Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 52.2KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 23 Sentyabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Zardushtiylik dinining vujudga kelishi va mohiyati

Sotib olish
  Zardushtiylik dinining vujudga kelishi va
mohiyati
REJA:
KIRISH
I   BOB.   ZARDUSHTIYLIK   DININING   TARIXI   VA   O ZIGA   XOSʻ
XUSUSIYATLARI
1.1. Zardushtiylik dinining tarixi
1.2. Zardushtiylikda ezgulik va yomonlikning mohiyati
II BOB. ZARDUSHTIYLIKNING BOSHQA DINLARGA TA’SIRI
2.1. Zardushtiylik zamonaviy dunyoga ta’siri
2.2. Zamonaviy dunyoda zardushtiylik
XULOSA
FOYDALANILGAN MANBA VA ADABIYOTLAR RO YXATI	
ʻ KIRISH
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi.   O zbekisʻ ton   Respublikasi   Prezidenti
Sh.M.Mirziyoyev   2016-yil   yakunlarida   “eng   avvalo   yoshlar   va   aholi   o rtasida	
ʻ
mamlakatimizning   boy   tarixi,   uning   betakror   madaniyati   va   milliy   qadriyatlarini
keng targ ib qilish,  jahon ilm-fani   va  adabiyoti  yutuqlarini  y	
ʻ е tkazish  uchun  zarur
muhit   va   shart-sharoit   yaratish   ustufor   vazifalardan   hisoblanadi” 1
,   deb   ta’kidlab
o tdi.	
ʻ
Insoniyat   tarixidagi   qarama-qarshiliklarning   asosiy   qismi   muayyan   dinda
yaxshilik   va   yomonlikni   qarama-qarshi   tushunish   asosida   sodir   bo lgan.   Bugungi	
ʻ
kunga   qadar   bu   muammo   global   va   dolzarb   bo lib   qolmoqda,   chunki   diniy	
ʻ
e'tiqodlar   tufayli   ba’zi   ijtimoiy   tartibsizliklar   va   ko plab   yo qotishlarga   olib	
ʻ ʻ
keladigan   sabablar   tinchlik   uchun   kurash   kontseptsiyasini   noto g ri   tushunishda	
ʻ ʻ
yotadi.   Zamonaviy   sotsiologlar   hukmron   dualistik   dinlar   (islom,   nasroniylik,
iudaizm   va   buddizm)   partiyalarining   tarixi   va   pozitsiyasidan   kelib   chiqib,   diniy
tafovutlarni hal qilish yondashuvlarini ko rib chiqadilar va tahlil qiladilar.	
ʻ
Ushbu   maqolada   miloddan   avvalgi   VI   asrdan   boshlab   Yaqin   va   O rta	
ʻ
Sharqning   katta   qismiga   egalik   qilgan   uchta   Eron   imperiyasining   davlat   dini
bo lgan   zardushtiylik   haqida   so z   boradi.   Miloddan   avvalgi   VII   asrga   kelib,	
ʻ ʻ
Eronning ta’siri va qudrati zardushtiylikni kuchli dinga aylantirishga yordam berdi,
buning   natijasida   uning   ba’zi   ta’limotlari   boshqa   dinlar,   masalan,   nasroniylik,
iudaizm,   islom   va   gnostik   sektalar   tomonidan   qabul   qilindi,   shuningdek,   uning
shimoliy   versiyasining   rivojlanishiga   ta’sir   ko rsatdi.   Buddizm.   Zardushtiylik	
ʻ
hozirgi   kunda   targ ib   qilinayotgan   dinlarni   o rganish   eng   qiyini   bo lib,   uning	
ʻ ʻ ʻ
tarqalishining   boshida   islom   izdoshlari   tomonidan   ta qibga   uchraganligi   sababli	
ʼ
muqaddas   kitoblar   yo qolgan.   Bugungi   kunga   kelib   zardushtiylar   soni   turli	
ʻ
hodisalar   ta sirida   kamaygan   (ular   jamoalarga   bo lingan   va   asosan   Eron   va	
ʼ ʻ
Hindistonda yashaydi), lekin Zardusht payg ambar aytgan aqidalar hanuzgacha o z	
ʻ ʻ
ahamiyatini yo qotmagan.	
ʻ
Kurs   ishining   maqsadi.   Zardushtiylikni   ezgulik   va   yovuzlik   o rtasidagi	
ʻ
1
  Mirziyoyev  SH. M. Tanqidiy tahlil, qat’iy-intizom  va shaxsiy javobgarlik - har bir rahbar  faoliyatining kundalik
qoidasi b о ‘lishi kerak. - T.:  О ‘zbekiston, 2017. - B.47.
2 kurashning   namunasi   va   dualistik   dinlarning   asosiy   postulatlarining   manbai
sifatida   ko rib   chiqishdir.   Uni   o rganish   dualistik   dinlarning   asl   ma’nosini,ʻ ʻ
ularning   maqsadi   va   zardushtiylik,   islom,   nasroniylik   va   iudaizmning   zamonaviy
izdoshlarining   dunyoqarashini   tushunishga   yordam   beradi.   Bu   asarda
zardushtiylikning uning izdoshlariga ta’siri masalasi haqida tushuncha berilgan.
Kurs ishining vazifalari.
- Zardusht ta’limotining kelib chiqishi haqidagi materiallarni tahlil qilish;
- bu dindagi yaxshilik va yomonlik vakillarini tavsiflash;
-   dualistik   dinlardagi   ezgulik   va   yovuzlik   ziddiyatlarini   o rganishda	
ʻ
zardushtiylikka murojaat qilish zarurligini aniqlash.	
Kurs ishining predmeti va tadqiqot obekti.  	Zardushtiylik dini va undagi	
tamoillar.
Mavzuning   o‘rganilganlik   darajasi.   Ish ning   manba   bazasini   tarix,
manbashunoslik,   arxeologiya,   etnografiya   va   filologiyaga   oid   ilmiy   ishlar   tashkil
etadi.   Zardushtiylikning   muqaddas   kitobi   “ Avesto   insoniyat   sivilizatsiya	
ˮ
tarixining ilk sahifalarini tashkil etgani uchun jahon olimlarining e’tiborini tortgan.
U   haqda   F.Nitsshe,   F.   Shpigel,   A.   Mayllet,   V.Bartold,   E.   Bertels,   Yan   Ripka,
O.Makovelskiy,   I.Braginskiy   v.b.   xorijiy   olimlarning   tadqiqotlari
mavjud.O zbekistonda   “Avesto ni   o rganish   qadimdan   boshlangan.   Abu   Rayhon	
ʻ ˮ ʻ
Beruniy, Abu Jafar Tabariy, Abu Baxr  Narshaxiy asarlarida “Avesto  ta’limotiga	
ˮ
va   unda   tilga   olingan   timsollarga   murojaat   mavjud.   Bu   nodir   ilmiy   asarlarning
qo lyozma   va   bosma   nusxalari   O zbekiston   Respublikasi   Fanlar   akademiyasi	
ʻ ʻ
Sharqshunoslik   Instituti   jamg armasida   saqlanadi.   Hozirgi   o zbek   olimlari	
ʻ ʻ
A.Qayumov,   H.   Homidov,   M.   Isoqov,   N.   Rahmonov   va   boshqalarning   ilmiy
tadqiqot   va   maqolalari   e’tiborlidir.   O zbekiston   Respublikasi   hukumatning   qarori	
ʻ
bilan   2001-yilda   “Avesto ning   2700   yilligi   nishonlandi.   “Avesto   vatani	
ˮ ˮ
Xorazmda   bog   barpo   qilindi,   asarning   o zbek   tilidagi   tarjimalari   chop   etildi,   u	
ʻ ʻ
haqda yangi tadqiqotlar yuzaga chiqdi.
3 Davriy   (xronologik)   chegaralanishi.   Kurs   ishining   davriy   chegarasi
miloddan   avvalgi   I-mingyillikdan   milodiy   I   mingyyillikgacha   bo‘lgan   davrnini
o rganib tahlil qilishdan iborat.ʻ
Ishning   hajmi.   Ushbu   kurs   ishi   kirish,   2   bob ,   4   paragraf,   xulosa,
foydalanilgan adabiyotlar ro yxat	
ʻ idan  iborat.
4 I BOB. ZARDUSHTIYLIKNING TARIXI VA O ZIGA XOSʻ
XUSUSIYATLARI
1.1. Zardushtiylik dinining tarixi
Zardushtiylik bu dinning asoschisi Zardusht payg ambar nomi bilan atalgan.	
ʻ
Payg ambarning   yashagan   davri,   tug ilgan   joyi,   yangi   aqida   va’zlarining	
ʻ ʻ
boshlanishi va zardushtiylikning tarqalish sohasi haligacha olimlar tomonidan aniq
javob   topa   olmadi.   Zardushtiylik   dinini   o rganishning   asosiy   manbasi   “Avesto”	
ʻ
zardushtiylik aqidasining muqaddas matnlari majmuidir. Yevropani birinchi marta
“Avesto”   mazmuni   bilan   XVIII   asrda   frantsuz   olimi   Anketil   Dyuperron
tanishtirgan.   1755-1761-yillarda   u   Hindistonda,   Gujarat   shtatida   Eron
zardushtiylarining   avlodlari   bo lgan   parsilar   bilan   birga   bo lgan.   Anketil	
ʻ ʻ
Dyuperron   “Avesto”   matnlarining   bir   nechta   qo lyozmalarini   sotib   olib,	
ʻ
Fransiyaga   qaytganidan   so ng,   1771-yilda   “Avesto”ni   parijcha   an anaga   ko ra	
ʻ ʼ ʻ
tarjima   qildi 2
.   Keyinchalik   akademik   Bartold   bu   tarjimani   qadimgi   Eronni
o rganishdagi   eng   muhim   voqea   deb   atadi	
ʻ 3
.   Bu   dinning   asosiy   xususiyatlarini
taqdim etishga harakat qilishdan oldin uning adabiyotiga qisqacha to xtalib o tish	
ʻ ʻ
kerak.   Asosiy   ma’lumot   manbai   “Avesto”   forslarning   muqaddas   kitobidir.
“Avesto” vahiy orqali amalga oshirilgan “bilim” degan ma’noni bildirsa, Zardusht
“qonun”ni  odamlarga o rnatish  uchun Xudo bilan yoki  o z  ruhlari  bilan suhbatda	
ʻ ʻ
olgan. Avestoning bir qismi yo qolgan, ehtimol, afsonaga ko ra, uni Iskandar yo q	
ʻ ʻ ʻ
qilgan,   aksincha,   arablar   aybdor.   Bugungi   kunda   mavjud   Avesto   parchalardan
iborat.
Bizgacha yetib kelgan “Avesto” matni quyidagi qismlarni o z ichiga oladi.	
ʻ
A) Yasna (qurbonlik yoki duo);
B) Yashtlar (xudolar madhiyasi);
C) Videvdat (devalarga, yovuz ruhlarga qarshi qonun).
Yasna   17   ta   gatani   (Zaratushtra   qo shiqlari   yoki   madhiyalari),   shuningdek,	
ʻ
2
 Е.А. Дорошенко Зороастрийцы в Иране (Историко-этнографический очерк).- М., изд. "Наука", 1982. -133с.
3
 Мельников М. В. Зороастризм в Ахеменидском Иране: проблемы и особенности распространения 
религиозного учения : Дис. ... канд. ист. наук : 07.00.03 : Москва, 2003 157 c.
5 tilning   vaqti   va   xarakteri   jihatidan   Gathasga   qo shni   bo lgan   yetti   bobdan   iboratʻ ʻ
Yasna   deb   ataladigan   asarni   o z   ichiga   oladi.   Yasna   qurbonlik   qilish   paytida	
ʻ
aytiladigan madhiyalarni   o z  ichiga  oladi, bu  madhiyalarning  bir   qismi   gathalar  -	
ʻ
tilning kengroq shakli, qadimgi oriy metri va qorong u, siqilgan ifoda usuli tufayli	
ʻ
ushbu   adabiyotning   eng   qadimiy   qismi   sifatida   e'tirof   etilgan   qo shiqlar.   Yasna,	
ʻ
Yashtov   va   Videvdatning   qolgan   barcha   qismlari   Kichik   Avesto   deb   ataladigan
tilni tashkil etadi, uning tili G arbiy Eron tillariga yaqin, lekin arxaik Gat lahjasiga	
ʻ
xos bo lgan bir qator Sharqiy Eron xususiyatlariga egadir.	
ʻ
Yashtlar ham qurbonlik qo shiqlariga o xshab, ularning mohiyati yozatlarga	
ʻ ʻ
bag ishlangan   maqtovli   qo shiqlardadir.   Ko pgina   yashtlar   xudolar   va   ruhlarga	
ʻ ʻ ʻ
murojaat qilishdan iborat ismlar ro yxatidir.	
ʻ
Videvdat   -   bu   qonun   kitobi,   nomi   “iblislarga   qarshi   berilgan”   deb   tarjima
qilingan,   poklanish   kitobi   bo lib,   u   Midiya-Forslarning   axloqi   va   qonunlarini   o z	
ʻ ʻ
ichiga   oladi,   chunki   ular   muqaddas   amrlar   to plamiga   kirishlari   mumkin   edi.	
ʻ
“Videvdat”   sosoniy   “Avesto”dan   hozirgi   kungacha   to liq   yetib   kelgan   yagona	
ʻ
kitob   bo lib,   u   kosmogonik   ta’qiblar   bilan   boshlanib,   esxatologik   qarashlar   bilan	
ʻ
tugaydi.
Yasniy   va   Videvdat   odatiy   bo linishda   shakllanadi.   Kichik   qurbonlik	
ʻ
ibodatlari kitobi Vispered bilan birga Yashtlar Korda - Avesto yoki qisqartirilgan
Avesta,   kichik   ibodat   kitobiga   kiritilgan   bo lib,   unda   ahmoqlar   tomonidan	
ʻ
o qiladigan va kun va yilning turli vaqtlariga mo ljallangan ibodatlar ham mavjud.	
ʻ ʻ
O rta   asrlarga   oid   ko plab   arab   va   arman   yangiliklari   mavjud,   ammo	
ʻ ʻ
ularning aksariyati faqat o z tillarida mavjud.	
ʻ
Hozirgi   zamon   olimlari   Zaratushtning   kelib   chiqishi   va   yashagan   vaqti
haqidagi   fikr   va   farazlar   ustida   kelisha   olmaydi,  lekin   uning  qandaydir   afsonaviy
va   afsonaviy   xarakteriga   qaramay   (Avestoning   Gatalarida)   Zaratusht   haqiqiy
tarixiy shaxs  edi  . Va uning ismining ma’nosi  va bugungi  kunda juda ko p bahs-	
ʻ
munozaralar   mavjud.   Shunday   qilib,   sovet   tadqiqotchisi   V.I.Aboev   Zaratushtra
so zini   “eski   tuyalarning   egasi”   deb   tarjima   qilgan,   shundan   kelib   chiqadiki,	
ʻ
Zardusht   diniy   ma’noga   ega   bo lmagan   oddiy   ismdir(“ushtra”   tuya   deb   tarjima	
ʻ
6 qilingan). Musulmon olimi al-Beruniy Zardushtni Zardusht deb taxmin qilgan.
Makedoniyalik   Iskandardan   258   yil   oldin   yashagan 4
.   Bu   sana   birinchi
sosoniylar   davrida   ham   qayd   etilgan.   Zardushtning   umrini   hisoblashda   quyidagi
ma’lumotlardan   foydalaniladi:   Makedoniyalik   Iskandar   hukmronligining
boshlanishi (miloddan avvalgi 336-yil), Makedoniyalik Iskandarning Eronni bosib
olishi (miloddan avvalgi 333-yil), so nggi Ahamoniylar shohi Doro III ning vafotiʻ
(miloddan avvalgi 330-yil)
Zardushtning   vatani   sharqiy   manbalarda   G arbiy   Eronga   tegishli;   ya’ni	
ʻ
Midiya   podsholigining   shimoli-g arbiy   chekkasi   Atropatenaga   tutash   hududga.	
ʻ
Avesto Ariana-Veja mintaqasiga ishora qilgan, Bundexesh u yerda yashaganligini
eslatib   o tgan.   Boshqa   tadqiqotlarda   Zardusht   Atropotananing   Getzna   shahrida	
ʻ
tug ilgani   va   ruhoniylar   shahri   Ragada   yashaganligi   aytiladi.   Yuqoridagi   barcha	
ʻ
ma’lumotlar Midiya mintaqasining shimoli-g arbiy burchagiga ishora qiladi.	
ʻ
“Avesto”ning keyingi qismlarida Zardusht Spitamaning kambag al oilasidan	
ʻ
chiqqanligi, uning otasi Pourushaspa, onasi Dugdova ekanligi aytiladi. U podshoh
Vistaspning jiyani, Frashaostraning qizi Xvoviga uylangan, Zaratusht o g illari va
ʻ ʻ
qizlarining ismlari Avestoda tilga olingan va uning uch o g lidan, afsonaga ko ra,	
ʻ ʻ ʻ
uchta mulk bo lgan: ruhoniylar, jangchilar va fermerlar. Zardusht Gatalarda yangi	
ʻ
e'tiqodning voizi, professional ruhoniy, kurashayotgan va azob chekayotgan shaxs
sifatida   namoyon   bo ladi.   Shuningdek,   uning   ta’limoti   o z   vatanida   e’tirof   va	
ʻ ʻ
izdoshlarini  olmagani, Zardusht  o z yurtlarini  tashlab  ketishga  majbur  bo lgan va	
ʻ ʻ
davlatlardan   birining   hukmdori   bo lgan   Vishtaspadan   panoh   topgani,   natijada	
ʻ
e’tiqodni   qabul   qilib,   uning   diniga   aylangani   aytiladi.   homiy   va   izdosh.   Biroq,
Gathas Vishtaspa tomonidan boshqariladigan mamlakat nomini tilga olmaydi.
“Avesto”   juda   muhim   xususiyatga   -   Zardushtning   vasvasasi   haqidagi
hikoyaga   ishora   qiladi   (Vendidad   19).   Iblisning   buyrug i   bilan   jinlardan   biri	
ʻ
Zaratushtrani   yo q   qilishga   harakat   qiladi,   lekin   payg ambar   uni   muqaddas	
ʻ ʻ
ibodatlar   bilan  qaytaradi   va   katta  toshlar   bilan  qurollangan   jinlarga   hujum   qiladi.
Iblis   qo rqib   ketadi   va   u   erdagi   hukmronlik   va’dasi   bilan   uni   vasvasaga   solishga	
ʻ
4
 Н.А. Морозов Азиатские Христы т. 10. – М., 2003. - С.42-43.
7 harakat qiladi. Lekin Zardusht rad etadi: “Jismimni  va jonimni yorib yubor, lekin
men   hech   qachon   Mazdaga   sig inuvchilarning   qonunlarini   tark   etmayman”.ʻ
Afsonaviy qahramonning bir qator mo 'jizalari uning keyingi hayoti haqida hikoya	
ʻ
qilinadi.
“Avesto”da   rasmiy   xudolar   “Yozata”   (forscha   “ehtiromga   loyiq”)   deb
ataladi, ular yovuz qizdan qochish uchun sun’iy ravishda yaratilgan so z.	
ʻ
Avesto   xudolaridan   birinchi   navbatda   Ahuramazda   atrofida   to plangan	
ʻ
Aguriya  xudolari  doirasini   ko rsatish  kerak;   lekin ular  bilan  birga  har  xil   keyingi	
ʻ
mashhur   xudolar   emas,   balki   boshida   Zardusht   tizimiga   qabul   qilingan.   Butun
xudolar   dunyosi   boshida   shayton   Angromainiu   yoki   Axriman   bo lgan   jinlar	
ʻ
shohligi bilan qarshilik ko rsatadi.	
ʻ
Zardushtiylikda   oliy   xudo   Ahuramazda   hisoblanadi.   Uning   nomi   tarjimada
dono ruh yoki “Rabbiy” degan ma’noni anglatadi. Ta limotga ko ra, Ahuramazda	
ʼ ʻ
Zardusht   payg ambarga   vahiy   nozil   qilib,   unga   yangi   dinning   mohiyatini   ochib	
ʻ
bergan   va   odamlarni   yangi   e tiqodga   o tkazishni   ishonib   topshirgan.   Zardusht	
ʼ ʻ
chorva   mollarini   ommaviy   qurbon   qilishga   va   mast   qiluvchi   ichimlik   haomaga
sig inishga,   ba’zi   qadimgi   xudolar   va   tabiat   hodisalarini   ilohiylashtirishga   qarshi	
ʻ
chiqdi. Ammo zardushtiylik marosimlarida olovga sig inishning alohida roli “eng	
ʻ
yuksak,   hamma   narsaga   kirib   boruvchi   element”   sifatida   saqlanib   qolgan,   Arta-
Pravdaning timsolidir, oriylarning eng qadimgi tushunchalaridan biri. Oliy xudolar
Ahuramazda.
Ahuramazdaning   ruhiy   mohiyati,   birinchi   navbatda,   mukammal   bilimdan
iborat,   ya’ni   yaxshilik   va   yomonlik   yoki   haqiqat   va   yolg on   o rtasidagi   to g ri	
ʻ ʻ ʻ ʻ
farqlar bor. Bu qobiliyat orqali u yovuzlik ustidan g alaba qozonadi, uning zaifligi	
ʻ
qarama-qarshilik va o zini aldash sifatida tasvirlanadi.	
ʻ
Ahuramazda   atrofida   uning   samoviy   xizmatkorlari   yoki   vassallari,   yetti
Amesha-Spenta   yoki   “O lmas   avliyolar”   turadi.   Amesha-Spentalar,   qudratli,	
ʻ
mag rur lordlar, baland bo yli, kuchli agurlar, tengsiz adolatli, yetti kishining fikri	
ʻ ʻ
bir,   so z   bir   xil,   bir   amal   qiladi;   ularning   hammasi   bir   ota   va   lord-yaratuvchi	
ʻ
Ahuramazdani   taniydilar;   biri   ikkinchisining   ruhiga   boqadi,   “yaxshi   fikrlarni,
8 so zlarni eslab, jannat haqida tafakkur qiladi; ularning yo llari yorqin; qurbonlikkaʻ ʻ
yordam beradilar” (Yashti 17).
Amesha-Spentning   xarakterini   sarlavhada   ko rish   mumkin.   Vogu-mano,	
ʻ
yaxshi   fikr,   Asha-vagista   va   ormuzd   ko pincha   uchlikni   tashkil   qiladi.   Keyingi	
ʻ
o rinlarda Kshatra-vairiya, istalgan soha yoki (ilohiy) iroda sohasi, Spenta Armaiti,	
ʻ
muqaddas   kamtarlik   va   juftlik:   Gaurvatat   va   Ameratat,   sog liq,   mukammallik   va	
ʻ
o lmaslik.   Ularning   orasida   ettinchi   Sraosha,   itoatkorlik,   agar   yetti   raqamni	
ʻ
Ahuramazdaning o zi Amesha sarflagan birinchisi sifatida yakunlamasa.	
ʻ
“Avesto”ning   “shohligi”   yahudiy   yoki   nasroniy   esxatologiyasidagi   tegishli
ibora   kabi   chuqur   ma’noga   ega.   Bu   kelajak.   Kutilayotgan   davlat   -   bu   bizning
ustimizdagi   "shohlik"   bo lib,   uni   inson   sotib   olishga   va   boshqa   odamlar   orasida	
ʻ
tarqatishga intiladi. Bu ma’noga ko ra, Kshatra-vairyaning tanasi ham metall, balki	
ʻ
bir vaqtning o zida samoviy yorug lik yoki olovdir.	
ʻ ʻ
Zardusht   vafotidan   keyin   antik   davrning   eng   muhim   dinlaridan   biri
zardushtiylik   asrlar   davomida   shakllandi.   Zardushtiylar   orasida   uning   eng   keng
tarqalgan   nomi   “vahvi   daena   mazdayasni”   -   Mazdaga   sig inuvchilarning   yaxshi	
ʻ
niyati edi.
Yuqoridagi   ma’lumotlardan   kelib   chiqadiki,   zardushtiylik   bugungi   kunda
keng tarqalgan dualistik dinlar bilan bir qatorda o ziga xos ta’limot va oqimlarga,	
ʻ
qadimiy   va   chuqur   tarixga   ega.   Uning   ildizlari   uzoq   o tmishga   borib   taqaladi,	
ʻ
garchi Zardusht o z ta’limotida muayyan voqealarning aniq sanalarini keltirmagan	
ʻ
bo lsa-da,   tarixiy   ma’lumotlar   va   faktlar   tadqiqotchilarga   payg ambar   va   dinning	
ʻ ʻ
taxminiy hayot davrlari haqida ma’lumot beradi.
9 1.2. Zardushtiylikda ezgulik va yomonlikning mohiyati
Zardushtiylikning   birinchi   tanishuvdagi   eng   ifodali,   eng   ko zga   ko ringanʻ ʻ
xususiyati   uning   keskin   ifodalangan   dualizmidir,   ya ni.   dunyoda   ezgulik   va	
ʼ
yovuzlik   degan   ikki   tamoyilning   tan   olinishi,   ularning   kurashi   dunyo
mavjudligining mazmuni. Dualizm islom va nasroniylikka ham xosdir. Bu dinlarda
yovuzlik tamoyili tushunchasi  ham bor, aks holda yagona yaxshi iloh hukmronlik
qiladigan   dunyoda   Yovuzlikning   paydo   bo lishini   hech   narsa   tushuntirib	
ʻ
bo lmaydi. Lekin bu dinlarda shayton Allohning ilmi va hatto ruxsati bilan mavjud	
ʻ
bo lib,   u   go yoki   har   qanday   vaqtda   yomonlik   harakatlarini   to xtata   oladi,   lekin
ʻ ʻ ʻ
buni   qilmaydi,   bu   esa   musulmonlar   va   nasroniylarda   shubha   uyg otadi.	
ʻ
Zardushtiylikda   hamma   narsa   aksincha:   ikki   tamoyil   bir   vaqtda   mavjud   bo la	
ʻ
boshladi va Ahuramazda garchi qudratli bo lsa-da, hamma narsaga qodir emas va	
ʻ
har   qanday   vaqtda   Yovuzlikni   yo q   qilishga   qodir   emas.   Yovuzlikning   timsoli   -	
ʻ
Ahuramazda   o zining   samoviy   lashkari   xudolari   va   muqaddas   ruhlari   yordamida	
ʻ
doimiy ravishda jang qiladigan Axrimandir.
“Va boshida egizaklarga o xshash ikkita ruh bor edi va ularning har biri o z-	
ʻ ʻ
o zidan   paydo   bo ldi.   Va   ikki   ruh   uchrashganda,   ular   birinchi   navbatda   hayot   va	
ʻ ʻ
o limni   yaratdilar   va   natijada   do zax   yovuzlar   uchun,   jannat   esa   solihlar   uchun
ʻ ʻ
xizmat qildi. Bu ruhlardan bevafo ruh o zi uchun yomon ishni tanladi va muqaddas	
ʻ
ruh o zi uchun adolatni tanladi va u o zi uchun Ahuramazdani pokiza ishlari bilan	
ʻ ʻ
xursand qiladiganlarni tanladi” 5
.
“Avesto”ning mazmun-mohiyati va o zagi bo lgan “Yasna 30” qadimgi fors	
ʻ ʻ
dunyoqarashining   ekstremal   dualizmdan   iborat,   mavjud   bo lgan   hamma   narsaga	
ʻ
taalluqli asosiy belgilarini beradi.
Ikki hayotiy kuch - Yaxshilik va Yomonlik - ruhiy tamoyillar, ular egizak va
faqat   tushunish   ma’nosida   farqlanadi.   Ikkita   asosiy   ruh   va   ularning   qarama-
qarshiligi haqidagi afsona Bundaxishnada bayon etilgan bo lib, unda yovuzlikning
ʻ
bizning   dunyomizga   birlamchi   kirib   borishi   haqida   batafsil   ma’lumot   berilgan,
buning   natijasida   yoqut   osmoni   bo lingan   va   Ahuramazdaning   yaxshi   ijodlari	
ʻ
5
 Авеста, «Ясна» -c.30.
10 paydo bo lgan.  ifloslangan.  Bu haqda  ham  gapiradi. “Hurmazd va  makon, din vaʻ
vaqt Hormazd” bo lgan, bo ladi va bo ladi. Shu bilan birga, Hormazd cheksiz vaqt	
ʻ ʻ ʻ
bilan ajralib turadi va u vaqt va makon bilan cheklangan Ahriman bilan Kosmosni
baham   ko rishga   majbur   bo ladi.   Yuqoridan,   u   o zi   va   Hormazd   o rtasida	
ʻ ʻ ʻ ʻ
cho zilgan   bo shliq   bilan   cheklangan.   Ammo   bu   abadiy   emas,   “Hormazdning	
ʻ ʻ
yaratilishi   oxirgi   tanada   abadiy   va   abadiy   hukmronlik   qilmaguncha”.
Zardushtiylikda   Hormazd   vaqtinchalik   o zida   “qarama-qarshi   tamoyil   Ahriman”	
ʻ
bilan chegaralangan. Koinot jangi haqidagi afsona Axrimanning halok bo lishi va	
ʻ
“mukammal   Xudoning   mukammal   bo lishi”   bilan   tugaydi.   “Yaxshi   Ruh   o z	
ʻ ʻ
chegaralarini   kengaytiradi   va   Hormazd   tomonida   kurashayotgan   cheksiz   va
insonga   aylanadi”.   Yovuzlikka   qarshi   kurash   yo li   dunyo   yaratilishining   eng	
ʻ
boshida odamlarning qo riqchi ruhlari tomonidan tanlangan.	
ʻ
“Tirik   olov”   kitobida   aytilishicha,   dunyomizning   rivojlanishi   to rt   davrda	
ʻ
sodir   bo ladi.   Yaratilish   davrida   Ahuramazda   (Hormazd)   bizning   dunyomiz   -	
ʻ
Olamni   yaratdi.   Haqiqiy   tanlov   bo lmagan   ekan,   “Ahuramazdaning   irodasi   bilan	
ʻ
dunyoning ideal, gavdalanmagan holatdan namoyon bo lgan, gavdalangan holatga	
ʻ
o tish   jarayoni   boshlanganda”   paydo   bo lgan   yomonlik   ham   bo lmagan.   Va	
ʻ ʻ ʻ
yovuzlik   bizning   dunyomizda   “haqiqiy   tanlash   huquqidan   noto g ri   foydalanish	
ʻ ʻ
tufayli” paydo bo ldi. Keyin yovuz ruh Angra Mainyu (Axriman) dunyoga bostirib	
ʻ
kirdi   va   uni   yo q   qilishni   boshladi.   Dunyoning   mujassamlashgan   holatga   o tishi
ʻ ʻ
bilan   kelgan   ikkinchi   davr   ezgulik   va   yomonlikning   aralashish   davri   deb   ataladi.
Bu hali ham davom etmoqda, lekin tez orada tugaydi.
Zardushtiy   o z   ta’limotida   zardushtiylikning   butun   tarixida   bo lgani   kabi,	
ʻ ʻ
asosiy   o rinni   insonga   bergan.   Insonga   Yaxshilik   va   Yomonlik   o rtasidagi	
ʻ ʻ
kurashda   istalgan   tomonni   qabul   qilish   ixtiyori   berilgan.   Zardusht   Gatalarining
fikriga   ko ra,   bunday   tanlovni   ikkita   asosiy   “ruh”   -   Spenta   Mainyu   va   Anxra
ʻ
Mainyu,   yovuzlik   tarafini   olgan   dayvalar,   qoramollar   yoki   uning   timsoli   bo lgan	
ʻ
“Buqaning   ruhi”   tomonidan   qilingan.   yaxshilik   tomoniga.   Yomonlik   bilan
kurashadigan solih kishi uchta amrga amal qilishi kerak: Ezgu fikr, ezgu so z, ezgu	
ʻ
amal.
11 Zardushtning Axriman va Drujga qarshi quroli hamisha nafaqat duo o qish,ʻ
zardushtiylik   ta’limotiga   ehtirosli   e’tiqod,   balki   yuqoridagi   uch   qoida   -   amrlarga
qat’iy amal qilish ham hisoblangan.
Bu dunyodagi hayot ikki kuch o rtasidagi davomiy kurashdir va koinotning	
ʻ
vazifasi   yovuzlikni   engish   va   yo q   qilish   va   Ormuzd   va   uning   sodiqlarining	
ʻ
hukmronligini   tiklashdir.   Ahriman,   “Avesto”da   “Angro-Mainyu”da   yovuzlik
shahzodasi, ya’ni yovuz ruh, azob va ofat ruhidir. U ham Ormuzd kabi faqat ruhiy
kuch, hatto mavhum obrazdir: u tirik iblis sifatida emas, balki yovuzlik va ziddiyat
tamoyili   sifatida   harakat   qiladi;   Ormuzd   esa   mutlaqo   qarama-qarshi   tamoyil
sifatida   tushuniladi   va   har   doim   munozaralarda   “spenta   mainiu”,   muqaddas   ruh
sifatida namoyon bo ladi.	
ʻ
Ormuzd   o zining   o lmas   avliyolari   bilan   o ralgan   va   Axriman   dunyo	
ʻ ʻ ʻ
hayotida uning yovuz niyatlarini  amalga oshiradigan cheksiz  jinlar, jodugarlar  va
yirtqich hayvonlarga buyruq beradi. Bu jinlarning umumiy nomi qiz (yangi forscha
dev),   oldingi   diniy   davrda   Xudoning   ismi   bo lgan.   Jinlar   “aldash”   deb   tarjima	
ʻ
qilingan  “druj”   ildizidan   olingan   “druk”  so zi   bilan   belgilanadi.  Druj  tushunchasi	
ʻ
gunohkorlar   tomonidan   gunoh   qilib   urug lantiriladigan   va   ularning   son-sanoqsiz
ʻ
zararli zurriyotlarini tug diradigan ayol mavjudot shaklida gavdalanadi. Xuddi shu	
ʻ
druj atamasi nominal ravishda ayol deva mavjudotlariga nisbatan ham qo llaniladi,	
ʻ
masalan,   shimoldan   pashsha   shaklida   keladigan,   pravoslav   mavjudotlarning
jasadlarida yashaydigan, tirik odamlarga kira oladigan o lim timsoli Nasu, agar bu	
ʻ
tegishli ibodat va marosimlar bilan to sqinlik qilmasa.	
ʻ
Zardushtiylik diniga ko ra,  Yer  shar  shaklida bo lib, Avestoda  unga skarna	
ʻ ʻ
epiteti   biriktirilgan.   Osmonda   uchta   shar   -   yulduzlar   shari,   oy   va   quyosh   sferasi
mavjud.   Quyosh   sferasidan   tashqarida   (yuqorida)   Garonmana   -   “Maddo   uyi”,
Ahuramazda   jannati   joylashgan.   Qarama-qarshi   tomonda   (pastda)   -   tor   devalar
saltanati,   “yomonlik   joyi”   -   duzaxva   (tojikcha   duzax).   O rtada   -   yorug lik   va	
ʻ ʻ
zulmat qorishadigan joy, Yaxshilik va Yovuzlik - hayot maydoni.
Zardushtiylik   ta’limoti   o z   izdoshlarini   har   bir   inson   hayotida   bitta   asosiy	
ʻ
maqsad   -   Ahuramazdaga   Axrimanga   qarshi   kurashda   yordam   berishga   majbur
12 qiladi.   Bu,   birinchi   navbatda,   faol   faoliyatdir.   Kosmik   kurashda   mumkin   bo lganʻ
ishtirok. Zardushtiylik uchun passiv solihning ideali ma’nosizdir. Druj (yolg on va
ʻ
yovuzlikning   timsoli)   avereziki   epiteti   bilan   taqdirlangan   -   “dangasa”   yoki
“ilhomlantiruvchi dangasalik”. Ammo faoliyat yo nalishi insonning o ziga bog liq.	
ʻ ʻ ʻ
Haqiqat va yolg on o rtasida tanlov qilgan inson o z tanlovi uchun mas'uliyatni o z	
ʻ ʻ ʻ ʻ
zimmasiga oladi.
Jinlarning   paydo   bo lishi   ularning   kelib   chiqishi   va   faoliyatiga   ko ra   farq	
ʻ ʻ
qiladi. Zardushtning pravoslav ta’limotiga ko ra, ular ko rinmas, lekin “Avesto”da	
ʻ ʻ
ular   butunlay   sezilib   turadigan   obrazlarda   namoyon   bo ladi   va   bundan   tashqari,	
ʻ
ularning   turli   organlari   va   faoliyati   ayniqsa   qo pol,   vulgar   iboralar   bilan	
ʻ
ko rsatilgan - dualizm hatto leksikada ham seziladi. Ularning turar joyi shimolda,	
ʻ
chunki   ular   sovuq   va   qorong ulikdan   zavqlanadilar;   lekin   ular   har   xil   chekka	
ʻ
joylarda,   qabrlarda,   cho l   va   tog larda   yashaydilar,   yerning   ichida   va   barcha	
ʻ ʻ
mifologiyalarda   bo lgani   kabi,   iblislar   uchun   yer   osti   dunyosi   mavjud;	
ʻ
Axrimanning asl turar joyi tubsizlikka (Abiss) ko chiriladi.	
ʻ
Zardushtiy   uchun   asosiy   fazilat   tirishqoq   dehqonchilik,   chorvachilik   va
yerga  tirishqoqlik  bilan   ishlov   berishdir:   “Mazdani   e’zozlash   e’tiqodining  ildizi...
dehqonchilik; non yetishtirsa, haqiqatni  o stiradi  ... non paydo bo lganda, devalar	
ʻ ʻ
yanada   qo rqib   ketadi."   Videvdatning   fikricha,   insonning   moddiy   boyligining	
ʻ
ortishi,   chorvachilik   (asosan   dastlabki   bosqichda)   va   dehqonchilik   (keyinroq)
rivoji,   solih   zardushtiylar   orasidan   o g illar   tug ilishi,   ular   yaxshi   boshlovchi	
ʻ ʻ ʻ
qo shinni   ko paytiradi,   oxir-oqibatda   yaxshilikning   yovuzlik   ustidan   g alabasiga	
ʻ ʻ ʻ
olib keladi.
Miloddan   avvalgi   III   asrda   sosoniylar   davlatida   yangi   din   -   manixeylik
paydo   bo lib,   u   ham   qadimgi   eroniy   dualistik   g oyalarni   o zida   aks   ettirgan.	
ʻ ʻ ʻ
Manixeyizmda   nasroniylik,   gnostitsizm   va   buddizm   elementlari   mavjud   edi.   Bu
din zardushtiy ruhoniylarining hasadini uyg otdi. Bu dinning asoschisi Mani yovuz	
ʻ
kuchlarga   qarshi   kurashib,   ezgulik   va   adolat   kuchlarini   yutish   uchun   inson
shaytonning   kuchidan   xalos   bo lishi   kerak,   buning   uchun   esa   o z   mulkidan   voz	
ʻ ʻ
kechishi zarurligini ta’kidlagan. va astsetik hayot tarzini olib boradi. Zardushtiylik
13 cherkovi   uchun   manixeylik  keng   tarqalib,  xavfli   bo lib  qoldi,  Mani   milodiy   276-ʻ
yilda qatl etilgan.
Bu   ta limotdan   qisman   mazdakiylar   (V   asr   oxiri)   foydalanganlar.	
ʼ
Mazdakiylar   faqat   ular   zardushtiylik   ta’limoti   va   “Avesto”ning   asl   ma’nosini
xalqqa   yetkazish   uchun   chaqirilganligini,   Mazdak   fikricha,   zardushtiylik
ruhoniylari   tomonidan   o zgartirilgan   va   buzib   ko rsatilgan,   deb   da’vo   qilganlar.	
ʻ ʻ
Mazdakiy   ta limoti   yorug likni   zulmatga   qarama-qarshi   qo yib,   Ezgulik   va	
ʼ ʻ ʻ
Yovuzlik o rtasidagi kurashning dualistik tamoyillaridan kelib chiqqan (manixiylik	
ʻ
va   mazdakiylik   o rtasidagi   umumiylik   shu).   Mazdak   yerdagi   ezgulik   kuchlari	
ʻ
yovuzlik  ustidan  g alaba  qozonishini   ta’kidlagan.   Mazdakiylik  izdoshlari  ijtimoiy
ʻ
tenglikni o rnatish uchun kurashdilar.	
ʻ
Zardushtiylik   jahon   jarayonidagi   asosiy   maqsad   sifatida   ezgulikning
yovuzlik   ustidan   g alaba   qozonishini,   bu   esa   dushman   kuchlar   bilan   doimiy	
ʻ
kurashni   nazarda   tutadi,   haqiqat   va   ezgulik   yolg on   va   yovuzlik   ustidan   g alaba	
ʻ ʻ
qozonadi.
14 II BOB. ZARDUSHTIYLIKNING BOSHQA DINLARGA TA’SIRI
2.1. Zardushtiylik zamonaviy dunyoga ta’siri
Zardushtiylik   zamonaviy   dunyoga   eng   katta   ta’sir   ko rsatgan   vahiy   diniʻ
hisoblanadi.   Uning   ildizlari   miloddan   avvalgi   2-ming   yillikka   borib   taqaladi.
Yevroosiyo dashtlari hududida ikkita madaniy jamoa tashkil topgan bir paytda:
1)  Andronovo  madaniyati  -   Uralning  janubida   vujudga  kelgan  va  Shimoliy
Qozog istonni qamrab olgan madaniyat. Bu madaniyat Zardushtning zardushtiylik	
ʻ
asoslariga oid va’zlari boshlanishidan oldingi davrni qamrab oladi.
2)   Hind-oriy   madaniyati   -   Hindiston   va   Eronga   ko chirilgan   hind-oriylar	
ʻ
madaniyati.   U   hind-eron   jamiyati   davri   deb   ataladi,   XV-XX   asrlarni   o z   ichiga	
ʻ
oladi. Miloddan avvalgi.
Zardusht   dini   Ahamoniylar,   Sosoniylar   va   Parfiyalar   imperiyalarining
shakllanishi,   shakllanishi   va   shakllanishida   ulkan   rol   o ynab,   jahon   ahamiyatiga	
ʻ
ega   bo lgan   va   Eronning   dunyodagi   eng   kuchli   davlat   sifatidagi   qudrati   va	
ʻ
hokimiyatini   ta minlagan.   Zardushtiylik   dinining   asosiy   qoidalari   iudaizm,   islom,	
ʼ
nasroniylik va ba’zi gnostik sektalar tomonidan qabul qilingan.
Ariylar   proto-hind-eron-yevropaliklar   deb   ataladi.   Ularning   avlodlari   hijrat
qilib,   yevropalik,   hindu   va   eronlik   -   zardushtiylik   diniga   aylandilar.   Falsafa   va
shunga o xshash tillar ularning umumiy manbasini isbotlaydi.	
ʻ
Sanskrit hindlarning qadimiy muqaddas tili bo lib, qadimgi eron tili Avesta	
ʻ
bilan deyarli bir xil xususiyatlarga ega. Buni so z tuzilishi qoidalari - etimologiya,	
ʻ
grammatika,   so z   ma’nosi,   sintaksis,   fonetika   va   ritmni   o rganish   orqali   sezish	
ʻ ʻ
mumkin. Agar so zlardagi ba’zi o tuvchi harflarni almashtirsak, bu tillar deyarli bir
ʻ ʻ
xil bo ladi.	
ʻ
eronliklar   va   hindlarning   falsafasi   va   ilohiyotini   o rganishda   ko rinadi   .	
ʻ ʻ
Sobiq   qarindosh   qabilalar   asta-sekin   yakkalanib,   raqobatlasha   boshlagan.
Avestodagi “deva” - jin, “asura” - xudo so zlari Vedalarga nisbatan qarama-qarshi	
ʻ
ma’noga   ega.   Binobarin,   hinduizmdagi   ba’zi   xudolar   Avestoda   Sharva,   Nasatya
kabi  jinlar  sifatida  namoyon  bo ladi.  Mitra, Varuna,  Vayu,  Aryaman,  Naryosang,	
ʻ
Aramati, Xaoma, Usha kabi ikki an'ananing umumiy xudolari ham bor.
15 Avesto   va   Vedalarda   Yer   kosmogoniyasi   o xshashdir.   Yerning   markaziyʻ
o qi, idish dunyosi  sifatida, Vedalardagi  Meru tog i  va Avestodagi  Hukarya tog i	
ʻ ʻ ʻ
tomonidan belgilangan. Shimoliy okean markaziy orol atrofida cho zilgan.	
ʻ
Zardushtiylik   dinining   Ibrohimiy   dinlarga   (iudaizm,   nasroniylik,   islom)
ta siri katta ekanligini hisobga olib shuni ta kidlash kerakki, zardushtiylik Eronda	
ʼ ʼ
yahudiylik va nasroniylik paydo bo lgan paytda eng keng tarqalgan edi.	
ʻ
Yahudiylik va nasroniylik
Zardushtiylik podshosi  Kik Injil  va “O lik dengiz o ramlari”da, “Intizomga	
ʻ ʻ
yo lboshchi”   va   “Nur   o g illari   va   zulmat   o g illarining   urushi”da   Masih   -	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
Najotkor deb ataladi.
Miloddan   avvalgi   606-yilda   Bobil   shohi   Navuxodonosor   Quddusni   bosib
oldi.   emiloddan   avvalgi   536-yilda   Bobilni   egallab   olgan   Kirgacha   yetmish   yil
davomida   yahudiylarni   asir   qildi.   Ularni   qo yib   yubordi   va   uylariga   ketishlariga,	
ʻ
avvalgi joylariga joylashishlariga ruxsat berdi. Kir ularga oltin va kumush idishlar
berdi,   ularni   qo lga   olish   paytida   Quddusdan   olib   ketishdi.   Kir   ham   ularga	
ʻ
vayronaga   aylangan   Sulaymon   ibodatxonasini   tiklashda   yordam   berdi.   Bu
yordamni   Kirning   izdoshi   Doro   davom   ettirdi.   Keyinchalik   Artaxshas   Quddus
devorlarini tiklashni Naximiyoga topshirdi.
Ahamoniylar   yahudiylar   ustidan   qariyb   ikki   asr,   miloddan   avvalgi   536-
yildan   33-yilgacha   hukmronlik   qilganlar.   Ularning   siyosati   mag lubiyatga	
ʻ
uchraganlarga   nisbatan   yumshoqlik   va   bag rikenglikka   imkon   berdi.   Bu	
ʻ
yahudiylarning   zardushtiylarga   hurmatini   ancha   oshirdi.   Muqaddas   Kitob
eronliklarni   juda   qadrlashining   sababi   shu.   Kir   Xudoning   irodasini   bajaradigan
“moylangan”   “cho pon”   va   o zini   Xudoga   ko rsatadigan   “odam”   sifatida   tan	
ʻ ʻ ʻ
olingan.   Lorens   Millsning   aytishicha,   agar   Kir   Ahuramazdaga   ishonmaganida,
yahudiy payg ambarlari Quddusda paydo bo lmagan bo lar edi.	
ʻ ʻ ʻ
Bu   uzoq   vaqt   davomida   yahudiylik   zardushtiylik   unsurlarini   qabul   qildi.
Yahudiy   dini   juda   uzoq   vaqt   davomida   zardushtiylik   dini   ta’sirida   bo lgan.	
ʻ
Muqaddas Kitobda Eron va uning shohlari Kir, Doro, Kserks va Artakserks haqida
ko p   ma’lumotlar   borligi   buning   isbotidir.   Ester   kitobi   deyarli   butunlay   ularga	
ʻ
16 bag ishlangan   va   Doniyor   kitobida   bir   nechta   havolalar   mavjud.   Buyuk   Kirningʻ
farmoni Ezra kitobida deyarli so zma-so z qayd etilgan.	
ʻ ʻ
Zardushtiylarning xudo haqidagi tushunchasi doimo noantropomorfik bo lib	
ʻ
kelgan. Qadimgi yahudiylarning xudosi antropometrik (gumanoid) edi. Yahudiylar
eronliklar bilan uchrashgandan keyingina ular o zlarining xudolarini antropomorfik	
ʻ
bo lmagan deb bilishni boshladilar.	
ʻ
Ma’lumki,   yahudiy   diniy   manbalarining   aksariyati   Bobildan   qaytgandan
keyin yozilgan. Shunday qilib, ezgulik va yovuzlik, yorug lik va zulmat, o lim va	
ʻ ʻ
hukm,   jannat   va   do zax,   samoviy   ierarxiya   va   boqiylik   haqidagi   ta’limotlar   o z	
ʻ ʻ
manbasini   mutaxassislar   tomonidan   “xristian   ilohiyotining   tarixiy   onasi”   sifatida
qabul qilingan zardushtiylik dinidan olgan 6
.
Samoviy   ierarxiya   tushunchasi   ikkala   dinda   ham   juda   o xshash.	
ʻ
Ahuramazdaning   atributlari   sifatida   ettita   Amshaspend   tushunchasi   “Xudoning
yetti   ko zi”   sifatida   qabul   qilinadi,   bu   “Rabbiyning   barcha   yerdagi   masofalarga	
ʻ
yuborilgan   yetti   Ruhi”.   Ba’zi   bosh   farishtalarning   faoliyati   va   vazifalari
zardushtiylar   va   yahudiylar   orasida   o xshashdir.   Masalan,   “Ilohiy   kalom”   -   bosh	
ʻ
farishta   Jabroil   zardushtiylik   dinida   muzlikdan   oldingi   davrlardan   boshlab   bosh
farishta   Sraosh   sifatida   bo lgan.   “Ilohiy   nur”   -   bosh   farishta   Maykl   zardushtiylar	
ʻ
orasida va Vedalarda bosh farishta Mitra bilan bir xil antik davrdan.
Ruhning   o lmasligi   haqidagi   ta’limotda   ham   yaqin   parallellik   mavjud.	
ʻ
Yahudiylik   uzoq   vaqtdan   beri   oxirat   haqida   juda   noaniq   bo lib   kelgan,	
ʻ
zardushtiylik   g oyalarini   singdirish   darajasiga   qadar.   Boqiylik,   ya’ni   kelajakdagi	
ʻ
mukofot   yoki   jazo   va   bo lajak   Najotkorning   kelishi   zardushtiylik   ta’limotlaridan	
ʻ
olingan.   Xristianlik,   shuningdek,   dunyoning   oxirida   yaxshilik   yovuzlik   ustidan
g alaba   qozonadi   va   ruhda   o lmaslik   bo ladi,  degan   ta’limotni   qabul   qildi.   Yangi	
ʻ ʻ ʻ
tug ilgan payg ambar Isoga sovg alar berish uchun Baytlahmga borgan zardushtiy	
ʻ ʻ ʻ
ruhoniylari   edi   (Matto   2.11).   Xristianlik   ba’zi   olimlar   tomonidan   yuqorida
ko rsatilganidek,   iudaizmdan   kelib   chiqqan   zardushtiylik   g oyalari   sifatida
ʻ ʻ
baholanadi.   Yahudiylarning   Xudosi   ibtidoiy   axloqqa   ega   edi,   mehribondan   ko ra	
ʻ
6
 Е. Лугов, Э. Р. Каранджия «Заратуштра и Авестийская духовная традиция». –М., 2012 г. – гл. 4 с. 65-67.
17 diktator   edi.   Isoning   Xudosi   Umumjahon   mukammallikni   anglaydi   va   butunlay
yaxshidir.
Vizantiya   imperiyasi   habashlarni   Makkani   vayron   qilishga   va   Arabistonga
nasroniylikni   kiritishga   undagan.   Agar   Fors   imperatori   Buyuk   Xosroning   o zʻ
vaqtida   yordami   bo lmaganida,   Islom   umuman   paydo   bo lmagan   va   Arabiston	
ʻ ʻ
xristian bo lib qolishi mumkin edi.	
ʻ
Islom dini ham yahudiylik va nasroniylik ta sirida bo lgan bo lsa-da, uning	
ʼ ʻ ʻ
zardushtiylikdan   olinganligini   inkor   etib   bo lmaydi.   Ikki   xalq   arablar   va   forslar	
ʻ
azaldan   yaqin   aloqada   bo lib   kelgan.   Eron   arab   islomiga   ta’sir   ko rsatdi,   chunki	
ʻ ʻ
metropoliya   hokimiyat   tepasida   joylashgan   viloyatga   ta’sir   qiladi.   Yangi
shakllangan Qur’onga ko plab avesta g oyalari kiradi. Milodiy 641-yilda Yazdgard
ʻ ʻ
III   mag lubiyatga   uchraganidan   keyin   ham   Eron   sivilizatsiyasi   va   zardushtiylik	
ʻ
g oyalari   Muhammad   alayhissalomning   e’tiqodi   uchun   harakat   qilishda   davom	
ʻ
etdi.
Zardushtiylikning   islomga   qo shgan   eng   muhim   hissasi   shu   ediki,   Eron	
ʻ
Salmoni   Madinada   Muhammad   payg ambarga   Qur’on   falsafasi,   kosmogoniya   va
ʻ
ta’limotlarini   to plashda   yordam   bergan.   Bu   haqda   Qur’onda   (Sharqning   maxfiy	
ʻ
kitobi,   VI   jild)   aytilgan.   Ba’zi   odamlar,   shuningdek,   Salmon   Muhammad   va   Ali
bilan bir qatorda islomiy uchlikning bir qismi ekanligiga ishonishadi  va bu uning
ta’siri   tufayli   Muhammad   payg ambar   dinining   asl   nomi   bo lgan   hanifizm	
ʻ ʻ
keyinchalik   Islomga   o zgartirilgan   (I-Salmon)   .   Salmon   eronlik   avliyo   Behzod	
ʻ
bilan   birlashtirilgan   va   u   dastur   Din-yar   nomi   bilan   ham   tanilgan.   Arablar   uni
odatda Salmoni Farsni “Fors Sulaymoni” deb atashadi.
Zardushtiylikning   ta siri   deyarli   butun   Qur onda   ko rinadi.   To qqizinchi	
ʼ ʼ ʻ ʻ
bobdan tashqari har bir bob “Bishmilla ar rahmon ur rahim - bismilla ar rahmon ur
rohim”  -   “Mehribon  va  rahmli   Alloh  nomi   bilan”  formulasi  bilan  boshlanadi.  Bu
manzil   zardushtiylarning   “Ba   name   yazad   bakhshayandeh   bakhshayazgar
meherban” – “Mehribon, mehribon va adolatli Xudo nomidan” murojaatiga aynan
o xshaydi.   Hatto   kuniga   besh   vaqt   namoz   o qishga   ko rsatma   ham   Islomda	
ʻ ʻ ʻ
zardushtiylikdan   olingan,   kunning   besh   vaqtida   namoz   o qilishi   sifatida   qabul	
ʻ
18 qilingan.
Ierarxiya   tushunchasida   Qur’on   zardushtiylik   diniga   juda   o xshaydi.ʻ
Ahuramazdaga   o z   ishida   Ameshaspents   (archangels)   va   Yazads   (farishtalar)	
ʻ
yordam berganidek, Allohga ham farishtalar va bosh farishtalar yordam beradi va
ularning umumiy maqsadi insonni zulmatdan Nurga yetaklashdir. (Qur’oni karim.
33.   42-qism).   Islom   va   zardushtiylikdagi   qora   kuchlar   Xudoning   ishini   kamsitib,
insonni   yovuzlikka   vasvasaga   solishga   harakat   qiladi,   degan   e'tiqod   ham   xuddi
shunday  7
.
Zardushtiylikdagi   Chinvad   ko prigi,   o limdan   keyin   to rtinchi   kuni   tongda	
ʻ ʻ ʻ
ruh o tishi kerak,  	
ʻ 8
jannatga yoki do zaxga olib boradigan va barcha ummatlarning	ʻ
hukmi bo lgan musulmonlarning Al-Sirat ko prigi g oyasining kelib chiqishi. o lik	
ʻ ʻ ʻ ʻ
sodir bo ladi.
ʻ
Zardushtiylikning   ruhning   o lmasligi,   tirilishi   va   Rabbiy   Xudoning   kelishi	
ʻ
haqidagi g oyalari Muhammad payg ambar vafot etganida Islomga kiritilgan.	
ʻ ʻ
Musulmon   e'tiqodiga   ko ra,   najotkor   Mahdiy   oxirzamonda   qaytadi,   keyin	
ʻ
adolat va tirilish g alaba qozonadi.	
ʻ
Shuningdek, Islom  ramzi  -  ichida Venera bo lgan yarim  oy dastlab Eronga	
ʻ
tegishli edi. Ba zi Sosoniy podshohlari, xususan, Firoz tangalarida o ng tomonida	
ʼ ʻ
yarim   oy,   chap   tomonida   yulduz   tasvirlangan   olov   qurbongohini   uchratish
mumkin.   Kobad   va   undan   keyingi   ko plab   podshohlarning   tangalarida   yulduzlar	
ʻ
yarim oy ichida joylashgan. Zardusht izdoshlari tabiat ob'ektlarini hurmat qiladilar,
shuningdek, ular astrologiya va astronomiya sohasida ham yaxshi ma’lumotga ega.
Yarim   oy   va   Venera   ramzi   bu   ikki   ob'ektning   xayrli   birikmasini,   kamdan-kam
uchraydigan astronomik hodisani anglatadi.
Eron   o zining   gullagan   davrida   insonparvarlik   nuqtai   nazaridan   Qadimgi	
ʻ
dunyoning   boshqa   mamlakatlariga   qaraganda   ajoyib   edi,   u   G arb   va   Sharq	
ʻ
o rtasidagi   bog liqlik   edi.   Eron   sivilizatsiyasi   zardushtiylik   dini   tomonidan	
ʻ ʻ
shakllantirilgan bo lib, u jahon dinlari va boshqa mamlakatlarga ta sir ko rsatgan.	
ʻ ʼ ʻ
7
 Вендидад 19. 4-10, Коран, Часть. 17. 55.
8
 Вендидад 19. 27-30
19 Zardushtiylik   qudratining   asosiy   xususiyati   shundaki,   Eron   mag lubiyatgaʻ
uchraganidan  keyin   ham   uning  qudrati   va   ta siri   saqlanib   qolgan   va  hatto   tarqala	
ʼ
boshlagan.
Zardushtiylikdan   boshqa   dualistik   dinlar   tomonidan   qabul   qilingan   ayrim
postulatlar   va   urf-odatlar   yer   yuzidagi   barcha   hayotga   insonparvarlik   munosabati
nuqtai   nazaridan   asosiy   bo lib   qoldi.   Bundan   Zardusht   ta’limoti   abadiydir,   uning	
ʻ
fikrlari islom, nasroniylik va iudaizmda o zlashtirilgan va tarqalgan, degan xulosa	
ʻ
kelib chiqadi.
20 2.2. Zamonaviy dunyoda zardushtiylik
Rasmiy ma lumotlarga ko ra, hozir dunyoda 150 mingga yaqin zardushtiylarʼ ʻ
bor.   Eng   katta   guruh   (90   000   dan   ortiq   kishi)   Hindistonda,   asosan   Bombeyda,
garchi butun mamlakat bo ylab jamoalar mavjud.	
ʻ
Yana   bir   katta   guruh   Islomni   qabul   qilishni   istamagan   Eron
zardushtiylaridir.   1976-yildagi   ma’lumotlarga   ko ra,   ularning   soni   30   mingga	
ʻ
yaqin   bo lsa,   1984-yilda   esa   20   mingdan   kam   edi.   80-yillarning   o rtalarida	
ʻ ʻ
Hindistonning bir qismi bo lgan Pokistonda 4000 ga yaqin zardushtiylar yashagan.	
ʻ
Va agar zardushtiylarning asl joylarida dindorlar soni kamayib borayotgan bo lsa,	
ʻ
AQSh,   Kanada   va   Buyuk   Britaniyada   zardushtiylar   soni   ortib   bormoqda   (asosan
Eron   va   Hindistondan   kelgan   ko chish   tufayli).   Shunday   qilib,   1984-yilda	
ʻ
Shimoliy   Amerika   qit'asida   3000   zardushtiylar   yashagan   bo lsa,   1993-yilda	
ʻ
ularning   soni   12000   ga   yaqin   edi.Buyuk   Britaniya   jamoasi   3000   kishini   tashkil
qiladi.   Bundan   tashqari,   zardushtiylik   jamoalari   Gonkong,   Singapur,   Shri-Lanka,
Avstraliya,   Yangi   Zelandiya,   Sharqiy   Afrika   va   boshqa   mamlakatlarda   mavjud.
Ingliz   tilida   so zlashadigan   barcha   mamlakatlarda   ham,   ingliz   tilida	
ʻ
so zlashmaydigan   ba’zi   mamlakatlarda   ham   bir   nechta   imondoshlar   guruhini	
ʻ
topishingiz   mumkin.   Zardushtiylar   o zlarini   boshqacha   atashadi;   Zardushtiylar,	
ʻ
zardushtiylar   yoki   antik   davrda   odat   bo lgan   Zartushti.   Ba’zi   an'anachilar	
ʻ
zardushtiylik   nomidan   yunoncha   korruptsiya   sifatida   voz   kechishga   chaqirishadi,
garchi ko pchilik uchun bu muhim emas. Zardushtiylar uyushmalari anjoman deb	
ʻ
ataladi, ya’ni jamoa emas, balki uyushma degan ma’noni anglatadi.
SSSR   parchalanganidan   so ng   zardushtiylik   olami   bir   millionga   yaqin	
ʻ
tojikistonlik   islom   o tmishidan   uzilib,   o z   ona   dini   -   zardushtiylik   diniga	
ʻ ʻ
qaytayotgani haqidagi xabardan hayratda qoldi. Hozir birgina Dushanbening o zida	
ʻ
bir   nechta   anjomanlar   bor,   tojikistonliklar   xalqaro   avesta   simpoziumlari   va
anjumanlarida faol ishtirok etmoqda. Biroq, qolgan zardushtiylar diniy g ayratning	
ʻ
bunday   namoyon   bo lishiga   haligacha   ehtiyotkorlik   bilan   munosabatda   bo lib,	
ʻ ʻ
asrlar   davomida   tojiklarning   o zini   namoyon   qilishiga   nima   to sqinlik   qilganini	
ʻ ʻ
tushunmaydilar.   Tojik   dindoshlari   haqidagi   ma lumotlar   juda   kam   va   ular   bilan	
ʼ
21 hozircha   aloqalarimiz   yo qligi   sababli,   ushbu   sharhda   biz   ular   haqidagi   ushbuʻ
xabar bilan cheklanamiz.
Turli   jamoalar   turli   kalendarlarga   amal   qilishadi.   Ularning   uchtasi   bor   va
ular   yil   boshlanish   vaqtiga   ko ra   farqlanadi:   Faspi   taqvimiga   ko ra,   Navro z   21	
ʻ ʻ ʻ
martda,   Shenshay   taqvimiga   ko ra   -   taxminan   23   avgustda,   Kadmi   kalendariga
ʻ
ko ra   -   a.   oy   oldin,   iyul   oyida.   Zamonaviy   zardushtiylarning   ko pchiligini	
ʻ ʻ
ifodalovchi   parsiylar   Shenshay   taqvimiga,   biz   kabi   eronliklar   va   amerikalik
zardushtiylarga   esa   Fasliy   yo l   ko rsatadi.   Shu   bilan   birga,   taqvimlarning   o zi	
ʻ ʻ ʻ
mutlaqo bir xil: Navro zdan keyin Fravardin oyi keladi va hokazo. Hisoblashning	
ʻ
ikkita usuli bor: Yazdigard davri (Shenshay va Kadmi taqvimi nazarda tutiladi) va
Zaratushtra   davri   (zamonaviy   zardushtiylar   tomonidan   qabul   qilingan   din   asos
solingan   kundan   boshlab).   Endi   yil   birinchi   xronologiyaga   ko ra   1367   yil,	
ʻ
ikkinchisiga ko ra 3735 yil.	
ʻ
Hozirgi   zardushtiylarning   nafaqat   geografiyasi,   taqvimi,   balki   dinga
qarashlari   ham   har   xil.   Darhaqiqat,   har   bir   jamoa   dinni   o ziga   xos   tarzda   qabul	
ʻ
qiladi. Hozirgi vaqtda zardushtiylikda ikki yo nalish mavjud.	
ʻ
Bir   tomondan,   bular   Yevropa   va   Amerika   mamlakatlariga   ko chib   kelgan	
ʻ
zardushtiylarning avlodlari va “Zaratushtra xabari”ga bevosita jalb qilingan boshqa
millat vakillaridir. Ular o zlarini tafakkurni uyg otuvchi, mantiqiy yakkaxudolikka	
ʻ ʻ
o rgatuvchi, ma’naviy va jismoniy imkoniyatlarni rag batlantiradigan, fikr, so z va	
ʻ ʻ ʻ
amal   erkinligini   ta’minlovchi,   erkak   va   ayol   tengligini   tan   oladigan,   irqchilik,
ijtimoiy   yoki   kasbiy   ustunlikni   inkor   etuvchi   “Yaxshi   din”   tarafdorlari,   hamisha
zamonaviy va ilg or bo lishga yordam beradi, Yaratgan va Yaratganni ulug laydi,	
ʻ ʻ ʻ
tabiat bilan uyg unlikni izlashga va atrof-muhitni toza saqlashga o rgatadi. Dinning	
ʻ ʻ
ushbu   “tafakkur”   yo nalishining   asosiy   vazifalari   qatorida   insonning   ijodiy	
ʻ
salohiyatini,   uning   xudoga   o xshash   mohiyatini   ochib   berishdir.   “Zaratushtra	
ʻ
xabari”ning   izdoshlari   “kitobiy”   yondashuvni   tan   olmaydilar   va   faqat   “Gatalar”,
“Yetti   bobning   Yasnasi”   va   “Eski   Avesto”   shevasida   tuzilgan   o sha   bir   necha	
ʻ
matnlardan   muqaddas   matn   sifatida   foydalanadilar.   Ular   Avestoning   qolgan
qismini   (bu   esa   Yasna,   Yashta   va   Videvdatning   ko pchiligidir)   Vahiy   deb	
ʻ
22 hisoblamaydilar   va   uni   faqat   qadimgi   shoirlarning   hikmat   va   go zallikka   to la,ʻ ʻ
lekin payg ambar bilan aloqasi kam bo lgan asarlari deb bilishadi. o zi. Dinning bu	
ʻ ʻ ʻ
yo nalishida   Haq   izlagan,   lekin   “kitobiy”   yondashuvlarni   tan   olmagan   insonlar	
ʻ
panoh   topadilar.   Ularning   asosiy   tashkiliy   bo g ini   shtab-kvartirasi   Kaliforniyada	
ʻ ʻ
(AQSh)   joylashgan   Zardushtiylar   Assambleyasi   hisoblanadi.   Assambleyada
zardushtiy   bo lish   uchun   asosiysi   gatalarni   bilish   va   hayotda   ularga   ergashishdir.	
ʻ
An'anaga ko ra, Assambleyaning zardushtiylari Fasli taqvimiga rioya qilgan holda
ʻ
Gahambarlar va Navro zni nishonlaydilar.	
ʻ
Boshqa   tomondan,   bu   “an’anaviy   mazdayasni   zardushtiylik   dini”   bo lib,	
ʻ
uning   vakillari   yuqorida   ta’riflangan   yo nalishdan,   birinchi   navbatda,   kelib	
ʻ
chiqishni dinda bo lishning sharti, qushti kamarini esa majburiy deb bilishlari bilan	
ʻ
farq qiladi. marosimning atributi.
Asrlar   davomida   yarim   unutilgan   zardushtiylar   sonining   ortib   borayotgani
dualistik   dinlarning   asoschisi   bo lgan   din   qisman   avvalgi   kuchiga   qaytishi	
ʻ
mumkinligidan   dalolat   beradi.   Zardushtiylarning   hozirgi   mavqei,   Zardusht
payg ambar   va’z   aytishni   boshlagan   mamlakatlarda   paydo   bo lgan   va   avj   olgan	
ʻ ʻ
diniy nizolar tufayli beqaror.
zardushtiylik dualistik din yaxshi
23 XULOSA
Shuni   tushunish   kerakki,   dinlar   o rtasidagi   sezilarli   farqga   qaramay,ʻ
Zardushtiylik   dining   asosiy   maqsadi   izdoshlarga   Yaxshilik   va   Yovuzlikning   asl
mohiyatini   etkazish,   ular   o rtasida   tanlash   huquqini   berish   va   insonning   to g ri	
ʻ ʻ ʻ
fikrlash pog onasiga ta’sir o tkazishdir.	
ʻ ʻ
Dastlab,   birinchi   jahon   dinining   kelib   chiqishi   haqidagi   asosiy   materiallar
o rganildi,   uning   ta’limotlari   va   payg ambar   hayotidan   tarixning   ba’zi   lahzalari	
ʻ ʻ
boshqa   dualistik   dinlar   -   zardushtiylik   tomonidan   qabul   qilindi.   Olingan   bilimlar
asosida   dualistik   dinlar   o rtasidagi   o xshashlik   va   farqlar,   ularning   Yaxshilik   va	
ʻ ʻ
Yomonlik   haqidagi   tushunchalari   ochib   berildi.   Yaxshilik   va   Yovuzlik
vakillarining xususiyatlari (ya’ni Ash va Druj, nasroniy xudosi, Alloh va shayton)
dinlarning   asl   maqsadini   va   payg ambarlarning   vahiylarini   to liq   ko rmagan	
ʻ ʻ ʻ
odamlar o rtasidagi nizolarning sababini aniqlashga yordam berdi.	
ʻ
Zardushtiylik   birinchi   jahon   dini   bo lganligi   sababli,   keyingi   dualistik	
ʻ
dinlarda   ma no   va   mazmun   jihatidan   bir-biriga   o xshash   ko plab   o zlashtirilgan	
ʼ ʻ ʻ ʻ
postulatlar,   an anaviy   bayramlar   va   ibodatlar   borligi   aniq.   Harbiy,   siyosiy   va	
ʼ
ijtimoiy mojarolarning aksariyati dinlar, bir qarashda bir qarashda dunyoqarash va
ma’naviy   qadriyatlar   tufayli   sodir   bo layotgan   bir   paytda   yuqoridagi   xatti-	
ʻ
harakatlarning bema’niligini isbotlash va jamiyatga yetkazish, keraksiz insoniy va
ijtimoiy nizolarga olib kelishi nihoyatda muhim. moddiy qurbonliklar.
Ushbu kurs ishi bir vaqtning o zida ham zardushtiylik dini, ham bu din bilan	
ʻ
barobar boshqa dualistik dinlardagi Yaxshilik va Yovuzlik o rtasidagi ziddiyatlarni	
ʻ
tahlil   qiladi,   bu   ularning   axloqiy   va   va’zgo ylik   mentalitetidagi   o xshashlikni	
ʻ ʻ
aniqlashga yordam berdi.
Xristianlik,   iudaizm   va   islomning   asosiy   fikrlarini   o rganish   hozirgi	
ʻ
zamonda   diniy   nizolarning   sabablarini   o rganish   va   aniqlashda   zardushtiylikka	
ʻ
murojaat qilish zarurligini isbotladi.
Zardushtiylik   ta’limotini   targ ib   qiluvchi   zardushtiylar   demografiyasidan	
ʻ
hozirgi   kungacha   faktlarni   keltirish   zardushtiylikning   asl   teranligi   va   buyuk
ma’nosini ko rsatdi, chunki islom tarqalishining boshida deyarli yer yuzidan yo q	
ʻ ʻ
24 bo lib ketgan din uchun  u izdoshlarini  va keng bo lmasa  ham, ilm-fan va  tarixdaʻ ʻ
ommaviyligini saqlab qoldi.
Amalga oshirilgan ishlardan kelib chiqadiki, barcha jahon dinlari deyarli bir
xil   xarakterga   ega   va   ularning   har   birida   ham   mavjud   bo lgan   Ezgulik   va	
ʻ
Yomonlik   o rtasidagi   ziddiyat   ezgulik   va   adolat   g alabasiga   qaratilgan.   Din	
ʻ ʻ
izdoshlarining o zlari tomonidan to qnashuv paytida unutilgan xayoliy xudolar va	
ʻ ʻ
ma’naviy   qadriyatlar   uchun   kurashdan   ko ra   dunyoda   insoniyatga   ko proq   zarar	
ʻ ʻ
yetkazilmaganini tarix faktlari isbotlasa-da.
25 FOYDALANILGAN MANBA VA ADABIYOTLAR RO YXATIʻ
Rahbariy adabiyotlar:
1. Mirziyoyev SH. M. Tanqidiy tahlil, qat’iy-intizom va shaxsiy javobgarlik - har
bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bо‘lishi kerak. - T.: О‘zbekiston, 2017. -
B.104.
Umumiy adabiyotlar:
1. Е.А.   Дорошенко.   Зороастрийцы   в   Иране   (Историко-этнографический
очерк). - М.,:изд. Наука, 1982. – C.133.
2. Мельников   М.   В.   Зороастризм   в   Ахеменидском   Иране:   проблемы   и
особенности   распространения   религиозного   учения:   Дисc.   –   М.,:2003.   –
C.157.
3. Н.А. Морозов. Азиатские Христы т. 10. – М.,:2003. - С.43.
4. Авеста,Ясна -c.30.
5. Е. Лугов, Э. Р. Каранджия. Заратуштра и Авестийская духовная традиция.
–М.,:2012.- C.65-67.
6. Вендидад 19. 4-10, Коран, Часть17. – C.55.
7. Вендидад 19. 27-30
26

Zardushtiylik dinining vujudga kelishi va mohiyati

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Rus-tuzem maktablari faoliyati tarixshunosligi
  • Parfiya podsholigi
  • O‘tmish haqida tarixiy bilimlar va uning jamiyat taraqqiyotidagi ahamiyat
  • Buxoro xonligida hunarmandchilik va savdo sotiq
  • Turkiston-Nurota okrugi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский