Zamonaviy ta’limda innovatsion pedagogik texnologiyalarning roli

1Mavzu :      Zamonaviy     ta’limda     innovatsion     pedagogik 
texnologiyalarning roli                                                                              
MUNDARIJA
Kirish …………………………………………………………………….……
I   BOB.   ZAMONAVIY   TA’LIM   JARAYONIDA   INNOVATSION
YONDASHUVLARNING ASOSIY NAZARIY JIHATLARI
1.1.Innovatsion   pedagogik   texnologiyalar   tushunchasi   va   ularning
klassifikatsiyasi …………………………………………………………………
1.2. Pedagogik jarayonda innovatsiyalarni joriy etish zarurati va asoslari …….
1.3. Innovatsion texnologiyalarning ta’lim sifati va samaradorligiga ta’siri …..
II   BOB.   TA’LIM   AMALIYOTIDA   INNOVATSION   PEDAGOGIK
TEXNOLOGIYALARNI QO‘LLASH YO‘LLARI VA TAJRIBASI
2.1. O‘qitishda qo‘llaniladigan zamonaviy innovatsion texnologiyalar (klaster,
aqliy   hujum,   BFB,   PISA   va   b.)
………………………………………………….
2.2. Innovatsion yondashuv asosida darslarni loyihalash va tashkil etish …….
2.3.O‘zbekiston   ta’lim   tizimida   innovatsion   texnologiyalarni   joriy   etishdagi
holat va istiqbollar …………………….………………………………………
Xulosa   …………………………...
……………………………………………..
Foydalanilgan adabiyotlar  ………..…………………………………………. 2 KIRISH
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Bugungi   kunda   ta’lim   tizimi
jamiyatning   eng   muhim   strategik   sohasiga   aylangan.   Ilm-fan   va
texnologiyalar   rivojiga   mos   ravishda   ta’limda   yangilanish,   zamonaviy
texnologiyalarga   asoslangan   yondashuv   zarurati   ortmoqda.   Ayniqsa,
innovatsion   pedagogik   texnologiyalarni   joriy   etish   orqali   o‘quvchilarda
mustaqil   fikrlash,   muammo   yechish,   tahlil   qilish,   ijodkorlik   ko‘nikmalarini
shakllantirish   dolzarb   masalaga   aylangan.   Rivojlangan   mamlakatlar   ta’lim
tajribasida   ham   bunday   texnologiyalar   ta’lim   sifati   va   raqobatbardoshlikni
ta’minlovchi asosiy vosita sifatida qaralmoqda. O‘zbekistonda esa bu borada
Prezident   Sh.M.   Mirziyoyev   ta’kidlaganidek:   “Zamonaviy   bilim   va
innovatsion   texnologiyalarni   egallagan   yoshlar   yurtimiz   kelajagini
belgilaydi” 1
.   Ushbu   g‘oya   asosida   ta’limga   innovatsiyalarni   keng   joriy   etish
bo‘yicha davlat siyosati olib borilmoqda. 
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Innovatsion   pedagogik
texnologiyalar   bugungi   kunda   ilmiy-pedagogik   jamoatchilik   tomonidan
chuqur   tadqiq   etilayotgan   muhim   yo‘nalish   hisoblanadi.   Jahon   miqyosida   J.
Dewey, E. Rogers, P. Freire, H. Gardner kabi mashhur pedagoglarning ishlari
bu mavzuning  nazariy poydevorini   shakllantirgan. Ularning yondashuvlarida
ta’limga   innovatsiyalarni   tatbiq   etish   orqali   o‘quvchining   shaxsiy   faolligini
oshirish,   tanqidiy   fikrlashni   rivojlantirish   ustuvor   yo‘nalish   sifatida
ko‘rsatiladi. O‘zbekiston ilmiy-pedagogik maktabida esa A. Abduqodirov, G‘.
Ibragimova,   M.   Juraev,   N.   Otamurodov   singari   olimlar   ushbu   mavzu
doirasida   ilmiy   izlanishlar   olib   borganlar.   Ularning   ishlari   zamonaviy
1
  Mirziyoyev Sh.M. “Yangi O‘zbekiston – maktab ostonasidan boshlanadi”. // O‘zbekiston 
Respublikasi Prezidentining umumta’lim sohasiga oid nutqi, 2021-yil 30-dekabr. Rasmiy veb-sayt: 
www.prezident.uz 3ta’limdagi   innovatsion   texnologiyalarning   nazariy   asoslari   va   amaliy
qo‘llanilishini o‘rganishda muhim manba hisoblanadi.
 
Kurs   ishi   mavzusining   ahamiyati   –   zamonaviy   ta’limda   innovatsion
pedagogik  texnologiyalarning  roli  –  o‘qituvchilik  amaliyoti,  ta’lim   mazmuni
va   metodik   yondashuvlarning   takomillashuvi   uchun   katta   ahamiyatga   ega.
Mavzu   orqali   o‘quv   jarayonini   shaxsga   yo‘naltirilgan,   interfaol,   ko‘p
funksiyali   va   ijodiy   faol   bo‘lgan   tizimga   aylantirish   imkoniyati   yuzaga
chiqadi. Pedagog o‘z darslarini zamonaviy texnologiyalarga asoslangan holda
tashkil etsa, o‘quvchi bilimni tayyor shaklda emas, balki izlanish, mushohada
va faoliyat orqali egallaydi. Bu esa milliy ta’lim tizimida sifatli o‘zgarishlarga
olib   keladi.   Shuningdek,   mavzu   ta’lim   muassasalarida   innovatsion   muhitni
yaratish,   raqamli   savodxonlikni   oshirish,   ijodiy   tafakkurni   rivojlantirish   kabi
ko‘plab amaliy vazifalarni hal etishda muhim ahamiyat kasb etadi. 
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   Umumta’lim   muassasalarida   o‘quv
jarayonini   innovatsion   pedagogik   texnologiyalar   asosida   tashkil   etish
jarayonidir.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   Zamonaviy   ta’limda   qo‘llanilayotgan
innovatsion   pedagogik   texnologiyalarning   turlari   va   ularning   ta’lim   sifatiga
ta’siridir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   Innovatsion   pedagogik
texnologiyalarning   nazariy   asoslarini   o‘rganish   hamda   ularni   ta’lim
amaliyotida samarali qo‘llash yo‘llarini aniqlash.
Kurs   ishi   mavzusining   vazifalari     Innovatsion   texnologiyalarning
mohiyati   va  tasnifini   yoritish;   Ularni  o‘quv  jarayoniga  tatbiq  etish  zaruratini
asoslash;   Zamonaviy   ta’limda   qo‘llanilayotgan   texnologiyalarni   tahlil   qilish;
O‘zbekiston   ta’lim   tizimida   ularning   joriy   etilish   holatini   o‘rganish;   Amaliy
taklif va tavsiyalar ishlab chiqish. 4Kurs   ishi   mavzusining   tuzilishi   Kurs   ishi   kirish   qismi,   ikki   asosiy   bob
(har   biri   uchta   kichik   bo‘limdan),   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar
ro‘yxatidan iborat.
I BOB. ZAMONAVIY TA’LIM JARAYONIDA INNOVATSION
YONDASHUVLARNING ASOSIY NAZARIY JIHATLARI
1.1.Innovatsion pedagogik texnologiyalar tushunchasi va ularning
klassifikatsiyas
Zamonaviy   jamiyatda   ta’lim   tizimining   eng   asosiy   vazifalaridan   biri   –
o‘quvchilarga nafaqat bilim berish, balki ularni ijodkor, mustaqil fikrlovchi va
muammolarni   hal   eta   oladigan   shaxs   sifatida   tarbiyalashdan   iboratdir.   Ana
shunday   maqsadlarga   erishish   uchun   an’anaviy   o‘qitish   uslublari   yetarli
bo‘lmay   qoldi.   Shu   sababli   ta’lim   tizimida   yangilanish,   yondashuvlarning
takomillashuvi   va   samarador   usullarni   joriy   etish   zarurati   yuzaga   keldi.
Bunday   sharoitda   innovatsion   pedagogik   texnologiyalar   oldinga   chiqdi   va
pedagogik faoliyatning ajralmas qismiga aylandi.
Innovatsion   pedagogik   texnologiyalar   deganda   –   ta’lim   jarayonini
yanada   samarali,   faol   va   interaktiv   qilishga   qaratilgan,   zamonaviy   ilmiy
yondashuvlar asosida ishlab chiqilgan metod, vosita va yondashuvlar majmui
tushuniladi.   Bunday   texnologiyalar   o‘quvchilarni   dars   jarayonida   faollikka
undaydi, mustaqil  fikrlash, bahslashish, tanqidiy tahlil qilish, loyihalashtirish
kabi   muhim   kompetensiyalarni   shakllantiradi.   An’anaviy   uslublar   ko‘proq
bilimni   o‘qituvchidan   o‘quvchiga   yetkazish   jarayoni   bo‘lsa,   innovatsion
texnologiyalar o‘quvchining o‘z bilimini mustaqil  ravishda shakllantirishi  va
egallashiga yo‘naltirilgan. 2
Pedagogik   texnologiyalarning   innovatsion   bo‘lishi   ularning   doimiy
ravishda   yangilanishi,   zamon   bilan   hamnafas   bo‘lishi,   o‘quvchilarning
ehtiyojlariga   mos   kelishi   bilan   belgilanadi.   Shu   bois   bugungi   kunda   ko‘plab
2
  Axmedova N. “Innovatsion pedagogik texnologiyalar”. – Toshkent: Noshir, 2019. 5pedagogik   yondashuvlar   o‘zining   innovatsion   xususiyatlari   bilan   farqlanadi.
Innovatsion   texnologiyalar   turli   shakl   va   vositalarda   namoyon   bo‘ladi:
masalan,   interfaol   metodlar,   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalaridan
foydalanish,   loyiha   usuli,   “akliy   hujum”,   “klaster”,   “BFB”   (bilaman   –
bilmoqchiman – bildim) usullari, raqamli platformalar, virtual laboratoriyalar,
hamda   robototexnika   elementlari   asosidagi   darslar.   Bularning   barchasi
zamonaviy   o‘quvchilarning   psixologik   va   intellektual   ehtiyojlarini
qondirishga xizmat qiladi.
Innovatsion pedagogik texnologiyalarni tasniflashda bir nechta mezonlar
asos qilib olinadi. Ulardan birinchisi – maqsadga yo‘naltirilganlik mezonidir.
Bu   mezonga   ko‘ra   texnologiyalar   shaxsga   yo‘naltirilgan,   kompetensiyaga
yo‘naltirilgan, faoliyatga yo‘naltirilgan yoki axborotga yo‘naltirilgan bo‘lishi
mumkin.   Masalan,   shaxsga   yo‘naltirilgan   texnologiyalar   o‘quvchining
individual   ehtiyojlari   va   qobiliyatlariga   asoslangan   bo‘lsa,   kompetensiyaga
yo‘naltirilgan yondashuvlar  umumiy bilim  emas, balki  amaliy ko‘nikmalarni
shakllantirishga qaratiladi.
Ikkinchi   muhim   tasnif   mezoni   –   ta’lim   shaklidir.   Bunga   ko‘ra
innovatsion   texnologiyalar   an’anaviy   dars   shakliga   mos   keluvchi   (interfaol
metodlar),   masofaviy   ta’limga   asoslangan   (onlayn   platformalar,   vebinarlar),
aralash   ta’lim   (blended   learning)   shakllarida   bo‘lishi   mumkin.   Masalan,
“Flipped   classroom”   –   “teskari   sinf”   texnologiyasi   shular   jumlasidandir.   Bu
texnologiya orqali o‘quvchilar dars mavzusini oldindan mustaqil o‘rganadi va
dars   vaqtida   o‘zlashtirilgan   bilimlarini   muhokama   va   amaliyotda
mustahkamlaydi.
Uchinchi   mezon   –   texnologiyaning   vositalariga   asoslanadi.   Bu   mezon
bo‘yicha   innovatsion   texnologiyalar   raqamli   texnologiyalar   (AKT,   sun’iy
intellekt),   vizual   texnologiyalar   (interaktiv   doska,   animatsiyalar,   video),
akustik   va   hissiy   texnologiyalar   (audio-darslar,   stimulyatorlar),   shuningdek,
o‘yin texnologiyalari (gamifikatsiya) kabi turlarga ajratiladi. Ayniqsa, hozirgi 6kunda   o‘quvchilarda   ta’limga   qiziqishni   oshirish   uchun   gamifikatsiya   (o‘yin
elementlari   asosida   o‘qitish)   keng   qo‘llanilmoqda.   Shuningdek,   innovatsion
pedagogik   texnologiyalarni   psixologik-pedagogik   yondashuvlar   asosida   ham
tasniflash   mumkin.   Masalan,   muammoli   o‘qitish   texnologiyasi   o‘quvchilarni
muayyan   muammoni   tahlil   qilishga,   savollarga   javob   izlashga,   dalillashga
o‘rgatadi.   Loyiha   asosida   o‘qitish   texnologiyasi   esa   o‘quvchilarni   amaliy
faoliyatga   jalb   qiladi,   ularning   mustaqil   va   jamoaviy   ishlash   malakasini
rivojlantiradi.   Shu   bilan   birga,   ilg‘or   xorijiy   texnologiyalar   –   PISA   (xalqaro
baholash   dasturi),   STEM   yondashuvi,   CLIL   (fan   va   til   integratsiyasi)
texnologiyalari ham innovatsion yondashuvlar sifatida e’tirof etiladi.
Innovatsion pedagogik texnologiyalar tasnifi
Tasnif mezoni Tasnif turi Amaliy misollar
Maqsadga 
yo'naltirilganlik Shaxsga yo'naltirilgan, 
kompetensiyaga 
yo'naltirilgan, 
faoliyatga 
yo'naltirilgan Individual ta’lim 
rejalari, differensial 
yondashuv
Ta’lim shakli An’anaviy-interfaol, 
masofaviy, aralash 
(blended learning) Zoom orqali darslar, 
Flipped classroom, 
Google Classroom
Vositalarga 
asoslanganlik Raqamli, vizual, 
akustik, gamifikatsiya 
(o‘yin elementlari) Interaktiv doska, 
videodarslar, AKT, 
mobil ilovalar
Psixologik-pedagogik 
yondashuv Muammoli o‘qitish, 
loyiha asosida o‘qitish, 
integratsion yondashuv
(PISA, STEM, CLIL) Tadqiqot loyihalari, 
muammoli savollar 
bilan ishlash 7O‘zbekiston   ta’lim   tizimida   ham   innovatsion   texnologiyalarni   joriy   etish
bo‘yicha   qator   chora-tadbirlar   amalga   oshirilmoqda.   Prezident   Shavkat
Mirziyoyev   ta’limni   innovatsiyalarga   asoslangan   holda   rivojlantirish
zarurligini   ta’kidlab:   “Ta’lim   tizimi   –   bu   jamiyatimizni   yangilashning   bosh
omilidir.   Biz   bu   sohada   zamon   bilan   hamnafas   yurishimiz   shart”   degan   edi.
Ushbu  qarashlar  asosida,   umumta’lim   maktablari,  akademik  litseylar  va  oliy
ta’lim   muassasalarida   zamonaviy   texnologiyalar   asosida   ta’lim   tashkil
etilmoqda.   “Raqamli   ta’lim”,   “STEAM   maktablari”,   “Maktabgacha   ta’limda
AKT”   kabi   dasturlar   bunga   misol   bo‘la   oladi.   innovatsion   pedagogik
texnologiyalar   –   bu   ta’lim   tizimining   rivojlanishiga   turtki   beruvchi   kuchdir.
Ular   orqali   nafaqat   o‘quv   jarayoni   takomillashadi,   balki   o‘qituvchi   va
o‘quvchi   o‘rtasidagi   pedagogik   hamkorlik   ham   yangi   bosqichga   ko‘tariladi.
Turli sinovlardan o‘tgan va xalqaro maydonda o‘zini oqlagan texnologiyalarni
milliy  ta’lim   tizimiga  moslashtirish   orqali  biz  raqobatbardosh,  faol   va  ijodiy
shaxsni   tarbiyalaymiz.   Shu   bois   ushbu   bobda   innovatsion   texnologiyalar
mohiyati,   ularning   tasnifi   va   amaliy   ahamiyatini   chuqur   tahlil   qilish   zarur
hisoblanadi.
1.2.   Pedagogik   jarayonda   innovatsiyalarni   joriy   etish   zarurati   va
asoslari
Bugungi   globallashuv   jarayonida   ta’lim   tizimi   jamiyatning   eng   muhim
tayanchlaridan   biriga   aylangan.   Bilim,   madaniyat,   texnologiya   va   axborot
almashuvi   hayotning   barcha   sohalariga   ta’sir   ko‘rsatayotgan   bir   davrda
o‘qitish jarayonida ham innovatsion yondashuvlar joriy etilishi taqozo etiladi.
Bu   yondashuvlar   yordamida   pedagogik   faoliyatni   takomillashtirish,   ta’lim
sifati   va   samaradorligini   oshirish,   eng   asosiysi,   shaxsni   har   tomonlama
rivojlantirishga xizmat qiluvchi zamonaviy metodlarni shakllantirish mumkin. 8Shu   bois,   innovatsion   pedagogik   texnologiyalarni   joriy   etish   nafaqat   zamon
talabi, balki ta’lim taraqqiyotining muqarrar yo‘nalishidir. 3
Ta’lim   jarayonining   asosiy   vazifasi   –   o‘quvchilarga   mustahkam   bilim
berish   bilan   birga,   ularda   tanqidiy   fikrlash,   ijodkorlik,   tashabbuskorlik,
jamoada ishlash, muammoli vaziyatlarni hal eta olish kabi kompetensiyalarni
shakllantirishdir.   An’anaviy   usullar   bu   kabi   murakkab   maqsadlarga   to‘liq
javob bera olmaydi. O‘quvchilarni faqat yodlashga asoslangan darslar, hozirgi
kunda  global   mehnat   bozorida   kerakli   ko‘nikmalarni   shakllantirishga   xizmat
qilmaydi.   Shu   bois,   ta’limda   yangilanish   zarurati   tobora   kuchaymoqda.
Innovatsion   texnologiyalar   esa   bu   ehtiyojga   amaliy   yechim   bo‘lib   xizmat
qilmoqda.
Innovatsiyalarni   joriy   etishning   eng   asosiy   sabablaridan   biri   –
o‘quvchining   ta’limdagi   ishtirokini   faol   shaklga   keltirishdir.   An’anaviy
ta’limda   o‘quvchi   bilimni   tayyor   holatda   qabul   qilsa,   innovatsion
yondashuvda   u   bilimni   izlaydi,   topadi,   sinovdan   o‘tkazadi   va
mustahkamlaydi. Bu esa nafaqat bilimni chuqur egallashga, balki uni hayotda
qo‘llay   olish   ko‘nikmasini   shakllantirishga   xizmat   qiladi.   Shunday   muhitda
o‘quvchi o‘z fikrini erkin ifoda etadi, savollar beradi, muhokamalarda ishtirok
etadi, o‘z fikrini asoslaydi, mustaqil xulosa chiqaradi.
Innovatsion texnologiyalarning joriy etilishi pedagoglar uchun ham yangi
imkoniyatlar   yaratadi.   Ular   darslarni   faqat   an’anaviy   uslubda   emas,   balki
interfaol   shakllarda,   loyihalar   asosida,   muammoli   yondashuvlar,
gamifikatsiya,   BFB   (bilaman   –   bilmoqchiman   –   bildim),   klaster   va   aqliy
hujum kabi  metodlar  asosida  tashkil  etadi. Bu esa o‘quvchilarda motivatsiya
darajasining oshishiga, darslarga bo‘lgan qiziqishning ortishiga sabab bo‘ladi.
Shuningdek,   o‘qituvchining   ijodiy   yondashuvi,   darsni   loyihalash   qobiliyati
3
  Sharipova M. “Didaktik texnologiyalar va ularning amaliyoti”. – Toshkent: Yangi asr 
avlodi, 2021. 9ham ortadi. Bu esa ta’lim jarayonining mazmunli va natijaviy bo‘lishiga olib
keladi.
Pedagogik   faoliyatda   innovatsiyalarni   joriy   etishning   zarurligini
belgilovchi   omillardan   yana   biri   –   zamonaviy   o‘quvchi   portretining
o‘zgarishidir. Bugungi o‘quvchilar ilg‘or texnologiyalar bilan ulg‘ayayotgan,
tez axborot olishga odatlangan, interaktiv vositalarga ehtiyoji kuchli avloddir.
Bunday   sharoitda   o‘quvchilarning   e’tiborini   faqat   og‘zaki   tushuntirish   bilan
ushlab   turish   imkonsizdir.   Innovatsion   texnologiyalar,   xususan,   vizual   va
amaliy   vositalardan   foydalanish,   darslarda   o‘yin   elementlarini   qo‘llash,
raqamli  qurilmalar   orqali  muloqot   qilish  imkoniyati   ta’lim  jarayonini  zamon
talablariga moslashtiradi.
Prezident Shavkat Mirziyoyev ham ta’limda innovatsiyalarni joriy etishga
alohida   urg‘u   berib,   quyidagicha   ta’kidlagan:   “Yangi   O‘zbekiston
taraqqiyotini   ta’minlashda   eng   muhim   omil   –   bu   innovatsion   fikrlovchi,
zamonaviy   texnologiyalarni   egallagan   va   Vatanga   sadoqatli   avlodni
tarbiyalashdir”.   Bu   fikrlar   ta’lim   islohotlarining   zamirida   innovatsion
yondashuvlarning   muhim   o‘rin   tutayotganini   anglatadi.   Ayni   paytda
mamlakatimizda “Raqamli ta’lim”, “STEAM ta’limi”, “Maktab – kelajagimiz
poydevori” kabi davlat dasturlari aynan innovatsion yondashuvlarga tayanadi.
Innovatsiyalarni   joriy   etish   uchun   pedagogik   muhit,   texnik   imkoniyatlar,
metodik   resurslar   va   o‘qituvchining   motivatsiyasi   mavjud   bo‘lishi   zarur.
Ta’lim   muassasasining   innovatsion   salohiyati,   pedagoglar   malakasi,
o‘quvchilar   tayyorgarligi,   ota-onalarning   yondashuvi   –   bularning   barchasi
muhim   omillardir.   Innovatsion   texnologiyalarni   samarali   tatbiq   qilish   uchun
ta’lim   muassasalarida   o‘quv-laboratoriyalar,   raqamli   kutubxonalar,   internet
tarmog‘i,   axborot   resurslari   bo‘lishi   kerak.   Shu   bilan   birga,   metodik 10qo‘llanmalar,   amaliy   topshiriqlar   va   baholash   vositalari   ham
zamonaviylashtirilishi lozim. 4
Xalqaro   tajribalar   shuni   ko‘rsatmoqdaki,   muvaffaqiyatli   ta’lim   tizimlari
(masalan,   Finlandiya,   Janubiy   Koreya,   Singapur,   Estoniya)   aynan
innovatsiyalarga   asoslangan.   Ular   o‘quvchining   faolligini   oshiruvchi
interaktiv   metodlar,   individual   yondashuv,   kuchli   metodik   asos   va
o‘qituvchining   kasbiy   rivojiga   ustuvor   ahamiyat   berish   orqali   natijaga
erishmoqda.   O‘zbekiston   ham   bu   yo‘nalishda   dadil   qadamlar   qo‘ymoqda.
Masalan,   “PISA”   va   “TIMSS”   xalqaro   baholash   dasturlarida   ishtirok   etish
orqali milliy ta’lim sifatini xalqaro mezonlar bilan solishtirish boshlanmoqda.
Innovatsion   yondashuvlar,   shuningdek,   ta’limda   shaxsga   yo‘naltirilgan
yondashuvni   kuchaytiradi.   Har   bir   o‘quvchining   individual   o‘zlashtrish
darajasi,   qiziqishlari,   qobiliyatlari   e’tiborga   olinadi.   Bu   esa   o‘z-o‘zidan
ta’limda   samaradorlikni   oshiradi.   O‘quvchi   o‘zining   imkoniyatlari   asosida
rivojlanadi, tanlagan yo‘nalishida muvaffaqiyatga erishishga intiladi. Shunday
tizim esa kelajakda ijtimoiy faollik, kasbiy kompetensiya va milliy ongga ega
bo‘lgan shaxsni yetishtiradi.   pedagogik jarayonda innovatsiyalarni joriy etish
zamonaviy ta’limning muhim shartidir. Bu yondashuvlar orqali o‘qituvchi o‘z
faoliyatini   yangilaydi,   o‘quvchilar   bilimni   chuqurroq   egallaydi,   ta’lim   tizimi
esa raqobatbardosh bo‘lib boradi. Innovatsiyalar bu – texnologiya emas, bu –
tafakkur,   metod,   zamonaviy   yondashuv,   tizimni   tubdan   isloh   qilish   vositasi.
Shu   bois,   har   bir   pedagog   innovatsion   fikr   bilan   ishlashi,   izlanishi   va   o‘z
ustida   doimiy   ishlashi   kerak.   Zero,   bugungi   o‘qituvchi   ertangi   avlodni
shakllantiradi.
1.3. Innovatsion texnologiyalarning ta’lim sifati va samaradorligiga
ta’siri
4
  Saidova R. “Axborot-kommunikatsiya texnologiyalarining o‘quv jarayonidagi roli”. – 
Toshkent: TDPU, 2022. 11Bugungi   kunda   ta’lim   sifatini   oshirish   nafaqat   o‘quv   dasturlarini
takomillashtirish,   balki   o‘quv   jarayoniga   yangicha,   zamonaviy
yondashuvlarni   joriy   etishni   ham   talab   qilmoqda.   Xususan,   innovatsion
pedagogik texnologiyalar ta’lim sifatini tubdan yaxshilash imkonini beruvchi
muhim   omil   sifatida   maydonga   chiqmoqda.   Bu   texnologiyalar   orqali
o‘quvchilar   darsda   faol   qatnashadi,   o‘z   fikrini   mustaqil   ifoda   etadi,   bahs-
munozaralarda   ishtirok   etadi   va   eng   muhimi,   bilimni   chuqur   va   mustahkam
o‘zlashtiradi. Ta’lim sifati – bu faqat reyting emas, balki o‘quvchining bilimni
hayotda   qo‘llay   olish   qobiliyatidir.   Shu   sababli,   innovatsion   texnologiyalar
aynan shu maqsadga xizmat qiladi.
An’anaviy   ta’limda   o‘quvchi   ko‘pincha   passiv   tinglovchi   bo‘lib,
ustozning   bergan   ma’lumotlarini   yod   olish   bilan   cheklanadi.   Bu   yondashuv
zamonaviy jamiyatda raqobatbardosh mutaxassis tayyorlash talablariga to‘liq
javob   bermaydi.   Innovatsion   texnologiyalar   esa   o‘quvchini   bilim   olish
jarayoniga   faol   jalb   etadi.   Misol   uchun,   klaster   metodi   orqali   o‘quvchi
mavzularni   tahlil  qiladi,  o‘zaro  bog‘liqlikni  aniqlaydi,  chuqur   fikr   yuritishga
odatlanadi.   BFB   usuli   (bilaman   –   bilmoqchiman   –   bildim)   orqali
o‘quvchining   darsdagi   faol   ishtiroki   ta’minlanadi.   Shuningdek,   muammoli
o‘qitish   texnologiyasi   esa   o‘quvchida   tahliliy   fikrlash   va   ijodkorlikni
shakllantiradi. Bu esa ta’lim samaradorligini oshirishda muhim ahamiyat kasb
etadi.
Innovatsion   texnologiyalarning   samaradorlikka   ta’siri   faqat
o‘quvchilarning bilim olishida emas, balki o‘qituvchining metodik salohiyati,
darsga   bo‘lgan   yondashuvi   va   faoliyatida   ham   namoyon   bo‘ladi.   O‘qituvchi
yangi   metodlardan   foydalanish   orqali   darsni   samaraliroq   tashkil   etadi,
o‘quvchilarning   individual   xususiyatlarini   inobatga   oladi,   ularning   faolligini
rag‘batlantiradi.   Bu   esa,   o‘z   navbatida,   butun   dars   jarayonining   sifati   va
samaradorligini   oshiradi.   Masalan,   loyiha   asosida   o‘qitish   texnologiyasi
o‘quvchini   izlanishga,   mustaqil   fikrlashga,   jamoa   bilan   ishlashga   o‘rgatadi. 12Bunday   darslarda   o‘quvchi   o‘zini   shunchaki   tinglovchi   emas,   balki   jarayon
ishtirokchisi sifatida his qiladi.
Yana   bir   muhim   jihat   –   innovatsion   texnologiyalar   ta’limdagi
motivatsiyani   kuchaytiradi.   Interaktiv   metodlar,   multimedia   vositalari,
gamifikatsiya   (o‘yin   texnologiyalari)   orqali   o‘quvchilarda   darsga   bo‘lgan
qiziqish   ortadi.   Zamonaviy   o‘quvchi   vizual,   eshitish   va   kinestetik   stimullar
orqali   tez   va   samarali   o‘zlashtiradi.   Shuning   uchun   interaktiv   doskalar,
videodarslar,   animatsiyalar,   mobil   ilovalar,   quizzlar,   elektron   testlar   kabi
vositalardan   foydalanish   o‘quvchining   e’tiborini   jalb   etib,   ta’lim
samaradorligini   oshiradi.   Ayniqsa,   masofaviy   ta’lim   imkoniyatlarining
kengayishi bu texnologiyalarning ahamiyatini yanada kuchaytirdi.
Ta’lim sifatini belgilovchi yana bir mezon – bu natijadorlikdir. O‘quvchi
darsda   olgan   bilimini   amaliyotda   qo‘llay   olishi   kerak.   Innovatsion
texnologiyalar   esa   aynan   shu   yondashuvga   asoslanadi.   Ular   orqali
o‘quvchilarda   tanqidiy   fikrlash,   qaror   qabul   qilish,   loyihalash,   tahlil   qilish
kabi ko‘nikmalar shakllanadi. Bu esa, nafaqat bilimni o‘zlashtirish, balki uni
real hayotiy vaziyatlarda qo‘llash imkonini yaratadi. Masalan, PISA dasturida
aynan ushbu ko‘nikmalar asosida baholash olib boriladi. Shuning uchun ham
innovatsion   texnologiyalar   xalqaro   baholash   tizimlarida   yuqori   natijalarga
erishish uchun asosiy vositadir.
Innovatsion   texnologiyalarning   ta’lim   sifati   va   samaradorligiga   ta’sirini
raqamli   platformalar   orqali   ham   ko‘rish   mumkin.   Masalan,   Google
Classroom, Moodle, Zoom, Microsoft Teams kabi vositalar nafaqat darslarni
masofaviy tashkil qilish, balki baholash, fikr almashish, topshiriqlarni nazorat
qilish,   ijodiy   ishlarga   yo‘naltirish   imkonini   beradi.   Shu   sababli,   bu
texnologiyalar   yordamida   o‘qituvchilar   darsni   qat’iy   jadvalga   emas,   balki
o‘quvchining   ehtiyojiga   moslab   tashkil   qilish   imkoniga   ega   bo‘ladi.   Bu   esa
moslashuvchanlik va differensial yondashuvni ta’minlaydi. 13O‘zbekistonda   ta’lim   sifatini   oshirish   bo‘yicha   olib   borilayotgan
islohotlarda   ham   innovatsion   texnologiyalar   muhim   o‘rin   tutmoqda.
Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   ta’limga   doir   chiqishlarida:   “Zamonaviy
dars   degani   –   bu   interaktiv,   ijodiy   va   o‘quvchini   markazga   qo‘ygan   darsdir.
Bunday   yondashuvsiz   ta’lim   islohotlarining   natijasi   bo‘lmaydi”   deb   alohida
ta’kidlab   o‘tgan.   Bu   esa   ta’limda   sifat   ko‘rsatkichlarini   innovatsion
texnologiyalar   orqali   belgilash   zarurligini   ko‘rsatadi.   Shu   sababli   bugungi
ta’lim siyosati innovatsion yondashuvlar asosida tashkil etilmoqda.
Ta’lim   samaradorligining   yana   bir   ko‘rsatkichi   –   bu   darsda   o‘zlashtirish
darajasining   oshishi,   o‘quvchilarning   baholari,   mustaqil   fikrlari,   amaliy
natijalari   va   yakuniy   bilim   darajasidir.   Innovatsion   texnologiyalar   darsni
vizual,   mantiqiy,   tahliliy,   emotsional   va   jismoniy   jihatdan   qamrab   olganligi
sababli,   har   bir   o‘quvchining   o‘ziga   xos   o‘rganish   uslubiga   moslashadi.   Bu
esa umumiy dars samaradorligini oshiradi. Natijada o‘quvchilar bilimni tezroq
va  chuqurroq  egallaydi,   murakkab  mavzularni   tushunishi   osonlashadi,   ijodiy
fikrlash rivojlanadi.
  Innovatsion     texnologiyalar   ta’lim   sifati   va   samaradorligining   kalitidir.
Ular yordamida darslar zamonaviy va interfaol shaklga keladi, o‘quvchi bilim
olish jarayonining markaziga aylanadi, o‘qituvchi esa yo‘naltiruvchi, hamkor,
tashkilotchi sifatida yangicha rolda bo‘ladi. Bu o‘zgarishlar ta’limda shaxsga
yo‘naltirilgan   yondashuvni   kuchaytiradi,   o‘quvchilarda   o‘z   ustida   ishlash,
o‘rganishga   nisbatan   ijobiy   munosabatni   shakllantiradi.   Bugungi   kunda
innovatsion   texnologiyalarni   joriy   etmagan   ta’lim   tizimi   zamon   bilan
hamnafas   bo‘la   olmaydi.   Shu   bois   har   bir   pedagog   bu   yo‘nalishda   izlanishi,
o‘z   ustida   ishlashi   va   doimiy   ravishda   yangi   texnologiyalarni   o‘zlashtirishi
zarur.
I BOB uchun xulosa
To‘g‘risini aytganda, bugungi ta’limning holatini tahlil qilar ekanmiz, bir
narsani   aniq   tushunamiz:   o‘qitish   jarayonini   yangicha,   zamonaviy   usullar 14bilan   tashkil   etmas   ekanmiz,   o‘quvchining   qalbiga   ham,   ongiga   ham   yo‘l
topish qiyin. Shu bobda o‘rganilgan har bir masala menga shuni  ko‘rsatdiki,
innovatsion   pedagogik   texnologiyalar   –   bu   shunchaki   yangilik   emas,   balki
zarurat. Chunki  zamon o‘zgarayapti, o‘quvchi o‘zgarayapti, biz o‘qituvchilar
ham   o‘zgarishimiz   kerak.   Darsda   o‘quvchining   ko‘zida   qiziqish   yoniq
bo‘lishi,   u   mustaqil   fikrlashi,   o‘z   bilimini   bahslashib   himoya   qilishi   –   mana
shularning barchasiga faqat innovatsion yondashuvlar orqali erishish mumkin.
Xulosa   qilib   aytganda,   men   shuni   angladimki,   innovatsion   yondashuvlar   bu
kelajakning   emas,   aynan   bugunning   ehtiyoji.   Ularni   chuqur   o‘rganmasdan,
ularni   darsga  tatbiq etmasdan,   zamonaviy va  samarali   ta’lim   haqida  gapirish
qiyin.   Demak,   biz   o‘qituvchilar   hamisha   o‘rganishda,   izlanishda,   yangilikka
intilishda   davom   etishimiz   kerak.   Chunki   kelajakni   tarbiyalayotgan   inson
hech qachon kechagi uslub bilan ishlay olmaydi.
II BOB. TA’LIM AMALIYOTIDA INNOVATSION PEDAGOGIK
TEXNOLOGIYALARNI QO‘LLASH YO‘LLARI VA TAJRIBASI
2.1. O‘qitishda qo‘llaniladigan zamonaviy innovatsion texnologiyalar
(klaster, aqliy hujum, BFB, PISA va b.)
Zamonaviy   ta’lim   tizimida   dars   jarayoni   avvalgidek   faqat   ma’lumot
yetkazish   emas,   balki   o‘quvchini   fikrlashga,   tahlil   qilishga,   ijod   qilishga,
muloqotga,   qaror   qabul   qilishga   va   o‘z   fikrini   asoslashga   o‘rgatuvchi   faol
muhitga   aylanmoqda.   Shu   boisdan   o‘qituvchilar   oldida   an’anaviy
yondashuvlardan   voz   kechib,   innovatsion   texnologiyalar   asosida   darslarni
tashkil   etish   vazifasi   turibdi.   Bugungi   darslar   interaktiv   bo‘lishi,   shaxsga
yo‘naltirilganlik   tamoyiliga   asoslanishi,   har   bir   o‘quvchining   ishtirokini
faollashtirishi   lozim.   Bu   talablarga   javob   beradigan   asosiy   vosita   –   bu
zamonaviy innovatsion pedagogik texnologiyalardir. 15Klaster   texnologiyasining   asosiy   g‘oyasi   –   biror   mavzuga   oid   asosiy
tushuncha   atrofida   unga   bog‘liq   fikr,   so‘z   va   g‘oyalarni   vizual   tarzda
ifodalashdir.   O‘quvchi   markazga   asosiy   tushunchani   joylashtiradi   va   u   bilan
bog‘liq   so‘zlarni   atrofida   tarmoqlar   holida   yozadi.   Bu   texnologiya
o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlash   qobiliyatini,   tezkor   xulosa   chiqarish   va
mantiqiy bog‘liqlikni ko‘ra olish malakasini rivojlantiradi. Ayniqsa, mavzuni
chuqur   tahlil   qilishda   va   yakuniy   umumlashtirish   bosqichida   bu   metodning
ahamiyati katta. 5
Klaster   usulining   yana   bir   afzalligi   shundaki,   u   o‘quvchilarni   erkin
fikrlashga   o‘rgatadi.   O‘quvchi   mavzuni   o‘z   idroki   asosida   tahlil   qiladi   va
o‘zining   fikr   xaritasini   tuzadi.   Bu   xarita   har   bir   o‘quvchida   turlicha   bo‘lishi
mumkin,   ya’ni   shaxsiy   yondashuvga   asoslanadi.   Bu   esa   o‘quvchining
individual fikrini hurmat qilishga, mustaqil yondashuvni qo‘llab-quvvatlashga
xizmat   qiladi.   Bunday   texnologiya   zamonaviy   ta’limdagi   shaxsga
yo‘naltirilgan yondashuv tamoyiliga to‘la mos keladi.
Klaster   texnologiyasi   darsning   turli   bosqichlarida   qo‘llanilishi   mumkin.
Dars   boshlanishida   o‘quvchilarning   ilg‘or   bilimini   aniqlash,   dars   davomida
yangi   tushunchalarni   izohlash   yoki   dars   so‘ngida   umumlashtirish   uchun
samarali   vosita   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Masalan,   “Atmosfera”   mavzusi
o‘rganilayotgan bo‘lsa, markazga shu so‘z yozilib, atrofida “havo”, “gazlar”,
“qatlamlar”,   “ob-havo”,   “ifloslanish”,   “himoya   qatlami”   kabi   tushunchalar
joylashtiriladi.   Bu   orqali   o‘quvchi   mavzuning   qamrovi,   tarkibi   va   ichki
bog‘liqligini tushunadi.
Klaster   texnologiyasini   guruhli   ishlarda   qo‘llash   yanada   samarali   natija
beradi. Har bir guruh umumiy asosiy tushuncha atrofida o‘z fikrlarini beradi,
bu   fikrlar   umumlashtiriladi,   guruhlar   taqdimot   qiladi.   Bu   orqali   darsda
muloqot,   hamkorlik,   ijtimoiy   faollik   va   jamoaviy   qaror   qabul   qilish
5
  Saidova R. “Axborot-kommunikatsiya texnologiyalarining o‘quv jarayonidagi roli”. – 
Toshkent: TDPU, 2022. 16ko‘nikmalari   rivojlanadi.   Shu   bilan   birga,   o‘qituvchi   ham   o‘quvchilarning
tahlil qilish qobiliyatini kuzatadi va baholaydi.
Klaster   texnologiyasi,   shuningdek,   baholashda   ham   foydali   vositadir.
O‘qituvchi   o‘quvchining   klasteriga   qarab   uning   mavzuni   qay   darajada
tushunganini   aniqlay   oladi.   Bu   usul   nafaqat   og‘zaki   yoki   yozma   baholash,
balki   vizual   baholash   imkoniyatini   ham   beradi.   Shu   sababli,   zamonaviy
baholash   usullari   qatorida   klasterdan   ham   keng   foydalanish   tavsiya   etiladi.
Ayniqsa, differensial yondashuvni qo‘llashda, har bir o‘quvchining o‘ziga xos
fikrlash uslubini inobatga olishda bu texnologiya beqiyosdir.
O‘zbekistonda   so‘nggi   yillarda   pedagoglarning   malakasini   oshirish
bo‘yicha   tashkil   etilgan   kurslar   va   treninglarda   klaster   texnologiyasi   alohida
urg‘u bilan o‘rgatilmoqda. Bu texnologiyadan matematika, biologiya, ona tili,
tarix   va   hatto   boshlang‘ich   ta’lim   fanlarida   ham   samarali   foydalanish
mumkin.   Uning   ko‘p   funksiyaliligi   va   har   qanday   mavzuga
moslashuvchanligi  uni   universal   metodlardan  biriga  aylantiradi. Shu  sababli,
ko‘plab o‘qituvchilar darslarini aynan klaster asosida loyihalashga intilmoqda.
Zamonaviy   ta’lim   jarayonida   o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlashi,   erkin
muloqoti   va   ijodiy   yondashuvini   shakllantirish   ustuvor   ahamiyat   kasb 17etmoqda.   Bunday   kompetensiyalarni   rivojlantirish   uchun   o‘qituvchidan
an’anaviy   usullardan   tashqari,   faol   va   innovatsion   metodlarni   qo‘llashi   talab
qilinadi.   Shunday   samarali   texnologiyalardan   biri   –   “Aqliy   hujum”,   ya’ni
brainstorming   metodidir.   Bu   texnologiya   mashhur   amerikalik   reklama
mutaxassisi  Aleks  Osborn tomonidan ilgari  surilgan  va hozirda  butun dunyo
bo‘ylab ta’limda keng qo‘llaniladi.
Aqliy   hujum   texnologiyasining   mohiyati   –   bu   berilgan   muammoni   hal
etish   uchun   o‘quvchilarning   barcha   fikrlarini   erkin   ifoda   etishiga   imkon
yaratishdir.   Darsda   muammo   qo‘yiladi   va   o‘quvchilar   qisqa   vaqt   ichida   bu
muammoning   turli   xil   yechimlarini   taklif   qilishadi.   Muhimi   –   bu   bosqichda
hech   bir   fikr   tanqid   qilinmaydi.   Har   bir   o‘quvchining   g‘oyasi   qadrlanadi,
ro‘yxatga   olinadi.   So‘ngra   umumlashtirish   bosqichida   ularning   ichidan   eng
maqbullari tahlil qilinadi va tanlab olinadi.
Mazkur metodning eng katta afzalligi – o‘quvchilarda fikrlash erkinligini
shakllantirishi,   har   bir   g‘oyaning   qadrli   ekanini   his   qildirishidir.   Bu   o‘z
navbatida   o‘quvchilarda   o‘z-o‘ziga   ishonch   uyg‘otadi,   darsga   bo‘lgan
qiziqishni   oshiradi.   Ayniqsa,   passiv   o‘quvchilar   ham   fikr   bildirishga   harakat
qiladi, sababi noto‘g‘ri javob uchun tanqid qilish yo‘q.
Aqliy hujum texnologiyasi odatda kichik guruhlarda yoki butun sinf bilan
tashkil   etiladi.   O‘qituvchi   muammoli   savol   yoki   mavzu   beradi:   masalan,
“Agar   suv   bo‘lmasa   nima   bo‘ladi?”,   “Yashil   energiya   qanday   foyda
keltiradi?”,   “Kitobxonlikni   qanday   targ‘ib   qilish   mumkin?”   va   hokazo.
O‘quvchilar   2–5   daqiqa   ichida   o‘z   fikrlarini   bildiradilar,   o‘qituvchi   ularni
doskaga  yozib boradi. Keyinchalik  ularning barchasi  tahlil  qilinadi, guruhlar
bahslashadi, eng maqbul yechim tanlanadi.
Ushbu   metod   darslarning   ko‘plab   bosqichlarida   –   kirish,   o‘rganish,
mustahkamlash   yoki   yakuniy   xulosada   ishlatilishi   mumkin.   Ayniqsa,
muammoli   o‘qitish,   loyiha   metodlari,   integratsiyalashgan   darslarda   aqliy
hujum   orqali   o‘quvchilarni   faollashtirish   mumkin.   Shuningdek,   bu   metod 18ijodiy fikr, tanqidiy tahlil, mantiqiy xulosa chiqarish, muloqot madaniyati, o‘z
fikrini asoslash kabi ko‘nikmalarni rivojlantiradi.
Zamonaviy   ta’lim   metodikasi   o‘quvchilarning   faolligini   oshirish,   ularni
bilim   olish   jarayonida   faol   ishtirok   etishga   undash,   mustaqil   fikrlash   va
baholash   ko‘nikmalarini   shakllantirishni   o‘z   oldiga   maqsad   qilgan.   Shu
nuqtayi nazardan, o‘qituvchilar uchun pedagogik texnologiyalar ichida BFB –
Bilaman,   Bilmoqchiman,   Bildim   texnologiyasi   nihoyatda   qulay   va   samarali
usul   hisoblanadi.   Bu   metodik   yondashuv   orqali   o‘quvchi   o‘z   bilimlarini
anglaydi, yangisini egallashga tayyorlanadi va o‘rganganini tahlil qilgan holda
umumlashtiradi.
BFB texnologiyasining asosiy g‘oyasi – o‘quvchini o‘z bilim jarayonining
markaziga   qo‘yishdir.   Ushbu   metod   uch   bosqich   asosida   quriladi.   Dars
boshida   o‘quvchidan   “Men   bu   mavzu   haqida   nimalarni   bilaman?”   degan
savolga   javob   berish   so‘raladi.   Bu   bosqichda   ilgari   egallangan   bilimlar
aniqlanadi,   darsga   tayyorgarlik   darajasi   baholanadi.   Ikkinchi   bosqichda   esa
o‘quvchi   “Men   bu   mavzuda   nimalarni   bilmoqchiman?”   degan   savol   asosida
o‘rganishga   bo‘lgan   motivatsiyasini   bildiradi.   Uchinchi,   yakuniy   bosqichda
“Men   bu   dars   orqali   nimalarni   bildim?”   degan   savolga   javob   yoziladi   va
o‘rganilgan bilimlar umumlashtiriladi.
Mazkur   texnologiyaning   asosiy   afzalligi   –   o‘quvchining   bilim   olish
jarayonini o‘zi boshqarishi va baholay olishidadir. Bu metod orqali o‘quvchi
shunchaki   ma’lumot   oluvchi   emas,   balki   faol   ishtirokchi,   baholovchi,
izlanuvchi,   o‘rganuvchiga   aylanadi.   Bu   yondashuv   o‘z   navbatida   o‘z-o‘zini
nazorat   qilish,   mustaqil   fikrlash,   shaxsiy   yondashuvni   rivojlantiradi.
O‘qituvchi esa o‘quvchining o‘rganish jarayonini kuzatadi, individual yordam
ko‘rsatadi, darsni shaxsga yo‘naltirilgan tarzda tashkil etadi.
BFB   texnologiyasi   barcha   fanlar   bo‘yicha,   ayniqsa   yangi   mavzuga
kirishda,   mustahkamlash   bosqichida   va   yakuniy   nazoratda   keng   qo‘llanishi
mumkin.   Dars   boshida   jadval   yoki   grafik   chiziqli   BFB   jurnali   tuziladi. 19O‘quvchilar   unga   qisqacha   jumlalar   bilan   javob   yozadilar.   Bu   esa   vaqtni
tejaydi,   fikrni   jamlashni   o‘rgatadi,   muloqot   va   yozuv   malakasini
rivojlantiradi.   Shuningdek,   bu   usul   sinfda   passiv   o‘quvchilarni   ham   darsga
jalb etishga yordam beradi.
BFB   texnologiyasining   ijtimoiy-psixologik   jihatdan   ham   foydali
tomonlari   mavjud.   Bu   metod   orqali   o‘quvchining   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchi
oshadi,   fikrini   ochiq   bildirishga   odatlanadi,   bahslashish,   isbotlash,   xulosa
chiqarish   ko‘nikmalari   mustahkamlanadi.   Bunda   o‘quvchiga   “Sen   ham   fikr
bildirishing mumkin”, “Sen o‘z bilimini qadrlaysan” degan ishora beriladi. Bu
esa darsda ijobiy psixologik muhit yaratadi.
O‘zbekistonda   ham   bu   texnologiyadan   foydalanish   bo‘yicha   uslubiy
qo‘llanmalar   ishlab   chiqilgan,   o‘qituvchilarning   malaka   oshirish   kurslarida
keng   o‘rganilmoqda.   Turli   fanlarda,   jumladan,   til,   tarix,   geografiya,   hayotiy
faoliyat   asoslari   kabi   gumanitar   va   ijtimoiy   fanlarda   keng   qo‘llash   mumkin.
BFB texnologiyasi differensial yondashuv imkonini ham beradi, ya’ni har bir
o‘quvchining tayyorgarlik darajasi va fikrlash tezligi inobatga olinadi.
BFB   texnologiyasi   bugungi   ta’limda   shaxsga   yo‘naltirilgan   yondashuvni
ta’minlovchi,   mustaqil   fikrlovchi   va   o‘z   bilimini   tahlil   qila   oladigan
o‘quvchini   shakllantiruvchi   samarali   metod   hisoblanadi.   Bu   texnologiya
orqali o‘quvchilar o‘z-o‘zini anglaydi, bilim olishda faol ishtirok etadi, darslar
esa yanada mazmunli, mantiqiy va sifatli bo‘ladi.
So‘nggi   yillarda   O‘zbekiston   ta’lim   tizimi   xalqaro   tajriba   va   baholash
mezonlariga   asoslangan   holda   rivojlanmoqda.   Bu   jarayonda   eng   muhim
innovatsion   tashabbuslardan   biri   –   bu   PISA   baholash   dasturida   ishtirok
etishdir.   PISA   (Programme   for   International   Student   Assessment)   –   bu
xalqaro  miqyosda  o‘quvchilarning  funksional  savodxonligini   baholovchi   test
tizimi   bo‘lib,   15   yoshli   o‘quvchilarning   bilim   va   ko‘nikmalarini   hayotiy
vaziyatlarda qo‘llay olish qobiliyatini o‘lchaydi. 20PISA   dasturi   3   yilda   bir   marta   o‘tkaziladi   va   unda   matematika,   o‘qish
savodxonligi   hamda   tabiiy   fanlar   bo‘yicha   o‘quvchilarning   funksional
tayyorgarligi   aniqlanadi.   PISA   an’anaviy   testlardan   farqli   ravishda,
o‘quvchilarning   faktlarni   yod   olganlik   darajasini   emas,   balki   real
muammolarni   hal   qila   olish   qobiliyatini   tekshiradi.   Masalan,   o‘qish   qismi
matnni   tushunish,   ma’lumotni   tahlil   qilish,   matn   asosida   xulosa   chiqarishni
talab   qiladi.   Matematika   bo‘limi   esa   hayotiy   hisob-kitob   vazifalari   asosida
tuzilgan. 6
PISA   testlari   orqali   o‘quvchilarning   mantiqiy   fikrlash,   tahlil   qilish,
tanqidiy   yondashuv,   qaror   qabul   qilish,   axborotni   izlash   va   baholash   kabi
ko‘nikmalari   baholanadi.   Shu   sababli,   bu   tizim   faqat   baholash   emas,   balki
ta’lim   sifatini   aniqlovchi   vosita   sifatida   qaraladi.   Bu   esa   har   bir   mamlakat
uchun   o‘z   ta’lim   tizimidagi   kamchiliklar   va   kuchli   jihatlarni   aniqlash
imkonini   beradi.   O‘zbekiston   2022   yildan   boshlab   PISA   dasturida
qatnashishni   boshlagan   va   bu   orqali   ta’limda   yangi   bosqich   boshlanganini
e’lon qilgan.
PISA   dasturining   yana   bir   muhim   jihati   –   bu   ta’limda   innovatsion
yondashuvlarni   kengaytirishga   turtki   bo‘lishidir.   O‘qituvchilar   darslarda
nafaqat mavzuni tushuntirish, balki o‘quvchilarga bilimni hayotda qo‘llashga
yo‘naltirgan   topshiriqlar,   testlar   va   muammoli   vazifalar   berish   orqali   PISA
mezonlariga   mos   dars   tashkil   qilishlari   kerak   bo‘ladi.   Shu   tariqa   ta’limning
shakli va mazmuni o‘zgaradi.
PISA   uchun   darslar   ko‘pincha   muammoli   vaziyatlar,   loyihalar,   real
hayotga yaqin topshiriqlar asosida tashkil etiladi. O‘quvchi mustaqil ravishda
matndan   kerakli   ma’lumotni   ajratib   oladi,   uni   baholaydi,   solishtiradi   va   o‘z
xulosasini chiqaradi. Bu jarayonda o‘qituvchining vazifasi – yo‘naltiruvchi va
6
  Mahmudova M. “Zamonaviy dars tahlili va texnologiyasi”. – Toshkent: O‘zbekiston nashriyoti, 
2019. 21yordamchi   sifatida   ko‘mak   berishdir.   Shu   orqali   ta’limda   “bilim   beruvchi”
emas, balki “fikrlashni o‘rgatuvchi” model shakllanadi. 7
Bugungi   ta’lim   siyosatida   PISA   dasturi   o‘quv   dasturlarini   qayta   ko‘rib
chiqish,   zamonaviy   dars   ishlanmalari   yaratish,   o‘qituvchilarning   malakasini
oshirish   kabi   muhim   yo‘nalishlarga   asos   bo‘lmoqda.   O‘zbekiston   ta’lim
vazirligi tomonidan “Milliy baholash tizimini rivojlantirish” dasturi doirasida
PISA   standartlariga   mos   maxsus   o‘quv   resurslari   ishlab   chiqilmoqda.
Bularning barchasi milliy ta’lim tizimini xalqaro darajaga olib chiqish uchun
xizmat   qiladi.     PISA   –   bu   faqat   test   emas,   balki   ta’lim   sifatini   xalqaro
mezonlarda aniqlash imkonini beruvchi baholash tizimidir. U o‘quvchilarning
funksional   savodxonligini,   ya’ni   o‘zlashtirgan   bilimni   real   hayotda   qo‘llay
olish   darajasini   aniqlaydi.   Shuningdek,   u   o‘qituvchilarning   darsga   bo‘lgan
yondashuvini   o‘zgartirish,   interaktiv   va   ijodiy   uslublarni   tatbiq   etishga
undaydi. Bu esa butun ta’lim tizimining yuksalishiga xizmat qiladi.
2.2. Innovatsion yondashuv asosida darslarni loyihalash va tashkil
etish
Bugungi   ta’lim   sohasida   o‘qituvchidan   talab   qilinayotgan   asosiy
jihatlardan biri – dars jarayonini innovatsion yondashuv asosida tashkil  etish
va   uni   puxta   rejalashtirishdir.   An’anaviy   dars   uslublaridan   farqli   o‘laroq,
zamonaviy   darslar   o‘quvchini   darsning   markaziga   qo‘yadi,   uni   bilim
beriladigan obyekt emas, balki bilim egallovchi subyekt sifatida ko‘radi. Shu
boisdan   darsni   loyihalashda   o‘quvchilarning   faolligi,   o‘z   fikrini   ifoda   eta
olishi,   guruhda   ishlashi,   muammoli   vaziyatlarni   hal   qila   olishi   kabi
ko‘nikmalar asosiy mezonga aylanmoqda.
Innovatsion   yondashuv   asosida   darsni   loyihalash   –   bu   oddiy   reja   yozish
emas,   balki   o‘quvchining   ehtiyojlariga,   zamon   talablariga   va   metodik
yutuqlarga mos holda o‘quv faoliyatini puxta tashkil etish demakdir. Bunday
7
  PISA xalqaro baholash tizimi: tahlil va metodik yondashuvlar”. – Toshkent: Ma’rifat, 
2022. 22yondashuvda   o‘qituvchi   darsni   emas,   balki   o‘quvchining   o‘zlashtirish
jarayonini   rejalashtiradi.   Ya’ni,   natijaga   yo‘naltirilgan   ta’lim   modeli   asosida
o‘quvchi qanday bilim oladi, qanday amaliy ko‘nikmaga ega bo‘ladi  va dars
oxirida qanday natijaga erishadi – ana shu savollarga javob dars loyihasining
negizini tashkil etadi.
Innovatsion   darsni   tashkil   etishda   birinchi   navbatda   kompetensiyaviy
yondashuvga   e’tibor   qaratiladi.   Darsda   faqat   nazariy   bilim   emas,   balki
o‘quvchining   amaliy   hayotda   qo‘llay   oladigan   ko‘nikmalarini   shakllantirish
muhimdir. Masalan, darsda o‘quvchi axborotni tahlil qilish, tanqidiy fikrlash,
guruhda   muhokama   qilish,   natijani   taqdim   etish   kabi   faoliyatlarni   bajarishi
kerak.   Shu   bois,   dars   loyihasida   o‘qituvchining   roli   yo‘naltiruvchi,
muhokamani boshqaruvchi, maslahat beruvchi sifatida belgilanadi.
Darsni innovatsion yondashuv asosida rejalashtirishda quyidagi bosqichlar
muhim   hisoblanadi:   tayyorgarlik   bosqichi,   muammoli   vaziyat   yaratish,
izlanish   bosqichi,   fikr   almashish,   umumlashtirish,   baholash   va   xulosa
chiqarish.   Har   bir   bosqichda   o‘quvchining   faolligini   ta’minlash   zarur.
Masalan,  darsni  oddiy  “bugun  yangi   mavzu  o‘rganamiz”  deb   boshlamasdan,
o‘quvchilarga   savol   yoki   real   hayotdan   misol   berish   orqali   muammo
qo‘yiladi.   Bu   o‘quvchining   qiziqishini   oshiradi,   uni   mavzuni   chuqur
anglashga undaydi.
Innovatsion   yondashuv   asosida   darsda   interfaol   metodlar   keng
qo‘llaniladi.  Masalan,   “Klaster”,  “BFB”,  “Aqliy  hujum”, “Fishbone”,   “Venn
diagrammasi”,   “Insert”,   “Debatlar”,   “Mini   loyiha”   kabi   metodlar   orqali
o‘quvchilar bilimga mustaqil ravishda ega bo‘lishga harakat qiladilar. Bu esa
bilimni ongli o‘zlashtirishga xizmat qiladi. Har bir metodning dars maqsadiga
muvofiqligi,   mavzuga   mosligi   va   o‘quvchining   darajasiga   qarab   tanlanishi
zarur.
Innovatsion   darsda   baholash   tizimi   ham   o‘zgacha   bo‘ladi.   Baholash
nafaqat   natijani   o‘lchash,   balki   o‘quvchining   o‘rganish   jarayonini 23rag‘batlantirish   vositasiga   aylanadi.   Shu   bois,   formatif   baholash,   o‘z-o‘zini
baholash,   o‘zaro   baholash,   rubrikalar   asosida   baholash   kabi   usullar
qo‘llaniladi.   Bu   orqali   o‘quvchi   o‘z   faoliyatini   tahlil   qiladi,   o‘zi   mustaqil
xulosa chiqaradi va bu natija darsda faollikni oshiradi.
O‘quvchilar   orasida   guruhlarda   ishlash,   jamoaviy   fikr   almashish,   loyiha
asosida   muammolarni   hal   qilish,   topshiriqlarni   birgalikda   bajarish   ham
innovatsion   darsning   ajralmas   qismidir.   Shu   bilan   birga,   multimedia
vositalari,   prezentatsiyalar,   videodarslar,   virtual   tajribalar,   onlayn   testlar   va
boshqa   raqamli   texnologiyalar   darsni   yanada   jonli,   esda   qolarli   va   samarali
qiladi.  Bugungi   kunda   o‘quvchilarning  vizual   idroki   kuchli   ekanini   inobatga
olib,   darsda   grafikalar,   rasmlar,   videolar,   jadvallar,   infografikalardan
foydalanish tavsiya etiladi.
Dars   loyihasini   ishlab   chiqishda   “Bloom   taksonomiyasi”   asosida
maqsadlarni   shakllantirish   katta   ahamiyatga   ega.   Ya’ni,   o‘quvchi   biladi,
tushunadi, qo‘llaydi, tahlil qiladi, baholaydi va yarata oladi degan darajalarga
asoslangan yondashuv darsning mazmuni va shakliga chuqur ta’sir qiladi. Bu
esa   o‘quvchining   nafaqat   bilim   olishini,   balki   ijodiy   fikrlash,   yangilik
yaratish, muammoga o‘z yechimini taklif qilishga undaydi.
O‘qituvchi   darsni   loyihalashda   o‘quvchilarining   yosh   xususiyatlari,
individual  farqlari, qiziqishlari,  ehtiyojlarini  chuqur  o‘rganishi  zarur. Chunki
innovatsion   dars   shablon   emas,   balki   moslashtirilgan,   moslashtirilganligi
sababli samarali bo‘lgan yondashuvdir. Shuningdek, o‘qituvchi darsda tahliliy
savollar,   ochiq   testlar,   mantiqiy   bog‘lanmalar,   hayotiy   misollar   orqali
mavzuni   dolzarb   qiladi.   Bu   esa   o‘quvchini   “bu   menga   kerak”   degan   fikrga
olib   keladi.   O‘zbekiston   ta’lim   tizimida   so‘nggi   yillarda   innovatsion   darslar
asosida   tashkil   etilgan   ochiq   darslar,   seminarlar,   ustoz-shogird   tizimi   orqali
pedagoglarning   bu   boradagi   tajribalari   boyitilmoqda.   Respublikamizda
Prezident tashabbusi bilan tashkil etilgan “Ilm-fan va innovatsiya” yili, “Ilmli 24avlod – porloq kelajak” kabi dasturlar aynan shunday yondashuvlarni ta’limga
keng joriy etishga yo‘naltirilgan.
2.3. O‘zbekiston ta’lim tizimida innovatsion texnologiyalarni joriy
etishdagi holat va istiqbollar
Bugungi   globallashuv,   raqamli   transformatsiya   va   axborot   portlashi
sharoitida ta’lim sohasining tub isloh qilinishi zamon talabi darajasida dolzarb
bo‘lib   bormoqda.   Ayniqsa,   O‘zbekistonda   so‘nggi   yillarda   olib   borilayotgan
ta’lim   siyosatida   innovatsion   texnologiyalarni   joriy   etishga   alohida   e’tibor
qaratilmoqda. Davlat rahbari tomonidan ilgari surilgan “Yangi O‘zbekiston –
maktab ostonasidan boshlanadi” degan konseptual g‘oya zamirida ham aynan
innovatsion   yondashuvlar,   zamonaviy   texnologiyalar   orqali   ta’limni   sifat
jihatdan yangi bosqichga olib chiqish maqsadi mujassam.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2020-yil   6-noyabrdagi   “Ta’lim
sifatini   oshirish   va   raqamli   ta’lim   texnologiyalarini   joriy   etish   to‘g‘risida”gi
PQ–4884-sonli   qarori   ham   bu   boradagi   muhim   hujjat   hisoblanadi.   Ushbu
qaror   asosida   ta’lim   tizimining   barcha   bosqichlarida   zamonaviy
texnologiyalarni joriy etish, o‘quvchilarning raqamli savodxonligini oshirish,
pedagoglarni innovatsion metodlarga o‘rgatish bo‘yicha keng ko‘lamli chora-
tadbirlar   amalga   oshirila   boshlandi.   Jumladan,   “Raqamli   ta’lim”   loyihasi,
“STEAM   maktablari”,   “Bir   million   dasturchi”   loyihasi,   elektron   darsliklar
platformalari buning amaliy ifodasidir.
Bugungi   kunda   mamlakatimizdagi   ko‘plab   umumta’lim   maktablari
interfaol   doskalar,   planshetlar,   kompyuterlar,   elektron   kutubxonalar,   Wi-Fi
tarmoqlari   bilan   jihozlanmoqda.   “Elektron   jurnal”   va   “Elektron   kundalik”
tizimlari   joriy   qilinmoqda.   O‘qituvchilar   uchun   mo‘ljallangan   “Masofaviy
metodik markaz”, “Mo‘’jizaviy matematika”, “Edu Market” kabi platformalar
pedagogik   faoliyatni   zamonaviylashtirishga   xizmat   qilmoqda.   Bularning
barchasi ta’lim tizimining texnologik salohiyatini oshirib, zamonaviy metodik
yondashuvlarni tatbiq etish imkonini bermoqda. 25Innovatsion   texnologiyalar   joriy   etilayotgan   fanlar   orasida   ayniqsa
matematika,   fizika,   kimyo,   biologiya,   informatika   kabi   fanlarda   laboratoriya
ishlari,   virtual   tajribalar,   simulatsiyalar   orqali   darsni   jonlantirish   holatlari
kuzatilmoqda.   Raqamli   laboratoriyalar,   mobil   ilovalar,   test   platformalari   va
onlayn   baholash   tizimlari   o‘quvchilarning   bilimga   bo‘lgan   qiziqishini
oshirmoqda. Shuningdek, “Edutainment” (ta’lim + ko‘ngilocharlik) asosidagi
yondashuvlar orqali o‘quvchilar bilimni zavq bilan egallamoqda.
Yana bir muhim jihat – bu o‘qituvchilarning zamonaviy texnologiyalarni
egallash darajasidir. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2021-
yil 24-dekabrdagi qarori asosida barcha umumta’lim maktablari o‘qituvchilari
uchun AKT  bo‘yicha test  sinovlari joriy qilindi. Shuningdek, har yili tashkil
etilayotgan   “Eng   yaxshi   innovatsion   dars”   tanlovlari,   metodik   anjumanlar,
master-klasslar pedagoglar orasida innovatsion faollikni oshirmoqda.
Ta’lim   muassasalarida   innovatsion   texnologiyalarni   joriy   etishda   ba’zi
muammolar   ham   mavjud.   Jumladan,   chekka   hududlarda   internet   tezligining
pastligi,   jihozlanishning   notekisligi,   ayrim   o‘qituvchilarning   yangi
texnologiyalar bilan ishlashda tajriba yetishmovchiligi holatlari uchrab turadi.
Shuningdek,   elektron   resurslarning   mazmuni   va   sifatida   milliylik   tamoyili
to‘liq   ko‘zda   tutilmagan   hollari   ham   bor.   Bu   esa   ta’lim   mazmunini
optimallashtirish va takomillashtirish zaruratini keltirib chiqarmoqda.
Shunga qaramay, istiqboldagi rejalar yuksak umid uyg‘otadi. 2022–2026-
yillarga   mo‘ljallangan   Yangi   O‘zbekiston   Taraqqiyot   strategiyasida
innovatsion   texnologiyalarni   barcha   ta’lim   bosqichlarida   joriy   etish,
zamonaviy raqamli infratuzilma yaratish, pedagoglarni uzluksiz tayyorlash va
qayta   tayyorlash   tizimini   takomillashtirish   bo‘yicha   aniq   vazifalar   belgilab
qo‘yilgan.   Xususan,   PISA,   TIMSS   kabi   xalqaro   baholash   dasturlarida
munosib   natijaga   erishish   uchun   innovatsion   o‘quv   modellarini   keng   joriy
etish rejalashtirilmoqda. 26Yaqin yillarda har bir viloyatda kamida bitta “STEAM maktabi”, raqamli
texnoparklar,   pedagoglar   uchun   virtual   laboratoriyalar   tashkil   etilishi   ko‘zda
tutilgan. “Ochiq ta’lim platformasi”, “Masofaviy malaka oshirish markazlari”,
“Raqamli   kutubxona”   kabi   innovatsion   loyihalar   orqali   nafaqat   o‘quvchilar,
balki o‘qituvchilar  uchun ham o‘quv-resurs bazasi  kengaytirilmoqda. Bu esa
umummilliy ta’lim darajasini oshirishda muhim rol o‘ynaydi.
Yana   bir   ijobiy   tomon   shuki,   hozirda   ko‘plab   maktablarda   darslar
innovatsion   metodlar   asosida   loyihalashtirilmoqda.   Har   bir   dars   uchun
interfaol   usullar,   multimedia   vositalari,   guruhli   ishlash,   baholashning   yangi
shakllari   sinovdan   o‘tkazilmoqda.   O‘quvchilar   mustaqil   fikrlashga,
muammoni   hal   qilishga,   axborotni   tahlil   qilishga   yo‘naltirilmoqda.   Bu   esa
o‘quvchi shaxsining har tomonlama rivojlanishiga xizmat qilmoqda.
O‘zbekiston   ta’lim   tizimining   innovatsion   istiqboli   faqat   texnik   vositalar
bilan emas, balki metodik yondashuv, xalqaro tajribani o‘zlashtirish va milliy
qadriyatlarga   asoslangan   raqamli   resurslar   bilan   uyg‘unlashgan   holda
rivojlanmoqda.   Bu   yo‘nalishda   yuqori   texnologiyalar   bilan   bir   qatorda
o‘qituvchining   kasbiy   yondashuvi,   metodik   erkinligi   va   ijodiy   salohiyati   hal
qiluvchi   ahamiyat   kasb   etadi.   Shu   sababli,   davlat   darajasida   o‘qituvchi
maqomini   oshirish,   unga   shart-sharoit   yaratish,   moddiy-texnik   bazani
mustahkamlash ustuvor yo‘nalishlardan biri bo‘lib qolmoqda.
II BOB UCHUN XULOSA
O‘qitishda   qo‘llanilayotgan   zamonaviy   texnologiyalar   –   bu   shunchaki
yangilik   emas,   balki   har   bir   o‘quvchining   imkoniyatlarini   ochib   beruvchi
vositadir.   Klaster,   aqliy   hujum,   BFB,   PISA   kabi   texnologiyalar   orqali
o‘quvchilarda   mustaqil   fikrlash,   izlanish,   bahslashish,   xulosa   chiqarish,   real
hayotga   tayyorlanish   kabi   zarur   ko‘nikmalar   shakllanadi.   Ayniqsa,
innovatsion   yondashuv   asosida   darslarni   loyihalash   jarayoni   ta’limni
jonlantiradi,   uni   biryoqlama   emas,   balki   faol,   sermazmun   va   o‘quvchi 27shaxsiga   yo‘naltirilgan   qiladi.   O‘zbekiston   ta’lim   tizimida   ham   bunday
texnologiyalar  bosqichma-bosqich  joriy qilinmoqda.  Raqamli   texnologiyalar,
STEAM   maktablari,   elektron   resurslar   va   interfaol   metodikalar   orqali
kelajakda yanada samarali o‘quv muhiti yaratilishi kutilmoqda.
Shu   asosda   aytish   mumkinki,   ta’lim   amaliyotida   innovatsion
texnologiyalarning   qo‘llanilishi   nafaqat   dars   sifatini   oshiradi,   balki   butun
ta’lim  tizimini  yangi  bosqichga  olib chiqadi. Har  bir  o‘qituvchi,  har  bir  dars
orqali   bu   o‘zgarishlarning   muhim   ishtirokchisiga   aylanishi   kerak.   Zero,
innovatsiyalarsiz ta’lim taraqqiyoti tasavvur etib bo‘lmaydi.
XULOSA
Mazkur   kurs   ishi   davomida   innovatsion   pedagogik   texnologiyalarning
zamonaviy   ta’limdagi   o‘rni,   ularning   ta’lim   sifati   va   samaradorligiga
ko‘rsatadigan   ta’siri   haqida   chuqur   tahlil   va   mulohazalar   olib   borildi.
O‘rganganim   sari   bir   narsani   angladim:   bugungi   kunda   oddiy   bilim   berish
kifoya   emas,   balki   o‘quvchini   hayotga   tayyorlash,   uni   fikrlovchi,   izlanishga
o‘ch, o‘z fikriga ega bo‘lgan shaxs sifatida tarbiyalash kerak. Bunga erishish
uchun   esa   innovatsion   texnologiyalar   o‘qituvchining   eng   yaqin
yordamchisidir.
Darsda   faqat   o‘qituvchi   gapiradigan   davr   ortda   qoldi.   Endi   o‘quvchi
tinglovchi   emas,   balki   faol   ishtirokchi,   muhokama   qiluvchi,   savol   beruvchi, 28ijod   qiluvchi   bo‘lishi   kerak.   Klaster,   BFB,   aqliy   hujum,   loyiha   asosida
o‘qitish,   raqamli   texnologiyalar   –  bularning  barchasi   nafaqat   darsni   qiziqarli
qiladi,   balki   o‘quvchini   hayotiy   fikrlashga   o‘rgatadi.   Ayniqsa,   PISA   kabi
xalqaro   baholash   tizimlariga   tayyorlanayotgan   o‘quvchi   uchun   bunday
metodlar zaruratga aylangan.
Shu bilan birga, o‘qituvchining roli  ham  o‘zgardi. Endi  u darsni  o‘tkazuvchi
emas, balki o‘quvchini yo‘naltiruvchi, ilhomlantiruvchi va rahbar bo‘lib qoldi.
Innovatsion   texnologiyalar   bu   o‘zgarishlarda   o‘qituvchiga   katta   qulaylik
yaratadi. Menimcha, har bir pedagog bu texnologiyalarni egallashi va doimiy
izlanishda bo‘lishi kerak.
Xulosa   qilib   aytganda,   innovatsion   pedagogik   texnologiyalar   bugungi
ta’limning   nafasidir.   Ular   orqali   biz   bilimli   emas,   balki   yetuk,   mas’uliyatli,
fikrlovchi   avlodni   voyaga   yetkazamiz.   Bu   esa   nafaqat   ta’lim   tizimi,   balki
jamiyat kelajagi uchun ham eng muhim qadamdir. Shu bois, men bu mavzuni
nafaqat   ilmiy   ishimda,   balki   amaliy   faoliyatimda   ham   davom   ettirish
niyatidaman.
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Farmoni.   “Ta’lim   sifatini
oshirish   va   raqamli   ta’lim   texnologiyalarini   joriy   etish   to‘g‘risida”.   PQ–
4884-son. 2020-yil 6-noyabr.
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Farmoni.   “Yangi
O‘zbekistonning taraqqiyot strategiyasi va uni 2022–2026 yillarda amalga
oshirish   bo‘yicha   davlat   dasturi   to‘g‘risida”.   PF–60-son.   2022-yil   28-
yanvar.
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Qarori.   “STEAM-ta’lim
konsepsiyasini   joriy   etish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”.   PQ–4321-son.
2019-yil 3-sentabr. 294) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Farmoni.   “Ilm-fanni   2030-
yilgacha rivojlantirish strategiyasi to‘g‘risida”. PF–6108-son. 2020-yil 29-
oktabr.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Qarori.   “O‘zbekiston
Respublikasining   xalqaro   baholash   dasturlarida   ishtirokini   ta’minlash
chora-tadbirlari to‘g‘risida”. PQ–4996-son. 2021-yil 25-yanvar.
6) Ibragimova   G’.   “Pedagogik   texnologiyalar   asoslari”.   –   Toshkent:   Fan,
2020.
7) Axmedova   N.   “Innovatsion   pedagogik   texnologiyalar”.   –   Toshkent:
Noshir, 2019.
8) Otamurodov   N.   “Ta’limda   interfaol   metodlar”.   –   Toshkent:   O‘qituvchi,
2021.
9) Abduqodirov   A.   “Zamonaviy   pedagogika   asoslari”.   –   Samarqand:
Zarafshon, 2022.
10) Sharipova   M.   “Didaktik   texnologiyalar   va   ularning   amaliyoti”.   –
Toshkent: Yangi asr avlodi, 2021
11) Bobojonova   D.   “O‘qitishda   innovatsion   yondashuvlar”.   –   Buxoro:   Ilm
ziyo, 2020.
12) Qodirova   Z.   “Raqamli   ta’lim   texnologiyalari”.   –   Toshkent:   Fan   va
texnologiya, 2023.
13) Rasulov S. “Pedagogik texnologiyalar  va pedagog mahorati”. – Andijon,
2020.
14) Jalilova N. “Ta’limda yangi metodlar va texnologiyalar”. – Nukus: Bilim,
2022.
15) “Pedagogik texnologiyalar: nazariya va amaliyot”. Ilmiy-uslubiy to‘plam.
– Toshkent, 2021.
16) Saidova   R.   “Axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarining   o‘quv
jarayonidagi roli”. – Toshkent: TDPU, 2022. 3017) Norqobilov   M.   “Innovatsion   ta’lim   texnologiyalari   asoslari”.   –   Qarshi,
2021.
18) Muxitdinova N. “Masofaviy ta’lim: konsepsiya va metodika”. – Toshkent,
2020.
19) Azizova   N.   “Ta’limda   raqamli   resurslar   va   ularning   samaradorligi”.   –
Farg‘ona, 2023.
20) Davronova   D.   “Yangi   davrda   ta’limni   rejalashtirish   va   tashkil   etish”.   –
Termiz, 2021.
21) Mahmudova   M.   “Zamonaviy   dars   tahlili   va   texnologiyasi”.   –   Toshkent:
O‘zbekiston nashriyoti, 2019.
22) Egamberdiyev   A.   “O‘qituvchining   innovatsion   faoliyati”.   –   Namangan,
2020.
23) “PISA   xalqaro   baholash   tizimi:   tahlil   va   metodik   yondashuvlar”.   –
Toshkent: Ma’rifat, 2022.
24) UNESCO.   “Transforming   Teaching   and   Learning   with   Technology”.   –
Paris: UNESCO Publishing, 2021.
25) OECD.   “Education   at   a   Glance:   OECD   Indicators”.   –   Paris:   OECD
Publishing, 2023.

I BOB. ZAMONAVIY TA’LIM JARAYONIDA INNOVATSION YONDASHUVLARNING ASOSIY NAZARIY JIHATLARI
1.1. Innovatsion pedagogik texnologiyalar tushunchasi va ularning klassifikatsiyasi
1.2. Pedagogik jarayonda innovatsiyalarni joriy etish zarurati va asoslari
1.3. Innovatsion texnologiyalarning ta’lim sifati va samaradorligiga ta’siri

II BOB. TA’LIM AMALIYOTIDA INNOVATSION PEDAGOGIK TEXNOLOGIYALARNI QO‘LLASH YO‘LLARI VA TAJRIBASI
2.1. O‘qitishda qo‘llaniladigan zamonaviy innovatsion texnologiyalar (klaster, aqliy hujum, BFB, PISA va b.)
2.2. Innovatsion yondashuv asosida darslarni loyihalash va tashkil etish
2.3. O‘zbekiston ta’lim tizimida innovatsion texnologiyalarni joriy etishdagi holat va istiqbollar