Yordamchi maktabda matematikadan sinfdan tashqari ish

1Mavzu  Yordamchi maktabda matematikadan sinfdan tashqari ish
MUNDARIJA
KIRISH………………………………………………………………………
I . BOB.   YORDAMCHI   MAKTABLARDA   MATEMATIKA
DARSLARIDAN   SINFDAN   TASHQARI   ISHLARNING   UMUMIY
MASALALARI
1:1.Muammoni pedagogik - psixologik metodik adabiyotlarda yoritilishi… …
1:2.Yordamchi   maktablarda   matematika   darslarida   sinfdan   tashqari   ishlarni
o'tkazishning o'ziga xos xususiyatlari… ……………………………………….
II.   BOB.   YORDAMCHI   MAKTABLARDA   MATEMATIKA
DARSLARIDA   SINFDAN   TASHQARI   ISHLARNING   TASHKIL
ETISH METODIKASI.
2:1.Yordamchi   maktablarda   sinfdan   tashqari   ishlarning   mazmuni   va
ahamiyati… …………………………………………………………………….
2:2.Yordamchi   maktablarda   sinfdan   tashqari   ishlarning   rejalashtirish   va
tashkil etish usullari …………………………………………………………….
XULOSA ………………………………………………………………………
FOYDALANILGAN
ADABIYOTLAR……………………………………... 2 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Zamonaviy   ta’lim   tizimi   har   bir
o‘quvchining   individual   imkoniyatlariga   tayangan   holda   ta’lim   va   tarbiya
jarayonini   tashkil   etishni   talab   qilmoqda.   Ayniqsa,   yordamchi   maktablarda
tahsil   olayotgan   aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bor   bolalar   bilan   ishlashda
maxsus   metodik   yondashuv   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Matematika   –   bu
o‘quvchilarning   tafakkurini,   mantiqiy   fikrlashini,   aniqlik   va   mustaqillikni
rivojlantiruvchi   asosiy   fanlardan   biridir .   Ammo   bu   fanni   dars   bilan   cheklab
qo‘yish   samarasiz   bo‘lib,   sinfdan   tashqari   ishlar   yordamida   o‘quvchilarning
bilim   darajasi   va   qiziqishini   oshirish   mumkin.Aqliy   rivojlanishida   cheklov
mavjud   bo‘lgan   bolalar   uchun   bu   kabi   faoliyatlar   ularning   shaxsiy
yondashuvini   talab   qiladi.   Shu   boisdan   ham   yordamchi   maktablarda
matematika   fanidan   sinfdan   tashqari   ishlar   pedagogik   jarayonning   muhim
qismi   sifatida   ko‘riladi.   Bu   ishlar   orqali   o‘quvchilarda   mustahkam   bilimlar
shakllantiriladi,   ijtimoiy   faollik   ortadi,   o‘zini   ifoda   qilish   ko‘nikmalari
rivojlanadi. I jodiy   topshiriqlar,   o‘yinli   mashg‘ulotlar,   musobaqalar   va   guruhli
ishlarda   ishtirok   etish   orqali   bolalar   o‘zlarining   salohiyatini   namoyon   eta
boshlaydi.O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev bu borada
shunday   degan:“Ayniqsa,   imkoniyati   cheklangan   bolalarning   ta’lim-
tarbiyasini   har   tomonlama   qo‘llab-quvvatlash,   ular   uchun   zamonaviy   shart-
sharoitlar   yaratish   –   bizning   insonparvar   siyosatimizning   ustuvor
yo‘nalishidir” 1
.Shuningdek,   2019-yil   29-apreldagi   PF–5712-sonli   Prezident
farmonida   quyidagicha   belgilangan:   “Maxsus   ta’lim   muassasalarida
o‘qiyotgan bolalarning ijtimoiy integratsiyasini ta’minlash, ularni o‘zini ifoda
etishga, mustaqil fikrlashga o‘rgatish – dolzarb vazifamizdir.” 2
1
    Mirziyoyev, Sh.M. (2021). Yangi O‘zbekiston – maktab ostonasidan boshlanadi. Prezident nutqi,
6-aprel.
2
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PF-5712-son farmoni, 2019-yil 29-aprel. Nogironligi 
bo‘lgan shaxslar uchun inklyuziv ta’limni rivojlantirish to‘g‘risida // Lex.uz 3Bu   boradagi   yondashuvlar   2022-yilgi   Oliy   Majlisga   Murojaatnomaning
quyidagi   gapi   bilan   ham   uyg‘unlashadi:   “Biz   har   bir   farzandga,   ayniqsa
ehtiyojmand   bolalarga   imkon   yaratishimiz   kerak.   Maktab   –   bu   hayotga
tayyorlanish maskani bo‘lishi shart.” 3
Yuqoridagi   davlat   siyosati   asosida,   yordamchi   maktablarda   darsdan
tashqari   faoliyatlarni   tashkil   etishning   ahamiyati   yana   bir   bor   o‘z   tasdig‘ini
topadi. Sinfdan tashqari ishlar orqali darsda olgan bilimlar mustahkamlanadi,
fan bo‘yicha yangi bilimlar beriladi va o‘quvchilarning jamiyatga moslashuvi
ta’minlanadi.
Kurs ishi mavzusining o‘rganilganlik darajasi     Yordamchi  maktablarda
dars   va   darsdan   tashqari   ishlarga   oid   ilmiy-metodik   tadqiqotlar   XX   asrning
ikkinchi yarmidan boshlab jadal rivojlanib bordi. Bu sohada taniqli xorijiy va
mahalliy olimlar – L.S. Vigotskiy, A.R. Luriya, A.V. Petrova, V.I. Lubovskiy
singari   mutaxassislar   tomonidan   aqliy   rivojlanishida   cheklovli   bolalar
ta’limiga   oid   asosiy   nazariy   g‘oyalar   ilgari   surilgan.   O‘zbekistonda   esa   R.
Kadirov,  O.   To‘xtasinov,   G.  Sultonov,  M.   Ergashev   kabi   olimlar   tomonidan
maxsus ta’lim muassasalarida ta’lim jarayoni, ayniqsa yordamchi maktablarda
o‘quvchilarga   individual   yondashuvlar   va   sinfdan   tashqari   ishlarning
mazmuni,   ahamiyati   tahlil   etilgan.   Shu   bilan   birga,   matematika   fanidan
o‘tkaziladigan   darsdan   tashqari   ishlarga   bag‘ishlangan   to‘liq   metodik
tadqiqotlar   soni   nisbatan   kam   bo‘lib,   ushbu   yo‘nalish   hali   ham   ilmiy
o‘rganilishi   lozim   bo‘lgan   dolzarb   sohalardan   biri   hisoblanadi.   Ayni   paytda
mavjud adabiyotlarda umumiy tavsiyalar berilgan bo‘lsa-da, darsdan tashqari
ishlarning   turli   shakllari,   metodikasi,   natijadorligi   bo‘yicha   amaliy-uslubiy
izlanishlar   yetarli   emas.   Shuning   uchun   ham   ushbu   kurs   ishida   aynan
matematika fanining sinfdan tashqari yo‘nalishiga doir aniq metodik tahlil va
tavsiyalar berilishi ko‘zda tutilmoqda.
3
  Shavkat Mirziyoyev (2022). Oliy Majlisga Murojaatnoma, 23-dekabr. Prezident.uz 4Kurs ishi mavzusining maqsadi   Kurs ishining bosh maqsadi – yordamchi
maktablarda   matematika   fanidan   darsdan   tashqari   ishlarning   mazmuni,
shakllari   va   metodik   asoslarini   ilmiy-pedagogik   jihatdan   chuqur   tahlil
qilishdir. Bu orqali nafaqat mavjud holatga baho berish, balki o‘quvchilarning
bilim,   ko‘nikma   va   kompetensiyalarini   rivojlantirishga   xizmat   qiluvchi
samarali   shakl   va   usullarni   aniqlash   ham   nazarda   tutiladi.   Sinfdan   tashqari
ishlar   orqali   matematika   faniga   qiziqishni   oshirish,   darsdagi   bilimlarni
mustahkamlash,   mustaqil   fikrlashni   shakllantirish,   ijodiy   yondashuvni
rivojlantirish   asosiy   yo‘nalishlardan   biri   sifatida   belgilanadi.   Kurs   ishida
sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlarning   tashkil   etilish   shakllari,   ular   orqali
o‘quvchilarga   qanday   bilimlar   berilishi,   qanday   topshiriqlardan   foydalanish
kerakligi,   ularning   samaradorligini   aniqlash   mexanizmlari   chuqur   tahlil
qilinadi.   Ushbu   maqsad   orqali   amaliyotchi   o‘qituvchilarga   yordam   berish,
metodik   tavsiyalar   ishlab   chiqish,   ularni   rejalashtirish   va   baholash
mezonlarini shakllantirish kutilmoqda.
Kurs ishi mavzusining obyekti    Ushbu kurs ishining obyekti – yordamchi
maktablarda   olib   borilayotgan   ta’lim-tarbiya   jarayoni,   xususan   matematika
fanidan tashqari faoliyat turlaridir. Ular orqali o‘quvchilarni rivojlantirishning
tizimli asoslari o‘rganiladi.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   Kurs   ishining   predmeti   –   matematika
darslaridan tashqari  o‘tkaziladigan ishlarning shakllari, mazmuni, metodikasi
hamda ularning o‘quvchilar rivojlanishiga ta’siri va samaradorligidir.
Kurs ishi mavzusining vazifalari 
1. Darsdan tashqari ishlarning nazariy asoslarini yoritish
2. Matematika fanidan o‘tkaziladigan ish shakllarini tasniflash
3. Ularni rejalashtirish va tashkil etish yo‘llarini aniqlash
4. O‘quvchilarning bilim va ko‘nikmalariga ta’sirini tahlil qilish
5. Amaliy metodik tavsiyalar ishlab chiqish
Kurs ishi mavzusining metodlari  51. Pedagogik kuzatish
2. Ilmiy adabiyotlarni tahlil qilish
3. Amaliy tajriba asosida tahlil
4. Intervyu va suhbat
5. Taqqoslash va umumlashtirish
Kurs   ishi   mavzusining   tuzilishi     Kurs   ishi   kirish   qismi,   ikki   asosiy   bob,
har bir  bobda bo‘limlar, xulosa hamda foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan
iborat bo‘lib, umumiy ilmiy-metodik yo‘nalishga asoslangan. 6I . BOB.   YORDAMCHI MAKTABLARDA MATEMATIKA
DARSLARIDAN SINFDAN TASHQARI ISHLARNING UMUMIY
MASALALARI
1.1. Muammoni pedagogik - psixologik metodik adabiyotlarda yoritilishi
Yordamchi   maktablarda   tahsil   olayotgan   o‘quvchilarning   rivojlanish
xususiyatlari,   ularning   bilim   olishga   bo‘lgan   qobiliyati   va   psixologik   holati
umumta’lim   maktablaridagi   o‘quvchilarnikidan   farq   qiladi.   Shu   sababli,   bu
o‘quvchilar   bilan   ishlashda   darsdan   tashqari   faoliyatni   to‘g‘ri   tashkil   qilish,
fanga bo‘lgan qiziqishni oshirish va mustahkam bilim berish masalalari doimo
dolzarb bo‘lib kelmoqda. Ayniqsa matematika kabi mantiqiy fikrlash, aniqlik
va   tartib   talab   qiladigan   fanlarni   o‘zlashtirishda   sinfdan   tashqari   ishlar   katta
ahamiyat kasb etadi. 4
Pedagogik   adabiyotlarda   bu   masalaga   alohida   e’tibor   qaratilgan.   Jumladan,
L.S.   Vigotskiy   tomonidan   ilgari   surilgan   "yaqin   rivojlanish   zonasi"
nazariyasiga   ko‘ra,   o‘quvchilar   individual   rivojlanish   darajasiga   ko‘ra
bilimlarni   o‘zlashtiradi   va   sinfdan   tashqari   faoliyat   aynan   ushbu   zonani
to‘ldirish uchun qulay imkoniyat yaratadi. A.V. Petrova, V.I. Lubovskiy kabi
defektolog olimlar yordamchi maktablarda sinfdan tashqari ishlarning ijtimoiy
va intellektual rivojlanishga ta’siri haqida alohida to‘xtalib o‘tganlar. Ularning
fikriga   ko‘ra,   bunday   faoliyatlar   nafaqat   bilim   berish,   balki   kommunikativ
ko‘nikmalar,  xotira,  e’tibor  va  emotsional   muvozanatni   ham  shakllantirishda
xizmat qiladi.
O‘zbek   pedagogikasida   ham   bu   masala   e’tibordan   chetda   qolmagan.   R.
Kadirov,   G.   Sultonov,   M.   Ergashev   kabi   olimlarning   ilmiy   izlanishlarida
yordamchi maktablarda mashg‘ulotlar mazmuni, metodikasi va yondashuvlar
tizimlashtirilgan.   Ular,   ayniqsa,   sinfdan   tashqari   ishlarda   ijodiy   va   o‘yinli
metodlardan   foydalanish   orqali   o‘quvchilarning   bilimga   nisbatan   ijobiy
munosabatini   shakllantirish   mumkinligini   ta’kidlaganlar.   Sinfdan   tashqari
4
  Kadirov R. Maxsus ta’lim metodikasi. – Toshkent: Fan va texnologiya, 2018. – 248 b. 7ishlar   orqali   o‘quvchilarga   ortiqcha   bosim   berilmagan   holda,   ko‘ngilochar
uslubda, lekin didaktik maqsadga erishish mumkinligi ko‘rsatilgan.
1.   L.S.   Vigotskiy   fikri   Lev   Semyonovich   Vigotskiy   –   zamonaviy
psixologiya   va   pedagogikaning   asoschilaridan   biri   bo‘lib,   uning   "yaqin
rivojlanish   zonasi"   nazariyasi   yordamchi   maktablarda   sinfdan   tashqari   ishlar
uchun   muhim   metodologik   asos   yaratadi.   Vigotskiy   o‘z   tadqiqotlarida
bolaning   rivojlanishini   faqat   dars   jarayoni   bilan   emas,   balki   ijtimoiy   muhit,
muloqot va qo‘shimcha faoliyatlar orqali amalga oshishini isbotlagan. Uning
fikricha,   har   bir   bola   ikki   xil   rivojlanish   bosqichidan   o‘tadi:   real   rivojlanish
darajasi   (bola   mustaqil   bajara   oladigan   ishlar)   va   yaqin   rivojlanish   zonasi
(katta   yoki   do‘stlari   yordamida   bajara   oladigan   ishlar).   Sinfdan   tashqari
faoliyatlar,   ayniqsa   guruhli   ishlar,   musobaqalar,   ijodiy   topshiriqlar   ana   shu
ikkinchi zonani kengaytirish uchun eng samarali vositalardan biridir.
Vigotskiy,   ayniqsa,   maxsus   ehtiyojli   bolalar   bilan   ishlashda,   o‘quv   muhitini
motivatsion   va   ijtimoiy   jihatdan   to‘g‘ri   tashkil   etish   orqali   ularning
intellektual  salohiyatini  ochish  mumkinligini  ta’kidlaydi. Bu o‘rinda darsdan
tashqari mashg‘ulotlar – o‘yin, matematik dramatizatsiya, guruhli topshiriqlar
orqali   bolani   mustaqil   fikrlashga   va   o‘z   fikrini   ifoda   etishga   o‘rgatadi.
Ayniqsa,   ko‘proq   emotsional   qo‘llab-quvvatlash   va   individual   yondashuv
yordamida bola o‘zini ishonchli his qiladi va bilimni o‘zlashtirishga intiladi.
Shuningdek,   Vigotskiyning   ijtimoiy   madaniy   rivojlanish   nazariyasida   til,
tafakkur va o‘zaro muloqotning o‘quv jarayonidagi o‘rni alohida ko‘rsatilgan.
Bu   holat   yordamchi   maktab   o‘quvchilarida   lingvistik   va   mantiqiy
rivojlanishning   sekin   kechishini   inobatga   olib,   sinfdan   tashqari   ishlar   orqali
ularni   kompensatsiyalash   yo‘li   sifatida   baholanishi   mumkin.   Uning
izlanishlari   bugungi   kunda   ham   metodik   ishlanmalarda,   psixologik
yondashuvlarda, ayniqsa o‘yinli metodlar asosida yaratilgan dasturlarda keng
qo‘llanilmoqda. 5
5
  L.S. Vigotskiy. Psixologik taraqqiyot nazariyalari. – Toshkent: Muloqot, 2019. – 304 b. 82.   A.R.   Luriya   fikri     Aleksandr   Romanovich   Luriya   –   nevropsixologiya
sohasining asoschilaridan biri bo‘lib, uning aqliy rivojlanishida orqada qolgan
bolalar   bilan   ishlashga   oid   tadqiqotlari   pedagogik   jarayonni   tuzishda   muhim
ilmiy   asos   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Luriya   o‘z   tadqiqotlarida   shuni   aniqlagan:
bolaning  neyropsixologik  holati,  ya’ni  miya  faoliyatining  ayrim  sohalaridagi
sustlik,   ularning   kognitiv   faoliyatiga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Shuning   uchun
ta’lim   jarayoni   individual   holatga   moslashtirilgan   bo‘lishi   kerak.   Bu   aynan
sinfdan tashqari faoliyatlarni tashkil etishda o‘z ifodasini topadi.
Luriya   fikricha,   aqliy   zaiflik   darajasiga   ega   bolalar   ko‘pincha   dars
jarayonida   beriladigan   ko‘rsatmalarni   yetarli   darajada   idrok   eta   olmaydi.
Ammo ular emotsional jihatdan boy, ijtimoiy ko‘makka tayangan, o‘yin yoki
ijodiy   shakldagi   sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlarda   nisbatan   faolroq   bo‘ladi.
Shuning   uchun,   matematikani   ularning   idroki   darajasiga   mos   shaklda   –
o‘yinlar,   geometrik   figuralar,   real   hayotiy   masalalar,   ko‘rgazmali   vositalar
orqali   o‘rgatish   lozim.   Bu   usullar   asab   tizimini   zo‘riqtirmasdan,   ong   osti
orqali bilimni singdirish imkonini beradi. 6
Luriya ta’kidlaydiki, yordamchi maktab o‘quvchilari bilan ishlashda faqat
akademik   bilimga   emas,   balki   miya   faoliyatining   faollashuviga   xizmat
qiladigan   faoliyat   turlariga   urg‘u   berish   lozim.   Bu   esa   o‘z-o‘zini   anglash,
muammoli   vaziyatni   tushunish,   algoritmik   fikrlashni   shakllantirish   uchun
sharoit   yaratadi.   Luriya   tomonidan   ishlab   chiqilgan   psixofiziologik
diagnostika   va   mashg‘ulotlar   bugungi   kunda   ham   logopedlar,   defektologlar,
maxsus pedagoglar amaliyotida keng qo‘llanilmoqda.
3.  A.V. Petrova  fikri     A.V. Petrova  maxsus  pedagogika va defektologiya
sohasida faoliyat yuritgan va ayniqsa yordamchi maktablarda darsdan tashqari
ishlarning   metodikasini   ishlab   chiqqan   olima   sifatida   tanilgan.   Uning   ilmiy
ishlari   bolalarning   psixologik   rivojlanish   darajasiga   moslashtirilgan   sinfdan
tashqari   faoliyatlar   orqali   o‘quv   samaradorligini   oshirishga   qaratilgan.
6
  Luriya A.R. Neyropsixologik yondashuvlar. – Toshkent: Innovatsiya, 2018. – 211 b. 9Petrovaga   ko‘ra,   sinfdan   tashqari   ishlar   o‘quvchilarning   bilimga   bo‘lgan
motivatsiyasini kuchaytiradi, fan bo‘yicha tushunchalarni mustahkamlaydi va
kommunikativ hamda ijtimoiy ko‘nikmalarni shakllantiradi.   Ushbu olima o‘z
izlanishlarida   sinfdan   tashqari   ishlarning   uch   asosiy   funksiyasini   ajratib
ko‘rsatadi: ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi. Matematikaga doir sinfdan
tashqari   mashg‘ulotlarda   bu   funksiyalar   uyg‘unlashgan   bo‘lishi   shart.
Masalan,   matematik   viktorinalar,   musobaqalar,   didaktik   o‘yinlar   orqali
o‘quvchilar   nafaqat   bilim   oladi,   balki   intilish,   xotira,   diqqat   va   hissiy
holatlarni   muvozanatlashtirishga   o‘rganadi.Petrova   ta’kidlagan   muhim
jihatlardan   biri   –   darsdan   tashqari   faoliyatlar   bolalarga   dars   davomida
berilmagan imkoniyatlarni beradi. U yerda bola o‘z qiziqishi asosida harakat
qiladi,   mustaqil   fikr   bildiradi   va   o‘zining   muvaffaqiyatidan   ruhiy   qoniqish
oladi.   Ayniqsa   maxsus   ehtiyojli   bolalar   uchun   bu   holat   juda   muhim,   chunki
ular darsda o‘zini past baholashi, ishtirok etishdan tortinishi mumkin. Sinfdan
tashqari   faoliyat   esa  bunga  zamin yaratmaydi.Petrovaga  ko‘ra, matematikani
o‘rgatishda   bolalarning   hayotiy   tajribasiga   tayangan   holda   mashg‘ulotlar
tuzish   kerak.   Masalan,   do‘kon,   transport,   vaqt,   o‘lchovlar   kabi   real
voqeliklarga   bog‘liq   topshiriqlar   ularning   bilimni   amaliy   qo‘llashini
rivojlantiradi.   Shu   sababli,   Petrovaning   ilmiy   merosi   yordamchi   maktablar
uchun amaliy dars ishlanmalari yaratishda juda katta ahamiyat kasb etadi. 7
4.   V.I.   Lubovskiy   fikri   Viktor   Ivanovich   Lubovskiy   –   Rossiya
defektologiya   fanining   yirik   vakillaridan   biri   bo‘lib,   aqliy   rivojlanishida
nuqsoni   bo‘lgan   bolalarning   ta’lim-tarbiya   jarayonidagi   xatti-harakatlari,
ijtimoiylashuvi, emotsional holati va intellektual rivojlanishi bo‘yicha chuqur
tadqiqotlar   olib   borgan.   Uning   fikricha,   bunday   bolalarning   o‘zlashtirish
darajasi,   motivatsiyasi   va   faoliyatga   kirishish   xususiyatlari   sezilarli   darajada
o‘ziga xos bo‘lib, ularni har tomonlama qo‘llab-quvvatlovchi, faol va hayotiy
amaliyotga yo‘naltirilgan mashg‘ulotlar talab etiladi.
7
  Kadirov R. Maxsus ta’lim metodikasi. – Toshkent: Fan va texnologiya, 2018. – 248 b. 10Lubovskiy   shunday   xulosa   qiladi:   sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlar,   ayniqsa
matematika   faniga   oid   bo‘lsa,   o‘quvchilarning   ijtimoiy   faolligini   oshiradi,
muloqotga   kirishish   ehtiyojini   yuzaga   keltiradi   va   o‘ziga   ishonchni
shakllantiradi.   U   sinfdan   tashqari   ishlarning   diagnostik   va   rivojlantiruvchi
imkoniyatlariga   alohida   e’tibor   beradi.   Uning   amaliy   izlanishlarida
ko‘rsatilishicha,   sinfdan   tashqari   faoliyatga   muntazam   jalb   etilgan   bolalar
darsdagi   topshiriqlarni   bajarishda   ham   faolroq,   mustaqilroq   va   qat’iyroq
bo‘lishadi.   Lubovskiy yordamchi maktablarda ishlovchi o‘qituvchilarga shuni
tavsiya   qiladi:   har   bir   o‘quvchi   uchun   alohida   yondashuv   zarur,   ammo   bu
yondashuv   darsdan   tashqari   faoliyatda   o‘z-o‘zidan   shakllanishi   mumkin.
Chunki bu faoliyatlar noformal, erkin, bola qiziqishiga mos bo‘lgan muhitda
o‘tadi. Ayniqsa matematikaga doir topshiriqlarni o‘yinlar, jamoaviy loyihalar,
matematik   sarguzashtlar   shaklida   o‘tkazish   bolaning   o‘rganishga   bo‘lgan
qiziqishini orttiradi.   Uning fikricha, sinfdan tashqari mashg‘ulotlarda bolaning
emotsional   fonini   oshirgan   holda,   past   baholashdan,   tanqidiy   tildan   qochgan
holda ruhlantirish kerak. Bu yondashuv bolaning ichki imkoniyatlarini yuzaga
chiqaradi   va   o‘z   irodasini,   tafakkurini   faollashtiradi.   Lubovskiy   ushbu
yondashuvni "inklyuziv yondashuvga tayyorlovchi mexanizm" deb ataydi. 8
5. R. Kadirov fikri    Ravshan Kadirov – O‘zbekistonda maxsus pedagogika
sohasida  tanilgan mutaxassis  bo‘lib, u yordamchi  maktablar faoliyatini tahlil
qilgan, defektologik yondashuvni metodik tizim bilan bog‘lagan holda dars va
darsdan   tashqari   faoliyatlarni   uyg‘unlashtirish   tarafdori   hisoblanadi.   U   o‘z
tadqiqotlarida   shuni   asoslaganki,   aqliy   zaif   bolalarda   faqat   nazariy   ta’lim
orqali   rivojlanish   past   bo‘ladi,   ularni   faol   ishtirok   orqali   o‘rgatish   zarur.
Buning uchun eng qulay muhit – bu sinfdan tashqari mashg‘ulotlardir.
Kadirov sinfdan tashqari faoliyatni bola uchun "bosimdan xoli, erkin tanlovli
o‘quv   muhiti"   deb   ataydi.   Bu   muhitda   bola   xatoga   yo‘l   qo‘shishdan
qo‘rqmaydi,   mustaqil   harakat   qilishga   intiladi.   Ayniqsa,   matematikaga   oid
8
  Lubovskiy V.I. Maxsus pedagogikaga kirish. – Moskva: Drofa, 2019. – 198 b. 11topshiriqlarni   hayotiy   misollar   orqali   berish   –   masalan,   vaqtni   aniqlash,   pul
hisoblash,   o‘lchov   birliklarini   qo‘llash   –   bolaga   bilimni   bevosita   kundalik
hayotga bog‘lash imkonini beradi. Bu metod orqali bola nafaqat matematikani
o‘zlashtiradi, balki mustaqil yashash ko‘nikmalarini ham hosil qiladi. 9
Kadirovning   fikricha,   sinfdan   tashqari   ishlar   pedagogning   bolani   individual
o‘rganishi,   ijtimoiy   muomalasini   kuzatishi   va   u   orqali   shaxsiy   yondashuvni
ishlab   chiqishi   uchun   imkoniyat   yaratadi.   Shu   sababli,   bunday   faoliyatlar
rejalashtirilgan, tizimli, bolalar ehtiyojiga mos tarzda ishlab chiqilgan bo‘lishi
kerak. U sinfdan tashqari ishlarni bir necha bosqichga ajratadi: tayyorlovchi,
faoliyat   jarayoni,   tahliliy   bosqich.   Har   bir   bosqichda   bola   faolligini   oshirish
usullari ko‘rsatilgan.
Kadirov sinfdan tashqari faoliyatda bolaga ruhiy-emosional yengillik yaratish,
uning   o‘zini   qulay   his   etishi,   ijtimoiylashtirish   va   o‘zini   namoyon   etishiga
sharoit yaratishni eng muhim vazifa sifatida ko‘rsatadi.
6.   G.   Sultonov   fikri     G‘ayrat   Sultonov   –   O‘zbekiston   maxsus
pedagogikasi   sohasida   amaliy   metodik   ishlar   muallifi   bo‘lib,   yordamchi
maktablarda o‘quvchilar  bilan olib boriladigan metodik ishlar tizimini  ishlab
chiqqan. Uning tadqiqotlarida matematika fanini o‘rgatishda sinfdan tashqari
faoliyatning   o‘rni,   bolalarning   qiziqishini   uyg‘otuvchi,   muloqotini
kuchaytiruvchi,   ijodiy   tafakkurni   rivojlantiruvchi   vosita   sifatida   asoslab
berilgan.   Sultonov sinfdan tashqari ishlarni "nazoratsiz, lekin maqsadli ta’lim
shakli"   deb   ta’riflaydi.   Bu   faoliyatlarda   o‘quvchilar   ichki   motivatsiya   bilan
harakat qiladi. O‘qituvchi esa ularni o‘z qiziqishi asosida rag‘batlantirib, bilim
olishga   yo‘naltiradi.   Ayniqsa   matematik   o‘yinlar   –   kvizlar,   jumboqlar,
topishmoqlar,   matematik   dramatizatsiya   va   mini-loyihalar   yordamida   bola
fanga   nisbatan   qiziqishni   kuchaytiradi.   Sultonovning   yondashuvida   har   bir
mashg‘ulotda   amaliy   hayot   bilan   bog‘liq   elementlar   bo‘lishi   kerak.   U   o‘z
ishlarida   bolalar   bilan   quyidagi   yo‘nalishlarda   ishlashni   taklif   etadi:
9 12“Matematika   va   savdo”,   “Matematika   va   vaqt”,   “Uy   sharoitida   o‘lchash”,
“Maktabdagi   o‘lchovlar”   kabi   loyihalar.   Bu   nafaqat   bilimni   mustahkamlash,
balki  o‘quvchilarni  real  hayotga tayyorlashga  xizmat  qiladi.Sultonov sinfdan
tashqari   ishlarning   ijtimoiy-tarbiyaviy   ahamiyatiga   alohida   urg‘u   beradi.   U
bolalarning   o‘zaro   muloqoti,   jamoadagi   roli,   ijtimoiy   normaga   moslashuvi
aynan darsdan tashqari faoliyatda samaraliroq shakllanishini ta’kidlaydi. Shu
boisdan bu faoliyatlar dars bilan teng darajada muhim deb hisoblanadi. 10
7. N.A. Menchinskaya fikri     Nina Aleksandrovna Menchinskaya – pedagogik
psixologiya   sohasida   chuqur   ilmiy   ishlari   bilan   tanilgan,   ayniqsa
o‘quvchilarning   tafakkuri,   xotirasi,   emotsional   holati   va   bilim   o‘zlashtirish
jarayonlariga   oid   tadqiqotlari   bilan   mashhur   bo‘lgan   olima.   Uning   fikriga
ko‘ra,   sinfdagi   an’anaviy   ta’lim   ko‘plab   bolalar   uchun   yetarli   darajada
muvaffaqiyat   bermaydi,   chunki   o‘quvchi   o‘zining   individual   ehtiyojlariga
javob  ololmaydi.  Ayniqsa,  aqliy  rivojlanishida  cheklov   bo‘lgan  bolalarda  bu
holat yanada keskinroq namoyon bo‘ladi.   Menchinskaya o‘z asarlarida shuni
ta’kidlaydiki, bola bilishni o‘rganishni faoliyat orqali amalga oshiradi. Ya’ni,
u   bilimni   tayyor   holatda   emas,   balki   uni   harakat   orqali   kashf   etganda
chuqurroq o‘zlashtiradi. Bu aynan  sinfdan tashqari  faoliyatlarning afzalligini
ko‘rsatadi.   Masalan,   matematik   topshiriqlarni   o‘yinlar,   guruhli   ishlar,
loyihalar  orqali  bajarish bola fikrini  faollashtiradi, qiziqishni  kuchaytiradi  va
o‘zlashtirishni osonlashtiradi.
Menchinskaya   o‘quv   faoliyatida   emotsional   muhitning   o‘rni   haqida   ham
to‘xtaladi.   U   shuni   aniqlaganki,   bolalar   darsda   ko‘proq   stress   ostida
bo‘lishadi,   ular   javob   bermaslikdan,   xato   qilishdan   cho‘chishadi.   Ammo
sinfdan   tashqari   ishlar   noformal   muhitda,   bolaga   nisbatan   yumshoq
yondashuv asosida tashkil etilganligi sababli, u o‘zini erkin tutadi, o‘z fikrini
10
  Menchinskaya N.A. O‘quvchilarda tafakkurni rivojlantirish. – Toshkent: Yangi asr, 2021. – 156 
b. 13aytishga   intiladi.   Bu   orqali   o‘quvchida   bilimga   nisbatan   ijobiy   munosabat
paydo bo‘ladi.
Olima shuningdek, matematik tafakkur faqat hisob-kitob emas, balki umumiy
mantiqiy   strukturalar,   tahlil   qilish,   solishtirish,   umumlashtirish   kabi   aqliy
operatsiyalarni   o‘z   ichiga   olishini   ta’kidlaydi.   Bu   ko‘nikmalarni   o‘rgatish
uchun   esa   faqat   dars   yetarli   emas,   balki   unga   qo‘shimcha   tarzda   tashkil
etiladigan   sinfdan   tashqari   faoliyatlar   zarur   bo‘ladi.   Uning   ilmiy   qarashlari
yordamchi   maktab   o‘quvchilarining   o‘zlashtirish   jarayonida   bosqichma-
bosqich,   vizual   va   harakatga   asoslangan   mashg‘ulotlar   samaradorligini
isbotlab beradi.
8. M. Ergashev fikri    Mirzabek Ergashev – O‘zbekiston Respublikasi maxsus
ta’lim tizimini ilmiy asoslashda katta hissa qo‘shgan pedagog olimlardan biri.
Uning   ilmiy   ishlari   yordamchi   maktablarda   o‘quvchilarning   individual
imkoniyatlariga   qarab   o‘qitish,   darsdan   tashqari   mashg‘ulotlar   orqali   fanni
chuqurroq o‘rgatish va bola shaxsini rivojlantirishga qaratilgan. M. Ergashev
sinfdan   tashqari   ishlarni   bola   salohiyatini   ochib   beruvchi,   ijtimoiy   jihatdan
rivojlantiruvchi, bilimga  bo‘lgan rag‘batni  shakllantiruvchi  kuchli  vosita deb
biladi.   Ergashev o‘z ilmiy izlanishlarida darsda bilim berish – bu faqat bilimni
uzatish   emas,   balki   uni   o‘quvchi   ongida   joylashtirish   va   mustahkamlash
jarayoni   ekanligini   ta’kidlaydi.  Sinfdan   tashqari   ishlar   esa   bu  bilimni  bolada
mustaqil   tarzda   kashf   etish,   amaliyotda   qo‘llash,   erkin   fikrlash   imkonini
beradi.   U   matematikaga   oid   masalalarni   hayotiy   misollar   bilan   bog‘lash,
bolalarni kichik tajribalar va loyihalarga jalb etish usullarini taklif etadi.
Ushbu olimning amaliy ishlanmalarida sinfdan  tashqari  ishlar  uchun maxsus
o‘yinli topshiriqlar, guruhli muloqotlar, matematik mini-spektakllar, harakatli
ssenariylar ishlab chiqilgan bo‘lib, ularning barchasi bolalarda faol ishtirokni
kuchaytirishga   qaratilgan.   Ayniqsa,   rasmli   topshiriqlar,   geometrik   shakllar,
hajmni   aniqlash,   vaqt   va   pulni   hisoblash   kabi   kundalik   hayotga   yaqin
faoliyatlar   orqali   bola   o‘zini   foydali   his   qiladi.   M.   Ergashev   ta’kidlaydiki, 14sinfdan   tashqari   faoliyatda   o‘quvchi   erkin   harakatda   bo‘ladi,   bu   esa
ijtimoiylashuv,   nutqiy   faollik   va   emotsional   barqarorlikni   rivojlantirishga
xizmat   qiladi.   Bu   faoliyatlar   bola   ijtimoiy   muhiti   bilan   uyg‘unlashadi   va
ularni jamiyatga tayyorlaydi. Shu bilan birga, bu usullar bola o‘qituvchi bilan
erkin   muloqotda   bo‘lishini   ta’minlaydi,   ishonchli   pedagogik   muhitni
shakllantiradi.
Mashhur olimlar yondashuvlarining taqqoslanma jadvali
Olim ismi Asosiy g‘oya Metodik yondashuvi
L.S. Vigotskiy Yaqin rivojlanish zonasi 
nazariyasi, sinfdan tashqari 
ishlar orqali o‘sish zonasini 
kengaytirish Guruhli ish, ijodiy 
topshiriq, sotsial 
muloqot
A.R. Luriya Psixofiziologik yondashuv, 
emotsional va individual faoliyat
orqali rivojlanish O‘yinlar, vizual 
materiallar, nutqiy 
faoliyat
A.V. Petrova Sinfdan tashqari ishlarning 
ta’limiy, tarbiyaviy va 
rivojlantiruvchi funksiyasi Viktorina, 
dramatizatsiya, 
ko‘rgazmali 
topshiriqlar
V.I. 
Lubovskiy Ijtimoiy faollik va shaxsiy 
yondashuv orqali darsdan 
tashqari ishlarning kompensator 
roli Diagnostik va ijtimoiy 
faollikni 
kuchaytiruvchi usullar
R. Kadirov Erkin, bosimsiz muhitda 
o‘quvchini faol rivojlantirish 
imkoniyati Mini-loyihalar, hayotiy
topshiriqlar, psixologik
yondashuv
G. Sultonov Amaliy, hayotiy topshiriqlar  O‘yinlar, mashqlar,  15asosida fanni o‘rgatish, ijtimoiy 
ko‘nikmalarni shakllantirish amaliy darslar
N.A. 
Menchinskaya Bilimni faoliyat orqali kashf 
etish, emotsional muhit va 
mantiqiy fikrlashni rivojlantirish Faoliyat asosida 
o‘qitish, qiziqarli 
topshiriqlar
M. Ergashev Sinfdan tashqari ish orqali real 
hayotga moslashtirish va 
mustaqillikni oshirish Kundalik hayotiy 
muammolarni hal 
qilishga yo‘naltirish
A.I. 
Mescheryakov Sensor-perseptiv rivojlanish 
asosida bilim o‘zlashtirish, 
hissiy-irodaviy faollik Ko‘rgazmali vositalar, 
hissiy yondashuv, 
konstruktor usullari
1.2. Yordamchi maktablarda matematika darslarida sinfdan tashqari
ishlarni o'tkazishning o‘ziga xos xususiyatlari
Yordamchi   maktablarda   matematika   fanidan   ta’lim   jarayonini   samarali
tashkil   etish   nafaqat   darslar,   balki   sinfdan   tashqari   faoliyatlar   orqali   ham
amalga oshiriladi. Bunday mashg‘ulotlar, ayniqsa aqliy rivojlanishida orqada
qolgan   o‘quvchilar   uchun   o‘ta   muhim   hisoblanadi.   Sababi,   ularning   o‘quv
materiallarini   o‘zlashtirish   darajasi   past,   diqqatni   jamlash,   mustaqil   fikrlash,
umumlashtirish   va   solishtirish   ko‘nikmalari   cheklangan   bo‘ladi.   Shu   sababli
sinfdan   tashqari   faoliyatlar   bu   kamchiliklarni   bosqichma-bosqich   bartaraf
etishga xizmat qiladi.
Matematika   –   bu   mantiqiy   fikrlash,   aniqlik,   ketma-ketlik,   tartib   va   sabr
talab   qiladigan   fandir.   Yordamchi   maktab   o‘quvchilari   uchun   bu   fan
ko‘pincha   qiyinchilik   tug‘diradi.   Shuning   uchun   darsdan   tashqari   tashkil
etiladigan   mashg‘ulotlar,   o‘yinlar,   musobaqalar   va   ko‘rgazmalar   orqali
matematika   fanini   bolalarga   oddiy,   qiziqarli   va   tushunarli   shaklda   yetkazish
o‘qituvchidan katta pedagogik mahorat talab qiladi. Sinfdan tashqari ishlar – 16bu   o‘quvchilarni   fanga   bo‘lgan   munosabatini   o‘zgartirish,   ijobiy   emotsional
fon yaratish va bilimlarni mustahkamlash imkonini beruvchi vositadir.
Bunday   mashg‘ulotlarning   asosiy   xususiyati   –   ularning   qat’iy   o‘quv
dasturiga   kirmasligidir.   Ammo   ular   ayni   paytda   asosiy   darsni   to‘ldiruvchi,
o‘quv   materialini   mustahkamlovchi,   qiziqishni   kuchaytiruvchi   vosita   bo‘lib
xizmat   qiladi.   Odatda   bu   faoliyatlar   bolalarning   qiziqishini   uyg‘otuvchi
ko‘rinishda bo‘lishi kerak: o‘yin elementlari, mantiqiy topshiriqlar, matematik
krossvordlar, viktorinalar, didaktik stol o‘yinlari va boshqalar.
Yordamchi   maktablarda   sinfdan   tashqari   faoliyatlar   bolalarning   yosh   va
psixologik   xususiyatlariga   muvofiq   tashkil   etiladi.   Masalan,   kichik   yoshdagi
o‘quvchilar   uchun   o‘yinli   faoliyatlar   asosiy   bo‘lsa,   yuqori   sinf   o‘quvchilari
uchun   ko‘proq   hayotiy   masalalarga   asoslangan   topshiriqlar,   kichik   guruhli
loyihalar   mos   keladi.   Shu   bilan   birga,   har   bir   mashg‘ulot   bolalarning   idrok
qilish   darajasi,   eslab   qolish   imkoniyati,   og‘zaki   va   yozma   nutqini   hisobga
olgan holda ishlab chiqilishi lozim 11
.
Yordamchi   maktab   o‘quvchilari   uchun   tashkil   etiladigan   sinfdan   tashqari
ishlar   quyidagi   asosiy   tamoyillarga   asoslanishi   kerak:   soddalik,   izchillik,
ko‘rgazmalilik,   qiziqarlilik,   amaliyotga   yaqinlik   va   rag‘batlantirish.   Darsda
rasmiy   muhit   bo‘lishi   mumkin,   ammo   sinfdan   tashqari   ishda   bola   erkin   fikr
yuritish, shaxsiy harakat qilish va ijodiy yondashish imkoniyatiga ega bo‘lishi
kerak. Masalan, “Matematik teatrlashtirilgan sahna”, “Raqamlar sarguzashti”,
“Do‘kon o‘yini” kabi ishlanmalar bolalar uchun juda qiziqarli va samaralidir.
Sinfdan tashqari  ishlarning yana bir  o‘ziga xos tomoni  – ularning diagnostik
va   tarbiyaviy   ahamiyatidir.   Bu   ishlar   orqali   o‘quvchining   bilim   darajasi,
shaxsiy rivojlanish ko‘rsatkichlari, ijtimoiy faolligi va emotsional muvozanati
haqida   ma’lumot   olish   mumkin.   O‘quvchi   qanday   mashg‘ulotlarga   qiziqadi,
qanday vaziyatda faolroq bo‘ladi, qaysi  turdagi topshiriqlarda qiynaladi – bu
11
  Qurbonova M. Aqliy zaif bolalar bilan psixologik ishlar. – Toshkent: Barkamol avlod, 2018. – 
169 b. 17kabi   kuzatishlar   o‘qituvchiga   har   bir   o‘quvchi   uchun   individual   ta’lim
yo‘nalishini tanlash imkonini beradi.
Amaliy   tajriba   shuni   ko‘rsatadiki,   sinfdan   tashqari   ishlarga   faol   jalb
etilgan o‘quvchilar darsda ham faolroq, ishtirokchi bo‘lishadi. Ular o‘z fikrini
aytishga   harakat   qiladi,   savollarga   javob   topishga   intiladi.   Bunday   bolalarda
o‘ziga   ishonch   paydo   bo‘ladi,   ular   kamroq   izolyatsiyalanadi   va   jamoadagi
o‘rnini   tushunadi.   Bu   esa   ularning   keyingi   hayot   faoliyatida   mustahkam
poydevor   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Shu   bilan   birga,   yordamchi   maktablarda
sinfdan tashqari ishlarda o‘qituvchi nafaqat bilim beruvchi, balki tashkilotchi,
yo‘naltiruvchi,   ruhlantiruvchi,   ijtimoiy   psixolog   rolini   ham   bajaradi.   Chunki
bu faoliyatlar ko‘proq emotsional, ijtimoiy, axloqiy komponentlarni o‘z ichiga
oladi.   O‘qituvchi   bolaning   harakatini,   reaktsiyasini,   o‘zini   tutish   tarzini
kuzatadi va shunga mos ravishda pedagogik yondashuv tanlaydi.
Yordamchi   maktablarda   darsdan   tashqari   faoliyatlarni   tashkil   etishda
ko‘rgazmali   materiallardan,   texnologiyalardan   foydalanish   juda   muhim.
Rangli   shakllar,   real   buyumlar,   taqsimlagichlar,   kartochkalar,   interaktiv
doska, maxsus ilovalar va videomateriallar orqali o‘quvchilarni jalb qilish va
ularga   tushunarli   tarzda   bilim   berish   osonlashadi.   Shuningdek,   tashqi   muhit
bilan   bevosita   bog‘liq   bo‘lgan   mashg‘ulotlar   –   masalan,   tabiatda
o‘tkaziladigan matematik topshiriqlar yoki ekskursiyalar orqali bolalarda real
bilim shakllanadi.
Matematika   fanidan   tashkil   etiladigan   sinfdan   tashqari   ishlarning   asosiy
xususiyati   shundaki,   ular   darsda   berilgan   mavzularni   mustahkamlabgina
qolmay, balki yangi bilimlarga yo‘l ochadi. Masalan, darsda faqat ikki xonali
sonlar   bilan   ishlangan   bo‘lsa,   sinfdan   tashqari   ishda   uch   xonali   sonlar   bilan
amaliy topshiriqlar bajariladi. Darsda o‘rgatilgan birliklar, o‘lchovlar haqidagi
bilimlar   hayotiy   misollar   bilan   mustahkamlanadi.   Bu   kengaytirilgan   o‘quv
muhiti bolalarda fan bo‘yicha umumiy dunyoqarashni shakllantiradi. 18Y ordamchi   maktablarda   matematika   fanidan   sinfdan   tashqari   ishlar   –   bu
o‘quvchilarning   bilim   olish   jarayonida   muhim   o‘rin   tutadigan,   shaxsiy
rivojlanishni qo‘llab-quvvatlaydigan, ijtimoiy faollikni oshiradigan, qiziqishni
uyg‘otadigan   va   emotsional   barqarorlikni   mustahkamlovchi   muhim   metodik
yo‘nalishdir.   Ular   darsning   rasmiy   cheklovlaridan   chiqib,   bolaning
imkoniyatlarini   ochishga   xizmat   qiladi.   Aynan   shu   jihatlar   bu   faoliyat   turini
nafaqat dolzarb, balki zaruriy pedagogik komponentga aylantiradi. 19II.   BOB.   YORDAMCHI   MAKTABLARDA   MATEMATIKA
DARSLARIDA   SINFDAN   TASHQARI   ISHLARNING   TASHKIL
ETISH METODIKASI.
2.1. Yordamchi  maktablarda  sinfdan  tashqari   ishlarning mazmuni   va
ahamiyati
Yordamchi   maktablarda   o‘quvchilarning   ta’lim   olish   jarayonini   to‘liq   va
samarali   tashkil   etish   uchun   nafaqat   dars   mashg‘ulotlari,   balki   sinfdan
tashqari   faoliyatlar   ham   katta   ahamiyatga   ega.   Sinfdan   tashqari   ishlar   o‘quv
jarayonini   boyituvchi,   uni   chuqurlashtiruvchi   va   o‘zlashtirilgan   bilimlarni
mustahkamlovchi   muhim   vosita   hisoblanadi.   Ayniqsa,   matematika   fanida
bunday   ishlar   orqali   o‘quvchilarning   raqamlar,   sonlar,   hisoblash   usullari
haqidagi bilimlari amaliyotga tatbiq etiladi, mantiqiy tafakkuri faollashadi va
fanga nisbatan ijobiy munosabat shakllanadi.
Yordamchi   maktab   o‘quvchilari   aqliy   rivojlanishining   sekinligi,   idrok   va
tafakkurining   yetarli   darajada   shakllanmaganligi   sababli   dars   davomida
berilayotgan   ma’lumotni   to‘liq   tushunmasligi   mumkin.   Bu   holat   ularning
bilimga   bo‘lgan   ishonchini   pasaytiradi.   Shu   bois   sinfdan   tashqari
mashg‘ulotlar   yordamida   o‘quvchi   bilan   noformal,   erkin   muhitda   ishlash,
darsda   o‘zlashtira   olmagan   bilimlarini   amaliy   mashqlar   yordamida   yoritish,
mustahkamlash   mumkin   bo‘ladi.   Bunday   ishlar   o‘quvchini   o‘ylashga,   tahlil
qilishga, fikr bildirishga undaydi. 12
Sinfdan   tashqari   ishlar   mazmuni   jihatidan   matematika   fanining   asosiy
tushunchalarini   o‘z   ichiga   oladi:   sonlar   va   amallar,   geometrik   shakllar,
miqdorlar,   o‘lchovlar,   vaqt   va   pul   tushunchasi,   mantiqiy   bog‘liqliklar.   Bu
elementlar   o‘yinlar,   topshiriqlar,   viktorinalar,   musobaqalar,   kichik   loyihalar
orqali   bolalarga   yetkaziladi.   Har   bir   mashg‘ulotda   bolaning   intellektual
rivojlanish   darajasi,   emotsional   holati,   e’tiborining   barqarorligi,   eslab   qolish
12
  Ruzmetova N. Yordamchi maktablarda matematika topshiriqlari. – Farg‘ona: Ma’rifat, 2023. – 
142 b. 20qobiliyati   hisobga   olinadi.   Shuning   uchun   ham   sinfdan   tashqari   ishlarning
mazmuni soddalashtirilgan, tushunarli, ko‘rgazmali bo‘lishi zarur.
Bunday   ishlarning   mazmuni   faqat   bilim   berish   bilan   cheklanmaydi.   Ular
o‘quvchilarda   kommunikativ   ko‘nikmalarni   rivojlantirish,   jamoada   ishlashga
o‘rgatish,   o‘z   fikrini   ifodalash,   o‘z   harakatlarini   boshqarish,   o‘zini   baholash
va   bahoni   qabul   qilish   qobiliyatlarini   ham   shakllantiradi.   Shuning   uchun,
sinfdan   tashqari   faoliyatlar   faqat   ta’limiy   emas,   balki   ijtimoiy-psixologik   va
tarbiyaviy jihatdan ham nihoyatda muhimdir.
Matematika fanidan sinfdan tashqari ishlarning yana bir muhim jihati – ular
orqali   bolalar   real   hayotda   duch   keladigan   muammolarni   hal   qilish
ko‘nikmalarini   egallaydi.   Masalan,   darsda   o‘rganilgan   “pul   birliklari”
mavzusi sinfdan tashqari faoliyatda “do‘kon o‘yini” orqali mustahkamlanadi.
Yoki   “o‘lchov   birliklari”   mavzusi   “pishirish   retseptlari   asosida   mahsulot
o‘lchash” orqali amaliylashtiriladi. Bu usul  o‘quvchilarning fanni idrok etish
darajasini   oshiradi,   ularni   o‘rgangan   bilimini   kundalik   hayotda   qo‘llashga
o‘rgatadi.
Sinfdan   tashqari   ishlarning   ahamiyati   shundaki,   ular   darsda   berilgan
bilimlarning   nazariy   asoslarini   mustahkamlabgina   qolmay,   o‘quvchilarda
mustaqil   fikrlash,   tajriba   qilish,   muammoga   turli   yo‘llar   bilan   yondashish,
yangilikka intilish ko‘nikmalarini ham shakllantiradi. Bu esa ularning shaxsiy
rivojlanishiga,   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini   oshirishga,   bilimga   qiziqishini
kuchaytirishga xizmat qiladi. Bunday faoliyatlar bola uchun qiyinchilik emas,
aksincha ijobiy kechinma, hayajon, zavq manbai sifatida qabul qilinadi. 13
Yordamchi   maktabda   sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etishda   ular   uchun
maxsus   metodik   yondashuvlar   ishlab   chiqilgan.   Bu   mashg‘ulotlar   ko‘proq
o‘yinlar,   vizual   vositalar,   rasm,   konstruktor,   maket   yasash,   harakatli
mashg‘ulotlar,   musobaqalar,   dramatizatsiyalar   asosida   o‘tkaziladi.
O‘quvchilar   guruhlarga   bo‘linib   ishlaydi,   bu   esa   ijtimoiy   ko‘nikmalarni
13
  To‘xtasinov O. Maxsus pedagogikaning nazariy asoslari. – Toshkent: Tafakkur, 2021. – 172 b. 21rivojlantiradi. O‘zaro muloqot, kelishuv,  navbat  kutish, fikr  almashish  orqali
bolalar   jamiyatda   yashashga   moslashadi.   Shuningdek,   sinfdan   tashqari
faoliyatlar  bolalar uchun psixologik yengillik yaratadi. Agar darsda bolaning
e’tibori chalg‘ib qolsa, o‘zini yomon his qilsa yoki topshiriqni bajara olmasa,
sinfdan   tashqari   faoliyatda   u   o‘zini   boshqa   jihatdan   namoyon   eta   oladi.   Bu
faoliyatlar erkin muhitda, erkin tanlov asosida tashkil etiladi. Bolaga majburiy
yuklama   emas,   balki   ixtiyoriy   ishtirok   taqdim   etiladi.   Bu   esa   ularni
ruhlantiradi, faol harakatga undaydi, o‘zini foydali his qilishga sabab bo‘ladi.
Mazkur   ishlarning   amaliy   natijalari   ham   muhim.   Statistik   kuzatishlarga
ko‘ra,  sinfdan  tashqari   mashg‘ulotlarga  muntazam   jalb  etilgan  o‘quvchilarda
matematikadan   umumiy   o‘zlashtirish   ko‘rsatkichlari   yuqori   bo‘ladi.   Ular
darsga   ishtiyoq   bilan   qatnashadi,   ko‘proq   savollar   beradi,   darsda   berilgan
topshiriqlarni   mustaqil   bajarishga   harakat   qiladi.   Bu   esa   ularning   umumiy
bilim saviyasini oshiradi, rivojlanish sur’atini tezlashtiradi. 14
Yordamchi   maktablarda   sinfdan   tashqari   ishlar   yordamida   o‘quvchilarda
quyidagi   ko‘nikmalar   shakllantiriladi:   mustaqil   fikrlash,   jamoada   ishlash,
mantiqiy   bog‘liqlikni   tushunish,   hisob-kitob   qilish,   harakatni   rejalashtirish,
ketma-ketlikni   saqlash,   sabab-oqibat   aloqalarini   anglash.   Bu   ko‘nikmalar
nafaqat ta’limda, balki bolalarning keyingi ijtimoiy hayotida ham juda kerakli
sifatlar   hisoblanadi. Y ordamchi   maktablarda   matematika   fanidan   olib
boriladigan   sinfdan   tashqari   ishlarning   mazmuni   darslikdan   farqli   ravishda
boyroq, real hayotga yaqinroq, bolalarning ehtiyojiga moslashtirilgan bo‘lishi
kerak.   Bu   faoliyatlar   orqali   bola   fan   bilan   bevosita   munosabatda   bo‘ladi,
o‘rganadi,   his   qiladi,   amalda   sinab   ko‘radi.   Sinfdan   tashqari   ishlarning
ta’limiy,   tarbiyaviy,   psixologik   va   ijtimoiy   ahamiyati   uni   pedagogik
jarayonning   ajralmas   qismiga   aylantiradi.   Shuning   uchun   ham   bu   faoliyatlar
14
  Islomov S. Yordamchi maktablar uchun matematika dars ishlanmalari. – Toshkent: Ta’lim, 2020.
– 188 b. 22maxsus   rejalashtirilgan   holda,   ilmiy   asoslangan   metodlar   bilan,   pedagogik
maqsadlarga muvofiq ravishda tashkil etilishi lozim.
2.2. Yordamchi maktablarda sinfdan tashqari ishlarning rejalashtirish
va tashkil etish usullari
Yordamchi   maktablarda   sinfdan   tashqari   ishlarni   muvaffaqiyatli   tashkil
etish   uchun,   avvalo,   bu   faoliyatlar   puxta   va   ilmiy   asoslangan   holda
rejalashtirilishi lozim. Rejalashtirish – bu pedagogik faoliyatning eng muhim
bosqichlaridan biri bo‘lib, o‘quvchilar ehtiyojini chuqur tahlil qilish, metodik
materiallar   tanlash,   vaqt,   joy   va   vositalarni   aniqlash,   faoliyat   natijalarini
baholashga   yo‘naltirilgan   harakatlar   yig‘indisidir.   Ayniqsa,   yordamchi
maktablarda   sinfdan   tashqari   ishlarni   rejalashtirishda   har   bir   o‘quvchining
rivojlanish   darajasi,   o‘zlashtirish   qobiliyati,   ijtimoiy   faolligi,   sog‘lig‘i   va
emotsional holati inobatga olinadi.
Rejalashtirishda   avvalo   yillik,   choraklik   va   haftalik   rejalar   tuziladi.   Yillik
reja   yordamchi   maktabning   umumiy   maqsad   va   vazifalari   asosida   ishlab
chiqiladi. Unda sinfdan tashqari mashg‘ulotlarning umumiy yo‘nalishi, fanlar
kesimida   asosiy   tadbirlar,   o‘quvchilar   ishtirok   etadigan   loyihalar,
musobaqalar, ko‘rgazmalar belgilab olinadi. Choraklik reja orqali ushbu yillik
rejaning bosqichma-bosqich amalga oshirilishi ta’minlanadi. Haftalik reja esa
bevosita   amaliy   mashg‘ulotlarni   qanday   formatda   o‘tkazilishini,   qaysi
o‘quvchilarning   ishtiroki   zarurligini   va   qanday   materiallar   talab   etilishini
ko‘rsatadi. 15
Yordamchi   maktablarda   matematika   fanidan   sinfdan   tashqari   ishlarni
tashkil   etishda   metodik   yondashuv   muhim   ahamiyatga   ega.   Metodik
yondashuv   bu   –   o‘quvchilarning   yoshi,   aqliy   salohiyati,   shaxsiy   qiziqishi,
faollik darajasi  va hissiy holatidan kelib chiqqan holda, ularga mos uslub va
shakllarni   tanlashdir.   Masalan,   o‘yinli   yondashuvlar   kichik   yoshdagi
15
  Abdurahmonova L. Aqliy rivojlanishida nuqsoni bo‘lgan bolalarni o‘rgatish xususiyatlari. – 
Andijon: Navro‘z, 2019. – 134 b. 23o‘quvchilar   uchun   samarali   bo‘lsa,   yoshi   katta   o‘quvchilar   uchun   kichik
guruhli   loyihalar,   tadqiqot   topshiriqlari,   amaliy   mashg‘ulotlar   foydalidir.
Matematikani   o‘rgatishda   ayniqsa   dramatizatsiya,   real   predmetlar   orqali
hisob-kitob qilish, mantiqiy muammolarni hal etish samarali natijalar beradi.
Tashkil   etish   jarayonida   o‘qituvchi   mashg‘ulotning   asosiy   maqsadini   aniq
belgilab   oladi.   Maqsad   faqat   matematik   bilim   berish   emas,   balki   bolani   faol
harakatga   jalb   qilish,   u   orqali   muloqot,   mustaqil   fikrlash,   jamoada   ishlash,
mehnatsevarlik,   sabr-toqat   kabi   ijtimoiy   sifatlarni   rivojlantirishdir.   Shu
sababli,   har   bir   sinfdan   tashqari   mashg‘ulotga   bir   necha   vazifa   yuklatiladi:
ta’limiy,   tarbiyaviy,   ijtimoiylashuvga   doir   va   diagnostik.   Bu   yondashuv
yordamida   o‘qituvchi   mashg‘ulotni   har   tomonlama   rejalashtirib,   natijalarni
chuqur tahlil qilish imkoniyatiga ega bo‘ladi.
Tashkil   etishning   amaliy   bosqichida   mashg‘ulot   formatiga   qarab   joy
tanlanadi.   Bu   sinf   xonasi   bo‘lishi   mumkin,   yoki   sport   zalida,   tabiatda,
kutubxonada,   o‘yin   xonasida,   hatto   ochiq   havoda   o‘tkazilishi   mumkin.
Muhimi,   bolalar   o‘zlarini   erkin,   qulay   his   qilishlari   va   faol   ishtirok   eta
olishlaridir. Mashg‘ulot davomida o‘qituvchi ko‘makchi, yo‘naltiruvchi rolida
bo‘ladi   –   u   bolalarga   mustaqil   qaror   qabul   qilish   imkonini   beradi,   xatolarni
to‘g‘ri   yo‘l   bilan   tushuntiradi,   bolani   ruhlantiradi,   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchni
mustahkamlaydi. 16
Tashkil   etish   usullarida   topshiriqlar   soddalashtirilgan,   ketma-ket,
bosqichma-bosqich bajariladigan tarzda tuziladi. Har bir topshiriqning vizual
ko‘rinishi, aniq ifodasi va natijasi oson idrok etilishi kerak. Misol uchun, “10
dona olma bor, 3 tasini berdik, nechtasi qoldi?” kabi hayotga yaqin masalalar
bolada real fikr yuritishga imkon beradi. Bu kabi topshiriqlarni rasm, maket,
figuralar   yordamida   berish,   o‘yin   tarzida   tashkil   qilish   tavsiya   etiladi.
16
  Usmonova M. Maxsus maktablarda o‘quv-metodik rejalashtirish asoslari. – Toshkent: 
Fan va Taraqqiyot, 2022. – 205 b. 24Ko‘rgazmalilik prinsipini  saqlash  orqali  o‘quvchining diqqatini ushlab turish
va idrokini kuchaytirish mumkin.
Bundan  tashqari,  mashg‘ulotlarda  pedagogik  texnologiyalar   va  zamonaviy
axborot   vositalaridan   foydalanish   ham   sinfdan   tashqari   ishlarning   sifati   va
samaradorligini   oshiradi.   Interaktiv   doskalar,   raqamli   ilovalar,   animatsion
topshiriqlar,   multimedia   vositalari   orqali   matematika   fani   yanada   jonli   va
qiziqarli   tus   oladi.   Bu   bolalarning   e’tiborini   jalb   qiladi,   xotirani
mustahkamlaydi, hissiy faoliyatni kuchaytiradi.
Mashg‘ulotdan   so‘ng   refleksiya   jarayoni   tashkil   etiladi.   Bu   orqali
o‘quvchilar   nima   o‘rganganliklarini   ifodalaydi,   o‘z   fikrlarini   aytadi,   baho
beradi.   O‘qituvchi   esa   bu   jarayonda   kuzatuv   olib   boradi,   o‘quvchilarning
qiziqishi, ishtiroki, faolligi, tushunish darajasini tahlil qiladi. Bu ma’lumotlar
keyingi   mashg‘ulotlarni   rejalashtirishda   juda   katta   yordam   beradi.   Har   bir
bolaga  individual   yondashuv,   unga  mos  shakllar  va   usullar   tanlash  imkonini
yaratadi.
Rejalashtirish va tashkil etishdagi eng muhim jihatlardan biri – bolalarning
o‘ziga   xos   rivojlanish   darajasini   hisobga   olishdir.   Yordamchi   maktab
o‘quvchilari   orasida   sezilarli   tafovut   bo‘lishi   mumkin:   ba’zilar   hisoblashni
yaxshi   bilsa,   boshqalarda   hali   raqam   tushunchasi   shakllanmagan   bo‘lishi
mumkin. Shu sababli o‘qituvchi mashg‘ulotni differensial yondashuv asosida
olib boradi. Har bir guruh yoki o‘quvchi uchun alohida topshiriq tayyorlanadi.
Bu esa har bir bolani faol ishtirok etishga undaydi.
Sinfdan tashqari ishlarni rejalashtirish va tashkil etish bosqichlari
Tashkil etish 
bosqichlari Tavsifi
Rejalashtirish 
bosqichi Yillik, choraklik, haftalik rejalarning tuzilishi, maqsadlar 
aniqlanadi
Metodik  O‘quvchilarning imkoniyatiga mos usullar tanlanadi  25yondashuv (o‘yin, dramatizatsiya, guruhli ishlar)
Amaliy 
mashg‘ulotni 
tayyorlash Joy, vosita, vaqt, topshiriqlar aniqlanadi, metodik 
materiallar tayyorlanadi
Mashg‘ulotni 
o‘tkazish Mashg‘ulot bolalar ishtirokida, vizual va harakatli 
shaklda o‘tkaziladi
Refleksiya va 
tahlil O‘quvchilar fikri eshitiladi, ishtirok tahlil qilinadi, 
keyingi rejalarga asos bo‘ladi
Individual 
yondashuv O‘quvchining rivojlanish darajasiga qarab differensial 
topshiriqlar qo‘llaniladi
Ota-onalar bilan 
hamkorlik Ota-onalar sinfdan tashqari ishga jalb qilinadi, uyda 
davom ettirish ishlari amalga oshiriladi
Sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etishda   ota-onalar   bilan   hamkorlik   ham
muhim   rol   o‘ynaydi.   Ota-onalar   bolalarni   rag‘batlantirish,   faol   qatnashishga
undash,   topshiriqlarni   uyda   amaliyotda   davom   ettirish   kabi   jihatlar   bilan
shug‘ullanishi kerak. O‘qituvchi esa ular bilan suhbatlar, ko‘rgazmalar, ochiq
mashg‘ulotlar   orqali   aloqada   bo‘lishi   kerak.   Bu   holat   boladagi   ta’limga
bo‘lgan  ijobiy  munosabatni   kuchaytiradi.yordamchi  maktablarda  matematika
fanidan sinfdan tashqari ishlarni rejalashtirish va tashkil etish murakkab, lekin
nihoyatda   zaruriy   jarayondir.   Bu   jarayon   puxta   tahlil,   aniq   maqsad,   mos
metod,   bolaga   yoqadigan   shakl   va   ijobiy   muhit   talab   etadi.   Shunday
yondashuvgina   o‘quvchilarni   har   tomonlama   rivojlantirishga,   ularning
matematik   bilimini   mustahkamlashga,   ijtimoiylashuv   darajasini   oshirishga
xizmat qiladi. 26 Xulosa
Yordamchi   maktablarda   ta’lim   jarayonini   muvaffaqiyatli   tashkil   etish
uchun nafaqat  dars mashg‘ulotlarini, balki  sinfdan tashqari  faoliyatlarni  ham
to‘g‘ri   yo‘lga   qo‘yish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Ayniqsa,   matematika
fanida   darsdan   tashqari   tashkil   etiladigan   mashg‘ulotlar   o‘quvchilarning
bilimini   mustahkamlash,   fan   bo‘yicha   qiziqishini   kuchaytirish,   amaliy
ko‘nikmalarini   rivojlantirish,   mantiqiy   fikrlashni   shakllantirishda   muhim
metodik vosita bo‘lib xizmat qiladi.   Sinfdan tashqari mashg‘ulotlar yordamida
matematika   fanini   o‘qitish   jarayoni   noformal,   erkin,   bolaga   yaqin   muhitda
amalga   oshiriladi.   Bu   esa   o‘quvchilarda   ijobiy   emotsiyalar   uyg‘otadi,   bilim
olishga   qiziqishini   kuchaytiradi,   muloqot   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi   va
o‘ziga   bo‘lgan   ishonchni   shakllantiradi.   Ayniqsa,   darsda   qiyinchilikka
uchraydigan   o‘quvchilar   sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlarda   o‘z   salohiyatini
ko‘rsatish imkoniga ega bo‘ladi. Bu holat ularning shaxsiy rivojiga katta ta’sir
ko‘rsatadi.   Yordamchi maktabda matematika fanidan olib boriladigan sinfdan
tashqari   ishlar   —   bu   nafaqat   ta’limiy   jarayonni   to‘ldiruvchi   vosita,   balki
o‘quvchilarni   ijtimoiy   muhitga   tayyorlovchi,   hayotiy   ko‘nikmalarni
shakllantiruvchi,   nutq   va   tafakkurni   faollashtiruvchi,   jamiyatda   faol   ishtirok
etishga zamin yaratadigan muhim pedagogik resursdir. Shu bois, bu faoliyatni
ilmiy   asosda   rejalashtirish,   to‘g‘ri   metodik   yondashuvni   tanlash,   bolalarning
ehtiyojlarini   hisobga   olish   va   ularni   rag‘batlantirish   orqali   yanada   samarali
natijalarga erishish mumkin.
Xulosa qilib aytganda, yordamchi maktablarda matematika fanidan sinfdan
tashqari   ishlar   o‘quvchilarning   intellektual,   ijtimoiy   va   shaxsiy   rivojiga
xizmat qiluvchi ajralmas pedagogik vosita bo‘lib, bu faoliyatni to‘g‘ri tashkil
etish zamonaviy ta’limning muhim talablaridan biridir. 27Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 29-apreldagi PF–5712-
sonli farmoni. Nogironligi bo‘lgan shaxslar uchun inklyuziv ta’limni 
rivojlantirish to‘g‘risida. //  www.lex.uz
2) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2021-yil 12-fevraldagi PQ–
4963-son qarori. 2021–2023 yillarda maxsus ta’limni rivojlantirish 
konsepsiyasini tasdiqlash to‘g‘risida. //  www.lex.uz
3) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020-yil 6-noyabrdagi PF–6108-
son farmoni. Nogironligi bo‘lgan bolalarning ta’lim olish huquqini 
ta’minlash tizimini takomillashtirish to‘g‘risida. //  www.lex.uz
4) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 6-avgustdagi PQ–4412-
son qarori. Ta’lim tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish konsepsiyasi. // 
www.lex.uz
5) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 29-oktabrdagi PF–
5947-son farmoni. O‘zbekiston Respublikasida ta’lim va fan sohasini 
tubdan isloh qilish to‘g‘risida. //  www.lex.uz
6) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020-yil 6-oktabrdagi PQ–4884-
son qarori. Maxsus ta’lim muassasalarida metodik yondashuvlarni 
innovatsion tarzda yangilash to‘g‘risida. //  www.lex.uz
7) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 15-maydagi PF–5812-
son farmoni. Bola huquqlarini himoya qilish tizimini takomillashtirish 
bo‘yicha kompleks chora-tadbirlar to‘g‘risida. //  www.lex.uz
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2021-yil 18-martdagi PQ–5069-
son qarori. Ta’lim jarayonida sinfdan tashqari ishlar va psixologik xizmat 
faoliyatini kuchaytirish to‘g‘risida. //  www.lex.uz
9) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2021-yil 7-yanvardagi PF–6221-
son farmoni. O‘zbekistonda ijtimoiy himoya tizimini isloh qilish 
to‘g‘risida. //  www.lex.uz
10) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020-yil 25-sentabrdagi PQ–
4851-son qarori. Maktabgacha va umumiy o‘rta ta’lim tizimida individual 
rivojlanish dasturlarini keng joriy etish to‘g‘risida. //  www.lex.uz
11) Kadirov   R.   Maxsus   ta’lim   metodikasi.   –   Toshkent:   Fan   va   texnologiya,
2018. – 248 b.
12) Sultonov   G.   Yordamchi   maktablarda   matematika   o‘qitish   metodikasi.   –
Toshkent: Ilm Ziyo, 2019. – 196 b.
13) Karimova   D.,   To‘laganova   S.   Defektologiyada   darsdan   tashqari   ishlar
metodikasi. – Samarqand: Zarafshon, 2021. – 167 b.
14) Ergashev   M.   Maxsus   ehtiyojli   bolalarni   o‘qitishda   innovatsion
yondashuvlar. – Toshkent: O‘qituvchi, 2020. – 183 b. 2815) Murodova   N.   Yordamchi   maktablarda   darsdan   tashqari   ishlarda   o‘yin
metodlari. – Buxoro: Farovon, 2022. – 154 b.
16) L.S.   Vigotskiy.   Psixologik   taraqqiyot   nazariyalari.   –   Toshkent:   Muloqot,
2019. – 304 b.
17) Luriya   A.R.   Neyropsixologik   yondashuvlar.   –   Toshkent:   Innovatsiya,
2018. – 211 b.
18) Petrova  A.V.   Defektologiyada   tarbiyaviy  faoliyat  metodikasi.   –  Moskva:
Pedagogika, 2020. – 230 b.
19) Lubovskiy   V.I.   Maxsus   pedagogikaga   kirish.   –   Moskva:   Drofa,   2019.   –
198 b.
20) Menchinskaya   N.A.   O‘quvchilarda   tafakkurni   rivojlantirish.   –   Toshkent:
Yangi asr, 2021. – 156 b.
21) Mescheryakov   A.I.   Faoliyatga   asoslangan   o‘qitish   modeli.   –   Moskva:
Pednauka, 2020. – 214 b.
22) Qurbonova   M.   Aqliy   zaif   bolalar   bilan   psixologik   ishlar.   –   Toshkent:
Barkamol avlod, 2018. – 169 b.
23) Ruzmetova   N.   Yordamchi   maktablarda   matematika   topshiriqlari.   –
Farg‘ona: Ma’rifat, 2023. – 142 b.
24) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Murojaatnomasi.   “Yangi
O‘zbekiston – maktab ostonasidan boshlanadi”. 2021-yil 6-aprel.
25) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Murojaatnomasi.   Oliy   Majlisga
Murojaatnoma. 2022-yil 23-dekabr.
26) To‘xtasinov   O.   Maxsus   pedagogikaning   nazariy   asoslari.   –   Toshkent:
Tafakkur, 2021. – 172 b.
27) Abdurahmonova   L.   Aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo‘lgan   bolalarni
o‘rgatish xususiyatlari. – Andijon: Navro‘z, 2019. – 134 b.
28) Usmonova M. Maxsus maktablarda o‘quv-metodik rejalashtirish asoslari.
– Toshkent: Fan va Taraqqiyot, 2022. – 205 b.

I.BOB. YORDAMCHI MAKTABLARDA MATEMATIKA DARSLARIDAN SINFDAN TASHQARI ISHLARNING UMUMIY MASALALARI
1:1.Muammoni pedagogik - psixologik metodik adabiyotlarda yoritilishi……
1:2.Yordamchi maktablarda matematika darslarida sinfdan tashqari ishlarni o'tkazishning o'ziga xos xususiyatlari………………………………………….
II. BOB. YORDAMCHI MAKTABLARDA MATEMATIKA DARSLARIDA SINFDAN TASHQARI ISHLARNING TASHKIL ETISH METODIKASI.
2:1.Yordamchi maktablarda sinfdan tashqari ishlarning mazmuni va ahamiyati……………………………………………………………………….
2:2.Yordamchi maktablarda sinfdan tashqari ishlarning rejalashtirish va tashkil etish usullari…………………………………………………………….