Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 42.1KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 29 Oktyabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Shavkat

Ro'yxatga olish sanasi 04 Aprel 2024

69 Sotish

1980-yillarda O’zbekistonning ilm-fan taraqqiyotidagi tutgan o’rni

Sotib olish
MUNDARIJA:
KIRISH………………………………………………………………………………3
1-BOB   1980-YILLARDA   O ZBEKISTONNING   ILM-FANʻ
TARAQQIYOTIDAGI TUTGAN O’RNI ………………………………………...4 
1.2.O’zbekistonda ilm-fan taraqqiyoti. Maktablarning rivojlanishi……………...….4 
1.3.XX asr 80-yillari o’rtalarida respublikada ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy va ma’naviy
hayotidagi inqirozli holat………………………………………………………….…8
2-BOB   O ZBEKISTONNING   MADANIYAT   VA   SAN’AT	
ʻ
TARAQQIYOTIDAGI TUTGAN O’RNI………………………..……………….12
2.1.Respublikadagi  madaniy  va  ma’naviy  hayot………………………………….12
2.2.1989-yil   o’rtalarida   respublika   ijtimoiy-siyosiy   hayotidagi   o’zgarishlar.   Milliy
manfaatlar ustuvorligining o’sib borishi ………………………………………..……15
XULOSA…………………………………………………………….…………..….18
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR……………………………………….….19
1 KIRISH
Mamlakatimizda so’ngi 31 yil ichida erishgan yutuq va marralarimizni holis va
munosib   baholash   uchun     mustaqillik   ostonasida   ijtimoiy-siyosiy   hayot   qanday
murakkab   vaziyatda   bo’lganini,   bu   vaziyatni   tubdan   yangilangan   yo’nalishga   burib
yuborish uchun ulkan donishmandlik va jasorat , insoniylik va ezgulik tamoyillariga
yo’g’rilgan, ko’pchilikka ibrat va namuna bo’ladigan vazmin siyosat  talab etilganini
esga olishimiz va o’zimizga aniq tasavvur etishimiz muhimdir. 1
 
Demak   mamlakatimiz   mustaqillikka   erishishi     arafasida   ijtimoiy-iqtisodiy   va
siyosiy   holatlarning   fojiali   tus   olishi,   qaror   topgan   xo’jalik,   ishlab   chiqarish   va
moilaviy aloqalarning butunlay izdan chiqishiga barham berish, ishsizlikning yanada
kuchayishiga yo’l qo’ymaslik nihoyatda muhim zaruriyat edi.  
Quyidagi   muammolarning   negizi,   ularning   mohiyat   mazmunini     hal   etishdek
mas’uliyatli ish  Respublikamiz Prezidenti I.A. Karimov zimmasida edi yurtboshimiz
bu   murakkab   muammolarni     o’z   donishmandligi   sababli   samarali   hal   etdi.
O’zbekiston   mustaqillikka   erishish   arafasida   mamkakatdagi   ijtimoiy-siyosiy   vaziyat
murakkab jarayonni boshidan kechirayotgan edi. 
50-80 yillarning birinchi yarmi vatanimiz tarixidagi eng murakkab davrlardan
biridir.   Bir   tomondan   mehnatkashlarning   fidokorona   mehnati   tufayli   respublika
iqtisodiyoti   rivojlandi.   Ikkinchi   tomondan,   ijtimoiy-iqtisodiy,   ma’naviy   hayotda
muammolar,   noxush   holatlar   to’planib   borib   pirovardida   inqirozli   vaziyatni   keltirib
chiqardi. 2  
1-BOB 1980-YILLARDA O ZBEKISTONNING ILM-FANʻ
TARAQQIYOTIDAGI TUTGAN O’RNI
1  A.SH.Bekmurodov va boshq. O’zbekiston mustaqillikka erishish ostonasida kitobini o’rganish  bo’yicha                   
uslubiy qo’llanma. “O’qituvchi” 2012 99-sahifa.  
2  Usmonov Q, Sodiqov M. O’zbekiston tarixi. T.2012 190-sahifa  
2 1.1 O’zbekistonda ilm-fan taraqqiyoti. Maktablarning rivojlanishi. 
Maktab   –   kadrlar   tayyorlash   tizimining   dastlabki   bosqichidir.   Sovet   davrida
maktablarning kundalik hayoti qat’iy ishlab chiqilgan tartib asosida amalga oshirildi.
O’quv   kuni   boshlanishi   va   uni   qanday   o’tkazish,   o’quvchilar   jalb   etilgan   jamoat
tashkilotlari  –  oktyabr,  pioner, komsomoldan  tortib,  o’quvchiga  talim-tarbiya  berish
siyosiy jihatdan qolipga solingan edi. Keyinchalik psixolog va pedagoglar tomonidan
an’anaviy   sovet   ta’lim   tizimini   ijodiy   fikrlashga   qodir   bo’lmagan,   partiya   uchun
xizmat   qiladigan   armiya   tarbiyalashda   ayblandi.   Chunki   o’qituvchilar   partiyaning
quroliga   aylanib   ulgurgandi.   Kommunistik   partiya   o’z   g’amxo’rligini   ko’rsatib
qo’yish   maqsadida   turli   islohotlarni   amalga   oshirgan.   O’qituvchilar   qatlamini
shakllantirish   jarayonida   sovet   hokimiyati   mustahkam   tayanch   nuqtaga   ega   dastur
tuzib   chiqishga   e’tibor   qaratdi.   CHunki   o’qituvchilar   g’oya   targ’ibotchisi,   yoshlar
ongiga,   aholi   bilan   tushuntirish   ishlari   olib   borishda   eng   asosiy   qurol   bo’lib   xizmat
qilardi.   Ayniqsa   qishloq   joylarda   ―o’qituvchilar   barcha   narsani   anglatishi   mumkin
edi.   O’quv   yurtlarida   tahsil   olayotgan   talabalarni   komsomol   tarkibiga   o’tkazish,
kommunistlar sonini ko’paytirish yo’li bilan sovet g’oyalari targ’iboti uchun ko’plab
malakali mutaxassislar tayyorlanar edi. Qishloq o’qituvchilari uchun imtiyozlar, oylik
maoshlarini   oshirish,   rag’batlantirish   pullari,   moddiy   yordam,   kommunal   to’lovlar
uchun qo’shimcha pul berish kabi moddiy jihatdan qo’llab-quvvatlash ishlari tashkil
etildi.   Sovet   davri   Farg’ona   vodiysida   yashovchi   aholi   farzandlarining   kundalik
hayotida   maktab   va   bog’chalar   muhim   o’rin   tutgan.   Qishloq   bolalarini   maktablarga
olib   borish   uchun   kolxoz   va   sovxozlar   avtobuslar   bilan   ta’minlana   boshlagan.   80-
yillar arafasida Andijon viloyatida boshlang’ich, sakkiz yillik va o’rta maktablarning
umumiy   soni   603   ta   bo’lib,   ular   dan   516   tasi   qishloq   maktablari   edi.   Namangan
viloyatida 515 ta maktabning 415 tasi, Farg’ona viloyatidagi 667 ta maktabning 550
tasi   qishloqlarda   joylashgan.   Uchchala   viloyatlar   qishloqlarida   sakkiz   yillik   va
o’rtamaktablar soni shaharlardagiga nisbatan kam, lekin boshlang’ich maktablar soni
ko’p edi. 
3 1980-1985 yillarda qishloq maktablarini yiriklashtirish ishlari amalga oshirildi.
Bu   yillarda   maktabgacha   ta’lim   tizimiga   ham   alohida   e’tibor   berilgan.   1965-1970
yillarda   Andijon   viloyatida   jami   4500   o’rinli   bolalar   bog’chalari   ishga   tushirilgan
bo’lsa,   shulardan   2000   o’rini   kolxozlarda   tashkil   etilgan   edi.   1980-yillarda   xalq
ta’limi   uchun   davlat   tomonidan   ajratilgan   mablag’   11%dan   8%ga   kamayib   ketdi.
Respublikaning barcha viloyatlaridagi maktablarning 20-60%i zarur o’quv qurollari,
asbobanjomlar   bilan   jihozlanmay   qolaverdi,   50%dan   ortiq   maktablarda   issiq   ovqat
bufetlari  tashkil  etilmadi. Kuni  uzaytirilgan guruhlar  ishi  ayniqsa o’lda-jo’lda qoldi.
80-yillarda   1-8-sinf   o’quvchilarining   atigi   8-9   %ini   bunday   guruhlarga   jalb   etilgan
edi,   xolos.   80-yillarda   O’zbekiston   maktablarida   ahvol   sifat   jihatidan   o’zgarmay
qolaverdi.   Maktablar   jahon   tajribalaridan,   zamonaviy   texnika   va   o’qitish
vositalaridan foydalanmadi. Ularning moddiy-texnika bazasi yaxshilanmadi. To’g’ri,
bu   yillarda   maktablar,   o’quvchilar,   o’qituvchilar   soni   yildan-yilga   ortib   bordi,   son
ko’rsatkichlari kishini hayratga solar darajasida ortdi. Maktab o’quvchilarining o’quv
rejasidagi  soatlarini  o’zlashtira olmasligi  odatiy hol  bo’lib qoldi. Bu ularni paxta va
boshqa   qishloq   xo’jalik   ishlariga   ko’proq   jalb   qilinishi   bilan   izohlanadi.   O’quv
yilining 3-4 oyi ana shunday majburiy tadbirlar bilan band bo’lishga ketar edi. Bu esa
o’zbek   o’quvchisini   jahon   standartlaridan   ortda   qoldirib,   zamonaviy   fan   sohalarini
o’zlashtirishga imkon bermasdi. Shu o’rinda maktab faoliyatiga doir ijobiy holatlarga
ham   to’xtalib   o’tsak.   Maktab   o’qituvchilarning   ish   kuni   deyarli   bir   xilda   o’tadi.
Darsga   kirish   uchun   qo’ng’iroq   chalingunicha   o’qituvchi   darsga   tayyor   bo’lishi
lozim. O’qituvchi ilmiy bo’lim tomonidan tasdiqlangan dars ishlanmasi, sinf jurnali,
kitob,   ko’rgazmali   qurollar   bilan   sinf   xonasiga   kirib   boradi.   Albatta,   dars
jarayonining  qanday  borishi  o’qituvchi  mahoratiga  bog’liq. O’quvchi   uchun kelgusi
kasb   tanlashda   o’qituvchi   shaxsi   juda   katta   ahamiyatga   ega.   1970   yilda   o’rta
maktablar uchun nizom qabul qilindi. Endilikda o’qituvchining o’zini tutishi yanada
qattiq nazorat  qilinadigan bo’ldi. Pedagogik ahloq qoidalarida haqqoniylik, halollik,
adolat   talablari   ko’rsatilgan   bo’lsada,   amalda   o’qituvchi   to’liq   o’zlashtirish   berishi,
―ikkisiz ikki yillik  dasturi asosida ishlashi talab etildi.‖
4 Oqibatda   ta’lim   sifati   pasayib   bordi.   Maktab   o’qituvchilari   uchun   biron   bir
forma,   majburiy   kiyim   haqida   qaror   qabul   qilinmagan.   O’qituvchi   odob-ahloq
qoidalariga asoslanib odmi kiyinishi kerak edi. O’qituvchi ayollarning deyarli 90% i
boshlarida   ro’mol,   odmi   kuylaklari   bilan   ko’z   oldimizda   gavdalanadi.   Taqinchoqlar
taqib kelish, ortiqcha bo’yanishni o’qituvchilar o’ziga ep ko’rishmagan. Erkaklar ham
ko’ylak, kostyum-shim, ko’pincha boshlarida do’ppi bilan ishga kelishgan. Ularning
kiygan kiyimlari o’quvchilar uchun namuna hisoblangan. Yuqori sinf o’quvchi qizlari
ayol   o’qituvchilarning   soch   turmaklariga   havas   qilib   qarashardi.   O’qituvchilarning
gapirishi,   o’zini   tutishi   doimo   o’quvchining   diqqat   e’tiborida   bo’lgan.   Davriy
nashrlarda   maktab   hayoti   haqida   yozilgan   maqolalarda   o’qituvchilarning   tashqi
ko’rinishlari   tasvirlangan.   Muallif   maktabdagi   eng   hurmat   qiladigan   o’qituvchisi
haqida   eslab   quyidagi   so’zlarni   yozadi:   ―Hanuz   esimda:   meni   hammadan   ham
o’qituvchining kiyim-boshi lol qoldirdi. U nihoyatda ozoda va sipo kiyingan, egnida
ohori   to’kilmagan   oq   ko’ylak   ustidan   o’sha   davrlarda   moda   bo’lgan   charliston
kostyum-shim,   bo’ynida   guldor   galstuk,   oyog’ida   yalt-yalt   qora   tufli,   boshida   taxi
buzilmagan chust do’ppi . Bu o’qituvchiga qarab o’zida o’qituvchilik kasbiga intilish‖
paydo   bo’lganligi   va   o’sha   o’qituvchiga   o’xshashga   harakat   qilganligini   aytgan.
Lekin o’qituvchilar orasida kiyinish madaniyatiga amal qilmaydiganlar ham ko’plab
uchragan. Ayol o’qituvchilarning rang-baranglikda kiyinishi davriy nashrlarda tanqid
qilingan.   Tanqidiy   ruhdagi   maqolalarda   esa   ba’zi   maktablardagi   ko’ngilsiz   holatlar
tahlil   qilingan.   ―O’qituvchi   o’z   yoshiga   yarashmagan   qimmatbaho   kofta-yubka
kiyib   boshiga   yaltiroq   ro’mol   o’ragan,   barmoqlarida   uzuk.   Mahallani   dimog’dor
karchalon   ayollariga   o’xshaydi.   To’yma-to’y   yuradigan   bekorchi   ayollarga   o’xshab
olgan .   Maktab   jamoasining   aksariyatini   ayollar   tashkil   qilgan.   Tekshirish   uchun	
‖
kelgan   nazoratchi   ularning   biri   yal-yal   yongan   atlas   kuylakda,   boshqasi   rangi   bir-
biriga   tushmaydigan   kofta-yubka   kiyib   olganligini   tanqid   qilgan.   O’qituvchilarni
odmiroq   va   did   bilan   kiyinishga   chorlaydi.   O’quvchi   tarbiyasining   mazmuni
o’qituvchi   kiyimi   rangbarangligiga   qarab   emas,   balki   ish   uslubi   rang-barangligiga
qarab   o’lchanadi.   Bunda   uning   mahorati,   tajribasi   muhim   rol   o’ynaydi.   Bu   fikr
5 aksioma, ya’ni isbot talab qilmaydi. Nafaqadagi o’qituvchilar bilan suhbat jarayonida
shu narsaga amin bo’ldimki, o’qituvchining bisotida bir necha kiyimi bo’lgan xolos.
O’qituvchining   kamtargina   oyligi   faqat   eng   kerakli   narsalarni   xarid   qilish   uchun
sarflangan.   Garchi   o’qituvchilar   uchun   maxsus   forma   joriy   qilinmaganligiga
qaramay,   o’qituvchilar   ma’lum   bir   kiyinish   qoidalariga   amal   qilishgan.   O’z
o’qituvchilarini   ta’riflash   chog’ida   kishilar   ularning   oddiygina,   lekin   did   bilan
kiyinganini   e’tirof   etadilar.   SHahar   joylarda   yashab,   ishlayotgan   o’qituvchilarning
kiyim-kechagi   qishloq   hududlarida   yashayotganlarnikidan   yaxshiroq   edi.   Chunki
qishloq   magazinlarida   kerakli   tovarlarni   yo’qligi   va   pul   yetishmasligi   turfa   hil
kiyinish   uchun   imkon   bermasdi.   Asosan   to’q   rangli   qora,   jigarrang,   ko’k   rangli
kiyimlar kiyib yurishgan. Erkaklar boshida do’ppi, ayollar ro’mol o’raganlar. Moddiy
yetishmovchilikga   qaramay,   o’qituvchilar   sodda,   lekin   did   bilan   kiyinishga   harakat
qildilar.   SHu   bilan   birga   o’qituvchilarning   tashqi   ko’rinishlari   shahar   va   qishloq
joylarda   bir-biridan   farq   qilishi   davom   etdi.   Uslubchilar   o’qituvchilarga
ko’rsatmalarida shunday yozganlar: O’qituvchi yosh avlod oldida o’z obro’ini to’kib
qo’ymasligi uchun tashqi ko’rinishi haqida juda qattiq qayg’urishi kerak. O’qituvchi
boshqalardan   ko’ra   chiroyliroq,   halol,   sezgir,   samimiy,   quvnoq   va   tashqi   ko’rinishi
yoqimli   bo’lishi   kerak.   Maktabda   o’qituvchilar   xonasining   alohida   o’rni   bor.
O’qituvchilar   turli   masalalardagi   o’z   muammolari   bilan   o’rtoqlashishlari   mumkin
bo’lgan. 
Dars   tahlili,   tushlik   masalasi,   shaxsiy   masalalar   haqida   fikr   almashishgan.
Hatto   darsdan   keyin   o’qituvchilar   xonasida   ayol   o’qituvchilar   to’planib   to’planib
qo’shiq aytib raqs tushishgan. Madaniy dam olishning bu xil turiga maktab rahbarlari
ham   e’tiroz   bildirmaganlar.   Tug’ilgan   kunlar   ham   shu   xonada   nishonlangan.   Lekin
barcha maktablarda ham o’qituvchilar xonasi bo’lmagan. 
1.2 XX asr 80-yillari o’rtalarida respublikada ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy va
ma’naviy hayotidagi inqirozli holat.
6 Mamlakatimizda   iqtisodiy   rivojlanish   batamom   to’xtab   qolmagan   bo’lsada,   siljish
suratlari   tobora   pasayib   sekinlashib   bordi.   Biroq   1980-yilda   ijtimoiy   hayotda
iqtisodiyotni qayta qurish demokratik jamiyatni yarayish uchun urinishlar bo’lda. 
Bu   urinishlar   natejasida   jamiyatda   biroz   bo’lsada     boshqaruv   respublika   ixtiyoriga
berildi.     Demokratlashgan   jamiyat   vujudga   kela   boshladi,   korxona   va   tashkilotlarda
xo’jalik mustaqilligi  kengaytirildi, boshqaruv apparati qisqardi va shu kabi bir qator
o’zgarishlar   jamiyatning   barcha   qatlamlariga   yetib   bormadi   va   konservativ
kuchlarning qarshiligiga duch keldi.  
Jamiyatning   siyosiy   ijtimoiy-iqtisodiy   hayotida   yuzaga   kelgan   inqirozli
holatning   sabablari   va   ildizi   fikrlashning   orqada   qolganligida,   muayyan   tarixiy
sharoitga yetarli siyosiy baho bera olmaganlikda edi.  3
 
Ijtimoiy munosabatlar   mehnatni rag’batlantirish tizimining buzilishi oqibatida
murakkab   vaziyat   vujudga   keldi.     Malakali   mehnatga   haq   to’lamasdan   kamsitildi.
Barcha   ishchilar     misol   uchun   vrach   va   sanitar   bir   xil   maosh   olardi.   Natejada
aholining     mehnatga   bo’lgan   qiziqishi   pasayib   bordi   bu   esa   unumning     pasayishiga
olib   keldi,   mazkur   holat   yillar   davomida   o’sib   bordi   mahsulot   tanqisligini   keltirib
chiqardi. 
Bu   holatni   biz   nafaqat   ishchilar   haqqi   masalasida   balki   jamiyatning   har   bir
ko’rinishida   ko’rishimiz   mumkin.   Jumladan   sog’liqni   saqlash   va   xalq   maorifi
sohalarida   ham   ko’rib   o’tishimiz   mumkin.   Davlat   budjetidagi   mablag’   bu   o’z
navbatida ushbu sohalardagi moddiy texnik bazasining eskirishiga, ta’lim jarayonini
va aholining tibbiy yordam olishining yomonlashuviga olib keldi. 
Yurtimizda yosh avlod ta’lim olishi uchun o’quv qurollari u yoqda tursin hatto o’quv
muassasalari ham yomon ahvolda edi. 
Respublikadagi 9000 ga yaqin maktablarning atiga 40 foizi maktab uchun mo’ljallab
qurilgan   binolar   qolganlari   esa   moslashtirilgan   binolarda   o’qirdi.Ko’plari   avariya
holatida edi. O’quvchilarning ko’pchiligi ikkinchi yoki uchinchi smenada  o’qir edi.  4
3  Q.Usmonov, M.Sodiqov.O’zbekiston tarixi.T. “Sharq” 2012 191-sahifa.  
4  Q.Usmonov, M.Sodiqov, S.Burxonova.O’zbekiston tarixi. T. “Iqtisod-Moliya”, 2006. 381-sahifa 
7 O’quvchilarning   yiliga   2-3   oylab   qishloq   xo’jaligi   ishlari   bilan   bandligi   o’quv
ishlarini ishdan chiqarar edi.  Kadrlar tayyorlashda ham faqat son izidan quvilib sifat
esdan chiqdi. 
  Milliy   tahqirlash   va   kamsitish   ayniqsa,   kadrlar   siyosatida   yaqqol   ko’zga
tashlanardi.   O’zbekistondagi   respublika,   viloyat,   shahar   va   tuman   partiya   va   sovet
tashkilotlarining   rahbar   hodimlari,   bo’lim   boshliqlari   Moskva   “nomenktatura”sida
bo’lib, KPSS Markaziy Komiteti tomonidan tayinlanar edi. 5
 
Mahalliy   rahbarlar   faqat   nomiga   qo’yilgan   asosiy   ish   mahalliy   rahbar
bo’lmagan   ikkinchi   rahbar   qo’lida   edi.   Kadrlar   tanlashda   O’zbekistonning   hech
qanday   o’rni   va   roli   bo’lmagan.   Bu   haqidagi   quyidagi   I.Usmonxo’jayevning   iqrori
nihoyatda ahamiyatlidir: “Bir so’z bilan aytganda, hamma narsani markaz hal qilardi.
U   nima   desa,   shu   bo’lardi.   Hattoki   obkomning   bo’lim   boshlig’idan   tortib,
raykomning   birinchi   kotibigacha   Moskva   ixtiyorida   turardi.   Moskva   topshirig’iga
ko’ra 40 yoshdan oshgan kishi raykomning birinchi kotibi, 50 yoshdan oshgan kishi
esa   obkomning   birinchi   kotibi   bo’la   olmasdi.   U   har   qancha   ishbilarmon   bo’lsin,
baribir Moskva uning nomzodini o’tkazmasdi”. 6
 
Kadrlarni   tanlash   ish   o’rinlariga   va   lavozimlarga   qo’yishda   xodimning   ish
qobiliyati,   ishbilarmonligi,   saviya   darajasi,   o’z   sohasining   chuqur   bilimdonligi   va
kasb   mutahassisligi   kabi   zarur   belgilar   hal   qiluvchi   rol   o’ynamasdi.   Balki
hodimlarning   rus   tilini   qay   darajada   bilishi,   Markazga   shaxsan   sadoqatliligi   va
“baynalminalligi”   hisobga   olinar   edi.   Mustamlakachilik   va   milliy   tahqirlash
siyosatining   yorqin  ko’rinishlaridan   biri     O’zbekiston   KP   MQning   1984-yil   iyunida
bo’lib o’tgan     XVI Plenumidan so’ng Markazdan respublikaga yuborilgan “kadrlar
desanti” bo’ldi. Bu hodimlar O’zbekiston Kompartiyasining faoliyatiga musaffo oqim
baxsh   etmoqdalar,   eng   yirik   partiya   tashkilotlarining     tajribasini   jamlab,   undan
 
5     Narzulla Jo’rayev, Shodi Karimov. O’zbekiston tarixi. T. “Sharq” 2011. Ikkinchi kitob 596-sahifa 
 
6   Jo’rayev N,Karimov Sh.O’zbekiston tarixi-T.:2011,II-kitob,597-sahifa.   8
O’sha
manba,297-sahifa.  
8 foydalanishga yordamlashmoqdalar” deb maqtanar edi I.Usmonxo’jayev O’zbekiston
KPsining XXI syezdidagi hisobat ma’ruzasida. 8
 
Bu   “desantchilar”   respublikada   sovet,   huquq   targ’ibot   idoralarda   rahbarlik
lvozimlarida ishladilar va “layoqatsiz” kadrlar o’rnini egalladilar.   Xuddi shu jarayon
O’zbekistondan   ham   Rossiya   Federatsiyasiga   xodimlar   “rejali”   jo’natilgan.   Ammo
Markazdan   kelgan   xodimlar   faqat   rahbar   lavozimlariga   joylashtirilgan   bo’lsa,
O’zbekistonlik   kadrlar   faqat   qora   mehnat   zonalarida   ishlish   va   ish   o’rganish   uchun
yuborilgan.  
O’zbekiston   SSR   Ministrlar   Soveti   1980-yilda   “Ko’chirma   oilalar   uchun
yengilliklar” to’g’risida mahsus qaror ham qabul qilgan.Ushbu qarorga asosan har bir
ko’chirma   oilada   albatta   ikkita   odam   ishga   yaroqli   bo’lishi   kerakligi   ko’rsatiladi.
Bundan   tashqari   yolg’iz     mehnatkashlarni   ham   Rossiyaning   turli   viloyatlariga   rejali
yuborish O’zbekiston viloyatlari zimmasiga yuklandi. 
1987yilga   qadar   O’zbekiston   Rossiyaning   noqoratuproq   zonasi   va   Sibir
hududlariga jami bo’lib 30 ming fuqaroni jo’natdi. Ko’chiriluvchilar soni yildan yilga
oshib   bordi.   Jumladan,   oilasizlar   1981-yilda   4124     bu   ko’rsatkich   11099   kishiga
yetdi. 7
  Demak   bu   jarayon   yanada   jadalashdi,   O’zbekistonlik   ishchilar   yerlarni
o’zlashtirish,   qurilish   ya’ni   turar-   joy   binolarini   qurdilar.   Shunday   sharoitda   savol
to’g’iladi     O’zbekitonda   malakali   kadrlar   yo’q   edimi   yoki   Rossiyada   ishchi   kuchi
mavjud   emasmidi?   Bu   say-harakatlarning   tub   zamirida   boshqa   g’oya   yotar   edi   u
ulug’  davlatchilik shovinizm  siyosatining  tarkibiy qismi  sanalib,  u kichik millitlarni
assimilyasiya   qilib   yuborishdan   iborat   bosh   maqsadga   xizmat   qiladi.     Shovinizm
siyosatining barcha ijtimoiy siyosiy jabhalarda ta’siri keng ko’lamli va u xalq yashash
sharoitini yanada og’irlashtirib   borgan. Buni  biz xususan qishloq xo’jaligi sohasida
ham ko’rib o’tishimiz mumkin.Demak qishloq xo’jaligida sifat ko’rsatgichlari yildan
yilga pasayib bordi.Mehnatkash aholi o’z mehnatiga yarasha haq olmaganligi sababli
mehnat layoqati pasaydi. Markaz borgan sari paxta buyurtmasini oshirib bordi, lekin
7  Narzulla Jo’rayev, Shodi Karimov. O’zbekiston tarixi. T. “Sharq” 2011. Ikkinchi kitob,597-598-sahifalar. 
 
9 aholiga   to’lanadigan   haq   kamligicha   qolaverdi.     Qishloq   oilasining   har   bir   a’zosiga
to’g’ri   keladigan   oylik   daromad   Rossiyada   98,1   so’mni   tashkil   etgan   bir   paytda,
O’zbekistonda o’z tamorqasidan tushadigan daromad bilan birgalikda hisoblanganda
58,9 so’mga teng bo’lgan. Natijada O’zbekiston xalqining turmush darajasi pasayib,
SSSR mintaqasida oxirgi o’rinlarga tushib qoldi. 8
 
Bundayin   ijtimoiy   larzalarda   xalqimizning   o’ta   qiyinchilik   bilan   hayot
kechirgan shunday alamli sharoitda sho’rolar xalqining o’zligini, tilini yo’q qilib rus
bo’lmagan   millatlarni   umuman   millat   sifatida   tobtab   assimilyasiyani   amalga
oshirgan. Bu jarayon, xususan KPSS XXII syezdining “ Kommunizm qurish” dasturi
qabul   qilingach,   bevosita   kun   tartibiga   qo’yildi.   SSSRda   “sotsializm   to’la   va   uzil
kesil   g’alaba”   qilgach,   bevosita   SSSR   xalqining   yangi   tarixiy   birligi   sovet   xalqi
paydo   bo’ldi.     Bu   birlik:   “Yagona   Vatan-SSSR;   “Yagona   til-rus   tili”;   “yagona
maqsad kommunizm”; “Yagona mafkura- marksizm leninizm” ga asoslanadi, degan
g’oyalardan   kelib   chiqib,   “Yagona   xalq-   sovet   xalqi”;   “Yagona   pasport-Sovet
pasporti” qoidasini ilgari surishgacha borib yetdilar. 9
 
2-BOB O ZBEKISTONNING MADANIYAT VA SAN’ATʻ
TARAQQIYOTIDAGI TUTGAN O’RNI
2.1 .  Respublikadagi  madaniy  va  ma’naviy  hayot
8  Q.Usmonov, M.Sodiqov.O’zbekiston tarixi. T.”Sharq” 2012, 193-sahifa.  
9  Narzulla Jo’rayev, Shodi Karimov. O’zbekiston tarixi. T. “Sharq” 2011. Ikkinchi kitob,593-594-sahifalar. 
 
10 Sovetlar    hukumati    80-   yillarda   ham   sotsialistik   realizm   bayrog’i   ostida
adabiyot   vositasi   orqali   kommunistik   firqa   mafkurasini   va   buyuk   rus   millatchiligi
g’oyasini   ilgari   surdi.   Urushdan   keyingi   yillarda   Kommunistik   firqani,   «   buyuk   rus
xalqi»ni,   sovetlar   hukmronligini   ko’klarga   ko’tarib   maqtash   masalasi   adabiyotning
bosh  va  asosiy  vazifasi  edi.  Shu  boisdan  ham  bu  davrda  o’zbek  ijodkorlaridan
G`.G`ulom,     K.Yashin,     R.Fayziy,     A.Muxtor,     Uyg’un,     H.G`ulom,     A.Qahhor.
Mirtemir     va     boshqalarning     ijodida     ushbu     mavzu     Markaziy     o’rinni     egallaydi.
Jumladan     G`afur     G`ulom     «Mening     partiyam»,     «Lenin     chashmasi»,
«V.I.Leninga»,   «Partiyaga    ming    rahmat»,     «Istiqbol    qo’shig’i»    kabi     she'rlarida
Beruniy,     Farobiy,     Ibn     Sino,     Navoiy,     Ulug’bekday     buyuk   zotlarning     jahoniy
ahamiyati  Lenin  tufayli  sodir  bo’lganligini  yozadi.  U  Lenin  tufayli  O’zbekiston
ijtimoiy-iqtisodiy   va   madaniy   sohada   olamshumul   tarixiy   zafarlar   kuchdi,   deb   jar
soladi.   Holbuki,   xalqimizning   yuqorida   nomlari   tilgan   olingan   bu   yuk   siymolarini
hali   Lenin   dunyoga   kelmasdan   necha-necha   asrlar   ilgari   ham   jahon   ahli   bilar
va qadrlar edi.
Sovetlar hukumronligi yillarida O’zbekistonning ijtimoiy-iqtisodiy va madaniy
sohalarida   erishgan   muvaffaqiyatlari   to’g’risida   to’xtalmasa   ham   bo’ladi.   G`ofur
G`ulom  I.Stalin  shaxsiga  sig’inishning  bevosita  guvohi  bo’lgan  va respublikada
amalga   oshirilgan   qatag’onliklar,   adolatsizliklar   va   nohaqliklarni   o’z   ko’zi     bilan
ko’rgan     adiblardandir.     U     o’z     millatining     bir     ijodkor     vijdonli     vakili   sifatida
shaxsga  sig’inish  yillarida  bo’lib  o’tgan  dahshatli  voqealarga  munosabat bildirish
o’rniga   xalq   jallodiga   bag’ishlab,   «Iosif   Stalin»   odasini   va   shuning   singari   o’nlab
she'rlar   bitdi.   G`ofur   G`ulom   shu   darajagacha   borib   etdiki,   «Oktyabr, Partiya,
Lenin  va  rus  xalqi  bo’lmasa,  o’zbek  xalqi  uchun  «rangu  hid  qayoqda», deydi.
Shu   bilan   bir   qatorda   uning   «Vaqt»,   «Sog’inish»   singari   mag’zi   to’q   she'rlari   ham
maydonga kelgan edi.
Sovet     jamiyatida     o‘ta     qiyinchilik     bilan   bo‘layotgan   ba’zi     ijtimoiy
o‘zgarishlar   ta’sirida.   Aslida,     har     bir     insonning     fuqarolik     huquqlari   zamirida
11 yotgan   bu   haqiqat   kommunistik   partiyaning   Uzbekistondagi   rahba rlari nazarida
partiyaga   qarshi   isyon   shakkoklik   edi.   SHuning   uchun   ham   ular   Abdulla   Qahhorga
bo‘lgan   munosabatlari   ni   keskin   ravishda   o‘zgartirdilar.   Uning   asarlari   nashr   va
targ‘ib   etilmay   qo‘ydi.   O‘sha   kezlarda   bosmadan   chiqqan   «YOshlar   bilan   suhbat»
kitobi esa taqiqlandi. Umuman,   siyosiy   ta’qib   va   tahsid   yana   partiyaning   san’at
va     adabiyotga   bo‘lgan     siyosatining     asosiy     belgilaridan     biri     sifatida     qayta
tiklandi.   80-yillar arafasida va keyin ham yashagan shoirlarning asosan, oktyabr va
partiyani     olqishlovchi   she’rlaridan   iborat   «Tirik   satrlar»   almanaxida   CHo‘lponning
«xavfli»   nomi   tilga   olingani   uchun   u   kitob   do‘konlaridan   yi-     gishtirib   olindi.
«O‘zbegim»   qasidasini   yozgani   va   butun   bir   xalqning   milliy   uygonishiga   turtki
bergani uchun
Erkin   Vohidov   tahsid   va   tazyiqlar   ostida   qoldi.   «Men   endi   kimga
suyangayman,   birinchi   muhabbatim»   degan   satrlari   bilan  go‘yo  partiyaning   ulugvor
rolidan ko‘z yumgani uchun Abdulla Oripovning «Birinchi muhabbat» she’ri siyosiy
xatodan   iborat     deb     topildi.     Uning     o‘sha     davr     «ruhiga»     to‘g‘ri     kelmagan
«Jannatga  yo‘l» dramatik  dostoni,  butun  umri  davomida  syyosiy  nazorat  ostida
yashagan   adib Maqsud   SHayxzodaning   so‘nggi   «Abu   Rayhon   Beruniy»   tarixiy
tragediyasi     sirli   ravishda     qo‘lyozma     holida     «yo‘qoldi».     To‘g‘ri,     Abdulla     Or
ipovning     asari   keyinchalik     qaytarib   berildi.   Ammo     SHayxzodaning     yo‘qolgan
asari     hanuzgacha   topilgan   emas.   Sovet   jamiyatidagi   ijodkorni   haqorat   etuvchi   ana
shunday voqealar adabiyot va san’atning shu davrdagi taraqqiyotiga monelik qilmay
qolmagan, albatta. 85-yillarning   boshlariga   kelib   o‘zbek   yozuvchilari   sotsialistik
realizm     «ochiq   sistema»ga     aylangandagina     badiiy     baquvvat     asarlar     berishiga
ishongan     edilar.   SHuning     uchun     ham     adabiyoti-     mizning     iste’dodli     vakillari
I.Brejnev  tomonidan olga surilgan «rivojlangan sotsializm» g‘oyasini badiiy asarlari
qatiga   singdirishga   ortiqcha     ehtiyoj     sezmadilar.     Faqat     I   .Rashidov     va
V.Zohidovning     publitsistik   chiqishlaridagina     bu     «g‘oya»     o‘z     aksini     topdi.
SHuningdek,     Asqad     Muxtorning   «Amu»   va   Ibrohim   Rahimning   «Oqibat»
romanlaridagi   Afg‘oniston   voqealari   va   Rossiyaning     noqoratuproq     zonasidagi
12 erlarning  o‘zbek  melioratorlari  tomonidan o‘zlashtirilishi tasvirlan-  gan lavhalarda
bu g‘oyaning bevosita aks-sadosi eshitilib turdi.60-yillarning  ikkinchi  yarmi  va  70-
yillarda  yaratilgan  o‘zbek  adabiyotining  eng yaxshi  namunalari  mavjud  tuzumga
nisbatan  muxolifat  maqomida  maydonga kelgan.  SHuning  uchun  ham  bu  davrda
yozilgan  aksar  asarlar  hali  o‘z  qimmatini yo‘qotgan emas.60-80 yillardagi adabiy
jarayonda  Omon Matjonning  ham o’ziga xos munosib  o’rini  bor.  U  60-yillardan
e'tiboran     o’zining     to’la     qonli     va     teran     she'riy   ijodi     bilan     matbuotda     ko’rina
boshladi.     Shoir     Omon     Matjon     «Ochiq   derazalar».       «Karvon     qo’ng’irog’i»,
«Yonayotgan  daraxt», «Yarador chaqmoq», «Haqqush qichqirig’i», 1983 yilda «Seni
yaxshi   ko’raman»,   1986   yilda   «Gaplashadigan   vaqtlar»   va   1989   yilda   chop   etilgan
«Ming   bir     yog’du»     she'riy     to’plam     va     dostonlar     muallifidir.     Omon     Matjon
asarlarining   bosh   mavzusi-Vatan,   adolat,   tenglik,   tinchlik,   muhabbat,   hallollik   va
imondir.   1984-   yillarda   O’zbekiston   teatr   va   musiqa   san'ati   va   uning   ijodkorlari
Kommunistik   firqa   mafkurasi   va   siyosati   ta'siri-bosimi   ostida   faoliyat   ko’rsatishga
majbur   edi.   Sahna   asarlari   va   qo’shiqlar   repertuarlari   ming   martalab   chig’iriqlardan
o’tkazilar   va   so’ngra   xalq   hukmiga   havola   qilinardi.   Bu   chig’iriqlar,   tahlil   va
xulosalar     jarayonida     har     bir     san'at   asarining   «partiyaviyligi»,   «sinfiyligi»,
«baynalminalligi»,       «nechog’lik     rus     xalqiga     hamdu-sanolar     aytib     ulug’lash»
hisobga     olinar     edi.     Har     qanday     milliylik     «millatchilik»,     «qoloqlik»,     «milliy
cheklanganlik»,  «eskilikni  qo’msash»  tarzida  qoralanar  va  repetuardan  chiqarilar
edi. 
2.2 1989-yil o’rtalarida respublika ijtimoiy-siyosiy hayotidagi o’zgarishlar.
Milliy manfaatlar ustuvorligining o’sib borishi.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   I.A.Karimovning   O’zbekiston   Mustaqillikka
erishish ostonasida  kitobini o’rganish bo’yicha o’quv –uslubiy qo’llanmada ijtimoiy-
siyosiy jarayon mustabid tuzumdan qolgan og’ir meros haqida aytib o’tilgan.   
13 - Mustabid tuzumning repressiv siyosati oqibatlari 
- Ertangi kunga ishonchsizlikning ortishi  
- Ozgina uchqun chiqsa, lovullab yonib ketish mumkin  bo’lgan vaziyat 
- Hukmron repressiv siyosat 
- Mustabid mafkura kuchning saqlanishi  
- Keng tarqalgan qo’rquv va vahima 
- Xalq kayfiyatdagi tushkunlik. 10
 
- Mustabid tuzumdan qolgan og’ir meros 
- Sog’liqni saqlash ishlarda o’ta ayanchli ahvol 
- Oddiy ichimlik suvi bilan taminlanmaganligi 
- 9 million kishining daromadi eng zarur darajadan ham pastligi 
- 60 foiz ijtmoiy infratuzilmaning nobopligi 
- Bir millionga yaqin ishsiz mavjudligi 
- “Paxta ishi”-tuxmat, tazyiq, taqib nohaq qamalishlar. 11
 
Xalqmizni   o’z   girdobiga   olayotgan   ijtimoiy-siyosiy   hayotni   isloh   qilish   o’z   o’rnini
o’tab   bo’lgan   mustabit   tuzumdan   voz   kechish,   rivojlangan   davlatlar   tajribasini   har
tomonlama   o’rganish,   millatmizning   asriy   qadriyatlarni   urf-odat   va   boy   an’analarni
yanada mustahkamlash zaruriy jarayon edi. 
Shundayin   bir   tarixiy   sharoitda   Mustaqillik   Dekloratsiyasining   qabul   qilinishi
xalqimizning yorug’ istiqboli uchun qo’yilgan muhim qadam hisoblanadi.  
“Mustaqillik   Dekloratsiyasining   qabul   qilinishi   xalqimiz,   millatim   hayotida   misli
ko’rilmagan   tarixiy   voqealardan   biri   sanaladi.Xo’sh   bu   tarixiy   jarayon   qanday
shartsharoitda yetildi. 
1989-yil   23-iyun   kuni   O’zbekiston   kompartiyasi   MQning   XIV   Plenumida     Islom
Abdug’aniyevich   Karimov   O’zbekiston   kompartiyasi   MQning   birinchi   kotibi   etib
saylandi.   Bo’lajak   yurtboshimiz   boshliq   yangi   rahbariyat   millatimizning   o’z-o’zini
anglashi kuchayib borayotganligini ilk bor etirof etgan.Xalqimiz asriy orzu-umidlari
10  A.SH.Bekmurodov va boshq. O’zbekiston mustaqillik erishish ostonasida kitobini o’rganish bo’yicha o’quv 
uslubiy qo’llanma. “O’qituvchi” 2012. 100-sahifa  
11  O’sh manba. 101-sahifa  
14 erkin   farovonlik   uchun   kurashish   milliy   mustaqillikka   erishish   tomon   zabardast
qadamlar tashlandi. 12
 
O’zbek   xalqi   hayotida   muhim   o’zgarishlar   sodir   bo’la   boshladi.   Bu   tub
o’zgarishlardan   birini   kadrlarni   tanlash,   joy-joyiga   qo’yish   va   ularni   tartiblash
masalalarida milliy manfaatdorlikni ta’minlashdagi qaror va farmonlarda ko’rishimiz
mumkin. Zero, mahalliy kadrlar rahbarlik lavozimlarini egallay boshladilar. 
Kadrlar   siyosatidagi   jiddiy   ijobiy   o’zgarish   shundan   iborat   bo’ldiki,   endi
O’zbekistonda partiya, sovet, davlat, huquqni himoya qilish organlarining boshliqlari
Moskva orqali hal qilish, Moskva belgilangan hodimlarni ko’tarish amaliyotiga chek
qo’yildi, bu masalalarni hal qilishni respublika rahbariyati o’z qo’liga oldi. 16
 
Bu rahbarimizning muhim  jasorati bo’lib, siyosiy  mutelikdan qutilish uchun muhim
qadam bo’ldi. 
Xususan,   rahbarimizning   o’zligimizni   anglashda   asosiy   tayanchlaridan   til   husisida
to’g’ri yo’l tutdi. O’zbekiston SSR Oliy Kengashining 1989- yil 21- oktabrda bo’lgan
11-sessiyasi “O’zbekiston SSRning Davlat tili haqida” qonun qabul qildi. 
Qonunda   “O’zbekiston   SSRning   Davlat   tili   o’zbek   tilidir.O’zbek   tili   respublikada
siyosiy,   ijtimoiy,   iqtisodiy   va   madaniy   hayotning   barcha   sohalarida   to’liq   amal
qiladi”, deb belgilab qo’yildi. 13
  Bu qonun qabul qilinishi  Qonun va davlat  dasturiga
binoan   mehnat   jamoalarida   ish   yuritish,   o’quv   yurtlari,   korxona   va   davlat
muassasalarida  ish rus tilidan o’zbek tiliga o’tkazila boshlandi. Bu qonunning qabul
qilinishi va uning tadbiq etilishi mamlakatimiz ijtimoiy hayotida erkinlik sari muhim
qadam edi. 
1990   yil   18-fevralda   O’zbekiston   Oliy   Sovetida   saylov   bo’ldi.Bu   saylovning
yangiligi shundan iborat bo’ldiki, 500 saylov okrugining 326 tasi muqobil nomzodlar
ko’rsatildi. Oldingi saylovda barcha nomzodlarni birinchi turidayoq deyarli yuz foiz
ovoz   bilan   saylangan   bo’lsalar,   bu   safar   birinchi   turda   368   nomzod   zarur   ovozlarni
to’play oldi.  Qolgan 132 okrugda qayta saylovlar bo’lib o’tdi. 
12  Q.Usmonov, M.Sodiqov, S.Burxonov.O’zbekiston tarixi. “Iqtisod- Moliya” 2006 383-sahifa   16
O’sha
manba. 384-sahifa  
13  SH.Karimov. O’zbekiston tarixi. T. “Sharq” 2000. 326-sahifa  
15 1990-yil  24-31 mart kunlari Toshkentda o’n ikkinchi chaqiriq O’zbekiston SSR Oliy
sovetining  birinchi   sessiyasi   bo’lib  o’tdi.  24-mart   kuni   sessiya   respublikalar  orasida
birinchi bo’lib “O’zbekiston SSR Prizidenti lavozimini ta’sis etish to’g’risida” qonun
qabul   qildi.1990   yil   24-mart   kuni   Oliy   Sovet   sessiyasida   yashirin   ovoz   berish   yo’li
bilan   Islom   Abdug’aniyevich   Karimov   O’zbekiston   Prezidendi   etib   saylandi. 14
Prezidentimiz I.A.Karimov saylanishi bu tub o’zgarishlar yasalishiga imkon yaratdi.
O’zbekiston   fuqoralari   kelajak   avlodlari   hayotining   to’kisligi,   tinchlik   osoyishtalik
muammolarini   izchil   hal   etishni   ko’rsata   boshladi.O’zbekiston   oldidagi   mana   shu
dolzarb muammolarni hal etishda Prezident lavozimi keng imkoniyat ochar edi. 
Respublikaning prezidenti I.A.Karimov sessiyada “Bu katta ishonch uchun o’zimning
minnatdorchiligimni   bildiraman,   men   buni,   eng   avvalo,   o’zbek   xalqi,   O’zbekiston
SSRning   barcha   mehnatkashlari,   ishchilar   sinfi,   dehqonlar,   ziyolilar,
jumxuriyatimizda   yashovchi   hamma   millat   va   xalqlar   taqdiri   uchun   o’z   zimmamga
tushgan   o’lkan   burj   va   javobgarlik   deb   qabul   qilaman.   Har   bir   grajdanning
konsitutsion   huquqi   va   erkinliklarini     ta’minlash   yo’lida   katta   mas’uliyat   deb
tushunaman” 15
  degan edilar. 
XULOSA
Xulosa   qilib   aytganda,   bu   muhim   hujjat   O’zbekiston   o’z   taraqqiyot   yo’lini
belgilashda muhim o’rin egallaydi. Zero, uning asosida boshqa davlatlar bilan aloqa
prinsiplarini   shartnoma   asosida   belgilash,   o’z   nomini   erkin   e’tirof   etish,   o’z   davlat
ramzlarini ta’sis etish va Davlat Konstitutsiyasini ishlab chiqish uchun asos bo’ldi.
14  Q.Usmonov, M.Sodiqov, S.Burxonov.O’zbekiston tarixi.“Iqtisod-Moliya” 2006.385-sahifa 19.N.Jo’rayev,      
T.Fayzullayev.Mustaqil O’zbekiston tarixi.T. “Sharq” 2000y. 29-sahifa  
 
15  N.Jo’rayev, T.Fayzullayev.  Mustaqil  O’zbekiston  tarixi 3.T.Sharq.2000 y. 29 sahifa  20
N.Jo’rayev,
T.Fayzullayev.Mustaqil O’zbekiston tarixi. T.”Sharq” 2000y 29-sahifa 
 
16 “Mustaqillik   Deklaratsiyasi”   xalqimiz   tomonidan   katta   mamnuniyat
mustaqillikka   ishonch   ruhi   bilan   kutib   olindi.Aynan   shu   kundan   boshlab
respublikamizda   barcha   sohalar   jumladan,   iqtisodiy-siyosiy   ijtimoiy,   ma’naviy,
madaniy hayotga doir masalalar mustaqil tarzda hal qilina boshlandi. 
Bunga   misol   tariqasida   ko’plab   farmon   va   qarorlarni   ko’rib   o’tishimiz
mumukin.   1991   yil   22-iyun   O’zbekiston   SSR   Oliy   Kengashi   Prezidiumi   qarorida
Prezident   huzuridagi   Vazirlar   Mahkamasiga   ittifoqqa   bo’ysunuvchi   korxonalar,
muassasalar  va tashkilotlarning O’zbekiston SSR huquqiy tobeligiga o’tishi  tartibini
belgilash vazifasi topshirildi. 16
 
Jumladan,   1991   yil   14-fevralda   O’zbekiston   Oliy   Kengashining   navbatdan
tashqari   to’rtinchi   sessiyasi   bo’lib   o’tdi.Sessiyada   mamlakat   Prezidenti   I.Karimov
nutq   so’zladi.   Mazkur   nutq   matbuotda   “Murakkab   vaziyatda   oqilona   siyosat
yuritaylik”, degan sarlavhada chop etildi. 17
 Shular va ular qatorida bir qancha farmon
va   qarorlar   e’lon   qilindi.   Zero,   ushbu   hujjat   O’zbekiston   qonunlarining   Ittifoq
qonunlaridan ustivorligini ta’minladi.Mustaqillikkacha bo’lgan davrda 
Mustaqillikka   erishuv   yo’lini   yoritdi.   O’zbekiston   hukumati   Mustaqillik
Dekloratsiyasi   asosida   1990   yilda   dadillik   bilan   respublika   manfaatlaridan   kelib
chiqqan holda bir qator tadbirlar majmuasini amalga oshirdi. 
ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1.   Alina   Sverdlova-Aleksandrova   SHkol ь n ы e   uchitelya   v   Sovetskom
Soyuze//https://lenin.guru/shkolnye-uchitelya-v-sovetskom-soyuze/ 
2.   MahmudnazarovG’.   Yagona   forma   bo’lishikerakmi?//   O’qituvchilargazetasi.
1987 yil 13 iyun ь . 
16  R.X.Murtozaeva umumiy tahriri osdida.O’zbekiston tarixi.T. “Yangi asr avlodi” 2003.532-sahifa.  
 
17  O’sha kitob. 532-sahifa  
17 3.   Ob ь   ustave   sredney   ob щ eobrazovatel ь noy
shkol ы //http:docs.cntd.ru/document/901945749 
4. Ochilov M., Ochilova, N. O’qituvchiodobi. – T.: O’qituvchi, 1997. 
5.   Tajimirzaev   E.A.   XX   asrning   60-80-yillarida   Farg’ona   vodiysi   qishloqlari
aholisining   kundalik   hayoti.   Falsafa   doktori   (PhD)   dissertatsiyasi   avtoreferati.
Andijon, 2020. 
6. Tohir Malik. O’qituvchi obro’i// O’qituvchilar gazetasi. 1989 yil 10 iyun ь . 
7.   O’zbekistonning   yangi   tarixi.   2-kitob.   O’zbekiston   sovet   mustamlakachiligi
davrida. – T.: SHarq, 2000. 
8. O’qituvchi qadri//O’zbekiston adabiyoti va san’ati. 1984 yil 3 fevral ь . 
9.   FVDA,   f.321,   r.3,   y.369   ―Razov ы y   uchyot   o   rezul ь tatax   pov ы shenie
zarabotnoyplat ы   uchiteley   i   drugix   rabotnikov   uchrejdenie   narodnogo   obrazovanie
zaaprel ь  1985 god . ‖
10.   SHaripova   N.A.   O’zbekistonda   sovet   davri   maktab   o’qituvchilarining   ijtimoiy
qiyofasi. 
11. Ergashev  K. Razvitie ob щ eobrazovatel ь noy shkol ы   v Uzbekistane. 70-e—90-e
gg.: problem ы   i tendentsii. — T. 1996. 12. Yakvalxo’jaev Yo. O’qituvchi shaxsini
ulug’lab//O’qituvchilar gazetasi.  1989 yil 15 iyul
18

1980-yillarda O’zbekistonning ilm-fan taraqqiyotidagi tutgan o’rni

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский