1-2-sinflarda matematikalardan tafakkurini mantiqiy fikrlashga rivojlantiruvchi ijodiy topshiriq tarzida masalalar ustida ishlash metodikasi

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________ ______________ - 20___
1 MAVZU:   1-2-sinflarda matematikalardan tafakkurini mantiqiy fikrlashga
rivojlantiruvchi ijodiy topshiriq tarzida masalalar ustida ishlash metodikasi
               
MUNDARIJA:
KIRISH …………………………………….……………………………...………2
I   BOB.   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   mantiqiy   tafakkurini   o’stirishning
nazariy asoslari.
1.1.   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   mantiqiy   tafakkurini   o’stirishda   metodlarning
o’rni ...… ………………………….…………………………………4
1.2.   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   mantiqiy   tafakkurini   o’stirishda   interfaol
metodlardan foydalanish …...………………………………………………….…...8
II   BOB.   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   mantiqiy   tafakkurini   o’stirishda
metodlarning amaliy ahamiyati.
2.1.   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   mantiqiy   tafakkurini   o’ stirishni   darslarda
o’yinlar orqali tashkil etish  ……………………..…...……...............................….16
2.2.   1-2- sinf   o’quvchilarining   mantiqiy   tafakkurini     o’stirishda   interfaol   metodlar   va
didaktik o’yinlar dan samarali foydalanish  ……….……....................................…23
XULOSA …………….…………………...…………….….………......................30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI ……….....…………..…..31
 
 
 
 
                                                      KIRISH
2   Mavzuning   dolzarbligi :   Yosh   avlodni   mustaqil   O’zbekistonning   kelajagini
ta’min   etuvchi   komil   inson   sifatida   tarbiyalash   bugungi   kunning   muhim   vazifalaridan
biridir.   Hozirgi   paytda   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   yosh
avlodni komil inson qilib tarbiyalashga alohida e’tibor bermoqda.
So’nggi  yillarda mamlakatda ta’lim-tarbiya tizimining sifati  va samaradorligini
oshirish, o’quvchi va talaba yoshlarda zamonaviy bilim va ko’nikmalarni shakllantirish,
ta’lim   tizimlari   hamda   ilm-fan   sohasi   o’rtasida   yaqin   hamkorlik   va   integratsiyani,
ta’limning   uzviyligi   va   uzluksizligini   ta’minlash   borasida   tizimli   ishlar   amalga
oshirilmoqda.
Hozirgi   paytda   maktablarda   boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitishning
asosiy   vazifalaridan   biri   o’quvchilarni   har   tomonlama   etuk   insonlar   qilib   tarbiyalash
hisoblanadi.   Bunda   ularda   matematika   bo’yicha   bilimlar   berish   bilan   birga   ularga
o’rganilayotgan   bilimlarni   asosli   va   puxta   bo’lishini   ta’minlash,   ularni   qo’llay   olish
ko’nikma   va   malakalarini   shakllantirish   muhim   ahamiyatga   ega.   Ayniqsa   matematika
darslarida   fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantirish   hamda   ularni   kelgusida   olingan
bilimlarni ongli hayotiy faoliyatda muvaffaqiyatli qo’llashlari uchun zarur ko’nikma va
malakalarni   shakllantirish   boshlanqich   matematik   ta’limning   asosiy   vazifalariga
aylanishi lozim. Shu nuqtai nazardan o’quv jarayonida matematik masalalar, jumladan
hayotiy   mazmunli,ularning   to’plagan   tajribasiga   asoslangan   masalalarni   echish
usullariga   va   ularni   qo’llashga   o’rgatish   o’ziga   xos   xususiyatlarga   ega,   ularni   ta’lim
mazmuni   va   o’rganilayotgan   tushunchalar   mohiyatini   ochib   berishda   foydalanish,
o’zaro   aloqadorlikda   va   o’quvchilar   amaliy   faoliyati   tajribasi   bilan   qo’shgan   holda
o’qitish   dolzarb   masalalardan   hisoblanadi.   Bu   usullarni   ishlab   chiqish   va   amalda
qo’llash   o’qitish   sifat   va   samaradorligini   oshirishga   xizmat   qiladi.   Boshlang’ich
ta’limda matematika o’qitishning asosiy maqsadlaridan biri ham o’quvchilar intellektual
tafakkurini   shakllantirish   asosida   o’quvchilar   qobiliyat   va   qiziqishlarini   rivojlantirish
hisoblanadi. Demak, boshlang’ich sinflarda arifmetik amallar tushunchasini mohiyatini
va   hisoblash   usullarini   etkazish   uslubiyatini   ishlab   chiqish   o’z   ichiga   o’quvchilarda
3 umuman boshlang’ich matematika asosiy tushunchalarni shakllantirish va ularni amalda
qo’llay olish ko’nikma va malakalarini rivojlantirishni oladi. Bunga sabab quyidagilar: 
1.Boshlang’ich   ta’limda   matematika   o’qitish   arifmetik   amallar   va   tushunchalar
mohiyatini ochish orqali, hayotiy mazmunli mashq va misollardan keng foydalanish va
shu   asosda   mantiqiy   biri-biriga   bog’langan   tushunchalar,   ta’riflar,   qoidalar   va
xulosalarni   keltirib   chiqarish   o’quvchilar   matematik   qobiliyatlarini   rivojlantirishga
xizmat qiladi. 
2.   Boshlang’ich   ta’limda   matematika   o’rganishda   har   bir   amalning   o’ziga   xos
xususiyatlarini   o’zida   aks   ettiruvchi   matnli   mashqlar   va   ularni   o’quvchilar   hayotiy
tajribasi   bilan   bog’lab   taklif   etish   uzviylikka   ega,   bu   esa   o’quvchilarning   fanga
qiziqishlarini oshirish bilan birga fikrlash qobiliyatlarini rivojlanishi uchun asos bo’ladi.
Shuningdek umumiy fikrlash usullari va ko’nikmalarni rivojlantirishga ta’sir ko’rsatadi.
Kurs ishini  maqsadi:   1- 2-sinf  o’quvchilarining mantiqiy tafakkurini  o’stirishda
interfaol metodlardan foydalanish.
Kurs   ishini   vazifasi:   Mavzu ga   oid   ilmiy,   ijtimoiy-   psixologik,   pedagogik   va
metodik manbaalarni o’rganish ;
1- 2-sinf   o’quvchilarining   mantiqiy   tafakkurini   o’stirishda   interfaol   metodlardan
foydalanishning nazariy va amaliy jihatlarini o’rganish;  
Kurs ishi materiallari doirasida  xulosa lar ishlab chiqish.
     Kurs ishini obekti:   Boshlang’ich sinf o’quvchilari.
Kurs ishining metodlari:  Mavzuga oida ilmiy, pedagogik-psixologik  adabiyotlarni
o’rganish, og’zaki va ko’rgazmali metodlardan foydalanish.
Kurs ishini  hajmi:   Kirish, asosiy qism, 2 bob, 4 ta paragrif, xulosa, foydalanilgan
adabiyotlar va ilovalardan iborat.
I   BOB.   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   mantiqiy   tafakkurini   o’stirishning
nazariy asoslari.
4 1.1. Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   mantiqiy   tafakkurini   o’stirishda
metodlarning o’rni . 
   Matematika boshlang`ich ta`lim metodikasining predmeti quyidagilardan iborat:
1. Matematika   o`qitishdan   ko`zda   tutilgan   maqsadni   aniqlab   asoslash   (nima   uchun
matematika o`qitiladi, o`rgatiladi) 
2. Matematika   o`qitish   mazmunini   ilmiy   ishlab   chiqish   (nimani   o`rgatish)   bir   tizimga
keltirilgan   bilimlar   darajasini   o`quvchilarining   yosh   xususiyatlariga   mos   keladigan
qilib   qanday   taqsimlansa,   fan   asoslarini   o`rganishda   izchillik   ta`minlanadi,   o`quv
ishlariga  o`quv   mashg`ulotlari   beradigan   yuklama   bartaraf   qilinadi,   ta`lim   mazmuni
o`quvchilarning aniq bilim olish imkoniyatlariga mos keladi.
3. O`qitish   metodlarini   ilmiy   ishlab   chiqish   (qanday   o`qitish   kerak)   ya`ni,   o`quvchilar
hozirgi   kunda   zarur   bo`lgan   iqtisodiy   bilimlarni,   malaka,   ko`nikmalarni   va   aqliy
faoliyat   qobiliyatlarini   egallab   olishlari   uchun   o`quv   ishlari   metodikasi   qanday
bo`lishi kerak? 
4. O`qitish   vositalari-darsliklar,   didaktik   materiallar,   ko`rgazmali   qo`llanmalar   va
o`quv- texnika vositalaridan foydalanish (nima yordamida o`qitish) 
5. Ta`limni   tashkil   qilishni   ilmiy   ishlab   chiqish   (darsni   va   ta`limning   darsdan   tashqari
shakllarini qanday tashkil etish).
          Matematik   masalalar   echish   matematika   o’qitishning   muhim   tarkibiy   qismidir.
Masalalar   echmasdan   matematikani   o’zlashtirishni   tasavvur   ham   etib   bo’lmaydi.
Matematikada   masalalar   echishning   nazariyasini   amaliyotga   tadbiq   qilishning   muhim
yo’lidir. Masalalar   echishning  boshlang’ich  sinflarda  o’rganiladigan  u yoki   bu nazariy
materiallarni   o’zlashtirish   jarayonida   muhim   rolni   va   o’quvchilarni   fikrlash
qobilyatlarini o’stiradi muhim rol o’ynaydi. 
          Masalalar   amaliy   ishlar   sistemasi   asosida   tuziladi.   Bu   degan   so’z   har   bir   yangi
tushunchani  tarkib toptirish har doim  bu tushuncha  ahamiyatini  tushuntirishga yordam
beradigan   uning   qo’llanishini   talab   qiladigan   u   yoki   bu   masalani   echish   bilan   amalga
oshadi.
5           Arifmetik   amallarning   mazmunini   amallar   orasidagi   bog’lanishlarni   amal
komponentlari   bilan   natijalar   orasidagi   ochib   berishda,   har   xil   miqdorlar   orasidagi
bog’lanishlar bilan tanishishda mos sodda masalalardan foydalaniladi. Sodda masalalar
o’quvchilarda murakkab masalalarni echish uchun zarur, bo’ladigan bilimlar malakalar
va ko’nikmalarni tarkib toptirish uchun asos bo’lib xizmat qiladi.
            Masalalar   bolalarning   fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantirishning   foydali   vositasi
bo’lib   odatda   o’z   ichiga   ayrim   bilimlarni   oladi.   Bu   bilimlarni   qidirish   masala
echuvchidan   analiz   va   sintezga   mustaqil   murojaat   qilish   faktlarni   taqqoslash,
umumlashtirish   va   hokazolarni   talab   qiladi.   Bilishning   bu   usullarini   o’rgatish
matematika o’qitishning muhim maqsadlaridan biri hisoblanadi. 
         Masalalarni  echishda predmetga bo’lgan qiziqish rivojlanadi, umuman mustaqillik
erkinlik,   talabchanlik,   mehnatsevarlik,   maqsadga   intilishlik   rivojlanadi.   O’quvchilarga
tarbiya   berishda   ham   hayotiy   masalalar   fikr   doiralarni   kengaytirishga   yordam   beradi.
Masalalar ustida ishla ekan sistemali ravishda va rejali asosda o’quvchilarning xususiy
malakalarini   takomillashtirishga   olib   keladi.   Masala   ustida   ishlash   uning   mazmunini
o’zlashtirishdan   boshlanadi.   O’quvchilar   hali   o’qish   malakasiga   ega   bo’lmagan
dastlabki   vaqtlarda   ularni   o’qituvchi   o’qib   beradigan   masala   matnini   tinglashga
shartning   muhim   elementlarini   tovush   chiqarib   ajratishga   o’rganish   kerak   shundan
keyin   masala   shartini   yaxshiroq   o’zlashtirish   maqsadida,   har   bir   o’quvchi   masala
matniini tinglashga va masalani mustaqil o’qib chiqishi zarur. 
           Buning uchun ularga masalani  oldin ovoz chiqarmay o’qishni  so’ngra esa tovush
chiqarib   ifodali   o’qishni   taklif   qilish   kerak.   Boshlang’ich   sinflarda   masalalarni
o’rganish yangi tushunchalarni shakllantirish, sodda masalarni echishdan murakkablarni
echishga   o’tish   yordamida   amalga   oshiriladi.   Bunda   qo’shish,   ayirish,   ko’paytirish   va
bo’lishga   doir   har   xil   sodda   masalalar   ya’ni   bir   xil   qo’shiluvchilarning   yig’indisini
topishga karrali va teng bo’laklarga bo’lishlarga doir sonni bir necha kattalashtirish va
kichiklashtirishga   oid   masalalar   sonlarni   taqqoslashga   amallarning   noma’lum
konponentlarni topishga doir sodda masalalar shuningdek turli murakkab masalalar shu
6 jumladan   keltirib   echiladigan   masalalar,   ikki   ko’paytuvchining   yig’indisini   topishga
doir va unga teskari masalalar yig’indisini so’ngra ko’paytirish bo’lishga keltiradigan va
boshqa masalalarni ko’rib chiqamiz. 
       Agar berilgan masala o’zining murakkabligi bilan sinfda echilgan masalalarga mos
yoki o’xshasa  u holda o’quvchilar taklif qilingan masalaning echilishi  yo’lini mustaqil
topishga   o’rgatish   kerak.   SHu   maqsadda   o’quvchilar   masalalar   echishga
yaqinlashishning   eng   sodda   umumiy   usullarini   egallashlari   lozim.   O’quvchilar
o’qituvchi   rahbarligida   masala   shartini   qisqa   va   yaqqol   yozib   olishlari,   echish   yo’llari
topishni   osonlashtirish   maqsadida   shartini   chizma   yoki   rasm   bilan   tasvirlay   olishlari
kerak.   O’quvchilar   echilayotgan   masalada   nima   ma’lum   nima   noma’lumligini   masala
shartidan   nima   kelib   chiqishini   qanday   arfimetik   amallar   yordamida   qanday   tartibda
masala savoliga javob topish mumkinligini aniq va ravshan tushuntirishga o’rganishlari
kerak.   O’quvchilar   har   bir   amalni   nega   tanlaganliklarini   anglay   olishlari   masala
bo’yicha   ifoda   yoki   tenglama   tuzib   olishlari   uni   echa   olishlari,   savolga   javob   berib,
echimning to’g’riligini tekshirib olishlari lozim. 
      Sahnalashtirilgan masalalar. Sahnalashtirilgan masalalarga katta e’tibor beriladi. Bu
masalalarda   bolalarning   kuzatgan,   ko’pincha   o’zlari   bevosita   bajargan   harakatlari   aks
ettiriladi.   Bu   erda   savolga   javob   berish   emas,   balki   bu   berilgan   sonlar   ko’rgazmali
asosida   ko’rinib   turishi   mumkindir.   Birinchi   sinf   bolalari   ko’pincha   masalani   echishni
bilmaydilar,   chunki   ular   u   yoki   bu   harakatni   ifodalovchi   (sarf   qildi,   bo’lishib   oldi,
sovg’a   qildi   va   hakozo)   so’zlarning   ma’nosini   tushunmaydilar.   Shunning   uchun
maktabda,   tayyorlov   guruhida   u   yoki   bu   harakatni   ifoda   etuvchi   so’zlarni   mazmunini
ochib   berishga   alohida   e’tibor   berish   kerak.   Shu   maqsadda   masala   asosiga   qanday
amaliy harakatlarni kiritish zarurligini hisobga olish kerak.             Bunda qarama- qarshi
harakatni:   keldi-ketdi,   yaqin   kelishdi-uzoqlashdilar,   oldi-berishdi,   ko’tarishdi-
tushirishdi,   olib   kelishdi-   olib   ketishdi,   uchib   ketishdi   nazarda   tutuvchi   yig’indi   va
qoldiqni topishga oid masalalarni taqqoslash maqsadga muvofiqdir. 
7           Ko’rgazmali   masalalar.   Dastlab   bolalarga   mavzu   mazmuni   to’g’risida   gapiriladi,
hamda   berilgan   sonlar   tasvirlangan   rasmlar   ko’rsatiladi.   Rasm   bo’yicha   birinchi
masalani   o’qituvchining   o’zi   tuzadi.   U   bolalarni   rasmlarni   ko’rib   chiqishiga,   berilgan
sonlarni   hamda   miqdoriy   munosabatlarning   o’zgarishiga   olib   kelgan   hayotiy
harakatlarni ajratib olishga o’rgatadi. 
          Masalan,   rasmda   5   ta   shar   ushlagan   bola   tasvirlangan,   u   1   ta   sharni   qizchaga
bermoqda. 
     Rasmni ko’zatayotib o’qituvchi: Bu erda nima tasvirlangan? 
     Bola nima ushlab turibdi? 
     Unda nechta shar bor? 
      U nima qilmoqda? 
     Biz nimani bilamiz? 
     Masalani shartini tuzing. Nima haqida so’rash mumkin? deb so’raydi.
          O’qituvchi   berilgan   sonlarni   o’zgartirib,   bolalarni   ayni   bir   mavzuda   har   xil
mazmundagi   yig’indi   va   qoldiqni   topishga   oid   masalalarni   o’ylab   topishga,   hikoya
qilishga   o’rgatishda   foydalanadigan   xohlagan   mazmundagi   rasm   asosida   masala
tuzishga undaydi. Matematik masalalar sodda va murakkab masalalarga ajratiladi.
     Bitta amal bilan echilishi mumkin bo’lgan masalalarga sodda masalalar deyiladi. Bir
nechta   sodda   masalalardan   tuzilgan   va   shu   sababli   ikki   yoki   undan   ortiq   amallar
yordamida echiladigan masalalarga murakkab masalalar deyiladi. 
     Masalan: daraxt shoxida 6 ta qush bor edi. Ulardan 2 tasi uchib ketdi? 
     Bu masalaga 2 ta teskari masala tuzish mumkin. 
         1)Daraxt  shoxida bir  nechta qush bor edi. 2 ta qush uchib ketgandan so’ng daraxt
shoxida 4 ta qush qoldi. Daraxt shoxida nechta qush qoldi? 
     2)Daraxt shoxida 6 ta qush qo’nib turgan edi, bir nechta qush uchib ketgandan so’ng
2 ta qush qoldi. Nechta qush uchib ketdi? 
     Sodda masala orasidan bevosita ifodalangan masala ajratilgan. 
8          1-masala. Bir qutida 8 ta olma bor bu olmalar ikkinchi qutidan 5 ta ortiq. Ikkinchi
qutida nechta olma bor. 
     Echish:8-5=3 ta (olma) Javob: ikkinchi qutida 3 ta olma bor. 
         2-masala. Vali 6 ta quyon rasmini chizdi. Valini chizgan rasmlari Zokirni chizgan
rasmlaridan 2 ta ortiq. Zokir nechta quyon rasmini chizdi? 
     Echish: 6-2=4 ta. Javob: Zokir 4 ta quyon rasmini chizdi. 
Sodda masalalardan yig’indi va qoldiqni topishga doir masalalar. 
         3-masala. Ahmad 3 ta qo’g’irchoq va ikkita koptok rasmini chizdi. Ahmad nechta
o’yinchoq rasmini chizdi? 
     Echish: 3+2=5 ta. Javob: Ahmad 5 ta o’yinchoq rasmini chizdi. 
          4-masala.   Zokir   olma   daraxtidan   7   ta   olmani   oldi   va   3   tasini   edi.   Zokirda   nechta
olma qoldi? 
     Echish: 7-3=4 ta (olma). Javob: Zokirda 4 ta olma qoldi. 
         5-masala Stol ustida 4 ta qizil qalam bor edi yana unga 4 ta ko’k qalamni qo’shdi.
Stol ustida nechta qalam bor edi: 
     Echish: 4+4=8 ta Javob: stol ustida 8 ta qalam bor edi. 
        Sodda   masalalarni   shartlari   bolalar   uchun   tushunarli   bo’lishi   kerak.   Va   qoldiqli
topishga   doir   masalalar   shunday   masalalar   to’plamiga   kiradi.   Sodda   masalalar   echish
yordamida   matematika   boshlang’ich   kursining   asosiy   tushunchalaridan   biri   arifmetik
amallar   haqidagi   tushuncha   va   boshqa   bir   qator   tushunchalar   shakillanadi.   Sodda
masalani   echa   olishni   o’zlashtirganlaridan   so’ng   murakkab   masalalarni   echishni
o’rganadilar.   Chunki   murakkab   masalalar   bir   nechta   sodda   masalalardan   tuzilgan
bo’ladi.
9 1.2. Boshlang’ich sinf o’quvchilarining mantiqiy tafakkurini o’stirishda interfaol
metodlardan foydalanish.
           Zamonaviy ta’limni tashkil etishda qo’yiladigan talablardan biri ortiqcha ruhiy va
jismoniy kuch sarflamasdan, qisqa vaqt ichida yuksaknatijalarga erishishdir.
     Ma'lumki, ta'limda ilg'or pedagogik va yangi axborotlar texnologiyalarini tatbiq etish
o'quv   mashg'ulotlarining   samaradorligini   oshiribgina   qolmay,   ilm-fan   yutuqlarini
amaliyotda qo'llash orqali mustaqil va mantiqiy fikrlaydigan, har tomonlama barkamol
yuksak ma'naviyatli shaxsni tarbiyalashda muhim ahamiyat kasb etadi.
     Hozirgi kunda ta'lim jarayonida interfaol metodlar va axborot texnologiyalarini o'quv
jarayonida   qo'llashga   bo'lgan   qiziqish   kundan-kunga   ortib   bormoqda.   Bunday
bo'lishining sabablaridan biri, shu vaqtgacha an'anaviy ta'limda o'quvchilar faqat tayyor
bilimlarni   egallashga   o'rgatilgan   bo'lsa,   zamonaviy   texnologiyalardan   foydalanish   esa
ularni egallayotgan bilimlarini o'zlari qidirib topish, mustaqil o'rganish va fikrlash, tahlil
qilish, hatto yakuniy xulosalarni ham o'zlari keltirib chiqarishga o'rgatadi. O'qituvchi bu
jarayonda   shaxs   rivojlanishi,   shakllanishi,   bilim   olishi   va   tarbiyalanishiga   sharoit
yaratadi   va   shu   bilan   bir   qatorda   boshqaruvchilik,   yo'naltiruvchilik   funksiyasini
bajaradi.
        Interfaol     metodlarni         qo‘llash     natijasida     o‘quvchilarning         mustaqil         fikrlash
tahlil     qilish,   xulosalar   chiqarish,   o‘z     fikrini     bayon     qilish,   uni   asoslangan   holda  
himoya     qila     bilish,     sog‘lom     muloqot,     munozara,     bahs     olib     borish     ko‘nikmalari   sha
kllanib,   rivojlanib   boradi.    
        Interfaol                    degani      -     o‘qituvchi         va         o‘quvchilar         orasida         o‘zaro         hamkorlik
tufayli     dars     samaradorligini     oshirish,   yangi       darsni     o‘quvchi     mustaqil     harakat,    
mulohaza,     bahs-munozara     orqali     o‘rganadi,   qo‘yilgan     maqsadga     mustaqil     o‘zi  
darsda     o‘quvchi         faol         ishtirok         etgan         holda       kichik         guruhlarda         javob       topishg
a     harakat     qiladi,ya‘ni     ham     fikrlaydi,   ham     baholaydi,     ham     yozadi,   ham   gapiradi,   ham  
      tinglaydi,     eng         keragi         o‘zi             faol         ishtirok         etadi.
10       Dars mashg'ulotlarida o'yin-topshiriqlarni takrorlash yoki mustahkamlash darslarida
foydalanilsa   ijobiy   natija   beradi.   O'yin-topshiriqning   qaysi   bir   turini   tanlash   darsning
turiga,   sinf   o'quvchilarining   o'yin-topshiriqlarni   bajarishga   o'rgatilganlik   darajasi,
ularning bilim  saviyasi,  mustaqil  ijodiy ishlash  imkoniyatlari, o'rganilganlarni  xotirada
tez tiklay olishi, ijodkorlikning qay darajada shakllanganiga ham bog'liq bo'lishi kerak.
         Ta'limda o'quvchi shaxsini fikrlashga, o'zgalar fikrini anglash va shu fikrni og'zaki
hamda yozma shaklda savodli  bayon eta olishga o'rgatish masalasiga e'tibor qaratilgan
bo'lib,   mustaqil   fikrlaydigan,   nutq   madaniyati   rivojlangan   savodxon   shaxsni   kamol
toptirish asosiy o'rin egallaydi.  Millatning turmush tarzi, madaniy yaratuvchanligi uning
boy tarixiy merosi asosida o'rganiladi.
         Bugungi kun o'qituvchidan ilg'or pedagogik va yangi axborotlar texnologiyalaridan
o'quv   jarayonida   foydalanishni   talab   etmoqda.   Yuqoridagilardan   kelib   chiqib,
tajribalarimiz   asosida   dars   mashg'ulotlarida   interfaol   metodlarni   qo'llash   orqali   ta'lim-
tarbiya   berish   yo'llariga   doir   fikrlarimizni   bayon   etamiz.     O'ylaymizki,   u   o'quv
mashg'ulotlari   samaradorligini   oshirishda   hamkasblarimizga   amaliy   yordam   beradi.
Shuningdek,   o'quvchilarni   o'z   yo'nalishini   tanlash   va   mustaqil   hayotga   tayyorgarlik
ko'nikmalarini   shakllantirishdek   mas'uliyatli   vazifani   bajarishda   ularning   yaqin
ko'makchilardan biriga aylanadi. 
         Quyida sinflar kesimida ayrim mavzular asosida o'qitishning zamonaviy usullarini
tatbiq   etish   bo'yicha   tavsiyalar   beramiz.   Siz   undan   ijodiy   yondashgan   holda
foydalanasiz   va   birinchi   prezidentimizning:   «Har   qarichi   muqaddas   bo   'lgan   ona
yerimizga   nisbatan   farzandlarimizda   g'urur   va   iftixor,   sadoqat   tuyg'ularini   uyg'otish
uchun   biz   bugun   nima   qilyapmiz,   degan   savolga   javob   izlab   ko'raylik»,   -   degan
fikrlariga   javoban   ta'lim   va   tarbiya   berishning   zamonaviy   usullarini   tatbiq   etish   orqali
ko'zlangan maqsadga erishishga o'z hissangizni qo'shasiz degan umiddamiz.
     Boshlang'ich sinflarda, ayniqsa, birinchi sinfda o'quvchilarga o'qitishda o'quvchining
yoshi, fiziologik, psixologik xususiyatlarini hisobga olish kerak.
11             Ta'limda   o'yin   texnologiyalaridan   foydalanish,   eng   samarali   vositalardan   biridir.
O'yin   davomida   ularning   tafakkuri,   dunyoqarashi,   fikrlashi   kengayib   boradi.   Olimlar
ta'limga   o'yin   orqali   yondashuv   ta'lim   jarayonida   osonlashtiradi,   deb   hisoblagan.
Nafaqat   osonlashtiradi,   balki   bu   fanga   qiziqishini   kuchaytirib,   bolani   chuqur   bilim
olishiga undaydi. 
          O'yin   tarzidagi   darslar   bolalarning   og'zaki   nutqini   rivojlanishiga   yordam   beradi.
Birinchi   sinf   o'quvchilari   rasmli   yoki   videoli   turli   ko'rishlarni   juda   yaxshi   ko'rishadi.
Turli   xil   rangli   rasmlar   orqali,   ularning   nutqlarini   o'stirishda   o'yinlardan   muntazam
foydalanib turish lozim. Masalan:
     Bu nima?  
     Bu kim? 
          Kim   ko'p   so'z   biladi?"   kabi   o'yinlardan   foydalanish   mumkin.   O'yin   jarayonida
bolalarning   so'zlarni   eslab   qolishi,   to'g'ri   talaffuz   etishiga   qarab   rag'batlantirib   borish
zarur.   Mavzuni   kompyuter   yordamida   taqdim   etishda   ta'limni   individuallashtirish
printsipiga e'tibor berish lozim. 
            Ayrim   o'quvchilar   so'zning   grafik,   ayrimlari   esa   tovushli   obrazni   qabul   qilishda
qiyinchilikka uchraydilar.
          Biz   bilamizki,   hozirgi   ta'lim   jaroyonida   o'quvchi   sub'ekt   bo'lishi   lozim.   Bunda
ko'proq   interfaol   metodlarga   e'tiborni   qaratish   ta'lim   samaradorligini   oshiradi.   Hozirgi
davr darslariga qo'yilgan eng muhim talablardan biri mustaqil fikrlashga o'rgatishdir. 
          Bugungi   kunda   o'qituvchilar   Xorij   pedagoglari   tajribasini   o'rganib,   innovatsion
metodlardan, va yangi pedagogik texnikalardan foydalanishlari lozim.
Boshlang'ich   sinf   ta'lim   usullari   odatdagi   ta'lim   usullaridan   biroz   farq   qiladi,   chunki
boshlang'ich sinf o'quvchilari juda yosh. 
          Ta'lim   maydoni   turli   xil   qobiliyatlar   va   shaxslar   bilan   birgalikda   ishlaydigan
o'quvchilar   bir   joyga   to'planadigan   juda   dinamik   muhit   sifatida   ajralib   turadi   va
o'qituvchilarning   vazifasi   har   biri   uchun   o'zlarini   ya'ni   o'quvchilarning   shaxsiy
12 ehtiyojlarini   qondirish   uchun   ijodiy   va   innovatsion   ta'lim   strategiyalarini   amalga
oshirishga qodir samarali o'qituvchilar bo'lishi muhimdir.
"Fikriy hujum " metodi
          Mazkur   metod   o'quvchilarning   mashg'ulotlar   jarayonidagi   faolliklarini   ta'minlash,
ularni   erkin   fikr   yuritishga   rag'batlantirish   hamda   bir   xil   fikrlash   inertsiyasidan   ozod
etish,   muayyan   mazvu   yuzasidan   rang-barang   g'oyalarni   to'plash,   shuningdek,   ijodiy
vazifalarni hal etish jarayonining dastlabki bosqichida paydo bo'lgan fikrlarni yengishga
o'rganish uchun xizmat qiladi. 
         "Fikriy hujum" metodi A.F. Osborn tomonidan tavsiya etilgan bo'lib, uning asosiy
tamoyili va sharti mashg'ulotning har bir ishtirokchisi tomonidan o'rtaga tashlanayotgan
fikrga   nisbatan   tanqidni   mutlaqo   ta'qiqlash,   har   qanday   luqma   va   hazil-mutoyibalarni
rag'batlantirishdan iboratdir. 
     Bundan ko'zlangan maqsad o'quvchilarning mashg'ulot jarayonidagi erkin ishtirokini
ta'minlashdir. Ta'lim jarayonida ushbu metoddan foydalanish o'qituvchining pedagogik
mahorati va tafakkur ko'lamining kengligiga bog'liq bo'ladi. "Fikriy hujum" metodidan
foydalanish   chog'ida   o'quvchilarning   soni   15   nafardan   oshmasligi   maqsadga
muvofiqdir.   Ushbu   metodga   asoslangan   mashg'ulot   bir   saotga   qadar   tashkil   etilishi
mumkin.
"Yalpi fikriy hujum " metodi
         Ushbu metod J. Donald Filips tomonidan ishlab chiqilgan bo'lib, uni bir necha o'n
(20-60) nafar o'quvchilardan iborat sinflarda qo'llash mumkin.
          Metod   o'quvchilar   tomonidan   yangi   g'oyalarning   o'rtaga   tashlanishi   uchun   sharoit
yaratib   berishga   xizmat   qiladi.   Har   bir   5   yoki   6   nafar   o'quvchilarni   o'z   ichiga   olgan
guruhlarga   15   daqiqa   ichida   ijobiy   hal   etilishi   lozim   bo'lgan   turli   xil   topshiriq   yoki
ijodiy vazifalar belgilangan vaqt ichida ijobiy hal etilgach, bu haqida guruh a'zolaridan
biri axdorot beradi. 
          Guruh   tomonidan   berilgan   axborot   (topshiriq   yoki   ijodiy   vazifaning   yechimi)
o'qituvchi   va   boshqa   guruhlar   a'zolari   tomonidan   muhokama   qilinadi   va   unga   baho
13 beriladi.   Mashg'ulot   yakunida   o'qituvchi   berilgan   topshiriq   yoki   ijodiy   vazifalarning
yechimlari   orasida   eng   yaxshi   va   o'ziga   xos   deb   topilgan   javoblarni   e'lon   qiladi.
Mashg'ulot   jarayonida   guruhlar   a'zolarining  faoliyatlari   ularning  ishtiroklari   darajasiga
ko'ra baholab boriladi.
"Fikrlarning shiddatli hujumi " metodi
          "Fikrlaming   shiddatli   hujumi"   metodi   Ye.A.   Aleksandrov   tomonidan   asoslangan
hamda G.Ya. Bush tomonidan qayta ishlangan.
Metodning mohiyati quyidagidan iborat:
-   jamoa   orasida   muayyan   topshiriqlarni   bajarayotgan   har   bir   o'quvchining   shaxsiy
imkoniyatlarini ro'yobga chiqarishga ko'maklashish;
-   o'quvchilarda   ma'lum   jamoa   tomonidan  bildirilgan   fikrga   qarshi   g'oyani   ilgari   surish
layoqatini yuzaga keltirishdan iborat.
Fikrlarning shiddatli hujumi" metodidan foydalanishga asoslangan mashg'ulot quyidagi
bosqichlarda tashkil etiladi:
1-bosqich:   Ruhiy   jihatdan   bir-biriga   yaqin   bo'lgan   o'quvchilarni   o'zida   biriktirilgan
hamda son jihatdan teng bo'lgan kichik guruhlarni shakllantirish;
2-bosqich: Guruhlarga hal etish uchun topshirilgan vazifa yoki topshiriqlar mohiyatidan
kelib chiqadigan maqsadlarni aniqlash;
3-bosqich: Guruhlar tomonidan muayyan g'oyalarning ishlab chiqilishi (topshiriqlar hal
etilishi);
4-bosqich: Topshiriqlarning yechimlarini muhokama etish, ularni to'g'ri hal etilganligiga
ko'ra turkumlarga ajratish;
5-bosqich:   Topshiriqlarning   yechimlarini   qayta   turkumlashtirish,   ya'ni   ularning
to'g'riligi, yechimni topish uchun sarflangan vaqt, yechimlarning aniq va ravshan bayoni
etilishi kabi mezonlar asosida baholash;
6-bosqich:   Dastlabki   bosqichlarda   topshiriqlarning   yechimlari   yuzasidan   bildirilgan
muayyan tanqidiy mulohazalarni muhokama etish hamda ular borasida yagona xulosaga
kelish.
14 "5x5x5" metodi
          "5x5x5"   metodi   yordamida   bir   vaqtning   o'zida   36   nafar   o'quvchini   muayyan
faoliyatga   jalb   etish   orqali   ma'lum   topshiriq   yoki   masalani   hal   etish,   shuningdek,
guruhlarning   har   bir   a'zosi   imkoniyatlarini   aniqlash,   ularning   qarashlarini   bilib   olish
mumkin. 
      Bu metod asosida tashkil etilayotgan mashg'ulotda har birida 6 nafardan ishtirokchi
bo'lgan   6   ta   guruh   o'qituvchi   tomonidan   o'rtaga   tashlangan   muammoni   muhokama
qiladi.   Belgilangan   vaqt   nihoyasiga   yetgach   o'qituvchi   6   ta   guruhni   qayta   tuzadi.
Qaytadan   shakllangan   guruhlarning   har   birida   avvalgi   6   ta   guruhdan   bittadan   vakil
bo'ladi.   Yangidan   shakllangan   guruh   a'zolari   o'z   jamoadoshlariga   guruhi   tomonidan
muammo   yechimi   sifatida   taqdim   etilgan   xulosani   bayon   etib   beradilar   va   mazkur
yechimlarni birgalikda muhokama qiladilar.
"5x5x5" metodining afzallik jihatlari quyidagilardir:
- guruhlarning har bir a'zosining faol bo'lishiga undaydi;
- ular tomonidan shaxsiy qarashlarning ifoda etilishini ta'minlaydi;
- guruhning boshqa a'zolarining fikrlarini tinglay olish ko'nikmalarini hosil qiladi;
- ilgari surilayotgan bir necha fikrni umumlashtira olish, shuningdek, o'z fikrini himoya
qilishga o'rgatadi.
          Eng   muhimi,   mashg'ulot   ishtirokchilarining   har   bir   qisqa   vaqt   (20   daqiqa)
mobaynida   ham   munozara   qatnashchisi,   ham   tinglovchi,   ham   ma'ruzachi   sifatida
faoliyat olib boradi.
         Ushbu metodni  5, 6, 7 va 8 nafar o'quvchidan iborat  bo'lgan bir necha guruhlarda
qo'llash   mumkin.   Biroq   yirik   guruhlar   o'rtasida   "5x5x5"   metodi   qo'llanilganda   vaqtni
ko'paytirishga   to'g'ri   keladi.   Chunki   bunday   mashg'ulotlarda   munozara   uchun   ham,
axborot berish uchun birmuncha ko'p vaqt talab etiladi. 
     So'z yuritilayotgan metod qo'llanilayotganda mashg'ulotlarda quruhlar tomonidan bir
yoki bir necha mavzuni qilish imkoniyati mavjud.
15            "5x5x5" metodidan ta'lim jarayonida foydalanish o'qituvchidan faollik, pedagogik
mahorat,   shuningdek,   guruhlarni   maqsadga   muvofiq   shakllantira   olish   layoqatiga   ega
bo'lishni talab etadi. Guruhlarning to'g'ri shakllantirmasligi topshiriq yoki vazifalarning
to'g'ri hal etilmasligiga sabab bo'lishi mumkin.
          Boshlang'ich   maktablarda   amalga   oshirilishi   mumkin   bo'lgan   eng   yaxshi   o'qitish
usullaridan ba'zilari quyidagilardir:
1. Vizualizatsiya
         Vizual  va amaliy ta'lim  tajribasi  orqali  zerikarli  ilmiy tushunchalarni  hayotga  olib
kelish, o'quvchilarga ularning hayotda qanday qo'llanilishini tushunishga yordam berish.
2. Hamkorlikda o'qitish:
          O'quvchilarni   kichik   guruh   yoki   butun   sinfning   faoliyatini   rag'batlantirish   orqali
birgalikda ishlashga qodir bo'lgan o'quvchilarni rag'batlantirish.
3. So'rov asosida ko'rsatmalar:
          O'quvchilarni   savol   berishga   va   o'z   g'oyalarini   o'rganishga   da'vat   qilimoq,   ularga
muammolarni  hal qilish qobiliyatlarini  yaxshilashga  yordam  beradi, shuningdek, ilmiy
tushunchalarni   yanada   chuqurroq   tushunishga   yordam   beradi.   Har   ikkisi   ham   muhim
hayotiy ko'nikmalardir.
4. Farqlash:
          Hech   kim   ortda   qolmasligi   uchun   o'quvchilarning   qobiliyatiga   qarab   vazifalarni
taqsimlash orqali ta'lim jarayonini farqlash va belgilash.
5. Kasbiy rivojlanish:
          Muntazam   kasbiy   rivojlanish   dasturlarida   ishtirok   etish   o'qituvchining   dars   berish
qobiliyatlarini yaxshilashning ajoyib usuli hisoblanadi.
       Samarali o'qituvchi bo'lish oson ish emas, chunki har bir o'quvchi noyobdir, ammo
ta'lim   strategiyalarining   kombinatsiyasidan   foydalanib,   o'qituvchilar   ta'lim   uslublarini
hamda   o'quvchilarning   bilm   salohiyatlarini   va   imkoniyatlarini   hisobga   olib,   sinfdagi
o'quvchilar uchun dinamik va motivatsion muhitni yaratish lozim.
16 II BOB.  Boshlang’ich sinf o’quvchilarining mantiqiy tafakkurini o’stirishda
metodlarning amaliy ahamiyati.
2.1.  Boshlang’ich sinf o’quvchilarining mantiqiy tafakkurini o’stirishni darslarda
o’yinlar orqali tashkil etish.
          Hozirgi   davr   talablardan   biri-   bu   mantiqiy   fikrlay   oladigan   ijodkor   yoshlarni
tarbiyalashdir.   Bunday   yoshlarni   tarbiyalashda   boshlang’ich   sinf   o’qituvchilarining
xizmati   benihoya   katta.   Ayniqsa   boshlang’ich   sinf   oqituvchisi   darslarda   o’quvchilarni
ijodkorlikka   o’rgatmog’i   lozim.   Matematika   darslari   qanchalik   qiziqarli   bo’lsa,
o’quvchilarning o’ylash, fikrlash, hisoblash qobiliyatlari shuncha takomillashadi. 
         O’qitishning samaradorligini oshirish va bolalarni kamol toptirish uchun eng oldin
beriladigan   masala   mazmuniga   birinchi   navbatda   e’tibor   berilsa,   unumli   foyda   beradi.
Chunki   hozirgi   kunda   biz   matematika   darslarida   oz   vaqt   misollar   yechishga   berilib,
masalalar   bilan   ishlashga,   ayniqsa,   topqirlikka   doir   topshiriqlar:   rebuslar,   qiziqarli
masalalar,   boshqotirmalar,   krassvord   bilan   ishlashga   kam   e’tibor   qaratishimiz   asosida
kichik yoshdagi o’quvchilarga mustaqil fikrlash qobiliyatlari rivojlanmay qoladi. 
     O’quvchilar beriladigan masalani yetarlicha mulohaza qila olmaydilar, unda berilgan
va   izlanayotgan   sonlarga   kora   shartlarni   aniqlab   ,   chuqur   izlanmay ,   mexanik   ravishda
amallarni bajaradilar. 
      Asosan, masala yechishda biz o’quvchilarni darslikda yechib korsatilgan namunada
qanday   ketma-ketlik   bolsa,   shunday   yechishga   odatlanganmiz.   Bu   esa   o’quvchilarni
ma’lum   bir   tizim   asosida   masalada   berilgan   sonni   ishlatib,   masala   mazmuniga   va
so’ralayotgan   miqdorga   e’tiborsizlikka   olib   keladi   va   bola   matiqiy   fikrlamay   xulosa
chiqaradi. 
     Ta’lim jarayoni, qolaversa, dars jarayonida o’quvchilarni mustaqil fikrlashga har bir
topshiriq   ustida   ijodiy   yondashuvga,   asosli   xulosa   chiqarishga   undash   uchun   qiziqarli
matiqiy masalalar va nostandart masalalarning bajarishning roli katta. Boshlangich sinf
17 matematika   kursida   biz   qiziqarli   masalalardan   foydalansak,   bu   oquvchilarni   darsga
bolgan   qiziqishlari   va   faolligini   oshiradi.   Agar   bolalarning   yosh   xususiyatiga   moslab
mantiqiy masalalar bersak, ularda ijodkorlik, hayotiylik, maqsadga intilish kabi xislatlar
rivojlanadi. 
            Chunki   bu   qiziqarli   va   mantiqiy   masalalar   yechimi   togri   amal   bilan   chiqmaydi:
bular ustida ishlash yechimni topish uchun topshiriqdagi har bir so’zga , gapga e’tibor
berib   ,   uning   hayotdagi   o’rnini   bilib   ,   unga   asoslanib ,   yechgan   o’quvchigina   tog’ri
yechimga boradi. Agar bola masala oqilayotganda biror detallga e’tibor bermasa, bu uni
noto’g’ri yechimga olib boradi. 
          Agar   e’tibor   berib   qaralsa,   ya’ni   masalada   gap   borayotgan   fikr   va   predmet   ustida
diqqat bilan qaralsagina, ya’ni bola ko’z oldiga gavdalantirilsa ijobiy natijaga erishiladi.
Oddiy   koringan   masalalar   yechimi   hech   qachon   birdaniga   chiqmaydi.   U   o’zida   sirli
jumboqni   yashiradi.   Buni   yechish   uchun   o’quvchi   ijodkor   bo’lmog’i   lozim.   Mantiqiy
topshiriqlar o’yinlar, didaktik materiallar bilan amaliy ishlar darsda nisbatan katta o’rin
egallashi kerak.
     Boshlang’ich sinf matematika darslarida mantiqiy o’yinlar o’quvchi biluv faoliyatini
oshirish vositasida muhim ahamiyat kasb etadi.
          Didaktik   o’yin   o’quvchi   ta’lim-   tarbiya   olishi,   uning   har   tomonlama   rivojlanishi
uchun muhim vosita bolib xizmat qiladi. Bolalarga har bir o’yinni orgatishda muayyan
ta’limiy   maqsadni   nazarda   tutish   o’qituvchi   diqqat   markazida   bo’lishi   zarur.   O’yin
orqali o’quvchi o’tiladigan mavzu yuzasidan bilm oladi, konikma malakalarga erishadi.
O’yinning eng muhim ahamiyati ham shundadir.
          Didaktik   oyinlarning   tarbiyaviy   ahamiyati   shundan   iboratki,   u   oquvchilarni
hamjihatlikka,   intizomlikka   sezgilikka,   topqirlikka,   e’tiborli   bolishga,   qatiylikka
undaydi.
     Didaktik o’yinlar o’quvchi faoligini oshirish uchun muhim ahamiyat kasb etadi . Har
bir   o’yinga   kirishgan   o’quvchidan   o’quv   topshiriqni   bajarishga   yangicha   munosabatda
bolishni   talab   etadi   ,   uni   hal   qilish   zarurati   esa   ijodiy   izlanishlarni   keltirib   chiqaradi.
18 O’quvchi  ijodkorligini oshirishda mantiqiy o’yinlar  nihoyatda zarur. Mantiqiy o’yinlar
o’quvchi   tafakkuriga   moljallangan   bo’lib ,   o’quvchi   biluv   faoliyatining   rivojlanishiga
yordam beradi.
     Inson bilishning hisiy va mantiqiy bosqichi mavjud. Odanzotning hissiy bilishi uning
sezgi,   idrok   ,   tasavurlarida   oz   ifodasini   topadi.   Insonning   mantiqiy   bilishi   uning
tushuncha, hukm , xulosalarida, o’z ifodasini topdi.
          O’quvchi   mantiqiy   o’yinlarda   ishtirok   etib,   o’yin   shartlari   yuzsidan   mushohada
yuritib , ma’lum hukm va xulosalarni chiqaradi.
     Shunday o’yinlardan ba’zilarini keltiramiz:
Quyida keltiradigan ,,Sonni top’’ mantiqiy oyinini chorak boshida matematika fanidan
o’tilganlarini   takrorlash   darslarida   otkazish   mumin   .   O’yin   umumsinf   ishi   tariqasida
o’tkazilishi   mumkin.   O’quchilarda   quyidagi   topshiriq   aytiladi:   ,,   Uchta   quticha
ichida ,,bir  xonali   son  ‘’   , ,,ikki  xonali   son’’  ,  ,,uch xonali   son  ‘’  deb  yozilgan  :1. Bir
xonali   son   2.   Ikki   xonali   son   3.   Bir   xonali   bolmagan   son.   Bu   uchala   yozuv   notogri
ekanligini   bilgan   holda   har   bir   qutichada   bunday   kartochka   joylashganligini   toppish
mumkinmi?’’ Har bir o’quvcuhi mantiqan fikr yuritib ,to’g’ri va tez bajargan o’quvchi
doskaga   chiqib,   sinf   o’quvchilari   bilan   umumsinf   muhokamasida   mantiq   o’yinini
izohlaydi.
          O’quvchi   quyidagicha   mushohada   qilishi   mumkin:   Uchinchi   qutichadagi   ,,   Bir
xonali   bolmagan   son   ‘’   yozuv   xato   bolgani   sababli   3-   qutichada   ,,   Bir   xonali   son   ‘’
yozilgan   kartochka   joylashgan   .   Bu   oquvchining   chiqargan   dastlabki   to’g’ri   hukmi
boladi.   2-qutichada   ,,Ikki   xonali   son   ‘’   yozuv   xato   bo’lgani   uchun   unda   yo   bir   xonali
son   yoki   uch   xonali   son   yozilgan   kartochka   joylashishi   mumkin.   Ammo   ,   ,,bir   xonali
son   ‘’yozilgan   kartochka   3-qutichada   joylashgan.   Demak   ,   1-qutichada   joylashgan
boladi. Oyin g’olibi ragbatlantiriladi.
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   bilan   matematika   darslarida   mantiqiy   o’yinlarni   tashkil
qilish va uni o’tkazish borasida quyidagilarga e’tibor berishlari maqsadga muvofiq :
  -Dars maqsadi va mazmunidan kelib chiqqan holda mantiqiy o’yinlarni tanlash.
19   -Mantiqiy   o’yinni   shunday   tashkil   etish   kerakki ,   unda   barcha   sinf   o’quvchilari   jalb
qilingan bo’lsin.
  -   Mantiqiy   o’yinni   otkazish   jarayonida   o’quvchilarning   umumsinf,   guruh   va   yakka
tartibda   o’quv   faoliyatlari   mutanosibligini   ta’minlash   .   Tabaqalashtirilgan   didaktik
o’yinlardan foydalanish.
 - Dars jarayonida mantiqiy o’yinini otkazishning qulay vaqtini belgilash.
 -O’yin g’oliblarini aniqlash.
          Kichik   maktab   yoshdagi   bolalarni   o’qitish   jarayonida   mantiqiy   topshiriqlarni
bajarishga o’rgatish natijasida o’quvchilarning biluv faoliyatlari oshadi, ulada topqirlik,
sezgilik, hushyorlik kabi sifatlar tarkib topadi.
          Mantiqiy   topshiriqlar   o’quvchi   tafakkuriga   moljallangan   bo’lib,   biluv   faoliyatini
rivojlanishga karra yordam beradi.
          O’quvchi   mantiqiy   topshiriqni   bajar   ekan,   topshiriq   yuzasidan   mushohada   yuitib,
ma’lum   hukm   va   xulosalarni   chiqaradi.   Mulohazalarning   real   yoki   yolg’on   ekanligini
aniqlaydi.
          Hozirgi   boshlang’ich   sinf   matematika   darsliklarini   tadqiqot   mavzusi   yuzasidan
varaqlar ekanmiz deyarli har bir darsda organilishi zarur bo’lgan mantiqiy mazmundagi
o’quv topshiriqlari o’rin olganini guvohi bo’ldik.
    Bunday topshiriqlarni ayrimlarini tahlil qilamiz.
Rasmda   tortburchaklar nechta? Togri tortburchaklar –chi ? Kvadratlar-chi ?
Ushbu   topshiriqni   o‘quvchilarning   matematikadan   geometrik   shakllarga   doir   bilim,
malaka   va   ko‘nikmalari   mustahkamlashga,   o‘quvchilarni   topqirlikka,   ziyraklikka   olib
kelishga qaratilgan o‘quv topshiriqlaridir.
     O‘quvchi bu topshiriq ustida ish olib borar ekan , dastlab chuqur   diqqat bilan kozdan
kechirib ,   so‘ngra   mustaqil   bajarishga   kirishadi.   Ushbu   topshiriqni   bajarishda   to’g‘ri
tortburchak, kvadrat, uchburchak, beshburchak kabi geometrik figuralarning o‘ziga xos
xususiyatlari   hisobga   olish   zarur.   O‘quvchi   ushbu   shakda   3   ta   kvadrat,   4   ta   to’g‘ri
tortburchak, 2 ta uchburchak borligini bilib oladi.
20      Mahmud 15 yoshda. Alisher 9 yoshda. Mahmud 10 yoshga bolganida Alisher necha
yoshda bolgan?
          Ushbu   mantiqiy   masalani   muhokama   qilayotgan   o‘quvchi   shunday   fikr   yuritadi.
Mahmud hozir 15 yoshda u 10 yoshda bo‘‘lganida, yoki 5 yil avval, Alisher yoshi 
9 – 5 = 4 yoshda bolgan. Ushbu masalani yana boshqa oquvchi quyidagicha ifodalashi
mumkin.
        Mahmud bilan Alisher yoshlari orasidagi farq 15 – 9 = 6 yosh.   Mahmud 10 yoshda
bo‘lgan paytda shu farq saqlagan holda 10 – 6 = 4 yosh.  Alisher yoshi aniqlanadi.
         Bunday topshiriqning afzalligi – o’quvchini mantiqan fikrlashga undaydi. Turli xil
mulohaza yuritish yo’llarini qidirishga olib keladi. O’quvchi fikrlash doirasi kengayadi.
          Darslikning   sahifasidagi   mantiqiy   topshiriqni   bajarishdan   maqsad-   ketma-   ket
keluvchi natural sonlar, ularni taqqoslashga oid bilim malakalari rivojlanadi.
Topshiriq;   O’quvchi   ketma-   ket   keladigan   ikki   soni   qo’shdi.   Ularning   kattasi   46   ,
bularning yigidisini toping.
            Demak,   shunday   mulohaza   yuritiladi.   Ketma-   ket   keluvchi   sonlardan   kattasi   46
bolsa, undan oldin keluvchi son 45 boladi. Ularning yig’indisi + 46 = 91 ga teng boladi.
     Rebuslar ham mantiqiy topshiriqlarning bir korinishidir. 
* 5 : * = 9 4 * : * =7
6 * : * = 8 8 * : * =9
Topshiriqni tahlil qilaylik.
          Bunday   topshiriqni   bajarishdan   maqsad,   o’quvchilarning   jadvaldagi   hollarda
ko’paytirish   va   bolishga   oid   bilimlarni   mustahkamlash,   ularni   topqirlikka,   ziyraklikka
jalb qilishga undaydi.
5 : * = 9
         Bo’linuvchidan 10 lik xonadagi va bo’luvchi noma’lum, ammo bo’linma 9 ga teng
bu sonlarni toppish uchun o’quvchi quyidagicha fikr yuritadi: Bolinuvchi 5   raqam bilan
tugayapdi ,   9   ga   karrali   ikki   xonali   son   va   5   raqami   bilan   tugallanadigan   son   bu   45
sonidir. Bo’linuvchi 45 bo’lsa, bo’luvchi 5 soni bo’ladi.
21           Darslikning   81-sahifasidagi   mantiqiy   topshiriqda   qozichoq   va   echkilarning
ogirliklari   orasidagi   munosabat   ifoda   etilgan.   O’quvchi   mantiqan   fikrlab,
muvozanatdagi tarozini korib, echki vazni aniqlanadi.
Amal   ishoralari   va   qavslarni   o’rinli   ishlatib,   to’g’ri   tenglikni   hosil   qilishga   doir
topshiriq ham topqirlikni, mantiqiy fikrlashni talab qiladi. 
1 . . . 2 . . . 3 . . . = 1 12 . . . 3 . . . 4 . . . = 1
O’quvchilar mantiqan fikrlab , quyidagi yechim variantlarini berishlari mumkin
( 1 + 2 ) : = 1 (12 : 3 ) :4 = 1 yoki 12 : ( 3 * 4 ) = 1
     O‘qituvchi bu topshiriqni oquvchilar bilan hamkorlikda geometric   shakllar naboridan
foydalanib ,   yoki   ozlari   qolda   tayyorlab   shu   shaklni   tuzib,   undan   yuqorda   nomlari
olingan shakllarning muhim xossalarini amalgam sinab korib, xulosa chiqarishlari zarur.
         Boshlang’ich sinf matematika darsligi mualliflari: A. Qo’chqorov , Sh, Sariqova, I.
Rahmonovalar   o’zlarining   darsliklarini   ko’plab   qiziqarli,   topqirlikka   oid,   mantiqiy
topshiriqlarni kiritganlar.
     Darslik sahifalaridagi ayrim masalalarni tahlil qilaylik;
Masala: Pallali tarozi va 200 g li tosh yordamida 3 marta olchash orqali unni 2 ta 800 g
li va bitta 2 kg li qismlarga ajrating.
     Ushbu topshiriqni o‘quvchilar mulohaza yuritib, quyidagi mazmunda yechadilar.
         Masala  shartida un 3 kg 600 g deb rasmda korsatilgan. 200 g li tosh yordamida 2
marta o‘lchab, 400 g un olindi. Endi tarozining bir pallasiga 400 g un, ikkinchi pallasiga
yana 400 g un olindi, natijada ikkalasi qo‘shilib 800 g un hosil boldi. Natijada yana bir
maratoba 800 g un tarozining chap pallasiga qoyiladi.O‘ng tomondan 2 kg 800 g qolgan
undan 800   g ajratib olinadi , natijada2 kg un ajralib qoladi. 
      Shunday qilib, uch o‘lchash natijasida 800 g va 2 kg un alohida-alohida ajratiladi.
     Darslikning shu sahiasidagi 6-masalani ham oquvchilar qiziqib bajarishadi.
Masala. Televizorda 72 qismli multfilm haftaning har seshanba, chorshanba, payshanba
kunlari korsatiladi. Bu multfilm necha hata davomida to‘la ko‘rsatiladi?
22 Masala  muhokamasida  haftada uch kun multfilm  korsatilgani  sababli  1 haftada 3 kun,
demak 72 qismli multfilm 72 : 3 = 24 namoyish etiladi.
     Darslikning 14- betidagi matematik jumboq ham mantiqiy tafakkurni talab etadi:
Topshiriq: Toti tulkiga quyidagi matematik jumboqni beribdi:
         Bir son o’yla, unga 18 ni qo‘sh yigindini 2 ga ko‘paytir. Ko‘paytmaga 4 ni qo‘sh,
natijani 2 ga bol, bo‘linmadan o‘ylagan sonni ayir. Natija 20 ga teng bo’ldi shundaymi?
Ha
     To’ti aytgan matematik jumboqning siri nimada?
Ushbu   mantiqiy   topshiriqni   bajarishdan   maqsad   o’quvchining   mantiqiy   taakkurini
o’stirish , topshiriq ustida mantiqiy fikrlab,to’g’ri yechmni izlashga o’rgatish.
            Darslik   sahialarida   figuralarni   almashtirisgga   oid   ,   shakl   almashtirish   yordamida
yangi shakllar hosil qilishga oid topshiriqlar ko’plab keltirilgan. Quyidagi topshiriq ham
shulardan. Topshiriq:
      3 ta cho’pni o’rnini shunday almashtiringki, natijada 4 ta bir xil kichik kvadrat va 1
ta katta kvadrat hosil bo’lsin.
          Bunday   topshiriq   o’quvchilarning   mantiqiy   fikrlashlarini   o’stiradi,   topqirlikka
undaydi.
172-betdagi 4-topshiriq ham mantiqiy tafakkurni ostirishga xizmat qiladi.
    Topshiriq: Bo’chkada 10 litr suv bor. Berilgan (4 litrli va 3 litrli ) idishlar yordamida
qanday qilib bochkada 5 litr suv qoldirish mumkin?
Bu   muammoli   topshiriqni   bajarish   jarayonida  oquvchilar   chuqur   mulohaza   yuritishlari
talab etiladi. Ushbu masala yechim variantlari har xil bo’lishi mumkin. Shunday yechim
yollaridan biri
     Bochkadan 4 litrli idish bilan 2 marta suv olinadi. Bochkada 2   litr suv qoladi , olingan
4 litrli suvni 3 litrini 2-idishgaga olchanib qayta solinadi.Natijada bo‘chkada 5 litr suv
hosil bo‘ladi.
2.2. 1-2- sinf  o’quvchilarining mantiqiy tafakkurini   o’stirishda interfaol metodlar
va didaktik o’yinlardan samarali foydalanish.
23           Boshlang'ich   sinflarda   matematikani   o'qitishga   haftasiga   5   soatdan   vaqt   ajratiladi.
O'quv  materialini   sinflarga  taqsimlashda   o'rganilayotgan sonlar   va  ular   bilan arifmetik
amallarni bajarish doirasi asta - sekin kengaytirib borishi nazarda tutuladi. 
      1-sinfda - 0 dan 100 gacha bo'lgan sonlarni raqamlash, 100 ichida sonlarni xonadan
o'tmasdan qo'shish va ayirish; 
     2-sinfda - 0 dan 100 gacha bo'lgan sonlar, 100 ichida sonlarni xonadan o'tib qo'shish
va ayirish, jadval ichida ko'paytirish va bo'lish; 
     3-sinf - I dan 1000 gacha bo'lgan sonlar, to`rt arifmetik amal; 
      4-sinfda - 1 dan 1 000 000 gacha bo'lgan sonlar, to`rt arifmetik amal kabi mavzular
qaraladi.
          Birinchi   sinfda   o'quvchi lar   ikki   o'nli k   ichi dagi ,   ya'ni   1   dan   20   gacha
bo'lgan   sonlarning nomlari  bilan tanishadilar. Bu esa xususan  o'quvchilarda   narsalarni
sanash malakasini hosil qilish uchun qo'llaniladi.
          Raqamlarning   yozilishi   bilan   tanishtirish   shu   sonlarning   ho'sil   bo'lishini   o'rgatish
bilan   bir   vaqtda   amalga   oshiriladi,   shu   sababli   darsdayoq   o'quvchilar   1   soni   bilan
tanishadilar va 1 raqamini   daftarlariga yozadilar. Shu bilan birga o'qitishning birinchi
kunidan   boshlaboq   bolalarda   ba'zi   muhim   umumlashmalar   shakllana
boshlaydi   (birinchi   o'nlik   sonlar   misolida)   natural   qatorning   har   bir
keyin   keladigan   soni   qanday   bo'lishi   oydinlashtiriladi,   qatorning   ixtiyoriy   soni   va
undan oldin yoki keyin keladigan hamma sonlari o'rgatiladi.  
          O'quvchilar   sonlarni   taqqoslash   usullari   bilan   (oldin   narsalarning   mos   to'plamlari
ustida   amallar   bajarish   asosida,   keyin   esa   taqqoslanayotgan   sonlarning   qatorida
egallagan o'rinlari bo'yicha) tanishadilar: ular ikki   yoki son yig'indisini topishni (oldin
narsalarning   mos   to'plamlarini   birlashtirish   va   hosil   bo'lgan   to'plamlar   elementlari
sonini   sanash   asosida   topish,   keyin   esa   bittalab   yoki   guruhlab   qo'shish   va
boshqa   usullardan foydalanib) o'rganadilar. 
      Birinchi yarim yillikda o'quvchilar   matematik amallar nomlari tarkibiy qismlari,
ular   hosil   etadigan   natijalar   nomlari   bilan   tanishadilar.   Bundan   tashqari
24 o'quvchilar   matematik   belgilarning   ba'zi   elementlari   -   amal   ishoralari   (plus   -   qo'shuv,
minus   -   ayirish),   munosabat   belgilari   (katta,   kichik,   teng)   bilan   tanishishlari
hamda   (2   va   6   sonlari   yig'indisi)   9-2   (9   va   2   sonlar i   ayirmasi)   va   boshqa   shunga
o'xshash eng sodda matematika ifodalarni   o'qish va yozishni o'rganib olishlari kerak:
 sonlarni   o'qish   va   yozish,   ularni   xona   qo'shiluvchilarining   yig'indisi   ko'rinishidagi
yozuvini tushuntirish;
 sanoq   texnikasini   egallash   (to'g'ri   va   teskari   tartibda   sanash,   juftliklar   va
o'nliklar bilan sanash, sondan oldin va keyin keluvchi sonni   aytish kabi)lar.
 natural sonlarni o'zaro taqqoslash ">",   "<" va "=" belgilarini   to'g'ri qo'llash.    
 sonlarni yozma qo'shish, uch xonali va to`rt xonali sonlarni   ayirish, bir xonali va
ikki xonali songa ko'paytirish va bo'lish;                              
 q o'shish,   ayirish,   ko'paytirish   va   bo'lishning   jadvalli   hollari   natijalarini   bilish,
murakkab bo'lmagan hollarda yuz ichida og'zaki   hisoblashlarni bajara olish;
 "yig'indi",   "ayirma",   "ko'paytma"   va   "bo'linma"   atamalari   ma'nosini   tushunish
va sonli ifodalarni o'qishda ularni qo'llay olish;
 "...ta   ortiq",   "...ta   kam",   "...   marta   ortiq",   "...   marta   kam"     munosabatlarining,
"hammasi",   "qoldi",   "teng"   munosabatlarining   ma'nosini   tushunish   va   ularga
tayangan holda sodda masalalarni yecha   olish;
 miqdorlar   mahsulot   narxi,   miqdori   va   qiymati   to'g'ri   chiziqli   harakatda   yo'l,
tezlik   va   vaqt   orasidagi   bog'lanishlarni   qo'llab,   amaliy   mazmundagi   masalalarni
yechish;
 "yarim",   "uchdan   biri",   "to'rtdan   biri"   atamalari   ma'nosini   tushunish   va   ularni
qo'llash, kasrlar yordamida ulushlarni yozish.
     Ma'lumki 1-sinfga qabul qilinib, maktab ostonasida ilk qadam   qo'ygan bolaning
faoliyatida   o'yin   asosiy   o'rinni   egallaydi.   O'yin   ularning   eng   sevimli   mashg'uloti
bo'lib,   ular   har   qanday   mashg'ulotni   o'yin   bilan   uyg'unlashtirishga   harakat   qiladilar.
Shunday   ekan   o'qituvchi   o'quvchi   faoliyatidan   ularning   sevimli
mashg'uloti   -   o'yinni   siqib   chiqarmasdan,   undan   maqsadga   muofiq   foydalanish   bilan
25 ta'lim   jarayonining   samaradorligini   oshirishga   imkon   beradi.   O'yin   -   bola   hayotining
uzviy qismidir. 
     O'yin orqali bola atrof   - muhit, tabiat hodisalari, manzaralari, buyumlar, o'simliklar,
hayvonlar   dunyosi bilan tanishadi.  
          Boshlang'ich  ta'lim  davrida  o'quvchilarning  aqliy  va  jismoniy  faoliyatini   tashkil
qilishda   didaktik   o'yinlar   alohida   ahamiyatga   ega.   Matematika
darslarida   didaktik   o'yinlardan   foydalanish   o'quvchilar   zehnini   o'stirish,tez     hisobla
ko'nikmalarini     oshirishda     muhim     ahamiyatga     ega.   Didaktik   o'yinlar   jarayonida
o'quvchilar o'yin qoidalariga qat'iy   rioya qilishga o'rganadilar, inoqlik his   -   tuyg'ulari,
dunyoqarashlari   shakllanib boradi.
        Ta'lim   jarayonida   didaktik   o'yinlar   o'quvchilarning
xususiyatiga   ko'ra   tashkil   etilishi kerak. 
      Bu   esa   ularga   bilim   berishni   yengillashtirishga,   ko'rgazmalilikni   ta'minlashga
qaratilgan bo'lib,   o'quvchilarni toliqtirmaslik, zeriktirmaslik imkonini yaratadi.
     Ta'lim   jarayonida qo'llaniladigan didaktik o'yinlar 2 xil tasnifga egadir.
 Mazmuniga ko’ra
 Amalga oshirish shakliga ko’ra
        Didaktik   o'yinlarni   xilma-xil   tarzlarda   tashkil   qilish   mumkin.   Qo'g'irchoqlar,
o'yinchoqlar,   rasmlar   va   tarqatmalar,   turli   geometrik   shakllardan   ham   foydalanish
mumkin. Didaktik o'yinlar maqsadiga   ko'ra 4 omilni o'z ichiga oladi:
1. O'yinning vazifasi. 
2. O'yinning harakati. 
3. O'yinning qoidasi.  
4. O'yinning yakuni.
Har   bir   didaktik   o'yinni   boshlashdan   oldin   o'quvchilarga   o'yinning   qoidasi,
mazmuni,   yakuni   nimadan   iborat   ekanini   o'qituvchi   tomonidan   tushuntiriladi.
O'quvchilar   uni   tushunib,   anglab,   shu   asosda   harakat   qiladilar.   Masalan,   “Ishoralar”
o’yini.
O'yinning   maqsadi:   Bir   amalli   masalalarni   og'zaki   yechish   ko'nikmalarini
rivojlantirish.
26 O`yin jihozi: “-“, “+”     belgilari.
O'yinning   borishi:
O'qituvchi   masalani   o'qiydi,   o'quvchilar   esa   masalani   qaysi   amal   bilan   yechish   kerak  
bo'lsa   o'sha   "ishora"ni   ko'rsatadilar.  Masala:
 Salimning   2   ta   qora   va   4   ta   qizil   q alami   bor.   Hammasi   bo'lib   nechta   q alami   borlig
ini   qaysi   amaldan   foydalanib   topamiz?
 O'quvchilar   "+"ni   ko'rsatadilar.   Masala   og'zaki   yechiladi.
 Nigorada   6   daftar   bor   edi.   3   tasini   ukasiga   berdi.Nigorada   nechta   daftar   bor
 Mustahkamlash:   O'qituvchi   "+",   "-"   qo'shish,   ayirish   belgilari   qachon   qo'yilishini
so'rab,   ularning   bilimini   mustahkamlaydi.   Quyida   matematika   darslarida
o'tkaziladigan ayrim didaktik   o'yinlardan namunalar keltiriladi.
        "Jim"   o`yini :   O'yinning   maqsadi:   O'quvchilarning   o'n   ichida   "+",
"-"   belgilari   haqidagi   bilim   va   malakalarini   oshirish,   sinash.   O'yin
guruhlarda   o'ynaladi.   O'yin   jihozi:   Raqamiar   yozilgan   tarqatmalar,   misollar,   jadval.
O'yinning   borishi:   Jadvallar   doskaga   osib   qo'yiladi,   doskaga   bo`r   bilan   yoziladi.
O'yin   ovoz   chigarmagan   holda   o'tkaziladi.   O'qituvchi   ko'rsatkich   bilan   7   va   5   ni
ko'rsatadi. O'quvchilar o'ylab 2 yozilgan   tarqatmani ko'rsatadilar.
"Bilmasvoyning   xatolari"   o`yini :   O'yinning   maqsadi:   o'quvchilarning   o'n   ichida   "+",
"-"   ishoralari   haqidagi   bilimlarini   mustahkamlash,   bilim   va   malakalarini,
mustaqil   fikrlash qobiliyatini o'stirish.
O'yinning   borishi:   Doskaga   ifodalar   yoziladi.   Har   bir   qatordan   bittadan   o'quvchi
doskaga chiqadi va xatolarini tuzatadi.
10-7=4                                                    10-3=6                                        7-3=5
3+2=6                                                        4+3=8                                        4+1=6
"Kim   epchil"   o'yini.   O'yin   maqsadi:   Hozirjavoblik,   topqirlik   malakalarini   oshirish.
O'yin   jihozi:   2   ta   savatcha   ifodalar   yozilgan   olmalar   12-6;   2+8;   7+5;   4+8;   10-3   va
hakozo.   Stol   ustida   "olmalar"   yozib   qo'yiladi.   Doskaga   2   o'quvchi   chiqadi.   Stol
ustidagi   "olmalar"dagi   ifodalarning   natijalarini   aytib   savatga   sola   boshlaydilar.
27 Ifodaning   qiymatini   to'g'ri   topmagan   o'quvchi   ularni   savatga   sola   olmaydi.   Qaysi
o'quvchi savatga ko'p "olma" tergan bo'lsa, o'sha o'quvchi g'olib bo'ladi.
"Zukkolar"   o'yini.   O'yinning maqsadi:   Ko'paytirish va bo'lishga doir amallar yechish
malakalarini   mustahkamlash.   O'yin   jihozi:   uchta   bayroqcha.   O'yinning   borishi:
Qatorlararo   o'tkaziladi.   Qatorlar   nomi   doskaga   yoziladi   va   o'quvchilar   soni   teng
bo'linadi. O'qituvchi har bir qatorning   oxirida o'tirgan o'quvchiga bayroqchani beradi.
O'qituvchi   son   aytadi.   Masalan:   1-   qatorga   6   soni,   2-qatorga   4   soni,   3-qatorga   5
soni.   Bayroqchalarni   olgan   o'quvchi   6   •1 =   6   deb   bayroqchani   oldingi   partadagi
o'quvchiga uzatadi.  
1 2   • 2 = 24 ;   24   :   3 = 8     8 •5= 40   ;   40: 4 = 10
O'quvchilar   natija   qaysi   son   bilan   tugasa,   shu   son   bilan   boshlanadigan   ifoda   tuzishi   kerak
bo'ladi.   Bayroqcha   1-partaga   kelganda oxirgi o'quvchi 6 soni hosil bo'ladigan ifoda bilan
o'yinni   yakunlashi  kerak  bo'ladi.  Qaysi  qatorning bayroqchasi  birinchi   partaga   tez   yetib
kelsa,   o'sha   qator   g'olib   bo'ladi.   Go'lib   qatorning  nomi   yozilgan   joyda   bayroqchalar
biriktirilib qo'yiladi.
"Bu   qaysi   shakl   ?"   o'yini.   O'yinning   maqsadi:   Geometrik   shakllar   bilan   tanishtirish.
Ularga   ta'rif   berish   malakasini   oshirish.   Og'zaki   nutqini   rivojlantirish.   O'yin   jihozi:
Konvertlarga   solingan   geomatrik   shakllar.   O'yinning   borishi:   Doskaga   bir   o'quvchi
chiqadi.   Konvertdagi   shaklni   qaysi   ekanini   ko'rib   olib,   o'quvchilarga   murojaat
qiladi.   "Qo'limdagi geometrik shaklning uch tomoni uch burchagi bor, uning   tomonlari
xar xil uzunlikda bo'lishi ham mumkin. Bu qaysi shakl?".   Shaklga to'g'ri ta'rif bergan
va shaklning nomini to'g'ri topgan   o'quvchi rag'batlantiriladi.
"Kosmos   bahodiri   kim?"   oyini.   O'yinning   maqsadi:   1)   O'quvchilar   kasb   tanlashga
qiziqtirish.   2)   O'quvchilarni   tez   fikrlashga   o'qgatish   O'yin   mazmuni:   Sinf   taxtasi
yoniga   har   bir   guruhdan   bittadan   uchta   o'quvchi   chiqariladi.   Ular   bittadan   kartochka
olishadi.   Kartochkalarning   to`rt   amal   ichida   misol   yozilgan   bo'ladi.   Qaysi   o'quvchi
o'z   qo'lidagi   misollarni   tez   va   to'g'ri   bajarsa,   shu   o'quvchi   fazogir,   ikkinchi
28 bo'lib   bajargan   o'quvchi   uchuvchi   va   oxirida   bajargan   o'quvchi
esa   haydovchi   sanaladi.
"Mohir hisobchi"   o'yini.   O'yinning   maqsadi:   O'quvchilarda   tez   hisoblash   malakalarini
hosil   qilish.   O'yin   mazmuni:   Sinf   taxtasiga   uchta   ustundan   iborat   to`rt   amal
qatnashgan   misollar   yoziladi.   Men   har   bir   guruhdan   bittadan
o'quvchini   chiqaraman.   Har   bir   o'quvchi   tegishli   ustundagi   misolni   yechadi.
Qaysi   o'quvchi   oldin   yechib   bo'lsa,   uning   ishi   tekshiriladi.   Agar   to'g'ri   yechgan
bo'lsa,   mohir hisobchi   hisoblanadi.
“Olma   terish”   o'yini.   Jihozlar:   Magnit   taxta,   yozuv   taxtasi,   olma   daraxtining   rasmi,
qalin   qog`ozdan   yasalgan   olma   mevasining   shakllari   va   savatchalar,   olma
mevalarining soni sinfdagi o'quvchilar soniga savatchalar esa   qatorlar yoki guruhlar
soniga teng bo'ladi. Magnit taxtasiga qistirish uchun olma daraxt rasmi chizilgan   plakat
va   olma   mevalarining   orqa   tomoniga   magnit   plastinkasi   yelimlanadi.   Shuningdek
olma   mevalarining   orqa   tomoniga   oddiy   qalam   bilan   misollarni   o'chirib,   keyingi
darslarda   yangisini   yozish   mumkin.   O'yinda   3   guruh   bo'ladi.   Har   bir   guruhga   bitta
savatcha   berishadi. Har bir guruhdan I tadan o'quvchi chiqib misollarni yechadi. Kim
ko'p misol yechsa shu guruh g'olib bo'ladi.  
"Sonli   vagonchalar"   o`yini :   2   sonini   2,   3,   4,   5,   6   sonlariga   ko'paytirishni
mustahkamlash   darslarida   foydalanish   mumkin.   O'yin   maqsadi:   o'quvchilarni
hozirjavoblikka,   muslaqil   fikrlashga   o'z -o'zini   boshqarishga   o'rgatish.   Tarqatmalar
stol ustiga   yoyib qo'yiladi.  O`yin jihozi:
1-guruh:                    2∙3;    2∙6;    7∙2;    9∙2;    5∙2;    4∙2; …
2-guruh:                    2∙4;    2∙9;    2∙7;    8∙2;    2∙5; …  
O`yinnning   borishi:   O'quvchilar   7   kishidan   iborat   2   guruhga   bo'linadilar.
Guruh   a'zolari   stol   ustiga   qo'yilgan   tarqatmalarni   tanlab,   ifodaning   qiymatiga   ko'ra
sonlar tartib bilan vagon bo'lib qo'l ushlashib turadilar. Poyezdni   to'g'ri tuzgan guruh
g'olib chiqadi.
29 XULOSALAR
            Kurs   ishini   bajarish   jarayonida   1- 2-sinf   o’quvchilarining   mantiqiy   tafakkurini
o’stirishda   interfaol   metodlardan   foydalanishning   yo’l-   yo’riqlari,   usullari,   qonun-
qoidalari bilan tanishib chiqdik. 
      Natijada, quyidagi xulosalarga keldik:
1. Darslarni   yanada   qiziqarli ,   samarali   va   mazmunli   o ’ tqazish   maqsadida   interfaol ,
o ’ yin   metodlaridan   foydalanish   sezilarli   darajada   yuksak   natijalarga   erishishga
yordam   beradi ;
2. O ’ quvchilarning   ijodiy - aqliy   qobiliyatlarini   yanada   rivojlantirishda   yordam
beradigan   yangicha   metod ,   texnalogiya , usullardan     samarali   foydalanish   chora -
tadbirlarini   izlash ;
3. Maktablarda   ta’lim   sifati   va   samaradorligini   oshirish   uchun   salohiyatli,   malakali
kadrlar bilan ta’minlash;
4. Maktablarning   moddiy   texnik   bazasini   yaxshilash,   AKT   texnalogiyalari   bilan
yetarlicha   ta’minlash   bolalarning   savodxonlik   darajasini,   ijodiy   qobilyatlarini
sezilarli darajada oshiradi.
30 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1. Mirziyoyev   SH.M     “     Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz   bilan   birga
quramiz” – Toshkent  “  O’zbekiston “.  2017-yil. 
2. Mirziyoyev SH.M “Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib intizom va shaxsiy javobgarlik – xar
bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi kerak”. 2017-yil 
3. Mirziyoyev   SH.M   “Qonun   ustivorligi   va   inson   manfaatlarini   ta’minlash   –   yurt
taraqqiyoti   va   xalq   farovonligi   garovi”   mavzusidagi   ma’ruzasi.   T.   “O’zbekiston”
2017-yil 
4. Mirziyoyev   SH.M   “Erkin   va   farovon   demokratik   davlatni   birgalikda   barpo   etamiz”
asari.  Toshkent. O’zbekiston nashriyoti. 2016-yil. 
5. O’zbekiston respublikasining “Ta’lim to’g’risidagi qonun”.  2020-yil 23-sentabr. 
6. N.U.Bikbayеva,   R.I.Sidеlnikova   G.A.Adambеkova.   Boshlang’ich   sinflarda
matеmatika   o’qitish   mеtodikasi.   (O’rta   maktab   Boshlang’ich   sinf   o’qituvchilari
uchun mеtodik qo’llanma.) T.: “O’qituvchi” 1996-y.
7. M.Е.Jumayеv, Z.G’ Tadjiеva.  Boshlang’ich sinflarda mat е matika o’qitish m е todikasi.
(OO’Y uchun darslik.) T.: “Fan va tеxnologiya” 2005-y.
8. M.E.Jumayеv.   Boshlang’ich   sinflarda   matеmatika   o’qitish   mеtodikasi.   T.:
O’qituvchi. 2006-y.
9. M.E.Jumayеv.   “Boshlang’ich   matеmatika   o’qitish   mеtodikasidan   amaliy
mashg’ulotlar to’plami”. T.: O’qituvchi 2005-y.
10. M.E.Jumayеv.   Bolalarda   matеmatik   tushunchalarni   rivojlantirish   nazariyasi   va
mеtodikasi. ToshkеnT.: “Ilm Ziyo” 2005-y.
31 11. M.E.Jumayev.   Bolalarda   boshlang‘ich   matematik   tushunchalarni   rivojlantirish
nazariyasi va metodikasi. -T.:   ILM ZIYO , 2013.
12. V.V. Danilova “Matematicheskaya podgotovka detey v doshkolnix uchrejdeniyax”. -
M., 1987 y.
13. A.Stolyar   "Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   elementar   matematik   tasavvurlarni
shakllantirish". -M., 1988.
14. N.U.Bikbayeva,   Z.I.Ibroximova,   X.I.   Qosimova   "Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda
matematik tasavvurlarni shakllantirish". -T.: "O`qituvchi" 1995.
15. E.Sayidxalilov,   Sh.Abdullayeva   O‘quvchilar   ijodiy   qobiliyatlarini   rivojlantirish   -
milliy dastur talabi.  “Xalq ta’limi” jurnali, 2001, 1-son, -B.13-20
16. L.P.Stoylova, A.M.Pishkalo Boshlang‘ich matematika kursi asoslari. – T.: O‘qituvchi
1991.
17. Tolipov O‘.Q., Usmonova M., Pedagogik texnologiyalarning tatbiqiy asoslari (O‘quv
qo‘llanma) - T.: Fan.2006
18.   N.N.Azizxo’jaeva   “Pedagogik   texnologiya   va   pedagogik   mahorat”.    
Toshkent ,   Nizomiy nomidagi TDPU , 2003-y.
19. S.A. Akmalova. “Ta’lim nazariyasi didaktika masalalari bo’yicha o’quv qo’llanma”.
Namangan 1993-y.
20. V.M.Kаrimоvа,   F.А.Аkrаmоvа,   G.О.Оchilоvа,   G.M.Musахаnоvа   “Pedagogika.
Psixologiya”. O’quv qo’llanma.    Tоshkеnt Dаvlаt Iqtisоdiyot Univеrsitеti T.: 2011
21. R.   Ibragimov   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   bilish   faoliyatini   shakllantirishning
didaktik  asoslari.   Ped.fan.doktori   ilmiy  darajasi   olish   uchun   yozilgan  avtoreferati.  –
T.: 2005.-
  Internet saytlari 
1. www. tdpu. uz 
2. www. pedagog. uz 
3. www. ziyonet.uz 
4. www. edu.uz 
32 5. www.google.com
6.  www.Referat.arxiv.uz
7.  www.testing.uz
8.www.math.uz
33

1-2-sinflarda matematikalardan tafakkurini mantiqiy fikrlashga rivojlantiruvchi ijodiy topshiriq tarzida masalalar ustida ishlash metodikasi

MUNDARIJA:

KIRISH …………………………………….……………………………...………2

I BOB. Boshlang’ich sinf o’quvchilarining mantiqiy tafakkurini o’stirishning nazariy asoslari.

1.1. Boshlang’ich sinf o’quvchilarining mantiqiy tafakkurini o’stirishda metodlarning o’rni ...… ………………………….…………………………………4

1.2. Boshlang’ich sinf o’quvchilarining mantiqiy tafakkurini o’stirishda interfaol metodlardan foydalanish …...………………………………………………….…...8

II BOB. Boshlang’ich sinf o’quvchilarining mantiqiy tafakkurini o’stirishda metodlarning amaliy ahamiyati.

2.1. Boshlang’ich sinf o’quvchilarining mantiqiy tafakkurini o’stirishni darslarda o’yinlar orqali tashkil etish ……………………..…...……...............................….16

2.2. 1-2-sinf o’quvchilarining mantiqiy tafakkurini  o’stirishda interfaol metodlar va didaktik o’yinlar dan samarali foydalanish ……….……....................................…23

XULOSA …………….…………………...…………….….………......................30

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI ……….....…………..…..31