplomatik
mahoratiga va bunyodkorligiga ham tan beradi.
Professor   L.   Keren   Amir   Temur   va   uning   Yevropa   bilan   aloqalariga
bag ishlangan   bir   qator   asar   va   maqolalar   muallifidir.   Uning   eng   asosiy	
ʻ
kitoblaridan   biri   “Temur   yoxud   Sohibqiron   saltanati”   ilk   bor   1978-yilda   bosilib
chiqqan.   Uning   yirik   asarlaridan   yana   biri   “Temur   davrida   Samarqand   yo li”	
ʻ
(Parij,   1990)   kitobi   YUNЕSKOning   “Ipak   yo li   –   muloqotlar   yo li”   dasturi	
ʻ ʻ
doirasida tayyorlangan.
L.Kerenning   bu   kitoblari   uni   dong i   ketgan   temurshunos   olimlar   qatoriga	
ʻ
qo shgani   bejiz   emas.   Ayniqsa,   Sohibqironning  Yevropadagi   o rni   va   xizmatiga	
ʻ ʻ
oid   fikrlari   diqqatni   jalb   etadi.   Olim   Amir   Temur   Yevropa   andozasidagi   buyuk
davlat boshlig i va muzaffar sarkarda, mohir diplomat va ilm-fan homiysi ekanini	
ʻ
alohida qayd etgan.
L.Keren   “Amir   Temur”   nomli   ikki   qism,   olti   pardali   pyesa   ham   yaratgan.
Qariyb o ttiz besh yil davomida Amir Temur to g risida olib borgan tadqiqotlari	
ʻ ʻ ʻ
xulosasi   sifatida   shunday   deb   yozadi:   “Bir   tomonda   kattiqqo l   Temur   tursa,	
ʻ
ikkinchi   tomonda   ilm   ahlini   qutlab,   himoyasiga   oladigan   Temur   turadi.   Bir
tomonda   butun-butun   shaharlarni   zabt   qiluvchi   Temur   bo lsa,   ikkinchi   tomonda	
ʻ
obidalar,   madrasalar,   anhorlar   qurdiruvchi   va   bog lar   barpo   ettiruvchi   Temur	
ʻ
turadi.
Bu murakkab shaxs muarrixlar uchun ham jumboq bo lib qolmoqda”	
ʻ 9
.
O zbekiston   yer   yuzidagi   ko plab   mamlakatlar   bilan   turli   sohalarda   o zaro	
ʻ ʻ ʻ
manfaatli  aloqalarni keng yo lga qo ymoqda, xalqaro xavfsizlik va barqarorlikni	
ʻ ʻ
mustahkamlash,   hamkorlikning   barcha   shakllarini   rivojlantirish   yo lida   izchillik	
ʻ
9
 Luys’en Keren -“Temurlang davrida Samarqand yo’li”Toshkent-1990.78-b va   qat iyat   bilan   odimlamoqda.   Bu   yo lda   bizga   buyuk   ajdodlar,   ayniqsa,   Amirʼ ʻ
Temur merosi doimo hamrohdir.
II.BOB. Amir Temur va Temuriylar davriga oid nemis
olimlarining qilgan tadqiqotlari.
2.1 Iogan Shiltbergerning “Yevropa, Osiyova Afrika bo’ylab
qilgan sayohati” asari manba sifatida.
Iogan Shiltberger 1380-yilda Germaniyada tavallud topgan.   Shiltberger 1394-
yilda   Lienxart   Richartinger   guruhiga   qo'shildi   va   keyin   Vengriya   qiroli
(keyinchalik   imperator)   Sigismund   qo’l   ostida   Vengriya   chegarasida   Usmonli
imperiyasiga qarshi jang qildi. 1396-yil 28-sentyabrda Nikopol jangida yaralanib,
asirga olinadi. Shiltberger  oyog ini  tuzatganida, Sulton Boyazid I (Yildirim)  uni	
ʻ
yuguruvchi   sifatida   o z   xizmatiga   oldi   (1396–1402).   Bu   vaqt   ichida   u   Usmonli	
ʻ
qo shinlari   bilan   Kichik   Osiyoning   ma lum   qismlariga   va   Misrga   hamrohlikda	
ʻ ʼ
yurishlar qilgan ko rinadi.	
ʻ
Anqara   jangida   (1402-yil   20-iyul)   Boyazid   hokimiyatdan   ag’darilgach,
Shiltberger Boyazidning jangda mag’lub etgan bosqinchi Temur xizmatiga o’tdi.
Endi   u   Temurga   ergashib   Samarqand,   Armaniston   va   Gruziyagacha   borgan
ko’rinadi. Temur vafotidan keyin (1405-yil 17-fevral) uning nemis yuguruvchisi
birinchi   bo lib   Temur   o g illarining   eng   qobiliyatlisi   Shohruxning   quli   bo ldi.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
keyin   Shohruxning   ukasi   Mironshohdan   keyin   Mironshohning   o g li   Abu   Bakr,	
ʻ ʻ
uning qarorgohi Armanistonning yuqori (shimol) va pastda(janub) kezib yurgan.
Shiltberger   keyinchalik   Abu   Bakr   qo'shinida   yashovchi   tatar   shahzodasi
Chekre   bilan   Sibirga   ekskursiyada   hamrohlik   qildi,   Shiltberger   nomi   G'arbiy
Yevropa adabiyotida  birinchi  marta aniq  eslatib  o'tilgan.  U, ehtimol,  zamonaviy
Qozon   va   uning   knyazisiga   javob   berib,   o'rta   Volganing   Eski   Bolgariyaga
hujumida yangi xo'jayiniga ergashgan. Rossiyaning janubi-sharqiy dasht yerlarida
sayohat qiladi. Quyi Volga bo yidagi Qipchoq xonligining eski poytaxti Saroyga	
ʻ va haligacha venetsiyalik va genuyalik savdogarlar savdo markazi bo lgan Azovʻ
yoki   Tanaga   sayohat   qiladi.   Chekre   xarobasida   qullikning   bekor   qilinishi   Qrim,
Cherkes,   Abxaziya   va   Mingreliyada   sayohat   qilish   va   Batum   knyazligidan
qochish edi.
Konstantinopolga   kelgan   Shiltberger   u   yerda   bir   muddat   yashirinib   qoldi.
Keyin u Kilia, Akkerman, Lemberg, Krakov, Breslau va Meissen orqali o'zining
Bavariyadagi   uyiga   qaytib   keldi   (1427).   Qaytgandan   so'ng   u   gertsog   Albert
IIIning   vakili   bo'ldi,   ehtimol   bu   tayinlanishni   1438-yilda   gersogning
tugatilishidan oldin olgan. Taxminan 1440-yilda vafot etgan deb taxmin qilinadi.
Shiltbergerning "Reyzebux"  asari   nafaqat  o'z  tajribalari  va  zamonaviy  Sharq
tarixining turli boblarining eskizlari, balki mamlakatlar, ularning odatlari va urf-
odatlari,   xususan,   o'zi   borgan   mamlakatlar   haqida   ham   ma'lumotni   o'z   ichiga
oladi. Avval   u sayohat   qilgan Dunayning  "o’ng tomoni"  yerlari  keladi;   Tuna  va
dengiz   o'rtasidagi,   endi   turklar   qo'liga   o'tgan   dengizga   qo’shilib   ketdi.   Bundan
keyin   Osiyodagi   Usmonli   hukmronliklari   oxirgi   o'rinda   Shiltberger   dunyosining
uzoqroq   hududlari,   ya'ni   Trebizonddan   Rossiyaga   va   Misrdan   Hindistongacha
bo'lgan   hududlar   keladi.   Bu   mintaqaviy   geografiyada   Brusa   tavsiflari   g'arbiy
Kavkaz va Armanistonning turli hududlari Kaspiy atrofidagi hududlar va ularning
xalqlarining   odatlari   (ayniqsa,   qizil   tatarlar)   Sibir,   Qrimning   Kaffadagi   buyuk
Genuya   koloniyasi   bilan   (u   yerda   bir   vaqtlar   besh   oy   yashagan).   Misr   va
Arabistonga   alohida   e'tibor   qaratish   lozim.   Uning   Armanistonda   va   Qora
dengizdan   tashqaridagi   boshqa   mintaqalarda   hamon   davom   etayotgan   katolik
missiyalariga,   hatto   cho'ldagi   Buyuk   tatarlarda   ham   nasroniy   jamoalariga
ishoralari ham diqqatga sazovordir.
Shiltberger,   ehtimol,   G’arbiy   xristian   olamining   Madinada   Muhammadning
haqiqiy dafn etilgan joyini ko’rgan birinchi yozuvchidir. Uning Islom va Sharqiy
xristian olamiga oid chizmalari barcha kamchiliklari bilan o’z davri uchun ajoyib
xizmat qiladi va u haqli ravishda xudojo’ylar qatorida hisoblanishi mumkin. O'rta
asrlar   oxirida   Habashistonda   Prester   Jonni   tuzatishga   hissa   qo'shgan   mualliflar Shiltberger,   shuningdek,   Yevropada   Prjevalski   otlarini   birinchi   marta   ko'rishni
qayd  etgan.  Biroq,  uning  ishi  juda  ko'p   noaniqliklarni  o'z   ichiga  oladi.  Shunday
qilib,   Boyazid   va   Temur   qo’lida   xizmat   qilgan   yillarini   hisoblaganda,   u   ikkiga
ko'paytiriladi.
Uning   Temur   va   uning   yurishlari   haqidagi   ma'lumotlari   noaniq,   ko'pincha
noto'g'ri va ba'zan ajoyibdir. Xammerning Marko Polo va Shiltberger o'rtasidagi
o'xshashligini katta izohlarsiz saqlab bo'lmaydi.
Asar   birinchi   marta   Augsburgda   tahrirlangan,   taxminan   1460-yil   XV   asrda
to rtta   boshqa   nashr,   16-asrda   esa   oltita   nashr   paydo   bo lgan   XIX   asrda   172-ʻ ʻ
jildida   "Hans   Shiltbergers   Reisebuch".   Shuningdek   Hakluyt   jamiyati,   Iogann
Shiltbergerning   qulligi   va   sayohatlari   Buchan   Telfer   tomonidan   P.   Bruunning
eslatmalari bilan (London, 1879)
“Iogann Shiltbergerning Yevropa, Osiyo va Afrika bo’ylab qilgan sayohati”
Bavariyalik   ritsar,   qurchi   Iogann   Shiltberger   Amir   Temur   davriga   oid   o’z
esdaliklarini   yozib   qoldirgan.   U   asli   nemis   jangchisi   bo’lib,   1396-yilning   15-
sentyabridagi   Turklar   va   Yevropaliklar   umumiy   qo’shini   o’rtasidagi   jangda   asir
olingan va keyinchalik qariyb 8 yil Boyazid 1 ning xizmatida bo’lgan.
1402-yilgi   Anqara   yonida   bo’lgan   urushda   Iogann   Shiltberger   Amir   Temur
tarafidan asir olindi va Samarqandga olib ketildi. Amir Temur vafotidan (1405-y.)
keyin   u   dastlab   Shohruh,   so’ngra   Mironshoh   va   uning   o’g’li   Abubakr   mirzo
xizmatida bo’ldi. Shundan boshlab  uning Osiyo va  Afrika mamlakatlari  bo’ylab
jahongashtaligi boshlandi. Iogann Shiltberger qariyb 31 yil mobaynida qilgan 
sayohati   paytida   ko’rgan-bilganlarini   esdalik   sifatida   yozib   qoldirgan.   Unda
juda   ko’p   noaniqliklar,   ayrim   voqealarni   bo’rttirib   yoki   kamsitib   yozishlar   bor.
Shunga   qaramay,   Iogann   Shiltbergerning   kundaliklarida   qimmatli   tarixiy
ma’lumotlar, muhim dalillarni uchratamiz. Bir-ikkita misol;
1)Temuriylar,   xususan   ularning   Ozarbayjondagi   noiblari,   masalan   Abubakr
Mirzo Oltin O’rda hukmdorlarining o’zaro kurashlariga aralashib turganlar. 2)XII   asrning   boshida   Oltin   O’rdaning   ichki   ahvoli   va   bunda   qudratli   amir
Yedigey (Idiku O’zbek) ning nomi ko’rsatib o’tiladi.
3)Ozarbayjon,   Dashti   qipchoq   va   uning   xalqi   haqida   muhim   ma’lumotlar
keltiriladi.   Masalan,   Ozarbayjon   haqida   bunday   ma’lumotlar   bor.   Tabriz
Eronning   bosh   shaharlaridan.   Uning   savdodan   oladigan   foydasi   tamom   bir
xristian davlati topadigan foydadan ortiq. “Sultoniya, Ray, Marog’a, Axlat, Gilon
ham   ushbu   mamlakatning   yirik   shaharlaridan.   Rayning   xalqi   boshqalardan   shu
bilan   farq   qiladiki,   u   Muhammadga   emas,   balki   Aliga   imon   keltiradi.   Ularni
rofiziylar   deb   ataydilar» 10
.   Dashti   qipchoq   va   uning   xalqi   haqida   Iogann
Shiltbergerning   “ Esdaliklari”   da   mana   bunday   gaplar   bor   “Men,   shuningdek,
Buyuk   Tataristonda   ham   bo’ldim.   Xalqi   don   ekinlaridan   faqat   tariq   ekadi.   Ular
umuman   non   va   vino   istimol   qilmaydilar.   Vino   o’rniga   ot   va   tuyaning   sutini
ichadilar, shu  va  boshqa  hayvonlarning go’shtini   uydilar.Yana  shuni   ham   aytish
kerakki,   xon   saylashda   uni   oq   kigizga   o’tqizib,   uch   marta   ko’tarib   yerga
qo’yadilar,   so’ng   chodir   atrofida   aylantirib,   keyin   ichkariga   olib   kiradilar   va
taxtga o’tqazadilar” 11
.
Umuman,   bu   kitob   Sharqiy   Yevropa,   Kichik   Osiyo,   Eron,   Movarounnahr,
Dashti  qipchoq, Iroq, Suriya va Misr  mamlakatlari  tarixi  va xalqi  haqida ayrim,
diqqatga   sazovor   ma’lumotlar   beradi.   Iogann   Shiltbergerning   mazkur   asari
“Iogann Shiltbergerning Yevropa, Osiyo va Afrika bo’ylab qilgan sayohati (1394-
1427   yy.)”   deb   ataladi   va   uning   rus   tilida   (nemischa   nashri   1859   yili   amalga
oshirilgan) uchta yaxshi nashri bor. Birinchis Odessa Universitetining profkssori
F.   K.   Braun   tarafidan   1867   yili,   ikkinchisi   Ozarbayjon   Fanlar   Akademiyasi
akademigi Z. M. Bunyodov 1984 yili va uchinchisi 1997 yili Toshkentda amalga
oshirilgan.
Nemis   sayyohi   Iogan   Shiltberger   o'z   asarida   Qorabog'ning   Armaniston
tarkibidagi   Tamerlanning   o'g'li   Shohrux   hukmronligi   ostida   bo'lganligi   haqida
hikoya qiladi.
10
 Iogann Shiltberger-‘Iogann Shiltbergerning Yevropa,Osiyo,Afrika bo’ylab qilgan sayohati’.Toshkent-1997.28-b
11
 Iogann Shiltberger-‘Iogann Shiltbergerning Yevropa,Osiyo,Afrika bo’ylab qilgan sayohati’.Toshkent-1997.34-b Iogann   Shiltberger   ritsar   Linxart   Rexartingerning   svayderi   bo lib   xizmatʻ
qilgan, u bilan 1396-yilda Nikopolda turklar bilan bo lgan jangda qatnashgan va	
ʻ
turklar tomonidan asirga olingan.
1402-yilda   Angorada   Sulton   Boyazid   qo shinlari   Temurlan   tomonidan	
ʻ
mag lubiyatga   uchragach,   Temurlan,   so ng   o g li   Shohruh   qo liga   asir   tushadi.	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
Umuman   olganda,   u   30   yildan   ko'proq   vaqtini   "majusiylar   orasida"   o'tkazdi.   U
1427-yilda   boshqa   to'rt   nasroniy   bilan   Mingreliyadagi   qullikdan   qochib,
Germaniyaga qaytib keldi. Yunoniston, Kichik Osiyo, Fors, Gruziya, Oltin O'rda,
Ural, Sibir, Qrim, Armaniston, O'rta Osiyoda sayohat qilgan.
Ozodlikka chiqqanidan keyin Shiltberger 1475-yilda Maynsda birinchi marta
nashr   etilgan   xotiralarini   yozdi.   U   tomonidan   tuzilgan   sarguzashtlari   va
sarguzashtlari   tavsiflari   juda   muvaffaqiyatli   bo'ldi.   Ushbu   asarning   yangi
nashrlari   paydo   bo'ldi.1814-yilda   Myunxenda   va   1879-yilda   Londonda   "Iogan
Shiltbergerning qulligi va sayohatlari" sarlavhasi ostida.
Armaniston   haqida   “Men   ham   Armanistonda   ko'p   vaqt   o'tkazdim.
Tamerlanning   buyrug'i   bilan   men   Armanistonda   ikkita   shohlikka   ega   bo'lgan
o'g'lining   oldiga   keldim.   Shoh-roh   ismli   bu   o’g’il   yaylovlari   bilan   ajralib
turadigan   Qorabog’   (Qoravog’)   degan   keng   tekislikda   qishlab   yurgan.     Tekislik
Dajla   (Dajla)   deb   ham   ataladigan   Kur   (chur)   daryosi   bilan   sug'oriladi   va   eng
yaxshi   ipak   shu   daryo   qirg'oqlari   yaqinida   yig'iladi.   Garchi   bu   tekislik
Armaniston   hududida   joylashgan   bo'lsa-da,   u   arman   qishloqlari   o'lpon   to'lashga
majbur bo'lgan butparastlarga tegishli” 12
Armanlar   menga   doim   yaxshi   munosabatda   bo'lishgan,   chunki   men   nemis
bo'lganman va ular bizni chaqirganidek, nemislarga juda yoqadi. Ular menga o'z
tillarini o'rgatishdi va menga o'zlarining ota-onalarini berishdi. Armaniston uchta
qirollikdan   iborat:   Tiflis   (Tiflis),   Sis   (Syos)   va   Ertsingian   (ersingen).   Erzig
armanlari deb atagan ikkinchisi Kichik Armanistonni tashkil qiladi.
12
 Xolbekov M. “Sohiqiron Amir Temurning Yevropa qirollari bilan yozishmalar”i. Jahon adabiyoti, №(104), 
2006-yil, 131-133-betlar Bir  paytlar  ular  Bobilga  ham  egalik qilishgan, ammo bu endi  ularga tegishli
emas.   Mening   davrimda   Tiflis   va   Erzinyan   Temur   o'g'liga,   Sis   esa   podshoh-
sultonga tegishli edi, chunki u 1277 yilda Qohira sultoni tomonidan bosib olingan
edi.
2.2. Kristofor Marloning “Buyuk Temurlang” asarida Temur
obraziga tarif.
Tarixdan   ma’lumki,   Yevropaning   yetuk   olimlari,   yozuvchi–allomalari   Amir
Temur   shaxsiyatiga,   hukmdorlik   faoliyatiga   katta   qiziqish   bilan   qaraganlar.
Perrodina,   De   Sankso,   Desa   Krua,   De   Margaf,   Nev,   J.   Kalyu,   E.   Gomlios,   I.
Lengle,   N.   Vamberri   kabi   yevropalik   tarixchilar   Temuriylar   davriga   oid   noyob
qo’lyozmalarni o’rganib, o’z tillariga tarjima qilganlar. 
Amir   Temur   haqida   asar   yozgan   G’arb   ijodkorlari   orasida,   ingliz   Uyg’onish
davrining   yetakchi   namoyondalaridan   biri,   o’tkir   qalam   sohibi,   sermahsul
dramaturg   va   shoir,qirolicha   Yelizaveta   Tyudorning   rahnamoligida   Oksford   va
Kembridj universitetlarida tahsil  olgan va o’z davrida “Universitet  bilimdonlari”
(“University   Wits”)   dan   biri   Kristofer   Marloning   alohida   o’rni   bor.   Garchi
Kristofer Marlo Amir Temur hayotini talqin etgan, ushbu asarni 1590- yili nashr
ettirgan   bo’lsa-da,   tragediya   bir   necha   asrlardan   buyon   dunyoning   eng   mashhur
teatr   sahnalarida   ko’plab   tomoshabinlarning   istak   va   xohishlariga   binoan   takror
va   takror   sahnalashtirilib   kelinishi,   asarda   ilgari   surilgan   Uyg’onish   davri
g’oyalari   bugungi   kunda   ham   o’zining   dolzarbligini   va   ahamiyatini
yo’qotmaganidan dalolat beradi. 
Ingliz   Uyg’onish   davri   adabiyotining   eng   sermahsul   va   ko’zga   ko’ringan
ijodkorlaridan   biri   Kristofor   Marlo   -   o’zining   qisqa,   ammo   muzmunga   to’la
hayoti   davomida   bir   qancha   sahna   asarlari   yaratib,   jahon   adabiyotida   ham
o’chmas   iz   qoldirdi.   Marlo   qisqa   ijodiy   faoliyati   davomida   bir   necha   asarlar
yozishga   ulgurdi:   “Jew   of   Malta”   (“Maltalik   yahudiy”),   “Edward   II”   (“Eduard
ikkinchi”),   “The   Massacre   at   Paris”   (“Parij   qirg’ini”),   “The   tragedy   of   Doctor
Faustus”,   “Tamburlaine   the   Great”   (“Buyuk   Temurlang”).   Marloning   London sahnasida   qo'yilgan   birinchi   mashhur   pyesasi   1587-yilda   istilochi   Temurning
hikoyasi “Tamburlaine the Great” edi. U yozgan “Buyuk Temurlang” tragediyasi
jahon   adabiyotida   bizning   ulug’   bobokalonimiz,   buyuk   sarkarda   Amir   Temur
to’g’risidagi   ilk   asar   desak,   mubolag’a   bo’lmaydi.   Ammo,   biz   bu   asarni   to’liq
tarixiy haqiqatlarga mos keladi deb ta’kidlay olmaymiz. Nega deganda, asarning
ilk sahnalridanoq, shunga guvoh bo’lishimiz mumkinki, haqiqiy Sohibqiron Amir
Temur   turkiy   mo’g’ullardan   bo’lgan   va   zodagonlarga   mansub   bo’lsa-da,
Kristofor   Marlo   dramatik   maqsadlarda   uni   imperator   darajasiga   ko’tarilgan   skif
qabilasidan chiqqan cho’pon sifatida tasvirlaydi. Kristofor Marlo fojeasida badiiy
to qima   ruhi   ustun   bo lsa-da,   undagi   bosh   qahramon   iroda   kuchi,   favquloddaʼ ʼ
shiddati   bilan   hayot   haqiqatiga   hamohangdir.   Аsar   muqaddimasida   muallif
tomoshabinlarga   murojaat   etib,   “qilichi   saltanat   va   hukmdorlarni   jazolaydigan
Temurlang” haqida hikoya qilishini ma lum qiladi va bu obraz kishilarning qalbi	
ʼ
va   shuurini   jumbushga   solishiga   umid   qiladi.   Birinchi   qismning   ilk   pardasi   fors
hukmdori   Miket   dargohidagi   muloqot   bilan   ochilgan.   Eron   podshosi   sarkarda
Meandrdan   “savdogarlarga   tajovuz   qiladigan   skif   o g risi   Temurlang”   haqida	
ʼ ʼ
gapirib berishini so raydi. Meandr shoh so rog iga javoban Temur Eron zaminida	
ʼ ʼ ʼ
har   kun   qonunsiz   bosqinlar   qilayotgani,   u   Osiyoni   egallab,   Sharq   hukmdori
bo lishga   intilayotganligi   haqida   so zlaydi.   Podshoh   ham,   uning   yaqinlari   ham	
ʼ ʼ
o z   kuchlariga   ortiqcha   baho   berib,   g alaba   qilishlariga   ishonadilar.   Bu   sahnada
ʼ ʼ
Meandrning hokimiyatparast ukasi Xusravning akasini irodasizlikda ayblab, unga
qarshi   chiqishi,   saroy   a yonlarining   shohdan   voz   kechib,   Xusravga   ishonch	
ʼ
bildirishlari   ham   tasvirlangan.Fojianing   ikkinchi   pardasida   fors   lashkarboshisi
Menafon Xusravga Temurni ta riflab berar ekan, uni "baland bo yli, adl qomatli,	
ʼ ʼ
zuvalasi   pishiq,  Atlant   kabi  butun  dunyoni   ko’tarishga   qodir  keng  yelkali,  ko zi	
ʼ
ikki afsunli oyna misoli... uning qudrati va himmati jahonga hukmron bo lishidan	
ʼ
dalolat   beradi" 13
,   deb   e tirof   etadi.   Shunday   qilib,   fojianing   ilk   sahnalaridayoq,	
ʼ
bosh   qahramon   ijodkorning   yuksak   idealiga   muvofiq   aqlan   va   jisman   barkamol
13
 Po’latova Sabina Sharifovna-“Kristofor Marloning “Buyuk Temurlang” asarida Temur obraziniyaratishda 
tarixiy haqiqat va badiiy to’qima uyg’unligi” Xalqaro ilmiy jurnal 2022-yil.2-b ekani   ma lum   bo ladi.   U   eng   og’ir   va   tengsiz   janglarda   ham   o zini   yo qotib,ʼ ʼ ʼ ʼ
vahimaga   tushmaydi,   o tkir   sarkardalik   va   notiqlik   mahoratini   ishga   solib,   har	
ʼ
safar g’olib chiqaveradi. Shu bilan birga, muallif qahramonini haddan ziyod ortiq
ijobiylashtirib, ideallashtirmaydi. Fojiada Temur o z davri va muhitining farzandi	
ʼ
sifatida faoliyat olib boradi. Dastlab Miketga qarshi urush olib borayotganda, toj-
u taxt gadosi Xusrav bilan bitim tuzadi. Eron shohi jangda yengiladi. Xusrav bu
g alabani o z nomiga nomlab, Temurni noibim, deb ataydi. Shundan so ng Temur	
ʼ ʼ ʼ
unga qarshi qo shin tortadi va Eronni qo’lga kiritadi. Shuni ham ta’kidlab o’tish	
ʼ
joizki,   buyuk   sohibqiron   bobomiz   Amir   Temur   nega   aynan   Yevropada
“Temurlang” nomi bilan atalgan? Agar o’tmishga nazar soladigan bo’lsak, Amir
Temur   yoshligida   janglarda   olgan   jarohatlari   tufayli   sezilarli   darajada   nogiron
bo’lib   qolgan:   ikki   barmog’idan   ayrilgan   va   o’ng   oyog’i   nogiron   bo’lib
qolgan.Turk tilida  u Temur   Lang, ya’ni  Lang(cho’loq)  nomi   bilan  tanilgan  va u
Yevropaga Temurlang yoki Tamburlaine nomlari bilan atalgan.Va 1941-yilda rus
arxeologlari   Temur   qabrini   ochib,   uning   jarohatlari   borligini   tasdiqladilar.Amir
Temur bobomizning qariyb yarim asr davomida ana shunday jismoniy nuqsonlari
bilan   qo’shinlarni   va   xalqlarni   muvaffaqiyatli   boshqara   olgani   butun   dunyoni
hayratga   solgan.   Endi   ushbu   tragediyaning   badiiy   to’qimalarga   asoslangan
sahnalarini   va   nega   yozuvchi   ko’proq   badiiy   to’qimaga   tayanganini   ko’rib
chiqsak.   Ikkinchi   sahnada,   biz   qudratli   Temur   bilan   yuzma-yuz   kelamiz.
“Dahshatli   Misr   sultonining   qizi”,   asira   Zenokrata   Temurga   murojaat   etar   ekan,
uni  “cho pon”  deb ataydi.  Marlo  Аmir   Temurni  daf atan oddiy  cho pon sifatida	
ʼ ʼ ʼ
sahnaga   olib   chiqadi.   Bu   tarixiy   haqiqatga   zid.   Umuman   olganda,   forsiyzabon
manbalar   jahongirning   yoshligi   haqida   aniq   ma lumot   bermaydi.   Bu   borada   ilk	
ʼ
ma lumotni Ibn Аrabshoh asarida uchratamz. Uning fikricha, Temurning otasi yo	
ʼ
cho’pon,   yo   temirchi   bo lgan.   “Nikon   solnomasi”   ning   ma lumot   berishicha,	
ʼ ʼ
Temurning   otasi   qishloq   oqsoqoli   bo lib,   kasbi   temirchi   bo’lgan.   “1512-	
ʼ
yilnomasi”,   Temur   oqsoq   haqida   qissa"da   ham   shu   ma lumotlar   keltiriladi.	
ʼ
Yuqorida   ta’kidlab   o’tilganidek,   shunisi   e'tiborga   loyiqki,   turli   vaziyatlarda Temurlang   o'zini   “cho'pon”   deb   ataydi.   Bu   qahramonning   o'zining   past
mavqeidan oshib, yuqori  maqomga erishish qobiliyatini tasdiqlashi  mumkin. Bu
misolda   fojia   qahramoni   Temurlang   umrining   oxirida   ham   Xudoga   iltijo
qilmaydi, balki merosxo'rlariga urush harakatlarini davom ettirishni buyuradi. Bu
o'g'illaridan   tinchlikni   saqlashni   so'ragan   Amir   Temur   obraziga   to'g'ri   kelmaydi.
2-qismda   Temurlang   qo'shni   shohliklarga   hujum   qilishda   davom   etar   ekan,
o'g'illariga   uning   ortidan   g'olib   bo'lishni   vasiyat   qiladi.   Ammo   haqiqiy   hayotda
Temurlang   o'g'illariga   mamlakatda   tinchlikni   saqlashni   va   qo'shni   qirolliklarga
hujum   qilmaslikni   vasiyat   qilgan.   Аmir   Temur   Zenokratani   sevadi,   o gillariniʼ
o ziga   munosib   merosxo rlar   qilibo stirish   uchun   ularning   tarbiyasiga,   o sishiga	
ʼ ʼ ʼ ʼ
katta   e tibor   beradi,   o z   sodiq   sarkardalariga   ishonadi,   ularni   xizmatlariga   mos	
ʼ ʼ
ravishda rag’batlantiradi. Shuningdek, unga qarshi turgan odamlar Bobilga yetib
borganida,   Temurlang   yana   g'ayrioddiy   vahshiylik   harakatlarini   namoyish   etadi.
Shahar gubernatori shahar xazinasini oshkor qilish evaziga uning hayotini saqlab
qolishga   harakat   qilganda,   Temurlang   uni   shahar   devorlariga   osib   qo'ydi   va
odamlariga uni otib o'ldirishni buyurdi. U aholini - erkaklar, ayollar va bolalarni
bog'lab,   yaqin   atrofdagi   ko'lga   tashlashni   buyuradi.   Lekin   aslida   Amir   Temur
begunoh   kishilarni   aslo   o’ldirmagan.   Nihoyat,   Temurlang   Qur'on   nusxasini
masxara   bilan   yoqib   yuboradi   va   o'zini   Xudodan   buyukroq   deb   da'vo   qiladi.
Yakuniy  sahnada   u  kasal   bo'lib  qoldi,  lekin  o'limidan  oldin  yana  bir  dushmanni
mag'lub   etishga   muvaffaq   bo'ldi.   U   hayotni   tark   etar   ekan,   qolgan   o'g'illariga
yerning   qolgan   qismini   zabt   etishni   buyuradi.   Аmir   Temur   obrazining   bu   qadar
tarixiy   haqiqatlarga   zid   tarzda   berilish   sabablarini   ikkiga   bo lishimiz   mumkin:	
ʼ
birinchi   sabab   G arblik   muarrixlar   tomonidan   Temur   hayotiga   oid	
ʼ
ma lumotlarning   buzib   berilishi   bo lsa,   ikkinchi   sabab   K.   Marloning   ijodkorlik	
ʼ ʼ
dunyoqarashi,   hayot   haqidagi   nuqtai   nazari.   Ya ni,   fojea   ibtidosida   ta’kidlangan	
ʼ
Temurning isyonkorligi va fidoiyligi Marloga ming yillik hayot qurilishining illat
va   xurofotlaridan   xalos   bo lgan   yangi   insonning   tafakkur   va   irodasini   o z	
ʼ ʼ
qahramoniga   singdirish,   feodal   qurilma,   diniy   itoatkorlikdan   chekinish,   bir   so z	
ʼ bilan   aytganda,   Temur   tilidan   o zining   shaxsiy   dasturini   ifoda   etishga   imkonʼ
berdi. Yuqoridagi farqlar muallifning illyuziyasi natijasi emas. Marlo o’z asarini
o’sha   davrning   tarixiy   manbalari   asosida   yaratgan.   Ammo   XVI   asrda   G’arb
sharqshunoslari   Temurlangni   kambag’al   oiladan,   deb   o’ylashgan   va   hamma
narsaga   uning   sabri   va   e’tiqodi   tufayli   erishgan.   Marlo   aslida   tarixiy   faktlarga
asoslangan   asar   yaratmoqchi   bo lishi   mumkin   edi,   lekin   o sha   davr   tarixiy
ʻ ʻ
manbalaridan   noto g ri   ma lumotlar   qo llangani   uchun   tasvir   yanada	
ʻ ʻ ʼ ʻ
hayoliylashib   ketgan.   Darhaqiqat,   Marloning   “Buyuk   Temurlang”   asarining
haqiqiy Amir Temurdan farqi katta, ammo muallifning o’zi ataylab haqiqiy erkak
hayoti va uning xatti-harakatlarini salbiy bo’rttirib ko’rsatmoqchi bo’lgan deyish
noto’g’ri.   Asarni   o’qigan   kishi   Marlo   o’z   qahramonini   real   hayot   va   haqiqiy
tarixiy   shaxs   asosida   yaratmoqchi   bo’lgan   degan   xulosaga   keladi.   Ammo   XVI
asrda   G’arb   sharqshunoslari   noto’g’ri   ma’lumotlarga   ega   bo’lib,   tarixiy   shaxs
Amir Temur haqidagi real faktlardan to’liq xabardor emas edilar. Marlo esa o’sha
davrning tarixiy manbalariga tayanib o’z asarini  yaratgan. Shuning uchun uning
qahramoni haqiqiy tarixiy shaxsdan farq qiladi.  Xulosa
Xulosa   qilib   shuni   ta’kidlash   kerakki,   Sohibqiron   Amir   Temur   mashhur
davlat arbobi, mohir sarkarda sifatida O’zbekiston davlatchiligining yuksalishida
muhim   o’rin   tutadi.   Tarixiy   manbalarda  Amir   Temur   Sohibqiron   nomi   bilan  bir
qatorda   “Sohibi   jahon”   hamda   “Sohibi   adl”   -   “Adolat   sohibi”   nomlari   bilan
ulug’lanishi   tarixiy   manbalar   va   tarixshunoslarning   tatqiqot   ishlarida   namoyon
bo’lishi bejizga emas. Bugun t а ri х iy biliml а rning b о sqichl а rini o’rg а n а r ek а nmiz,
Mo’gullarning   150   yildan   ortiq   hukmronligidan   so’ng   Amir   T е mur   buyuk
sarkarda,   davlat   arbobi,   adolatli   hukmdor   sifatida   o’sha   d а vrid а   yuks а k
cho’qqil а rig а   erishg а n   m а d а niy   s о h а l а rg а   e’tib о r   b е rg а n,   m а ml а k а tl а rd а
sh а h а rs о zlik,   m е ’m о rchilik,   t а sviriy   s а n’ а t,   n а qq о shlik,   m е t а llg а   b а diiy   ishl о v
b е rish, h а tt о tlik, ilm-u f а n,  а d а biyot, hun а rm а ndchilik, xullas, barcha sohalarning
riv о jl а nishiga   asosiy   sababchilaridan   biri   bo’lgan   shaxs   ekanligining   guv о hi
bo’l а miz.   O’zbekiston   va   jahon   tarixshunosligida   hozirgi   kunga   qadar   o’zining
dolzarb   mavzuga   ega   ekanligini   ko’rishimiz   mumkin.   Temur   tuzgan   buyuk
davlatda ikkinchi  uyg’onish davrining vujudga kelganligi va bu r е n е s а ns Tur о n,
Х ur о s о n   v а   Hindist о nd а   uz о q   а srl а r   m о b а ynid а   shu’l а   s о chib   turganligi
yuqoridagi gaplarimizning isboti bo’la oladi.  А mir T е mur buyuk s а rk а rd а , kur а gi
y е rg а   t е gm а g а n,   y е ngilm а s   f о tihdir.   А mir   T е mur   –   ins о niy а t   t а ri х id а   eng   n о dir
h о dis а  – r е n е s а nsni yuz а g а  chiq а rib,  а m а lg а   о shirg а n ulug’ z о tdir! Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
I.O’zbekiston Respublikasi Prezidentining asarlari
1.Islom   Karimov-   “Yuksak   ma’naviyat-yengilmas   kuch”   Toshkent.
Manaviyat.2008-yil
II.Asosiy adabiyotlar
1. Собрание   восточных   рукопией   Академии   наук   Узбекистана .   История.
Составители: Д.Ю.Юсупова, Р.П.Жалилова. – Ташкент, Фан, 1998.
2.Rui   Gonsales   de   Klaviho-   “Samarqandga   Amir   Temur   saroyiga   sayohat
kundaligi”. Toshkent. O’zbekiston 2010-yil
  3.Lyusyen Keren - “Temuelang davrida Samarqand yo’li” Toshkent-1990. 
4.Xolbekov M. “Sohiqiron Amir Temurning Yevropa qirollari bilan yozishmalar”
i. Jahon adabiyoti, 2006-yil
5.Iogann   Shiltberger-   “Iogann   Shiltbergerning   Yevropa,   Osiyo,   Afrika   bo’ylab
qilgan sayohati”. Toshkent-1997.
III.Davriy nashrlar va maqolalar
1.Akmal Saidov- “Fransuz olimi Amir Temurning siyosiy zakovatiga, diplomatik
mahorati va bunyodkorligiga tan bergan”. Madaniyat Toshkent-2018
2.Po’latova   Sabina   Sharifovna-   “Kristofor   Marloning   “Buyuk   Temurlang”
asarida Temur obraziniyaratishda tarixiy haqiqat va badiiy to’qima uyg’unligi”
Xalqaro ilmiy jurnal 2022-yil.