Yordamchi maktabda vaqt o'lchovlarini o'rganish metodikasi

1Mavzu:Yordamchi maktabda vaqt òlchovlarini òrganish metodikasi
MUNDARIJA
Kirish …………………………………………………………………….…..…2
I.BOB. Yordamchi maktabda vaqt òlchov birliklarini ilmiy nazariy asoslari
1.1Yordamchi maktabda òquvchilarni matematik tasavvurlarini shakllantirishda
vaqt tushunchasini òrni …………………………………………………….……5
1.2   Darslarda   va   darsdan   tashqari   mashg'ulotlarda   vaqt   tushunchasini
mustahkamlashga doir amaliy mashqlar ………………………………………11
2 .BOB.  Yordamchi maktabda vaqt òlchovlarini òrganish metodikasi
2.1Matematika   darslarida   vaqt   tushunchasini   òlchashga   òrgatish   samarali
usullari ……………………………………………………………………... .…15
2.2Vaqt tushunchalarini òrgatish va didaktik òyinlardan foydalanish …….…..19
Xulosa  …………………………………………………………………….…..24
Foydalanilgan adabiyot ………………………………………………………23 2 KIRISH
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Yordamchi   maktablarda   ta’lim
olayotgan   o‘quvchilar   uchun   matematik   bilimlarni   o‘zlashtirishda   vaqt
tushunchasini   shakllantirish   alohida   metodik   yondashuvni   talab   etadi.   Bu
bolalarda   abstrakt   fikrlashning   yetarlicha   rivojlanmaganligi   vaqt,   joy,   miqdor
kabi   tushunchalarni   qabul   qilishni   murakkablashtiradi.   Ayniqsa,   vaqt   o‘lchov
birliklarini   (soat,   daqiqa,   kun,   hafta)   o‘rgatish   orqali   o‘quvchining   kundalik
hayotga   moslashuvi,   mustaqil   faoliyatga   qadam   qo‘yishi   ta’minlanadi.
O‘zbekiston Respublikasi ta’lim siyosatida ham maxsus ehtiyojli bolalar uchun
sifatli   ta’lim   muhitini   yaratish   asosiy   yo‘nalishlardan   biri   sifatida   belgilangan.
Shuningdek,   Prezidentimiz   tomonidan   qabul   qilingan   qaror   va   farmonlarda
inklyuziv   va   maxsus   ta’limni   takomillashtirishga   doir   vazifalar   belgilangan.
Ushbu kurs ishi shu dolzarb ehtiyojdan kelib chiqqan holda tuzilgan. 1
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Yordamchi   maktablarda
vaqt tushunchasini o‘rgatish bo‘yicha ayrim ilmiy-uslubiy ishlar mavjud bo‘lsa-
da,   ushbu   mavzuning   alohida   va   chuqur   o‘rganilganligi   yetarli   emas.   Asosan,
umumta’lim   maktablari   uchun   tuzilgan   metodikalar   yordamchi   maktab
o‘quvchilari   imkoniyatlariga   to‘liq   mos   kelmaydi.   So‘nggi   yillarda   Jo‘rayev
M.Q.,   Shodmonova   M.,   Eshonqulova   D.   kabi   olimlar   maxsus   pedagogika
sohasida   umumiy   tavsiyalar   bergan.   Ammo   vaqt   o‘lchovlari   mavzusida   dars
metodikasi,   mashg‘ulot   shakllari,   amaliy   topshiriqlar   tizimlashtirilmagan.   Shu
bois   ushbu   kurs   ishi   bu   boradagi   bo‘shliqni   to‘ldirishga,   maxsus   metodika
asoslarini taklif qilishga xizmat qiladi.
Kurs ishi mavzusining obyekti   Mazkur kurs ishining obyekti – yordamchi
maktablarda   tahsil   olayotgan   o‘quvchilarga   vaqt   o‘lchov   birliklarini   o‘rgatish
jarayonidir.   Ushbu   jarayon   doirasida   o‘quvchilarning   rivojlanish   xususiyatlari,
darsda va darsdan tashqari mashg‘ulotlarining mazmuni, pedagogik vositalar va
1
  Mirziyoyev Sh.M. “O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha
Harakatlar strategiyasi”. — O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining farmoni, PF–4947, 2017-yil 7-
fevral. 3o‘qitish   shakllari   tadqiqot   obyekti   sifatida   ko‘rib   chiqiladi.   Ayniqsa,   bu
o‘quvchilar  uchun ta’limning moslashtirilgan shakli, ko‘rgazmali vositalarning
roli va individual yondashuv muhim ahamiyat kasb etadi.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   Kurs   ishining   predmeti   –   yordamchi
maktablarda   vaqt   o‘lchov   birliklarini   o‘rgatishga   qaratilgan   metodikalar,
o‘quvchilarning   ushbu   bilimlarni   o‘zlashtirish   jarayoni   va   unga   ta’sir   qiluvchi
omillardir.   Bu   yerda   vaqt   birliklarini   o‘rganishda   qo‘llaniladigan   usullar,
didaktik   o‘yinlar,   topshiriq   turlari   va   individual   yondashuv   shakllari   asosiy
tahlil   obyekti   sifatida   o‘rganiladi.   Shu   bilan   birga,   o‘quvchilar   faoliyatining
baholash mezonlari ham predmet doirasiga kiradi.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   Ushbu   kurs   ishining   asosiy   maqsadi   –
yordamchi   maktab   o‘quvchilariga   vaqt   o‘lchovlarini   o‘rgatishning   samarali
metodikasini   ishlab  chiqish,  dars  va  darsdan  tashqari   mashg‘ulotlarda  qo‘llash
mumkin bo‘lgan usullarni taklif etish, ularni tajriba asosida asoslashdan iborat.
Shuningdek,   o‘quvchilarda   vaqtni   to‘g‘ri   anglash,   rejalashtirish   va   nazorat
qilish   ko‘nikmalarini   shakllantirish,   hayotga   tatbiq   etish   imkoniyatlarini
kengaytirish ko‘zda tutiladi.
Kurs   ishi   mavzusining   vazifalari   Yordamchi   maktablarda   vaqt
tushunchasini shakllantirishga oid nazariy manbalarni tahlil qilish.   Vaqt o‘lchov
birliklarini   o‘rgatishda   qo‘llaniladigan   amaliy   mashqlarni   tahlil   qilish.
Matematika darslarida samarali uslublarni ishlab chiqish.   Didaktik o‘yinlardan
foydalanish   yo‘llarini   ko‘rsatish.   Darsdan   tashqari   mashg‘ulotlar   yordamida
vaqt   tushunchasini   mustahkamlash   usullarini   aniqlash.   O‘quvchilarning
psixologik   xususiyatlariga   mos   metodik   vositalarni   tanlash.   Taklif   etilgan
metodlarni amaliyotda qo‘llab, samaradorligini baholash.
Kurs ishi mavzusining nazariy va amaliy ahamiyati   Nazariy jihatdan, bu
ish yordamchi maktablarda matematik tushunchalarni, xususan, vaqt birliklarini
o‘rgatishning   ilmiy   asoslarini   yoritadi.   Amaliy   jihatdan   esa,   taklif   etilgan
metodlar   dars   jarayonida   o‘qituvchilar   tomonidan   bevosita   qo‘llanilishi, 4o‘quvchilarning   vaqtni   anglash   va   amaliyotda   tatbiq   etish   ko‘nikmalarini
rivojlantirishga xizmat qiladi. Bu esa ularning mustaqil hayotga tayyorgarligini
oshiradi. Kurs ishi natijalari amaliy mashg‘ulotlar, maxsus treninglar va o‘quv
qo‘llanmalar yaratish uchun asos bo‘lib xizmat qilishi mumkin.
Kurs ishi mavzusining metodlari   Ilmiy-nazariy tahlil (adabiyotlar sharhi)
Kuzatuv va so‘rovnoma   Taqqoslash va umumlashtirish   Tajriba asosidagi  tahlil
(dars   fragmentlarini   tahlil   qilish)   Amaliy   topshiriqlarni   sinovdan   o‘tkazish
Grafik   va   jadval   shaklida   tasvirlash   Bu   metodlar   yordamida   mavzuga   doir
yondashuvlar tahlil qilinib, pedagogik takliflar ishlab chiqilgan.
Kurs  ishi  mavzusining  tuzilishi   Ushbu  kurs  ishi   kirish   qismi,  ikki   asosiy
bob,   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlardan   iborat.   Har   bir   bob   ikki   kichik
bo‘limni o‘z ichiga oladi: 5I.BOB. Yordamchi maktabda vaqt òlchov birliklarini ilmiy nazariy asoslari
1.1Yordamchi maktabda òquvchilarni matematik tasavvurlarini
shakllantirishda vaqt tushunchasini òrni
Yordamchi   maktablar   —   bu   intellektual   rivojlanishida   orqada   qolgan
bolalar uchun mo‘ljallangan maxsus ta’lim muassasalari bo‘lib, bu yerda ta’lim
jarayoni   bolaning   rivojlanish   sur’ati   va   psixofiziologik  xususiyatlarini   hisobga
olgan   holda   tashkil   etiladi.   Ayniqsa,   matematik   tasavvurlarni   shakllantirishda
asosiy   tushunchalardan   biri   bo‘lgan   vaqt   kategoriyasi   maxsus   e’tiborni   talab
qiladi.   Bu   tushuncha   o‘quvchilarning   nafaqat   matematik   bilim   darajasini
oshirish, balki kundalik hayotda yo‘nala olish, vaqtni his qilish va rejalashtirish
ko‘nikmalarini rivojlantirishda muhim omil bo‘lib xizmat qiladi.
Vaqt   tushunchasi   matematika   fanining   asosiy   bo‘limlaridan   biri   sifatida
qaraladi.   Daqiqa,   soat,   kun,   hafta,   oy,   yil   kabi   o‘lchov   birliklari   o‘quvchiga
vaqtni aniqlash, o‘lchash va solishtirish imkonini beradi. Shu bois, bu bilimlarni
shakllantirish   orqali   bolaning   tafakkuri,   xotirasi,   e’tibori   va   umumlashtirish
qobiliyatlari rivojlanadi. Yordamchi maktab o‘quvchilari esa, aksariyat hollarda
abstrakt   fikrlashda   qiyinchiliklarga   duch   kelganliklari   sababli,   bu
tushunchalarni bevosita hayotiy misollar, vizual ko‘rgazmali vositalar va amaliy
mashqlar asosida o‘zlashtiradilar. 2
O‘quvchilarni   vaqt   tushunchasiga   olib   kirish   uchun   avvalo   ular   bilan   bog‘liq
bo‘lgan   hayotiy   faoliyatlar   –   tongda   uyg‘onish,   dars   boshlanishi,   ovqatlanish
vaqti,   tanaffus,   uyquga   yotish   kabi   vaziyatlar   asosida   tushunchalar
shakllantiriladi.   Bu   esa   bola   uchun   vaqtni   his   qilish,   anglash   va   farqlash
imkonini   beradi.   O‘quvchi   ertalab   va   kechqurun   oralig‘idagi   farqni,   "tezroq",
"sekinroq", "hozir", "kecha", "ertaga" kabi vaqtni ifodalovchi so‘zlar yordamida
bog‘lay olishi lozim.
2
  Jo‘rayev R.S.  – Boshlang‘ich sinfda matematika darslarini samarali tashkil etish. – Samarqand: 
Zarafshon, 2020. – 180 b. 6Matematik   rivojlanish   uchun   vaqtni   o‘lchov   birliklarida   tushunish   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   Bu   birliklar   orasidagi   nisbatlarni   tushunish,   ularni
hisoblashga   oid   amaliy   mashqlar   bajarish   orqali   o‘quvchilar   matematik
fikrlashga bir qadam yaqinlashadi. Masalan, “1 soatda nechta daqiqa bor?”, “1
hafta   necha   kun?”,   “3   soat   necha   daqiqadan   iborat?”   kabi   savollarni   o‘rgatish
orqali bola fikrlaydi, solishtiradi va xulosa chiqaradi.
O‘quvchilarda vaqtni his qilish va u bilan ishlash ko‘nikmalarining shakllanishi
ularning   kundalik   hayotini   tartibga   solishga   xizmat   qiladi.   Har   bir   topshiriqni
vaqt   doirasida   bajarishga   o‘rganish,   vaqtga   qarab   o‘z   harakatlarini
rejalashtirish,   dars   jarayonida   vaqtni   kuzatish   orqali   bolaning   mustaqilligi
ortadi. Bunday ko‘nikmalarni shakllantirish esa matematik ta’limning bevosita
vazifalaridan   biridir.   Yordamchi   maktabda   o‘quvchilar   ko‘pincha   passiv
bo‘lishadi,   e’tibori   tez   chalg‘iydi,   eslab   qolish   qobiliyati   zaif   bo‘ladi.   Shu
sababli   vaqt   tushunchasini   berishda   ularga  yaqin,   tushunarli,  oddiy   va  hayotiy
misollar   asosida   ishlash   zarur.   Har   bir   vaqt   o‘lchov   birligi   alohida   mavzu
sifatida   o‘rganiladi   va   u   bilan   bog‘liq   topshiriqlar   asta-sekinlik   bilan
murakkablashtiriladi.   Dastlab   “soat”,   so‘ng   “daqiqa”,   keyin   “yarim   soat”,
“chorak soat” tushunchalari o‘rgatiladi. 3
Vaqtni   to‘g‘ri   anglash   o‘quvchilarni   aniq   reja   asosida   ishlashga,   intizomli
bo‘lishga,   o‘z   vaqtini   boshqarishga  va   harakatlarini  nazorat  qilishga  o‘rgatadi.
Bu   esa   ularning   mustaqil   hayotga   moslashuvini   kuchaytiradi.   Vaqtni   his
qilishga oid ko‘nikmalar o‘quvchilarni jamoaga moslashtiradi, mas’uliyatni his
qilishga, ishlarni vaqtida yakunlashga undaydi.
Pedagogik   jihatdan   qaralganda,   vaqt   tushunchasi   orqali   bolalarda   analitik
fikrlash,   kuzatuvchanlik,   umumlashtirish   va   mantiqiy   tafakkur   elementlari
shakllanadi.   Bu   jarayonda   taqqoslash,   o‘lchash,   tartiblash,   ketma-ketlikka
3
    Jo‘rayev R.S.  – Boshlang‘ich sinfda matematika darslarini samarali tashkil etish. – Samarqand: 
Zarafshon, 2020. – 180 b. 7joylashtirish,   vaqtni   grafikda   ifodalash   kabi   ko‘nikmalar   muhim   rol   o‘ynaydi.
Bu   esa   o‘z   navbatida,   bola   uchun   matematik   tushunchalar   tizimini
shakllantirishda negiz bo‘lib xizmat qiladi.
Amaliy   jihatdan   esa,   bola   vaqtni   anglash   orqali   o‘zini   muayyan   chegarada
tutishga,   topshiriqlarni   belgilangan   vaqtda   bajarishga,   jamoaviy   ishda   faol
ishtirok   etishga   o‘rgatiladi.   Masalan,   matematik   darsda   “soat   nechchida   dars
tugaydi?”,   “30   daqiqa   ichida   nima   qilishimiz   kerak?”   kabi   topshiriqlar
yordamida   vaqtni   hisoblash   ko‘nikmasi   bilan   birga,   javobgarlik   hissi   ham
shakllanadi. 4
Yordamchi   maktab   o‘quvchilarining   ehtiyojlaridan   kelib   chiqqan   holda,
darslarda vaqt tushunchasini o‘rgatish maxsus o‘quv vositalari – rasmli soatlar,
rangli   kartochkalar,   audio-vizual   vositalar,   mobil   ilovalar   yordamida   tashkil
etilishi   tavsiya   etiladi.   Bunday   yondashuv   nafaqat   tushunchani   berishga,   balki
uni   mustahkamlash   va   amaliyotga   tatbiq   etishga   xizmat   qiladi.   yordamchi
maktab o‘quvchilari uchun vaqt tushunchasi  — bu nafaqat  matematik birliklar
majmuasi, balki ularning hayotini mazmunli tashkil qilish, vaqtni boshqarish va
kelajakni   rejalashtirishda   beqiyos   ahamiyatga   ega   omildir.   Bu   ko‘nikmani
shakllantirish orqali bola ijtimoiy muhitga moslashadi, mustaqil hayotga tayyor
bo‘ladi,   o‘z   harakatlarini   boshqarishga   o‘rganadi.   Shu   bois,   yordamchi
maktabda   vaqt   tushunchasini   shakllantirish   pedagogik   va   ijtimoiy   jihatdan
ustuvor vazifa hisoblanadi.
Yordamchi maktab o‘quvchilari bilan ishlashda har bir bolaning psixologik
va aqliy rivojlanish darajasi, idrok qilish tezligi, eslab qolish va fikrlash uslubi
individual   farq   qiladi.   Shu   sababli   ularga   vaqt   tushunchasini   o‘rgatishda   ham
umumiy   yondashuv   emas,   balki   har   bir   bolaning   individual   imkoniyatlarini
hisobga   olgan   holda   yondashuv   zarur   bo‘ladi.   Bu   jarayonda   didaktik
4
  Karimova M.O.  – Ixtisoslashtirilgan maktablarda matematika o‘qitish metodikasi. – Toshkent: 
TDPU, 2021. – 212 b. 8yondashuvlar   bilan   bir   qatorda   psixologik   yondashuvlar,   emotsional   qo‘llab-
quvvatlash va maxsus moslashtirilgan metodlar asosiy o‘rin tutadi.
Individual  yondashuv deganda, o‘quvchining o‘zlashtirish darajasiga qarab
mos   metodlarni   tanlash,   unga   mos   mashqlarni   berish   va   kerak   bo‘lsa,
qo‘shimcha   tushuntirishlarni   berish   tushuniladi.   Masalan,   bir   o‘quvchi   vaqt
tushunchasini   vizual   tarzda,   ya’ni   rasm,   soat   tasviri,   rangli   grafikalar   orqali
yaxshi   qabul   qilsa,   boshqa   bir   o‘quvchi   uchun   ovozli   tushuntirish   yoki
harakatlar asosida ifodalash samaraliroq bo‘lishi mumkin.
Vaqt   tushunchasini   o‘rgatishda   yordamchi   maktab   sharoitida   ko‘rgazmali
vositalar,   ya’ni   soat   modellari,   rangli   kartochkalar,   haftalik   jadval,   kundalik
harakatlar   ro‘yxati,   suratlar   orqali   ifodalangan   faoliyat   ketma-ketligi   alohida
ahamiyat kasb etadi. Bu vositalar bolalarda vaqtni ko‘rish, anglash, his qilish va
o‘rganishga qulay muhit yaratadi. Vizual ko‘mak orqali bolaning sezgi a’zolari
faol   ishtirok   etadi   va   bu   esa   tushunchani   chuqurroq   o‘zlashtirishga   xizmat
qiladi.
Didaktik yondashuvlar yordamchi maktab o‘quvchilari uchun maxsus ishlab
chiqilgan   dars   shakllarini,   interaktiv   topshiriqlarni,   didaktik   o‘yinlarni,   rolli
vazifalarni o‘z ichiga oladi. Bu uslublar orqali o‘quvchilar vaqtni o‘z hayotlari
bilan   bog‘lab   o‘rganadilar.   Masalan,   “Ertalab   biz   nima   qilamiz?”,   “Tanaffus
qachon  bo‘ladi?”,  “O‘yin  necha  daqiqa   davom   etdi?”  kabi  savollar  yordamida
ular vaqtni real holat bilan bog‘lashga o‘rganadilar. 5
O‘yin  orqali   o‘qitish   —  yordamchi   maktablarda   eng  samarali  metodlardan
biridir. “Soatni to‘g‘ri qo‘y”, “Vaqtni top”, “Qaysi faoliyat qancha vaqt oladi?”,
“To‘g‘ri tartibni joylashtir” kabi o‘yinlar orqali bolalar vaqt o‘lchov birliklarini
mustahkamlaydilar,   bu   birliklar   orasidagi   bog‘liqlikni   anglaydilar.   O‘yin
jarayonida bolada qiziqish uyg‘onadi, u faol harakat qiladi, fikrini bildiradi, bu
esa uning tafakkurini, diqqatini va eslab qolish qobiliyatini faollashtiradi.
5
  Rustamova G.T.  – Maxsus ehtiyojli bolalarni o‘qitishda vizual metodlardan foydalanish. – 
Toshkent: Yangi asr avlodi, 2022. – 134 b. 9Yordamchi   maktabda   dars   o‘tishda   vaqt   tushunchasini   berish   uchun
quyidagi   didaktik   vositalardan   keng   foydalaniladi:   harakatli   soat   modeli,
bo‘yoqlar   bilan   ishlash   asosida   vaqtni   belgilash,   kundalik   ishlar   jadvali,
interfaol   doskalar,   multimediya   vositalari,   hatto   telefon   yoki   planshetlar
yordamida   ishlangan   oddiy   ilovalar.   Bularning   barchasi   dars   jarayonini
jonlantirish,   bolalarda   ko‘rish,   eshitish   va   bajarish   orqali   o‘rganishni
kuchaytiradi.
Pedagog   individual   yondashuv   asosida   har   bir   bolaning   ehtiyojini   aniqlab
olishi   kerak.   Kimdir   vaqt   birliklarini   tez   o‘zlashtirsa,   kimdir   ko‘p   marta
takrorlash   orqali   anglaydi.   Kimdadir   mantiqiy   tafakkur   yaxshi   rivojlangan
bo‘lsa, boshqalarda vizual  yoki kinestetik  idrok kuchliroq bo‘ladi. Shu sababli
o‘qituvchi   metodik   materiallarni   ham,   topshiriqlarni   ham   turlicha   darajada
tayyorlashi lozim.
Yana   bir   muhim   jihat   –   vaqt   tushunchasini   o‘rgatishda   bolaning   hayotiy
faoliyatini   jadval   asosida   tashkil   qilishdir.   Masalan,   ertalabki   rejani   birgalikda
tuzish,   dars   boshlanish   va   tugash   vaqtini   kuzatish,   mashg‘ulotlar   orasidagi
tanaffusni vaqt bilan bog‘lash orqali bola vaqtga mos ravishda harakat qilishga
o‘rganadi.   Bu   metod   ijtimoiylashtirishda,   o‘z   vaqtini   boshqarishda,   mehnat
intizomini   shakllantirishda   katta   yordam   beradi.   darsdan   tashqari
mashg‘ulotlarda   ham   vaqt   tushunchasini   mustahkamlash   mumkin.   Teatr
o‘yinlari,   rangli   jadval   tuzish,   tanlov   va   viktorinalarda   ishtirok   etish   orqali
o‘quvchi   vaqt   bilan   bog‘liq   bilimlarni   mustahkamlaydi.   Bu   esa   o‘z   navbatida
matematik   tasavvurni   boyitadi,   his-tuyg‘ularni   anglashga   va   nutqiy   faoliyatga
ham ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
Bola uchun har bir vaqt birligi real hayotdagi narsa bilan bog‘liq bo‘lsa, uni
eslab qolish oson bo‘ladi. Masalan, “1 soatda multfilm ko‘ramiz”, “30 daqiqa –
bu dars vaqti”, “15 daqiqa – bu tanaffus” kabi misollar orqali vaqtni amaliyotda
his   qilishga   o‘rgatish   mumkin.   Aynan   shunday   hayotiy   bog‘liqlik   yordamida
bola vaqt tushunchasini nafaqat biladi, balki uni hayotida qo‘llashga intiladi. 10Yondashuv turi Tavsifi Foydalaniladigan
metodlar Afzalliklari
Individual 
yondashuv Har bir 
o‘quvchining 
rivojlanish 
darajasi, qobiliyati 
va ehtiyojiga mos 
ta’lim berish - Maxsus mashqlar
- Differensial 
topshiriqlar - 
Yengillashtirilgan 
usullar - Shaxsiy 
yondashuv - 
O‘quvchi 
faolligini 
oshiradi - Yutuq 
hissini beradi
Didaktik 
yondashuv O‘qitish jarayonini
didaktik 
materiallar, 
vositalar, o‘yinlar 
bilan boyitish - Didaktik o‘yinlar
- Vizual 
ko‘rgazmalar - 
Harakatli soat 
modellari - Qiziqarli - 
Yaxshi eslab 
qolinadi - 
Tafakkur va 
tasavvurni 
rivojlantiradi
Kombinatsiyala
ngan yondashuv Individual va 
didaktik 
usullarning 
birgalikda 
qo‘llanilishi - Guruhli va yakka
mashg‘ulotlar - 
Interaktiv o‘yinlar 
- Hayotiy 
vaziyatlar - Ko‘p jihatdan 
o‘rgatish - 
Ijtimoiylashuvni 
kuchaytiradi - 
Barqaror natija 
beradi
Individual yondashuvning yana bir jihati — bolaning yutug‘ini e’tirof etish,
uni rag‘batlantirish, kichik g‘alabalarini nishonlashdir. Har bir to‘g‘ri bajarilgan
topshiriq,   to‘g‘ri   aytilgan   vaqt   birliklari,   mustaqil   ifoda   —   bularning   barchasi
bolaning   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini   oshiradi,   o‘rganishga   bo‘lgan   ichki
motivatsiyani kuchaytiradi. Y ordamchi maktabda vaqt tushunchasini o‘rgatishda
individual va didaktik yondashuvlar  uyg‘un tarzda olib borilishi  zarur. Har bir
bola   o‘z   imkoniyati,   o‘z   yondashuvi   asosida   bilim   oladi.   O‘qituvchi   esa   bu
jarayonni   to‘g‘ri   boshqarishi,   zarur   vositalar,   o‘yinlar,   metodikalar   yordamida 11bolaning   o‘zlashtirishini   ta’minlashi   kerak.   Vaqt   tushunchasi   o‘quvchining
matematik   fikrlash,   kundalik   tartib,   mustaqil   hayotga   tayyorlanish   va   ijtimoiy
faol bo‘lishida asosiy rol o‘ynaydi. Shu sababli, ushbu bilimlar tizimli, uzviy va
samarali tarzda o‘rgatilishi zarur.
1.2. Darslarda va darsdan tashqari mashg‘ulotlarda vaqt tushunchasini
mustahkamlashga doir amaliy mashqlar
Yordamchi   maktab   o‘quvchilari   bilan   ishlashda   nazariy   bilimlar   amaliy
faoliyat   bilan   uzviy   bog‘langan   bo‘lishi   zarur.   Ayniqsa,   vaqt   tushunchasini
shakllantirishda   bu   talab   nihoyatda   dolzarb   hisoblanadi.   Sababi,   aqliy
rivojlanishida orqada qolgan o‘quvchilar mavhum tushunchalarni bevosita idrok
qilishda qiyinchiliklarga duch keladilar. Shu bois vaqt birliklarini (daqiqa, soat,
kun, hafta, oy, yil) tushunish va eslab qolish, ularni kundalik hayotda qo‘llash
uchun   ko‘p   marotaba   takroriy   amaliy   mashqlar,   ko‘rgazmali   vositalar   va
o‘yinlar bilan boyitilgan darslar zarur bo‘ladi. 6
Vaqt   tushunchasini   mustahkamlash   bo‘yicha   mashqlarni   ikki   muhim
yo‘nalishda tashkil etish mumkin: dars jarayoni doirasida (matematika, hayotiy
ko‘nikmalar   fanlari   asosida)   va   darsdan   tashqari   mashg‘ulotlarda   (klublar,
yurishlar,   ovqatlanish   va   dam   olish   vaqtlarida).   Ikkala   yo‘nalishda   ham
o‘quvchining   vaqtni   idrok   etish,   kuzatish,   hisoblash   va   unga   nisbatan   ongli
munosabatda bo‘lish qobiliyati rivojlantiriladi.
Dars   jarayonida   vaqt   birliklarini   mustahkamlash   uchun   quyidagi   turdagi
mashqlar qo‘llanilishi mumkin:
Soat   modeli   bilan   ishlash:   soat   ko‘rsatkichlarini   joyiga   qo‘yish,   vaqtni
ifodalovchi kartochkalarni to‘g‘ri moslashtirish.
Taqqoslash mashqlari: “Qaysi faoliyat ko‘proq vaqt oldi?”, “Bu ish 10 daqiqa,
boshqasi 5 daqiqa – qaysi uzoqroq?” kabi savollarga javob berish.
6
  Rustamova G.T.  – Maxsus ehtiyojli bolalarni o‘qitishda vizual metodlardan foydalanish. – 
Toshkent: Yangi asr avlodi, 2022. – 134 b. 12Ketma-ketlik mashqlari: “Tongda nima qilamiz?”, “Kechqurun nima qilamiz?”,
“Darsdan   keyin   nima   bo‘ladi?”   kabi   kundalik   ishlarni   vaqt   bo‘yicha
joylashtirish.
Ovozli mashqlar: o‘qituvchi vaqtga oid gaplarni aytadi (masalan: “soat uchda”
yoki “yarim soatdan keyin”) — o‘quvchilar bu ifodalarni soat bilan bog‘lashga
harakat qiladi.
Amaliy   mashqlar   o‘quvchilarda   vaqtni   hisoblash   bilan   bir   qatorda,   uni
baholash, belgilash va rejalashtirishga nisbatan ko‘nikmalarni shakllantiradi. Bu
orqali   o‘quvchi   o‘z   faoliyatini   tartibga   soladi,   ya’ni   mustaqil   harakat   qilishga,
intizomli bo‘lishga, o‘z vaqtini baholashga harakat qiladi.
Darsdan tashqari mashg‘ulotlarda esa vaqt tushunchasini tabiiy hayotiy faoliyat
orqali mustahkamlash mumkin. Masalan:
Ovqatlanish vaqtini kuzatish (ertalab soat 8:00, tushlik soat 12:00, kechki ovqat
soat 18:00) orqali vaqtni bog‘lash.
Yurish   yoki   o‘yin   davomiyligini   o‘lchash   (qancha   vaqt   yurildi,   qancha   vaqt
o‘yin  o‘ynaldi).   Tashqi   muhitda  vaqtni   belgilash  (quyosh  chiqishi,   qorong‘ilik
tushishi – bu orqali vaqtning o‘tishini his qilish).
Dars   kunlari   va   dam   olish   kunlarini   ajratish   (haftaning   kunlarini   kartochkalar
yordamida ko‘rsatish, “bugun qaysi kun?” mashqlari).
Bu mashg‘ulotlar orqali o‘quvchilarda vaqtni real holatlarda idrok qilish va uni
o‘z   hayotiga   moslashtirishga   oid   tushunchalar   shakllanadi.   Masalan,   “Dars   40
daqiqa   davom   etadi”,   “Soat   2   da   tanaffus   bo‘ladi”,   “5   daqiqadan   keyin
mashg‘ulot   tugaydi”   kabi   tushunchalar   doimiy   eslatilib,   asta-sekin   bolaning
ongiga singdiriladi. 7
Vaqt   tushunchasini   mustahkamlovchi   mashqlarni   qiziqarli   va   estetik   jihatdan
jozibador   qilib   berish   ham   muhim.   Rasmli   kartochkalar,   quvnoq   personajlar,
rangli   belgilar,   musiqali   signallar   kabi   elementlar   o‘quvchilar   e’tiborini   jalb
7
  Qo‘ldoshev A.B.  – Yordamchi maktablarda o‘qituvchining metodik malakasi. – Toshkent: 
Innovatsiya, 2019. – 176 b. 13qiladi,   ularning   darsdagi   faolligini   oshiradi.   Bu   esa   mashg‘ulotning
samaradorligini ta’minlaydi.
Mashg‘ulotlar davomida o‘quvchilarga vaqtga oid topshiriqlar berish mumkin:
“Soat   nechchada   uxlaysiz?”,   “Darsga   necha   daqiqada   keldingiz?”,   “1   soatda
nimalar qilish mumkin?” kabi savollar.
“1   hafta   necha   kundan   iborat?”,   “Bugun   chorshanba   bo‘lsa,   ertaga   nima?”,
“Oylar ketma-ketligini ayting” kabi aqliy faollikni rivojlantiruvchi topshiriqlar.
O‘quvchining   rivojlanish   sur’atiga   qarab   bu   topshiriqlar   yengil,   o‘rta   va
murakkab   bosqichlarga   bo‘linadi.   Bu   orqali   individual   yondashuv   ham
ta’minlanadi. 8
Mashqlarni baholashda ham vaqt faktori muhim ahamiyat kasb etadi. Masalan,
topshiriqni qancha vaqtda bajardi, nechta mashqni vaqtida tugatdi, soatni to‘g‘ri
belgilay oldimi – bularning barchasi o‘quvchi bilimlarini tahlil qilishga yordam
beradi.  Baholashda   og‘zaki   fikr   bildirish,   yulduzchalar,   belgilar   qo‘yish   orqali
rag‘batlantirish   ham   muhim.   yordamchi   maktab   o‘quvchilariga   vaqt
tushunchasini singdirish faqat darsda emas, balki hayotning har bir daqiqasida –
mashg‘ulotlarda,   ovqatlanishda,   o‘yin   va   yurishlarda   ham   amalga   oshirilishi
kerak.   Bunda   amaliy   mashqlar,   vizual   vositalar   va   o‘yinli   metodlar   asosiy
vosita hisoblanadi. O‘quvchi vaqtni faqat bilib qolmasligi, balki uni his qilishi
va boshqarishga harakat qilishi kerak. Bu esa faqat ko‘p marotaba takrorlangan,
real faoliyat bilan uyg‘unlashgan, individual yondashuv asosida tashkil etilgan
mashg‘ulotlar bilan mumkin bo‘ladi. 9
I BOB bo‘yicha xulosa
Yordamchi   maktablarda   tahsil   olayotgan   o‘quvchilarning   intellektual
rivojlanish   xususiyatlari,   ularning   abstrakt   tushunchalarni   o‘zlashtirishdagi
8
  Abdullayeva M.X.  – Maxsus maktablarda darsdan tashqari ishlarni tashkil etish. – Qarshi: Nasaf, 
2021. – 140 b.
9
  Xudoyberdiyeva S.K.  – O‘quvchilarda vaqt tushunchasini shakllantirish texnologiyalari. – 
Toshkent: TDPU, 2020. – 160 b. 14qiyinchiliklari   pedagogik   faoliyatda   maxsus   metodik   yondashuvni   talab   etadi.
Ayniqsa,   vaqt   tushunchasini   o‘rgatish   yordamchi   maktab   ta’lim   tizimida
alohida e’tibor talab qiladigan masalalardan biridir. Vaqt tushunchasi bolalarda
nafaqat matematik fikrlashning, balki ijtimoiy moslashuvning, mustaqil hayotga
tayyorgarlikning ham muhim ko‘rsatkichi hisoblanadi.
Bo‘lim   davomida   vaqt   tushunchasining   matematik   tasavvurlarni
shakllantirishdagi   o‘rni,   o‘quvchining   tafakkur,   xotira,   idrok   va   rejalashtirish
kabi   psixik   funksiyalariga   ta’siri   chuqur   tahlil   qilindi.   Shu   bilan   birga,   bu
tushunchani o‘rgatishda individual yondashuv va didaktik usullarning bir-birini
to‘ldiruvchi,   qo‘llab-quvvatlovchi   ta’siri   ochib   berildi.   Ko‘rgazmali   vositalar,
amaliy   topshiriqlar,   didaktik   o‘yinlar   va   kundalik   hayotga   asoslangan
mashg‘ulotlar   orqali   o‘quvchilarda   vaqtni   his   qilish,   aniqlash,   taqqoslash   va
boshqarish ko‘nikmalarini shakllantirish mumkinligi isbotlandi.
2 .BOB.  Yordamchi maktabda vaqt òlchovlarini òrganish
metodikasi
2.1Matematika darslarida vaqt tushunchasini òlchashga òrgatish samarali
usullari 15Yordamchi maktab o‘quvchilari uchun vaqt tushunchasini  shakllantirish va
uni   o‘lchash   ko‘nikmalarini   rivojlantirish   –   matematik   ta’limning   muhim
bo‘g‘inlaridan   biridir.   Aqliy   rivojlanishida   orqada   qolgan   o‘quvchilarni   vaqt
birliklari bilan tanishtirish va ularni amaliyotga tadbiq eta olish darajasiga olib
chiqish – pedagog oldida turgan dolzarb metodik vazifalardandir. Bu jarayonni
muvaffaqiyatli   tashkil   qilish   uchun   o‘qituvchi   o‘z   darslarida   samarali,   bolaga
tushunarli,   bosqichma-bosqich   va   ko‘rgazmali   yondashuv   asosida   ish   olib
borishi   lozim.   Matematika   darslarida   vaqtni   o‘lchashga   o‘rgatish   bir   necha
bosqichda   amalga   oshiriladi.   Dastlab   o‘quvchilarga   vaqt   tushunchasining
umumiy   mazmuni   (erta-kech,   hozir-keyin,   bugun-ertaga   kabi)   hayotiy
vaziyatlar asosida tushuntiriladi. Bu boshlang‘ich bosqichda o‘quvchilar vaqtni
his   qilish,   farqlash,   vaqt   ketma-ketligini   aniqlash   kabi   ko‘nikmalarga   ega
bo‘ladi. Keyingi bosqichda esa vaqt o‘lchov birliklari – soat, daqiqa, yarim soat,
chorak soat tushunchalari kiritiladi. 10
Bu   tushunchalarni   o‘rgatishda   soat   modeli   asosiy   vosita   hisoblanadi.   Soat
modeli orqali o‘quvchilar soat millarining harakatini kuzatishadi, ular orasidagi
burchakli   bog‘liqlikni   ko‘rishadi,   bu   esa   nafaqat   vaqtni   tushunishga,   balki
fazoviy tasavvurni ham rivojlantiradi. Masalan, “kichik mil 3da, katta mil 12da
turganida   bu   soat   nechchi?”   kabi   oddiy   mashqlar   orqali   o‘quvchilarda   vaqtni
o‘qish ko‘nikmasi shakllanadi.
Dars   jarayonida   interaktiv   usullar,   o‘yin   shakllari,   vizual   ko‘maklardan   keng
foydalanish   tavsiya   etiladi.   “Soatni   to‘g‘ri   belgilash”,   “Soatga   qarab   ayt”,
“Nechchida nima bo‘ladi?” kabi topshiriqlar orqali o‘quvchilar vaqtni belgilash,
aytish va uni real hayot bilan bog‘lashni o‘rganadilar. Bunday topshiriqlar faqat
nazariy   bilimni   emas,   balki   nutqiy   faollik,   mantiqiy   fikrlash,   xotira   va
kuzatuvchanlikni ham rivojlantiradi.
10
  Qo‘ldoshev A.B.  – Yordamchi maktablarda o‘qituvchining metodik malakasi. – Toshkent: 
Innovatsiya, 2019. – 1 80  b. 16Vaqtni   o‘lchashni   o‘rgatishda   dramatizatsiya   usuli   ham   samarali   hisoblanadi.
Bu   usulda   dars   jarayonida   o‘quvchilar   “kun   tartibini   rolli   ijro   etish”,   ya’ni
“ertalab   uyg‘onish”,   “maktabga   borish”,   “darsga   kirish”,   “uyga   qaytish”   kabi
harakatlarni   vaqtga   bog‘lab   namoyish   qiladilar.   Har   bir   faoliyat   qachon
boshlanishi va tugashini belgilash orqali bolalarda vaqtni his qilish kuchayadi.
Matematika   darsida   vaqtni   o‘lchashga   o‘rgatish   uchun   “taqqoslash”
mashqlari   alohida   o‘rin   tutadi.   “Qaysi   faoliyat   ko‘proq   vaqt   oladi?”,   “Qaysi
faoliyat   tezroq   tugaydi?”   kabi   mashqlar   o‘quvchida   vaqtni   solishtirish,
baholash, xulosa chiqarish malakalarini shakllantiradi. Bu esa ularning fikrlash
jarayonini   faollashtiradi.   Shuningdek,   o‘quvchilarga   vaqtni   o‘zlariga   tanish
bo‘lgan faoliyatlar  bilan bog‘lash orqali tushuntirish samaraliroq natija beradi.
Masalan: “Nonushta qilishga qancha vaqt ketadi?”, “Film necha daqiqa davom
etadi?”,   “Dars   40   daqiqa   davom   etadi”   kabi   misollar   bolada   vaqt   va   hayotiy
faoliyat o‘rtasidagi bog‘liqlikni yuzaga chiqaradi.
O‘qituvchi   vaqt   tushunchasini   mustahkamlash   uchun   grafik   va   jadval
shaklida   topshiriqlar   tuzishi   mumkin.   Kun   tartibi   jadvali,   vaqt   oralig‘ida
bajarilgan ishlar ro‘yxati kabi topshiriqlar orqali o‘quvchi vaqt ketma-ketligini
tuzishga o‘rganadi. Bu faoliyatlar bolani rejalashtirishga, tartibga rioya qilishga
va vaqtga ongli munosabatda bo‘lishga o‘rgatadi.
Vaqt   tushunchasini   o‘rganishda   audio-vizual   texnologiyalar   –   videoroliklar,
animatsiyalar,   raqamli   soat   simulyatorlari   ham   juda   foydalidir.   Ayniqsa,
bugungi raqamli davrda vizual platformalarda soat o‘qish mashqlari, interaktiv
testlar, o‘yinli ilovalar yordamida bola mustaqil o‘rganishga ham undaladi.
Amaliy topshiriqlarning yana bir turi – “vaqtni o‘lchash” eksperimentlaridir.
Masalan,   “qo‘shiq   nechchi   daqiqa   davom   etadi?”,   “Sinfda   yurish   nechchi
daqiqa davom etdi?” kabi topshiriqlar bolani vaqtni kuzatish va uni hisoblashga
jalb etadi. Bu orqali matematik va mantiqiy tafakkur bilan birga ijtimoiy faollik
ham rivojlanadi. 17Yordamchi maktab sharoitida vaqtni o‘lchashga o‘rgatishdagi eng muhim shart
–   bu   takroriy   mashqlar,   qat’iy   tartib   va   soddalashgan   yondashuvdir.   Har   bir
yangi vaqt birliklari asta-sekin kiritiladi va ilgari o‘rganilgan tushunchalar bilan
mustahkamlanadi.   Misol   uchun,   birinchi   soat   va   daqiqa,   so‘ngra   chorak   soat,
keyin   esa   yarim   soat   tushunchalari   kiritiladi.   matematika   darslarida   vaqt
tushunchasini   o‘lchashga   o‘rgatish   yordamchi   maktab   o‘quvchilari   uchun
nafaqat   bilim,   balki   kundalik   hayotda   zarur   bo‘lgan   hayotiy   ko‘nikmalarning
shakllanishiga   xizmat   qiladi.   Bunda   ko‘rgazmali   vositalar,   dramatizatsiya,
interfaol   o‘yinlar,   real   hayotga   moslashtirilgan   mashqlar,   grafik   va   jadval
asosidagi   topshiriqlar   alohida   o‘rin   tutadi.   Bu   metodlar   bola   uchun   vaqtni
o‘zlashtirishni qiziqarli, esda qolarli va foydali jarayonga aylantiradi. 11
11
  Qo‘ldoshev A.B.  – Yordamchi maktablarda o‘qituvchining metodik malakasi. – Toshkent: 
Innovatsiya, 2019. –  184  b. 18 192.2. Vaqt tushunchalarini o‘rgatish va didaktik o‘yinlardan foydalanish
Yordamchi   maktablarda   o‘quvchilarga   vaqt   tushunchasini   singdirishda
o‘yinli   yondashuvlarning   roli   nihoyatda   katta.   Aqliy   rivojlanishida   orqada
qolgan bolalar uchun darslar oddiy, qiziqarli, eslab qolishga yengil, hayot bilan
bog‘liq   va   motivatsiyalovchi   tarzda   tashkil   qilinishi   kerak.   Aynan   shunday
talablarga javob beradigan vositalardan biri bu – didaktik o‘yinlardir.
Didaktik   o‘yinlar   o‘quvchilar   uchun   vaqt   tushunchasini   jonli,   obrazli   va
qiziqarli   shaklda   o‘rgatishga   imkon   yaratadi.   O‘yinlar   nafaqat   bilim   berish,
balki   o‘quvchining   e’tiborini   jamlash,   idrok   qilish,   xotira   va   tasavvurni
rivojlantirish, darsga bo‘lgan ijobiy munosabatni shakllantirishga xizmat qiladi.
Ayniqsa,   vaqt   birliklarini   anglashda   (soat,   daqiqa,   kun,   oy,   yil)   bolaga   tanish,
yaqin   faoliyatlar   bilan   bog‘langan   o‘yinlar   orqali   tushuncha   chuqurroq
o‘zlashtiriladi.
Vaqt   tushunchalarini   o‘rgatishda   qo‘llaniladigan   o‘yinlar   ikki   asosiy
yo‘nalishda tashkil qilinadi:
Vaqt birliklarini farqlash, nomlash va tartibga solishga qaratilgan o‘yinlar,
Hayotiy faoliyat va vaqt orasidagi bog‘liqlikni shakllantiruvchi o‘yinlar.
Masalan,   “Soatni   belgilaymiz”   nomli   o‘yinda   bolalar   soat   modeli   yordamida
o‘qituvchi aytgan vaqtni ko‘rsatadilar: “soat 3 da”, “yarim soat o‘tdi”, “chorak
soat qolgan” kabi topshiriqlar o‘yin shaklida bajariladi. Bu o‘yin o‘quvchining
vizual idrokini rivojlantiradi, vaqtni ko‘rish orqali anglashga xizmat qiladi. 12
Yana   bir   samarali   o‘yin   –   “Qaysi   faoliyat   qancha   vaqt   oladi?”   bo‘lib,   bunda
o‘quvchilar kundalik hayotdagi faoliyatlar (nonushta qilish, darsga borish, dam
olish)   orasidan   vaqt   jihatdan   qisqasi   yoki   uzunini   tanlaydi.   Bu   orqali
o‘quvchilarda   solishtirish,   vaqt   bahosini   berish,   ketma-ketlikni   tuzish
ko‘nikmalari   rivojlanadi.   Shuningdek,   “Kundalik   tartib”   deb   nomlangan
o‘yinda   bolalar   kartochkalar   yordamida   kundalik   rejani   to‘g‘ri   vaqt   ketma-
12
  Xudoyberdiyeva S.K.  – O‘quvchilarda vaqt tushunchasini shakllantirish texnologiyalari. – 
Toshkent: TDPU, 2020. – 160 b. 20ketligida   joylashtirishadi.   Masalan:   uyg‘onish   –   soat   7:00,   nonushta   –   7:30,
maktabga borish – 8:00 va h.k. Bu o‘yin bolaning mustaqil rejalashtirish, vaqtni
kuzatish va boshqarish qobiliyatini oshiradi.
Didaktik   o‘yinlarning   yana   bir   muhim   xususiyati   –   ular   bolaning   emotsional
holatini ko‘taradi. Oddiy matematik mashqlardan farqli ravishda o‘yinlarda bola
o‘zini erkin tutadi, faol ishtirok etadi, topshiriqlarni qiziqish bilan bajaradi. Bu
esa bilimning chuqurroq o‘zlashtirilishiga sabab bo‘ladi.
Vaqt   tushunchasini   o‘rgatishda   “Men   kimman?   Soatimni   top”   o‘yini   ham
muhim. Har bir o‘quvchiga rasmli yoki rangli soat belgisi beriladi. O‘quvchi bu
belgining   qaysi   vaqtga   tegishli   ekanini   aniqlab,   unga   mos   faoliyatni   aytishi
kerak   bo‘ladi.   Masalan,   rasmda   soat   12:00   bo‘lsa,   “Bu   –   tushlik   vaqti”   deb
aytadi. Bu o‘yin vaqt – faoliyat – so‘z bog‘liqligini shakllantiradi.
Didaktik o‘yinlarni tashkil etishda o‘qituvchi bir nechta asosiy jihatlarga e’tibor
qaratishi kerak:
o‘yinlar oddiy, tushunarli va ko‘rgazmali bo‘lishi;
bolalarda qiziqish uyg‘otadigan mavzular asosida tuzilishi;
har bir o‘yin o‘zida vaqt tushunchasiga oid aniq bir ko‘nikmani shakllantirishi;
o‘yinlar yakka tartibda, juftlikda yoki kichik guruhda bajarilishi;
baholash shaffof, rag‘batlantiruvchi va individual yondashuv asosida bo‘lishi.
Yordamchi   maktab   sharoitida   vaqtga   oid   didaktik   o‘yinlar   faqat   darsda   emas,
balki   darsdan   tashqari   mashg‘ulotlarda,   to‘garaklarda,   psixologik
mashg‘ulotlarda   ham   qo‘llanilishi   mumkin.   Bu   o‘yinlar   orqali   bolalar   vaqtni
nafaqat   bilib   oladi,   balki   uni   amalda   qanday   qo‘llashni   ham   o‘rganadilar.
Vaqtga   nisbatan   mas’uliyatli   munosabat,   intizom   va   tartibga   rioya   qilish,   o‘z
faoliyatini vaqt bilan bog‘lash kabi muhim ijtimoiy ko‘nikmalar shakllanadi.
Didaktik o‘yinlar orqali o‘qituvchi har bir bolaning vaqt tushunchasini  qanday
darajada   o‘zlashtirganini   kuzatishi,   uning   zaif   va   kuchli   tomonlarini   aniqlab,
shaxsiy   rivojlanish   yo‘l   xaritasini   belgilashi   mumkin.   O‘yinlar   bu   borada
diagnostik vosita ham bo‘lib xizmat qiladi. 21Shuningdek, zamonaviy texnologiyalar asosidagi didaktik o‘yinlar – planshet va
kompyuter   ilovalari,   animatsiyalar,   ta’limiy   dasturlar   yordamida   yaratilgan
o‘yinlar  ham  samarali   natija beradi.  O‘quvchi  interaktiv soatlar   bilan ishlaydi,
vaqtni   mustaqil   aniqlaydi,   ball   to‘plab,   o‘z   bilimini   baholaydi.   Bu   jarayon
bilimni   mustahkamlaydi,   texnologik   ko‘nikmalarni   ham
rivojlantiradi. Y ordamchi maktabda vaqt tushunchasini shakllantirishda didaktik
o‘yinlardan   foydalanish   o‘zining   pedagogik   va   psixologik   samaradorligi   bilan
ajralib turadi. O‘yin orqali o‘quvchi vaqtni sekin-sekin anglaydi, uni o‘lchaydi,
taqqoslaydi   va   real   faoliyatda   qo‘llashga   harakat   qiladi.   O‘yin   shaklidagi
mashg‘ulotlar   bolaning   mustaqilligini,   darsga   qiziqishini,   idrokini   va
emotsional   holatini   kuchaytiradi.   Eng   muhimi,   bu   o‘yinlar   yordamida   bola
vaqtni boshqarishni, uni qadrlashni va undan unumli foydalanishni o‘rganadi –
bu   esa   uning   kelajakdagi   hayoti   uchun   muhim   tayyorgarlikdir.   Yordamchi
maktab o‘quvchilari uchun vaqt tushunchasi  murakkab, abstrakt  kategoriyadir.
Ularni   bu   tushuncha   bilan   tanishtirish   va   o‘zlashtirishni   ta’minlashda   didaktik
o‘yinlar   eng   qulay   va   samarali   metod   sanaladi.   O‘yin   orqali   bola   nafaqat
o‘rganadi,   balki   faol   ishtirok   etadi,   harakat   qiladi,   his   qiladi   va   anglaydi.   Shu
bois, didaktik o‘yinlar orqali vaqt birliklarini o‘rgatish ilmiy-pedagogik jihatdan
asoslangan, tajribada tasdiqlangan yondashuvdir.
1.   “Soatni   to‘g‘ri   belgilash”   o‘yini   Maqsadi:   Soatni   o‘qish,   kichik   va   katta
millarning joylashuvini farqlash, berilgan vaqtni ko‘rsatish.
Vositalar: Qog‘ozdan yasalgan yoki plastmassa soat maketi, so‘zli kartochkalar
(“soat uch”, “yarim to‘rt”, “chorak o‘tgan”).
O‘yin   ketma-ketligi:   O‘qituvchi   kartochkada   yozilgan   vaqtni   aytadi,   o‘quvchi
esa soatda milni mos ravishda joylashtiradi.
Natija: Bola vizual idrok asosida vaqtni aniqlashga o‘rganadi.
 2. “Qayerda vaqt kerak?” o‘yini
Maqsadi: Vaqtni faoliyat bilan bog‘lash, so‘z va harakat orasidagi aloqa orqali
tushunchani mustahkamlash. 22Vositalar:   Faoliyat   rasmli   kartochkalari   (uyqu,   nonushta,   dars,   yurish)   va   soat
rasmlari.
O‘yin   ketma-ketligi:   Har   bir   faoliyatga   mos   vaqt   belgilanadi   (“Uyqu   –
kechqurun”, “Dars – ertalab soat 8:00”).
Natija: O‘quvchi vaqt va faoliyat o‘rtasidagi bog‘liqlikni tushunadi.
3. “Kundalik tartibni tuz” o‘yini
Maqsadi:   Vaqt   ketma-ketligini   his   qilish,   kunning   vaqtlariga   oid   ishlarni
tartiblash.
Vositalar:   Kartochkalarda   rasmlar   va   yozuvlar   (masalan:   “7:00   –   uyg‘onish”,
“12:00 – tushlik”).
O‘yin ketma-ketligi: O‘quvchi kartochkalarni to‘g‘ri vaqt tartibida joylashtiradi.
Natija: Bola vaqt ketma-ketligini idrok etadi, tartibli fikrlash shakllanadi.
4. “Vaqtni top!” o‘yini
Maqsadi:   O‘quvchining   diqqatini   rivojlantirish,   vaqtni   aniqlashda   tezkorlik   va
to‘g‘rilikni oshirish.
Vositalar: Bir nechta turli soatlar tasvirlangan rasmli kartochkalar.
O‘yin   ketma-ketligi:   O‘qituvchi   vaqtni   aytadi,   o‘quvchi   esa   mos   soat   rasmini
ko‘rsatadi.
Natija: Diqqat, kuzatuvchanlik, vaqtni aniqlash reflekslari mustahkamlanadi.
5. “Rolli dramatik o‘yin – Men soatman!”
Maqsadi:   Vaqt   tushunchasini   jismoniy   harakat   va   rolli   ijro   orqali   ongga
singdirish.
Vositalar:   Har   bir   o‘quvchi   “soat”   rolini   oladi   –   qo‘li   bilan   kichik   va   katta
millarni ifodalaydi.
O‘yin   ketma-ketligi:   O‘qituvchi   vaqtni   aytadi,   o‘quvchi   qo‘llari   bilan   uni
ifodalaydi.
Natija:   Vaqt   birliklari   haqidagi   bilimlar   jismoniy   harakat   bilan   uyg‘unlashadi,
nutq va emotsiya bilan mustahkamlanadi. 23 Xulosa
Yordamchi   maktab   o‘quvchilari   —   bu   aqliy   va   psixofiziologik
rivojlanishida   orqada   qolgan   bolalar   bo‘lib,   ularga   ta’lim   jarayonida   maxsus
yondashuv,   metodika   va   o‘quv   vositalari   zarur   bo‘ladi.   Ayniqsa,   matematika
fanidagi   eng   asosiy   tushunchalardan   biri   bo‘lgan   vaqt   kategoriyasini   o‘rgatish
bu   toifadagi   o‘quvchilar   uchun   nafaqat   bilim   berish,   balki   ijtimoiy   moslashuv
va  hayotiy  ko‘nikmalarni  shakllantirish   vositasi   hisoblanadi.Ushbu   kurs   ishida
yordamchi   maktab   sharoitida   o‘quvchilarning   matematik   tasavvurlarini
rivojlantirishda   vaqt   tushunchasining   o‘rni,   bu   tushunchani   o‘rgatishda
individual   va   didaktik   yondashuvlar,   shuningdek,   dars   va   darsdan   tashqari
mashg‘ulotlarda   qo‘llaniladigan   metodlar   tizimli   tahlil   qilindi.   Tadqiqot
davomida  aniqlanishicha,   vaqtni   o‘lchash,   farqlash,   solishtirish   va  uni   faoliyat
bilan   bog‘lashda   o‘quvchiga   yaqin,   oddiy,   ko‘rgazmali,   o‘yinli   yondashuvlar
eng samarali natija beradi.   Shuningdek, didaktik o‘yinlar, soat modellari, vizual
vositalar,   rolli   o‘yinlar,   kundalik   tartib   asosida   tashkil   etilgan   mashqlar,
interaktiv   metodlar   orqali   o‘quvchilar   vaqt   birliklarini   osonroq   anglaydi   va
ularni   amaliyotda   qo‘llashga   o‘rganadi.   Bu   orqali   ularning   mustaqilligi,
intizomi, rejalashtirish ko‘nikmalari ham rivojlanadi.   Ushbu mavzuni o‘rganish
natijasida   xulosa   qilish   mumkinki,   yordamchi   maktab   o‘quvchilariga   vaqt
tushunchasini   o‘rgatish   —   bu   faqat   matematik   bilim   emas,   balki   hayotga
tayyorlovchi   pedagogik   jarayon   bo‘lib,   u   o‘z   ichiga   kuzatish,   xotira,   muloqot,
ijtimoiy faollik va kundalik tartibga rioya qilish ko‘nikmalarini ham oladi.   Shu
bois, kelajakdagi amaliy faoliyatda maxsus ehtiyojli o‘quvchilar bilan ishlovchi
pedagoglar   ushbu   metodik   yondashuvlarni   chuqur   o‘zlashtirgan   bo‘lishlari,
ularni   real   darslarda   samarali   qo‘llay   olishlari   ta’lim   sifatini   oshirishning
muhim kafolati bo‘lib xizmat qiladi. 24Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1)   Mirziyoyev   Sh.M.   “O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta
ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasi”.   —   O‘zbekiston
Respublikasi Prezidentining farmoni, PF–4947, 2017-yil 7-fevral.
2)     Mirziyoyev  Sh.M.  “O‘zbekiston  Respublikasi  xalq  ta’limi   tizimini   2030-
yilgacha rivojlantirish konsepsiyasi to‘g‘risida”. — Prezident farmoni, PF–
5712, 2019-yil 29-aprel.
3) PF-4947   –   2017-yil   7-fevral.   “2017–2021-yillarda   O‘zbekiston
Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha
Harakatlar strategiyasi” to‘g‘risida. lib.bimm.uz+2Uniwork+2UNICEF+2
4) PF-5712   –   2019-yil   29-aprel.   “O‘zbekiston   Respublikasi   xalq   ta’limi
tizimini   2030-yilgacha   rivojlantirish   konsepsiyasini   tasdiqlash
to‘g‘risida”. UNICEF+1Sirdaryo PMM+1
5) PF-158   –   2023-yil   11-sentabr.   “O‘zbekiston   –   2030”   strategiyasini
tasdiqlash to‘g‘risida.  Sirdaryo PMM
6) PQ-3775   –   2018-yil   6-iyun.   “Maxsus   ta’lim   muassasalari   faoliyatini
takomillashtirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”. Sirdaryo
PMM+5lib.bimm.uz+5UNICEF+5
7) PQ-4312   –   2019-yil   16-aprel.   “O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi
tizimini   2030-yilgacha   rivojlantirish   konsepsiyasini   tasdiqlash
to‘g‘risida”. UNICEF+1Sirdaryo PMM+1
8) PQ-4884   –   2020-yil   6-noyabr.   “Maktabgacha   va   maktab   ta’limi   tizimini
2021–2023-yillarda   rivojlantirish   bo‘yicha   chora-tadbirlar   dasturini
tasdiqlash to‘g‘risida”. www.namdu.uz+1UNICEF+1
9) PQ-3775   –   2018-yil   6-iyun.   “Maxsus   ta’lim   muassasalari   faoliyatini
takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”.
10) PQ-4312   –   2019-yil   16-aprel.   “O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi
tizimini   2030-yilgacha   rivojlantirish   konsepsiyasini   tasdiqlash
to‘g‘risida”. UNICEF+1Sirdaryo PMM+1 2511) PQ-4884   –   2020-yil   6-noyabr.   “Maktabgacha   va   maktab   ta’limi   tizimini
2021–2023-yillarda   rivojlantirish   bo‘yicha   chora-tadbirlar   dasturini
tasdiqlash to‘g‘risida”. www.namdu.uz+3UNICEF+3Uniwork+3
12) PQ-3775   –   2018-yil   6-iyun.   “Maxsus   ta’lim   muassasalari   faoliyatini
takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”. lib.bimm.uz+1UNICEF+1
13) PQ-4312   –   2019-yil   16-aprel.   “O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi
tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish konsepsiyasini tasdiqlash to‘g‘risida”.
14) PQ-4884   –   2020-yil   6-noyabr.   “Maktabgacha   va   maktab   ta’limi   tizimini
2021–2023-yillarda   rivojlantirish   bo‘yicha   chora-tadbirlar   dasturini
tasdiqlash to‘g‘risida”.
15) PQ-3775   –   2018-yil   6-iyun.   “Maxsus   ta’lim   muassasalari   faoliyatini
takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”.
16) PQ-4312   –   2019-yil   16-aprel.   “O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi
tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish konsepsiyasini tasdiqlash to‘g‘risida”.
17) PQ-4884   –   2020-yil   6-noyabr.   “Maktabgacha   va   maktab   ta’limi   tizimini
2021–2023-yillarda   rivojlantirish   bo‘yicha   chora-tadbirlar   dasturini
tasdiqlash to‘g‘risida”.
18) Usmonxo‘jayev  N.A.  –  Maxsus   pedagogika.  Darslik.   –  Toshkent:   “Fan  va
texnologiya”, 2018. – 310 b.
19) To‘xtayeva M.S. – Defektologiyada dars jarayonini tashkil etish metodikasi.
– Toshkent: TDPU nashriyoti, 2019. – 240 b.
20) Jo‘rayev R.S. – Boshlang‘ich sinfda matematika darslarini samarali tashkil
etish. – Samarqand: Zarafshon, 2020. – 180 b.
21) Karimova   M.O.   –   Ixtisoslashtirilgan   maktablarda   matematika   o‘qitish
metodikasi. – Toshkent: TDPU, 2021. – 212 b.
22) Rustamova G.T. – Maxsus ehtiyojli bolalarni o‘qitishda vizual metodlardan
foydalanish. – Toshkent: Yangi asr avlodi, 2022. – 134 b.
23) Qo‘ldoshev   A.B.   –   Yordamchi   maktablarda   o‘qituvchining   metodik
malakasi. – Toshkent: Innovatsiya, 2019. – 176 b. 2624) To‘raqulov Z.T. – Matematika o‘qitishning zamonaviy metodlari. – Nukus:
Bilim, 2018. – 198 b.
25) Abdullayeva   M.X.   –  Maxsus   maktablarda   darsdan   tashqari   ishlarni   tashkil
etish. – Qarshi: Nasaf, 2021. – 140 b.
26) Xudoyberdiyeva   S.K.   –   O‘quvchilarda   vaqt   tushunchasini   shakllantirish
texnologiyalari. – Toshkent: TDPU, 2020. – 160 b.
27) Nazarov   Q.R.   –   Didaktik   o‘yinlar   orqali   matematik   ko‘nikmalarni
rivojlantirish. – Andijon: AndMII, 2019. – 122 b.
28) Shukurova   D.A.   –   Defektologik   metodikalarda   vaqtni   o‘rgatish   asoslari.   –
Toshkent: O‘qituvchi, 2022. – 148 b.
29) Otajonova   M.N.   –   Maxsus   ehtiyojli   bolalar   bilan   individual   ishlash
metodikasi. – Buxoro: BuxDU, 2018. – 190 b.
30) Soliyeva   G.X.   –   Boshlang‘ich   ta’limda   ko‘rgazmalilik   va   o‘yin
texnologiyalari. – Toshkent: Innovatsion bosmaxona, 2021. – 170 b.
31) Tursunova M.J. – O‘quvchilarda mantiqiy fikrlashni rivojlantirish yo‘llari. –
Namangan: Chorvoq, 2019. – 145 b.
32) Jalilova   S.A.   –   Yordamchi   maktablarda   o‘quvchilarning   rivojlanish
bosqichlari. – Toshkent: TDPU, 2020. – 200 b.
33) Raxmatullayev   N.N.   –   O‘quvchilarda   vaqtni   his   qilishni   rivojlantirish.   –
Termiz: Surxon nashr, 2018. – 128 b.
34) Matkarimov   A.S.   –   Ixtisoslashgan   maktablarda   matematika   darslarini
loyihalash. – Toshkent: Ilm ziyo, 2021. – 208 b.
35) Norqulova G.N. – Maxsus ehtiyojli o‘quvchilarning emotsional rivojlanishi.
– Nukus: Orol nashr, 2022. – 132 b.
36) Isroilova D.I. – Vaqt tushunchasini shakllantirishda multimediya vositalari.
– Samarqand: Registon, 2020. – 156 b.
37) Turg‘unova   Z.M.   –   O‘yinli   metodlar   asosida   matematik   tasavvurni
rivojlantirish. – Toshkent: Ta’lim nuri, 2023. – 140 b. 2738) Rajabova   N.X.   –   Maxsus   pedagogikada   dars   strukturasi   va   nazorat.   –
Jizzax: Zomin nashriyoti, 2019. – 172 b.
39) Mahmudov   M.B.   –   Kognitiv   rivojlanishda   vaqt   va   fazo   tushunchalari.   –
Toshkent: Innovatsion ilm, 2022. – 200 b.
40) Bo‘ronov   I.S.   –   Ixtisoslashgan   maktablarda   boshlang‘ich   matematika
darslari. – Farg‘ona: FarDU, 2021. – 158 b.
41) Xalilova   O.S.   –   Bolalarda   vaqt   ketma-ketligini   anglash   metodikasi.   –
Buxoro: Ilm g‘unchasi, 2018. – 136 b.
42) G‘afurova   N.K.   –   Matematika   o‘qitishda   o‘yinli   mashg‘ulotlardan
foydalanish. – Andijon: Talim markazi, 2023. – 124 b.

Kirish…………………………………………………………………….…..…2
I.BOB.Yordamchi maktabda vaqt òlchov birliklarini ilmiy nazariy asoslari
1.1Yordamchi maktabda òquvchilarni matematik tasavvurlarini shakllantirishda vaqt tushunchasini òrni…………………………………………………….……5
1.2 Darslarda va darsdan tashqari mashg'ulotlarda vaqt tushunchasini mustahkamlashga doir amaliy mashqlar………………………………………11
2.BOB. Yordamchi maktabda vaqt òlchovlarini òrganish metodikasi
2.1Matematika darslarida vaqt tushunchasini òlchashga òrgatish samarali usullari……………………………………………………………………....…15
2.2Vaqt tushunchalarini òrgatish va didaktik òyinlardan foydalanish…….…..19
Xulosa …………………………………………………………………….…..24
Foydalanilgan adabiyot………………………………………………………23