Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 54.5KB
Xaridlar 10
Yuklab olingan sana 24 Yanvar 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

YMM va YIM ularning hisoblash usullari

Sotib olish
YMM va YIM ularning hisoblash usullari
Reja:
 
Kirish 
1-Bob. Milliy iqtisodiyotning qaror topishi va uning makroiqtisodiy 
ko’rsatgichlari 
1.1. Makroiqtisodiyot tushunchasi va uning mohiyati 
1.2.   Yalpi   milliy   mahsulotning   mazmuni,   tarkibiy   qismlari   va   harakat
shakllari 
2-Bob. Yalpi ichki mahsulot. Yalpi milliy maxsulot va uni hisoblash  
usullari 
2.1. Yalpi ichki mahsulot hajmining o’sishi 
2.2. Yalpi milliy maxsulotni hisoblash usullari 
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar 
 
 
 
 
  Kirish
  Hammaga   ma’lumki,   o’tmishda   O’zbekiston   iqtisodiyoti   sobiq   sovet
ittifoqi   iqtisodiyotining   tarkibiy   qismi   hisoblanib,   mustaqil   milliy   iqtisodiyot   deb
bo’lmas   edi.   Bizga   bir   yoqlama   rivojlangan   paxta   yakka   hokimligi,   xom-ashyo
ishlab   chiqarishga   va   boy   mineral   xom-ashyo   resurslaridan   nazoratsiz   ayovsiz
foydalanish  asosiga  qurilgan, yonilg’i, g’alla va boshqa  ko’pgina ishlab  chiqarish
resurslari   hamda   iste’mol   tovrlarining   ta’minlanishi   bo’yich   markazga   qaram
bo’lgan   iqtisodiyot   meros   bo’lib   qolgan   edi.   Mamlakatimiz   prezidenti   I.A.
Karimov   qisqa   qilib   aytganlaridek,   ―   O’zbekiston   bir   yoqlama   iqtisodiyotga-
markazga butunlay qaram, izdan chiqqan iqtisodiyotga ega bo’lgan  mamlakat edi.‖
Respublikamizning   mustaqillikka   erishib,   deyarli   barcha   xalqaro   tashkilotlarga
teng huquqli  a’zo bo’lib kirganligiga ko’p vaqt  bo’lganligi  yo’q. Ammo shu vaqt
ichida   mamlakatimizning   o’ziga   xos   xususiyatlarini   qamrab   olgan   iqtisodiy
siyosati shakllanib, istiqbol yo’nalishlari belgilab olindi. 
  1991-yil   sentabridan   buyon   o’tgan   qisqa   davr   mobaynida   iqtisodiy
mustaqillikni   qo’lga   kiritib,   mamlakatimiz   hududidagi   barcha   tabiiy,   mineral
xomashyo   boyliklaridan   mamlakatimizdagi   butun   iqtisodiy   resurslar   va
quvvatlardan   o’z   xalqimiz   va   uning   kelajagi   manfaatlari   yo’lida   foydalanish
imkoniyatiga ega bo'ldik. 
 Yangi energetika, mashinasozlik va boshqa sanoat tarmoqlarining vujudga
kelishi,   ko’plab   yirik   inshoatlar,   korxonalar,   zavod   va   fabrikalar   qurilganligi,
yonilg’i   va g’alla  mustaqilligiga  erishganligi   iqtisodiyotdagi   tarkibiy  o’zgarishlar,
izchil   o’sish   sur’atlari   milliy   mustaqil   iqtisodiyotni   mustahkamlash   sari   harakat
natijalardir. 
  Hozirgi   kunda   ilg’or   mamlakatlarda   ishlab   chiqarish   natijalarini
makroiqtisodiy   parametrlar   (yalpi   milliy   mahsulot,   yalpi   ichki   mahsulot,   milliy
daromad)   orqali   tahlil   etishga   katta   ahamiyat   berib   kelinmoqda.   Bunday
tadqiqotlarning o’ziga xos xususiyati shundan iboratki, ularda iqtisodiyotning turli tarmoqlari   o’rtasidagi   ishlab   chiqarish   aloqalari   haqidagi   statistic   ma’lumotlar
batafsil tahlil qilinadi. 
  Shunday   qilib,   O’zbekistonda   bozor   munosabatlariga   asoslangan   yangi,
mustaqil   rivojlanayotgan,   o’z   xalqi,   millati   manfaatlariga   xizmat   qiladigan   milliy
iqtisodiyot shakllanib bormoqda. 
  Milliy   iqtisodiyot,   barcha   tarmoqlar   va   sohalarni,   mikro   va   makro
iqtisodiyotlarni,   funktsional   iqtisodiyotni,   ko’plab   infratuzilmalarni   o’z   ichiga
olgan yaxlit iqtisodiyotdir. 
  Makroiqtisodiyot  - bu mamlakat miqiyosida moddiy ishlab chiqarish va 
nomoddiy so’zlarini bir butun qilib olingan milliy iqtisodiyotdir. 
Milliy   ho’jalikning   tarkib   topgan   tuzilishi   ijtimoiy   mexnat   taqsimoti   rivojining
natijasi hisoblanadi. 
Makroiqtisodiyot   o’z   ichiga   xalq   xo’jaligining   moddiy   va   nomoddiy   ishlab
chiqarish, hamda hizmat ko’rsatish sohalarini oladi. 
Moddiy   ishlab   chiqarish   sohalari   o’z   navbatida   xalq   xo’jaligining   ko’plab   yirik
tarmoqlaridan iborat bo’ladi. Ular ishlab chiqarish vositalari va iste`mol buyumlari
ishlab chiqaruvchi tarmoqlarga (I va II bo’linma) ajratiladi. 
Milliy   iqtisodiyot   meyorida   faoliyat   qilish   uchun   barcha   tarmoq   va   ishlab
chiqarish sohalarining o’zaro bog’liqligi va muvozanatli rivojlanishi talab qilinadi.
Nomoddiy   ishlab   chiqarish   milliy   iqtisodiyotning   ijtimoiy   iste`molni   qondirishga
hizmat   qiluvchi   (soliqni   saqlash,   ta`lim,   tarbiya)   va   millatning   madaniy
rivojlanishini   belgilab   beruvchi   (fan,   madaniyat,   san`at,   sport)   sohalarini,   hamda
davlat boshqaruv va mudofaa tizimini o’z ichiga oladi. 
Xizmat  ko’rsatish  sohalari  uy-joy, kommunal  xo’jaligi  va madaniy  maishiy
xarakterdagi xizmat ko’rsatuvchi ko’plab tizimlardan iborat bo’ladi. 
Milliy   iqtisodiyotda   ishlab   chiqarish   hajmi   bir   qator   ko’rsatkichlar   tizimi   orqali,
mikro   va   makroiqtisodiy   darajada   aniqlanib,   tahlil   qilinadi.   Bu   ko’rsatkichlar
yordamida   korxonalar   faoliyatiga   baxo   beriladi   va   milliy   iqtisodiyotning
rivojlanish tamoyillari aniqlanadi.  Masalan, korxonalar faoliyatiga baxo berish uchun, ularning daromadlari va
harajatlari   hisoblab   chiqiladi.   Shu   ma`lumotlarga   asoslanib   korxonaning   foyda
olishi   eki   zarar   ko’rishini   bilish   mumkin.   Agar   korxonaning   ishi   yaxshi   bo’lib,
foida   olsa,   tegishli   ma`lumotlaridan   muvaffaqiyat   sabablarini   aniqlash   uchun
foydalaniladi. 
Korxona   zarar   ko’rgan   taqdirda   ham   tegishli   mikroiqtisodiy
ko’rsatkichlaridan uning bevosita sabablari aniqlanadi. 
Mikroiqtisodiy   ko’rsatkichlar   ham   butun   iqtisodiyot   uchun   huddi   shunday
vazifani bajaradi. Bu tizimga kiruvchi turli hil ko’rsatkichlar, birinchidan, bizga 
ma`lum   vaqt   oralig’idagi   ishlab   chiqarish   hajmini   hisoblash   va   milliy
iqtisodiyotning   faoliyat   yuritishini   bevosita   ta`sir   qiluvchi   omillarni   aniqlash
imkonini beradi. Ikkinchidan, makroiqtisodii ko’rsatkichlar tizimi, Yamm ni uning
harakatining   barcha   bosqichlarida,   ya`ni   ishlab   chiqarish,   taqsimlash,   qayta
taqsimlash va natijada foydalanish bosqichlarida ko’rgazmali shaklda aks ettirishga
imkon beradi. 
Nixoyat   mazkur   ko’rsatkichlar   tizimi   mavjud   resurslar   va   ulardan
foydalanishning   mos   kelishi   (tengligi)   kuzatilganda,   mamlakatdagi   umumiy
iqtisodiy muvozanatlik holatini aks ettiradi. Makroiqtisodiy ko’rsatkichlar tizimini
yaxshi   tushunib   olish   uchun   bozor   ho’jaligi   sub`ektlari   va   bozor   operasiyalari
tarkibini (klassifikasiyasini) bilib olish zarur. 
Bozor xo’jalik sub`ektlarini quyidagicha tasniflash qabul qilingan. 
1. Nomoliyaviy korxonalar yoki ishlab chiqarish shakllari. 
2. Uy xo’jaliklari. 
3. Davlat ma`muriy tashkilotlari. 
4. Mazkur mamlakat chegarasidan tashqaridagi xo’jalik sub`ektlari. 
Bozorli operasiyalar 3ta katta guruhga bo’linadi: 
1. Tovarlar   va  hizmatlar   bilan  operasiyalar   (ishlab  chisarish,   investisiyalash,
iste`mol qilish, import va shu kabilar). 
2. Taqsimlash   operasiyalari   (ish   haqi,   foyda,   ijtimoiy   sugurta   to’lovlari   va
h.k.)  3. Moliyaviy   operasiyalar   (pulga   taaluqli   aktivlar   va   passivlarning
o’zgarishi,   valyuta   va   qimmatli   qog’ozlar   bilan   operasiyalar,   kreditli
operasiyalar va h.k.) 
Makroiqtisodiy   ko’rsatkichlarni   hisoblashda   moliyaviy   balanslar   tizimi
alohida   o’rin   tutadi.   Bunda   balans   shaklidagi   jadval   orqali   resurslar   va   ulardan
foydalanish   ikki   yo’qlama   yozish   tartibida   ko’rsatiladi,   ya`ni   har   bir   operasiya
to’lovchisi  va oluvchisiga ega bo’ladi. Shu sababli  bir marta resurslar  va ikkinchi
marta foydalanish sifatida yoziladi. 
BMT statistika hizmati tavsiya qilgan uslub bo’yicha makroiqtisodiy ko’rsatkichlar
harakati   ikki   darajada   aks   etadi:   yig’ma   hisobda   YaMM,   MD   harakti,   kapital
qo’yilmalarni moliyalashtirish, boshqa mamlakatlar bilan operasiyalar; mukammal
hisobda esa tarmoqlararo aloqalar, daromadlarning harakati, ularning taqsimlanish
va   pirovard   foydalanishi   ko’rsatiladi.   Yig’ma   hisobga   yalpi   milliy   maxsulotni
daromadlar va sarflar bo’yicha hisoblash misol bo’la oladi. 
Jamiyatning   iqtisodiy   rivojlanish   darajasini   harakterlovchi   juda   ko’plab
makroiqtisodiy   ko’rsatkichlar   mavjud.   Tarixiy   jihatdan   dastlab   moddiy   ishlab
chiqarish   sohalari   rivojlanish   miqiyosini   harakterlovchi   ko’rsatkichlarga   ustunlik
berilgan.   Bu   faqat   foydali   buyumlarni   tayorlashda   qo’llaniladigan   mexnat   tan
olingan ishlab chiqarish sharoitida to’liq tabiy xol hisoblanadi. 
Shu   nuqtay   nazardan   kelib   chiqib   ingliz   klassik   siyosiy   iqtisodchilari   milliy
ho’jalikdagi barcha mexnatni ikki turga ajiratgan: 
1)Moddiy boyliklar yaratuvchi unumli va uni istemol qiladigan mexnat. 
2)Boylik yaratmaydigan, faqat uni istemol qiladigan unumlik mexnat. 
Bu nazariy asos tegishli makroiqtisodiy ko’rsatkichlar tizimini ishlab chiqarish va
ulardan   uzo?   yillar   davomida   ko’pchilik   mamlakatlar   ho’jalik   amaliyotida
foydalanishga sabab bo’lgan. 
Mazkur   ko’rsatkichlarni   hozirgi   davrda   ham   moddiy   ishlab   chiqarish   sohalari
rivojlanishini iqtisodit taxlil qilishda qo’llash foydadan holi emas. 
Ishlab   chiqarishni   sohalari   rivojlanishini   eng   umumiy   holda   -   ijtimoiy   maxsulot
ko’rsatkichi harakterlaidi. Ma`lum vaqt davomida (odatda bir yilda) moddiy ishlab chiqarish   sohalarida   yaratilgan   barcha   maxsulotlar   o’zining   qiimat   ifodasida   jami
ijtimoiy maxsulotni tashkil qiladi. 
Butun halq Ho’jaligi ishlab chiqarish vositalari va istemol buyumlari ishlab
chiqaradigan   tarmoqlardan   iborat   bo’lganligi   sababli   jomi   ijtimoiy   maxsulot
(JIM)ning ashyoviy (natural-buyum) tarkibi ishlab chiqarish vositalari va iste`mol
buyumlaridan iborat bo’ladi. Bunday bo’linish asosida JIM tarkibii elementlarining
iste`mol   qilinish   harakteri   etadi.   JIMning   ishlab   chiqarish   vositalaridan   iborat
qismi   (mashina,   uskuna   va   shu   kabilar)   ishlab   chiqarish   ehtiyojlari   uchun
foydalaniladi   va   demak   belvosita   iste`molni   qondiradi,   iste`mol   buyumlari
(oziqovqat,   kiyim-kechak   va   shu   kabilar)   esa   ulardan   farq   qilib,   bevosita
ehtiyojlarni qondirish uchun ishlatiladi. 
JIMning   tarmoq   tarkibi   ham   farqlanadi.   JIM   tarmoq   tarkibi   undagi   ayrim
tarmoqlar   (sanoat,   qishloq   ho’jaligi   va   shu   kabi)   maxsulotlarining   ulushi   sifatida
namoyon bo’ladi. 
Qiymat   shaklida  JIM  -   iste`mol   qilingan  ishlab   chiqarish  vositalari  qiymati
(S) va yangidan yaratilgan qiymatidan (V+m) iborat bo’ladi. 
JIMni W bilan belgilasak, bunda W c+V+m bo’ladi. 
Yangidan   yaratilgan   qiymat   zaruriy   maxsulot   eki   ishchi   kuchi   qiymatidan
(V) va qo’shimcha maxsulotdan (m) iborat bo’ladi. 
JIM   ko’rsatkichi   muxim   kamchilikga   ega.   Uni   hisoblashda   ishlab
chiqarishning   barcha   texnologik   bosqichlaridagi   moddiy   harajatlar   miqdori   bir
necha marta ko’rib chiqiladi 
Boshqacha aytganda: 
JIM oraliq maxsulot + pirovard maxsulot 
Oraliq   maxsulotga   ishlov   berish,   qayta   ishlash   va   sotish   maxsadlari   uchun
harid qilingan tovarlar kiradi. 
Pirovard   maxsulot   iste`molchilar   tomonidan   foidalanish   uchun   sotib
olinadigan tayor tovarlar va hizmatlardan iborat bo’ladi. 
Pirovard maxsulot mexnat predmetlari qiymatini takroriy hisoblashdan ozod
bo’lsada,   u   mexnat   vositalarining   yillik   amortizasiya   ajratmalari   summasiga   teng bo’lgan, ko’chgan qiymat o’tmish mexnat natijasi bo’lib, oldingi davrlarda vujudga
keltirilgan.   Shu   sababli   moddiy   ishlab   chiqarish   hodimlarining   joriy   yildagi
faoliyatini   aniq   baxolash   uchun   boshqa   umumlashtiruvchi   ko’rsatkich   zarur
bo’ladi. Bunday ko’rsatkich sof milliy maxsulot qisoblanadi. 
Sof milliy maxsulot - bu yalpi ijtimoiy maxsulotning bir qismi bo’lib, o’zida
moddiy   ishlab   chiqarish   soqalarida   yil   davomida   yangidan   vujudga   keltirilgan
qiymatini ifodalaydi. 
Milliy daromad pirovard maxsulot –omortizasiya eki W-ChV+m 
Butun milliy iqtisodiyotining holatini harakterlovchi muhim makroiqtisodiy
ko’rsatkich - yalpi milliy maxsulot YAMM hisoblanadi. 
Bu   ko’rsatkich   moddiy   ishlab   chiqarish   va   nomoddiy   hizmat   ko’rsatish
sohalaridagi   barcha   xo’jalik   birliklari   iqtisodiy   faoliyati   pirovard   natijalarini
qamrab oladi. 
   
 
 
  Yalpi milliy maxsulot (YAMM) - milliy ho’jalikda bir yil davomida vujudga
keltirilgan pirovard maxsulot va hizmatlar bozor qiymatidan iborat bo’ladi. 
Demak, YaMM milliy iqtisodiyotda yil davomida ishlab chiqarilgan barcha
pirovard maxsulot (hizmatlar) ning bozor qiymati. Biz bilamizki, joriy yilda ishlab
chiqilgan   barcha   maxsulotlar   sotilmasligi   mumkin,   ularning   bir   qismi   zahiralarni
to’ldiradi. Ya`ni YaMM hajmini hisoblab topishda zaxiralarning xar qanday o’sish
hisobga   olinishi   zarur,   chunki   YaMM   erdamida   joriy   yildagi   barcha   maxsulotlar
(sotilgan va sotilmagan) hisobga olinadi. 
Milliy   ishlab   chiqarishning   yalpi   hajmini   to’g’ri   hisoblab   chiqish   uchun,
mazkur   yilda   ishlab   chiqarilgan   barcha   maxsulot   va   hizmatlar   bir   marta   hisobga
olinishi   zarur.   YaMM   hajmini   topishda   sotilgan   va   qayta   sotilgan   maxsulotlarni
ko’p   marta   hisobga   olishlarni   bartaraf   qilish   uchun,   halq   ho’jaligining   barcha
tarmoqlarida   yaratilgan   qo’shilgan   qiymatlar   yig’indisi   olinadi.   Bizning   yuqorida
keltirilgan misolda (XVII-2 jadval) bu 250 s ў mni tashkil qiladi. 
Qo’shilgan   qiymat   -   bu   korxona   tomonidan   ishlab   chiqarilgan   maxsulot
qiymatidan etkazib beruvchilardan sotib olingan va iste`mol qilingan hom-ashe va
materiallar qiymati chiqarib tashlangandan keyin qolgan qismining bozor qiymati. 
Boshqacha aytganda qo’shilgan qiymat - bu korxona yalpi maxsulotidan eki
ishlab   chiqargan   maxsulotining   bozor   narhidan   joriy   moddiy   harajatlar   chiqarib
tashlangan miqdoriga teng. 
YaMM   epdamida   milliy   iqtisodiyotda   tovar   va   xizmatlar   ishlab   chiqarish
yillik   hajmini   hisoblashga   harakat   qilinadi.   Ko’zlangan   maqsada   erishish   uchun
iqtisodiyotda yil davomida amalga oshiriladigan kuplab unumsiz bitimlar hisobga
olinmasligi zarur. Unumsiz bitimlarning ikki asosiy turi mavjud. 1. Sof moliyaviy
bitimarlar. 2. Saqlanib turgan tovarlarni sotish. 
Sof moliyaviy bitimlar o’z navbatida uchta asosiy turga bo’linadi: a) davlat
budjetidan bo’ladigan ijtimoiy to’lovlari; b) hususiy ijtimoiy to’lo’vlar; c) qimmatli
qog’ozlarni sotish va sotib olish. 
Davlat   ijtimoiy   to’lovlari   o’z   ichiga   davlatning   alohida   shaxs   va   oyilalarga
beradigan   ijtimoiy   sug’urta   bo’yicha   to’lovlari,   ishsizlik   bo’yicha   nafaqalap   va faxriylik   nafaqalarini   oladi.   Davlat   ijtimoiy   to’lovlarining   muxim   xususiyati
shundan   iboratki,   uning   oluvchilari   bu   to’lovlarga   javoban   ishlab   chiqarishning
joriy hajmini yaratishga hech qanday hissa qo’shmaydi. Shunday ekan, ulapni 
YaMM   hajmiga   kiritish,   shu   yil   uchun   bu   ko’rsatkichni   oshirishga   olib
kelgan bulup edi. 
Xususiy ijtimoiy tulovlar, masalan, dorilfunun talabasining uyidan oladigan
oylik   yordam   pullarini   YaMM   hajmiga   kiritish   ham   xuddi   shunday   natijaga   olib
keladi.   qimmatli   qog’ozlar   bilan   bo’ladigan   bitimlar,   masalan,   aksiya   va
obligasiyalarni   sotish-sotib   olish   hajmi   ham   YaMM   ga   kiritilmaydi.   Chunki   by
bitimlar to’g’ridanto’ri joriy ishlab chiqarish? azhmini ko’paytirmaydi. 
Ushlab   turilgan   buyumlarni   sotish   yohud   joriy   ishlab   chiqarishni   aks
ettitmaydi,   ehud   ikki   marta   hisobni   o’z   ichiga   oladi.   Masalan,   faraz   qilamiz,   siz
1985   yil   ishlab   chiqarilgan   avtomashinangizni   sotdingiz.   YaMM   hajmini
aniqlashda   bu   bitim   hisobga   olinmasligi   zarur,   chunki   u   ishlab   chiqarish   joriy
hajmining   ko’payishi   bilan   birga   bormaidi.   Bir   necha   yil   oldin   ishlab   chiqarilgan
tovarlarni   sotish   summasini   zhorii   iildagi   YaMM   hajmiga   kiritish,   shu   yildagi
ishlab chiqarish hajmining sun`iy oshirilishiga olib keladi. 
Iqtisodiyotda   yillik   ishlab   chiqarish   hajmining   ko’rsatkichi   YaMM   bilan
birga,   uning   asosida   hisoblanish   mumkin   bo’lgan   bir   qator   o’zaro   bogliq
ko’rsatkichlar   mavjud   bo’ladiki,   ular   milliy   iqtisodiyotning   turli   tumanlarini
harakterlab beradi. 
YaMM ko’rsatkichiga sof eksport, eksport va import o’rtasidagi farq kiradi.
Ammo   turli   mamlakatlarda   tashqi   savdo   faoliyatining   salmoqi   keskin   farqlanadi.
Shu sababli milliy iqtisodiyot rivojlanish darajasini halqaro taqqoslash uchun yalpi
ichki   maxsulot   (YaIM)   ko’rsatkichidan   foydalaniladi.   YaIM   ma`lum   vaqt
davomida (bir  yilda)  mamlakat  hududida ishlab chiqarilgan pirovard maxsulot  va
hizmatlarning bozor qiymati. U barcha ishlab chiqaruvchilar qo’shilgan qiymatlar
yig’indisi sifatida chiqadi. YaMM berilgan bo’lsa undan to’lov balansi qoldig’i 
(eksport   va   import   o’rtasidagi   farq)   ni   chiqarib   tashlash   yo’li   bilan   YaIM
aniqlanadi.  YaMM va YaIM ishlab chiqarish yalpi hajmining ko’rsatkichi sifatida bitta
muxim   kamchilikka   ega.   Ular   mazkur   yilda   ishlab   chiqarish   jarayonida
foydalanilgan o’rnini to’plash uchun zarur bo’lgan qiymatni ham o’z ichiga oladi. 
YaMMdan   joriy   yilda   ishlab   chiqarish   jarayonida   iste`mol   qilingan   kapital
qiymati   yoki   yillik   amortizasiya   summasi   ayirib   tashlansa   sof   milliy   maxsulot
(SMM) ko’rsatkichi hosil bo’ladi. 
YaMM - amortizasiya yillik summasi = SMM 
Shunday   bo’lib,   SMM   amortizasiya   ajratmasi   summasiga   kamaytirilgan
YaMM sifatida chiqadi. 
SMM   qiymatiga   davlat   tomonidan   o’rnatiladigan   egri   soliqlar   summasi
kiradi.   Egri   soliqlar   korxona   tomonidan   o’rnatiladigan   baxoga   qo’shimcha
hisoblanadi. 
Bunday soliqlar iste`molchi zimmasiga tushadi va uning hisobiga o’zlarining
daromadining   bir   qismini   yo’qotadi.   SMMdan   egri   soliqlar   chiqarib   tashlansa
milliy daromad (MD) ko’rsatkichi hosil bo’ladi. 
Resurslarni   etkazib   beruvchilar   nuqtai   nazaridan,   milliy   daromad   ularning
joriy ishlab chiqarishda qatnashishdan olgan daromadlari summasi, korxona nuqtai
nazaridan   ishlab   chiqarish   omillari   eki   resurslari   baxosi   ko’rsatkichi   hisoblanadi.
Milliy   iqtisodiyotda   bu   ko’rsatkich   mazkur   yilda   ishlab   chiqarish   hajmini
yaratishga ketgan iqtisodiy resurslarning bozor baxolarini aks ettiradi. 
     SMM - biznesga egri milliy daromad. 
Amaliyotda   ishlab   chiqarilgan   va   foydalanilgan   MD   farqlanadi.   Ishlab
chiqarilgan   MD   -   bu   yangidan   yaratilgan   tovar   va   hizmatlar   qiymatining   butun
hajmi. Foidalanilgan MD - bu ishlab chiqarilgan Md-dan yoqotishlar (tabiy ofatlar,
saqlashdagi   yo’qotishlar   va   h.k.)   va   tashqi   savdo   qoldiqi   chiqarib   tashlangan
miqdorga teng. 
Bizning   amaliyotda   MD   iste`mol   va   jamg’arish   fondiga   ajratiladi.   Iste`mol
fondi   -   bu   milliy   daromadning   jamiyat   a`zolarining   moddiy   va   madaniy
ehtiyojlarini   hamda   butun   jamiyat   ehtijojlarini   (ta`lim,   mudofaa   va   h.k.) qondirishni   ta`minlashga   ketadigan   qismi.   Jamg’arish   fondi   -   bu   milliy
daromadning ishlab chiqarishni rivojlantirishni ta`minlaydigan qismi. 
Milliy   daromadni   daromadlar   barcha   turlarini   (amortizasiya   ajratmasi   va
biznesga   egri   soliqlardan   tashqari)   qo’shib   chiqish   yo’li   bilan   ham   aniqlash
mumkin. 
Milliy daromadning bir qismi, jumladan ijtimoiy stroxovaniyaga ajratmalar,
kopxona foidasiga soliqlar va kopxonaning taqsimlanmaidigan foydasi amalda uy
xo’jaliklari   qo’liga   kelib   tushmaydi.   Aksincha,   uy   xo’jaliklari   oladigan
daromadning   bir   qismi,   masalan,   ijtimoiy   to’lovlar   -   ular   qilgan   mexnatining
natijasi hisoblanmaydi. 
Shaxsiy   daromad   k ў rsatkichini   topish   uchun   milliy   daromaddan   uy
xo’jaliklari   qo’liga   kelib   tushmaydigan   daromadlarning   uchta   turini   (ishlab
topilgan)   chiqarib   tashlashimiz,   hamda   joriy   mexnat   faoliyatining   natijasi
hisoblanmagan daromadlarni unga qo’shishimiz zarur. 
Milliy daromad + ijtimoiy straxovaniya ajratmasi  + korxona foydasiga
soliqlar   +   korxonaning   taqsimlanmaydigan   foydasi   +   ijtimoiy   to’lovlar   +
shaxsiy daromad. 
Shaxsiy   daromaddan   soliqlar   to’langandan   keyin,   uy   xo’jaliklarining   to’liq
tasarrufida qoladigan daromad shakllanadi. 
Soliqlar   to’langandan   keyingi   daromad   shaxsiy   daromaddan   shu   daromad
hisobidan to’lanadigan soliqlar miqdorini chiqarib tashlash yo’li bilan hisoblanadi.
Soliqlar  to’langandan keyingi  daromad uy xo’jaliklari  eng oxirida ega bo’ladigan
daromad hisoblanib, alohida shaxs va oilalar o’z tasarrufida bu daromadlarning bir
qismini iste`mol uchun sarflaydi va boshqa qismini jamg’armaga yo’naltiradi. 
Makroiqtisodiy   ko’rsatkichlarning   qarab   chiqilgan   tahliliga   asoslanib,   bu
ko’rsatkichlar   butun   tizimi   nisbatini   ko’rgazmali   tasavvur   qilishimiz   mumkin
b ў ladi. 
Yalpi milliy mahsulot  Sof eksport 
Yalpi ichki maxsulot    Amortizasiya  Sof milliy maxsulot    Egri soliqlar  Milliy 
daromad 
 
Milliy daromad - ijtimoiy strahovaniya ajratmalari; korxona foydasiga
soliqlar;   korxona   taqsimlanmaydigan   foydasi   +   ijtimoiy   to’lovlar?   Shahsiy
daromad   shu   daromad   hisobiga   soliqlar,   Soliqlar   to’lanadigan   keyingi
daromad. 
Makroiqtisodiy ko’rsatkichlar tizimi yordamida milliy hisobni tashkil qilish
imkoniyati vujudga keladi. 
Yalpi   milliy   maxsulot   ko’rsatkichi   barcha   ho’jalik   birliklari   yalpi   pul
daromadlari,   hamda   barcha   tovar   va   hizmatlarni   ishlab   chiqarishga   sarflarning
umumiy   miqdorini   bir   vaqtda   aks   ettiradi.   Bu   butun   mamlakat   miqiyosida   keng
qamrovli milliy hisoblar tizimini kiritishga asos bo’ladi. 
Milliy hisoblar - bu YaMM va milliy daromadni ishlab chiqarish taqsimlash
hamda   ulardan   foydalanishni   harakterlaydigan   o’zaro   bog’liq   makroiqtisodiy
ko’rsatkichlar tizimi. 
Milliy   hisoblarni   tuzishda   ikki   yoqlama   o’quv   tartibidan   foydalaniladi.
Bunday   hisoblar   halqaro   statistikada   standart   tizim   sifatida   1953-yildan   boshlab
qo’llanila   boshladi.   Hozirgi   davrda   dunyoning   100   dan   oshiq   mamlakatlarida
mazkur tizim keng qo’llaniladi. 
Millii   hisoblar   asosini   yig’ma   balanslar   tashkil   qiladi.   Bunga   daromad   va
harajatlar   balansi   misol   bo’lishi   mumkin.   Daromadlar   xo’jalik   birliklari   va   aholi
umumiy   daromadlari   (ish   haqi,   foyda,   daromadlarning   boshqa   turlari,
amortizasiya)   summasini   aks   ettiradi.   Harajatlar   to’rtta   gruppadan   iborat   bo’ladi:
iste`mol,   investisiyalar,   davlat   haridi,   sof   eksport.   Millii   hisoblar
makroiqtisodiyotning   meyoridagi   -   muvozanatli   holatga   erishish   darajasini
aniqlashga yordam beradi. 
   
 
   
 
 
 
 
 
  Ma’lumki, yalpi ichki mahsulot deganda yil davomida muayyan 
mamlakatda jami ishlab chiqarilgan mahsulot va ko’rsatilgan xizmatlar 
qiymatining yig’indisi tushuniladi. Darhaqiqat, iqtisodiyotning barcha 
tarmoqlaridagi o’zgarishlar, aholi sonining o’sishi, ularning real daromadlari 
va xarajatlari, pul aylanmasiyu inflyatsiya jarayonlari, tashqi savdo 
aylanmasi hamda shu kabi boshqa makroiqtisodiy ko’rsatkichlarni o’zida 
mujassam etgan yalpi ichki mahsulot o’sish sur’ati mamlakat taraqqiyotini 
o’zida namoyon etadi. 
Davlatimiz   rahbari   Vazirlar   Mahkamasining   yil   yakunlariga   bag’ishlangan
yig’ilishida 2012 yil mamlakatimiz uchun makroiqtisodiy vaziyat jihatidan ma’lum
ma’noda   burilish   davri   bo’lganini   qayd   etdi.   Xo’sh,   iqtisodiy   o’sishning   asosiy
omillari nimada namoyon bo’ladi? 
Ma’lumki,   istiqlol   arafasida   respublika   iqtisodiyoti   o’ta   ayanchli   ahvolda
edi.   Sobiq   ittifoq   davrida   O’zbekiston   bir   tomonlama   rivojlangan,   asosan
xomashyo   yetkazib   berishga   yo’naltirilgan   edi.   Qolaversa,   mamlakat   ichkarisida
jami talab va takliflar o’zaro mutanosibligi izdan chiqqandi. Oldimizda esa butun
xo’jalik yuritish tizimini tubdan yangilash, bozor  munosabatlari  hukmron bo’lgan
jahon hamjamiyatiga yuz tutishdek og’ir vazifa turar edi. Eskicha qarashlar bunga
monelik qilar edi, albatta. 
Hatto   bir   so’mni   ham   birov   bekorga   bermas   edi.   Lekin   xalqimiz
mehnatsevar, har qanday og’ir sinov va qiyinchiliklarni mardonavor yengib o’tadi,
tanti,   or-nomusi   kuchli.   Uning   milliy   xususiyatlaridan   kelib   chiqib,   islohotlar
bosqichma-bosqich   va   izchil   amalga   oshirildi.   Bu   davr   oson   kechgan   emas.
Tanlangan   taraqqiyot   yo’limizdan   qaytarishga   urinishlar,   qonli   tajovuzlar yodimizda. Mana shunday og’ir vaziyatda butun e’tibor xalq farovonligini oshirish
va yalpi ichki mahsulot hajmini ko’paytirishga qaratildi. 
Bular,   birinchi   galda,   iqtisodiy   salohiyatimizni   oshirishga   zamin   yaratdi.
Yonilg’ienergetika   bazasini   mustahkamlab,   xalq   iste’mol   mollari   bilan
ta’minlashni   yaxshilash,   sanoatni   iqtisodiy   tanazzuldan   olib   chiqish,   transport,
kommunikatsiya   tizimini   mustahkamlash,   mavjud   mineral   xomashyo   va   mehnat
resurslaridan   oqilona   foydalanish,   aholini   ijtimoiy   himoyalash   kabi   o’ta   hayotiy
masalalarni hal etishga xizmat qildi. 
Uzoqni   ko’zlab,   ertangi   yorug’   kunlarga   ishonch   bilan   bosqichma-
bosqich   va   izchil   amalga   oshirilgan   ijtimoiy-iqtisodiy   islohotlar   zoe   ketmadi.
Nihoyat,   milliy   iqtisodiyotimizda   yalpi   ichki   mahsulot   (YaIM)   hajmining
yildan-yilga barqaror o’sishi namoyon bo’ldi. 
Ayniqsa,   1997   yil   yakunlari   diqqatga   sazovordir.   O’sha   yili   1996   yilga
nisbatan   YaIMning   o’sishi   5,2   foizni   tashkil   etib,   ilk   bor   bu   ko’rsatkich   hajmi
respublika   aholisi   sonining   o’sish   darajasidan   oshdi.   Natijada,   YaIM   aholi   jon
boshiga nisbatan 3,2 foizga ko’paydi. 
1997   yil   yakunlari   bo’yicha   Hamdo’stlik   davlatlari   orasida   barcha
sohalarda   1990   yilga   nisbatan   o’sishga   va   yuksalishga   erishgan   yagona
mamlakat — O’zbekiston edi. 
O’tgan o’n sakkiz yil mobaynida YaIM hajmining o’sish dinamikasini 
kuzatsangiz, makroiqtisodiy o’sishning ta’minlanishi va qo’lga kiritilgan ijobiy 
ko’rsatkichlar tasodifiy emas, balki tadrijiy tusga ega bo’lib, unga mustahkam 
zamin yaratilganiga guvoh bo’lasiz. 
Ma’lumki, YaIM hajmining ortishi o’z-o’zidan sodir bo’lmaydi. U natijaviy
xususiyatga ega. Ya’ni  iqtisodiyotda, avvalo, moliyaviy tarmoqning, xususan,  pul
aylanmasi   va   uning   qiymati   barqarorligi,   iqtisodiy   tuzilmalarning   o’zaro
muvofiqligi, ijtimoiy sohadagi maqsadli yo’nalishning ta’minlangani hamda tashqi
resurslarning   o’z   vaqtida,   samarali   o’zlashtirilgani   mazkur   ko’rsatkich   hajmi
ortishiga   asos   bo’ladi.   Shu   bilan   birga,   YaIMning   barqaror   o’sishi   mamlakatdagi
iqtisodiy munosabatlarning o’zaro muvofiqligi va ularning taraqqiyotini anglatadi. Bu   boradagi   qiyinchiliklar   va   yutuqlar   haqida   gapirganda,   asosiy   eksport
mahsulotlarimiz bo’lgan oltin va paxta tolasi, vaqtida unga jahon bozorida noqulay
narx   kon’yukturasi   vujudga   kelgani   haqida   to’xtalish   lozim.   Mana   shuning
oqibatida   birgina   2001   yili   xalqaro   bozorda   1   milliard   AQSh   dollaridan   ko’p
miqdorda  yo’qotish  bo’ldi,  ammo  yil   yakuniga  ko’ra,  tashqi   savdo  aylanmasi  3,1
foizga   o’sdi,   oltin-valyuta   zaxirasi   avvalgi   darajada   saqlab   qolindi,   ayni   paytda
tashqi   savdo   operatsiyalarida   ijobiy   saldoga   erishildi.   Bunday   natijaga   erishishda
mamlakatimizda   ishlab   chiqarilgan   tovarlar   va   ko’rsatilgan   xizmatlarni   chetga
chiqarish muhim ahamiyat kasb etdi. 
2001   yilda   YaIM   hajmi   2000   yilga   nisbatan   nafaqat   4,5   foizga   o’sdi,
balki   1991   yildagi   kabi   o’sish   103   foizni   tashkil   etdi.   Bu   o’sha   paytda   MDH
davlatlari orasida birgina O’zbekistonga tegishli ko’rsatkich edi. 
Mamlakatimiz   makroiqtisodiy   o’sish   dinamikasi   tahlilida   davom   etsak,
keyingi yillarda ham  rivojlanish tadrijiy ravishda ilgarilaganini ko’ramiz. So’nggi
yillarda   iqtisodiy   o’sish   sur’atlari   bo’yicha   O’zbekiston   MDHning   yetakchi
mamlakatlari   orasida   peshqadamlardan   biriga   aylandi.   Hamdo’stlik   mamlakatlari
statistik qo’mitasi  ma’lumotlariga ko’ra, YaIM ko’rsatkichlari  bo’yicha diyorimiz
2004   yili   ilg’or   davlatlarning   o’rtacha   o’sish   sur’atlariga   yaqinlashdi.   Keyingi
davrda esa 
Rossiya va Ukraina kabi davlatlardan ham o’zib ketdi. 
Bu,   avvalo,   izchil   va   oqilona   ichki   siyosat   natijasi,   qolaversa,   amalga
oshirilayotgan  ijobiy  o’zgarishlar,  bu  yo’ldagi  aniq maqsadli   sa’y-harakatlar
mevasi, desak, ayni haqiqatni aytgan bo’lamiz. 
Bu   davrda   mamlakat   iqtisodiyotning   real   tarmog’iga   yo’naltirilgan
investitsiyalar   hajmi   ham   yil   sayin   oshib   bordi.   To’g’ridan-to’g’ri   xorijiy
sarmoyalar   faol   jalb   etildi,   ayniqsa,   neft,   gaz   va   to’qimachilik   sanoatida   ularning
ulushi yanada salmoqli bo’ldi. 
Mana   shuning   natijasida   2004   yili   YaIM   ilk   bor   7,7   foizga   o’sdi.
Shuningdek,   qat’iy   pul-kredit   siyosati   natijasida   ilk   marotaba   inflyatsiya   darajasi
eng past — 3,7 foiz bo’lishiga erishildi.  Ishlab chiqarishni barqaror rivojlantirish uchun soliq yuki kamaytirildi
va   shu   tariqa   soha   qo’llab-quvvatlandi.   Soliq   tizimini   soddalashtirish,
to’lovlarni   kamaytirish   ustuvor   vazifalarimizdan   biriga   aylandi.   Ayniqsa,
yagona   soliq   to’lovining   13   foizga   tushirilishi   tadbirkorlik   faoliyati   yanada
rivojlanishida muhim omil bo’ldi. O’sha yili YaIM hajmi 7 foizga o’sdi. 
2007   yili   barqaror   iqtisodiy   o’sish   (9,5   foizga)   ta’minlanishi,   avvalo,
iqtisodiyotni modernizatsiyalash va diversifikatsiyalash, bank tizimidagi, xususan,
aholining   boyish   manbalaridan   biri   bo’lgan   omonatlardagi   depozitlar   foizini
oshirish,   uy-joykommunal   xo’jaligidagi   tarkibiy   islohotlar   natijasidir.   Qolaversa,
yirik   sanoat,   kommunikatsiya,   infratuzilma   ob’ektlarining   barpo   etilishi,   milliy
transport   kommunikatsiyalari   yagona   tizimining   takomillashtirilishi   bunga
mustahkam zamin yaratdi. 
So’nggi   ikki   yil   davomida   bunday   ezgu   ishlar   muttasil   amalga   oshirildi.
Mana   shunday   sobitqadam   siyosat   tufayli   dunyoda   moliyaviy-iqtisodiy   inqiroz
hukm surgan hozirgi vaziyatda nafaqat milliy iqtisodiyotda YaIMning hajmi o’tgan
yillar darajasida saqlab qolindi, balki barqaror iqtisodiy o’sish izchil davom etdi. 
Hozirgi vaziyatda makroiqtisodiy jihatdan muntazam ijobiy natijaga erishish
o’zo’zidan   bo’lmaydi,   albatta.   Uning   zamirida   elim-yurtim   hech   kimdan   kam
bo’lmasin,   degan   zahmat,   uzoqni   ko’zlagan   oqilona   siyosat   va   sizu   bizning,
farzandlarimizning nurli kelajagiga otashin intilish yotibdi. 
Shunday   ekan,   bu   ezgu   harakat   har   birimiz   uchun   nechog’li   qimmatli
ekanini anglashimiz zarur. 
Davlatimiz   rahbari   ta’kidlaganidek,   raqamlar   o’z   yo’liga,   lekin   ularning
ortida minglab, yuz minglab, millionlab yurtdoshlarimizning turmush tarzi, ertangi
kuni,   taqdiriga   bog’liq   zahmatlar   va   iqtisodiy   asoslar   yotibdi.   Ammo   buni   doim
chuqur anglab yetavermaymiz. Mana, nima uchun yil yakunlarida bu ko’rsatkichlar
qaytaqayta tilga olinadi, tahlil qilinadi, o’tgan yillar natijalari bilan qiyoslanadi! 
Biz   o’tgan   yillar   mobaynida   nimaga   va   qanday   natijalarga   erishgan
bo’lsak, avvalo ezgu maqsad va fidokorona mehnat tufayli uni qo’lga kiritdik.
Shubhasiz, bu yil  ham  milliy iqtisodiyotimiz taraqqiyoti  yo’lida qutlug’  qadamlar tashlanadi   va   bu,   albatta,   nurli   kelajagimiz   uchun   mustahkam   poydevor   bo’ladi.
YaMM (YaIM) uch hil usul bilan hisoblanishi mumkin: 
Birinchi usul  - bu YaMMni hisoblashga qo’shilgan qiymatlar bo’yicha 
jyondashuv.   Bunda   milliy   iqtisodiyotning   barcha   tarmoqlari   bo’yicha
yaratilgan   qo’shilgan   qiymatlar   qo’shib   chiqishda   (YaIM   tarmoq   va   ishlab
chiqarishlar   bo’yicha).   Bu   usul   bilan   hisoblangan   YaMM   (YaIM)   alohida
tarmoqlarning   shu   maxsulotini   yaratishdagi   rolini   va   hissasini   aniqlash   imkonini
beradi.  Masalan, 
O’zbekistonda YaIM 1993 yil halq xo’jaligining tarmoqlari va sohalari
bo’yicha   5095,2   mlrd   so’mni   tashkil   qilgan.   Shu   jumladan:   moddiy   ishlab
chiqarish  sohalarida  -   4252,0  mlrd  so’m   (%)  noishlab  chiqarish  sohalarida  -
842,4 mlrd. So’m (%). 
Respublikada YaIM ning tarmoqlar bo’yicha tuzulishi shu yili quyidagi
ma`lumotlar bilan harakterlangan. (mlrd. s ў m) 
YaIM jami - 
5095,2 Shu jumladan:
  sanoatda - 1139,7 
(22,4%)    qurilishda - 
457,1 (9,0%)    qishloq 
xo’jaligida - 1420,9 
(27,9%)    hizmat 
ko’rsatish sohalarida - 
1596,8 (31,3%)   
savdoda - 316,9 (6,2 %)
  transport va aloqada
- 280,5 (5,5%)   
boshqa sohalarda -  999,4 (19,6%)    sof 
soliqlar - 480,7 (9,4%) 
Ikkinchi   usul   -   bu   YaMM   (YaIM)ni   hisoblashga   sarflar   bo’yicha
yondashuv. 
Bunda mazkur yilda ishlab chiqarilgan barcha mahsulot (hizmat)lar hajmini
sotib   olishga   qilingan   butun   sarflar   qo’shib   chiqiladi.   Milliy   iqtisodiyotda   ishlab
chiqarilgan   pirovard   maxsulotlarni   mamlakat   ichida   ho’jalikning   uchta   sub`ekti   -
uu   ho’jaliklari,   davlat,   tadbirkorlar   hamda   chet   ellik   iste`molchilar   sotib   olishi
mumkin. 
Uy ho’jaliklarining pirovard iste`molchilik sarflari. Bu  kundalik tovarlarga,
hizmatlarga   uzoq   muddat   foydalaniladigan   iste`mol   buyumlariga   va   boshqalarga
qilinadigan sarflardir. 
Investision   sarflar   tadbirkorlik   sektorining   asosiy   kapitalni   yalpi
jamg’arishga qiladigan sarflardir. 
Investision sarflar  asosan uchta qismdan iborat: 
a) tadbirkorlar   tomonidan   mashina,   yskuna   va   stanoklarning   barcha
pirovapd 
xaridi; 
  b)  barcha qurilishlar; 
  v) zahiralarning o’zgarishi. 
Birinchi   guruh   elementlarning   "investisiyalar"   tarkibiga   kiritilish   sababi
aniq, lekin keyingi element (qurilish)ning kiritilishi ayrim tushuntirishlarni taqozo
qiladi. O’z-o’zidan aniqki, yangi fabrika, ombor eki  elivator  qurilishi investisiyalar
shakli   hisoblanadi.   Lekin   g’arb   milliy   hisobotida   uy-joy   qurilishi   ham   investisiya
kategoriyasiga   kiritiladi.   Ko’p   kvartirali   turar   joy   uylari   ham   fabrika   va   zavodlar
kabi   daromad   keltiruvchi   aktivlar   hisoblanishi   dalil   qilib   keltiriladi.   Bundan
tashqari, ijaraga topshirilgan va mulkdor tomonidan egallagan yashash uylari hatto
ijaraga topshirilmagan holda ham investision tovarlarga kipitiladi.  YaIM   tarkibiga   zahiralarining   ko’payishi,   ya`ni   ishlab   chiqarilgan,   lekin
mazkur yilda sotilmagan barcha mahsulotlar kiritiladi. Boshqacha aytganda YaMM
o’z   ichiga   yil   davomidagi   zahiralar   va   ehtiyojlar   barcha   o’sishining   bozor
qiymatini   oladi.   Korxona   ombor   va   peshtaxtalarida   yil   oxirida,   yil   boshida
bo’lganga   nisbatan   ko’proq   tovarlar   to’planib   qolsa,   bu   iqtisodiyotda   mazkur   yil
davomida iste`molga keragidan ko’proq mahsulot ishlab chiqarganligini bildiradi. 
Zahiralarning   bu   o’sishi   YaMMra   joriy   ishlab   chiqarish   hajmi   ko’rsatkichi
sifatida qo’shiladi. 
Zahiralar   kamayganda,  u  YaMM   hajmidan  chiqarilishi   zarur.  Zahiralarning
kamayishi   yil   davomida   milliy   iqtisodiyotda   ishlab   chiqarilgandan   ko’poq
mahsulot sotilganligini bildiradi. Boshqacha aytganda jamiyat mazkur yilda ishlab
chiqarilgan   barcha   mahsulotni   va   bunga   qo’shimcha   oldingi   yillardan   qolgan
zahiralarning bir qismini iste`mol bo’lgan bo’ladi. 
Qo’ldan   qo’lga   o’tgan   qimmatli   qog’ozlar   va   mavjud   aktivlarning   qayta
sotilishi   investisiyalarga   kirmaydi.   Chunki   bu   bitim   oldin   mavjud   bo’lgan
aktivlarga mulkchilik huquqining bir kishidan boshqashiga o’tganligini bildiradi. 
Milliy   hisoblar   tizimida   YaMMni   hisoblashda   yalpi,   xususiy   va   ichki
investisiyalar   tushunchasidan   foydalaniladi.   Xususiy   va   ichki   investisiyalar   mos
ravishda   xususiy   va   milliy   kompaniyalar   amalga   oshiradigan   investision   sarflarni
bildiradi.   Yalpi   investisiyalar   o’z   ichiga   joriy   yilda   ishlab   chiqarish   jarayonida
iste`mol   qilingan   mashina,   uskuna   va   qurilmalarning   o’rnini   qoplash   uchun
mo’ljallangan   barcha   investision   tovarlar   ishlab   chiqapishni,   hamda   iqtisodiyotda
kapital   hajmiga   har   qanday   sof   qo’shimchalarni   oladi.   Yalpi   investisiyalar
mohiyatiga   ko’ra   iste`mol   qilingan   kapitalni   qoplash   summasini   va
investisiyalarning   o’sgan   qismidan   iborat   bo’ladi.   Boshqa   tomondan   sof   xususiy
ichki  investisiyalar  tushunchasi  joriy yil  davomida  qo’shilgan  investision  tovarlar
summasini   xarakterlash   uchun   ishlatiladi.   Ularning   farqini   oddiy   misolda   ancha
aniq   tushuntirish   mumkin.   Faraz   qilaylik,   Respublikamiz   iqtisodiyotida   1995   yil
500 mlrd. So’mlik investision tovarlar  (ishlab   chiqarish   vositalari)   ishlab   chiqarilgan   bo’lsin.   Ammo   YaMMni
ishlab chiqarish jarayonida shu yili 400 mlrd. So’mlik mashina, uskuna va boshqa
investision tovarlar iste`mol qilingan. Natijada bizning iqtisodiyotga 1995 yil 100
mlrd. So’mlik jamg’arilgan kapital qiymati qo’shiladi. Shu yili yalpi investisiyalar
500   mlrd.   So’mlik   sof   investisiyalar   faqat   100   mlrd.   So’mni   tashkil   qiladi.   Ikki
ko’rsatkich o’rtasidagi farq, 1995 yilgi YaMM hajmini ishlab chiqarish jarayonida
qo’llanilgan va iste`mol qilingan kapital qiymatini ifodalaydi. 
Yalpi   investisiyalar   va   amortizasiya   (shu   yili   ishlab   chiqarish   jarayonida
iste`mol qilingan kapital hajmi o’rtasidagi nisbat, iqtisodiyot yuksalish, turg’unlik
yoki   tanazzul   holatida   joylashganligini   xarakterlab   beruvchi   ko’rsatkich
( indikator ) hisoblanadi. 
 
Yalpi   investisiyalar   amortizasiyadan   ortiq   bo’lsa,   iqtisodiyot   yuksalish
bosqichida   joylashadi,   uning   ishlab   chiqarish   quvvatlari   o’sadi.   Masalan,   bizning
yuqoridagi   misolda   ta`kidlanganidek,   1995   yil   yalpi   investisiyalar   500   mlrd.
So’mni,   ishlab   chiqarishda   iste`mol   qilingan   investisiya   tovarlar   hajmi   400   mlrd.
So’mni  tashkil  qilgan. Bu  iqtisodiyotda shu  yil  1996 yil  eki  1997 yil  oxirida 100
mlrd.  So’mlik investision   tovarlar   ko’p  bo’lganini   bildiradiki, investision   tovarlar
taklifining   ko’payishi,   iqtisodiyotning   ishlab   chiqarish   quvvatlarini
ko’paytirishning asosiy vositasi hisoblanadi. 
Iqtisodiyot   yalpi   investisiyalar   va   amortizasiya   teng   bo’lgan   vaziyatni   aks
ettiradi.   Bu   iqtisodiyotda   mazkur   yilda   YaMMni   ishlab   chiqarish   jarayonida
iste`mol qilingan vositalarni qoplash uchun zarur bo’lgan miqdorda kapital ishlab
chiqarishni bildiradi. Boshqacha aytganda, sof investisiyalar taxminan no’lga teng
bo’ladi, ishlab chiqarish quvvatlari kengaymaydi. 
  Yalpi   investisiyalar   amortizasiyaga   qaraganda   kam   bo’lsa,   ya`ni
iqtisodiyotda   ishlab   chiqarilganga   qaraganda   kapital   ko’proq   iste`mol   qilinsa,
noqulay vaziyat vujudga keladi. Bunday sharoyitda iqtisodiyotda investisiyalarning
qisqarishi ro’y beradi. Bu yil oxirida kapital hajmi yil boshida mavjud bo’lgandan
kam   bo’lib   qolishga   olib   keladi.   Masalan,   "Buyuk   turg’unlik"   davrida,   aniqrog’i 1933   yil   AQShda   yalpi   investisiyalar   hammasi   bo’lib   1,6   mlrd.   dol.   ni,   yil
davomida iste`mol qilingan kapital - 7,6 mlrd. dol.ni tashkil qilgan. Shunday qilib,
investisiyalarning sof qisqarishi 6 mlrd. dol.ga teng bo’lgan. 
Davlat   pirovard   sarflari   -   bu   korxonalarning   pirovard   maxsulotlarini   va
iqtisodiy   pesurslarni,   xususan   ishchi   kuchini   sotib   olishga   davlatning
(boshqaruvning quyi va maxalliy organlari bilan birga) barcha sarflarini o’z ichiga
oladi.   Ammo   u   davlatninr   barcha   ijtimoiy   to’lovlarini   bartaraf   qiladi,   chunki
bunday   sarflar   yuqorida   ta`kidlanganidek   joriy   ishlab   chiqarishning   ko’payishini
aks   ettirmaydi,   balki   davlat   daromadlarining   oila   va   alohida   shaxslarga   berilishi
hisoblanadi. Chet elliklarning milliy iqtisodiyot tovarlariga sarflari huddi mamlakat
ichidagi iste`molchilik sarflari kabi milliy ishlab chiqarish darajasiga bog’liq. Shu
sababli   YaMMni   sarflar   bo’yicha   hisoblashda   tovar   va   hizmatlarga   chet
elliklarning   sarflari,   ya`ni   eksport   qiymati   ham   qo’shiladi.   Boshqa   tomondan,
iste`molchilik va investision sarflar hamda davlat mablag’larining bir qismi import
qilingan,   ya`ni   chet   elda,   ishlab   chiqarilgan   tovarlarga   sarflanadi.   Milliy   ishlab
chiqarish  umumiy  hajmi   asossiz  oshib   ketmasligi  uchun  import   hajmi   YaMMdan
chiqariladi. Buning uchun eksport va import miqdorlari o’rtasidagi farq aniqlanadi.
Bu farq tovar va hizmatlarning sof eksporti, yoki oddiy qilib sof eksport deyiladi.
Sof eksport ijobiy va salbiy bo’lishi mumkin. Agar eksport importdan ortiq bo’lsa,
bu   ijobiy   va   salbiy   bo’lishi   mumkin.   Agar   eksport   importdan   ortiq   bo’lsa.   Bu
ijobiy, aks holda salbiy bo’ladi. 
Qarab   chiqilgan   sarflarning   to’rt   toifasiga   uy   ho’jaliklariga   hizmat
ko’rsatuvchi   notijorat   muassasalar   (kasaba   ittifoqlar,   siyosiy   partiyalar,   diniy
tashkilotlar va ijtimoiy tashkilotlar) pirovard sarflari va moddiy aylanma vositalari
zahirasidagi o’zgarishlarni qo’shib chiqish yo’li bilan. 
1993   yil   O’zbekistonda   sarflar   (foidalanish)   bo’yicha   YaIM   5095,2   mlrd.
So’mni tashkil qilgan. 
Shu jumladan: 
Pirovard iste`molga sarflar - 4184,9 mlrd. s ў m (82,1%) 
Yalpi jamg’arishga sarflar - 747,4 mlrd. s ў m (14,7%)  Sof eksport - 162,9 mlrd. So’m (3,2%) 
Uchinchi usul  - bu YaMM (YaIM)ni daromadlar bo’yicha hisoblash. 
Mazkur   yilda   ishlab   chiqarilgan   pirovard   mahsulot   hajminidan   olingan
barcha daromadlar uy ho’jaliklariga ish haqi, renta to’lovlari, foiz va foida shaklida
kelib tushadi. Shu sababli  bu usulda YaMM  (YaIM)  pirovard mahsulot  hajmidan
olingan barcha daromadlarni qo’shib chiqish orqali aniqlanadi. 
YaMM (YaIM)ni daromadlar bo’yicha hisoblash uy ho’jaliklari, korxona va
davlat   muassasalarining   dastlabki,   ya`ni   ham   taqsimlangan   daromadlarini   mexnat
haqi   va   yalpi   foyda   (renta,   ssuda   va   bank   fondi,   tadbirkorlik   foydasi   va   h.k.)
ajratish   mumkin.   YaMM   (YaIM)ni   mazkur   usul   bo’yicha   hisoblashda
daromadlarning   barcha   toifasiga   mablag’larni   taqsimlashning   daromad   to’plash
bilan bog’liq bo’lmagan ikki turi; iste`mol qilingan kapital ajratmalar (amortizasiya
ajratmasi) va biznesga egri soliqlar ham qo’shiladi. 
Agar YaMMni hisoblashning oxirgi ikki usulni oddiy tenglik shaklida 
tasvirlasak:    Mazkur yilda ishlab chiqarilgan tovarlarni sotib olishga    
sarflar hajmi Mazkur yilda ishlab chiqarilgan     maxsulotdan olingan pul 
daromadi. 
Maxsulotni ishlab chiqarishga nima sarflangan bo’lsa, bu mazkur maxsulotni
ishlab   chiqarish   va   o’zining   inson   va   material   resurslarini   bozorda   sotishga
qo’yganlari uchun daromad hisoblanadi.                     YaMMni hisoblashga sarflar
va daromadlar bo’yicha yondashuv. 
Ishlab chiqarish hajmini sarflash 
summasi bo’yicha hisoblash  Ishlab   chiqarish   hajmini   sarflash
summasi bo’yicha hisoblash 
1. Uy ho’jaliklarining iste’molchilik 
sarflari 
+  1. Ui ho’jaliklarining iste`molchilik 
sarflari 
+   
1. Daromad to’lash bilan bog’liq 
bo’lmagan sarf va to’lovlar  a) amortizasiya, b) egri soliqlar 
+ 
 
2. Biznesning investision sarflari 
+  2. Ish haqi 
+ 
3. Tovar va hizmatlarni davlat 
harid qilish 
+  3. Renta to’lovlari 
+ 
4. Chet elliklar sarfi 
+  4. Foiz 
+ 
5. Notijorat muassalarni sarfi 
+  5. Foyda 
 
6.  Moddiy  aylanma  vositalar 
zahirasidagi o’zgarishlar   
YaMM (YaIM)  YaMM (YaIM) 
 
O’zbekistonda   1993   yil   YaIM   daromadlar   bo’yicha   5092,2   mlrd.   So’mlik
tashkil qilgan. 
Shu jumladan: 
Mexnat haqi (zaruriy maxsulot) 1956,7 mlrd so’m (38,4%) 
Aralash   daromadlar   bilan   birga   yalpi   foyda   (qo’shimcha   maxsulot)
2205,9 mlrd   so’m (9,4%)  
Sof soliqlar 480,7 mlrd so’m (9,4%) 
YaMM (YaIM) tarkibiga kirgan daromadlar va daromad to’lash bilan bog’liq
bo’lmagan   sarflar   (amortizasiya   va   egri   soliqlar)   ning   aloxida   turlarini   batafsil
qarab chiqamiz. 
Kapitalning   ko’pchilik   turlarining   foydali   hizmat   muddati   bir   necha   yildan
ancha   ko’p.   Investision   tovarlarni   sotib   olishga   qilinadigan   sarflar   va   ularning
unumli xizmat muddati amalda bir davrga to’g’ri kelmaydi. Natijada bir tomondan sotib olish davrida foydaning va demak butun daromadning pasayishiga va boshqa
tomondan   keyingi   yillarda   foyda   va   yalpi   daromadning   oshib   ketishiga   yo’l
qo’ymaslik  maqsadida  alohida kopxonalar  investision tovarlarning foydali  xizmat
muddatini hisoblaydi va ularning umumiy qiymatini butun xizmat muddatiga teng
taqsimlaydi. Kapitalning yil davomida ishlab chiqarish jarayonida istemol qilingan
va yaratilayotgan maqsulotga ko’chgan qiymati amortizasiya deyiladi. 
Amortizasiya kapital turlari bo’yicha har yili ajratib boriladi. Masalan, to’quv
dastgohining   qiymati   5   mln   so’m,   xizmat   muddati   10   yilga   teng.   Yillik
amortizasiya ajratmasi 0,5 mln so’mni (5:10) tashkil qiladi. 
Amortizasiya ajratmasi shu yil ishlab chiqarilgan mahsulot (YaMM) qiymati
tarkibiga ishlab chiqarish harajatlari sifatida kirib, maxsulot sotilishi natijasida pul
shaklida   qaytib   keladi   va   amortizasiya   fondi   hisobida   to’planib   boradi.   Bu   fond
mablag’laridan   istemol   qilingan   kapitalni   qayta   tiklash,   ya`ni   yangi   investision
tovarlar   sotib   olish   va   amal   qilib   turganlarini   qayta   tiklash   (kapital   remont   va
restovratsiya)   uchun   foydalaniladi.   U   ishlab   chiqarishni   kengaytirish   va   kredit
resurslarining manbayi ham hisoblanadi. 
Daromad   to’plash   bilan   bog’liq   bo’lmagan   harajatlarning   boshqa   turi   shu
sababli vujudga keladiki, davlat korxonalaridan ma`lum bir soliqni undirib oladi va
ular   biznes   egri   soliqlar   deyiladi.   Korxonalar   unga   ishlab   chiqarish   harajatlari
sifatida qaraydi va shu sababli mahsulot bahosiga qo’shadi. 
Bunday   soliqlar   o’z   ichiga   aksizlar,   sotishdan   olinadigan   soliqlar,   mulk
solig’i, lisenziya va bojxona to’lovlarini oladi. 
Daromadlarning eng katta turi birinchi navbatda ish haqini o’z ichiga olib, u
tadbirkorlar   va   davlat   tomonidan   mexnatini   taqdim   qilganlarga   to’lanadi.   U   ish
haqiga   ko’plab   qo’shimchalar,   xususan,   tadbirkorlarning   ijtimoiy   sug’urta
to’lovlari   va  nafaqa  ta`minotining  xar  hil   xususiy   fondlari,  ishsizlik   nafaqalari  va
boshqa   har   xil   yordamlarni   o’z   ichiga   oladi.   Ish   haqiga   bu   qo’shimchalar
tadbirkorlarning   ish   kuchini   yollash   bilan   bog’liq   bo’lgan   harajatining   bir   qismi
sifatida chiqadi va shu sababli korxonaning ish haqi to’lashga umumiy sarflarining
elementi sifatida qaraladi.  Renta   to’lovlari   iqtisodiyotni   resurslar   (kapital,   er)   bilan   ta`minlovchi   uy
xo’jaliklarining oladigan daromadi hisoblanib, korxona harajatlari tarkibiga kiradi.
Foiz xususiy biznesning pul kapitali rgalariga pul daromadi to’lovlaridan iborat. 
Davlat   tomonidan   amalga   oshiriladigan   foizli   to’lovlar,   foizli   daromadlardan
chiqariladi. 
Mulkdan olinadigan daromadlar ikki turga bo’linadi: bir qismi mulkda daromad eki
nokorporativ   tadbirkorlik   sektori   daromadi,   boshqa   qismi   esa   korporasiyalar
foydasi  deyiladi. Nokorporativ tadbirkorlik sektori  daromadi  shaxsiy,  sherikchilik
va kooperativ mulkda joylashgan kopxonalap sof daromadini bildiradi. 
Korporasiyalar   foydasi   uch   usulda   foydalanilishi   mumkin.   Birinchidan,   ma`lum
qismiga davlat davogar hisoblanadi va uni korporasiyalar foydasiga soliq shaklida
oladi.   Ikkinchidan,   foydaning   qolgan   bir   qismi,   aksionerlarga   dividend   shaklida
to’lanadi.   Uchinchidan,   daromad   soliqi   va   dividend   to’langandan   keyin   qolgan
qismi,   korxonaning   taqsimlanmagan   foydasi   deyiladi.   Kopxonaning   bu
taqsimlanmagan   foydasi   iste`mol   qilingan   kapitalni   qayta   tiklashga   ajratmalar
(amortizasiya   ajratmasi)   bilan   birga   ob`ektlar   qurish   va   uskunalar   sotib   olish
maqsadida ishlatiladi. 
3. Nominal va real yalpi milliy maxsulot va ijtimoiy farovonlik. 
YaMM yil davomida ishlab chiqarilgan barcha pirovard tovarlar va xizmatlarning
bozor   qiymati   yoki   boshqacha   aytganda   bozor   baxosi   hisoblanadi.   Baxo   ishlab
chiqarish   umumiy   hajmining   har   xil   elementlarini   yagona   umumiy   asosga
keltirishning eng keng tarqalgan ko’rsatkichi sifatida foydalaniladi. Har xil yillarda
ishlab   chiqarilgan   YaMM   qiymatini   faqat   baxo   o’zrarmagan   taqdirda   o’zaro
taqqoslash   mumkin   bo’ladi.   Bundan   tashqari   baxo   darajasi   bizga   iqtisodiyotda
inflyasiya (baxo darajasining o’sishi) eki deflyasiya (baxo darajasining kamayishi)
o’rin tutganligini va uning miqiyosi qandayligini bilish imkonini beradi. 
Baxo   darajasi   indeks   shaklida   ifodalanadi.   Baxo   indeksi   joriy   yildagi   ma`lum
guruh   tovarlar   va   xizmatlar   to’plami   baxolari   summasini,   xuddi   shunday   tovarlar
va xizmatlarning bazis davrdagi baxolar summasiga taqqoslash orqali hisoblanadi. 
Taqqoslashning boshlang’ich davri "bazis yil" deyiladi  Jopiy   yilda   oldingi   yillarga   nisbatan   baxo   indeksining   o’sishi   inflyasiyani,
pasayishi esa deflyasiyani ko’rsatadi. 
YaMM   bir   vaqtning   o’zida   ham   ishlab   chiqarilgan   tovarlar   miqdorining
o’zgarishini, ham baxo darajasining o’zgarishini aks ettiradi. 
Bu   shuni   bildiradiki,   YaMM   miqdoriga   butun   maxsulot   jismoniy   hajmining   va
baxo darajasining o’zgarishi ta`sir ko’rsatadi. Ammo kishilarning turmush darajasi
birinchi navbatda baxolarga emas, balki ishlab chiqarilgan va aloxida shahs hamda
oilalarning qo’liga kelib tushgan tovarlar miqdoriga bog’liq. 
YaMM ko’rsatkichini hisoblashda biz shunday vaziyatga to’xtab kelamizki, har xil
yillar   uchun   hisobot   to’plamlaridan   YaMM   haqidagi   ma`lumotlarni   olib,   qaysidir
yilda   nominal   YaMM   ning   ko’payishi   qandaydir   darajada   bir   tomondan   ishlab
chiqarish  hajmining  o’zgarishi  va  boshqa  tomondan  baxoning o’zgarishi  hisobiga
ro’y berganligini aytib bera olmaymiz. Muammo shundan iboratki, 
YaMMning   qiymat   ko’rsatkichini   maxsulot   jismoniy   hajmining   o’zgarishini
(baxolarning   emas)   o’zida   aniq   aks   ettiradigan   qilib   tuzatish   taqozo   qilinadi.   Bu
qiyinchiliklarni   bartapar   qilish   usuli   quyidagidan   iborat:   baxoning   o’sishini
hisobga   olib   YaMM   jismoniy   ko’rsatkichini   qisqartirish   va   aksincha   baxo
tushganda uni oshirish. 
Ko’rsatilgan   tuzatish,   bizga,   xar   hil   yillarda   baxolar   va   pul   birligining   kursi
o’zgarmay qolganda YaMM hajmi haqida tasavvurga ega bo’lish imkonini beradi.
Joriy baxolarda va pulning kurslari bo’yicha hisoblangan YaMM nominal YaMM
deyiladi. Inflyasiya (baxolarning oshishi) yoki deflyasiya (baxolarning tushishi) ni
hisobga   olib,   pulning   o’zgarmas   kurslarida   hisoblangan   YaMM   real   YaMM
deyiladi.  Xulosa
Jopiy yildagi nominal YaMMni real YaMMra aylantirishning ancha oddiy
va to’g’ridan to’g’ri usuli nominal YaMMni baxo indeksiga bo’lishdir Bu quydagi
ko’rinishni oladi: 
Nominal YaMM / Baxo indeksi real YaMM, 
Xulosa qilib aytish mumkinki, real YaMM ko’rsatkichi yordamida har xil 
yillardagi   ishlab   chiqarish   umumiy   qiymati   hisoblanib,   o’zaro
taqqoslanadi.   Real   YaMM   doimiy   baxolarda   hisoblanishi   tufayli,   nominal
YaMMga   qaraganda   iqtisodiyot   real   hajmining   o’zgarishi   ancha   aniq   xarakterlab
beradi. 
YaMM   (YaIM)ni   hisoblashda   har   ikkala   soha,   moddiy   va   nomoddiy
ishlab 
chiqarishning   natijalari   hisobga   olinsada,   u   ijtimoiy   faravonlikni   to’liq
harakterlab   berolmaydi.   Bu   YaMM   ko’rsatkichida   bir   qator   holatlarni   va   faoliyat
natijalarini hisobga olish mumkin emasligi bilan izohlanadi. 
Bular jumlasiga quydagilar kiradi: 
- uy   bekalarining   uy - ro ’ zg ’ or   xo ’ jaligida   va   qishloq   xo ’ jalik
hodimlarining   tomorqa   xo ’ jaligida   bajargan   ishlari . 
- intellektual   soha   hodimlari   (olimlar,   ilmiy   hodimlar)   ning   tayor
maxsulot shaklida ifodalanmagan ishlari; - barter ayir boshlashlar; 
- ish vaqti (kunlari)ning qisqarishi va bo’sh vaqtning oshib borishi; 
- maxsulot va hizmatlar sifati tavsifining yaxshilanishi; 
- yalpi maxsulot tarkibi va taqsimlanish tartibining o’zgarishi; 
- aholi   jon   boshiga   maxsulot   ishlab   chiqarishning   o’zgarishi;   -   hufena
iqtisodiyot daromadlari. 
  Milliy   iqtisodiyot   hufyona   sektorining   hodimlari   bir   qator   yashirin
faoliyat   turlaridan   oladigan   o’zlarining   daromadlarini   yashirishga   harakat   qiladi.
Bundan   tashqari   ochiq   iqtisodiyotda   band   bo’lganlar   ham   o’zlari   oladigan
daromadlarining bir qismini yashirib ko’rsatish mumkin.  Masalan,   tadbirkor   maxsulot   sotishdan   olgan   daromadining   bir   qismini,
ishchi   rasmiylashtirishsiz   yoki   naxd   pul   to’lashga   kelishib   oladigan   daromadini
deklarasiyada ko’rsatmasligi mumkin. 
Inflyasiya   darajasi   qanchalik   katta   va   soliqlar   yuqori   bo’lsa,   shaxslar
qo’lidagi   real   daromad   shunchalik   kamayadi,   bu   ularning   naqd   pul   yoki   natural
tovar ayirboshlash orqali daromad olishga qiziqishini oshiradi. Xufyona iqtisodiyot
miqiyosi   haqida   rasmiy   ma`lumotlar   bo’lmasada,   ko’pchilik   baxolashlar   uning
hajmi   YaMMning   5-15%   ni,   ayrim   mamlakatlarda   30-40%   ni   tashkil   qilishini
ko’rsatadi. Bundan tashqari hufyona iqtisodiyot rasmiy iqtisodiyotdan tezroq o’sib
borishini   tasdiqlashga   dalillar   ham   bor.   Nihoyat,   axolining   qancha   qismi   yashirin
iqtisodiyot  yoki   faoliyatga  jalb  qilingan  bo’lsa,  daromadning  shuncha  qismi  soliq
hujjatlaridan   yashiriladi,   bu   ishsizlikka   taalluqli   rasmiy   hisobot   ma`lumotlarining
oshirilib   ko’rsatilishiga   olib   keladi.   Hufyona   iqtisodiyot   va   yashirin   faoliyat
natijalari YaMMda hisobga olinmaydi va demak uning real hajmini kamaytiradi. 
Bundan   tashqari   YaMM   (YaIM)ga   ta`sir   ko’rsatuvchi   shunday   omillar
ham   mavjudki   ularning   ta`siri   natijasida   ishlab   chiqarish   hajmining   ko’rayishi
jamiyat farovonligining oshishiga olib kelmasligi mumkin. Masalan, YaMM ishlab
chiqarish   va   uning   o’sishi,   atrof   muhitga   salbiy   ta`sir   ko’rsatish   bilan
birga boradi. Bu havo va suvning ifloslanishi, shovqin, zararli chiqitlar hamda atrof
muxit   buzilishining   boshqa   turlaridir.   O’z-o’zidan   aniqki,   atrof   muxitning
ifloslanishi   bilan   bog’liq   chiqimlar   iqtisodiy   farovonlikka   salbiy   ta`sir   ko’rsatadi.
YaMMni   ishlab   chiqarish   bilan   bog’liq   atrof   muxitning   ifloslanishini   bartaraf
qilishga   ketadigan   chiqimlar   hozirgi   vaqtda   yalpi   ishlab   chiqarish   hajmidan
chiqarilmaydi   va   shunday   qilib   YaMM   moddiy   faravonlik   darajasini   oshirib
ko’rsatadi.   YaMM   hajmi   qanchalik   katta   bo’lsa,   atrof   muxitning   ifloslanishi   va
YaMM miqyosining oshirib ko’rsatilishi shunchalik yuqori bo’ladi.

YMM va YIM ularning hisoblash usullari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский