1-2-sinflarda matematikalardan tafakkurini mantiqiy fikrlashga rivojlantiruvchi ijodiy topshiriq tarzida masalalar ustida ishlash metodikasi

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
1 MAVZU:   1-2-sinflarda matematikalardan tafakkurini mantiqiy fikrlashga
rivojlantiruvchi ijodiy topshiriq tarzida masalalar ustida ishlash metodikasi
               
MUNDARIJA:
KIRISH …………………………………….……………………………...………2
I   BOB.   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   mantiqiy   tafakkurini   o’stirishning
nazariy asoslari.
1.1.   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   mantiqiy   tafakkurini   o’stirishda
metodlarning o’rni ...… ………………………….…………………………………4
1.2.   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   mantiqiy   tafakkurini   o’stirishda   interfaol
metodlardan foydalanish …...………………………………………………….…...8
II   BOB.   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   mantiqiy   tafakkurini   o’stirishda
metodlarning amaliy ahamiyati.
2.1.   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   mantiqiy   tafakkurini   o’ stirishni   darslarda
o’yinlar orqali tashkil etish  ……………………..…...……...............................….16
2.2. 1-2- sinf  o’quvchilarining mantiqiy tafakkurini   o’stirishda interfaol metodlar va
didaktik o’yinlar dan samarali foydalanish  ……….……....................................…23
XULOSA …………….…………………...…………….….………......................30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI ……….....…………..…..31
 
 
 
 
2                                                       KIRISH
  Mavzuning   dolzarbligi :   Yosh   avlodni   mustaqil   O’zbekistonning   kelajagini
ta’min   etuvchi   komil   inson   sifatida   tarbiyalash   bugungi   kunning   muhim
vazifalaridan   biridir.   Hozirgi   paytda   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat
Mirziyoyev yosh avlodni komil inson qilib tarbiyalashga alohida e’tibor bermoqda.
So’nggi   yillarda   mamlakatda   ta’lim-tarbiya   tizimining   sifati   va
samaradorligini   oshirish,   o’quvchi   va   talaba   yoshlarda   zamonaviy   bilim   va
ko’nikmalarni   shakllantirish,   ta’lim   tizimlari   hamda   ilm-fan   sohasi   o’rtasida   yaqin
hamkorlik   va   integratsiyani,   ta’limning   uzviyligi   va   uzluksizligini   ta’minlash
borasida tizimli ishlar amalga oshirilmoqda.
Hozirgi paytda maktablarda boshlang’ich sinflarda matematika o’qitishning
asosiy vazifalaridan biri o’quvchilarni har tomonlama etuk insonlar qilib tarbiyalash
hisoblanadi.   Bunda   ularda   matematika   bo’yicha   bilimlar   berish   bilan   birga   ularga
o’rganilayotgan bilimlarni asosli va puxta bo’lishini ta’minlash, ularni qo’llay olish
ko’nikma   va   malakalarini   shakllantirish   muhim   ahamiyatga   ega.   Ayniqsa
matematika   darslarida   fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantirish   hamda   ularni   kelgusida
olingan   bilimlarni   ongli   hayotiy   faoliyatda   muvaffaqiyatli   qo’llashlari   uchun   zarur
ko’nikma   va   malakalarni   shakllantirish   boshlanqich   matematik   ta’limning   asosiy
vazifalariga   aylanishi   lozim.   Shu   nuqtai   nazardan   o’quv   jarayonida   matematik
masalalar,   jumladan   hayotiy   mazmunli,ularning   to’plagan   tajribasiga   asoslangan
masalalarni   echish   usullariga   va   ularni   qo’llashga   o’rgatish   o’ziga   xos
xususiyatlarga   ega,   ularni   ta’lim   mazmuni   va   o’rganilayotgan   tushunchalar
mohiyatini ochib berishda foydalanish, o’zaro aloqadorlikda va o’quvchilar amaliy
faoliyati   tajribasi   bilan   qo’shgan   holda   o’qitish   dolzarb   masalalardan   hisoblanadi.
Bu   usullarni   ishlab   chiqish   va   amalda   qo’llash   o’qitish   sifat   va   samaradorligini
oshirishga   xizmat   qiladi.   Boshlang’ich   ta’limda   matematika   o’qitishning   asosiy
maqsadlaridan   biri   ham   o’quvchilar   intellektual   tafakkurini   shakllantirish   asosida
o’quvchilar   qobiliyat   va   qiziqishlarini   rivojlantirish   hisoblanadi.   Demak,
3 boshlang’ich   sinflarda   arifmetik   amallar   tushunchasini   mohiyatini   va   hisoblash
usullarini   etkazish   uslubiyatini   ishlab   chiqish   o’z   ichiga   o’quvchilarda   umuman
boshlang’ich   matematika   asosiy   tushunchalarni   shakllantirish   va   ularni   amalda
qo’llay   olish   ko’nikma   va   malakalarini   rivojlantirishni   oladi.   Bunga   sabab
quyidagilar: 
1.Boshlang’ich   ta’limda   matematika   o’qitish   arifmetik   amallar   va
tushunchalar   mohiyatini   ochish   orqali,   hayotiy   mazmunli   mashq   va   misollardan
keng   foydalanish   va   shu   asosda   mantiqiy   biri-biriga   bog’langan   tushunchalar,
ta’riflar,   qoidalar   va   xulosalarni   keltirib   chiqarish   o’quvchilar   matematik
qobiliyatlarini rivojlantirishga xizmat qiladi. 
2.   Boshlang’ich   ta’limda   matematika   o’rganishda   har   bir   amalning   o’ziga
xos   xususiyatlarini   o’zida   aks   ettiruvchi   matnli   mashqlar   va   ularni   o’quvchilar
hayotiy   tajribasi   bilan   bog’lab   taklif   etish   uzviylikka   ega,   bu   esa   o’quvchilarning
fanga   qiziqishlarini   oshirish   bilan   birga   fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlanishi   uchun
asos bo’ladi. Shuningdek umumiy fikrlash usullari va ko’nikmalarni rivojlantirishga
ta’sir ko’rsatadi. 
Kurs   ishini   maqsadi:   1- 2-sinf   o’quvchilarining   mantiqiy   tafakkurini
o’stirishda interfaol metodlardan foydalanish.
Kurs ishini vazifasi:   Mavzu ga oid ilmiy, ijtimoiy- psixologik, pedagogik va
metodik manbaalarni o’rganish ;
1- 2-sinf   o’quvchilarining   mantiqiy   tafakkurini   o’stirishda   interfaol
metodlardan foydalanishning nazariy va amaliy jihatlarini o’rganish;  
Kurs ishi materiallari doirasida  xulosa lar ishlab chiqish.
     Kurs ishini obekti:   Boshlang’ich sinf o’quvchilari.
Kurs   ishining   metodlari:   Mavzuga   oida   ilmiy,   pedagogik-psixologik
adabiyotlarni o’rganish, og’zaki va ko’rgazmali metodlardan foydalanish.
Kurs   ishini   hajmi:   Kirish,   asosiy   qism,   2   bob,   4   ta   paragrif,   xulosa,
foydalanilgan adabiyotlar va ilovalardan iborat.
4 I   BOB.   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   mantiqiy   tafakkurini   o’stirishning
nazariy asoslari.
1.1. Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   mantiqiy   tafakkurini   o’stirishda
metodlarning o’rni . 
   Matematika boshlang`ich ta`lim metodikasining predmeti quyidagilardan iborat:
1. Matematika   o`qitishdan   ko`zda   tutilgan   maqsadni   aniqlab   asoslash   (nima   uchun
matematika o`qitiladi, o`rgatiladi) 
2. Matematika   o`qitish   mazmunini   ilmiy   ishlab   chiqish   (nimani   o`rgatish)   bir
tizimga keltirilgan bilimlar  darajasini  o`quvchilarining yosh  xususiyatlariga mos
keladigan   qilib   qanday   taqsimlansa,   fan   asoslarini   o`rganishda   izchillik
ta`minlanadi,   o`quv   ishlariga   o`quv   mashg`ulotlari   beradigan   yuklama   bartaraf
qilinadi,   ta`lim   mazmuni   o`quvchilarning   aniq   bilim   olish   imkoniyatlariga   mos
keladi.
3. O`qitish   metodlarini   ilmiy   ishlab   chiqish   (qanday   o`qitish   kerak)   ya`ni,
o`quvchilar   hozirgi   kunda   zarur   bo`lgan   iqtisodiy   bilimlarni,   malaka,
ko`nikmalarni   va   aqliy   faoliyat   qobiliyatlarini   egallab   olishlari   uchun   o`quv
ishlari metodikasi qanday bo`lishi kerak? 
4. O`qitish   vositalari-darsliklar,   didaktik   materiallar,   ko`rgazmali   qo`llanmalar   va
o`quv- texnika vositalaridan foydalanish (nima yordamida o`qitish) 
5. Ta`limni   tashkil   qilishni   ilmiy   ishlab   chiqish   (darsni   va   ta`limning   darsdan
tashqari shakllarini qanday tashkil etish).
         Matematik masalalar  echish  matematika o’qitishning muhim  tarkibiy qismidir.
Masalalar   echmasdan   matematikani   o’zlashtirishni   tasavvur   ham   etib   bo’lmaydi.
Matematikada   masalalar   echishning   nazariyasini   amaliyotga   tadbiq   qilishning
muhim yo’lidir. Masalalar  echishning boshlang’ich sinflarda o’rganiladigan u yoki
bu   nazariy   materiallarni   o’zlashtirish   jarayonida   muhim   rolni   va   o’quvchilarni
fikrlash qobilyatlarini o’stiradi muhim rol o’ynaydi. 
5          Masalalar  amaliy ishlar sistemasi  asosida tuziladi. Bu degan so’z har bir yangi
tushunchani   tarkib   toptirish   har   doim   bu   tushuncha   ahamiyatini   tushuntirishga
yordam   beradigan   uning   qo’llanishini   talab   qiladigan   u   yoki   bu   masalani   echish
bilan amalga oshadi.
          Arifmetik   amallarning   mazmunini   amallar   orasidagi   bog’lanishlarni   amal
komponentlari   bilan   natijalar   orasidagi   ochib   berishda,   har   xil   miqdorlar   orasidagi
bog’lanishlar   bilan   tanishishda   mos   sodda   masalalardan   foydalaniladi.   Sodda
masalalar   o’quvchilarda   murakkab   masalalarni   echish   uchun   zarur,   bo’ladigan
bilimlar malakalar va ko’nikmalarni tarkib toptirish uchun asos bo’lib xizmat qiladi.
           Masalalar bolalarning fikrlash qobiliyatlarini rivojlantirishning foydali vositasi
bo’lib   odatda   o’z   ichiga   ayrim   bilimlarni   oladi.   Bu   bilimlarni   qidirish   masala
echuvchidan   analiz   va   sintezga   mustaqil   murojaat   qilish   faktlarni   taqqoslash,
umumlashtirish   va   hokazolarni   talab   qiladi.   Bilishning   bu   usullarini   o’rgatish
matematika o’qitishning muhim maqsadlaridan biri hisoblanadi. 
          Masalalarni   echishda   predmetga   bo’lgan   qiziqish   rivojlanadi,   umuman
mustaqillik erkinlik, talabchanlik,  mehnatsevarlik,  maqsadga   intilishlik  rivojlanadi.
O’quvchilarga tarbiya berishda ham hayotiy masalalar fikr doiralarni kengaytirishga
yordam   beradi.   Masalalar   ustida   ishla   ekan   sistemali   ravishda   va   rejali   asosda
o’quvchilarning xususiy malakalarini takomillashtirishga olib keladi. Masala ustida
ishlash   uning   mazmunini   o’zlashtirishdan   boshlanadi.   O’quvchilar   hali   o’qish
malakasiga   ega   bo’lmagan   dastlabki   vaqtlarda   ularni   o’qituvchi   o’qib   beradigan
masala matnini tinglashga shartning muhim elementlarini tovush chiqarib ajratishga
o’rganish   kerak   shundan   keyin   masala   shartini   yaxshiroq   o’zlashtirish   maqsadida,
har   bir   o’quvchi   masala   matniini   tinglashga   va   masalani   mustaqil   o’qib   chiqishi
zarur. 
      Buning uchun ularga masalani oldin ovoz chiqarmay o’qishni so’ngra esa tovush
chiqarib   ifodali   o’qishni   taklif   qilish   kerak.   Boshlang’ich   sinflarda   masalalarni
o’rganish   yangi   tushunchalarni   shakllantirish,   sodda   masalarni   echishdan
6 murakkablarni   echishga   o’tish   yordamida   amalga   oshiriladi.   Bunda   qo’shish,
ayirish,   ko’paytirish   va   bo’lishga   doir   har   xil   sodda   masalalar   ya’ni   bir   xil
qo’shiluvchilarning   yig’indisini   topishga   karrali   va   teng   bo’laklarga   bo’lishlarga
doir   sonni   bir   necha   kattalashtirish   va   kichiklashtirishga   oid   masalalar   sonlarni
taqqoslashga   amallarning   noma’lum   konponentlarni   topishga   doir   sodda   masalalar
shuningdek   turli   murakkab   masalalar   shu   jumladan   keltirib   echiladigan   masalalar,
ikki   ko’paytuvchining   yig’indisini   topishga   doir   va   unga   teskari   masalalar
yig’indisini so’ngra ko’paytirish bo’lishga keltiradigan va boshqa masalalarni ko’rib
chiqamiz. 
           Agar berilgan masala o’zining murakkabligi bilan sinfda echilgan masalalarga
mos   yoki   o’xshasa   u   holda   o’quvchilar   taklif   qilingan   masalaning   echilishi   yo’lini
mustaqil   topishga   o’rgatish   kerak.   SHu   maqsadda   o’quvchilar   masalalar   echishga
yaqinlashishning   eng   sodda   umumiy   usullarini   egallashlari   lozim.   O’quvchilar
o’qituvchi   rahbarligida   masala   shartini   qisqa   va   yaqqol   yozib   olishlari,   echish
yo’llari topishni osonlashtirish maqsadida shartini chizma yoki rasm bilan tasvirlay
olishlari   kerak.   O’quvchilar   echilayotgan   masalada   nima   ma’lum   nima
noma’lumligini   masala   shartidan   nima   kelib   chiqishini   qanday   arfimetik   amallar
yordamida   qanday   tartibda   masala   savoliga   javob   topish   mumkinligini   aniq   va
ravshan   tushuntirishga   o’rganishlari   kerak.   O’quvchilar   har   bir   amalni   nega
tanlaganliklarini anglay olishlari masala bo’yicha ifoda yoki tenglama tuzib olishlari
uni   echa   olishlari,   savolga   javob   berib,   echimning   to’g’riligini   tekshirib   olishlari
lozim. 
      Sahnalashtirilgan masalalar. Sahnalashtirilgan masalalarga katta e’tibor beriladi.
Bu   masalalarda   bolalarning   kuzatgan,   ko’pincha   o’zlari   bevosita   bajargan
harakatlari aks ettiriladi. Bu erda savolga javob berish emas, balki bu berilgan sonlar
ko’rgazmali   asosida   ko’rinib   turishi   mumkindir.   Birinchi   sinf   bolalari   ko’pincha
masalani   echishni   bilmaydilar,   chunki   ular   u   yoki   bu   harakatni   ifodalovchi   (sarf
qildi, bo’lishib oldi, sovg’a qildi va hakozo) so’zlarning ma’nosini tushunmaydilar.
7 Shunning   uchun   maktabda,   tayyorlov   guruhida   u   yoki   bu   harakatni   ifoda   etuvchi
so’zlarni   mazmunini   ochib   berishga   alohida   e’tibor   berish   kerak.   Shu   maqsadda
masala   asosiga   qanday   amaliy   harakatlarni   kiritish   zarurligini   hisobga   olish   kerak.
Bunda   qarama-   qarshi   harakatni:   keldi-ketdi,   yaqin   kelishdi-uzoqlashdilar,   oldi-
berishdi, ko’tarishdi-tushirishdi, olib kelishdi- olib ketishdi, uchib ketishdi  nazarda
tutuvchi   yig’indi   va   qoldiqni   topishga   oid   masalalarni   taqqoslash   maqsadga
muvofiqdir. 
     Ko’rgazmali masalalar. Dastlab bolalarga mavzu mazmuni to’g’risida gapiriladi,
hamda   berilgan   sonlar   tasvirlangan   rasmlar   ko’rsatiladi.   Rasm   bo’yicha   birinchi
masalani   o’qituvchining   o’zi   tuzadi.   U   bolalarni   rasmlarni   ko’rib   chiqishiga,
berilgan   sonlarni   hamda   miqdoriy   munosabatlarning   o’zgarishiga   olib   kelgan
hayotiy harakatlarni ajratib olishga o’rgatadi. 
          Masalan,   rasmda   5   ta   shar   ushlagan   bola   tasvirlangan,   u   1   ta   sharni   qizchaga
bermoqda. 
     Rasmni ko’zatayotib o’qituvchi: Bu erda nima tasvirlangan? 
     Bola nima ushlab turibdi? 
     Unda nechta shar bor? 
      U nima qilmoqda? 
     Biz nimani bilamiz? 
     Masalani shartini tuzing. Nima haqida so’rash mumkin? deb so’raydi.
          O’qituvchi   berilgan   sonlarni   o’zgartirib,   bolalarni   ayni   bir   mavzuda   har   xil
mazmundagi  yig’indi  va qoldiqni  topishga oid masalalarni  o’ylab topishga, hikoya
qilishga   o’rgatishda   foydalanadigan   xohlagan   mazmundagi   rasm   asosida   masala
tuzishga undaydi. Matematik masalalar sodda va murakkab masalalarga ajratiladi.
     Bitta amal bilan echilishi mumkin bo’lgan masalalarga sodda masalalar deyiladi.
Bir nechta sodda masalalardan tuzilgan va shu sababli ikki yoki undan ortiq amallar
yordamida echiladigan masalalarga murakkab masalalar deyiladi. 
     Masalan: daraxt shoxida 6 ta qush bor edi. Ulardan 2 tasi uchib ketdi? 
8      Bu masalaga 2 ta teskari masala tuzish mumkin. 
     1)Daraxt shoxida bir nechta qush bor edi. 2 ta qush uchib ketgandan so’ng daraxt
shoxida 4 ta qush qoldi. Daraxt shoxida nechta qush qoldi? 
         2)Daraxt shoxida 6 ta qush qo’nib turgan edi, bir nechta qush uchib ketgandan
so’ng 2 ta qush qoldi. Nechta qush uchib ketdi? 
     Sodda masala orasidan bevosita ifodalangan masala ajratilgan. 
          1-masala.   Bir   qutida   8   ta   olma   bor   bu   olmalar   ikkinchi   qutidan   5   ta   ortiq.
Ikkinchi qutida nechta olma bor. 
     Echish:8-5=3 ta (olma) Javob: ikkinchi qutida 3 ta olma bor. 
          2-masala.   Vali   6   ta   quyon   rasmini   chizdi.   Valini   chizgan   rasmlari   Zokirni
chizgan rasmlaridan 2 ta ortiq. Zokir nechta quyon rasmini chizdi? 
     Echish: 6-2=4 ta. Javob: Zokir 4 ta quyon rasmini chizdi. 
Sodda masalalardan yig’indi va qoldiqni topishga doir masalalar. 
          3-masala.   Ahmad   3   ta   qo’g’irchoq   va   ikkita   koptok   rasmini   chizdi.   Ahmad
nechta o’yinchoq rasmini chizdi? 
     Echish: 3+2=5 ta. Javob: Ahmad 5 ta o’yinchoq rasmini chizdi. 
     4-masala. Zokir olma daraxtidan 7 ta olmani oldi va 3 tasini edi. Zokirda nechta
olma qoldi? 
     Echish: 7-3=4 ta (olma). Javob: Zokirda 4 ta olma qoldi. 
          5-masala   Stol   ustida   4   ta   qizil   qalam   bor   edi   yana   unga   4   ta   ko’k   qalamni
qo’shdi. Stol ustida nechta qalam bor edi: 
     Echish: 4+4=8 ta Javob: stol ustida 8 ta qalam bor edi. 
       Sodda masalalarni  shartlari bolalar  uchun tushunarli  bo’lishi  kerak. Va qoldiqli
topishga   doir   masalalar   shunday   masalalar   to’plamiga   kiradi.   Sodda   masalalar
echish   yordamida   matematika   boshlang’ich   kursining   asosiy   tushunchalaridan   biri
arifmetik amallar haqidagi tushuncha va boshqa bir qator tushunchalar shakillanadi.
Sodda   masalani   echa   olishni   o’zlashtirganlaridan   so’ng   murakkab   masalalarni
9 echishni   o’rganadilar.   Chunki   murakkab   masalalar   bir   nechta   sodda   masalalardan
tuzilgan bo’ladi.
1.2. Boshlang’ich sinf o’quvchilarining mantiqiy tafakkurini o’stirishda
interfaol metodlardan foydalanish.
                    Zamonaviy   ta’limni   tashkil   etishda   qo’yiladigan   talablardan   biri   ortiqcha
ruhiy   va   jismoniy   kuch   sarflamasdan,   qisqa   vaqt   ichida   yuksaknatijalarga
erishishdir.
         Ma'lumki, ta'limda ilg'or pedagogik va yangi axborotlar texnologiyalarini tatbiq
etish   o'quv   mashg'ulotlarining   samaradorligini   oshiribgina   qolmay,   ilm-fan
yutuqlarini   amaliyotda   qo'llash   orqali   mustaqil   va   mantiqiy   fikrlaydigan,   har
tomonlama   barkamol   yuksak   ma'naviyatli   shaxsni   tarbiyalashda   muhim   ahamiyat
kasb etadi.
         Hozirgi kunda ta'lim jarayonida interfaol metodlar va axborot texnologiyalarini
o'quv jarayonida qo'llashga bo'lgan qiziqish kundan-kunga ortib bormoqda. Bunday
bo'lishining   sabablaridan   biri,   shu   vaqtgacha   an'anaviy   ta'limda   o'quvchilar   faqat
tayyor   bilimlarni   egallashga   o'rgatilgan   bo'lsa,   zamonaviy   texnologiyalardan
foydalanish   esa   ularni   egallayotgan   bilimlarini   o'zlari   qidirib   topish,   mustaqil
o'rganish   va   fikrlash,   tahlil   qilish,   hatto   yakuniy   xulosalarni   ham   o'zlari   keltirib
chiqarishga o'rgatadi. O'qituvchi bu jarayonda shaxs rivojlanishi, shakllanishi, bilim
olishi va tarbiyalanishiga sharoit yaratadi va shu bilan bir qatorda boshqaruvchilik,
yo'naltiruvchilik funksiyasini bajaradi.
        Interfaol     metodlarni         qo‘llash     natijasida     o‘quvchilarning         mustaqil         fikrlash
tahlil     qilish,   xulosalar   chiqarish,   o‘z     fikrini     bayon     qilish,   uni   asoslangan   holda  
10 himoya     qila     bilish,     sog‘lom     muloqot,     munozara,     bahs     olib     borish     ko‘nikmalari  
shakllanib,   rivojlanib   boradi.    
        Interfaol                    degani      -     o‘qituvchi         va         o‘quvchilar         orasida         o‘zaro         hamkorlik
tufayli     dars     samaradorligini     oshirish,   yangi       darsni     o‘quvchi     mustaqil     harakat,    
mulohaza,     bahs-munozara     orqali     o‘rganadi,   qo‘yilgan     maqsadga     mustaqil     o‘zi  
darsda     o‘quvchi         faol         ishtirok         etgan         holda       kichik         guruhlarda         javob       topi
shga     harakat     qiladi,ya‘ni     ham     fikrlaydi,   ham     baholaydi,     ham     yozadi,   ham   gapira
di,   ham         tinglaydi,     eng         keragi         o‘zi             faol         ishtirok         etadi.
            Dars   mashg'ulotlarida   o'yin-topshiriqlarni   takrorlash   yoki   mustahkamlash
darslarida   foydalanilsa   ijobiy   natija   beradi.   O'yin-topshiriqning   qaysi   bir   turini
tanlash   darsning   turiga,   sinf   o'quvchilarining   o'yin-topshiriqlarni   bajarishga
o'rgatilganlik darajasi, ularning bilim saviyasi, mustaqil ijodiy ishlash imkoniyatlari,
o'rganilganlarni   xotirada   tez   tiklay   olishi,   ijodkorlikning   qay   darajada
shakllanganiga ham bog'liq bo'lishi kerak.
          Ta'limda   o'quvchi   shaxsini   fikrlashga,   o'zgalar   fikrini   anglash   va   shu   fikrni
og'zaki hamda yozma shaklda savodli bayon eta olishga o'rgatish masalasiga e'tibor
qaratilgan   bo'lib,   mustaqil   fikrlaydigan,   nutq   madaniyati   rivojlangan   savodxon
shaxsni   kamol   toptirish   asosiy   o'rin   egallaydi.   Millatning   turmush   tarzi,   madaniy
yaratuvchanligi uning boy tarixiy merosi asosida o'rganiladi.
          Bugungi   kun   o'qituvchidan   ilg'or   pedagogik   va   yangi   axborotlar
texnologiyalaridan o'quv jarayonida foydalanishni talab etmoqda. Yuqoridagilardan
kelib   chiqib,   tajribalarimiz   asosida   dars   mashg'ulotlarida   interfaol   metodlarni
qo'llash   orqali   ta'lim-tarbiya   berish   yo'llariga   doir   fikrlarimizni   bayon   etamiz.
O'ylaymizki,   u   o'quv   mashg'ulotlari   samaradorligini   oshirishda   hamkasblarimizga
amaliy   yordam   beradi.   Shuningdek,   o'quvchilarni   o'z   yo'nalishini   tanlash   va
mustaqil hayotga tayyorgarlik ko'nikmalarini shakllantirishdek mas'uliyatli vazifani
bajarishda ularning yaqin ko'makchilardan biriga aylanadi. 
11           Quyida   sinflar   kesimida   ayrim   mavzular   asosida   o'qitishning   zamonaviy
usullarini   tatbiq   etish   bo'yicha   tavsiyalar   beramiz.   Siz   undan   ijodiy   yondashgan
holda   foydalanasiz   va   birinchi   prezidentimizning:   «Har   qarichi   muqaddas   bo   'lgan
ona   yerimizga   nisbatan   farzandlarimizda   g'urur   va   iftixor,   sadoqat   tuyg'ularini
uyg'otish uchun biz bugun nima qilyapmiz, degan savolga javob izlab ko'raylik», -
degan   fikrlariga   javoban   ta'lim   va   tarbiya   berishning   zamonaviy   usullarini   tatbiq
etish   orqali   ko'zlangan   maqsadga   erishishga   o'z   hissangizni   qo'shasiz   degan
umiddamiz.
          Boshlang'ich   sinflarda,   ayniqsa,   birinchi   sinfda   o'quvchilarga   o'qitishda
o'quvchining yoshi, fiziologik, psixologik xususiyatlarini hisobga olish kerak.
      Ta'limda o'yin texnologiyalaridan foydalanish, eng samarali vositalardan biridir.
O'yin davomida ularning tafakkuri, dunyoqarashi, fikrlashi kengayib boradi. Olimlar
ta'limga   o'yin   orqali   yondashuv   ta'lim   jarayonida   osonlashtiradi,   deb   hisoblagan.
Nafaqat   osonlashtiradi,   balki   bu  fanga   qiziqishini   kuchaytirib,   bolani   chuqur   bilim
olishiga undaydi. 
       O'yin tarzidagi darslar bolalarning og'zaki nutqini rivojlanishiga yordam beradi.
Birinchi sinf o'quvchilari rasmli yoki videoli turli ko'rishlarni juda yaxshi ko'rishadi.
Turli xil rangli rasmlar orqali, ularning nutqlarini o'stirishda o'yinlardan muntazam
foydalanib turish lozim. Masalan:
     Bu nima?  
     Bu kim? 
         Kim   ko'p so'z   biladi?"  kabi  o'yinlardan  foydalanish  mumkin.  O'yin jarayonida
bolalarning so'zlarni eslab qolishi, to'g'ri talaffuz etishiga qarab rag'batlantirib borish
zarur.   Mavzuni   kompyuter   yordamida   taqdim   etishda   ta'limni   individuallashtirish
printsipiga e'tibor berish lozim. 
       Ayrim o'quvchilar so'zning grafik, ayrimlari esa tovushli obrazni qabul qilishda
qiyinchilikka uchraydilar.
12          Biz bilamizki, hozirgi  ta'lim  jaroyonida  o'quvchi  sub'ekt  bo'lishi  lozim. Bunda
ko'proq   interfaol   metodlarga   e'tiborni   qaratish   ta'lim   samaradorligini   oshiradi.
Hozirgi   davr   darslariga   qo'yilgan   eng   muhim   talablardan   biri   mustaqil   fikrlashga
o'rgatishdir. 
         Bugungi kunda o'qituvchilar Xorij pedagoglari tajribasini  o'rganib, innovatsion
metodlardan, va yangi pedagogik texnikalardan foydalanishlari lozim.
Boshlang'ich sinf ta'lim usullari odatdagi ta'lim usullaridan biroz farq qiladi, chunki
boshlang'ich sinf o'quvchilari juda yosh. 
          Ta'lim   maydoni   turli   xil   qobiliyatlar   va   shaxslar   bilan   birgalikda   ishlaydigan
o'quvchilar   bir   joyga   to'planadigan   juda   dinamik   muhit   sifatida   ajralib   turadi   va
o'qituvchilarning   vazifasi   har   biri   uchun   o'zlarini   ya'ni   o'quvchilarning   shaxsiy
ehtiyojlarini   qondirish   uchun   ijodiy   va   innovatsion   ta'lim   strategiyalarini   amalga
oshirishga qodir samarali o'qituvchilar bo'lishi muhimdir.
"Fikriy hujum " metodi
          Mazkur   metod   o'quvchilarning   mashg'ulotlar   jarayonidagi   faolliklarini
ta'minlash,   ularni   erkin   fikr   yuritishga   rag'batlantirish   hamda   bir   xil   fikrlash
inertsiyasidan   ozod   etish,   muayyan   mazvu   yuzasidan   rang-barang   g'oyalarni
to'plash,   shuningdek,   ijodiy   vazifalarni   hal   etish   jarayonining   dastlabki   bosqichida
paydo bo'lgan fikrlarni yengishga o'rganish uchun xizmat qiladi. 
          "Fikriy   hujum"   metodi   A.F.   Osborn   tomonidan   tavsiya   etilgan   bo'lib,   uning
asosiy   tamoyili   va   sharti   mashg'ulotning   har   bir   ishtirokchisi   tomonidan   o'rtaga
tashlanayotgan   fikrga   nisbatan   tanqidni   mutlaqo   ta'qiqlash,   har   qanday   luqma   va
hazil-mutoyibalarni rag'batlantirishdan iboratdir. 
          Bundan   ko'zlangan   maqsad   o'quvchilarning   mashg'ulot   jarayonidagi   erkin
ishtirokini   ta'minlashdir.   Ta'lim   jarayonida   ushbu   metoddan   foydalanish
o'qituvchining   pedagogik   mahorati   va   tafakkur   ko'lamining   kengligiga   bog'liq
bo'ladi.   "Fikriy   hujum"   metodidan   foydalanish   chog'ida   o'quvchilarning   soni   15
13 nafardan   oshmasligi   maqsadga   muvofiqdir.  Ushbu   metodga   asoslangan   mashg'ulot
bir saotga qadar tashkil etilishi mumkin.
"Yalpi fikriy hujum " metodi
         Ushbu metod J. Donald Filips tomonidan ishlab chiqilgan bo'lib, uni bir necha
o'n (20-60) nafar o'quvchilardan iborat sinflarda qo'llash mumkin.
     Metod o'quvchilar tomonidan yangi g'oyalarning o'rtaga tashlanishi uchun sharoit
yaratib berishga xizmat qiladi. Har bir 5 yoki 6 nafar o'quvchilarni o'z ichiga olgan
guruhlarga 15 daqiqa ichida ijobiy hal etilishi lozim bo'lgan turli xil topshiriq yoki
ijodiy   vazifalar   belgilangan   vaqt   ichida   ijobiy   hal   etilgach,   bu   haqida   guruh
a'zolaridan biri axdorot beradi. 
          Guruh   tomonidan   berilgan   axborot   (topshiriq   yoki   ijodiy   vazifaning   yechimi)
o'qituvchi va boshqa guruhlar a'zolari tomonidan muhokama qilinadi va unga baho
beriladi. Mashg'ulot yakunida o'qituvchi berilgan topshiriq yoki ijodiy vazifalarning
yechimlari   orasida   eng   yaxshi   va   o'ziga   xos   deb   topilgan   javoblarni   e'lon   qiladi.
Mashg'ulot   jarayonida   guruhlar   a'zolarining   faoliyatlari   ularning   ishtiroklari
darajasiga ko'ra baholab boriladi.
"Fikrlarning shiddatli hujumi " metodi
     "Fikrlaming shiddatli hujumi" metodi Ye.A. Aleksandrov tomonidan asoslangan
hamda G.Ya. Bush tomonidan qayta ishlangan.
Metodning mohiyati quyidagidan iborat:
-   jamoa   orasida   muayyan   topshiriqlarni   bajarayotgan   har   bir   o'quvchining   shaxsiy
imkoniyatlarini ro'yobga chiqarishga ko'maklashish;
-   o'quvchilarda   ma'lum   jamoa   tomonidan   bildirilgan   fikrga   qarshi   g'oyani   ilgari
surish layoqatini yuzaga keltirishdan iborat.
Fikrlarning   shiddatli   hujumi"   metodidan   foydalanishga   asoslangan   mashg'ulot
quyidagi bosqichlarda tashkil etiladi:
1-bosqich:  Ruhiy jihatdan bir-biriga yaqin bo'lgan o'quvchilarni  o'zida biriktirilgan
hamda son jihatdan teng bo'lgan kichik guruhlarni shakllantirish;
14 2-bosqich:   Guruhlarga   hal   etish   uchun   topshirilgan   vazifa   yoki   topshiriqlar
mohiyatidan kelib chiqadigan maqsadlarni aniqlash;
3-bosqich: Guruhlar tomonidan muayyan g'oyalarning ishlab chiqilishi (topshiriqlar
hal etilishi);
4-bosqich:   Topshiriqlarning   yechimlarini   muhokama   etish,   ularni   to'g'ri   hal
etilganligiga ko'ra turkumlarga ajratish;
5-bosqich:   Topshiriqlarning   yechimlarini   qayta   turkumlashtirish,   ya'ni   ularning
to'g'riligi,   yechimni   topish   uchun   sarflangan   vaqt,   yechimlarning   aniq   va   ravshan
bayoni etilishi kabi mezonlar asosida baholash;
6-bosqich: Dastlabki bosqichlarda topshiriqlarning yechimlari yuzasidan bildirilgan
muayyan   tanqidiy   mulohazalarni   muhokama   etish   hamda   ular   borasida   yagona
xulosaga kelish.
"5x5x5" metodi
          "5x5x5"   metodi   yordamida   bir   vaqtning   o'zida   36   nafar   o'quvchini   muayyan
faoliyatga   jalb   etish   orqali   ma'lum   topshiriq   yoki   masalani   hal   etish,   shuningdek,
guruhlarning har bir a'zosi imkoniyatlarini aniqlash, ularning qarashlarini bilib olish
mumkin. 
            Bu   metod   asosida   tashkil   etilayotgan   mashg'ulotda   har   birida   6   nafardan
ishtirokchi   bo'lgan   6   ta   guruh   o'qituvchi   tomonidan   o'rtaga   tashlangan   muammoni
muhokama   qiladi.   Belgilangan   vaqt   nihoyasiga   yetgach   o'qituvchi   6   ta   guruhni
qayta   tuzadi.   Qaytadan   shakllangan   guruhlarning   har   birida   avvalgi   6   ta   guruhdan
bittadan   vakil   bo'ladi.   Yangidan   shakllangan   guruh   a'zolari   o'z   jamoadoshlariga
guruhi   tomonidan   muammo   yechimi   sifatida   taqdim   etilgan   xulosani   bayon   etib
beradilar va mazkur yechimlarni birgalikda muhokama qiladilar.
"5x5x5" metodining afzallik jihatlari quyidagilardir:
- guruhlarning har bir a'zosining faol bo'lishiga undaydi;
- ular tomonidan shaxsiy qarashlarning ifoda etilishini ta'minlaydi;
- guruhning boshqa a'zolarining fikrlarini tinglay olish ko'nikmalarini hosil qiladi;
15 -   ilgari   surilayotgan   bir   necha   fikrni   umumlashtira   olish,   shuningdek,   o'z   fikrini
himoya qilishga o'rgatadi.
          Eng   muhimi,   mashg'ulot   ishtirokchilarining   har   bir   qisqa   vaqt   (20   daqiqa)
mobaynida   ham   munozara   qatnashchisi,   ham   tinglovchi,   ham   ma'ruzachi   sifatida
faoliyat olib boradi.
     Ushbu metodni 5, 6, 7 va 8 nafar o'quvchidan iborat bo'lgan bir necha guruhlarda
qo'llash   mumkin.   Biroq   yirik   guruhlar   o'rtasida   "5x5x5"   metodi   qo'llanilganda
vaqtni ko'paytirishga to'g'ri keladi. Chunki bunday mashg'ulotlarda munozara uchun
ham, axborot berish uchun birmuncha ko'p vaqt talab etiladi. 
     So'z yuritilayotgan metod qo'llanilayotganda mashg'ulotlarda quruhlar tomonidan
bir yoki bir necha mavzuni qilish imkoniyati mavjud.
            "5x5x5"   metodidan   ta'lim   jarayonida   foydalanish   o'qituvchidan   faollik,
pedagogik   mahorat,   shuningdek,   guruhlarni   maqsadga   muvofiq   shakllantira   olish
layoqatiga ega bo'lishni talab etadi. Guruhlarning to'g'ri shakllantirmasligi topshiriq
yoki vazifalarning to'g'ri hal etilmasligiga sabab bo'lishi mumkin.
     Boshlang'ich maktablarda amalga oshirilishi mumkin bo'lgan eng yaxshi o'qitish
usullaridan ba'zilari quyidagilardir:
1. Vizualizatsiya
          Vizual   va   amaliy   ta'lim   tajribasi   orqali   zerikarli   ilmiy   tushunchalarni   hayotga
olib   kelish,   o'quvchilarga   ularning   hayotda   qanday   qo'llanilishini   tushunishga
yordam berish.
2. Hamkorlikda o'qitish:
      O'quvchilarni kichik guruh yoki butun sinfning faoliyatini rag'batlantirish orqali
birgalikda ishlashga qodir bo'lgan o'quvchilarni rag'batlantirish.
3. So'rov asosida ko'rsatmalar:
     O'quvchilarni savol berishga va o'z g'oyalarini o'rganishga da'vat qilimoq, ularga
muammolarni   hal   qilish   qobiliyatlarini   yaxshilashga   yordam   beradi,   shuningdek,
16 ilmiy tushunchalarni yanada chuqurroq tushunishga yordam beradi. Har ikkisi ham
muhim hayotiy ko'nikmalardir.
4. Farqlash:
         Hech kim ortda qolmasligi uchun o'quvchilarning qobiliyatiga qarab vazifalarni
taqsimlash orqali ta'lim jarayonini farqlash va belgilash.
5. Kasbiy rivojlanish:
          Muntazam   kasbiy   rivojlanish   dasturlarida   ishtirok   etish   o'qituvchining   dars
berish qobiliyatlarini yaxshilashning ajoyib usuli hisoblanadi.
            Samarali   o'qituvchi   bo'lish   oson   ish   emas,   chunki   har   bir   o'quvchi   noyobdir,
ammo   ta'lim   strategiyalarining   kombinatsiyasidan   foydalanib,   o'qituvchilar   ta'lim
uslublarini   hamda   o'quvchilarning   bilm   salohiyatlarini   va   imkoniyatlarini   hisobga
olib, sinfdagi o'quvchilar uchun dinamik va motivatsion muhitni yaratish lozim.
II BOB.  Boshlang’ich sinf o’quvchilarining mantiqiy tafakkurini o’stirishda
metodlarning amaliy ahamiyati.
2.1.  Boshlang’ich sinf o’quvchilarining mantiqiy tafakkurini o’stirishni
darslarda o’yinlar orqali tashkil etish.
          Hozirgi   davr   talablardan   biri-   bu   mantiqiy   fikrlay   oladigan   ijodkor   yoshlarni
tarbiyalashdir.  Bunday yoshlarni  tarbiyalashda  boshlang’ich sinf  o’qituvchilarining
xizmati   benihoya   katta.   Ayniqsa   boshlang’ich   sinf   oqituvchisi   darslarda
o’quvchilarni   ijodkorlikka   o’rgatmog’i   lozim.   Matematika   darslari   qanchalik
qiziqarli   bo’lsa,   o’quvchilarning   o’ylash,   fikrlash,   hisoblash   qobiliyatlari   shuncha
takomillashadi. 
          O’qitishning   samaradorligini   oshirish   va   bolalarni   kamol   toptirish   uchun   eng
oldin beriladigan masala mazmuniga birinchi navbatda e’tibor berilsa, unumli foyda
beradi. Chunki hozirgi kunda biz matematika darslarida oz vaqt misollar yechishga
17 berilib,   masalalar   bilan   ishlashga,   ayniqsa,   topqirlikka   doir   topshiriqlar:   rebuslar,
qiziqarli   masalalar,   boshqotirmalar,   krassvord   bilan   ishlashga   kam   e’tibor
qaratishimiz   asosida   kichik   yoshdagi   o’quvchilarga   mustaqil   fikrlash   qobiliyatlari
rivojlanmay qoladi. 
          O’quvchilar   beriladigan   masalani   yetarlicha   mulohaza   qila   olmaydilar,   unda
berilgan   va   izlanayotgan   sonlarga   kora   shartlarni   aniqlab   ,   chuqur   izlanmay ,
mexanik ravishda amallarni bajaradilar. 
            Asosan,   masala   yechishda   biz   o’quvchilarni   darslikda   yechib   korsatilgan
namunada   qanday   ketma-ketlik   bolsa,   shunday   yechishga   odatlanganmiz.   Bu   esa
o’quvchilarni   ma’lum   bir   tizim   asosida   masalada   berilgan   sonni   ishlatib,   masala
mazmuniga   va   so’ralayotgan   miqdorga   e’tiborsizlikka   olib   keladi   va   bola   matiqiy
fikrlamay xulosa chiqaradi. 
     Ta’lim jarayoni, qolaversa, dars jarayonida o’quvchilarni mustaqil fikrlashga har
bir   topshiriq   ustida   ijodiy   yondashuvga,   asosli   xulosa   chiqarishga   undash   uchun
qiziqarli   matiqiy   masalalar   va   nostandart   masalalarning   bajarishning   roli   katta.
Boshlangich   sinf   matematika   kursida   biz   qiziqarli   masalalardan   foydalansak,   bu
oquvchilarni darsga bolgan qiziqishlari va faolligini oshiradi. Agar bolalarning yosh
xususiyatiga   moslab   mantiqiy   masalalar   bersak,   ularda   ijodkorlik,   hayotiylik,
maqsadga intilish kabi xislatlar rivojlanadi. 
       Chunki bu qiziqarli va mantiqiy masalalar yechimi togri amal bilan chiqmaydi:
bular   ustida   ishlash   yechimni   topish   uchun   topshiriqdagi   har   bir   so’zga   ,   gapga
e’tibor berib , uning hayotdagi o’rnini bilib ,   unga asoslanib , yechgan o’quvchigina
tog’ri   yechimga   boradi.   Agar   bola   masala   oqilayotganda   biror   detallga   e’tibor
bermasa, bu uni noto’g’ri yechimga olib boradi. 
     Agar e’tibor berib qaralsa, ya’ni masalada gap borayotgan fikr va predmet ustida
diqqat   bilan   qaralsagina,   ya’ni   bola   ko’z   oldiga   gavdalantirilsa   ijobiy   natijaga
erishiladi. Oddiy koringan masalalar  yechimi  hech qachon birdaniga chiqmaydi. U
o’zida   sirli   jumboqni   yashiradi.   Buni   yechish   uchun   o’quvchi   ijodkor   bo’lmog’i
18 lozim. Mantiqiy topshiriqlar o’yinlar, didaktik materiallar bilan amaliy ishlar darsda
nisbatan katta o’rin egallashi kerak.
          Boshlang’ich   sinf   matematika   darslarida   mantiqiy   o’yinlar   o’quvchi   biluv
faoliyatini oshirish vositasida muhim ahamiyat kasb etadi.
      Didaktik o’yin o’quvchi ta’lim- tarbiya olishi, uning har tomonlama rivojlanishi
uchun   muhim   vosita   bolib   xizmat   qiladi.   Bolalarga   har   bir   o’yinni   orgatishda
muayyan   ta’limiy   maqsadni   nazarda   tutish   o’qituvchi   diqqat   markazida   bo’lishi
zarur.   O’yin   orqali   o’quvchi   o’tiladigan   mavzu   yuzasidan   bilm   oladi,   konikma
malakalarga erishadi. O’yinning eng muhim ahamiyati ham shundadir.
          Didaktik   oyinlarning   tarbiyaviy   ahamiyati   shundan   iboratki,   u   oquvchilarni
hamjihatlikka,   intizomlikka   sezgilikka,   topqirlikka,   e’tiborli   bolishga,   qatiylikka
undaydi.
     Didaktik o’yinlar o’quvchi faoligini oshirish uchun muhim ahamiyat kasb etadi .
Har   bir   o’yinga   kirishgan   o’quvchidan   o’quv   topshiriqni   bajarishga   yangicha
munosabatda   bolishni   talab   etadi   ,   uni   hal   qilish   zarurati   esa   ijodiy   izlanishlarni
keltirib   chiqaradi.   O’quvchi   ijodkorligini   oshirishda   mantiqiy   o’yinlar   nihoyatda
zarur.   Mantiqiy   o’yinlar   o’quvchi   tafakkuriga   moljallangan   bo’lib ,   o’quvchi   biluv
faoliyatining rivojlanishiga yordam beradi.
         Inson bilishning hisiy va mantiqiy bosqichi mavjud. Odanzotning hissiy bilishi
uning   sezgi,   idrok   ,   tasavurlarida   oz   ifodasini   topadi.   Insonning   mantiqiy   bilishi
uning tushuncha, hukm , xulosalarida, o’z ifodasini topdi.
         O’quvchi mantiqiy o’yinlarda ishtirok etib, o’yin shartlari yuzsidan mushohada
yuritib , ma’lum hukm va xulosalarni chiqaradi.
     Shunday o’yinlardan ba’zilarini keltiramiz:
Quyida   keltiradigan   ,,Sonni   top’’   mantiqiy   oyinini   chorak   boshida   matematika
fanidan   o’tilganlarini   takrorlash   darslarida   otkazish   mumin   .   O’yin   umumsinf   ishi
tariqasida   o’tkazilishi   mumkin.   O’quchilarda   quyidagi   topshiriq   aytiladi:   ,,   Uchta
quticha   ichida   ,,bir   xonali   son   ‘’   ,   ,,ikki   xonali   son’’   ,   ,,uch   xonali   son   ‘’   deb
19 yozilgan :1. Bir xonali son 2. Ikki xonali son 3. Bir xonali bolmagan son. Bu uchala
yozuv   notogri   ekanligini   bilgan   holda   har   bir   qutichada   bunday   kartochka
joylashganligini   toppish   mumkinmi?’’   Har   bir   o’quvcuhi   mantiqan   fikr
yuritib   ,to’g’ri   va   tez   bajargan   o’quvchi   doskaga   chiqib,   sinf   o’quvchilari   bilan
umumsinf muhokamasida mantiq o’yinini izohlaydi.
         O’quvchi  quyidagicha mushohada qilishi  mumkin:  Uchinchi  qutichadagi ,, Bir
xonali bolmagan son ‘’ yozuv xato bolgani sababli 3- qutichada ,, Bir xonali son ‘’
yozilgan kartochka joylashgan . Bu oquvchining chiqargan dastlabki  to’g’ri  hukmi
boladi. 2-qutichada ,,Ikki xonali son ‘’ yozuv xato bo’lgani uchun unda yo bir xonali
son   yoki   uch   xonali   son   yozilgan   kartochka   joylashishi   mumkin.   Ammo   ,   ,,bir
xonali   son   ‘’yozilgan   kartochka   3-qutichada   joylashgan.   Demak   ,   1-qutichada
joylashgan boladi. Oyin g’olibi ragbatlantiriladi.
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   bilan   matematika   darslarida   mantiqiy   o’yinlarni
tashkil   qilish   va   uni   o’tkazish   borasida   quyidagilarga   e’tibor   berishlari   maqsadga
muvofiq :
  -Dars maqsadi va mazmunidan kelib chiqqan holda mantiqiy o’yinlarni tanlash.
  -Mantiqiy o’yinni   shunday tashkil etish kerakki , unda barcha sinf o’quvchilari jalb
qilingan bo’lsin.
  - Mantiqiy o’yinni otkazish jarayonida o’quvchilarning umumsinf, guruh va yakka
tartibda   o’quv   faoliyatlari   mutanosibligini   ta’minlash   .   Tabaqalashtirilgan   didaktik
o’yinlardan foydalanish.
 - Dars jarayonida mantiqiy o’yinini otkazishning qulay vaqtini belgilash.
 -O’yin g’oliblarini aniqlash.
          Kichik   maktab   yoshdagi   bolalarni   o’qitish   jarayonida   mantiqiy   topshiriqlarni
bajarishga   o’rgatish   natijasida   o’quvchilarning   biluv   faoliyatlari   oshadi,   ulada
topqirlik, sezgilik, hushyorlik kabi sifatlar tarkib topadi.
      Mantiqiy topshiriqlar o’quvchi tafakkuriga moljallangan bo’lib, biluv faoliyatini
rivojlanishga karra yordam beradi.
20      O’quvchi mantiqiy topshiriqni bajar ekan, topshiriq yuzasidan mushohada yuitib,
ma’lum   hukm   va   xulosalarni   chiqaradi.   Mulohazalarning   real   yoki   yolg’on
ekanligini aniqlaydi.
         Hozirgi boshlang’ich sinf matematika darsliklarini tadqiqot mavzusi  yuzasidan
varaqlar   ekanmiz   deyarli   har   bir   darsda   organilishi   zarur   bo’lgan   mantiqiy
mazmundagi o’quv topshiriqlari o’rin olganini guvohi bo’ldik.
    Bunday topshiriqlarni ayrimlarini tahlil qilamiz.
Rasmda   tortburchaklar nechta? Togri tortburchaklar –chi ? Kvadratlar-chi ?
Ushbu topshiriqni o‘quvchilarning matematikadan geometrik shakllarga doir bilim,
malaka   va   ko‘nikmalari   mustahkamlashga,   o‘quvchilarni   topqirlikka,   ziyraklikka
olib kelishga qaratilgan o‘quv topshiriqlaridir.
          O‘quvchi   bu   topshiriq   ustida   ish   olib   borar   ekan   ,   dastlab   chuqur   diqqat   bilan
kozdan kechirib , so‘ngra mustaqil bajarishga kirishadi. Ushbu topshiriqni bajarishda
to’g‘ri tortburchak, kvadrat, uchburchak, beshburchak kabi geometrik figuralarning
o‘ziga xos xususiyatlari hisobga olish zarur. O‘quvchi ushbu shakda 3 ta kvadrat, 4
ta to’g‘ri tortburchak, 2 ta uchburchak borligini bilib oladi.
          Mahmud  15  yoshda.  Alisher  9  yoshda.   Mahmud  10  yoshga  bolganida  Alisher
necha yoshda bolgan?
      Ushbu mantiqiy masalani muhokama qilayotgan o‘quvchi shunday fikr yuritadi.
Mahmud hozir 15 yoshda u 10 yoshda bo‘‘lganida, yoki 5 yil avval, Alisher yoshi 
9   –   5   =   4   yoshda   bolgan.   Ushbu   masalani   yana   boshqa   oquvchi   quyidagicha
ifodalashi mumkin.
          Mahmud   bilan   Alisher   yoshlari   orasidagi   farq   15   –   9   =   6   yosh.   Mahmud   10
yoshda   bo‘lgan   paytda   shu   farq   saqlagan   holda   10   –   6   =   4   yosh.   Alisher   yoshi
aniqlanadi.
         Bunday topshiriqning afzalligi – o’quvchini mantiqan fikrlashga undaydi. Turli
xil   mulohaza   yuritish   yo’llarini   qidirishga   olib   keladi.   O’quvchi   fikrlash   doirasi
kengayadi.
21           Darslikning   sahifasidagi   mantiqiy   topshiriqni   bajarishdan   maqsad-   ketma-   ket
keluvchi natural sonlar, ularni taqqoslashga oid bilim malakalari rivojlanadi.
Topshiriq;   O’quvchi   ketma-   ket   keladigan   ikki   soni   qo’shdi.   Ularning   kattasi   46   ,
bularning yigidisini toping.
       Demak, shunday mulohaza yuritiladi. Ketma- ket keluvchi sonlardan kattasi 46
bolsa,   undan   oldin   keluvchi   son   45   boladi.   Ularning   yig’indisi   +   46   =   91   ga   teng
boladi.
     Rebuslar ham mantiqiy topshiriqlarning bir korinishidir. 
* 5 : * = 9 4 * : * =7
6 * : * = 8 8 * : * =9
Topshiriqni tahlil qilaylik.
          Bunday   topshiriqni   bajarishdan   maqsad,   o’quvchilarning   jadvaldagi   hollarda
ko’paytirish   va   bolishga   oid   bilimlarni   mustahkamlash,   ularni   topqirlikka,
ziyraklikka jalb qilishga undaydi.
5 : * = 9
         Bo’linuvchidan 10 lik xonadagi  va bo’luvchi  noma’lum, ammo bo’linma 9 ga
teng   bu   sonlarni   toppish   uchun   o’quvchi   quyidagicha   fikr   yuritadi:   Bolinuvchi
5   raqam   bilan   tugayapdi ,   9   ga   karrali   ikki   xonali   son   va   5   raqami   bilan
tugallanadigan son bu 45 sonidir. Bo’linuvchi 45 bo’lsa, bo’luvchi 5 soni bo’ladi.
          Darslikning   81-sahifasidagi   mantiqiy   topshiriqda   qozichoq   va   echkilarning
ogirliklari   orasidagi   munosabat   ifoda   etilgan.   O’quvchi   mantiqan   fikrlab,
muvozanatdagi tarozini korib, echki vazni aniqlanadi.
Amal   ishoralari   va   qavslarni   o’rinli   ishlatib,   to’g’ri   tenglikni   hosil   qilishga   doir
topshiriq ham topqirlikni, mantiqiy fikrlashni talab qiladi. 
1 . . . 2 . . . 3 . . . = 1 12 . . . 3 . . . 4 . . . = 1
O’quvchilar mantiqan fikrlab , quyidagi yechim variantlarini berishlari mumkin
( 1 + 2 ) : = 1 (12 : 3 ) :4 = 1 yoki 12 : ( 3 * 4 ) = 1
22           O‘qituvchi   bu   topshiriqni   oquvchilar   bilan   hamkorlikda   geometric   shakllar
naboridan foydalanib , yoki ozlari qolda tayyorlab shu shaklni tuzib, undan yuqorda
nomlari   olingan   shakllarning   muhim   xossalarini   amalgam   sinab   korib,   xulosa
chiqarishlari zarur.
     Boshlang’ich sinf matematika darsligi mualliflari: A. Qo’chqorov , Sh, Sariqova,
I. Rahmonovalar o’zlarining darsliklarini ko’plab qiziqarli, topqirlikka oid, mantiqiy
topshiriqlarni kiritganlar.
     Darslik sahifalaridagi ayrim masalalarni tahlil qilaylik;
Masala:   Pallali   tarozi  va  200 g  li  tosh  yordamida 3  marta  olchash  orqali  unni   2 ta
800 g li va bitta 2 kg li qismlarga ajrating.
     Ushbu topshiriqni o‘quvchilar mulohaza yuritib, quyidagi mazmunda yechadilar.
     Masala shartida un 3 kg 600 g deb rasmda korsatilgan. 200 g li tosh yordamida 2
marta   o‘lchab,   400   g   un   olindi.   Endi   tarozining   bir   pallasiga   400   g   un,   ikkinchi
pallasiga   yana   400   g   un   olindi,   natijada   ikkalasi   qo‘shilib   800   g   un   hosil   boldi.
Natijada   yana   bir   maratoba   800   g   un   tarozining   chap   pallasiga   qoyiladi.O‘ng
tomondan   2   kg   800   g   qolgan   undan   800   g   ajratib   olinadi ,   natijada2   kg   un   ajralib
qoladi. 
            Shunday   qilib,   uch   o‘lchash   natijasida   800   g   va   2   kg   un   alohida-alohida
ajratiladi.
     Darslikning shu sahiasidagi 6-masalani ham oquvchilar qiziqib bajarishadi.
Masala.   Televizorda   72   qismli   multfilm   haftaning   har   seshanba,   chorshanba,
payshanba kunlari korsatiladi. Bu multfilm necha hata davomida to‘la ko‘rsatiladi?
Masala   muhokamasida   haftada   uch   kun   multfilm   korsatilgani   sababli   1   haftada   3
kun, demak 72 qismli multfilm 72 : 3 = 24 namoyish etiladi.
     Darslikning 14- betidagi matematik jumboq ham mantiqiy tafakkurni talab etadi:
Topshiriq: Toti tulkiga quyidagi matematik jumboqni beribdi:
23      Bir son o’yla, unga 18 ni qo‘sh yigindini 2 ga ko‘paytir. Ko‘paytmaga 4 ni qo‘sh,
natijani   2   ga   bol,   bo‘linmadan   o‘ylagan   sonni   ayir.   Natija   20   ga   teng   bo’ldi
shundaymi?   Ha
     To’ti aytgan matematik jumboqning siri nimada?
Ushbu   mantiqiy   topshiriqni   bajarishdan   maqsad   o’quvchining   mantiqiy   taakkurini
o’stirish , topshiriq ustida mantiqiy fikrlab,to’g’ri yechmni izlashga o’rgatish.
      Darslik sahialarida figuralarni almashtirisgga oid , shakl almashtirish yordamida
yangi shakllar hosil qilishga oid topshiriqlar ko’plab keltirilgan. Quyidagi topshiriq
ham shulardan. Topshiriq:
     3 ta cho’pni o’rnini shunday almashtiringki, natijada 4 ta bir xil kichik kvadrat va
1 ta katta kvadrat hosil bo’lsin.
          Bunday   topshiriq   o’quvchilarning   mantiqiy   fikrlashlarini   o’stiradi,   topqirlikka
undaydi.
172-betdagi 4-topshiriq ham mantiqiy tafakkurni ostirishga xizmat qiladi.
        Topshiriq:   Bo’chkada   10   litr   suv   bor.   Berilgan   (4   litrli   va   3   litrli   )   idishlar
yordamida qanday qilib bochkada 5 litr suv qoldirish mumkin?
Bu   muammoli   topshiriqni   bajarish   jarayonida   oquvchilar   chuqur   mulohaza
yuritishlari talab etiladi. Ushbu masala yechim variantlari har xil bo’lishi mumkin.
Shunday yechim yollaridan biri
         Bochkadan  4 litrli  idish bilan 2 marta suv olinadi. Bochkada  2   litr  suv  qoladi ,
olingan 4 litrli suvni 3 litrini 2-idishgaga olchanib qayta solinadi.Natijada bo‘chkada
5 litr suv hosil bo‘ladi.
2.2. 1-2- sinf  o’quvchilarining mantiqiy tafakkurini   o’stirishda interfaol
metodlar va didaktik o’yinlardan samarali foydalanish.
      Boshlang'ich sinflarda matematikani o'qitishga haftasiga 5 soatdan vaqt ajratiladi.
O'quv   materialini   sinflarga   taqsimlashda   o'rganilayotgan   sonlar   va   ular   bilan
arifmetik amallarni bajarish doirasi asta - sekin kengaytirib borishi nazarda tutuladi. 
24           1-sinfda   -   0   dan   100   gacha   bo'lgan   sonlarni   raqamlash,   100   ichida   sonlarni
xonadan o'tmasdan qo'shish va ayirish; 
          2-sinfda   -   0   dan   100   gacha   bo'lgan   sonlar,   100   ichida   sonlarni   xonadan   o'tib
qo'shish va ayirish, jadval ichida ko'paytirish va bo'lish; 
     3-sinf - I dan 1000 gacha bo'lgan sonlar, to`rt arifmetik amal; 
          4-sinfda   -   1   dan   1   000   000   gacha   bo'lgan   sonlar,   to`rt   arifmetik   amal   kabi
mavzular qaraladi.
          Birinchi   sinfda   o'quvchi lar   ikki   o'nli k   ichi dagi ,   ya'ni   1   dan   20   gacha
bo'lgan   sonlarning   nomlari   bilan   tanishadilar.   Bu   esa   xususan
o'quvchilarda   narsalarni sanash malakasini hosil qilish uchun qo'llaniladi.
          Raqamlarning   yozilishi   bilan   tanishtirish   shu   sonlarning   ho'sil   bo'lishini
o'rgatish bilan bir vaqtda amalga oshiriladi, shu sababli   darsdayoq   o'quvchilar   1
soni   bilan   tanishadilar   va   1   raqamini   daftarlariga   yozadilar.   Shu   bilan   birga
o'qitishning   birinchi   kunidan   boshlaboq   bolalarda   ba'zi   muhim   umumlashmalar
shakllana   boshlaydi   (birinchi   o'nlik   sonlar   misolida)   natural   qatorning   har   bir
keyin   keladigan  soni   qanday  bo'lishi  oydinlashtiriladi,  qatorning  ixtiyoriy  soni   va
undan oldin yoki keyin keladigan hamma sonlari o'rgatiladi.  
          O'quvchilar   sonlarni   taqqoslash   usullari   bilan   (oldin   narsalarning
mos   to'plamlari   ustida   amallar   bajarish   asosida,   keyin   esa
taqqoslanayotgan   sonlarning   qatorida   egallagan   o'rinlari   bo'yicha)   tanishadilar:
ular   ikki   yoki   son   yig'indisini   topishni   (oldin   narsalarning   mos   to'plamlarini
birlashtirish   va   hosil   bo'lgan   to'plamlar   elementlari   sonini   sanash   asosida   topish,
keyin   esa   bittalab   yoki   guruhlab   qo'shish   va   boshqa   usullardan   foydalanib)
o'rganadilar. 
          Birinchi   yarim   yillikda   o'quvchilar   matematik   amallar   nomlari   tarkibiy
qismlari,   ular   hosil   etadigan   natijalar   nomlari   bilan   tanishadilar.   Bundan
tashqari   o'quvchilar   matematik   belgilarning   ba'zi   elementlari   -   amal   ishoralari
(plus   -   qo'shuv,   minus   -   ayirish),   munosabat   belgilari   (katta,   kichik,   teng)
25 bilan   tanishishlari hamda   (2   va   6   sonlari yig'indisi)   9-2 (9   va   2   sonlar i   ayirmasi) va
boshqa   shunga   o'xshash   eng   sodda   matematika   ifodalarni   o'qish   va   yozishni
o'rganib olishlari kerak:
 sonlarni   o'qish   va   yozish,   ularni   xona   qo'shiluvchilarining   yig'indisi
ko'rinishidagi yozuvini tushuntirish;
 sanoq   texnikasini   egallash   (to'g'ri   va   teskari   tartibda   sanash,   juftliklar   va
o'nliklar bilan sanash, sondan oldin va keyin keluvchi sonni   aytish kabi)lar.
 natural sonlarni o'zaro taqqoslash ">",   "<" va "=" belgilarini   to'g'ri qo'llash.    
 sonlarni   yozma   qo'shish,   uch   xonali   va   to`rt   xonali   sonlarni   ayirish,   bir
xonali va ikki xonali songa ko'paytirish va bo'lish;                              
 q o'shish, ayirish, ko'paytirish va bo'lishning jadvalli hollari   natijalarini  bilish,
murakkab bo'lmagan hollarda yuz ichida og'zaki   hisoblashlarni bajara olish;
 "yig'indi",   "ayirma",   "ko'paytma"   va   "bo'linma"   atamalari   ma'nosini
tushunish va sonli ifodalarni o'qishda ularni qo'llay olish;
 "...ta   ortiq",   "...ta   kam",   "...   marta   ortiq",   "...   marta   kam"     munosabatlarining,
"hammasi",   "qoldi",   "teng"   munosabatlarining   ma'nosini   tushunish   va   ularga
tayangan holda sodda masalalarni yecha   olish;
 miqdorlar mahsulot  narxi, miqdori  va qiymati to'g'ri chiziqli   harakatda yo'l,
tezlik   va   vaqt   orasidagi   bog'lanishlarni   qo'llab,   amaliy   mazmundagi
masalalarni yechish;
 "yarim", "uchdan biri", "to'rtdan biri" atamalari ma'nosini   tushunish va ularni
qo'llash, kasrlar yordamida ulushlarni yozish.
          Ma'lumki   1-sinfga   qabul   qilinib,   maktab   ostonasida   ilk   qadam   qo'ygan
bolaning   faoliyatida   o'yin   asosiy   o'rinni   egallaydi.   O'yin   ularning   eng   sevimli
mashg'uloti   bo'lib,   ular   har   qanday   mashg'ulotni   o'yin   bilan   uyg'unlashtirishga
harakat qiladilar. Shunday ekan   o'qituvchi o'quvchi faoliyatidan ularning sevimli
mashg'uloti   -   o'yinni   siqib   chiqarmasdan,   undan   maqsadga   muofiq   foydalanish
26 bilan   ta'lim   jarayonining   samaradorligini   oshirishga   imkon   beradi.   O'yin   -   bola
hayotining uzviy qismidir. 
          O'yin   orqali   bola   atrof   -   muhit,   tabiat   hodisalari,   manzaralari,   buyumlar,
o'simliklar, hayvonlar   dunyosi bilan tanishadi.  
          Boshlang'ich   ta'lim   davrida   o'quvchilarning   aqliy   va   jismoniy   faoliyatini
tashkil   qilishda   didaktik   o'yinlar   alohida   ahamiyatga   ega.   Matematika
darslarida   didaktik   o'yinlardan   foydalanish   o'quvchilar   zehnini   o'stirish,tez     hisobla
ko'nikmalarini     oshirishda     muhim     ahamiyatga     ega.   Didaktik   o'yinlar   jarayonida
o'quvchilar   o'yin   qoidalariga   qat'iy   rioya   qilishga   o'rganadilar,   inoqlik
his   -   tuyg'ulari, dunyoqarashlari   shakllanib boradi.
        Ta'lim   jarayonida   didaktik   o'yinlar   o'quvchilarning
xususiyatiga   ko'ra   tashkil   etilishi kerak. 
      Bu   esa   ularga   bilim   berishni   yengillashtirishga,   ko'rgazmalilikni   ta'minlashga
qaratilgan bo'lib,   o'quvchilarni toliqtirmaslik, zeriktirmaslik imkonini yaratadi.
     Ta'lim   jarayonida qo'llaniladigan didaktik o'yinlar 2 xil tasnifga egadir.
 Mazmuniga ko’ra
 Amalga oshirish shakliga ko’ra
        Didaktik   o'yinlarni   xilma-xil   tarzlarda   tashkil   qilish   mumkin.   Qo'g'irchoqlar,
o'yinchoqlar,   rasmlar   va   tarqatmalar,   turli   geometrik   shakllardan   ham
foydalanish mumkin. Didaktik o'yinlar maqsadiga   ko'ra 4 omilni o'z ichiga oladi:
1. O'yinning vazifasi. 
2. O'yinning harakati. 
3. O'yinning qoidasi.  
4. O'yinning yakuni.
Har bir  didaktik o'yinni boshlashdan oldin o'quvchilarga   o'yinning qoidasi,
mazmuni,   yakuni   nimadan   iborat   ekanini   o'qituvchi   tomonidan   tushuntiriladi.
O'quvchilar uni tushunib, anglab, shu asosda   harakat qiladilar. Masalan, “Ishoralar”
o’yini.
O'yinning   maqsadi:   Bir   amalli   masalalarni   og'zaki   yechish   ko'nikmalarini
rivojlantirish.
27 O`yin jihozi: “-“, “+”     belgilari.
O'yinning   borishi:
O'qituvchi   masalani   o'qiydi,   o'quvchilar   esa   masalani   qaysi   amal   bilan   yechish   ke
rak   bo'lsa   o'sha   "ishora"ni   ko'rsatadilar.  Masala:
 Salimning   2   ta   qora   va   4   ta   qizil   q alami   bor.   Hammasi   bo'lib   nechta   q alami   b
orligini   qaysi   amaldan   foydalanib   topamiz?
 O'quvchilar   "+"ni   ko'rsatadilar.   Masala   og'zaki   yechiladi.
 Nigorada   6   daftar   bor   edi.   3   tasini   ukasiga   berdi.Nigorada   nechta   daftar   bor
 Mustahkamlash:   O'qituvchi   "+",   "-"   qo'shish,   ayirish   belgilari   qachon
qo'yilishini   so'rab,   ularning   bilimini   mustahkamlaydi.   Quyida   matematika
darslarida o'tkaziladigan ayrim didaktik   o'yinlardan namunalar keltiriladi.
        "Jim"   o`yini :   O'yinning   maqsadi:   O'quvchilarning   o'n   ichida   "+",
"-"   belgilari   haqidagi   bilim   va   malakalarini   oshirish,   sinash.   O'yin
guruhlarda   o'ynaladi.   O'yin   jihozi:   Raqamiar   yozilgan   tarqatmalar,   misollar,
jadval.   O'yinning   borishi:   Jadvallar   doskaga   osib   qo'yiladi,   doskaga   bo`r   bilan
yoziladi. O'yin ovoz chigarmagan holda o'tkaziladi. O'qituvchi   ko'rsatkich bilan
7 va 5 ni ko'rsatadi. O'quvchilar o'ylab 2 yozilgan   tarqatmani ko'rsatadilar.
"Bilmasvoyning   xatolari"   o`yini :   O'yinning   maqsadi:   o'quvchilarning   o'n
ichida   "+", "-"   ishoralari haqidagi bilimlarini mustahkamlash, bilim va malakalarini,
mustaqil   fikrlash qobiliyatini o'stirish.
O'yinning borishi: Doskaga ifodalar yoziladi. Har bir qatordan   bittadan o'quvchi
doskaga chiqadi va xatolarini tuzatadi.
10-7=4                                                    10-3=6                                        7-3=5
3+2=6                                                        4+3=8                                        4+1=6
"Kim epchil"   o'yini.   O'yin maqsadi: Hozirjavoblik, topqirlik malakalarini oshirish.
O'yin jihozi: 2 ta savatcha ifodalar yozilgan olmalar 12-6; 2+8;   7+5; 4+8; 10-3 va
hakozo.   Stol   ustida   "olmalar"   yozib   qo'yiladi.   Doskaga   2   o'quvchi   chiqadi.   Stol
ustidagi   "olmalar"dagi   ifodalarning   natijalarini   aytib   savatga   sola   boshlaydilar.
28 Ifodaning qiymatini to'g'ri topmagan o'quvchi ularni   savatga   sola   olmaydi.   Qaysi
o'quvchi savatga ko'p "olma" tergan bo'lsa, o'sha o'quvchi g'olib bo'ladi.
"Zukkolar"   o'yini.   O'yinning   maqsadi:   Ko'paytirish   va   bo'lishga   doir   amallar
yechish   malakalarini   mustahkamlash.   O'yin   jihozi:   uchta   bayroqcha.   O'yinning
borishi:   Qatorlararo   o'tkaziladi.   Qatorlar   nomi   doskaga   yoziladi   va   o'quvchilar
soni   teng   bo'linadi.   O'qituvchi   har   bir   qatorning   oxirida   o'tirgan   o'quvchiga
bayroqchani   beradi.   O'qituvchi   son   aytadi.   Masalan:   1-   qatorga   6   soni,   2-
qatorga   4   soni,   3-qatorga   5   soni.   Bayroqchalarni   olgan   o'quvchi   6   •1 =   6   deb
bayroqchani oldingi   partadagi o'quvchiga uzatadi.  
1 2   • 2 = 24 ;   24   :   3 = 8     8 •5= 40   ;   40: 4 = 10
O'quvchilar   natija   qaysi   son   bilan   tugasa,   shu   son   bilan   boshlanadigan   ifoda
tuzishi   kerak   bo'ladi.   Bayroqcha   1-partaga   kelganda   oxirgi   o'quvchi   6   soni   hosil
bo'ladigan   ifoda  bilan  o'yinni   yakunlashi  kerak bo'ladi. Qaysi  qatorning bayroqchasi
birinchi   partaga   tez   yetib   kelsa,   o'sha   qator   g'olib   bo'ladi.   Go'lib   qatorning
nomi   yozilgan joyda bayroqchalar biriktirilib qo'yiladi.
"Bu   qaysi   shakl   ?"   o'yini.   O'yinning   maqsadi:   Geometrik   shakllar   bilan
tanishtirish.   Ularga   ta'rif berish malakasini  oshirish. Og'zaki  nutqini  rivojlantirish.
O'yin jihozi: Konvertlarga solingan geomatrik shakllar.   O'yinning borishi: Doskaga
bir   o'quvchi   chiqadi.   Konvertdagi   shaklni   qaysi   ekanini   ko'rib   olib,
o'quvchilarga   murojaat   qiladi.   "Qo'limdagi   geometrik   shaklning   uch   tomoni   uch
burchagi   bor,   uning   tomonlari   xar   xil   uzunlikda   bo'lishi   ham   mumkin.   Bu   qaysi
shakl?".   Shaklga   to'g'ri   ta'rif   bergan   va   shaklning   nomini   to'g'ri   topgan   o'quvchi
rag'batlantiriladi.
"Kosmos bahodiri kim?"   oyini.   O'yinning maqsadi:  1)   O'quvchilar  kasb  tanlashga
qiziqtirish.   2)   O'quvchilarni   tez   fikrlashga   o'qgatish   O'yin   mazmuni:   Sinf   taxtasi
yoniga har bir guruhdan bittadan uchta o'quvchi   chiqariladi. Ular bittadan kartochka
olishadi.   Kartochkalarning   to`rt   amal   ichida   misol   yozilgan   bo'ladi.   Qaysi
o'quvchi   o'z   qo'lidagi   misollarni   tez   va   to'g'ri   bajarsa,   shu
29 o'quvchi   fazogir,   ikkinchi   bo'lib   bajargan   o'quvchi   uchuvchi   va   oxirida   bajargan
o'quvchi esa   haydovchi   sanaladi.
"Mohir   hisobchi"   o'yini.   O'yinning   maqsadi:   O'quvchilarda   tez   hisoblash
malakalarini hosil qilish.   O'yin mazmuni:   Sinf taxtasiga uchta ustundan iborat to`rt
amal   qatnashgan   misollar   yoziladi.   Men   har   bir   guruhdan   bittadan
o'quvchini   chiqaraman.   Har   bir   o'quvchi   tegishli   ustundagi   misolni   yechadi.
Qaysi   o'quvchi oldin yechib bo'lsa, uning ishi  tekshiriladi. Agar to'g'ri   yechgan
bo'lsa,   mohir hisobchi   hisoblanadi.
“Olma   terish”   o'yini.   Jihozlar:   Magnit   taxta,   yozuv   taxtasi,   olma   daraxtining
rasmi, qalin qog`ozdan  yasalgan  olma mevasining shakllari  va  savatchalar,   olma
mevalarining   soni   sinfdagi   o'quvchilar   soniga   savatchalar   esa   qatorlar   yoki
guruhlar   soniga   teng   bo'ladi. Magnit   taxtasiga   qistirish   uchun   olma   daraxt   rasmi
chizilgan   plakat   va   olma   mevalarining   orqa   tomoniga   magnit
plastinkasi   yelimlanadi.   Shuningdek   olma   mevalarining   orqa   tomoniga
oddiy   qalam   bilan   misollarni   o'chirib,   keyingi   darslarda   yangisini
yozish   mumkin.   O'yinda   3   guruh   bo'ladi.   Har   bir   guruhga   bitta
savatcha   berishadi.   Har   bir   guruhdan   I   tadan   o'quvchi   chiqib   misollarni   yechadi.
Kim ko'p misol yechsa shu guruh g'olib bo'ladi.  
"Sonli   vagonchalar"   o`yini :   2   sonini   2,   3,   4,   5,   6   sonlariga   ko'paytirishni
mustahkamlash   darslarida   foydalanish   mumkin.   O'yin   maqsadi:   o'quvchilarni
hozirjavoblikka,   muslaqil   fikrlashga   o'z -o'zini   boshqarishga   o'rgatish.
Tarqatmalar stol ustiga   yoyib qo'yiladi.  O`yin jihozi:
1-guruh:                    2∙3;    2∙6;    7∙2;    9∙2;    5∙2;    4∙2; …
2-guruh:                    2∙4;    2∙9;    2∙7;    8∙2;    2∙5; …  
O`yinnning   borishi:   O'quvchilar   7   kishidan   iborat   2   guruhga   bo'linadilar.
Guruh   a'zolari stol ustiga qo'yilgan tarqatmalarni tanlab, ifodaning qiymatiga   ko'ra
sonlar   tartib   bilan   vagon   bo'lib   qo'l   ushlashib   turadilar.   Poyezdni   to'g'ri   tuzgan
guruh g'olib chiqadi.
30 XULOSALAR
            Kurs  ishini  bajarish jarayonida 1- 2-sinf  o’quvchilarining mantiqiy tafakkurini
o’stirishda   interfaol   metodlardan   foydalanishning   yo’l-   yo’riqlari,   usullari,   qonun-
qoidalari bilan tanishib chiqdik. 
      Natijada, quyidagi xulosalarga keldik:
1. Darslarni   yanada   qiziqarli ,  samarali   va   mazmunli   o ’ tqazish   maqsadida   interfaol ,
o ’ yin   metodlaridan   foydalanish   sezilarli   darajada   yuksak   natijalarga   erishishga
yordam   beradi ;
2. O ’ quvchilarning   ijodiy - aqliy   qobiliyatlarini   yanada   rivojlantirishda   yordam
beradigan   yangicha   metod ,   texnalogiya , usullardan     samarali   foydalanish   chora -
tadbirlarini   izlash ;
3. Maktablarda ta’lim sifati va samaradorligini oshirish uchun salohiyatli, malakali
kadrlar bilan ta’minlash;
4. Maktablarning   moddiy   texnik   bazasini   yaxshilash,   AKT   texnalogiyalari   bilan
yetarlicha   ta’minlash   bolalarning   savodxonlik   darajasini,   ijodiy   qobilyatlarini
sezilarli darajada oshiradi.
31 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1. Mirziyoyev   SH.M     “     Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz   bilan
birga quramiz” – Toshkent  “  O’zbekiston “.  2017-yil. 
2. Mirziyoyev SH.M “Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib intizom va shaxsiy javobgarlik –
xar bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi kerak”. 2017-yil 
3. Mirziyoyev   SH.M   “Qonun   ustivorligi   va   inson   manfaatlarini   ta’minlash   –   yurt
taraqqiyoti va xalq farovonligi garovi” mavzusidagi ma’ruzasi. T. “O’zbekiston”
2017-yil 
4. Mirziyoyev   SH.M   “Erkin   va   farovon   demokratik   davlatni   birgalikda   barpo
etamiz” asari.  Toshkent. O’zbekiston nashriyoti. 2016-yil. 
5. O’zbekiston respublikasining “Ta’lim to’g’risidagi qonun”.  2020-yil 23-sentabr. 
6. N.U.Bikbayеva,   R.I.Sidеlnikova   G.A.Adambеkova.   Boshlang’ich   sinflarda
matеmatika   o’qitish   mеtodikasi.   (O’rta   maktab   Boshlang’ich   sinf   o’qituvchilari
uchun mеtodik qo’llanma.) T.: “O’qituvchi” 1996-y.
7. M.Е.Jumayеv,   Z.G’   Tadjiеva.   Boshlang’ich   sinflarda   mat е matika   o’qitish
m е todikasi.  (OO’Y uchun darslik.) T.: “Fan va tеxnologiya” 2005-y.
8. M.E.Jumayеv.   Boshlang’ich   sinflarda   matеmatika   o’qitish   mеtodikasi.   T.:
O’qituvchi. 2006-y.
9. M.E.Jumayеv.   “Boshlang’ich   matеmatika   o’qitish   mеtodikasidan   amaliy
mashg’ulotlar to’plami”. T.: O’qituvchi 2005-y.
32 10. M.E.Jumayеv.   Bolalarda   matеmatik   tushunchalarni   rivojlantirish   nazariyasi   va
mеtodikasi. ToshkеnT.: “Ilm Ziyo” 2005-y.
11. M.E.Jumayev.   Bolalarda   boshlang‘ich   matematik   tushunchalarni   rivojlantirish
nazariyasi va metodikasi. -T.:   ILM ZIYO , 2013.
12. V.V.   Danilova   “Matematicheskaya   podgotovka   detey   v   doshkolnix
uchrejdeniyax”. -M., 1987 y.
13. A.Stolyar   "Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   elementar   matematik   tasavvurlarni
shakllantirish". -M., 1988.
14. N.U.Bikbayeva,   Z.I.Ibroximova,   X.I.   Qosimova   "Maktabgacha   yoshdagi
bolalarda matematik tasavvurlarni shakllantirish". -T.: "O`qituvchi" 1995.
15. E.Sayidxalilov, Sh.Abdullayeva O‘quvchilar ijodiy qobiliyatlarini rivojlantirish -
milliy dastur talabi.  “Xalq ta’limi” jurnali, 2001, 1-son, -B.13-20
16. L.P.Stoylova,   A.M.Pishkalo   Boshlang‘ich   matematika   kursi   asoslari.   –   T.:
O‘qituvchi 1991.
17. Tolipov   O‘.Q.,   Usmonova   M.,   Pedagogik   texnologiyalarning   tatbiqiy   asoslari
(O‘quv qo‘llanma) - T.: Fan.2006
18.   N.N.Azizxo’jaeva   “Pedagogik   texnologiya   va   pedagogik   mahorat”.    
Toshkent ,   Nizomiy nomidagi TDPU , 2003-y.
19. S.A.   Akmalova.   “Ta’lim   nazariyasi   didaktika   masalalari   bo’yicha   o’quv
qo’llanma”. Namangan 1993-y.
20. V.M.Kаrimоvа,   F.А.Аkrаmоvа,   G.О.Оchilоvа,   G.M.Musахаnоvа   “Pedagogika.
Psixologiya”.   O’quv   qo’llanma.     Tоshkеnt   Dаvlаt   Iqtisоdiyot   Univеrsitеti   T.:
2011
21. R.   Ibragimov   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   bilish   faoliyatini   shakllantirishning
didaktik asoslari. Ped.fan.doktori ilmiy darajasi olish uchun yozilgan avtoreferati.
–T.: 2005.-
  Internet saytlari 
1. www. tdpu. uz 
33 2. www. pedagog. uz 
3. www. ziyonet.uz 
4. www. edu.uz 
5. www.google.com
6.  www.Referat.arxiv.uz
7.  www.testing.uz
8.www.math.uz
34

1-2-sinflarda matematikalardan tafakkurini mantiqiy fikrlashga rivojlantiruvchi ijodiy topshiriq tarzida masalalar ustida ishlash metodikasi

MUNDARIJA:

KIRISH …………………………………….……………………………...………2

I BOB. Boshlang’ich sinf o’quvchilarining mantiqiy tafakkurini o’stirishning nazariy asoslari.

1.1. Boshlang’ich sinf o’quvchilarining mantiqiy tafakkurini o’stirishda metodlarning o’rni ...… ………………………….…………………………………4

1.2. Boshlang’ich sinf o’quvchilarining mantiqiy tafakkurini o’stirishda interfaol metodlardan foydalanish …...………………………………………………….…...8

II BOB. Boshlang’ich sinf o’quvchilarining mantiqiy tafakkurini o’stirishda metodlarning amaliy ahamiyati.

2.1. Boshlang’ich sinf o’quvchilarining mantiqiy tafakkurini o’stirishni darslarda o’yinlar orqali tashkil etish ……………………..…...……...............................….16

2.2. 1-2-sinf o’quvchilarining mantiqiy tafakkurini  o’stirishda interfaol metodlar va didaktik o’yinlar dan samarali foydalanish ……….……....................................…23

XULOSA …………….…………………...…………….….………......................30

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI ……….....…………..…..31