Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 50000UZS
Hajmi 44.2KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 25 Fevral 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Kamron Zaripov

Ro'yxatga olish sanasi 30 Noyabr 2023

241 Sotish

1-2 sinf uchun matematik hikoyalar va ularning ta'limdagi orni

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
ORIENTAL UNIVERSITETI
“ Pedagogika” fakulteti
“Uzluksiz ta’lim pedagogika”kafedrasi|
60110500-Boshlang‘ich ta’lim yo‘nalishi (sirtqi) ta’lim shakli
  “ Matematika va uni o'tish metodikasi.” fanidan
KURS ISHI
 MAVZU:   1-2 sinf uchun matematik hikoyalar va ularning ta'limdagi
orni.
Bajardi: ____________             208-guruh talabasi
                    (imzo)                     Karimova Hadija
Ilmiy rahbar: ____________                Gafurov Jamoliddin
                  (imzo)
_______________ ______________
Kurs ishi himoya qilindi Kurs ishiga qo‘yilgan baho 
“___” ___________ 2024-yil “___” ball. ____________
(imzo)
Toshkent-2025
1 ANNOTATSIYA
Ushbu   kurs   ishi   1-2-sinflar   uchun  matematik   hikoyalar   va   ularning   ta’limdagi
ahamiyatini   o‘rganishga   bag‘ishlangan.   Tadqiqotda   matematik   hikoyalarning
o‘quvchilarning fikrlash qobiliyatini rivojlantirish, ularning matematik tushunchalarni
tez o‘zlashtirishlari va qiziqishlarini oshirishdagi roli tahlil qilinadi. Bundan tashqari,
matematik hikoyalarning o‘quv jarayonidagi samaradorligi, ularning didaktik material
sifatidagi afzalliklari va metodik jihatlari ham o‘rganilgan. Ushbu ish ta’lim sohasida
faoliyat   yurituvchi   o‘qituvchilar   va   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   bilan   ishlovchi
mutaxassislar uchun foydali bo‘lishi mumkin.
2 Mundarija: 
Kirish……………………………………………………………………………...…..4
I-bob: Matematik hikoyalar va ularning boshlang‘ich sinflardagi o‘rni.
1.1   Matematik   hikoyalar   tushunchasi   va   ularning   ta’lim   jarayonidagi
o‘rni……..7
1.2   Matematik   hikoyalarning   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga
ta’siri…………..16
1.3   Matematik   hikoyalardan   foydalanishning   pedagogik
asoslari……………….19
II-bob: Matematik hikoyalar asosida o‘quvchilarni o‘qitishning metodikasi.
2.1   Matematik   hikoyalarning   o‘quv   jarayonida   qo‘llash
usullari………………..26
2.2 Matematik hikoyalar yordamida qiziqarli  darslarni  tashkil  etish……………
31
2.3.   Matematik   hikoyalarning   samaradorligini
baholash………………………...36
Xulosa………………………………………………………………………………..39
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………………………….41
3 Kirish.
Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   fanini   o‘qitish   jarayonida   o‘quvchilarning
qiziqishini   oshirish   va   mavzularni   oson   o‘zlashtirishlari   uchun   turli   ta’limiy
metodlardan   foydalaniladi.   Ushbu   metodlardan   biri   matematik   hikoyalar   orqali
o‘qitish  bo‘lib, bu usul  bolalarga mavzularni  tushunarli  va qiziqarli  tarzda yetkazish
imkonini beradi.
Matematik   hikoyalar   bolalarning   tasavvurini   kengaytirish,   ularning   fikrlash
qobiliyatini rivojlantirish va matematik mantiqni shakllantirishda muhim rol o‘ynaydi.
Ushbu hikoyalarda raqamlar, geometrik shakllar, o‘lchov birliklari va turli matematik
amallar   qiziqarli   syujet   asosida   bayon   qilinadi.   Bu   esa   o‘quvchilarga   matematik
tushunchalarni yanada samarali o‘zlashtirishga yordam beradi.
Kurs   ishida   1-2-sinf   o‘quvchilari   uchun   matematik   hikoyalardan
foydalanishning   ta’limiy   ahamiyati   va   metodik   asoslari   o‘rganiladi.   Shuningdek,
o‘quvchilarning   mavzuni   chuqur   tushunishlari   va   darslarga   bo‘lgan   qiziqishlarini
oshirish   uchun   matematik   hikoyalarni   dars   jarayoniga   tatbiq   etish   usullari   ko‘rib
chiqiladi.
Mavzuning dolzarbligi:
Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   fanini   o‘qitish   jarayoni   o‘quvchilarning
fundamental   bilim   va   ko‘nikmalarini   shakllantirishning   asosiy   bosqichlaridan   biri
hisoblanadi.   Ushbu   yoshdagi   bolalar   abstrakt   tushunchalarni   o‘zlashtirishda
qiyinchiliklarga duch kelishlari mumkin, shu sababli ularga matematik tushunchalarni
tushuntirishda   innovatsion   va   qiziqarli   usullardan   foydalanish   zarur.   Matematik
hikoyalar   ana   shunday   samarali   vositalardan   biri   bo‘lib,   ular   orqali   bolalarga
matematik mavzularni tushunarli va qiziqarli tarzda yetkazish mumkin.
4 Bugungi   kunda   ta’lim   jarayonida   an’anaviy   usullardan   tashqari,   interfaol   va
o‘yin   usullariga   asoslangan   yondashuvlar   ham   keng   qo‘llanilmoqda.   Aynan
matematik   hikoyalar   o‘quvchilarning   dars   jarayoniga   bo‘lgan   qiziqishini   oshirish,
ularning   ijodiy   va   mantiqiy   fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantirishda   muhim   ahamiyat
kasb   etadi.   Bu   usul   orqali   o‘quvchilarning   tasavvurini   kengaytirish,   ularning
matematik   masalalarni   yechish   qobiliyatini   oshirish   hamda   dars   jarayonini   yanada
jonlantirish mumkin.
Shuningdek,   matematik   hikoyalarning   o‘quvchilarga   psixologik   ta’siri   ham
ahamiyatlidir.   Qiziqarli   va   o‘quvchilarga   yaqin   bo‘lgan   hayotiy   voqealar   orqali
tushuntirilgan   matematik   mavzular   ularda   qo‘rquv   yoki   qiyinchilik   hissini
kamaytiradi,   aksincha,   matematikaga   bo‘lgan   qiziqishini   orttiradi.   Shu   sababli,   1-2-
sinf matematika darslarida hikoya asosida o‘qitishning ta’limiy ahamiyatini o‘rganish
muhim ilmiy-metodik masalalardan biri hisoblanadi.
Kurs ishining maqsadi:
Ushbu kurs ishining asosiy maqsadi — 1-2-sinf o‘quvchilari uchun matematik
hikoyalar orqali ta’lim samaradorligini oshirish imkoniyatlarini o‘rganish va ularning
boshlang‘ich   ta’lim   jarayonidagi   o‘rnini   tahlil   qilishdir.   Bundan   tashqari,   matematik
hikoyalarning   o‘quvchilarning   bilim   olish   jarayoniga   ta’sirini   aniqlash,   ularni   dars
jarayonida   qo‘llash   metodikasini   ishlab   chiqish   va   o‘qituvchilar   uchun   foydali
tavsiyalar berish ham ushbu ishning maqsadlari qatoriga kiradi.
Kurs ishining vazifalari:
Kurs ishining maqsadidan kelib chiqib, quyidagi vazifalar belgilangan:
1. Matematik   hikoyalar   tushunchasini   aniqlash   va   ularning   boshlang‘ich
sinflardagi o‘rganish jarayoniga ta’sirini tahlil qilish.
2. 1-2-sinf   o‘quvchilari   uchun   matematik   hikoyalarning   o‘qitish
samaradorligiga ta’sirini o‘rganish.
3. Matematik   hikoyalar   yordamida   o‘quvchilarning   qiziqishini   oshirish
usullarini tavsiflash.
5 4. Matematik   hikoyalarning   ta’lim   jarayoniga   qo‘shgan   hissasini   ilmiy-
nazariy jihatdan asoslash.
5. O‘qituvchilar   uchun   matematik   hikoyalar   asosida   dars   o‘tish   bo‘yicha
metodik tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs ishining tuzilishi:
Mazkur   kurs   ishi   kirish,   ikkita   asosiy   bob,   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlardan iborat.
 Birinchi   bobda   matematik   hikoyalarning   nazariy   asoslari,   ularning
boshlang‘ich sinf ta’limidagi o‘rni va o‘quvchilarga ta’siri o‘rganiladi.
 Ikkinchi   bobda   esa   matematik   hikoyalar   asosida   qiziqarli   va   samarali
darslarni tashkil etish usullari, interfaol metodlar hamda o‘quvchilar bilimini baholash
yo‘llari yoritiladi.
 Ish   yakunida   esa   umumiy   xulosalar   chiqarilib,   o‘qituvchilar   uchun
tavsiyalar beriladi.
6 I-BOB: MATEMATIK HIKOYALAR VA ULARNING BOSHLANG‘ICH
SINFLARDAGI O‘RNI.
1.1 Matematik hikoyalar tushunchasi va ularning ta’lim jarayonidagi
o‘rni.
Matematik   hikoyalar   –   bu   matematik   tushunchalar,   qonuniyatlar   va   masalalar
hikoya   shaklida   taqdim   etiladigan   didaktik   materiallardir.   Ular   o‘quvchilarni
matematik   fikrlashga   o‘rgatish,   ularning   qiziqishini   uyg‘otish   va   murakkab
tushunchalarni   sodda   va   tushunarli   tarzda   tushuntirish   uchun   mo‘ljallangan.
Matematik hikoyalar odatda quyidagi xususiyatlarga ega:
 Qiziqarli syujet:   Hikoyada bosh qahramonlar, ularning sarguzashtlari va
matematik masalalar yoritiladi.
 Matematik   tushunchalar:   Hikoya   davomida   sonlar,   shakllar,
o‘lchovlar,   masalalar   va   boshqa   matematik   tushunchalar   bilan   tanishish   imkoniyati
yaratiladi.
 Didaktik   maqsad:   Hikoyalar   o‘quvchilarni   matematik   fikrlashga
o‘rgatish va ularning bilimlarini mustahkamlash uchun mo‘ljallangan.
Misol:
"Uch   mushuk   va   to‘rt   mushuk"   hikoyasida   o‘quvchilar   sonlarni   qo‘shish   va   ayirish,
ularning xususiyatlarini o‘rganish bilan tanishadilar.
Matematik hikoyalarning ahamiyati
Matematik   hikoyalar   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   quyidagi   jihatlarda
ahamiyatga ega:
O‘quvchilarning qiziqishini uyg‘otish
7 Matematik   hikoyalar   o‘quvchilarni   matematik   masalalar   bilan   qiziqtirish,
ularning   diqqatini   jamlash   va   o‘qishga   qiziqish   uyg‘otish   uchun   qo‘llaniladi.
Hikoyalar orqali o‘quvchilar matematikani qiyin va zerikarli fan emas, balki qiziqarli
va o‘yinli jarayon sifatida qabul qiladilar.
Matematik tushunchalarni tushunarli qilish
Matematik   hikoyalar   murakkab   tushunchalarni   sodda   va   tushunarli   tarzda
tushuntirishga   yordam   beradi.   Masalan,   sonlar,   geometrik   shakllar,   o‘lchovlar   kabi
tushunchalar hikoya orqali o‘quvchilarga osonroq tushuntiriladi.
Mantiqiy fikrlashni rivojlantirish
Hikoyalar orqali o‘quvchilar matematik masalalarni tahlil qilish, ularni yechish
va   xulosa   chiqarish   qobiliyatini   rivojlantirishadi.   Bu   ularning   mantiqiy   fikrlashini
oshiradi.
Ijodiy qobiliyatni rivojlantirish
Matematik   hikoyalar   o‘quvchilarning   ijodiy   qobiliyatini   rivojlantirishga   ham
yordam beradi. O‘quvchilar hikoyalar asosida yangi masalalar yaratish, ularni yechish
va o‘z hikoyalarini tuzish imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
Matematik hikoyalarning boshlang‘ich sinflarda qo‘llanilishi
Matematik hikoyalar boshlang‘ich sinflarda quyidagi usullar bilan qo‘llaniladi:
Darslarda qo‘llanilishi
O‘qituvchilar matematik hikoyalardan darslarda foydalanishadi. Masalan, yangi
mavzuni tushuntirishda hikoyalardan misollar  keltirish, o‘quvchilarni  hikoya asosida
masalalar yechishga undash va ularning bilimlarini mustahkamlash.
Mustaqil o‘rganish
O‘quvchilar   matematik   hikoyalarni   mustaqil   ravishda   o‘qish   va   ular   asosida
masalalar   yechish   orqali   bilimlarini   mustahkamlashadi.   Bu   ularning   o‘qish   va
matematik qobiliyatlarini rivojlantirishga yordam beradi.
Didaktik o‘yinlar
8 Matematik hikoyalar didaktik o‘yinlar orqali ham qo‘llaniladi. Masalan, hikoya
qahramonlari orqali o‘quvchilarga matematik masalalar yechish vazifalari berish yoki
ularni hikoya davomini yozishga undash.
Matematik hikoyalarning o‘quvchilarga ta’siri
Matematik hikoyalar boshlang‘ich sinf o‘quvchilariga quyidagi jihatlarda ijobiy
ta’sir ko‘rsatadi:
 Matematik   qiziqishni   oshiradi:   O‘quvchilar   matematikani   qiziqarli   va
o‘yinli fan sifatida qabul qiladilar.
 Bilimlarni   mustahkamlaydi:   Hikoyalar   orqali   o‘quvchilar   matematik
tushunchalarni yaxshiroq tushunadilar va ularni mustahkamlab o‘rganadilar.
 Mantiqiy fikrlashni rivojlantiradi:   O‘quvchilar matematik masalalarni
tahlil qilish va ularni yechish qobiliyatiga ega bo‘ladilar.
 Ijodiy   qobiliyatni   oshiradi:   O‘quvchilar   hikoyalar   asosida   yangi
masalalar yaratish va ularni yechish imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
Matematik hikoyalarning misollari
Boshlang‘ich   sinflarda   qo‘llaniladigan   matematik   hikoyalarga   quyidagilar
misol bo‘la oladi:
1. "Uch   mushuk   va   to‘rt   mushuk":   Sonlarni   qo‘shish   va   ayirish   haqida
hikoya.
2. "Aylana va kvadratning do‘stligi":   Geometrik shakllar haqida hikoya.
3. "Sonlar   olamida   sarguzasht":   Sonlar   va   ularning   xususiyatlari   haqida
hikoya.
Matematik   hikoyalar   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   matematik
qobiliyatlarini   rivojlantirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Ular   o‘quvchilarni   matematik
masalalar   bilan   qiziqtirish,   ularning   mantiqiy   fikrlashini   oshirish   va   bilimlarini
mustahkamlashga   yordam   beradi.   Matematik   hikoyalar   orqali   o‘quvchilar
matematikani   qiziqarli   va   o‘yinli   fan   sifatida   qabul   qiladilar,   bu   esa   ularning   ta’lim
jarayonidagi muvaffaqiyatini oshiradi.
9 Boshlang‘ich ta’lim  – bu bolalarning kelajakdagi  ta’lim  va rivojlanishiga asos
yaratadigan   muhim   bosqichlardan   biridir.   Ayniqsa,   matematika   fani   bolalarning
mantiqiy   fikrlashini   rivojlantirish,   tahliliy   tafakkurini   shakllantirish   va   hayotiy
muammolarni   hal   qilish   qobiliyatlarini   oshirishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Shu
sababli,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   matematika   faniga   bo‘lgan   qiziqishini
oshirish   va   o‘zlashtirish   jarayonini   osonlashtirish   uchun   turli   innovatsion   usullar
qo‘llaniladi. Ulardan biri –  matematik hikoyalar  yordamida ta’lim berish usulidir.
Matematik hikoyalar tushunchasi
Matematik hikoyalar – bu bolalar uchun maxsus tayyorlangan hikoyalar bo‘lib,
ular matematik tushunchalarni real hayotiy voqealar, qiziqarli syujetlar va xarakterlar
orqali tushuntirishga yordam beradi. Ushbu hikoyalarda odatda:
 Asosiy qahramonlar  (odamlar, hayvonlar yoki xayoliy personajlar)
 Vaziyat   yoki   muammo   (masalan,   qandaydir   hisoblash   yoki   taqsimlash
zarurati)
 Matematik   masala   (hisoblash,   taqqoslash,   o‘lchash,   vaqt   va   boshqa
tushunchalar)
 Yechim topish jarayoni   (o‘quvchilarning muammoni  tushunishi  va hal
qilishi)
ishlab chiqilgan bo‘ladi. Bu usul matematika fanini an’anaviy quruq formulalar
va qoidalar orqali tushuntirishdan farqli ravishda, bolalar uchun qiziqarli va tushunarli
shaklda yetkazish imkonini beradi.
Masalan,   "Sherzodning   bog‘idagi   olma   daraxtlari"   nomli   matematik   hikoyani
olaylik.   Ushbu   hikoyada   Sherzod   bog‘ida   yetilgan   olmalar   sonini   hisoblash   orqali
qo‘shish   yoki   ayirish   amallarini   o‘rganadi.   Shuningdek,   ushbu   hikoyada   olma
daraxtlari   orasidagi   masofa   yoki   hosilning   umumiy   og‘irligini   hisoblash   kabi
topshiriqlar berilishi mumkin.
Matematik hikoyalarning boshlang‘ich ta’limdagi ahamiyati
10 Matematik   hikoyalarning   boshlang‘ich   sinflardagi   ta’lim   jarayonida
qo‘llanilishi turli jihatlari bilan muhim sanaladi. Chunki bolalar yangi tushunchalarni
tushunish,   mantiqiy   fikrlash   va   masalalarni   hal   qilishda   hikoyalardan   samarali
foydalanishlari mumkin. Quyida ushbu hikoyalarning asosiy ahamiyatlari keltirilgan:
1. Matematik   tushunchalarni   real   hayot   bilan   bog‘laydi
Matematik   hikoyalar   o‘quvchilarga   matematikaning   faqat   qog‘ozda   yoziladigan
qoidalar   emas,   balki   kundalik   hayotda   qo‘llanadigan   bilim   ekanligini   tushunishga
yordam   beradi.   Masalan,   "Do‘konda   xarid   qilish"   hikoyasi   orqali   bolalar   sonlarni
qo‘shish va ayirishni o‘rganishi mumkin.
2. Matematika   faniga   qiziqishni   oshiradi
Bolalar   quruq   misollarni   bajarishga   nisbatan,   qiziqarli   hikoyalarni   tinglash   yoki
o‘qishga ko‘proq moyil bo‘lishadi. Shuning uchun hikoyalarga asoslangan matematik
mashg‘ulotlar ularga fan bilan shug‘ullanishdan zavq olish imkonini beradi.
3. Matematik   tafakkurni   rivojlantiradi
Hikoyalardagi   qahramonlarning   duch   keladigan   muammolarini   hal   qilish   orqali
o‘quvchilar mantiqiy fikrlash, muammoni tahlil qilish va mustaqil qaror qabul qilish
ko‘nikmalarini shakllantiradi. Masalan, "Toshkent  safari" nomli matematik hikoyada
bolalar avtobusdagi yo‘lovchilar sonini hisoblash orqali qo‘shish va ayirish amallarini
o‘rganadilar.
4. Bolalarning   og‘zaki   va   yozma   nutqini   rivojlantiradi
Matematik   hikoyalarning   muhokamasi   va   yozma   topshiriqlar   orqali   o‘quvchilar
nafaqat matematik bilimlarini oshiradilar, balki o‘z fikrlarini aniq va to‘g‘ri ifodalash
ko‘nikmalarini ham shakllantiradilar.
5. Masalalarni   ijodiy   yondashuv   orqali   hal   qilishga   o‘rgatadi
O‘quvchilar matematik hikoyalarni o‘qib, ularga turli xil yechimlarni topishga harakat
qiladilar. Masalan, o‘qituvchi bolalarga hikoyaning turli xil yakunlarini yaratish yoki
o‘z   matematik   hikoyalarini   yozish   vazifasini   bersa,   bu   ularning   ijodkorligini   ham
rivojlantiradi.
11 6. Maktabgacha   va   boshlang‘ich   ta’lim   darajalarida   oson
o‘zlashtiriladi
Yosh   bolalar   uchun   tushunchalarni   bevosita   misollar   yordamida   o‘rganish   qiyin
bo‘lishi   mumkin,   lekin   hikoyalar   orqali   ta’lim   berish   bolalarga   tabiiy   muhitda
matematik tushunchalarni o‘zlashtirish imkoniyatini yaratadi.
Matematik hikoyalarning asosiy tarkibiy qismlari.
Matematik   hikoyalar   samarali   bo‘lishi   uchun   ular   quyidagi   tarkibiy   qismlarga
ega bo‘lishi lozim:
1. Qiziqarli   syujet   –   Hikoyaning   qiziqarli   bo‘lishi   o‘quvchilarning
e’tiborini jalb qiladi.
2. Asosiy   qahramonlar   –   O‘quvchilar   bilan   bog‘liq   bo‘lishi   mumkin
bo‘lgan real yoki xayoliy qahramonlar.
3. Muammo   yoki   masala   –   Hikoya   davomida   hal   qilinishi   kerak   bo‘lgan
matematik muammo bo‘lishi kerak.
4. Hikoya rivoji va yechim   – Masala yechimiga olib keluvchi muhokama
va xulosa chiqarish jarayoni.
Misol   uchun,   "Asqar   va   shirinliklar"   hikoyasida   quyidagi   tarkibiy   qismlar
bo‘lishi mumkin:
 Syujet : Asqar do‘kondan shirinliklar sotib oladi.
 Masala : Asqar qancha shirinlik sotib oldi va qancha puli qoldi?
 Yechim : Qo‘shish va ayirish amallari orqali yechim topish.
Matematik   hikoyalar   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   matematika   fanini
o‘zlashtirishda   muhim   o‘rin   tutadi.   Ushbu   hikoyalar   o‘quvchilarning   qiziqishini
oshirib,   ularni   real   hayotiy   misollar   asosida   matematika   tushunchalarini   o‘rganishga
undaydi.   Shuningdek,   matematik   hikoyalar   bolalarning   mantiqiy   tafakkurini
12 rivojlantirish,   ijodiy   fikrlash   ko‘nikmalarini   oshirish,   nutqini   boyitish   va   mustaqil
fikrlash qobiliyatini shakllantirishda katta ahamiyatga ega.
Shu   sababli,   o‘qituvchilar   matematika   darslarida   matematik   hikoyalardan
samarali   foydalanishlari   va   dars   jarayoniga   ushbu   usulni   keng   joriy   etish   yo‘llarini
izlashlari  lozim.  Matematik   hikoyalar  nafaqat  o‘quvchilarning  bilim  olish   jarayonini
osonlashtiradi,   balki   ularning   matematik   fanga   bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi   va
mustahkam asos yaratadi.
Matematik hikoyalar ta’rifi, didaktik xususiyatlari va ularning afzalliklari
Matematika   –   bu   aniq   mantiq   va   hisob-kitoblar   asosida   o‘rganiladigan   fan
bo‘lishiga   qaramay,   uni   o‘rgatish   jarayonida   turli   innovatsion   metodlardan
foydalanish   mumkin.   Ayniqsa,   boshlang‘ich   sinflarda   matematik   tushunchalarni
bolalarga   qiziqarli   va   tushunarli   shaklda   yetkazish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Shu
maqsadda   matematik   hikoyalardan   foydalanish   samarali   usullardan   biri   hisoblanadi.
Ushbu   bo‘limda   matematik   hikoyalarning   ta’rifi,   ularning   didaktik   xususiyatlari   va
o‘quv jarayonidagi afzalliklari haqida batafsil ma’lumot beriladi.
1. Matematik hikoyalar ta’rifi
Matematik hikoya  – bu matematika fani bilan bog‘liq bo‘lgan tushunchalar va
masalalarni   qiziqarli   hikoya   shaklida   bayon   etuvchi   didaktik   vositadir.   Ushbu
hikoyalarda odatda qahramonlar, real yoki xayoliy voqealar, muammolar va ularning
yechimlari orqali bolalarga matematik tushunchalar tushuntiriladi.
Matematik hikoyalar quyidagi xususiyatlarga ega bo‘ladi:
 Syujet orqali bolalarni o‘ziga jalb qilishi
 Muammoli vaziyatni yuzaga keltirishi va uni hal qilish uchun matematik
fikrlashni talab etishi
 O‘quvchilarning diqqatini jalb qilib, ularning qiziqishini oshirishi
 Hayotiy misollar orqali real muammolarni hal qilishga o‘rgatishi
 Mantiqiy tafakkur va muammoni tahlil qilish qobiliyatini rivojlantirishi
13 Matematik   hikoyalar   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   sodda,   tushunarli,
qiziqarli   va   vizual   tasavvurga   ega   bo‘lishi   lozim.   Masalan,   quyidagi   kabi   kichik
hikoyalar bolalarning matematik tushunchalarni o‘zlashtirishiga yordam beradi:
Misol:
"Hasan   va   kamalak   olmalari"   hikoyasida   Hasan   bog‘ida   olma   teradi   va   ularni
ranglariga qarab ajratadi. Hikoya davomida Hasan har bir rangdagi olmalarning sonini
hisoblaydi   va   ularni   taqqoslaydi.   Bu   orqali   bolalar   sonlarni   qo‘shish,   ayirish   va
taqqoslashni o‘rganadilar.
2. Matematik hikoyalarning didaktik xususiyatlari
Didaktika   –   bu   ta’lim   berish   usullari   va   tamoyillari   bilan   shug‘ullanuvchi   fan
bo‘lib, matematik hikoyalarning ta’lim jarayonida samaradorligini belgilovchi asosiy
jihatlarni   o‘z   ichiga   oladi.   Matematik   hikoyalarning   didaktik   xususiyatlari
quyidagilardan iborat:
O‘quvchilar uchun tushunarli va qiziqarli bo‘lishi
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   matematik   tushunchalar   ko‘pincha
murakkab   tuyuladi.   Matematik   hikoyalar   esa   bu   tushunchalarni   sodda,   tushunarli   va
qiziqarli   shaklda   yetkazishga   yordam   beradi.   Bolalar   hikoya   qahramonlariga
hamdardlik   bildiradi   va   ularning   duch   kelgan   muammolarini   hal   qilishga   harakat
qiladi.
Muammoli ta’lim usulidan foydalanish
Hikoyalarda   qahramonlar   qandaydir   qiyinchilikka   duch   keladi   va   bu
muammoni   hal   qilish   uchun   matematik   bilimlardan   foydalanishi   kerak   bo‘ladi.   Bu
bolalarning tahlil qilish va mustaqil qaror qabul qilish qobiliyatlarini rivojlantiradi.
Ilmiy va amaliy bog‘liqlikni ta’minlashi
Matematik   hikoyalarda   real   hayotiy   vaziyatlardan   foydalanish   o‘quvchilarga
matematika fanining hayotdagi o‘rnini tushunishga yordam beradi. Masalan, bozorda
xarid   qilish,   yo‘nalish   bo‘yicha   yo‘l   topish   yoki   vaqtni   to‘g‘ri   taqsimlash   kabi
mavzularga asoslangan hikoyalar o‘quvchilar uchun foydalidir.
14 Tasavvur va ijodiy fikrlashni rivojlantirishi
Bolalar   hikoyalar   orqali   nafaqat   mavjud   masalalarni   yechishadi,   balki   o‘z
matematik   hikoyalarini   ham   yaratish   imkoniyatiga   ega   bo‘lishadi.   Bu   esa   ularning
ijodiy tafakkurini rivojlantirishda muhim rol o‘ynaydi.
Matematika va boshqa fanlar integratsiyasi
Matematik   hikoyalar   orqali   matematika   boshqa   fanlar   bilan   bog‘lanadi.
Masalan,   tarixiy   voqealar   asosida   matematik   hikoyalar   yozish   orqali   tarix   faniga
bog‘liq bilimlarni ham mustahkamlash mumkin.
3. Matematik hikoyalardan foydalanishning afzalliklari
Matematik   hikoyalardan   foydalanish   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   bir
qator afzalliklarga ega. Quyida ularning eng asosiylarini keltirib o‘tamiz.
Matematikaga qiziqishni oshiradi
Quruq   raqamlar   va   formulalarga   qaraganda,   hikoya   shaklida   berilgan
matematik   masalalar   bolalarning   ko‘proq   qiziqishiga   sabab   bo‘ladi.   Chunki
hikoyalarda   syujet   va   qahramonlar   mavjud   bo‘lib,   bu   bolalar   uchun   ma’lumotni
yanada esda qolarli qiladi.
Bolalarni mantiqiy fikrlashga o‘rgatadi
Matematik   hikoyalar   orqali   bolalar   turli   muammolarni   mustaqil   hal   qilishga
harakat   qilishadi.   Bu   esa   ularning   mantiqiy   fikrlash   qobiliyatini   rivojlantiradi   va
masalalarni yechishdagi strategik yondashuvni shakllantiradi.
O‘quvchilarni faol ishtirok etishga undaydi
Oddiy   misol   va   masalalarga   qaraganda,   hikoyalar   asosida   tashkil   etilgan
mashg‘ulotlar bolalarni faol fikrlashga va o‘z javoblarini mantiqiy izohlashga majbur
qiladi.
Yangi tushunchalarni tez va samarali o‘zlashtirishga yordam beradi
15 Hikoyalardagi real hayotiy misollar orqali matematik tushunchalar esda qolarli
bo‘lib,   ularni   o‘zlashtirish   jarayoni   tezlashadi.   Masalan,   vaqt,   hajm,   masofa   kabi
tushunchalar hikoyalar orqali tushuntirilsa, bolalar ularni osongina o‘zlashtiradilar.
O‘quvchilarning o‘ziga bo‘lgan ishonchini oshiradi
Matematik   hikoyalarda   bolalar   o‘zlari   mustaqil   yechim   topganlarida,   ularning
o‘zlariga bo‘lgan ishonchi ortadi. Ular matematikaga qiziqish bilan yondashadi va uni
kundalik hayotda qo‘llashga intiladi.
Matematik   hikoyalar   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   matematik
tushunchalarni   o‘zlashtirishda   katta   yordam   beradi.   Ular   o‘quvchilarning   diqqatini
jalb qilib, qiziqishlarini oshiradi va matematik tafakkurlarini rivojlantiradi. Matematik
hikoyalarning didaktik xususiyatlari o‘quv jarayonini samarali tashkil etishga yordam
beradi.   Bu   uslub   nafaqat   bolalarning   hisob-kitob   qilish   qobiliyatini   oshiradi,   balki
ularning   mustaqil   va   ijodiy   fikrlashini   ham   rivojlantiradi.   Shu   sababli,   boshlang‘ich
sinf matematika darslarida matematik hikoyalardan foydalanish tavsiya etiladi.
1.2 Matematik hikoyalarning boshlang‘ich sinf o‘quvchilariga ta’siri
Matematika fanini boshlang‘ich sinf o‘quvchilariga tushunarli va qiziqarli qilib
yetkazish   muhim   pedagogik   vazifalardan   biri   hisoblanadi.   Buning   uchun   turli
innovatsion   usullar   qo‘llaniladi,   ulardan   biri   –   matematik   hikoyalar .   Matematik
hikoyalar bolalar uchun nafaqat ma’lumot manbai, balki ularning mantiqiy tafakkurini
rivojlantirish,   mustaqil   fikrlashni   shakllantirish   va   darslarni   yanada   qiziqarli
qilishning   samarali   vositasidir.   Ushbu   bo‘limda   matematik   hikoyalarning
boshlang‘ich sinf o‘quvchilariga ta’siri keng yoritiladi.
1. O‘quvchilarning matematik tafakkurini rivojlantirish
Matematik tafakkur – bu bolalarning matematik muammolarni tahlil qilish, ular
o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   tushunish   va   o‘z   bilimlarini   amalda   qo‘llash   qobiliyatidir.
Matematik hikoyalar orqali bu qobiliyatni rivojlantirish mumkin.
Matematik hikoyalar:
16  Abstrakt tushunchalarni konkretlashtiradi   – Matematik tushunchalar
hikoya shaklida berilganda, bolalar ularni tasavvur qilish imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
Masalan,   "Uchta   do‘st   bog‘dan   olmalar   terdi"   kabi   hikoyalarda   qo‘shish   va   ayirish
amallari tushunarli shaklda beriladi.
 Mantiqiy   bog‘liqlikni   shakllantiradi   –   Hikoyalardagi   qahramonlar
harakatlari   sabab   va   natija   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   tushunishga   yordam   beradi.
Masalan, "Agar qahramon yana 3 ta olma oladigan bo‘lsa, jami nechta olma bo‘ladi?"
kabi savollar orqali mantiqiy fikrlash rivojlanadi.
 Matematik   mulohaza   yuritishni   rivojlantiradi   –   Bolalar   hikoyadagi
muammoni   yechish   uchun   berilgan   ma’lumotlarni   o‘rganadi,   ularni   o‘zaro
taqqoslaydi va natijaga erishadi.
 Analitik   tafakkurni   shakllantiradi   –   Matematik   hikoyalar   orqali
o‘quvchilar   berilgan   masalani   tahlil   qilish,   ma’lumotlarni   ajratib   olish   va   natijani
oldindan taxmin qilish ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
Misol:
"Botir   va   olma   daraxti"   hikoyasida   Botir   bog‘da   5   ta   olma   teradi,   do‘stiga   2   tasini
beradi. Hikoya davomida bolalar qoldiqni hisoblashadi  va natijani o‘zlari aniqlashga
harakat qiladilar. Bu ularning matematik tafakkurini rivojlantiradi.
2.   Mustaqil   fikrlash   va   muammolarni   hal   qilish   ko‘nikmalarini
shakllantirish
Matematik  hikoyalar  bolalarni  mustaqil  fikrlashga   o‘rgatadi. Mustaqil   fikrlash
–   bu   bolaning   ma’lum   bir   vaziyatda   o‘z   bilim   va   tajribalaridan   foydalangan   holda
qaror qabul qilishi va muammoni hal qilish yo‘llarini izlashidir.
Matematik   hikoyalarning   bu   boradagi   ta’siri   quyidagi   jihatlarda   namoyon
bo‘ladi:
 Muammoni   tushunish   va   tahlil   qilish   –   Hikoyalardagi   qahramonlar
muammoga   duch   keladi   va   bolalar   ushbu   muammoni   hal   qilish   yo‘llarini   topishga
harakat qilishadi.
17  Ijodiy yondashuv  – Hikoyalar bolalarning turli muammolarni yechishda
yangi va kreativ usullarni qo‘llashga undaydi.
 Tanqidiy   fikrlashni   shakllantiradi   –   Hikoyalardagi   savollar   orqali
bolalar   o‘z   fikrlarini   asoslashga,   xatolarni   aniqlashga   va   ularni   to‘g‘rilashga
o‘rganadilar.
 O‘z   yechimlarini   tekshirish   –   Matematik   hikoyalarda   bolalar   o‘z
natijalarini   hikoya   kontekstida   tekshirib   ko‘rishlari   mumkin.   Masalan,   "Agar
qahramon   2   ta   olmani   yo‘qotib   qo‘ysa,   yana   qancha   olmasi   qoladi?"   kabi   savollar
orqali bolalar natijalarni tekshirib ko‘rishadi.
Misol:
"Mehribon   bo‘lish"   hikoyasida   bir   bola   do‘stlari   bilan   shirinliklarni   taqsimlashni
xohlaydi.   U   har   biriga   teng   bo‘lishi   uchun   qanday   taqsimlashi   kerak?   Bu   hikoya
bolalarning taqsimlash va bo‘lish amallarini tushunishiga yordam beradi.
3. Matematik hikoyalarning psixologik ta’siri
Matematik   hikoyalarning   o‘quvchilarga   psixologik   ta’siri   juda   muhimdir.
Chunki   har   qanday   o‘quv   jarayoni   bolalarning   hissiy   holatiga   va   motivatsiyasiga
bog‘liq bo‘ladi.
Matematik hikoyalarning psixologik ta’siri quyidagilardan iborat:
 Qiziqish va motivatsiyani oshiradi  – Oddiy matematik misollar bolalar
uchun   zerikarli   bo‘lishi   mumkin.   Lekin   hikoya   shaklida   bayon   qilingan   misollar
ularning qiziqishini oshirib, darsga bo‘lgan ishtiyoqini kuchaytiradi.
 Qo‘rquv   va   stressni   kamaytiradi   –   Ba’zi   bolalar   matematikaga   qiyin
fan   sifatida   qaraydi   va   undan   qo‘rqishadi.   Matematik   hikoyalar   esa   o‘quvchilarga
matematikani   o‘yin   shaklida   o‘rganish   imkoniyatini   beradi,   bu   esa   qo‘rquvni
kamaytiradi.
 O‘ziga   bo‘lgan   ishonchni   oshiradi   –   Hikoyalardagi   muammolarni
o‘zlari   yechgan   bolalar   o‘z   bilimlariga   ishonch   hosil   qilishadi   va   bu   ularga
kelajakdagi murakkab masalalarni yechishda ham yordam beradi.
18  Ijtimoiy ko‘nikmalarni rivojlantiradi  – Ko‘p hikoyalarda qahramonlar
o‘zaro yordam beradi, do‘stlik va hamkorlik muhimligi tushuntiriladi. Bu bolalarning
ijtimoiy qobiliyatlarini rivojlantirishga yordam beradi.
 Emotsional rivojlanishga yordam beradi  – Hikoyalardagi qahramonlar
bilan bog‘liq his-tuyg‘ular bolalarning empatiya va tushunish qobiliyatini oshiradi.
Misol:
"Qaldirg‘och   va   donlar"   hikoyasida   qaldirg‘och   10   dona   donni   do‘stlariga
taqsimlaydi.   Bolalar   ushbu   masalani   hal   qilish   orqali   matematika   fanidan   tashqari
mehribonlik va yordam kabi ijtimoiy qoidalarga ham o‘rganishadi.
Matematik   hikoyalar   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   ta’lim   jarayonida
juda   katta   ahamiyatga   ega.   Ular   nafaqat   bolalarning   matematik   tafakkurini
rivojlantiradi,   balki   ularni   mustaqil   fikrlashga   o‘rgatadi   va   muammolarni   hal   qilish
ko‘nikmalarini   shakllantiradi.   Shu   bilan   birga,   matematik   hikoyalar   bolalarning
psixologik rivojlanishiga ijobiy ta’sir ko‘rsatib, ularning darslarga bo‘lgan ishtiyoqini
oshiradi. Shuning uchun ham boshlang‘ich sinf matematika darslarida ushbu uslubdan
keng foydalanish tavsiya etiladi.
1.3 Matematik hikoyalardan foydalanishning pedagogik asoslari.
Matematik hikoyalarning dars jarayoniga tatbiq etilishi
Matematik   hikoyalar   boshlang‘ich   sinf   darslarida   quyidagi   usullar   bilan
qo‘llaniladi:
Yangi mavzuni tushuntirishda
Matematik   hikoyalar   yangi   mavzuni   tushuntirishda   qo‘llaniladi.   O‘qituvchi
hikoya   orqali   o‘quvchilarga   yangi   tushunchalarni   tushunarli   va   qiziqarli   tarzda
tushuntirishi mumkin. Masalan, sonlarni qo‘shish va ayirish mavzusini tushuntirishda
"Uch   mushuk   va   to‘rt   mushuk"   hikoyasidan   foydalanish   mumkin.   Bu   hikoyada
o‘quvchilar   sonlarni   qo‘shish   va   ayirishni   o‘rganishadi,   shu   bilan   birga   hikoyaning
qiziqarli syujeti ularning diqqatini jamlaydi.
19 Bilimlarni mustahkamlashda
Matematik   hikoyalar   o‘quvchilarning   bilimlarini   mustahkamlashda   ham
qo‘llaniladi.   O‘qituvchi   hikoya   asosida   o‘quvchilarga   masalalar   yechish   vazifalari
berishi   mumkin.   Bu   orqali   o‘quvchilar   yangi   o‘rganilgan   tushunchalarni
mustahkamlab   o‘rganadilar.   Masalan,   "Aylana   va   kvadratning   do‘stligi"   hikoyasida
geometrik shakllar haqida ma’lumot berilganidan so‘ng, o‘quvchilarga turli geometrik
shakllarni chizish va ularning xususiyatlarini tahlil qilish vazifalari berilishi mumkin.
Darsni qiziqarli qilishda
Matematik   hikoyalar   darsni   qiziqarli   va   o‘yinli   qilishga   yordam   beradi.
O‘quvchilar hikoyalar orqali matematikani qiyin va zerikarli fan emas, balki qiziqarli
va   o‘yinli   jarayon   sifatida   qabul   qiladilar.   Bu   ularning   darsga   bo‘lgan   qiziqishini
oshiradi va ularni faol qiladi.
O‘quvchilarning mantiqiy fikrlashini rivojlantirishda
Matematik   hikoyalar   o‘quvchilarning   mantiqiy   fikrlashini   rivojlantirishga
yordam   beradi.   Hikoyalar   orqali   o‘quvchilar   matematik   masalalarni   tahlil   qilish,
ularni   yechish   va   xulosa   chiqarish   qobiliyatini   rivojlantirishadi.   Masalan,   "Sonlar
olamida   sarguzasht"   hikoyasida   o‘quvchilar   sonlar   va   ularning   xususiyatlarini
o‘rganishadi, bu esa ularning mantiqiy fikrlashini oshiradi.
2. Interfaol usullarda matematik hikoyalardan foydalanish
Interfaol   usullar   –   bu   o‘quvchilarning   faol   ishtirokini   ta’minlovchi   usullardir.
Matematik hikoyalar interfaol usullar orqali quyidagi tarzda qo‘llaniladi:
Savol-javob usuli
O‘qituvchi   hikoya   davomida   o‘quvchilarga   savollar   beradi   va   ularning
javoblarini   tinglaydi.   Bu   orqali   o‘quvchilarning   diqqati   jamlanadi   va   ular   hikoya
mazmunini   yaxshiroq   tushunadilar.   Masalan,   "Bu   hikoyada   qanday   matematik
tushunchalar   mavjud?"   yoki   "Hikoya   qahramonlari   qanday   masalalarni   yechdilar?"
kabi savollar berish mumkin.
Guruhli ish
20 O‘quvchilar   guruhlarga   bo‘linib,   hikoya   asosida   masalalar   yechishadi   yoki
hikoya   davomini   yozishadi.   Bu   orqali   o‘quvchilarning   hamkorlik   qobiliyati
rivojlanadi va ular bir-birlaridan yangi bilimlar o‘rganadilar. Masalan, "Uch mushuk
va   to‘rt   mushuk"   hikoyasini   o‘qib,   guruhlar   o‘zlarining   matematik   masalalarini
yaratishlari mumkin.
Ijodiy vazifalar
O‘quvchilarga hikoya asosida ijodiy vazifalar berish mumkin. Masalan, hikoya
davomini yozish, yangi qahramonlar qo‘shish yoki hikoyani yangicha yakunlash. Bu
orqali o‘quvchilarning ijodiy qobiliyati rivojlanadi. Masalan, "Aylana va kvadratning
do‘stligi"   hikoyasini   o‘qib,   o‘quvchilar   yangi   geometrik   shakllar   haqida   hikoya
yozishlari mumkin.
Didaktik o‘yinlar
Matematik hikoyalar didaktik o‘yinlar orqali ham qo‘llaniladi. Masalan, hikoya
qahramonlari orqali o‘quvchilarga matematik masalalar yechish vazifalari berish yoki
ularni   hikoya   davomini   yozishga   undash.   Bu   orqali   o‘quvchilar   o‘yin   orqali   bilim
olishadi va ularning qiziqishi oshadi.
3. O‘qituvchilar uchun samarali metodik tavsiyalar
Matematik   hikoyalardan   samarali   foydalanish   uchun   o‘qituvchilar   quyidagi
metodik tavsiyalarga amal qilishlari kerak:
Hikoyalarni tanlashda e’tiborli bo‘lish
O‘qituvchi   hikoyalarni   tanlashda   ularning   o‘quvchilar   yoshiga   mosligiga,
mavzuga   mosligiga   va   didaktik   maqsadga   mosligiga   e’tibor   berishi   kerak.   Masalan,
boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun sodda va qiziqarli hikoyalar tanlash kerak.
Hikoyalarni to‘g‘ri tashkil etish
O‘qituvchi   hikoyalarni   darsda   to‘g‘ri   tashkil   etishi   kerak.   Bu   hikoyani   o‘qish,
uning mazmunini tushuntirish va o‘quvchilarga masalalar  yechish vazifalari berishni
o‘z ichiga oladi.
O‘quvchilarning faolligini ta’minlash
21 O‘qituvchi   hikoyalar   orqali   o‘quvchilarning   faolligini   ta’minlashi   kerak.   Bu
savol-javob usuli, guruhli ish va ijodiy vazifalar orqali amalga oshirilishi mumkin.
Hikoyalarni qo‘shimcha materiallar bilan boyitish
O‘qituvchi   hikoyalarni   qo‘shimcha   materiallar   (rasmlar,   diagrammalar,
videolar)   bilan   boyitishi   kerak.   Bu   orqali   o‘quvchilar   hikoya   mazmunini   yaxshiroq
tushunadilar.
Hikoyalarni baholash
O‘qituvchi   hikoyalar   asosida   o‘quvchilarning   bilimlarini   baholashi   kerak.   Bu
orqali   o‘quvchilarning   bilimlari   mustahkamlanadi   va   ularning   kamchiliklari
aniqlanadi.
Matematik   hikoyalar   boshlang‘ich   sinf   darslarida   muhim   pedagogik   vosita
hisoblanadi.   Ular   o‘quvchilarning   matematik   qiziqishini   oshiradi,   bilimlarini
mustahkamlaydi va ularning mantiqiy va ijodiy qobiliyatlarini rivojlantirishga yordam
beradi.   O‘qituvchilar   matematik   hikoyalardan   samarali   foydalanish   orqali   darslarni
qiziqarli va samarali qilishlari mumkin.
Matematik hikoyalarning dars jarayoniga tatbiq etilishi
Matematik   hikoyalar   boshlang‘ich   sinf   darslarida   quyidagi   usullar   bilan
qo‘llaniladi:
Yangi mavzuni tushuntirishda
Matematik   hikoyalar   yangi   mavzuni   tushuntirishda   qo‘llaniladi.   O‘qituvchi
hikoya   orqali   o‘quvchilarga   yangi   tushunchalarni   tushunarli   va   qiziqarli   tarzda
tushuntirishi mumkin. Masalan, sonlarni qo‘shish va ayirish mavzusini tushuntirishda
"Uch   mushuk   va   to‘rt   mushuk"   hikoyasidan   foydalanish   mumkin.   Bu   hikoyada
o‘quvchilar   sonlarni   qo‘shish   va   ayirishni   o‘rganishadi,   shu   bilan   birga   hikoyaning
qiziqarli syujeti ularning diqqatini jamlaydi.
Misol:
"Uch mushuk va to‘rt mushuk" hikoyasida o‘quvchilar sonlarni qo‘shish va ayirishni
o‘rganishadi.   Hikoya   davomida   o‘qituvchi   o‘quvchilarga   savollar   beradi:   "Hikoyada
22 nechta   mushuk   bor   edi?",   "Ularning   nechtasi   ketdi?",   "Qancha   mushuk   qoldi?"   Bu
savollar   orqali   o‘quvchilar   sonlarni   qo‘shish   va   ayirishni   amaliyotda   qo‘llashni
o‘rganadilar.
Bilimlarni mustahkamlashda
Matematik   hikoyalar   o‘quvchilarning   bilimlarini   mustahkamlashda   ham
qo‘llaniladi.   O‘qituvchi   hikoya   asosida   o‘quvchilarga   masalalar   yechish   vazifalari
berishi   mumkin.   Bu   orqali   o‘quvchilar   yangi   o‘rganilgan   tushunchalarni
mustahkamlab o‘rganadilar.
Misol:
"Aylana   va   kvadratning   do‘stligi"   hikoyasida   geometrik   shakllar   haqida   ma’lumot
berilganidan   so‘ng,   o‘quvchilarga   turli   geometrik   shakllarni   chizish   va   ularning
xususiyatlarini   tahlil   qilish   vazifalari   berilishi   mumkin.   Masalan,   "Aylana   va
kvadratning qanday xususiyatlari bor?", "Ularning qanday farqlari bor?" kabi savollar
orqali o‘quvchilarning bilimlari mustahkamlanadi.
Darsni qiziqarli qilishda
Matematik   hikoyalar   darsni   qiziqarli   va   o‘yinli   qilishga   yordam   beradi.
O‘quvchilar hikoyalar orqali matematikani qiyin va zerikarli fan emas, balki qiziqarli
va   o‘yinli   jarayon   sifatida   qabul   qiladilar.   Bu   ularning   darsga   bo‘lgan   qiziqishini
oshiradi va ularni faol qiladi.
Misol:
"Sonlar olamida sarguzasht" hikoyasida o‘quvchilar sonlar va ularning xususiyatlarini
o‘rganishadi.   Hikoyaning   qiziqarli   syujeti   o‘quvchilarning   diqqatini   jamlaydi   va
ularni matematikaga qiziqtiradi.
2. Interfaol usullarda matematik hikoyalardan foydalanish
Interfaol   usullar   –   bu   o‘quvchilarning   faol   ishtirokini   ta’minlovchi   usullardir.
Matematik hikoyalar interfaol usullar orqali quyidagi tarzda qo‘llaniladi:
 Savol-javob usuli
23 O‘qituvchi   hikoya   davomida   o‘quvchilarga   savollar   beradi   va   ularning
javoblarini   tinglaydi.   Bu   orqali   o‘quvchilarning   diqqati   jamlanadi   va   ular   hikoya
mazmunini yaxshiroq tushunadilar.
Misol:
"Uch  mushuk  va to‘rt   mushuk"  hikoyasida  o‘qituvchi  o‘quvchilarga  savollar   beradi:
"Hikoyada   nechta   mushuk   bor   edi?",   "Ularning   nechtasi   ketdi?",   "Qancha   mushuk
qoldi?"   Bu   savollar   orqali   o‘quvchilar   sonlarni   qo‘shish   va   ayirishni   amaliyotda
qo‘llashni o‘rganadilar.
 Guruhli ish
O‘quvchilar   guruhlarga   bo‘linib,   hikoya   asosida   masalalar   yechishadi   yoki
hikoya   davomini   yozishadi.   Bu   orqali   o‘quvchilarning   hamkorlik   qobiliyati
rivojlanadi va ular bir-birlaridan yangi bilimlar o‘rganadilar.
Misol:
"Sonlar   olamida   sarguzasht"   hikoyasini   o‘qib,   guruhlar   o‘zlarining   matematik
masalalarini yaratishlari mumkin. Masalan, bir guruh sonlarni qo‘shish haqida masala
yaratadi, ikkinchi guruh esa sonlarni ayirish haqida masala yaratadi.
Ijodiy vazifalar
O‘quvchilarga hikoya asosida ijodiy vazifalar berish mumkin. Masalan, hikoya
davomini yozish, yangi qahramonlar qo‘shish yoki hikoyani yangicha yakunlash. Bu
orqali o‘quvchilarning ijodiy qobiliyati rivojlanadi.
Misol:
"Aylana   va   kvadratning   do‘stligi"   hikoyasini   o‘qib,   o‘quvchilar   yangi   geometrik
shakllar   haqida   hikoya   yozishlari   mumkin.   Masalan,   "Uchburchak   va
to‘rtburchakning do‘stligi" kabi yangi hikoya yaratishlari mumkin.
Didaktik o‘yinlar
Matematik hikoyalar didaktik o‘yinlar orqali ham qo‘llaniladi. Masalan, hikoya
qahramonlari orqali o‘quvchilarga matematik masalalar yechish vazifalari berish yoki
24 ularni   hikoya   davomini   yozishga   undash.   Bu   orqali   o‘quvchilar   o‘yin   orqali   bilim
olishadi va ularning qiziqishi oshadi.
Misol:
"Uch   mushuk   va   to‘rt   mushuk"   hikoyasida   o‘quvchilar   mushuklar   sonini   hisoblash
orqali   matematik   masalalar   yechishlari   mumkin.   Bu   orqali   ular   o‘yin   orqali   bilim
olishadi.
3. O‘qituvchilar uchun samarali metodik tavsiyalar
Matematik   hikoyalardan   samarali   foydalanish   uchun   o‘qituvchilar   quyidagi
metodik tavsiyalarga amal qilishlari kerak:
Hikoyalarni tanlashda e’tiborli bo‘lish
O‘qituvchi   hikoyalarni   tanlashda   ularning   o‘quvchilar   yoshiga   mosligiga,
mavzuga   mosligiga   va   didaktik   maqsadga   mosligiga   e’tibor   berishi   kerak.   Masalan,
boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun sodda va qiziqarli hikoyalar tanlash kerak.
Hikoyalarni to‘g‘ri tashkil etish
O‘qituvchi   hikoyalarni   darsda   to‘g‘ri   tashkil   etishi   kerak.   Bu   hikoyani   o‘qish,
uning mazmunini tushuntirish va o‘quvchilarga masalalar  yechish vazifalari berishni
o‘z ichiga oladi.
O‘quvchilarning faolligini ta’minlash
O‘qituvchi   hikoyalar   orqali   o‘quvchilarning   faolligini   ta’minlashi   kerak.   Bu
savol-javob usuli, guruhli ish va ijodiy vazifalar orqali amalga oshirilishi mumkin.
Hikoyalarni qo‘shimcha materiallar bilan boyitish
O‘qituvchi   hikoyalarni   qo‘shimcha   materiallar   (rasmlar,   diagrammalar,
videolar)   bilan   boyitishi   kerak.   Bu   orqali   o‘quvchilar   hikoya   mazmunini   yaxshiroq
tushunadilar.
 Hikoyalarni baholash
O‘qituvchi   hikoyalar   asosida   o‘quvchilarning   bilimlarini   baholashi   kerak.   Bu
orqali   o‘quvchilarning   bilimlari   mustahkamlanadi   va   ularning   kamchiliklari
aniqlanadi.
25 Matematik   hikoyalar   boshlang‘ich   sinf   darslarida   muhim   pedagogik   vosita
hisoblanadi.   Ular   o‘quvchilarning   matematik   qiziqishini   oshiradi,   bilimlarini
mustahkamlaydi va ularning mantiqiy va ijodiy qobiliyatlarini rivojlantirishga yordam
beradi.   O‘qituvchilar   matematik   hikoyalardan   samarali   foydalanish   orqali   darslarni
qiziqarli va samarali qilishlari mumkin.
II-BOB: MATEMATIK HIKOYALAR ASOSIDA O‘QUVCHILARNI
O‘QITISHNING METODIKASI.
2.1 Matematik hikoyalarning o‘quv jarayonida qo‘llash usullari.
Matematika   fani   o‘quvchilarning   mantiqiy   tafakkurini   rivojlantirishga,   ularni
aniq   fikrlash   va   muammolarni   hal   qilishga   o‘rgatishga   xizmat   qiladi.   Biroq,
ko‘pchilik   o‘quvchilar   matematikani   quruq   formulalar   va   murakkab   hisob-kitoblar
majmui   deb   qabul   qiladi.   Bu   esa   ularning   fanga   bo‘lgan   qiziqishini   pasaytirishi
mumkin.   Shu   sababli   boshlang‘ich   sinflarda   matematik   ta’lim   samaradorligini
oshirish uchun  matematik hikoyalardan foydalanish  muhim ahamiyat kasb etadi.
Matematik hikoyalar o‘quvchilarga matematik tushunchalarni aniq, qiziqarli va
hayotiy   misollar   asosida   tushuntirish   imkonini   beradi.   Bu   bo‘limda   matematik
hikoyalarni   o‘quv   jarayoniga   integratsiya   qilishning   samarali   usullari,   ularning
o‘quvchilarga   ta’siri   va   dars   jarayonida   qo‘llaniladigan   metodikalar   batafsil   yoritib
beriladi.
Matematik   hikoyalardan   foydalanishning   asosiy   maqsadi   —   o‘quvchilarning
mavzu   bo‘yicha   bilimlarini   mustahkamlash,   ularga   qiziqarli   va   ta’sirchan   o‘rganish
26 muhitini   yaratishdir.   Matematik   hikoyalarning   samaradorligini   oshirish   uchun
quyidagi metodlardan foydalanish mumkin:
1. Hikoyalar yordamida tushuntirish
2. Rolli o‘yinlar orqali anglash
3. Grafik va vizual tasvirlardan foydalanish
4. Hikoya asosida masalalar yechish
5. Hikoyalarni mustaqil yozish va ijodiy yondashuv
6. Guruhiy ishlash va interaktiv mashg‘ulotlar
Har bir metod haqida batafsil to‘xtalib o‘tamiz.
1. Hikoyalar yordamida tushuntirish
Matematik mavzularni tushuntirishda hikoyalardan foydalanish orqali mavzular
o‘quvchilar   uchun   sodda   va   qiziqarli   bo‘ladi.   O‘qituvchi   yangi   mavzuni   hikoya
shaklida taqdim etishi va o‘quvchilarni fikrlashga undashi mumkin.
Misol:
Mavzu:  Qo‘shish va ayirish
Hikoya:  "Sehrli bog‘"
Bir   kuni   Anvar   va   Madina   sehrli   bog‘ga   kirdilar.   Bu   bog‘da   ajoyib   mevalar
o‘sardi:   agar   sen   olmani   yeb   qo‘ysang,   o‘rniga   yana   ikkita   hosil   bo‘lardi.   Anvar
daraxtdan 3 ta olma oldi va bittasini yedi. Qolgan olmalar sonini topish uchun qanday
amaldan foydalanish kerak?
Bu   kabi   hikoyalar   bolalar   uchun   matematik   amallarni   hayotiy   voqealar   orqali
tushunishga yordam beradi.
2. Rolli o‘yinlar orqali anglash
Matematik   hikoyalarning   samaradorligini   oshirish   uchun   o‘quvchilarning   faol
ishtirokini   ta’minlash   muhimdir.   Rolli   o‘yinlar   ularga   hikoyalar   ichiga   kirib   borish,
masalalarni jonlantirish va matematik muammolarni hal qilishga yordam beradi.
Qanday amalga oshiriladi?
 O‘quvchilar hikoya qahramonlariga ajratiladi.
27  O‘qituvchi hikoyani o‘qiydi va har bir qahramon o‘z rolini ijro etadi.
 Rolli   o‘yin   davomida   o‘quvchilar   hikoya   ichidagi   matematik
muammolarni hal qilishadi.
 Sehrli shahar"
Sehrli   shaharda   turli   shakldagi   uylar   bor   edi:   kvadrat,   doira,   uchburchak   va
to‘rtburchak.   O‘quvchilarga   ushbu   shakllarning   o‘rinlari   beriladi   va   ular   shaharni
tiklashga   yordam   berishlari   kerak.   Ushbu   faoliyat   orqali   o‘quvchilar   shakllarni
aniqlash,   farqlarini   tushunish   va   amaliy   bilimlarini   mustahkamlash   imkoniga   ega
bo‘ladilar.
3. Grafik va vizual tasvirlardan foydalanish
Matematik   hikoyalarni   vizual   materiallar   bilan   boyitish   o‘quvchilar   uchun
mavzularni   yanada   tushunarli   va   qiziqarli   qiladi.   Hikoya   davomida   rasmlar,
diagrammalar va boshqa ko‘rgazmali qurollar qo‘llanilishi kerak.
Misol:
Mavzu:  Bo‘lish va ko‘paytirish
Hikoya:  "Sherzod va shirinliklar"
Sherzod   12   ta   konfet   sotib   oldi.   U   bu   konfetlarni   4   ta   do‘stiga   teng
taqsimlamoqchi. Do‘stlar har biri nechta konfet oladi?
Bu hikoyani tushuntirish uchun vizual tarzda:
??????????????????   ??????????????????   ??????????????????   ??????????????????
shaklida   tasvirlash   mumkin.   Bu   usul   bolalar   uchun   matematik   tushunchalarni
ko‘z bilan idrok qilishga yordam beradi.
4. Hikoya asosida masalalar yechish
Matematik   hikoyalar   orqali   o‘quvchilarni   masalalar   yechishga   o‘rgatish
mumkin.   Hikoya   ichidagi   muammolarni   hal   qilish   orqali   o‘quvchilar   aniq   amallarni
bajarishni o‘rganadilar.
Misol:
28 Mavzu:  Sonlarni taqqoslash
Hikoya:  "O‘rmonda sonlar urushi"
O‘rmonda   ikkita   quyon   yashardi.   Ulardan   biri   8   ta   sabzi   to‘plagan,   ikkinchisi
esa 5 ta. Qaysi quyonning sabzisi ko‘p va farq qancha?
Bolalar ushbu hikoyani muhokama qilib, 8 > 5 ekanligini tushunib yetishadi va
farqni hisoblashadi.
5. Hikoyalarni mustaqil yozish va ijodiy yondashuv
Matematik   hikoyalardan   faqat   o‘qituvchi   foydalanib   qolmasdan,
o‘quvchilarning o‘zlari ham hikoya tuzishlari muhimdir.
Topshiriq:
"Siz   sehrli   matematika   mamlakatiga   tashrif   buyurdingiz.   U   yerdagi
qahramonlar   faqat   matematik   amallar   orqali   muammolarni   hal   qilishadi.   Ushbu
mamlakat haqida hikoya yozing va ichiga kamida 3 ta masala qo‘shing."
Bunday ijodiy topshiriqlar bolalarning mustaqil fikrlashiga va matematika bilan
ijodkorlikni uyg‘unlashtirishga yordam beradi.
Matematik hikoyalardan foydalanish boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun juda
muhim.   Ular   o‘quvchilarning   mantiqiy   fikrlashini   rivojlantirish ,   o‘rganilgan
bilimlarni   amalda   qo‘llash ,   ijodiy   yondashuvni   shakllantirish   va   mustaqil
fikrlashni oshirish  imkonini beradi.
Shuning   uchun   boshlang‘ich   sinflarda   matematik   hikoyalardan   foydalanish
o‘quv jarayonini yanada samarali, qiziqarli va tushunarli qilishga yordam beradi.
Matematika   ta’lim   jarayonida   samaradorlikni   oshirish   va   o‘quvchilarning   fan
bo‘yicha qiziqishini kuchaytirish uchun turli metodik yondashuvlardan foydalaniladi.
Shunday   yondashuvlardan   biri   —   matematik   hikoyalarni   o‘quv   jarayoniga
integratsiya   qilish .   Matematik   hikoyalar   orqali   o‘quvchilar   uchun   abstrakt
tushunchalar aniq, tushunarli va qiziqarli shaklga keladi.
29 Ushbu   bo‘limda   matematik   hikoyalarning   ta’lim   jarayonida   qo‘llash   usullari,
ularning   samaradorligi   va   turli   yoshdagi   bolalar   uchun   qanday   moslashtirish
mumkinligi batafsil ko‘rib chiqiladi.
1. Matematik hikoyalardan foydalanishning asosiy usullari
Matematik   hikoyalarni   o‘quv   jarayonida   qo‘llash   uchun   quyidagi   usullardan
foydalanish mumkin:
1. Kiruvchi metod  (Motivatsiya bosqichida qo‘llash)
2. Amaliy topshiriqlar asosida ishlash
3. Rolli o‘yinlar va dramatizatsiya
4. Interaktiv muhokamalar va savol-javoblar
5. Hikoyalardan kelib chiqib mustaqil topshiriqlar ishlab chiqish
Har bir usul alohida ko‘rib chiqiladi.
1. Kiruvchi metod (Motivatsiya bosqichida qo‘llash)
Matematik hikoyalardan foydalanishning eng samarali yo‘llaridan biri – ularni
darsning   kirish   qismida   ishlatishdir.   Bu   usul   bolalarni   darsga   tayyorlash,   ularni
qiziqtirish va yangi mavzuni tushunishga tayyorlashga yordam beradi.
Qanday qo‘llanadi?
 O‘qituvchi yangi mavzuga bog‘liq bo‘lgan qiziqarli hikoya aytib beradi.
 O‘quvchilar hikoya asosida yangi bilimlarni anglay boshlaydi.
 Hikoya   ichida   berilgan   masalalar   orqali   darsning   asosiy   maqsadi
tushuntiriladi.
Misol:
Mavzu:  Qo‘shish va ayirish
Hikoya:  “Sherzod va sehrli qalam”
Sherzodning sehrli qalami bor edi. U bilan chizgan har bir shakl jonlanar edi. Bir kuni
u 3 ta olma chizdi, keyin yana 2 ta qo‘shdi. Hozir Sherzodning nechta olmasi bor?
Bolalar   ushbu   hikoya   orqali   oddiy   qo‘shish   amallarini   tushunishadi.   Hikoya
ularga matematik amallarni real hayot bilan bog‘lash imkonini beradi.
30 2. Amaliy topshiriqlar asosida ishlash
Matematik   hikoyalar   shunchaki   tinglanadigan   material   emas.   Ularni   dars
jarayonida  amaliy topshiriqlar  orqali yanada samarali qilish mumkin.
Qanday qo‘llanadi?
 Hikoya asosida misollar ishlab chiqiladi.
 O‘quvchilar hikoyadagi masalalarni yechishadi.
 Natija umumiy muhokama qilinadi.
Misol:
Mavzu:  Bo‘lish va ko‘paytirish
Hikoya:  "Bobur va non bo‘laklari"
Bobur 12 bo‘lak non sotib oldi. U nonlarni 4 ta do‘stiga teng taqsimlamoqchi. Har bir 
do‘stiga nechta bo‘lak non to‘g‘ri keladi?
Bolalar   ushbu   hikoya   orqali   bo‘lish   amallarini   tushunishadi   va   real   hayotdagi
muammolarni matematik amallar orqali hal qilishni o‘rganishadi.
3. Rolli o‘yinlar va dramatizatsiya
Matematik   hikoyalarning   samaradorligini   oshirishning   eng   yaxshi   usullaridan
biri   –   rolli   o‘yinlar   va   dramatizatsiyadir.   O‘quvchilar   hikoya   qahramonlari   rolini
bajarib, matematik jarayonlarni yanada yaxshi tushunishadi.
Qanday qo‘llanadi?
 O‘quvchilarga hikoya syujeti tushuntiriladi.
 Har bir o‘quvchiga qahramon roli taqsimlanadi.
 Ular   qahramonlar   sifatida   masalalarni   hal   qilishadi   va   voqealarni
jonlantirishadi.
Misol:
Mavzu:  Geometrik shakllar
Hikoya:  "Sehrli shahar"
Sehrli shaharda turli shakllardagi uylar bor edi. Kvadrat uylarning burchaklari to‘g‘ri, 
doira uylar esa yumaloq edi. Bir kuni uchburchak shaklidagi uy qurmoqchi bo‘lishdi, 
31 lekin uning burchaklari nechta bo‘lishini bilishmadi. Bolalar ushbu hikoyani 
jonlantirib, uchburchakning 3 burchakdan iborat ekanligini amaliy tajriba orqali 
anglashlari mumkin.
4. Interaktiv muhokamalar va savol-javoblar
Matematik hikoyalar o‘quvchilar bilan faol muloqot qilish va ularning mustaqil
fikrlashini rivojlantirish uchun juda mos keladi.
Qanday qo‘llanadi?
 O‘qituvchi hikoyani o‘qib beradi yoki hikoya ekranga chiqariladi.
 O‘quvchilar hikoya asosida o‘z fikrlarini bildiradilar.
 Muammoni yechishning turli usullari muhokama qilinadi.
Misol:
Mavzu:  O‘nlik va birliklar
Hikoya:  "Zumrad va qizil olmalar"
Zumrad do‘kondan 24 ta olma sotib oldi, lekin ularni o‘nlik va birliklarga ajratishni 
bilmasdi. Bolalar ushbu hikoyani muhokama qilib, 24 sonini qanday o‘nlik va 
birliklarga ajratish mumkinligini tushuntiradilar.
5. Hikoyalardan kelib chiqib mustaqil topshiriqlar ishlab chiqish
O‘quvchilarning   ijodiy   tafakkurini   rivojlantirish   uchun   matematik   hikoyalar
asosida mustaqil topshiriqlar tuzish ham juda samarali hisoblanadi.
Qanday qo‘llanadi?
 O‘quvchilarga hikoya syujeti beriladi.
 Ular hikoyadan kelib chiqib yangi masalalar tuzadilar.
 Ularning o‘z masalalarini bir-biriga yechib ko‘rsatishlari tavsiya etiladi.
Misol:
Mavzu:  Deyarli har qanday matematik mavzu
Topshiriq:
"O‘zingiz matematik hikoya yozing va uning ichida kamida 3 ta matematik masala 
kiritib, sinfdoshlaringizga bering."
32 Bu   usul   o‘quvchilarni   matematik   tafakkurini   chuqurlashtirishga,   mustaqil
fikrlashga va ijodiy yondashishga o‘rgatadi.
Matematik hikoyalardan foydalanish boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun juda
foydalidir.   Ular   matematika   darslarini   qiziqarli,   tushunarli   va   samarali   qilishga
yordam   beradi.   Matematik   hikoyalardan   foydalanishning   turli   metodlari   mavjud
bo‘lib, ular o‘quvchilarning yoshi, bilim darajasi  va dars mavzusiga qarab tanlanadi.
Ushbu   metodlar   matematik   bilimlarni   yanada   mustahkamlashga,   mustaqil   fikrlashni
rivojlantirishga   va   o‘quvchilarning   darsga   bo‘lgan   qiziqishini   oshirishga   xizmat
qiladi.
Shuning   uchun   boshlang‘ich   sinf   darslarida   matematik   hikoyalardan
foydalangan holda o‘quv jarayonini samarali tashkil etish tavsiya etiladi.
2.2 Matematik hikoyalar yordamida qiziqarli darslarni tashkil etish.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   bilan   ishlashda   darslarni   iloji   boricha   qiziqarli,
interaktiv   va   tushunarli   qilish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Matematik   hikoyalar   bu
borada   eng   samarali   usullardan   biri   bo‘lib,   ular   yordamida   o‘quvchilarning
matematikaga   bo‘lgan   qiziqishini   oshirish,   mantiqiy   tafakkurini   rivojlantirish   va
mavzularni oson o‘zlashtirishiga erishish mumkin.
Ushbu bo‘limda matematik hikoyalardan foydalangan holda qiziqarli darslarni
tashkil   etish   usullari,   o‘quvchilarni   rag‘batlantirish   yo‘llari   hamda   real   misollar
keltiriladi.
Matematik hikoyalar orqali qiziqarli topshiriqlar yaratish
Matematik   hikoyalardan   foydalanish   orqali   o‘quvchilarning   ishtirokini
kuchaytirish   va   ularni   faol   o‘rganishga   undash   mumkin.   Matematik   hikoyalarga
asoslangan   topshiriqlar   dars   jarayonini   zerikarli   hisob-kitoblardan   ko‘ra   qiziqarli
sarguzashtga aylantiradi.
Matematik topshiriqlarni quyidagi usullarda tashkil qilish mumkin:
33 1. Muammoli vaziyat yaratish
2. Ijodiy masalalar tuzish
3. Sirli raqamlar va jumboqlar ishlatish
4. O‘yin elementlarini kiritish
5. Vizual materiallardan foydalanish
1. Muammoli vaziyat yaratish
Matematik   hikoyalar   orqali   o‘quvchilarga   mavzuni   hayotiy   misollar   orqali
tushuntirish   mumkin.   Hikoya   davomida   muammo   keltirib   chiqariladi   va   o‘quvchilar
uni matematik bilimlari yordamida hal qilishlari kerak bo‘ladi.
Misol:
Mavzu:  Ko‘paytirish
Hikoya:  "Shahzoda va sehrgar"
Shahzoda Aziz sehrli olovli ajdahoni yengish uchun  5 ta sarkor  yollashi kerak
edi. Har  bir  sarkor  jangga   3 ta askar   olib kelishi  mumkin. Umumiy hisobda nechta
askar bo‘ladi?
Ushbu muammo o‘quvchilarga   5 × 3 = 15   amali yordamida yechiladi. Bunday
misollar bolalarning mavzuga bo‘lgan e’tiborini oshiradi va ularni mustaqil fikrlashga
undaydi.
2. Ijodiy masalalar tuzish
Matematik   hikoyalar   asosida   o‘quvchilar   mustaqil   ravishda   ijodiy   masalalar
tuzishlari mumkin. Bu usul nafaqat ularning matematik bilimlarini, balki ijodkorligini
ham rivojlantiradi.
Topshiriq:
"Sehrli mamlakatda yashayotgan hayvonlar soni haqida hikoya yozing va unda
kamida 3 ta matematik muammo keltiring."
Misol sifatida o‘quvchilar quyidagi hikoyalarni tuzishlari mumkin:
"Sehrli   bog‘da   7   ta   kapalak   va   3   ta   ariq   bor.   Har   bir   ariqda   5   ta   baliq
yashaydi. Jami nechta baliq bor?"
34 Bu   kabi   topshiriqlar   bolalarni   ijodiy   fikrlashga   undaydi   va   ularning   darsga
bo‘lgan qiziqishini oshiradi.
3. Sirli raqamlar va jumboqlar ishlatish
O‘quvchilarga   raqamlar   orqali   sirli   hikoyalar   yaratish   juda   qiziqarli   bo‘lishi
mumkin. Bu usul orqali ular hisob-kitoblarni o‘yin sifatida qabul qilishadi.
Misol:
Mavzu:  Qisqartirish va bo‘lish
Hikoya:  "Sehrli kod"
Sehrgar   sehrlangan   xonaga   kirish   uchun   bir   sirli   kod   kiritishi   kerak.
Sehrgarning do‘sti unga shunday maslahat berdi:
"Kodning   har   bir   raqamini   2   ga   bo‘ling   va   natijalarni   qo‘shing,   natija   9
bo‘lsa, kodni kiritishingiz mumkin."
Kod:  18, 10, 8, 6
O‘quvchilar bu masalani yechish jarayonida  (18 ÷ 2) + (10 ÷ 2) + (8 ÷ 2) + (6 ÷
2) = 9  ekanligini tushunib yetishadi.
O‘quvchilarni rag‘batlantirish va motivatsiyani oshirish
Dars   jarayonida   o‘quvchilarni   rag‘batlantirish   ularning   matematikaga   bo‘lgan
qiziqishini   oshirishda   katta   rol   o‘ynaydi.   Quyidagi   usullar   o‘quvchilarning   faolligini
oshirishga yordam beradi:
1. Ballar va yulduzchalar tizimi   – har  bir  to‘g‘ri  javob uchun yulduzcha
yoki belgi berish.
2. Qahramonlik   unvonlari   –   har   bir   o‘quvchi   uchun   qahramon   nomi
tanlash (masalan, "Sehrgar matematik", "Hisoblash qiroli").
3. Musobaqalar   va   jamoaviy   ish   –   kichik   guruhlarga   bo‘linib,   hikoya
ichidagi masalalarni birga yechish.
4. Illyustratsiyalar va teatr sahnalari   – o‘quvchilar hikoyaga asoslangan
sahnalar yaratishlari va uni tasvirlashlari mumkin.
Matematik hikoyalardan foydalanishning real misollari
35 Matematik hikoyalardan foydalanish bo‘yicha real misollar keltirib o‘tamiz.
Misol 1: Darajalar va ko‘paytirish
Hikoya: "Sehrli qushlar"
Sehrli   o‘rmonning   eng   baland   daraxtida   1   juft   qush   yashardi.   Har   kuni   bu
qushlarning har biri yana 2 ta qush chaqirar edi. 3 kun ichida necha qush bo‘ladi?
Bu   misol   orqali   o‘quvchilar   2^n   shaklidagi   geometrik   progressiyani
tushunadilar.
Misol 2: Kasrlar va ulchov birliklari
Hikoya: "Malika va tort"
Malika   bir   tortni   4   qismga   bo‘ldi.   U   3   ta   do‘stiga   teng   ulashdi.   Har   bir   do‘st
qancha tort oldi?
Bu orqali o‘quvchilar  1/4 + 1/4 + 1/4 = 3/4  tushunchasini o‘rganadilar.
Matematik hikoyalardan foydalanish orqali darslarni qiziqarli va samarali qilish
mumkin. Hikoya asosida qiziqarli topshiriqlar yaratish, o‘quvchilarni rag‘batlantirish
va real   hayotiy misollardan  foydalanish   orqali   ularning  bilim   olishi   yanada  samarali
bo‘ladi.
Matematik hikoyalar:
✅  O‘quvchilarning matematik tafakkurini rivojlantiradi.
✅  Ularning motivatsiyasini oshiradi.
✅  Mavzularni hayotiy va tushunarli qiladi.
✅  Mustaqil fikrlash va muammolarni hal qilish ko‘nikmalarini shakllantiradi.
Shuning   uchun   boshlang‘ich   sinflarda   matematik   hikoyalardan   foydalanish
pedagogik jarayonda eng muhim va samarali usullardan biri hisoblanadi.
2.3. Matematik hikoyalarning samaradorligini baholash.
Matematik   hikoyalarning   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   bilim   olish
jarayoniga   ta’sirini   baholash   muhim   jarayon   hisoblanadi.   Bu   usul   yordamida   dars
samaradorligi,   o‘quvchilarning   qiziqishi   va   ularning   matematik   tafakkurining
rivojlanishi   tahlil   qilinadi.   Baholashning   turli   metodlari   mavjud   bo‘lib,   ular
36 o‘quvchilarning   bilim   darajasini   aniqlashga,   hikoyalarning   ta’limiy   samaradorligini
o‘rganishga va kelajakda dars jarayonini takomillashtirishga yordam beradi.
O‘quvchilarning natijalarini tahlil qilish
Matematik   hikoyalar   asosida   o‘tkazilgan   darslardan   keyin   o‘quvchilarning
natijalari muntazam  ravishda tahlil qilinishi lozim. Buning uchun quyidagi mezonlar
asosida baholash amalga oshiriladi:
 O‘quvchilarning   matematik   tushunchalarni   tushunish   darajasi:
Matematik   hikoyalar   orqali   berilgan   mavzularni   qanchalik   to‘g‘ri   anglaganligi
baholanadi.
 Topshiriqlarni bajarish tezligi va aniqligi:  O‘quvchilar hikoya asosida
berilgan masalalarni qanday yechayotganligi tahlil qilinadi.
 Ijodkorlik   darajasi:   O‘quvchilar   matematik   hikoyalarga   qanday   ijodiy
yondashayotganligi,   masalan,   hikoyani   davom   ettirish   yoki   o‘zlari   yangi   masala
yaratish kabi qobiliyatlari kuzatiladi.
 O‘quvchilarning   darsga   bo‘lgan   qiziqishi:   Hikoyalar   asosida
o‘tkazilgan   darslardan   keyin   ularning   matematika   faniga   bo‘lgan   munosabatidagi
o‘zgarishlar baholanadi.
O‘quvchilarning   natijalari   yozma   ishlar,   test   sinovlari,   og‘zaki   suhbatlar   va
mustaqil   ishlar   orqali   o‘lchanishi   mumkin.   Har   bir   o‘quvchi   bo‘yicha   individual
natijalar tahlil qilinib, ularning rivojlanish darajasi aniqlanadi.
Baholash va diagnostika usullari
Matematik   hikoyalarning   samaradorligini   baholash   uchun   turli   xil   diagnostika
usullari qo‘llaniladi:
1. Og‘zaki so‘rov:   O‘quvchilarga hikoya asosida savollar berilib, ularning
fikrlash darajasi va mavzuni tushunishi tekshiriladi.
2. Test   sinovlari:   Darsdan   keyin   kichik   testlar   orqali   o‘quvchilarning
matematik bilimlari aniqlanadi.
37 3. Amaliy  topshiriqlar:   O‘quvchilarga hikoya  asosida   amaliy topshiriqlar
berilib, ularning masalani hal qilish ko‘nikmalari baholanadi.
4. O‘yin   va   rolli   mashg‘ulotlar:   Dars   jarayonida   turli   o‘yinlar   va   rolli
mashqlar orqali o‘quvchilarning ishtirokchanligi va ijodiy yondashuvi o‘rganiladi.
5. Portfoliolar:   Har   bir   o‘quvchining   yozma   ishlari   va   topshiriqlari
to‘planib, ularning o‘sish dinamikasi kuzatiladi.
Bu   diagnostika   usullari   orqali   o‘qituvchi   o‘quvchilarning   qaysi   yo‘nalishda
rivojlanishi yoki qaysi mavzularni qayta tushuntirish kerakligini aniqlaydi.
O‘qituvchilar   va   ota-onalar   fikrlari   asosida   matematik   hikoyalarning
ta’sirini o‘rganish
Matematik   hikoyalarning   samaradorligini   to‘liq   baholash   uchun   faqatgina
o‘quvchilarning natijalarini o‘rganish yetarli emas. Shu sababli, o‘qituvchilar va ota-
onalar fikrlari ham hisobga olinishi lozim.
 O‘qituvchilar   tahlili:   O‘qituvchilar   o‘quvchilarning   hikoya   asosida
darsni   qanday   qabul   qilganliklarini   kuzatib   boradilar.   Ular   matematik   hikoyalarning
o‘quv   jarayoniga   ta’sirini,   o‘quvchilarning   darsga   bo‘lgan   qiziqishini   va   natijalarini
baholaydilar.
 Ota-onalar   fikri:   Ota-onalar   o‘z   farzandlarining   uyga   vazifalarini
bajarish   jarayonida   yoki   kundalik   hayotda   matematik   bilimlardan   foydalanish
qobiliyatidagi   o‘zgarishlarni   kuzatadilar.   Agar   o‘quvchi   uyda   matematik
tushunchalarni   hayotiy   misollarga   qo‘llay   olsa,   bu   hikoyalarning   samarali
bo‘lganligidan dalolat beradi.
Shuningdek,   ota-onalar   bilan   o‘tkaziladigan   so‘rovnomalar   yoki   suhbatlar
orqali matematik hikoyalarning foydasi va kamchiliklarini aniqlash mumkin.
38 XULOSA.
Ushbu kurs ishida 1-2-sinf o‘quvchilari uchun matematik hikoyalar va ularning
ta’lim   jarayonidagi   o‘rni   keng   tahlil   qilindi.   Tadqiqot   natijalariga   ko‘ra,   matematik
hikoyalar   nafaqat   matematik   bilimlarni   oson   o‘zlashtirish,   balki   o‘quvchilarning
fikrlash   qobiliyatini   rivojlantirish,   ularning   qiziqishini   oshirish   va   dars   jarayonini
jonlantirishga xizmat qilishi aniqlandi.
Matematik hikoyalarning afzalliklari quyidagilardan iborat:
1. O‘quvchilarning matematik tushunchalarni tushunishini osonlashtirish.
2. Ta’lim jarayonini qiziqarli va interfaol qilish.
3. O‘quvchilarning mustaqil fikrlash qobiliyatini rivojlantirish.
4. Matematika   darslarini   kreativ   yondashuv   bilan   o‘tish   imkoniyatini
berish.
Matematik   hikoyalardan   samarali   foydalanish   uchun   o‘qituvchilar   quyidagi
tavsiyalarni hisobga olishlari lozim:
 O‘quvchilarning yoshiga mos hikoyalardan foydalanish.
 Matematik hikoyalarni dars rejalariga kiritish.
 O‘quvchilarni dars jarayoniga faol jalb qilish.
 Baholash va diagnostika metodlarini ishlatish.
39 O‘qish   darslarida   masalani   o‘qish   metodikasini   o‘rganish   va   uni   amaliyotda
qo‘llash boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining o‘qish qobiliyatini rivojlantirishda muhim
ahamiyatga ega. Ushbu kurs ishi orqali quyidagi asosiy natijalarga erishildi:
1. O‘qish   malakasini   shakllantirishning   ahamiyati:
O‘qish malakasini shakllantirish boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun juda muhimdir.
Bu   ularning   bilim   olish,   nutqiy   faoliyat,   mantiqiy   fikrlash   va   ijodiy   qobiliyatlarini
rivojlantirishga   yordam   beradi.   O‘qish   malakasini   shakllantirish   orqali   o‘quvchilar
nafaqat   o‘qishni   o‘rganadilar,   balki   o‘qish   orqali   yangi   bilimlarni   olish   va   ularni
hayotda qo‘llash qobiliyatiga ham ega bo‘ladilar.
2. Matematik   hikoyalarning   o‘rni:
Matematik   hikoyalar   boshlang‘ich   sinf   darslarida   muhim   pedagogik   vosita
hisoblanadi.   Ular   o‘quvchilarning   matematik   qiziqishini   oshiradi,   bilimlarini
mustahkamlaydi va ularning mantiqiy va ijodiy qobiliyatlarini rivojlantirishga yordam
beradi. Matematik hikoyalar  orqali  o‘quvchilar matematikani  qiziqarli va o‘yinli  fan
sifatida qabul qiladilar, bu esa ularning ta’lim jarayonidagi muvaffaqiyatini oshiradi.
3. Interfaol   usullarning   samaradorligi:
Interfaol   usullar   orqali   o‘quvchilarning   faolligini   ta’minlash,   ularning   bilimlarini
mustahkamlash   va   ularning   qiziqishini   oshirish   mumkin.   Savol-javob   usuli,   guruhli
ish, ijodiy vazifalar va didaktik o‘yinlar kabi interfaol usullar o‘quvchilarning o‘qish
qobiliyatini rivojlantirishda muhim rol o‘ynaydi.
4. O‘qituvchilar   uchun   metodik   tavsiyalar:
O‘qituvchilar matematik hikoyalardan samarali foydalanish uchun hikoyalarni to‘g‘ri
tanlash,   ularni   darsda   to‘g‘ri   tashkil   etish,   o‘quvchilarning   faolligini   ta’minlash   va
hikoyalarni   baholash   kabi   metodik   tavsiyalarga   amal   qilishlari   kerak.   Bu   orqali
o‘quvchilarning   o‘qish   qobiliyati   yanada   rivojlanadi   va   ularning   bilimlari
mustahkamlanadi.
Tavsiyalar:
40  O‘qituvchilar   o‘qish   darslarida   matematik   hikoyalardan   faol
foydalanishlari kerak.
 Interfaol   usullarni   qo‘llash   orqali   o‘quvchilarning   faolligini   oshirish
kerak.
 O‘quvchilarning   o‘qish   qobiliyatini   baholash   va   ularga   individual
yondashuvni ta’minlash kerak.
 Yangi metodik yondashuvlar va usullarni o‘rganish va ularni amaliyotda
qo‘llash kerak.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR.
1. Mahmudov   T.   Boshlang‘ich   sinflarda   matematik   ta’lim   metodikasi.
Toshkent: Fan, 2020.
2. O‘razboev A.  Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi.  Toshkent: O‘qituvchi,
2021.
3. Xasanov   A.   "Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitish
metodikasi."  – Toshkent: O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi, 2020.
4. Rajabov   O.   "Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   matematik
savodxonlikni shakllantirish."  – Toshkent: Fan va texnologiya, 2019.
5. G‘aniyev   A.   "Matematika   darslarida   innovatsion   usullardan
foydalanish."  – Toshkent, 2021.
6. Vahobov   A.,   Usmonov   M.   "Boshlang‘ich   sinflarda   ta’lim   jarayonini
tashkil etish."  – Toshkent: O‘qituvchi nashriyoti, 2018.
7. Salomova   D.   "Matematik   ta’limda   interfaol   metodlardan
foydalanish."  – Toshkent: Sharq, 2020.
41 8. Saidqulov   R.   "Boshlang‘ich   ta’limda   masala   yechish   metodikasi."   –
Samarqand: SamDU nashriyoti, 2019.
9. Karimov   F.   "Boshlang‘ich   sinflarda   innovatsion   pedagogik
texnologiyalar."  – Toshkent: Ilm Ziyo, 2021.
Internet saytlar
10. www.ziyonet.uz     – Ta’lim portali
11. www.edu.uz     – O‘zbekiston Respublikasi Oliy ta’lim vazirligi sayti
12. www.sciencedirect.com     – Ilmiy maqolalar bazasi
13. www.pedagog.uz      –   O‘qitish   metodikasi   va   pedagogika   bo‘yicha
maqolalar.
14. www.mathstories.com      –   Matematik   hikoyalar   va   ularning   o‘qitishdagi
roli haqida ma’lumotlar.
15. www.education.com      –   Boshlang‘ich   sinflarda   o‘qitish   usullari   va
didaktik materiallar.
16. www.teachstarter.com      –   O‘qituvchilar   uchun   metodik   tavsiyalar   va
darsliklar.
42
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский