Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 40000UZS
Hajmi 54.9KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 02 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Telzor Uchun

Ro'yxatga olish sanasi 21 Aprel 2025

9 Sotish

1-sinf o’quvchilarida yozuv ko’nikmalarini shakllantirish

Sotib olish
MAVZU: BIRINCHI SINF O’QUVCHILARIDA YOZUV
KO’NIKMALARINI SHAKLLANTIRISH
MUNDARIJA: 
KIRISH ……………………………………………………………………...…….3
I.BOB. O'QUVCHILARGA ENG ASOSIY YOZUV TEXNIKASI 
QOIDALARI HAQIDA MA'LUMOT BERISH
1.1. Harflarni bosimsiz bir tekis yozish…………………………………..………..6
1.2.  Harflarni elementlarga ajratmay bog'lab yozish……………………………...10
1.3. Harf va so'zlarni qatorlarga to'g'ri joylashtirish……………………………...13
II.BOB. HARFLARNING QIYALIGINI TO'G'RI SAQLASH
2.1. Harflarni bir hil balandlikda yozish………………………………………….17
2.2. Harf va so'zlar orasidagi masofani chamalab yozish………………………...28
2.3. Tez va ravon yozishga o'rgatish……………………………………….…….29
XULOSA ……………………………………………………………………...…32
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR …………………………………….…33 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Bola   kamolotining   shakllanishi   ko‘p   jihatdan
chiroyli   yozuvga   ham   bog‘liq.   Chiroyli   yozish   orqali   bolalar   boshqa   fanlarni
muvaffaqiyatli o‘zlashtirish imkoniga ega bo‘ladilar. 
Husnixatga   o‘rgatishdan   asosiy   maqsad   kichik   yoshdagi   o‘quvchilarga
yozishdek   murakkab   jarayonni   o‘rgatish   orqali,   ularning   chiroyli   yozuv
malakalarini   rivojlantirishdan   iboratdir.   Husnixatning   oldiga   bir   qator   vazifalar
qo‘yiladi.   Bu   vazifalar   ko‘p   qirrali   bo‘lib   o‘quvchilarni   aqliy   rivojlantirishga,
ularning  atrof-muhit   haqidagi   bilimlarini  kengaytirishga,  axloqiy  va estetik  didini
tarbiyalashga,   ongli   o‘qish   va   yozish   malakalarini   hamda   yozuv   daftarlari   bilan
ishlash   ko‘nikmalarini   shakllantirishdan   iborat.   Mazkur   vazifalarning   barchasi
o‘zaro bog‘liq holda amalga oshiriladi. Ularni hal qilish zaruriy yozuv malakalarini
egallashga   darslikda   berilgan   o‘quvchilar   saviyasiga   mos   nazariy   va   amaliy
materiallar   uyg‘unlashtirilib,   o‘zlashtirish   ustida   ishlashni   maqsadga   muvofiq
uyushtirish, shuningdek, matnlar sifatini, topshiriqlar xususiyatini va bolalar aqliy
faoliyatining   oziga   xos   tomonlarini   belgilaydigan   qator   usuliy   shart-sharoitlarga
bog‘liq.  Alifbegacha  tayyorgarlik davrining asosiy   vazifasi   o‘quvchilarni  maktab,
sinf bilan, tartib-intizom qoidalari bilan tanishtirish. Ularga nutq, og’zaki va yozma
nutq   haqida,   gap,   nutqning   gaplardan   tuzilshi,   gaplarning   so‘zlardan   tuzilishi;
bo‘g’in,   so‘zlarning   bo‘g’inlardan   tuzilishi,   so‘zlarning   bo‘g’inlarga   bo‘inishi;
tovush,   bo‘g’inlarning   tovushlardan   tuzilishini;   tovushlarning   unli   tovush   va
undosh   tovushlarga   ajratilishini   o‘rgatish,   ulardan   amaliy   foydalana   bilish
kunikmalarini hosil qilishdan iborat 1
. 
Bu davrda maxsus nusxalar asosida o‘quvchilarning bog’anishli nutqi ustida
ishlanadi.   Ularga   «Alifbе»da   bеrilgan   rasmlar   asosida   hikoyalar   tuzdirishdan
tashqari,   o‘zlari   bilgan   shе'r,   ertak,   hikoya,   tеz   aytish,   maqol,   topishmoq,   xalq
ashulalari, alla, qo‘shiqlar, latifalardan ayttirish lozim. Tayanch so‘zlar asosida gap
tuzdirish,   «Alifbе»   sahifalaridagi   so‘zlar,   ularning   ma’nolari   ustida   ishlash   kabi
ishlar uyushtiriladi. (Bu tarzdagi ishlar har bir darsda mavzularga bog’iq ravishda
1
 Y.Y. Azimov, R.A.Qo‘ldoshev.  «Husnixatga o‘rgatishning amaliy asoslari»
3 izchil   davom   ettirib   boriladi.)   Bu   bosqichdagi   yozuv   darslarida   o‘quvchilarda
daftar   bilan,   yozuv   chiziqlari   bilan   tanishtirish,   harf   elеmеntlarini   yozishga
o‘rgatish,   namunaga   qarab   grafik   xatolarini   aniqlash-o‘z-o‘zini   tеkshirish,   harf
oralarining tеngligiga rioya qilish kabi ko‘nikmalar hosil qilinadi. 
Kurs ishining maqsadi  va vazifalari:   Alifbegacha bo‘lgan davrda tayyor-
garlik mashqlarini tashkil etish. Boshlang’ich sinflarda harflarning shaklini to‘g’ri
yozishga   o‘rgatish   o‘qituvchidan   ham,   o‘quvchilardan   ham   ko‘p   mehnat   talab
etadi.   O‘quvchi   har   bir   harfning   tuzilishini,   yozilishini   ko‘rishi   va   tasavvur   hosil
qila   olishi   lozim.   O‘qituvchi   esa   o‘quvchilar   tomonidan   yo‘l   qo‘yilgan   xato   va
kamchiliklarni aniqlashi va uni tuzatish yo‘larini belgilashi kerak. 
O‘quvchilar   tomonidan   ham,   o‘qituvchi   tomonidan   ham   har   bir   harf   aniq
yozilishiga erishish, buning uchun ko‘p mashq qilish kerak bo‘ladi. Dastlab yozish
sur’ati   sekin   bo‘ladi,   keyinchalik   o‘quvchilar   harflarning   yozilish   shaklini   yaxshi
o‘zlashtirib olganlaridan so‘ng yozuvning tezligi ortib boradi. Harflarning shaklini
tushuntirishda   dastlab   doskaga   yozib   ko‘rsatish   juda   muhimdir.   Buning   uchun
o‘qituvchining o‘zi yaxshi yoza oladigan bo‘ishi kerak. Agar o‘qituvchi bir harfni
bir   safar   boshqa   shaklda,   ikkinchi   safar   yana   bir   shaklda   yozib   ko‘rsatsa,
o‘quvchilar   ikkilanib   qoladilar   va   xatoga   yo‘l   qo‘yadilar.   O‘quvchi   to‘g’ri   yoki
noto‘g’ri   yozilgan   harflarni   bir-biridan   ajrata   olishi,   ulardagi   asosiy   kamchiliklar
nimadan iborat ekanligini ko‘rsata olishi lozim. Shuning uchun ham o‘quvchilarda
harfning shaklini analitik ko‘rish malakasini o‘stirish talab etiladi. Analitik ko‘rish
malakasi   faqat   to‘g’ri   va   noto‘g’ri   yozilgan   harflarni   solishtirish   orqali   o‘stirib
boriladi.   O‘qituvchi   o‘rgatmoqchi   bo‘lgan   harfning   shaklini   va   yozilish   tartibini
doskada   ko‘rsatib   bergandan   so‘ng   o‘quvchilarga   2-3   qator   mustaqil   yozishga
ruxsat   etishi   mumkin.   Bu   vaqt   ichida   o‘qituvchi   sinfni   aylanib,   o‘quvchilarning
yozuvini   tekshirib   chiqishi   va   xato   yozayotgan   o‘quvchilarning   yozuvlaridan
bittasini namuna uchun tanlab olib, doskada o‘quvchi qanday xato yozgan bo‘lsa,
o‘qituvchi ham shunday shaklda yozib ko‘rsatadi 2
. 
Agar   o‘quvchilar   o‘z   o‘rtoqlarining   yo‘l   qo‘ygan   xatosini   ko‘rsalar,   shu
2
 Y.Y. Azimov, R.A.Qo‘ldoshev. «Husnixatga o‘rgatishning amaliy asoslari»
4 ondayoq qo‘l ko‘tarib, uni tuzatishga harakat qiladilar. Agar o‘quvchi harfni juda
ham   noto‘g’ri   yozgan   bo‘lsa,   o‘quvchilar   taajjublanadilar   va   unga   tanqidiy   nazar
bilan qaraydilar. 
Shunday   tanqidiy   munosabatning   o‘zi   ko‘p   xatolarning   oldini   olishga
yordam beradi. Bunday noto‘g’ri yozilgan harflarni doskada yozib ko‘rsatish orqali
tahlil   qilish   maqsadga   muvofiqdir,   chunki   uni   hamma   o‘quvchilar   kuzatib
turadilar.  
Qoida   bo‘yicha   o‘quvchilar   harflarni   elementlarga   ajratib   yozmasalar   ham,
har   bir   harfning   qanday   elementlardan   tuzilganini,   yozayotganda   ruchkani   qaysi
tomonga   qarakat   qildirishni,   qayerda   burilish   bo‘lishini,   qaysi   elementi   qanday
qiyalikda   yozilishini   yaxshi     bilishlari   kerak.   Bu   esa   o‘quvchilarga   harflarning
shaklini yana ham chuqurroq o‘zlashtirib  olishga katta yordam beradi. 
1-sinfda   yozuv   mashqlarini   tashkil   etish   birmuncha   murakkab   bo‘ib,   bir
necha   xil   vazifani   o‘z   ichiga   oladi:   bolalar   o‘qituvchining   so‘zini   tinglaydilar,
doskaga   yozgan   harf   va   so‘zlarni   ko‘rib   boradilar,   ayrim   matnlarni   ko‘chirib
yozadilar, so‘z va bo‘g’inlarni tahlil qiladilar va hokazo. 
Har bir yozuv mashg’ulotini boshlashdan oldin hamda butun dars jarayonida
ham o‘quvchilarga to‘g’ri o‘tirish qoidalarini eslatib turish maqsadga muvofiqdir.
Bu   masalani   oson   hal   etishning   yana   bir   yo‘li   sinfga   to‘g’ri   o‘tirish   qoidalari
ko‘rsatilgan ko‘rgazmalarni osib qo‘yishdir. 
O‘quvchilarda   chiroyli,   aniq   va   toza   yozishga   qiziqish   va   muhabbat
uyg’otish uchun birinchi navbatda o‘qituvchining o‘zi  chiroyli yozishi lozim. 
Kurs   ishining   tuzilishi:   kirish,   ikkita   bob,   har   bobda   uchtadan   rejalar,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar.
5 I BOB. O'QUVCHILARGA ENG ASOSIY YOZUV TEXNIKASI
QOIDALARI HAQIDA MA'LUMOT BERISH
1.1. Harflarni bosimsiz bir tekis yozish
Husnixatga   o‘rgatishdan   asosiy   maqsad   kichik   yoshdagi   o‘quvchilarga
yozishdekmurakkab   jarayonni   o‘rgatish   orqali,   ularning   chiroyli   yozuv
malakalarinirivojlantirishdan   iboratdir.   Husnixatning   oldiga   bir   qator   vazifalar
qo‘yiladi.   Bu   vazifalar   ko‘p   qirrali   bo‘lib   o‘quvchilarni   aqliy   rivojlantirishga,
ularning  atrof-muhit   haqidagi   bilimlarini  kengaytirishga,  axloqiy  va estetik  didini
tarbiyalashga,   ongli   o‘qish   va   yozish   malakalarini   hamda   yozuv   daftarlari   bilan
ishlash   ko‘nikmalarini   shakllantirishdan   iborat.   Mazkur   vazifalarning   barchasi
o‘zaro bog‘liq holda amalga oshiriladi. Ularni hal qilish zaruriy yozuv malakalarini
egallashga   darslikda   berilgan   o‘quvchilar   saviyasiga   mos   nazariy   va   amaliy
materiallar   uyg‘unlashtirilib,   o‘zlashtirish   ustida   ishlashni   maqsadga   muvofiq
uyushtirish, shuningdek, matnlar sifatini, topshiriqlar xususiyatini va bolalar aqliy
faoliyatining   oziga   xos   tomonlarini   belgilaydigan   qator   usuliy   shart-sharoitlarga
bog‘liq.   Bola   kamolotining   shakllanishi   ko‘p   jihatdan   chiroyli   yozuvga   ham
bog‘liq.
Chiroyli   yozish   orqali   bolalar   boshqa   fanlarni   muvaffaqiyatli   o‘zlashtirish
imkoniga ega bo‘ladilar 3
.
Inson   hayotida   yozuv   muhim   o‘rin   tutadi,   chunki   u   har   kuni   turli-tuman
qog‘ozlar   va   hujjatlardan   foydalanadi.   Bularning   hammasi   chiroyli   va   bexato
yozishni  taqozo  etadi. Аmmo qisqa muddat  ichida kichik yoshdagi  o‘quvchilarda
chiroyli, tez  va bexato yozish  malakalarini  o‘stirish mumkin emas,  buning uchun
bir necha yil talab etiladi. Chiroyli yozuvga o‘rgatish uchun bolalarning maktabga
qadam qo‘ygan kunlaridan boshlab izchil mashqlar asosida olib borish zarur. 
Harflarni   yozishda   o‘qishga   o‘rgatishdagi   tarkib   asos   qilib   olinadi,   ya’ni
o‘qish darsida o‘quvchilar  harfnio‘zlashtiradilar, matnni  o‘qiydilar, yozuv darsida
esa   shu   harfli   so‘zni   yozadilar 4
.   Yozuvga   o‘rgatish,   birinchi   navbatda,   grafik
3
 Y.Y. Azimov, R.A.Qo‘ldoshev. «Husnixatga o‘rgatishning amaliy asoslari»
4
 Qo‘ldoshev, R. A., 1-sinf chapaqay o‘quvchilarining maktabga birinchi, va maktabga moslashishi davridagi 
pedagogik yordamning moslashishi. "mazmuni//Pedagogik mahorat." (2020).
6 malaka hosil qilishdir. Har bir Malaka ham ta’lim berish, ko‘nikmani shakllantirish
va shu asosda qator mashqlarni bajarish natijasida hosil qilinadi.
Grafik   malaka,   birinchidan,   qo‘l-harakat   malakasidir,   bu   harakat   birinchi
qarashda   muskul   kuchiga   asoslanadi.   Ikkinchidan,   yozuv   jarayonida   nutqning
o‘zlashtirilgan   birligi   bo‘lgan   tovush   grafik   belgilarga,   ya’ni   harfga   tarjima
qilinadi. 
Bu   yozuvga   ongli   faoliyat   tusini   beradi.   Yozuvning   ongliligi,   birinchidan,
tovush   va   harfning   to‘g’ri   nisbatini,   ikkinchidan,   bir   qancha   grafik   va   orfografik
qoidalarga   rioya   qilishni,   uchinchidan,   o‘z   fikrini,   taassurotini   ifodalashda   yozuv
malakalaridan foydalanishni talab qiladi.
Yozishdan   birdan-bir   maqsad   fikrni   ifodalashda   yozuvlaridan   foydalanish
hisoblanadi. Bu maqsadni bolalar tez anglab yetsalar, ularda yozma nutq malakasi
shunchalik   muvoffaqiyatli   va   to‘g’ri   shakllanadi.   Savod   o‘rgatish   jarayonida
bolalar   juda   sekin   yozadilar,   uz   fikrini,   xatto   bir   yozuv   bilan   yozma   ifodalash
uchun   ham   yarim   oylar   o‘tadi.   Yozuv   malakasi   o‘qish   malakasi   bilan   uzviy
bog’liqdir. Bola yomon o‘qisa, yozuvni egallashi qiyin bo‘ladi, chunki bo‘g’inlab
o‘qish malakasidan so‘ng, bo‘g’inlab yozish malakasi shakllanadi.
Yozish   va   o‘qish   uchun   bolaning   umumiy   nutqiy   rivojlanishi   katta
ahamiyatga   ega.   Keyinroq   bolalarda   uz   fikrini   yozma   ifodalash   malakasi   bir   oz
barqarorlashganda, bu malaka nutqga, fikrni ifodalash jarayoniga ham ijobiy ta'sir
qiladi.   Noto'g'ri   yozilgan   harf   tezda   o'chirib   tashlanadi   va   kichik   u   harfi   qoida
bo'yicha mashq qildiriladi.
Agar o'quvchilar tomonidan harf laming qiyaligini to'g'ri saqlashda xatolarga
yo'l   qo'yilgan   bo'lsa,   ular   quyidagicha   o'xshash   yordamchi   chiziqlar   orqali   o'z-
o'zini boshqarishga o'rgatiladi:
Bunday mashqlarni 3-4 sinflarda ko'proq o'tkazish kerak.
O'quvchilar   tayyorgarlik   mashqlarida   harf   elementlarini   qatorlarga   
to'gri joylashtirishlari.
Harf elementlarining o'ng tomonga 65 gradus qiyalikda yozishga o'rgatilishi.
7 Bir chiziqli daftarga kichik harflarni 3 mm balandlikda bosh harflarni 6 mm 
balandlikda yozdirishga o'rgatish
Bolalar   o'z   xato   va   kamchiliklaridan   ko'ra,   yonlarida   o'tirgan   o'rtoqlarining
xatosini  ko'rsatib   boradilar.  Shuning  uchun  o'zaro  bir-birlarining  xatolarini   topish
ustida ham mashq olib borish mumkin.
O'zaro   bir-birlarining   xatolarini   topish   ustida   mashq   olib   borganda
o'quvchilarga   mashq,   topshiriq   va   savollar   berish   kerak   ya'ni   «harf   elementlari
qanday yozilgan? Harf va so'zlar orasidagi masofa to'g'ri saqlanganmi? Harflarning
qiyaligi to'g'rimi?» va hokazo.
Sinflardan   sinfga   ko'chgan   sari   bu   mashqlarning   savollarini
murakkablashtirib borish mumkin.
Biz   yuqorida   chiroyli   yozuv   malakasini   shakllantirish   uchun   zarur   bo'lgan
usullarni ko'rsatib undan bulardan tashqari, har bir o'qituvchi o'zi mustaqil ravishda
o'zuv malakasini o'stirish uchun yordam beradigan usullarni topishi va uni amalda
qo'llashi mumkin.
O'quvchilarga yozuv texnikasini o'rgatish.
Harflarni   elementlarga   ajratib   tahlil   qilishni   o'rgatilgandan   so'ng,
o'qituvchining   navbatdagi   vazifasi   o'quvchilarni   yozuv   texnikasi   qoidalari   bilan
tanishtirishdan   iborat   bo'lishi   kerak.   Yozuv   texnikasi   qoidalariga   asosan,   harflar
qiyaligini   to'g'ri   saqlash,   bosimsiz   bir   xil   qalinlikda   yozish,   bog'lanishlarni   to'g'ri
ifodalash kabi vazifalar kiradi. Shu bilan bir qatorda, o'quvchilar uchun eng muhim
yozuv qoidalari ham eslatib o'tiladi.
O'quvchilarni   assoiy   yozuv   qoidalari   bilan   tanishtirmasdan   turib,   chiroyli
yozuvga   o'rgatib   bo'lmaydi.   Shuning   uchun   qo'lida   asosiy   yozuv   qoidalari   bilan
tanishtirib o'tamiz.
Harflarni bosimsiz bir tekis yozish.
Yuqorida eslatib o'tkanimizdek avtoruchkada, asosan, bosimsiz yozdiriladi.
Avtoruchkani   barmoqlar   orasida   qattiq   siqmasdan   erkin   va   bo'sh   ushlash
kerak. Matnda uchragan nuqta va tayoqchalarni qo'yishda avtoruchkan bosmasdan
sekin va erkin harakat qildirish lozim.
8 Bosimsiz   yozishning   afzalligi   shundaki,   harflarning   umumiy   ko'rinishi   bir
tekisda chiroyli  bo'lib, tez yozish malakasini  shakllantirishda va bog'lab yozishga
o'rgatishda osonlik tug'diradi.
O'qituvchi ham doskaga yozib ko'rsatganda bo'rni qattiq ushlamay, bosimsiz
bir tekis yozishga harakat qilish kerak.
  O'quvchilarga   bosim   bilan   yozilgan   matnlarni   ko'chirib   yozishga   ruxsat
etmaslik kerak.
O'qituvchi   o'quvchilarni   birinchi   kundan   boshlab   bosimsiz,   bir   tekis
yozishga odatlatirib borsa, bolalarning qo'li tolmaydi.
9 1.2.  Harflarni elementlarga ajratmay bog'lab yozish.
Birinchi sinfda o'quvchilar harflarning shaklini  yozib tugatganlaridan keyin
o'qituvchining   navbatdagi   vazifasi   harflarni   bir-biriga   ulab,   qo'shib   yozishga
o'rgatishdan iborat bo'ladi 5
.
Boshlang'ich   sinflarning   o'quv   dasturida   o'quvchilardan   harflarni
elementlarga   ajratmay,   bog'lab   yozishlari   talab   etiladi.   Harflarning   qo'shib
yozilishini  ta'minlash   uchun  ayrim   chiziqlar  o'z   harakati   bo'yicha  orqaga  qaytadi,
bu narsa, ayniqsa, cho'zinchoq doira shaklidagi harflarda uchraydi, chunonchi sha,
ma, na, lo kabi bo'g'inlar shunday yoziladi:
Bunday   qo'shib   yozishni   ayrim   bot   harflarda   ham   uchratish   mumkin.
Masalan, K bosh harfining yozilishini ko'raylik:
Ko'pchilik   bosh   harflar   kichik   harflar   bilan   qo'l   harakatni   uzmay,   ulab
yoziladi.   O'quvchilarga   harflarni   bir-biriga   ulab   yozish   qaytarish   namuna   sifatida
quyidagi tartibda tushuntirish mumkin:
- Bolalar,   qarang.   Men   kichik   1   harfini   kichik   o   harfiga   qo'shib
yozishni ko'rsataman. Siz mening qo'limning harakatiga qarab turing.
- Kichk   d   harfining   ikkinchi   elementini   yuqoriga   olib   chiqib,   salgina
pastga burib, yana orqaga qaytamiz va kichik  o harfini hosil qilamiz.
- Qani,   o'quvchilar,   kim   ko'rsatadi,   bu   ikkala   harfni   men   qanday
qilib qo'shib yozdim?
Bir   o'quvchi   doskaga   chiqib,   o'qituvchi   yozgan   harflar   ustidan   qo'lni
yurgizib   ko'rsatadi,   qolgan   o'quvchilar   esa   diqqat   bilan   qarab   turadilar.   Agar
o'quvchi   yanglishib   qolsa,   boshqa   o'quvchini   chiqarib   uning   yo'l   qo'yogan   xatosi
tuzatiladi.
- Qani   endi   bolalar,   bu   harflarning   qo'shilishi   harakatini   havoda
hammamiz   birga   qaytaramiz.   Hammangiz   ruchkangizni   oling,   boshladik
(o'qituvchining o'zi ham bir qaytaradi).
O'quvchilar doskadagi  d va o harflarining yozilishiga qarab havoda harakat
bajaradilar.
5
 Qo‘ldoshev, R. A., 1-sinf chapaqay o‘quvchilarining maktabga birinchi, va maktabga moslashishi davridagi 
pedagogik yordamning moslashishi. "mazmuni//Pedagogik mahorat." (2020).
10 - Endi   bolalar   bu   harflarni   daftaringizga   ko'chirib   yozing.   Bir   qator
ko'chirib   yozganingizdan   so'ng   o'zingizni   tekshirib   ko'ring.   Agar
yozayotganingizda   qo'l   harakati   uzilmagan   bo'lsa,   demak   to'g'ri
yozayapsiz.
- Endi   bu   ikkala   harfni   qo'shib,   bir   necha   qator   yozamiz.
O'qituvchi   sinfni   aylanib   chiqib,   noto'g'ri   yozayotgan       o'quvchilarga   yordam
berishi   lozim.   Boshqa   harf   va   so'zlarni   qo'shib   yozishda   ham   shunday   yo'l   bilan
tushuntirish zarur.
Birinchi   sinfda   o'quv   yilining   ikkinchi   yarmidan   boshlab   o'quvchilar   4-5
harfdan     tashkil topgan so'zlarni qo'l harakatini uzmasdan yoza oladilar. Ikkinchi
sinfdan   boshlab   esa   har   qanday   murakkab   so'zlarni
ham   bog'lab   yozishlari   lozim.   Ammo   ayrim   harflar   esa   qo'l   harakatini
uzib   yozishni   talab   etadi.   Masalan,   kichik   b   harfi   o'zidan   keyingi   harflar
bilan   bog'lanishda   qo'l   harakatini   uzib   yozishni   talab   etadi.   Kichik   o
harfi   ham   kichik   1,   m,   ya   harflari   bilan   bog'lanishda   qo'l   xarakatini   uzib
yozishni talab etadi. Bunday harflarning         bog'lanishiga         o'qituvchi   alohida
e'tibor berishi kerak. Masalan, o'qituvchi doskada shu harflarning bog'lanishiga xos
bo'lgan lola, bobo so'zlarini yozib ko'rsatishi mumkin:
Bu harflarning bog'lanishini quyidagi tartibda  tushuntirish lozim.
-Qani   bolalar,   diqqat   bilan   qarang,   bu   so'zlarni   yozishda   qo'l   harakatni
qayerlarda uzib yozdim?
- Siz   kichik   o   harfidan   keyin   va   kichik   b   harfidan   keyin   qo'l
harakatini uzib yozdingiz.
- Birinchi   o   harfidan   keyin   va   qaysi   b   harfidan   keyin   qo'l   harakatini
uzib yozdim?
- Birinchi   1   harfidan   na   bobo   so'zidagi   ikkala   b   harfidan   keyin   qo'l
harakatini uzib yozdingiz.
- To'g'ri,   Agar   kichik   o   harfi   boshqa   harflar   bilan   yuqori   tomondan
ulansa   qo'l   harakati   uzilmaydi,   past   tomondan   ulansa,   unda   qo'l   harakatini   uzib
yozish   kerak   kichik   b   harfi   ham   o'zidan   keyin   yoziladigan   har   qanday   harf   bilan
11 bog'lanishida   qo'l   harakatini   uzib   yozishni   talab   etadi.   Yozma   harflarda   boshqa
bunday qo'l harakatini uzib yozishni talab etadigan harflar uchramaydi.
Dastlabki   vaqtlarda   bog'lab   yozilgan   harflar   ko'zga   uncha   tashlanmaydi,
go'yo   ular   chalkashib   ketayotganga   o'xshaydi,   ammo   asta-sekin   ularni   to'g'ri
bog'lab yozish ishning unumli bo'lishiga yordam beradi. Qo'l harakatini uzmasdan
harflarni bog'lab yozish qiyalikni bir hilda saqlashga ham imkon beradi.
Qo'l   harakatini   uzmasdan   harflarni   bir-biriga   qo'shib   yozish   qoidalarini   har
bir   sinfda   eslatib   turish   lozim,   shundagina   boshlang'ich   sifnlarda   tez   yozish
malakasini o'stirish mumkin.
12 1.3. Harf va so'zlarni qatorlarga to'g'ri joylashtirish.
Yozuvga   o'rgatishning   dastlabki   kunlaridan   boshlab   harf   va   so'zlarni
qatorlarga   to'g'ri   joylashtirishga   alohida   e'tibor   berish   lozim.   Ularga   birinchi
tayyorgarlik   mashqlaridan   boshlab   (tayoqcha   yoki   nuqtalarning   orasidagi)
masofalarni teng saqlashga o'rgatiladi.
Agar   o'quvchilar   tayoqchalar   orasidagi   masofani   tor   qilib   qo'ysalar,   ularga
kengroq   qilib   yozish   tushuntiriladi,   aksincha,   ular   orasidagi   masofa   haddan
tashqari olis bo'lsa, o'qituvchi yaqinroq yozishni o'rgatishi lozim.
Ba'zi   bir   o'quvchilar   to'g'ri   tushuntirish   uchun   so'zlar   orasidagi   masofani
ruchkani  yo'g'onligiga teng qilib olish mumkin, degan ko'rsatmalarni       beradilar.
Bunday         tushuncha         noto'g'ridir,           chunki   o'quvchilarning   ruchkalari   har   xil
bo'lishi mumkin. Undan tashqari, ruchkani daftar ustiga qo'yib o'lchash ham yozuv
qoidalariga ziddir.
Soddalashtirilgan   harflar   bilan   yozuvga   o'rgatishning   asosiy   maqsadi
o'quvchilarning   chamalash   qobiliyatini   o'stirish   va   masofaning   mustaqil   ravishda
aniqlashga o'rgatishdir.
O'quvchilarni   chamalashga   bir   qatorda   joylashgan   harflarning   soni   bilan
ham   o'rgatish   mumkin.   Masalan,   bir   qatorga   kichik   i   harfidan   10   ta   joylashtrish
mumkin, undan kam bo'Isa harflar orasidagi masofalar keng. Ko'p bo'lsa tor bo'lib
qolishi   mumkin.   Ammo   bunday   chamalash   mashqlarini   faqat   1-sinfda   o'tkazish
mumkin.   2-4   sifnlarda   esa   yozuvning   yirik   va   maydaligiga   qarab   harflar   bir
qatorga oz yoki ko'p joylashishi mumkin.
Grafik malakani shakllantirishda quyidagi bosqichlar:  
1.   Turli   shakllar   andozasi   ustidan   chizish.   Erkin   rasmlar   chizish.   Yozuv
qurollarini   to‘g’ri  tutish, turli qiya elementlar chizish, uzunlikni, oraliq masofani
chamalash va  hokazo.   
2.   Harf   elementlarini   yozish,   baravar   masofada   qisqa   va   uzun   elementlar,
osti va  usti ilmoqli elementlar chizish.   
3.   Bosh   va   kichik   harflarni   alohida   yozish,   harf   birikmalarini,   bo‘g’inni
yozish,     harflarni   to‘g’ri   tushib   yozish   malakasini   hosil   qilish   uchun   so‘z   yozish.
13 Grafik   malakani     hosil   qilishdan   asosiy   maqsad,   harflarni   bosmasdan   bir   tekisda,
elementlarga ajratmay   bog’lab tez, bir maromda yozish, so‘zlarni  qatorga to‘g’ri
joylashtirishdir.   Shuni     ta'kidlash   kerakki,   savod   o‘rgatish   davrida   bola   harflarni
yozishdan   oldin   uni   qanday     shakllantirishni   ko‘z   oldiga   keltirib,   fikrlab   oladi,
ba'zan harf shaklini havoda «chizadi»,   harf namunasini ko‘chiradi, tarkibini tahlil
qiladi,   uni   qanday   yozishni   o‘zicha   sekin     gapiradi:   o‘qituvchi   o‘quvchi   yoniga
o‘tirib,   ruchkani   to‘g’ri   ushlatadi   va   uning   qo‘li     bilan   harfni   yozishni   ko‘rsatadi
yoki   o‘zi   yozib   tushuntiradi.   Bundan   tashqari,   bola     yozuvning   texnik   tomoniga
katta   jismoniy   kuch   sarflaydi.   Savod   o‘rgatish   oxirida   bola     bir   darsda   20   tacha
so‘zni yozishi mumkin.   
Savod   o‘rgatish   davrida   bolalarni   yozuvga   o‘rgatish   uchun   turli   vaqtlarda
turli   xil     chiziqli   daftarlardan   foydalanilgan:   dastlab   chiziqsiz   silliq   qog’oz
ishlatilgan   bo‘lsa,     keyin   quyoq   yopiq   chiziqlar   bilan   kesilgan   uch   chiziqli
daftardan  foydalanilgan.     Bunday  daftarda  yozuvga  o‘rgatilgan bola  boshlang’ich
sinflarni bitirgunga qadar besh  xil daftarga yozishni o‘rganishi talab etilar edi.   
Hozirgi   vaqtda   yozuvga   o‘rgatish   uchun   ikki   chiziqli   daftar   tavsiya   etiladi.
Doska     ham   shunga   mos   bo‘lishi   talab   qilinadi;   2-sinfdan,   ba’zan   birinchi   sinfda
o‘quv yilining  ikkinchi yarmidan boshlab bir chiziqli daftarga yozishga o‘tiladi.   
Daftar   tutishda   bolalarni   hoshiya   qoldirishga,   daftar   chiziqlariga   rioya
qilishga,     harflarni   bir   xil   hajmda   yozishga,   sarlavxani   aniq   va   to‘g’ri   ajratishga,
xat   boshidan     yozishda   joy   qoldirishni   unutmaslikka   o‘rgatib   borish   ularda
saranjomsarishtalikni     tarbiyalaydi.   Yozuv   darsida   o‘quvchilar   «Yozuv   daftari»
bilan ishlaydilar. Sinfda  o‘rganilgan harfni uyda mashq qilish uchun alohida daftar
bo‘lgani ma'qul.   
O‘qituvchi yozish vaqtida 65 gradus qiyalikda yozishni, buning uchun daftar
parta  ustiga 25 gradus qiyalikda qo‘yilishini ta'kidlab turadi.   
Orfografiya   so’zi   grekcha   «to‘g’ri»   va   «yozaman»   so‘zlaridan   olingan
bo‘lib,   adabiy     tilning   yozma   shakli   bilan   bog’liq.   Orfografiya   to‘g’ri   yozish
haqidagi   qoidalar     ko‘nikmasidir.   Orfografiyani   bilmay   turib,   fikrni   adabiy   til
normalari   asosida   yozma     ifodalab   bo‘lmaydi.   O‘quvchilarning   orfografik
14 savodxonligi   qaqida   g’amxo‘rlik   qilish     tilning   aniqligi,   fikrni   to‘g’ri   ifodalash,
kishilar bilan o‘zaro xatosiz muomala qilish   uchun g’amxo‘rlik demakdir. Savod
o‘rgatishda   bolalarda   grafik   malakani     shakllantirish   bilan   bir   vaqtda   imloga   oid
malakani shakllantirishga ham zamin  yaratiladi.   
Savod   o‘rgatish   davrida   o‘quvchilar   talaffuzi   va   yozilishida   farq
qilmaydigan  so‘zlarda tovush bilan harfning mosligini; so‘zlarni alohida yozishni,
ya’ni   yozuv     vositasida   so‘zni   ma'no   birligi   sifatida   ajratishni;   so‘zning   satrga
sig’may   qolgan     qismini   keyingi   qatorga   bo‘g’inlab   ko‘chirib   yozishni,   bunda
bo‘g’in   hosil   qilgan   bir   unli     harfni   qatorga   ko‘chirib   yozib   bo‘lmasligini;   gap
boshida,   shuningdek,   kishilar   ismida,     hayvonlarga   qo‘yilgan   nomlarda   bosh
harfning   ishlatilishini   amaliy   tarzda   o‘rganadilar.     Savod   o‘rgatish   davridayoq
ko‘chirib   yozish,   diktant   va   ijodiy   yozuvlardan     foydalaniladi.   O‘z-o‘zini
tekshirishga o‘rganadilar.   
Yozuv   darslarida   ham   o‘quvchilar   nutqini   o‘stirish,   fikrlashga   o‘rgatish
asosiy   vazifalardan hisoblanadi. Shu bilan birga ushbu davr o‘quvchilarni to‘g’ri
va chiroyli  savodli yozishlari uchun asosiy poydevor bo‘lib xizmat qiladi.    
 Chiroyli yozuv qoidalarini yaxshi bilish yozuv malakasining shakllanishiga
yaqindan   yordam   beradi.   Chiroyli   yozuv   qoidalarini   qisqa   va   tushunarli   qilib
bayon     etish   lozim,   shundagina   o‘quvchilar   uni   to‘liq   o‘zlashtirishlari   va   amalda
qo‘llashlari   mumkin. Masalan, so‘zlarda harflarning balandligini va qiyaligini bir
xilda   saqlash,     so‘zlarda   harf   unsurlari   va   harflar   oralig‘ini   bir   xil   uzoqlikda
chamalab   yozish   kabi     qoidalarni   asta-sekin   o‘z   o‘rnida   o‘rgatib   borish   lozim.
Yozuvning qiyaligi haqidagi   tushunchalar chuqur singdirilgandan so‘ng, harflarni
bir   xil   masofada   tekis   yozish     qoidalari   o‘rgatiladi.   Harflarni   qo‘l   harakatini
uzmasdan   yozish   qoidalari     o‘rganilgandan   so‘ng,   so‘zlarni   qo‘l   harakatini
uzmasdan   yozish   qoidalari   o‘rgatiladi.     Ammo   har   bir   qoidani   har   darsda
o‘quvchini   bezdiradigan   darajada   takrorlash     yaramaydi,   bunda   ongli   ravishda
o‘zlashtirish uchun mo‘ljallangan qoidalar asqotishi  mumkin.  
Sanoq-ohang usuli. Bunda o‘qituvchi harf va uning unsurlarini sanash orqali
yozdirib   tushuntiradi.   Bu   usulni   ayniqsa   savod   o‘rgatish   davrida   keng   qo‘llash
15 mumkin.   Sanoq-ohang   usuli   harflarning   tekis   yozilishini   ta’minlaydi   va   harf
unsurlarining   tushib   qolishiga   yo‘l   qo‘ymaydi;   sekin   yozadigan   o‘quvchilarni   tez
yozishga   undaydi;   o‘quvchilarga   harakatlarni   aniq   va   dadil   bajarishni   o‘rgatadi.
Ammo   bu   usuldan   butun   dars   davomida   foydalanish   tavsiya   qilinmaydi,   chunki
o‘quvchilar  charchab, yozuv sifatini pasaytirib yuborishlari mumkin.  
Sanoq-ohang   usulini   qo‘llashda,   asosan,   harflarning   asosiy   unsuri   “bir”,
“ikki”,  “uch” deb sanab boriladi, yordamchi ulash unsuri esa “va” deb bog‘lanadi.
Sanoq-ohang   usulidan   bo‘g‘in,   so‘z   va   gaplarni   yozdirishda   ham   foydalanish
mumkin.   
Boshlang‘ich   sinfda   o’quvchilarni   husnixatga   o’rgatishning   asosiy   maqsadi
ham     o‘quvchilarning   og‘zaki   va   yozma   nutqini   ravon   qilish   hamda   ularni   har
tomonlama     yetuk   insonlar   etib   tarbiyalash   bilan   bir   qatorda,   ularni   go‘zallikka
intiluvchi,   uni     yurakdan   his   qila   oladigan   go‘zallikni   yaratishga   intiladigan
kishilar qilib voyaga  yetkazishni nazarda tutadi.  
16 II BOB. HARFLARNING QIYALIGINI TO'G'RI SAQLASH
2.1. Harflarni bir hil balandlikda yozish.
Maktablarda ona tili o’rgatishning mazmuni jamiyat rivojlanishining hozirgi
bosqichida   davlatimizning   maktab   oldiga   qo’ygan   vazifasiga   moslangan.   Bu
vazifalar   ko’p   qirrali   bo’Iib,   ularni   bajarish   o’quvchilar   ongini   o’stirishga,   ularga
g’oyaviysiyosiy, axloqiy, estetik va mehnat tarbiyasini berishga yo’naltirilgan. Ona
tilini o’rgatish natijasida o’quvchilarda o’z fikrini grammatik to’g’ri, uslubiy aniq,
mazmunli,   ohangga   rioya   qilib   ifodalay   olish   va   uni   imloviy   to’g’ri   yoza   olish
ko’nikmalari   shakllantiriladi.   Bu   vazifa   o’quv   predmeti   sifatida   o’zbek   tilining
o’ziga   xos   xususiyati   bo’lib,   o’quvchini   Shaxs   sifatida   shakllantirishga
yo’naltirilgan umumta’lim vazifalari bilan bog’liq holda amalga oshiriladi 6
.
Ona   tili   kursida   beriladigan   bilimlar   mazmunini   o’zbek   tilining   tovush
tuzilishi   va   yozma   nutqda   tovushlarni   ifodalash   usullari   haqidagi   (fonetik   va
grafik);   so’zlarning   o’zgarishi   va   gapda   so’zlarning   bog’lanishi   haqidagi
(grammatik,   ya’ni   morfologik   va   sintaktik);   so’zning   morfemik   tarkibi   va   so’z
yasalish   usuliari   haqidagi   (so’z   yasalishiga   doir);   so’zlarning   leksiksemantik
guruhi   haqidagi   (leksikologik);   o’zbek   tilining   to’g’ri   yozuv   tamoyillari   va   tinish
belgilarining   ishlatilishi   haqidagi   (orfografik   va   punktuatsion)   bilimlar   tashkil
etadi.   Bu   bilimlar,   birinchidan,   grammatik,   fonetik,   so’z   yasalishiga   oid
tushunchalarda, ikkinchidan, grafik, orfografik, punktuatsion qoidalarda namoyon
bo’iadi. Bundan tashqari, o’zbek tili kursi fonetik, grafik, morfologik, sintaktik va
boshqa ko’nikma va malakalarni ham o’z ichiga oladi.
Tilni o’rganish jarayonida o’quvchilarda boshqa ko’pgina o’quv predmetlari
uchun   umumiy   bo’lgan   ko’nikmalar   (predmetlararo   ko’nikmalar)   ni   hosil   qilish
ustida   ham   ish   olib   boriladi.   Pedagogikada   bunday   predmetlararo   ko’nikraalarga
analiz,   sintez,   abstraktlashtirish   (til   hodisalarini   fikran   tasawur   etish),
umumlashtirish,   guaihlash,   taqqoslash   kabilar   kiradi.   Ushbu   ko’nikmalarni
o’quvchilarda   shakllantirish   ustida   maqsadga   muvofiq   ishlash   ularning   o’quv
faoliyatini   faollashtirishga,   bilimlarini   muvaffaqiyatli   egallashlariga   tmkoniyat
6
 Qosimova K., Matchonov S. , G‘ulomova X., Yo‘ldasheva SH., Sariyev Sh. Ona tili o‘qitish metodikasi. -
Toshkent, «Nosir», 2009 y.
17 yaratadi.   Ona   tili   kursidan   hosil   qilinadigan   maxsus   ko’nikmalar   bilan
predmetlararo   ko’nikmalar,   birbiridan   ajratilmagan   holda   o’quvtarbiyaviy
jarayonda   shakllantiriladi.   Beriladigan   bilim   va   o’quvchilarda   hosil   qilinadigan
maxsus ko’nik/malar maktab dasturlari va davlat taMim standartida qayd etilgan.
Boshlang’ich   sinflarda   o’rganish   uchun   tilni   ongli   egallashga   va
o’quvchilarda   grafik   va   imloviy   malakalarni   shakllantirishga   zamin   bo’ladigan
bilimlar   tanlangan.   Fonetika   va   grafika   sohasida   o’quvchilar   so’zning   tovush
tarkibini,   unli   va   undosh   tovushlarning   o’ziga   xos   xususiyatlarini,   so’zda
tovushning ma’noni farqlashdagi ahamiyatini to’g’ri tushunishga imkon beradigan
bilimlarni   o’zlashtiradilar,   shuningdek,   ularga   so’zning   tovush   va   grafik   shakli
o’rtasidagi   nisbat   (bog’lanish)ni   ongli   aniqlash,   so’zni   to’g’ri   yozish   imkoniyati
yaratiladi.   Morfologiya   sohasidan   ham   so’zni   ongli   o’zlashtirish,   uni   to’g’ri
ishlatish   uchun   katta   amaliy   ahamiyatga   ega   bo’lgan   bilimlar   tanlangan.
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   1sinfdan   boshlab   so’z   turkumlari   (ot,   sifat,   son,
olmosh, fe’l)ni har xil saviyada o’rganadilar 7
.
Sintaksisdan   dasturga   nutq   birligi   sifatida   gap   haqidagi,   gapda   so’zlarning
bog’lanishi,   bosh   va   ikkinchi   darajali   bo’laklar   haqidagi   bilimlar   kiritilgan.
So’zning   morfemik   tarkibi   yuzasidan   har   bir   morfemaning   muhim   belgilarini,
ularning   ahamiyati   va   so’zda   birbiriga   ta’sirini   boshlang’ich   sinf   o’quvchilari
tushunadigan   va   so’zlarni   to’g’ri   yozishda   foydalanishlari   uchun   zarur   bo’lgan
hajmda ma’lumot berilgan.
Dasturda   ,,Leksika»   bo’limi   alohida   berilmagan,   ammo   o’quvchilar
so’zIarning   leksiksemantik   guruhlari   (sinonimlar,   antonimlar)   haqida,   ularning
leksik   ma’nolari   haqida   so’z   turkumlari   va   so’z   tarkibini   o’rganish   jarayonida
ma’lumot oladilar.
Boshlang’ich   sinflar   ona   tili   kursi   1   —4sinflarda   tilning   hamma
tomonlarining   o’zaro   bog’liq   holda   o’rganilishi   hisobga   olinib   tuzilgan,   har   bir
sinfda   fonetika,   leksika,   grammatika   va   so’z   yasalishi   haqida   elementar   bilim
beriladi.   Kursning   bunday   qurilishi   tilning   barcha   tomonlarini   birbiriga   o’zaro
7
 G'apporova va boshq. "1-2 yozuv daftari" T. "O'qituvchi" 1999
18 ta’sir etadigan bir butun hodisa sifatida o’rganishni taqozo etadi. Tilni o’rganishga
bunday   yondashish   ta’litn   jaryonini   o’quvchilar   nutqini   o’stirish   vazifasini   hal
etishga yo’naltirish imkonini beradi.
Dasturning   ,,Grammatika,   imlo   va   nutq   o’stirish»   bo’limi   har   bir   sinfda
quyidagicha   qismlarni   o’z   ichiga   oladi:   ,,Tovushlar   va
harflar»,   ,,So’z»,   ,,Gap»,   ,,Bog’lanishli   nutq».   Asosiy   mavzularbosqichli   izchillik
tamoyiliga asoslanib, har to’rt sinfda o’rganiladi. Har bir sinfda yetakchi mavzular
ajratiladi.   1-2sinfda   fonetika   va   grafikaga   oid   mavzularni   o’rganishga   katta   o’rin
beriladi,   chunki   o’quvchilar   o’qish   va   yozish   jarayonini   egallaydilar.   3sinfda
so’zning morfemik tarkibi va gapni o’rganish muhim hisoblanadi. So’z yasalishiga
doir   bilimlar   asosida   o’quvchilarda   so’zning   leksik   ma’nosiga,   undan   nutqda
foydalanishga ongli munosabat o’sadi. 4sinfda so’z turkumlarini o’rganish birinchi
o’ringa qo’yiladi (morfologik bilim chuqurlashtiriladi, otlarning egalik va kelishik
qo’shirnchalarini,   fe’llarning   tuslovchi   qo’shimchalarini   to’g’ri   yozish   maiakalari
shakllantiriladi).
Bog’lanishli   nutq   ustida   to’rt   yil   davomida   grammatik   va   orfografik
materiallarni o’rganish bilan bog’liq holda reja asosida ish olib boriladi.
Ona   tili   darslarida   til   hodisalari   ma’nosi   (semantikasi),   qurilishi,   vazifasi
jihatidan o’rganiladi.
O’zbekiston  Respublikasi   mustaqillikka  erishgan  kundan  boshlab  jamiyatni
isloh qilish siyosatini kun tartibiga qo’ydi. Barcha sohalardagi kabi ta’lim sohasini
isloh qilish siyosati ham izchillik bilan amalga oshirila boshlandi.
Boshlang’ich   ta’lim   bo’yicha   Yangi   tahrirdagi   Davlat   ta’lim   standarti   ham
mustaqillik   davridagi   tajribalar   natijasi   sifatida   maydonga   keldi.   U   boshlang’ich
ta’lim   darsiiklari   va   metodik   qo’llanmalarining   yangi   avlodini   yaratishda
dasturulamal vazifasini o’tamoqda.
Boshlang’ich    ta’lim    Davlat    ta’lim    standartining    ,,Kirish»    qismida
,,Boshlang’ich   ta’lim   jarayoni   bolaning   mantiqiy   tafakkur   qila   olish
salohiyati,   aqliy   rivojlanishi,   dunyoqarashi,   kommunikativ   savodxonligi   va
o’zo’zini   anglash   salohiyatini   shakllantirishga,   jismonan   sog’lom   bo’lishga,
19 moddiy   borliq   go’zalliklarini   his   eta   olishga,   go’zallik   va   nafosatdan   zavqlana
olish,   milliy   urfodatlarni   o’zida   singdirish   va   ardoqlash,   ularga   rioya   qilishga
o’rgatadi»,  deb alohida ta’kidlangan.
Boshlang’ich   ta’lim   oldiga   qo’yilgan   bu   kabi   talablarni   amalga   oshirish
ta’lim   mazmunini   aniq   belgilab   olishni,   o’qitishga   yangicha   yondashuvni   taqozo
etadi.
Davlat ta’lim standartida ta’kidlanganidek, ,,Boshlang’ich ta’lim bosqichida
davlat va jamiyat tomonidan qo’yiladigan talab»da ta’lim sohalari bo’yicha o’zaro
muvofiqlik,   mutanosiblik,   uyg’unlik   to’la   ta’minlangan   bo’lmog’i   kerak.   Shu
jihatdan   boshlang’ich   ta’lim   standartini   belgilash   ta’lim   jarayonining   tarkibini   va
xuddi   shu   tarkib  komponentlarining  mazmunini   modernizatsiyalash,   boshlang’ich
ta’lim   jarayonida   yangi,   zamonaviy   pedagogik   texnologiyani   qo’llash   imkonini
beradi.
Boshlang’ich   sinflarda   ona   tili   ta’limi   mazmuni   ta’limning   mazkur
bosqichiga qo’yilgan talablardan kelib chiqib belgilanadi.
,,Ta’lim   to’g’risida»gi   qonunda   ,,Boshlang’ich   ta’lim   umumiy   o’rta   ta’lim
olish   uchun   zarur   bo’lgan   savodxonlik,   bilim   va   ko’nikma   asoslarini
shakllantirishga   qaratilgandir»,   deyiladi.   Shundan   kelib   chiqqan
holda   ,,Boshlang’ich   sinflarda   ona   tili   ta’limining   maqsadi,   vazifalari   sifatida
DTSda quyidagilar belgilab berilgan:
-   bolaning   tafakkur   qilish   faoliyatlarini   kengaytirishga,   erkin   fikrlay   olish,
o’zgalar  fikrini  anglashi,  o’z fikrini  og’zaki  va  yozma ravishda bayon qila olishi,
jamiyat   a’zolari   bilan   erkin   muloqotda   bo’la   olish   ko’nikma   va   malakalarini
rivojlantirish.
-   o’z   fikrini   savodli,   mantiqiy   izchillikka   rioya   qilgan   holda   bayon   eta
olishga o’rgatish.
-   yozma   nutq   belgilarini   talaffuzda   ifodalash,   matnni   ifodali   o’qiy   olish
ko’nikmasini shakllantirish.
-   o’qish   sur’atini   oshirish,   ta’limning   shu   bosqichi   uchun   xos   bo’lgan
sidirg’a o’qishni egallashlariga erishish.
20 Fikrni   yozma   bayon   etish   bo’yicha   belgilangan   quyidagi   ko’nikmalarni
egallash:
- fikrning mantiqiy izchillikda ifodalanganligi;
- tavsifning mavzuga muvofiqligi va itrakammalligi;
- tavsifda tilning ifoda vositalaridan foydalanish darajasi;
- imloviy savodxonlikni egaHashlariga erishish.
Bularni   amalga   oshirish   ona   tili   ta’limi   siklidagi   fanlarning,   ya’ni   savod
o’rgatish, o’qish va ona tilining vazifasidir.
Bu   vazifalarni   ado   etish   ko’p   jihatdan   ta’lim   mazmunni   to’g’ri   belgilashga
bog’liq.   Ona   tili   ta’limi   mazmuni   aniq   va   ilmiynazariy   jihatdan   to’g’ri
belgilansagina, oldinga qo’yilgan talablar to’liq bajariladi 8
.
Ma’lumki, DTSida belgilab berilgan ona tili ta’limi mazmuni aniq mavzular
va   til   materiallari   asosida   dastur   va   darslikda   o’z   ifodasini   topadi.   Ular   biri
ikkinchisining ijrochisi bo’iib, birbiriga muvofiq kelishi lozitn.
Xulosa qilib aytish murrikinki, boshlang’ich sinf ona tili mazmuni metodist
olimlarning ko’p yillik kuzatishlari, tajribalari, tajriba natijalarining tahlili asosida
takomillashtirilib   kelinmoqda.   Ayniqsa,   ona   tili   o’qitishning   amaliy   ahamiyatiga
alohida e’tibor qaratilmoqda.
Boshlang’ich   sinflarda   ona   tili   darslarining   turlari   ya   ularga   qo’yiladigan
talablar
Darsning   umumiy   tasnifi.   Maktabda   dars   o’quvtarbiya   jarayonini   tashkil
qilishning asosiy shakli hisoblanadi. Dars ta’limtarbiyani amalga oshirishning eng
qulay va eng zarur omilidir.
Darsga qo’yiladigan umumiy talablar quyidagilar:
To’limiy talab. Har  bir  dars o’quvchiga qandaydir  bilim  berishi  lozim. Har
bir darsning asosiy maqsadi ham shu.
Tarbiyaviy talab. Bu har jihatdan komil Shaxsni tarbiyalash demakdir.
Didaktik   talablar.   Bu   o’qituvchiga   darsni   to’g’ri   tashkil   qilish:   dars
maqsadlarini, turini to’g’ri belgiiash,  darsdagi  u yoki bu materialni  o’quvchilarga
8
 G'apporova va boshq. "1-2 yozuv daftari" T. "O'qituvchi" 1999
21 yetkazib   berish   usullarini   to’g’ri   tanlash,   o’quvchilar   bilimini   tekshirish   va
baholash shakllarini aniqlab olish demakdir.
Psixologik   talablar.   Bu   talab   shuni   nazarda   tutadiki,   o’qituvchi   o’z
o’quvchilarining   xarakterxususiyatini   qanchalik   darajada   yaxshi   biiishi   juda   katta
ahamiyatga   ega.   o’z   o’quvchilarining   psixologik   xususiyatlarini   yaxshi   bilgan
o’qituvchigina to’laqonli dars uyushtirishi mumkin.
Gigiyenik talablar. Bu o’quvchilar salomatligi haqida qayg’urish demakdir.
Sinfda   yorug’lik,   toza   havo   har   doim   yetarli   bo’lishi   lozim.   Boshqa   fanlar
kabi, ona tili o’qitishning samaraliligi darsning sifatiga bevosita bog’liqdir.
Darsga   qo’yilgan   umumdidaktik   talablar   pedagogik   adabiyotlarda   keng
yoritilgan. Ularni ona tili o’rgatishga tatbiq qilib, metodik aniqliklar kiritilsa, ona
tili darslariga qo’yilgan talablar quyidagicha bo’ladi:
Yangi   bilim   berish,   ularni   nutq   amaliyotiga   tatbiq   etish   va   o’quvchilarni
tarbiyalash   bir   butun   jarayondir.   Darsda   o’quvchilarning   o’quv   faoliyatini   tashkil
etishga,   foydalaniladigan   til   materialining   g’oyaviysiyosiy,   estetik   va   badiiy
qimmatli bo’lishiga, tilni o’rganish jarayonida bolalarda dunyoqarash elementlarini
shakllantirishga   alohida   ahamiyat   berish   zanir.   Ijodiy   izlanish   muhiti   yaratilgan
darslardagina zarur axloqiy sifatlar tarbiyalanadi 9
.
Ona   tili   darslarida   o’zbek   tiliga   muhabbat   va   so’zga   ehtiyotlik   bilan
munosabatni   tarbiyalashga   alohida   e’tibor   beriladi.   Buning   uchun   matn   puxta
tanlanadi.   Tilni   o’rganish   jarayonida   leksikuslubiy   ishlarga   katta   o’rin   beriladi.
Darsda she’r, soddalashtirilgan matnlar bilan birga, yuksak badiiy matnlardan ham
foydalaniladi.
Ona   tili   o’qitish   jarayoni   o’quvchilarda   ilmiy   dunyoqarash   asoslarini
shakllantirishga   qaratiladi.   Ona   tili   darslari   har   bir   kishi   uchun   zarur   bo’lgan
saranjomsarishtalik, mustaqillik, tashabbuskorlik sifatlarini ham tarbiyalaydi.
Darsning   aniqligi   va   ichki   mantiqiyligi,   uning   maqsadga   yo’naltirilganligi
juda   muhim.   Yangi   material   o’rgatiladigan   darsning   mazmuni   va   mantiqiy
o’rganiladigan   til   hodisasi   hamda   uning   lingvistik   mohiyatining   birbiriga   ta’sir
9
 . O‘qish kitobi. 1-sinf uchun darslik. – Toshkent, ”Sharq” nashriyot-matbba aksiyadorlik kompaniyasi bosh 
tahririyati, 2022 y.
22 qilishiga ma’lum darajada sabab bo’ladi. o’qituvchi bu o’zaro bog’lanishni bilishi
va   uni   o’quvchilar   bilan   birga   topshiriqlarni   bajarish   davomida   asta   ocha   borishi
muhimdir.
Agar   dars   grammatik   bilimlarni   mustahkamlash,   orfografik   ko’nikmalarni
shakllantirish   maqsadini   o’z   oldiga   qo’ysa,   darsning   mantiqiy   shattlari   asta
murakkablashtirib   borilgan   mashqlar   tizirnini   aks   ettiradi.   Bolalar   biror   imlo
qoidasini yaxshilab bilib, o’rganib olishlari uchun birikki mashq jamoaviy ravishda
bajariladi. o’quvchilar mustaqilligi oshgach, mashqni mustaqil ishlaydilar. Darsda
bajarilgan   mashqlar   o’rtasidagi   bog’lanishni   shakllantiradigan   ko’nikmaning
xususiyati   ham   sabab   bo’ladi.   O’quv   materialining   mavzuga   va   darsning
maqsadiga   mos   bo’lishi   uning   maqsadga   yo’naltirishni   ta’minlaydi.   Darsda
foydalaniladigan   barcha   o’quv   materiallari   (shu   jumladan,   til   dalillarini   kuzatish,
imlo   va   nutqqa   oid   mashqlarni   bajarish   uchun   tanlanadigan   materiallar   ham)
darsning maqsadiga juda mos bo’lishi zarur.
Ona tili darsi, avvalo, o’quvchilar nutq va tafakkurini o’stirish darsidir. Ona
tili   darslari   ijtimoiy-foydali   bo’lishi   uchun   o’quvchilarda   o’z   fikrini   grammatik
to’g’ri, uslubiy  aniq, izchil  ifodalash  va boshqalar  fikrini  bera olish  ko’nikmasini
shakllantirishga   qaratilishi   lozim.   Ona   tili   darslarida   nutq   o’stirish   ko’rsatmasi
grammatik materialni o’rgatishda o’quvchilarning tilimizdagi har bir so’z turkumi
yoki   so’z   qismining   rolini   bilib   olishlariga   erishtiradigan   metodik   usullarni
qo’llashni   talab   etadi,   ya’ni   grammatik   nazariya   grammatik   to’g’ri   va   aniq   nutq
malakalarini   shakllantirishga,   anglab,   tushunib   yozish   malakalarini   o’stirishga
amalda   tatbiq   etish   uchun   o’rgatiladi.   Darsda   bolalar   nutqini   o’stirish   darsning
mazmunida va qo’llanilgan vazifalar turlarida o’z aksini topadi.
Grammatik,   so’z   yasalishiga   oid,   imloviy   materiallarni   o’rganishni   nutq
o’stirish   bilan   bog’lash   o’quvchilar   aqliy   faoliyatini   boshqarish   hisoblanadi.
Bolalar nutqini o’stirish jarayoni ularning tafakkurini o’stirish bilan bog’liq.
Ona   tili   darsi   o’quvchilar   taffakurini   o’stirish   ustida   ishlash   maqsadiga
yo’naltirilganligiga   qarab   baholanadi.   Bunda   muayyan   grammatik   va   imloviy
materialni   o’rganish   jarayonida   shu   materialni   yaxshiroq   o’zlashtirishni
23 taminlaydigan,   aqliy   faoliyatni   talab   qiladigan   mashqlarni   o’tkazish   tushuniladi.
Masalan,   ,,O’zakdosh   so’zlar»   tushunchasini   shakllantirish   uchun   so’zlarning
leksik   ma’nosi   va   morfemik   tarkibini   taqqoslashni   (ularning   ma’nolarida
umumiylikni   va   ularda   bir   xil   o’zakning   mavjudligini)   bilish   lozim.   o’quvchilar
tafak-kurini   o’stirish   uchun   o’qituvchi   darsga   tayyorlanganda,   vazifa   tur-larini
tanlaydi, darsning materialini va uni o’zlashtirishda o’quvchilar  bajaradigan aqliy
faoliyat mashqlarini ham belgilab oladi.
O’quvchilarga   beriladigan   nazariy   bilim   tildan   ongli   foydaianish   imkonini
beradi. Nazariyaga ahamiyat berish, elementar tarzda bo’lsa ham, o’quvchilarning
til   hodisalari   o’rtasidagi   bog’lanishni   bilib   olishiga   e’tibor   berish   demakdir.
Boshlang’ich sinf o’quvchilari bunday bog’lanishni bilsalar, nima uchun shunday?
so’rog’iga   javob   topa   oladilar.   Masalan,   ,,Nima   uchun   daftar   so’zi   kelishik   va
egalik   qo’shimchalari   bilan   turlanadi,   o’qidik   so’zi   esa   Shaxsson   qo’shimchalari
bilan tuslanadi?».
Ona   tili   darslarining   foydali   bo’lishiga   darsda   og’zaki   va   yozma   ishlarni
maqsadga   muvofiq   o’tkazish,   o’quvchilarning   o’quv   ishlarini   tekshirib,   nazorat
qilib   borish,   o’z   vaqtida   xatoJarning   oldini   olish   va   to’g’rilash,   texnika
vositalaridan foydalanish kabi omillar katta ta’sir ko’rsatadi. ing yozuvlari har xil
qiyalikda   bo'lishi   mumkin.   Agar   harflarning   asosiy   elementlari   daftar   chizig'iga
nisbatan   tik   holatda   (perpendikulyar)   qo'yilsa,   yozuvning   holati   ham   tik   bo'ladi.
Harf   elementlari   o'ng   tomonga   qiya   bo'lib,   o'tmas   burchak   hosil   qilishi   ham
mumkin.   Biz   o'quvchilarni   o'ng   tomonga   qiya   qilib   yozishga   odatlantirishimiz
lozim.
Tik yozuv (noto'g'ri)
Chap tomonga qiya yozuv (noto'g'ri)
O'ng tomonga qiya yozuv (to'g'ri)
O'ng   qo'l   bilan   yozadigan   kishilar   uchun   yozuvning   qiyaligi   o'ng   tomonga
moslashtirilishi   faqat   harflarning   shaklini   chiroyli   qilish   uchun   emas,   yozuvning
qulayligi   uchun   mos   keladi.   Yozuvning   qiyaligini   to'g'ri   saqlash,   qo'l   va
barmoqlarni ortiqcha zo'riqtirmaydi.
24 Yozuvning   o'ng   tomonga   qiyaligini   saqlash   tirsaklarni   bir   tomonga   yaqin
yurishi uchun qulay bo'lib, parta ustidagi daftarning to'g'ri holatiga bog'liqdir.
Yozayotganda   daftarning   holati   bir   tomonga   qiya   bo'lishi   o'z-o'zidan
yozuvning qiyaligini ta'minlaydi.
Yozuvning   qiyaligini   saqlashda   daftardagi   siyrak   qiya   chiziqlar   ham   katta
yordam beradi. Bunday mashq qilishda daftarning holati o'zgarsa ham, yozuvning
qiyaligi   o'zgarmasligi   mumkin.   Shuning   uchun   qiya   chiziqli   daftarlardan   faqat
dastlabki mashqlarni bajarishda foydalaniladi. Qiya shaklda yozishga o'rgatishning
o'ziga xos usullari mavjud.
O'quvchilarga   dastlab   eng   sodda   shakldagi   kichik   tayoqchalarni   yozdirib
mashq   qildirish   vaqtidayoq   tik   va   qiya   tayoqchalarning   farqini   o'rgatish   lozim.
Bunday mashqlar o'quvchilarning ongida uzoq vaqt saqlanadi va xatolarning oldini
oladi.
Shuningdek   yozuvning   to'g'ri   bo'lishi   uchun   daftarning   qiya   holatini   ham
hisobga   olish   lozim   ekanligi   tushuntiriladi.   Daftarning   parta     ustida     noto'g'ri
turishi     gigiyena     qoidalarining     buzilishiga     ham   sabab   bo'ladi,   chunki   o'quvchi
yozuvning qiyaligini saqlash uchun o'z gavdasini har xil holatda tutishi mumkin.
Daftarning   pastki   chap   bo'rchagi   ko'krak   o'rtasiga   to'g'ri   bo'lishi   yoki
daftarning   qiya   chizig'i   (agar   qiya   chiziqli   daftar   bo'lsa)   partaning   chetiga   tik
bo'lishi kerak.
Daftarning beti satrlarga to'lib borgan sari yuqoriga surib boriladi. Chap qo'l
bilan   esa   daftarning   yuqori   tomoni   bosib   turiladi.   Buning   uchun   sinf   partasining
ustiga   ikki   o'quvchining   har   biri   uchun   alohida   ingichka   qiya   tekshiruv   chizib
qo'yiladi.   Bu   chiziqning   uchi   o'quvchilarning   chap   ko'kraklarini   o'rtasiga   to'g'ri
bo'lib, partaning old qirrasiga nisbatan 65 gradus qiya bo'ladi.
Agar   daftarning   chap   beti   to'lsa,   daftarning   buklangan   joyi   tekshiruv
chiziqqa to'g'rilab olinadi va o'ng betiga yozishga o'tiladi.
O'quvchilarda   harflarni   qiya   yozishga   o'rgatish   malakasini   oshirish   ancha
murakkab   jarayon   bo'lib,   o'qituvchidan   sabr-matonat,   katta   kuch   talab   etiladi.
O'qituvchi   sistemali   ravishda   turli   mashqlar   olib   borishi,   ularning   harakatlarini
25 qunt   bilan   kuzatib   borishi   lozim.   Faqat   uzoq   muddatli   mashqlardan   so'ng   ko'zda
tutilgan maqsadga erishish mumkin.
O'qituvchi   tomonidan   berilgan   barcha   ko'rsatmalarga   qaramay,   ayrim
o'quvchilar harflarni har xil qiyalikda noto'g'ri yozadilar. Masalan, kichik b harfini
o'ng   tomonga   qiya   qilib   yozsalar   kichik   d   harfini   chap   tomonga   haddan   ziyod
o'girib yozadidlar:
Har   ikki   tomon   yuqorida   ko'rsatib   o'tilgan   kamchiliklarni   tuzatish   uchun
o'quvchilarga   o'z   xatolarini   topishga   yordam   beradigan   grafik   mashqlar   berilishi
kerak.   O'quvchilarga   dastlab   bir-ikkita   harf   yozdirilib,   ular   orasiga   qiya   chiziqlar
qo'yiladi   va   to'g'ri   chiziqchalarga   taqqoslash   orqali   o'quvchilar   o'z   xatolarini
tushunadilar hamda uni tuzatishga kirishadilar.
Harflarni bir xil balandlikda yozish.
Matndagi   harflarning   bir   xil   balandlikda   yozilishi   chiroyli   yozuvga
o'rgatishning   asosiy   shartlaridan   biridir.   Yozuvda   harflarni   bir   xil   balandlikda
saqlash   ancha   qiyin   bo'lib,   o'quvchi   barcha   imloga   oid   malakalarini   egallay
olmaydi.   Shuning   uchun   1-sinfdan   boshlab   siyrak   qiya   ikki   chiziqli   daftarga
yozdirib   mashq   qildiriladi,   so'ngra   siyrak   qiya   chiziqsiz   daftarga   va   2-sinfning
ikkinchi yarmidan boshlab bir chiziqli daftarga yozdirib mashq qildiriladi.
Birinchi   sinf   da   kichik   harflarni   4   mm   balandlikda   (bu   o'lcham   daftarning
kichik   harflar   yoziladigan   qatorlar   orasiga   teng)   yozdirib   mashq   qildiriladi,   bosh
harflar esa kichik harflarga nisbatan ikki barobar katta qilib yozdiriladi.
Birinchi   sinfning   oxirlari   va   2-sinfdan   boshlab   ayrim   o'quvchilarda
yozuvning     maydalashib,     qatorlar     orasidan     pastga     tushib     borishini ko'rish
mumkin.  Bu yozuv tezligini  oshib borayotganligidan  dalolat beradi 10
.
Bir chiziqli daftarga mashq qilishdan oldin, o'qituvchi doskada harflarni bir
tekis,   ravon   yozish   qoidalarini   mukammal   tushuntiradi.   Chunki   bir   chiziqli
daftarda   harflarning   balandligini   belgilab   turuvchi   tekshiruv   chiziq   nuqta,   endi
o'quvchi ularni chamalab yozishga o'rganishi lozim.
10
 G'apporova va boshq. "1-2 yozuv daftari" T. "O'qituvchi" 1999
26 Masalan,   bir   chiziqli   daftarni   teng   uch   qismga   bo'lib,   uchdan   bir   qismida
kichik harflarni, uchdan ikki qismida esa bosh harflarni yozish lozim:
Kichik va bosh harflar alohida-alohida mashq qildiriladi.
Bir   chiziqli   daftarga   chamalab   yozish   ancha   murakkab,   shuning   uchun
o'qituvchi dastlabki davrlarda o'quvchilarni diqqat bilan kuzatib borishi zarur.
Yozuvdagi   kamchiliklar   ayniqsa,  3-4-sifnlarda  ko'proq  uchraydi, chunki   bu
davrda   o'quvchilarda   kattalarga   xos   bo'lgan   alohida   yozuv   shakllana   boradi.   Bu
davrdagi yozuvning shakllanishiga alohida ahamiyat berib borish kerak.
27 2.2. Harf va so'zlar orasidagi masofani chamalab yozish.
Chiroyli   yozuvga   o'rgatishda   harflarning   balandligini   bir   hilda   saqlash
qanchalik zarur bo'lsa, harflar va so'zlar orasidagi masofani to'g'ri chamalab yozish
ham katta rol o'ynaydi.
Alfavitdagi   ayrim   harflar   keng,   ayrimlari   esa   tor   yoziladi.   So'z   va   gaplarni
yozishda esa ana shu farqni yaxshi ajrata bilish lozim.
Harflar   va   harf   elementlari   orasidagi   masofani   chamalab   yozishga   alifbe
davridan boshlab o'rgatish, keyinchalik esa buni sistemali ravishda tekshirib borish
zarur.
Gaplarni yozishda so'zlar orasidagi masofa bir harf enida bo'lishi kerak. Harf
elementlari va ular orasidagi masofani chamalab yozishga o'rgatish uchun quyidagi
vazifalar bajariladi:
1. O'quvchilarga xusnixat kitobidagi namunaga qarab yozdirib, ularni tahlil
qilish.
2. Xusnixat   kitobidan   harf   va   ularning   elementlari   orasidagi   masofani
chamalab yozishga mashq va topshiriqni ko'chirib yozish.
3. O'quvchilarning   ishlarini   kuzatib   chiqib,   qaysi   o'quvchi   tor,   keng,
qaysisi pala-partish yozganini aniqlash.
Shundan so'ng 3-4 ta daftarni yig'ib olib, kamligi birgalikda tahlil qilinadi.
Harf   va   so'zlar   orasidagi   masofani   chamalab   yozishga   o'rgatish   birinchi
sinfda     butun     o'quv   yili     davomida     sistemali      olib     borilishi, ikkinchi     va
undan       keyingi       sinflarda       ham       bu       malakalarni       egallash   davom   ettirilishi
kerak.
28 2.3. Tez va ravon yozishga o'rgatish.
Harflarni bir hil balandlikda va kenglikda yozishga o'rgatish bilan birga, tez
va ravon, tekis qilib yozish chiroyli yozuvning muhim shartlaridan biridir.
Chiroyli   va   tez   yozishning   assoiy   siri   uning   bir   xil   o'lchamdagi   ravon
harakatidir.
Bir   maromda  harakat  qilib  yozish,   har   bir  harf  va   uning  elementlari  bir   xil
balandlikda va qiyalikda bo'lish alohida go'zallik kashf etadi.
Ammo o'quvchilar bunday malakalarga tezda erisha olmaydilar. Yozuvning
ravon bo'lishi, uning tezligi bilan bog'liqdir.
Masalan,   endigina   yozuv   mashqini   boshlagan   olti   yoshli   o'quvchi   bir
minutda 4-6 harfni yozishi mumkin. Bu davrda tez yozish malakasini sanoq-ohang
usulida olib borilsa, tezlik yanada bir maromda davom etishi mumkin. Yozuvning
tezligini   oshirib   borishda   bolalarning   qo'l   harakati   bir   maromda   bo'lishga   alohida
e'tibor   berish.   Barmoqlarning   charchab   qolishiga   yo'q   qo'ymaslik   kerak.   Agar
o'quvchilarni   charchatib   qo'ymasdan   sanoq-ohang   usulida   asta-sekin   yozuv
tezligini   oshirib   borilsa,   u   bolalarda   katta   qiziqish   uyg'otib,   yaxshi   samaralar
berishi mumkin.
Yozuvning tezligi o'quvchining imloni qay darajada bilishiga bog'liqdir, agar
o'quvchi so'zlarni yaxshi o'qisa, xatolarga yo'l qo'ymasa, tez va to'g'ri yozadi.
Yozuvning tezligi bola yuqori sinfga ko'chgan sari orta boradi. Agar 6 yoshli
o'quvchi   o'quv   yilining   oxiriga   kelib   7-9   har   yoza   oladi.   2-sinf   o'quvchisi   o'quv
yilining oxirida 23-25 harf  yozishi, 3-sinf  o'quvchisi  o'quv yilining oxirida 32-35
harf, 4-sinf o'quvchisi esa minutiga 40-45 harfni yozishi mumkin.
Yozma   ishlarning   turli   shakllarda   (ko'chirib   yozish,   aytib   turib   yozdirish
bilan yoki yoddan yozish) bu tezlik bir oz ortiq va kamroq bo'lishi mumikin.
Yozuv   tezligining   oshirishning   yana   bir   imkoniyati   ko'proq   qo'l   harakatiga
bog'liqdir. Buning uchun qal barmoq muskullarining harakatini  o'stiruvchi  hamda
tez va ravon yozishga o'rgatadigan turli mashqlarni bajartirish kerak 11
.
11
  G'ulomov M. "Boshlang'ich sinf o'quvchilarini husnixatga o'rgatish" T.1970
29 Masalan,   maktabga   ilk   bor   qadam   qo'ygan   o'quvchilar   uchun   quyidagi
o'xshash shakllarni chizdirib yoki havoda mashq qildirish mumkin.
1.       Dam olmasdan va qo'l harakatini uzmasdan o'ngdan chapga, chapdan 
o'nggga qildirish:
Bulardan   tashaqari,   har   bir   harf   elementlarini   mashq   qildirish uchun
shu elementga mos mashqlar tanlab yozdirish mumkin. 1-2 sinf o'quvchilariga esa 
quyidagi mashqlar beriladi: 1. Soat strelkasi bo'yicha barmoq va panja 
muskullarini o'stiruvchi
mashqlar: 2. Barmoq muskullarining harakatini o'stirish uchun
yuqoridan pastga, pastdan yuqoriga harakat qildirish.
2. Tugunchakdagi ipni chuvalatib yozish va so'rash shakllari.
3. Barmoq va qo'l muskularini o'stiruvchilar:
Bunday   mashqlar   qo'l   harakatini   uzmay   yoziladigan   harflarni   mashq   qilish
uchun yordam beradi.
4. Soat   strelkasi   bo'yicha   va   unga   qarshi   barmoq   va   qal   muskullarini
o'stiruvchi mashqlar:
Yuqorida   ko'rsatib   o'tilgan   mashqlardan   o'z   o'rnida   unumli   foydalanilsa,
yaxshi natijalar beradi.
I-IV sifnlarda chiroyli yozuvga o'rgatish.
Boshlang'ich   sinf   dastur   talabiga   ko'ra   1-sinfning   IV   choragida   yozuv
darslari uchun 24 soat vaqt berilgan bo'lib, undan haftada 1 soatni  chiroyli yozuv
uchun ajratilgan.
Bu   davrda   o'qituvchi   yozuv   malakalarini   yanada   takomillashtrish,   yozuv
gigiyenasi qoidalriga rioya qilish hamda harflarning shakli va ularning bog'lanishi,
qo'l   harakatini   uzmasdan   yozish,   so'z,   bo'g'in   va   so'zlarning   ravonligiga   e'tibor
berishi lozim.
2-sinfda   chiroyli   yozuv   uchun   haftada   1   soat   vaqt   ajratilib,   yiliga   34-35
soatni tashkil etadi.
Bu davrda o'quvchilardan ruchkani to'g'ri ushlash, daftarning holatini to'g'ri
tutish,   to'g'ri   o'tirish   kabi   gigiyenik   qoidalar   talab   etiladi.   Shuning   harflarning
30 sodda   va   murakkabligiga   qarab   gruppalarga   bo'lib   yozdiriladi.   Ayrim   bo'g'in   va
sodda so'zlar qo'l harakatini uzmasdan bog'lab yozdiriladi.
3-sinfda   husnixat   mashqlari   ona   tili   darslari   bilan   har   kuni   (8-10   minut)
qo'shib olib boriladi.
Bu   davrda   yozilishi   va   bog'lanishi   murakkab   bo'lgan   kichik   va   bosh
harflarning   yozish   qoidalari   mashq   qildiriladi.   Ayniqsa   bu   davrda   bog'lanishi
murakkab   bo'lgan   so'z   va   gaplarni   ravon   yozish   ustida   ko'proq   mashqlar
o'tkaziladi.
4-sinfda ham chiroyli yozuv mashqlari ona tili darslari bilan har kuni (8-10
minut) qo'shib olib boriladi.
Bu   davrda   harflarni   qoida   bo'yicha   to'g'ri   yozish   malakalari
mustahkamlanadi.   So'z   va   gaplarda   bog'lanishli   harflarni   topib   tahlil   qilinadi
hamda   ravon   va   tez   yozish   malakalari   rivojlantirilib   o'quvchilarning   yozuvlarda
uchraydigan tipik xatolar ustida mashq qildiriladi 12
.
12
 G'ulomov M. "Boshlang'ich sinf o'quvchilarini husnixatga o'rgatish" T.1970
31 XULOSA
1   sinfda   o‘qish   darslarida   o‘quvchilar   tovush   hamda   bosma   harflar   bilan
tanishtirilsa,   tovush   va   harflarni   analiz   va   sintez   qilish   orqali   ularning   nutqi
o‘stiriladi. Shu kabi yozuv darsining ham ayrim spetsifik xususiyati bor. Masalan,
agar   o‘quvchilar   o‘qish   darsida   «Alifbe»   kitobidagi   tayyor   bosma   harflardan
foydalansalar,   yozuv   darsida     bu   narsa   ko‘rinmaydi.   Har   bir   harf   va   uning
elementini o‘quvchining o‘zi namunaga qarab yozadi. 
Shuning uchun ham bu sinfda yozuvga o‘rgatish o‘z navbatida quyidagi kabi
qator tushunchalarni bilishni talab etadi: baland-past, bir xil, keng-tor, yaqin-uzoq,
yuqoriga,   pastga,   o‘rta   (oraliq),   uzunroq-kaltaroq,   teng,   teng   bo‘magan   masofa,
to‘g’ri-qiya, chapga-o‘ngga. 
O‘qituvchi   yozuv   malakasiga   o‘rgatishga   boshlashdan   oldin   o‘quvchilar
bilan   yuqoridagi   ko‘rsatib   o‘tilgan   tushunchalar   ustida   ish   olib   borishi   lozim.   Bu
o‘quvchilarga   harflarning     shaklini   uning   harakatini   yaxshi   tushunishlariga   katta
yordam beradi. 
1-sinfda   yozuv   mashqlari   uchun   berilgan   alifbegacha   bo’lgan   davrni
birmuncha   uzaytirish   mumkin.   Ammo   bu   davrda   yozuv   darsi   bilan   o‘qish   darsi
o‘rtasida birmuncha farq bo‘ishi mumkin, bundan cho‘chimaslik kerak, chunki bu
vaqtda o‘quvchilar so‘z va harflarni o‘tilgan materiallar asosida yozib o‘rganadilar.
Keyinchalik   esa   o‘qish   bilan   yozuv   darsi   bir-biri   bilan   uzviy   bog’langan
holda davom etadi. O‘qishning birinchi haftalaridagi tayyorgarlik mashqlari asosan
og’zaki   nutqni   o‘stirishga   qaratiladi.   Ammo   butun   dars   davomida   og’zaki   nutq
bilan   shug’ullanish   bolalarni   zeriktirib   qo‘yishi   mumkin.   Shuning   uchun   bu
darslarning  ma’um  qismini  og’zaki  nutqini   o‘stirishga,  ma’um   qismini   esa   yozuv
mashqlari uchun sarflash kerak. Bu davrda husnixatga oid tayyorgarlik mashqlarini
tashkil etishning ahamiyati katta 13
.
13
 G'ulomov M. "Boshlang'ich sinf o'quvchilarini husnixatga o'rgatish" T.1970
32 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR.
1   O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   Islomʻ
hamkorlik   tashkiloti   Tashqi   ishlar   vazirlari   kengashi   43-sessiyasining   ochilish
marosimidagi nutqi .
2.   Sh.   Mirziyoyev   “Erkin   va   farovon,   demokratik   O zbekiston   davlatini	
ʻ
birgalikda barpo etamiz” Toshkent – “O zbekiston” ,2016-yil	
ʻ
3.   Barkamol   avlod   orzusi   (Tuzuvchilar:   Qurboniv   Sh.,   Saidov   H.,
Ahliddinov.)Toshkent: “Sharq” nashriyot-matbaa konserni Bosh tahririyati, 1999y.
  4.   Boshlang‘ich   ta’lim   bo‘yicha   Yangi   tahrirdagi   Davlat   ta’lim   standart
i//Boshlang‘ich ta’lim .- Toshkent, 2005y.- 5-son, 5,6,8-9-betlar.
5.Boshlang‘ich   ta’lim   bo‘yicha   Yangi   tahrirdagi   o‘quv   dasturi   //
Boshlang‘ichta’lim .- Toshkent, 2005y.- 5-son, 21-33-betlar.
6. Boshlang‘ich ta’lim konsepsiyasi// Boshlang‘ich ta’lim, 1998y, 6-son.
7.   Uzviylashtirilgan   Davlat   ta’lim   standarti   va   o‘quv   dasturi.-   Toshkent,
2010y.
8. Anorboyev A. Badiiy asar- ma’naviy boylik// Boshlang‘ich ta’lim, 2008y,
6-son, 18-bet.
9.Avezov S. Milliy istiqlol g‘oyasi mezonlari// Boshlang‘ich ta’lim, 2006y,
12-son, 10-bet
10.   Matchonov   S.,   G‘ulomova   X.   va   boshqalar.   Boshlang‘ch   sinf   o‘qish
darslarini   pedagogik   texhologiyalar   asosida   tashkil   etish.-   Toshkent“Yangiyul
Poligraph servise”, 2008y.
11. Nazarova H., Anorboyeva A. O‘qish darsi- nafosat olami // Boshlang‘ich
ta’lim, 2008y, 11-son, 5-bet.
12. Qosimova K., Matchonov S. , G‘ulomova X., Yo‘ldasheva SH., Sariyev
Sh. Ona tili o‘qitish metodikasi. -Toshkent, «Nosir», 2009y.
13. Ro‘ziyeva G., Qorayev Z. Folklordan foydalanish// Boshlang‘ich ta’lim,
2009y, 3-son, 6-bet.
14. Safarova R., Musayev U., Musagov P., Yusupova P., Nurjanova R.
O‘zbekiston Respublikasida umumiy o‘rta ta’lim strategiyasi muammalari va
33 ta’lim   mazmunining   yangi   mavzulari,   ularni   tatbiq   etish   yo‘llari.   –Toshkent,
2005y.
15. Sattarova M., Sharipova R. Mukammallik yo‘lida// Boshlang‘ich ta’lim,
2008 y, 3-son, 14-15-betlar.
16.   Zuhra   Ilyos   qizi.   Ma’naviyati   yuksak   avlod-   Vatan   ishonchi   //
Boshlang‘ich ta’lim, 2009y, 10- son, 21- bet.
17.   G‘afforova   T.   ,   G‘ulomova   X.   O‘qish   darslari.   1-   sinf   (o‘qituvchilar
uchun metodik qo‘llanma)– Toshkent, “Tafakkur” nashriyot- matbaa aksiyadorlik
kompaniyasi bosh tahririyati. 2011y.
18.   O‘qish   kitobi.   1-sinf   uchun   darslik.   –   Toshkent,   ”Sharq”   nashriyot-
matbba aksiyadorlik kompaniyasi bosh tahririyati, 2012y.
19. Internet ma’lumotlari:
 www ziyonet.uz
www.kitoxon.com
www.ilmziyo.uz  
34

1-sinf o’quvchilarida yozuv ko’nikmalarini shakllantirish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili-o’qish savodxonligi va uni o’qitish metodikasi
  • Ona tili va o’qish savodxonligi darslarida kasbim faxrim mavzusini o‘rganish
  • Boshlangʻich sinflarda ifoda tushunchasini oʻrganish kurs ishi
  • Toʻplamlar birlashmasini oʻrgatish metodikasi, 3-sinf 2-qism
  • Interfaol metodlar orqali samarali ta’lim tashkil etish kurs ishi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский