Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 84.4KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 13 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Adabiyot

Sotuvchi

Shavkat

Ro'yxatga olish sanasi 04 Aprel 2024

55 Sotish

Yozma nutqda tinish belgilarining qo‘llanish qoidalari (Abdulla Oripov asarlari misolida)

Sotib olish
O‘Z BEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
_________________________________________
UNIVERSITETI
“ __________________________________________ ” YO ‘ NALISHI
_______ -guruh talabasi  ________________________________ ning 
“ __________________________________________  ” fanidan
“ Yozma nutqda tinish belgilarining qo‘llanish qoidalari (Abdulla Oripov asarlari
misolida)” mavzusida
KURS ISHI
Bajardi:   ________- guruh   talabasi __________ _____________
Ilmiy rahbar:   ______________________________________
____________________ -2025 MUNDARIJA:
KIRISH................................................................................................................. 3
1.   Tinish belgilarining yozma nutqdagi o‘rni va ahamiyati……………………... 7
2.   Abdulla   Oripov   ijodida   tinish   belgilarining
qo‘llanilishi……………………… 13
3.   Abdulla   Oripov   asarlarida   asosiy   tinish   belgilarining
ishlatilishi ……………… 19
4.   Abdulla   Oripov   asarlarida   tinish   belgilaridan   foydalanish   bo‘yicha
xulosalar… 22
XULOSA……………………………………………………………………….. 28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................. 30
2 KIRISH
Til   inson   tafakkurining   eng   yuksak   ifodasi   bo‘lib,   uning   yozma   shakli
muloqot   madaniyatining   muhim   tarkibiy   qismi   hisoblanadi.   Yozma   nutqning
ifodaviyligi   va   tushunarliligini   ta’minlashda   tinish   belgilarining   o‘rni   beqiyosdir.
Tinish   belgilarining   o‘ziga   xosligi   shundaki,   ular   matndagi   mantiqiy   bog‘liqlikni
ta’minlaydi, sintaktik qurilmalarni ajratadi va ma’no tafovutlarini aniq ifodalashga
xizmat qiladi. O‘zbek tili grammatikasida tinish belgilarining qo‘llanilishi bo‘yicha
ilmiy   asoslar   uzoq   yillar   davomida   shakllangan   bo‘lib,   ularning   ilmiy-nazariy
jihatlari   N.   Mahmudov,   A.   Madvaliyev,   H.   G‘oziyev,   K.   Nazarov   kabi   olimlar
tomonidan   chuqur   o‘rganilgan.   Ayniqsa,   o‘zbek   poeziyasi   va   adabiyotida   tinish
belgilarining   qo‘llanilishi   muallifning   uslubiy   mahorati   va   ifoda   vositasi   sifatida
alohida tadqiq etilgan.
Ushbu ishda tinish belgilarining yozma nutqdagi o‘rni va ahamiyati Abdulla
Oripov   ijodi   misolida   tahlil   qilinadi.   Abdulla   Oripov   –   XX   asr   o‘zbek
she’riyatining   yirik   namoyandalaridan   biri   bo‘lib,   uning   poetikasida   tinish
belgilaridan   foydalanish   o‘ziga   xos   badiiy   yondashuvga   ega.   Shoirning   she’riy
satrlari nafaqat mazmun, balki tinish belgilarining mantiqiy joylashuvi orqali ham
o‘quvchiga chuqur estetik zavq bag‘ishlaydi. Uning ijodida tinish belgilarining roli
o‘ziga xos uslubiy va semantik jihatlar bilan uyg‘unlashgan bo‘lib, bu masala ilmiy
nuqtayi   nazardan   o‘rganish   uchun   dolzarb   ahamiyatga   ega.   Shu   jihatdan,   mazkur
tadqiqot   tinish   belgilarining   Abdulla   Oripov   asarlarida   qanday   ishlatilishini
o‘rganish,   ularning   semantik   va   sintaktik   vazifalarini   tahlil   qilish   hamda   adabiy
matnlardagi   rolini   yoritishga   yo‘naltirilgan.   Ish   davomida   ilmiy   adabiyotlar,
tilshunoslik va adabiyotshunoslikka oid tadqiqotlar hamda amaliy misollar asosida
chuqur tahlil olib boriladi. 
3 Kurs   ishining   maqsadi.   Yozma   nutqda   tinish   belgilarining   ahamiyatini
ilmiy-nazariy   asosda   o‘rganish   va   ularning   poetik   matnlardagi   rolini   aniqlashdan
iborat.   Xususan,   Abdulla   Oripov   asarlari   misolida   tinish   belgilarining   stilistik   va
semantik   vazifalarini   tahlil   qilish,   shoir   uslubida   ularning   o‘ziga   xos   qo‘llanilish
xususiyatlarini yoritish hamda badiiy ifodalilikka ta’sirini aniqlash asosiy maqsad
sifatida   belgilangan.   Tadqiqot   davomida   tinish   belgilarining   yozma   nutqdagi
funksional  vazifalari, ularning mantiqiy bog‘liqlik va emotsional  ifoda berishdagi
o‘rni   o‘rganiladi.   Abdulla   Oripovning   she’riyati   misolida   tinish   belgilarining
poetik   ritm,   ohang   va   obrazlilikka   ta’siri   tahlil   qilinadi.   Shu   bilan   birga,   badiiy
matnlarda   tinish   belgilarining   qanday   individual   xususiyat   kasb   etishi   va   muallif
uslubiga   qanday   ta’sir   ko‘rsatishi   aniqlanadi.   Tadqiqot   natijasida   yozma   nutqda
tinish   belgilaridan   to‘g‘ri   foydalanish   bo‘yicha   xulosalar   shakllantiriladi   va   bu
borada   amaliy   tavsiyalar   beriladi.   Ushbu   ish   o‘zbek   tili   grammatikasi   va
stilistikasida   tinish   belgilarining   o‘rni   bo‘yicha   nazariy   bilimlarni   boyitishga
hamda o‘quvchilarning yozma nutq madaniyatini rivojlantirishga xizmat qiladi.
Kurs   ishining   o‘rganilganlik   darajasi.   Yozma   nutqda   tinish   belgilarining
qo‘llanilishi   o‘zbek   tilshunosligida   uzoq   vaqtdan   beri   tadqiq   etib   kelinmoqda.
Xususan,   tinish   belgilarining   grammatik,   sintaktik   va   stilistik   vazifalari   bo‘yicha
ko‘plab ilmiy ishlar, monografiyalar va maqolalar mavjud. Abdulla Oripov ijodida
tinish   belgilarining   qo‘llanilishi   haqida   esa   nisbatan   kamroq   mustaqil   tadqiqotlar
olib   borilgan.   O‘zbek   tilida   tinish   belgilarining   qo‘llanilishi   bo‘yicha   Shuhrat
Rizayev   "O‘zbek   tilida   tinish   belgilarining   sintaktik   va   stilistik   xususiyatlari"
nomli   ilmiy   maqolasida   tinish   belgilarining   matn   tuzilishidagi   o‘rni,   gaplar
orasidagi  bog‘lanish va ifoda kuchini oshirishdagi ahamiyati haqida fikr yuritgan.
G‘ulom   Mirzayev   "O‘zbek   tilida   tinish   belgilarining   mantiqiy   va   grammatik
asoslari" nomli  monografiyasida tinish belgilarining o‘zbek yozma nutqidagi  roli,
ularning   mantiqiy   bog‘lanish   yaratishdagi   ahamiyatini   ilmiy   asosda   izohlab
bergan.   B.   Jo‘rayev   "O‘zbek   tili   sintaksisi"   darsligida   tinish   belgilarining   gap
tuzilishidagi   vazifalari,   mustaqil   va   qo‘shimcha   sintaktik   birliklar   orasidagi
4 grammatik   bog‘lanishni   ta’minlashdagi   ahamiyatini   tahlil   qilgan.   Xurshid
Do‘stmuhammad "Badiiy matnda sintaktik qurilish va tinish belgilarining uslubiy
xususiyatlari"   maqolasida   badiiy   asarlarda   tinish   belgilarining   muallif   uslubini
shakllantirishdagi   o‘rni   haqida   fikr   bildirgan.   Ravshanov   N.   "O‘zbek   adabiy
tilining   rivojlanishida   tinish   belgilarining   roli"   nomli   tadqiqotida   yozma   nutqda
tinish   belgilarining   qo‘llanilishi,   ayniqsa   badiiy   matn   kontekstida   ularning
ahamiyatini tadqiq qilgan.
Abdulla   Oripovning   she’riyati   va   badiiy   nutq   uslubi   yuzasidan   qator   ilmiy
tadqiqotlar   mavjud   bo‘lsa-da,   shoirning   aynan   tinish   belgilaridan   foydalanish
uslubi   alohida   ilmiy   ish   sifatida   chuqur   o‘rganilmagan.   Lekin   Nizomiddin
Mahmudov   "O‘zbek   badiiy   adabiyotida   sintaktik   qurilmalar"   nomli   tadqiqotida
she’riy  nutqda   sintaksis  va  tinish  belgilarining  qo‘llanilishiga   bag‘ishlangan  qism
mavjud   bo‘lib,   unda   Abdulla   Oripovning   ayrim   she’rlarida   tinish   belgilarining
qanday   stilistik   yuklama   berishi   haqida   ma’lumotlar   keltirilgan.   Omonulla
Madrahimov   "O‘zbek   poetikasida   ifoda   vositalari"   tadqiqotida   she’riy   matnlarda
tinish   belgilarining   poetik   ohang,   mantiqiy   urg‘u   va   emotsional   ta’sirni
shakllantirishdagi   roliga   to‘xtalgan.   T.   Qodirov   "Abdulla   Oripov   poetikasida
sintaktik   qurilmalar   va   tinish   belgilarining   o‘rni"   maqolasida   shoirning   badiiy
uslubida tinish belgilarining qanday o‘rin tutishi haqida qisqacha tahlil bergan. G‘.
Xudoyberdiyev   "O‘zbek   mumtoz   va   zamonaviy   she’riyatida   tinish   belgilarining
ifoda vositasi sifatida qo‘llanilishi" nomli maqolasida Abdulla Oripov asarlaridagi
tinish belgilarining poetik tafakkur bilan bog‘liqligi haqida fikr bildirgan.
Yozma nutqda tinish belgilarining qo‘llanilishi o‘zbek tilshunosligi doirasida
keng   o‘rganilgan   bo‘lsa-da,   aynan   Abdulla   Oripov   asarlarida   tinish   belgilarining
qo‘llanilishi   mustaqil   tadqiqot   sifatida   yetarlicha   chuqur   yoritilmagan.   Ammo
tinish   belgilarining   sintaktik   va   stilistik   ahamiyati   bo‘yicha   qator   olimlar
tomonidan   olib   borilgan   tadqiqotlar   mavjud.   Ushbu   kurs   ishi   shu   boradagi
bo‘shliqni   to‘ldirishga,   shoir   asarlarida   tinish   belgilarining   poetik   ifodaviylikka
qanday ta’sir qilishini o‘rganishga qaratilgan.
5 Kurs   ishining   obyekti.   Yozma   nutqda   tinish   belgilarining   qo‘llanish
qoidalari va ularning Abdulla Oripov asarlarida ifodaviy vosita sifatida ishlatilishi
hisoblanadi.   Tadqiqot   davomida   shoirning   she’riy   va   nasriy   asarlarida   tinish
belgilarining   stilistik,   sintaktik   hamda   semantik   vazifalari   o‘rganiladi.   Umumiy
yozma   nutq   qoidalariga   muvofiq   tinish   belgilarining   qanday   lingvistik   jihatlar
asosida qo‘llanilishi, ular orqali matnning ma’no qatlamlari shakllanishi ham tahlil
qilinadi.   Abdulla   Oripov   ijodida   tinish   belgilarining   muallif   uslubini   yaratish,
o‘quvchiga   ma’naviy-estetik   ta’sir   ko‘rsatish   va   nutqning   ifodaviyligini
oshirishdagi o‘rni kurs ishining asosiy obyekti sifatida ko‘rib chiqiladi.
Kurs   ishining   ilmiy   ahamiyati.   Yozma   nutqda   tinish   belgilarining
qo‘llanish qoidalari va ularning Abdulla Oripov asarlarida stilistik hamda sintaktik
funksiyalarini   tahlil   qilishga   qaratilgan   bo‘lib,   bir   nechta   jihatdan   ilmiy   ahamiyat
kasb etadi:
1. Tilshunoslik   nazariyasiga   qo‘shadigan   hissasi .   Tadqiqot   davomida
tinish   belgilarining   sintaktik   va   stilistik   jihatlari   tahlil   qilinib,   ularning   badiiy
matnlardagi o‘rni aniq dalillar asosida o‘rganiladi. Natijalar o‘zbek tilshunosligi va
stilistika sohasida qo‘llanilishi mumkin bo‘lgan nazariy asoslarni boyitadi.
2. Badiiy  matn  tahlilida  yangi   yondashuv .  Abdulla  Oripovning  she’riyati
va   nasriy   asarlarida   tinish   belgilarining   qo‘llanishi   matnshunoslik   nuqtayi
nazaridan   tahlil   qilinadi.   Bu   esa   o‘zbek   adabiy   tilida   tinish   belgilarining   poetik
uslub yaratishdagi rolini chuqurroq anglashga xizmat qiladi.
3. Amaliy   ahamiyati .   O‘zbek   tilida   yozma   nutq   qoidalariga   oid   ilmiy   va
o‘quv-uslubiy   materiallar   mavjud   bo‘lsa-da,   aynan   badiiy   matnlarda   tinish
belgilarining ishlatilishiga bag‘ishlangan tadqiqotlar nisbatan kam. Ushbu kurs ishi
o‘quvchilarga,   tadqiqotchilarga   va   adabiyotshunoslarga   Abdulla   Oripov   asarlari
misolida   tinish   belgilarining   stilistik   va   sintaktik   imkoniyatlarini   tushunishda
yordam beradi.
4. Yangi   tadqiqotlarga   yo‘l   ochishi .   Tadqiqot   natijalari   kelgusida   o‘zbek
adabiyotida   tinish   belgilarining   roli   va   ularning   turli   mualliflik   uslublariga   ta’siri
6 bo‘yicha   yanada   chuqurroq   ilmiy   izlanishlar   olib   borishga   zamin   yaratadi.
Xususan, boshqa adabiy ijodkorlarning matnlarida ham tinish belgilarining o‘ziga
xos   qo‘llanishini   o‘rganishga   turtki   bo‘lishi   mumkin.   Shu   sababli,   kurs   ishining
natijalari   tilshunoslik,   stilistika   va   adabiyotshunoslik   yo‘nalishida   ilmiy-tadqiqot
ishlarini olib borishda muhim nazariy hamda amaliy ahamiyatga ega.
1.   Tinish belgilarining yozma nutqdagi o‘rni va ahamiyati
Tinish   belgilarining   yozma   nutqdagi   o‘rni   nihoyatda   muhim   bo‘lib,   ular
matnning mantiqiy, sintaktik va stilistik jihatdan aniq ifodalanishiga xizmat qiladi.
Og‘zaki   nutqda   tinish   belgilarining   o‘rnini   pauzalar,   ohang   va   urg‘ular   egallasa,
yozma   nutqda   esa   ushbu   funksiyani   tinish   belgilari   bajaradi.   Tinish   belgilarining
to‘g‘ri qo‘llanilishi matnni oson tushunishga, uning mazmunini aniq anglashga va
ifodaviylikni oshirishga yordam beradi.
Tinish belgilarining kelib chiqishi insoniyatning yozuv tarixiga chambarchas
bog‘liq bo‘lib, dastlabki  yozma matnlarda ular umuman qo‘llanilmagan. Qadimgi
Misr   iyerogliflari,   Shumer   mixxat   yozuvi,   qadimgi   yunon   va   rim   yozuvlarida
so‘zlar   orasida   bo‘shliq   ham   bo‘lmagan,   tinish   belgilarisiz   uzluksiz   yozilgan
matnlarni   o‘qish   ancha   murakkab   bo‘lgan.   Bunday   holat   matnning   noto‘g‘ri
tushunilishiga   va   turli   talqinlarga   sabab   bo‘lgan.   Yozuvni   tartibga   solish   va
o‘qishni   osonlashtirish   maqsadida   eramizdan   avvalgi   III   asrda   yunon   olimi
Aristofan   Vizantiyalik   birinchi   tinish   belgilarini   taklif   qildi.   U   matnni   oson
tushunish   uchun   so‘z   va   gap   oxirida   yuqori,   o‘rta   va   pastki   nuqtalarni   qo‘llash
tamoyilini   ishlab   chiqdi.   Keyinchalik,   Rim   imperiyasida   ham   turli   belgilar
yordamida matn tuzilishini tartibga solish amaliyoti davom etdi. Masalan, qadimgi
rimliklar   nutq   oxirini   ko‘rsatish   uchun   gorizontal   chiziqlar   yoki   nuqtalardan
foydalangan.
O‘rta asrlarga kelib, Yevropa tillarida tinish belgilari tizimi ancha rivojlandi.
Lotin   yozuvi   asosida   rivojlangan   matnlar   tinish   belgilaridan   foydalanishni   talab
qilgan.   Ayniqsa,   XV   asrda   Johannes   Gutenberg   tomonidan   bosmaxona   ixtiro
qilingach,   tinish   belgilarining   aniq   qo‘llanilishiga   ehtiyoj   yanada   ortdi.   Chunki
7 bosma kitoblar keng tarqalgan sari o‘quvchilarga matnni to‘g‘ri tushuntirish uchun
standart   qoidalar   kerak   bo‘ldi.   Shu   tariqa,   hozirgi   kunda   mavjud   bo‘lgan   tinish
belgilari tizimi shakllana bordi 1
.
O‘zbek tilida tinish belgilari  dastlab  arab alifbosi  asosida  yozilgan qadimiy
manbalarda   kam   uchragan.   Chunki   arab   yozuvida   asosan   undosh   harflar
ifodalangan, so‘zlar va gaplar orasida aniq chegaralar bo‘lmagan. Lekin fors-tojik
adabiyoti   ta’sirida   ayrim   tinish   belgilariga   o‘xshash   belgilar   paydo   bo‘ldi.   XX
asrning   boshlarida   jadidlar   harakatining   ta’siri   ostida   tinish   belgilaridan
foydalanish   yo‘lga   qo‘yildi.   Keyinchalik,   o‘zbek   tilida   kirill   va   lotin   yozuvining
joriy   etilishi   bilan   tinish   belgilari   tizimi   aniq   qoidalarga   asoslangan   holda
shakllandi.   Bugungi   kunda   o‘zbek   tilida   tinish   belgilarining   qo‘llanilishi   qat’iy
tartibga   solingan   bo‘lib,   matnning   aniq,   tushunarli   va   ifodali   bo‘lishiga   xizmat
qiladi. Tinish belgilari yozma nutqda muhim ahamiyatga ega bo‘lib, ular matnning
sintaktik   tuzilishini,   gaplarning   bog‘lanish   tartibini   belgilaydi   va   o‘quvchining
matnni   to‘g‘ri   tushunishiga   yordam   beradi.   Ular   matndagi   mantiqiy   pauzalarni
ifodalash,   so‘zlarning   urg‘u   va   ohangini   to‘g‘ri   aniqlash,   fikrni   ravon   yetkazish
kabi   funksiyalarni   bajaradi.   Shu   sababli   tinish   belgilarining   kelib   chiqishi   va
rivojlanishi yozuv tarixining ajralmas qismi sifatida o‘rganiladi.
Tinish   belgilari   yozma   nutqning   ajralmas   qismi   bo‘lib,   matnni   mantiqiy,
grammatik   va   ifodali   qilishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Ular   matnning   tuzilishini
aniqlash,   o‘quvchiga   to‘g‘ri   ohang   va   urg‘u   bilan   o‘qish   imkoniyatini   yaratish,
fikrni   aniq   va   ravon   yetkazish   vazifasini   bajaradi.   Yozma   nutqda   tinish
belgilarining   bir   nechta   muhim   funksiyalari   mavjud   bo‘lib,   ular   asosan   sintaktik,
mantiqiy, emotsional va stilistik vazifalar orqali namoyon bo‘ladi.
Birinchi navbatda, tinish belgilarining sintaktik vazifasi juda muhim bo‘lib,
ular gaplar va ularning tarkibiy qismlarini ajratish, murakkab gaplarni hosil qilish,
iboralar  o‘rtasidagi  mantiqiy bog‘lanishlarni ko‘rsatish uchun xizmat qiladi. Agar
tinish   belgilari   bo‘lmasa,   matn   o‘quvchi   uchun   chalkash   bo‘lib   qoladi   va   fikrlar
bir-biriga   qo‘shilib,   tushunarsiz   holga   keladi.   Masalan,   vergul   murakkab
1
 Allambergenov H. O‘zbek tilida tinish belgilarining ishlatilishi. – Toshkent: Fan, 2016
8 gaplarning   bo‘laklarini   ajratish,   tire   dialogda   gapiruvchilarni   farqlash,   nuqta   esa
gapning tugaganligini ko‘rsatish uchun qo‘llaniladi 2
.
Ikkinchidan,   tinish   belgilarining   mantiqiy   vazifasi   matnni   aniq   tushunishga
yordam beradi, fikrning noaniqlikka yo‘l qo‘ymasligini ta’minlaydi. Masalan, qavs
va   chiziqcha   qo‘shimcha   ma’lumotlarni   ajratish   uchun   ishlatilsa,   ikki   nuqta
keltirilayotgan   izoh   yoki   ro‘yxatning   boshlanishini   ko‘rsatadi.   Matndagi   tinish
belgilari to‘g‘ri qo‘llanilganda, o‘quvchi matnning mazmunini yanada tez va aniq
anglaydi.   Ayniqsa,   ilmiy,   huquqiy   va   rasmiy   matnlarda   tinish   belgilarining
mantiqiy jihatdan aniq ishlatilishi juda muhim sanaladi.
Tinish  belgilarining uchinchi   muhim  vazifasi   emotsional   jihatdan  ohang va
his-tuyg‘ularni   ifodalashdir.   Undov   va   so‘roq   belgilari   bu   jihatdan   alohida
ahamiyat   kasb   etadi.   Masalan,   undov   belgisi   hayrat,   quvonch   yoki   g‘azab   kabi
hissiyotlarni   ifodalashda   ishlatiladi.   «Bu   qanday   ajoyib   manzara!»   yoki   «Unga
ishonib   bo‘ladimi?»   kabi   jumlalarda   undov   va   so‘roq   belgilari   matnga   hissiy   tus
beradi. Shuningdek, nuqta bilan ajratilmagan qisqa jumlalar yoki ellipsis (...) orqali
matnda kutilmagan pauza yoki davom etish ehtimolini ifodalash mumkin.
Tinish   belgilarining   stilistik   vazifasi   esa   badiiy   matnlarda   muhim   o‘rin
tutadi. Muallifning uslubi, nutq ohangi va ta’sirchanligi tinish belgilari yordamida
yanada   kuchayadi.   Masalan,   Abdulla   Oripovning   she’riyatida   tinish   belgilarining
o‘ziga   xos   ishlatilishi   uning   badiiy   uslubini   shakllantiradi.   Shoirning   asarlarida
tire,   nuqta,   vergul,   undov   va   so‘roq   belgilari   nutqni   jonlantirish,   ifodali   qilish
uchun   ishlatilgan.   Jumladan,   Abdulla   Oripovning   “Sen   yetim   emassan”   she’rida
undov belgilari ko‘p qo‘llanilgan bo‘lib, ular she’rning ruhiy holatini kuchaytiradi:
Sen yetim emassan!
Senday baxtli farzand yo‘q dunyoda!
Bu   misralarda   undov   belgilari   shoirning   ohangini   kuchaytirib,   o‘quvchiga
uning   hissiyotlarini   yaqinlashtirishga   xizmat   qilgan.   Shuningdek,   ellipsis   orqali
fikrni   davom   ettirish   yoki   shoirning  chuqur  o‘yga  tolganligini   ifodalash  mumkin.
2
 Anorqulova G. She’riy nutqda tinish belgilarining poetik vazifasi. – Samarqand: SamDU nashriyoti, 2021.
9 Abdulla   Oripovning   «Sen   bahorni   sog‘indingmi?..»   misrasida   uch   nuqta
o‘quvchida ortiqcha fikr uyg‘otadi, she’rning ifodaviyligini oshiradi 3
.
Umuman   olganda,   tinish   belgilarining   yozma   nutqdagi   vazifasi   matnni
mantiqiy, grammatik va emotsional  jihatdan ifodali qilishdan iborat. Ular  nafaqat
jumlalar   o‘rtasidagi   bog‘lanishlarni   belgilaydi,   balki   matnning   uslubiy   jihatdan
shakllanishiga   ham   xizmat   qiladi.   O‘zbek   adabiy   tilida   tinish   belgilari   qoidalari
aniq belgilangan bo‘lib, ularning to‘g‘ri ishlatilishi matnni tushunarli, ta’sirchan va
ohangdor   qilishga   yordam   beradi.   Shu   sababli   tinish   belgilarini   o‘rganish   va
ulardan   to‘g‘ri   foydalanish   yozma   nutq   madaniyatining   muhim   shartlaridan   biri
hisoblanadi.
Tinish   belgilari   nafaqat   grammatik   tuzilmani   shakllantirishga,   balki
matnning   mantiqiy   va   semantik   jihatdan   tushunarli   bo‘lishiga   xizmat   qiladi.
Ularning sintaktik va semantik xususiyatlari yozma nutqning ifodaliligini oshiradi
hamda o‘quvchiga fikrni aniq anglash imkonini yaratadi.
Sintaktik jihatdan, tinish belgilari gap tarkibidagi so‘z va iboralar o‘rtasidagi
bog‘lanishlarni   tartibga   soladi   hamda   matnni   grammatik   jihatdan   to‘g‘ri   tuzishga
yordam   beradi.   Masalan,   nuqta   gapning   tugaganligini   bildiradi,   vergul   esa   gap
bo‘laklarini   ajratishda   ishlatiladi.   Murakkab   gaplarning   tarkibiy   qismlari   o‘zaro
bog‘liq bo‘lishi uchun tinish belgilari muhim vosita hisoblanadi. Masalan:
Osmonda yulduzlar miltillardi, shamol esa yengil esardi.
Bu   misolda   vergul   yordamida   murakkab   gap   qismlari   ajratilgan   bo‘lib,   har
ikki   bo‘lak   mustaqil   fikrni   ifodalaydi.   Agar   vergul   ishlatilmasa,   gapning
tushunilishi qiyinlashadi. Shuningdek, tire va nuqtali vergul kabilar matnda aniqlik
kiritish, fikrni bo‘laklash yoki ta’kidli ohang yaratish uchun ishlatiladi:
Yomg‘ir tinmayapti – bu esa yo‘llarning botqoq bo‘lishiga sabab bo‘ldi.
Bu misolda tire sabab-oqibat munosabatini ifodalash uchun ishlatilgan.
Semantik jihatdan, tinish belgilari matnning mantiqiy bog‘liqligini va ma’no
ifodaliligini   ta’minlaydi.   Ular   gap   tarkibidagi   urg‘ularni   aniqlab,   matnning   hissiy
3
 Asqarova N. Matn lingvistikasi va tinish belgilari. – Toshkent: O‘zbekiston Milliy universiteti nashriyoti, 2022.
10 ta’sirini   oshirishga   yordam   beradi.   Masalan,   so‘roq   belgisi   savol   intonatsiyasini,
undov belgisi esa hissiy kechinmalarni kuchaytiradi:
Bu qanday go‘zal manzara!
Sen haqiqatan ham shunday deb o‘ylaysanmi?
Shuningdek,   ellipsis   (...)   fikrning   davom   etishini   yoki   muallifning
o‘ychanlik kayfiyatini ifodalash uchun ishlatiladi:
U uzoq qarab turdi... So‘ngra sekin orqasiga burildi.
Badiiy adabiyotda tinish belgilari stilistik vosita sifatida ishlatiladi. Abdulla
Oripov   she’riyatida   tinish   belgilarining   poetik   ifodalilik   yaratishdagi   o‘rni   katta.
Uning asarlarida vergul, tire, undov va so‘roq belgilari o‘ziga xos tarzda qo‘llanib,
matnning ifodaviyligini oshiradi:
Ona, men baxtliman!
Bu   misolda   undov   belgisi   shoirning   ichki   tuyg‘ularining   kuchliligini
ifodalash uchun ishlatilgan.
O‘zbek   tilida   quyidagi   tinish   belgilari   mavjud   va   ularning   o‘ziga   xos
qoidalari bor:
1. Nuqta   (.)   Butun   fikr   tugaganligini   bildiradi.   Rasmiy   hujjatlarda
qisqartmalar oxirida qo‘llaniladi: Doktor (Dr.), Toshkent sh.
2. Vergul   (,)   Bir   turdagi   gap   bo‘laklarini   ajratish   uchun   ishlatiladi:   Bog‘,
daraxt,   gullar   bahorga   chiroy   ochdi.   Qo‘shma   gap   tarkibidagi   qismlar   orasida
keladi: Yoz keldi, tabiat uyg‘ondi.
3. Nuqta-vergul   (;)   Murakkab   gap   tarkibidagi   mustaqil   qismlarni   ajratish
uchun ishlatiladi: U juda xursand edi; lekin hech kimga buni bildirmasdi.
4. Ikki   nuqta   (:)   Gapda   sanab   o‘tiladigan   bo‘laklar   oldidan   qo‘llanadi:
Men quyidagi kitoblarni oldim: “O‘tkan kunlar”, “Mehrobdan chayon” va “Kecha
va   kunduz”.   Muallif   so‘zidan   keyin   qo‘yiladi:   Shoir   yozadi:   “Bu   hayotning
go‘zalligi aql bovar qilmasdir.”
5. Tire   (—)   Aniqlovchi   so‘z   yoki   gap   bo‘laklarini   ajratish   uchun
ishlatiladi:   Hayot   —   eng   katta   boylik.   Dialoglarda   nutq   chiziqlari   sifatida
11 ishlatiladi:
— Sen bugun kelasanmi? — Ha, albatta.
6. So‘roq belgisi  (?)   Savol ma’nosidagi  gaplarning oxirida qo‘llanadi: Bu
kitobni kim o‘qigan?
7. Undov   belgisi   (!)   Emotsional   gaplar   oxirida   ishlatiladi:   Voy,   qanday
go‘zal manzara!
8. Qo‘shtirnoq   ("   ")   Iqtiboslarni   ajratish   uchun   ishlatiladi:   Abdulla
Oripov: “Vatan eng ulug‘ ne’matdir,” deb yozgan.
9. Qavs   (()) .   Qo‘shimcha   ma’lumotlar   kiritish   uchun   ishlatiladi:
O‘zbekiston (Markaziy Osiyoning yuragi) boy tarixga ega.
10. Ko‘p   nuqta   (...) .   Gapning   davom   etib   ketishini   yoki   fikrning   to‘liq
tugallanmaganligini ifodalaydi: U uzoq o‘yladi... keyin gapira boshladi.
Ushbu qoidalar o‘zbek tilining yozma nutq madaniyatida muhim o‘rin tutadi
va adabiy matnlarning aniq hamda tushunarli bo‘lishiga xizmat qiladi 4
.
Xulosa   qilib   aytganda,   tinish   belgilari   yozma   nutqning   sintaktik   tuzilishini
belgilash   va   matnning   semantik   ifodaliligini   oshirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.
Ularning   to‘g‘ri   ishlatilishi   gaplarning   mantiqiy   ravonligini   ta’minlaydi   hamda
matnning ifodaliligini oshirib, muallif uslubining shakllanishiga xizmat qiladi.
4
 Bobojonov U. Adabiy til nazariyasi. – Toshkent: Sharq nashriyoti, 2018.
12 2. Abdulla Oripov ijodida tinish belgilarining qo‘llanilishi
Tinish belgilari badiiy matnning mantiqiy, sintaktik va emotsional tuzilishini
shakllantirishda   muhim   vosita   hisoblanadi.   Abdulla   Oripov   o‘z   ijodida   tinish
belgilaridan   nafaqat   grammatik   qoidalarga   mos   ravishda,   balki   o‘ziga   xos   poetik
ifoda vositasi sifatida foydalangan. Uning she’riyatida nuqta, vergul, tire, so‘roq va
undov   belgilari   hamda   ko‘p   nuqtalar   poetik   ohang   va   ritmni   shakllantirish,
shuningdek, matnning emotsional kuchini oshirish uchun ishlatilgan.
Abdulla   Oripov   she’riyatida   tinish   belgilarining   qo‘llanilishi   o‘ziga   xos
poetik   uslubning   ajralmas   qismi   hisoblanadi.   She’riy   matnda   tinish   belgilarining
vazifasi   nafaqat   grammatik  aniqlikni   ta’minlash,   balki   intonatsiya,   ritm   va  poetik
ohangni shakllantirishdan iboratdir. Shoir tinish belgilarini fikrning ta’sirchanligini
oshirish,   his-tuyg‘ularni   yanada   chuqur   aks   ettirish   va   o‘quvchiga   ma’lum   bir
kayfiyatni yetkazish uchun mohirlik bilan ishlatgan.  Nuqta, odatda, satr yoki butun
fikrning tugallanganligini ifodalash uchun ishlatiladi. She’riyatda esa nuqta orqali
shoirning fikrlari keskin tugallanib, o‘quvchiga chuqurroq ta’sir o‘tkazadi. Abdulla
Oripov asarlarida nuqtaning bunday xususiyati ko‘plab misralarda kuzatiladi 5
.
Vergul   she’riy   nutqning   tabiiy   oqimini   ta’minlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.
Shoir   misralar   orasidagi   fikrlarning   o‘zaro   bog‘lanishini   ta’minlash,   she’rning
ohangini   tartibga   solish   va   urg‘ularni   aniqlash   maqsadida   vergullardan   unumli
foydalangan.   Vergullar   shoirning   fikrini   yanada   ravshanroq   yetkazishda,
misralarning tabiiy ohangda o‘qilishini ta’minlashda xizmat qiladi. Tire esa fikrni
kuchaytirish,   kutilmagan   burilishlarni   ta’kidlash   va   poetik   ifodani   yanada
jonlantirish   uchun   ishlatiladi.   Abdulla   Oripovning   ko‘plab   she’rlarida   tire   o‘ziga
5
 G‘afurov M. O‘zbek tilining morfologik sintaksisi. – Toshkent: Yangi asr avlodi, 2020.
13 xos  ma’no  yuklaydi  va  misralarning ohangini   kuchaytiradi. U  ba’zan  dialog  yoki
o‘xshatish vositalarini yanada jonlantirish uchun ham tirlardan foydalanadi.
Undov   belgisi   she’riyatda   hayajon,   jo‘shqinlik   yoki   poetik   urg‘u   berish
uchun   ishlatiladi.   Shoir   undov   belgisi   orqali   his-tuyg‘ularning   kuchayishini,
she’rning   dramatik   ta’sirini   oshirishni   maqsad   qilgan.   Misol   sifatida   uning
quyidagi satrlarini keltirish mumkin:
Ey xalqim, men seni ulug‘lar bilan,
Buyuk san’at bilan! – sevaman yana!
Bu misrada undov belgilari shoirning his-tuyg‘ularini kuchaytirib, she’rning
poetik ta’sirini oshirishga xizmat qiladi.
Ko‘p   nuqta   esa   fikrning   davomiyligi   yoki   noaniqlikni   ifodalash   uchun
ishlatiladi.   She’riy   asarlarda   ko‘p   nuqta   orqali   shoir   o‘quvchini   fikrlashga
chorlaydi,   davomiy   tuyg‘u   hosil   qiladi   va   satrlarning   ichki   ma’nosini
chuqurlashtiradi.   Bu   belgining   ishlatilishi   she’rning   falsafiy   mazmunini
kuchaytiradi   va   o‘quvchining   tasavvur   doirasini   kengaytirishga   xizmat   qiladi.
Umuman   olganda,   Abdulla   Oripov   o‘z   she’riyatida   tinish   belgilarini   oddiy
grammatik   vosita   sifatida   emas,   balki   poetik   ifoda   vositasi   sifatida   qo‘llaydi.
Ularning   mohirona   ishlatilishi   natijasida   she’rlarning   ichki   ritmi,   ohangdorligi   va
hissiy   ta’siri   yanada   kuchayadi.   Shoirning   bunday   uslubi   uning   she’riyati
o‘quvchilarga yanada samimiy va ta’sirchan yetib borishini ta’minlaydi.
Abdulla   Oripov   ijodida   tinish   belgilarining   ishlatilishi   uning   poetik   uslubi
bilan bevosita bog‘liq bo‘lib, punktuatsiya shoirning badiiy mahoratini oshirishda
muhim vosita sifatida namoyon bo‘ladi. Shoir tinish belgilarini nafaqat grammatik
jihatdan,   balki   she’riy   nutqning   estetik   va   ifodaviy   jihatlaridan   kelib   chiqib   ham
qo‘llaydi.   Tinish   belgilari,   ayniqsa,   she’rning   ritmini   shakllantirishda   katta
ahamiyat   kasb   etadi.   Vergullar   yordamida   she’rning   ohangdorligi   kuchaytiriladi,
o‘quvchining o‘qish tempi belgilab beriladi va misralar o‘rtasidagi tabiiy pauzalar
hosil   qilinadi.   Jumladan,   Abdulla   Oripov   she’riyatida   vergul   orqali   fikrning
bo‘laklarga ajratilishi uning ritmik tuzilishini aniq belgilashga xizmat qiladi 6
.
6
 Hasanov A. Tinish belgilari va ularning matn tahlilidagi o‘rni. – Buxoro: BuxDU nashriyoti, 2019.
14 Bundan   tashqari,   tinish   belgilarining   ta’siri   orqali   she’riy   nutqning
anglanishi   osonlashadi.   Masalan,   tire   poetik   matnda   fikrning   ta’sirchanligini
oshirishga xizmat qiladi:
Kelayotgan tun – qora pardadek,
Orzularimni yopar g‘am bilan…
Bu   misolda   tire   tasviriy   kuchni   oshiradi   va   she’riy   obrazni   yanada
jonlantiradi.   Gapning   ikkinchi   qismi   birinchi   jumlaga   bog‘lanib,   o‘quvchi
e’tiborini   kuchaytiradi   hamda   she’rga   dinamik   ohang   beradi.   Ba’zan   Abdulla
Oripov   ijodida   tinish   belgilari   sintaktik   normalardan   chetga   chiqib,   poetik   effekt
yaratish  maqsadida  ishlatiladi.  Shoir   badiiy maqsad  yo‘lida grammatik qoidalarni
ongli   ravishda   buzib,   tinish   belgilaridan   o‘ziga   xos   uslubiy   vosita   sifatida
foydalanadi. Bu, ayniqsa, ko‘p nuqta qo‘llanishida yaqqol namoyon bo‘ladi:
Kimdir kelgandek… kimdir ketgandek…
Bu   kabi   misralarda   ko‘p   nuqta   fikrning   davomiyligi   va   noaniqligini
ifodalash   bilan   birga,   o‘quvchini   o‘ylashga   undaydi.   She’rdagi   poetik   tuyg‘ularni
chuqurroq  his  qilish  imkonini  beradi   va ma’lum  bir  falsafiy  kayfiyat  hosil   qiladi.
Abdulla Oripov ijodida punktuatsiya poetikaning ajralmas qismi sifatida namoyon
bo‘ladi.   Tinish   belgilarining   funksional   qo‘llanilishi   natijasida   she’rning   hissiy
ta’siri kuchayadi, ritmik tuzilishi shakllanadi  va poetik obrazlar yanada yorqinroq
gavdalanadi.   Shoirning   tinish   belgilaridan   foydalanish   uslubi   uning   o‘ziga   xos
ijodiy yondashuvini va badiiy so‘z san’atidagi mahoratini namoyon etadi.
Tinish   belgilari   she’riyatda   sintaktik   tuzilishni   tartibga   solish,   o‘quvchi
e’tiborini ma’lum nuqtaga qaratish va she’riy ohangni shakllantirishda muhim rol
o‘ynaydi.   Abdulla   Oripov   she’rlarida   tinish   belgilarining   sintaktik   jihatdan
quyidagi asosiy vazifalari kuzatiladi:
Birinchidan,   tinish   belgilarining   misralar   o‘rtasida   tabiiy   to‘xtalish
yaratishdagi   o‘rni  katta.  Vergullar   she’rda pauza  berish,  o‘quvchining nafas  olish
nuqtalarini belgilash va fikrni aniqroq tushunishga yordam berish uchun ishlatiladi:
Ona, men baxtliman, sizning farzandingiz,
15 Quvonch to‘lib yuragimga, shukr aytaman…
Bu   misrada   vergul   yordamida   o‘quvchi   diqqatini   har   bir   fikrga   alohida
qaratish   ta’minlangan.   She’riy   ifodaning   tabiiyligi   va   ohangdorligi   saqlangan
holda, matn oson o‘qiladigan shaklga keltirilgan.
Ikkinchidan,   tinish   belgilarining   matndagi   urg‘u   nuqtalarini   belgilashdagi
o‘rni sezilarli. Shoir o‘z satrlarida tinish belgilaridan muhim so‘zlarni ajratish yoki
ularga   alohida   urg‘u   berish   uchun   foydalanadi.   Bunga   misol   qilib   quyidagi
satrlarni keltirish mumkin:
Men to‘g‘ri so‘zni aytaman – lekin,
Sen yolg‘on so‘zni tinglaganing yaxshi.
Bu   misolda   tire   yordamida   ikki   qarama-qarshi   fikrning   o‘zaro   bog‘lanishi
ta’minlangan,   bu   esa   matnga   kuchli   ta’sirchanlik   va   ma’naviy   keskinlik   baxsh
etadi.
Uchinchidan,   dramatik   va   poetik   effekt   yaratishda   tinish   belgilarining   roli
muhimdir.   Masalan,   tire   va   ko‘p   nuqta   she’riy   nutqda   chuqur   his-tuyg‘ularni
ifodalash vositasi sifatida qo‘llanadi:
Osmon… yulduzlar… jimjit tun –
O‘ylarga to‘ldim yana men…
Bu misrada ko‘p nuqtalar fikrning davomiyligi va cheksizligini  his ettiradi,
tire esa ohangni o‘zgartirib, o‘quvchining e’tiborini muhim joyga qaratadi. Abdulla
Oripov   she’riyatida   tinish   belgilarining   sintaktik   roli   juda   keng.   Ular   nafaqat
grammatik jihatdan gap  tuzilishini  aniqlashga,  balki  poetik uslubni  shakllantirish,
ifoda vositalarini boyitish va she’riy tuyg‘ularni kuchaytirishga xizmat qiladi 7
.
Abdulla   Oripov   tinish   belgilaridan   foydalanishda   o‘ziga   xos   poetik   uslub
yaratgan.   U   tinish   belgilarini   nafaqat   grammatik   tartibni   saqlash   vositasi,   balki
badiiy   ifodani   kuchaytirish,   matnga   estetik   va   hissiy   qiymat   qo‘shish   maqsadida
ishlatgan. Shoir she’riy tuzilishga mos holda tinish belgilarini tanlab qo‘llagan va
ular orqali she’rning ohangini, urg‘usini va chuqurligini oshirgan.
Muallif uslubining asosiy jihatlari:
7
 Jo‘rayev S. O‘zbek adabiy tilida sintaktik uslubiyat. – Toshkent: Fan, 2017.
16 1. Jo‘shqin   va   hissiyotli   ifoda   uchun   undov   belgilaridan   keng
foydalanish.   Undov   belgisi   she’riy   nutqda   his-tuyg‘ularning   kuchliligini
ifodalashga yordam beradi. Abdulla Oripov o‘z she’rlarida undov belgisidan xalq
va vatan haqidagi jo‘shqin fikrlarni ifodalashda foydalanadi:
Ey yurtim, sening bag‘ringda men ham…!
Bu   satrda   undov   belgisi   shoirning   hissiyotlarini   kuchaytirib,   so‘zlarning
ta’sirini yanada oshirgan.
2. Tire   yordamida   fikrni   aniqroq   ta’kidlash.   Tire   she’riyatda   ohang   va
urg‘u   yaratish   vositasi   sifatida   ishlatiladi.   Oripov   ko‘pincha   tire   orqali   qarama-
qarshi fikrlarni bog‘lash yoki bir fikrning ta’sirini kuchaytirish uchun foydalanadi:
Men seni sevaman – abadiy!
Bu misrada tire yordamida ikkinchi bo‘lakga urg‘u berilgan bo‘lib, fikrning
qat’iyligi va abadiyligi ta’kidlangan.
3. Ko‘p   nuqtalar   orqali   noaniqlik   va   o‘ychanlik   kayfiyatini   yaratish.
Ko‘p   nuqta   she’riyatda   fikrning   davomiyligini,   noaniqligini   va   shoirning   ichki
kechinmalarini ifodalash vositasi hisoblanadi:
Kechalar… yurak… shivirlar eshitaman…
Ushbu   misrada   ko‘p   nuqtalar   fikrni   ochiq   qoldirish,   shoirning   o‘ychan
kayfiyatini   aks   ettirish   va   o‘quvchini   chuqurroq  mulohaza   qilishga   undash   uchun
qo‘llanilgan.
4. Sintaktik   normalarga   bo‘ysunmaslik   orqali   poetik   uslub   yaratish.
Ba’zan   Abdulla   Oripov   o‘z   she’rlarida   nuqtadan   foydalanmaydi.   Bu   usul   she’riy
satrlarni uzluksiz o‘qishga majbur qiladi va matnning tezligini oshiradi. Shu bilan
birga,   nuqtaning   yo‘qligi   she’riy   tuyg‘ularning   uzluksizligini   va   fikrning
oqimliligini ta’minlaydi. Abdulla Oripovning tinish belgilaridan foydalanish uslubi
uning   poetik   badiiyati   va   mahoratini   ochib   beradi.   Shoir   ularni   shunchaki
grammatik   me’yor   sifatida   emas,   balki   she’r   ohangini   va   hissiy   ifodasini
kuchaytirish   vositasi   sifatida   qo‘llagan.   Bu   esa   uning   she’riy   nutqiga   o‘ziga   xos
joziba va ta’sirchanlik bag‘ishlagan.
17 Xulosa .   Abdulla   Oripov   tinish   belgilaridan   poetik   uslubni   shakllantirish
vositasi   sifatida   foydalangan.   Uning   she’riyatida   tinish   belgilari   faqat   sintaktik
bo‘laklarni   ajratish   uchun   emas,   balki   ohang,   ritm   va   hissiy   ifodalilikni   oshirish
uchun ham ishlatilgan. U tinish belgilaridan noan’anaviy tarzda foydalanish orqali
o‘zining betakror badiiy uslubini yaratgan.
18 3. Abdulla Oripov asarlarida asosiy tinish belgilarining ishlatilishi
Abdulla Oripov o‘z she’rlarida tinish belgilaridan nafaqat grammatik tartibni
saqlash   vositasi   sifatida,   balki   poetik   uslubni   kuchaytirish,   hissiy   ta’sirni   oshirish
va   o‘quvchini   chuqur   fikrlashga   undash   uchun   foydalangan.   Shoirning   badiiy
mahorati   uning tinish  belgilaridan o‘ziga  xos  foydalanish  uslubida  ham  namoyon
bo‘ladi.
Abdulla Oripov o‘z ijodida tinish belgilaridan nafaqat grammatik to‘g‘rilikni
saqlash   vositasi,   balki   poetik   ifodalilik   va   badiiy   ta’sirni   kuchaytirish   maqsadida
foydalanadi.   Shoirning   badiiy   nutqida   tinish   belgilarining   qo‘llanilishi   o‘ziga
xoslik   kasb   etib,   fikrning   ohangdorligini   oshirish,   o‘quvchini   chuqur   mulohaza
qilishga undash va hissiy kechinmalarni ifodalash vazifalarini bajaradi.
Nuqta Abdulla Oripov she’rlarida kam ishlatiladigan tinish belgilaridan biri
bo‘lib,   asosan   fikrning   yakunlanganligini   ifodalash   yoki   dramatik   pauza   yaratish
uchun   qo‘llanadi.   She’riy   nutqda   nuqtaning   ishlatilishi   o‘quvchining   diqqatini
ma’lum   bir   satrga   qaratish   va   uning   ma’nosini   chuqurroq   his   qilish   imkonini
beradi.
Daryo to‘lqinlari jim…
Yurak to‘lqinlari jim…
Bu   misrada   nuqta   fikrni   tugatish   emas,   balki   uni   o‘quvchining   tafakkurida
davom ettirishga undash uchun ishlatilgan.
Vergul  esa she’r satrlari orasida pauza yaratish, fikrni bo‘laklarga ajratish va
ritmik uyg‘unlikni ta’minlash uchun keng qo‘llanadi. Shoir vergul orqali she’rning
tabiiy   oqimini   ushlab   turadi   hamda   tuyg‘ularning   bir-biriga   bog‘liq   holda
ifodalanishiga erishadi:
Ona, men baxtliman, sizning farzandingiz,
Quvonch to‘lib yuragimga, shukr aytaman…
Bu   misolda   vergul   satrlarning   ifodaviy   kuchini   oshirib,   o‘quvchiga   ularni
to‘g‘ri ohangda o‘qishga yordam beradi.
19 Undov   belgisi   (!)   shoir   she’rlarida   kuchli   hissiyotlarni   ifodalash,
jo‘shqinlikni oshirish va o‘quvchiga murojaat qilish uchun ishlatiladi:
Ey yurtim, sening bag‘ringda men ham…!
Bu   misolda   undov   belgisi   shoirning   ona   yurti   bilan   bog‘liq   chuqur
hissiyotlarini ta’kidlash uchun xizmat qilgan.
So‘roq   belgisi   (?)   esa   she’rlarga   mulohazakorlik,   hayrat   yoki   noaniqlik
kayfiyatini kiritish uchun ishlatiladi:
Kimdir kelgandek… kimdir ketgandek…?
Bu   misolda   so‘roq   belgisi   o‘quvchini   fikrlashga   undaydi   va  ma’noni   ochiq
qoldirish orqali she’rning poetik ta’sirini kuchaytiradi.
Ikki nuqta (:)   she’riyatda tushuntirish, ta’kidlash va fikrning davomiyligini
ta’minlash uchun ishlatiladi:
Dunyo mana shunday: kishi bir kelib,
Orzular ichida kun kechiradi…
Bu misolda ikki nuqta oldingi fikrni yanada ochib berish uchun qo‘llanilgan.
Nuqtali   vergul   (;)   esa   fikrlarni   ajratish   bilan   birga,   ularning   o‘zaro
bog‘liqligini saqlab qolish uchun ishlatiladi:
Men to‘g‘ri so‘zni aytaman – lekin;
Sen yolg‘on so‘zni tinglaganing yaxshi.
Bu   misolda   nuqtali   vergul   satrlar   orasidagi   bog‘liqlikni   ta’minlab,   she’riy
ifodaning yaxlitligini saqlab qolishga xizmat qilmoqda.
Chiziqcha   (-)   she’r   satrlari   orasida   bog‘liqlik   yaratish,   ta’kidlash   yoki
qarama-qarshilik ifodalash uchun keng qo‘llanadi:
Kelayotgan tun – qora pardadek,
Orzularimni yopar g‘am bilan…
Bu   misolda   chiziqcha   she’riy   obrazni   mustahkamlash   va   o‘quvchining
tasavvurini boyitish uchun xizmat qilmoqda.
Qavslar ()   esa qo‘shimcha tushuntirishlar yoki she’r ichidagi ichki fikrlarni
ajratish uchun ishlatiladi:
20 (Dunyo – sarob) derlar, bilmadim…
Bu misolda qavs ichidagi ibora asosiy fikrga chuqurroq ma’no yuklaydi.
Iqtibos   belgilari   („   “)   esa   shoir   tomonidan   boshqa   kishining   so‘zlarini
keltirish yoki ironik ma’noni ifodalash uchun ishlatiladi:
„Sevgi“ deding, lekin yuragim qonga to‘ldi…
Bu   uslub   o‘quvchini   fikrning   ichki   mazmuni   haqida   chuqurroq   o‘ylashga
majbur qiladi 8
.
Abdulla   Oripov   she’riyatida   tinish   belgilarining   ishlatilishi   faqat   sintaktik
jihatdan   emas,   balki   ma’no   hosil   qilish   jarayonida   ham   muhim   ahamiyat   kasb
etadi. Tinish belgilarining poetik vazifalari quyidagicha ajratilishi mumkin:
1. Ritm   va   ohangni   shakllantirish.   Vergul   va   tire   she’rdagi   pauzalarni
belgilaydi.   Nuqta   fikrning   tugashini   ko‘rsatadi.   Ko‘p   nuqta   davomiylik   va
noaniqlik kayfiyatini beradi.
2. Hissiy   ta’sirni   oshirish.   Undov   belgisi   hissiyotlarni   kuchaytiradi.   So‘roq
belgisi she’riy nutqga o‘ziga xos lirik ohang beradi.
3. Tasviriy   ifodalilikni   boyitish.   Ikki   nuqta   oldingi   fikrni   ochib   beradi.
Chiziqcha she’riy obrazlarni bog‘lash yoki urg‘u berish uchun xizmat qiladi.
4. O‘quvchini   fikrga   undash.   Nuqtali   vergul   va   qavs   tushuntirish   va   nozik
fikrlarni   ifodalash   uchun   ishlatiladi.   Iqtibos   belgisi   boshqa   manbalardan
foydalanish yoki ironik ma’noni ifodalash uchun ishlatiladi 9
.
Xulosa.  Abdulla Oripov tinish belgilaridan o‘ziga xos foydalanish orqali o‘z
she’riyatining   badiiy   ta’sirini   oshirgan   va   o‘quvchiga   chuqur   his-tuyg‘ularni
yetkazgan. Shu bois uning ijodi nafaqat mavzu va g‘oyalar, balki poetik tuzilish va
tinish belgilarining betakror uyg‘unligi bilan ham ajralib turadi.
8
 Karimov H. Badiiy matn va uning tahlili. – Toshkent: Yangi asr avlodi, 2023.
9
 Oripov A. She’rlar to‘plami. – Toshkent: Yangi asr avlodi, 2016.
21 4. Abdulla Oripov asarlarida tinish belgilaridan foydalanish bo‘yicha
xulosalar
Abdulla   Oripovning   she’riyatida   tinish   belgilarining   qo‘llanilishi   faqat
grammatik   to‘g‘rilikni   saqlash   bilan   cheklanib   qolmay,   balki   poetik   ifodalilik,
ritmik   uyg‘unlik   va   badiiy   ta’sirni   oshirish   vositasi   sifatida   ham   xizmat   qiladi.
Uning ijodida tinish belgilarining o‘rni she’riy matnning ichki mazmuni va hissiy
ta’sirini chuqurlashtirishga yordam beradi.
Abdulla   Oripov   she’riyatida   tinish   belgilarining   ishlatilishi   an’anaviy
qoidalar   bilan   cheklanmay,   o‘ziga   xos   badiiy   uslubning   bir   qismi   sifatida
shakllangan. Shoir quyidagi jihatlarga alohida e’tibor bergan:
 Nuqta   (.)   –   She’r   satrlari   orasida   kam   ishlatiladi,   lekin   fikrning
yakunlanganligini yoki dramatik pauza yaratishni ta’minlash uchun ishlatiladi.
 Vergul (,)   – Satrlarda pauza hosil qilish, fikrning oqimliligini ta’minlash
va ritmik uyg‘unlikni saqlash uchun keng qo‘llanadi.
 Undov belgisi  (!)   – She’rlarda hissiyotlarni kuchaytirish va jo‘shqinlikni
oshirish uchun ishlatiladi.
 So‘roq   belgisi   (?)   –   She’riy   nutqda   hayrat,   mulohaza   va   noaniqlikni
ifodalash uchun qo‘llanadi.
 Ikki nuqta (:)  – Fikrni ochib berish, ta’kidlash va tushuntirish maqsadida
ishlatiladi.
 Nuqtali   vergul   (;)   –   She’riy   satrlarni   ajratish   va   bir   vaqtning   o‘zida
ularning bog‘liqligini saqlash uchun qo‘llanadi.
 Chiziqcha   (-)   –   Tasviriy   ifodalilikni   oshirish,   ma’no   urg‘usini
kuchaytirish va she’riy obrazlarni shakllantirish uchun ishlatiladi.
 Qavslar   ()   –   Ichki   fikrni   qo‘shimcha   izohlash   yoki   ta’kidlash   uchun
ishlatiladi.
22  Iqtibos   belgisi   („   “)   –   Boshqa   manbalarni   keltirish   yoki   ironik   ma’noni
ifodalashda qo‘llanadi.
Bu   belgilar   Abdulla   Oripov   she’riyatida   ma’no   qatlamlarini   shakllantirish,
o‘quvchining hissiy qabulini boshqarish va matnga estetik go‘zallik berishda katta
rol o‘ynaydi 10
.
She’riy   matn   va   tinish   belgilari   o‘rtasidagi   bog‘liqlik.   Abdulla   Oripov
she’rlari   tinish   belgilarining   nozik   va   maqsadli   joylashuvi   orqali   o‘quvchining
matnni   qabul   qilish   jarayoniga   sezilarli   darajada   ta’sir   ko‘rsatadi.   Shoir   ushbu
belgilar   vositasida   nafaqat   sintaktik   aniqlikni   ta’minlagan,   balki   she’riy   ohangni
shakllantirib,   hissiy   va   estetik   ta’sirni   oshirishga   erishgan.   Tinish   belgilari   va
she’riy matn o‘rtasidagi bog‘liqlik bir necha asosiy jihatlarda namoyon bo‘ladi.
She’riy   ritm   va   pauzalar .   She’riyatda   tinish   belgilarining   joylashuvi
matnning o‘qilish ritmini belgilaydi. Oripov she’rlarida:
 Vergul   (,)   va   nuqta   (.)   satrlar   orasidagi   pauzalarni   belgilab,   she’riy
ohangning ravonligini ta’minlaydi.
 Chiziqcha   (-)   fikrning   davomiyligini   saqlab   qolish   va   ta’sirchanlikni
oshirish   uchun   ishlatiladi.   U   misralar   o‘rtasida   aniqlik   kiritish,   urg‘u   berish   yoki
obrazning to‘liq shakllanishiga xizmat qiladi.
 Nuqtali   vergul   (;)   she’riy   misralarni   bog‘lash,   ularning   aloqadorligini
ta’minlash bilan birga, o‘quvchini tafakkurga chorlaydi.
Bu   tinish   belgilarining   uyg‘unligi   she’rning   umumiy   ritmini   belgilaydi   va
o‘quvchining ohangni to‘g‘ri his qilishiga yordam beradi.
Hissiyot   va   dramatik   ta’sir .   Abdulla   Oripov   she’riyatida   hissiyotlarni
chuqur   ifodalash   muhim   o‘rin   tutadi.   Tinish   belgilarining   joylashuvi   shoirning
kechinmalarini yanada ta’sirchan ochib berishga yordam beradi:
 Undov   belgisi   (!)   qizg‘in   tuyg‘ularni,   hayajon   yoki   shiddatni   ifodalash
uchun ishlatiladi. Bu shoirning ichki hissiyotlarini o‘quvchiga yetkazishda muhim
vosita hisoblanadi.
10
 Omonov F. She’riy uslub va sintaktik qurilmalar. – Toshkent: O‘zbekiston, 2021.
23  So‘roq   belgisi   (?)   hayrat,   falsafiy   o‘ylar   va   shubha-mulohazalarni
ifodalashga   xizmat   qiladi.   Oripovning   ko‘plab   she’rlarida   inson   taqdiri,   hayot
mazmuni,   vatan   va   muhabbat   haqida   o‘y   yuritishda   so‘roq   belgisidan
foydalanilgan.
 Ikki   nuqta   (:)   fikrni   ochib   berish,   uning   davomiyligini   ta’kidlash   va
tushuntirish   berish   uchun   ishlatiladi.   Ba’zan   bu   belgi   she’riy   obrazlarni   yanada
ta’sirli qilish maqsadida qo‘llanadi.
Tinish   belgilarining   bunday   foydalanilishi   matndagi   dramatik   ta’sirni
oshiradi, o‘quvchiga bevosita hissiy  ta’sir ko‘rsatadi  va she’rlarning jonli, obrazli
ifodasini kuchaytiradi.
She’riy tafakkurning o‘ziga xosligi . Abdulla Oripov tinish belgilarini faqat
texnik   vosita   sifatida   emas,   balki   she’riy   tafakkurni   ifodalovchi   estetik   element
sifatida ham qo‘llagan. She’riyatning o‘ziga xos uslubini shakllantirishda quyidagi
tinish belgilari muhim rol o‘ynaydi:
 Qavslar   ()   qo‘shimcha   izoh,   ichki   fikrlar   yoki   yashirin   ma’nolarni
ifodalash   uchun   ishlatiladi.   Bu   usul   o‘quvchini   nozik   fikrlarga   yo‘naltirishga   va
she’rning ichki qatlamlarini ochib berishga xizmat qiladi.
 Iqtibos   belgisi   („   “)   kinoya,   ironik   ma’no   va   tashbehlarni   ifodalash,
shuningdek,   boshqa   manbalardan   keltirilgan   fikrlarni   ajratib   ko‘rsatish   uchun
ishlatiladi.   Bu   belgidan   shoir   tarixiy,   falsafiy   yoki   diniy   mavzularga   murojaat
qilganda ham foydalangan.
Abdulla   Oripov   tinish   belgilaridan   faqat   grammatik   qoidalarga   rioya   qilish
uchun emas,  balki she’riy matnning umumiy mazmuni  va hissiy  ta’sirini  oshirish
uchun   foydalangan.   She’riy   ritm,   pauzalar,   dramatik   ta’sir   va   tafakkur   jarayonini
boshqarish maqsadida tinish belgilarining o‘ziga xos joylashuvi she’rning semantik
va badiiy tuzilishini shakllantirishga xizmat qilgan. Natijada, tinish belgilari shoir
uslubining   ajralmas   qismiga   aylanib,   uning   poetik   ifoda   imkoniyatlarini   yanada
boyitgan 11
.
11
 Qodirova D. O‘zbek tilida she’riy sintaksis. – Namangan: NamDU nashriyoti, 2020.
24 Adabiy   tahlillarda   tinish   belgilarining   ahamiyati.   She’riy   matn   tahliliga
tinish   belgilarini   kiritish   adabiy   jarayonni   chuqurroq   tushunishga   xizmat   qiladi.
Tinish   belgilarining   she’riy   tuzilishda   tutgan   o‘rni   poetik   uslubni   ochib   berish,
matnning   ma’no   qatlamlarini   yoritish   va   tahliliy   yondashuvni   rivojlantirish   kabi
jihatlarda muhim ahamiyatga ega.
Shoir   uslubining   o‘ziga   xosligini   ochib   berish .   Tinish   belgilarining
ishlatilishi   shoirning   poetik   ovozi   va   uslubining   ajralmas   qismidir.   Har   bir   shoir
o‘z   uslubiga   xos   tinish   belgilari   tizimini   shakllantiradi   va   shu   orqali   o‘zining
badiiy ifoda vositalarini boyitadi.  Abdulla Oripov she’riyatida:
 Pauzalar   va   urg‘ularni   shakllantirish   uchun   tinish   belgilari   muhim   rol
o‘ynaydi.   Ularning   joylashuvi   o‘quvchiga   she’rni   qanday   o‘qish   kerakligini
ko‘rsatib beradi.
 Ohangdorlik   va   intonatsiya   tinish   belgilari   yordamida   aniqlanadi.   Bu
shoirning   individual   uslubini   anglash   va   she’riy   ijodining   xususiyatlarini   ochib
berishda yordam beradi.
 Chiziqcha (-) va ikki nuqta (:) kabi tinish belgilarining ishlatilishi she’riy
misralar   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   mustahkamlash   va   poetik   tuzilishga   o‘ziga   xos
ritm berish imkonini yaratadi.
Matnning ma’no qatlamlarini tushunish.  She’riy matndagi tinish belgilari
fikrning   turli   xil   talqinlarini   yaratishga   yordam   beradi.   Ular   matnning   semantik
qirralarini ochib berishda bevosita ishtirok etadi:
 Nuqta (.) — fikrning tugallanganligini bildirishi mumkin, shu bilan birga,
u   ba’zan   pauza   sifatida   xizmat   qilib,   o‘quvchining   diqqatini   jamlashga   yordam
beradi.
 So‘roq belgisi (?) — matn ichidagi ichki kechinmalarni, falsafiy o‘ylarni
va   shoirning   hayratini   ifodalashda   qo‘llanadi.   Shu   sababli,   so‘roq   belgisining
qo‘llanilishi she’rda mantiqiy savolni yoki shoirning ichki monologini aks ettirishi
mumkin.
25  Undov   belgisi   (!)   —   hissiyot   va   tuyg‘ularni   kuchaytirish,   shoirning
dardini yoki hayajonini kuchaytirilgan shaklda yetkazish vazifasini bajaradi.
Bu   belgilar   yordamida   shoir   matndagi   turli   ma’no   qatlamlarini   yaratadi,
o‘quvchiga fikrni chuqurroq anglash imkoniyatini taqdim etadi 12
.
Tahliliy   yondashuvni   rivojlantirish .   Adabiy   tahlilda   tinish   belgilarining
rolini   o‘rganish   she’riy   nutqning   estetik   jihatlarini   chuqurroq   tushunishga   xizmat
qiladi.
 She’riy   matnni   grammatik   va   semantik   jihatdan   tahlil   qilish   orqali
shoirning qanday poetik usullarni qo‘llaganini aniqlash mumkin.
 Matnning   tuzilishini   o‘rganish   —   tinish   belgilarining   joylashuvi   orqali
she’rdagi   fikr   harakatini,   uning   rivojlanishini   va   dramatik   kulminatsiyasini
tushunish imkonini beradi.
 Poetik   ritm   va   strukturaning   tahlili   —   tinish   belgilarining   matndagi   roli
orqali   she’r   ichidagi   sintaktik   va   semantik   o‘zaro   bog‘liqlikni   aniqlash   imkonini
yaratadi.
She’riy   matnda   tinish   belgilarining   tahlili   shoir   uslubining   o‘ziga   xosligini
ochib   berish,   matnning   ma’no   qatlamlarini   tushunish   va   adabiy   yondashuvni
rivojlantirish   kabi   jihatlarda   katta   ahamiyatga   ega.   Abdulla   Oripov   she’riyatidagi
tinish   belgilarining   ishlatilishi   she’rning   ohangdorligi,   hissiy   ta’siri   va   poetik
tafakkurining   nozik   qirralarini   ochib   berishga   xizmat   qiladi.   Shu   sababli,   adabiy
tahlilda   tinish   belgilari   faqat   sintaktik   vosita   emas,   balki   badiiy   ifoda   elementlari
sifatida ham e’tiborga olinishi lozim.
O‘quvchilar uchun tinish belgilarini to‘g‘ri ishlatish bo‘yicha tavsiyalar.
Abdulla Oripov she’riyatida tinish belgilarining qo‘llanilishi o‘quvchilarga she’riy
nutqni   to‘g‘ri   tushunish   va   ifodalashda   yordam   beradi.   She’rlarni   o‘qishda   tinish
belgilarining   pauzalar,   urg‘ular   va   intonatsiyani   belgilashdagi   rolini   tushunish
muhimdir.   O‘quvchilar   tinish   belgilarining   she’riy   matndagi   ta’sirini   anglagan
holda, she’r mazmunini chuqurroq his qilish imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
12
 To‘xtayev U. She’riyatda tinish belgilarining ifoda vositasi sifatidagi o‘rni. – Qarshi: Nasaf nashriyoti, 2022.
26 Tinish   belgilarining   ma’no   hosil   qilishdagi   ahamiyatini   tushunish
o‘quvchilarga   matnni   tahlil   qilish   ko‘nikmasini   rivojlantirishga   yordam   beradi.
Masalan, nuqta fikrning tugallanganligini bildirsa, so‘roq va undov belgilari hissiy
kayfiyatni   ifodalashga   xizmat   qiladi.   She’riy   satrlardagi   chiziqcha   yoki   nuqtali
vergul esa fikrning davomiyligini va urg‘u qo‘yiladigan joylarni belgilaydi.
She’rlarni   his-tuyg‘u   bilan   o‘qish   va   tinish   belgilarining   badiiy   ta’sirini
anglash orqali o‘quvchilar  poetik nutqning estetik tomonlarini  tushunib boradilar.
She’rning intonatsiyasini to‘g‘ri topish, shoir ifoda etmoqchi bo‘lgan ruhiy holatni
anglash   va   uni   ta’sirchan   tarzda   yetkazish   o‘quvchilarning   adabiy   didini
shakllantiradi.   She’riy   ijod   jarayonida   o‘quvchilar   tinish   belgilarining   estetik   va
ma’noviy rolini o‘z ijodiy ishlarida qo‘llashga harakat qilishlari lozim. She’rlarda
tinish belgilaridan ijodiy foydalanish misralarga o‘ziga xoslik bag‘ishlab, ularning
mazmunini   yanada   boyitadi.   Tinish   belgilarining   to‘g‘ri   va   maqsadga   muvofiq
qo‘llanilishi   she’riy   nutqning   ohangdorligi   va   ta’sirchanligini   oshirishga   xizmat
qiladi 13
.
Xulosa.   Abdulla Oripov asarlarida  tinish  belgilarining ishlatilishi  shoirning
poetik ifodaliligini kuchaytirgan. Nuqta, vergul, undov belgisi, so‘roq belgisi, ikki
nuqta, nuqtali vergul, chiziqcha, qavs va iqtibos belgilarining barchasi she’rlarning
mazmuniy va hissiy jihatdan yanada boy bo‘lishiga xizmat qilgan. She’riy matnda
tinish   belgilarining   to‘g‘ri   va   ijodiy   qo‘llanilishi   poetik   nutqning   ta’sirchanligini
oshirishda   muhim   omil   bo‘lib,   o‘quvchilar   uchun   adabiy   tahlilda   ularning
ahamiyatini tushunish katta foyda keltiradi.
XULOSA
13
 Xudoyberdiyev O. O‘zbek adabiyotida poetik uslubiyat. – Toshkent: Fan, 2020.
27 Tinish belgilarining yozma nutqda to‘g‘ri va samarali qo‘llanilishi matnning
mazmuni,   ta’sirchanligi   va   tushunarliligini   ta’minlaydi.   Abdulla   Oripov   ijodida
tinish   belgilarining   o‘ziga   xos   ishlatilishi   uning   poetik   uslubining   ajralmas   qismi
bo‘lib, she’riy ifodaning ta’sirchanligi va mazmunan chuqurligini oshiradi.
Shoir   she’rlarida   an’anaviy   tinish   belgilari   qoidalarga   bo‘ysungan   holda,
ularning   badiiy   jihatdan   boyitilgan   variantlarini   ham   qo‘llaydi.   Jumladan,   nuqta
she’rda   kam   qo‘llanib,   asosan   fikrning   yakunlanganligini   yoki   dramatik   pauza
yaratish   uchun   ishlatiladi.   Vergul   esa   satrlar   orasidagi   ritmik   uyg‘unlikni
ta’minlash   va   fikrning   davomiyligini   saqlash   uchun   ishlatilgan.   Undov   va   so‘roq
belgisi   shoirning   his-tuyg‘ularini   kuchaytirish,   hayrat,   tashvish   yoki   falsafiy
mulohazalarni   ifodalash   uchun   xizmat   qiladi.   Ikki   nuqta   va   nuqtali   vergul   fikrni
ochib   berish,   izohlash   yoki   bog‘liqlikni   saqlashda   ahamiyatli   bo‘lsa,   chiziqcha
misralar o‘rtasida ma’no urg‘usini kuchaytirish, poetik obrazlarni shakllantirishda
qo‘llanilgan. Qavslar esa ichki fikr yoki izoh berish, iqtibos belgisi esa kinoya yoki
boshqa manbalarni keltirish maqsadida ishlatilgan.
Tinish belgilarining she’riy nutqdagi o‘rni tahlil qilinganda, ularning nafaqat
grammatik,   balki   badiiy   va   semantik   ahamiyati   ham   namoyon   bo‘ladi.   She’riy
matnlarda   tinish   belgilarining   joylashuvi   fikrning   turli   talqinlarini   yaratishga
yordam beradi. Ularning ishlatilishi she’riy tafakkurning o‘ziga xosligini ifodalash
bilan   birga,   o‘quvchining   matnni   qanday   qabul   qilishiga   ham   bevosita   ta’sir
ko‘rsatadi.   Shu   bois,   Abdulla   Oripov   she’riyatida   tinish   belgilarining   joylashuvi
tasodifiy   emas,   balki   matn   mazmunini   chuqurlashtirish   va   uni   hissiy   jihatdan
boyitish maqsadida qo‘llangan.
Adabiy   tahlilda   tinish   belgilarining   o‘rganilishi   shoirning   uslubini   yanada
chuqurroq anglashga yordam beradi. Ular fikr oqimining tabiiyligini saqlash, matn
ritmini   boshqarish   va   hissiy   ta’sirni   oshirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Tinish
belgilarining   to‘g‘ri   ishlatilishi   nafaqat   she’riyatda,   balki   umumiy   yozma   nutq
madaniyatida ham muhim ahamiyat kasb etadi.
28 O‘quvchilar uchun tinish belgilarining badiiy nutqdagi ahamiyatini anglash,
ularni matn talqinida inobatga olish va o‘z yozma nutqida to‘g‘ri qo‘llash muhim.
She’riy   nutqni   to‘g‘ri   tushunish   uchun   tinish   belgilarining   hissiy   va   semantik
yukini   anglash   zarur.   Shu   bois,   yozma   nutqda   tinish   belgilarining   mohiyatini
chuqur   o‘rganish   nafaqat   adabiyotshunoslar,   balki   keng   kitobxonlar   auditoriyasi
uchun ham foydalidir.
29 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Allambergenov   H.   O‘zbek   tilida   tinish   belgilarining   ishlatilishi.   –
Toshkent: Fan, 2016 【 85 】 . 
2. Anorqulova   G.   She’riy   nutqda   tinish   belgilarining   poetik   vazifasi.   –
Samarqand: SamDU nashriyoti, 2021. 
3. Asqarova   N.   Matn   lingvistikasi   va   tinish   belgilari.   –   Toshkent:
O‘zbekiston Milliy universiteti nashriyoti, 2022. 
4. Bobojonov   U.   Adabiy   til   nazariyasi.   –   Toshkent:   Sharq   nashriyoti,
2018. 
5. G‘afurov M. O‘zbek tilining morfologik sintaksisi.  – Toshkent:  Yangi
asr avlodi, 2020. 
6. Hasanov   A.   Tinish   belgilari   va   ularning   matn   tahlilidagi   o‘rni.   –
Buxoro: BuxDU nashriyoti, 2019. 
7. Jo‘rayev   S.   O‘zbek   adabiy   tilida   sintaktik   uslubiyat.   –   Toshkent:   Fan,
2017. 
8. Karimov H. Badiiy matn va uning tahlili. – Toshkent: Yangi asr avlodi,
2023. 
9. Kenjayev   N.   She’riy   matnlarda   punktuatsiya.   –   Nukus:   Qoraqalpoq
nashriyoti, 2020. 
10. Madrahimov   T.   Tinish   belgilari   va   mantiqiy   urg‘u.   –   Toshkent:
Akademnashr, 2021. 
11. Mirzayeva R. O‘zbek tilida so‘z birikmalari sintaksisi. – Toshkent: Fan,
2018. 
12. Murodov S. She’riy nutq tahlili. – Qarshi: Nasaf nashriyoti, 2019. 
13. Nurmurotov   I.   O‘zbek   tilida   tinish   belgilari   lingvopoetikasi.   –
Toshkent: Fan, 2025 【 86 】 . 
14. Omonov   F.   She’riy   uslub   va   sintaktik   qurilmalar.   –   Toshkent:
O‘zbekiston, 2021. 
15. Oripov A. She’rlar to‘plami. – Toshkent: Yangi asr avlodi, 2016. 
30 16. Qodirova   D.   O‘zbek   tilida   she’riy   sintaksis.   –   Namangan:   NamDU
nashriyoti, 2020. 
17. Rahimov   B.   Nutq   va   yozuv   sintaktikasi.   –   Samarqand:   SamDU
nashriyoti, 2022. 
18. Raxmatullayev   N.   O‘zbek   tili   grammatikasi.   –   Toshkent:   O‘zbekiston
Milliy universiteti nashriyoti, 2018. 
19. Rustamov   X.   Tinish   belgilarining   badiiy   matndagi   o‘rni.   –   Buxoro:
BuxDU nashriyoti, 2022. 
20. Sagdullayev   B.   Poetik   matn   sintaksisi.   –   Toshkent:   Akademnashr,
2023. 
21. Saidov M. Badiiy nutq tahlili. – Nukus: Qoraqalpoq nashriyoti, 2019. 
22. To‘xtayev   U.   She’riyatda   tinish   belgilarining   ifoda   vositasi   sifatidagi
o‘rni. – Qarshi: Nasaf nashriyoti, 2022. 
23. Usmonova   G.   She’riy   matn   va   tinish   belgilari.   –   Toshkent:   Yangi   asr
avlodi, 2021. 
24. Xudoyberdiyev   O.   O‘zbek   adabiyotida   poetik   uslubiyat.   –   Toshkent:
Fan, 2020. 
25. Yoqubov D. Matnshunoslik asoslari. – Samarqand: SamDU nashriyoti,
2019.
31
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Alisher Navoiy ijodida naqshbandiylik tartib-qoidalarining poetik ifodasining ahamiyati
  • O‘tkir Hoshimov prozasida badiiy detalning polifunksional tabiati
  • Shartlanganlik munosabatlarini ifodalovchi qo'shma gaplarning semantik -sintaktik tuzilishi.(G'afur G'ulom asarlarida)
  • Qiyosiy sodda gaplarda shakl va mazmun (Erkin Vohidov asarlari misolida)
  • Oʻzbek tilida ravishdosh oʻramlar bilan kengaygan yoyiq gaplar semantikasi (Oybek asarlari misolida)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский