Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 98.0KB
Xaridlar 2
Yuklab olingan sana 30 Avgust 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Yuridik va jismoniy shaxslar

Sotib olish
O ZBEKISTON RESPUBLIKASIʻ
OLIY TA’LIM , FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT  MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTET
“________________________________________________________”  KAFEDRASI
“ _______________________________________________________________ ” fanidan
               
KURS ISHI
Маvzu:   Yuridik va jismoniy shaxslar
Bajardi:_______________________________
Qabul qildi: ____________________________
RO’YXATGA OLINDI
“ ____ ”  _______20 23  y.
№_________
Imzo _________ Kurs ishi himoya ga tavsiya
qilingan sana
“____” _______20 23  y.
Ilmiy rahbar __ ________
Imzo _______________
Kurs ishi himoya
qilingan sana
 «____» _______202 3   y .
Baho   « _____ »
_________ ___________
  ( imzo )
       _ _ _________
              ( imzo )
___________
              ( imzo ) Komissiya a’zolari :
__________________
_________________ _
_________________ Yu ridik va jismoniy shaxslar
Reja
Kirish 3
1. Yuridik shaxslar. 5
2. Jismoniy shaxslar. 7
3. Yuridik va jismoniy shaxslarni solqqa tortish tartibi 8
Xulosa . 21
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 6
2 Kirish.
Fuqarolarning   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   va   qonunlarida
mustahkamlab   qo’yilgan   huquq   va   erkinliklari   daxlsiz   bo’lib,   hech   kim   ulardan
sudsiz   mahrum   etishga   yoki   ularni   cheklashga   haqli   emas.   Jismoniy   va   yuridik
shaxslar   huquq,   erkinliklari   va   qonuniy   manfaatlarini   sud   orqali   himoya   qilish
muhim davlat himoyasi instituti bo’lib, u mustaqil sud hokimiyati tomonidan odil
sudlovni amalga oshirish orqali ta’minlanadi.
O’zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishganligi   munosabati   bilan   qisqa   davr
ichida   respublikamiz   iqtisodini   yuksaltirish   uchun   bir   qator   iqtisodiy   islohotlarni
amalga oshirish, bozor iqtisodiyotiga asoslangan huquqiy demokratik davlat qurish
va   uni   rivojlantirish   uchun   ijtimoiy-iqtisodiy,   huquqiy   va   siyosiy   shartsharoitlar
yaratildi. 
Xalqaro   biznes   tili   sifatida   buxgalteriya   hisobi   davlat   qonunlarini   bajarilishini
kafolatlashi,   tadbirkorlikni   rivojlantirilishiga   mulkni   saqlash   va   ko’payishiga
xizmat qilishi, manfaatdorlar tomonidan muhim iqtsodiy qarorlarni qabul qilishda
zarur bo’ladigan to’liq va ishonarli axborotlarni o’z vaqtida yetkazib berishi kerak.  
Ushbu kurs ishida ko'rsatib o'tilgan koidalar foyda solig’ini  to'lovchi xisoblangan
yuridik shaxslarga tatbik etiladi.
Solik   solishning   aloxida   tartibi   belgilangan   yuridik   shaxslarning   ayrim
toifalariga     va xorijiy yuridik shaxslarga tatbik etilmaydi.
Bunda,   agar   solik   solishning   aloxida   tartibi   belgilangan   yuridik   shaxslar   asosiy
faoliyat turi bilan bir katorda faoliyatning boshka turlari bilan shug'ullansalar, ular
ushbu faoliyat bo'yicha aloxida xisob yuritishlari va byudjetga belgilangan tartibda
foyda   dan   olinadigan   solikni   to'lashlari   lozim.   Kat’iy   solik   to'lanishi   belgilangan
tadbirkorlik faoliyati turlarinigina amalga oshiradigan yuridik shaxslarga;
Xorijiy yuridik shaxslarga tatbik etilmaydi.
Solik   to'lovchilar   moliya   yilida   solik   solinadigan   foyda   ga   ega   bo'lgan   yuridik
shaxslar foyda solig’i to'lovchilar xisoblanadi.
Solik   solish   maksadida   yuridik   shaxslar   deganda   mulkida,   xo'jalik   yuritishi   yoki
tezkor boshkaruvida mol-mulki bo'lgan va o'z majburiyatlari bo'yicha ushbu mol-
3 mulk bilan javob beradigan, shuningdek mustakil balansga va xisob-kitob varag'iga
ega bo'lgan aloxida bo'linmalar xam tushuniladi.
4 1. Yuridik shaxslar.
Yuridik   shaxs   — fuqarolik   huquqlari   va   majburiyatlarining   konkret   sub ekti.ʼ
Yuridik   shaxs   —   fuqarolik   huquq   va   majburiyatlarining   sub yektlari	
ʼ
hisoblanuvchi korxona, muassasa, tashkilotlar va shaxslar. O zbekiston       	
ʻ
Respublikasi   fuqarolik   qonunchiligiga   ko ra,   Yuridik   shaxs   o z   mulkida,   xo jalik	
ʻ ʻ ʻ
yuritishida yoki operativ boshqaruvida alohida molmulkka ega bo lgan hamda o z	
ʻ ʻ
majburiyatlari   yuzasidan   ushbu   molmulk   bilan   javob   beradigan,   o z   nomidan	
ʻ
mulkiy va shaxsiy nomulkiy huquqlarga ega bo la oladigan va ularni amalga oshira	
ʻ
oladigan,   majburiyatlarni   bajara   oladigan,   sudda   da vogar   va   javobgar   bo la	
ʼ ʻ
oladigan   tashkilotdir.   Yuridik   shaxs   lar   mustaqil   balans   yoki   smetaga   ega
bo lishlari kerak.	
ʻ
O zbekiston   Respublikasining   FKda   Yuridik   shaxslarning   quyidagi   2   turi
ʻ
farqlanadi: 
1) tijoratchi tashkilotlar, ya ni foyda olishni o z faoliyatining asosiy maqsadi qilib	
ʼ ʻ
olgan tashkilotlar. Mas, xususiy korxonalar, xo jalik shirkatlari va jamiyatlari; 	
ʻ
2)   tijoratchi   bo lmagan   tashkilotlar,   ya ni   foyda   olishni   o z   faoliyatining   asosiy	
ʻ ʼ ʻ
maqsadi qilib olmagan tashkilotlar. Mas jamoat birlashmalari, fuqarolarning o zini	
ʻ
o zi   boshqarish   organlari.   Yuridik   shaxslar   fuqaro   (fuqarolar)   tomonidan   (mas,	
ʻ
xususiy   korxona,   mas uliyati   cheklangan   jamiyat,   notarial   kontora   kabi	
ʼ
shakllarda),   Yuridik   shaxslarning   o zlari   tomonidan   (mas,   o zga   aksiyadorlik	
ʻ ʻ
jamiyatining  aksiyalarini   sotib   olishi   yo li   bilan,   Yuridik   shaxslar   birlashma   yoki	
ʻ
uyushma   ittifoqlariga   birlashishi   orqali),   davlat   tomonidan   (mas,   operativ
boshqaruvga   asoslangan   ta lim   muassasasini   tashkil   qilish,   davlat   molmulki	
ʼ
bo lgan   korxona   ochiq   aksiyadorlik   jamiyatiga   aylantirilayotgan   paytda	
ʻ
aksiyalarning   bir   qismi   davlatning   o zida   qolgan   hollar)   ta sis   etilishi   mumkin.	
ʻ ʼ
Ular,   o z   navbatida,   tashkil   qilingan   Yuridik   shaxsning   muassislari   (ta sischilari)	
ʻ ʼ
hisoblanadilar.    
Shuningdek,   O zRda   Yuridik   shaxsning   ta sischisi   chet   el   fuqarosi,	
ʻ ʼ   chet   el
kompaniyasi   (Yuridik   shaxsi)   ham   bo lishi   mumkin.   Qoidaga   ko ra,   ustav	
ʻ ʻ
jamg armasining   miqdori   ta sis   etilayotgan   Yuridik   shaxs   davlat   ro yxatidan	
ʻ ʼ ʻ
5 o tkazilayotgan   paytda   150000   AK.Sh   dollaridan   ortiq   va   ulushning   kamida   30ʻ
foizini chet el investorining hissasi tashkil etsa, bunday Yuridik shaxs — qo shma	
ʻ
korxona, agar yuz foiz ulush chet ellik investorga tegishli bo lsa, bunday Yuridik	
ʻ
shaxs — xorijiy korxona hisoblanadi. Ayni vaqtda bunday mulkiy senzlar mahalliy
Yuridik shaxslarga ham o rnatilgan. 	
ʻ
        Chunonchi,   mas uliyati   cheklangan   jamiyatning,   xo jalik   shirkatining   ustav	
ʼ ʻ
fondi jamiyatni, shirkatni davlat ro yxatidan o tkazish paytidagi qonun hujjatlarida	
ʻ ʻ
belgilangan   eng   kam   oylik   ish   haqining   50   baravaridan   kam   bo lmasligi   kerak.	
ʻ
Ayni  vaqtda Yuridik shaxslarning mulkiy mablag lari  sohasida  ayrim  cheklashlar	
ʻ
ham   mavjud.   Mas,   Yuridik   shaxsning   bir   turi   bo lgan   siyosiy   partiyalar   xayriya
ʻ
yordamini   faqat   O zbekiston   Respublikasi   Yuridik   shaxs   lari   va   fuqarolaridan	
ʻ
oladilar (O zbekiston Respublikasining 2004 yil 30 apreldagi "Siyosiy partiyalarni	
ʻ
moliyalashtirish   to g risida"gi   qonuni).   O zbekiston   Respublikasining	
ʻ ʻ ʻ
"Tadbirkorlik faoliyati  erkinligining kafolatlari  to g risida"gi  qonuni  (2000 yil  25	
ʻ ʻ
may)ga   ko ra,   Yu.shlar   qonun  bilan   taqiqlanmagan   har   qanday   faoliyat   turi   bilan	
ʻ
shug ullanishlari   mumkin.   Shuningdek,   ayrim   faoliyat   turlari   bilan   faqat	
ʻ
ruxsatnoma   (litsenziya)   orqali   shug ullanishga   yo l   qo yiladi   (O zRning   2000   yil	
ʻ ʻ ʻ ʻ
25 maydagi "Faoliyatning ayrim turlarini litsenziyalash to g risida"gi qonuni). 	
ʻ ʻ
O zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   2001   yil   12   maydagi   qarori   bilan	
ʻ
"Amalga oshirilishi uchun litsenziya talab qilinadigan faoliyat turlarining ro yxati"	
ʻ
belgilangan.   Ularga,   jumladan,   atom   energetikasi   ob yektlarini   loyihalashtirish,	
ʼ
qurish,   ulardan   foydalanish   va   ta mirlash,   geodeziya   va   xaritagrafiya   faoliyati,	
ʼ
mahsulotlar   va   xizmatlarni   sertifikatlash,   noshirlik,   tibbiy,   nodavlat   ta lim	
ʼ
muassasalari faoliyati kabilar kiradi. 
Ayni   vaqtda   O zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   57-moddasiga   ko ra,	
ʻ ʻ
konstitutsiyaviy   tuzumni   zo rlik   bilan   o zgartirishni   maqsad   qilib   qo yuvchi,	
ʻ ʻ ʻ
respublikaning   suvereniteti,   yaxlitligi   va   xavfsizligiga,   fuqarolarning
konstitutsiyaviy huquq va erkinliklariga qarshi chiquvchi, urushni, ijtimoiy, milliy,
irqiy va diniy adovatni targ ib qiluvchi, xalqning sog ligi va ma naviyatiga tajovuz	
ʻ ʻ ʼ
qiluvchi, shuningdek,  harbiylashtirilgan birlashmalarning,  milliy  va diniy  ruhdagi
6 siyosiy   partiyalarning   hamda   jamoat   birlashmalarining   tuzilishi   va   faoliyati
taqiqlanadi. Maxfiy jamiyatlar va uyushmalar tuzish ham taqiqlanadi.
YU.sh.ning huquq layoqati u tuzilgan paytdan, ya ni davlat ro yxatidan o tkazilganʼ ʻ ʻ
paytdan   boshlab   vujudga   keladi   va   uning   faoliyati   tugashi   (tugatilishi)   bilan
tugaydi.   Yuridik   shaxs   ustav   asosida   yoki   ta sis   shartnomasi   va   ustav   asosida	
ʼ
yoxud faqat ta sis shartnomasi asosida ish olib boradi. 	
ʼ
     Qonunda nazarda tutilgan hollarda tijoratchi tashkilot bo lmagan Yuridik shaxs	
ʻ
shu  turdagi   tashkilotlar   haqidagi  nizom  asosida  ish   olib  borishi  mumkin.  Yuridik
shaxs   qonunlarga   va   ta sis   hujjatlariga   muvofiq   ish   olib   boradigan   o z   organlari	
ʼ ʻ
orqali fuqarolik huquqlariga ega bo ladi va zimmasiga fuqarolik burchlarini oladi.	
ʻ
Yuridik shaxs organlarini tayinlash yoki saylash tartibi qonunlar va ta sis hujjatlari	
ʼ
bilan   belgilanadi.   Qonunda   nazarda   tutilgan   hollarda   Yuridik   shaxs   o z	
ʻ
ishtirokchilari orqali fuqarolik huquqlariga ega bo lishi va fuqarolik burchlarini o z	
ʻ ʻ
zimmasiga olishi mumkin. 
        Yuridik   shaxslarning   faoliyati   qayta   tashkil   etish   (qo shib   yuborish,   qo shib	
ʻ ʻ
olish,   bo lish,   ajratib   chiqarish,   o zgartirish)   yoki   tugatish   (muassislarning   qarori	
ʻ ʻ
bilan,   faoliyat   ruxsatnomasiz   olib   borilganda,   bankrot   deb   topilganda   —   sudning
qarori bilan) orqali bekor bo ladi.	
ʻ
2.Jismoniy shaxslar.
Jismoniy   shaxs   (fuqarolik   huquqida)   —   huquqiy   munosabatlarning   ishtirokchisi
bo lgan   alohida   fuqaro   (chet   el   fuqarolari   yoki   fuqaroligi   bo lmagan   shaxslar)ni	
ʻ ʻ
ifodalovchi tushuncha.  
U jamoaviy tuzilma bo lgan yuridik shaxstya farq qiladi: jismoniy shaxs bevosita	
ʻ
o z nomidan ish yuritadi — faoliyat yurgizishi uchun jamoaviy tuzilma — tegishli	
ʻ
firma   yoki   korxonani   qonunda   belgilangan   tartibda   ro yxatdan   o tkazishi   shart	
ʻ ʻ
emas, jismoniy shaxsning huquq va muomala layoqatining vujudga kelishi hamda
barham topishi tartibi ham yuridik shaxslardan farqlanadi. 
        O zbekiston   Respublikasida   fuqarolar   —   jismoniy   shaxslarning   huquq   va	
ʻ
burchlariga oid qonun-qoidalar FK da belgilab berilgan (16—38-moddalar).
 
7 3.   Yuridik va jismoniy shaxslarni solqqa tortish tartibi
Ushbu   ma’ruzada   ko'rsatib   o'tilgan   koidalar   foyda   solig’ini   to'lovchi   xisoblangan
yuridik shaxslarga tatbik etiladi.
Solik   solishning   aloxida   tartibi   belgilangan   yuridik   shaxslarning   ayrim
toifalariga     va xorijiy yuridik shaxslarga tatbik etilmaydi.
Bunda,   agar   solik   solishning   aloxida   tartibi   belgilangan   yuridik   shaxslar   asosiy
faoliyat turi bilan bir katorda faoliyatning boshka turlari bilan shug'ullansalar, ular
ushbu faoliyat bo'yicha aloxida xisob yuritishlari va byudjetga belgilangan tartibda
foyda   dan   olinadigan   solikni   to'lashlari   lozim.   Kat’iy   solik   to'lanishi   belgilangan
tadbirkorlik faoliyati turlarinigina amalga oshiradigan yuridik shaxslarga; 1
Xorijiy yuridik shaxslarga tatbik etilmaydi.
Solik   to'lovchilar   moliya   yilida   solik   solinadigan   foyda   ga   ega   bo'lgan   yuridik
shaxslar foyda solig’i to'lovchilar xisoblanadi.
Solik   solish   maksadida   yuridik   shaxslar   deganda   mulkida,   xo'jalik   yuritishi   yoki
tezkor boshkaruvida mol-mulki bo'lgan va o'z majburiyatlari bo'yicha ushbu mol-
mulk bilan javob beradigan, shuningdek mustakil balansga va xisob-kitob varag'iga
ega bo'lgan aloxida bo'linmalar xam tushuniladi.
Yuridik   shaxslar   -   O'zbekiston   Respublikasi   rezidentlariga   O'zbekiston
Respublikasida   hamda   undan   tashkarida   ularning   faoliyat   manbalaridan   olingan
daromadlar (foyda) bo'yicha solik solinadi.
O'zbekistonda   taxsis   etilgan   yoki   ro'yxatga   olingan,   shuningdek   O'zbekiston
Respublikasidan   tashkarida   ro'yxatga   olingan,   bosh   korxonasi   O'zbekistonda
joylashgan yuridik shaxs O'zbekiston Respublikasining rezidenti xisoblanadi.
Byudjet   bilan   foyda   solig’i   bo'yicha   xisob-kitoblarni   yuridik   shaxslar   mustakil
ravishda   amalga   oshiradilar.   Ayrim   tarmoklar   yuridik   shaxslarining   birlashmalari
byudjet   bilan   xisob-kitoblarni   O'zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Maxkamasining
karoriga binoan markazlashtirilgan tartibda amalga oshirishlari mumkin.
1
  O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi - T: O‘zbekiston, 2017- 46 b. 
8 Jami   daromad   tarkibiga   yuklab   jo'natilgan   tovar,   bajarilgan   ishlar,   ko'rsatilgan
xizmatlar va boshka operatsiyalar uchun yuridik shaxs olishi lozim bo'lgan (olgan)
yoki tekinga olgan pud yoxud boshka mablag'lar kiradi.
Bunday daromadlarga kuyidagilar kiritiladi:
a) maxsulot (ishlar, xizmatlar) sotilishidan keladigan tushum.
Maxsulot (ishlar, xizmatlar) sotilishidan keladigan tushum deganda:
yuklab   jo'natilgan   maxsulot   uchun   takdim   etilgan   xisob-kitob   hujjatlarida
ko'rsatilgan summalar;
buyurtmachi   tomonidan   tasdiklangan   bajarilgan   ishlar   dalolatnomalarida
ko'rsatilgan summalar;
xizmatlar   ko'rsatilishi   faktini   tasdiklaydigan   hujjatlarda   ko'rsatilgan   summalar
tushuniladi.
Vositachilik   faoliyatidan   daromad   oladigan   (komission   xaklar,   foizlar   sifatida)
korxonalar   uchun   tushum   deganda   solik   solinadigan   davrda   amalga   oshirilgan
barcha bitimlar bo'yicha olingan komission xaklar (foizlar) summasi tushuniladi.
b)   asosiy   vositalar,   nomoddiy   aktivlar,   kimmatli   kog'ozlar,   intellektual   mulk
obyektlari, materiallar va boshka aktivlarni sotishdan keladigan daromad.
Korxonaning   asosiy   fondlari   va   boshka   mol-mulkini   sotishdan   keladigan
daromadni   belgilash   chog'ida   solik   solish   maksadi   uchun   ushbu   fondlar   va   mol-
mulkning   sotilish   va   koldik   kiymatlari   o'rtasidagi   fark   (oshib   ketish)   xisobga
olinadi.   Bunda   mol-mulkning   koldik   kiymati   asosiy   fondlar,   moddiy   aktivlar,
arzon va tez eskiruvchan buyumlarga nisbatan ko'llaniladi.
Agar aktivlarning fakat bir kismi sotilsa, sotish sanasidagi aktivlar kiymati kolgan
va sotilgan kismlar o'rtasida tasdiklanadi.
Aktivlar   bepul   asosda   yoki   pasaytirilgan   kiymat   bo'yicha   topshirilganda
topshiruvchi   shaxs   aktivlarining   kiymati   shakllangan   xarajatlardan   kelib   chikib,
olayotgan shaxs daromadlari esa - kirim kilingan baxolash kiymati bo'yicha, lekin
topshirilayotgan aktivlar tannarxidan past bo'lmagan tarzda, belgilanadi.
v) foizlar ko'rinishidagi daromadlar;
g) dividendlar;
9 d) bepul olingan mol-mulk.
Agar   mablag'larni   bepul   topshirish   tizim   ichida   korxonalar   o'rtasida   yuz   bersa,
bunda   tizim   deganda   vazirlik,   kontsern,trest   va   xokazolar   tushuniladi   va   bu
mablag'lar   taksimlash   balansi   bo'yicha,   yukori   tashkilot   buyrug'iga   ko'ra   olingan
bo'lsa, ular solik solish obyekti xisoblanadi.
e) mol-mulkni ijara (lizing)ga berishdan olingan daromad;
Bunda shuni  nazarda tutish lozimki, agar ijaraga beruvchi  amortizatsiyalanadigan
asosiy   vositalarni   lizing   shartnomasi   bo'yicha   ijaraga   topshirsa,   operatsiya   solik
solish   maksadida   ijarachi   tomonidan   mol-mulk   xarid   kilinishi   sifatida   karalishi
kerak.
Agar   u   kuyidagi   shartlardan   biriga   javob   bersa,   amortizatsiyalanadigan   asosiy
vositalarning ijarasi lizing xisoblanadi:
ijara muddati asosiy vositalar xizmat muddatining sakson foizidan oshib ketsa;
ijarachi   asosiy   vositalarni   Kat’iy   narxda   yoki   ijara   tugaganidan   keyin
belgilanadigan narxda sotib olish hukukiga ega bo'lsa;
  ijaraga   olinadigan   asosiy   vositalarning   koldik   kiymati   ijara   tugaganidan   keyin
ijara boshidagi ular kiymatining yigirma foizidan kamni tashkil etsa;
to'lovlarning   joriy   summasi   butun   ijara   davri   uchun   ijaraga   olinadigan   vositalar
kiymatining to'kson foizidan oshsa.
Mazkur   kichik   band   ikkinchi   kismining   koidalari   lizing   shartnomasini   uzaytirish
hukuki amalga oshirilishi mumkin bo'lgan davrga tatbik etiladi.
j) royalti;
z) tekin moliyaviy yordam (davlat byudjetidan subsidiyalar bundan mustasno);
i)   dahvo   muddati   o'tib   ketgan   kreditorlik   va   deponentlik   karzlarini   xisobdan
chikarishdan olingan daromadlar.
Dahvo muddati  -  shaxs  o'zining buzilgan hukukini  dahvo takdim  etish  yo'li  bilan
ximoya kila olishi mumkin bo'lgan muddat. Dahvoning umumiy muddati - uch yil.
k) ilgari chegirilgan xarajatlar, zararlar yoki gumonli karzlarni koplash ko'rinishida
olingan daromadlar;
l) valyuta xisobvaraklari bo'yicha kursdagi musbat fark.
10 m) favkulodda daromadlar.
n) boshka daromadlar.
O'zbekiston   Respublikasining   Solik   kodeksiga   va   O'zbekiston   Respublikasi
Vazirlar Maxkamasining 1999 yil 5 fevraldagi "Maxsulot (ishlar, xizmatlar) ishlab
chikarish va sotish xarajatlari tarkibi va moliyaviy natijalarni shakllantirish tartibi
to'g'risida"gi   nizomga   muvofik   jami   daromad   bilan   chegirmalar   o'rtasidagi   fark
sifatida   xisoblab   chikarilgan,   ko'rsatilgan   Nizomga   ilovalarda   belgilangan
xarajatlar summasiga tuzatishlar kiritilgan foyda solik solig'i obyekti xisoblanadi.
Banklar   va   sug'urta   tashkilotlari   bo'yicha   bayon   etilgan   tartibda   belgilangan
chegirmalardan
tashkari kuyidagilar xam jami daromaddan chegirilishi kerak;
a) banklar bo'yicha:
kredit resurslari uchun to'lovlar;
operatsion xarajatlar;
pul mablag'lari va boyliklarini tashish va saklash xarajatlari;
mijozlar xisobvaraklari, shu jumladan - jismoniy shaxslarning omonatlari bo'yicha
xisoblab yozilgan va to'langan foizlar;
tavakkallik   operasiyalari   bo'yicha   zaxira   xisobiga   xisobdan   chikarilgan   umidsiz
ssudalar summalari.
b) sug'urta tashkilotlari bo'yicha:
kayta sug'urtalash shartnomalari bo'yicha topshirilgan to'lovlar summalari;
amal kilishi  xisobot  yilining oxirida tugamagan sug'urtalash  va kayta sug'urtalash
shartnomalari bo'yicha to'lovlar summalari;
sug'urtalash   va   kayta   sug'urtalash   majburiyatlari   bo'yicha   amalga   oshirilgan   va
xisoblab yozilgan to'lovlar summalari;
o'tgan   yillarning   sug'urta   xodisalari   bo'yicha   tugallanmagan   to'lovlar   summalari,
shu jumladan dahvo muddati doirasidagi majburiyatlar;
sug'urta xodisasi boshlangani ma’lum kilingan, lekin zarar xajmi takdim etilmagan
shartnomalar bo'yicha sug'urta summalari;
11 sug'urta   tashkiloti   tomonidan   sug'urta   xodisalari   boshlanishining   oldini   olish   va
ogoxlantirish   chora-tadbirlarini   moliyalashga   yo'naltiriladigan   mablag'lar
summalari;   sug'urta   tashkilotlarining   zaxira   fondlariga   ushbu   fondlar   mikdorlari
sug'urta   tashkilotlari   ustav   fondining   yigirma   besh   foiziga   etguniga   kadar   ushbu
tashkilotlar daromadlarining yigirma foiziga kadar mikdorda ajratmalar.
Solik   to'lovchilar   (bundan   banklar   va   sug'urta   tashkilotlari   mustasno)   dahvo
muddati   tugagach   daromadlari   ilgari   jami   daromadga   kiritilgan   tovarlar   (ishlar,
xizmatlar)ni sotish bilan bog'lik umidsiz karzlar bo'yicha chegirma kilish hukukiga
egadirlar.
Yuridik   shaxslarning   daromadlari   va   ular   bo'yicha   tegishli   chegirmalar   soliklarni
xisoblab   chikarish   uchun   ular   taallukli   bo'lgan   xisobot   davrida,   to'lash   vakti   va
pulning kelib tushish sanasidan katxi nazar, buxgalteriya xisobi to'g'risidagi konun
hujjatlariga muvofik aks ettiriladi.
Agar   kilingan   xarajat   xarajatlarning   bir   necha   toifasiga   kiritilgan   bo'lsa,   u   jami
daromaddan fakat bir marotaba chegirilishi mumkin.
Uzok   muddatli   kontraktlarga   taallukli   daromad   va   chegirmalar   moliya   yili
davomida ularni xakikatda boskichma-boskich bajarish kismida xisobga olinadi.
Uzok   muddatli   kontraktni   xakikatda   bajarish   moliya   yili   oxirigacha   kilingan
xarajatlarni mazkur kontrakt bo'yicha jami daromadlar bilan takkoslash vositasida
belgilanadi.
Yuridik   shaxsning   bayon   etilgan   koidalarga   muvofik   xisoblab   chikarilgan
daromadi (foydasi)ga 12 foiz stavkasi bo'yicha solik solinadi. Yuridik shaxslarning
auksionlardan   va   gastrolg'-kontsert   faoliyati   bilan   shug'ullanishga   lisenziyasi
bo'lgan   yuridik   va   jismoniy   shaxslarni   (shu   jumladan   norezidentlarni)   jalb   etish
yo'li   bilan   ommaviy   tomosha   tadbirlarini   tashkil   etishdan   olgan   daromadi
(foydasi)ga   35   foiz   stavkasi   bo'yicha   solik   solinadi.   Bolalar   assortimentidan
tovarlar,   ayollar   gigienasi   buyumlari   va   badiiy   xunarmandchilik   maxsulotlari   va
12 bolalar o'yinchoklarini ishlab chikarishga ixtisoslashgan yuridik shaxslar byudjetga
10 foiz stavkasi bo'yicha foyda solig’ini to'laydilar. 2
Ixtisoslashgan korxonalarga:
ishlab   chikariladigan   tovarlarning   umumiy   xajmida   bolalar   uchun   tovarlar   natura
ifodasida   kamida   60   foizni   tashkil   etadigan   bolalar   uchun   tovarlar   ishlab
chikaradigan korxonalar;
ishlab chikariladigan tovarlarning umumiy xajmida ayollar gigienasi buyumlari va
badiiy   xunarmandchilik   maxsulotlari   kamida     60   foizni   tashkil   etadigan   ayollar
gigienasi   buyumlari   va   badiiy   xunarmandchilik   maxsulotlari   ishlab   chikaradigan
korxonalar   kiritiladi.   O'zi   ishlab   chikargan   tovarlar   (ishlar,   xizmatlar)ni   erkin
almashtiriladigan valyutaga eksport kilish ulushi:
sotishning   umumiy  xajmida  15  dan   30  foizga  kadarni  tashkil   etadigan  eksportchi
korxonalar uchun belgilangan stavka 30 foizga pasaytiriladi;
sotishning   umumiy   xajmida   30   va   undan   ortik   foizni   tashkil   etsa   belgilangan
stavka ular uchun 50 foizga kamaytiriladi.
Mazkur   imtiyozlar   savdo-vositachilik   tashkilotlariga   va   xom   ashyo   tovarlarini
eksport kiladigan ishlab chikarish korxonalariga tatbik etilmaydi.
Yuridik   shaxslarga   to'lanadigan   dividend   va   foizlarga   to'lash   manbaida   10   foiz
stavkasi bo'yicha solik solinadi.
Solik   solish   maksadida   dividendlar   deganda   aktsiyalar   bo'yicha   va   xo'jalik
yurituvchi   subyektlarning   ustav   sarmoyasida   ulushbay   ishtirokdagi   olinadigan
darmoad tushuniladi.
Foizlarga   depozitli   omonatlar,   karz   majburiyatlari   va   boshka   kimmatli   kog'ozlar
bo'yicha olinadigan daromad kiritiladi.
Oldin   O'zbekiston   Respublikasidagi   to'lov   manbaida   solik   solingan   dividend   va
foizlar   olgan   yuridik   shaxs   -   rezident   to'lov   manbaida   solik   to'langanini
tasdiklaydigan   hujjatlari   mavjud   bo'lsa,   ularni   jami   daromaddan   chegirtirish
hukukiga egadir.
2
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi PF-4947sonli “O‘zbekiston Respublikasini yanada
rivojlantirishning Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida” gi Farmoni. 
13 Banklar va boshka moliya-kredit tashkilotlari - rezidentlarga to'lanadigan foizlarga
to'lash   manbasida   solik   solinmaydi,   balki   belgilangan   tartibda   bankda   va   boshka
moliya-kredit tashkilotida solik solinishi kerak.
Kuyidagi yuridik shaxslar foyda solig’ini to'lashdan ozod kilinadi:
-   protez-ortopediya   buyumlari,   inventari   ishlab   chikarishga,   shuningdek
nogironlarga xizmat ko'rsatishga ixtisoslashganlari - asosiy faoliyat turi bo'yicha;
-   ishlovchilari   umumiy   sonining   kamida   50   foizini   nogironlar,   1941-1945
yillardagi   urush   va   mexnat   fronti   faxriylari   tashkil   etgan,   nogironlar   jamoat
birlashmalari,   "Nuroniy"   jamg'armasi   va   O'zbekiston   chernobilchilari   uyushmasi
mulki   bo'lganlari,   bundan   savdo,   vositachilik,   ta’minot-sotish   va   tayyorlov
faoliyati bilan shug'ullanadigan yuridik shaxslar mustasno.
- davolash muassasalari koshidagi davolash-ishlab chikarish ustaxonalari;
- jazoni ijro etish muassasalari;
- notijorat tashkilotlari.
Bunda   tadbirkorlik   faoliyatidan   foyda   olgan   notijorat   tashkilotlari   ushbu
faoliyatdan solikni umumbelgilangan tartibda to'laydi.
-   shaxar   yo'lovchilar   transporti   (taksidan,   shu   jumladan   jo'nalishli   taksidan
tashkari) yo'lovchilarni tashish bilan bog'lik xizmatlari bo'yicha;
-   tarix   va   madaniyat   yodgorliklarini   taxmirlash   va   kayta   tiklash   ishlarini   amalga
oshirishdan olingan daromadlar (foydalar) bo'yicha;
- davlat obligasiyalari va boshka davlat kimmatli kog'ozlari bo'yicha dividendlar va
foizlar bo'yicha;
-   boshka   yangi   tashkil   etilgan   korxonalar,   shu   jumladan   xorijiy   investitsiyalar
ishtirokidagi   korxonalar   (savdo,   vositachilik,   ta’minot-sotish   va   tayyorlash
faoliyati   bilan   shug'ullanuvchilaridan   tashkari)   ro'yxatdan   o'tkazilgan   paytdan
extiboran birinchi yili belgilangan stavkaning 25 foizi mikdorida va ikkinchi yil 50
foizi mikdorida solik to'laydilar. Keyingi yillarda foyda solig’i belgilangan stavka
bo'yicha to'lik mikdorda to'lanadi.
14 Mazkur   kichik   bandda   nazarda   tutilgan   yuridik   shaxslar   tugatilgan   xollarda,
belgilangan   imtiyozli   davrdan   keyin   yil   tugashiga   kadar   solik   summasi   ular
faoliyatining butun davri uchun to'lik mikdorda undiriladi.
-     ichki ishlar organlari xuzuridagi sokchilik bo'linmalari;
- gastrol-konsert faoliyati bilan shug'ullanish hukukini beruvchi lisenziyasi bo'lgan
yuridik shaxslar;
-   yuridik   shaxslar   tomonidan   dividendlar   ko'rinishida   olingan   va   ular   olingan
yuridik shaxsning ustav sarmoyasi (fondi)ga yo'naltiriladigan daromadlar.
Solik solinadigan foyda kuyidagi summaga kamaytiriladi:
a)   ekologiya,   salomatlik   va   xayriya   jamg'armalari,   madaniyat,   xalk   taxlimi,
sog'lio'ni saklash, mexnat va axolini ijtimoiy muxofaza kilish, jismoniy tarbiya va
sport   muassasalariga   fukarolarning   o'zini   o'zi   boshkarish   organlariga   badallar
summasiga,   birok   solik   solinadigan   foyda   ning   bir   foizidan   ko'p   bo'lmagan
mikdorda;
b)   investisiyalarga   (asosiy   ishlab   chikarishni   rivojlantirish,   kengaytirish   va
rekonstrukssiya   kilishga,   O'zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Maxkamasining
karoriga ko'ra kollejlar, akademik litseylar, maktablar va maktabgacha muassasalar
kurilishiga),   shuningdek   investitsiyalar   uchun   olingan   kreditlarni   uzishga
yo'naltiriladigan   xarajatlar   summasiga,   xisoblangan   eskirishdan   to'lik   foydalanish
sharti   bilan,   birok   solik   solinadigan   foyda   ning   o'ttiz   foizidan   ko'p   bo'lmagan
mikdorda;
v)   diniy   va   jamoat   birlashmalarining   (kasaba   uyushmalari,   siyosiy   partiyalar   va
xarakatlardan   tashkari),   xayriya   jamg'armalarining   mulkida   bo'lgan   korxonalar
daromadi   (foydasi)dan  shu   birlashmalar  va   jamg'armalarning  ustavda   belgilangan
faoliyatni amalga oshirish uchun yo'naltiriladigan ajratmalari summasiga;
Ko'rsatilgan imtiyoz fakat o'z ishlab chikarishining ekologiyaga ta’sirini yaxshilash
uchun  tabiatni   muxofaza   kilish   tadbirlarini   amalga   oshiradigan  korxonalarigagina
taalluklidir.
Tabiatni   muxofaza   kilish   tadbirlarini   o'tkazishga   doir   buyurtmalarni   bajarishdan
foyda oladigan korxonalarga yukorida aytilgan imtiyoz tatbik etilmaydi.
15 e)   "Istexdod"   jamg'armasiga   taxsis   badallari   va   xomiylik   yordami   sifatida
o'tkaziladigan   mablag'lar   summasiga.   Ishlovchilari   umumiy   sonining   3   foizidan
ko'prog'ini  nogironlar  tashkil  etgan  yuridik shaxslar  uchun foyda solig’i  summasi
kuyidagi  tarzda:  belgilangan me’yordan ortik ishga joylashtirilgan nogironlarning
xar bir foiziga foyda solig’i 1 foiz kamaytiriladi.
Solik   to'lovchilarga   Solik   kodeksi   amalga   kiritishiga   kadar   kabul   kilingan
O'zbekiston   Respublikasining   konun   hujjatlariga   binoan   takdim   etilgan   solik
imtiyozlari ular takdim etilgan muddat tugashiga kadar saklanadi.
Solik xisob-kitoblarini tuzish va takdim etish tartibi hamda to'lash muddatlari
Byudjetga   to'lanadigan   solik   summasi   solik   to'lovchilar   tomonidan   ko'rsatilgan
koidalarga   muvofik   mustakil   ravishda,   buxgalteriya   xisobi   va   moliyaviy   xisobot
ma’lumotlari asosida belgilanadi.
Chorak davomida barcha to'lovchilar byudjetga solikning joriy to'lovlarini amalga
oshiradilar.   Joriy   to'lovlarni   xisoblab   yozish   va   to'lash   uchun   solik   to'lovchilar
tegishli chorak uchun ta’min kilingan foyda va belgilangan solik stavkasidan kelib
chikadilar hamda joriy chorak birinchi oyining 5 kuniga kadar davlat solik xizmati
organlariga   joriy   to'lovlar   unga   muvofik   xisoblab   yoziladigan     shakl   bo'yicha
ma’lumotnoma takdim etadilar.
Joriy   to'lovlar   xar   bir   oyning   15-kunidan   kechiktirmay   teng   ulushlar   bilan,   foyda
solig’i choraklik summasining uchdan biri mikdorida amalga oshiriladi. Byudjetga
joriy   to'lovlarning   summalari   pasaytirilgan   takdirda   ular   davlat   solik   xizmati
organlari   tomonidan   mazkur   korxonalar   bilan   birgalikda,   oldingi   chorak   uun
solikning xakikiy summalaridan kelib chikib ko'shimcha ravishda aniklashtiriladi.
Xisobot  choragida maxsulotni  sotishdan  eng kam  ish xakining 200 baravarigacha
mikdorda   foyda   olgan   korxonalar,   shuningdek   yagona   yer   solig'ini   to'lashga
o'tmagan   kishlok   xo'jaligi   korxonalari   ular   ishlab   chikarishining   mavsumiy
xususiyatini   xisobga   olib,   solik   to'lovlarini   xar   chorakda   yil   boshidan   o'sib
boruvchi   yakun   bilan,   oldingi   choraklar   uchun   xisoblab   chikarilgan   solik
summalarini   xisobga   olib,   joriy   to'lovlarni   to'lamasdan,   xakikatda   olingan   foyda
dan kelib chikib amalga oshiradilar.
16 Foyda   solig’ini   to'lovchilar,   chet   el   investisiyalari   katnashgan   korxonalardan
tashkari o'zlari xisobda turgan joydagi davlat solik xizmati organlariga belgilangan
shaklda   chorak   va   yillik   moliyaviy   xisobotlarni   takdim   kilish   muddatlarida   o'sib
boruvchi yakun bilan foyda solig’i bo'yicha xisob-kitoblarni takdim kiladilar. Chet
el   investitsiyalari   katnashgan   korxonalar   solik   ro'yxatiga   olingan   joydagi   davlat
solik xizmati organlariga o'sib boruvchi yakun foyda ga solinadigan solik bo'yicha
xisob-kitoblarni, xar chorakda xisobot oyidan keyin keluvchi oyning 25 sanasidan
kechikmagan   xolda,   yil   bo'yicha   esa   -   chorak   va   yillik   moliyaviy   xisobotlarni
takdim   kilish   muddatlarida   topshiradilar.)   Xakikatda   olingan   foyda   dan   kelib
chikib   xisoblangan   foyda   solig’i   summasini   to'lovchilar   choraklik   va   yillik
moliyaviy   xisobot   takdim   etish   uchun   belgilangan   besh   kun   davomida   byudjet
daromadiga o'tkazadilar.
Bunda   joriy   to'lovlarning   xisoblab   yozilgan   summalari   tegishli   davr   uchun
xisoblab yozilgan solik xisobiga kabul kilinadi.
Foyda solig’ining ortikcha to'langan summalari bo'lg'usi to'lovlar xisobiga kiritiladi
yoki   to'lovchining   yozma   arizasi   olingan   kundan   boshlab   o'ttiz   kun   ichida   solik
organi   tomonidan   unga   kaytariladi   (soliklar   va   yig'imlar   bo'yicha   karzlar   mavjud
bo'lmagan takdirda).
To'lovlarning   byudjetga   to'lik   tushishini   ta’minlash   maksadida   korxonalar   to'lov
muddati   kelguniga   kadar   solikni   byudjetga   o'tkazish   uchun   tegishli   bank
muassasalariga   to'lov   topshiriknomasini   topshirishlari   shart.   Ko'rsatilgan   to'lov
topshiriknomalarini   bank   muassasalari   ijro   etishga   (to'lashga),   xisob-kitob   (joriy)
varag'ining xolatidan katxi nazar, kabul kiladilar.
Foyda solig’ini to'lov manbasida ushlab kolishni kuyidagi yuridik shaxslar amalga
oshirishi shart:
rezident xisoblangan yuridik shaxslarga dividendlar va foizlar to'laydigan;
norezident   yuridik   shaxslarga   O'zbekiston   Respublikasi   Solik   kodeksining   30-
moddasiga muvofik to'lovlarni amalga oshiradigan.
Yuridik   shaxslarning   foyda   solig’ini   to'lovchilar   O'zbekiston   Respublikasining
amaldagi   konun   hujjatlariga   muvofik   javobgar   bo'ladilar.   Yangi   tahrirdagi   Soliq
17 kodeksining 393-moddasi 1-qismiga asosan  O’zbekiston Respublikasi  rezidentlari
bo’lgan   jismoniy   shaxslarning   deklaratsiya   asosida   soliq   solinadigan
daromadlariga quyidagilar kiradi:
-   mulkiy   daromadlar,   agar   ushbu   bo’limga   muvofiq   bu   daromadlarga   soliq
agentida soliq solinmasa;
-   ilm-fan,   adabiyot   va   san’at   asarlarini   yaratganlik   hamda   ulardan   foydalanganlik
uchun mualliflik haqi tariqasida olingan daromadlar;
-   moddiy   naf   tarzidagi   daromadlar,   agar   bu   daromadlarga   soliq   agentida   soliq
solinmagan bo’lsa;
-   O’zbekiston   Respublikasi   hududidan   tashqaridagi   manbalardan   olingan
daromadlar;
- soliq agentlari bo’lmagan manbalardan olingan daromadlar;
-   ushbu Kodeks 385-moddasining uchinchi qismida ko’rsatilgan jismoniy shaxslar
tomonidan   olingan   daromadlar,   ular   tomonidan   jami   yillik   daromad   to’g’risidagi
deklaratsiya asosida soliq to’lash tartibi tanlanganda;
-   soliq   agenti   tomonidan   soliq   ushlab   qolinmagan   soliq   solinadigan   boshqa
daromadlar.
Soliq   kodeksining   397-moddasiga   muvofiq   jami   yillik   daromadlari   to’g’risidagi
deklaratsiyani   doimiy   yashash   joyidagi   davlat   soliq   xizmati   organiga   hisobot
yilidan   keyingi   yilning   1   aprelidan   kechiktirmay   taqdim   etilishi   va   ushbu
Kodeksining   398-moddasiga   asosan   daromad   solig’i   summasini   o’tgan   soliq
davridan keyingi yilning 1 iyunidan kechiktirmay to’lanishi lozim. 3
3
  Mirziyoev   SH.M.     Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz   bilan   quramiz.   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidenti SH.Mirziyoevning Qoraqalpog‘iston Respublikasi,   viloyatlar va Toshkent shahri saylovchilari vakillari
bilan o‘tkazilgan saylov oldi uchrashuvlarida so‘zlagan nutqlari / Toshkent: “O‘zbekiston”, 2017. - 488 b. 
18 Soliq stavkalari
Soliq stavkalari quyidagi miqdorlarda belgilanadi: 4
T/r Soliq solish ob’ektlari Soliq
stavkalari,
foizlarda
1. Uy-joylar   va   kvartiralar,   dala   hovli   imoratlari   (umumiy
maydoni   200   kv.m   gacha   bo’lganlarini   qo’shib
hisoblaganda), ko’p kvartirali uylarga uzviy bog’liq bo’lgan
avtomashina   turar   joylari,   shuningdek   boshqa   imoratlar,
binolar va inshootlar 0,28
2. Shaharlarda   joylashgan   uy-joylar   va   kvartiralar,   umumiy
maydoni:
200   kv.m dan ortiq va 500   kv.m gacha bo’lgan
0,37
500   kv.m dan ortiq bo’lgan
0,49
3. Boshqa   aholi   punktlarida   joylashgan,   umumiy   maydoni
200   kv.m   dan   ortiq   bo’lgan   uy-joylar   va   kvartiralar,   dala
hovli imoratlari 0,37
4. Tadbirkorlik   faoliyati   uchun   yoxud   yuridik   shaxsga   yoki
yakka   tartibdagi   tadbirkorga   ijaraga   berishda
foydalaniladigan   soliq   solish   ob’ektlari,   shuningdek
tadbirkorlik   faoliyati   va   (yoki)   daromadlar   olish   uchun
mo’ljallangan,   yashash   uchun   mo’ljallanmagan   ko’chmas
mulk ob’ektlari 1,5
 
Ko’chmas   mulkka   bo’lgan   huquqlarni   davlat   ro’yxatidan   o’tkazishni   amalga
oshiruvchi   organlar   tomonidan   ro’yxatga   olinmagan   yangi   qurilgan   uy-joylarga
nisbatan   soliq   stavkasi   ko’chmas   mulkka   bo’lgan   huquqlarni   davlat   ro’yxatidan
o’tkazishni  amalga oshiruvchi  organlar tomonidan taqdim etilgan axborot  asosida
mulkning shartli qiymatiga nisbatan   ikki baravar miqdorida   qo’llaniladi.
4
  Xodiyev B.Yu., Shodmonov Sh.Sh. Iqtisodiyot nazariyasi. Darslik. - T.: Barkamol fayz-media, 2017. - 783 bet. 
19 Hududlarning   va   faoliyat   amalga   oshiriladigan   joylarning   xususiyatlarini   hisobga
olgan   holda   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Jo’qorg’i   Kengesi,   xalq   deputatlari,
viloyatlar   va   Toshkent   shahar   Kengashlari   o’rnatilgan   soliq   stavkalariga   0,7   dan
1,3   gacha   bo’lgan   oraliqdagi   kamaytiruvchi   va   oshiruvchi   koeffitsientlar
belgilashga haqli.
Jismoniy   shaxs   yoki   oilaviy   korxona   turar   joydan   unda   istiqomat   qilish   bilan   bir
vaqtda tovarlar ishlab chiqarish (xizmatlar ko’rsatish) uchun foydalangan taqdirda,
soliq   1 - 3-bandlarida   belgilangan soliq stavkalari bo’yicha to’lanadi.
Normativ   muddatda   qurilishi   tugallanmagan   yashash   uchun   mo’ljallanmagan
ob’ektlarga   nisbatan   soliq   stavkasi,   agar   ushbu   moddaning   oltinchi   qismida
boshqacha qoida nazarda tutilmagan bo’lsa,   3   foiz miqdorida   belgilanadi.
Shuningdek,   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2021   yil   30   dekabrdagi
O’zbekiston   Respublikasining   “2022   yil   uchun   O’zbekiston   Respublikasining
Davlat   byudjeti   to’g’risida”gi   Qonuni   ijrosini   ta’minlash   chora-tadbirlari
to’g’risida”gi   PQ - 73 - son   qaroriga   asosan   2022   yilda   soliq   yukining   keskin   oshib
ketmasligi   uchun   hisoblangan   soliq   summasi   2018   yilda   belgilangan   kadastr
qiymati   asosida   hisoblangan,   jismoniy   shaxslardan   olinadigan   mol - mulk   solig’i
summasi   2021   yil   uchun   hisoblangan   soliq
summasining   1,3   baravaridan   oshmasligi belgilangan.
To’lov muddatlari
Soliqni   to’lash   to’g’risidagi   to’lov   xabarnomasi   soliq   organlari   tomonidan   soliq
to’lovchilarga   imzo   qo’ydirilgan   holda   yoki   to’lov   xabarnomasi   olinganligini   va
olingan   sanani   tasdiqlovchi   boshqa   usulda   har   yili   1   martdan   kechiktirmay
topshiriladi.
Soliq   davri uchun soliqni to’lash teng ulushlarda   15   aprelga   va   15   oktyabrga   qadar
amalga oshiriladi.
20 Xulosa.
   Shunday qilib yuridik va jismoniy shaxslar   Yuridik shaxs   — fuqarolik huquq va
majburiyatlarining   sub yektlari   hisoblanuvchi   korxona,   muassasa,   tashkilotlar   vaʼ
shaxslar.  
Jismoniy   shaxs   (fuqarolik   huquqida)   —   huquqiy   munosabatlarning   ishtirokchisi
bo lgan   alohida   fuqaro   (chet   el   fuqarolari   yoki   fuqaroligi   bo lmagan   shaxslar)ni	
ʻ ʻ
ifodalovchi tushuncha.
Fuqarolarning   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   va   qonunlarida
mustahkamlab   qo’yilgan   huquq   va   erkinliklari   daxlsiz   bo’lib,   hech   kim   ulardan
sudsiz   mahrum   etishga   yoki   ularni   cheklashga   haqli   emas.   Jismoniy   va   yuridik
shaxslar   huquq,   erkinliklari   va   qonuniy   manfaatlarini   sud   orqali   himoya   qilish
muhim davlat himoyasi instituti bo’lib, u mustaqil sud hokimiyati tomonidan odil
sudlovni amalga oshirish orqali ta’minlanadi.
Jismoniy   va   yuridik   shaxslar   huquq,   erkinliklari   va   qonuniy   manfaatlarini   sud
orqali himoya qilish samaradorligini ta’minlash maqsadida, “Sudlar to’g’risida”gi
O’zbekiston   Respublikasi   Qonunining   17-moddasiga   asoslanib,   O’zbekiston
Respublikasi Oliy sudi Plenumi qaror qiladi:
Toshkent   viloyatida   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   murojaatlari   bilan   ishlashni
to’g’ri   tashkil   etish,   muammolarni   bartaraf   etish   bo’yicha   amalga   oshiriladigan
ishlar   yuzasidan   seminar   bo’lib  o’tdi.   Mazkur   seminarda   Axborot   texnologiyalari
va  kommunikatsiyalarini   rivojlatirish  vazirligining  mas’ul   xodimlari  ham  ishtirok
etdi.
Seminarda   murojaatlarning   kelib   chiqishi,   murojaatchilar   bilan   ishlashda   xato-
kamchiliklar   va   uni   qanday   bartaraf   etish   bo’yicha   batafsil   suhbatlashildi.
Shuningdek, muammolarni bartaraf etish va ularning oldini olish bo’yicha bir qator
chora-tadbirlar amalga oshirilishi belgilandi. 
Jumladan,   har   bir   shahar-tumanlarda   mahallabay   yurib,   yarmarka   va   ommaviy
savdo   uyushtirishga   kelishib   olindi.   Buning   natijasida   fuqarolarga   tegishli
tushuntirish   ishlari   hamda   telekommunikasiya   xizmatlariga   ulanish   uchun   mezon
yaratiladi.
21 22 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi - T: O’zbekiston, 2017- 46 b. 
2. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7   fevraldagi   PF-4947sonli
“O’zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirishning   Harakatlar   strategiyasi
to’g’risida” gi Farmoni. 
3. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   22   yanvardagi   "2017-   2021
yillardaO’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo’nalishi
bo’yicha   Harakatlar   strategiyasini   "Faoltadbirkorlik,   innovatsion   g’oyalar   va
texnologiyalarni  ko’llab-kuvvatlash  yili"da  amalga  oshirishga  oid  Davlat  dasturi
to’g’risida"gi Farmoni. 
4. Mirziyoev   SH.M.     Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz   bilan
quramiz.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   SH.   Mirziyoevning
Qoraqalpog’iston   Respublikasi,   viloyatlar   va   Toshkent   shahri   saylovchilari
vakillari   bilan   o’tkazilgan   saylov   oldi   uchrashuvlarida   so’zlagan   nutqlari   /
Toshkent: “O’zbekiston”, 2017. - 488 b. 
5. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   Oliy   Majlisga
Murojaatnomasi Xalq so’zi gazetasi, 2018 yil. 
6. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   Oliy   Majlisga
Murojaatnomasi Xalq so’zi gazetasi, 2020 yil. 
Internet saytlari.
1. www.stat.uz      -   O'zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo'mitasining   rasmiy
sayti. 
2. www.uza.uz     -  O'zbekiston Respublikasi Milliy Axborot Agentligi rasmiy sayti. 
3. www.ceep.uz      -   O'zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   vazirligi   huzuridagi
Samarali iqtisodiy siyosat markazi rasmiy sayti. 
4. www.ziyonet.uz       
23

Yuridik va jismoniy shaxslar

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ipak yo'li bank hisobot
  • Milliy bank hisobot
  • Xo’jalik yurituvchi sub’ektlarning ilmiy loyihalarini tashkil etish va joriy etish yo’llari
  • Xalqaro iqtisodiy integratsiyalashuv jarayonlarimning shakllari va bosqichlari
  • Chet ellik investorlar huquqlarining kafolatlari va ularni himoya qiluvchi huquqiy me`yoriy asoslar

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский