Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 475.5KB
Покупки 2
Дата загрузки 29 Июль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Bohodir Jalolov

Zahiridin Boburning xati Boburiy hammda Boburnoma asarlarining talimiy tarbiyaviy ahamyati

Купить
4O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI 
URGANCH  INNOVATSION  UNIVERSITETI
Ijtimoiy-gumanitar fanlar fakulteti
Boshlang’ich ta’lim yo’nalishi
Raximova Ma’rufaning
Boshlang’ich ta’lim pedagogikasi fanidan
K URS ISHI
M avzu:  Zahiridin Boburning xati Boburiy hammda 
Boburnoma asarlarining talimiy tarbiyaviy a h amyati
Bajardi:                                                               ____________________  
Qabul qildi:                                                       _____________________
                              ______________ 2024
MUNDARIJA: 4KIRISH.....................................................................................................................3
I   BOB.   Zahiriddin   Muhammad   Bobur ning   farzand   tarbiyasi   haqidagi
qarashlari  …………………………………………………………………………7
1.1 .   Umumta’lim maktablari darsliklarida Bobur hayoti va ijodining o’rganilishi …
9
1.2.   Zahiriddin   Muhammad   Boburning   pedagogik   qarashlari
…………………….16
II   BOB.   " XATTI   BOBURIY "   ("Bobur   xati")   —   Zahiriddin   Muhammad
Bobur   risolasi   va   shu   risolada   ilgari   surilgan   xat   tur
…………………………………………………………………………………….22
2.1.   Zahiriddin   Muhammad   Bobur   ijodini   o’rganishda   zamonaviy   pedagogik
texnologiyalar ……………………………………………………………….……22
2.2 Zahiriddin Muhammad Bobur asarlarining ta’limiy-tarbiyaviy ahamiyati ……
28
XULOSA................................................................................................................
33
FOYDALANILGAN
ADABIYOTLAR..............................................................35
ILOVALAR………………………………………………………………………38 4KIRISH.
Mavzuning   dolzarbligi.   Bugungi   kunda   jamiyatimizda   ajdodlar   merosini
ulug’lash   bo’yicha   bir   qancha   tadbirlar   amalga   oshirilmoqda.Prezidentimiz
Shavkat   Mirziyoyev   yoshlarni   komil   inson   qilib  tarbiyalash   g’oyasini   ilgari   surib
kelmoqda.”Yoshlar   tarixni   bilmasa   kelajakka   qadam   qo’ya   olmaydi”degan   fikrni
bildirgan.   O’zbekiston   davlatining   mustaqillik   davridagi   taraqqiyoti   ijtimoiy-
siyosiy   hayotimizning   barcha   qirralarida   bo’lgani   singari   madaniy-ma’rifiy
sohalarda   ham   tarixiy   o’zarishlarni   yuzaga   keltirmoqda.Qadimiy   merosimiz
ildizlarini   ko’rsatish,   o’tmishdagi   boy   an’analarni,   milliy   qadriyat   va   ma’naviy
boyliklarimizni yangi jamiyat qurilishiga tatbiq etish bugungi hayotimizning bosh
vazifalaridan   biriga   aylandi.   Ajdodlar   merosi   va   ularni   qayta   tiklash.Prezidentimiz,
Shavkat    Mirziyoyev    rahnamoligida    milliy    urf - odat    va qadriyatlarimizni tiklash,
muqaddas   dinimizni,   aziz   avliyo   va   ulamolarimizning   boy   merosini   teran   o’rganish,
ularning   qadamjolarini   obod   qilish,   tarixiy   obidalarni   asrab-avaylash   yo’lida   beqiyos
ishlar amalga oshirilmoqda. 
Kurs   ishning   maqsadi.   Zahiriddin   Muhammad   Bobur   hayoti   va   faoliyatini
darsliklarda berilishi,o’rganilishi. Umumta’lim maktablari va akademik litseylarda
o‗rgatilishini   tahlil   etish.Zahiriddin   Muhammad   Bobur   lirikasini   o’rganishda
interaktiv metodlardan foydalanish texnologiyasini ishlab chiqish.
Kurs ishning vazifalari:  
—Zahiriddin   Muhammad   Bobur   hayoti   va   faoliyatini   darsliklarda   berilishi
o’rganilishi;
—Zahiriddin   Muhammad   Bobur   lirikasini   o’rganishda   interaktiv   metodlardan
foydalanish texnologiyasini ishlab chiqish;
Kurs   ishining   ob’ekti:   Umumta’lim   maktablari   va   akademik   lisey   adabiyot
darsliklari va unga kiritilgan Zahiriddin Muhammad Bobur hayoti va ijodiga oid
materiallar o’quv qo’llanmalar. 4Kurs ishning predmedi:   Zahiriddin Muhammad Boburning “Xattı boburıy” orqali
boshlang’ich sinf o’quvchilarini axloqiy tarbiyani tarbiyani tarbiyalash jarayoni.
Kurs ishi tuzilishi : Kirish, ikkita bob, rejalar, xulosa, foydalanilgan adabiyotlar 
ro’yxati va ilovadan iborat.   
   4I BOB. Zahiriddin Muhammad Boburning farzand tarbiyasi haqidagi
qarashlari
1.1. . Umumta’lim maktablari darsliklarida Bobur hayoti va ijodining
o’rganilishi
“ Buyuk   davlat,   buyuk   kelajagimizga   erishish   uchun   oqil,   ma’rifatli,   ayni
paytda   o’zining   o’tmishi,   ulug’   qadriyatlari,   millati   bilan   faxrlanadigan   va
kelajakka   ishonadigan   insonlarni   tarbiyalashimiz   kerak”ligini   har   bir   murabbiy
chin   yurakdan   his   qilmog’i   lozim.   [1.   22].   Buni   o’quvchi-yoshlarga   tez   va   oson
yetib   borishini   ta’minlashda   esa,   bizga   adabiyot   fani   yordamga   keladi.Chunki,
adabiyotning   bosh   vazifasi   ham   tarbiyalashdir.   O’z   shaxsiyati   va   asarlari   bilan
insonlarga   ibrat   bo’la   oladigan,   ularga   ma’rifat   Nuri   ulashadigan   buyuk
siymolarning hayoti va faoliyatini o’rganishimizning ham asl mohiyati shunda Biz
yashayotgan   zamin   qadim-qadimdan   madaniyat   va   ziyo  maskani   bo’lib,  xalqimiz
boy   madaniy   merosga,   yuksak   qadriyatlarga   ega   xalqdir.   Shu   sababli
mamlakatimiz   Prezidenti   Sh.M.Mirziyoyev   o’z   nutqlarida   doimo   xalqimiz   boy
madaniy   merosini   izchillik   bilan   o’rganishga,   undan   yoshlar   ma’naviyatini
shakllantirish   va   rivojlantirishda   foydalanishga   da’vat   etib   kelmoqdalar.
―Yoshlarimizning   mustaqil   fikrlaydigan,   yuksak   intellektual   va   ma’naviy
salohiyatga   ega   bo’lib,   dunyo   miqyosida   o’z   tengdoshlariga   hech   qaysi   sohada
bo’sh   kelmaydigan   insonlar   bo’lib   kamol   topishi,   baxtli   bo’lishi   uchun
ajdodlarimizning   madaniy-ma’naviy   boyligini   chuqur   va   har   tomonlama
o’rganishimiz darkor [3. 22].   Jamiyatimizga har tomonlama barkamol, mustaqillik
ma’naviyatiga   ega   bo’lgan   insonlar   zarur.   Zero,   “zaminimizda   yashab   o’tgan
buyuk allomalarimiz, mutafakkir bobolarimizning ibratli hayoti va faoliyati, bemisl
ilmiy-ijodiy   kashfiyotlari   bugun   ham   jahon   ahlini   hayratga   solayotganini   g’urur
bilan ta’kidlash lozim”.[2. 28].   Yozuvchining hayoti va ijodiy faoliyatini o’rganish
uning dunyoqarashini   aniqlashga  yordam  beradi.  Bu  esa  unga  to’g’ri   baho berish
uchun zamin hozirlaydi. Ba’zan yozuvchi va shoirlarning hayotini o’rganish shart
emas, degan qarashlarga ham duch kelamiz. Holbuki, adib-u shoirlar hayotiga oid
faktlarni to’plash ilmning chinakam ―qora ishi  sifatida baholanishi kerak. sababi,‖ 4bu   xil   ishlar   konkret   ijodkorning   shaxs   va   san’atkor   sifatidagi   tadrijini   kuzatish
yoki   konkret   asarning   ijodiy   tarixini   to’g’ri   talqin   qilish   uchungina   emas,   ijod
psixologiyasi,   ijodkor   va   jamiyat   munosabati   kabi   qator   umumestetik
muammolarni   yoritishda   ham   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Adib   hayotiga   oid
ma’lumotlar   o’zi   yozib   qoldirgan   tarjimayi   hollardan,   adib   haqida   aytilgan
zamondoshlar,   uning   tengdoshlari,   ustozlari   yoki   shogirdlari,   tanish-bilishlari   va
muxlislari   tomonidan   aytilgan   yoki   yozma   holida   yetib   kelgan   manbalardan
olinishi   mumkin.   Aql-zakovati   va   salohiyati   bilan   butun   dunyoni   lol   qoldirgan
Zahiriddi Muhammad Bobur aynan namuna qilib ko’rsatishga arzigulik shaxs edi.
Shuning uchun umumta’lim maktablarining 5-, 9-sinf o’quvchilari va o’rta maxsus
ta’limning   2-kurs   talabalari   uchun   mo’ljallangan   darsliklarda   shoh   va   shoir
Boburning   hayot   yo’li,   ijodiy   merosi   atroflicha   bayon   qilingan.   Bunda
o’quvchilarning   yosh   xususiyatlari   e’tiborga   olingan   holda,   darsliklardagi
ma’lumotlar   izchillik   bilan   soddalikdan   murakkablikka,   mavhumlikdan   aniqlikka
tomon   siljib   boradi.   5-sinf   adabiyot   darsligidagi   ma lumotlar[6.53b].‟   Zahiriddin
Muhammad Bobur ham shoh, ham shoirdir. Bobur so’zi arab tilida―sher degani.
Chindan   ham   u   bu   nomga   munosib   shaxsiyat   edi.   U   tariximizning   murakkab   bir
davrida   yashadi.   Qudratli   temuriylar   saltanati   yemirilib,   o’rniga   shayboniylar
kelayotgan davr edi. Yurt jang-u jadallar ichida qolgandi. Shunday bir paytda o’z
yurtiga   sig’magan   temuriyzoda   Bobur   Hindistgtonga   bosh   olib   ketdi.   U   yerda
buyuk   saltanat   o’rnatdi.   O’z   jasorati   va   adolati   bilan   olis   hind   xalqi   albidan   joy
oldi,   uning   mehrini   qozondi.   Boburning   avlodlari   hind   diyorida   uch   yuz   yildan
ortiqroq  hukmronlik  qildilar.Zahiriddin  Muhammad  Bobur  iste’dodli  shoir  edi.  U
go’zal   g’azallar   yozdi.Ruboiyning   tengsiz   namunalarini   yaratdi.   Ko’rgan-
kechirgan   voqealari   haqida.Boburnoma   asarini   yozib   qoldirdi.   Uning   qalbi
musiqaga   oshno   edi.   U   so’zni   go’zal   chalgan,   ajoyib   kuylar   yaratgan,   musiqa
haqida   ilmiy   kitob   yozgan   shohlardan   edi.   Zahiriddin   Muhammad   Bobur   1483-
yilning   14-fevralida   Andijonda   tug’ildi.Otasi   temuriyzoda   Umarshayx   Farg’ona
viloyati hukmdori edi. Onasi Qutlug’ Nigorxonim Toshkent hokimi Yunusxonning
qizi   edi.   Bo’lajak   shoir   12   yoshida   otasi   bevaqt   vafot   etib,   Andijonni   boshqarish 4uning   zimmasiga   tushadi.   15   yoshida   bobomeros   Samarqandni   zabt   etadi.
16yoshida   bu   azim   shaharni   tashlab   chiqishga   majbur   bo’ladi.   Keyin   ham   ikki
marotaba   bu   shaharni   egallashga   muvaffaq   bo’ldi.   Lekin   saqlab   qolish   nasib
etmadi.   Samarqandni   ham,   Andijonni   ham   qo’ldan   berib   goh   otliq,   goh   yayov
yurgan   paytlari   ham   bo’ldi.   Nihoyat,   1503-yilda   Jayhun   (Amu)ni
kechib,Xurosonga   o’tdi.   Kobul   va   G’aznani   qo’lga   kiritdi.   So'ng   1526-yilda   esa
Hindistonni  zabt  etib, katta saltanat  o’rnatdi.U 1530-yilning 26-dekabrida Agrada
vafot   etdi.   Keyinroq   uning   xoki,vasiyatiga   muvofiq,   Kobulga   ko’chiriladi.5-sinf
adabiyot darsligida Zahiriddin Muhammad Bobur hayoti va ijodi
haqida   qisman   to’xtalib   o’tilgan,   xolos.   Biz   bu   darslikdagi   ma’lumotni
ZahiriddinMuhammad Bobur hayotiga kirish  deb baholash mumkin.‖
          1.2. Zahiriddin Muhammad Boburning pedagogik qarashlari
Jamiyat   ijtimoiy-ma’naviy   hayotini   rivojlantirish,   shaxs   ruhiy   kamolotini
ta’minlash   insoniyatning   azaliy   maqsadi,   ezgu-intilishlari   majmui   sanaladi.   Ilm-
fan, ma’rifat peshvolari, taraqqiyot tarafdorlari faoliyatining asosiy    y о ’nalishi ayni
shu   masalalarni   qamrab   olganligi   bilan   xarakterlidir.   Xususan,   buyuk   Sharq
mutafakkirlari butun hayotida davomida olib borgan ilmiy, ijodiy, amaliy faoliyati
qaysi   soha   yoki   y о ’nalishda   b о ’lmasin,   birlamchi   maqsadi   inson   ruhiy-ma’naviy
kamolotini yuksaltirish, shu orqali butun jamiyatni sog’lomlashtirish, rivojlantirish,
taraqqiyotning   yangi-yangi   ch о ’qqilarini   zabt   etishdan   iborat   b о ’lgan.   Qomusiy  
ilm   sohiblari   bor   iste’dod   va   imkoniyatlarini   ushbu   masadlarga   erishish   y о ’lida
sarflaganlar. Buni biz Zahiriddin Muhammad Bobur, Ibn Sino, Beruniy, Xorazmiy,
Forobiy,   Rumiy,   Rudakiy   Farg’oniy   kabi   ulug’   allomalar   foliyatida   ham   keng
kuzatamiz.   Binobarin,   yosh   avlodni   tarbiyalash   va   о ’qitish   nazariyasi   bilan
amaliyotning   qanday   taraqqiy   qilib   kelganligini   bilmay   turib,   yoshlarni   har
tomonlama   komil   inson   etib   tarbiyalash   masalalarini   ilmiy   ravishda   hal   qilib
b о ’lmaydi.Bu   ajdodlarimiz   tomonidan   isbot   qilingan   ilmiy-nazariy,   falsafiy-
tarbiyaviy   haqiqatdir.   Axloqan   pok   va   yetuk   insonlarni   tarbiyalash   masalasini
muvafaqiyatli   hal   etishda   xalqimizning   tarixiy   an’analari,   ma’naviy   boyliklari, 4ajdodlarimizning bizga qoldirgan ilmiy me’roslari va tarixiy-tarbiyaviy tajribalarini
о ’rganib   chiqish,   ularning   yutuqlarini   hayotga,   ta’lim-tarbiya   ishlariga   tatbiq
etishning   ahamiyati   kattadir.   .   Bobur   ijodi   mumtoz   so’z   san’atimizda   Navoiydan
keyingi   alohida   bosqichni   tashkil   etadi.   Zero   Amir   Haydar   ta’kidlaganidek,
―Turkiy she’rni Amir Alisherdan keyin hech kim Bobur yozgan darajada yozgan
emas.   U   adabiyotni   hayotga,adabiy   tilni   xalq   tiliga   yaqinlashtirdi.   Atoiy,   Lutfiy
she’rlaridagi   xalqchillik   Bobur   asarlarida   yangicha   shaklda   qayta   tug’ildi.   U   o’z
asarlarining   mavzusini   asosan   hayotdan   oldi.Zahiriddin   Muhammad   Bobur
sohibdevon   shoir   bo’lsa-da,   uning   devoni   bizgacha   mukammal   holda   yetib
kelmagan.   Hozirgacha   shoirning   119   g’azal,   1masnaviy   she’ri,   209   ruboiysi,   10
dan   ortiq   tuyuq   va   qit’alari,   50   dan   ortiq   muammo   va   60   dan   ziyod   fardlari
aniqlangan. Devoni tarkibidan umumiy hajmi 270 baytdan iborat 8 masnaviy ham
o’rin olgan.Yaqinda adabiyotshunos olima Shafiqa Yorqin Boburning Turkiyadagi
Istanbul universiteti kutubxonasi turkiy qo’lyozmalar bo’limida 3743 raqami ostida
saqlanayotgan   devonidagi   uning   hozirgacha   nashr   etilgan   to’plamariga   kirmagan
o’zbek   tilidagi   5   g’azali,   9   qit’asi,   5   ruboiysi,   9   masnaviy   she’ri,   10   to’rligi,
2tuyug’i,   40   dan   ortiq   fardlari,   qator   masnu’   she’rlari,   1   masnu’   tarje’bandi,
2nomasi, fors-tojik tilidagi 1g’azali, 10 ruboiysi, 4 qit’asi, 12 fardi va 2 nomasini
e’lon   qildi.Bobur   lirikasi   mavzu   doirasi,   shakliy   takomili   va   badiiyligi   jihatidan
g’oyat go’zal va mukammalligi bilan alohida e’tiborga loyiq. Shoirning she’rlarida
hayotbaxsh  tuyg’ular  – hayotdan zavqlanish,  el-yurt, diyor  sevgisi,  ona  Vatandan
uzoqda   yurgan   lirik   qahramonning   iztirobli   tuyg’ulari,   pand-nasihat   mavzusidagi
ilm-ma’rifat, odob-axloqqa chaqiruvchi mavzular yuksak mahorat bilan kuylanadi.
Bobur   poeziyasining   muhim   tomonlaridan   biri   shoir   she’rlari   tarixiy   voqea   va
hodisalar   bilan   chambarchas   bog’lanishida   va   o’sha   davrning   voqeligi   sodda   va
ravon   tilda   taraqqiyparvar   fikrlar   bilan   ifodalanishi,   jo’shqinligi,   til   boyligi   va
hayotiyligidadir:
Davron meni o’tkardi sar-u samondin,
Oyirdi meni bir yo’li xonumondin.
Gah boshima toj, gah baloyi ta’na, 4Nelarki, boshimg’a kelmadi davrondin.
Umumta’lim maktablarining adabiyot darsliklariga Zahiriddin Muhammad
Boburning eng sara she’rlari kiritilgan va ular mavzu va g’oya jihatidan
darsliklarga   taqsimlangan.Vatan   haqidagi   qarashlari,   asarlaridagi   vatanparvarlik
g’oyalari   o’zining   ta’sirchanligi,   mazmuning   chuqurligi   bilan   o’quvchilarda
Vatanga muhabbat,uning bemisl  boyliklariga, insonlarga mehr-oqibat  tuyg’ularini
tarbiyalashda  katta xizmat  qiladi. Oshufta shoir  ona yurtidan yiroqda bo’lsa ham,
o’zi tug’ilib o’sgan yurtiga, ona Vataniga bo’lgan muhabbat, unga yetishish orzusi
doim uning qalbidan iztirob tuyg’ularini o’chirmaydi. 4II BOB. "XATTI BOBURIY" ("Bobur xati") — Zahiriddin Muhammad
Bobur risolasi va shu risolada ilgari surilgan xat tur
2.1. Zahiriddin Muhammad Bobur ijodini o’rganishda zamonaviy pedagogik
texnologiyalar
Mamlakatimizda   hozirgi   kunda   barcha   sohalarda   tubdan   o’zgarishlar
bo’lmoqda.   Buning   asosiy   sababi   Respublikamiz   Prezidenti   Shavkat
Miromonovich   Mirziyoyevning   davlatimizda   barcha   sohalarni   rivojlantirishga
katta   e’tibor   qaratmoqda.   Bu   e’tiborning   amaliy   ahamiyatini   sohalardagi
o’zgarishlar   orqali   ko’rishimiz   mumkin.   Mana   shu   sohalardan   biri   ta’lim
yo’nalishida ham Prezidentimiz tomonidan juda ko’plab ishlar olib borilmoqda. Bu
islohotlarning   ko’rinishini   quyidagi   asoslarda   uchratishimiz   mumkin.   2022   —
2026-yillarga   mo’ljallangan   yangi   O’zbekistonning   taraqqiyot   strategiyasi
to’g’risida[1.7b],  2020-yil   23-   sentyabrdagi   yangi  tahriridagi   ―Ta’lim  to’g’risida
gi qonunda va boshqa qarorlarda o’z aksini topgan. Ta’lim to’g’risidagi qonunning
5-moddasida   ta’lim   tashkilotlarida,   innovatsion   faoliyatni   qo’llab-quvvatlash   va
o’quv   dasturlarini   innovatsion   texnologiyalarini   qo’llagan   holda   amalga
oshirish,ta’lim   faoliyati   sohasidagi   ochiqlik   va   shaffoflikni   ta’minlash[2.10b].
haqidagi fikrlarni ta’minlash haqidagi fikrlar berilgan. Demak, mana shu qaror va
qonunlar  mazmunidan  shuni  tushunish  mumkunki, yoshlarimizning ham  ta’limiy,
ham   ma’naviy-axloqiy   jihatdan   yetuk   bo’lishlari   muhim   hisoblanadi.   Ushbu
qonunning 4 - moddasida quyidagi bandlari ham o’quvchilarning ma’naviy axloqiy
jihatdan komil inson bo’lib yetishishiga xizmat qiladigan fikrlar berilgan; - ta’lim
va tarbiyaga milliy hamda umuminsoniy qadriyatlarning singdirilganligi; -ta’lim va
tarbiyaning   insonparvarlik,   demokratik   xususiyatlar   kabi   asosiy   prinsiplari
ko’rsatib   o’tilgan.Bugungi   kunda   o’quvchilarning   ma’naviy-axloqiy   sifatlarini
buyuk adib va allomalarimizning pedagogik qarashlarida, asarlarida va asarlaridagi
ko’rsatilgan   namunalar   orqali   shakllantrishini   muhim   hisoblanadi.   Jumladan, 4Bobur   1530   yil   kuzida   qattiq   xastalanib,   podsholikni   katta   o g li   Xumoyungaʼ ʼ
topshirgan   va   26   dekabrda   o z   qarorgohida   vafot   etgan.Bobur   ajoyib   sarkardaligi	
ʼ
bilan birga ma rifatparvar shoh va nozik didli shoir ham bo lgan. U o z asarlarida	
ʼ ʼ ʼ
go zallikni   kuylagan,   insonlarni   yaxshilik   qilishga,   hunar,   ilm-fanni   o rganishga	
ʼ ʼ
da vat   etgan.Bobur   asarlarining   mavzuchi   rang-barang   bo lib,   ularda   insonning
ʼ ʼ
ma naviy   qiyofasi,   ilm-fanning   foydasi,   muhabbat,   yaxshilik   va   yomonlik
ʼ
tasvirlangan.   U   yaratgan   “Xatti   Bobruiy”   asari   arab   yozuvini   osonlashtirishga
qaratilgan.   Bobur   arab   harf-larining   osti   va   ustiga   qo yiladigan   diakritik   belgilar	
ʼ
zol-zabar o rniga harflar kiritishni taklif qilgan. Buyuk adib xalqni osonroq savodli	
ʼ
qilish   yo lini   izlab   yaratgan   mazkur   alifbo   amalga   oshmadi.   Chunki   uni   islomga	
ʼ
shak   kelitrish   bilan   barobar   deb   hisoblandi.Bobur   Xindistonda   madaniyat   va
ma rifat   o rnatdi.   U   juda   erta   hayotdan   ko z   yumgan   bo lsa-da   o zining   ishlari	
ʼ ʼ ʼ ʼ ʼ
bilan   “Bobur-noma”   deb   atalgan   asari   bilan   tarixda   unutilmas   nom
qozondi.“Boburnoma” asosan Xindistonda Boburiylar saltanatini barpo etgan shoh
Boburning tarjimai holi bo lib, unda muallif oddiy va jonli til bilan o zining yoo l	
ʼ ʼ ʼ
qo ygan   xatolarini,   qozon-gan   g alabalarini,   yuksak   orzu-umidlarini,   tushkunlik	
ʼ ʼ
holatlarini   hikoya   qilgan.   Аsar   Аvliyo   Аvgustino   va   Russoning   kashfiyotlari,
Gibbon   va   Nüyutonning   yodnomalari   qatoridan   o rin   olgan.   Mazkur   kitob   umri	
ʼ
davomida   ko pdan-ko p   yuksalishlar   va   tanazzullarni   boshidan   kechirgan	
ʼ ʼ
insonning   ibratli   tarixidirki,   uning   yuksalishlari   qanchalik   sarbaland   bo lsa,	
ʼ
tanazzullari   shunchalik   tubsizdir.Farzanddagi   baxt-saodat   keltiruvchi   bosh   fazilat
iymonidir, deb bunday yozgan edi:
Bobur, avvalig’a farz qil ta’rif
Kim, bor insonga avval ul taklif.
Budir – iymon men aytayin, eshiting,
Harna der – men, ani ko’ngulga biting...
Bobur   qirq   yetti   yilu   o n   oy   umr   ko rgan   bo lsa,   “Boburnoma”   uning	
ʼ ʼ ʼ
hayotidan atigi o n sakkiz yilini qamragan. Kitob Bobur-ning o z qo li bilan turkiy	
ʼ ʼ ʼ 4tilda yozilgan. Unda Bobur ijodiyotida ta lim-tarbiya, odob-axloq masalalari kengʼ
o rin olgan. Bir asarida:	
ʼ
Xulqingni rost qilg il har sorig aki borsang,	
ʼ ʼ
Аxsanta der bari el gar yaxshi ot chiqarsang,-deb yozgan Boburning o zi umr	
ʼ
bo yi ana shu gapiga rioya qilgan. Ko p g azallarida axloqning barcha normalariga	
ʼ ʼ ʼ
rioya   qilish   kerakligini   va   shundagina   kishi   el   hurmatiga,   katta   baxtga   sazovor
bo lishini  uqtirgan. Insonlarga hurmatni, mehr-oqibat va boshqa ezgu fazi-latlarni
ʼ
doimo   ulug lagan.   Quyidagi   ruboiy   Boburning   kamtarli-gidan,   fikr-	
ʼ
mulohazaliligidan dalolat beradi:
Ey, yel, borib ahbobqa nomimni degil,
Xar kim meni bilsa, bu kalomimni degil.
Mendin demagil, gar unutilgan bo lsam,	
ʼ
Xar kimki meni so rsa, salomimni degil.	
ʼ
Bobur   she rlarida   haqiqiy,   barkamol   inson   timsoli   madh   etiladi,   ulug lanadi.   Eng	
ʼ ʼ
avvalo,   insonning   qadr-qimmatini   yuqori   tutish,   amal   va   davlatga   erishib
g ururlanmaslik,   kamtarin-lik   kabi   xislatlar   targ ib   etiladi.   Bobur   ta lim-tarbiya	
ʼ ʼ ʼ
haqida   g oyalarini   o zining   “Boburnoma”,   “Mubayyan”,   “Risolai   volidiya”   kabi	
ʼ ʼ
asarlarida   bayon   etgan.   Bobur   arab   grafikasi   asosida   “Xatti   Boburiy”ni   tuzgan,   u
turkiy   fonetikaga   doir.   Ushbu   xat   asosida   Qur’on   hamda   Boburning   shaxsiy
asarlari qayta yozilgan.U, shuningdek, badiiy tarjimalar  bilan ham  shug’ullangan.
U   Bahovuddin   Naqshbandiyning   davomchisi,   yirik   so’fi   Xoji   Ahror   Valining
“Volidiya”   (Ota-onalar   risolasi)   diniy-falsafiy   asarini   she’riy   ko’rinishda   tarjima
qilgan.Bobur   ijodini   o’rganish   bo’yicha   Xalqaro   ilmiy   ekspeditsiya   a’zolari   bir
necha bor shoir “izi” bo’ylab ilmiy sayohatlar tashkil etishgan, ular tomonidan 500
dan   ziyod   kitob   va   hujjatlar   topilgan   bo’lib,   “Bobur   va   uning   zamonaviy
dunyodagi o’rni” memorial muzeyida saqlanadi. Andijonda Bobur parki  bo’lib, u
yerda shoirning ramziy qabri hamda “Ark ichi” memorial majmuasi joylashgan.
Bobur   jamoat   va   tarixni   yuzaki   kuzatuvchisi   bo’lmagan,   u   voqea   va   hodisalarni,
o’zini havotirga solgan o’y va his-tuyg’ularni tahlil qilishga intilgan. Bu fikrlar va 4hissiyotlar   yaxshilik   va   adolat,   haqiqat   va   go’zallik   tamoyillariga   xizmat   qilish
uchun yo’naltirilgan edi.
Zahiriddin   Muhammad   Bobur   (1483-1530).   O`zbek   xalqining   ilm   va   madaniyat
xazinasiga o`lmas hissa qo`shgan mutafakkir  olim, tarixchi, qonunshunos  va lirik
shoirdir.Bobur   ilm   -   fan.   san’at,madaniyat   va   ularning   sohalari   bilan   yaqindan
tanishgan,   uning   ijodini   asosan   lirik   she’rlar   va   adabiy   -   tarixiy   asari   -
"Boburnoma"   bilan   ko`zga   tashlanadi.   "Boburnoma"   qomusiy   xarakterdagi   kitob
bulib,   unda   tarix,   geografiya,   botanika   va   boshqa   fan   sohalariga   oid   ma’lumotlar
berilgan.
Bobur   yana   musulmonchilikqoidalari   va   qonushunoslikka   bag`ishlangan
"Mubayyin".   arab   alfavitini   isloxiga   oid   "Xatti   Boburiy",   aruz   vazni   va   qofiyaga
oid "Mufassal", yana musiqa va harbiy san’at haqida asarlar yozgan.
Adib fan va ma’rifatni yuqori darajada qadrlaydi. Ilm, adabiyot, san’at ahllari bilan
yaqin   aloqada   buladi,   ularga   homiylik   qiladi.Ilm   va   bilimdonlikni   ulug`laydi.   U
kamtarlik,   uzini   tuta   bilish,   ezgulik,   vafodorlik,   boshqalarga   yaxshilik   qilish
sifatlarini   ulug`lab,   yovuzlik,   zulm,   qabihlikni   qoralaydi.   Boburning   pedagogik
qarashlaridagi   bosh   masala   vatanga   cheksiz   muhabbatdir."Boburnoma"da   o`zbek,
tojik, afg`on, hind va boshqa xalqlarning kasb - kori, urf - odati, madaniyati, dini,
adabiti,   turmush   tarzi   haqida   keng   ma’lumotlar   beriladi.Bobur   ijodiyoti   asosan
uning   lirik   she’rlari   va   adabiy-tarixiy   asari-«Boburnoma»   bilan   yaqqol   ko’zga
tashlanadi.   Boburning   xotiralaridan   tashkil   topgan   va   temuriylar   davlatining
tanazzulga   ketish   davrini   o’zida   ifodalagan,   qomusiy   xarakterdagi   «Boburnoma»
kitobi ilmiy-tarixiy jihatdan muhim ahamiyatga ega bo’lib, unda tarix, geografiya,
botanika va fanning boshqa sohalariga taalluqli qimmatli ma’lumotlar bor. Bundan
tashqari,   mazkur   asar   eski   o’zbek   tilidagi   prozaning   ilk   namunasi   va   nodir
yodgorligi   hamdir.Bobur   ana   shu   solnomasida   o’zi   bo’lgan   joylarning,   jumladan
Xindistonning   tabiiy   manzaralarini   ham   maxalliy   aholining   kiyinishi   va   urf-
odatlarini   ham   xayvonlari,   qushlari   hamda   ularning   qiliqlarini   ham   tasvirlaydi.
O’zi  tilga olgan  narsalarni   teran  fikrli, o’tkir   ko’zli   rassom  singari   jozibali  bayon
qiladi.Bobur   o’rta   asrlardagi   Xindiston   halqlari   tarixini   o’zidan   besh   asr   ilgari 4yashab ijod etgan Abu Rayxon Beruniy kabi maxorat bilan yorita olgan. Filologiya
fanlari   doktori   S.Azimjonova   shu   masalani   tahlil   qilib,   chiqargan   xulosasida
aytgandek,xind   halqi   xayotining   turli   tomonlariga   taallukli   materiallarning   izchil
bayon   etilishi,   orginalligi   va   ishonarligi   jihatidan   Beruniyning   ma’lumotlariga
faqat   «Boburnoma»   dagi   ma’lumotlarni   tenglashtirish   mumkin.   Iste’dod   sohibi
bo’lgan   Bobur   12   yoshida   podsho   bo’lganidan   boshlab,   to   umrining   oxirigacha
o’zi ko’rgan voqealarni, o’zi qatnashgan hodisalarni, ana shu voqea va hodisalarga
daxldor   bo’lgan   yuzlab   tarixiy   shaxslar   hayotini,   fan   uchun   muhim   ahamiyatga
molik   ko’plab   dalillarni   adabiy   shaklda   yoritgan.   «Boburnoma»   va   she’rlar
devonidan   tashqari,   musulmonlik   qoidalari   va   qonunshunoslikka   bag’ishlangan
«Mubayn»,   arab   alfavitini   o’rganish   to’g’risidagi   «Xatti»   shuningdek   musiqa   va
harbiy san’at haqidagi asarlarni yaratdi. Bu asarlar o’zbek adabiy tili, adabiyoti va
ilm-fanning   ravnaqida   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.Buyuk   shoir,   adib,   tarixchi   va
olim Boburning ilmiy-adabiy merosi hozir o’zining ma’lum tarixiy-ma’rifiy, ilmiy
va estetik qimmatini saqlab kelmoqda. Uning ko’p qirrali merosida pedagogikaga
oid biror maxsus kitob yoki risola mavjud bo’lmasa-da, deyarli hamma asarlarida
xayotga   va   vatanga   muhabbat   hislatlarining   yakqol   ifodasini,   insonning   yuksak
burchi va kishilarning ma’naviy qiyofasi haqidagi teran fikr-mulohazalarni, fan va
dinga munosabat  masalalarini, yaxshi  xulqli va odobli bo’lishga da’vatni, ilm-fan
va   ma’rifatni   egallashgacha   chaqiriqni,   ahloqiy   va   estetik   g’oyalarni,   jo’shqin   va
mazmundor hayot kechirishga targ’ib qilishni va xokozalarni ko’rish mumkin.Fan
va ma’rifatni juda yuqori qadrlagan bobur adabiyot, san’at va ilm ahli bilan doimo
yaqin   aloqada,   ijodiy   munosabatda   bo’ldi,   ularga   xomiylik   qildi,   ilmiy-adabiy
suhbatlar,   mushoiralar   uyushtirdi.   U   o’z   davrida   ilmga   intilgan   odamlarni   juda
kamligidan   tashvishlanib,   astoydil   qiziqish,   intilish   hamda   mashaqqatli   mehnat
bilangina   ilm   olish   mumkinligini   va   shunday   qilish   zarurligini   ta’kidlaydi.
SHuning   uchun   ham   u   ilm   fanning   ahamiyatini   chuqur   his   qilib,   o’zi   juda
qadrlagan   ilm-fan   kishilarini   eng   avvalo,   ularning   yurish-turishiga,   ko’pchilik
manfaati   uchun   qilgan   xizmatlariga   qarab   baholaydi.O’z   ijodida   ezgulikni,
inoqlikni,   vafodorlikni   ardoqlagan   shoir   o’zida   avvalgi   kasbdoshlariga   ergashib 4yovuzlikni,   zulmni,   qabixlikni   qoralaydi.   Bulardan   tashqari,   Bobur   do’stlikni,
hayetni, uning har bir fursatini qadrlashga, qayg’u-xasrat bilan emas, balki oqilona,
xushchaqchaqlik bilan yashashga chorlovchi, yoshlarga ibrat bo’ladigan talaygina
baytlar   bitgan.Boburning   fikricha,   yoshlar   shaxsini   hayotning   o’zi   shakllantiradi,
lekin Bunda mehnat va mehnatda toblanish muhim rol o’ynaydi. Mehnat qilgan va
mashaqqat   chekkan   kishilardagina   chinakam   insoniy   fazilatlar   tarkib
topadi.Abdurahmon   Jomiyning   ma’rifiy-tarbiyaviy   qarashlari.   “Tuhfat-ul-ahror”
asari. Abdurahmon Jomiy (1414-1492) Jom shahrida tug`iladi, yoshligida ularning
oilasi Hirotga ko`chib o`tadi. Maktab, keiyn Nizomiya madrasasida o`qiydi. Keyin
Samarqandda uz ilmini oshiradi. U ko`p sohalar bo`yicha chuqur bilim oladi.Jomiy
1469   yili   Hirotda   Navoiy   bilan   uchrashadi,   do`stlashadi.   1472   yili   Xajga   boradi
mashhur   olimu   mutafakkirlar   bilan   muloqotda   buladi.   2   yillik   safardan   so`ng
Hirotga qaytadi.Jomiy 3 ta lirik devoni, 7 ta dostondan iborat "Xaft avrang", ta’lim
-   tarbiyaga   oid   "Bahoriston"   asarlari   bilan   jahon   madaniyatiga   katta   hissa
qo`shgan.Ta’limiy   axloqiy   qarashlari   "Bahoriston"   va   "Xaft   avrang"ga   kirgan
"Tuxfat ul - axror", "Silsiltul zaxob" (Oltin tizmalar) asarlarida ifodalangan.Jomiy
inson   kamolotining   birinchi   mezonini   bilimlilika   deb   biladi.   Kasb   -   hunarli
bo`lishni   ham   kamolot   mezoni   deb   biladi.   U   tarbiyaning   roliga   ham   katta   baho
beradi.   U   insonda   yaxshilik,   saxiylik,   shirinso`zlik,   kamtarlik,   sabr   -   qanoat,
rostlik,   mehnatsevarlikni   tarbiyalashga   alohida   e’tibor   beradi.Adib   inson   xirs   va
ta’madan   uzoq   bo`lishini   istaydi.   "It   va   gado"   hikoyatida   bu   aks   etadi.   (It
berganingga   qanoat   qiladi,   gado   esa   qancha   narsasi   bo`lsa   ham   yana   talab
qilaveradi).Boburning hayoti, ilmiy va adabiy mеrosi, she’riyati manbalari, janr va
badiiy   xususiyatlari.Zahiriddin   Muhammad   Bobur   1483   yil   14   fеvralda   Farg’ona
viloyatining   hokimi   tеmuriyzoda   Umarshayх   mirzo   oilasida   dunyoga
kеldi.Boburning   onasi   Qutlug’   Nigor   хonim   bo’lib,   u   Yunusхonning   qizi   edi.
Bobur   Umarshayх   mirzo   oilasidagi   sakkizta   farzandning   (uch   o’g’il   va   bеsh   qiz)
kattasi   bo’lib,   tеmuriyzodalarning   o’sha   davrdagi   udumiga   ko’ra   tarbiyalandi,
Andijonda   tahsil   oldi.1494   yilda   12   yoshida   Farg’ona   viloyati   taхtiga
o’tirgan.Bobur   umrining   oхirgacha   (1530)   viloyatdorlik   (Farg’ona), 4mamlakatdorlik   (Kobul)   hamda   saltanatdorlik   (Agra-Hindiston)   bilan   mashg’ul
bo’lib, Hindistonda boburiylar saltanatiga (1526-1858) asos soldi.Boburning oilasi
haqida   ma’lumot   beradigan   bo’lsak,   undan   to’rtta   o’g’il   qolgan.   1.   Muhammad
Humoyun Mirzo, uning taxt vorisi, 1508-yil 5-aprelda tug’ilgan. 2. Kamron Mirzo,
3.   Hindol   Mirzo,   4.   Askariy   Mirzo.   Eng   kichik   o’g’li   Anvar   bolaligidayoq   vafot
etgan.   Boburning   bir   necha   qizlari   bo’lib,   ularning   tug’ilganligi   haqida   haqida
ma’lumot   saqlanib   qolmagan.   Ularning   ba’zilari   saroy   amaldorlariga   turmushga
chiqqanligi   haqida   ma’lumotlar   saqlangan.Zahiriddin   Muhammad   Boburdan
bizgacha   yеtib   kеlgan   ilmiy-badiiy   asarlar   quyidagilardan   iborat:   1.   Dеvon;   2.
Boburnoma;   3.   Aruz   risolasi;   4.   Mubayyin;   5.   Volidiya;   6.   Хatti   Boburiy.Bobur
qoldirgan   ilmiy-adabiy   mеros   o’rganilar   ekan,   Bobur   bilim   doirasining   nihoyatda
kеngligi, o’zigacha mavjud bo’lgan va o’z zamonasidagi boy ilmiy-adabiy mеrosni
naqadar   chuqur   bilganligi   kishini   hayratda   qoldiradi.   Uning   shе’riy   va   nasriy
asarlari har jihatdan yеtukligi hamda badiiy-ilmiy ijod tariхida o’ziga хos mavqеga
ega   bo’lganligi   bilan   ajralib   turadi.   Zahiriddin   Muhammad   Bobur   lirikasi.Bobur
o’zining   lirik   mеrosini   ikki   dеvonga   to’plagan.   Ulardan   birinchisi   1519   yilda
Kobulda tartib bеrilib, bir nusхasi o’sha vaqtning o’zida Samarqandga yuborilgan.
Ikkinchisi   esa   1528-1529   yilda   Hindistonda   tuzilgan.   Bu   ikki   dеvonga   kiritilgan
shе’rlar kеyinchalik bir dеvon holiga kеltirilgan. Bu haqda «Boburnoma»ga ilova
yozgan  kotib  shunday   хabar   bеradi:  «(Bobur)  nazm   va  nasr  va  turkiy  va  forsiyni
bеbadal aytur edi. Alalхusus turkiy dеvoni bordurkim, anda toza mazmunlar topib
aytibdur» (Boburnoma, 460-bеt). Dеmak, Boburning turkiy-o’zbеk tilida yozilgan
lirik   shе’rlari   alohida   dеvon   shakliga   kеltirilgan.   Bu   dеvonga   kiritilgan   shе’rlarni
ingliz sharqshunosi Dеnison Ross (1910 y.), turk olimi Fuod Kupruluzoda (1912-
1913   y),   rus   sharqshunosi   A.N.   Samoylovich   (1917   y),   o’zbеk   olimlari   S.
Azimjonova   va   A.Qayumov   (1958,   1965),   Saidbеk   Hasanov   (1982   y)lar   nashr
ettirdilar.Bobur   yoshlik   chog laridanoq   juda   ko p   mushkullik   va   qiyinchi-liklarniʼ ʼ
boshidan   kechirishga   majbur   bo lgan.   O zining   bobo   meros   mulki   hisoblanmish	
ʼ ʼ
Samarqandni ikki marta zabt etgan va ikki martasida ham qo ldan bergan. Nihoyat,	
ʼ
u yigirma bir yoshida ota yurtini tark etib, Xindikush osha Qobulni ishg ol qilgan.	
ʼ 41511   yilda   Bobur   Samarqandni   qaytarib   olishga   yana   bir   bor   uringan.   Bu   gal
g alaba   nash asini   surgan   bo lsa   ham,   kelgusi   yil-dayoq   Samarqandni   qo lidanʼ ʼ ʼ ʼ
chiqargan.   Shu   tariqa   Bobur   Samarqand-ni   uch   karra   zabt   etib,   uch   karra   boy
bergan.
Bobur   Xindistonda   yirik   davlat   tuzgan   va   o zi   podshoh   bo lib,   Jamna   Yamuna	
ʼ ʼ
daryosi   bo yidagi   Аgra   shahrida   poytaxt   qurgan.Bobur   1530   yil   kuzida   qattiq	
ʼ
xastalanib,   podsholikni   katta   o g li   Xumoyunga   topshirgan   va   26   dekabrda   o z	
ʼ ʼ ʼ
qarorgohida vafot etgan.Bobur ajoyib sarkardaligi bilan birga ma rifatparvar shoh	
ʼ
va nozik didli shoir ham bo lgan. U o z asarlarida go zallikni kuylagan, insonlarni	
ʼ ʼ ʼ
yaxshilik qilishga, hunar, ilm-fanni o rganishga da vat etgan.	
ʼ ʼ 42.2.  Zahiriddin Muhammad Bobur asarlarining ta’limiy-tarbiyaviy ahamiyati
Zahiriddin Muhammad Bobur (1483-1530). O`zbek xalqining ilm va madaniyat
xazinasiga o`lmas hissa qo`shgan mutafakkir  olim, tarixchi, qonunshunos  va lirik
shoirdir.Bobur   ilm   -   fan.   san’at,madaniyat   va   ularning   sohalari   bilan   yaqindan
tanishgan,   uning   ijodini   asosan   lirik   she’rlar   va   adabiy   -   tarixiy   asari   -
"Boburnoma"   bilan   ko`zga   tashlanadi.   "Boburnoma"   qomusiy   xarakterdagi   kitob
bulib,   unda   tarix,   geografiya,   botanika   va   boshqa   fan   sohalariga   oid   ma’lumotlar
berilgan.Bobur   yana   musulmonchilikqoidalari   va   qonushunoslikka   bag`ishlangan
"Mubayyin".   arab   alfavitini   isloxiga   oid   "Xatti   Boburiy",   aruz   vazni   va   qofiyaga
oid   "Mufassal",   yana   musiqa   va   harbiy   san’at   haqida   asarlar   yozgan.Adib   fan   va
ma’rifatni   yuqori   darajada   qadrlaydi.   Ilm,   adabiyot,   san’at   ahllari   bilan   yaqin
aloqada   buladi,   ularga   homiylik   qiladi.Ilm   va   bilimdonlikni   ulug`laydi.   U
kamtarlik,   uzini   tuta   bilish,   ezgulik,   vafodorlik,   boshqalarga   yaxshilik   qilish
sifatlarini   ulug`lab,   yovuzlik,   zulm,   qabihlikni   qoralaydi.   Boburning   pedagogik
qarashlaridagi   bosh   masala   vatanga   cheksiz   muhabbatdir."Boburnoma"da   o`zbek,
tojik, afg`on, hind va boshqa xalqlarning kasb - kori, urf - odati, madaniyati, dini,
adabiti,   turmush   tarzi   haqida   keng   ma’lumotlar   beriladi.Bobur   ijodiyoti   asosan
uning   lirik   she’rlari   va   adabiy-tarixiy   asari-«Boburnoma»   bilan   yaqqol   ko’zga
tashlanadi.   Boburning   xotiralaridan   tashkil   topgan   va   temuriylar   davlatining
tanazzulga   ketish   davrini   o’zida   ifodalagan,   qomusiy   xarakterdagi   «Boburnoma»
kitobi ilmiy-tarixiy jihatdan muhim ahamiyatga ega bo’lib, unda tarix, geografiya,
botanika va fanning boshqa sohalariga taalluqli qimmatli ma’lumotlar bor. Bundan
tashqari,   mazkur   asar   eski   o’zbek   tilidagi   prozaning   ilk   namunasi   va   nodir
yodgorligi   hamdir.Bobur   ana   shu   solnomasida   o’zi   bo’lgan   joylarning,   jumladan
Xindistonning   tabiiy   manzaralarini   ham   maxalliy   aholining   kiyinishi   va   urf-
odatlarini   ham   xayvonlari,   qushlari   hamda   ularning   qiliqlarini   ham   tasvirlaydi.
O’zi  tilga olgan  narsalarni   teran  fikrli, o’tkir   ko’zli   rassom  singari   jozibali  bayon
qiladi.Bobur   o’rta   asrlardagi   Xindiston   halqlari   tarixini   o’zidan   besh   asr   ilgari
yashab ijod etgan Abu Rayxon Beruniy kabi maxorat bilan yorita olgan. Filologiya 4fanlari   doktori   S.Azimjonova   shu   masalani   tahlil   qilib,   chiqargan   xulosasida
aytgandek,xind   halqi   xayotining   turli   tomonlariga   taallukli   materiallarning   izchil
bayon   etilishi,   orginalligi   va   ishonarligi   jihatidan   Beruniyning   ma’lumotlariga
faqat   «Boburnoma»   dagi   ma’lumotlarni   tenglashtirish   mumkin.   Iste’dod   sohibi
bo’lgan   Bobur   12   yoshida   podsho   bo’lganidan   boshlab,   to   umrining   oxirigacha
o’zi ko’rgan voqealarni, o’zi qatnashgan hodisalarni, ana shu voqea va hodisalarga
daxldor   bo’lgan   yuzlab   tarixiy   shaxslar   hayotini,   fan   uchun   muhim   ahamiyatga
molik   ko’plab   dalillarni   adabiy   shaklda   yoritgan.   «Boburnoma»   va   she’rlar
devonidan   tashqari,   musulmonlik   qoidalari   va   qonunshunoslikka   bag’ishlangan
“Mubayn”,   arab   alfavitini   o’rganish   to’g’risidagi   “Xatti”   shuningdek   musiqa   va
harbiy san’at haqidagi asarlarni yaratdi. Bu asarlar o’zbek adabiy tili, adabiyoti va
ilm-fanning   ravnaqida   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.Buyuk   shoir,   adib,   tarixchi   va
olim Boburning ilmiy-adabiy merosi hozir o’zining ma’lum tarixiy-ma’rifiy, ilmiy
va estetik qimmatini saqlab kelmoqda. Uning ko’p qirrali merosida pedagogikaga
oid biror maxsus kitob yoki risola mavjud bo’lmasa-da, deyarli hamma asarlarida
xayotga   va   vatanga   muhabbat   hislatlarining   yakqol   ifodasini,   insonning   yuksak
burchi va kishilarning ma’naviy qiyofasi haqidagi teran fikr-mulohazalarni, fan va
dinga munosabat  masalalarini, yaxshi  xulqli va odobli bo’lishga da’vatni, ilm-fan
va   ma’rifatni   egallashgacha   chaqiriqni,   ahloqiy   va   estetik   g’oyalarni,   jo’shqin   va
mazmundor hayot kechirishga targ’ib qilishni va xokozalarni ko’rish mumkin.Fan
va ma’rifatni juda yuqori qadrlagan bobur adabiyot, san’at va ilm ahli bilan doimo
yaqin   aloqada,   ijodiy   munosabatda   bo’ldi,   ularga   xomiylik   qildi,   ilmiy-adabiy
suhbatlar,   mushoiralar   uyushtirdi.   U   o’z   davrida   ilmga   intilgan   odamlarni   juda
kamligidan   tashvishlanib,   astoydil   qiziqish,   intilish   hamda   mashaqqatli   mehnat
bilangina   ilm   olish   mumkinligini   va   shunday   qilish   zarurligini   ta’kidlaydi.
SHuning   uchun   ham   u   ilm   fanning   ahamiyatini   chuqur   his   qilib,   o’zi   juda
qadrlagan   ilm-fan   kishilarini   eng   avvalo,   ularning   yurish-turishiga,   ko’pchilik
manfaati   uchun   qilgan   xizmatlariga   qarab   baholaydi.O’z   ijodida   ezgulikni,
inoqlikni,   vafodorlikni   ardoqlagan   shoir   o’zida   avvalgi   kasbdoshlariga   ergashib
yovuzlikni,   zulmni,   qabixlikni   qoralaydi.   Bulardan   tashqari,   Bobur   do’stlikni, 4hayetni, uning har bir fursatini qadrlashga, qayg’u-xasrat bilan emas, balki oqilona,
xushchaqchaqlik bilan yashashga chorlovchi, yoshlarga ibrat bo’ladigan talaygina
baytlar   bitgan.Boburning   fikricha,   yoshlar   shaxsini   hayotning   o’zi   shakllantiradi,
lekin Bunda mehnat va mehnatda toblanish muhim rol o’ynaydi. Mehnat qilgan va
mashaqqat   chekkan   kishilardagina   chinakam   insoniy   fazilatlar   tarkib
topadi.Abdurahmon   Jomiyning   ma’rifiy-tarbiyaviy   qarashlari.   “Tuhfat-ul-ahror”
asari. Abdurahmon Jomiy (1414-1492) Jom shahrida tug`iladi, yoshligida ularning
oilasi Hirotga ko`chib o`tadi. Maktab, keiyn Nizomiya madrasasida o`qiydi. Keyin
Samarqandda   uz   ilmini   oshiradi.   U   ko`p   sohalar   bo`yicha   chuqur   bilim   oladi.
Boburdan   qolgan   ijodiy   merosining   eng   muhim   va   eng   yirigi   O’rta
Osiyo,Afg’oniston, Hindiston va Eron xalqlari tarixi geografiyasi, etnografiyasiga
oid nodir va qimmatli ma’lumotlarni o’z ichiga olgan va o’sha davr o’zbek klassik
adabiyotida va adabiy tilining yorqin namunasi bo’lgan ― Boburnoma ― asaridir.
“Boburnoma”   —   jahon   adabiyoti   va   manbashunosligidagi   muhim   va   noyob
yodgorlik;   o’zbek   adabiyotida   dastlabki   nasriy   memuar   va   tarixiy-ilmiy   asar.   Bu
asar mazmunining rang-barangligi, bir jahon materialni o’z ichiga olganligi, til va
uslubining   go’zalligi   bilan   XVIII,   ayniqsa   XIX   asr   sharqshunos   olimlarning
diqqatini   o’ziga   tortgan.   Badiiy   adabiyotda   badiiy   asarlarni   o‗rganishda   asarlarni
qiyosiy tahlil qilib o’rganish eng samarali usullardan biri hisoblanadi. Boburnoma‖
asarini   qiyosiy   o’rganishni   yoritib   berishga   harakat   qilamiz.   Biz   ―Boburnoma
‖
asarini Abulg‗oziy Bahodirxonning Shajarayi turk asari bilan qiyosan o’rganishni
tavsiya etmoqchimiz. Dastlab, Shajarai turk , asari haqida qisqacha ma’lumot berib	
‖
o’tishni joiz deb topdik.Shajarayi turk va mo g ul (―Turkiy xalklar va mo g ullar
ʻ ʻ ʻ ʻ
shajarasi)   —   tarixiy   asar,   muallifi   Abulg oziy   Bahodirxon.   Eski   o zbek   tilida
ʻ ʻ
yozilgan.   ―Shajarai   turk   XIII—   XVII   asrlardagi   mo g ul   va   turk   hukmdorlari	
ʻ ʻ
haqidagi   ma lumotlarni,   xususan,   Markaziy   Osiyo   xonliklari,   jumladan,   Xiva	
ʼ
xonligining   muallif   yashagan   davrgacha   bo lgan   tarixini   o z   ichiga   olgan.	
ʻ ʻ
Shajarayi  turk Abulg oziy Bahordirxonning o limi tufayli nihoyasiga yetkazilmay	
ʻ ʻ
qolgan   bo lsada,   uning   o g li   Anusha   Muhammadxon   (1663—87)   topshirig iga	
ʻ ʻ ʻ ʻ
muvofiq,   urganchlik   tarixchi   Maxmud   ibn   Mulla   Muhammad   Zamon   Urganjiy 4tomonidan   ba zi   ma lumotlar   bilan   to ldirilgan.   ―Shajarayi   turk ning   yozilishʼ ʼ ʻ ‖
sababi   muallif   tomonidan   quyidagicha   izohlangan:   ―Ammo   bizning   ota
aqalarimizning   beparvoliqi   va   Xorazm   xalqining   bevuqufliqi,   bu   ikki   sababdin,
bizning   jamoatimizning   Abdullaxonning   (Abdullaxon   II)   otalari   birlan   bizning
otalarimizning   ayrilgan   yeridin   to   bizga   kelguncha   tarixlarini   bitmay   erdilar.   Bu
50tarixni   bir   kishiga   taklif   qilali   teb   fikr   qilduk,   hech   munosib   kishi   topmaduk,
zarur
bo ldi   (va)   ul   sababdin   o zimiz   aytduk .   Asar   mo jaz   muqaddima   va   9   bobdan	
ʻ ʻ ‖ ʻʼ
tashkil topgan.   4XULOSA
Xulosa qilib aytganda , Bobur adabiy merosining bugungi ma’naviy hayot va
adabiyot   uchun   ibratli   jihatlari   juda   ham   kо’p.   Bobur   merosi   bizda
millatparvarlikni,   vatanparvarlikni,   ona   yurt   uchun   fidoiylikni,   insonparvarlikni
о’rgatishga   da’vat   etadi.   Shu   bois   biz   uning   ijodi   bilan   qiziqishimiz,   havas
Muammo
“Boburnoma” ning bugungi kundagi ahamiyati?Asarda turli sohaga geografiya,
bialogiya,tarix va boshqa fanlarga oid ma’lumotlar uchraydi.2-g’oya Boburnoma –
adabiy va tarixiy ahamiyatga molik asar. Unda o’z davrining ko’plab kishilarining
turli   vaziyatdagi   kechinmalari,   siyosiy   ahvoli   haqidagi   ma’lumotlar   jamlangan.
Osiyoning ko’plab tog’lari,daryolari, o’rmon va cho’llari, iqlimi, aholisi, ijtimoiy,
iqtisodiy haqida ma’lumotlar keltirilgan. QAROR qilishimiz, hayratga tushishimiz
tabiiy   hol.   Hozirgi   yoshlar   uchun   Bobur   shaxsi   o’sib   kelayotgan   yosh   avlodni
ajdodlarga munosib avlod bo’lishga da’vat etadi. Hozirgi kunda ta’lim jarayonida
interaktiv   metodlar,   innovatsion   texnologiyalar,   pedagogik   va   axborot
texnologiyalarini   о’quv   jarayonida   qо’llashga   bо’lgan   qiziqish,   e’tibor   kundan-
kunga   kuchayib   bormoqda,   bunday   bо’lishning   sabablaridan   biri,   shu   vaqtgacha
an’anaviy   ta’limda   о’quvchi,talabalarni   faqat   tayyor   bilimlarni   egallashga
о’rgatilgan bо’lsa, zamonaviy texnologiyalar ularni egallayotgan bilimlarini о’zlari
qidirib   topishlariga,   mustaqil   о’rganib,   tahlil   qilishlarisha,   hatto   xulosalarni   ham
о’zlari   keltirib   chiqarishlariga   о’rgatadi.   О’quvchi   bu   jarayonda   shaxsning
rivojlanishi,   shakllanishi,   bilim   olishi   va   tarbiyalanishiga   sharoit   yaratadi   va   shu
bilan   bir   qatorda   boshqaruvchilik,yо’naltiruvchilik   funksiyasini   bajaradi.   Ta’lim
jarayonida   о’quvchi   talaba   asosiy   figuraga   aylanadi.   Biz   bu   bobda   Zahiriddin
Muhammad   Bobur   hayoti   va   ijodining   umumta’lim   maktablari   va   akademik
litseylarda   o’qitilishini   yoritib   berishga   harakat   qildik.   I   bobda   ta’lim   jarayonida
ta’lim   samardorligini   oshirishga   xizmat   qiluvchi   Zanjir,   Aql   charxi,   Peshpanja,
Chala xat, Qarorlar shajarasi,Raqamlar  so’zlaganda metodlarni keltirib o’tdik. Bir
so’z   bilan   aytganda   Bobur   shaxsini   teran   anglab   yetgan   o’quvchi   kelajakda 4vatanparvar   inson   bo’lib   shakllanadi.   Bizning   maqsadimiz   esa   shunday   yoshlarni
tarbiyalab voyaga yetqazish. 4    FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YHATI:
1. Abdukhamidov I. PROCESSES OF POPULATION MIGRATION IN 
FERGANA REGION // INTERNATIONAL CONFERENCE. "THE HISTORY OF 
THE FERGANA VALLEY IN NEW RESEARCHES". Section 4. 2021, 3- 10. 
2. Abdukhamidov I., Tojiboyev U. OBJECTIVE REASONS OF THE MIGRATION
PROCESS IN THE FERGHANA ECONOMIC REGION. EPRA International 
Journal of Economic Growth and Environmental Issues ISSN: 2321-6247. 
Volume: 8. Issue: 
3. December 2020, 16-19. 5.Abdukhamidov I. PROCESSES OF POPULATION 
MIGRATION IN FERGANA REGION // INTERNATIONAL CONFERENCE.   
’’THE HISTORY OF THE FERGANA VALLEY IN NEW RESEARCHES”. Section 
4. 2021, 3- 10. 
4. O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh. MIRZIYOYEV Toshkent sh., 2023-yil 
25-yanvar, PQ-20-son
5. R. Shamsutdinov. Sh. Karimov "Vatan tarixi 1-kitob. "Sharq" nashriyoti. 2010.
6.  G’.Sotimov “O rta Osiyo va Hindiston tarixida boburiylar davri”, Toshkent,ʻ
7. 2009 y. 64).
8. Hasan Qudratullaev,“O’zbekiston adabiyoti va san’ati” gazetasi,2012 yil, 
6son
9.  Ilyosxo’ja Bekmirzayev "Biz bilgan va bilmagan bobur"
10.  Turg’un Fayziyev. " Bobur va uning avlodlari.
11. Shavkat Mirziyoyev ‘‘Yangi O’zbekiston Taraqqiyot Strategiyasi’’ T: 
“O’zbekiston”nashriyoti, 20222.
13 Islom Karimov “Yuksak ma`naviyat-yengilmas kuch” T: “Ma’naviyat” 20083.
14 S.To’ychiyeva, A.Sh.Norbekov. ―Ijtimoiy siyosat fanidan o’quv qo’llanma. 
Toshkent –2010. 
15 F.X.Nabiyev,   S.X.Tadjiyeva.   Ijtimoiy   ish   etikasi.   Darslik   T:Fan   va
texnologiyalar. 2015 y.
16 O’zbekiston Milliy Ensklopediyasi T.: “Davlat ilmiy nashriyoti” 2007
17 .Xayrullayev M. Uyg onish davri va Sharq mutafakkiri. 1971. 	
ʻ 4Qo’shimcha adabiyotlar:
1.R.A.Mavlonova,   D.Abdurahimova   “Pedagogik   mahorat”   O’quv   qo’llanma.   T.
Fan va texnologiya. 2012 yil 
2.R.A.Mavlonova,   D.Abdurahimova.   Pedagogik   mahorat.   O’quv   qo’llanma   T:.
Fan va texnologiya 2012- yil
3.R.A.Mavlonova,   N.H.Vohidova,   Ijtimoiy   pedagogika.   O’quv   qoilanma.
Т.:Noshir 2009-yil 
4.R.A.Mavlonova,   N.H.Vohidova,   N.H.Raxmonqulova.   Pedagogika   nazariyasi   va
tarixi. Darslik T:. Fan va texnologiyalar. 2010-yil
5.R.A.Mavlonova,   O.To’rayeva,   K.M.Xoliqberdiyev.   Pedagogika.   Darslik.   T:.
O’qituvchi 2008-yil
6.R.A.Mavlonova,B.Normurotova.   Tarbiyaviy   ishlar   metodikasi.   O’quv
qo’llanma.Toshkent. “Fan” 2008 y. 
7.S.Nishonova,   M.Imomova,   R.Hasanov.   Pedagogika   tarixi.   Darslik.   T.
O’qituvchi. 1996 yil. 
8.S.Nishonova, M.Imomova, R.Xasanov. Pedagogika tarixi. Darslik Т.: O’qituvchi
1996-yil
9.S.Nishonova. M.Imomova, R.Hasanov. Pedagogika tarixi. Do’stlik T. O’qituvchi
1996 yil. 
10.Tarbiya   jarayonining   asosiy   qonuniyatlari   Gulruh   Zaynitdinovna   Mirzayeva
Navoiy   viloyati   Navbahor   tumani   27-umumiy   o’rta   ta’lim   maktabining
boshlang ich sinf o’qituvchisi ʻ https://doi.org/10.5281/zenodo.6954504
11.TEACHING   AND   LEARNING   Pedagogy,   Curriculum   and   Culture   by   Alex
Moore 2012.
12.Xalq pedagogikasi. O’quv qo’llanma. M.Mutalipova. –Toshkent, 2015
13. Z. K. Ismailova. Pedagogikadan amaliy mashg’ulotlar. — T.: “Fan”, 2001.  4ILOVA. 4

Zahiridin Boburning xati Boburiy hammda Boburnoma asarlarining talimiy tarbiyaviy ahamyati

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha